Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
- Messing busbars? Allemaal flexibele busbars van geperst koper zover ik weet?cj1 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:55:
[...]
Nou ik ben nog steeds geen Yixiang DIY box fan:
- gedeeltelijk met messing busbars, geleid elektriciteit nogal slecht
- vernikkeld koper voor de cel interconnects (zorgt op lange termijn onder inwerking van vocht in de lucht nog steeds voor contact corrosie tussen aluminium en nikkel)
- oranje isolatie (te veel) zorgt voor een niet vlakke schroefconnectie busbar in Andy's versie, zie 15:48
- Contact corrosie, heeft iemand hier daar al iets van gemerkt of is dat een theoretisch lange-termijn risico?
- Dat van die oranje bescherming die te lang is, da's een goed punt om even op te letten.
Vind het zelf "goed genoeg", je hoeft er zeker geen fan van te zijn. Andy vind ook keer op keer weer andere / nieuwe dingetjes. Je weet wat je koopt.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
en dan zeurt de vrouw ook weer minder dat ze in de woonkamer staan
[ Voor 11% gewijzigd door Misanthropia op 16-03-2025 20:33 ]
Heb je de foto’s/filmpjes van de (minimaal) 2 gevallen van thuisaccu-gerelateerde explosies in Duitsland gezien? Accu’s in een gesloten ruimte bij het fundament van je huis, lijkt me een slecht plan… Ja, lekker makkelijk bij de meterkast en altijd goede temperatuur… Ik zou het toch niet doen.OsiriS.nl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:36:
Wat ik mij afvraag, wellicht wat offtopic maar toch, hoe krijg je zo een groot acucpakket op de juiste plek?
Ik heb in de kelder (droog en koel) een mooi plekje om een eigen powerwall te bouwen. Deze ligt ook nog onder de meterkast dus perfecte locatie. Maar dan moet ik met 100-150kg een redelijk korte en steile trap naar beneden. En nog erger, wellicht ook een keer die trap weer omhoog.
Hoe doen jullie dat?
Dat is de voornaamste reden waarom ik kijk naar 5kWh/100Ah accu's maar die zijn in verhouding veel duurder.. Als ik naar 14-16kWh accu's kan zit je volgens mij wel een beetje in de sweetspot.
Ik snap je reactie maar beetje kort door de bocht. Je kent mijn situatie niet en zeker mijn kelder niet.pvg schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:54:
[...]
Heb je de foto’s/filmpjes van de (minimaal) 2 gevallen van thuisaccu-gerelateerde explosies in Duitsland gezien? Accu’s in een gesloten ruimte bij het fundament van je huis, lijkt me een slecht plan… Ja, lekker makkelijk bij de meterkast en altijd goede temperatuur… Ik zou het toch niet doen.
Als ie explodeert doe je sowieso niks maar proberen te voorkomen wel. Kwalitatief spul, goede aanleg en onderhoud en goede ruimte condities (=mijn kelder)
Mij lijkt 100kg met twee man de trap op dragen nog wel net te doen. Of ik schat het echt verkeerd in. Ik denk dan aan een zwaardere eiken kast, die deden we met een paar jonge gasten ook wel eens de trap op?OsiriS.nl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:08:
Oke, bouwen op plaats van bestemming. Wat als ze ooit verplaatst moeten worden? Plannen veranderen nog wel eens. Bouw je de accu dan weer uit elkaar en dan de trap op?
[...]
Ik snap je reactie maar beetje kort door de bocht. Je kent mijn situatie niet en zeker mijn kelder niet.
Als ie explodeert doe je sowieso niks maar proberen te voorkomen wel. Kwalitatief spul, goede aanleg en onderhoud en goede ruimte condities (=mijn kelder)
In het slechtste geval zo een stekertje met 3 wielen?
De cellen zijn het zwaarst, het lijkt mij dat 8 of 16 cellen er uit halen best snel gedaan is?
[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 16-03-2025 22:14 ]
Ik ook niet, ze komen in de schuur maar daar moet ik ze ook nog wel op een schapje krijgen.habbekrats schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:27:
@HyperBart Is een rotding om te dragen en dan ook nog even 50 kg pp. Ik zou er niet aan beginnen buiten dat ik die dingen helemaal niet boven in huis wil hebben.
50kg is, zeker als het een “lomp ding” is, mss net wel een tikkeltje te zwaar. Point taken.
Zijn dat single studs?
Bij Nkon komt het dan maar op 2119€
:strip_exif()/f/image/ldTrKdfnM8HFUCOrVFqPm3Xh.png?f=user_large)
[ Voor 51% gewijzigd door berns op 17-03-2025 06:39 ]
Prijs van NKON is ook netjes.
Dat kan ik wel beamen, zou zelf achteraf gezien voor de 8000VA gaan ipv de 5000VA (die ik nu heb) op ~18kWh accubank @wouter.N.MrFish schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:58:
[...]
Een andere overweging: bij laden op vol vermogen zijn de victrons niet zo efficiënt. Als je veel op max vermogen wilt laden, kun je eigenlijk beter een model hoger pakken. Sowieso zou ik bij een 20 kWh batterij minimaal een 5000 pakken. Met een 3000 ben je minimaal 12 uur bezig om dit vol te laden, en dan niet eens zo efficiënt.
Care to share? Wil dat ook wel graag hebben, ziet er stuk beter uit dan mijn standaard dashjeMrFish schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:05:
[...]
Zelf gemaakt. Op basis van de data uit jouw link. De curves voor de efficienties zonder het standbyverbruik heb ik zelf berekend op basis van die data. Persoonlijk kijk ik alleen daar naar, want het standbyverbruik is een gegeven en moet je toch altijd 'betalen'.
Omdat je volgens de specs uberhaupt geen float gebruikt? Niet bij LiFePO4 iig.BenSKIP schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:45:
Waarom zou je float uitzetten?
Tenzij je de accucellen wilt overladen... niet zo lang geleden nog hier aan bod gekomen.
Vergis je niet erin, ik zou het niet doen. Ben niet de slapste maar mijn 100KG wegende accubank met 2 man tillen was geen pretje. Laat staan als je ook nog de trap op moetHyperBart schreef op zondag 16 maart 2025 @ 22:12:
[...]
Mij lijkt 100kg met twee man de trap op dragen nog wel net te doen. Of ik schat het echt verkeerd in. Ik denk dan aan een zwaardere eiken kast, die deden we met een paar jonge gasten ook wel eens de trap op?
In het slechtste geval zo een stekertje met 3 wielen?
De cellen zijn het zwaarst, het lijkt mij dat 8 of 16 cellen er uit halen best snel gedaan is?
Als je op locatie kan bouwen dan zou ik vooral zeker dat doen.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Ja, dan krijg je het nog binnen redelijk tijd vol. 314 Ah laden met ~ 100 A (of liever nog iets minder ivm efficientie van de MP) is mooi 0.3 C. Hoger wil je ook weer niet gaan ivm warmteontwikkeling in je batterijen.Jazsie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:55:
[...]
Dat kan ik wel beamen, zou zelf achteraf gezien voor de 8000VA gaan ipv de 5000VA (die ik nu heb) op ~18kWh accubank @wouter.N.
Wat wil je precies hebben? Het is gewoon een grafiekje gemaakt met een plotprogrammaatje[...]
Care to share? Wil dat ook wel graag hebben, ziet er stuk beter uit dan mijn standaard dashje.
Check mijn thuisbatterijsimulator
Ik moet de trap niet op, da’s de andere Tweaker 😀Jazsie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:55:
[...]
Dat kan ik wel beamen, zou zelf achteraf gezien voor de 8000VA gaan ipv de 5000VA (die ik nu heb) op ~18kWh accubank @wouter.N.
[...]
Care to share? Wil dat ook wel graag hebben, ziet er stuk beter uit dan mijn standaard dashje.
[...]
Omdat je volgens de specs uberhaupt geen float gebruikt? Niet bij LiFePO4 iig.
Tenzij je de accucellen wilt overladen... niet zo lang geleden nog hier aan bod gekomen.
[...]
Vergis je niet erin, ik zou het niet doen. Ben niet de slapste maar mijn 100KG wegende accubank met 2 man tillen was geen pretje. Laat staan als je ook nog de trap op moet.
Als je op locatie kan bouwen dan zou ik vooral zeker dat doen.
Dit is belangrijk voor mij i.v.m. de lokatie van de thuisbatterij (bijkeuken of bij voordeur) en de keuze van het merk omvormer (Deye/Victron).
Wellicht alleen belangrijk als je batterijcapaciteit beperkt en die 10% extra efficiency automatisch tot 10% extra besparing/eigen gebruik zou leiden?
[ Voor 20% gewijzigd door Aziona op 17-03-2025 11:17 ]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Ik doel op je onderste screenshot (dashboard) niet je grafiekjeMrFish schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:17:
[...]
Wat wil je precies hebben? Het is gewoon een grafiekje gemaakt met een plotprogrammaatje
Ziet er nogal gelikt uit, wil ik ook
Nou, van mij mag het wel meer kleiner / modulair. Vind de 300Ah cellen al enorm en zwaar wanneer jer er +16 bij elkaar hebt.Hermarcel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:29:
Heeft iemand al eens nagedacht over de EVE LF560K?
Heb nog geen DIY behuizingen gezien waar ze in passen
Haha, sorry. Dat is de standaard remote console van Victron. Moet je helaas toch afscheid nemen van je DeyeJazsie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:09:
[...]
Ik doel op je onderste screenshot (dashboard) niet je grafiekje.
Ziet er nogal gelikt uit, wil ik ook.
Ow hahaJazsie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:49:
Ik heb Victron maar toch echt niet die dashboard @MrFish...
Maar eens gaan updaten gok ik zo.
Klein belangrijk puntje voor Belgen is wel dat de 8000VA modellen niet gehomologeerd zijn voor het Belgisch/Vlaamse net omdat dit te veel vermogen is per fase aangezien we een maximaal vermogen per fase van 5kVA hebben en ook geen te grote onbalans mogen veroorzaken over 3 fases.Jazsie schreef op maandag 17 maart 2025 @ 08:55:
[...]
https://www.synergrid.be/...ntrale-productie-eenheden
@Jazsie lf560k klinkt leuk
maar dan een BMS en kortsluitstroom van rond de 30 kA
veel dikke draden en busbars.
Ze zijn er al van 628Ah https://www.evlithium.com...lifepo4-battery-cell.html
Weet ik maar doet er niet toe in België, hij kan hoger dus mag niet.habbekrats schreef op maandag 17 maart 2025 @ 17:28:
@hyperbart een victron multiplus 8000 is prima terug te zetten naar max 5000W invoeden en 8000 watt laden.
@Jazsie lf560k klinkt leuk
maar dan een BMS en kortsluitstroom van rond de 30 kA
veel dikke draden en busbars.
Ze zijn er al van 628Ah https://www.evlithium.com...lifepo4-battery-cell.html
Maar komt er iemand kijken dan?
[ Voor 31% gewijzigd door habbekrats op 17-03-2025 18:32 ]
Kun je ze al ergens bestellen dan?Hermarcel schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:29:
Heeft iemand al eens nagedacht over de EVE LF560K?
De medewerker bij Nkon die de webshop teksten tikt is wel wat dyslectisch, het is: Nuenen.berns schreef op maandag 17 maart 2025 @ 06:39:
[...]
Bij Nkon komt het dan maar op 2119€
[...]
Afhalen in Nunen
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ja. Je bent verplicht je opslagsysteem bij de netbeheerder aan te geven. Daar hoort een keuringsverslag bij. En dat keuringsverslag bevat onder andere serie nummers van de omvormers/batterijen en ook het vermogen.habbekrats schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:31:
@HyperBart Rare Belgen ook altijd.
Aangezien iedereen een digitale meter krijgt is het zowat onmogelijk om dat niet te doen. Op een facebook groep hadden een aantal mensen al een mail gekregen van fluvius ( de netbeheerder ) dat aan de hand van hun verbruiks gevevens het er op leek dat ze een batterij hadden en ze werden gevraagd om die alsnog aan te geven.
In België is zowat alles keuringsplichtig.habbekrats schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:31:
Kring uitgebreid? Extra stopcontact? Extra lichtpunt? Moet in principe allemaal gekeurd worden. Ahja en na 20 of 25 jaar sowieso.
PV? Keuring
Laadpaal? Keuring
Batterij? Keuring
Geen kat die dat doet voor een extra stopcontact of extra lichtpuntje of kleinere (binnen)renovaties maar ik heb hier ondertussen wel al 5 keuringsattesten liggen ja
Dat eerste en derde geraak je zga niet mee weg, PV merken ze omdat je verbruik opeens een pak lager ligt als je nog een draaiende teller hebt en als het digitale is ligt er een digitaal sleepnet over en hebben ze je zo. Ook normaal want bij draaiende teller had je het prosumententarief per kVA. Bij digitale is het eigenlijk gewoon gezeur want ze zien het toch op basis van je data en kunnen er dan op af gaan, waarom dan nog manueel doorgeven
Laadpaal was lang geen probleem, tot je er belastingvoordeel mee had maar nu geraak je er in principe ook mee weg behalve wanneer ze ook daar data analyse op gaan doen en zien dat je consequent uren aan een stuk 11kW ligt te snokken van het net maar dat zal wel meevallen.
Die laadpaal aanmelden was echt nog wel de grootste grap. Een soort van Google Formulier zonder al te veel validatie. Als het over PV ging moest je ten minste nog netjes langs een portaal en werd het proces wat beter afgedwongen (bewijsstukken), maar met die laadpaal hebben ze iets in elkaar gebokst waar ze ongetwijfeld binnen een paar jaar een nieuwe belasting voor gaan uitvinden.
Batterijen is me eigenlijk een beetje een raadsel want dat wordt niet doorgegeven aan veiligheidsdiensten dacht ik. Ze willen het graag weten om te zien hoe het net stabiel blijft of *niet* zoals hier
Ik verschiet nergens meer van en zit hier met pieken tot 260V en in de mistige wintermaanden zit ik rond de 200V. --> Kind: "Papa je moet de batterijen van de lampen eens opladen"
Nooit geweten dat je LED lampen aan het flikkeren kon krijgen als ze op de netstroom hingen
[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 17-03-2025 20:25 ]
Aangezien ik mogelijk ook ga emigreren naar BE ben ik alvast aan het oriënteren hoe ik mijn DIY accubank icm Victron 5000VA systeem gekeurd kan krijgen. Doel is Victron direct na de meter en de gehele woning achter de Victron.
Keuring gaat voornamelijk over het AC gedeelte. Anders gesteld: het AC "ding" moet gehomologeerd zijn voor gebruik op het Belgische net. Als jij op een MultiRS een klein generatortje hebt hangen waarmee je 's nachts elektriciteit mee zit te injecteren dan is dat keuringstechnisch geen probleem, mits je natuurlijk de papieren en ontwerp kan voorleggen dat die MultiRS niet op het net gaat injecteren, maar dat is an sich meer een MultiRS probleem dan dat het een probleem is dat je met een (vuile) generator energie zit op te wekken.Jazsie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:28:
Houd ons op de hoogte @HyperBart hoe dat in BE gaat.
Aangezien ik mogelijk ook ga emigreren naar BE ben ik alvast aan het oriënteren hoe ik mijn DIY accubank icm Victron 5000VA systeem gekeurd kan krijgen. Doel is Victron direct na de meter en de gehele woning achter de Victron.
Dus als je (Vlaanderen althans) gewoon je omvormervermogen in totaal onder de 20kVA houdt, 5kVA per fase maximaal het is te zeggen de imbalans maximaal 5kVA dan is er geen gridtechnisch geen probleem.
Er is nog een klein dingetje met de fiscus maar daar ga ik mij nu nog niet te veel van aantrekken.
[ Voor 24% gewijzigd door HyperBart op 18-03-2025 11:59 ]
Ik heb de lf280k voor 55.70 euro (inclusief verzenden )bij wistek besteld .BenSKIP schreef op maandag 17 maart 2025 @ 05:00:
EVE MB31 nu €56,63 p/s
EVE LF280K nu €56,32 p/s
x16
dan komt er €225 verzendkosten bij.
en 19% BTW i.p.v. 21%
Voor nog geen €1250,- weer een accubox gevuld.
[Afbeelding]
Wel enkele stud....
1 PVoutput . Dongen NB
Is dat niet wat dun voor een 200 amp?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is veel te dun, maar ligt niet aan JK. In mijn Yixiang V1 box zitten er een 50 mm2 kabel en busbar aan. Bij de JK’s die ik in mijn handen heb gehad zitten geen accukabels meegeleverd.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:55:
De jk bms heeft twee draden van 2×10mm2,
Als je de draden bedoeld van het BMS naar de accu of de draden naar een pool dan is er niets aan de hand.reneeke1970 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:55:
Onze Australische vriend snapt dit niet.
Check zelf maar in de victron toolkit app.
Lengte maakt uit voor de weerstand.
Hele korte lengtes kunnen dus prima hele hoge amperes aan.
Probeer je ook even voor te stellen hoeveel amperes door een CPU gaat via moederbord traces als een CPU 250 watt doet op minder dan een volt.
[ Voor 12% gewijzigd door Q op 18-03-2025 19:15 ]
over welke jk-bms heb je het hier?reneeke1970 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 18:55:
1 PVoutput . Dongen NB
Ja het is maar kort stukje, minder dan 20 cm.Q schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:13:
[...]
Als je de draden bedoeld van het BMS naar de accu of de draden naar een pool dan is er niets aan de hand.
Onze Australische vriend snapt dit niet.
Check zelf maar in de victron toolkit app.
Lengte maakt uit voor de weerstand.
Hele korte lengtes kunnen dus prima hele hoge amperes aan.
Probeer je ook even voor te stellen hoeveel amperes door een CPU gaat via moederbord traces als een CPU 250 watt doet op minder dan een volt.
Maar als je naar de 8 cell versie kijkt, ook 200 amp, dan zitten er drie draden aan, of een blok om zelf bedrading aan te maken. Vind ik dan toch al iets beter
1 PVoutput . Dongen NB
Het gaat zelfs zo ver dat drones heel veel zaken in kaart brengen in België, met name waterwegen waren een pionier hierin. Dat gaat van inspectie van havendammen, sluizen, waterwegen, natuurgebieden tot (afgelegen) historische punten. Er zijn/waren experimenten aan het lopen om dit ook met zonnepanelen te doen, niet aangegeven (bij)gebouwen, controle van nieuw dak of isolatie (waarbij subsidies aangevraagd zijn) en veel meer. Dit omdat er nou eenmaal veel geld mee gemoeid is. Vooralsnog krijgt de netbeheerder die data niet.habbekrats schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:31:
PV installaties en batterijen moeten aangegeven worden bij de netbeheerder, dat betekent keuring (niet enkel PV maar ook de elektrische installatie), alle aangegeven materiaal moet inclusief serienummer, merk, model, etc.. zijn. Die specificaties worden wel degelijk gecontroleerd en het maakt hen niet uit dat er software matig iets gelimiteerd wordt, als de mogelijkheid bestaat en niet conform is = afgekeurd.
Hetzelfde geld voor een gas ketel. Moet gekeurd worden, aangegeven (serienummer en al), dit elke twee jaar, door een erkende technicus. Eigenlijk zijn er zelfs twee keuringen nodig: reinigingsattest én een verbrandingsattest. Dit staat allemaal geregistreerd. Geen keuringsverslag ingediend op tijd? Dan bega je een milieu-inbreuk én een milieumisdrijf. Het verschil tussen die twee is er omdat bij het eerste een bestuurlijke geldboete kan toegewezen worden (maw, onmiddelijk een boete) terwijl het tweede iets langer duurt waarbij je nog kan corrigeren, uitstel vragen, etc.. Indien dat wordt genegeerd wordt er een PV opgemaakt en sturen ze je door naar het parket die dan eventueel een boete kan opleggen of verder vervolgen met geldboetes en zelfs gevangenisstraf (dat is geen grap trouwens.. maar zo'n vaart loopt het uiteraard niet)
Oke, dan is het 150 amp continu volgens nl norm, is ook wel voldoende in praktijk.habbekrats schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:25:
@reneeke1970 Men gaat er vanuit dat er niet continu 200A geleverd gaat worden. Chinezen hebben ook andere reken methoden denk ik. In NL kun je hier mee rekenen https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen dan kijk je in groep 3 enkel ader vrij verlegd.
Ga ik die bms toch maar bestellen.
1 PVoutput . Dongen NB
Een ander verschil is dat deze kabel(tjes) silicone isolatie hebben en een andere toegestane temperatuur hebben dan de normale kabels.reneeke1970 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:03:
[...]
Oke, dan is het 150 amp continu volgens nl norm, is ook wel voldoende in praktijk.
Ga ik die bms toch maar bestellen.
En ze zijn 7 AWG volgens mij. Dat is net iets meer dan 10mm2. Ik kreeg ze iig niet in 10mm2 kabelogen.
Overigens is de beste remedie gewoon meer batterijen parallel zetten
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Specifieke zekeringen hebben een standaardmaat, daar speelt de lengte van de smeltdraad dus niet mee.
Je moet naar mijn idee dus slechts naar de dikte van de kabel kijken, want de zekeringen gebruiken wij om de kabels te beschermen. Daarnaast is de weerstand in een dikke kabel over een geringe afstand verwaarloosbaar. Gewoon dikke kabels, of inderdaad gewoon meerdere batterijen parallel zetten.
Om hier even op terug te komen:HyperBart schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:12:
[...]
Klein belangrijk puntje voor Belgen is wel dat de 8000VA modellen niet gehomologeerd zijn voor het Belgisch/Vlaamse net omdat dit te veel vermogen is per fase aangezien we een maximaal vermogen per fase van 5kVA hebben en ook geen te grote onbalans mogen veroorzaken over 3 fases.
https://www.synergrid.be/...ntrale-productie-eenheden
[Afbeelding]
In 3-fase opstelling mag je (als ik het goed begrijp) de 8000VA / 1000VA modellen installeren op voorwaarde dat het fase-evenwicht tussen de fasen gerespecteerd wordt.
Dat probleem las ik elders ook toevallig, dus het is deze geworden voor 126 euro.V_ger schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:23:
[...]
Een ander verschil is dat deze kabel(tjes) silicone isolatie hebben en een andere toegestane temperatuur hebben dan de normale kabels.
En ze zijn 7 AWG volgens mij. Dat is net iets meer dan 10mm2. Ik kreeg ze iig niet in 10mm2 kabelogen.
Overigens is de beste remedie gewoon meer batterijen parallel zetten
Zelf kabel kiezen is toch fijner, display is leuk speelgoed.
1 PVoutput . Dongen NB
De Chinezen hebben de rekenmethode van dat beeldje van een kat met dat wapperende handje (= zo veel mogelijk omzet). Dat is om je cellen zo snel mogelijk op 60ºC te brengen. (waarna de BMS temperatuurbeveiliging hopelijk aanspreekt)habbekrats schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 06:25:
Men gaat er vanuit dat er niet continu 200A geleverd gaat worden. Chinezen hebben ook andere reken methoden denk ik.
Zo kunnen ze jou op korte termijn weer een nieuw setje cellen verkopen.
PS1 Met 20 mm2 en een stroom van 200A loopt de temperatuur van de geleiders op naar +100ºC (boven de omgevingstemperatuur).
PS2 Inderdaad niet continu 200A. Deel het maar door 2: 100A en je komt op een delta-T van +25ºC. Is ook niet geweldig.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ja, siliconen kan makkelijk 220ºC hebben, voordat de isolatie van de geleider begint te druipen. Daarom mag er meer stroom door een kabel met siliconen mantel t.o.v. PVC-mantel.V_ger schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:23:
[...]
Een ander verschil is dat deze kabel(tjes) silicone isolatie hebben en een andere toegestane temperatuur hebben dan de normale kabels.
Echter je wilt jouw cellen niet op 220ºC hebben, zelfs niet op 60ºC.
Dat koper geleid niet alleen goed de elektriciteit, ook de warmte. En de positieve pool in de cel is ook van koper binnen in de cel (daarom positioneer je een temperatuursensor eerder nabij de plus pool dan nabij de min pool). Die hoge temperatuur van zo'n te dunne geleider bereikt ook snel het binnenwerk van de LFP-cel.
Bij hoge temperaturen gaat de temperature-aging extra hard aan het werk, of de thermal-runaway als je het heel bont maakt...
Dit JK bms heeft 2 relais om bijvoorbeeld een alarm aan te sluiten. Deze Jikong relais werken niet goed op deze hardwareversie.reneeke1970 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:40:
[...]
...dus het is deze geworden voor 126 euro.
Er zijn beperkingen op totaal vermogen (20kVA), per fase imbalans (mag niet meer bedragen dan 5kVA) en tot slot het vermogen per fase.Jazsie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:35:
[...]
Om hier even op terug te komen:
In 3-fase opstelling mag je (als ik het goed begrijp) de 8000VA / 1000VA modellen installeren op voorwaarde dat het fase-evenwicht tussen de fasen gerespecteerd wordt.
Ik heb bv een 4kVA, 1.5kVA en een 2.5kVA.
Ik mag de 4 en 1.5 niet samen op 1 fase hangen omdat ik dan een onbalans heb die boven de 5kVA ligt en per fase ik ook over de 5kVA zit.
Bel eens naar Fluvius en vraag eens wat ze er van vinden als je een 8kVA + 5kVA + 5kVA ophangt. Zit namelijk onder de 20kVA en de onbalans is 3kVA.
Nu ik er bij nadenken zou dat eigenlijk wel mogelijk moeten zijn. Want als je met een totale limiet van 20kVA zit gedeeld door 3 zit je met 6.66kVA per fase.
Laat het mij even weten
"Monofasig mag je maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen aansluiten"Zonnepanelen installateur
Bepaal samen met je installateur wat voor jou het geschikte vermogen is van de installatie afhankelijk van je verbruik en je energienoden.
De installatie moet voldoen aan de technische bepalingen van Synergrid en afhankelijk van het maximaal AC-vermogen van de omvormer zijn andere richtlijnen en regels van toepassing:
Monofasig mag je maximaal 5 kVA AC-omvormervermogen aansluiten
Meerfasig mag je maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen aansluiten (met een maximale spreiding over de verschillende fasen, met een maximale onbalans van 5 kVA per fase)
Het is niet vereist om met een geregistreerd installateur te werken: ook als je zelf je zonnepanelen plaatst, kan je recht hebben op groenestroomcertificaten.
Je kan een installateur in jouw buurt zoeken via www.energiesparen.be/installateur.
Voor installaties met een maximaal AC-vermogen groter dan 25 kVA dien je een aansluitingsaanvraag in waarna Fluvius een netstudie uitvoert om te bepalen of we jouw lokale productie op het distributienet kunnen aansluiten.
Examenvraag: is de Victron monofasig of niet?
Antwoord: "ja en neen"
Ja, het is mono want zo aangesloten
Neen, want ze worden een cluster als je trifase gaat en opereren dan als één geheel.
Ik vermoed dat dat 2de argument de reden is dat ze roze gemarkeerd staan in de lijst.
[ Voor 45% gewijzigd door HyperBart op 19-03-2025 10:29 ]
Verklaar u nader graag, hier heb ik niks van gelezen.cj1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:59:
[...]
Dit JK bms heeft 2 relais om bijvoorbeeld een alarm aan te sluiten. Deze Jikong relais werken niet goed op deze hardwareversie.
Aha de 2 dry contacts op de interface kaart gaat het over?
[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 19-03-2025 10:28 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik spreek hier puur even over 3x Victron MP2 8000VA / 10000VA modellen in 3-fase opstelling zonder enige andere AC omvormers.HyperBart schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:25:
[...]
Er zijn beperkingen op totaal vermogen (20kVA), per fase imbalans (mag niet meer bedragen dan 5kVA) en tot slot het vermogen per fase.
Ik heb bv een 4kVA, 1.5kVA en een 2.5kVA.
Ik mag de 4 en 1.5 niet samen op 1 fase hangen omdat ik dan een onbalans heb die boven de 5kVA ligt en per fase ik ook over de 5kVA zit.
Bel eens naar Fluvius en vraag eens wat ze er van vinden als je een 8kVA + 5kVA + 5kVA ophangt. Zit namelijk onder de 20kVA en de onbalans is 3kVA.
Nu ik er bij nadenken zou dat eigenlijk wel mogelijk moeten zijn. Want als je met een totale limiet van 20kVA zit gedeeld door 3 zit je met 6.66kVA per fase.
Laat het mij even weten.
Deze staan op de synergrid gehomologeerde decentrale productie-eenheden lijst maar wel gemarkeerd omdat het een 1-fase product is en >5kVA en dus beperkt tot het gebruik bij bepaalde netbeheerders, ofwel algemeen in driefasige aansluitingen op voorwaarde dat het fase-evenwicht tussen de fasen gerespecteerd wordt.
De Victron MP2 doet aan evenredige faseverdeling en er is dus in 3-fase opstelling geen sprake van >5kVA onbelans over de fases.
Jouw voorbeeld mag dan weer niet tenzij deze samenwerken en dus zich houden aan "evenredige faseverdeling", die kans is heel klein met losse AC PV omvormers van verschillende vermogens.
Geld ook voor de 8kVA + 5kVA + 5kVA opzet.
Met 3x 8kVA = 24kVA zou geen netstudie nodig zijn, wel als je voor de 3x 10kVA gaat.
Wellicht inderdaad deze vraag stellen aan Fluvius.
Ja, maar da is mijn punt. Gaan die Victrons als cluster aanschouwd worden of als 3 individuele.Jazsie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:14:
[...]
Ik spreek hier puur even over 3x Victron MP2 8000VA / 10000VA modellen in 3-fase opstelling zonder enige andere AC omvormers.
"Mijnheer, kan 'm meer dan 5kVA op 1 fase uit balans duwen?"Deze staan op de synergrid gehomologeerde decentrale productie-eenheden lijst maar wel gemarkeerd omdat het een 1-fase product is en >5kVA en dus beperkt tot het gebruik bij bepaalde netbeheerders, ofwel algemeen in driefasige aansluitingen op voorwaarde dat het fase-evenwicht tussen de fasen gerespecteerd wordt.
De Victron MP2 doet aan evenredige faseverdeling en er is dus in 3-fase opstelling geen sprake van >5kVA onbelans over de fases.
Euh ja tis ne 8000VA
"Ah dan ist niet goed"
Ik denk dat het zo gaat zitten
Je zegt dat hij evenredig gaat doen maar volgens mij kan 1 van die 3 prima op 1 fase 8000VA terugduwen omdat hij via de meter ziet dat die fase zwaarder belast is dan de 3 andere. Dat op de meter die balans 0 is neemt niet weg dat de Victron individueel op die fase 8000VA kan terugduwen en dat willen ze gewoon niet.
Jouw voorbeeld mag dan weer niet tenzij deze samenwerken en dus zich houden aan "evenredige faseverdeling", die kans is heel klein met losse AC PV omvormers van verschillende vermogens.
Geld ook voor de 8kVA + 5kVA + 5kVA opzet.
Met 3x 8kVA = 24kVA zou geen netstudie nodig zijn, wel als je voor de 3x 10kVA gaat.
Wellicht inderdaad deze vraag stellen aan Fluvius.
In een 3-fase opstelling is het gewoon een geheel, kan je ook gewoon aantonen.HyperBart schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:27:
Ja, maar da is mijn punt. Gaan die Victrons als cluster aanschouwd worden of als 3 individuele.
Dat kan dus niet want de MP2 doet dit evenredig over de fases verspreiden in 3-fasen opstelling.HyperBart schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:27:
"Mijnheer, kan 'm meer dan 5kVA op 1 fase uit balans duwen?"
Euh ja tis ne 8000VA
"Ah dan ist niet goed"
Ik denk dat het zo gaat zitten
Nope, de MP2 doet in 3-fasen opstelling (en correct geconfigureerd) evenredig injecteren.HyperBart schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:27:
Je zegt dat hij evenredig gaat doen maar volgens mij kan 1 van die 3 prima op 1 fase 8000VA terugduwen omdat hij via de meter ziet dat die fase zwaarder belast is dan de 3 andere. Dat op de meter die balans 0 is neemt niet weg dat de Victron individueel op die fase 8000VA kan terugduwen en dat willen ze gewoon niet.
Als je V14 hebt, dan zouden de relais minder goed werken, heb je een V15, dan is dit probleem opgelost.cj1 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:59:
[...]
Dit JK bms heeft 2 relais om bijvoorbeeld een alarm aan te sluiten. Deze Jikong relais werken niet goed op deze hardwareversie.
Het gekozen display formaat doet daar niets toe.
De basis is hoeveel max amperes je gaat trekken door een kabel, die om praktische redenen een bepaalde lengte moet hebben. De diameter + lengte bepaalde de weerstand, de lengte doet er altijd toe.BenSKIP schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 09:32:
Even terug op de dikte van kabels en de lengte ervan.
Specifieke zekeringen hebben een standaardmaat, daar speelt de lengte van de smeltdraad dus niet mee.
Je moet naar mijn idee dus slechts naar de dikte van de kabel kijken, want de zekeringen gebruiken wij om de kabels te beschermen. Daarnaast is de weerstand in een dikke kabel over een geringe afstand verwaarloosbaar. Gewoon dikke kabels, of inderdaad gewoon meerdere batterijen parallel zetten.
De lengte bepaalt - gegeven de max stroom die door de kabel gaat - hoe dik de kabel moet zijn om voltage drop en dus warmte ontwikkeling binnen redelijke parameters te houden.
Die dunne draadjes waar soms over wordt geklaagd kunnen prima hoge stromen aan, omdat ze zo kort zijn. Kijk ook eens naar de diameter van de traces op het BMS zelf. Waarom zijn die niet 70mm2
Tot nu toe hadden we het over die 20cm van BMS tot de pool in de batterij. De afstand tussen accu en busbar/omvormer is vaak meer dan een meter. Dan heb je gewoon ‘dikkere kabels’ nodig waarschijnlijk, maar hoe dik is dik genoeg? Ga je vibes-based maar 90mm2 doen? Of 1000mm2 ?
De gratis toolkit app van Victron stelt je in staat om een berekening te maken, zodat je niet aan het gokken bent. Dat brengt ook wat rust in de tent zodat je niet - bij wijze van spreken - hoeft te flippen als Andy over vermeende te dunne draadjes.
Ik koop alles in bij Yixiang en tot op heden goede ervaringen met Miaoxin. Heb de prijs DDP opgevraagd:HyperBart schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:40:
[...]
Alles op 1 Victron of doe je via 3 fasen?
Heb je de dual stud MB31's? Wie levert je cellen? Kan je even linken?
Ik had contact met een van de dames bij EVE rechtstreeks maar die gaf eerst aan alleen naar zakelijke klanten te shippen. Jij?
https://www.alibaba.com/p...-buyer.0.0.767776e9noS4TY
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Ook goede ervaringen hiermee. Betaalde twee weken terug $68 all in per cel voor 16xMB31, double studs. Cellen gedragen zich keurig. Ze waren ook gloednieuw, de eerste 2-3 cycles zag ik duidelijk de afwijkende laadcurve voor 'nieuwe' cellen (zoals ook in videos van Andy te zien was).sailor_dg schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:22:
[...]
Ik koop alles in bij Yixiang en tot op heden goede ervaringen met Miaoxin. Heb de prijs DDP opgevraagd:
[ Voor 10% gewijzigd door MrFish op 19-03-2025 15:36 ]
prijs is nog hetzelfde, de DIY kit 528$ all-in.MrFish schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:32:
[...]
Ook goede ervaringen hiermee. Betaalde twee weken terug $68 all in per cel voor 16xMB31, double studs. Cellen gedragen zich keurig. Ze waren ook gloednieuw, de eerste 2-3 cycles zag ik duidelijk de afwijkende laadcurve voor 'nieuwe' cellen (zoals ook in videos van Andy te zien was).
Over het algemeen wordt AlieX niet aangeraden; vond deze busbar en verwacht deze niet met meer dan 200-210 A te belasten, dan zou dit toch moeten voldoen? Een Victron versie kost het 5-voudige. https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Ik ben voor de busbars, zekering houders, etc, van DC modular gegaan, bijv deze. Bevallen goed, zeer degelijk.sailor_dg schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:42:
[...]
prijs is nog hetzelfde, de DIY kit 528$ all-in.
Over het algemeen wordt AlieX niet aangeraden; vond deze busbar en verwacht deze niet met meer dan 200-210 A te belasten, dan zou dit toch moeten voldoen? Een Victron versie kost het 5-voudige. https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Op een totale installatie ga ik niet een paar tientjes besparen met een twijfelachtige busbar.
Bruinzeelplaat 125 cm breed hangt tegen de muur, wel zo netjes
Ruimte voor 3 Victrons langs elkaar.
2 x een schapje in aanbouw om de eerste kist er op te kunnen leggen (heel hoog tegen het plafond), 2de schapje is voor uitbreiding 2de kist als dat nodig zou zijn en for now een schapje voor rommel in de schuur op te leggen
Omvormer gaat zo ook tegen de muur (nog niet aangesloten) om het geheel al wat "uit te passen".
Ergens volgende week wordt dan het AC gedeelte, kabelgoten, automaten etc gezet.
Kist wordt ook gebouwd in het weekend.
[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 19-03-2025 16:25 ]
OK, ik wil je gerust geloven, mij moet je niet overtuigen. De heer of dame die gewoon de lijst er bij neemt wel.Jazsie schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:56:
[...]
In een 3-fase opstelling is het gewoon een geheel, kan je ook gewoon aantonen.
[...]
Dat kan dus niet want de MP2 doet dit evenredig over de fases verspreiden in 3-fasen opstelling.
[...]
Nope, de MP2 doet in 3-fasen opstelling (en correct geconfigureerd) evenredig injecteren.
Ik heb al eens zwaar gezeur gehad met Fluvius over soortgelijke dingen en riskeer het niet meer.
Doe me een plezier, bel ze eens op, leg die vraag eens voor en koppel het hier even terug.
Waaraan kun je de versie zien? Straks in de software (app )waarschijnlijk.....BenSKIP schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 12:32:
[...]
Als je V14 hebt, dan zouden de relais minder goed werken, heb je een V15, dan is dit probleem opgelost.
Het gekozen display formaat doet daar niets toe.
De cellen van wistek zijn al binnen, slechts twee dagen....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben op de markt om zelf mijn ESS te gaan bouwen op basis van 3 multiplussen (die ga ik bij NKON halen) maar waar kan ik nou voor een vriendelijke prijs mijn DIY batterij box en JK BMS sjeffen ?
Is er een reden (wellicht forum regels oid) waarom niet iedereen even aangeeft bij welke leverancier je op dit moment tegen de leukste prijzen je Cellen / BMS / Box vandaan kunt halen ?
Ik houd me aanbevolen voor alle tips.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Yixiang diy box is erg populair. Account aanmaken op Alibaba en even chatten met Miaoxin van Yixiang over wat je allemaal wilt hebben/kopen.cyclone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:30:
Gaat nogal in een hoog tempo in dit topic, en ik mis vaak bij mensen die roepen ik heb X gekocht en blij mee.
Ik ben op de markt om zelf mijn ESS te gaan bouwen op basis van 3 multiplussen (die ga ik bij NKON halen) maar waar kan ik nou voor een vriendelijke prijs mijn DIY batterij box en JK BMS sjeffen ?
Is er een reden (wellicht forum regels oid) waarom niet iedereen even aangeeft bij welke leverancier je op dit moment tegen de leukste prijzen je Cellen / BMS / Box vandaan kunt halen ?
Ik houd me aanbevolen voor alle tips.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Thanks en aan welke prijs moet ik dan ongeveer (ball park) denken ?Pim57 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:37:
[...]
Yixiang diy box is erg populair. Account aanmaken op Alibaba en even chatten met Miaoxin van Yixiang over wat je allemaal wilt hebben/kopen.
DIY Kit 528 USD
prijzen landed (DDP) in NL
Yixiang v2 box gekochtcyclone schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:41:
[...]
Thanks en aan welke prijs moet ik dan ongeveer (ball park) denken ?
513 eur
verzending naar belgie vanuit polen
via Becky op Alibaba
Cellen MB31 x 16stuks en Victron MP2 en Cerbo via NKON
Cellen zijn 1068 ex btw met een megafuse zekering en houder. Geen verzending, afhaal.
[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 19-03-2025 23:23 ]
Let op met megazekeringen. Niet voldoende bij LiFePO4.HyperBart schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:22:
[...]
Yixiang v2 box gekocht
513 eur
verzending naar belgie vanuit polen
via Becky op Alibaba
Cellen MB31 x 16stuks en Victron MP2 en Cerbo via NKON
Cellen zijn 1068 ex btw met een megafuse zekering en houder. Geen verzending, afhaal.
"Kijk ook eens naar de diameter van de traces op het BMS zelf. Waarom zijn die niet 70mm2"Q schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:10:
[...]
De basis is hoeveel max amperes je gaat trekken door een kabel, die om praktische redenen een bepaalde lengte moet hebben. De diameter + lengte bepaalde de weerstand, de lengte doet er altijd toe.
De lengte bepaalt - gegeven de max stroom die door de kabel gaat - hoe dik de kabel moet zijn om voltage drop en dus warmte ontwikkeling binnen redelijke parameters te houden.
Die dunne draadjes waar soms over wordt geklaagd kunnen prima hoge stromen aan, omdat ze zo kort zijn. Kijk ook eens naar de diameter van de traces op het BMS zelf. Waarom zijn die niet 70mm2![]()
Tot nu toe hadden we het over die 20cm van BMS tot de pool in de batterij. De afstand tussen accu en busbar/omvormer is vaak meer dan een meter. Dan heb je gewoon ‘dikkere kabels’ nodig waarschijnlijk, maar hoe dik is dik genoeg? Ga je vibes-based maar 90mm2 doen? Of 1000mm2 ?![]()
De gratis toolkit app van Victron stelt je in staat om een berekening te maken, zodat je niet aan het gokken bent. Dat brengt ook wat rust in de tent zodat je niet - bij wijze van spreken - hoeft te flippen als Andy over vermeende te dunne draadjes.
Maak je BMS even open, dan zie je een aan weerskanten een brede strip metaal en daarachter de mosfet's voorzien van strips op de heatsink. Passieve koeling dus. Wie van ons is de kabels aan het koelen?
Victron adviseert een 32V zekering te gebruiken voor een 58V accu. Zo kan ik ook mijn kabels beschermen.
Van mij mag iedereen zijn accu's met een dropveter aansluiten. Ik heb echter in vele ESS's gezien dat ze daar de 50mm2 (en 58v zekeringen met een relatief lage A) in duplo hanteren. Ik heb uiteraard gevraagd waarom. Zekeringen hebben een bepaalde smeltcurve en die kan variëren tussen enkele seconde tot enkele minuten of in het geheel NIET, Door de zekeringen in duplo uit te voeren kunnen ze in theorie die variatie ondervangen. Smelt de ene wel en de ander niet, dan gaat er dubbel zoveel A door de andere en zal deze ook snel smelten. Double failsafe dus. Zo heb ik mijn pack dus ook opgebouwd. 2x 50mm op - en 2x 58V 60A fuses op +. (Dus max 120A) Zo zijn het bij mij dus altijd de zekeringen tussen de pack's die als eerste zullen gaan. Overkill? Vast wel.
Yes, ben er mee bekend maar wel goed dat je het zeker benoemt.MrFish schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:08:
[...]
Let op met megazekeringen. Niet voldoende bij LiFePO4.
Ik heb een lichte MegaFuse gestoken en er komt samen met de DC bekabeling die ik ga laten persen nog een Class T bij om die kortsluitstroom te onderbreken bij problemen.
Ik heb er geen gevoel van veiligheid bij, ik reken op goede zekeringen voor het echt losbarst.timminater schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:55:
Ik zie dat de Yixiang v2 box een module ingebouwd heeft zitten als brandblussysteem. Nou worden verschillende varianten van die modules ook los verkocht zie ik. Zou het nog iets toevoegen om dit in mijn huidige LIFEPO4 accupack te plaatsen, of is het meer een gevoel van schijnveiligheid?
Het ging hier toch om de (te) dunne kabel in de box? flexbar en/of 50mm2?Q schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:10:
[...]
De basis is hoeveel max amperes je gaat trekken door een kabel, die om praktische redenen een bepaalde lengte moet hebben. De diameter + lengte bepaalde de weerstand, de lengte doet er altijd toe.
Die dunne draadjes waar soms over wordt geklaagd kunnen prima hoge stromen aan, omdat ze zo kort zijn. Kijk ook eens naar de diameter van de traces op het BMS zelf. Waarom zijn die niet 70mm2![]()
Tot nu toe hadden we het over die 20cm van BMS tot de pool in de batterij. De afstand tussen accu en busbar/omvormer is vaak meer dan een meter. Dan heb je gewoon ‘dikkere kabels’ nodig waarschijnlijk, maar hoe dik is dik genoeg? Ga je vibes-based maar 90mm2 doen? Of 1000mm2 ?![]()
Als je die VictronToolkit gebruikt, dan komt daaruit dat Andy gegrond "flipt" over de (te) dunne kabels.
Voltage 58Vdc, Kabellengte 30cm, Amp: 200 --> 70mm2
Waarom ik 200A aanhoud? ("Je hebt zelf 4 packs, dus wordt die gevraagde 200A verdeeld over de 4 packs.") --> 200 / 4 = 50A <--
Ja, klopt.... Maar hoeveel mensen hebben slechts één pack en verwachten daar ook 200A uit te knijpen? De pack is hen immers verkocht met een 200A BMS dus.... in theorie moet die box er dus op gemaakt zijn.
Dat zijn ze dus niet. Want die interne kabel is te dun.
Ik ben van mening dat hierop gewezen moet worden, ik zal dus ook nergens gaan verkondigen dat de interne bekabeling in de boxen wel voldoet.
Bij mij doet de Victron toolkit dit niet:BenSKIP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:57:
[...]
Het ging hier toch om de (te) dunne kabel in de box? flexbar en/of 50mm2?
Als je die VictronToolkit gebruikt, dan komt daaruit dat Andy gegrond "flipt" over de (te) dunne kabels.
Waarom ik 200A aanhoud? ("Je hebt zelf 4 packs, dus wordt die gevraagde 200A verdeeld over de 4 packs.") --> 200 / 4 = 50A <--
Ja, klopt.... Maar hoeveel mensen hebben slechts één pack en verwachten daar ook 200A uit te knijpen? De pack is hen immers verkocht met een 200A BMS dus.... in theorie moet die box er dus op gemaakt zijn.
Ik ben van mening dat hierop gewezen moet worden, ik zal dus ook nergens gaan verkondigen dat de interne bekabeling in de boxen wel voldoet.
/f/image/c22JkdVYPIHRO4EBdM5q87Fn.png?f=fotoalbum_large)
Deze ABYC wire size calculator gebruikte ik altijd en die doet het m.i. wel goed (maar hier werkt het linkje nu even niet).
Kabel in de box is geen meter lang.
Dus als ik de kabel korter maak, denk jij dat Victron toolkit wel ineens 70 mm2 ipv 16 mm2 adviseert?BenSKIP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 17:58:
16 x 3.65V is geen 48V
Kabel in de box is geen meter lang.
Je bent het hopelijk met me eens dat 16 mm2 voor 200 A veel te weinig is.
Dat een BMS een heatsink heeft toont aan dat er verliezen zijn in de BMS en dat komt omdat de mosfets een weerstand creëren en die moeten specifiek worden afgekoeld.BenSKIP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:05:
[...]
"Kijk ook eens naar de diameter van de traces op het BMS zelf. Waarom zijn die niet 70mm2"
Maak je BMS even open, dan zie je een aan weerskanten een brede strip metaal en daarachter de mosfet's voorzien van strips op de heatsink. Passieve koeling dus. Wie van ons is de kabels aan het koelen?
Anders gezegd: een BMS heeft geen heatsink vanwege de 'dunne traces', de weerstand zit niet in de traces, maar (voornamelijk) in de mosfets.
Het zou wel leuk zijn om even de diameter van die brede strip metaal op te meten, als iemand even hier een BMS doorzaagt dat zou denk ik wel verhelderend kunnen zijn.
Tegelijkertijd wil ik de optie behouden om het huis eenvoudig weer direct op het net aan te sluiten, voor het geval er ooit een probleem is met de omvormer.
Ik heb geprobeerd dit in een schema te verwerken. Het uitgangspunt is het gebruik van twee gekoppelde omschakelaars, die door een vergrendelingsmechanisme of koppelstang altijd synchroon schakelen.
Dit leidt tot drie mogelijke situaties, waarbij de middelste als standaard geldt:
Omschakelaars op 0: Het huis is spanningsloos.
Omschakelaars op 1: Het huis draait volledig op de omvormer, die als enige verbonden is met het net.
Omschakelaars op 2: Het huis draait op het net, terwijl de omvormer kan laden en/of terugleveren.
Zie onderstaande schematische weergave:
Mag dit op deze manier? (De omvormer krijgt uiteraard een eigen 40A zekering.)
Zie onderstaande impressie:
Wat ik wel al zag was de isolatie onder de busbars mee vastgezet, dat ga ik zeker eraf halen. Nu wel alle boutjes voorzien van torque verf, benieuwd of ze ook allemaal daadwerkelijk even strak zitten.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Je bms mag dan wel 200A zijn, maar de specs van je ACCU geven max 150a laden en ontladen....BenSKIP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:57:
[...]
Eerder in het topic noemde iemand dat de afstand kleiner dan 20 cm was, dus daar rekende ik mee.BenSKIP schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:57:
[...]
/f/image/PSBMiZcJIzggJS2LQjA8IGVT.png?f=fotoalbum_large)
De voltage drop ligt ergens tussen de 0.1 en 0.2. Ik pak 0.15% als je het daar mee eens bent.
Dan kom ik op 52V x 200A = 10400W. Dus 10400 x 0.0015 = 15.6 watt.
Zouden we van 20mm naar 25mm2 gaan, dan is de energie dissipatie 10400 x 0.0001 = 1.4 Watt
Evaluatie
- Zou Q meerdere uren op 200A draaien bij 52V over 20mm2? Nee!Ik denk dat 20mm2 niet in staat is om 15.6 Watt voldoende af te voeren en dan komt die warmte in de kast. Misschien valt het mee tov de warmte die de cellen zullen genereren op dat moment, maar dan komen we ook in een discussie over hoe (on)verstandig het is om in één batterij met 200A te laden/ontladen. Daar gaat het nu niet om, het gaat om het rekenvoorbeeld om tot een evaluatie te komen.
Het gaat om de berekening nu, zodat je zelf kunt uitrekenen welke kabel diktes bijvoorbeeld redelijk zijn.
- Zou Q meerdere uren op 200A draaien bij 52V over 25mm2 (of groter)? Ja!
Ik denk dat een kabel van 20cm en 25mm2 prima kan dealen met slechts 1.4 watt aan warmte.
- Maar die 70mm2 laat 0 zien! Die is beter!
Je kunt voor "perfectie" gaan, maar alles is een kosten/baten afweging.
In de praktijk hebben de interne flexibele busbars een diameter van 40mm2 en die zal dan ook hooguit een enkele watt genereren op 200A. Maar je kunt natuurlijk proberen om iedereen die een Yixiang kast heeft gekocht hun flexibele busbars weg te laten gooien en voor honderden euros dikkere te laten maken voor die ene watt warmte minder
En ja, het is natuurlijk zo dat er een kabel van zeg 20cm loopt van de cel pool naar het BMS en dan weer van het BMS naar de kast pool. Dus het is 2 x 20 cm. Dus zeg 2-3 watt. So whatt?
Mocht ik echter een fout maken in mijn berekening, dan hoor ik het graag, ik wil gewoon open zijn over hoe ik tot mijn conclusies kom en het risico is dat ik soms in mijn hemd sta als ik een fout maak.
Ik was iets té stellig over specifiek die 20mm2 diameter. Maar met 25mm2 lijkt het al goed te zitten (ietsje dikker) en 70mm2 lijkt helemaal niet nodig, de meestal toegepaste busbars van 40mm2 zijn ruimschoots voldoende.
Belangrijk om rekening mee te houden
De Victron Toolkit app verwacht dat je bij de lengte van de kabel de lengte van de toevoer (+) en afvoer (-) bij elkaar optelt. Dus als de afstand 1 meter is, dan moet je met 2 meter rekenen.In deze situatie klopt de berekening hierboven wel, omdat de busbar waar we mee rekenen maar één richting op gaat. De retour (of de toevoer) loopt niet via het BMS.
[ Voor 5% gewijzigd door Q op 23-03-2025 00:30 ]
Waarom hebben jullie gekozen om zelf te bouwen terwijl voor dit soort prijzen (ex shipping) je ook bij diverse webshops een volledig kant en klare accu hebt met dezelfde capaciteit ?
Ik zie bij wisetek voor om en nabij 1500 euro ook een 16S 15kwh accus kant en klaar gebouwd.
Dus wat is dan de overweging om te kiezen voor zelfbouw ?
Ik wil graag met 1 handeling kunnen kiezen tussen ; huis spanningsloos: huis op de accu of huis op het grid.habbekrats schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:03:
@procyon De voeding van je omvormer grid is een gewone automaat toch genoeg?
Zie niet hoe dat kan met 1 automaat?
Geen probleem, het was en is hier en daar voor mij ook nog heel veel zoeken, rustig alles bouwen en dan stuk per stuk materiaal bij aanschaffen, je moet het soms ook zien tegen de muur om te beseffen wat je anders of beter kan.cyclone schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:21:
@sailor_dg & @HyperBart Dank dit is hele bruikbare info.
Waarom hebben jullie gekozen om zelf te bouwen terwijl voor dit soort prijzen (ex shipping) je ook bij diverse webshops een volledig kant en klare accu hebt met dezelfde capaciteit ?
Ik zie bij wisetek voor om en nabij 1500 euro ook een 16S 15kwh accus kant en klaar gebouwd.
Dus wat is dan de overweging om te kiezen voor zelfbouw ?
Ik ben nu bv nog wat zoekende naar kabelgoten, ik zag de Hager BA7 voorbij komen, iemand advies welke afmetingen ik best neem? DC bekabeling, AC bekabeling moet er een stuk door, makkelijk aftakken, eventueel wat ruimte om wat overtollige kabel in te laten zigzaggen?
Op je vraag van waarom niet kant en klaar: stukje zelfcontrole en zelf controle kunnen behouden.
Cellen heb ik nu zelf gekozen, een pakket van bij NKON, ja uiteindelijk komt alles uit China maar ik vond het wel fijn om bij een betrouwbare partij te kopen. Als ik nu straks gezeur heb is het een berichtje naar daar en het is klaar.
Pakketten verschillen soms nogal, ik was redelijk zinnens op die Yixiang v2 box, omdat ik daar de reviews van gelezen heb en weet wat hun problemen zijn, ik kijk graag de filmpjes van Andy en het leek by far de meest populaire box hier ook. BMS was ook prima, tja...
Ik ga trouwens de box bij mij op een hoog schap leggen en het display van het BMS aangezien het toch een kabel van 2m heeft ergens een stuk lager leggen. Wel zo fijn, alles op elleboog of oog hoogte
Ik heb precies 1 keer op dat display gekeken, bij de eerste keer inschakelen.HyperBart schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:09:
[...]
Ik ga trouwens de box bij mij op een hoog schap leggen en het display van het BMS aangezien het toch een kabel van 2m heeft ergens een stuk lager leggen. Wel zo fijn, alles op elleboog of oog hoogte
Daarna via de app (bluetooth), display niet nodig.
Zou hem lekker erin laten zitten dus.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik denk dat je een 1-0-2 schakelaar zoekt.procyon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:53:
[...]
Ik wil graag met 1 handeling kunnen kiezen tussen ; huis spanningsloos: huis op de accu of huis op het grid.
Zoek even op Sontheimer hierop tweakers forum, die kan je onder last omschakelen.
Diverse 1-0-2 schakelaars zijn niet geschikt/bedoeld om onder last te schakelen,, vanwege neutraal niet op juiste manier geschakeld wordt
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik heb dit gebruikt:HyperBart schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 21:09:
[...]
Geen probleem, het was en is hier en daar voor mij ook nog heel veel zoeken, rustig alles bouwen en dan stuk per stuk materiaal bij aanschaffen, je moet het soms ook zien tegen de muur om te beseffen wat je anders of beter kan.
Ik ben nu bv nog wat zoekende naar kabelgoten, ik zag de Hager BA7 voorbij komen, iemand advies welke afmetingen ik best neem? DC bekabeling, AC bekabeling moet er een stuk door, makkelijk aftakken, eventueel wat ruimte om wat overtollige kabel in te laten zigzaggen?
Op je vraag van waarom niet kant en klaar: stukje zelfcontrole en zelf controle kunnen behouden.
Cellen heb ik nu zelf gekozen, een pakket van bij NKON, ja uiteindelijk komt alles uit China maar ik vond het wel fijn om bij een betrouwbare partij te kopen. Als ik nu straks gezeur heb is het een berichtje naar daar en het is klaar.
Pakketten verschillen soms nogal, ik was redelijk zinnens op die Yixiang v2 box, omdat ik daar de reviews van gelezen heb en weet wat hun problemen zijn, ik kijk graag de filmpjes van Andy en het leek by far de meest populaire box hier ook. BMS was ook prima, tja...
Hager bedradingskanaal + deksel 2000x75x125 mm LKG7512507030B
Hager bedradingskanaal + deksel 2000x75x50 mm LKG7505007030B
Hager Draadclip 75 x 125 zwart LK751253 HAG LKG
Hager Draadclip 75 x 50 zwart LK750503 HAG LKG
Hager Eindstuk 75 x 125 grijs LK7512547030 HAG LKG
Als je op mijn profiel zoek vindt je ook wel foto's
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
In mijn installatie heb ikprocyon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:53:
[...]
Ik wil graag met 1 handeling kunnen kiezen tussen ; huis spanningsloos: huis op de accu of huis op het grid.
Binnenkomend 1 hoofdschakelaar
1 automaat C20/0,3A voeding omvormer
een 1-0-2 schakelaar
1 = huis installatie op de omvormer uitgang
0 = huisinstallatie uit
2 = huisinstallatie op grid ( bij werkzaamheden aan de omvormer)
de 1-0-2 staat dus standaard op 1 aan de omvormer uitgang.
Daar heb je transfer switches voor? Dan kan je in 1 handomdraai kiezen tussen GRID of DEYE...procyon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:47:
Afgelopen nacht (onvrijwillig) nagedacht over de inrichting van de meterkast. Het doel is om de volledige meterkast via de "load"-poort van de Deye te laten werken, zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan de huidige groepen etc.
Tegelijkertijd wil ik de optie behouden om het huis eenvoudig weer direct op het net aan te sluiten, voor het geval er ooit een probleem is met de omvormer.
Ik heb geprobeerd dit in een schema te verwerken. Het uitgangspunt is het gebruik van twee gekoppelde omschakelaars, die door een vergrendelingsmechanisme of koppelstang altijd synchroon schakelen.
Dit leidt tot drie mogelijke situaties, waarbij de middelste als standaard geldt:
Omschakelaars op 0: Het huis is spanningsloos.
Omschakelaars op 1: Het huis draait volledig op de omvormer, die als enige verbonden is met het net.
Omschakelaars op 2: Het huis draait op het net, terwijl de omvormer kan laden en/of terugleveren.
Zie onderstaande schematische weergave:
Mag dit op deze manier? (De omvormer krijgt uiteraard een eigen 40A zekering.)
Zie onderstaande impressie:
[Afbeelding]
Zoals de Kraus & Naimer KA63B T904
Zoals de Hager HIM406 of als je goedkoper wilt doen de Hager SFT440.
Die zijn voor 3 fase (4polig) niet in alle gevallen bruikbaar, zoals onderbelasting schakelen.Jazsie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:05:
[...]
Daar heb je transfer switches voor? Dan kan je in 1 handomdraai kiezen tussen GRID of DEYE...
Door het ontbreken van een na-ijlende neutraal contacten bij open en een voor-ijlende neutraal contact bij sluiten. Door het ontbreken van specfiek neutraal contact kunnen verbruikers zonder neutraal tot enige tiental milliseconden 400V krijgen .
Voor de discussie zie oa hier
Edit: HIM40* statement van Hager om niet voor ESS omschakelen te gebruiken, meer hier
[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 20-03-2025 23:52 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dit gaat om een 1 fase setup (1x MP2) in een 3-fasen aansluiting, dat is wat anders dan een 3-fasen setup in een 3-fasen aansluiting.HyperBart schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:30:
@Jazsie ergens hadden we het over Fluvius en per fase. In je link hierboven lees ik nu toch dat Victron individueel per fase kan balanceren. Daar ga je volgens mij dus niet mee door geraken op die eerdere keuring/aanmelding waar wij het over hadden.
Klopt ja, heb mijn bericht aangepast en die van jouw gepint want dat is wel handig infoDomba schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:38:
[...]
Die zijn voor 3 fase (4polig) niet in alle gevallen bruikbaar, zoals onderbelasting schakelen.
Door het ontbreken van een na-ijlende neutraal contacten bij open en een voor-ijlende neutraal contact bij sluiten. Door het ontbreken van specfiek neutraal contact kunnen verbruikers zonder neutraal tot enige tiental milliseconden 400V krijgen .
Voor de discussie zie oa hier
Bedankt !
De "sterpuntverschuiving" treedt op door de verbruikers op de fasen, met een zware verbruiker dan krijgt de zwakke gebruiker tot 400V, zolang er geen neutraal is.Jazsie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:54:
[...]
Dit gaat om een 1 fase setup (1x MP2) in een 3-fasen aansluiting, dat is wat anders dan een 3-fasen setup in een 3-fasen aansluiting.
Ze zijn bruikbaar met een schakel protocol, met als eerste de stroombron uit te schakelt en dan pas omschakelen
@Reveal! Welke specs bedoel jij?Reveal! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:06:
[...]
Je bms mag dan wel 200A zijn, maar de specs van je ACCU geven max 150a laden en ontladen....
@procyon Dat is er "wel". Het is dan geen automaat, maar een handmatige schakelaar. Het kan ook met relais.... dradenbrei, veel werk, minder veilig. Ik koos de:procyon schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:53:
[...]
ABB OT40F4C (2x 3P+N)
I (ON) - OFF - II (ON)
EATON heeft een vergelijkbare. (dacht ik)
Houd er rekening mee dat dit een slimline variant is en de module dus NIET lekker in de consumenten groepenkast past.
Past WEL op dinrail, maar vanwege de heel zware schakelaar zou ik de module ook vastschroeven.
Slimline: Ligt DIEPER en is minder hoog, waardoor je de terminals kunt zien zitten.
Dit is op te lossen met een afdekstrook.
https://www.sandervunderi...fdichtstrook-afdprof.html
Hiermee kan je kiezen alleen grid, alles uit, hybride omvormer.
Een hybride omvormer gaat naar islandmode en blijft op PV en accu dus wel gewoon door gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door BenSKIP op 21-03-2025 06:49 ]
YouTube: Vergleich Sontheimer 40A vs. Kraus&Naimer 40A Ich zerlege zwei Notst... zie hier nog eens de video over de Hager vs Kraus Naimer. SontheimerJazsie schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:05:
[...]
Daar heb je transfer switches voor? Dan kan je in 1 handomdraai kiezen tussen GRID of DEYE...
Zoals de Kraus & Naimer KA63B T904
Ik heb dus een Sontheimer Sontheimer Umschalter 63A 4-polig 22 kW Netz-0-Not ULO63/4T/NS/Z101/F976 zelf even tekst maken victron-0-grid
Over dat schakelen van de nul was een halfjaar geleden ook een discussie. Ik heb heb toen eens een leuk statement over gemaakt, toen viel het stil
DiXY schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:16:
[...]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of die SFT440 wel een echt probleem is... het is een 4 polige (om-)schakelaar. Ik zat nog even naar mijn hoofdschakelaar te kijken (Eaton IS-40) en dit is ook een 4 polige schakelaar, er zit geen Nul markering op en ook geen vlaggetje in het symbool dat er op staat. Ok, kan dat daar een verkeerd component gekozen is. Dus ik heb net even rondgekeken wat er zoal aan (merk) hoofdschakelaars verkocht word in Nederland en wat er zoal in de voor geconfigureerde kasten zit. ik kom uit op deze 4 hoofdschakelaars:
- Eaton IS-40
- Hager SBN440
- ABB SD204/40
- Schneider R9PS440
Geen van deze hoofdschakelaars heeft een echt Nul contact! Dus:
- Of we zijn in Nederland een gigantisch probleem aan het creëren
- Of het probleem met de SFT440 is overtrokken.
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie inzichten @John245
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
:strip_exif()/f/image/D9kvmbBBf2bFuapKmLUtyO4y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OICncOpqwZWDelImavMghS8J.jpg?f=fotoalbum_large)