Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

voort4444 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:24:
[...]

Thanks, interessant, ik ben aan het kijkem wat verstandig is voor mijn toepassing;
Ik kan in eerste instantie 5-7 panelen kwijt op de dakkapellen van mn zolder, misschien nog een keer 6 op een toekomstige uitbouw en 2 op mijn schuurdak, allemaal 3 onder een andere hoek. Dus al minimaal 2 trackers voor de zolder/uitbouw, maar zit nog te kijken naar waar ik mn batterijen wil laten (liefst in de schuur dus) en ik denk dat ik dan toch al snel bij een ac-gekoppelde opslag terecht kom omdat anders de verliezen van de dc-solar kabel-lengtes op lijken te lopen..

Dat van Victron klopt trouwens, die komen volgens mij uit de maritieme hoek van origine, dan kan je beperkt walstroom hebben en toch een bepaald vermogen willen pakken waarbij je omvormer uit je accus bij kan leveren..
gewoon 2x 6mm2 koper kabel (solide kern) trekken van je panelen (dus niet klooien met die stomme solar draden) naar waar je omvormer is. de verliezen zijn zeer klein in de praktijk. het blijft nog altijd hoog voltage gelijkstroom. dus de amperes vallen wel mee. maar de verliezen komen door die goedkope aluminum pisdraden die je bij die zonnepaneeltokos door de strot gedrukt krijgt ipv deftig koperspul.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:53

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@flippy powerassist is juist handig als je met grote incidentele verbruikers toch geen 3x35A wil :)
Of for whatever reason 32A op 3x25A wil trekken (eenfase autoladers).

En 6mm² massieve koperkern gebruiken voor lange solarkabels... dat heb je niet doorgerekend en/of hoef je niet zelf te betalen. Anders had je geweten dat het nergens op slaat :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
flippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:16:
weer die (victron) marketingkwakjesbenamingen.

waarom zou je tekorten van het net hebben? je wilt juist andersom. je pakt eerst alles wat je zelf opwekt en in je accu hebt zitten en als je tekort komt pak je dat deel van het net. en ja, dat zit gewoon in de growatt en vrijwel elke ander hybride omvormer. het net is de laatste optie, niet de eerste als je een accu en panelen hebt. dat is net het hele punt van het hebben van panelen en een accu.
Powerassist is geen marketingpraat en voor heel veel bedrijven een nuttige toepassing.
En die noodzaak wordt als maar groter.
Ik zit hier in een regio waar Liander veel te druk is, en zelfs scholen nu een nieuw gebouw niet ingebruik kunnen nemen omdat de aansluiting in de wachtrij staat voor over 2 jaar ofzo.
Zelf zit ik in die regio met een project met nu nog 3x25A wat 3x63A moet worden, die komt wel, maar vertraagd door Liander.
Met de Victron Multiplus (3x, eentje per fase) kan ik dat gewoon, van 25A 63A maken. En het werkt gewoon met heldere documentatie. Support is inmiddels wel minder omdat dit nu altijd via de dealers moet, voorheen niet.
Tegelijkertijd zijn er vaak mogelijkheden om met flinke kortingen het Victron spul te kopen, en dan is het mooie apparatuur voor de prijzen. Waardoor het niet duurder is dan Growatt.

Ik zeg niet dat Victron het beste is, maar je weet wel wat je krijgt. Voor mijn eigen systeem, thuis of in camper, zou ik ook Growatt SPH pakken volgende keer.
Ook omdat all-in-one systemen (dus solar+inverter) gewoon veel sneller en goedkoper is om aan te leggen (nauwlijks busbars enzo)

Maar het allemaal afdoen als marketing gebrabbel is niet terecht.
Systemen zoals jij ze omschrijft, heel veel kWh, generator erbij die automatisch aanslaat e.d. Dat is allemaal prima mogelijk met Victron, daar maken ze het zelfs voor. Brandstoftanks in de gaten houden, generator starten etc, het zit er allemaal al in. Duidelijke portal met mooie grafiekjes, lokale API en web API, dus mogelijkheden zat.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:39:
@flippy powerassist is juist handig als je met grote incidentele verbruikers toch geen 3x35A wil :)
Of for whatever reason 32A op 3x25A wil trekken (eenfase autoladers).

En 6mm² massieve koperkern gebruiken voor lange solarkabels... dat heb je niet doorgerekend en/of hoef je niet zelf te betalen. Anders had je geweten dat het nergens op slaat :)
laat mij de verliezen eens zien tussen een "solarkabel" (dus aluminium) en solide koper over 50 meter bij 12A en ~500V om een leuk setje panelen en omvormer maar eens te nemen.

en solarkabel kost 1.20~1.50 de meter bij 6mm2 (zonder stekkers!) en 6mm2 koperen montagesnoer kost 1.10 de meter. VD draad is rond de 1.40~1.50 de meter. dus dat verschil is letterlijk 0 als je beetje rondkijkt. ;)
ja, je word keihard genaait met die aluminium solarkabels als je voor hetzelfde geld puur koper kan krijgen. ;)
!null schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:42:
[...]

Powerassist is geen marketingpraat en voor heel veel bedrijven een nuttige toepassing.
En die noodzaak wordt als maar groter.
Ik zit hier in een regio waar Liander veel te druk is, en zelfs scholen nu een nieuw gebouw niet ingebruik kunnen nemen omdat de aansluiting in de wachtrij staat voor over 2 jaar ofzo.
Zelf zit ik in die regio met een project met nu nog 3x25A wat 3x63A moet worden, die komt wel, maar vertraagd door Liander.
Met de Victron Multiplus (3x, eentje per fase) kan ik dat gewoon, van 25A 63A maken. En het werkt gewoon met heldere documentatie. Support is inmiddels wel minder omdat dit nu altijd via de dealers moet, voorheen niet.
Tegelijkertijd zijn er vaak mogelijkheden om met flinke kortingen het Victron spul te kopen, en dan is het mooie apparatuur voor de prijzen. Waardoor het niet duurder is dan Growatt.

Ik zeg niet dat Victron het beste is, maar je weet wel wat je krijgt. Voor mijn eigen systeem, thuis of in camper, zou ik ook Growatt SPH pakken volgende keer.
Ook omdat all-in-one systemen (dus solar+inverter) gewoon veel sneller en goedkoper is om aan te leggen (nauwlijks busbars enzo)

Maar het allemaal afdoen als marketing gebrabbel is niet terecht.
Systemen zoals jij ze omschrijft, heel veel kWh, generator erbij die automatisch aanslaat e.d. Dat is allemaal prima mogelijk met Victron, daar maken ze het zelfs voor. Brandstoftanks in de gaten houden, generator starten etc, het zit er allemaal al in. Duidelijke portal met mooie grafiekjes, lokale API en web API, dus mogelijkheden zat.
ik doe het niet af als marketinggelul (ook al is het dat) maar men moet niet merspecifieke benamingen gebruiken voor universele termen. net als videobellen en facetime. met electrazaken zoals we hier bespreken moet je de benamingen gewoon universeel houden.

en als je als bedrijf zulke verbruikers hebt maar geen geschikte voeding van het net dan moet je ook eens kijken of je wel een goed buisnessplan hebt gemaakt toen je beslisde om in dat pand te bedrijf in te zetten. immers is een "victron oplossing" gewoon kapitaalvernietiging. dat je prive niet uitkomt als je ineens 2 autos wilt opladen en ook nog eens een kookplaat hebt dan ja, dan is het handig om te kijken naar een oplossing. maar als bedrijf zou je niet eens in die situatie moeten komen dat je een enorm kapitaal moet uitgeven om je machines aan te kunnen zetten.

[ Voor 58% gewijzigd door flippy op 24-11-2021 16:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@flippy Ja dat kan allemaal wel zijn, en kan ik het ook mee eens zijn, maar dat doet helemaal niks af aan wat de Victron Multiplussen kunnen.
En het is onduidelijk wat de Growatts kunnen op dit gebied, of ze zo'n functie hebben. Dat komt ook weer door de documentatie.
Nogmaals, Growatt is prima, en hun combi van solar+inverter is meestal erg praktisch. En een stuk beter gedaan dan Victron Easysolar.
Maar een 5000W growatt 48v is niet goedkoper dan waar ik de Victron 48/5000 voor gekocht heb. Op PV gebied maak je het zo duur als je wil dus kan je goedkoper of duurder dan Growatt uitkomen.

@voort4444 Ik heb al eens gemeten aan een Victron Multiplus, als die graag AC ontvangt maar de AC is er niet van het net (of generator) dan staat er ook geen spanning op de AC input connecties. Daar begint het veilig werken in ieder geval mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nee, de growatt kan niet "aanvullen" wat je tekort komt uit het net. dat is niet het soort gebruik wat normaal is voor hybride toepassingen, het is een vrij extreem geval wat niet financieel vernatwoord is om in te bouwen.
andersom is wel te verantwoorden en is ook een financieel aantrekkelijke functie voor de consument. als je lichtnetproblemen hebt moet je uberhaupt goed kijken naar de beperkingen en opties wat financieel goed te praten is. en ja, dan kom je uit op een ander systeem als wat growatt of SMA verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:57:
[...]

ik doe het niet af als marketinggelul
Alleen doe je dat wel, gezien ook je woordkeuzes en toon als het over Victron gaat. Prima dat je het merk niks vindt, maar dat maakt het geen slecht merk.

Net als dat je voorstelt dat iedereen maar solide kabel op zijn dak moet leggen, er is niet voor niets een standaard (daar heb je het tenslotte zelf ook over) om soepele, UV-bestendige kabel te gebruiken. Dat legt makkelijker en gaat langer mee.

Laat mensen zelf kiezen wat ze in hun situatie het beste kunnen kiezen. Elk merk heeft zijn eigen voor en nadelen.

PowerAssist is handig als een netbeheerder zijn werk niet op orde heeft. Om dan je bedrijf dan maar op te doeken is nogal een rigoreuze "oplossing", je kan met je personeel niet zomaar even verkassen naar de andere kant van het land omdat je geen elektra kan krijgen.

En islanding is briljant als diezelfde netbeheerder hartje zomer vindt dat iedereen teveel levert en je omvormer lekker af laat schakelen, waardoor je dure stroom mag inkopen. Leuk als je dacht je auto op te laden met gratis zonlicht en dan een gepeperde rekening ontvangt.

Accu's zijn sowieso nog niet rendabel, maar met de richting van de markt en de achterstanden van de netbeheerders gaat dat punt er wel rap komen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@flippy jij weet ook dat de 12A helemaal niet interessant is - 70% van de kWhs wordt opgewekt met minder dan 50% van de stroom. Voor de kabel is 12A peanuts, die kan makkelijk 40A hebben.

Maar goed, het gaat wat mij betreft om 4mm² solarkabel (koper vertind, dubbel geïsoleerd, soepel, mag in draadgoot) vs 6mm² VD (enkel geïsoleerd, irritant stijf, moet in buis).
Dat is €0.75/m vs 1.40/m.

Het verschil weerstandsverliezen en jaarlijkse kWh verliezen laat ik aan jou, dat is mijn moeite niet waard.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

!null schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:11:
@voort4444 Ik heb al eens gemeten aan een Victron Multiplus, als die graag AC ontvangt maar de AC is er niet van het net (of generator) dan staat er ook geen spanning op de AC input connecties. Daar begint het veilig werken in ieder geval mee.
Dat is ook een beetje het grote voordeel van hun systeem. Volledig islanding ingebouwd zonder allerlei extra kastjes vol electronica. Veilig volgens de normen van het land waar je ze installeert zodat de netbeheerder niet ineens stekelhaar heeft als ze onderhoud aan het doen zijn.

Of je nou 1 Multiplus ophangt of 9 stuks in 3 fase opstelling.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:30:
[...]

Alleen doe je dat wel, gezien ook je woordkeuzes en toon als het over Victron gaat. Prima dat je het merk niks vindt, maar dat maakt het geen slecht merk.

Net als dat je voorstelt dat iedereen maar solide kabel op zijn dak moet leggen, er is niet voor niets een standaard (daar heb je het tenslotte zelf ook over) om soepele, UV-bestendige kabel te gebruiken. Dat legt makkelijker en gaat langer mee.

Laat mensen zelf kiezen wat ze in hun situatie het beste kunnen kiezen. Elk merk heeft zijn eigen voor en nadelen.

PowerAssist is handig als een netbeheerder zijn werk niet op orde heeft. Om dan je bedrijf dan maar op te doeken is nogal een rigoreuze "oplossing", je kan met je personeel niet zomaar even verkassen naar de andere kant van het land omdat je geen elektra kan krijgen.

En islanding is briljant als diezelfde netbeheerder hartje zomer vindt dat iedereen teveel levert en je omvormer lekker af laat schakelen, waardoor je dure stroom mag inkopen. Leuk als je dacht je auto op te laden met gratis zonlicht en dan een gepeperde rekening ontvangt.

Accu's zijn sowieso nog niet rendabel, maar met de richting van de markt en de achterstanden van de netbeheerders gaat dat punt er wel rap komen.
ik heb een hekel aan de nikszeggend marketingjargon wat overal word rondgegooid. en victron is het merk waar hier dat momenteel gebeurt dus die benoem ik. dat is niet anders dan dat tesla de term supercharging gebruik en de rest van de wereld gewoon DC-laden of een iteratie ervan wat het eigenlijk is. "powerassist" is een nikszeggende term voor iemand die gewoon het forum opent en op deze pagina uitkomt. niemand buiten deze klein groep dus nu het erover heeft en victron goed kent heeft geen idee waar men het over heeft. daarom moet men de termen "merkneutraal" houden en het lieftste in de juiste termen zodat mensen die zoeken naar informatie dat ook vinden.

en als je bezig bent met accus en panelen moet je gewoon het systeem zo bouwen dat je helemaal niks met de netbeheerder te maken hebt voor 90% vna de tijd. helemaal als de saldering de nek om word gedraaid. en off grid draaien is een standaard fucntie van vrijwel elk hybride omvormer, daar heb je geen victron of ander specifiek merk voor nodig. er zijn genoeg levernaciers die geschikt spul daarvoor leveren. helemaal als je op industrieel nivo bezig bent. dan kijk je niet eens naar kleine spelers als victron en dan werk je ook vaak gewoon samen met de netbeheerder. maar dat is niet het segment waar het in dit topic over gaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05
Ethirty schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:34:
[...]

Dat is ook een beetje het grote voordeel van hun systeem. Volledig islanding ingebouwd zonder allerlei extra kastjes vol electronica. Veilig volgens de normen van het land waar je ze installeert zodat de netbeheerder niet ineens stekelhaar heeft als ze onderhoud aan het doen zijn.

Of je nou 1 Multiplus ophangt of 9 stuks in 3 fase opstelling.
Dat wel, maar als ik victron of een victron dealer vraag of de multiplusII voldoet aan de nederlandse norm voor beveiliging tegen eiland bedrijf dan lijkt men daar geen goed antwoord op te kunnen geven, maar wordt er gezegd (door een dealer) zet de landinstellingen dan maar op Duitsland...
Kijk ik geloof wel dat er geen spanning meer op staat als die multiplusII de grid kwijt is...maar is het ook volgens de norm die er gesteld wordt in Nederland..?

Mako4444

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

voort4444 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:53:
[...]

Dat wel, maar als ik victron of een victron dealer vraag of de multiplusII voldoet aan de nederlandse norm voor beveiliging tegen eiland bedrijf dan lijkt men daar geen goed antwoord op te kunnen geven, maar wordt er gezegd (door een dealer) zet de landinstellingen dan maar op Duitsland...
Kijk ik geloof wel dat er geen spanning meer op staat als die multiplusII de grid kwijt is...maar is het ook volgens de norm die er gesteld wordt in Nederland..?
zowel nederland als duitsland hebben dezelfde normen. ;)

yay EU. ;)

(technisch gezien zijn de duitsers zelfs strenger dan wij op bepaalde dingen)

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 24-11-2021 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

voort4444 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:53:
[...]

Nederland loopt gewoon een paar jaar achter op de buurlanden. Ons grid is altijd zo betrouwbaar geweest dat er heel weinig behoefte is geweest full ESS te gaan. Vraag me überhaupt af of er specifieke regelgeving is, anders dan "niet terugleveren als het net wegvalt".

Gewoon zelf opzoeken, te veel dealers en installateurs die geen zin hebben hun best te doen.
https://www.victronenergy...nstallation_manual-nl.pdf (beknopte handleiding)

Staat ook een stukje in over 1 Multiplus op een 3f aansluiting.

En alle certificaten die ze hebben gepubliceerd
https://www.victronenergy...nd-downloads/certificates

@flippy Ik ben overigens voorstander dat je eens wat namen deelt van dat betere (industrieel) spul dat volgens jou wél goed is, naast Growatt, en dat voor de hobbyist te begrijpen is (dus openbare documentatie, liefst in een leesbare taal).

Er is tenslotte best wat animo voor het zelf maken van een veilige powerwall.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:21:
[...]
Vraag me überhaupt af of er specifieke regelgeving is, anders dan "niet terugleveren als het net wegvalt".
dat is grofweg de hele wetgeving.
te veel dealers en installateurs die geen zin hebben hun best te doen.
dat is in elk vak een probleem.

voor het echte industriele spul kom je meer uit bij toko's zoals iskra. dat is totaal niet relevant voor "ons".

fabrikanten die serieus spul maken werken vrijwel volledig modulair. soms vind je wel een combi ding maar dat is eerder de uitzondering dan de regel.

als je het modulair aanpakt is meanwell een goed alternatief voor de omvormers. al heb je daarnaast dan nog bijvoorbeeld een DIN kast nodig om alles te schakelen op de juiste manier. dus pak je wat mooi spul van hager om maar een zijstraat te noemen.

de alles in 1 apparaten zoals growatt en victron die maakt (Afhankelijk van de toepassing) zijn gewoon losse modules samengevoegd. en halen daar schaalvoordeel uit. maar ben je meer bezig met one-offs en maatwerk moet je wat meer kijken naar module gebaseerd ontwerpen. ik gebruik in mijn werk ook vrijwel alleen meanwell voor alles wat ik met accus doe omdat die een idioot scala aan modules hebben. als je een medisch apparaat opentrekt dan vind je 90% van de tijd ook een meanwell voeding erin zitten.

als je modulair bezig bent ben je ook niet merkgebonden, dus kan je een omvormer pakken van merk X en een lader van merk Y als dat specifieke model de funcites heeft die jij moet hebben voor die toepassing.

maar voor het gros van de mensen is dat niet nodig en kan je gewoon een growatt of victron van een schap trekken en die tegen de muur kwakken en klaar ermee. alleen mensen die het voor de hobby doen of bedrijfsmatig gebruiken moduleontwerpen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 24-11-2021 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Modulair introduceert ook meer mogelijkheden voor fouten van de hobbyist, wat de all in ones al goed doen.

Daarbij kost bekabeling en busbars etc gewoon geld en tijd.

Ik zoek ook wel eens alternatieven voor Victron. Zo ook bij Growatt uitgekomen.
Maar het valt nog niet mee, zeker als je Victron spullen goedkoop kan inkopen, om dan voor iets goedkopers te kiezen.
Volgende keer met echt offgrid en 48v kies ik zo een Growatt. Maar de Victron Multiplus en zijn power assist heb ik nu al veelvuldig gebruikt naar tevredenheid.

Ik snap de negatieve houding niet zo richting Victron.
Ook al zoek ik zelf ook graag goedkopere omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

!null schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:12:
mijn issue met victron is dat ze voordoen als een nederlands bedrijf en alles nederland en hoogwaardig terwijl het stieken gewoon in een fabriek in china eruit gestampt word. en het volk die victron gelooft dat het allemaal fantastish hollandsch fabrikaat is terwijl er wal ing dong rommel condensatoren erin zitten ipv merkspul en pissig worden als je vertelt dat het niet zo geweldig is al men denkt. immers heeft men een serieus bedrag geinvesteert in het merk dus men wil graag dat het zo goed is als men denkt dat het is.

een mooi blauw kapje en wwat gladde marketing erover maakt het nog niet kwaliteit. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 24-11-2021 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

!null schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:12:
Precies, het is ook niet alsof een Multiplus bestaat uit losse componenten die je ook wel zelf in elkaar kan zetten.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/138668/files/298724682/victron-multiplus-24-3000-70-16.jpg
flippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:30:
[...]

mijn issue met victron is dat ze voordoen als een nederlands bedrijf en alles nederland en hoogwaardig terwijl het stieken gewoon in een fabriek in china eruit gestampt word. en het volk die victron gelooft dat het allemaal fantastish hollandsch fabrikaat is terwijl er wal ing dong rommel condensatoren erin zitten ipv merkspul.
Tja, Philips, Shell, Unilever en zo nog een paar doen dat ook. Als dat het enige argument tégen een Nederlands bedrijf is.

Of wat dacht je van een bedrijf als Samsung dat er (vroeger in ieder geval) ook nogal een handje van had om goedkope zooi in je monitor te stoppen, waardoor deze net na de garantie stuk gaat.

Goedkope zooi in je producten zetten is een gevolg van aandeelhouders en consumenten die het liefst bijna gratis spullen verwachten. :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Deels klopt de kritiek can @flippy wel, ik heb dat ook gehoord van iemand die bij Victron had gewerkt. Zelfde verhaal als altijd, winst moet omhoog kwaliteit naar beneden.

Dat het in China gemaakt wordt, tja dat wordt echt 95%. Wordt overigens veel van Victron gemaakt in India.
Maar het gaat uiteindelijk om de consistentie en of het werkt. Net als dat je zelf LFP cellen uit China kan gaan kopen, is nog niet zo makkelijk om consistente capaciteit te krijgen, ook al zijn er goede fabrikanten.

Als je een simpele 12v naar 230v sinusomvormer nodig hebt kan dat zeker goedkoper dan een Victron Phoenix. Maar ik vind het niet makkelijk om dan iets fatsoenlijks te kiezen tussen al die Chinese merken. Ongetwijfeld zitten er prima dingen tussen.

Dat er ook nog een segment hoger dan Victron is, vooral industrieel geloof ik direct.

Maar als consument is het gewoon een goede keuze en niet zo makkelijk om iets vergelijkbaars te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 09:42
Ethirty schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:21:
...
@flippy Ik ben overigens voorstander dat je eens wat namen deelt van dat betere (industrieel) spul dat volgens jou wél goed is, naast Growatt, en dat voor de hobbyist te begrijpen is (dus openbare documentatie, liefst in een leesbare taal).

Er is tenslotte best wat animo voor het zelf maken van een veilige powerwall.
trotse gebruiker van schneider electric

de beschikbare en zeer uitgebreide documentatie vond ik toch wel een enorm pluspunt en gaf ook wel de doorslag voor de keuze. plus de reeds meer dan gerespecteerde naam in de industriële markt.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kijk als je modulair aan de gang gaat want wij zijn nu eenmaal hobbyisten en we willen gewoon pielen met speciefieke delen en niet tegen een magisch doosje aankijken moet je gewoon spul pakken van meanwell voor het opladen en de 220v omvormer. dat is relatief goed verkrijgbaar. (al kan je veel meer krijgen als je een bedijf bent en bij de importeur kan bestellen) en de effcienties zijn erg goed. ook als je vanaf het net de accu oplaad. maar om van zonnepanelen naar 48V te gaan om de accu op te laden kan je ook een mppt omvormer pakken van victron of gewoon de chinese supermarkt opgaan, immers is die markt compleet verzadigd.

men moet eerst bedenken wat men wilt en hoe ver men wilt gaan. voor meer plug-n-play pak je 1 growatt (of meer), wil je meer plug-n-pray pak je losse meuk van de diverse merken en kan je selectiever omgaan met je budget, eisen en gewenste functionaliteit. zoals men ook al aangeeft is kwaltieit gewoon koffiedik kijken tegenwoordig. je kan ook voor goedkooop gaan op de omvormers en spul maar wat serieuze centen neerleggen voor de veiligheidsystemen. bijvoorbeeld een nette kast van Hager ophangen met een mooie selectie DIN rail relais en zekeringen ipv een plaat mdf met een berg aliexpress rommel wat "waarschijnlijk" wel werkt.

dus wil je naar iets vergelijkbaars kijken moet men eerst goed bekijken wat men wilt en hoe.
vdbeke schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:41:
[...]

trotse gebruiker van schneider electric

de beschikbare en zeer uitgebreide documentatie vond ik toch wel een enorm pluspunt en gaf ook wel de doorslag voor de keuze. plus de reeds meer dan gerespecteerde naam in de industriële markt.
ik heb al eens een paar kasten opengemaakt. ze maken best net spul. documentatie is inderdaad erg fijn. al vind ik het belangrijker dat als je ze een email stuurt met een technische vraag dat je ook echt technisch antwoord tergukrijgt. maar ja, daar zit ook weer een prijskaartje aan...

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 24-11-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
wederom geen klagen van de customer support bij Schneider. Ik had ook vraag ivm interne weerstand of kortsluitstroom voor upstream automaten en netjes antwoord op gekregen. kwam er op neer dat ik 6KA automaat moest gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vdbeke schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:46:
wederom geen klagen van de customer support bij Schneider. Ik had ook vraag ivm interne weerstand of kortsluitstroom voor upstream automaten en netjes antwoord op gekregen. kwam er op neer dat ik 6KA automaat moest gebruiken.
sneider is begonnen in de industrie, dat helpt enorm in de serviceafdeling. immers wil je als monteur gewoon klaar antwoord en geen marketinggriet aan de lijn die je verwijst naar de handleiding en "hebt je hem al eens proberen uit en weer aan te zetten?". ik heb dat ook met meanwell en de ondersteuning van de nederlandse importeur is gewoon klasse. dat meanwell spul kost wat extra maar via de importeur een vraag bij hoofdkantoor in taiwan binnen 6 uur beantwoord (en het was echt complexe vragen op een uniek probleem) is erg fijn. ze stuurden zelfs nieuwe firmware mee om die in te laden om het issue permantent op te lossen. helemaal voor iemand in mijn positie die vrijwel alleen maar bezig houd met maatwerk en prototypes. en omdat de series die ik veel gebruik allemaal de norm zijn in de medische industrie hebben ze een stapel certifceringen tot de maan en weer terug dus kan ik ze blind in een project schuiven zonder bang te zijn voor gezeik achteraf.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 24-11-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-04-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mumKxYthSGmeHpztAqehvjM7pWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38PwvZmd4rOyzPTgKOcghLMN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/truinLp3-7cHtGZjubS42XPOaDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mklPy26J3BV8OESTBWjmbbnN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
De 1e set wordt nu gemonteerd in een metalen afgesloten compartiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpGHdyu1a9oyCbEAj8r_K8Omy-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1aM8EQU38TOpD3N2Pn4HzSS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
BMS en accu balancer komen rechts aan de zijkant te zitten. Een solide state relais die via wifi wordt aangestuurd zet dit 24 volt Lifepo4 accupack in werking. Vermogen is ci 2300 watt. De 2e set volgt eind januari zodat er een 48 volt systeem kan worden gebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gebruik SVP gewoon echte anderson connectors. die gele dingen zijn leuk voor drones, die zijn niet voor dit soort toepassingen geschikt. die connectors kunnen niet langdurig voldoende amperes verwerken. de maat die je daar gebruikt kan hoogstens 15A constant hebben.

en GEEN solid state relais gebruiken. pak een echt relais (een conctactor) met een weerstand erover om de condensators opgeladen te houden.

wat zit er tussen de moeren en platen?

Pro tip: boor een klein gaatje in de plaat en doe kabeloogjes aan de balanceerdraden en maak die vast met een moer/boutje aan de plaat ipv onder een moer vrotten.

[ Voor 72% gewijzigd door flippy op 20-12-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
@flippy
Je hebt gelijk, die dingen kan je ook bijna niet solderen. Alles staat nu te laden op 389 watt en als dat klaar is haal ik ze ertussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

niet voller dan 3.45V.

dus 27.6V en laten lopen. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 20-12-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op maandag 20 december 2021 @ 20:31:
niet voller dan 3.45V.

dus 27.6V en laten lopen. ;)
Niet beter om op 80% SOC of Ah af te kappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op zondag 19 december 2021 @ 23:13:
gebruik SVP gewoon echte anderson connectors. die gele dingen zijn leuk voor drones, die zijn niet voor dit soort toepassingen geschikt. die connectors kunnen niet langdurig voldoende amperes verwerken. de maat die je daar gebruikt kan hoogstens 15A constant hebben.

en GEEN solid state relais gebruiken. pak een echt relais (een conctactor) met een weerstand erover om de condensators opgeladen te houden.

wat zit er tussen de moeren en platen?

Pro tip: boor een klein gaatje in de plaat en doe kabeloogjes aan de balanceerdraden en maak die vast met een moer/boutje aan de plaat ipv onder een moer vrotten.
Tyco EV200 is hier perfect voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:38:
[...]
Niet beter om op 80% SOC of Ah af te kappen?
dat gaat niet met lifepo.

bij 20c is 3.45 het nominale voltage. dan beschadig je niks en kan die jaren op hangen.

en die contactor kan, mits je een economizer gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 20-12-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:40:
[...]

dat gaat niet met lifepo.

bij 20c is 3.45 het nominale voltage. dan beschadig je niks en kan die jaren op hangen.

en die contactor kan, mits je een economizer gebruikt.
Met een fatsoenlijke BMS en shunt gaat dat prima hoor.

Die tyco komt meestal al met een economizer, de Kilovac LEV 100 is een wat goedkopere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:43:
[...]
Met een fatsoenlijke BMS en shunt gaat dat prima hoor.
nee dat gaat niet want je laadsysteem weet niet wat 80% is en ook heeft dat geen bal nut bij lifepo4. je moet gewoon wegblijven bij de 3.65V die je overal ziet. tussen de 3.3 en 3.4V zit letterlijk 70% van de energie. boven de 3.45 komt er gaan biet meer bij en kook je de batterij gewoon stuk.

je bms is GEEN laadregelaar. het is een beveiliging. je gebruikt ook niet de zekering in je meterkast om je oven aan en uit te zetten als je aan het koken bent en de temperatuur op 180 graden wilt houden.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 20-12-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:47:
[...]

nee dat gaat niet want je laadsysteem weet niet wat 80% is en ook heeft dat geen bal nut bij lifepo4. je moet gewoon wegblijven bij de 3.65V die je overal ziet. tussen de 3.3 en 3.4V zit letterlijk 70% van de energie. boven de 3.45 komt er gaan biet meer bij en kook je de batterij gewoon stuk.
Koken nog wel? Het is geen loodzuur accu...
LiFePo4 kan netjes tot 3.55-3.6V worden opgeladen. 3000-4000 cycles haalbaar met nog 80% rest capaciteit over.

Daarnaast starten de meeste BMS'en pas met balanceren bij 3.5V niet handig als je bij 3.45V al begint af te kappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Euh mijn BMS die communiceert met het Victron Systeem en kan dus ook de laad en ontlaad stromen reguleren. Dus afkappen op 80% is het makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Verwijderd welk bms? Rec abms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:59:
@Verwijderd welk bms? Rec abms?
Orion JR 2 BMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gelukkig is 1 van ons 2en voorzien van duizenden euros aan meetaparatuur en is het in kaar brengen van accus een inkomstenbron. ;)

Je victron spul is leuk maar is blijft totaal nutteloos om 80% aan te houden als je gewoon stopt en het voltage vasthoud op 3.45V. geen dure blauwe kasjes nodig.

En de term droogkoken is correct. Men vernachelt de chemie en men krijgt boven de ~3.5V gasvorming door het verdampen van de vloeibare delen vam de chemie wat je een mooi opgeblazen kussentje geeft ipv een strak rechthoekje. Daarom heb je ook een vet stalen frame nodig die de cellen fijnperst om de gasvorming tegen te gaan. Als je onder de 3.5V blijft is dat geen probleem en kan je zonder frame werken.

Het enigste voordeel van doorladen tot je een berekent SoC hebt van 80% is om sneller te kunnen laden. Maar je richt nog steeds die schade aan die je kan voorkomen door het laadproces sneller af te regelen tot het lagere voltage waar je toch op uutkomt maar dan zonder te hoog te gaan in je voltage. Dat is een keuze die commericeel word gemaakt, immers moet je na x jaar wel terugkomen voor een nieuwe accu. Ze hebben er niks aan als je een accu hebt die 20 jaar meegaat.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 20-12-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat en de overmatige focus op energiedichtheid (oftewel de capaciteit) tot in de laatste %
Doe even een stapje terug voor de laatste 5% en de boel gaat veel langer mee.

Daarnaast is het laden van lithium in die zijn eigenlijk makkelijk. Geen hele profielen etc, gewoon een voltage en de rest gaat vanzelf. Met BMS als bescherming.

Varieren in ampere is wel mooi voor toepassingen waarin de accu heel warm is of koud en je dan nog wat probeert te doen met lager ampere. Maar dat zijn de grensgevallen waar je eigenlijk helemaal niet wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik nooit begrijp in de powerwall groepen is dat men duizenden euro's uit geeft aan accucellen om vervolgens het hele veiligheid aspect in handen te laten vallen van een BMS a €100-200. Spendeer dan alstublieft die €300 extra aan een fatsoenlijke BMS met contactor, dan slaapt de buurt en jij toch wat beter...

Met duizende euro's aan meetapparatuur zou je toch beter moeten weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:13:
Dat en de overmatige focus op energiedichtheid (oftewel de capaciteit) tot in de laatste %
Doe even een stapje terug voor de laatste 5% en de boel gaat veel langer mee.

Daarnaast is het laden van lithium in die zijn eigenlijk makkelijk. Geen hele profielen etc, gewoon een voltage en de rest gaat vanzelf. Met BMS als bescherming.

Varieren in ampere is wel mooi voor toepassingen waarin de accu heel warm is of koud en je dan nog wat probeert te doen met lager ampere. Maar dat zijn de grensgevallen waar je eigenlijk helemaal niet wil zijn.
Je kan makkelijk 90-95% aanhouden met een fatsoenlijke BMS. Daar hoef je niet perse Victron apparatuur voor het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja maar dat kan je dus regelen met het laadvoltage. Prima simpele betrouwbare methode.
Mijn BMS en Victron kunnen veel met elkaar communiceren maar ik heb het laden en cutoff toch op een voltage. Ik ben nog wel voornemens dat DVC te gebruiken in toekomst maar zo is het niet minder veilig.
Ik heb er wel een contactor tussen uit een elektrische auto. Kan ook een BMS zijn wat inline zit en de min kant afsluit zoals veel van die Chinese BMSen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:42:
Wat ik nooit begrijp in de powerwall groepen is dat men duizenden euro's uit geeft aan accucellen om vervolgens het hele veiligheid aspect in handen te laten vallen van een BMS a €100-200. Spendeer dan alstublieft die €300 extra aan een fatsoenlijke BMS met contactor, dan slaapt de buurt en jij toch wat beter...

Met duizende euro's aan meetapparatuur zou je toch beter moeten weten...
de BMS doet ook onder de streep bijna niks, teveel mensen denken dat het van alles moet doen.

de BMs heeft maar 1 taak: zorgen dat de voltages (en amperages) binnen de lijnen blijft. verder en totaal helemaal niks.
ALLE andere taken worden afgehandeld door de aparaten die je aan de accu hangt. dus ook het opladen en ontladen. de BMS doet in normaal bedrijf exact 0.0 niks nada niente.

je gebruikt de zekeringautmaat in je meterkast toch ook niet om je nachtlampje aan en uit te doen? je gebruikt toch de schakelaar op je stuur om je knipperlicht aan te doen en gaat niet onder het hdashbord liggen vrotten met een zekering steeds erin en eruit te doen om een knipperlicht af te laten gaan?

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:45:
[...]

de BMS doet ook onder de streep bijna niks, teveel mensen denken dat het van alles moet doen.

de BMs heeft maar 1 taak: zorgen dat de voltages (en amperages) binnen de lijnen blijft. verder en totaal helemaal niks.
ALLE andere taken worden afgehandeld door de aparaten die je aan de accu hangt. dus ook het opladen en ontladen. de BMS doet in normaal bedrijf exact 0.0 niks nada niente.

je gebruikt de zekeringautmaat in je meterkast toch ook niet om je nachtlampje aan en uit te doen? je gebruikt toch de schakelaar op je stuur om je knipperlicht aan te doen en gaat niet onder het hdashbord liggen vrotten met een zekering steeds erin en eruit te doen om een knipperlicht af te laten gaan?
Schijnbaar hebben we geen gedeelde visie over wat een BMS inhoud, maar goed ieder zijn mening ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:49:
[...]
Schijnbaar hebben we geen gedeelde visie over wat een BMS inhoud, maar goed ieder zijn mening ;)
de taak van een BMS is ruimschoots bekend en beschreven.

de extra meuk die bedrijven eraan plakken om je in een ecosysteem te forceren, nou dat is een compleet andere discussie. maar de basistaak van een BMS is dat niet.

een accu/batterij die dienst weigert omdat die niet kan praten met het moederschip is geen bms, dat is een vendor-lock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 17:53:
[...]

de taak van een BMS is ruimschoots bekend en beschreven.

de extra meuk die bedrijven eraan plakken om je in een ecosysteem te forceren, nou dat is een compleet andere discussie. maar de basistaak van een BMS is dat niet.

een accu/batterij die dienst weigert omdat die niet kan praten met het moederschip is geen bms, dat is een vendor-lock.
Tuurlijk dus de BMS van een EV bepaald niet de laadstroom en de ontlaad stroom tbv het accupakket. Prima dat is jou visie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:12:
[...]

Tuurlijk dus de BMS van een EV bepaald niet de laadstroom en de ontlaad stroom tbv het accupakket. Prima dat is jou visie...
nee, de BMS bepaald niks. dat doet de rest van het product naar aanleiding van de gegevens die worden aangeleverd uit de bms en eventueel andere sensoren indien dat nodig is voor de werking van het product. dat een auto de temperatuursensoren uit de accu gebruikt via de bms staat los van de basis functionaliteit van de zelf. net als dat de zekering in de meterkast niet bepaalt hoe fel je de dimmer zet van de lamp in de woonkamer.

voor de goede orde: de lader beslist hoe snel een accu word opgeladen. dat KAN beinvloed worden door zaken zoals temperatuur zoals je dat veel in autos ziet. maar de bms zelf doet daar niks mee. als je bij een tesla de lader loskoppeld verdwijnt ook in de CANbus de gegevens hoe snel de auto kan laden. het enigste wat gebeurt is als jij de limieten van de BMS overstrijd klapt die gewoon de boel uit. ongeacht van wat de rest van het systeem wilt.

het heeft geen bal te maken met visie.

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@flippy jawel... dat is gewoon een engineeringkeuze. Er zijn voor beide verdelingen van verantwoordelijkheden en alles ertussen voorbeelden te vinden.
Ik snap dat je een mening hebt, maar andere oplossingen kunnen óók werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:20:
@flippy jawel... dat is gewoon een engineeringkeuze. Er zijn voor beide verdelingen van verantwoordelijkheden en alles ertussen voorbeelden te vinden.
Ik snap dat je een mening hebt, maar andere oplossingen kunnen óók werken.
dat is nu net het punt.

je hebt de "core" functies van een bms. aka: monitoren van voltages, stromen en eventueel temperatuur. en het is heel tof dat een toko er een berg meuk er bij aan plakt via canbus en vendor locking maar dat heeft niks te maken met de basisfunctie wat een "goede" bms maakt. dat een accu/bms alleen maar werkt als die met het moederschip kan praten met wat speciale codes zoals victron, siemens LG en een paar andere clubjes dat doet maakt het nog altijd geen goede bms in vergelijking met een goedkoper ding uit china.
zulke additionele features en dergelijke hebben niks met de bms functies zelf te maken.

dit is een topic over ZELF een powerwall bouwen. dus aan komen waaien met vendor locked voorbeelden s gewoon zinloos. ga dan een topic starten over dat merk systeem dat je hebt.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik ben het nog niet met je eens.
Het BMS kan prima meer verantwoordelijkheden krijgen dan alleen zorgen dat de accu niet in vlammen opgaat en balanceren.

Mijn gereedschapsaccu is bijvoorbeeld het intelligentste deel. De boormachine is dom en de lader niet veel slimmer. De bms is het slimste deel en stopt het laden als de accu vol is, stopt de machine als de accu leeg is en geeft de soc weer.
Dit is zinvol, omdat de accu nu het enige ding is dat uitgebreide elektronica-QA nodig heeft. De rest is simpele assemblage.

Overigens werkt Victron gewoon met alles, geen lockin daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:47:
Mijn gereedschapsaccu is bijvoorbeeld het intelligentste deel. De boormachine is dom en de lader niet veel slimmer. De bms is het slimste deel en stopt het laden als de accu vol is, stopt de machine als de accu leeg is en geeft de soc weer.
oy vey

als je nu gewoon gezegt had dat je niet weet hoe het laadproces van een accu werkt of wat een bms nu eigenlijk doet was het een stuk makkelijker geweest en een stuk minder verwarrend voor mij. ik had de aanname dat je de basisprincipes wel begreep.

ik begrijp waar je de mist ingaat en ik heb het helaas HEEL vaak gezien. als je wilt dat ik het uitleg waar je de mist ingaat wil ik dat graag doen. immers zijn we hier om te leren.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:53:
[...]
wat een bms nu eigenlijk doet
Dat is inderdaad de kern.
Je doet alsof het kraakhelder zwartwit is welke verantwoordelijkheden binnen en buiten een bms vallen, maar dat is niet zo :)
Dus dat zou deze discussie verder helpen: wat is jouw persoonlijke Enige Waarheid van bms-verantwoordelijkheden? Dan zal ik dat aanhouden in het vervolg van deze discussie om ruis te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:18:
[...]

Dat is inderdaad de kern.
Je doet alsof het kraakhelder zwartwit is welke verantwoordelijkheden binnen en buiten een bms vallen, maar dat is niet zo
dat is het juist wel. en aangezien jij denkt dat de BMS de dienst uitmaakt in je accuboormachine zou ik ECHT even een stapje terugnemen in je stelligheid van je "gelijk".

het is kraakhelder wat een BMS doet maar jij kan het gewoon niet laten om er allemaal extra niet relevante zooi bij te halen.

als je bereid bent om eens blanco te beginnen en naar de kern te kijken wie wat doet in een electrish systeem kan ik het je hopelijk uitleggen. als je erbij blijft dat een bms de centrale regeleenheid is of zoiets heeft het geen zin.

ik zal het voorzichtig inkoppen:

welk deel van een accuboormahcine zal stoppen met werken als de accu leegraakt? de boormachine of de (bms in de) accu? ik doel dus op welke van de 2 "ho" zegt als eerste. ik praat dus niet over overbelasting of andere situaties, gewoon regulier gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 20:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

@flippy misschien een idee om iets minder - gestrekt been - er van uit te gaan dat iedereen jouw vakkennis deelt en iets meer in jip en janneke mensen de goede kant op helpen?

Mijn leken uitleg:
Een lader weet hoeveel cellen tegen welk voltage deze moet laden en stopt als de grenswaarde is bereikt.
Een BMS zorgt er voor dat elke cel een gelijk voltage heeft en houdt door de ene cel iets te ontladen of bijladen als deze uit balans is met de rest.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:37:
@flippy misschien een idee om iets minder - gestrekt been - er van uit te gaan dat iedereen jouw vakkennis deelt en iets meer in jip en janneke mensen de goede kant op helpen?

Mijn leken uitleg:
Een lader weet hoeveel cellen tegen welk voltage deze moet laden en stopt als de grenswaarde is bereikt.
Een BMS zorgt er voor dat elke cel een gelijk voltage heeft en houdt door de ene cel iets te ontladen of bijladen als deze uit balans is met de rest.
gezien de stelligheid van mensen in hun bevindingen is het een redelijk aanname. nu blijkt dat het een verkeerde aanname blijkt te zijn wil ik zeker wel helpen om misconcepties te verhelpen. men moet echter wel bereid zijn om geholpen te worden. ik heb dit namelijk al vaker gezien en ook dat mensen ongeacht hoe diep/laag ik moet gaan in jip en jannke blijft men bij het standpunt die men al had.

je zit qua uitleg in de goede richting.
de lader is ingesteld op voltage X. dat voltage is afgestemd op het voltage wat behaald moet worden om een accu/cel op te laden of een rits ervan in serie. let wel deze STOPT niet. een accu/cel ACCEPTEERT geen lading/vermogen meer als deze vol raakt op het voltage waarop men zit. het is gewoon een natuurlijk proces waarbij de "emmer" gewoon vol is op een gegeven moment. denk communicerende vaten en op een moment is het nivo in beide vaten gelijk. dan stopt de waterstroom.

dus een lader die ingesteld is op 4.2V zal dus NOOIT hoger gaan dan die 4.2V. de truc zit hem in het begrenzen van het amperage. dat is wat een lader doet. als een accu leeg is kan het voltage maar 3V zijn bijvoorbeeld. dus de lader kan ontiegelijk veel amperes in die cel duwen tot hij het voltage heeft bereikt maar dat zal niet gebeuren, de weerstand in de cel is gewoon te laag. dus word het amperage begrenst tot het voltage rustig stijgt tot de 4.2V die ingesteld is. op dat punt zal het voltage niet verder stijgen en het amperage rustig verminderen tot de cel "verzadigd" is op dat voltage. je kan dus ook rustig stoppen bij een lager voltage. de bruikbare capacieit zal daardoor wel lager zijn.

de meeste simpele bms-en werken op een set van regels van limieten. dus zolang men erin valt gebeurt er niks. dus ook al is er een onbalans word er pas ingegrepen als 1 cel bijvoorbeeld boven de 4.25V uitkomt. dan zal de bms hardhandig het laadproces afkappen door de mosfets dicht te gooien en het balanceerproces de tijd te geven om het voltage van de te hoge cel te verlagen door dit af te stoken als warmte in een weerstand of via wat slimme elecrtonica te "pompen" naar een ander groep cellen die het laagste is qua voltage. als die gezakt is onder een bepaalt nivo zal die de mosfets weer vrijgeven en kan de lader weer vermogen in de accu duwen. de lader weet dus van niks wat er allemaal in de accu gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 19:04:
[...]

Het enigste wat gebeurt is als jij de limieten van de BMS overstrijd klapt die gewoon de boel uit. ongeacht van wat de rest van het systeem wilt.

het heeft geen bal te maken met visie.
Hier zeg je het toch zelf al, de BMS geeft dus ook netjes aan bij welke omstandigheden de laadstroom en ontlaad stroom mogen zijn. En als dan de lader bijvoorbeeld een defect heeft en een te hoge laadspanning geeft dan kapt de BMS hem af (momenteel een groot probleem bij de Taycan)

De lader luistert dus naar de BMS om te kijken hoeveel stroom erin mag gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:08:
[...]

Hier zeg je het toch zelf al, de BMS geeft dus ook netjes aan bij welke omstandigheden de laadstroom en ontlaad stroom mogen zijn. En als dan de lader bijvoorbeeld een defect heeft en een te hoge laadspanning geeft dan kapt de BMS hem af (momenteel een groot probleem bij de Taycan)

De lader luistert dus naar de BMS om te kijken hoeveel stroom erin mag gaan...
nee dat zeg ik niet.

vergeet nu eens even autos en andere hippe dure dingen en concentreer je op de basis. autos zijn te ingewikkeld voor dit nivo van uitleg.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:51:
[...]

de lader is ingesteld op voltage X. dat voltage is afgestemd op het voltage wat behaald moet worden om een accu/cel op te laden of een rits ervan in serie. let wel deze STOPT niet. een accu/cel ACCEPTEERT geen lading/vermogen meer als deze vol raakt op het voltage waarop men zit.
Ik begrijp het merendeel wat je schrijft, maar imo is het ook mogelijk om te "overladen", dus hoezo kan je dan stellen dat de accu niets meer accepteert?

https://www.fluxpower.com...ift-battery-charging-faqs

Overigens helpt dit soort uitleg natuurlijk niet als een random pagina op het internet ook meldt dat een BMS de laadstroom afkapt. Dan snap ik wel dat jij veel verkeerde informatie moet recht praten.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 21:38:
[...]
Ik begrijp het merendeel wat je schrijft, maar imo is het ook mogelijk om te "overladen", dus hoezo kan je dan stellen dat de accu niets meer accepteert?
je moet zien dat een accu/cel gewoon een vat is en de lader een vat is wat ernaast staat en je hebt een wet van communicerende vaten slang ertussen. zolang de hoogte van de lader-emmer niet hoger is dan wat de chemie aankan is het dus onmogelijk om de emmer te laten "overstromen". "vol=vol" is gewoon van toepassing. bij een bepaald voltage past een bepaalde hoeveelheid energie die erin kan. meer volt = meer beter qua energiedichtheid. maar een hoger voltage vind de chemie niet leuk. dus die degradeert. dus moet je een balans zoeken tussen capaciteit en voltage.

ga je bij een reguliere 3.6V lipo cel die je in een accuboormachine vind uit van 4.2V (wat normaal is) krijg je zeg maar 500 cyclussen eruit. maar laad je op tot 4.1V kan je ineens wel 2500 cyclussen eruit krijgen omdat de chemie het makkelijker heeft. en je hoeft er niks voor te doen, het kost je alleen capaciteit wat je niet kan verkopen. immers een accu met minder capaciteit verkoopt slechter. (daarom verkopen ze autos met 65Ah accus waar je in het echt maar 55Ah uitkrijgt )
je kan elke accu zo behandelen door de lader aan te passen om niet hoger te gaan dan 4.1V, de bms kan dat geen biet schelen, immers blijf je onder de 4.2V dus is het zijn probleem niet. als jij de lader op 4.1V zet zal de cel dus nooi hoger in voltage komen dan die 4.1V. en dat is het nivo van lading. (de SoC) het voltage of de SoC zal nooi dus hoger worden dan het voltage die hij krijgt. de vraag is alleen of dat voltage in het werkbereik van de cel zit. je kan dus een cel "overladen" met 4.3V. dat is op zich geen probleem. het probleem is wel dat die na een paar dozijn keer zo opgeladen is gewoon compleet naar de klote is.

de problemen komen als 1 cel wat "minder" word bijvoorbeeld. een lader zal bijvoorbeeld voor een 18V accu van je accuboormachine 21V in die accu willen stampen. immers is 4.2V * 5 cellen 21V. maar nu is 1 cel wat minder geworden, dus die zal sneller stijgen in voltage dan de andere 4. op dat moment dat de cel boven de 4.2V uitkomt kan de rest nog rustig op 4.1 of zelfs lager zitten. de lader weet dat niet en gaat gewoon doodleuk door want de 21V is nog niet bereikt. dan grijpt de bms in en stopt de inkomende stroom en gaat de cel die te hoog is afstoken ondanks dat de andere cellen nog ruim eronder zitten. als het weer enigsinds klopt (de cel is gezakt tot 4.1V bijvoorbeeld) dan schakelt hij de mosfet in de accu weer open en mag de lader verdergaan. let op dat op geen enkel moment de lader invloed heeft gehad op het proces, die blijft gewoon doodleuk 21V geven op zijn uitgang. de bms is intern in gaan grijpen op een interne kwestie en hij gebruikt de interne mosfet ervoor.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 21-12-2021 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@flippy see? Als je gewoon uitlegt was volgens jou de systeemgrenzen van het bms zijn, kunnen we prima een normale ontopic discussie hebben :)
Voorbeeld ter illustratie:
Gooi een spoel aan die mosfet, dan heb je de basis van een chopper en de bms kan de cc verantwoordelijkheid overnemen van de lader. Die kan dus universeler en je kan opeens tijdens balanceren doorgaan met laden (met de laadstroom hooguit gelijk aan de balanceerstroom, iets wat de bms het beste weet).

Of het dan nog een bms is laat ik aan jou.
flippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:22:
[...]
welk deel van een accuboormahcine zal stoppen met werken als de accu leegraakt? de boormachine of de (bms in de) accu? ik doel dus op welke van de 2 "ho" zegt als eerste. ik praat dus niet over overbelasting of andere situaties, gewoon regulier gebruik.
Ik verwacht dat dat de accuelectronica is, want de machine stopt vrij abrupt en er knippert dan een rood lampje bij de SoC indicator op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:48:
@flippy see? Als je gewoon uitlegt was volgens jou de systeemgrenzen van het bms zijn, kunnen we prima een normale ontopic discussie hebben :)
Voorbeeld ter illustratie:
Gooi een spoel aan die mosfet, dan heb je de basis van een chopper en de bms kan de cc verantwoordelijkheid overnemen van de lader. Die kan dus universeler en je kan opeens tijdens balanceren doorgaan met laden (met de laadstroom hooguit gelijk aan de balanceerstroom, iets wat de bms het beste weet).
Of het dan nog een bms is laat ik aan jou.
nee, dat is het dan niet. dan is het een lader die je vast hebt getaped aan een bms. de bms zit achter iets wat jij toe hebt gevoegd en wat geen bal heeft te maken met de kerntaak van de bms. er zal nooit een bms verkocht worden waarbij zon constructie door de beugel gaat qua veiligheid. veiligheidsystemen staan op zichzelf. dat je dat niet wilt begrijpen omdat je zelf teveel randpruliaria erbij wilt halen is leuk maar dat heeft niks te maken met de kernfucnties van wat een bms doet. geen enkele ingineur zal de vermogenshardware integreren op zon manier in de bms en dat aan zijn baas laten zien om te verkopen. dan kan die meteen doorlopen naar de straat waar die mag blijven.

tesla is de onbetwiste koning van integratie en zelfs die houden zulke zaken super gescheiden van elkaar.

het product stopt doorgaans veel eerder dan de accu. tenminste, zo hoort het. als een accu "leeg" is bij 10V zal het product er bijvoorbeeld bij 12V er al de brui aan geven.
Proton_ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:48:
[...]Ik verwacht dat dat de accuelectronica is, want de machine stopt vrij abrupt en er knippert dan een rood lampje bij de SoC indicator op de accu.
dat je het verwacht/conclusie trekt wil niet zeggen dat ook het gene is wat gebeurt.

en het is geen soc indicator maar een voltindicator. ;)

laat ik zo duidelijk mogelijk proberen te zijn: in normaal bedrijf zal de bms NOOIT iets doen. deze zal pas iets doen als er ergens anders iets faalt of iets buiten de specificaties komt en het welzijn van de accu bedreigt.

net als bij tesla het maximale vermogen niet word bepaald door de bms maar door de motoraansturing die informatie uitleest van de bms (passief dus) en zorgt dat die onder de limieten blijft die de bms op dat moment heeft ivm voltage, temperatuur of iets anders. dus bms regels dus helemaal niks. die rapporteert alleen en het is aan de verbruikers om daar eventueel iets mee te doen. als de verbruiker (zoals de motor) het idee heeft om die limieten aan zijn laars te lappen DAN grijpt de bms in en stop het hele feestje gewoon. en in het ergste geval laat de zekering ontploffen. en dan sta je echt stil.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 22-12-2021 16:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s_WrU9a9a82KVB-lri6dcpMfGFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OG0sm0NeupRBzGfzNRgxsTH0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foreBL5pD7O8or3eGkaULkDaN8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LW24YeRPxHNrpGP96hVumPtj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl9znjeiJ8hN0XjnjAO9naaNiyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hehgYVUE0JtvG2QtxzWIQ8k2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CujCVAyzFsVXspL7jKWzw5VFv1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OHuVWZfQ1bLAwq5PuLWXwIk0.jpg?f=fotoalbum_large

• reiver
Eerste test op 115 Watt is succesvol.

Omdat de 2e set Liitokala Lifepo4 nog onderweg zijn heb ik een inverter ertussen moeten zetten om de benodigde 48volt te krijgen. Nadeel is dat het rendement behoorlijk afneemt, maar dat is niet zo erg in deze test.

• reiver
In= 115 Watt
Out= 82 Watt
Inverter zit op een rendement van ci.85%

• reiver
Ben blij met jullie reactie dat het laden tot 3,65 volt niet nodig is voor Lifepo4 cellen. Ik heb ze net voorzien van top-balance op 3,40 volt. Dus alles stond parallel ruim 24 uur te laden op CV mode.

• reiver
Ik heb alles opgebouwd met geselecteerde AliExpress componenten zoals je ziet. Heb al jaren ervaring met deze setup en tot nu toe weinig problemen gehad. Dit is de eerste met een flink vermogen nl 2 KWatt nu en 4,5 KWatt als ie klaar is.

• reiver
Bedrading is nu omgebouwd naar 6mm2 (bijna klaar) zodat ik verder kan met testen op 250 Watt .... 350Watt...etc. Maar omdat ik nu slechts 8*3.4 volt= 26Volt systeem heb gebouwd wil ik de max. Stroom niet hoger hebben dan ci.10A
Wanneer de volgende set binnen is is het systeem 48volt *10A =480Watt continue tussen 18:00 - 23:00

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
Nogmaals, doel is laden met de zonnepanelen en 's-avonds gebruiken!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZojAcB8BTV7ToOVMbGVqlGtxi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNvvXhK115LqH5jBSMHjJjjq.jpg?f=fotoalbum_large

• reiver
Metertje nog even ingesteld zodat de status van de accu's wordt weergegeven. Laag= 20 volt. Hoog = 29.2 volt.

Volgende keer alles in één post graag.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 24-12-2021 08:20 ]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:48
@reiver
Leuk project.
Vraag me af hoe je bij je keuze komt van 480W tot 23:00?
Weet niet precies wat je continu sluip verbruik is.
Maar misschien kom je wel uit op een betere dekking met bijvoorbeeld 200W en dan door gaan tot je accu "leeg" is.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoduke51
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-06-2024
@reiver tof. Mag ik vragen welke bms je gebruikt? Lijkt op een REC. Ben benieuwd. Welke Solar Charger heb je? En inverter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zou het niet handiger zijn om een dedicated mppt omvormer te hebben die direct naar de accu gaat en een losse omvormer die de aparatuur voed die gevoed wilt hebben en als de accu vol is de zonnepanelen overschakelen naar een grid tie om de restenergie overdag naar het net af te stoken? dan zit je niet met onnodig energie naar het net te sturen snachts just als je het nodig hebt om bijvoorbeeld snachts je warmtepomp aan de gang te houden. en als de omvormer een een fout geeft of de accu leeg is of fout geeft de boel overschakelt naar het net en het hele feest buiten werking/passief schakelt.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 24-12-2021 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOaxTseFydITpaQK7fRSSkYLRnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ7grzNlY2wRsMhqOtdByDLK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Test op 250 watt
250 watt uit de accu's en 219 watt terugleveren.
Rendement is iets beter op hoger vermogen, maar inverter om van 24volt in totaal 48volt te maken neemt ook een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Ter info: PowerWall is tussentijds nog niet opgeladen en werd gistere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
... gisterenavond gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
reiver schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 19:34:
Test op 250 watt
250 watt uit de accu's en 219 watt terugleveren.
Rendement is iets beter op hoger vermogen, maar inverter om van 24volt in totaal 48volt te maken neemt ook een beetje.
Hoe bepaal je het vermogen dat de inverter gaat leveren?

Hoe dan ook zou ik kijken of je een efficientie grafiekje kan vinden van de omvormer. Heel laag vermogen is vaak erg inefficiënt, maar soms aan de bovenkant ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
Eerste duurtest op 140 watt voor 10 uur verliep probleemloos. Geen warmteontwikkeling en meetgegevens zijn prima. Lifepo4 staan op 3.3 volt per cell en liepen terug tot ci. 2.75 volt onder belasting na 10 uur. De BMS heeft ze uitgezet op ci. 2,7 volt en dat was precies mijn bedoeling. Ook het laden met deze BMS gaat tot ci. 3.4 tot 3.5 volt per cell en dan zet de BMS alles uit. Dus dat laatste stukje waar veel warmteontwikkeling binnen in de cellen in zit wordt door de BMS uitgeschakeld en dat is zoals ik het wil hebben. De cellen staan na 1 uur na het laden zonder belasting precies op 3.3 volt. De BMS en de equilization doen het dus zoals gepland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/06FboTd7BJ-pstdGNEO6z7TP7nQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yT5B9UrKbOVK8DEpSB5atCMc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Laatste versie van de setup van mijn PowerWall. Er komt een 2e Display in die dmv bluetooth uit te lezen is en ik ga nog testen met een cell monitor om straks alle 16 cellen te kunnen volgen. Op dit moment loopt alles perfect en staan de cellen strak op 3,30 volt na het laden (in rust gemeten).

• vdbeke
reiver schreef op woensdag 29 december 2021 @ 10:02:
Eerste duurtest op 140 watt voor 10 uur verliep probleemloos. Geen warmteontwikkeling en meetgegevens zijn prima. Lifepo4 staan op 3.3 volt per cell en liepen terug tot ci. 2.75 volt onder belasting na 10 uur. De BMS heeft ze uitgezet op ci. 2,7 volt en dat was precies mijn bedoeling. Ook het laden met deze BMS gaat tot ci. 3.4 tot 3.5 volt per cell en dan zet de BMS alles uit. Dus dat laatste stukje waar veel warmteontwikkeling binnen in de cellen in zit wordt door de BMS uitgeschakeld en dat is zoals ik het wil hebben. De cellen staan na 1 uur na het laden zonder belasting precies op 3.3 volt. De BMS en de equilization doen het dus zoals gepland.
huh? je BMS hoeft je lader toch niet te ontkoppelen? of was dit een test on je BMS te testen?

jouw lader bepaalt het maximum laadniveau, dus jij configureert tot hoe ver die mag laden. niet je BMS. je BMS is je last resort als het toch ergens moest foutlopen.

• holoduke51
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-06-2024
vdbeke schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:31:
[...]

huh? je BMS hoeft je lader toch niet te ontkoppelen? of was dit een test on je BMS te testen?

jouw lader bepaalt het maximum laadniveau, dus jij configureert tot hoe ver die mag laden. niet je BMS. je BMS is je last resort als het toch ergens moest foutlopen.
Ligt aan de BMS. Je hebt actieve en passieve.
Ik lees discussie net een beetje. De een is pro actief en de ander pro passief.
Beide bestaan en beide kunnen goed zijn.
Chinese bmsen zijn meestal actief en bmsen zoals REC zijn passief.
Beide kunnen net zo veilig worden ingericht.
Passieve systemen zijn wel foutgevoeliger. Maar hebben vaak hogere capaciteiten. Actief is goedkoper, minder kans op fouten. Wel minder capaciteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

holoduke51 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:03:
[...]

Ligt aan de BMS. Je hebt actieve en passieve.
Ik lees discussie net een beetje. De een is pro actief en de ander pro passief.
Beide bestaan en beide kunnen goed zijn.
Chinese bmsen zijn meestal actief en bmsen zoals REC zijn passief.
Beide kunnen net zo veilig worden ingericht.
Passieve systemen zijn wel foutgevoeliger. Maar hebben vaak hogere capaciteiten. Actief is goedkoper, minder kans op fouten. Wel minder capaciteiten.
ik denk dat je ergens misgaat wat passief en actief betekent in bms termen. of ik begrijp je verkeerd. kan je uitleggen wat volgens jou een passieve en een actieve bms is?

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 30-12-2021 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
Weer wat meetgegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQXwAz7GcBzk5ggX0yRbyVsfQt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J1XVSQVgciXr9ORuXtPtQPMY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
De lader staat op 29.2 volt en de BMS knalt deze eruit als de CV mode start; daarnaast lees ik dat diverse mensen aangeven dat het laden op 29.2 eigenlijk te hoog is.

In deze test run heb ik bruto 1320 watt gemeten na 6 uur terugleveren. De cellen kwamen in rust terug op 25,3 volt en dat is dus nog slechts 15% capaciteit. Doordat de lader het CC + CV programma niet netjes doorloopt omdat de BMS ingrijpt hebben de cellen niet de maximale capaciteit lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Tijdens test run 2 heb ik de lader afgesteld op 28.1 volt en nu zie ik duidelijkde CC + CV mode!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9Z1mZ3_dCRUA3pB8sIfkXOLSDY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y4yibJNuB5RKZX8h7XxrlCxZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
De onderste meting is die met een 28.1 volt lading en het terugleveren in totaal 7 uur (150 w bruto/ 113 w netto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUJaSQ2VwpPJgQwQoxAuGBDhpaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iwwREDpOlfqkbbgNCXxE6iea.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Het is de bedoeling een 80/20 configuratie te bouwen zodat de cellen 3000 - 4000 ladingen mee kunnen. Graag advies wat ik beter kan doen of over het hoofd zie.

Uitgaande van cellen van 90AH x 8 => 24 volt * 90 A = 2150 Watt haal ik op dit moment al een nette score van ruim 1000 watt met 1 battery pack (2e is onderweg/ 24 jan. verwacht). Doordat de cellen aangeven nog 40% capaciteitte hebben ga ik alles iets oprekken de komende dagen en testen op 200 Watt continue voor 6 - 7 uur teruglevering aan het net.

Vraag die ik nog heb: is het laden op 28.1 volt aan te bevelen of beter lager?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFPpYPu4V17xmdakFS9Rv-8OTl0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/65xQ3DebGSQfL8Zu9vitVq5K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Volgens de tabel zou je dus op 26,4 - 26,6 volt moeten laden voor een 8S configuratie; wie heeft hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPDudvgL_vES5uNIDGxNLSDSZWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1pqayZhcm2RpawPZ5483Lj3r.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
De DOD is dus bepalend voor de levensduur naast de discharge rate die bij mij op dit moment erg laag staat nl. minder dan 0.1C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
28.1 is prima. Ik doe zelf 28,2 met een cutout van 28,9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zolang je niet blijt hangen op die 3.65+V per cel is het niet erg. voor standgebruik moet je niet verder gaan dan 3.45V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:23
Ik heb het hele topic dorgelezen en interessante informatie gevonden.
Ik zie dat er al enkelen zijn die een growatt hebben gebruiken om hun thuisbatterij te gebruiken.
Ben aan het nadenken om een 48 volt batterij te gaan bouwen van de LifePO batterijen uit China, met een knappe BMS er tussen.
Hoe werkt dat nou met het meten van verbuikte energie? Gaat er een connectie tussen je slimme meter (p1) en de inverter of hoe moet ik dat zien?
Dus hoe gaat de communicatie van slimme meter met je inverter?
Bij mij is de meterkast zo'n 8 meter lager dan de Zonne installatie en de toekomstige batterij,

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dk305
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-01-2022
Heeft er iemand powerwall gemaakt met de batterij uit een tesla wagen 75 kw/h die opgeladen word door zonnepanelen , Ben op zoek naar vb hiervan
Alle informatie is welkom
Gr dk305

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dk305 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:45:
Heeft er iemand powerwall gemaakt met de batterij uit een tesla wagen 75 kw/h die opgeladen word door zonnepanelen , Ben op zoek naar vb hiervan
Alle informatie is welkom
Gr dk305
die zijn er genoeg (je moet wel de acuu strippen omdat je de modules anders aan moet sluiten) maar alleen in amerika. in nederland/europa heeft het geen zin om 10~20k uit te geven aan gebruike batterijen als je saldering hebt.

dat de accu uit een tesla komt verandert weinig aan de principes die je aan moet houden.
Philos31 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:14:
Ik heb het hele topic dorgelezen en interessante informatie gevonden.
Ik zie dat er al enkelen zijn die een growatt hebben gebruiken om hun thuisbatterij te gebruiken.
Ben aan het nadenken om een 48 volt batterij te gaan bouwen van de LifePO batterijen uit China, met een knappe BMS er tussen.
Hoe werkt dat nou met het meten van verbuikte energie? Gaat er een connectie tussen je slimme meter (p1) en de inverter of hoe moet ik dat zien?
Dus hoe gaat de communicatie van slimme meter met je inverter?
Bij mij is de meterkast zo'n 8 meter lager dan de Zonne installatie en de toekomstige batterij,
goedkope cellen en dan nog veel geld besteden aan een BMS? is het niet handiger om meer geld uit te geven aan betere cellen?

het is echt verstandiger om gewoon de A kwaltieit te kopen die uit zon fabriek komt ipv de achterdeur aliexpress variant. helemaal als je huis op het spel staat. een bms ongeacht de prijs voorkomt niet dat een goedkope aliexpress cel "de groeten" zegt.

en de growatt houd alles bij voor je, die kan je uitlezen. al is een P1 monitor kabel en een raspberry wel handig om erbij te hebben ;)

[ Voor 50% gewijzigd door flippy op 09-01-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 11:23
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:58:
[...]

en de growatt houd alles bij voor je, die kan je uitlezen. al is een P1 monitor kabel en een raspberry wel handig om erbij te hebben ;)
Ik bedoel, hoe stuur je dat de growatt energie uit de batterij gaat leveren als je begint te verbruiken. Hoe meet je dat je verbruik hebt. Als ik de handleiding doorlees dan zie ik dat de inverter verbonden is met "the grid" maar ik heb geen idee hoe dit in de praktijk dan werkt, wat zit er tussen de omvormer en de meter?

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Pagina: 1 ... 6 ... 114 Laatste