Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Philos31 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Toon je expertise dan! Want voor mij ben je een random tweaker met een groot ego. Ik erger me al maanden aan jouw posts en je onwaarheden.
laten we elkaar helpen en samen proberen te vinden waar het probleem ligt van haar stellingen. en probeer het niet al te persoonlijk te maken, dat doe ik ook niet.

simpel beginnen: hoeveel volt h/geeft een 12V accu?
thehog schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:06:
Andy van de off grid garage heeft onlangs een video geplaats waar een 200A bms na een paar minuten magic smoke heeft bij een iets hogere belasting. Bij het afschakelen van de mosfets, vanwege protectie high current, is er 1 van de 20 doorgebrand. BMS bleef verder daarna wel werken.
Gelukkig open fail en anders hadden we meer dan een pufje rook gezien vermoed ik.

Ook dat zijn speculaties over kwaliteit van Chinese spullen maar het was ook wel een overload situatie.

Persoonlijk zou ik de bms iets overzien maar niet op een 3C van wat een lifepo4 set kan leveren. Inderdaad op de verwachte vermogens. En dan beschermen met een snelle zekering zodat bij een closed fail de zekering doorbranden.
bij zulke grote stromen moet je ook geen mosfet gebaseerde bms gebruiken. al helemaal geen chinese rommel die maar een fractie kan van wat word opgegeven. gewoon contactors en shunts.

[ Voor 56% gewijzigd door flippy op 21-05-2022 13:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
200a valt best mee. Ik heb hogere stromen waarmee ik werk in de watersport. 1000ampere bij 24 volt. Dit betrof een boegschoef van een zeilschip van bijna 20meter.
opgelost met 2 daly 500a bms, all fet.
Andere zeilers werken met elektrische lieren aan boord : 250amperes bij 12v. Werkt prima.
Je moet ze alleen als secutrip gebruiken en niet als schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 08:53
flippy schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:13:
[...]

bij zulke grote stromen moet je ook geen mosfet gebaseerde bms gebruiken. al helemaal geen chinese rommel die maar een fractie kan van wat word opgegeven. gewoon contactors en shunts.
Andy heeft ook BMS met contactors getest. Dat was zijn eerste keuze totdat die vast waren gesmolten. Dus is ook niet altijd even handig. Daarnaast moet een BMS met contactor een bypass hebben die meet of er charge is (als hij bijv. de contactor open heeft gezet vanwege een low voltage disconnect). Via die bypass merkt hij dat er dan weer lading is en kan de contactor weer dicht. Echter zo'n bypass levert ook weer een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Philos31 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:11:
[...]

Toon jij je expertise dan! Want voor mij ben je een random tweaker met een groot ego. Ik erger me al maanden aan jouw posts en je onwaarheden.

En wat zeg je nu eigenlijk? Dat een batterij in bijvoorbeeld een Ioniq 5 met Lifepo4 batterijen die per cell 1C ontladen mogen worden en een opslag hebben van 77kWh ook een BMS hebben die 77 kW aan kan? Want dat is namelijk de maximale ontlaadspanning van de hele batterij op 1C, dus als dat is wat je zegt (en dat beweer je, meer zelfs, je beweert de kortsluitspanning en die zal veel hoger zijn). Je BMS is altijd op je maximale load plus een beetje gebaseerd.
Inderdaad. Ik zit nog niet zo lang hier maar ik erger mij nu al. Vooral aan de manier van schrijven maar ook de manier van doordrammen en z'n punt willen maken (chinese rommel en veel te hoge BMS max amperage met geen mosfets gebruiken). Dat weten we nu wel. En meneer heeft het getest maar komt niet met video's, foto's, data of wat dan ook.

Mijn dunkt dat hij gewoon zelf ooit een keuze heeft gemaakt, daar veel te veel geld heeft voor uit gegeven en daarom nu zichzelf niet meer ongelijk wil geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik heb wat van andy's filmpjes gezien en vrijwel alles te terug te halen naar " sorteren op prijs" op de bekende orientaalse supermarkt en dan achteraf staan te kijken dat het doorbrand en er een filmpje van maken waarom het allemaal niet tof werkt voor een onbekende reden want "de specs op de advertentie zeiden dat het moet kunnen".
geloven dat een chinese nepmosfet van 20 cent even goed is als een orginele mosfet van 5+ euro per stuk van mouser/digikey word voor iemand zoals andy eerder te lijken op een gebrek aan intelligentie dan aan kennis. je hebt niet 30 mosfets nodig om 500A stabiel te kunnen schakelen.5 is genoeg mits je orginele fets gebruikt....

je kan je rustig ergeren aan iemand die zegt dat het gepruts waar iemand mee bezig is (jij of iemand anders) niet verstandig, gevaarlijk of nog erger: een vals gevoel van veiligheid geven maar dat veranderd niks aan het feit of je wilt accepteren wat je hoort. ik kan het wel voor je uitleggen, ik kan het niet voor je begrijpen. en een gebrek aan begrijpen maakt het nog niet zo dat je het persoonlijk moet maken. ik probeer het bij de feiten te houden. en ik heb genoeg informatie gegeven, men wilt het niet geloven, dat is wat anders. men gelooft wat prutsers op jouwbuis eerder omdat die het op film zetten ondanks dat zoiets geen enkele vorm van legitimiteit geeft. dat een bepaalde bms zichzelf niet opblaast is niet iets om aan te prijzen dat zou de norm moeten zijn, niet de uitzondering. ik heb zat bmsen over mijn werkbanken zien gaan die compleet verkoold zijn. denk je echt dat ik die meuk bewaar of er fotos van maak na een poosje?

hier heb je een paar fotos toen ik nog de moeite nam om ze te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rv7afKVVHVl65j1vHaZW_t8pmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOTVbgIladLjjvnmpilVBTr0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7W-1Gi7ZknYb1ny0NKOs3AMRqE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxEMeOOwfrT18IEgNEVaIQVa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OAVUOowLL2tjWrO_RrqVRMztgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bkw4YweYgW6iA4GDIfh7ibTP.jpg?f=fotoalbum_large

van de 2e en 3e foto zijn er nog enkele scooters compleet uitgebrand toen ze onder het rijden in brand vlogen, bij deze waren we er nog net op tijd bij. deze nederlandse accu"fabrikant" bestaat inmiddels ook niet meer. iets met garantieclaims en verzekeringen.... het trauma wat zon bestuurder krijgt van het rijden op een brandende electrische brommer laten we maar even in het midden.

ik loop al wat langer mee in deze sport, een deel van mijn inkomsten haal ik inmiddels ook hieruit. ik moet mijn werk ook kunnen onderbouwen. ik heb ook niet een enorme database met wat niet werkt maar wat wel werkt. maar dat staat niet leuk op youtube filmpjes of forums....

je kan rustig een probleem hebben met hoe ik dingen uitleg maar dat wil nog niet zeggen dat ik geen gelijk heb of dat je mijn waarschuwingen moet negeren als je trapt in het idee van valse veiligheiden die gewoon niet werken als ze het moeten doen of ondermaats zijn voor wat je gebruikt. ik probeer te voorkomen dat je je huis afbrand, niet beste vrienden worden.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ok het begin is er en dan nu wat specs. Welke BMS was dat, welke stromen liepen er? Welke voltages? Welke type zekeringen stonden hiervoor? (edit: het lijkt deze BMS te zijn https://szayaatech.en.mad...-Pack-PCM-L08s25-499.html - wel maar liefst 25A charge/45A discharge ...)

Wat gewoon een punt is dat heel diysolarforum vol staat van mensen met succes met de wat jij noemt chinese rotzooi. De paar keer dat je leest over schade/doorbranden komt het door overbelasting of eens een keer een product fout. Die van Andy deze week was gewoon ook net buiten de specs en ja, dit kan een limiet/randje geval van chinese kwaliteit zijn maar om nou de hele markt onderuit te praten vind ik te ver gaan. Te veel goede ervaringen mits je rekening houdt met de marges.

De ervaring die jij hebt doet er zeker toe hoewel bij scooters neem ik even aan wel korte plotselinge minder voorspelbare stromen lopen (wat trekt zo'n scooter motor eigenlijk?) en niet continue voorspelbare stromen zoals bij een diy powerwall waar we het hier over hebben. Dus of het helemaal relevant is hier kan ik niet helemaal zeggen. Maar helder dat jij slechte ervaringen hebt en graag wilt oversizen en daar is niks mis mee.

Persoonlijk ga ik er van uit dat ze in china gewoon strak op de marges zitten. 100A rated = 100A rated en niet meer. In europa is 100A rated wellicht zelfs 200A veilig. En dan kom je in de buurt van jou ervaring. Maar als je je installatie gegarandeerd op 100A ontwerpt (bijvoorbeeld omdat je omvormer niet harder kan), is een 150A BMS prima met een 100A snelzekering (bijv class-T) er voor. Overbelasting gaat niet gebeuren en kortsluiting is verzekerd.

[ Voor 7% gewijzigd door thehog op 21-05-2022 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:02:
Persoonlijk ga ik er van uit dat ze in china gewoon strak op de marges zitten. 100A rated = 100A rated en niet meer.
en daar gaat het dus fout. bij mij in de basis lang geleden dacht ik dat ook wel maar toen waren er nog niet zoveel imitatiechips op de markt zoals nu en geloofde ik ook de verkoper op hun blauw ogen. die marges zijn compleet weg gevaagd door de chinese-kopie-van-een-chinese-kopie markt. ik koop zelf nu ook alleen nog maar bij de fabriek(en) zelf en niet een 3e partij.

wil je het nu veilig spelen moet je de rating ergens op 33~55% houden, niet 100%. dus een 100A bms moet je gewoon voor niet meer dan 50A gebruiken.

in mijn testen heb ik vaak genoeg gezien dat de opgegeven waarden door de fabrikant (dus niet de verkoper!) gewoon gebaseerd worden op de maxima die in de datasheet staat, niet de nominale waarde. die zijn ZEER verschillend. combineer dat met imitatiemosfets en je hebt als je een slechte partij te pakken hebt dus een erg gevaarlijk printje op je dure accu geplakt en denkt dat het goed is.

en hoeveel die bms kon hebben was niet echt relevant, de controller die werd gebruikt op die specifieke scooters was begrenst op 25A. de controller was ook nog heel nadat de bms boem zei. op papier werd dus niks overbelast. deze bms werd verkocht zoals je kan zien op de foto met orginele infineon mosfets die makkelijk 100A+ op papier kunnen hebben. en vertrouw me, die 48V accu kon echt niet 500A leveren wat deze schade zou verklaren. dit soort mosfets is tot zover het enigste soort wat je koopt in china, er is geen enkele fabrikant van die goedkope bmsen (ook dali en consorten niet) die echte orginele fets gebruikt. als dat wel zo was had je ook niet bms'en waar er 30 van op een rij zitten. dan had je er aan 2 wel genoeg om stabiel 100A+ te verpompen. kijk maar naar de tinybms die wel orginele chips gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 21-05-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:34:
[...]

wil je het nu veilig spelen moet je de rating ergens op 33~55% houden, niet 100%. dus een 100A bms moet je gewoon voor niet meer dan 50A gebruiken.
Dat is al weer wat anders. Hiervoor gaf je aan een bms te moeten kopen voor de max wat je accu kan leveren. Nu zeg je zelf voor wat je gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Dat is al weer wat anders. Hiervoor gaf je aan een bms te moeten kopen voor de max wat je accu kan leveren. Nu zeg je zelf voor wat je gaat gebruiken.
nu lees je een beetje in op wat je wilt lezen. ik heb het over het vermogen/grenzen van de bms, ik zeg niks over wat je eraan hangt. dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-06 13:27
Philos31 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:49:
Mijn 16x 230Ah cellen zijn binnen, kan ik deze week beginnen aan het bouwen van mijn powerwall.
Ik weet dat het lijkt alsof er ruimte tussen de batterijen zit, maar dat komt door de tafel waar ze op staan, die is niet vlak (noemen ze volgens mijn vrouw een robuuste uitstraling)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel Kwh kan je hiermee opslaan?
Het formaat valt nog mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:19:
[...]

nu lees je een beetje in op wat je wilt lezen. ik heb het over het vermogen/grenzen van de bms, ik zeg niks over wat je eraan hangt. dat is een andere discussie.
Tja het is toch de manier waarop jij het beschrijft wat vaak lastig te lezen en te begrijpen is ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@flippy autoriteitsargumenten tellen gewoon niet, dat komt niet boven welles/nietes uit :)

@Philos31 @thehog in Proton_ in "Zelf een powerwall bouwen" heb ik wat datasheets van zekeringen en contactors naar voren gebracht; daar werd geen commentaar op gegeven, dus als we daar op doorbouwen:
Het bms moet de 2100A (proefondervindelijk vastgesteld?) 20 ms lang overleven. De TO220 mosfets lijken me bij voorbaat ongeschikt, daar ga je nooit een printspoortje heen krijgen die dit overleeft. Parallelschakeling lijkt leuk maar helpt maar zoveel; als de zwakste gaat, krijgt de rest immers meer voor zijn kiezen (op de foto zie ik bijvoorbeeld ook geen enkele load sharing voorziening, enige variatie in Rds,on leidt dus gelijk tot grote temperatuursverschillen)
Dus we pakken een datasheet van een dikkere mosfet (wel betaalbaarder dan een contactor) die mij als leek wel geschikt zou lijken voor een leuke BMS.
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/A200/SOT227B.jpg.

De datasheet kopt met 200A/400A piek, maar uit figuur 6 blijkt dat 200A alleen realistisch is met waterkoeling en bij figuur 13 dat 400A niet meer dan een paar milliseconden moet duren - 20 ms een kA overleven lijkt me onwaarschijnlijk.
Zo bezien lijkt me dat een zekering wel brand en explosie kan voorkomen, maar het BMS niet afdoende beschermt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Wat is precies de reden / meerwaarde om die belachelijk hoge amperes door mosfets te willen loodsen, en niet door een contactor?

Ik weet niet waar die 2100A vandaan komt, dat is wel gigantisch hoog.

Maar kijk hoe ze elektrische auto's opbouwen. Dat is altijd met contactors op min en plus en daarnaast nog een precharge (die contactor weer wat ontziet bij het vullen van condensatoren in omvormers etc)

Mosfet bms-en hebben zeker hun functie hoor, ik heb ze ook gebruikt.

Als je twijfelt over kwaliteit, kun je ook kijken wat men in de EV markt gebruikt aan contactors. Dat is over het algemeen gewoon goede kwaliteit en zal voldoen aan specificaties.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 23-05-2022 09:46 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
!null schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:44:
Wat is precies de reden / meerwaarde om die belachelijk hoge amperes door mosfets te willen loodsen, en niet door een contactor?

Maar kijk hoe ze elektrische auto's opbouwen. Dat is altijd met contactors op min en plus en daarnaast nog een precharge (die contactor weer wat ontziet bij het vullen van condensatoren in omvormers etc)

Mosfet bms-en hebben zeker hun functie hoor, ik heb ze ook gebruikt.

Als je twijfelt over kwaliteit, kun je ook kijken wat men in de EV markt gebruikt aan contactors. Dat is over het algemeen gewoon goede kwaliteit en zal voldoen aan specificaties.
Voordeel van een mosfet oplossing is dat het twee kanten op werkt. Een charge richting en een discharge richting. Je kan met zo'n oplossing dus charge uitzetten terwijl discharge nog wel werkt (en andersom).
Bij een contactor oplossing moet er een bypass toegevoegd worden (waar je ook weer afhankelijk van bent) zodat bij een open contactor (low voltage disconnect) toch een nieuwe charge wordt gedetecteerd (of andersom een high voltage disconnect, waarbij een discharge wordt geaccepteerd). Die bypass moet dermate voldoende load kunnen opvangen voor de eerste paar mS voordat de contactor gesloten wordt. Alle discussies mbt het opblazen omdat een zekering het niet snel genoeg opvangt speelt daar dus ook.
Tevens kan een contactor ook dichtsmelten.

Maar ik zie verder geen echte verschillen voor de gebruiker anders dan dat een contactor oplossing beter geschikt is voor hogere stromen inderdaad. Discussie zat hier voornamelijk in, wat je kan verwachten voor stroomhoeveelheid (ontwerpen op wat je accu kan leveren of ontwerpen op wat je verwacht aan maximaal gebruik vanuit je omvormer bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@thehog Tja het ligt aan BMS die de contactor aanstuurt. Je kunt gewoon nog een contactor erbij hebben voor de charge input. Of met eenzelfde input signaaltje de lader direct aan of uit zetten.
Daarnaast zijn er ook genoeg systemen die communicatie hebben (bijv CAN bus of rs485) en zo de lader aansturen, of de gecombineerde lader/omvormer. Zo kun je een Victron Multiplus aansturen met DVCC, dan vertelt de accu de omvormer/lader hoeveel ampere hij kan hebben voor laden en hoeveel voor ontladen.

Genoeg mogelijkheden. Ik heb bij mij thuis de accu's middels een contactor aan de Multiplus hangen. Die contactor gaat alleen uit als er echt een probleem is, want het is niet echt een fijne manier om een draaiend systeem onderuit te schoppen.

Echter als je een elektrische scooter bouwt is een mosfet inline bms gewoon heel praktisch omdat je alles in 1 hebt en het prima werkt.

Maar goed, als je wat meer accu's hebt in stationaire toepassing dan zit je vaak al in een scenario waar laden en ontladen ampere niet zo indrukwekkend meer is op de accu's (en diens toestand, de temperatuur). BMS staat dan meer toe te kijken en grijpt alleen in uitzonderlijke gevallen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
@!null Eens, ergens moet de protectie geregeld worden. Hangt vanaf waar jij in je ontwerp je sturing neerzet en afhankelijk daarvan je keuzes maken. Er is niet een duidelijk antwoord zoals je eigenlijk ook wel aangeeft. Het hangt helemaal van het doel af waar je het voor neerzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

!null schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:44:

Eens, de discussie ging over wat afdoende beveiliging is om kortsluiting zonder brand/explosies te laten eindigen. Hierbij heb ik wat getallen uit flippy getrokken en daar mee verder gerekend.
Wat mij betreft hoeft het bms dit niet te overleven, maar is brand of explosie wel onwenselijk.
Ik denk aannemelijk gemaakt te hebben dat een snelle zekering wel brand zal voorkomen, maar dat een mosfet alsnog poeft. Een contactor overleeft mogelijk wel (met een flinke hit in levensduur) en heeft zelfs een kans om de zekering heel te houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Proton_ Kun je die laatste zin uitleggen, hoe een contactor een zekering heel kan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@!null de AN300 schakelt uiterlijk na 20 ms bij 2 kA, de contactor uiterlijk na 12 ms. Dus als het bms rap reageert is er (afhankelijk van de individuele afwijking) een kans dat de contactor de piek zo kort houdt dat de zekering het overleeft. NB dat maakt de zekering niet overbodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Proton_ Haha ok zo. Tja dat is heel optimistisch gedacht, want de BMS is dan vaak een extern iets wat weer een losse shunt uitleest en dan ingrijpt. En daar heeft ie dan 8ms voor (20-12ms).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 21:42
joenevd schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Hoeveel Kwh kan je hiermee opslaan?
Het formaat valt nog mee.
Sorry ik heb je vraag niet gezien omdat ik niet meer in dit topic kom. Mij te veel misinformatie.
Je antwoord kun je zelf bereken (handig als je andere batterijen tegenkomt)
Nominale voltage in 51,2 volt en de batterij is 230Ah
https://www.inchcalculator.com/ah-to-kwh-calculator/
Antwoord: Bijna 12

Als er verder nog vragen zijn ik zit hier: https://diysolarforum.com/
Waar mensen wel verstand van zaken hebben en niet alleen hun eigen mening blijven verkondigen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:25
We hebben onlangs een nieuwe (projectbouw) nieuwbouwwoning gekocht die voor de zomer van 2023 opgeleverd gaat worden. Ik ben aan het kijken naar een opslagsysteem zodat we van lente tot de herfst (met decent zon) van onze eigen opgewekte stroom kunnen rondkomen. Dit natuurlijk het liefst met zo min mogelijk verbruik van het net. Daarnaast vind ik het als Tweaker natuurlijk gewoon leuk om hiermee te hobbyen.

Onze nieuwe woning zal (indien nodig) van minimaal 2 oost-west PV opstellingen voorzien zijn:

1x 8000WP oost, 8000WP west
1x 4000WP oost, 4000WP west

Ik heb veel HV accu oplossingen gezien, maar deze zijn aardig prijzig voor het aantal kwh’s dat je kunt opslaan. Ik wil zelf niet gaan kloten met losse cellen + BMS. Ik zou graag gebruik maken van de 48v LiFePO4 rack mountable accu’s. Deze zijn een stuk goedkoper per opgeslagen kwh. Daarnaast zou ik, indien nodig, losse cellen kunnen vervangen uit zo’n unit als deze slechter worden.

Ik heb echter moeite met het vinden met een 3-fase omvormer waar ik 48v accu’s op kan aansluiten. Bijna alle hybride omvormers met 3-fasen werkt met accu’s vanaf 150v.

Zijn er 3-fase omvormers die werken met 48v accu’s? Of ben ik aangewezen op 3x een Victron MultiPlus-II 48 (1 per fase)? Ik ben de SolarEdge StorEdge SE8K-RWS tegengekomen die 48v accu’s zou moeten ondersteunen. Maar zie voor nu alleen compatibiliteit met LG Chem RESU en BYD Low Voltage accu’s. Dus geen zekerheid of een los rack met LiFePO4 accu’s hiermee gaat werken… En volgens mij valt deze omvormer ook uit zonder netspanning.

Heeft er iemand hier nog goede tips?

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:18

Ethirty

Who...me?

Will Prowse had laatst wat video’s over EG4 met 48V accu’s. Misschien alleen een beetje lastig te krijgen hier. En dan moet je nog kijken of ze iets in 3-fase doen.

48V kijk ik ook al heel lang naar maar er zijn er maar weinig die ze met 3-fase combineren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Ethirty schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:15:
Will Prowse had laatst wat video’s over EG4 met 48V accu’s. Misschien alleen een beetje lastig te krijgen hier. En dan moet je nog kijken of ze iets in 3-fase doen.

48V kijk ik ook al heel lang naar maar er zijn er maar weinig die ze met 3-fase combineren.
Ja, de videos van Will zijn erg goed. Had al eens naar dat EG4 spul gekeken maar dat was dacht ik alleen in US te krijgen.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 04-06 11:53
sMoKeFiSh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:48:
We hebben onlangs een nieuwe (projectbouw) nieuwbouwwoning gekocht die voor de zomer van 2023 opgeleverd gaat worden. Ik ben aan het kijken naar een opslagsysteem zodat we van lente tot de herfst (met decent zon) van onze eigen opgewekte stroom kunnen rondkomen. Dit natuurlijk het liefst met zo min mogelijk verbruik van het net. Daarnaast vind ik het als Tweaker natuurlijk gewoon leuk om hiermee te hobbyen.

Onze nieuwe woning zal (indien nodig) van minimaal 2 oost-west PV opstellingen voorzien zijn:

Ik heb veel HV accu oplossingen gezien, maar deze zijn aardig prijzig voor het aantal kwh’s dat je kunt opslaan. Ik wil zelf niet gaan kloten met losse cellen + BMS. Ik zou graag gebruik maken van de 48v LiFePO4 rack mountable accu’s. Deze zijn een stuk goedkoper per opgeslagen kwh. Daarnaast zou ik, indien nodig, losse cellen kunnen vervangen uit zo’n unit als deze slechter worden.

Ik heb echter moeite met het vinden met een 3-fase omvormer waar ik 48v accu’s op kan aansluiten. Bijna alle hybride omvormers met 3-fasen werkt met accu’s vanaf 150v.

Zijn er 3-fase omvormers die werken met 48v accu’s? Of ben ik aangewezen op 3x een Victron MultiPlus-II 48 (1 per fase)? Ik ben de SolarEdge StorEdge SE8K-RWS tegengekomen die 48v accu’s zou moeten ondersteunen. Maar zie voor nu alleen compatibiliteit met LG Chem RESU en BYD Low Voltage accu’s. Dus geen zekerheid of een los rack met LiFePO4 accu’s hiermee gaat werken… En volgens mij valt deze omvormer ook uit zonder netspanning.

Ja die 3 fase hybride inverters zijn er, ik heb die zelf ook gebruikt.
Kijk eens op: https://www.mosa-aggregat.../hybride-solar-inverters-

MOSA Aggregaten BV is de Benelux importeur en distributeur van DEYE inverters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Compuadb schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:34:
[...]

Dit ziet er al goed uit! Bedabkt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan ook 3 losse 1 fase omvormers gebruiken op 1 48 accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
flippy schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:38:
[...]

Dat neemt alleen wel veel meer ruimte in beslag dan één 3 fase inverter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuadb
Om jullie een idee te geven hoe compact een set met 24 kW aan 3fase hybride inverters met 60 kWh LiFePo4 accubank kan zijn zie hier een foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1Ax20s7q2y1XY--3g7LEAM8b_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XROHp0MZEU6mmrQvqaViD2SH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Compuadb schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:43:
Om jullie een idee te geven hoe compact een set met 24 kW aan hybride inverters met 60 kWh LiFePo4 accubank kan zijn zie hier een foto.
[Afbeelding]
Dat ziet er netjes uit! Wat voor een LiFePO4 modules gebruik je hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
sMoKeFiSh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:51:
[...]

Dat ziet er netjes uit! Wat voor een LiFePO4 modules gebruik je hier?
In de accu's zijn Lishen cellen gebruikt 202Ah in de configuratie 16S,2P
1 accu weegt wel 170 tot 190 kg per stuk hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:38:
[...]

Dan kan je helaas niet noodstroom leveren als grid weg is want de 3 losse fases zijn dan niet in sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik wil zelf niet gaan kloten met losse cellen + BMS. Ik zou graag gebruik maken van de 48v LiFePO4 rack mountable accu’s. Deze zijn een stuk goedkoper per opgeslagen kwh.
Dat roept Will ook maar dat is alleen in Amerika zo. In Europa zijn die dingen niet goedkoper dan losse cellen ter krijgen (of ik heb ze nog niet gevonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
thehog schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:14:
[...]

Dan kan je helaas niet noodstroom leveren als grid weg is want de 3 losse fases zijn dan niet in sync.
Dat kan wel hoor met 3 losse hybride inverters die geschikt zijn om als team te werken. Ik heb zulke installaties al gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
thehog schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Dat roept Will ook maar dat is alleen in Amerika zo. In Europa zijn die dingen niet goedkoper dan losse cellen ter krijgen (of ik heb ze nog niet gevonden).
Goedkoper dan deze wall accu's € 3500,- excl. btw ga je niet komen denk ik.
https://www.mosa-aggregat...power-wall-battery-96kwh-

Op de accu zelf kan je via een display ook alle cel spanningen, temperaturen en alarmen uitlezen.
Deze accu's beschikken over een smart BMS die ook met inverters kunnen communiceren als de toegepaste inverter dat ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:14:
[...]

zeker wel, sommige growatt's (en andere merken) kan je tegelijk in serie en parralel zetten voor een enorme 3 fase installatie met een stuk of 9 inverters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:54
sMoKeFiSh schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:33:
[...]
Ja, de videos van Will zijn erg goed. Had al eens naar dat EG4 spul gekeken maar dat was dacht ik alleen in US te krijgen.
EG4 is alleen US, maar severracks van SOK en Jakiper (orient power, is ook naam van hun wandmodel die op markt komt of al leverbaar is) zijn wel in Europa te verkrijgen met euro prijs, alleen wel pre-order, afgelopen maand was levering augustus, levering vanaf een Duits magazijn, specifieke webpagina verdwijnt dan weer tot volgende pre-order inschrijving
kijk ander op forum van Will Power, als ook dat er video's van zijn,

Er diverse 3 phase 48V omvormers dat je zelfs kunt beginnen te vergelijken, MPP-solar (Taiwan, kijk ook weer bij Will), Als je niet vlot reactie van ze krijgt E-mail, vervang in Email-adres sales door peggy
Sofar hybride 48V (diverse verkopers/distribiteurs in EU oa in Breda )

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Domba schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:29:
[...]

EG4 is alleen US, maar severracks van SOK en Jakiper (orient power, is ook naam van hun wandmodel die op markt komt of al leverbaar is) zijn wel in Europa te verkrijgen met euro prijs, alleen wel pre-order, afgelopen maand was levering augustus, levering vanaf een Duits magazijn, specifieke webpagina verdwijnt dan weer tot volgende pre-order inschrijving
kijk ander op forum van Will Power, als ook dat er video's van zijn,

Er diverse 3 phase 48V omvormers dat je zelfs kunt beginnen te vergelijken, MPP-solar (Taiwan, kijk ook weer bij Will), Als je niet vlot reactie van ze krijgt E-mail, vervang in Email-adres sales door peggy
Sofar hybride 48V (diverse verkopers/distribiteurs in EU oa in Breda )
Bedankt! Ik ga eens op het forum van Will rondkijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoduke51
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-06-2024
[...]

Kan je hiermee ook de situatie instellen dat wanneer batterij op is automatisch overgeschakeld word naar het normale stroom netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
holoduke51 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Kan je hiermee ook de situatie instellen dat wanneer batterij op is automatisch overgeschakeld word naar het normale stroom netwerk?
Waarom zou je los willen koppelen van stroom netwerk? Dat doe je alleen bij stroomuitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoduke51
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-06-2024
bbbrumbrum schreef op maandag 20 juni 2022 @ 12:36:
[...]

Waarom zou je los willen koppelen van stroom netwerk? Dat doe je alleen bij stroomuitval.
Ik bedoel meer dat wanneer je batterij vol al het stroom in het huis uit de batterij komt. Zodra batterij op is, dan moet er stroom van het net gehaald worden. Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
holoduke51 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Dat kan inderdaad en staat standaard ook zo ingesteld. Verder kan je de volgorde waar de opgewekte zonne-energie het eerst naar toegeleid moet worden ook instellen. Bijvoorbeeld eerst naar de aangesloten verbruikers, is er energie over dat dan naar de batterij, is er dan nog energie over, dan terugleveren aan het net. Maar je zou in plaats van terugleveren zou je de overtollige energie ook in een smart load kunnen dumpen. Het is maar net wat je wil.

Het beste is om de inverter aan te sluiten zoals hieronder op het schema staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4H_W7h9fO2LRhhg3IL6TGlf6s8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRTHHrv7Smz5fybUbIX8XdpN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Compuadb op 20-06-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Compuadb schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:21:
[...]

Goedkoper dan deze wall accu's € 3500,- excl. btw ga je niet komen denk ik.
https://www.mosa-aggregat...power-wall-battery-96kwh-

Op de accu zelf kan je via een display ook alle cel spanningen, temperaturen en alarmen uitlezen.
Deze accu's beschikken over een smart BMS die ook met inverters kunnen communiceren als de toegepaste inverter dat ondersteund.
16x 200Ah lifepo4 = 9,6kWh
Die koop je los voor onder de 2500 euro (incl BTW) en dan nog een BMS er bij van zeg eens 200 euro. Bijv de seplos BMS met display en communiciatie mogelijkheden naar de inverters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:23:
[...]

zeker wel, sommige growatt's (en andere merken) kan je tegelijk in serie en parralel zetten voor een enorme 3 fase installatie met een stuk of 9 inverters.
Ja eens. Maar ik las even 3 losse omvormers.. dus niet in geschakeld voor 3-fase :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:54:
[...]

Ja eens. Maar ik las even 3 losse omvormers.. dus niet in geschakeld voor 3-fase :)
je kan losse inverters schakelen zodat 3 fase word gemaakt. niet alle modellen kunnen dat maar veel wel. en dan kan je ook nog die inverters in parralel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:56:
[...]

je kan losse inverters schakelen zodat 3 fase word gemaakt. niet alle modellen kunnen dat maar veel wel. en dan kan je ook nog die inverters in parralel zetten.
Ging mij om het 'los' van elkaar zijn. Ze moeten wel gekoppeld zijn (met RS485 oid) voor de juiste sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
thehog schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:53:
[...]

16x 200Ah lifepo4 = 9,6kWh
Die koop je los voor onder de 2500 euro (incl BTW) en dan nog een BMS er bij van zeg eens 200 euro. Bijv de seplos BMS met display en communiciatie mogelijkheden naar de inverters.
Klopt, maar dan moet je nog wel een (brandveilige) behuizing maken, al het soldeerwerk doen en testen of de BMS wel goed werkt. Als je dit als hobby doet en weet waar je mee bezig ben, dan is het zeker goedkoper.
Ondanks dat ik over meer dan voldoende kennis beschikt om dit zelf te bouwen heb ik er toch voor gekozen omdat niet te doen vanuit verzekeringstechnische reden. Ook weet ik dat ik nu goede kwaliteitscellen in mijn accu's heb zitten en niet een B-keuze die via Aliexpress of Alibaba als goedkope cellen los worden verkocht.

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Compuadb schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:02:
[...]

Klopt, maar dan moet je nog wel een (brandveilige) behuizing maken, al het soldeerwerk doen en testen of de BMS wel goed werkt. Als je dit als hobby doet en weet waar je mee bezig ben, dan is het zeker goedkoper.
Ondanks dat ik over meer dan voldoende kennis beschikt om dit zelf te bouwen heb ik er toch voor gekozen omdat niet te doen vanuit verzekeringstechnische reden. Ook weet ik dat ik nu goede kwaliteitscellen in mijn accu's heb zitten en niet een B-keuze die via Aliexpress of Alibaba als goedkope cellen los worden verkocht.

8)
Dan heb je nu een andere reden te pakken. Eerst was het 'omdat het goedkoper is dan losse cellen'. Will roept dat ook in z'n filmpjes al een paar maanden maar in Europa is dat gewoon niet het geval.

Solderen doe je trouwens nergens hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mwah de Pylontechs kwamen wel in de buurt, echter zijn die ook weer in prijs gestegen dat het weer anders eruit ziet.
Maar goed, als je je uren mee gaat rekenen dan is het moeilijk om bijvoorbeeld een Pylontech US5000 met een all-in-one inverter (dus met pv aansluiting) te verslaan ten opzichte van alles los te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Als installateur ga je nooit losse cellen installeren bij een klant. Ja dan tellen de uren wel mee plus de garantie en compleet product. Maar voor jezelf doen is al voordeel dat je de uren niet hoeft mee te rekenen. Dat doe je toch ook niet voor al dit tijd die je hier op het forum zit 😀
En een US5000 zit op 400 euro per kWh. Dat is echt veel te veel. Voor boven de 200 heb ik al geen interesse meer. Dat is momenteel lastig gezien de prijsstijgingen maar ik hoop dat het wel ooit weer zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
[...]

Wat een mooi ding is die Deye 12K-1LP3 hybrid inverter toch. Heb al zat mooie setups voorbij zien komen op Youtube. Offerte van Mosa heb ik ook al binnen. Is wat prijzig met 2750,- ex BTW, maar vind het netter dan 3 aparte inverters aan m'n muur.

Ik zit nog met 2 vragen:

De Deye 12K-1LP3 inverter heeft 2 MPPT trackers met 2 strings op tracker 1 en 1 string op tracker 2. Nu heb ik straks 8000wp op oost, 8000wp op west en 4000wp op uitbouw. Wat werkt beter? Oost/west op tracker 1 (PV in poort 1/2) en uitbouw op tracker 2 (PV in poort 3)? Of kan ik beter een aparte omvormer regelen voor de pv op de uitbouw?

De Deye 12K-1LP3 inverter heeft een GEN poort voor generator input. Zou ik in theorie de Vehicle 2 Load van mijn Kia EV6 op de GEN poort kunnen aansluiten om max 3.6 kW uit de 77,5 kWh accu van m'n auto te trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
Afhankelijk van hoeveel panelen je op de uitbouw gaat plaatsen zou je voor het 4000wp deel Deye microinverters kunnen toepassen en die via de microinverter ingang kunnen koppelen met de deye hybride inverter. De 4 panelen microinverters van Deye zijn niet duur. op dit moment kan je die al kopen rond de € 265,00 excl. btw.
Op deze wijze maak je optimaal gebruik van de deye hybride inverter. De 8000wp stringen kan je dan elk een eigen mppt tracker geven en hiermee behaal je dan ook een maximaal resultaat mbt opbrengst.

Als je energie vanuit je EV wil halen, dan kan je daarvoor de GENport (microinverter ingang) voor gebruiken, maar dan verlies je de mogelijkheid om je 4000Wp string daarmee te kopelen of je moet ze beiden koppelen op een andere fase van de GENport ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:43
Compuadb schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:02:

Als je energie vanuit je EV wil halen, dan kan je daarvoor de GENport (microinverter ingang) voor gebruiken, maar dan verlies je de mogelijkheid om je 4000Wp string daarmee te kopelen of je moet ze beiden koppelen op een andere fase van de GENport ingang.
Dat is wel gaaf! Is dat al in de praktijk getest/gedaan om je EV aan die GEN-poort te hangen? Dan ga ik de geschikte EV er bij uit zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Laatst online: 23:43
Compuadb schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:34:
[...]

Het beste is om de inverter aan te sluiten zoals hieronder op het schema staat.
[Afbeelding]
Overzichtelijk zo. Waarom is die ATS (Automatic transfer switch) nodig? ....wat is dat fysiek voor een schakelaar? Dat zal ook een 3-fase switch zijn neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
De ATS is niet strikt nodig, die zit er in zodat ik de inverters volledig kan by-passen als ik aan de inverters aan het sleutelen ben of als er een defect mocht zijn.
Het is dus een noodvoorziening, niets meer en niets minder.

De ATS is idd een 3 fase schakelaar die onder belasting geschakeld kan worden, dit kan automatisch plaats vinden of handmatig. In dit geval zal de ATS automatisch de inverters by-passen zodra de inverters geen uitgangsspanning zouden geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
WillemP22 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:54:
[...]

Dat is wel gaaf! Is dat al in de praktijk getest/gedaan om je EV aan die GEN-poort te hangen? Dan ga ik de geschikte EV er bij uit zoeken. :)
Dit heb ik nog niet getest.. Micro inverters werken prima ook al sluit je dit aan op 1 van de 3 fasen.
Een generator koppelen werkt ook prima. (moet wel 3 fasen zijn hoor)
Op het moment dat een EV via de microinverter ingang gekoppeld is, weet ik zeker dat je energie uit de EV kan halen, maar het is de vraag of je de EV ook via de micro inverter ingang zou kunnen laden.. dat zou ik eens moeten proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• katrobot7
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-01 10:52
Philos31 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:49:
Mijn 16x 230Ah cellen zijn binnen, kan ik deze week beginnen aan het bouwen van mijn powerwall.
Ik weet dat het lijkt alsof er ruimte tussen de batterijen zit, maar dat komt door de tafel waar ze op staan, die is niet vlak (noemen ze volgens mijn vrouw een robuuste uitstraling)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
waar heb jij deze cellen besteld?

ik zit te denken aan

https://nl.aliexpress.com...26.0&gatewayAdapt=glo2nld

maar het lijkt me te goedkoop om waar te zijn. of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
katrobot7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:55:
[...]

Dat lijkt me inderdaad ook. Ik heb ooit een setje besteld via ali die ook te goedkoop was maar bleek gewoon oude batterijen met een nieuwe sticker en tegen hogere capaciteit verkocht te zijn.

16 cellen voor 1000 euro.. da's bijna alleen al de verzendkosten.

edit: "This store has been open since Dec 15, 2021" ook dat geeft al genoeg reden om te twijfelen

[ Voor 10% gewijzigd door thehog op 05-07-2022 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• katrobot7
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-01 10:52
thehog schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Dat lijkt me inderdaad ook. Ik heb ooit een setje besteld via ali die ook te goedkoop was maar bleek gewoon oude batterijen met een nieuwe sticker en tegen hogere capaciteit verkocht te zijn.

16 cellen voor 1000 euro.. da's bijna alleen al de verzendkosten.

edit: "This store has been open since Dec 15, 2021" ook dat geeft al genoeg reden om te twijfelen
Waar heb jij die laatste set gekocht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
katrobot7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:38:
[...]

Waar heb jij die laatste set gekocht
Die link/shop is al dicht na meerdere klanten een klacht hadden ingeschoten (na 6 maanden.. 3 maanden levertijd, 1 maand gezeik en 2 maanden escalatie bij aliexpress)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
katrobot7 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:55:
[...]

waar heb jij deze cellen besteld?

ik zit te denken aan

https://nl.aliexpress.com...26.0&gatewayAdapt=glo2nld

Ik ben altijd huiverig met "reclame" maken op tweakers, de ene keer mag je wel namen droppen (zoals je link naar Ali) en de andere keer krijg je weer gezeur.
Ik stuur je een DM, ik denk dat The Hog en ik redelijk kunnen instaan voor de manier van werken van onze leverancier.

Ik heb trouwens (naar aanleiding van een video van off-grid garage) mijn qr codes eens unscrambled en productiedatum was november 2021, en zijn in maart ofzo verzonden dus zijn echt nieuwe cellen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjampeter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:50
ben ook wel benieuwd naar jullie leverancier. mocht er nog een DM vanaf kunnen, graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
Ik ben ook erg benieuwd. Dus mocht je nog een DM willen sturen dan graag

[ Voor 7% gewijzigd door rroetenberg op 05-07-2022 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 13:01
Ik heb mijn batterijen via Alibaba besteld. Ik heb veel gezocht op reviews (text) maar ook video's op youtube. Ik heb mijn keuze uit eindelijk gemaakt op basis van dit filmpje: YouTube: Reduce the Risk When Buying Lifepo4 From Alibaba! This Is What I Hav...
en heb er geen spijt van!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
Magnat schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:11:
Ik heb mijn batterijen via Alibaba besteld. Ik heb veel gezocht op reviews (text) maar ook video's op youtube. Ik heb mijn keuze uit eindelijk gemaakt op basis van dit filmpje: YouTube: Reduce the Risk When Buying Lifepo4 From Alibaba! This Is What I Hav...
en heb er geen spijt van!!
Dan heb je ze waarschijnlijk van dezelfde als waar ik ze van heb... Alleen heb ik zaken gedaan met Amy (Niet de Amy van de video maar Amy de collega van Jenny Wu)
Ik heb er ook zeker geen spijt van.

[ Voor 5% gewijzigd door Philos31 op 06-07-2022 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 08:51
Bestaat er eigenlijk een "mini-kit" waarmee je aan de slag kan gaan? Iets relatief goedkoop om opgestart te geraken. Ik zou zelfs al blij zijn met 1x 18650 cel die oplaadt als er injectie is en ontlaad als er geen injectie is. Als ik dan weer wat geld heb, koop ik nog eens een celletje bij zeg maar :+

Ik heb thuis een >7kWp liggen aan zonnepanelen en ben aan het kijken naar thuisbatterijen. Maar als ik het zelf kan doen, wil ik het wel proberen als het voor een hadige Harry haalbaar is.

Oh ja, en als het integreert met Home Assistant is het helemaal top _/-\o_

EDIT:
Er is in ieder geval al een BMS die via RS485 met een ESP > ESPhome met HOme Assistant kan babbelen:

https://github.com/syssi/esphome-jk-bms

Ik ken er niet genoeg van, maar kan je met 1 van die BMS een batterij maken waar je 230V uit krijgt en opgeladen krijgt als er injectie is?

[ Voor 27% gewijzigd door bucovaina89 op 15-07-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 08:51
Of misschien moet ik mijn vraag anders stellen. Stel, ik koop de goedkoopste balancer met een RS485 communicatie module erbij. Wat heb ik dan nog nodig om tot een werkend geheel te komen?
  • Een ESP8266: ik heb er meerdere dus dat komt goed :)
  • Een paar 18650 (of andere) cellen
  • Iets waar ik een battery pack mee kan maken
  • Een Charger. Bestaan er die je kan sturen? Ik zeg maar wat, dat je die per 1A kan sturen (a.d.h.v. injectie)
  • Een omvormer naar 230V
  • nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44
Als je echt klein wil beginnen
Zou ik waarschijnlijk voor een 12v lifepo4 accu gaan
Een 12v systeem in wellicht niet zo krachtig, maar dan ben je iig onderweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik snap even niet wat je eraan zou hebben om met 1 cell te beginnen. :?

Maak eerst eens de berekening wat de minimale capaciteit is die je nodig hebt om te starten en bepaal welk voltage je wil gaan werken. Dit wordt je "pack".

Met die uitkomst ga je dan op zoek naar een passende inverter/charger, BMS, montage systeem, etc.

Als je dan verder wil uitbouwen kan dat telkens met diezelfde minimum capaciteit van de eerste stap, of een veelvoud van die packs.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockerbabyWil
  • Laatst online: 13-04 13:15
Hallo allemaal,

De meeste hier zullen geinstreseerd zijn in grote vermogens.

Weet iemand een goedkope manier om met 1 of 2 accu's van 12v 40ah ( om te beginnen) terug te leveren? Ik zoek dus eigenlijk een micro omvormer voor lage wattages.( De discussie of dit nut heeft graag in het midden laten, met de huidige en toekomstige prijzen is alles rendabel) 50 watt terugleveren zou al voldoende zijn. Ik zat te denken aan een micro omvormer en dan ipv zonnepanelen op de ec4 stekkers, daar de batterij op te zetten. Is dat de voordeligste manier? En hoe zorg ik dat dit goed gaat met de stroom? Dit zal begrenst moeten worden op 20 tot 50 watt max zodat niet de batterij kaduk gaat.

De accus worden vanzelfsprekend niet thuis opgeladen. Deze zijn vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@RockerbabyWil een PV paneel gedraagt zich, zeker bij kortsluiting, heel anders dan een accu.
Een micro-omvormer zou zomaar te laat kunnen beginnen met stroombegrenzen en in rook opgaan.
Houd ook rekening met de minimale ingangsspanning die boven 12V kan liggen.

Maar het is helemaal niet logisch dat je de accu's thuis niet oplaadt. Dat doet vermoeden dat je ergens stroom wil gaan aftappen en met zware accu's gaat sjouwen om maar liefst 12x40Ah = 0,4 kWh te injecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wat je zoekt is een batterijomvormer/lader (inverter/charger). Maar met dit soort kleine hoeveelheden energie, converteer verliezen en niet 100% van je accu wat je effectief kan gebruiken gaat dat nooit rendabel zijn.

Als je dan ook nog moet gaan slepen met accu’s voor nog €0,50 per keer, wat ik ook vermoed dat je intentie is, dan kan je beter een andere strategie bedenken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockerbabyWil
Ethirty schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:26:
Wat je zoekt is een batterijomvormer/lader (inverter/charger). Maar met dit soort kleine hoeveelheden energie, converteer verliezen en niet 100% van je accu wat je effectief kan gebruiken gaat dat nooit rendabel zijn.

Als je dan ook nog moet gaan slepen met accu’s voor nog €0,50 per keer, wat ik ook vermoed dat je intentie is, dan kan je beter een andere strategie bedenken.
Bedankt voor de reacties. Over rendabel zijn valt te twisten. Ik ben er vrij zeker van dat we dadelijk meer dan 2eu per KWH gaan betalen, en dat is slechts het begin. Ik werd ook voor gek verklaard omdat ik een zelfbouw 200w zonnepaneel op mijn balkon plaatste. Je raad het al, super rendabel.... Mijn idee was om accu's te laden tijdens het auto rijden. (voor werk zit ik uren in de auto) en op deze manier gratis opgewekte stroom terug te leveren. Alle beetjes helpen, en het blijft hobby :)

Ik had gehoopt dat hier een vrij basic oplossing voor zou zijn.

Helaas....

Trouwens is 50 cent voor mij super rendabel. Ik heb nou eenmaal geen dak tot mijn beschikking. Die 50 cent is over een paar maanden verdubbeld...

[ Voor 6% gewijzigd door RockerbabyWil op 28-08-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockerbabyWil
Proton_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:37:
@RockerbabyWil een PV paneel gedraagt zich, zeker bij kortsluiting, heel anders dan een accu.
Een micro-omvormer zou zomaar te laat kunnen beginnen met stroombegrenzen en in rook opgaan.
Houd ook rekening met de minimale ingangsspanning die boven 12V kan liggen.

Maar het is helemaal niet logisch dat je de accu's thuis niet oplaadt. Dat doet vermoeden dat je ergens stroom wil gaan aftappen en met zware accu's gaat sjouwen om maar liefst 12x40Ah = 0,4 kWh te injecteren?
Aftappen is verboden, en terrecht......

0.4kwh injecteren per dag zou perfect zijn, maar dat is niet haalbaar....Je mag lachen om deze hoeveelheden. Ik benader het meer als het "het nieuwe BTC minen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06 13:25
RockerbabyWil schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:06:
Hallo allemaal,

De meeste hier zullen geinstreseerd zijn in grote vermogens.

Weet iemand een goedkope manier om met 1 of 2 accu's van 12v 40ah ( om te beginnen) terug te leveren? Ik zoek dus eigenlijk een micro omvormer voor lage wattages.( De discussie of dit nut heeft graag in het midden laten, met de huidige en toekomstige prijzen is alles rendabel) 50 watt terugleveren zou al voldoende zijn. Ik zat te denken aan een micro omvormer en dan ipv zonnepanelen op de ec4 stekkers, daar de batterij op te zetten. Is dat de voordeligste manier? En hoe zorg ik dat dit goed gaat met de stroom? Dit zal begrenst moeten worden op 20 tot 50 watt max zodat niet de batterij kaduk gaat.

De accus worden vanzelfsprekend niet thuis opgeladen. Deze zijn vol.
Nut en alles daargelaten is het erg makkelijk te doen via de route: accu - > boost converter - > Soladin 120.

Door het reguleren van de stroom via de boost converter reguleert je de injectie.

Schrik niet van het rendement. 400 wh in accu geeft 300-320 wh op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RockerbabyWil
IwanvA schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Nut en alles daargelaten is het erg makkelijk te doen via de route: accu - > boost converter - > Soladin 120.

Door het reguleren van de stroom via de boost converter reguleert je de injectie.

Bedankt voor je reactie. Ik ga het bekijken. Dat rendement kan ik prima mee leven.

Qua Boost converter, zoiets als de MT3608 2A Max DC-DC?

Tips waar de Soladin 120 nog te krijgen is?

Gr.
W

[ Voor 5% gewijzigd door RockerbabyWil op 28-08-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-06 13:25
RockerbabyWil schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ga het bekijken. Dat rendement kan ik prima mee leven.

Gr.
W
Die kan niet genoeg stroom verwerken, ook moet er een current limit functie op zitten.
Bijvoorbeeld een 400w 15a, staan er heel veel van online. Kost ongeveer €5.

Soladin heb ik toen (8 jaar geleden) op marktplaats gekocht. Na wat testwerk daar ook weer verkocht.
Kosten ongeveer €45 toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RockerbabyWil schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Mijn idee was om accu's te laden tijdens het auto rijden. (voor werk zit ik uren in de auto) en op deze manier gratis opgewekte stroom terug te leveren. Alle beetjes helpen, en het blijft hobby :)
Niet gratis, door je werkgever betaalde stroom in de vorm van hogere brandstofkosten. ;)

Wel bijzonder dat je bij aftappen wel die grens ziet. Vraag dan je baas om loonsverhoging, scheelt je ook nog eens de investering. En gegarandeerd het rendement dat je zoekt. :)

Overigens heb je in de auto dus ook nog wat extra hardware nodig om te zorgen dat je goed oplaad en niet straks met een lege boordaccu staat en niet meer kan starten. Je kan niet zo maar een lege accu aansluiten op je geladen auto-accu.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:20

Theo

moederbord

Is het met jouw idee in gedachte niet handiger om (ipv 1-2 extra loodaccu's) een vat water op te warmen tot bijv 80C), en dit in huis zetten als gratis warmtebron? Dat scheelt dan ook verwarming.

Een loodaccu van 40 Ah weegt zo'n 20 kilo, en bevat dus 480 Wh aan energie. Twee accu's zijn dus 40 kg, en samen zo'n 1 kWh samen
Dertig liter water weegt met emmer/behuizing zo'n 40 kilo en bevat (met een opwarming van 50 C) 1.8 kWh aan energie. Zet je deze in huis neer bespaart het dus 1.8 kWh aan gas.

Wanneer je een busje hebt dan kun je ook 100 liter water opwarmen in deze, en (met een tuinslang?) deze met een constructie op een douche aansluiten zodat je gasloos kunt douchen.

Of wil je de auto stationair laten lopen naast de woning, en dagelijks een uurtje de auto aan een omvormer hangen? (scheelt ook slepen met accu's en het aanschaffen van deze)

Edit: In deze categorie kun je ook kijken of je bijv van werk een paar theezakjes mee kan nemen voor thuis; de uitgespaarde kosten zijn dan gelijkwaardig.

[ Voor 8% gewijzigd door Theo op 29-08-2022 08:24 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Een klein systeem om het sluipverbruik van 120W per uur af te dekken zou voor mij een mooie eerste stap zijn.

Accu volladen overdag bij overproductie van PV en dan 's nachts het sluipverbruik uit de accu halen ipv bij de stroomleverancier.

Als ik kijk naar mijn verbruiksgegevens zou dit neerkomen op 7u x 150W =1,05 Kwh wat ik dagelijks eruit zou willen halen.

Op jaar basis komt dit neer op +/- 300 kwh welke ik niet meer afneem van de stroomleverancier maar uit eigen PV overcapaciteit. (uitgaande van december / januari waar ik minder stroom per dag maak met pv dan gebruik. De rest van de maanden lukt dat prima)

Als straks salderen afgebouwd wordt en dit met een "kleine" /betaalbare zelfbouw oplossing veilig gedaan kan worden zou ik dit wel heel interessant vinden om hier meer kennis van op te doen.

Vragen waar ik dus een beetje mee zit zijn :
- hoe zwaar moet de accu zijn ?
- wat heb ik nodig hiervoor ? BMS / converter ?
- bedienbaar dmv home assistent
- wat zouden de kosten zijn ?
- zijn er meer mensen die hier interesse in hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

shicomm

<***>

Als enthousiast vaper ben ik al langer in het thuisaccu idee geinteresseerd.
Alhoewel ik een hoop youtube vids heb gezien over mensen die met name gebruikte accu's hergebruiken zou mijn voorkeur toch bij nieuwe cellen liggen.
Dat is toch wel een kostbare 'hobby ' ; wetende dat écht goeie cellen van sony/murata , sanyo/panasonic en lg chem makkelijk 6 a 7 euro per stuk kunnen kosten...

In die hoedanigheid snap ik ook wel dat menigeen naar de cheapo aziaten uitwijken maar gezien de risico's zou ik het absoluut niet aanraden.
Iets waar ik nog geen goed inzicht in heb is hoe je bij een flink cellenpakket de laadvermogens kunt aanpassen.
Wetende dat een cel een flink langere tijd mee gaat als je ze kalmpjes aan oplaad ; heb de levensduur van een setje sanyo's bijna weten te verdubbelen door ze alleen op 0,5a te laden ; kan dat op termijn toch flink schelen lijkt me..

Zou een powerwall een voordeel kunnen halen uit cellen met een hoger ontlaadvermogen ?
De lg mj1 cellen hebben lekker veel opslag maar kunnen niet verder dan 4a aan ontladen , z'n hg2 broertje heeft weleenswaar minder opslag maar kan tot 5x zo snel opladen ( 20a )
Interessante materie ! :)

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dit topic wel gelezen? 18650’s zijn inmiddels achterhaald voor thuisaccus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Laatst online: 10-04 14:22
Mijn vraag is niet helemaal DIY maar ik hoop dat hier wat mensen met ervaring zijn om mij verder te helpen.

Ik heb op dit moment een Sofar Solar Hyd 5000-ES met daarbij 4x Aoboet LFP-2500 accu's parallel (y aangesloten met 1,5m 25mm²).

Nu heb ik eens uitgerekend wat de verliezen zijn door de accu in te schakelen, en die zijn naar mijn menig echt veel te groot.

Accu is helemaal leeg (20%SOC en zelf uitgeschakeld bij laatste ontlading).

Als ik dan vanaf het net of overproductie PV oplaat, dan verlies ik 8% bij het laden van de accu's. Dit is volgens mij gewoon normaal en binnen de specs.

Als ik echter die zelfde energie weer uit de accu ga halen tot de zelfde SOC als ik startte met laden, dan heb ik in dat proces een verlies van liefst 29%!

Dat kan toch niet kloppen en moet er toch wel ergens iets niet helemaal goed zitten?

Als ik de accu zowel 'burst' als alleen inzet om de meter op 0 te houden, geeft nog wel een klein verschil, waarbij burst iets beter rendement geeft, maar altijd nog ruim 20% verlies bij ontladen.

Qua instellingen heb ik weinig mogelijkheden. De accu kan ik niks instellen, en de omvormer haalt al zijn waardes via CAN binnen van de BMS-sen van de accu. Die parameters zijn ook allemaal goed en precies de specs die Aoboet opgeeft voor die accu's.

Heeft iemand nog ideeën om het rendement te verbeteren of is dit gewoon het standaard rendement waar je het mee moet doen?

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Hoe meet je het verlies? Wat is de afstand van de meterkast naar je opstelling? Wat is je laadvermogen die je gebruikt? Even dit omdat er wellicht ook verlies zit in de AC kabel naar je accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
thehog schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:55:
Hoe meet je het verlies? Wat is de afstand van de meterkast naar je opstelling? Wat is je laadvermogen die je gebruikt? Even dit omdat er wellicht ook verlies zit in de AC kabel naar je accu's.
De afstand tussen de omvormer en meterkast is 9 meter, aangesloten met 6mm².

De aangegeven verliezen heb ik berekend allemaal vanuit de kWh standen vanuit de omvormer zelf. Die houdt o.a. de PV bij, aantal kWh náár en vanaf de batterij. Ook zit die met CT-klem aangesloten in de meterkast op de hoofdleiding zodat hij ook nog het in- en export van het grid en het in huis gebruik bijhoudt.

Ook heb ik nog een 40A puls kWh meter in de meterkast die aangesloten is op de kabel van de omvormer die ik uitlees met Arduino en nog een P1 uitlezer. Ook lees ik met Home Assistant alle (groot)verbruikers in huis, dus heb een aardige bundel gegevens :)

Met al die gegevens kan ik wel concluderen dat de meterstanden van de omvormer aardig betrouwbaar zijn en dus kan concluderen dat laden perfect gaat, maar ontladen totaal niet.

Vanuit het grid laad ik met 3kWh (max van inverter), bij PV opladen natuurlijk net wat er aan overschot is. Bij ontladen soms wat het huis vraagt, soms met max 3kWh (max van inverter). Accu's zijn trouwens 48V/2,5kWh x4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Laatst online: 22:37
Is de omvormer of accu dan ook heel warm bij ontladen? Die verloren energie moet ergens heen.

Het verschil in rendement lijkt wel erg groot.

[ Voor 21% gewijzigd door Noshi op 29-08-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
Noshi schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:37:
Is de omvormer of accu dan ook heel warm bij ontladen? Die verloren energie moet ergens heen.

Het verschil in rendement lijkt wel erg groot.
Ben nu met max vermogen aan het terugleveren (op dit moment 102,5ct/kWh :-))

De accus zijn nu 35° en de interne temp van de omvormer 63°. De bekabeling zelf voelen lauw aan, net iets meer dan hand warm.

De omvormer was vanmiddag met vol PV en grid vermogen de accu aan het laden met 61°. Niet veel verschil dus tussen laden en ontladen.

Ik snap er echt niks van?

Wel is de setup nieuw en volgens BMS nu met de 7e cyclus bezig, en heb wel een beetje het idee dat het steeds iets meer performance geeft. Zou er misschien AI ofzo worden toegepast met bepaalde (ont)laad profielen ofzo?

En mensen hier met eigen accu, wat zijn jullie gemiddelde verliezen? Dan weet ik een beetje wat de benchmark is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
Polderdijk schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

De accus zijn nu 35° en de interne temp van de omvormer 63°. De bekabeling zelf voelen lauw aan, net iets meer dan hand warm.

De omvormer was vanmiddag met vol PV en grid vermogen de accu aan het laden met 61°. Niet veel verschil dus tussen laden en ontladen.

Ik snap er echt niks van?
Met 0.29*3kW heb je bijna 1kW verlies. Dan moet er iets heel erg warm worden - of de meting klopt niet.
Kun je vermogen aan DC en AC kant tegelijk meten? Dat verteld je het beste waar de verliezen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
Noshi schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

Met 0.29*3kW heb je bijna 1kW verlies. Dan moet er iets heel erg warm worden - of de meting klopt niet.
Kun je vermogen aan DC en AC kant tegelijk meten? Dat verteld je het beste waar de verliezen zitten.
Helaas (nog) niet in bezit van een goede ampere meter. Zit wel te twijfelen om een shunt er tussen te zetten zodat ik iig nog meer data heb, en dan ook accu of omvormer kan uitsluiten van het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
Polderdijk schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:45:
[...]

En mensen hier met eigen accu, wat zijn jullie gemiddelde verliezen? Dan weet ik een beetje wat de benchmark is.
Hier ongeveer 10% bij zowel laden als ontladen met een 3x VE Multiplus II 48/3000 systeem. Mijn accus worden een stuk minder warm maximaal 24 graden. De omvormers zelf komen zeker niet boven de 40 graden uit. Dit meet ik met een flir warmtecamera. Misschien is het intern nog wel iets warmer.

Het laden komt aan de DC kant 48V nooit boven de 100A uit. Het ontladen heb ik ook op 100A begrenst. Dan blijven de verliezen redelijk gelijk. Deze units kunnen pieken tot 5500W per stuk. Dit heb ik 1x getest en toen werden mijn verliezen veel groter en de bekabeling een heel stuk warmer. Naar mijn idee veels te warm en ik heb een piek gezien van 175A op de DC kant. Ik heb 3 batterijen die tot 150A per stuk kunnen ontladen. 35mm2 vond ik echt te warm worden over stukken van enkele centimeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
Magnat schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:45:
[...]

Hier ongeveer 10% bij zowel laden als ontladen met een 3x VE Multiplus II 48/3000 systeem. Mijn accus worden een stuk minder warm maximaal 24 graden. De omvormers zelf komen zeker niet boven de 40 graden uit. Dit meet ik met een flir warmtecamera. Misschien is het intern nog wel iets warmer.

Het laden komt aan de DC kant 48V nooit boven de 100A uit. Het ontladen heb ik ook op 100A begrenst. Dan blijven de verliezen redelijk gelijk. Deze units kunnen pieken tot 5500W per stuk. Dit heb ik 1x getest en toen werden mijn verliezen veel groter en de bekabeling een heel stuk warmer. Naar mijn idee veels te warm en ik heb een piek gezien van 175A op de DC kant. Ik heb 3 batterijen die tot 150A per stuk kunnen ontladen. 35mm2 vond ik echt te warm worden over stukken van enkele centimeters.
Ik ben nog nieuw in deze wereld en ben mij aan het verdiepen in deze techniek, maar waarom heb jij 3x deze omvormer? Vanwege 3-fase in huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
rroetenberg schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:29:
[...]

Ik ben nog nieuw in deze wereld en ben mij aan het verdiepen in deze techniek, maar waarom heb jij 3x deze omvormer? Vanwege 3-fase in huis?
Klopt ja, deze 3 omvormers werken samen verdeeld over 3-fase. Er zijn natuurlijk ook 3-fase omvormers te koop maar ik vind dit een mooi systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderdijk
Magnat schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 07:45:
[...]

Bedankt voor je vergelijk, ja 10% verlies lijkt me een stuk beter.

Mogelijk is het idd de warmte, ik zou graag een plekje willen vinden in huis waar het sowieso 24 graden is :P Ze staan op zolder en daar is het de laatste tijd tussen de 28 en 32 graden. De accu's zelf doen feitelijk niks, soms bij veel vermogen dat deze 1, soms 2 graden stijgen, maar het is feitelijk gewoon de omgevingstemperatuur.

Omvormer heeft geen actieve koeling maar een flink koellichaam, mogelijk toch eens kijken om hier een fan op te richten, mogelijk dat dit idd scheelt. Was natuurlijk ook hele extreme temperaturen sinds mijn setup live staat.

Nu het af begint te koelen lijkt het ook elke keer net wat betere performance te geven, dus wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 05:10
IwanvA schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:31:
[...]

Zou dit ook op hogere vermogens kunnen werken, zeg 1000-3000W? Op marktplaats zat bruikbare solar omvormers te vinden voor een tweede leven in een DIY powerwall.

Ingangsspanning moet dan inderdaad naar >70Vdc en stroom moet worden begrensd tot de maximaal gewenste ontlaadstroom. Wie kan meezoeken naar een geschikte boost converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
Let op dat veel omvormers geen isolatie hebben tussen AC en DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastardi
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 05:10
Noshi schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:53:
Let op dat veel omvormers geen isolatie hebben tussen AC en DC.
Zou je kunnen uitleggen waarom dit belangrijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een 24 of 48V systeem heeft dan toch 300V geschikte isolatie nodig en is niet aanraakveilig.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:47
Nou mijn laatste reactie is alweer 3 jaar terug.

Blijft leuk als hobby maar -nog steeds- compleet niet rendabel in NL gezien we nog steeds salderen :).
Bastardi schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:49:
[...]

Zou dit ook op hogere vermogens kunnen werken, zeg 1000-3000W? Op marktplaats zat bruikbare solar omvormers te vinden voor een tweede leven in een DIY powerwall.

Ingangsspanning moet dan inderdaad naar >70Vdc en stroom moet worden begrensd tot de maximaal gewenste ontlaadstroom. Wie kan meezoeken naar een geschikte boost converter?
Beste zorg je dat je voltage al hoog genoeg is, want voltage verhogen kost je nogal wat efficientie.

Daarnaast kan je dan dunnere kabels gebruiken wat ook weer ten goede komt mbt energie verlies.

Vervolgens enkel een current limtier nodig om de injectie vermogen te regelen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:47
RockerbabyWil schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:50:
[...]

Gr.
W
Beter ga je voor nieuwere techniek zoals een micro omvormer.

Soladin 120 / 600 mag officieel niet meer.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

• 0opdeMeter
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-10-2022
Vanuit het buitenland worden veel PowerWalls aangeboden met BMS geintergereerd etc etc

Nu schakelt zo'n PowerWall automoatisch in na 1 sec stroomdip.

Volgens zeggen is dit (nog) niet toegestaan in Nederland omdat er een relais in je meterkast moet komen?

Kan iemand daar uitsluitsel over geven en is dit ook ergens terug te lezen bij een Overheid of Netbeheerder?
Pagina: 1 ... 9 ... 103 Laatste