Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:00
BenSKIP schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:42:
Dat hele uitzetten/krimpen zal mij worst zijn. Misschien staan mijn bouten wel te strak, misschien is daarvoor die veerring aanwezig?
De veer ring dient om moeren niet los te laten trillen haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Q schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:33:
Ik ben geen expert maar ik vraag me wel af, als je met veren aan de slag gaat, waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig?
Een langdurig bewezen technologie toepassen, die redelijk nauwkeurig is en geschikt voor dynamische belastingen.
En wie zegt dat de druk precies constant moet zijn?
De verschillende celfabrikanten: Eve, Rept Battero, etcetera. Ze schrijven het zelfs in de gegevensbladen, en de precisie wordt opgegeven als tolerantie.
1. Dat impliceert dat er marge is, maar hoe weet je dat je binnen die marge opereert?
Bij drukveren en trekveren heb je te maken met een veerconstante, veerweg en een bepaald bereik van de veer dat je maximaal mag gebruiken.
Dat is juist zo fijn bij druk- en trekveren omdat het simpel is: het meten gaat met een centimeter, maatstok of schuifmaat, en dergelijke.

Iedere hoeveelheid afstand dat een veer is ingedrukt (drukveer) of uitgerekt (trekveer) komt overeen met een bepaalde kracht.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:05

Q

Au Contraire Mon Capitan!

cj1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Een langdurig bewezen technologie toepassen, die redelijk nauwkeurig is en geschikt voor dynamische belastingen.

[...]

De verschillende celfabrikanten: Eve, Rept Battero, etcetera. Ze schrijven het zelfs in de gegevensbladen, en de precisie wordt opgegeven als tolerantie.

[...]

Bij drukveren en trekveren heb je te maken met een veerconstante, veerweg en een bepaald bereik van de veer dat je maximaal mag gebruiken.

[...]

Dat is juist zo fijn bij druk- en trekveren omdat het simpel is: het meten gaat met een centimeter, maatstok of schuifmaat, en dergelijke.

Iedere hoeveelheid afstand dat een veer is ingedrukt (drukveer) of uitgerekt (trekveer) komt overeen met een bepaalde kracht.
Je meet hooguit hoeveel kracht de veer uitoefent, maar je weet helemaal niet hoeveel kracht er daadwerkelijk op de cellen komt te staan en hoe goed dat over het cel oppervlak is verdeeld. Je weet ook niet of - de cellen in bedrijf ook binnen de range vallen.

Niemand meet hier, laten we eerlijk zijn.

Ik verwacht dat als mensen zich écht serieus druk maken om compressie, dat ze ook meerdere druk sensoren gaan toepassen en data gaan loggen over tijd.

Ondertussen wil ik wel eens zien hoe het met die compressie zit in kant-en-klare (non DIY) accus waar jaren-lange garantie op wordt geboden.

Ik vind dat mensen zich hyper focussen op compressie en ik denk dat dit voor heel veel zelfbouwers niet iets is waar ze zich zoveel zorgen om moeten maken. Zeker niet omdat de huidige generaties DIY cases al iets van een compressie doen, en hoe goed dat is, dat weet niemand - want niemand meet het echt - maar het is misschien iets beter dan niets doen en - zover we nu weten - kan het zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

peter123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:36:
YouTube: Why you should compress your LiFePO4 battery! And why it does not ma...
Ik heb geconcludeerd dat compressie nodig is omdat ze dan langer mee gaan.
Zijn verhaal klopt volgens mij niet helemaal, want electronen nemen geen ruimte in. Protonen wel.
Het verhaal van luchtbellen klinkt aannemelijker.
Het is grappig dat dit jouw conclusie is, want die van Andy is juist:

Compressie maakt uit voor de levensduur, maar de cellen kunnen vaak 6000+ cycles aan, dat je nooit en te nimmer - als reguliere thuisgebruiker - gaat halen. "Calendar aging" heeft veel meer impact en zal uiteindelijk de oorzaak zijn dat je accu's zoveel capaciteit gaan verliezen dat ze moeten worden vervangen.

Zijn conclusie was dus eigenlijk dat het gewoon niet zoveel uitmaakt in de praktijk.

Je moet het nog steeds voor jezelf bepalen wat je wilt, misschien ga je wel het onderste uit de kan halen, ik weet het niet, maar je zult zelf ook nooit weten of het heeft geholpen of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 10-01-2025 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09:21
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:23:
[...]

De veer ring dient om moeren niet los te laten trillen haha
Dat is bekend hoor, ik maakte even een misschien iets te onduidelijk grapje. Wat betreft de celspanning kan ik je alleen maar gelijk geven. Als je een ballon induwt, druk je het andere deel van de ballon naar buiten.
De DIY boxen hebben niet echt de mogelijkheid om met veren te werken. In mijn geval zal de veer dan al op meerdere plekken tegen de BMS gaan duwen. (In het midden (achter) en vlak boven en beneden de BMS zitten de bouten tbv de compressieplaat. Daarnaast moet je dan ook de trekspanning van de bouten weten, want ook bouten hebben een bepaalde rek. Allemaal veel te moeilijk. Als bij mij de cellen wat gaan vervormen, dan hoop ik dat de EVAtape (als dit zo heet) die bulge wat wegneemt en anders is het jammer, dan zal misschien een lasnaad van de DIY box het begeven, of stript de schroefdraad van de bouten. Ik denk (hoop) dat het zo'n vaart niet hebben zal. Als ik het goed begrepen heb dan heeft het behoud van cellen er ook mee te maken in hoeverre je ze belast. Ik kan mij indenken dat als je de cellen hard laat werken dat de kans op vervorming groter zal zijn dan als je de cellen met het fluwelen handschoentje behandeld. Dus lage C (of P) waarde erin en lage C (of P) waarde eruit. We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
"Je moet het nog steeds voor jezelf bepalen wat je wilt, misschien ga je wel het onderste uit de kan halen, ik weet het niet, maar je zult zelf ook nooit weten of het heeft geholpen of niet."

Nou dit laatste is denk ik niet helemaal waar.
Als je nou vooraf alle cellen test en je zet de helft onder compressie en de andere helft niet, dan kan je na 10 jaar heus wel wat zeggen over de standaarddeviatie van de belaste en onbelaste cellen. Maar of dit een flink verschil gemaakt zou hebben, dat is inderdaad de grote vraag. Een verschil van enkele procenten vind ik verwaarloosbaar. Meer dan 30% verschil dan hebben we het tenminste ergens over. Maar waar maken we ons druk over? Over 10 dagen, weken, maanden is de huidige technische ontwikkeling al ingehaald door iets nieuws iets beters.
Misschien gaan de energieleveranciers thuisaccu's wel via wetgeving laten verbieden, want het zal ze qua inkomsten geen goed gaan doen, gok ik. Misschien komen er dan wel razzia's en komen ze bij ons allemaal de accu wegsleuren. Over de EV deden zich ook de meest spannende verhalen de ronde, te korte actiradius, rijdende bommen, korte levensduur. Natuurlijk is daar een deel van waar. Maar ik lees ook dat een heel aantal EV's het 10 jarig bestaan met een flinke tellerstand al behaald hebben en dat het rendement van die accu's nog ruim boven de 80% is. En dan hebben we het over technologie die in onze ogen al achterhaald is. Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt. Fabrikanten durven gewoon geen hoge verwachtingen te scheppen, want dan krijgen ze de ene claim na de andere. Als zij een levensduur van 6000, 8000 en zelfs 10000 cycles durven te beschrijven, dan zal dit in de realiteit een flinke factor groter zijn. (denk ik) Of wel of geen compressie daar iets in betekenen zal geen idee. Misschien dat we tegen die tijd hebben ontdekt dat het hebben van een watermotor, een zoutaccu of een perpetuum mobile DE oplossing is en lachen ze ons straks allemaal uit. "Stel ZOTTEN! Zij hebben een Lithiumaccu! " *proest* Terwijl wij nu van mening zijn dat we 'koplopers' zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:03:
[...]
Het is grappig dat dit jouw conclusie is, want die van Andy is juist:

Compressie maakt uit voor de levensduur, maar de cellen kunnen vaak 6000+ cycles aan, dat je nooit en te nimmer - als reguliere thuisgebruiker - gaat halen. "Calendar aging" heeft veel meer impact en zal uiteindelijk de oorzaak zijn dat je accu's zoveel capaciteit gaan verliezen dat ze moeten worden vervangen.

Zijn conclusie was dus eigenlijk dat het gewoon niet zoveel uitmaakt in de praktijk.

Je moet het nog steeds voor jezelf bepalen wat je wilt, misschien ga je wel het onderste uit de kan halen, ik weet het niet, maar je zult zelf ook nooit weten of het heeft geholpen of niet.
Andy lult recht wat krom is met berekeningen die wat vreemd zijn. Iedereen wil toch dat zijn batterijen langer mee gaan? Dan kun je wel zeggen dat over 5 jaar die batterijen waardeloos zijn en dat hij niet zo diep ontlaad en laad en vervolgens vraagt hij zich af wie dat wel doet. Maar feit blijft dat het beter is om ze op druk te zetten.
Maar ik doe gewoon wat de fabrikant voorschrijft.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-06 00:27
Mijn cellen zijn met een lading van ongeveer 70% geleverd en met de foam pads ertussen in de behuizing gegaan waarbij ze er strak in zitten. De uitzetting en krimping zal deels worden opgevangen door de foam pads. Eventuele bellen worden bij laden naar 100% er wel uit geperst verwacht ik. Bovendien laad ik maar met 70 ampère en ontladen is misschien maximaal 100 ampère. In een EV waarvoor deze gemaakt zijn kan dit wel met 300 ampère zijn. Ik kan me voorstellen dat exacte compressie dan meer van belang is.

De praktijk zal het uitwijzen, sowieso zijn het Chinese specificaties, dus als ik het aantal cycles door de helft doe kan ik 11 jaar met de accu doen bij 1 cycle per dag, wat ik zeker niet haal.

Over 11 jaar zijn ze waarschijnlijk niet versleten door het aantal cycles maar door de verbeterde techniek die dan beschikbaar is.

Mijn diy battery box heeft dus compressie en dat is gewoon met 9 schroefjes op 6NM vast gezet. Dat zal niet de 300kg zijn die wordt gespecificeerd maar met bovenstaande in gedachte denk ik dat ik me geen zorgen hoef te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenSKIP schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:13:
[...]

Dat is bekend hoor, ik maakte even een misschien iets te onduidelijk grapje. Wat betreft de celspanning kan ik je alleen maar gelijk geven. Als je een ballon induwt, druk je het andere deel van de ballon naar buiten.
De DIY boxen hebben niet echt de mogelijkheid om met veren te werken. In mijn geval zal de veer dan al op meerdere plekken tegen de BMS gaan duwen. .
Daarom vraag il mij ook een beetje af waarom iedereen een diy box gebruikt.
Zet die cellen op een degelijke plank allemaal naast elkaar, paar draad stangen er langs die de boel bij elkaar trekt en klaar. Scheelt weer 300 piek

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenst
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Zet die cellen op een degelijke plank allemaal naast elkaar, paar draad stangen er langs die de boel bij elkaar trekt en klaar. Scheelt weer 300 piek
Omdat het in een afgesloten metalen behuizing naar mijn idee veiliger is en omdat het er niet zo hobbymatig uit ziet naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
jeroenst schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:08:
[...]

Omdat het in een afgesloten metalen behuizing naar mijn idee veiliger is en omdat het er niet zo hobbymatig uit ziet naar mijn mening.
Metaal maakt kortsluiting.... Plexiglas plaatje niet.....
En lekker in open lucht voor de koeling :*)
En ik krijg geen boxen gevonden voor 17/18 cellen verdorie....

[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 10-01-2025 16:20 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

peter123 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Andy lult recht wat krom is met berekeningen die wat vreemd zijn. Iedereen wil toch dat zijn batterijen langer mee gaan? Dan kun je wel zeggen dat over 5 jaar die batterijen waardeloos zijn en dat hij niet zo diep ontlaad en laad en vervolgens vraagt hij zich af wie dat wel doet. Maar feit blijft dat het beter is om ze op druk te zetten.
Maar ik doe gewoon wat de fabrikant voorschrijft.
Dat is dus de grap, je past misschien wel compressie toe, maar je weet helemaal niet of je wel doet wat de fabrikant voorschrijft. Of heb je wel een serie druksensors geplakt over de oppervlakte van je cellen om te toetsen of de juiste kracht wordt toegepast en dat het gelijkmatig is verdeeld?

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het goed: ik schrijf dit niet om te pesten, maar om te relativeren. Prima dat je compressie toepast. Of het ook echt gaat helpen in jouw geval zul je nooit weten. Als je het als een soort verzekering ziet die weinig kost (je kast doet toch al compressie) prima.

Er komen een hoop nieuwe mensen langs in dit topic, en ik zou het fijn vinden als we die mensen niet gek maken met (trekveren) of dat we ze weg gaan sturen van die handige DIY cases die tegenwoordig (!) ook "een vorm van compressie aanbieden". Het zou zo fijn zijn als we gewoon met elkaar zouden zegen, prima, goed genoeg, verder niet druk over maken.

Juist dat ik weer lees dat mensen nu bijna denken dat je zelf hele dingen moet gaan maken in lieu van de veilige, beschermende DIY cases, ik denk dan dat veiligheid, enzovoort veel belangrijker is om je zorgen over te maken dan compressie, waarvan je niet gaat weten hoeveel het voor je doet. Ik zeg niet dat cellen op een plank met banden gecompressed onveilig is, maar ik denk zelf wel dat het minder veilig is. Niet om hier nu een discussie over te starten maar om de trade-off te laten zien, wat is nu écht belangrijk?

Als er iets op losse cellen valt is dat minder veilig dan een harde stalen behuizing. En waar ik weer bang voor ben is dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen door zo'n uitspraak als deze omdat ze zelf voor een bepaalde aanpak hebben gekozen terwijl iedereen die afweging best voor zichzelf (en hun buren) mag maken. Maar je gaat zien dat er dan mensen zich in mentale bochten gaan wringen om hun keuze te rechtvaardigen, en daar heeft het topic niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Klopt, maar om kortsluiting te maken moet ik wel heel erg hard op de behuizing drukken, dat gaat mij echt niet lukken. Alhoewel ik een kunstof of epoxy plaatje onder de metalen plaat wel fijn had gevonden. Sommige diy boxen hebben dat wel overigens, maar bij normaal gebruik is kortsluiting door de metalen kast naar mijn idee uitgesloten. Een zekering in de dc kabel vind ik dan veel belangrijker en die heb ik daarom zelf maar toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:06
cj1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:58:
[...]

P = vermogen (in Watt)

0.5 = de helft van de nominale capaciteit in wattuur (Wh)
Aha, ok, P was me bekend als Power, maar die factor of wie dat bepaalt of waar je die kan vinden/berekenen niet, zodoende tesamen met de P was het verwarrend. Vergelijkbaar met de coulomb dus.
In de datasheet van een CB71 staat bijvoorbeeld nominal capacity 320Ah en 1024Wh, dan kun je die Ah waarde vergeten, en betekent 0.5P: 0,5 maal 1024 Wh = 512 watt.

Wat bedoel je met "betere manageable cycli/curve"?
Ja als ik het mij goed herinner hebben we het kort daar over gehad en heb ik het samengevat als "Hij zei dat er nieuwe modellen cellen zijn waar de BMS niet in staat is om te bewaken dat je ze niet overlaadt".
Dus ik kies nu liever voor wat minder capaciteit en duurzame oplossing dan een hogere kWh-pack die na 5 jaar naar de zak is.

Soms als ik dit soort dingen lees dan denk ik "Poeh, toch niet beter een kant en klaar Pylontech'je nemen en dat er op hangen" maar dan vraag ik me ook af: hebben die daar dan zo bij stil gestaan zoals jij dit nu doet @cj1 ... Bij al die dingen.

@cj1 deze posts en specifiek gemarkeerde delen:
cj1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Wat ik nog spannend vindt is hoe te voorkomen dat de MB30 / MB31 of REPT 320Ah (CB71?) cellen niet overladen gaan worden. Die nieuwe generatie cellen hebben cycle-test specificaties die per saldo met lagere spanningen werken. Hoe ga jij je cellen niet over-laden? Of interesseert cycle-life je niet?

[..]

PS Ik heb zelf een setje REPT CB75 in de opslag staan...
HyperBart schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:22:
[...]

Bedankt, ik leer bij. Ik ga bij zoiets nieuws als een thuisbatterij liever uit van proven tech.
Kan die curve (begin/eind) niet in de BMS ingesteld worden?
Wat zou je als alternatieve cellen aanraden? Diegene die jij nog hebt liggen in de opslag?
cj1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 17:42:
[...]

De curve kan niet ingesteld worden in de BMS en ook niet (voldoende) in de omvormer: YamBMS kan wel een laadcurve op stroomsterkte instellen op de omvormer, maar dan moet je nog wel weten wat je daar in moet stellen. Zelfs zover ben ik nog niet gekomen...

Ik weet zelfs nog niet of REPT goed is ("meet"apparatuur ontbreekt hier). De CB71 heeft 6 Ah uur meer capaciteit (320Ah), dat klinkt aanlokkelijker dan 314Ah bij CB75.
Je zei toen "nieuwe cellen" aka "MB30 / MB31 of REPT 320Ah (CB71?)".
Vandaar mijn vraag richting "proven tech", wat zijn dan "bewezen cellen" die je netjes kan beschermen met het BMS en een zelfbouw pakket.

[ Voor 40% gewijzigd door HyperBart op 10-01-2025 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenst
Q schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Maar je gaat zien dat er dan mensen zich in mentale bochten gaan wringen om hun keuze te rechtvaardigen, en daar heeft het topic niets aan.
<offtopic>

Iedereen mag doen wat hij wil, juist de voor en tegens tegen elkaar zetten kan zorgen voor een juiste overweging.

Ik zeg niet dat mijn methode de beste is, maar het is de methode die mij het best past en ik hoop dat mijn inzicht en de informatie die ik deel voor anderen weer een inspiratie is net als dat voor mij is.

Wat iemand zelf doet is zijn of haar keuze, daar is iedereen vrij in, maar het is voor eenieder goed om zich te informeren en na te denken over de keuze die men maakt en de veiligheid die van belang is.

Als iemand mij wijst met onderbouwing en het liefst met documentatie waarom ik iets fout doe dan kan ik dat alleen maar waarderen, mogelijk leer ik er iets van en misschien pas ik mijn ideeën aan.

Voor nu denk ik dat voor mijzelf mijn keuze de beste is gelet op budget, veiligheid, mogelijkheden en rendement, maar dat hoeft niet hetzelfde voor iemand anders te zijn met andere inzichten, kennis of ander budget.

Ik waardeer ieders input mits respectvol en van belang.

</offtopic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

BenSKIP schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:42:
"Je moet het nog steeds voor jezelf bepalen wat je wilt, misschien ga je wel het onderste uit de kan halen, ik weet het niet, maar je zult zelf ook nooit weten of het heeft geholpen of niet."

Nou dit laatste is denk ik niet helemaal waar.
Als je nou vooraf alle cellen test en je zet de helft onder compressie en de andere helft niet, dan kan je na 10 jaar heus wel wat zeggen over de standaarddeviatie van de belaste en onbelaste cellen.
Helemaal waar, maar dat gaat niemand doen. :D
Maar of dit een flink verschil gemaakt zou hebben, dat is inderdaad de grote vraag. Een verschil van enkele procenten vind ik verwaarloosbaar.
Mee eens! :)

Ik bedoel - sorry als ik niet heb opgelet - maar hoeveel verschil gaat het uitmaken in % capaciteit over 15 jaar als je wel of geen compressie toepast. Mijn indruk was dat het niet heel schokkend zou zijn.

En aan het einde ben je wel wat capaciteit kwijt, maar eigenlijk is dan weer de vraag: 'so what?', werkt het systeem nog goed genoeg voor jouw dagelijkse behoefte?
Meer dan 30% verschil dan hebben we het tenminste ergens over. Maar waar maken we ons druk over? Over 10 dagen, weken, maanden is de huidige technische ontwikkeling al ingehaald door iets nieuws iets beters.
Het kan best zijn dat tegen die tijd vervangende cellen fors goedkoper zijn geworden en dat eventuele vervanging ook niet zo'n punt zal zijn.
Misschien gaan de energieleveranciers thuisaccu's wel via wetgeving laten verbieden, want het zal ze qua inkomsten geen goed gaan doen, gok ik. Misschien komen er dan wel razzia's en komen ze bij ons allemaal de accu wegsleuren. Over de EV deden zich ook de meest spannende verhalen de ronde, te korte actiradius, rijdende bommen, korte levensduur. Natuurlijk is daar een deel van waar. Maar ik lees ook dat een heel aantal EV's het 10 jarig bestaan met een flinke tellerstand al behaald hebben en dat het rendement van die accu's nog ruim boven de 80% is. En dan hebben we het over technologie die in onze ogen al achterhaald is. Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt. Fabrikanten durven gewoon geen hoge verwachtingen te scheppen, want dan krijgen ze de ene claim na de andere. Als zij een levensduur van 6000, 8000 en zelfs 10000 cycles durven te beschrijven, dan zal dit in de realiteit een flinke factor groter zijn. (denk ik) Of wel of geen compressie daar iets in betekenen zal geen idee. Misschien dat we tegen die tijd hebben ontdekt dat het hebben van een watermotor, een zoutaccu of een perpetuum mobile DE oplossing is en lachen ze ons straks allemaal uit. "Stel ZOTTEN! Zij hebben een Lithiumaccu! " *proest* Terwijl wij nu van mening zijn dat we 'koplopers' zijn.
Helemaal mee eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
V_ger schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:42:
[...]
Maar lithium ionen op een anode/kathode nemen wel ruimte in.
Ik heb geen compressie, ze staan hier "Andy style" in een kast. Afname van capaciteit door het simpelweg ouder worden van de cellen heeft meer impact dan de cycles.
Bovendien in een thuissituatie en bij een gezond ontwerp kom je toch niet boven de 0.25C. Dus.
Belangrijkste reden voor compressie is degassing/eventuele op lange termijn ontleding van electroliet, dat de eventuele gasbelletjes eruit gedreven worden en/of zo klein mogelijk blijven door de compressie, waar een gasbelletje zit is geen electroliet voor geleiding en daarbij is de orientatie hoe cel geplaatst is ook van belang,
Waarbij de eerste cycles de meest belangrijke zijn voor degassing van eventuele achtergebleven gassen in het poreuze oppervlak van de folies.

Standaard is staand, afhankelijk van de opbouw van een cel, of die gewikkeld is of via een zig-zag vouwing kunnen ook nog iets minder optimale andere orientatie als liggend op smalle of grote zijde, daarbij is ook capillaire werking van belang, dat deze zo weinig mogelijk wordt gehinderd, dat een flim aan electroliet oplossing aanwezig blijft ook voor de lange termijn.

Voor zwaar gebruik rond 0,5C is staand met compressie veruit nog de beste optie.
Na 2 jaar zit ik volgens de BMSen op circa 350 cycles.
Dat valt reuze mee, 175 full cycles/j met all-electric.
Een meer ondersteunende setup gebruik?
Ik kom met eilandbedrijf met netondersteuning op 290-300 full cycles per jaar.
(Eigenverbruik als eerste prio (>80% van de tijd uit accu of PV) met uitgestelde PV opwek teruglevering, aangevuld met voor zolang het duurt met wat EPEX-handel als er ruimte is.)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:52:
Je meet hooguit hoeveel kracht de veer uitoefent, maar je weet helemaal niet hoeveel kracht er daadwerkelijk op de cellen komt te staan en hoe goed dat over het cel oppervlak is verdeeld. Je weet ook niet of - de cellen in bedrijf ook binnen de range vallen.
Die veer heeft een stalen drukplaat nodig. Dat staat ook gewoon beschreven in de datasheet, zelfs de dikte van die plaat. Dan is het ook nog slim om daar iets van een thermal pad tussen te stoppen zodat de minste oneffenheid niet voor een puntbelasting op de cel zorgt.

Uit je opmerking leid ik af dat je de werking van de (druk)veer nog niet begrepen hebt. Je meet de veerlengte en je weet de kracht...
Ondertussen wil ik wel eens zien hoe het met die compressie zit in kant-en-klare (non DIY) accus waar jaren-lange garantie op wordt geboden.
Mijn glazen bol: dat je die garantie niet gaat krijgen, of als je die garantie wel gaat krijgen, dat de leverancier daarna binnen de kortste keren failliet is.
Ik vind dat mensen zich hyper focussen op compressie en ik denk dat dit voor heel veel zelfbouwers niet iets is waar ze zich zoveel zorgen om moeten maken... maar het is misschien iets beter dan niets doen en - zover we nu weten - kan het zeker geen kwaad.
Compressie goed toepassen is moeilijk (en kost geld). Dat lijkt mij eerder de reden waarom compressie niet wordt toegepast.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Q schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Dat is dus de grap, je past misschien wel compressie toe, maar je weet helemaal niet of je wel doet wat de fabrikant voorschrijft. Of heb je wel een serie druksensors geplakt over de oppervlakte van je cellen om te toetsen of de juiste kracht wordt toegepast en dat het gelijkmatig is verdeeld?

Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het goed: ik schrijf dit niet om te pesten, maar om te relativeren. Prima dat je compressie toepast. Of het ook echt gaat helpen in jouw geval zul je nooit weten. Als je het als een soort verzekering ziet die weinig kost (je kast doet toch al compressie) prima.

Er komen een hoop nieuwe mensen langs in dit topic, en ik zou het fijn vinden als we die mensen niet gek maken met (trekveren) of dat we ze weg gaan sturen van die handige DIY cases die tegenwoordig (!) ook "een vorm van compressie aanbieden". Het zou zo fijn zijn als we gewoon met elkaar zouden zegen, prima, goed genoeg, verder niet druk over maken.

Juist dat ik weer lees dat mensen nu bijna denken dat je zelf hele dingen moet gaan maken in lieu van de veilige, beschermende DIY cases, ik denk dan dat veiligheid, enzovoort veel belangrijker is om je zorgen over te maken dan compressie, waarvan je niet gaat weten hoeveel het voor je doet. Ik zeg niet dat cellen op een plank met banden gecompressed onveilig is, maar ik denk zelf wel dat het minder veilig is. Niet om hier nu een discussie over te starten maar om de trade-off te laten zien, wat is nu écht belangrijk?

Als er iets op losse cellen valt is dat minder veilig dan een harde stalen behuizing. En waar ik weer bang voor ben is dat mensen zich persoonlijk aangevallen voelen door zo'n uitspraak als deze omdat ze zelf voor een bepaalde aanpak hebben gekozen terwijl iedereen die afweging best voor zichzelf (en hun buren) mag maken. Maar je gaat zien dat er dan mensen zich in mentale bochten gaan wringen om hun keuze te rechtvaardigen, en daar heeft het topic niets aan.
Zo vat ik het ook niet op, maar als de fabrikant het voorschrijft, wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet nodig is. Daar zitten de experts. Staat in de spec van EVE trouwens dat je compressie moet toepassen.
Ik maak mij ook niet druk over de hoeveelheid druk... :)
Het is best lastig als je je eerste batterij maakt om de zin van de onzin te onderscheiden op internet.

[ Voor 4% gewijzigd door peter123 op 10-01-2025 17:11 ]

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

HyperBart schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:36:
[...]
Soms als ik dit soort dingen lees dan denk ik "Poeh, toch niet beter een kant en klaar Pylontech'je nemen en dat er op hangen" maar dan vraag ik me ook af: hebben die daar dan zo bij stil gestaan zoals jij dit nu doet
...
Je zei toen "nieuwe cellen" aka "MB30 / MB31 of REPT 320Ah (CB71?)".
Vandaar mijn vraag richting "proven tech", wat zijn dan "bewezen cellen" die je netjes kan beschermen met het BMS en een zelfbouw pakket.
De vergelijking met de Pylontech en de DIY boxen gaat niet op. Volgens mij zijn de Pylontech's gevuld met pouch cellen, tenminste dat was bij die elektriciën in Duitsland met de Pylontech explosie.

De DIY boxen worden meestal gevuld met prismatische cellen.

De misvatting is dat jouw BMS gaat beschermen tegen alle mogelijke problemen, zoals overladen. De BMS gaat hooguit beschermen tegen enkele schadelijke situaties en dan vaak pas op een niveau waarbij de cellen al permanente schade hebben opgelopen.

In mijn Li-Ion pack dat in 5 jaar tijd en hooguit 150 cycles van 6,6Ah naar 1,1Ah uur stak ook gewoon een BMS.

In de thuisbatterijleveranciers die wel met de cycli uit de datasheet van de fabrikant gaan strooien én niet expliciet beschrijven dat ze dingen doen om aan de randvoorwaarden van die cycli testen te voldoen, zoals bij prismatische LFP's de omgevingstemperatuur op 25ºC houden, 300 kgf compressie toepassen én daar los van dat ze als ze niet expliciet beschrijven een lagere laadspanning aan te houden bij lagere laadstromen (stroom afhankelijk laadspanningsniveau), heb ik nul komma nul vertrouwen.

Maar goed, ik bouw voor de duurzaamheid/lange termijn, met maar 1 cyclus per dag kom ik op 6K in 16 jaar kalenderlevensduur. Van de AOW ga ik tegen die tijd vermoedelijk geen nieuwe cellen meer kunnen betalen...

PS een andere misvatting is dat zo een "tussendoor even 5 minuten bijladen" deelcyclus niet meetelt. Als je met solar gaat laden en tussendoor verbruikt, dan gaan die micro-cycli snel optellen. LiFePO4 is heel goed in telkens herhaald helemaal volladen, en daarna weer helemaal leegladen, daarom worden de cycli-testen daar (m.i. voor de automobielindustrie ook op toegespitst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Domba schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Belangrijkste reden voor compressie is degassing/eventuele op lange termijn ontleding van electroliet, dat de eventuele gasbelletjes eruit gedreven worden en/of zo klein mogelijk blijven door de compressie,
Een andere reden die ik ben tegengekomen is het (op lange termijn) voorkomen van delaminatie van de electrodes (van prismatische cellen).

Die delaminatie van electrodes begint pas te spelen bij temperaturen in de cel boven de 30-35ºC (0.5C/P en hoger bij 25ºC omgeving bij cellen met een ACIR als nieuwstaat). Zolang je nooit boven die temperaturen komt, bijvoorbeeld omdat je cellen goed geklimatiseerd bewaakt staan, en de belasting wordt aangepast op de temperatuur, dan heeft compressie minder zin.

Bedenk wel dat de interne weerstand toeneemt als de cellen verouderen. Na verloop van tijd heb je al bij 0.4C/P de temperatuursontwikkeling die een nieuwe cel bij 0.5C/P doet.

Het nadeel van compressie:
You can crack electrodes or crush separator causing a cell short if too much compression is applied
Dat kan gebeuren als:
... do a non compliant fixed dimensional compression that results in an exponential increase in pressure at full charge or higher ambient temperatures
In het begin zul je vermoedelijk niet veel van compressie merken, het resultaat komt zodra de interne weerstand in de cellen toeneemt én de belasting niet dienovereenkomstig afneemt. (te hoge temperaturen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:44
@Domba ik handel "gewoon" op de day ahead. Maar er zijn genoeg dagen dat het prijsverschil te klein is voor verkoop, soms gebruik ik dan nog wel het systeem voor eigen gebruik. Of de PV levert geen ruk op en de batterij blijft leeg.
Geen idee of de JK data klopt overigens. Ik weet niet of JK een cycle telt als ie vol is, of als er een bepaald aantal Ah doorheen gegaan is.

Volgens Victron is mijn Ah drawn nu circa 257000 met 265 automatic syncs, dus echt vol. Ik heb eerst 3 maanden 600 Ah gehad, toen nog 1,5 jaar 900 en nu 1200, dus was lastig rekenen. Maar circa 300 lijkt dus wel te kloppen.
De afgelopen 365 dagen heb ik circa 12 MWh geladen en 10MWh ontladen. De andere 2 zijn verschwunden.

Long story short, zoveel volledige cycles maak ik niet.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
@V_ger Heeft natuurlijk ook te maken met hoe je verbruik over jaar verdeelt is en wat je verlies is.

Ik heb een jaar verbruik van 9-10MWh/j waarvan bijna 50% verwarming is en ~65% van de afname in 5 maanden November t/m Maart is.
Voor eigenverbruik alleen, op laagste 3 uur laden van de 24-36 uur, heb ik een overall verlies van 11,2% en met voldoende PV opwek om te salderen is het nu al snel bij kleine spread al rendabel om uit eigen accu met eerder geladen kWh's te voorzien.
Extra laden voor EPEX handel dat is een stuk minder gunstig daar de verliezen hoger zijn en ik doe dat veelal alleen met mijn 2e Deye en dan liggen de verliezen tussen 16-20% plus dat je er nog wat aan over wilt houden. Dan heb je ook een groter verschil nodig tussen van net laden en later terugleveren, dan voor eigenverbruik.
Het eigenverbruik, idle verbruik wat vast is, als apparatuur actief is en meer kWh's laden of meer tijd kost tegen iets hogere kosten of met meer vermogen met iets meer conversieverlies, zijn de belangrijkste bijdragen dat EPEX-handel overall met iets hoger verlies gaat.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
V_ger schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 18:13:
@Domba
Geen idee of de JK data klopt overigens. Ik weet niet of JK een cycle telt als ie vol is, of als er een bepaald aantal Ah doorheen gegaan is.
Mijn jk wijkt behoorlijk af, vooral de stroommeting onder de 8 ampère kan wel 2 ampère afwijken waardoor de soc van de jk totaal onbruikbaar is. De victron daarintegen klopt wel, ik heb het nagemeten met een stroomtang en ook gekeken naar het voltage bij 0 ampère, waarbij de soc van de victron klopt en die van jk tot wel 20 procent of meer te weinig aangeeft. Jk zegt dat dit een normale afwijking is op hun bms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 15:19
jeroenst schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:49:
[...]

Mijn jk wijkt behoorlijk af, vooral de stroommeting onder de 8 ampère kan wel 2 ampère afwijken waardoor de soc van de jk totaal onbruikbaar is. De victron daarintegen klopt wel, ik heb het nagemeten met een stroomtang en ook gekeken naar het voltage bij 0 ampère, waarbij de soc van de victron klopt en die van jk tot wel 20 procent of meer te weinig aangeeft. Jk zegt dat dit een normale afwijking is op hun bms.
Hoe krijg jij een eigen SoC vanuit het Victron systeem? Is dat met Smart Shunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenst
thys schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:10:
[...]
Nee, mijn multiplus 2 5000 gx laat dat gewoon standaard zien.

Ik heb wel in de system setup van Victron ingesteld dat deze als battery monitor de multiplus gebruikt en niet de jkbms.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcGN3bvc8bGrBtFBVZB8W_UoEXY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eJ24JmIncNxuK0UHtlAMCEFY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7i8O_yZUJHeKLLmj6a3Kb3zKoo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dJ8lAmwmQn8kXUrA3r1FJ21l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door jeroenst op 10-01-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:17
thys schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Ik heb ook verschillen, dat zit hem in de stroommeting van JK. Die moet ik nog eens calibreren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DYx1XEN3tw8j_XsGwgP0M464nM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsfreyBTuBwiD0a8yluruubu.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
De jk heb ik gecalibreerd en boven de 8A is de stroommeting nagenoeg gelijk aan de victron, maar hoe dichter bij de 0 hoe groter de afwijking, tot echt 0 ampère, dan geeft de jk ook 0 aan, maar bij 300mA springt de jk gelijk naar 1,8 of 2,2A. Jk geeft aan dat de stroommeting 1,5 ampère kan afwijken en dat ze er aan werken. Echter las ik elders dat de gebruikte adc een goedkoop type is met lage resolutie. Een vriend van mij heeft 3 dezelfde bmsen van jk en die hebben deze afwijking niet

[ Voor 9% gewijzigd door jeroenst op 10-01-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Vreemd is wel dat in inverting mode de stroommeting wel klopt van de bms. Net alsof er een rimpel op de dc bus ontstaat als de victron aan het grid aangesloten is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptbXqPMrhUDGoz8M2RkmWZKJU9U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o1bFYxT3o4EvW1bQyVGZ3NMW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

cj1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Die veer heeft een stalen drukplaat nodig. Dat staat ook gewoon beschreven in de datasheet, zelfs de dikte van die plaat. Dan is het ook nog slim om daar iets van een thermal pad tussen te stoppen zodat de minste oneffenheid niet voor een puntbelasting op de cel zorgt.

Uit je opmerking leid ik af dat je de werking van de (druk)veer nog niet begrepen hebt. Je meet de veerlengte en je weet de kracht...
Als je de juiste materialen hebt, met de juiste diktes en starheid, de juiste veren, dan heb je inderdaad best kans dat de druk die je over het oppervak uitoefent binnen de juiste marges valt. Ik snap dat het ook gewoon een natuurkundige formule is die je door kunt rekenen.

Het is ook prima om dat te bespreken en te laten zien hoe je het gebouwd hebt.

Maar als je er voor kiest om dat niet te doen, omdat daar ook weer nadelen aan hangen (geen standaard case of beperkte keuze), extra kluswerk etc, dat lijkt me prima.

Ik vind het zelf echter te ver gaan om dat de doorsnee nieuwkomer hier aan te raden om met veren aan te slag te gaan ten opzichte van een DIY case (die tegenwoordig standaard ook 'iets van compressie' doet). Mensen komen hier om raad en ja, ik ben niet de enige en zeker niet de eerste die vraagtekens heeft bij de hoeveelheid compressie van die DIY cases. Maar het is compressie en het is redelijkerwijze 'goed genoeg'.
Mijn glazen bol: dat je die garantie niet gaat krijgen, of als je die garantie wel gaat krijgen, dat de leverancier daarna binnen de kortste keren failliet is.
Sure, maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe bijvoorbeeld een Pylontech - hier ook veel gebruikt - die afweging heeft gemaakt. Ze gebruiken pouch cellen, niet de prismatische cellen, maar toch. Als ik ff beetje zoek op het internet dan zie ik geen compressie in die kasten, maar misschien kijk ik niet goed.

Als je kijkt naar de commerciële partijen, die wel aansprakelijk kunnen zijn, dan geeft dat mogelijk een aardige indicatie hoe zij de risico's inschatten en dat kan misschien wat meer zekerheid geven aan de DIY bouwers.
Compressie goed toepassen is moeilijk (en kost geld). Dat lijkt mij eerder de reden waarom compressie niet wordt toegepast.
Fair enough en dat vind ik dus helemaal redelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 10-01-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
cj1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:21:
[...]

De vergelijking met de Pylontech en de DIY boxen gaat niet op. Volgens mij zijn de Pylontech's gevuld met pouch cellen, tenminste dat was bij die elektriciën in Duitsland met de Pylontech explosie.

De DIY boxen worden meestal gevuld met prismatische cellen.

De misvatting is dat jouw BMS gaat beschermen tegen alle mogelijke problemen, zoals overladen. De BMS gaat hooguit beschermen tegen enkele schadelijke situaties en dan vaak pas op een niveau waarbij de cellen al permanente schade hebben opgelopen.

In mijn Li-Ion pack dat in 5 jaar tijd en hooguit 150 cycles van 6,6Ah naar 1,1Ah uur stak ook gewoon een BMS.

In de thuisbatterijleveranciers die wel met de cycli uit de datasheet van de fabrikant gaan strooien én niet expliciet beschrijven dat ze dingen doen om aan de randvoorwaarden van die cycli testen te voldoen, zoals bij prismatische LFP's de omgevingstemperatuur op 25ºC houden, 300 kgf compressie toepassen én daar los van dat ze als ze niet expliciet beschrijven een lagere laadspanning aan te houden bij lagere laadstromen (stroom afhankelijk laadspanningsniveau), heb ik nul komma nul vertrouwen.
Kan/wil je eens wat links plaatsen naar de Chinesium packs die daar volgens jou enigszins wel aan voldoen? Of hoe mitigeer jij dan het risico wat je eerder schetste van 6,6Ah naar 1,1Ah met de prismatische cellen en BMS'en?

Ik snap dat men er niet scheutig op is, maar ik wil wel eens luisteren naar jullie en jouw advies met rede en techniek.
PS een andere misvatting is dat zo een "tussendoor even 5 minuten bijladen" deelcyclus niet meetelt. Als je met solar gaat laden en tussendoor verbruikt, dan gaan die micro-cycli snel optellen. LiFePO4 is heel goed in telkens herhaald helemaal volladen, en daarna weer helemaal leegladen, daarom worden de cycli-testen daar (m.i. voor de automobielindustrie ook op toegespitst)
Neen daar ben ik wel in mee, ik ben er wel rotsvast van overtuigd dat je batterij het langst meegaan als je "in de middenste regio" gebruikt (laat ons stellen tussen 30 en 70 procent) maar volledig eens dat die micro-cycles absoluut meetellen.

Verklaar mij gek (maar het is ook een sport en we komen prima toe met de volgende percentages) maar ik laad onze wagen ook telkens maar tot 70 of 80 procent. Alleen als er tripjes naar de andere kant van het land gebeuren gaan we eens tot 1 procent SoC maar dat is niet vaak voorkomend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

HyperBart schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 23:38:
[...]

Kan/wil je eens wat links plaatsen naar de Chinesium packs die daar volgens jou enigszins wel aan voldoen? Of hoe mitigeer jij dan het risico wat je eerder schetste van 6,6Ah naar 1,1Ah met de prismatische cellen en BMS'en?
[...]
Neen daar ben ik wel in mee, ik ben er wel rotsvast van overtuigd dat je batterij het langst meegaan als je "in de middenste regio" gebruikt (laat ons stellen tussen 30 en 70 procent) maar volledig eens dat die micro-cycles absoluut meetellen.
Tot nu toe voldoet er geen enkele Chinesium DIY box ook maar enigzins aan. De kasten met breakers, en geen smeltpatronen die kun je sowieso overslaan. Die (thermo-magnetische) breakers gaan niet af slaan bij overbelasting van de bekabeling. Betrouwbaar = smeltpatroon.

Met dat 6.6Ah pack wordt de lader op een tijdschakelaar gezet. Met de powerwall ben ik van plan om YamBMS tussen de BMS(en) en de omvormer te plaatsen.

Qua "micro cycles" zit ik misschien wel fout. Andere bronnen stellen dat het meer om de kWh gaat die door de cellen gaan.

Ondanks dat LiFePO4 (LFP/IFR) een Lithium-Ionen technologie is, mag je die niet vergelijken met IMR, INR, ICR. LiFePO4/IFR kun je gerust van 0 tot 100% cycelen volgens datasheet en algemeen aanvaard. Waar de meeste lithium meer totale energiedoorvoer per levensduur (en cycles) halen bij laden tot 90 (4,10Vpc), en relatief nog meer cycles/energiedoorvoer bij 80% (4,05Vpc) is LFP/IFR/LiFePO4 de uitzondering op die regel. Bij LFP kun je eenvoudig stellen dat bijvoorbeeld bij datasheet CB71: 1,024Wh maal 8.000 cycles maal 0,85 (lineair van 100 naar 70% capaciteit) = 6963 kWh kunt ontladen (en circa 7311 kWh laden bij eff.=95%) bij datasheet condities, of je dat nu in micro-, mini- of macro cycles doet.

Mijn inschatting: zonder compressie: -50%; frequent >30ºC: -25%; frequent >0.5C/P: -25%; laden met te hoge stroom of onder 1ºC: >-50%; regelmatig overladen/te hoge laadspanning: > -80%.

Waar het mis gaat is dat we in de praktijk nooit datasheet condities hebben, en daar een aanpassing op moeten doen. Afhankelijk van stroomsterkte minder diep ontladen, en afhankelijk van temperatuur en stroomsterkte tot een lagere spanning volladen.

Alle BMS-en die ik tot nu toe gezien heb zijn star, en kunnen niet de nuttige curves/functies/formules toepassen. YamBMS probeert dat op de lossen door tussen de BMS en de inverter in te gaan zitten en de vertaalslag te maken qua volladen.

[ Voor 17% gewijzigd door cj1 op 11-01-2025 14:48 . Reden: datasheet kWh per levensuur berekening ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@jeroenst Ik heb 3 mogelijkheden

jk-bms eerste na de batterij zou nagenoeg de dezelfde waarde moeten geven als de shunt. Omvormer is maar de vraag wanneer/waar deze de stroom meet en ook de richting.

Bij afname uit de batterij is de vraag of het verbruik van de omvormer wordt meegenomen of dat de elektronica gevoed wordt voor de stroommeting. Andersom bij laden zou dan het eigen verbruik bij de stroommeting meegenomen worden.

Er zit ook een verschil in berekening met name de soc bij de nieuwere firmware van de jk-bms
Er is weer een nieuwe .38 echter zijn dit vooral communicatie verbeteringen.

Binnenkort (aangekondigd door Andy komt de nieuwe bleutooth app uit voor jk-bms en zou meer instelmogelijkheden moeten hebben.

firmware Andy https://drive.google.com/...b4OBCts5G0TuFlGNGpP2g12es

ook weer lekker van Gobal de aansluit gegeven fuckup YouTube: Not one, but TWO faulty JK-BMS. Building the Gobel Power DIY Kit V2...

[ Voor 40% gewijzigd door habbekrats op 11-01-2025 08:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:51:
[...]

Ik vind het zelf echter te ver gaan om dat de doorsnee nieuwkomer hier aan te raden om met veren aan te slag te gaan ten opzichte van een DIY case (die tegenwoordig standaard ook 'iets van compressie' doet). Mensen komen hier om raad en ja, ik ben niet de enige en zeker niet de eerste die vraagtekens heeft bij de hoeveelheid compressie van die DIY cases. Maar het is compressie en het is redelijkerwijze 'goed genoeg'.

[...]

Als je kijkt naar de commerciële partijen, die wel aansprakelijk kunnen zijn, dan geeft dat mogelijk een aardige indicatie hoe zij de risico's inschatten en dat kan misschien wat meer zekerheid geven aan de DIY bouwers.
Ik begrijp niet wat je van de aansprakelijkheid van commerciële partijen verwacht?

Die aansprakelijkheid ervaar ik als nihil. Een voorbeeld: Makita voorkoopt al jarenlang wereldwijd 8.0Ah accu's die nieuw hooguit 7.38Ah zijn. In de (door fabrikanten opgestelde) norm verstop je ergens 8% tolerantie en het klopt weer. Zonneplan zal in haar voorwaarden vast een bepaling hebben opgenomen dat het aantal van 6000 cycli indicatief is, en dat ze daarvoor geen verantwoording nemen. En ze hebben die batterij toch in beheer, dus als ze de cycli niet halen, dan gaan ze aan het einde toch door de PowerPlay AI de cycli wat kleiner laten maken... (niet meer volledig maar een deellading onder het mom van veiligheid). Truucjes genoeg om de garantie van 7 jaar en 6000 cycli te halen.

Maar lees de vijfde garantieuitsluiting van Pylontech voor de Force H1-H2-H3's zelf:
The warranties in respect of the Product only apply if the Product:
[...]
5. be used on a daily cycle basis photovoltaic (PV) energy storage
Dus bij grid optimalisatie is er géén fabrikantgarantie volgens die garantievoorwaarden. (7jrx1cyclus/dag=2559 cycli in 7 jaar)

Als de mensen hier al gaan vragen

(vraag creëert markt)

aan die Chinese verkopers of ze ook een DIY kast met:
  • 300 kgf compressie hebben op basis van veren,
  • 10-17mm dikke stalen platen op de uiteindes,
  • een (0,15-1 mm?) dun plaatje zacht-maar-thermisch-geleidend schuim/drukverdelend (niet hard materiaal) tussen de cellen,
  • en ventilatoren die (gebruiker instelbaar) aan gaan boven de 20-25ºC
dan is er vermoedelijk een verdubbeling van de levensduur en de helft minder afval te verwachten.

On ja, graag ook een kast waar:
  • 18 cellen in passen (voor mij en @reneeke1970
  • de nieuwere 81 mm Gotion 340Ah cellen in passen
  • en doe maar meteen 12 cm extra celdiepte voor de toekomst (boven op de 16 cm die nodig is voor de veren)
Zo kan de kast aan het einde van de levensduur van de cellen nog eens opnieuw gevuld. (Bij slim-handelen is die levensduur na 5,1 jaar wel op als je optelt dat er door een 20 kWh onbalansmarkt thuisbatterij in 2024 gemiddeld 24.474 kWh/jaar heen gaan)

De extra kosten berekening voor een betere DIY box tegen Europese prijzen:
  • 12 draadeinden M8 € 9,96
  • 7,2 m glasvezel ommanteling € 13,17
  • 24 drukveren € 13,92
  • 72 carosserieringen M8 € 1,476
  • 8 stalen platen 10 mm € 68,80
  • 20 plaatjes glasvezel-hitte geleidend acryl max.120ºC, 175x200mm 0,14 mm dun € 5,16 (1 mm dun hittebestendig siliconen thermal padding >= 1 W/mK kost maar liefst € 148,75)
  • 4 DC axiaalventilatoren in serie (gaat dat werken op 48V/DC nom.?) € 16,52
  • 1 inbouwthermostaat inbouw € 20
  • Totaal (minimaal) € 149

[ Voor 1% gewijzigd door cj1 op 11-01-2025 14:50 . Reden: link naar Pylontech garantievoorwaarden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Dat is zeker waar, maar met kinderen thuis of op een onbewaakt moment wat op je batterij leggen, dan heb je meteen de 4th of Juli in huis. Het geeft een wat netter geheel en misschien net dat ene stapje meer veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
reneeke1970 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Kom je met 18 cellen niet boven de specs van je omvormer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Na een paar weken wachten, zijn de Duitse? Gutekunst compressieveren - met mooie vlak geslepen uiteindes - deze middag gearriveeerd met DHL pakketdienst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icUwSHA88k5_C7vf2mPOu6HM0WU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4n0qvMyWIUAedmQHCZSmS2J2.jpg?f=fotoalbum_large

De stalen plaat is wat aangepast voor lage/platte flexibele busbars tussen de cellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7RE9fYQT0KMJq72ftYpEqTJgQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JYiUlX7xgjruwZ87N8nSwhb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door cj1 op 11-01-2025 14:28 . Reden: "Duitse Gutekunst" ingevoegd ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• V_ger
BenSKIP schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Dat is zeker waar, maar met kinderen thuis of op een onbewaakt moment wat op je batterij leggen, dan heb je meteen de 4th of Juli in huis. Het geeft een wat netter geheel en misschien net dat ene stapje meer veiligheid.
Ik ben het niet met je eens.
Hier los op de plank, maar wel in een afgesloten kast. Ivm doorbuiging heb ik de planken wel versterkt met wat extra staal.

Of ik het nu weer zo zou doen, dat weet ik niet. Deze kasten en modificaties zijn ook niet gratis.

Oh en dit was de 1e en laatste keer dat het zo opgeruimd was....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzOLv304a2Dk1G5HJVkvU0MT3cg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8ytaTqw2jklN0NlxoxAlyHU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AShH2CoFBFSo_HDgS5oZL54eWn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nsUj8cSSQtGLQijLzgebvVjM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door V_ger op 11-01-2025 14:54 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

V_ger schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:43:
[...]

Hier los op de plank, maar wel in een afgesloten kast. Ivm doorbuiging heb ik de planken wel versterkt met wat extra staal.

Of ik het nu weer zo zou doen, dat weet ik niet. Deze kasten en modificaties zijn ook niet gratis.
De kasten zien er wel heel mooi en opgeruimd uit zo.

Je hebt wel heel veel vertrouwen in het 100 micron (0,1mm) PET polyetheentereftalaat (thermoplatisch polyester) film omhulsel van de cellen en de poedercoating (?) van de legborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenSKIP schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:49:
[...]

Polen niet open en bloot natuurlijk, mooie houten kist maken op wielen kan ook nog.
300 piek voor zon Flut kist, en dat keer 3 accu parallel, vind beetje zonde. Vind ik die kast van @V_ger toch beter bedacht.(op de stalen uitvoering na)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
BenSKIP schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Kom je met 18 cellen niet boven de specs van je omvormer uit?
Is maar hoe je het bekijkt, de omvormer zal de cellen niet vol kunnen krijgen omdat hij die spanning niet kan halen. Maar dat is juist de bedoeling, onmogelijk om te overladen, langere levensduur vanwege soc 90/95 max.
En toch nog wat extra kWh eruit....
Je moet wel een bms hebben die het aan kan, maar die zijn er al genoeg die tot 20 cellen kunnen, net als de actieve balancer ook al vaak tot 20 kan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@V_ger Kabels zonder tule de stalen kasten uit lijkt mij niet zo veilig.
Verder mooi gemaakt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
cj1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:57:
[...]

De kasten zien er wel heel mooi en opgeruimd uit zo.

Je hebt wel heel veel vertrouwen in het 100 micron (0,1mm) PET polyetheentereftalaat (thermoplatisch polyester) film omhulsel van de cellen en de poedercoating (?) van de legborden.
Er ligt een rubber mat onder, beetje zelfde idee als een mat voor het klunen (bij schaatsoversteekplaatsen voor diegenen die oud genoeg zijn om wel eens op natuurijs te hebben geschaatst) of anti slip mat.
Je kan natuurlijk ook kiezen voor een minder brandbare kunstof of misschien houten plaat. Maar hoe dan ook, ze staan niet rechtstreeks op het staal.
Ik had gedacht dat er 2 banken in zouden passen, maar er passen er zelfs 3 in! Dus ik kan nu in totaal 6 banken plaatsen.

Dat opgeruimde is nu niet meer zo helaas. Op de een of andere manier is er altijd een streven naar maximale entropie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
habbekrats schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:48:
@V_ger Kabels zonder tule de stalen kasten uit lijkt mij niet zo veilig.
Verder mooi gemaakt .
Euh, alle DC kabels gaan netjes door een rubber kabeldoorvoer aan de achterzijde uit de kast. Misschien alleen mijn USB kabels niet. Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:10:
[...]

Is maar hoe je het bekijkt, de omvormer zal de cellen niet vol kunnen krijgen omdat hij die spanning niet kan halen.
Wat is volgens jou de te behalen spanning?
(en bij welke stroomsterkte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Wat is volgens jou de te behalen spanning?
(en bij welke stroomsterkte)
Dat hangt van de lader af, meeste zitten rond 58/59 volt. Stroom sterkte zal naar nul weg ebben omdat op bepaalt moment de cellen niks meer opnemen moment spanning niet meer toeneemt.
Toch? Want ik heb het idee dat jij het veel beter weet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Volgens mij snappen de meesten niet hoe stroom stroomt.
Voltage is als waterdruk. Je kan nog zon grote leiding hebben, als er geen drukverschil is komt er echt geen water uit de kraan.
Terug regelen bij bijna vol gaat dus op basis van natuurkunde gewoon vanzelf.
Het enige wat je omvormer kan doen is de maximale stroom controleren. Maar je kan er niet meer stroom doorheen duwen of iets. Dat vereist namelijk een groter voltage verschil.

Daarom laden batterijen eerst op constant current. Die wordt door je omvormer geregeld. Als het ingestelde voltage is bereikt ga je over op constant voltage. Geheel automatisch daalt daarbij dus het amperage. Niet door een regeling, maar door de natuurkunde. Als er geen of nauwelijks meer een voltage verschil is zal de stroom beperkt zijn. Met een regeling op tail current kan je vervolgens je omvormer af laten schakelen.
Hoeveel cellen je hebt is niet relevant, als het voltage maar binnen bereik van je omvormer ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel netjes! Mijn complimenten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

@HyperBart Mijn focus op het voorkomen van overladen is deels ingegeven door "Thermal runaway". Volgens Wikipedia heeft LFP (Lithium iron phosphate) in het meest negatieve scenario al vanaf 100% SoC kans om de thermal runaway te starten.

Misschien wil je bij LFP juist geen bewezen technologie. Hoe nieuwer het celtype hoe meer details (gebaseerd op de nieuwste kennis) het gegevensblad bevat om maximale levensduur en energie uit je cellen te halen. De (lagere) Ah-efficiëntie vindt ik daarbij niet relevant, het gaat mij om de Wh-efficiëntie.

Naast dat bij die CB71 de Wh capaciteit en de Wh efficiëntie omhoog zijn gegaan, bevat dat gegevensblad ook tabellen tot welke "rate" je gepulseerd kunt laden en ontladen bij welke temperatuur en welke SoC. Dienovereenkomstig zou ik mijn laadstroom aan willen passen. Als je toch eens dit soort tabellen in een BMS zou kunnen stoppen.... of in ieder geval in het laadalgoritme van je omvormer. Met de BMS-en die ik tot nu toe ken, kun je eigenlijk alleen de buitenste grenzen van dit soort tabellen instellen (als harde uitschakel-limieten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er echt top uit. Je hebt de cellen wel in een afgesloten kast staan en niet ergens open en bloot op een plank, wat we hier ook hebben gezien, dus al minder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

cj1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 14:27:
Na een paar weken wachten, zijn de Duitse? Gutekunst compressieveren - met mooie vlak geslepen uiteindes - deze middag gearriveeerd met DHL pakketdienst:
[Afbeelding]

De stalen plaat is wat aangepast voor lage/platte flexibele busbars tussen de cellen:
[Afbeelding]
Ik bewonder oprecht je toewijding, ziet er interessant uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

cj1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Ik begrijp niet wat je van de aansprakelijkheid van commerciële partijen verwacht?
Het gaat mij niet om de aansprakelijkheid zelf. Het gaat er mij om hoe zwaar je moet tillen aan de noodzaak van compressie als professionele batterij bouwers er wel of niet aan doen.

Pylontech is slechts één voorbeeld, om het concept te illustreren.

Ik ken geen namen of partijen, maar ik zou willen weten wat partijen doen die bijvoorbeeld op basis van LFP grote batterij installaties bouwen. Dat is echt een commerciële rekensom met risico calculaties anders kan dat voor forse financiële schade zorgen.

Ik vind dat een valide vraag en we kunnen heel religieus zijn over compressie, maar ik heb nog nergens gelezen hoeveel cycles het je gaat kosten als je beperkte of geen compressie toepast.

We weten volgens mij alleen dat de fabrikant aangeeft dat als je de compressie niet toepast, dat je dan de zeg 6000 cycles niet gaat halen. Maar wel 5999? of maar 100?

Als de mensen hier al gaan vragen

(vraag creëert markt)

aan die Chinese verkopers of ze ook een DIY kast met:
Ik begreep even niet waarom je je zo vastbijt in het onderwerp, totdat ik de foto's zag :D

Als je cycles gaat verliezen door geen compressie te gebruiken die je toch niet gaat gebruiken, maar het kost 150 euro extra :9

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 11-01-2025 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:09:
[...]
We weten volgens mij alleen dat de fabrikant aangeeft dat als je de compressie niet toepast, dat je dan de zeg 6000 cycles niet gaat halen. Maar wel 5999? of maar 100?
Zie de grafiek in de gepinde post van donderdag 30 mei 2024 10:28:

Bij oude celtechnologie met eind levensduur bij 80% cap: ongeveer 2300 cycles versus ruim 4000 (bijna factor 2).

Bij de nieuwe celtechnologie met specificaties tot 70% cap: een veel groter verschil, misschien wel factor 3 (zonder compressie gaat lineair omlaag, met compressie zwakt de capaciteitsvermindering steeds verder af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

cj1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Zie de grafiek in de gepinde post van donderdag 30 mei 2024 10:28:

Bij oude celtechnologie met eind levensduur bij 80% cap: ongeveer 2300 cycles versus ruim 4000 (bijna factor 2).

Bij de nieuwe celtechnologie met specificaties tot 70% cap: een veel groter verschil, misschien wel factor 3 (zonder compressie gaat lineair omlaag, met compressie zwakt de capaciteitsvermindering steeds verder af)
Wacht even, iemand heeft hier twee grafieken over elkaar heen gelegd en de data (fors) geëxtrapoleerd. Vind ik geen top basis, maar ik zal de bron eens zoeken (eve link geeft 404) van de grafiek.

Ik vond mogelijk de bron van de grafiek

Ik zie dat EVE (slecht dat ze de as niet gelijk houden) zelf die extrapolatie maakt.

Als deze oude data klopt en ook relevant is voor modernere cellen, dan gaan een hoop mensen hier in dit forum na een jaar of 7 piepen dat hun batterijen op 80% capaciteit zitten. :o

Ik zie nu ook dat nkon.nl ook duidelijk aangeeft dat dat je die 8000 cycles alleen haalt bij 0.5C laden en ook weer compressie dus tja.

Nu maar hopen voor al die mensen hier dat de cases die ze hebben gekocht de juiste compressie toepast. :X

Maar ik denk dat het allemaal erg meevalt en compressie voor veruit de meeste mensen niet een issue is.

[ Voor 39% gewijzigd door Q op 13-01-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

V_ger schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:02:
Volgens mij snappen de meesten niet hoe stroom stroomt.
...
Terug regelen bij bijna vol gaat dus op basis van natuurkunde gewoon vanzelf.
Het enige wat je omvormer kan doen is de maximale stroom controleren. Maar je kan er niet meer stroom ... Als het ingestelde voltage is bereikt ga je over op constant voltage. Geheel automatisch daalt daarbij dus het amperage. ...
Was het maar zo'n automatisch feestje.

Door de weerstand in het circuit en het ontbreken van remote sensing moet ik bij het (snel)laden van 8p INR's de voeding op 4,31 volt instellen voordat deze op de polen gemeten bij 4,1926V over wil schakelen van CC naar CV. Vervolgens is bij tapering van 6,000A naar 5,436A de spanning op de polen al boven de 4,2000 volt gekomen. Zodra de celpoolspanning boven de 4,2100 volt komt (4,777A) regel ik de voeding dan terug naar 4,21V om de celpoolspanning richting de 4,20 volt te krijgen op het moment van het stoppen van het laden: net onder 0,544A.

PS Het is dat ik vermoed dat mijn reclaimed cellen niet aan de specs voldoen, normaal laad ik niet zo nauwkeurig.
PS Ik kan de spanning natuurlijk meteen op 4,21V zetten, dan is de CC fase wat korter en de CV fase uren langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:09:
[...]
, maar ik zou willen weten wat partijen doen die bijvoorbeeld op basis van LFP grote batterij installaties bouwen. Dat is echt een commerciële rekensom met risico calculaties anders kan dat voor forse financiële schade zorgen.
Kijk daar maak je een betere vergelijking.

Eigenlijk al die celfabrikanten bouwen ook packs. Op Youtube zoiets: een filmpje met een rendering van CATL? packs met prismatische cellen voor BYD bussen: vermoedelijk vloeistof koeling eronder, en ik zie er 2 spanbanden om heen met drukplaten op de koppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ah0pLbnSgpwUZEKx0uWDEvC1yrY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JQKzTB1NV0vGaLOE7OpWtP1W.png?f=user_large

Die spanbanden kunnen in kleine (consumenten) oplages niet worden toegepast en vereisen productie in de fabriek. Dan heb je dadelijk ineens een doos van 48 kg met 8 cellen als één half pack. Vereist ook kostbaar onderzoek naar de veer- en duurzaamheidseigenschappen. Misschien dat je met stalen banden nog iets kunt berekenen, maar daar heb ik niet genoeg verstand van. De compressieveren zijn dan een eenvoudig en betaalbaar alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Ik zie nu ook dat nkon.nl ook duidelijk aangeeft dat dat je die 8000 cycles alleen haalt bij 0.5C laden en ook weer compressie dus tja.

Nu maar hopen voor al die mensen hier dat de cases die ze hebben gekocht de juiste compressie toepast. :X
Op weg naar een kopersboycot van DIY cases zonder 300 kgf compressie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Tja, ik snap dat maar ik ga niet conclusies trekken op basis van een youtube screenshot. Ik zou hardere data willen hebben. Een BUS geeft ook een andere belasting op de cellen, andere context, andere requirements.

Ik blijf skeptisch dat het uit gaat maken voor DIY batterij bouwers hier en aangezien de huidige bekende cases allemaal "iets van" compressie ondersteunen, vind ik dat "goed genoeg".

Ik maakte de grap over dat een aantal mensen hier gaan huilen over verlies aan capaciteit na 7 jaar, maar dat is alleen als je de gehele capaciteit cycled iedere dag en dat doet vrijwel niemand.

Dus redelijkerwijze gok ik dat zelfs als je geen compressie toepast je dus pas op 80% capaciteit zit als je 10-12 jaar verder bent.

Tja.

Dat je zelf iets met veren wilt doen, leuke hobby! :)

[ Voor 33% gewijzigd door Q op 11-01-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:06:
Tja, ik snap dat maar ik ga niet conclusies trekken op basis van een youtube screenshot. Ik zou hardere data willen hebben. Een BUS geeft ook een andere belasting op de cellen, andere context, andere requirements.

Ik blijf skeptisch dat het uit gaat maken voor DIY batterij bouwers hier en aangezien de huidige bekende cases allemaal "iets van" compressie ondersteunen, vind ik dat "goed genoeg".

Ik maakte de grap over dat een aantal mensen hier gaan huilen over verlies aan capaciteit na 7 jaar, maar dat is alleen als je de gehele capaciteit cycled iedere dag en dat doet vrijwel niemand.
Over huilen gesproken. Voor mij is het geen grap, aangezien ik gisteren uit heb gerekend voor die slimme-onbalans-handelaars wanneer hun thuisbatterij vermoedelijk versleten is, uitgaande van 4000 cycles omgerekend naar kWh. In 2024 trokken ze gemiddeld 24 duizend 474 kWh door hun managed 20 kWh thuisbatterij heen. Bij de ene berekening kom ik 5,0 jaar, en bij de andere op 5,1 jaar. Toch mooi :'( dat je een verwachte terugverdientijd hebt van 4 tot 5 jaar.

Blijf skeptisch. Marktleider (45%) CATL heeft 6 hoofdtakken van technologie research. Raad maar welke 1 van die 6 onderzoekgebieden is...

Het antwoord is te vinden op https://www.catl.com/en/research/technology/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:17
Die smalle plakstrips vielen me op bij die diy modules van Eel.
YouTube: Grade A CCS Battery LiFePO4 Module 24V 8S1P 100Ah/280Ah Prismatic Re...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

Het grote voordeel van een DIY box zoals de Yixiang V2 is dat die helemaal geassembleerd is. Alleen de cellen moeten er nog in. Dat maakt het voor mij als beginner een stuk makkelijk om hier ooit mee te beginnen. Dat is een mooie ontwikkeling. Je kan ook zien dat de boxen steeds beter worden. Ze doen ook wel iets met de feedback.

Volledig zelfbouw kost veel meer tijd, misschien iets minder kosten. Het is de vraag of dat het waard is. Dat moet ieder voor zichzelf beslissen. Voor beiden valt wat te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

cj1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:22:
[...]

Over huilen gesproken. Voor mij is het geen grap, aangezien ik gisteren uit heb gerekend voor die slimme-onbalans-handelaars wanneer hun thuisbatterij vermoedelijk versleten is, uitgaande van 4000 cycles omgerekend naar kWh. In 2024 trokken ze gemiddeld 24 duizend 474 kWh door hun managed 20 kWh thuisbatterij heen. Bij de ene berekening kom ik 5,0 jaar, en bij de andere op 5,1 jaar. Toch mooi :'( dat je een verwachte terugverdientijd hebt van 4 tot 5 jaar.

Blijf skeptisch. Marktleider (45%) CATL heeft 6 hoofdtakken van technologie research. Raad maar welke 1 van die 6 onderzoekgebieden is...

Het antwoord is te vinden op https://www.catl.com/en/research/technology/
Ik zie allemaal nummers en getallen waar ik niet van weet wat je aannames zijn en hoe je deze conclusies trekt. Zoals nu in de winter valt er maar relatief weinig te handelen.

Het zou juist leuk zijn van het forum hier als een paar "handelaren" eens kunnen laten zien hoe hun capaciteit er voor staat na een paar jaar "pompen".

Toch zijn er volgens mij maar een relatief klein aantal mensen hier die echt 'handelt'. Voor de meeste mensen is het (voor mij onduidelijk onderbouwde) doem-scenario wat je schetst helemaal niet relevant.

Waarom je het nu over CATL hebt en naar hun site linkt, ik begrijp 'm even niet.

Compressie: don't worry, be happy :)

Dus we gaan even af op basis van de 'grafiek' van EVE die je net aandroeg. Dus zonder compressie zit je op 2500 cycles om op 80% uit te komen. Dit is een worst-case scenario waarbij deze uitkomst gold voor een cel die 4000 cycles moet kunnen halen. Huidige cellen halen 8000 cycles!!

- We komen op afgerond 7 jaar (6,84) als je dagelijks de accu helemaal cycled (2500 / 365)
- We komen op afgerond dus 14 jaar als je misschien de accu eens per twee dagen cycled

Uiteraard hou ik even geen rekening met calendar aging hier en de impact hiervan.

Zie je wat het patroon wordt? Ik denk dat het allemaal heel erg mee gaat vallen.

Want nogmaals, dit is gebaseerd op een super ernstig scenario dat je maar 2500 cycles gaat halen en dat vind ik niet eens realistisch, ik denk dat mensen zeker 4000 cycles zouden kunnen halen met de cellen van 6000 of 8000 cycles.

En toch is in dit worst-case scenario eigenlijk het verhaal dat zelfs onder deze super slechte omstandigheden gebrek aan compressie eigenlijk gewoon niet zo'n punt is.

Maar na die 2500 cycles in deze voorbeeld rekensom zit je nog steeds op 80% van je capaciteit. Het is niet alsof de accu dan onbruikbaar is geworden, hij doet het nog gewoon.

Dat houdt in dat je van zeg 15kWh naar 12kWh gaat.

Ik heb zo'n vermoeden dat die 12kWh voor de meeste mensen tegen die tijd ook nog prima is. En nogmaals, ik moet het benadrukken, we gaan hier uit van geextrapoleerde waarden voor een 4000 cycle cel dus in de praktijk zal het er in mijn ogen heel veel beter uitzien.

Doe wat je wilt met compressie, en de huidige cases doen er al iets aan, maar ik denk dat deze rekensom laat zien dat compressie gewoon geen spannend onderwerp is waar je heel veel moeite in moet stoppen. Ieder hun eigen keuze natuurlijk. Maar dat zou mijn advies zijn voor "nieuwe mensen".

Toevoeging: ik denk dat de context hier ook genoeg info biedt dat mensen gegeven de manier waarop ze hun accu willen gaan gebruiken, ook zelf die keuze kunnen maken.

[ Voor 50% gewijzigd door Q op 11-01-2025 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:17
Is die 4000 cycle cel niet gewoon de 8000 cycle cel aan een andere laad/meetmethode ? Die zonneplan batterijen lijken iets meer dan 2 cycli per dag te maken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-06 22:22
Ik handel op de EPEX day ahead markt met Victron DESS. Nu een jaar bezig en 250 cycles gedaan.
Uitgaande van 6000 cycles kan deze set 24 jaar mee.

Maar ik verwacht dat het net als met zonnepanelen gaat die 30 jaar mee kunnen.
Ik vervang nu mijn 9 jaar oude panelen van 265 Wp en €245 door 410 Wp en €56 per stuk.

Die oude panelen kunnen nog 21 jaar mee, maar ze zijn economisch afgeschreven! :'(

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
cj1 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 19:40:
@HyperBart Mijn focus op het voorkomen van overladen is deels ingegeven door "Thermal runaway". Volgens Wikipedia heeft LFP (Lithium iron phosphate) in het meest negatieve scenario al vanaf 100% SoC kans om de thermal runaway te starten.

Misschien wil je bij LFP juist geen bewezen technologie. Hoe nieuwer het celtype hoe meer details (gebaseerd op de nieuwste kennis) het gegevensblad bevat om maximale levensduur en energie uit je cellen te halen. De (lagere) Ah-efficiëntie vindt ik daarbij niet relavant, het gaat mij om de Wh-efficiëntie.

Naast dat bij die CB71 de Wh capaciteit en de Wh efficiëntie omhoog zijn gegaan, bevat dat gegevensblad ook tabellen tot welke "rate" je gepulseerd kunt laden en ontladen bij welke temperatuur en welke SoC. Dienovereenkomstig zou ik mijn laadstroom aan willen passen. Als je toch eens dit soort tabellen in een BMS zou kunnen stoppen.... of in ieder geval in het laadalgoritme van je omvormer. Met de BMS-en die ik tot nu toe ken, kun je eigenlijk alleen de buitenste grenzen van dit soort tabellen instellen (als harde uitschakel-limieten).
Met het 'vol' laden naar 3,65V behaal je ook maar slechts een heel kleine winst. Laad je naar 3,65V dan zakt de voltage al snel naar ergens rond de 3,5V (3,52V als ik me niet vergis) Gezien dit gegeven ga ik ervan uit dat dit het "equilibrium"" van LFP is. Persoonlijk zie ik weinig meerwaarde aan het volduwen van de cellen. Dat LFP bij 100% SOC (3,65V) al kans of de thermal runaway heeft wist ik niet, reden te meer om tot MAX 3,55V te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenSKIP schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:58:
[...]

Met het 'vol' laden naar 3,65V behaal je ook maar slechts een heel kleine winst. Laad je naar 3,65V dan zakt de voltage al snel naar ergens rond de 3,5V (3,52V als ik me niet vergis) Gezien dit gegeven ga ik ervan uit dat dit het "equilibrium"" van LFP is. Persoonlijk zie ik weinig meerwaarde aan het volduwen van de cellen. Dat LFP bij 100% SOC (3,65V) al kans of de thermal runaway heeft wist ik niet, reden te meer om tot MAX 3,55V te laden.
En dat is dus waarom je naar 17 cellen zou kunnen gaan, 59/17=3.47 volt, zit je altijd safe. Ik heb tenminste nog geen 48 volt laders gezien die hoger dan 59 volt zijn in te stellen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]

Bij (Lithium-Ion) laden hoort niet alleen spanning, maar ook de stroomsterkte.

Het maakt nogal een verschil of een cel met 137A wordt geladen tot 3,65 volt, en dan gestopt.
Of dat een cel met 5A wordt geladen tot 3,65 volt, en dan gestopt. (deze = veel voller geladen dan die met 137A).

Daarnaast is er tijd.

Het maakt het uit wat in het gegevensblad staat: alleen CC laden, of CC/CV laden. Met die CC/CV methode worden de cellen electrochemisch gezien voller. Bij enkel CC is de spanning relatief lager: die cellen worden gemiddeld over tijd op een lager spanningsniveau gecycled. Die 3,65 volt is er hooguit 10-30 seconden, tot de lader door heeft dat ie af mag schakelen. Dan zakt de spanning relatief forser terug in de rust, dan bij een 0.05CV terminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

reneeke1970 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:51:
[...]

En dat is dus waarom je naar 17 cellen zou kunnen gaan, 59/17=3.47 volt, zit je altijd safe. Ik heb tenminste nog geen 48 volt laders gezien die hoger dan 59 volt zijn in te stellen.
Zelfs met 3,47 volt kun je je cellen makkelijk overladen. Bij CC/CV-cellen is de rustspanning ongeveer 3,370 volt. Vanaf ongeveer 10 mV verschil (bij oude en/of slechte cellen wat meer) begint er stroom te lopen. Dus in principe kun je met 3,38 volt en nooit afschakelen je cellen overladen.

Bij de CC/CP geladen cellen (zoals MB30, MB31, CB71, CB75) is de rustspanning (na 0.5P laden en stoppen bij 3,65V) vermoedelijk lager dan die 3,370 volt, ik weet alleen nog niet met welke hoeveelheid.

Volgens mij gaat de egalisatiespanning van de Victron Multi RS tot 62 volt. Gebruikers van de Solis S5 meten maximaal 61,8 volt op de batterij terminals.

PS Ik weet sommige basics ook wel eens niet. Vandaag ben ik er voor het eerst achter gekomen hoe ik de stroomsterkte van mijn labvoeding kan instellen: met de "Limit" knop. Daarvoor heb ik al minstens 10 keer de cellen geladen en tijdens het laden maar steeds aan de knoop gedraaid om het niveau ongeveer te laten kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
reneeke1970 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:51:
[...]

Dat stel je toch in op je inverter? Een Victron multiplus II 48v kun je tot max 64V zetten. De Multiplus accepteert iets meer om aan het werk te gaan.
Maar de nominale werkspanning is 48V. Mijn multiplus staat op 55,2Volt max daar blijft ca 55 volt van over op de batterij klemmen.

Het is algemeen geaccepteerd dat je de cellen af en toe tot 3,65Volt laad met een 0,01C stroom.
De winst van bv 3,5 naar 3,65 opladen schijnt minder dan 1% te zijn.

Dan het doorladen/overladen. Op yt is een test te vinden met onder andere een lfp accu. Hierbij worden de cellen met 4 volt geladen gedurende meer dan 8 uur. De lfp zet wel uit maar verder gebeurt er weinig. De meeste li-ion zijn bbij overladen al redelijk snel ontploft/ leeg gespoten en in brand.

Ik denk dat je de instellingen al behoorlijk hebt zitten verkloten als dit gebeurt.

Ik laat het laden nu aan de Victron shunt maar ga met de laatste firmware van JK-bms weer terug naar controle door JK bv het soppen van het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op zondag 12 januari 2025 @ 11:24:
[...]

Dat stel je toch in op je inverter? Een Victron multiplus II 48v kun je tot max 64V zetten. De Multiplus accepteert iets meer om aan het werk te gaan.
Maar de nominale werkspanning is 48V. Mijn multiplus staat op 55,2Volt max daar blijft ca 55 volt van over op de batterij klemmen.

Het is algemeen geaccepteerd dat je de cellen af en toe tot 3,65Volt laad met een 0,01C stroom.
De winst van bv 3,5 naar 3,65 opladen schijnt minder dan 1% te zijn.

Dan het doorladen/overladen. Op yt is een test te vinden met onder andere een lfp accu. Hierbij worden de cellen met 4 volt geladen gedurende meer dan 8 uur. De lfp zet wel uit maar verder gebeurt er weinig. De meeste li-ion zijn bbij overladen al redelijk snel ontploft/ leeg gespoten en in brand.

Ik denk dat je de instellingen al behoorlijk hebt zitten verkloten als dit gebeurt.

Ik laat het laden nu aan de Victron shunt maar ga met de laatste firmware van JK-bms weer terug naar controle door JK bv het soppen van het laden.
De data sheet zegt 58, weet je dat zeker van die 64 volt?
een extra cel geeft ook extra kWh....
Laad spanning verlagen geeft minder kWh.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:01
Afgelopen week is mijn Gobel Power gp-sr1-JK200 binnengekomen samen met 16 x 314 ah EVE cellen.

Helaas is de kast krom :(. Het frontpaneel past er niet op want komt niet overeen met de schroeven. Het lijkt erop alsof het voorste gedeelte van de kast boven in naar rechts is gebogen.
Iemand misschien nog een idee om dit weer recht te krijgen? Even buigen werkt niet. Daar is wel wat kracht voor nodig!
Gobel Power support stuurt een nieuwe kist op maar die komt uit China dus dat duurt helaas even.

Intussen kan ik wel het frontpaneel in elkaar zetten en mijn Multiplus 2 komt aankomende week ook binnen dus daar kan ik wel alvast mee aan de slag.

Nu ben ik nog op zoek naar een goede momentsleutel. Iemand tips?
Ik zat te denken aan een sleutel van +/- 1 tot +/- 20 Nm. Digitaal lijkt me handig maar niet noodzakelijk.
Eventueel ook iets waar ik gewone bitjes in kan doen om gewone schroeven op een bepaald moment aan te halen.

Iemand een tip? Wil best wel wat uitgeven voor iets goed maar gebruik dit niet dagelijks.
Budget +/- 100 euro.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Compressie drukveren

Gekocht heb ik de D-288T-10 drukveren.
300 kgf ÷ 6 drukveren = 50 kgf per drukveer × 9,81 (valversnellingsconstante) = 490,5N
De technische specificaties melden een veerratio (R) van 17,242 N/mm.
Dat betekent dat de veer: 490,5 ÷ 17,242 = 28,157 mm ingedrukt moet worden.
Dan resteert er een veerweg van de lengte van de ongespannen veer (L0) 102 mm minus 28,157 = 73,84 millimeter.
De drukproef op de som, met een personenweegschaal.
Voor een test volstaat het voor mij om 100 kg druk uit te oefenen met 2 drukveren.
Dus twee draadeind op een plaat geschroefd, daar de weegschaal tussen, daarop weer een plank met weer 2 gaten die precies door de draadeinden passen, dan een carosseriering, de drukveer en weer een carosseriering en nog een moer.

Vervolgens de moeren links en rechts even veel aanhalen tot de weegschaal 100 kg aanwijst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaN4OeBIT9Xe7tZpz-A1m3yS-Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SmuLhyRQlghjdox87bM5mro1.jpg?f=fotoalbum_large

Ja maar je meet niet goed: je moet de weegschaal verticaal in plaats van horizontaal opstellen. Dat klopt en verschil 2,3 kilogram: 98,0 kg op het scherm in verticale positie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnkBnUPlSBFQvJX4ubJ54pki3sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRSe1rGAWMX19XYbp0CKKLod.jpg?f=fotoalbum_large
Trommel, de trommel, welke afstand gaan we meten tussen de 2 carosserieringen meten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RADAKKf72HwUFkXgW9mwYrP4g7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUcoY3LhjZcRzjmvYjUOKDHy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3QwYtQiFuFAalbfYlevs1Yje3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1VcUP6yzzKXCukmBaIqFB7L.jpg?f=fotoalbum_large
Op het oog: 73,5 en 73,8 mm.
Dit is verbluffend dicht bij de berekende waarde.

Pak de schuifmaat en meet eens nauwkeuriger.
Meting met de schuifmaat.
Die plank zit in de weg om tussen de ringen te kunnen meten.
Dat wordt meten vanaf de ring omlaag, dus de dikte van de carosseriering (2,06 mm) moet er nog af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PW9NGZ5qBzPimcdDZV_nrp4Zuyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIifvxiqxDHWuHEbNJsw9oDz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76cYrVx3nC_-1FIRimdLIzNXZ9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GR5WYCleiKQbYa2fGA9nfRTC.jpg?f=fotoalbum_large
74,71 en 75,45 minus de ring = 72,65 en 73,39 millimeter.

Gemiddeld: 73,02 mm voor 98÷2 = 49 kgf per drukveer.

De meetonnauwkeurigheid van de personenweegschaal is onbekend. Minimaal 0,5 kg is mijn inschatting.

Voor de productie gaat het meten met de schuifmaat waarschijnlijk makkelijk omdat 1 ring vervalt. De drukveer gaat direct drukken op de stalen "splint". Dan ga ik meer moeite doen om alle 6 de veren op gelijke lengte te krijgen van de berekende: 73,84 mm. Ik heb meer vertrouwen in de verenleverancier dan in de meetnauwkeurigheid van de weegschaal en el cheapo schuifmaat.

PS Wordt vervolgd.
PS2 Het grootste leermoment kwam tijdens het loshalen van de moeren: dat gaat niet met de hand. Er komt zoveel kracht op de draad dat ik hooguit de laatste 2 millimeter zonder gereedschap los kon halen. Dat betekent dat de draadeindes minimaal 102-2+ringdikte+moerdikte uit moeten gaan steken. Gelukkig is het schap voor 4 cellen 60 cm diep...

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 12-01-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cj1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:26:

Compressie drukveren

Gekocht heb ik de D-288T-10 drukveren.
300 kgf ÷ 6 drukveren = 50 kgf per drukveer × 9,81 (valversnellingsconstante) = 490,5N
De technische specificaties melden een veerratio (R) van 17,242 N/mm.
Dat betekent dat de veer: 490,5 ÷ 17,242 = 28,157 mm ingedrukt moet worden.
Dan resteert er een veerweg van de lengte van de ongespannen veer (L0) 102 mm minus 28,157 = 73,84 millimeter.
De drukproef op de som, met een personenweegschaal.
Voor een test volstaat het voor mij om 100 kg druk uit te oefenen met 2 drukveren.
Dus twee draadeind op een plaat geschroefd, daar de weegschaal tussen, daarop weer een plank met weer 2 gaten die precies door de draadeinden passen, dan een carosseriering, de drukveer en weer een carosseriering en nog een moer.

Vervolgens de moeren links en rechts even veel aanhalen tot de weegschaal 100 kg aanwijst:
[Afbeelding]

Ja maar je meet niet goed: je moet de weegschaal verticaal in plaats van horizontaal opstellen. Dat klopt en verschil 2,3 kilogram: 98,0 kg op het scherm in verticale positie.
[Afbeelding]
Trommel, de trommel, welke afstand gaan we meten tussen de 2 carosserieringen meten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op het oog: 73,5 en 73,8 mm.
Dit is verbluffend dicht bij de berekende waarde.

Pak de schuifmaat en meet eens nauwkeuriger.
Meting met de schuifmaat.
Die plank zit in de weg om tussen de ringen te kunnen meten.
Dat wordt meten vanaf de ring omlaag, dus de dikte van de carosseriering (2,06 mm) moet er nog af.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
74,71 en 75,45 minus de ring = 72,65 en 73,39 millimeter.

Gemiddeld: 73,02 mm voor 98÷2 = 49 kgf per drukveer.

De meetonnauwkeurigheid van de personenweegschaal is onbekend. Minimaal 0,5 kg is mijn inschatting.

Voor de productie gaat het meten met de schuifmaat waarschijnlijk makkelijk omdat 1 ring vervalt. De drukveer gaat direct drukken op de stalen "splint". Dan ga ik meer moeite doen om alle 6 de veren op gelijke lengte te krijgen van de berekende: 73,84 mm. Ik heb meer vertrouwen in de verenleverancier dan in de meetnauwkeurigheid van de weegschaal en el cheapo schuifmaat.

PS Wordt vervolgd.
Ik was van plan om zes veren op een vlakke ondergrond te zetten, en daar dan een stoeptegel van 60×40 op te zetten. En dan heel voorzichtig door stapelen tot 7 tegels want dat is ongeveer 300 kg. En dan de lengte van de veer meten.

Maar met nieuwe veren waarvan de gegevens bekend zijn, is jou manier ook uitstekend

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

Ik heb mijn thuisbatterij inmiddels 2,5 jaar in gebruik.
Ik gebruik hem om mijn energiekosten te minimaliseren.
Aansturing vindt plaats mbv mijn HA-addon Day Ahead Optimizer.
Omdat ik een relatief grote capaciteit heb (30 kWh) zoek ik niet de boven- en ondergrenzen op van wat theoretisch zou kunnen. Ik laad en ontlaad tussen 3,10 V (18% SoC) en 3,50 V (99% SoC) cell-spanning en kom nooit boven 0,2 C.
Boven 3,45 V gaan de NEEY balancers hun werk doen.

Ik heb nu 470 cycles gehad en ik zie zowel in de capaciteit, de interne weerstand en in het uiterlijk geen "degradatie".
Ik heb een "poor man" compressie toegepast: per vier cellen helemaal ingetapet met glasvezel versterkte tape.
Per 16 staan ze rechtop in een houten DIY-box van multiplex 18 mm bodem, 12 mm wanden en deksel.
Dit hele setje zal nog wel 7 jaar meegaan en dan heb ik de kosten ruim terugverdiend, zeker vanaf 1-1-2027.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

[...]

Doe maar een iets lagere spanning (dan 3,5V) als 100% SoC equilibrium.

Terzijde: volgens mij kun je 2 soort equilibirum onderscheiden bij 100% SoC:
1. een elektrochemisch 100% vol
2. een fabrikant specificeerd 100% SoC (dat ligt bij nieuwere celtypes vaak lager dan electrochemisch 100%)
  • Eric Breschner van Nordkyn design in een veel geciteerd artikel: 3,370V. Mijn commentaar: er is ongeveer 10 mV potentiaalverschil nodig om een stroom te laten lopen bij LFP, daarom lijkt 3,39V mij een meer logische waarde bij zijn opmerking "any voltage from 3.40V/cell up will eventually fully charge"
  • RCinFla op diysolarforum: 3,430V met dien verstande dat 99,5% SoC een spanning van 3,397V zou kennen.
  • BatteryProfessional (industry insider at top EV firm, specialit in Lithium Iron Phosphate (LFP) batteries development and their applications (BMS algorithms)) schrijft een fractie boven 3,42 V
Let op: dit is bij 25ºC, er is een temperatuursafhankelijkheid in de orde van circa 0,2-2 mV per ºC.
Noot: bij oudere cellen of met een slechtere conditie zakt deze spanning mogelijk nog een paar mV omlaag.

En over compressie in LFP-batterijen nog wat inside informatie van de hierboven aangehaalde "BatteryProfessional":
For newly developed battery packs, they will normally use a polymer foam with a certain stress-strain curve between the batteries. And the stress-strain curve for the foam can be adjusted given specific requirements. EV firms will test for a few hundread cycles to get the expansion rate - stress curve for individual battery cells. And they will find a suitable polymer foam to ensure the compression is within a suitable range. The actual ideal compression range is normally experimentally tested at cell levels.

Having the right compression is certainly helpful for getting good cycling life and its the industry best practice in leading EV manufacturers. I think the main reason why its still a debate is because if you don't get the compression force right, it can leads to failure modes we oberve a lot in EV battery packs developed in the early days where they have compression that is so large, the electrolyte was squzzed out from the electrodes and leads to rapid degradation.

[ Voor 29% gewijzigd door cj1 op 13-01-2025 16:58 . Reden: stukje insider informatie over compressie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekieman
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-06 16:46
KC27 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 00:22:
[...]

Ik heb mijn thuisbatterij inmiddels 2,5 jaar in gebruik.
Ik gebruik hem om mijn energiekosten te minimaliseren.
Aansturing vindt plaats mbv mijn HA-addon Day Ahead Optimizer.
Omdat ik een relatief grote capaciteit heb (30 kWh) zoek ik niet de boven- en ondergrenzen op van wat theoretisch zou kunnen. Ik laad en ontlaad tussen 3,10 V (18% SoC) en 3,50 V (99% SoC) cell-spanning en kom nooit boven 0,2 C.
Boven 3,45 V gaan de NEEY balancers hun werk doen.

Ik heb nu 470 cycles gehad en ik zie zowel in de capaciteit, de interne weerstand en in het uiterlijk geen "degradatie".
Ik heb een "poor man" compressie toegepast: per vier cellen helemaal ingetapet met glasvezel versterkte tape.
Per 16 staan ze rechtop in een houten DIY-box van multiplex 18 mm bodem, 12 mm wanden en deksel.
Dit hele setje zal nog wel 7 jaar meegaan en dan heb ik de kosten ruim terugverdiend, zeker vanaf 1-1-2027.
Wil je je homeassistant scripts delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
@cj1 begrijp ik het dan juist dat ondanks die nieuwe cellen dat je dus wel prima met een BMS (wat comm'd naar de Victron) en een stukje verlies qua onbruikbare kWh de battery pack zo kan gebruiken dat die laatste knik in de curve nooit een probleem vormt door gewoon het voltage bereik waartussen het BMS werkt te beperken?

Ik zit nu zo wel wat in dubio, ik begrijp heel goed dat er een zekere wetenschap achter zit maar aan de andere kant denk ik ook "tot waar maakt het iets uit". Als met een simpele ingreep en 1 of 2kWh verlies ik de batterij jaren kan doen meegaan dan doe ik dat heel graag.

Ik neig vandaag de dag nog altijd naar een zelfbouw pakket omdat ik denk "zo moeilijk mag het ook allemaal niet zijn" maar met drukveren aan de slag gaan is voor mij ook een brugje te ver, omdat ik dan ook zie dat je evengoed dingen verkeerd kan doen. Als het met een stuk glasvezeltape zoals @KC27 is opgelost, dan prima!

Welke kit zou je dan adviseren? En neen ik ga je er niet op af rekenen binnen een paar jaar :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
Aangezien hier veel Victron bouwers zijn en mensen die wereld beroemd willen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdeXFjKAbZXaZjDlHU-9ISkB6SE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hJGoxwpuQBRpfC6mO4lSXrOr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
habbekrats schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:03:
Aangezien hier veel Victron bouwers zijn en mensen die wereld beroemd willen worden.
[Afbeelding]
Waha lol. Nou ik heb geen behoefte aan 15sec aan (wereld)faam hoor. Ik blijf wel lekker een tweaker hobbybob.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

V_ger schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Waha lol. Nou ik heb geen behoefte aan 15sec aan (wereld)faam hoor. Ik blijf wel lekker een tweaker hobbybob.
Jammer, als je nou even de boel een beetje opruimt, je installatie ziet er heel strak uit. 😆

Ik heb nog nooit een Victron reclame gezien met een zelfbouw accu. Grote kans dat ze alleen brandname accu systemen willen tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

HyperBart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:31:
@cj1 begrijp ik het dan juist dat ondanks die nieuwe cellen dat je dus wel prima met een BMS (wat comm'd naar de Victron) en een stukje verlies qua onbruikbare kWh de battery pack zo kan gebruiken dat die laatste knik in de curve nooit een probleem vormt door gewoon het voltage bereik waartussen het BMS werkt te beperken?
Qua spanningsreductie klopt het niet, of je komt onder het niveau waarop doorgaans top balancing gedaan wordt (3,45V)

Qua BMS heb ik het nog niet uitgezocht. De LFP specialist kijkt naar wat voor microcontroller zit er op het bord, wat is de sampling rate, en wat is de accuraatheid van de stroommeting. Met deze laatste als hoogste prioriteit. Dat de EV-fabrikanten zoveel kilometers bouwen komt onder meer doordat ze geen BMS van de plank kopen, maar die BMS helemaal zelf ontwikkelen: hardware en software. Bij de EV firma's zit meer geld dus meer getalenteerde ontwikkelaars dan bij Jikong, JBD, Daly, en noem ze maar op. Zelfs Nordkyn Design bouwt zijn eigen BMS. BMS-hardware, daar heb ik geen zin in. Wel met het software deel.
Ik zit nu zo wel wat in dubio, ik begrijp heel goed dat er een zekere wetenschap achter zit maar aan de andere kant denk ik ook "tot waar maakt het iets uit". Als met een simpele ingreep en 1 of 2kWh verlies ik de batterij jaren kan doen meegaan dan doe ik dat heel graag.
Iets bouwen dat lang mee gaat is niet simpel.
Het zal mij niet verbazen dat als je de batterijbouw goed doet, dat zelfs zonder laboratorium condities, je batterij bijna 3 keer zo veel cycles (kWh doorvoer) gaat halen.

De meest voor de handliggende missers, zoals langdurig op SoC=100% laten, al uitgezonderd. Vind je het gek dat je batterij dan binnen 4 jaar naar de galemiezen is. Wat een oen, die Sonne Frei Haus.
...met drukveren aan de slag gaan is voor mij ook een brugje te ver, omdat ik dan ook zie dat je evengoed dingen verkeerd kan doen. Als het met een stuk glasvezeltape zoals @KC27 is opgelost, dan prima!
Hoe krijg je de cellen op 300 kg druk voordat je gaat tapen?
Welke kit zou je dan adviseren? En neen ik ga je er niet op af rekenen binnen een paar jaar :D
Ik ga in herhaling vallen qua kit, ik vindt ze tot nu toe allemaal onvoldoende: tijd voor een kopersboycot en de Chinezen bestoken met vragen om 300 kgf compressie kits met een silicone thermal pad tussen de cellen (weg met de FR-4 platen tussen de cellen) én een koelsysteem.

PS Als je weinig zin hebt om te bouwen, waarom geen kant-en-klare batterij zoals een BYD ESS?

Die BYD garantievoorwaarden voor >= 50 kWh geven wel een idee wat omgevingstemperatuur met de levensduur van je batterij doet:
  • 0-20ºC: 10 jaar garantie
  • 20-30ºC: 7 jaar garantie
  • 30-45ºC: 5 jaar garantie

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 13-01-2025 22:01 . Reden: BYD garantie vs omgevingstemperatuur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik heb wel zin om te bouwen maar ik wil dan ook wel iets wat meegaat zoals ik geprojecteerd had in mijn business case (15 jaar met een ruime batterij waar ik de eindjes niet van nodig heb, bv 15kWh en dan maar 12kWh gebruiken).

Met de kits van China ging ik er van uit dat dit haalbaar moet zijn of toch met minimale aanpassingen? De voltages en de details gaan me iets te snel, ik ken zelfs de eenheid kgf niet.

Ik wil gerust dingen in elkaar zetten of vervangen en via parametrisatie tekortkomingen afdekken van anderen maar ik ga niet herbouwen, da’s een brug te ver.

En ja, BYD. Prijs he, 15kWh voor 2000 eur vs 5kWh voor wat is het, 4000 eur?

Damn, daar zeg je zoiets. Via DE met de btw trick voor 8kWh (ok, ja de helft bijna van 15kWh) maar met een zwaardere omvormer van Victron zit je op 3560 EUR materiaal. Dat valt me idd nog goed mee.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 13-01-2025 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Q schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:33:
[...]

Jammer, als je nou even de boel een beetje opruimt, je installatie ziet er heel strak uit. 😆

Ik heb nog nooit een Victron reclame gezien met een zelfbouw accu. Grote kans dat ze alleen brandname accu systemen willen tonen.
Ik heb wel blauwe cellen en blauwe kasten. Maar is niet het juiste ral nr.. vette pech voor de kabouters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
broekieman schreef op maandag 13 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Wil je je homeassistant scripts delen?
Zoals Ik al schreef: ik stuur alles aan met mijn HA addon Day Ahead Optimizer
Die is opensource en staat op github (klik op de link).
Verder heb ik een paar automations in HA als aanvulling hierop.
Bijvoorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
alias: Protect low Soc
description: Protect tegen te lage SoC
mode: single
triggers:
  - entity_id: sensor.ess_battery_voltage
    trigger: state
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ states('sensor.ess_battery_voltage') | float(50.4) < 51.4 }}"
  - condition: numeric_state
    entity_id: input_number.dao_setpoint_feedin_ess
    below: -1
actions:
  - data_template:
      entity_id: input_number.feedin_grid
      value: >-
        {% set feedin_limit = (states('sensor.ess_battery_voltage') |
        float(50.4) - 50.4) * -10000 | int(0) %}   {{
        max(states('input_number.dao_setpoint_feedin_ess') | int(0),
        min(feedin_limit, 0)) }}
    action: input_number.set_value
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.ess_battery_voltage
    below: 50.45
  - data_template:
      entity_id: input_number.dao_setpoint_feedin_ess
      value: 0
  - data_template:
      entity_id: input_number.feedin_grid
      value: 0
  - metadata: {}
    data:
      option: Uit
    target:
      entity_id: input_select.ess_operating_mode
    action: input_select.select_option

Deze voorkomt dat de spanning van het batterij onder de 50.4 komt door lineair het vermogen-setpoint af te bouwen. Dit als aanvulling (extra bewaking) op de vermogenslimitering van de bms door de seriele busdriver.
van mr manual.
Zodra het ontlaadspanning is gedaald onder de de 50.45V dan wordt het ontladen gestopt
Zo heb ik er ook een aan de bovenkant daar komt de spanning tijdens het laden nooit boven 3.50 x 16 = 56 V.
Zodra daar het laad vermogen is gedaald onder de 300W wordt het laden gestopt en zakt de spanning weg naar 54,4 V (3,4 V per cell).

Is dit wat je zoekt of ben je op zoek naar meer specifieke scripts?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Dit heeft mij wel aangezet om toch ook een volledige zelfbouw te overwegen. Die stalen kast is mooi, maar waarschijnlijk ook duur. Ga is kijken of ik op IKEA niveau iets kan vinden. Heb jij alle packs aan even lange dc kabels liggen?
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
sailor_dg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:41:
Dit heeft mij wel aangezet om toch ook een volledige zelfbouw te overwegen. Die stalen kast is mooi, maar waarschijnlijk ook duur. Ga is kijken of ik op IKEA niveau iets kan vinden. Heb jij alle packs aan even lange dc kabels liggen?

[...]
Voor die kasten, Google op "zwaarlastkast" of iets wat daar op lijkt. Zijn idd vrij prijzig en ook enorm in prijs gestegen sinds ik ze gekocht heb. Denk aan kleine 400 per kast. Maar daar passen dus wel 3 batterijen in. Gelukkig voor jou, zijn cellen en omvormers nog veel harder in prijs gedaald.
Planken buigen wel iets door, bodem buigt zeker door. Ik heb extra stalen kokerprofielen onder de planken gepopnageld. Als ik had kunnen lassen, had ik dat gedaan.
Voor de batterij schakelaar heb ik gaten in de deur gemaakt met een pons. Werkt super en is clean.
Dus wat extra gereedschap en materiaal is zeker nog nodig.

DC kabels heb ik geprobeerd even lang te maken. Lengte is dus afhankelijk van de onderste en ook dat ik er nog een kabeloog aan moest kunnen maken net buiten de kast.
Desondanks is de weerstand niet 100% identiek. Waarschijnlijk ook doordat het andere cellen zijn, niet tegelijkertijd gekocht. Ook is de onderste batterij altijd wat minder warm als de bovenste.
Mijn inspiratie is Andy van de welbekend off grid garage. Hoe de BMS en in de kast liggen en met het verdeelblok voor de balance leads etc heb ik mooi van hem afgekeken.

Op de kasten ligt een werkblad of meubel paneel, kasten staan van de muur af om de kabel spaghetti mooi te kunnen verbergen.

Die standaard werkplaatskasten zijn niet handig kwa afmetingen.

[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 14-01-2025 16:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

sailor_dg schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:41:
[...]
HBM had zo'n soort stalen dubbeldeurs kast met werkblad voor € 400. Open bovenzijde zonder werkblad 75 cm breed: € 150. 70 cm breed boven dicht met staal op stelpoten: € 180. Maximaal 35 kg per plank, dus daarmee moet je dan nog zelf aan het werk....

Zelf heb ik een open 5x300 kg rek gekocht van € 82,90 incl. verzending. Vooral irritant aan dat soort gereedschaploos te monteren rekken is dat de legborden eruit vallen als je het rek probeert te verplaatsen. Ik overweeg nog om er een paar zelftappers in te draaien...

IKEA is allemaal poppenhuis spul. Bij kopje "Afmetingen" zie je soms de maximale belasting per plank staan. Het beste dat ik heb kunnen vinden voor een stalen kast bij ikea is 60 kg per plank ("Bror werkbank"). Dat schiet niet op.

[ Voor 24% gewijzigd door cj1 op 14-01-2025 19:19 . Reden: Ikea toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@cj1 Ik vind depunt belasting van die 4 pootjes wel hoog 1500/4 . Ik heb zelf een paar van dit soort rekken in de garage, die gewichten lijken mij redelijk overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
habbekrats schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:12:
@cj1 Ik vind depunt belasting van die 4 pootjes wel hoog 1500/4 . Ik heb zelf een paar van dit soort rekken in de garage, die gewichten lijken mij redelijk overdreven.
Inderdaad, heb er ook een paar staan, poten zijn omgevouwen stukjes blik, zo gammel als wat.
Ik denk eerder dat het 300 kg totaal is.

Mijn 1700 kg aquarium staat gewoon op multiplex 40mm.
Zijn oude leg planken uit steen ovens, worden op marktplaats aangeboden 10 euro per stuk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Hoe zit het bij Gobel met de prijzen en de BTW.

Bij de Gobel website prijzen in Euro's met "Ship from China" € 47,53 voor een 314Ah cell gaat het hier dan over inclusief of exclusief BTW prijzen?

Bij incoterm DDP, krijg je dan een factuur van Gobel met de BTW gespcificeerd? (@RikHa ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
jeroenst schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Tiewrap zal prima werken of eventueel isolatietape. Maar zorg dat de klem helemaal recht dicht zit, iets verschuiving leidt tot een meetfout.
Opgelost met een tie-wrap en lijkt prima te werken zo.

Klopt het trouwens dat de LAN poort op de VM-3P75CT meter wel ledjes heeft maar niet branden/knipperen?
Als ik de kabel erin doe zie ik heel even activiteit en daarna gaat de led uit.
Hij doet het verder wel gewoon en mijn Cerbo leest hem gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06 11:35
cj1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:55:
Hoe zit het bij Gobel met de prijzen en de BTW.

Bij de Gobel website prijzen in Euro's met "Ship from China" € 47,53 voor een 314Ah cell gaat het hier dan over inclusief of exclusief BTW prijzen?

Bij incoterm DDP, krijg je dan een factuur van Gobel met de BTW gespcificeerd? (@RikHa ?)
Bij shipping costs staat dit, dus je moet eerst eens kijken wat de shipping costs zijn.

Import Customs/Duty

For Small Order: If your order is small, you do not need to take care the shipping process, we will arrage the whole process for you, it is DDP (Delivered Duty Paid) and DTD (Door to Door) service, import customs/duty is included in the shipping cost. We will contact you if there is any unexpected shipping problems befor shipping. If we cannot ship products to your address, we will provide full refund and your order will be canceled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Jron667 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:11:
[...]

Bij shipping costs staat dit, dus je moet eerst eens kijken wat de shipping costs zijn.

Import Customs/Duty

For Small Order: If your order is small, you do not need to take care the shipping process, we will arrage the whole process for you, it is DDP (Delivered Duty Paid) and DTD (Door to Door) service, import customs/duty is included in the shipping cost. We will contact you if there is any unexpected shipping problems befor shipping. If we cannot ship products to your address, we will provide full refund and your order will be canceled.
Dit is net niet helemaal wat ik bedoel.

Het gaat er om of je een document krijgt waarop staat "invoice" en "VAT" en het percentage van "21%" (voor Nederland) en het desbetreffende bedrag. Zodat ondernemers voor de omzetbelasting dat BTW-bedrag kunnen terugvorderen/verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

habbekrats schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:12:
De hoekstaanders zijn staal van minimaal 0,7-0,8 tot maximaal 1,0 mm (in de 90º hoeken) dikte met een stripbreedte van minimaal 70 millimeter.

Dat betekent dat er maximaal 1500/4=375 kg op zo'n hoek komt: 3,7 kN per minimaal 49 mm2, en waarschijnlijker 56 mm2. We doen negatief: 3700N op 50 mm2 komt overeen met 74 N/mm2.

Koudgewalste band en plaat van staal begint zo'n beetje bij 260 N/mm2. Zo is er waarschijnlijk een veiligheidsmarge van minimaal factor 3,5.
Is dat voldoende voor een stellingkast? Ik weet het niet.

Ik zou mij iets meer zorgen maken over de verbinders op halve hoogte in die hoekstijlen: min. 0,6 x 40 mm (24 mm2) met 4 gewalste lijnen ter versteviging. Daar lijkt het mij zaak dat niet meer dan de helft van de 1500 kg boven die verbinders komt.

Dat kunststof voetje is vermoedelijk het kritieke punt. PP min. druksterkte 39 N/mm2, maar kan ook 56 N/mm2 zijn.

Een filmpje van een ander model draadrek: bij de 2e zak van 36,5 kg is er al een las gebroken, en na 4 zakken totaal 145 buigt de draadplank al centimeters door. Niet vergelijkbaar want dit gefilmde legbord is 2 dragen hoog, in het galico practo home "heavy duty" rek is het legbord 3 draden hoog (dubbel zo veel lassen).

[ Voor 12% gewijzigd door cj1 op 16-01-2025 14:44 . Reden: Een flimpje toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@cj1 Als je de belasting er heel voorzichtig opzet zou het rekentechnisch wel geen probleem zijn. Geef per ongelukeen flinke duw tegen een zijkant en hij zakt direct door de hoeven.

Ik had daar pellets op liggen zakken van 15 kg. Zt lang niet aan 300kg per plank toch is de boel onderaan getordeerd, Dat ding ligt al een tijd op de oudijzer bult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:29
Flappie schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:53:
[...]

Opgelost met een tie-wrap en lijkt prima te werken zo.

Klopt het trouwens dat de LAN poort op de VM-3P75CT meter wel ledjes heeft maar niet branden/knipperen?
Als ik de kabel erin doe zie ik heel even activiteit en daarna gaat de led uit.
Hij doet het verder wel gewoon en mijn Cerbo leest hem gewoon uit.
edit: helemaal niet branden?
Hij zou groen moeten zijn,

Zie 4.1
https://www.victronenergy...T_Energy_Meter-pdf-nl.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Hvdbnl op 15-01-2025 21:54 . Reden: Verkeerd gelezen ]

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Hvdbnl schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:53:
[...]

edit: helemaal niet branden?
Hij zou groen moeten zijn,

Zie 4.1
https://www.victronenergy...T_Energy_Meter-pdf-nl.pdf
Dat gaat over de status led. Niet de ledjes bij de LAN aansluiting.

Heb het even geprobeerd meteen switch ertussen. Zodra de meter connectie heeft met deze Cerbo gaat de led die aangeeft dat er netwerk is volgens mij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yixiang
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-04 11:59

Yixiang

Bedrijfsaccount Yixiang New Energy
*knip* dat valt onder werving / spam

https://tweakers.net/info...waarden/bedrijfsaccounts/

[ Voor 91% gewijzigd door twain4me op 16-01-2025 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@cj1 ^ misschien kunnen we alle technische vragen aan dit account vragen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

HyperBart schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 10:05:
@cj1 ^ misschien kunnen we alle technische vragen aan dit account vragen? ;)
:) Meestal krijgen we inhoudelijk geen zinnige antwoorden omdat er verkopers en marketeers achter zo'n account zitten. Voor een box met betere eigenschappen kan het geen kwaad. Ik verwacht niet dat je voor een (flexibele) busbar zo'n stroomsterkte-temperatuur tabel gaat krijgen.

Opbouw 5MWh storage containers
Voor degene die het interessant vinden wat er zo een beetje aan (vloeistof)koeling, ventilatie, zekeringen, brandblussing, etcetera in zo'n grote BESS container gaat met, hier een PDF met een introductie van de opbouw van Rept met 320 en 345Ah cellen. De modules bevatten 104 cellen. Helaas alleen renderings en geen foto's dus geen inzicht hoe compressie wordt toegepast.

Al zijn op deze beursfoto's banden om de cellen te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mBdRFOoMa57LE1imI0lsYpyack=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/X14j0ptdv3lqoBLQAqtqgkFn.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3oCrZR5U1cBv2ODP1CtcLKF4Lk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5nXcDbcVw1ytAvahudGaPwsE.jpg?f=user_large

[ Voor 53% gewijzigd door cj1 op 16-01-2025 14:02 . Reden: Opbouw 5MWh storage containers ]

Pagina: 1 ... 86 ... 103 Laatste