http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Die ken ik idd wel. Alleen de steek voor die ik heb gevonden komt niet overeen met de BMS.habbekrats schreef op zondag 9 maart 2025 @ 16:18:
@Nelisj
of ze er in kleine kabeldiameters zijn weet ik niet
[Afbeelding]
Zelf heb ik tussen de jk-bms en mb31 2 x 35mm2 zitten.
zie foto in aanbouw van een tijdje terug
[Afbeelding]
Tussen de MB31 en de BMS heb ik nu ook 2 keer 35mm. Het gaat meer om de ader naar de rest van de installatie.
Ja dat bedoel ik! Dank je!.soldeerlippen https://www.conrad.nl/nl/...tind-1-stuk-s-531898.html
Al zie ik dat jij het ook gedaan hebt met de standaard perskabel schoentjes. Vond de draden daar toch best dun voor.
Ja dat bedoel ik!. Heb je die zelf gemaakt?
Dikte iets van 3 a 4mm?
[ Voor 3% gewijzigd door Nelisj op 09-03-2025 17:20 ]
Komt uit de junk box
Was een koel lichaam uit een oude omvormer.
En die heb ik zo vermaakt .
Volgens mij iets van 2 tot 3 mm dik
Moet in de specificaties/handleiding staan van je PV omvormerReveal! schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:09:
[...]
Alleen hoe kom je erachter of dit ondersteund wordt (zonder het alleen te proberen?)
Er staat Anti islanding in the features, is dat wat bovenstaande is?
Anti islanding betekent (normaal gesproken) dat je PV omvormer zichzelf uitschakelt wanneer er stroom uitval is.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Er zijn weinig die het ondersteunen denk ik, Fronius is een van de weinige die ik ken en goed beschreven zijn.Jazsie schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:01:
[...]
Moet in de specificaties/handleiding staan van je PV omvormer.
Anti islanding betekent (normaal gesproken) dat je PV omvormer zichzelf uitschakelt wanneer er stroom uitval is.
https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:fronius
Dat is inderdaad een aardige klapper geweest, wat mij blijft verbazen is waarom, bij een thermal runaway, dit ding zo idioot ontploft.JBtL schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:29:
Weer een mooie klap:
https://www.ardmediathek....EtYTg3MC00NDA4NWU0YzY1ZTU
In dit geval een LG RESU Li-Ion batterij (die al vervangen had moeten zijn ivm een terugroepactie).
Ondergetekende heeft ook twee LG Resu batterijen hangen ( 2x6.5kWh ). Mijn batterijen zijn intussen vervangen. Beide batterijen hadden een firmware update nodig, die is netjes door LG uitgevoerd, binnen 48 uur viel batterij 1 uit, ( september ) die is in november vervangen. Na vervangen ging binnen 24 uur ook batterij 2 onderuit met dezelfde storing, die is recent vervangen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De batterij genereert bij een thermal runaway heel veel gassen, waaronder een grote hoeveelheid waterstofgas.
Het is de waterstofgas explosie die zo gevaarlijk is en zoveel schade kan aanrichten. Vergelijkbaar met reguliere gas explosies, maar veel explosiever, van wat ik er van begrijp.
Mja, ze noemen waterstofgas niet voor niks knalgas. Ik weet niet of jullie de proefjes van vroeger bij chemie/fysica nog herinneren met die omgekeerde buisjes. Mijn leerkracht was ooit tijdens het uitleggen vergeten dat de elektrolyse nog liep. Het was toen "ietsje meer gas dan hij gewenst had". Dat ging met een serieze knal/PLOEPQ schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:48:
De batterij zelf ontploft niet.
De batterij genereert bij een thermal runaway heel veel gassen, waaronder een grote hoeveelheid waterstofgas.
Het is de waterstofgas explosie die zo gevaarlijk is en zoveel schade kan aanrichten. Vergelijkbaar met reguliere gas explosies, maar veel explosiever, van wat ik er van begrijp.
YouTube: Crushing Huge Lithium Ion Batteries with Hydraulic Press Zijn gewoon brand bommetjes.
Ik vind dit wel een mooie video voor mensen die denken dat ze hun 15kWh accu pakket - ook al is het LPF - wel even snel los halen en op wieltjes naar buiten trekken. Heel veel succes en sterkte met je gezondheid. “Ja, mijn man is arbeidsongeschikt, hij heeft long-thuis accu”.habbekrats schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:40:
Ik zou die Lithium-Ion LG-resu toch niet in of aan huis willen hebben.
YouTube: Crushing Huge Lithium Ion Batteries with Hydraulic Press Zijn gewoon brand bommetjes.
Nee, die thuisaccu ging short. Dat is nu juist het probleem.Q schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:28:
[...]
Ik vind dit wel een mooie video voor mensen die denken dat ze hun 15kWh accu pakket - ook al is het LPF - wel even snel los halen en op wieltjes naar buiten trekken. Heel veel succes en sterkte met je gezondheid. “Ja, mijn man is arbeidsongeschikt, hij heeft long-thuis accu”.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Sorry, ik snap je punt niet.V_ger schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:50:
[...]
Nee, die thuisaccu ging short. Dat is nu juist het probleem.
Het was een grap. Jij schrijft long... Ik short, als in short-circuit ofwel kortsluiting.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
het is ook meer bedoeld om naar buiten te rijden als er ergens anders iets aan de hand is. Als er iets met accu mis is moet je hem natuurlijk laten staan.Q schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:28:
[...]
Ik vind dit wel een mooie video voor mensen die denken dat ze hun 15kWh accu pakket - ook al is het LPF - wel even snel los halen en op wieltjes naar buiten trekken. Heel veel succes en sterkte met je gezondheid. “Ja, mijn man is arbeidsongeschikt, hij heeft long-thuis accu”.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Longen ernstig verbrand, CO vergiftiging.... etc.
Zou er sowieso niets mee willen bewegen.
Die filmpjes zijn eigenlijk niet meer direct relevant want te oud.BenSKIP schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:35:
Halewijn heeft al eens berekend dat het 'verdienmodel' niet of nauwelijks aanwezig is. https://www.youtube.com/@HHalewijn
Zo rekent hij met een 15kWh batterij die volgens hem 18.000 euro kost.
Mijn batterij kost 6.000 euro voor 50 kWh, dat is precies een factor 10 goedkoper als de situatie toen.
Maakt alle berekeningen substantieel anders.
Dat is voor iedere situatie anders, ik heb bijvoorbeeld quick connects voor de batterijen en geen drempels om hem uit de garage te rijden. Weinig risico als er bijvoorbeeld brand in het huis zou zijn.BenSKIP schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:22:
:-) "Even wachten, ik kom eraan, ik moet accupolen nig losdraaien." Jajaaaa, ik ben bezig!" JaaaaHA alleen mijn 120kg wegende accu alleen nog even over dit drempeltje tillen." (Als je slechts 1 pack hebt.) :-D
Longen ernstig verbrand, CO vergiftiging.... etc.
Zou er sowieso niets mee willen bewegen.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
6k voor 50kWh dan heb je alleen de batterij, die 18k is wel voor complete installatie geïnstalleerd. De berekeningen die hij gebruikt zijn nog steeds bruikbaar.procyon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:24:
[...]
Die filmpjes zijn eigenlijk niet meer direct relevant want te oud.
Zo rekent hij met een 15kWh batterij die volgens hem 18.000 euro kost.
Mijn batterij kost 6.000 euro voor 50 kWh, dat is precies een factor 10 goedkoper als de situatie toen.
Maakt alle berekeningen substantieel anders.
Ik heb er ook een 12kW omvormer bij, die 2,5K kost, daarbij nog +/- 500 euro aan installatie materiaal.Cyrus The Virus schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:43:
[...]
6k voor 50kWh dan heb je alleen de batterij, die 18k is wel voor complete installatie geïnstalleerd. De berekeningen die hij gebruikt zijn nog steeds bruikbaar.
We hebben het dan over een set van 50kWh, met omvormer, kosten 9K
Dat is nog altijd een heel ander plaatje dan 18K voor 15kWh.
Ruim 3 keer meer opslag, voor 50% van de kosten.
Dus ja, zijn berekeningen zijn nog bruikbaar, maar pas dan wel even de in die berekening gebruikte variabelen aan
Welke connectoren heb je? Ik moet hier eerstdaags mijn DC kabels bestellen, klinkt interessant.Cyrus The Virus schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Dat is voor iedere situatie anders, ik heb bijvoorbeeld quick connects voor de batterijen en geen drempels om hem uit de garage te rijden. Weinig risico als er bijvoorbeeld brand in het huis zou zijn.
Ik denk met kosten van electricien, energie meter, etc kom je al snel op gemiddeld 6K voor 15KWH en dan 1800 per extra 15KWH.procyon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:19:
[...]
Ik heb er ook een 12kW omvormer bij, die 2,5K kost, daarbij nog +/- 500 euro aan installatie materiaal.
Dus ja, zijn berekeningen zijn nog bruikbaar, maar pas dan wel even de in die berekening gebruikte variabelen aan
Maar denkt er iemand hier dat ze uit de kosten komen met een thuis accu binnen de geschatte levensduur van de accu van 15 jaar? Ik denk dat het heel erg afhangt van specifieke omstandigheden of dat écht wel realistisch is.
Om eerlijk te zijn, ik heb een thuis hobby accu van 3 KWH op 12 volt voor de spielerei wat zich nooit terugverdient. Ik heb het gevoel dat de hobby bij de rest hier gewoon wat is opgeschaald
[ Voor 9% gewijzigd door Q op 11-03-2025 14:41 ]
Vooropgesteld; het is voor mij ook hobby en dat kost altijd geldQ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:40:
[...]
Om eerlijk te zijn, ik heb een thuis hobby accu van 3 KWH op 12 volt voor de spielerei wat zich nooit terugverdient. Ik heb het gevoel dat de hobby bij de rest hier gewoon wat is opgeschaald
Maar toch.. Als ik kijk naar de situatie zoals hij mogelijk wordt in 2027, na afschaffing van de salderingsregeling; lijkt het erop dat elke kW die straks niet direct zelf gebruikt wordt compleet waardeloos wordt..
De kwam greenchoice vandaag met het plan om dan nog maar 0,25 cent te geven voor elke kWh..
Dat is ongeveer een factor 10 100 lager dan nu. (Thanks Mr Fish)
Als ik dan kijk naar mijn situatie, dan levert het kunnen bufferen van opgewekte stroom, vanaf 2027 aanzienlijk meer op dan zonder buffering.
Denk dat de business case van thuis accu's de komende jaren steeds beter zal worden.
Een factor 100 lager! 0,25 cent.procyon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:57:
[...]
Vooropgesteld; het is voor mij ook hobby en dat kost altijd geld![]()
Maar toch.. Als ik kijk naar de situatie zoals hij mogelijk wordt in 2027, na afschaffing van de salderingsregeling; lijkt het erop dat elke kW die straks niet direct zelf gebruikt wordt compleet waardeloos wordt..
De kwam greenchoice vandaag met het plan om dan nog maar 2,5 cent te geven voor elke kWh..
Dat is ongeveer een factor 10 lager dan nu.
Als ik dan kijk naar mijn situatie, dan levert het kunnen bufferen van opgewekte stroom, vanaf 2027 aanzienlijk meer op dan zonder buffering.
Denk dat de business case van thuis accu's de komende jaren steeds beter zal worden.
Verder helemaal eens met @procyon: de business case wordt steeds beter. Sterker nog, het zal noodzakelijk worden om een thuisaccu te hebben om nog enig rendement op zonnepanelen te halen. Dan kun je in ieder geval, met een dynamisch contract, nog tijdens de avondpieken je overschot tegen een redelijke prijs verkopen. Dat levert dan grofweg nog maar de helft op van wat het nu doet (zeg 10-15 cent), maar dat is een heel stuk beter dan 0,25 cent. EPEX handel is dan natuurlijk wel grotendeels klaar.
[ Voor 19% gewijzigd door MrFish op 11-03-2025 15:06 ]
Check mijn thuisbatterijsimulator
Dat is best goedkoop, de conclusies die hij trekt zijn wellicht niet meer van toepassing maar de rest wel.procyon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:19:
[...]
Ik heb er ook een 12kW omvormer bij, die 2,5K kost, daarbij nog +/- 500 euro aan installatie materiaal.
[ Voor 8% gewijzigd door Cyrus The Virus op 11-03-2025 16:22 ]
https://nl.aliexpress.com...neI2&gatewayAdapt=glo2nldHyperBart schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:29:
[...]
Welke connectoren heb je? Ik moet hier eerstdaags mijn DC kabels bestellen, klinkt interessant.
Ik denk dat zonnepanelen zich prima terug verdienen, los van de salderings regeling, als je maar bewust omgaat met zaken als je wasmachine, droger en vaatwasser of andere grotere verbruikers.MrFish schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:58:
[...]
Een factor 100 lager! 0,25 cent.
Verder helemaal eens met @procyon: de business case wordt steeds beter. Sterker nog, het zal noodzakelijk worden om een thuisaccu te hebben om nog enig rendement op zonnepanelen te halen. Dan kun je in ieder geval, met een dynamisch contract, nog tijdens de avondpieken je overschot tegen een redelijke prijs verkopen. Dat levert dan grofweg nog maar de helft op van wat het nu doet (zeg 10-15 cent), maar dat is een heel stuk beter dan 0,25 cent. EPEX handel is dan natuurlijk wel grotendeels klaar.
Maar ik vind dat 'steeds beter' worden van de business case nog wat vaag, niet op jou gericht, maar meer algemeen. Ik zou dat iets tastbaarder willen hebben voordat ik 6K+ uitgeef. (Tenzij je ook niet-financiële redenen hebt om een accu neer te zetten.)
Nu is die 6K voor een accu waar ik mee reken inclusief 3 x omvormer, maar je kunt ook prima op twee of een enkele fase gaan zitten. Dan zit je met een enkele-fase setup op 4500 euro.
Maar ook voor 4500 euro heb ik het gevoel dat het verhaal niet zo rooskleurig is.
Stel nu dat we de accu in 10 jaar willen terug verdienen. Dan moet je in 3650 dagen die 4500 euro terugverdienen. Dan moet je dus 1 euro 25 (afgerond naar boven) aan stroom besparen per dag, dus ook in de winter en bij slecht weer.
Die 1.25 is dus ruim 4 KWH per dag uit de accu verbruiken om de accu per 10 jaar terug te verdienen.
Gaan we de winter mee rekenen, waarbij de accu niets doet voor vier maanden, dan moeten we dat verdienen in 8 maanden. Dat is ongeveer 243 dagen, nog zonder slecht weer.
Dan moet je 1.90 (1.87 afgerond) verdienen per dag is 6.3 kWh die je opneemt uit de accu.
Ik vind het moeilijk te zeggen voor hoeveel mensen dit realistisch is, want dit lukt alleen als je voldoende zon hebt om die accu ook vol genoeg te krijgen.
En dit is notabene het scenario waarbij je maar één omvormer hebt, niet een 3-fase setup(+1500 euro).
(Misschien - als het echt om de kosten / terugverdienen gaat - is een 3-fase setup gewoon niet nodig/realistisch)
De thuis accu wordt denk ik niet écht rendabel tenzij het overheidsbeleid veranderd. Dat gaat niet gebeuren met deze regering. Ik denk dat het Belgische model juist heel goed zou zijn gezien de huidige grid-problematiek maar daar hoor ik niets over helaas.
Mja maar als je dan de investering als een globaal bedrag gaat bekijken dan wordt het wel een moeilijke(re) financiele business case.MrFish schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:58:
[...]
Een factor 100 lager! 0,25 cent.
Vroegah kon je nog weg met salderen, makkelijker, jaartje PV opwek, jaartje verbruik, afstrepen. 30 cent voor een kWh, 5000kWh opwekken, heuj! 1250 EUR per jaar, na pakweg 5 of 6 jaar terugverdiend.
Die kost heb je nu nog altijd, panelen, omvormer, rond de 6000 EUR. Daar verbruik je nu nog maar 30 procent zelf van, dus 450 EUR per jaar. Terugverdientijd gaat toch al richting 14 jaar dan, da's best al lang.
Als je daar nu een batterij bij gaat tellen pakweg iets van een 4000 EUR voor non-Tweakers en daarmee krik je je zelfverbruik omhoog naar pakweg 50 of 60 procent, tja... Je terugverdienbedrag per jaar gaat dan wel naar 900 EUR en je TVT naar 11 jaar. Ik vind dat zo kantje boordje wat te lang.
In de winter ligt alles wel een beetje op zijn gat inderdaad, weinig te doen op de EPEX markt en weinig opbrengst van de zon. Maar wellicht veranderd dat ook.. We hebben nu ongeveer 13 gW aan wind vermogen staan en in 2027 is dat waarschijnlijk net geen 20 gW. Als het dan een keer goed waait 's nachts, dan is de stroom zo goed als gratis.Q schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:23:
Ik vind het moeilijk te zeggen voor hoeveel mensen dit realistisch is, want dit lukt alleen als je voldoende zon hebt om die accu ook vol genoeg te krijgen.
En dit is notabene het scenario waarbij je maar één omvormer hebt, niet een 3-fase setup(+1500 euro).
(Misschien - als het echt om de kosten / terugverdienen gaat - is een 3-fase setup gewoon niet nodig/realistisch)
De thuis accu wordt denk ik niet écht rendabel tenzij het overheidsbeleid veranderd. Dat gaat niet gebeuren met deze regering. Ik denk dat het Belgische model juist heel goed zou zijn gezien de huidige grid-problematiek maar daar hoor ik niets over helaas.
Dan laad je je accu vol en draait daar je huis op tot hij leeg is.
Het blijft koffiedik kijken, teveel variabelen en teveel onzekerheden.
Betreft de omvormers; je hoeft er niet drie te kopen voor een 3 fase oplossing, heb eigenlijk nog niet echt begrepen waarom men soms kiest voor 3 omvormers. . Je kan ook gewoon voor één omvormer gaan die alles heeft zoals een Deye SUN-12K-SG04LP3-EU.
1 omvormer die 12kW vermogen bied op 3 fasen en daarnaast ook een DC (Panelen) inputvermogen van 15600W bied. Ben je in 1 keer klaar en is ook via een app te bedienen en te integreren met Homey.
Dat ding is nog waterdicht ook, toch fijn als het in je schuur hangt
[ Voor 5% gewijzigd door procyon op 11-03-2025 16:55 ]
Victron biedt een heel ecosysteem, als zoiets goed te evenaren is via Deye, prima.
Dat simpel in te vullen met de gegevens van greenchoice.Q schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Ik denk dat zonnepanelen zich prima terug verdienen, los van de salderings regeling, als je maar bewust omgaat met zaken als je wasmachine, droger en vaatwasser of andere grotere verbruikers.
- eigen verbruik
-orientatie kWh/kWp per jaar
per 1000kWh PV opwek is 51 euro en elke procent eigenverbruik >20%, 2,5 euro meer.
Als niet pal zuid je PV ligt heb je iets meer Wp nodig voor 1000kWh.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Misschien moet ik op mijn woorden terug komen, als ik naar deze cijfers kijk.Domba schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:13:
[...]
Dat simpel in te vullen met de gegevens van greenchoice.
- eigen verbruik
-orientatie kWh/kWp per jaar
per 1000kWh PV opwek is 51 euro en elke procent eigenverbruik >20%, 2,5 euro meer.
Als niet pal zuid je PV ligt heb je iets meer Wp nodig voor 1000kWh.
Zonder salderen verwacht ik dat je ook zonnepanelen - wat kost een 5KW piek installatie 3K? - niet binnen 10 jaar terugverdient, zónder je gedrag aan te passen.
afgelopen jaar 4.2kWp gelegd voor minder dan 1300euro (wel plat dak en zelf geinstalleerd)Q schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:55:
[...]
Misschien moet ik op mijn woorden terug komen, als ik naar deze cijfers kijk.
Zonder salderen verwacht ik dat je ook zonnepanelen - wat kost een 5KW piek installatie 3K? - niet binnen 10 jaar terugverdient, zónder je gedrag aan te passen.
Dit ging toch over afblazende cellen? Lijkt mij dat je dan alsnog erg dicht bij hete gassen/dampen komen moet. Quick connect prima.... maar je ligt toch niet 24/7 bij je accu om deze in het geval dat er wat gebeurd naar buiten rollen kan? Ik noem die quick disconnect in dit geval dan ook een schijnveiligheid.Cyrus The Virus schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Dat is voor iedere situatie anders, ik heb bijvoorbeeld quick connects voor de batterijen en geen drempels om hem uit de garage te rijden. Weinig risico als er bijvoorbeeld brand in het huis zou zijn.
Als er brand in het huis is zie ik je alsnog niet de accu naar buiten rijden. Bij brand raken mensen veelal in paniek en verliezen te het rationele denken.
Q schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:23:
[...]
Ik denk dat zonnepanelen zich prima terug verdienen, los van de salderings regeling, als je maar bewust omgaat met zaken als je wasmachine, droger en vaatwasser of andere grotere verbruikers.
Maar ik vind dat 'steeds beter' worden van de business case nog wat vaag, niet op jou gericht, maar meer algemeen. Ik zou dat iets tastbaarder willen hebben voordat ik 6K+ uitgeef. (Tenzij je ook niet-financiële redenen hebt om een accu neer te zetten.)
Nu is die 6K voor een accu waar ik mee reken inclusief 3 x omvormer, maar je kunt ook prima op twee of een enkele fase gaan zitten. Dan zit je met een enkele-fase setup op 4500 euro.
Maar ook voor 4500 euro heb ik het gevoel dat het verhaal niet zo rooskleurig is.
Stel nu dat we de accu in 10 jaar willen terug verdienen. Dan moet je in 3650 dagen die 4500 euro terugverdienen. Dan moet je dus 1 euro 25 (afgerond naar boven) aan stroom besparen per dag, dus ook in de winter en bij slecht weer.
Die 1.25 is dus ruim 4 KWH per dag uit de accu verbruiken om de accu per 10 jaar terug te verdienen.
Gaan we de winter mee rekenen, waarbij de accu niets doet voor vier maanden, dan moeten we dat verdienen in 8 maanden. Dat is ongeveer 243 dagen, nog zonder slecht weer.
Dan moet je 1.90 (1.87 afgerond) verdienen per dag is 6.3 kWh die je opneemt uit de accu.
Je moet inderdaad wel zelf bouwen om de TVT van de batterij ook maar een beetje interessant te maken. Ik ga even uit van: 4000 kWh/jaar opwek, 4000 kWh/jaar verbruik. Voor de situatie zonder thuisbatterij ga ik uit van een vast contract (greenchoice), voor de situatie met thuisbatterij ga ik uit van een dynamisch contract.HyperBart schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:40:
[...]
Mja maar als je dan de investering als een globaal bedrag gaat bekijken dan wordt het wel een moeilijke(re) financiele business case.
Vroegah kon je nog weg met salderen, makkelijker, jaartje PV opwek, jaartje verbruik, afstrepen. 30 cent voor een kWh, 5000kWh opwekken, heuj! 1250 EUR per jaar, na pakweg 5 of 6 jaar terugverdiend.
Die kost heb je nu nog altijd, panelen, omvormer, rond de 6000 EUR. Daar verbruik je nu nog maar 30 procent zelf van, dus 450 EUR per jaar. Terugverdientijd gaat toch al richting 14 jaar dan, da's best al lang.
Als je daar nu een batterij bij gaat tellen pakweg iets van een 4000 EUR voor non-Tweakers en daarmee krik je je zelfverbruik omhoog naar pakweg 50 of 60 procent, tja... Je terugverdienbedrag per jaar gaat dan wel naar 900 EUR en je TVT naar 11 jaar. Ik vind dat zo kantje boordje wat te lang.
situatie zonder thuisbatterij:
- 25% zelfconsumptie: 1000 kWh
- 3000 kWh teruggeleverd a 0.0025€ -> -7.5€
- 3000 kWh kopen a 0.25€ -> 750€
- netto kosten per jaar: 742,50€
- 50% zelfconsumptie: 2000 kWh
- overige 2000 kWh terugleveren (dynamisch contract op gunstig moment), maar ik ga even uit van 400 kWh conversieverlies: 1600 kWh á 0.10 € -> -160€
- 2000 kWh kopen á 0.25€ -> 500€ (met strategisch inkopen moet dit lager kunnen dan bij een vast contract, maar dat neem ik nu even niet mee)
- netto kosten per jaar: 340€
Waarom nog de v1? Heb paar reviews van Andy bekeken en die v2.1 (met flex busbars) zagen er toch een pak beter uit.MrFish schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:26:
Om iets meer ontopic te blijven: deze week weer 1x Yixiang V1 case ontvangen en 16x MB31 ($68 p.s., ook van Yixiang). De MB31's vond ik vrij scherp geprijsd. Voor €1500 weer 16 kWh erbijAlles met een paar dagen in huis.
Laat je even weten hoe de cellen zijn/waren?
Ik had al een v1, twee dezelfde had mijn voorkeur. De bedrading van de v1 is intern wel OK (alles ~50 mm2), de originele v2 inderdaad niet. De breaker in mijn v1 gebruik ik niet, die heb ik gebypassed. Dat zou ik bij de v2 ook doen dus de wat betere (maar naar mijn idee nog steeds wat twijfelachtige) breaker is voor mij geen meerwaarde: ik heb een externe class T zekering per pack en externe MidNite solar breaker (MNEDC250, een rebrand van Carling) om alles spanningsloos te kunnen maken.HyperBart schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:41:
[...]
Waarom nog de v1? Heb paar reviews van Andy bekeken en die v2.1 (met flex busbars) zagen er toch een pak beter uit.
Ik laat weten hoe de cellen zijn. Ze zien er keurig uit, QR codes kloppen en ze zijn allemaal op dezelfde dag geproduceerd – maar wel al in juli vorig jaar; ze liggen dus al even op de plank. Dat hoeft niet erg te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door MrFish op 12-03-2025 20:59 ]
Van Yixiang op Alibaba.
Verzonden vanuit polen. Gratis verzending, geen inklaringskosten.Hermarcel schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:01:
@MrFish Maar dan was dat vast zonder verzend- en inklaringskosten?
Sidenote: de Yixiang V1 (en V2 vast ook) behuizing past heel goed op dit transportrollertje van de hornbach (valt vrijwel precies tussen de vier pootjes onder de behuizing).
[ Voor 34% gewijzigd door MrFish op 12-03-2025 21:07 ]
Hoeveel was je kwijt voor de kist? Ik zit nu op 568 EUR voor de V2.1MrFish schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:04:
[...]
Verzonden vanuit polen. Gratis verzending, geen inklaringskosten.
Sidenote: de Yixiang V1 (en V2 vast ook) behuizing past heel goed op dit transportrollertje van de hornbach (valt vrijwel precies tussen de vier pootjes onder de behuizing).
Een set van 4x 80S wielen kost nog geen Eur 25.
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
Weet niet hoeveel die Hornbach versie dragen kan, maar deze dragen 500kg.
1 accu + box weegt al snel 120kg.
Is 1 box sterk genoeg om 2 boxen met deze wielen er onder te dragen? Of heb je de wielen op een apart frame gemonteerd?BenSKIP schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:52:
"Sidenote: de Yixiang V1 (en V2 vast ook) behuizing past heel goed op dit transportrollertje van de hornbach (valt vrijwel precies tussen de vier pootjes onder de behuizing)."
$480, gratis verzending.HyperBart schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:18:
[...]
Hoeveel was je kwijt voor de kist? Ik zit nu op 568 EUR voor de V2.1
Het hondje van de Hornbach mag 300 kg hebben.BenSKIP schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:52:
"Sidenote: de Yixiang V1 (en V2 vast ook) behuizing past heel goed op dit transportrollertje van de hornbach (valt vrijwel precies tussen de vier pootjes onder de behuizing)."
Met zwenkwieltjes had ik juist het probleem dat ze scheef gingen staan: op de bevestigingspunten in de behuizing zit geen versteviging, het is alleen maar plaatstaal. Daarom nu een hondje, dan draagt ie op de hele behuizing.
OK, gelijk dus ongeveer, in acht nemend V1 vs V2.
Bedankt, heb net de order ingelegd.
Ik ken de twijfels over het plat leggen van de cellen (ben daar nog niet uit), maar zou de kast het zelf aankunnen?
Ik zal het u binnen een paar dagen weten te zeggen, ik ga hetzelfde doen. De box lijkt me alvast meer dan stevig genoeg. De cellen worden in de verticale box op dezelfde manier georienteerd dus dat lijkt me ook mee te vallen (voor de cellen althans).Hermarcel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:09:
Door de afmetingen van de ruimte die ik op het oog heb voor mijn ESS, zou het erg goed uitkomen om de Yixiang V2 rechtop te zetten. Dan kunnen er keurig drie naast elkaar op een wand van 150cm breed. De Yixiang verticale box is breder (570mm) dan de V2 vanwege de aansluitingen aan de zijkant. Drie verticale boxen passen niet op 150cm.
Ik ken de twijfels over het plat leggen van de cellen (ben daar nog niet uit), maar zou de kast het zelf aankunnen?
Verticaal plaatsen waardoor de cellen dus op elkaar gestapeld zijn, zijn de meningen over verdeelt of dit goed is of niet voor je cellen.Hermarcel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:09:
Door de afmetingen van de ruimte die ik op het oog heb voor mijn ESS, zou het erg goed uitkomen om de Yixiang V2 rechtop te zetten. Dan kunnen er keurig drie naast elkaar op een wand van 150cm breed. De Yixiang verticale box is breder (570mm) dan de V2 vanwege de aansluitingen aan de zijkant. Drie verticale boxen passen niet op 150cm.
Onderste cellen krijgen namelijk meer gewicht te verduren en je zit niet met een evenredige druk op de cellen volgens de specs.
Verder zit het "ontluchting ventiel" niet meer boven.
Doe zelf goed onderzoek, ik persoonlijk zou de cellen altijd recht op houden.
[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 14-03-2025 10:54 ]
Ik ben het met je eens dat een rechtop-staande cel het meest optimaal is. Ik schreef al dat ik er nog niet uit was.
Maar laten we eens kijken.
Disclaimer: Mogelijkerwijs ben ik vooringenomen omdat ik de boxen graag rechtop zou willen zetten. Ik hoop dan commentaar te krijgen.
Datasheet EVE MB31
De Yixiang V2 boxen hebben een compressieplaat. Deze zou (!) moeten zorgen voor een kracht op elke cel van zo'n 3000 N. Deze compressie wordt bereikt met een staalplaat en schroeven, dus niet met gebruik van de zwaartekracht. Ik neem daarom aan (!) dat de compressieplaat ook een kracht van 3000N uitoefent op de cellen als de kast verticaal staat (en de cellen dus plat liggen).
Maar de onderste cellen ervaren ook de extra kracht van het gewicht van bovenliggende cellen. Volgens de datasheet is de massa van één cel 5600 gram +- 300 gr. De zwaarste cellen incl busbars etc wegen dus zo'n 60N (6 kg, g = 10). De stapelgrootte is 8 cellen met een totaalgewicht van 480 N (feitelijk 7 cellen maar laten we alles ruim nemen). Dit levert een kracht van, afgerond, 500N. De onderste cel zal dus een kracht ondervinden van 3000 + 500 = 3500 N (compressieplaat + gewicht bovenliggende cellen), terwijl de bovenste cel een kracht ondervindt van 3000 N (alleen compressieplaat).
De MB31 datasheet schrijft een compressiekracht voor van 3000N - 7000N (Datasheet pag. 11). De berekende 3000N - 3500N vallen dus prima binnen de specificaties.
Voor zover ik weet is een platliggende cel ok mits correct compressed. Uiteraard is rechtop het beste, maar soms kan dat niet.
Het lijkt erop dat het zou moeten kunnen. Wat denken jullie?
Mijn enige zorg is dat mijn zoontje ook wel eens komt in de ruimte waar ik de set wil plaatsen. Daarom is het voor mij essentieel dat alle 48V- en 230V-componenten super afgeschermd zijn. Om die reden lijkt het mij verstandig om de batterijen in een gesloten 19-inch rack te plaatsen. Klopt dat? Zo ja, wat is een geschikt rack dat stevig genoeg is om deze vier batterijen te dragen? Ik heb al even gezocht, maar vind niet echt een goed gesloten rack.
Avast bedankt!
Echter ik zie nu dat de Seplos V4 een aanpassing heeft na 4 cellen op elkaar zit er een tussen schot zodat dus niet alle 8 cellen op elkaar drukken.
Ik heb trouwens nog een vraag over de batterij aansluiting van een Seplos, klopt het dat deze M8 is en hoe zit het met de speciale Seplos connectors heeft hier iemand ervaring mee ?
Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber
Deze vorm van compressie met een relatief starre metalen plaat doet meer kwaad dan goed.Hermarcel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:22:
De Yixiang V2 boxen hebben een compressieplaat. Deze zou (!) moeten zorgen voor een kracht op elke cel van zo'n 3000 N. Deze compressie wordt bereikt met een staalplaat en schroeven, dus niet met gebruik van de zwaartekracht.
Als de cellen geladen worden, dan zetten ze 1-2-3 mm uit (per 8 cellen). De druk op de cellen wordt dan veel hoger dan 3 kN.
Yixiang geeft op haar DIY-box productpagina ook helemaal niet aan dat ze 300 kgf/3kN compressie toepassen.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ok, maar de situatie wat compressie betreft verschilt nauwelijks tussen de horizontaal en de verticaal opgestelde Yixiang V2. Dat is wat ik probeerde "uit te rekenen".
Of deze methode van compressie volstaat is weer een heel ander verhaal.
[ Voor 12% gewijzigd door Hermarcel op 14-03-2025 14:16 ]
Er is meer dan enkel compressie dat hier een factor speelt.Hermarcel schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 12:22:
@Jazsie
Ik ben het met je eens dat een rechtop-staande cel het meest optimaal is. Ik schreef al dat ik er nog niet uit was.
Maar laten we eens kijken.
Disclaimer: Mogelijkerwijs ben ik vooringenomen omdat ik de boxen graag rechtop zou willen zetten. Ik hoop dan commentaar te krijgen.
Datasheet EVE MB31
De Yixiang V2 boxen hebben een compressieplaat. Deze zou (!) moeten zorgen voor een kracht op elke cel van zo'n 3000 N. Deze compressie wordt bereikt met een staalplaat en schroeven, dus niet met gebruik van de zwaartekracht. Ik neem daarom aan (!) dat de compressieplaat ook een kracht van 3000N uitoefent op de cellen als de kast verticaal staat (en de cellen dus plat liggen).
Maar de onderste cellen ervaren ook de extra kracht van het gewicht van bovenliggende cellen. Volgens de datasheet is de massa van één cel 5600 gram +- 300 gr. De zwaarste cellen incl busbars etc wegen dus zo'n 60N (6 kg, g = 10). De stapelgrootte is 8 cellen met een totaalgewicht van 480 N (feitelijk 7 cellen maar laten we alles ruim nemen). Dit levert een kracht van, afgerond, 500N. De onderste cel zal dus een kracht ondervinden van 3000 + 500 = 3500 N (compressieplaat + gewicht bovenliggende cellen), terwijl de bovenste cel een kracht ondervindt van 3000 N (alleen compressieplaat).
De MB31 datasheet schrijft een compressiekracht voor van 3000N - 7000N (Datasheet pag. 11). De berekende 3000N - 3500N vallen dus prima binnen de specificaties.
Voor zover ik weet is een platliggende cel ok mits correct compressed. Uiteraard is rechtop het beste, maar soms kan dat niet.
Het lijkt erop dat het zou moeten kunnen. Wat denken jullie?
Mijn antwoord was al neen, dus nu ook nog steeds neen.
Nogmaals dat is wat ik zou doen, doe vooral goed onderzoek.
Excuus dat ik hier niet te diep op in ga, is meermaals in deze en andere thuisaccu's topics voorbij gekomen.
Zet je een kist op de zijkant, dan heeft de onderste cel het meeste gewicht op zich rusten. Alles wordt immers middels zwaartekracht naar beneden getrokken. Zit er een luchtbel in een cel, dan kan deze er minder makkelijk uit bubbelen en heb je kans dat de cellen rare spanningspieken geven tijdens laden / ontladen en zal het balanceren daardoor niet juist verlopen.
Advies: Gewoon met de polen naar boven plaatsen.
Geen antwoord op je vraag, maar ik vraag me wel af waarom je zoveel opslag op 1 zo'n relatief kleine omvormer wil aansluiten. Je bent wel even bezig als je dit wil opladen, maar misschien heb je ook helemaal geen haast en is het alleen voor langere tijd overleven zonder grid?wouter.N schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:52:
Zelf ben ik ook aan het kijken naar een thuisbatterij en overweeg momenteel 4x US5000-1C batterijen in combinatie met een Victron MultiPlus-II GX 48V - 3000VA.
Mijn enige zorg is dat mijn zoontje ook wel eens komt in de ruimte waar ik de set wil plaatsen. Daarom is het voor mij essentieel dat alle 48V- en 230V-componenten super afgeschermd zijn. Om die reden lijkt het mij verstandig om de batterijen in een gesloten 19-inch rack te plaatsen. Klopt dat? Zo ja, wat is een geschikt rack dat stevig genoeg is om deze vier batterijen te dragen? Ik heb al even gezocht, maar vind niet echt een goed gesloten rack.
Avast bedankt!
Een andere overweging: bij laden op vol vermogen zijn de victrons niet zo efficiënt. Als je veel op max vermogen wilt laden, kun je eigenlijk beter een model hoger pakken. Sowieso zou ik bij een 20 kWh batterij minimaal een 5000 pakken. Met een 3000 ben je minimaal 12 uur bezig om dit vol te laden, en dan niet eens zo efficiënt.Knielen schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:10:
[...]
Geen antwoord op je vraag, maar ik vraag me wel af waarom je zoveel opslag op 1 zo'n relatief kleine omvormer wil aansluiten. Je bent wel even bezig als je dit wil opladen, maar misschien heb je ook helemaal geen haast en is het alleen voor langere tijd overleven zonder grid?
Ik zeg ook niet dat ze gaan zweven. Ik zeg juist dat de compressie door het gewicht van de cellen bovenop de compressie door de compressieplaat komt.BenSKIP schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:00:
Door het gebruiken van de compressieplaat gaan de cellen niet ineens "zweven" en worden ze ook niet tegen de zwaartekracht in naar boven geduwd.
Zet je een kist op de zijkant, dan heeft de onderste cel het meeste gewicht op zich rusten. Alles wordt immers middels zwaartekracht naar beneden getrokken. Zit er een luchtbel in een cel, dan kan deze er minder makkelijk uit bubbelen en heb je kans dat de cellen rare spanningspieken geven tijdens laden / ontladen en zal het balanceren daardoor niet juist verlopen.
Advies: Gewoon met de polen naar boven plaatsen.
Je advies om de polen naar boven te doen snap ik, maar dat staat los van de compressie door het hogere gewicht.
Polen naar boven betekent in mijn geval dat ik zelf moet gaan bouwen. Een prefab kast is makkelijker en waarschijnlijk ook goedkoper.
Niettemin koppel ik even terug naar @Hermarcel terug over de stevigheid van die kist.
Ik zat even te kijken naar de Yixiang V2 en ik ben toch wel fan geworden ervan, ik heb nu een Seplos V2 die echt prima werkt maar ik doe ook wat hogere vermogens dus de ventilatie in de yixiang lijkt me net wat beter. Zijn er anderen die nog ervaring hebben met de Yixiang V2?Hermarcel schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:09:
Bms is niet compatibel met de Seplos, dus die accu moet ik dan maar gaan verkopen denk ik
Heb je al de app gedownload en gekeken, out of the box moet eerst flink wat instellen. Ook kun je het alarm lezen.door schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:55:
ik heb een kit in elkaar gezet met eve280k cellen en een jk-bms(pb2a16s20p).Bij het aanzetten gaat het rode ALM lampje branden en het RUN en het LINK lampje flikkeren. Is dat normaal?(ik heb geen omvormer aangesloten)
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Alles op 1 Victron of doe je via 3 fasen?sailor_dg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:24:
Net 32x MB31 besteld en 2x v2 yixiang kit besteld. Kit is op voorraad MB31 op back order. Nu de meterkast aanpakken en kabels trekken naar de garage. Weer mooi project.
Heb je de dual stud MB31's? Wie levert je cellen? Kan je even linken?
Ik had contact met een van de dames bij EVE rechtstreeks maar die gaf eerst aan alleen naar zakelijke klanten te shippen. Jij?
[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 15-03-2025 21:41 ]
Jip, die stonden in mij bestellijst maar als ze via ergens anders stevig goedkoper zijn, waarom niet.habbekrats schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 21:59:
nkon heeft ze op voorraad https://www.nkon.nl/eve-m...lifepo4-3-2v-a-grade.html zitten net onder de 80 euro/stuk
Cellen moet ik nog even bekijken maar zal Wistek of Yixiang worden (beide geen voorraad voor MB31).
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
De alarm melding van elke splinternieuwe jk-bms is “change the default password”.door schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:55:
ik heb een kit in elkaar gezet met eve280k cellen en een jk-bms(pb2a16s20p).Bij het aanzetten gaat het rode ALM lampje branden en het RUN en het LINK lampje flikkeren. Is dat normaal?(ik heb geen omvormer aangesloten)
Dus ja, dat gedrag is normaal.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Heb je dit nog voor elkaar gekregen met een 48v batterij? Dacht dat deze omvormer met een eigen hoog DC voltage systeem werkt?Supertip schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:12:
Hoi allemaal.
Ik ben van plan een basen green 16kwh thuisaccu te bestellen, is hier iemand die mij kan zeggen of het goed werkt met een growatt min tl xh omvormer?
Welk protocol gebruik je het beste?, de standaard growatt met de energie meter na de slimme meter voor de groepenkast via het R485 netwerk of zijn er betere oplossingen?
Geen idee of mijn growatt XH hybride echt slim aan te sturen is ?
Ik zou dit nooit in huis zetten, misschien in een losstaand hok.
@Knielen bedankt. Goed punt wat betreft de lange laadtijd. ik kwam met 3000 uit op ongeveer 6 uur laden (ongeveer 18kWh bruikbaar / 3000 Wh), dit leek mij nog wel okey.MrFish schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:58:
[...]
Een andere overweging: bij laden op vol vermogen zijn de victrons niet zo efficiënt. Als je veel op max vermogen wilt laden, kun je eigenlijk beter een model hoger pakken. Sowieso zou ik bij een 20 kWh batterij minimaal een 5000 pakken. Met een 3000 ben je minimaal 12 uur bezig om dit vol te laden, en dan niet eens zo efficiënt.
@MrFish
Dit aspect van efficiëntie is compleet nieuw voor mij. Ik had juist verwacht dat de 3000 met 3000W efficiënter zou zijn dan de 5000 op 3000W. Dat was zelfs een van de redenen om voor de 3000 te willen kiezen. Heb je een bron voor je claim?
Het is ook wat bedrieglijk in de type aanduiding. De MPII 3000 of 5000 duidt op het maximaal schijnbaar vermogen. VA ≠ W (werkelijk vermogen). Je gaat daarmee geen 3000 of 5000W (ont)laden. Check ook de derating ifv. temperatuur op de datasheet.wouter.N schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:46:
Dit aspect van efficiëntie is compleet nieuw voor mij. Ik had juist verwacht dat de 3000 met 3000W efficiënter zou zijn dan de 5000 op 3000W. Dat was zelfs een van de redenen om voor de 3000 te willen kiezen. Heb je een bron voor je claim?
.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP
Beste Tweakers, aangezien ik weinig mensen heb in mijn omgeving om hier met mij over te discussieren zou ik graag jullie input hebben over mijn overpeinzingen. Bijvoorbaat dank! (en als jullie vinden dat ik een eigen topic moet maken, doe ik dat ook 😊).
Ik ben mij aan het orienteren voor batterijen (icm huidige dynamisch contract + WP + 2 electrische autos). Mijn huidige situatie is dat ik een 1 fase 5 kW Goodwe omvormer heb met een OW opstelling (3.6kWp Oost, en 4.2kWp west). Ik beschik over een 3x25A aansluiting (1f omvormer aangesloten middels een20A alamat en een remautomaat naar de rest van de fase).
Waarom? Hobby, als ik quitte draai na 5-10 jaar vind ik het prima. De design overwegingen zijn:
- Simpel (dus geen batterijen zelf bouwen)
- 1 DC/DC – AC omvormer (dus een DEYE 😊)
- Veilig
Voor het eerste en het laatste punt was ik uitgekomen bij de Dyness Power Box G2 (https://etronixcenter.com...ery.html?ssa_query=dyness), behalve ingebouwde temperatuur en overcurrent protection zit er ook een brandblus installatie in. Dit omdat het in het huis gaat staan vind ik een fijne gedachte (maar ik sta zeer open voor andere opties!)
Nu heb ik een aantal vragen, allereerst:
- De Dyness heeft al een DC circuit breaker, moet ik dan nog een aan/uit knop en mega zekering toepassen? En zoja, waar precies? (voor of na een on/off switch). Of zoals in optie klaar voor de toekomst een 200A op positie A of B, en een 100A op positie C (mijn twijfel komt uit de dyness manual, waar alleen een on/off knop zit, geen extra mega zekeringen).
- Ik twijfel tussen simpel of klaar voor de toekomst (dus busbar of niet). Stel dat ik nu maar 1 batterij koop, heeft het nadelen dat er een busbar tussen zit die misschien een tijd eigenlijk geen nut heeft?
- Heeft elke batterij apart een aan-uit knop nodig?
- Is er een voordeel om een deye 3f in plaats van een 1f toe te passen? (kabel naar meterkast is makkelijk te vervangen).
- Kabels: volgens de vuistregel (200A(max) per batterij, 0.5 m *0.2) kom ik uit op 20mm2 kabel. Is dit gangbaar? En volgens mijn logica zou dan de kabel in optie klaar voor de toekomst tussen de aan/uit knop en de deye dan: 40mm2 moeten zijn, correct?
- Kabels: alle kabels van batterijen naar busbar moeten in principe zelfde lengte zijn toch? (of maakt dit door BMS + communicatie tussen batterijen niet uit?)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jKaiRNSUo0tpIAcfWKwyqOve.jpg?f=user_large)
Verder: de plaatsing, op het moment hangt mijn 5kw omvormer boven mijn warmtepomp, en heb ik alleen plek om de batterijen aan een binnenmuur (hout + gips) te hangen. Dit lijkt mij te slap dus zou ik een plateau moeten bouwen, maar omdat hier ook mijn vloerverwarming verdeler staat en 1x per jaar onderhoud word gepleegd (door mijzelf, waterpret gegarandeerd 😊 ) weet ik niet of ik dit heel fijn vind.
Een andere oplossing is mijn vliering, hier kan ik makkelijk mijn PV – DC kabels naartoe leiden, maar zal ik ook lucht verversing moeten maken. Ook vind ik het niet een heel prettig gevoel dat er potentieel brand/explosie gevaar spul op een plek staat waar ik alleen met een vlizo trap kan komen (en ik kom er vrij weinig). Wat is jullie mening?
Misschien goed om ook de efficiency curves te laten zien, want de tabel hier boven laat niet het hele plaatje zien:Kristofferson schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:02:
[...]
Het is ook wat bedrieglijk in de type aanduiding. De MPII 3000 of 5000 duidt op het maximaal schijnbaar vermogen. VA ≠ W (werkelijk vermogen). Je gaat daarmee geen 3000 of 5000W (ont)laden. Check ook de derating ifv. temperatuur op de datasheet.
[Afbeelding]
https://communityarchive....000-efficiency-curve.html
Gegeven een vermogen tot max 2400W (wat de 3000 continue kan leveren) zie ik altijd een paar procent betere efficiëntie voor de 5000 tov de 3000, dat steeds groter wordt en bij een vermogen van 2kW zie je al 5% verschil.
Hoe lang het duurt voordat je het prijsverschil (200 euro?> terugverdient hebt van de 5000 vs de 3000 weet ik niet, maar als het ding 20 jaar blijft hangen dan gaat het wel goed komen.
Als geld geen rol speelt en je wilt een efficiënte opzet zou ik een Multiplus RS 6000 overwegen (1500 euro), maar dat is denk ik een heel ander verhaal. De RS heeft ook 2x450V MPPTs aan boord, kan tot een efficientere setup leiden dan een bestaande solar setup waarbij je een 230VAC naar 48VDC conversie stap hebt bij het laden van de batterij. Maar ik denk niet dat je het geld er ooit uit gaat halen.
[ Voor 21% gewijzigd door Q op 16-03-2025 13:54 ]
Terugverdienen in 5 jaar lijkt me onrealistisch.djoenez schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:39:
Waarom? Hobby, als ik quitte draai na 5-10 jaar vind ik het prima.
Terugverdienen in 10 jaar lijkt me onwaarschijnlijk.
Zou je dit nog steeds doen als je het mogelijk niet terugverdient binnen de levensduur van de apparatuur?
Zou voor jezelf even goed bepalen wat je motivatie is en hoe die rekensom er écht uit ziet voor jouw situatie.
[ Voor 12% gewijzigd door Q op 16-03-2025 13:57 ]
Jahoor, hobby mag wat kostenQ schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:56:
[...]
Terugverdienen in 5 jaar lijkt me onrealistisch.
Terugverdienen in 10 jaar lijkt me onwaarschijnlijk.
Zou je dit nog steeds doen als je het mogelijk niet terugverdient binnen de levensduur van de apparatuur?
Zou voor jezelf even goed bepalen wat je motivatie is en hoe die rekensom er écht uit ziet voor jouw situatie.
De acculader in de MP II 3000 is maar 35 A. Pylontech-batterijen zijn nominaal 48 V, dus dan kun je met 1,7 kW laden. Vandaar dat het 20 kWh / 1,7 kW ~ 12 uur duurt. Dat zou voor mij niet acceptabel zijn.wouter.N schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:46:
[...]
@Knielen bedankt. Goed punt wat betreft de lange laadtijd. ik kwam met 3000 uit op ongeveer 6 uur laden (ongeveer 18kWh bruikbaar / 3000 Wh), dit leek mij nog wel okey.
@MrFish
De acculader in de 5000 is 70 A. Dan duurt het nog maar 6 uur.
Dan de efficientie. Dit plaatje is voor de 5000:
/f/image/5jQJDDOwfsr0I6NEx2tnUcaw.png?f=fotoalbum_large)
Wil je nog een beetje efficient laden, dan moet je eigenlijk niet boven de ~2500 W gaan. Bij een 3000 verwacht ik dat je dus eigenlijk niet boven de ~1250 W wilt gaan.
Even een voorbeeldje van dit moment:
/f/image/XKwhH6ChH1oMq4xD0lNCdze5.png?f=fotoalbum_large)
7401 /(3825 + 4723 - 61 - 447) = 92%. Het laadvermogen (AC) is dan 7401/0.92 = 8.044 W voor mijn 3x MP 5000, oftewel ~2700 W per MP. Dat klopt heel goed met het plaatje hierboven
(DC vermogen is gemeten met een smartshunt.)
Waar heb jij dit plaatje vandaan, als ik vragen mag?MrFish schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:01:
Zelf gemaakt. Op basis van de data uit jouw link. De curves voor de efficienties zonder het standbyverbruik heb ik zelf berekend op basis van die data. Persoonlijk kijk ik alleen daar naar, want het standbyverbruik is een gegeven en moet je toch altijd 'betalen'.Q schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:03:
[...]
Waar heb jij dit plaatje vandaan, als ik vragen mag?
Een zekering is er voor om je kabel te beschermen. Als de Circuit breaker op 200A zekert, lijkt me dat ok.djoenez schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:39:
[cross post uit het grote DEYE topic, weet niet waar hij precies thuis hoort. Als het te specifiek is maak ik een eigen topic aan!]
Nu heb ik een aantal vragen, allereerst:
- De Dyness heeft al een DC circuit breaker, moet ik dan nog een aan/uit knop en mega zekering toepassen? En zoja, waar precies? (voor of na een on/off switch). Of zoals in optie klaar voor de toekomst een 200A op positie A of B, en een 100A op positie C (mijn twijfel komt uit de dyness manual, waar alleen een on/off knop zit, geen extra mega zekeringen).
Als het ook echt een breaker is geen werkschakelaar oid.
Als de extra kosten je niet uitmaken, kun je de Deye ook extern zekeren met een megafuse als extra veiligheid. Is kosten/baten afweging, hoe risico-avers je bent.
Nee.- Ik twijfel tussen simpel of klaar voor de toekomst (dus busbar of niet). Stel dat ik nu maar 1 batterij koop, heeft het nadelen dat er een busbar tussen zit die misschien een tijd eigenlijk geen nut heeft?
Zou ik wel doen, maar andere mensen hebben andere meningen misschien en ik heb grote setups gezien waar ze het niet deden.- Heeft elke batterij apart een aan-uit knop nodig?
Er is een Victron tookit app waarmee je de waarden kunt controleren, ook al maak je geen gebruik van Victron apparatuur, dat maak niet uit.- Kabels: volgens de vuistregel (200A(max) per batterij, 0.5 m *0.2) kom ik uit op 20mm2 kabel. Is dit gangbaar? En volgens mijn logica zou dan de kabel in optie klaar voor de toekomst tussen de aan/uit knop en de deye dan: 40mm2 moeten zijn, correct?
Je hebt 25mm2, 35mm2 en 50mm2 en gegeven de voltage drop zou ik voor 50mm2 gaan maar 35mm2 zou ook kunnen.
die 0.5M lengte is wel kort, maar als dat realistisch is ok.
De stroom vloeit via de minste weerstand, dus als de draad van accu A minder weerstand heeft dan accu B dan zal accu A (niet B wat ik eerder schreef) eerder leeg zijn. BMS communicatie verandert niets aan 'natuurkunde'.- Kabels: alle kabels van batterijen naar busbar moeten in principe zelfde lengte zijn toch? (of maakt dit door BMS + communicatie tussen batterijen niet uit?)
Ik zou zelf een bom accu altijd in het zicht willen houden.Een andere oplossing is mijn vliering, hier kan ik makkelijk mijn PV – DC kabels naartoe leiden, maar zal ik ook lucht verversing moeten maken. Ook vind ik het niet een heel prettig gevoel dat er potentieel brand/explosie gevaar spul op een plek staat waar ik alleen met een vlizo trap kan komen (en ik kom er vrij weinig). Wat is jullie mening?
Bedankt voor de hele uitgebreide informatie, je hebt mij echt een miskoop bespaard. Ik ga nog eens heel goed nadenken wat ik wil kopen.MrFish schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:01:
[...]
De acculader in de MP II 3000 is maar 35 A. Pylontech-batterijen zijn nominaal 48 V, dus dan kun je met 1,7 kW laden. Vandaar dat het 20 kWh / 1,7 kW ~ 12 uur duurt. Dat zou voor mij niet acceptabel zijn.
De acculader in de 5000 is 70 A. Dan duurt het nog maar 6 uur.
[Afbeelding]
Wil je nog een beetje efficient laden, dan moet je eigenlijk niet boven de ~2500 W gaan. Bij een 3000 verwacht ik dat je dus eigenlijk niet boven de ~1250 W wilt gaan.
Even een voorbeeldje van dit moment:
[Afbeelding]
7401 /(3825 + 4723 - 61 - 447) = 92%. Het laadvermogen (AC) is dan 7401/0.92 = 8.044 W voor mijn 3x MP 5000, oftewel ~2700 W per MP. Dat klopt heel goed met het plaatje hierboven
(DC vermogen is gemeten met een smartshunt.)
Om hier even op terug te komen: eerste indruk van deze batch MB31's is heel goed. Nu bezig met de eerste volledige oplaadcyclus en ze lopen allemaal netjes in het gareel. 11 mV verschil bij 55.2 V en de balancer heeft nog nauwelijks iets gedaan. Erg goed voor $68 dollar per cel incl verzending.HyperBart schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:41:
[...]
Waarom nog de v1? Heb paar reviews van Andy bekeken en die v2.1 (met flex busbars) zagen er toch een pak beter uit.
Graag gedaan. 3x 3000 in een 3-fase opstelling kan nog wel zinnig zijn. Maar persoonlijk zou ik voor 3x 5000 gaan, of, als je echt graag een 1-fase opstelling wilt, misschien zelfs 1x 8000. Het is zonde als je je accu's niet binnen een realistische tijd en efficient vol krijgt.wouter.N schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:22:
[...]
Bedankt voor de hele uitgebreide informatie, je hebt mij echt een miskoop bespaard. Ik ga nog eens heel goed nadenken wat ik wil kopen.
Dat prijsverschil kun je weer terugverdienden door de accu's te vervangen door GobelPowers (of zelfbouw). Pylontech vind ik duur (~5 kWh voor 1000€; mijn zelfbouw is 16 kWh voor ~1500€) en het is onhandig dat het 15 cellen ipv 16 cellen in serie zijn.
En je laat alles via de JK BMS topbalancen? Float uitgezet en zo ingeregeld?MrFish schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Om hier even op terug te komen: eerste indruk van deze batch MB31's is heel goed. Nu bezig met de eerste volledige oplaadcyclus en ze lopen allemaal netjes in het gareel. 11 mV verschil bij 55.2 V en de balancer heeft nog nauwelijks iets gedaan. Erg goed voor $68 dollar per cel incl verzending.
Ik laat de balancer in de JK inderdaad gewoon z'n werk doen. Float ga ik niet uitzetten. Het kleine beetje onbalans dat erin zit verdwijnt wel met een paar cycli als de balancer z'n ding doet.HyperBart schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:43:
[...]
En je laat alles via de JK BMS topbalancen? Float uitgezet en zo ingeregeld?
(De communicatie met Victron gebruik ik overigens alleen voor monitoring. De SmartShunt en MultiPlussen zijn hier de baas.)
Als je float uitzet dwing je het voltage langere tijd hoger waardoor je top balance’t.BenSKIP schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:45:
Waarom zou je float uitzetten?
Nou ik ben nog steeds geen Yixiang DIY box fan:GerwinFi schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 13:45:
[...]
Ik zat even te kijken naar de Yixiang V2 en ik ben toch wel fan geworden ervan, ...
- gedeeltelijk met messing busbars, geleid elektriciteit nogal slecht
- vernikkeld koper voor de cel interconnects (zorgt op lange termijn onder inwerking van vocht in de lucht nog steeds voor contact corrosie tussen aluminium en nikkel)
- oranje isolatie (te veel) zorgt voor een niet vlakke schroefconnectie busbar in Andy's versie, zie 15:48
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Zou je het probleem met de busbars niet op kunnen lossen door de busbars van eve te gebruiken? Of zijn die ook van dezelfde kwaliteitcj1 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:55:
[...]
Nou ik ben nog steeds geen Yixiang DIY box fan:
- gedeeltelijk met messing busbars, geleid elektriciteit nogal slecht
- vernikkeld koper voor de cel interconnects (zorgt op lange termijn onder inwerking van vocht in de lucht nog steeds voor contact corrosie tussen aluminium en nikkel)
- oranje isolatie (te veel) zorgt voor een niet vlakke schroefconnectie busbar in Andy's versie, zie 15:48
Die oranje isolatie zou ik zelf dan nog wat bijwerken zodat er wel contact gemaakt word denk ik.
Die brandblusser en DC breaker hebben zo ook weer hun voordelen.
Maar het is inderdaad goed om over na te denken, als ik mijn huidige accu (Apexium/Seplos V2) niet verkocht krijg neem ik daar wel een 2e van denk ik.
Ik heb in de kelder (droog en koel) een mooi plekje om een eigen powerwall te bouwen. Deze ligt ook nog onder de meterkast dus perfecte locatie. Maar dan moet ik met 100-150kg een redelijk korte en steile trap naar beneden. En nog erger, wellicht ook een keer die trap weer omhoog.
Hoe doen jullie dat?
Dat is de voornaamste reden waarom ik kijk naar 5kWh/100Ah accu's maar die zijn in verhouding veel duurder.. Als ik naar 14-16kWh accu's kan zit je volgens mij wel een beetje in de sweetspot.
Met twee man heffen of de kist afbouwen in de kelder. Cel per cel naar beneden als het moet. Maar ik ga ‘m niet in een kelder hangen, ik moet ‘m hoog tasten. Dat gaat een fijne krachttraining wordenOsiriS.nl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:36:
Wat ik mij afvraag, wellicht wat offtopic maar toch, hoe krijg je zo een groot acucpakket op de juiste plek?
Ik heb in de kelder (droog en koel) een mooi plekje om een eigen powerwall te bouwen. Deze ligt ook nog onder de meterkast dus perfecte locatie. Maar dan moet ik met 100-150kg een redelijk korte en steile trap naar beneden. En nog erger, wellicht ook een keer die trap weer omhoog.
Hoe doen jullie dat?
Dat is de voornaamste reden waarom ik kijk naar 5kWh/100Ah accu's maar die zijn in verhouding veel duurder.. Als ik naar 14-16kWh accu's kan zit je volgens mij wel een beetje in de sweetspot.
Ik zag toevallig een LIDL reclame voor een trappensteekwagen met twee maal drie wieltjes. Daarmee zou het moeten kunnen.OsiriS.nl schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:36:
Wat ik mij afvraag, wellicht wat offtopic maar toch, hoe krijg je zo een groot acucpakket op de juiste plek?
Hoe doen jullie dat?
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Rn4Dw19DViFoBuw3wvKQbP0f.jpg?f=user_large)