Aluminium busbars, wat doet dat met de weerstand?
Cel en busbar van vernikkeld koper
Allereerst ben ik begonnen met het meten van de 1 kHz AC-IR (YR-1035+) van de door Nkon in november 2024 geleverde CB75 cellen. Die meten eigenlijk allemaal 0,20 ± 0,01 milliohm. Daarna heb ik, als referentie, de meegeleverde 
vernikkelde koperen 2×20×95 mm¹ busbar gemeten: 0,05 mΩ. Vervolgens de koperen busbar op de plus-pool van de cel geschroefd en aangehaald met 6,0 Nm. Als je dan tussen de min-pool van de cel en het uiterste vlak van 2×20 mm¹ meet, dan is de totale gemeten AC-IR 
0,27-0,28 mΩ.
Maatwerk busbar nodig
Maar aan die koperen busbar heb ik niets: ik wil 2 platen staal van 10 millimeter plus een isolerende en brandwerende plaat van 10 millimeter tussen twee cellen plaatsen. Daarvoor is de meegeleverde busbaar veel te kort. Vandaar dat ik een langere busbar nodig heb.
Flexibele busbar
Aangezien de cellen tijdens het laden en ontladen in totaal zo'n 1,6 millimeter uitzetten en krimpen is er wat flexibiliteit gewenst in de busbars. Dan kun je daar van die flexibraids of 
gelaste folieverbinders voor kopen. Zo'n 10×40 mm¹=400mm² flexibele verbinder is een beetje overkill en kost minimaal € 32 excl. BTW per stuk.
Als je een beetje ruimte hebt, dan kun je de flexibiliteit, net zoals bij buisleidingen, halen uit een U-vormig expansiestuk. Met benen van 4½ cm kort, vond ik het nog wat star. Dus heb ik uiteindelijk benen van ongeveer 7½ centimeter gebogen met een binnenradius van 6 millimeter. Dat is voor mij flexibele genoeg en zou nog iets minder mogen.
:strip_exif()/f/image/yUTj9ESOUvPYFilRFzyBMNIa.jpg?f=fotoalbum_large)
De aluminium busbar.
Aluminium materiaal kiezen
Bouwmarkt aluminium profielen zijn gemaakt voor constructiedoeleinden. Aangezien de M6-draad van de stud niet eindeloos lang is, 6 millimeter geleider + carosseriering + moer past net, moet de busbar wel goed geleiden. Daarom heb ik 99,5% zuiver aluminium besteld uit de 1000-serie in een zachte toestand. Toestand "zacht" geleid de elektriciteit weer net iets beter dan half-hard of harde toestanden. Die soort aluminium kon ik in Nederland niet in kleine hoeveelheden aankomen. Bij 
Gemmel Metalle heb ik wat stroken van 2×35×885 mm¹ (885 i.v.m. verzendkosten naar Nederland) in EN-AW-1050A Aluminium met toestand O/H111 (W7 = Weich = zacht) besteld.
Maken
Zo'n strook heb ik in 3 lengtes geknipt: 291 / 295 / 299 mm¹ (eentje is er er dus een millimeter langer). Vervolgens heb ik die 3 stroken in het midden uitgelijnd op elkaar gelegd en in één keer (alle 3 samen) tot een U-vorm gebogen. 
Om precies over de stud, die opgebouwd is uit 3 verschillende diameters, te passen, is in de gebogen busbar een 6 mm gat geboord, en in 2 van de 3 strippen een gat van 12 millimeter, en in 1 van die 2 strippen een gat van 19 millimeter. Ontbraamd met een verzinkfrees en daarna zijn de stroken weer op elkaar gezet zodat een 6 millimeter dikke busbar ontstaat. Er is verder niets aan het oppervlak gedaan om beter contact te maken. Met een 29 millimeter onderlegring is de alu busbar, zoals met de koperen busbar, op de positieve terminal geschroefd en aangehaald met 6,0 Nm.
Weerstandsmeting zonder contactvet
Met de aluminium busbar heb ik tussen de minpool en ongeveer in het midden van de uiterste 6×35mm¹ een AC-IR van 
0,30 mΩ gemeten.
De busbar is weliswaar 3,1 keer langer geworden dan de koperen busbar. Desondanks had ik een beter resultaat verwacht met 210 mm² versus 40 mm².
Contactvet aanbrengen
Daarom is nu met een staalborstel het oppervlak ongeveer 10 à 15 seconde opgeruwd. Daarna is er binnen een paar seconden met een kwastje wat Penetrox A-13 aangebracht. Terzijde: de aluminium-oxidehuid begint zich direct na het borstelen al weer te vormen blijkt uit onderzoek. De A uit A-13 is van Aluminium. Dat is dubbelzijdig gedaan, dus voor die ene busbar 8 keer, en de 9e keer het vlak dat op de plus-pool wordt geschroefd. Als 2 vlakken zijn behandeld, dan ziet er dat zo uit:
:strip_exif()/f/image/B4xMEWZG1wXclxii32OVenCJ.jpg?f=fotoalbum_large)
AC-IR meting met contactvet
Trommel de trommel...
Een eerste meting komt op 0,28 mOhm. En een tweede meting op 
0,26 mΩ, seconden lang stabiel. Geen enkele verandering van die meetwaarde nadat die zich eenmaal had gestabiliseerd. Met een waarde die net iets beter is dan de koperen busbar, kan ik leven.
:strip_exif()/f/image/7kQA2FmB0IdE9fP0tSCbBiTB.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor de liefhebbers nog een detailfoto van de gelamineerde-alu-busbar op de plus-pool van de cel. Je ziet dat de penetrox voor een deel tussen de laagjes uit is geperst tijdens het aanhalen van de moer. Je ziet dat het M6-draadeind van zo'n Nkon-CB75 maximaal ruimte biedt voor een 6 millimeter geleider en een carosseriering. Er is nauwelijks draad over.
PS Met dank @Niltag voor het idee om aluminium strip als busbar te gebruiken.

[
                        Voor 0% gewijzigd door
                                                     cj1                                                 op 16-12-2024 19:25
                        . Reden: PS toegevoegd                    ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j