• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Is er toevallig ook een SOC calculator of een ander iets om de SOC te bepalen van mijn batterij systeem. Af en toe is mijn Victron shunt "de weg kwijt" en geeft het -.- als waarde. Dan moet ik opnieuw een nieuwe waarde invullen om mijn systeem op te starten want dat leest de SOC uit om te ontladen of niet. Kan zelf wel schatten etc maar hoe doen jullie dit. Alvast bedankt.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:16
Willie Wortel schreef op woensdag 6 november 2024 @ 09:56:
Is er toevallig ook een SOC calculator of een ander iets om de SOC te bepalen van mijn batterij systeem. Af en toe is mijn Victron shunt "de weg kwijt" en geeft het -.- als waarde. Dan moet ik opnieuw een nieuwe waarde invullen om mijn systeem op te starten want dat leest de SOC uit om te ontladen of niet. Kan zelf wel schatten etc maar hoe doen jullie dit. Alvast bedankt.
Niet als je LFP hebt. Dan is de enige manier volladen zodat er een automatische reset plaats kan vinden. Het voltage is GEEN goede indicatie van hoe vol een LFP batterij is.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45
Mijn Victron shunt doet automatisch kaliberen wanneer deze is volgeladen @Willie Wortel.

Infeite zou het niet nodig moeten zijn om het zelf handmatig aan te passen.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:53

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb door een projectje batterij cellen over van een Renault Twizy, met slijtage denk ik goed voor zo'n 5kWh capaciteit resterend.
Nu vindt ik het zonde om die gewoon weg te brengen naar de millieustraat.

14x LG Chem NMC cellen 3.7v, spanning totaal dus 51,8v.
De BMS zit nog in de Twizy, dus ik moet daar ook nog iets voor aanschaffen.

Is het nog nuttig om dit als thuisbatterij te gebruiken? Of is dit gewoon een slecht idee?
En kan een multiplus überhaupt overweg met deze batterij chemie?

De cellen zien er zo uit trouwens:
2S per pack en heb er dus 7 van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zy65XfsOe_5Pt75ah8o7etZiAXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vN0SMRPW5L4OEBMa0Wx3i3Yf.jpg?f=fotoalbum_large

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:33
Jazzle schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:40:
[...]

Juist: de passive balancer in het BMS gaat aan boven 3.45v met 30mv verschil. Daarnaast is er een always-on active balancer van 2A.
ok, helder. Een LFP batterij kun je GEEN always-on balancer op gebruiken. Neem dat van me aan. Dus als je hem niet net zo in kan stellen als de passieve in de bms dan moet je daar iets tussen zetten dat ervoor zorgt dat hij alleen aan gaat als er 1 cel boven de 3,45 komt. Of je kunt het jezelf ook iets makkelijker maken, alleen aan boven de 55,1 pack voltage. Zo heb ik het ook gedaan op 1 van mijn batterijen en dat werkt niet perfect maar evengoed goed genoeg.

Wat je ook kunt proberen is het pack een aantal uur op 56V zetten en laten balanceren. Daarna de active balancer afkoppelen en in de gaten houden of de passieve bms het bij kan houden.
Psycho_Mantis schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:00:
Ik heb door een projectje batterij cellen over van een Renault Twizy, met slijtage denk ik goed voor zo'n 5kWh capaciteit resterend.
Nu vindt ik het zonde om die gewoon weg te brengen naar de millieustraat.

14x LG Chem NMC cellen 3.7v, spanning totaal dus 51,8v.
De BMS zit nog in de Twizy, dus ik moet daar ook nog iets voor aanschaffen.

Is het nog nuttig om dit als thuisbatterij te gebruiken? Of is dit gewoon een slecht idee?
En kan een multiplus überhaupt overweg met deze batterij chemie?

De cellen zien er zo uit trouwens:
2S per pack en heb er dus 7 van.

[Afbeelding]
Wat jij wil dat kan prima maar realiseer je je wel dat je dan met een NMC batterij in huis zit? Zou niet mijn keus zijn hoor.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RikHa schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:55:

Wat jij wil dat kan prima maar realiseer je je wel dat je dan met een NMC batterij in huis zit? Zou niet mijn keus zijn hoor.
Exact ook waar ik dus mee zit. Nu heb ik wel een stenen schuur waar ik liever accu's neerzet dan in huis.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-11 11:30
MrFish schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:19:
[...]

Zeker, kijk bijvoorbeeld eens naar Sunpower Maxeon panelen, Vmpp ~ 70 V. Niet goedkoop.
Ik kan niet zo gemakkelijk vinden op internet voor deze type, vooral waar je kunt kopen? Geef mij een type.

Verder zag ik ook een HV paneel: Topsun TOP - 620/640M-156HC met Voc=57V. Ook kan ik het niet ergens kopen voor 1 of 2 stuks.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
RikHa schreef op woensdag 6 november 2024 @ 12:55:
[...]

ok, helder. Een LFP batterij kun je GEEN always-on balancer op gebruiken. Neem dat van me aan. Dus als je hem niet net zo in kan stellen als de passieve in de bms dan moet je daar iets tussen zetten dat ervoor zorgt dat hij alleen aan gaat als er 1 cel boven de 3,45 komt. Of je kunt het jezelf ook iets makkelijker maken, alleen aan boven de 55,1 pack voltage. Zo heb ik het ook gedaan op 1 van mijn batterijen en dat werkt niet perfect maar evengoed goed genoeg.

Wat je ook kunt proberen is het pack een aantal uur op 56V zetten en laten balanceren. Daarna de active balancer afkoppelen en in de gaten houden of de passieve bms het bij kan houden.
[...]

Kun je voor mij iets duidelijker zijn waarom een always-on balancer niet werkt met een LFP batterij?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:35
KC27 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:15:
[...]

Kun je voor mij iets duidelijker zijn waarom een always-on balancer niet werkt met een LFP batterij?
Heeft geen nut en kost nodeloos energie.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• V_ger
Door de vlakke laadcurve weet een balancer net zo min als jij hoe vol de diverse cellen zijn. Kleine afwijkingen in voltages kunnen zorgen voor een continue balanceer stroom die gerust de verkeerde kant op kan zijn. Je kan vrij veel energie de verkeerde kant op balanceren voordat dat merkbaar is aan het voltage.
Voltage verschil tussen de cellen kan komen door het feit dat niet elke cel hetzelfde is en door meetonnauwkeurigheid.
Dan kan het dus zijn dat je mooie actieve balancer de hele tijd de verkeerde cel heeft opgeladen. Daar kom je dan achter als je weer vol gaat laden en ineens je topbalans om zeep is.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• KC27
  • Niet online
Conclusie: zo instellen dat hij alleen balanceert bij een cel spanning boven 3,45V?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Nou is het voordeel dat goed gematchte cellen ook niet verder dan 30mv uit elkaar zullen liggen behalve boven de 3,45v. Die 30mv is hardcoded in de active balancer.

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:40

MrFish

Untitled

Eriko schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:22:
[...]

Ik kan niet zo gemakkelijk vinden op internet voor deze type, vooral waar je kunt kopen? Geef mij een type.

Verder zag ik ook een HV paneel: Topsun TOP - 620/640M-156HC met Voc=57V. Ook kan ik het niet ergens kopen voor 1 of 2 stuks.
Zie bijv hier

Check mijn thuisbatterijsimulator

• habbekrats
Eriko schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:22:
[...]

Neem een solar frontier sf170 http://www.duurzame-zonne...tier-zonnepaneel-170-Watt voc=87volt.

• RikHa
KC27 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:15:
[...]

Eh ja maar zoals @V_ger het uitlegt kan ik het niet verbeteren.
KC27 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:20:
Conclusie: zo instellen dat hij alleen balanceert bij een cel spanning boven 3,45V?
Inderdaad.
Jazzle schreef op woensdag 6 november 2024 @ 22:32:
Nou is het voordeel dat goed gematchte cellen ook niet verder dan 30mv uit elkaar zullen liggen behalve boven de 3,45v. Die 30mv is hardcoded in de active balancer.
Goed gematcht is heel wat anders dan goed gebalanceerd.

• habbekrats
@Jazzle Ik gebruik de instellingen van Andy

https://off-grid-garage.com/my-settings/

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:39
NMC in huis? Zou dat met klem afraden. Zeker omdat je ook al aangeeft dat ze al wat slijtage hebben. Wil je het toch gebruiken, dan in een stalen kist, buiten. Heb je die mogelijk niet, dan beter naar de milieustraat ermee. (Al willen zij dat vanwege het risico mogelijk niet eens innemen.)

• stefaantje
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-11 22:50
Vandaag mijn bestelling LFP cellen ontvangen, blijken er toch wel wat aandachtspuntjes te zijn:

#1: Hoekje beschadigd van één cel, de blauwe plastic is weggedrukt, het onderliggende metalen hoekje is 1 à 2 mm ingedeukt.
Is dit redelijk "veilige schade", of sowieso vuilbak?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIN3VHUobm8jdvoTAxoAQgO3xLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLXDb81tE6Yr1x02j44RsBlP.jpg?f=fotoalbum_large

#2.1: Er staan single studs op de cellen, maar dit zijn blijkbaar stalen draadeinden die door een aluminium plaatje heen steken.
De Alu plaatjes zijn aan de randen met een smal lang rupsje vastgelast.

=> Dit heb ik nog nooit gezien, ik dacht altijd dat er Alu draadeinden rechtstreeks met een ronde (?) las op de terminals gezet werden?

=> Betrouwbaar?

#2.2: De IR van alle cellen zit rond de 0.2 mOhm (gemeten tussen de Alu plaatjes). Wanneer ik tussen de stalen studs meet, heb ik waardes tussen de 0.6 mOhm en 1.1 mOhm.

=> Lijkt mij nog wel OK, aangezien de busbars / kabelschoenen tegen het alu plaatje gedrukt worden & de stroomdoorgang ook via die weg gaat. Akkoord?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV4sq-NZThEgl-qAvDEMyB9c7KE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHOJIx4IT8pz1IKVs2VUwOOd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FhJlQGGPlZ_pAWuIyBN1aAL6aA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTozbQDzAWG2lcMC38T3hJfy.jpg?f=fotoalbum_large

• a.d.s
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-11 23:10
stefaantje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:03:
#2.2: De IR van alle cellen zit rond de 0.2 mOhm (gemeten tussen de Alu plaatjes). Wanneer ik tussen de stalen studs meet, heb ik waardes tussen de 0.6 mOhm en 1.1 mOhm.

=> Lijkt mij nog wel OK, aangezien de busbars / kabelschoenen tegen het alu plaatje gedrukt worden & de stroomdoorgang ook via die weg gaat. Akkoord?
Ja, je moet direct op het alu meten, die draadeinden maken niet altijd goed contact en zijn kennelijk alleen bedoeld om de busbar tegen het alu te trekken. Toen ik mijn cellen binnenkreeg en ze ging meten met een IR meter op de draadeinden dacht ik eerst dat er iets mis was met de cellen.
Ik vond trouwens de IR meter vooral nuttig bij het monteren van de busbars. Ik heb een paar keer een busbar losgehaald en in een iets andere positie opnieuw vastgezet omdat de weerstand significant groter was dan bij de anderen.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45
BenSKIP schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:15:
NMC in huis? Zou dat met klem afraden. Zeker omdat je ook al aangeeft dat ze al wat slijtage hebben. Wil je het toch gebruiken, dan in een stalen kist, buiten. Heb je die mogelijk niet, dan beter naar de milieustraat ermee. (Al willen zij dat vanwege het risico mogelijk niet eens innemen.)
Zet jij je laptop/gsm of "noem een willekeurig oplaadbaar apparaat waar voor 98% Lion-ion cellen in zit) ook buiten in een kist? :+

Maar oke, snap je punt wel en dit gaat om een groter volume >:).

Zou em verder gewoon op marktplaats zetten, ook gedaan met die van mij. Kreeg er toch een mooi bedrag voor terug.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BenSKIP schreef op donderdag 7 november 2024 @ 20:15:
Het zijn wel LG cellen en geen vaag chinees merk natuurlijk. En als er een fout in een cell zat, dan had dat al lang naar voren gekomen.
Maar ik denk dat ik er niets mee ga doen. Cellen moeten weer op spanning worden gebracht er is geen kant en klare oplossing voor, dus je moet zelf er wat voor bouwen.
Ook is de energie dichtheid een stuk lager dan we tegenwoordig gewend zijn.

Weggooien is sowieso zonde en ook een beetje tegen mijn principe in. Ik wil de mensen die roepen dat een accu maar 10 jaar mee gaat geen gelijk geven ;)

De suggestie om het gewoon te koop te zetten is denk ik de beste keus in de hoop dat iemand er wat nuttigs mee maakt.

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
RikHa schreef op woensdag 6 november 2024 @ 23:49:

[...]

Goed gematcht is heel wat anders dan goed gebalanceerd.
Als ze getop-balanced zijn en dezelfde interne weerstand hebben (gematcht) zullen de voltages in het middelste deel van de curve bij gebruik nagenoeg gelijk zijn. Een active balancer die alleen naar voltage deviation kijkt lijkt me dan goed genoeg. Ik zie dat inmiddels ook terug, mijn eerste pack is inmiddels goed in balans.

Mijn tweede (Basengreen) pack heeft een iets grotere uitdaging: het BMS meet de charge en discharge currents hoger dan daadwerkelijk het geval is (1.4-1.7x). Dat leidt natuurlijk tot problemen met overcurrent disconnects en SoC die niet klopt…

Ik vermoed dat het BMS op de een of andere manier gecalibreert moet worden (die vraag staat uit). Zie ik nog een potentiele oorzaak over het hoofd die door een fout aan mijn kant kan komen? Alle cell voltages lijken aannemelijk dus vermoed dat het niet in de balance leads zit.

• RikHa
Jazzle schreef op zondag 10 november 2024 @ 17:25:
[...]

Een active balancer die alleen naar voltage deviation kijkt lijkt me dan goed genoeg.
Ja maar nogmaals je kunt hem niet alsmaar aan laten staan, je krijgt echt vroeg of laat gedonder. Lees de post van @V_ger hierboven nog eens.
Mijn tweede (Basengreen) pack heeft een iets grotere uitdaging: het BMS meet de charge en discharge currents hoger dan daadwerkelijk het geval is (1.4-1.7x). Dat leidt natuurlijk tot problemen met overcurrent disconnects en SoC die niet klopt…

Ik vermoed dat het BMS op de een of andere manier gecalibreert moet worden (die vraag staat uit). Zie ik nog een potentiele oorzaak over het hoofd die door een fout aan mijn kant kan komen? Alle cell voltages lijken aannemelijk dus vermoed dat het niet in de balance leads zit.
Van de BasenGreen BMS weet ik niks dus kan ik je niet mee helpen helaas.

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:04
@Jazzle

Mijn BG batterij (pack, 24V 100A) heeft een jbd BMS en is in te zien met Overkill solar app. (Of de Xiaoxiang app)

• KC27
  • Niet online
RudolfR schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:50:
@Jazzle

Mijn BG batterij (pack, 24V 100A) heeft een jbd BMS en is in te zien met Overkill solar app. (Of de Xiaoxiang app)
Ik heb twee jaar terug twee accu-packs (48 V, 280 A) gebouwd met jbd bms, maar die hadden toen nog geen actieve balancers. Ik heb er onlangs twee NEEY 4gen balancers naast gezet. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen (ben nog niet boven 3,45 V per cel geweest, de prijzen zijn de laatste tijd te vlak). Heeft jouw jbd-bms inmiddels wel actieve balancering?

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
De lf560k lijkt wel beschikbaar via Docanpower:
https://www.alibaba.com/p...-560Ah_1600916994432.html

• habbekrats

• RikHa

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-11 23:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ook ik ben in de markt voor een mooi zelfbouwsysteem.

In eerste instantie besteld :
1x Victron mp2 5000 (later ombouwen naar 3x en noodstroom functionaliteit)
1x Victron Cerbo GX
32x Eve LF280K v3 Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V grade A

Wil twee stuks JK Bms, de JK-PB2A16S20P.
Deze doet 2A balancing, en max 200A laad/ontlaad en heeft RS485,RS232, can en bt communicatie.

Hebben de kenners betere opties?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• habbekrats
Atomic2005 schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:05:
Ook ik ben in de markt voor een mooi zelfbouwsysteem.

In eerste instantie besteld :
1x Victron mp2 5000 (later ombouwen naar 3x en noodstroom functionaliteit)
1x Victron Cerbo GX
32x Eve LF280K v3 Prismatic 280Ah - LiFePO4 - 3.2V grade A

Wil twee stuks JK Bms, de JK-PB2A16S20P.
Deze doet 2A balancing, en max 200A laad/ontlaad en heeft RS485,RS232, can en bt communicatie.

Hebben de kenners betere opties?
Waar wil je de batterijen inbouwen
vergeet niet schakelaars lynxen zekeringen bekabeling kabelschoenen ls verdeling.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

habbekrats schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:36:
[...]

Waar wil je de batterijen inbouwen
vergeet niet schakelaars lynxen zekeringen bekabeling kabelschoenen ls verdeling.
Inbouwen, zat aan een oud metalen kantoormeubel te denken.
Naar de Lynx etc ben ik nog aan het kijken.

Wil nog uitzoeken of dat allemaal van Victron moet zijn, of dat er ook andere/alternatieven zijn.

--
5-25nm momentsleutel en hydralische krimptang al binnen iig :P

[ Voor 7% gewijzigd door Atomic2005 op 18-11-2024 20:35 ]

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-11 10:25
Ik heb een drietal BMW modules van 36V in de schuur liggen op de plek waar ik nu eigenlijk mijn zomerbanden neer moet gaan leggen. Iemand interesse? Ik ga er niets meer mee doe. Gratuit. Zijn ca 10kWh per stuk.

Cellen staan in 9S2P configuratie en zijn NMC811 cellen
https://pushevs.com/2020/...cm-811-battery-from-catl/

Modules zijn nog volledig intact met busbar.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:38
Wat zijn jullie ervaringen met verzekeraars omtrent thuisbatterij systemen?
Mijn verzekering geeft aan dat er geen voorwaarden zijn als het is geplaatst door een erkend bedrijf.
Echter bij zelf installatie is schade door installatiefouten niet gedekt. Dit betreft trouwens Unive en is informatie die ik via de chat krijg met een medewerker.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over het zelf bouwen van een accu met bijv. een BasenGreen kit met losse accu cellen.

Heeft iemand hier ervaring mee met andere verzekeraars?

• WBNL20
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-07 17:42
Hier kun je wel voordelig een 48 (of evt 64) cells accu (3 x 16 op 48v) mee bouwen met 87 KWH bruto opslag. Kun je een of meerdere dagen off-grid leven als het nodig is.

Wat cases, een aparte stroomkast en victron multiplus ess monitoring? Incl import en installatie voor 10k wel klaar?

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-11 18:13
Atomic2005 schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:17:
[...]

Inbouwen, zat aan een oud metalen kantoormeubel te denken.
Naar de Lynx etc ben ik nog aan het kijken.

Wil nog uitzoeken of dat allemaal van Victron moet zijn, of dat er ook andere/alternatieven zijn.

--
5-25nm momentsleutel en hydralische krimptang al binnen iig :P
Ik zit in hetzelfde schuitje, ga een MP aan mijn solar edge systeem hangen. Heb mn momentsleutel gisteren besteld :P

Ik heb gekozen voor een DIY kit van basengreen. Kost zo onderhand hetzelfde als losse cellen en bms etc sourcen. Kit bestaat uit 16 cellen en dan zon serverrack bak waar alles al in zit (bms, balancer, zekering etc). Dus je moet alleen de cellen erin en ze aansluiten. En ik had daar al positieve geluiden over gehoord op het forum.

https://www.basengreen.co...ackenclosure-accessories/

Ik ben nog wat aan het stoeien met mijn schakelschema. Vergeet geen werkschakelaars er tussen te zetten, zijn verrekte handig mocht er ooit iets zijn.

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:14
cj1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

De Compact INS100 heeft ook een DC22A en DC23A rating. En een 125V rating bij 2p in serie en 250V rating bij 4p in serie (pagina's A-6 en A7). Dus mijn vermoeden is dat die 55VDC bij 1p wel af kan. Nader onderzoek nodig. :P 2 × 2P mag zelfs t/m 63 V.
Heb inmiddels deze Compact INS100 besteld (hopelijk dit jaar geleverd). Nu wil ik deze gaan aansluiten als 2 x 2P. Wil met één kabel heen (70mm2 of 95mm2) en na de INS100 verder met twee kabels 50mm2. Zijn er voor deze INS100 "splitters" te verkrijgen dat ik het twee polig kan aansluiten op de ingang? Of dien ik na de T-Class Fuse met twee kabels (50mm2) na de ingangen te gaan en dan twee kabelschoenen onder één aansluitpunt van de zekeringhouder.

Met twee kabels heen heeft natuurlijk wel als voordeel dat de kabelschoenen (veel) kleiner zullen zijn en dan minder ruimte zullen innemen.

• habbekrats
Flappie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:50:
Mijn verzekering geeft aan dat er geen voorwaarden zijn als het is geplaatst door een erkend bedrijf.
Echter bij zelf installatie is schade door installatiefouten niet gedekt. Dit betreft trouwens Unive en is informatie die ik via de chat krijg met een medewerker.

Dan heb ik het nog niet eens gehad over het zelf bouwen van een accu met bijv. een BasenGreen kit met losse accu cellen.

Dan moeten ze dus eerst de installatiefout aantonen. Installatiefouten door een erkend installateur is dan schijnbaar geen probleem.

• habbekrats
Noordhorn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:01:
[...]

Heb inmiddels deze Compact INS100 besteld (hopelijk dit jaar geleverd). Nu wil ik deze gaan aansluiten als 2 x 2P. Wil met één kabel heen (70mm2 of 95mm2) en na de INS100 verder met twee kabels 50mm2. Zijn er voor deze INS100 "splitters" te verkrijgen dat ik het twee polig kan aansluiten op de ingang? Of dien ik na de T-Class Fuse met twee kabels (50mm2) na de ingangen te gaan en dan twee kabelschoenen onder één aansluitpunt van de zekeringhouder.

Met twee kabels heen heeft natuurlijk wel als voordeel dat de kabelschoenen (veel) kleiner zullen zijn en dan minder ruimte zullen innemen.
Hou er ook rekening mee dat je hier speciale smalle kabelogen voor nodig bent

https://www.elektrobode.n...abelsch-95mm-scheid-28951

Soms zijn de schakelaars geschikt om de kabelogen met de ruggen tegen elkaar te monteren.

• BenSKIP

Zelf in elkaar zetten en door installateur laten controleren kan ook.
Maar.... in NL mag je alles na de neter zelf doen.

• toekie

Ik heb daar eens even naar zitten kijken en dacht hetzelfde als @habbekrats zegt. Een erkende installateur kan het ook gewoon fout doen. En als alles conform NEN en wetgeving/regelgeving geïnstalleerd is wat is dan het verschil tussen elektricien en handige harry. Heb hier al indrukwekkende installaties voorbij zien komen die niet onder doen voor professionele setups.
Maar nu zag ik dit voorbij komen. Laat je professioneel je schema keuren vervolgens installeer je het zelf. Zou dat ook geaccepteerd worden door een wat meer eisende verzekering?
https://www.acculaders.nl.../#installatieschema-solar

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:28
@toekie
Ik vat de link niet bij je laatste opmerking niet.

De link + afbeeldingen zijn specifiek van een door hen geleverde systeem en je kan via hen een “specialist “ vinden.

Uiteraard kan je zelf je systeem opbouwen en dan laten keuren. Kan goed zijn voor je gezondheid (veiligheid), gemoedsrust en verzekering.

Houd er rekening mee dat er genoeg installateurs zijn die zichzelf overal inschrijven, prikborden, lokale services of zoals via je link en zichzelf de hemel inprijzen maar de helft niet weten of door tijd(nood) een rommeltje maken. Kijk maar eens bij de PV-boeren en hier op tweakers ook voldoende verhalen te vinden.

Er er is voldoende kwaliteit informatie en kennis personen op tweakers te vinden, vragen > lezen > tekenen > controleren > vragen > lezen…

SCIOS Scope 12 is een bekende. En als ik het goed heb ook erg breed. Ergens hier op tweakers is er wel wat over geschreven.

Misschien dat hierover mee te vertellen is in een startpost of eigen topic?

• toekie
Lord Anubis schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:35:
@toekie

De link + afbeeldingen zijn specifiek van een door hen geleverde systeem en je kan via hen een “specialist “ vinden.
Dat stukje had ik gemist! Ik las het dat ze een opstelling voor je kunnen tekenen afgaande van je wensen en dat je vervolgens klaar was. En je dus zelf afgaande van die tekening je spullen kunt gaan inkopen.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:23
Noordhorn schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:01:
[...]

Zoals @habbekrats zegt: Twee ogen onder de bout schroeven. 50mm2 met oog past zonder speciale kabelogen. Maar ze hebben ook deze voor 4 x 25mm2 voor een hoop pecunia (al is de straatprijs vaak zo'n 25% minder). De "verdubbelaars" voor 2 x 50mm en groter zijn voor de grotere schakelaars.

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13:00
Na even wat radiostilte is het weer eens tijd voor een update van mijn BasenGreen DIY kit avontuur.

Kleine recap: kit was netjes aangekomen maar foutief gemonteerd van uit de fabriek (meer details hier). Hierdoor is er een weerstandje in mijn BMS doorgebrand. BasenGreen deed niet moeilijk en heeft een nieuw PCB alsook baar op de post gedaan.
De handleiding is ondertussen ook aangepast om de zelfbouwer er meer op te duiden dat die baren verschillend moeten zijn en juist gemonteerd. Duidelijk een QC issue bij hun fabriek die ze proberen afschuiven op de consument.

De vervangonderdelen zijn eindelijk toegekomen, ook al was het airmail, het heeft toch ongeveer een kleine maand geduurd.

Alles nu gemonteerd en aangesloten en dit keer geen rook te bespeuren. Hoera!
In tussentijd is ook mijn Deye omvormer toegekomen, deze hangt aan de muur en de zonnepanelen zijn overgezet van de Huawei omvormer. Ik heb de indruk dat een Deye puur met zonnepanelen niet zo lekker werkt. Er is een periode dat ze net niet genoeg leveren om hem op te starten en dan schakelt hij de hele tijd in en uit. Maar dit is eerder iets voor het Deye topic.

Ondertussen ook kabels, kabelschoenen, krimpkousen en een T-class zekering besteld bij AccuNoord.
Eens die er zijn kan ik de installatie afwerken.

Helaas is nog niet alles rozengeur en maneschijn. De software op de site waar ik de kit kocht bevat niet de mogelijkheid om instellingen in het BMS aan te passen. Het heeft een tijd geduurd voor ik een nieuwe link gevonden had via basenpower.com. Die versie van de software bevat wel de mogelijkheid parameters aan te passen. (PIN 888888)

Ik moest vooral de parameter van de capaciteit van de cellen aanpassen. Deze staat standaard op 280Ah, maar mijn cellen zijn 314Ah. Verder netjes overal af gebleven.

Een laatste issue is dat er ergens een temperatuurmeting niet correct is. Het BMS gaat momenteel in alarm omdat hij denkt dat de omgevingstemperatuur 150 graden is. Wat uiteraard niet klopt.
Hopelijk geen defecte sensor op die PCB...
Nog te onderzoeken.

Volgende update vermoedelijk rond het verbinden van de batterij met de omvormer, zowel de DC kant alsook de communicatie via RS485.
Ik hou ongeduldig mijn brievenbus in de gaten tot AccuNoord komt leveren.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb de indruk dat een Deye puur met zonnepanelen niet zo lekker werkt. Er is een periode dat ze net niet genoeg leveren om hem op te starten en dan schakelt hij de hele tijd in en uit. Maar dit is eerder iets voor het Deye topic.
Ik ken Deye niet maar de Multiplus van Victron mag alleen in bedrijf worden genomen mits aangesloten op een batterij. Hoe schadelijk het is om zonder batterij te draaien weet ik niet, maar continue in en uitschakelen lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur.

Misschien is het te overwegen om de Deye pas in te zetten als deze op de accu is aangesloten.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:45
@RailHenk87 De laagspanning 51,2V modelen (met LP) werken wel zonder accu maar het is oppassen dat je geen functie aan vinkt die icm accu werkt. De vele settings mogelijkheden zijn best lastig in het begin

De HV modelen (met HP) kon je beter niet zonder accu gebruiken, ik heb het niet gevolgd voor de laatste firmware versies of "no battery" er nog uitgehaald is.

ik heb alleen ervaring met SG04 serie, er is inmiddels ook een SG05 serie, die ook over paar weken in EU via reguliere weg te koop is, maar nu soms al opduikt via parallel import uit China of uit een regio waar die nu al verkocht wordt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• RailHenk87
Ik heb een SG04LP met momenteel 'no battery' ingeschakeld, alsook Zero Export to CT met solar sell ingeschakeld.

Daarnet een poging ondernomen om het BMS te verbinden met de Deye via CAN of RS485, helaas beiden gefaald... Best eerst zorgen dat de batterij aangesloten is.

De temperatuurfout die ik heb is trouwens dat het BMS denkt dat de MOS temp 150 graden is, niet de omgevingstemperatuur. De sensoren die over de batterijen verspreid moeten worden werken prima.

Ik heb contact opgenomen met BasenGreen om dit uit te klaren. Hopelijk een simpele fix, want in alarm koppelt het BMS uiteraard alles af.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:45
RailHenk87 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 21:18:
Ik heb een SG04LP met momenteel 'no battery' ingeschakeld, alsook Zero Export to CT met solar sell ingeschakeld.
Dat werkt alleen met firmware 200x-113x-1805 of eedere, bij de meest recente kan PV ook op load (bijv een onderverdeler waar zowel verbruikers als PV zit) , de sturing daarvan zit wat anders in elkaar.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Ik heb enige tijd geleden contact gehad met Univé. Telefonisch werd aangegeven dat een gecertificeerd elektricien niet vereist was. Wel zijn er aanbevelingen rondom bijv. een rookmelder en dergelijke.

Echter kon ik op hun website alleen een pagina vinden waarop stond dat een thuisaccu zelf was verzekerd tegen brand. Toen ik zwart op wit wilde hebben dat mijn huis ook is verzekerd tegen brand door een thuisaccu werd aangegeven dat ze daar niets over konden toezeggen en kreeg ik een linkje naar het item waar alleen iets staat over brandschade aan de accu zelf. Op mijn wedervraag/opmerking dat ze nergens een uitspraak doen over brandschade door een thuisaccu buiten de thuisaccu zelf om, is niet meer gereageerd.

Met andere woorden: Univé zegt dat je verzekert bent, stelt op hun website dat alleen je thuisaccu zelf is verzekerd tegen brand (dus niet je huis of overige zaken) en als je ze daarmee confronteert volgt er radiostilte.

Op dit moment heb ik daarom mijn IP65 thuisaccu buiten onder de overkapping staan :)

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• habbekrats
@taro , dus mocht je niet thuis zijn fikt nog je huis af? Zou er op neer komen dat de accu in een eigen huisje achter in de tuin moeten staan.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

habbekrats schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:42:
@taro , dus mocht je niet thuis zijn fikt nog je huis af? Zou er op neer komen dat de accu in een eigen huisje achter in de tuin moeten staan.
Nee, dat verwacht ik niet. Ze staan 50 cm van de buitenmuur af en er zit in iedere 2 kWh module een aerosol brandblusser ingebouwd.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• habbekrats
Taro schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:04:
[...]

Nee, dat verwacht ik niet. Ze staan 50 cm van de buitenmuur af en er zit in iedere 2 kWh module een aerosol brandblusser ingebouwd.
Ik weet niet wat het blusvermogen van zo'n ding is maar mocht je 15kwh batterij in sluiting gaan en de beveiligingen niet werken dan komt er 54 Mj aan energie vrij. Dat is heel veel vooral voor een batterij die in een kast zit.

Ik heb meer de nadruk op beveiliging gelegd, dus extra zekering ertussen geen automaat/breaker. Brandmelders met doormelding in de kast. Daar komt nog een co melder bij.

Mijn hele installatie zit in een plaatstalen kast wanddikte 1,5 mm. De nooduitblaas maak ik nog naar buiten en bij alarm gaat de aanzuig ventilator uit en ook de multiplussen.
Deze stalen kast moet ruim voldoende zijn om > 30 minuten te overbruggen. Dan staat als het goed is de brandweer al een kwartiertje te blussen met ademluchtbescherming.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

habbekrats schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:06:
[...]

Ik weet niet wat het blusvermogen van zo'n ding is maar mocht je 15kwh batterij in sluiting gaan en de beveiligingen niet werken dan komt er 54 Mj aan energie vrij. Dat is heel veel vooral voor een batterij die in een kast zit.

Ik heb meer de nadruk op beveiliging gelegd, dus extra zekering ertussen geen automaat/breaker. Brandmelders met doormelding in de kast. Daar komt nog een co melder bij.

Mijn hele installatie zit in een plaatstalen kast wanddikte 1,5 mm. De nooduitblaas maak ik nog naar buiten en bij alarm gaat de aanzuig ventilator uit en ook de multiplussen.
Deze stalen kast moet ruim voldoende zijn om > 30 minuten te overbruggen. Dan staat als het goed is de brandweer al een kwartiertje te blussen met ademluchtbescherming.
Ik geloof je direct en klinkt alsof je het goed hebt geregeld. Ik reageerde echter alleen op het Univé bericht en word nu hierin meegenomen :)

Heb hier een Zendure omvormer op om te beginnen 2x 2 kWh modules staan (Wordt in december pas voor NL goedgekeurd, dus dan pas meer aan te schaffen), die via een stekker op de wasmachine groep in de bijkeuken zit aangesloten. Er is dus in mijn geval geen sprake van een kast, aardlekautomaten, etc., de omvormer en accumodules zijn vanuit zichzelf al IP65. Dat hoort dus ook eigenlijk helemaal niet in dit topic thuis, maar goed.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:38
[...]

Ik heb MAUS stixx. Het blusvermogen op de datasheet blijkt niet voor LiFePO4 te gelden. Daar moest een correctiefactor van 10 overheen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Kan die kast makkelijk gevuld worden met water? Langdurige koeling is het enige wat helpt als een LFP batterij daadwerkelijk in de fik staat.

@Taro Was Unive ook zo aardig om die erkende elektricien aan te wijzen? :+

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

jadjong schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 12:02:
[...]
@Taro Was Unive ook zo aardig om die erkende elektricien aan te wijzen? :+
Die is dus volgens hen juist niet nodig :)

• jadjong
  • Niet online
Ah, dat was @Flappie |:(

• BenSKIP
Een Lithiumbrand doet 1600°C
Staal smelt ergens rond 1400°C
Die stalen kist doet niet bekleed met een brandvertrager geen 30 minuten. Had zelf ook graag anders gezien. Kist heeft intern (bovenzijde) waarschijnlijk wel ruimte voor een Nobranda-, Pyrotech of xxxx-plaat.

• Q

Q

Zou een Lithium Iron Phosphate 'brand' ook 1600 graden doen? ik denk het niet, maar ik kan het verkeerd hebben. In dat geval is een stalen kast wel goed genoeg.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:28
Als aanvulling op wat BenSKIP schreef. In geval dat iemand denkt dat RVS beter is dan is dat niet zo. Vervormd veel eerder en zal eerder scheuren. Beter dan een dubbele wanden kast zoeken. Of zelf maken en de ruimte opvullen met brandwerende materialen.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord Anubis op 23-11-2024 14:18 ]

• habbekrats
BenSKIP schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:35:
Een Lithiumbrand doet 1600°C
Staal smelt ergens rond 1400°C
Die stalen kist doet niet bekleed met een brandvertrager geen 30 minuten. Had zelf ook graag anders gezien. Kist heeft intern (bovenzijde) waarschijnlijk wel ruimte voor een Nobranda-, Pyrotech of xxxx-plaat.
Die 1600 graden wordt niet in 2 seconden gehaald, daarnaast heb je ook afkoeling aan de andere zijde. Dat half uur haal je wel. Net als de branddeur in mijn garage daar kun je bijna een uur brand hebben voor de brand door de deur komt.

Wil je het koeler houden dan is de buitenzijde nathouden al voldoende, water heeft een groot koelend vermogen.

[ Voor 8% gewijzigd door habbekrats op 23-11-2024 14:47 ]

• BenSKIP
Euhmmm nee sorry.
Kijk even een filmpje over een kerstboom die vlam vat. Binnen een minuut staat de gehele kamer in vuur en vlam en heb je al temperaturen bovende 1000°C.
Als voormalig preventist genoeg training en ervaring hierin gehad.
En euhmm een 48V (58V) accu nathouden? Dat overleef je niet. Ik zou dit dan ookmet klem willen afraden. Maar iedereen staat natuurlijk vrij hier eigen keuzes in te maken.
Kijk even hoeveel kJ vrijkomt, reken dat om in Watt / thermische warmte.... dan zal je zien dat bovenstaand onjuist is.

• BenSKIP
Q schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:04:
Zou een Lithium Iron Phosphate 'brand' ook 1600 graden doen? ik denk het niet, maar ik kan het verkeerd hebben. In dat geval is een stalen kast wel goed genoeg.
Ik zou het niet denken, maar daar is Google voor.

• Q

Q

BenSKIP schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 20:33:
[...]

Ik zou het niet denken, maar daar is Google voor.
Behulpzaam!

Had de hoop dat iemand de feiten wist.

Kijk, dat Lithium ion heet wordt, geloof ik direct.
Maar mensen passen LiFePO4 toe en dat gedraagt zich soswieso anders.

Ik heb er te weinig verstand van, maar als een lifepo4 waterstof gas ventileert en dat brandt dan zit je volgens google rond de 2000 graden. Dus dan is lifepo4 / los van het explosie gevaar in een brand ook instaat om een kast te smelten?

Maar of dat zo werkt in de praktijk geen idee.

[ Voor 36% gewijzigd door Q op 24-11-2024 09:46 ]

• Reveal!
  • Laatst online: 01-11 12:53
Even een vraag, bij de Multiplus zitten ook stroom klemmen.
Wanneer kun je die gebruiken en wanneer heb je een losse meter nodig?

• habbekrats
Q schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:28:
[...]

Behulpzaam!

Ik heb er te weinig verstand van, maar als een lifepo4 waterstof gas ventileert en dat brandt dan zit je volgens google rond de 2000 graden. Dus dan is lifepo4 / los van het explosie gevaar in een brand ook instaat om een kast te smelten?

Voor iemand die goed chemisch Engels beheerst
https://www.sciencedirect...abs/pii/S2352152X23017206

• habbekrats
Reveal! schreef op zondag 24 november 2024 @ 10:36:
Even een vraag, bij de Multiplus zitten ook stroom klemmen.
Wanneer kun je die gebruiken en wanneer heb je een losse meter nodig?
Het zijn los te gebruiken klemmen, intern meet de multiplus natuurlijk.
Er zijn wel losse ct bij te kopen om power assist te doen. Echter is het veel beter om een kwh meter met communicatie in de voeding van de meterkast te zetten.

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Welke nm hebik nodig op de accu's en andere onderdelen?

Dit ivm aanschaf extra moment moersleutel en schroevendraaier.

• RailHenk87
Ik heb alles op 6Nm vastgezet.

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:56
Atomic2005 schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:10:
Welke nm hebik nodig op de accu's en andere onderdelen?

Dit ivm aanschaf extra moment moersleutel en schroevendraaier.
Ik heb zelf de datasheets van de fabrikanten er bij gehaald.

Victron Multiplus M8 max 12 Nm
Blue Sea T classe fuse block M6 max 8,1 Nm
EVE MB31 M6 max 6 Nm

Never fall in love with your own design!

• Q

Q

Ik zie geen relevante feiten, alleen bij welke temperatuur een cel gaat ontgassen. Maar als die gassen gaan branden, wat voor temperatuur dan ontstaat en of dat een metalen behuizing doet smelten, geen idee.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:38
Vraagje. Gebruiken jullie een brandwerende (of vertragende) plaat achter jullie omvormer? Zo ja, welke? Iemand een advies voor iets wat gewoon bij de grote bouwmarkt als bijv. Bauhaus of Hornbach te koop is?

• jadjong
  • Niet online
Fermacell, Promatect.

• habbekrats
Stalen plaat 3mm, hout met speciale verf kan ook.

https://brandveilig-neder...ct/brandwerende-houtverf/ even meer zoeken kan goedkoper.

[ Voor 80% gewijzigd door habbekrats op 24-11-2024 21:59 ]

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Flappie schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:36:
Vraagje. Gebruiken jullie een brandwerende (of vertragende) plaat achter jullie omvormer? Zo ja, welke? Iemand een advies voor iets wat gewoon bij de grote bouwmarkt als bijv. Bauhaus of Hornbach te koop is?
Fermacell is inderdaad vaker langsgekomen en bijv. hier te koop samen met een aantal andere producten: https://www.houtmarkt.nl/nl/plaatmateriaal/brandwerend/.

Hornbach biedt wel Fermacell aan, maar volgens mij niet de brandwerende versie.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

SpongeRob schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:39:
Eindelijk kan ik nu dan ook mijn installatie laten zien @John245 .
Ik woon in Frankrijk, dus de regels zijn wat anders dan in Nederland, zo mag ik bijvoorbeeld geen electriciteit terugleveren aan het net, zijn er geen dynamische electriciteitstarieven en is een keuring van de installatie verplicht

Op het dak liggen 22 panelen van 455Wp op ZZO, ik heb een 6kVA monofase netaansluiting, er hangt een 8K Deye monofase omvormer en ik heb één Seplos Mason 280L met 16 314Ah EVE MB31 cellen.

Ik had besloten om de omvormer en de batterij buiten het huis te plaatsen, de gehele installatie inclusief de kabels zijn dus buiten de geïsoleerde schil geplaatst waardoor er geen risico is op een koudebrug.

Dit is de fundering nadat ik 'm had gestort, er zitten 12 zakken van 35 kg in. Lekker ouderwets gemengd met een schop en een kruiwagen.
Ik heb naast de leidingen voor de kabels ook een 100mm PVC pijp ingestort voor de ventilatie, het andere uiteinde zit onder het huis waar de lucht aan wordt gezogen. Het huis is gebouwd op pilaren en er kan gewoon lucht onder het huis door waaien, dus in theorie heb ik dan verse lucht die relatief koel of warm is afhankelijk van het jaargetijde
[Afbeelding]

Oo de fundering staat de kast waar alles in gemonteerd is.
Links boven hangt de DC beveiliging met overspanningsbeveiliging en zekeringhouders.
Rechts onderin hangt de AC beveiliging met de automaten en ALS'en voor de omvormer en de EV lader, ook zit er een 63A 1p automaat die de nul en aarde aan de LOAD zijde van de omvormer verbindt.
[Afbeelding]

De batterij is voorzien van verwarming die ik extern heb gevoed (de Seplos heeft geen voorbereiding voor verwarming) met een 12V omvormer vanaf 230V AC.
[Afbeelding]

De ventilatie voor de kast en omvormer heeft een eigen thermostaat welke de temperatuur van de omvormer meet, aan de warme kant van de omvormer heb ik een kanaal gemaakt zodat de warme lucht efficiënt afgezogen zou moeten worden.
Er is een externe ventilator op de kast geplaatst welke door de thermostaat wordt aangestuurd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De DC beveiliging en cheapo brandblusbal (brandblusbeveiliging is verplicht boven 15kWh batterijcapaciteit).
[Afbeelding]

De verplichte schakelaar voor de batterij.
[Afbeelding]

De thermostaat van de batterij en de 250A T-class zekering op de achtergrond.
[Afbeelding]

Vooralsnog heb ik de hoofdschakelaar van het netwerk sinds de installatie draait (2 maanden) niet meer aan gehad, ik ben benieuwd hoe lang ik dat vol ga houden!
Om hier nog even op terug te komen; ik heb helaas na 3 dagen baggerweer onlangs electriciteit van het net moeten gebruiken. De derde dag was de opbrengst over de hele dag 1.7kWh, dus dat was uiteraard niet genoeg om de airco te laten draaien.

Een ander ding wat ik heb aangepast is dat de externe ventilator voor de afzuiging van warme lucht nu ook automatisch inschakelt wanneer de omvormer zelf de koelventilatoren inschakelt en niet meer alleen op de externe thermostaat.
Met het koudere weer en een zonnige dag zag ik de temperatuur van de DC kant van de omvormer oplopen tot 60 graden en de koeling schakelde niet in. Dat bleek te komen doordat de warmte zich meer in de omvormer centraliseerde, maar door de vorst was de buitenkant van de omvormer nog geen 30 graden.

Wat wél meteen goed werkte is de verwarming van de accucellen, die worden voor ongeveer anderhalf op 70W verwarmd van ca. 9.5 graden naar ca. 12 graden. Na een uur of 2,5-3 herhaalt dat zich weer. Dit alles was bij een nachttemperatuur van net onder het vriespunt.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• habbekrats
@SpongeRob
Een ander ding wat ik heb aangepast is dat de externe ventilator voor de afzuiging van warme lucht nu ook automatisch inschakelt wanneer de omvormer zelf de koelventilatoren inschakelt en niet meer alleen op de externe thermostaat.
Hoe heb je dat gedaan, is dit op te vragen via NodeRed?

Ik heb 3 multiplus in een kast, in de lente/zomer heb ik extra koeling nodig.

• V_ger
Nope, hangt direct op de muur. Is van cellenbeton of hoe heet dat? Kan iig niet branden.

• BenSKIP
Q schreef op zondag 24 november 2024 @ 09:28:
[...]

Behulpzaam!

Er is genoeg video materiaal te vinden waarin te zien is dat Lithium (dus ook LFP) hoog energetisch brand (oxideert). Ik heb aangegeven dat het de 1400°C te boven gaat en dus het metaal bezwijken zal. Een brandende cel heeft absoluut de potentie om binnen 2 seconden deze temperaturen te bereiken. De kans dat dit met LFP gebeurd is echter klein, maar zeker niet uit te sluiten.
Als eerst de stelling ontkracht wordt, dan verwijs ik graag naar Google met als doel om mijn 'bewering' zelf te kunnen vinden. Vervolgens komt een reactie dat het de 2000°C overstijgt.
Zo'n metalen doos gaat torderen, smelten en zal voor verdere sluiting zorgen en de runaway op gang houden. De smelttemperatuur van metalen zijn bekend, ook die kunnen opgezocht worden.

Koelen met water..... liever in een bad met met niet gelijdende olie, tenminste.... als je het navertellen wil. 50 volt is namelijk een dodelijke spanning.
Water verlaagd de weerstand, je zal dus snel de volle mep krijgen.
Plaatsing van de geel/zwarte pictogram op de toegangsdeur zou ik voor het behoud van de repressieve dienst dan ook van harte willen aanbevelen.

• BenSKIP
habbekrats schreef op zondag 24 november 2024 @ 21:58:
Stalen plaat 3mm, hout met speciale verf kan ook.

https://brandveilig-neder...ct/brandwerende-houtverf/ even meer zoeken kan goedkoper.
Brandwerende verf heeft een zeer geringe brandvertragende werking.

• BenSKIP
Dubbel gipsplaat kan ook, dan wel de dikkere variant om minimaal 22mm te behalen, dan zit je op ongeveer 60-90 minuten brandvertraging. Vezelversterkte platen doen het beter, die hebben geen papieren backing en vallen dus minder snel uit elkaar. 90-120 minuten tot max 240 minuten. (afhankelijkheid van de plaatdikte).

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

habbekrats schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:11:
@SpongeRob
[...]
Hoe heb je dat gedaan, is dit op te vragen via NodeRed?

Ik heb 3 multiplus in een kast, in de lente/zomer heb ik extra koeling nodig.
Heel simpel en betrouwbaar, bij één van de interne fans de 12V voeding aangesloten en met een simpel automottive relais schakelt dan ook de externe ventilator in.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:23
V_ger schreef op zondag 24 november 2024 @ 23:18:
[...]

Nope, hangt direct op de muur. Is van cellenbeton of hoe heet dat? Kan iig niet branden.
Zou ook helemaal niet nodig moeten zijn gezien de MP's eigenlijk niet kunnen branden (dat is allemaal uitvoerig getest bij de safety keuring).

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• habbekrats
BenSKIP schreef op maandag 25 november 2024 @ 00:36:
[...]

Brandwerende verf heeft een zeer geringe brandvertragende werking.
De Envirograf brandwerende houtverf wordt gebruikt voor het brandwerend opwaarderen van houten oppervlakken. Met een juiste toepassing kan een opwaardering van 30 tot 60 minuten behaald worden. De coating is voor intern of extern gebruik en kan eenvoudig worden toegepast met kwast, roller of spuit.

Belangrijk: de verf heeft op hout een topcoating nodig.
Hoewel de verf goed hecht met de meeste ondergronden is het van groot belang om op een klein oppervlak te testen of de hechting van de brandwerende hout verf met de toplaag goed is. Over het algemeen geldt dat hout er een primer gebruikt dient te worden op houten oppervlaktes welke eerder zijn voorzien van een verf. Onbehandeld hout heeft geen primer nodig.

Getest op de Europese norm EN1364-1, waarbij de integriteit van de 66 minuten wordt bereikt.

Voldoet aan classificatie B / S1 / d0 van European Standard EN13823, single burn test (SBI) en EN11925-2 (ontvlambaarheid).

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:56
Gips plaat. Controleer wel even de datasheets voor de hoeveelheid lagen.
https://www.hornbach.nl/p...XW281Wel0SJYaAjOrEALw_wcB

Never fall in love with your own design!

• habbekrats
@Flappie Waar je rekening mee houden moet is dat een multiplus boven de 30 kg zit. Houd dus rekening met de achterzijde dat deze dat gewicht van 1 of 3 kan dragen.

• habbekrats
@BenSKIP 50 volt is voor mensen niet dodelijk, dieren in sommige gevallen wel

Heb je de test filmpjes van de US firebrigrade wel eens bekeken ? Daar lijkt een Li-ion cell o een bom. LFP doorstaat langdurig > 10 uur overladen , kortsluiting tot nagenoeg leeg doet ook niet veel Ook de pikhouweel test doen niet veel bijzonders, een li-ion spuit de troep er onmiddellijk uit.

• Q

Q

BenSKIP schreef op maandag 25 november 2024 @ 00:32:
[...]

Er is genoeg video materiaal te vinden waarin te zien is dat Lithium (dus ook LFP) hoog energetisch brand (oxideert). Ik heb aangegeven dat het de 1400°C te boven gaat en dus het metaal bezwijken zal. Een brandende cel heeft absoluut de potentie om binnen 2 seconden deze temperaturen te bereiken. De kans dat dit met LFP gebeurd is echter klein, maar zeker niet uit te sluiten.
Als eerst de stelling ontkracht wordt, dan verwijs ik graag naar Google met als doel om mijn 'bewering' zelf te kunnen vinden. Vervolgens komt een reactie dat het de 2000°C overstijgt.
Zo'n metalen doos gaat torderen, smelten en zal voor verdere sluiting zorgen en de runaway op gang houden. De smelttemperatuur van metalen zijn bekend, ook die kunnen opgezocht worden.

Koelen met water..... liever in een bad met met niet gelijdende olie, tenminste.... als je het navertellen wil. 50 volt is namelijk een dodelijke spanning.
Water verlaagd de weerstand, je zal dus snel de volle mep krijgen.
Plaatsing van de geel/zwarte pictogram op de toegangsdeur zou ik voor het behoud van de repressieve dienst dan ook van harte willen aanbevelen.
Tja, je schrijft dat 50’volt een dodelijke spanning is maar ik heb zonder problemen met blote handen de plus en min aangeraakt - als proef - van een 48v systeem at 54V en volgens mij leef ik nog. 🤷‍♀️ dus volgens mij is dit onjuist.

Dus mensen mogen er allemaal van vinden wat ze willen, maar ik ben niet bekend met lifepo4 branden (die cellen branden niet alleen gassen, die videos ken ik wel).

Ik was benieuwd naar bewijs dat het brandende gas van een lifepo4 batterij ook staal doet smelten en dat kan best waar zijn, maar bewijs zie ik niet.

• V_ger
Q schreef op maandag 25 november 2024 @ 09:44:
[...]

Tja, je schrijft dat 50’volt een dodelijke spanning is maar ik heb zonder problemen met blote handen de plus en min aangeraakt - als proef - van een 48v systeem at 54V en volgens mij leef ik nog. 🤷‍♀️ dus volgens mij is dit onjuist.

Dus mensen mogen er allemaal van vinden wat ze willen, maar ik ben niet bekend met lifepo4 branden (die cellen branden niet alleen gassen, die videos ken ik wel).

Ik was benieuwd naar bewijs dat het brandende gas van een lifepo4 batterij ook staal doet smelten en dat kan best waar zijn, maar bewijs zie ik niet.
De sterkte van gewoon koolstofstaal (dus waar alle stalen kasten van gemaakt zijn) begint boven de pak hem beet 400 graden C echt serieus af te nemen. Iets hoeft niet tot het smeltpunt verhit te worden voordat het faalt.
Dus dragende delen in een kast zoals de planken gaan echt al wel eerder doorhangen. Ophangnokjes zullen ook hun sterkte verliezen als de plank er al niet afdondert door het kromtrekken.
Boven de 500 is het al niet veel meer en bij 600 is het wel klaar.

Ik denk dat wel wel kunnen concluderen dat het gewoon niet zo erg goed is als de boel in de fik gaat.

50V is in principe aanraakveilig, dat is de hele reden dat we lekker zelf power walls kunnen bouwen. Maar doe de test nog eens op blote voeten als je helemaal bezweet bent en laat ons even weten hoe dat was. Ik ben oprecht benieuwd... En sommigen bouwen ook 18S systemen....

Vroeger teste ik (net als waarschijnlijk vele andere van mijn leeftijd) altijd met mijn tong of er nog wat leven in zo'n 9V blokbatterij zat. Als ie nog vol zat voelde je dat wel. Dus afhankelijk van hoe en waar je het aanraakt kan 9V ook al voor een goede tinteling zorgen.

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 25-11-2024 13:58 ]

• BenSKIP
"Over het algemeen wordt aangenomen dat spanningen boven de 50 volt potentieel gevaarlijk kunnen zijn, vooral als ze resulteren in stromen die door het lichaam gaan."

Zou het blijven testen inderdaad. Sluit je dan wel voor de nabestaanden een leuke overlijdensrisico verzekering af?

• BenSKIP
habbekrats schreef op maandag 25 november 2024 @ 07:44:
[...]

De Envirograf brandwerende houtverf wordt gebruikt voor het brandwerend opwaarderen van houten oppervlakken. Met een juiste toepassing kan een opwaardering van 30 tot 60 minuten behaald worden. De coating is voor intern of extern gebruik en kan eenvoudig worden toegepast met kwast, roller of spuit.

Belangrijk: de verf heeft op hout een topcoating nodig.
Hoewel de verf goed hecht met de meeste ondergronden is het van groot belang om op een klein oppervlak te testen of de hechting van de brandwerende hout verf met de toplaag goed is. Over het algemeen geldt dat hout er een primer gebruikt dient te worden op houten oppervlaktes welke eerder zijn voorzien van een verf. Onbehandeld hout heeft geen primer nodig.

Getest op de Europese norm EN1364-1, waarbij de integriteit van de 66 minuten wordt bereikt.

Voldoet aan classificatie B / S1 / d0 van European Standard EN13823, single burn test (SBI) en EN11925-2 (ontvlambaarheid).
Hier worden o.a. doorvoeren mee gedicht, ik ken het wel. Ik geef aan dat de werking beperkt is. Dubbel gips werkt beter.

• BenSKIP
Niet om vervelend te willen zijn, maar sommige mensen onderschatten de risico's van Lithium hier enorm. Lithium, in welke vorm ook bevat in vergelijking tot het gewicht een hoog energetisch potentiaal. Daarmee wil je (lijkt mij) niet experimenteren. Waar enkelen alle risico's proberen uit te sluiten gaan anderen de risico's toch niet opzoeken mag ik hopen?
+ en - terminals NOOIT tesamen aanraken!
Het gevaar van DC spanning is dat als de stroom lopen gaat er GEEN sinusgolf langs de NUL gaat. Je spieren spannen aan, je kan de boel dus NIET loslaten!
Het lijkt erop dat mensen denken dat ik de boel aan het verzinnen ben, welk voordeel zou ik daarbij hebben?
Als je van mening bent dat jij "anders geaard" bent en dus geen risico loopt.... be my guest. Mij niet als 👻 komen bezoeken. Je bent immers gewaarschuwd.

• habbekrats
BenSKIP schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:08:
[...]

Hier worden o.a. doorvoeren mee gedicht, ik ken het wel. Ik geef aan dat de werking beperkt is. Dubbel gips werkt beter.
nee dat is brandwerende pasta. https://brandveilig-neder...tic-c-brandwerende-pasta/

• BenSKIP
is zelfde product, bevat echter meer vulstof.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
hood schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:23:
[...]

Gips plaat. Controleer wel even de datasheets voor de hoeveelheid lagen.
https://www.hornbach.nl/p...XW281Wel0SJYaAjOrEALw_wcB
Zou geen peperkoek pakken maar gipsvezel zoals Fermacell.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:23
BenSKIP schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:26:
Niet om vervelend te willen zijn, maar sommige mensen onderschatten de risico's van Lithium hier enorm. Lithium, in welke vorm ook bevat in vergelijking tot het gewicht een hoog energetisch potentiaal. Daarmee wil je (lijkt mij) niet experimenteren. Waar enkelen alle risico's proberen uit te sluiten gaan anderen de risico's toch niet opzoeken mag ik hopen?
+ en - terminals NOOIT tesamen aanraken!
Het gevaar van DC spanning is dat als de stroom lopen gaat er GEEN sinusgolf langs de NUL gaat. Je spieren spannen aan, je kan de boel dus NIET loslaten!
Het lijkt erop dat mensen denken dat ik de boel aan het verzinnen ben, welk voordeel zou ik daarbij hebben?
Als je van mening bent dat jij "anders geaard" bent en dus geen risico loopt.... be my guest. Mij niet als 👻 komen bezoeken. Je bent immers gewaarschuwd.
ja maar de weerstand van je lichaam is veel te hoog voor 54V, voor de safety normen word alles onder de 60V gezien als aanraakveilig. Daarboven beginnen ze langzaam met safety barrières (basic en reinforced oa).

400VDC systemen zeker als ze geaard zijn kunnen inderdaad stuk dodelijker zijn. Maar meeste 400V systemen zijn galvanisch gescheiden en als je dan de +400V aanraakt gebeurd er weinig (prikt alleen heel erg kan ik uit eigen ervaring vertellen).

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• RailHenk87
Kleine update: BasenGreen heeft een nieuwe firmwareversie doorgestuurd. Deze via RS485 kunnen flashen.
Het probleem met de temperatuur is nu opgelost!

Stond voordien op 150 graden gemeten, staat nu op 30 graden. Lijkt me een waarde die vast in het BMS geprogrammeerd is, want die veranderd niet en alle andere sensoren meten rond de 23 graden.

Nu nog wachten op de kabels en dan kan ik alles eindelijk aansluiten!
Tip voor contact met hun support trouwens: whatsapp. Daar zijn ze zeer snel met reageren.

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:14
hood schreef op zondag 24 november 2024 @ 18:38:
[...]

Ik heb zelf de datasheets van de fabrikanten er bij gehaald.

Victron Multiplus M8 max 12 Nm
Blue Sea T classe fuse block M6 max 8,1 Nm
EVE MB31 M6 max 6 Nm
Lijstje maar ff aanvullen:
  • Seplos max 15 Nm

• BenSKIP
https://www.rtl.nl/nieuws...jen-lastiger-na-ingrijpen

Tennet grijpt in tegen slimme thuisaccus's.

[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 26-11-2024 20:07 ]

• habbekrats
Is eigenlijk al oud nieuws, en niet tegen batterijen maar wel complete windparken die even afgezet worden als stroomprijs onder nul duikt.

Pagina: 1 ... 81 ... 120 Laatste