gewoon 2x 6mm2 koper kabel (solide kern) trekken van je panelen (dus niet klooien met die stomme solar draden) naar waar je omvormer is. de verliezen zijn zeer klein in de praktijk. het blijft nog altijd hoog voltage gelijkstroom. dus de amperes vallen wel mee. maar de verliezen komen door die goedkope aluminum pisdraden die je bij die zonnepaneeltokos door de strot gedrukt krijgt ipv deftig koperspul.voort4444 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:24:
[...]
Thanks, interessant, ik ben aan het kijkem wat verstandig is voor mijn toepassing;
Ik kan in eerste instantie 5-7 panelen kwijt op de dakkapellen van mn zolder, misschien nog een keer 6 op een toekomstige uitbouw en 2 op mijn schuurdak, allemaal 3 onder een andere hoek. Dus al minimaal 2 trackers voor de zolder/uitbouw, maar zit nog te kijken naar waar ik mn batterijen wil laten (liefst in de schuur dus) en ik denk dat ik dan toch al snel bij een ac-gekoppelde opslag terecht kom omdat anders de verliezen van de dc-solar kabel-lengtes op lijken te lopen..
Dat van Victron klopt trouwens, die komen volgens mij uit de maritieme hoek van origine, dan kan je beperkt walstroom hebben en toch een bepaald vermogen willen pakken waarbij je omvormer uit je accus bij kan leveren..
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen