#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Er kan dus geen stroom "uit" je huis...
[ Voor 225% gewijzigd door Jazsie op 14-09-2022 13:47 ]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ja, maar enkel op het moment dat de toevoer naar je huis uitvalt. Zolang die toevoer werkt gaat stroom in beide richtingen. Afschakelen doen ze voor de veiligheid, voor het geval er mensen aan de leidingen moeten werken, of als er ergens een kortsluiting is.Jazsie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:44:
Maar de relais zorgt dat je gescheiden bent van het Net?
Er kan dus geen stroom "uit" je huis...
Of mis ik iets?
Voor die ene keer in x jaar, doe ik dat wel handmatig. De HYD5000EP gaat dan in eiland/EPS modus, output op de backup/nood uitgang (5kW). Deze knoop ik dan weer met een automaatje aan het huis.
Gaat top. Meer fotos pb ff.
Dit is dus mijn diy powerwall zeg maar. Kerst alle solar op t dak gelegd en dit zo gemaakt. Met frank/tibber kun je nog wat spelen met laden/ontladen. Alles kan met 5kW. Is een 16x120Ah pack lifepo4.
:strip_exif()/f/image/N93jLjxurtrAsxQmDmWRFICN.jpg?f=fotoalbum_large)
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ziet er beetje eng uit die kale DC contacten.PCJR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:37:
Dat afschakelen van/naar grid heb ik geregeld met gewoon 2 automaten.
Voor die ene keer in x jaar, doe ik dat wel handmatig. De HYD5000EP gaat dan in eiland/EPS modus, output op de backup/nood uitgang (5kW). Deze knoop ik dan weer met een automaatje aan het huis.
Dit is dus mijn diy powerwall zeg maar. Kerst alle solar op t dak gelegd en dit zo gemaakt. Met frank/tibber kun je nog wat spelen met laden/ontladen. Alles kan met 5kW. Is een 16x120Ah pack lifepo4.
[Afbeelding]
Maar moeten die LFP cellen niet opgeklemd worden?
En met andermans veiligheid ben ik toch nóg voorzichtiger dan mn eigen. Dus zorg op zn minst voor een mechanische transferswitch die koppelen fysiek voorkomt.
- DC is nu afgeplakt waar nodig met kapton. Tis niet dat hier allemaal onbekende door de garage wandelen elke dag. Ik heb er nu ook een houten bekisting omheen.bbbrumbrum schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:45:
[...]
Ziet er beetje eng uit die kale DC contacten.
Maar moeten die LFP cellen niet opgeklemd worden?
En met andermans veiligheid ben ik toch nóg voorzichtiger dan mn eigen. Dus zorg op zn minst voor een mechanische transferswitch die koppelen fysiek voorkomt.
- compression is niet perse nodig. Veel discussie over.
- ATS is vrij duur en niet perse veiliger dan handmatig schakelaars bedienen. Heb t graag zelf in de hand/controle Als je een auto bestuurt moet je ook weten wat je doet
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Meestal gaat het dan over dat je stroomafnemers ACHTER de 'powerwall' zitten. Hybride omvormer dus. De powerwall moet dan alle load kunnen opvangen.0opdeMeter schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:31:
Vanuit het buitenland worden veel PowerWalls aangeboden met BMS geintergereerd etc etc
Nu schakelt zo'n PowerWall automoatisch in na 1 sec stroomdip.
Volgens zeggen is dit (nog) niet toegestaan in Nederland omdat er een relais in je meterkast moet komen?
Kan iemand daar uitsluitsel over geven en is dit ook ergens terug te lezen bij een Overheid of Netbeheerder?
Maar ook gewoon een transfer switch mag in nederland hoor. Grote bedrijven, ziekenhuizen etc doen niet anders met hun dieselaggregaten.
Als jij een EPS modus hebt, regelt die omvormer het afschakelen waarschijnlijk ook zelf al.PCJR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:37:
Probleem is meer als je met doe-het-zelf Chinese spullen je eigen powerwall gaat bouwen zónder veilige eiland-modus.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dit staat ook op mijn lijstje om te klussen. Zie dat je met 24v werkt. Hoe stuur je aan op laden/ontladen, heb je een koppeling met Domótica om op het meest gunstige moment te laden en te ontladen?PCJR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:37:
[Afbeelding]
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Dat is ook nooit in mijn situatie het geval. De HYD schakelt de in/out af als er geen grid gedetecteerd word.!null schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:26:
@PCJR wellich bedoelt @bbbrumbrum een automatisch afschakelende switch zodat het niet voor komt dat er spanning op het net blijft staan als het net weggevallen is?
Het is 48-58v. 16x 3.3v nominaal.sailor_dg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:33:
[...]
Dit staat ook op mijn lijstje om te klussen. Zie dat je met 24v werkt. Hoe stuur je aan op laden/ontladen, heb je een koppeling met Domótica om op het meest gunstige moment te laden en te ontladen?
Er ligt hier een RPi kitje met rs485 converter enzo...daar kan iets mee, met MQQT ofzoiets? Nog geen zin/tijd gehad...
Tnx. Ik telde maar 8 cellen. Goed te zien dat je in ieder geval kan integreren. Jouw usecase nu is dus opladen tijdens zon en ontladen op vaste als de zon niet schijnt?PCJR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:41:
[...]
Het is 48-58v. 16x 3.3v nominaal.
Er ligt hier een RPi kitje met rs485 converter enzo...daar kan iets mee, met MQQT ofzoiets? Nog geen zin/tijd gehad...
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
In de zomer staat accu uit, ik heb veel meer "winst" met alle overschot terug te duwen t net op, krijg je 60-90 cnt voor per kwh. Deze zomer 2500 euro ofzo ingehaald.sailor_dg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:46:
[...]
Tnx. Ik telde maar 8 cellen. Goed te zien dat je in ieder geval kan integreren. Jouw usecase nu is dus opladen tijdens zon en ontladen op vaste als de zon niet schijnt?
In de 4 wintermaanden kan ik naar frank/tibber evt. Ligt eraan of ik nog een modelcontract kan vinden voor 40cnt per kwh afname, of goedkoper. Zo niet is tibber mss een optie. Begin Nov kijken, dan is er per week meer inkoop dan teruglevering.
Afgelopen winter bij frank gezeten: in de nacht in het goedkoopste uur accu volladen. En daarmee hou ik het uit tot de volgende nacht. Met ietsje zon dan nog overdag. Zo dus 24h draaien op goedkoopste uurtje van de dag.
Is natuurlijk erg interessante materie nu de energie markt zo onvoorspelbaar reageert.
#team_UTC+1
Dat kan je instellen in de omvormer. Je hebt volgordes waaruit energie genuttigd kan worden en wat te doen als die energie op is. 100% draaien op batterij en alleen het net gebruiken wanneer de batterij niet voldoende kan leveren (bijvoorbeeld 20A uit batterij en nog 4A uit het net), maar ook de zo instellen dat de battterij op een bepaald moment 100% is, bijvoorbeeld als je om zes uur thuis komt en wilt gaan koken. Hoe die batterij vol komt kan je ook weer voorwaarden aan stellen. Alleen PV, of toch nog een beetje netvoeding als PV niet voldoende is.Ethirty schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:09:
Hoe stuur je zoiets aan dan
Is natuurlijk erg interessante materie nu de energie markt zo onvoorspelbaar reageert.
Is het net kapot en de batterij bijna leeg, dan hebben sommige omvormers een dubbele uitgang waarop je een scheiding tussen essentiële en niet-essentiële verbruikers kan maken. Of je stuurt via een relais de diesel-generator aan.
Dit klinkt allemaal super hi-tech, maar voor de binnenvaart is het al jaren gemeengoed. Als je vaart heb je een dieselgenerator, als je onderweg slaapt heb je batterij en wanneer je aangemeerd bent in een haven steek je de stekker er in.
[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 14-09-2022 21:23 ]
Dat stuk snap ik wel, ben redelijk thuis in de Victron-way en hybride omvormers. En als ik meer geld had zou ik zo’n setup bouwen omdat het kanjadjong schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:21:
[...]
Dat kan je instellen in de omvormer. Je hebt volgordes waaruit energie genuttigd kan worden en wat te doen als die energie op is. 100% draaien op batterij en alleen het net gebruiken wanneer de batterij niet voldoende kan leveren (bijvoorbeeld 20A uit batterij en nog 4A uit het net), maar ook de zo instellen dat de battterij op een bepaald moment 100% is, bijvoorbeeld als je om zes uur thuis komt en wilt gaan koken. Hoe die batterij vol komt kan je ook weer voorwaarden aan stellen. Alleen PV, of toch nog een beetje netvoeding als PV niet voldoende is.
Is het net kapot en de batterij bijna leeg, dan hebben sommige omvormers een dubbele uitgang waarop je een scheiding tussen essentiële en niet-essentiële verbruikers kan maken. Of je stuurt via een relais de diesel-generator aan.![]()
Dit klinkt allemaal super hi-tech, maar voor de binnenvaart is het al jaren gemeengoed. Als je vaart heb je een dieselgenerator, als je onderweg slaapt heb je batterij en wanneer je aangemeerd bent in een haven steek je de stekker er in.
[YouTube: Victron ESS voor thuisbatterij uitgelegd]
Het ging me om ‘s nachts opladen op het laagste tarief zonder dat hij daarvoor zelfs een rpi nodig heeft.
#team_UTC+1
Mijn accu was 1000 euro voor kerst, 200 euro voor de BMS nog , klaar. 16x120Ah.Ethirty schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:32:
[...]
Dat stuk snap ik wel, ben redelijk thuis in de Victron-way en hybride omvormers. En als ik meer geld had zou ik zo’n setup bouwen omdat het kan
Het ging me om ‘s nachts opladen op het laagste tarief zonder dat hij daarvoor zelfs een rpi nodig heeft.
Nee, dit kan ik gewoon met 4 klikjes instellen in de hyd5000epEthirty schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:32:
[...]
Waar haal jij 5kWh accu voor die prijs, dat is namelijk wel interessantPCJR schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:38:
[...]
Mijn accu was 1000 euro voor kerst, 200 euro voor de BMS nog , klaar. 16x120Ah.
kWh meter tussen hoofd aansluiting en het huissailor_dg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:40:
Ik zou dit ding alleen ergens achter een 16a groep zetten (een van mijn PV groepen). Hoe weet de omvormer dan mijn totale verbruik en daarmee hoeveel het het net op moet sturen?
Door het ding tussen net en groepenkast te plaatsen?sailor_dg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:40:
Ik zou dit ding alleen ergens achter een 16a groep zetten (een van mijn PV groepen). Hoe weet de omvormer dan mijn totale verbruik en daarmee hoeveel het het net op moet sturen?
6kWhJazsie schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:45:
[...]
Waar haal jij 5kWh accu voor die prijs, dat is namelijk wel interessant
Cellen van Ali. Wel nieuw via een NL mannetje besteld. Maar, weet neit wat ze nu kosten bij Ali, duurt dan wel ff voor je ze hebt.
Checked; 16 X 200Ah
€ 1.585,02
Ook in complete box: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=pBimrUSesKPl
10 kWh
€ 2.768,35
[ Voor 35% gewijzigd door PCJR op 14-09-2022 21:51 ]
Door een CT metertjejadjong schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:46:
[...]
Door het ding tussen net en groepenkast te plaatsen?
Ik heb het ook wel gedaan hoor, maar echt de moeite waard is het niet altijd.
Nice kan die cellen dus mooi ergens wegwerken. Wel is mijn maximale ontlading dan gecapt op 16A 3680W, maar volgens mij moet je deze cellen ook niet sneller ontladen dan (200Ah) 0,5c ~4800W.dus scheelt niet heel veel
Hier draait alles op 5kW, no issue.sailor_dg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:09:
[...]
Nice kan die cellen dus mooi ergens wegwerken. Wel is mijn maximale ontlading dan gecapt op 16A 3680W, maar volgens mij moet je deze cellen ook niet sneller ontladen dan (200Ah) 0,5c ~4800W.dus scheelt niet heel veel
Welliswaar geen 1000 euro maar voor 1500 toch leuke prijs voor complete omkasting plus BMS en zou de sofar ondersteunen. Als ie binnen is doe ik wel even een korte review hier.
- Normale hoofdzekering
- Bypass switch om zonder accu te werken
- Hoofdschakelaar voor de accu's, de bms kan deze ook bedienen
Alles voorzien van labels en alles schakelt dezelfde kant op
Hier ongeveer 20kWh aan accus
(Ja het handvat heb ik al een half jaar geleden besteld, maar zijn erg slecht leverbaar)
/f/image/YpoXc8UJft4BIjLUSD3lbiEr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door -SimJoc- op 15-09-2022 07:29 ]
Ja ESS heb ik hier ook draaien, werkt erg goedjadjong schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:21:
[...]
Dat kan je instellen in de omvormer. Je hebt volgordes waaruit energie genuttigd kan worden en wat te doen als die energie op is. 100% draaien op batterij en alleen het net gebruiken wanneer de batterij niet voldoende kan leveren (bijvoorbeeld 20A uit batterij en nog 4A uit het net), maar ook de zo instellen dat de battterij op een bepaald moment 100% is, bijvoorbeeld als je om zes uur thuis komt en wilt gaan koken. Hoe die batterij vol komt kan je ook weer voorwaarden aan stellen. Alleen PV, of toch nog een beetje netvoeding als PV niet voldoende is.
Ik volg al enige tijd enkele topic op tweakers over thuisaccu's maar heb nog nergens echt een situatie gezien zoals ik heb.
Ik heb momenteel 14 375Wp panelen liggen met enphase micro omvormers, dit omdat er regelmatig schaduw over de panelen heen draait. Deze panelen liggen op mijn garage waar ook een 3 fase kabel heen loopt.
Nu ben ik al enige tijd aan het rondkijken en heb ik in mijn garage best plaats van een 19" rack. Mijn voorkeur voor accu's gaat dan ook uit naar 19" modules, en dit is prima te vinden. Alleen heb ik een 3 fase systeem en ben ik dus op zoek naar een inverter welke 3 fase input en 3 fase output heeft.
Ik heb er tot heden nog geen gezien, of er is een opstelling nodig van 3 verschillende omvormers. Dan zou ik uitkomen bij het systeem van victron.
Nadeel is dat ik naar mijn garage alleen nog een netwerkkabel heb lopen, iets van CT klemmen in mijn meterkast (verderop in huis) plaatsen is geen optie (past ook niet meer naast de bestaande enphase klemmen die enorm zijn).
Is er hier iemand die mij een advies kan geven welke omvormer wel geschikt zou zijn?
Aansturing via Home Assistant zou misschien de voorkeur hebben, hier lees ik mijn P1 meter al uit op 1 sec basis per fase. Alleen dan moet de omvormer wel aan te sturen zijn via home-assistant (of bijvoorbeeld een esp32 ethernet print)
Graag zou ik eens langzaam gaan testen met een opstelling voor als de saldering straks gaat afnemen.
Verder zal je toch een aparte kabel naar je schuur moeten trekken vanuit gaande dat je omvormer ook bij je accu's gaat plaatsen.
CT klemmen is misschien niet nodig als je de Enphase kan uitlezen en ook afhankelijk waar deze zit.
Eventueel via P1 is ook mogelijk alleen zit je met de vertraging van 10-15 seconden van de data.
ik zou het liefste meteen op 3 fasen balanceren om alle 3 de fasen naar 0 te krijgen, dit kan in de toekomst namelijk alleen maar goed uitpakken mocht er straks per fase gesaldeerd gaan worden bijvoorbeeld.Jazsie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:43:
Afhankelijk van het vermogen dat je nodig hebt kan je het op 1 fase doen, en anders kom je inderdaad uit op 3 omvormers.
Verder zal je toch een aparte kabel naar je schuur moeten trekken vanuit gaande dat je omvormer ook bij je accu's gaat plaatsen.
CT klemmen is misschien niet nodig als je de Enphase kan uitlezen en ook afhankelijk waar deze zit.
Eventueel via P1 is ook mogelijk alleen zit je met de vertraging van 10-15 seconden van de data.
Waarom heb ik een aparte kabel naar mijn schuur nodig? er is nu een 5x 6mm2 aanwezig waar de panelen op aangesloten zitten. Is het niet mogelijk een accu tussen deze kabel te zetten?
Enphase Envoy S metered (zit in meterkast) kan ik uitlezen met HA, maar lijkt erg traag (updates per minuut)
Mijn P1 meter is een DSMR5 meter en geeft de data dus elke sec via USB door naar mijn HomeAssistant, ik vraag mij dus af waar de 10-15sec vertraging vandaan komt waar je het over hebt.
Die kan je inderdaad gebruiken dan.
Mogelijk dat de DSMR5 meter wel ieder seconden doet updaten maar mijn DSMR3 doet dat ieder 10 seconden, vandaar die opmerking
Momenteel wordt intern over de 3 fasen gesaldeerd maar kan idd veranderen.
SMA heeft meen ik hybrid omvormers, wel aan de prijs.
Voor zelfbouw is 3 losse omvormers het gunstigd denk ik toch.
Misschien even daadwerkelijk googlen voor je advies geeft?Jazsie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:38:
Ahh je hebt al een kabel lopen voor je PV panelen, dat was mij niet duidelijk.
Die kan je inderdaad gebruiken dan.
Mogelijk dat de DSMR5 meter wel ieder seconden doet updaten maar mijn DSMR3 doet dat ieder 10 seconden, vandaar die opmerking.
Momenteel wordt intern over de 3 fasen gesaldeerd maar kan idd veranderen.
SMA heeft meen ik hybrid omvormers, wel aan de prijs.
Voor zelfbouw is 3 losse omvormers het gunstigd denk ik toch.
3-fase hybride omvormers zijn schaars, en duur, maar 3 vergelijkbare enkelfase omvormers zijn altijd duurder.
De Deye is een veelgenoemde optie.
Er zijn meer merken die een 3-fase hybride omvormer hebben, maar veel werken enkel met HV accus, terwijl we voor DIY LV willen.
Is de Deye omvormer ook via Home Assistant of een esp32 aan te sturen? Ik zou graag de laad vermogen en Ontlaad vermogen vanuit Home Assistant kunnen sturen dan namelijk. En kan de Deye omvormer een ongelijke belasting aan op de fases, of zijn alle 3 de fases hetzelfde vermogen ingang/uitgang?bbbrumbrum schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:57:
[...]
Misschien even daadwerkelijk googlen voor je advies geeft?
3-fase hybride omvormers zijn schaars, en duur, maar 3 vergelijkbare enkelfase omvormers zijn altijd duurder.
Er zijn meer merken die een 3-fase hybride omvormer hebben, maar veel werken enkel met HV accus, terwijl we voor DIY LV willen.
Daarnaast zie ik in de Deye specificaties eigenlijk alleen PV input staan, nergens kan ik iets vinden over AC input (of hoe deze te regelen). Net als het sturen van het output vermogen waar ik weinig over kan vinden.
[ Voor 12% gewijzigd door timminater op 15-09-2022 13:24 ]
Waarom, timminatet geeft toch al zelf aan dat het per seconden is.bbbrumbrum schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:57:
[...]
Misschien even daadwerkelijk googlen voor je advies geeft?
Dat valt te betwisten, ligt aan je situatie en hoe je het wilt hebben.bbbrumbrum schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:57:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde case: 38 micro’s van Enphase waar ik een 3-fase Deye naast wil plaatsen met opslag. Er zit naast de standaard mppt aansluitingen ook een GEN ingang, waar je bijvoorbeeld een aggregaat of net-gekoppeld pv-systeem (micro omvormers) aan kan sluiten. Ik weet echter nog niet of dit werkt als je de panelen alleen opdeze manier aansluit. En zodra de batterij vol is…of je dan gewoon gaat terugleveren? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?timminater schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:07:
[...]
Is de Deye omvormer ook via Home Assistant of een esp32 aan te sturen? Ik zou graag de laad vermogen en Ontlaad vermogen vanuit Home Assistant kunnen sturen dan namelijk. En kan de Deye omvormer een ongelijke belasting aan op de fases, of zijn alle 3 de fases hetzelfde vermogen ingang/uitgang?
Daarnaast zie ik in de Deye specificaties eigenlijk alleen PV input staan, nergens kan ik iets vinden over AC input (of hoe deze te regelen). Net als het sturen van het output vermogen waar ik weinig over kan vinden.
5.9 in de handleiding.WillemP22 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:33:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde case: 38 micro’s van Enphase waar ik een 3-fase Deye naast wil plaatsen met opslag. Er zit naast de standaard mppt aansluitingen ook een GEN ingang, waar je bijvoorbeeld een aggregaat of net-gekoppeld pv-systeem (micro omvormers) aan kan sluiten. Ik weet echter nog niet of dit werkt als je de panelen alleen opdeze manier aansluit. En zodra de batterij vol is…of je dan gewoon gaat terugleveren? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Thanks. Ik begrijp nog niet helemaal wat er in 5.9 staat. Kennelijk kun je de micro.s laten stoppen bij een bepaald batterij voltage. Ik zou zeggen die micro.s moeten altijd produceren. De enige reden om ze te stoppen/ uit te zetten is bij negatieve energieprijzen, maar dan komt maar zelden voor.
Als je off-grid werkt is het wel handig om externe omvormers uit te zetten als de batterij vol is, de energie kan anders nergens heen.WillemP22 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:31:
[...]
Thanks. Ik begrijp nog niet helemaal wat er in 5.9 staat. Kennelijk kun je de micro.s laten stoppen bij een bepaald batterij voltage. Ik zou zeggen die micro.s moeten altijd produceren. De enige reden om ze te stoppen/ uit te zetten is bij negatieve energieprijzen, maar dan komt maar zelden voor.
Ben aan het kijken naar een zelfbouw configuratie, echter moet ik ook een nieuwe omvormer hebben i.v.m. uitbereiden van de panelen. Hoewel ik geen schaduwvorming heb op dak, zou ik wel graag optimizers willen gebruiken.
Ik heb wel solar Edge pv omvormers, maar omwille van optredende schaduwen wil ik er geen afstand van nemen. StoreEdge vond ik te duur. Daarom 3 Victrons Multiplus II met 29 kWh zelfbouw batterij (2 x 16 280 Ah LiFePO4). Helaas wel 10% extra verlies om pv energie op slaan (DC -> AC -> DC).rroetenberg schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:39:
zijn er hier mensen die een storeedge gebruiken of een hybride solaredge omvormer? Ben voornamelijk benieuwd of je op afstand het laden/ontladen kunt programmeren en dergelijke.
Ben aan het kijken naar een zelfbouw configuratie, echter moet ik ook een nieuwe omvormer hebben i.v.m. uitbereiden van de panelen. Hoewel ik geen schaduwvorming heb op dak, zou ik wel graag optimizers willen gebruiken.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
https://www.mosa-aggregat.../hybride-solar-inverters-
timminater schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:22:
Even een vraagje aan de kenners hier.
Ik volg al enige tijd enkele topic op tweakers over thuisaccu's maar heb nog nergens echt een situatie gezien zoals ik heb.
Ik heb momenteel 14 375Wp panelen liggen met enphase micro omvormers, dit omdat er regelmatig schaduw over de panelen heen draait. Deze panelen liggen op mijn garage waar ook een 3 fase kabel heen loopt.
Nu ben ik al enige tijd aan het rondkijken en heb ik in mijn garage best plaats van een 19" rack. Mijn voorkeur voor accu's gaat dan ook uit naar 19" modules, en dit is prima te vinden. Alleen heb ik een 3 fase systeem en ben ik dus op zoek naar een inverter welke 3 fase input en 3 fase output heeft.
Ik heb er tot heden nog geen gezien, of er is een opstelling nodig van 3 verschillende omvormers. Dan zou ik uitkomen bij het systeem van victron.
Nadeel is dat ik naar mijn garage alleen nog een netwerkkabel heb lopen, iets van CT klemmen in mijn meterkast (verderop in huis) plaatsen is geen optie (past ook niet meer naast de bestaande enphase klemmen die enorm zijn).
Is er hier iemand die mij een advies kan geven welke omvormer wel geschikt zou zijn?
Aansturing via Home Assistant zou misschien de voorkeur hebben, hier lees ik mijn P1 meter al uit op 1 sec basis per fase. Alleen dan moet de omvormer wel aan te sturen zijn via home-assistant (of bijvoorbeeld een esp32 ethernet print)
Graag zou ik eens langzaam gaan testen met een opstelling voor als de saldering straks gaat afnemen.
Ik werk al 3 jaar met Deye inverters, ook zakelijk!
WillemP22 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:33:
[...]
Ik heb ongeveer dezelfde case: 38 micro’s van Enphase waar ik een 3-fase Deye naast wil plaatsen met opslag. Er zit naast de standaard mppt aansluitingen ook een GEN ingang, waar je bijvoorbeeld een aggregaat of net-gekoppeld pv-systeem (micro omvormers) aan kan sluiten. Ik weet echter nog niet of dit werkt als je de panelen alleen opdeze manier aansluit. En zodra de batterij vol is…of je dan gewoon gaat terugleveren? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Hebben jullie met deze idee wel eens aan het brandrisico gedacht, mn van accu’s van onbekende oorsprong en technische specs, accu’s voor een thuisaccu moeten aan heel andere specs voldoen dan de enkele cellen uit een accu van een boormachine of dergelijke.RocketKoen schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 15:05:
Cellen bevrijden uit kapotte accu's en dan combineren tot 1 pakket lijkt mij geen goed idee.
Verschillende niveau's van slijtage en verschillende fabrikaten = spanningsverschil op de cellen = ze gaan elkaar opladen = je pakket is binnen no-time overleden.
Ik heb wel verhalen gezien over accu's die uit gecrashte EV's of PHEV's worden bevrijdt. In dat geval gebruik je het hele pakket, of je deelt een groot pakket op in meerdere kleine. Dat kan weer wel.
Maar anders kun je beter nieuwe cellen kopen.
Het toepassen van dergelijke cellen zal een zeer groot brandrisico geven, een verzekering zal na een brandonderzoek vrijwel nooit gaan uitbetalen na een brandschade, dergelijke branden zijn overigens door onze brandweer nagenoeg niet te blussen en zal vrijwel tot het totale verlies van het huis cq huizen tot gevolg hebben.
Dus gewoon niet doen, de risico’s zijn gewoon veel te groot, ik ben beroepsmatig bij grootschalige accuopslag en UPS bij een van de grootste electrotechnisch Europese concern betrokken en de veiligheidseisen en specifieke eisen aan de verschillende onderdelen zijn dermate complex dat dit voor een hobbyist onmogelijk uitvoerbaar is.
Ik zou in ieder geval nooit mijn eigen huis en de veiligheid van mijn familie daarvoor op het spel zetten.
Ik zelf ken verschillende voorvallen waarbij door dit soort hobby, vaak niet groter dan enkele fietsaccu’s groot behoorlijke schades zijn ontstaan, soms zelfs met persoonlijk letsel tot gevolg.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Bij de selectie van de functie voor de "GEN port" op microinverter bedrijf heb je ook twee settings voor de SOC waarden van de accu waarbij de microinverters aan en uit geschakeld dienen te worden, deze kan jezelf instellen.
Overigens is dit alleen van toepassing als je in de off-grid modus ben of energie terugleveren verboden heb., zolang het grid aanwezig is zullen de microinverters gewoon overtollige energie terugleveren aan het grid.
!null schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:19:
@Compuadb Hoe schakelt hij de micro inverters uit? Hoe is die interface?
[ Voor 14% gewijzigd door Compuadb op 23-09-2022 05:33 ]
Ja, LTO cellen nemen. Geen gevaar voor brand en 20k+ cycles. Wel een iets duurdere investering momenteel...MacD007 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 03:02:
[...]
Hebben jullie met deze idee wel eens aan het brandrisico gedacht, mn van accu’s van onbekende oorsprong en technische specs, accu’s voor een thuisaccu moeten aan heel andere specs voldoen dan de enkele cellen uit een accu van een boormachine of dergelijke.
Het toepassen van dergelijke cellen zal een zeer groot brandrisico geven, een verzekering zal na een brandonderzoek vrijwel nooit gaan uitbetalen na een brandschade, dergelijke branden zijn overigens door onze brandweer nagenoeg niet te blussen en zal vrijwel tot het totale verlies van het huis cq huizen tot gevolg hebben.
Dus gewoon niet doen, de risico’s zijn gewoon veel te groot, ik ben beroepsmatig bij grootschalige accuopslag en UPS bij een van de grootste electrotechnisch Europese concern betrokken en de veiligheidseisen en specifieke eisen aan de verschillende onderdelen zijn dermate complex dat dit voor een hobbyist onmogelijk uitvoerbaar is.
Ik zou in ieder geval nooit mijn eigen huis en de veiligheid van mijn familie daarvoor op het spel zetten.
Ik zelf ken verschillende voorvallen waarbij door dit soort hobby, vaak niet groter dan enkele fietsaccu’s groot behoorlijke schades zijn ontstaan, soms zelfs met persoonlijk letsel tot gevolg.
Mogelijke alternatief is de accu buiten het huis plaatsen en er bestaan ook nog speciale "accu kasten".
Ok lekker simpel op een aparte AC port en die dan spanningloos maken.Compuadb schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 05:31:
Dat doet de inverter door de spanning van de "GEN port" af te halen waar de microinverters op aangesloten zijn. De microinverters zien dan geen "netspanning"meer en schakelen door de eilandbedrijf functie in de microinverters zelf uit.
Bij de selectie van de functie voor de "GEN port" op microinverter bedrijf heb je ook twee settings voor de SOC waarden van de accu waarbij de microinverters aan en uit geschakeld dienen te worden, deze kan jezelf instellen.
![]()
Overigens is dit alleen van toepassing als je in de off-grid modus ben of energie terugleveren verboden heb., zolang het grid aanwezig is zullen de microinverters gewoon overtollige energie terugleveren aan het grid.
[...]
Ja in principe ga ik uit van grid connected, maar de boel moet wel goed blijven werken als de stroom uitvalt.
Ik heb overigens Victron spullen, en die kunnen frequentie modificeren zodat sommige omvormers dat zien en terugschalen. Maar volgens mij kan ik niet een AC out als gen port inzetten.
Check, maar goed ik sta voor de vooravond om een extra omvormer aan te schaffen/bestaande omvormer verkopen en waardere plaatsen omdat er extra panelen opkomen. Vandaar de vraag of iemand StoreEdge gebruikt en hoe de ervaringen zijn.KC27 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:42:
[...]
Ik heb wel solar Edge pv omvormers, maar omwille van optredende schaduwen wil ik er geen afstand van nemen. StoreEdge vond ik te duur. Daarom 3 Victrons Multiplus II met 29 kWh zelfbouw batterij (2 x 16 280 Ah LiFePO4). Helaas wel 10% extra verlies om pv energie op slaan (DC -> AC -> DC).
!null schreef op donderdag 22 september 2022 @ 23:19:
@Compuadb Hoe schakelt hij de micro inverters uit? Hoe is die interface?
Echter kan ik niet zomaar beide modussen instellen, het is het 1 of het ander. Op zich niet zo gek, maar ik zou graag een werkgebied van state of charge percentages hier op instellen, zodat hij ook pieken wegwerkt.
Want als de accu leeg raakt gaat hij op een gegeven moment alsnog vol vermogen van het net pakken (in de zelf consumptie modus).
Ben benieuwd of jullie dit gebruiken. Meestal niet echt nodig.
Mooi. Flink krachtige 3 fase omvormers maar nog wel op 48v.Compuadb schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 06:52:
Ja dat gaat werken. Zodra de accu vol is en je heb terugleveren aangevinkt staan dan zal de overtollige zonne-energie netjes worden teruggeleverd aan het grid. In een off-grid situatie zal zodra de accu boven een ingestelde SOC komt de microinverterstring uitschakelen, komt de accu weer onder een ingestelde soc waarde, dan zal de microinverter ingang weer geactiveerd worden.
[...]
Hoog voltage is wellicht zinniger, maar 48v is soms net even wat fijner werken, ondanks de dikke kabels.
Hoe is de vermogen belasting? Ik zie bijvoorbeeld 10kW op 3 fase, gaat dat goed als je dan bijvoorbeeld 8kW op 1 fase trekt?
Normaal gesproken heb je dat niet. Maar als ik iets verander aan mijn systeem wil ik eigenlijk ook meteen het laden van mijn EV meenemen. Ik denk dat ik vrij lang met mijn huidige EV ga doen en die kan tot 7kW op 1 fase laden, wat ik dan vooral met sturing PV vermogen zou willen doen.
Wellicht moet ik nog wat langer afwachten, en komt er meer beschikbaar in omvormers die alles geintegreerd hebben en ook DC vanaf mijn zonnepanelen rechtstreeks de EV in kan.
Echter staat mijn auto best wel wat ver van mijn huis af (50 meter). Dat is nog wel okee om met AC te doen (4 of 6mm2 naar laadpaal), maar DC gaat dat waarschijnlijk nooit een goed idee zijn.
Ik bedoel je wil doorgaans geen lange hoogvoltage DC kabels, omdat daar meestal minder beveiliging op mogelijk is (aarding) zoals met AC wel het geval is.
Edit: Eigenlijk hoort er dan ook een gewoon auto bij die dan ook kan terugleveren op DC. Voordat je over gaat op die nieuwe generatie spullen. Zoals de Ford F150 Lightning kan komen er hopelijk meer.
Edit 2: En voorbereid zijn op aansturing flexibele tarieven is natuurlijk een must. Maar dat moet bijna altijd met wat software sturing er bovenop, wat geen probleem is.
[ Voor 9% gewijzigd door !null op 24-09-2022 10:09 ]
Voor de gein al eens gekeken wat zon unit kost?
En een accu met een accu laden is wel vrij onzinnig, alleen al op efficiency.
En de bedoeling is dat je de auto dan direct laad vanaf de zonnepanelen, ipv 20% weg te gooien door DC->AC->DC.
Van accu naar accu zou je doorgaans niet zovaak moeten gebruiken.
Maar dat is in een nieuw plaatje, waarbij de auto ook het huis kan ondersteunen eventueel.
Snapt de hobby niet. Geeft niks!Ethirty schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:35:
[...]
Niet gratis, door je werkgever betaalde stroom in de vorm van hogere brandstofkosten.
Wel bijzonder dat je bij aftappen wel die grens ziet. Vraag dan je baas om loonsverhoging, scheelt je ook nog eens de investering. En gegarandeerd het rendement dat je zoekt.
Overigens heb je in de auto dus ook nog wat extra hardware nodig om te zorgen dat je goed oplaad en niet straks met een lege boordaccu staat en niet meer kan starten. Je kan niet zo maar een lege accu aansluiten op je geladen auto-accu.
Dit antwoord moet ik indelen in de categorie "Zeldzaam dom".Theo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 07:37:
Is het met jouw idee in gedachte niet handiger om (ipv 1-2 extra loodaccu's) een vat water op te warmen tot bijv 80C), en dit in huis zetten als gratis warmtebron? Dat scheelt dan ook verwarming.
Een loodaccu van 40 Ah weegt zo'n 20 kilo, en bevat dus 480 Wh aan energie. Twee accu's zijn dus 40 kg, en samen zo'n 1 kWh samen
Dertig liter water weegt met emmer/behuizing zo'n 40 kilo en bevat (met een opwarming van 50 C) 1.8 kWh aan energie. Zet je deze in huis neer bespaart het dus 1.8 kWh aan gas.
Wanneer je een busje hebt dan kun je ook 100 liter water opwarmen in deze, en (met een tuinslang?) deze met een constructie op een douche aansluiten zodat je gasloos kunt douchen.
Of wil je de auto stationair laten lopen naast de woning, en dagelijks een uurtje de auto aan een omvormer hangen? (scheelt ook slepen met accu's en het aanschaffen van deze)
Edit: In deze categorie kun je ook kijken of je bijv van werk een paar theezakjes mee kan nemen voor thuis; de uitgespaarde kosten zijn dan gelijkwaardig.
Dit heb ik draaien op mijn balkon. Het terugverdienen gaat rap....bgrr schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:43:
Een klein systeem om het sluipverbruik van 120W per uur af te dekken zou voor mij een mooie eerste stap zijn.
Accu volladen overdag bij overproductie van PV en dan 's nachts het sluipverbruik uit de accu halen ipv bij de stroomleverancier.
Als ik kijk naar mijn verbruiksgegevens zou dit neerkomen op 7u x 150W =1,05 Kwh wat ik dagelijks eruit zou willen halen.
Op jaar basis komt dit neer op +/- 300 kwh welke ik niet meer afneem van de stroomleverancier maar uit eigen PV overcapaciteit. (uitgaande van december / januari waar ik minder stroom per dag maak met pv dan gebruik. De rest van de maanden lukt dat prima)
Als straks salderen afgebouwd wordt en dit met een "kleine" /betaalbare zelfbouw oplossing veilig gedaan kan worden zou ik dit wel heel interessant vinden om hier meer kennis van op te doen.
Vragen waar ik dus een beetje mee zit zijn :
- hoe zwaar moet de accu zijn ?
- wat heb ik nodig hiervoor ? BMS / converter ?
- bedienbaar dmv home assistent
- wat zouden de kosten zijn ?
- zijn er meer mensen die hier interesse in hebben ?
Let op je moet 2 relais in serie zetten die door een netwachter/fase bewaking bedient wordt. Daarom dat de victron multiplus en quattro niet direct op het net mag.
De multiplus-ii en quattro-ii hebben een dubbel relais en die mogen er wel direct op. Verder moet je niet ook opletten of je TN of TT aarde hebt.
Mijn schoonouders krijgen als het goed is binnenkort hun StorEdge geinstalleerd in combianti met een BYD Box 8kWh accu. De panelen liggen al 2 maanden op het dak, maar de omvormer en accu lieten op zich wachten. Het lijkt een mooi systeem te zijn, maar kan nog geen hands-on ervaring gevenrroetenberg schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:53:
[...]
Check, maar goed ik sta voor de vooravond om een extra omvormer aan te schaffen/bestaande omvormer verkopen en waardere plaatsen omdat er extra panelen opkomen. Vandaar de vraag of iemand StoreEdge gebruikt en hoe de ervaringen zijn.
100% scheefbelasting betekent dat 1 fase 100% belast wordt en een andere fase 0% belast wordt.
Per fase kan de inverter als deze scheef belast wordt tot 150% vermogen leveren, dus dat betekend voor een 12 kW 3 fase inverter dat op fase 1+2 elk 6kW geleverd kan worden als fase 3 met 0kW belast wordt.
Die 7 kW voor het laden van je auto gaat dus niet lukken. Wat je natuurlijk wel kan doen is twee van deze inverters parallel plaatsen, dan kan je die 7 kW met gemak wel halen.
Ik zelf heb er ook twee parallel geplaatst en die zijn in serie geplaatst met mijn huisverbruikers, dus tussen de kWh meter en de verbruikers in huis. Het voordeel van deze wijze van installeren is dat het gehele huis gelijk voorzien is van een No-break UPS noodstroomvoorziening.
48 Volt accu's is voor de gemiddelde woonhuis configuratie, prijstechnisch en veiligheidstechnisch het meest voor de hand liggende oplossing. Ik heb hier een 60kWh accupakket staan en dat werkt prima, ook met hoge belastingen.
De Deye inverter heeft een time of use tabel, waarbij je over 6 tijdframes verschillende opdrachten kan meegeven aan de inverter. Bijvoorbeeld de accu ontladen tot 40% en in het tijdframe erna kan je dan aangeven dat de inverter het grid mag gebruiken om de accu te laden tot 90%, tijdens dit laadproces wordt het grid ook gebruikt om de verbruikers in de woning te voeden, waarbij de peak shave functie als deze aangevinkt is gewoon werkt. Dus ja de Deye kan deze twee bedrijfsmodussen dus tegelijk uitvoeren.
!null schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:19:
Gebruiken mensen hier met hun apparaten twee modussen tegelijk? Wat ik bedoel is je kunt de systemen inzetten als 'Power assist' zoals Victron dat noemt, dus ondersteuning om de piekmomenten weg te vlakken en een zeer klein aansluitingsvermogen nodig te hebben. En je hebt van die zelf-consumptie modussen. Dat je eerst zoveel mogelijk je eigen stroom verbruikt en dan pas van het net. Deze laatste modus komt dan vaak nog wel met een minimum state of charge percentage die je kan instellen, zodat er ook nog wel een reserve is voor UPS functie.
Echter kan ik niet zomaar beide modussen instellen, het is het 1 of het ander. Op zich niet zo gek, maar ik zou graag een werkgebied van state of charge percentages hier op instellen, zodat hij ook pieken wegwerkt.
Want als de accu leeg raakt gaat hij op een gegeven moment alsnog vol vermogen van het net pakken (in de zelf consumptie modus).
Ben benieuwd of jullie dit gebruiken. Meestal niet echt nodig.
3 fase is in mijn situatie vooral interessant voor het terugleveren, dan kan ik meer vermogen terugleveren.
In huis is alles nu 1 fase en dat is eigenlijk prima.
Ook niet door een combinatie van PV+BAT+GRID?Compuadb schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:23:
Een 3 fase Deze inverter is best wel bijzonder want hij kan ook in 100% scheefbelasting normaal werken.
100% scheefbelasting betekent dat 1 fase 100% belast wordt en een andere fase 0% belast wordt.
Per fase kan de inverter als deze scheef belast wordt tot 150% vermogen leveren, dus dat betekend voor een 12 kW 3 fase inverter dat op fase 1+2 elk 6kW geleverd kan worden als fase 3 met 0kW belast wordt.
Die 7 kW voor het laden van je auto gaat dus niet lukken. Wat je natuurlijk wel kan doen is twee van deze inverters parallel plaatsen, dan kan je die 7 kW met gemak wel halen.
De limitatie is puur het omvormer vermogen. Dat je PV en accu hebt veranderd daar niks aan.jadjong schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 06:11:
[...]
Ook niet door een combinatie van PV+BAT+GRID?
Ze hebben ook een 45A pass through capacity, hoe zit dat? 45A van grid naar output?!null schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 07:31:
[...]
De limitatie is puur het omvormer vermogen. Dat je PV en accu hebt veranderd daar niks aan.
jadjong schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:10:
[...]
Ze hebben ook een 45A pass through capacity, hoe zit dat? 45A van grid naar output?
De manual is ook weer niet echt duidelijk.

Ik denk dat je het omgedraaid bedoeld? De grid afzekeren op 20A en de output op minimaal 40A. Als de je 20A uit de grid trekt kan je met bijvoorbeeld een victron met power assist er nog 13A bovenop doen.jadjong schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:20:
Van grid naar output wordt er weinig geinvertert (dat is geen woord...) omdat beide AC zijn. Kan mij niet voorstellen dat het geheel AC>DC>AC gaat aangezien ze over een <10ms switching time praten bij uitval van grid.
De manual is ook weer niet echt duidelijk.45A passthrough voor alle hybrid modellen. maar grid moet je af zekeren met 63A en output mag op 20A voor de kleine modellen en 32A voor 10KW en groter. Daar krijg je op die manier nooit 45A doorheen.
Misschien kan je met 20A de accu vanaf grid laden en ook nog eens 45A van grid naar output sturen. Alleen lukt dat dan weer niet helemaal wanneer je de output op 32A of lager afzekert.Magnat schreef op woensdag 28 september 2022 @ 06:56:
[...]
Ik denk dat je het omgedraaid bedoeld? De grid afzekeren op 20A en de output op minimaal 40A. Als de je 20A uit de grid trekt kan je met bijvoorbeeld een victron met power assist er nog 13A bovenop doen.
3.4 Grid connec�on and backup load connec�on
1. Before making Grid, load and Gen port connec�on, be sure to turn off AC breaker or
disconnector first.
2. Remove insula�on sleeve 10mm length, unscrew the bolts, insert the wires according to
polari�es indicated on the terminal block and �ghten the terminal screws. Make sure the
connec�on is complete.
Please follow below steps to implement Grid, load and Gen port connec�on:
Chart 3-3 Recommended Size for AC wires
· Before connec�ng to grid, please install a separate AC breaker between inverter and grid. Also,
it is recommended that installs an AC breaker between backup load and inverter.This will ensure
the inverter can be securely disconnected during maintenance and fully protected from over
current.The recommended of AC breaker for the load port is 20A for 8kw, 32A for 10kw and
32A for 12KW. The recommended of AC breaker for the grid port is 63A for 8kw, 63A for 10kw
and 63A for 12KW
Welke capaciteit moet ik dan aan denken?
Zitten met een verbouwing en vertragingen vanuit Liander, waardoor ik aan het kijken ben of ik zelf iets kan bedenken om 3x 25A aansluiting te realiseren, evt gecombineerd met een aggregaat.
#team_UTC+1
Plek zat voor een (tijdelijke) array in de tuin die we daarna op het huis kunnen leggen, accu voor de avonden.
Idee is zoveel mogelijk zelfvoorzienend, het aggregaat voor nood.
Moest onmiddellijk aan een Victron setup of iets als een Deye inverter te denken, maar geen enkel idee hoe ik een accu moet inschatten. Misschien kunnen we nog via een 1 fase aansluiting bijladen via de bestaande huis aansluiting, al weet ik niet of een 3f setup dat leuk vindt.
#team_UTC+1
Airco erin hangen. Als je in de winter in een keet COP1 moet stoken loop je leeg, letterlijk.Ethirty schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:26:
Het is ook nog een beetje conceptueel, maar Liander zegt >7mnd nodig te hebben voor een verzwaring en ik moet in januari minimaal in een half jaar in een tijdelijke woonunit gaan wonen (zo'n keet) die 3x25A nodig heeft. Voor zover ik kan zien vanwege elektrische radiatoren en boiler. Niet heel efficiënt maar er is niks anders te krijgen.
Plek zat voor een (tijdelijke) array in de tuin die we daarna op het huis kunnen leggen, accu voor de avonden.
Moest onmiddellijk aan een Victron setup of iets als een Deye inverter te denken, maar geen enkel idee hoe ik een accu moet inschatten. Misschien kunnen we nog via een 1 fase aansluiting bijladen via de bestaande huis aansluiting, al weet ik niet of een 3f setup dat leuk vindt.
I know.
En dan heb je de 3x25A ook niet nodig... Alleen de boiler wel even temmen als dat een zware jongen is, de onze was ook 3x3kW.
Nov: 191kWh
Dec: 120kWh
Jan: 133kWh
25 panelen op een Solaredge 8300Wp. Bij lange na niet genoeg om offgrid te gaan hoe groot mijn batterij ook is. De zonnepanelen gaat het niet bijbenen. Dan moet je echt wel vaak je aggregraat draaien. Verwarmen doe ik nog met gas.
Bij offgrid heb je hetzelfde probleem als met zonneboilers, je kunt in de zomer je overschot niet kwijt.
Het kan overigens wel, maar dan moet je aan de vraagzijde ook flink terug, dat zie je vooral bij tiny-houses. En die hebben dan ook geen grote PV opstelling nodig.
Het is wel een geïsoleerde keet, maar het zal alsnog niet geweldig zijn.bbbrumbrum schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:50:
[...]
Airco erin hangen. Als je in de winter in een keet COP1 moet stoken loop je leeg, letterlijk.
I know.
En dan heb je de 3x25A ook niet nodig... Alleen de boiler wel even temmen als dat een zware jongen is, de onze was ook 3x3kW.
Denk niet dat ik een zo'n gehuurde keet zelf een airco mag ophangen of veel mag aanpassen.
Heb even een lijntje uitgezet via Mosa, maar ik vrees dat het hele plaatje budget-technisch tegen gaat vallen.
Omvormers, accu's én een aggregaat voor een maand of 6. En ik kan niet alles herplaatsen in het definitieve huis.
Ga ook in overleg met de aannemer en elektriciën wat er aan de net-kant voor mogelijkheden zijn bij Liander.
#team_UTC+1
Niet willen, maar geen aansluiting is een koude en donkere keetbbbrumbrum schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:01:
Waarom zou je offgrid gaan? We hebben een van de beste netwerken ter wereld, je krijgt betaald om een aansluiting te hebben en je kunt je overtollige (evt op gunstigere tijden) PV verkopen.
Bij offgrid heb je hetzelfde probleem als met zonneboilers, je kunt in de zomer je overschot niet kwijt.
En hoe krijg jij betaald voor je aansluiting?
#team_UTC+1
Qua PV heb je een installatie nodig die in de wintermaanden in staat is om jouw dagelijkse verbruik naar de accu te hengelen in +/- 8 uur. Ook als het niet zo lekker weer is...Ethirty schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:26:
Het is ook nog een beetje conceptueel, maar Liander zegt >7mnd nodig te hebben voor een verzwaring en ik moet in januari minimaal in een half jaar in een tijdelijke woonunit gaan wonen (zo'n keet) die 3x25A nodig heeft. Voor zover ik kan zien vanwege elektrische radiatoren en boiler. Niet heel efficiënt maar er is niks anders te krijgen.
Als ik ons eigen verbruik neem van +/- 12KW per dag dan zou ik minimaal 15KW accu plaatsen. Echter moet er ook een paneel of 40/50 tegenaan om gemiddeld 12KW per dag op te wekken. Met gemiddelde in het achterhoofd moet de batterij nog wat groter, stel dat je vijf slechte dagen achter elkaar hebt komt er zo maar 50KW aan accu bij.
Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar zo'n setup (enkel panelen is zo 2021
Benodigd KW per dag x 5 = aantal panelen ~400Wp
Benodigd KW per dag x 5 = capaciteit in accu
Mocht je op 3 fase willen leven, maar op 1 fase willen laden dan kan dat prima met een losse acculader rechtstreeks op de accu. Het kost je dan wel wat rendement omdat je AC>DC>AC gaat.
Als ik dat naar mijn situatie vertaal kom ik op 3 omvormers, 40+kWh aan accu's en 40+ panelen. Dan is een diesel generator huren misschien nog wel goedkoper voor die 6 maanden
#team_UTC+1
Voor goedkoper douchen kan je een Sanura opbouw-wtw tussen de douchekop zetten, ik weet niet of dat kosteneffectief is.
Een kleine powerwall/accu zou dan voldoende moeten zijn, die kan je dan op 1 fase voldruppelen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Waarom zou je off grid je overschot "kwijt" moeten?bbbrumbrum schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:01:
Waarom zou je offgrid gaan? We hebben een van de beste netwerken ter wereld, je krijgt betaald om een aansluiting te hebben en je kunt je overtollige (evt op gunstigere tijden) PV verkopen.
Het kan overigens wel, maar dan moet je aan de vraagzijde ook flink terug, dat zie je vooral bij tiny-houses. En die hebben dan ook geen grote PV opstelling nodig.
Overschot injecteren is nu net iets wat bij on grid hoort.
Off grid ga je van PV naar accu rechtstreeks DC => DC via een MPPT. Heb je ook nog eens veel minder verliezen dan bij een on grid systeem en moet je dus al minder PV-panelen kwijt zien te geraken.
En voor de lange sombere dagen in de winter gewoon een aggregaat op HVO100 en je bent 100% energetisch off grid.
Ik wil me de aankomende tijd orientieren op een DIY thuisaccu.
Het idee is om een kant en klare LifePo4 accu te bestellen op ali. https://nl.aliexpress.com/item/1005004004392051.html en eerst te experimenteren met een 5kW accu.
Nu heb ik 3 PV omvormers.
Woning:
6kW 3f SMA - ZUID
Tussen woning en schuur zit 30 meter kabel 5g6mm²
Schuur:
5kW 3f Fronius - NOORD-OOST
4kW 1f SMA - WEST
Het is de bedoeling dat de accus in de schuur komen ivm de beschikbare ruimte en veiligheid.
Nu wil ik in eerste instantie voor Victron gaan. Maar aangezien deze materie helemaal nieuw is ben ik benieuwd wat ik voor deze opstelling allemaal nodig zal hebben.
Uitlezen en sturing via HA is een must.
1. Ik ben op de hoogte van het feit dat DC->AC-DC extra verliezen geeft. Maar ik ontkom hier niet aan aangezien ik meerdere oriëntaties heb.
2. Volgens mij maakt het niet uit dat ik het accusysteem 1 fase maak toch? In de energiemeter worden de 3 fases toch bij elkaar opgeteld/afgetrokken?
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Dus even een stapje terug:
- Wat is het doel van je setup?
- Waarom Victron? Die is vooral sterk in de combi alles van Victron + Fronius, ik weet niet of ze meer met SMA doen tegenwoordig.
- Als je toch alles Victron wil zou ik aansturen met hun GX, niet met een dhz pakket als HA. Niet voor je energievoorziening in ieder geval.
#team_UTC+1
Tegelijkertijd heeft 5kWh op 3 fase vermoedelijk wat minder zin, al kan het wel.
Ik weet niet wat je zelf kan bouwen. Je kunt ook zoiets als de Sessy overwegen. Ook 5kWh en 1 fase. En dan kun je uitbreiden door er zo eentje op iedere fase te zetten.
Gaat denk ik sowieso om een AC gekoppelde accu omdat hij in je schuur komt, en daar je zonnepanelen niet in de buurt zitten en je aansluiting ook niet. Dus geen backup/ups functie.
Dankjewel voor je reactie. Ik ben op de hoogte van de sessy. Die jongens komen hier uit het dorp. In eerste instantie zou het 5kw worden maar wil dit later uitbreiden naar 20/30/40 kW. Dan is de Sessy denk ik niet meer interessant voor me.!null schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:49:
@Nickkie55 Het 1 fase maken versus 3 fase is niet handig omdat je het niet oneindig zal kunnen wegstrepen tegen elkaar.
Tegelijkertijd heeft 5kWh op 3 fase vermoedelijk wat minder zin, al kan het wel.
Ik weet niet wat je zelf kan bouwen. Je kunt ook zoiets als de Sessy overwegen. Ook 5kWh en 1 fase. En dan kun je uitbreiden door er zo eentje op iedere fase te zetten.
Gaat denk ik sowieso om een AC gekoppelde accu omdat hij in je schuur komt, en daar je zonnepanelen niet in de buurt zitten en je aansluiting ook niet. Dus geen backup/ups functie.
Zelf ben ik electro hardware/software engineer. Dus heb al het gereedschap en kennis in huis om de draden aan te sluiten / maken krimpen etc.
Kan je me meer uitleggen over het niet oneindig kunnen wegstrepen van de verschillende fases?
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Ik heb deze zomer zelf een thuisaccu gebouwd (zie o.a. KC27 in "het grote day ahead energie prijzen topic.").
De cellen hebt rechtstreeks gekocht bij Docan Power. Was een zeer betrouwbaar contact.
Ik stuur alles aan vanuit/via Home Assistant die praat o.a. via modbus met een gx apparaat (in mijn geval is een van de Victrons uitgebreid met een gx-kaart).
Ik ben heel tevreden over deze opzet.
Je kunt wel een 5kW Multiplus nemen, maar die zijn dubbel zo duur als de 3kW versie en bij 100%
belasting zakt het rendement in. Ik belast ze nu ieder met 1,5 kW en ben daar heel tevreden mee.
Overigens Victron en Fronius zijn perfect te combineren. Met SMA heb ik geen ervaring.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
De Multiplus 5000 levert continue 3700W. SMA kan Victron wel uitlezen maar ze kunnen er niks mee zoals 0-feed in e.d. Dan zou je naar Fronius moeten.
Let wel even op je accu grootte wanneer je de AC omvormers aan de output van de Multiplus gaat hangen. Dan moet je per 1.5 kWp PV vermogen 100 A op 48V aan accu vermogen hebben liggen. https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start
Sluit je de AC omvormers aan de input / grid kant van de Multiplus aan dan is die factor 1 niet van toepassing. Dat heeft als nadeel dat de AC omvormers het niet doen als er geen grid is. Sluit je ze aan de output kant van de Multiplus aan dan blijven ze doorwerken als het grid weg valt en je volledig op de accu’s draait.
Victron heeft een eigen portal waar je alle gegevens in kan bekijken maar ze zijn ook volledig bestuurbaar en uit te lezen via Modbus. Er is nog geen kant en klare integratie voor HA dus je zal zelf de sensoren moeten aanmaken in HA. De lijst van modbus registers staat op de site van Victron.
Voor een 3-fase installatie heb je 3 Multiplus omvormers nodig, een Cerbo GX met GX touch zijn handig om bij de omvormer alles in te kunnen stellen. Voor het aansluiten op je accu’s een Lynx Distributor met zekeringen. Een ET340 voor het monitoren van je grid import/export en dat aansturen. Verder wat kabels e.d. en de juiste kabel voor het aansluiten van je BMS op de Cerbo.
Goed overzicht.
Ter aanvulling: ik heb een van de Multiplus II uitgevoerd met een gx-kaart.
Voordeel: iets goedkoper
Nadeel:alleen instelbaar met "remote connect" (webpagina via browser).
Doel van de setup is een setup te creëren en deze later in capaciteit uit te breiden. Ik wil me al vast voorbereiden op de afschaffing van de saldering. Ik weet dat het economisch niet interessant is, maar het isEthirty schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:26:
Als alles 3 fase is, waarom zou je dan alleen 1 fase accu willen?
Dus even een stapje terug:
- Wat is het doel van je setup?
- Waarom Victron? Die is vooral sterk in de combi alles van Victron + Fronius, ik weet niet of ze meer met SMA doen tegenwoordig.
- Als je toch alles Victron wil zou ik aansturen met hun GX, niet met een dhz pakket als HA. Niet voor je energievoorziening in ieder geval.
ook een stukje opleiding voor mezelf.
De reden dat ik in eerste instantie voor 1 fase wil gaan komt door mijn sluipverbruik. Dit wil ik als eerste gaan wegwerken d.m.v. een accu. Ik kan deze apparaten allemaal achter de zelfde fase plaatsen.
In de toekomst wil ik wel uitbreiden naar 3 fase zodra er weer budget is.
Victron ken ik een beetje uit de botenwereld en ik weet dat dit een grote speler is die A kwaliteit levert op dit gebied.
Klopt, alles moet zichzelf regelen maar ik wil via home assistant alles kunnen monitoren.
Iedereen dank voor alle berichten! Begrijp ik goed dat ik 1 Multiplus II nodig heb met GX ondersteuning? En voor de andere 2 fases niet?KC27 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:38:
@Nickkie55
Ik heb deze zomer zelf een thuisaccu gebouwd (zie o.a. KC27 in "het grote day ahead energie prijzen topic.").
De cellen hebt rechtstreeks gekocht bij Docan Power. Was een zeer betrouwbaar contact.
Ik stuur alles aan vanuit/via Home Assistant die praat o.a. via modbus met een gx apparaat (in mijn geval is een van de Victrons uitgebreid met een gx-kaart).
Ik ben heel tevreden over deze opzet.
Je kunt wel een 5kW Multiplus nemen, maar die zijn dubbel zo duur als de 3kW versie en bij 100%
belasting zakt het rendement in. Ik belast ze nu ieder met 1,5 kW en ben daar heel tevreden mee.
Overigens Victron en Fronius zijn perfect te combineren. Met SMA heb ik geen ervaring.
Je kan prima starten met 1 Multiplus II en later uitbreiden naar de andere 2 fases. Je kan voor een GX kiezen en er later 2 zonder GX toevoegen.Nickkie55 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:34:
[...]
Iedereen dank voor alle berichten! Begrijp ik goed dat ik 1 Multiplus II nodig heb met GX ondersteuning? En voor de andere 2 fases niet?
Venus OS draait ook op een RPi (vanaf model 3 meen ik) en kan met een USB naar VE.Bus kabel worden aangesloten. Dit kan voordelen hebben. De Multiplus II GX heeft maar 1 USB poort en ik heb nu meerdere USB hubs getest maar ik heb er nog geen een werkend. Deze vallen allemaal van de bus af. En dan stoppen mijn RS485s er mee.
En nieuw; Het grote Victron Energy topic zou best eens zin kunnen hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door Magnat op 05-10-2022 12:52 ]
Ik heb wil gaan handelen op dagbasis (aankopen bij lage prijs , verkopen...). Het
systeem moet dan in 3uur zijn batterij leegmaken op een tijd dat ik dat wil. en weer vullen in 3 uur wanneer ik dat wil. Aansluiting zal 3 fase zijn , batterij 49kwh bruto ,netto 39kwh,dus 13kw per uur , dat betekend dus een 15kw omvormer ,of 3x5kw)
En dan heb je natuurlijk nog de zelfbouwers, die alles via Aliexpress bestellen en zelf aan elkaar knopen. Maar dan heb je wel wat meer kennis nodig.
#team_UTC+1
Hou er rekening mee dat het 2e getal in de type aanduiding van Victron VA is dus geen W. Een 48/5000 kan bij 25 graden ongeveer 4000W continu doen. Hoe warmer het wordt hoe minder die doet. Daarnaast heb je ook nog je kabel verliezen. Dit zal bij een omvormer van een ander merk niet anders zijn.door schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:02:
Zijn er nog andere leveranciers waar jullie ervaring mee hebben ,behalve Victron.
Ik heb wil gaan handelen op dagbasis (aankopen bij lage prijs , verkopen...). Het
systeem moet dan in 3uur zijn batterij leegmaken op een tijd dat ik dat wil. en weer vullen in 3 uur wanneer ik dat wil. Aansluiting zal 3 fase zijn , batterij 49kwh bruto ,netto 39kwh,dus 13kw per uur , dat betekend dus een 15kw omvormer ,of 3x5kw)
Situatie nu:
- 10kWh batterij
- Sofar Solar HYD omvormer
- 1 set zonnepanelen
Er komt nu nog aan:
- 28 kWh batterij
- extra set zonnepanelen
Als ik die nieuwe accu's bij plaats en moet opladen via de huidige omvormer (3kW laadvermogen) ben je wel een tijdje onderweg voordat ze vol zitten. Ook ontladen ben je wel even bezig.
Deels wil ik de accu gebruiken om 'te handelen' met mijn dynamisch energiecontract en een deel om eigen verbruik te regelen. Of bijvoorbeeld volledig opladen op een hele goedkope dag (vaak weekend) en dan een gedeelte van de week vanuit de accu leveren ipv het net.
Ik kan mijn 2e set PV's zonder problemen aan de 2e MPPT ingang hangen van de omvormer. Maar ik kan ook gewoon een losse MPPT tracker installeren zodat ik niet aan de max van de omvormer zit.
Ook kan ik nog een losse AC/DC omvormer erop gooien om zo het vermogen wat ik kan laden en ontladen te vergroten.
Alleen als je meerder omvormers e.d. gaat aansluiten, moeten deze dan allemaal met elkaar kunnen communiceren, of kan je die als losstaande systemen naast elkaar laten draaien?
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!
De omvormers zullen wel met elkaar moeten communiceren lijkt me om het voltage goed te kunnen regelen als je dit aan de DC kant doet. Victrons doen dat ook. In 3 fase opstelling moeten ze zelfs van de zelfde batterij(bank) gebruik maken.Polderdijk schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 11:01:
Ook kan ik nog een losse AC/DC omvormer erop gooien om zo het vermogen wat ik kan laden en ontladen te vergroten.
Alleen als je meerder omvormers e.d. gaat aansluiten, moeten deze dan allemaal met elkaar kunnen communiceren, of kan je die als losstaande systemen naast elkaar laten draaien?
Als je alles aan de AC kant regelt ben je redelijk vrij. Je moet dan wel zelf regelen dat je je fases niet overbelast.
Nu zag ik in de beschrijving dat het accupakket moet worden afgezekerd met een 300A DC zekeringautomaat.
Welk type gebruiken jullie? Ik kan online niet veel vinden, behalve dan smeltzekeringen van 300A.
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic