Marcva schreef op maandag 27 mei 2019 @ 11:12:
Ik heb een e-Niro onderweg (volgend jaar pas). Ben aan het oriënteren voor een laadoplossing thuis. Maar wat een jungle is dat
Mijn situatie en wensen:
- auto voor zakelijk gebruik, dus wil apart kWh kunnen meten;
- de Niro m2019 laadt op 1 fase, maar m2020 mogelijk op 3 fasen: wil dus naar 3 fasen, want ook toekomstbestendiger: zowel qua auto, maar ook qua woning (toekomstige warmtepomp en inductieplaat).
- installatie is nu 1 fase op 40A hoofdzekering en wil naar 3x25 zonder meerkosten;
- geen slimme meter;
- 5kW aan PV op het dak, 1 fase, dus wil graag de optie hebben om alleen te laden als er PV productie is;
- wil de paal graag "op slot" hebben, zodat niet Jan en Alleman tijdens mij afwezigheid kunnen laden, liefst nfc / mobiel i.p.v. code. Laden door derden mag wel, maar alleen met mijn instemming. Semi publiek tegen betaling mag ook, maar ben bang dat ik dan aan een backofficesysteem met bijbehorende kosten vast zit(?);
- geen behoefte aan maandelijkse administratiekosten / backoffice abo;
- lader moet op een paal aan de andere kant van de oprit als het huis: wil niet structureel een kabel in de loop naar de voordeur hebben liggen.
Qua monitoring had ik deze gespot:
https://cemm.nl/. Kun je diverse meters aanhangen. Maar wellicht zijn er ook palen die dat zelf al doen, zonder abo.
Qua paal hoop ik op wat licht in de duisternis van jullie: wat zijn passende opties?
Ik heb ongeveer een gelijkaardige situatie (monofase 40A, PV, 1fase Kona en misschien in 2020 3f e-Nirro, nog geen digitale meter,...)
Mijn uiteindelijke keuze viel op een Zappi of een Alfen eve single pro-line met elke hun voor- en nadelen.
Grootste voordeel van de Zappi was de eenvoudige ingebouwde load balancing en PV aansturing zonder digimeter. Grootste voordeel van de Alfen was het eenvoudig verrekenen van de afgenomen kWh (maar dat is wel werkgever gerelateerd gezien de Alfen SDK al kosteloos uitgeschreven was) en het digitale afleesbare scherm op de laadpaal.
Beiden zijn te monteren op een paal en op hun manier te versleutelen.
Zag geen onmiddellijke reden om van monofase 40A om te schakelen naar 3f 25A (met alle kosten vandien). Voor hetzelfde geld krijgen we nog een 1f e-Niro voor de volgende 4 jaar. En ook hier (

is de saldering van PV "gewaarborgd" voor de komende jaren. Dus een economisch voordeel aan louter via PV laden is er ook al niet onmiddellijk.
Het is dus een Alfen mono 32A geworden met een extra UTP kabel (om later te kunnen aansluiten op de digitale meter).
Voor de Belgische situatie zie ik niet in wat er niet toekomstgericht aan een monofase 40A zou zijn, er werkt nu al jaren zonder problemen een PV, WP (CV, airco, SWW) en 5 pits inductieplaat op => ons volledig huishouden is nl. al 5 jaar 100% elektrisch. Alles boven 1f 40A of 3f 25A wordt sowieso de komende jaren duurder (capaciteitstarief).
[
Voor 7% gewijzigd door
IvoB2 op 27-05-2019 18:04
]