Compressie drukveren
Gekocht heb ik de
D-288T-10 drukveren.
300 kgf ÷ 6 drukveren = 50 kgf per drukveer × 9,81 (valversnellingsconstante) = 490,5N
De
technische specificaties melden een veerratio (R) van 17,242 N/mm.
Dat betekent dat de veer: 490,5 ÷ 17,242 = 28,157 mm ingedrukt moet worden.
Dan resteert er een veerweg van de lengte van de ongespannen veer (L0) 102 mm minus 28,157 = 73,84 millimeter.
De drukproef op de som, met een personenweegschaal.
Voor een test volstaat het voor mij om 100 kg druk uit te oefenen met 2 drukveren.
Dus twee draadeind op een plaat geschroefd, daar de weegschaal tussen, daarop weer een plank met weer 2 gaten die precies door de draadeinden passen, dan een carosseriering, de drukveer en weer een carosseriering en nog een moer.
Vervolgens de moeren links en rechts even veel aanhalen tot de weegschaal 100 kg aanwijst:
Ja maar je meet niet goed: je moet de weegschaal verticaal in plaats van horizontaal opstellen. Dat klopt en verschil 2,3 kilogram: 98,0 kg op het scherm in verticale positie.
:strip_exif()/f/image/eRSe1rGAWMX19XYbp0CKKLod.jpg?f=fotoalbum_large)
Trommel, de trommel, welke afstand gaan we meten tussen de 2 carosserieringen meten?
:strip_exif()/f/image/U1VcUP6yzzKXCukmBaIqFB7L.jpg?f=fotoalbum_large)
Op het oog: 73,5 en 73,8 mm.
Dit is verbluffend dicht bij de berekende waarde.
Pak de schuifmaat en meet eens nauwkeuriger.
Meting met de schuifmaat.
Die plank zit in de weg om tussen de ringen te kunnen meten.
Dat wordt meten vanaf de ring omlaag, dus de dikte van de carosseriering (2,06 mm) moet er nog af.
:strip_exif()/f/image/GR5WYCleiKQbYa2fGA9nfRTC.jpg?f=fotoalbum_large)
74,71 en 75,45 minus de ring = 72,65 en 73,39 millimeter.
Gemiddeld: 73,02 mm voor 98÷2 = 49 kgf per drukveer.
De meetonnauwkeurigheid van de personenweegschaal is onbekend. Minimaal 0,5 kg is mijn inschatting.
Voor de productie gaat het meten met de schuifmaat waarschijnlijk makkelijk omdat 1 ring vervalt. De drukveer gaat direct drukken op de stalen "splint". Dan ga ik meer moeite doen om alle 6 de veren op gelijke lengte te krijgen van de berekende: 73,84 mm. Ik heb meer vertrouwen in de verenleverancier dan in de meetnauwkeurigheid van de weegschaal en el cheapo schuifmaat.
PS Wordt vervolgd.
PS2 Het grootste leermoment kwam tijdens het loshalen van de moeren: dat gaat niet met de hand. Er komt zoveel kracht op de draad dat ik hooguit de laatste 2 millimeter zonder gereedschap los kon halen. Dat betekent dat de draadeindes minimaal 102-2+ringdikte+moerdikte uit moeten gaan steken. Gelukkig is het schap voor 4 cellen 60 cm diep...
[
Voor 3% gewijzigd door
cj1 op 12-01-2025 22:15
]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j