6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
V15.38?
Volgens de changelog moet de SOC accuracy behoorlijk verbeterd zijn?
Firmware van wat?Reveal! schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:24:
Heeft iemand al de laatste firmware geprobeerd ?
V15.38?
Ik draai nu een tijdje V15.35 van de JK-BMS firmware, deze zou de SOC verbeteringen ook al aan boord moeten hebben. Het lijkt inderdaad wel ietsjes beter, maar het is nogsteeds verre van perfect.Reveal! schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:24:
Heeft iemand al de laatste firmware geprobeerd ?
V15.38?
Houd Victron rekening met de SOC waarde of the voltage van de cellen?thys schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:07:
[...]
Ik draai nu een tijdje V15.35 van de JK-BMS firmware, deze zou de SOC verbeteringen ook al aan boord moeten hebben. Het lijkt inderdaad wel ietsjes beter, maar het is nogsteeds verre van perfect.
Als het SOC waarde is, is het dan niet beter om hem niet aan te sluiten op de Cerbo?
Welke max voltage kun jij in de victron ingeven? Data sheet zegt 58,maar het lijkt hoger te kunnen?Jazsie schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:13:
[...]
Draai ook 18S icm Victron, toch weer bijna 2kW extra.
Helaas zijn er alleen nog geen 18S boxen, nu staat het "open" in de rek achter een plexiplaat zodat je er niet zomaar bij kan komen.
Doel was om het in een 18S DIY box te plaatsen maar die zijn helaas (inmiddels 2 jaar verder) nog steeds niet te koop.
Welke bms gebruik je?
1 PVoutput . Dongen NB
Het grootste gebrek van het JK-BMS voor correcte SOC is de gebrekkige "current sensing". Je kunt de stroomsterkte wel calibreren maar dat is een éénpunts calibratie: wat je op één punt verbeterd gaat er bij afwijkende stroomsterktes weer af.thys schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:07:
[...]
Ik draai nu een tijdje V15.35 van de JK-BMS firmware, deze zou de SOC verbeteringen ook al aan boord moeten hebben. Het lijkt inderdaad wel ietsjes beter, maar het is nogsteeds verre van perfect.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik heb de stroom gecalibreerd en deze komt behoorlijk overeen met de victron en de meettang. Echter onder de 8 ampère wijkt de stroom steeds meer af om bij 600mA 2,2 ampere aan te geven.cj1 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:38:
[...]
Het grootste gebrek van het JK-BMS voor correcte SOC is de gebrekkige "current sensing". Je kunt de stroomsterkte wel calibreren maar dat is een éénpunts calibratie: wat je op één punt verbeterd gaat er bij afwijkende stroomsterktes weer af.
Het vreemde is dat dit alleen in discharge mode is. Als ik de victron loskoppel van het net en deze naar invert mode gaat klopt het weer wel.
Volgens de leverancier heeft dit met een dc ripple te maken van 100hz. Ik wil dit nog nameten met een oscilloscoop.
Een vriend van mij heeft dezelfde omvormer (Multiplus 2 5000) en hij heeft dit probleem niet.
Ik gebruik nu de soc berekening van de victron zelf en deze klopt wel.
Van de shunt?jeroenst schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Ik heb de stroom gecalibreerd en deze komt behoorlijk overeen met de victron en de meettang. Echter onder de 8 ampère wijkt de stroom steeds meer af om bij 600mA 2,2 ampere aan te geven.
Het vreemde is dat dit alleen in discharge mode is. Als ik de victron loskoppel van het net en deze naar invert mode gaat klopt het weer wel.
Volgens de leverancier heeft dit met een dc ripple te maken van 100hz. Ik wil dit nog nameten met een oscilloscoop.
Een vriend van mij heeft dezelfde omvormer (Multiplus 2 5000) en hij heeft dit probleem niet.
Ik gebruik nu de soc berekening van de victron zelf en deze klopt wel.
Nee, met de stroommeettang. Ook het voltage van de cellen bij 0 ampère komt redelijk overeen met de soc.
De multiplus 2 meet zelf intern de stroom en kan geselecteerd worden als battery monitor.
Je bedoelt met deze op de dc kabel?jeroenst schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:33:
[...]
Nee, met de stroommeettang. Ook het voltage van de cellen bij 0 ampère komt redelijk overeen met de soc.
De multiplus 2 meet zelf intern de stroom en kan geselecteerd worden als battery monitor.
https://www.victronenergy...nsformer-for-multiplus-ii
En dan de Victrons zelf de meeting laten doen?
Heb je er dan maar 1 nodig?
Misschien kun je de AC ripple (niet de peak-to-peak) ook meten met een multimeter in de wisselspanningstand.jeroenst schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Dit heb ik zelf nooit getest (omdat ik een meter heb die alles tegelijk aangeeft: Udc, Utrms, Upp en Uac).
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik wil er volgende week een oscilloscoop aan hangen, kijken of het lukt om te meten over de plus en de min of anders over de shunt in de bms (min accu cel en min aansluiting kast).cj1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:24:
[...]
Misschien kun je de AC ripple (niet de peak-to-peak) ook meten met een multimeter in de wisselspanningstand.
Dit heb ik zelf nooit getest (omdat ik een meter heb die alles tegelijk aangeeft: Udc, Utrms, Upp en Uac).
Voor een beter begrip:jeroenst schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 20:35:
[...]
Ik heb de stroom gecalibreerd en deze komt behoorlijk overeen met de victron en de meettang. Echter onder de 8 ampère wijkt de stroom steeds meer af om bij 600mA 2,2 ampere aan te geven.
1. Bij welke stroomsterkte heb je het JK BMS gecalibeerd (ik bedoel de laatste/meest recente calibratie), en wat was daarbij de vergelijkende meting (de stroomtang of de victron mp 2 5000, of beide)?
2. 600 mA: accu laden of ontladen?
3. 600 mA: victron mp2 5000/meettang en 2,2A = JK?
Welke verschillen kun je ontdekken tussen jouw setup en die van die vriend?
Is het exact hetzelfde BMS?
Zelfde hardware revisie?
Zelfde software versie?
cj1 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:03:
[...]
Voor een beter begrip:
1. Bij welke stroomsterkte heb je het JK BMS gecalibeerd (ik bedoel de laatste/meest recente calibratie), en wat was daarbij de vergelijkende meting (de stroomtang of de victron mp 2 5000, of beide)? 70A beide
2. 600 mA: accu laden of ontladen? Ontladen
3. 600 mA: victron mp2 5000/meettang en 2,2A = JK? Jep, in discharge mode, in invert mode beide 600mA.
Welke verschillen kun je ontdekken tussen jouw setup en die van die vriend?
Is het exact hetzelfde BMS? Ja
Zelfde hardware revisie? Waarschijnlijk wel
Zelfde software versie? Ja
Als ik vanmiddag tijd heb zal ik de scoop er eens aanhangen en dan met 100A laden.
Als de ripple hoog is of de bms hier last van heeft zou er een flinke condensator overheen kunnen.
Ik vermoed echter dat bij het ontladen de belasting op de batterij ook verre van constant is.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Thanx! Het probleem is bij mij alleen bij discharge mode, in alle andere modi klopt de stroom wel.habbekrats schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:02:
@cj1 Net even gemeten ik meet ongeveer 40mV in de ac stand bij een laadstroom van 13A. Nu heb ik 3 victron's in 3 fase en gaat bij gelijke levering van de ripple natuurlijk minder zijn.
Als ik vanmiddag tijd heb zal ik de scoop er eens aanhangen en dan met 100A laden.
Als de ripple hoog is of de bms hier last van heeft zou er een flinke condensator overheen kunnen.
Ik vermoed echter dat bij het ontladen de belasting op de batterij ook verre van constant is.
Vervolgens kun je met ve.configure de laad efficiëntie aanpassen.
Ik heb er een paar dagen mee gespeeld maar hou toch last van SOC drift. Vooral als de batterij een tijdlang op een zelfde SOC blijft. In die situatie wordt de batterij telkens met kleine beetjes opgeladen en ontladen. En met die kleine stromen krijg je SOC drift.
:strip_exif()/f/image/UTgbN0lZvQNV8hjUlVFl53kW.jpg?f=fotoalbum_large)
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
De enige manier om het zeker te weten, is volladen en op 100% zetten bij het voltage waarbij jij hem vol vindt. Dan moet dat weer niet te laag gekozen zijn (dus niet oh, ik laad tot 80% dat is beter voor de levensduur). Nee volladen tot boven de knie en dan op 100 zetten. Dan klopt het weer even.
Verder niet teveel waarde hechten aan dat ene getal.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Om 04:56 schiet de SOC naar 100% , maar DESS verwacht 80% om 05:00 u.
DESS grijpt direct in en gaat met 100A ontladen tot 05:00. Daarna maakt dess een nieuw plan gebaseerd op de nieuwe SOC waarde (99%) en loopt ie rustig naar de 100% om 06:00 u.
Voor deze sprong heeft de batterij 48 uur op 10% gezeten.
[ Voor 27% gewijzigd door Pim57 op 19-01-2025 11:21 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Elders zie ik voor "State of Charge when Bulk finished" 85% staan.Pim57 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:41:
@jeroenst ...
...
Wat heb jij voor Eve 280Ah cellen, dat "State of Charge when Bulk finished": 99,5% is?
Is die 99.,5% waarde, misschien de rede waarom je SoC ineens van 78% naar 99,5% schiet?
Of sla je de absorptiefase helemaal over? Dan hebben je cellen vermoedelijk geen 300Ah aan capaciteit, of wel?
Hoe lang duurt jouw CV/absorptiefase voordat de stroomsterkte is gezakt van ... (CC-stroomsterkte) naar 14A?
PS Welke waarde heb je ingevuld bij de Peukert-exponent?
[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 19-01-2025 13:03 ]
Oh Ja, DESS... Zo lang dess zich echt alleen maar focussed op de soc, blijf ik er van weg. Al moet ik zeggen dat de waardes van mijn smartshunt wel redelijk lijken te kloppen.Pim57 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:58:
@V_ger Alleen schrikt DESS zich een ongeluk 😱
DESS grijpt direct in en gaat met 100A ontladen tot 05:00. Daarna maakt dess een nieuw plan gebaseerd op de nieuwe SOC waarde (99%) en loopt ie rustig naar de 100% om 06:00 u.
[Afbeelding]
Welk voltage heb je ingesteld als trigger voor 100% soc?
[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 19-01-2025 11:27 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
In de nieuwe jk firmware kun je de tijd ingeven wanneer de soc naar 100% gaat. Daarvoor was het ingestelde cell spanning bereikt = 100% soc. Na aandringen van onder andere Andy zijn daar wat instellingen bijgekomen.
cj1 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:21:
[...]
Elders zie ik voor "State of Charge when Bulk finished" 85% staan.
Wat heb jij voor Eve 280Ah cellen, dat "State of Charge when Bulk finished": 99,5% is?
Is die 99.,5% waarde, misschien de rede waarom je SoC ineens van 78% naar 99,5% schiet?
Of sla je de absorptiefase helemaal over? Dan hebben je cellen vermoedelijk geen 300Ah aan capaciteit, of wel?
Hoe lang duurt jouw CV/absorptiefase voordat de stroomsterkte is gezakt van ... (CC-stroomsterkte) naar 14A?
Pim57 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:41:
@jeroenst Je kunt ipv. de JK bms ook de multiplus als batterij monitor kiezen. (Settings>System setup)
Ik heb er een paar dagen mee gespeeld maar hou toch last van SOC drift. Vooral als de batterij een tijdlang op een zelfde SOC blijft. In die situatie wordt de batterij telkens met kleine beetjes opgeladen en ontladen. En met die kleine stromen krijg je SOC drift.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mag ik gecombineerd over de bovenstaande posts en de posters dan wat vragen stellen, want het wordt me nu terug wat onduidelijker.V_ger schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:48:
Eigenlijk wel inherent aan LFP. Doordat de laadcurve zo vlak is kan je niet op basis van het voltage weten hoe vol de batterij is zoals bij andere li-ion varianten waarbij het voltage lineair toeneemt met de SOC.
De enige manier om het zeker te weten, is volladen en op 100% zetten bij het voltage waarbij jij hem vol vindt. Dan moet dat weer niet te laag gekozen zijn (dus niet oh, ik laad tot 80% dat is beter voor de levensduur). Nee volladen tot boven de knie en dan op 100 zetten. Dan klopt het weer even.
Verder niet teveel waarde hechten aan dat ene getal.
Waar ik eerder dacht dat het BMS de key information holder is om via CAN of andere door te geven aan bv een Victron hoe "vol" hij zit, lees ik dan nu dat dit niet essentieel is en dat de Victron dit ook zelf kan doen. Dan wordt een BMS (al dan niet met balancer) gereduceerd tot BMS intern, maar niet extern, correct?
@cj1 eerder uitte je bezorgdheden over het correct laden van een batterij, ik begreep daar onder niet overladen maw niet over het voltage gaan. Nu zie ik hier heel collega Tweakers aangeven dat je met die voltages (vork tussen X en Y) redelijk goed het SoC percentage kan bepalen, meer zelfs, dat je eens "goed moet doorladen 1 keer" en dat (of net iets er onder @V_ger (?)) voltage mag noteren als 100% en de Victron daar tussen laten bouncen(?).
Als ik bv. bovenstaande grafiek zie, dan zou ik denken dat als je voor die grote "muur" het punt zou instellen als 100% en daardoor het "laatste eindje van je batterij afstookt" om altijd binnen een comfortabele cyclus van de batterij te zitten dat je daarmee eigenlijk doet wat EV fabrikanten ook doen, namelijk wat overdimensioneren en op die manier een langdurige batterij ontwikkelen?Pim57 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:58:
@V_ger Alleen schrikt DESS zich een ongeluk 😱
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 19-01-2025 20:57 ]
Die 85% is iets van loodaccus die heeel lang moeten absorberen.cj1 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:21:
[...]
Elders zie ik voor "State of Charge when Bulk finished" 85% staan.
Ik laad tot 3,45 V/cell en dan is de batterij al bijna vol. Ik heb nu 99% ingevuld. De laadstroom loopt dan (vanaf 3,45 V/cell) al snel terug naar 4 A. Dus die 99 en 100% kloppen wel.
De absorptie tijd is iets van 20 minuten waarin de balancer de deltaV tot 10 mV terugbrengt. Laadstroom gaat in die 20 minuten van 4 naar 1A. Dus er komt hooguit 1~3 Ah bij.
De problemen zitten bij mij vooral als de batterij langdurig op een lage SOC blijft hangen. Als ik dagelijks handel met DESS gaat het wel goed.
Ik zie ook als de batterij op 10% zit, dat ie voortdurend even op ontladen springt en dan weer even oplaadt. En op dat punt is de meting van de bms én de Victron niet nauwkeurig genoeg. Hier ontstaat dus de SOC drift.
Ik heb met de bms en de omvormer als controller getest. Beide geven SOC drift als de SOC langdurig (48 uur bij mij) op een lage waarde staat.habbekrats schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:36:
@Pim57 Wie is de controller van de soc, De omvormer, shut of bms.
In de nieuwe jk firmware kun je de tijd ingeven wanneer de soc naar 100% gaat. Daarvoor was het ingestelde cell spanning bereikt = 100% soc. Na aandringen van onder andere Andy zijn daar wat instellingen bijgekomen.
Het 100% punt gaat bij mij goed.
De bms is de key information holder om via CAN of wat ook, de maximale stroom en spanning tijdens laden/ontladen door te geven.HyperBart schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:52:
Mag ik gecombineerd over de bovenstaande posts en de posters dan wat vragen stellen, want het wordt me nu terug wat onduidelijker.
Waar ik eerder dacht dat het BMS de key information holder is om via CAN of andere door te geven aan bv een Victron hoe "vol" hij zit, lees ik dan nu dat dit niet essentieel is en dat de Victron dit ook zelf kan doen. Dan wordt een BMS (al dan niet met balancer) gereduceerd tot BMS intern, maar niet extern, correct?
En de bms kan allerlei waardes(Ah, cell voltages, etc…), warnings en errors doorgeven.
>> bovenstaande werkt zodra de bms met de Victron kan communiceren. DVCC moet aanstaan voor max. V en A.<<
De SOC kan van de bms komen of anders een shunt of omvormer/lader.
>> dit stel je in bij settings > System setup > Batterij monitor <<
[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 19-01-2025 23:08 ]
3,45 V/cellV_ger schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:26:
[...]
Oh Ja, DESS... Zo lang dess zich echt alleen maar focussed op de soc, blijf ik er van weg. Al moet ik zeggen dat de waardes van mijn smartshunt wel redelijk lijken te kloppen.
Welk voltage heb je ingesteld als trigger voor 100% soc?
Ik lees dat je met +/- 58-60V laden moet maar iok vooral een zo hoog mogelijke (stabiele) Ampère gebruiken moet, deze waarde in de JK over lnemen moet, zodat de soc drift te beperken is.
Een voeding die een interessante maar vooral stabiele prik leveren kan kost al snel 300-500 eurie.
Beetje duur voor een calibratie lijkt mij.
Mijn plan om niet te overladen, wordt vooralsnog:HyperBart schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:52:
[...]
@cj1 eerder uitte je bezorgdheden over het correct laden van een batterij, ik begreep daar onder niet overladen maw niet over het voltage gaan. Nu zie ik hier heel collega Tweakers aangeven dat je met die voltages (vork tussen X en Y) redelijk goed het SoC percentage kan bepalen, meer zelfs, dat je eens "goed moet doorladen 1 keer" en dat (of net iets er onder @V_ger (?)) voltage mag noteren als 100% en de Victron daar tussen laten bouncen(?).
- Als ik voldoende stroomsterkte heb (momenteel denk ik >C/20 oftewel 15,7A voor 314Ah cellen) om dan tot 3,65 volt per cel te laden en dan te stoppen. Absorptie laat ik achterwege.
- Is mijn laadstroom onder ander de C/20 om dan lineair de laadspanning te verlagen tot 3,37Vpc bij 0A.
- Pas gaan herladen als de spanning onder de circa 3,30 - 3,35Vpc komt
15.38 is uit, maar mijn BMS'n willen ook met de Miro Key niet updaten.
[ Voor 97% gewijzigd door miro010 op 20-01-2025 15:31 ]
Heb je hem wel op ID 1 staan?BenSKIP schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:49:
Wie-O-Wie heeft het WhatsApp (telefoonnummer) van JiKong (JKbms?)
15.38 is uit, maar mijn BMS'n willen ook met de Miro Key niet updaten.
Heb de VE.Can type B kabel gemaakt en deze op de JK BMS en de Cerbo CAN bus aansluiting aangesloten.
In JK BMS zet ik CAN bus op type Victron, maar de Cerbo blijft zeggen dat hij geen battery monitor detecteerd.
Moet het eigenlijk type A kabel zijn?
Heb je in de Cerbo VE.can op 500kbs staan?Reveal! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:47:
Ander issue, ik krijg me JK BMS niet in de Cerbo.
Heb de VE.Can type B kabel gemaakt en deze op de JK BMS en de Cerbo CAN bus aansluiting aangesloten.
In JK BMS zet ik CAN bus op type Victron, maar de Cerbo blijft zeggen dat hij geen battery monitor detecteerd.
All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation
Dat had ik niet, maar nu wel.
Maar hij ziet hem nog niet.
Staat onder status Error-Passive
Ik heb zelf de type A kabel gemaakt maar voor zo ver ik begrijp werken ze beide.Reveal! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:47:
Heb je de kabel zelf getest?
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Kan een zelfbouw powerwall dan geen JK bevatten?miro010 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:29:
verkeerde rubriek:)
Oh, oh. Kom je nu mee..BenSKIP schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:33:
[...]
Kan een zelfbouw powerwall dan geen JK bevatten?
[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 20-01-2025 17:35 ]
Inmiddels gelukt, powerbutton vergeten vast te houden.Reveal! schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:47:
Echter valt mij op dat de link LED (communicatie met PC software & communicatie tussen de JK's nu niet meer op gang komt.
Ik zie een niet heel mooie sinusgolf en best wat "ruis" maar ben verder leek op dit gebied.
Heb je de ferrietringen voor AC en DC gebruikt? (Deze zouden de "ruis" toch moeten onderdrukken.)
JK lijkt wat te tobben met: You win some, you loose some."
Bedankt voor de tip! Ik heb dit nu een paar dagen in gebruik, echter lukt het niet om een SOC reset naar 100% te krijgen. Ik kan de absorption timer niet lager krijgen dan 1 uur. Hoe heb jij dit opgelost?Pim57 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:41:
@jeroenst Je kunt ipv. de JK bms ook de multiplus als batterij monitor kiezen. (Settings>System setup)
Ik zit te twijfelen of ik voor JK-BMS ga voor mijn camper off-grid systeem. Welke andere merk/type is dan aanbevolen voor 8S (24V / 8 cellen) met 2 temperatuur sensoren en 8-voltage sensoren?
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Het heeft ook met de schakelfrequentie te maken die de igbt's in de Victron gebruiken. Of deze bv ook variabel is weet ik niet.BenSKIP schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:24:
@habbekrats Dus toch de ripple (dat wat ik "ruis" noemde.) Deze zou toenemen als je te dikke kabels gebruiken zou? (Of had ik dat verkeerd begrepen?) Ik lees dat jullie 3 Victrons gebruiken. De Deye heeft deze 3 fasen in één. Er is dus een kans dat die ripple in de Deye heel anders en mogelijk veel groter is, toch? (Deye kan volledig in onbalans draaien.) Het viel mij op dat de sinusgolf aan de bovenzijde wel redelijk glad was, maar aan de onderzijde een grotere deviatie heeft. Kan dit komen door het verschil in diverse belasting? Resistive, Inductive, Capacitive Load.
Om ripple te beperken zou je afvlak condensatoren direct aan de victron DC zijde kunnen hangen. Ik weet niet wat er standaard als capaciteit in zit. Teveel is vaak ook niet goed.
Ik zal nog eens wat vaker meten bij lage belastingen of bv met 1 victron aan. De hoeveelheid wat ruis lijkt zijn denk ik eerder ripple van de andere victron.
Ik ga ook nog eens meten bij het laden.
Niet, want ik ben teruggegaan naar de Jk als batterij monitor.thys schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:52:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik heb dit nu een paar dagen in gebruik, echter lukt het niet om een SOC reset naar 100% te krijgen. Ik kan de absorption timer niet lager krijgen dan 1 uur. Hoe heb jij dit opgelost?
Met de MP als batterij monitor, zou deze aan het eind van de absorptie met de SOC op 100% moeten uitkomen.
Habbekrats, DANK voor je uitleg, zoals je las heb ik geen Victrons maar heb ik een Deye. Ik wil de Deye nog even niet openen, gezien de warranty sticker, maar heb gezien dat het VOL zit met condensatoren.habbekrats schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:41:
[...]
Het heeft ook met de schakelfrequentie te maken die de igbt's in de Victron gebruiken. Of deze bv ook variabel is weet ik niet.
Om ripple te beperken zou je afvlak condensatoren direct aan de victron DC zijde kunnen hangen. Ik weet niet wat er standaard als capaciteit in zit. Teveel is vaak ook niet goed.
Ik zal nog eens wat vaker meten bij lage belastingen of bv met 1 victron aan. De hoeveelheid wat ruis lijkt zijn denk ik eerder ripple van de andere victron.
Ik ga ook nog eens meten bij het laden.
In een eerdere post gaf ik aan dat de Deye volledig in onbalans werken kan. Niet beseffende dat je een 12kw dus ook gewoon op ÉÉN fase volledig belasten kan. Even door de "Hakoezienja kebralejeta hazoenka" heenkijken: YouTube: Deye 12kW hibrid terheléspróba.
YouTube: EEVblog 1620 - Deye Solar Hybrid Inverter EXTREME TEARDOWN David van EEVblog toont op zijn kanaal de ingewanden van (volgens mij) een 6kw single fase. Hij toont helaas ook even pijnlijk dat de ingewanden qua merk niet overeenkomen met de beloofde componenten. (Deye heeft hierop gereageerd dat deze componenten niet onder zouden doen voor de 'brandnames'.)
[ Voor 15% gewijzigd door BenSKIP op 22-01-2025 11:27 ]
Er zijn genoeg alternatieven, maar allemaal kampen ze met de SOC-drift. Dit heeft niet zozeer te maken met de BMS, maar al te meer met de eigenschap van de chemie. LFP heeft nagenoeg een flatline bij laden en ontladen, waardoor de SOC niet goed middels cijfers te bepalen is.Eriko schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:31:
Ik zie dat er veel issues rondom JK-BMS zijn. Ik begreep dat de stroom meting in deze BMS niet zo nauwkeurig is. Verder is nieuwste firmware versie nodig. Toch helpt het een beetje.
Ik zit te twijfelen of ik voor JK-BMS ga voor mijn camper off-grid systeem. Welke andere merk/type is dan aanbevolen voor 8S (24V / 8 cellen) met 2 temperatuur sensoren en 8-voltage sensoren?
Alleen onder bepaalde omstandigheden, firmware met PV opwek en accu inzet gelijktijdig.BenSKIP schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:55:
[...]
In een eerdere post gaf ik aan dat de Deye volledig in onbalans werken kan. Niet beseffende dat je een 12kw dus ook gewoon op ÉÉN fase volledig belasten kan. Even door de "Hakoezienja kebralejeta hazoenka" heenkijken:
Op basis van inzet van 1 van de twee, zoals alleen uit de accu, 6000W het max per fase is en maximale onbalans is afhankelijk van de firmware, die ligt veelal 4000-5000W, zie Deye topic waar ik voor een paar firmware versies deze gepost hebt, voor niet gecombineerd gebruik.
Bedenk ook dat je veelal je bekabeling en groepenverdeler zowel de din componenten als de behuizing niet op 50+ ampere hebt aangepast en het gewoon kosten gunstiger is, om een rem-automaat te gebruiken en verbruikers beter over de fasen te verdelen.
De verliezen in een niet aangepaste huisinstallatie als warmte ontwikkeling gaan kwadratisch met de stroom P=I^2 x R.
Hier nog een YT, die ook iets meer laat zien van de herkomst van het vermogen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik heb de victron in powerassist aan staan maar niet op max anders gaat mij er veel te veel stroom door het systeemDomba schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:54:
[...]
Alleen onder bepaalde omstandigheden, firmware met PV opwek en accu inzet gelijktijdig.
Op basis van inzet van 1 van de twee, zoals alleen uit de accu, 6000W het max per fase is en maximale onbalans is afhankelijk van de firmware, die ligt veelal 4000-5000W, zie Deye topic waar ik voor een paar firmware versies deze gepost hebt, voor niet gecombineerd gebruik.
Bedenk ook dat je veelal je bekabeling en groepenverdeler zowel de din componenten als de behuizing niet op 50+ ampere hebt aangepast en het gewoon kosten gunstiger is, om een rem-automaat te gebruiken en verbruikers beter over de fasen te verdelen.
De verliezen in een niet aangepaste huisinstallatie als warmte ontwikkeling gaan kwadratisch met de stroom P=I^2 x R.
Hier nog een YT, die ook iets meer laat zien van de herkomst van het vermogen.
Multiplus 5000 kan gedurende x tijd 9000Watt (39A) leveren + 25A net aansluiting. Mijn power assist stroom staat op 15A. Mijn meterkast is geheel 63A uitgevoerd.
Dit is geen "power assist" bij de Deye, de netaansluiting hoeft niet actief te zijn, die wordt alleen gebruikt als PV-opwek onvoldoende is.habbekrats schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:14:
[...]
Ik heb de victron in powerassist aan staan maar niet op max anders gaat mij er veel te veel stroom door het systeem
Multiplus 5000 kan gedurende x tijd 9000Watt (39A) leveren + 25A net aansluiting. Mijn power assist stroom staat op 15A. Mijn meterkast is geheel 63A uitgevoerd.
Misschien maakt dit duidelijker waarvan het vermogen van betrokken wordt, met kanttekening dat dit het max is met ohmse verbruikers.
Eigenlijk moet het in kVA (limit is 13250 VA voor alle 3 fase bij elkaar, los van verdeling over de fasen) en is het dan wat lager in kW voor ander type verbruikers.
. De meeste huisinstallaties zijn uitgelegd voor 40A per fase max.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Indien we in de winter lang moeten draaien dus met weinig opwek.
Koken doen we dan wel op een campinggas toestel, wassen in ECO modus.
In de zomermaanden is er voldoende PV dat kan het iets minder zuinig. natuurlijk tot normale dag gebruikt.
Met 3x 5000VA heb ik zat genoeg.
Ik heb voldoende aan 12kW voor alle huishoudelijk normaal gebruik.
Ik heb wel een tweede 12kW Deye voor redunantie voor mijn verbruik, om de PV opwek in accu te krijgen en max van mijn 3x25A te kunnen benutten voor afname en invoeden.
Ik heb een eilandbedrijf setup met net ondersteuning, vanwege omstandigheden in Q4 21 tot Q2 23 met een niet volledig te benutten huisaansluiting en regelmatige stroom uitval.
Dat ik die setup behouden heb en nog steeds aantal uren per dag vrijwillig off-grid ga, heeft te maken met dat het ~30W per actieve Deye scheelt aan verliezen. (zero-export en netkwaliteit bewaking kosten energie).
In de winter (nov-feb) ben ik meer uren on-grid dan in de overige maanden, ik gebruik stroom van het net als de uurprijs geen 20% hoger ligt dan waar ik voor heb geladen.
Voor 1x per dag laden voor eigenverbruik zoals deze winter en gebruiken als uurprijs >20% dan van laden , is overall verlies nu 11,0% (okt-heden, ~4MWh aan verbruik),
6 maanden Apr-Nov ben ik normaal maar 3-4 uur/dag on grid om overschot terug te leveren op de 3 hoogste uurprijzen of de uurprijs moet extra gunstig zijn.
Zoals nu met nog salderen EB&BTW, deze winter laad ik ook nog een ~225-250kWh/maand extra voor EPEX-handel (tot nu 814kWh invoeding), maar verlies daarvoor zijn wel aanzienlijk hoger met gem. 16,9%.
Ik wil dit eigenlijk doen met een schakelaar met een weerstand zoals eerder in dit forum naar voren komt. Maar stel er is een stroomstoring , batterij is leeg en victron gaat uit. Dan is bij het aanschakelen van de netspanning weer een hoge piek beschikbaar die direct naar de accu's gaat, zonder dat ik dit kan prechargen.
Zijn er geen mogelijkheden om dit risico te verkleinen en dat je automatisch kan prechargen oid? Ik kan me voorstellen dat met een vertraagde relais schakeling mogelijk (die bij open is aangesloten op de weerstand en dicht naar de accu is aangeschakeld), maar dat lijkt me met de hoge vermogens zeker niet gewenst...
Maar dat is niet een oplossing bij uitval van de unit, wanneer de condensatoren weer ontladen zijn....jeroenst schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:18:
@jongerenchaos ik heb de plus van de dc kant eerst een keer aangetikt en toen vastgeschroefd. Werkte prima.
jongerenchaos schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:15:
Ik wil graag een victron multiplus gaan gebruiken voor het ontladen en laden van een accupack. Ik heb begrepen dat ik wel moet prechargen bij het aanschakelen vanwege het 'vullen' van de condensatoren van de multiplus.
Ik wil dit eigenlijk doen met een schakelaar met een weerstand zoals eerder in dit forum naar voren komt. Maar stel er is een stroomstoring , batterij is leeg en victron gaat uit. Dan is bij het aanschakelen van de netspanning weer een hoge piek beschikbaar die direct naar de accu's gaat, zonder dat ik dit kan prechargen.
Zijn er geen mogelijkheden om dit risico te verkleinen en dat je automatisch kan prechargen oid? Ik kan me voorstellen dat met een vertraagde relais schakeling mogelijk (die bij open is aangesloten op de weerstand en dicht naar de accu is aangeschakeld), maar dat lijkt me met de hoge vermogens zeker niet gewenst...
Normaal stel je de multiplus zo in dat deze de batterij helemaal niet leeg trekt, helemaal leeg is ook beroerd voor de levensduur van je batterij.
Helemaal eens. Misschien is het ook een scenario wat er niet is, maar wil voor de zekerheid toch weten of dat een scenario kan zijn. Of blijven de condensatoren actief/opgeladen als de batterijspanning er op blijft staan, ook al is de multiplus spanningsloos?habbekrats schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:22:
[...]
![]()
Normaal stel je de multiplus zo in dat deze de batterij helemaal niet leeg trekt, helemaal leeg is ook beroerd voor de levensduur van je batterij.
Die caps blijven DC-zijdig gewoon actief. Helemaal leeg moet je ten allen tijden vermijden. Bij 10% soc moet de BMS al in melding gaan en lager moet de BMS afschakelen. Dat zou je omvormer via <10 SOC middels GRID moeten voorkomen. Als ook dat misgaat, dan heb je wellicht met een zaklamp alle tijd om je caps te pre-chargen.
[ Voor 29% gewijzigd door BenSKIP op 23-01-2025 08:18 ]
Hi Domba,Domba schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:15:
[...]
6 maanden Apr-Nov ben ik normaal maar 3-4 uur/dag on grid om overschot terug te leveren op de 3 hoogste uurprijzen of de uurprijs moet extra gunstig zijn.
Zoals nu met nog salderen EB&BTW, deze winter laad ik ook nog een ~225-250kWh/maand extra voor EPEX-handel (tot nu 814kWh invoeding), maar verlies daarvoor zijn wel aanzienlijk hoger met gem. 16,9%.
Mag ik de 16,9% lezen als een efficiëntiegraad van 83,1% voor het laden van de batterij via de Deye SG04, en die energie op een later moment weer terugleveren aan het net?
Of is die efficiëntiegraad voor nog opgehoogd met een een beetje laden via eigen zonnestroom?
Begrijp ik je goed, dat je "verlies aanzienlijk hoger", vergelijkt met laden via eigen zonnestroom? Of vergelijk je met een andere situatie?
Als een soort round trip efficientie als extra activiteit, niet voor als solo activiteit.cj1 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:37:
[...]
Hi Domba,
Mag ik de 16,9% lezen als een efficiëntiegraad van 83,1% voor het laden van de batterij via de Deye SG04, en die energie op een later moment weer terugleveren aan het net?
Of is die efficiëntiegraad voor nog opgehoogd met een een beetje laden via eigen zonnestroom?
Begrijp ik je goed, dat je "verlies aanzienlijk hoger", vergelijkt met laden via eigen zonnestroom? Of vergelijk je met een andere situatie?
ik probeer de twee actie's uit elkaar te halen, voor een indruk voor na 1-1-27 als >1MWh afname van epex handel weg valt, maar blijft lastig
De extra kWh's voor EPEX komen bovenop die van voor eigenverbruik, dat is
- of met meer vermogen laden (110-115W extra verlies, vanwege inzet 2e Deye)
- of langer laden met 1 Deye voor de extra kWh's, maar dan wordt idle verbruik weer verrekend in verlies voor eigenverbruik als ook dat 1 uur langer on-grid ~30W meer verlies is.
[De Deye heeft een deel vast idle verbruik vanwege deze aanstaat en dat verschilt tussen on-grid en off-grid) en deel variabel (conversie verliezen) afhankelijk van het vermogen waarmee geladen wordt]
Ik had dit kabeltje in de kit zitten en heb geen idee waar deze voor is. Iets met aarding misschien?
Alle groene kabels komen samen in een oogje.
De zwarte en rode draad zijn gewoon afgeknipt en zit niets aan.
De batterij werkt trouwens prima zonder dit kabeltje
:strip_exif()/f/image/79QoUraT9t08jpYo0e1U5oNh.jpg?f=fotoalbum_large)
Never mind, al gevonden. Deze moet je aansluiten als je heating pads gebruikt zie ik zojuist. Niet nodig dus
[ Voor 20% gewijzigd door Flappie op 23-01-2025 19:16 ]
De zwarte en rode draad kan op een nog te ontwikkelen SMART heater.
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
[ Voor 18% gewijzigd door BenSKIP op 23-01-2025 20:14 ]
Schijnbaar heeft V-Tac (VE51280W, 11525 = een 14kWh/280Ah 16s/51,2Vdc wand/vloerbatterij) andere LiFePo4-cellen dan in een BYD Force-H1, H2 of H3. V-Tac hanteert nogal afwijkende garantie bepalingen qua temperatuur van de omgeving.cj1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:42:
[...]
Die BYD garantievoorwaarden voor >= 50 kWh geven wel een idee wat omgevingstemperatuur met de levensduur van je batterij doet:
- 0-20ºC: 10 jaar garantie
- 20-30ºC: 7 jaar garantie
- 30-45ºC: 5 jaar garantie
Normale omgevingstemperatuur bij V-Tac is 19 tot en met 34ºC.
Reductie van de garantietermijn bij:- 10-18ºC of 35-40ºC: -/- 25%
- 0-10ºC of 40-50ºC: -/- 50%
- -20-0ºC (alleen ontladen) of 50-60ºC: -/- 75%
V-tac wel mooie DC kabels waarbij de stekkers voorzien zijn van een vergrendelmechanisme. Helaas geen DIY kasten bij V-Tac gevonden.
[ Voor 7% gewijzigd door cj1 op 24-01-2025 09:14 . Reden: wand -> wand/vloer ]
Als je een JK bms gebruikt, is dit geen probleem. Deze bms herkent de pre-charge en schakelt er automatisch binnen enkele milliseconden een 10 ohm weerstand tussen.jongerenchaos schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:15:
Ik wil graag een victron multiplus gaan gebruiken voor het ontladen en laden van een accupack. Ik heb begrepen dat ik wel moet prechargen bij het aanschakelen vanwege het 'vullen' van de condensatoren van de multiplus.
Hoef je dus niet zelf met een weerstand te pielen.
Mijn Schneider INS 100 4P 28925 is vandaag binnen gekomen.Noordhorn schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:28:
[...]
Heb de 28925 (5x) in bestelling maar begin nu te twijfelen of ik wel de juiste heb besteld. Wil de last schakelaars als 2+2 parallel (zowel de plus als min op 2 polen) aansluiten. Maar bij de 28925 staat aangegeven dat het 3P is. Misschien maak ik mij voor niets "zorgen", maar wil liever zo min mogelijk risico lopen en zoveel mogelijk uitsluiten.
Bedoeld om de batterij dubbelpolig te kunnen scheiden onder belasting.
Gemaakt in Polen. Met DC23A rating van 100A bij 250V op de sticker. Geleverd inclusief 8 schotelveerringen, en bevestigingsmiddelen (twee hele lang schroeven) om de schakelaar door een opening in een plaat vast te zetten.De 28925 is een 4-polige schakelaar lastscheider, in de uit-toestand zijn alle 4 de polen onderbroken, die flink wat kracht kost om te schakelen. Wel vreemd is dat de gemeten 1kHz AC-IR van de meest rechter pool 31% hoger is t.o.v. gemiddeld 36 mOhm.
Weerstanden gemeten van links naar rechts:
- 0,34 mOhm
- 0,37 mOhm
- 0,37 mOhm
- 0,54 0,47 mOhm
:strip_exif()/f/image/BzwGSwxY4KM7Cj2Bi3WBkGZ5.jpg?f=fotoalbum_large)
Meter: Yr1035+
Na 10 keer uit en weer inschakelen
meet ik beduidend lagere weerstandswaardes:- 0,25 milliohm
- 0,29 milliohm
- 0,33 milliohm
- 0,33 milliohm
[ Voor 28% gewijzigd door cj1 op 24-01-2025 18:28 . Reden: DC23B -> DC23A; 2e meting 0,47 mOhm + foto ]
Voor AC gebruik onder last is belangrijk dat alle polen tenminste exact gelijk schakelen, ideaal is als 1 later open gaat en ook eerder weer sluit voor de neutraal
Voor DC-gebruik is deze lastgescheider bedoeld: om de batterij dubbelpolig te kunnen scheiden.Domba schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:44:
@cj1 Voor AC of DC gebruik, schakelen alle polen gelijktijdig?
YouTube: ☀️#Victron #Multi RS6000 Solar - First View - Teil 1☀️
Bijzonder dat ze nog zoveel oude technieken blijven gebruiken.habbekrats schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:16:
Voor de liefhebbers de nieuwe victron rs6000 even binnen kijken
YouTube: ☀️#Victron #Multi RS6000 Solar - First View - Teil 1☀️
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik heb een seplos kit met 16 stuks lifepo4 cellen van 314ah. Nu heb ik een top Balance gedaan tot 3.65v en heb ik het verschil terug laten lopen naar 16mv. Na drie weken is het verschil bijna 50mv op 3.45v.
De balancer is de seplos kit doet wel iets maar laat het verschil niet echt aflopen. Start balanceren staat op 3.4v met een open van 30mv en een close van 20mv.
Het verschil van 50mv lijkt mij niet acceptabel. Iemand nog een goude tip?
[ Voor 9% gewijzigd door Mustang24 op 25-01-2025 16:42 ]
3.4 als start voltage voor balancer is te laag. Je moet echt uit de knie zijn om effectief te balancen. Laden tot 3.45-3.5 Balancer starten bij 3.43-3.45. En weer uit bij 5-10mV. Niet door blijven gaan.Mustang24 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:41:
Hallo Allen,
Ik heb een seplos kit met 16 stuks lifepo4 cellen van 314ah. Nu heb ik een top Balance gedaan tot 3.65v en heb ik het verschil terug laten lopen naar 16mv. Na drie weken is het verschil bijna 50mv op 3.45v.
De balancer is de seplos kit doet wel iets maar laat het verschil niet echt aflopen. Start balanceren staat op 3.4v met een open van 30mv en een close van 20mv.
Het verschil van 50mv lijkt mij niet acceptabel. Iemand nog een goude tip?
Als je cellen uit elkaar blijven lopen, dan actieve balancer.
Er zit een active balancer ingebouwd van 2a. Maar het lijkt wel of die niet aan wilt springen. Ik hoor dat die flinke verschillen in een korte tijd kan terugbrengen. Ik ga hier van 130 naar 95 in twee uur...V_ger schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 17:00:
[...]
3.4 als start voltage voor balancer is te laag. Je moet echt uit de knie zijn om effectief te balancen. Laden tot 3.45-3.5 Balancer starten bij 3.43-3.45. En weer uit bij 5-10mV. Niet door blijven gaan.
Als je cellen uit elkaar blijven lopen, dan actieve balancer.
[ Voor 23% gewijzigd door Mustang24 op 25-01-2025 22:03 ]
Aan het plaatje te zien, wordt er wel gebalanceerd. Je ziet de min en de max naar elkaar toe bewegen.Mustang24 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:17:
[...]
Er zit een active balancer ingebouwd van 2a. Maar het lijkt wel of die niet aan wilt springen. Ik hoor dat die flinke verschillen in een korte tijd kan terugbrengen. Ik ga hier van 130 naar 95 in twee uur...[Afbeelding]
Ik snap alleen niet dat je na een topbalance op 3.65 nu weer zo’n grote delta hebt.
Zitten je busbars wel allemaal goed vast? Als je flink laadt of ontlaadt heb je dan spanningsverschillen die op een losse busbar wijst?
Misschien zit er een stukje krimpkous van zo’n busbar tussen de moer of de cel? (Is mij gebeurd
De laatste keer dat ik gekeken had waren alle cellen wel relatief verspreid. Dus niet een of twee cellen die veel lager waren dan derest. Verder is alles schoongemaakt met iso voordat ik de busbars geplaatst heb. Er kan verder ook niks tussen zitten ik gebruik de originele seplos busbars.Pim57 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:31:
[...]
Aan het plaatje te zien, wordt er wel gebalanceerd. Je ziet de min en de max naar elkaar toe bewegen.
Ik snap alleen niet dat je na een topbalance op 3.65 nu weer zo’n grote delta hebt.![]()
Zitten je busbars wel allemaal goed vast? Als je flink laadt of ontlaadt heb je dan spanningsverschillen die op een losse busbar wijst?
Misschien zit er een stukje krimpkous van zo’n busbar tussen de moer of de cel? (Is mij gebeurd)
Wat zijn voor jou spanningsverschillen die op een losse busbar wijzen?
Op lagere voltages heb ik soms wel is bijna geen spanningsverschil. De ene keer is het bijna 0 en de andere keer 10-20mv
[ Voor 28% gewijzigd door Mustang24 op 25-01-2025 22:58 ]
Als je met 0,2 C laadt of ontlaadt, wil je niet meer dan 0,1 V delta hebben in het gebied van 3,15 - 3,35 VMustang24 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:53:
[...]
De laatste keer dat ik gekeken had waren alle cellen wel relatief verspreid. Dus niet een of twee cellen die veel lager waren dan derest. Verder is alles schoongemaakt met iso voordat ik de busbars geplaatst heb. Er kan verder ook niks tussen zitten ik gebruik de originele seplos busbars.
Wat zijn voor jou spanningsverschillen die op een losse busbar wijzen?
Op lagere voltages heb ik soms wel is bijna geen spanningsverschil. De ene keer is het bijna 0 en de andere keer 10-20mv[Afbeelding]
Als dat wel zo is, dan even met de JK app kijken tussen welke cellen dat gebeurt. Misschien heb je een slechte cel.
Ah 100mv haal ik bij lange na niet gelukkig.. Dus er is niks aan de hand?Pim57 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:30:
[...]
Als je met 0,2 C laadt of ontlaadt, wil je niet meer dan 0,1 V delta hebben in het gebied van 3,15 - 3,35 V
Als dat wel zo is, dan even met de JK app kijken tussen welke cellen dat gebeurt. Misschien heb je een slechte cel.
En hoe zou ik dit moeten controleren? Alles is schoongemaakt en op moment gezet. Er is verder ook niet specifiek een cel die uit de pas loopt.habbekrats schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:41:
@Mustang24 @Pim57 Rare sprongen in de spanning kunnen ook duiden op slechte verbindingen tussen de cellen of een meetdraad van de bms.
Nee dat zou ook niet goed zijn. Je zou meer in de buurt van 3 mV moeten zitten.Mustang24 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:36:
[...]
Ah 100mv haal ik bij lange na niet gelukkig.. Dus er is niks aan de hand?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Hmm dat red ik inderdaad ook niet altijd. Ik zal alle verbindingen gaan nalopen.John245 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:20:
[...]
Nee dat zou ook niet goed zijn. Je zou meer in de buurt van 3 mV moeten zitten.
Iets er boven is niet erg. Maar 100 mV is wel heel veel.Mustang24 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:28:
[...]
Hmm dat red ik inderdaad ook niet altijd. Ik zal alle verbindingen gaan nalopen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Daar zit wel een paar mV tussen maar bijna nooit meer dan 10mV
Als je de batterij net hebt dan kan het beter worden als deze een paar op en ontladen is. In het begin moest de BMS balancer vaker ingrijpen dan nu af en toe.
In wat voor radius kun je zo'n dubbel (deels met PVC) geïsoleerde 70 mm² of 95 mm² Top Systems accukabel nog buigen?
Die Top Systems accukabels zien er voor mij niet zo flexibel uit als bijvoorbeeld een Zealum:
Tot hoeveel mv verschil laat jij het pakket top balancen? Ik heb hem dus aan het begin direct gebalanced tot 17mv op 3.65v.John245 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:45:
[...]
Iets er boven is niet erg. Maar 100 mV is wel heel veel.
En hoe precies komt een slechte verbinding? ik heb een of twee busbars waar je een klein moer deukje in zit doordat deze al is op moment gezet zijn. Kan dit al issues geven?
De link verwijst naar standaard klasse6 accukabel, die wel aan de prijs is daar.cj1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:06:
Is er hier iemand met ervaring met de Stroomwinkel/"Top Systems" accukabel?
In wat voor radius kun je zo'n dubbel (deels met PVC) geïsoleerde 70 mm² of 95 mm² Top Systems accukabel nog buigen?
Die Top Systems accukabels zien er voor mij niet zo flexibel uit als bijvoorbeeld een Zealum:
[Afbeelding]
https://www.accunoord.nl/...kabel-70mm-rood-per-meter
Klasse6 kun je in redelijk strakke bochten leggen. Echter bij krappe bochten nabij kabelschoen dan eerst lin vorm buigen en dan kabelschoen aanknijpen
Accu Noord verkoopt inderdaad precies dezelfde Top Systems IEC 245-6 (IEC 60245-6) accukabel.habbekrats schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:29:
[...]
De link verwijst naar standaard klasse6 accukabel, die wel aan de prijs is daar.
https://www.accunoord.nl/...kabel-70mm-rood-per-meter
Klasse6 kun je in redelijk strakke bochten leggen. Echter bij krappe bochten nabij kabelschoen dan eerst lin vorm buigen en dan kabelschoen aanknijpen
Wie heeft daar deze "Top Systems" accukabel gekocht?
Is het vertind of blank koper?
De accukabel codering "DGR" zal wel verwijzen naar DG Rubber Holland. DGR accukabel komt vermoedelijk uit Turkije (er staat iets van "AB Uygunluk Beyani").
[ Voor 9% gewijzigd door cj1 op 26-01-2025 14:52 ]
Hier 5 mV bij 3.475 CVL. maar met het weer van de afgelopen periode en het gebrek aan prijsvariatie over de dag is het al even terug dat ie vol was.Mustang24 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:27:
[...]
Tot hoeveel mv verschil laat jij het pakket top balancen? Ik heb hem dus aan het begin direct gebalanced tot 17mv op 3.65v.
En hoe precies komt een slechte verbinding? ik heb een of twee busbars waar je een klein moer deukje in zit doordat deze al is op moment gezet zijn. Kan dit al issues geven?
Vanmorgen was mijn accu "leeg" als in gemiddeld 2.9V/cell. Dan ga ik wel verschillen zien van >100mV.
Maar nu is er weer wat zon geweest en zijn alle 4 de packs binnen de 5mV bij een voltage van ongeveer 3.22/cell.
Bij max laden/ontladen loopt dat wel wat op naar zeg max 20mV, maar dat is het wel.
4 parallelle banken van 16S allen met "oude" JK bms met 2A active balancer.
Ik heb, volgens mij, dezelfde kabel bij Uw-Accuwinkel gekocht. Die hebben typenummer DG-3399970. Inderdaad erg soepel.cj1 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:40:
[...]
Accu Noord verkoopt inderdaad precies dezelfde Top Systems IEC 245-6 (IEC 60245-6) accukabel.
Wie heeft daar deze "Top Systems" accukabel gekocht?
Is het vertind of blank koper?
De accukabel codering "DGR" zal wel verwijzen naar DG Rubber Holland.
Check mijn thuisbatterijsimulator
Die 5mv klinkt niet onhaalbaar. Ik zit nu ook op 3mv op 3.3v (idle). Het is vooral als ik hem nu weer richting de 3.45+ stuur dat de verschillen flink willen oplopen. Enige wat ik me kan voorstellen dat ik de batterijen direct heb laten top balancen. Wellicht moet ik dit nu na een tijdje nog is doen?V_ger schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:41:
[...]
Hier 5 mV bij 3.475 CVL. maar met het weer van de afgelopen periode en het gebrek aan prijsvariatie over de dag is het al even terug dat ie vol was.
Vanmorgen was mijn accu "leeg" als in gemiddeld 2.9V/cell. Dan ga ik wel verschillen zien van >100mV.
Maar nu is er weer wat zon geweest en zijn alle 4 de packs binnen de 5mV bij een voltage van ongeveer 3.22/cell.
Bij max laden/ontladen loopt dat wel wat op naar zeg max 20mV, maar dat is het wel.
4 parallelle banken van 16S allen met "oude" JK bms met 2A active balancer.
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
:strip_exif()/f/image/d5AKWIgi7969NCzWaE15hth6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pLHTDrAhsRwaB9bTgZbwypbm.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/91QNN9bEc83uooyLxNuyKdaW.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wSZ6ngAEnMDU5PEUe6G90OvE.jpg?f=fotoalbum_large)