Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Masid Wood-Bliss doet op hout ongeveer hetzelfde. Hiermee wordt het hout ook nog eens "gewapend" tegen insecten zoals houtboorders en termieten. Geen topcoating nodig, oplosmiddelvrij, op plantaardige basis, zonder biociden en fungiciden.habbekrats schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:44:
[...]
De Envirograf brandwerende houtverf wordt gebruikt voor het brandwerend opwaarderen van houten oppervlakken. Met een juiste toepassing kan een opwaardering van 30 tot 60 minuten behaald worden. De coating is voor intern of extern gebruik en kan eenvoudig worden toegepast met kwast, roller of spuit.
Belangrijk: de verf heeft op hout een topcoating nodig.
Hoewel de verf goed hecht met de meeste ondergronden is het van groot belang om op een klein oppervlak te testen of de hechting van de brandwerende hout verf met de toplaag goed is. Over het algemeen geldt dat hout er een primer gebruikt dient te worden op houten oppervlaktes welke eerder zijn voorzien van een verf. Onbehandeld hout heeft geen primer nodig.
Getest op de Europese norm EN1364-1, waarbij de integriteit van de 66 minuten wordt bereikt.
Voldoet aan classificatie B / S1 / d0 van European Standard EN13823, single burn test (SBI) en EN11925-2 (ontvlambaarheid).
Tijdens het verwerken heeft het wel een eigenaardig agrarisch geurtje.
Wood Bliss brandklasse:
EU: EN 13501-1: B-S1, d0 (Douglas hout, met 3 lagen Wood Bliss)
EU: EN 13501-1: B-S1, d0 (CLT uit vuren en dennenhout, met 3 lagen WB)
Zwitserland: brandklasse 5.3 (= schwer brennbar / schwache Qualmbildung)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Niet gecharmeerd ben ik van de plaats waar ze de vierkante stikker plakken: op het grote vlak. Zo wordt met opspannen de druk toch weer niet helemaal mooi verdeeld. De naden van de behuizing doen ze wel aan de korte zijde, waarom niet daar ook de typesticker plakken?
Door het grote contactoppervlak van de polen, overweeg ik de volgende keer weer Rept te kopen en geen Eve. De meegeleverde busbar kunnen de prullenbak in. Het contactoppervlak van die verbinding is vergelijkbaar met minder dan 25 mm2 koper: waardeloos voor hoge stromen.
PS Nu nog even door met de labeltang, nog 6 cellen te gaan met per cel 2 eigen labels plakken op de zwart gekleurde bovenkant.
:strip_exif()/f/image/Csc39l3d25TVQT63hzpklPs3.jpg?f=fotoalbum_large)
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Niet helemaal vergelijkbaar met normaal gebruik door toepassing van een smeermiddel (WD40) op de draad.habbekrats schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 14:21:
Mishandelen aansluit studs lfk280 YouTube: Testing the shear strength on EVE 280Ah LiFePO4 Battery Cell Terminals
Samenvatting: met 21Nm gaat het nog goed, bij 22Nm breekt het draadeind af. De tweede poging gaat met 19Nm nog goed, en bij 21Nm breekt het draadeind af.
Dat de naden van de blauwe plastic best niet op de lange zijden zitten, lijkt me idd logisch.cj1 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 14:22:
Niet gecharmeerd ben ik van de plaats waar ze de vierkante stikker plakken: op het grote vlak. Zo wordt met opspannen de druk toch weer niet helemaal mooi verdeeld. De naden van de behuizing doen ze wel aan de korte zijde, waarom niet daar ook de typesticker plakken?
[Afbeelding]
Maar je maakt je druk om een filterdun stickertje...? Dat lijkt me toch echt mierenn**ken ;-)
Met dezelfde logica als de naden van het blauwe plastic, maak ik mij daar wel druk over.stefaantje schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:51:
[...]
Dat de naden van de blauwe plastic best niet op de lange zijden zitten, lijkt me idd logisch.
Maar je maakt je druk om een filterdun stickertje...? Dat lijkt me toch echt mierenn**ken ;-)
Met onnauwkeurige meetapparatuur meet ik bij het blauwe plastic 0,08 mm en bij die sticker 0,10 mm hoogteverschil.
De type stickers van de cellen zijn nu allemaal verhuisd naar de korte zijde:
:strip_exif()/f/image/Meizt65nqgLr5C9QMdwVbxgY.jpg?f=fotoalbum_large)
PS De stickerverwijderaar is de leesbaarheid niet ten goede gekomen (het label is thermisch geprint)
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Correct, maar ook die accu's worden via EPEX gestuurd. Die onbalans krijg je nu korter van tevoren door en deze tijd is korter.John245 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 20:50:
[...]
Dat zijn niet de thuisaccu's die we hie bouwen
Onbalans markt heeft weinig met EPEX-markt te maken, veel meer met de intraday die start nadat EPEX is gesloten voor die dag. intraday is bij sturing van het programma (kwartierlijst voor invoeden en afname per balansverantwoordelijke) tot 5 minuten voor levering.BenSKIP schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:58:
[...]
Correct, maar ook die accu's worden via EPEX gestuurd. Die onbalans krijg je nu korter van tevoren door en deze tijd is korter.
De thuisaccu's die actief zijn op de onbalansmarkt via de energieleverancier, daarvoor zal nog het nodige veranderen, in de wetsvoorstel beeindiging salderingsregeling, is oa opgenomen "zelfopgewekte hernieuwbare elektriciteitdat ", van het net afnemen en later terugleveren, is geen "zelfopgewekte" energie.
Als ook de onbalans kosten in rekening dienen te worden gebracht bij de groep die het veroorzaken.8. Kosten die gerelateerd zijn aan het terugleveren van zelfopgewekte hernieuwbare
elektriciteit door actieve afnemers, die tevens huishoudelijk eindafnemer of een microonderneming zijn, aan een marktdeelnemer, kunnen uitsluitend in rekening wordt gebracht bij die actieve afnemers
Een monsterklus voor de ACM om de onbalanskosten uit te splitsen, waar ACM uiteindelijk een verdeelsleutel voor hoopt te krijgen via diverse geschilzaken met bijstellingen door de rechter of de minister moet nog komen met een verduidelijking.
Zonder meer zit er nog een gat tussen wanneer als energiewet wordt aangenomen en artikelen in werkingtreden en de artikelen van wetsvoorstel beeindiging salderingsregeling voor 1-1-2027, als ook die wordt aangenomen door 1e kamer.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Die software maakt nu een dag vooraf de prijzen en duur van de te verwachte schommelingen bekend.
Als ik het goed begrepen heb, wordt dat straks anders omdat de schommelingen nog maar 5 minuten vooraf bekend gemaakt zullen worden.
Je herhaald wat je zei, heb je @Domba s reactie wel gelezen?BenSKIP schreef op donderdag 28 november 2024 @ 11:43:
Naast het feit dat een zelfbouwaccu zonnestroom opslaat en dus voor later beschikbaar is, kan de accu ook op op de onbalansmarkt worden ingezet middels EPEX / Nordpool software.
Die software maakt nu een dag vooraf de prijzen en duur van de te verwachte schommelingen bekend.
Als ik het goed begrepen heb, wordt dat straks anders omdat de schommelingen nog maar 5 minuten vooraf bekend gemaakt zullen worden.
[ Voor 99% gewijzigd door BenSKIP op 28-11-2024 12:15 ]
EPEX is day ahead markt die sluit bijna halve dag van te voren en zit verwerkt in programma dat de balansverantwoordelijk in dient bij Tennet.
Onbalans, is het verschil met het ingediende programma per kwartier door de balansverantwoordelijke voor zijn portofolio en de werkelijke energiestromen die toegewezen worden voordat kwartier , via profiel of uitgelezen slimme meters en ex-post handel aan portofolio van de balansverantwoordelijke
Ook een halve dag van te voren, dient programma verantwoordelijke voor zijn portofolio bij Tennet per kwartier deze schattingen voor verwachte afname en invoeding in,
Ook daarna is handel om eigen portofolio in balans te houden per kwartier en ex-post handel (regeltoestand 2).
Of een positie met eigen portofolio in te nemen tov (verwachte) systeem balans, bij voorkeur de tegen overgestelde, voor extra inkomsten.
Bijv als systeembalans een tekort heeft en portofolio een overschot wordt dat gezien als hulp aan het systeem en ontvangt balansverantwoordelijke voor deze hulp de onbalansprijs.
Is portofolio-onbalans de zelfde als systeem-onbalans, dan dient balansverantwoordelijke voor het verschil te betalen, die dat doorberekend aan zijn klanten.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Mooi, meer informatie over het materiaal waar de EVE studs van gemaakt zijn. Aluminium 1060 = EN AW-Al 99,6 oftewel minimaal 99,60% aluminium.habbekrats schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:19:
Ik ben heel happy met mijn dubbele m6 polen
[Afbeelding]
Toch vreemd, volgens tabel A.1 van de EN 573-3:2007 is EN AW-1060 aluminium niet bedoeld voor elektrische toepassingen, niet bedoeld om te lassen, én niet bedoeld voor constructief werk.
De aluminium legeringen voor elektrische toepassing zijn de AW-1350 en AW-1370.
Die 13x0 legeringen hebben een andere chemische samenstelling dan de 10xx-serie. De opvallende verschillen:
- 0,02 tot 0,05% boor (13x0) versus geen B in de 10xx serie
- 0.01% chroom(13x0) versus geen Cr (10xx)
- minder silicium m.u.v. AW-1085 en AW-1090
- minder mangaan m.u.v. AW-1090
- 0,02% Vanadium en Titanium opgeteld
[ Voor 27% gewijzigd door cj1 op 29-11-2024 09:37 . Reden: opvallende verschillen tussen 13x0 en 10xx ]
Het is inderdaad verwarrend.Domba schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:31:
@BenSKIP misschien is verschil niet duidelijk.
EPEX is day ahead markt die sluit bijna halve dag van te voren en zit verwerkt in programma dat de balansverantwoordelijk in dient bij Tennet.
Onbalans, is het verschil met het ingediende programma per kwartier door de balansverantwoordelijke voor zijn portofolio en de werkelijke energiestromen die toegewezen worden voordat kwartier , via profiel of uitgelezen slimme meters en ex-post handel aan portofolio van de balansverantwoordelijke
Ook een halve dag van te voren, dient programma verantwoordelijke voor zijn portofolio bij Tennet per kwartier deze schattingen voor verwachte afname en invoeding in,
Ook daarna is handel om eigen portofolio in balans te houden per kwartier en ex-post handel (regeltoestand 2).
Of een positie met eigen portofolio in te nemen tov (verwachte) systeem balans, bij voorkeur de tegen overgestelde, voor extra inkomsten.
Bijv als systeembalans een tekort heeft en portofolio een overschot wordt dat gezien als hulp aan het systeem en ontvangt balansverantwoordelijke voor deze hulp de onbalansprijs.
Is portofolio-onbalans de zelfde als systeem-onbalans, dan dient balansverantwoordelijke voor het verschil te betalen, die dat doorberekend aan zijn klanten.
Ik heb de bijgeleverde kabel van Basengreen gebruikt en een RJ45 connector er aan gezet met canH op plek 4, canL op plek 5 volgens de Deye handleiding.
Deye staat op Lithium battery mode 00, basengreen staat op Pylontech/Deye voor CAN protocol.
Iemand een idee wat er mis is?
Ik heb ook zojuist een EM24 ethernet aangeschaft, en zit met hetzelfde; is het gebruikelijk zoiets direct achter de hoofdschakelaar te monteren ?stef110 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:59:
Het hele systeem bestaat momenteel nu dus uit:
...
1x een em24 net achter de hoofdschakelaar
...
Niet beschermd indien deze een interne fout zou hebben, en dus je hoofdzekeringen eruit zullen gaan in dat geval ..
Of wordt die kans heel klein geacht ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Gewoon recht achter de hoofdschakelaar. En niet de meter voor zekeren dat heeft toch geen zin. En als je het dan echt goed zou willen doen zou je dan zelfs nog selectief moeten zijn. Dan ga je van je 25a hoofdzekeringen al meteen naar 16a dan blijft er niks over van je net aansluiting...hannibal2206 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 01:09:
[...]
Ik heb ook zojuist een EM24 ethernet aangeschaft, en zit met hetzelfde; is het gebruikelijk zoiets direct achter de hoofdschakelaar te monteren ?
Niet beschermd indien deze een interne fout zou hebben, en dus je hoofdzekeringen eruit zullen gaan in dat geval ..
Of wordt die kans heel klein geacht ?
Stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
De pack is oorspronkelijk gemaakt voor 16 280Ah cellen. Ik heb er 16 keer 314Ah in zitten, ook totaal nog niet gebalanceerd.
Dus dit is mijn volgende stap.
Ik ga de Deye gebruiken om de pack op te laden op basis van voltage tot 54,4V.
Eens daar aangekomen ga ik de remaining capacity in het BMS instellen op 300Ah (95% SOC).
Vervolgens de Deye terug in CAN modus zetten en hopelijk klopt het dan beter.
Als er suggesties zijn om het anders te doen hoor ik het graag!
Laden tot 58,4V (OV protect limit in het BMS) lijkt me niet gunstig voor de levensduur van de batterij?
Of toch eenmalig doen voor de calibratie?
Wel heel fijn om 's avonds te koken met overschotjes zon van doorheen de dag!
Ik zal later wat foto's posten van de finale opstelling voor de geïnteresseerden.
Ik heb nu in 2 maand 13 cycles volgens JK. Balanceren is niet vaak nodig. Ik heb vanaf 3 december een dynamisch contract. De afgelopen weken heb ik elke zaterdag de batterij naar 100% geladen. Dal tarief en nog wat pv meepakken.
Ik heb inmiddels 3 verschillende Basengreen firmwares gehad, en er lijken nogal wat verschillen te zijn in hoe de soc gereset wordt:RailHenk87 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:40:
Na een dagje de boel in de gaten te houden is mijn tijdelijke conclusie dat de uitlezing van het BMS van het accupercentage niet correct is.
De pack is oorspronkelijk gemaakt voor 16 280Ah cellen. Ik heb er 16 keer 314Ah in zitten, ook totaal nog niet gebalanceerd.
Dus dit is mijn volgende stap.
Ik ga de Deye gebruiken om de pack op te laden op basis van voltage tot 54,4V.
Eens daar aangekomen ga ik de remaining capacity in het BMS instellen op 300Ah (95% SOC).
Vervolgens de Deye terug in CAN modus zetten en hopelijk klopt het dan beter.
Als er suggesties zijn om het anders te doen hoor ik het graag!
Laden tot 58,4V (OV protect limit in het BMS) lijkt me niet gunstig voor de levensduur van de batterij?
Of toch eenmalig doen voor de calibratie?
Wel heel fijn om 's avonds te koken met overschotjes zon van doorheen de dag!
Ik zal later wat foto's posten van de finale opstelling voor de geïnteresseerden.
1. Oorspronkelijk firmware gaat naar 100% bij één cell OV.
2. Firmware 1.0.4T gaat netjes maar 100% als de constant pack voltage bereikt wordt (56v, in te stellen) en de current onder 4A zakt (ook in te stellen). Helaas had ik met deze firmware problemen met de current meting (die week af).
3. Ik heb nu een 1.0.1 firmware met build date van Oktober dit jaar (

Sol-Ark manufacturer reportedly disables all Deye inverters in the US (solarboi.com)
https://news.ycombinator.com/item?id=42279010
[ Voor 38% gewijzigd door Q op 30-11-2024 21:46 ]
Top, ik ga dan nu even tot 54.4 laden en daar even blijven en de voltages van de cellen vergelijken. Als die voldoende docht bij elkaar liggen (<20mV lijkt me prima?) dan door naar 58.4V en SOC op 100%.habbekrats schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:30:
@RailHenk87 Ik heb mijn batterij 1 x tot 58,4 geladen. Niet in een keer op 58,4 om de balancering kans te geven om zijn werk te doen.
Ik draai momenteel deze versie, waarbij de ambient temp fix is toegepast (staat nog steeds op 30°C btw)Jazzle schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:40:
[...]
Ik heb inmiddels 3 verschillende Basengreen firmwares gehad, en er lijken nogal wat verschillen te zijn in hoe de soc gereset wordt:
1. Oorspronkelijk firmware gaat naar 100% bij één cell OV.
2. Firmware 1.0.4T gaat netjes maar 100% als de constant pack voltage bereikt wordt (56v, in te stellen) en de current onder 4A zakt (ook in te stellen). Helaas had ik met deze firmware problemen met de current meting (die week af).
3. Ik heb nu een 1.0.1 firmware met build date van Oktober dit jaar (), deze lijkt weer anders te werken; iig met CCL/DCL die nu dynamisch op basis van pack voltage veranderd. Soc reset weet ik nog niet.
:strip_exif()/f/image/S1LJkSmvkMnYjB7Kn1QonOin.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorzichtig , zonder bron en aanvullende info is het fakeQ schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 21:46:
Deze al gezien? Damn!
Sol-Ark manufacturer reportedly disables all Deye inverters in the US (solarboi.com)
https://news.ycombinator.com/item?id=42279010
sinds 15 november zijn er fake foto's op facebook gepost en daarna op diverse forums media
zoals deze let op de reflectie ( bron )
:strip_exif()/f/image/yYaj9Xnql6bm2MJ4HBAHOl8w.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bLI0aB0fmoRjyLXrhMCm069i.jpg?f=user_large)
Is dit fake?Domba schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 23:35:
[...]
Voorzichtig , zonder bron en aanvullende info is het fake
sinds 15 november zijn er fake foto's op facebook gepost en daarna op diverse forums media
zoals deze let op de reflectie ( bron )
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://diysolarforum.com...ters-shutting-down.94550/
let ook even op de datums wanneer wat gepost is of en/of ook werkelijk Deye's zijn, in ieder geval zijn er ook 100% fake foto's gebruikt.
(iedereen kan een account aanmaken en diverse accounts <10 posts, en je link is naar een SImon die in totaal met 3 posts met nieuw account heeft gemaakt waarvan niet vast te stellen is dit ook werkelijk iemand van Sol-ark is)
Zoals foto's van link hiervoor gepost heb, welk model Deye zou dit wel moeten zijn ik ken deze niet, als ook wordt alleen indruk gewekt dat het zelfs verschillende serie's zouden zijn
(daar gaat mijn BS-radar van aan, dan betreft verschillende firmware-files met zelfs verschillende RTU-protocollen)
https://diysolarforum.com...4349/page-72#post-1269555
Dat vraagt om veel ruimere toelichting over de setup en het gebruik daar lokaal, het electriciteitsnet van Costa Rica is voor zover ik weet 110-120 V en splitfase? (ook een account van na de eerste fake foto's )
Dus ik denk voor nu dat het klopt dat het een hoax is.
Ik ben bang dat lastig zal zijn, daar je originele poster moet achter halen,Q schreef op zondag 1 december 2024 @ 13:42:
Ik kan zo nergens onafhankelijk bevestiging vinden van mensen die een Deye bezitten en dit issue ervaren.
Van het lijstje van solarboi
De eerste naar facebook is een repost, de poster die aangehaald wordt had een maand er voor nog een off-grid Powmr 24.
de 2e webbbn, die heeft ook een bijzondere setup met can-bus emulatie
3e Pangirl is nieuw account met 3 postsI use a Victron SmartShunt with the batmon-ha addon to get voltage, current and SOC. SOH, along with a few other paramters are just defaulted currently. Charging parameters are all configurable, and you should make sure that they are correct for your battery/batteries.
This addon will also add some entities to HA for controlling the charge message, which contains a pair of switches for charge/discharge, a pair of switches to control forced charging, and a numerical charge current selector. My Deye inverter will initiate charging at the specified current if force_charge_1 is enabled, but YMMV, and you could damage your battery/hardware with improper settings.
4e, uit Puerto Rico staat vrij zeker vast voor dat die foto's heeft bewerkt,
Had veel belangstelling voor 1 fase EU modellen om deze met transformator met middenaftakking geschikt te maken, voor 120V, splitfase is 2x 120V 180 graden fase verschoven en dat gaat niet geheel zonder aanpassingen
5e nieuw account 1 post
Een geheel andere verklaring zou kunnen zijn dat originele poster, voor klanten MOD's heeft gemaakt die niet goed zijn gegaan en straatje probeerde schoon te vegen, zodat die niet bij hem zouden aankloppenIk zie ook dat Will Prowse degene die de fake screenshots heeft gemaakt van het forum heeft gegooid, als ik het goed begrijp.
Dus ik denk voor nu dat het klopt dat het een hoax is.
Een 1 fase 16k EU-model is ca 25-30% van de prijs van een SOL-ARK 15k ($7000-8000)
Daar ben ik nooit geraakt want het BMS heeft eerder ingegrepen en de boel onderbroken.
Vervolgens ook dan enkele uren gewacht en nagekeken dat het BMS 100% rapporteert. Vervolgens gisteren laten ontladen doorheen de namiddag en de nacht (vaatwasser, koken, warmtepomp, etc.) en vastgesteld dat deze ochtend rond 7u het pack 'leeg' was.
De omvormer stopt met de batterij te gebruiken bij 20%. In tussentijd was er 13kWh aan energie uit gekomen. Omrekenen naar 100% komt dit op 16,25kWh wat zeer dicht ligt bij de totale capaciteit van 16 314Ah cellen!
Eens topbalansen heeft het BMS dus duidelijk nieuwe inzichten gegeven!
Nog enkele vragen:
- Hoe vaak doen jullie hier aan topbalancing? 1 keer per maand laden naar 54,4V?
- Welke grenzen zijn aan te raden om te gebruiken bij het ontladen? Low batt is nu 20%, cutoff is 10% in de omvormer. Of zou ik hier volledig op het BMS vertrouwen en de omvormer laten ontladen zover hij kan? Het lijkt me niet slecht dat beide partijen (omvormer en BMS) de boel in de gaten houden ipv enkel het BMS.
Vanavond ga ik over naar Zonneplan dynamisch en ga ik over op (d)ess , ervaringen geven dat ik 1 x per 3 a weken een keer moet helemaal ga laden tot 100%.
Het niet het meest verdienstelijke tijdstip om te beginnen maar het moet maar. Ik ga naar zonneplan met een gaslimiet. Volgend jaar gaat de gasketel na 22 jaar de deur uit.
Ik weet nog niet wie ik moet geloven bms geeft soc 63/67% Victron smartshunt geeft 55%
Vandaag mijn groepenkast omgebouwd met een 1-0-2 schakelaar en een scheiding in de kast met groepen welke offgrid blijven werken. De 2 schuren zitten daar niet bij.
:strip_exif()/f/image/Ra2RgyYcPkMwfuWVlIoVEQfU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door habbekrats op 02-12-2024 13:43 ]
Percentages zijn niet relevant en onnauwkeurig. Dat is hoogstens een indicatie (als je BMS er een beetje zin in had). Het voltage is wat telt.RailHenk87 schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:31:
2 nachten terug heb ik mijn Deye de batterij laten laden tot 54,4V. Vervolgens een tijdje gewacht om zeker te zijn dat de balancer zijn werk kan doen en dan doorgezet tot 58,4V op de omvormer.
Daar ben ik nooit geraakt want het BMS heeft eerder ingegrepen en de boel onderbroken.
Vervolgens ook dan enkele uren gewacht en nagekeken dat het BMS 100% rapporteert. Vervolgens gisteren laten ontladen doorheen de namiddag en de nacht (vaatwasser, koken, warmtepomp, etc.) en vastgesteld dat deze ochtend rond 7u het pack 'leeg' was.
De omvormer stopt met de batterij te gebruiken bij 20%. In tussentijd was er 13kWh aan energie uit gekomen. Omrekenen naar 100% komt dit op 16,25kWh wat zeer dicht ligt bij de totale capaciteit van 16 314Ah cellen!
Eens topbalansen heeft het BMS dus duidelijk nieuwe inzichten gegeven!
Nog enkele vragen:
- Hoe vaak doen jullie hier aan topbalancing? 1 keer per maand laden naar 54,4V?
- Welke grenzen zijn aan te raden om te gebruiken bij het ontladen? Low batt is nu 20%, cutoff is 10% in de omvormer. Of zou ik hier volledig op het BMS vertrouwen en de omvormer laten ontladen zover hij kan? Het lijkt me niet slecht dat beide partijen (omvormer en BMS) de boel in de gaten houden ipv enkel het BMS.
Ik laad tot 3.475/cell. Balancer aan bij 3.43. Dan zit ik iig in/boven de knie. Of mijn BMS dan wel of niet naar 100% reset interesseert me eigenlijk niet. Mijn Shunt doet dat wel. Dat hou ik aan als "de waarheid".
Ontladen tot 3.0 of misschien 2.9 maar dat is het wel.
Balanceren doet ie als ie vol is, dus met dit weer en deze prijzen soms even niet, dat komt dan wel weer. Ik ga niet volladen om te balanceren ofzo.
[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 02-12-2024 13:46 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Nee, dat is te kort door de bocht. Het hangt er vanaf wat voor een BMS je hebt, hoe nauwkeurig die is vwb stroommeting en hoeveel waarde je hecht aan een "correcte" SOC.thido schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:21:
Kunnen we stellen dat een smartshunt eigenlijk onmisbaar is? 300 of 500A variant dan denk ik?
Voor een goede werking en beveiliging van het systeem is het niet noodzakelijk om de SOC te weten. Dat is wel handig/praktisch om uiteenlopende redenen. Maar voor de veiligheid is het voldoende om acties te ondernemen afhankelijk van het voltage.
Ik heb 4 BMSen en een shunt en geen van allen geeft dezelfde waarde dus.. you tell me welke van de 5 metingen correct is.
Ik ga uit van de shunt, want ik laad niet tot hoog voltage trip om de soc naar 100% te resetten. Wie ooit heeft bedacht dat dat de waarde is om een tellertje te resetten... Zucht.
[ Voor 10% gewijzigd door V_ger op 02-12-2024 19:39 ]
@Jazsie en @Jog en @Cyrus The Virus : voor Fluvius mag het wel, maar de fiscus gaat hier over vallen.Cyrus The Virus schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:10:
[...]
meer dan 5kVA per fase mag niet zonder speciaal onderzoek en kosten als grootverbruiker/leverancier.
3xMPII 5000 zou dus mogen volgens fluvius. En dat is normaal wel voldoende als thuis gebruiker.
Ik ben op dit moment in een dossier aan het navragen of dit wordt aangehouden, in het slechtste geval moet je een ruling aanvragen...
Dat is ook hoe ik het begrijp.HyperBart schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:12:
[...]
@Jazsie en @Jog en @Cyrus The Virus : voor Fluvius mag het wel, maar de fiscus gaat hier over vallen.
Een dossier bij fluvius? Ik ben benieuwd.Ik ben op dit moment in een dossier aan het navragen of dit wordt aangehouden, in het slechtste geval moet je een ruling aanvragen...
Neen, voor die lijdensweg ben ik nog niet gek genoegJog schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:39:
Een dossier bij fluvius? Ik ben benieuwd.
Ik bedoelde een dossier/vraag bij FodFin, ik zou deze week gecontacteerd worden.
Ik blijf benieuwdHyperBart schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:59:
[...]
Ik bedoelde een dossier/vraag bij FodFin, ik zou deze week gecontacteerd worden.
Ik heb een elektricien die me gaat bijstaan om alles kwalitatief in orde te krijgen, de theorie moet ik wat gaan ophalen, het is dus ook niet zeker dat ik voor DIY wil gaan maar ik wil een beetje inzichtelijk krijgen welke componenten en hoe en wat.
Ik heb gefiltered op @PCJR en zie bv regelmatig volgende componenten langskomen:
Batterijen:
https://www.nkon.nl/eve-m...-single-stud-grade-a.html
Als ik mijn lessen fysica nog goed herinner is dit dus een batterijtje van 1kWh?
BMS
https://www.dalybms.com/c...r-low-speed-cark-product/
Een balancer is iets wat je om de zoveel tijd eens aan de individuele cellen hangt, correct?
Zoiets bv?
YouTube: NEEY 15A Smart Active Balancer. Makes your balance cables warm♨️... ...
Wat hier dan nog in mist is aansluitmateriaal, busbars,veiligheidsmateriaal en een inverter. Ik wil eerst en vooral de high level concept componenten even mee zien.
Voor de inverter heb ik de indruk dat hier de laatste tijd (PCJR) de Deye populair zijn?
https://www.deyeinverter....lv-battery-supported.html
En dan tot slot nog een kist:
https://www.alibaba.com/p...a-ta-b.0.0.2fd22fc25DyAzu
En dan ben je er?
900 EUR voor batterijen
1266 EUR voor een Deye omvormer
380 EUR voor een balancer
250 EUR voor de kist
500 EUR voor nog wat veiligheidsmateriaal, aansluitmateriaal
Dat is hoop en al een dikke 3250 EUR voor 12kWh?
[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 02-12-2024 23:59 ]
Je prijzen zijn wel optimistisch, de batterijen bvb die je benoemt zijn 16x72=€1.152HyperBart schreef op maandag 2 december 2024 @ 23:54:
@PCJR en bij uitbreiding de rest uiteraardnav de vermindering injectietarief in Belgie ben ik me wat aan het inlezen en komt sowieso het DIY concept even kijken.
Ik heb een elektricien die me gaat bijstaan om alles kwalitatief in orde te krijgen, de theorie moet ik wat gaan ophalen, het is dus ook niet zeker dat ik voor DIY wil gaan maar ik wil een beetje inzichtelijk krijgen welke componenten en hoe en wat.
Ik heb gefiltered op @PCJR en zie bv regelmatig volgende componenten langskomen:
Batterijen:
https://www.nkon.nl/eve-m...-single-stud-grade-a.html
Als ik mijn lessen fysica nog goed herinner is dit dus een batterijtje van 1kWh?
BMS
https://www.dalybms.com/c...r-low-speed-cark-product/
Een balancer is iets wat je om de zoveel tijd eens aan de individuele cellen hangt, correct?
Zoiets bv?
YouTube: NEEY 15A Smart Active Balancer. Makes your balance cables warm♨️... ...
Wat hier dan nog in mist is aansluitmateriaal, busbars,veiligheidsmateriaal en een inverter. Ik wil eerst en vooral de high level concept componenten even mee zien.
Voor de inverter heb ik de indruk dat hier de laatste tijd (PCJR) de Deye populair zijn?
https://www.deyeinverter....lv-battery-supported.html
En dan tot slot nog een kist:
https://www.alibaba.com/p...a-ta-b.0.0.2fd22fc25DyAzu
En dan ben je er?
900 EUR voor batterijen
1266 EUR voor een Deye omvormer
380 EUR voor een balancer
250 EUR voor de kist
500 EUR voor nog wat veiligheidsmateriaal, aansluitmateriaal
Dat is hoop en al een dikke 3250 EUR voor 12kWh?
Omvormer en kist zijn ook niet realistisch.
Had er idd maar 12 aangevinkt, mijn fout.bbbrumbrum schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:20:
[...]
Je prijzen zijn wel optimistisch, de batterijen bvb die je benoemt zijn 16x72=€1.152
Omvormer en kist zijn ook niet realistisch.
Deye is wat duurder, kom ze nu tegen aan 2000+ EUR inderdaad.
Maar! Wat leer ik zonet, er zijn ook gewoon BMS'en die prima in SMA mode gezet kunnen worden.
Dus in principe moet je dit soort batterijen ook gewoon zelf kunnen bouwen met dit BMS en dan op een SMA aansluiten?
https://www.dalybms.com/b...a-active-balance-product/
Hoe schakelen de inverters hier van opladen naar ontladen? Is dat iets wat jullie manueel doen of aansturen vanuit iets zoals Home Assistant?
Ik heb namelijk thuis EVCC draaien en dat is zowat mijn HEMS wat ik graag thuis draai.
[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 03-12-2024 00:45 ]
Daly is old stuff, ga voor een JKinverterbms is mijn advies.HyperBart schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 00:30:
[...]
Had er idd maar 12 aangevinkt, mijn fout.
Deye is wat duurder, kom ze nu tegen aan 2000+ EUR inderdaad.
Maar! Wat leer ik zonet, er zijn ook gewoon BMS'en die prima in SMA mode gezet kunnen worden.
Dus in principe moet je dit soort batterijen ook gewoon zelf kunnen bouwen met dit BMS en dan op een SMA aansluiten?
https://www.dalybms.com/b...a-active-balance-product/
Hoe schakelen de inverters hier van opladen naar ontladen? Is dat iets wat jullie manueel doen of aansturen vanuit iets zoals Home Assistant?
Ik heb namelijk thuis EVCC draaien en dat is zowat mijn HEMS wat ik graag thuis draai.
Verder cellen van Alibaba uit EU stock. 16 stuks mb30 of mb31. Docan, Luyuan, Apexium, Wistek ofzo
Komt dan inderdaad nog een kist bij, kabels enzo. Kist kan van Luyuan of Yixiang, hebben ook EU stock meestal.
Zie Deye topic voor nog wat meer van mijn fotos.
Of je pakt een kant en klaar accupack, van apexium, docan of Gobel. Kost iets meer.
[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 03-12-2024 08:41 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Top, ok, bedankt. JK doet geintegreerde balancing zie ik?PCJR schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:03:
[...]
Daly is old stuff, ga voor een JKinverterbms is mijn advies.
Grappig, maar die kisten kan je dus gewoon al bestellen zodat ze klaar zijn voor/met JK. Leuk.Verder cellen van Alibaba uit EU stock. 16 stuks mb30 of mb31. Docan, Luyuan, Apexium, Wistek ofzo
Komt dan inderdaad nog een kist bij, kabels enzo. Kist kan van Luyuan of Yixiang, hebben ook EU stock meestal.
Ook interessant, die zijn dan ook klaar met een JK BMS zie ik.Zie Deye topic voor nog wat meer van mijn fotos.
Of je pakt een kant en klaar accupack, van apexium, docan of Gobel. Kost iets meer.
Hoe sturen jullie de energiestromen aan? Hoe/wat bepaalt of de batterij ontlaadt of oplaadt?
Deye Topic gelezen? Dit is wss de meest gestelde vraag.HyperBart schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:04:
[...]
Hoe sturen jullie de energiestromen aan? Hoe/wat bepaalt of de batterij ontlaadt of oplaadt?
[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 03-12-2024 09:21 ]
Houd ons op de hoogteHyperBart schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:12:
[...]
@Jazsie en @Jog en @Cyrus The Virus : voor Fluvius mag het wel, maar de fiscus gaat hier over vallen.
Ik ben op dit moment in een dossier aan het navragen of dit wordt aangehouden, in het slechtste geval moet je een ruling aanvragen...
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
GBBoptimizer. Join de discord voor discussieHyperBart schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 09:04:
[...]
Top, ok, bedankt. JK doet geintegreerde balancing zie ik?
[...]
Grappig, maar die kisten kan je dus gewoon al bestellen zodat ze klaar zijn voor/met JK. Leuk.
[...]
Ook interessant, die zijn dan ook klaar met een JK BMS zie ik.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
118V DC en ik leef ook nog, wel droog en met werkschoenen. Zelfs een keer richting de 350 VDC in vochtige condities. Dat was gelukkig met PU gecoate rubber klushandschoenen (Guide 585). Sindsdien ben ik niet meer zo happig om MC4-stekkers vast te pakken in vochtige condities, laat staan dat ik met een duim probeer om de opening van zo'n vochtige MC4-stekker af te dekken.Q schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:44:
[...]
Tja, je schrijft dat 50’volt een dodelijke spanning is maar ik heb zonder problemen met blote handen de plus en min aangeraakt - als proef - van een 48v systeem at 54V en volgens mij leef ik nog. Dus volgens mij is dit onjuist.
De thermal runaway van een LiFePo4-cel schijnt te beginnen bij circa 210ºC. Vervolgens loopt de temperatuur op tot zo'n 400ºC. Maar ik weet niet of dit de informatie is die je zoekt.Q schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:44:
[...]
Ik was benieuwd naar bewijs dat het brandende gas van een lifepo4 batterij ook staal doet smelten en dat kan best waar zijn, maar bewijs zie ik niet.
/f/image/fDdN3tb4u6j1xkMwP6FpDP2i.png?f=fotoalbum_large)
bron: https://nordkyndesign.com...ttery-banks-fundamentals/
Hier 400VAC zonder bescherming. Kan t niemand aanraden, maar ik leef nog.cj1 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:21:
[...]
Zelfs een keer richting de 350 VDC in vochtige condities.
beetje spierpijn en een blaar..
Heb ik dus thuis alles zelf gedaan, zit ik bij mijn ouders, heeft de elektricien een busbar afgezaagd om hem passend te maken. 3 fases binnen een milimeter van elkaar, en helemaal bloot. tot zover de mededeling dat het veilig is als een elektricien aan je installatie zit
Nee, het was meer dat lithium-ion branden heel heet worden > 1600? en stalen kasten smelten. ik zag geen bewijs dat dit ook het geval is met LFP. Hooguit dat de gassen gaan branden, en hoe heet dat wordt, ver buiten mijn kennis gebied. Laten we dit topic maar rusten ik heb niet het idee dat mijn mijn oorspronkelijke punt iets toevoegt.cj1 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 15:21:
[...]
118V DC en ik leef ook nog, wel droog en met werkschoenen. Zelfs een keer richting de 350 VDC in vochtige condities. Dat was gelukkig met PU gecoate rubber klushandschoenen (Guide 585). Sindsdien ben ik niet meer zo happig om MC4-stekkers vast te pakken in vochtige condities, laat staan dat ik met een duim probeer om de opening van zo'n vochtige MC4-stekker af te dekken.
[...]
De thermal runaway van een LiFePo4-cel schijnt te beginnen bij circa 210ºC. Vervolgens loopt de temperatuur op tot zo'n 400ºC. Maar ik weet niet of dit de informatie is die je zoekt.
[Afbeelding]
bron: https://nordkyndesign.com...ttery-banks-fundamentals/
Want het is zeker een interessante kwestie!
Ik heb nog geen gevoel bij de EEL BMSsen onder andere door het ontbreken van een quickstop (blokkeren van de MOSfets door het verbreken van een externe verbinding) en het is een Seplos, waar wat bijzondere software dingetjes in zitten, op z'n zachtst gezegd. Wat wel weer een voordeel is, is dat ze ingrijpen in de B+ lijn, i.p.v. de min.
Het zou mooi zijn als ze ook een setje van twee packs aanbieden met de balancing-harnass er bij dat je verder zelf voor de rest kan zorgen. Ik wil juist niet van die stapelbakken.
Ik kijk het nog even aan, maar wel van dichtbij. Iemand anders met gedachten hierover?
Een gebrek aan specificaties zie ik vooral.DavidZH schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:30:
Ik kwam via een video van "Meine Energiewende" terecht op de volgende 8S accu-"broodjes" van EEL. Deze CCS packs lijken mij zeer interessant om zelf mee te gaan bouwen. Bij elkaar gebonden met stalen banden, de polen zijn gelast. de balancing-leads zijn naar een (helaas nog geen standaard) connector gebracht en een isolatieplaat bovenop.
...
Ik kijk het nog even aan, maar wel van dichtbij. Iemand anders met gedachten hierover?
Welke stromen kun je door de balancing leads laten lopen?
Welk materiaal is er gebruikt voor de busbars?
Is er extra isolatie tussen de cellen geplaatst?
Hoeveel staal is er in de banden gebruikt om ze op (veer)spanning te houden?
De kunststof platen lijken mij sowieso niet zo sterk en star qua verbuiging als 10 millimeter plaatstaal (de referentie in LF280 datasheets). Ik bedoel: er is veel minder kracht in het midden nodig om die kunststof plaat 1 millimeter te laten verbuigen, dan een 10 mm dikke staalplaat.
Bij cycling tussen 0 en 100%SoC krimpt en zwelt de cel bijna 2 millimeter op de 72 millimeter. Dan lijkt mij de flexibiliteit tussen de busbars te weinig om ± 0,8 millimeter verschil in dikte op te vangen. Als je bedenkt dat een stalen waterleiding uitgaat van een expansiebeenlengte van 39 mm in zo'n expansie U-tje: Bd = k x wortel(d x delta-l)/1,8. Bijvoorbeeld 3 mm hoge busbar = 45 x wortel (3 x 0,8)/1,8 = 38,7 mm. Misschien hebben ze heel zacht koper/aluminium toegepast, dan is de beenlengte als het een buis zou zijn nog altijd: 30 millimeter.
:strip_exif()/f/image/3qvF6ed3fj6SZp4TVZbobWU8.png?f=user_large)
Voor mijn gevoel kom er heel veel stress/spanning op het busbar materiaal en de celpolen te staan.
Ik zat te denken aan een 20a 36v (of eigenlijk 37.8v) lader, maar de zwaarste die ik kan vinden gaan tot 10 ampere... Daarmee duurt volladen 10 uur, dus dat is te lang.
Iemand tips wat ik zou kunnen gebruiken?
Oost west, 127.0.0.1 best!
Voor die 8Ah verschil met de MB31 ga ik liever voor cellen die wat langer mee gaan, maar ik kan ze maar lastig vinden op dit moment.
expansion force during use, and the expansion force is about 60000 N when the cell capacity attenuates to 60% under the
test conditions of 15 mm steel plate + 0.0 mm GAP (the space for cells to expand). Customers shall consider the
reliability of structural strength in the product design process, and it is suggested to reserve 2.0 mm ~ 2.5mm expansion
space while grouping the cells.
@OverSoft nkon.nl lithiumaccus.nl ik heb het idee dat er zoveel vraag is dat de prijzen weer wat omhoog gaan.
Nkon heeft helaas geen MB30’s op de website staan (jammer, ze zitten bij mij om de hoek).habbekrats schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:16:
…
@OverSoft nkon.nl lithiumaccus.nl ik heb het idee dat er zoveel vraag is dat de prijzen weer wat omhoog gaan.
En lithiumaccus is flink aan de prijs ten opzicht van andere (out of stock of Chinese stock) aanbieders.
Ben ik nu echt helemaal gek aan het worden, maar als je dan bv naar van die kant en klare (of toch althans kits kijkt) van Apexium (https://www.alibaba.com/p...er.d_title.388e13a0D79NRF) dan staat daar een referentieprijs van 413 EUR bij, cellen inclusief?! Dit kan toch niet?PCJR schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 08:03:
[...]
Stel dan nog dat je kijkt naar dit item (https://www.apexiummall.c...th=229_235&product_id=458) dan zit je met shipping naar Belgie aan een 2000 USD

Het is een kit zonder de LFP cellen, 35kg aan verzendgewicht is zonder, met cellen is >100kg.HyperBart schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:42:
[...]
Ben ik nu echt helemaal gek aan het worden, maar als je dan bv naar van die kant en klare (of toch althans kits kijkt) van Apexium (https://www.alibaba.com/p...er.d_title.388e13a0D79NRF) dan staat daar een referentieprijs van 413 EUR bij, cellen inclusief?! Dit kan toch niet?
Je moet chatten met die lui, prijzen kun je niks mee op alibaba of hun site. Geldt voor alle oosterse aankopen.HyperBart schreef op maandag 9 december 2024 @ 00:42:
[...]
Ben ik nu echt helemaal gek aan het worden, maar als je dan bv naar van die kant en klare (of toch althans kits kijkt) van Apexium (https://www.alibaba.com/p...er.d_title.388e13a0D79NRF) dan staat daar een referentieprijs van 413 EUR bij, cellen inclusief?! Dit kan toch niet?
Stel dan nog dat je kijkt naar dit item (https://www.apexiummall.c...th=229_235&product_id=458) dan zit je met shipping naar Belgie aan een 2000 USD. Wat mis ik hier?
De prijzen zijn omhoog gegaan omdat de wisselkoers minder gunstig is geworden voor ons. Dat scheelt ongeveer 6% ten opzichte van september...habbekrats schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:16:
Customer shall fully consider the influence of the cell swelling force when designing the module. The product generates
expansion force during use, and the expansion force is about 60000 N when the cell capacity attenuates to 60% under the
test conditions of 15 mm steel plate + 0.0 mm GAP (the space for cells to expand). Customers shall consider the
reliability of structural strength in the product design process, and it is suggested to reserve 2.0 mm ~ 2.5mm expansion
space while grouping the cells.
Never fall in love with your own design!
YouTube: #JK Inverter BMS taugt nicht ! Warum ?
Nu wilde ik eigenlijk niet de Victron Shunt kopen en alles via de JK BMS'n doen.
Maar is dit dan wel verstandig? (heb 4 accu's)
Ik loop hier ook tegen aan. Bij zeer lage stromen (idle) lijkt de meting van JK onbetrouwbaar. Dus na een paar dagen is de afwijking al rustig een procent of 10. Zit ook te twijfelen om dan maar een Smart Shunt toe te voegen…Reveal! schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 11:06:
Volgens Meine energiewende is de shunt van JK heel beroert.
YouTube: #JK Inverter BMS taugt nicht ! Warum ?
Nu wilde ik eigenlijk niet de Victron Shunt kopen en alles via de JK BMS'n doen.
Maar is dit dan wel verstandig? (heb 4 accu's)
Het probleem is niet echt de onnauwkeurigheid, het probleem is dat die dingen pas resetten naar 100% bij het ingestelde trip voltage (3,65V). Dat wil je niet. Je wil eigenlijk dat ie al als vol gezien wordt bij een lager voltage iets van 3.45-3.5V ofzo.Reveal! schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:09:
Ah ok dus als je aardig wat uit de batterijen trekt en vult is er niks aan de hand?
Nieuwere BMSen hebben soms wat opties, maar veel mensen snappen (dus ook engineers bij betreffende BMS formas) het verschil tussen regelen en beveiligen niet.
Mijn JK bms geven al voor de 3,65 100% soc. Volgens mij iets van 3,55VV_ger schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:12:
[...]
Het probleem is niet echt de onnauwkeurigheid, het probleem is dat die dingen pas resetten naar 100% bij het ingestelde trip voltage (3,65V). Dat wil je niet. Je wil eigenlijk dat ie al als vol gezien wordt bij een lager voltage iets van 3.45-3.5V ofzo.
Nieuwere BMSen hebben soms wat opties, maar veel mensen snappen (dus ook engineers bij betreffende BMS formas) het verschil tussen regelen en beveiligen niet.
Ik gebruik deze driver op Venus OS waarmee je ook bij 3.45V/cell kunt resetten naar 100%. En er zijn nog veel meer mogelijkheden met deze driver.V_ger schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:12:
[...]
Het probleem is niet echt de onnauwkeurigheid, het probleem is dat die dingen pas resetten naar 100% bij het ingestelde trip voltage (3,65V). Dat wil je niet. Je wil eigenlijk dat ie al als vol gezien wordt bij een lager voltage iets van 3.45-3.5V ofzo.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Dat is maar net afhankelijk van je BMS en je type verbinding. Ik heb JK's via een seriële verbinding en kan ze dus niet resetten.Pim57 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:39:
[...]
Ik gebruik deze driver op Venus OS waarmee je ook bij 3.45V/cell kunt resetten naar 100%. En er zijn nog veel meer mogelijkheden met deze driver.
Helaas besteedt Andy daar in de video geen aandacht aan
YouTube: New JK-BMS V14 and V15 Firmware with advanced Charging Algorithm and...
https://drive.google.com/...gzzY74M-C6R954WRSYo-gHLOF
[ Voor 45% gewijzigd door habbekrats op 11-12-2024 08:38 ]
De software kent ook nog steeds bugs op de 'heating option'.thys schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:32:
Nieuwe firmware voor het JK-BMS met “verbeterde SOC calculatie”
Helaas besteedt Andy daar in de video geen aandacht aan
YouTube: New JK-BMS V14 and V15 Firmware with advanced Charging Algorithm and...
Hoe is het balans van je cellen? Ik heb een vergelijkbaar probleem omdat 1 cel wat in onbalans is ten opzichten van het pakket.thys schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:07:
[Afbeelding]
Weer meer dan 10% afwijking van de SOC in amper 5 dagen vanuit het JK-BMS
Never fall in love with your own design!
Wat wil je juist bekomen? Je heb momenteel 1x case met Seplos 2.0 BMS & wil nu capaciteit toevoegen dmv een yixiang case met JKBMS?rroetenberg schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:25:
Momenteel heb ik een Seplos DIY case icm Seplos 2.0 BMS. Nu wil ik graag een extra pack toevoegen, echter twijfel ik of bijvoorbeeld kan overstappen naar de Yixiang case icm JKBMS. Heeft iemand enig idee of dit gaat werken?
Je kan 1 vd 2 cases parallel aansluiten zonder te communiceren met de BMS, normaal ontladen deze gelijkmatig. Met beide BMS'en communiceren vanuit 1 omvormer gaat zo niet mogelijk zijn.
Waarom zou je dit willen doen? Je kan nog altijd cases met seplos 2.0 BMS'en bestellen bij Seplos?
Ik zou graag een extra pack willen toevoegen inderdaad om de capaciteit te verhogen, vandaar ben ik aan het kijken naar verschillende cases. Ik lees veel positieve verhalen over de yixiang case en de actieve JKBMS.Berke84 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:08:
[...]
Wat wil je juist bekomen? Je heb momenteel 1x case met Seplos 2.0 BMS & wil nu capaciteit toevoegen dmv een yixiang case met JKBMS?
Je kan 1 vd 2 cases parallel aansluiten zonder te communiceren met de BMS, normaal ontladen deze gelijkmatig. Met beide BMS'en communiceren vanuit 1 omvormer gaat zo niet mogelijk zijn.
Waarom zou je dit willen doen? Je kan nog altijd cases met seplos 2.0 BMS'en bestellen bij Seplos?
Momenteel is de Seplos 2.0 BMS nog passief en merk toch wel vaak dat de delta tussen de cellen best hoog ik.
Voeg een NEEY 4A active balancer toe aan je Seplos en je hebt een wereldcombi. Daar kan de JK echt niet tegenop.
(Ik heb nu 2 Seplos kasten en ga waarschijnlijk ook uitbreiden met een derde.. )
Als je packs parallel staan id 1 voltage toch voldoende ?prein2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:03:
@rroetenberg JKBMS heeft ook zn eigen gekke dingen. Zo geven ze alleen de voltages van de master pack door en heb je dus geen inzicht in de status van je accu via de GX van victron.
Voeg een NEEY 4A active balancer toe aan je Seplos en je hebt een wereldcombi. Daar kan de JK echt niet tegenop.
(Ik heb nu 2 Seplos kasten en ga waarschijnlijk ook uitbreiden met een derde.. )
Victron ziet de batterij als 1 apparaat, tegenwoordig wordt wel netjes aangegeven hoeveel packs/bms er zijn en of ze beschikbaar zijn. Ook de hoogste en laagste cel voltages en temperatuur staan erin.
Maar omdat je verschillende BMSen hebt zal de communicatie toch niet goed gaan, lijkt mij?habbekrats schreef op donderdag 12 december 2024 @ 16:06:
[...]
Als je packs parallel staan id 1 voltage toch voldoende ?
Victron ziet de batterij als 1 apparaat, tegenwoordig wordt wel netjes aangegeven hoeveel packs/bms er zijn en of ze beschikbaar zijn. Ook de hoogste en laagste cel voltages en temperatuur staan erin.
Dan staat er iets niet goed zou ik bijna denken. Want in een ESS setup waar je best vaak op 100% komt in een week hoeft die passieve balancer geen probleem te zijn.rroetenberg schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:27:
[...]
Ik zou graag een extra pack willen toevoegen inderdaad om de capaciteit te verhogen, vandaar ben ik aan het kijken naar verschillende cases. Ik lees veel positieve verhalen over de yixiang case en de actieve JKBMS.
Momenteel is de Seplos 2.0 BMS nog passief en merk toch wel vaak dat de delta tussen de cellen best hoog ik.
Heb hier 3x 2.0 parallel staan (45kWh) en die komt altijd weer netjes binnen 10 minuten op 10mV uit:
/f/image/912clNBjzw2K2L4SQeNidFL3.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de min/max van 48 cellen.
Heb toevallig eerder deze week nog 3 stuks 2.0 ontvangen om de capaciteit te verdubbelen

Specifiek nog moeten zoeken naar de 2.0 modellen omdat het 3.0 ontwerp mij niet echt aanspreekt. Ook kunnen ze straks netjes allemaal met elkaar babbelen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Ik heb 2 gelijke jk-bms hoe dat met rs485 over veschillende bms merken gaat is de vraag.rroetenberg schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:28:
[...]
Maar omdat je verschillende BMSen hebt zal de communicatie toch niet goed gaan, lijkt mij?
JK-BMS can protocol moet op pylontech staan anders werkt het niet op de cerbo.
Bleek al snel dat er twee epoxy platen missen in de levering voor op de bodem van de box

Maar wat lossen plaatjes op Amazon besteld, kan ik hopelijk dit weekend van start :-)
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Ik heb 3x 3.0. Hoe stel je in dat je de min/max van alle 3x 16 cellen kunt krijgen? Wat is jouw BMS-CAN protocol?Rimco schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:40:
[...]
Dan staat er iets niet goed zou ik bijna denken. Want in een ESS setup waar je best vaak op 100% komt in een week hoeft die passieve balancer geen probleem te zijn.
Heb hier 3x 2.0 parallel staan (45kWh) en die komt altijd weer netjes binnen 10 minuten op 10mV uit:
Dit is de min/max van 48 cellen.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Hum hier ook... Ik zie een trendthido schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:34:
Vandaag begonnen aan de Yixiang v2 box met MB31 cellen.
Bleek al snel dat er twee epoxy platen missen in de levering voor op de bodem van de box.
Maar wat lossen plaatjes op Amazon besteld, kan ik hopelijk dit weekend van start :-)
Ook even bestellen dan maar
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Ik heb woensdag mijn kast ontvangen, zal vanavond eens kijken of ik voldoende plaatjes heb. De batterijen zijn nog niet binnen. Kan ik ook alvast de losse plaatsjes gaan bestellen voor de batterijen binnen komen.thido schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:34:
Vandaag begonnen aan de Yixiang v2 box met MB31 cellen.
Bleek al snel dat er twee epoxy platen missen in de levering voor op de bodem van de box.
Waar heb je deze spullen gekocht?robvanderhelm schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 14:33:
[...]
Ik heb woensdag mijn kast ontvangen, zal vanavond eens kijken of ik voldoende plaatjes heb. De batterijen zijn nog niet binnen. Kan ik ook alvast de losse plaatsjes gaan bestellen voor de batterijen binnen komen.
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Rechtstreeks bij Yixiang via chat met medewerker daar. Linkje van Andy's Offgrid Garage. Wielen en MB30's ook direct mee besteld.
[ Voor 91% gewijzigd door dev-random op 13-12-2024 17:01 ]
Hier ook rechtsreeks (afhandeling via Alibaba) en dat is volgens mij ook de way to go.robvanderhelm schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 15:49:
[...]
Rechtstreeks bij Yixiang via chat met medewerker daar. Linkje van Andy's Offgrid Garage. Wielen en MB30's ook direct mee besteld.
Heb bewust gewacht op de v2 box, daardoor wel wat duurder geworden (USD koers sowieso).
Ook voor @Hvdbnl : hebben jullie hem met kabels of busbars (zoals v1 box) gekregen aan de BMS kant?
Ben benieuwd hoe ze nu alles uitleveren. Die van mij met kabels maar bij aankoop afgesproken dat ze de busbars nasturen vanuit China.
Ik heb het via CAN aangesloten, exact zoals Andy hier beschrijft:Eriko schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:26:
[...]
Ik heb 3x 3.0. Hoe stel je in dat je de min/max van alle 3x 16 cellen kunt krijgen? Wat is jouw BMS-CAN protocol?
(Deze video start op het meest relevante stuk.)
Heb op dit moment niet een laptop in de buurt van de packs, dus kan ze niet direct uitlezen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Kabels.thido schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:54:
[...]
Hier ook rechtsreeks (afhandeling via Alibaba) en dat is volgens mij ook de way to go.
Heb bewust gewacht op de v2 box, daardoor wel wat duurder geworden (USD koers sowieso).
Ook voor @Hvdbnl : hebben jullie hem met kabels of busbars (zoals v1 box) gekregen aan de BMS kant?
Ben benieuwd hoe ze nu alles uitleveren. Die van mij met kabels maar bij aankoop afgesproken dat ze de busbars nasturen vanuit China.
Kan ook niet anders, deze was al onderweg toen de review online kwam.
Heb gevraagd voor de busbars, al was ik niet van plan er 200a doorheen te jagen.
Maar ze zijn wel erg kort en gebogen die kabels...
Verder ziet hij er prima uit, wel even alles natrekken want niet alles zat lekker vast.
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Nu sta ik voor een weg splitsing, kan ook overstappen op Victron MP2.
Ben me al aan het inlezen en youtube video how to install te bekijken. Is niet te moeilijk Maar als het gaat over terugleveren aan het net en hoe de cerboGX aan de data van de slimme meter komt is het ineens mistig. Hier loop ik op een dood spoor. Het geheel CSS is niet echt jip en janneke. Is er een website of zo die ik over het hoofd zie, hoe zijn jullie aan de info gekomen? Dank je.
Ik bedoel de YPSDZ versie met dat schuine voorkantje en USB-interface, dus niet de versie met de recht voorzijde en dat grote koelblok op de achterzijde zonder PC verbinding.
:strip_exif()/f/image/WHoa92CSa51LrqUTIQHWN825.png?f=user_large)
PS De vraag gaat ook niet over de ZKEtech EBC-A40L.
Ik heb een een EM24 direct na de hoofdschakelaar, mijn p1 meter geeft slechts elke 10 seconde een bericht. Dat is voor een multiplus te langzaam om goed te regelen.Willie Wortel schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:53:
Mijn Chinese omvormer is op storing gevallen. Leverancier stuurt nieuwe tegen 70 euro omdat hij buiten garantie is. Is een redelijk aanbod.
Ben me al aan het inlezen en youtube video how to install te bekijken. Is niet te moeilijk Maar als het gaat over terugleveren aan het net en hoe de cerboGX aan de data van de slimme meter komt is het ineens mistig. Hier loop ik op een dood spoor. Het geheel CSS is niet echt jip en janneke. Is er een website of zo die ik over het hoofd zie, hoe zijn jullie aan de info gekomen? Dank je.
Mocht je je hele huis achter de multiplus hangen dan zou je er zonder kunnen.
Voor een 'simpele' installatie zou je ook een GX variant van de MP2 kunnen nemen. Dan heb je geen Cerbo nodig (die zit dan 'ingebouwd' in de MP2). Scheelt weer een extra 'kastje' en is wat goedkoper.Willie Wortel schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:53:
Mijn Chinese omvormer is op storing gevallen. Leverancier stuurt nieuwe tegen 70 euro omdat hij buiten garantie is. Is een redelijk aanbod.
Zoals habbekrats aangeeft is een manier om het hele huis achter de MP2 te hangen, dan kan de MP2 het verbruik zelf meten. Dan loopt dus alle stroom door de MP2, deze moet dit wel aankunnen en het vereist extra kabels.
Als dat niet kan of wenselijk is heb je een meetpunt bij de hoofdzekering nodig. Dit kan de slimme meter zijn als deze iedere seconde een update geeft (SMR 5) maar daar is dan wel wat extra software en hardware voor nodig, zie bijv. https://github.com/hansij66/dsmr2mqtt of https://communityarchive....-p1-meter-in-venusos.html
De simpele manier is om een door Victron ondersteunde meter te gebruiken, zie dit overzicht.
Nog een andere manier, die ik zelf gebruik, is om de MP2 als domme omvormer te behandelen en zelf (bijvoorbeeld in home assistant) het setpoint te bepalen en via modbus of MQTT naar de MP2 te sturen.
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic