Yaldair schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:04:
Eerder deze week kreeg ik het inzicht dat ik waarschijnlijk vanaf 2027 een 15-20kWh thuisaccu "nodig" zal hebben. Met die capaciteiten lijkt het me handiger/leuker om zelf een powerwall te bouwen, dus vandaar dat ik nu wat aan het inlezen ben m.b.t. mogelijkheden etc. Ik ben echter in enige mate ook gelimiteerd in de hoeveelheid vrije ruimte in mijn meterkast / loze leidingen naar de schuur (=geen).
De kans is groot dat je met alle kosten voor een DIY thuisaccu (laat staan kant-en-klaar) de investering niet terugverdient binnen de levensduur van de accu, of binnen een termijn waar je comfortabel mee bent.
Als het je puur om geld gaat zou ik het afwachten. Als je het ook een leuk hobby project vind om te doen (en een hobby mag wat kosten) of iets met het milieu hebt, da's wat anders. Kalibreer je verwachtingen.
Je hoeft overigens niet voor 3 x Multiplus te gaan 1 x Multiplus kan ook. Kun je minder snel je accu laden, maar of dat een punt is of niet moet je zelf bepalen.
Nu is de beste plek om een powerwall te maken in dezelfde schuur waar deze onderverdeler hangt. Ik zou dan (volgens mij) daar een victron (3x ?) kunnen installeren en AC verbinden met een nieuwe groep daar.
Volgens mij is dat geen probleem, je zult de 3 x Victron wel op 16A per stuk moeten begrenzen.
Kan ik dan nog steeds limiteren dat er maximaal 16A per fase van het net gehaald wordt?
Je kunt de stroom beperkten per fase tot 16A.
Moet ik dan een extra energiemeter in de onderverdeler hangen + input vanuit P1 meter (via ethernet over power *cry*) om zo te zorgen dat niet de batterij en EV tegelijk worden opgeladen (en ik dus meer dan 16A per fase vraag). Of misschien beter de EV zelfs achter de victron plaatsen?
Zover ik weet kun je niets met P1 en Victron. Er dient een energie meter in je meterkast te worden ingebouwd. Die meter praat met je Cerbo GX over je thuisnetwerk (modbus tcp meen ik) dus je hebt netwerk connectivity nodig naar je schuur.
Kan je zo'n victron ook instellen dat indien er geen data volgt vanuit P1 / er geen internet is, hij niks doet? Ik zie niet in hoe ik een kabel kan krijgen vanuit de meterkast naar de schuur om onafhankelijk te zijn van het thuisnetwerk helaas.
Dat weet ik niet, misschien dat iemand anders dit weet, maar dit lijkt me geen wenselijke oplossing.
Maar je hoeft niet onafhankelijk te zijn van het thuisnetwerk.
Als je dat wel wilt zijn dan kun je je verdiepen in switches met VLAN support als je scheiding wilt tussen netwerken waarbij je toch dezelfde fysieke laag kunt gebruiken.
Misschien dat iemand ook ervaring heeft met Wi-Fi als transport voor communicatie tussen de meterkast en Victron. Verre van ideaal, maar kan een compromis zijn?
Nog een vraagje: ik heb een klein paadje (van ons zelf) achter de schuur lopen. Als ik de batterij vanuit veiligheidsperspectief buiten zou willen plaatsen, wat voor opties zijn daar dan voor? Als in, zoektermen? Ik zal iets moeten met verwarmen / verkoelen / condens ? Kan je de DC kabels door de gevel leiden richting de victron (bijv?). Mijn schuur is niet echt "ventilerend" (er zit een gat in het dak voor luchtafvoer). Mocht er iets mis gaan lijkt het me handig als de batterpack gewoon buiten staat.
Die schuur gaat er waarschijnlijk aan of de batterijen binnen of buiten staan. Maar gelukkig niet je huis en dat is het belangrijkste. Als de schuur niet geïsoleerd is dan is het handig om een battery box met verwarmingselementen te kiezen. Je schuur heeft mogelijk een ventilatie rooster (of zelfs actieve ventilatie) nodig om de temperatuur in de zomer onder controle te houden. Andere mensen hier hebben hier mogelijk meer ervaring mee. Ik weet zelf niets over oplossingen voor 'buiten'.
[
Voor 4% gewijzigd door
Q op 03-04-2025 14:16
]