Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:28

Ethirty

Who...me?

Het is ook moeilijk teruglezen dat deze discussie gaat over een kant en klaar product en niet om zelfbouw! ;)

Dus in dit topic een non-discussie aangezien de meesten hier precies weten waar ze mee bezig zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Op verzoek ook een reactie over mijn thuisbatterij.

Ik heb na veel uitzoeken gekozen om een Lifepo4 opstelling te gaan voor 3 series van 8 stuks. Deze batterijen hebben 280Ah capaciteit per stuk, maar zitten daar allemaal boven. Totaal heb ik nu een opslag van ongeveer 21.5 kWh (840Ah). Bewust gekozen voor een 24v systeem om alles zonder omvormers te integreren met mijn domotica. Verlichting en al mijn domotica krijgen stroom direct vanaf de accu's. Het BMS waarvoor ik ben gegaan is van het merk Batrium en elke cel word individueel gemonitord. Deze kunnen actief worden gebalanceerd met een maximale block van 2Ah per unit.

Zoals hierboven al word genoemd communiceert deze via de CAN bus met mijn Victron omvormer en mppt regelaars. Victron heeft een modus Battery life welke rekening houdt met de weersvoorspelling. Dit betekend dat bij slecht weer de accu niet word leeggetrokken omdat de volgende dag toch niet kan worden bijgeladen. Tot op heden werkt dit erg goed en hoef ik er weinig naar om te kijken.

Tevens heeft de Victron omvormer een power assist functie en daar word wel regelmatig aanspraak op gedaan. In mijn huis heb ik nog een 1 fase meter en bij een tekort springen de accu's dan bij.

De foto is niet de meest recente, maar geeft wel een goede indruk hoe het is geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCrtioUYrvcIDS9dQ3hdLCSZ-3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qQtZZvc1qqkySX0sj5mCmun.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpMHc2haNq5yxETU23eJdnH7g_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WexLlWj72BVT7HCQUrpNEd1G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@-SimJoc- Bedankt voor de info. Mooi dat Batrium je losse cellen laat monitoren en al met Victron praat.
Hopelijk kunnen ze ook cellen parallel maar toch individueel monitoren.

Je hebt het over de BatteryLife functie, maar die houdt volgens mij geen rekening met weersvoorspellingen toch? Wellicht kan hij meer dan ik denk en vooral als hij connected is.

Maar mijn begrip van BatteryLife is vooral voor loodaccu's die niet in de onderste helft willen zitten (slijten ze snel van) dat hij gewoon merkt door afgelopen dagen te kijken (en dus geen voorspelling), dat hij de accu steeds in de onderste helft heeft zitten, en dan ingrijpt op de load uitgang. Om de accu naar de bovenste helft te krijgen, wat mooi is voor een lood accu.
Voor lithium vind ik het niet zo boeiend, en zou ik eerder een functie andersom willen (die ik zelf wens te maken of nu nog handmatig doe) is om hem in zonnige tijden van de 100% af te houden.
Voor lithium maakt het niet zoveel uit of je 20 tot 50% gebruikt of 50 tot 80%.

Daarbij komt dat eventuele belasting uitschakelen leuk is als je ook een backup hebt (van het net of wat dan ook), want anders gaat alsnog het licht uit.

Ik zit nu zelf even helemaal offgrid en heb dus geen backup. Dit is even een tijdelijke situatie omdat we het net wel als backup gaan hebben. Nu kan dat ook vrij makkelijk omdat het zomer is, de installatie is te klein om dit de slechtere seizoenen in te trekken zonder backup.
Maar ondanks dat je een accu hebt helpt het africhten van de verbruikers overdag heel erg. Maar ik heb nu ook nog maar even 8kWh dus dat is ook niet veel
Alles draait er wel op. Nu uiteraard geen verwarming, maar wel inductie koken en elektrische boiler, en uiteraard de rest van verbruikers in huis.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:55:
@-SimJoc- Bedankt voor de info. Mooi dat Batrium je losse cellen laat monitoren en al met Victron praat.
Hopelijk kunnen ze ook cellen parallel maar toch individueel monitoren.

Je hebt het over de BatteryLife functie, maar die houdt volgens mij geen rekening met weersvoorspellingen toch? Wellicht kan hij meer dan ik denk en vooral als hij connected is.
Ja parallel kan ook zonder problemen, alles is aan te passen.

BatteryLife tries to ensure that the battery will always be recharged to 100% SoC - every day. This is how it works:
During periods of poor weather when solar energy is reduced, BatteryLife will dynamically raise the Low SoC limit which has been set. This has the effect of making less power available for consumption. It raises this level by 5% each day until the energy which the system draws from the batteries during a 24hr period matches the energy being replaced. The aim is for the battery to operate at or near 100% SoC.

When weather conditions change, and more solar energy becomes available, the system will once again lower the Low SoC limit, day by day, making more battery capacity available for use (it will eventually return to the user-preset limit) - whilst still ensuring that the battery SoC ends each day at or close to 100%. The strength of this feature becomes apparent when you ask yourself, “Why should the battery be allowed to remain fully dis-charged for long periods of time, leaving no reserve power in case of mains failure ...and with the possible result of damaging the battery?”.

Op youtube staat een filmpje van Vicrtron over ESS, daar leggen ze het nog beter uit. Ik heb thuis Loxone domotica, bij het wegvallen van de netspanning worden verschillende verbruikers afgesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door -SimJoc- op 20-08-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 09:42
-SimJoc- schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 17:08:
Op verzoek ook een reactie over mijn thuisbatterij.

Ik heb na veel uitzoeken gekozen om een Lifepo4 opstelling te gaan voor 3 series van 8 stuks. Deze batterijen hebben 280Ah capaciteit per stuk, maar zitten daar allemaal boven. Totaal heb ik nu een opslag van ongeveer 21.5 kWh (840Ah). Bewust gekozen voor een 24v systeem om alles zonder omvormers te integreren met mijn domotica. Verlichting en al mijn domotica krijgen stroom direct vanaf de accu's. Het BMS waarvoor ik ben gegaan is van het merk Batrium en elke cel word individueel gemonitord. Deze kunnen actief worden gebalanceerd met een maximale block van 2Ah per unit.

Zoals hierboven al word genoemd communiceert deze via de CAN bus met mijn Victron omvormer en mppt regelaars. Victron heeft een modus Battery life welke rekening houdt met de weersvoorspelling. Dit betekend dat bij slecht weer de accu niet word leeggetrokken omdat de volgende dag toch niet kan worden bijgeladen. Tot op heden werkt dit erg goed en hoef ik er weinig naar om te kijken.

Tevens heeft de Victron omvormer een power assist functie en daar word wel regelmatig aanspraak op gedaan. In mijn huis heb ik nog een 1 fase meter en bij een tekort springen de accu's dan bij.

De foto is niet de meest recente, maar geeft wel een goede indruk hoe het is geworden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
heb je meer gegevens van de gebruikte cellen?
ziet er vrij compact uit voor die capaciteit, maar ik denk dat de foto bedriegt kwa omvang.houten omkasting had ik zelf wel niet gebruikt kwa brandveiligheid, hoewel het lifepo4 cellen. maar toch

ziet er leuk uit mooi

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
vdbeke schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:06:
[...]

ziet er vrij compact uit voor die capaciteit, maar ik denk dat de foto bedriegt kwa omvang.houten omkasting had ik zelf wel niet gebruikt kwa brandveiligheid, hoewel het lifepo4 cellen. maar toch

ziet er leuk uit mooi
Ik denk dat @-SimJoc- het wel goed vind als ik dit voor hem beantwoord. Had 'm namelijk al een PB'tje gestuurd over de cellen, gaat om deze: https://m.alibaba.com/product/1600191395276/detail.html

Moet zeggen dat ik ook wel verbaasd ben over de prijsstelling, met zo'n EUR2000 heb je 10-15kWh aan opslag. 3/5kW Victron Multiplus2/Multigrid eraan, BMS en voor 3500 heb je een draaiende setup... _/-\o_

Waar ik eigenlijk vooral tegen aanloop in de fantasieplanning van mijn eigen powerwall: hoe hang ik een 1 -fase Victron aan een 3-fase huis? Ik kan natuurlijk alle dingen die in nood/offgrid (KNX, koelkast, verlichting, ventilatie, pompen voor CV houtkachel) moeten blijven draaien op 1 fase zetten die de Victron dan bedient, maar daamee mis ik nog wel de PowerAssist functionaliteit (als 'ie gewoon grid-connected is), want hij kan maar op 1 fase bijspringen.... Terwijl dit juist nodig zal zijn als de zware 3-fase verbruikers (doorstromer & inductie) flink tegelijk aan het trekken zijn.
Ook voor het eigen gebruik optimaliseren zal hij moeten weten wat de andere fases doen, of iig wat de slimme meter op 1 hoop gooit, en of die dus netto afname of teruglevering ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-08-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@bbbrumbrum Vergis je niet in alle kosten voor bekabeling en busbars enzo. Dat gaat hard de hoogte in. Ik heb Victron Multiplus 5kW en ook 5kW smartsolar. Maar de bedrading daartussen en tot aan accu's is ook niet gratis.
Ik heb wat vergelijkbaars, en het is vooral flexibel en volledig te tweaken. Maar prijstechnisch is een Tesla Powerwall niet heel gek, echter wordt die vooral duur door de installatie hiervan. En het kost ook serieus tijd allemaal.

In jouw geval is het dan beter om echt naar een 3 fase apparaat te kijken. Dat kan ook 3x een Victron Multiplus zijn, wat dan geen 5kW maar 3 o.i.d. kan zijn.
Bedenk echter wel dat voor de powerassist alles door de Victron moet. Dat is in ieder geval wel de standaard opstelling. Dus dan ziet je meterkast er anders uit.

Maar hij kan wel overweg met meters extern dacht ik. Qua wisselspanning PV inverters zou je die er ook doorheen kunnen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Mwa powerassist is natuurlijk niet echt nodig. Qua noodstroom (tsja, hoe vaak komt het uberhaubt voor dat de stroom uitvalt) kan ik wss met een 1600VA Multiplus oid al uit de voeten. Om eigen verbruik in de winter te maximaliseren heb je vooral een grote accu nodig.
3x een Multiplus2 van €>1200p/s is echt te gek.

In NL is er gewoonweg nog geen economische use-case hiervoor. Maar toch zou ik er eentje willen!

Heb mn vader meegeholpen met de electra in zn camperombouw, dus de prijzen van >25mm2 DC bekabeling zijn me bekend.
Daar ging ook een aardig bedrag aan lichtblauwe electronica in… pfff. Maar zo is mn interesse voor dit onderwerp wel gaan rollen. En ik baal nu dat hij “gewoon” loodaccus erin heeft liggen, de LifePO4’s waren goedkoper, lichter en krachtiger geweest!

Zou voor mezelf sowieso een 48V systeem bouwen, iets duurder aan BMS kant maar iig niet van die idioot hoge stromen en bijbehorende kabeldiktes.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-08-2021 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Heb je ook dit stukje gelezen over Phase Compensation?
https://www.victronenergy...3d-8b42-9c9b-a35274184f00

Het filmpje wat ik eerder noemde word dit ook in besproken.
YouTube: ESS (Energy Storage System) Webinar | 19 December 2016 | Victron Energy

[ Voor 32% gewijzigd door -SimJoc- op 25-08-2021 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
vdbeke schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:06:
[...]

ziet er leuk uit mooi
Zoals eerder genoemd komen ze bij Amy via Alibaba vandaan. Heel veel goede ervaringen staan op het diy solar forum. Ik heb de cellen nog voor de corona besteld en die zijn uiteindelijk via Polen over het spoor thuis afgeleverd. Zeer goed verpakt en allemaal onbeschadigd. Duurde uiteindelijk twee maanden.

Tweede batch heb ik aantal weken geleden besteld. Er is nu echter meer schaarste aan materialen en ze zijn nog niet eens onderweg naar NL. De communicatie via deze verkoper is echter zeer goed. Je krijgt foto's en filmpjes van de cellen en voltages.

De cellen zijn van het merk EVE. Er is veel discussie over over waar ze vandaan komen, maar het belangrijkste is dat de kwaliteit van de cellen goed is. Van de 24 cellen is er een die het iets minder doet, maar dat vangt de bms op. Alle cellen komen boven de 280Ah uit en ik heb nu ongeveer 870Ah, dat zou beteken dat elke cel ongeveer 290Ah is.

Ik heb uiteindelijk voor hout gekozen omdat ik dat het makkelijkste zelf mee kan omgaan. De binnenkant is met brandwerende lak geschilderd. In de bms zitten verschillende (temp) veiligheden en ik kom nooit in de buurt van de maximale belasting.

Qua kabel dikte was ik ook liever voor een 48v systeem gegaan, voor de bms had het niet uit gemaakt. Echter is mijn hele huis voorzien van 24v (verlichting/domotica etc.) en nu is het niet nodig om alles weer te omvormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoduke51
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 27-06-2024
Ik ben bezig om een grid tie systeem te bouwen.
Maar bepaalde zaken zijn mij nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb in iedergeval de volgende onderdelen al besteld:
- 16x280AH lifepo4 batterijen van bekende Amy. Daarmee maak ik een 16s1p 48v batterij
- BMS word een overkill 100A 16s (https://overkillsolar.com/product/bms-100a-16s-lifepo4/)
- 16x 400w panelen.

Maar daar houdt het verhaal een beetje op.
Ik wil graag beginnen met mijn garage en tuin (een groep) op het systeem aan te sluiten.
bestaande stroom netwerk dus als backup.

Nu zijn er veel verschillende inverters, mppt chargers. Los of in hybride vorm.
Ik wil graag een systeem die ik aan mijn zelfbouw 48v batterij kan aansluiten en daarnaast backup heeft van bestaande stroomnet. En ook overtollig (nadat batterij vol is) kan terug geven.

Hoe werkt het precies met aansluiten op bestaande stroomnetwerk. Een nieuwe groep inrichten voor levering neem ik aan? Maar hoe zit het met de backup. Is dat dezelfde groep of een andere?

Hoop er mensen zijn die dit al eens uitgezocht hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Kijk dit filmpje eens van Martijn Vader, maakt een hoop duidelijk betreft de mogelijkheden.

YouTube: ESS (Energy Storage System) Webinar | 19 December 2016 | Victron Energy

Ik heb uiteindelijk voor Victron gekozen vanwege de volgende punten:
  • Veelzijdigheid
  • Can bus welke met bms kan communiceren
  • Online interface
  • Uitgebreide handleiding
  • Goede support
  • Modbus en mqtt ondersteuning
Verkijk je niet op de hoeveelheid werk en de kosten. Deze zijn aanzienlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@holoduke51 Meestal zet je het in lijn, met daarachter de verbruikers die je wil voorzien van je accu/zonnestroom.

16x400w overstijgt ook al een 16A groep. Bij 1x40A heb je nog wat mogelijkheden daartussen maar bij 3x25A moet je misschien al naar 3 fase omvormer.

Ik heb nu Victron spullen maar ik zou wellicht volgende keer voor Growatt o.i.d. gaan. Belangrijkste zou ik vinden dat het alles in 1 is omdat het het aansluiten makkelijker maakt en goedkoper qua busbar en kabels enzo. Maar dan moet die alles in 1 systemen wel bij je wensen passen.

Verder is het handiger om je zonnepanelen te kiezen samen met de omvormer/zonneregelaar waar je mee gaat werken. Maar je krijgt ze wel aangesloten hoor.
Ik heb 15x 370Wp in 3x5 parallel. Geen 3 strings want van binnen zit het aan elkaar en is het dus 1 grote 5000W string. Wat ik, een beetje zoals verwacht, merk met opstarten, met wat schaduw. Maar dat is hooguit het opstarten, daarna heb ik geen schaduw meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
-SimJoc- schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 18:55:
Kijk dit filmpje eens van Martijn Vader, maakt een hoop duidelijk betreft de mogelijkheden.

Ik heb uiteindelijk voor Victron gekozen vanwege de volgende punten:
[list]
• Veelzijdigheid
Ja super veel config mogelijkheden
• Can bus welke met bms kan communiceren
Ja gebruik ik ook alleen dat gaat voor veel mensen met standard BMS niet op. En dat hoeft ook niet. Het is wel mooier, zeker met portal integratie in VRM portal voor je state of charge.
• Online interface
Ja de VRM portal is heel prettig. Toch als het over de data gaat denk ik dat andere fabrikanten dit ook hebben.
• Uitgebreide handleiding
• Goede support
Tegenwoordig verwijzen je ze allemaal direct door naar degene waar jij je apparaat hebt gekocht. Directe support was vroeger heel fijn, nu is dat echter minder. Toch is er nauwlijks de noodzaak vanwege goede documentatie.
• Modbus en mqtt ondersteuning
[/list]

Verkijk je niet op de hoeveelheid werk en de kosten. Deze zijn aanzienlijk
Ja dit laatste is de reden dat ik de volgende keer toch naar een all in one systeem ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:57
holoduke51 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:34:

- 16x280AH lifepo4 batterijen van bekende Amy. Daarmee maak ik een 16s1p 48v batterij
- BMS word een overkill 100A 16s (https://overkillsolar.com/product/bms-100a-16s-lifepo4/)
- 16x 400w panelen.

Ik wil graag beginnen met mijn garage en tuin (een groep) op het systeem aan te sluiten.

Ik wil graag een systeem die ik aan mijn zelfbouw 48v batterij kan aansluiten en daarnaast backup heeft van bestaande stroomnet. En ook overtollig (nadat batterij vol is) kan terug geven.

Hoe werkt het precies met aansluiten op bestaande stroomnetwerk. Een nieuwe groep inrichten voor levering neem ik aan? Maar hoe zit het met de backup. Is dat dezelfde groep of een andere?

Als alle zonnepanelen dezelfde oriëntatie hebben moet je of aan de omvormer kant iets knijpen of een grotere BMS nemen. 6400wp bij 48v komt boven de 100A uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
holoduke51 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:34:

- 16x 400w panelen.

houd er rekening mee dat je de batterijen moet matchen met jouw omvormer ingangsspanning.
16s is niet zo heel gebruikelijk voor 48V omvormers

voor levensduur kan je de batterijen gebruik tussen 20 en 80% SOC, of 10 en 90% om wat meer over te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
vdbeke schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:44:
[...]

houd er rekening mee dat je de batterijen moet matchen met jouw omvormer ingangsspanning.
16s is niet zo heel gebruikelijk voor 48V omvormers

voor levensduur kan je de batterijen gebruik tussen 20 en 80% SOC, of 10 en 90% om wat meer over te houden
16s voor LiFePO4 is perfect voor de meeste 48v systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
IwanvA schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:54:
[...]

16s voor LiFePO4 is perfect voor de meeste 48v systemen.
Hij bedoelde natuurlijk 16x 3.75v nominaal van li-ion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
niet persee, maar niet elke omvormer slikt 59.2V. bij li ion zou je op een nog hogere maximum spanning uitkomen (67.2V)

ik ken meerdere mensen die dit niet goed uitgezocht hadden en daardoor een omvormer hadden die niet functioneerde of niet alles uit hun batterijen konden halen. omvormers zijn best dure dingen. gewaarschuwd man is er 2 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste tweakers, hoeveel kwh aan batterijen zou optimaal zijn voor een gemiddeld gezin welke 250kw per maand verbruikt.
Ik zit te denken aan 12x 24v kant en klare packs met een totaal van 43kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Qubitzz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:16:
Beste tweakers, hoeveel kwh aan batterijen zou optimaal zijn voor een gemiddeld gezin welke 250kw per maand verbruikt.
Ik zit te denken aan 12x 24v kant en klare packs met een totaal van 43kwh.
Dat ligt eraan. Je geeft eigenlijk geen info over je huidige situatie.
Vraag 1: waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
bbbrumbrum schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 00:50:
[...]

Dat ligt eraan. Je geeft eigenlijk geen info over je huidige situatie.
Vraag 1: waarom?
Tuurlijk, je hebt gelijk!
Mijn situatie :

4mwh per jaar, 330kwh per maand, 10 kwh per dag. (Gemiddeld over 4 jaar)

Ik heb er een Solarboost bijgehad, deze omvormer/lader had ik achter een analoge meter, helaas nu een smartmeter.

Ik zoek eigenlijk het omslagpunt waarop je beter kan opslaan ipv terug te leveren tegen niet z'on best tarief waarvan ik niet weet hoeveel dat is.

Daarbij ben ik inkoper voor o.a. Basen Eve 304ah cellen en zit te denken om deze ook in te gaan zetten als buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:52
Qubitzz schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Ik zoek eigenlijk het omslagpunt waarop je beter kan opslaan ipv terug te leveren tegen niet z'on best tarief waarvan ik niet weet hoeveel dat is.
Als je niet weet wat het tarief is, dan zul je ook het omslagpunt niet uit kunnen rekenen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Qubitzz ah, als financieel de enige reden is, dan is de optimale opslaghoeveelheid 0 kWh.

Zelfs met day-ahead uurprijzen van EasyEnergy (waarbij je dus goed gebruik maakt van je digitale meter) zit er maar iets van 20 cent verschil tussen min en max (meestal veel minder, op het moment is de markt waanzinnig, ik heb geen reden om aan te nemen dat dit blijft).

Een accuinstallatie van €500/kWh (goedkoop!) moet dus 2500 volledige cycli maken voordat je er ook maar iets wijzer van wordt, exclusief laad/ontlaadverliezen. Bij 1 cycle per dag is dat ernstig lang.

Verder heb je het over productie, maar vertelt niet hoeveel en waarmee (Oost/west? Zuid?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Gemiddeld genomen is een powerwall, zolang salderen nog bestaat, economisch niet rendabel.

Pas als dat verandert, zal iedereen zijn eigen rekensom moeten maken wanneer het voordeliger wordt op basis van:
- opwekking
- verbruik en wanneer (zelfconsumptie overdag vs accu in de avonduren)
- afname en lever tarieven

Hieruit volgt de benodigde capaciteit.

Maar zoals bij elke formule, kan je bij bekende capaciteit dan ook wel de omslag tarieven berekenen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:05
B-lex schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:04:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, voor om en nabij welk bedrag tik je zoiets nou op de kop?
Je kan ook eens bij pro-lox informeren, die handelt erin, ergens aan het begin van dit draadje staat ook een foto van powerwall met yusa cellen in 19 inch racks

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
IwanvA schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kleine update, de accu uit de Volvo was per accupakket een 16s configuratie. Een meer bruikbare samenstelling is 14s, dit komt ongeveer overeen met een 48v accu. Ook heb ik een growatt SPF5000 op de kop getikt en deze in bruikbaar met een 48v accu, dus ga ik verder met een 48v configuratie. De aanwezige BMS is voor mij niet bruikbaar dus ben ik bezig zelf een BMS te monteren. Het solderen van balanceleads op de cellen was nog wel een uitdaging, solderen gaat slecht dus klem ik de kabels op de cellen zoals op de foto te zien is. De Growatt omvormer heeft een best ruim vermogen van 5000 VA en is dus zeker in staat om in geval van een stroomuitval een groep in de lucht te houden. Het schakelen tussen het net en de accu gaat vlekkeloos.
Ben wel nieuwsgierig welke bms je bent gaan gebruiken.
Ik ben met diybms bezig, zit alleen nog op een shuntboard te wachten

Mako4444

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voort4444
Ben inmiddels ook wat verder met mijn powerwall.
Voorlopig nog puur als hobby of testcase, ik gebruik een ups als omvormer( nee , het laad gedeelte niet), die moet wel een keer vervangen worden door een deftige die misschien ook wel solarcharge doet. Of iets ac gekoppeld, maar zo ver ben ik nog lang niet.
Ik heb nissan leaf cellen bij pro-lox vandaan, alleen dan zeg maar de 2p2s variant. Dat maakt het aansluiten van de cellen in 4p14s wel meer een uitdaging (nog niet af).
Ik heb gekozen voor diybms van stuart pittaway (via github). Eea is via jlcpcb redelijk compleet te laten assembleren. Kan via canbus communiceren met victron cerbo indien gewenst en heeft 4 relais waarmee te schakelen valt. Logging via influxdb 2.x of mqqt en visualisatie via bv grafana.
Kleine impressie...

Het is nog work-in-progress en er moest ten tijd e van de foto's nog het nodige aan cable management gebeuren.....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em_SBdkSmMO_Rw0Ct1BBHwninZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZ4iTqiN8zZFvlfCSIBaImVC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39mRTl4GYMSwKTXv_SpobKnH9bg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dB8OHstLaryalMEC5aVmTbgo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFVohlSIB5Nx3fdebbVmbYEfOMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zrb813hT4cP2J2sEIjxpa6XV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoBottMmKxNdV0GOFqeur9nV_zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKB8N3bthMqLlJZ4svx8M8eq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJUryx1CPpMPjeYsfWgTM6-MyXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9rjJlJTagdG57Nu5nXHl8qr.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KSybPJKn6LwgxgWQnbe_UgSOeFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzMRbykpECS6ycA7JDZXPViH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_5wQqb_W4GYvDHeeOR2SH_Xyu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCcBqE0EWjn2cCWmSMI3DUyy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 86% gewijzigd door voort4444 op 02-11-2021 23:01 ]

Mako4444

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IwanvA
Op dit moment gebruik ik een ant BMS. Deze is erg goedkoop, maar deze werkt al bijna een jaar prima. Via Bluetooth kan ik hem ook benaderen om de setting te wijzigen. Op dit moment heb ik nog geen behoefte aan een uitgebreidere BMS. De cel spanning tussen de verschillende cellen is maximaal 2mv (ook nagemeten met mijn Fluke). De balancing heb ik nog niet nodig dus, de accu was ook nog erg nieuw. Wel heb ik de functie op een test accu geprobeerd en dit werkte prima, de maximale balance current is 250 mA. Mogelijk als de accu verouderd loop ik hier tegen de limiet van de BMS aan. De disconnect en overcurrent functies heb ik wel getest, dit werk ook prima. Zelfs de vertraging is in te stellen, maar onder de 120 ms heeft hij wat moeite met een inductieve last (stofzuiger, airco). 120ms is wat mij betreft snel genoeg.
De maximale stroom die ik er continu door laat gaan is 70 A, hierbij loopt de temperatuur van de BMS op tot 45°C, maar stabiliseert dan.
Overall dus best tevreden, maar de interface van de App is lang niet zo mooi als die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb met mijn 5000Wp en ~10kWh inmiddels zo'n 30kWh bij moeten laden in de laatste dagen, na off-grid te zijn geweest sinds de zomer. Met een nog grotere accu had ik het duidelijk nog langer uitgehouden, maar de vraag is wat de winter gaat doen en hoeveel ik dan echt te kort kom, dan weet ik de juiste accu grootte. En dan maar beslissen of het de moeite waard is of niet.

Bij ons draait alles erop, ook verwarming middels zuinige airco e.d. Zelfs dat kan het systeem er nog wel bij hebben met wat opwek, maar het zal een keer ophouden.

@Qubitzz Dit is voor mij allemaal een experiment, financieel kan er nog weinig uit voorlopig in Nederland.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 03-11-2021 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
knipperdeknip

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 03-11-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mooi initiatief, maar inkoop acties zijn helaas niet toegestaan op dit forum.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qubitzz
Ok, dat wist ik niet. De inkoopactie zelf is ergens anders. Of ik daar op mag wijzen hier weet ik niet. Dan haal ik mijn post wel weg, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
!null schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:56:
....
@Qubitzz Dit is voor mij allemaal een experiment, financieel kan er nog weinig uit voorlopig in Nederland.
Als je een energiecontract afsluit bij Nieuwe Stroom of Easy Energy maak je gebruik van per uur wisselende energieprijzen. Als je dan op goedkope momenten inkoopt cq op dure momenten teruglevert valt er meer te verdienen.
Kijk eens naar de prijzen op 1 november j.l.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzDXe_r8gV6iIgxn0GKydJS6jAQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5iIrF7zFDZsX553r8RFhsm0J.png?f=fotoalbum_large
Dit is natuurlijk niet iedere dag zo extreem.
Ik ga er toch eens aan rekenen. Vanaf 1 januari gaat de energiebelasting flink omlaag.
Wat voor sturing is daarvoor nodig?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@KC27 het is een simpel sommetje: als je een batterij+lader+inverter voor €800/kWh hebt en een prijsverschil van €0,20/kWh laadt/ontlaadt, heb je minimaal 4000 cycli nodig. Bij 1 cyclus per dag is dat meer dan tien jaar.
En dan is aangenomen dat je met 0.5C laadt/ontlaadt.

De belasting is geen factor bij salderen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Daarbij komt dat je inverter/lader behoorlijk krachtig moet zijn om op dat lage tarief energie voor de hele dag naar binnen moet harken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Proton_ @!null
Duidelijk verhaal.
Maar met ev (als ie er toch staat) voorzien van V2G wordt het weer anders.

[ Voor 48% gewijzigd door KC27 op 03-11-2021 20:39 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@KC27 Verandert niet eens heel veel. Het is vooral een mooie buffer om energie in te stoppen wanneer het je uitkomt.
Het heet ook V2G, de G van grid en het kan het grid enorm ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Van 3 tot 5 je accu volladen en er een dag mee doen. Mooie oplossing voor onze winters :D

Zitten alleen nog wel wat praktische problemen aan zo’n situatie. Zoals de kosten voor de hardware om dat aan te kunnen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Sorry verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door KC27 op 03-11-2021 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Wij proberen overigens ook rekening met de weer voorspellingen. Maar dat valt echt tegen om te doen. Het zal wel niet helpen dat ik minder dan 10km van de kust af zit.
Heb al vaak genoeg dagen gehad zoals vandaag, waarbij waardeloos weer is voorspelt. Uiteindelijk komt die regen ook wel maar daarvoor zaten gewoon wat hele zonnige uren waardoor je al weer genoeg kan binnen halen voor een dag verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-04-2024
Afgelopen weekend de test opstelling omgebouwd naar een degelijke PowerWall. Hierbij de eerste foto's.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mumKxYthSGmeHpztAqehvjM7pWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38PwvZmd4rOyzPTgKOcghLMN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Kast heb ik wat moeten modificeren om passend te krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeLo_6MEzvO4dNypFBGVdocZY9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNo2gb1nJmOoBuBMfbMGaNZI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Het geheel is opgebouwd met Aliexpress materiaal. De BOM zal ik hier delen!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbmUMcm11vqi1MHf8i3fWOPLXm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ipba9av8cKDhY8zvbuoUGvAw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Op de foto hierboven heb ik de 48 Volt powerpacks geinstalleerd om te testen (de 16 x 100 Ah accu's staan in bestelling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jy5uu-ZUde314ke0vUfUxgP3UcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SgdIn3L2ZVrXYB8lVnvAevy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
Per Li-ion powerpack heb ik een status metertje. De bovenste meet de afgegeven spanning/ stroom/ wattage/ etc. Deze is ook via Bluetooth te monitoren incl. de temperatuur van de accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Igit6iMqth0qQh0nsWyS2-57O8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCXTDgUdRMMfkhuVlojMn3yX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:15
Denken jullie ook aan brandblussers .. in ieder geval in de buurt van deze contrapties?
Ben wel jaloers dat jullie dit durven hoor.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
Zie hier het geheel operationeel.

Naast de meter zie je de 220 Volt inverter van 2000 watt -> dit is de UPS functie van mijn PowerWall (dus als het net uit is gevallen kan ik gewoon door).

Rechtsboven is de Grid Tie Inverter gemonteerd waar het vermogen instelbaar van is. Op dit moment loopt deze inverter op ci. 80 Watt in de test periode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiver
Beveiligingen die zijn ingebouwd (programmeerbaar):
- temperatuur (op 50 graden wordt alles uitgezet)
- stroom -op 10 A slaat alles af (48 Volt systeem dus 480 Watt is nu de grens (instelbaar)
- spanning - op 60 Volt slaat alles af
- Inverter heeft standaard diverse beveiligingen ingebouwd
- UPS inverter idem dito
- Alles is in een stalen kast gemonteerd
- Battery compartimenten worden gesloten met metalen plaat (zit er nog niet in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
PowerWall wordt nu via internet aangestuurd en laad op tussen 11:00 - 15:00
Terug levering staat nu tussen 18:00 - 23:30 op 80 watt per uur (niet veel maar je moet ergens starten nietwaar)

Doel is om in december het verbruik van ons huis volledig te compenseren tussen 18:00 - 8:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Lading komt uit de 6 zonnepanelen van 445 Watt per stuk (op het zuiden)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Geen domme foolproof smeltzekeringen aan de accukant dus?
En wel speakersnoer zonder temperatuur rating en ongeïsoleerde schroefbussen?
Living on the edge :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voort4444
DonJunior schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:43:
Denken jullie ook aan brandblussers .. in ieder geval in de buurt van deze contrapties?
Ik weet niet of dat je heel veel gaat helpen hoor...je krijgt dit nauwelijks uit. Devies is dan ook om dit niet in je woning te doen met bv gebruikte 18650 cellen, tenzij de chemistry er naar is...
Ik heb zelf nissan leaf cellen, daar zou ik het eerder mee durven binneshuis, maar ik heb ze toch in een schuurtje achter in de tuin gezet. :)

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYAyVvQuMKpWsx0sx1ZK04thIgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9hnbk88vQD7mcwJGNDVIMHDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Deze accu's komen erin; 8x in onderste compartiment en 8x in bovenste; worden als 24 Volt set in serie geschakeld (totaal 48 Volt) met 2 aparte snelladers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 09:43:
Ik zou eerder voor een automatisch blus systeem gaan, iets wat zuurstof onttrekt oid. Hetzelfde spul als wat ook in datacenters gebruik word :P Accu's hebben de neiging om weer vlam te gaan vatten als ze zijn geblust, dat gebeurd regelmatig met elektrische auto's (vandaar dat ze in containers worden ondergedompeld bij brand).

Ik vind het wel gedurfd in ieder geval. _/-\o_ Mooi project @reiver
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Tux3.14 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:28:
[...]
Ik zou eerder voor een automatisch blus systeem gaan, iets wat zuurstof onttrekt oid.
LiFePO4... Die O4 zijn je probleem :)

Maar dat is wel de veiligste chemie, beter dan de NCR die er nu in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8YunklSUMZWB_5ajJhZ_yfFo68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HSiE5kQ06NpUZZdhSjERcue9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Dit is de blok-schematische opbouw van de PowerWall met 100% betrouwbare Aliexpress materiaal! Na 6 maanden testen kan ik je vertellen dat deze setup uitstekende prestaties levert. De Li-ion had ik eerder vervangen door 2x AGM accu 100Ah en een constante levering van 300 Watt de hele avond verliep probleemloos en zonder warmteontwikkeling. De Lifepo4 verwacht ik begin december in 2 leveringen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
reiver schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:39:
Dit is de blok-schematische opbouw van de PowerWall met 100% betrouwbare Aliexpress materiaal! Na 6 maanden testen kan ik je vertellen dat deze setup uitstekende prestaties levert. De Li-ion had ik eerder vervangen door 2x AGM accu 100Ah en een constante levering van 300 Watt de hele avond verliep probleemloos en zonder warmteontwikkeling. De Lifepo4 verwacht ik begin december in 2 leveringen!!
Wat voor inverter hebt je dan? Want grid-tie is wat anders dan terug kunnen leveren..dan heb je volgens mij een hybride omvormer nodig..?

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
De opbouw is modulair zoals je kunt zien in het blok-schematische overzicht. Ik gebruik een SoyoSource Grid Tie Inverter voor de levering aan het Net en een losse Inverter als noodstroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDxGr84M-f7xHDUv3OAXKBCzh-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VSPTFZUffcH0Yz4vIHFKc81V.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eceB710HPppOFZzrddobI-WWVN0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I0IOfgvsrDUBM4eaDFPbE2FR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
De energy monitoring doe ik met de SonOff devices; de TH16 kan bv de temperatuur meter en schakelen als er een vooraf ingestelde waarde wordt bereikt. De POW R2 of R3 kan het stroomverbruik meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NefP6nfPlSVgKANkXLDcT5lfM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pXMhNbIkTRT1WGM1Efdrt6im.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn9eZdpCBr8Uh01EMQSG-jDXlDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rTvRtCZOyTy7YlMVZc0VnqVA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmaL-cIZYT69NOVfFyAIyMlslVc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gVPNnoeIzwMod4EfuU6Sv5S1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Veel functionaliteit heb ik nog niet gebruikt, maar je kunt er werkelijk alle kanten mee op!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfTEHeF6a-tv6CcVonlfDhLzDBE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uEPNHyRbIMDHCXRNq61tPpk5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ik neem aan dat hier wel een BMS tegen aanzit die kan ingrijpen, ook op temperatuur?
Die SonOff dingen zijn prima, maar ik zou ze niet gebruiken voor basale accubescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
reiver schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:17:
De opbouw is modulair zoals je kunt zien in het blok-schematische overzicht. Ik gebruik een SoyoSource Grid Tie Inverter voor de levering aan het Net en een losse Inverter als noodstroomvoorziening.
Ben benieuwd/bezorgd;
Ik kan me niet voorstellen dat dit een daadwerkelijke 3-in-1 omvormer is energie van zonnepanelen kan omvormen voor opslag in een batterij en/of terug levering aan het net;
En al helemaal of/hoe dat veilig gaat in Nederland.
Ik kan me niet voorstellen dat de techniek in het getoonde/genoemde product dat kan, zo klein kan zijn, en dan ook nog een anti-islanding device zou hebben welke voldoet aan de Nederlandse/Europese normen.
En de Wp van je panelen is die ook niet te hoog voor je inverter (500w toch?), maar ruim 2600Wp aan panelen.

Ik ben ook van menig dat er meer/beter gezekerd moet worden oa tussen je batterijen en lader/omvormers en dat die bescherming ook daadwerkelijk hoge stromen kan onderbreken. De kortsluit stromen zullen je maximaal nominaal een aantal maal overschrijden en juist dan moet er met zekerheid onderbroken kunnen worden...

Ben wel benieuwd naar de instelschermen van je omvormer, nee ik ben niet tegen ali express spul, maar ik denk wel dat ze er wat chiquere verkopen dan deze.
En je BMS, kan je daar wat meer over vertellen?

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@reiver ik zie wel iets liggen met een oranje hendel dat een automaat zou kunnen zijn. Die moet dus praktisch op elke accupool liggen om de kabel effectief te beschermen. Bovendien hoort die op een rail :)
Is de kast en zijn de planken degelijk geaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik vind het moedig hoor, om zo'n Ali powerwall te bouwen en zelfs te bezuinigen op alles wat het moet beveiligen. Ik zou niet willen afhangen van een IFTTT internetkoppeling om de boel te beschermen.

Leuk om te zien dat het kan, maar hopelijk blijft het ook langdurig leuk.

[ Voor 18% gewijzigd door Ethirty op 23-11-2021 14:58 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Niet online
Ik zou dit echt niet aandurven. Leuk voor een hobbyprojectje maar in huis zou ik het wel spannend vinden.

Ik vond het bij mij thuis in het begin al spannend, maar dan heb ik nog:
- Zeer betrouwbare Victron apparatuur
- drie verschillende groepen accu's met eigen smeltzekering.
- Accu's met eigen interne beveiliging
- BMS met temperatuur veiligheid en totaal afschakeling
- Elke cel word individueel gemonitord door BMS
- Temperatuurbewaking vanuit omvormer
- Current (en voltage) bewaking over hele circuit
- Alle apparaten praten met elkaar via CAN
- Omvormer en MPPT's worden direct uitgeschakeld of geknepen bij een probleem

Ik denk dat moedig in jouw geval niet het juiste woord is. Heb je de draaddiktes berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

-SimJoc- schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:29:
- Zeer betrouwbare Victron apparatuur
dat is een mening/aanname, niet een feit. ja, het is duur, dat maakt het nog niet goed of betrouwbaar ;)

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 23-11-2021 20:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Dank voor de reacties en goedbedoelde zorgen!
De BMS is natuurlijk geïntegreerd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/weVwk4hv6pJIgonT5U96PgPZh5k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DUCcnndVrAm3EduKU2o8p1BH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
De BMS heeft een separate leveler en die ik heb ingezet doet dat met 2 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwHoAXBxV3ZMOWgN02qR6lUXgyc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3TCO1OsoJ0wwG4uWSX5ToJjV.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiver
Die SonOff switches werken als besturing en niet als beveiliging! Hier is echt wel over nagedacht, want ik weet wat de gevaren zijn. Unit hangt inmiddels in de stenen garage en is goed ge-aard!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Die breaker bovenop de kast ligt is de centrale breaker die alles uit zet. Daarnaast heb ik naar de grid tie inverter een 32 A breaker en ook eentje voor de UPS inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Als de accu's warmlopen >50 graden dan schakelt de SonOff de beide solid states uit en zijn de accu's volledig losgekoppeld en beschermd door de BMS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5KD0iV4z0TpFg01vaFeqNjh6A8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UjFKl8EZXBNM1kSsiYi73EOa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiver
Nogmaals: Het doel van deze PowerWall is laden tijdens de zonnige uren en in de avond gecontroleerd terugleveren op bescheiden vermogen van een paar honderd Watt om het energieverbruik 's avonds uit te middelen. De test van de afgelopen maanden liet zien dat dit proces probleemloos verloopt, hierbij heb ik 100Ah AGM accu's gebruikt en leverde bv 250 Watt terug tussen 18:00 - 22:00. Installatie stond achterin de tuin zodat er niets kon gebeuren. Inderdaad heb ik de bekabeling in deze PowerWall zwaarder uitgerust met 6mm2. De beveiliging heb ik ook verder geoptimaliseerd. Kwaliteit van deze apparatuur is nog steeds boven verwachting en tot nu toe betrouwbaar gebleken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:31:
[...]

dat is een mening/aanname, niet een feit. ja, het is duur, dat maakt het nog niet goed of betrouwbaar ;)
Een Nederlands bedrijf dat volgens de geldende normen apparatuur maakt voor op boten of campers vertrouw ik toch 10x meer dan een random whitelabel Ali merk.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:29:
[...]

Een Nederlands bedrijf dat volgens de geldende normen apparatuur maakt voor op boten of campers vertrouw ik toch 10x meer dan een random whitelabel Ali merk.
victron maakt het spul gewoon in china en india hoor. er is geen fabriek in nederland die omvormers maakt. ze maken alleen accus hier in nederland zelf volgens mij. en die cellen in die accus komen ook gewoon uit een fabriek in azie gerold.

het is niet verkeerd spul, maar voor de prijs en het theater wat ze eromheen doen vinden ze zichzelf wel de apple van de omvormerwereld, en prijzen ze ook daarna. ook al zijn er technisch superieure producten op de markt. maar die leveren doorgaans aan de industrie en die merken (meanwell bijvoorbeeld) hoor je bijna niet maar houden wel de wereld draaiende.

for the record: SMA (de duitse versie van victron) heeft stilletjes alles naar china verhuisd en schneider ook. ;)

ja, het is beter dan 1 of ander aliexpress ding. maar prijs het niet hoger dan het is. er is zeker beter spul op de markt te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 23-11-2021 21:42 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Het spul dat via distributeur binnen komt moet volgens mij aan strenge regels voldoen. Tov als je zelf gaat shoppen in het buitenland.

Anyway verder netjes toch? Als jij het veilig genoeg vind is het prima.

Hoe zit het met de verzekering? Ik weet dat als je zelf aan elektra gaat hobbien en je krijgt brand dat de verzekering moeilijk gaat doen.

Ik begreep ook dat de nood afsluiting boven de kast zit. Is het niet slimmer om dan een werk schakelaar links of rechts van de kast te plaatsen?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

To_Tall schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:57:
Het spul dat via distributeur binnen komt moet volgens mij aan strenge regels voldoen. Tov als je zelf gaat shoppen in het buitenland.
nee hoor, zowel bol en amazon en elke andere vergijkbare toko verkoopt de chinese ali rommel straffeloos. net als de lithiumcellen die ironisch "fire" ergens in de naam hebben....

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 23-11-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Compleet met nep CE keurmerk.

99% van alles wordt zo'n beetje in China gemaakt. Mijn punt was dat een Europees design meer vertrouwen geeft dan Chinees naamloos design zonder garantie afhandeling.

Dat ze in China ook hele goede dingen ontwerpen en maken is ook waar, maar het is soms een beetje roulette om de pareltjes te vinden.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
flippy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:06:
[...]

nee hoor, zowel bol en amazon en elke andere vergijkbare toko verkoopt de chinese ali rommel straffeloos. net als de lithiumcellen die ironisch "fire" ergens in de naam hebben....
Klopt, door drop-shippers. Dat zijn geen distributeurs. genoeg te vinden over drop-shippers.
Is het legaal?? Wat betreft electronica deze moet voldoen aan strenge eisen mag het door verkocht worden.

Voor zelf gebruik en zelf importeren zal niemand je tegenhouden. Wat er op BOL en Amazon en vergelijkbare toko's gebeurd is niet volledig legaal. Mensen proberen een centje te verdienen door goedkoop op ALI te bestellen en dan drie weken later soms veel langer te laten bezorgen door Ali.

Nogmaals, het kan best veilig zijn als je weet wat je doet. Zou ik zo'n systeem laten draaien als ik 3 weken op vakantie gaat? Denk dat ik het uitzet.. BTW ook als ik naar bed ga :)

en zoals @Ethirty al aangeeft. Het is een beetje gokken of je de juiste spullen binnen krijg.

Voor klein spul zoals een dekentje voor op de bank, een leuk hebbeding op batterij. Zou ik nog wel bestellen. Maar spul waar vanuit ik op moet vertrouwen, zou ik toch voor de gerenommeerde merken gaan.

En ja ben je er zelf blij mee, vind je het zelf veilig genoeg. Prima toch!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voort4444
@reiver
Fijn dat er zo'n BMS in zit, maar heb je er dan 4 in het geheel als ik naar de bloktekening kijk? "praten" die dan ook nog met elkaar?

Ik kan vanaf hier niet zien hoe je woont, maar ....
Het anti-islanding device wat er in zit..mag je die vertrouwen? is die naar de in Nederland geldende norm? (de te hanteren norm(en) in Duitsland en België verschillen bv al van de Nederlandse. Maar ik zou het niet op mijn geweten willen hebben als een monteur van een netbeheerder hierdoor een klap zou kunnen krijgen als er om wat voor reden dan ook onderhoud aan het net wordt gepleegd.
Maar buiten dat, als er iets mis gaat met je installatie en je woont in een rijtjes huis....stel de boel zou wel affikken, dan heb je iets hangen wat volgens mij niet volgens de geldende richtlijnen en normen is geïnstalleerd en denk ik niet dat de omvormer en ups die je hebt staan conform de "CE"-markering is die er op zou staan, dan komt de aansprakelijkheid toch echt bij jou terecht
Die omvormer, kan je daar de instelschermen van laten zien voor wat betreft het terug leveren aan de grid? En op welke manier de accu's en de zonnepanelen verbonden zijn met de omvormer, want dat kan ik niet bepaald halen uit de plaatjes die ik kan vinden of de foto's die jij hebt geplaatst.
Ik ken bij mij in de buurt een geval die heel netjes accupacks van 18650 cellen had gemaakt en in huis als mini powerwall gebruikte, maar wat mis ging, maar wel een half rijtje woningen onbewoonbaar heeft gemaakt...
En ja dat kan ook gebeuren als je Victron, SMA, Mastervolt etc spul in de setup van je powerwall gebruikt.
Goedkopere omvormers van bv mpp solar en hun rebranded counterparts doen het ook prima, maar zullen wellicht iets minder lang meegaan en misschien wat meer herrie maken of iets meer "elektrische ruis" veroorzaken, maar zijn prima te gebruiken.
Maar het is niet voor niets dat er steeds meer overheden voor kiezen om energie-opslag in deze vorm buitenshuis willen hebben en installaties uitgevoerd door mensen die daarvoor geleerd hebben. Ga je toch zelf aan de slag en knoop je het vast aan iets wat door iemand anders wordt beheerd (het net) of wil je het in huis gebruiken, maar woon je in bv een rijtjes huis..bestudeer dan op zn minst de normen die er bij horen en pas die toe.
Daarom staat het bij mij al in een schuur achter in mijn tuin en is het vooralsnog niet aangesloten op het. Nee ik heb nog geen victron of vergelijkbare netgekoppelde omvormer, maar ik ben er zelf ook nog niet uit of bv een multiplusII van victron wel voldoen aan de eisen die in Nederland gesteld worden aan beveiliging voor eiland bedrijf.
Dat gezegd hebbende vind ik ik dat je ook breakers moet hebben tussen de panelen en omvormer en smeltzekering(en) moeten zitten tussen accupack en apparatuur, maar ook bijvoorbeeld bij bij de 12v step down en de gebruikers van die 12v.

En nee ik ben er ook nog lang niet kwa aansluiten, bedraden, cable management, afscherming, beveiliging etc.

Hou het veilig mensen, maar experimenteer er wel op los binnen die kaders is mijn devies...

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 21:38:
[...]

victron maakt het spul gewoon in china en india hoor. er is geen fabriek in nederland die omvormers maakt. ze maken alleen accus hier in nederland zelf volgens mij. en die cellen in die accus komen ook gewoon uit een fabriek in azie gerold.

het is niet verkeerd spul, maar voor de prijs en het theater wat ze eromheen doen vinden ze zichzelf wel de apple van de omvormerwereld, en prijzen ze ook daarna. ook al zijn er technisch superieure producten op de markt. maar die leveren doorgaans aan de industrie en die merken (meanwell bijvoorbeeld) hoor je bijna niet maar houden wel de wereld draaiende.

for the record: SMA (de duitse versie van victron) heeft stilletjes alles naar china verhuisd en schneider ook. ;)

ja, het is beter dan 1 of ander aliexpress ding. maar prijs het niet hoger dan het is. er is zeker beter spul op de markt te krijgen.
@flippy wat zou volgens jou dan een goede vervanger zijn voor een Multiplus, zowel in kwaliteit als prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bbbrumbrum schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:44:
[...]

@flippy wat zou volgens jou dan een goede vervanger zijn voor een Multiplus, zowel in kwaliteit als prijs?
ik zou eerst eens kijken naar een growatt hybride zonneomvormer bijvoorbeeld. immers heb je toch al solar dus is het beste om dat gewoon 1 verhaal van te maken. een SPH3000 bijvoorbeeld. of knoop er meerdere aan elkaar voor meer vermogen of pak een 3 fase model. al ben ik daar op tegen omdat die een 500V accu nodig hebben en dat niet slim is in een woning, helemaal niet als hobbyprojectje. dus de 48V 1 fase (en gewoon net zoveel daarvan pakken als je nodig hebt) zijn een goede betaalbare oplossing.
die dingen zijn ook helemaal programmerbaar hoe je het stroomverloop wilt hebben qua accus opladen, ontladen en netgebruik.

er zijn ook andere spelers maar growatt is goed beschikbaar en gewoon in nederland verkocht.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 24-11-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:49:
[...]

ik zou eerst eens kijken naar een growatt hybride zonneomvormer bijvoorbeeld. immers heb je toch al solar dus is het beste om dat gewoon 1 verhaal van te maken. een SPH3000 bijvoorbeeld. of knoop er meerdere aan elkaar voor meer vermogen of pak een 3 fase model. al ben ik daar op tegen omdat die een 500V accu nodig hebben en dat niet slim is in een woning, helemaal niet als hobbyprojectje. dus de 48V 1 fase (en gewoon net zoveel daarvan pakken als je nodig hebt) zijn een goede betaalbare oplossing.
die dingen zijn ook helemaal programmerbaar hoe je het stroomverloop wilt hebben qua accus opladen, ontladen en netgebruik.

er zijn ook andere spelers maar growatt is goed beschikbaar en gewoon in nederland verkocht.
Ik heb de Growatt omvormers niet bekeken, maar Victron heeft toch serieus wel veel functionaliteit (variabel terugleveren, powerassist ed) in hun apparaten zitten, dus weet niet of oa Growatt dat ook heeft.
Nadeel van beide is dat je voor een 3-fase systeem (in hoeverre dat perse nodig is, is een tweede) dus meerdere apparaten moet neerhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Mooie van Victron vind ik de volledige grid-tied én islanding functie geïntegreerd. Gewoon je hele huis achter een grote UPS. Goede documentatie en community zodat een compleet ESS systeem bouwen bijna kinderspel is. Nadeel vind ik wel dat het uitsluitend met 12/24/48V werkt - en de bijbehorende dikke bekabeling, daar zie je duidelijk hun marine-roots.

Als ik op de website van Growatt kijk, dan was de inhoud door Google Translate halen al te veel moeite :X
Je zou toch verwachten dat zo'n groot bedrijf wel ietsje meer zijn best zou doen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

bbbrumbrum schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:11:
[...]

Ik heb de Growatt omvormers niet bekeken, maar Victron heeft toch serieus wel veel functionaliteit (variabel terugleveren, powerassist ed) in hun apparaten zitten, dus weet niet of oa Growatt dat ook heeft.
Nadeel van beide is dat je voor een 3-fase systeem (in hoeverre dat perse nodig is, is een tweede) dus meerdere apparaten moet neerhangen.
ik ben niet bekend met de marketingkwakjes van victron qua benamingen maar als je doelt op de "regels" in het apparaat hoe de energie word verdeeld en gebruikt: ja. dat zit in vrijwel alle hybride omvormers. dus je kan van "gebruik de accu alleen als UPS" tot "sluit het net af tenzij de accu leeg is en de panelen niks opwekken" en alles ertussenin.

ik heb zo 1 opstelling al gemaakt in een volledige off grid toepassing waarbij de woning draait volledig op zonnepanelen en een accu en ongeveer 50m van de woning een generator staat (naast de warmtepomp) die aanspringt als de (40kWh) accu nog 10% capaciteit heeft en weer uitgaat bij 25%. dus die draait alleen als noodvoeding. en wat hele feest word geregeld vannuit 1 omvormer (en 2 losse 5kW omvormers voor de inductiekookplaat en studentenkeuken/oven).
het hele huis tokkelt gewoon op de zonnepanelen of accu en zelfs als er niemand is zal de generator aanklikken als dat nodig is om de boel aan te houden. dus de bewoner hoeft niks te doen om het licht aan te houden.
Ethirty schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:18:
Mooie van Victron vind ik de volledige grid-tied én islanding functie geïntegreerd. Gewoon je hele huis achter een grote UPS. Goede documentatie en community zodat een compleet ESS systeem bouwen bijna kinderspel is. Nadeel vind ik wel dat het uitsluitend met 12/24/48V werkt - en de bijbehorende dikke bekabeling, daar zie je duidelijk hun marine-roots.

Als ik op de website van Growatt kijk, dan was de inhoud door Google Translate halen al te veel moeite :X
Je zou toch verwachten dat zo'n groot bedrijf wel ietsje meer zijn best zou doen.
je moet ook niet naar de website kijken maar gewoon naar de specsheet en de handleidingen. dat geld voor vrijwel alle producten als je wilt weten wat het echt kan. datasheets en handleidingen, niet marketingkwakjes van de marketingafdeling over hoe goed het wasmiddel dit jaar al wel niet is. ;)

als je dat doet zal je ook zien dat de hybride growatts gewoon off grid kunnen draaien. dat is niks bijzonders, dat kunne ze vrijwel allemaal dus is niet iets speciaals, al denkt victron daar kennelijk anders over. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Heb de handleiding van de SPH3000 bekeken maar daar staat bijster weinig in.

Powerassist (accu springt bij als hpofdaansluiting dichtgetrokken word) zal sowieso niet aanwezig zijn, maar is met een 3x25A aansluiting in principe ook niet zo snel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
@flippy
ff nieuwsgierig, want dat kan ik niet helemaal vinden in de handleiding of datasheets; er staat wel bij dat die SPH3000's bv een anti-islanding device hebben, maar hoeveel watt zou zo'n apparaat maximaal aan de grid terug kunnen leveren en kunnen ze ook bv zonder solar input, of alleen op batterij functioneren?
Heb jij wellicht een uitgebreidere manual?

Mako4444

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

voort4444 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:09:
@flippy
ff nieuwsgierig, want dat kan ik niet helemaal vinden in de handleiding of datasheets; er staat wel bij dat die SPH3000's bv een anti-islanding device hebben, maar hoeveel watt zou zo'n apparaat maximaal aan de grid terug kunnen leveren en kunnen ze ook bv zonder solar input, of alleen op batterij functioneren?
Heb jij wellicht een uitgebreidere manual?
terugleveren doen ze op wat je panelen kunnen geven. natuurlijk leveren ze niks uit de accu terug aan het net. dus voor de meeste woningen heb je aan de kleinste uitvoeringen genoeg. het is niet nodig om 6kW aan panelen terug te kunnen leverne als je maar 3,5 op je dak hebt liggen en je acculader maar 3kw accepteert. heb je meer vermogen tot je beschikking moet je gewoon een 2e omvormer ophangen en de strings verdelen.

als je op de accu draait is het laad en ontlaadvermogen begrenst op 3kW voor de 1 fase modellen. dus heb je meer vermogen nodig (voor echt zware verbruikers zoals kookplaten) ben je doorgaans practischer af door daar gewoon een dedicated omvormer voor te hebben die ook alleen werkt als je dat apparaat nodig hebt. het is immers beetje ineffcient om een 10kW omvormer (of 2x5kW) aan te hebben staan terwijl je maar 10 min per dag ze nodig hebt. het idle verbruik van zulke zware omvormers is erg hoog. zelfde geld als je een auto op wilt laden. de omvormer moet je alleen aan hebben als je die nodig hebt. voor het normale grut in huis en de warmtepomp bijvoorbeeld kan je rustig van de hybride omvormer draaien aangezien die toch de hele dag loopt te tokkelen op een laag pitje.
bbbrumbrum schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:45:
Heb de handleiding van de SPH3000 bekeken maar daar staat bijster weinig in.

Powerassist (accu springt bij als hpofdaansluiting dichtgetrokken word) zal sowieso niet aanwezig zijn, maar is met een 3x25A aansluiting in principe ook niet zo snel nodig.
weer die (victron) marketingkwakjesbenamingen.

waarom zou je tekorten van het net hebben? je wilt juist andersom. je pakt eerst alles wat je zelf opwekt en in je accu hebt zitten en als je tekort komt pak je dat deel van het net. en ja, dat zit gewoon in de growatt en vrijwel elke ander hybride omvormer. het net is de laatste optie, niet de eerste als je een accu en panelen hebt. dat is net het hele punt van het hebben van panelen en een accu.

[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 24-11-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voort4444
flippy schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:16:
[...]

terugleveren doen ze op wat je panelen kunnen geven. natuurlijk leveren ze niks uit de accu terug aan het net. dus voor de meeste woningen heb je aan de kleinste uitvoeringen genoeg. het is niet nodig om 6kW aan panelen terug te kunnen leverne als je maar 3,5 op je dak hebt liggen en je acculader maar 3kw accepteert. heb je meer vermogen tot je beschikking moet je gewoon een 2e omvormer ophangen en de strings verdelen.

als je op de accu draait is het laad en ontlaadvermogen begrenst op 3kW voor de 1 fase modellen. dus heb je meer vermogen nodig (voor echt zware verbruikers zoals kookplaten) ben je doorgaans practischer af door daar gewoon een dedicated omvormer voor te hebben die ook alleen werkt als je dat apparaat nodig hebt. het is immers beetje ineffcient om een 10kW omvormer (of 2x5kW) aan te hebben staan terwijl je maar 10 min per dag ze nodig hebt. het idle verbruik van zulke zware omvormers is erg hoog. zelfde geld als je een auto op wilt laden. de omvormer moet je alleen aan hebben als je die nodig hebt. voor het normale grut in huis en de warmtepomp bijvoorbeeld kan je rustig van de hybride omvormer draaien aangezien die toch de hele dag loopt te tokkelen op een laag pitje.

[...]

weer die victron marketingkwakjesbenamingen.

waarom zou je tekorten van het net hebben? je wilt juist andersom. je pakt eerst alles wat je zelf opwekt en in je accu hebt zitten en als je tekort komt pak je dat deel van het net. en ja, dat zit gewoon in de growatt en vrijwel elke ander hybride omvormer.
Thanks, interessant, ik ben aan het kijkem wat verstandig is voor mijn toepassing;
Ik kan in eerste instantie 5-7 panelen kwijt op de dakkapellen van mn zolder, misschien nog een keer 6 op een toekomstige uitbouw en 2 op mijn schuurdak, allemaal 3 onder een andere hoek. Dus al minimaal 2 trackers voor de zolder/uitbouw, maar zit nog te kijken naar waar ik mn batterijen wil laten (liefst in de schuur dus) en ik denk dat ik dan toch al snel bij een ac-gekoppelde opslag terecht kom omdat anders de verliezen van de dc-solar kabel-lengtes op lijken te lopen..

Dat van Victron klopt trouwens, die komen volgens mij uit de maritieme hoek van origine, dan kan je beperkt walstroom hebben en toch een bepaald vermogen willen pakken waarbij je omvormer uit je accus bij kan leveren..

Mako4444

Pagina: 1 ... 5 ... 114 Laatste