Is dat zo? Waarom zou de kortsluitstroom in de multiplus lager blijven dan tussen accupacks?John245 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:18:
[...]
Als je mijn eerdere linkjes bekijk, dan zie je dat voor de Multiplus je gewoon de Mega zekeringen kan gebruiken.
Zie hier.pvg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:23:
[...]
Is dat zo? Waarom zou de kortsluitstroom in de multiplus lager blijven dan tussen accupacks?
Die Multiplussen geven niet zo;n hoge kortsluitstroom.
[ Voor 9% gewijzigd door John245 op 07-08-2024 21:29 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Let wel dat die “Tabel met aanbevolen accukabels” in dat linkje impliciet voor 12 V systemen is (het genoemde acceptabele spanningsverlies is ongeveer hun 2,5%-norm bij 12 V). De Victron toolkit (nieuwe versie) is een stuk duidelijker wat mij betreft.habbekrats schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:00:
@HermanGast
Victron houd deze stromen aan voor kabel diameters, de vraag is welke maat de Pylon levert.
https://www.victronenergy...ed_book/nl/dc-wiring.html hoofdstuk dc bedrading.
Voor de maximale toegestane stroom zal het niet veel uitmaken.MrFish schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:46:
[...]
Let wel dat die “Tabel met aanbevolen accukabels” in dat linkje impliciet voor 12 V systemen is (het genoemde acceptabele spanningsverlies is ongeveer hun 2,5%-norm bij 12 V). De Victron toolkit (nieuwe versie) is een stuk duidelijker wat mij betreft.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Bij 105A 5 meter volgens de toolkit 15 mm2 nodig. Volgens wiring unlimited 35 mm2. Zit dus een aardig verschil in.habbekrats schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:48:
[...]
Voor de maximale toegestane stroom zal het niet veel uitmaken.
@MrFish
Zelf gebruik ik daarnaast ook de eerder gedeelde calculator omdat er bij mij meerdere kabels naast elkaar liggen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
🙂 ja, maar aan de andere kant van de kabel hangen de accupacks: als de kortsluiting in de multiplus ontstaat loopt er dus mogelijk een kortsluitstroom vanuit een accupack(s). Als dan de mega fuse als eerste gaat, kan die een brand veroorzaken… toch? Ik zou overal t-class plaatsen.John245 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:27:
[...]
Zie hier.
Die Multiplussen geven niet zo;n hoge kortsluitstroom.
Als de kortsluitstroom in de MultiPlus ontstaat zal de MEGA fuse deze breken. De MEGA fuse kan wel de lage kortsluitstromen van een MultiPlus aan.pvg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:57:
[...]
🙂 ja, maar aan de andere kant van de kabel hangen de accupacks: als de kortsluiting in de multiplus ontstaat loopt er dus mogelijk een kortsluitstroom vanuit een accupack(s). Als dan de mega fuse als eerste gaat, kan die een brand veroorzaken… toch? Ik zou overal t-class plaatsen.
Je gaat nu uit van de kortsluitstroom die de multiplus levert, maar de accus hangen aan hetzelfde circuit en kunnen dus een flinke (kortsluit)stroom over de kabel naar multiplus sturen… (die kabel weet niet dat ie naar een multiplus loopt!)John245 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:01:
[...]
Als de kortsluitstroom in de MultiPlus ontstaat zal de MEGA fuse deze breken. De MEGA fuse kan wel de lage kortsluitstromen van een MultiPlus aan.
Ja maar de Class T fuse aan iedere batterij zal de Korsluitstroom breken.pvg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:06:
[...]
Je gaat nu uit van de kortsluitstroom die de multiplus levert, maar de accus hangen aan hetzelfde circuit en kunnen dus een flinke (kortsluit)stroom over de kabel naar multiplus sturen… (die kabel weet niet dat ie naar een multiplus loopt!)
Ik weet niet welke fuse eerst gaat. Dat is volgens mij niet heel deterministisch en naar mate er meer accupacks met eigen fuses aan de busbar hangen, zal de fuse in de kabel naar multiplus eerder gaan. Als de mega eerst gaat, heb je kans op brand.John245 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:09:
[...]
Ja maar de Class T fuse aan iedere batterij zal de Korsluitstroom breken.
Ik denk dat dit wel mee valt. De mega kan 2500A onderbreken, dat zijn 25 batterijen van 100A parallel die niet overbelast raken. Als je 10000A(wanneer de rook wel uit de mega komt) door die mega wilt jagen zonder dat er een batterij zelf in overload gaat heb je een flinke stapel nodig.pvg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:12:
[...]
Ik weet niet welke fuse eerst gaat. Dat is volgens mij niet heel deterministisch en naar mate er meer accupacks met eigen fuses aan de busbar hangen, zal de fuse in de kabel naar multiplus eerder gaan. Als de mega eerst gaat, heb je kans op brand.
Als iedere batterij een 125A/20kA zekering heeft en je hebt er maar tien staan dan verwacht ik geen brand omdat de som van alle batterijen zonder overbelasting onder de 2.5kA van de mega zit. Doet de mega niet zijn werk dan blijf je harde kortsluiting houden en gaan de 125A/20kA zekeringen in de accu er aan.
Als de mega fuses met voldoende marge trager zijn dan de t-class fuses, heb je gelijk, maar als dat niet zo is…jadjong schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 22:40:
[...]
Ik denk dat dit wel mee valt. De mega kan 2500A onderbreken, dat zijn 25 batterijen van 100A parallel die niet overbelast raken. Als je 10000A(wanneer de rook wel uit de mega komt) door die mega wilt jagen zonder dat er een batterij zelf in overload gaat heb je een flinke stapel nodig.
Als iedere batterij een 125A/20kA zekering heeft en je hebt er maar tien staan dan verwacht ik geen brand omdat de som van alle batterijen zonder overbelasting onder de 2.5kA van de mega zit. Doet de mega niet zijn werk dan blijf je harde kortsluiting houden en gaan de 125A/20kA zekeringen in de accu er aan.
Kortstondig kun je het aantal accupacks keer de kortsluitstroom per accupack hebben (dus veel meer dan 2500A) als je de busbar kortsluit. Ik neem hier even aan dat de mega eerder gaat dan de t-class fuses. Dan heb je dus rondspattend, brandend metaal en plastic van de mega.
Voor de tientjes die het extra kost, zou ik het risico niet nemen en alles t-class (of vergelijkbaar nemen).
Ik bedenk me nu wel het volgende: als je meerdere packs parallel zet op een busbar, moet je dus fuses plaatsen die elk de totale kortsluitstroom van alle packs parallel kan onderbreken… als de kortsluitstroom van een pack 5kA is en je zet er 4 parallel, dan zit je dus al aan de limiet van een t-class (20kA)… of je moet de kortsluitstroom omlaag brengen door de kabels dunner/langer te maken. Grotere systemen veilig ontwerpen blijft dus een kunst 😉
- Geen aarde aangeslotenbroekieman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:33:
Vandaag is de electricien geweest om de meterkast om te bouwen naar 3 fase. Hij kwam tot de ontdekking dat de installatie van de zonnepanelen niet juist was. Wat constateren jullie en hoe zou je reageren als dit zo bij jou thuis was geïnstalleerd? [Afbeelding]
[Afbeelding]

- UTP lijkt ook klem te zitten?
Ja de utpkon ik niet anders dan wat knikken. Deze kast wordt verplaatst. Inderdaad aardedraad niet doorverbonden en de ferrietring niet gewikkeld. Triest dat ze zo nalatig zijn geweest.Q schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:45:
[...]
- Geen aarde aangesloten![]()
- UTP lijkt ook klem te zitten?
Is die Eatom Alamat geschikt voor de invoer van 2 draden?broekieman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:33:
Vandaag is de electricien geweest om de meterkast om te bouwen naar 3 fase. Hij kwam tot de ontdekking dat de installatie van de zonnepanelen niet juist was. Wat constateren jullie en hoe zou je reageren als dit zo bij jou thuis was geïnstalleerd? [Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie nu dat @HermanGast er 11 parallel gaat zetten. US000 is 2,5kA korstluitstroom en ik neem aan de US3000 ook. Dus ik neem aan dat er wel meer veiligheidsmaatregelen inzitten.pvg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:04:
[...]
Als de mega fuses met voldoende marge trager zijn dan de t-class fuses, heb je gelijk, maar als dat niet zo is…
Kortstondig kun je het aantal accupacks keer de kortsluitstroom per accupack hebben (dus veel meer dan 2500A) als je de busbar kortsluit. Ik neem hier even aan dat de mega eerder gaat dan de t-class fuses. Dan heb je dus rondspattend, brandend metaal en plastic van de mega.
Voor de tientjes die het extra kost, zou ik het risico niet nemen en alles t-class (of vergelijkbaar nemen).
Ik bedenk me nu wel het volgende: als je meerdere packs parallel zet op een busbar, moet je dus fuses plaatsen die elk de totale kortsluitstroom van alle packs parallel kan onderbreken… als de kortsluitstroom van een pack 5kA is en je zet er 4 parallel, dan zit je dus al aan de limiet van een t-class (20kA)… of je moet de kortsluitstroom omlaag brengen door de kabels dunner/langer te maken. Grotere systemen veilig ontwerpen blijft dus een kunst 😉
Waarom zit die ferriet er uberhaubt? Is dit standaard? Of na problemen/klachten?broekieman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:33:
[Afbeelding]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Dat is voor ruis onderdrukking aangezien Enphase communiceert over de powerline.PCJR schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:49:
[...]
Waarom zit die ferriet er uberhaubt? Is dit standaard? Of na problemen/klachten?
Zie verder zonnepanelen topic
De ring is niet gewikkeld. Is dit juist en dat de aarde draad niet is verbonden, hoe vinden jullie dat?habbekrats schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:12:
[...]
Dat is voor ruis onderdrukking aangezien Enphase communiceert over de powerline.
Zie verder zonnepanelen topic
die kern is net wat de fabrikant van je PV-omvormers voor schrijft. Dat de aarde niet gekoppeld is gewoon slecht.broekieman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:19:
[...]
De ring is niet gewikkeld. Is dit juist en dat de aarde draad niet is verbonden, hoe vinden jullie dat?
Maar dit heeft niks met de powerwall discussie te maken in mijn ogen. Daarvoor is Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Ik moet wat spullen bestellen voor 2x 15kwh packs. Hoeveel mA moet de aardlek zijn?
Een schema en meer info is wel zinvol om een nuttig antwoord te geven.broekieman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:39:
Ik moet wat spullen bestellen voor 2x 15kwh packs. Hoeveel mA moet de aardlek zijn?
Voor de packs heb je geen aardlek nodig.broekieman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:39:
Maar misschien een idee om wat meer info te geven? Je stelt telkens erg korte vragen, vaak zonder enige context of wat je zelf al hebt gezocht en gevonden.
Onze glazen bollen werken over het algemeen niet zó goed.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wKCEMIQN7MUVB1Q3GKfb41Y1.jpg?f=user_large)
ik denk dat ik deze maar als hoofdzekering ga gebruiken vanaf de accu bank ipv mega of mrbf
deze zijn in elk geval stuk goedkoper dan die t klasse zekeringen
[ Voor 12% gewijzigd door Leipi35 op 08-08-2024 14:08 ]
Jullie hebben volkomen gelijk. Hierbij een link naar het schema wat ikbbbrumbrum schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:08:
[...]
Voor de packs heb je geen aardlek nodig.
Maar misschien een idee om wat meer info te geven? Je stelt telkens erg korte vragen, vaak zonder enige context of wat je zelf al hebt gezocht en gevonden.
Onze glazen bollen werken over het algemeen niet zó goed.
heb gemaakt.
https://docs.google.com/s...xir8hU0/edit?usp=drivesdk
Ik zit nog met de componenten vanaf de meterkast naar de onderverdeler in de garage. Daar gaan straks 2 stuks 5 aderige kabels heen. Dus de vraag is wat doe ik vanaf de KWh meter naar de garage. Er komen daar 2 stuks batterijen van elk 15kwh. Ik wil rekening houden met toekomst voor een EV.
@broekieman ik kan dat niet echt een schema noemen... meer een layout eigenlijk.
Check dit filmpje eens:
YouTube: Thuisbatterijen en Veiligheid - deel 2
Vanaf 1m15 komt er een heel mooi schema naar voren. Dit schema beantwoord veel vragen denk ik voor je.
Sowieso, check deel 1 ook even. ook heeft Harold een leuke serie over doe het selven
Check dit filmpje eens:
YouTube: Thuisbatterijen en Veiligheid - deel 2
Vanaf 1m15 komt er een heel mooi schema naar voren. Dit schema beantwoord veel vragen denk ik voor je.
Sowieso, check deel 1 ook even. ook heeft Harold een leuke serie over doe het selven
[ Voor 11% gewijzigd door DiXY op 08-08-2024 14:47 ]
Ik zie 2 opties:John245 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:24:
[...]
Ik zie nu dat @HermanGast er 11 parallel gaat zetten. US000 is 2,5kA korstluitstroom en ik neem aan de US3000 ook. Dus ik neem aan dat er wel meer veiligheidsmaatregelen inzitten.
A
:strip_exif()/f/image/XLCmS6eIphXJD0MECNqa0eMk.jpg?f=fotoalbum_large)
B
:strip_exif()/f/image/oTksUMrdmothHSni7c2jwiiN.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog niet alle T-klasse zekeringen en houders binnen. Morgen maar eens beginnen met optie B opbouwen.
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Waarom in optie B T class 125 in serie?HermanGast schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:05:
[...]
Ik zie 2 opties:
A
[Afbeelding]
B
[Afbeelding]
Nog niet alle T-klasse zekeringen en houders binnen. Morgen maar eens beginnen met optie B opbouwen.
Kun je ook intekenen welke stroom je maximaal wil laten lopen door in de software te beperken en welke stromen er maximaal theoretisch kunnen lopen op basis van de hardware.? Lopen je VE.bys kabels in werkelijkheid ook zo (ik heb zelf geen GX omvormer maar een Cerbo)
@HermanGast Ih et niet wat veel accu capaciteit voor een 3x3000 Multiplus ?
Was je niet goedkoper geweest met 3 x 15 kW eel box of iets dergelijks?
Ik had ook al geopperd om 3 maal een 5000 te nemen.habbekrats schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:44:
Die heb ik ook kijk op eibabo.de daar zijn ze goedkoopLeipi35 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:07:
[Afbeelding]
ik denk dat ik deze maar als hoofdzekering ga gebruiken vanaf de accu bank ipv mega of mrbf
deze zijn in elk geval stuk goedkoper dan die t klasse zekeringen
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Vast wel.habbekrats schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:44:
De MP3000’s zijn er al een poosje. Het systeem is aan het groeien. Wellicht volgend jaar de MP’s upgraden, maar niet alles tegelijk.John245 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:48:
[...]
Ik had ook al geopperd om 3 maal een 5000 te nemen.
De tweezijdige zekering tegen beschadiging en sluiting in het midden.John245 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:33:
[...]
Waarom in optie B T class 125 in serie?
Kun je ook intekenen welke stroom je maximaal wil laten lopen door in de software te beperken en welke stromen er maximaal theoretisch kunnen lopen op basis van de hardware.? Lopen je VE.bys kabels in werkelijkheid ook zo (ik heb zelf geen GX omvormer maar een Cerbo)
Stromen zijn met de MP3000’s niet zo spannend. Max 188A over 3 stuks. En die 188A over dit aantal accu’s is niet zoveel per stuk. 188/11=weinig. Als er tussen de racks meer dan 125A gaat lopen moet daar een hogere waarde in.
VEbus zonder Cerbo is inderdaad simpel. Wat niet getekend is zijn aarding, temperatuur sensor en netwerk aansluiting.
[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 08-08-2024 22:10 ]
Ja maar als ze in het midden zitten is 1 toch ook genoeg?HermanGast schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:09:
[...]
De tweezijdige zekering tegen beschadiging en sluiting in het midden.
Stromen zijn met de MP3000’s niet zo spannend. Max 188A over 3 stuks. En die 188A over dit aantal accu’s is niet zoveel per stuk. 188/11=weinig. Als er tussen de racks meer dan 125A gaat lopen moet daar een hogere waarde in.
VEbus zonder Cerbo is inderdaad simpel. Wat niet getekend is zijn aarding, temperatuur sensor en netwerk aansluiting.
Als de kabel precies tussen de racks vol sluiting maakt krijg ik in iedere set busbars een stroomkring.John245 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:12:
[...]
Ja maar als ze in het midden zitten is 1 toch ook genoeg?
Bedankt voor de tipCyrus The Virus schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:57:
[...]
Die heb ik ook kijk op eibabo.de daar zijn ze goedkoop
Dat klopt. Maar hoe wil je die volle sluiting voor elkaar krijgen. je kabels zijn dubbel geïsoleerd en je zekering is ook afgesloten.HermanGast schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:21:
[...]
Als de kabel precies tussen de racks vol sluiting maakt krijg ik in iedere set busbars een stroomkring.
Het risico zal laag zijn, maar niet onmogelijk. Meest waarschijnlijke scenario als ik Pylontech units (ruim 40kg) in- of uit de racks plaats/schuif en er een kabel achterlangs klem loopt.John245 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:33:
[...]
Dat klopt. Maar hoe wil je die volle sluiting voor elkaar krijgen. je kabels zijn dubbel geïsoleerd en je zekering is ook afgesloten.
Ok in dat geval is er een risico. naast de beveiliging kun je misschien ook kijken of je het kabelmanagement kan verbeteren.HermanGast schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:30:
[...]
Het risico zal laag zijn, maar niet onmogelijk. Meest waarschijnlijke scenario als ik Pylontech units (ruim 40kg) in- of uit de racks plaats/schuif en er een kabel achterlangs klem loopt.
Heb je ook de risico's in kaart gebracht van het modificeren van je Lynx (een CE device) om de T class zekeringen er in te plaatsen.
- Impact kleiner contactoppervlak als dat je heb met class T zekering houder
- Impact warmteontwikkeling
- Impact op CE certificering
- Impact op verzekering (dit is particulier, maar wat is de impact)
- etc,,,
Goede vragen. De Lynx is behoudens de breukdetectie niet veel meer dan een paar strips metaal. De T zekeringen passen prima alleen zitten de gaten iets te dicht bij elkaar. Er zijn meer typen zekeringen met ovale openingen. Warmteontwikkeling kan ik meten met de Flir. Een mooi moment als ik de accu’s stuk voor stuk of paarsgewijs urenlang vol ga laden.John245 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:25:
[...]
Ok in dat geval is er een risico. naast de beveiliging kun je misschien ook kijken of je het kabelmanagement kan verbeteren.
Heb je ook de risico's in kaart gebracht van het modificeren van je Lynx (een CE device) om de T class zekeringen er in te plaatsen.Victron schrijft "The Lynx Distributor is designed to hold MEGA fuses." Heb je hun mening al gevraagd over deze modificatie en de impact daarvan. Mijn ervaring is dat ze zeer snel antwoorden op vragen.
- Impact kleiner contactoppervlak als dat je heb met class T zekering houder
- Impact warmteontwikkeling
- Impact op CE certificering
- Impact op verzekering (dit is particulier, maar wat is de impact)
- etc,,,
Al met al denk ik een verbetering. En in mijn geval wordt het wat netter dan 16 losse houders.
Inderdaad het stelt niet veel voor. Persoonlijk zou voor mij het belangrijkste zijn te weten wat je rechten zijn als het misgaat en hoe Victron hier tegen aan kijkt. Keert de verzekering uit? (Ik ben betrokken in rechtszaken omdat partijen zich niet aan de handleiding van het CE device/de handleiding niet voldoende duidelijk is hebben gehouden, dit is wel in het bedrijfsleven en ik heb geen idee hoe hier particulier tegen aan gekeken wordt).HermanGast schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:51:
[...]
Goede vragen. De Lynx is behoudens de breukdetectie niet veel meer dan een paar strips metaal. De T zekeringen passen prima alleen zitten de gaten iets te dicht bij elkaar. Er zijn meer typen zekeringen met ovale openingen. Warmteontwikkeling kan ik meten met de Flir. Een mooi moment als ik de accu’s stuk voor stuk of paarsgewijs urenlang vol ga laden.
Al met al denk ik een verbetering. En in mijn geval wordt het wat netter dan 16 losse houders.
Tsja. Terwijl we, juist door betere zekeringen te steken, zo ons best doen om de verzekering buiten de deur te houden…..John245 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:00:
[...]
Inderdaad het stelt niet veel voor. Persoonlijk zou voor mij het belangrijkste zijn te weten wat je rechten zijn als het misgaat en hoe Victron hier tegen aan kijkt. Keert de verzekering uit? (Ik ben betrokken in rechtszaken omdat partijen zich niet aan de handleiding van het CE device/de handleiding niet voldoende duidelijk is hebben gehouden, dit is wel in het bedrijfsleven en ik heb geen idee hoe hier particulier tegen aan gekeken wordt).
Door externe T-class zekering houders te plaatsen voor tussen een een Lynx Power In module en de accu's, doe je alles conform de handleiding en doe je er ook alles aan om de verzekering buiten de deur te houden.HermanGast schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:47:
[...]
Tsja. Terwijl we, juist door betere zekeringen te steken, zo ons best doen om de verzekering buiten de deur te houden…..
Maar ik begrijp je volkomen!
[ Voor 3% gewijzigd door DiXY op 09-08-2024 11:23 ]
Daar gaat mijn uitbreidingpvg schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:37:
Iemand een containertje accu’s besteld?
https://www.nu.nl/310482/...hip-in-chinese-haven.html
Lijken me toch geen LFP accuspvg schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:37:
Iemand een containertje accu’s besteld?
https://www.nu.nl/310482/...hip-in-chinese-haven.html
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik begrijp @HermanGast ook, gezien de extra kosten. Ik had echter geen zin om navraag bij de verzekeraar en Victron te doen. Dus ben voor de oplossing gegaan die geen gezeur oplevert in het geval het mis gaat.DiXY schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:22:
[...]
Door externe T-class zekering houders te plaatsen voor tussen een een Lynx Power In module en de accu's, doe je alles conform de handleiding en doe je er ook alles aan om de verzekering buiten de deur te houden.![]()
Maar ik begrijp je volkomen!
[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 09-08-2024 18:24 ]
Voor de discussie dubbel twin hulzen in de AC aansluitingen van de multiplus.
Ik heb voor de liefhebbers 2 persingen even gemaakt, een 4kant en een 6kant persing.
Ik heb nog een derde tang maar die is hier niet van toepassing.
Nog even de Victron montage handleiding doorspitten of hier een bepaalde persing gevraagd wordt.
Ik heb voor de liefhebbers 2 persingen even gemaakt, een 4kant en een 6kant persing.
Nog even de Victron montage handleiding doorspitten of hier een bepaalde persing gevraagd wordt.
/f/image/sxh3fm9Ia29xWxTM1ST5z4Z4.png?f=fotoalbum_large)
Gebruik zelf altijd de 6 kant voor veerdruk klemmen (sommige klanten willen nu eenmaal ader eindhulzen in veerdruk klemmen, ben er zelf niet kapot van) en vierkant voor schroef/kooi klemmen. Heb ook nog nooit problemen gehad twin hulzen en wij bouwen een paar honderd meter aan schakelkast per jaar.habbekrats schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:08:
[Afbeelding]
Ik vind dit een mooie kast om de cellen in te plaatsen. Ik kan deze thuisbezorgd krijgen met 16 A grade eve 280ah cellen :fill(white):strip_exif()/f/image/RQ6VrUKzvWcC0FsI3mYQhw7m.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/DEbcJgnzFMMFo8v0YCSkdhTG.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/MCjQe7n9UmWj3KCe0xXAY6Ug.png?f=user_large)
voor €1.895,-. Is dit een goede deal?
:fill(white):strip_exif()/f/image/RQ6VrUKzvWcC0FsI3mYQhw7m.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/DEbcJgnzFMMFo8v0YCSkdhTG.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/MCjQe7n9UmWj3KCe0xXAY6Ug.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/D1Zey5n4DvWJW9eEwVKH9xsE.png?f=user_large)
Voor de liefhebbers https://www.alibaba.com/p...ithium_1601115736937.html
Als je bij elkaar in de buurt woont kun je er 10 tegelijk kopen. Mooiste is een container vol.
Als je bij elkaar in de buurt woont kun je er 10 tegelijk kopen. Mooiste is een container vol.
De truc met vierkant is altijd zorgen voor de uitlijning, zeker met twin hulzen willen die dan nog wel eens onhandig scheef komen te zitten.habbekrats schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:08:
[Afbeelding]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Vooral die 15kWh versie is bruut. Is je prijs incl. Importbelasting???broekieman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:22:
Ik vind dit een mooie kast om de cellen in te plaatsen. Ik kan deze thuisbezorgd krijgen met 16 A grade eve 280ah cellen [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]voor €1.895,-. Is dit een goede deal?
@thys Pas je op voor "zijwaartse belasting" van de kar? Als er veel gewicht op ligt kan het dat mogelijk wel dragen, maar als je het geheel een richting op duwt kan een en ander als dominostenen in elkaar zakken. Daarom ook vooral nog een aantal diagonale verbindingen aanbrengen in de vorm van een X zodat je dat voorkomt. Mogelijk is daarvoor het vlak dat links achterin de hoek staat bedoeld, maar die lijkt alleen voor de sier ipv daadwerkelijk functionaliteit/ondersteuning toe te voegen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Dank je voor de tip! Ik ben daar ook nog wel bewust mee bezig hoor. Als de lijm helemaal is uitgehard ga ik nog eens kijken hoe star het frame is geworden. Mocht het nodig zijn dan zal ik de vensters aan de muurkanten van een plaat voorzien volgens het “ikea kast principe” om een ongewilde dominoday te voorkomen.Taro schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:23:
@thys Pas je op voor "zijwaartse belasting" van de kar? Als er veel gewicht op ligt kan het dat mogelijk wel dragen, maar als je het geheel een richting op duwt kan een en ander als dominostenen in elkaar zakken. Daarom ook vooral nog een aantal diagonale verbindingen aanbrengen in de vorm van een X zodat je dat voorkomt. Mogelijk is daarvoor het vlak dat links achterin de hoek staat bedoeld, maar die lijkt alleen voor de sier ipv daadwerkelijk functionaliteit/ondersteuning toe te voegen.
Hoe wordt hier gedacht over het plaatsen van een (DIY kit) batterij met Multiplus in een onverwarmde, ongeisoleerde houten schuur? Ik vind het wel een fijn idee om de batterij buiten huis te hebben, en er ligt al 3 fase op 4mm2 op een onderverdeler. Het wordt wel erg warm, koud en vochtig. Wat is jullie ervaring met corrosie in zo'n geval?
Ik besef me overigens ook dat een LFP batterij het dan bij vriestemperaturen niet doet, maar eerlijk gezegd zal ik de batterij alleen voor nom gebruiken en de dagen dat het overdag vriest met een goede zon zullen toch schaars zijn.
Ik besef me overigens ook dat een LFP batterij het dan bij vriestemperaturen niet doet, maar eerlijk gezegd zal ik de batterij alleen voor nom gebruiken en de dagen dat het overdag vriest met een goede zon zullen toch schaars zijn.
Ik weet niet of het handig is om een accu een paar maand niet te gebruiken onder niet ideale bewaar omstandigheden. Een JK bms heeft wel mogelijkheid om een heatpad aan te sturen die je onder je batterij legt. In de zomer wil je het niet te heet in de schuur dat vinden lifepo4 batterijen ook niet fijn. Tenslotte een Vivtron is een ip21 apparaat uitkijken voor condensatie.Jazzle schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:10:
Hoe wordt hier gedacht over het plaatsen van een (DIY kit) batterij met Multiplus in een onverwarmde, ongeisoleerde houten schuur? Ik vind het wel een fijn idee om de batterij buiten huis te hebben, en er ligt al 3 fase op 4mm2 op een onderverdeler. Het wordt wel erg warm, koud en vochtig. Wat is jullie ervaring met corrosie in zo'n geval?
Weet je wat de prijs is voor 10 stuks?habbekrats schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 21:58:
Voor de liefhebbers https://www.alibaba.com/p...ithium_1601115736937.html
Yes, goede deal toch? Ik wil er meerdere bestellen zodat ik er andere ook blij mee kan maken en de prijs misschien beter wordt.k.monsma schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:24:
[...]
Vooral die 15kWh versie is bruut. Is je prijs incl. Importbelasting???
Dat is heel moeilijk te zeggen vooraf, op Alibaba zitten wel een aantal betrouwbare. Alie express is gewoon gokken. Een van de redenen geweest om ze bij Nkon te bestellen. Ik was voor mij 32 cellen 314AH 2762 euro kwijt. Uiteraard zonder kast en BMS.jadjong schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:25:
Wat is het verschil met alle andere random batterijen van Ali?
De vorderingen
Alluminium platen gezaagd, maten uitgezet en gaten geboord en draad getapt.
Buitenzijde m6 binnenzijde m5. De draadeinden zijn geisoleerd.
Zoals te zien 4x4 opstelling.
Ik moet nog wat extra 6 mm kunststof spacers hebben zodat mijn kabelgootjes erop kunnen.
/f/image/PyLl8c83TA45p5Eif1yVu8ct.png?f=fotoalbum_large)
Dat is met kasten en bms ca. €4.000. Welke bms ga je nemen?habbekrats schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:51:
[...]
Dat is heel moeilijk te zeggen vooraf, op Alibaba zitten wel een aantal betrouwbare. Alie express is gewoon gokken. Een van de redenen geweest om ze bij Nkon te bestellen. Ik was voor mij 32 cellen 314AH 2762 euro kwijt. Uiteraard zonder kast en BMS.
[ Voor 6% gewijzigd door broekieman op 11-08-2024 13:12 ]
Ziet er goed uit, heb je ook nog de mogelijkhei om uit te breiden in de toekomst ?habbekrats schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:51:
[...]
Dat is heel moeilijk te zeggen vooraf, op Alibaba zitten wel een aantal betrouwbare. Alie express is gewoon gokken. Een van de redenen geweest om ze bij Nkon te bestellen. Ik was voor mij 32 cellen 314AH 2762 euro kwijt. Uiteraard zonder kast en BMS.
De vorderingen
Alluminium platen gezaagd, maten uitgezet en gaten geboord en draad getapt.
Buitenzijde m6 binnenzijde m5. De draadeinden zijn geisoleerd.
Zoals te zien 4x4 opstelling.
Ik moet nog wat extra 6 mm kunststof spacers hebben zodat mijn kabelgootjes erop kunnen.
[Afbeelding]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik bedoelde eigenlijk alles behalve de cellen. Die cellen lijken redelijk consistent en gaan alleen kapot als je de bout te strak aan draait.habbekrats schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:51:
[...]
Daarnaast heb je nog gebrekkige compressie (niet handig bij verticale toepassingen), overmatige compressie, dropveters waar 200A doorheen moet, displays die er alleen voor de sier op zitten, BMS wat 13 jaar doet over het balanceren van 280Ah cellen, geen enkele interne zekering

Zelf bouwen lijkt, als je weet wat je doet, nog altijd de beste optie. Als je niet weet wat je doet is het om het even.
@broekieman Ik heb hier 2 stuks Jk 200 A klaar liggen.
@Cyrus The Virus
Er komt nog 1 set 15kw boven.
Dat lijkt mij voorlopig voldoende. Naast de bestaande kast kan ik nog een kast zetten, eventueel daar ook nog mppt Victron PV in.
@jadjong Zelf bouwen kan als daar de machines/mogelijkheden toe hebt. Ik ga niet veel compressie toepassen zover ik nu weet zijn de cellen ~ 40% lading. Ik ga ze straks 1 maal helemaal volladen / topbalanceren. Die doe ik dan met het BMS die dan gelijk kan balanceren indien nodig.
En dan hopen dat de compressie toeneemt en de gasbubbels eruit geperst worden.
@Cyrus The Virus
Er komt nog 1 set 15kw boven.
Dat lijkt mij voorlopig voldoende. Naast de bestaande kast kan ik nog een kast zetten, eventueel daar ook nog mppt Victron PV in.
@jadjong Zelf bouwen kan als daar de machines/mogelijkheden toe hebt. Ik ga niet veel compressie toepassen zover ik nu weet zijn de cellen ~ 40% lading. Ik ga ze straks 1 maal helemaal volladen / topbalanceren. Die doe ik dan met het BMS die dan gelijk kan balanceren indien nodig.
En dan hopen dat de compressie toeneemt en de gasbubbels eruit geperst worden.
[ Voor 43% gewijzigd door habbekrats op 11-08-2024 18:55 ]
Mijn installateur is met vakantie en wil hem niet storen. Ik zit even met het volgende ivm bestellen. Hij gaf aan dat de 4 polige automaat naar de garage 24 A mag zijn en in de garage een 25 A 4 polige aardlek automaat. Kun je met de backup functie van de Victron terug naar de woning net een 4 polige 25A automaat en waar sluit je in de woning de backup op aan? De KWh meter wordt toch gekoppeld aan de Cerbo? Moet deze dan niet in de garage zitten ipv de woning?
Hi , ik heb een aantal 13s modules van ongeveer 1 kw.
Deze zitten stevig in en die die wil ik dus graag heel laten en daar een BMS op zetten die balanceert.
Ik heb er meerdere , en wil er graag een powerwall van maken en vraag is nu :
Is er een systeem waar je meerdere BMS'sen kunt monitoren en aansturen ?
Deze zitten stevig in en die die wil ik dus graag heel laten en daar een BMS op zetten die balanceert.
Welke chemie is dat? NMC zeker? 1 kw? kw is geen eenheid die ik ken. Bedoel je kWh? Dat vraag ik omdat je met NMC wel wegkomt zonder active balancing.hatex schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:51:
Hi , ik heb een aantal 13s modules van ongeveer 1 kw.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Weet ik niet precies .... het is deze https://transistor-man.com/reverse_engineer_porche_bms.htmlRikHa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:59:
[...]
Welke chemie is dat? NMC zeker? 1 kw? kw is geen eenheid die ik ken. Bedoel je kWh? Dat vraag ik omdat je met NMC wel wegkomt zonder active balancing.
Er zit een bms op en ook balancing zo te zien , praten via CAN , maar helaas niemand die dat gelukt is voor zover ik kan vinden
1,35 kWh per module , denk inderdaad NMC
[ Voor 4% gewijzigd door hatex op 13-08-2024 14:27 ]
Yep, kijk maar naar die discharge curve. Ikzou me er niet aan branden (pun intended), zeker niet in huis halen.hatex schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:15:
[...]
Weet ik niet precies .... het is deze https://transistor-man.com/reverse_engineer_porche_bms.html
Er zit een bms op en ook balancing zo te zien , praten via CAN , maar helaas niemand die dat gelukt is voor zover ik kan vinden
1,35 kWh per module , denk inderdaad NMC
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Gaat niet in huis , en niet elke auto vliegt in de fik....
Maar goed een idee mbt het bms ?
Zo, het begin is er. Het begint een beetje een “wall” te worden.
:strip_exif()/f/image/1f3z6W45falAVhucfIaL9Fcl.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog niet af, beetje rommelig zo. Ik ga Lynx 3 en 4 (net buiten beeld aan de zijkant lage rack) een ander plaatsje geven maar weet nog niet waar. Wellicht was het toch netter met een hoog rack en dan de 4 Lynxen aan elkaar in het midden.
Op dit moment 9 stuks Pylontech online. Linksonder 2stuks vers uit transport doen nog niet mee.
Komende dagen als die 2 meedoen wordt capaciteit net iets meer dan 50kWh en die krijg ik zelfs met de MP-II 3000’s nog makkelijk vol op een zonnige dag. En er is ruimte voor nummer 12. Binnenkort maar eens bestellen.
Volgend jaar over naar de MP5000’s. Voor dit jaar was het wel weer even genoeg.
Er zitten 3 stuks US5000-1C tussen, maar die zijn uiterlijk volledig identiek aan de US5000’s.
:strip_exif()/f/image/1f3z6W45falAVhucfIaL9Fcl.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog niet af, beetje rommelig zo. Ik ga Lynx 3 en 4 (net buiten beeld aan de zijkant lage rack) een ander plaatsje geven maar weet nog niet waar. Wellicht was het toch netter met een hoog rack en dan de 4 Lynxen aan elkaar in het midden.
Op dit moment 9 stuks Pylontech online. Linksonder 2stuks vers uit transport doen nog niet mee.
Komende dagen als die 2 meedoen wordt capaciteit net iets meer dan 50kWh en die krijg ik zelfs met de MP-II 3000’s nog makkelijk vol op een zonnige dag. En er is ruimte voor nummer 12. Binnenkort maar eens bestellen.
Er zitten 3 stuks US5000-1C tussen, maar die zijn uiterlijk volledig identiek aan de US5000’s.
[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 13-08-2024 21:19 ]
Zijn dit van die Taycan accu's?hatex schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:07:
Gaat niet in huis , en niet elke auto vliegt in de fik....
Ik ken iemand die daar veel mee werkt en ik meende dat hij ook communicatie modules verkoopt(e) voor deze accu's.
Netjes.HermanGast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:08:
[Afbeelding]
Ben nieuwsgierig hoe je het verschil ziet tussen de normale US5000 en de US5000 1C, ik zie geen verschil aan de voorkant. Zijn ze later wel uit elkaar te houden?
De aardraad naar je meterkast en van de meterkast naar de aardpen is ook netjes 16mm2?
Bij 1 batterij is trouwens de plus niet aangesloten
Met de huidige tarieven ga ik volgend jaar ook naar 12x US5000.
Ik zie en merk totaal geen verschil. Wellicht binnenin, maar ik ga ze niet openmaken.John245 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:25:
[...]
Netjes.
Ben nieuwsgierig hoe je het verschil ziet tussen de normale US5000 en de US5000 1C, ik zie geen verschil aan de voorkant. Zijn ze later wel uit elkaar te houden?
De aardraad naar je meterkast en van de meterkast naar de aardpen is ook netjes 16mm2?
Bij 1 batterij is trouwens de plus niet aangesloten![]()
Met de huidige tarieven ga ik volgend jaar ook naar 12x US5000.
Aarddraad kan beter. Scherp gezien.
Bij 2 batterijen de plus nog niet aangesloten. Die zijn nog niet op spanning. Ik laadt ze eerst 100%, daarna koppel ik pas.
12 stuks… prima plan!
Het is misschien visueel. Maar is je aarddraad voor de batterijen aan de rechterzijde ook 16mm2? En waarom daar niet de meegeleverde aard draad gebruikt?HermanGast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:07:
[...]
Ik zie en merk totaal geen verschil. Wellicht binnenin, maar ik ga ze niet openmaken.
Aarddraad kan beter. Scherp gezien.
Bij 2 batterijen de plus nog niet aangesloten. Die zijn nog niet op spanning. Ik laadt ze eerst 100%, daarna koppel ik pas.
12 stuks… prima plan!
Je legt haarfijn de vinger op de zere plek. Ik moet nog een centrale aardrail maken/aanbrengen. Alle draden naar de rail, en niet doorverbinden zoals nu. Dan maak ik meteen alle aarddraden op lengte in 16mm2. De meegeleverde draad is vaak te lang.John245 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 22:15:
[...]
Het is misschien visueel. Maar is je aarddraad voor de batterijen aan de rechterzijde ook 16mm2? En waarom daar niet de meegeleverde aard draad gebruikt?
Nee , cayenne / panamera hybrid accu's , dacht een systeem van bosch.DiXY schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:19:
[...]
Zijn dit van die Taycan accu's?
Ik ken iemand die daar veel mee werkt en ik meende dat hij ook communicatie modules verkoopt(e) voor deze accu's.
In de 2015 cayenne zitten er 8 aan elkaar voor een totaal van 10 Kwh waarvan 8 Kwh bruikbaar ivm 80% cyclus.
Zou wel tof zijn als hier een comm. Module voor is ! Kan je t vragen en mij een bericht sturen ?
Wow mooi, wat voor rack is dit?HermanGast schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:08:
[Afbeelding]
Is er iemand bekend met de XR08 battery boxen. Ik heb inmiddels de derde hier staan. Die stonden voor minder dan 250 euro per stuk hier op de stoep vanuit China. Zoek maar eens op alibaba. Ze zijn voorbereid op JKBMS. Twee draaien inmiddels met 16 MB31 cellen icm Victron Multiplussen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/c5s8wYkGlX2udL0BqNrXJrGP.png?f=user_large)
[ Voor 38% gewijzigd door aj_vdw op 14-08-2024 10:19 . Reden: plaatje toegevoegd ]
Ik was deze wel tegengekomen maar durfde het niet aan omdat ik er nergens reviews over kon vinden. Dus als je er een paar in huis hebt kun je misschien wat meer info en foto's delen?aj_vdw schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:58:
Is er iemand bekend met de XR08 battery boxen. Ik heb inmiddels de derde hier staan. Die stonden voor minder dan 250 euro per stuk hier op de stoep vanuit China. Zoek maar eens op alibaba. Ze zijn voorbereid op JKBMS. Twee draaien inmiddels met 16 MB31 cellen icm Victron Multiplussen.
Poh dat is wel heel goedkoop.aj_vdw schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:58:
[Afbeelding]
Hier op Aliexpress staan ze ook. Maar de leverancier klaagde dat ze tegenwoordig verplicht via Ali moeten verzenden. Dus hij gaf me een link naar Alibaba waar de verzendkosten in de prijs zitten. Het plaatmateriaal is 1.3 mm dik en het lijkt een seplos clone (waar youtube vol mee staat). Verzenden gaat per trein en vanaf Duitsland per koerier. Gemiddeld was een box bij mij 6 weken onderweg met volledige tracking vanaf dag 1.thys schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:29:
[...]
Ik was deze wel tegengekomen maar durfde het niet aan omdat ik er nergens reviews over kon vinden. Dus als je er een paar in huis hebt kun je misschien wat meer info en foto's delen?
Cell compressie is vergelijkbaar met Seplos. Ik heb wel twee extra plaatjes besteld (Verzinkt staal in NL) om de achterkant 100% dicht te laten zijn (zie video's van Andy).
Ik had ze besteld zonder kabels (die vertrouw ik niet). Er zitten dus ook geen flexibele busbars bij. Daar heb ik zelf dubbele 35mm2 kabels voor gebruikt. Want zowel op de BMS, terminals van de batterij en de box hebben aansluitpunten voor 2 kabels. Ik heb ze vertikaal aan de muur in de garage hangen (beugels voor gelast).
[ Voor 15% gewijzigd door aj_vdw op 14-08-2024 13:25 ]
Heb je ook een link op alibaba?aj_vdw schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:49:
[...]
Hier op Aliexpress staan ze ook. Maar de leverancier klaagde dat ze tegenwoordig verplicht via Ali moeten verzenden. Dus hij gaf me een link naar Alibaba waar de verzendkosten in de prijs zitten. Het plaatmateriaal is 1.3 mm dik en het lijkt een seplos clone (waar youtube vol mee staat). Verzenden gaat per trein en vanaf Duitsland per koerier. Gemiddeld was een box bij mij 6 weken onderweg met volledige tracking vanaf dag 1.
Cell compressie is vergelijkbaar met Seplos. Ik heb wel twee extra plaatjes besteld (Verzinkt staal in NL) om de achterkant 100% dicht te laten zijn (zie video's van Andy).
Ik had ze besteld zonder kabels (die vertrouw ik niet). Er zitten dus ook geen flexibele busbars bij. Daar heb ik zelf dubbele 35mm2 kabels voor gebruikt. Want zowel op de BMS, terminals van de batterij en de box hebben aansluitpunten voor 2 kabels. Ik heb ze vertikaal aan de muur in de garage hangen (beugels voor gelast).
Ja hoor:
https://www.alibaba.com/p...Energy_1601211493083.html
Ik heb zelf via Aliexpress messaging gecommuniceerd met de leverancier. Hij stuurt je dan een link.
Iemand toevallig al een Victron naar JK BMS kabel gemaakt ? zat hier te kijken https://www.victronenergy...us_bms-cable#introduction
Maar dit matched totaal niet JK BMS manual. Volgens andy's videos zou ik gewoon type A kabel hebben.
EDIT: type A werkt dus gewoon, documentatie van JK BMS klopt dus niet.
Ik zie nu 1 BMS in het victron systeem alleen de 2e niet kan niet achterhalen waarom. BMS 1 staat op switch 0 en BMS 2 op switch 1.
Video van andy gevolgd maar geen succes.
YouTube: New JK-BMS in parallel
Evenals deze video:
YouTube: Connect JK BMS to SunSynk / DEYE Inverter WITH Communication (Parall...
Ga proberen RS485 adapter te maken kijken kijken of het met PC software wel werkt, anders ben ik ben ik bang dat er wat stuk is.
Maar dit matched totaal niet JK BMS manual. Volgens andy's videos zou ik gewoon type A kabel hebben.
EDIT: type A werkt dus gewoon, documentatie van JK BMS klopt dus niet.
Ik zie nu 1 BMS in het victron systeem alleen de 2e niet kan niet achterhalen waarom. BMS 1 staat op switch 0 en BMS 2 op switch 1.
Video van andy gevolgd maar geen succes.
YouTube: New JK-BMS in parallel
Evenals deze video:
YouTube: Connect JK BMS to SunSynk / DEYE Inverter WITH Communication (Parall...
Ga proberen RS485 adapter te maken kijken kijken of het met PC software wel werkt, anders ben ik ben ik bang dat er wat stuk is.
[ Voor 92% gewijzigd door Cyrus The Virus op 15-08-2024 06:52 ]
Pylontech PowerCube H2 12+1 en de 6+1 (links)
Andy weer aan de slag met de Yixiang DIY box en nu worden er wel de Epoxy "washers" bijgeleverd voor de schroeven, hier werd eerder gemeld dat die ontbraken.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Net als de sticky foam voor onder de balance lead bruggen. Heb net een berichtje gestuurd en als het goed is worden ze volgende week nagestuurdTaro schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:51:
Andy weer aan de slag met de Yixiang DIY box en nu worden er wel de Epoxy "washers" bijgeleverd voor de schroeven, hier werd eerder gemeld dat die ontbraken.
Ik heb een kabel gebouwd en ook 1 besteld.Cyrus The Virus schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 19:24:
Iemand toevallig al een Victron naar JK BMS kabel gemaakt ? zat hier te kijken https://www.victronenergy...us_bms-cable#introduction
Na de sporen gevolgd te hebben op de pcb van de BMS kwam ik tot de conclusie dat de kabel van type B moet zijn.
Zowel de bestelde kabel als de zelfgebouwde, werken.
https://www.nkon.nl/victr...s-type-b-cable-1-8-m.html
De reden waarom type A waarschijnlijk ook werkt, vind je hier: https://www.circuitsonline.net/forum/view/109065
Het verschil tussen type A en B zit in de aansluiting van de GND pin. Als je type A kabel gebruikt, is de GND niet aangesloten.
[ Voor 17% gewijzigd door aj_vdw op 15-08-2024 09:48 ]
Ik krijg toch andere prijzen lol. Ook het ontbreken van een fuse (tclass dan wel, mega enzo dat fikt gewoon) of dc breaker was voor mij een reden om voor Xiyiang of Luyuan te gaan.
Tijd terug gekozen voor 3x Luyuan box. Veel contact met Amy op Alibaba, kunt zelf ook dingen customizen aan de box. Dat is bij Ali allemaal wat minder/niet.
/f/image/NAd7dBWQZGQJ3HP09fXIZc12.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door PCJR op 15-08-2024 09:59 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik heb in mijn huisbatterij opstelling een Daly BMS verwisseld voor een JK BMS, gewoon voor de hobby.
Ik vroeg me af waarom de JK BMS PackVoltage afwijkt met een multimeter, totdat ik de code aan het schrijven was voor mijn programma. De individuele CellVoltages worden opgeteld in de BMS. Met de multimeter wordt het gehele BatterijPack doorgemeten. Het is een kniesoor waar toch.
Zie ik wat over het hoofd.
Ter verduidelijking hier een stukje code.
Ik vroeg me af waarom de JK BMS PackVoltage afwijkt met een multimeter, totdat ik de code aan het schrijven was voor mijn programma. De individuele CellVoltages worden opgeteld in de BMS. Met de multimeter wordt het gehele BatterijPack doorgemeten. Het is een kniesoor waar toch.
Zie ik wat over het hoofd.
Ter verduidelijking hier een stukje code.
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| Case &H79 BMS.numberOfCells = Data(p + 1) / 3 Debug.WriteLine(BMS.numberOfCells) p += 2 Dim min As Single = 10 Dim max As Single For s = 0 To BMS.numberOfCells - 1 Dim r As Single = ((Data(p + 1) << 8) Or Data(p + 2)) * 0.001 BMS.cellVmV(s) = r BMS.packVoltage += r If min > r Then min = r BMS.minCellVNum = s End If If max < r Then max = r BMS.maxCellVNum = s End If Debug.WriteLine($"Voltage Cell {s} = {r}") p += 3 Next BMS.maxCellmV = max BMS.minCellmV = min BMS.cellDiff = BMS.maxCellmV - BMS.minCellmV BMS.AverageCellVoltage = BMS.packVoltage / BMS.numberOfCells Debug.WriteLine($"Minimum CellVoltage : {BMS.minCellmV}") Debug.WriteLine($"Maximum CellVoltage : {BMS.maxCellmV}") Debug.WriteLine($"Average CelVoltage : {BMS.AverageCellVoltage}") Debug.WriteLine($"CellDiff : {BMS.cellDiff}") Case &H80 |
Die dubbele 35mm2 kabels, op de accu, zitten die 2 kabels in 1 krimpoog? Of heb je 2 krimpogen op elkaar geschroefd? In mijn situatie heb ik namelijk ook de JKinverterBMS met m6 studs. En wil ook zelf de interne kabels maken, met dikke fatsoenlijke Klauke oogjes. En niet van die Action oogjes die ze in China eraan persen met een keukenschaaraj_vdw schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:49:
[...]
Hier op Aliexpress staan ze ook. Maar de leverancier klaagde dat ze tegenwoordig verplicht via Ali moeten verzenden. Dus hij gaf me een link naar Alibaba waar de verzendkosten in de prijs zitten. Het plaatmateriaal is 1.3 mm dik en het lijkt een seplos clone (waar youtube vol mee staat). Verzenden gaat per trein en vanaf Duitsland per koerier. Gemiddeld was een box bij mij 6 weken onderweg met volledige tracking vanaf dag 1.
[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 15-08-2024 10:04 ]
En hoe is de DC beveiliging bij dit apparaat? Voor het geval men de stapels gewoon doorlust in plaats van een centrale busbar met De juiste zekeringen.Taro schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:51:
[YouTube: We loaded-up the Yixiang DIY Battery Box. Unbelievable fast DIY build process, best case right now?]
Ik heb Andy nog nooit gehoord over T-fuses of hem die in zien bouwen. Vind ik wel opvallend, gegeven de brede discussie over het onderwerp ook buiten dit forum.jadjong schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:11:
[...]
En hoe is de DC beveiliging bij dit apparaat? Voor het geval men de stapels gewoon doorlust in plaats van een centrale busbar met De juiste zekeringen.
Voor zijn battery shelf heeft hij een dikke DC breaker ingezet die volgens mij aan de rating voldoet. Maar al die proef batterijen zelf.....
[ Voor 14% gewijzigd door Q op 15-08-2024 10:54 ]
Heb je met de verkoper gesproken via messaging? Ik heb nog even gekeken, de laatste box kostte me 237,60 euro incl verzendkosten en die daarvoor 233,16 euro.
[ Voor 21% gewijzigd door aj_vdw op 15-08-2024 11:20 ]
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic