Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:10
BenSKIP schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 03:17:
paranoia mode?

Een beetje aparatuur heeft island mode (een ATS) dat de netbeheerder dat eist snap ik. Maar het verplicht opgeven van de grootte van het accupakket valt niet te rijmen.
Dat para doelde vooral op de regel
In Nederland hoef je geen medewerking te verlenen aan je eigen veroordeling. Het verplicht stellen van het in gebruik nemen van een accu EN het nu verplicht stellen hoe groot die accu is, is wederrechtelijk.

Er wordt helemaal niemand veroordeeld.

En de ATS mode weet ik wel, je wil tegenwoordig niet weten hoeveel prutsers en accu cowboys er zijn.

En @Domba legt het ook prima uit.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-10 12:00
Nogmaals, ik begrijp wel dat een omvormer aangemeld moet worden. De grootte van het pakket aanmelden begrijp ik niet.
Dit heeft (nog) geen enkel doel. Dit gaat naar mijn verwachting wel een doel krijgen. Namelijk: Betalen.
En daarop het volgende: "De eiser heeft de onderzoeks- & bewijsplicht" En dat stukje recht wordt overboord gegooid. Elke wet heeft een motivatieverplichting. Die voor Ah ontbreekt.
En dat er prutsers en cowboys zijn weet ik, ik kom die in mijn vakgebied met regelmaat tegen.
---
Ik ben er al uit.
De grootte van het pakket noemen is geen verplichting. Het is een verzoek.

Het kan zijn, dat u in het verleden bij de registratie van uw opwekinstallatie aangevinkt heeft, dat u eveneens beschikte over een elektriciteitsopslag. Op dat moment was het namelijk nog niet mogelijk de detailgegevens van elektriciteitsopslageenheden op de website te registreren. Nu dit inmiddels wel mogelijk is, verzoeken wij u de registratie van de elektriciteitsopslag met terugwerkende kracht alsnog uit te voeren.

Anders stond ook hier die verplichting wel.
Verzoeken moeten negeerbaar zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door BenSKIP op 01-03-2025 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Offys Werkstatt heeft een nieuwe video over het zelfbouwen.

YouTube: Der Volksakku - Viel Speicher für wenig Geld! 👉 Schritt für Schritt-... op ca 30 minuten laat hij de beweging zien na het volladen.

Op het einde komt hij er achter dat een diy box bijna even veel geld kost als een koopdoos.
Een aantal zaken met verbindingen zijn in mijn ogen aan de dunne kant, ook de koperrail verbindingen had ik anders gedaan.
Ga geen negatieve commentaren neer zetten, meneer verwijderd deze regelmatig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

habbekrats schreef op zondag 2 maart 2025 @ 07:03:
Offys Werkstatt heeft een nieuwe video over het zelfbouwen.
Dit is de deeplink naar Offy's behuizing met het verschil van 1-2-3 millimeter bij laden op 30 minuten.

Eindelijk in beeld dat de cellen uitzetten bij het laden, en niet zo'n beetje ook, zelfs met tot 3 mm per 8 cellen. Dat komt overeen met 300 ± 180 kgf compressie. Vermoedelijk nog iets meer uitzetting als de compressie binnen de fabr.spec. 300 ± 20 kgf blijft.

Waarom ± 180 kgf?
Veerweg van die groene veren is 5 mm, bij 3 veren per rijtje = 100 kgf per veer ≅ 20 kgf/mm, dus bij 3 mm uitzetten (ondanks de aanwezige veer) komt er 60 kgf kracht per veer bij.

Complimenten aan Offy's voor:
  • de sleuf - bij de verbinding tussen tussen het L-profiel en de bodemplaat
  • het tonen van het verschil in grootte van de cellen voor en na het laden
  • stalen L-profielen gebruiken ter versteviging van de drukplaat
  • nadruk op de flexibele celverbinders
  • de € 103 /kWh all-in-prijs berekening
Verbeterpunten:
  1. de twee rijtjes afzonderlijk verspannen: bij de levering zit er al snel 0,6 millimeter verschil tussen de dunste en dikste cel, stel gemiddeld 0,3 mm maal 8 cellen, kan zomaar 2,4 millimeter verschil opleveren voordat er überhaupt geladen is.
  2. langere en meer veren gebruiken met een lagere veerweg constante, zodat ±180 kgf richting de ± 20 kgf die het volgens het datasheet zou moeten zijn
  3. geen nikkel op de aluminiumcontacten van de cellen, om koper met alu te verbinden is dit de minst slechte (lees de beste) keuze, echter op de lange termijn geeft nikkel-alu nog steeds contactcorrosie door een potentiaalverschil. Kies aluminium voor verbindingen met aluminium celpolen.
PS Het is eerder YouTube dan meneer Offy (Claus) die commentaren verwijderd, elk commentaar met een link wordt sowieso verwijderd door YouTube.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-10 18:25
De meeste laden volgens mij tot 3.45v, mis je dan niet aardig wat?
Is 3.55 niet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Reveal! schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:02:
De meeste laden volgens mij tot 3.45v, mis je dan niet aardig wat?
Is 3.55 niet beter?
De gekozen eindspanning is afhankelijk van je:
  1. laadstroom
  2. terminatiepunt (0.5C≠0.05C)
  3. (temperatuur)
Zelfs met 3.40 volt kun je jouw cellen overladen (lees: permanent beschadigen).

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Ik snap dit plaatje niet helemaal.
Waarom is er nou zo een hoog amperages op de ac out?
Die load is er niet?

Moet erbij zeggen er is nu ongeveer. 600w load
En de zonnepanelen geven ongeveer 14,5kW terug

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1NK2xGz6EVb-sMFOk75InEff_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REpiJoImNAKhANKTbiOWJTGY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Reveal! op 02-03-2025 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:06
Reveal! schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:06:
Ik snap dit plaatje niet helemaal.
Waarom is er nou zo een hoog amperages op de ac out?
Die load is er niet?

Moet erbij zeggen er is nu ongeveer. 600w load
En de zonnepanelen geven ongeveer 14,5kW terug

[Afbeelding]
Het lijkt er op dat de software ongeveer 2x je net stroom weergeeft omdat je wel zonnepanelen hebt maar niet in je gx inleest. (de AC out is een berekende waarde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 22:16

Q

Au Contraire Mon Capitan!

cj1 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:07:
Zelfs met 3.40 volt kun je jouw cellen overladen (lees: permanent beschadigen).
Hoe werkt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:41

MrFish

Untitled

De “vol” spanning is ca 3,37 V. Blijf je lang bij een hogere spanning dan kun je je cellen dus overladen.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

MrFish schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:15:
[...]

De “vol” spanning is ca 3,37 V. Blijf je lang bij een hogere spanning dan kun je je cellen dus overladen.
Ik snap 'm: voltages boven de ~3.37 zijn 'oplaad voltages' zodat er een verschil in voltage is zodat er stroom kan gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:25
Bij De laatste 3 reacties denk ik dat je niet echt de materie begrijpt.

Ik hoor hier kink klare onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Leipi35 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:51:
Bij De laatste 3 reacties denk ik dat je niet echt de materie begrijpt.

Ik hoor hier kink klare onzin
Verklaar je nader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
kijk eerst maar eens wat youtube videos van de offgrid garage

op zijn website staan ook instellingen voor bms en die hij gebruikt

een lifepo4 cell mag geladen worden tot 3.65V
echter als je de karakteristiek van een doorsnee lifepo4 cell bekijkt dan zie je dat in het laatste stuk na plusminus 3.5V niet veel capaciteit meer zit.

en waar die bewering van beschadigen van deze cellen op 3.4 V wegkomt snap ik al helemaal niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Leipi35 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:28:
kijk eerst maar eens wat youtube videos van de offgrid garage

op zijn website staan ook instellingen voor bms en die hij gebruikt

een lifepo4 cell mag geladen worden tot 3.65V
echter als je de karakteristiek van een doorsnee lifepo4 cell bekijkt dan zie je dat in het laatste stuk na plusminus 3.5V niet veel capaciteit meer zit.

en waar die bewering van beschadigen van deze cellen op 3.4 V wegkomt snap ik al helemaal niet
Daar ben ik uiteraard bekend mee. Andy laadt ook maar tot 3.45 V. Waar het om gaat is dat je met lange tijd bij spanningen hoger dan 3.37 V, je LiFePO4 kunt overladen. Je moet je float spanning dus lager dan dat instellen. Uiteraard doe je bulk/adsorptie bij een hogere spanning, maar dan voor een beperkte tijd, en daarna ga je terug naar je floatspanning. (Eigenlijk moet je termineren op stroom: 0.05 C bij 3.65 V, bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Maar dan nog
Dit is toch niet een real life situatie.?
Tenminste niet bij mijn thuis batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Leipi35 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:44:
Maar dan nog
Dit is toch niet een real life situatie.?
Tenminste niet bij mijn thuis batterij
Als de batterij vol zit en er is een overschot aan solar dan kom je wel in deze situatie denk ik toch?
Hoe is dat bij jou dan anders? Maar ergens twijfel ik eigenlijk ook.

Edit: wat ik zelf niet goed bergijp: doorgaans zie je dat als een cel vol raakt, dat het voltage omhoog kruipt en dan kapt het BMS met laden omdat een cel te hoog zit. Ik snap niet waarom dat hier niet zou gebeuren.

Wat misschien wel een punt is: overdag kan je accu vol komen te zitten en gaat het solar overschot het grid in. Op dat moment - afhankelijk van je setup - kan de accu in float komen te staan voor een paar uur. Dat zie ik wel gebeuren met mensen die de solar op de AC-in/AC-out hebben.

Voor mensen met MPPTs zie ik niet dat de boel in float gaat ivm verhoogde voltage zodat de Multiplus gaat terug leveren.

Dus even samenvattend: ik zie eigenlijk niet hoe je in de praktijk in een situatie komt waarin je langdurig op float komt te staan. Dat wordt altijd onderbroken in de nacht. Maar ik sta open voor informatie.

[ Voor 57% gewijzigd door Q op 03-03-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
zo denk ik er dus ook over
en mijn jk inverter bms heeft zat instellingen om deze situatie te voorkomen
en tot nu toe bevallen mij de settings van andy voor de jk bms prima.
staat nu 210 dagen zonder problemen te draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:33
Bij LifePO4 gebruik je infeite geen float voltage omdat je hiermee de cell kan overladen zoals @MrFish aangaf. Deze stel je daarom ook lager in om te voorkomen dat je gaat overladen.

Gewoon bulk/absorption en daarna stoppen op basis van X stroom op Y voltage na Z tijd volgens de specs.

Als overdag je accu om 12u al vol zit door bv je PV panelen, en je gaat hiermee door laden op float tot 20u (lekker veel overcapaciteit aan PV panelen en goede zonnige dag) dan ben je al aan het overladen.
BMS gaat dit niet tegen houden wanneer je laad float voltage op bv 3.45v per cel zit terwijl je BMS pas actie onderneemt (en dus uitschakelt ivm beveiliging) bij >3.65v cell spanning.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:24
Aangezien de prijzen van batterijen hard zijn gedaald, ben ik ook aan het kijken voor een "eenvoudige" powerwall samen te stellen.

Wensen:
- NOM, dus omvormer /software die zich hierop aanpast.
- Graag 2000W ontladen
- Cloud onafhankelijk bij voorkeur
- Eenvoudig batterijen toevoegen is wel nice to have

Ik dacht persoonlijk aan:
- Victron Multiplus 2 - €550 https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a.html
- Victron Energy ET340 - €80 https://www.nkon.nl/victron-energy-et340-energiemeter.html
- Kabels, aardlek,...

Als batterij zijn er enkele opties:
- Pylontech 5kWh voor +-€1000 omdat ik deze vaak zie voorbij komen
- Felicity 12.5kWh ESS +-€1570 https://solarscouts.de/Fe...-Versandkostenfrei-Aktion
- Vestwoods 5kWh (Lijkt hard op de Pylontech) +-€780 https://solarscouts.de/Ve...teriespeicher-mit-Display

Mijn setup:
- Belgie, dus net wat andere regels (geen saldering)
- 3 fase (3x400V+N)
- Huawei 6.6kW omvormer
- 8200Wp aan panelen
- Laag energie vebruiK per jaar: +-1000-1200kWh
Bedoeling is wel om op termijn naar een warmtepomp over te schakelen en terug een elektrische auto te moeten laden.

Wat denken jullie van bovenstaande omvormers en batterijen?

Bedankt! _/-\o_

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Jazsie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:19:
Bij LifePO4 gebruik je infeite geen float voltage omdat je hiermee de cell kan overladen zoals @MrFish aangaf. Deze stel je daarom ook lager in om te voorkomen dat je gaat overladen.

Gewoon bulk/absorption en daarna stoppen op basis van X stroom op Y voltage na Z tijd volgens de specs.

Als overdag je accu om 12u al vol zit door bv je PV panelen, en je gaat hiermee door laden op float tot 20u (lekker veel overcapaciteit aan PV panelen en goede zonnige dag) dan ben je al aan het overladen.
BMS gaat dit niet tegen houden wanneer je laad float voltage op bv 3.45v per cel zit terwijl je BMS pas actie onderneemt (en dus uitschakelt ivm beveiliging) bij >3.65v cell spanning.
Precies. Een andere situatie (bijv. bij gebruik van DESS) waarin dit kan voorkomen is dat je op dag 1 goedkoop inkoopt, de batterij de hele nacht op 100% blijft staan, omdat je pas de volgende dag gaat verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:20
vanpeers schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:24:
Aangezien de prijzen van batterijen hard zijn gedaald, ben ik ook aan het kijken voor een "eenvoudige" powerwall samen te stellen.

Wensen:
- Graag 2000W ontladen

- Victron Multiplus 2 - €550 https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a.html
- Victron Energy ET340 - €80 https://www.nkon.nl/victron-energy-et340-energiemeter.html
- Kabels, aardlek,...

- Felicity 12.5kWh ESS +-€1570 https://solarscouts.de/Fe...-Versandkostenfrei-Aktion
- Vestwoods 5kWh (Lijkt hard op de Pylontech) +-€780 https://solarscouts.de/Ve...teriespeicher-mit-Display

Mijn setup:
- 3 fase (3x400V+N)
- Huawei 6.6kW omvormer
- 8200Wp aan panelen
Bedoeling is wel om op termijn naar een warmtepomp over te schakelen en terug een elektrische auto te moeten laden.

Bedankt! _/-\o_
Gelijkaardig profiel, parameters zijn wat anders maar verder gelijkaardig doel of opbouw. Ik had eerder ook de vraag gesteld (dan kan je mijn setup bekijken) maar voorlopig nog geen feedback op gehad.

Hoe schat jij die Felicity en Vestwoods in? Pylontech is eigenlijk precies ook niet duur meer, maar met dat Duits artikel waar die kelder kaboem heeft gezegd blijf ik daar voorlopig liever even van weg. Maar even goed is BYD rond dezelfde technologie opgebouwd? :+

Ik moet wel zeggen dat die batterijen heel goedkoop zijn. Ik dacht dat ik met die BYD modules al goed zat maar hallo, die van jou kunnen wel tellen.

Waarom kies je voor die ET meter en niet voor bv die EM?

Ik heb snel even de Pylontechs tegen mijn BYD's afgezet, of ik moet nog iets vergeten te tellen zijn maar dat scheelt toch een pak hallo zeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxuyvIr0QqemnNtgRkPgtU3L5Fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Up9qeVjw42cnkPumOunTiult.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x5G_QBW80t0ya53hakOtL3RR8VA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RXcaPefzCMlmBCyM6I4hTKHk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 04-03-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:07
Jazsie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:02:
[...]

Delta 80mV onder "flinke" belasting is vrij normaal, dat heb ik ook.
Cell 11 tikte van de week de 3.65v aan terwijl derest op 3.4v zat. Busbars vervangen en weer gebalanceerd. Nu loopt cell 7 weg na het balanceren slechts een ontlaad en laad cyclus verder en het verschil loopt al weer flink op boven de 3.45v. Delta is 120mv in rust loopt dit terug naar 40mv op 3.43-3.47v.. Probleem lijkt toch te verspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primax
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 14:47
vanpeers schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 09:24:

Wensen:
- Graag 2000W ontladen

- Kabels, aardlek,...

Mijn setup:
- 3 fase (3x400V+N)
- Huawei 6.6kW omvormer
- 8200Wp aan panelen

Bedankt! _/-\o_
Is de bedoeling de Victron opstelling met batterij bij de huidige opstelling te plaatsen? Want dan zit je boven de 10kW omvormer vermogen volgens de belgische regels en dan wordt je dan producent.
Voor je huidige verbruik heb je wel stevig PV installatie, heb je certificaten nu? zo ja to welk jaar?

Ook zou ik al in kaart brengen wanneer je warmtepomp en EV er vermoedelijk komen. Probeer al eens in kaart te brengen wat extra verbruik dat zou geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Primax schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:41:
[...]

Is de bedoeling de Victron opstelling met batterij bij de huidige opstelling te plaatsen? Want dan zit je boven de 10kW omvormer vermogen volgens de belgische regels en dan wordt je dan producent.
Voor je huidige verbruik heb je wel stevig PV installatie, heb je certificaten nu? zo ja to welk jaar?

Ook zou ik al in kaart brengen wanneer je warmtepomp en EV er vermoedelijk komen. Probeer al eens in kaart te brengen wat extra verbruik dat zou geven.
Hoeveel een warmtepomp en EV gaan gebruiken hangt af van vele variabelen.
Wat is de SCOP van de WP?
Hoe groot is het huis?
Hoeveel KW heeft de WP?
Hoe stel je de WP in?
Wordt er slechts op LT of ook op HT verwarmt?
Wil je met de WP het huis ook gaan koelen?
Moet de WP ook tapwater verwarmen?
Hoeveel KM rijdt je per dag?
Hoevaak ga je opladen?
Met hoeveel vermogen kan je laadpaal laden?
Ga er maar vanuit dat je minimaal 1000-1500kw per jaar extra verbruiken zal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:50
Jazsie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 23:02:
[...]

Delta 80mV onder "flinke" belasting is vrij normaal, dat heb ik ook.
Ik heb ook eens gekeken en heb een delta V van 9mV (schommelt tussen 8 en 9) bij 245A ontladen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:08

Jog

[...]

Hij zit er toch net onder met 6.6 kW en 3000VA? En daarnaast wordt die multiplus niet als "productieeenheid" gezien als er geen dc gekoppelde panelen aanhangen.

uit de synergrid C10/11 https://www.synergrid.be/...2-2-20210315-tekst-nl.pdf. Je ziet dat productie en opslag eenheden apart worden bekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIlebV2t6Yvj1W-i_jFRsZR3Fro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JMQPQTep6jQszMTtVZMkeoAT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primax
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 14:47
Jog schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Hij zit er toch net onder met 6.6 kW en 3000VA? En daarnaast wordt die multiplus niet als "productieeenheid" gezien als er geen dc gekoppelde panelen aanhangen.

uit de synergrid C10/11 https://www.synergrid.be/...2-2-20210315-tekst-nl.pdf. Je ziet dat productie en opslag eenheden apart worden bekeken.

[Afbeelding]
Ja idd het is een 3000VA (2400W) Victron terwijl ik met een 5000W omvormer in mijn gedachte zat.
Wist ik zelfs niet dat energie opslagsystemen apart zijn van de omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Mustang24 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 16:49:
[...]

Cell 11 tikte van de week de 3.65v aan terwijl derest op 3.4v zat. Busbars vervangen en weer gebalanceerd. Nu loopt cell 7 weg na het balanceren slechts een ontlaad en laad cyclus verder en het verschil loopt al weer flink op boven de 3.45v. Delta is 120mv in rust loopt dit terug naar 40mv op 3.43-3.47v.. Probleem lijkt toch te verspringen.
Dit mag wel lager, alle busbars goed vast?
Eventueel cell wisselen met bv cell 2, als het probleem mee verhuisd dan weet je dat het aan je cell ligt.

40mV in rust vind ik hoog. Ik zit dan rond de 1-2mV.

Je BMS kan maar een cell tegelijk balanceren, als je meerdere cellen hebt die "zwak" zijn dan kan je inderdaad het "verspringen" effect zien. Hoef niet gelijk slecht te zijn tenzij je BMS het niet bij kan houden en blijft balanceren. Dan heb je of een slechte match tussen de cellen of er zitten daadwerkelijk cellen tussen die minder zijn.
John245 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:25:
[...]

Ik heb ook eens gekeken en heb een delta V van 9mV (schommelt tussen 8 en 9) bij 245A ontladen.
Netjes, zal het verschil zijn tussen de kwaliteit cellen :9. Ik heb geen grade A++++ cellen :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
Jog schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]
@Primax @Jog
We dienen hier een onderscheid te maken tussen Synergrid, Fluvius en de Federale Overheid.

Fluvius laat ondertussen toe om 20kW aan omvormers te hangen, dat synergrid een onderscheid maakt wil niet zeggen dat Fluvius dat doet en ik heb altijd begrepen dat 20kW gecombineerd mag zijn op het niveau van Fluvius.

Helaas is de Federale Overheid nog niet aangepast op die regel (was voorheen 10kW bij Fluvius en is dus nog zo bij FedGov), de FO MinFin hanteert nog een principe dat bij een AC vermogen van >10kW je beschouwd wordt als producent en onderhevig bent aan het registreren van een BTW nummer.
Gelukkig kan je direct een vrijstelling vragen maar je bent wel verplicht om een BTW nummer af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
Jazsie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:08:
[...]

Eventueel cell wisselen met bv cell 2, als het probleem mee verhuisd dan weet je dat het aan je cell ligt.

Je BMS kan maar een cell tegelijk balanceren, als je meerdere cellen hebt die "zwak" zijn dan kan je inderdaad het "verspringen" effect zien. Hoef niet gelijk slecht te zijn tenzij je BMS het niet bij kan houden en blijft balanceren. Dan heb je of een slechte match tussen de cellen of er zitten daadwerkelijk cellen tussen die minder zijn.

[...]

Netjes, zal het verschil zijn tussen de kwaliteit cellen :9. Ik heb geen grade A++++ cellen :+.
Alles zit op 6nm. Zijn trouwens A- grade cellen van NKON. 1-2mv zie ik zelden in rust..
Ik vermoed dan dat ik 3 cellen heb die wat slechter zijn daartussen verspringt het probleem na elke keer balanceren lijkt het wel. Opzich vindt ik het geen issue maar bij elke laadcycli een cell HV lijkt mij ook niet gezond voor de cellen.

Ik heb trouwens een seplos 280L kit, als het goed heeft de balancer 4 kanalen. Echter balanceert de actieve balancer maar tot 50mv delta

[ Voor 17% gewijzigd door Mustang24 op 05-03-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Jazsie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:08:
[...]

[...]

Net bij voluit laden gekeken en dan ook 8 mV.

Net als jou zit ik bij rust op de 1mV.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Mustang24 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:26:
[...]

Alles zit op 6nm. Zijn trouwens A- grade cellen van NKON. 1-2mv zie ik zelden in rust..
Ik vermoed dan dat ik 3 cellen heb die wat slechter zijn daartussen verspringt het probleem na elke keer balanceren lijkt het wel. Opzich vindt ik het geen issue maar bij elke laadcycli een cell HV lijkt mij ook niet gezond voor de cellen.

Ik heb trouwens een seplos 280L kit, als het goed heeft de balancer 4 kanalen. Echter balanceert de actieve balancer maar tot 50mv delta
Ik ben hier nu ook 16x MB31 (grade A van Docan) aan het laden met 105 A. Vrijwel geen spanningsverschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8GgCKxSr-snLgvLi-9GUgwjqtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2znFJZH2u63Wcy7x1EOMWtrx.png?f=fotoalbum_large

Gaat je balancer wel alleen aan bij voldoende hoge spanning (3.45 V)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
MrFish schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Ik ben hier nu ook 16x MB31 (grade A van Docan) aan het laden met 105 A. Vrijwel geen spanningsverschil:

[Afbeelding]

Gaat je balancer wel alleen aan bij voldoende hoge spanning (3.45 V)?
Jazeker. Hier over met 80a aan het laden 3.380 om 3.405

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Mustang24 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:59:
[...]

Jazeker. Hier over met 80a aan het laden 3.380 om 3.405
Dat is best een hoge deltaV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Capaciteit van balancer is te laag. Balancer moet die boel redelijk snel recht kunnen trekken. Zou de actieve externe balancer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10 11:01
Goedemiddag allemaal,
Ik heb de knoop doorgehakt en mijn drie Sessy-thuisbatterijen verkocht. De reden? Ik wil een systeem bouwen dat de komende jaren aan al mijn behoeften voldoet. Het plan is om het huis op dure momenten op accu’s te laten draaien en deze op te laden wanneer stroom goedkoop is. Daarnaast willen we met extra opslagcapaciteit energie verhandelen als de uurprijzen meer dan 10 cent verschillen. We zijn van het gas af, rijden elektrisch, maar de auto laden doe ik volledig buiten de accu’s om.
Dankzij dit topic heb ik inspiratie opgedaan, maar ik weet dat ik de kennis en tijd mis om zelf batterijpacks te bouwen en onderhouden. Voor voldoende vermogen om volledig op accu’s te draaien, denk ik aan een MultiPlus-II 10000VA met een Chinees pre-built accusysteem van 50 kWh, de Sunbang 481000 (wie kent ‘m niet?). Zie: https://imgur.com/a/6MqqBpx.
De set komt niet meer in huis zoals de sessy's, maar in de schuur. Vanwegs het geluid maar ook voor de veiligheid. De schuur heeft een eigen meterkast, verbonden met de hoofdmeterkast via een 4x4 mm² grondkabel, wat 10 kW moet aankunnen. Een elektricien sluit alles aan en controleert het zodra de spullen binnen zijn.
Twee vragen:
De schuur is onverwarmd, maar het accupack heeft eigen heaters voor als de temperatuur onder 0°C zakt bij belasting. Ik maak me geen zorgen om kou, maar wel om luchtvochtigheid. Is dat een probleem, of valt het mee omdat de elektronica toch warm blijft?

Zie ik iets over het hoofd? Moet ik iets anders overwegen of aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:17

prein2

Monument verduurzamen is leuk

klinkt alsof je een 3 fase huis hebt. dan moet je 3x een multiplus nemen. als ik dan aanneem dat je 3x25A hebt, dan kun je beter een 3x5kVA nemen, of evt een 3x8kVA. 10kVA heb je dan niet zo veel aan.

3x5kVA is het meest kostenefficient. daarmee heb je 10-12kW aan batterijvermogen staan. zou genoeg moeten zijn.
procyon schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:03:
Goedemiddag allemaal,
Ik heb de knoop doorgehakt en mijn drie Sessy-thuisbatterijen verkocht. De reden? Ik wil een systeem bouwen dat de komende jaren aan al mijn behoeften voldoet. Het plan is om het huis op dure momenten op accu’s te laten draaien en deze op te laden wanneer stroom goedkoop is. Daarnaast willen we met extra opslagcapaciteit energie verhandelen als de uurprijzen meer dan 10 cent verschillen. We zijn van het gas af, rijden elektrisch, maar de auto laden doe ik volledig buiten de accu’s om.
Dankzij dit topic heb ik inspiratie opgedaan, maar ik weet dat ik de kennis en tijd mis om zelf batterijpacks te bouwen en onderhouden. Voor voldoende vermogen om volledig op accu’s te draaien, denk ik aan een MultiPlus-II 10000VA met een Chinees pre-built accusysteem van 50 kWh, de Sunbang 481000 (wie kent ‘m niet?). Zie: https://imgur.com/a/6MqqBpx.
De set komt niet meer in huis zoals de sessy's, maar in de schuur. Vanwegs het geluid maar ook voor de veiligheid. De schuur heeft een eigen meterkast, verbonden met de hoofdmeterkast via een 4x4 mm² grondkabel, wat 10 kW moet aankunnen. Een elektricien sluit alles aan en controleert het zodra de spullen binnen zijn.
Twee vragen:
De schuur is onverwarmd, maar het accupack heeft eigen heaters voor als de temperatuur onder 0°C zakt bij belasting. Ik maak me geen zorgen om kou, maar wel om luchtvochtigheid. Is dat een probleem, of valt het mee omdat de elektronica toch warm blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:24
HyperBart schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Gelijkaardig profiel, parameters zijn wat anders maar verder gelijkaardig doel of opbouw. Ik had eerder ook de vraag gesteld (dan kan je mijn setup bekijken) maar voorlopig nog geen feedback op gehad.

Hoe schat jij die Felicity en Vestwoods in? Pylontech is eigenlijk precies ook niet duur meer, maar met dat Duits artikel waar die kelder kaboem heeft gezegd blijf ik daar voorlopig liever even van weg. Maar even goed is BYD rond dezelfde technologie opgebouwd? :+

Ik moet wel zeggen dat die batterijen heel goedkoop zijn. Ik dacht dat ik met die BYD modules al goed zat maar hallo, die van jou kunnen wel tellen.

Waarom kies je voor die ET meter en niet voor bv die EM?

Ik heb snel even de Pylontechs tegen mijn BYD's afgezet, of ik moet nog iets vergeten te tellen zijn maar dat scheelt toch een pak hallo zeg.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Keuze van de ET meter was voornamelijk omdat ik deze wel vaker in dit pakket zag voorbijkomen.
Als ik dit bekijk is de EM340 wel interessanter (ethernet ipv RS485, zeker met de afstand er tussen bij mij)/
Handige pagina: https://www.victronenergy...rs-Selection-Guide-EN.pdf

De BYD's lijken inderdaad best wel prijzig te zijn vergeleken met de Pylontech, en deze worden vaak gebruikt in deze setups.
De Felicity en Vestwoods lijken meer "een gokje", moet nog eens verder kijken naar ervaringen maar valt weinig over te vinden.

Ik zie dat jij ook de Victron Cerbo in je lijstje hebt staan, wat is hier nog de meerwaarde van?
Victron en hun gamma is me vaak niet duidelijk. :?
[...]

Ik dacht deze er inderdaad naast te plaatsen, mijn recente omvormer veranderen door de gepaste Victron zou best wel wat meer kosten.
Het is inderdaad best stevige installatie maar was beetje door samenloop van omstandigheden (voorjaar 2022):
- Best wel een goede prijs voor de zonnepanelen toen
- Met oog op warmtepomp
- Oog op elektrische wagen
- Energie crisis die toen begon, beetje speculatief maar goed uitgedraaid eerste 2j heb ik hier +-€3500-4000 aan energie verkocht... 8)7

Ook dit heb al wel bekeken, warmtepomp (L/W voor verwarming + tapwater) vermogen dat ik nodig heb is in principe 4kW voldoende.
Mogelijk neem ik eerder 5-6kW, met een geschat extra jaarverbruik van 1500kWh.
Met de plugin hybride die ik een jaar heb gehad, laade ik zo'n 15kWh/dag aan 2400W, met de full electric is traagladen meestal ook wel voldoende voor mij.
Enkel December zit ik gemiddeld aan +-5kWh opbrengst, andere maanden beter.

Reden dat ik nog wat wacht met de warmtepomp is mogelijke BTW verlaging (nog altijd nieuwbouw...) en evenuteel aanpassing taksen op elektriciteit naar gas.
Want momenteel is in Belgie gas een stuk goedkoper. 8)7

Als ik alles bekijk, lijkt op dit moment 5kWh het ideale, met de extra aanpassingen 10 of eventueel 15kWh.
Vandaar dat uitbreidmogelijkheden wel belangrijk zijn, dus een plug-in batterij is hier in het nadeel.

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
prein2 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:27:
klinkt alsof je een 3 fase huis hebt. dan moet je 3x een multiplus nemen. als ik dan aanneem dat je 3x25A hebt, dan kun je beter een 3x5kVA nemen, of evt een 3x8kVA. 10kVA heb je dan niet zo veel aan.

3x5kVA is het meest kostenefficient. daarmee heb je 10-12kW aan batterijvermogen staan. zou genoeg moeten zijn.

[...]
Ik ging ervan uit dat 10kv automatisch zou betekenen dat het een 3 fase apparaat is..
Dank voor de tip, als ik 3 omvormers ga gebruiken, hoe zit de connectie met het BMS? Zal 1 omvormer dat voor zijn rekening nemen of moeten ze dan alle 3 op het pack worden aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@procyon Victron heeft altijd omvormer per fase en dan 1 centrale Cerbo (GX) die de communicatie regelt met de buitenwereld of het BMS.
Alternatief zoals de Deye (12kW) is wel 1 grote omvormer voor alle 3 fases in 1x. In dat opzicht heb je met een Deye veel minder ruimte en bekabeling nodig.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Rimco schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:39:
@procyon Victron heeft altijd omvormer per fase en dan 1 centrale Cerbo (GX) die de communicatie regelt met de buitenwereld of het BMS.
Alternatief zoals de Deye (12kW) is wel 1 grote omvormer voor alle 3 fases in 1x. In dat opzicht heb je met een Deye veel minder ruimte en bekabeling nodig.
Ik begrijp het! Dank. Heeft mijn sterke voorkeur inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
procyon schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:03:
Goedemiddag allemaal,
Twee vragen:

Ventilatie: Je (kleine) schuur zal redelijk snel opwarmen als je daar je accu en omvormer(s) hebt staan.
Condens zou een iets kunnen gaan doen. Warme lucht tegen een kou(der) oppervlak. Niet zozeer tegen de packs of de inverters inderdaad, die zijn immers warm. In het topic "veiligheid" is inmiddels een mooie lijst opgebouwd van alle zaken waar je rekening mee zou kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Daarnaast willen we met extra opslagcapaciteit energie verhandelen als de uurprijzen meer dan 10 cent verschillen. We zijn van het gas af, rijden elektrisch, maar de auto laden doe ik volledig buiten de accu’s om.
10 cent verschil lijkt me niet rendabel, alleen al door de round-trip efficiency van 80-85%.
Ik schat zelf dat een verschil van 20 cent nodig is om er iets aan over te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Q schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:07:
[...]

10 cent verschil lijkt me niet rendabel, alleen al door de round-trip efficiency van 80-85%.
Ik schat zelf dat een verschil van 20 cent nodig is om er iets aan over te houden.
15kWh laden voor 15 cent, kost 2,25 euro.
dan 12kWh terugleveren voor 25 cent, levert minimaal 75 cent op. Sommige dagen tweemaal.

10 cent is wel een beetje het omslagpunt, meer is absoluut beter. Zeker in de winter als je accu's binnen hangen. Dan is het verlies gewoon een
verwarming met COP van 1.

Misschien dat een grotere setup meer verlies betekend, gaan we zien met de nieuwe setup ;)

Maar netto geld verdienen, zal je er inderdaad niet mee doen. De financiele investering een beetje verzachten, is een mooie bijeenkomstigheid. 8000 cycles is er toch echt eentje per dag, de komende 20 jaar en over 10 jaar zien we wel weer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Halewijn heeft al eens berekend dat het 'verdienmodel' niet of nauwelijks aanwezig is. https://www.youtube.com/@HHalewijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustang24
BenSKIP schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:46:
Capaciteit van balancer is te laag. Balancer moet die boel redelijk snel recht kunnen trekken. Zou de actieve externe balancer kopen.
Er zit een balancer met 2.5a per kanaal in. Is dat niet voldoende? Er zijn mensen in dit topic met dezelfde kit zonder issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Ik heb gekozen voor de Deye SUN-12K-SG04LP3-EU hybride omvormer. Er is zelfs een Homey-app om hem te integreren met de rest van mijn huis – een top tip waar ik blij mee ben!

Ik heb nu wel een vraag over de UPS-functie. Ik zie aparte poorten voor "Grid" en "Load", waarbij die laatste waarschijnlijk de noodstroomuitgang is als de wijk zonder stroom zit. Mijn situatie: er loopt maar één kabel van mijn huis naar de schuur, de "Grid"-aansluiting. Ik vermoed dat het huis zo niet volledig op de batterij kan draaien, omdat er een tweede kabel van de "Load"-poort naar de meterkast zou moeten lopen?

Als mijn aanname klopt, is de schuur geen optie; een tweede kabel trekken is praktisch onhaalbaar door de afstand en bochten. Een alternatief is de kelder, recht onder de meterkast, wat qua locatie ideaal is. Maar ik twijfel: wil ik een 50 kWh batterij in huis hebben? Als daar iets misgaat, komt er flink wat energie vrij.
Tegelijkertijd denk ik: een grote batterijbank zorgt toch voor minder belasting per cel? Mijn vorige Sessy’s werden bijna 60 graden aan de buitenkant van de behuizing, vooral omdat de omvormer in dezelfde behuizing zat. Wordt een losstaande batterijbank eigenlijk warm? En hoe groot is de stress per cel als je 10 kW vermogen vraagt van een 50 kWh bank? Dat lijkt me niet veel toch? zo'n 0,2C? dat is niets voor moderne cellen. Wat denken jullie ?

[ Voor 4% gewijzigd door procyon op 05-03-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
vanpeers schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:29:
[...]

Keuze van de ET meter was voornamelijk omdat ik deze wel vaker in dit pakket zag voorbijkomen.
Als ik dit bekijk is de EM340 wel interessanter (ethernet ipv RS485, zeker met de afstand er tussen bij mij)/
Handige pagina: https://www.victronenergy...rs-Selection-Guide-EN.pdf
EM340 is toch niet met ethernet? Heb je het over de juiste of mis ik iets?
Ik kies voor de EM24 Ethernet, die heeft een nog wat acceptabele meet interval. Merk ik nu ook met de regelcycli van de auto en de laadpaal, als de Victron sub second kan bijregelen dan vind ik het echt helemaal het einde.

Hoe snel kan de Victron eigenlijk feitelijk wisselen/bijladen/ontladen? Weet iemand dat hier met hoogfrequente metingen?
De BYD's lijken inderdaad best wel prijzig te zijn vergeleken met de Pylontech, en deze worden vaak gebruikt in deze setups.
De Felicity en Vestwoods lijken meer "een gokje", moet nog eens verder kijken naar ervaringen maar valt weinig over te vinden.
Mja ik zit dus nu zelfs met die Pylontechs als een gokje. Want waar ga je ze aankopen? Service is alles heb ik tegenwoordig geleerd en dan niet zozeer dat ze zelf afkomen maar gewoon "geen gezaag als er iets geruild moet worden". Waar ging jij die Pylontechs halen?
Ik zie dat jij ook de Victron Cerbo in je lijstje hebt staan, wat is hier nog de meerwaarde van?
Victron en hun gamma is me vaak niet duidelijk. :?
Ik ga er ook mijn SMA omvormers (3x) mee uitlezen dus dat vind ik al wel een nuttige en ik wil ook met "nul op de meter" aka NOM werken en dan moet de Cerbo er ook tussen heb ik tot nu toe begrepen. Als ik later ook wil gaan traden heb je een Cerbo nodig.
[...]

Ik dacht deze er inderdaad naast te plaatsen, mijn recente omvormer veranderen door de gepaste Victron zou best wel wat meer kosten.
Het is inderdaad best stevige installatie maar was beetje door samenloop van omstandigheden (voorjaar 2022):
- Best wel een goede prijs voor de zonnepanelen toen
- Met oog op warmtepomp
- Oog op elektrische wagen
- Energie crisis die toen begon, beetje speculatief maar goed uitgedraaid eerste 2j heb ik hier +-€3500-4000 aan energie verkocht... 8)7

Ook dit heb al wel bekeken, warmtepomp (L/W voor verwarming + tapwater) vermogen dat ik nodig heb is in principe 4kW voldoende.
Mogelijk neem ik eerder 5-6kW, met een geschat extra jaarverbruik van 1500kWh.
Met de plugin hybride die ik een jaar heb gehad, laade ik zo'n 15kWh/dag aan 2400W, met de full electric is traagladen meestal ook wel voldoende voor mij.
Enkel December zit ik gemiddeld aan +-5kWh opbrengst, andere maanden beter.

Reden dat ik nog wat wacht met de warmtepomp is mogelijke BTW verlaging (nog altijd nieuwbouw...) en evenuteel aanpassing taksen op elektriciteit naar gas.
Want momenteel is in Belgie gas een stuk goedkoper. 8)7

Als ik alles bekijk, lijkt op dit moment 5kWh het ideale, met de extra aanpassingen 10 of eventueel 15kWh.
Vandaar dat uitbreidmogelijkheden wel belangrijk zijn, dus een plug-in batterij is hier in het nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnarfB
  • Laatst online: 26-10 16:44
Hallo ik ben ook van plan om een thuisbatterij aan te schaffen 2 x 16kW batterij kit en een 8 of 10kW Deye inverter 3 fase met MPPT.
Nu zit ik nog te twijfelen over een Seplos V3 kit ( staand ) ziet er wel mooi uit maar hij komt niet in de woonkamer te staan en een Deye inverter is ook een fraai ding een Seplos Mason (liggend ) of een Gobel kit ( liggend )
De Seplos hebben allebei een BMS met Bleutooth, maar Gobel niet die heeft wel een JK200-ESS bms en een ingebouwde circuit breaker.
Ik wil alles uitlezen met Homeassistant eventueel in combinatie met GBB optimizer.
Nu heb ik ook ergens gelezen dat de het voor de batterijcellen beter is dat ze staan als dat ze liggen, komt misschien een beetje krom over maar in een staande kit liggen de batterijen en in een liggende kit staan de batterijen.
Verder heeft de Mason en de Gobel dubbelen aansluitingen, dus als ik deze parallel wil aansluiten op de Deye zou ik deze kunnen doorkoppelen.
Echter ik lees ook weer dat als je batterij kits parallel wil aansluiten op een inverter dat je er voor moet zorgen dat beide aansluitkabels even lang moet zijn met eventueel een busbar er tussen.
Komt bij dat de beide Seplos ( V3 en Mason ) geen ingebouwde circuit breaker ( schakelaar ) hebben.

Heeft iemand trouwens wel eens geprobeerd om een circuit breaker in te bouwen in een Seplos ?

Bambu Lab P1S || EHVX08S18EJ6V , ESPAltherma || Deye SUN-12K-SG04LP3-EU , 2 x Seplos V4 , 32 x EVE MB31 315 Ah , Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Heb er een nachtje over geslapen en de conclusie is; die 50kWh komt niet in het huis.
Ik kan geen tweede kabel aanleggen van de schuur naar het huis; dus het volgende bedacht vannacht;

Ik zet een omschakelaar tussen de meterkast in de schuur en de omvormer, deze kan schakelen tussen "grid" en "load". Zodra de wijk zonder stroom komt te zitten, zal ik handmatig de hoofdschakelaar omzetten en zo daarmee het net volledig te osoleren van mijn huis en zet daarna de omschakelaar in de schuur om van "grid" naar "load".

Zo draait het gehele huis op de backup en hoef ik niets aan te passen op de meterkast in het huis.

Dit moet, volgens mijn, boeren verstand (dat niet is gehinderd door enige kennis van electronica) moeten werken.. Wat denken jullie? Zijn er technische bezwaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
procyon schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:01:
[...]
Dit moet, volgens mijn, boeren verstand (dat niet is gehinderd door enige kennis van electronica) moeten werken.. Wat denken jullie? Zijn er technische bezwaren?
Ja, ik denk/dacht dat ook te doen maar je moet dan *********** goed oppassen dat je in huis het grid ook wel uitgeschakeld hebt, als je dat niet doet en er komt langs daar terug spanning op de draden en je Victron doet ook nog mee dan is het feest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:39

Bravo

Second Best

[...]

Heb er een nachtje over geslapen en de conclusie is; die 50kWh komt niet in het huis.
Ik kan geen tweede kabel aanleggen van de schuur naar het huis; dus het volgende bedacht vannacht;

Ik zet een omschakelaar tussen de meterkast in de schuur en de omvormer, deze kan schakelen tussen "grid" en "load". Zodra de wijk zonder stroom komt te zitten, zal ik handmatig de hoofdschakelaar omzetten en zo daarmee het net volledig te osoleren van mijn huis en zet daarna de omschakelaar in de schuur om van "grid" naar "load".

Zo draait het gehele huis op de backup en hoef ik niets aan te passen op de meterkast in het huis.

Ja, dit kan werken.
Maar nee, ik zou dit niet doen. Iedere handeling moet in de juiste volgorde gebeuren, anders is er kans op een grote *poef*. In het beste geval is alleen je Deye kapot, in het slechtste geval alle elektrische apparatuur in je huis.

Als de 'Load' in contact komt met de echte grid van de hoofdaansluiting zijn er twee regelende en leverende bronnen aanwezig, dat gaat niet goed. 8)7

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jog

Jog

Bravo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:32:
[...]

Ja, dit kan werken.
Maar nee, ik zou dit niet doen. Iedere handeling moet in de juiste volgorde gebeuren, anders is er kans op een grote *poef*. In het beste geval is alleen je Deye kapot, in het slechtste geval alle elektrische apparatuur in je huis.
Ja, dat zou ik enkel doen met een echte transfer switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Oke, als het veilig kan, dan ga ik voor deze oplossing.
(Natuurlijk, zal ik de enige zijn die ooit aan deze schakelaars zit) en zal het als het goed is, nooit nodig zijn. De schakelaars zullen ook achter slot en grendel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Je kan het altijd voorzien, als we hier straks op elektriciteitsgebied een crisis meemaken dan kan je altijd over, vraag is dan natuurlijk hoe de rest van de samenleving zich gedraagt, als er een nog één huisje op de prairie licht heeft terwijl een heel dorp/land verder plat ligt dan denk ik dat je je meer zorgen moet maken over je veiligheid en die van je spullen dan of je wel de schakelaar juist hebt staan.

Ik ga er een aantal stopcontacten op hangen in het tuinhuis/schuur denk ik en wat draden en automaten klaar zetten zonder dat het opgekoppeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
HyperBart schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:53:
Je kan het altijd voorzien, als we hier straks op elektriciteitsgebied een crisis meemaken dan kan je altijd over, vraag is dan natuurlijk hoe de rest van de samenleving zich gedraagt, als er een nog één huisje op de prairie licht heeft terwijl een heel dorp/land verder plat ligt dan denk ik dat je je meer zorgen moet maken over je veiligheid en die van je spullen dan of je wel de schakelaar juist hebt staan.

Ik ga er een aantal stopcontacten op hangen in het tuinhuis/schuur denk ik en wat draden en automaten klaar zetten zonder dat het opgekoppeld is.
Tsja, daar zeg je wat. Twee dagen zonder stroom is wel de max voordat mensen zich anders zullen gedragen. Misschien dat we dan wel stoppen met opvallende zaken zoals TV kijken etc.. Maar warm kunnen blijven douchen en kleren kunnen wassen, is wel erg fijn.
Vraag me ineens af; zou er überhaupt nog wel waterdruk zijn als de stroom er een week afligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
[...]

Prutserij van het hoogste niveau. Levensgevaarlijk. Dat jij het weet is leuk maar wat als door omstandigheden jij er niet meer bent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
procyon schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Tsja, daar zeg je wat. Twee dagen zonder stroom is wel de max voordat mensen zich anders zullen gedragen. Misschien dat we dan wel stoppen met opvallende zaken zoals TV kijken etc.. Maar warm kunnen blijven douchen en kleren kunnen wassen, is wel erg fijn.
Vraag me ineens af; zou er überhaupt nog wel waterdruk zijn als de stroom er een week afligt?
Ligt er aan wat de reden en duurtijd is van de onderbreking. Het Europees net is behoorlijk gekoppeld met elkaar en dat is een sterkte en een zwakte. Als een actor er in slaagt om het net op te splitsen, op de juiste punten een aantal of een voldoende groot aantal centrales er uit te halen dan krijg je problemen met de frequentie en zakt het hele net in.

Waterdruk is vaak met watertorens dus dat buffert nog wel wat maar je hebt op een gegeven moment problemen met de aanvoer van nieuw water.

Ik stel me dezelfde vraag bij gas. Ik weet niet of dat allemaal redundant en met eigen stroomvoorziening (diesels) is uitgerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

procyon schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:51:
Oke, als het veilig kan, dan ga ik voor deze oplossing.
(Natuurlijk, zal ik de enige zijn die ooit aan deze schakelaars zit) en zal het als het goed is, nooit nodig zijn. De schakelaars zullen ook achter slot en grendel komen.
Dit kan niet veilig, dit systeem vraagt erom dat het verkeerd geschakeld gaat worden.
Het risico zit niet alleen bij jou in je huis, maar ook daarbuiten als je de hoofdschakelaar niet omhaalt. In een bijzondere situatie dat de stroom eraf is zul je mogelijk eerst de Deye op Load zetten, waardoor de storingsmedewerker van het energiebedrijf onder spanning komt te staan.

Kijk ook eens in Veiligheid Energy Storage System (ESS) en laat dit bizarre idee varen.
Mocht er een keuring van toepassing zijn, is dit ook een no-go.

En bedenk je, de meeste fouten worden gemaakt als je het niet regelmatig doet, of als er bijzondere omstandigheden zijn. Bij een stroomuitval zijn waarschijnlijk beide van toepassing.

[ Voor 9% gewijzigd door Bravo op 06-03-2025 11:16 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
habbekrats schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:19:
[...]

Prutserij van het hoogste niveau. Levensgevaarlijk. Dat jij het weet is leuk maar wat als door omstandigheden jij er niet meer bent ?
Dan hebben ze geen stroom, wanneer de wijk zonder stroom zit, zo simpel is het.
En "ze" zijn dan mijn vrouw die niet eens naar de meterkast wil kijken en baby... Die dit nooit zomaar gaan bedienen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
Bravo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:15:
[...]

Dit kan niet veilig, dit systeem vraagt erom dat het verkeerd geschakeld gaat worden.

En bedenk je, de meeste fouten worden gemaakt als je het niet regelmatig doet, of als er bijzondere omstandigheden zijn. Bij een stroomuitval zijn waarschijnlijk beide van toepassing.
Dank voor je waarschuwing, snap ik.

Er komt een simpel hardcopy stroomschemaatje te hangen en gelabelde schakelaars zitten achter slot en grendel.
Stroom uitgevallen?

Stap 1 = Hoofdschakelaar "uit".
Stap 2 = omschakelaar in schuur op stand "Backup" zetten
Stap 3 = Omvormer triggeren voor noodstroomvoorziening.

Stroom weer terug?

Stap 1 = Omvormer noodstroomvoorziening uitzetten.
Stap 2 = Omschakelaar in schuur op stand NUL zetten
Stap 3 = Hoofdschakelaar "Aan".
Als ik echt niet meer in staat ben, 3 instructies uit te voeren. Dan heb ik veel grotere problemen dan het niet hebben van stroom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

procyon schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:17:
[...]

En "ze" zijn dan mijn vrouw die niet eens naar de meterkast wil kijken en baby... Die dit nooit zomaar gaan bedienen..
Ik denk dat je vrouw echt wel in de meterkast gaat kijken na een paar uur zonder stroom terwijl jij niet bij huis bent. Zeker als er een baby/kleintje kou zit te lijden gaan moeders verder dan in het dagelijks leven. En met de instructie die er hangt gaat ze zo bezig, want er is vast wel ergens een extra sleutel om de vergrendeling eraf te halen?
Ik heb er spijt van dat ik gezegd heb dat dit kan, want dit kan niet veilig.
Als jij de enige risicodrager zou zijn, kon ik het nog laten varen. Maar aangezien de netbeheerder hier ook last van kan hebben (omdat het niet aan de netcode voldoet) blijf ik je met klem afraden om niet voor deze oplossing te kiezen.
Trek een extra kabel, installeer een transfer switch, of zet die batterijen toch in de kelder of tegen de buitenmuur van je huis. Maar ga geen Backup AC potentieel aan het grid koppelen.

Nog een afwijking: Mocht er brand zijn, kan het huis niet simpel stroomloos gemaakt worden met de hoofdschakelaar als je draait op de Deye. Maar of de brandweer dat doorheeft als ze je pand betreden en de hoofdschakelaar uit zien staan... :X

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Bravo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:48:
[...]
Ik denk dat je vrouw echt wel in de meterkast gaat kijken na een paar uur zonder stroom terwijl jij niet bij huis bent.
Die kans is -zoals ik al zei- echt 0% en ze vind geen stroom hebben geen issue.
Dat is het ook niet. Dit is echt een functionaliteit handig om op terug te vallen bij storingen die langer duren.
Er zal dan ook nooit gehandeld worden in paniek of iets dergelijks.
Nog een afwijking: Mocht er brand zijn, kan het huis niet simpel stroomloos gemaakt worden met de hoofdschakelaar als je draait op de Deye. Maar of de brandweer dat doorheeft als ze je pand betreden en de hoofdschakelaar uit zien staan... :X
In het geval dat we brand krijgen, tijdens een grootschalige stroomuitval;

Zal de brandweer binnenkomen en kijken naar de hoofdschakelaar.
Die staat uit maar de lampen werken nog wel.

Daardoor kunnen ze ook het label lezen dat onder de hoofdschakelaar hangt;
"Huis spanningvrij maken? Zet de zekering uit gelabeld "Schuur".
Het huis is nu volledig spanningsloos.

Zal daar gelijk een waarschuwing ophangen dat er een accu systeem staat in de losstaande schuur.
Dat weten ze dat ook gelijk. :)

[ Voor 9% gewijzigd door procyon op 06-03-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@procyon @Bravo @habbekrats

Het kan op zich wel veilig maar dan heb je meerdere lijnen nodig. Waar je dan naar op zoek moet zijn is het zogenaamde anti islanding en iedere inverter fabrikant die een no break of backup uitgang heeft die kan schakelen heeft dan normaal ook een anti island component.

Zoiets: https://www.victronenergy...ding-box-63a#pd-nav-image

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

HyperBart schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:11:
@procyon @Bravo @habbekrats

Het kan op zich wel veilig maar dan heb je meerdere lijnen nodig. Waar je dan naar op zoek moet zijn is het zogenaamde anti islanding en iedere inverter fabrikant die een no break of backup uitgang heeft die kan schakelen heeft dan normaal ook een anti island component.

Zoiets: https://www.victronenergy...ding-box-63a#pd-nav-image
Klopt, dat probeer ik ook uit te leggen:
Trek een extra kabel, installeer een transfer switch, of zet die batterijen toch in de kelder of tegen de buitenmuur van je huis. Maar ga geen Backup AC potentieel aan het grid koppelen.
Een eilandbedrijf is prima, maar wel op een gescheiden net met eigen infrastructuur die nooit gekoppeld kan worden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
Bravo schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Klopt, dat probeer ik ook uit te leggen:

[...]

Een eilandbedrijf is prima, maar wel op een gescheiden net met eigen infrastructuur die nooit gekoppeld kan worden.
Ik zou daar ook voor gaan, als het mogelijk was.
Maar helaas is het trekken van een extra kabel, geen optie.

De batterij in de kelder plaatsen, of tegen het huis aan, zie ik dan juist weer als een reëel gevaar voor mijn gezin. Zeker met een grote capaciteit. Ik heb ook dat even overwogen maar ik denk dat een accubrand vele malen erger kan uitpakken.

Bovendien kan dat elk moment gebeuren, ook 's nachts en je huis vullen met giftig gas.

Zal nog eens kijken naar een ATS box die bij stroomuitval automatisch de hoofdzekering uit zet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jog

Jog

HyperBart schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:20:
[...]
Ligt er aan wat de reden en duurtijd is van de onderbreking. Het Europees net is behoorlijk gekoppeld met elkaar en dat is een sterkte en een zwakte. Als een actor er in slaagt om het net op te splitsen, op de juiste punten een aantal of een voldoende groot aantal centrales er uit te halen dan krijg je problemen met de frequentie en zakt het hele net in.
Ik heb eens black-out van Marc Elsberg gelezen. Het is natuurlijk fictie, maar het gaat overover dat digitale meters gehacked worden en allemaal tegelijk afschakelen wat een gigantisch overschot creeert en een Europese blackout veroorzaakt. Dan begint het boek te beschrijven hoe de samenleving stukje bij beetje inelkaar stuikt. Vond het wel een leuke thriller. En dan nu terug on topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@jog, 99,9 % van de digitale meters in NL kunnen niet geschakeld worden. Deze functionaliteit zit er niet meer in. Meer hackbaar zijn de grotere trafo/verdeel stations welke op afstand beheerd worden.

@procyon Waar ik op doelde en ik heb het mee gemaakt als jij er door wat voor reden ineens er niet meer bent zit jou gezin met een levens gevaarlijke kast. Met wat geluk bellen ze een installateur. Met nog meer geluk doorziet de installateur wat je gemaakt hebt. Dan kan het zijn dat ze vertrekken of een een aanbieding maken om het veilig volgens de norm te maken.

En aantal heeft het al gezegd er zijn veel veiligere methoden buiten alleen een extra kabel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog

Jog

Gebruiken jullie combiner boxen voor de panelen parallel te hangen? En welke dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59
procyon schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:17:
[...]

Dus in jouw installatie gebruik je ook gewoon groen-gele VD draad voor de fase? Je vrouw komt er immers nooit bij en jij weet wat je hebt gedaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
habbekrats schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:18:
@procyon Waar ik op doelde en ik heb het mee gemaakt als jij er door wat voor reden ineens er niet meer bent zit jou gezin met een levens gevaarlijke kast. Met wat geluk bellen ze een installateur. Met nog meer geluk doorziet de installateur wat je gemaakt hebt. Dan kan het zijn dat ze vertrekken of een een aanbieding maken om het veilig volgens de norm te maken.

En aantal heeft het al gezegd er zijn veel veiligere methoden buiten alleen een extra kabel leggen.
Er zijn geen andere mogelijkheden, behalve een "gevaarlijke kast" binnen de muren van het huis plaatsen, wat een absurd risico met zich meebrengt waar u kennelijk geen gevaar in ziet.

Ik heb het hier niet over een elektrische step, maar over een accu van 50 kWh – dat is evenveel energie als 6 liter benzine die in één explosieve uitbarsting vrijkomt en daarnaast je huis vult met giftig gas als het misgaat.
En nogmaals, ik herhaal mezelf: dit kan altijd gebeuren, zelfs ’s nachts.

Als je dat afzet tegen het risico dat ik (misschien één keer in de komende 10 jaar) drie simpele handelingen moet uitvoeren om op noodstroom over te schakelen, dan is de keuze een absolute no-brainer.
Om het nog eens te benadrukken: het potentiële risico bestaat alleen als al deze voorwaarden tegelijkertijd van toepassing zijn:

Er is een langdurige stroomstoring (kans verwaarloosbaar klein)
EN
  • Ik zet handmatig de omvormer op noodstroom EN
  • Ik schakel de omschakelaar naar “Noodstroom” EN
  • Ik vergeet de hoofdzekering uit te schakelen EN
Dit is een kans van nihil keer nihil.
Mocht ik er niet meer zijn (??), dan wordt de back-up functie simpelweg niet geactiveerd. Geen risico.

Dit verwaarloosbare risico inwisselen voor het hebben van een potentiële brandbom binnen de muren van het huis waarin je gezin woont is het voor mij niet waard.

Dus serieus bedankt voor het advies, maar mijn keuze staat vast, dit gaat het worden en ik zal er alles aan doen om de menselijke fout component te minimaliseren met maatregelen eerder genoemd. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er zijn wel andere mogelijkheden; niet de backup-functie gerbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
jadjong schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:54:
Er zijn wel andere mogelijkheden; niet de backup-functie gerbruiken.
Zeker weten. Waarschijnlijk gaan we dat ook niet doen. Daar is geen reden voor.
Maar mocht de komende maanden blijken dat de kans op langdurige stroomuitval reëel wordt, is het prettig om alvast nagedacht te hebben over hoe je dat zou kunnen aanpakken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
procyon schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:01:
[...]

Zeker weten. Waarschijnlijk gaan we dat ook niet doen. Daar is geen reden voor.
Maar mocht de komende maanden blijken dat de kans op langdurige stroomuitval reëel wordt, is het prettig om alvast nagedacht te hebben over hoe je dat zou kunnen aanpakken. ;)
Voor die zeldzame keer leg je toch gewoon een verlengsnoer van je accucsysteem naar je huis?

Een Li-Ion accu van een Estep geeft een even grote gas en explosieve brand als een LFP batteij van veel grotere capaciteit. een Estep laad je dus ook niet in de kamer op.

Ik ben het met je eens dat een thuisbatterij niet in huis zet, ik heb hem in de aangebouwde garage staan.
In stalen kast
Met brandmelders in en buiten de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
habbekrats schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Voor die zeldzame keer leg je toch gewoon een verlengsnoer van je accucsysteem naar je huis?

Een Li-Ion accu van een Estep geeft een even grote gas en explosieve brand als een LFP batteij van veel grotere capaciteit. een Estep laad je dus ook niet in de kamer op.

Ik ben het met je eens dat een thuisbatterij niet in huis zet, ik heb hem in de aangebouwde garage staan.
In stalen kast
Met brandmelders in en buiten de kast.
Die verlengsnoer optie is inderdaad zeer reeel. Mocht het echt een week duren die storing, willen we misschien ook koken, alhoewel de airfryer in de schuur in principe ook best veelzijdig inzetbaar is en een wasje draaien op een goed verlengsnoer ook moet kunnen.
Laten we maar hopen dat het geopolitieke gedoe niet erger wordt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Jog schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:21:
Gebruiken jullie combiner boxen voor de panelen parallel te hangen? En welke dan?
Ik ben ook van plan om tzt panelen parallel te gaan zetten om optimaal gebruik te maken van Victron MPPT's. Over de noodzaak tot zekeringen kwam ik dit stukje van SMA tegen. Hier wordt gesuggereerd dat je panelen parallel kunt zetten met MC4 Y-stekkers en dat je soms nog zekeringen moet toevoegen (persoonlijk zou ik de zekeringen denk ik altijd toevoegen bij parallelle stringen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Jazsie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:53:
@Reveal!:
25kW AC output heeft de T25, vanuit gaande dat je ook zoveel PV hebt liggen:

25 / 1.5 = 16.67 * 4.8 = ~80 kWh accubank nodig (en uiteraard een Victron omvormer die het vermogen aan kan).

[...]

Even opgezocht en volgens datasheet/manual zit er DRM en ook RS485 op.

Volgens dit Foxess modbus protocol document (RS485): https://drive.google.com/...lPNNiN7fuOvuC0YZZzjg/view
>> Hier zie ik dat je dus via RS485 de output kan regelen (pagina 13 - Active Power Configuration).
Tevens zie ik ook op dezelfde pagina parameters mbt high/low frequentie, ofwel frequentie shifting.
Nu weet ik niet of dit ook toepasbaar is op de T series.

Volgens de handleiding (https://www.pvo-int.com/w...r-Manual_T-Series-2.0.pdf) zie je op pagina 16 over DRM.

Je zou DRM op 0W kunnen instellen en door middel van een relais in/uit kunnen schakelen.

RS485 is de meest soepele werking maar ook het moeilijkste als je er geen kaas van hebt gegeten.
DRM is makkelijkst maar is dus enkel aan of uit.
Toch nog een vraag hierover, Freq shifting moet dit via de RS485 gestuurd worden?
Hij zou toch als de Victron ze freq verhoogt omdat de accu vol zit moeten terugschakelen of uit moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Reveal! schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:46:
[...]
Toch nog een vraag hierover, Freq shifting moet dit via de RS485 gestuurd worden?
Nope, dit wordt gedaan door de AC frequentie verhogen wat de Victron omvormer automatisch doet wanneer correct ingesteld. Of je deze functie via RS485 kan aan/uit zetten weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Reveal! schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:46:
[...]
Hij zou toch als de Victron ze freq verhoogt omdat de accu vol zit moeten terugschakelen of uit moeten gaan?
Klopt, PV omvormer die dit ondersteund zal dan erop reageren en terug schakelen in vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jog

Jog

MrFish schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:40:
[...]
Ik ben ook van plan om tzt panelen parallel te gaan zetten om optimaal gebruik te maken van Victron MPPT's. Over de noodzaak tot zekeringen kwam ik dit stukje van SMA tegen. Hier wordt gesuggereerd dat je panelen parallel kunt zetten met MC4 Y-stekkers en dat je soms nog zekeringen moet toevoegen (persoonlijk zou ik de zekeringen denk ik altijd toevoegen bij parallelle stringen).
Dat ga ik eens doornemen. Ik meen ergens op het community forum van victron gelezen te hebben dat de mppt's de panelen in sommige situaties ook kortsluiten. Dus je kan best niet boven de max ingangstroom van de mppt's gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Jazsie schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:50:
[...]

Nope, dit wordt gedaan door de AC frequentie verhogen wat de Victron omvormer automatisch doet wanneer correct ingesteld. Of je deze functie via RS485 kan aan/uit zetten weet ik zo niet uit mijn hoofd.

[...]

Klopt, PV omvormer die dit ondersteund zal dan erop reageren en terug schakelen in vermogen.
Alleen hoe kom je erachter of dit ondersteund wordt (zonder het alleen te proberen? :))
Er staat Anti islanding in the features, is dat wat bovenstaande is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Jog schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Dat ga ik eens doornemen. Ik meen ergens op het community forum van victron gelezen te hebben dat de mppt's de panelen in sommige situaties ook kortsluiten. Dus je kan best niet boven de max ingangstroom van de mppt's gaan.
Ik vind de MPPT calculator van Victron erg nuttig. Daarin kun je ook meerdere strings parallel zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• habbekrats

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:06
Weer een mooie klap:

https://www.ardmediathek....EtYTg3MC00NDA4NWU0YzY1ZTU

In dit geval een LG RESU Li-Ion batterij (die al vervangen had moeten zijn ivm een terugroepactie).

[ Voor 19% gewijzigd door JBtL op 07-03-2025 22:32 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:14
Viel mij op dat een van de solar inverters niet meer werkte. Probleem gevonden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_3mCejQ-3hEJ514s0nykoKIiMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blGEnK4ZZ6K652fltTog1HgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q675cWIgn7kxlfA7sgFdpT9YDeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7Pip9UWP7QZuDYbL3LSEhfv.jpg?f=fotoalbum_large

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
JBtL schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:29:
Weer een mooie klap:

In dit geval een LG RESU Li-Ion batterij (die al vervangen had moeten zijn ivm een terugroepactie).
poh dat is een beste klap geweest, een van de redenen om geen Li-ion in huis te hebben.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:25:
Viel mij op dat een van de solar inverters niet meer werkte. Probleem gevonden [Afbeelding]

[Afbeelding]
Geschikt voor 1250A en toch is het plastic vloeibare pasta geworden. TOP!
Een thermische zekering zou hier ook geen kwaad kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door BenSKIP op 08-03-2025 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
JBtL schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:29:
Weer een mooie klap:

Meteen de mogelijkheid om de woonkamer en 1e verdieping uit te breiden. Ik zeg DOEN die Li-ion!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:05
Drugslab als t nederland zou zijn, dat weet je zonder onderzoek ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Cyrus The Virus schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:25:
Viel mij op dat een van de solar inverters niet meer werkte. Probleem gevonden [Afbeelding]

[Afbeelding]
Welk product is/was dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Cyrus The Virus Is dit een Victron, mijn Victron DC schakelaars hebben andere moeren
veel hoekiger en ik denk messing vernikkeld.
Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.nl/upload/cache/1632135952_upload_documents_775_500-Battery%20switch%20ON-OFF%2048V%20%28accessories%29.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-10 19:35
Wat ik eigenlijk normaal qua warm worden van kabels/connectors bij zoiets?

Ik heb een zelfbouw accu met 16xMB31 (https://zonnepanelensuper...-thuisbatterij-16kwh-48v/) aangesloten met 70mm² op M8 busbar.

Merk dat als ik de accu met 150A laadt, de perskabelschoenen voelbaar warmer worden, wat doorstraalt in de kabel. Hoe veel ze warm worden verscheelt een beetje van schoen tot schoen. Doet geen zeer, en weet ook wel dat 150A echt veel is, maar vroeg me af wat normaal is. Vooral dat ze niet allemaal even warm werden, vond ik merkwaardig.

Geperst met een hydraulische handperstang van HBM.

[ Voor 5% gewijzigd door georgeboot op 09-03-2025 07:36 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@georgeboot Temperatuur verhoging is er altijd bij stroomdoorgang. Echter zou het wel logisch zijn geweest dat alle kabelschoenen en verbindingen dezelfde temperatuursverhoging hebben. 70mm2 kan onder normale omstandigheden omgeving temperatuur < 30 graden kun je met de meeste pvc kabel tot max 70 graden belasten en zit je rond de 200A .

Thermografie camera kan in dit soort gevallen handig zijn een nadeel van koper is dat een slechte verbinding niet direct opvalt aangezien koper makkelijk warmte verplaatst naar koude delen.

Maar belast je 1 accuset op 150A 0,5C ? Ik heb 2 sets en kom niet verder dan 200A 0,33C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Laatst online: 21:59
georgeboot schreef op zondag 9 maart 2025 @ 07:32:
Wat ik eigenlijk normaal qua warm worden van kabels/connectors bij zoiets?

Ik heb een zelfbouw accu met 16xMB31 (https://zonnepanelensuper...-thuisbatterij-16kwh-48v/) aangesloten met 70mm² op M8 busbar.

Merk dat als ik de accu met 150A laadt, de perskabelschoenen voelbaar warmer worden, wat doorstraalt in de kabel. Hoe veel ze warm worden verscheelt een beetje van schoen tot schoen. Doet geen zeer, en weet ook wel dat 150A echt veel is, maar vroeg me af wat normaal is. Vooral dat ze niet allemaal even warm werden, vond ik merkwaardig.

Geperst met een hydraulische handperstang van HBM.
Hoeveel mm2 is die busbar?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
Pim57 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:13:
[...]

Hoeveel mm2 is die busbar?
Het is een Victron Power In M8 die gemod is om er 200A zekeringen in te plaatsen.

Heb 3x MP2 48V 5000VA en 1 accu met 16x MB31. Ik heb de instellingen van verkoper niet helemaal 100% over genomen omdat de cellen stuk meer zouden moeten kunnen en ik die 8000 cycles toch niet op ga maken binnen 20 jaar.

Gister gepoogd mn eerste lading te doen om BMS te calibreren maar gestopt omdat ik de warmte beetje verdacht vond. Warmtebeeldcamera is inderdaad erg handig maar mn spaarvarken is jammer genoeg leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
habbekrats schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:01:
@georgeboot Temperatuur verhoging is er altijd bij stroomdoorgang. Echter zou het wel logisch zijn geweest dat alle kabelschoenen en verbindingen dezelfde temperatuursverhoging hebben. 70mm2 kan onder normale omstandigheden omgeving temperatuur < 30 graden kun je met de meeste pvc kabel tot max 70 graden belasten en zit je rond de 200A .

Thermografie camera kan in dit soort gevallen handig zijn een nadeel van koper is dat een slechte verbinding niet direct opvalt aangezien koper makkelijk warmte verplaatst naar koude delen.

Maar belast je 1 accuset op 150A 0,5C ? Ik heb 2 sets en kom niet verder dan 200A 0,33C
Raar dat je niet voorbij de 200A komt. Staan je voltages wel goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
habbekrats schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 21:10:
@Cyrus The Virus Is dit een Victron, mijn Victron DC schakelaars hebben andere moeren
veel hoekiger en ik denk messing vernikkeld.
[Afbeelding]
nee geen victron, deze komt van ali heb er 5 van en de rest nergens last van alleen kwam deze van andere leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-10 18:37
Op de vraag van @georgeboot inhakend, weet iemand toevallig wat een typische overgangs weerstand is voor een correct geperste 70mm2 perskabelschoen ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:43
Wat is het beste om de JK BMS aan te sluiten? De - heeft 2 keer een M6 aansluiting en die wil ik aansluiten met 1 ader. Ik heb ooit een keer een minibusbar gezien die 2 keer een gat rond 6 had en een M6/8 voor de afgaande kabel, maar die kan ik niet meer vinden. Zou een kleine koper strip met 2 gaten over beide M6 aansluitingen al niet voldoende zijn?

Voor het aansluiten van de balanceer kabels wilde ik er eigenlijk ogen met gat 6 aan solderen. Alleen ik kan dit niet vinden , of ik zoek niet goed of ze bestaan niet?? Ik ben nooit z'n grote fan van krimpen met die kleine diameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Nelisj
of ze er in kleine kabeldiameters zijn weet ik niet
Afbeeldingslocatie: https://www.intercable-nl.com/wp-content/uploads/2017/11/VT-Kap.2-P_05-768x396.jpg

Zelf heb ik tussen de jk-bms en mb31 2 x 35mm2 zitten.
zie foto in aanbouw van een tijdje terug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJvMG6YHyMmTlrfY-5DDY5dtwdQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/XxKfxWhoGTOCpPwsOZbtuHNO.png?f=fotoalbum_medium

soldeerlippen https://www.conrad.nl/nl/...tind-1-stuk-s-531898.html

[ Voor 14% gewijzigd door habbekrats op 09-03-2025 16:19 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 119 Laatste