Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je zal iets moeten doen om de opgetelde stroom van MP2/SEH/Netvoeding te limiteren naar de rest van de installatie. Jouw groepen hebben nu de keus uit 20A+20A+35A aan stroom, maar de tussenliggende aardlekschakelaars zijn max 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
[/quote]

Je zal iets moeten doen om de opgetelde stroom van MP2/SEH/Netvoeding te limiteren naar de rest van de installatie. Jouw groepen hebben nu de keus uit 20A+20A+35A aan stroom, maar de tussenliggende aardlekschakelaars zijn max 40A.

[quote]

Dank je voor je reactie, deze snap ik even niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 01:35
Activate schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:08:
[/quote]

[quote]

Dank je voor je reactie, deze snap ik even niet?
Lees even mijn opmerkingen die ik gisteren hierover aan @SHIFTER [NL] stuurde.
In zijn 2e tekening had hij dit aangepast.

In eerste instantie dacht ik dat jij dat was, jullie vragen zijn aardig hetzelfde.

Ivm verliezen wil je het liefste zo dik mogelijke kabels. Dus 4mm2 kan, maar vooral als je langdurig laad en ontlaad is het wel zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@GMJansen

Dank je voor je reactie, ik heb even gekeken maar hier wordt vanaf ac out alles terug gekoppeld, ik dacht dat het ook alleen via AC in kon?

Op deze manier bedoelde ik? (wel een Belgische installatie maar even voor het voorbeeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q7ZoDPM8YCOAyeYJOqoVG-2saY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/xepd6A2L1JoSDG152zZCZNDi.gif?f=fotoalbum_large

Hoe zou het dan aangesloten moeten worden?

Bedankt alvast!

[ Voor 54% gewijzigd door Activate op 07-05-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-06 12:56
Activate schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:12:
@GMJansen

Dank je voor je reactie, ik heb even gekeken maar hier wordt vanaf ac out alles terug gekoppeld, ik dacht dat het ook alleen via AC in kon?

Op deze manier bedoelde ik? (wel een Belgische installatie maar even voor het voorbeeld)

[Afbeelding]

Hoe zou het dan aangesloten moeten worden?

Bedankt alvast!
Volgens uw schema kan je 30mA gevoed worden door 3 bronnen; je thuisbatterij, je PV omvormer en het net. Als je al de maximale leverbare stromen van deze bronnen samentelt kom je aan 98A (50A net, 32A victron, 16A PV). Ik denk dat je best een 40A automaat voor je 30mA diff. plaatst om met een 10mm² (40A max) verdeelrail verder te kunnen werken.

Je verdeelrail na je diff. 300mA die je 1ste rij voedt kan belast worden met je netstroom + PV AC stroom. Vermits je thuisbatterij aan het andere eind staat van deze rij moet je deze niet bijtellen bij de maximale stroom dat door deze verdeelleiding vloeit.
Een verdeelrail van 10mm² is niet voldoende als je PC AC stroom is afgezekerd op 16A en je een netvoeding van 50A hebt (50+16 = 66A, 10A => max 63A). Hier moet je dan 16mm² gebruiken.

De verbinding tussen je 2e rij zekeringen en je 30mA diff. kan tot 90A stroom krijgen, 25mm² is hier aan te wenden.

[ Voor 29% gewijzigd door opel corsa op 07-05-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:54
Activate schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:45:
Bij deze onze huidge verdeling :

[Afbeelding]

En dit is wat ik dan voor ogen had met de ET112 en de kleine onderververdeler waar dan de B20 en B32 inzitten :

[Afbeelding]

Is het dan voldoende om alleen de AC in aan te sluiten?

Eigenlijk zou er vanaf de 40/0.3 aardlek een 6 mm naar de onderverdeler moeten maar is dat werkelijk noodzakelijk op 3 mtr?
In principe mag er door een 4mm een stroom van 32A?

Tevens draait er een HA met Zigbee stick, kan de Victron ook met deze Zigbee communiceren?

En welke BMS kan met de Cerbo praten, ik heb eigenlijk alleen ervaring met de JK BMS waar ik meerdere van toegepast heb voor camper en caravan accus.

Veel vragen....

Bedankt alvast
Je tekening/schema is opzich niet fout echter zoals @GMJansen en @jadjong al zei zit je met gelijktijdigheid.

Ik heb ook alles op de AC-in. Maar ik zorg er wel voor dat er maximaal 40A door de meterkast kan lopen want mijn aardlekschakelaars zijn ook 40A.

Als jouw PV en Omvormer maximaal terug leveren en je huis aansluiting erbij opgeteld kan je in totaal dus 20A + 20A + 35 @ = 75A gebruiken in totaal terwijl je aardlekschakelaars 40A zijn.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
@opel corsa

Mischien maak ik een denkfout maar deze stromen zullen er volgens mij nooit lopen?

Het klopt dat als alles gevraagd zou kunnen worden er dan 80A zou kunnen gaan "lopen", dan zou bij landurig gebruik ook de hoofdzekering kunnen springen (niet snel er zit een oude patroon in die bij 14x In er uit gaat)

In de praktijk zal de MPII nooit gaan werken tegelijk met het max Amperage van de zonnepanelen 20A en ook de voeding van het net 35A omdat er simpelweg nergens zon zware belasting achter zit?

Er is ook nog zoiets als een RDF factor dacht ik bij meer als 10 afgaande groepen – mogelijke gelijktijdigheid 0,5.

bij 0,5 kom je toch weer op de max 40A uit.

Of denk ik nu helemaal vaut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Activate schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:44:
@opel corsa

Mischien maak ik een denkfout maar deze stromen zullen er volgens mij nooit lopen?

Het klopt dat als alles gevraagd zou kunnen worden er dan 80A zou kunnen gaan "lopen", dan zou bij landurig gebruik ook de hoofdzekering kunnen springen (niet snel er zit een oude patroon in die bij 14x In er uit gaat)
In België word je hier voor afgekeurd. De installatie moet de max. stroom kunnen verwerken. Zie ook het principe van de rem automaat wat veelvuldig wordt toegepast om te vermijden dat je alle bekabeling en verdeelkammen in het bord moet verzwaren.

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je beveiligt een installatie met zekeringen, niet met theoretische gelijktijdigheid. Dus de draden/componentent tussen & in de verdeelkasten upgraden zodat die de belasting aan kunnen of een beperking inbouwen door de bronnen op een centraal punt uit te laten komen en de uitgaande kant daarvan op 40A te begrenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opel corsa
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-06 12:56
Activate schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:44:
@opel corsa

In de praktijk zal de MPII nooit gaan werken tegelijk met het max Amperage van de zonnepanelen 20A en ook de voeding van het net 35A omdat er simpelweg nergens zon zware belasting achter zit?

Er is ook nog zoiets als een RDF factor dacht ik bij meer als 10 afgaande groepen – mogelijke gelijktijdigheid 0,5.

bij 0,5 kom je toch weer op de max 40A uit.

Of denk ik nu helemaal vaut?
Je hebt 6 kringen van 20A na je 30mA zekering. Als al de kringen belast worden kan je wel degelijk tot hoge afnamestromen komen zonder dat een van deze zekeringen eruit gaan. Zoals Kristofferson meldt, mijn redenering is volgens de Belgische AREA richtlijnen. De NL richtlijnen ken ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank jullie voor de uitleg.

Ik zie echter maar 1 kring van 20A voor de SEH5000, de overigen zijn 16A?

Het betreft een installatie in NL, hier wordt volgens de NEN-EN-IEC 61439-1 met een RDF factor gewerkt.

Maar om het veilig te kunnen aansluiten zou ik dus ook nog kunnen werken met een of meerdere 40A remautomaaten?

Hoe zou ik deze in mijn tekening moeten plaatsen?
Ik denk in de 2e verdeler voor de automaat van B32 en B20 dan kan er nooit meer als 40A terug de hoofdverdeler in?

Bedankt maar weer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Even snel aangepast, is mijn denkwijze goed op deze manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJwgxT4_l8To0F6TkjHGdySA59w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kMIb21VW8sCp96ZM64w1MFgf.png?f=fotoalbum_large

Moet dan wel een 63A aardlek 300 worden ipv een 40 denk ik.....

[ Voor 7% gewijzigd door Activate op 07-05-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ook dan kan je 40A uit de onderverdeler halen en dat combineren met 35A uit het net. De B40 in jouw tekening moet voor de 40A aardlekschakelaars zitten, de voedende kant van de B40 is dan de netaansluiting en de onderverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Op deze manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYpGcksgRfYY3HGAFQCACN2nbK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Myen1rTMpdb2CyK2jca45WW6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dan begrijp ik je niet helemaal denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Activate schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 18:17:
Dan begrijp ik je niet helemaal denk ik....
jadjong schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:38:
Ook dan kan je 40A uit de onderverdeler halen en dat combineren met 35A uit het net. De B40 in jouw tekening moet voor de 40A aardlekschakelaars zitten, de voedende kant van de B40 is dan de netaansluiting en de onderverdeler.
Dus onderverdeler en netaansluiting samen in een kroonsteentje en vanaf daar naar de rest van je installatie. Om die rest te beveiligen tegen stromen groter dan 40A plaats je de B40.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtylEULM_H33vI-hvw_PSX1rUmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l1q4Co3oySbAgqGSA4w1Z4zm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door jadjong op 07-05-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Op deze manier dan?
Dan zit er nog steeds een 40A aardlek zonder de B40 ervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgU_o7t-lS3dlwQs8L-paYqw7T8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ID3UTdUVEOujTFtE74f6qDrw.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door Activate op 07-05-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dat gaat toch goed met max 2x20A uit PV en Victron? Die laatste afzekeren op 32A heeft in dit geval weinig nut omdat het ding toch niet meer dan 5000VA produceert of af neemt.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 07-05-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
jadjong schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:23:
Dat gaat toch goed met max 2x20A uit PV en Victron? Die laatste afzekeren op 32A heeft in dit geval weinig nut omdat het ding toch niet meer dan 5000VA produceert of af neemt.
Klopt, alleen afzekeren is ook om de kabel te beschermen tegen doorbranden, bij kortsluiting in de Victron.
Daarom dus altijd afzekeren.
Tekening is dus goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:34
GMJansen schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:46:
[...]

Klopt, alleen afzekeren is ook om de kabel te beschermen tegen doorbranden, bij kortsluiting in de Victron.
Tekening is dus goed.
De middelste kast laat goed zien hoe ik het Victron systeem heb aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOlLxWvOzMftHpDpMm7jpt44cGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWVRE9OeFuw6pRl7465xyX1y.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Activate schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 19:06:
Op deze manier dan?
Dan zit er nog steeds een 40A aardlek zonder de B40 ervoor?

[Afbeelding]
Rechtse deel van aardlek met4 automaten kunnen parallel met de andere, net boven de 40A automaat.

Even wat overwegingen:
Ev kun je ook voor elke aardlek een B40 zetten.
Maar dan is het dan wel nodig om de bekabeling intern flink te verhogen naar 10 (of zelfs 16)mm2.
Potentieel 25+35+20 (uit mijn hoofd)=80A naar de 8 eindgroepen.

Ps. Bewuste keuze om AC-out niet te gebruiken? (Je mist de 'UPS' functie bij netuitval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
GMJansen schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:46:
[...]

Tekening is dus goed.
Hoeft ook niet weg, mag een 20A worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Activate
Laat ik hier nu nog net 2x een B20 aardlekautomaat hebben liggen...

Dus de 32 eruit, een B2- aardlek erin en de 300mA aardlek er ook uit,

Op deze manier :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoXN0RYnCymoSW7HqStwo_h5JLo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6UWobE3MDWog3NqEt9WPh53c.png?f=fotoalbum_large
En het is een bewuste keuze om de AC in te gebruiken, ik wil absoluut geen mogelijkheid hebben om terug te leveren als de spanning erbijvoorbeeld in de straat af is.

[ Voor 13% gewijzigd door Activate op 08-05-2024 06:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
[quote]Activate schreef op woensdag 8 mei 2024 06:03:
Het eerste:
En het is een bewuste keuze om de AC in te gebruiken
heeft niks met het tweede:
ik wil absoluut geen mogelijkheid hebben om terug te leveren als de spanning erbijvoorbeeld in de straat af is.
te maken.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Terugleveren op de AC-IN werkt enkel als er ook echt spanning op zit...

Dus die keus begrijp ik wel als je niet wilt terugleveren wanneer er stroom uitval is.

Neemt niet weg dat je AC-OUT ook anders kan confiugeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Jazsie schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:35:
Terugleveren op de AC-IN werkt enkel als er ook echt spanning op zit...
Uiteraard.
Dus die keus begrijp ik wel als je niet wilt terugleveren wanneer er stroom uitval is.

Neemt niet weg dat je AC-OUT ook anders kan confiugeren.
Terugleveren kan alleen via AC in. Het maakt niet uit of je de AC out wel of niet gebruikt voor het terugleveren via AC in. AC out 1 kan overigens niet geconfigureerd worden want heeft geen relais. Er valt dus niets te sturen. AC out 2 kun je wel programmeren, de standaard config is: AC in spanningsloos -> AC out 2 uit.

Vandaar mijn stelling dat het eerste (alleen AC in gebruiken om niet terug te leveren) niks met het tweede (AC out gebruiken) heeft te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt, komt op het zelfde neer... als in, je moet AC-IN gebruiken :+.

Verder zou @Activate de PV panelen op de AC-OUT kunnen zetten zodat bij stroomuit val de accu wel gewoon geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Verder zou @ de PV panelen op de AC-OUT kunnen zetten zodat bij stroomuit val de accu wel gewoon geladen worden.
Mmh dat klinkt intressant...moet daarvoor nog iets ingesteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:46
GMJansen schreef op maandag 6 mei 2024 @ 00:47:
[...]

- Aardlek40A-eindgroepen: het gaat hierbij om dat de eindgroepen meer kunnen trekken dan de aardlek aankan.
Dus als de MP 50A levert (potentieel!) Bv. 25A net en 25A accu, naar de automaten achter 1 aardlek dan brand die door.
Dat in gedachte: max 4 automaten van 10A, of 2 van 16A, etc etc, of voor de aardlek die 40A installatie automaat
Excuus, ik zag over het hoofd dat je een 3f 40A automaat op AC out hebt.
Dan kán de stroom na de huisinstallatie aardlek natuurlijk nooit meer worden en zijn die losse 1f 40A automaten natuurijk niet nodig.

Enkele overwegingen: 40A op AC out is natuurlijk prima als je niet meer nodig hebt in je huis. Is immers al 27kW.
Maar je Multiplussen kunnen dus meer aan.
Maar dat kun je alleen zelf beslissen.
Bv. Ga ik later meer stroom potentieel gebruiken als ik airco's, Warmtepomp, electrisch koken, hobby machines, 3 ovens etc ga gebruiken.

- je hele huis mag op AC out maar hoeft natuurlijk niet.
Je kan dat prima splitsen.
Bv. Koken en airco's op het net, de rest op AC out etc etc.
Je hebt dan immers een langere runtime bij net uitval. Maar dat is dus ook aan jou.
Maar als het kan zou ik ook het hele huis achter de 3 multi's doen. Waarom niet zeg maar. 3x 5kW is al heel veel voor een normaal huis.

- als je die 3f 40A automaat, na ACout zou verhogen, neem dan wel naar en van de MP 10mm2, ook in de meterkast.

- ik zou die PV op ACout zetten. Bij netuitval wordt je accu dan toch gevuld:-)
Je zit onder de 1op1, dus dat mag.
(= PV omvormer mag niet meer stroom /vermogen leveren op 1 fase, als die ene Multiplus aan vermogen heeft, 5kW)
Check wel (!) Of en hoe die PV omvormer het vermogen kan throttelen tot 0, als de accu's vol worden.
Bv. Frequentie geregeld.

- als je nog een laadpaal krijgt kun je die het beste al voorbereiden en voor AC-in zetten.
Auto opladen via de MP is erg inefficiënt.

Maak maar wat foto's voor-na, altijd leuk.

[Edit] Victron heeft maar 1 3f stroommeter nodig, 1 net na de meter.
[Edit2] 10mm2 naar de Multiplussen heeft bij nader inzien minder nut, aangezien de stromen daar nooit boven de 25A komen (=netaansluiting).
Ivm de lengte naar zolder 6mm2 zou al voldoende zijn.
Bedankt voor de feedback!

Was een paar dagen weg voor werk, maar heb denk ik alle punten verwerkt in het schema. Deze ook direct even netjes gemaakt en de kastindeling erin verwerkt.

Zijn er nu in de elektrische aansluiting nog feedback punten te vinden? ( de 48v kabels en zekeringen ga ik later nogmaals doorrekenen aan de hand van de lengte)

Over je edit punt voor de kabel dikte: 6mm2 voor de AC-IN en 10mm2 voor de AC-OUT zou voldoende moeten zijn denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBihQ6ElntN1iNNWd0PuQunpNK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opwigcwdc1VEeswyEMyLVuD1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 10-05-2024 20:47 ]

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:32:
[...]

Was een paar dagen weg voor werk, maar heb denk ik alle punten verwerkt in het schema. Deze ook direct even netjes gemaakt en de kastindeling erin verwerkt.

Zijn er nu in de elektrische aansluiting nog feedback punten te vinden? ( de 48v kabels en zekeringen ga ik later nogmaals doorrekenen aan de hand van de lengte)

Over je edit punt voor de kabel dikte: 6mm2 voor de AC-IN en 10mm2 voor de AC-OUT zou voldoende moeten zijn denk ik?

[Afbeelding]
Ik mis nog een schakelaar bij je hoofdschakelaar als bypass voor je victron installatie. Nu moet je bij onderhoud je hele huis spanningsloos maken. Met een soort 3 standen schakelaar kun je je installatie ook van spanning voorzien buiten je victron installatie om.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
pc_freak1 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:32:
[...]

Ik mis nog een schakelaar bij je hoofdschakelaar als bypass voor je victron installatie. Nu moet je bij onderhoud je hele huis spanningsloos maken. Met een soort 3 standen schakelaar kun je je installatie ook van spanning voorzien buiten je victron installatie om.
Dat is inderdaad een hele goede! Ik voeg hem toe :)

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
[...]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit.
Hierbij enkele opmerkingen.
- lokale kast zolder: hier zie ik 2 hoofdschakelaars voor de aardleks. Dat mag, maar heeft geen meerwaarde aangezien je wél dient te zekeren.
Dan kun je beter een C25/30mA (ADM475G) pakken ipv de huidige 2.
En een B25/30mA voor de Groodwe

[Edit] Daarnaast moet de kabel bij ac-out beveiligd worden, meten bij de uitgang op zolder.
Bv door een C25 ... C50 4p automaat.
Ps. Als deze automaat 40A of lager is, dan zijn de 3x 1fase 40A aitomaten in kast 1 niet nodig

- kast1: de 300mA AFM440G zou ik weglaten.
De eindgroepsetjes (aardlek met 4 automaten) in kast 1 en 2 kun je elk op 1 fase zetten, maar wel elk na een 1 fase 40A automaat. Een 3 fase automaat mag je niet gebruiken naar verschillende verbruikers op verschillende fasen. Voordeel met 3 losse 40A automaten is dat bij een fout 1/2 of bij uitbreiding 2/3 aan blijft

- hoeveel mm2 loopt er naar de schuur?
De voorbeveiliging in huis (Mbn616e) klapt er ook uit als je een eindgroep fout in de schuur hebt. Bijde 16A, niet erg selectief.
Idealiter een 6mm2 of 10mm2 5aderige kabel gebruiken met 25A voorbeveiliging, uiteraard ook afhankelijk van de lengte.
De 40A automaat voor de aardlek is dan ook niet nodig omdat de stroom dat toch niet hoger dan 16 of 25A kan worden.
Als dat niet kan/handig is, dan maar met deze beperking.

Nouja, genoeg dingen weer. Je kunt je er uren mee vermaken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door GMJansen op 11-05-2024 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 19:09
[...]

[Afbeelding]
Bij zelfbouw zou je nog kunnen denken over een 18S batterij ipv 16S. Voltages vallen dan nog steeds binnen bereik Multiplus, dus je voegt voor weinig extra kosten makkelijk 2kWh toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
GMJansen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:14:
[...]

Ziet er netjes uit.
Hierbij enkele opmerkingen.
- lokale kast zolder: hier zie ik 2 hoofdschakelaars voor de aardleks. Dat mag, maar heeft geen meerwaarde aangezien je wél dient te zekeren.
Dan kun je beter een C25/30mA (ADM475G) pakken ipv de huidige 2.
En een B25/30mA voor de Groodwe

[Edit] Daarnaast moet de kabel bij ac-out beveiligd worden, meten bij de uitgang op zolder.
Bv door een C25 ... C50 4p automaat.
Ps. Als deze automaat 40A of lager is, dan zijn de 3x 1fase 40A aitomaten in kast 1 niet nodig

- kast1: de 300mA AFM440G zou ik weglaten.
De eindgroepsetjes (aardlek met 4 automaten) in kast 1 en 2 kun je elk op 1 fase zetten, maar wel elk na een 1 fase 40A automaat. Een 3 fase automaat mag je niet gebruiken naar verschillende verbruikers op verschillende fasen. Voordeel met 3 losse 40A automaten is dat bij een fout 1/2 of bij uitbreiding 2/3 aan blijft

- hoeveel mm2 loopt er naar de schuur?
De voorbeveiliging in huis (Mbn616e) klapt er ook uit als je een eindgroep fout in de schuur hebt. Bijde 16A, niet erg selectief.
Idealiter een 6mm2 of 10mm2 5aderige kabel gebruiken met 25A voorbeveiliging, uiteraard ook afhankelijk van de lengte.
De 40A automaat voor de aardlek is dan ook niet nodig omdat de stroom dat toch niet hoger dan 16 of 25A kan worden.
Als dat niet kan/handig is, dan maar met deze beperking.

Nouja, genoeg dingen weer. Je kunt je er uren mee vermaken ;)
Wederom bedankt voor de tips, ik ga later vandaag nog even puzzelen met het schema!
De hoofdschakelaars had ik toegevoegd zodat ik het multiplus systeem spanningsloos kan maken en niet elke keer naar de hoofdkast hoef te lopen. Maar dit kan inderdaad ook prima met een groep / alamat.

Ik heb de AFM440G toegepast omdat ik er daar nog 2 van heb liggen. Bijvoorkeur zou ik deze ook gebruiken, spul is allemaal duur genoeg...
Heronimo schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:23:
[...]

Bij zelfbouw zou je nog kunnen denken over een 18S batterij ipv 16S. Voltages vallen dan nog steeds binnen bereik Multiplus, dus je voegt voor weinig extra kosten makkelijk 2kWh toe.
Zou zeker een goede optie zijn. Echter heb ik al een 16s bms liggen...

[ Voor 13% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 12-05-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
SHIFTER [NL] schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:37:
[...]

Wederom bedankt voor de tips, ik ga later vandaag nog even puzzelen met het schema!
De hoofdschakelaars had ik toegevoegd zodat ik het multiplus systeem spanningsloos kan maken en niet elke keer naar de hoofdkast hoef te lopen. Maar dit kan inderdaad ook prima met een groep / alamat.

Ik heb de AFM440G toegepast omdat ik er daar nog 2 van heb liggen. Bijvoorkeur zou ik deze ook gebruiken, spul is allemaal duur genoeg...
Maar dan zitten er toch 2 aardleks direct achterelkaar? Heeft weinig meerwaarde. Het zou kunnen als je bv een *selectieve* 300mA in de hoofdkast hebt en een 30mA in de schuur.
Jouw model is dat in ieder geval niet, dan zou je een CPA440G nodig hebben. Sorry.

tip: zet je aangepaste schema ook eens in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
daar zitten mensen nog dieper in het AC deel. (om verwarring te voorkomen misschien het DC deel weglaten :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Activate
Zo meterkastje aangepast en onderverdeler geplaats, nog bedankt voor de adviezen!
Toch de 4mm maar vervangen door een 6 dan klopt het ook volgens de NEN weer.

Toch nog enkele vraagjes :

Het blijkt dat ik maar 1 aansluiting op de router over heb en daar zit de Solardege omvormer op, de CERBO MKII kan ik ik dus niet rechtstreeks aansluiten, kan ik hier ook een ordinaire switch voor plaatsen en hierop zowel de CERBO als de SE inprikken?

Welke BMS wekt met een CERBO MKII ?
Het zou mooi zijn als ik deze rechtstreeks kan inpluggen op de CERBO MKII

Verder zit ik nog te twijfelen tussen 18 of 16 Lifepo4 cellen de MP kan beide aan volgens mij?

En nog maar eens kijken of ik alles aan mijn Home assistant geknoopt krijg...

Bedankt maar weer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
- Je kan een gewone switch gebruiken.
- Ik heb JK BMS met een USB converter aangesloten, werkt top. Wel de drivers installeren.
- Ik heb 18S, toch weer 2 kWh extra opslag.
- Alles te zien in HA en uiteraard ook via de VRM portal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je dan gaat het een switch worden denk ik.!

Welke BMS heb je als ik vragen mag?

Deze lijkt mij wel wat : JK RESS Active Balance BMS PB2A16S20P - (7S - 16S) deze is helaas wel 16S ipv 18.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Activate schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:01:
Dank je dan gaat het een switch worden denk ik.!

Welke BMS heb je als ik vragen mag?

Deze lijkt mij wel wat : JK RESS Active Balance BMS PB2A16S20P - (7S - 16S) deze is helaas wel 16S ipv 18.

Wordt vervolgd!
Of die: JK-B2A24S20P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:24
Let wel op dat die JK BMS modules met bluetooth praktisch geen beveiliging hebben :X. De pincode wordt alleen gecontroleerd door de app, andere software heeft geen pincode nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Mijn victron onderdelen beginnen binnen te druppelen en ik wilde de bedrading van de Cerbo graag 1 kant op laten lopen.

Daarvoor heb ik een spacer ontworpen die dit mogelijk maakt. Mogelijk interesant voor mensen zonder printer :) Linkje

Voor mensen met printer zie bericht hieronder ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 16-05-2024 15:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 20:33
Klinkt erg als reclame.
Deze is gewoon gratis https://www.thingiverse.com/thing:5268747

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Het is niet als reclame bedoelt. Dacht dat het interessant zou zijn voor mensen zonder printer. De mensen met printer hadden die file zelf ook wel gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
SHIFTER [NL] schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:32:
Mijn victron onderdelen beginnen binnen te druppelen en ik wilde de bedrading van de Cerbo graag 1 kant op laten lopen.

Daarvoor heb ik een spacer ontworpen die dit mogelijk maakt. Mogelijk interesant voor mensen zonder printer :) Linkje

Voor mensen met printer zie bericht hieronder ;)
Cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EngelbertDubois
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 12:42
Knip, dat is niet de bedoeling

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 17-05-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:34
Ik hoor nooit iemand over het blindvermogen discussiëren. Hoef je daar niet mee te rekenen als je de vermogen van je dc/ac omvormer bepaald? Zie bij mijn inductiekookplaat soms wel 1 kVar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Dapdodo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:33:
Ik hoor nooit iemand over het blindvermogen discussiëren. Hoef je daar niet mee te rekenen als je de vermogen van je dc/ac omvormer bepaald? Zie bij mijn inductiekookplaat soms wel 1 kVar.
niet van toepassing omdat de meeste omvormers een PFC hebben dus je hebt praktisch geen blindvermogen.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Op zich wel interessant.
Niet zozeer voor huis aansluitingen, daar valt het blijkbaar fors mee.

Ik was laatst bij een 6x quattro 15kva opstelling. Die wordt ingezet bij een forse oudere mobiele 3 fase motor.
De blindstroom was daar aanzienlijk.
Dusdanig dat de bouwaansluiting van 3x32A (icm powerassist) niet gebruikt kon worden.
Daar was een zo grote blindstroom dat de aardlek(!) er steeds uitklapte.
(De aardlek vervangen is geen optie omdat de unit elke dag zowat naar een andere klant gaat)
Oplossing: 3 losse 15kva multi's als lader, zonde, maar de enige oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door GMJansen op 19-05-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Dat vind ik een hele interessante. Ik heb sinds ongeveer een jaar een Carlo Gavazzi EM540 in mijn groepenkast zitten ter voorbereiding op de Victron installatie. Op het moment van schrijven is de tellerstand 2030,444 kWh en 2751,185 kVAh. Hier nog geen full electric huishouden. Wel veel schakelende voedingen. Tot 30W hoeft een voeding geen actieve PFC te hebben. Dus zoals blijkt tellen al die beetjes behoorlijk op.

Terugkomend op jouw vraag: Niet zozeer het reactief vermogen, maar het schijnbaar vermogen moet eigenlijk mee gerekend worden. Vermogenselectronica heeft een limiet. En die limiet is uiteindelijk terug te leiden op temperatuur van het silicium (en ja, ook het spanningsverschil is een keiharde limiet). Amperes zijn de reden dat de onderdelen opwarmen en of dat nu exact in fase is met de spanning of niet is van ondergeschikt belang. Alleen wordt het rekenen niet makkelijk gemaakt doordat voor consumentenelectronica niet verplicht is om schijnbaar vermogen op te geven.

Grote aansluitingen hebben een verplichting om de PF boven een bepaalde waarde te houden. Ik zie het gaan gebeuren dat dat bij huishoudens ook nog een keer gaat gebeuren. Zoals je in mijn meter ziet zal het gemiddelde huishouden een PF hebben die boven de 0,7 ligt. Alle huishoudens bij elkaar op een trafo is veel blindstroom.

Ik zou het een mooie toevoeging vinden als Victron aan actieve PFC kon doen voor het huis. Ik werk met frequentieomvormers van ABB, en een bepaalde serie kan dat in een industriële omgeving al (ACS580-31-xxxxA).

Mijn nederigste excuses voor het afdwalen. B) Dit is één van de lastige puzzelstukjes die bij het bij elkaar verzinnen van een powerwall hoort. Maar wel een interessante.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
DavidZH schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:09:
[...]

Dat vind ik een hele interessante. Ik heb sinds ongeveer een jaar een Carlo Gavazzi EM540 in mijn groepenkast zitten ter voorbereiding op de Victron installatie. Op het moment van schrijven is de tellerstand 2030,444 kWh en 2751,185 kVAh.
...
Mijn nederigste excuses voor het afdwalen. B) Dit is één van de lastige puzzelstukjes die bij het bij elkaar verzinnen van een powerwall hoort. Maar wel een interessante.
Nouja, aan de andere kant is Victron hier ook wel weer duidelijk in.
De maxima staan gewoon in de specs.
Bijvoorbeeld de populaire 48/5000 MP2: 5000VA en 4000W - bij 25 graden Celsius
Cos phi max 0,8 dus.

[Edit] enige dat je nog kunt/moet checken is wat je aan wilt houden bij een outage.
Dus het maximale opgenomen vermogen op een bepaald moment bepaald natuurijk ook de grootte van de omvormer.

En voor normaal gebruik, hoe Victron het zelf zegt: als de max zeg iets van 3000VA is, en je hebt 1x per dag 15min 5000VA nodig, dan is een MP2 3000VA de meest economische keuze.
In dat ene kwartier kan powerassist prima helpen.

[ Voor 22% gewijzigd door GMJansen op 20-05-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:34
@DavidZH , @GMJansen
Even terug in de formules (gelukkig had ik nog een polytechnisch zakboekje liggen):
VA=sqrt(W*W+VAr*VAr)
PF=cos(VAr/W)
En dan met de uitspraak hierboven, moet je dus zoeken naar de juiste VA ipv W.
Terugdenkend zie je aggregaten ook altijd in VA staan en niet in W.

Dus in grafana nu eerst maar eens naar max VA gaan speuren in 3 jaar data per minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
DavidZH schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:09:
[...]
Grote aansluitingen hebben een verplichting om de PF boven een bepaalde waarde te houden. Ik zie het gaan gebeuren dat dat bij huishoudens ook nog een keer gaat gebeuren.
Sinds mijn Victron systeem in werking is de PF aan grid zijde meestal 0... Gelukkig inderdaad geen kosten als consument voor schijnbaar vermogen. ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Solar
Power_Active    -2435 W
Power_Apparent   2478 VA
Power_Factor    -1.0

Battery
Power_Active    -1844 W
Power_Apparent   1844 VA
Power_Factor    -1.0

Grid
Power_Active    -20 W
Power_Apparent   942 VA
Power_Factor    -0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Nu online
Kristofferson schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Sinds mijn Victron systeem in werking is de PF aan grid zijde meestal 0... Gelukkig inderdaad geen kosten als consument voor schijnbaar vermogen. ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Solar
Power_Active    -2435 W
Power_Apparent   2478 VA
Power_Factor    -1.0

Battery
Power_Active    -1844 W
Power_Apparent   1844 VA
Power_Factor    -1.0

Grid
Power_Active    -20 W
Power_Apparent   942 VA
Power_Factor    -0.0
NUL??? Nu zijn de stroompjes klein op dat moment, dus dat is lastig balanceren. Maar toch; Ik denk dat daar wel wat werk zit voor Victron.

En hoe lees jij de PF en apparent power uit?

Ik heb een EM540 aangesloten op de Cerbo via een Victron USB-RS485 converter. In de VenusOS console vond ik ze niet terug en ook in NodeRed (Venus Large v3.30) kan ik ze niet vinden. In de modbus manual van Carlo Gavazzi worden ze wel genoemd .
Ik heb via de community van Victron begrepen dat je de serialdriver moet aanpassen. Maar ik heb ook ergens opgevangen dat je dat na elke update moet doen. Daar voel ik dan weer minder voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:09

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Al die ledlampen in huis maken de powerfactor echt belabberd thuis. Ook zonder thuisbatterij is dat het geval. Aangezien de stromen vrij klein zijn zorgt dit niet voor problemen op het net. dus tja..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
DavidZH schreef op maandag 20 mei 2024 @ 23:30:
En hoe lees jij de PF en apparent power uit?
Ik heb op grid, solar en battery een externe Modbus MID kWh meter hangen die ik buiten het Victron ecosysteem uitlees. Ik dacht niet dat je schijnbaar vermogen en arbeidsfactor binnen Victron kan uitlezen. Misschien dat het via een externe driver kan inderdaad. Mijn PF zat voor de batterij rond de 0,6. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Kristofferson op 21-05-2024 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DavidZH
  • Nu online
prein2 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:00:
Al die ledlampen in huis maken de powerfactor echt belabberd thuis. Ook zonder thuisbatterij is dat het geval. Aangezien de stromen vrij klein zijn zorgt dit niet voor problemen op het net. dus tja..
Mijn huis trekt nu 1,3A met een gecombineerde PF van 0,6. Zeg 0,5A blindstroom. Maal 7 miljoen huizen.... En dan nog eens de bedrijven die geen actieve centrale PF-correction hebben. Het telt OP!

EEVblog heeft een paar jaar geleden een video op Youtube uitgebracht waarin hij becijferd wat het aan energie kost om alle verplichte netgekoppelde rookmelders in Australië van energie te voorzien (per rookmelder 5w, 20VA, PF < 0,1). Er stond een compleet windmolenpark van 60 turbines te draaien voor alleen de blindstroom van de rookmelders in 1miljoen huizen.
Kristofferson schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 12:44:
[...]
Ik heb op grid, solar en battery een externe Modbus MID kWh meter hangen die ik buiten het Victron ecosysteem uitlees. Ik dacht niet dat je schijnbaar vermogen en arbeidsfactor binnen Victron kan uitlezen. Misschien dat het via een externe driver kan inderdaad. Mijn PF zat voor de batterij rond de 0,6. :)
Duidelijk. Dan zal ik er verder in moeten duiken. To be continued...

[ Voor 21% gewijzigd door DavidZH op 21-05-2024 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:24
Voor het dimensioneren van de inverter maakt dit niet veel uit. Hoewel het op jaarbasis veel is, is het instantane blindvermogen niet zo hoog. Grootverbruikers in je huis hebben immers meestal wel een goede PF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:47
Iemand al ervaringen met deze website / accu?

https://selianenergy.com/...at?variant=45734080741609

Opzich wel interessant. Duurder dan zelf samenstellen dan bijvoorbeeld NKON, maar dan wel weer goedkoper dan een Polytech.

€1.986,76 voor 14KWh inclusief Shipping + VAT zeggen ze.

[ Voor 7% gewijzigd door Possible op 22-05-2024 10:39 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik zou vragen of ze er een wat sterkere schakelaar in willen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Niet online
Ik zou eens navragen wat de max. kortsluitstroom van die 200A CNL fuse is.
Als dat maar 2,5kA is, is dat onveilig met LFP cellen...
https://www.littelfuse.co...me=cnn-cnl-fuse-datasheet

Veiliger is een class T fuse bvb (AIC 20kA):
https://accunoord.nl/nl/a...gen/class-t-zekering-200a

[ Voor 21% gewijzigd door Kristofferson op 22-05-2024 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:29
Possible schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 10:37:
Iemand al ervaringen met deze website / accu?

https://selianenergy.com/...at?variant=45734080741609

Opzich wel interessant. Duurder dan zelf samenstellen dan bijvoorbeeld NKON, maar dan wel weer goedkoper dan een Polytech.

€1.986,76 voor 14KWh inclusief Shipping + VAT zeggen ze.
Lijkt veel op Seplos Mason 280. Het is niet duidelijk welke merk de passieve balancer heeft. Verder zit er geen active balancer 2A print in.

2000 euro lijkt me wel normaal voor zo'n DIY kit

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-09 18:53
Heb ik het goed begrepen, dat je een zelfbouw accu kunnen maken als volgt?

30x https://www.alibaba.com/p...f&productId=1601076405071
A 97 dollar shipped naar NL
Is 2910 dollar

2x BMS - https://xiaoxiangbms.com/...ion-rs485-can-buzzer-lcd/
183 dollar is 366 dollar

3x Victron Multiplus II 48/5000 voor 3 phase a 1300
Is 3900

Een verbruikssensor en een GX of Raspberry voor de OS + klein materiaal

Dat je voor ongeveer €8000 a €8500 een 30kW systeem heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

Reveal! schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:43:
Heb ik het goed begrepen, dat je een zelfbouw accu kunnen maken als volgt?

30x https://www.alibaba.com/p...f&productId=1601076405071
A 97 dollar shipped naar NL
Is 2910 dollar

2x BMS - https://xiaoxiangbms.com/...ion-rs485-can-buzzer-lcd/
183 dollar is 366 dollar

Is 3900

Een verbruikssensor en een GX of Raspberry voor de OS + klein materiaal

Dat je voor ongeveer €8000 a €8500 een 30kW systeem heb?
Nee niet helemaal, 30 cellen is 2x 15S en het BMS waar je naar linkt heeft er 16 nodig (16x LiFePo4, of 15x Li-Ion)

Daarnaast moet je niet onderschatten wat er nog bij komt aan zekeringen, DC kabels, schakelaars, 220v aanpassingen etc...

Dus ja: het hoeft allemaal niet bijzonder duur uit te pakken, maar nee: het is niet klaar met het setje dat je aanhaalt :)

Er is natuurlijk hier in dit topic al veel te lezen maar neem even de volgende overwegingen mee:
- Waar komt de accu? Ga je het een beetje brandveilig kunnen opstellen?
- Je hebt het over 3 MP2's dus waarschijnlijk ga je voor 3-fase. Heb je daar in je meterkast de ruimte en/of voorbereidingen voor?
- Volgens mij heeft het BMS waar je naar linkt geen active balancing; dat zou kunnen betekenen dat je voor dit BMS een losse balancer moet toevoegen.

[ Voor 15% gewijzigd door No13 op 23-05-2024 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je kan daar zo 1000.- aan kabels, zekering en verdeelkasten bij optellen, als het niet 2000.- is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
+gereedschap.
O.a. goede kabelknipper, kabelstripper, hydraulische krimptang, krimptang voor ferrules, krimptang voor kleine kabelogen, multimeter, geïsoleerde doppen/ratel, momentsleutel voor kleine aanhaalmomenten.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Komen inderdaad nog wat kosten bij maar 2k erbij tellen is ook wel wat overdreven :D.

Gereedschap tel ik zelf niet mee, immers kan je die meermaals gebruiken maar zijn inderdaad wel extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
No13 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Nee niet helemaal, 30 cellen is 2x 15S en het BMS waar je naar linkt heeft er 16 nodig (16x LiFePo4, of 15x Li-Ion)

Daarnaast moet je niet onderschatten wat er nog bij komt aan zekeringen, DC kabels, schakelaars, 220v aanpassingen etc...

Dus ja: het hoeft allemaal niet bijzonder duur uit te pakken, maar nee: het is niet klaar met het setje dat je aanhaalt :)

Er is natuurlijk hier in dit topic al veel te lezen maar neem even de volgende overwegingen mee:
- Waar komt de accu? Ga je het een beetje brandveilig kunnen opstellen?
- Je hebt het over 3 MP2's dus waarschijnlijk ga je voor 3-fase. Heb je daar in je meterkast de ruimte en/of voorbereidingen voor?
- Volgens mij heeft het BMS waar je naar linkt geen active balancing; dat zou kunnen betekenen dat je voor dit BMS een losse balancer moet toevoegen.
Klopt dit is bij een 3 phase setup, er is genoeg ruimte om het te installeren.
Welke BMS zou je anders adviseren?
Gereedschap heb ik op werk liggen.

DC kabels en schakelaars niet maar daar heb ik 500 EUR al voor opgenomen dus als het 1000 of 1500 is kom je op 9000 a 9500 EUR.
Lijkt me best veel voor de hoeveelheid kabels?

En uiteraard als ik dit zou doen, zal ik hulp inroepen van iemand die er meer verstand van heeft.
Maar vind het leuk om het uit te zoeken (tweaker eigen?) en was benieuwd of ik het tot dusver goed had begrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Reveal! schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:42:
[...]

Klopt dit is bij een 3 phase setup, er is genoeg ruimte om het te installeren.
Welke BMS zou je anders adviseren?
Gereedschap heb ik op werk liggen.

DC kabels en schakelaars niet maar daar heb ik 500 EUR al voor opgenomen dus als het 1000 of 1500 is kom je op 9000 a 9500 EUR.
Lijkt me best veel voor de hoeveelheid kabels?

En uiteraard als ik dit zou doen, zal ik hulp inroepen van iemand die er meer verstand van heeft.
Maar vind het leuk om het uit te zoeken (tweaker eigen?) en was benieuwd of ik het tot dusver goed had begrepen.
Die vage cellen zou ik lekker in China laten en gewoon bij NKON bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
bbbrumbrum schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Die vage cellen zou ik lekker in China laten en gewoon bij NKON bestellen.
Goeie, lijken dezelfde MB31 voor nauwelijks verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
No13 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Denk dat je gelijk heb, dan zou het deze moeten zijn https://xiaoxiangbms.com/...i-ion-smart-bms-sp22s001/
Praat ook met Victron -> https://off-grid-garage.com/bms-communication/

En volgens diysolarforum.com één van de betrouwbaarste BMS'n.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
Reveal! schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:43:

De Multiplus is veel goedkoper te krijgen, onder de 1000 euro, en in Duitsland zelfs nog goedkoper

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
alberthakvoort schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:54:
[...]

De Multiplus is veel goedkoper te krijgen, onder de 1000 euro, en in Duitsland zelfs nog goedkoper
Bij Nkon momenteel 839. Waar kun je deze in Duitsland dan nog goedkoper krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
https://verkauf-bochum.de...ultiplus-ii-48-5000-70-50

Hier heb ik hem gekocht.....

[ Voor 20% gewijzigd door Activate op 23-05-2024 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Oh wauw dat scheelt 1800 EUR voor 3 stuks.
Dan ben je dus eigenlijk voor rond de 6700 al met 30kW klaar?

Dat begint is wordt wel heel interessant!!!

2750 EUR accu's bij NKON 32kW (32 accu's)
300 EUR - BMS 2x
2175 EUR - 725 EUR x3 - Multiplus II
1500 EUR overig (Kabels en schakelmateriaal)

Totaal 6725 EUR voor 32kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Activate
Ik heb zelf 18 MB31 besteld bij NKon en heb een BMS van een kennis van me overgenomen de JK-B2A24S20P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wroosmalen
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-08 15:49
Maar ik neem aan dat ik hier niet de 0% btw mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Maar ik neem aan dat ik hier niet de 0% btw mag gebruiken?
Een maat van me woont in Duitsland, daar heb ik hem naar toe laten sturen...

Ik weet niet of de 0% ook voor naar Nl geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Als je country NL kiest geeft hij juist aan 0% en dat dit geldig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:51
Activate schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:42:
[...]

Een maat van me woont in Duitsland, daar heb ik hem naar toe laten sturen...

Ik weet niet of de 0% ook voor naar Nl geldt?
Die 0% geldt niet voor Nederland.

ik hoop dat je vriend niet eruit gepikt wordt bij een steekproef door de duitse belastingdienst. Een van de voorwaarde van de 0% is dat het op het systeem op het geleverde adres wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Misanthropia schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Die 0% geldt niet voor Nederland.

ik hoop dat je vriend niet eruit gepikt wordt bij een steekproef door de duitse belastingdienst. Een van de voorwaarde van de 0% is dat het op het systeem op het geleverde adres wordt.
Je heb gelijk, maar goed zelfs met btw is hij 877 wat nog steeds bijna 450 EUR scheelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
Flappie schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:22:
[...]

Bij Nkon momenteel 839. Waar kun je deze in Duitsland dan nog goedkoper krijgen?
Bij https://etronixcenter.com...505010-8719076047599.html voor 817 euro per stuk als je er 3 haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De link zegt €899 bij 3 stuks….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
bbbrumbrum schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:05:
[...]

De link zegt €899 bij 3 stuks….
Niet afgaan op de grote rode marketing schreeuw. Iets naar beneden scrollen, dan zie je 817,xx en als je 3 stuks in je mandje gooit dan zie je ook dat ze 817,xx zijn.

of ik zie 817 omdat ik vanuit Italië aan het kijken ben, maar de pickup heb ik gewoon op NL staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51Q1GwGsAUOBE-f2_Rb86D0UsUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JjPjC3fBhyC04Ee70pLbmmA6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Misanthropia op 23-05-2024 22:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:51
Reveal! schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:14:
Oh wauw dat scheelt 1800 EUR voor 3 stuks.
Dan ben je dus eigenlijk voor rond de 6700 al met 30kW klaar?

Dat begint is wordt wel heel interessant!!!

2750 EUR accu's bij NKON 32kW (32 accu's)
300 EUR - BMS 2x
2175 EUR - 725 EUR x3 - Multiplus II

Totaal 6725 EUR voor 32kW
nee nee nee. 32 kWh! de h is belangrijk.

verder blijft de vraag waarom je die opslagcapaciteit voor die bepaalde prijs ineens interessant vindt? of is het financieel.gemotiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Fr33z schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:18:
[...]

nee nee nee. 32 kWh! de h is belangrijk.

verder blijft de vraag waarom je die opslagcapaciteit voor die bepaalde prijs ineens interessant vindt? of is het financieel.gemotiveerd?
Ook ja, heb nu 3x 63A aansluiting bij een locatie die met shaving waarschijnlijk omlaag kan.
Met het kostenverschil daarin alleen betaald het zich ongeveer in 4 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dan moet je wel zeker weten dat de aansluiting omlaag kan en niet waarschijnlijk ;).

Verder nette prijs, ik was 1 jaar geleden 6k kwijt voor 18kWh met 1x MP2 5000/48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Reveal! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 07:01:
[...]

Ook ja, heb nu 3x 63A aansluiting bij een locatie die met shaving waarschijnlijk omlaag kan.
Met het kostenverschil daarin alleen betaald het zich ongeveer in 4 jaar terug.
Ik zou dan even goed kijken of je 3x5kVA wilt pakken of 3x8kVA of 3x15kVA. Daarvoor is het, zoals hierboven al werd genoemd, belangrijk om even goed naar je verbruiksprofiel te kijken. Als je dan bijvoorbeeld de gemiddelde belasting per fase per uur bekijkt dan heb je een indicatie van tot hoever je terug zou kunnen gaan in aansluiting als je een batterij systeem hebt die een uur op kan vangen.

Stel je wilt van 3x63A terug naar 3x50A dan zit je met 3x5kVA Multiplus 2 wel prima. Maar als je nog verder terug wilt naar bijvoorbeeld 3x35A dan zit je denk wel op het randje van wat haalbaar is en doe je er wellicht goed aan om 3x8kVA Multiplus 2 te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Misanthropia schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:13:
[...]

Niet afgaan op de grote rode marketing schreeuw. Iets naar beneden scrollen, dan zie je 817,xx en als je 3 stuks in je mandje gooit dan zie je ook dat ze 817,xx zijn.

of ik zie 817 omdat ik vanuit Italië aan het kijken ben, maar de pickup heb ik gewoon op NL staan.

[Afbeelding]
vanuit nederland zie ik 899 staan voor 3 stuks, bij NKON Betaal je nu 839 ongeacht het aantal.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-09 08:21
Reveal! schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:14:
[..]
[..]
Zelf zat ik ook dit soort rekensommetjes te maken, maar vond ik de kosten voor hydraulische krimptangen nogal hoog voor die ene keer dat ik die nodig heb.
Na wat googlen kwam ik deze partij tegen die accukabels op maat kan maken:
https://uw-accuwinkel.nl/nl/home/accukabel-persen

Geen idee wat de kosten zijn, maar lijkt mij een stuk goedkoper dan al het gereedschap zelf kopen.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
Heronimo schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Ik zou dan even goed kijken of je 3x5kVA wilt pakken of 3x8kVA of 3x15kVA. Daarvoor is het, zoals hierboven al werd genoemd, belangrijk om even goed naar je verbruiksprofiel te kijken. Als je dan bijvoorbeeld de gemiddelde belasting per fase per uur bekijkt dan heb je een indicatie van tot hoever je terug zou kunnen gaan in aansluiting als je een batterij systeem hebt die een uur op kan vangen.

Stel je wilt van 3x63A terug naar 3x50A dan zit je met 3x5kVA Multiplus 2 wel prima. Maar als je nog verder terug wilt naar bijvoorbeeld 3x35A dan zit je denk wel op het randje van wat haalbaar is en doe je er wellicht goed aan om 3x8kVA Multiplus 2 te pakken.
Maar ik las iets dat de Multipus II groter dan 5000 niet parallel kan draaien.
Kun je ze dan wel aan elkaar knopen met 1 gedeelde accu en 1 per fase?

Ik heb nog geen per fase monitoring, maar zie wel bij de per uur meeting van de energie maatschappij dat we op de piek (per uur) niet boven de 48A uitkomen. (in het hele jaar)
Misschien dat met de start vd laadpaal of warmtepomp die wel even iets hoger komt maar dat zouden ze wel moeten kunnen opvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:30:
[...]

vanuit nederland zie ik 899 staan voor 3 stuks, bij NKON Betaal je nu 839 ongeacht het aantal.
Ik heb ze zelf hier gekocht : https://lithiumaccus.nl/p...ltiplus-ii-48-5000-70-50/

Zonder de btw was dit 2227 voor 3 stuks (742/stuk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Wirf schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:05:
[...]

Zelf zat ik ook dit soort rekensommetjes te maken, maar vond ik de kosten voor hydraulische krimptangen nogal hoog voor die ene keer dat ik die nodig heb.
Na wat googlen kwam ik deze partij tegen die accukabels op maat kan maken:
https://uw-accuwinkel.nl/nl/home/accukabel-persen

Geen idee wat de kosten zijn, maar lijkt mij een stuk goedkoper dan al het gereedschap zelf kopen.
Ik heb bij AccuNoord besteld, en de perskosten waren 2 euro, en de kabelschoen 2.90 euro (per keer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wroosmalen
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:43:
[...]

Ik heb ze zelf hier gekocht : https://lithiumaccus.nl/p...ltiplus-ii-48-5000-70-50/

Maar ik kan hier toch ook niet zonder btw bestellen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
wroosmalen schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:09:
[...]

Maar ik kan hier toch ook niet zonder btw bestellen...?
Jawel, dat kan je bij het afrekenen aan het einde aanvinken. Ik heb ze daar (1,5 week geleden) ook zonder btw besteld. Alles wordt gemonteerd icm het PV systeem, dus volgens de regels voor btw aftrek.

[ Voor 12% gewijzigd door SHIFTER [NL] op 24-05-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wroosmalen
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:26:
[...]

Jawel, dat kan je bij het afrekenen aan het einde aanvinken. Ik heb ze daar (1,5 week geleden) ook zonder btw besteld. Alles wordt gemonteerd icm het PV systeem, dus volgens de regels voor btw aftrek.
Dus je hebt dit aangevinkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNvtmGy_kPkmIFCkPi6CfuoXzmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rPHM6pR5WPi2ywrF0EWvvSkU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Reveal! schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Maar ik las iets dat de Multipus II groter dan 5000 niet parallel kan draaien.
Kun je ze dan wel aan elkaar knopen met 1 gedeelde accu en 1 per fase?

Ik heb nog geen per fase monitoring, maar zie wel bij de per uur meeting van de energie maatschappij dat we op de piek (per uur) niet boven de 48A uitkomen. (in het hele jaar)
Misschien dat met de start vd laadpaal of warmtepomp die wel even iets hoger komt maar dat zouden ze wel moeten kunnen opvangen?
Zover ik weet kan je de 8kVA en 15kVA modellen wel toepassen in een driefase opstelling. Je kan inderdaad niet twee 8kVA of 15kvA modellen parallel zetten. Zie ook: https://community.victron...2-in-a-three-phase-s.html

Bedoel je dat het maximale verbruik op een fase gemiddeld over een uur 48A is? Of is dit ook gemiddeld over de fases? Zou inderdaad in ieder geval zo snel mogelijk beginnen met logging.

Sowieso loont het om load balancing toe te passen op je laadpaal en eventueel te kijken of je de warmtepomp slimmer aan kan sturen als je bijvoorbeeld een buffer hebt in de vorm van een buffertank of vloerverwarming.

Daarnaast is het nuttig bij dimensionering om te denken of backup bij stroomuitval voor een deel van je verbruikers belangrijk is. Ik kan me in een zakelijke context bijvoorbeeld voorstellen datje primaire processen door wilt kunnen laten draaien (en dus als kritische verbruikers achter de Multiplussen hangt) en de laadpaal en warmtepomp er voor laat zitten.

Daarnaast zou ik er op mikken om minimaal een 2u diepe batterij, maar liefst 3u of 4u diepe batterij toe te passen. Dus bij een 3x5kVA heb je het dan over 30kWh accu, bij een 3x15kVA gaat het dan om 90kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:43:
[...]

Ik heb hem hier ook besteld en begreep dat dit ex BTW kan als het onderdeel uitmaakt van een opstelling met ook zonnepanelen. Dan is de Multiplus namelijk icm met de MPPT de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Laatst online: 14-09 11:06
Op zich zou ik geïnteresseerd zijn om zelf een powerwall te bouwen (cellen + BMS + bekabeling + zekeringen, etc.). Ik denk dat ik ook over voldoende kennis en ervaring beschik om dat te kunnen.
Heb zelf bijv. (inmiddels meer dan 20 jaar geleden) mijn 15,5 kW PV installatie geplaatst en aangesloten (half Oost en half West), met 6 losse SMA omvormers (er waren toen nog geen multi-string omvormers).
En 12 jaar geleden een WP geïnstalleerd en daar zelf een stuk besturing voor gebouwd.
En inmiddels ook een SMA EV-charger geplaatst, samen met een SMA Home manager, zodat ik op PV overschot kan laden.
Met bovengenoemde installaties is mijn netto elektrisch jaarverbruik (voor normaal elektraverbruik + WP + Auto's) ongeveer nul. Gas hebben we niet meer.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik een accu systeem wil installeren.
Ik kan natuurlijk voor een standaard SMA systeem gaan, maar zelfbouw lijkt me eigenlijk leuker (en voordeliger).

Ik zie in dit forum eigenlijk steeds Victron voorbij komen, maar aangezien ik al de nodige SMA spullen heb, lijkt het logischer om (ook qua uitwisseling van meetgegevens) aan te sluiten op de SMA home manager. Daarvoor moet je natuurlijk wel aan het juiste besturingsprotocol voldoen.

Zijn er hier zelfbouwers die al eens een accupakket gebouwd hebben, dat communiceert met een SMA home manager?

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1 ... 51 ... 114 Laatste