[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.500 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:07
IvoB2 schreef op zondag 26 mei 2019 @ 15:22:
[...]

Dat is inderdaad mooi in theorie en/of als die locatie bij "bekenden" is.
De praktijk vorig WE was dat de afstand tussen parkeerplaats en hotelkamer (het dichtsbijzijnde bereikbaar stopcontact) ongeveer een 100 meter bedroeg.
Toevallig in de Ardennen. :)
https://www.chateau-harze.be
Ruime parking. Laadmogelijkheden: nul (op 6 km afstand heb je wel een openbare laadpaal maar daar heb je weinig aan als vrienden toevallig dit hotel gereserveerd hebben).

Uiteraard allemaal mee te leven en in te rekenen. Maar om zo maar blindelings te vertrouwen op een digitale laadmapkaart? Dan heb ik toch liever wat reserve aan boord. :)
Wel vreemd, je had vol kunnen laden in Luik of in spa en als het niet op een zondag was zelfs gratis.
Beide liggen op een boogscheut van Harzé.
En mocht je CSS kunnen laden dan had je de ionity's net buiten Luik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mux schreef op zondag 26 mei 2019 @ 18:26:
Heeft iemand ervaring met gelokaliseerde chargemap-apps? Je weet wel, bijv. de Maingau-app wat niks anders is dan een chargemap app met een filter erop en een splashscreen met een ander logootje. Wij hebben vandaag geprobeerd met de TankE app laadsessies te starten, en dit lukte 1x wel en 1x niet.

In Blankenheim (Duitsland, Eifelgebied) ging het prima en hebben we 2 uurtjes gestaan met een Zoe naast ons. Laadpaal aanwijzen in de app, 'Start transaction', plug erin, hij werkt. Geen enkel probleem.

Maar in Ripsdorf, zeg 10km verderop gaf hij 'Rejected' (geen verdere foutmelding, gewoon alleen 'rejected'). Beide palen zitten onder hetzelfde verband (ene - eifel) en zijn gratis (en tegelijk de enige laadpalen in de wijde omgeving). We zijn er niet persé van afhankelijk ofzo, maar het zijn palen die op erg praktische locaties staan, dus ik zou wel willen weten wat die melding nou betekent.
Helaas het enige wat ik weet dat een flink gedeelte van de backend waarschijnlijk met ductape en schietgebedjes aan elkaar hangt.
Hippe Lip schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:22:
[...]

Twas een vraag, hè....

En heb je ook bij het hotel gevraagd tevoren? Je kunt je altijd positief laten verrassen door een hotel dat voor jou als gast toch een mooie oplossing weet te bedenken en regelen zodat je toch kunt laden. Je zou niet de eerste zijn.
Vaak is er wel een buitenstopcontact voor de kerstverlichting oid, de kans is wel groter in landelijk gebied dan midden in de stad vanwege buitenruimte etc. En als het hotel welwillend is, neem een degelijke
10-15m verlengkabel mee voor de zekerheid, dan kun je nog wel eens bij interessante stopcontacten komen die anders onbereikbaar zijn.
bruneelm schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 16:42:
Bang dat zijn kabel gepikt wordt?
Ding ding ding. Ik doe hetzelfde op openbare locaties waar ze zonder laadpas werken of waar je de granny charger gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Erasmo op 26-05-2019 21:11 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:39
pmiddeld schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 22:11:
[...]
Wat een onzin. Blauw is altijd laden en de rest is altijd niet laden.
Hier bevestigd door de politie Schagen, blauw of niet blauw:
Er mag daar alleen geparkeerd worden als een elektrisch voertuig daadwerkelijk wordt opgeladen, dus met de stekker in het stopcontact. [...] Zowel in het RVV als de APV van de gemeente Schagen staat niet omschreven hoelang een elektrisch voertuig op bedoeld parkeerplaats mag staan. Daarbij wordt alle redelijkheid in acht genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
roderickvd schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:18:
[...]

Hier bevestigd door de politie Schagen, blauw of niet blauw:

[...]
Je denkfout is dat niet de politie hierover beslist maar de rechter.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
bruneelm schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:47:
[...]

Wel vreemd, je had vol kunnen laden in Luik of in spa en als het niet op een zondag was zelfs gratis.
Beide liggen op een boogscheut van Harzé.
En mocht je CSS kunnen laden dan had je de ionity's net buiten Luik.
Dat kon inderdaad. Als je wil kan alles.
Ik heb wel een ander begrip van "boogscheut". Spa was 40 Km H/T (ligt volledig uit de richting). Luik had wel gekunnen, Ligt op een kruisboogscheut van 35 Km maar wel in de richting. :)
CCS is ook geen probleem (als het werkt).
Gratis of betalen is ook het probleem niet (Benelux laadpas).
Eerder een luxe probleem dus. :)

Het eigenlijke probleem was trouwens niet zozeer de H/T afstand (die was maar 325 Km dus goed te doen met één acculading) maar het (nog) ontbreken van een thuislader, de volgende werkdag in Gent moeten zijn op een vroeg uur (geen tijd om te zoeken naar een vrije laadpaal:parkeerplaats in de buurt) en het steeds bezet zijn van de laadpalen in het thuisdorp door elektrische deelauto's.
In theorie dus geen enkel probleem. In de praktijk wil dat nogal eens tegenvallen.

Gezien ze donderdag (derde keer goede keer?) hopelijk de thuis laadpaal geïnstalleerd krijgen weer een (luxe) probleem minder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
daemonix schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:43:
[...]
Je denkfout is dat niet de politie hierover beslist maar de rechter.
Aangegeven wordt dat er geen rechtsbasis is die bindend voorschrijft wat “laden” betekent, anders dan laadkabel aangesloten tussen laadpaal en EV. Staat er in jullie verordeningen iets anders? Of is er andere regelgeving over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat is niet het punt. Het punt is dat de politie helemaal geen bepalende uitspraken over kan doen. Ze zijn uitvoerend. En in dit geval uitvoerend over niet-bestaande wetgeving. De rechter beslist, niet de politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
Bedankt voor je punt. Ik concludeer dat jij ook geen andere regelgeving kent die bepaalt hoe lang je op een publieke laadplek mag staan. Is die er wel dan hoor ik het graag. Ook hier in ons hofje een actuele discussie t.a.v. parkeerruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:31
wwwmarcel schreef op zondag 26 mei 2019 @ 09:07:
Iemand een idee, onze Nissan leaf wordt eerder geleverd en nu willen we er as woensdag gelijk mee naar de Ardennen.

We hebben alleen nog geen laadpassen...

New motion en maingau heb ik vrijdag aangevraagd, maar als deze later binnen komen. Heb ik eigenlijk niks.

Is er iets wat online bv ook gelijk werkt?
Of een winkel waar ik een laadpas kan kopen??
Ik ben dit weekend van Rdam naard de Franse Ardennen geweest. Champagne regio. Vertrokken met een volle accu en op zowel heen als terugweg 30 minuten aan de snellader gehangen. Heen bij Wanlin (dat foeilelijke driehoekige wegrestaurant). Op de terugweg iets voor Brussel (Wavre) bij een Carrefour. Niet de gezelligste plekken. Allebei 1 x 50kW Allego

Heen heb ik al mijn passen getest.
Ik ben niet zo goed met apps dus dit niet getest. Op de palen staat iig het paalnummer en een QR met een suggestie om een bepaalde app te laden.

Wanlin:
Vandebron, Maingau, Cargemap en Plugserving deden het. Newmotion pakte hij niet.

Wavre: Maingau pakte niet. Vandebron wel. Andere niet getest.

Ik zou vandaag Vandebron nog proberen aan te vragen. Superpas. In mijn herinnering ook snel binnen.

Mocht je in de problemen komen, woensdagavond rij ik achter je aan naar richting de Vogezen _O-

[ Voor 7% gewijzigd door joepie de p op 27-05-2019 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Parkeren bij de laadpaal: kdeboois in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
nannoe schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 17:43:
Hier bij mij in de buurt (Utrecht) staat ook altijd een Model X, waarbij wel de stekker in de laadpaal zit, maar niet geactiveerd is. Pas ook een Passat GTE gezien.

Na gesprekje met de stadswachten die parkeerbeheer doen bleek waarom: ze controleren niet op - actieve -laadsessie, mede omdat er zoveel verschillende soorten laadpalen met verschillende kleuren ledjes zijn die status weergeven. Iedereen die ingeplugd is, niet eens aan het laden is, mag dus gratis parkeren. Volgende keer maar even een pas langs halen (alhoewel... kan wel erg dure grap worden mocht die Model X een beetje leeg zijn...)
Waarom zou je iemand die gewoon legitiem zijn auto parkeert dwars gaan zitten ?

[ Voor 77% gewijzigd door kdeboois op 27-05-2019 09:27 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:37
joepie de p schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:40:
[...]

Ik zou vandaag Vandebron nog proberen aan te vragen. Superpas. In mijn herinnering ook snel binnen.
ik had gekeken naar vd bron..3,50 per mnd, wij laden denk ik 10x per jaar buitenhuis...maar misschien kan ik ook 1 maand doen..ik ga ff kijken

@edit per maand op te zeggen, dus gelijk aangevraagd

[ Voor 7% gewijzigd door wwwmarcel op 27-05-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:36
Snirpo schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 14:32:
Ik heb sinds kort de Home Advanced 2.0 van New Motion. Nu wou ik plug and charge activeren, lijkt me wel handig om thuis niet met een pasje te hoeven kloten. De paal zou dit moeten ondersteunen volgens de specs, maar nu schijnt dit alleen bij palen te kunnen met een serienummer die begint met 03. Weet iemand waarom dit is?
Volgens mij kunnen ook de nieuwe palen dat gewoon? Heb je NewMotion al eens gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
theblindman schreef op maandag 27 mei 2019 @ 09:35:
[...]

Volgens mij kunnen ook de nieuwe palen dat ook gewoon? Heb je NewMotion al eens gebeld?
Een collega moest ook bellen om dat in te schakelen op zijn paal. Zal wel een stukje bescherming zijn zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:53:
Parkeren bij de laadpaal: kdeboois in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

[...]

Er zit geen tijdslimiet aan het opladen op de oplaadplek.
Dus in Amsterdam gaan ze er wel vanuit dat je wel bent of was aan het opladen . En dus je pas erlangs heeft gehaald niet alleen de stekker erin. Dus het is geen parkeerplek.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
evtje schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:10:
[...]

Er zit geen tijdslimiet aan het opladen op de oplaadplek.
Dus in Amsterdam gaan ze er wel vanuit dat je wel bent of was aan het opladen . En dus je pas erlangs heeft gehaald niet alleen de stekker erin. Dus het is geen parkeerplek.
Er kan ten eerste van alles mis gaan. Ik kom regelmatig bij die paal waarbij de paal op afstand gereset is en dus de stekker er gewoon los in zit. Is ook mogelijk dat een ander problemen had met laden en een reset heeft aangevraagd.

Natuurlijk zijn het laadplekken en is het de bedoeling dat je laad, maar je auto laten staan mag. Veel EV's hebben tevens de luxe om voor te verwarmen en in sommige gevallen de noodzaak om in de winter zo de range te verlengen. Daarvoor laat je de auto aan de laadpaal staan zonder te laden.

Ze zullen in Utrecht het 'gratis' er af moeten halen. Onderling elkaar dwars gaan zitten is niet de weg voorwaards.

Het is in Amsterdam een parkeerplek voor electrische auto's. Zelfs PHEV's met een discutabel bereik mogen er parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Volgens mij brand er altijd een lampje welke kleur dan ook dus was je aan het laden ook na een reset. Maar de man van mijn foto brand er niets .

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:41
Ik heb een e-Niro onderweg (volgend jaar pas). Ben aan het oriënteren voor een laadoplossing thuis. Maar wat een jungle is dat :?
Mijn situatie en wensen:
  1. auto voor zakelijk gebruik, dus wil apart kWh kunnen meten;
  2. de Niro m2019 laadt op 1 fase, maar m2020 mogelijk op 3 fasen: wil dus naar 3 fasen, want ook toekomstbestendiger: zowel qua auto, maar ook qua woning (toekomstige warmtepomp en inductieplaat).
  3. installatie is nu 1 fase op 40A hoofdzekering en wil naar 3x25 zonder meerkosten;
  4. geen slimme meter;
  5. 5kW aan PV op het dak, 1 fase, dus wil graag de optie hebben om alleen te laden als er PV productie is;
  6. wil de paal graag "op slot" hebben, zodat niet Jan en Alleman tijdens mij afwezigheid kunnen laden, liefst nfc / mobiel i.p.v. code. Laden door derden mag wel, maar alleen met mijn instemming. Semi publiek tegen betaling mag ook, maar ben bang dat ik dan aan een backofficesysteem met bijbehorende kosten vast zit(?);
  7. geen behoefte aan maandelijkse administratiekosten / backoffice abo;
  8. lader moet op een paal aan de andere kant van de oprit als het huis: wil niet structureel een kabel in de loop naar de voordeur hebben liggen.
Qua monitoring had ik deze gespot: https://cemm.nl/. Kun je diverse meters aanhangen. Maar wellicht zijn er ook palen die dat zelf al doen, zonder abo.
Qua paal hoop ik op wat licht in de duisternis van jullie: wat zijn passende opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:10

Crazy D

I think we should take a look.

kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:29:
Natuurlijk zijn het laadplekken en is het de bedoeling dat je laad, maar je auto laten staan mag. Veel EV's hebben tevens de luxe om voor te verwarmen en in sommige gevallen de noodzaak om in de winter zo de range te verlengen. Daarvoor laat je de auto aan de laadpaal staan zonder te laden.
En zie daar het mooie argument om je auto gewoon 3 dagen te laten staan: ja, sorry, woensdagochtend moet ik vroeg weg en m'n auto moet voorverwarmen 8)7

Het issue is natuurlijk dat het in Utrecht (nog) gratis parkeren is zolang je laad, en zolang de parkeerwachters niet willen/kunnen/mogen herkennen of een auto wel of niet aan het laden is (plus het probleem met een stukje marge, moet je precies weten wanneer je auto vol is zodat je op de minuut precies je auto weg kunt halen...) is het dus interessant om je auto te laten staan. Ook al blokkeer je daarmee anderen de mogelijkheid om te laden (zie de legitieme reden die je net zelf aangeeft om laadpaalklever te zijn.....).

Nu staat de techniek natuurlijk voor niks: ze kunnen prima betaald parkeren koppelen aan het wel of niet laden: verplicht dat je een koppeling maakt met een yellowbrick-achtig ding en laat de parkeertikken gaan tellen zodra de accu vol is. Ga je 4 uur later even voorverwarmen, stoppen de parkeertikken. Dat voorkomt in ieder geval de EV's die niet hoeven te laden maar er wel gaan staan "want gratis". Maar ja het werkelijke probleem is natuurlijk gewoon de beperkt aantal laadpalen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Volgens mij is het wel een uitdaging op de laadpaal op 3 fase aan te sluiten, terwijl je een 1 fase PV omvormer hebt. De spanning kan je niet van de ene naar de andere fase verplaatsen. Zolang er nog saldering is, heeft het daarnaast weinig zin om direct te laden vanaf je PV installatie. Het leek mij ook mooi, maar ik laad toch liever volgas dan half/half. Zodra je onder de 2kW gaat laden dropt de efficiëntie enorm.

Houd er wel rekening mee dat je wel eenmalige kosten hebt bij het omzetten van 1x40A naar 3x25A. Dus zolang je het niet nodig hebt, zou ik lekker op 1 fase blijven. Dan kun je je e-Niro ook nog eens op volle snelheid laden, want ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat die al een 3 fase lader heeft.

Ik gebruik zelf een Zappi, maar die is alleen met een code te beveiligen. Daarnaast kun je het geleverde kWh wel inzien, maar ik weet niet of dat voldoende is voor je werk. Het is in ieder geval geen losse kWh meter die wel eens wordt vereist ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
evtje schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:53:
Volgens mij brand er altijd een lampje welke kleur dan ook dus was je aan het laden ook na een reset. Maar de man van mijn foto brand er niets .
Niet in Amsterdam.
Crazy D schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:26:
[...]
Het issue is natuurlijk dat het in Utrecht (nog) gratis parkeren is zolang je laad, en zolang de parkeerwachters niet willen/kunnen/mogen herkennen of een auto wel of niet aan het laden is (plus het probleem met een stukje marge, moet je precies weten wanneer je auto vol is zodat je op de minuut precies je auto weg kunt halen...) is het dus interessant om je auto te laten staan. Ook al blokkeer je daarmee anderen de mogelijkheid om te laden (zie de legitieme reden die je net zelf aangeeft om laadpaalklever te zijn.....).
Volgens mij gaan ze dit jaar het beleid nog wijzigen. Voldoende laadpalen is gewoon de oplossing. In mijn wijk in Amsterdam staan er ruim voldoende en ik kijk regelmatig of de aansluiting naast mijn aansluiting vrij is. Is dat het geval dan laat ik mijn auto lekker staan.

Waar een hoge parkeerdruk is heeft Amsterdam er voor gekozen om de parkeerprijs te verhogen en de vergunningen met voorrang aan elektrische auto's te gunnen. Dat werkt naast een ruimhartig plaatsing beleid prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeedot
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:50
Zijn er hier (veel) mensen met een extra meetpunt in de MK?

Ik ben hier naar aan het kijken om de administratie tussen zakelijk en prive zo eenvoudig mogelijk te houden en de kosten hiervoor lijken erg mee te vallen..

Groeten, robert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:07
Marcva schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:12:
Ik heb een e-Niro onderweg (volgend jaar pas). Ben aan het oriënteren voor een laadoplossing thuis. Maar wat een jungle is dat :?
Mijn situatie en wensen:
  2. de Niro m2019 laadt op 1 fase, maar m2020 mogelijk op 3 fasen: wil dus naar 3 fasen, want ook toekomstbestendiger: zowel qua auto, maar ook qua woning (toekomstige warmtepomp en inductieplaat).
  3. installatie is nu 1 fase op 40A hoofdzekering en wil naar 3x25 zonder meerkosten;
  4. geen slimme meter;
  5. 5kW aan PV op het dak, 1 fase, dus wil graag de optie hebben om alleen te laden als er PV productie is;
  6. wil de paal graag "op slot" hebben, zodat niet Jan en Alleman tijdens mij afwezigheid kunnen laden, liefst nfc / mobiel i.p.v. code. Laden door derden mag wel, maar alleen met mijn instemming. Semi publiek tegen betaling mag ook, maar ben bang dat ik dan aan een backofficesysteem met bijbehorende kosten vast zit(?);
  8. lader moet op een paal aan de andere kant van de oprit als het huis: wil niet structureel een kabel in de loop naar de voordeur hebben liggen.
Qua monitoring had ik deze gespot: https://cemm.nl/. Kun je diverse meters aanhangen. Maar wellicht zijn er ook palen die dat zelf al doen, zonder abo.
Qua paal hoop ik op wat licht in de duisternis van jullie: wat zijn passende opties?
Is nog héél veraf in de toekomst er kan nog wel een en ander technologisch wijzigen tegen dan.
Allereerst, 3f? Weet wel dat er dan geladen wordt met het overschot van de meest belastende fase, wat mogelijks niet al te veel is.
Gelijktijdig gebruik van diverse toestellen op 3f is moeilijk gezien er een harde faseverdeling gebeurt.

En indien je PV hebt, heb je bij zon méér dan 40A ter beschikking.

Met je spec's voor een wallbox moet je een kijken naar de particuliere go-echarger die heeft alles (ook load balancing mogelijkheid) wat je nodig hebt en kan je via de cloud aansturen. En dat voor een redelijk schappelijke prijs.
Indien je de MID verrekening nodig he t zal je een MID geleerde teller moeten installeren.

Persoonlijk zou ik 1f blijven maar wel de 3f wallbox kopen (type B aardlek ingewerkt t.o.v. 1f)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

kdeboois schreef op maandag 27 mei 2019 @ 07:53:

[...]

Omdat de laadpalendichtheid hier wel hoog is (binnen elke 100 meter wel één) maar de bezettingsgraad 's avonds ook - al mijn dichtsbijzijnde palen staan vrijwel elke avond vol. Deze vriend houdt derhalve een laadplaats bezet die in de apps als beschikbaar verschijnt omdat hij niet is ingecheckt.

Mogelijk heeft hij ook geen parkeerabonnement en ontwijkt hij zo de parkeerregels en -kosten in openbare ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Marcva schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:12:
Mijn situatie en wensen:
  4. geen slimme meter;
Ik heb ongeveer een gelijkaardige situatie (monofase 40A, PV, 1fase Kona en misschien in 2020 3f e-Nirro, nog geen digitale meter,...)
Mijn uiteindelijke keuze viel op een Zappi of een Alfen eve single pro-line met elke hun voor- en nadelen.
Grootste voordeel van de Zappi was de eenvoudige ingebouwde load balancing en PV aansturing zonder digimeter. Grootste voordeel van de Alfen was het eenvoudig verrekenen van de afgenomen kWh (maar dat is wel werkgever gerelateerd gezien de Alfen SDK al kosteloos uitgeschreven was) en het digitale afleesbare scherm op de laadpaal.
Beiden zijn te monteren op een paal en op hun manier te versleutelen.
Zag geen onmiddellijke reden om van monofase 40A om te schakelen naar 3f 25A (met alle kosten vandien). Voor hetzelfde geld krijgen we nog een 1f e-Niro voor de volgende 4 jaar. En ook hier (B) is de saldering van PV "gewaarborgd" voor de komende jaren. Dus een economisch voordeel aan louter via PV laden is er ook al niet onmiddellijk.
Het is dus een Alfen mono 32A geworden met een extra UTP kabel (om later te kunnen aansluiten op de digitale meter).
Voor de Belgische situatie zie ik niet in wat er niet toekomstgericht aan een monofase 40A zou zijn, er werkt nu al jaren zonder problemen een PV, WP (CV, airco, SWW) en 5 pits inductieplaat op => ons volledig huishouden is nl. al 5 jaar 100% elektrisch. Alles boven 1f 40A of 3f 25A wordt sowieso de komende jaren duurder (capaciteitstarief).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 27-05-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
nannoe schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:22:
[...]

Omdat de laadpalendichtheid hier wel hoog is (binnen elke 100 meter wel één) maar de bezettingsgraad 's avonds ook - al mijn dichtsbijzijnde palen staan vrijwel elke avond vol. Deze vriend houdt derhalve een laadplaats bezet die in de apps als beschikbaar verschijnt omdat hij niet is ingecheckt.

Mogelijk heeft hij ook geen parkeerabonnement en ontwijkt hij zo de parkeerregels en -kosten in openbare ruimte.
Volgens mij moet je dan toch gewoon bij de gemeente zijn. Parkeerkosten rekenen, meer palen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:24
nannoe schreef op maandag 27 mei 2019 @ 17:22:
[...]
Deze vriend houdt derhalve een laadplaats bezet die in de apps als beschikbaar verschijnt omdat hij niet is ingecheckt.
Zou je dan niet zijn stekker uit de paal kunnen halen en ernaast laden? Beetje oplettende handhaver ziet dan dat de kabel er niet in zit. Eventueel een briefje achter de ruit met uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
Ik twijfel toch wat mijn beste oplossing is, ik krijg in juli een e-Niro en heb een 3x25A aansluiting. Ik dacht zelf aan een Zappi omdat ik dan alleen kan laden als ik terug lever naar het net maar aangezien ik de paal zelf moet bekostigen twijfel ik wat te doen. De V2 gaat al gauw richting de 1000 euro, en moet ik dan de 3 fase of de 1 fase variant kiezen. De e-Niro kan maar 1 fase aan, mogelijk dat het nieuwe model wel 3 fase aan kan maar dan is het nog maar de vraag of de huidige aangepast kunnen worden. Ik lees ook over het gebruik van een Tesla charger bij de e-Niro. Zelfbouw is ook nog een optie maar dat is meestal 3 fase.

Zijn hier mensen die een vergelijkbare situatie hebben?

Jammer dat DC laders zo prijzig zijn... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De Tesla Wall Charger heeft een type 2 aansluiting waarmee je de e-Niro kan opladen. Ze zijn alleen te bestellen door Tesla eigenaren, maar vanuit het referral program ook geleverd en dus ook ongebruikt op Marktplaats te vinden. Er zit alleen geen beveiliging op om te voorkomen dat iemand anders zijn auto laad op jou paal. Ze zijn 3 fase, maar net als alle 3 fase palen ook op 1 fase laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Freezhost schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 08:49:
Al eens gekeken naar Setec DC laders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ja die heb ik gezien maar ik vind 4k iets te gortig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Ik twijfel toch wat mijn beste oplossing is, ik krijg in juli een e-Niro en heb een 3x25A aansluiting. Ik dacht zelf aan een Zappi omdat ik dan alleen kan laden als ik terug lever naar het net maar aangezien ik de paal zelf moet bekostigen twijfel ik wat te doen. De V2 gaat al gauw richting de 1000 euro, en moet ik dan de 3 fase of de 1 fase variant kiezen. De e-Niro kan maar 1 fase aan, mogelijk dat het nieuwe model wel 3 fase aan kan maar dan is het nog maar de vraag of de huidige aangepast kunnen worden. Ik lees ook over het gebruik van een Tesla charger bij de e-Niro. Zelfbouw is ook nog een optie maar dat is meestal 3 fase.

Goedkoopste oplossing en future-proof: leg 3-fasen kabel en ethernet/RJ45-kabel, zodat de infrastructuur klaarligt voor de volgende auto/upgrade, en haal voor 250 euro een Lolo/The New Motion-1-fase lader van Marktplaats.

Mocht je over aantal jaar een andere auto hebben, hoef je enkel de lader te vervangen en aan kabels aan te sluiten. (En eventueel kan je zelfs twee laders in master-slave opstelling gebruiken, voor bezoekers of tweede auto.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 09:50
Ik ga morgen voor het eerst met de Kona naar Duitsland, staan snelladers daar van te voren aangegeven op de boren bij tankstations? Net zoals LPG ?
THX!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

cautje schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:06:
Ik ga morgen voor het eerst met de Kona naar Duitsland, staan snelladers daar van te voren aangegeven op de boren bij tankstations? Net zoals LPG ?
THX!!!
Nee. Tip: Chargemap + uitgeprinte lijst van alle stations op de route. Kan je zelf de keuze maken of je al wilt bijladen (en of de lader werkt/bezet is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:31
cautje schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 15:06:
THX!!!
Ja in Duitsland is op veel snelwegen wel aan gegeven dat er een oplaad mogelijkheid is, maar dit zegt niets over welke lader, hoe snel en of jouw laadpas werkt. Dus altijd van te voren route plannen.

Voor Duitsland zou ik de https://www.goingelectric.de/stromtankstellen/ planner gebruiken i.p.v. Chargemap. Heeft net iets betere dekking omdat de community in Duitsland groter is dan bij Chargemap.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 09:50
THX!

Dat gaat helemaal goed komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
nannoe schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:52:
[...]

Goedkoopste oplossing en future-proof: leg 3-fasen kabel en ethernet/RJ45-kabel, zodat de infrastructuur klaarligt voor de volgende auto/upgrade, en haal voor 250 euro een Lolo/The New Motion-1-fase lader van Marktplaats.

Mocht je over aantal jaar een andere auto hebben, hoef je enkel de lader te vervangen en aan kabels aan te sluiten. (En eventueel kan je zelfs twee laders in master-slave opstelling gebruiken, voor bezoekers of tweede auto.)
Bedankt voor de tip, dat is inderdaad een goedkope oplossing, ik ga eens kijken of ik een Lolo kan vinden.

Heeft hier iemand ervaring met de Magnum Smart Charger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nannoe schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 09:52:
[...]

Precies dit heb ik gedaan. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
Hachy schreef op maandag 20 mei 2019 @ 17:33:
Wellicht even achteraan mailen of bellen?
Had ik gedaan. Uiteindelijk blijkt dat iedereen gratis Mobil Plus heeft t/m 31 mei. Wil je het daarna nog steeds, moet je het aangevraagd hebben.
Echter: kWh-prijs is lokale prijs buiten Oostenrijk, dus niet overal meer 0.22cent.
Exceptionally we corrected your product from TIWAG mobil plus to TIWAG mobil so that you can benefit from the free charging and charging for 0,22 €/kWh til May 31st.

From June 1st on all tariffs change because of the software change and we will adjust you to the TIWAG mobil plus tariff as mentioned before. In case you do not agree with the change to TIWAG mobil plus please let us know.
Overigens, met bovenstaande 'correction' laadde ik nog steeds voor 36 cent bij Allego, dus lijkt mij einde TIWAG.

Dan maar Get Charge op Allego vanaf nu :/

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

John_Otters schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:01:
Echter: kWh-prijs is lokale prijs buiten Oostenrijk, dus niet overal meer 0.22cent.
0.22 cent? Da's wel érg goedkoop.... _/-\o_ :P

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 13:07
@Freezhost *2x UTP trekken naar de laadpaal. 1x voor data en 1x voor P1/load balancing. Alleen dan ben je echt voorbereid op alles :).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tassadar32 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:47:
@Freezhost *2x UTP trekken naar de laadpaal. 1x voor data en 1x voor P1/load balancing. Alleen dan ben je echt voorbereid op alles :).
Dat is natuurlijk een beetje onzinnig, weet je hoeveel aders CAT5 heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@daemonix True, maar als je laadpaal bij lease hebt word deze geïnstalleerd voor je en die installateur snapt daar geen snars van (en wil dus gewoon twee kabels hebben).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snirpo
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:22
Elissen schreef op maandag 27 mei 2019 @ 10:05:
[...]

Een collega moest ook bellen om dat in te schakelen op zijn paal. Zal wel een stukje bescherming zijn zodat je niet voor onverwachte kosten komt te staan.
Heb gebeld en ze moesten de plug and charge optie inderdaad aanzetten. Kan het nu activeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Ik kom erachter dat de Leaf die ik zondag ga ophalen geen type 2 naar type 1 kabel erbij heeft. Blijkbaar heeft de beste man altijd alleen met de granny charger geladen en lokaal in de stad gereden. Hij vond het ook best raar dat ik de auto zelf terug naar Nederland zou gaan rijden, begreep niet zo goed hoe. Even kort uitgelegd dat ik dan zou snelladen. Had hij pas twee of drie keer ooit gedaan.

Hoe dan ook, ik heb binnenkort voor thuis en onderweg nog een laadkabel nodig. Ik zie ze het meest gunstig via Aliexpress, kan ik die zonder bezwaren kopen? Is 5m een goede lengte voor bij de meeste palen of beter iets langer?

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
Ik overweeg voor de Kia e-Niro de Homebox Smart van Ratio Electric te nemen. Iemand ervaring met deze combi ?

Het gaat dan natuurlijk over de uitvoering met de vaste kabel en de 7,4 kW versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
kdeboois schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:15:
Ik overweeg voor de Kia e-Niro de Homebox Smart van Ratio Electric te nemen. Iemand ervaring met deze combi ?

Het gaat dan natuurlijk over de uitvoering met de vaste kabel en de 7,4 kW versie.
Ik heb er geen ervaring mee, maar de home box smart maakt gewoon gebruik van de smartevse controller (opensource) voor zover ik weet. Die heb ik ook zitten in mijn trafo lader van ratio. Prima ding, probleemloos en doet wat ie moet doen. Ook erg te spreken over service van Ratio overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Luiaard schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:07:
Ik kom erachter dat de Leaf die ik zondag ga ophalen geen type 2 naar type 1 kabel erbij heeft. Blijkbaar heeft de beste man altijd alleen met de granny charger geladen en lokaal in de stad gereden. Hij vond het ook best raar dat ik de auto zelf terug naar Nederland zou gaan rijden, begreep niet zo goed hoe. Even kort uitgelegd dat ik dan zou snelladen. Had hij pas twee of drie keer ooit gedaan.

Hoe dan ook, ik heb binnenkort voor thuis en onderweg nog een laadkabel nodig. Ik zie ze het meest gunstig via Aliexpress, kan ik die zonder bezwaren kopen? Is 5m een goede lengte voor bij de meeste palen of beter iets langer?
Die dingen haal je voor weinig van marktplaats af. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Klopt, heb er laatst ook nog toevallig een verkocht. Voor €100 moet je wel klaar kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:13

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Luiaard schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:07:
Via Ali duurt wel even voordat je deze in huis hebt, je kunt beter via MP of een goede webwinkel kopen, dan heb je de kabel veel sneller.

En als je de kabel vaak gaat gebruiken, zou ik een iets betere kopen zoals deze van EVPartner: https://www.evpartner.nl/laadkabel-type-2-16a/ (ik neem aan dat 16A voldoende is?).
Zelf heb ik de oranje van LAPP gekocht, maar een 6 of 8 meter kan ook handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

RVerheijden schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:18:
Voor het laden adviseerde Enexis mij een aparte aansluiting aan te vragen van 1x35/40A zodat ik op maximale snelheid kan laden.
Het upgraden van de huidige 3x25A installatie zou namelijk meer kosten dan de extra kosten voor een aparte aansluiting.
Door het extra hoge vastrecht als je boven de 3x25A komt.
De extra aansluiting zou tussen de 750 en 1000 Euro eenmalig kosten en verder dezelfde vaste kosten hebben als ik nu heb voor de 3x25A aansluiting.

Klopt deze info of zijn er betere oplossingen.
Als ze dat willen doen is dat een mooie oplossing, bovendien kun je dan korting krijgen op de energiebelasting als die aansluiting uitsluitend voor de laadpaal gebruikt wordt.
@Harvest2002 heeft deze setup: Harvest2002 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Een aantal anderen hebben dit geprobeerd, maar veel netbeheerders willen niet een 2e aansluiting realiseren op 1 adres. Dus eigenlijk typisch dat Enexis dit voorstelt.

Nadeel is wel dat mocht je zonnepanelen hebben je dan niet rechtstreeks je auto in kunt pompen omdat dit via je "huis"-aansluiting loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-05-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:51

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Dat is niet erg de laadpaal die erop komt geeft automatisch de verbruikte KWh door aan de lease maatschappij en die verrekend dit dan met mij en belast het door aan mijn werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024

Tesla (TWC) werkt en niet echt duur als lader (load balancing kan ook met maxem, maar dan wordt die wel duurder.

De thuislader (UMC) van tesla kan ook gewoon 16A laden op een fase (ook al snel) op blauwe stekker (die mag 16 amp hebben (op shuko schakelt die terug naar 8 amp als ik met niet vergis, zitten adapters bij)

Setec DC lader, heb je niet veel aan die kan maar 20A en dat is op 400v --> 8kw max (vaak is je accu spanning lager dus je haalt evenveel als 1-fase AC op 32A. Maar hij kan wel op een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
teacher schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Die dingen haal je voor weinig van marktplaats af. :Y
Bedankt, ik heb nog wat uitgebreider gezocht. Er zijn er niet zoveel gebruikt te vinden, maar ik haal er morgen een op voor zes tientjes 8)

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Allee derde keer goede keer.
Deze voormiddag hebben ze de Alfen eve single pro-line (plug and play model met vaste laadkabel) tegen de zijgevel gehangen en aangesloten (6 mm²) op een 1f-32A zekering. Gezien het een gprs model was heb ik ook maar één UTP kabel moeten bijtrekken om te kunnen load balancen via de toekomstige digitale meter.
Nu nog wachten op de login code en de kassa kan beginnen te rinkelen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
John_Otters schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 21:01:

[...] 36 cent bij Allego, dus lijkt mij einde TIWAG.

Dan maar Get Charge op Allego vanaf nu :/
(@Hachy )
Nope: Telekom/Get Charge app geeft 39cent aan voor AC laden bij Allego. Alleen laadplek is nog 'unbekannt' in meine ladehistorie. Fout van Get Charge? Trekt het nog bij naar 29cent?

Is dit nou echt het einde van goedkoop laden aan de paal? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 15:27:
[...]

Als ze dat willen doen is dat een mooie oplossing, bovendien kun je dan korting krijgen op de energiebelasting als die aansluiting uitsluitend voor de laadpaal gebruikt wordt.
@Harvest2002 heeft deze setup: Harvest2002 in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Een aantal anderen hebben dit geprobeerd, maar veel netbeheerders willen niet een 2e aansluiting realiseren op 1 adres. Dus eigenlijk typisch dat Enexis dit voorstelt.

Nadeel is wel dat mocht je zonnepanelen hebben je dan niet rechtstreeks je auto in kunt pompen omdat dit via je "huis"-aansluiting loopt.
Als je (via loadbalancing) af kan met 3x25, dan zou een extra meetpunt (mloea regeling) ook een optie zijn voor de laadpaal. Ook dan kan je gebruik maken van de belastingkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 15:34

Osxy

Holy crap on a cracker

John_Otters schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:40:
[...]

(@Hachy )
Nope: Telekom/Get Charge app geeft 39cent aan voor AC laden bij Allego. Alleen laadplek is nog 'unbekannt' in meine ladehistorie. Fout van Get Charge? Trekt het nog bij naar 29cent?

Hoezo? Maingau is nog steeds 29 cent?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
Osxy schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:19:
[...]

Hoezo? Maingau is nog steeds 29 cent?
30 cent, en dat is lang niet zo goedkoop als DEW21 en TIWAG waren :'(

Edit: gewone (langzame) laadpaal @ 1 fase. Dus niet snelladen.

[ Voor 12% gewijzigd door John_Otters op 29-05-2019 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 15:34

Osxy

Holy crap on a cracker

John_Otters schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:40:
[...]

Ik noem 30 cent voor snelladen niet duur alleen ;)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
John_Otters schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 20:40:
[...]

Edit: gewone (langzame) laadpaal @ 1 fase. Dus niet snelladen.
Nee hoor, er zijn voor Allego nog wel wat opties.

Kia, Jaguar, Steiermark superflat AC. Total vroaming, en nog een paar
John_Otters schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 18:40:
[...]

(@Hachy )

Is trouwens niet waar. Alleen bij snelladers is Telekom 39 cent AC.
Bij normale AC laadpalen rekenen ze 29 cent.

Overigens heb je ook veel Allego palen met een lager CPO tarief. 18 cent in Gelderland en Overijssel bijvoorbeeld.

[ Voor 44% gewijzigd door Hachy op 29-05-2019 21:43 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
Hachy schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:32:
[...]

Steiermark superflat AC.
Klinkt goed. Ik zie dat deze niet getest is door laadpastop10? 329 euro is best een prijsje, Hoe weten we dat deze zeker werkt bij alle NL Allego?
[...]
Is trouwens niet waar. Alleen bij snelladers is Telekom 39 cent AC.
Vandaag 26.89 kWh geladen voor €10.48 volgens de app. Of de gegevens van de app zijn (nog) niet juist. laadpaal was een 11kW Allego in Zwolle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Hij is wel getest. Zal hem even aanpassen.
Wacht maar op je factuur voor die paal in Zwolle.

[ Voor 37% gewijzigd door Hachy op 29-05-2019 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Hachy schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 21:32:
[...]

Nee hoor, er zijn voor Allego nog wel wat opties.

Kia, Jaguar, Steiermark superflat AC. Total vroaming, en nog een paar
Zover ik weet is Kia niet verkrijgbaar.
Weet je hoe de Jaguar laadpas te verkrijgen is wanneer je geen Jaguar hebt?
Een gewone plugsurfing pas in een Jaguar account werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tassadar32 schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:47:
Is niet meer echt toekomst gericht. :)
Dacht ook een dubbele UTP te trekken maar de data gaat al via GPRS (draadloos dus).
1x UTP voor de p1 volstaat dus al.
Om gerust te zijn kan je idd ook gewoon een dubbele UTP voorgetrokken in buis leggen. Scheelt bijna niets in prijs.
Maar dan moet je ook al zeker zijn dat je (toekomstige) laadpaal meerdere UTP poorten heeft (onze alfen eve single pro-line heeft bv. maar 1 UTP connector (+ een mini SIM connector + een RJ11 connector).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@IvoB2 N=1. Die RJ11 is voor P1. RJ11 kan je ook gewoon op een UTP kabel crimpen vandaar dat ik 2x UTP aanraad (betere shielding). GPRS is niet altijd gratis (The New Motion is per maand duurder met GPRS dan met UTP verbonden bijvoorbeeld) dus UTP voor internet heeft daar meestal de voorkeur. Mocht je het niet nodig hebben is het niet erg dat er een UTP kabel ligt. Andersom is vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ah zo. Weer wat bijgeleerd.
Ik dacht dat de UTP voor dataverkeer via internet was (en voor aansluiting op de P1 poort van een digitale meter) en de RJ11 uitsluitend voor aansluiting via telefoon.

Voor de prijs van een dubbele utp kabel moet je het inderdaad niet laten.

GPRS verbinding was hier gratis dus heb ik de simkaart maar laten installeren.

Dat je een RJ11 fiche op een UTP kabel kan pluggen wist ik maar niet dat je de telefoonconnector (RJ11) in de laadpaal ook kan gebruiken als UTP poort.

edit: nu ik de handleiding er nog eens bijneem staat er inderdaad dat de communicatie met de P1 poort van de digitale meter via de RJ11 geschiedt en niet via de RJ45.

[ Voor 85% gewijzigd door IvoB2 op 30-05-2019 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJF3
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 15:21
Kan ik een Lolo smart gebruiken zonder een abonnement van Newmotion?

Had in het verleden een abonnement maar dat is niet meer nodig. Zonder abonnement heb ik volgens mij geen toegang tot my.newmotion.com en kan dan ook niet instellen welke pas mag laden.

Of start zo'n laadpunt zonder abonnement automatisch met laden als je er een kabel in steekt?

Tnx!
DJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Yoade75 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:36:
[...]

Zover ik weet is Kia niet verkrijgbaar.
Een gewone plugsurfing pas in een Jaguar account werkt niet.
Heb je al een KIA dealer benaderd?
Volgens mijn dichtsbijzijnde KIA dealer die ik belde is hij gewoon verkrijgbaar voor niet-kia rijders.
Nee, en dat ga ik ook niet uitzoeken, het aanbod is voor Jaguar rijders, dat staat er ook duidelijk bij.
DJF3 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:29:
Kan ik een Lolo smart gebruiken zonder een abonnement van Newmotion?
Ja. Kan zijn dat je hem wel nog even op auto-start moet laten zetten.
Had in het verleden een abonnement maar dat is niet meer nodig. Zonder abonnement heb ik volgens mij geen toegang tot my.newmotion.com en kan dan ook niet instellen welke pas mag laden.

Of start zo'n laadpunt zonder abonnement automatisch met laden als je er een kabel in steekt?
Je omschrijft het goed. Je kan er niets meer aan managen, hij start zodra je een auto aansluit. Zodra de auto de connectie verbreekt dan unlockt'ie weer.

[ Voor 35% gewijzigd door Hachy op 31-05-2019 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
Hachy schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:58:
[...]

Heb je al een KIA dealer benaderd?
Volgens mijn dichtsbijzijnde KIA dealer die ik belde is hij gewoon verkrijgbaar voor niet-kia rijders.
Ja. En hun antwoord was dat hij zelfs niet te verkrijgen is voor Kia rijders zelf.
Dan heb ik het over het abonnement.
Een gewone plugsurfing pas zonder abonnement is wel te verkrijgen voor Kia rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

Yoade75 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:47:
[...]

Ja. En hun antwoord was dat hij zelfs niet te verkrijgen is voor Kia rijders zelf.
Dan heb ik het over het abonnement.
Een gewone plugsurfing pas zonder abonnement is wel te verkrijgen voor Kia rijders.
Ik heb die pas meegekregen toen ik een paar maanden terug mn e-Niro ophaalde.
Zag er uit als een gewone Plugsurfing pas, maar afgelopen week heeft Kia een eigen app waarmee je dan diezelfde pas kunt gebruiken. Het is precies the Plugsurfing app, maar dan in een Kia jasje gegoten: "Kia Public Charging app".
Dit kreeg ik er laatst over in de mail:
Beste elektrische Kia-rijder,

Binnenkort lanceert Kia de nieuwe Kia Public Charging app.

Wij vragen je vriendelijk om de Kia Public Charging app te downloaden zodra deze beschikbaar is om maximaal gebruik te maken van de oplaadmogelijkheden. Je ontvangt binnenkort een bericht als de Kia Public Charging app beschikbaar is voor gebruik.

Belangrijk: je bestaande laadpas zal niet meer bruikbaar zijn in de Plugsurfing app nadat de Kia Public Charging app op de App Store en Google Play Store beschikbaar is.
Nog steeds niet duidelijk hoe het dan zit met dat abonnement en of dat open staat voor niet-Kia rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
Wat is je eerste letter op de laadpas na DE*8PS* ?
Is dat toevallig een K?
Kun je die gewone Plugsurfing laadpas die je had gekregen toevoegen aan die nieuwe Kia Public Charging app? Krijg je dan de optie voor dat abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10 20:43
Bij mij is het een F. Heb die ook van KIA gekregen maar werd niet geaccepteerd in de nieuwe app. Kreeg bericht dat ik contact op moest nemen met klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Vraag aan de community.
De laatste tijd heb ik problemen met laden bij allego. Op ccs. Op 50kwh laders.
Ik kan geen sessie starten met de laadpaal en/of smoov app. Laadpaal blijft staan op sluit kabel aan.

Heb daarbij allego gebeld maar die kan niks doen. Ze kunnen zien dat de communicatie goed gaat maar start niet. Voor de vorm doen ze dan wel een reboot/herstart en soms een firmware update (zeggen ze dan). Maar helaas.

Even daarvoor en na mij kan ik wel zien dat andere kunnen laden op ccs.
Op AC kan ik dan wel laden bij dezelfde paal. Maar is dan natuurlijk veel te traag.

Bij een andere allego laadpaal op dezelfde dag gaat het dan wel goed. Heel vreemd. Bij andere leveranciers zoals Fastned geen enkel probleem. Alleen bij allego zijn mijn ervaringen nu aardig slecht. Meer dan 75% fail rate bij laden. Voornamelijk door bovenstaande maar ook door defecte allego’s.

Betreft een Hyundai e-kona. Icm tnm pas.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Ik ben wat aan het rommelen met mijn Keba P30 en Nissan Leaf ZE0. Ik heb het laadstation middels de dipswitches volgens de installatiehandleiding ingesteld op maximaal 16A.
Het laadstation is nu om te testen tijdelijk aangesloten op de elektra van de schuur, hier zit ook een apart afgezekerde omvormer op. Ik heb maar één fase, de Keba is dus enkelfasig aangesloten.

De auto laadt via het laadstation, maar ik heb het volgende probleem. Het lijkt alsof het laden maar zeer traag verloopt, misschien nog wel trager dan de granny charger (!) Het lijkt op ongeveer een ordegrootte van 1000W als ik via Domoticz naar mijn verbruik kijk, is dus iets meer dan 4A maar, waar de granny charger al 10A doet. De auto geeft ook aan nog 4:30 u te moeten laden tot 100% terwijl hij al voor 2/3 vol is.

De Type 2 naar Type 1 kabel die ik van marktplaats heb gehaald is er eentje van GM (Opel Ampera kabel) die enkelfasig is en tot 20A kan. Dit zou volgens mij niet uit moeten maken, toch?

Misschien moet ik met die kabel eens even kijken bij een openbaar laadpunt in de buurt om die toch uit te sluiten. Bij een echte 16A laadstroom zal de auto vast een kortere tijd aangeven.
[Edit] Net met dat Opel laadsnoer bij een EVbox van de Gemeente Utrecht neergezet. Auto geeft nog steeds aan nog 4u laden tot 100% terwijl hij al 73% vol is. Ik laat hem even een uur staan en kijk dan hoe veel erbij is.

[ Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 03-06-2019 21:08 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:46
internet4me schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:30:
Vraag aan de community.
Ik kan geen sessie starten met de laadpaal en/of smoov app. Laadpaal blijft staan op sluit kabel aan.

Heb daarbij allego gebeld maar die kan niks doen. Ze kunnen zien dat de communicatie goed gaat maar start niet. Voor de vorm doen ze dan wel een reboot/herstart en soms een firmware update (zeggen ze dan). Maar helaas.

Op AC kan ik dan wel laden bij dezelfde paal. Maar is dan natuurlijk veel te traag.

Bij een andere allego laadpaal op dezelfde dag gaat het dan wel goed. Heel vreemd. Bij andere leveranciers zoals Fastned geen enkel probleem. Alleen bij allego zijn mijn ervaringen nu aardig slecht. Meer dan 75% fail rate bij laden. Voornamelijk door bovenstaande maar ook door defecte allego’s.

Iemand tips?
andere pas proberen. Dan weet je of het probleem de pas of de auto/laders is

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:30
Ik heb problemen met mijn Zappi V1... Hij laadt mijn Zoë niet meer op, hij blijft op Ventilating staan? Ik had het op tijd geprogrammeerd, wat niet werkte trouwens, en dat heb ik verwijderd. Werkt nog steeds niet.

Morgen ga ik gelijk bellen met de installateur, maar is er iets wat ik zelf kan doen? Durf niet heel goed alles te resetten, want hij heeft ook load balancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
Ventilating? Die melding heb ik nodig nooit gehad. Als je hem op eco+ hebt staan en gepland laden dan zou die waiting for surplus moeten weergeven...

Zegt de manual er niks over?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Stefanovic45 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 22:48:
Ventilating? Die melding heb ik nodig nooit gehad. Als je hem op eco+ hebt staan en gepland laden dan zou die waiting for surplus moeten weergeven...

Zegt de manual er niks over?
Nee, kan er niks over vinden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N5TrGd9GkoRvSgEybSJfDJPW/thumb.jpg

Ik heb geen zonnepanelen, dus hij staat altijd op Fast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marciemarcus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04 11:45
kepler schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 07:03:
[...]

Nee, kan er niks over vinden...

Ik heb geen zonnepanelen, dus hij staat altijd op Fast
Je kunt rechtstreeks contact opnemen met de importeur van Zappi, deze Zappi moet worden vervangen namelijk.

Mvg,
Mr. Zappi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:12

Tripl3 D

Brother in Arms

Heeft er iemand ervaring met laden in Frankrijk direct op een 'normaal' stopcontact? En zo ja, geldt dan een beetje dezelfde stelregel als in Nederland: Als de boel niet te heet wordt dan zit het wel snor?

Op internet vind ik:
In Frankrijk worden de stopcontacten van type E gebruikt. De netspanning is 230 V en de frequentie is 50 Hz.

In Nederland worden de stopcontacten van type C en F gebruikt. De netspanning is 230 V en de frequentie is 50 Hz.
En daarnaast wat info over de verschillende gebruikte groepenkasten:

http://www.klussen-in-frankrijk.eu/1313-de-groepenkast.html en https://infofrankrijk.com/de-groepenkast/

Maar dat zegt me niet zo veel, buiten dat ik de groepenkast moet bekijken (als ik daar uberhaupt in een vakantiehuisje bij kan), maar niet eens zou weten waar ik nou naar moet kijken.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
In Frankrijk worden veel stopcontacten rechtstreeks naar de meterkast geleid. Minder aftakkingen en minder ruis dus. Slagingskans van je Granny charger is ongeveer 50%. Bijna alle granny chargers hebben een thermische beveiliging.

Ervaringen van Simon vd Beek vorig jaar: https://goedkoperrijden.b...ons-evfrenchroadtrip.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tripl3 D je hebt een Ioniq?
Als de grannycharger 10A is moet het overal wel werken, bij 13A meestal.
De 50% score is met een (oude) Zoe, die een lage aardweerstand nodig heeft en verreweg het meest eigenwijs is met laden. Alle andere auto's zijn minder kieskeurig :)
Als je een blik in de meterkast kan werpen dan weet je in ieder geval op welke waarde er afgezekerd is en of er veel stopcontacten op een enkele groep aangesloten zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
marciemarcus schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 07:47:
[...]

Je kunt rechtstreeks contact opnemen met de importeur van Zappi, deze Zappi moet worden vervangen namelijk.

Mvg,
Mr. Zappi
ah dat is jammer... Ik begin wel eerst met het bedrijf waar ik het (aanleggen van) laadpunt heb gekocht, dat is immers mijn eerste aanspreekpunt. Dan mogen zij het regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:31
Hachy schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:25:
In Frankrijk worden veel stopcontacten rechtstreeks naar de meterkast geleid. Minder aftakkingen en minder ruis dus. Slagingskans van je Granny charger is ongeveer 50%. Bijna alle granny chargers hebben een thermische beveiliging.

Ervaringen van Simon vd Beek vorig jaar: https://goedkoperrijden.b...ons-evfrenchroadtrip.html
Ik heb al een stuk of 30x geladen met de granny charger in Frankrijk met de Ioniq. Nog nooit problemen gehad. Zowel in huizen, vakantiehuisjes, tenten etc. Als je hem op de middenstand zet (10A) dan gaat het eigenlijk altijd goed.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

internet4me schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:30:
Vraag aan de community.

Iemand tips?
Mijn tip: Vraag als de wiedeweerga een Maingau aan, daarmee laadt je véél goedkoper bij Allego DC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:12

Tripl3 D

Brother in Arms

Hachy schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:25:

Oké, bedankt. Interessant blog ook! (y)
Proton_ schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:42:
@Tripl3 D je hebt een Ioniq?
Als de grannycharger 10A is moet het overal wel werken, bij 13A meestal.
De 50% score is met een (oude) Zoe, die een lage aardweerstand nodig heeft en verreweg het meest eigenwijs is met laden. Alle andere auto's zijn minder kieskeurig :)
Als je een blik in de meterkast kan werpen dan weet je in ieder geval op welke waarde er afgezekerd is en of er veel stopcontacten op een enkele groep aangesloten zijn.
Jep een Ioniq. Ik zal je tips zeker gebruiken. Thanks! d:)b
Davidshadow13 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 08:53:
Ik heb al een stuk of 30x geladen met de granny charger in Frankrijk met de Ioniq. Nog nooit problemen gehad. Zowel in huizen, vakantiehuisjes, tenten etc. Als je hem op de middenstand zet (10A) dan gaat het eigenlijk altijd goed.
'Middenstand' it is! Goed om te horen dat je daar circa 30 uit 30 mee gehaald hebt! _/-\o_

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:25
Crazy D schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:26:
[...]

Nu staat de techniek natuurlijk voor niks: ze kunnen prima betaald parkeren koppelen aan het wel of niet laden: verplicht dat je een koppeling maakt met een yellowbrick-achtig ding en laat de parkeertikken gaan tellen zodra de accu vol is. Ga je 4 uur later even voorverwarmen, stoppen de parkeertikken. Dat voorkomt in ieder geval de EV's die niet hoeven te laden maar er wel gaan staan "want gratis". Maar ja het werkelijke probleem is natuurlijk gewoon de beperkt aantal laadpalen...
Waarom koppelen? Doe gewoon normaal parkeertarief maar laad gratis... Effectief betaal je dan minder omdat de parkeerprijs hetzelfde is maar je een gratis volle accu erbij krijgt. Hoef je niet te toveren met prijskoppelingen en andere ongein... :+

Technisch mogelijk betekend niet meteen handig, want hoe complexer een systeem hoe meer bugs en hoe meer 'niet bedoelde gevolgen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Yongshi schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:56:
[...]

Waarom koppelen? Doe gewoon normaal parkeertarief maar laad gratis... Effectief betaal je dan minder omdat de parkeerprijs hetzelfde is maar je een gratis volle accu erbij krijgt. Hoef je niet te toveren met prijskoppelingen en andere ongein... :+

Technisch mogelijk betekend niet meteen handig, want hoe complexer een systeem hoe meer bugs en hoe meer 'niet bedoelde gevolgen'
Omdat er aanbesteed is dat een CPO de gelden voor laden krijgt. Parkeren gaat de gemeente over, over laadtarief geldt gedurende de looptijd van de aanbesteding desbetreffende voorwaarden. Ja, het wordt door de gemeente aanbesteed, maar bij een inschrijving op een aanbesteding wordt door de CPO een inschatting gemaakt op basis van die gegevens, dus gedurende de tijd aanpassen zal, tenzij zij er op vooruit gaan, niet tot instemming van hun zijde kunnen rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:57
Heeft er iemand ervaring met het laden van een LEAF 2.0 op de camping met een Granny? Granny is 10A denk ik, en zekering op de kampeer plaats ook. Is het ook mogelijk deze met minder vermogen te laten laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Iemand verstand van de Keba P30? Ik heb een C-serie. Ik heb de handleiding en de FAQ al gelezen.

Uit de handleiding haal ik de volgende instellingen voor de dipswitches:
D1 Configuratie:
D1.1 X1 extern contact gebruiken
D1.2 X2 uitgang gebruiken
D1.3 Smarthome-interface via UDP
D1.4 ?
D1.5 ?
D1.6-D1.8 configuratie maximale stroom voertuig (Control Pilot Duty Cycle) 10-32A

Hier heb ik alles uit en de stroom op 16A gezet.

D2.1-D2.4 Netwerkadres DHCP of vast IP
D2.5+D2.6 Communication hub modus (OCPP)
D2.7 PLC modem (power line communication) uit/aan
D2.8 Commissioning / Test modus

Hier heb ik DHCP ingesteld (1-4 uit) en de rest ook uit.

De Keba werkt, geen foutmeldingen, maar laadt zeer langzaam (3-4 Ampere). Mijn auto getest bij een openbare laadpaal in de buurt en haalt daar wel richting 12-13A (Leaf ZE0).

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
on is 1 of is off 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-10 21:56
Ben in afwachting van een Kona EV en er wordt binnenkort een NewMotion advanced laadpaal geïnstalleerd in de voortuin. Nu heeft de Kona helaas geen enkele vorm van een APP (eigenlijk ongelooflijk anno 2019 maar goed) om zoiets simpels als het laad proces bv te monitoren.

Waar ik me druk over maak is dat er tussen het insteken van de laadplug en het starten van het laadproces thuis iets niet goed gaat en dat ik daar dan misschien de volgende morgen(te laat ) achter moet komen en met te weinig bereik zit.
Ik zit met een vrij langwerpige voortuin situatie dus ff een blik op de kona vanuit de woonkamer of ik het charge lampje zie bij de connector plug nog iets zie doen gaat hem ook niet worden.
Kort gezegd wil ik binnenshuis eigenlijk gewoon weten of het laden zijn gangetje gaat.

Ben op zoek naar tips om dit te optimaliseren voor thuis en daarnaast wat zijn de oplossingen voor "on the Go" bij publieke laadpalen.

Voor thuis zat ik bv te denken om bij de installatie van de aparte laadpaal groep een stroom oppikspoeltje alvast te plaatsen om de kabel naar de laadpaal. Vervolgens zou ik deze dan weer op kunnen nemen in home domotica zodat ik thuis op ieder moment weet dat er een bepaalde laadstroom loopt naar de paal en respectievelijk de auto.
Zijn er mensen die al eens iets in die richting hebben geprobeerd.

Andere methode is natuurlijk via de OBD poort een mobiele koppeling maken en het op die manier te ontsluiten. Ik heb alleen geen idee of die OBD poort van de Kona wel door blijft communiceren als die aan de lader hangt en het voertuig is afgesloten.

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Voor thuis kun je natuurlijk Domoticz op de P1 poort van je slimme meter prikken. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-10 21:56
daemonix schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:28:
Voor thuis kun je natuurlijk Domoticz op de P1 poort van je slimme meter prikken. Werkt prima.
Ja klopt maar dan heb ik toch totaal verbruik van het gehele huis. Hoe kan ik dan specifiek zien dat de auto aan het chargen is. Of moet ik dan kijken of ik grote waardes voorbij zie komen gerelateerd aan de auto?

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Aparte tussenmeter met S0 poort aan je lader hangen en die ook aan domoticz hangen.
Eastron sdm120d bijvoorbeeld, of een sdm120c met modbus.

[ Voor 29% gewijzigd door teacher op 04-06-2019 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:36
Electrons schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:16:
Ben in afwachting van een Kona EV en er wordt binnenkort een NewMotion advanced laadpaal geïnstalleerd in de voortuin. Nu heeft de Kona helaas geen enkele vorm van een APP (eigenlijk ongelooflijk anno 2019 maar goed) om zoiets simpels als het laad proces bv te monitoren.

Waar ik me druk over maak is dat er tussen het insteken van de laadplug en het starten van het laadproces thuis iets niet goed gaat en dat ik daar dan misschien de volgende morgen(te laat ) achter moet komen en met te weinig bereik zit.
Ik zit met een vrij langwerpige voortuin situatie dus ff een blik op de kona vanuit de woonkamer of ik het charge lampje zie bij de connector plug nog iets zie doen gaat hem ook niet worden.
Kort gezegd wil ik binnenshuis eigenlijk gewoon weten of het laden zijn gangetje gaat.

Ben op zoek naar tips om dit te optimaliseren voor thuis en daarnaast wat zijn de oplossingen voor "on the Go" bij publieke laadpalen.

Voor thuis zat ik bv te denken om bij de installatie van de aparte laadpaal groep een stroom oppikspoeltje alvast te plaatsen om de kabel naar de laadpaal. Vervolgens zou ik deze dan weer op kunnen nemen in home domotica zodat ik thuis op ieder moment weet dat er een bepaalde laadstroom loopt naar de paal en respectievelijk de auto.
Zijn er mensen die al eens iets in die richting hebben geprobeerd.

Andere methode is natuurlijk via de OBD poort een mobiele koppeling maken en het op die manier te ontsluiten. Ik heb alleen geen idee of die OBD poort van de Kona wel door blijft communiceren als die aan de lader hangt en het voertuig is afgesloten.
Je zou eventueel ook de NewMotion app in de gaten kunnen houden? Volgens mij kan die ook notificaties sturen over de laadstatus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
marciemarcus schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 07:47:
[...]

Mvg,
Mr. Zappi
Hij wordt morgen omgewisseld, dus snelle service (evcompany.eu)!

Ik heb ook een nummer gekregen van een Marc, Zappi specialist. Dat ben jij neem ik aan? Zo ja, dan kan ik mijn vraag ook hier wel stellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Electrons schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:31:
[...]

Ja klopt maar dan heb ik toch totaal verbruik van het gehele huis. Hoe kan ik dan specifiek zien dat de auto aan het chargen is. Of moet ik dan kijken of ik grote waardes voorbij zie komen gerelateerd aan de auto?
Het vermogen dat je auto opneemt is dusdanig veel hoger dat de rest verwaarloosbaar is hoor. Hier gaan we van 600 W baseload naar 5 kW naar 10 kW als beide auto's aan het laden zijn (ieder op een andere fase).

Pagina: 1 ... 41 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.