Voor de zekerheid, dit schema is een vereenvoudigde versie van hoe het er hier thuis uit ziet (en gaat zien). Het gaat me voor nu vooral even om het principe zodat ik goed begrijp op welke plek ik welke beveiliging moet toepassen.
Zoals het nu getekend is kan er vanaf de hoofdzekering 25A naar de Multi's lopen, deze kan dan powerassist toepassen tot 40A (ivm 3x1P40A remautomaten). In de daarachter liggende onderverdelers is dan dus in theorie 66A beschikbaar (40A + 16A PV + 10A PV).
Dat wil je eigenlijk niet, omdat de reguliere kasten daar niet op berekend zijn. Ik zal dus wat moeten met die PVinvoer. Hoe ik dat goed op kan lossen is alleen even de vraag, PV is fysiek al deels aanwezig.
Even voor mijn beeldvorming, hoe werkt het de andere kant op? Er kan theoretisch 3x26A vanaf de PV komen, plus 3x24A (3x5700W @ 40 °C) van de multi's. Dat zou in theorie dus ook 3x50A kunnen zijn. Dat gaat de hoofdzekering natuurlijk niet trekken (en de 3PC25 zekering op ACIN ook niet), maar stel nou dat de PV vol levert en er tussen de hoofdmeter en de multis (dus voor ACIN) 3x10A vraag is en we op dat moment ook volle bak de accu's willen leeg gooien op het net. Dan zou er in theorie dus 3x25 naar het net gaan + 3x10A naar de verbruikers. Dan is die 3PC25 dus niet voldoende. Zou een 3PC40 daar dan niet beter zijn, met een voldoende dikke kabel van/naar de multi's.
Ik heb alles van Eaton, wil dat graag zo houden. Op Tweakers kreeg ik de tip dat Eaton ook deze geschikte changeover maakt, dus vandaar.

Dit zijn typos, heb even gecheckt en de reeds aanwezige hoofdschakelaars zijn allemaal 4P. De hoofdschakelaar is een 63A en in de kast zelf zijn 40A.
Zoals hierboven al gemeld doe ik dat om te voorkomen dat bij overbelasting op 1 fase ze er alle 3 uitklappen.
Het idee hierachter is dat er door de 3x1P 40A zekering er daar maximaal 40A kan lopen. Vanwege de voeding vanaf de PV kan er tusen driefasekast en enkelfasekast meer lopen.
GJzon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:28:
En voor het tuinhuisje hoort er ook een 3-f aardlekschakelaar in de hoofdkast. Het blokje zou ik loskoppelen van de rest. Nu is het net of het van 2 verschillende kanten wordt gevoed.
Idem met de blokjes in de AC-in lijn. Maakt het overzichtelijker.
Goed punt. Deze kan ik in principe achter de selectieve aardlek zetten van de ACIN. Het tuinhuis heeft zelf weer een onderverdeler met normale aardlekschakelaar.
Voor de duidelijkheid van de tekening kan ik beter even wat ruimte tussen de blokken houden. Dit was even snel een schetsje, ik neem het mee in een volgende versie.
Thanks

Domba schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:44:
[...]
Het gebruik van 3 losse 1 fase remautomaten ipv 1 krachtgroep rem automaat is normaal, omdat als op 1 fase overbelasting optreedt , blijven de 2 andere fases werken, wat niet het geval is bij gebruik van 3P+N automaat dan zit je anders geheel in het donker.
(kan alleen niet als kabelbeveiliging, waar je een krachtgroep moet gebruiken)
Dit was inderdaad het idee, kan je dat van de kabelbeveiliging wat verder uitleggen? Waarom werkt dat niet met 3x1P?
GJzon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:49:
[...]
De vraag is dan, welke gaat er eerder uit, de enkelfasige of de 3-fasige. Allebei 40 A.
Ik kan me vergissen, maar ik zou de PV-out dan tussen change-over schakelaar en (links van) de 1P schakelaars verwachten. Dan werken ze echt als remautomaten. Zoals 't nu getekend is, krijg je PV plus hoofdaansluiting/AC-out op je woonhuis.
Maar goed, het schema is overzichtelijk en te doorgronden. Niet overal even handig opgezet maar dat is ook wel weer een uitdaging om er iets moois van te maken. Best wel heftig allemaal voor een 25A aansluiting.
Ja je hebt gelijk, alleen is dat fysiek een beetje lastig te realiseren. De PV is immers al deels aanwezig.
Ik ga er eens even mee puzzelen.
[
Voor 34% gewijzigd door
Nhz op 19-12-2025 09:20
]