HyperBart schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:00:
[...]
Gelijkaardig profiel, parameters zijn wat anders maar verder gelijkaardig doel of opbouw. Ik had eerder ook de vraag gesteld (dan kan je mijn setup bekijken) maar voorlopig nog geen feedback op gehad.
Hoe schat jij die Felicity en Vestwoods in? Pylontech is eigenlijk precies ook niet duur meer, maar met dat Duits artikel waar die kelder kaboem heeft gezegd blijf ik daar voorlopig liever even van weg. Maar even goed is BYD rond dezelfde technologie opgebouwd?
Ik moet wel zeggen dat die batterijen heel goedkoop zijn. Ik dacht dat ik met die BYD modules al goed zat maar hallo, die van jou kunnen wel tellen.
Waarom kies je voor die ET meter en niet voor bv die EM?
Ik heb snel even de Pylontechs tegen mijn BYD's afgezet, of ik moet nog iets vergeten te tellen zijn maar dat scheelt toch een pak hallo zeg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Keuze van de ET meter was voornamelijk omdat ik deze wel vaker in dit pakket zag voorbijkomen.
Als ik dit bekijk is de EM340 wel interessanter (ethernet ipv RS485, zeker met de afstand er tussen bij mij)/
Handige pagina:
https://www.victronenergy...rs-Selection-Guide-EN.pdf
De BYD's lijken inderdaad best wel prijzig te zijn vergeleken met de Pylontech, en deze worden vaak gebruikt in deze setups.
De Felicity en Vestwoods lijken meer "een gokje", moet nog eens verder kijken naar ervaringen maar valt weinig over te vinden.
Ik zie dat jij ook de Victron Cerbo in je lijstje hebt staan, wat is hier nog de meerwaarde van?
Victron en hun gamma is me vaak niet duidelijk.

Primax schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:41:
[...]
Is de bedoeling de Victron opstelling met batterij bij de huidige opstelling te plaatsen? Want dan zit je boven de 10kW omvormer vermogen volgens de belgische regels en dan wordt je dan producent.
Voor je huidige verbruik heb je wel stevig PV installatie, heb je certificaten nu? zo ja to welk jaar?
Ook zou ik al in kaart brengen wanneer je warmtepomp en EV er vermoedelijk komen. Probeer al eens in kaart te brengen wat extra verbruik dat zou geven.
Ik dacht deze er inderdaad naast te plaatsen, mijn recente omvormer veranderen door de gepaste Victron zou best wel wat meer kosten.
Het is inderdaad best stevige installatie maar was beetje door samenloop van omstandigheden (voorjaar 2022):
- Best wel een goede prijs voor de zonnepanelen toen
- Met oog op warmtepomp
- Oog op elektrische wagen
- Energie crisis die toen begon, beetje speculatief maar goed uitgedraaid eerste 2j heb ik hier +-€3500-4000 aan energie verkocht...
Ook dit heb al wel bekeken, warmtepomp (L/W voor verwarming + tapwater) vermogen dat ik nodig heb is in principe 4kW voldoende.
Mogelijk neem ik eerder 5-6kW, met een geschat extra jaarverbruik van 1500kWh.
Met de plugin hybride die ik een jaar heb gehad, laade ik zo'n 15kWh/dag aan 2400W, met de full electric is traagladen meestal ook wel voldoende voor mij.
Enkel December zit ik gemiddeld aan +-5kWh opbrengst, andere maanden beter.
Reden dat ik nog wat wacht met de warmtepomp is mogelijke BTW verlaging (nog altijd nieuwbouw...) en evenuteel aanpassing taksen op elektriciteit naar gas.
Want momenteel is in Belgie gas een stuk goedkoper.
Als ik alles bekijk, lijkt op dit moment 5kWh het ideale, met de extra aanpassingen 10 of eventueel 15kWh.
Vandaar dat uitbreidmogelijkheden wel belangrijk zijn, dus een plug-in batterij is hier in het nadeel.