[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 104 Laatste
Acties:
  • 564.511 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 09:42
Ik mag over twee weken de sleutels van mijn e-Niro in ontvangst nemen. In de tuin staat inmiddels een eve mini geïnstalleerd door Eneco (voorkeur partij vanuit werk).

Mijn vraag is nu, in hoeverre heb ik naast de laadpas van de leasemaatschappij nog extra passen nodig voor het geval de pas van de lease toko een keer niet werkt? Hebben jullie reserve passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

CyBeRSPiN

sinds 2001

michielonline schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:55:
Ik mag over twee weken de sleutels van mijn e-Niro in ontvangst nemen. In de tuin staat inmiddels een eve mini geïnstalleerd door Eneco (voorkeur partij vanuit werk).

Mijn vraag is nu, in hoeverre heb ik naast de laadpas van de leasemaatschappij nog extra passen nodig voor het geval de pas van de lease toko een keer niet werkt? Hebben jullie reserve passen?
Je krijgt van Kia een Plugsurfing laadpas (druppel). Dat is ook de enige die ik tot nu toe naast mn NewMotion pas heb gebruikt. Voor vakanties wel slim om te kijken hoe je ter plekke kan laden of dat je beter een lokale pas erbij neemt.
Heb zelf ook nog Maingau en Telekom erbij, maar nooit gebruikt. En het geeft risico: bij diefstal kan het lang duren voordat je doorhebt als iemand 2 maanden volop heeft lopen laden op jouw kosten.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 09-06-2019 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
nannoe schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:17:
[...]

Zie dat de Chargemap waar je tolwegen mijdt (Orleans via oostzijde) wel erg penibel is... Via Periferique en afslag Porte d'Italie naar A10B - A10 tot Orleans zijn wél een aantal snelladers. Tol valt mee; 10,90 euro en mooi verzorgde Aires én een drietal snelladers: Aire de Limours-Janvry A10, Aire de Val Neuvy A10 en Aire d'Orleans Saran Gidy A10.

Het stuk erna op de A71 is 7 euro, met ook een snellader vlak voor Vierzon, máár, de A71 loopt evenwijdig aan de D2020, dus die snellader zou je ook met een paar kilometer/paar euro op de autoroute péage kunnen paken. Scheelt iets in je planning en beschikbaarheid, want door tolwegen te vermijden, ziet de Chargemap ook 'kleine stukjes tolweg' niet als optie.
Thanx Nannoe! Door het mijden van tolwegen viel het aantal snelladers inderdaad wel tegen. Maar, dat is ook een beetje de charme van de uitdaging om zonder tolkosten de bestemming te bereiken, toch?

Inmiddels zitten we op de camping en hebben we alles weer overleefd.

Zie Deel 2, Deel 3, en Deel 4.

Ga zo de statistieken even uitwerken en toevoegen aan Deel 4. En dan echt vakantie vieren :)

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Bl4ckviper schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:24:
[...]

Nou ik wil liever geen risico lopen als iemand voor het slapen gaan even de vaatwasser en wasmachine en/of droger aandoet. Of de hele warmtepomp sturing aan moeten passen dit loopt nu eindelijk goed.
De vaatwasser tot daar aan toe en de wasmachine kan nog wel maar een droger aanzetten voor je gaat slapen is bewust risico's uitlokken. Je wil niet weten hoeveel onbewaakte droogkasten ik de voorbije jaren al in de fik heb zien gaan. :X
Hier draait er 's nachts buiten de koelkast nauwelijks iets.

Overigens begrijp ik niet welk risico je loopt met loadbalancing? De voordelen daarvan onderschrijf ik volledig.
Ik begrijp alleen niet (en welk risico je er mee uitsluit) waarom je een laadpaal van 22 kW zou plaatsen op een 3x25A thuisinstallatie.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 09-06-2019 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 15:07
Als ik de droger 's nachts niet mag laten draaien dan heb ik de verkeerde verwarming gekozen, beiden werken met een warmtepomp en kunnen dus in de fik schieten!

Omdat wallboxen gemaakt worden voor 11kW en voor 22kW en geen tussenliggende waardes, prijsverschil is miniem tussen beide.
En als je, gelijk ik, soms nachten hebt van maar 7u dan heb je het vermogen nodig om je wagen op te laden om toch een bepaalde afstand te kunnen afleggen na de nacht.
Ook al is de eNiro maar 1f ik heb toch een 3f 22kW wallbox gekocht (1f:579€, 3f:699€)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 05:12
bruneelm schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:47:
Als ik de droger 's nachts niet mag laten draaien dan heb ik de verkeerde verwarming gekozen, beiden werken met een warmtepomp en kunnen dus in de fik schieten!
Behalve dat de wasdroger doorgaans een groot stofnest is en dus een aanzienlijk groter risico heeft om in de fik te vliegen... (leesvoer)

(maar goed, dat is hier enigszins off-topic)

[ Voor 10% gewijzigd door anboni op 09-06-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

IvoB2 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:23:
[...]

De vaatwasser tot daar aan toe en de wasmachine kan nog wel maar een droger aanzetten voor je gaat slapen is bewust risico's uitlokken. Je wil niet weten hoeveel onbewaakte droogkasten ik de voorbije jaren al in de fik heb zien gaan. :X
Hier draait er 's nachts buiten de koelkast nauwelijks iets.

Overigens begrijp ik niet welk risico je loopt met loadbalancing? De voordelen daarvan onderschrijf ik volledig.
Ik begrijp alleen niet (en welk risico je er mee uitsluit) waarom je een laadpaal van 22 kW zou plaatsen op een 3x25A thuisinstallatie.
Gaat niet om het risico van loadbalancing dat het onveilig is maar het feit dat ik het risico van knallende stoppen wil vermijden en dus juist loadbalancing nodig heb om dit te vermijden.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Net met de zoe zowat de vlammen uit de neus van de Zoe.
Netjes stekkers aangesloten pas er langs en comminicatie storing in de auto neus ontgrendeld stekker eruit en stekker erin en direct knetter uit de neus!
Paal gaat ook in relais storing.
Allego gebeld en de mevrouw had het erover dat de paal al stuk was voordat ik kwam!
Durf nu toch niet meet te gaan laden pfff.

Iemand raad wat ik nu moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Crxtreem schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:28:
Iemand raad wat ik nu moet doen?
Maar effe langs de dealer, zou ik zeggen.

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Marc O. schreef op maandag 10 juni 2019 @ 13:54:
[...]

Maar effe langs de dealer, zou ik zeggen.
Die hadden hem al afgelopen vrijdag uitgelezen.
Vertelde dat de vorige meldingen alleen laadpaal gerelateerd waren.
Dus niet de laadunit van de Zoe.

Edit:

Net thuis aan de laadpaal en Zoe helemaal over zijn toeren.

Eerst een aantal keren onderbreking laden met rood scherm.
Na een paar keer oranje scherm met accu laden niet mogelijk.
Weer terug naar de dealer.

[ Voor 26% gewijzigd door Crxtreem op 10-06-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
bruneelm schreef op zondag 9 juni 2019 @ 22:47:

Omdat wallboxen gemaakt worden voor 11kW en voor 22kW en geen tussenliggende waardes, prijsverschil is miniem tussen beide.
En als je, gelijk ik, soms nachten hebt van maar 7u dan heb je het vermogen nodig om je wagen op te laden om toch een bepaalde afstand te kunnen afleggen na de nacht.
Ook al is de eNiro maar 1f ik heb toch een 3f 22kW wallbox gekocht (1f:579€, 3f:699€)
Je mag van mij 's nachts laten draaien wat je wenst. Jij begon over risicoanalyse. ;)
Een WP die spontaan in de fik schiet ben ik dan weer niet tegen gekomen.

Ik heb overigens ook een 3f wallbox en een Kona EV met 1f. De laadpaal 3f en 1f versie was nl. één en dezelfde. :)
Maar ik kan (door de beperking van de Kona EV) nooit sneller laden dan 7.2 kW. Ik beperk dit al vrijwillig tot 4 kW via de menuopties in de EV zelf (minimaal laden).

Ben wel nieuwsgierig hoe je met die 3f 22 kW wallbox de laadsnelheid van je e-Niro versnelt tov een 11 kW wallbox? Mag de 11 kW versie maar max. 16A hebben en heb je dan op de 22 kW versie de 32A zekering vervangen door een lagere waarde? (ivm de 25A afzekering van je thuisinstallatie).
Kortom, met welke snelheid laadt je e-Niro dan nu maximaal met de 22 kW laadpaal?

[ Voor 9% gewijzigd door IvoB2 op 10-06-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Crxtreem schreef op maandag 10 juni 2019 @ 14:03:
[...]

Eerst een aantal keren onderbreking laden met rood scherm.
Na een paar keer oranje scherm met accu laden niet mogelijk.
Weer terug naar de dealer.
Al een reset geprobeerd? De ZOE gaat in diepe slaap als 'm niet aansluit en alle deuren dicht hebt, maar ongeveer 10-12 minuten helemaal met rust laat. Daarna start hij alle essentiële voorzieningen en software opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tester35
  • Laatst online: 23-04-2022
heb zojuist mijn kona ev opgeladen aan een 22Kw laadpaal (laad effectief met 7,3 kw)
stond bij de start 250 km op de gom , na vijf uur laden 389km op de gom (is niet volgeladen)
dat is toch weinig ?
verbruik van de wagen (mijn echtgenote rijd hiermee is 11,5 kw

[ Voor 4% gewijzigd door Tester35 op 10-06-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
nannoe schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:22:
[...]

Al een reset geprobeerd? De ZOE gaat in diepe slaap als 'm niet aansluit en alle deuren dicht hebt, maar ongeveer 10-12 minuten helemaal met rust laat. Daarna start hij alle essentiële voorzieningen en software opnieuw op.
Net uitgeprobeerd ik hoor het relais van mijn laadpaal klikken en direct weer uit en dat herhaalt zich een aantal keer.
Wederom foutmeldingen tot hij weer accu laden niet mogelijk aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tester35
wil er iemand aan een leek de juist uitleg geven over thuislaadpaal

voor de Renault Zoe snap ik het niet
Ik heb thuis 400v/3fasen+N (3x32A)
die zijn afgezekerd op 32A
hoe kom ik dan aan 22 Kw ?

als ik maar 1 fase gebruik (voor kona) begrijp ik het wel (fase + N) 240v x 32A = 7680 W

dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Tester35 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 16:36:
heb zojuist mijn kona ev opgeladen aan een 22Kw laadpaal (laad effectief met 7,3 kw)
stond bij de start 250 km op de gom , na vijf uur laden 389km op de gom (is niet volgeladen)
dat is toch weinig ?
verbruik van de wagen (mijn echtgenote rijd hiermee is 11,5 kw
Is een gemiddelde laadsnelheid van 3.2 kW.
Stond er misschien aan dezelfde laadpaal nog een EV te laden. Dan halveert de laadsnelheid en kan het kloppen (zoniet lijkt het eerder de laadsnelheid van een 11 kW paal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Tester35 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:23:
wil er iemand aan een leek de juist uitleg geven over thuislaadpaal

voor de Renault Zoe snap ik het niet
Ik heb thuis 400v/3fasen+N (3x32A)
die zijn afgezekerd op 32A
hoe kom ik dan aan 22 Kw ?

als ik maar 1 fase gebruik (voor kona) begrijp ik het wel (fase + N) 240v x 32A = 7680 W

dank u
x 3 fasen, die de Zoe alle 3 gebruikt... 3 x 7680 is ???

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tester35
natuurlijk idioot dat ik ben , dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tester35
maar waar ik blijkbaar door verward ben is dat bij 3 fasen tussen de fasen 400 v is
dus dacht ik 400v x 32A = 1200 w x 3fasen - dat is dus niet correct ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Nee, dat is niet correct vanwege de faseverschuiving. De rekensom is 3*32*230=22 KW. Er loopt echter geen stroom door de nul bij 3 fase laden, juist vanwege die faseverschuiving.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jeetje het is echt niet te doen in de buurt van Schiphol vandaag, bij Fastned brugrestaurant stonden 4 auto's te wachten.
Echt waarom Schiphol niet een gigalaadstation bouwt is me een raadsel, er is bijzonder veel vraag naar. Niet alleen voor de taxi's maar ook voor de mensen die brengen en halen, en dan helemaal de halers. Vaak ben je toch een paar minuten te vroeg, dan kun je laden terwijl de ander wacht op de koffer oid.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McTrex2
  • Laatst online: 05-01 17:51
Ik geloof dat het op dit forum nog niet voorbij gekomen is, maar de MyEnergi (Zappi) app is een paar dagen geleden uitgekomen voor IOS en Android.

[ Voor 1% gewijzigd door McTrex2 op 11-06-2019 09:25 . Reden: Woord vergeten ]

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Erasmo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 18:41:
Jeetje het is echt niet te doen in de buurt van Schiphol vandaag, bij Fastned brugrestaurant stonden 4 auto's te wachten.
Echt waarom Schiphol niet een gigalaadstation bouwt is me een raadsel, er is bijzonder veel vraag naar. Niet alleen voor de taxi's maar ook voor de mensen die brengen en halen, en dan helemaal de halers. Vaak ben je toch een paar minuten te vroeg, dan kun je laden terwijl de ander wacht op de koffer oid.
Business case kan niet uit, je verdiend die handel simpelweg niet terug zie de cijfers van Fastned. Het wordt wat beter als je de infra kan delen (bussen in de nacht, auto's overdag) of de netaansluiting (dat je een grootverbruiker een paar uur per dag deels stil kan zetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GoldenSample schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:36:
[...]

Business case kan niet uit, je verdiend die handel simpelweg niet terug zie de cijfers van Fastned. Het wordt wat beter als je de infra kan delen (bussen in de nacht, auto's overdag) of de netaansluiting (dat je een grootverbruiker een paar uur per dag deels stil kan zetten).
Ben je wel eens die Fastned voorbij gereden, als er ergens veel verdiend wordt is het daar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Erasmo schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:41:
[...]
Ben je wel eens die Fastned voorbij gereden, als er ergens veel verdiend wordt is het daar wel.
Heb je enig idee van de kosten structuur? De investering in de assets (netaansluiting en laders) is enorm. Het operationeel winstgevend zijn zegt vrijwel niets.

FTM legt het mooi uit, laatste deel van de serie;
https://www.ftm.nl/artike...leden&utm_source=whatsapp

Overigens als je in hun jaarverslagen kijkt zul je t zelfde zien.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Koffie en broodjesverkoop erbij en het komt helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:14:
Koffie en broodjesverkoop erbij en het komt helemaal goed.
Euh, ja, leuk... Maar die mag fastned nou juist niet zelf uitbaten, omdat de plekken langs de snelweg al aan andere ondernemers (oliemaatschappijen) vergund zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Oekiejoekie schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:22:
[...]

Euh, ja, leuk... Maar die mag fastned nou juist niet zelf uitbaten, omdat de plekken langs de snelweg al aan andere ondernemers (oliemaatschappijen) vergund zijn ?
Euh ja, je moet wel het nieuws blijven volgen he ;)
https://fastned.nl/nl/blo...taan-bij-snellaadstations

In ander nieuws: in Noorwegen is vanmiddag een waterstoftankstation ontploft met een enorme klap: airbags van auto’s in de buurt gingen af. 2 gewonden maar gelukkig.
https://translate.google....ydrogenstasjon-1.14582914

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeRSPiN op 10-06-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:01
McTrex2 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:30:
Ik geloof dat het op dit forum nog niet voorbij gekomen is, maar de MyEnergi (Zappi) is een paar dagen geleden uitgekomen voor IOS en Android.
Wacht nog even met het updaten van de firmware van je Zappi. Zit een bug in die ervoor zorgt dat de max stroom parameter niet werkt. Tenzij je 32 A hebt afgezekerd niet zo handig.

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Die uitspraak kende ik inderdaad nog niet. Maar goed, ik zou ook graag wat keuze hebben. Bij een gemiddeld tankstation hebben ze wat broodjes in cellofaan, en een vitrine met saucijzenbroodjes, die je smekend aankijken "koop mij, ik lig hier al de halve dag".

Ik heb nu nog geen elektrische auto, de volgende wordt het wel. Maar als ik met de kinderen op stap ga, dan wil ik graag snelladen bij de mac. Als ik zakelijk op pad ben, dan liever iets waar ik een behoorlijk broodje kan kopen, zoals la Place. Op dit moment moet je nog stoppen bij locaties die niet het aanbod hebben wat je op dat moment wilt. Tijd om hier in Nederland, net zoals in Duitsland, ook eens autohofs in te gaan richten ? combi van tankstation, laadstation, shop en restaurants in meer klassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McTrex2
  • Laatst online: 05-01 17:51
LionkingNL schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:52:
[...]

Wacht nog even met het updaten van de firmware van je Zappi. Zit een bug in die ervoor zorgt dat de max stroom parameter niet werkt. Tenzij je 32 A hebt afgezekerd niet zo handig.
En daar kom je nu mee...te laat :)

Vroeg me al af waarom mijn huis 10149 kW verbruikt volgens de app. Gelukkig wel van de zonnepanelen! _/-\o_

5400Wp op SE5k, 3960 Wp op SE3680H, 40 heat pipes met 300L buffer, Hyundai Ioniq, Zappi laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Oekiejoekie schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:53:
[...]

Die uitspraak kende ik inderdaad nog niet. Maar goed, ik zou ook graag wat keuze hebben. Bij een gemiddeld tankstation hebben ze wat broodjes in cellofaan, en een vitrine met saucijzenbroodjes, die je smekend aankijken "koop mij, ik lig hier al de halve dag".

Ik heb nu nog geen elektrische auto, de volgende wordt het wel. Maar als ik met de kinderen op stap ga, dan wil ik graag snelladen bij de mac. Als ik zakelijk op pad ben, dan liever iets waar ik een behoorlijk broodje kan kopen, zoals la Place. Op dit moment moet je nog stoppen bij locaties die niet het aanbod hebben wat je op dat moment wilt. Tijd om hier in Nederland, net zoals in Duitsland, ook eens autohofs in te gaan richten ? combi van tankstation, laadstation, shop en restaurants in meer klassen ?
Haha je bent echt niet op de hoogte he?
https://www.parool.nl/nie...uto-op-te-laden~b40711d0/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Ja, daar was ik wel van op de hoogte. En ja, ik kom regelmatig bij Mc drives, Maar daar staan dan 1 of 2 snelladers. Niet zoals bij een fastned-station 4,6, of 8.Grote kans dus dat ze allemaal bezet zijn. Bij de Mac waar ik vaak kom iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
A27, Hajé dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-10 21:03
McTrex2 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:30:
Ik geloof dat het op dit forum nog niet voorbij gekomen is, maar de MyEnergi (Zappi) is een paar dagen geleden uitgekomen voor IOS en Android.
Klopt ja, ik heb direct de hub besteld 😁 Dit maakt de Zappi wat mij betreft helemaal af.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

GoldenSample schreef op maandag 10 juni 2019 @ 20:50:
[...]

Heb je enig idee van de kosten structuur? De investering in de assets (netaansluiting en laders) is enorm. Het operationeel winstgevend zijn zegt vrijwel niets.

FTM legt het mooi uit, laatste deel van de serie;
https://www.ftm.nl/artike...leden&utm_source=whatsapp

Overigens als je in hun jaarverslagen kijkt zul je t zelfde zien.

Members only:
FTM heeft altijd al wat tegen Fastned gehad... In plaats van een enkele lullige triple charger zoals Allego neerplempt bouwt Fastned toekomstbestendige stations.

Maar prima, een station als den ruygenhoek kan niet uit volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:41
Aan het oriënteren voor een paal thuis, zakelijk gebruik. Heb daarvoor een MID meter nodig, al dan niet ingebouwd in de paal.
Maar welk tarief plak ik voor de fiscus op een kWh? Heb nu nog een enkele meter, dus niet ingewikkeld. Maar overweeg een dubbele meter ivm voordeel dag- / nachttarief ('s nachts laden). Houd de MID meter daar zelf rekening mee? Zo nee, hoe reken je je jaarverbruik dan toe naar dag/nacht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dan heb je ook een dubbele meter nodig. :)

Maar ik begreep dat het zakelijk van de belastingdienst niet hoeft om een MID gecertificeerde meter te gebruiken. Aannemelijk maken blijkt voldoende, het gaat uiteindelijk ook om peanuts. Het mag natuurlijk wel, en je sluit risico's uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:54
daemonix schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:26:

Maar ik begreep dat het zakelijk van de belastingdienst niet hoeft om een MID gecertificeerde meter te gebruiken. Aannemelijk maken blijkt voldoende, het gaat uiteindelijk ook om peanuts. Het mag natuurlijk wel, en je sluit risico's uit.
waar ben je dit tegen gekomen?
Marcva schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 11:16:
Aan het oriënteren voor een paal thuis, zakelijk gebruik. Heb daarvoor een MID meter nodig, al dan niet ingebouwd in de paal.
Maar welk tarief plak ik voor de fiscus op een kWh? Heb nu nog een enkele meter, dus niet ingewikkeld. Maar overweeg een dubbele meter ivm voordeel dag- / nachttarief ('s nachts laden). Houd de MID meter daar zelf rekening mee? Zo nee, hoe reken je je jaarverbruik dan toe naar dag/nacht?
volgens mij is het mooie hiervan dat je een prijs afspreekt met je werkgever. als jij dan lekker in de nacht oplaad tegen nachttarief is dat voor jou mooi mee genomen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
fjux schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:50:
[...]

Bijvoorbeeld https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3357146/ en op meer plaatsen in dat forum, ergens hebben ze daar ook een link naar de site van de Belastingdienst waar een en ander wordt bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
fjux schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:50:
[...]

Ik kan dat ook niet vinden.
Kwam wel deze tegen:
(...)De kosten van het opladen zelf mag je ook aftrekken (en de btw terugvragen).

Dat laatste gaat misschien wat onhandig, maar dit kun je gewoon doen door je electriciteitsnota op te nemen in je administratie en alleen het zakelijke deel in te boeken. Je weet immers hoeveel kWh de laadpaal verbruikt en kunt dus die kWh-kosten naar verhouding opnemen. Let op dat je dit alléén doet voor de kWh's en niet voor verbruiksongerelateerde kosten of baten (vastrecht/teruggave/etc).
Bron: https://www.higherlevel.n...akelijke-auto-verrekenen/
volgens mij is het mooie hiervan dat je een prijs afspreekt met je werkgever. als jij dan lekker in de nacht oplaad tegen nachttarief is dat voor jou mooi mee genomen!
Het jammere is dat ik mijn eigen werkgever ben :+ Maar er zijn toch wel meer zzp-ers met een zakelijke EV? Hoe doen die dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:35
daemonix schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 12:26:

Klopt, ik heb hier ook naar gezocht en nergens staat een eis dat de meter MID gecertificeerd moet zijn.
Zo heb ik een Sonoff POW in gebruik voor m'n buitenstopcontact en granny charger. Hiervan trek ik iedere maand uit domoticz hoeveel stroom er verbruikt is en gaat deze naar de administratie (eigen bv).
Het moet gewoon aannemelijk zijn dat deze stroom ook in de auto gegaan is en niet richting de plantenhobby O-) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En dat kun je weer aantonen door de gereden kilometers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
McTrex2 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:58:
[...]

En daar kom je nu mee...te laat :)

Vroeg me al af waarom mijn huis 10149 kW verbruikt volgens de app. Gelukkig wel van de zonnepanelen! _/-\o_
Inmiddels heeft Myenergi een nieuwe release van de Zappi firmware beschikbaar gesteld. Zou nu opgelost moeten zijn, maar heb het zelf nog niet kunnen testen (EV niet thuis >:) )

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Erasmo schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 09:29:
[...]

FTM heeft altijd al wat tegen Fastned gehad... In plaats van een enkele lullige triple charger zoals Allego neerplempt bouwt Fastned toekomstbestendige stations.

Maar prima, een station als den ruygenhoek kan niet uit volgens jou?
Sterker nog, ik weet het zeker, de economische levensduur van de installaties is te kort voor de torenhoge investering aan het begin. En dat FTM iets tegen fastned zou hebben is grote onzin. Men heeft iets tegen het voorspiegelen van luchtkastelen en ja Fastned doet daar met zijn fondsenwerving aan mee.

Voor de rest; begrijp me goed, ik ben heel blij met Fastned, het helpt de adoptie van EV's enorm en was jaren eerder dan hoe ionnity nu pas opgang komt om een snellaadnetwerk als 'enabler' op te zetten. Dat betekent echter niet dat het een levensvatbaar bedrijf opzichzelf is in de toekomst.

Als je de artikelen van FTM doorleest dan zie je wat voor astronomische omzet ze moeten doen met de huidige/beperkte extra hardware (mind you er staan nu al rijen, vergeet niet dat je maar heel beperkt piekuren hebt. Net als een tankstation, daar staan het grootste deel van de dag meer dan de helft van de pompen hartstikke stil). De gebruiksgraad schaalt gewoon niet zo ver omhoog en de marge is simpelweg te klein. De berekeningen van FTM komen via een andere weg (namelijk exploratie van Fastned's eigen cijfers) op de zelfde conclusie als dat ik kwam (pure kosten & omzet calculatie in een business case).

Members only:

[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 11-06-2019 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Op zich is het niet echt eerlijk om Fastned's businessmodel onhoudbaar te noemen; dat hebben ze zelf al ver van tevoren gezegd. Een benzinestation kan al niet eens voor z'n pompen en lease betalen van de marge op benzine, dus dan heeft Fastned al helemaal geen kans van slagen. Ze moeten het echt van de winkelverkoop hebben.

Hun laders zijn niet eens duur. De grote klap komt met de pacht/lease van de grond.

Het is duidelijk dat snelladers langs de snelweg of op welk duur stuk grond dan ook gewoon geen houdbaar businessmodel is zonder andere inkomsten. Dit moet ofwel gesubsidieerd worden, of er moet samengewerkt worden met bestaande exploitanten, of er moeten andere exploitatieplekken komen. Wij waren best gecharmeerd van de Fastned City in Tilburg bijvoorbeeld, en ik heb al vele malen bij Fastned Kijkduin gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Laatst online: 12:25
GoldenSample schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:45:
[...]

En dat FTM iets tegen fastned zou hebben is grote onzin.
Los van de inhoud van het artikel, als ze zichzelf echt zo serieus zouden nemen en niets tegen Fastned zouden hebben dan hadden ze wel meer dan een werkdag voor de wederhoor gegeven. Ze vinden het zelfs heel ruim blijkbaar:
"Het bedrijf had een hele werkdag voor hun reactie" (zie laatste blok)

Voor een medium dat hoge kwaliteit journalistiek zou moeten bieden, vind ik dit een heel onprofessionele zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mux schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:02:
Op zich is het niet echt eerlijk om Fastned's businessmodel onhoudbaar te noemen; dat hebben ze zelf al ver van tevoren gezegd. Een benzinestation kan al niet eens voor z'n pompen en lease betalen van de marge op benzine, dus dan heeft Fastned al helemaal geen kans van slagen. Ze moeten het echt van de winkelverkoop hebben.

Hun laders zijn niet eens duur. De grote klap komt met de pacht/lease van de grond.

Het is duidelijk dat snelladers langs de snelweg of op welk duur stuk grond dan ook gewoon geen houdbaar businessmodel is zonder andere inkomsten. Dit moet ofwel gesubsidieerd worden, of er moet samengewerkt worden met bestaande exploitanten, of er moeten andere exploitatieplekken komen. Wij waren best gecharmeerd van de Fastned City in Tilburg bijvoorbeeld, en ik heb al vele malen bij Fastned Kijkduin gestaan.
Dan is hun prospectus en zijn de jaarverslagen wel heeeeeeeel summier met het aangeven van deze punten, daar doet men graag voorkomen alsof het allemaal wel mee valt.
Yongshi schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:12:
[...]

Los van de inhoud van het artikel, als ze zichzelf echt zo serieus zouden nemen en niets tegen Fastned zouden hebben dan hadden ze wel meer dan een werkdag voor de wederhoor gegeven. Ze vinden het zelfs heel ruim blijkbaar:
"Het bedrijf had een hele werkdag voor hun reactie" (zie laatste blok)

Voor een medium dat hoge kwaliteit journalistiek zou moeten bieden, vind ik dit een heel onprofessionele zet...
Tja kan langer opzich maar wat doet het af aan de analyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 16:09
John_Otters schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:15:
[...]

Ook maar eens een poging gedaan, want mailen helpt niet. Even zien wat 'duurzame' stad Wageningen gaat doen:

tweet

Meteen even wethouder duurzame mobiliteit erin meegenomen. Zijn ze wel gevoelig voor ;)
In Wageningen reageren ze wat minder snel #paarsekrokodil
https://twitter.com/johnotters/status/1137271393601634304

Officieel melding maken en dan duurt het maanden voor zo'n melding opgepakt wordt. 8)7

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-09 14:31

Hachy

Laadpas Nerd

Topicstarter
Ik volgde best wel eens wat artikelen van FTM maar sinds dat eerste Fastned artikel neem ik die lui echt niet meer serieus. Ik weet niet welke petrolhead met die serie begonnen is, maar daar zitten echt een paar notoire Fastned haters imo. Absoluut journalistiek onwaardig.

Natuurlijk duurt het lang voordat ze zwarte cijfers boeken, en niemand weet hoe lang precies.
Members only:

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanaf nu kun je ook bij Greenflux met Maingau pas laden.
endlich ist es soweit.... Ab sofort heißt es EinfachStromLaden an Ladestationen aus dem ladenetz.de-Verbund und an weiteren Ladepunkten in 5 europäischen Ländern!

Durch die Kooperation mit ladenetz.de erhältst Du Zugang zu rund 3.000 zusätzlichen Ladepunkten, viele davon bei regionalen Stadtwerken in ganz Deutschland. Ladevorgänge an Stationen aus dem Ladenetz-Verbund können vorerst ausschließlich via RFID-Ladekarte freigeschaltet und gestartet werden.

Bitte beachten: Innerhalb der App kannst Du zwar alle Standorte der Ladepunkte aus dem Ladenetz-Verbund einsehen, jedoch den Ladevorgang aus der App heraus nicht starten.

Auch in Europa entwickelt sich EinfachStromLaden stetig weiter. An folgenden Ladepunkten kannst Du nun laden:

- Niederlande & Belgien: Green-Flux mit 2.800 Ladepunkte
- Schweden: Bee Charging Solutions mit 1.200 Ladepunkte
- Kroatien: Hrvatski Telekom mit 210 Ladepunkte
- Italien: Duferco Energia mit 140 Ladepunkte

Insgesamt bieten wir Dir nun über 45.000 Lademöglichkeiten in ganz Europa an. ­
­ ­ ­
­ Wir wünschen Dir weiterhin gute Fahrt und viel Spaß beim EinfachStromLaden.

Viele Grüße,
Dein MAINGAU-Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:56:
Vanaf nu kun je ook bij Greenflux met Maingau pas laden.

[...]
Dat is al een aantal weken hoor .
En direct na het laden zichtbaar in de app.
Edit
Mijn eerste 22-4
En ook met de app gelukt te starten maar stoppen leek niet te gaan na de pas er langs stopte ie wel.

[ Voor 19% gewijzigd door evtje op 11-06-2019 22:32 ]

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:33
Marcva schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 13:08:
[...]

Het jammere is dat ik mijn eigen werkgever ben :+ Maar er zijn toch wel meer zzp-ers met een zakelijke EV? Hoe doen die dat?
Ik ben ook zzp'er maar ik heb een aparte aansluiting voor alleen mijn laadpaal: alle kosten inclusief aanleg daarvan boek ik als zakelijk en de btw verreken ik. Wat het verbruik betreft, boek ik het voorschotbedrag elke maand als zakelijke kosten maar de btw verreken ik pas als ik de jaarlijkse afrekening heb ontvangen.

Als je een extra meter hebt op een bestaande aansluiting, zou ik de kosten van die meter inclusief installatie als zakelijk boeken en de btw verrekenen. Als dat bedrag boven de 450 euro uitkomt, moet je dat afschrijven (tenzij je voor willekeurige afschrijving in aanmerking komt), en kun je gebruik maken van de KIA (de fiscale) als je aan de voorwaarden voldoet. De energiekosten zou ik pro rata als zakelijke kosten boeken en de btw zou ik pro rata verrekenen. Volgens mij kun je dat het beste doen in de maand waarin je de jaarafrekening krijgt. Maar je kunt uiteraard ook het voorschotbedrag pro rata als maandelijkse kosten boeken. Bij de pro rata berekening zou ik de teruggave energiebelasting niet meenemen. Dat is een vast bedrag dat onafhankelijk is van het daadwerkelijke gebruik en geldt alleen voor huishoudens, dus privé.

Let wel: dit geldt alleen als je niet zelf energie opwekt. Heb je zonnepanelen en lever je privé energie om de zakelijke auto op te laden, kun je daarvoor wellicht een vast bedrag per kWh voor afspreken. Geen idee hoe dat verder werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:31
Harvest2002 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:46:
[...]

Heb je zonnepanelen en lever je privé energie om de zakelijke auto op te laden, kun je daarvoor wellicht een vast bedrag per kWh voor afspreken. Geen idee hoe dat verder werkt.
Hier ook ZZP. Ik heb al 6 jaar prive zonnepanelen met een overschot van ca 600 kWh per jaar. Omdat ik een kantoortje in huis heb reken ik van oudsher een theoretisch deel van mijn prive energieverbruik aan zakelijk toe. Dat betekent dat ik stroom en gaskosten deels zakelijk boek, en daarbij de 'geinde' BTW vervolgens weer afdraag.

Met de komst van de EV heb ik zakelijk 900 Wp bijgelegd. De opbrengst daarvan meet ik (nog) niet exact maar schat ik redelijkerwijs in op 650 kWh. Op deze investering schrijf ik zakelijk af en de BTW wordt verrekend. Ik kan geen laadpaal kwijt op eigen perceel, wel kan ik met de granny lader en een verlengsnoer laden als de auto achter het huis geparkeerd staat.

In de praktijk laad ik op straat met Vandebron en Maingau (e.a.) en dit zijn bedrijfskosten zoals die er ook voor brandstof voor de ICE waren. Ik probeer de 650 Wh zakelijk opgewekte elektriciteit dmv de granny lader in de EV te stoppen. Dit rechtvaardigt de zakelijke kosten voor de tweede set PV panalen. Daarnaast hoop ik ook nog prive-overschot in de EV te stoppen. Ik vind het redelijk om daarvoor vanuit prive aan zakelijk een tarief te hanteren dat gelijk is aan het laden op straat, dus ca 0,30 euro per kWh. De BTW draag ik af, maar het deel netkosten en energiebelasting in de 0,30 euro zijn dus eigenlijk 'winst'.

De granny lader zit geplugd in een eenvoudige digitale kWh meter in het 230V stopcontact. 1x per jaar fotografeer ik de optelling voor de boekhouding en reset ik de kWh meter daarna.

Mijn boekhouder weet niet of dit bij controle allemmaal wordt geaccepteerd maar hij heeft geen andere inzichten op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
@Harvest2002 @joepie de p Grappig hoe jullie allebei een volslagen andere oplossing hebben. Mijn situatie is een mix van die van jullie: wel ruimte voor een laadpaal én privé zonnepanelen.
De optie om mijn 2 MWh surplus van privé aan zakelijk te "verkopen" is interessant. Die mogelijkheid vervalt met een extra, dedicated aansluiting voor de paal, want dan kan ik de EV-kWh's niet meer salderen. Terwijl dat administratief juist een handige oplossing lijkt: alles gescheiden. Leidt een extra aansluiting ook tot extra capaciteit?
De mogelijkheid van extra zakelijke PV is ook interessant, maar daar zal een carport voor moeten komen, huis ligt al vol ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:31
@Marcva
Als de salderingsregeling verdwijnt dan zal mijn rekenopzet ook zeker veranderen. Maar goed dat is (op dit moment) pas over 3,5 jaar. Misschien woon ik dan alweer ergens anders.

Het kan zijn dat de fiscus mijn levering aan mezelf (prive aan zakelijk) niet tegen € 0,30 accepteert maar wel tegen het normale stroomtarief van € 0,21 of misschien wel zelfs alleen tegen het kale e-tarief zoals dat ook voor teruglevering geldt (zeg €0,07) met daarop alleen BTW die ik in mijn geval terug kan vragen maar ook af moet dragen (per saldo nul). We gaan het zien.

In jouw geval zou ik zelf met de huidige saldering de paal zakelijk aanschaffen maar geen aparte aansluiting nemen. En dan meten hoeveel je in de EV stopt. Is dat meer dan wat je overschot is, dan zou ik zeggen dat je het overschot tegen€0,30/€0,21 van prive aan zakelijk rekent. De kW uurtjes daarboven heb je aantoonbar zakelijk verbruikt en gekocht van je e-leverancier. Die kosten staan aantoonbaar op je inkoopfactuur kan je 1 op 1 zakelijk boeken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
Op 2 juni ben ik naar Hannover geweest om een Leaf te kopen. Heen met de Flixbus 's nachts. De terugreis gepland met ABRP. Ik had afgesproken het Duitse kenteken tijdelijk mee te mogen nemen, zodat ik gewoon op die platen kon rijden. Ik had Maingau en ELbizz pasjes mee. Gelukkig maar van die ELbizz, want ik bleek de Maingau-pas nog niet geactiveerd te hebben - ik zag nergens die optie in de webapp, pas na de trip heb ik dit kunnen doen toen ik op een Apple device de app installeerde.

In ABRP had ik wat voorzichtig gecalculeerd met 10% degradatie. Dit ging vrij goed, ik heb bovendien 90-100km/u gereden om zeker te zijn. Zeker als EV-nieuweling was het best spannend. Pas bij Osnabrück had ik een probleem. De geplande Beresa Ladenetz lader bij de Mercedes-dealer pakte mijn pasje niet. Ik dacht slim te zijn door wat verder te rijden naar een Ikea, maar die zijn daar op zondag dus dicht. Dat is op zich geen punt, want ik kon gewoon het parkeerterrein op, maar de laadpalen staan vervolgens ook offline??!! Dit is wat mij betreft wel vrij idioot. Uiteindelijk met 10% nog weer een stuk terug gereden naar een andere snellader bij een vestiging van de ATU. Dit geintje heeft mij een hoop tijd gekost. Toen ik eenmaal in Nederland was nog twee keer een Fastned gepakt. Met in totaal vijf laadstops naar Utrecht gereden. Helaas had ik er wel een erg warme dag voor uitgekozen waarbij ik voor de zekerheid ook niet de airco heb gebruikt om maar range te kunnen houden (de Leaf bleek nog 10 balkjes te hebben van de 12). Op de laatste laadstop was wel duidelijk te merken dat de accu behoorlijk warm was geworden, dit ging minder snel.

Het is geen trip die ik heel snel voor mijn plezier weer zou doen, het is sowieso wat ver voor een ZE0 Leaf, maar met name ook om het warme weer en mijn nog onbekendheid met laadpalen en pasjes was het wel intensief. Toch is het met wat vertraging uiteindelijk allemaal gelukt zonder te stranden. De auto staat inmiddels op Nederlands kenteken dus we kunnen hem hier verder uit gaan proberen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmvdberg
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-12-2019
Ik ben nieuw in dit forum dus wellicht plaats ik mijn bericht niet helemaal goed. Ik probeer het gewoon.

Eind augustus ontvang ik mijn Kia E-Niro. Erg blij mee. Ik heb een vraag over de laadpaal thuis.

Ik heb thuis een 1-fase 50a aansluiting. Ik heb momenteel 8 groepen in gebruik (gewone apparatuur, wasmachine, droger, oven, vaatwasser etc.). Ik heb mogelijkheden voor een oplaadpunt en mijn interesse gaat uit naar een zappi V2 (mag ook een andere zijn). In de toekomst wil ik rekening houden met een nieuwe keuken met inductie (2 groepen), zonnepanelen en een keukenboiler.

Is het nodig om mijn groepenkast om te zetten naar 3 x 25a? Ik begrijp dat een laadpunt met loadbalancing ook kan op de huidige fase 1. Of loop ik risico als ik veel zware apparatuur tegelijk aan heb staan? Ook met het oog op toekomstige plannen.

Ik ben totaal niet technisch. Maar hoorde van iemand dat 1x50a al een aardig goede aansluiting is. En dat 3x25a niet nodig is.

Wat is jullie mening en liefst advies.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@rmvdberg als je niet naar een warmtepomp over gaat en je Niro 1 fase laad (geloof dat ie gewoon ook met 3 fase lader beschikbaar komt) zou ik je huidige aansluiting houden. Al ga krijg je een 3 fase Nero dan zou ik je Net aansluiting omzetten.
Hachy schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:40:
Ik volgde best wel eens wat artikelen van FTM maar sinds dat eerste Fastned artikel neem ik die lui echt niet meer serieus. Ik weet niet welke petrolhead met die serie begonnen is, maar daar zitten echt een paar notoire Fastned haters imo. Absoluut journalistiek onwaardig.

Natuurlijk duurt het lang voordat ze zwarte cijfers boeken, en niemand weet hoe lang precies.
Members only:
Dat doe je niet door mensen te foppen en te laten investeren met een businessmodel dat nooit gaat werken. En nee ook met een tankshop er naast is die meuk niet rendabel, dan moet je al naar een wegrestaurant gaan ala Laplace.

Op het moment dat de fastned zeepbel barst doet dat ook schade, voor mensen persoonlijk maar ook voor de Industrie ivm het cowboy imago.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 12-06-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmvdberg
[quote]GoldenSample schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:11:
@rmvdberg als je niet naar een warmtepomp over gaat en je Niro 1 fase laad (geloof dat ie gewoon ook met 3 fase lader beschikbaar komt) zou ik je huidige aansluiting houden. Al ga krijg je een 3 fase Nero dan zou ik je Net aansluiting omzetten.

Dankjewel voor je reactie. De Kia E-Niro is vooralsnog 1 fase laden. De toekomst is 3-fasen (ik denk voor de meeste auto's). Dan kan ik altijd nog overwegen over te gaan. Maar eerst nog 5 jaar deze rijden.

Is de Zappi V2 een goed laadpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zappi is een prima laadpunt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:16
Afhankelijk van je situatie zou ik wel serieus overwegen om een goede 3 fase kabel te laten leggen naar de laadpaal. Mocht je dan nog een keer naar 3 fase gaan dan hoef je niet opnieuw te graven / de kruipruimte door te gaan etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Precies gewoon een 3 fase kabel neerlegen of het nodig is maakt niet uit maar dan ligt hij er maar. Ik heb zelf mijn oprit een stuk opgehaalt voor een kabel dus heb gelijk 3 laadkabels er door + 2 normale voor lampen omdat ik niet nog een keer een dag of wat wil prutsen met mijn oprit. Kabels zijn cheap werk / tijd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En leg dan ook meteen een ethernet kabel er bij voor de Zappi. :P

Overigens was de opmerking van laadpunt toen ik de 2 laadpalen liet plaatsen dat ze geen enkelfase kabel trekken, altijd 3 fase kabel. ;)

[ Voor 52% gewijzigd door daemonix op 12-06-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmvdberg
Top, dankjewel voor de reactie. Ik wilde inderdaad al een 3 fase kabel leggen en een ethernet kabel.

En volgens mij is het ook mogelijk om een 3 fase Zappi V2 aan te schaffen en deze met 1 fase aan te sluiten. In de toekomst kan deze dan eventueel omgezet worden naar een 3-fase.

Heb ik dat goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Jazeker, dat heb je goed begrepen. Maar als je het echt zeker wilt weten kun je de vraag ook aan zappi.info stellen, je krijgt over het algemeen snel en goed antwoord.

De 3 fase Zappi heb ik nog niet in het wild gezien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSmee
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-10 12:51

MrSmee

the doctor

Over een paar weken krijg ik de EV-box HomeLine 22kwh geïnstalleerd (voor mijn aanstaande Kia e-Niro, dus uiteindelijk wordt er maar op 1 fase geladen). De partij die hem komt installeren reageert op de foto van mijn meterkast:

"Wat is de reden dat je geen hoofdschakelaar hebt? We moeten de meterkast spanningsvrij kunnen maken, regels, etc. etc. Dit kunnen we evt. oplossen door er een te maken, etc. etc. Euro's etc.".

Zijn hier kenners die mijn meterkast kunnen beoordelen o.b.v. deze foto?

"The first human who hurled an insult instead of a stone was the founder of civilization." -Sigmund Freud-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 08-10 15:07
Zitten er niet net boven je teller 2 verliesstroomschakelaars? Indien je deze uit zet, wat je maandelijks zou moeten testen aan de hand van de drukknop, dan zou je installatie toch spanningsloos moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 13:26
MrSmee schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:24:
Over een paar weken krijg ik de EV-box HomeLine 22kwh geïnstalleerd (voor mijn aanstaande Kia e-Niro, dus uiteindelijk wordt er maar op 1 fase geladen). De partij die hem komt installeren reageert op de foto van mijn meterkast:

"Wat is de reden dat je geen hoofdschakelaar hebt? We moeten de meterkast spanningsvrij kunnen maken, regels, etc. etc. Dit kunnen we evt. oplossen door er een te maken, etc. etc. Euro's etc.".

De reden is dat de stoppenkast oud is en die eis destijds niet gold. Een beetje elektricien kan daar heus wel mee uit de voeten. Ze zullen je vast aanraden om een hoofdschakelaar te installeren, dat werkt voor de toekomst veiliger. Ik weet uiteraard niet wat ze je ervoor rekenen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je hebt wel een hoofdschakelaar, die zit naast de groene aardlekschakelaar. Daarmee wordt inderdaad het hele spul uit gezet. Je krijgt wel een 3 fase laadpaal, maar je hebt een enkelfase aansluiting.

Misschien inderdaad tijd voor een revisie van je meterkast? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

rmvdberg schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 11:02:
[quote]GoldenSample schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 10:11:

Dankjewel voor je reactie. De Kia E-Niro is vooralsnog 1 fase laden. De toekomst is 3-fasen (ik denk voor de meeste auto's). Dan kan ik altijd nog overwegen over te gaan. Maar eerst nog 5 jaar deze rijden.

Is de Zappi V2 een goed laadpunt?
Zappi zelf nog niet open gehad/in de handen gehad. Imho is heel veel gewoon echt meuk.

Product technisch ben ik het best te spreken van de lolo's, Keba's (waar de kabel invoer NIET boven zit), ABL & qua controller EBEE/Bender gebaseerde stations.

Komt veelal wel met een prijs, zeker in het geval van ABL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zappi kun je niet als meuk betitelen. Het is gewoon goed spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hachy schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:40:

Members only:
Fastned gaat trouwens deze week naar Euronext.
Fastned BV heeft een nieuwe belangrijke aankondiging gepubliceerd:

Fastned kondigt openbare aanbieding op Euronext Amsterdam aan

Fastned kondigt openbare aanbieding op Euronext Amsterdam aan

Amsterdam, 12 juni 2019. Fastned BV (Fastned of de Vennootschap), het snellaadbedrijf dat een Europees netwerk van snellaadstations voor volledig elektrische voertuigen bouwt, kondigt vandaag de aanbiedingsprijs, de aanbiedingsgrootte en de publicatie van het prospectus (het “Prospectus”) aan voor de geplande openbare aanbieding en notering aan Euronext Amsterdam (de "Aanbieding"). De aanbiedingsbiedingsperiode van de Aanbieding gaat in op donderdag, 13 juni 2019 voor Nederlandse particuliere beleggers en voor institutionele beleggers. Het noteren van, en het eerst handelen in, de Fastned certificaten van aandelen ("Certificaten") op Euronext Amsterdam wordt verwacht op vrijdag, 21 juni 2019.

Highlights van de aanbieding
● De aanbiedingsprijs voor de Aanbieding (de "Aanbiedingsprijs") is vastgesteld op € 10 per Aangeboden Certificaat;
● De Aanbieding bestaat uitsluitend uit een aanbod van primaire Certificaten, bestaande uit maximaal 3.000.000 nieuwe Certificaten (de "Aangeboden Certificaten"), uit te geven door de Fastned Administratie Stichting, die tot 3.000.000 nieuw uit te geven gewone aandelen vertegenwoordigen met een nominale waarde van € 0,01 elk;
● Bart Lubbers (mede-oprichter) en Michiel Langezaal (CEO en mede-oprichter) zullen in de Aanbieding geen effecten verkopen en zijn voornemens om langdurig Certificaathouders te blijven na de Aanbieding;
● Op basis van de Aanbiedingsprijs is de Aanbieding bedoeld om ongeveer € 27,3 miljoen aan bruto-opbrengsten te genereren, exclusief de overtoewijzingsoptie (en ongeveer € 30 miljoen, uitgaande van de volledige uitoefening van de overtoewijzingsoptie). Fastned zal de netto-opbrengst van de verkoop van de Aangeboden Certificaten gebruiken voor de financiering van de operationele en kapitaaluitgaven die nodig zijn om de capaciteit van haar Europese netwerk van snellaadstations uit te breiden;
● Fastned heeft ING een overtoewijzingsoptie toegekend van maximaal 10% van het totale aantal Aangeboden Certificaten;
● De Aangeboden Certificaten zullen ongeveer 18,4% van het geplaatste kapitaal van Fastned vertegenwoordigen, exclusief de uitoefening van de overtoewijzingsoptie (uitgaande van de volledige uitoefening van de overtoewijzingsoptie, zullen de Aangeboden Certificaten niet meer bedragen dan ongeveer 20,3% van uitgegeven aandelen van Fastned);
● De Aanbieding zal worden gedaan aan institutionele en particuliere beleggers in Nederland en aan in aanmerking komende institutionele beleggers in verschillende andere rechtsgebieden buiten de Verenigde Staten;
● Er zal een preferente toewijzing zijn aan in aanmerking komende particuliere beleggers in Nederland, en elke Nederlandse particuliere belegger zal in principe een minimum van 1.000 Aangeboden Certificaten toegewezen krijgen waarvoor deze belegger inschrijft.
● De aanbiedings- en inschrijvingsperiode voor zowel institutionele als particuliere beleggers begint op 13 juni 2019 om 9:00 CET en zal naar verwachting eindigen om 14:00 CET op 20 juni 2019;
● Het exacte aantal Aangeboden Certificaten dat zal worden verkocht en toegewezen zal naar verwachting worden aangekondigd op 20 juni 2019 (onder voorbehoud van verlenging van het tijdschema van de Aanbieding). Voorafgaand aan toewijzing, kan het aantal Aangeboden Certificaten worden verhoogd of verlaagd.
● Het noteren en het eerste verhandelen van de Certificaten (op basis van een "as-if-and-when-issued/delivered") op Euronext Amsterdam onder het symbool "FAST" zal naar verwachting beginnen op 21 juni 2019;
● Het migratieproces van Nxchange naar Euronext Amsterdam is gereed gemaakt en gedetailleerde instructies zijn beschikbaar op de Fastned website;
● Het Prospectus zoals goedgekeurd door de Stichting Autoriteit Financiële Markten (de “AFM”) is beschikbaar op de Fastned-website (https://ir.fastnedcharging.com).

Michiel Langezaal, CEO van Fastned:

"Ik ben blij dat we Fastned’s aanbieding vandaag kunnen aankondigen. De opbrengst van deze Aanbieding zal worden gebruikt voor de financiering van de operationele en kapitaaluitgaven die de komende jaren nodig zijn om de capaciteit van ons netwerk te vergroten. De auto-industrie investeert miljarden euro's in de ontwikkeling en massaproductie van volledig elektrische voertuigen, en we verwachten een sterke toename van de vraag naar snelladen in de komende jaren. Daarom zijn aanzienlijke investeringen in snellaadinfrastructuur zo belangrijk."

Highlights van Fastned
● Het in Amsterdam gevestigde Fastned is een pionier in de ontwikkeling en exploitatie van een netwerk van snellaadstations die 100% hernieuwbare elektriciteit leveren voor volledig elektrische voertuigen (“FEV's”);
● De missie van het Bedrijf is om bestuurders van FEV's vrijheid te geven en de overgang naar duurzaam transport te versnellen;
● Sinds de start in 2012 heeft Fastned een netwerk van 99 snellaadstations gebouwd, waarvan 86 stations in Nederland, 12 in Duitsland en één in het VK;
● Fastned heeft uitbreidingsplannen voor andere landen in Europa, met een focus op België, Zwitserland (waar het onlangs een aanbesteding won voor 20 locaties) en Frankrijk;
● Fastned heeft een consistente sterke groei in volume en omzet laten zien, met een omzetgroei van 30% kwartaal-op-kwartaal in de periode 2015 - 2018;
● Fastned gelooft dat het een unieke positie heeft om te profiteren van de mega-trend naar volledige elektrificatie van mobiliteit, die ondersteund wordt door (i) overheidssteun in de vorm van regelgeving en incentives, (ii) uitbreiding van het aanbod van FEV's als gevolg van grote investeringen in FEV-productiefaciliteiten door autofabrikanten, (iii) ontwikkelingen in de batterijtechnologie in combinatie met dalende prijzen van accu’s, (iv) toenemende consumentenvoorkeur om FEV's te rijden, en (v) toenemende laadsnelheid in combinatie met snellaadinfrastructuur;
● Door zijn zeer schaalbare netwerk van snellaadstations biedt Fastned essentiële infrastructuur om de snel toenemende groei van FEV-adoptie in Nederland en andere Europese landen te vergemakkelijken.

Uitgerust met een waardevolle set exclusieve rechten om vergunningen aan te vragen voor de exploitatie van snellaadstations langs Nederlandse snelwegen, besloot Fastned in 2012 te investeren in snellaadstations, vooruitlopend op de verwachte significante marktvraag naar snelladen. Als gevolg van deze vroege start heeft Fastned nu de infrastructuur, systemen, procedures en knowhow om te profiteren van de versnellende groei van het aantal volledig elektrische voertuigen op Europese wegen.

Rationale voor de notering van Euronext en gebruik van de opbrengst
Het hoofddoel van de Aanbieding is om extra kapitaal te verkrijgen om de uitvoering van de groeistrategie van Fastned te ondersteunen. De Vennootschap is van mening dat de Aanbieding en de notering van de Certificaten aan Euronext Amsterdam een logische volgende stap is in de ontwikkeling van de Vennootschap, het profiel en de merkherkenning van Fastned verder zal versterken bij investeerders, zakelijke partners, klanten en werknemers, en extra financieringsflexibiliteit zal creëren.

Op basis van de Aanbiedingsprijs, is de Aanbieding bedoeld om ongeveer € 27,3 miljoen aan bruto-opbrengsten te genereren, exclusief de overtoewijzingsoptie (en ongeveer € 30 miljoen, uitgaande van de volledige uitoefening van de overtoewijzingsoptie).

De Aanbieding is bedoeld om operationele en kapitaaluitgaven te financieren die in de komende jaren nodig zijn om de capaciteit van het Fastned’s netwerk uit te breiden. Fastned breidt zijn netwerk voornamelijk uit op de volgende vier manieren:
● door extra snelladers op bestaande stations te plaatsen;
● door te zorgen voor extra netwerkverbindingen en / of netwerkverbindingen met meer capaciteit;
● door bestaande stations uit te rusten met snellere laders die meer kilowattuur (“kWh”) per tijdseenheid kunnen leveren; en
● door nieuwe locaties te verwerven, vergunningen te verkrijgen en door te gaan met het bouwen van stations in Nederland, Duitsland en andere landen zoals het Verenigd Koninkrijk, België, Zwitserland en Frankrijk, met het doel om op de middellange termijn gemiddeld drie tot zes nieuwe locaties per maand te realiseren.

De bedragen en timing van de werkelijke uitgaven van de Vennootschap zullen bijgevolg afhankelijk zijn van veel factoren, waaronder, maar niet beperkt tot, vertragingen bij de tijdsintensieve delen van het ontwikkelingsproces van nieuwe locaties (zoals het verkrijgen van van exploitatievergunningen, bouwvergunningen, plannings vergunningen en netaansluitingen), locatiespecifieke aspecten (bijv. het type grond waarop een station is gebouwd), ontwikkelingen op het gebied van regelgeving of concurrentie, de netto-opbrengst die door de Aanbieding wordt opgehaald, eventuele bedragen die als overheidssubsidies zijn ontvangen en de toekomstige exploitatiekosten en uitgaven van Fastned. Dientengevolge kan de Vennootschap niet met zekerheid alle specifieke manieren voorspellen waarop het de capaciteit van het Fastned-netwerk zal vergroten, de bedragen die het daadwerkelijk aan de hierboven beschreven gebruiken zal besteden, noch geven de vier hierboven vermelde manieren de volgorde weer waarop het Bedrijf de netto-opbrengst van de Aanbieding zal gebruiken. De netto-opbrengst van de Aanbieding zal als onderdeel van deze uitbreiding ook worden gebruikt voor de gerelateerde operationele kosten en andere kosten, inclusief rentelasten van bedrijfsobligaties die nog niet kunnen worden gedekt door de winst van Fastned. De opbrengsten van de Aanbieding zullen niet worden gebruikt voor de terugbetaling van de hoofdsom van de bestaande leningen.

De raad van bestuur zal aanzienlijke flexibiliteit hebben bij het gebruiken van de netto-opbrengst van de Aanbieding voor de uitbreiding van de capaciteit van het netwerk van Fastned en kan de toewijzing van deze opbrengsten als gevolg van deze en andere onvoorziene omstandigheden wijzigen.

Managementteam en bestuur

Fastned heeft momenteel 52 werknemers, werkzaam in Amsterdam en op haar kantoren in Keulen, Londen en Gent, waarvan de overgrote meerderheid gericht is op de groei van de bedrijfsactiviteiten van de onderneming.

Het bestuur van Fastned zal vanaf de afwikkeling van de Aanbieding bestaan uit twee leden, namelijk Michiel Langezaal, een van de oprichters en Chief Executive Officer, en Niels Korthals Altes, de Chief Commercial Officer en Head of Funding. Beiden zijn ervaren professionals in deze jonge maar snelgroeiende industrie.

Verder zal Fastned vanaf de afwikkeling van de Aanbieding een raad van commissarissen hebben, bestaande uit Bart Lubbers als Voorzitter (Bart is een van de oprichters van Fastned) en Hans Streng (Vice-voorzitter) en Hans Michels als onafhankelijke leden.

Alle aandelen in het kapitaal van Fastned zijn in handen van de Fastned Administratie Stichting (de “Stichting”), die op haar beurt certificaten van aandelen uitgeeft aan beleggers. Deze structuur werd op 7 maart 2014 geïmplementeerd en blijft bestaan na voltooiing van de Euronext notering.

Financiële en zakelijke doelstellingen

Op basis van het feit dat Fastned in staat is om financiering te verkrijgen om zijn groeistrategie uit te voeren, heeft het Bedrijf de volgende financiële en zakelijke doelstellingen voor de middellange termijn [1] vastgesteld, die het beoogt te bereiken door zijn strategie uit te voeren:
● In navolging van de trend van de afgelopen jaren, streeft Fastned ernaar de marktgroei van FEV’s te blijven volgen door het aanbieden van betrouwbare snellaaddiensten op strategische locaties met hoge verkeersintensiteit;
● Fastned streeft naar verdere groei van zijn netwerk door gemiddeld drie tot zes nieuwe locaties per maand te realiseren en de capaciteit van bestaande stations met extra en snellere laders uit te breiden. De overgrote meerderheid van de nieuwe locaties waarnaar hierboven wordt verwezen, zijn locaties langs snelwegen, maar de uitbreiding omvat ook stations in stedelijke gebieden en bij winkels;
● Op voorwaarde dat de verkoopgroei van FEV’s in Nederland, de kernmarkt van Fastned, doorgaat, streeft Fastned naar een verdere verbetering van het gebruik van zijn netwerk, waardoor het een toenemend deel van zijn kostenbasis kan dekken. Fastned streeft naar een EBITDA [2] break-even niveau op maandelijkse basis (vertaald naar jaarbasis) ergens bij een penetratie van FEV’s van ongeveer 1,0-1,5% van de Nederlandse markt [3].
● Zodra Fastned het EBITDA break-even niveau heeft bereikt, streeft het ernaar om EBITDA-positief te blijven, terwijl het zijn focusmarkten buiten Nederland (Duitsland, Verenigd Koninkrijk, België, Zwitserland en Frankrijk) verder ontwikkelt.

Verdere details over de Aanbieding
De Aanbieding bestaat uitsluitend uit een aanbod van primaire Certificaten, bestaande uit maximaal 3.000.000 Aangeboden Certificaten. Op basis van de Aanbiedingsprijs is de Aanbieding bedoeld om ongeveer € 27,3 miljoen aan bruto-opbrengsten te genereren, exclusief de overtoewijzingsoptie (en ongeveer € 30 miljoen, uitgaande van volledige uitoefening van de overtoewijzingsoptie). De Aangeboden Certificaten vertegenwoordigen maximaal 18,4% van de uitgegeven en uitstaande gewone aandelen van Fastned, exclusief uitoefening van de overtoewijzingsoptie (uitgaande van de volledige uitoefening van de overtoewijzingsoptie vertegenwoordigen de Aangeboden Certificaten maximaal 20,3% van de uitgegeven en uitstaande gewone aandelen van Fastned).

De Aanbieding zal worden gedaan aan institutionele en particuliere beleggers in Nederland en aan in aanmerking komende institutionele beleggers in verschillende andere rechtsgebieden buiten de Verenigde Staten.

Preferente toewijzing aan particuliere beleggers
Er zal een preferente toewijzing zijn van Aangeboden Certificaten aan in aanmerking komende particuliere beleggers in Nederland, in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving. Aan elke particuliere belegger wordt in principe een minimum van 1.000 Aangeboden Certificaten toegewezen waarvoor een belegger zich aanmeldt (of minder, als er minder Aangeboden Certificaten worden aangevraagd). Het exacte aantal Aangeboden Certificaten dat wordt toegewezen aan particuliere beleggers zal worden bepaald nadat de aanbiedingsperiode is geëindigd en zal onder meer afhangen van het totale aantal Aangeboden Certificaten dat is aangevraagd door particuliere beleggers en het totale aantal Aangeboden Certificaten dat wordt aangeboden. Dit betekent dat aan individuele particuliere beleggers alle aangevraagde Aangeboden Certificaten kunnen worden toegewezen.

Om in aanmerking te komen voor de preferente toewijzing voor particulieren, moeten Nederlandse particuliere beleggers hun inschrijvingen gedurende de periode beginnend op 13 juni 2019 om 9:00 CET en eindigend op 20 juni 2019 om 14:00 CET via hun bank of andere financiële tussenpersonen plaatsen. Elke bank of financiële tussenpersoon kan een eerdere deadline vaststellen, voorafgaand aan de sluitingstijd van de aanbiedingsperiode.

Verwacht tijdschema van de Aanbieding
Onder voorbehoud van verlenging, geeft de onderstaande tabel bepaalde verwachte belangrijke data voor de Aanbieding:
● De aanbiedingsperiode voor institutionele beleggers en Nederlandse particuliere beleggers begint op donderdag, 13 juni 2019 om 9:00 uur CET;
● Verwachte einddatum van de aanbieding op donderdag, 20 juni 2019 om 14:00 CET;
● Verwacht einde van de Aanbieding op donderdag, 20 juni 2019 om 14:00 CET;
● Toewijzing vindt naar verwachting plaats op donderdag, 20 juni 2019;
● Publicatie van de resultaten van de Aanbieding zal naar verwachting plaatsvinden op donderdag, 20 juni 2019;
● De notering van, en eerste verhandeling in, de Aangeboden Certificaten op basis van "as-if-and-when-delivered" op Euronext Amsterdam onder het symbool "FAST" zal naar verwachting plaatsvinden op vrijdag, 21 juni 2019 om 9:00 uur CET;
● Afwikkelingsdatum voor de notering en de Aanbieding (betaling en levering) zal naar verwachting plaatsvinden op dinsdag, 25 juni 2019 (de "Afwikkelingsdatum").

Risicofactoren
Investeren in de Aangeboden Certificaten brengt bepaalde risico's met zich mee. Een beschrijving van deze risico's, waaronder risico's met betrekking tot (i) de bedrijfssector, (ii) de bedrijfsactiviteiten, (iii) de regelgevende en juridische omgeving waarin de onderneming actief is, (iv) de financiële omgeving van de onderneming en (v) de Aanbieding en de Aangeboden Certificaten, zijn opgenomen in het Prospectus.

Beschikbaarheid van het Prospectus
De Aanbieding wordt uitsluitend gedaan door middel van het Prospectus zoals goedgekeurd door de AFM. Het Engelstalige Prospectus, dat een Nederlandse samenvatting bevat, is elektronisch beschikbaar via de website van Fastned (https://ir.fastnedcharging.com), onderworpen aan beperkingen van het effectenrecht in bepaalde rechtsgebieden.

Daarnaast zijn exemplaren van het Prospectus kosteloos beschikbaar op het kantoor van Fastned (James Wattstraat 77-79, Amsterdam, telefoon +31 (0) 20 715 53 16) tijdens normale kantooruren vanaf de datum van het Prospectus tot op zijn minst de Afwikkelingsdatum.

Elke beslissing om Aangeboden Certificaten in de Aanbieding te kopen, dient uitsluitend op basis van het Prospectus te worden gedaan.

ING Bank N.V. treedt op als wereldwijde coördinator en bookrunner voor de Aanbieding.

Migratieproces
Informatie voor de Fastned certificaathouders (de “Certificaathouders”) die over willen stappen van Nxchange naar Euronext Amsterdam is te vinden op Fastned’s webste (https://ir.fastnedcharging.com/) en via het Nxchange berichtensysteem. Certificaathouders die geen gebruik maken van de mogelijkheid om over te stappen van Nxchange naar Euronext Amsterdam zullen hun Certificaten op Nxchange kunnen blijven verhandelen zolang dat Nxchange deze optie op haar platform faciliteert.

Het migratieproces voor Certificaathouders die van Nxchange naar Euronext Amsterdam willen overstappen, bestaat in hoofdlijnen uit de volgende stappen:
i. als een Certificaathouder nog geen effectenrekening met toegang tot Euronext Amsterdam heeft, zal een Certificaathouder een dergelijke effectenrekening bij een bank of effectenmakelaar moeten openen;
ii. een Certificaathouder moet het conversieformulier invullen dat beschikbaar is op de website van Fastned (https://ir.fastnedcharging.com/) en een screenshot maken van zijn of haar Certificatenpositie op Nxchange;
iii. het ingevulde conversieformulier samen met het bovengenoemde screenshot moet door de Certificaathouder per e-mail of post worden verstuurd aan ING (de “Noteringsagent” en het “Betaalkantoor”);
iv. de Stichting zal de huidige Certificaten (ISIN NL0010732244) van de betreffende Certificaathouder inwisselen voor nieuwe Certificaten (ISIN NL0010732244) die verhandelbaar zullen zijn op Euronext Amsterdam door een intrekking van de relevante bestaande Certificaten en gelijktijdige uitgifte van een gelijk aantal Certificaten en
v. de nieuwe Certificaten worden in girale vorm geleverd via de faciliteiten van Euroclear Nederland door de Noteringsagent en Betaalkantoor op de effectenrekening van de betreffende Certificaathouder.

Stappen (i) tot (iii) worden hierna de “Voorbereidende Stappen” genoemd en de stappen (iv) en (v) worden hierna de “Conversiestappen” genoemd. Bij ontvangst van uw conversieformulier overeenkomstig stap (iii) hierboven, zal de Nxchange rekening van de desbetreffende Certificaathouder worden geblokkeerd en kan de Certificaathouder niet meer op Nxchange deze Certificaten verhandelen. Nadat het migratieproces is voltooid van Nxchange naar Euronext Amsterdam, is het niet mogelijk om de Certificaten die op Euronext Amsterdam verhandelbaar zijn terug om te zetten in Certificaten die op Nxchange verhandelbaar zijn.

De duur van het migratieproces is afhankelijk van de timing van de uitvoering van de Voorbereidende Stappen. Tot en met 31 augustus 2019 (de “Initiële Migratie Periode”) is het mogelijk om het migratieproces dagelijks af te ronden, wat resulteert in een periode van maximaal drie werkdagen voor het voltooien van de Conversiestappen. Vanaf 1 september 2019 tot en met 9 oktober 2019 is het mogelijk het migratieproces wekelijks te voltooien, wat resulteert in een periode van maximaal vijf werkdagen voor het voltooien van de Conversiestappen. Vanaf 10 oktober 2019 is het alleen mogelijk om het migratieproces op maandelijkse basis te voltooien. De Vennootschap, de Stichting, Nxchange en de Noteringsagent en Betaalkantoor aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor enig verlies geleden door een persoon als gevolg van een vertraging in de uitvoering van de Conversiestappen.

Tijdens de Initiële Migratie Periode dekt Fastned de kosten die gemoeid zijn met de uitvoering van de Conversiestappen. Na de Initiële Migratie Periode zijn de kosten verbonden aan het uitvoeren van de Conversiestappen voor een individuele migratie, zoals eventuele vergoedingen gerekend door Nxchange voor rekening van de betreffende Certificaathouder. Afhankelijk van de bank of effectenmakelaar van een Certificaathouder, kunnen dergelijke kosten (gedeeltelijk) worden gedragen door de bank of effectenmakelaar van de Certificaathouder.

Dividendbeleid
Fastned heeft sinds de oprichting geen dividenden uitbetaald en verwacht in de nabije toekomst geen dividend uit te betalen. Alle Certificaten op de dag na de Afwikkelingsdatum zullen gelijkelijk worden gerangschikt en komen in aanmerking voor winst of andere betalingen die op de Aangeboden Certificaten kunnen worden gedeclareerd.

Eerdere aankondigingen met betrekking tot de Aanbieding
Op 9 april 2019 kondigde Fastned haar voornemen aan om op Euronext Amsterdam te noteren en op 21 mei 2019 kondigde de Vennootschap de publicatie aan van een noteringsprospectus, datgeen wordt vervangen met dit Prospectus zoals vandaag gepubliceerd. De persberichten zijn beschikbaar op de website van Fastned (https://ir.fastnedcharging.com).

Informatie
Voor aanvullende informatie met betrekking tot de Aanbieding, kunnen beleggers contact opnemen met Fastned Investor Relations via invest@fastnedcharging.com of +31 (0) 20 705 53 80.

Voor annexen, zie volledig bericht op: ir.fastnedcharging.com.

Important Legal Information:

This announcement is not an advertisement and for information purposes only and is not intended to constitute, and should not be construed as, an offer to sell or a solicitation of any offer to buy the securities of the Company (the Securities) in any jurisdiction where such offer or sale would be unlawful. This announcement is not for distribution, directly or indirectly, in or into any state, province, territory, county or jurisdiction of the United States, Australia, Canada or Japan, and does not form part of any offer or solicitation to purchase or subscribe for securities in the United States, Canada, Australia or Japan.

The Securities have not and will not be registered under the US Securities Act of 1933, as amended (the US Securities Act) and may not be offered or sold in the United States absent registration or an exemption from, or in a transaction not subject to, the registration requirements of the Securities Act. There is no intention to register any securities referred to herein in the United States or to make a public offering of the securities in the United States. This announcement contains inside information within the meaning of article 7 (1) to (4) of Regulation (EU) No 596/2014 (Market Abuse Regulation).

In the United Kingdom, this announcement is only being distributed to and is only directed at qualified investors (as defined in section 86(7) of the Financial Services and Markets Act 2000) and who are (i) investment professionals falling within Article 19(5) of the Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (the Order) or (ii) high net worth companies, and other persons to whom it may lawfully be communicated, falling within Article 49(2)(a) to (d) of the Order (all such persons in (i) and (ii) above together being referred to as relevant persons). The Securities are only available to, and any invitation, offer or agreement to subscribe, purchase or otherwise acquire such securities will be engaged in only with, relevant persons. Any person who is not a relevant person should not act or rely on these materials or any of its contents.

The Company has not authorised any offer to the public of Securities in any Member State of the European Economic Area other than the Netherlands. With respect to any Member State of the European Economic Area, other than the Netherlands (each a Relevant Member State), no action has been undertaken or will be undertaken to make an offer to the public of Securities requiring publication of a prospectus in any Relevant Member State. As a result, the Securities may only be offered in Relevant Member States (i) to any legal entity which is a qualified investor as defined in the Directive 2003/71/EC (such Directive, together with any amendments thereto, including Directive 2010/73/EU, and any applicable implementing measures in the Relevant Member State under such Directive, the Prospectus Directive); or (ii) in any other circumstances falling within Article 3(2) of the Prospectus Directive. For the purpose of this paragraph, the expression "offer of securities to the public" means the communication in any form and by any means of sufficient information on the terms of the offer and the Securities to be offered so as to enable the investor to decide to exercise, purchase or subscribe for the Securities, as the same may be varied in that Member State by any measure implementing the Prospectus Directive in that Member State.

This announcement does not constitute a prospectus for the purposes of the Prospectus Directive. The offer to acquire securities pursuant to the proposed offering will be made, and any investor should make his investment decision, solely on the basis of information that will be contained in the prospectus that is approved by the Netherlands Authority for the Financial Markets (Stichting Autoriteit Financiële Markten) (the AFM) and to be made generally available in the Netherlands in connection with such offering. This announcement should not be published, reproduced, distributed or otherwise made available, in whole or in part, to any other person without the prior consent of the Company. When published, the prospectus can be obtained from Fastned’s website, subject to regulatory restrictions.

ING Bank N.V. (ING) is acting exclusively for the Company and the Foundation, and no one else in connection with the offering, and ING will not regard any other person as its client in relation to the offering and will not be responsible to anyone other than the Company and the Foundation for providing the protections afforded to its clients or for giving advice in relation to the offering or the contents of this announcement or any transaction, arrangement or other matter referred to herein.

In connection with the offering, ING, and any of its respective affiliates, acting as investors for their own accounts, may subscribe for or purchase Securities and in that capacity may retain, purchase, sell, offer to sell or otherwise deal for their own accounts in such Securities and other securities of the Company or related investments in connection with the offering or otherwise. Accordingly, references in the Prospectus to the Securities being offered, acquired, placed or otherwise dealt in should be read as including any offer to, acquisition, placing or dealing by ING, or any of its respective affiliates, acting as investors for their own accounts. In addition ING may enter into financing arrangements with investors, such as share swap arrangements or lending arrangements where Securities are used as collateral, that could result in ING acquiring Securities. ING does not intend to disclose the extent of any such investment or transactions otherwise than in accordance with any legal or regulatory obligations to do so.

In connection with the offering, ING as stabilisation agent (the Stabilisation Agent), or any of its agents may (but will be under no obligation to), to the extent permitted by applicable law, over-allot Offer DRs (as defined in the Prospectus) or effect other transactions with a view to supporting the market price of the Offer DRs at a higher level than that which might otherwise prevail in the open market. The Stabilisation Agent will not be required to enter into such transactions, and such transactions may be effected on any securities market, over-the-counter market, stock exchange (including Euronext Amsterdam) or otherwise and may be undertaken at any time during the period commencing on the First Trading Date (as defined in the Prospectus) and ending no later than 30 calendar days thereafter. The Stabilisation Agent or any of its agents will not be obligated to effect stabilising transactions, and there will be no assurance that stabilising transactions will be undertaken. Such stabilising transactions, if commenced, may be discontinued at any time without prior notice. Save as required by law or regulation, neither the Stabilisation Agent nor any of its agents intend to disclose the extent of any over-allotments made and/or stabilisation transactions under the offering. Neither the Company nor ING makes any representation or prediction as to the direction or the magnitude of any effect that the transactions described above may have on the price of the Securities.
Solely for the purposes of the product governance requirements contained within: (a) EU Directive 2014/65/EU on markets in financial instruments, as amended (MIFID II); (b) Articles 9 and 10 of Commission Delegated Directive (EU) 2017/593 supplementing MIFID II; and (c) local implementing measures (together, the MIFID II Product Governance Requirements), and disclaiming all and any liability, whether arising in tort, contract or otherwise, which any "manufacturer" (for the purposes of the MIFID II Product Governance Requirements) may otherwise have with respect thereto, the Securities have been subject to a product approval process, which has determined that the Securities are: (i) compatible with an end target market of retail investors and investors who meet the criteria of professional clients and eligible counterparties, each as defined in MIFID II; and (ii) eligible for distribution through all distribution channels as are permitted by MIFID II (the Target Market Assessment). Notwithstanding the Target Market Assessment, distributors should note that: the price of the Securities may decline and investors could lose all or part of their investment; the Securities offer no guaranteed income and no capital protection; and an investment in the Securities is compatible only with investors who do not need a guaranteed income or capital protection, who (either alone or in conjunction with an appropriate financial or other adviser) are capable of evaluating the merits and risks of such an investment and who have sufficient resources to be able to bear any losses that may result therefrom. The Target Market Assessment is without prejudice to the requirements of any contractual, legal or regulatory selling restrictions in relation to the offering of depositary receipts. For the avoidance of doubt, the Target Market Assessment does not constitute: (a) an assessment of suitability or appropriateness for the purposes of MIFID II; or (b) a recommendation to any investor or group of investors or group of investors to invest in, or purchase, or take any other action whatsoever with respect to the offering of depositary receipts.

This announcement may include forward-looking statements, which are based on the Company’s current expectations and projections about future events and speak only as of the date hereof. By their nature, forward-looking statements involve known and unknown risks, uncertainties, assumptions and other factors because they relate to events and depend on circumstances that will occur in the future whether or not outside the control of the Company. Such factors may cause actual results, performance or developments to differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements. Accordingly, no undue reliance should be placed on any forward-looking statements. The Company operates in a rapidly changing environment. New risks and uncertainties emerge from time to time, and it is not possible to predict all risks and uncertainties, nor to assess the impact that these factors will have on the Company. The Company expressly disclaims any obligation or undertaking to update, review or revise any forward-looking statements contained in this announcement to reflect any change in its expectations or any change in events, conditions or circumstances on which such statements are based unless required to do so by applicable law. You are cautioned not to place undue reliance on forward-looking statements, which speak only as of the date they are made.

Voetnoten:
[1] Fastned heeft de term “middellang” of “doorgaan” niet gedefinieerd en is niet van plan om deze te definiëren. Deze financiële doelstellingen mogen niet worden gelezen als prognoses of voorspellingen en ook niet als aanwijzingen dat Fastned zich richt op dergelijke cijfers voor enig specifiek jaar, maar zijn enkel en alleen doelstellingen die voortvloeien uit het nastreven van de door Fastned gekozen strategie. Fastned kan geen zekerheden geven dat deze doelstellingen behaald worden of dat het haar strategie kan implementeren, en de daadwerkelijk behaalde resultaten kunnen materieel/wezenlijk afwijken. De doelstellingen zijn bepaald op basis van trends, gegevens, aannames en inschattingen die Fastned op de datum van dit Document als redelijk worden gezien door Fastned (zie ook het hoofdstuk “Industry” in het Prospectus), maar deze kunnen veranderen als gevolg van onzekerheden in verband met Fastned’s economische, financiële of competitieve omgeving en als gevolg van toekomstige zakelijke beslissingen, evenals het optreden van bepaalde factoren, en ze zijn inherent onderworpen aan aanzienlijke zakelijke, operationele, economische en andere risico’s, waaronder, maar niet beperkt tot factoren zoals omschreven in de hoofdstukken “Important Information – Information Regarding Forward-Looking Statements” en “Risk Factors” in het Prospectus, waarvan vele buiten de controle van Fastned liggen. De aannames waarop de doelstellingen zijn gebaseerd (waaronder de verwachte afname van volledig elektrische auto’s in Nederland in de komende jaren, en het stabiel blijven van de operationele kosten van Fastned in lijn met historische ontwikkelingen en prijzen voor de verkoop van elektriciteit) zouden kunnen veranderen of blijken mogelijk helemaal onjuist te zijn. Daarnaast kunnen onverwachte gebeurtenissen de feitelijke resultaten die Fastned in de toekomst behaald nadelig beïnvloeden, ongeacht of haar aannames met betrekking tot de doelstelling voor de middellange termijn juist blijken te zijn. Beleggers wordt met klem verzocht om geen ongeoorloofd vertrouwen te hechten aan een van de hierboven omschreven doelstellingen.
[2] EBITDA wordt gedefinieerd als winst vóór rente, belasting, afschrijvingen en amortisatie, wat een niet-IFRS maatstaf is.
[3] Voor het berekenen van EBITDA middellange termijn doelstelling met betrekking tot het bereiken van EBITDA break-even op middellange termijn, sluit dit alle toekomstige niet-contante uitgaven uit die verband houden met Fastned’s in eigen vermogensinstrumenten afgewikkelde, op werknemers gebaseerde betalingen (opties) onder toepassing van IFRS 2.

Bezoek de Fastned BV Community om het bericht te bekijken.

Met vriendelijke groet,,
TL;DR uitgifteprijs wordt een tientje per certificiaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Laatst online: 22:34

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als dit je eigen huis is (eigendom dus), dan zou ik de groepenkast moderniseren. Er is idd geen hoofdschakelaar (@daemonix waar zie je die? Naast de groene ALS zit een smeltzekering...) en er zit een mix van smeltzekeringen en automaten. En er zitten een paar dingen in die vandaag de dag niet echt gebruikelijk meer zijn.
En ik ben verrast om VIER hoofdzekeringen te zien onder je meter. Da’s nieuw voor mij en ik snap niet helemaal waar die vierde voor is. Of het moet zijn om de installatie spanningsvrij te kunnen maken bij werkzaamheden. Dan ziet die vierde in de nul.

Voor dat vernieuwen kun je bij een paar partijen offerte aanvragen en er dan meteen voor zorgen dat er voldoende vrije ruimte in de kast is voor de zekering én de aparte (type B!) aardlekschakelaar voor de laadpaal.

Als het om een huurhuis gaat zul je het hiermee moeten doen. Een officieel installateur weet wel wat hij moet doen. Die weet waar hij moet melden dat hij de hoofdzekeringen er tijdelijk uithaalt voor aanpassing van de installatie.

Ik vraag me overigens af of er bij het toevoegen van een laadpaal niet sowieso een hoofdschakelaar moet komen. De NEN 1010 schrijft immers voor dat bij aanpassing alle nieuwe delen aan de huidige eisen moeten voldoen. Door uitbreiding met een aardlekschakelaar denk ik dat je onder die eis gaat vallen?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSmee

MrSmee

the doctor

Hippe Lip schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 20:36:
[...]

Ik vraag me overigens af of er bij het toevoegen van een laadpaal niet sowieso een hoofdschakelaar moet komen. De NEN 1010 schrijft immers voor dat bij aanpassing alle nieuwe delen aan de huidige eisen moeten voldoen. Door uitbreiding met een aardlekschakelaar denk ik dat je onder die eis gaat vallen?
Zoiets werd mij verteld, dat een hoofdschakelaar verplicht was.

Betreft overigens een koophuis en ik laat de aanpassing wel doen. Zo te lezen draagt het bij aan de veiligheid en wordt het er stuk overzichtelijker van. Wil aan het eind van de rit geen gelazer, omdat ik ineens mijn auto aan het infuus hang.

Mijn dank is groot!

"The first human who hurled an insult instead of a stone was the founder of civilization." -Sigmund Freud-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

MrSmee schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:36:
Zoiets werd mij verteld, dat een hoofdschakelaar verplicht was.
Dit is een grensgeval denk ik. Het klopt dat een hoofdschakelaar verplicht is, maar dan hebben we het over nieuwe installaties. Als een bestaande installatie destijds is aangelegd volgens de toen geldende regels, dan mag die zo blijven. Bij uitbreidingen moet het nieuwe voldoen aan de nu geldende regels.

Of deze uitbreiding voor je laadpaal je nu verplicht om een hoofdschakelaar te monteren weet ik niet zeker. Veiliger is het in elk geval. Vraag voor dat moderniseren van die groepenkast wel offerte aan verschillende partijen en laat ze goed specificeren wat ze voor dat bedrag doen (werk) en hoe ze de kast gaan inrichten (onderdelen, installatieautomaten, aardlekschakelaars, hoofdschakelaar, etc.) zodat je de verschillende offertes ook inhoudelijk kunt vergelijken.

En overweeg het gebruik van alamats. Een alamat is een combinatie van een aardlekschakelaar met installatieautomaat (zekering). Dan heeft elke groep zijn eigen aardlekschakelaar. Dat is wat duurder dan een aardlekschakelaar met een paar installatieautomaten erachter, maar als er een aardlekschakelaar uitklapt, dan is alleen die ene groep uitgeschakeld en blijft de rest werken. Je hebt dan niet dat het halve huis in het donker zit als er iets mis is met je koffiezetapparaat. Het hoeft niet, het is een luxe, maar ik heb het wel omdat het me een rustiger gevoel geeft.

Aan de hoofdzekeringen te zien heb je een driefase-aansluiting. Klopt dat?

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31

Sr_Ogel

Klop klop klop

Kenner wil ik mij niet noemen, wel ervaringsdeskundige.

Vergelijkbare groepenkast hier in huis (1981). Bij de installatie van mijn laadpaal 22kW van NewMotion is er een uitbreidingskastje geplaatst waar binnen alles aan de NEN1010 voldoet. De elektricien heeft de hoofdzekering als werkschakelaar gebruikt. Andere schakelaars zijn standaard niet aanwezig voor installaties uit die tijd.

De volgende dag heeft een monteur van NewMotion de zaak gecontroleerd omdat mijn loadbalancer niet zou werken. Zowel de elektricien als monteur hadden geen zegelrecht dus de derde dag kwam enexis langs om de installatie te bekijken en heeft daarna zegel aangebracht.

Dus het zou zonder aanpassingen van je huidige installatie moeten kunnen. Het toevoegen van een hoofdschakelaar is dus niet noodzakelijk.

Nu laat ik mijn auto op Max 32amp en zo gauw de vaatwasser of iets aangaat valt hij gelijk terug naar 8amp en bouwt het vermogen langzaam weer op na gelang er capaciteit beschikbaar is.

Ps de storing aan de loadbalancer werd veroorzaakt door de volgorde van de aders in de UTP kabel verkeerd te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Sr_Ogel schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:48:
Ps de storing aan de loadbalancer werd veroorzaakt door de volgorde van de aders in de UTP kabel verkeerd te doen.
De twee draadjes verwisseld? Dan zit de sensor feitelijk verkeerdom en ziet hij een toename in de belasting als een afname. Tja, dan gaat het idd niet echt goed werken....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:31

Sr_Ogel

Klop klop klop

Hippe Lip schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:40:
[...]

De twee draadjes verwisseld? Dan zit de sensor feitelijk verkeerdom en ziet hij een toename in de belasting als een afname. Tja, dan gaat het idd niet echt goed werken....
Het ging om de p1 stekker tussen laadpaal en de loadbalancer. Überhaupt geen connectie dus.

Ondanks dat ik een slimme meter heb met p1-poort, had ik toch een loadbalancer module nodig. Mijn slimme meter is te oud. Geeft niet elke seconde het verbruik door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Sr_Ogel schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:52:
[...]

Het ging om de p1 stekker tussen laadpaal en de loadbalancer. Überhaupt geen connectie dus.

Ondanks dat ik een slimme meter heb met p1-poort, had ik toch een loadbalancer module nodig. Mijn slimme meter is te oud. Geeft niet elke seconde het verbruik door.
1 van de verschillen in DSMR 5 vs DSMR 4 :-) (1 vs 10 seconden telegram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljwilliam88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 15:56
Hi Tweakers,

Binnenkort mag ik een nieuwe leaseauto uitkiezen en mijn keuze is gevallen op een Tesla Model 3. Nu ben ik nog een beetje aan het twijfelen over het 'meeleasen' van een laadpaal. Een laadpaal leasen schopt het leasetarief nog zo'n 60 euro omhoog. Na de looptijd van de lease is de laadpaal wel mijn eigendom. Is het goedkoper om prive er zelf 1 aan te schaffen? Dan moet er wel gedacht worden aan kosten van de paal, installatie, abonnement van New Motion etc. Deze zaken zitten via de leasemaatschappij erbij in als je een laadpaal meeleast.

Wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hoe lang is je leasetermijn? Kun je laden declareren bij je werkgever als je een eigen paal hebt? Zo ja, dan is het vermoedelijk goedkoper om het zelf te regelen, en dan heb je ook meer keuzevrijheid in het soort paal. (Wel of geen loadbalancing etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@ljwilliam88 60 euro? Wat is de looptijd?
Je leasetarief betaal je met je bruto salaris, dus dat is ongeveer 30 netto per maand dan?
Aan laten leggen van een NewMotion-compatible paal (NewMotion Home Advanced, ICU Eve Mini, Keba P30, en nog wat anderen) kost je al snel 2000 euro inclusief btw en vooruitbetaling van het abonnement voor de looptijd. Als er veel gegraven moet worden loopt dat op.
Ivm bruto-netto voordeel heb ik zelf voor meefinancieren gekozen.
In mijn geval moest het perse een paal zijn die via NewMotion kan verrekenen. Was dat niet het geval dan was ik waarschijnlijk voor een Zappi gegaan (want goedkoper).

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-06-2019 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XfadeR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:00
Hey all,

Vandaag m'n Zappie aangesloten maar ik ben toch nog niet helemaal zeker waar de CT klem moet.
Ik heb hieronder een plaatje van mijn situatie. Moet de CT klem aan de fasedraad bij punt 1 of bij punt 2?

Dank!

Klik voor vergroting:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9WFPqTB/stroom.png

{EDIT[: Bleek inderdaad op 2 te moeten. Werkt nu prima! :)

[ Voor 14% gewijzigd door XfadeR op 14-06-2019 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LionkingNL
Ik zou zeggen CT klem op 2. Daar loopt totale vermogen doorheen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSmee

MrSmee

the doctor

Hippe Lip schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 23:33:
[...]

Aan de hoofdzekeringen te zien heb je een driefase-aansluiting. Klopt dat?
Ja, 3 x 25a

Nogmaals dank voor jullie bijdrage 💪🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daemonix schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:50:
Zappi kun je niet als meuk betitelen. Het is gewoon goed spul.
Iemand die een teardowntje gedaan heeft? Of anders detail foto's heeft van de electronica, behuizing en afdichting?

Heb z'n ding nog niet gezien maar gezien de nog beperkte volumes in markt is de hoeveelheid tests die op elke laadpaal in de huidige markt gewoon laag. Maturity is daardoor ivm andere producten gewoon beperkt. Van wat ik in m'n handen gehad hebt ben ik dus nog het meest overtuigd van de eerder genoemde.

Uiteindelijk zijn semi-hobby projecten op een gegevenmoment (helaas) niet schaalbaar naar echte massa productie voor de niet early adopters.
LionkingNL schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 21:35:
Ik zou zeggen CT klem op 2. Daar loopt totale vermogen doorheen .
Zou, als het echt volgens het tekeningetje zit niet uit mogen maken maar idd 2, zit je altijd goed.

Welk merk en type CT-coils zitten er bij die zappi? LEM of NIDEC?

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 13-06-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

ljwilliam88 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:20:
Hi Tweakers,

Binnenkort mag ik een nieuwe leaseauto uitkiezen en mijn keuze is gevallen op een Tesla Model 3. Nu ben ik nog een beetje aan het twijfelen over het 'meeleasen' van een laadpaal. Een laadpaal leasen schopt het leasetarief nog zo'n 60 euro omhoog. Na de looptijd van de lease is de laadpaal wel mijn eigendom. Is het goedkoper om prive er zelf 1 aan te schaffen? Dan moet er wel gedacht worden aan kosten van de paal, installatie, abonnement van New Motion etc. Deze zaken zitten via de leasemaatschappij erbij in als je een laadpaal meeleast.

Wat zijn jullie ervaringen?
Dat vind ik veel geld voor het meeleasen van een paal... Ik heb een New Motion Home Advanced (incl. abonnement) in de lease meegenomen, maar dit kon ik "aanschaffen" van het geld dat nog over was van het leasebudget. Kost mij dus niets extra's, maar de paal is na 5 jaar wel van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier idem. Hier zit de Alfen EVE Single Pro Line (met draadloze G4 verbinding) mee in de lease van de Kona en wordt de paal na 4 jaar onze eigendom.
Alleen voor de dubbele UTP (op eigen verzoek) moest ik 13 € "bijbetalen" aan de installateur. 8)7

Als je ziet dat in de aankoop een Zappi V2 32A met 6 m vaste laadkabel 740 € kost (865€ voor de 3f versie)
+ 525€ kost voor de installatie (tot 10 m bekabeling tussen verdeelkast en laadstation) dan betaal je daar in lease toch een pak meer voor? (60x48 = 2880€)
Wel geen idee wat bv. TNM vraagt voor abbonementsprijs over die periode.

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 14-06-2019 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-10 08:16

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

GoldenSample schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 22:48:
[...]
Iemand die een teardowntje gedaan heeft? Of anders detail foto's heeft van de electronica, behuizing en afdichting?
Zappi V1 intern

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik heb geen foto's gemaakt van de Zappi toen die hier werd aangesloten, ik vond en vind hem er echter wel stukken professioneler uitzien (van binnen en van buiten) dan de EVBox!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:58
daemonix schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 15:31:
Ik heb geen foto's gemaakt van de Zappi toen die hier werd aangesloten, ik vond en vind hem er echter wel stukken professioneler uitzien (van binnen en van buiten) dan de EVBox!
Ik heb nu een EVbox homeline 3F 16A in het vizier. Wat is jouw ervaring daarmee?

Weet iemand trouwens welke aderdikte ik nodig heb om een beetje toekomstproof te zijn.

/edit;

Kwam deze trouwens tegen in Dusseldorf gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FbPmbvW/IMG-1071.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Khayma op 16-06-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Khayma schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:30:
[...]

Ik heb nu een EVbox homeline 3F 16A in het vizier. Wat is jouw ervaring daarmee?

Weet iemand trouwens welke aderdikte ik nodig heb om een beetje toekomstproof te zijn.

/edit;

Kwam deze trouwens tegen in Dusseldorf gisteren:

[Afbeelding]
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:50
Khayma schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:30:
[...]

Je bedoelt voor de voedingskabel? Ik zou persoonlijk een 5G6mm² aanbevelen daar je gedurende langere periodes een groot vermogen over die kabel kunt trekken. In België moet een 4mm² kabel bijvoorbeeld beveiligd worden met een automaat van 25A, in NL mag het 32A zijn geloof ik maar ik zou het dan toch liever op veilig spelen. Hogere stromen dan 32A zie ik niet direct op een thuislader komen omdat je daar al een vermogen hebt dat in huishoudelijke installaties in grote delen van de wereld ongewoon is. Zelfs voor de 16A zou ik persoonlijk liever een 4mm² kabel gebruiken dan een 2,5mm² ook al kan die laatste overweg met 16A.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hier is 4 mm2 gelegd voor 10 m kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 22:25
Heeft iedereen die komende zomer naar Zuid Frankrijk / Italië gaat voor vakantie zijn arsenaal met laadpassen al op orde?

Ik heb tot op heden dit setje:
-DeurLoo e-Violin, e-Clearing, Hubject, Gireve
-MainGau Hubject, E-clearing
-Nuon E-clearing, e-Violin, Ladenetz
-PlugSurfing Hubject, E-clearing, e-Violin, Gireve
-Telekom Hubject, Intercharge
Chargemap Gireve, Hubject

Nog goede tips voor een bredere dekking van Frankrijk, Italie en/of de landen om er te komen.

Volgens mij moet ik hier een eind mee komen. Voor Frankrijk had ik graag nog een Kiwi laadpas gehaald, maar ik wil geen vast bedrag per maand betalen en prepaid of betalen per laadsessie kennen ze blijkbaar niet.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@GAEvakYD wat een lijst! En dan geen NewMotion? Die hebben in algemeen goede dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-10 22:25
CyBeRSPiN schreef op zondag 16 juni 2019 @ 20:33:
@GAEvakYD wat een lijst! En dan geen NewMotion? Die hebben in algemeen goede dekking.
Haha heel goed. Die TNM heb ik wel ergens maar die pas moet ik nog eens opzoeken. Die ga ik toch nog maar even opzoeken.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
GAEvakYD schreef op zondag 16 juni 2019 @ 20:29:
Heeft iedereen die komende zomer naar Zuid Frankrijk / Italië gaat voor vakantie zijn arsenaal met laadpassen al op orde?

Ik heb tot op heden dit setje:
-DeurLoo e-Violin, e-Clearing, Hubject, Gireve
-MainGau Hubject, E-clearing
-Nuon E-clearing, e-Violin, Ladenetz
-PlugSurfing Hubject, E-clearing, e-Violin, Gireve
-Telekom Hubject, Intercharge
Chargemap Gireve, Hubject

Nog goede tips voor een bredere dekking van Frankrijk, Italie en/of de landen om er te komen.

Volgens mij moet ik hier een eind mee komen. Voor Frankrijk had ik graag nog een Kiwi laadpas gehaald, maar ik wil geen vast bedrag per maand betalen en prepaid of betalen per laadsessie kennen ze blijkbaar niet.
Waarmee ga je laden in Italië. Ik zie dat de snelladers voornamelijk van Enel zijn. Ga je met de Enel X app laden? Er is geloof ik geen enkele NL pas die Enel roaming doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:50
_-= Erikje =-_ schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:58:
[...]

1 van de verschillen in DSMR 5 vs DSMR 4 :-) (1 vs 10 seconden telegram)
Bij Liander kan je met als reden ‘plaatsing laadpaal’ dan een meterwissel aanvragen. Komen ze de oude slimme meter voor een nieuwe wisselen met DSMR 5. Kost zo’n €80,-.
Pagina: 1 ... 43 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussie over thuis laden? Het grote "thuis laden van je EV" topic.