Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:46
Correct.
Heronimo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:36:
[...]

Ik heb hem hier ook besteld en begreep dat dit ex BTW kan als het onderdeel uitmaakt van een opstelling met ook zonnepanelen. Dan is de Multiplus namelijk icm met de MPPT de omvormer.
Dat klopt. Ik heb een Goodwe inverter voor alles op het zuiden. En een Victron MPPT voor de overige oriëntaties.

Heb ze net aan de muur gehangen, lekker zwaar die dingen :P

[ Voor 4% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 24-05-2024 18:35 ]

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:04
Ik ben me aan het oriënteren op een thuis accu nu straks de salderingsregeling verdwijnt.

Even een 2 tal vragen voordat ik verder ga met mijn "plan":
- Ik heb een 3 fase aansluiting. Maar zit te denken aan 1 x Victron Multiplus 2 5000 VA 48V. De meter saldeert natuurlijk gewoon intern over de 3 fasen. Ik zie hier echter ook gebruikers die wel voor 3 fasen gaan. Waarom zou ik daar voor moeten kiezen?

- Kan en mag zo'n Victron omvormer ook achter een onderverdeler?
Ik heb vanuit de meterkast een 20A aardlek automaat naar een onderverdeler in de schuur.
Hierin zitten 3 groepen:
1 x 16a aardlekautomaat voor zonnepanelen
1 x 16a aardlekautomaat voor de schuur
1 x 16a aardlekautomaat voor buiten/overkapping
Het zijn dus allemaal aardlek automaten.

Volgens mij kan ik hier toch gewoon een 20a automaat bij inzetten voor de Victron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 11:09

HermanGast

Exige GT3

Flappie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:23:
Ik ben me aan het oriënteren op een thuis accu nu straks de salderingsregeling verdwijnt.

- Ik heb een 3 fase aansluiting. Maar zit te denken aan 1 x Victron Multiplus 2 5000 VA 48V. De meter saldeert natuurlijk gewoon intern over de 3 fasen. Ik zie hier echter ook gebruikers die wel voor 3 fasen gaan. Waarom zou ik daar voor moeten kiezen?

Ik heb vanuit de meterkast een 20A aardlek automaat naar een onderverdeler in de schuur.
Hierin zitten 3 groepen:

Volgens mij kan ik hier toch gewoon een 20a automaat bij inzetten voor de Victron?
Met 3 fasen kun je 3x zo veel stroom verplaatsen. En soms kun je een beetje verdelen over de fasen zodat het je beter uitkomt voor je huisinstallatie. En als je iets meer capaciteit hebt kun je de omvormers in hun meest efficiënte bereik laten werken waardoor je minder verliezen hebt. Nadeel natuurlijk wel de extra kosten.

Volgens sommige richtlijnen zou een 20A automaat niet handig zijn achter een 3x25A meterkast (selectiviteit). Maar als je bekabeling (dikte) in orde is zal het waarschijnlijk wel kunnen. Probeer het zo te maken dat je geen grotere stromen door een enkele verbinding stuurt dan de bedrading aankan. Dus als voorbeeld, niet 20A van zonnepanelen en daar overheen door dezelfde bedrading nog eens 20A uit je accu. Veilig om dan een extra automaat als beveiliging te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door HermanGast op 24-05-2024 19:48 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 23:00

pvg

Hierin zitten 3 groepen:

Hoe dik is je kabel naar de schuur? Is dat 3 fasen?
Je gaat een 1 fase inverter gebruiken.
Is je PV inverter ook 1 fase?

Houdt er rekening mee dat de stroom op je nul draad lelijk kan optellen met 1 fase inverters icm andere belastingen.
Stel je hebt:
L1: batterij inverter
L2: PV inverter
L3: boiler oid
Als de inverters beide 16A terugleveren en de boiler uit is, zou er 16A door de nul lopen.
Als de boiler aangaat, zou dat 32A worden…
Dus hier zou je alles met min 6mm2 tot aan de automaten moeten uitleggen.

(Hetzelfde geldt bij 1 inverter en 2 zware belastingen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
pvg schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Hoe dik is je kabel naar de schuur? Is dat 3 fasen?
Je gaat een 1 fase inverter gebruiken.
Is je PV inverter ook 1 fase?

Houdt er rekening mee dat de stroom op je nul draad lelijk kan optellen met 1 fase inverters icm andere belastingen.
Stel je hebt:
L1: batterij inverter
L2: PV inverter
L3: boiler oid
Als de inverters beide 16A terugleveren en de boiler uit is, zou er 16A door de nul lopen.
Als de boiler aangaat, zou dat 32A worden…
Dus hier zou je alles met min 6mm2 tot aan de automaten moeten uitleggen.

(Hetzelfde geldt bij 1 inverter en 2 zware belastingen!)
In de meterkast heb ik 3 fasen. Daar zit ook een 3 fase automaat voor de zonnepanelen op het westen.
Vanaf de meterkast loopt er een 3x2,5mm2 kabel naar de schuur naar de onderverdeler. Die onderverdeler is dus 1 fase.

Bij 3 fase systemen heb je zoiets als fase versschuiving dus er loopt nooit tegelijk het maximale van de 3 fasen door de nul. Zie ook: Wikipedia: Driefasespanning.
Maar goed, er is 1 fase aanwezig in de schuur. Elke groep heeft een eigen beveiliging en de hoofdkabel naar de onderverdeler is afgezekerd in de hoofdverdeler.

Ik zal mijn vraag voor de zekerheid ook nog even stellen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

[ Voor 5% gewijzigd door Flappie op 24-05-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Flappie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:05:
[...]

In de meterkast heb ik 3 fasen. Daar zit ook een 3 fase automaat voor de zonnepanelen op het westen.
Vanaf de meterkast loopt er een 3x2,5mm2 kabel naar de schuur naar de onderverdeler. Die onderverdeler is dus 1 fase.

Bij 3 fase systemen heb je zoiets als fase versschuiving dus er loopt nooit tegelijk het maximale van de 3 fasen door de nul. Zie ook: Wikipedia: Driefasespanning.
Maar goed, er is 1 fase aanwezig in de schuur. Elke groep heeft een eigen beveiliging en de hoofdkabel naar de onderverdeler is afgezekerd in de hoofdverdeler.
Alleen als op alle 3 de fases normale verbruikers zijn aangesloten, geldt dat. Dit geldt niet als op 1 of 2 fases ook wordt teruggeleverd: dan wisselt het teken van de stroomvector (een minteken voor 1 van de sinussen in de wiki) en tellen de stromen op (tot 2x de max stroom door een fase).

Maar je hebt een 1 fase onderverdeler, dus andere problemen… Hoe ga je voorkomen dat de PV in de schuur en de batterij inverter samen meer dan 20A over de 2.5mm2 sturen? Dat zou praktisch niet functioneel zijn, maar je wil geen brand door een software fout.

[ Voor 5% gewijzigd door pvg op 24-05-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
pvg schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:17:
[...]

Alleen als op alle 3 de fases normale verbruikers zijn aangesloten, geldt dat. Dit geldt niet als op 1 of 2 fases ook wordt teruggeleverd: dan wisselt het teken van de stroomvector (een minteken voor 1 van de sinussen in de wiki) en tellen de stromen op (tot 2x de max stroom door een fase).

Maar je hebt een 1 fase onderverdeler, dus andere problemen… Hoe ga je voorkomen dat de PV in de schuur en de batterij inverter samen meer dan 20A over de 2.5mm2 sturen?
PV is een set van maximaal 2700 watt. Op het moment dat deze aan het opwekken is laden de batterijen.
Ik verwacht niet dat de set maximaal levert en de Victron ook het maximale teruglevert.
Eventueel zou ik die set van 2700 Wp nog kunnen aansluiten op de AC-out van de Victron met AC coupling?

[ Voor 6% gewijzigd door Flappie op 24-05-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg

pvg

Flappie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:24:
[...]

PV is een set van maximaal 2700 watt. Op het moment dat deze aan het opwekken is laden de batterijen.
Ik verwacht niet dat de set maximaal levert en de Victron ook het maximale teruglevert.
Eventueel zou ik die set van 2700 Wp nog kunnen aansluiten op de AC-out van de Victron met AC coupling?
Ik zou er niet vanuit gaan dat de software altijd foutloos werkt… (of dat de gebruiker het nooit verkeerd configureerd).
Waarschijnlijk idd via ac out (dan kun je ook laden als het grid uitvalt), maar dan nog is er een extra automaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-09 18:53
Nog een vraag eigenlijk, als je 3 boxen a 16 batterijen (16kW) met 200A ontlading aan elkaar knoopt.
Dan heb je een max ontlading mogelijkheid van 600A.
Wat voor dikte kabel laad je dan naar de omvormer lopen?
Afstand naar omvormer zal denk ik Ca. 1 a 1,5 meter kabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:41
Reveal! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:45:
Nog een vraag eigenlijk, als je 3 boxen a 16 batterijen (16kW) met 200A ontlading aan elkaar knoopt.
Wat voor een omvormer heb je dan? 600A bij 50V is 30kW!
Voor LFP is er een verschil tussen kunnen en willen. Je zou beter een max van 0.5C of 0.25C aan kunnen houden.

Anyway voor korte kabels afzekeren op 3A per mm2 dus tijdens gebruik zeg 2A per mm2. Anderen hebben vast andere waardes. Lees anders wat er in de handleiding van je omvormer staat....

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:50
600A op zich is wel een uitdaging, je zal rond 1 milliohm voor de verbinding dienen te blijven en dat geeft al 1% of wel 360W verlies in de afzekering en bekabeling.
Als ook dat je al snel tot ontdekking zal komen dat je minste 4 modules benodigd om de temperatuur binnen de grenzen onder controle te houden.

Ik kan maar max 480A met 2x Deye 12kW, bij gemiddeld gebruik is de max 370A dat is 0.3C max
Dat is al met 100mm2 (2x50mm2 voor meer oppervlak) van elke accumodule naar busbar 300mm2 en 95mm2 naar elke Deye

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
V_ger schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:52:
[...]

Wat voor een omvormer heb je dan? 600A bij 50V is 30kW!
Voor LFP is er een verschil tussen kunnen en willen. Je zou beter een max van 0.5C of 0.25C aan kunnen houden.

Anyway voor korte kabels afzekeren op 3A per mm2 dus tijdens gebruik zeg 2A per mm2. Anderen hebben vast andere waardes. Lees anders wat er in de handleiding van je omvormer staat....
Bij 3-fase kan je dat vrij snel halen toch?
Een auto lader is al 22kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Reveal! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 22:51:
[...]

Bij 3-fase kan je dat vrij snel halen toch?
Een auto lader is al 22kW
Meeste autos maar 11kW. Maar 22kW is “maar” 32A door de AC spanning.

Ik snap je punt niet helemaal denk ik.
En als je bedoeld dat je 22kW EV wilt laden uit je LV accus, dat is wel een beetje net als waterstof: huilen met de pet op qua efficiency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij 600A (wat je niet gaat halen) zou ik koperen strips(40x10mm) gebruiken en die vast zetten met M20 bouten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:45
Voor dit soort vermogens (regelmatig 10kW+) moet je eigenlijk afstappen van 48V voor efficiëntie en veiligheid.
Beetje jammer dat daar nog weinig voor te krijgen is.

[ Voor 28% gewijzigd door Noshi op 25-05-2024 08:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Noshi schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:56:
Voor dit soort vermogens (regelmatig 10kW+) moet je eigenlijk afstappen van 48V voor efficiëntie en veiligheid.
Beetje jammer dat daar nog weinig voor te krijgen is.
Gezien de hoge stromen die ik in dit topic langs zie komen zou ik dat al bij veel lagere vermogens willen doen. Alles meer dan 1 kW zou ik al niet meer in een 48V systeem willen hebben.
Het is niet voor niets dat de systemen die je direct aan PV-omvormers kunt koppelen op veel hogere voltages werken. Behalve dat dat uiteraard veel beter bij de inverters in die omvormers past, is dat alleen al door de lagere bedradingsverliezen en dunnere kabels goedkoper en efficiënter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:39
Andrehj schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Gezien de hoge stromen die ik in dit topic langs zie komen zou ik dat al bij veel lagere vermogens willen doen. Alles meer dan 1 kW zou ik al niet meer in een 48V systeem willen hebben.
Het is niet voor niets dat de systemen die je direct aan PV-omvormers kunt koppelen op veel hogere voltages werken. Behalve dat dat uiteraard veel beter bij de inverters in die omvormers past, is dat alleen al door de lagere bedradingsverliezen en dunnere kabels goedkoper en efficiënter.
Zoek daar maar een Actieve BMS voor.
Voor een nieuw model Deye 3fase en dan minimaal 190V heb je een 60+S BMS nodig.
Heb je wel in één set ~60kWh.
Wil gaan voor de voordelen, maar hoe zit het met keuringen ; denkend aan de toekomst vanwege het verschil tussen 48vdc en erboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 10:11:
[...]

Je hebt gelijk, maar er is niets te krijgen in HV wat technisch en financieel ook maar in de buurt komt van de LV oplossingen zoals die van Victron en Deye.
En HV is wel echt andere koek om zelf mee te knutselen met vlambogen ed.

1kW zou je gewoon met wat microomvormers kunnen doen. Doen er veel ook naast hun >10kW omvormer, om efficient(er) basislast te kunnen leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 01:35
Reveal! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Maar ik las iets dat de Multipus II groter dan 5000 niet parallel kan draaien.
Kun je ze dan wel aan elkaar knopen met 1 gedeelde accu en 1 per fase?

Ik heb nog geen per fase monitoring, maar zie wel bij de per uur meeting van de energie maatschappij dat we op de piek (per uur) niet boven de 48A uitkomen. (in het hele jaar)
Misschien dat met de start vd laadpaal of warmtepomp die wel even iets hoger komt maar dat zouden ze wel moeten kunnen opvangen?
3 MP2 (48/5000) in 3fase opstelling moet(!) aan 1 accubank. Dat kunnen en mogen dan wel weer meerdere 48v sets parallel zijn.

Loggen en monitoren is wel erg relevant.
Je business case ook.
Je geeft aan 48A per fase te gebruiken.
Heb je al 15min uitlees aangevraagd bij je energieleverancier? Dat scheelt alweer iets in je overzichten.
Ik wist overigens niet dat je stroom kunt opvragen. Heb je dat teruggerekend van je kWh standen?
Let wel dat dit gemiddelden zijn.
Pieken zijn in jouw geval meer relevant, als ook hoeveel stroom je gemiddeld nodig hebt over een dag.
Heb je ook PV, zoja hoeveel Wp/kWh per jaar?

Als je gebruik normaal onder de bv. 20A ligt en maar 10min per uur 48A, dan kun je zelfs prima terug naar een 3x25A aansluiting.
(Zelfs zonder PV)
Met peakshaving kan je batterij dan prima die extra 23A leveren.
Maar nog steeds, die 48A kan dus zo maar enkele minuten 63A zijn.
Goed meten dus met een meter die niet per 5min meet, maar meerdere keren per seconden en dat goed vastlegd voor analyse achteraf.

Victron MP2 48/5000 berekening icm peakshaving
50 A AC-in + (5000/230=) 21,7A = 71,7A AC-out, continu totdat de accu leeg is.
Daarna max 50A op AC-out, totdat de accu weer voller is.
Geeft mogelijkheden he😁

Of handelen in energie?
Dan is 63A met 3 48/15000 multiplussen en veel accu weer erg leuk.
Dus het is maar wat je nodig hebt en wilt bereiken.

Welke kant wil je op?

[Edit] hmm, bij nader inzien, wel afhankelijk van de powerfactor. Anders wordt het krap.
Maargoed, leuk rekenmodelletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen

...
Wat wil je bereiken met die Multiplus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
GMJansen schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Wat wil je bereiken met die Multiplus?
Eigen verbruik van zonne energie verhogen door overtollige zonneenergie op te slaan ipv terug te leveren.
Eventueel in de wintermaanden goedkope stroom laden en gebruiken als het duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
Flappie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:02:
[...]

Eigen verbruik van zonne energie verhogen door overtollige zonneenergie op te slaan ipv terug te leveren.
Eventueel in de wintermaanden goedkope stroom laden en gebruiken als het duur is.
Oké,
Je hebt inmiddels wat reacties ontvangen.
Kun je zelf eens een schemaatje maken met de info die je hebt ontvangen/ andere info uit het topic?
Mag op pen en papier + foto.
Dan kunnen we je vanaf daar denk ik wel verder helpen.
Ik wil je niet perse ontmoedigen, maar door je vraagstelling lijk je wat basale basiskennis te missen. Het gaat over grote stromen die langdurig gaan lopen. Zowel DC als AC.
Nu is je winter scenario nl. prima ook in de zomer te gebruiken, maar geeft juist buiten zon uren een hoge belasting op je bekabeling en installatie. Daar moet je dan wel rekening mee houden. Met alleen de 20A automaat vraag ben je er nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

GMJansen schreef op zondag 26 mei 2024 @ 06:51:
[...]

Oké,
Je hebt inmiddels wat reacties ontvangen.
Kun je zelf eens een schemaatje maken met de info die je hebt ontvangen/ andere info uit het topic?
Mag op pen en papier + foto.
Dan kunnen we je vanaf daar denk ik wel verder helpen.
Ik wil je niet perse ontmoedigen, maar door je vraagstelling lijk je wat basale basiskennis te missen. Het gaat over grote stromen die langdurig gaan lopen. Zowel DC als AC.
Nu is je winter scenario nl. prima ook in de zomer te gebruiken, maar geeft juist buiten zon uren een hoge belasting op je bekabeling en installatie. Daar moet je dan wel rekening mee houden. Met alleen de 20A automaat vraag ben je er nog lang niet.
Maken we het niet te ingewikkeld?
Zoals ik het lees, is er een 20A automaat op 1 fase bedrading naar de schuur. Dat is prima als beveiliging van de bedrading naar de schuur. In de schuur zitten wat kleine gebruikers en een PV van 2700Wp, allemaal met eigen 16A automaat. Daar kan prima een thuisbatterij bij als die ook een eigen (20A) automaat krijgt. Gelijktijdigheid helpt in dit geval.

Je zou nog naar de meterkast kunnen kijken, of die de extra 20A voeding uit de schuur kan hebben, naast de 3 fasen voeding uit de straat. Meestal geen issue.

Ook wellicht eens bekijken of de accu’s met DC gevoed kunnen worden? Maar of dat economisch haalbaar is hangt van veel factoren af.

Als Flappie naar 3 fasen zou gaan lijkt het verstandig om het hele plaatje opnieuw te bekijken. Maar in dat geval moet er eerst nieuwe bekabeling getrokken worden.

[ Voor 11% gewijzigd door HermanGast op 26-05-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Zwerius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:09:
Op zich zou ik geïnteresseerd zijn om zelf een powerwall te bouwen (cellen + BMS + bekabeling + zekeringen, etc.). Ik denk dat ik ook over voldoende kennis en ervaring beschik om dat te kunnen.
Heb zelf bijv. (inmiddels meer dan 20 jaar geleden) mijn 15,5 kW PV installatie geplaatst en aangesloten (half Oost en half West), met 6 losse SMA omvormers (er waren toen nog geen multi-string omvormers).
En 12 jaar geleden een WP geïnstalleerd en daar zelf een stuk besturing voor gebouwd.
En inmiddels ook een SMA EV-charger geplaatst, samen met een SMA Home manager, zodat ik op PV overschot kan laden.
Met bovengenoemde installaties is mijn netto elektrisch jaarverbruik (voor normaal elektraverbruik + WP + Auto's) ongeveer nul. Gas hebben we niet meer.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik een accu systeem wil installeren.
Ik kan natuurlijk voor een standaard SMA systeem gaan, maar zelfbouw lijkt me eigenlijk leuker (en voordeliger).

Ik zie in dit forum eigenlijk steeds Victron voorbij komen, maar aangezien ik al de nodige SMA spullen heb, lijkt het logischer om (ook qua uitwisseling van meetgegevens) aan te sluiten op de SMA home manager. Daarvoor moet je natuurlijk wel aan het juiste besturingsprotocol voldoen.

Zijn er hier zelfbouwers die al eens een accupakket gebouwd hebben, dat communiceert met een SMA home manager?
Het probleem is dat SMA gebruik maakt van hoog voltage batterijen en daar is om logische redenen (vrijwel) geen DIY oplossing voor.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg

pvg

HermanGast schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:53:
[...]

Maken we het niet te ingewikkeld?
Zoals ik het lees, is er een 20A automaat op 1 fase bedrading naar de schuur. Dat is prima als beveiliging van de bedrading naar de schuur. In de schuur zitten wat kleine gebruikers en een PV van 2700Wp. Daar kan prima een thuisbatterij bij als die een eigen (20A) automaat krijgt. Gelijktijdigheid helpt in dit geval.

Als Flappie naar 3 fasen zou gaan lijkt het verstandig om het hele plaatje opnieuw te bekijken. Maar in dat geval moet er eerst nieuwe bekabeling getrokken worden.
Nou, er is nog een dingetje: de bekabeling *in* de onderverdeler moet uitgelegd zijn op minstens 32A (2 verbruiksgroepen van 16A). Er is nl. 20+20+ca12A=52A beschikbaar in de onderverdeler. Dus 2.5mm2 in de onderverdeler zou te weinig zijn. Dat geldt overigens ook voor de situatie met alleen pv, zonder accu.

[ Voor 3% gewijzigd door pvg op 26-05-2024 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

pvg schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:33:
[...]

Nou, er is nog een dingetje: de bekabeling *in* de onderverdeler moet uitgelegd zijn op minstens 32A (2 verbruiksgroepen van 16A). Er is nl. 20+20+ca12A=52A beschikbaar in de onderverdeler. Dus 2.5mm2 in de onderverdeler zou te weinig zijn. Dat geldt overigens ook voor de situatie met alleen pv, zonder accu.
Goed punt. Een kammetje onder de automaten i.p.v. 2.5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:53
Ik kreeg een mailt van Aliexpress dat er een veiligheidsissue is met de JK BMS, het gaat over patent infringement iemand nog meer zoiets gehad ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:56
Cyrus The Virus schreef op zondag 26 mei 2024 @ 13:14:
Ik kreeg een mailt van Aliexpress dat er een veiligheidsissue is met de JK BMS, het gaat over patent infringement iemand nog meer zoiets gehad ?
Ja, die kreeg ik ook vandaag. Ik heb bij de ‘JKBMS Official store’ gekocht. Maar het ontvangen product is precies wat ik hebben moet. Kan ook geen verschil ontdekken.
Mogelijk heeft JK last van namaak producten op AliExpress, en heeft AliExpress alle resellers van JK producten geselecteerd voor een e-mail. JK verkoopt niet aan particulieren. Dus als particulier moet je altijd via een reseller kopen.

De JK app werkt ermee en de versie nummers zijn goed. En het geheel werkt al een paar maanden prima!

Voor mij geldt dus deze zin uit de e-mail:
>>> If however there is actually no issue with the product, please disregard this message. <<<

[ Voor 35% gewijzigd door Pim57 op 26-05-2024 14:02 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Jazsie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:38:
Komen inderdaad nog wat kosten bij maar 2k erbij tellen is ook wel wat overdreven :D.

Gereedschap tel ik zelf niet mee, immers kan je die meermaals gebruiken maar zijn inderdaad wel extra kosten.
Simpel winkelwagentje voor een muurtje in de garage, 10 meter kabel van/naar de garage. AC in en AC out in aparte verdeelkasten met ruimte voor een metertje. Bypass schakelaars in de bestaande groepenkast zodat je nog stroom in huis hebt als de blauwe doosjes ziek zijn. Busbar is zelfbouw koper strip met daar aan mespatroon houders(gFF 125A) voor zowel afzekering van een enkele batterij als scheider bij onderhoud. Tweede zekering(Tclass 200A) bij de batterij tegen kortsluiting. Achterwand van hout met daarop brandwerend materiaal, misschien wat aan de grote kant. Als je zelf wat cellen en een BMS tegen elkaar knutselt komen er vast nog wat meer kosten bij, al dan niet in de vorm van een passende behuizing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2ditpSq3SWqo-8bNEX_5JwKJmw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0CWhnJsZ3PjqPizLFyxWkc0W.png?f=user_large

Ongeveer zoiets, maar dan zonder Lynx:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.hetslimmehuis.nl/wp-content/uploads/2023/10/20230911_170843-scaled.jpg
(niet mijn foto)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:54
We hadden het over zelfbouw accu, dat je daar nog materiaal voor nodig hebt dan enkel BMS/cellen.

Jij telt AC gedeelte mee, klopt dat je die nodig hebt echter die heb je ook nodig bij een kant en klare accu...

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
Heb prijzen opgevraagd voor deze box zonder accu's maar met kabels voor het connecten van de boxen, en de 200A JK BMS en 1,5M DC kabel naar de inverter en natuurlijk de overige bus bars en kabels voor bms etc.

https://eelbattery.com/ee...eu-shipping-p5602426.html

Nog geen 1500,- DDP NL voor 3 kisten.
Kom nu op 8021 voor 48kW incl de Multiplus 8000's of 6820 voor de 5000's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveal!
GMJansen schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:53:
[...]

3 MP2 (48/5000) in 3fase opstelling moet(!) aan 1 accubank. Dat kunnen en mogen dan wel weer meerdere 48v sets parallel zijn.

Loggen en monitoren is wel erg relevant.
Je business case ook.
Je geeft aan 48A per fase te gebruiken.
Heb je al 15min uitlees aangevraagd bij je energieleverancier? Dat scheelt alweer iets in je overzichten.
Ik wist overigens niet dat je stroom kunt opvragen. Heb je dat teruggerekend van je kWh standen?
Let wel dat dit gemiddelden zijn.
Pieken zijn in jouw geval meer relevant, als ook hoeveel stroom je gemiddeld nodig hebt over een dag.
Heb je ook PV, zoja hoeveel Wp/kWh per jaar?

Als je gebruik normaal onder de bv. 20A ligt en maar 10min per uur 48A, dan kun je zelfs prima terug naar een 3x25A aansluiting.
(Zelfs zonder PV)
Met peakshaving kan je batterij dan prima die extra 23A leveren.
Maar nog steeds, die 48A kan dus zo maar enkele minuten 63A zijn.
Goed meten dus met een meter die niet per 5min meet, maar meerdere keren per seconden en dat goed vastlegd voor analyse achteraf.

Victron MP2 48/5000 berekening icm peakshaving
50 A AC-in + (5000/230=) 21,7A = 71,7A AC-out, continu totdat de accu leeg is.
Daarna max 50A op AC-out, totdat de accu weer voller is.
Geeft mogelijkheden he😁

Of handelen in energie?
Dan is 63A met 3 48/15000 multiplussen en veel accu weer erg leuk.
Dus het is maar wat je nodig hebt en wilt bereiken.

Welke kant wil je op?

[Edit] hmm, bij nader inzien, wel afhankelijk van de powerfactor. Anders wordt het krap.
Maargoed, leuk rekenmodelletje
Ik heb die 48A inderdaad teruggerekend van het uurverbruik bij de energiemaatschappij.
Dus moet inderdaad veel nauwkeuriger loggen om goed te zien wat kan.

De PV wekt 23500kWh per jaar op, zijn 50 panelen van 450Wp op het zuiden.
Inverter is de FoxESS T25 met een max AC van 25000W / 39,9A.
We hebben een warmte pomp die heeft een max usage van 28A.
En een laadpaal van 22kW.
Voor de rest is het allemaal kleine verbruikers en ook niet zoveel.

Doel is om te kijken hoe we zoveel mogelijk de energie rekening kunnen drukken.
Dat kan misschien met handelen of via peak shaving kijken of we de aansluiting zouden kunnen verlagen.

Ik dacht de installatie netparallel te hebben en dan alleen de belangrijke verbruikers op de backup (Verlichting, keuken en server)
Misschien wel in plaats van de 5000 de 8000 of 10000 om alles van de PV aan te kunnen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:10:
We hadden het over zelfbouw accu, dat je daar nog materiaal voor nodig hebt dan enkel BMS/cellen.

Jij telt AC gedeelte mee, klopt dat je die nodig hebt echter die heb je ook nodig bij een kant en klare accu...
De originele vraag was 'Dat je voor ongeveer €8000 a €8500 een 30kW systeem heb?'. Als er in dat lijstje 3x MP2 van Victron staat ga ik er van uit dat je ook de AC zijde aan wilt sluiten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Misschien een gekke vraag, maar bij Peak shaving werkt dit alleen voor load wat in het geval vd Victron op de AC-Out vd Victron zit.
Of werkt dit voor alle load in het huis ook als deze parallel zit aangesloten?
Lijkt me eigenlijk wel, maar het staat niet heel duidelijk omschreven.
Kan best veel invloed hebben op de keuze grote vd inverter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Reveal! schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:41:
[...]

Ik heb die 48A inderdaad teruggerekend van het uurverbruik bij de energiemaatschappij.

Dat kan misschien met handelen of via peak shaving kijken of we de aansluiting zouden kunnen verlagen.

Ik dacht de installatie netparallel te hebben en dan alleen de belangrijke verbruikers op de backup (Verlichting, keuken en server)
Misschien wel in plaats van de 5000 de 8000 of 10000 om alles van de PV aan te kunnen. :?
Aha. Alvast even een korte reactie. Zit nog in de trein.
In het algemeen kun je laden van je auto beter niet doen via de thuisaccu's (ivm omzetverliezen).
Warmtepomp heb ik geen ervaring mee. Al kan ik me voorstellen dat je die niet overdag extra kunt laten werken voor nachtelijk gebruik. Dus dan lijkt de accu nuttig.

Mocht je de PV inverter op AC-out aansluiten zodat je bij stroom uitval kunt blijven laden, dan is victron erg streng: 1-op-1 regel, dus max PV (W) =max omvormer (VA
In jouw geval 25000/3=Minimaal 8333 (VA) inverter.
Dus of 3x 10k MP2 of de omvormer knijpen tot 24kW.

En met 25kW PV is dat op zonnige dagen ongeveer 125kW opbrengst. Haal daar je gebruik van dat moment af en je hebt een aardige indicatie hoe groot je batterij zou kunnen zijn. Lijkt me een forse(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
GMJansen schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Aha. Alvast even een korte reactie. Zit nog in de trein.
In het algemeen kun je laden van je auto beter niet doen via de thuisaccu's (ivm omzetverliezen).
Warmtepomp heb ik geen ervaring mee. Al kan ik me voorstellen dat je die niet overdag extra kunt laten werken voor nachtelijk gebruik. Dus dan lijkt de accu nuttig.

Mocht je de PV inverter op AC-out aansluiten zodat je bij stroom uitval kunt blijven laden, dan is victron erg streng: 1-op-1 regel, dus max PV (W) =max omvormer (VA
In jouw geval 25000/3=Minimaal 8333 (VA) inverter.
Dus of 3x 10k MP2 of de omvormer knijpen tot 24kW.

En met 25kW PV is dat op zonnige dagen ongeveer 125kW opbrengst. Haal daar je gebruik van dat moment af en je hebt een aardige indicatie hoe groot je batterij zou kunnen zijn. Lijkt me een forse(?)
Niet direct relevant misschien voor dit topic maar,

Moest hier even over na denken want we hebben een "domme" laadpaal.
Namelijk 3x Tesla Wall Chargers (versie 2) met load sharing (dus die zitten op 1 zekering en verdelen de capaciteit).
Maar heb maar twee manieren om de batterij hier niet in leeg te laten lopen volgens mij,

1. Is om de laadpalen voor de energie meter te plaatsen, dan ziet de Victron de load van de laadpalen niet en stuurt er dus ook geen stroom heen?
2. Is om de Tesla auto zelf te reguleren via iets als https://chargehq.net/features of https://github.com/top-gun/Tesla-PV-charging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29

Hierin zitten 3 groepen:

Al eens naar een dikke 3 fase Deye hybrid gekeken?

12 kw omvormer: 12K-SG04LP3
2200,-

15kwh accu cellen: eve lf280k
1100,-

box en bms: (Gobel, Apexium, JK bms, Seplos)
600,-

Alles klaar voor 4000,- en je hebt 15kwh. Evt uit te breiden met nog meer packs.
Wat kost dit voor Victron? 12kw laden en ontladen vanuit/naar grid en ook vanuit/naar solar he en loadbalancing ;) ( en een extra 230v 3fase input voor een generator of een bergje micro omvormers). Ohja en noodstroom uitgang.

[ Voor 17% gewijzigd door PCJR op 27-05-2024 13:03 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:49
Reveal! schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:38:
[...]

Niet direct relevant misschien voor dit topic maar,

Moest hier even over na denken want we hebben een "domme" laadpaal.
Namelijk 3x Tesla Wall Chargers (versie 2) met load sharing (dus die zitten op 1 zekering en verdelen de capaciteit).
Maar heb maar twee manieren om de batterij hier niet in leeg te laten lopen volgens mij,

1. Is om de laadpalen voor de energie meter te plaatsen, dan ziet de Victron de load van de laadpalen niet en stuurt er dus ook geen stroom heen?
2. Is om de Tesla auto zelf te reguleren via iets als https://chargehq.net/features of https://github.com/top-gun/Tesla-PV-charging
optie 1 zou ik niet doen, redelijke kans als je victron volle bak aan het laden is, en je auto dat ook gaat doen, dat je hoofdzekering er uit klapt.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUeTNl3Pb4u97B8hVee01DzGxaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TX9xPbJvbimqUBmj6G03ahZn.jpg?f=fotoalbum_large

Het klussen kan beginnen

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Cool!!
Wat heb je besteld in de dozen bovenop?
Hou de bouw even bij in het topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Reveal! schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:25:
[...]

Cool!!
Wat heb je besteld in de dozen bovenop?
Hou de bouw even bij in het topic ;)
Daar zitten accus in, nu nog wachten op de koperen strips voor bus bar dan kan ik accus gaan bouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Mijn accu's zouden deze week binnen moeten komen. Heeft iemand een goede tip voor een redelijk te betalen lader om de cellen te top balansen? :)

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8a7Nbfy2PpUxLmcTXTgAn-iWwVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntgxQflzHh96bRCJUPVA2fHy.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste verbeter punt de bodem van de la versterken die buigt al wat door :+

Dit moet het worden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGIbsizrxZoL1cU6m1QRQFBqAiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7ul5NDe7adNqiN4hyDlgTU5R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Cyrus The Virus op 27-05-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
SHIFTER [NL] schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:12:
Mijn accu's zouden deze week binnen moeten komen. Heeft iemand een goede tip voor een redelijk te betalen lader om de cellen te top balansen? :)
Ja, gewoon een fatsoenlijk BMS met actieve balancer gebruiken en de boel in gebruik nemen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Cyrus The Virus schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:33:
[Afbeelding]

Eerste verbeter punt de bodem van de la versterken die buigt al wat door :+
Nice! Ik ben nog steeds opzoek naar een brede en ondiepe versie.
V_ger schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:35:
[...]

Ja, gewoon een fatsoenlijk BMS met actieve balancer gebruiken en de boel in gebruik nemen.
Dat moet goed komen dan. Ben van plan een JK Inverter bms te gebruiken met 2A balancing :)

[ Voor 45% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 27-05-2024 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
SHIFTER [NL] schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:36:
[...]

Nice! Ik ben nog steeds opzoek naar een brede en ondiepe versie.
Marktplaats heb ik de mijne vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
Reveal! schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:41:
[...]

Hmm, dan snap ik toch niet helemaal hoe je op 3x63A uitkomt nu.

Zitten de 3 laadpalen samen op 3x32A? En om wat voor merk en type warmtepomp gaat het?

Ik denk dat je echt veel zou kunnen winnen met slim gaan sturen van de momenten van laden en verwarmen. Zeker omdat de auto's er waarschijnlijk in de nacht niet staan waardoor je dan weer meer warmte kan bufferen.

Dus ik zou beginnen met Home Assistant, loggen en het laden van de EVs en de warmtepomp aansturen. Waarschijnlijk kan je dan al zonder veel grote investeringen terug naar een stuk kleinere aansluiting dan je nu hebt.

Dit is wel een mooi voorbeeld over hoe dat uit kan pakken bij een kantoorpand: https://doe-duurzaam.nl/d...te-kantoor-van-nederland/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Heronimo schreef op maandag 27 mei 2024 @ 19:46:
[...]

Hmm, dan snap ik toch niet helemaal hoe je op 3x63A uitkomt nu.

Zitten de 3 laadpalen samen op 3x32A? En om wat voor merk en type warmtepomp gaat het?

Ik denk dat je echt veel zou kunnen winnen met slim gaan sturen van de momenten van laden en verwarmen. Zeker omdat de auto's er waarschijnlijk in de nacht niet staan waardoor je dan weer meer warmte kan bufferen.

Dus ik zou beginnen met Home Assistant, loggen en het laden van de EVs en de warmtepomp aansturen. Waarschijnlijk kan je dan al zonder veel grote investeringen terug naar een stuk kleinere aansluiting dan je nu hebt.

Dit is wel een mooi voorbeeld over hoe dat uit kan pakken bij een kantoorpand: https://doe-duurzaam.nl/d...te-kantoor-van-nederland/
Ik denk ook niet dat we de 3x63 halen.
Laadpalen zitten inderdaad samen op 1x 32A
We hebben een VRF ARUM100LTE5

Ga filmpje bestuderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat is een 6kW pomp, als ze bij LG een beetje hun best hebben gedaan trekt het ding netjes 2kW per fase, oftewel 8A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 27 mei 2024 @ 21:27:
Dat is een 6kW pomp, als ze bij LG een beetje hun best hebben gedaan trekt het ding netjes 2kW per fase, oftewel 8A.
Een 6KW pomp, is dat niet bij een COP 5 zo een 1kw in totaal wat het trekt. Ik heb er ook een 6KW pomp en trekt tussen de 6 en 900 watt. Alleen defrost trekt het 3kw. Denk het maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Nee, deze verbruikt 6kW aan elektriciteit om 28kW aan warmte te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Laatst online: 12:29
Zwerius schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:09:

Zijn er hier zelfbouwers die al eens een accupakket gebouwd hebben, dat communiceert met een SMA home manager?
Ik vermijd zelf deze manager omdat het prijzig is. Ik weet niet hoe het zit met een abonnement. Ik kan SMA PV omvormers besturen vanuit Cerbo Gx met gebruik making van een Node Red. Hiervoor moet een poort 502 geopend worden in SMA.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
jadjong schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:10:
Nee, deze verbruikt 6kW aan elektriciteit om 28kW aan warmte te maken.
Dus het is een 28kW warmtepomp met een verbruik van 6kW aan stroom ;).

Ik snap de opmerking van @Willie Wortel wel wanneer je zegt dat het een "6kW pomp" is :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Dus het is een 28kW warmtepomp met een verbruik van 6kW aan stroom ;).

Ik snap de opmerking van @Willie Wortel wel wanneer je zegt dat het een "6kW pomp" is :+.
Een 3-fase VRF, dat gaat niet samen met een (max) thermisch output van 6kW…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Misschien als je eentje met een hele vieze condenser hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Volgens de spec heb je bij 4,92 kW / 28 kW heating.
Zal wel kloppen, in de winter is het tussen de 4 - 5,5kW per uur continue. (Airco units zelf verbruiken ook wat natuurlijk)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
Ik dacht dat dit het topic was over zelf batterij opslag bouwen, maar blijkbaar is het gewijzigd in een discussie over vermogens van warmtepompen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
V_ger schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:13:
Ik dacht dat dit het topic was over zelf batterij opslag bouwen, maar blijkbaar is het gewijzigd in een discussie over vermogens van warmtepompen...
Je heb helemaal gelijk!
Terug naar de accu's nog een vraag.
Als je bijvoorbeeld 20kW piek heb op elke fase uit de accu's (420A) dan zegt de handleiding van Victron dat je 2x 50mm kabel moet gebruiken naar de accu's.
Als je deze parallel heb draaien, moet je dan ook van accu naar accu dubbel verbinden?
En ik zie in voorbeeld schema's bij drie fase dat alle drie de Multiplus'n met één accu verbonden zijn.
Dat betekent dus bij de Victron >8000 elke Multiplus 2x 50mm naar een busbar en vd busbar naar de accu met 2x 50mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
Eriko schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:57:
[...]

Ik vermijd zelf deze manager omdat het prijzig is. Ik weet niet hoe het zit met een abonnement. Ik kan SMA PV omvormers besturen vanuit Cerbo Gx met gebruik making van een Node Red. Hiervoor moet een poort 502 geopend worden in SMA.
Maar de home manager heb ik toch al. Mede omdat ik die nodig had voor de EV-charger, zodat ik op zonne-overschot de auto kan laden. Maar met de home manager kan ik uiteraard ook andere zaken in huis aansturen (bijv. via Shelby plugs), zodat ik allerlei zaken zo veel mogelijk op PV kan laten draaien.
Maar nu het laatste stukje dus nog en dat is dus de thuisaccu. En uiteraard kan ik dat ook van SMA kopen, maar inderdaad nogal prijzig. Vandaar de gedachte dt in deze groep misschien wat expertise aanwezig zou zijn.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Reveal! schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:06:
[...]

Je heb helemaal gelijk!
Als je bijvoorbeeld 20kW piek heb op elke fase uit de accu's (420A) dan zegt de handleiding van Victron dat je 2x 50mm kabel moet gebruiken naar de accu's.
Als je deze parallel heb draaien, moet je dan ook van accu naar accu dubbel verbinden?
En ik zie in voorbeeld schema's bij drie fase dat alle drie de Multiplus'n met één accu verbonden zijn.
Dat betekent dus bij de Victron >8000 elke Multiplus 2x 50mm naar een busbar en vd busbar naar de accu met 2x 50mm?
Je doorsnede moet natuurlijk ongeveer hetzelfde blijven. Voor korte kabels max 3A per mm2. Zelf doe ik liever wat minder. Ik neem aan dat je meerdere accubanken parallel hebt. Max wat een BMS doet is sowieso rond de 200A. Maar dat is al best hoog voor een enkele bank.

Lees anders de Victron Wiring Unlimited eens door. En maak een schets, want geen idee hoe je nu wat aan wil sluiten.

For what it's worth. Mijn 3x mp2 5000 zijn met 70mm2 aangesloten op de busbar. Mijn 3 accubanken elk met 50mm2. Ik heb mijn MPs begrensd. Als ik een 4e bank parallel zet kan die begrenzing worden aangepast.
Max stroom is nu circa 200A bij ontladen 180A bij laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Reveal! schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:06:
[...]

Je heb helemaal gelijk!
Dat hangt er helemaal van af hoeveel ampère jouw individuele batterijen kunnen ontladen en hoe je deze vanaf de busbar hebt afgezekerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
jadjong schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:45:
[...]

Dat hangt er helemaal van af hoeveel ampère jouw individuele batterijen kunnen ontladen en hoe je deze vanaf de busbar hebt afgezekerd.
Stel dat ik de Victron 10000 zou nemen om bij volle zonnestroom in het weekend alles te kunnen laden.
Dan is dat 10000W per inverter 48V is max 208v per inverter x3 is 625A, wat naar de busbar gaat.
Als ik het goed begrijp heb je dan om veilig te zitten 2x 85mm2 nodig per inverter naar de busbar en van busbar naar de in parallel geschakelde accu.
Rekening houdend met 50 tot 100cm kabel.
Van accu naar accu wel met 50mm2

Klopt dat?
Anders worden ze veel te warm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als je accupakketten doorlust vanaf de busbar Dan zal je ze allemaal met dezelfde dikte kabel door moeten lussen als dat je de eerste accu aan de busbar koppelt. Je vergeet dat een stapel doorgeluste accupakketten ook kortsluiting kan veroorzaken bij zichzelf en dan moet je er rekening mee houden dat de volledige kortsluitstroom van alle doorgeluste accupakketten veilig door elk kabeltje moet kunnen.
In jouw geval, bij zeshonderd vijfentwintig! ampère, zou ik elk accupakket individueel vanaf de busbar bekabelen en daar ook een zekering tussen steken. Afhankelijk van de duur van de belasting heb je zes tot twaalf pakketten nodig. Zes omdat ze kortstondig ieder 100A kunnen leveren, twaalf omdat ze langdurig max 50A per stuk kunnen leveren.

Dus terugkomend op mijn eerder reactie, het hangt er van af hoeveel iedere accu kan leveren en hoe je ze afzekert. Steek je er een 10A zekering in dan is 2.5mm2 ook prima. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Reveal! schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 23:31:
[...]

Stel dat ik de Victron 10000 zou nemen om bij volle zonnestroom in het weekend alles te kunnen laden.
Dan is dat 10000W per inverter 48V is max 208v per inverter x3 is 625A, wat naar de busbar gaat.
Als ik het goed begrijp heb je dan om veilig te zitten 2x 85mm2 nodig per inverter naar de busbar en van busbar naar de in parallel geschakelde accu.
Rekening houdend met 50 tot 100cm kabel.
Van accu naar accu wel met 50mm2

Klopt dat?
Anders worden ze veel te warm?
Geen idee om deel van PV op Victron MPPT te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
bbbrumbrum schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:52:
[...]

Geen idee om deel van PV op Victron MPPT te zetten?
Dat is een idee om een kleinere inverter te gebruiken, maar heb de MPPT calculater geprobeerd.
Wij hebben de volgende panelen, DM450M6-72HSW, met dit legplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szjnYnzcx8M0jk2IDTpK7DduMdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B8Pe85IpdZZ9NjIJtkXR8nCm.png?f=fotoalbum_large

Maar er komt geen geschikte naar voren gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-07 12:17
Reveal! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Dat is een idee om een kleinere inverter te gebruiken, maar heb de MPPT calculater geprobeerd.
Wij hebben de volgende panelen, DM450M6-72HSW, met dit legplan

[Afbeelding]

Maar er komt geen geschikte naar voren gek genoeg.
Niet zo heel gek (helaas). Victron werkt met lagere voltages en hogere stromen. Minder panelen in serie en meer parallel. De RS450 is daarop al een eerste stap, maar nog lang niet voldoende voor jouw 13 panelen in serie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@Erik_Rave lijkt de enige hier die zich druk maakt over het aanbrengen van de 300 kgf initiële drukkracht (bij tot circa 40% SoC) op de grootste zijde van de prismatische cellen.

Bij https://diysolarforum.com...-280ah-cells.16101/page-2 komt gebruiker "Hedges" niet verder dan de https://www.engineersedge.com/calculators/torque_calc.htm rekentool. Die engineersedge berekeningstool met 3 inputs om het aanhaalmoment lijkt mij een nogal gesimplificeerde versie om tot de juiste Nm waarde te komen.

In het 2022 gegevensblad van de EVE LF280K cellen, wordt uitgegaan van 10mm dik staal of aluminium plaat als drukplaat aan de uiteindes, en 6 stuks M6 draadeinden: 3 aan elke zijde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gf1gPwBpnksQVPHHgKAXcpNKEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rb5hPGLVwRfuhs2DG63lbHMx.png?f=user_large

Als je dan kiest voor stalen (geen roestvrij) draadeind in een sterkteklasse van maximaal 4.8 dan zal de draad ongeveer afscheuren op de maximaal toegestane drukkracht van 50 kN (pagina 27 van EVE LF280K gegevensblad): 6 x 8,44 kN = 50,64 kN.

Is er iemand die voor een 6 x M6 4.8 constellatie nauwkeurig heeft uitgerekend wat de torque (het aanhaalmoment) van de zes moeren zou moeten zijn om aan 300 kgf te komen op een EVE LF280?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Hoe denk je over isolatie tussen de cellen én het toepassen van de 300 kgs drukkracht (voordat je überhaupt EVE LF280 cellen gaat laden)?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
@cj1 T=c*D*F?
C is ongeveer 0.2 en een optelling van wrijving en elasticiteit. D is bout diameter, F is de kracht die je wil hebben. Dan nog even door zes delen omdat je zes bouten hebt. Hoor graag wat ik vergeten ben. :P

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 29-05-2024 22:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

jadjong schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:47:
@cj1 T=c*D*F?
C is ongeveer 0.2 en een optelling van wrijving en elasticiteit. D is bout diameter, F is de kracht die je wil hebben. Dan nog even door zes delen omdat je zes bouten hebt. Hoor graag wat ik vergeten ben. :P
Vergeten zijn de eenheden, en het blijft de vereenvoudigde formule blijkt uit https://duroc.be/wp-conte...moment-Torque-Tension.pdf.

T (Nm) = d (in meter) × F (in N) × K.

Bij Duroc staat echter niet dat F de kracht is, maar de voorspanning = 60% van Yield Strength (MPa) maal Oppervlakte in mm2.
  1. Geen idee of ik voor F de 300 kgf ≍ 2941.995 N in mag vullen ÷ 6 ≅ 490 N.
  2. Twee, wat is de juiste d diameter voor een M6 draadeind?
De uitgebreide berekeningsmethode heeft nogal wat meer input nodig:
F = Voorspanning (75% van Yield Strenght)
P = Spoed van de schroefdraad (in meter, volgens mij 0,001 voor standaard M6 draad)
μth = Wrijvingscoefficiënt van de schroefdraad (dimensieloos)
d2 = Flankdiameter van de schroefdraad (in meter)
μb = Wrijvingscoefficiënt onder de kop van de bout (dimensieloos)
D0 = Diameter van de kop (in m)
dh = Diameter van het boutgat of de binnendiameter van de sluitring (in m)

De wrijvingscoëfficient is nogal van belang: verschil tussen 0.15 en 0.25 vereist een bijna dubbel zo hoog aanhaalmoment om dezelfde spanning te bereiken.

F en de wrijvingscoefficiënten van de uitgebreide berekeningswijze gaan mijn pet te boven, iemand?

Of moet ik er maar een weegschaal met 300kg bereik tijdelijk tussen gaan klemmen, en hopen dat bij de tweede keer vastdraaien de frictie ongeveer hetzelfde zal zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Ik heb het daar met een collega over gehad die meer thuis is in de werktuigbouwkunde, en die zei ook al dat het vrij lastig is om het goed te berekenen en dat ook nog eens klopt. Je zou inderdaad een test kunnen doen met weegschaal en dat vaker herhalen om te zien of er verschil in zit. Een andere makkelijk optie is veren er tussen doen dan kun je makkelijk de kracht meten.

Tijdje terug is hier ook video gedeeld van Andy en die legde het verhaal uit van compression en nut daarvan. Zijn conclusie dat het weinig meerwaarde bied in de praktijk afhankelijk van hoe je de accu gaat gebruiken.

Het is in ieder geval een vraagstuk waar ik nog over nadenk wat ik er mee moet. Volgens mij hebben de meeste kantenklare boxen ook geen compressie (EEL, GLOBEL, SEPLOS)

[ Voor 20% gewijzigd door Cyrus The Virus op 30-05-2024 06:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:26
Cyrus The Virus schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 06:22:
Ik heb het daar met een collega over gehad die meer thuis is in de werktuigbouwkunde, en die zei ook al dat het vrij lastig is om het goed te berekenen en dat ook nog eens klopt. Je zou inderdaad een test kunnen doen met weegschaal en dat vaker herhalen om te zien of er verschil in zit. Een andere makkelijk optie is veren er tussen doen dan kun je makkelijk de kracht meten.

Tijdje terug is hier ook video gedeeld van Andy en die legde het verhaal uit van compression en nut daarvan. Zijn conclusie dat het weinig meerwaarde bied in de praktijk afhankelijk van hoe je de accu gaat gebruiken.

Het is in ieder geval een vraagstuk waar ik nog over nadenk wat ik er mee moet. Volgens mij hebben de meeste kantenklare boxen ook geen compressie (EEL, GLOBEL, SEPLOS)
Ik heb de seplos mason diy kit. Daar vind wel compressie plaats. Of het 300kg is weet ik niet, maar de plaat moet je toch in zijn geheel ongeveer 2cm aandraaien met schroeven voordat het front paneel past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Alleen Andy van de outback garage heeft geen expertise in cellenbouw.

In deze twee (totaal 3+ uur durende) video's legt Markus, elektroden ontwikkelaar van beroep, uit waarom compressie bij de dunwandige, zoals de LF280/MB31/etc., prismatische LFP cellen wel degelijk nodig is (zorgen dat gasbelletjes niet tussen de laagjes blijven), en nodig is voordat je de eerste keer gaat laden:
  1. YouTube: LiFePO4 - ALLES und noch viel mehr über Lithium Akkus
  2. YouTube: LiFePO4 Innereien: Alle Antworten zu Euren Fragen über Lithium Akkus!
PS Aan het einde van video No 2 wordt een prismatische cel open gezaagd.

NB Compressie en de juiste oriëntatie (terminals boven is in alle gevallen goed) komt de levensduur en capaciteit van dunwandige LFP cellen ten goede.

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 04-06-2024 18:05 . Reden: totaal 3+ uur ingevoegd, link naar https://www.youtube.com/@markusb69 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

rroetenberg schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:38:
[...]

Ik heb de seplos mason diy kit. Daar vind wel compressie plaats. Of het 300kg is weet ik niet, maar de plaat moet je toch in zijn geheel ongeveer 2cm aandraaien met schroeven voordat het front paneel past.
Bij Andy zit er in zijn Seplos 280 geen plaat maar drie profielen. 2 Horizontale profielen (boven en onder) en 1 verticaal profiel (in het midden):
YouTube: How to improve the compression in the SEPLOS MASON 280 DIY Kit.

Vervolgens is de drukkracht bij laden 60 kN bij de MB31 cellen volgens het gegevensblad (pagina 11/18).

De drukplaat niet gaan buigen bij flinke drukkrachten.

EVE gebruik zelf aluminium/stalen drukplaten (en: splint / splints) van 8 mm (LF304), 10 mm (LF280K), 12 mm (MB31) dikte.

[ Voor 11% gewijzigd door cj1 op 30-05-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Au Contraire Mon Capitan!

cj1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Alleen Andy van de outback garage heeft geen expertise in cellenbouw.

In deze twee (lange) video's legt Markus, elektroden ontwikkelaar als ik het goed onthouden heb, uit waarom compressie bij de dunwandige, zoals de LF280/MB31/etc., prismatische LFP cellen wel degelijk nodig is (zorgen dat gasbelletjes niet tussen de laagjes blijven), en nodig is voordat je de eerste keer gaat laden:
  1. YouTube: LiFePO4 - ALLES und noch viel mehr über Lithium Akkus
  2. YouTube: LiFePO4 Innereien: Alle Antworten zu Euren Fragen über Lithium Akkus!
PS Aan het einde van No 2 wordt een prismatische cel open gezaagd.

NB Compressie en de juiste oriëntatie (terminals boven is in alle gevallen goed) komt de levensduur en capaciteit van dunwandige LFP cellen ten goede.
Het verhaal van Andy (die zeker geen cel / chemisch expert is) was juist dat compressie belangrijk is bij de eerste keer laden en dat is juist precies wat al in de fabriek gebeurt. Dus daarna is het voor jou thuis niet meer zo relevant.

Of het toch beter is om gedurende de levensduur de cellen onder compressie te houden is een tweede.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 30-05-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Compressie is altijd goed voor de levensduur, alleen zul je daar in de praktijk niks van merken gezien de levensduur zonder compressie al zeer lang is (vanuit gaande dat je ze laad/ontlaad met lage C-rating). Als ik het doet zijn het gewoon paar draadstangen en dan 2 platen.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyrus The Virus op 30-05-2024 10:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Het verhaal van Andy (die zeker geen cel / chemisch expert is) was juist dat compressie belangrijk is bij de eerste keer laden en dat is juist precies wat al in de fabriek gebeurt. Dus daarna is het voor jou thuis niet meer zo relevant.
Thuis is het wel degelijk relevante voor de meeste EVE LFP cellen, simpelweg omdat het als eis in het gegevensblad van de fabrikant staat. Tenminste, wil je ooit je 6000 cycles halen bij 25ºC bij 0.5C.

En ook is compressie nodig omdat EVE cycle tests heeft gedaan met en zonder compressie toegepast, die een duidelijk verschil in cycle life laten zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QT3Ti-H4E3j6YaFbkWgZiesy38=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xkqGpfQ3k7IhUQi8wLDCzfQp.png?f=user_large
bron: https://diysolarforum.com...h-cells.16101/post-216128

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

... Een andere makkelijk optie is veren er tussen doen dan kun je makkelijk de kracht meten.
Enig idee hoe en met welke veren je de 300 kgf drukkracht op LFP cellen kunt toepassen?

Of is mijn idee met de weegschaal toepasbaar?

Ik bedoel te vragen: is 300 kgf hetzelfde als 300 kg gemeten met de weegschaal (uiteraard moet het weegblad van de weegschaal tegen het gehele oppervlak van de cel drukken, dus voor een LF280 minimaal 174x205 mm groot zijn)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
Compressie is toch wel belangrijk, zelfs Andy is hier op terug gekomen ergens in zijn recente vlog waarbij zijn "oude" cellen minder capaciteit hebben dan eigenlijk zou moeten want geen compressie.

Voorheen waren fabrikanten hier niet duidelijk in, nu zie je ook in de specs de aanbevolen compressie.

Of het voor jou belangrijk is hangt af van de situatie zoals @Cyrus The Virus al aankaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
cj1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Enig idee hoe en met welke veren je de 300 kgf drukkracht op LFP cellen kunt toepassen?

Ik bedoel te vragen: is 300 kgf hetzelfde als 300 kg gemeten met de weegschaal (uiteraard moet het weegblad van de weegschaal tegen het gehele oppervlak van de cel drukken, dus voor een LF280 minimaal 174x205 mm groot zijn)?
Je kan uitrekenen met de veerconstante en de hoeveelheid hij ingedrukt is wat de kracht in Newton is dan weet je hoeveel compressie je hebt.
cj1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Thuis is het wel degelijk relevante voor de meeste EVE LFP cellen, simpelweg omdat het als eis in het gegevensblad van de fabrikant staat. Tenminste, wil je ooit je 6000 cycles halen bij 25ºC bij 0.5C.

En ook is compressie nodig omdat EVE cycle tests heeft gedaan met en zonder compressie toegepast, die een duidelijk verschil in cycle life laten zien:
[Afbeelding]
Klopt helemaal dit alleen als je naar bepaalde praktijk situaties zou kijken wat Andy had gedaan zou het gaan om 50 jaar levensduur vs 100 jaar levensduur (getallen als voorbeeld verzonnen). Uiteindelijk was de calendarlife veel korter dan dat je cycles kan halen. Andy doet maar 75 cycles per jaar (1 cycle is 97 naar 20% naar 97%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 17:13
cj1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:35:
[...]

300 kgf 'op LFP' cel is eigenlijk niet echt bruikbaar. De 'compressie' zou in N/m² (of eventueel Pa) uitgedrukt moeten worden.

Uitgaande van 300kgf voor je gekozen cellen kun je kan een 4 tal drukveren kopen (of meer; dan wordt de kracht op de draad minder kritisch). Er van uit gaande dat je drukplaat stevig genoeg is om de benodigde druk gelijk te verdelen zoek je naar veren die 300 / 4 *9,8 = 735 N per veer kunnen leveren.

De veer aanspannen over het aantal mm dat je berekent aan de hand van N/mm opgave van de veer. En dan benader je de voorgestelde kracht aardig.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Jazsie schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:54:
Compressie is toch wel belangrijk, zelfs Andy is hier op terug gekomen ergens in zijn recente vlog waarbij zijn "oude" cellen minder capaciteit hebben dan eigenlijk zou moeten want geen compressie.

Voorheen waren fabrikanten hier niet duidelijk in, nu zie je ook in de specs de aanbevolen compressie.

Of het voor jou belangrijk is hangt af van de situatie zoals @Cyrus The Virus al aankaart.
Het probleem is dat er een sloot aan videos van Andy zijn en als je oude videos hebt gezien en niet up-to-date blijft met zijn nieuwe videos dan mis je dat, ik zal die gelinkte videos nog eens bekijken.

Edit dat zijn die oude videos, daar was ik al bekend mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 30-05-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

The Lord schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Uitgaande van 300kgf voor je gekozen cellen kun je kan een 4 tal drukveren kopen (of meer; dan wordt de kracht op de draad minder kritisch). Er van uit gaande dat je drukplaat stevig genoeg is om de benodigde druk gelijk te verdelen zoek je naar veren die 300 / 4 *9,8 = 735 N per veer kunnen leveren.
En dan bedoel je met "drukveren" wel of geen schotelveren, maar echt drukveren, of stempelveren?

Eindelijk ook de ghostwriter66 bron gevonden die schijft uren met verschillende EVE junior en een senioir engineers gesproken te hebben over de compressie thematiek rond 9 november 2020:
i remember when the compression thing came up and i spent a few hours on the phone talking to the EVE designers in China - and quickly realized that each and everyone of them - as you move up the food chain - had their own individual thoughts on compression -- BUT - (and if I remember correctly) the senior SENIOR design engineer, Mr. LiFePO4 himself stated that at 72F with compression, that they saw a noticeable difference in longevity.
Nu nog dat LFP compressie document vinden waar ghostwriter66 over schrijft aan het einde van de post.

[ Voor 4% gewijzigd door cj1 op 30-05-2024 11:56 . Reden: rond 9 nov 2020 link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Sorry dat ik nog even doorzeur, maar het hele compressie verhaal vind ik toch uiteindelijk een beetje fishy.

Het hangt af van:

1. Een duitse video van 'iemand' die iets mondeling uitlegt ergens tussendoor
2. Een screenshot op het 'will prowse' forum van een battery spec
3. Dat screenshot komt weer uit een PDF die bij Andy's website vandaan komt maar die pdf is weg
4. in deze specsheet van eve wordt weer niets gezegd over compressie vereisten https://www.battery-germa...ecification-Version-B.pdf

Uiteindelijk moeten mensen zelf bepalen wat voor risico's ze willen nemen en hoeveel moeite ze willen stoppen in iets wat - in mijn ogen althans - bewezen is.

Hoe zit het eigenlijk met Lifepo4 cellen (niet prismatisch) in auto's zoals de tesla model 3?
Staan die daar dan ook onder 300KG compressie / waarom zou dat daar niet nodig zijn?

Het blijft voor mijn gevoel een urban legend verhaal / beetje homeopathie. Maar een hoop mensen doen hun best en geven dus meer geld uit + doen forst meer moeite om wel iets met compressie te doen.
Ik wil die effort niet betuttelen, dat je geen risico wilt lopen met je dure batterijen snap ik. Het punt ligt juist bij de fabrikanten of andere autoriteiten om hier formeel iets van te vinden en te publiceren zodat de game of telefphone een keer stopt.

Toevoeging: als je dan ook wederom hier weer ziet dat compressie correct toepassen eigenlijk ook een 'wetenschap-op-zich' is en het moeilijk is te meten of je het ook goed hebt gedaan en de cellen ook de compressie ervaren die ze 'zouden moeten hebben'. Straks kost het systeem dat de juiste compressie op de cellen regelt meer dan je hele batterij setup bij elkaar ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Q op 30-05-2024 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 17:13
cj1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:43:
[...]
En dan bedoel je met "drukveren" wel of geen schotelveren, maar echt drukveren, of stempelveren?
Als in een veer, waarmee je de juiste druk kan toepassen. ;)

De keuze voor het soort veer hangt toch af van je overige ontwerp eisen? Heb je geen ruimte en kun je super precies instellen dan zijn schotelveren die 1000N/mm doen vast handig; heb je de ruimte en is precisie van instellen lastig dan zijn veren die 100N/mm doen handig.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Q schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:59:
Sorry dat ik nog even doorzeur, maar het hele compressie verhaal vind ik toch uiteindelijk een beetje fishy.

Het hangt af van:

1. Een duitse video van 'iemand' die iets mondeling uitlegt ergens tussendoor
2. Een screenshot op het 'will prowse' forum van een battery spec
3. Dat screenshot komt weer uit een PDF die bij Andy's website vandaan komt maar die pdf is weg
4. in deze specsheet van eve wordt weer niets gezegd over compressie vereisten https://www.battery-germa...ecification-Version-B.pdf

Uiteindelijk moeten mensen zelf bepalen wat voor risico's ze willen nemen en hoeveel moeite ze willen stoppen in iets wat - in mijn ogen althans - bewezen is.

Hoe zit het eigenlijk met Lifepo4 cellen (niet prismatisch) in auto's zoals de tesla model 3?
Staan die daar dan ook onder 300KG compressie / waarom zou dat daar niet nodig zijn?

Het blijft voor mijn gevoel een urban legend verhaal / beetje homeopathie. Maar een hoop mensen doen hun best en geven dus meer geld uit + doen forst meer moeite om wel iets met compressie te doen.
Ik wil die effort niet betuttelen, dat je geen risico wilt lopen met je dure batterijen snap ik. Het punt ligt juist bij de fabrikanten of andere autoriteiten om hier formeel iets van te vinden en te publiceren zodat de game of telefphone een keer stopt.

Toevoeging: als je dan ook wederom hier weer ziet dat compressie correct toepassen eigenlijk ook een 'wetenschap-op-zich' is en het moeilijk is te meten of je het ook goed hebt gedaan en de cellen ook de compressie ervaren die ze 'zouden moeten hebben'. Straks kost het systeem dat de juiste compressie op de cellen regelt meer dan je hele batterij setup bij elkaar ;)
In dat specificatie document van EVE staat letterlijk 6000 cycle met als voorwaarde dat er 300 kgf over het oppervalkte van de cell word uitgeoefend. Als je dat niet doet haal je maar 5000 cycles (dit staat dan weer niet in de datasheet wel in oude eve datasheet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Q schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:35:
[...]

Het probleem is dat er een sloot aan videos van Andy zijn en als je oude videos hebt gezien en niet up-to-date blijft met zijn nieuwe videos dan mis je dat, ik zal die gelinkte videos nog eens bekijken.

Edit dat zijn die oude videos, daar was ik al bekend mee.
Zijn er nieuwere videos dan waarin hij deze videos tegen spreekt ? Heb vrijwel alles gezien maar kan het mij niet herinneren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Hier geen compressie. Alibaba cellen kleine 1.5 jaar in gebruik. Ik haal nogsteeds meer dan de 900Ah nominale capaciteit tussen 3.5V (float 3.4) en 2.7V. Max stroom circa 0.2C tot 0.25C.

Cellen waren al niet vlak bij aanschaf en nu nogsteeds niet. Met de starre verbinding tussen de cellen heb ik iig geen extra krachten op de terminals.
Tegen de tijd dat ik 2000 cycles heb zien we wel verder. Je restcapaciteit is ook niet ineens op magische wijze 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ab9xVC6sYKzBvaR_F7rCWnVHC-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJgXg98JslGPxXSsQGuIzxIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

The Lord schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:12:
[...]
Als in een veer, waarmee je de juiste druk kan toepassen. ;)

De keuze voor het soort veer hangt toch af van je overige ontwerp eisen? Heb je geen ruimte en kun je super precies instellen dan zijn schotelveren die 1000N/mm doen vast handig; heb je de ruimte en is precisie van instellen lastig dan zijn veren die 100N/mm doen handig.
Inmiddels ben ik er achter dat langere veren handig zijn. Omdat de LFP cellen aardig van maat veranderen tussen 0% SoC en 100% SoC. Ongeveer 8 millimeter SoC expansie per 16 cellen is een indicatie. Nou is de 300 kgf kracht gespecificeerd bij 15-40% SoC, dus zal de expensie tussen 40% en 99% SoC wel wat kleiner zijn dan 0,5 mm per cel. (nog verder uit te zoeken)

Ik denk dat het zinnig is om de 300 kgf graag zo constant mogelijk houden: ± 20 kgf (7%) gedurende de celexpansie. Vanaf ongeveer 50% SoC.

Wat ik van ghostwriter66 begrepen heb, boeit de druk onder 40% SoC niet zo volgens EVE:
They are saying YOU DON'T NEED TO COMPRESS THAT FULL RANGE ...

Fixation would be some sort of compression FOR ONLY AFTER the baby bump starts to show ... I am guessing after 50% ??...

They are not concerned about anything after the bulge disappears ... so anything below 50% SOC (don't quote me) they don't care about compressing .. they just want to make sure that when the bulging starts that it has something to rub against or compress against ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
cj1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:44:
[...]

Inmiddels ben ik er achter dat langere veren handig zijn. Omdat de LFP cellen aardig van maat veranderen tussen 0% SoC en 100% SoC. Ongeveer 8 millimeter SoC expansie per 16 cellen is een indicatie. Nou is de 300 kgf kracht gespecificeerd bij 15-40% SoC, dus zal de expensie tussen 40% en 99% SoC wel wat kleiner zijn dan 0,5 mm per cel. (nog verder uit te zoeken)

Ik denk dat het zinnig is om de 300 kgf graag zo constant mogelijk houden: ± 20 kgf (7%) gedurende de celexpansie. Vanaf ongeveer 50% SoC.

Wat ik van ghostwriter66 begrepen heb, boeit de druk onder 40% SoC niet zo volgens EVE:

[...]
Die veren gaan je niet helpen om constante druk te geven. Als de cellen uitzetten worden de veren verder ingedrukt en komt er automatisch meer kracht op te staan maar zonder veren zal dat nog meer zijn. Voordeel van veer is dat je makkelijk de initiële kracht weet/meet iets zonder veren met alleen het aandraaimoment wat lastiger is en alleen de berekenen is op basis van aannames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Q schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:59:
...

Tesla Model 3, standard range gebruikt verschillende versies LFP cel packs van CATL China (CATL 6C / LFP55 en CATL 6L / LFP60), BTF0 heeft 106 cellen in serie, BTF1 heeft 108 cellen in serie. CATL zelf heeft CTP 1.0, CTP 2.0, CTP 3.0. Die 172.5Ah CATL cellen zijn voor thuisbatterijen lastig verkrijgbaar, daarom minder relevant hier.

Een M6 drukveer kost in Nederland maximaal €2,58 per stuk, waar je er dan minimaal 12 van nodig hebt. Maximaal € 31 extra aan bouwkosten voor 16s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Cyrus The Virus schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Die veren gaan je niet helpen om constante druk te geven. Als de cellen uitzetten worden de veren verder ingedrukt en komt er automatisch meer kracht op te staan maar zonder veren zal dat nog meer zijn. Voordeel van veer is dat je makkelijk de initiële kracht weet/meet ...
Helemaal constant hoeft de druk ook niet te zijn: EVE datasheet geeft zelf een tolerantie van ±7% op.

Met hulp van:
Qualitätsfedern liefern eine definierte Federkennlinie mit xN/mm, dementsprechend teilst du die 300kg durch die Anzahl der Verspannungspunkte (bei mir 4) und musst dann Pro Punkt mit 300kg * 9,81N / 4 = 735N Vorspannen.
Hat deine Feder also z.B. 100N/mm, schraubst du sie ca. 7mm Zusammen und hast einen sehr genau definierten Druck an der Stelle.
Denk ik dat ik bij 6 draadeinden, uit kom op een kracht van 490,3N per draadeind/drukveer. Dat betekent dat ik met 1 stuks M6 drukveren niet uit kom, die M6-drukveren gaan maar tot 337N.

Heb ik dan 2 veren in serie per draadstang/draadeind nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
cj1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:55:
[...]

Helemaal constant hoeft de druk ook niet te zijn: EVE datasheet geeft zelf een tolerantie van ±7% op.

Met hulp van:

[...]

Denk ik dat ik bij 6 draadeinden, uit kom op een kracht van 490,3N per draadeind/drukveer. Dat betekent dat ik met 1 stuks M6 drukveren niet uit kom, die M6-drukveren gaan maar tot 337N.

Heb ik dan 2 veren in serie per draadstang/draadeind nodig?
Ik zou wellicht eerder voor M8 gaan dan, 2 veren in serie zou kunnen maar moet je wel er een ring tussen doen zodat ze niet in elkaar schuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

cj1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:30:
[...]

Tesla Model 3, standard range gebruikt verschillende versies LFP cel packs van CATL China (CATL 6C / LFP55 en CATL 6L / LFP60), BTF0 heeft 106 cellen in serie, BTF1 heeft 108 cellen in serie. CATL zelf heeft CTP 1.0, CTP 2.0, CTP 3.0. Die 172.5Ah CATL cellen zijn voor thuisbatterijen lastig verkrijgbaar, daarom minder relevant hier.
Interessant, maar past Tesla nu compressie toe of niet?
Een M6 drukveer kost in Nederland maximaal €2,58 per stuk, waar je er dan minimaal 12 van nodig hebt. Maximaal € 31 extra aan bouwkosten voor 16s.
Levert dat ook echt de juiste druk op de cellen op en hoe weet je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Cyrus The Virus schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 12:23:
[...]

In dat specificatie document van EVE staat letterlijk 6000 cycle met als voorwaarde dat er 300 kgf over het oppervalkte van de cell word uitgeoefend. Als je dat niet doet haal je maar 5000 cycles (dit staat dan weer niet in de datasheet wel in oude eve datasheet)
Is toch wel interessant dat het in nieuwe datasheet weggehaald is als requirement. Het is waar je waarde aan hecht maar wat een fabrikant zelf adviseert is natuurlijk best wel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Cyrus The Virus schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Ik zou wellicht eerder voor M8 gaan dan...
Dank voor de tip met de ring tussen de veren.
Waarom M8?

Qua veren begrijp ik dat ik iets met een veerconstante moet:
C = Fn/fn, waar fn = Lo-Ln

fn:
  • D2850: 16,2-12,9=3,3mm
  • D2860: 23,0-17,7=5,3mm
  • D2870: 36,5-27,4=9,1mm
  • D2880: 56,8-41,9=14,9mm
Stel D2880: C = 337,35/(56,8-41,9) = 22,64 ; mmmh, dat lijkt op de waarde in kolom "R" bij Alcomex. Dus de veerconstante zal wel die 22,56 zijn.

Dat betekent dat twee van die D2880 drukveren in serie een contante krijgen van 11,28.

11,28 = Fn / 29,8 -> Fn = 336,144 N :? Hier klopt iets niet vermoed ik.

Dan maar door naar de stempelveren.

Model 6S12040 geeft bij een kracht van 645N een weg van 5,2 mm.
Model 6S12060 geeft bij een kracht van 679N een weg van 7,8 mm.
490,3 op 679N = 72,2%; 72,2% van 7,8 mm => 5,63 mm indrukken.

0,5 mm meer of minder indrukken komt overeen met een kracht van 43,52N x 6 draadeinden = 261N / 9,81 = 26,6 kgf meer of minder. Voor één cel zou dat best mooi zijn. Voor 8 cellen in serie gaat het om 212 kg. Iets te veel, buiten dat er zoveel weg niet meer over is op het veerpad (maar 2,17 mm). Oftewel voor 1 cel zou dit een mooie drukvoor zijn t.b.v. 300 kgf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
cj1 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 10:28:
[...]

[Afbeelding]
Lees ik het goed dat dit is gemeten bij laden/ontladen met 1 C?
Ik kom nooit hoger dan 0,2 C
Ik heb twee jaar geleden de cellen ingeklemd met glasvezel versterkte tape. Ik heb er nu 350 cycli opzetten (volgens mijn BMS). Dus na 10 jaar zit ik aan de 2000 cycli. Ik denk dat veroudering dan eerder gaat opspelen dan degradatie door gebruik zonder compressie.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Een PCR-3115 weegschaal gebruiken om het aanhaalmoment van de moeren voor zijn LiFePo4 batterij te bepalen heeft al eens iemand gedaan: YouTube: LiFePO4-Akku (zer)quetschen - Drehmoment für die Verpressung - DIY A.... Deze meneer gebruikt bewust vlakke metalen strips (geen hoeklijn) van 6 mm, met daaronder een 1 mm dunne spacer in het midden om veerwerking te bewerkstelligen. Zijn aadrukplaten van phenol-katoenhars hebben een dikte van 15 mm. Hij komt op ongeveer 5 Nm voor 4 stuks M8 1,25 RVS 304/A2 draadeindes met moeren zonder nylon.

Volgens mij kun je ook met twee (2) dunne M4 draadstangen toe bij voldoende niet flexibele en dikke (20 mm?) aandrukplaten, waarbij je de stang zelf als veer gaat gebruiken. Dan is er wel een nauwkeurige momentsleutel nodig in het 1,0 Nm bereik.Volgens de Bossard rekentool kom je met 4.8 M4 draadstang en 0,95 Nm op 1,44 kN bij een boorgatdiameter (dh) van 4,3 mm1. Die rekentool is een kwestie van variëren met de "Ausnutzung der Streckgrenze %" om tot het gewenste aanhaalmoment te komen.

Welk percentage van de rekgrens/vloeigrens zou je voor M4 4.8 maximaal willen gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
KC27 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:00:
[...]

Lees ik het goed dat dit is gemeten bij laden/ontladen met 1 C?
Ik kom nooit hoger dan 0,2 C
Ik heb twee jaar geleden de cellen ingeklemd met glasvezel versterkte tape. Ik heb er nu 350 cycli opzetten (volgens mijn BMS). Dus na 10 jaar zit ik aan de 2000 cycli. Ik denk dat veroudering dan eerder gaat opspelen dan degradatie door gebruik zonder compressie.
Precies dat, de cellen verouderen eerder dan je uberhaupt de cycles kan halen in de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:44
Voor mijn 16s EVE MB31's ben ik van plan ze in te klemmen tussen twee 15mm aluminium platen, verbonden met vier M8 draadstangen.

Ik ga dan niet voorspannen op 300kgf, maar laat de moeren hand-vast zodat er geen ruimte is voor expansie.

Mijn idee is dat dit beter is dan niets, maar omzeilt de vraag hoe precies aan de 300kgf te geraken.
Is dit een goed plan?
Pagina: 1 ... 52 ... 114 Laatste