• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Willie Wortel schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:53:
Mijn Chinese omvormer is op storing gevallen. Leverancier stuurt nieuwe tegen 70 euro omdat hij buiten garantie is. Is een redelijk aanbod.

Nu sta ik voor een weg splitsing, kan ook overstappen op Victron MP2.
Ben me al aan het inlezen en youtube video how to install te bekijken. Is niet te moeilijk Maar als het gaat over terugleveren aan het net en hoe de cerboGX aan de data van de slimme meter komt is het ineens mistig. Hier loop ik op een dood spoor. Het geheel CSS is niet echt jip en janneke. Is er een website of zo die ik over het hoofd zie, hoe zijn jullie aan de info gekomen? Dank je.
Je kunt op de victron website een aantal voorbeeld schemas vinden.

In je meterkast moet een em24 of dat nieuwe ding van victron worden geplaatst die iedere x seconden via modbus tcp de verbruiksdata doorgeeft aan de cerbo.

Je kunt kiezen om een bedraad ethernet of wifi model te kopen, wat makkelijk is maar bedraad is betrouwbaarder. Kan gewoon over je thuisnetwerk heen. Dit is hoe de cerbo aan het verbruik komt. Er moet dus aan je meterkast gesleuteld worden.

Houd er rekening mee dat je met ee victron één fase setup 1300-1500 euro kwijt zult zijn gok ik zo. Exclusief kosten electricien als je het niet zelf wilt/kunt doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 14-12-2024 14:32 ]

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:51
@KC27 Ik probeer jouw day ahead optimizer aan de praat te krijgen in HA, maar krijgen de onderstaande foutmeldingen:

code:
1
2
2024-12-14 19:17:24.915 ERROR (MainThread) [supervisor.utils.json] Can't write /data/addons/data/local_day_ahead_opt/options.json: [Errno 2] No such file or directory: '/data/addons/data/local_day_ahead_opt/tmp52dml8jw'
2024-12-14 19:17:24.915 ERROR (MainThread) [supervisor.addons.addon] Add-on local_day_ahead_opt can't write options

Heb jij enig idee wat ik verkeerd doe?

• KC27
  • Niet online
Knielen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:27:
@KC27 Ik probeer jouw day ahead optimizer aan de praat te krijgen in HA, maar krijgen de onderstaande foutmeldingen:

code:
1
2
2024-12-14 19:17:24.915 ERROR (MainThread) [supervisor.utils.json] Can't write /data/addons/data/local_day_ahead_opt/options.json: [Errno 2] No such file or directory: '/data/addons/data/local_day_ahead_opt/tmp52dml8jw'
2024-12-14 19:17:24.915 ERROR (MainThread) [supervisor.addons.addon] Add-on local_day_ahead_opt can't write options

Heb jij enig idee wat ik verkeerd doe?
Je hebt een DM.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
WillemI schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:49:
[...]

Nog een andere manier, die ik zelf gebruik, is om de MP2 als domme omvormer te behandelen en zelf (bijvoorbeeld in home assistant) het setpoint te bepalen en via modbus of MQTT naar de MP2 te sturen.
Als ik zou weten wat ik naar de MP2 moet sturen schrijf ik de software wel waarbij ik de data van de slimme meter haal, manipuleer en naar de omvormer stuur. Mijn chinese omvormer doe ik ook zo maar is goed gedocumenteerd zodat het heel eenvoudig was.
Mijn vraag, wat moet ik naar de MP2 zenden? Het format is al genoeg om verder te gaan. Is hier documentatie ergens? Ik heb liever een Victron.

Het zou een geweldige doorbraak voor mij zijn want dan kan de code 1 on 1 in mijn programma geplaatst worden wat ik vind zo prachtig en gebruik vriendelijk.

Als voorbeeld Hier de code hoe ik het doe naar de chinese omvormer met een Raspberry en Microsoft Visual studio. De omvormer gaat het wattage terugleveren op het net met de gegeven waarde.
De software en web pagina's wordt gehost door de raspberry, daar hoef ik niks aan te doen.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
'data van slimme meter mainpuleren
 Watts += consumingWatts * 1000
 Watts -= deliverWatts * 1000
 Watts += adjust * factor
 Watts = Math.Max(Math.Min(Watts, max), 0)

'in de verzend buffer plaatsen
highByte = Watts >> 8
lowByte = Watts And 255
checksum = (264 - highByte - lowByte) And 255
buf = {36, 86, 0, 33, highByte, lowByte, 128, checksum}

'resultaat verzenden naar omvormer
If sendValue > 0 Then
    Await _SerialDevice.OutputStream.WriteAsync(buf.AsBuffer)
End If

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:06
Willie Wortel schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:27:
[...]

Als ik zou weten wat ik naar de MP2 moet sturen schrijf ik de software wel waarbij ik de data van de slimme meter haal, manipuleer en naar de omvormer stuur. Mijn chinese omvormer doe ik ook zo maar is goed gedocumenteerd zodat het heel eenvoudig was.
Mijn vraag, wat moet ik naar de MP2 zenden? Het format is al genoeg om verder te gaan. Is hier documentatie ergens? Ik heb liever een Victron.

Het zou een geweldige doorbraak voor mij zijn want dan kan de code 1 on 1 in mijn programma geplaatst worden wat ik vind zo prachtig en gebruik vriendelijk.

Als voorbeeld Hier de code hoe ik het doe naar de chinese omvormer met een Raspberry en Microsoft Visual studio. De omvormer gaat het wattage terugleveren op het net met de gegeven waarde.
De software en web pagina's wordt gehost door de raspberry, daar hoef ik niks aan te doen.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 Watts += adjust * factor

highByte = Watts >> 8
lowByte = Watts And 255

If sendValue > 0 Then
End If
Gebruik iets als MQTT explorer om te kijken wat er beschikbaar is om uit te lezen en weer terug te sturen. Uiteraard wel een GX device nodig.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30
[...]

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 Watts += adjust * factor

highByte = Watts >> 8
lowByte = Watts And 255

If sendValue > 0 Then
End If
Je zou hier eens kunnen kijken, hier word een em24 geemuleerd welke een victron kan uitlezen
dit is in node red https://www-alferez-es.tr...x_tr_hl=de&_x_tr_pto=wapp
je kunt in de flow alle registers vinden

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:31

HermanGast

Exige GT3

[...]

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 Watts += adjust * factor

highByte = Watts >> 8
lowByte = Watts And 255

If sendValue > 0 Then
End If
Met het grid setpoint kun je nagenoeg alles beïnvloeden. En dat gaat perfect met MQTT!

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• KC27
  • Niet online
[...]

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 Watts += adjust * factor

highByte = Watts >> 8
lowByte = Watts And 255

If sendValue > 0 Then
End If
Zoals @V_ger ook al zei je hebt een gx-device nodig. Dat kan met een multiplus met ingebouwde gx, een losse cerbo, maar je kunt venus-os (een Linux os) met gx software ook op een Raspberry Pi zetten. Die gx software praat met de multiplus(sen). Jij praat met jouw software over tcp tegen de gx, dat kan met mqtt maar ook met modbus.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
V_ger schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:24:
[...]

Dat is meer user error dan een fout in de spullen. De inrush current kan echt hoog zijn. Het is maar even, maar vonken zal het. Gij zult pre-chargen!

Die schakelaars zijn meer bedoeld om af te schakelen voor onderhoud enzo. En dan niet afschakelen onder vollast. Kan misschien wel een keer, maar niet oneindig vaak.

Echt hoogstaande kwaliteit is het overigens niet. Ik heb er 1 kapot gedraaid bij het aanhalen van de aansluiting. De bout zit is met een miniem stukje plastic ingeklemd. Of dat 100% user error was weet ik niet.
ik ben mij aan het orienteren voor een batterij pakket zelf te gaan plaatsen. Bedoeling is om het eigen verbruik van de opwek panelen te maximaliseren en minder terug leveren. Handelen met stroom is niet mijn doel, misschien wel een keertje naar een dynamisch contract als ik alles zover heb draaien.

Ik ben nog aan het inlezen wat allemaal nodig is maar nu lees ik dat tijdens het inschakelen van het systeem er een inschakel procedure nodig is en ook nog gebruik makend van extra onderdelen? Mijn idee is eigenlijk je sluit de omvormer en batterij aan en zet de schakelaars aan en dat is het. Zie ik hier iets over het hoofd?
Ik lees dat de Pylontech een softstart heeft, dit voorkomt dan het fenomeen hierboven beshreven?

Waar ik naar aan het kijken ben en wat de situatie nu is.
3fase huis aansluiting met 1fase PV installatie met een SMA SB 4.0
Waar ik nu naar kijk om te plaatsen is een MP2 48/3000 of een MP2 48/5000 met als start 1 pylontech US5000C batterij. Latere uitbreiding van batterij is dan mogelijk.
Ik zie niet zozeer de noodzaak om off grid te kunnen draaien maar kan altijd nog indien gewenst.
Welke keuze MP2 zou raadzaam zijn ivm vermogen laden en ontladen?
Technisch gezien is het beter om de MP2 op dezelfde fase aan te sluiten gelijk aan de SMA omvormer?

Wat ik nog meer denk nodig te hebben,
Een Cerbo GX(2)
GX Touch 50
Energiemeter, dat moet dan een 3fase zijn die rechtstreeks achter de hoofschakelaar geplaatst wordt?
Een zekering tussen de Pylontech(s), meerdere Pylontechs worden door gelust.
Lastschakelaar tussen Pylontech en MP2, nodig of is de schakelaar op de Pylontech voldoende?

Mocht iemand een zelfde soort opstelling hebben en nog tips heeft hoor ik die ook graag :)

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

habbekrats schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:36:
Voor de mensen die het nog niet gezien hebben, nieuwe firmware jk-bms .35 beschikbaar staan hier.
https://drive.google.com/...gzzY74M-C6R954WRSYo-gHLOF
Is deze firmware voor Hardware versie 14 of voor Hardware versie 15?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• habbekrats
cj1 schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:58:
[...]

Is deze firmware voor Hardware versie 14 of voor Hardware versie 15?
voor de v14 is ook een nieuwe de v14.24 https://drive.google.com/...BtuExBhozr8sNy_XLI-BxQ7ZC

• WillemI
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:46
[...]

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 Watts += adjust * factor

highByte = Watts >> 8
lowByte = Watts And 255

If sendValue > 0 Then
End If
Zo te zien gebruik je nu een seriële verbinding, dat kan met de MP2 eventueel ook. Dan heb je geen GX nodig maar een Victron interface (USB naar Ve.bus). Die is bijna net zo duur als het prijsverschil tussen een gewone MP2 en de GX variant en is meer bedoeld om de MP2 te configureren. Dit document beschrijft het seriële protocol.

Met een GX versie is het naar mijn mening een stuk simpeler en heb je alleen een ethernet verbinding tussen de MP2 en de raspberry pi nodig. Zie deze handleiding voor uitleg van de Modbus TCP/IP functie van de MP2.
Zie dit document voor de complete register mapping.

Het zelf actief aansturen via het setpoint is wat Victron 'ESS Mode 3' noemt. Dit staat beschreven in hoofdstuk 3 van dit document.
In het kort komt het er op neer dat je het gewenste vermogen in W in register 37 moet schrijven, het unit id is 228. Positief is laden, negatief opladen.
LETOP: in paragraaf 3.2 onder punt a) staat dat iedere 60s het setpoint geschreven moet worden maar dat klopt niet, dit is 10s. Als het setpoint langer dan 10s niet geschreven wordt gaat de MP2 in 'passthru' mode (in ieder geval met de nieuwste firmware).

Verdere detail vragen kun je misschien beter in Het grote Victron aansturing topic stellen.

• cj1
  • Niet online

cj1

Aluminium busbars, wat doet dat met de weerstand?

Cel en busbar van vernikkeld koper
Allereerst ben ik begonnen met het meten van de 1 kHz AC-IR (YR-1035+) van de door Nkon in november 2024 geleverde CB75 cellen. Die meten eigenlijk allemaal 0,20 ± 0,01 milliohm. Daarna heb ik, als referentie, de meegeleverde vernikkelde koperen 2×20×95 mm¹ busbar gemeten: 0,05 mΩ. Vervolgens de koperen busbar op de plus-pool van de cel geschroefd en aangehaald met 6,0 Nm. Als je dan tussen de min-pool van de cel en het uiterste vlak van 2×20 mm¹ meet, dan is de totale gemeten AC-IR 0,27-0,28 mΩ.
Maatwerk busbar nodig
Maar aan die koperen busbar heb ik niets: ik wil 2 platen staal van 10 millimeter plus een isolerende en brandwerende plaat van 10 millimeter tussen twee cellen plaatsen. Daarvoor is de meegeleverde busbaar veel te kort. Vandaar dat ik een langere busbar nodig heb.
Flexibele busbar
Aangezien de cellen tijdens het laden en ontladen in totaal zo'n 1,6 millimeter uitzetten en krimpen is er wat flexibiliteit gewenst in de busbars. Dan kun je daar van die flexibraids of gelaste folieverbinders voor kopen. Zo'n 10×40 mm¹=400mm² flexibele verbinder is een beetje overkill en kost minimaal € 32 excl. BTW per stuk.
Als je een beetje ruimte hebt, dan kun je de flexibiliteit, net zoals bij buisleidingen, halen uit een U-vormig expansiestuk. Met benen van 4½ cm kort, vond ik het nog wat star. Dus heb ik uiteindelijk benen van ongeveer 7½ centimeter gebogen met een binnenradius van 6 millimeter. Dat is voor mij flexibele genoeg en zou nog iets minder mogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aptt6UmIS-MQaMZdPCCj0sa_ZBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUTj9ESOUvPYFilRFzyBMNIa.jpg?f=fotoalbum_large
De aluminium busbar.
Aluminium materiaal kiezen
Bouwmarkt aluminium profielen zijn gemaakt voor constructiedoeleinden. Aangezien de M6-draad van de stud niet eindeloos lang is, 6 millimeter geleider + carosseriering + moer past net, moet de busbar wel goed geleiden. Daarom heb ik 99,5% zuiver aluminium besteld uit de 1000-serie in een zachte toestand. Toestand "zacht" geleid de elektriciteit weer net iets beter dan half-hard of harde toestanden. Die soort aluminium kon ik in Nederland niet in kleine hoeveelheden aankomen. Bij Gemmel Metalle heb ik wat stroken van 2×35×885 mm¹ (885 i.v.m. verzendkosten naar Nederland) in EN-AW-1050A Aluminium met toestand O/H111 (W7 = Weich = zacht) besteld.
Maken
Zo'n strook heb ik in 3 lengtes geknipt: 291 / 295 / 299 mm¹ (eentje is er er dus een millimeter langer). Vervolgens heb ik die 3 stroken in het midden uitgelijnd op elkaar gelegd en in één keer (alle 3 samen) tot een U-vorm gebogen.
Om precies over de stud, die opgebouwd is uit 3 verschillende diameters, te passen, is in de gebogen busbar een 6 mm gat geboord, en in 2 van de 3 strippen een gat van 12 millimeter, en in 1 van die 2 strippen een gat van 19 millimeter. Ontbraamd met een verzinkfrees en daarna zijn de stroken weer op elkaar gezet zodat een 6 millimeter dikke busbar ontstaat. Er is verder niets aan het oppervlak gedaan om beter contact te maken. Met een 29 millimeter onderlegring is de alu busbar, zoals met de koperen busbar, op de positieve terminal geschroefd en aangehaald met 6,0 Nm.
Weerstandsmeting zonder contactvet
Met de aluminium busbar heb ik tussen de minpool en ongeveer in het midden van de uiterste 6×35mm¹ een AC-IR van 0,30 mΩ gemeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Glkcrxxe1nXDTnvzYz-e4ZMX_sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtpAWZ6QCVnQzSW5WyYH0B3v.jpg?f=fotoalbum_large

De busbar is weliswaar 3,1 keer langer geworden dan de koperen busbar. Desondanks had ik een beter resultaat verwacht met 210 mm² versus 40 mm².
Contactvet aanbrengen
Daarom is nu met een staalborstel het oppervlak ongeveer 10 à 15 seconde opgeruwd. Daarna is er binnen een paar seconden met een kwastje wat Penetrox A-13 aangebracht. Terzijde: de aluminium-oxidehuid begint zich direct na het borstelen al weer te vormen blijkt uit onderzoek. De A uit A-13 is van Aluminium. Dat is dubbelzijdig gedaan, dus voor die ene busbar 8 keer, en de 9e keer het vlak dat op de plus-pool wordt geschroefd. Als 2 vlakken zijn behandeld, dan ziet er dat zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5zc96FEBdBE1tLddXUfLUTfQs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4xMEWZG1wXclxii32OVenCJ.jpg?f=fotoalbum_large
AC-IR meting met contactvet
Trommel de trommel...
Een eerste meting komt op 0,28 mOhm. En een tweede meting op 0,26 mΩ, seconden lang stabiel. Geen enkele verandering van die meetwaarde nadat die zich eenmaal had gestabiliseerd. Met een waarde die net iets beter is dan de koperen busbar, kan ik leven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YggWaTVoiFAJ8Dm0Ul79fByDG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7kQA2FmB0IdE9fP0tSCbBiTB.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMdyUAwz4pC9-PBRFj7n-mnQW-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fcZfGc1Po2GIWUsLgdvJsHB4.jpg?f=fotoalbum_large

En voor de liefhebbers nog een detailfoto van de gelamineerde-alu-busbar op de plus-pool van de cel. Je ziet dat de penetrox voor een deel tussen de laagjes uit is geperst tijdens het aanhalen van de moer. Je ziet dat het M6-draadeind van zo'n Nkon-CB75 maximaal ruimte biedt voor een 6 millimeter geleider en een carosseriering. Er is nauwelijks draad over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AR91MztS_xj5GAQlOIoWLGteL2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NmKF2uS026QDdeLl7TIiQP3b.jpg?f=fotoalbum_large

PS Met dank @Niltag voor het idee om aluminium strip als busbar te gebruiken.

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 16-12-2024 19:25 . Reden: PS toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:23
cj1 schreef op zondag 15 december 2024 @ 23:24:

Aluminium busbars, wat doet dat met de weerstand?

Cel en busbar van vernikkeld koper
Allereerst ben ik begonnen met het meten van de 1 kHz AC-IR (YR-1035+) van de door Nkon in november 2024 geleverde CB75 cellen. Die meten eigenlijk allemaal 0,20 ± 0,01 milliohm. Daarna heb ik, als referentie, de meegeleverde vernikkelde koperen 2×20×95 mm¹ busbar gemeten: 0,05 mΩ. Vervolgens de koperen busbar op de plus-pool van de cel geschroefd en aangehaald met 6,0 Nm. Als je dan tussen de min-pool van de cel en het uiterste vlak van 2×20 mm¹ meet, dan is de totale gemeten AC-IR 0,27-0,28 mΩ.
Maatwerk busbar nodig
Maar aan die koperen busbar heb ik niets: ik wil 2 platen staal van 10 millimeter plus een isolerende en brandwerende plaat van 10 millimeter tussen twee cellen plaatsen. Daarvoor is de meegeleverde busbaar veel te kort. Vandaar dat ik een langere busbar nodig heb.
Flexibele busbar
Aangezien de cellen tijdens het laden en ontladen in totaal zo'n 1,6 millimeter uitzetten en krimpen is er wat flexibiliteit gewenst in de busbars. Dan kun je daar van die flexibraids of gelaste folieverbinders voor kopen. Zo'n 10×40 mm¹=400mm² flexibele verbinder is een beetje overkill en kost minimaal € 32 excl. BTW per stuk.
Als je een beetje ruimte hebt, dan kun je de flexibiliteit, net zoals bij buisleidingen, halen uit een U-vormig expansiestuk. Met benen van 4½ cm kort, vond ik het nog wat star. Dus heb ik uiteindelijk benen van ongeveer 7½ centimeter gebogen met een binnenradius van 6 millimeter. Dat is voor mij flexibele genoeg en zou nog iets minder mogen.
[Afbeelding]
De aluminium busbar.
Aluminium materiaal kiezen
Bouwmarkt aluminium profielen zijn gemaakt voor constructiedoeleinden. Aangezien de M6-draad van de stud niet eindeloos lang is, 6 millimeter geleider + carosseriering + moer past net, moet de busbar wel goed geleiden. Daarom heb ik 99,5% zuiver aluminium besteld uit de 1000-serie in een zachte toestand. Toestand "zacht" geleid de elektriciteit weer net iets beter dan half-hard of harde toestanden. Die soort aluminium kon ik in Nederland niet in kleine hoeveelheden aankomen. Bij Gemmel Metalle heb ik wat stroken van 2×35×885 mm¹ (885 i.v.m. verzendkosten naar Nederland) in EN-AW-1050A Aluminium met toestand O/H111 (W7 = Weich = zacht) besteld.
Maken
Zo'n strook heb ik in 3 lengtes geknipt: 291 / 295 / 299 mm¹ (eentje is er er dus een millimeter langer). Vervolgens heb ik die 3 stroken in het midden uitgelijnd op elkaar gelegd en in één keer (alle 3 samen) tot een U-vorm gebogen.
Om precies over de stud, die opgebouwd is uit 3 verschillende diameters, te passen, is in de gebogen busbar een 6 mm gat geboord, en in 2 van de 3 strippen een gat van 12 millimeter, en in 1 van die 2 strippen een gat van 19 millimeter. Ontbraamd met een verzinkfrees en daarna zijn de stroken weer op elkaar gezet zodat een 6 millimeter dikke busbar ontstaat. Er is verder niets aan het oppervlak gedaan om beter contact te maken. Met een 29 millimeter onderlegring is de alu busbar, zoals met de koperen busbar, op de positieve terminal geschroefd en aangehaald met 6,0 Nm.
Weerstandsmeting zonder contactvet
Met de aluminium busbar heb ik tussen de minpool en ongeveer in het midden van de uiterste 6×35mm¹ een AC-IR van 0,30 mΩ gemeten.
[Afbeelding]

De busbar is weliswaar 3,1 keer langer geworden dan de koperen busbar. Desondanks had ik een beter resultaat verwacht met 210 mm² versus 40 mm².
Contactvet aanbrengen
Daarom is nu met een staalborstel het oppervlak ongeveer 10 à 15 seconde opgeruwd. Daarna is er binnen een paar seconden met een kwastje wat Penetrox A-13 aangebracht. Terzijde: de aluminium-oxidehuid begint zich direct na het borstelen al weer te vormen blijkt uit onderzoek. De A uit A-13 is van Aluminium. Dat is dubbelzijdig gedaan, dus voor die ene busbar 8 keer, en de 9e keer het vlak dat op de plus-pool wordt geschroefd. Als 2 vlakken zijn behandeld, dan ziet er dat zo uit:
[Afbeelding]
AC-IR meting met contactvet
Trommel de trommel...
Een eerste meting komt op 0,28 mOhm. En een tweede meting op 0,26 mΩ, seconden lang stabiel. Geen enkele verandering van die meetwaarde nadat die zich eenmaal had gestabiliseerd. Met een waarde die net iets beter is dan de koperen busbar, kan ik leven.
[Afbeelding][Afbeelding]

En voor de liefhebbers nog een detailfoto van de gelamineerde-alu-busbar op de plus-pool van de cel. Je ziet dat de penetrox voor een deel tussen de laagjes uit is geperst tijdens het aanhalen van de moer. Je ziet dat het M6-draadeind van zo'n Nkon-CB75 maximaal ruimte biedt voor een 6 millimeter geleider en een carosseriering. Er is nauwelijks draad over.
[Afbeelding]
je kunt ook vrij simpel flex busbars in verschillende maten kopen

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• cj1
  • Niet online

cj1

Cyrus The Virus schreef op maandag 16 december 2024 @ 06:05:
[...]

je kunt ook vrij simpel flex busbars in verschillende maten kopen
Laat maar zien waar...

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:49

thido

Tilburg

De batterij leeft :-)
Gisterenavond de aansluitingen in orde gemaakt en de BMS ingeschakeld, toch een leuk moment.

Cellen zijn goed in balans vooralsnog.
Ik heb wel ook wat afwijkingen in weerstand bij de cellen die verder van de BMS af zitten. Heb de aansluitingen hiervan niet eerst schoongemaakt (wel die van de cellen zelf), maar als ik dit zo zie gaat dat ook niet
helpen. Iets mee doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YcOi06SdEpnDGUPjtxvEsvRgGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrbUwsztQDzjuovvQB8bWWGT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_YQm_b2dS-E5ICkZqWviQ4_v_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgKQUX3UX3tfDz1x8NllKv3G.jpg?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Cyrus The Virus
https://minerals.nl.aliex...detail.0.0.6f71yMVXyMVX7x

Deze shop heeft verschillende lengtes en ook mm2

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• cj1
  • Niet online

cj1

De langste in de categorie "Battery assembly accessories" is 80 mm. Er is minimaal 92 millimeter h.o.h. nodig, dus pak hem beet 112 mm horizontale lengte én het brugje moet minimaal 15 millimeter hoog zijn. Dus met een geweven verbinder is minimaal 15 centimeter lengte nodig.

• habbekrats
@cj1 misschien gemist maar waarom die u-vorm busbars?

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:14
cj1 schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:18:
[...]

De langste in de categorie "Battery assembly accessories" is 80 mm. Er is minimaal 92 millimeter h.o.h. nodig, dus pak hem beet 112 mm horizontale lengte én het brugje moet minimaal 15 millimeter hoog zijn. Dus met een geweven verbinder is minimaal 15 centimeter lengte nodig.
Heb je hier misschien dan wat aan?

https://nl.aliexpress.com...d8F2&gatewayAdapt=glo2nld

• cj1
  • Niet online

cj1

Met 112 millimeter is deze EEL busbar inderdaad een stukje langer. Echter de brug is veel te laag, én aan die twee ogen per zijde heb ik niets.

• habbekrats
'@cj1 zoiets Afbeeldingslocatie: https://www.nkon.nl/magento17/media/catalog/product/cache/1/image/7c44fa00c4d6fb360ad4063e0493b2bb/1/_/1_24_2.jpg

https://www.nkon.nl/busbars-1stud.html zitten wel 2 extra gaten in

Ik zou ze dan op de kop gebruiken.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:53

prein2

Monument verduurzamen is leuk

@cj1 had je niet beter een kabelschoen 70 of 95mm2 onder 45 graden hoek kunnen pakken met een stukje kabel? is dat niet goedkoper en eenvoudiger?

De puristen zullen ook zeggen dat, doordat je 3 stukken materiaal op elkaar hebt liggen, je weer overgangsweerstanden etc zult krijgen..
https://www.conrad.nl/nl/...AtOIEALw_wcB&refresh=true

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:35:
'@cj1 zoiets [Afbeelding]

Die 233 mm lange Nkon 4-gaats busbar heb ik gisteren besteld om te testen. Maar die 2 extra nutteloze boorgaten gaan zeker niet voor een lage weerstand zorgen. Ze zijn sowieso al 3 keer zo lang dan de standaard busbar, en hebben maar 50% extra koper. Ik vermoed dat de weerstand een stuk hoger uitkomt. Dat gaan we morgen zien... :)

[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 16-12-2024 16:42 ]

• cj1
  • Niet online

cj1

prein2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:14:
@cj1 had je niet beter een kabelschoen 70 of 95mm2 onder 45 graden hoek kunnen pakken met een stukje kabel? is dat niet goedkoper en eenvoudiger?

De puristen zullen ook zeggen dat, doordat je 3 stukken materiaal op elkaar hebt liggen, je weer overgangsweerstanden etc zult krijgen..
https://www.conrad.nl/nl/...AtOIEALw_wcB&refresh=true
Kabelschoenen heb ik overwogen. Voor 95 mm2 kabel (dat is wat ik heb liggen) staan ze er bij de Conrad en HKelectric niet tussen én afgaande van de 70 mm2 prijs, zou dat minimaal 10€ voor de kabelschoenen zijn per verbinder, dan weer het gedoe met kabels strippen, een perstang lenen, maakt kabelschoenen niet aantrekkelijk.

PS De puristen kunnen van alles zeggen, ik heb gemeten dat de totale weerstand met 3-lagen aluminium en contactvet daartussen, lager is dan met de starre 2x20x95 koperen busbar.

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 16-12-2024 19:26 ]

• habbekrats
@cj1 je zoekt dus aluminium busbar zoiets als hier https://www.metelec.com/product/aluminium-busbars/ alleen dit is in the uk.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:22
Pim57 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:32:
[...]

Als je de Victron eerst aanzet als “CHARGER”, dan worden de condensatoren door de victron geladen. Op die manier kun je zonder pre charge werken en de schakelaar van de batterij aanzetten.
De spanning bij de Victron ligt dan vlakbij de spanning van de batterij. Zo heb je geen vonken ⚡️ bij het inschakelen.

Daarna kun je de Victron op “ON” zetten.
Dat betekent dat je alleen de AC-in aansluit en inschakelt op de MultiPlus, en de accu (nog niet).
En als de Multiplus dan gestart is, dan pas de verbinding met de accu maken ?

Ik had eerder gelezen dat aansluiten 'zonder accu' niet aanbevolen wordt ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• Cyrus The Virus
Je kan ook gewoon koperen strip bestellen en die buigen (3 of 5 mm dik). Ik heb 3x30mm gebruikt dat is meer dan genoeg.

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:26:
@cj1 je zoekt dus aluminium busbar zoiets als hier https://www.metelec.com/product/aluminium-busbars/ alleen dit is in the uk.
Niet helemaal.
Busbar AW-1050A
Het aluminium kan bij Metelec inderdaad precies dezelfde soort zijn: zij bieden namelijk ook AW-1050A aan. AW-1050 O/H111 is in Nederland nog wel te verkrijgen, bij MCB in dikke platen van 8 of 10 mm. Bij wijze van proef heb ik ook zo'n U-vormige busbar van één losse strip 3 mm dik AW-1350 O/H111 aluminium gemaakt. Die U-vorm is naar mijn idee al te star als je de polen dichter bij of verder van elkaar probeert te krijgen.
Flexibel
Aan een starre busbar, zoals bij Metelec, heb ik niets. Zelfs 3 mm dun/dik H111 is al te weinig flexibel in een U-vorm. De cellen gaan zwellen en krimpen en ik wil weinig krachten/spanning op de polen, dus de busbar moet wat flexibel zijn. Zo'n gelaste aluminium-folie busbar als hieronder is misschien acceptabel, maar niet betaalbaar verkrijgbaar in enkelstuks om te testen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATHiirt-frTw4Ge7WzIgms3j-6I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yjAD4jozx3svLrmBvJKtSgsz.png?f=user_large
PS En bij die alu-flexi-folie-busbar van Druseidt isonduidelijk van welke soort aluminium de busbar gemaakt is.

Tabel koper kabel busbar capaciteit

Druseidt heeft op pagina 48 van katalogs 02 een interessante tabel staan voor siliconen ommanteld hoog flexibel koperdraad met kabelschoenen. Maximale stroom voor een geleidertemperatuur van 45º versus 90ºC bij 30ºC omgevingsteperatuur. LiFePo4-chemie heeft liever die 45ºC dan 90ºC.
  • qmm: 45ºC / 90ºC
  • 16 mm2: 70A / 132 A
  • 25 mm2: 95A / 176A
  • 35 mm2: 115A / 218A
  • 50 mm2: 145A / 276A
  • 70 mm2: 175A / 347A
  • 95 mm2: 215A / 416A

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:14
hannibal2206 schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:52:
[...]

Dat betekent dat je alleen de AC-in aansluit en inschakelt op de MultiPlus, en de accu (nog niet).
En als de Multiplus dan gestart is, dan pas de verbinding met de accu maken ?

Ik had eerder gelezen dat aansluiten 'zonder accu' niet aanbevolen wordt ?
De mp zit in charger mode maar eventjes zonder accu. Het werkte bij mij goed.

Een andere manier is om zowel de mp als de bms uit te zetten. Er is dan geen 48V spanning op de mp en de bms, en je kunt ze zonder vonken verbinden.
Daarna zet je de bms aan. Je hoort dan even kort “dzinggg” uit de bms. De mosfet’s krijgen dan even een hoge stroom te verwerken. Ook dit werkt bij mij goed. Mijn bms is een JK 150A model.

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 17-12-2024 12:58 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• V_ger
Pim57 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 12:51:
[...]

De mp zit in charger mode maar eventjes zonder accu. Het werkte bij mij goed.

Een andere manier is om zowel de mp als de bms uit te zetten. Er is dan geen 48V spanning op de mp en de bms, en je kunt ze zonder vonken verbinden.
Daarna zet je de bms aan. Je hoort dan even kort “dzinggg” uit de bms. De mosfet’s krijgen dan even een hoge stroom te verwerken. Ook dit werkt bij mij goed. Mijn bms is een JK 150A model.
Of je koopt voor weinig een juiste weerstand. Doe je een keer handmatig prechargen voordat je de kabel aansluit. Loop je ook niet het risico dat je je spullen sloopt.

Echt, waarom die drang om dat ding zonder accu aan te zetten. Daar is ie niet voor gemaakt en bovendien kan ie toch niets nuttigs zonder accu.
Als het alleen maar is om te kijken welke instellingen er zijn.....

[ Voor 13% gewijzigd door V_ger op 17-12-2024 14:27 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:35:
'@cj1 zoiets [Afbeelding]

Echt flexibel is deze busbar. Er is makkelijk een V-vorm van de buigen. Op de kop hoeft niet. De V-vorm laat zich even makkelijk naar boven of naar onder buigen.

De weerstand van deze 23cm busbar met 4 gaten, is veel te hoog: bijna het dubbele van de gelamineerde busbar in aluminium, zelfs meer dan het dubbele van de meegeleverde 20x2mm 125A busbar.

[ Voor 8% gewijzigd door cj1 op 18-12-2024 15:51 . Reden: weerstand vergelijking met meegeleverde busbaar ]

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:12:
@cj1 misschien gemist maar waarom die u-vorm busbars?
Om over de boven de cellen uitstekende koelvinnen te komen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPCbBIOrigO27MALzC0Fgu0tgow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzfpsxhRK2nbwyKSqAiR7aM5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2tsNC0rdQHmEM8wkNSLueO6tek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wTxxRrW90vC9sXesX7znCABC.jpg?f=fotoalbum_large
Maar misschien moet ik maar een uitsparing maken en de rest van de vinnen wat dichter bij elkaar plaatsen.
Aangezien ik 300kg compressie toe wil passen zal het uitzetten vermoedelijk wel een stuk minder zijn dan de ±0,8 millimeter.

• habbekrats
Het is nu wel kouder in de garage maar temperaturen boven de 18 graden heb ik nog nooit gezien in het batterijpak. Ik log het nu een tijdje in HA. Ook als ik 3 uur met 70A laad of ontlaad lijkt dat weinig invloed te hebben. Misschien als ik op 0,5C of hoger ga zitten dat het wat meer verhoging geeft.

voor de #YIXIANG liefhebbers met JK-BMS
Prijs valt nog wel mee voor cellen+box+bms https://www.alibaba.com/p...um-Ion_1601251550651.html

Voor de YouTube: 🔋👍günstiger 15 kWh #LifePO4 Akku von #YIXIANG mit #JK Inverter #BMS

[ Voor 35% gewijzigd door habbekrats op 18-12-2024 18:45 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:06
Ik mis misschien iets, maar waarom worden er ipv busbars niet gewoon heel dikke koperen kabels gebruikt met van die oogjes aan? Is dat omdat je daar meer (overgangs)weerstand hebt?

• cj1
  • Niet online

cj1

Kabels met oogjes kost meer geld om te maken. Een busbar mag oogjes kan met een volautomatische machine gefabriceerd worden.

• V_ger
HyperBart schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:13:
Ik mis misschien iets, maar waarom worden er ipv busbars niet gewoon heel dikke koperen kabels gebruikt met van die oogjes aan? Is dat omdat je daar meer (overgangs)weerstand hebt?
Dat. En 2 ogen is langer dan 1 busbar. Dan moet je ze kruislings aansluiten. Er zijn wel mensen die het doen. Maar makkelijker is het niet en beter denk ik ook niet.

• Richard28
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-10 20:34
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje van plan om zelf een powerwall te bouwen, maar ja de prijs hield mij altijd tegen.

Toen Homewizard hun (kleine) batterij aankondigde dacht ik "dit is dan een mooi begin" en heb ik deze direct gereserveerd maar, hierdoor kwam alles in een stroomversnelling. Tegen de tijd dat deze levering uitgesteld werd was ik eigenlijk al begonnen (op papier) om een Victron systeem te bouwen.
Veel informatie heb ik hier van Tweakers (vooral @John245 met duidelijke foto's maar natuurijk ook de rest van jullie :>), dank daarvoor! Het liefst zou ik nog bij jullie thuis komen kijken :p

Nu is voor mij het moment aangebroken om er echt zelf mee bezig te gaan en ik heb inmiddels al veel onderdelen thuis staan. Ik wil beginnen met 15kWh en dit langzaam gaan uitbreiden.

Ik heb geprobeerd alles zo duidelijk mogelijk in een tekening weer te geven.
Zouden jullie naar mijn ontwerp willen kijken en eventuele fouten, verbeteringen, willen aangeven? _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL1pY7_iLUgRIUapNKsMKT2FwP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wOPT4eL0Mv96Jqh2CYhKAYz8.jpg?f=fotoalbum_large

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

• V_ger
Richard28 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:14:
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje van plan om zelf een powerwall te bouwen, maar ja de prijs hield mij altijd tegen.

Toen Homewizard hun (kleine) batterij aankondigde dacht ik "dit is dan een mooi begin" en heb ik deze direct gereserveerd maar, hierdoor kwam alles in een stroomversnelling. Tegen de tijd dat deze levering uitgesteld werd was ik eigenlijk al begonnen (op papier) om een Victron systeem te bouwen.
Veel informatie heb ik hier van Tweakers (vooral @John245 met duidelijke foto's maar natuurijk ook de rest van jullie :>), dank daarvoor! Het liefst zou ik nog bij jullie thuis komen kijken :p

Nu is voor mij het moment aangebroken om er echt zelf mee bezig te gaan en ik heb inmiddels al veel onderdelen thuis staan. Ik wil beginnen met 15kWh en dit langzaam gaan uitbreiden.

Zouden jullie naar mijn ontwerp willen kijken en eventuele fouten, verbeteringen, willen aangeven? _/-\o_

[Afbeelding]
Ennuh, waar dacht je je batterij mee af te gaan zekeren?

En 1 SFT is genoeg.
Weet je zeker dat je die batterij aan/uit schakelaars (daar) wil? Wat ga je schakelen dan?

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 18-12-2024 22:49 ]

• Richard28
V_ger schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:46:
[...]

En 1 SFT is genoeg.
Weet je zeker dat je die batterij aan/uit schakelaars (daar) wil? Wat ga je schakelen dan?
De batterij is een diy battery box met een ingebouwde automaat en ik heb in de Lynx power-in een 200A mega fuse bedacht.

2x SFT zag ik bij @John245 en het idee is: 1 voor de Victron-in en 1 voor de Victron-out. Wanneer ik de dan allebei omschakel draait het huis volledig op het net en heb ik de Victron’s aan de AC zijde spannings loos.

Batterij aan/uit schakelaar per victron leek mij handig om bijvoorbeeld 1 victron uit te kunnen zetten.

12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber

• V_ger
Richard28 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:03:
[...]

De batterij is een diy battery box met een ingebouwde automaat en ik heb in de Lynx power-in een 200A mega fuse bedacht.

2x SFT zag ik bij @John245 en het idee is: 1 voor de Victron-in en 1 voor de Victron-out. Wanneer ik de dan allebei omschakel draait het huis volledig op het net en heb ik de Victron’s aan de AC zijde spannings loos.

Batterij aan/uit schakelaar per victron leek mij handig om bijvoorbeeld 1 victron uit te kunnen zetten.
Een mega fuse in combinatie met een LFP batterij is kansloos.
Je hebt alleen een SFT nodig aan de ACout zijde de ACin maak je spanningsloos met je normale alamat. Scheelt weer euros en inbouwruimte.
Je kan de Victrons niet per stuk schakelen in een 3 fase systeem. Het is alles of niets.

• HyperBart
habbekrats schreef op woensdag 18 december 2024 @ 17:13:
Het is nu wel kouder in de garage maar temperaturen boven de 18 graden heb ik nog nooit gezien in het batterijpak. Ik log het nu een tijdje in HA. Ook als ik 3 uur met 70A laad of ontlaad lijkt dat weinig invloed te hebben. Misschien als ik op 0,5C of hoger ga zitten dat het wat meer verhoging geeft.

voor de #YIXIANG liefhebbers met JK-BMS
Prijs valt nog wel mee voor cellen+box+bms https://www.alibaba.com/p...um-Ion_1601251550651.html

Voor de YouTube: 🔋👍günstiger 15 kWh #LifePO4 Akku von #YIXIANG mit #JK Inverter #BMS
Net ook nog wat filmpjes van the offgrid garage zitten kijken. Is dat dan automatisch ook het JK BMS met de balancing unit ingebouwd of is dit nog wat anders?
Beste Tweakers,

[Afbeelding]
Ik lift hier graag even op mee als dat mag aangezien ik zelf naar een soortgelijk maar kleiner systeem aan het ontwerpen ben (3 fasige aansluiting maar mijn economisch/financieel model van de batterij is alleen verdedigbaar voorlopig met een kleinere/minimale opstelling (Multiplus II + minimale batterij à la 15kWh)
V_ger schreef op woensdag 18 december 2024 @ 22:46:
[...]

Voor de zekerheid, je vraagt hier nu om de batterij af te zekeren. Ik verkeerde in de veronderstelling dat in een aantal boxen dit ingebouwd zit via zo een automaat of grotere schakelaar. Klopt mijn veronderstelling dan niet?
Indien niet: ben je dan voldoende met een Victron Lynx Distributor hiervoor? Of alternatieven, zijnde?

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 18-12-2024 23:21 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

HyperBart schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:20:
[...]
Voor de zekerheid, je vraagt hier nu om de batterij af te zekeren. Ik verkeerde in de veronderstelling dat in een aantal boxen dit ingebouwd zit via zo een automaat of grotere schakelaar. Klopt mijn veronderstelling dan niet?
Indien niet: ben je dan voldoende met een Victron Lynx Distributor hiervoor? Of alternatieven, zijnde?
Als je in dit topic even zoekt op T-Class fuse, dan zal je inderdaad zien dat veel mensen iedere accu met een eigen zekering aan de positieve kant met een T-Class fuse afzekeren. Mega-fuses en andere zekeringen bieden geen bescherming tegen de hoge kortsluitstroom die LFP accu's kunnen genereren van wel 10.000-20.000A. Een BMS of iets anders kan ook falen, dus zeker je iedere accu bij voorkeur ook apart af, buiten de case om.

Daarnaast zie je dat in veel DIY boxen de bekabeling en breaker niet passend zijn bij het vermogen. De breaker is vaak 250A, terwijl de kabels minder aankunnen. Erg belangrijk om dus niet 100% op de accu te vertrouwen, maar in de positieve kabel er naar toe ook extra zekerheid in te bouwen.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• HyperBart
V_ger schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:09:
[...]

Waarom is een Mega Fuse kansloos op een LFP batterij? Wanneer wordt een Mega Fuse dan wel ingezet en waarom werkt hij dan wel (aka niet kansloos)?

@Taro : bedankt, we hebben op hetzelfde moment gepost. Duidelijk en scherp. Bedankt

[ Voor 11% gewijzigd door HyperBart op 18-12-2024 23:28 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

HyperBart schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:27:
[...]

Waarom is een Mega Fuse kansloos op een LFP batterij? Wanneer wordt een Mega Fuse dan wel ingezet en waarom werkt hij dan wel (aka niet kansloos)?
Mega fuses worden gebruikt tussen de Multiplus en busbar. Tussen busbar en accu gebruik je bij voorkeur T-class fuses en geen Mega fuses. De kortsluitstroom van een Multiplus kan door een Mega worden opgevangen, de kortsluitstroom van een accu niet, daar is meer voor nodig.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• HyperBart
Ok, helder.

Dus als we dit in componenten gaan opsplitsen dan zie ik voor zowel @Richard28 en mezelf voor het DC gedeelte (AC verschilt bij ons).

Per fase die we willen 1 Multiplus II
Een batterij box, bij voorkeur uitgerust zelf met een automaat.
Een zekering tussen batterij en busbar (T class fuse)
Een zekering tussen de busbar en de Multiplus (Megafuse)

De Lynx Distri is uitgerust met zekeringhouders begrijp ik, maar dat is dan niet geschikt om die T class zekeringen in te plaatsen? Is een Lynx distri dan wel nodig of kan je even goed met een Lynx Power In?

• Richard28
[...]

Oké dan ga ik daar een T-class tussen zetten zoals @Taro aangeeft. _/-\o_
[...]

Je hebt alleen een SFT nodig aan de ACout zijde de ACin maak je spanningsloos met je normale alamat. Scheelt weer euros en inbouwruimte.
Mij hele huis loopt straks via de Victron’s, wanneer ik de ACin spanningsloos maak met de alamat heb ik dan ook geen spanning meer in mn huis. Dus vandaar de gedachte voor 2 SFT’s
[...]

Je kan de Victrons niet per stuk schakelen in een 3 fase systeem. Het is alles of niets.
Oké dan kan ik dus beter 1 schakelaar tussen de batterij en de Lynx power-in zetten.

• Richard28
HyperBart schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:35:

Is een Lynx distri dan wel nodig of kan je even goed met een Lynx Power In?
De Lynx Power-in kun je ombouwen zodat je er zekeringen in kan zetten (is een stuk goedkoper) alleen zie je dus niet aan de lampjes of de zekering door is, want de lampjes zitten er niet in.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

Beste Tweakers,

[Afbeelding]
3x 5kVA aan 1 accupakket van 15kWh is een te grote belasting voor de accus… Je moet dimensioneren op 0.2-0.25C voor de laad- en ontlaadstroom. (Of de inverters flink knijpen.)

• HyperBart
Richard28 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:49:
[...]

De Lynx Power-in kun je ombouwen zodat je er zekeringen in kan zetten (is een stuk goedkoper) alleen zie je dus niet aan de lampjes of de zekering door is, want de lampjes zitten er niet in.
Tja, lampjes is dan ook het enige wat je mist want van wat ik er van begrijp is die Distributor alleen maar aan het praten met de BMS van Victron, maar die gebruiken deze meesten hier niet want het JK BMS wat in het accupakket zit wordt gebruikt, correct?

Is een Victron Smart Shunt dan wel nodig? Ik kan me voorstellen dat als je meerdere batterijpacks hebt en meerdere omvormers wel (maar zelfs dan nog: iedere pakket rapporteert toch via eigen BMS aan de Victrons) maar in mijn geval zou ik denken dat die shunt niet nodig is omdat er een 1 op 1 relatie is tussen Victron Multiplus en batterijpakket?

Voorlopig kom ik uit op volgende kitlist dan (ik wacht even op de input rond de shunt en de zekeringen met een 1 op 1 batterij-victron):

ProductPrijsOmschrijving/rationalisatie
Victron Multiplus II 50001077 EURhttps://www.acculaders.nl...i-48-5000-70-50-230v.html
Nog even te bekijken of dit matcht met het accupakket. Ik heb namelijk 3 SMA omvormers (4kVA + 2.5kVA + 1.5kVA) en het maximale AC vermogen van de PV ligt op 5.5 omdat de panelen verspreid liggen over ZO/ZW/NW
Batterijpakket 15kWh1800 EUREerder gevraagd vandaag via Ali.
Met verzending inclus voor 280Ah modules (https://www.alibaba.com/p...um-Ion_1601251550651.html)
Prijs rond 1800 EUR, met JK BMS
Cerbo GX250 EURDe batterijen gaan geinstalleerd worden in het tuinhuis/de schuur.
Ik moet meteren aan mijn meterkast in de woning en heb Ethernet liggen tot in het tuinhuis.
Kan ik de Cerbo verkeersstroom gewoon verlengen met RS485 to ethernet converters?
Class T Zekering 150A50 EURZekering tussen batterijpakket en de Multiplus
Zekeringhouder50 EUR
EM24 Energie Meter in meterkast180 EURTuinhuis is voorzien van 10mm², dus even zwaar als de aansluiting van de straat tot aan de woning. Ik ben me bewust dat ik dan héél voorzichtig moet zijn met de backup functie van de Victron want als ik die aan wil zetten moet ik 110% zeker zijn dat op dat moment de hoofdschakelaar van de meterkast uit staat zodat we geen onbedoelde injectie van de batterij naar het net krijgen
Totaal3200 EUR

[ Voor 87% gewijzigd door HyperBart op 19-12-2024 10:19 ]

• habbekrats
@HyperBart Multiplus II beter bij nkon kopen scheelt 250 euro per unit. Wil je ook een display aan de cerbo?

verder bekabeling, kabelschoenen.

Er zijn meerdere fabriekjes die een batterijbox maken, verschilt van een lege box waar je de rest nog moet kopen tot een complete box.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:24
Richard28 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:03:
[...]

1 SFT is voldoende. Maar hier netjes aangelegd volgens de handleiding.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• V_ger
Richard28 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:43:
[...]

Oké dan ga ik daar een T-class tussen zetten zoals @Taro aangeeft. _/-\o_

[...]

Mij hele huis loopt straks via de Victron’s, wanneer ik de ACin spanningsloos maak met de alamat heb ik dan ook geen spanning meer in mn huis. Dus vandaar de gedachte voor 2 SFT’s

[...]

Oké dan kan ik dus beter 1 schakelaar tussen de batterij en de Lynx power-in zetten.
Ook met heel je huis achter de MP heb je echt maar 1 SFT nodig.

Als je battery box een automaat heeft, heb je heel die batterij schakelaars niet nodig.
Waar het om gaat is dat je de DC bus veilig spanningsloos kan maken. Die schakelaars zijn niet geschikt voor hoge stromen, ook niet als de sticker zegt van wel. Zoek naar ervaringen hier.

• HyperBart
habbekrats schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:31:
@HyperBart Multiplus II beter bij nkon kopen scheelt 250 euro per unit. Wil je ook een display aan de cerbo?
Neen voorlopig niet. Wel goed punt voor nkon, dank u.
verder bekabeling, kabelschoenen.
Is het gepermitteerd om de batterij op een ongeisoleerde zolder te zetten en met een 4 a 5 meter kabel aan te sluiten op de omvormer beneden?

Ik heb echt nog massas ruimte op het zoldertje van de schuur.
Er zijn meerdere fabriekjes die een batterijbox maken, verschilt van een lege box waar je de rest nog moet kopen tot een complete box.
Bedankt. Willen jullie ook eens kijken naar het type (vooral laatste cijfers, amperes?) van de Multiplus?

• Richard28
pvg schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:51:
[...]

3x 5kVA aan 1 accupakket van 15kWh is een te grote belasting voor de accus… Je moet dimensioneren op 0.2-0.25C voor de laad- en ontlaadstroom. (Of de inverters flink knijpen.)
De inverters knijpen is in eerste instantie de bedoeling totdat mijn batterijpakket voldoende in uitgebreid.
John245 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 06:37:
[...]

1 SFT is voldoende. Maar hier netjes aangelegd volgens de handleiding.
V_ger schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:44:
[...]

Ook met heel je huis achter de MP heb je echt maar 1 SFT nodig.
Ik ben voor de SFT’s eigenlijk gewoon uitgegaan van jouw installatie en heb er dus ook al 2 liggen, dat het met 1 zou kunnen heb ik eigenlijk niet eens over nagedacht :P
V_ger schreef op donderdag 19 december 2024 @ 07:44:
[...]

Als je battery box een automaat heeft, heb je heel die batterij schakelaars niet nodig.
Waar het om gaat is dat je de DC bus veilig spanningsloos kan maken. Die schakelaars zijn niet geschikt voor hoge stromen, ook niet als de sticker zegt van wel. Zoek naar ervaringen hier.
Dat is waar, de schakelaars die ik heb liggen zijn geschikt voor 300A continu

• Hvdbnl
  • Laatst online: 21:54
HyperBart schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:01:
[...]

Tja, lampjes is dan ook het enige wat je mist want van wat ik er van begrijp is die Distributor alleen maar aan het praten met de BMS van Victron, maar die gebruiken deze meesten hier niet want het JK BMS wat in het accupakket zit wordt gebruikt, correct?

Is een Victron Smart Shunt dan wel nodig? Ik kan me voorstellen dat als je meerdere batterijpacks hebt en meerdere omvormers wel (maar zelfs dan nog: iedere pakket rapporteert toch via eigen BMS aan de Victrons) maar in mijn geval zou ik denken dat die shunt niet nodig is omdat er een 1 op 1 relatie is tussen Victron Multiplus en batterijpakket?

Voorlopig kom ik uit op volgende kitlist dan (ik wacht even op de input rond de shunt en de zekeringen met een 1 op 1 batterij-victron):

ProductPrijsOmschrijving/rationalisatie
Victron Multiplus II 50001077 EURhttps://www.acculaders.nl...i-48-5000-70-50-230v.html
Nog even te bekijken of dit matcht met het accupakket. Ik heb namelijk 3 SMA omvormers (4kVA + 2.5kVA + 1.5kVA) en het maximale AC vermogen van de PV ligt op 5.5 omdat de panelen verspreid liggen over ZO/ZW/NW
Batterijpakket 15kWh1800 EUREerder gevraagd vandaag via Ali.
Met verzending inclus voor 280Ah modules (https://www.alibaba.com/p...um-Ion_1601251550651.html)
Prijs rond 1800 EUR, met JK BMS
Nog even te bekijken of dit matcht met het accupakket.
Ik heb namelijk 3 SMA omvormers (4kVA + 2.5kVA + 1.5kVA)
Het maximale AC vermogen van de PV ligt op 5.5 omdat de panelen verspreid liggen over ZO/ZW/NW
Cerbo GX250 EURDe batterijen gaan geinstalleerd worden in het tuinhuis/de schuur.
Ik moet meteren aan mijn meterkast in de woning en heb Ethernet liggen tot in het tuinhuis.
Kan ik de Cerbo verkeersstroom gewoon verlengen met RS485 to ethernet converters?
Class T Zekering 150A50 EURZekering tussen batterijpakket en de Multiplus
Zekeringhouder50 EUR
EM24 Energie Meter in meterkast180 EURTuinhuis is voorzien van 10mm², dus even zwaar als de aansluiting van de straat tot aan de woning. Ik ben me bewust dat ik dan héél voorzichtig moet zijn met de backup functie van de Victron want als ik die aan wil zetten moet ik 110% zeker zijn dat op dat moment de hoofdschakelaar van de meterkast uit staat zodat we geen onbedoelde injectie van de batterij naar het net krijgen
Totaal3200 EUR
Ik kan het gemist hebben, heb je al een multiplus?
Want in de tabel staan er maar 2.
En het totaal klopt ook niet... dat is (ietjes) meer.

Maar je gaat van een on-grid (homewizard) naar volledig off-grid.
Waarom niet ook on-grid met Victron?
En eventueel later naar een 3 fase opstelling als je dat echt wilt.

Ik heb gewoon 1 multiplus die ontlaad en 1 die ontlaad/laad zorgt dat er NOM is. (Maar dat komt door mijn SAP/PAP)
Je kan normaal gesproken gewoon met 1 multiplus regelen dat je nom hebt.

1 multiplus GX (3000/5000 ligt een beetje aan hoe snel je wilt laden/ontladen)
1 vm 3p75ct
Accu (al dan niet zelfbouw)

En dan toebehoren, kabels busbars zekeringen.

En heb je hier al gekeken:
Mustang24 in "Het grote Victron ontwerp topic"

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

• HyperBart
Hvdbnl schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:04:
[...]

Ik kan het gemist hebben, heb je al een multiplus?
Want in de tabel staan er maar 2.
En het totaal klopt ook niet... dat is (ietjes) meer.
Excuus, het was gisteren al laat en ik heb een rijtje te veel gekopieerd met de UBB formatting hier.
Ik ga maar voor 1 omvormer, toch zeker om te beginnen omdat ik in Vlaanderen woon en vooral mijn eigen consumptie omhoog wil krikken, maw op de meter wil ik zoveel mogelijk op 0 eindigen. Ik heb geen ambitie om gridless/off grid te kunnen gaan. Dat er af en toe wat net wordt gebruikt omdat ik meer dan 5kVA trek vind ik dus zeker niet erg. Ik vind het wel enorm interessant (ondanks dat de berekeningen allemaal aantonen dat verhoging zelfverbruik het hoogst is bij batterijen rond de 1 tem 5kWh) om straks 15kWh te hebben staan om dan bv een nachtje de airco door te kunnen laten pruttelen of in de avond in de lente/herfst nog wat op opgeslagen PV te kunnen verwarmen met de airco's.
Maar je gaat van een on-grid (homewizard) naar volledig off-grid.
Ik heb misschien iets gemist, maar ik heb geen HomeWizard benoemd of ik heb het althans niet?
Waarom niet ook on-grid met Victron?
Wat bedoel je met "on grid", want ik ga er nu van uit dat dit het geval is met mijn opstelling? De Victron kan toch terugleveren?
En eventueel later naar een 3 fase opstelling als je dat echt wilt.

Ik heb gewoon 1 multiplus die ontlaad en 1 die ontlaad/laad zorgt dat er NOM is. (Maar dat komt door mijn SAP/PAP)
Je kan normaal gesproken gewoon met 1 multiplus regelen dat je nom hebt.
SAP en PAP zijn toch Secundair aansluitpunt en Primair aansluitpunt he?
Wat is NOM?
1 multiplus GX (3000/5000 ligt een beetje aan hoe snel je wilt laden/ontladen)
Ik heb 5kW aan PV vermogen vaak, dus ik wil snel ontladen en laden als ik het vermogen (nodig) heb
1 vm 3p75ct
Accu (al dan niet zelfbouw)

En dan toebehoren, kabels busbars zekeringen.

En heb je hier al gekeken:
Mustang24 in "Het grote Victron ontwerp topic"
Ik ga die even nalezen, bedankt.

• HyperBart
@Mustang24 : jouw post is dus inderdaad wat ik ook wil gaan doen. Met die nuance dat ik mijn huis of bepaalde kringen niet permanent achter de Victron wil hangen. Ik vermoed dat dat is wat jij bedoelde met "on grid"?

Ik kan in samenspraak met mijn (industriele en residentiele) elektricien wel de kast zo laten uitbreiden dat ik in een noodprocedure via een manuele procedure (afsluiten meterautomaat van het grid en fases omkoppelen/samenknopen via een omwisselschakelaar) het huis op de backup uitgang van de Victron hang.

Ik heb zelden een verbruik hoger dan 4000W voor langere periodes en zelfs al moeten we omwisselen in een extreme noodsituatie dan kan er ook met dat verbruik gewoon prima rekening gehouden worden.

• cj1
  • Niet online

cj1

Taro schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:27:
[...]
Daarnaast zie je dat in veel DIY boxen de bekabeling en breaker niet passend zijn bij het vermogen. De breaker is vaak 250A, terwijl de kabels minder aankunnen. Erg belangrijk om dus niet 100% op de accu te vertrouwen...
En vertrouw ook niet op de busbars die je, zelfs bij Nkon, bijgeleverd krijgt.

Van die fake specificaties zoals 350A rated voor een geïsoleerde 2x20 mm koperen busbar. Ja, bij 350A zal zo'n busbar net onder het smeltpunt van het koper tin blijven. Voor die tijd is de isolatiemantel al van de busbar gesmolten en is de thermal runaway van de LiFePO4-cellen ingezet.

Als je op de 30ºC warme dagen je cellen onder de 45ºC wilt houden is 125A wel een beetje de max voor 40 mm2.

• John245
cj1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:18:
[...]

En vertrouw ook niet op de busbars die je, zelfs bij Nkon, bijgeleverd krijgt.

Van die fake specificaties zoals 350A rated voor een geïsoleerde 2x20 mm koperen busbar. Ja, bij 350A zal zo'n busbar net onder het smeltpunt van het koper blijven. Voor die tijd is de isolatiemantel al van de busbar gesmolten en is de thermal runaway van de LiFePO4-cellen ingezet.

Als je op de 30ºC warme dagen je cellen onder de 45ºC wilt houden is 125A wel een beetje de max voor 40 mm2.
Probeer te ontwerpen op een maximale cel temperatuur van 25-30°C.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• cj1
  • Niet online

cj1

John245 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:23:
[...]

Probeer te ontwerpen op een maximale cel temperatuur van 25-30°C.
Bij welke omgevingstemperatuur?

• John245
cj1 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 12:28:
[...]

Bij welke omgevingstemperatuur?
20 - 25°C

• cj1
  • Niet online

cj1

HyperBart schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:13:
Dikke koperen kabels als celverbinders zijn er ook wel.

Nog niets eens zo gek duur: € 7,10 voor 70 mm² 110 mm. Wordt gebruikt bij tractiebatterijen. Die flexibele verbinders zijn standaard M10 en niet M6.

• Richard28
Ik heb het ontwerp aangepast:
-de 2 SFT's laat ik zo omdat ik ze toch al heb.
-T-class zekering toegevoegd.

Zien jullie nu nog verbeteringen of ontwerpfouten?

Waar ik ook nog benieuwd naar ben is, wat te doen bij calamiteiten.
In mijn ontwerp heb ik 3 hoofdschakelaars, 2 bij de PAP/meter, 1 bij de victron.
Ik heb wel verschillende ideeën gezien w.b.t. de brandweer (werkschakelaar) maar heb nog niet een oplossing gevonden om in mijn situatie met 1 knop/schakelaar alles spanningsloos te maken.
De PAP en meterkast zitten bij mijn voordeur, de Victron komt in de garage, direct bij de garagedeur.
Het liefst zou ik dus bij brand met alles in 1 keer spanningsloos kunnen maken.
Hoe lossen jullie dit op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MHnnLyW9AFUc43dModyVvcaBP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyKdOgyHcNybcfLidQpjGizw.jpg?f=fotoalbum_large

edit: heb de class-T zekering aangepast naar 200A

• habbekrats
@Richard28 Ik heb de omschakelaar in de "hoofdmeterkast" zitten

Bij omschakelen kan ik de Victronkast volledig spanningsloos maken.

• cj1
  • Niet online

cj1

Cyrus The Virus schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:21:
Je kan ook gewoon koperen strip bestellen en die buigen (3 of 5 mm dik). Ik heb 3x30mm gebruikt dat is meer dan genoeg.
Koper direct op aluminium is niet zo'n goed idee. Dan moet je daar bimetaal ringen tussen gaan leggen, of die koperen strip gaan vernikkelen of vertinnen. Dat is weer extra gedoe.

Aluminium kan, met hier in huis aanwezige contactpasta, direct op aluminium.

Voor nu is het plan om in de richting waar nauwelijks uitzetting komt, de starre meegeleverde busbars te gebruiken (2 boven elkaar=4x20=40mm2), en de gelaagde aluminium semi-flexibele zelfbouw busbars in de richting van de celkrimp/expansie (3 stuks per 16 cellen).

Gezocht: shop of adres voor blauwe klasse 6 "accukabels" (per meter).

• Cyrus The Virus
cj1 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:23:
[...]

Koper direct op aluminium is niet zo'n goed idee. Dan moet je daar bimetaal ringen tussen gaan leggen, of die koperen strip gaan vernikkelen of vertinnen. Dat is weer extra gedoe.

Aluminium kan, met hier in huis aanwezige contactpasta, direct op aluminium.

Voor nu is het plan om in de richting waar nauwelijks uitzetting komt, de starre meegeleverde busbars te gebruiken (2 boven elkaar=4x20=40mm2), en de gelaagde aluminium semi-flexibele zelfbouw busbars in de richting van de celkrimp/expansie (3 stuks per 16 cellen).

Gezocht: shop of adres voor blauwe klasse 6 "accukabels" (per meter).
vernikkelen is vrij simpel, ik heb het ook gedaan op al mijn custom made busbars

• cj1
  • Niet online

cj1

Maar als Mr. Mining zo'n Chinese 160A MCCB gaat testen op overbelasting, dan kan die er langdurig 200-240A doorheen jagen, of een kortsluiting veroorzaken, maar die Chinese MCCB grijpt niet in.

Als beveiliging heb je dus niets aan zo'n Chinesium MCCB. Enkel als schakelaar. In dat geval heb ik liever een schakelaar, die ook lagere verliezen heeft, in combinatie met een smeltpatroon.

De Schneider INS 100 4P 28925 met M6-schroefaansluitingen is besteld.

[ Voor 10% gewijzigd door cj1 op 21-12-2024 13:42 . Reden: INS100 4P ingevoegd ]

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:12

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BenSKIP schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:15:
NMC in huis? Zou dat met klem afraden. Zeker omdat je ook al aangeeft dat ze al wat slijtage hebben. Wil je het toch gebruiken, dan in een stalen kist, buiten. Heb je die mogelijk niet, dan beter naar de milieustraat ermee. (Al willen zij dat vanwege het risico mogelijk niet eens innemen.)
Vandaag dus de accu's afgevoerd naar de mileustraat, ze waren er niet blij mee. Maar ze hebben ze wel geaccepteerd :9

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-11 21:56
Zijn er hier die deze hebben staan? https://www.basengreen.co...ted-battery-pack-lifepo4/ of een vergelijkbaar model?

ik zit er aan te denken om hier 2 van te bestellen, en te koppelen aan 3x Multiplus II 48V - 5000VA - 70A

maar ben benieuwd hoe de kwaliteit is van de Basengreen en de ervaringen?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Flappie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:50:
Wat zijn jullie ervaringen met verzekeraars omtrent thuisbatterij systemen?
Mijn verzekering geeft aan dat er geen voorwaarden zijn als het is geplaatst door een erkend bedrijf.
Echter bij zelf installatie is schade door installatiefouten niet gedekt. Dit betreft trouwens Unive en is informatie die ik via de chat krijg met een medewerker.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over het zelf bouwen van een accu met bijv. een BasenGreen kit met losse accu cellen.

Heeft iemand hier ervaring mee met andere verzekeraars?
Al gezocht in dit topic? :P

• cj1
  • Niet online

cj1

Japieh schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:07:
maar ben benieuwd hoe de kwaliteit is van de Basengreen en de ervaringen?
Lees hier maar eens terug bij @RailHenk87. Verkeerd gemonteerd en ontbrekende onderdelen. 1 maand wachten op nieuwe onderdelen. Vervolgens een BMS dat zijn MOS temperaturen niet kan monitoren. Moet er nog firmware vernieuwd worden. Bijna 2 maanden voordat je iets werkends hebt. Behoudens WhatsApp reageert BasenGreen traag. Vat ik het zo goed samen?

Met Jikong PB BMS-en is het overigens oppassen: die worden geleverd met balanceeraansluitingen en 89cm lange kabelbomen waar verbinding B8 dubbel is uitgevoerd. Je mag maar 1 keer de B8 draad aansluiten. Je zult het bijgevoegde A4-tje maar niet gezien hebben...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fveC9F8IrRDVVqleLoPpzpHXv0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9m3Z30NQbd10l10YIbY1o9g.jpg?f=fotoalbum_large

PS Vanwege het relais probleem gaat mijn PB2A16S20P/6097329735793 retour.

• bbbrumbrum
  • Niet online
cj1 schreef op maandag 23 december 2024 @ 21:58:
[...]

Lees hier maar eens terug bij @RailHenk87. Verkeerd gemonteerd en ontbrekende onderdelen. 1 maand wachten op nieuwe onderdelen. Vervolgens een BMS dat zijn MOS temperaturen niet kan monitoren. Moet er nog firmware vernieuwd worden. Bijna 2 maanden voordat je iets werkends hebt. Behoudens WhatsApp reageert BasenGreen traag. Vat ik het zo goed samen?

Met Jikong PB BMS-en is het overigens oppassen: die worden geleverd met balanceeraansluitingen en 89cm lange kabelbomen waar verbinding B8 dubbel is uitgevoerd. Je mag maar 1 keer de B8 draad aansluiten. Je zult het bijgevoegde A4-tje maar niet gezien hebben...

[Afbeelding]

Interessant, waar heb je ‘m vandaan? En wat word de vervanger?

Edit: word me net verteld dat dit enkel de “oude” versie betreft…

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-12-2024 00:52 ]

• Japieh
[...]

[Afbeelding]

Bedankt, jij zou hem dus afraden? Maar welk pakket zou je wel kunnen aanraden?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

[...]
Behoudens WhatsApp reageert BasenGreen traag. Vat ik het zo goed samen?
Zelfde ervaring hier, ze reageren zeer slecht op vragen. De website zit vol met fouten, voelt heel amateuristisch. Hopelijk hebben ze meer verstand van techniek dan van communiceren....

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Japieh schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:00:
[...]

Seplos wordt over het algemeen als goed ervaren geloof ik.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
SpongeRob schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:35:
[...]

Seplos wordt over het algemeen als goed ervaren geloof ik.
Heb zelf een apexium batterij (seplos rebrand) en erg tevreden over de service en de handleiding.

• cj1
  • Niet online

cj1

Japieh schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:00:
[...]

Geen enkele Chinese-DIY-box raad ik aan. Iets wegens gebrek aan goede compressie, kabels en busbars voor < 100A, FR-4 dat smelt bij 200-250ºC, wel de DC kabels en busbars sleeven maar niet de balanceerdraden, de neppe breaker die niets beveiligd, zo'n JK PB BMS waarvan de relais niet werken, slechte informatie vooraf, gebrekkige handleiding, nog slechter contact via enkel Whatsapp of een vage chat-dienst... Als er geen antwoord komt op vragen per e-mail dan weet ik genoeg (iets met een grote boog).

Zie Andy's laatste video over de Gobel Power V2: better, improvements, one-of-the-best ... in the market, nothing seems to be crammed, 3 out of 5 frogs, it is not perfect.

[ Voor 31% gewijzigd door cj1 op 24-12-2024 15:11 ]

• Japieh
cj1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:58:
[...]

Geen enkele Chinese-DIY-box raad ik aan. Iets wegens gebrek aan goede compressie, kabels en busbars voor < 100A, FR-4 dat smelt bij 200-250ºC, wel de DC kabels en busbars sleeven maar niet de balanceerdraden, de neppe breaker die niets beveiligd, zo'n JK PB BMS waarvan de relais niet werken, slechte informatie vooraf, gebrekkige handleiding, nog slechter contact via enkel Whatsapp of een vage chat-dienst... Als er geen antwoord komt op vragen per e-mail dan weet ik genoeg (iets met een grote boog).

Zie Andy's laatste video over de Gobel Power V2: better, improvements, one-of-the-best ... in the market, nothing seems to be crammed, 3 out of 5 frogs, it is not perfect.
Dan ben ik wel benieuwd naar welk batterijpakket je wel aanraad?

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:20
[...]

[Afbeelding]
Bedankt, goed om te weten, ik heb ze nog niet aangesloten, maar heb ook dat papiertje er niet bij gehad en inderdaad beide B8 draadjes zitten in de stekkers, vroeg me al af wat daar slim was om te doen, staat er ook nog vermeld welke van de B8 je moet gebruiken, of zal dat niet uitmaken ?

Edit:
Ik heb het al gevonden in een vaag plaatje bij JK, de eerste B8 dient gebruikt te worden, de B8 in de 3de stekker is not connected hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lpimz2xwJTbKWB6UgVLU1E5rlB4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Qw9OaIJSkzAYWT9xVyUp959.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door PentaClover op 24-12-2024 19:16 . Reden: Antwoord op eigen vraag toegevoegd. ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• habbekrats
PentaClover schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 18:56:
[...]

Bedankt, goed om te weten, ik heb ze nog niet aangesloten, maar heb ook dat papiertje er niet bij gehad en inderdaad beide B8 draadjes zitten in de stekkers, vroeg me al af wat daar slim was om te doen, staat er ook nog vermeld welke van de B8 je moet gebruiken, of zal dat niet uitmaken ?

Edit:
Ik heb het al gevonden in een vaag plaatje bij JK, de eerste B8 dient gebruikt te worden, de B8 in de 3de stekker is not connected hier:
[Afbeelding]
Ik kan het niet checken maar heb beide b8 draden aangesloten.

andy heeft er een video over, het verhaal gaat dat die dubbele b8 draad bedoeld was om een defecte zekering te meten. Halverwege de cellen zat dan een zekering.

[ Voor 9% gewijzigd door habbekrats op 24-12-2024 21:02 ]

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:03
habbekrats schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:58:
[...]

Ik kan het niet checken maar heb beide b8 draden aangesloten.

andy heeft er een video over, het verhaal gaat dat die dubbele b8 draad bedoeld was om een defecte zekering te meten. Halverwege de cellen zat dan een zekering.
Ik heb deze opstelling geprobeerd, echter uiteindelijk toch vanaf gezien. De twee B8 aansluitingen zijn intern in het BMS ook nog eens verbonden. Dus bij een gesprongen zekering zou dit niet goed afgelopen zijn met het BMS.

• bmweetje3
inmiddels de spullen besteld, de Victron MP2 48/5000 met bijbehorende arikelen. Spullen besteld in Duitsland want daar is het 0% btw tarief. Het plan is om hier een Pylontech US5000C bij te gaan gebruiken. Mocht dit te weinig zijn komt er een 2de batterij..
Nou kan ik die 2de batterij met bijbehorende kabels makkelijk koppelen en dan met 1 set aansluitkabel werken. Is er ook een voordeel of nadeel als ik beide batterijen apart aansluit op de omvormer met een verdeler, dus niet de batterijen onderling koppel maar 2 aansluitsets gebruik.
Is het ook mogelijk om op de laatste manier een ander merk of zelfbouw zo aan te sluiten. De Pylontech is 15S en andere batterijen zijn voornamelijk 16S.
De Victron wordt alleen gebruikt via de ACin, een 4mm2 zou dan voldoende moeten zijn met een Alamat van 16A of toch beter naar 6mm2 gaan?

• bbbrumbrum
  • Niet online
bmweetje3 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 15:58:
inmiddels de spullen besteld, de Victron MP2 48/5000 met bijbehorende arikelen. Spullen besteld in Duitsland want daar is het 0% btw tarief. Het plan is om hier een Pylontech US5000C bij te gaan gebruiken. Mocht dit te weinig zijn komt er een 2de batterij..
Nou kan ik die 2de batterij met bijbehorende kabels makkelijk koppelen en dan met 1 set aansluitkabel werken. Is er ook een voordeel of nadeel als ik beide batterijen apart aansluit op de omvormer met een verdeler, dus niet de batterijen onderling koppel maar 2 aansluitsets gebruik.
Is het ook mogelijk om op de laatste manier een ander merk of zelfbouw zo aan te sluiten. De Pylontech is 15S en andere batterijen zijn voornamelijk 16S.
De Victron wordt alleen gebruikt via de ACin, een 4mm2 zou dan voldoende moeten zijn met een Alamat van 16A of toch beter naar 6mm2 gaan?
Hoe had je dat bedacht, twee verschillende accus met verschillende spanningen parallel zetten?

En 1 US5000 is wel weinig op een 5kVA omvormer, 2 liefst 3 past beter.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:32
Een nadeel minder door de CCS modules ipv losse cellen, ook ca 2000 euro
YouTube: #DIY Design 14,4 kWh #LiFePO4 Pack neu von #EEL - Der Aufbau

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Eriko schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:26:
[...]

Ik heb 3x 3.0. Hoe stel je in dat je de min/max van alle 3x 16 cellen kunt krijgen? Wat is jouw BMS-CAN protocol?
Eindelijk een moment gevonden om het te bekijken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvCYDLd9KzkB_devQADel8h9yuw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXpYKx27XFfB6sUSIWex0U9p.jpg?f=fotoalbum_large

CAN setting is dus Victron, in de PC versie is er ook zo'n optie die begint met VCR oid, maar daar kon ik het niet duidelijk uitlezen.

Verder heeft de master DIP 6 aan (2 slaves) en slave 1/2 hebben dan respectievelijk DIP 1/2 aan.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• bmweetje3
bbbrumbrum schreef op donderdag 26 december 2024 @ 18:56:
[...]

Hoe had je dat bedacht, twee verschillende accus met verschillende spanningen parallel zetten?

En 1 US5000 is wel weinig op een 5kVA omvormer, 2 liefst 3 past beter.
Ik had niks bedacht, het was een vraag of dit misschien kon met een programmeerbare bms. bij verschillende batterijen met een paar volt verschil.
Maar uit jou opmerking begrijp ik dat dit niet kan.
En kun je ook aangeven waarom 1 US5000 te weinig is? ik zie bij meerdere mensen dat ze beginnen met 1 batterij van 5Kw met een MP2 48/5000 en daarna uitbreiden indien nodig? Het gaat dan niet werken of waarom moet je minimaal 2 batterijen nemen?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

bmweetje3 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 09:22:
[...]
En kun je ook aangeven waarom 1 US5000 te weinig is? ik zie bij meerdere mensen dat ze beginnen met 1 batterij van 5Kw met een MP2 48/5000 en daarna uitbreiden indien nodig? Het gaat dan niet werken of waarom moet je minimaal 2 batterijen nemen?
Je wil je accu's doorgaans niet met 1C (ont)laden om ze te beschermen en veel mensen kiezen daarom voor minimaal 2-3x de accucapaciteit vs laadsnelheid. Dus 5 kW met 10-15 of evt. nog 20-25 kWh zodat je naar 0.2-0.25C gaat. Of je zorgt ervoor dat de MPII 5k niet maximaal (ont)laadt om de accu te beschermen.

• bmweetje3
Taro schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 10:15:
[...]

Je wil je accu's doorgaans niet met 1C (ont)laden om ze te beschermen en veel mensen kiezen daarom voor minimaal 2-3x de accucapaciteit vs laadsnelheid. Dus 5 kW met 10-15 of evt. nog 20-25 kWh zodat je naar 0.2-0.25C gaat. Of je zorgt ervoor dat de MPII 5k niet maximaal (ont)laadt om de accu te beschermen.
Zover ik weet is de laad en ontlaad capaciteit in te stellen of vergis ik mij daar in?
Daarom ook bewust gekozen voor deze en niet de 48V/3000 om niet bij meer capaciteit weer een nieuwe omvormer te kopen. En verder in de toekomst als mijn PV omvormer aan vervanging toe is dan lijkt mij de beste optie om een Victron MPPT te plaatsen. Ook de grote van mijn PV installatie heeft mijn keuze voor de 48V/5000 doen beslissen want daar pas je wel het juiste vermogen toe.

Maar ik sta open voor tips en ervaringen, uit een andere tak van techniek weet ik dat de vakmannen het daar ook vaak niet allemaal weten en dat je ziet dat "hobbyisten" door ervaringen veel meer kennis hebben.
Mooi als die kennis hier gedeeld wordt toch :)

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

bmweetje3 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:19:
[...]

Zover ik weet is de laad en ontlaad capaciteit in te stellen of vergis ik mij daar in?
Klopt, maar dus ook handig om te doen :)
Daarom ook bewust gekozen voor deze en niet de 48V/3000 om niet bij meer capaciteit weer een nieuwe omvormer te kopen. En verder in de toekomst als mijn PV omvormer aan vervanging toe is dan lijkt mij de beste optie om een Victron MPPT te plaatsen. Ook de grote van mijn PV installatie heeft mijn keuze voor de 48V/5000 doen beslissen want daar pas je wel het juiste vermogen toe.

Maar ik sta open voor tips en ervaringen, uit een andere tak van techniek weet ik dat de vakmannen het daar ook vaak niet allemaal weten en dat je ziet dat "hobbyisten" door ervaringen veel meer kennis hebben.
Mooi als die kennis hier gedeeld wordt toch :)
Klopt, je bent er bewust mee bezig. Het is echter voor veel mensen aantrekkelijk om lekker snel te laden en ontladen. Zie in andere topics mensen een 2.5 kWh accu met 2.4 kW laden en ontladen en sommigen overwegen er 2-3 op een enkele fase te zetten. We gaan de komende jaren nog wel wat mooie verhalen lezen denk ik ;)

• bmweetje3
Taro schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:30:
[...]

Klopt, maar dus ook handig om te doen :)
Daar ga ik zeker gebruik van maken, dit maakt ook dat deze keuze bewust gedaan is met het oog op uitbreiding en toekomst.

[...]

Klopt, je bent er bewust mee bezig. Het is echter voor veel mensen aantrekkelijk om lekker snel te laden en ontladen. Zie in andere topics mensen een 2.5 kWh accu met 2.4 kW laden en ontladen en sommigen overwegen er 2-3 op een enkele fase te zetten. We gaan de komende jaren nog wel wat mooie verhalen lezen denk ik ;)
Mijn doel is niet om snel te laden en te ontladen, onze ebikes worden ook maar met de helft van de capaciteit geladen, ze hebben de hele nacht de tijd hiervoor dus waarom snel laden als dit niet hoeft en slechter is voor de accu`s.

ik heb nog een vraag over het configureren, heb je daar de MK3 of MK2 nog voor nodig of kun je dit inmiddels ook allemaal via een setup met de Cerbo GX(2)?

• bbbrumbrum
  • Niet online
bmweetje3 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:46:
[...]

Mijn doel is niet om snel te laden en te ontladen, onze ebikes worden ook maar met de helft van de capaciteit geladen, ze hebben de hele nacht de tijd hiervoor dus waarom snel laden als dit niet hoeft en slechter is voor de accu`s.

ik heb nog een vraag over het configureren, heb je daar de MK3 of MK2 nog voor nodig of kun je dit inmiddels ook allemaal via een setup met de Cerbo GX(2)?
Je kunt nog steeds op vol vermogen je accus tot de helft van de capaciteit laden…. Ik denk dat je derhalve de helft van het laadvermogen bedoeld.

Tot 80% capaciteit laden is óok beter voor de accus, maar dat staat los van het vermogen.

• Cyrus The Virus
Gebruik nu in de winter accu vooral voor peakshaving maar merk nu toch wel dat SoC vrij veel afwijkt.

• bmweetje3
bbbrumbrum schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:58:
[...]

Je kunt nog steeds op vol vermogen je accus tot de helft van de capaciteit laden…. Ik denk dat je derhalve de helft van het laadvermogen bedoeld.

Tot 80% capaciteit laden is óok beter voor de accus, maar dat staat los van het vermogen.
klopt inderdaad, de lader heeft maar de helft van het laadvermogen wat eigenlijk zou kunnen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

bbbrumbrum schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 12:58:

Ik denk dat je strikt genomengelijl hebt, maar dat de winst in levensduur totaal niet in verhouding zal zijn tot het ongemak om even 20% van de capaciteit te negeren.

Persoonlijk zou ik gewoon lekker tot de 100% laden want ik denk dat calendar aging in 99 vd 100 gevallen de accu uiteindelijk de das om doet, of je nu tot 80% laadt of 100%.

Tot 80% laden is ook denk ik niet handig ivm balancing.

Misschien reageer ik er wat te serieus op maar ik denk dat het goed is om even alles in perspectief te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 27-12-2024 16:14 ]

• V_ger
Q schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:13:
[...]

Ik denk dat je strikt genomengelijl hebt, maar dat de winst in levensduur totaal niet in verhouding zal zijn tot het ongemak om even 20% van de capaciteit te negeren.

Persoonlijk zou ik gewoon lekker tot de 100% laden want ik denk dat calendar aging in 99 vd 100 gevallen de accu uiteindelijk de das om doet, of je nu tot 80% laadt of 100%.

Tot 80% laden is ook denk ik niet handig ivm balancing.

Misschien reageer ik er wat te serieus op maar ik denk dat het goed is om even alles in perspectief te houden.
Ik vind het vooral knap dat je vast kan stellen wat 80% is. Welk voltage is dat dan bij LFP?

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:00
V_ger schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:21:
[...]

Ik vind het vooral knap dat je vast kan stellen wat 80% is. Welk voltage is dat dan bij LFP?
Zal eerder op basis van stroommetingen zijn vermoed ik.
Geen idee hoe mijn bms anders weet hoeveel % er nog resterend is in mijn pack. Niet dat het klopt trouwens.
Afgelopen nacht nog eens opgeladen tot 100% via het net en ongeveer 2u op 100% gestaan terwijl er wel nog vlotjes 2kW naar het pack liep…

Natuurlijk met het huidige weer zat de batterij al een tijdje rond de 20%, enkel zonoverschot ging er in.

Volgende stap is sturen naar dynamische tarieven zonder dynamisch contract en analyseren of het voordelig is of niet om te veranderen.

• habbekrats
@bbbrumbrum Heb je een duits adres dan? Ik kreeg het niet klaar om naar NL te sturen.

@Q @V_ger @RailHenk87

Ik heb laatst een heel gesprek gehad met een e-auto specialist. De batterij lading vaststellen bij LFP is niet makkelijk door het ontlaad/laad verloop die lijn tussen leeg en vol is heel er vlak.
De soc berekening van een bms of Victron smarhunt is puur op berekening gebaseerd aantal ampere x tijd is x % verandering in soc.

onderstaand plaatje zegt genoeg,
bij bv een herstart van een Victron shunt moet je zelf de soc in % ingeven corrigeren, het is onmogelijk dat bij bv een 50% lading het bms . shut kan vast stellen wat de soc is.
Afbeeldingslocatie: https://www.powerstream.com/z/charge.jpg

Nu zegt de specialist hierover, als alle cellen goed in balans zijn dus bv max 50mV verschil tussen alle cellen hoef je je geen zorgen te maken.
Je hebt dan 2 mogelijkheden
a je trekt de accu leeg tot je ondergrens bv 2,5V = soc = 0%
b je laad de accu op tot bv 3,55V en zet de soc op 100%

• Pim57
  • Laatst online: 19:14
@bbbrumbrum Dat 80% verhaal gaat over een andere chemie Li-ion. Bij Li-ion kun je aan de hand van het voltage de SOC bepalen.

LFP kun je prima van 0-100% gebruiken. En 100% heb je ook nodig voor balanceren en SOC-reset.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• V_ger
@habbekrats I know. Daarom ook mijn opmerking. Er zijn teveel mensen die er te weinig vanaf weten, maar wat doen en dan dat als waarheid verkondigen richting anderen. Soms ook nog onder het mom van "ik heb ergens gelezen, dus dan is het waar."
En altijd zonder onderbouwing.

Pagina: 1 ... 83 ... 120 Laatste