Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
Qubitzz schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:13:
[...]

Uit de zelfde hardware serie? Hoe kom je daarbij bij ?
Ik zit naar de easysolar 2 te kijken, zo duur zijn die niet aangezien hier ook gelijk de mppt in zit en kwa service en garantie ook een stuk beter.
Dat vertelt Margreet Leeftink van Victron zelf in hun training video's rondom de Multiplus en Quattro's

zie hier de video --> https://vimeo.com/415780430

Sowieso als je hier mee gaat spelen kan ik je aanraden om een account aan te maken op Victron Professional en alle video's even te bekijken waarin alles wordt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
wishmaster1986 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 00:34:
Omdat het toch euro's goedkoper is om een Phoenix te nemen ipv een Multiplus.
En waarom 3x een Multiplus en dus ook gelijk 3x een charger samen met een omvormer ipv alleen de omvormer.
Je hebt de charge functie niet nodig om een 3 fase systeem op te zetten dus lijkt mij een Phoenix voldoende zolang er maar communicatie tussen de omvormers is met VE.can en een GX device.

Al ziet natuurlijk 3x een Multiplus er mooier uit dan 1 Multiplus en 2x Phoenix en zal de configuratie ook makkelijker zijn. Ik dacht ook ergens in de handleiding te vinden dat ze zelf ook zeggen dat 3x Mulitplus niet nodig is. Maar ik ben geen Victron expert dus voordat je een hoop geld gaat uitgeven zou ik het eerst verifiëren bij Victron.
De rede dat je niet 1x een multiplus en 2x een phoenix wilt is omdat je dan een onbalans in je 3 fase gaat krijgen als 2 fases gaan ontladen en de 3e fase dan moet gaan laden en dus minder output levert. Bovendien moet je in 3 fase wel zorgen dat je sinus perfect is.

tenzij je er voor kiest om 3x230V netwerk te maken ipv een 3N400V maar volgens mij wordt dat door Victron ook afgeraden.

Als je met Victron gaat knutselen dan zou ik je aanrade om met multiplus-II te gaan werken dat is toch hun powerhouse en daar zul je de meeste support voor vinden en medegebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik overweeg om een Growatt systeem te kopen.
Ik denk aan de volgende opstelling:
  • batterijen: Growatt ARK 12.H, met een capaciteit van 12,8 kWh, inclusief BMS (HVC 60050-A1)
  • omvormer: Growatt SPA 5000 TL3BH met capaciteit van 5000 W (5000 VA)
Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Iemand suggesties voor een betere configuratie?
Weet iemand of het systeem aanstuurbaar is vanuit Home Assistant zodat ik zelf kan bepalen wanneer en hoeveel er geladen cq ontladen wordt of moet ik dan een Victron systeem hebben?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:22

Ethirty

Who...me?

Dit topic gaat over het zelf bouwen, niet over de installatie van een kant en klaar product.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:17:
Dit topic gaat over het zelf bouwen, niet over de installatie van een kant en klaar product.
Ik wou hem zelf bouwen met kant en klare componenten, daar mag hier ook niet over worden gesproken? Zoals: wat zijn de beste accu's, welke inverters kun je het beste gebruiken enz.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 21:42
KC27 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Ik wou hem zelf bouwen met kant en klare componenten, daar mag hier ook niet over worden gesproken? Zoals: wat zijn de beste accu's, welke inverters kun je het beste gebruiken enz.
Haha, goed opgelost.
Vraagje: Waarom een hoog voltage batterij?
Wat is je uiteindelijke doel?

Er hangt zoveel af van je wensen dat gewoon maar even zeggen: Dit is de beste, niet te doen is.
De meeste mensen hier in het forum bouwen zelf, sommige met allemaal losse celletjes, anderen met grotere LifePO cellen. En iedereen heeft andere behoeften.

Hoog voltage batterijen zul je hier niet zo heel veel zien, ik denk dat de meesten hier op 24 volt en 48 volt zitten.

Wat ik kan zeggen over de Growatt batterijen is dat ze schrikbarend duur zijn voor de capaciteit die je krijgt,
zo'n 1000 euro voor 2,5kWh opslag dus dan zit je al snel op 5000 euro voor de batterijen, dan kost de BMS nog eens zo'n 800 euro, nog wat kabel en wat los spul zit je voor je batterij op 6000 euro.

Ter vergelijk, ik heb op de boot vanuit China staan: 16x230Ah = 11,5kWh kost inclusief alles (kabels, busbars, bms en een plastic krat voor de ombouw 1650 euro.
Dan heb ik een 48 volt systeem waar ik 3kW mee kan laden en leveren. Voor mij is dat voldoende.
Dus vandaar de vraag, wat moet jou systeem straks kunnen?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Philos31 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:47:
[...]

Haha, goed opgelost.
Vraagje: Waarom een hoog voltage batterij?
Wat is je uiteindelijke doel?

Er hangt zoveel af van je wensen dat gewoon maar even zeggen: Dit is de beste, niet te doen is.
De meeste mensen hier in het forum bouwen zelf, sommige met allemaal losse celletjes, anderen met grotere LifePO cellen. En iedereen heeft andere behoeften.

Hoog voltage batterijen zul je hier niet zo heel veel zien, ik denk dat de meesten hier op 24 volt en 48 volt zitten.

Wat ik kan zeggen over de Growatt batterijen is dat ze schrikbarend duur zijn voor de capaciteit die je krijgt,
zo'n 1000 euro voor 2,5kWh opslag dus dan zit je al snel op 5000 euro voor de batterijen, dan kost de BMS nog eens zo'n 800 euro, nog wat kabel en wat los spul zit je voor je batterij op 6000 euro.

Ter vergelijk, ik heb op de boot vanuit China staan: 16x230Ah = 11,5kWh kost inclusief alles (kabels, busbars, bms en een plastic krat voor de ombouw 1650 euro.
Dan heb ik een 48 volt systeem waar ik 3kW mee kan laden en leveren. Voor mij is dat voldoende.
Dus vandaar de vraag, wat moet jou systeem straks kunnen?
Thanks _/-\o_
Ik heb een dubbel pv systeem:
  • 14 panelen van 300 Wp op het huis met optimizers en omvormer van SolarEdge
  • 6 panelen van 300 Wp op de garage idem met optimizers en omvormer van SolarEdge
Zij dekken mijn totale elektra vebruik af (op jaarbasis met de huidige salderingsregeling)
Ik heb een 3 fasenaansluiting met een wp van 6 kW (warmtevermogen), 1,5 kW afname. Deze voorziet in mijn totale warmtebehoefte (verwarming en warm tapwater).
Ik wil een systeem samenstellen en bouwen waamee ik
  • mijn overproductie tijdens zonnige uren kan opslaan en die kan inzetten gedurende de zonloze uren (dus minder teruglevering en minder afname)
  • eventueel gebruik maken van prijsverschillen (zie het day ahead topic) om goedkoop in te kopen en bij hoge prijzen terug te leveren.
  • zo mogelijk zou ik ook graag "off grid" kunnen werken, ik verwacht dat er in toekomst meer netafschakelingen optreden
Mijn dagverbruik in de winter is ca 20 kWh (waarvan 12 kWh voor verwarming). In de zomer is het ca 8 kWh. Dd afgelopen dagen zit het rond de 10 kWh.
Ik wil de SolarEdge omvormers niet afschrijven en vervangen omdat het geld kost en ik wel veel baat heb van de optimizer faciliteit. Ik zou kunnen kiezen voor SolarEdge Store inverters, maar dan zit ik ook weer met een dubbel systeem en dan heb je meer panelen nodig (of zie ik dat verkeerd?)
Dus ik kies voor een opslagsysteem naast het bestaande pv-systeem.
Mijn gedachte is een systeem met een opslagcapaciteit van ca 15 kWh, waarvan ik nettto 80% (12 kWh) gebruik. Als ik niet verder laad dan 90% en niet verder ontlaad dan 10% ga ik ervan uit dat dan de levensduur van de batterij fors wordt verlengd.
Batterijen mogen best DHZ zijn, maar dan moet ik wel betrouwbare componenten hebben en een duidelijk schema. Ik ben te weinig elektrotechnisch onderlegd om het allemaal zelf te bedenken.
Wat betreft de omvormer: een 3 fasen omvormer(s) met een geintegreerde aansturing lijkt me ideaal. En dan liefst een die ik kan aansturen met Home Assistant (dus met een HA integratie of een custom component die ik zelf schrijf).
Vandaar dat ik uitkwam op de Growatt omvormer. Maar 3 x Victron Multiplus ziet er ook heel goed uit (wel duur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
Als je de route van 48volt LifePO4 gaat dan raad ik je aan om eens wat video's te kijken op youtube.
DIY Solar Power with Will Prowse, Lithiumsolar, offgrid garage en er zijn nog veel meer kanalen waar je echt heel veel kunt leren.
Will heeft ook een eigen forum met veel informatie, ook over betrouwbare leveranciers (want de zooi op Aliexpress is vaak niet zo best) diysolarforum.com waar je ook veel kunt leren.

Het bouwen van zo'n batterij is niet zo'n heel groot probleem, weten wat je nodig hebt en waarom wel... en wat ik ook merk is dat je snel ook veel meer wilt dan je in eerste instantie in gedachten had.

Dus ik raad je aan om je eens in zelfbouw te verdiepen en te kijken of het wat voor je is. En zo niet, dan is de optie met gekochte batterijen natuurlijk ook een optie. Ik zou het geld anders besteden, maar mijn tweede naam is dan ook Scrooge...

Even als voorbeeld waarom ik ga voor wat ik heb bedacht:
Mijn ge/verbruik is wat anders. Ik verwarm met lucht/lucht warmtepomp en verbruik in de winter is ongeveer 15 kWh als het echt koud is. Mijn piekvermogen wat ik verbruik is (soms) 3,8kW tijdens het koken, de rest van de dag kom ik niet boven pieken avn 1,5kW en dat is ook alleen voor wasmachine en droger. dus met een inverter van 3000 watt kan ik altijd in mijn eigen behoeften voorzien, behalve die 5 minuten dat ik toevallig een keer 2 pannen op booster heb staan.
Ook mijn PV systeem is maar 3250wp, het ligt er al 6 jaar en heeft zichzelf terug verdient, maar ik vind het zonde om nu opnieuw te investeren, dus dat blijft liggen.
3250wp, is zeg maar max 2,8kW opbrengst op piekuren op piekdagen, en dat kan een 3000 watt inverter dus ook in de batterij stoppen.
Hoewel ik een 3 fasen systeem heb thuis is het prima toegestaan om terug te leveren op 1 fase en van de andere fasen te gebruiken, dan nog zal de meter intern verrekenen.

Nu heb ik 11,5kW aan batterijen op de kade staan in Shenzhen, die zouden net op de boot gaan toen er lockdown kwam. Daar ga ik eerst eens mee aan de slag om te kijken of ik daar mee uit kom.

[ Voor 40% gewijzigd door Philos31 op 15-03-2022 10:34 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 15:42
KC27 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Thanks _/-\o_
Ik heb een dubbel pv systeem:
  • 14 panelen van 300 Wp op het huis met optimizers en omvormer van SolarEdge
  • 6 panelen van 300 Wp op de garage idem met optimizers en omvormer van SolarEdge
Zij dekken mijn totale elektra vebruik af (op jaarbasis met de huidige salderingsregeling)
Ik heb een 3 fasenaansluiting met een wp van 6 kW (warmtevermogen), 1,5 kW afname. Deze voorziet in mijn totale warmtebehoefte (verwarming en warm tapwater).
Ik wil een systeem samenstellen en bouwen waamee ik
  • mijn overproductie tijdens zonnige uren kan opslaan en die kan inzetten gedurende de zonloze uren (dus minder teruglevering en minder afname)
  • eventueel gebruik maken van prijsverschillen (zie het day ahead topic) om goedkoop in te kopen en bij hoge prijzen terug te leveren.
  • zo mogelijk zou ik ook graag "off grid" kunnen werken, ik verwacht dat er in toekomst meer netafschakelingen optreden
Mijn dagverbruik in de winter is ca 20 kWh (waarvan 12 kWh voor verwarming). In de zomer is het ca 8 kWh. Dd afgelopen dagen zit het rond de 10 kWh.
Ik wil de SolarEdge omvormers niet afschrijven en vervangen omdat het geld kost en ik wel veel baat heb van de optimizer faciliteit. Ik zou kunnen kiezen voor SolarEdge Store inverters, maar dan zit ik ook weer met een dubbel systeem en dan heb je meer panelen nodig (of zie ik dat verkeerd?)
Dus ik kies voor een opslagsysteem naast het bestaande pv-systeem.
Mijn gedachte is een systeem met een opslagcapaciteit van ca 15 kWh, waarvan ik nettto 80% (12 kWh) gebruik. Als ik niet verder laad dan 90% en niet verder ontlaad dan 10% ga ik ervan uit dat dan de levensduur van de batterij fors wordt verlengd.
Batterijen mogen best DHZ zijn, maar dan moet ik wel betrouwbare componenten hebben en een duidelijk schema. Ik ben te weinig elektrotechnisch onderlegd om het allemaal zelf te bedenken.
Wat betreft de omvormer: een 3 fasen omvormer(s) met een geintegreerde aansturing lijkt me ideaal. En dan liefst een die ik kan aansturen met Home Assistant (dus met een HA integratie of een custom component die ik zelf schrijf).
Vandaar dat ik uitkwam op de Growatt omvormer. Maar 3 x Victron Multiplus ziet er ook heel goed uit (wel duur).
SolarEdge heeft zelf 2 producten die hier mogelijk van toepassing kunnen zijn:
SolarEdge Energy Bank, kant en klaar accupack dat je op elke SolarEdge omvormer kan aansluiten.
StorEdge interface, interface (dus geen nieuwe omvormer) om accu-opslag (ook andere merken accu's) op je bestaande systeem aan te sluiten.
De Enery Bank is een redelijk plug-play product dat richting eind maart op de Nederlandse markt beschikbaar komt. Het betreft een 10kWh opslagsysteem dat je kan uitbreiden tot maximaal 30kWh. Ik verwacht dat de verkoopprijs inclusief installatie (die je met kennis van zaken prima zelf kan installeren, zie handleidingen en video's op website SolarEdge) voor de 10kWh variant rond de €7000-8000 in btw zal zijn.
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit hoe het met 1/3-fase zit, daar moet ik me nog even in verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:33
kWh

Tesla Model 3 LR AWD 2021 | Energica Eva 80kW 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Niek_ schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:02:
[...]

SolarEdge heeft zelf 2 producten die hier mogelijk van toepassing kunnen zijn:
SolarEdge Energy Bank, kant en klaar accupack dat je op elke SolarEdge omvormer kan aansluiten.
StorEdge interface, interface (dus geen nieuwe omvormer) om accu-opslag (ook andere merken accu's) op je bestaande systeem aan te sluiten.
De Enery Bank is een redelijk plug-play product dat richting eind maart op de Nederlandse markt beschikbaar komt. Het betreft een 10kW opslagsysteem dat je kan uitbreiden tot maximaal 30kW. Ik verwacht dat de verkoopprijs inclusief installatie (die je met kennis van zaken prima zelf kan installeren, zie handleidingen en video's op website SolarEdge) voor de 10kW variant rond de €7000-8000 in btw zal zijn.
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit hoe het met 1/3-fase zit, daar moet ik me nog even in verdiepen.
Wat ik mij afvraag bij dit soort bedragen is hoe je dat in hemelsnaam ooit wilt gaan terug verdienen.
een 10kWh systeem ga je niet gebruiken om ook bijvoorbeeld je auto mee te laden, het is alleen een stukje overschot wat je niet op het net zet maar zelf gebruikt. Net wel/niet voldoende om in de zomer je eigen behoefte af te dekken.

Laat ik er even van uit gaan dat je zoveel solar op je dak hebt dat je iedere dag van het jaar die 10kWh kunt volladen en op een gunstiger tijdstip weer kunt gebruiken, dan moet je al 20 cent per kWh verschil in prijs hebben om het systeem in 10 jaar af te schrijven, laat staan wat te verdienen.
(0,20x10kwhx3652,4 dagen)=7304,8 euro

Er zitten ook enorme marges op die kant en klaar producten, als je weet dat 10kWh aan kale LFP batterijen ongeveer 1000 euro kost dan begrijp je dat er best een hoop mensen zijn die bijvoorbeeld zoiets zelf. bouwen.

Op tweakers hebben ze daar ook een eigen draadje over die vind je, oh... wacht.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:16
Philos31 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:30:
[...]

Laat ik er even van uit gaan dat je zoveel solar op je dak hebt dat je iedere dag van het jaar die 10kWh kunt volladen en op een gunstiger tijdstip weer kunt gebruiken, dan moet je al 20 cent per kWh verschil in prijs hebben om het systeem in 10 jaar af te schrijven, laat staan wat te verdienen.
Er zit echt wel (minstens) 20 cent prijsverschil tussen mijn leveringstarief en mijn terugleververgoeding. Dus de enige reden dat het nog níét rendabel is, is de salderingsregeling die vooralsnog in Nederland bestaat. En dat is precies het punt van zo'n powerwall natuurlijk, en waarom dat in België al wel meer een ding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 15:42
Philos31 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:30:
[...]

Wat ik mij afvraag bij dit soort bedragen is hoe je dat in hemelsnaam ooit wilt gaan terug verdienen.
een 10kWh systeem ga je niet gebruiken om ook bijvoorbeeld je auto mee te laden, het is alleen een stukje overschot wat je niet op het net zet maar zelf gebruikt. Net wel/niet voldoende om in de zomer je eigen behoefte af te dekken.

Er zitten ook enorme marges op die kant en klaar producten, als je weet dat 10kWh aan kale LFP batterijen ongeveer 1000 euro kost dan begrijp je dat er best een hoop mensen zijn die bijvoorbeeld zoiets zelf. bouwen.

Op tweakers hebben ze daar ook een eigen draadje over die vind je, oh... wacht.... :P
Ik deel, deels, je mening maar wil wel de mogelijkheden schetsen. Dat er een andere keuze wordt gemaakt is natuurlijk aan iedereen zelf. Daarnaast zag ik een paar vragen specifiek over SolarEdge in zijn post die ik beantwoord heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 16-03-2022 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter2512
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 06:50
bbbrumbrum schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:30:
[...]
Kun je iets specifieker zijn? Dus de relevante artikelen quoten?
De NEN3140 beschrijft normen voor bedrijfsvoering voor en werkprocedures aan laagspanningsinstallaties. De NEN1010 beschrijft normen voor laagspanningsinstallaties zelf.
Onder andere artikel 551.8 geeft eisen voor installaties met vast opgestelde batterijen.
IANAL, maar als ik me niet vergis is, is het volgen van de NEN niet wettelijk verplicht. Het is wel een geaccepteerde manier om een veilige installatie te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dat was mijn vraag niet. Ik hoor vaker dat installaties professioneel aangelegd en/of gekeurd moeten worden, alleen onderbouwing ontbreekt telkens.

Sterker nog, ik zou gráag mijn huis installatie laten keuren, maar heb geen idee wie ik hiervoor zou moeten benaderen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:44
bbbrumbrum schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:57:
Dat was mijn vraag niet. Ik hoor vaker dat installaties professioneel aangelegd en/of gekeurd moeten worden, alleen onderbouwing ontbreekt telkens.

Sterker nog, ik zou gráag mijn huis installatie laten keuren, maar heb geen idee wie ik hiervoor zou moeten benaderen….
Er zijn twee aspecten aan.

Enerzijds de constructie van het apparaat zelf. Daar is een set IEC normen voor waar je apparaat aan moet voldoen. Deze is een eerste stap, maar er zijn er nog een paar. Je kunt je apparaat (vaak een aantal i.v.m. destructieve testen) met documentatie dan naar een testhuis sturen die dan testen of je apparaat inderdaad ontworpen is volgens die normen. Volgens mij zijn die normen alleen verplicht voor iets wat je commercieel wilt verkopen.

De andere zijde is hoe het vervolgens in je huis is aangesloten. Daar is de bekende NEN 1010 norm voor. De betere elektricien zou je moeten kunnen vertellen of dat goed is uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:16
@Noshi De meeste elektriciens in Nederland hebben niet met accu systemen gewerkt. Dan zouden ze in theorie de NEN kennen, maar in de praktijk is dat ze er geen zin in hebben en wel een andere klus aannemen, denk ik?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:44
!null schreef op zondag 20 maart 2022 @ 10:59:
@Noshi De meeste elektriciens in Nederland hebben niet met accu systemen gewerkt. Dan zouden ze in theorie de NEN kennen, maar in de praktijk is dat ze er geen zin in hebben en wel een andere klus aannemen, denk ik?
Voor de installateur/elektricien maakt het alleen uit dat hij een apparaat met CE markering op een juist gedimensioneerde en beveiligde groep kan aansluiten. Of dat apparaat zelf vervolgens voldoet is niet iets waarvan hij kennis hoeft te hebben lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Noshi Ja ok, maar als ik dan mijn zelfbouw kast open maak met allemaal Victron apparatuur aan elkaar gekoppeld en of het dan allemaal goed geaard is etc, dan is het de vraag of ze er nog raad mee weten.
Ik verwacht dat de paar elektriciens die het wel weten, alleen zelf installaties willen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb iemand met hem veel Victron en ac ervaring gevraagd om langs te komen en mijn systeem te inspecteren. Maar die was ook niet heel makkelijk te vinden.

Met hem liep ik er wel weer tegen aan dat hij niets van het Batrium bms gedeelte wist en ook niet van Loxone.

Alle systemen waren toch iets meer in elkaar verweven dan ik had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, dan zal hij mijn SimpBMS boardje met accumodules uit een elektrische auto ook wel niks vinden :+

Maar de Victron installatie zelf zou wel goed gekeurd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
bbbrumbrum schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 21:57:
moet je eens 2 1 pagina`s terug bladeren dan vind je een hele goede onderbouwing waarom dit (nog) niet hoeft..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reiver
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-04-2024
Powerwall 2.0Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHQUI_DxQ4odU61wEkXexvvdmpw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3J7SzFMWUN6gKechOhqnBV5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0efF6KfCXsLsvbJY9cMCd5YFV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hgSkVLy2JbtLuRqC2EAqOVYx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aC43unE1_3jD3b2fczQLwdOjovY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2rJzVbsbywlLrYEnce8T1wI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiver
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-04-2024
Mijn Powerwall staat nu met 2 LFP battery packs in serie op 4,5 KW. Alles staat via de Cloud en werkt sinds een paar weken in de test op 50% van het max. vermogen. Extra beveiligingen ingebouwd op advies. De hele configuratie is op basis van Aliexpress componenten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
reiver schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:22:
Mijn Powerwall staat nu met 2 LFP battery packs in serie op 4,5 KW.
kW of kWh?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Philos31
Mijn 16x 230Ah cellen zijn binnen, kan ik deze week beginnen aan het bouwen van mijn powerwall.
Ik weet dat het lijkt alsof er ruimte tussen de batterijen zit, maar dat komt door de tafel waar ze op staan, die is niet vlak (noemen ze volgens mijn vrouw een robuuste uitstraling)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBh-5PhnmLBunw3ofFKiMQlLBd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/652Y99y6rlnVms0h4IQCRj94.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhVpN2hmodEqavRW73DX0c0tZ_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AqACjUAYxVKVm4ossFvE7nd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_S298vdv7Mh-3-CuzzYW_EESunQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbc8bFF5lL5cXzZ8kcJh5uIE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Philos31 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:49:
Mijn 16x 230Ah cellen zijn binnen, kan ik deze week beginnen aan het bouwen van mijn powerwall.
Ik weet dat het lijkt alsof er ruimte tussen de batterijen zit, maar dat komt door de tafel waar ze op staan, die is niet vlak (noemen ze volgens mijn vrouw een robuuste uitstraling)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi ik heb zelf ook nog zo'n batch staan voor in de camper. Wat voor BMS ga je gebruiken of heb ik dat gemist in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
-SimJoc- schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:05:
[...]

Mooi ik heb zelf ook nog zo'n batch staan voor in de camper. Wat voor BMS ga je gebruiken of heb ik dat gemist in dit topic?
Ik heb een daly BMS, maar ik kwam er achter dat die maar 50A kan laden, ik dacht 100A laden en ontladen. Dus die voldoet niet helaas, wellicht voor een 2e batterij want dan kom je sowieso niet meer boven de 50A.
Ik gebruik de daly wel voor installatie en testen, maar zodra ik in productie ga zal er een andere BMS opmoeten en zit te dubben tussen JIABAIDA Smart BMS (JBD) en JK-BMS, alleen hoor ik van JK dat die weer lastig op te starten zijn. Dus ik sta nog een beetje in dubio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 19:18
Philos31 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:54:
[...]

Ik heb een daly BMS, maar ik kwam er achter dat die maar 50A kan laden, ik dacht 100A laden en ontladen. Dus die voldoet niet helaas, wellicht voor een 2e batterij want dan kom je sowieso niet meer boven de 50A.
Ik gebruik de daly wel voor installatie en testen, maar zodra ik in productie ga zal er een andere BMS opmoeten en zit te dubben tussen JIABAIDA Smart BMS (JBD) en JK-BMS, alleen hoor ik van JK dat die weer lastig op te starten zijn. Dus ik sta nog een beetje in dubio.
Met welke omvormer? Dat kan ook je keuze van je BMS bepalen.
Ik heb hier een Sofar HYD omvormer met Seplos BMS (2x). Dat werkt erg fijn door de CANbus communicatie. Enige nadeel van Seplos is dat het een plain PCB is. Je zal dus zelf een omkasting moeten fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
thehog schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:59:
[...]

Met welke omvormer? Dat kan ook je keuze van je BMS bepalen.
Ik heb hier een Sofar HYD omvormer met Seplos BMS (2x). Dat werkt erg fijn door de CANbus communicatie. Enige nadeel van Seplos is dat het een plain PCB is. Je zal dus zelf een omkasting moeten fabriceren.
In mijn situatie kan ik een Sofar niet installeren, ik zou het liefst voor victron gaan, maar dat gaat bij mijn situatie ook niet. Mijn oude huis heeft gewoon qua ruimte en plaatsing van meterkast niet de juiste ruimte of mogelijkheid. De voor mij eenvoudigste optie is een Growatt, en daar ga ik dan ook voor. Dat voldoet voor mijn behoeften en heeft de mogelijkheden die ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Philos31 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:50:
[...]

In mijn situatie kan ik een Sofar niet installeren, ik zou het liefst voor victron gaan, maar dat gaat bij mijn situatie ook niet. Mijn oude huis heeft gewoon qua ruimte en plaatsing van meterkast niet de juiste ruimte of mogelijkheid. De voor mij eenvoudigste optie is een Growatt, en daar ga ik dan ook voor. Dat voldoet voor mijn behoeften en heeft de mogelijkheden die ik nodig heb.
Als een growatt past past een sofar toch ook? Dat scheelt hem niet qua ruimte volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
thehog schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:58:
[...]

Als een growatt past past een sofar toch ook? Dat scheelt hem niet qua ruimte volgens mij?
3 fasen in huis, 1 fase omvormer. Dat kun je met een sofar niet. Een growatt met een 3 fasen meter er tussen kan dat wel. Staat allemaal ergens in dit topic ook volgens mij. Neem van mij aan, ik heb erg naar de sofar gekeken, maar het gaat niet. Victron kan weer niet omdat je die tussen je binnenkomende aansluiting en je huisaansluiting moet monteren, mijn meterkast is beneden en ik heb geen mogelijkheid (geen loze leidingen) om 3 fasen naar de zolder te trekken en dan weer terug. Dan zou dat buitenom langs de zijmuur moeten, dat gaat me echt te ver.

Trouwens, wat is voor jou het voordeel van de Sofar t.o.v. de Growatt? (Ik weet het voor mij wel, maar alles wat ik wil is met de Growatt ook te doen (alleen iets omslachtiger))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan als je de goede growatt (zoals de SPF5000ES) pakt ook 3 units aan elkaar knopen om 3 fase te krijgen vanaf 1 accu. volgens mij doen die alleen geen terugleveren. je kan max 3x3 units aan elkaar maken voor 15kW per fase met allemaal een eigen mppt ingang voor een echt idiote installatie. erg handig voor werkplaatsen die grote machines heeft maar geen zware 3 fase aansluiting.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 26-04-2022 23:22 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:58
Hoi, weet iemand of je batterijen ook via je bouwdepot kunt doen als je ze zelf aanschaft? Ik lees verschillende dingen daarover. De een zegt ja maar dan moet je het laten doen door gecertificeerde installateur en niet zelf, De andere zegt dat het uberhaupt nee is. Heb nog wat over en wil dat eigenlijk wel gebruiken voor nog wat extra verduurzaming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bouwdepot geld voor zaken die aan de woning vastzitten. dus aleen als het integraal onderdeel is van de zonneinverter van je panelen.

persoonlijk vind ik een thuisaccu kapitaalvernietiting van je bouwdepot. die kan je VEEL beter besteden in andere zaken zoals warmtepomp om gasloos te gaan bijvoorbeeld. thuisaccu levert of bespaart je geen cent. een warmtepomp wel.

[ Voor 47% gewijzigd door flippy op 27-04-2022 01:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Philos31 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:56:
[...]

3 fasen in huis, 1 fase omvormer. Dat kun je met een sofar niet. Een growatt met een 3 fasen meter er tussen kan dat wel. Staat allemaal ergens in dit topic ook volgens mij. Neem van mij aan, ik heb erg naar de sofar gekeken, maar het gaat niet. Victron kan weer niet omdat je die tussen je binnenkomende aansluiting en je huisaansluiting moet monteren, mijn meterkast is beneden en ik heb geen mogelijkheid (geen loze leidingen) om 3 fasen naar de zolder te trekken en dan weer terug. Dan zou dat buitenom langs de zijmuur moeten, dat gaat me echt te ver.

Trouwens, wat is voor jou het voordeel van de Sofar t.o.v. de Growatt? (Ik weet het voor mij wel, maar alles wat ik wil is met de Growatt ook te doen (alleen iets omslachtiger))
Voor mij is de grote voordeel dat ik zelf de sofar kan aansturen. Ik bepaal dus hoeveel hij moet laden of ontladen. Daarmee is ook het 3 fase probleem opgelost omdat ik zelf wel meet hoeveel er geladen moet worden.
AFAIK kan dat niet met een growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 09:18
flippy schreef op woensdag 27 april 2022 @ 00:59:
thuisaccu levert of bespaart je geen cent. een warmtepomp wel.
Dit is wel heel kort door de bocht. Dus batterijen zijn een nutteloze industrie, gebaseerd op leugens?

Dan ga ik je zeggen, dat je een thuisaccu sneller hebt terugverdiend, dan de installatie van een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
bottom line schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:24:
[...]

Dit is wel heel kort door de bocht. Dus batterijen zijn een nutteloze industrie, gebaseerd op leugens?

Dan ga ik je zeggen, dat je een thuisaccu sneller hebt terugverdiend, dan de installatie van een warmtepomp.
Hangt er natuurlijk vanaf hoe je het inzet. Met een normaal tarief model verdien je er nog niks aan vanwege saldering. Pas als je een dynamische tarief hebt dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 27 april 2022 @ 00:59:
bouwdepot geld voor zaken die aan de woning vastzitten. dus aleen als het integraal onderdeel is van de zonneinverter van je panelen.

persoonlijk vind ik een thuisaccu kapitaalvernietiting van je bouwdepot. die kan je VEEL beter besteden in andere zaken zoals warmtepomp om gasloos te gaan bijvoorbeeld. thuisaccu levert of bespaart je geen cent. een warmtepomp wel.
Ik heb mijn woning super geisoleerd, gasloos, zonnepanlen, verwarming met wp. Ik ga mijn thuisbatterij inzetten om nog minder fossiele energie (via elektrictieit) te verbruiken. Die worden betaald door gebruik te gaan maken van de dynamische prijzen (day ahead).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
thehog schreef op woensdag 27 april 2022 @ 05:55:
[...]

Voor mij is de grote voordeel dat ik zelf de sofar kan aansturen. Ik bepaal dus hoeveel hij moet laden of ontladen. Daarmee is ook het 3 fase probleem opgelost omdat ik zelf wel meet hoeveel er geladen moet worden.
AFAIK kan dat niet met een gekwakt.
Ik denk dat wij een andere use-case hebben. De Growatt zal automatisch je verbruik (wat je normaal uit het net opneemt) uit de batterij "compenseren" dus als ik van fase 1 150 watt opneem voor de tv, van fase 2 450 watt voor de (l/l) warmtepomp en op fase 3 de wasmachine (450 watt) draait zal de Growatt 1050 watt leveren aan de fase waar hij aan hangt, daarvoor is er wel een aparte meter nodig met een modbus aansluiting. (deze: Eastron SDM630-Modbus MID V2)
Standaard kun je instellen: zon overschot laden en daarna aan het huis terug leveren of laden van het net rond bepaalde tijden.
Via de webinterface van Growatt kun je deze instellingen (ietwat omslachtig) aanpassen, dus je kunt afhankelijk van de stroomprijs (zonnestroom hoge prijs=terugleveren, zonnestroom lage prijs=in accu opslaan, zonnestroom is negatief (zoals afgelopen week) zon uit, laden accu uit net aan, weinig zon (winter) laden in daluren. etc)

Er is voor zover ik weet geen standaard script wat dat kan, en de webinterface (server.growatt.com) is een internet site, er kleven dus wel degelijk haken en ogen aan, maar voor nu is het een oplossing waarmee ik kan leven.

Mijn usecase is dus: Zoveel mogelijk goedkope stroom in de accu stoppen en alleen terug leveren al de gemiddelde prijs per kWh hoger is dan mijn gemiddelde prijs voor afname. Op goedkope momenten de accu bijladen om de duurdere momenten te overbruggen en zodoende mijn prijs per kWh zo laag mogelijk te krijgen.

Oh... en hobby...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 09:18
thehog schreef op woensdag 27 april 2022 @ 08:27:
[...]

Hangt er natuurlijk vanaf hoe je het inzet. Met een normaal tarief model verdien je er nog niks aan vanwege saldering. Pas als je een dynamische tarief hebt dan wel.
Je zou ondertussen wel een kleinere aansluiting kunnen vragen, omdat je batterij kan bijspringen in de gevallen wanneer dit nodig zou moeten zijn.
Dus lagere jaarlijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
bottom line schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:22:
[...]

Je zou ondertussen wel een kleinere aansluiting kunnen vragen, omdat je batterij kan bijspringen in de gevallen wanneer dit nodig zou moeten zijn.
Dus lagere jaarlijkse kosten.
Je bedoelt een 1x10A tov de standaard 1x35A of 3x25A? Dat scheelt niet zoveel. Tenzij je bedoelt voor de mensen die anders een 3x35A nodig zouden hebben, ja dan maakt het wel uit. Zo'n aansluiting wil je wel voorkomen inderdaad en dat kan je prima dan met een accu opvangen. Maar dan ben je ook wel een grootverbruiker met bijzonder veel energie vraag. Met een warmtepomp en een EV thuis, all-electric, heb ik nog geen 3x35A nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Philos31 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 09:36:
[...]

Ik denk dat wij een andere use-case hebben. De Growatt zal automatisch je verbruik (wat je normaal uit het net opneemt) uit de batterij "compenseren" dus als ik van fase 1 150 watt opneem voor de tv, van fase 2 450 watt voor de (l/l) warmtepomp en op fase 3 de wasmachine (450 watt) draait zal de Growatt 1050 watt leveren aan de fase waar hij aan hangt, daarvoor is er wel een aparte meter nodig met een modbus aansluiting. (deze: Eastron SDM630-Modbus MID V2)
Standaard kun je instellen: zon overschot laden en daarna aan het huis terug leveren of laden van het net rond bepaalde tijden.
Via de webinterface van Growatt kun je deze instellingen (ietwat omslachtig) aanpassen, dus je kunt afhankelijk van de stroomprijs (zonnestroom hoge prijs=terugleveren, zonnestroom lage prijs=in accu opslaan, zonnestroom is negatief (zoals afgelopen week) zon uit, laden accu uit net aan, weinig zon (winter) laden in daluren. etc)

Er is voor zover ik weet geen standaard script wat dat kan, en de webinterface (server.growatt.com) is een internet site, er kleven dus wel degelijk haken en ogen aan, maar voor nu is het een oplossing waarmee ik kan leven.

Mijn usecase is dus: Zoveel mogelijk goedkope stroom in de accu stoppen en alleen terug leveren al de gemiddelde prijs per kWh hoger is dan mijn gemiddelde prijs voor afname. Op goedkope momenten de accu bijladen om de duurdere momenten te overbruggen en zodoende mijn prijs per kWh zo laag mogelijk te krijgen.

Oh... en hobby...
Maar dan kan je dus helemaal zelf doen met een Sofar. Die zet je in passive mode en via je eigen domotica stuur je hem aan (hoeveelheid charge of discharge) op basis van je eigen regels.
Je haalt gewoon je waardes op via de P1 poort van je slimme meter. Vanuit daar weet je wat je overschot of juist te weinig levering is, en dan verzoek je de Sofar om dan dat stukje te laden of ontladen. Of als de tarief gunstig is ga je op max laad vermogen zitten etc.
Zoals je al zegt kan je dit met growatt niet makkelijk doen, laat staat omdat je dan van internet afhankelijk ent.
Het enige is dat de Sofar dan afhankelijk is van je domotica terwijl de growatt gewoon doorwerkt als je wifi er uit ligt. Maar dat kan je natuurlijk ook wel weer voorkomen door alles op een microcontroller zoals een esp8266 in te bouwen (p1 meten plus sofar aansturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:58
Ik heb mijn woning super geisoleerd, gasloos, zonnepanlen, verwarming met wp. Ik ga mijn thuisbatterij inzetten om nog minder fossiele energie (via elektrictieit) te verbruiken. Die worden betaald door gebruik te gaan maken van de dynamische prijzen (day ahead).
Dit is ook mijn idee. Heb het huis nog geen jaar dus druk bezig met verduurzamen, zonnepanelen komen er hopelijk volgende week op. Dak is al volledig geisoleerd. Ga volgende week ook met de badkamer beginnen en daarna kamer voor kamer. Tussendoor ergens nog de vloeren isoleren. Ik doe en kan alles zelf wat de prijs aanzienlijk drukt en ik vind het leuk om te klussen. Alle kamers krijgen een LAN poort en dan straks een HA servertje zodat ik alle kamers kan sturen etc. En een batterij leek me wel fijn voor erbij. Helaas zijn we daar nog lang niet!

Verder heb ik nu nog een laag energie contract 0,17 normaal, 0.15 dal wat in '23 afloopt, dus ik heb nog even tijd om het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:49
thehog schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:32:
Maar dan ben je ook wel een grootverbruiker met bijzonder veel energie vraag. Met een warmtepomp en een EV thuis, all-electric, heb ik nog geen 3x35A nodig.
Same here, dat gaat prima op 3x25A. Volgens mij heb je alleen 3x35A nodig als je een echte lift hebt, een uitgebreide sauna/wellness hebt of je thuis groot gereedschap hebt (lasapparaten, draaibanken, etc.). Maar wellicht zie ik wat over het hoofd? :)
bottom line schreef op woensdag 27 april 2022 @ 07:24:
Ik ben nieuwsgierig naar je "rekensom" en de context. Niet dat ik het niet met je eens ben :)

[ Voor 23% gewijzigd door ephymerous op 04-05-2022 12:16 ]

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 13:01
Ik ben ook begonnen met het bouwen van een eigen powerwall. De motivatie er achter is 30% financieel, 50% hobby/automation en 20% onafhankelijk kunnen zijn/duurzaam mijn eigen opgewekte energie gebruiken. Ik maak me dan ook niet zo druk over de kosten, maar kijk wel uit naar wat het op zou kunnen leveren. In mijn ogen zullen de energieprijzen de komende jaren veel meer gaan stijgen. Ik zie de brandstofprijzen ook echt niet meer onder de 2 euro uit komen ook al is de oorlog, olie en gas crisis voorbij. Idem met de kWh en gasprijzen. Meer EVs, verouderd energienet en onafhankelijk worden van Russisch gas. Maar boven alles vind ik het kunnen "goochelen" met energie bere interresant. Ik vind het op dit moment een (nog) niet noodzakelijke uitdaging om mijn energie rekening naar beneden te krijgen. Ik ben het liever allemaal voor.

Op het moment test ik de eerste batterij in mijn garage met wat loads om te zien of de setup werkt en de batterijen aan de specs voldoen. Er zit nogal verschil in de kwaliteit van de leveranciers op Alibaba. De huidige cellen voldoen boven verwachting evenals het BMS. Dit was dan ook een hele zoektocht.

De bedoeling is dat dit in mijn meterkast komt (groot zat). Dit is een geventileerde, geconditioneerde ruimte (luchtvochtigheid). Het is ook de bedoeling dat alles volgens de geldende norm geïnstalleerd word. Hier moet ik me nog goed in verdiepen. Ik wil uiteindelijk dat alles gekeurd word om gezeur met de verzekering te voorkomen.

Hardware:
25x 335Wp Panelen op een SolarEdge 7000W omvormer (overgedimensioneerd vanwege ligging)
3x VE Multiplus II 48/3000/35-32 waarvan 1 GX
48x EVE LF280K 3.2v LifePo4 cellen (16 binnen, 32 op de boot) ik ga uit van 30kWh bruikbaar.
3x Daly BMS 150/75A 48v 16s
3x25A aansluiting
1x Tesla

Toekomst:
Warmtepomp/boiler voor verwarming (van het gas af)
10 extra panelen op de andere kant van mijn dak.

SolarEdge en VE kunnen prima overweg met elkaar, ook voor de Daly BMS zijn er VE drivers te vinden in de communitie. Ik sta op de wachtlijst bij Tibber op het moment. Zodra ik ga plaatsen zal ik wat fotos delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik zou nog even nadenken of je een geïntegreerde GX wil, denk dat ik zelf altijd zou kiezen voor een losse. Stel dat je daarin iets wil upgraden of je omvormer gaat een keer stuk.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
Ik ben aan het bekijken of we op het bedrijf van mijn schoonouders een batterij kunnen zetten om de nachten te overbruggen. Ik denk dat we met 200kWh al ver gaan komen. Ik was aan het denken om afgedankte EV batterijen te gebruiken, kwestie van die een tweede leven te geven. Batterijen zouden ergens in een container komen buiten de gebouwen dus eventueel gevaarlijke situaties kunnen vermijden worden.
Maar, waar haal ik best zo'n batterijen? Weet iemand een goede source waar ik daarvoor terecht kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-06 06:19

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Even een update:
Mijn 16x230Ah cellen zijn nu in balans, aangezien ik een verkeerde BMS heb gekocht wacht ik nog even op de nieuwe.
Ik had een 100Amp BMS gekocht maar die kan 100A ontladen en maar 50A laden en ik moet 66A (3600 watt)
Dus als er nog mensen naar Daly bms kijken, ze kunnen maar de helft van de aangegeven waarde aan laadstroom hebben.
Verder heb ik de hybride omvormer besteld, maar die staan al sinds november in nabestelling en komen echt mondjesmaat binnen. In iedere geval dus nog 4-6 weken wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 13:01
Philos31 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:44:
Even een update:
Mijn 16x230Ah cellen zijn nu in balans, aangezien ik een verkeerde BMS heb gekocht wacht ik nog even op de nieuwe.
Ik had een 100Amp BMS gekocht maar die kan 100A ontladen en maar 50A laden en ik moet 66A (3600 watt)
Dus als er nog mensen naar Daly bms kijken, ze kunnen maar de helft van de aangegeven waarde aan laadstroom hebben.
Verder heb ik de hybride omvormer besteld, maar die staan al sinds november in nabestelling en komen echt mondjesmaat binnen. In iedere geval dus nog 4-6 weken wachttijd.
Kan je niet in je inverter instellen dat het laden maar met max 50A gaat? dan kan je in iedergeval verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Magnat schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Kan je niet in je inverter instellen dat het laden maar met max 50A gaat? dan kan je in iedergeval verder?
Dat kan inderdaad, maar de nieuwe BMS is eerder binnen dan de inverter... ik heb ook geen haast, het is hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je bms regelt niet het laad of ontlaadvermogen, dat doet je verbruiker/lader die je eraan hangt.

een bms moet je zien als een zekering. die regelt ook niet hoeveel vermogen er naar je tv gaat. die grijpt alleen in als je tv teveel gaat vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:36:
je bms regelt niet het laad of ontlaadvermogen, dat doet je verbruiker/lader die je eraan hangt.

een bms moet je zien als een zekering. die regelt ook niet hoeveel vermogen er naar je tv gaat. die grijpt alleen in als je tv teveel gaat vragen...
Een BMS die praat met de omvormer (via CAN of RS485) kan wel de omvormer vragen voor een lager laad/ontlaad vermogen als het wenselijk is op dat moment door de factoren (temperatuur, bijna vol, bijna leeg etc). Maar dat is dan ook het enige nut verder aan communicatie tussen BMS en omvormer wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
flippy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:36:

Ik kan het mis hebben, maar een bms heeft toch een fet waarmee hij het laden of ontladen kan stopzetten als ingestelde drempelwaarden worden over- of onderschreven? Die fet heeft toch maximaal toegestane stromen anders blaas je die op. Dus zo raar zijn die maximale amperages van de bms van @Philos31 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KC27 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 23:30:
[...]

Ik kan het mis hebben, maar een bms heeft toch een fet waarmee hij het laden of ontladen kan stopzetten als ingestelde drempelwaarden worden over- of onderschreven? Die fet heeft toch maximaal toegestane stromen anders blaas je die op. Dus zo raar is die instelling van de bms van @Philos31 niet.
het is een "schakelaar", niet een regelaar. je kan je lampen in de woonkamer ook niet dimmen met een schakelaar, daar heb je een dimmer voor nodig. en die zit er niet in.

de bms is een veiligheid, niet anders dan een zekering maar dan 21e eeuw. dus net als de zekeringen in je meterkast doen die helemaal niks in het regelen van je verbruik totdat je over de grens gaat, DAN grijpt hij in en klapt de boel gewoon uit. hij gaat dus niks afregelen. de zekering in je meterkast gaat ook niet het vermogen van je tv afregelen als die druk bezig is met doorbranden. die zekering gaat af om je bedrading in de muur te beschemen. wat de max waardes van die fet zijn is dus ook niet echt relevant, het gaat om de instellingen in de bms. wat die zijn is ook weer afhankelijk van wat je jij of de fabrikant heeft ingesteld. die moet afgesteld worden op de limieten van de accu, niet de verbruiker die je eraan hangt. de taak van de bms is om de accu te beschermen, niet wat je eraan hangt.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 14-05-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@flippy
Die fet is dus de door jou genoemde schakelaar met maximaal toelaatbare stromen.
We zeggen dus hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KC27 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:00:
@flippy
Die fet is dus de door jou genoemde schakelaar met maximaal toelaatbare stromen.
We zeggen dus hetzelfde :)
nee, dat zeggen we niet. men denkt of geeft aan dat men denkt dat de bms actief het vermogen "regelt". dat doet het dus absoluut niet. het schakelt simpelweg alles gewoon uit als de accu schade op kan gaan lopen. het helpt je dus niet in het afregelen van het laadvermogen of hoeveel vermogen je uit de accu kan/mag trekken. je gaat ook niet met de zekering in je meterkast regelen hoe fel je lampen in de woonkamer branden...

als men dat wel wilt zeggen moet men iets specifieker zijn in de woordkeuze.

je koopt de bms op de specificaties van de accu, niet de verbruiker die je eraan hangt. de bms is er voor de accu, niet de verbruiker of de lader.

als je een 50A bms hangt aan een accu die 2000A kan leveren zal die bms gewoon plof doen als die dichtklapt tijdens kortsluiting.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 15-05-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoduke51
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-06-2024
Volgens mij snappen jullie bar weinig van BMSen. Zowiezo zijn er verschillende soorten. Actieve and passieve is de bekenste type verschil. Jullie moeten maar eens even een paar YouTube filmpjes kijken, dan snappen jullie het vast wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

holoduke51 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:37:
Volgens mij snappen jullie bar weinig van BMSen. Zowiezo zijn er verschillende soorten. Actieve and passieve is de bekenste type verschil. Jullie moeten maar eens even een paar YouTube filmpjes kijken, dan snappen jullie het vast wel.
het verschil tussen een actieve en een passieve bms heeft alleen wat te maken hoe de cellen worden gebalanceerd, het maakt geen verschil in de basisprincipes van wat een bms eigenlijk doet e waarom je hem nodig hebt. praten over de verschillen tussen actief en passief of zelfs canbus-communicatie doe je pas als je de basisprincipes begrijpt.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 15-05-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ok en nu weer terug naar begrip voor elkaar tonen en genieten van het mooie weer (of lekker blijven tweaken in een donker kamertje achter je pc wat mij betreft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Goed plan, de discussie begon hiermee:
had een 100Amp BMS gekocht maar die kan 100A ontladen en maar 50A laden en ik moet 66A (3600 watt)
Ik ben benieuwd of @flippy kan uitleggen of er wel/geen andere BMS nodig is (en waarom dan), want dat is me niet duidelijk nu.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Ik denk dat het er op neer komt hoe het er geschreven staat maar iedereen zou moet kunnen snappen wat er bedoelt wordt

[ Voor 12% gewijzigd door thehog op 15-05-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-06 06:19
een BMS is een beveiliging voor je batterijen, deze dient pas iets te doen als het dreigt fout te gaan.

wanneer de spanning/ temperatuur van de cellen onderling of in groep te hoog wordt of in geval van te lage celspanning moet deze ontkoppelen van de lader.

in de meest geavanceerden gevallen zo deze ook kunnen communiceren over temperatuur en daar de (ont)laadstroom op afstemmen, maar dit is eerder noodzakelijk als je de uitersten wil gaan opzoeken.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@thehog misschien ten overvloede: de 'ik' in de quote ben ik niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 14:47:
Goed plan, de discussie begon hiermee:

[...]

Ik ben benieuwd of @flippy kan uitleggen of er wel/geen andere BMS nodig is (en waarom dan), want dat is me niet duidelijk nu.
zoals ik het nu lees is en word nu weer een verkeerde bms gemonteerd.

de bms moet gepecificeerd worden op de limieten van de accu, niet de belasting/lader. dat is letterlijk een geval van kar voor paard spannen.

als je accu 500A continu kan leveren moet je dus een bms hebben die 500A kan doen. je kan er vaak wel voor kiezen om een programmeerbare bms te gebruiken en lagere waardes in te stellen maar de bms MOET de maximale stromen wel kunnen schakelen zonder te exploderen. en een 50A bms op een accu die een kortsluitspanning kan leveren van een paar duizend ampere zal simpelweg verdampen voordat deze de kans krijgt om iets te doen.

denk maar aan een 1/4 bitje op een 1" slagmoersleutel zetten en beloven dat je nooit vol gas zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat is duidelijk: de gekozen BMS voldoet niet, hij moet (o.a.) gekozen worden op de stroom die de accu continu kan leveren/laden.
Eerder had je het over kortsluiting. Doet dat er toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
flippy schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:17:
[...]

zoals ik het nu lees is en word nu weer een verkeerde bms gemonteerd.

de bms moet gepecificeerd worden op de limieten van de accu, niet de belasting/lader. dat is letterlijk een geval van kar voor paard spannen.

als je accu 500A continu kan leveren moet je dus een bms hebben die 500A kan doen. je kan er vaak wel voor kiezen om een programmeerbare bms te gebruiken en lagere waardes in te stellen maar de bms MOET de maximale stromen wel kunnen schakelen zonder te exploderen. en een 50A bms op een accu die een kortsluitspanning kan leveren van een paar duizend ampere zal simpelweg verdampen voordat deze de kans krijgt om iets te doen.

denk maar aan een 1/4 bitje op een 1" slagmoersleutel zetten en beloven dat je nooit vol gas zal geven.
Limieten van het accupakket (dus incl BMS) of de cellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:23:
Dat is duidelijk: de gekozen BMS voldoet niet, hij moet (o.a.) gekozen worden op de stroom die de accu continu kan leveren/laden.
Eerder had je het over kortsluiting. Doet dat er toe?
ja, de kortsluitvermogens doen er zeker aan toe. de mosfets moeten hnderderen amperes kunnen afschakelen. als je te lichte mosfets hebt zullen deze doorbranden tijdens het sluiten of afhankelijk van de situatie gewoon doorbranden en verbonden blijven (niet goed) tot de hele boel verdampt of gesmolten is, immers als jij 2000A door een 50A mosfetje drukt zal je wel voor kunnen stellen dat je die mosfet weinig in te brengen heeft in wat de bms verder wilt doen. daarom heb je ook zekeringen die gewoon van glas zijn maar anderen zijn gevuld met zand of zijn extra lang of andere eigenschappen ondanks dat ze allemaal 10A zijn bijvoorbeeld. een zekering die 10A bij 12V moet beschermen is wel iets simpeler dan een 10A zekering die moet werken op 10.000V. en dan heb je nog onderscheid tussen gelijk en wisselstroom.

leuk voorbeeldje hoe extreem sommige zekeringen zijn: YouTube: Popping a 5000A Fuse
bbbrumbrum schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:24:
[...]

Limieten van het accupakket (dus incl BMS) of de cellen?
je praat altijd over de limieten van het accupakket, de bms langt er leuk naast. die moet berekend zijn op wat de accu fysiek kan leveren als je de polen kortsluit. dus datasheets van de cellen erbij pakken en doorrekenen hoe het zit icm met de Ps en Sen van de accu in kwestie en welke maximas er zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-05-2022 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:17:
[...]

De DIY markt, de bekende youtubers en de 19" off-the-shelf batterij bouwers met LifePO4 prismatics doen dat anders niet. Die plaatsen een BMS net hoger dan de inverter aan kan of specificeren hun product tot max die amperage.
Met de hoge max-C-rating van een lifepo4 is het ook niet te doen om daar een BMS voor neer te zetten.

Persoonlijk zou ik gewoon voor een max amperage gaan waar jij je systeem voor ontwikkeld en het afzekeren daarop met een class-T zekering voor de kortsluiting en de max belasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als je zorgt dat je accu’s afgezekerd zijn op het verwachte gebruik dan lijkt het me wat overdreven om de BMS 3x zo zwaar te maken omdat de accu dat theoretisch aan kan. De zekering klapt er al uit voor de BMS doorfikt.

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:48:
[...]

De DIY markt, de bekende youtubers en de 19" off-the-shelf batterij bouwers met LifePO4 prismatics doen dat anders niet. Die plaatsen een BMS net hoger dan de inverter aan kan of specificeren hun product tot max die amperage.
Met de hoge max-C-rating van een lifepo4 is het ook niet te doen om daar een BMS voor neer te zetten.

Persoonlijk zou ik gewoon voor een max amperage gaan waar jij je systeem voor ontwikkeld en het afzekeren daarop met een class-T zekering voor de kortsluiting en de max belasting.
en die DIY markt doet het gewoon voufdt. daarom heet het ook DIY en niet commericeel. en die chinese racks zitten doorgaans wel aardig in elkaar hoor. de kwaliteit van die bms icm met reguliere zekeringen is ook beter dan die rommel die je van de orientaalse supermarkt vist met rotte mosfets. goed voorbeeld hier: YouTube: Why don't engineers talk about it? MOSFET ORIGINAL and FAKE characte... als je wilt weten hoe de chinesen het zo goedkoop kunnen verkopen.

dus die 300A bms van ali is doorgaans maar 50A op zijn best.

en als je serieuze accus hebt pak je ook contactors, niet mosfets. en die combineer je met een vette zekering die geschikt is voor gelijkstroom in de amperes die je nodig hebt voor je gebruiker maar wel voldoende rating heeft op de afschakelvermogens.

even lui voorbeeld wat ik bedoel is makkelijk hier te vinden: https://hager.com/nl/cata...tomaat-1pn-16-a-b-6-ka-qc
kijk even bij de uitschakelvermogens. de zekering zelf is voor 16A, maar de limieten die de zekering kan hebben is ergens tussen de 4000A en 6000A afhankelijk van de eisen. boven die 6000A kan je die zekering dus als "niet aanwezig" bestempelen.

zon aliexpress bms met imitatiemosfets gaat echt niet de 2000A tegenhouden die een beetje leuke accu kan leveren. dus daarom moet je dus een juiste maat bms hebben icm met een ouderwetse zekering die de kA's kan hebben die je accu kan leveren. dat je de bms veel lager zet moet je natuurlijk zelf weten maar je moet wel de capaciteit hebben. doe je dat niet krijg je dus de situatie dat de bms/zekering gewoon niks doet als het moet en de stromen gewoon door blijven lopen met alle gevolgen van dien. de huizenmarkt is nu niet echt geweldig om daarmee te spelen gezien de risicos....
Ethirty schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:26:
Als je zorgt dat je accu’s afgezekerd zijn op het verwachte gebruik dan lijkt het me wat overdreven om de BMS 3x zo zwaar te maken omdat de accu dat theoretisch aan kan. De zekering klapt er al uit voor de BMS doorfikt.
probleem is dat die zekering/bms dus niet afschakelt. dit gebeurt er intern/bovenop je bms:

je bms/zekering moet dus wel hiervoor gemaakt zijn. gelijkstroom is een heel ander beestje dan wisselstroom en verdient wel meer respect dan het vaak krijgt.

een tuinslang hou je nog wel tegen met een plastic zak, een karcher slaat daar dwars doorheen. zon' glazen zekering zal dus gewoon intern door blijven vonken en de kortsluiting in stand houden. je moet dus zekeringen hebben die gemaakt zijn voor het geweld die de accu kan produceren.

het gaat niet om de last die je eraan hangt, het gaat om wat de accu kan produceren. die moet je beschermen. dat je na die bms nog een kleinere zekering wilt doen moet je zeker doen, maar in de basis moet je wel goed kijken naar wat de accu kan produceren en hoe je dat tegen gaat houden bij kortsluiting. en nee, zon steekzekering die je nog ergens in het dashbordkastje hebt liggen in de auto is niet voldoende.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 15-05-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Dat is toch je eigen keuze? Als je bms klapt door bijvoorbeeld kortsluiting of verkeerde belasting? Als het goed is klapt eerst je zekering en anders koop je een nieuwe bms en leer je daar weer van.
Een 2000a bms zal vast wel bestaan maar niet te betalen. Een bms met relais zou kunnen maar daarmee haal je weer andere problemen op.

Edit: heb het dus specifiek over een class T zekering om juist te voorkomen wat jij aangeeft

[ Voor 12% gewijzigd door thehog op 15-05-2022 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:14:
Dat is toch je eigen keuze? Als je bms klapt door bijvoorbeeld kortsluiting of verkeerde belasting? Als het goed is klapt eerst je zekering en anders koop je een nieuwe bms en leer je daar weer van.
Een 2000ah bms zal vast wel bestaan maar niet te betalen. Een bms met relais zou kunnen maar daarmee haal je weer andere problemen op.

Edit: heb het dus specifiek over een class T zekering om juist te voorkomen wat jij aangeeft
probleem hierin is dat ik nog nooit iemand heb gezien die een losse smeltzekering monteert die het juiste type is of zelfs de juiste waarde heeft. zelfde gaat om de bms, de kleine bmsen hebben ook te weinig balanceervermogens en/of balanceren op de verkeerde manier voor het gebruik of zijn gewoon totaal ondermaats voor wat ze moeten doen.

"als het goed" is de nette versie van "hold my beer".

dat je veel diyérs op internet het ziet doen maakt het nog niet de juiste manier om het te doen. er zijn gewoon teveel prutsers met een videocamera tegenwoordig en hun enigste claim op ervaring of kennis is grofweg dat ze nog niet hun schuur of huis afgebrand hebben.

je hebt ook geen 2000A bms nodig, dan heb je of mijn posts verkeerd gelezen of verkeerd geintepeteerd of ik leg het niet jofel uit.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-05-2022 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tot nu toe heb ik begrepen:
*Bms moet alles aankunnen (=niet uitfikken) wat de accu hem kan aandoen
*Behalve kortsluiting, daar is een zekering voor (maar de BMS moet de paar ms tot de zekering klaar is wel overleven?)
*Behalve dat niemand de goede zekering gebruikt (wat is de goede dan?)
*Behalve dat een "klein BMS" (wat is dat dan?) sowieso niks kan

Het is me inderdaad nog niet duidelijk... heb je een voorbeeld van cel/bms/zekering combinatie, bijvoorbeeld eentje die je zelf eerder gebruikt heb, die samen een veilig geheel vormen?
En hoe kon jij dan zien dat het geheel veilig is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je de steeds populairder wordende EVE cellen gebruikt kom je op zoiets neer:

16x 280Ah voor 48V ~14kWh om een relatief standaard voorbeeld te noemen

die leveren dus 60V max bij 300A om het makkelijk te houden. dus een ANN-300 zekering is het absolute minimum qua zekering wat je wilt gebruiken als je 48V accu maakt. die zekering mag tot 80VDC gebruikt worden voor hogere voltages moet je andere zekeringen gebruiken en kom je in de "minder leuke" prijsklasse terecht. de meeste zekeringen gaan niet verder dan 40~50V dus let er goed op wat ze in DC mogen doen.

voor de bms moet je ook iets hebben wat 300A kan hebben, mosfets zijn niet geweldig geschikt hiervoor als je het wilt doorschalen in dit soort vermogens die je ook een langere tijd moet kunnen volhouden. dus een bms met een contactor en een losse amperesensor is betrouwbaarder en geeft je de mogelijkheid om de accu galvanisch te scheiden, iets wat een mosfet niet doet. die hebben nog al eens de neiging om in gesloten positie te falen (aka: uitbranden) dus een tinybms met de 750A upgrade is dan een nette oplossing omdat je die kan programmeren op elk gewenst ameperage die je wilt. nadeel is dat die balanceervermogen erg beperkt is maar daar kan je indien nodig een losse balanceerblok voor gebruiken los van de bms. voor de contactor die je nodig hebt voor die versie kan je een lekker lomp model wel vinden op je favoriete orientaalse webshop die 2x zo hoghe waarde heeft dan je nodig hebt of natuurlijk mouser/digikey als je de geldpest hebt.

ik heb vrijwel elke accu die ik tot zover heb gezien nooit kunnen bestempelen als inherent veilig. altijd werd er bezuinigd op de verkeerde plekken of "ach joh" mentaliteit als het gaat om fysieke beveiligingen zoals zekeringen. de logica om maar een zo goedkoop mogleijke bms te gebruiken (zekeringen hebben we het niet eens over) om geld te besparen terwijl je 1000+ uitgeeft aan een accu is iets wat geacpeteert word door de honderdern prutsers op youtube die (nog niet) hun huis af hebben gebrand.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 15-05-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:18:
als je de steeds populairder wordende EVE cellen gebruikt kom je op zoiets neer:

16x 280Ah voor 48V ~14kWh om een relatief standaard voorbeeld te noemen

die leveren dus 60V max bij 300A om het makkelijk te houden. dus een ANN-300 zekering is het absolute minimum qua zekering wat je wilt gebruiken als je 48V accu maakt
Nu maak je je het jezelf ineens wel makkelijk. Zo'n accu set kan makkelijk meer dan 300A leveren. Ik begrijp nu niet waarom je nu ineens maar op 300A uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Nu maak je je het jezelf ineens wel makkelijk. Zo'n accu set kan makkelijk 1000A leveren. Ik begrijp nu niet waarom je nu ineens maar op 300A uitkomt.
lees deze post nogmaals: flippy in "Zelf een powerwall bouwen"

de ANN-300 zekering kan ontkoppelen tot 2700A volgens de datasheets. (de originele van bussmann tenminste) dat is meer dan voldoende voor deze setup. de bms kan meten tot 750A en als je een beetje deftige contactor gebruikt van 300~500A die ook vlamdovers heeft kan afgaan op de ingestelde waarde. geen probleem dus.

een aliexpress bmsje met chinesium mosfets kan dat gewoon niet verwerken en zal gewoon overslaan en compleet uitbranden. ik heb zeker een dozijn verschillende bms-en getest van onze favoriete orientaalse supermarkt en geen enkele overleefde een accu die een vergelijkbare hoeveelheid vermogen had. zonder uitzondering branden ze allemaal door als je er pure kortsluiting op zet.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 15-05-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Mooi filmpje, alleen door te solderen beschadigen je de lithium cellen. De juiste manier is om te puntlassen. Een puntlas toestel kan je vrij simpel maken door een transformator te gebruiken uit een oude magnetron.

YouTube: How To Make Spot Welder Using old Microwave Transformer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Anoniem: 91634 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:31:
[...]

Mooi filmpje, alleen door te solderen beschadigen je de lithium cellen. De juiste manier is om te puntlassen. Een puntlas toestel kan je vrij simpel maken door een transformator te gebruiken uit een oude magnetron.

YouTube: How To Make Spot Welder Using old Microwave Transformer
goede manier om jezelf of de cellen om zeep te helpen, handiger en vooral consistenter is om zoiets te halen: https://malectrics.eu/pro...-full_bundle_car_battery/

kost je relatief weinig en stukken veiliger en je steunt de lokale ondernemer (uit duitsland).

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 15-05-2022 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:56:
[...]

lees deze post nogmaals: flippy in "Zelf een powerwall bouwen"

de ANN-300 zekering kan ontkoppelen tot 2700A volgens de datasheets. (de originele van bussmann tenminste) dat is meer dan voldoende voor deze setup. de bms kan meten tot 750A en als je een beetje deftige contactor gebruikt van 300~500A die ook vlamdovers heeft kan afgaan op de ingestelde waarde. geen probleem dus.

een aliexpress bmsje met chinesium mosfets kan dat gewoon niet verwerken en zal gewoon overslaan en compleet uitbranden. ik heb zeker een dozijn verschillende bms-en getest van onze favoriete orientaalse supermarkt en geen enkele overleefde een accu die een vergelijkbare hoeveelheid vermogen had. zonder uitzondering branden ze allemaal door als je er pure kortsluiting op zet.
Heb je dan wel die ANN-300 (of wat ik aangaf een class T-fuse) er tussen zitten? Die moet toch voorkomen dat die zwakke BMS er uberhaupt last van heeft? Althans, elke kans op brand voorkomen. Die ANN-300 beveiligd het. Dat probeer ik aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op maandag 16 mei 2022 @ 15:20:
[...]

Heb je dan wel die ANN-300 (of wat ik aangaf een class T-fuse) er tussen zitten? Die moet toch voorkomen dat die zwakke BMS er uberhaupt last van heeft? Althans, elke kans op brand voorkomen. Die ANN-300 beveiligd het. Dat probeer ik aan te geven.
ik zet altijd zon zekering ertussen (eentje geschikt voor de accu, niet specifiek deze), maar dan wel voor de bms, niet erna. die zit ook ingesealed in de accu zelf waar je niet bij kan zonder in de accu te hakken.

als zo'n zekering afgaat is zon chinese bms al LANG en breed compleet uitgebrand of is druk onderweg daarheen. dat is niet de hoofdbeveiliging, dat moet je bms zijn en die moet dus in de basis capabel genoeg zijn om het geweld wat de accu kan produceren tegen te houden zonder explosies of brand. de zekering is er alleen als de bms faalt voor wat voor reden dan ook. immers zijn mosfets erg onbetrouwbaar, helemaal die chinesium dingen die je op een aliexpress bms krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 16-05-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
flippy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 19:55:
[...]

ik zet altijd zon zekering ertussen (eentje geschikt voor de accu, niet specifiek deze), maar dan wel voor de bms, niet erna. die zit ook ingesealed in de accu zelf waar je niet bij kan zonder in de accu te hakken.

als zo'n zekering afgaat is zon chinese bms al LANG en breed compleet uitgebrand of is druk onderweg daarheen. dat is niet de hoofdbeveiliging, dat moet je bms zijn en die moet dus in de basis capabel genoeg zijn om het geweld wat de accu kan produceren tegen te houden zonder explosies of brand. de zekering is er alleen als de bms faalt voor wat voor reden dan ook. immers zijn mosfets erg onbetrouwbaar, helemaal die chinesium dingen die je op een aliexpress bms krijgt.
Dan verschillen we daarin in mening. Die fuse is je verzekering wat mij betreft. Als die niet snel genoeg is dan heb je de verkeerde zekering gepakt. Dat je bms vervolgens misschien stuk is neem ik dan maar voor verlies aan maar doordat de zekering z'n werk doet zal er echt geen brand ontstaan. Ook al heb je een BMS van slechte kwaliteit, je zekering moet zorgen voor de ergste schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

thehog schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:54:
[...]

Dan verschillen we daarin in mening. Die fuse is je verzekering wat mij betreft. Als die niet snel genoeg is dan heb je de verkeerde zekering gepakt. Dat je bms vervolgens misschien stuk is neem ik dan maar voor verlies aan maar doordat de zekering z'n werk doet zal er echt geen brand ontstaan. Ook al heb je een BMS van slechte kwaliteit, je zekering moet zorgen voor de ergste schade.
je bms moet zijn werk kunnen doen zonder dat de mosfets hun reet eruit blazen als er wat is, en dat doen die chinese bmsjes. met een 50A bmsje op een accu die honderden dan wel niet duizend+ kan leveren is een bms gebruiken om de stroom te beperken in geval van een kortsluiting gewoon nutteloos. die word dan gewoon onderdeel van de sluiting. en als je achter die bms maar bedrading hebt zitten die 50A kan hebben heb je dus wel een vet probleem op dat moment. dan staat al je bedrading in de fik voor je noodzekering afgaat.

daarom hebben zware accus zoals die in de betere scooters en grotere voertuigen en stationare oplossingen zoals de tesla huisaccu ook gewoon een contactor en gaat het vermogen niet door een bms.

ik daag je uit om een bms op te offeren en een harde kortsluiting achter een ali bms te maken kijken wat er eerder weggesmolten is, de printplaat of de bedrading.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 16-05-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Je moet je zekering natuurlijk wel op dezelfde ontwerp amperage inzetten, in jouw geval dus een 50A variant. En dan zou het raar zijn dat deze niet afschakelt/zijn werk doet en de BMS/bedrading/mosfets wel doet doorbranden. Dan heb je echt gewoon de verkeerde zekering ter tussen zitten.

Het gaat gewoon om de totale ontwerp van je systeem en daar moet je alles op afstemmen, bedrading, bms, zekering, omvormer. Dat die accu's tientallen meer ampere kunnen leveren maakt dan niet meer uit.

Hoe wil je andere Lithium Titanate (LTO) accu setjes gaan bouwen? Die kunnen nog veel meer ampere leveren .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

probleem is dat niemand zijn accu maakt in de juiste balans of met acceptabele veiligheiden, op zijn best schijnveiligheden. het aantal juist gebouwde accus alleen al op tweakers (niet alleen in dit topic) is op een kinderhandje te tellen...

en LTO is niet aan de orde voor de consument of hobbyist, dat is zon onmogelijk type cel daar kan je niks mee en moet je ook niks mee als hobbyist, laat staan beginnend hobbyist.

probeer svp even op speurtocht te gaan en lees even in op hoe vlambogen werken op geslijkstroom en wat de verschillen zijn tussen zekeringen en veiligheden voor gelijkstroomsystemen versus wisselstroom. ik lees nog steeds dat je niet helemaal begrijpt dat een simpel chinees bmsje simpelweg kaboem zegt en de vonken en vlammen eruit slaan voordat een zekering uberhaupt afgaat als je sluiting maakt.

je theoretische kennis zal er wel zijn maar hierin mist men gewoon wat pracitsche ervaring en het doen van fysieke testen van zulke opstellingen. ik heb in de loop der jaren vies veel geld uitgegeven om zulke dingen te testen en daarom geef ik ook aan dat die chinese bmsen die mensen hier en op youtube kopen gewoon niet werken als het puntje-paaltje situatie is met als resultaat een afgebrand huis of erger. daarom dring ik er zo op aan dat men spul moet pakken wat op zijn minst een kans maakt om te overleven laat staan niet exploderen. dat anderen het doen op internet wil niet zeggen dat het de goede manier is of dat het ook echt zo werkt. iets met schapen en afgrond. een bms van sub 100 euro en gemaakt voor een fractie van de capaciteit van de accu is gewoon verkeerde zuinigheid, gewoon eentje kopen die geschikt is voor beide kanten van het systeem en zijn werk kan doen zonder bij het eerste teken van problemen zichzelf opblaast. dat het betekent dat je iets duurder uitbent is een stuk beter te verteren dan het alternatief, ook al fikt je huis niet af. hoe dan ook word het flink wat dagen op de bank slapen...

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 16-05-2022 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Sorry maar ik heb echt moeie om je teksten te lezen en stop dan ook maar om verder te reageren.

edit: Het enige wat ik nog kwijt wil is dit. Als je zoveel getest hebt, waarom heb je het niet gefilmd en op youtube gezet? Zou waardevol zijn!

[ Voor 43% gewijzigd door thehog op 16-05-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@flippy je bedoelt deze cellen? Die kunnen (piek) 3C ontladen worden, dus de 300A grens is blijkbaar een ontwerpkeuze en volgt niet direct uit de accu-specs. Het is natuurlijk wel zinnig om op de continuous discharge te ontwerpen (zeker voor een thuisbatterij, dit topic), dus ik heb geen vragen over die keuze.
Daar volgt dus ook de afzekerwaarde uit => ANN-300. Interrupting rating van 2700A.
De cel heeft geen short circuit rating (of ik lees er overheen?), maar 3.2V over 0.25 mOhm maakt meer dan 2700A plausibel. Heb je de kortsluitstroom zelf gemeten?

De zekering doet 20 ms over het aanspreken bij 2700A (langer bij lagere stroom, 500ms bij 1 kA).
Grote kans dat je BMS/contactor eerder aanspreekt (niet erg, bij kortsluiting alle zeilen bijzetten), de contactor opent in 12ms. Geeft niet, die contactor heeft een hogere (eenmalige) break-rating op 60V dan de zekering die je aangaf :) (zelf een contactor gezocht, je gaf geen type, dus voel je uitgenodigd me te verbeteren/wat te specificeren)

Resumerend, een BMS waar je geen vertrouwen in hebt, moet je niet gebruiken, duidelijk.
En als je afzekert op je ontwerpwaarde en het BMS daarop afstelt kan er - wat stroom betreft - niets ontploffen. Kanttekening: contactor, geen fet :)

Maar de ratings van de accu zijn in bovenstaand verhaal eigenlijk niet relevant (niet eens bekend?), terwijl dat je belangrijkste kritiek was:
flippy schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:27:
[...]
het gaat niet om de last die je eraan hangt, het gaat om wat de accu kan produceren.
Dus... wat heb ik verkeerd begrepen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ik heb veel getest voor mijn eigen bedrijf(je) om zwakke plekken in accusystemen te vinden van die ik zelf maak en die van andere bedrijven als consultancy, het word niet bepaald gewaardeerd als ik harde cijfers en videobeelden van andermans producten publiekelijk maak. aangezien 98% van de "fabrikanten" in nederland en daarbuiten het gewoon in china laat maken zie je vrij snel een "rode lijn" in ontwerpen en kwaliteitkeuzes en de misdaden die verborgen zitten onder het plastic willen ze graag verborgen houden. kijk maar naar die ebike test van kieskeurig van een paar jaar geleden.

dat ik mijn harde cijfers of beelden niet publiekelijk maak zou relatief duidelijk moeten zijn, ik kan/mag het niet omdat het technisch gezien niet "mijn" gegevens zijn in het geval van consultancywerk en ik ga ook niet zo snel al mijn werk en resultaten vrij voor iedereen online zetten. dat kost me teveel tijd en heeft 0 meerwaarde voor mij. en anderen doen er toch bar weinig mee want er zijn duizenden "experts" die 1 bmsje hebben gekocht op ali voor 50 dollar en een puntlasmachine hebben gemaakt van een magetron die weten het allemaal veel beter dan iemand die stelselmatig cellen aan het testen is onder gebruiksbelastingen en daadwerkelijk de claims van producten aan de tand voelt. dat is te saai en ik ben niet de persoonlijkheid voor op video. en gezien ik 80% niet kan laten zien blijft er gewoon weinig over. en al die duizenden anderen betweters op jouwbuis en endless sphere weten het toch allemaal beter. ik ga daar niet tussen zitten, ik ga gewoon vrolijk verder in mijn hoekje accus maken die NIET je huis afbranden nu of over 20 jaar.
Proton_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:34:
@flippy je bedoelt deze cellen? Die kunnen (piek) 3C ontladen worden, dus de 300A grens is blijkbaar een ontwerpkeuze en volgt niet direct uit de accu-specs. Het is natuurlijk wel zinnig om op de continuous discharge te ontwerpen (zeker voor een thuisbatterij, dit topic), dus ik heb geen vragen over die keuze.
Daar volgt dus ook de afzekerwaarde uit => ANN-300. Interrupting rating van 2700A.
De cel heeft geen short circuit rating (of ik lees er overheen?), maar 3.2V over 0.25 mOhm maakt meer dan 2700A plausibel. Heb je de kortsluitstroom zelf gemeten?

De zekering doet 20 ms over het aanspreken bij 2700A (langer bij lagere stroom, 500ms bij 1 kA).
Grote kans dat je BMS/contactor eerder aanspreekt (niet erg, bij kortsluiting alle zeilen bijzetten), de contactor opent in 12ms. Geeft niet, die contactor heeft een hogere (eenmalige) break-rating op 60V dan de zekering die je aangaf :) (zelf een contactor gezocht, je gaf geen type, dus voel je uitgenodigd me te verbeteren/wat te specificeren)

Resumerend, een BMS waar je geen vertrouwen in hebt, moet je niet gebruiken, duidelijk.
En als je afzekert op je ontwerpwaarde en het BMS daarop afstelt kan er - wat stroom betreft - niets ontploffen. Kanttekening: contactor, geen fet :)

Maar de ratings van de accu zijn in bovenstaand verhaal eigenlijk niet relevant (niet eens bekend?), terwijl dat je belangrijkste kritiek was:

[...]

Dus... wat heb ik verkeerd begrepen?
ik heb op die eve cellen (nieuwe, vol opgeladen) 2100A piek gemeten met een warme accu. dus worst kaas situatie. ze kakken snel in naar 1500A en niet zo lang daarnaa ontploffen ze als je ze niet samenperst. al moet je dat zoizo doen.
zon ann-300 is daarom ook voldoende. al zijn er natuurlijk betere opties op de markt.

en probleem is juist dat de bms probeert af te gaan (eentje met aliexpress mosfets praten we over). die zal de mosfets proberen dicht te gooien maar in dat moment werkt een mosfet als een weerstand en zegt die mosfet en allees wat er omheen zit gewoon kaboem en dan heb je een mooie vlamboog op je bms zitten die niet uit wilt. je mag dan hopen dat je nog een zekering zoals een busmann ervoor hebben zitten die nog erger voorkomt maar je zitn nog steeds met een bms waar een plasmabrand is ontstaan, die is niet wonderbaarelijk uitgegaan. die zal vervolgens de balanceerderaden kortsluiten en al die draden allemal door laten smelten.

dit soort situaties klinkt als vreemd en onwaarschijnlijk maar ik heb het tot in den treure kunnen reproduceren in mijn werkplaats. als de bms gewoon gemaakt is voor de juiste vermogens is er niks aan de hand. maar dan kom je gewoon in het segment met losse contactors terrecht.

die zekering is niet je eerste linie, het is je laatste. voor thuisaccus moet je gewoon een tinybms pakken met de 750A upgrade en een losse contactor. (en een zekering op de pluspool van de accu). dan kan je alles doen wat je wilt met je accu en ben je maximaal voorbereid op alle dingen die je ermee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

flippy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:45:
ik heb op die eve cellen (nieuwe, vol opgeladen) 2100A piek gemeten met een warme accu. dus worst kaas situatie. ze kakken snel in naar 1500A en niet zo lang daarnaa ontploffen ze als je ze niet samenperst. al moet je dat zoizo doen.
Top, dat soort getallen zocht ik, met hoe je er aan komt :)
Wel jammer dat dat niet gewoon in de specs staat, het lijkt me een belangrijke ontwerpparameter en het kan niet de bedoeling zijn dat elke knutselaar deze meting zelf doet (afgezien van de spullen die je daar voor nodig hebt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:51:
[...]

Top, dat soort getallen zocht ik, met hoe je er aan komt :)
Wel jammer dat dat niet gewoon in de specs staat, het lijkt me een belangrijke ontwerpparameter en het kan niet de bedoeling zijn dat elke knutselaar deze meting zelf doet (afgezien van de spullen die je daar voor nodig hebt.)
ze geven de spec ook, in dit geval 1C. daarboven loop je celschade op. dit soort chemie vind het echt niet leuk om grote vermogens te leveren.wil je lomp vermogen moet je de gele winstons/thundersky hebbn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@flippy ik doelde op de kortsluitstroom, die heb je zelf moeten meten en bepaalt wel (mede) de zekering/contactor/(mosfet) selectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:01:
@flippy ik doelde op de kortsluitstroom, die heb je zelf moeten meten en bepaalt wel (mede) de zekering/contactor/(mosfet) selectie.
dat klopt, maar dat is ook een beetje het verschil tussen de "westerse" merken die ook de nodige certificeringen willen halen en een budgetgeorienteerde orientaalse fabrikant. een heleboek karrakterisieken zijn er gewoon niet, of in elk geval niet publiekelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philos31
How Do You Size Your BMS?
Your battery’s correct LiFePO4 BMS size should be a BMS compatible with your LiFePO4 specs. For instance, if you have a 12V battery pack, it should use a BMS rated for 12V.

More importantly, is the BMS amperage rating. To correctly size your LiFePO4 BMS, you need to estimate the maximum power (in Watts) that you will be drawing from your battery. Here’s why:

This is how you calculate power:

Power (W) = Voltage (V) x Amperage (A)

Let’s say you want to build a solar system with a 2000W inverter to power loads of up to 1800W. You’re considering getting a 100A BMS to connect to your 12V LiFePO4 battery pack for this system.

Therefore, if you draw a 100A from your 12V battery (which is the most your 100A BMS can safely handle), the maximum power you’ll get from your system is 1200W.

Source: https://climatebiz.com/lifepo4-bms/
Author: Ana Lejtman, BSc
About author: Ana is a Research Chemist with a strong background in Environmental chemistry. She's deeply interested in how chemistry can be applied to the development of green technologies.
About Climatebiz: Climatebiz is made up of a group of experts, each specialising in their own unique fields, such as chemistry, sustainable transportation, electrical engineering, green architecture, solar energy and more.

[ Voor 90% gewijzigd door Philos31 op 18-05-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

die griet moet het gewoon houden met het spelen met chemicalien en niet met electra is de les van vandaag dus.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 21-05-2022 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Andy van de off grid garage heeft onlangs een video geplaats waar een 200A bms na een paar minuten magic smoke heeft bij een iets hogere belasting. Bij het afschakelen van de mosfets, vanwege protectie high current, is er 1 van de 20 doorgebrand. BMS bleef verder daarna wel werken.
Gelukkig open fail en anders hadden we meer dan een pufje rook gezien vermoed ik.

Ook dat zijn speculaties over kwaliteit van Chinese spullen maar het was ook wel een overload situatie.

Persoonlijk zou ik de bms iets overzien maar niet op een 3C van wat een lifepo4 set kan leveren. Inderdaad op de verwachte vermogens. En dan beschermen met een snelle zekering zodat bij een closed fail de zekering doorbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lichtelijk spam, maar ik heb nog een 2 Pylontech US5000 accu's over van een project, samen net iets minder dan 10kWh. 48v.
Is van eerste officiele Europese levering (daarvoor kon je ze vast ook al uit China bestellen), en geen levertijd want ik heb ze al liggen B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
flippy schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:10:
die griet moet het gewoon houden met het spelen met chemicalien en niet met electra is de les van vandaag dus.
Ja want iemand die Chemie heeft gestudeerd weet namelijk niets van batterijen, want batterijen is geen chemie toch? 8)7

Maar een random tweaker op tweakers die zichzelf als bron benoemd en elektra schrijft als electra die heeft de waarheid in pacht. Dus....

Je bent erg overtuigd van je gelijk (en dat mag), alleen ik niet.

[ Voor 60% gewijzigd door Philos31 op 21-05-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Philos31 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:04:
[...]
Ja want iemand die Chemie heeft gestudeerd weet namelijk niets van batterijen, want batterijen is geen chemie toch? 8)7
Maar een random tweaker op tweakers die zichzelf als bron benoemd die heeft de waarheid in pacht. Dus....
Je bent erg overtuigd van je gelijk (en dat mag), alleen ik niet.
dat vakgebied heeft geen biet te maken met electrotechniek en dat is waar je in speelt, niet chemie. als ze kundig was had ze dat geweten. en haar rekensommen zijn zoizo fout. iemand die kennis heeft van hoe de chemie van batterijen heeft zou dat moeten weten. of uberhaupt iemand die wel eens een accu heeft ontladen en naar een voltagemeter heeft gekeken.

iemand die de brandstof kan maken voor een F1 auto maakt men zich nog geen max verstappen.

en ja, ik ben overtuigd van mijn gelijk hierin. dat jij dat niet hebt is niet erg maar ik zou dan ipv afzeiken van diegene die aantoonbaar pracitsche ervaring heeft eerder vragen wat er dan niet klopt aan de stelling die word gemaakt door iemand die -in de ogen van een daadwerkelijke expert- geen bal verstand heeft van het vakgebied in kwestie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philos31
flippy schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:10:
[...]

dat vakgebied heeft geen biet te maken met electrotechniek en dat is waar je in speelt, niet chemie. als ze kundig was had ze dat geweten. en haar rekensommen zijn zoizo fout. iemand die kennis heeft van hoe de chemie van batterijen heeft zou dat moeten weten. of uberhaupt iemand die wel eens een accu heeft ontladen en naar een voltagemeter heeft gekeken.

iemand die de brandstof kan maken voor een F1 auto maakt men zich nog geen max verstappen.

en ja, ik ben overtuigd van mijn gelijk hierin. dat jij dat niet hebt is niet erg maar ik zou dan ipv afzeiken van diegene die aantoonbaar pracitsche ervaring heeft eerder vragen wat er dan niet klopt aan de stelling die word gemaakt door iemand die -in de ogen van een daadwerkelijke expert- geen bal verstand heeft van het vakgebied in kwestie.
Toon jij je expertise dan! Want voor mij ben je een random tweaker met een groot ego. Ik erger me al maanden aan jouw posts en je onwaarheden.

En wat zeg je nu eigenlijk? Dat een batterij in bijvoorbeeld een Ioniq 5 met Lifepo4 batterijen die per cell 1C ontladen mogen worden en een opslag hebben van 77kWh ook een BMS hebben die 77 kW aan kan? Want dat is namelijk de maximale ontlaadspanning van de hele batterij op 1C, dus als dat is wat je zegt (en dat beweer je, meer zelfs, je beweert de kortsluitspanning en die zal veel hoger zijn). Je BMS is altijd op je maximale load plus een beetje gebaseerd.

[ Voor 17% gewijzigd door Philos31 op 21-05-2022 13:12 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 103 Laatste