Reveal! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:31:
[...]
Maar ik las iets dat de Multipus II groter dan 5000 niet parallel kan draaien.
Kun je ze dan wel aan elkaar knopen met 1 gedeelde accu en 1 per fase?
Ik heb nog geen per fase monitoring, maar zie wel bij de per uur meeting van de energie maatschappij dat we op de piek (per uur) niet boven de 48A uitkomen. (in het hele jaar)
Misschien dat met de start vd laadpaal of warmtepomp die wel even iets hoger komt maar dat zouden ze wel moeten kunnen opvangen?
3 MP2 (48/5000) in 3fase opstelling moet(!) aan 1 accubank. Dat kunnen en mogen dan wel weer meerdere 48v sets parallel zijn.
Loggen en monitoren is wel erg relevant.
Je business case ook.
Je geeft aan 48A per fase te gebruiken.
Heb je al 15min uitlees aangevraagd bij je energieleverancier? Dat scheelt alweer iets in je overzichten.
Ik wist overigens niet dat je stroom kunt opvragen. Heb je dat teruggerekend van je kWh standen?
Let wel dat dit gemiddelden zijn.
Pieken zijn in jouw geval meer relevant, als ook hoeveel stroom je gemiddeld nodig hebt over een dag.
Heb je ook PV, zoja hoeveel Wp/kWh per jaar?
Als je gebruik normaal onder de bv. 20A ligt en maar 10min per uur 48A, dan kun je zelfs prima terug naar een 3x25A aansluiting.
(Zelfs zonder PV)
Met peakshaving kan je batterij dan prima die extra 23A leveren.
Maar nog steeds, die 48A kan dus zo maar enkele minuten 63A zijn.
Goed meten dus met een meter die niet per 5min meet, maar meerdere keren per seconden en dat goed vastlegd voor analyse achteraf.
Victron MP2 48/5000 berekening icm peakshaving
50 A AC-in + (5000/230=) 21,7A = 71,7A AC-out, continu totdat de accu leeg is.
Daarna max 50A op AC-out, totdat de accu weer voller is.
Geeft mogelijkheden he😁
Of handelen in energie?
Dan is 63A met 3 48/15000 multiplussen en veel accu weer erg leuk.
Dus het is maar wat je nodig hebt en wilt bereiken.
Welke kant wil je op?
[Edit] hmm, bij nader inzien, wel afhankelijk van de powerfactor. Anders wordt het krap.
Maargoed, leuk rekenmodelletje