Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Philos31 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:22:
[...]

Ik bedoel, hoe stuur je dat de growatt energie uit de batterij gaat leveren als je begint te verbruiken. Hoe meet je dat je verbruik hebt. Als ik de handleiding doorlees dan zie ik dat de inverter verbonden is met "the grid" maar ik heb geen idee hoe dit in de praktijk dan werkt, wat zit er tussen de omvormer en de meter?
je denkt "verkeerd".

de growatt heeft een uitgang naar de verbruikers en een ingang naar het net. dus de growatt zit tussen je meter en de verbruikers. dus je voert gewoon alle verbruikers die je op de omvormer gevoed wilt hebben door de growatt heen. dus de omvormer maakt die balans en zorgt dat het systeem stroom haalt van wat jij in heb gesteld. er zijn meerdere manieren waarop de growatt kan werken.

bij growatt heet die uitgang de EPS. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 09-01-2022 19:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:26
Supertof project & topic! Dank daar voor!

Qua Sonoff - ik zie dat je die gebruikt, ik neem aan dat je je er van bewust bent dat er veel kwaliteit verschil zit in de Sonoff's en ze lang niet altijd voor langere duur 16A+ volhouden? Kan helaas uit eerste hand vertellen dat als je er dat soort vermogen mee schakelt er kans is op smeulend PCB in de sonoff's.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:23
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:29:
[...]

je denkt "verkeerd".

de growatt heeft een uitgang naar de verbruikers en een ingang naar het net. dus de growatt zit tussen je meter en de verbruikers. dus je voert gewoon alle verbruikers die je op de omvormer gevoed wilt hebben door de growatt heen. dus de omvormer maakt die balans en zorgt dat het systeem stroom haalt van wat jij in heb gesteld. er zijn meerdere manieren waarop de growatt kan werken.

bij growatt heet die uitgang de EPS. ;)
Ik zal het vast verkeerd hebben dan, maar ik wil geen backup, ik wil de batterij gebruiken voor mijn hele huis. En volgens de handleiding kan dat ook, alles wat over is van je zonnepanelen gaat de batterij in, en na zonsondergang ga je eerst je batterij gebruiken, niet alleen maar je off grid apparatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4tBHuWqVre1qBtvKV4CYFnHQcM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/30UPh8iJt4coCvItivtqxGtr.png?f=fotoalbum_large

De vraag is dus, hoe werkt dat met de sensor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zOKbkgrE9ZHMyWaJeXirSeduxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9D10H4q7fXzXOJdZ39Py0cFB.png?f=fotoalbum_large

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je in zo'n modus draait die jij zou willen meet de omvormer met de CT klemmen hoeveel ampere erdoor gaat en stuurt net zoveel vermogen zelf erin maar op een net iets hoger voltage totdat het vermogen van het net 0 is of dicht daarbij. hij zal altijd wat van het net pakken, daar ontkom je niet aan in deze modus. en je bent zoizo beperkt in wat je accu en omvormer maximaal kan geven, in dit geval ergens rond de 3kW dacht ik puur van de accu afhankelijk van het voltage vna de accu.

wil je zeker weten dat je alles van je zonnepanelen en accu pakt moet je die groep(en)/machines aansluiten op de EPS uitgang. dan zal/kan die aparatuur alle energie uit de omvormer halen totdat er geen paneelproductie is en je accu helemaal leeg is. ook in deze modus zal je niet meer uit het systeem krijgen savonds dan wat de batterijomvormer in de growatt kan leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 09-01-2022 20:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:59:
als je in zo'n modus draait die jij zou willen meet de omvormer met de CT klemmen hoeveel ampere erdoor gaat en stuurt net zoveel vermogen zelf erin maar op een net iets hoger voltage totdat het vermogen van het net 0 is of dicht daarbij. hij zal altijd wat van het net pakken, daar ontkom je niet aan in deze modus. en je bent zoizo beperkt in wat je accu en omvormer maximaal kan geven, in dit geval ergens rond de 3kW dacht ik puur van de accu afhankelijk van het voltage vna de accu.

wil je zeker weten dat je alles van je zonnepanelen en accu pakt moet je die groep(en)/machines aansluiten op de EPS uitgang. dan zal/kan die aparatuur alle energie uit de omvormer halen totdat er geen paneelproductie is en je accu helemaal leeg is. ook in deze modus zal je niet meer uit het systeem krijgen savonds dan wat de batterijomvormer in de growatt kan leveren.
Thanks, dat is mooi, dat kan dus wel. Dan moet ik maar eens gaan kijken hoe dat met CT klemmen werkt en of je zo'n afstand kunt overbruggen.

Duurt sowieso nog minstens een half jaar voordat ik er serieus aan zal beginnen.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Philos31 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Thanks, dat is mooi, dat kan dus wel. Dan moet ik maar eens gaan kijken hoe dat met CT klemmen werkt en of je zo'n afstand kunt overbruggen.

Duurt sowieso nog minstens een half jaar voordat ik er serieus aan zal beginnen.
wel kleine disclaimer: ik weet niet of de growatt daadwerkelijk zo wilt werken in de NL modus.

wil je het zeker weten moet je de apparaten die je gevoed wilt hebben (warmtepomp!) die wel onder de 3kW blijven op de EPS zetten.

je kan ook een 3 fase hybride omvormer kopen. die kan aanzienlijk meer leveren op de EPS maar vereist ook een 500V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:21:
[...]

wel kleine disclaimer: ik weet niet of de growatt daadwerkelijk zo wilt werken in de NL modus.

wil je het zeker weten moet je de apparaten die je gevoed wilt hebben (warmtepomp!) die wel onder de 3kW blijven op de EPS zetten.

je kan ook een 3 fase hybride omvormer kopen. die kan aanzienlijk meer leveren op de EPS maar vereist ook een 500V accu.
IK ga het allemaal uitzoeken. Het plan is om in de zomer mijn zonoverschot zelf te gebruiken en in de winter mijn verbruik een beetje te shapen met day-ahead prijzen voor energie en dan in de goedkope (soms aan gratis grenzende) uurtjes in de nacht opladen en de pieken in de dure uren een beetje afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Philos31 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:59:
[...]

IK ga het allemaal uitzoeken. Het plan is om in de zomer mijn zonoverschot zelf te gebruiken en in de winter mijn verbruik een beetje te shapen met day-ahead prijzen voor energie en dan in de goedkope (soms aan gratis grenzende) uurtjes in de nacht opladen en de pieken in de dure uren een beetje afdekken.
als je op die toer wilt moet je het anders aanpakken. immers moet je dan die accu in 2~3 uur vol zien te stampen. de omvormer kan simpelweg niet snel genoeg snachts vermogen in de accu krijgen. nog afgezien van hoe je dat hele feest wil inregelen van buitenaf op de omvormer.

je moet een losse lader hebben die serieus vermogen in die accu kan stampen in de tijd dat je in die "leuke uurtjes" zit snachts. en die stuur je aan met een simpel aan-uit signaal die uit jouw prijs-detector (een arduino/raspberry) komt zodat die kan laden zodra je in het juiste tijdsblok zit. kilowattje of 7~12 moet je dan wel aan denken om het een beetje leuk te doen voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 21:06:
[...]

als je op die toer wilt moet je het anders aanpakken. immers moet je dan die accu in 2~3 uur vol zien te stampen. de omvormer kan simpelweg niet snel genoeg snachts vermogen in de accu krijgen. nog afgezien van hoe je dat hele feest wil inregelen van buitenaf op de omvormer.

je moet een losse lader hebben die serieus vermogen in die accu kan stampen in de tijd dat je in die "leuke uurtjes" zit snachts. en die stuur je aan met een simpel aan-uit signaal die uit jouw prijs-detector (een arduino/raspberry) komt zodat die kan laden zodra je in het juiste tijdsblok zit. kilowattje of 7~12 moet je dan wel aan denken om het een beetje leuk te doen voor de winter.
Omvormer kan toch 3kW? de uren tussen 02:00 en 06:00 zijn over het algemeen meer dan 20% goedkoper dan de prijzen overdag (om je laad en ontlaad verliezen mee te rekenen) in die 4 uurtjes zou ik dan toch minimaal een kilowatje of 8 a 9 moeten kunnen laden lijkt mij.
Dat zou op zich voldoende moeten zijn om in ieder geval het grootste gedeelte van de dag door te komen en de piekuren (rond 18:00) een beetje af te toppen (als ik ga koken heb ik natuurlijk nooit voldoende aan 3kW vermogen dus zal er altijd wat uit het net worden gebruikt)

Het is dus ook niet de bedoeling om netto 0 te zijn, het lijkt me gewoon leuk om de energieboeren net iets slimmer af te zijn. Het is hobby, wellicht niet de beste oplossing, maar ik probeer wat .

[ Voor 8% gewijzigd door Philos31 op 12-01-2022 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-04-2024
Zo, eerst maar eens even de eerste test resultaten delen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mumKxYthSGmeHpztAqehvjM7pWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38PwvZmd4rOyzPTgKOcghLMN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
Dit is de grafiek vanuit EWELINK (online applicatie om de Sonoff uit te lezen).

Het gaat hier om het vermogen wat de charger in gaat en deze levert uiteindelijk 29.2 Volt en 12 Amp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMljJSiSzCIje-lqvfaqlAluupM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDx4YfceBOTwMwMTOnJKhe4a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door reiver op 14-01-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Je ziet duidelijk dat alles zich wat stabiliseert mede omdat ik vorige week de uitgangsspanning van de lader heb bijgesteld van 29.2 volt terug naar 28.1 volt. Het zou een positief effect moeten hebben op de levensduur van de LFP cellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
Hieronder de grafiek van de levering naar het huis/ net.

Doordat in deze test-periode het vermogen laag is ingesteld (150 watt per uur voor 6 uur per avond) zijn de eerste cijfers indicatief. Ook verwacht ik dat het rendement toe zal neAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmiaWU9qA4L_4sAyXgNB03eOIRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/caDyxF75mjnf3CL5hlf0f1Hd.jpg?f=fotoalbum_largemen als de 24 v -> 48 v inverter er tussenuit gehaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
Conclusie is dat er nu ongeveer 0,7 KW wordt geleverd aan het huis in de avond tussen 18:00 en 24:00 en er 1 KW lading voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Let op dat de inverter eruit gaat en dan verwacht ik een hoger rendement. Op dit moment lever ik dus bruto 150 Watt per uur terug aan het huis en dat is netto 113 Watt. De inverter + Grid Tie Inverter gebruiken dus 37 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXHwZbiKlxsyXNAH4pXFMcSEojo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TAdPO1QsnSykHrGVQJ5u2nvx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Het verloop van de spanning gemeten over 6 uren. Zodra de accu's 150 watt gaan leveren valt de spanning terug van 26,7 volt naar 26,17 volt. Na 6 uur belasting op 150 Watt meten de accu's in totaal 24,6 Volt onder belasting. Daarna wordt alles afgekoppeld (solid states ontkoppelen de accu's) en meet de accu 26 Volt en dat zou betekenen dat er nog 40% capaciteit beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Belangrijk om te melden is dat de accu's nu met 28.1 Volt worden geladen met een 12 A charger. Doel is om binnen de 80 / 20 ratio te blijven zodat de cellen ci. 4000x mee kunnen (ci. 10 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
De lading wordt in 2 uur geleverd op 380 Watt in CC mode en daarna nog 2 uur in CV mode en elke dag is de accu pack in precies 4 uur volledig opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Mooi dat je het deelt hoor, maar je hoeft niet voor elke 2 zinnen een nieuwe post aan te maken ;)

Los van dat vind ik het wel gedurfd :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Hi,

Hier ook maar even mijn config posten, voor sommigen al bekend (of alleen bij naam) 8)

Van 1-1-2022 hier zelf 18x 415wp Phono Solar op t dak getakeld, met een ValkPro+15L systeem. 2 groepjes, oost en west. Sofar HYD5000EP. Hele reeks schakelaars en kabels etc om in geval van grid down het huis te voeden via solar+accu (via de EPS uitgang).

16s 120Ah CATL accupack met 150A Daly BMS. TOU ingesteld in de inverter dat ie tussen 22h-07h de accu weer vol schept met 800w ofzo, dan heb ik met Frank Energie altijd op het goedkoopst de stroom afgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJp5Lt84Y7uv7VrncpOamQBbCBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZIGF1JeejH8Z4yLZh6n0Fiy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbNT-ALHzOEhYi2wqGhvRi_3jn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsQx1mjtibwfXVQFr5tmwBLf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dpvo6EgH_PnUwAuFKiw0E8_C_ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N93jLjxurtrAsxQmDmWRFICN.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet op de kapton tape. En de accu zit nu in een wat netter jasje, bak gemaakt van hout met een beetje compressie op de cellen. Werkt uiteindelijk (na veel tunen) prima zo. Enige puntje is dat soms de Charge Power value ontbreekt in een pie chart van de Sofar portal/app. Als dat t enige is :+

Was weer een leuke klus dit alles :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 21:28

Ethirty

Who...me?

Benieuwd of je een schemaatje kan laten zien wat je aan je bekabeling in huis hebt gedaan om om te kunnen schakelen.

En wat doe je als je, niet zo hele grote, accu leeg is?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ethirty schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 16:26:
Benieuwd of je een schemaatje kan laten zien wat je aan je bekabeling in huis hebt gedaan om om te kunnen schakelen.

En wat doe je als je, niet zo hele grote, accu leeg is?
Schema heb ik, ik pm wel ff.

Accu leeg is gewoon weer net gebruiken. Ook bij loads boven de 5000W, pakt ie wat meer nodig is van het net ;)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 12:49
@PCJR Leuke setup, maar gebruik je de accu's enkel voor grid down?

Ik zit te azen op wat EV accupacks en die zou ik met solar op kunnen laden en dan 's avonds ontladen om nachtgebruik teniet te doen (als voorbereiding op einde saldering) of jouw scenario waarbij je 's nachts goedkoop voltankt en gedurende de dag de "base load" van je huis eruit laat bloeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Met zo’n setup is het meer peak-shaving, dus je eigen verbruik maximaliseren. Je kan maar beperkt een uitval opvangen.

Extra overschot verkoop je alsnog terug en extra verbruik koop je in. Maar de investering is veel lager.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

michielonline schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 20:22:
@PCJR Leuke setup, maar gebruik je de accu's enkel voor grid down?

Ik zit te azen op wat EV accupacks en die zou ik met solar op kunnen laden en dan 's avonds ontladen om nachtgebruik teniet te doen (als voorbereiding op einde saldering) of jouw scenario waarbij je 's nachts goedkoop voltankt en gedurende de dag de "base load" van je huis eruit laat bloeden.
daar heb je speciale off grid omvormers voor. die kunnen ook werken met generatoren en dergelijke. in dit geval is de generator dan je gewone net. dus draai je altijd op je panelen en accu en pas als de accu of panelen leeg zijn trek je het net erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Nee en ja.

De Hyd5000ep heeft een eps output. Dus als grid wegvalt schakeld de eps in. Alleen ik heb het zo gemaakt dat ik vervolgens het huis ermee kan voeden en de hoofdzekering uitzet in de mk zodat ik van het grid ontkoppeld ben.

Accus worden nu tussen 22h en 07h geladen. Dan is het kwh tarief het laagst, dat heeft voordelen omdat ik in feb overstap naar Frank Energie. Zo hoef ik overdag nooit dure tarief stroom af te nemen. Solar overdag laadt de accu natuurlijk weer bij/vol om de avond door te komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
PCJR schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 22:43:
Nee en ja.

De Hyd5000ep heeft een eps output. Dus als grid wegvalt schakeld de eps in. Alleen ik heb het zo gemaakt dat ik vervolgens het huis ermee kan voeden en de hoofdzekering uitzet in de mk zodat ik van het grid ontkoppeld ben.

Accus worden nu tussen 22h en 07h geladen. Dan is het kwh tarief het laagst, dat heeft voordelen omdat ik in feb overstap naar Frank Energie. Zo hoef ik overdag nooit dure tarief stroom af te nemen. Solar overdag laadt de accu natuurlijk weer bij/vol om de avond door te komen :)
Maar hoe efficient is het opladen en gebruik van je accu’s dan? Want om 1kwh op te laden word wel ietsjes meer dan 1kwh verbruikt. Er gaat altijd wel wat verloren en de oplaad apparatuur verbruikt zelf ook stroom. M.a.w. is dat het 2 cent verschil in dag en nacht tarief het waard en bespaar je daarmee voldoende? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Tux3.14 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:07:
[...]

Maar hoe efficient is het opladen en gebruik van je accu’s dan? Want om 1kwh op te laden word wel ietsjes meer dan 1kwh verbruikt. Er gaat altijd wel wat verloren en de oplaad apparatuur verbruikt zelf ook stroom. M.a.w. is dat het 2 cent verschil in dag en nacht tarief het waard en bespaar je daarmee voldoende? :)
Goede vraag, het exacte percentage weet ik niet meer voor laden, (en ontladen) ik meen 97%. Maar om er geld mee te verdienen is niet perse een doel. Zeker alz salderen straks af gaat lopen. En voor de mindset haha.

Overigens als ik nu kijk kost een kwh morgen om 2h30 0.24 euro en morgenavond 18h00 0.42 euro.

Dat is bijna x2 !

Soms is de marktprijs negatief. En soms is het verschil tussen nacht en dag nog groter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

of je pakt gewoon een vast tarief en betaalt 23 cent of zo. B)

en dan kan je daarnaast nog klooien met een accu als salderen een ding word. O-)

maar als hobby is het leuk natuurlijk.

[ Voor 52% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
PCJR schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:30:
[...]

Goede vraag, het exacte percentage weet ik niet meer voor laden, (en ontladen) ik meen 97%. Maar om er geld mee te verdienen is niet perse een doel. Zeker alz salderen straks af gaat lopen. En voor de mindset haha.

Overigens als ik nu kijk kost een kwh morgen om 2h30 0.24 euro en morgenavond 18h00 0.42 euro.

Dat is bijna x2 !

Soms is de marktprijs negatief. En soms is het verschil tussen nacht en dag nog groter...
Dat zijn forse verschillen. Heb je geen vast contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
flippy schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 23:40:
of je pakt gewoon een vast tarief en betaalt 23 cent of zo. B)

en dan kan je daarnaast nog klooien met een accu als salderen een ding word. O-)

maar als hobby is het leuk natuurlijk.
Haha 23 cent lukt nu niet meer.

Maar als je daar nog op zit dan zijn de flexibele tarieven niet zo aantrekkelijk nee.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Tux3.14 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 07:38:
[...]

Dat zijn forse verschillen. Heb je geen vast contract?
Per 11 Feb gaat Frank Energie hier beginnen, dat is per maan dopzegbaar en kwh betalen per uur aan de marktprijs. Gasprijs is per dag.

Gezien de prijzen nu overal hoog zijn (HVE etc. vertrouw ik niet) kijk ik eerst hoe dit gaat en dan ergens dit jaar wellicht weer een 1 jarig contract ergens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielonline
Hoe balanceer je dan het verbruik versus de ontlading? Heb je clamps om de fasen in de meterkast om te bepalen hoeveel de accu's mogen ontladen?

Frank begint bij mij volgende week met leveren omdat mijn "23 cent contract" verlopen was. Leek mij de goedkoopste optie op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 11-09 16:19
Wel goed in de gaten houden. Hoe doen jullie dat als de prijs opeens naar €2 euro per kWh springt? (Even extreem) Alles uitzetten? Ik vind het nogal wat: er zit geen plafond/vangnet aan natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Jim423 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:52:
Wel goed in de gaten houden. Hoe doen jullie dat als de prijs opeens naar €2 euro per kWh springt? (Even extreem) Alles uitzetten? Ik vind het nogal wat: er zit geen plafond/vangnet aan natuurlijk.
Als de kwh naar 2 euro gaat is er al een aantal weken eerder een wereld collapse geweest denk ik.
En enkele maanden later vallen zoveel energie leveranciers om....want die gaan dan ook allemaal failliet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
michielonline schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:21:
Hoe balanceer je dan het verbruik versus de ontlading? Heb je clamps om de fasen in de meterkast om te bepalen hoeveel de accu's mogen ontladen?

Frank begint bij mij volgende week met leveren omdat mijn "23 cent contract" verlopen was. Leek mij de goedkoopste optie op dit moment.
Doet de omvormer allemaal vanzelf, HYD5000EP. Er zit inderdaad een CT klem aan de slimme meter fase draad die het huis inkomt. Laad- en ontlaad stroom (en tijden) kun je allemaal instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat ik me afvroeg, hoe kijken verzekeraars en het OM naar zelfbouw accu's? Ik kan me namelijk voorstellen dat een brandschade verzekering bij brand die mogelijk door een niet gecertificeerde elektrische installatie wordt veroorzaakt niet uitkeert en ik kan me voorstellen dat het OM je gaat vervolgen als je bovenburen overlijden door een brand bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
PCJR schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Doet de omvormer allemaal vanzelf, HYD5000EP. Er zit inderdaad een CT klem aan de slimme meter fase draad die het huis inkomt. Laad- en ontlaad stroom (en tijden) kun je allemaal instellen.
Bij mij zou de installatie in de schuur buiten komen staan (los van het huis, ook meteen eventuele brandveiligheidsaspecten gemitigeerd), maar redelijk ver van de meterkast af. Het plaatsen van clamps wordt in mijn geval lastig en sowieso bij 3 fase heb je een extra hobbel aangezien de meeste inverters maar 1 ingang hebben voor een CT clamp. Op internet wel een filmpje gezien van iemand die twee klemmen spliced naar 1 output (US situatie) maar geen idee of dat goed werkt in NL. Sowieso heb ik maar 1 fase naar de tuin lopen en de nieuw aangelegde bestrating opengraven gaat mijn wederhelft niet mee akkoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:05

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PCJR schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Kan je ook instellen dat hij in bepaalde tijdslot altijd een x aantal watts uit het accupakket levert?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
revolution-nl schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Kan je ook instellen dat hij in bepaalde tijdslot altijd een x aantal watts uit het accupakket levert?
Klopt. In de manual staat veel helder uitgelegd, zie de Sofar site, downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

michielonline schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:53:
[...]

Bij mij zou de installatie in de schuur buiten komen staan (los van het huis, ook meteen eventuele brandveiligheidsaspecten gemitigeerd), maar redelijk ver van de meterkast af. Het plaatsen van clamps wordt in mijn geval lastig en sowieso bij 3 fase heb je een extra hobbel aangezien de meeste inverters maar 1 ingang hebben voor een CT clamp. Op internet wel een filmpje gezien van iemand die twee klemmen spliced naar 1 output (US situatie) maar geen idee of dat goed werkt in NL. Sowieso heb ik maar 1 fase naar de tuin lopen en de nieuw aangelegde bestrating opengraven gaat mijn wederhelft niet mee akkoord :)
het meest handige is dat je gewoon 2x 4mm2 naar je schuur trekt en de omvormer gewoon "tussen" je groepen kan drukken. en nuon-loos je huis van stroom te voorzien. zit je ook niet te emmeren met CT klemmen.

als je meerdere fases hebt hang je 1 omvormer op per fase. plug je alle omvormers aan 1 accu en koppel je de omvormers aan elkaar (je moet een geschikt model hebben voor dit trucje). ik heb op deze wijze al een flinke fabriekshal voorzien van 3 fase met 30kW verdeeld over 6 omvormers die niet op het hoofdnet aangesloten zijn en alleen zonnepanelen hebben. later zelfs nog de omvormers verdubbeld naar 60kW totaal. (en een schattig klein 5kW generatortje voor noodgevallen erachter <3 )

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-01-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
flippy schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:21:
[...]

het meest handige is dat je gewoon 2x 4mm2 naar je schuur trekt en de omvormer gewoon "tussen" je groepen kan drukken. en nuon-loos je huis van stroom te voorzien. zit je ook niet te emmeren met CT klemmen.

als je meerdere fases hebt hang je 1 omvormer op per fase. plug je alle omvormers aan 1 accu en koppel je de omvormers aan elkaar (je moet een geschikt model hebben voor dit trucje). ik heb op deze wijze al een flinke fabriekshal voorzien van 3 fase met 30kW verdeeld over 6 omvormers die niet op het hoofdnet aangesloten zijn en alleen zonnepanelen hebben. later zelfs nog de omvormers verdubbeld naar 60kW totaal. (en een schattig klein 5kW generatortje voor noodgevallen erachter <3 )
En hoe groot is de accu bji dat systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bbbrumbrum schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:06:
[...]

En hoe groot is de accu bji dat systeem?
110kWh. 100kWh bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Dat is ook abnormaal huge accu. Ik heb 6kWh ogv (50V ? x 120Ah) Normaal heb je minder zeg maar...

Iets anders: ik wil weer wat! De HYD5000EP kan op passive mode werken en dan commandos via 485 ontvangen om iets te doen.

Ik wil een "iets"maken dat van internet de 3 goedkoopste kwh uren haalt en in deze uren dan de HYD de accu laat opladen :9 Mss met een ardrino ofzo?

Maar who knows, waar begin ik. Heb Sofar al gemaild om protocol info te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

PCJR schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:01:
[...]
Dat is ook abnormaal huge accu. Ik heb 6kWh ogv (50V ? x 120Ah) Normaal heb je minder zeg maar...
verschil is dat die accu in een fabriekshal staat en niet iemands garage.

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 09:42
en een lifepo4 accu, dus geen lichtontvlambare furie

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-08 08:46
[...]

Iets anders: ik wil weer wat! De HYD5000EP kan op passive mode werken en dan commandos via 485 ontvangen om iets te doen.

Ik wil een "iets"maken dat van internet de 3 goedkoopste kwh uren haalt en in deze uren dan de HYD de accu laat opladen :9 Mss met een ardrino ofzo?

Misschien kan je Home Assistant hiervoor gebruiken.

Andere vraag, waar heb jij jouw accucellen en BMS gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Nevie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:50:
[...]

https://liionstore.nl/
Heel goede support gehad, heb de cellen daar gehaald en even erna ook de Sofar inverter. Doe hem de groeten 8)

BMS van Ali, Daly BT 150A. Een volgende keer wellicht een Seplos, omdat deze met canbus zou werken met de Sofar. Maar dit is niet noodzakelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door PCJR op 18-02-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:31
[...]

Ik begeef me momenteel ook op deze gedachten. Kom net deze tegen: https://github.com/cmcgerty/Sofar2mqtt

Hiermee kan je dus heel makkelijk die aansturing regelen (via rs485 inderdaad). Ik kwam steeds uit op de victron multiplus als enige die dit kon maar gelukkig nu deze oplossing gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
thehog schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:56:
[...]

Ik begeef me momenteel ook op deze gedachten. Kom net deze tegen: https://github.com/cmcgerty/Sofar2mqtt

Hiermee kan je dus heel makkelijk die aansturing regelen (via rs485 inderdaad). Ik kwam steeds uit op de victron multiplus als enige die dit kon maar gelukkig nu deze oplossing gevonden!
"heel makkelijk" is een tweede, vind ik. Maar het is mogelijk ja, ik heb hier een Rpi 4 liggen en een rs485 bordje/converter. Moet het allemaal nog uitvogelen. De HYD moet dan in passive mode.
Mijn doel was om iedere dag de kwh grafiek/waardes op te halen van Frank/MijnDomein en dan vervolgens de HYD te vertellen wat de goedkoopste uren zijn om de accu bij te laden.

Je zou nog verder kunnen gaan door de uren "zon" mee te pakken/van inet te halen/ en te bepalen hoeveel uur snachts nodig is om te laden. In de zomer is het veel eerder zonnig en is de accu veel meer "vol" gedurende de dag. In de winter of met een dag regen, moet je snachts de accu volladen om de volgende dag door te komen. Of in ieder geval tot aan het moment dat de zon weer voldoende doorkomt.

Maar zo ver heb ik het nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
PCJR schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:12:
[...]

"heel makkelijk" is een tweede, vind ik. Maar het is mogelijk ja, ik heb hier een Rpi 4 liggen en een rs485 bordje/converter. Moet het allemaal nog uitvogelen. De HYD moet dan in passive mode.
Mijn doel was om iedere dag de kwh grafiek/waardes op te halen van Frank/MijnDomein en dan vervolgens de HYD te vertellen wat de goedkoopste uren zijn om de accu bij te laden.
Exact mijn gedachte en dat is waarom ik via het grote day ahead energie prijzen topic. ook op deze HYD uitkwam en daardoor weer hier terecht kwam.

Met deze sofar2mqtt is het echt relatief makkelijk hoor. De hele modbus gedoe hoef je dan niet meer uit te zoeken, dat is al gedaan voor je. Je hoeft je rs485 converter dus alleen maar aan een esp8266 te hangen en die aan de HYD hangen. Je Pi stuurt dan via MQTT dat ding aan. Het ophalen van de tarieven is ook al door velen gedaan. Ik heb bijv. al 3 jaar geleden een Toon (thermostaat) app gemaakt die centraal in de woonkamer laat zien wat de huidige prijs is en een signaal naar domoticz stuur of de prijs hoog, medium of laag is. Op basis daarvan stuurt mijn domoticz nu van alles aan. Net zo eenvoudig een MQTT bericht naar de HYD dus :)

Enige nadeel wat ik nu zie tov de Victron is dat ik gelijk de keuze moet maken of ik ooit op 3 fase wil gaan zitten. Bij Victron kan ik gewoon 3 systemen koppelen en dus beginnen met 1. Bij Sofar lijkt dat niet te gaan en moet je gelijk een (veel duurdere) 3 fase HYD kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik heb nu mijn Victron even draaien in ESS modus voor zelf consumptie.
Werkt wel mooi, je stelt dan een reserve in voor stroomuitval op welk niveau je maar wilt.

Maar als hij dan dat niveau bereikt (dus accu tot dat percentage ontladen) gaat hij vrolijk in passthru modus, dus pakt hij vol vermogen van het grid. Waarbij hij zelfs ingestelde ampere limiet van het grid (ingesteld in de Multiplus) gewoon negeert.
Opzich snap ik de gedachtegang wel, die is wel logisch, alleen kan je dus niet Power Assist functie combineren met ESS zelf consumptie modus. Toch jammer van een systeem waar je verder vrij veel van kan configureren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:40
Mogen hier ook inkoopacties worden gehouden voor accumodules?

duh, electrons are life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

javaboon schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:49:
Mogen hier ook inkoopacties worden gehouden voor accumodules?
nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en 16 eve 230Ah LFP batterijen besteld.
Heb me goed laten voorlichten op de verschillende fora welke Chinese aanbieders het betrouwbaarst zijn en nu eindelijk besteld.
Mijn idee is het ook om tijdens de "dal" uurtjes de batterijen te laden en dan de rest van de dag het gebruik zo veel mogelijk vanuit de batterij te doen.
Ik kijk zelf nog steeds naar de Growatt SPH omvormers, ik zie mensen hier roepen dat de Sofar zoveel meer kan, maar ik heb zelf nog niets gezien wat de sofar meer kan dan de Growatt.
De sofar is nergens zomaar leverbaar, ik heb een obscure handelaar gevonden in Belgie die ze heeft staan.

Waarom ik naar de Growatt kijk is omdat ik een 3 fase aansluiting heb en met een 1 fase omvormer wil gaan werken. De Growatt werkt met een standaard 3 fase kWh meter met Modbus en kan dus zowel op een 1 fase als 3 fase aansluiting werken.

Het aansturen kan ik hopelijk (daar ben ik nog niet 100% zeker van) via server.growatt.com de growatt omvormer die ik nu heb hangen kan ik in ieder geval alle instellingen van veranderen, dus ik hoop er een beetje op dat dat met de batterijen en laadtijden ook kan.

Ik ben overgestapt van Frank naar Zonneplan omdat Frank sinds de nieuwe update geen all-in prijzen meer aat zien, hierdoor is het lastig om te kijken wat je uiteindelijk betaald. (En Frank is duurder) en bij Zonneplan is er een goede home assistant integratie waarmee je kunt zien welke uren er goedkoop zijn en welke duur.

Het versturen van de batterijen kan 60 dagen duren want ze komen per schip, dus ik heb voorlopig even de tijd om me nog wat verder te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Philos31 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:35:
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en 16 eve 230Ah LFP batterijen besteld.
Heb me goed laten voorlichten op de verschillende fora welke Chinese aanbieders het betrouwbaarst zijn en nu eindelijk besteld.
Mijn idee is het ook om tijdens de "dal" uurtjes de batterijen te laden en dan de rest van de dag het gebruik zo veel mogelijk vanuit de batterij te doen.
Ik kijk zelf nog steeds naar de Growatt SPH omvormers, ik zie mensen hier roepen dat de Sofar zoveel meer kan, maar ik heb zelf nog niets gezien wat de sofar meer kan dan de Growatt.
De sofar is nergens zomaar leverbaar, ik heb een obscure handelaar gevonden in Belgie die ze heeft staan.

Waarom ik naar de Growatt kijk is omdat ik een 3 fase aansluiting heb en met een 1 fase omvormer wil gaan werken. De Growatt werkt met een standaard 3 fase kWh meter met Modbus en kan dus zowel op een 1 fase als 3 fase aansluiting werken.

Het aansturen kan ik hopelijk (daar ben ik nog niet 100% zeker van) via server.growatt.com de growatt omvormer die ik nu heb hangen kan ik in ieder geval alle instellingen van veranderen, dus ik hoop er een beetje op dat dat met de batterijen en laadtijden ook kan.

Ik ben overgestapt van Frank naar Zonneplan omdat Frank sinds de nieuwe update geen all-in prijzen meer aat zien, hierdoor is het lastig om te kijken wat je uiteindelijk betaald. (En Frank is duurder) en bij Zonneplan is er een goede home assistant integratie waarmee je kunt zien welke uren er goedkoop zijn en welke duur.

Het versturen van de batterijen kan 60 dagen duren want ze komen per schip, dus ik heb voorlopig even de tijd om me nog wat verder te verdiepen.
Wat je zeker weten met de Sofar kan doen is lokaal aansturen (via sofar2mqtt) en de sofar in passive mode zetten zodat jij bepaald wanneer en hoeveel hij laad of ontlaad. Met Growatt kan dat voor zover ik weet niet. Als het wel via de cloud server zou kunnen weet ik niet maar daar zou ik niet zo op vertrouwen want Growatt staat niet echt bekend om een veilige cloud verbinding laat staan dat als de internet verbinding even wegvalt je geen controle meer hebt.

De levering van de Sofar is inderdaad lastig. Ik heb contact met liionstore.nl en die zou ze kunnen leveren maar ook hij heeft moeite, moet per 10 afnemen. Nieuw beleid bij Sofar ofzo. Twee partijen kunnen wel een HYD-ES leveren, wdsolar.nl en durasun.be (is dat wat jij bedoeld met een obscure handelaar, waarom?). Ik sta op het punt om, als liionstore niet kan leveren, om bij een van beiden daar aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
thehog schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:20:
[...]

Wat je zeker weten met de Sofar kan doen is lokaal aansturen (via sofar2mqtt) en de sofar in passive mode zetten zodat jij bepaald wanneer en hoeveel hij laad of ontlaad. Met Growatt kan dat voor zover ik weet niet. Als het wel via de cloud server zou kunnen weet ik niet maar daar zou ik niet zo op vertrouwen want Growatt staat niet echt bekend om een veilige cloud verbinding laat staan dat als de internet verbinding even wegvalt je geen controle meer hebt.

De levering van de Sofar is inderdaad lastig. Ik heb contact met liionstore.nl en die zou ze kunnen leveren maar ook hij heeft moeite, moet per 10 afnemen. Nieuw beleid bij Sofar ofzo. Twee partijen kunnen wel een HYD-ES leveren, wdsolar.nl en durasun.be (is dat wat jij bedoeld met een obscure handelaar, waarom?). Ik sta op het punt om, als liionstore niet kan leveren, om bij een van beiden daar aan te schaffen.
Ik kan sowieso niet voor de Sofar vanwege mijn 3 fasen. Wat me ook tegenstaat is: Wat als er iets met je inverter is? Ze zijn zo lastig te verkrijgen, dan zit je straks zonder of een hele poos zonder.
Growatt haal je bij de aldi op de hoek (bij wijze van speken) en onderdelen ook.

Het meeste wat ik wil doet de Growatt zelf, gebruik de zon om de batterij op te laden, en gebruik de batterij als er niet voldoende zon is.
Alleen in de wintermaanden is het handig als je echt de goedkoopste uren kunt programeren. Anders is tussen 02:00 en 06:00 meestal wel een redelijke tijd om je batterij te laden.

Met de data van de laatste 1,5 jaar (waar je nu niets meer aan hebt met de nieuwe prijzen) heb ik uitgerekend dat dat een heel redelijke gok is. (Data staat ergens in het day-ahead topic)

Het zou natuurlijk leuk zijn om met de tijden te kunnen spelen, op dagen waar je te veel zon hebt dus toch terug moet leveren zou je zo kunnen timen dat je op momenten dat je het meeste terug krijgt voor je energie, je het net op gaat en momenten dat het goedkoopst is je batterij pas gaat opladen. Maar met prijsverschillen van 30 cent tussen hoge en lage tarieven zoals ze nu zijn heb ik de investering er sowieso snel uit.

De hele (11kWh) batterij inclusief modules BMS kabel en (plastic kist) enclosure kost 1750 euro de Growatt SHP3000 kost 1250 = 3000 euro
Met de energieprijs van nu heb ik dat er binnen 3 jaar weer uit... Hoewel ik hoop dat de energieprijzen snel zullen zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Philos31 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:52:
[...]

Ik kan sowieso niet voor de Sofar vanwege mijn 3 fasen.
Ik snap je probleem hierover niet helemaal. Ik heb ook 3 fase en ik sluit gewoon de Sofar (als dat hem wordt) aan op 1 van de 3 fases. Vervolgens vertel ik zelf via mqtt dus hoeveel hij moet laden of ontladen. Ik kan kiezen om dan 1 fase te salderen of alledrie fases via 1 fase invoeren. Als ik later nog twee sofars er bij haal kan ik ook de andere twee fases aansluiten. Enige is wat niet kan is een gecombineerde 3-fase noodstroom bouwen als grid wegvalt, iets wat met victron wel zou moeten kunnen (hoewel ik daar signalen van krijgt dat dat ook niet optimaal is).
Voor echt 3 fase heb je meestal een high DC voltage accu systeem nodig met een 3-fase hybride omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
thehog schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:28:
[...]

Ik snap je probleem hierover niet helemaal. Ik heb ook 3 fase en ik sluit gewoon de Sofar (als dat hem wordt) aan op 1 van de 3 fases. Vervolgens vertel ik zelf via mqtt dus hoeveel hij moet laden of ontladen. Ik kan kiezen om dan 1 fase te salderen of alledrie fases via 1 fase invoeren. Als ik later nog twee sofars er bij haal kan ik ook de andere twee fases aansluiten. Enige is wat niet kan is een gecombineerde 3-fase noodstroom bouwen als grid wegvalt, iets wat met victron wel zou moeten kunnen (hoewel ik daar signalen van krijgt dat dat ook niet optimaal is).
Voor echt 3 fase heb je meestal een high DC voltage accu systeem nodig met een 3-fase hybride omvormer.
Ik ben er niet zeker van of dat gaat werken wat je wilt.
Ik heb me redelijk laten voorlichten (maar kan het mis hebben) en volgens de gesprekken die ik had is het ook via sofar2mqtt niet mogelijk om 3 fasen te meten en daarop aan te sturen (nogmaals, ik kan het mis hebben)
Out of the box is het met de Sofar sowieso niet mogelijk, kan alleen met een ct klem op 1 fase.

Voor mijn doeleinden heeft het te veel haken en ogen. Voor de communicatie tussen mijn netaansluiting en mijn omvormer wil ik niet afhankelijk zijn van zelfbouwprojectjes, waarvan ik niet met zekerheid weet of het sowieso ooit gaat werken. Dus.... daarom ga ik niet voor Sofar.
Als het niet de Growatt word dan investeer ik liever iets meer en ga voor Victron spul, dat kost wel wat meer maar dan heb je ook echt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Philos31 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Ik ben er niet zeker van of dat gaat werken wat je wilt.
Ik heb me redelijk laten voorlichten (maar kan het mis hebben) en volgens de gesprekken die ik had is het ook via sofar2mqtt niet mogelijk om 3 fasen te meten en daarop aan te sturen (nogmaals, ik kan het mis hebben)
Out of the box is het met de Sofar sowieso niet mogelijk, kan alleen met een ct klem op 1 fase.

Voor mijn doeleinden heeft het te veel haken en ogen. Voor de communicatie tussen mijn netaansluiting en mijn omvormer wil ik niet afhankelijk zijn van zelfbouwprojectjes, waarvan ik niet met zekerheid weet of het sowieso ooit gaat werken. Dus.... daarom ga ik niet voor Sofar.
Als het niet de Growatt word dan investeer ik liever iets meer en ga voor Victron spul, dat kost wel wat meer maar dan heb je ook echt wel wat.
Sofar2mqtt meet mijn 3 fasen niet. Dat doe ik zelf. Maar sofar2mqtt gebruik ik dan om de juiste laad/ontlaad waarde te vragen, berekend uit wat ik zelf uit de 3 fase ophaal. Aan de CT klem heb ik dus inderdaad niks omdat ik toch in passive mode ga draaien.

Ik twijfel ook nog mbt Victron hoor. Voor dat geld kan je echt wel veel meer en top support natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben me aan het orienteren voor het zelf bouwen van een powerbank.
Ik heb 6000 Wp pv verdeeld over twee solaredge omvormers (14 panelen a 300 Wp op de eerste en 6 identieke panelen op de tweede). De eerste omvormer hangt op zolder (8 meter naar de meterkast) , de tweede in de garage (15 meter naar de meterkast). Ze zitten ieder op verschillende fasen en een aparte groep.
Op ieder paneel zit een optimizer omdat ik af en toe veel last heb van schaduw.
Wat is nu de beste systeemopzet?
  1. Niet zelf een powerbank bouwen, maar een of twee SolarEdge Energybank(en) kopen?
  2. Alle optimizers en de omvormers van SolarEdge afschrijven en verwijderen en een (of twee) aparte powerbanks bouwen die direct op de pv-systemen zijn aangesloten?
  3. Een powerbank bouwen die gevoed wordt door het locale net, de pv installatie in tact laten en de conversieverliezen accepteren?
  4. Zijn er nog betere opties?
Ik hoor graag jullie meningen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@KC27 Optie 3 is de enige waarbij je eilandbedrijf, optimizers en 3fase ondersteuning kan hebben. Dat is wel het meeste uitzoekwerk en regeling-gedoe, maar ook het makkelijkst aansluiten.
Je kunt een schatting maken van conversieverliezen, ik verwacht dat het hooguit enkele euro's per jaar scheelt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Voor een powerwall zou ik nooit Li-Ion accu's gebruiken. Ik zou altijd gaan voor LiFe(PO4), deze zijn thermisch veel stabieler kunnen niet zomaar in brand vliegen. Er zijn zelfs filmpjes op YouTube te vinden waar iemand zo'n LiFe(PO4) accus met een accutol doorboort en er geen brand optreedt. Let wel dat er bij elke accu alsnog heel snel brand kan ontstaan door kortsluiting van 2 twee polen omdat er heel snel grote stromen gaan lopen. Let berder goed op veiligheids- en isolatiemaatregelen voor je eigen veiligheid en die van je medebewoners.
Verder heb ik ook zo mijn vraagtekens over brand- en inboedelverzekeringen of deze dat wel vergoeden. Wellicht os een keuring van een zelfgemaakte powerwall hiervoor wel vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

fastedje schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:56:
Voor een powerwall zou ik nooit Li-Ion accu's gebruiken.
ik zal je maar niet vertellen wat voor accu er 2 cm van je kroonjuwelen afzit de hele dag....

die onzin van chemie en veiligheid moet men eens mee ophouden, dat paard is inmiddels verpulverd en gewoon onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 08-09 21:00
KC27 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:43:
Ik ben me aan het orienteren voor het zelf bouwen van een powerbank.
Ik heb 6000 Wp pv verdeeld over twee solaredge omvormers (14 panelen a 300 Wp op de eerste en 6 identieke panelen op de tweede). De eerste omvormer hangt op zolder (8 meter naar de meterkast) , de tweede in de garage (15 meter naar de meterkast). Ze zitten ieder op verschillende fasen en een aparte groep.
Op ieder paneel zit een optimizer omdat ik af en toe veel last heb van schaduw.
Wat is nu de beste systeemopzet?
  1. Niet zelf een powerbank bouwen, maar een of twee SolarEdge Energybank(en) kopen?
  2. Alle optimizers en de omvormers van SolarEdge afschrijven en verwijderen en een (of twee) aparte powerbanks bouwen die direct op de pv-systemen zijn aangesloten?
  3. Een powerbank bouwen die gevoed wordt door het locale net, de pv installatie in tact laten en de conversieverliezen accepteren?
  4. Zijn er nog betere opties?
Ik hoor graag jullie meningen.
Een 3 fase SolarEdge omvormer. Met hybride SolarEdge omvormer (oude omvormers op marktplaats?) alles combineren met elkaar en indien nodig andere optimizers.

Heb er recent nog eentje ovv verkocht:)

Let op: SolarEdge energiemeter wil je dan ook hebben in de meterkast

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:32
flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:05:
[...]

ik zal je maar niet vertellen wat voor accu er 2 cm van je kroonjuwelen afzit de hele dag....

die onzin van chemie en veiligheid moet men eens mee ophouden, dat paard is inmiddels verpulverd en gewoon onjuist.
Er is wel nogal een verschil tussen de 10Wh in je telefoon en de 10kWh in je thuis accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Noshi schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Er is wel nogal een verschil tussen de 10Wh in je telefoon en de 10kWh in je thuis accu.
ja, eentje is 1000x groter. meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gelukkig hoor je nooit wat over brand door een telefoon.

Dat het veilig is, wil niet zeggen dat er nooit wat mee gebeurd.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
Nevie schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:50:
[...]

Bij PureAcell.nl hebben ze ook prima prijzen. Heb daar vorige maand een paar EVE LF304 gekocht en ze zijn ook victron dealer.

[ Voor 5% gewijzigd door Qubitzz op 06-03-2022 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:48:
Gelukkig hoor je nooit wat over brand door een telefoon.

Dat het veilig is, wil niet zeggen dat er nooit wat mee gebeurd.
niemand zegt ook dat er niks gebeurt.

de risicos worden alleen erg overtrokken zowel in de algemeenheid "tegen accus" als specifiek bepaalde chemiesoorten. er zijn al meerdere "li-ion" chemiesoorten die inherent veiliger zijn dan veel lifepo4 soorten. ook daar heb je immers ook in allemaal geuren, kleuren en smaken. niet dat de mensen die er een drama over maken dat weten of het verschil begrijpen. die weten alleen net genoeg om er moeilijk over te doen. en daar krijg je dan weer die gelderlander drama krantenartiekelen van ondanks dat accus nog nooit zo veilig zijn geweest dan nu en alleen maar beter worden. het is altijd goed opletten dat men zich niet laat meetrekken in de sensatie van drama, helemaal als men niet weet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoduke51
  • Laatst online: 27-06-2024
Lion setup is gewoon niet aan te raden. Onbelans in cellen gaat hoe dan ook sneller optreden dan bij lifos. Enorm groter brandgevaar. Een brandende lion batterij van 10kwh brand je huis helemaal af zonder problemen. Een lifo is niet goed brandbaar. Zelfs als je een 280ah batterij in het vuur gooit, gebeurt er maar weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

holoduke51 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:38:
Lion setup is gewoon niet aan te raden. Onbelans in cellen gaat hoe dan ook sneller optreden dan bij lifos. Enorm groter brandgevaar. Een brandende lion batterij van 10kwh brand je huis helemaal af zonder problemen. Een lifo is niet goed brandbaar. Zelfs als je een 280ah batterij in het vuur gooit, gebeurt er maar weinig.
niks wat je daarvan zegt is correct en bewijst mijn punt precies.

thuisopslag is doorgaans niet beperkt op gewicht of formaat. dus prijs per Wh, levensduur en peukert effect is de enigste maatstaaf waar je naar moet kijken. pas als je andere overwegingen hebt waar je tegen een bepaalde limiet zit komt de chemiesoort pas om de hoek kijken.

als lifepo4 zoveel veiliger is, waarom heeft de laatste iphone of galaxy of matika boormachine nog steeds geen lifepo4 accu erin zitten? met name voor het laatste zou lifepo4 toch de defacto keuze zijn met al die mishandeling op een bouwplaats?

tesla powerwalls zijn gemaakt met 18650 cellen omdat ze die het goedkoopst kunnen maken, goedkoper dan extern andere chemiesoorten kopen. en dat is zon extreem sucsesvol voorbeeld dat ze letterlijk niet aan te slepen zijn. beter voorbeeld kan ik zo niet bedenken.
als jij lifepo4 wilt gaan gebruiken omdat jij daar goedkoper aan kan komen moet je dat zeker doen. anderen kopen weer goedkoop een stapel accus uit autos in met een andere chemie. dat maakt het inherent niet veiliger of onveiliger.

[ Voor 55% gewijzigd door flippy op 06-03-2022 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Je whataboutism argumenten helpen je verhaal niet en je weet zelf ook wel waarom in mobiele devices de gebruikte chemistries worden toegepast: (volumetrische) energiedichtheid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bbbrumbrum schreef op maandag 7 maart 2022 @ 00:55:
Je whataboutism argumenten helpen je verhaal niet en je weet zelf ook wel waarom in mobiele devices de gebruikte chemistries worden toegepast: (volumetrische) energiedichtheid..
dat is nu net wat ik bedoel, whataboutism is net het probleem.

men haalt de schijnbaar grotere veiligheid erbij van lifepo4 zonder te begrijpen waarom en of het uberhaupt klopt. men praat alleen maar anderen na wat men ergens anders heeft gelezen van achterhaalde en onvolledige informatie.

en ik weet inderdaad waarom er verschillende chemiesoorten gebruik worden in bepaalde toepassingen, maar voor het gemak word dat tactvol genegeerd als dat niet past in het plaatje dat lifepo4 zo veilig is. als dat echt zo erg was als men het voor doet komen zou geen enkele fabrikant een product maken met iets anders dan lifepo4 uit angst voor de rechtzaken van de miljoenen ontploffende telefoons elk jaar. oh wacht, dat gebeurt niet. je zou bijna zeggen dat die fabrikanten iets weten wat de pro-lifepo4-club mist. meschien is het wel helemaal niet zo relevant als men doet voorkomen. andere factoren zoals kosten, Wh/L en tig andere zaken komen voor de factor veiligheid lijkt het wel bij die honderden miljardenbedrijven die op grote schaal producten verkopen met accus erin.
dat ze die producten durven te verkopen met zulke gevaarlijke accutechniek erin. 8)7

lifepo4 en de "reguliere" lithium chemiesoorten hebben allemaal hun plaats en gebruik. maar ga niet het dode paard aanhalen over veiligheid, dat is gewoon een sofisme. men kan alle verkochte chemiesoorten als veilig beschouwen. als men een filosofische discussie over veiligheid aan wilt gaan kan dat in een ander topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:42:
[...]

tesla powerwalls zijn gemaakt met 18650 cellen omdat ze die het goedkoopst kunnen maken, goedkoper dan extern andere chemiesoorten kopen. en dat is zon extreem sucsesvol voorbeeld dat ze letterlijk niet aan te slepen zijn. beter voorbeeld kan ik zo niet bedenken.
Ga je even compleet voorbij aan de tijd en energie die Tesla heeft gestoken in het veilig maken van zo'n enorm pakket aan 18650's: crashtests, vloeistofkoeling, BMS.

Ook in een simpele accupack van je Makita is een hoop energie in gestoken (pun intended).

Het is niet alsof je diezelfde veiligheid haalt als je een paar 100 van die (vaak tweedehands) dingen zelf aan elkaar soldeert met een ali bms eraan.

Zelfs de brandweer is tegenwoordig apart uitgerust voor het blussen van Li-Ion auto's, zegt ook wel iets - denk je niet.

We hebben het in dit topic over mensen die zelf wat bestellen en in elkaar knutselen. Niet iedereen heeft dezelfde kennis en dan is een waarschuwing op zijn tijd helemaal zo gek nog niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Ethirty op 07-03-2022 09:35 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
iemand al een antwoord op de vraag wat onze opstal verzekeringen vinden van zelfbouw thuisaccu`s ?

Ik ben bang dat ze dit zien als een elektrische installatie welke niet door een gecertificeerd bedrijf is aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Qubitzz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:53:
iemand al een antwoord op de vraag wat onze opstal verzekeringen vinden van zelfbouw thuisaccu`s ?

Ik ben bang dat ze dit zien als een elektrische installatie welke niet door een gecertificeerd bedrijf is aangelegd.
En waar in de wet staat deze verplichting? Nog niet eens aangaande de accu, maar de electrische installatie zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:45:
[...]

En waar in de wet staat deze verplichting? Nog niet eens aangaande de accu, maar de electrische installatie zelf.
Daar hebben we de NEN voor.

https://www.nen.nl/elektr.../laagspanninginstallaties

Mijn advies, als je een zelfbouw installatie in bedrijf wilt nemen, laat een keuring uitvoeren en bewaar dat rapport heel goed (digitale kopie) zodat je in geval van schade altijd de verzekering kan overtuigen dat alles volgens NEN3140 is opgeleverd.

__hier onder is geen reactie op bbbrumbrum__

Ik lees deze thread al lang mee, en stoor me een beetje aan dat gemekker over veiligheid ZONDER constructieve bijdrage.

Kom met tips, kom met opties, het is geen debateer-clubje!

[ Voor 3% gewijzigd door ZeroMinded op 07-03-2022 13:50 . Reden: Verheldering na comment van qubitzz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
ZeroMinded schreef op maandag 7 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Mijn advies, als je een zelfbouw installatie in bedrijf wilt nemen, laat een keuring uitvoeren en bewaar dat rapport heel goed (digitale kopie) zodat je in geval van schade altijd de verzekering kan overtuigen dat alles volgens NEN3140 is opgeleverd.

Ik lees deze thread al lang mee, en stoor me een beetje aan dat gemekker over veiligheid ZONDER constructieve bijdrage.

Gemekker ? Ik lees nog niet zolang mee en stoor me aan z`on reactie op een vraag. Sinds wanneer moeten vragen voorzien zijn van een constructieve bijdrage ?

Bij een zelfbouw powerwall lijkt me deze vraag zelfs voor de techniek te komen.

Een keuring uitvoeren op een zelf gepuntlaste 16kwh 18650 pack met een chinese BMS wat een NEN3140 oplevert heb ik een hart hoofd in..

Maar als we jouw rapport (digitaal) mogen inzien geeft dat vast wat meer duidelijkheid !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroMinded
  • Niet online
Qubitzz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:07:
[...]

Gemekker ? Ik lees nog niet zolang mee en stoor me aan z`on reactie op een vraag. Sinds wanneer moeten vragen voorzien zijn van een constructieve bijdrage ?

Bij een zelfbouw powerwall lijkt me deze vraag zelfs voor de techniek te komen.
Bedankt voor je reply, ik quote een bericht en reageer daar op met een bijdrage.
Vervolgens heb ik t over niet-constructief gemekker in dit topic.

Ik zie in dat het woord “gemekker” in de context van de quote gezien kan worden, dit is niet mijn bedoeling, mijn excuus als dit wel zo ontvangen is. :)

Terug naar het topic, je trekt mijn bijdrage in twijfel, bedankt daarvoor, Daar worden we allemaal beter van!
Ik leer graag van je voorstel over hoe het wel zou moeten.

[ Voor 0% gewijzigd door ZeroMinded op 07-03-2022 14:20 . Reden: onnodige lege regels verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Ben het 90% met je eens, teminste het gedeelte onconstructieve "daar heb je helemaal niks aan" reacties.
Maar helaas valt je link daar ook onder, ik ga geen 110,- betalen voor (n)iets

Nuttig vind ik een goeie post over (relevante) dingen die uit de NEN vertaald worden in Jip en janneke taal ..
Zaken waar je bij het bouwen van een powerwall dus snel overheen kan kijken en nogal vervelende impact heeft op een keuring. (en leiden tot een 100% rebuild)
En niemand heeft trek in 10 bezoekjes van een duur persoon die het komt keuren ? en hoe weet je dan weer dat men valide "keuring" doet om mee te beginnen. (zal vast simpel zijn als je het weet)

Dat betreft hangen er mijn inziens teveel spookverhalen en bangmakerij al dan niet met enige goeie fundatie ten grondslag bij zoiets.

Wat ik wil weten als partikulier is waar zijn nu de zaken waar ik op moet letten, het is niet alsof alles kant en klaar per onderwerp voor het oprapen ligt om zoiets te keuren.

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Qubitzz
Net maar eens gebeld met ASR verzekeringen, best een lang gesprek gehad. uitkomst is dat ze geen officieel standpunt hebben over thuisbatterijen. Ik heb het woord zelfbouw maar even achterwege gelaten.
Deze week komen ze wel met een verklaring op papier. later meer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
[...]

__hier onder is geen reactie op bbbrumbrum__

Kun je iets specifieker zijn? Dus de relevante artikelen quoten?

Heb is een serieuze vraag, ook tips richting een keurende partij zijn welkom.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qubitzz
Hierbij de mailwisseling tussen mij (en gevolmachtigd persoon voor )ASR.

Beste klant,
Naar aanleiding van uw vraag met betrekking tot het plaatsen van lithium accu’s voor het opslaan van zonne-energie vanuit uw zonnepanelen het volgende antwoord ontvangen:
Mits deze vakkundig geplaats en geïnstalleerd zijn hebben deze geen invloed op de dekking op de opstalverzekering bij eventuele schades.

Beste ASR,
Bedankt voor uw snelle antwoord.
Wat mag ik verstaan onder vakkundig geplaats en geïnstalleerd ?
Een particulier met verstand van zaken kan heel vakkundig te werk gaan.
Als ik deze zo volg maakt het geen verschil of je thuisbatterij
aansluit of een inductieplaat.
Mag ik dan ook deduceren dat bovenstaande richtlijn niet geld voor
niet- aangesloten thuisbatterijen. Dus nog in doos ?

Beste Klant,

Dit gaat er vooral om dat deze op een stabiele ondergrond zijn geplaatst, in een droge ruimte met een temperatuur waardoor het opwarmen van de batterijen geen gevaar kan vormen. Waar de stroomkabels correct verwerkt zijn en geen gevaar vormen.
Hier kan een particulier inderdaad ook de kennis voor beschikken en is er geen verplichting dit door een bedrijf te laten uitvoeren. U bent inderdaad ook niet verplicht om door een erkend bedrijf bijv. een inductieplaat te laten plaatsen.

Voor een nog niet aangesloten batterij gelden gewoon de standaard voorwaarden(bijv. uitsluiting bij roekeloosheid), deze dient u gewoon in een veilige en verantwoordde plek te bewaren(dus niet tegen een radiator aan bijv.).

Ik hoop hierbij al uw vragen beantwoord te hebben.

ASR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qubitzz
Mooi, geen erkend installateur dus, wow.. Volgende week komt de eerste set 16x 304ah. Seplos smart bms met canbus welke werkt met de victrons en growats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Qubitzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:53:
Mooi, geen erkend installateur dus, wow.. Volgende week komt de eerste set 16x 304ah. Seplos smart bms met canbus welke werkt met de victrons en growats.
Hier ook net de seplos binnen :-) en inmiddels de Sofar HYD6000EP besteld. Nu nog accu's scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoduke51
  • Laatst online: 27-06-2024
thehog schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:09:
[...]

Hier ook net de seplos binnen :-) en inmiddels de Sofar HYD6000EP besteld. Nu nog accu's scoren.
Weet jij voordeel ten opzichte van rec bms?
Is de seplos actief of passief?
Waarom heb jij ervoor gekozen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
holoduke51 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:19:
[...]

Weet jij voordeel ten opzichte van rec bms?
Is de seplos actief of passief?
Waarom heb jij ervoor gekozen ?
Puur omdat ik een Sofar omvormer wil gebruiken en die moet een ondersteunde BMS hebben op de CANbus. Niet te lang bij stilgestaan dus eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
Is er ergens een vergelijkingstabel voor complete mppt/omvormer/laders zoals easysolar, growatt, sofar. Die laatste ken ik niet btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Qubitzz schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:31:
Is er ergens een vergelijkingstabel voor complete mppt/omvormer/laders zoals easysolar, growatt, sofar. Die laatste ken ik niet btw.
Zou mooi zijn. Maar die heb ik nog niet gevonden:) Zal ik maar beginnen dan.

Victron EasySolar (of welke variant dan ook): alle opties wat je maar wil tegen de hoogste prijs
Growatt: prima middenmoot, maar voor zover ik weet geen optie om zelf handmatig de charge/discharage rate aan te sturen
Sofar: moeilijk aan te komen (weinig leveranciers), maar kan in passive mode handmatig aangestuurt worden

Dat waren mijn eisen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Laatst online: 04-09 17:12
thehog schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Zou mooi zijn. Maar die heb ik nog niet gevonden:) Zal ik maar beginnen dan.

Victron EasySolar (of welke variant dan ook): alle opties wat je maar wil tegen de hoogste prijs
Growatt: prima middenmoot, maar voor zover ik weet geen optie om zelf handmatig de charge/discharage rate aan te sturen
Sofar: moeilijk aan te komen (weinig leveranciers), maar kan in passive mode handmatig aangestuurt worden

Dat waren mijn eisen :)
Zijn er veel verschillen in mogelijkheden met de Sofar en Victron apparaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Knikmops schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Zijn er veel verschillen in mogelijkheden met de Sofar en Victron apparaten?
De Sofar heeft een iets krachtigere lader ingebouwd (de ES gaat tot 70A en de EP tot 100A) en de ingebouwde PV omvormer is ook geschikter voor langere strings zoals we in Nederland vaak gebruiken. Nadeel van de Sofar is voorlopig de slechte inkoop mogelijkheid en daarmee dus ook kans op garantie/support etc.

De Victron staat natuurlijk bekend om z'n verregaande instelmogelijkheden. Via RS485 kan je hem ook aansturen om handmatig de charge/discharge rate te doen (net zoals bij de Sofar). Grotere voordeel voor de Victron zou voor mij zijn dat je later uiteindelijk 3 systemen kan combineren tot een 3-fase noodstroom systeem. Maar ik hoop in de praktijk nooit 3-fase noodstroom nodig te hebben. En dan is een 3-fase aggregaat in de schuur als standby goedkoper dan 3 victron multiplus systemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20-08 23:06
let wel op bij Victron dat als je 3 fase wilt je wel 3 exact de zelfde inverter/chargers moet hebben en dus uit de zelfde hardware serie.

dus het is niet geadviseerd om er nu 1 te kopen en die over een jaar of later uit te breiden met 2 om 3 fase te maken.

Ik ben zelf ook een powerwall aan het maken en mijn keuze is gevallen op de 3x Victron Multiplus-ii in 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Victron kan ook offgrid gewone grid-omvormers regelen (accu vol = 51 Hz, ook een oude Steca500 gaat dan uit). Voor retrofit kan dat handig zijn en die inverters zijn goedkoper dan MPPT laders.
Doen anderen dat ook?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
mike_solar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:06:
let wel op bij Victron dat als je 3 fase wilt je wel 3 exact de zelfde inverter/chargers moet hebben en dus uit de zelfde hardware serie.

dus het is niet geadviseerd om er nu 1 te kopen en die over een jaar of later uit te breiden met 2 om 3 fase te maken.

Ik ben zelf ook een powerwall aan het maken en mijn keuze is gevallen op de 3x Victron Multiplus-ii in 3 fase.
Uit de zelfde hardware serie? Hoe kom je daarbij bij ?
Ik zit naar de easysolar 2 te kijken, zo duur zijn die niet aangezien hier ook gelijk de mppt in zit en kwa service en garantie ook een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 17:46
Volgens mij kan je inderdaad prima een 3 fase systeem opzetten met verschillende hardware. Dus bijvoirbeeld 1x multiplus en 2x Phoenix omvormer. Of een easy solar en multiplus en Phoenix etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik heb nog nooit een voorbeeld gezien met verschillende apparaten. En waarom zou je. :?

Zou het alleen maar extra complex maken om te configureren.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 17:46
Omdat het toch euro's goedkoper is om een Phoenix te nemen ipv een Multiplus.
En waarom 3x een Multiplus en dus ook gelijk 3x een charger samen met een omvormer ipv alleen de omvormer.
Je hebt de charge functie niet nodig om een 3 fase systeem op te zetten dus lijkt mij een Phoenix voldoende zolang er maar communicatie tussen de omvormers is met VE.can en een GX device.

Al ziet natuurlijk 3x een Multiplus er mooier uit dan 1 Multiplus en 2x Phoenix en zal de configuratie ook makkelijker zijn. Ik dacht ook ergens in de handleiding te vinden dat ze zelf ook zeggen dat 3x Mulitplus niet nodig is. Maar ik ben geen Victron expert dus voordat je een hoop geld gaat uitgeven zou ik het eerst verifiëren bij Victron.

[ Voor 31% gewijzigd door wishmaster1986 op 10-03-2022 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

In theorie zou je ook uitkunnen met 3x Phoenix en een paar van hun MPTT's.

Mis je wel alle extra's van een Multiplus zoals offgrid/hybride werken of de noodstroom voorziening. Ik voorspel dat je in noord Europa wel een paar weken/maanden per jaar toch liever een Multiplus had gehad.

Maar goed, ik opereer uitsluitend op basis van theoretische kennis van hun portfolio. Misschien dat een ervaringsdeskundige je wat anders kan vertellen.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 7 ... 114 Laatste