[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.505 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:46
Als je NewMotion pas en paal hebt, deze registreren in de app. In de app onder instellingen kun je notificatie instellen voor:
-batterij vol
-laden start
-laden stopt
-laadkabel los

Werkt ook voor andere NewMotion palen waar je laadt, gebruik het op werk en krijg netjes melding.
theblindman schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:41:
[...]

Je zou eventueel ook de NewMotion app in de gaten kunnen houden? Volgens mij kan die ook notificaties sturen over de laadstatus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-10 21:56
theblindman schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:41:
[...]

Je zou eventueel ook de NewMotion app in de gaten kunnen houden? Volgens mij kan die ook notificaties sturen over de laadstatus :)
Interessant . New Motion kon mij aan de telefoon niet echt duidelijk maken wat de APP mogelijkheden nu precies inhouden. Misschien dat dit al genoeg de lading dekt.

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
daemonix schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:53:
[...]

Het vermogen dat je auto opneemt is dusdanig veel hoger dat de rest verwaarloosbaar is hoor. Hier gaan we van 600 W baseload naar 5 kW naar 10 kW als beide auto's aan het laden zijn (ieder op een andere fase).
Ja dat is ook wel weer zo. maar onderschat sommige devices niet. Ik heb voor een wastafeltje op een rare plek een doorstroom verwarmertje zitten en die jekkert er bijna 4kW doorheen. Maar goed dit is maar gedurende korte tijd. Later kan de inductie(nu nog gas bij vervanging niet meer) in de keuken nog de volgende grootverbruiker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electrons
Fazer013 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:37:
Als je NewMotion pas en paal hebt, deze registreren in de app. In de app onder instellingen kun je notificatie instellen voor:
-batterij vol
-laden start
-laden stopt
-laadkabel los

Werkt ook voor andere NewMotion palen waar je laadt, gebruik het op werk en krijg netjes melding.

[...]
Bedankt ik ga het eerst met de NMA aankijken hoe het in de praktijk allemaal loopt. P1 op de slimme meter kan ik ook al uitlezen dus we komen er wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
internet4me schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:30:
Vraag aan de community.
De laatste tijd heb ik problemen met laden bij allego. Op ccs. Op 50kwh laders.
Ik kan geen sessie starten met de laadpaal en/of smoov app. Laadpaal blijft staan op sluit kabel aan.
Welke laadpaal (locatie) en wat zegt chargemap over deze locaties? Er zijn snelladers van Allego waarvan CCS problemen bekend zijn bij de community.

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Bijvoorbeeld bij Venray. A73 west oirle.
Chargemap geeft daar een redelijk positief beeld. (Chargemap gebruik ik al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12:25
nannoe schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 10:42:
[...]

Omdat er aanbesteed is dat een CPO de gelden voor laden krijgt. Parkeren gaat de gemeente over, over laadtarief geldt gedurende de looptijd van de aanbesteding desbetreffende voorwaarden. Ja, het wordt door de gemeente aanbesteed, maar bij een inschrijving op een aanbesteding wordt door de CPO een inschatting gemaakt op basis van die gegevens, dus gedurende de tijd aanpassen zal, tenzij zij er op vooruit gaan, niet tot instemming van hun zijde kunnen rekenen.
bij nieuwe aanbestedingen kan daar rekening mee gehouden worden, zien we bij de nieuwe load balancing palen van allego. aanbesteding aangepast en de nieuwe palen zijn qua beprijzing heel anders dan de oude aanbesteding.

voor de huidige blijft het hetzelfde, maar aangezien we het over de toekomst hadden newm ik die even buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
internet4me schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:51:
Bijvoorbeeld bij Venray. A73 west oirle.
Chargemap geeft daar een redelijk positief beeld. (Chargemap gebruik ik al)
Alleen Allego? Fastned bijv. werkt wel goed?
Wel meerdere (snel)laadpunten?
Valt er iets te zien aan je eigen laadpoort? (geen troep tussen gekomen ofzo)
Vergrendelt de laadkabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
Fastned gaat inderdaad altijd goed. Ook andere gaan goed. (Inclusief enkele palen in Duitsland)
Er is geen vuil en de vergrendeling werkt ook. (Behalve als het laden niet begint.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Edit

[ Voor 94% gewijzigd door Yoade75 op 07-07-2019 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:05
Maingau: bij het bestellen van een laadpas kun je geen Nederlandse postcode invullen: het veld accepteert geen letters; enkel cijfers.

Nu beheers ik alleen 'ski-Duits' en ik kwam er met de dame van Maingau niet uit. Hoe hebben jullie dit gedaan met het aanvragen van een laadpas? Kwam hij zonder de juiste postcode wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik kon gewoon de postcode invoeren...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:40
BounceCloud schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:06:
Maingau: bij het bestellen van een laadpas kun je geen Nederlandse postcode invullen: het veld accepteert geen letters; enkel cijfers.

Nu beheers ik alleen 'ski-Duits' en ik kwam er met de dame van Maingau niet uit. Hoe hebben jullie dit gedaan met het aanvragen van een laadpas? Kwam hij zonder de juiste postcode wel aan?
zet de letters gewoon bij je woonplaats.

dan komen de post bedrijven er vast wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:38
Kan iemand bevestigen dat het megaE laadplein bij van der Valk in Eindhoven defecte laders heeft? Zondag ga ik richting Parijs maar zie op chargemap dat de laders defect zijn? Toch maar zekere voor onzekere en de volgende Fastned pakken dus?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tino
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 10:54
BounceCloud schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 11:06:

Bij postcode vul je alleen de 4 cijfers van je postcode in en bij plaats begin je met de 2 letters van je postcode spatie en dan plaatsnaam.

Zo heb ik dat ook gedaan en heb de pas etc gewoon ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:47
cacofant schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:19:
Kan iemand bevestigen dat het megaE laadplein bij van der Valk in Eindhoven defecte laders heeft? Zondag ga ik richting Parijs maar zie op chargemap dat de laders defect zijn? Toch maar zekere voor onzekere en de volgende Fastned pakken dus?
Ja die zijn defect, net als de Mega-E laders in Urmond en Leiderdorp. Allego heeft hier ook een persbericht over uitgestuurd: https://www.allego.eu/nl-...-tijdelijk-buiten-gebruik

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:03
cacofant schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:19:
Die zijn volgens de site van Allego defect. Gisteren is Fastned Hazeldonk-West geopend, mooie plek voor de grens als het op je route ligt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Oké goed dat ik nog even kijk.

Hazeldonk ligt voor mij uit de route, dan wordt het dus fastned opzoeken. Ik ga bij Maastricht Nederland uit :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:13

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

cacofant schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 13:15:
Oké goed dat ik nog even kijk.

Hazeldonk ligt voor mij uit de route, dan wordt het dus fastned opzoeken. Ik ga bij Maastricht Nederland uit :-)
Aan de randweg bij Luik ligt tegenwoordig een Ionity station, sneller laden daar dan bij de FastNed onder Maastricht. En goedkoper als je veel kW gaat laden voor de 8 Euro per laadsessie. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ja die staat op m'n planning. Bierset Ionity toch?
8 euro per laadsessie is leuk, maar niet voor mijn Ioniq. Als ik bijna leeg ben is het voor mij nog slimmer om per kWh te betalen met Maingau. 25kWx0.30= 7.50 :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@cacofant Je betaalt per kWh, niet per kW. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:31
Mijn eerste en enige ervaring met een Freshmile lader is dat ik eur 4,00 heb betaald voor 24,45 kWh (dus ca 16 cent per kWh).

Dat was vier van de vijf euro die als saldo op de de pre-paid pas stond toen ik die voor 10 euro kocht. Vervolgend probeer ik saldo bij te krijgen maar dit werkt niet. Volgens mijn creditkaart zijn de bedragen gereserveerd maar ze komen niet erbij in de app. Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Huh? 4 euro voor 24,45 kWh is op mijn rekenmachine 0,1636 euro/kWh. Stuk goedkoper. ;) Komma verkeerd geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Lekker belangrijk weer

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inderdaad, heel belangrijk. Als je betaalt per kW, dan ben je een stuk beter af dan als je betaalt per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:57
Gemeente Apeldoorn heeft een boel nieuwe palen laten plaatsen door Allego, van die mooie goedkope palen waar @Hachy het laatst over had.

Nu zijn er wel wat geluiden dat ze nog wat borden vergeten zijn :+ (o.a. van mij)

https://twitter.com/cacofant/status/1136235856375754753 @cacofant

https://twitter.com/dam_mv/status/1136263485170573312

Ik heb pas 1x kunnen stekkeren omdat er telkens ICE's geparkeerd staan. Nou hoef ik ook niet zo vaak te stekkeren aan huis, maar de optie hebben zou toch lekker zijn. En aangezien ik boven een druk winkelcentrum woon kan ik me zo voorstellen dat er vaker mensen willen stekkeren daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Nou zo goedkoop zijn die palen niet. Minimaal 30ct per kWh toch? Maar feit is wel dat ze niet gebruikt kunnen worden ivm ontbreken borden, belijning en handhaving :-(

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:20:
[...]

Inderdaad, heel belangrijk. Als je betaalt per kW, dan ben je een stuk beter af dan als je betaalt per kWh.
Ligt eraan of je langer of korter dan een uur laadt. Korter dan een uur ben je beter af als je betaalt per kWh. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tel het maar eens op over een jaar. Wedden dat je veel langer aan een laadpaal staat dan je vermogen af neemt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Mar.tin schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:40:
Gemeente Apeldoorn heeft een boel nieuwe palen laten plaatsen door Allego, van die mooie goedkope palen waar @Hachy het laatst over had.

Nu zijn er wel wat geluiden dat ze nog wat borden vergeten zijn :+ (o.a. van mij)

Ik heb pas 1x kunnen stekkeren omdat er telkens ICE's geparkeerd staan. Nou hoef ik ook niet zo vaak te stekkeren aan huis, maar de optie hebben zou toch lekker zijn. En aangezien ik boven een druk winkelcentrum woon kan ik me zo voorstellen dat er vaker mensen willen stekkeren daar.
Ze reageren wel snel via Twitter :-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:48
Weet iemand met welke MSP’s InCharge / Vattenfall roaming contracten heeft?

Stond vandaag bij een laadpaal in Zweden van ze, maar al mijn pasjes werden geweigerd (NewMotion, Chargemap, Plugsurfing, Maingau).

Hun app downloaden of kaart aanvragen kan niet - alleen beschikbaar in SE, NO, DE en UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De voor de hand liggende suggestie is hun dochtermaatschappij, in Nederland bekend onder de naam Nuon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-10 08:25
John_Otters schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 08:17:
[...]

Alleen Allego? Fastned bijv. werkt wel goed?
Wel meerdere (snel)laadpunten?
Valt er iets te zien aan je eigen laadpoort? (geen troep tussen gekomen ofzo)
Vergrendelt de laadkabel?
quote]John_Otters schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 20:47:
[...]

Welke laadpaal (locatie) en wat zegt chargemap over deze locaties? Er zijn snelladers van Allego waarvan CCS problemen bekend zijn bij de community.
[/quote]

Ik heb dinsdag 4 juni problemen met Allego ervaren. Bij vdValk Eindhoven de 50kW lader (enige functionele snellader): CCS blijft hangen bij "sluit kabel aan". Gebeld met Allego, herstart, nogmaals maar nee. Vervolgens CCS 50kW bij MacDonalds Eindhoven, idem maar wel wat geschakel in de kast en foutcode DTC:20001, en met andere laadpas DTC:25008. De eerste code zou duiden op contactfout in de auto. De tweede fout kwam niet in de lijst van de Allego medewerker voor. Helaas dus ook geen succes. De AC werkt overigens prima, maar te traag voor mijn reis. Vervolgens doorgereden naar Best A2 FastNed en in 1 keer prima kunnen laden.

Aja, de Snelladers bij het station in Eindhoven alwaar ik in eerste instantie wilde laden tijdens m'n uurtje bezoek (met 2 x 225km reis afstand) blijkt uitsluitend bedoeld voor EV-taxi's als aangegeven met een verkeersbord (itt Chargemap). De parkeer garage had alle laders bezet. Al met al wat tegenvallende laad mogelijkheden.

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:22
Klaus_1250 schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 20:13:
Weet iemand met welke MSP’s InCharge / Vattenfall roaming contracten heeft?

Stond vandaag bij een laadpaal in Zweden van ze, maar al mijn pasjes werden geweigerd (NewMotion, Chargemap, Plugsurfing, Maingau).

Hun app downloaden of kaart aanvragen kan niet - alleen beschikbaar in SE, NO, DE en UK.
\
@Klaus_1250 Met Nuon sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:48
@Vaevictis_ @daemonix Thanks! Beetje voor de hand liggend natuurlijk.

Net de Nuon app gedownload ... de laadpaal staat idd als beschikbaar in de app, maar wel tegen een veelvoud van de lokale prijs. €2,40 / minuut (!!!) - max 50kWh DC. Hotelkamer met laadpaal is goedkoper...

Viel me ook op dat er in de Nuon app ontzettend weinig laadpalen staan. Eerstvolgende in hun app is 60km verderop, terwijl er echt veel meer zijn. Doet Vattenfall niet aan roaming? En vanwaar die exorbitant hoge prijs? Bij Ionity betaal ik 9 euro voor 45 min bij max 75kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 20:26
Voor de bezitters van een Zappi lader + hub; de app is te downloaden.
(android iig)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.myenergi

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:55
Motorfret schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 00:07:
Voor de bezitters van een Zappi lader + hub; de app is te downloaden.
(android iig)

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.myenergi
Ook te vinden in de App Store :)
https://itunes.apple.com/...44813?mt=8&ign-mpt=uo%3D2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vandaag weer problemen met de Eve icu mini op het werk.

Na de kabel insteken in de Zoe gaat hij wel laden maar daarna code 008 en blijft dan staan op 004.

Spanning erop en eraf gehad maar geen resultaat.
Soms gaat hij weer uit zichzelf door en stopt dan weer na een paar seconde.

Greenflux kan de paal niet uitlezen dus komt er een keer een monteur langs....

De code 004 krijg ik wel vaker maar na 1 keer pakt de paal hem wel op en laad door.

Is dit dan een probleem van de Zoe, of is de paal gewoon slecht?

Paal is gewoon via Renault geplaatst dus verwacht je eigenlijk dat dit geen problemen moet opleveren.

Nu bij een Ecotap ingeplugd en die doet het wel direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
@Hachy

https://laadpastop10.nl/laadpas/146/Ionity

Volgens mij klopt het laadadvies niet meer. TNM geeft bij mij aan €7,60 (ex?) te rekenen per sessie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant

Vandaag is de bebording al geplaatst naar aanleiding van mijn Twitter bericht! Snelle actie dus. Nu alleen nog handhaven, want er staat gewoon weer een ICE geparkeerd, ondanks het bord !!! :-(

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
cacofant schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:16:
[...]

Vandaag is de bebording al geplaatst naar aanleiding van mijn Twitter bericht! Snelle actie dus. Nu alleen nog handhaven, want er staat gewoon weer een ICE geparkeerd, ondanks het bord !!! :-(
Gaaf! :). Ik had een berichtje dat ze contact met me op zouden nemen. Ben benieuwd of er straks bij mij ook een bord staat.

Puntje erbij voor #gemeenteApeldoorn :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ja precies #gemeenteApeldoorn goed bezig.. alleen nu ook daadwerkelijk handhaven ook !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
cacofant schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 15:57:
Ja precies #gemeenteApeldoorn goed bezig.. alleen nu ook daadwerkelijk handhaven ook !
Misschien wel dat er al een auto stond toen ze het bord erin ramden? :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Zou kunnen even afwachten..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
Ik heb geen bord gekregen vandaag :( #oneerlijk :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:49
Foto's maken en mailen/op twitter zetten voor de gemeente apeldoorn als je ge-ice-d bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Krijgt een ice zowiezo een sanctie?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Mar.tin schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:48:
@Hachy

Volgens mij klopt het laadadvies niet meer. TNM geeft bij mij aan €7,60 (ex?) te rekenen per sessie :)
Bij mij 6,33 euro ex btw, vorige week geladen in Frankrijk.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
cacofant schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 19:12:
Krijgt een ice zowiezo een sanctie?
Als hij een slechte treft dan kan hij weggesleept worden en als hij een goede treft dan krijgt hij een prent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wegslepen mag alleen in twee gevallen: 1 er is onveilig geplarkeerd, of 2 er staat een auto zonder invaliden parkeerkaart op een invaliden parkeerplaats. Het is een parkeerplaats, en ook al wordt die misbruikt dan nog wordt er niet weggesleept, want op een parkeerplaats kun je per definitie niet onveilig staan. Er wordt alleen van een invaliden parkeerplaats weggesleept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
Onzin, op een laad- en losplek kun je best veilig zonder invalidekaart staan maar dan word je heus weggesleept. Zelfde geldt voor laadpaalparkeerplaatsen.
Het sleepbeleid zal per gemeente verschillen maar in Amsterdam hoef je dat niet te proberen.

[ Voor 23% gewijzigd door Spiller op 06-06-2019 21:01 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
daemonix schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 20:49:
Wegslepen mag alleen in twee gevallen: 1 er is onveilig geplarkeerd, of 2 er staat een auto zonder invaliden parkeerkaart op een invaliden parkeerplaats. Het is een parkeerplaats, en ook al wordt die misbruikt dan nog wordt er niet weggesleept, want op een parkeerplaats kun je per definitie niet onveilig staan. Er wordt alleen van een invaliden parkeerplaats weggesleept.
Dan wil ik je uitnodigen om dat te komen proberen in Amsterdam :9 :P . Ding wordt binnen no time weggesleept als je dit geintje flikt binnen de ring. Buiten de ring delen ze alleen bekeuringen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tsja, dan kun je je beroepen op relevante jurisprudentie uit Breda, waar na de derde keer dat het gebeurde de burgemeester (!) werd gewaarschuwd dat hij persoonlijk aansprakelijk zou worden gesteld door de rechter als het nog een keer zou gebeuren. Heeft in de 90'er jaren de landelijke pers gehaald.

En nee, ik geloof er geen biet van dat je op die plaatsen wordt weggesleept. Laat maar voorbeelden zien.
Wegslepen
Een auto mag worden weggesleept als hij gevaarlijk staat, het verkeer belemmert of geparkeerd staat op een invalidenparkeerplaats. Is je auto onterecht weggesleept, dien dan binnen zes weken een bezwaarschrift in bij Burgemeester & Wethouders van de betreffende gemeente.
Bron: https://www.anwb.nl/jurid...g-nl/parkeerovertredingen

Iedere andere actie mist een juridische grond en kan worden aangevochten. Amsterdam denkt wel vaker dat ze zelf mogen bepalen wat wel en niet mag.

[ Voor 40% gewijzigd door daemonix op 06-06-2019 22:28 . Reden: quote en bron toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Het kan zelfs nog mooier, hoeft niet eens een ICE te zijn:

https://www.ad.nl/nieuws/...ierhonderd-euro~a9d76447/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Tsja, je moet natuurlijk wel op de juiste gronden je bezwaar instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Ik weet niet waarom je zo graag je gelijk wil halen, maar APVs zijn gewoon rechtsgeldig en binnen vele gemeenten kun je weggesleept worden voor veel meer redenen dan de landelijke regelgeving.

https://www.amsterdam.nl/...43CA-9235-5113D43E6AB0%7D

basta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:05
Get Charge (Telekom): moet je hun laadpas nog ergens activeren? Hun app is alleen beschikbaar als je Android op Duitsland heb staan. Staat ook niet op APKmirror e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
#Wegsleepverordening.

Aanvulling. De verordening vindt zijn grondslagen in:

Artikel 170, Wegenverkeerswet, lid 1c.
Artikel 2, Besluit wegslepen van voertuigen.

Het college heeft vrij ruime bevoegdheden. Amsterdam is niet eigenwijs, het is een gemeente waar de omgang met voertuigen goed geregeld moet worden in het belang van de openbare orde. Maar ook andere gemeenten hebben het goed geregeld. Of er gehandhaafd wordt, dat is een tweede.

[ Voor 91% gewijzigd door joepie de p op 07-06-2019 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
* zip *

[ Voor 98% gewijzigd door joepie de p op 07-06-2019 09:04 . Reden: Dubbele post ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Mar.tin schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 14:48:
@Hachy

Yes, goed gezien en direct gefixed. Dank je wel :>

Ik ga vanmiddag met de Zoe naar zuid-Frankrijk, dus tijd voor een nieuw semi-live blog voor de liefhebbers:

https://goedkoperrijden.b...ntie-liveblog-deel-1.html

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:41
Bij mij oriëntatie op een laadpaal ben ik erg gecharmeerd geraakt van de Zappi. Dealbreaker is het onbreken van de mogelijkheid te unlocken met een pas, of tag.
Ik betaal overal contactloos met pas of mobiel, maar zou thuis een pincode moeten gebruiken. Waarom geen NFC? Tag aan je autosleutel, swipen en laden. Bouw de mogelijkheid in om een pas/kaart in te lezen en je hebt niet eens een andere pas/tag nodig.
En de mogelijkheid familie onder een gastaccount te laten laden met aparte verbuiksadministratie? Te fancy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vanmorgen geprobeerd bij een Lolo laadpaal te laden.
Hier stonden ook plug-in Volvo's die alleen de stekker erin hadden.

Maar mijn stekker van de Zoe past niet in de laadpaal. :?
Het patroon van het stopcontact heeft de zelfde vorm als mijn stekker (type 2) maar lijkt of het een contra model is.

Iemand een idee wat voor formaat dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Marcva: pincode werkt prima. We hebben zowel een Zappi (voor de Ioniq) als helaas een EVbox. Geef mij de Zappi maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
daemonix schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:41:
@Marcva: pincode werkt prima. We hebben zowel een Zappi (voor de Ioniq) als helaas een EVbox. Geef mij de Zappi maar.
Dat kan ik me voorstellen. Toch hoop ik dat v3 NFC krijgt en deze op tijd leverbaar is voor mijn e-Niro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Hachy schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:17:
[...]

Yes, goed gezien en direct gefixed. Dank je wel :>

Ik ga vanmiddag met de Zoe naar zuid-Frankrijk, dus tijd voor een nieuw semi-live blog voor de liefhebbers:

https://goedkoperrijden.b...ntie-liveblog-deel-1.html
Veel plezier, mooie streek! Een tip: op de donderdag is er een leuke weekmarkt in Terrasson-Lavilledieu, aan de rivier de Vézère, een kilometer of vijftig zoals de vogel vliegt, maar geweldige wegen en een paar 22 kW-laadpalen in de omgeving.

De markt is aan weerszijden van de rivier en over de bruggen, banketbakkers met heerlijke waren en terrasjes met zon, en ook de kerk op de heuvel op de oever en de oude stadje met kronkelweggetjes omhoog is zeer de moeite waard voor ochtend/middag (zoals de meeste Franse markten begint afbouwen al rond middaguur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Marcva schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:53:
[...]

Dat kan ik me voorstellen. Toch hoop ik dat v3 NFC krijgt en deze op tijd leverbaar is voor mijn e-Niro ;)
Tot die tijd granny charger? Ik zie nog geen enkele vermelding van NFC, NFC zou ook een backend koppeling vereisen, en het is nu juist de kracht van de Zappi dat die geen backend nodig heeft.

PS de leverancier moet alleen nog even door krijgen dat hij niets meer mag rekenen voor gebruik van creditcard. Hij rekende al te veel, maar nu is wettelijk (met ingang van PSD2) op nul gesteld in plaats van meer dan 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
@nannoe annoe bedankt voor de goeie tip!

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

daemonix schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 10:53:
[...]
Ik zie nog geen enkele vermelding van NFC, NFC zou ook een backend koppeling vereisen, en het is nu juist de kracht van de Zappi dat die geen backend nodig heeft.
Ik heb een laadpaal van Laadpaal24. Hierbij kan ik met een 'master' pas instellen dat een andere NFC pas mag laden. Er is geen backoffice nodig; dit wordt direct op de laadpaal geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Hachy schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:04:
@nannoe annoe bedankt voor de goeie tip!
Zie dat de Chargemap waar je tolwegen mijdt (Orleans via oostzijde) wel erg penibel is... Via Periferique en afslag Porte d'Italie naar A10B - A10 tot Orleans zijn wél een aantal snelladers. Tol valt mee; 10,90 euro en mooi verzorgde Aires én een drietal snelladers: Aire de Limours-Janvry A10, Aire de Val Neuvy A10 en Aire d'Orleans Saran Gidy A10.

Het stuk erna op de A71 is 7 euro, met ook een snellader vlak voor Vierzon, máár, de A71 loopt evenwijdig aan de D2020, dus die snellader zou je ook met een paar kilometer/paar euro op de autoroute péage kunnen paken. Scheelt iets in je planning en beschikbaarheid, want door tolwegen te vermijden, ziet de Chargemap ook 'kleine stukjes tolweg' niet als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Kuo schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:46:
[...]

Ik heb een laadpaal van Laadpaal24. Hierbij kan ik met een 'master' pas instellen dat een andere NFC pas mag laden. Er is geen backoffice nodig; dit wordt direct op de laadpaal geregeld.
Maar die laadpaal heeft dan weer geen dynamische loadbalancing en kan niet afrekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Kuo schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 11:46:
[...]

Zoiets staat er mij ook voor ogen. Welke paal heb je?

[ Voor 0% gewijzigd door Marcva op 07-06-2019 13:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-06 10:03

Kuo

Ik heb een 3-fase laadpaal https://www.laadpaal24.nl/mennekes-universeel
Volgens mij kunnen ze meer soorten laadpalen leveren. Misschien kan je contact opnemen om te weten bij welke je zelf pasjes kan aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:52
Ik heb bij laadpunt.nl een offerte laten maken voor aanleg laadpaal in tuin (meterkast aanpassen) en 15 meter door tuin en nog door kruipruinte.

Totaal zou die 3100 euro netto kosten... ik vond dit erg veel geld. Klopt dit wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 08-10 15:07
Marcva schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:21:
Bij mij oriëntatie op een laadpaal ben ik erg gecharmeerd geraakt van de Zappi. Dealbreaker is het onbreken van de mogelijkheid te unlocken met een pas, of tag.
Ik betaal overal contactloos met pas of mobiel, maar zou thuis een pincode moeten gebruiken. Waarom geen NFC? Tag aan je autosleutel, swipen en laden. Bouw de mogelijkheid in om een pas/kaart in te lezen en je hebt niet eens een andere pas/tag nodig.
En de mogelijkheid familie onder een gastaccount te laten laden met aparte verbuiksadministratie? Te fancy?
Vandaar dat ik me de go-echarger heb aangeschaft, 10 RFID cards mogelijk en voor mij persoonlijk nog een API om aan te sturen.
En ik kan die meenemen in plaats van de granny gezien ik de diverse connectoren heb aangeschaft.

[ Voor 6% gewijzigd door bruneelm op 07-06-2019 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweeeetje
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-05-2024
Hi, Ik heb een TWC volgende week en ik denk niet dat ik veel onderweg hoef te laden (ik rij dagelijks het zelfde ritje).
Maar voor nood ben ik toch op zoek naar een laadpas... Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Welke pas is aan te raden voor 'noodgevallen'.

Tesla M3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 22:26
The new motion doet het zo goed als overal en wordt snel opgestuurd als je hem aanvraagt. Is niet de goedkoopste (startkosten per laadbeurt), maar geen vast maandelijkse kosten.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 08:59

Wiebbe

<none />

Nou, probeerde de EcoTap paal in de straat te ontgrendelen met de TNM app en toen kreeg ik een storing...

Daarna geprobeerd te ontgrendelen met mijn laadpaal, maar hij stopt wel de laadsessie maar laat niet mijn kabel los 8)7

Vrouw moest weg, dus ik maar aan de lijn met een kabel bij de laadpaal en bellen met de helpdesk. Meerdere malen de paal gereset, sessie opnieuw gestart en gestopt. Je hoort wel de bekende piepjes, maar geen ontgrendeling :(

Dan gaat hij maar de monteur bellen.. maar die blijkt niet op te nemen. Nu mag ik zelf gaan proberen de monteur op zijn 06 te bellen..

Laadpaal

[ Voor 6% gewijzigd door Wiebbe op 07-06-2019 21:33 ]

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Luiaard schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:41:
Iemand verstand van de Keba P30? Ik heb een C-serie. Ik heb de handleiding en de FAQ al gelezen.

Uit de handleiding haal ik de volgende instellingen voor de dipswitches:
D1 Configuratie:
D1.1 X1 extern contact gebruiken
D1.2 X2 uitgang gebruiken
D1.3 Smarthome-interface via UDP
D1.4 ?
D1.5 ?
D1.6-D1.8 configuratie maximale stroom voertuig (Control Pilot Duty Cycle) 10-32A

Hier heb ik alles uit en de stroom op 16A gezet.

D2.1-D2.4 Netwerkadres DHCP of vast IP
D2.5+D2.6 Communication hub modus (OCPP)
D2.7 PLC modem (power line communication) uit/aan
D2.8 Commissioning / Test modus

Hier heb ik DHCP ingesteld (1-4 uit) en de rest ook uit.

De Keba werkt, geen foutmeldingen, maar laadt zeer langzaam (3-4 Ampere). Mijn auto getest bij een openbare laadpaal in de buurt en haalt daar wel richting 12-13A (Leaf ZE0).
Bleef gek aangezien alles het wel doet, maar ik heb het gevonden wat er loos is, in de UDP programmers guide:
"An activated failsafe function is indicated by the wallbox. In this case the LED segments
do not longer illuminate the full width, but only indicates the current state with
the middle two LED segments."

En inderdaad, bij de mijne lichten alleen de middelste segmenten op en niet de volle breedte van de balk, dus deze is waarschijnlijk gebruikt geweest als slave en heeft ergens zijn failsafe modus aan staan. Ik moet dus waarschijnlijk middels UDP de failsafe opnieuw instellen.

[Edit] Keba aan PC verbonden, verbinding opgezet middels programma Socket Test v3 en UDP commando gegeven:
S[192.168.25.25:7090]: failsafe 0 0 1
R[192.168.25.25:7090]: TCH-OK :done

Et voila, de statusbalk beslaat nu de volle breedte, failsafe mode is uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Luiaard op 11-06-2019 22:41 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Wiebbe schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 19:58:

Dan gaat hij maar de monteur bellen.. maar die blijkt niet op te nemen. Nu mag ik zelf gaan proberen de monteur op zijn 06 te bellen..
Lekkere service van Ecotap |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John_Otters
Gemeente Apeldoorn ... tweet ...
Ook maar eens een poging gedaan, want mailen helpt niet. Even zien wat 'duurzame' stad Wageningen gaat doen:

tweet

Meteen even wethouder duurzame mobiliteit erin meegenomen. Zijn ze wel gevoelig voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Crxtreem schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:22:
Vanmorgen geprobeerd bij een Lolo laadpaal te laden.
Hier stonden ook plug-in Volvo's die alleen de stekker erin hadden.

Maar mijn stekker van de Zoe past niet in de laadpaal. :?
Het patroon van het stopcontact heeft de zelfde vorm als mijn stekker (type 2) maar lijkt of het een contra model is.

Iemand een idee wat voor formaat dat is?
Ik weet niet zeker wat je bedoeld. Zou je anders een een foto kunnen plaatsen van de stekker & de laadpaal (met het klepje omhoog)?
Alle normale laadpalen (als niet niet-snelladers) die ik tot nu toe heb gezien hebben allemaal een type 2 Mennekes aansluiting. Mijn Leaf heeft een type 1 en bij de auto zat een type 1 naar type 2 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wiebbe schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 19:58:
Nou, probeerde de EcoTap paal in de straat te ontgrendelen met de TNM app en toen kreeg ik een storing...

Daarna geprobeerd te ontgrendelen met mijn laadpaal, maar hij stopt wel de laadsessie maar laat niet mijn kabel los 8)7

Vrouw moest weg, dus ik maar aan de lijn met een kabel bij de laadpaal en bellen met de helpdesk. Meerdere malen de paal gereset, sessie opnieuw gestart en gestopt. Je hoort wel de bekende piepjes, maar geen ontgrendeling :(

[Afbeelding: Laadpaal]
Da's apart. Ik heb ook een keer een plakkende vergrendeling gehad op een Ecotap paal. Gebeld met de helpdesk, helaas wilde die ook niet op afstand ontgrendelen. Helaas was het in een aardige uithoek en was er geen buitendienst in de buurt, maar ik kon mijn adres doorgeven en twee dagen later werd m'n kabel in een doosje bezorgd met de post.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 14:51

Glewellyn

is er ook weer.

TweakerVincent schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 15:29:
Ik heb bij laadpunt.nl een offerte laten maken voor aanleg laadpaal in tuin (meterkast aanpassen) en 15 meter door tuin en nog door kruipruinte.

Totaal zou die 3100 euro netto kosten... ik vond dit erg veel geld. Klopt dit wel?
Ik heb ongeveer dezelfde situatie gehad, ook aanleg van een laadpaal, 15m kabel (5x6mm), door kruipuimte en tuin. Van dat traject was 11m graafwerk. Totale kosten €2407,69 incl BTW.

Het gaat om een New Motion Home Advanced, met loadbalancing, vaste kabel van 5m en een type 2 connector.

Als ik het privé had moeten betalen had ik het nooit gedaan. Een aardlek en overspanning in de meterkast aanleggen is relatief eenvoudig, een stukje graven is nog makkelijker. Alleen het aansluiten van de laadpaal had iets meer moeite gekost, maar met een handleiding moet je daar toch ook prima uit kunnen komen.

edit: Deze prijzen zijn van iets meer dan een jaar geleden.

[ Voor 3% gewijzigd door Glewellyn op 08-06-2019 15:50 . Reden: extra info ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Vind het toch redelijk prijzig.
Ik weet uiteraard niet welke laadpaal je genomen hebt (daarin zit meestal het prijsverschil).
Hier rekenen ze voor de plaatsing 525€. En daarin zit plaatsing en aansluiting van de lader op een muur, 10 meter 3 of 5 x 6 mm² kabel, extra wandkastje met verliesstroomschakelaar 30 mA en zekering (16 of 32A) en afstellen van het geheel.
Op een paal is 100€ extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:29
IvoB2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 19:25:
Vind het toch redelijk prijzig.
Ik weet uiteraard niet welke laadpaal je genomen hebt (daarin zit meestal het prijsverschil).
Hier rekenen ze voor de plaatsing 525€. En daarin zit plaatsing en aansluiting van de lader op een muur, 10 meter 3 of 5 x 6 mm² kabel, extra wandkastje met verliesstroomschakelaar 30 mA en zekering (16 of 32A) en afstellen van het geheel.
Op een paal is 100€ extra.
Dat is dan weer erg weinig imho, mits ze de juiste onderdelen gebruiken. Mijn vermoeden voor die prijs is echter dat er niet de juiste (typeB) aardlek maar een normale gebruikt wordt (Aangezien die aardlekschakelaar alleen al richting de 300 euro gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is een Belgische installatie en dus idd een type A aardlekschakelaar.
Dat is hier niet verplicht bij een laadpaal (of PV) omdat de installaties al verplicht beschikken over een 300 mA
aardlekschakelaar (hier staat er zelfs één per groepenkast).
De installatie is ook zo deelgekeurd (dat is dan weer wel telkens verplicht bij uitbreiding van de installatie met PV en/of laadpaal).

[ Voor 75% gewijzigd door IvoB2 op 08-06-2019 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:29
IvoB2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:09:
Het is een Belgische installatie en dus idd een type A aardlekschakelaar.
Dat is hier niet verplicht bij een laadpaal (of PV) omdat de installaties al verplicht beschikken over een 300 mA
aardlekschakelaar (hier staat er zelfs één per groepenkast).
De installatie is ook zo deelgekeurd (dat is dan weer wel telkens verplicht bij uitbreiding van de installatie met PV en/of laadpaal).
Ik dacht dat dat in BE ook geld omdat dit in de IEC 61851-21-1:2017 gespecificeerd wordt, waar zowel de NEN als AREI naar verwijzen,

https://www.stagobel.be/n...-voor-elektrische-wagens/
http://www.demagro.be/wij...r-elektrische-voertuigen/

edit: Het wordt in AREI niet specifiek genoemd, maar er wort verwezen naar 'goed vakmanschap'. En daar is die IEC weer een voorbeeld van.

Dus verplicht: Nee, maar een beetje iemand met verstand en verantwoordelijkheidsgevoel doet het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Waarvan akte.

[ Voor 133% gewijzigd door IvoB2 op 08-06-2019 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Wellicht dat iemand hier mij kan adviseren. Binnenkort komt als het goed gaat de Tesla Model X 75d. Nu ben ik opzoek naar een laadpaal voor thuis en pas voor onderweg.

Het gaat om een lease auto echter wel op eigenzaak(zzp). Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Huis aansluiting is 3*25A sowieso is het hele huis elektrisch, dus ook een warmtepomp voor de verwarming en elektrisch koken.

Ik wil de auto meestal snachts opladen zo snel mogelijk uiteraard.
Ik kwam palen tegen van 22kw echter vraag ik mij af of dit wel voor thuis gebruik kan.

Concreet om zo snel mogelijk te kunnen laden is 22kw wenselijk toch max auto is 16,5? Is hiervoor een 3*25 voldoende? Is een loadbalancer oplossing (maxem) noodzaak, gezien all electric oplossing?

Mbt de laadpas wil ik zo goedkoop mogelijk uit zijn.  Dus thuis het liefst niets betalen aan abonnement of transactie kosten. Uiteraard moet er wel geregistreerd worden ivm verrekening op de zaak.
Ik zat voor onderweg aan newmotion te denken. Echter zie ik voor de thuis variant nog geen oplossing.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bl4ckviper schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:25:
Huis aansluiting is 3*25A sowieso is het hele huis elektrisch, dus ook een warmtepomp voor de verwarming en elektrisch koken.

Ik kwam palen tegen van 22kw echter vraag ik mij af of dit wel voor thuis gebruik kan.
Je bent toch met een 3f 25A niets met een 22 kW paal?
Om daar het max. rendement uit te halen heb je al 32A nodig alleen voor de aansluting van de laadpaal.
En die heb je niet eens voor je ganse woning.
Load balancing gaat je hierin (sneller laden) ook niet vooruit helpen.
Load balancing gaat, bij gelijktijdig gebruik van andere toestellen, de laadsnelheid van de EV juist beperken maar kan nooit sneller laden dan de geïnstalleerde zekering.
In jouw geval (3x25A) lijkt een laadpaal van 11 kW het meest aangewezen.

Niet dat je, volgens mij, die laadsnelheden thuis nodig hebt maar dat is een ander gegeven

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 08-06-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
3x16 A laadt toch snel zat op 's nachts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:37
Bl4ckviper schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:25:

Waarom zo snel mogelijk? Al hij toch maar stof staat de happen in de nacht? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Noord27 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:39:
[...]

Waarom zo snel mogelijk? Al hij toch maar stof staat de happen in de nacht? :?
Omdat in de winter in de nacht de uren voor volledig vermogen beperkt is. De warmtepomp begint dan al in de nacht tov in de zomer. Als ik dan laat thuis kom 12 uur heb ik maar max 2,5 uur hoog vermogen voor het laden.

@IvoB2

De loadbalancing vraag stelde ik juist met de zelfde reden. Ik weet dat dit het ev laden beperkt. Maar ik wil natuurlijk niet dat de stoppen eruit vliegen.

Idee was dus in de nacht zo lang mogelijk vol vermogen. Mocht de WP, boiler, vaatwasser, wasmachine, droger (allemaal dingen die in de nacht kunnen draaien) erbij aan schieten niet de ev afachalen.

Maar dus op de vrije momenten zo hoog mogelijk vermogen.

[ Voor 34% gewijzigd door Bl4ckviper op 09-06-2019 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
IvoB2 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:34:
[...]

Je bent toch met een 3f 25A niets met een 22 kW paal?
Om daar het max. rendement uit te halen heb je al 32A nodig alleen voor de aansluting van de laadpaal.
En die heb je niet eens voor je ganse woning.
Load balancing gaat je hierin (sneller laden) ook niet vooruit helpen.
Load balancing gaat, bij gelijktijdig gebruik van andere toestellen, de laadsnelheid van de EV juist beperken maar kan nooit sneller laden dan de geïnstalleerde zekering.
In jouw geval (3x25A) lijkt een laadpaal van 11 kW het meest aangewezen.

Niet dat je, volgens mij, die laadsnelheden thuis nodig hebt maar dat is een ander gegeven
Ik denk dat je fout redeneert:
Ik heb de 3f go-eCharger waarbij ik zelf de parameter van de max stroom kan instellen. In dit geval bv 24A.
Anderzijds kan de go-e aangestuurd worden door een loadbalancer module dus kan die een wagen opladen met een stroom ergens tussen 3*8-3*24A afhankelijk van de huisbelasting.
Het is ook foutief te denken dat er altijd voldoende vermogen ter beschikking staat voor de volledige nacht (in vergelijking met een dedicated fase voor de 1f laadpaal). Immers indien je een warmtepomp lopen hebt 's winters dan is de totaalstroom (loadbalancer ingeregeld) beperkt tot de overschot aan stroom op die fase (voor alle 3f). En het is net dat beperkt vermogen dat de hele nacht beschikbaar is. Echter gezien je dan wel een max 22kW wallbox hebt zal deze zijn max beschikbare vermogen naar de wagen sturen die momenten dat de warmtepomp het vermogen niet nodig heeft (bv defrosten of aan/uit regime)

[ Voor 22% gewijzigd door bruneelm op 09-06-2019 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

bruneelm schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:07:
[...]

Ik denk dat je fout redeneert:
Ik heb de 3f go-eCharger waarbij ik zelf de parameter van de max stroom kan instellen. In dit geval bv 24A.
Anderzijds kan de go-e aangestuurd worden door een loadbalancer module dus kan die een wagen opladen met een stroom ergens tussen 3*8-3*24A afhankelijk van de huisbelasting.
Het is ook foutief te denken dat er altijd voldoende vermogen ter beschikking staat voor de volledige nacht (in vergelijking met een dedicated fase voor de 1f laadpaal). Immers indien je een warmtepomp lopen hebt 's winters dan is de totaalstroom (loadbalancer ingeregeld) beperkt tot de overschot aan stroom op die fase (voor alle 3f). En het is net dat beperkt vermogen dat de hele nacht beschikbaar is. Echter gezien je dan wel een max 22kW wallbox hebt zal deze zijn max beschikbare vermogen naar de wagen sturen die momenten dat de warmtepomp het vermogen niet nodig heeft (bv defrosten of aan/uit regime)
Ter verificatie Wat jij nu hier beschrijft is toch exact wat ik bedoel waarvoor loadbalancing nodig is in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Bl4ckviper schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:20:
[...]

Ter verificatie Wat jij nu hier beschrijft is toch exact wat ik bedoel waarvoor loadbalancing nodig is in mijn situatie?
Ik heb gereageerd op de foute redenering dat je 3*32A nodig hebt voor een 22kW wallbox.
Met een wallbox waarvan je toegang hebt tot de instellingen, in uw geval de max stroom, kan jij inderdaad perfect verder voor uw 3*25A.
En ook, wat velen denken, het is niet het totaal vermogen van aansluiting minus het eigen verbruik dat ter beschikking staat van de wagen (3f gesproken) maar de overschot aan vermogen op de meest belaste fase maal 3. Wat de laadtijden verlengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
In dat geval kan je nog maar max. 16-17 kW van je 22 kW paal "gebruiken".
Mijn praktische redenatie was dat voor die uitzonderlijke keren dat je dat max. haalt (+ nog eens load balancing) het de moeite niet loont om een 22 kW laadpaal te plaatsen. In de meeste gevallen en onder normale omstandigheden maakt het thuis niet uit of je een uurtje meer of minder laadt.
En als je de EV discipline kan naleven om bij thuiskomst steeds in te pluggen zal je in de praktijk ook bijna nooit van 0-100% moeten laden .
Maar uiteraard staat het iedereen vrij om het max. uit de kan te halen.

ps1. mijn WP schakelt zichzelf uit bij langdurige temp. onder de 5°C of als de buitentemp. het dauwpunt benadert. Het rendement van de WP is bij deze temp. veel te laag. Dus bijna nooit defrost nodig.
Maar dat is uiteraard weer een andere benaderingswijze.
ps2. Ik laad bij voorkeur mijn EV overdag en niet 's nachts (want dan schijnt de zon hier nooit). Gezien de max. productiecapaciteit van mijn PV-installatie ong. 5 kW bedraagt heb ik mijn laadpaal zelfs op een max. van 4 kW ingesteld (terwijl hij 7.4 kW aankan). Laadsessies worden dan ook zoveel mogelijk verdeeld over zonnige dagen ipv sessies "in één ruk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Bl4ckviper schreef op zondag 9 juni 2019 @ 07:04:
[...]

Omdat in de winter in de nacht de uren voor volledig vermogen beperkt is. De warmtepomp begint dan al in de nacht tov in de zomer. Als ik dan laat thuis kom 12 uur heb ik maar max 2,5 uur hoog vermogen voor het laden.

@IvoB2

De loadbalancing vraag stelde ik juist met de zelfde reden. Ik weet dat dit het ev laden beperkt. Maar ik wil natuurlijk niet dat de stoppen eruit vliegen.

Idee was dus in de nacht zo lang mogelijk vol vermogen. Mocht de WP, boiler, vaatwasser, wasmachine, droger (allemaal dingen die in de nacht kunnen draaien) erbij aan schieten niet de ev afachalen.

Maar dus op de vrije momenten zo hoog mogelijk vermogen.
Ja dat begrijp ik. Maar (toch in mijn redenatie) zijn max. vermogen laadpaal en load balancing twee verschillende zaken. Load balancing is, alleen al uit veiligheid, nooit slecht. Maar wat voor zin heeft het een 22 kW laadpaal te plaatsen als je de capaciteit daarvan nooit kan gebruiken door de beperking van je thuisinstallatie? (Die theoretisch maar 16-17 kW toelaat, zelfs met load balancing).

Zelf werk ik al 6 jaar 100% elektrisch op een 40A monofase installatie zonder enig probleem.
Energieverbruik is voor mij een totaalplaatje. EV is daar slechts een onderdeel van. Gevolg is dat ik ook geen max. capaciteit vraag van één onderdeel van de elektrische installatie. Dat vraagt wel wat discipline maar na 6 jaar is dat voor ons de gewoonste zaak van de wereld geworden.
Maar ik kan me wel inbeelden dat anderen daar anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

IvoB2 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 15:20:
[...]

Ja dat begrijp ik. Maar (toch in mijn redenatie) zijn max. vermogen laadpaal en load balancing twee verschillende zaken. Load balancing is, alleen al uit veiligheid, nooit slecht. Maar wat voor zin heeft het een 22 kW laadpaal te plaatsen als je de capaciteit daarvan nooit kan gebruiken door de beperking van je thuisinstallatie? (Die theoretisch maar 16-17 kW toelaat, zelfs met load balancing).

Zelf werk ik al 6 jaar 100% elektrisch op een 40A monofase installatie zonder enig probleem.
Energieverbruik is voor mij een totaalplaatje. EV is daar slechts een onderdeel van. Gevolg is dat ik ook geen max. capaciteit vraag van één onderdeel van de elektrische installatie. Dat vraagt wel wat discipline maar na 6 jaar is dat voor ons de gewoonste zaak van de wereld geworden.
Maar ik kan me wel inbeelden dat anderen daar anders over denken.
Nou ik wil liever geen risico lopen als iemand voor het slapen gaan even de vaatwasser en wasmachine en/of droger aandoet. Of de hele warmtepomp sturing aan moeten passen dit loopt nu eindelijk goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Dit zag in je bjon's video voorbij komen. Dit is een kabel met in de type 2 handvat de laad software . Dus iemand die geen laadpaal wil is die ook een oplossing . Er zijn meerdere modellen b.v 16 amp 1f ,3f.of 32 Amp 1f , 3f.
Merk Metron
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/4gq4bt.png

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Pagina: 1 ... 42 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.