Als je de route van 48volt LifePO4 gaat dan raad ik je aan om eens wat video's te kijken op youtube.
DIY Solar Power with Will Prowse, Lithiumsolar, offgrid garage en er zijn nog veel meer kanalen waar je echt heel veel kunt leren.
Will heeft ook een eigen forum met veel informatie, ook over betrouwbare leveranciers (want de zooi op Aliexpress is vaak niet zo best) diysolarforum.com waar je ook veel kunt leren.
Het bouwen van zo'n batterij is niet zo'n heel groot probleem, weten wat je nodig hebt en waarom wel... en wat ik ook merk is dat je snel ook veel meer wilt dan je in eerste instantie in gedachten had.
Dus ik raad je aan om je eens in zelfbouw te verdiepen en te kijken of het wat voor je is. En zo niet, dan is de optie met gekochte batterijen natuurlijk ook een optie. Ik zou het geld anders besteden, maar mijn tweede naam is dan ook Scrooge...
Even als voorbeeld waarom ik ga voor wat ik heb bedacht:
Mijn ge/verbruik is wat anders. Ik verwarm met lucht/lucht warmtepomp en verbruik in de winter is ongeveer 15 kWh als het echt koud is. Mijn piekvermogen wat ik verbruik is (soms) 3,8kW tijdens het koken, de rest van de dag kom ik niet boven pieken avn 1,5kW en dat is ook alleen voor wasmachine en droger. dus met een inverter van 3000 watt kan ik altijd in mijn eigen behoeften voorzien, behalve die 5 minuten dat ik toevallig een keer 2 pannen op booster heb staan.
Ook mijn PV systeem is maar 3250wp, het ligt er al 6 jaar en heeft zichzelf terug verdient, maar ik vind het zonde om nu opnieuw te investeren, dus dat blijft liggen.
3250wp, is zeg maar max 2,8kW opbrengst op piekuren op piekdagen, en dat kan een 3000 watt inverter dus ook in de batterij stoppen.
Hoewel ik een 3 fasen systeem heb thuis is het prima toegestaan om terug te leveren op 1 fase en van de andere fasen te gebruiken, dan nog zal de meter intern verrekenen.
Nu heb ik 11,5kW aan batterijen op de kade staan in Shenzhen, die zouden net op de boot gaan toen er lockdown kwam. Daar ga ik eerst eens mee aan de slag om te kijken of ik daar mee uit kom.
[
Voor 40% gewijzigd door
Philos31 op 15-03-2022 10:34
]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey