Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:56

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb een kleine 12 volt setup met een Daly BMS en ook een Victron shunt. Zie precies dit. Bij mij komt dit omdat de BMS kleine stromen niet meet (de shunt kan dit wel, als je het goed instelt) en over de tijd heen kan dat enorm uit de pas gaan lopen.

De communicatie met het BMS zie ik eigenlijk alleen nuttig om de temperatuur data binnen te krijgen van de sensors op de cellen, om daar iets mee te doen, maar qua SOC schatting zou ik altijd een losse Victron shunt overwegen.

En er was iets met die Lynx shunt (rant van Andy) dat die ook niet ideaal is en dat zo’n losse shunt het beste werkt. Maar dat kan aan de situatie liggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 28-03-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:50
Ik wil een ATS inzetten die tussen accu systeem en het net schakelt. Ik wil eigenlijk andersom, dus standaard op accu draaien en als daar iets mis mee is, hij overschakelt op net spanning, buiten accu om.
Als een automatische te duur is, dan opteer ik wel voor een handmatige zoals de Hager HIM406, die al genoeg kost.

Het moet wel tot 50 Ampere kunnen, dus ik pak liever een 63 Ampere model.

Ik zie wel betaalbare ATSen van Geya of TOMZN, die veel ampere aan kunnen, maar ik lees van de Geya ook dat de automatische functie al snel niet meer werkt. En de Geya kan wel veel ampere aan kunnen, maar wel in een veel kleinere behuizing dan bijvoorbeeld Hager. Daar heb ik mijn twijfels bij i.v.m. warmte ontwikkeling.

ATS-en van Growatt en Victron zijn voor lagere ampere gemaakt.

Iemand suggesties?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:13
!null schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:13:

ATS-en van Growatt en Victron zijn voor lagere ampere gemaakt.

Iemand suggesties?
Wat je zoekt is denk ik een changeover contactor. Dat is volgens mij ook wat in de unit van Growatt zit.
Dat zijn in feite twee mechanisch gekoppelde relais, zodanig dat ze nooit tegelijk aan kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik kwam deze fuses tegen. Lijken erg veel op de Adler's. Tot 50kA breaking capacity. Heb nog niet gezocht naar prijzen en beschikbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@Hermarcel Waarom wil je naar dit soort zekeringen?
Je kunt dit soort zekeringen wel krijgen bij EV ombouw shops in Europa, maar vast ook wel bij sommige van de grote websites.
KoBolD54 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:47:
Voor een grote setup ben ik opzoek naar een busbar waarop 6x 15kVa Multiplus-II op aangesloten kan worden tezamen met 48x US5000 Pylontech batterijen. Hebben jullie tips waar ik deze het beste kan halen?

Daarnaast zie ik in veel grotere Victron setups dat er gebruikt gemaakt wordt van fuse switch disconnectors zoals de KVL-B/SF-00 1p M8-M8. Wat zijn jullie ervaringen hiermee en welke zekeringen gaan hier in?

Als laatst zie ik in de documentatie van de Multiplus-II dat er voor de 15kVa een 600A DC zekering gebruikt dient te worden. Nu heeft deze Multiplus-II 2 AC in aansluitingen, betekend dit dat er dan 2x 300A zekeringen gebruikt dienen te worden of 2x 600A?
Dergelijke grote setups worden wel met Victron gebouwd op laag voltage dus het kan wel, maar of het handig is?

Waarom zou je niet een hoog voltage systeem bouwen? Dan heb je 1 of 2 50kW Deye hybride inverters en dunnere kabels / minder busbar.

[ Voor 8% gewijzigd door !null op 30-03-2025 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Noshi schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 18:35:
[...]

Wat je zoekt is denk ik een changeover contactor. Dat is volgens mij ook wat in de unit van Growatt zit.
Dat zijn in feite twee mechanisch gekoppelde relais, zodanig dat ze nooit tegelijk aan kunnen staan.
Changeover contactor is feitelijk een omschakelaar of omkeerschakelaar in het Nederlands, en dan automatisch of niet.
Een transfer switch (dus ook een ATS) doet dat ook.

Maar met al deze zoektermen kom ik genoeg mechanische varianten tegen van degelijke merken, of de ATS-en in lager opzet, dus bijv slechts 30Ampere of wel genoeg ampere maar van zeer goedkope Chinese merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@!null Als alternatieve source voor de Adler EF3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:38
Hermarcel schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:53:
Ik kwam deze fuses tegen. Lijken erg veel op de Adler's. Tot 50kA breaking capacity. Heb nog niet gezocht naar prijzen en beschikbaarheid.
Voor verkrijgbaarheid moet je bv na Mouser
https://nl.mouser.com/Pro...2F947nfC52MsH5zIhaA%3D%3D
https://www.digikey.nl/nl...inc/0AKHBK250-BA/24625022

Adler is prijstechnisch goedkoper. De vraag is of je 50 kA nodig bent.
https://www.belfuse.com/r...ion/ds-CP-0AKH-series.pdf Ploss 250A 10,9W @0,5 In is ook niet beter/slechter.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:13
!null schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Changeover contactor is feitelijk een omschakelaar of omkeerschakelaar in het Nederlands, en dan automatisch of niet.
Een transfer switch (dus ook een ATS) doet dat ook.

Maar met al deze zoektermen kom ik genoeg mechanische varianten tegen van degelijke merken, of de ATS-en in lager opzet, dus bijv slechts 30Ampere of wel genoeg ampere maar van zeer goedkope Chinese merken.
Schneider (40A) en ABB (125A) hebben elektrische varianten met hogere vermogens. Deze kun je vervolgens aansturen met bijvoorbeeld een spanningsbewaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Noshi schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:45:
[...]

Schneider (40A) en ABB (125A) hebben elektrische varianten met hogere vermogens. Deze kun je vervolgens aansturen met bijvoorbeeld een spanningsbewaker.
Ja die van ABB had ik gezien, nu kan ik hem niet meer terug vinden met prijs.

Maar goed, zelf aansturen, niet heel moeilijk, maar moet ik weer wat bouwen.
Ik ben denk ik ook een beetje te ingewikkeld aan het doen, het is uiteindelijk voor gevallen dat het accusysteem (Victrons) een probleem hebben. Of bij onderhoud.
Dus ik denk dat ik het beste gewoon zo'n Hager HIM406 of iets vergelijkbaars degelijks kan nemen, en dan is het gewoon goed geregeld.
Dan kan ook iemand anders wel de knop omdraaien indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:17
MrFish schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:29:
[...]

Hier nog even een voorbeeldje van de SOC drift van JK (oranje) vs SmartShunt (rood):
[Afbeelding]

Na een paar dagen alweer 10% verschil. Je ziet ze steeds verder uit elkaar lopen. Als ik een keer weer tot 100% kom, blijkt de SmartShunt telkens weer spot on te zijn.
Wat voor smartshunt is dit? Hoe heb je dit aangesloten? (ik heb een Deye) 8)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:09

MrFish

Untitled

PCJR schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:35:
[...]

Wat voor smartshunt is dit? Hoe heb je dit aangesloten? (ik heb een Deye) 8)
Dat is de Victron SmartShunt. Is vrees ik niet compatibel met Deye. Wel zou je hem via Bluetooth kunnen uitlezen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@!null Ik heb ook een 1-0-2 schakelaar. Een systeem met relais neemt altijd een paar watt vermogen.

Bij werkzaamheden aan het batterij systeem kan ik prima zelf omschakelen.
Bij mij staat het systeem altijd in Victron koppeling.

Mocht het grid uitvallen heb ik stroom, Bij de meeste storingen in Victron blijft het grid gewoon doorgekoppeld.

Anders heb ik even pech en moet ik de schakelaar zelf even naar stand 1 grid zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:17
MrFish schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:08:
[...]

Dat is de Victron SmartShunt. Is vrees ik niet compatibel met Deye. Wel zou je hem via Bluetooth kunnen uitlezen oid.
Als ik m in Homeassistant krijg, kan ik het gebruiken voor de aansturing. Maar Deye zelf moet m ook live hebben lijkt me...

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
habbekrats schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:19:
@!null Ik heb ook een 1-0-2 schakelaar. Een systeem met relais neemt altijd een paar watt vermogen.

Bij werkzaamheden aan het batterij systeem kan ik prima zelf omschakelen.
Bij mij staat het systeem altijd in Victron koppeling.

Mocht het grid uitvallen heb ik stroom, Bij de meeste storingen in Victron blijft het grid gewoon doorgekoppeld.

Anders heb ik even pech en moet ik de schakelaar zelf even naar stand 1 grid zetten.
Welke heb jij?

Hier is het voor effectief een kleine buurtbatterij, dus ook voor anderen. Voor mezelf is het wat makkelijker kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:59
Krijg je na vier dagen antwoord dat er zonder btw nummer niks te bestellen is, dan maar even zonder veren man man

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

sailor_dg schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Ik koop alles in bij Yixiang en tot op heden goede ervaringen met Miaoxin. Heb de prijs DDP opgevraagd:
https://www.alibaba.com/p...-buyer.0.0.767776e9noS4TY
https://www.alibaba.com/p...-buyer.0.0.767776e9noS4TY
Dank je voor het delen !
Heb daar net ook een hele nette deal kunnen fixen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa1972
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-05 21:55
Goedemiddag,

Ik hoop dat ik hier even mijn uitdaging mag voorleggen.

Ik ben met mijn vergroening gestart met 18 panelen op mijn dak te mikken met een jaaropbrengst van ca 5700kWh in 2024. Hiervan ging ca 25% in het huis en 75% in het net. Met de huidige plannen van de regering is dat natuurlijk verre van interessant. Hiervoor heb ik eind vorig jaar een hybride warmtepomp laten plaatsen. Ik wist natuurlijk al dat ik een uitdaging ging krijgen in de avonduren, want dan is er geen zonnetje. Met de nieuwe regeling wordt het al helemaal oninteressant als je niet de mogelijkheid hebt om zelf energie op te slaan.
Ik was er daarom over na aan het denken om een andere omvormer te gaan hangen die ook in staat is om een accu te laden. Degene die er nu hangt is een SMA Sunnyboy 5.0. Als onze fijne regering straks meer en meer gaat aansturen op electrisch rijden, moeten huisaansluitingen gedwongen omgebouwd worden naar 3-fasen.
Op dit moment kost dat nog geen €300, maar als dit gedwongen gaat worden, gaat ook de geldmachine draaien en wordt ook dit veel duurder. Ik denk er daarom over om ook dit in één keer mee te pakken en in mijn huis over te gaan naar 3-fasen. Ja, ik weet dat ik een paar componenten in mijn meterkast moet vervangen, maar dat doe ik meteen als ik de complete meterkast doe. Ik wil dan mijn omvormer dus vervangen door een SMA Tripoer Smart Energy (3-fasen met akku).
Het "nadeel" van deze omvormer is, dat deze aan de accu-aansluitingen minimaal 150V ter beschikking heeft, wat het zelf samenstellen van een accu een onbegonnen zaak maakt.

Hebben jullie eventueel nog tips om deze uitdaging op te lossen? bv een andere 3-fasen omvormer met een lagere accuspanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@mischa1972 Niemand dwingt je naar 3 fase. Het is ook maar net wat voor EV je koopt en wat je laadwensen zijn. Mijn buren hebben 1 fase 40A En koken inductie, laden een Renault Zoe Warmtepomp.

De EV lader is voorzien van een meting in de groepenkast die het laadgedrag aanpast aan de belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa1972
  • Laatst online: 21-05 21:55
Klopt allemaal, maar er zijn 3 redenen om deze stap nu te zetten:
- meer rendement uit de panelen die ik nu heb liggen
- de ombouw van 1x35A naar 3x25A is nu nog redelijk goedkoop
- als ik naar een accu wil, heb ik TOCH een andere omvormer nodig. Ik kan wel vanuit de 220 via een netspannigslader een accu gaan volpompen, maar dan heb ik zoveel omvormingen van de spanning dat ik zowieso een hoop verlies heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 12:23
https://www.pv-magazine.d...st-brand-in-wohnhaus-aus/

Brand met LFP, alleen niet bekend wat nu oorzaak is.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyrus The Virus op 01-04-2025 07:46 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:04
En daarom komt er bij mij geen batterij in huis. Dat wordt gewoon in een bijgebouw wat 10 meter vanaf de woning staat. Mocht er dan iets mis gaan, lig ik in huis relatief veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Lijkt om dit product te gaan.
https://eu.zendure.com/products/aio-2400

Logo van Zendure is “gestolen” van Arduino. Beetje vage site.
Krijg Chinese elektrische step fikt af vibes.

Natuurlijk weten we niet wat er precies is gebeurd maar als de accu’s zoals gepromoot door Ketelklets zoals Homewizzard etc vlam gaan vatten dan zou ik dat interessanter vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 12:23
Q schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:45:
[...]

Lijkt om dit product te gaan.
https://eu.zendure.com/products/aio-2400

Logo van Zendure is “gestolen” van Arduino. Beetje vage site.
Krijg Chinese elektrische step fikt af vibes.

Natuurlijk weten we niet wat er precies is gebeurd maar als de accu’s zoals gepromoot door Ketelklets zoals Homewizzard etc vlam gaan vatten dan zou ik dat interessanter vinden.
Ja inderdaad zag ook geen keurings rapport behalve dat hij CE is maar dat zegt niks. Maarja kan ook goed zijn dat er wat mis aan de bekabeling en dat de LFP cellen niet de oorzaak zijn.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 21:28
Wanneer je een accu laad, mag de laadsnelheid bij een lage SoC veel hoger zijn dan bij een hoge SoC. Ik lees her en der dat laden op 0.5C veilig is. Waarschijnlijk is die 0.5C bij een SoC wel een heel veilige marge, maar bij een hoge SoC zit al sneller tegen de max aan wat verstandig is. De zogeheten charge curve.

Wat als je een heel krachtige lader hebt t.o.v. de capaciteit van een accu. Zal dan het BMS ervoor zorgen dat er bij een hoge SoC minder snel geladen wordt?

Voorbeeld:
• Accu capaciteit: 5kWh 48V
• Lader: 3000w

Bij een lage SoC zal laden op 3000w niet zo'n probleem zijn, maar vanaf (pak 'm beet) 75% wil je niet meer op vol vermogen laden. Hoe wordt dat geregeld? Door het BMS?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

PASware schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:08:
Wanneer je een accu laad, mag de laadsnelheid bij een lage SoC veel hoger zijn dan bij een hoge SoC. Ik lees her en der dat laden op 0.5C veilig is. Waarschijnlijk is die 0.5C bij een SoC wel een heel veilige marge, maar bij een hoge SoC zit al sneller tegen de max aan wat verstandig is. De zogeheten charge curve.

Wat als je een heel krachtige lader hebt t.o.v. de capaciteit van een accu. Zal dan het BMS ervoor zorgen dat er bij een hoge SoC minder snel geladen wordt?

Voorbeeld:
• Accu capaciteit: 5kWh 48V
• Lader: 3000w

Bij een lage SoC zal laden op 3000w niet zo'n probleem zijn, maar vanaf (pak 'm beet) 75% wil je niet meer op vol vermogen laden. Hoe wordt dat geregeld? Door het BMS?
Nee, zoals ik het begrijp moet dit door de lader gestuurd worden.

Het BMS kan alleen bepalen of er geladen of ontladen wordt. Een BMS kan niet bepalen met welke stroom.
Wel kan de BMS via een protocol aan de omvormer aangegeven wat de maximale (ont)laadstroom moet zijn.

Het BMS is meer een safety device, als het BMS in moet grijpen, dan zit er eigenlijk iets niet lekker in de laad-parameters of BMS instellingen. Idealiter grijpt het BMS nooit in, dat zou nooit nodig moeten zijn.

Voor mensen met Victron MPPTs (op de 48V bus) die moeten beseffen dat die laadstroom grens aangegeven door het BMS 100% genegeerd wordt, maar dat terzijde.

Mijn advies zou zijn om gewoon jouw lader te begrenzen op 50A laden (het is zo te zien een 100Ah accu) want dat is 0.5C en dat lijkt me prima. Verder zou ik me eigenlijk niet druk maken over minder hard laden bij 80%+ bij LFP, maar ik kan niet zo bewijzen dat het met LFP niet zo'n punt is. Misschien dat iemand anders hier iets van vind.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 01-04-2025 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

En de enige juiste reactie :
g00gle schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:19:
[...]
En daarom komt er bij mij geen batterij in huis. Dat wordt gewoon in een bijgebouw wat 10 meter vanaf de woning staat. Mocht er dan iets mis gaan, lig ik in huis relatief veilig.
Opslag van energie (of het nu accu's, gas, brandstof is) in welke vorm dan ook sla je NIET op in je woonhuis / gebouwen waar mensen in slapen / verblijven.

Mijn PV en toekomstige opslag komt gewoon in de garage. Afbranden zou niet tof zijn maar levert iig geen enkel risico op voor menselijke slachtoffers.

Voorkomen is beter dan genezen.
Bedrijven die accu systemen in woonhuizen adviseren / installeren zijn in mijn ogen ook niet goed wijs.
Als je dan geen buitenruimte / garage oid hebt, dan is de enige optie buiten op de buitenmuur (niet 100% efficient ivm temperatuur maar wel veilig) zodat er bij brand alle rook en giftige gassen buiten blijven.

Rook / gassen daar vallen slachtoffers door bij brand. Niet de brand zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

cyclone schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:51:
[...]

En de enige juiste reactie :

[...]

Opslag van energie (of het nu accu's, gas, brandstof is) in welke vorm dan ook sla je NIET op in je woonhuis / gebouwen waar mensen in slapen / verblijven.

Mijn PV en toekomstige opslag komt gewoon in de garage. Afbranden zou niet tof zijn maar levert iig geen enkel risico op voor menselijke slachtoffers.

Voorkomen is beter dan genezen.
Bedrijven die accu systemen in woonhuizen adviseren / installeren zijn in mijn ogen ook niet goed wijs.
Als je dan geen buitenruimte / garage oid hebt, dan is de enige optie buiten op de buitenmuur (niet 100% efficient ivm temperatuur maar wel veilig) zodat er bij brand alle rook en giftige gassen buiten blijven.

Rook / gassen daar vallen slachtoffers door bij brand. Niet de brand zelf.
Onze YouTube influencer Ketelklets heeft nu ook een 'hele batterij' aan batterijen op zijn zolder staan (gesponsored) van verschillende merken :+

Allemaal van die nieuwe kant-en-klare stekker-accus. Een échte early-adopter. :D
Kan hij ook mooi de kinderziektes even doortesten... ;)

Ik weet van verschillende mensen die allemaal hun accu gewoon in huis hebben geplaatst, met kinderen.
Allemaal zelfbouw spul. Ik heb ook zelf een kleine 2.5kWh 12V setup thuis staan.

Onverantwoord?

Tja, wij hebben hier in de parkeerkelder van ons appartementencomplex ook 4+ EVs staan. Is ok qua verzekering en brandweer. Het is een beetje hoe je het risico inschat.

Ik heb ergens bijna meer vertrouwen in een DIY accu dan die overpriced zooi die Keteklets op zijn zolder zet.
offtopic:
Over DIY zelfbouw heeft hij het overigens nooit want daar kan hij geen geld aan verdienen, is ook concurrentie voor zijn sponsors :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Q schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:07:
[...]

Onze YouTube influencer Ketelklets heeft nu ook een 'hele batterij' aan batterijen op zijn zolder staan (gesponsored) van verschillende merken :+

Allemaal van die nieuwe kant-en-klare stekker-accus. Een échte early-adopter. :D

Ik weet van verschillende mensen die allemaal hun accu gewoon in huis hebben geplaatst, met kinderen.
Allemaal zelfbouw spul. Ik heb ook zelf een kleine 2.5kWh 12V setup thuis staan.

Onverantwoord?

Tja, wij hebben hier in de parkeerkelder van ons appartementencomplex ook 4+ EVs staan. Is ok qua verzekering en brandweer. Het is een beetje hoe je het risico inschat.

Ik heb ergens bijna meer vertrouwen in een DIY accu dan die overpriced zooi die Keteklets op zijn zolder zet.
offtopic:
Over DIY zelfbouw heeft hij het overigens nooit want daar kan hij geen geld aan verdienen, is ook concurrentie voor zijn sponsors :>
Onverantwoord ? Dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken.
Ik volg Rick ook en hij kan dingen goed verwoorden maar is inmiddels gevonden door de sponsors en dat beinvloed zijn video's behoorlijke als je het mij vraagt. Overigens is het schuurtje waar hij die accu's in heeft staan volgens niet op zolder volgens mij.
Zijn content vond ik voor de sponsoring beter, maar hij moet lekker doen wat hij leuk vindt om te doen.
Zijn enthousiasme vind ik wel aanstekelijk en de man komt oprecht op mijn over dus ik heb er verder geen oordeel over.

Het feit dat er 3 ev's ergens staan en het daarom ook wel moet kunnen om een accu in huis neer te zetten is een drogreden.

Iedereen moet het zelf weten, maar ik vind de metafoor van een jerrycan benzine / en of gasfles die je ook niet binnenshuis maar juist in je schuur bewaard boekdelen spreken.
Ik maak er dan feitelijk iedere vorm van (potentiele) energie opslag van.

Alle advies aanvragen die ik heb gehad was er ALTIJD een mogelijkheid om zaken op een veilige (buiten) locatie te maken. Iedereen ging daar (na het kijken van wat filmpjes wat en hoe snel rook / giftig gas kan aanrichten) direct in mee.
Wat ik vaak mee maak is dat mensen er botweg niet over na hebben gedacht en het dus een kwestie van bewustwording is.

Voorkomen is beter dan genezen, en ik vind energieopslag super leuk en interessant maar niet leuk genoeg om daarvoor überhaupt maar een klein beetje risico voor te nemen met de levens van mijn gezin / beestjes.

Als je dan middels een goed alternatief (elders installeren) dit risico geheel kunt wegnemen dan is dat toch een makkelijke beslissing?

Als iemand anders daar een andere afweging in maakt omdat het makkelijker / goedkoper is vind ik dat niet verstandig.
Maar verder geen oordeel, ik ga daar niet over.
Enige wat ik kan doen is goed bedoeld advies geven om zaken veilig te doen en risico's weg te nemen (in plaats van te introduceren).

[ Voor 9% gewijzigd door cyclone op 01-04-2025 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

cyclone schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:47:
[...]

Onverantwoord ? Dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken.
Ik volg Rick ook en hij kan dingen goed verwoorden maar is inmiddels gevonden door de sponsors en dat beinvloed zijn video's behoorlijke als je het mij vraagt. Overigens is het schuurtje waar hij die accu's in heeft staan volgens niet op zolder volgens mij.
Zijn content vond ik voor de sponsoring beter, maar hij moet lekker doen wat hij leuk vindt om te doen.
Zijn enthousiasme vind ik wel aanstekelijk en de man komt oprecht op mijn over dus ik heb er verder geen oordeel over.
offtopic:
Als je let op wat hij allemaal niet aan mensen vertelt en de onderwerpen die hij niet behandelt dan vind ik 'm minder oprecht. Maar ieder zijn eigen evaluatie
Het feit dat er 3 ev's ergens staan en het daarom ook wel moet kunnen om een accu in huis neer te zetten is een drogreden.
Het punt is niet dat er een één-op-een als-dan conclusie is. Maar het zou kunnen relativeren, daar gaat het om.
Iedereen moet het zelf weten, maar ik vind de metafoor van een jerrycan benzine / en of gasfles die je ook niet binnenshuis maar juist in je schuur bewaard boekdelen spreken.
Ik maak er dan feitelijk iedere vorm van (potentiele) energie opslag van.
Veel mensen verwarmen en koken op gas, een zeer grote groep mensen is volkomen comfortabel met brandstof in huis en dus comfortabel met dat risico.

Dus je analogie kan averechts werken. :D

Mensen zijn comfortabeler met risico dan je soms zou willen. Of dat terecht is weet ik niet.
Je kunt een discussie aangaan over risico van koken op gas vs thuisaccu, ik zoek die niet, moet je persoonlijk maar voor jezelf bepalen.

Maar als we als samenleving comfortabel zijn met koken op gas, dan maak ik me niet zo druk om een thuisaccu die in huis staat.
Als je dan middels een goed alternatief (elders installeren) dit risico geheel kunt wegnemen dan is dat toch een makkelijke beslissing?
Mee eens, niets op aan te merken. Niet iedereen die accu's wil kan dat realiseren. Dan maar geen accu? Kan een keuze zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:57
Q schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:07:
[...]

Loopt gillend weg van die dude. Ok het is wel een dubbele entry maar euh ja bon, iets minder koper mag ook denk ik dan (en dan denk ik al mee met hem dat het perspectief onderaan filmt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcjvmOKMlkClYQFFo6ZIY_-V2WQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QObepcvx1wqPCoU2NAKDcKfD.png?f=fotoalbum_large

Onverantwoord?

offtopic:

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 01-04-2025 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Q schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:26:

[...]

Mee eens, niets op aan te merken. Niet iedereen die accu's wil kan dat realiseren. Dan maar geen accu? Kan een keuze zijn.
Geloof dat onze standpunten niet zover uiteen liggen hoor.
Qua bovenstaande uitspraak, jawel je kunt prima accus nemen als het niet binnen past dan gewoon buitenshuis tegen de buitenmuur. Niet ideaal i.v.m. temperatuur maar maakt het iig nog mogelijk. Kost alleen wat meer gezien je weerbestendige / waterdichte oplossing moet hebben maar die zijn er voldoende.

Qua Rick van Ketelklets deel ik grotendeels je observatie / mening. Maar ik twijfel niet zo aan zijn oprechtheid.
Hij is echt klein begonnen en pakt pas sinds een maand of 10 a 12 flink tractie en daarmee ook de sponsoren.
Dat heeft hij minder handig aangepakt, gezien hij juist HEUL kritisch was in het verleden (en ik juist naar hem keek).
Met die stekker accu's maakt hij zich (vind ik ook) aardig ongeloofwaardig naar mijn mening.
Maar dat komt met name omdat ik het echt geen veilige oplossingen vind maar meer een "accident waiting to happen"

Ok so far voor de offtopic.
Ga ik nu weer even on.

NKON heeft 2 soorten MB31's staan 1 met enkele stud die erg aantrekkelijke geprijsd is, en 1 versie duurder met een dubbele mogelijkheid per pool om vast te schroeven.

Voor de Yixian DIY v2 box neig ik hier toch voor de single stud versie te gaan gezien de prijs.
Qua specs moet de single stud de stroom makkelijk kunnen hebben of mis ik hier nu wat ?

Mag ik de ongezouten mening van de ervaringsdeskundigen alhier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:16
Vroeger was men PANISCH over de LPG voertuigen. Die mochten toen niet in garages of in e buurt van verzorgingsflats en ziekenhuizen parkeren. Ja, er waren een aantal voorvallen geweest waarbij de garages (en woningen erboven) ernstige schade opgelopen hadden. Oorzaak: Lekkages door onzorgvuldige montage. Nu zijn die installaties van beveiligingen voorzien.
Nu is men ook wat spastisch over de thuisaccu's. Ja, er is ook hier een paar keer wat dingetjes mee gebeurd. Van de meeste gevallen is de oorzaak al achterhaald. Meestal kwam ook dit terug op 'menselijk' falen. Als je je gewoon goed in de beperkingen inleest, dan is de kans op falen niet heel groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

BenSKIP schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:18:
Vroeger was men PANISCH over de LPG voertuigen. KNIP

Nu is men ook wat spastisch over de thuisaccu's.
Voel me niet aangesproken verder, maar het argument dat het niet mis kan gaan als je een thuis batterij niet in je woonvertrek (aka huis waar je slaapt) installeert en de kans dus 0 is ben je toch wel met me eens hoop ik ?

Tegenover de kans heel klein, maar wel aanwezig als je hem wel in huis installeert.

Dan is de keuze toch snel gemaakt?

Overigens ken ik ook niemand die een LPG tank in zijn huis heeft, ken wel legio lui die een gas tank in de tuin hebben staan op X aantal meters van hun huis overigens.

Nahja mijn punt wel gemaakt dat als je een risico in zijn geheel weg kunt nemen dat ALTIJD de meest verstandige keuze is.
Kan me verder niet bommen hoe veilig zaken zijn, en hoe klein de kans is, de impact van een brand is inmens. Een accu valt niet te blussen en de rookschade zal sowieso enorm zijn.
Iedereen die ooit een huisbrand heeft meegemaakt kan dit beamen, vaak is de rook en blus schade het grootst ook bij een kleine brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

cyclone schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:31:
[...]

Voel me niet aangesproken verder, maar het argument dat het niet mis kan gaan als je een thuis batterij niet in je woonvertrek (aka huis waar je slaapt) installeert en de kans dus 0 is ben je toch wel met me eens hoop ik ?

Tegenover de kans heel klein, maar wel aanwezig als je hem wel in huis installeert.

Overigens ken ik ook niemand die een LPG tank in zijn huis heeft, ken wel legio lui die een gas tank in de tuin hebben staan op X aantal meters van hun huis overigens.

Nahja mijn punt wel gemaakt dat als je een risico in zijn geheel weg kunt nemen dat ALTIJD de meest verstandige keuze is.
Kan me verder niet bommen hoe veilig zaken zijn, en hoe klein de kans is, de impact van een brand is inmens. Een accu valt niet te blussen en de rookschade zal sowieso enorm zijn.
Iedereen die ooit een huisbrand heeft meegemaakt kan dit beamen, vaak is de rook en blus schade het grootst ook bij een kleine brand.
Wie regelmatig in een auto stapt hoeft in mijn ogen zich niet zo druk te maken over het wel of niet in huis plaatsen van een thuisaccu :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Cyrus The Virus schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:38:
[...]

Ja inderdaad zag ook geen keurings rapport behalve dat hij CE is maar dat zegt niks. Maarja kan ook goed zijn dat er wat mis aan de bekabeling en dat de LFP cellen niet de oorzaak zijn.
Er kan ook wat mis zijn met de DC connectoren.

Zelf heb ik dat 1 keer gezien, waarbij de misschien net niet helemaal goed in elkaar geklikte (originele Stäubli) MC4 connectoren zijn afgefikt. Dat was bij een 80Wp-zonnepaneel met een Isc van 1,60A. Zie hier de foto van dat setje MC4-stekkers met het resultaat van een kortsluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx-e3S4KmM2LpQ-8mlRALQSsLDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSXbINpEhLZLf96GvI4mEjE5.jpg?f=fotoalbum_large

In dit Zendure AiO-2400 geval zitten die connectoren in de behuizing, en zullen alle nabije kabels flink opwarmen totdat het kunststof smelt, waarna de situatie overgaat in kortsluiting. Zo lijkt de brandweer dit geval ook beschreven te hebben:
Durch die Hitze schmolzen die Isolierungen der Kabel ab. Bei der Hausinstallation hatten die Haussicherungen den Bereich stromlos geschaltet. Die Solaranlage arbeitet aber permanent weiter, ...
bron: https://www.feuerwehr-neu...2221/f3-geb%C3%A4ude.html

Als er geen smeltpatroon in de zonnepaneel-geleiders is opgenomen, blijven die zonnepanelen overdag maar energie toevoeren.

Dit lijkt een gevalletje waar bespaard is op de gPV-zekeringen.

PS Zelfs als PV-connectoren wel goed in elkaar geklikt zijn, dan kan het nog steeds zijn dat de "bus" of de "pin" niet helemaal goed in de behuizing geplaatst is waardoor opwarming ontstaat. Stäubli heeft daarvoor een hulpmiddel om de positie van "bus" en "pin" te controleren (32.6028 a.k.a. PV-PST voor MC4)

[ Voor 23% gewijzigd door cj1 op 03-04-2025 18:38 . Reden: foto gesmolten MC4 stekkers ingevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Na veel lezen op het forum, en het bewonderen van een hoop mooie projecten. Ben ik van plan om ook een thuisbatterij te bouwen. Deze komt buiten in een straatkast te staan. Ik heb alvast een aantal componenten uitgezocht en ben benieuwd naar jullie mening hierover. Voor de beveiliging wil ik NH000-zekeringen gebruiken; de houder en bekabeling heb ik al in huis. Het doel is om overdag de batterij op te laden met overtollige zonne energie en deze savonds te gebruiken. Om zo nom te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-ZrwK2pn6Mlu58nTy1jxXcbweM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLg2BvPs8f7uMX94m3d59vzC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• habbekrats
@Royytje Ik zou voor de nieuwe Victron Energiemeter 3-fase VM-3P75CT ipv de ET340 , de nieuwe kan veel beter nom houden.

@cj1 gPV-zekeringen helpen alleen bij parallelle strings niet voor een enkele string. Wat wel helpt is een AFCI ((Arc Fault Circuit Interrupter)
YouTube: Sungrow AFCI (Arc Fault Circuit Interrupter) Technology

[ Voor 52% gewijzigd door habbekrats op 01-04-2025 21:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:09

MrFish

Untitled

@Royytje Of de EM24, maar zeker niet de ET340, die is minder geschikt voor de NL energiemarkt.
Ik zou een MP 5k nemen ipv 3k. De 3k kan maar 1.8 kW laden. Dan ben je bijna 10 uur bezig met 16x MB31!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
cyclone schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:50:
[...]

Geloof dat onze standpunten niet zover uiteen liggen hoor.
Qua bovenstaande uitspraak, jawel je kunt prima accus nemen als het niet binnen past dan gewoon buitenshuis tegen de buitenmuur. Niet ideaal i.v.m. temperatuur maar maakt het iig nog mogelijk. Kost alleen wat meer gezien je weerbestendige / waterdichte oplossing moet hebben maar die zijn er voldoende.

Qua Rick van Ketelklets deel ik grotendeels je observatie / mening. Maar ik twijfel niet zo aan zijn oprechtheid.
Hij is echt klein begonnen en pakt pas sinds een maand of 10 a 12 flink tractie en daarmee ook de sponsoren.
Dat heeft hij minder handig aangepakt, gezien hij juist HEUL kritisch was in het verleden (en ik juist naar hem keek).
Met die stekker accu's maakt hij zich (vind ik ook) aardig ongeloofwaardig naar mijn mening.
Maar dat komt met name omdat ik het echt geen veilige oplossingen vind maar meer een "accident waiting to happen"

Ok so far voor de offtopic.
Ga ik nu weer even on.

NKON heeft 2 soorten MB31's staan 1 met enkele stud die erg aantrekkelijke geprijsd is, en 1 versie duurder met een dubbele mogelijkheid per pool om vast te schroeven.

Voor de Yixian DIY v2 box neig ik hier toch voor de single stud versie te gaan gezien de prijs.
Qua specs moet de single stud de stroom makkelijk kunnen hebben of mis ik hier nu wat ?

Mag ik de ongezouten mening van de ervaringsdeskundigen alhier.
Ik heb net die met de dubbele/dikke studs genomen omdat ik het idee heb dat die door groter contact oppervlak busbars net beter geleiden.

Ook twee vijzen er in, dus dubbel geklemd en dubbel zo veel contact oppervlak tussen de materialen.

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 01-04-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Bedankt voor de goede tips! @habbekrats @MrFish Ik zit nog een beetje met de beschikbare ruimte, maar tien uur laden is idd wel aan de lange kant. Morgen ga ik alles nog eens goed nameten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:16
cyclone schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:31:
[...]

Wilde niemand aanspreken, wilde aangeven dat er vele middelen zijn om extra veiligheidsmaatregelen in te bouwen.
Propaan moet op minimaal 8 meter afstand van een bouwwerk ivm de kans op een explosie. Kans daarop, heel klein. Gebeurd het toch dan is die woning ook gewoon weg. risico = kans * effect
Maak je de kans heul klein neem je het effect niet weg. Je verkleind het risico wel enorm.
LPG mag inmiddels in garages omdat er een aanvaardbaar risico is gecreëerd.
Side note, er zijn mensen die een propaantank voor de terrasverwarming of camping/camper binnen hebben staan. Er zijn ook zat mensen die deze propaantank ombouwen zodat ze LPG kunnen tanken. Deze mensen achtten dat er een aanvaardbaar risico is, maar hebben de kans en het effect juist vergroot.
Wat ik dus zeggen wil, blijf nadenken en verklein de kansen en dus het risico met sensoren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Royytje
Ik sluit me aan bij de opmerking van @habbekrats die nieuwe meter (heb hem afgelopen zaterdag geïnstalleerd) zou ik pakken.
Kleine tip zet een ty-wrap ter zekering over de CT klemmetjes, de standaard vergrendeling is van kwetsbaar plastic dat gedurende de tijd niet erg betrouwbaar is gebleken,
Een ty-wrap verzekert je van het feit dat ze niet los komen en je meting dus betrouwbaar blijft.

Tevens zie ik je een losse BMS kopen, houdt je wel rekening mee dat de cellen normaal onder een specifieke compressie worden gezet. Dus vraag me even af hoe je je de batterij behuizing wilt gaan bouwen.

[ Voor 210% gewijzigd door cyclone op 02-04-2025 10:02 . Reden: domme opmerking mijnerzijds weggehaald :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

habbekrats schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:19:
@cj1 gPV-zekeringen helpen alleen bij parallelle strings niet voor een enkele string.
Een inline smeltpatroon nabij de aansluiting van de tracker zal deels door de stroom en deels door de warmte van de omgeving aanspreken.

Voordat er kortsluiting is, is de temperatuur van de geleider 100-110º en de omgeving globaal geschat ergens tussen de 50ºC (derating: 87%-95%) en 80ºC (derating: 69%-90%).

Oftewel als je een gPV fabrikaat met 69% derating hebt (zoals DF-ES), dan hoeft er bij een 10A smeltpatroon, nog maar 6,9A te lopen voordat deze gaat verbreken, bij hoge temperaturen.

Het zal in het begin wat priegelen zijn om de juiste waarde te bepalen, die niet ongewenst smelt, daarna heb je mijns inziens wel een functionele kortsluitbeveiliging bij hoge temperaturen. Geen 100% dekkende oplossing. Maar zolang Zendure de temperatuurbewaking niet op orde heeft, is iets beter dan niets.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@cj1 Panelen leveren nooit meer dan Maximum Power Current (Imp/A) in mijn geval 13,42A de dc automaten die ik er tussen heb zitten is 16A. Waarom zou de geleider 6mm2 100 graden zijn? Die draad wordt daar niet warm van.

Een slechte verbinding wordt wel warm, echter indien dit meer dan x cm van de automaat af is gaat de automaat er echt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:46

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik overweeg ook zelf een powerwall te bouwen en vraag mij af of er naast Deye en Victron nog meer alternatieven zijn? Ik vind de Victron setup voor 3 fasen te veel ruimte innemen dus ik zoek wat compacters.

Ik vind dit een interessante set maar ik zou de Deye dan niet op PV aansluiten omdat ik de set buitenshuis wil plaatsen (de Deye komt dan tussen hoofdschakelaar en woning). De afstand tot hok achter huis en de huidige omvormers is te ver om de PV kabels naartoe te verlengen denk ik, zo'n 25 meter tot meterkast en ~30 tot huidige omvormers.

Is dat erg nadelig voor de efficiëntie om alleen AC te laden?

De ruimte waar de omvormers nu hangen zou ook een prima plek zijn, de Deye kan dan twee Growatt's vervangen en de accu's kunnen daar ook wel staan. Echter is dit de voormalige ketelruimte op de 1ste etage, in het midden van de woning. Ik heb hier nog niet echt een goed gevoel over om hier een accuset te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Beekforel schreef op woensdag 2 april 2025 @ 20:18:
Is dat erg nadelig voor de efficiëntie om alleen AC te laden?
Dat is wat heel veel mensen doen: via AC laden. Vaak omdat ze al zonnepanelen hadden en later een ESS toevoegen met accu. Is op zich geen probleem.

Je verliest waarschijnlijk zo rond de 10% van je opbrengst in de conversie tov misschien 1%/2% van hoog voltage DC (Solar) naar laag voltage 48V.

Ik zou er niet te zwaar aan tillen. Als je niet comfortabel bent met een accu in huis dan kost dat dus wat efficiëntie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yixiang
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-04 11:59

Yixiang

Bedrijfsaccount Yixiang New Energy
<knip> Spam

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 03-04-2025 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
Ik heb gisteren mijn omvormer alvast maar even aangekoppeld zodat ik hem kan opnemen in Homey en wat kan gaan spelen met flows. Maar bij het voor het eerst aanzetten gaf de omvormer een "fase fout". Hoewel ik de kleurcodering in de zelf geïnstalleerde meterkast in de schuur (waar de omvormer hangt) netjes heb aangehouden, lijkt het toch niet te kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zInUM91oOfUCG2jJgaxvmEICbU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hBS8FgkfQwLo9ensLXatS3cp.png?f=fotoalbum_large

Dus ik naar de hoofdmeterkast om te kijken of de groep "schuur" daar wellicht niet goed is aangesloten, maar daar valt weinig aan te ontdekken omdat daar kennelijk steeds dezelfde kleur gebruikt is......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNfX-cz0KmSCoBR8v0MpJVZxR7w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kLgIfok1WROyO30iBr515A34.png?f=fotoalbum_large

Is er een intelligente manier om te achterhalen wat welke fase is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
procyon schreef op donderdag 3 april 2025 @ 07:50:
Ik heb gisteren mijn omvormer alvast maar even aangekoppeld zodat ik hem kan opnemen in Homey en wat kan gaan spelen met flows. Maar bij het voor het eerst aanzetten gaf de omvormer een "fase fout". Hoewel ik de kleurcodering in de zelf geïnstalleerde meterkast in de schuur (waar de omvormer hangt) netjes heb aangehouden, lijkt het toch niet te kloppen.
[Afbeelding]

Dus ik naar de hoofdmeterkast om te kijken of de groep "schuur" daar wellicht niet goed is aangesloten, maar daar valt weinig aan te ontdekken omdat daar kennelijk steeds dezelfde kleur gebruikt is......
[Afbeelding]

Is er een intelligente manier om te achterhalen wat welke fase is?
Lekker knus daar.
Een fase meten waarvan je weet dewelke het is en dan telkens met je meetpennen op iedere fase of meetpunt/vijsje gaan staan, als je 0V meet is het dezelfde, als je 400V meet dan is het “een andere van de twee andere”. (EDIT: of je zit van Fase naar nul te meten, dat kan ook uiteraard :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 03-04-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Lijkt het nou zo of zit er niets op de bovenste rij van dat verdeelblok @procyon?

Als die leeg is, dan mis je een fase denk ik zo.

Nog een keer gekeken, dat lijkt zo.

[ Voor 14% gewijzigd door Beekforel op 03-04-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-06 09:07
Eerder deze week kreeg ik het inzicht dat ik waarschijnlijk vanaf 2027 een 15-20kWh thuisaccu "nodig" zal hebben. Met die capaciteiten lijkt het me handiger/leuker om zelf een powerwall te bouwen, dus vandaar dat ik nu wat aan het inlezen ben m.b.t. mogelijkheden etc. Ik ben echter in enige mate ook gelimiteerd in de hoeveelheid vrije ruimte in mijn meterkast / loze leidingen naar de schuur (=geen).

Vandaar dat ik even wat simpele vragen heb of het uberhaupt mogelijk gaat zijn:

Ik heb de nu een 3x25 netaansluiting, met een aantal 3x16A krachtgroepen:
1x WP (10kW)
1x kookplaat
1x PV (SE, 7.8kWp) op zolder
1x leiding naar de schuur --> hier zit een verdeelkast met PV op schuur (SE, 5.04kWp maar met schaduw) en EV. Beiden ook 3x16A.

smartEVSE is gelimiteerd tot 16A. Mijn auto laad op 1 fase --> deze heb ik op fase 3 gezet aangezien die nergens anders gebruikt wordt. In theorie kan er nooit meer dan 16A lopen/gevraagd worden over die groep vanuit de meterkast. Terug vanuit PV loopt er dan max 7A per fase.

Nu is de beste plek om een powerwall te maken in dezelfde schuur waar deze onderverdeler hangt. Ik zou dan (volgens mij) daar een victron (3x ?) kunnen installeren en AC verbinden met een nieuwe groep daar.

Kan ik dan nog steeds limiteren dat er maximaal 16A per fase van het net gehaald wordt? Moet ik dan een extra energiemeter in de onderverdeler hangen + input vanuit P1 meter (via ethernet over power *cry*) om zo te zorgen dat niet de batterij en EV tegelijk worden opgeladen (en ik dus meer dan 16A per fase vraag). Of misschien beter de EV zelfs achter de victron plaatsen?

Kan je zo'n victron ook instellen dat indien er geen data volgt vanuit P1 / er geen internet is, hij niks doet? Ik zie niet in hoe ik een kabel kan krijgen vanuit de meterkast naar de schuur om onafhankelijk te zijn van het thuisnetwerk helaas.

Nog een vraagje: ik heb een klein paadje (van ons zelf) achter de schuur lopen. Als ik de batterij vanuit veiligheidsperspectief buiten zou willen plaatsen, wat voor opties zijn daar dan voor? Als in, zoektermen? Ik zal iets moeten met verwarmen / verkoelen / condens ? Kan je de DC kabels door de gevel leiden richting de victron (bijv?). Mijn schuur is niet echt "ventilerend" (er zit een gat in het dak voor luchtafvoer). Mocht er iets mis gaan lijkt het me handig als de batterpack gewoon buiten staat.

Misschien soms erg newbie vragen, maar het begin van het pad is toch eerst kijken wat ik wel/niet kan, mogelijkheden inschatten etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaldair op 03-04-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yixiang
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-04 11:59

Yixiang

Bedrijfsaccount Yixiang New Energy
<knip> spam

[ Voor 94% gewijzigd door Septillion op 03-04-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:40
Yaldair schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:04:
Ik zou dan (volgens mij) daar een victron (3x ?) kunnen installeren
Ik zit vergeljkbare vragen, bijvoorbeeld j of een 3-fase Deye inverter niet veel goedkoper en praktischer is omdat je dant niet verschillende componenten x 3 hoeft aan te schaffen.
Tevens vraag ik mij af of het zin heeft om nog een jaar te wachten in verband mogelijk prijsdalingen.
Zijn er Victron gebruikers die expliciet niet voor Deye hebben gekozen in verband met technische/functonele redenen.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim.net
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02:07
Welke leveranciers worden aangeraden voor aankoop victron materiaal en batterijen zoals Pylontech?
Nkon heeft goede prijzen, maar service na verkoop? Betrouwbaar? enige ervaringen?
Liefst zou ik een lokale leverancier uit België nemen, maar prijsverschil stemt tot nadenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:20
cyclone schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:55:
@Royytje
Ik sluit me aan bij de opmerking van @habbekrats die nieuwe meter (heb hem afgelopen zaterdag geïnstalleerd) zou ik pakken.
Kleine tip zet een ty-wrap ter zekering over de CT klemmetjes, de standaard vergrendeling is van kwetsbaar plastic dat gedurende de tijd niet erg betrouwbaar is gebleken,
Een ty-wrap verzekert je van het feit dat ze niet los komen en je meting dus betrouwbaar blijft.

Tevens zie ik je een losse BMS kopen, houdt je wel rekening mee dat de cellen normaal onder een specifieke compressie worden gezet. Dus vraag me even af hoe je je de batterij behuizing wilt gaan bouwen.
Idd de nieuwe meter pakken. Dit is super snel met het doorgeven van de waardes naar de Cerbo.
Die CT klemmen zijn erg kwetsbaar. Bij het proppen in de kast is er bij mij ook 1 gebroken.
Je kan de klemmen vervangen, maar ze zijn blijkbaar gecalibreerd en als je nieuwe CT klemmen erop zet ben je de calibratie kwijt. Ik heb het ook opgelost door hem met een tiewrap er weer vast op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-05 12:36
opgelost.

[ Voor 113% gewijzigd door procyon op 03-04-2025 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Yaldair schreef op donderdag 3 april 2025 @ 10:04:
Eerder deze week kreeg ik het inzicht dat ik waarschijnlijk vanaf 2027 een 15-20kWh thuisaccu "nodig" zal hebben. Met die capaciteiten lijkt het me handiger/leuker om zelf een powerwall te bouwen, dus vandaar dat ik nu wat aan het inlezen ben m.b.t. mogelijkheden etc. Ik ben echter in enige mate ook gelimiteerd in de hoeveelheid vrije ruimte in mijn meterkast / loze leidingen naar de schuur (=geen).
De kans is groot dat je met alle kosten voor een DIY thuisaccu (laat staan kant-en-klaar) de investering niet terugverdient binnen de levensduur van de accu, of binnen een termijn waar je comfortabel mee bent.

Als het je puur om geld gaat zou ik het afwachten. Als je het ook een leuk hobby project vind om te doen (en een hobby mag wat kosten) of iets met het milieu hebt, da's wat anders. Kalibreer je verwachtingen.

Je hoeft overigens niet voor 3 x Multiplus te gaan 1 x Multiplus kan ook. Kun je minder snel je accu laden, maar of dat een punt is of niet moet je zelf bepalen.
Nu is de beste plek om een powerwall te maken in dezelfde schuur waar deze onderverdeler hangt. Ik zou dan (volgens mij) daar een victron (3x ?) kunnen installeren en AC verbinden met een nieuwe groep daar.
Volgens mij is dat geen probleem, je zult de 3 x Victron wel op 16A per stuk moeten begrenzen.
Kan ik dan nog steeds limiteren dat er maximaal 16A per fase van het net gehaald wordt?
Je kunt de stroom beperkten per fase tot 16A.
Moet ik dan een extra energiemeter in de onderverdeler hangen + input vanuit P1 meter (via ethernet over power *cry*) om zo te zorgen dat niet de batterij en EV tegelijk worden opgeladen (en ik dus meer dan 16A per fase vraag). Of misschien beter de EV zelfs achter de victron plaatsen?
Zover ik weet kun je niets met P1 en Victron. Er dient een energie meter in je meterkast te worden ingebouwd. Die meter praat met je Cerbo GX over je thuisnetwerk (modbus tcp meen ik) dus je hebt netwerk connectivity nodig naar je schuur.
Kan je zo'n victron ook instellen dat indien er geen data volgt vanuit P1 / er geen internet is, hij niks doet? Ik zie niet in hoe ik een kabel kan krijgen vanuit de meterkast naar de schuur om onafhankelijk te zijn van het thuisnetwerk helaas.
Dat weet ik niet, misschien dat iemand anders dit weet, maar dit lijkt me geen wenselijke oplossing.
Maar je hoeft niet onafhankelijk te zijn van het thuisnetwerk.

Als je dat wel wilt zijn dan kun je je verdiepen in switches met VLAN support als je scheiding wilt tussen netwerken waarbij je toch dezelfde fysieke laag kunt gebruiken.

Misschien dat iemand ook ervaring heeft met Wi-Fi als transport voor communicatie tussen de meterkast en Victron. Verre van ideaal, maar kan een compromis zijn?
Nog een vraagje: ik heb een klein paadje (van ons zelf) achter de schuur lopen. Als ik de batterij vanuit veiligheidsperspectief buiten zou willen plaatsen, wat voor opties zijn daar dan voor? Als in, zoektermen? Ik zal iets moeten met verwarmen / verkoelen / condens ? Kan je de DC kabels door de gevel leiden richting de victron (bijv?). Mijn schuur is niet echt "ventilerend" (er zit een gat in het dak voor luchtafvoer). Mocht er iets mis gaan lijkt het me handig als de batterpack gewoon buiten staat.
Die schuur gaat er waarschijnlijk aan of de batterijen binnen of buiten staan. Maar gelukkig niet je huis en dat is het belangrijkste. Als de schuur niet geïsoleerd is dan is het handig om een battery box met verwarmingselementen te kiezen. Je schuur heeft mogelijk een ventilatie rooster (of zelfs actieve ventilatie) nodig om de temperatuur in de zomer onder controle te houden. Andere mensen hier hebben hier mogelijk meer ervaring mee. Ik weet zelf niets over oplossingen voor 'buiten'.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 03-04-2025 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:34
Kim.net schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:51:
Welke leveranciers worden aangeraden voor aankoop victron materiaal en batterijen zoals Pylontech?
Nkon heeft goede prijzen, maar service na verkoop? Betrouwbaar? enige ervaringen?
Liefst zou ik een lokale leverancier uit België nemen, maar prijsverschil stemt tot nadenken.
Ik 1 service ervaring. Defect BMS Pylontech US5000 en dat is onder garantie vervangen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Q schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:11:
[...]

De kans is groot dat je met alle kosten voor een DIY thuisaccu (laat staan kant-en-klaar) de investering niet terugverdient binnen de levensduur van de accu, of binnen een termijn waar je comfortabel mee bent.

Als het je puur om geld gaat zou ik het afwachten. Als je het ook een leuk hobby project vind om te doen (en een hobby mag wat kosten) of iets met het milieu hebt, da's wat anders. Kalibreer je verwachtingen.

Je hoeft overigens niet voor 3 x Multiplus te gaan 1 x Multiplus kan ook. Kun je minder snel je accu laden, maar of dat een punt is of niet moet je zelf bepalen.

[...]
Ik ben niet de poster waar je op reageerde maar ik zit mij wel af te vragen hoe het kostenplaatje eruit ziet.

Ik betaal nu tussen de 0 en 25 euro per maand aan mijn energieleverancier en ik verwacht dat dit per 1-1-2027 naar zo'n 100-200 euro per maand zal gaan.

Met een accu denk ik daar zo'n 75 euro af te kunnen halen, dan is de rekensom toch wel redelijk ok? Overschat ik het resultaat wat ik denk te behalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:00

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Q schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:11:
[..]

Misschien dat iemand ook ervaring heeft met Wi-Fi als transport voor communicatie tussen de meterkast en Victron. Verre van ideaal, maar kan een compromis zijn?
Mijn cm375ct zit met een netwerkkabel aangesloten aan de router in de meterkast.
De cerbo zit op de wifi. Access point staat er hemelsbreed 4m vandaan en kabeltje trekken is potentieel geen enkel probleem.
Het draait echter zo stabiel dat ik geen enkele noodzaak zie.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Beekforel schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:22:
[...]

Ik ben niet de poster waar je op reageerde maar ik zit mij wel af te vragen hoe het kostenplaatje eruit ziet.

Ik betaal nu tussen de 0 en 25 euro per maand aan mijn energieleverancier en ik verwacht dat dit per 1-1-2027 naar zo'n 100-200 euro per maand zal gaan.

Met een accu denk ik daar zo'n 75 euro af te kunnen halen, dan is de rekensom toch wel redelijk ok? Overschat ik het resultaat wat ik denk te behalen?
Hoe kom je tot deze rekensom, reken je ook de winter 4 maanden mee en regenachtige dagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Beekforel schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:22:
[...]

lastig te beantwoorden; wat is je sluipverbruik muv de wintermaanden ?
je geeft zelf aan wat je verbruik is, indien dit nu al nul zou zijn heb je dus al een batterij of zit ik fout met die aanname ?
wat is mn in de winter je netopname, want daar zul je waarschijnlijk het meeste stroom verbruiken.
het is dus handiger om met kWh te rekenen en dat dan pas later terug te rekening naar euro's.

klein voorbeeld: netverbruik tussen maart en oktober is gemiddeld 150 kWh/mnd (kostenpunt 45€ (0,30€/kWh)
kan ik met mijn thuis-batterij welke ik in deze periode met mijn zonnepanelen elke dag kan opladen dit stroomverbruik met 90% verlagen = 135 kWh/mnd batterijstroom (=40€) en 15 kWh/mnd netstroom (4,50€)

echter in de winter (november - februari) heb ik vrijwel geen effect van mijn zonnestroom (ik laat hier het goedkoop laden voor gratis stroom even buiten beschouwing ook omdat je hier dus een dynamisch contract voor nodig zult moeten hebben), en ja af en toe zul je daar wel gebruik van kunnen maken, maar in het grote plaatje zal dat veelal niet veel effect hebben.

plus, in de winter zul je aanzienlijk meer stroom verbruiken (geen gebruik van zonnestroom meer en vroeger donker, verwarming even buiten beschouwing gelaten)
stel je verbruik is hier al snel 600 kWh/mnd. (180€)

wil je echter per mnd circa 75€ via de batterij besparen is dit een verbruik van circa 250 kWh/mnd in de maanden maart-oktober. dus je zou dan elke avond/nacht al ruim 8 kWh moeten verbruiken en circa 11 kWh elke dag weer moeten laden (RTE van 75%) Dat verbruik (circa 75€) ligt echter niet in verhouding met je eerdere opgave.

je kunt dus beter uitgaan van je verbruik in de donkere tijden tussen maart-oktober, en daarop ook je capaciteit van de batterij op afstemmen, denk hierbij aan zowel de RTE (tussen 75-80%) en afbouw van de batterij in de toekomst, zodat je ook nog over circa 10 jaar nog gaat uitkomen.
en uiteraard hoeveel je ook kunt laden, want je wilt zoveel mogelijk natuurlijk zowel je eigen verbruik + laden met je zonnepanelen opvangen.
en ik heb hier dus even geen rekening gehouden met regenachtige dagen, en ja die lijken we in ons kikerlandje ook nog best te hebben.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik ben sinds 2 dec op Dynamisch contract bij Zonneplan

Dec 57,75 inregelen Victron met dynamisch ging niet direct goed
Jan 48,85
Feb 13,36
Mrt -144,79

Bij Greenchoice betaalde ik rond de 25 euro/maand

Ik ga nu dus al de goede kant op

Ga ik dat terug verdienen waarschijnlijk wel, maar gaat wel even duren.
Kosten batterij systeem ~ 6600,-
Extra PV 5 kwp ~ 2200,-

Extra, ik kan offgrid draaien In de mooie maanden helemaal in de winter zou ik wat moeten bijstoken.

Of de hele tuin in de winter volleggen met pv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Q schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:44:
[...]

Hoe kom je tot deze rekensom, reken je ook de winter 4 maanden mee en regenachtige dagen?
Nattevingerwerk, niet perse uitgerekend.

Over 2024 gezien van april - september zo'n 1500 kWh uit het net getrokken, dat is dan niet meer nodig. Overige maanden zo'n 3800 kWh. Totaal dus dik 5 MWh uit het net gehaald, dik 7 MWh het net op gestuurd (waar ik nu dus voor moet betalen).

Kijk ik naar februari dit jaar heb ik 170 kWh het net op gestuurd, januari 50. Daar kan ik een groot deel van in huis houden en gebruiken met een batterij. Afhankelijk van de prijsontwikkelingen zal ik waarschijnlijk niet of minimaal meer terug gaan leveren.

Als ik 1500 kWh kan "besparen" met een accu is het wel minder inderdaad, obv 30 cent per kWh 37,50 per maand. Dan zit terugverdienen er inderdaad niet in. Maar het stuk zelfvoorziening, offgrid mogelijkheden en weer een hobby erbij is wellicht de rest wel waard. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

habbekrats schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:55:
Ik ben sinds 2 dec op Dynamisch contract bij Zonneplan

Dec 57,75 inregelen Victron met dynamisch ging niet direct goed
Jan 48,85
Feb 13,36
Mrt -144,79

Bij Greenchoice betaalde ik rond de 25 euro/maand

Ik ga nu dus al de goede kant op

Ga ik dat terug verdienen waarschijnlijk wel, maar gaat wel even duren.
Kosten batterij systeem ~ 6600,-
Extra PV 5 kwp ~ 2200,-

Extra, ik kan offgrid draaien In de mooie maanden helemaal in de winter zou ik wat moeten bijstoken.

Of de hele tuin in de winter volleggen met pv.
Hoeveel van Maart komt door de solar en hoeveel door de batterij? (Doordat je handelt of niet uit het grid hoeft te gebruiken?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
Weet je wat je doet? Trek eens een kwartiergemiddelde van je vermogens van een heel jaar.

Geef die dan eens aan ChatGPT met de prompt dat je denkt om een batterij te zetten van zoveel kWh en je een PV installatie hebt, hoe snel de batterij kan laden, hoe snel hij kan ontladen en vraag hem om op basis van de kwartiergemiddeldes van je vermogens een inschatting te maken hoeveel kWh er in de batterij gaat en hoeveel hij denkt te kunnen ontladen.

Dan gooi je daar je afname prijs bij voor de “gestockeerde kWh” en tis klaar.

Echte financiele bazen tellen dan ook nog de sleet van de batterij in cent per kWh er bij. :7 :7

@Q @MacD007 op basis van mijn cijfers is de accu op 4.6 jaar terug verdiend. Hoofdreden: goedkoop door zelfbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Beekforel schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:56:
[...]

Nattevingerwerk, niet perse uitgerekend.

Over 2024 gezien van april - september zo'n 1500 kWh uit het net getrokken, dat is dan niet meer nodig. Overige maanden zo'n 3800 kWh. Totaal dus dik 5 MWh uit het net gehaald, dik 7 MWh het net op gestuurd (waar ik nu dus voor moet betalen).

Kijk ik naar februari dit jaar heb ik 170 kWh het net op gestuurd, januari 50. Daar kan ik een groot deel van in huis houden en gebruiken met een batterij. Afhankelijk van de prijsontwikkelingen zal ik waarschijnlijk niet of minimaal meer terug gaan leveren.

Als ik 1500 kWh kan "besparen" met een accu is het wel minder inderdaad, obv 30 cent per kWh 37,50 per maand. Dan zit terugverdienen er inderdaad niet in. Maar het stuk zelfvoorziening, offgrid mogelijkheden en weer een hobby erbij is wellicht de rest wel waard. :+
Dat is natuurlijk helemaal prima, ik doe het ook voor de hobby (draai dik verlies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
i.v.m. verbruik en terugverdientijd:

dit is mijn verbruik van afgelopen jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_Cgod2xAOQH1prf5HMR7qj-y4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viV8mffQieS94tuiRSvMSSj1.png?f=fotoalbum_large

Als ik dan even de maanden pak dat ik meer opwek dan verbruik (of eigenlijk: meer teruglever dan verbruik) dan kom ik op 2164kWh van het net gepakt voor de maanden maart t/m. September.

Als ik dat allemaal kan compenseren met een thuisbatterij zit ik op 2164*0.35 (o.i.d.) = 757EUR / jaar besparing. Afhankelijk van wat de accu kost (5000?) is de TVT dan iets van 6-7 jr. Maar, goedkoper houden helpt natuurlijk dus beter zelf iets in elkaar schroeven dan Pylontech te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

HyperBart schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:10:
Weet je wat je doet? Trek eens een kwartiergemiddelde van je vermogens van een heel jaar.

Geef die dan eens aan ChatGPT met de prompt dat je denkt om een batterij te zetten van zoveel kWh en je een PV installatie hebt, hoe snel de batterij kan laden, hoe snel hij kan ontladen en vraag hem om op basis van de kwartiergemiddeldes van je vermogens een inschatting te maken hoeveel kWh er in de batterij gaat en hoeveel hij denkt te kunnen ontladen.

Echte financiele bazen tellen dan ook nog de sleet van de batterij in cent per kWh er bij. :7 :7

@Q @MacD007 op basis van mijn cijfers is de accu op 4.6 jaar terug verdiend. Hoofdreden: goedkoop door zelfbouw.
De Belgische regels zij zo totaal anders dat ik veel sneller geloof dat het in België wel rendabel kan zijn. Door vermogen te belasten, wat ook het hele issue voor het net in NL is, stuur je “goed gedrag”. In NL zie ik het gewoon niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:19:
[...]

De Belgische regels zij zo totaal anders dat ik veel sneller geloof dat het in België wel rendabel kan zijn. Door vermogen te belasten, wat ook het hele issue voor het net in NL is, stuur je “goed gedrag”. In NL zie ik het gewoon niet lukken.
Hoezo? Zelfs zonder ons captarief, wat betalen jullie in NL voor een Kwh afname en welke injectievergoeding krijgen jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Yaldair schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:17:

[Afbeelding]

Als ik dan even de maanden pak dat ik meer opwek dan verbruik (of eigenlijk: meer teruglever dan verbruik) dan kom ik op 2164kWh van het net gepakt voor de maanden maart t/m. September.

Als ik dat allemaal kan compenseren met een thuisbatterij zit ik op 2164*0.35 (o.i.d.) = 757EUR / jaar besparing. Afhankelijk van wat de accu kost (5000?) is de TVT dan iets van 6-7 jr. Maar, goedkoper houden helpt natuurlijk dus beter zelf iets in elkaar schroeven dan Pylontech te pakken.
Jij hebt zo te zien serieus solar liggen gezien je opwek. Maar je hebt ook voldoende verbruik door de warmtepomp en in mindere mate de auto.

Jan/feb lijkt qua teruglevering copy/paste of toevallig dat het zo uit komt?

Als je jouw cijfers wilt halen, dan heb je niet genoeg aan de standaard 15kWh accu gezien je dagelijkse gebruik. Bovendien heb je maar 0.9 * wat er in de accu zit ivm omvormer verlies en ga je ook meestal de accu niet helemaal leeg trekken.

Hoeveel dat invreet op die 757 euro per jaar vind ik lastig te bepalen. Overigens zou ik 2164 x 0.31 cent doen want dat lijkt de huidige gemiddelde vaste contract prijs, dus ik kom dan op 670,84 per jaar.
Als je niet alles uit je accu kunt halen, zeg dat we er 100 euro af mogen halen., dus 570 per jaar.

Dan zou je quite spelen met ~9 jaar als je accu ook echt 5000 kost met alles inbegrepen.
En dan heb je ook voldoende omvormer vermogen nodig om aan de vraag te voldoen.

Als je heel strak stuurt op je budget voor omvormers, bijbehorend grut, meterkast wijziging en batterij + toebehoren dan zou het kunnen lukken om de ESS terug te verdienen in 9 jaar.

Het is wel interessant om te zien dat iemand die relatief meer verbruikt en ook forse opwek heeft er toch nog 9 jaar over doet om de accu terug te verdienen. Edit: om precies te zijn: ik heb de indruk dat dit juist aangeeft hoe 'lastig' het eigenlijk is om een accu terug te verdienen binnen een 'redelijke' termijn.

Maar in dit specifieke scenario zou een accu zich wél kunnen terugverdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 03-04-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

HyperBart schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:02:
[...]

Hoezo? Zelfs zonder ons captarief, wat betalen jullie in NL voor een Kwh afname en welke injectievergoeding krijgen jullie?
Gemiddeld is de prijs nu 0.31 eurocent en terugleveren levert vrijwel niets meer op (als ik het goed heb) behalve dan dat nu nog Salderen actief is, maar daar reken ik voor de lange termijn niet mee.

Zoals die som die ik hier boven maak, ligt het uiteindelijk wel enorm aan je verbruik en opwek. Maar terugleveren is effectief je solar weggooien als salderen stopt.

Overigens levert voor veel mensen nu solar al niets meer op bij een vast contract en bij dynamische tarieven kun je de panelen beter uitzetten of je ESS zo inregelen dat er niet terugelevert wordt anders moet je juist bijbetalen om terug te leveren.

Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dan tot de rekensom komt dat je de accu gaat terugverdienen.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 03-04-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
@Q ik zit net nog eens naar mijn tabelletje te kijken, maar volgens mij hoef ik alleen maar wat ik van het net pak te compenseren met een batterij. Dan krijg ik per dag (naast Maart en September, waar het 20kWh/dag is) meestal rond de 9kWh en in April ~15kWh / dag. Dan zou een 15 kWh batterij toch meestal wel moeten volstaan? Okt-Feb laat ik buiten beschouwing want dan wek ik toch niet voldoende op. Even een sanity check :)

[ Voor 9% gewijzigd door Yaldair op 03-04-2025 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Yaldair schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:34:
@Q ik zit net nog eens naar mijn tabelletje te kijken, maar volgens mij hoef ik alleen maar wat ik van het net pak te compenseren met een batterij. Dan krijg ik per dag (naast Maart en September, waar het 20kWh/dag is) meestal rond de 9kWh en in April ~15kWh / dag. Dan zou een 15 kWh batterij toch meestal wel moeten volstaan? Okt-Feb laat ik buiten beschouwing want dan wek ik toch niet voldoende op. Even een sanity check :)
Een accu trek je meestal niet helemaal leeg want je wilt marge houden. Als ik 10% verlies neem met omvormen heb je 13.5 kWh die daadwerkelijk door je huis verbruikt kan worden. 10% is wat ruim maar daar reken ik ook eigen gebruik in van een Multiplus, Deye omvormers pakken zelf meer meen ik. Met wat marge zul je effectief misschien 10-12kWh benutten. Misschien dat anderen hier iets van vinden.

Een 15kWh accu lijkt me nog steeds wel OK maar je zult je verbruik uit het net niet op nul krijgen want je accu zal niet altijd genoeg capaciteit hebben.

Maar ik lees je tabel misschien niet goed, want hoeveel moet er per dag uit het net gehaald worden als de zon onder is? Waar zie ik dat?

We rekenen de winter mee, maar niet de donkere/regen dagen in maart-september dat je accu niet vol genoeg zal zijn. Het vervelende van maandtotalen waar je mee rekent in je spreadsheet is dat je niet de individuele dagen ziet. Maar zonnige dag 23 kan niet de regen van dag 22 compenseren. Een dag met regen betekent toch het net aanspreken en dus verlies van rendement van je accu.

Als je hier geen rekening mee houdt, en dat deed ik zelf hierboven ook niet, dan reken je jezelf mogelijk te snel rijk.
Zou me niets verbazen dat je per jaar nog eens 100 euro van dat rendement van je accu kunt trekken.

5000 / 470 = 10,6 jaar.

De wat pessimistische 470 euro per jaar bevat dus de compensatie voor regen dagen en de “te krappe” accu.
Is een schatting, om te bepalen of dat redelijk is zou ik wat meer kijken naar jouw situatie en hoe een regendag er uit ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 04-04-2025 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@Yaldair ik zit in dezelfde situatie als jij, verbruik is 1.5 keer jou verbruik, maar opbrengst panelen is 2.5 keer jou opbrengst. Ik begin dit jaar te oefenen met 15 kWh accu, als het te klein is kan er nog eentje bij volgend jaar.
En dan ben ik klaar voor einde salderen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:12:
[...]

Gemiddeld is de prijs nu 0.31 eurocent en terugleveren levert vrijwel niets meer op (als ik het goed heb) behalve dan dat nu nog Salderen actief is, maar daar reken ik voor de lange termijn niet mee.

Zoals die som die ik hier boven maak, ligt het uiteindelijk wel enorm aan je verbruik en opwek. Maar terugleveren is effectief je solar weggooien als salderen stopt.

Overigens levert voor veel mensen nu solar al niets meer op bij een vast contract en bij dynamische tarieven kun je de panelen beter uitzetten of je ESS zo inregelen dat er niet terugelevert wordt anders moet je juist bijbetalen om terug te leveren.

Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je dan tot de rekensom komt dat je de accu gaat terugverdienen.
Maar mis ik dan iets. Ik kijk nu tegen een investering van om en bij de 3.5K, met geschat een 2200kWh die ik ga offloaden naar de batterij zou die calculatie zelfs in NL toch positief draaien rond de 4,7 jaar TVT?

2200kWh injectie aan 2 cent
Versus 2200kWh die ik verbruik en dan dus eigenlijk 30 cent "win", daar mag je dan voor mij part die 2 cent nog van aftrekken en ook de 1.5 cent slijtage aan de batterij, dan zit ik nog op 26.5 cent winst per kWh van die 2200kWh.

Das 583 EUR per jaar (2200 * ((30-1.5-2)/100) dus dan kom ik er uit (meest positief geteld) na 4.7 jaar of met alle slijt er in op 5.9 jaar.

Er zijn ooit business cases gemaakt die langer duurden met PV panelen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
HyperBart schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:10:

dat met ChatGPT is zo'n een ding, ik vertrouw toch liever op mijn eigen grijze cellen, heb daarvoor die fake AI niet nodig.

het ding met zelfbouw is zolang je ruim voldoende technische kennis en vaardigheden hebt en exact weet wat je aan het doen bent is dat prima te doen, echter voor 95% van de nederlandse bevolking is dit zeker niet van toepassing.
het oude spreekwoord "Schoenmaker, blijf bij je leest" is hier net als bij zo veel dingen van groot belang en dat kun je dus niet door een ding als ChatGPT vervangen.
Helaas lees ik hier op tweakers ook meer dan voldoende posts waarbij ik me afvraag hoe het zit met die noodzakelijke kennis en vaardigheden.
Dus voor het gros is zelfbouw gewoon geen goede optie en kun je veel beter een goed kant en klaar product kopen.
Het risico wordt helaas mn door onkunde behoorlijk onderschat.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 04-04-2025 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
MacD007 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:00:
[...]

dat met ChatGPT is zo'n een ding, ik vertrouw toch liever op mijn eigen grijze cellen, heb daarvoor die fake AI niet nodig.
Ik snap je, maar aan de andere kant: ik heb de formules gezien die gegenereerd zijn en het klopt allemaal ook wel, trust but verify!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HyperBart schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:02:
[...]

Ik snap je, maar aan de andere kant: ik heb de formules gezien die gegenereerd zijn en het klopt allemaal ook wel, trust but verify!
als ik de kennis heb om het zelf te kunnen controleren dan kan ik deze ook zelf opzetten, heb dus daarvoor ChatGPT niet nodig.
Dus top dat je het ook controleerd. d:)b
Wat ik echter zo lees is dat men juist ChatGPT gebruikt als aanvulling van onbrekende kennis, en dan word het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy77
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 09:03
Ik ben me aan het verdiepen om een thuisbatterij te plaatsen.

Momenteel heb ik een hybride omvormer Solis RHI 5K met 15 panelen van 400wp.
Ik heb ook een Ratio laadpaal voor plug-in hybride wagen op te laden. De laadpaal is "slim", dwz ik kan hem instellen dat hij enkel laadt wanneer ik over-productie heb. In de zekeringskast heb ik een module ("Smart Sensor Box") zitten die dmv een CT klem de fase uitleest. Via de RS485 poort loopt er een kabel naar de laadpaal. Op deze manier krijgt de laadpaal de nodige info. Zie foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtaDQQ6lYxj05s69PfUuOHI__Go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fZP1ZlWTWj0l9nE3LkRjHvG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4j7Fm_c_RiEvuHzc5_JOEc3a_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQyw35VnVCBRl8c4IiuP5KnJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_7NyTu49JuI5iGs5X50IawQm-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/seSD2snzZawYFX5MD8qJfGxg.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik een thuisbatterij zou plaatsen, kan ik deze meteen koppelen aan de Solis omvormer. Als ik het goed voor heb, heb ik een slimme meter nodig die info geeft aan de Solis omvormer (wanneer accu laden, ontladen, etc). Kan ik daarvoor ook die "Smart Sensor Box" niet gebruiken? Zonder een extra meter aan te kopen. Zoja, hoe kan ik die RS485 poort splitsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Je kan een RS485 splitter gebruiken, betekend wel dat alle apparaten op dezelfde baudrate moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

HyperBart schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:50:
[...]

Maar mis ik dan iets. Ik kijk nu tegen een investering van om en bij de 3.5K, met geschat een 2200kWh die ik ga offloaden naar de batterij zou die calculatie zelfs in NL toch positief draaien rond de 4,7 jaar TVT?

2200kWh injectie aan 2 cent
Versus 2200kWh die ik verbruik en dan dus eigenlijk 30 cent "win", daar mag je dan voor mij part die 2 cent nog van aftrekken en ook de 1.5 cent slijtage aan de batterij, dan zit ik nog op 26.5 cent winst per kWh van die 2200kWh.

Das 583 EUR per jaar (2200 * ((30-1.5-2)/100) dus dan kom ik er uit (meest positief geteld) na 4.7 jaar of met alle slijt er in op 5.9 jaar.

Er zijn ooit business cases gemaakt die langer duurden met PV panelen...
Als jij voor 3.5K een complete oplossing neerlegt is dan is dat een stuk goedkoper dan de 5K waar ik mee reken.
Ik heb zelf nog eens een rekensom gemaakt met 1-fase setup + alleen accu (geen busbar) en dan zie ik dat 3.5K realistisch kan zijn voor een 1-fase setup. Voor een 3-fase setup - mocht dat nodig / wenselijk zijn - komt er 1500 bij voor de omvormers en dan nog busbar, extra kabels, schoenen etc. Dus zeker totaal + 2000.

Een één-fase setup kan meer dan voldoende zijn en scheelt fors qua kosten. De mensen die ik heb geholpen hebben ook bewust voor een één-fase setup gekozen, met een focus op eigen consumptie.

Het kan best zijn dat jij helemaal gelijk hebt en dat voor jouw situatie die accu wél terug te verdienen valt.

Maar 2200kWh is een getal dat weinig details laat zien.

Gaat het jou ook lukken om die dagelijkse portie van die 2200kWh die je nu 'weggooit op het net' die avond/nacht/ochtend te gebruiken? Of had je (een deel van) die energie anders niet gebruikt?

Er moet ook wel weer voldoende ruimte in de accu zitten voor de volgende dag om de nieuwe lading zon te kunnen absorberen.

Kan je omvormer de piek aan van je solar, top - zo niet - dan gaat er alsnog kWh het net op, hoeft niet veel te zijn, maar over een jaar telt dat weer op. Op zichzelf geen issue, maar alles bij elkaar genomen, kan het uitmaken.

Het antwoord op deze punten kan zijn dat het allemaal past en klopt, dan heb je gelijk en ga jij je accu terugverdienen binnen een 'redelijke' termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Yaldair schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:17:

[Afbeelding]

ik vrees dat je denkfout maakt, je moet niet zo zeer kijken wat je aan opbrengst cq teruglevering hebt, maar veel meer naar wat je dagelijks ook weer tijdens de donkere tijden ook daadwerkelijk kunt verbruiken.
klein voorbeeld:
je kunt 20 kWh terugleveren, dus een batterij van 20 kWh, oke ? prima toch, alleen de avond, nacht verbruik je slechts 4 kWh, dus die 20 kWh batterij is als de zon weer volop in de hemel staat en je pv installatie weer vlink aan het opwekken is slechts voor 4 kWh leeg, omdat de rest er nog van de vorige dag er in zit. dus slechts voor 20% leeg. dus je kunt de volgende dag dus ook slechts 4 kWh laden.
reken daarbij nog de RTE verliezen er bij (circa20-25%) dan weet je
Dus kijk meer wat je gemiddeld donker verbruik is tussen maart-oktober en basser daarop je grote van je batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Is het correct dat tussen victron en jk een a-kabel moet zitten op de can?
Voordat ik de verkeerde bestel, in handleiding staat helemaal geen keuze jk vermeld......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MacD007 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:05:
[...]

ik vrees dat je denkfout maakt, je moet niet zo zeer kijken wat je aan opbrengst cq teruglevering hebt, maar veel meer naar wat je dagelijks ook weer tijdens de donkere tijden ook daadwerkelijk kunt verbruiken.
klein voorbeeld:
je kunt 20 kWh terugleveren, dus een batterij van 20 kWh, oke ? prima toch, alleen de avond, nacht verbruik je slechts 4 kWh, dus die 20 kWh batterij is als de zon weer volop in de hemel staat en je pv installatie weer vlink aan het opwekken is slechts voor 4 kWh leeg, omdat de rest er nog van de vorige dag er in zit. dus slechts voor 20% leeg. dus je kunt de volgende dag dus ook slechts 4 kWh laden.
Dus kijk meer wat je gemiddeld donker verbruik is tussen maart-oktober en basser daarop je grote van je batterij.
Jij zegt toch hetzelfde als @Yaldair ,ook al is het maar 4 kWh, het is wel zijn hele dag verbruik, en dat valt dan binnen zijn verbruik van 2164 gedurende de zomer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:54
MacD007 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:05:
[...]

klein voorbeeld:
Als je alleen je eigen verbruik wilt afdichten, ja.
Maar de stroom overdag is niks waard of kost je geld om terug te leveren.
Daarom wil je die stroom opslaan en later verkopen als het wel weer meer waard is.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@Yaldair Ik heb mijn installatie (omvormer en de batterij) buitenshuis staan, je zou even in de post waar ik m'n installatie beschrijf even door kunnen lezen voor inspiratie.
:)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:17:
[...]

Als jij voor 3.5K een complete oplossing neerlegt is dan is dat een stuk goedkoper dan de 5K waar ik mee reken.
Ik heb zelf nog eens een rekensom gemaakt met 1-fase setup + alleen accu (geen busbar) en dan zie ik dat 3.5K realistisch kan zijn voor een 1-fase setup. Voor een 3-fase setup - mocht dat nodig / wenselijk zijn - komt er 1500 bij voor de omvormers en dan nog busbar, extra kabels, schoenen etc. Dus zeker totaal + 2000.

Een één-fase setup kan meer dan voldoende zijn en scheelt fors qua kosten. De mensen die ik heb geholpen hebben ook bewust voor een één-fase setup gekozen, met een focus op eigen consumptie.

Het kan best zijn dat jij helemaal gelijk hebt en dat voor jouw situatie die accu wél terug te verdienen valt.

Gaat het jou ook lukken om die dagelijkse portie van die 2200kWh die je nu 'weggooit op het net' die avond/nacht/ochtend te gebruiken? Of had je (een deel van) die energie anders niet gebruikt?

Er moet ook wel weer voldoende ruimte in de accu zitten voor de volgende dag om de nieuwe lading zon te kunnen absorberen.

Kan je omvormer de piek aan van je solar, top - zo niet - dan gaat er alsnog kWh het net op, hoeft niet veel te zijn, maar over een jaar telt dat weer op. Op zichzelf geen issue, maar alles bij elkaar genomen, kan het uitmaken.

Het antwoord op deze punten kan zijn dat het allemaal past en klopt, dan heb je gelijk en ga jij je accu terugverdienen binnen een 'redelijke' termijn.
Dat verklaart. Trifase is idd pak duurder en levert weinig financieel voordeel op.

Ik kan altijd mijn kWh kwijt als de batterij ‘s morgens leeg mag/moet zijn: dan steek ik het bij in de EV.

Wil ook ooit nog wel eens gaan spelen met dynamische tarieven maar dan moet ik nog iets goed weten te vinden wat mijn SMA’s kan uitschakelen als ik moet betalen om te injecteren.

Ik heb hier al een EM24 en een SDM630 hangen, het moet niet gekker worden met nog een SMA Meter of SUNNY HOME manager er bij.

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 04-04-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Q schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:09:
[...]

Hoeveel van Maart komt door de solar en hoeveel door de batterij? (Doordat je handelt of niet uit het grid hoeft te gebruiken?)
maar2025
afname 343,3 kwh 19ct
teruglevering 729,1 kwh 29ct

Victron VRM vind daar ook iets van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m782bC-2GaBQvoI0jM6S2yXo4RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3plHwVtQeSnjaYLuCEsLaF7i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:10
reneeke1970 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:57:
Is het correct dat tussen victron en jk een a-kabel moet zitten op de can?
Voordat ik de verkeerde bestel, in handleiding staat helemaal geen keuze jk vermeld......
Officieel moet het een B kabel zijn, bij een A kabel is de GND niet verbonden. Maar beide werken, want CAN werkt ook zonder GND.
Je kunt ook een standaard ethernet kabel doorknippen en pin 8 van de Cerbo verbinden met pin 5 van de BMS (CAN-L) en pin 7 met pin 4 (CAN-H).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

habbekrats schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:50:
[...]

maar2025
afname 343,3 kwh 19ct
teruglevering 729,1 kwh 29ct

Victron VRM vind daar ook iets van.
[Afbeelding]
Ik begrijp niet hoe ik dit moet interpreteren. Mijn doel is om te bepalen wat de ‘opbrengst’ is van de accu. Komt alle teruglevering uit de accu?

Waarom is inkoop 19 cent en verkoop 29 cent?
Is dat dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
a.d.s schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 00:05:
[...]

Officieel moet het een B kabel zijn, bij een A kabel is de GND niet verbonden. Maar beide werken, want CAN werkt ook zonder GND.
Je kunt ook een standaard ethernet kabel doorknippen en pin 8 van de Cerbo verbinden met pin 5 van de BMS (CAN-L) en pin 7 met pin 4 (CAN-H).
Oh oke, maar ik moet nog bestellen, dus maak ik er gewoon b van, dank u

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@Q 19 en 29 is inkoop en verkoop bij Zonneplan dynamisch.

Ik ros vandaag de accu vol met PV, wasmachine aan enz. Vandaag zitten we een aantal uur onder de 10 cent inclusief belasting. In de avond wanneer de tarieven omhoog gaan gaat de accu weer naar het net.
Gisteren zag het er zo uit, zonneplan app zegt voor deze dag €-10,10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHJYGCOPpRuIBS2xgh1rqwblRF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VFcOAONH1cq9LIfkkt5rcZk9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:31:

Ik ros vandaag de accu vol met PV, wasmachine aan enz. Vandaag zitten we een aantal uur onder de 10 cent inclusief belasting. In de avond wanneer de tarieven omhoog gaan gaat de accu weer naar het net.
[Afbeelding]
Ik ros vandaag de accu vol met energie van het net. De PV offload ik wel naar de SAP.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

[Afbeelding]
10 euro op één dag is natuurlijk top. Ter context, hoeveel batterij capaciteit +omvormer vermogen is deze setup en wat heeft hij gekost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245

[Afbeelding]
Morgen wordt het nog mooier. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• habbekrats
Q schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:34:
[...]

10 euro op één dag is natuurlijk top. Ter context, hoeveel batterij capaciteit +omvormer vermogen is deze setup en wat heeft hij gekost?
~ €6600,- batterij, ombvormers en klein materaal 32kwh 32x 314AH met jk bms , 3 x Victron mp5000.

Batterij + bms was rond de 3k

Daarnaast nog panelen bijgelegd 5,2kWkp op oost met Victron mppt dc lader zat rond de €2200,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:17:
[...]

Als je dat doet en niet focust op de maximaal technisch luxe oplossing (3 fasen) dan is het heel haalbaar naar mijn gevoel. Maar alleen met onze zelfbouw. Iedere 100 EUR investering is er een te veel.

Goed punt, daar zet je me wel even recht en daar moet ik nog iets voor automatiseren maar daar had ik ergens ook wel bij stilgestaan want ja, dat kan: dan duwen we het gewoon weg naar de EV, met 0.015 cent "slijt taks" van de batterij is dat nog heel comfy O+
Ook een terecht punt maar daar heb ik dan via die formule met maximale lading en ontlading rekening mee gehouden, maar terecht punt, hij kan nu maar een 4kW wegduwen en ik heb op topmomenten doorheen de dag 6.6kW. Nu ja, op die dagen zit de batterij dan ook al vol na een voormiddagje, dus in se maakt het dan ook niet meer uit :+
Pagina: 1 ... 95 ... 105 Laatste