• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
[quote]habbekrats schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:44:
@bbbrumbrum Heb je een duits adres dan? Ik kreeg het niet klaar om naar NL te sturen.

Ik denk dat je mij bedoelt, ik woon aan de grens met Duitsland en heb wel een paar kennissen die in Duitsland werken of wonen. Daar laat ik dan altijd spullen uit Duitsland aankomen. Is vaak dan ook gratis verzenden. In dit geval scheelde het verzenden bijna €180.

De thuis batterij laat ik ook gewoon tot 100% opladen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:07

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Pim57 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 19:10:
@bbbrumbrum Dat 80% verhaal gaat over een andere chemie Li-ion. Bij Li-ion kun je aan de hand van het voltage de SOC bepalen.

LFP kun je prima van 0-100% gebruiken. En 100% heb je ook nodig voor balanceren en SOC-reset.
Ik denk inderdaad dat LFP met Li-ion wordt verward.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Q schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:34:
[...]

Ik denk inderdaad dat LFP met Li-ion wordt verward.
Voor de volledigheid:

Lithium Iron phosphate (LiFePO4) batteries are a type of lithium ion (Li-Ion) rechargeable battery.

Men bedoelt echter vaak bijv. NCA of NMC (Ander kathodemateriaal) accu's als men het over Lithium-ion heeft. LFP is echter ook Lithium-ion.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 27-12-2024 20:39 ]

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-11 21:56
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar als jullie handelen met de thuisbatterijen, geven jullie dan ook altijd BTW op? (BTW aangifte)? Of hebben jullie de BTW niet teruggevraagd en de KOR aangevraagd?

• Q

Q

Taro schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:36:
[...]

Voor de volledigheid:

Lithium Iron phosphate (LiFePO4) batteries are a type of lithium ion (Li-Ion) rechargeable battery.

Men bedoelt echter vaak bijv. NCA of NMC (Ander kathodemateriaal) accu's als men het over Lithium-ion heeft. LFP is echter ook Lithium-ion.
Schrijf het dan voor de volledigheid even uit:

Nickel-Cobalt-Aluminum (NCA), Nickel-Cobalt-Magnesium (NCM), and Lithium-Iron-Phosphate (LFP) 😜

En als iemand hier een van die eerste twee toepast in een thuisaccu, post dan even je adres zodat we weten of we ons zorgen moeten maken 🤣

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 27-12-2024 23:45 ]

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Q schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:42:
[...]

Nickel-Cobalt-Aluminum (NCA), Nickel-Cobalt-Magnesium (NCM), and Lithium-Iron-Phosphate (LFP) 😜

En als iemand hier een van die eerste twee toepast in een thuisaccu, post dan even je adres zodat we weten of we ons zorgen moeten maken 🤣
Natuurlijk grappig bedoeld, maar alle 3 zijn dus Lithium-Ion accu's. Je zei dat men een LFP verwart met Lithium-Ion, maar het is er zelf ook één.

En bijv. de Homevolt accu van Tibber is een NCM variant. Opmerkelijk, maar ga er maar van uit dat die vrij veel geplaatst gaat worden, kan gelukkig ook buiten ;)

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:50
Q schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:42:
[...]

Lees eens https://nipv.nl/wp-conten...ijtypen-en-veiligheid.pdf

LFP is echt niet zoveel veiliger.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-11 06:52
John245 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:05:
[...]

Lees eens [url]chrome-extension:https://nipv.nl/wp-content/uploads/2023/10/20230712-NIPV-Verkenning-toekomstige-batterijtypen-en-veiligheid.pdf[/url]

LFP is echt niet zoveel veiliger.
Uit het onderzoek:
Despite of above efforts, the existing TR models for LFP batteries are established using reaction kinetics parameters derived from the thermal reactions in NMC batteries. That greatly reduces the accuracy and credibility of those TR models in simulating the TR behaviors of LFP batteries, as LFP and NMC batteries behave totally different under various safety tests. Therefore, an accurate TR model for LFP battery based on its reaction mechanism is urgently needed for safety design and optimization of LFP battery.
Het onderzoek meldt dat er incidenten zijngeweest met LFP accus, maar dat heb ik (nog) niet verder uitgezocht

• Q

Q

Taro schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 08:09:
[...]

Natuurlijk grappig bedoeld, maar alle 3 zijn dus Lithium-Ion accu's. Je zei dat men een LFP verwart met Lithium-Ion, maar het is er zelf ook één.
Goed dat je het uitlegt ik had echt geen idee waar de L in LFP voor stond. Dus bedankt voor je bijdrage 😂 Spreektaal is onnauwkeurig.

PS. Als iemand niet weet / begrijpt wat er bedoeld wordt adviseer ik mensen om ver weg te blijven van zelf-bouw-accus en dit topic te verlaten 😂
En bijv. de Homevolt accu van Tibber is een NCM variant. Opmerkelijk, maar ga er maar van uit dat die vrij veel geplaatst gaat worden, kan gelukkig ook buiten ;)
Dat is interessant 👍Toch heb ik daar - mogelijk onterecht - meer vertrouwen in dan als de zelfbouwers met ncm aan de slag gaan 😅

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:50
Ramtka schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 12:08:
[...]

Uit het onderzoek:

[...]

Het onderzoek meldt dat er incidenten zijngeweest met LFP accus, maar dat heb ik (nog) niet verder uitgezocht
Volgens mij staat deze tekst niet in het door mij Nederlandstalige aangehaalde document. Kun je een bron bij je quote geven?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:35
@Ramtka Elke accu kan onveilig zijn bij verkeerd gebruik.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Q

Q

Interessant 👍
Ik vraag me wel af - ik zal beter lezen - welke risico’s juist relevant zijn voor thuisgebruik en hoe de impact zich verhoudt.

Of hebben “jullie” die persoon met die auto accu de cellen dus voor niets laten weggooien (inleveren) 😜

@John245 Het artikel beschrijft de uitkomst van thermal runaway als grofweg identiek voor de bestaande chemistries.

Maar waarom was de 'consensus' dat LFP veiliger is dan met name NCA voor thuisgebruik? Waar komt dat idee vandaan?

Ik bedoel, waarom hebben mensen in dit topic iemand overtuigd om die NCA cellen van een Nissan Leaf? gewoon in te leveren en er geen thuisaccu mee te bouwen?

Volgens mij wordt LFP als veiliger beschouwd vanwege de hogere thermal runaway temperatuur.
https://www.recurrentauto...and%20150%20C%20for%20NCA.
LFP batteries have a much higher threshold for heat, which is what causes thermal runaway, or battery fires. For LFP batteries, thermal runaway temperature is at 270 degrees C, as compared to 210 C for NMC and 150 C for NCA.
Of mis ik hier iets?

[ Voor 47% gewijzigd door Q op 28-12-2024 15:40 ]

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Q schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:24:
[...]
Maar waarom was de 'consensus' dat LFP veiliger is dan met name NCA voor thuisgebruik? Waar komt dat idee vandaan?
[...]
Of mis ik hier iets?
Pagina 20:
Naast de invloed van het gebruikte elektrolyt blijkt uit incidentdata dat de ernst van de effecten bij incidenten met NMC-baterijen groter is dan bij LFP-batterijen.
Verder gaat het NIPV onderzoek nauwelijks over temperatuur.

Volgens mij maakt het nogal een verschil of je bijna 900ºC of ruim 400ºC als temperatuur in de cel krijgt, waarbij de snelheid om tot die hoge temperatuur te komen ook nog trager verloopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igpolz-mQG6DByWbhhsYsoeJw-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GduM9uSmNmRHCpuuWIG75CUI.png?f=fotoalbum_large

en de hoeveelheid gassen die per seconde vrijkomen lager ligt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnN7k6NeF9VfB3tijkua5OhwT5M=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/nFAfTnUGNpCuCHV2GCznZRoF.gif?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door cj1 op 28-12-2024 16:17 . Reden: 3. gassen per seconde ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
blauw is betrouwbaar, koel en kalm
groen is veilig en kalm, natuurlijk
tussen die twee moet je dus kiezen

rood valt af, is gevaarlijk en heet

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-11 06:52
John245 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 13:32:
[...]

Volgens mij staat deze tekst niet in het door mij Nederlandstalige aangehaalde document. Kun je een bron bij je quote geven?
My bad. Ik heb gezocht op thermal runaway onderzoeken. Mijn quote komt uit dit onderzoek (vrij toegankelijk)
https://link.springer.com/article/10.1007/s42154-023-00226-3

Het onderzoek heeft de titel Thermal Runaway Characteristics and Modeling of LiFePO4 Power Battery for Electric Vehicles

• habbekrats
Ramtka schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:43:
[...]

My bad. Ik heb gezocht op thermal runaway onderzoeken. Mijn quote komt uit dit onderzoek (vrij toegankelijk)
https://link.springer.com/article/10.1007/s42154-023-00226-3

Het onderzoek heeft de titel Thermal Runaway Characteristics and Modeling of LiFePO4 Power Battery for Electric Vehicles
Zover ik dit lees gaat dit over een accu voor een voertuig waar de accu door externe verhitting in een runaway toestand komt. Dus niet door sluiting, overladen.

Natuurlijk kan je accu door brand in huis aangestraald worden en te heet worden. De meeste auto's zit zoveel kunststof in dat deze branden als een fakkel.

Voor verdere info beter Veiligheid Energy Storage System (ESS) hier verder.

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 29-12-2024 12:41 ]

• Japieh
Hallo iedereen,

Ook ik ben bezig om een powerwall te bouwen met 3x een Victron Multiplus II 48V/5000/70 en waarschijnlijk 3x Batterij van 48V 15kwh.

De batterijen en Victrons komen in de schuur te staan (deze is geisoleerd) en zit ongeveer 30 meter kabellengte van de meterkast af.

Ik heb een schema gemaakt zoals ik denk dat ik het moet aanleggen. zouden jullie hier naar kunnen kijken en zien of ik het zo goed doe? mbt. afzekeren e.d.?

alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvSDfEuvOFeWPI5cGq6wH-La9rk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VACqlBtPA5ZlhiAE4KgeMQJB.jpg?f=fotoalbum_large

• habbekrats
@Japieh 1x een een K&N omschakelaar is genoeg, de eerste na de inkomende grid is een beetje overbodig.

Kijk even goed 10mm2 heeft veel ruimte nodig in de kast en schakelaar. Ik heb 2 x 15 mm2 heen en terug naar de garage.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:14
@Japieh Je moet die drie losse alamats combineren tot één drie fase alamat. Bij een Victron drie fase systeem is het alles of niets. Er kan dus niet één fase uitvallen en dat de twee andere fasen blijven werken.

Dan de 3 batterijen òf doorlussen òf met zijn drieën op een lynx power-in. En de drie mp’s op een lynx distributor of power-in. En dan de twee lynxen aan elkaar bouten. (Let op: er twee uitvoeringen van de lynx)
Die lynx distributor is alleen leuk voor de ledjes, maar voegt verder weinig toe. Wel moet je die ledjes van een 12V voeding voorzien òf er een lynx shunt tussen zetten. Ik heb het niet gedaan, want maakt het onnodig duur. :(
De lynx power-in kun je zelf met 4 M8 bouten uitbreiden voor zekeringen.

Ik ben zelf geen voorstander van een dc switch tussen de lynx en de mp. Je gebruikt deze nooit en je kunt zowel de mp’s als de batterijen afschakelen om de boel spanningsloos te maken.

Als laatste zou ik de 30 meter heen en terug allebei 10mm2 doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Pim57 op 29-12-2024 19:45 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Japieh
habbekrats schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:08:
@Japieh 1x een een K&N omschakelaar is genoeg, de eerste na de inkomende grid is een beetje overbodig.

Kijk even goed 10mm2 heeft veel ruimte nodig in de kast en schakelaar. Ik heb 2 x 15 mm2 heen en terug naar de garage.
Bedankt voor je antwoord, Haal ik de eerste er tussen uit, wat bedoel je precies met de ruimte? Ik bouw een nieuwe kast in de schuur (2x15mm2 heeft nog meer ruimte nodig?)
Pim57 schreef op zondag 29 december 2024 @ 18:23:
@Japieh Je moet die drie losse alamats combineren tot één drie fase alamat. Bij een Victron drie fase systeem is het alles of niets. Er kan dus niet één fase uitvallen en dat de twee andere fasen blijven werken.

Dan de 3 batterijen òf doorlussen òf met zijn drieën op een lynx power-in. En de drie mp’s op een lynx distributor of power-in. En dan de twee lynxen aan elkaar bouten. (Let op: er twee uitvoeringen van de lynx)
Die lynx distributor is alleen leuk voor de ledjes, maar voegt verder weinig toe. Wel moet je die ledjes van een 12V voeding voorzien òf er een lynx shunt tussen zetten. Ik heb het niet gedaan, want maakt het onnodig duur. :(
De lynx power-in kun je zelf met 4 M8 bouten uitbreiden voor zekeringen.

Ik ben zelf geen voorstander van een dc switch tussen de lynx en de mp. Je gebruikt deze nooit en je kunt zowel de mp’s als de batterijen afschakelen om de boel spanningsloos te maken.

Als laatste zou ik de 30 meter heen en terug allebei 10mm2 doen.
Bedankt voor je antwoord, ik heb voor 3 losse gekozen omdat het dan makkelijker is om te bekabelen naar de Victrons, anders moet je de N nog ergens doorlussen?

ik heb al 2 Lynx distributors liggen, hier kan ik ze dan ook mooi in afzekeren.

M.b.t. de kabels zat ik inderdaad al te twijfelen of ik de kabels heen en terug niet inderdaad hetzelfde moest doen. Dat ga ik dus aanpassen.

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hoi allemaal.
Ik ben van plan een basen green 16kwh thuisaccu te bestellen, is hier iemand die mij kan zeggen of het goed werkt met een growatt min tl xh omvormer?
Welk protocol gebruik je het beste?, de standaard growatt met de energie meter na de slimme meter voor de groepenkast via het R485 netwerk of zijn er betere oplossingen?
Geen idee of mijn growatt XH hybride echt slim aan te sturen is ?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• habbekrats
@Japieh Ik bedoelde dat je die dikke kabel moet kunnen handelen in je groepenkast.
Je zou installflex kunnen nemen is alleen een stukkie duurder.

@Supertip Neem je dan niet beter een growatt thuisaccu?

• Supertip
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:29:

@Supertip Neem je dan niet beter een growatt thuisaccu?
Gezien de prijs wilde ik de growatt overslaan, en als tweaker kies je natuurlijk niet voor de makkelijkste (duurste)oplossing ;)

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• habbekrats
Supertip schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:50:
[...]

Gezien de prijs wilde ik de growatt overslaan, en als tweaker kies je natuurlijk niet voor de makkelijkste (duurste)oplossing ;)
Dus eerst uitzoeken voor je wat besteld, en hoe wil je het aansturen ? bv day ahead kan growatt dit of heb je daar bv HA voor nodig.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Supertip schreef op zondag 29 december 2024 @ 20:50:
[...]

Een Growatt werkt met HV batterijen en je zit automatisch vast aan Growatt batterijen, een Basengreen is volgens mij altijd LV, dus dat zal nooit gaan werken.
Het was beter geweest om een LV hybride omvormer te kiezen zodat je niet vast zit aan een batterij van dezelfde fabrikant als de omvormer.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Supertip
  • Niet online
SpongeRob schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:27:
[...]

Een Growatt werkt met HV batterijen en je zit automatisch vast aan Growatt batterijen, een Basengreen is volgens mij altijd LV, dus dat zal nooit gaan werken.
Het was beter geweest om een LV hybride omvormer te kiezen zodat je niet vast zit aan een batterij van dezelfde fabrikant als de omvormer.
Nee ik zit niet vast aan growatt batterijen, ik kan gewoon een third party batterij nemen, maar ik zoek eigenlijk iemand die er ervaring mee heeft.
Dynamisch mee handelen hoeft komend jaar nog niet, ik wil gewoon een gedeelte in de zonnige maanden afvangen en voor eigen gebruik.
Ik heb zelf niet zo'n behoefte om er nu geld aan te verdienen, ik heb liever dat het in de eerste instantie goed werkt, en van daaruit zie ik wel verder.

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Supertip schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:39:
[...]

Nee ik zit niet vast aan growatt batterijen, ik kan gewoon een third party batterij nemen, maar ik zoek eigenlijk iemand die er ervaring mee heeft.
Dynamisch mee handelen hoeft komend jaar nog niet, ik wil gewoon een gedeelte in de zonnige maanden afvangen en voor eigen gebruik.
Ik heb zelf niet zo'n behoefte om er nu geld aan te verdienen, ik heb liever dat het in de eerste instantie goed werkt, en van daaruit zie ik wel verder.
Je zit in ieder geval wel vast aan een HV batterij, dus geen enkele LV batterij gaat werken.
HV batterijen hebben een lage DIY factor, dus er zal minder informatie over beschikbaar zijn.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 16:18
Het is een interessant onderwerp, maar als beginner is het best lastig om door alle informatie heen te komen. Vooral vanwege de vele verschillende opties die er zijn wat betreft componenten.

Is er inmiddels een soort consensus over wat een generieke set is die goed functioneert en de meeste situaties dekt?

Ik heb momenteel drie Sessies in gebruik, goed voor 15 kWh, maar qua vermogen beperkt, niet modulair uitbreidbaar en volgens mij ook niet geschikt te maken voor noodstroomvoorziening.

Ik overweeg nu zelfbouw. Ik heb een ruime schuur met een 3-fasen-aansluiting en wil daar een modulair systeem opzetten. Het systeem moet kunnen laden en ontladen met ongeveer 10 kW en bestuurbaar zijn met smarthome-automatisering, net zoals ik nu gebruik met de Sessies. Mijn idee is om te beginnen met een opslagcapaciteit van 30 kWh, die later eenvoudig uitbreidbaar moet zijn. In een volgende fase wil ik het systeem ook inzetten om bij stroomuitval specifieke groepen van stroom te voorzien.

Is er een "standaard set" die dan geschikt is gebaseerd op best practices?
Ik denk aan ; Omvormer(s) X, BMS Y, Aansturing Z en dan een modulaire opstelling van een X aantal batterijcellen?

Kijk ik naar deze cellen; zie ik dat dat qua kosten echt peanuts is; https://www.alibaba.com/p...-560Ah_1600916994432.html

Bij voorbaat dank voor jullie suggesties :)

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
procyon schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:52:
Het is een interessant onderwerp, maar als beginner is het best lastig om door alle informatie heen te komen. Vooral vanwege de vele verschillende opties die er zijn wat betreft componenten.

Is er inmiddels een soort consensus over wat een generieke set is die goed functioneert en de meeste situaties dekt?

Ik heb momenteel drie Sessies in gebruik, goed voor 15 kWh, maar qua vermogen beperkt, niet modulair uitbreidbaar en volgens mij ook niet geschikt te maken voor noodstroomvoorziening.

Ik overweeg nu zelfbouw. Ik heb een ruime schuur met een 3-fasen-aansluiting en wil daar een modulair systeem opzetten. Het systeem moet kunnen laden en ontladen met ongeveer 10 kW en bestuurbaar zijn met smarthome-automatisering, net zoals ik nu gebruik met de Sessies. Mijn idee is om te beginnen met een opslagcapaciteit van 30 kWh, die later eenvoudig uitbreidbaar moet zijn. In een volgende fase wil ik het systeem ook inzetten om bij stroomuitval specifieke groepen van stroom te voorzien.

Ik denk aan ; Omvormer(s) X, BMS Y, Aansturing Z en dan een modulaire opstelling van een X aantal batterijcellen?

Kijk ik naar deze cellen; zie ik dat dat qua kosten echt peanuts is; https://www.alibaba.com/p...-560Ah_1600916994432.html

Ik heb zelf een 12Kw Deye omvormer (Laag voltage) en die bevalt zeer goed, aangestuurd met Gbboptimizer om te handelen op de markt. Als accu heb ik een 15KwH DIY Apexium batterij (Seplos rebrand) met Lf280k v3 cellen. Super simpel om later accu's toe te voegen.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 16:18
.Erik. schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:07:
Ik heb zelf een 12Kw Deye omvormer (Laag voltage) en die bevalt zeer goed, aangestuurd met Gbboptimizer om te handelen op de markt. Als accu heb ik een 15KwH DIY Apexium batterij (Seplos rebrand) met Lf280k v3 cellen. Super simpel om later accu's toe te voegen.
Dank je Erik ;) ,lijkt me duidelijk en behapbaar om te doorgronden. Ik ga me inlezen in deze set aan componenten.

• .Erik.
procyon schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:26:
[...]

Dank je Erik ;) ,lijkt me duidelijk en behapbaar om te doorgronden. Ik ga me inlezen in deze set aan componenten.
Bij de accu zelf krijg je de onderdelen in zakjes met nummers erop, en een duidelijke handleiding, het is net alsof je lego in elkaar aan het zetten bent, maar dan wat gevaarlijker ;)

Het is deze omvormer: SUN-12K-SG04LP3

[ Voor 4% gewijzigd door .Erik. op 30-12-2024 12:29 ]

• .Erik.
Een vraagje: Mijn Seplos bms laad de batterij zelfs het laatste stukje naar 100% op met de volle 100 Ampere, klopt dit, of is het handig om dit aan het einde van de laadcurve wat af te zwakken?

• habbekrats

Als je maximalen vrijheid wilt is een Victron toch aardig hoog in de score denk ik

3 x mp II 48/5000/70 zat om 10 kW te leveren
1 x stroomverdeling dc
1 x cerbo
1 x optioneel een shunt

batterij set veel keuze, de meeste bms praten wel met Victron

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:48

Die LF560K cellen zien er qua prijs wel interessant uit, echter zijn er nog weinig (geen?) kant- en klare DIY cases voor te vinden... Verder 13kg per cel -> x16 stuks = 203kg enkel voor de cellen. Maakt het pak ook moeilijker handelbaar.

Verder inderdaad is de consensus hier momenteel Victron of Deye lijkt het :) Voor beide zijn er mogelijkheden tot verdere integratie.

[ Voor 20% gewijzigd door Berke84 op 30-12-2024 14:22 . Reden: op de verkeerde plaats mijn comment ingevoegd ]

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:49

thido

Tilburg

De lader/omvormer kant is ook geregeld en het geheel aangesloten.
Vandaag naar 58V geladen en top balance gedaan met de BMS.
Hoefde niet veel te gebeuren eigenlijk. Tijdens het laden liep het verschil tussen de cellen even op naar 0.024V maar in rust werd dat al vrij vlot terug gebracht naar 0.003V door de balancer.
Accu zit nu in rust tegen de 56V met een verschil van 0.004~0.006V tussen de hoogste en laagste cel.
Laden gaat in het vervolg tot 55.2V.

Het geheel hangt ook in HA en is via die weg aan te sturen.
Was een leuk traject! Zit er aan te denken nog een accupakket erbij te zetten ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8jDLt_N-dMpl8Ego4u8u8xhpUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWhKr1GxDJ5FzoQ1n1Snbiik.jpg?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Vdvmark
  • Nu online
Ja die LF560k's, zouden ze er al zijn? Afmetingen zijn 2x de lf280k (twee 280 naast elkaar) dus die kloppen iig niet in de advertenties van die ali aanbieder. Geloof ook dat EVE een nieuwe fabriek aan het opstarten was voor die mega cellen?

• .Erik.
thido schreef op maandag 30 december 2024 @ 15:51:
Hoefde niet veel te gebeuren eigenlijk. Tijdens het laden liep het verschil tussen de cellen even op naar 0.024V maar in rust werd dat al vrij vlot terug gebracht naar 0.003V door de balancer.
Accu zit nu in rust tegen de 56V met een verschil van 0.004~0.006V tussen de hoogste en laagste cel.

Was een leuk traject! Zit er aan te denken nog een accupakket erbij te zetten ;-)

[Afbeelding]
Heb je je panelen ac gekoppeld? Het kan ook interessant zijn om de panelen te verplaatsen naar victron mppt's als je 2 conversies wilt vermijden. (of een deel natuurlijk)

• habbekrats
Vdvmark schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:27:
Ja die LF560k's, zouden ze er al zijn? Afmetingen zijn 2x de lf280k (twee 280 naast elkaar) dus die kloppen iig niet in de advertenties van die ali aanbieder. Geloof ook dat EVE een nieuwe fabriek aan het opstarten was voor die mega cellen?
En dan is het maar de vraag of de gangbare bms hier beetje mee om kunnen gaan. Voor 16 x lfk560 betaal ik met verzendkosten meer als 2x16 x 314ah.
Natuurlijk heb je dan een bms minder nodig. De vraag is ook wat voor kortsluitstomen dit gaat geven en wat voor beveiliging je dan nodig bent.
Zover ik lees is de max 1C stroom 560A dat wordt dus flink dikke bekabeling. Of het waar is weet ik niet maar er staat 12000 cyc dan zou je hem 3x per kunnen laden/ontladen en gaat hij nog 10 jaar mee.

• thido

thido

Tilburg

.Erik. schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:28:
[...]

Heb je je panelen ac gekoppeld? Het kan ook interessant zijn om de panelen te verplaatsen naar victron mppt's als je 2 conversies wilt vermijden. (of een deel natuurlijk)
code:
1

Dat is wel de moeite waard om te bekijken inderdaad. Ik heb twee sets panaleen op de garage waarvan ik er een wel wil omzetten. Dat betreft drie 370Wp panelen. Moet er eens induiken en uitzoeken welk mppt apparaat daarvoor geschikt is.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• habbekrats
thido schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:52:
[...]

code:
1

Dat is wel de moeite waard om te bekijken inderdaad. Ik heb twee sets panaleen op de garage waarvan ik er een wel wil omzetten. Dat betreft drie 370Wp panelen. Moet er eens induiken en uitzoeken welk mppt apparaat daarvoor geschikt is.
Ook daar hebben onze vrienden van Victron een tool voor
https://www.victronenergy.com/mppt-calculator

• Vdvmark
  • Nu online
Ik heb niet lang geleden ook een youtube filmpje van ik denk schattenpv gezien die dc en ac zonnepanelen doorrekende, met een onverwacht resultaat. Ik heb niet kritisch gekeken, alleen opgeslagen in de grijze doos dat als t voor mij zou spelen ik er nog een keer naar zou kijken :)

• Vdvmark
  • Nu online
habbekrats schreef op maandag 30 december 2024 @ 16:47:
[...]

En dan is het maar de vraag of de gangbare bms hier beetje mee om kunnen gaan. Voor 16 x lfk560 betaal ik met verzendkosten meer als 2x16 x 314ah.
Natuurlijk heb je dan een bms minder nodig. De vraag is ook wat voor kortsluitstomen dit gaat geven en wat voor beveiliging je dan nodig bent.
Zover ik lees is de max 1C stroom 560A dat wordt dus flink dikke bekabeling. Of het waar is weet ik niet maar er staat 12000 cyc dan zou je hem 3x per kunnen laden/ontladen en gaat hij nog 10 jaar mee.
Zelfde beveiliging als twee 280 packs lijkt me, in geval van victron lijkt me dat de beperkende factor, in geval van Deye/Solis...tja. HV is zo gek nog niet :)

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:21
Ik heb 18 stuks in serie op het dak liggen, maar daarvoor lijkt Victron niets te hebben?

• habbekrats
dennistd schreef op maandag 30 december 2024 @ 19:39:
[...]

Ik heb 18 stuks in serie op het dak liggen, maar daarvoor lijkt Victron niets te hebben?
2x9 waarschijnlijk wel of 3x6

ik heb zelf 3x4 liggen op oost met een mppt250/85

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 30-12-2024 19:41 ]

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online

[Afbeelding]
Mooi dat het werkt - Waar heb jij je zekeringhouder gehaald? is een t-class zo te zien? wanneer je PV gaat toevoegen ga je dan een Lynx oid toevoegen? twijfel zelf om deze nu al toe te voegen omdat ik weet dat er toch wel meer packs gaan komen :)

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• thido

thido

Tilburg

sailor_dg schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:23:
[...]

Mooi dat het werkt - Waar heb jij je zekeringhouder gehaald? is een t-class zo te zien? wanneer je PV gaat toevoegen ga je dan een Lynx oid toevoegen? twijfel zelf om deze nu al toe te voegen omdat ik weet dat er toch wel meer packs gaan komen :)
Inderdaad een class T, houder en zekering:
https://accunoord.nl/nl/a...eringhouder-110a-t-m-200a
https://accunoord.nl/nl/a...gen/class-t-zekering-125a

Als ik er een tweede pack bij ga zetten sluit ik die gewoon parallel op elkaar aan denk ik.
Tenzij iemand met goed advies komt om het anders te doen ;-)

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:54

pvg

thido schreef op maandag 30 december 2024 @ 22:39:
[...]

Inderdaad een class T, houder en zekering:
https://accunoord.nl/nl/a...eringhouder-110a-t-m-200a
https://accunoord.nl/nl/a...gen/class-t-zekering-125a

Als ik er een tweede pack bij ga zetten sluit ik die gewoon parallel op elkaar aan denk ik.
Tenzij iemand met goed advies komt om het anders te doen ;-)
Elk pack een eigen (t-class) fuse! Als er sluiting in 1 cel/pack ontstaat, wil je niet dat het andere pack al z’n energie dumpt…

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
hoe kritisch is het om dezelfde lengte kabels te hebben bij het gebruiken van meerdere packs in parallel? meest simpele is om door te lussen op de pack zelf?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• Pim57
sailor_dg schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:29:
hoe kritisch is het om dezelfde lengte kabels te hebben bij het gebruiken van meerdere packs in parallel? meest simpele is om door te lussen op de pack zelf?
Voor de werking is het niet kritisch.

Echter de accu met de kortste kabels (minste weerstand) wordt het zwaarst belast. En andersom.

Doorlussen heeft dat probleem niet als je het goed doet.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:06

[Afbeelding]
Zo simpel kan het dus ook(?). Jij hebt geen aparte schakelaar om het pack los te koppelen van de Victron?

Eerder keek ik nog naar busbars en extra materiaal maar dat is dus niet noodzakelijk, ook niet voor de veiligheid/gemak? Daar was toen nog niet zoveel reactie op, ik ben zo vrij om een quote op te halen.

Welk batterijpack had je?
HyperBart schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:01:
[...]

Tja, lampjes is dan ook het enige wat je mist want van wat ik er van begrijp is die Distributor alleen maar aan het praten met de BMS van Victron, maar die gebruiken deze meesten hier niet want het JK BMS wat in het accupakket zit wordt gebruikt, correct?

Is een Victron Smart Shunt dan wel nodig? Ik kan me voorstellen dat als je meerdere batterijpacks hebt en meerdere omvormers wel (maar zelfs dan nog: iedere pakket rapporteert toch via eigen BMS aan de Victrons) maar in mijn geval zou ik denken dat die shunt niet nodig is omdat er een 1 op 1 relatie is tussen Victron Multiplus en batterijpakket?

Voorlopig kom ik uit op volgende kitlist dan (ik wacht even op de input rond de shunt en de zekeringen met een 1 op 1 batterij-victron):

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 30-12-2024 23:54 ]

• Vdvmark
  • Nu online
Dat batterypack (geloof yixiang v2) heeft een automaat/onderbreker/schakelaar tussen de plus aansluiting en het bms. Dat witte blok dat je links kan zien zitten, links de plus (versie 1 had rechts de plus en onderbrak de min, weet niet of dat wereldwijd raar is)

• HyperBart
Vdvmark schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:16:
Dat batterypack (geloof yixiang v2) heeft een automaat/onderbreker/schakelaar tussen de plus aansluiting en het bms. Dat witte blok dat je links kan zien zitten, links de plus (versie 1 had rechts de plus en onderbrak de min, weet niet of dat wereldwijd raar is)
En die vertrouw je? Want paar posts geleden ging het daar over dat die niet bepaald betrouwbaar waren maar dat ging mogelijk over hun bescherming qua stroomsterkte wat jij opvangt met die class t(?)

• HyperBart
@Q kwam deze nog tegen, cfr je posts eerder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHmYJJqw0RpVznK-ubzDGI9hS6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYMYNyzz5iOO9pLPEEp5D4lX.jpg?f=fotoalbum_large

• thido

thido

Tilburg

HyperBart schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:51:
[...]

Zo simpel kan het dus ook(?). Jij hebt geen aparte schakelaar om het pack los te koppelen van de Victron?

Eerder keek ik nog naar busbars en extra materiaal maar dat is dus niet noodzakelijk, ook niet voor de veiligheid/gemak? Daar was toen nog niet zoveel reactie op, ik ben zo vrij om een quote op te halen.

Welk batterijpack had je?

[...]
Ik gebruik inderdaad de schakelaar in de Yixiang box om los te koppelen als dat nodig is.
Een tweede schakelaar in serie voegt m.i. niets toe.

• Hvdbnl
  • Laatst online: 15:41

[Afbeelding]
Ik heb bijna dezelfde setup, alleen wel met een lynx power in (buitenkansje) makkelijker om een extra pakket erbij te nemen. Verder niet echt nodig.

Paar vraagjes:
- Waarom heb je de box niet aangesloten met CAN aan de Victron?
- Aarde, je hebt de box niet geaard (ik ook nog niet, maar staat ook nog uit. maar volgens mij is dit wel wenselijk/noodzakelijk)

En de AC in, 2.5/4/6 ?

Ik denk dat ik van het voorjaar nog een accupack koop en een grotere MP, want dan kan ik alle PV afvangen scheelt weer TLK.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

• thido

thido

Tilburg

Hvdbnl schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:29:
[...]

Ik heb bijna dezelfde setup, alleen wel met een lynx power in (buitenkansje) makkelijker om een extra pakket erbij te nemen. Verder niet echt nodig.

Paar vraagjes:
- Waarom heb je de box niet aangesloten met CAN aan de Victron?
- Aarde, je hebt de box niet geaard (ik ook nog niet, maar staat ook nog uit. maar volgens mij is dit wel wenselijk/noodzakelijk)

En de AC in, 2.5/4/6 ?

Ik denk dat ik van het voorjaar nog een accupack koop en een grotere MP, want dan kan ik alle PV afvangen scheelt weer TLK.
Er zit een CAN kabel tussen de BMS en Victron (nadat de foto was genomen).
Aarding inderdaad nog niet aangesloten.
AC in 4mm2.

Ik voel er ook wel wat voor meteen al een tweede batterij te bouwen.
Gewoon omdat het leuk is om mee te prullen.
Ik gebruik de set om verbruik te verplaatsen (dynamisch tarief dus geen TLK).

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

@Hvdbnl @thido Mij werd door de controleur van de Consuel aangeraden om de batterijbehuizing niet te aarden. Gelijkspanning heeft normaal gesproken geen aarde en dit zou eventueel verkeerd kunnen gaan in het geval van een defect.
Nu was ik een tijdje geleden aan wat 12V DC draden aan het klussen en toen ik de 12V draad aanraakte en met m'n arm tegen de kast kwam ging ik spontaan Australisch breakdancen... Er bleek een potentiaalverschil van zo'n 56V te zitten tussen de aarde en de 12V draad.
Dat potentiaalverschil is na het loshalen van de aardedraad van de behuizing van de batterij niet meer aanwezig.

De aarde is in mijn geval dus niet nodig en voegt ook geen veiligheid toe.

[ Voor 4% gewijzigd door SpongeRob op 31-12-2024 11:21 ]

• hp197
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:11
SpongeRob schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:20:
@Hvdbnl @thido Mij werd door de controleur van de Consuel aangeraden om de batterijbehuizing niet te aarden. Gelijkspanning heeft normaal gesproken geen aarde en dit zou eventueel verkeerd kunnen gaan in het geval van een defect.
Nu was ik een tijdje geleden aan wat 12V DC draden aan het klussen en toen ik de 12V draad aanraakte en met m'n arm tegen de kast kwam ging ik spontaan Australisch breakdancen... Er bleek een potentiaalverschil van zo'n 56V te zitten tussen de aarde en de 12V draad.
Dat potentiaalverschil is na het loshalen van de aardedraad van de behuizing van de batterij niet meer aanwezig.

De aarde is in mijn geval dus niet nodig en voegt ook geen veiligheid toe.
Ik weet er te weinig vanaf, dus iets met klepel en klok...

Zover ik weet is het juist wel aan te raden je kast (en DC negatief) te aarden. Het kan namelijk zijn dat er AC componenten onstaan op je DC lijn en deze wil je wegwerken.

• robvanderhelm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:04
Ik heb een Yixiang battery box die ik aanhet vullen ben met 16 EVE MB30 cellen.
Met alle cellen geplaatst en de epoxy plaatjes voor, achter en tussen elke cel en ook de 2x7 foam laagjes tussen de cellen kan ik de pressure plate volledig vastzetten maar dan kan ik de cellen nog eenvoudig bewegen, lijkt wel of de foam niet dik genoeg is of dat de MB30 cellen net een beetje dunner zijn!?

Iemand hetzelfde gehad?

Ik denk erover om maar wat extra foam bij een bouwmarkt of zo te scoren en voor en achter de eerste en laatste cellen nog wat extra aan te brengen.

Iemand een ander idee?

[ Voor 7% gewijzigd door robvanderhelm op 01-01-2025 15:35 ]

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

hp197 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:51:
[...]

Zover ik weet is het juist wel aan te raden je kast (en DC negatief) te aarden. Het kan namelijk zijn dat er AC componenten onstaan op je DC lijn en deze wil je wegwerken.
Tja, als een inspecteur van dé officiële keuringsinstantie mij iets aanraadt, volg ik het maar gewoon op. ;)
Ik weet niet precies wat bedoelt met "AC componenten ontstaan op je DC lijn", maar als je zoiets aan de hand hebt is er serieus iets mis met de galvanische scheiding van je omvormer en zal deze al wel in de beveiliging gesprongen zijn of anderzins afgeschakeld zijn denk ik.

• Pim57
robvanderhelm schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:32:
Ik heb een Yixiang battery box die ik aanhet vullen ben met 16 EVE MB30 cellen.
Met alle cellen geplaatst en de epoxy plaatjes voor, achter en tussen elke cel en ook de 2x7 foam laagjes tussen de cellen kan ik de pressure plate volledig vastzetten maar dan kan ik de cellen nog eenvoudig bewegen, lijkt wel of de foam niet dik genoeg is of dat de MB30 cellen net een beetje dunner zijn!?

Iemand hetzelfde gehad?

Ik denk erover om maar wat extra foam bij een bouwmarkt of zo te scoren en voor en achter de eerste en laatste cellen nog wat extra aan te brengen.

Iemand een ander idee?
Bij mij precies hetzelfde aan de hand. Ook ruimte over, maar nog niks bedacht.

• thido

thido

Tilburg

Bij de mijne was dat ook.
Omdat de glasvezel bodemplaten niet meegeleverd waren heb ik op Amazon een setje tussen-de-cellen platen gekocht. Zes daarvan liggen op de bodem en de overige vier voor en achter erbij gestoken. Dat was net genoeg om de cellen wel te klemmen.
Had mooi geweest als er 4 extra foamplaatjes bij hadden gezeten voor de buitenzijdes, dan was het ook goed geweest.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:46

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

hp197 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:51:
[...]

Als je DC negatief gaat aarden moet je wel rekening gaan houden met de maximale DC stromen. Dan moet je dus voor die gedeeltes ook een dikkere kabel gaan gebruiken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• pvg

pvg

Rimco schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:15:
[...]

Als je DC negatief gaat aarden moet je wel rekening gaan houden met de maximale DC stromen. Dan moet je dus voor die gedeeltes ook een dikkere kabel gaan gebruiken.
Inclusief alles waar de + pool sluiting naar ground zou kunnen maken, bijv de behuizing van de multiplus. Dan mag je dus ook de multiplus aarden met een hele dikke groen/gele draad… voor zover dat uberhaupt kan…
Ik denk dat het veel eenvoudiger - en daarom ook veiliger - is om DC floating te laten.

• hp197
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:11
[...]

Het is niet om de kortsluit stromen weg te werken. Nogmaals, het is om AC componenten (die simpelweg al kunnen ontstaan door coupling) weg te werken en een potentiaal verschil met ground op te heffen.

Als je DC- floating is, weet je nooit hoeveel het potentiaalverschil is tussen ground en DC+, deze kan zelfs dodelijk worden terwijl je normaal zonder problemen DC+ van een 48v systeem aan kan raken.
Het is niet voor niks waarom dit in verschillende landen verplicht is.

Maar he, wie ben ik....
pvg schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Inclusief alles waar de + pool sluiting naar ground zou kunnen maken, bijv de behuizing van de multiplus. Dan mag je dus ook de multiplus aarden met een hele dikke groen/gele draad… voor zover dat uberhaupt kan…
Ik denk dat het veel eenvoudiger - en daarom ook veiliger - is om DC floating te laten.
en nu je DC- niet geaard hebt, wat denk je dat er gebeurd als je sluiting maakt tussen aarde en DC+?
Dat het niet geaard is betekend niet dat er geen stroom gaat lopen...
Hang maar eens een multimeter tussen DC+ en aarde ;-)

[ Voor 28% gewijzigd door hp197 op 01-01-2025 22:24 ]

• pvg

pvg

hp197 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:20:
[...]

Het is niet om de kortsluit stromen weg te werken. Nogmaals, het is om AC componenten (die simpelweg al kunnen ontstaan door coupling) weg te werken en een potentiaal verschil met ground op te heffen.

Als je DC- floating is, weet je nooit hoeveel het potentiaalverschil is tussen ground en DC+, deze kan zelfs dodelijk worden terwijl je normaal zonder problemen DC+ van een 48v systeem aan kan raken.
Het is niet voor niks waarom dit in verschillende landen verplicht is.

Maar he, wie ben ik....

[...]

en nu je DC- niet geaard hebt, wat denk je dat er gebeurd als je sluiting maakt tussen aarde en DC+?
Dat het niet geaard is betekend niet dat er geen stroom gaat lopen...
Hang maar eens een multimeter tussen DC+ en aarde ;-)
Heel weinig: een multiplus zou galvanische scheiding tussen hv en lv dmv een trafo moeten hebben.
Wat wil je met die multimeter meten? (Het is een multi-meter, dus je kunt er meerdere dingen mee meten 😜)

Ik snap dat je de hv ac-spanning wilt vereffenen door dc te aarden, maar je introduceert daarmee een brand risico ingeval van een dc sluiting naar aarde: je aarddraden zijn daar niet op berekend. Welk risico acht je groter? Wie kan en gaat je dc geleiders aanraken tijdens bedrijf (waar strikt genomen meer dan 48V op staat)?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:40
thido schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 17:58:
Bij de mijne was dat ook.
Omdat de glasvezel bodemplaten niet meegeleverd waren heb ik op Amazon een setje tussen-de-cellen platen gekocht. Zes daarvan liggen op de bodem en de overige vier voor en achter erbij gestoken. Dat was net genoeg om de cellen wel te klemmen.
Had mooi geweest als er 4 extra foamplaatjes bij hadden gezeten voor de buitenzijdes, dan was het ook goed geweest.
Heb je daar een linkje van?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• thido

thido

Tilburg

PASware schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 08:38:
[...]

Heb je daar een linkje van?
Ik heb deze besteld omdat ze dezelfde dikte hebben als de bij de box meegeleverde platen:
https://www.amazon.nl/XBE...ar+3240%2Caps%2C88&sr=8-1

Die bij de cellen zaten zijn wat dikker nog.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
pvg schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:53:
[...]

Heel weinig: een multiplus zou galvanische scheiding tussen hv en lv dmv een trafo moeten hebben.
Wat wil je met die multimeter meten? (Het is een multi-meter, dus je kunt er meerdere dingen mee meten 😜)

Ik snap dat je de hv ac-spanning wilt vereffenen door dc te aarden, maar je introduceert daarmee een brand risico ingeval van een dc sluiting naar aarde: je aarddraden zijn daar niet op berekend. Welk risico acht je groter? Wie kan en gaat je dc geleiders aanraken tijdens bedrijf (waar strikt genomen meer dan 48V op staat)?
Ik weet het niet zeker, maar is dit een oplossing?

Als het alleen om vereffening gaat, zou je ook een weerstand in serie met de vereffeningsleiding kunnen zetten. Ik zeg nu expres niet "aarde" maar vereffeningsleiding, want meer is het dan niet. De weerstand zorgt ervoor dat de stroom nooit hoger kan worden dan de vereffeningsleiding aan kan.

Zoiets al je met een anti-statisch polsbandje hebt.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11 22:00
Ik zie hier dat vaak de MultiPlus-II 48/5000 wordt gebruikt, wat ik begrijp. Is er kostentechnisch nog iets interessanters? Ik zoek eigenlijk iets met een vergelijkbare laadsnelheid (~70A), maar de DC -> AC omvormer hoeft niet perse zo sterk.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:53

prein2

Monument verduurzamen is leuk

savale schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:50:
Ik zie hier dat vaak de MultiPlus-II 48/5000 wordt gebruikt, wat ik begrijp. Is er kostentechnisch nog iets interessanters? Ik zoek eigenlijk iets met een vergelijkbare laadsnelheid (~70A), maar de DC -> AC omvormer hoeft niet perse zo sterk.
dat is het hele idee van een bidirectionele lader: het gebruikt dezelfde hardware om te laden en te ontladen. en dus is er geen apparaat dat wel 70A kan laden, en niet zoveel kan ontladen. 750€ om met 3,5kW te kunnen laden, inclusief alle andere voordelen van het victron systeem... Kostentechnisch zit je dan al heel erg netjes..

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11 22:00
prein2 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:55:
[...]

dat is het hele idee van een bidirectionele lader: het gebruikt dezelfde hardware om te laden en te ontladen. en dus is er geen apparaat dat wel 70A kan laden, en niet zoveel kan ontladen. 750€ om met 3,5kW te kunnen laden, inclusief alle andere voordelen van het victron systeem... Kostentechnisch zit je dan al heel erg netjes..
Weer wat geleerd. :) Dacht dat het een 2 in 1 apparaat was, maar wist niet dat een deel van de elektronica zowel voor het laden als ontladen werd gebruikt. Ga ik toch met de multiplus verder ontwerpen. Gelukkig is er veel inspiratie te halen uit dit topic.

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]

Of afzekeren met een waarde die past bij de kabel.

Terzijde uit de IEC60364-7-712:2017 712.40:
A cable used for functional earthing shall not be identified by the colour combination green- and-yellow. It is recommended to use the colour pink.
In de PV-hoek zijn er gPV partroonhouders met lamp-verklikkers. Meestal hebben die echter >= 90VDC potentiaalverschil nodig om het lampje te laten branden bij een verbroken smeltpatroon. Die spanning is misschien nog te verlagen door de ingebouwde weerstand te vervangen. Bijvoorbeeld made in China Eaton (magere specificaties in datasheet), made in Spain DF

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:29
bmweetje3 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:13:
[quote]habbekrats schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:44:
@bbbrumbrum Heb je een duits adres dan? Ik kreeg het niet klaar om naar NL te sturen.

Ik denk dat je mij bedoelt, ik woon aan de grens met Duitsland en heb wel een paar kennissen die in Duitsland werken of wonen. Daar laat ik dan altijd spullen uit Duitsland aankomen. Is vaak dan ook gratis verzenden. In dit geval scheelde het verzenden bijna €180.

De thuis batterij laat ik ook gewoon tot 100% opladen.
Dit truckje doe ik ook altijd heb er er flink door bespaard met mijn huis verbouwen(duits klusspul is vaak de helft dan hier in NL)! Ouders wonen een steenworp afstand van de grens en heb ook fam in Duitsland.
Even onderhandelen met de de duitse leverancier wil ook nog eens helpen. Heb zo een pallet tegels a 250e verzendkosten eraf kunnen praten én naar mijn NL adres laten verzenden.
Ga daar dan ook eens voor kijken voor de thuisbatterij.

• Lood
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 03-11 21:09
Hoi,

Zijn hier ook mensen met ervaring van het afvoeren van lithium accu's? (in mijn geval uit een volkswagen meb, 6.8kWh ca 30kg)

De lokale milieustraat wil ze niet, en de bedrijven die ik tot nu toe gebeld heb willen ze niet van een particulier.

Waar laat ik deze accu's?

• habbekrats
Lood schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:21:
Hoi,

Zijn hier ook mensen met ervaring van het afvoeren van lithium accu's? (in mijn geval uit een volkswagen meb, 6.8kWh ca 30kg)

De lokale milieustraat wil ze niet, en de bedrijven die ik tot nu toe gebeld heb willen ze niet van een particulier.

Waar laat ik deze accu's?
Zou toch gewoon bij de milieustraat moeten
https://www.legebatterije...nstructies-batterijen.pdf

Ik denk dat je een slecht opgeleide medewerker gehad hebt.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:25
Ik wil toch (nogmaals) even waarschuwen voor de Yixiang (V1 & XV2) batteryboxes. De interne kabels (en flex busbar) zijn te dun uitgevoerd. De boxen worden uitgevoerd met de 200A JK BMS , maar zowel de breaker als de kabels zijn niet in overeenstemming uitgevoerd. De breakers grijpen te laat in..... als ze überhaupt ingrijpen (te zwaar uitgevoerd), want deze DC breakers zijn polair en kunnen dus slechts uitgaand OF inkomende spanning blokkeren en de interne bekabeling is te dun uitgevoerd.
Gaat er wat mis, dan gloeien de interne kabels op als de gloeidraad van een gloeilamp en zal eerder de BMS kapot gaan dan dat de breaker zal omslaan. OF! de breaker zal vlam vatten, omdat de verbinding niet verbroken wordt. Zie die breaker dus slechts als tweede UIT knop dan als een actieve beveiliging.

• robvanderhelm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:04
BenSKIP schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:26:
Ik wil toch (nogmaals) even waarschuwen voor de Yixiang (V1 & XV2) batteryboxes. De interne kabels (en flex busbar) zijn te dun uitgevoerd. De boxen worden uitgevoerd met de 200A JK BMS , maar zowel de breaker als de kabels zijn niet in overeenstemming uitgevoerd. De breakers grijpen te laat in..... als ze überhaupt ingrijpen (te zwaar uitgevoerd), want deze DC breakers zijn polair en kunnen dus slechts uitgaand OF inkomende spanning blokkeren en de interne bekabeling is te dun uitgevoerd.
Gaat er wat mis, dan gloeien de interne kabels op als de gloeidraad van een gloeilamp en zal eerder de BMS kapot gaan dan dat de breaker zal omslaan. OF! de breaker zal vlam vatten, omdat de verbinding niet verbroken wordt. Zie die breaker dus slechts als tweede UIT knop dan als een actieve beveiliging.
Ik heb bij mijn v2 box gewoon een set nieuwe interne kabels nageleverd gekregen. Ook een dikke flex busbar tussen batterij 8 en 9. Zonder te vragen overigens. Van die platte brede kabels die de load wel aankunnen.

• bmweetje3
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-04 20:42
toekie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:39:
[...]

Dit truckje doe ik ook altijd heb er er flink door bespaard met mijn huis verbouwen(duits klusspul is vaak de helft dan hier in NL)! Ouders wonen een steenworp afstand van de grens en heb ook fam in Duitsland.
Even onderhandelen met de de duitse leverancier wil ook nog eens helpen. Heb zo een pallet tegels a 250e verzendkosten eraf kunnen praten én naar mijn NL adres laten verzenden.
Ga daar dan ook eens voor kijken voor de thuisbatterij.
Klopt gereedschap en zo is ook veel voordeliger, de bouwmarkt ligt hier net over de grens, naast het tankstation en vlak bij diverse supermarkten en zaken waar je dezelfde spullen koopt voor veel minder.
Dan nog meteen even wat eten en je hebt weer wat bespaart :+

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:22
Afgelopen week heb ik twee 12V 100Ah LiFePO4-accu's aangeschaft (beschikbaar via deze link: https://eu.wattcycle.com/...-group-24-lifepo4-battery). Deze accu’s zijn voorzien van ingebouwde bescherming tegen warmte en kou, hebben een Battery Management System (BMS) en zijn IP65. Deze accu's komen redelijk goed uit de test en zijn kwalitatief goed opgebouwd heb ik begrepen. Later ben ik van plan om nog twee van dezelfde accu’s aan te schaffen, zodat ik uiteindelijk een 48V-systeem kan opzetten. Dit systeem wil ik combineren met een Victron Multiplus II 3000 (zie: https://www.victronenergy...ers-chargers/multiplus-ii).

Het doel van deze opzet is om vanaf het elektriciteitsnet te kunnen laden, zonnestroom terug te leveren aan het net, en bij een stroomuitval back-upstroom te hebben. Daarnaast wil ik een MPPT-zonnelader aansluiten om de accu’s direct via zonnepanelen op te laden.

Voor deze installatie heb ik een houten schuur in mijn tuin gekozen als locatie. Het gaat om een typische eenvoudige nieuwbouwschuur met een bitumen dak. De schuur is niet verwarmd, maar wel droog. Ik kies bewust voor deze externe locatie om eventuele risico’s binnenshuis te vermijden. Bovendien maakt de schuur het eenvoudig om zonnepanelen te installeren en de bekabeling aan te leggen.

Een belangrijk aandachtspunt is de Victron Multiplus II, die een IP22-classificatie heeft. Ik vraag me daarom af wat de beste manier is om de Multiplus veilig te installeren.

Ik overweeg bijvoorbeeld om de Multiplus in een waterdichte IP65-kast te plaatsen, zoals deze installatiekast: https://www.besled.nl/leg...500x220mm-waterdicht-ip65. Tegelijkertijd maak ik me zorgen of er in zo’n kast voldoende ruimte is voor ventilatie. Het apparaat produceert immers warmte, maar onduidelijk is mij hoeveel dat is. Een andere optie is om een ventilator in de kast te plaatsen om luchtstroming te bevorderen.

Aan de andere kant heb ik ook systemen gezien, zoals bij Het Slimme Huis (https://www.hetslimmehuis...t-met-nieuwe-oplossingen/), waar de Multiplus in een speciale buitencabine is geïnstalleerd. Dus buiten plaatsen zou wel moeten kunnen.

De accu’s wil ik gewoon op een stevige plank in de schuur plaatsen. Omdat deze accu’s IP65-gecertificeerd zijn, hebben ze al een goede bescherming tegen stof en vocht.

Samenvattend zit ik met een aantal vragen:
- Is het veilig om de Multiplus rechtstreeks in de schuur op een montageboard te monteren, ondanks de lage IP22-classificatie?
- Zou een waterdichte kast zoals een IP65-behuizing beter geschikt zijn, en moet ik dan nog iets met de ventilatie?
- Is extra ventilatie of een andere aanpassing nodig voor de accu’s, of is een plank voldoende?
- Extra aandachtspunten die er zijn voor extra componenten (zouden jullie de werkschakelaars ook plaatsen in een kast?)
Ik hoor graag welke aanpak jullie aanraden voor deze opstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door jongerenchaos op 06-01-2025 10:36 ]

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-11 11:11
Ik heb zelf de Yixiang verticale versie besteld compleet afgemonteerd met accus ed.
Hier zit dezelfde grote beveiliging op, nu ben ik elektricien en heb in bekabeling tussen de Growatt en de batterij een inline zekering opgenomen van 100A. Heb nog gedacht de beveiliging voor een 125A versie uit te wisselen maar dan heb je geen zwaar uitgevoerde hoofdschakelaar meer op de batterij. De Growatt mag trouwens ook maar maximaal 80A opnemen volgens de instellingen. Moet eigenlijk nog wel de interne rode plus bekabeling verzwaren, lijkt nu 25m2 te zijn.

Model Y LR 2023, 11kWp ☀️.O/W. Zappi 2.1

• Q

Q

Volgens mij is 25mm2 goed genoeg voor ongeveer 125A @ 48V over een meter. Gezien de korte lengte in de case is dat meer dan wat je nodig hebt. Ik volg de voltage drop calculator van victron.

Of heb ik iets verkeerd begrepen?

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 06-01-2025 11:59 ]

• Pim57
jongerenchaos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 10:34:
….

Samenvattend zit ik met een aantal vragen:
- Is het veilig om de Multiplus rechtstreeks in de schuur op een montageboard te monteren, ondanks de lage IP22-classificatie?
- Zou een waterdichte kast zoals een IP65-behuizing beter geschikt zijn, en moet ik dan nog iets met de ventilatie?
- Is extra ventilatie of een andere aanpassing nodig voor de accu’s, of is een plank voldoende?
- Extra aandachtspunten die er zijn voor extra componenten (zouden jullie de werkschakelaars ook plaatsen in een kast?)
Ik hoor graag welke aanpak jullie aanraden voor deze opstelling.
- de Multiplus kan zo in de schuur
- de multiplus heeft ventilatie nodig
- de accu’s hebben geen extra ventilatie nodig
- 4 losse accu’s van 12V zijn niet eenvoudig te balanceren voor 48 V
Je hebt met deze opstelling een “unmanaged” battery. Je zult dus handmatig wat zaken in de gaten moeten houden. Elke batterij kan op eigen gezag afschakelen.
Victron ESS of DESS werkt het best/makkelijkst als ie met de bms kan communiceren.
Ik zou zelf nooit voor zo’n unmanaged opstelling kiezen.

• jongerenchaos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:22
Pim57 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:16:
[...]

- de Multiplus kan zo in de schuur
- de multiplus heeft ventilatie nodig
- de accu’s hebben geen extra ventilatie nodig
- 4 losse accu’s van 12V zijn niet eenvoudig te balanceren voor 48 V
Je hebt met deze opstelling een “unmanaged” battery. Je zult dus handmatig wat zaken in de gaten moeten houden. Elke batterij kan op eigen gezag afschakelen.
Victron ESS of DESS werkt het best/makkelijkst als ie met de bms kan communiceren.
Ik zou zelf nooit voor zo’n unmanaged opstelling kiezen.
Dank voor het meedenken! Ik zie deze opstelling wel meer voorkomen. De batterij kan inderdaad op eigen gezag afschakelen en begrijp dat dat minder ideaal is. Ik neem aan dat als er 1 batterij wordt afgeschakeld de hele stroomkring op z'n gat ligt en dat het risico is dat het systeem daardoor minder betrouwbaar wordt. Of geeft dit ook veiligheidsissues?

[ Voor 3% gewijzigd door jongerenchaos op 06-01-2025 12:33 ]

• Pim57
jongerenchaos schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:32:
[...]

Dank voor het meedenken! Ik zie deze opstelling wel meer voorkomen. De batterij kan inderdaad op eigen gezag afschakelen en begrijp dat dat minder ideaal is. Ik neem aan dat als er 1 batterij wordt afgeschakeld de hele stroomkring op z'n gat ligt en dat het risico is dat het systeem daardoor minder betrouwbaar wordt. Of geeft dit ook veiligheidsissues?
Geen veiligheid issues, maar zoals je zelf ook al aangeeft “minder ideaal”.

Voor de kosten hoef je het niet te doen. Die 4x 12V is niet goedkoper dan een 48V batterij.

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:14
cj1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:21:
[...]

Schneider Compact INS/INV staat er tussen in het lijstje van 29 september.

De Schneider compact INS100 4p, 28909, EAN/GTin: 3303430289098, is met € 110 of België € 91 of Frankrijk € 78 nog enigzins betaalbaar. Voor de inwoners van Frankrijk: € 68

De Ins100 4P is ook leverbaar in een fractie duurdere, € 76,63 (.fr: € 69,42), geel-rode uitvoering: 28925, EAN/GTIN: 3303430289258.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE2n_wVmY95rWZ9uWtfTRAv75-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bx8KAjBvKihshXt4ZItKUfXh.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.se.com/nl/nl/search/?q=compact%20ins100%204p

Heb de 28925 (5x) in bestelling maar begin nu te twijfelen of ik wel de juiste heb besteld. Wil de last schakelaars als 2+2 parallel (zowel de plus als min op 2 polen) aansluiten. Maar bij de 28925 staat aangegeven dat het 3P is. Misschien maak ik mij voor niets "zorgen", maar wil liever zo min mogelijk risico lopen en zoveel mogelijk uitsluiten.

• BenSKIP
Noordhorn schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:28:
[...]

[Afbeelding]

Heb de 28925 (5x) in bestelling maar begin nu te twijfelen of ik wel de juiste heb besteld. Wil de last schakelaars als 2+2 parallel (zowel de plus als min op 2 polen) aansluiten. Maar bij de 28925 staat aangegeven dat het 3P is. Misschien maak ik mij voor niets "zorgen", maar wil liever zo min mogelijk risico lopen en zoveel mogelijk uitsluiten.
In "breaker-land" gebruiken ze 3P door elkaar. De ene keer is 3P -3 Phase, de andere keer -3 Poles.
Het is gelukkig makkelijk te zien.
Bij een 3 Phase heb je 8 polen beschikbaar. (2x) NUL en (2x) P1, P2, P3
Bij een 3 polige heb je 4 polen beschikbaar. (2x) plus (2x) min. Vaak zitten de polen versprongen op de breaker.
Met een 3P (4polen (polair) rekenen ze een pool dubbel omdat zowel heen als terug beveligd is. Normaal gesproken is een breaker slechts eenzijdig beveiligd. Die breaker hebben vaak een aansluiting van boven naar beneden, omdat deze strikt voor zonnesystemen bedoeld zijn. Daar komt immers de stroom alleen vanaf boven en niet zoals bij een accu zowel UIT de accu als NAAR de accu! (Heel fout gaat dit niet goed!)

[ Voor 15% gewijzigd door BenSKIP op 06-01-2025 14:49 ]

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12:14
BenSKIP schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:32:
[...]

In "breaker-land" gebruiken ze 3P door elkaar. De ene keer is 3P -3 Phase, de andere keer -3 Poles.
Het is gelukkig makkelijk te zien.
Bij een 3 Phase heb je 8 polen beschikbaar. (2x) NUL en (2x) P1, P2, P3
Bij een 3 polige heb je 4 polen beschikbaar. (2x) plus (2x) min. Vaak zitten de polen versprongen op de breaker.
Dank je voor je reactie _/-\o_

Dus ik kan de plus op de bovenste twee links aansluiten en de min bovenste twee rechts. Verder maakt het toch niet uit wat de in en uit zijn, want de stromen gaan beide kanten op ;)

• BenSKIP
Een lastscheider is inderdaad geen breaker. Hierbij maakt niet uit hoe je het verbind. Een lastscheider is slechts een maak-verbreek contact.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Q schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:57:
Volgens mij is 25mm2 goed genoeg voor ongeveer 125A @ 48V over een meter. Gezien de korte lengte in de case is dat meer dan wat je nodig hebt. Ik volg de voltage drop calculator van victron.

Of heb ik iets verkeerd begrepen?
Voltage drop en current rating zijn twee verschillende dingen....

• BenSKIP
bbbrumbrum schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Voltage drop en current rating zijn twee verschillende dingen....
Heel vaak lees je deze zelfde discussie inderdaad. Een korte of lange kabel doet slechts iets met weerstand in voltage het doet NIETS met een weerstand in amperage. Current = AMP Current is NIET Voltage.

• cj1
  • Niet online

cj1

Noordhorn schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:28:
[...]
[Afbeelding]

De 28925 heb ik zelf ook in bestelling staan.

Schijnbaar weet Schneider zelf niet of de 28925 een 3P of 4P is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9bRlOVKEScOR1dvv-KJ-thHX1s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QjPEiyebNwnE86VkiZ91cgT1.png?f=user_large

Vermoeiend... De foto op https://www.se.com/nl/nl/...tscheider-vast-rood-geel/ toont echter 4 aansluitpunten aan de bovenzijde, dus ik heb nog goede hoop.

[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 06-01-2025 15:17 ]

• cj1
  • Niet online

cj1

cj1 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:54:
Wie heeft er ervaring met de YPSDZ-05505 50A LiFePO4 celtester?
Zelf denk ik momenteel aan de Junsi iCharger 4512 Duo als LiFePO4 celtester, omdat die 2 kanalen kan combineren tot 80A laadstroom.

Voor iemand die geïnteresseerd is in de YPSDZ 50A, de krakkemikkige online docx handleiding staat op https://share.weiyun.com/xzLlOcTz

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
Graag een reactie van de expert!

Kan ik 15kwh batterij uitzetten gedurende langere tijd omdat ik nog steeds kan salderen en het naar mijn mening niets oplevert. Of ligt dit anders en moet ik ze wel met enige regelmaat ontladen en opladen en tot welk Soc?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:13
BenSKIP schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Heel vaak lees je deze zelfde discussie inderdaad. Een korte of lange kabel doet slechts iets met weerstand in voltage het doet NIETS met een weerstand in amperage. Current = AMP Current is NIET Voltage.
"weerstand in voltage?" ;)

Current is Engels voor stroom (in Amperes), voltage is Engels voor spanning (in Volts), weerstand meet je meestal in Ohms. Een langere kabel zal doorgaans een hogere weerstand hebben, wat bij gelijke stroom tot een grotere spanningsval (Engels: voltage drop) leidt.

Om het ingewikkelder te maken, als er veel vermogen in een kabel gedissipeerd wordt, kan dat leiden tot opwarming van de kabel, wat weer kan leiden tot een hogere weerstand. Dit kan dan weer leiden tot een hogere spanningsval en/of een lagere stroom.

• BenSKIP
broekieman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:05:
Graag een reactie van de expert!

Kan ik 15kwh batterij uitzetten gedurende langere tijd omdat ik nog steeds kan salderen en het naar mijn mening niets oplevert. Of ligt dit anders en moet ik ze wel met enige regelmaat ontladen en opladen en tot welk Soc?
LFP accu's KAN je langere tijd 'in de koelkast' zetten, maar ook dan gaan de cellen erop achteruit. In het algemeen wordt aangeraden cellen op half vermogen droog en niet te koud weg te zetten. Maar waarom zou je ze niet gebruiken?

• BenSKIP
borft schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:08:
[...]

"weerstand in voltage?" ;)

Current is Engels voor stroom (in Amperes), voltage is Engels voor spanning (in Volts), weerstand meet je meestal in Ohms. Een langere kabel zal doorgaans een hogere weerstand hebben, wat bij gelijke stroom tot een grotere spanningsval (Engels: voltage drop) leidt.

Om het ingewikkelder te maken, als er veel vermogen in een kabel gedissipeerd wordt, kan dat leiden tot opwarming van de kabel, wat weer kan leiden tot een hogere weerstand. Dit kan dan weer leiden tot een hogere spanningsval en/of een lagere stroom.
Ja je leest het toch goed. Je kunt de voltage beperken met een weerstand. In dit geval de langere kabel.

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-07 12:52
BenSKIP schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:08:
[...]

LFP accu's KAN je langere tijd 'in de koelkast' zetten, maar ook dan gaan de cellen erop achteruit. In het algemeen wordt aangeraden cellen op half vermogen droog en niet te koud weg te zetten. Maar waarom zou je ze niet gebruiken?
Wat is het voordeel als je kunt salderen?

• BenSKIP
broekieman schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:15:
[...]

Wat is het voordeel als je kunt salderen?
Geen terugleverkosten hoeven te betalen?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:13
BenSKIP schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Ja je leest het toch goed. Je kunt de voltage beperken met een weerstand. In dit geval de langere kabel.
jah, dat is niet helemaal hoe natuurkunde werkt volgens mij. Je kunt de stroom (in een kring) beperken met een weerstand (in serie met de kring), je kunt spanning laten vallen over een weerstand, maar de spanning zelf kan je niet veranderen.
Pagina: 1 ... 84 ... 120 Laatste