Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:38
DiXY schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:27:
@BenSKIP @habbekrats
Over dat schakelen van de nul was een halfjaar geleden ook een discussie. Ik heb heb toen eens een leuk statement over gemaakt, toen viel het stil ;)

[...]
Niet helemaal gelezen dus Zelf een powerwall bouwen

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:16
Juist om het het stand houden van de nul had ik schakelmateriaal gekocht die alleen de fasen schakelde. (Een zwevende nul maakt veel schade.) Daarop kwam toen wat commentaar dat in NL de nul meegeschakeld moest worden.
Nu voor- & na-ijlende schakelingen, reuze interessant hoor, daar niet van.
"Ik dacht met die draadbrug ben je er toch? Draadbrug boven, draadbrug onder." Maar ik begrijp: "Schakel je van I naar II dan moet je over OFF, dus kan het voorkomen dat de nul eerder afgaat." Dan weer terug naar mijn eerdere idee: "De nul in stand houden.." Dus ook een brug van boven naar beneden over de nul... dat mag niet, want? Er kan toch geen stroom gaan lopen over nul?

[ Voor 5% gewijzigd door BenSKIP op 21-03-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Dat ik die niet gelezen heb zou zomaar kunnen, ik ben nog niet zo lang aan het meelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:31
habbekrats schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 06:22:
[...]

YouTube: Vergleich Sontheimer 40A vs. Kraus&Naimer 40A Ich zerlege zwei Notst... zie hier nog eens de video over de Hager vs Kraus Naimer. Sontheimer

Ik heb dus een Sontheimer Sontheimer Umschalter 63A 4-polig 22 kW Netz-0-Not ULO63/4T/NS/Z101/F976 zelf even tekst maken victron-0-grid
Mijn Duits is nogal roestig, zou je kunnen vertellen wat het verschil is tussen die twee en waarom je voor de Sontheimer bent gegaan?

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Jazsie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:59:
[...]

Mijn Duits is nogal roestig, zou je kunnen vertellen wat het verschil is tussen die twee en waarom je voor de Sontheimer bent gegaan?
De Sontheimer heeft ten opzichte van de Kraus & Naimer platte koper doorverbinding strips het aansluiten van de bedrading met adereindhulzen of massief koper gaat een stuk makkelijkier. Ik heb alles op 63A en de bedrading is dus 10 mm2

Beide hebben een voor en naijlende nul en je bent dus altijd zeker dat deze verbinding eerste gemaakt is voor de 3 fase inkomen. Een Eaton HMI406 die ook nog eens stervens duur is heeft dit niet en de goedkopere SFT440 ook niet, daarom zijn de [polen waarschijnlijk ook niet gemarkeerd met een nul symbool/teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:28
Jazsie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:54:
[...]

Dit gaat om een 1 fase setup (1x MP2) in een 3-fasen aansluiting, dat is wat anders dan een 3-fasen setup in een 3-fasen aansluiting.
Ok, dat snap ik, maar onderstaand is toch echt wel "je installeert 3 x MP2 als een trifase systeem"

-->
Een drie fasen ESS in een systeem met een drie fasen aansluiting op het elektriciteitsnet

Een driefasen ESS bestaat uit tenminste drie omvormer/acculaders, één in elke fase.

“Totaal van alle fasen”: ESS voert symmetrisch hetzelfde vermogen uit op alle fasen en probeert het totaal op 0 te houden.

“Individuele fase”: ESS regelt elke afzonderlijke fase op 0 W. Dit kan ertoe leiden dat het ESS op de ene fase wordt ontladen terwijl het op een andere oplaadt via de DC-bus, wat veel minder efficiënt is.
“Individuele fase”-modus geselecteerd

Het ESS balanceert het vermogen van elke afzonderlijke fase naar 0 W.

Let op: als het systeem op deze manier gebruikt wordt, zal dit leiden tot aanzienlijke verliezen omdat stroom van de ene AC-fase naar de andere zal lopen via de DC-aansluitingen. Dit leidt tot verliezen die worden veroorzaakt door het omzetten van AC naar DC in de ene fase en vervolgens weer terug van DC naar AC in de andere fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@vanpeers ivm onze meters waar het tijdje geleden over ging. Ook nog interessant stukje in onderstaande link:

https://www.victronenergy...-further-information.html
Over het algemeen wordt aangeraden om een EM24-energiemeter in een 3-fase systeem te installeren, in plaats van een ET340-energiemeter. De reden is de verschillende aggregatiemethoden die door de energiemeters worden gebruikt. De EM24 creëert een netto som van netenergie, wat niet het geval is met de 3 Multi's en de ET340, en wat dus ook van invloed is op de VRM-evaluatie van de geïmporteerde en geëxporteerde energie. Dit kan dan leiden tot discrepanties tussen de gegevens die worden weergegeven in het VRM-portal en de netmeter van de aanbieder. Zie ook Veelgestelde vragen V14: Waarom komen de VRM-gegevens van het gesplitste en 3-fase ESS niet overeen met de facturering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-06 08:34
Kent iemand deze al? https://thuisbatterij-sim...mization_plan_grok_create

Lijkt op een automatische batterij optimalisatieplanner die via hun API aan te spreken is en een batterij ROI calculator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:15
DiXY schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:27:
@BenSKIP @habbekrats
Over dat schakelen van de nul was een halfjaar geleden ook een discussie. Ik heb heb toen eens een leuk statement over gemaakt, toen viel het stil ;)

[...]
Hier was die discussie een halfjaar geleden, in Duitsland begin 2023 al.
Misschien eens zoeken naar E3DC en de X20-serie in die periode, een 100% dochter van Hager en hoeveel schade gevallen bij de eerste paar honderd installaties.

Hier is die voornamelijk bedoelt om bij stroomstoring om te schakelen en hoe vaak wordt de 1-0-2 schakelaar nu gebruikt, in Duitsland werd die vaak dagelijks gebruikt, voornamelijk kort na de installatie, omdat ze nog wachten op geschikte netmeter van netbeheerder of niet wilde of nog niet mogen terugleveren. Het kan vaak goed gaan, maar je wilt niet dat het misgaat
BenSKIP schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:16:
Ik snap niet helemaal hoe de nul eerder weg zou kunnen vallen bij het schakelen. De nul zit toch zowel op I als op II met een draadbrug vast?
Het zit in de torsie van de centrale as die de 4 contacten schakelt.
Neem maar eens een gewone 4 polige hoofdschakelaar en meet maar eens als je die handel niet in het midden bedient en maar op de uiteinden,
Dit probleem hebben een aantal ATS-en (automatische transferswitch) ook, daar de aandrijving aan de zijkant aangrijpt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-06 21:50
cyclone schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:21:
@sailor_dg & @HyperBart Dank dit is hele bruikbare info.

Waarom hebben jullie gekozen om zelf te bouwen terwijl voor dit soort prijzen (ex shipping) je ook bij diverse webshops een volledig kant en klare accu hebt met dezelfde capaciteit ?

Ik zie bij wisetek voor om en nabij 1500 euro ook een 16S 15kwh accus kant en klaar gebouwd.
Dus wat is dan de overweging om te kiezen voor zelfbouw ?
Die Wistek kit is in principe een zelfbouw kit, maar in elkaar geschroefd door hen. Er zit veel verschil in DIY kits en terwijl op alle kits wel wat is af te dingen, maak ik liever zelf de keuze waar ik concessies doe. Die Yixiang V2 in combinatie met een beperkte stroom en een paar goede T-Class zekeringen geeft mij een goed en veilig gevoel. Het opbouwen van de box is ook niet het werk...

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Domba schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:16:
[...]

Ik denk dat je een 1-0-2 schakelaar zoekt.

Zoek even op Sontheimer hierop tweakers forum, die kan je onder last omschakelen.
Diverse 1-0-2 schakelaars zijn niet geschikt/bedoeld om onder last te schakelen,, vanwege neutraal niet op juiste manier geschakeld wordt
Ik had inderdaad een 1-0-2 schakelaar op het oog; maar had er geen idee van dat ik er een moet hebben die op last kan schakelen. Dank voor de tip! Ook @Jazsie en @habbekrats Dank!
habbekrats schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:33:
[...]

In mijn installatie heb ik

Binnenkomend 1 hoofdschakelaar

1 automaat C20/0,3A voeding omvormer

een 1-0-2 schakelaar
1 = huis installatie op de omvormer uitgang
0 = huisinstallatie uit
2 = huisinstallatie op grid ( bij werkzaamheden aan de omvormer)

de 1-0-2 staat dus standaard op 1 aan de omvormer uitgang.
Heb jij het dan op de onderstaande manier (de derde manier) aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBV6VVam9C24apCpSkfP5dusg-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c1yRshlu0LkSIivOFcbGV9gM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-06 13:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Euhmmm..... ja?
Die maximale ontlaadstroom per cel haal ik bij lange na niet. Heb dat in de BMS'n beperkt.
Heb alleen 4 boxen.
Kom daarnee dus makkelijk over die 157A heen.
Daarom ook meervoudige beveiliging.
BMSn, duplo zekeringen, MCCB met shunt release sturend op meerdere sensoren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
habbekrats schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:05:
[...]

De Sontheimer heeft ten opzichte van de Kraus & Naimer platte koper doorverbinding strips het aansluiten van de bedrading met adereindhulzen of massief koper gaat een stuk makkelijkier. Ik heb alles op 63A en de bedrading is dus 10 mm2

Beide hebben een voor en naijlende nul en je bent dus altijd zeker dat deze verbinding eerste gemaakt is voor de 3 fase inkomen. Een Eaton HMI406 die ook nog eens stervens duur is heeft dit niet en de goedkopere SFT440 ook niet, daarom zijn de [polen waarschijnlijk ook niet gemarkeerd met een nul symbool/teken.
Ahh, de Sontheimer is goed betaalbaar. Die gaat em worden _/-\o_.

Wordt tijd om de OP te gaan updaten met al deze informatie hehehe :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:53
procyon schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 17:53:

Heb jij het dan op de onderstaande manier (de derde manier) aangesloten?
[Afbeelding]
De grid is wat vreemd getekend in je plaatje. Je kunt niet vóór de hoofdzekering al aan het werk.
Ik heb je plaatje wat aangepast. De meterkast kan nu kiezen uit I=grid of II=batterij en dan nog 0=off

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B801CK8gYqv6ScrVQgM-HwyPKsg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PV55b8xTM1i7i7xxuncM9fXi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Pim57 op 22-03-2025 10:11 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Waarom een 300mA 3P+N C20?
300mA
C20?

30mA en B20 kan toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
BenSKIP schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:30:
Waarom een 300mA 3P+N C20?
300mA
C20?

30mA en B20 kan toch prima?
Liever niet, beter nog een 300mA selectief. Dient alleen maar te beveiliging van je voedingskabel naar je omvormer. Mocht je een hele goede aarde hebben < 1,5 Ohm zou je de aardlek zelfs weg kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Pim57 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:46:
[...]

De grid is wat vreemd getekend in je plaatje. Je kunt niet vóór de hoofdzekering al aan het werk.
Ik heb je plaatje wat aangepast. De meterkast kan nu kiezen uit I=grid of II=batterij en dan nog 0=off

[Afbeelding]
Dank je voor de moeite die je genomen hebt!! volkomen duidelijk, dit gaat het worden :-)

Die omschakelaar, begrijp dat ik er eentje moet hebben die onder last kan schakelen. Heeft het nut daar een automatische voor te nemen?

Ik bedoel, eentje die automatisch schakeld wanneer de actieve poort geen spanning meer heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Onder last schakelen kan niet met de Hager, nouja kan altijd maar de kans is er dat je apparaten stuk gaan. Zie paar post hierboven.

Je zult dan o.a. voor de Kraus Naimer of Sontheimer moeten kiezen, zijn overigens niet eens zo duur maar wel geschikt om onder last te schakelen.

Een automatische kan je ook nemen maar dan praat je toch over een veelvoud in kosten, ik zou het er niet voor over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Maar waarom is iedereen hier altijd aan het worstelen met onder last en met die nul te schakelen/los schakelen?

Wij zetten in belgie een dikke 300mA op het huis/de hele kast.
Die zet je dan gewoon uit, de wisselHager gooi je om en dan de 300mA van de Victron aan en klaar? Eventueel nog wat automaten er tussen als regelgeving dat vereist?

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 22-03-2025 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
procyon schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:25:
[...]

Dank je voor de moeite die je genomen hebt!! volkomen duidelijk, dit gaat het worden :-)

Die omschakelaar, begrijp dat ik er eentje moet hebben die onder last kan schakelen. Heeft het nut daar een automatische voor te nemen?

Ik bedoel, eentje die automatisch schakeld wanneer de actieve poort geen spanning meer heeft?
Er is weinig tot geen reden om onder last te schakelen.

Je moet sowieso door de “0=off” stand heen. Dus je kunt eerst alle automaten in de meterkast stuk voor stuk uit zetten. Daarna ben je stroomloos en kun je de afgebeelde Hager sft440 omschakelen naar de gewenste stand.

En dan kun je weer alle afzonderlijke groepen stuk voor stuk inschakelen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@HyperBart @Pim57 Dat schakelen gebeurt hier zelden, bij hardware werkzaamheden aan de batterij/omvormer software multplus aanpassen / updaten.

Mijn systeem draait sinds oktober 2024 en omschakelen is niet nodig geweest. Systeem staat altijd in Victron backup stand.

En omschalen tijdens last, nu ja zoveel vliegt er hier ook niet door heen of ik zou het tijdens wassen, drogen, vaatwasser en inductie koken moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Door omstandigheden (vooral het feit dat die bak straks 120kg weegt) lijkt het ons niet opportuun om deze op het schap te plaatsen.

Bedoeling is om de batterijkist op de zolder van de schuur te leggen en met de DC kabels netjes door de welfsels te gaan.
Dat resulteert in 2 feiten:

De kabellengte tussen de box en de Victron zal richting de 5m gaan. Ik was sowieso van plan om 70mm te gebruiken (gaat een serieuze duit kosten). Ideeën of bedenkingen hierbij?

De box zal iets frisser staan in de winter. De schuur bestaat uit klassieke muurbouw (snelbouw, isolatie, spouw) maar het dak zelf is niet geïsoleerd. Ik dacht altijd dat het binnen niet vroor maar ooit is wel de "press" klep van mijn grondwaterpomp in die schuur opengevroren. Ik twijfel nog altijd of dat van de lucht of van de waterstand buiten is/was die naar binnen is getrokken. Ideeën of bedenkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
HyperBart schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:51:
Door omstandigheden (vooral het feit dat die bak straks 120kg weegt) lijkt het ons niet opportuun om deze op het schap te plaatsen.

Bedoeling is om de batterijkist op de zolder van de schuur te leggen en met de DC kabels netjes door de welfsels te gaan.
Dat resulteert in 2 feiten:

De kabellengte tussen de box en de Victron zal richting de 5m gaan. Ik was sowieso van plan om 70mm te gebruiken (gaat een serieuze duit kosten). Ideeën of bedenkingen hierbij?

De box zal iets frisser staan in de winter. De schuur bestaat uit klassieke muurbouw (snelbouw, isolatie, spouw) maar het dak zelf is niet geïsoleerd. Ik dacht altijd dat het binnen niet vroor maar ooit is wel de "press" klep van mijn grondwaterpomp in die schuur opengevroren. Ik twijfel nog altijd of dat van de lucht of van de waterstand buiten is/was die naar binnen is getrokken. Ideeën of bedenkingen?
De lange kabel kost je geld in aanschaf en wat extra verlies in gebruik.

De bms heeft temperatuur instellingen. Kijk het eerst een winter aan of ie vaak uitschakelt op te lage temperatuur. Zo ja, dan eventueel een verwarmingselement toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@HyperBart Ook als je geen Victron spullen neemt staat hier veel info over bekabeling van oa dc systemen.
https://www.victronenergy...ring_Unlimited-pdf-nl.pdf

Onderstaand een tabel, 5 meter heen en terug is in de 10 meter kolom
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/339967/files/454918633/draaddikte-berekenen-camper-1024x500.webp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:09

MrFish

Untitled

habbekrats schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:18:
@HyperBart Ook als je geen Victron spullen neemt staat hier veel info over bekabeling van oa dc systemen.

[Afbeelding]
Let wel op, die tabel (iig de Victron versie) gaat uit van een spanningsval van 0,259 V. Dat is meer passend bij een 12 V systeem en wel heel conservatief voor een 51,2 V systeem (0,5%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
MrFish schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:26:
[...]

Let wel op, die tabel (iig de Victron versie) gaat uit van een spanningsval van 0,259 V. Dat is meer passend bij een 12 V systeem en wel heel conservatief voor een 51,2 V systeem (0,5%).
lees bladzijde 10 eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Daar ben ik mee bekend: ze raden max 2,5% aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 20-06 23:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

habbekrats schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:18:

[Afbeelding]
Of natuurlijk Victron's eigen tookit app :+

Apple
Android

5 Meter 70mm2 geeft iets meer verlies maar kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
HyperBart schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:03:
Maar waarom is iedereen hier altijd aan het worstelen met onder last en met die nul te schakelen/los schakelen?

Wij zetten in belgie een dikke 300mA op het huis/de hele kast.
Die zet je dan gewoon uit, de wisselHager gooi je om en dan de 300mA van de Victron aan en klaar? Eventueel nog wat automaten er tussen als regelgeving dat vereist?
Goed punt, als je niet onder last gaat schakelen dan maakt het niet uit.

Alleen de twee bovengenoemde merken/modellen zijn niet veel duurder.
Ik zie dan geen reden om dan niet gelijk voor het 'goede' te gaan :+. Maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Jazsie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:26:
[...]

Goed punt, als je niet onder last gaat schakelen dan maakt het niet uit.

Alleen de twee bovengenoemde merken/modellen zijn niet veel duurder.
Ik zie dan geen reden om dan niet gelijk voor het 'goede' te gaan :+. Maar dat is persoonlijk.
Zeker mee eens.

Tegelijkertijd: de gemiddelde 4P hoofdschakelaar is naar mijn weten ook niet geschikt om onder last te gaan schakelen… ik spreek (helaas) uit ervaring. Eigenlijk zou er standaard een waarschuwing bij moeten staan, maar kennelijk is dit acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
MrFish schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:37:
[...]

Zeker mee eens.

Tegelijkertijd: de gemiddelde 4P hoofdschakelaar is naar mijn weten ook niet geschikt om onder last te gaan schakelen… ik spreek (helaas) uit ervaring. Eigenlijk zou er standaard een waarschuwing bij moeten staan, maar kennelijk is dit acceptabel.
Wat noemen jullie in NL een hoofdschakelaar? Want ik denk dan aan een 32A automaat en rem voor de hele nest af te zekeren. Ik mag van harte hopen dat die het kan afkoppelen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:47:
[...]

Of natuurlijk Victron's eigen tookit app :+

Apple
Android

5 Meter 70mm2 geeft iets meer verlies maar kan wel.
Neem je dan 5 meter of 10 meter (2 x 5m)?
Want die had ik idd als eerst afgevuurd en spanningsval

DC
48V
150A
70mm
10m
Drop 1.9%
Volt result 47.1

DC
48V
150A
70mm
5m
Drop 1%
Volt result 47.5

Beide liggen onder de Victron IOS calculator treshold van 3%, "prima" zou ik zeggen(?)

@habbekrats @MrFish

Blz 10 voor het gemak even gesnipped:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5ROdUcEXD69QukIZr0_qjVib-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hZPNaQytGuarh3GBprX3DddO.png?f=fotoalbum_large

Met voltage drops onder de 1V zitten we dus hier ook nog prima within spec.

[ Voor 26% gewijzigd door HyperBart op 22-03-2025 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Je moet de lengte x2 nemen (som van + en -).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jazsie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:13:
Yes! Ik had ze er allebei bijgezet en allebei zijn ze binnen spec.

Heb net ook even gekeken en ik heb/had de Bruinzeel plaat voorzien dat er ooit netjes 3 MP2’s opgehangen konden worden en ik met het kabelkanaal mooi rechts van alle Victrons kon gaan.

Dat idee ga ik laten varen.

Heb nu besloten om tussen de eerste al opgehangen Victron en de tweede mogelijke zogezegd het kanaal naar boven te laten gaan. Dat reduceert zo maar even het traject met 2m waardoor de totale lengte op 3m maal 2 uitkomt.

Ik wou initieel een beetje ruimte open kunnen laten tussen alle (uitbreidings) Victrons maar dat werk ik dan wel mooi af door het kabelkanaal ook tussen alle Victrons te plaatsen tegen dan. Er is geen strikte guideline die zegt dat ze langszij spatie nodig hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 22-03-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jazsie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:13:
Dit is correct en ik realiseer me dat ik zelf in sommige situaties niet goed heb gerekend. Ik rekende met slechts de afstand maar die moet keer twee.

Natuurlijk heb ik de berekeningen nog eens uitgevoerd, maar ook die komen nog steeds ver voldoende binnen de marge uit gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 19:51
Ik heb voor nu zelf even de hoop opgegeven op het off grid kunnen gaan met een custom powerwall. Ik ga daarom een batterij aanschaffen met los paneel, deze overdag opladen en daar in de avond pc/tv op draaien. Dan kom ik met 2 kWh wel uit. Tegen 2027 zijn er veel meer keuzes met de systemen hoop ik, tegen betere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

HyperBart schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:08:
[...]

Wat noemen jullie in NL een hoofdschakelaar? Want ik denk dan aan een 32A automaat en rem voor de hele nest af te zekeren. Ik mag van harte hopen dat die het kan afkoppelen :+
Zoiets. Mijn ervaring is dat als je ze niet perfect recht bedient, niet alle polen tegelijk schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

HyperBart schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 23:30:
[...]
... Dat reduceert zo maar even het traject met 2m waardoor de totale lengte op 3m maal 2 uitkomt.
En heb je ook de kabels/busbars/celverbinders in de kast geteld?
Even simpel: minimaal 17 maal 0,2 meter = 3,4 meter

Kunnen er alleen lithium batterijen op een Victron omvormer worden aangesloten?
Nee, die door Victron opgegeven spanningsval geldt als algemene regel voor alle types batterijen.

Welke temperatuur gaat je geïsoleerde 70 mm2 koper krijgen bij 150A?
11 tot 12 graden boven de omgevingstemperatuur. Dat kan op zich wel. Op warme/hete dagen, bij een temperatuur van 33ºC in de batterijkast wil je het vermogen misschien al gaan limiteren.

Zijn je celverbinders ook 70 mm2 koper?
Indien minder, dan gaan die celverbinders meer warmte produceren.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

cj1 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:58:
[...]

En heb je ook de kabels/busbars/celverbinders in de kast geteld?
Even simpel: minimaal 17 maal 0,2 meter = 3,4 meter

Kunnen er alleen lithium batterijen op een Victron omvormer worden aangesloten?
Nee, die door Victron opgegeven spanningsval geldt als algemene regel voor alle types batterijen.

Welke temperatuur gaat je geïsoleerde 70 mm2 koper krijgen bij 150A?
11 tot 12 graden boven de omgevingstemperatuur. Dat kan op zich wel. Op warme/hete dagen, bij een temperatuur van 33ºC in de batterijkast wil je het vermogen misschien al gaan limiteren.

Zijn je celverbinders ook 70 mm2 koper?
Indien minder, dan gaan die celverbinders meer warmte produceren.
Niemand heeft hier busbars tussen de cellen of naar de polen in de kast van 70mm2 zover ik weet.
Dat is niet nodig want de lengtes zijn kort.

Maar toon gerust aan via een concrete berekening dat de naar ik meen 40mm2 busbars in de behuizingen die mensen hier kopen ontoereikend zijn voor stroom x, of beter, tot welke stroom ze volgens jou wél OK zijn.

Die 70mm2 is belangrijk van accu naar omvormer (of busbar) vanwege de lengte en de weerstand in de keten zal met name in deze kabel zitten.

De multiplus 5000 kan sustained maar 4kW leveren. Dat is 75A bij 52V. Dat is ver binnen de specs van wat een 70mm2 2x3m kabel aan kan! (1.1% voltage drop).
Natuurlijk kan de mp 5000 pieken naar 9000 watt is 173A maar dat is puur bedoeld om de kortstondige stroom van bijv een startende motor te compenseren. En dat kan ook wel.

Een niet-geïsoleerde zolder kan mogelijk in de zomer wel erg warm worden, dat is zeker iets om rekening mee te houden, daar ben ik het wel mee eens. Mogelijk is het wijs om wat automation via node red toe te passen om de vermogens bij hogere batterij temperaturen (via data uit BMS) (wat meer) te reduceren.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 23-03-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-06 09:12
Ik heb misschien ook nog wel een leuke voor de busbar discussie ;)

Als ik naar mijn studs kijk hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpp1fhNPq7dLbvqYv14hgoKiaQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zOwq0g6O2zePPyImNUM6IAKk.png?f=fotoalbum_large
Dan kom ik als ik de schroefdraad mee tel met de formule r2 x pi, +/- 75mm2 oppervlakte.

OK en nou deze foto met sleuf gaten, dat hebben immer alle busbars die ik gezien heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mynMFS2b54cex31Tc6xEPBGtNww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RsgTwbLKSCHI3ukxVAPwywCA.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in dit geval de busbar helemaal naar links geduwd. Rechts heb ik (gokje) 60mm2 over en links amper 50mm2.

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

DiXY schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:35:
Dan kom ik als ik de schroefdraad mee tel met de formule r2 x pi, +/- 75mm2 oppervlakte.
Het stalen draadeind nog er uit halen (staal geleid veel slechter; M6 is minus 28,3mm2)
Ik heb in dit geval de busbar helemaal naar links geduwd. Rechts heb ik (gokje) 60mm2 over en links amper 50mm2.
Nog veel minder.

Om deze reden is er wat te zeggen voor een flexibele celverbinder met een goed passend rond gat. (Of een cel met een veel groter contactoppervlak bij de polen).

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiXY
Niet alle studs zien er zo uit als deze natuurlijk maar het zijn wel de meest verkochte. Wat heeft het dan voor zin om er 70mm tussen te leggen als je contact vlakken al zo klein zijn?

Mijn systeem is uitgelegd op maximaal 50A laden 70A ontladen per pack. 4 Packs op 3 MPII 5000

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Toch grappig dit.
Mensen vergeten dat het een 58v pakket is en dat er dus niet één maar 16 cellen in gebruik zijn.

Of.... is er door Dokter Heinz Doofenshmirtz met de Shrikinatorrr op geschoten en heeft nu deze ene cel 58V en 3** Ah?
Doe mij dat ook even, dat scheelt zoveel ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiXY
@BenSKIP mis ik iets?

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

[Afbeelding]

OK en nou deze foto met sleuf gaten, dat hebben immer alle busbars die ik gezien heb:
[Afbeelding]

Als je busbar zelf 40mm2 is dan zie ik geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
genosis schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:32:
Ik heb voor nu zelf even de hoop opgegeven op het off grid kunnen gaan met een custom powerwall. Ik ga daarom een batterij aanschaffen met los paneel, deze overdag opladen en daar in de avond pc/tv op draaien. Dan kom ik met 2 kWh wel uit. Tegen 2027 zijn er veel meer keuzes met de systemen hoop ik, tegen betere prijzen.
Dat is wel kort door de bocht zonder enige uitleg mbt situatie.

Helemaal off grid is in NL wel wat lastig, is geheel afhankelijk van de hoeveelheid PV panelen, batterij opslag en vooral je energie verbruik.

Er zijn genoeg Tweakers die 3/4 jaar helemaal "off grid" zijn.

Kan je nu wel al vertellen dat de kosten in aanschaf met zelfbouw stukken lager zal zijn dan kant en klare systemen.

Doe je het nu om financieel gewin, dan kan je inderdaad maar beter wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

DiXY schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:09:
Niet alle studs zien er zo uit als deze natuurlijk maar het zijn wel de meest verkochte. Wat heeft het dan voor zin om er 70mm tussen te leggen als je contact vlakken al zo klein zijn?

Mijn systeem is uitgelegd op maximaal 50A laden 70A ontladen per pack. 4 Packs op 3 MPII 5000
Bij max. 70A heeft het geen zin om er 70 mm2 koper tussen te leggen.

Een beter passende en flexibele busbar heeft wel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
genosis schreef op zondag 23 maart 2025 @ 01:32:
Oef, ja da's wel een eerste wolkje waar je van af geholpen moet worden: off grid gaan in de Lage Landen is eigenlijk zo goed als onmogelijk tenzij je absurd veel panelen of een generator hebt.

Op winterdagen/dunkelflaute zit je met een stevige PV array (12kWp oid) met een opwek van 100 à 300W doorheen de dag, daarmee ga je er niet geraken om je batterij(en) op te laden. Dat kan je nog aanvullen met een generator maar de vraag is dan of je goedkoper bent.

Op dagen zoals vandaag met donkere wolken maar toch wat reflectie maak ik tot nu toe een 12kWh dus zou je wel moeten toekomen maar dat hangt ook weer af van je verbruik in de nacht.

Met 2kWh ga je een minder groot bereik hebben om bv. nachten of andere periodes te bufferen. Wel is het zo dat je financieel de slimste bent met een klein batterijtje maar daar staat dan tegenover dat de prijs per kWh best hoog ligt tov een echte powerwall (bij voorkeur zelfbouw).

Ik heb hier de afweging en de business case gemaakt en kom op een TVT die voor mij heel acceptabel is maar ik maak me geen illusies en weet dat off grid niet haalbaar is, te meer omdat ik ook met een EV rijd en ik dat verbruik zelfs niet opwek op een jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:17

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Andy van offgridgarage heeft al eens alles getest over die cell terminals.... daar is nooit iets aparts uitgekomen, meen dat met 200A er nog niet echt iets warm werd. Zou me hier geen zorgen om maken.

*wel toen hij alu ipv koper busbars had opeens :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiXY
PCJR schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:42:
[...]
Andy van offgridgarage heeft al eens alles getest over die cell terminals.... daar is nooit iets aparts uitgekomen, meen dat met 200A er nog niet echt iets warm werd. Zou me hier geen zorgen om maken.

Ik maak me geen zorgen hoor ;) Er was wat discussie over en ik had ook nog een puntje die ik even in beeld gebracht heb.
cj1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:33:
[...]
Bij max. 70A heeft het geen zin om er 70 mm2 koper tussen te leggen.

Een beter passende en flexibele busbar heeft wel zin.
Ik ken deze: https://www.aliexpress.co...st_main.10.338b1802z0tG1K probleem met deze is dat ze meedraaien... Als je zwakke studs hebt (zoals mijn 1e set cellen) is dit funest

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:48
Iemand bekend met Totion Lifepo4 Cel 314ah? Zijn deze vergelijkbaar met de EVE mb31?

Snap een reactie van onbekend dus wegblijven, maar voor alles is er een eerste keer. En zie toch meerdere advertenties met deze cellen. Maar kan helaas geen datasheet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

PCJR schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:42:
[...]

Andy met aluminium zal in het begin vast zonder contactvet zijn geweest.

Toen Andy problemen had en Alu vervangen had door Koper, loste dat Andy's probleem niet op. Quote van Andy:
Er is niets mis met aluminium als geleider, wel schoonmaken, beetje opruwen en daarna snel het juiste contactvet smeren.

PS Het probleem in dit geval zijn de terminals (celpolen): de oude lage LF280 (geen LF280K) celpolen maken niet zo'n goed contact, de gelaste verhoogde terminals maken beter contact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Zeau, middagpauze en wat tijd om een update te geven.
Afgelopen dagen de box naar boven gehesen, daarna alle cellen doorgegeven.
Box ligt nu op een isolatieplaat en deze isolatieplaat ligt op zijn beurt op het beton van de schuur. Beetje stoffig, ondanks dat ik het beton gestofzuigd had.

AC staat eerstdaags op de planning. Heb via CEBEO Hager BA7 kanalen kunnen aanschaffen, eentje voor de AC + UTP en een ander voor de DC bekabeling. Proper proper. Heel stevige kanalen.

Het accupack hebben we ook gebouwd, wel bijzonder is dat de cellen los blijven zitten, ook al zit er piepschuim tussen en hebben we aan de voorkant de plaat aangetrokken met de schroeven, ze komen niet "snug" te zitten?
We hadden 4 ogen principe, achteraf bekeken hadden we best wel PBM's moeten aan doen (face shield? bril?). We zijn of waren ons wel bewust van de ongezekerde uitgangen van zo een cel dus waren heel voorzichtig maar er kan altijd iets mislopen.

Je staat er niet bij stil omdat het zo kinderlijk eenvoudige mechanica is maar volgens mij als je daar per ongeluk eens een busbar in een moment van onoplettendheid in een vierkantje legt op je cellen, dan weet je het wel. In de mijnen werd blijkbaar vroeger 110V DC gebruikt als noodstroom, 50V ligt daar niet zo gek veel van af maar het aantal ampères was blijkbaar wel gelijkaardig. Ik heb wat straffe verhalen gehoord waarvan ik eigenlijk blij ben dat ik ze na het bouwen pas hoorde :X .

We waren ook allebei aangenaam verrast over de bouwkwaliteit van die kist. Hebben ook zelf nog wat QC's gedaan op de draadjes van de connectors bv en of alle vijzen goed aangedraaid waren. Was echt prima in orde naar mijn gevoel. Coating van de kist is heel goed gedaan, kist tordeert ook niet, vijzen zijn degelijk en pakken snel, geen ruwe randen. Echt aangenaam verrast.
dun
Ik heb MB31 cellen, dus dubbele studs, dat gaf iets meer vertrouwen bij het aandraaien van de vijzen. Dit hebben we ook "vast is vast, maar niet te vast" gedaan. We hebben de kit gebouwd en dan is 1 iemand met "vaste hand" alle polen netjes afgegaan en heeft op gevoel de boutjes goed aangedraaid, niet te vast maar zeker ook niet te los. Ook met beleid want je moet die draadjes voor het voltage te meten ook niet kapot draaien.

Met een Fluke in alle richtingen de cellen gemeten en ook per rij A/B opgeteld. Dat was echt heerlijk om te zien, alle cellen zitten op 3.292V, eentje op 3.293V. O+

Pack aangezet, BMS Bluetooth verbonden, PIN code gewijzigd, LifePo4 gekozen, de settings van Andy er bij genomen en alles ingeklikt. Pack staat sinds gisterenavond ook aan zonder load en met de automaat uit.
Bij de allereerste opstart stond ie nog op 90 procent, 5 sec later sprong het naar 100% en vandaag (heb het sinds configureren gisterenavond niet meer bekeken) stond op het schermpje 65%. Ach ja.

Dat was nog wel even een "dingetje", dat BMS configureren, sommige waardes als ik op OK klikte kreeg ik de melding "Sending Failure". Ik ben dan stelselmatig een parameter opgeschoven als de vorige niet kon gesaved worden en dan weer alles in volgorde afgelopen en zo geraakte ik op termijn wel op de juiste parameters. Ik herinnerde me namelijk dat Andy ook over parameters praatte waar de ene lager moet liggen dan de andere.

Ik heb niet "blind" zijn settings overgenomen maar wel eens goed geluisterd naar wat alle settings inhielden via zijn presentatie van het JK BMS wat ik voor het gemak van ieder hier nog eens meegeef. Alle settings waren toen voor mij heel zinnig maar ik hoor graag jullie nuchtere mening daar op.

Hieronder kunnen jullie de huidige configuratie van mijn BMS zien, ik hoor het graag als er opmerkingen zijn.

BMS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IA6CnQNDBOVTvDAcxBpV3ExMqu0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/m8ijISrucZsI6vmVJYDA79n7.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgEr6IP9F8ZY0yDk_kc6kz0xe9E=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/eGhAHwhdkDGp4RcXM02pItNE.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTGE7_BlNowie3pYDcFFdpqd364=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/qvDsmk9YQcwogER7dMB0xex8.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LquFxeOTsXhC-mGQhzUhKw2nzl0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/Lgf3SDZE6JpQKr9FCtrmBDM7.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryJ8p-gtVkoD6aJ35mA_9z_-bSk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/O3nl4b5YMwtaJkNYdUVGWkKg.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaU6T2-bJmZUfO9J3QQGQwxYvHU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/UDsN1pu3oQ5L7sjQByg9AwNC.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-L5wbXkbe_q-Jw5en-DEyS2L_0=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/3YiL2jJj3mXgjCD5cSEi5y01.png?f=fotoalbum_small

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 25-03-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:39

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Mandje qua omvormer / busbars / meter / batterij schakelaren e.d. is samengesteld maar ik zoek nog een goed adres waar ik accu kabel / afwerkgereedschap en kabel ogen kan kopen.
Gezien er een hoop ervaring in dit topic zit ook weer de hulpvraag waar haalt u uw dikke DC kabels en toebehoren want mijn vaste adres kan mij helaas niet helpen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:21
Begrijp ik het goed dat als een Lifepo4 batterij 314Ah capaciteit heeft bij 3,2V, dat je thuisbatterij bij toepassing van 16 cellen dan een capaciteit heeft 18,3kWh? Als je dan tevens niet onder een Soc van 20% wilt gaan en niet boven 85% (ik noem maar wat) dan heb dus een bruikbare capaciteit van 65% van 18,3kWh? = 12kWh?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
cyclone schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:01:
Mandje qua omvormer / busbars / meter / batterij schakelaren e.d. is samengesteld maar ik zoek nog een goed adres waar ik accu kabel / afwerkgereedschap en kabel ogen kan kopen.
Gezien er een hoop ervaring in dit topic zit ook weer de hulpvraag waar haalt u uw dikke DC kabels en toebehoren want mijn vaste adres kan mij helaas niet helpen.
Zit in hetzelfde schuitje, ik was van plan het bij die jongens van uw accuwinkel te bestellen.

Mag ik daar nog wat gericht advies over?

Ik moet met redelijk lange (en dus dure!) kabels afkomen van het battery pack, maar ik wil ook toekomstbestendig zijn (uitbreidingen), aangezien alles van Victron (busbar, Lynx) op M8 is wou ik dus die lange aanvoerkabel op M8 houden

Idee was dan:

Batterij + pool M8 - M8 [KABEL VAN 3M 70mm²] M8 - M8 [TCLASS houder] M8 - M8 [KABEL VAN 10cm 70mm²] M10 - M10 [Victron DC werkschakelaar] M10 - M10 [KABEL van 10cm 70mm²] M8 - M8 Victron MP2

Moet dit zo complex? Of kan je op een M8 stud ook een M10 kwijt?
Welke TCLASS houder kan ik daar dan best tussen zetten? Uw accuwinkel gaf aan dat dit zou moeten gaan https://www.uw-accuwinkel...uder-225a-t-m-400a-detail maar ik "zie" het nog niet hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik kocht deze dubbel geisoleerde kabel: https://uw-outdoorwinkel....de-accukabel-50mm2-detail
Klauke's kocht ik bij Gigatek, hadden toen een mooie aanbieding. Nu zag ik deze: https://www.verkeerdgelev...oen-6r8-50mm2-p-4172.html Nog voordeliger. *Het zijn er nog maar 4*
Ik heb mijn DC kabels dubbel uitgevoerd. 70mm2 is eigenlijk genoeg.

[ Voor 12% gewijzigd door BenSKIP op 25-03-2025 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Uw outdoorwinkel en uw accuwinkel zijn dezelfde shop maar dan met een andere naam :-)
16,30 voor 1 meter 70mm2 vind ik ook zo snel nergens tegen een betere prijs en ze persen ook kabels voor 2 euro per kabel af. Dat is ook uitermate vriendelijk.

Liefst zou ik alleen de kabels iets dichter in de buurt willen halen (regio Eindhoven / Den Bosch) zodat ik ze zelf kan ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Ze zijn alleen niet heel nauwkeurig met afmeten. Je krijgt een wat langere kabel. Afpersen kan je dus beter zelf doen als je nauwkeurig wilt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

cyclone schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:30:
Liefst zou ik alleen de kabels iets dichter in de buurt willen halen (regio Eindhoven / Den Bosch) zodat ik ze zelf kan ophalen.
Kijk en informeer eens bij eTronixCenter (Eindhoven-Noord).

PS Bij eTronixCenter bestel ik zelf de blauwe krimpfolie omdat er daar veel meer maten op voorraad zijn (in vergelijking met Nkon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

HyperBart schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:26:
[...]
Batterij + pool M8 - M8 [KABEL VAN 3M 70mm²] M8 - M8 [TCLASS houder] M8 - M8 [KABEL VAN 10cm 70mm²] M10 - M10 [Victron DC werkschakelaar] M10 - M10 [KABEL van 10cm 70mm²] M8 - M8 Victron MP2
...
Welke TCLASS houder kan ik daar dan best tussen zetten? Uw accuwinkel gaf aan dat dit zou moeten gaan https://www.uw-accuwinkel...uder-225a-t-m-400a-detail maar ik "zie" het nog niet hoor.
De T-class zou ik dichter bij de batterij positioneren (zodat een eventuele sluiting in de kabel op een positie voor de zekering, de batterij niet beschadigd).

Die korte 10 cm 70mm2 gaat niet flexibel zijn. Als je daar een bocht nodig heb, moet je eerst de bocht buigen, en daarna pas persen. Eventueel op die positie een starre busbar (met wat extra lagen krimpkous)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim.net
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02:07
Heeft er iemand ervaring met een SIMPO 5000 batterij van ZYC? Heb ze aangeboden gekregen als alternatief op Pylontech omdat deze niet op voorraad was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
  • Laatst online: 09:44
Daar ben ik weer. Ik dacht het probleem getackeld te hebben maar helaas blijft er een cell weglopen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFeAk4W1qGss_vU7iM_lR3GXOFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJCfARFfQy4yS81YHMWJ5qLs.jpg?f=fotoalbum_large met elke laadcyclus wordt het probleem steeds iets groter tot na een week of twee drie dan tikt cell 8 de 3.65v aan terwijl derest nog op 3.3v zit.

Ik heb ook wel eens gehad dat cell 7 en 11 wegliepen maar dat lijkt nu verholpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Mustang24 op 25-03-2025 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:37
Mustang24 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:33:
Daar ben ik weer. Ik dacht het probleem getackeld te hebben maar helaas blijft er een cell weglopen [Afbeelding] met elke laadcyclus wordt het probleem steeds iets groter tot na een week of twee drie dan tikt cell 8 de 3.65v aan terwijl derest nog op 3.3v zit.

Ik heb ook wel eens gehad dat cell 7 en 11 wegliepen maar dat lijkt nu verholpen?
Ik heb hier ook last van gehad. Mijn vermoeden was dat de cel defect was. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de weerstand van de cel naar de busbar 10x hoger was dan bij andere cellen. Dit heb ik opgelost door de busbar om te draaien en de moer weer opnieuw op moment aan te draaien. Daarna het pakket gebalanceerd en het probleem is niet terug gekomen.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
hood schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:01:
[...]

Ik heb hier ook last van gehad. Mijn vermoeden was dat de cel defect was. Uiteindelijk kwam ik erachter dat de weerstand van de cel naar de busbar 10x hoger was dan bij andere cellen. Dit heb ik opgelost door de busbar om te draaien en de moer weer opnieuw op moment aan te draaien. Daarna het pakket gebalanceerd en het probleem is niet terug gekomen.
en dat heb je gemeten met een multimeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
Mustang24 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:46:
[...]
en dat heb je gemeten met een multimeter?
YR1035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiXY
FNIRSI HRM-10 is ook een prima tester.

Mijn zelfbouw thuis accu

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• HyperBart
Voor de toekomstige arme ziel die zijn Yixiang v2 box met JK BMS/JK-BMS aan de Victron Cerbo wil koppelen via CAN/RS485 whatever dat het ook mag zijn.
  1. JK BMS protocol moet je op 4 zetten (via Bluetooth even verbinden en dan CAN Protocol No op "4" zetten en op OK drukken (denk aan de biep die je moet horen als de setting gesaved is, beetje counterintuitief met een integer die je moet inkloppen en dan op OK drukken)
  2. Je hebt een zogenaamde Type A kabel nodig (maar naar het schijnt maakt het geen flikker uit want GND wordt niet gebruikt)
  3. Uiteinde (specifiek voor die kant) van de kabel steek je in op je Cerbo op de VE.CAN1 poort of VE.CAN2.
  4. Op de Cerbo ga je naar Services, de relevante VE.CAN poort en het CAN-bus profile zet je op "CAN-bus BMV LV (500kbit/s)
  5. Ander uiteinde steek je in op de TWEEDE poort van links geteld op de Yixiang kist
Het enige gekke wat ik wel nog aan de hand heb is dat er bij STATE ERROR-ACTIVE staat terwijl er op RX en TX geen errors meer bijkomen. Ik zie netjes packets oplopen maar dropped en errors blijft constant, is dat te verwachten?

Bronnen

Pin layout
https://www.victronenergy...on-Energy-products_EN.pdf

BMS cable en Pinout:
https://www.victronenergy...ibility:can-bus_bms-cable

CAN Protocol 4 op JK BMS
https://community.victron...r-bms-not-visible/21910/3

GND niet nodig voor kabel(?)
https://community.victron...r-bms-not-visible/21910/4
MrFish schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:09:
Nog een paar extra hints:
  • Officieel moet je de ongebruikte poorten nog termineren met de meegeleverde terminators van Victron. (Maar hier werkte het ook prima zonder, moet ik er gelijk bij zeggen.)
  • Als je packs parallel wilt zetten, kun je ze doorlossen via de rechter twee RS485-2 poorten, dus NIET via de linker twee CAN poorten. De master zet je met de dipswitches op '0', de eerste slave op '1', etc. Dit kan met een gewone netwerkkabel kabel.
  • De Type A kabel kun je indien nodig ook gewoon verlengen met een standaard UTP koppelstukje en een netwerkkabel.
  • De ingebouwde shunt van de JK BMS is helaas toch behoorlijk ruk. Na een paar dagen zat de SOC er bij mij al 30% naast. Ook klopte de energie-rapportages in VRM van geen kant. Een Victron SmartShunt toevoegen is aan te raden. Je kunt de JK BMS als 'controlling BMS' houden en de Shunt toevoegen als 'battery monitor'.

[ Voor 50% gewijzigd door HyperBart op 26-03-2025 12:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

HyperBart schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:47:
Voor de toekomstige arme ziel die zijn Yixiang v2 box met JK BMS/JK-BMS aan de Victron Cerbo wil koppelen via CAN/RS485 whatever dat het ook mag zijn.
  1. JK BMS protocol moet je op 4 zetten (via Bluetooth even verbinden en dan CAN Protocol No op "4" zetten en op OK drukken (denk aan de biep die je moet horen als de setting gesaved is, beetje counterintuitief met een integer die je moet inkloppen en dan op OK drukken)
  2. Je hebt een zogenaamde Type A kabel nodig (maar naar het schijnt maakt het geen flikker uit want GND wordt niet gebruikt)
  3. Uiteinde (specifiek voor die kant) van de kabel steek je in op je Cerbo op de VE.CAN1 poort of VE.CAN2.
  4. Op de Cerbo ga je naar Services, de relevante VE.CAN poort en het CAN-bus profile zet je op "CAN-bus BMV LV (500kbit/s)
  5. Ander uiteinde steek je in op de TWEEDE poort van links geteld op de Yixiang kist
Het enige gekke wat ik wel nog aan de hand heb is dat er bij STATE ERROR-ACTIVE staat terwijl er op RX en TX geen errors meer bijkomen. Ik zie netjes packets oplopen maar dropped en errors blijft constant, is dat te verwachten?

Bronnen

Pin layout
https://www.victronenergy...on-Energy-products_EN.pdf

BMS cable en Pinout:
https://www.victronenergy...ibility:can-bus_bms-cable

CAN Protocol 4 op JK BMS
https://community.victron...r-bms-not-visible/21910/3

GND niet nodig voor kabel(?)
https://community.victron...r-bms-not-visible/21910/4
Heel goed lijstje.
  • Officieel moet je de ongebruikte poorten nog termineren met de meegeleverde terminators van Victron. (Maar hier werkte het ook prima zonder, moet ik er gelijk bij zeggen.)
  • Als je packs parallel wilt zetten, kun je ze doorlossen via de rechter twee RS485-2 poorten, dus NIET via de linker twee CAN poorten. De master zet je met de dipswitches op '0', de eerste slave op '1', etc. Dit kan met een gewone netwerkkabel kabel.
  • De Type A kabel kun je indien nodig ook gewoon verlengen met een standaard UTP koppelstukje en een netwerkkabel.
  • De ingebouwde shunt van de JK BMS is helaas toch behoorlijk ruk. Na een paar dagen zat de SOC er bij mij al 30% naast. Ook klopte de energie-rapportages in VRM van geen kant. Een Victron SmartShunt toevoegen is aan te raden. Je kunt de JK BMS als 'controlling BMS' houden en de Shunt toevoegen als 'battery monitor'.
SmartShunt vs JK BMS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3MXmkMf7Y5KCb6-UgeqMDwDfow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6RwvcsU9SSXlDDtwVc3JAmxu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MrFish op 26-03-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

Heel goed lijstje.
SmartShunt vs JK BMS:

[Afbeelding]
Godmiljaar en ik had net die Smartshunt weggelaten.
Ik zit nog serieus te worstelen met de kabels en de terminals die er op komen.
Is het dramatisch als je iets met M10 laat afcrimpen en het op M8 studs aansluit?

@MrFish
@Q
@cj1
@BenSKIP
@DiXY
@habbekrats
@Erasmo
@Jazsie
@cj1
@PCJR

Mijn idee was om alle dure/lange bekabeling op M8 te houden, zodat als ik ooit wil uitbreiden ik een 2de pack of 2 extra Victrons kan bijplaatsen en alles via bv een DC distributor kan laten verlopen.

Probleem is dat ik ergens nog zo efficient mogelijk een Class T houder had willen tussen steken alsook een Smartshunt (zie bovenstaande post).
DC switch is voorlopig niet nodig omdat ik het circuit via de breaker op het pack spanningsloos kan maken, toch?

De smart shunt is makkelijk op M8 te krijgen en kan ik dus prima op de negatieve pool steken.
Ik zou graag de positieve lange kabel ook op M8 houden maar daar zou best dan de T class op moeten komen, iemand daar een oplossing/idee voor?
Als je niet precharged, klapt zo een T class er dan ook niet tussen uit als je pack en Victron aangaat?

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 26-03-2025 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
HyperBart schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Is het dramatisch als je iets met M10 laat afcrimpen en het op M8 studs aansluit?

@MrFish
@Q
@cj1
@BenSKIP
@DiXY
@habbekrats
@Erasmo
@Jazsie
@cj1
@PCJR

Mijn idee was om alle dure/lange bekabeling op M8 te houden, zodat als ik ooit wil uitbreiden ik een 2de pack of 2 extra Victrons kan bijplaatsen en alles via bv een DC distributor kan laten verlopen.

Probleem is dat ik ergens nog zo efficient mogelijk een Class T houder had willen tussen steken alsook een Smartshunt (zie bovenstaande post).
DC switch is voorlopig niet nodig omdat ik het circuit via de breaker op het pack spanningsloos kan maken, toch?

De smart shunt is makkelijk op M8 te krijgen en kan ik dus prima op de negatieve pool steken.
Ik zou graag de positieve lange kabel ook op M8 houden maar daar zou best dan de T class op moeten komen, iemand daar een oplossing/idee voor?
Als je niet precharged, klapt zo een T class er dan ook niet tussen uit als je pack en Victron aangaat?
- Koop nou gewoon ff een 9? ton HBM perstang, en Klauke schoentjes en dan kun je ten alle tijden zelf alles netjes maken :+
- Tclass fuse (400A) heb ik eruit gehaald, werd mij gewoon met 220A veel te warm
- Ik heb 250A Nanque mccb breaker gepakt, veel fijner en 0 warmte
:)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
cyclone schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:30:
Uw outdoorwinkel en uw accuwinkel zijn dezelfde shop maar dan met een andere naam :-)
16,30 voor 1 meter 70mm2 vind ik ook zo snel nergens tegen een betere prijs en ze persen ook kabels voor 2 euro per kabel af. Dat is ook uitermate vriendelijk.

De laatste keer toen ik zelf iets ben gaan halen bij een winkel (niet supermarkt) was in 1991 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-06 08:34
PCJR schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:26:
[...]

- Koop nou gewoon ff een 9? ton HBM perstang, en Klauke schoentjes en dan kun je ten alle tijden zelf alles netjes maken :+
- Tclass fuse (400A) heb ik eruit gehaald, werd mij gewoon met 220A veel te warm
- Ik heb 250A Nanque mccb breaker gepakt, veel fijner en 0 warmte
:)
In welke behuizing heb jij die mccb geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@PCJR dank voor de tip van de HBM perstang heb je wellicht ook nog een linkje ?
Ik zie het op maat maken ook niet perse zitten gezien ik het inschatten van de lengtes van 70mm2 kabel vrij lastig vind.

Dan beloof ik je dat ik de persogen en kabel gewoon in bulk online koop :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
djoenez schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:35:
[...]

In welke behuizing heb jij die mccb geplaatst?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw_PGZ3Ek5Z-r_hVC0yKSdUO6i4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hkTCcU1G6ivSPfzif38e9fJb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Heel goed lijstje.
SmartShunt vs JK BMS:

[Afbeelding]
Dat shunt van JK BMS gammel is kan ik beamen, hier Lynx Shunt (ook ivm uitbreiden accubank).
[...]

@MrFish
@Q
@cj1
@BenSKIP
@DiXY
@habbekrats
@Erasmo
@Jazsie
@cj1
@PCJR

Zoals @PCJR al zei, haal een perstang. Heb ik ook gedaan.
HBM is prima, die van mij komt van Amazon maar is het zelfde.

https://www.amazon.nl/dp/B00L9044RA

Tip om perstang te nemen met 2 armen, diegene met een enkele arm wil wel eens breken wanneer je te veel kracht erop zet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
Tip van de week (ben ik zelf ook toen achtergekomen):
ls je 50mm2 gaat krimpen, pak je eerst de 90/95mm2 blokjes, dan even een halve krimp, 40-60graden de kabel draaien, weer krimpen. En dan pak je de 50mm2 blokjes, weer 80% krimp, 2 slagen draaien, en dan 100% krimp.

Zo is het mooi en zonder braampjes/uitgeperst koper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
PCJR schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:02:
Tip van de week (ben ik zelf ook toen achtergekomen):
ls je 50mm2 gaat krimpen, pak je eerst de 90/95mm2 blokjes, dan even een halve krimp, 40-60graden de kabel draaien, weer krimpen. En dan pak je de 50mm2 blokjes, weer 80% krimp, 2 slagen draaien, en dan 100% krimp.

Zo is het mooi en zonder braampjes/uitgeperst koper :)
Ik ga voor 70mm, ik heb wat langere kabels, zodoende.
MP2 5000VA met dat pack van 16 x MB31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
HyperBart schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Ik ga voor 70mm, ik heb wat langere kabels, zodoende.
MP2 5000VA met dat pack van 16 x MB31
240A is voor mij 95mm2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Nu ben je mij even kwijt.
Hoe kom jij aan 240A? Ik ga uit van 1 x MP2 5000VA/4000W langdurig op 52V
Dus 4000W/52V = 76A?

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 26-03-2025 15:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PCJR
HyperBart schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:31:
[...]

Nu ben je mij even kwijt.
Hoe kom jij aan 240A? Ik ga uit van 1 x MP2 5000VA/4000W langdurig op 52V
Dus 4000W/52V = 76A?
Ik ben niet van de victron, ik ben van Camp Deye ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlW7fG2lnwioADyOt7sOyDNwhT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HhuQgkHK62xHAbMKt0o7Dbs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:19
Voor een grote setup ben ik opzoek naar een busbar waarop 6x 15kVa Multiplus-II op aangesloten kan worden tezamen met 48x US5000 Pylontech batterijen. Hebben jullie tips waar ik deze het beste kan halen?

Daarnaast zie ik in veel grotere Victron setups dat er gebruikt gemaakt wordt van fuse switch disconnectors zoals de KVL-B/SF-00 1p M8-M8. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en welke zekeringen gaan hier in?

Als laatst zie ik in de documentatie van de Multiplus-II dat er voor de 15kVa een 600A DC zekering gebruikt dient te worden. Nu heeft deze Multiplus-II 2 AC in aansluitingen, betekend dit dat er dan 2x 300A zekeringen gebruikt dienen te worden of 2x 600A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-06 21:50
Zoals @PCJR al zei, haal een perstang. Heb ik ook gedaan.
HBM is prima, die van mij komt van Amazon maar is het zelfde.

https://www.amazon.nl/dp/B00L9044RA

Tip om perstang te nemen met 2 armen, diegene met een enkele arm wil wel eens breken wanneer je te veel kracht erop zet.
Je hebt mij hiermee ook aan het denken gezet, zat toch al op 16 ogen, wat bij mijn accuwinkel ook al 32 euro kost. Dus die tang kost weinig meer en ben dan meteen voorbereid voor pack 3 en 4, die mezelf kennende ook nog wel eens komen.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

KoBolD54 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:47:
Voor een grote setup ben ik opzoek naar een busbar waarop 6x 15kVa Multiplus-II op aangesloten kan worden tezamen met 48x US5000 Pylontech batterijen. Hebben jullie tips waar ik deze het beste kan halen?

Daarnaast zie ik in veel grotere Victron setups dat er gebruikt gemaakt wordt van fuse switch disconnectors zoals de KVL-B/SF-00 1p M8-M8. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en welke zekeringen gaan hier in?

Als laatst zie ik in de documentatie van de Multiplus-II dat er voor de 15kVa een 600A DC zekering gebruikt dient te worden. Nu heeft deze Multiplus-II 2 AC in aansluitingen, betekend dit dat er dan 2x 300A zekeringen gebruikt dienen te worden of 2x 600A?
Dat is wel een serieuze opstelling. De busbars van DC Modular gaan tot 600 A. Dat is niet genoeg, maar veel hoger wordt ook niet hanteerbaar omdat je er nog met kabels naartoe moet (min 2x 95 mm2 oid). Interessante puzzel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
2000A busbar, dan ga je zelf denk ik toch een 4x4cm koperen balk komen te zagen :p

Edit:
De NS heeft ook mooi spul bedenk ik me nu... ligt gewoon op de grond, iets in die richting

[ Voor 38% gewijzigd door PCJR op 26-03-2025 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
@PCJR ik heb ook nog heel wat busbars over die meebesteld zijn, is er iets wat belet om die (of een ander koper latje) netjes uit te boren en op die manier bv heel korte verbindingen te realiseren tussen ik zeg maar de shunt en de T-Class?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 26-03-2025 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood

Dat wordt een flinke installatie. Victron Energy heeft een leuk filmpje met een grote setup. Wellicht kan je daar nog wat inspiratie vandaan halen. Filmpje

Ik heb niet gerekend aan de doorsneden die je nodig hebt maar. Wellicht kan je hier iets vinden. 100x10mm ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:13
Waarom zou je voor zo'n grote setup nog aan 48V blijven kleven? De stromen worden onhandelbaar hoog zoals anderen hier uitgerekend hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:41
cj1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:26:

Compressie drukveren

Gekocht heb ik de D-288T-10 drukveren.
300 kgf ÷ 6 drukveren = 50 kgf per drukveer × 9,81 (valversnellingsconstante) = 490,5N
De technische specificaties melden een veerratio (R) van 17,242 N/mm.
Dat betekent dat de veer: 490,5 ÷ 17,242 = 28,157 mm ingedrukt moet worden.
Dan resteert er een veerweg van de lengte van de ongespannen veer (L0) 102 mm minus 28,157 = 73,84 millimeter.
De drukproef op de som, met een personenweegschaal.
Voor een test volstaat het voor mij om 100 kg druk uit te oefenen met 2 drukveren.
Dus twee draadeind op een plaat geschroefd, daar de weegschaal tussen, daarop weer een plank met weer 2 gaten die precies door de draadeinden passen, dan een carosseriering, de drukveer en weer een carosseriering en nog een moer.

Vervolgens de moeren links en rechts even veel aanhalen tot de weegschaal 100 kg aanwijst:
[Afbeelding]

Ja maar je meet niet goed: je moet de weegschaal verticaal in plaats van horizontaal opstellen. Dat klopt en verschil 2,3 kilogram: 98,0 kg op het scherm in verticale positie.
[Afbeelding]
Trommel, de trommel, welke afstand gaan we meten tussen de 2 carosserieringen meten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op het oog: 73,5 en 73,8 mm.
Dit is verbluffend dicht bij de berekende waarde.

Pak de schuifmaat en meet eens nauwkeuriger.
Meting met de schuifmaat.
Die plank zit in de weg om tussen de ringen te kunnen meten.
Dat wordt meten vanaf de ring omlaag, dus de dikte van de carosseriering (2,06 mm) moet er nog af.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
74,71 en 75,45 minus de ring = 72,65 en 73,39 millimeter.

Gemiddeld: 73,02 mm voor 98÷2 = 49 kgf per drukveer.

De meetonnauwkeurigheid van de personenweegschaal is onbekend. Minimaal 0,5 kg is mijn inschatting.

Voor de productie gaat het meten met de schuifmaat waarschijnlijk makkelijk omdat 1 ring vervalt. De drukveer gaat direct drukken op de stalen "splint". Dan ga ik meer moeite doen om alle 6 de veren op gelijke lengte te krijgen van de berekende: 73,84 mm. Ik heb meer vertrouwen in de verenleverancier dan in de meetnauwkeurigheid van de weegschaal en el cheapo schuifmaat.

PS Wordt vervolgd.
PS2 Het grootste leermoment kwam tijdens het loshalen van de moeren: dat gaat niet met de hand. Er komt zoveel kracht op de draad dat ik hooguit de laatste 2 millimeter zonder gereedschap los kon halen. Dat betekent dat de draadeindes minimaal 102-2+ringdikte+moerdikte uit moeten gaan steken. Gelukkig is het schap voor 4 cellen 60 cm diep...
Ik heb jou link gevolgt naar die veren, maar is het correct dat je daar eerst moet registreren want kan nu niks aanklikken?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20-06 21:45

Leuk zo'n forse setup.
Volgens mij gewoon met 2 x 300A afzekeren. Victron beveelt 2 x 95 mm2 aan voor de 15 kVA en daar geven ze zelf voor stukken tot 5 m een nominale stroom limiet van 300 A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mustang24
DiXY schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 06:35:
FNIRSI HRM-10 is ook een prima tester.
Kan deze ook de busbar weerstand meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

reneeke1970 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Ik heb jou link gevolgt naar die veren, maar is het correct dat je daar eerst moet registreren want kan nu niks aanklikken?
Wat wil je aanklikken?

De veereigenschappen staan op https://www.federnshop.co...uckfedern/d-288t-10.html#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Mustang24 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:51:
[...]

Kan deze ook de busbar weerstand meten?
Ja, echter met die kleine busbar weerstanden (4-5 milliOhm) is het resultaat weinig nauwkeurig.

Wat ik zelf doe is de busbar op een cel schroeven en via de andere pool van de cel meten, vervolgens de weerstand van de cel er vanaf trekken. De bonus is dat je dan meteen 1 keer de overgangsweerstand hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
PCJR schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:34:
[...]

Ik ben niet van de victron, ik ben van Camp Deye ;)
:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Klikken om te bestellen, hoe moet dat daar?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-06 16:21
reneeke1970 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:01:
[...]

Klikken om te bestellen, hoe moet dat daar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3avjV0y_1_d30jnlxw7VtQghZEo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AAIQXS27ZRgsOYj9fW4WyLrY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
cyclone schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:01:
Die van mij komen van https://www.uw-accuwinkel.nl/

Waren op dat moment de meest gunstige geprijsd.

Prima kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Aha de website schuift niet van links naar rechts op mobiel, valt buiten beeld, dank u

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

[...]

[...]
Hier nog even een voorbeeldje van de SOC drift van JK (oranje) vs SmartShunt (rood):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWgzoxUEVi2urRqv6s0ykFi-EBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WTemAmXxOqClI4XXa6oKjcST.png?f=fotoalbum_large

Na een paar dagen alweer 10% verschil. Je ziet ze steeds verder uit elkaar lopen. Als ik een keer weer tot 100% kom, blijkt de SmartShunt telkens weer spot on te zijn.
Pagina: 1 ... 94 ... 105 Laatste