Oh? Euhmmmm..... als de kabel langer wordt, neemt de weerstand toe en krijg je voltage drop. Dus..... de weerstand verlaagd de voltage.
We zeggen hetzelfde, maar anders.
We zeggen hetzelfde, maar anders.
Nee, dat kan niet. Dat is wel een bijwerking als er een hoge stroom loopt, maar naarmate de stroom kleiner wordt zal de spanningsval over de weerstand afnemen. Bij 0 stroom heb je dus ook geen spanningsval meer en zal je het volle voltage zien.BenSKIP schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:11:
[...]
Ja je leest het toch goed. Je kunt de voltage beperken met een weerstand. In dit geval de langere kabel.
[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 06-01-2025 16:41 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Cfr de andere Tweaker die ook in een schuur aan de slag ging.BenSKIP schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:08:
[...]
LFP accu's KAN je langere tijd 'in de koelkast' zetten, maar ook dan gaan de cellen erop achteruit. In het algemeen wordt aangeraden cellen op half vermogen droog en niet te koud weg te zetten. Maar waarom zou je ze niet gebruiken?
Ik ben vandaag gecontacteerd en voorlopig is het verdedigbaar dat je over de grens van 10kVA gaat mits het om/door een combinatie van PV + Batterij gaat, waarbij men dient te verstaan dat PV onder de 10kVA moet blijven en batterijen door hun bufferkarakteristiek als minder ernstig worden gezien qua overschrijding.
@bmweetje3bmweetje3 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:13:
@bbbrumbrum Heb je een duits adres dan? Ik kreeg het niet klaar om naar NL te sturen.
Ik denk dat je mij bedoelt, ik woon aan de grens met Duitsland en heb wel een paar kennissen die in Duitsland werken of wonen. Daar laat ik dan altijd spullen uit Duitsland aankomen. Is vaak dan ook gratis verzenden. In dit geval scheelde het verzenden bijna €180.
De thuis batterij laat ik ook gewoon tot 100% opladen.
Heb je een aantal suggesties (shops) om de Victron van te laten komen?toekie schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:39:
[...]
Dit truckje doe ik ook altijd heb er er flink door bespaard met mijn huis verbouwen(duits klusspul is vaak de helft dan hier in NL)! Ouders wonen een steenworp afstand van de grens en heb ook fam in Duitsland.
Even onderhandelen met de de duitse leverancier wil ook nog eens helpen. Heb zo een pallet tegels a 250e verzendkosten eraf kunnen praten én naar mijn NL adres laten verzenden.
Ga daar dan ook eens voor kijken voor de thuisbatterij.
[ Voor 33% gewijzigd door Q op 06-01-2025 18:30 ]
Honderden ampères naar je CPU?Q schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:17:
Er gaan honderden amperes door je moederbord naar je CPU, door minuscule (maar heel korte) verbindingen.
Of moeten die moederbord traces eigenlijk ook met 75mm2 uitgevoerd worden?
Misschien ben ik ff de weg kwijt, maar een kabel van 20cm heeft naar mijn weten niet dezelfde weerstand als een kabel van een meter en dat maakt dus gewoon uit qua hoeveel amperes je veilig door een gegeven lengte en diameter kunt sturen.
Dus als er 25mm2 wordt gebruikt over 20cm zie ik geen reden om me zorgen te maken als er 100A doorheen moet.
Dropt het voltage over een lengte met 1 volt bij 100A dan moet die lengte kabel 100 watt aan warmte kwijt kunnen (dus drop van 1 volt wil je liever niet), als ik het goed begrijp.
Naar mijn weten zijn kabels van een accu naar de busbar / omvormer vaak dikker juist vanwege de grotere afstand die moet worden afgelegd.
Mensen moeten uiteindelijk helemaal zelf weten wat ze met hun accu doen en een dikkere draad gebruiken dan noodzakelijk is niet erg. Maar straks wordt juist een onveilige keuze gemaakt door begripsverwarring en dat zou jammer zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door BenSKIP op 06-01-2025 19:41 ]
[ Voor 10% gewijzigd door peter123 op 06-01-2025 19:40 ]
10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS
Met een actieve balancer, gewoon in gebruik nemen met de normale settings. Dan balanceert het vanzelf wel als het überhaupt nodig is.peter123 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:39:
Ik heb de EVE cellen ook ontvangen. Is er nog een topbalance nodig of laten jullie dat over aan de JK BMS? En gebruiken jullie dan 2,65V of iets lager? En hoe lang laat je die dan staan?
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
2,65? Je zal 3,65v bedoelen denk ik.peter123 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:39:
Ik heb de EVE cellen ook ontvangen. Is er nog een topbalance nodig of laten jullie dat over aan de JK BMS? En gebruiken jullie dan 2,65V of iets lager? En hoe lang laat je die dan staan?
[ Voor 28% gewijzigd door BenSKIP op 06-01-2025 20:15 ]
Dunnere kabel = meer rimpelspanningBenSKIP schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Dikkere kabel = minder weerstand, dus minder warmte dus minder verlies.
Dunnere kabel.... meer warmte, grotere kans op ellende.
Als ik de documentatie goed lees schakelt een 48V Victron omvormer bij meer dan 5,00 volt rimpelspanning binnen 3 seconden uit.To fix high ripple in a system do the following:
• Reduce long battery cables
• Use thicker cables
...
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Dat zal wel goed komen (4 aansluitingen boven en onderzijde). Heb vandaag al één mogen ontvangen (afgelopen week ergens anders één besteld, wou eerst wel verder) met qr code en 8 aansluitingen. Als ik die volg kom je bij de 28925 uit ook met de juiste afbeelding alleen wel de tekst "Compact INS100 3P - Lastscheider - Vast - Rood/Geel".cj1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 15:13:
[...]
De 28925 heb ik zelf ook in bestelling staan.
Vermoeiend... De foto op https://www.se.com/nl/nl/...tscheider-vast-rood-geel/ toont echter 4 aansluitpunten aan de bovenzijde, dus ik heb nog goede hoop.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
De BMS kan snel reageren (micro-seconden) bij kortsluiting maar is 100.000 keer trager (1s) bij te hoge spanningen.Rimco schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:05:
Je BMS zit direct op de cellen en kan prima in de gaten houden of ze binnen de limieten blijven zelfs al gebruik je een dropveter om je omvormer aan te sluiten.
[ Voor 6% gewijzigd door cj1 op 06-01-2025 21:33 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik heb hier besteld, https://verkauf-bochum.de/HyperBart schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:21:
[...]
@bmweetje3
Van welke webshop laat je de Victron komen?
[...]
Heb je een aantal suggesties (shops) om de Victron van te laten komen?
Hoe activeer je 0% BTW op die Duitse aankopen?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Met een 3.4A laadstroom en 30 cm korte laadkabel kom ik al op 18 mVp-p/cell gemeten op 100ksamples/sec bij de nikkelstrip van een 6p13s Li-Ion-accupack (met getwiste meetsnoeren).Rimco schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:42:
@cj1 Alsnog is de rimpel vooral zichtbaar, meetbaar en relevant aan het uiteinde van de kabel, bij de omvormer dus. Aan de kant van de cellen heb je die rimpel niet.
Ik heb een i9-13900K in mijn windows pc zitten.BenSKIP schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Honderden ampères naar je CPU?![]()
Ohw?
Dan heb jij vast een supercomputer en heb je een zwembad voor de koeling? Want mijn voeding levert slechts 3,34A en deze voedt de gehele laptop.
Ik zie toch echt dat je een "distance in feet" moet opgeven, volgens mij heeft dat iets met lengte te maken.Reken zelf maar even uit: https://wiresizecalculator.net/#calc_goto
48V (eigenlijk hoger) + 200A
AWG 3/0 = 95mm2
Trek je slechts 100A
AWG 3=30mm2
Conclusie: 25mm2 is te dun.
Maar zoals je zelf zegt, iedereen mag het natuurlijk zelf weten en het zelf bepalen.
Dikkere kabel = minder weerstand, dus minder warmte dus minder verlies.
Dunnere kabel.... meer warmte, grotere kans op ellende.
[ Voor 20% gewijzigd door Q op 06-01-2025 23:04 ]
Mijn punt is niet zozeer dat er geen rimpel bestaat op de cel, maar dat deze niet afhankelijk is van de dikte van de bedrading naar de cel toe. Als je dus dikkere bekabeling gebruikt verklein je de rimpel hoofdzakelijk voor de omvormer. De rimpel op de cel wordt veroorzaakt door de interne weerstand.cj1 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:59:
[...]
Met een 3.4A laadstroom en 30 cm korte laadkabel kom ik al op 18 mVp-p/cell gemeten op 100ksamples/sec bij de nikkelstrip van een 6p13s Li-Ion-accupack (met getwiste meetsnoeren).
Bij een 20 Mhz scope verwacht ik dat de pieken nog hoger zijn.
Welke maximale Upp verwacht jij bij een 120A voeding die 1 LFP cel gaat laden?
Op druk zetten en later weer loshalen?peter123 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:27:
Bedankt voor jullie antwoorden. Duidelijk. Ik bedoel inderdaad 3,65V.
Scheelt weer een hoop werk, want ik begrijp dat ze dan ook op druk gezet moeten worden en dan later weer los halen.
W = V * AQ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:55:
[...]
Ik heb een i9-13900K in mijn windows pc zitten.
Die doet stock max 253 Watt. Deze CPU draait op ongeveer 1.4 volt, dus op max vermogen moet dat ding dus ongeveer 180A verwerken.
[...]
Ik zie toch echt dat je een "distance in feet" moet opgeven, volgens mij heeft dat iets met lengte te maken.
Is ook niet zo gek, want langer is meer koper, is dus meer weerstand.
Het is dus ook niet gek dat Victron specificaties opgeeft bij een specifieke kabel lengte.
habbekrats in "Zelf een powerwall bouwen"
Over de specifieke getallen van Victron, dat gaat over de kabel diameter van af de 'accu polen'. Dus niet over die 20 centimeter tussen je bms en een pool intern van de moderne zelfbouw batterij. De tabel is 'grof' maar met de calculator van Victron kun je prima bepalen wat voor een specifieke situatie acceptabel is.
Ik zou zelf ook eens goed kijken naar de printplaat van je BMS en hoe dik de traces in mm2 zijn van je cellen door de BMS naar de output.
Als batterijen vol zijn zetten ze uit. Als ze leeg zijn krimpen ze. Tenminste zo heb ik dat begrepen.BenSKIP schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 05:22:
[...]
Op druk zetten en later weer loshalen?
Die begrijp ik niet.
Ok, door een dunne bekabeling krijgen we niet plots een te hoog voltage bij de cellen (wel bij de omvormer).Rimco schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:01:
[...]
Mijn punt is niet zozeer dat er geen rimpel bestaat op de cel, maar dat deze niet afhankelijk is van de dikte van de bedrading naar de cel toe. Als je dus dikkere bekabeling gebruikt verklein je de rimpel hoofdzakelijk voor de omvormer. De rimpel op de cel wordt veroorzaakt door de interne weerstand.
*Kleine sidenote: Als de rimpel groter is en daardoor je stroom meer fluctueert dan zal de cel ook een grotere rimpel zien onder invloed van zijn eigen weerstand. Echter wordt je voltage drop over de bekabeling dan ook groter, dus de absolute spanning zal alsnog binnen de grenzen blijven.
Je kan dus niet zeggen dat je door dunne bekabeling plots een te hoog voltage krijgt bij de cellen, want dat voltage ben je al kwijt voordat je bij je cellen aankomt
[ Voor 2% gewijzigd door cj1 op 07-01-2025 10:45 . Reden: genummerde lijst ]
Ik snap eigenlijk helemaal niet wat je punt is en wat je hier schrijft en hoe dat in relatie is tot wat ik eerder schreef.BenSKIP schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 06:26:
[...]
W = V * A
Als je veel Watt trekt, over een lage voltage MOET de ampère hoog zijn.
Bij hoge ampère DIKKE kabels, anders worden de kabels te warm, ze kunnen zelfs gaan gloeien.
Bij hoge voltage kan de ampère omlaag om aan dezelfde hoeveelheid watt te komen.
Daarom is installatiedraad voor 230v slechts 2,5mm².
Met de distance in feet wordt slechts rekening gehouden met de weerstand in de kabel, zodat je aan het einde van je kabel de gewenste spanning hebt.
Zoals ik al aangaf, ga de boel zelf berekenen (varieer vooral de kabellengte) dan ga je het zelf zien.
In het voorbeeld van Victron wordt niet gerekend met 48V maar met een hogere voltage. 16x3,65v is immers geen 48V, dit bewijst wederom, voltage omhoog, dunnere kabels.
Want hoe werkt een wolfraam gloeidraad in een gloeilamp? (in vaccuum)
Hoge voltage + DUNNE kabel (hoge weerstand) relatief lage wattage = gloeiend heet, toch?
Misschien moet je ook even een infrarood camera op dunne en dikkere kabels richten.... Je gaat zien dat de dikkere kabel koeler blijft.
Nogmaals: Je mag het zelf weten en bepalen of je dunne of dikke kabels gebruiken wil. Ik zeg beter een dikke of meerdere dunne. (Net als je CPU). Actief koelen (net als je CPU) en..... je accu ook op 5.8Ghz aan en uitzetten, dan krijgt het niet heel veel kans om warmte op te bouwen (net als je CPU).
Een CPU draait niet op 180A. Jou klokje is een snelle PWM, daardoor is de amp draw laag.
Appels met peren vergelijken, kan.
Als mijn CPU op 1.4 Volt 250 Watt aan warmte staat uit te spugen, dan moet toch gewoon de A ~ 178 zijn, of ben ik nou gek?Een CPU draait niet op 180A. Jou klokje is een snelle PWM, daardoor is de amp draw laag.
Die meerdere dunne 'net als je cpu' komt nog steeds niet in de buurt van 25mm2 of hoger toch?Nogmaals: Je mag het zelf weten en bepalen of je dunne of dikke kabels gebruiken wil. Ik zeg beter een dikke of meerdere dunne. (Net als je CPU).
[ Voor 14% gewijzigd door Q op 07-01-2025 11:44 ]
Heb ik niet. Tot welke Soc cellen geladen houden?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ben ook benieuwd: eerder schreef je besteld bij "Wis-Tek" en levering in 2 dagen uit magazijn in Polen.thido schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 16:54:
[...]
Hier ook rechtsreeks (afhandeling via Alibaba) en dat is volgens mij ook de way to go.
...
Ben benieuwd hoe ze nu alles uitleveren. Die van mij met kabels maar bij aankoop afgesproken dat ze de busbars nasturen vanuit China.
Bij mij kwamen de wielen voor de case en de nieuwe busbars uit China, beide geen extra kosten van de douane over hoeven te betalen.cj1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:39:
[...]
Ben ook benieuwd: eerder schreef je besteld bij "Wis-Tek" en levering in 2 dagen uit magazijn in Polen.
Hoe is dat met de BTW en heffingen gegaan?
Voor die zending vanuit Polen zal er geen extra BTW zijn geheven?
Voor de zending van de busbar uit China gok ik van wel, tenminste alleen al over de verzendkosten?
Kwamen er nog inklarings- of andere kosten bij voor die zending vanuit China?
Merci, en jouw Yixiang DIY box kwam per "Alibaba Logistics" onder DDP condities vanuit China of EU? (Bij China verwacht ik > 2 weken levertijd)robvanderhelm schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Bij mij kwamen de wielen voor de case en de nieuwe busbars uit China, beide geen extra kosten van de douane over hoeven te betalen.
De cellen komen bij Wis-Tek vandaan, vanuit Polen all in prijs.cj1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:39:
[...]
Ben ook benieuwd: eerder schreef je besteld bij "Wis-Tek" en levering in 2 dagen uit magazijn in Polen.
Hoe is dat met de BTW en heffingen gegaan?
Voor die zending vanuit Polen zal er geen extra BTW zijn geheven?
Voor de zending van de busbar uit China gok ik van wel, tenminste alleen al over de verzendkosten?
Kwamen er nog inklarings- of andere kosten bij voor die zending vanuit China?
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
De box en cellen kwamen uit Polen. 6 weken levertijd maar er was begin nergens een MB30 cell leverbaar, ook niet bij de Nederlande resellers.cj1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:47:
[...]
Merci, en jouw Yixiang DIY box kwam per "Alibaba Logistics" onder DDP condities vanuit China of EU? (Bij China verwacht ik > 2 weken levertijd)
Krijg je daarbij een factuur waarop de BTW wordt gespecificeerd?
Geen idee of iemand zin heeft om samen iets te bestellen (want 32 cellen is wa te veul), dan zie ik het wel via DM verschijnen, ik vind het allemaal wel heel spannend maar zit nog met wat design vragen (zie HyperBart in "Het grote Victron ontwerp topic"). Ik ga waarschijnlijk via Duitse kennissen bestellen, scheelt 'm dan ook nog wat op BTW.Order from warehouse in Poland
V2 box: $568
16 pieces REPT 320AH:16*74=$1184
Total: 568+1184=$1752
Order from Ware House, Poland
32 pieces MB30:32*76 = $2432
32 pieces REPT 320AH:32*69=$2208
Free shipping to your address
Een ander "trucje" is het afschaffen van de CV laadfase. De tijd in het hoge spanningsbereik wordt voor de cycling test zo kort mogelijk gehouden. Zodra de spanning met 0.5P (circa 135A) de 3,65 volt aantikt, stopt de cycle test direct na 10-30 sec. met laden (en gaat over op "rusten").Domba schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:38:
[...]
...met komst van MB30 is een wel een flink verbeterde datasheet heeft met meer details, maar ook PR-trucjes, zoals het aantal cycles, voor LF280k is 0.5C tot SOH 80%, terwijl de MB3x zijn tot SOH 70%, wat zonder meer flink aantal meer cycles geeft, maar niet kunt vergelijken...
[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 07-01-2025 16:56 . Reden: direct -> 10-30 sec. ]
Wat ik nog spannend vindt is hoe te voorkomen dat de MB30 / MB31 of REPT 320Ah (CB71?) cellen niet overladen gaan worden. Die nieuwe generatie cellen hebben cycle-test specificaties die per saldo met lagere spanningen werken. Hoe ga jij je cellen niet over-laden? Of interesseert cycle-life je niet?HyperBart schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:31:
@thido @robvanderhelm @cj1
ik vind het allemaal wel heel spannend maar zit nog met wat design vragen ...
[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 07-01-2025 16:58 ]
Bedankt, ik leer bij. Ik ga bij zoiets nieuws als een thuisbatterij liever uit van proven tech.cj1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:55:
[...]
Wat ik nog spannend vindt is hoe te voorkomen dat de MB30 / MB31 of REPT 320Ah (CB71?) cellen niet overladen gaan worden. Die nieuwe generatie cellen hebben cycle-test specificaties die per saldo met lagere spanningen werken. Hoe ga jij je cellen niet over-laden? Of interesseert cycle-life je niet?
Ik begrijp een deeltje hier niet van. Wat moet rated zijn. Die ratings, welke bedoel je daarmee?Bij je design ontbreekt de temperatuur bij "rated voor ...A". Die ratings zijn altijd bij een bepaalde geleider temperatuur. De busbars zitten direct op de cellen, en geleiden niet alleen goed elektriciteit maar ook die warmte goed de cellen in.
Als de busbar/kabel rating bij 80ºC dan heb ik daar geen trek in, want ik houdt mijn cellen en de geleiders graag op maximaal 35ºC en de omgeving op 25±2ºC.
Bedoel je dat je die in de aanbieding hebt?PS Ik heb zelf een setje REPT CB75 in de opslag staan...
Proven tech is hier nauwelijks iets. Dat de keuze van Nissan om in de Leaf cellen zonder noemenswaardig koelsysteem te stoppen, niet zo'n heel gelukkige was. Dat LFP minder warmte ontwikkelt bij een thermal runaway dan andere lithium-ion combinaties. Dat overladen van Lithium cellen voor een rappe capaciteitsvermindering zorgt, bijvoorbeeld <50 ipv 500 cycles uit eigen ervaring met 18650 cellen en een lader die niet echt stopt met laden (Meting: 1100 mAh ipv 6300 mAh na 5 jaar). (En dat de Victron MultiPlus al weer wordt ingeruild voor een MultiRS bij Harald H., zodat ie weer 30A meer op de DC-bus kan zetten)HyperBart schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:22:
[...]
Bedankt, ik leer bij. Ik ga bij zoiets nieuws als een thuisbatterij liever uit van proven tech.
Kan die curve (begin/eind) niet in de BMS ingesteld worden?
[...]
Ik begrijp een deeltje hier niet van. Wat moet rated zijn. Die ratings, welke bedoel je daarmee?
Als een busbar een rating heeft voor 80°C dan versta ik daar onder "tot 80°C presteert ie nog prima".
Als je instelt dat de mpII tot 55,2 volt mag laden stopt de lading vanzelf tot een heel laag pitje.cj1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:55:
[...]
Wat ik nog spannend vindt is hoe te voorkomen dat de MB30 / MB31 of REPT 320Ah (CB71?) cellen niet overladen gaan worden. Die nieuwe generatie cellen hebben cycle-test specificaties die per saldo met lagere spanningen werken. Hoe ga jij je cellen niet over-laden? Of interesseert cycle-life je niet?
Bij je design ontbreekt de temperatuur bij "rated voor ...A". Die ratings zijn altijd bij een bepaalde geleider temperatuur. De busbars zitten direct op de cellen, en geleiden niet alleen goed elektriciteit maar ook die warmte goed de cellen in.
Als de busbar/kabel rating bij 80ºC dan heb ik daar geen trek in, want ik houdt mijn cellen en de geleiders graag op maximaal 35ºC en de omgeving op 25±2ºC.
PS Ik heb zelf een setje REPT CB75 in de opslag staan...
Hoe hou je je geleiders en cellen op die temperatuur? Beperk je het laadvermogen door meerdere battery packs te zetten waardoor het amperage per pack altijd laag blijft? Hoe bepaal je bij welke amperes welke temperaturen zich gaan manifesteren? Da’s toch oa afhankelijk van de busbar/kabels tussen de cellen? Dus die dan zo dik mogelijk nemen?cj1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:55:
[...]
Vast 55,2 volt is nog steeds niet afhankelijk van de laadstroomsterkte.habbekrats schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:52:
[...]
Als je instelt dat de mpII tot 55,2 volt mag laden stopt de lading vanzelf tot een heel laag pitje.
Bij mij springt de soc na x tijd dan op 100%, hoger wordt de spanning ook niet meer. ca 3,44-3,45V per cel.
Zo dik mogelijk is niet nodig. Je kunt ook kijken naar de maximum laadstroom van de omvormer. Uit mijn hoofd Multiplus 70A of MultiRS 100A.HyperBart schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 18:56:
[...]
Hoe hou je je geleiders en cellen op die temperatuur? Da’s toch oa afhankelijk van de busbar/kabels tussen de cellen? Dus die dan zo dik mogelijk nemen?
[ Voor 10% gewijzigd door cj1 op 07-01-2025 22:18 . Reden: PS toegevoegd ]
Ja dat klopt. Voor de simpliciteit ben ik begonnen met een situatie voor in totaal maximaal 5 meter geleiders tussen omvormer en cellen (dus heen en terug, oftewel enkele reis: 2,5 meter).habbekrats schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:16:
@cj1 Maar vergeet nog steeds om de hele lengte van en naar de multiplus mee te nemen en het spanningsverschil hierover < 0,25 Volt te houden. Je moet rekening houden met de lengte.
Spanningsverlies is ook warmte verlies wat je wel betaald.
Super. Bedankt voor de terugkoppeling.HyperBart schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:18:
[...]
Ik ben vandaag gecontacteerd en voorlopig is het verdedigbaar dat je over de grens van 10kVA gaat mits het om/door een combinatie van PV + Batterij gaat, waarbij men dient te verstaan dat PV onder de 10kVA moet blijven en batterijen door hun bufferkarakteristiek als minder ernstig worden gezien qua overschrijding.
Wordt verder onderzocht en men komt er op terug, op zijn Belgisch denk ik dat het geen probleem gaat geven tot er een pietje precies op zit.
Dat is minimaal, verwaarloosbaar.peter123 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:09:
[...]
Als batterijen vol zijn zetten ze uit. Als ze leeg zijn krimpen ze. Tenminste zo heb ik dat begrepen.
[ Voor 11% gewijzigd door BenSKIP op 08-01-2025 08:14 ]
De cellen zijn niet AC, maar DC.cj1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:45:
[...]
Ok, door een dunne bekabeling krijgen we niet plots een te hoog voltage bij de cellen (wel bij de omvormer).
Als we de rippel gaan opdelen in 2 soorten:dan wil ik wel geloven dat (1) de AC-rimpel kleiner is bij de cellen dan bij de omvormer. De AC-rimpel volgt gevoelsmatig de stroomsterkte aan de AC-zijde van de omvormer.
- AC
- peak-to-peak
Die (2) piek-rimpelspanning is in mijn metingen op de batterijpolen tot nu toe altijd vele malen groter dan de AC-rimpelspanning. Op Up-p bij de batterijpolen heeft de dikte van de kabel nauwelijks/geen invloed.
Dat is niet wat @cj1 in eerdere posts heeft berekend....BenSKIP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:13:
[...]
Dat is minimaal, verwaarloosbaar.
Niet heel snel willen laden, dan blijven de cellen heel lang goed.
Je weet wel waar hij het over heeft?BenSKIP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:24:
[...]
De cellen zijn niet AC, maar DC.
En voor de omvormer van DC AC gemaakt heeft zijn de electronen al door heel wat elektronica gegaan.
[ Voor 34% gewijzigd door bbbrumbrum op 08-01-2025 09:22 ]
[ Voor 5% gewijzigd door BenSKIP op 08-01-2025 09:28 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Dan zal je zelf je gegevens daar hebben achtergelaten.reneeke1970 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:28:
Wie heeft ervaring met wis-tek ?
Heb er keer op site gekeken en krijg gelijk emails en nu zelfs whatsapp bericht. Vind wel beetje opdringerig...
Maar wel goedkoop daar.
[ Voor 20% gewijzigd door BenSKIP op 08-01-2025 09:32 ]
Daar heb ik 32x eve mb31 cellen besteld. Werd vriendelijk geholpen en alle vragen werden goed beantwoord. Meestal binnen 15 min reactie. Af en toe krijg ik nog prijs updates omdat ik daarom heb gevraagd.reneeke1970 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:28:
Heb er keer op site gekeken en krijg gelijk emails en nu zelfs whatsapp bericht. Vind wel beetje opdringerig...
Maar wel goedkoop daar.
Never fall in love with your own design!
Klopt, heb wel bestelling afgebroken, wilde alleen verzendkosten controleren of het gratis was. En vanuit China zijn alleen de verzendkosten al bijna hoger dan dat je bij wistek voor de cellen moet betalen.BenSKIP schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:30:
[...]
Dan zal je zelf je gegevens daar hebben achtergelaten.
Geen ervaring mee, maar uit China kopen is nog goedkoper en je hebt dan toch hetzelfde spul. Het enige wat je ermee wint is tijd. Want vanuit China (per boot) duurt 2 a 3 maanden.
[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 08-01-2025 09:36 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Gadsamme, die Reneeke1970 kom je ook in allerlei draadjes tegen ;-)reneeke1970 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:28:
Maar wel goedkoop daar.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Oke toppie, heb hun adres opgeslagen op mijn boodschap lijstje....hood schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:32:
[...]
Daar heb ik 32x eve mb31 cellen besteld. Werd vriendelijk geholpen en alle vragen werden goed beantwoord. Meestal binnen 15 min reactie. Af en toe krijg ik nog prijs updates omdat ik daarom heb gevraagd.
1 PVoutput . Dongen NB
12kWp SolarEdge | T Model 3 LFP | Home Assistant | Victron 3MP5000 15kWh LFP | Rijssen | Twente | Tibber
Als ik me niet vergis kan je instellen of het aardrelais wel of niet geactiveerd moet worden in geval van grid uitval.Richard28 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:16:
Inmiddels al een aardig eind op weg met het installeren.
Wat ik me nog wel afvraag: de aarde is bij mij inkomend vanaf het grid moet ik die juist wel of niet verbinden met de aarde van de Victron AC-out? Wanneer de stroom uitvalt schakelt de victron over op de batterij en verbind deze intern de aarde met de nul. Als ik de aarde doorverbind met het grid heb je dan geen kans dat er daar spanning op komt te staan?
@John245 jij hebt volgens mij ongeveer dezelfde opstelling, hoe heb jij dit gedaan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je veel leest, heb je de wijsheid in pacht..... Of zoiets hahathido schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:37:
[...]
Gadsamme, die Reneeke1970 kom je ook in allerlei draadjes tegen ;-)
Ik heb mijn cellen bij Wis-tek gehaald, zoals wel wat meer hier.
De volgende zal ik ook daar weer aanschaffen.
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 18% gewijzigd door peter123 op 08-01-2025 12:05 ]
@Richard28 Ik heb dit hetzelfde gedaan als @V_gerV_ger schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:57:
[...]
Als ik me niet vergis kan je instellen of het aardrelais wel of niet geactiveerd moet worden in geval van grid uitval.
Hier een aardpen en alles gewoon aan dezelfde potentiaalvereffeningsrail aangesloten.
Als je daadwerkelijk aarde vanuit het net krijgt kan de situatie heel anders zijn door een heel andere aard weerstand en de mogelijkheid dat de aarde wegvalt bij grid los. In dat geval kan ik je niet helpen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Oeps dat is niet zo mooi...Flappie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:01:
Ik heb geprobeerd om vandaag de ct klemmen van de Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter om mijn draden te krijgen.
Helaas zit er stugge draad tussen hoofdschakelaar en de rest van de groepen van 6mm2. Dat geeft niks mee en hierdoor is er 1 stuk gegaan.
Kun je gewoon universele ct klemmen gebruiken hiervoor? Weet iemand dat?
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
[ Voor 25% gewijzigd door jeroenst op 08-01-2025 17:16 . Reden: Plaatjes erbij + urls ]
Dat over die kalibratie wist ik niet. Ik kan hem nog wel met een tiewrap om de kabel krijgen. Misschien kan ik dat dan beter doen?Hvdbnl schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:13:
[...]
Oeps dat is niet zo mooi...
Hij is niet meer gekalibreerd dan.
Zie "Opmerking" hier:
https://www.victronenergy...nual/nl/installation.html
Ook een link om nieuwe te bestellen:
https://nl.mouser.com/Pro...UmgFbdNX%252Bmy9Z2Q%3D%3D
Je kunt de ct ook na de hoofdschakelaar zetten daar kun je eventueel een langere 6 of 10mm2 achter maken die door de ct gaat.Flappie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:01:
Ik heb geprobeerd om vandaag de ct klemmen van de Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter om mijn draden te krijgen.
Helaas zit er stugge draad tussen hoofdschakelaar en de rest van de groepen van 6mm2. Dat geeft niks mee en hierdoor is er 1 stuk gegaan.
Kun je gewoon universele ct klemmen gebruiken hiervoor? Weet iemand dat?
Tiewrap zal prima werken of eventueel isolatietape. Maar zorg dat de klem helemaal recht dicht zit, iets verschuiving leidt tot een meetfout.Flappie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Dat over die kalibratie wist ik niet. Ik kan hem nog wel met een tiewrap om de kabel krijgen. Misschien kan ik dat dan beter doen?
Dat is best een druk hoekje zo!jeroenst schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:29:
Hierbij de foto's van mijn thuisaccu en victron omvormer.
De behuizing van de thuisaccu is de XR07 48V 280AH wheel met 200A jkbms van Alibabba de eve 314AH cellen en de victron komen van nkon.
De kabels tussen de victron en de accu zijn 70mm2 dubbel geïsoleerd en de kabel van de zolder naar de meterkast is 5x6mm2 waarvan 2 aders voor de aanvoer en 2 aders voor de noodstroom afgezekerd zijn op een 4 polige C32 automaat.
De jkbms in de accu behuizing wijkt helaas rond de 0 ampère 2 ampère af waardoor de soc verloopt. Ik gebruik nu de soc die de victron zelf uitrekent en dat werkt prima.
Verder zijn de wielen van de accu behuizing te ver naar binnen geplaatst waardoor deze tijdens het rijden snel omvalt, iets om rekening mee te houden. Als de voeten worden uitgedraaid staat de accu stabiel.
Ik heb zelf nog een AT1 200A Zekering van ecs-online toegevoegd die ik nog ga vervangen voor 125A.
Het draait nu als een zonnetje, alleen ga ik de victron nog met rubberen dempers aan de muur monteren om dat het zoemen van de trafo door wordt gegeven aan de muur en daarom soms in de slaapkamer hoorbaar is.
's Nachts is het vermogen gelimiteerd via Nodered en Mqtt op 2000 watt om het geluid te beperken.
De groepenkast moet ik nog een keer afmaken, noodstroom is nog niet aangesloten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, de technische ruimte zit propvol. Gelukkig ligt er wel een zigbee rookmelder https://a.aliexpress.com/_EJtxWNI in voor het geval dat..V_ger schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:54:
[...]
Dat is best een druk hoekje zo!
Als je geluidsdemping toepast, laat even weten hoe/wat/waar. Welke pluggen/waar te koop etc. En natuurlijk wat het resultaat is. Ben ook geinteresseerd. Ik heb hier 's nachts ook het max vermogen voor zowel laden als ontladen beperkt tot circa 2/3.
Zo kan ik nog enigzins gebruik maken van lage nachttarieven.
[ Voor 7% gewijzigd door jeroenst op 08-01-2025 17:12 ]
Hmmm, ook een goed punt, vooral dit stuk:Jog schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:00:
[...]
Super. Bedankt voor de terugkoppeling.
Deze werd vandaag ook nog gepost op een facebookgroep. https://www.renouvelle.be...vendue-a-mon-fournisseur/
Wat zou er gebeurd zijn als hij een omvormer had gehad met een vermogen van meer dan 10 kVA?
In dat geval zou Marc BTW-plichtig moeten zijn omdat zijn installatie als substantieel zou zijn beschouwd, en verder ging dan een installatie die in een particuliere sfeer wordt gebruikt. Hij had ook een BTW-nummer moeten aanvragen en alles wat daarbij komt kijken: elk kwartaal BTW-aangifte doen, een boekhouding bijhouden en de extra inkomsten aangeven op zijn belastingaangifte. Een lastige situatie voor iemand die niet gewend is aan al deze formaliteiten en die niet een grote economische activiteit heeft.
In het geval van een vereniging van mede-eigenaren (VME) is de situatie min of meer hetzelfde als voor particulieren, aangezien de VME een rechtspersoon is die niet BTW-plichtig is.
Er is echter een oplossing voor vermogens van meer dan 10 kVA: de BTW-vrijstellingsregeling.
Wat is de BTW-vrijstellingsregeling?
De BTW-vrijstellingsregeling houdt in dat u BTW-plichtig bent zonder dat u dat daadwerkelijk bent. Als u de drempel van 10 kVA voor omvormers overschrijdt, of u nu een particulier of een mede-eigenaar bent, moet u een BTW-nummer aanvragen en dus erkend worden door uw belastingdienst. Als uw jaarlijkse omzet uit de verkoop van elektriciteit en groenestroomcertificaten minder is dan of gelijk is aan €25.000/jaar, kunt u bij de belastingdienst een BTW-vrijstelling aanvragen. Deze speciale regeling stelt u vrij van bepaalde belastende BTW-formaliteiten, zoals driemaandelijkse BTW-aangifte.
Maar is €25.000 veel? Het hangt ervan af of u groenestroomcertificaten hebt en de hoeveelheid elektriciteit die u verkoopt (in het kader van energiedelen en/of aan een leverancier). Als u bijvoorbeeld 200 kWp aan fotovoltaïsche panelen in Brussel hebt, bent u nog ver verwijderd van de jaarlijkse limiet van €25.000. We kunnen dus stellen dat VME en particulieren gemakkelijk toegang hebben tot de BTW-vrijstellingsregeling!
Worden we dan belast op ons inkomen?
Voor de inkomstenbelasting hoeven particulieren en vereniging van mede-eigenaars alleen inkomsten uit groenestroomcertificaten en uit de verkoop van de injectie aan te geven als het vermogen van de omvormers hoger is dan 10 kVA.
Neem voor meer informatie contact op met de belastingdienst, die u kan adviseren over uw persoonlijke situatie.
Conclusie
Als u zich in dezelfde situatie bevindt als Marc, kunt u administratieve en fiscale complicaties vermijden door de limiet van 10 kVA voor omvormers niet te overschrijden. Het is ook mogelijk om fotovoltaïsche installaties extra groot te maken, d.w.z. om panelen te hebben die krachtiger zijn dan de omvormer, tegen een kleine aftoppingsheffing. Als de grens van 10 kVA wordt overschreden, biedt de BTW-vrijstellingsregeling een vereenvoudigde oplossing. Beperk u dus niet tot elke prijs tot 10 kVA, want hoe meer panelen u op uw dak installeert, hoe groter de economische voordelen.
Elke situatie is uniek, en er zijn regels voor vrijstellingen en afwijkingen. Het is dus altijd raadzaam om de belastingdienst te raadplegen voor een nauwkeurige analyse van uw situatie.
De Rept CB71 cellen hebben betere specificaties dan de CB75:HyperBart schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:47:
@cj1 en anderen in dit topic, wat is wijs of belangrijk bij kiezen tussen MB30 of de REPT cellen?
Nieuwe 6mm2 flexibele draad ligt al klaarjeroenst schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:35:
[...]
Je kunt de ct ook na de hoofdschakelaar zetten daar kun je eventueel een langere 6 of 10mm2 achter maken die door de ct gaat.
Duidelijk, ik kan het in simpele termen uitleggen maar de detailberekeningen niet uitvoeren.cj1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:05:
[...]
Zo dik mogelijk is niet nodig. Je kunt ook kijken naar de maximum laadstroom van de omvormer. Uit mijn hoofd Multiplus 70A of MultiRS 100A.
Vervolgens is het heel goed kijken naar de busbars. O.a.:Een mooie rekentool heb ik nog niet gevonden.
- Bouwmarkt koper is geen elektrisch koper.
- Een brede dunne busbar mag je niet vergelijken met een smalle dikke.
- Een flexibele busbar mag je niet vergelijken met een starre busbar.
- Een aluminium busbar is totaal anders dan een koperen busbar.
- Een busbar met een kunststof isolatielaag houdt de warmte beter vast dan een busbar zonder isolatie: daar kun je dus minder stroom door later lopen voordat zo'n busbar dezelfde geleidertemperatuur bereikt als een ongeïsoleerde busbar.
Dan zijn er nog tabellen. Die gaan vaak uit van een omgevingstemperatuur van 30ºC of 45ºC en de maximale temperatuur die de isolatie kan verdragen, daar heb je niets aan. Of tabellen bij 45ºC omgeving en 65ºC geleider (delta-T=30), is ook veel te hoog. Een tabel met meerdere delta-T (ΔT) is al nuttiger, al begint dat meestal bij een delta van 30ºC en zijn ze nauwelijks te vinden.
Een tabel voor Erico/Nvent geïsoleerde flexibars op pagina 13 begint bij een delta-T van 20ºC. Een voorbeeld voor 9x2,4=21,6 mm2:
delta-T=20 max. 101A
delta-T=30 max. 126A (verschil 25A)
delta-T=40 max. 148A (verschil 22A)
delta-T=50 max. 167A (verschil 19A)
Het patroon dat ik zie is een verschil van telkens 3A. Dus mijn aanname zou zijn dat voor die geleider delta-T=10 25+3=28A het verschil is t.o.v. 101A, dus maximaal 101A-28A=maximaal 73A om die geleider maximaal 10ºC boven de omgevingstemperatuur op te laten lopen. Dus voor de MultiPlus volstaat deze. Voor een MultiRS volstaat deze busbar niet, ondanks dat deze flex-busbar een rating heeft van 201A (bij een delta-T van 70ºC).
Begrijp je mijn opmerking over "heeft een rating van ...A" nu?
PS Als ik het "Correction factor diagram to DIN 43671" bij Rittal op pagina 1 goed lees mag je voor de vertaalslag van delta-T=30 naar delta-T=10 een correctiefactor van 0,55 aanhouden. Dan is voor 70A/0,55 een busbar van minimaal 127A nodig bij delta-T=30. Dus ongeïsoleerd massief E-Cu F30 van 15x2=30mm2.
PS2 Met een geïsoleerde busbar, volstaat volgens Nvent 24,8m2 niet voor MultiRS 100A bij delta-T=10. Een 39mm2 zal vermoedelijk net volstaan: 103-107A bij Delta-T=10.
Die hamvraag is het grote probleem met deze Chinezium bestellingen. Je krijg doorgaans te weinig informatie om een batterij te bouwen volgens celspecificaties (die lang en veel cycles mee gaat). Sommigen zullen mij een zeikerd vinden, maar met de ervaring van een klein 3s3p pack dat na 5 jaar nog 1100 mAh i.p.v. 6600 mAh capaciteit had door een lader die na het laden de spanning langzaam op liet lopen tot een waarde waarbij het BMS nog steeds niet afschakelt, denk ik dat je de grootste moeite hebt om ook maar in de buurt van de helft van het aantal cycles te komen als je niet heel nauwgezet de specificaties uit het gegevensblad van de cellen volgt.HyperBart schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:19:
[...]
Hamvraag dan: stel dat je een kant en klaar batterijpack gaat bestellen of een DIY kit gaat bestellen. Heb je dan een link naar de betreffende busbars?
Ik lees ook veel over het uitzetten van de cellen, dat is iets waar ik (tot ik er hier over las) niet bij stil stond. Ik zou dan eerst gedacht hebben om zo een goede busbar zo vast mogelijk als nodig is te plaatsen op de cellen en er mee klaar te zijn? Wat plaats je dan beter, of is dat toch prima zo?
Dat is een goede toevoeging: indien de draadjes of stroken niet vertind/vernikkeld zijn (dus koperkleurig) dan de sleeve niet verwijderen. Hoe dunner de individuele geleiders zijn, hoe eerder die oxideren tot het niveau waarop ze een stuk slechter gaan geleiden.BenSKIP schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:43:
Bij gelamineerde busbars (veelal koper) zou ik de sleeve zelf niet verwijderen. Dan kans op oxidatie neemt daarmee toe.
Ben blij dat dan toch al de juiste vragen stel of bezorgdheden heb.cj1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:26:
[...]
Die hamvraag is het grote probleem met deze Chinezium bestellingen. Je krijg doorgaans te weinig informatie om een batterij te bouwen volgens celspecificaties (die lang en veel cycles mee gaat). Sommigen zullen mij een zeikerd vinden, maar met de ervaring van een klein 3s3p pack dat na 5 jaar nog 1100 mAh i.p.v. 6600 mAh capaciteit had door een lader die na het laden de spanning langzaam op liet lopen tot een waarde waarbij het BMS nog steeds niet afschakelt, denk ik dat je de grootste moeite hebt om ook maar in de buurt van de helft van het aantal cycles te komen als je niet heel nauwgezet de specificaties uit het gegevensblad van de cellen volgt.
In die gegevensbladen ontbreekt met die nieuwe 0.5P cellen essentiële informatie hoe je de cellen niet gaat overladen bij een laadmethode die anders is dan 0.5P. Mijn zonnepanelen leveren helemaal nooit in hun levensduur ook maar één keer precies 0.5P laadvermogen.
Ga die Chinese verkopers maar vragen naar current-load-temperatuur tabellen van de gebruikte kabels (en sleeves als ze die toepassen) en hun busbars. Dit soort gegevens krijg je bij Nkon nog niet eens.
Als ik hier soms die thermische beelden zie, dan wordt ik daar niet vrolijk van: bij 15ºC omgevingstemeratuur een kabelmanteltemperatuur van 39,5ºC. Dat betekent dat die geleider in die kabel nog warmer is. Warmen je cellen uiteindelijk daardoor ook verder op. Zolang de terminals nog onder de 35ºC blijven maak ik mij niet zo'n zorgen, maar als het straks 31ºC i.p.v. 15ºC in je batterijruimte is, dan wordt je cellen minder blij als je celterminals de 50ºC aantikken.
Qua uitzetten is het van belang dat de cellen vooral in één richting uitzetten: die zijde van de 72mm zal tot circa 1 mm krimpen en zwellen. In die andere 17cm richting verandert er niet veel. Kortom bij de meeste 16 cels DIY boxen heb je 14 keer een flexibele busbar nodig, en kun je die andere verbinding tussen de twee rijen mijns inziens nog wel met een starre busbar uitvoeren.
PS Als ik het mij goed herinner knipt Andy OGG de sleeves van de kabels af.
P = vermogen (in Watt)HyperBart schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:10:
[...]
Ben blij dat dan toch al de juiste vragen stel of bezorgdheden heb.
Heb je dan een advies of linkje of type cel wat wat minder capaciteit heeft ten faveure van betere manageable cycli/curve?
Wat is eigenlijk 0.5P? Is dat zoals Coulomb? Het maximale ingress ratio getal? Dus bv 15kWh 0.5P is 7.5kW?
@Japieh Als je een DIY-box gevonden hebt die iets van 300 kg cel compressie toepassen, dan verneem ik het graag.cj1 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:58:
[...]
Geen enkele Chinese-DIY-box raad ik aan. Iets wegens gebrek aan goede compressie, ...
Dat is iets minder sterk qua bewoording, daarom heb ik het Chinese origineel (使用条件说明:安全测试、寿命测试、系统成组设计需要施加预紧力,电芯的预紧力范围为 1500N~5000N,建议的预紧力控制公差为±200N) maar eens in de Google vertaler gekiepert:safety test, cycle life test and pack design need to add preload force
En diezelfde sectie van de CB75 vanuit het Chinees vertaald:Gebruiksvoorwaarden: Veiligheidstest, levensduurtest, ontwerp van de systeemgroep moet voorbelasting toepassen, het voorbelastingsbereik van de batterijcel is 1500N~5000N en de aanbevolen tolerantie voor voorbelastingsregeling is ±200N
"Moeten" en "vereisen" vindt ik tamelijk dwingende bewoordingen.Beschrijving van gebruiksomstandigheden: Veiligheidstests, levensduurtests en systeemgroepontwerp vereisen de toepassing van voorspankracht. Het bereik van de voorspankracht van de batterijkern bedraagt 500N-5000N.
@CJ1 Volgens EVE kwamen de pieken doordat er nog luchtbellen in de cellen zaten. Deze zouden door productie of tijdens transport in de cel zijn gekomen. Inmiddels staan de cellen onder compressie in een Chinese DIY box en heb ik geen pieken meer in die ene cel.cj1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:15:
[...]
@Japieh Als je een DIY-box gevonden hebt die iets van 300 kg cel compressie toepassen, dan verneem ik het graag.
@BenSKIP hier heeft al gemerkt dat er bij het laden van nieuwe cellen luchtbellen kunnen ontstaan.
In een CB71 datasheet staat maar één keer het woord "must" bij de temperatuur van het oppervlak van de cellen, als dat buiten -30-+60ºC valt dan moet het (ont)laden stappen. Verder staat er:
[...]
Dat is iets minder sterk qua bewoording, daarom heb ik het Chinese origineel (使用条件说明:安全测试、寿命测试、系统成组设计需要施加预紧力,电芯的预紧力范围为 1500N~5000N,建议的预紧力控制公差为±200N) maar eens in de Google vertaler gekiepert:
[...]
En diezelfde sectie van de CB75 vanuit het Chinees vertaald:
[...]
"Moeten" en "vereisen" vindt ik tamelijk dwingende bewoordingen.
Ook deze flex flat cables zijn te dun.robvanderhelm schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:04:
[...]
Ik heb bij mijn v2 box gewoon een set nieuwe interne kabels nageleverd gekregen. Ook een dikke flex busbar tussen batterij 8 en 9. Zonder te vragen overigens. Van die platte brede kabels die de load wel aankunnen.
300kg per cel staat helemaal nergens. Andy OGG heeft meermaals uitegerekend om hoeveel Nm het eigenlijk gaat. Als ik me niet vergis in zijn laatste video doet hij het nogmaals met een EEL DIY Battery box. Die noodzakelijk nm zijn heel laag.cj1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 23:15:
[...]
@Japieh Als je een DIY-box gevonden hebt die iets van 300 kg cel compressie toepassen, dan verneem ik het graag.
@BenSKIP hier heeft al gemerkt dat er bij het laden van nieuwe cellen luchtbellen kunnen ontstaan.
In een CB71 datasheet staat maar één keer het woord "must" bij de temperatuur van het oppervlak van de cellen, als dat buiten -30-+60ºC valt dan moet het (ont)laden stappen. Verder staat er:
[...]
Dat is iets minder sterk qua bewoording, daarom heb ik het Chinese origineel (使用条件说明:安全测试、寿命测试、系统成组设计需要施加预紧力,电芯的预紧力范围为 1500N~5000N,建议的预紧力控制公差为±200N) maar eens in de Google vertaler gekiepert:
[...]
En diezelfde sectie van de CB75 vanuit het Chinees vertaald:
[...]
"Moeten" en "vereisen" vindt ik tamelijk dwingende bewoordingen.
Welke maat flex busbars heb je nageleverd gekregen van Yixiang? Foto? Weerstand?robvanderhelm schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:42:
[...]
Bij mij kwamen ... de nieuwe busbars uit China,
Ik heb nergens geschreven "300kg per cel".BenSKIP schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 08:44:
[...]
300kg per cel staat helemaal nergens. Andy OGG heeft meermaals uitegerekend om hoeveel Nm het eigenlijk gaat. Als ik me niet vergis in zijn laatste video doet hij het nogmaals met een EEL DIY Battery box. Die noodzakelijk nm zijn heel laag.
Compressie met bouten of moeren is onmogelijk, als de cel uitzet neemt druk gigantische toe. Constante druk geef je met veren, de ingedrukte lengte bepaalt de kracht. Zo blijft de druk hetzelfdeQ schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:17:
Wat compressie betreft blijft het gewoon gokken, omdat niemand daadwerkelijk meet wat de druk is over de cel(len) heen, en dat is ook lastig, tenzij je daar geschikte spulletjes voor hebt.
De DIY cases uit china lijken - als ik naar Andy's videos kijk - allemaal compressie toe te passen, maar ook daar zul je niet weten of je - als je de schroeven hebt aangedraaid - wel genoeg compressie toepast.
Het is aan mensen helemaal zelf de keuze, maar mijn gedachte is, laat je niet gek maken, draai de boel aan en vertrouw op de kast en dan is het wel goed zo.
Ik bedoel, heeft Andy al eens laten zien wat de degradatie is van zijn 3 x batterijen die zonder compressie in zijn battery cabinet staan?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben geen expert maar ik vraag me wel af, als je met veren aan de slag gaat, waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig?reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:22:
[...]
Compressie met bouten of moeren is onmogelijk, als de cel uitzet neemt druk gigantische toe. Constante druk geef je met veren, de ingedrukte lengte bepaalt de kracht. Zo blijft de druk hetzelfde
[ Voor 30% gewijzigd door Q op 10-01-2025 11:36 ]
Maar lithium ionen op een anode/kathode nemen wel ruimte in.peter123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:36:
YouTube: Why you should compress your LiFePO4 battery! And why it does not ma...
Ik heb geconcludeerd dat compressie nodig is omdat ze dan langer mee gaan.
Zijn verhaal klopt volgens mij niet helemaal, want electronen nemen geen ruimte in. Protonen wel.
Het verhaal van luchtbellen klinkt aannemelijker.
[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 10-01-2025 11:44 ]
Precies dat zeg ik. Net als bevriezen van water, iedereen weet de kracht daarvan als het uitzet. En dan overschrijd de cel de maximum druk, die verplaatst zich dan naar de zijkant waarschijnlijk.BenSKIP schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:36:
Neenee Rene zegt dat je als je een massa hebt die uitzet en krimpt, je alleen met veren werken kan. Dat klopt, want als je dat niet doet, neemt de druk toe als de cellen uitzetten en af als de cel krimpt. Ik heb er geen moeilijke berekening op los gelaten ik heb het gewoon vastgezet en daarmee klaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq