• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:55
Alles heeft een weerstand hoe klein ook, maar bij deze hoge amperes telt elke miilliOhm
want nog steeds geldt P= I^2 x R of wel die 1 mOhm geeft je op 100A maar 10W verlies als warmte op 400A is dat al 160W.

Je kan nog steeds die 16 LFP gebruiken, als de DC-DC conversie naar de print van BMS wordt verplaatst en daar gelijk omgezet wordt in 400-700V of extra high voltage 700-1000V.
De omvormer die daarmee over weg kan dan gemakkelijk 50kW zijn.

Die BMS-en met op zelfde print de DC-DC bestaan, alleen het is nog heel veel custom made en los 1 of 2 stuks te pakken te krijgen, zonder complete systeem moeten kopen en ook nog eens met de juiste communicatie protocol, is echt iets anders.
Op HV is er nog geen standaard of een die veel gebruikt standaard communicatie protocol. en >800V staat nog echt in de kinderschoenen een enkele fabrikant heeft pas net een model in zijn leveringsprogramma

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
nee, een eigen programma.

hier een kleine flut demo:

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-10 08:17
Zijn er Tweakers die al eens nagedacht hebben over een VPP, virtual power plant?

In andere woorden: Een berg thuisaccu's waarvan x% vermogen centraal aangestuurd.
Met als voornaamste doelen, op grid-level een verschil maken, toegang tot de onbalans markt, regelvermogens, reservevermogens etc. Denk groots!

Ik geloof dat Tesla zoiets doet in Amerika, er zijn ook dichter bij huis whitepapers geschreven door o.a. Joulz.
Bestaande producten/leveranciers doen dit zo te zien alleen op basis van hun eigen, gekeurde, self-contained, accusystemen.

Hoe zou zoiets kunnen werken i.c.m. onze DIY thuisaccu's?
Je moet natuurlijk centraal beschikken over inzichten als beschikbare/gereserveerde capaciteit, er moet een absoluut betrouwbaar meetpunt zijn bij het activeren van de VPP (netbeheerder P1 interface?)
Gevoelsmatig zou dit economisch interessanter kunnen zijn dan zelf tegen de day-ahead prijzen aan scripten.

Stel je eens voor:
Je meld jouw accu voor 50% aan bij de fictieve organisatie "De Nederlandsche Thuis Energie Maatschappij".
2 dagen later ontvang je een P1 module en RS485 box waarmee je jouw systeem integreert in het grotere geheel.
Samen met alle andere leden draag je de operationele kosten af en krijgt voor de rest betaald om met het gezamenlijke vermogen a honderden MWh de TV's aan te houden tijdens de rust van het EK waarin Nederland in de finale staat.

Met die laatste regel ga ik stoppen met dromen, ik heb helemaal niks met voetbal.

Anyway, Power to the People! Is de verplichte slogan van de NTEM.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:23

Ethirty

Who...me?

Als je maar genoeg kan leveren en kan opslaan kan je individueel natuurlijk afspraken maken met de netbeheerder. Volgens mij is er iemand in dit topic die dat doet.

Een organisatie die dat consumenten breed kan is een interessante theorie, maar ingewikkeld te realiseren. Er zijn tientallen fabrikanten met verschillende platforms en honderden zelfbouw systemen die allemaal op 1 universele manier met elkaar moeten praten.

Het lukt de industrie al niet eens om een universeel protocol voor optimalisatie van eigen gebruik van de grond te krijgen. Er zijn standaarden maar niemand gebruikt ze.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• dev-random
Ethirty schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:46:
Als je maar genoeg kan leveren en kan opslaan kan je individueel natuurlijk afspraken maken met de netbeheerder. Volgens mij is er iemand in dit topic die dat doet.

Een organisatie die dat consumenten breed kan is een interessante theorie, maar ingewikkeld te realiseren. Er zijn tientallen fabrikanten met verschillende platforms en honderden zelfbouw systemen die allemaal op 1 universele manier met elkaar moeten praten.

Het lukt de industrie al niet eens om een universeel protocol voor optimalisatie van eigen gebruik van de grond te krijgen. Er zijn standaarden maar niemand gebruikt ze.
Ik maak uit de eerste alinea op dat het inderdaad economisch interssant is. Of het met de overhead van een centrale coördinatie nog steeds zo is, geen idee.

Verder eens, uiteraard zit er bij DIY een uitdaging in de verschillende configuraties, maar hoe groot is die werkelijk?
90%+ van de DIY systemen die ik hier voorbij zie komen zijn Victron of Deye-like gebaseerd.
Beide zijn goed aan te sturen over modbus.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
dev-random schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:59:
[...]

Ik maak uit de eerste alinea op dat het inderdaad economisch interssant is. Of het met de overhead van een centrale coördinatie nog steeds zo is, geen idee.

Verder eens, uiteraard zit er bij DIY een uitdaging in de verschillende configuraties, maar hoe groot is die werkelijk?
90%+ van de DIY systemen die ik hier voorbij zie komen zijn Victron of Deye-like gebaseerd.
Beide zijn goed aan te sturen over modbus.
Het aansturen lijkt mij het kleinste probleem. Maar achteraf vaststellen (= controleerbaar meten) of je inderdaad hebt geleverd/afgenomen wat je contractueel verplicht was (zonder kans op fraude) is volgens mij het moeilijkst. Als iedere deelnemer daarvoor een (extra) SAP moet installeren wordt het een moeilijke business case.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
KC27 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:02:
[...]

Het aansturen lijkt mij het kleinste probleem. Maar achteraf vaststellen (= controleerbaar meten) of je inderdaad hebt geleverd/afgenomen wat je contractueel verplicht was (zonder kans op fraude) is volgens mij het moeilijkst. Als iedere deelnemer daarvoor een (extra) SAP moet installeren wordt het een moeilijke business case.
Denk voor veel hier dat dat dan een TAP word. 8)

• dev-random
KC27 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:02:
[...]

Dat bedacht ik me later ook, een SAP met P1 interface is natuurlijk bijzonder gevoelig voor een MiTM met een 10x multiplier op de vermogens. Een losse meter van hetzelfde kaliber zou kunnen werken en een integer meetpunt zijn. Echter, als je dat niet doet tot aan de aansluiting van de netbeheerder PAP/SAP kun je de energie simpelweg naar een 2e accupack overhevelen en/of rond blijven pompen op dit meetpunt.

Waarschijnlijk strand het concept op de fraudegevoeligheid ;)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

dev-random schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:59:
[...]

Dat ligt uiteraard aan je persoonlijke situatie. Als jij een 1MWh buffer kan bouwen met een paar 100 panelen, dan ben je interessanter voor de netbeheerder dan iemand met een 20kWh accu. Maar dan praat je over een businessplan, financiering, belastingdienst, kvk, juridisch advies, the works.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:40

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ethirty schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:09:
[...]

Dat ligt uiteraard aan je persoonlijke situatie. Als jij een 1MWh buffer kan bouwen met een paar 100 panelen, dan ben je interessanter voor de netbeheerder dan iemand met een 20kWh accu. Maar dan praat je over een businessplan, financiering, belastingdienst, kvk, juridisch advies, the works.
- 100 euro per cel
- 1 280Ah cel is ~1kWh (280Ah * 3.4 volt gemiddeld)
- 1MWh buffer is dus duizend cellen
- Dat is grofweg een ton zonder alle andere apparatuur
- Setjes van 16 cellen in een batterij is dus ~63 batterijen
- 42U in een server rack
- Batterij is 4U dus misschien 10 batterijen per rack
- Grofweg 7 42U server racks dat is serieus ruimte

Klinkt wel vet :)

Ik gok dat je dit niet op 48V maar veel hogere voltages moet gaan ontwerpen omdat de verliezen anders pittig worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 07-12-2023 23:55 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Q schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:54:
[...]

Maar ook zonder alle busbars, schroefjes, isolatiemateriaal, behuizingen, draad, kabels, noem maar op.

Het veilig opslaan van zoveel energie vraagt wel om wat extra maatregelen. Misschien wat extern advies inhuren, afspraken met de brandweer, noem maar op. Ik zou het niet in mijn huis of schuur willen, dus apart gebouw(tje).

Als het totaal plaatje ver boven een half miljoen uitkomt zou ik niet raar opkijken. Dus dan moet je (waarschijnlijk van de bank) aannemelijk kunnen maken dat je dat ook weer terug kan verdienen. ;)

Maar goed, het was geen serieus idee. Alleen om aan te geven dat je wel wat mee moet nemen voor je denkt dat de netbeheerder blij met je is en ze met je aan tafel willen.

#team_UTC+1

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-10 08:42
Q schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:54:
[...]

- 100 euro per cel
- 1 280Ah cel is ~1kWh (280Ah * 3.4 volt gemiddeld)
- 1MWh buffer is dus duizend cellen
- Setjes van 16 cellen in een batterij is dus ~63 batterijen
- 42U in een server rack
- Batterij is 4U dus misschien 10 batterijen per rack
- Grofweg 7 42U server racks dat is serieus ruimte

Klinkt wel vet :)

Ik gok dat je dit niet op 48V maar veel hogere voltages moet gaan ontwerpen omdat de verliezen anders pittig worden.
Wanneer je bulk accu cellen inkoopt kan je ze voor rond de 25USD per cell inkopen. Volgens mij bij 5000 of meer.
Dan maakt het al weer ietsjes aantrekkelijker ;)

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Erik_Rave schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:19:
[...]

Wanneer je bulk accu cellen inkoopt kan je ze voor rond de 25USD per cell inkopen. Volgens mij bij 5000 of meer.
Dan maakt het al weer ietsjes aantrekkelijker ;)
In China zijn de prijzen al heel erg scherp. Bulk maakt wel iets uit in de prijs maar op 100 euro zal het max 10 euro zijn. Hooguit is er een besparing op het transport.

• Q

Q

Ethirty schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:28:
[...]

Maar ook zonder alle busbars, schroefjes, isolatiemateriaal, behuizingen, draad, kabels, noem maar op.

Het veilig opslaan van zoveel energie vraagt wel om wat extra maatregelen. Misschien wat extern advies inhuren, afspraken met de brandweer, noem maar op. Ik zou het niet in mijn huis of schuur willen, dus apart gebouw(tje).

Als het totaal plaatje ver boven een half miljoen uitkomt zou ik niet raar opkijken. Dus dan moet je (waarschijnlijk van de bank) aannemelijk kunnen maken dat je dat ook weer terug kan verdienen. ;)

Maar goed, het was geen serieus idee. Alleen om aan te geven dat je wel wat mee moet nemen voor je denkt dat de netbeheerder blij met je is en ze met je aan tafel willen.
Ik vond het leuk om even de som te maken om een megawattuur aan opslag neer te flikkeren.
Ergens heb ik ook het gevoel dat dus grid-level storage echt financieel te doen is nu voor de grids.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:16
Q schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:59:
[...]

Ik vond het leuk om even de som te maken om een megawattuur aan opslag neer te flikkeren.
Ergens heb ik ook het gevoel dat dus grid-level storage echt financieel te doen is nu voor de grids.
Dit wordt een powerwall om jaloers op te zijn:
https://eemshaven.info/un...biel-van-stroom-voorzien/

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Goede locatie want er komt veel groene stroom uit Noorwegen en Zweden binnen.
Ik heb zelf de thuis accu nog even uitgesteld. Maar zodra er net zoals in Belgie een capaciteit tarief komt dan is de knoop snel doorgehakt.

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-10 10:09
Hoi allen,

Ik heb 1 cell die bij het ontladen een lagere voltage heeft dan de anderen. De meesten zitten rond de 2.8 terwijl 1 cell nu op 2.67 volt zit. Hierdoor schakelt de seplos bms af.

Wat adviseren jullie? Deze ene cell opladen na ongeveer 2.8 volt? En moet hiervoor de hele cell volledig ontkoppeld worden of ik kan alleen de cell op de lader aansluiten? En adviseren jullie dan ook de cell los te koppelen van de serie schakeling?

Bij het laden is het verschil minimaal.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:56
rroetenberg schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:38:
Hoi allen,

Ik heb 1 cell die bij het ontladen een lagere voltage heeft dan de anderen. De meesten zitten rond de 2.8 terwijl 1 cell nu op 2.67 volt zit. Hierdoor schakelt de seplos bms af.

Wat adviseren jullie? Deze ene cell opladen na ongeveer 2.8 volt? En moet hiervoor de hele cell volledig ontkoppeld worden of ik kan alleen de cell op de lader aansluiten? En adviseren jullie dan ook de cell los te koppelen van de serie schakeling?

Bij het laden is het verschil minimaal.
Als je al gezakt bent tot deze voltages. Lekker boeien. Het verschil in capaciteit is echt minimaal. Als de topbalancen maar in orde is, dat is veel belangrijker.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• rroetenberg
V_ger schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:22:
[...]

Als je al gezakt bent tot deze voltages. Lekker boeien. Het verschil in capaciteit is echt minimaal. Als de topbalancen maar in orde is, dat is veel belangrijker.
Snap ik. Maar de omvormer schakelt nu om een vage reden uit (sofar) en daardoor kom ik nu niet lager dan 22%

• Q

Q

Ha! Heel gaaf, een GWh 😳

• John245
Q schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:14:
[...]

Ha! Heel gaaf, een GWh 😳
Daar kom ik dan aan met mijn 20 kWh (huidig) die ik in de toekomst uit wil breiden naar 60 kWh :O

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Q

Q

John245 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:25:
[...]

Daar kom ik dan aan met mijn 20 kWh (huidig) die ik in de toekomst uit wil breiden naar 60 kWh :O
Dat is nog steeds meer dan de meeste mensen hier bouwen, gok ik zo. Standaard 16-cel setup is 15KWh.

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-10 00:21
rroetenberg schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:12:
[...]

Snap ik. Maar de omvormer schakelt nu om een vage reden uit (sofar) en daardoor kom ik nu niet lager dan 22%
Mocht je echt willen, dan is goed opladen en topbalanceren wel handig.
Mocht je eea uitelkaar willen en kunnen halen hier wat tips.

1 cel laden tot 3,65V kan prima zonder de cellen af te koppelen.
Je zou voor de zekerheid alleen de BMS uit moeten zetten (balanceer connector ook afkoppelen voor de zekerheid?) zodat er niet gebalanceerd gaat worden.
Alleen heeft dit natuurijk geen zin als je niks met de andere cellen doet.

Volledig laden en topbalanceren is in jouw geval zeker handig om alle cellen (zoveel mogelijk!) op het zelfde niveau te krijgen.
Natuurijk geen garanties, aangezien ze nooit 100% identiek zijn. Maar technisch is dit de beste optie.

Een paar scenario's:
Laad de gehele batterij volledig met het huidige systeem.
Koppel bms af/uitzetten.
Laad de boel dan per cel op tot 3,65v.
Dit alles kan ev. nog als 1 geheel.
Zet alle cellen enkele dagen parallel.

Zelf heb ik voor dit doel het paardenmiddel aangeschaft: de 15A Neey. Hiermee heb ik al enkele industriële sets gebalanceerd.
Voordeel is dat de boel niet uitelkaar geschroefd hoeft te worden.

• rroetenberg
GMJansen schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:13:
[...]

Mocht je echt willen, dan is goed opladen en topbalanceren wel handig.
Mocht je eea uitelkaar willen en kunnen halen hier wat tips.

1 cel laden tot 3,65V kan prima zonder de cellen af te koppelen.
Je zou voor de zekerheid alleen de BMS uit moeten zetten (balanceer connector ook afkoppelen voor de zekerheid?) zodat er niet gebalanceerd gaat worden.
Alleen heeft dit natuurijk geen zin als je niks met de andere cellen doet.

Volledig laden en topbalanceren is in jouw geval zeker handig om alle cellen (zoveel mogelijk!) op het zelfde niveau te krijgen.
Natuurijk geen garanties, aangezien ze nooit 100% identiek zijn. Maar technisch is dit de beste optie.

Een paar scenario's:
Laad de gehele batterij volledig met het huidige systeem.
Koppel bms af/uitzetten.
Laad de boel dan per cel op tot 3,65v.
Dit alles kan ev. nog als 1 geheel.
Zet alle cellen enkele dagen parallel.

Zelf heb ik voor dit doel het paardenmiddel aangeschaft: de 15A Neey. Hiermee heb ik al enkele industriële sets gebalanceerd.
Voordeel is dat de boel niet uitelkaar geschroefd hoeft te worden.
Thanks. Ik heb wel top balancing gedaan voordat ik alles in elkaar heb gezet. Ik ga het eens even in de gaten houden aangezien ik de under voltage heb aangepast

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:15
rroetenberg schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 00:12:
[...]

Doet de sofar wel calibreren ?

Met die voltages zal er veel minder dan 22% inzitten...

Bij mij op 22% zijn de voltages van de cellen allemaal ~3.2V...

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• rroetenberg
Jazsie schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:56:
[...]

Doet de sofar wel calibreren ?

Met die voltages zal er veel minder dan 22% inzitten...

Bij mij op 22% zijn de voltages van de cellen allemaal ~3.2V...
Deze 22% komt van de BMS af, echter geeft de Sofar wel een Lowbattery melding. Deze melding vond ik echter niet terug in de Seplos BMS zelf. Maar ik heb de fabrieksinstellingen weer eens toegepast en ga nu eens even in de gaten houden hoe het gaat.

• Willie Wortel
  • Niet online
Onbalans in een van je cellen? Denk ook eens aan de interne weerstand van je busbars die de cellen verbinden of dat alle verbindingen wel goed zijn aangedraaid. Kijk eens met een warmte sensor of een verbinding niet meer warmte geeft dan andere. Zijn de busbars wel van koper? (aluminium is sh*t) Denk niet altijd dat de cel de boosdoener is.

---
Mijn systeem bestaat uit losse componenten, zo heb ik een nieuwe AC-DC lader gekocht (175 euro) die (na de eerste tests) een zeer hoog rendement geeft. Ik ben er blij mee.

https://actfornet.com/ued...0621/1561126656995931.pdf

• Jazsie
rroetenberg schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:27:
[...]
Deze 22% komt van de BMS af, echter geeft de Sofar wel een Lowbattery melding. Deze melding vond ik echter niet terug in de Seplos BMS zelf. Maar ik heb de fabrieksinstellingen weer eens toegepast en ga nu eens even in de gaten houden hoe het gaat.
Indien sofar een veel lagere voltage geeft maar de seplos bms niet, dan inderdaad even de cellen meten om te kijken wie nu het goede aangeeft. Geen goede aansluiting kan mogelijk duiden dat sofar een lagere voltage aangeeft.

• Domba
rroetenberg schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:27:
[...]
Voor seplos BMS, zorg eerst dat de topbalans in orde is en voor SOC alles hangt aan de 100% indien nodig doe een 100% reset, afhankelijk van welke versie je hebt is de trigger verschillend.

Ik heb een mix van 10C (FW2.9)en 10E(V2.0),

Ik doe tenminste bijna een cycle elke dag soms twee en wat je ziet dat op een geven moment bij een steeds hoger percentage de Deye (mijn Main) de melding krijgt van de master BMS dat de accubank met meestal 4 modules leeg is (Dan neemt in mijn setup buiten de April-September een back up Deye het over die heeft 1 accu 16x280Ah exclusief* op dat moment).
Bij Seplos BMS hangt hele calibratie aan de 100%SOC, deze voor de capaciteit doe je op 0.5C met 57.6V gevolgt door een 0.5C ontladen tot BMS uitschakeld (daarvoor moet ik accu-modules uitschakelen omdat ik maar met max 240A of 330A van net kan laden (0.5C=430A voor alle accu-modules gelijktijdig), afhankelijk of ik mijn verbruikers voorzie van het net of vanuit de back-up Deye)

Om zoveel tijd als het uitkomt met de dynamische uurtarieven houd ik hele accubank boven 3.5V/cel (>56V) voor extra voor 1 of 2 uur hoog (normaal is dat ik op het hele uur status verander als er geen eigen opwek is die ik wil terugleveren), voordat weer off-grid ga zodat passieve BMS (>3.45V) tijd heeft om zijn werk te doen. Een eventuele OVP SOC100% reset doe ik wel met de hand eens per half jaar na na 200 cycles , want ik wil wel de 64 cel voltage in de gaten houden (of hoog-laag nog steeds binnen <20mV is) en wat metingen doen of alle verbindingen nog tiptop zijn.

Spreadsheet van Andy

Met de huidige firmwares in de Deye's hebben deze +/- 30W lagere eigenverbruik voor de uren dat het grid niet nodig heb om. Voor een slordige 6000 uur/j vindt ik dat de moeite, daarvoor heb ik een vanuit HA gestuurd NC-relais na de hoofdschakelaar die volgens slimme meter 2W verbruikt.

*) in zomer heb ik een andere config, omdat ik meer PV-opwek heb dan 1 Deye kan verwerken (Deye 12k firmware FW1140 heeft nu limitering in offgrid dat met 12kW kan laden en met net verbinding actief 15kW, is er meer aan PV opwek totaal dan reduceert die PV opwek op zijn eigen MPPT's) met accu-bank van 5 accu-modules en Back Deye start alleen op om alle PV opwek in de accu te krijgen voor verschoven terugleveringen en help mee om met 3x25A op net in te voeden. (Ik heb nog niet voldoende meetdata voor hele jaar zelfde config)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Q

Q

De installatie van een vriend van mij is nu voor het eerst opgestart.

- 5KWh aan zonnepanelen
- 1 x Victron Multiplus II 5000
- 2 x Victron MPPT 150/35 met 2 strings per MPPT
- Victron shunt
- Cerbo GX
- 15KWh no-brand batterij zelfbouw pakket uit china met seplos bms
- We hebben nog niet geprobeert om de seplos met de cerbo te laten praten, shunt is nu 'baas'.
- We draaien nog geen dvcc dat moeten we nog gaan doen

In overleg zal ik wat foto's delen.

Probleem

De Multiplus II weigert om te starten als we de ve.can aansluiten op de CerboGX. Halen we de kabel los, dan start de Multiplus prima op, en als we daarna de kabel in de MP steken, dan krijgt de Cerbo ook netjes de data binnen en alles lijkt goed.

Heeft iemand een idee wat hier mis kan zijn?

Vraag over ESS
Als de meterkast ook is aangepast door een electricien, kunnen we ESS gaan opzetten.
Als ik het goed begrijp moet daarvoor een ESS assistant op de Multiplus II worden geïnstalleerd.

Kan dat alleen via de veconfigure software en via de MK3-usb dongle van 80 euro of kan de cerbo GX dit op de Multiplus II laden!?

[ Voor 27% gewijzigd door Q op 17-12-2023 16:03 ]

• Kristofferson
  • Niet online
Q schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:38:
De Multiplus II weigert om te starten als we de ve.can aansluiten op de CerboGX.
Multiplus moet in de VE.Bus RJ45 aansluiting op de Cerbo.
Q schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:38:Kan dat alleen via de veconfigure software en via de MK3-usb dongle van 80 euro of kan de cerbo GX dit op de Multiplus II laden!?
Dat kan via Remote ve.configure in het VRM portal. Geen dongle nodig als de Multiplus aan de Cerbo hangt.
https://www.victronenergy...portal:remote-veconfigure

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• Q

Q

Kristofferson schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:51:
[...]

Multiplus moet in de VE.Bus RJ45 aansluiting op de Cerbo.
Sorry, ik had het verkeerd opgeschreven, het gaat inderdaad om de VE.bus RJ45 poort op zowel de Multiplus als de Cerbo.

Heel vreemd dat de Multiplus niet wil starten als de VE.bus is verbonden.
Dat kan via Remote ve.configure in het VRM portal. Geen dongle nodig als de Multiplus aan de Cerbo hangt.
https://www.victronenergy...portal:remote-veconfigure
Bedankt, dat had ik nog niet gevonden, verhelderend.

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-10 10:35
Voor het persen van de kabelogen gebruik ik deze HBM https://www.hbm-machines....Vi3f6TSummNRoCpxMQAvD_BwE

Mijn kabels zijn 70mm2, om die reden gebruik ik dan ook de 70mm2 matrijzen. Echter na het persen van de kabel zitten er "vleugels" aan de persing. Een deel van de kabeloog is dus tussen het platte gedeelte van de matrijzen gekomen. De kabel zit wel zeer goed vast en er zijn verder ook geen beschadigingen. Toch vraag ik mij af of jullie dat ook hebben? Moet ik wellicht de matrijzen van een maatje groter gebruiken?

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-10 15:16
KoBolD54 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:54:
Voor het persen van de kabelogen gebruik ik deze HBM https://www.hbm-machines....Vi3f6TSummNRoCpxMQAvD_BwE

Mijn kabels zijn 70mm2, om die reden gebruik ik dan ook de 70mm2 matrijzen. Echter na het persen van de kabel zitten er "vleugels" aan de persing. Een deel van de kabeloog is dus tussen het platte gedeelte van de matrijzen gekomen. De kabel zit wel zeer goed vast en er zijn verder ook geen beschadigingen. Toch vraag ik mij af of jullie dat ook hebben? Moet ik wellicht de matrijzen van een maatje groter gebruiken?
Ik heb net hetzelfde met deze tang. Wanneer ik de matrijzen van een maatje groter gebruik is de pers mooier. Zowel bij de 35, 50 als 70mm².

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:52
KoBolD54 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:54:

Als je kabelschoenen selecteert moet je kijken naar:
- De diameter
- soepel of massief
- Grote van het oog
Dan selecteer je de juiste matrijs die hoort bij de kabelschoen:
- Diameter
- Soepel of massief
- Aantal keren nijpen

Zo heb je bij klauke al 2 soorten kabelschoenen, waar 2 soorten matrijzen sets bij horen.
Op de zaak gebruiken we standaard dynamic (zijn wat langer), en daar staan streepjes op hoeveel keer je moet persen. De rest ligt achter slot en grendel omdat er teveel fout mee kan gaan.
Want soms moet je met korte kabelschoenen werken, vanwege de behuizing. Maar dan is het bewust.

Vleugeltjes horen er niet aan te zitten. Dan is de combi niet goed gekozen.

Edit:
Snap trouwens niet hoe je zo'n koffer kan kopen met matrijzen.
Matrijzen zijn merk, type kabelschoen afhankelijk.
Burny, Klauke, .....

[ Voor 4% gewijzigd door Dapdodo op 22-12-2023 09:19 ]

• KoBolD54
Bedankt voor jullie feedback en info.

Wat gebruiken jullie trouwens voor het strippen van deze kabels en hoe ver strippen jullie deze? Mag er bijvoorbeeld een stuk koper zichtbaar zijn omdat er een toch een krimpkous overheen gaat of kan je beter iets korter strippen zodat er geen koper zichtbaar is.

• Dapdodo
KoBolD54 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:38:
Bedankt voor jullie feedback en info.

Wat gebruiken jullie trouwens voor het strippen van deze kabels en hoe ver strippen jullie deze? Mag er bijvoorbeeld een stuk koper zichtbaar zijn omdat er een toch een krimpkous overheen gaat of kan je beter iets korter strippen zodat er geen koper zichtbaar is.
Strippen is klein beetje afhankelijk van hoe vaak je het moet doen.
Zelden dan keramisch mes.
Yokarimes bij normaal gebruik, vaak verplicht vanuit werkgever/klant
Heel vaak en nog dikker, dat heb je daar soort van instelbare pijpensnijder voor
Zorgen dat er zo min mogelijk koper zichtbaar is. Afhankelijk van type kabel lukt je dat soms niet. Want bij flexibele kabel kan je de mantel vaak nog wat opschuiven met wrijven.
Is dan ook de methode: Eerst terug naar de kabel wrijven, kabelschoen aanknijpen en dan terug laten veren.
Krimpkous is uit den boze, maar dat is meer iets in de grote installaties. Je wilt namelijk bij inspectie kunnen zien of de afdruk van de matrijs, laat zien dat de juiste matrijs is gebruikt, die dan moeten corresponderen met de cijfers op de kabelschoen zelf. (laten cijfers of letters achter).
Vroeger zei men, goed vakwerk hoef je niet te verstoppen. Maar daar is wel discussie over, bij verschillende mensen.

• Jazsie
Ik heb gewoon krimpkousen gebuikt omdat ik dat mooier vind @Dapdodo :).

• Dapdodo
Jazsie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:08:
Ik heb gewoon krimpkousen gebuikt omdat ik dat mooier vind @Dapdodo :).
Maar na jouw komt er waarschijnlijk ook geen inspecteur meer, die je krimpkous eraf snijdt. Omdat die de afdruk wilt zien. :)

• Domba
Dapdodo schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:10:
[...]

Maar na jouw komt er waarschijnlijk ook geen inspecteur meer, die je krimpkous eraf snijdt. Omdat die de afdruk wilt zien. :)
Tussen oplossing is transparante krimpkous, wat ik gebruik voor DIY want schouwer van verzekering wil ook wat zien, met blank heb ik zonder meer een scope inspectie aan mijn broek of polis uitsluiting

• Andre10
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-01 14:43
Na vele berichten doorlezen is het me toch nog niet helemaal duidelijk en wil daarom graag wat bij leren :-)

Voorstel;
Groepenkast
[Hoofdschakelaar] -> [Aardlekautomaat 20 of 25A?] -> (25m kabel) -> [Werkschakelaar] -> 3xMP2-5000 - > [Aardlekautomaat 25A of 32A ivm powerassist] -> groepenkast

Vraag1: Aardlekautomaat direct na HS moet 20A zijn ivm selectiviteit? Of mag dit ook 25A zijn?

Vraag2: Kabeldiameter ; Groepenkast naar de 3xMultiplusII wordt 25m. Is 6mm2 hie voldoende?
Bij 20A zou 6mm2 0.66% verlies geven. Is 4mm2 met 0.99% verlies zelfs nog een optie?
Bij 25A zou 6mm2 0.83% verlies geven.

Vraag3: De kabel van de 3xMP2 terug naar de groepenkast wordt dus ook 25m.
Is hier 6mm2 ook voldoende?
Theoretisch zou de powerassist functie het ook mogelijk moeten maken om na de Multiplus2 32A te leveren. Kom ik daarmee automatisch op 10mm2 voor deze afstand ?

Ik verwacht dat het slechts zelden (wellicht nooit) gaat voorkomen dat ik 32A zal vragen. Is dat relevant voor de kabelkeuze of is het max spanningsverlies hier de doorslaggevende factor?

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 20:50
Andre10 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:39:
Na vele berichten doorlezen is het me toch nog niet helemaal duidelijk en wil daarom graag wat bij leren :-)

Voorstel;
Groepenkast
[Hoofdschakelaar] -> [Aardlekautomaat 20 of 25A?] -> (25m kabel) -> [Werkschakelaar] -> 3xMP2-5000 - > [Aardlekautomaat 25A of 32A ivm powerassist] -> groepenkast

Vraag1: Aardlekautomaat direct na HS moet 20A zijn ivm selectiviteit? Of mag dit ook 25A zijn?

Vraag2: Kabeldiameter ; Groepenkast naar de 3xMultiplusII wordt 25m. Is 6mm2 hie voldoende?
Bij 20A zou 6mm2 0.66% verlies geven. Is 4mm2 met 0.99% verlies zelfs nog een optie?
Bij 25A zou 6mm2 0.83% verlies geven.

Vraag3: De kabel van de 3xMP2 terug naar de groepenkast wordt dus ook 25m.
Is hier 6mm2 ook voldoende?
Theoretisch zou de powerassist functie het ook mogelijk moeten maken om na de Multiplus2 32A te leveren. Kom ik daarmee automatisch op 10mm2 voor deze afstand ?

Ik verwacht dat het slechts zelden (wellicht nooit) gaat voorkomen dat ik 32A zal vragen. Is dat relevant voor de kabelkeuze of is het max spanningsverlies hier de doorslaggevende factor?
4mm zou ik sowieso niet doen, als je kabel moet graven/aanleggen, doe het in één keer goed en beknibbel niet op enkele tientjes met het risico dat je later moet upgraden als je toch EV/warmtepomt/etc aanschaft.
32A moet makkelijk kunnen over die afstand, en daar zou ik hem ook op afzekeren.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• Q

Q

Q schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:38:

Probleem

De Multiplus II weigert om te starten als we de ve.can aansluiten op de CerboGX. Halen we de kabel los, dan start de Multiplus prima op, en als we daarna de kabel in de MP steken, dan krijgt de Cerbo ook netjes de data binnen en alles lijkt goed.

Heeft iemand een idee wat hier mis kan zijn?
Andere UTP kabel loste het probleem op :)

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 11:51
het merk HITHIUM komt met een nieuw type lifepo4 cell binnenkort op de markt.
2 dagen geleden is het gepresenteerd.

MIC 1130ah
3,5 lengte van een 280ah cell
In verhouding zullen de prijzen 15-20% lager liggen.

Kan best nog wel eens interessant worden dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP-u7apTybcFSiN-mLOuWUZGsag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTJG5lXIsmnj3VqeAicMsSmr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWmaJDBfLihNXWnn7iMZRzNB_yE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufMVbALfDt8hmaLQwjk728N3.jpg?f=fotoalbum_large

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• John245
Q schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:11:
[...]

Andere UTP kabel loste het probleem op :)
Wat zei Victron? Waa het alleen jou kebel die niet werkte? Of werken er meeredere kabels niet met dit serienummer?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:14
Ik ben op zoek naar mensen met ervaring van het geluid van een MP II 48/5000/70. Ik twijfel namelijk nog over de plek van de MP. In de meterkast of in de kruipruimte eronder.
De meterkast grenst aan de woonkamer en ik vrees voor gebrom.

Wie heeft er ervaring met geluid tijdens laden met 35A of 70A?
En met het geluid bij ontladen met 2, 3, 4 en 5 kW?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Jazsie
Het gebrom vind ik zelf meevallen, de ventilator op vol vermogen hoor je wel degelijk :).
Hier hangt ie in de berging naast de keuken, met de deur dicht is ie nog lichtjes hoorbaar op vol vermogen.

Ik laad/ontlaad met 3,5kW (16A afrgezekerd). en na een uurtje schakelt ie terug door de warmte.
Verwachtdus niet dat je uren lang op vol vermogen kan laden/ontladen bij een omgevingstemperatuur van 20gr.

Heb dus 2 extra ventilators geplaatst voor geforceerde koeling, en dat scheelt in koeling en kan ie langer op hoger vermogen draaien.

• Q

Q

John245 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 06:47:
[...]

Wat zei Victron? Waa het alleen jou kebel die niet werkte? Of werken er meeredere kabels niet met dit serienummer?
De eigenaar (niet ik) heeft zelf ergens een UTP kabel uit een bak gegraaid en dat bleek net de verkeerde. Een andere uit dezelfde bak werkt nu prima. Geen contact met Victron gehad en nee we gebruiken niet hun 100x markup Victron kabels. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 28-12-2023 15:21 ]

• John245
Q schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:19:
[...]

De eigenaar (niet ik) heeft zelf ergens een UTP kabel uit een bak gegraaid en dat bleek net de verkeerde. Een andere uit dezelfde bak werkt nu prima. Geen contact met Victron gehad en nee we gebruiken niet hun 100x markup Victron kabels. :)
Die van 5 meter kopen ze ook ergens anders in. Maar ze kopen wel een duur merk in.

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-10 13:16
Ik verken de opties voor een kleine thuisbatterij die ik wil plaatsen in mijn garage. Er ligt al een vaste 1 fase grondkabel tussen meterkast en garage die ik daarvoor wil gebruiken.
De huisaansluiting is echter 3fase.
Is het mogelijk om met een 3fase meter het totale verbruik uit te lezen en uit te middelen. En dan dat over 1 fase weer te compenseren met de batterij.

• Q

Q

Devlinx schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:16:
Ik verken de opties voor een kleine thuisbatterij die ik wil plaatsen in mijn garage. Er ligt al een vaste 1 fase grondkabel tussen meterkast en garage die ik daarvoor wil gebruiken.
De huisaansluiting is echter 3fase.
Is het mogelijk om met een 3fase meter het totale verbruik uit te lezen en uit te middelen. En dan dat over 1 fase weer te compenseren met de batterij.
Ja dat kan. Je kunt verbruik hebben op fase 2 of 3 en dat dan compenseren op fase 1 door energie uit de batterij het net op te sturen om de meter op nul te houden.

Het enige is dat er discussie is over hoeveel amps er dan over de 'nul' gaan en dat bij hoge belastingen dit misschien teveel van het goede kan worden, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Ik weet niet hoe heet die soep wordt gegeten.

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-10 13:16
Q schreef op donderdag 28 december 2023 @ 18:38:
[...]

Ja dat kan. Je kunt verbruik hebben op fase 2 of 3 en dat dan compenseren op fase 1 door energie uit de batterij het net op te sturen om de meter op nul te houden.

Het enige is dat er discussie is over hoeveel amps er dan over de 'nul' gaan en dat bij hoge belastingen dit misschien teveel van het goede kan worden, maar ik heb daar geen ervaring mee.

Ik weet niet hoe heet die soep wordt gegeten.
Heb ik daar dan een speciale meter voor nodig? Hoe wordt de omvormer dan aangestuurd?
Voor mij is dit een blinde vlek ...

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:39
Devlinx schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:02:
[...]

Heb ik daar dan een speciale meter voor nodig? Hoe wordt de omvormer dan aangestuurd?
Gewoon met een P1 kabel de slimme meter uitlezen, die geeft precies aan wat je verbruikt of teruglevert per fase.

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-10 21:00
Pim57 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:39:
Ik ben op zoek naar mensen met ervaring van het geluid van een MP II 48/5000/70. Ik twijfel namelijk nog over de plek van de MP. In de meterkast of in de kruipruimte eronder.
De meterkast grenst aan de woonkamer en ik vrees voor gebrom.

Wie heeft er ervaring met geluid tijdens laden met 35A of 70A?
En met het geluid bij ontladen met 2, 3, 4 en 5 kW?
Ik heb ook een 48/5000/70 hangen in onze garage buitenshuis en ik ben zeer blij dat hij daar hangt. De brom is echt wel aanwezig, helaas kan ik je geen inschatting of meting geven van de brom bij verschillende belastingen. Maar, ik zou hem nooit in mijn huis willen hebben ;)
In de zomermaanden zal die er bv. al zeker zijn tijdens het opladen en wie weet ook in de avond of andere ‘onverwachte’ uren indien je met een dynamisch tarief gaat werken. De ergste brom die ik ooit gemerkt heb (maar die komt in de praktijk zelden voor) was toen ik in back-up werking (zonder net) een heteluchtpistool op halve belasting aan had gezet, ik dacht werkelijk dat het ding zichzelf uit de muur ging brommen/trillen, moest die toen los op de grond gelegen hebben, hij was gaan wandelen :)

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-10 19:34
Brom is zeker aanwezig, en heb spijt dat ik hem in de garage aan de muur heb hangen tegen het huis.
Spullen liggen al klaar om alles te gaan verhangen aan een andere muur.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:56
Ik heb om de geluidsproductie te beperken mijn laadstroom 's nachts beperkt tot 140A (voor 3). Want laden uit het net voor 0 cent kaal tarief is wel prettig, maar je hoort hem wel. Hier hangen ze in de garage aan de buitenmuur, maar ik hoor ze boven. Wellicht een geluidslek via de spouw ofzo.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Q

Q

Devlinx schreef op donderdag 28 december 2023 @ 20:02:
[...]

Meestal moet er een meetkastje in de meterkast ingebouwd worden die het verbruik meet over alle drie de fasen. Dat kastje praat dan weer - over wifi of ethernet kabel - een protocol met de omvormer. (Modbus-tcp?)

Ik heb zelf geen oplossingen gezien die via P1 werken, maar misschien kan iemand anders daar over uitwijden.

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
N0EL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:24:
Brom is zeker aanwezig, en heb spijt dat ik hem in de garage aan de muur heb hangen tegen het huis.
Ik moet de mijne nog ophangen. Ik denk dat ik maar eens wat dempingsrubbers uit ga zoeken om ze mee op te hangen dan.

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:54

HermanGast

Exige GT3

Q schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:38:
[...]

Meestal moet er een meetkastje in de meterkast ingebouwd worden die het verbruik meet over alle drie de fasen. Dat kastje praat dan weer - over wifi of ethernet kabel - een protocol met de omvormer. (Modbus-tcp?)

Ik heb zelf geen oplossingen gezien die via P1 werken, maar misschien kan iemand anders daar over uitwijden.
Heel simpel als je een EM24 gebruikt. Die meet over 3 fasen en communiceert met de Cerbo/Multiplus over Ethernet. Met ESS kun je dan 0 op de meter instellen. De omvormer gaat dan het totaal van de 3 fasen op 0 brengen (of andere waarde als je dat instelt).
Met andere P1 meter kan ook, maar dan heb je een behoorlijke kennis en tooling nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door HermanGast op 28-12-2023 23:20 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:14
NuKeM schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:27:
[...]

Ik heb ook een 48/5000/70 hangen in onze garage buitenshuis en ik ben zeer blij dat hij daar hangt. De brom is echt wel aanwezig, helaas kan ik je geen inschatting of meting geven van de brom bij verschillende belastingen. Maar, ik zou hem nooit in mijn huis willen hebben ;)
In de zomermaanden zal die er bv. al zeker zijn tijdens het opladen en wie weet ook in de avond of andere ‘onverwachte’ uren indien je met een dynamisch tarief gaat werken. De ergste brom die ik ooit gemerkt heb (maar die komt in de praktijk zelden voor) was toen ik in back-up werking (zonder net) een heteluchtpistool op halve belasting aan had gezet, ik dacht werkelijk dat het ding zichzelf uit de muur ging brommen/trillen, moest die toen los op de grond gelegen hebben, hij was gaan wandelen :)
Hartelijk dank voor je feedback. Dan gaat de Multiplus naar de kruipruimte.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Q

Q

HermanGast schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:19:
[...]

Heel simpel als je een EM24 gebruikt. Die meet over 3 fasen en communiceert met de Cerbo/Multiplus over Ethernet. Met ESS kun je dan 0 op de meter instellen. De omvormer gaat dan het totaal van de 3 fasen op 0 brengen (of andere waarde als je dat instelt).
Met andere P1 meter kan ook, maar dan heb je een behoorlijke kennis en tooling nodig.
Ik denk dat veel mensen gerust een ess oplossing kunnen bouwen maar een kant-en-klare em24 is iets anders dan zelf frutselen met P1. De p1 route lijkt toch minder realistische oplossing als daar niet ook iets plug ‘n play voor is.

• jopie841
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-10 12:24
ik had last van een oorverdovend gebrom zelfs al bij relatief kleine belastingen. Het was eigenlijk meer een soort gehuil wat van het apparaat kwam. Hij hangt bij mij onder de trap naar de kelder dus redelijk open naar de rest van het huis toe. Ik kreeg bijna ruzie thuis.
Ik heb het eerst met externe ventilators geprobeerd maar dat was onvoldoende.

Uiteindelijk heb ik het grotendeels opgelost met wat stukken fietsband. Ik heb de kap eraf gehaald en tussen de kap en de ventilator wat band geplakt en een open geknipte band over de randen van de kast gehangen en daar de kap overheen geschoven. Nu trilt de kap veel minder mee en is het geluid acceptabel.

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
NuKeM schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:27:
[...]

Wow.. dat klinkt veel erger dan ik mee maak met mijn EasySolar II 5000VA. Deze hangt op zolder met stukken knie-mat ertussen tegen de betonnen muur. Deur dicht en geen gebrom te horen. De ventilator daarentegen is er ééntje die je wel behoorlijk hoort wanneer hij wat harder moet werken. Die hoor je ook met de deur dicht nog wel, maar gelukkig houden de binnendeuren dat uiteindelijk wel tegen.

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-10 13:54
N0EL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:24:
Victron heeft eerder dit jaar een modificatie uitgebracht die de herrie van de ventilator vermindert. Bij nieuwe apparaten is dit al ingebouwd: https://community.victron...reduce-low-rpm-fan-no.pdf

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-10 19:34
Bij mij is het niet de ventilator die de brom maakt.
Ik denk meer dat het de transformatoren in de MP2 zijn.

• Meyo084
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-10 14:22
Hij is hier al vaker voorbij gekomen maar een gouden tip, plaats achter je omvormer wasmachine anit trillingsmat.. https://www.hornbach.nl/p...mat-rubber-zwart/5822865/ .
Wat ik daarnaast doe snachts is gebruik maken van de assistent "silence fan", deze schakel ik middels een relay ingang op de MP verbonden aan de Cerbo. Voor het laadvermogen dat ik snachts aanspreek (max 2000w) werkt dit prima.

• John245
Meyo084 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:01:
Hij is hier al vaker voorbij gekomen maar een gouden tip, plaats achter je omvormer wasmachine anit trillingsmat.. https://www.hornbach.nl/p...mat-rubber-zwart/5822865/ .
Wat ik daarnaast doe snachts is gebruik maken van de assistent "silence fan", deze schakel ik middels een relay ingang op de MP verbonden aan de Cerbo. Voor het laadvermogen dat ik snachts aanspreek (max 2000w) werkt dit prima.
Hier een muur van 375 mm dik beton en geen trillingen. Die trillingsmat is een pleister. Misschien de muur wat steviger maken :)

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Of ophangen in vrijstaand 19” rack… Ook geen contactgeluid meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aamALmI1vsXQ9Q34gGq-ifgvApE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2G23qC3fYl0hbWbH738fq8tr.jpg?f=fotoalbum_large

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:03
HermanGast schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:37:
[Afbeelding]
Dit lijkt me geen handige opstelling. Hoe ga je ooit nog voor service-doeleinden bij de achterste module (of de schroefjes aan de achterkant van de voorste twee modules komen?
En hoe gaat dit met de warmte-afvoer?
Ik ken de installatiehandleiding van Victron niet, maar ik kan me niet voorstellen dat dit daarin toegestaan wordt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Andrehj schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:40:
[...]

Dit lijkt me geen handige opstelling. Hoe ga je ooit nog voor service-doeleinden bij de achterste module (of de schroefjes aan de achterkant van de voorste twee modules komen?
En hoe gaat dit met de warmte-afvoer?
Ik ken de installatiehandleiding van Victron niet, maar ik kan me niet voorstellen dat dit daarin toegestaan wordt...
Ik kan (met enige moeite) bij alle schroefjes. Gelukkig hoeft dat niet zo vaak maar vorige week nog CAN-kabeltje geplaatst.
Aan de bovenkant ruim 10cm vrij gehouden en tussen de MP’s (vrije ruimte op de hoeken) zit ook best ruimte. Kast heeft geen zijwanden of voordeur, warmte valt reuze mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogRTm-V1_CFZBgnFQoQf10LlRsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MdRtPR7PGcIBPdeKJ3CKK94W.jpg?f=fotoalbum_large
Een volgende keer zou ik wel de busbars wat lager plaatsen.

• Q

Q

Worst-case zou je bovenin nog een extra ventilator kunnen plaatsen of simpelweg een gat maken in / of het dak van het rack verwijderen (als dat de structurele integriteit niet schendt). Ik vind het een originele oplossing en als zoiets als dit helemaal in productie is, opereert het eigenlijk als een doodsaaie appliance, zoals een koelkast, waar je ook niet meer aan hoeft te sleutelen.

• John245
Q schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:11:
Worst-case zou je bovenin nog een extra ventilator kunnen plaatsen of simpelweg een gat maken in / of het dak van het rack verwijderen (als dat de structurele integriteit niet schendt). Ik vind het een originele oplossing en als zoiets als dit helemaal in productie is, opereert het eigenlijk als een doodsaaie appliance, zoals een koelkast, waar je ook niet meer aan hoeft te sleutelen.
Je moet periodiek nog wel de kabels op moment aandraaien.

• KoBolD54
Als ik kijk bij de software van Victron Energy zie ik de volgende twee software pakketten om de multiplussen te configureren.
  • VictronConnect
  • VE Configuration tools for VE.Bus Products
Met beide kan kan ik mijn Multiplussen configureren voor een 3 fase systeem. Echter lijkt de eerste tool een aantal functie niet te bevatten die de tweede wel heeft. Zoals bijvoorbeeld het instellen van de grid code.

Welk van deze tools gebruiken jullie voor het instellen? Welke instellingen zoals grid code gebruiken jullie? Volgens Johannes Boonstra van Victron Energy https://community.victron...lands-at-least-not-w.html kunnen we het beste Germany gebruiken.

Zonder deze grid code is het niet mogelijk om ESS te configureren, iets wat trouwens ook alleen maar weer in de tweede tool lijkt te zitten.

Verder vraag ik mij af hoe ik de configuratie het beste kan doen, als de multiplussen gevoed worden door het grid, enkel via de batterijen of maakt dat niet uit?

• John245
KoBolD54 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:22:
Als ik kijk bij de software van Victron Energy zie ik de volgende twee software pakketten om de multiplussen te configureren.
  • VictronConnect
  • VE Configuration tools for VE.Bus Products
Met beide kan kan ik mijn Multiplussen configureren voor een 3 fase systeem. Echter lijkt de eerste tool een aantal functie niet te bevatten die de tweede wel heeft. Zoals bijvoorbeeld het instellen van de grid code.

Welk van deze tools gebruiken jullie voor het instellen? Welke instellingen zoals grid code gebruiken jullie? Volgens Johannes Boonstra van Victron Energy https://community.victron...lands-at-least-not-w.html kunnen we het beste Germany gebruiken.

Zonder deze grid code is het niet mogelijk om ESS te configureren, iets wat trouwens ook alleen maar weer in de tweede tool lijkt te zitten.

Verder vraag ik mij af hoe ik de configuratie het beste kan doen, als de multiplussen gevoed worden door het grid, enkel via de batterijen of maakt dat niet uit?
Ik heb VE Configuration tools for VE.Bus Products gebruikt.

• Misanthropia
Meyo084 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:01:
ik zat te denken aan deze pluggen, uiteraard in de goede maat.

https://www.easycell.nl/p...kaniseerde-rubberen-plug/

• KoBolD54
Zojuist heb ik mijn Multiplussen geconfigureerd met VE Configuration tools for VE.Bus Products. Bij elke wijziging die ik doe (Send settings) sprint de aardlekautomaat eruit en raak ik dus de verbinding met de Multiplussen kwijt. Als ik hem weer inschakel functioneert alles weer.

Dit lijkt mij geen normaal gedrag. De multiplussen zijn ingeschakeld (stand 1) maar de batterijen schakelaars staan uit en de multiplus is ook niet aangesloten op de Cerbo GX. Iemand tips?

• Jazsie
Batterijschakelaars aanzetten zodat MP ook voeding uit DC krijgt.

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 20:50
KoBolD54 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:55:
Zojuist heb ik mijn Multiplussen geconfigureerd met VE Configuration tools for VE.Bus Products. Bij elke wijziging die ik doe (Send settings) sprint de aardlekautomaat eruit en raak ik dus de verbinding met de Multiplussen kwijt. Als ik hem weer inschakel functioneert alles weer.

Dit lijkt mij geen normaal gedrag. De multiplussen zijn ingeschakeld (stand 1) maar de batterijen schakelaars staan uit en de multiplus is ook niet aangesloten op de Cerbo GX. Iemand tips?
De multi aanzetten zonder batterij eraan, is feitelijk kortstondig dikke 'kortsluiting' omdat de grote hoeveelheid condensators nog niet geladen zijn, en dus een lage weerstand hebben.
Dus heel kort een hoge piekbelasting, en dan willen je automaten graag ingrijpen.
Eerst DC aansluiten (wil je heel safe gaan, met precharge weerstand) en dan pas AC inschakelen.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58
Polderdijk schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:30:
[...]

De multi aanzetten zonder batterij eraan, is feitelijk kortstondig dikke 'kortsluiting' omdat de grote hoeveelheid condensators nog niet geladen zijn, en dus een lage weerstand hebben.
Dus heel kort een hoge piekbelasting, en dan willen je automaten graag ingrijpen.
Eerst DC aansluiten (wil je heel safe gaan, met precharge weerstand) en dan pas AC inschakelen.
Dat is niet wat Victron zegt, Victron zegt either or both:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WF_BGDwep6KHOUO38epge1F6es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3aqftq0TM4Z6CXeyulA3ttYO.jpg?f=fotoalbum_large
Bron: https://www.victronenergy...ion-and-requirements.html

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:32

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@RikHa Het kan ook wel, maar dan moet je ze wel aansluiten op een zekering die daar mee overweg kan. Dat detail laten ze achterwege ;) Wie weet zou het werken met een D karakteristiek en/of een hogere nominale stroom.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Promy
  • Laatst online: 30-10 19:02
HermanGast schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:37:
[Afbeelding]
@HermanGast Is dat gele bakje met de stats erop zelfbouw?

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Promy schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:00:
[...]

@HermanGast Is dat gele bakje met de stats erop zelfbouw?
M5 stack met subscriptions op de Victron-MQTT berichtjes.
(Werkt zonder HA of andere tooling, gewoon via WiFi, snoertje is USB voeding)
Dit (oranje/geel) is de robuuste uitvoering, prima voor in de bijkeuken.

[ Voor 17% gewijzigd door HermanGast op 31-12-2023 12:28 ]

• Meyo084
Vraag, als ik verbruikers achter de ac out plaats, moet ik hier dan nog een aardlekautomaat tussen plaatsen,?

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58
Meyo084 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:01:
Vraag, als ik verbruikers achter de ac out plaats, moet ik hier dan nog een aardlekautomaat tussen plaatsen,?
Ja. Als het net wegvalt schakelt je Multi of Quattro aarde en nul aan elkaar. Dan moet er dus idd een aardlekschakelaar of -automaat achter.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Weet iemand wat voor Li-ion/LiFePO4 ik nodig heb om 540amp te krijgen ?

ik heb nu 4 12v agm accu' s met een capaciteit van 540 amp en wil die gaan vervangen voor Li-ion/LiFePO4 accus maar ik weet niet precies hoe ik dat kan berekenen.

Ze staan in serie geschakeld 24v en daar doe ik ongeveer +/-3 weken mee met een verbruik van +/-25w 24/7
Meestal als er wat zon is haal ik het hele jaar wel maar de laatste maanden is het echt drama, om dan +/- 320kg elke keer te vervangen/wisselen wordt ik een beetje moe van, dus ik zoek iets wat ik makkelijker kan uitwisselen en hetzelfde of meer capaciteit heeft.

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Slux Aangenomen dat je 540Ah in plaats van amp bedoelt, kom je op 12V*540Ah=6480Wh = 6,5 kWh per accu.
Voor 4 accu's dus 26 kWh totaal.
Als ze in serie staan wordt het 48V, geen 24. Even dubbelchecken misschien :)

25W * 3 weken is 12.5 kWh, dus er is flink sluipverbruik (inverter/charger), flink veroudering of je hebt toch maar 2 accu's.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Meyo084
RikHa schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Ja. Als het net wegvalt schakelt je Multi of Quattro aarde en nul aan elkaar. Dan moet er dus idd een aardlekschakelaar of -automaat achter.
Bedankt voor je reactie, op dit moment heb ik aarde voor en achter de multi bij elkaar zitten.. dit moet ik dan ook scheiden neem ik aan? Anders komt er in island mode een nul op de aarde van het grid en lijkt mij niet wenselijk, is dat juist?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Meyo084 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:12:
[...]

Bedankt voor je reactie, op dit moment heb ik aarde voor en achter de multi bij elkaar zitten.. dit moet ik dan ook scheiden neem ik aan? Anders komt er in island mode een nul op de aarde van het grid en lijkt mij niet wenselijk, is dat juist?
Juist wel, door nul aan aarde te koppelen heb je weer een nulpunt. ;)

• Q

Q

Proton_ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:15:
@Slux Aangenomen dat je 540Ah in plaats van amp bedoelt, kom je op 12V*540Ah=6480Wh = 6,5 kWh per accu.
Voor 4 accu's dus 26 kWh totaal.
Als ze in serie staan wordt het 48V, geen 24. Even dubbelchecken misschien :)

25W * 3 weken is 12.5 kWh, dus er is flink sluipverbruik (inverter/charger), flink veroudering of je hebt toch maar 2 accu's.
Slux schrijft nogal ambigu (no offense!) en tussen de regels door blijkt er solar te zijn, dus lang niet alles zal uit de accu komen. 25watt gemiddeld klinkt ook laag, ik vraag me af wat hier het totaal plaatje is.

— 540A ? :S dat klinkt verdacht veel als het start vermogen van een reguliere AGM accu van een 60Ah ofzo (volgens Google). Misschien zit ik er naast, maar ik denk dat er wat nummers door elkaar worden gehaald.

Stap 1 is denk ik dat ~Slux even aangeeft wat de Ah rating is die op de accu staat niet de A rating (misschien ff foto?). 24 volt klinkt als 2 accu’s parallel en dan 2 in serie, klopt dat? Stap 2: Misschien ook ff goed om iets meer context te geven om beter advies te kunnen geven. 320KG wisselen, wat is dit voor setup, mobiel? Boot?🤷‍♀️🌷

Ik had een 12V O+ 240Ah accu van 60KG ooit dus 320Kg aan lood accu klinkt grofweg als 1200Ah @ 12V dan zou het kloppen. (14KWh). Maar 4 accu’s hebben we dan niet stiekem met 6volt in serie te maken, zoiets als dit?

Aangezien je lood maar voor 50% mag leegtrekken tenzij je jaarlijks accu’s wilt vervangen heb ik het gevoel dat ik iets mis.

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 07-01-2024 00:51 ]

• Slux
  • Niet online
Q schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:38:
[...]

Slux schrijft nogal ambigu (no offense!) en tussen de regels door blijkt er solar te zijn, dus lang niet alles zal uit de accu komen. 25watt gemiddeld klinkt ook laag, ik vraag me af wat hier het totaal plaatje is.

— 540A ? :S dat klinkt verdacht veel als het start vermogen van een reguliere AGM accu van een 60Ah ofzo (volgens Google). Misschien zit ik er naast, maar ik denk dat er wat nummers door elkaar worden gehaald.

Stap 1 is denk ik dat ~Slux even aangeeft wat de Ah rating is die op de accu staat niet de A rating (misschien ff foto?). 24 volt klinkt als 2 accu’s parallel en dan 2 in serie, klopt dat? Stap 2: Misschien ook ff goed om iets meer context te geven om beter advies te kunnen geven. 320KG wisselen, wat is dit voor setup, mobiel? Boot?🤷‍♀️🌷

Ik had een 12V O+ 240Ah accu van 60KG ooit dus 320Kg aan lood accu klinkt grofweg als 1200Ah @ 12V dan zou het kloppen. (14KWh). Maar 4 accu’s hebben we dan niet stiekem met 6volt in serie te maken, zoiets als dit?

Aangezien je lood maar voor 50% mag leegtrekken tenzij je jaarlijks accu’s wilt vervangen heb ik het gevoel dat ik iets mis.
Sorry voor de onduidelijke post.

Situatie.
ik heb op een bootje 4x 12v 270 Ah AGM accus aan elkaar gekoppeld, en daar komt 24v 540Ah uit.
1 accu weegt +/- 80kg p.s.

Het setje wordt gebruikt voor o.a. wat verplichte lampjes, alarmsysteem, en een router.

Er liggen op dit moment 2 solar panelen op dek van de boot(worden er straks 4) normaal konden die het systeempje bijladen maar de laatste maanden dus niet meer, 0.0 zon, en dan haal ik max 3 weken voordat het systeem leeg is, systeem geeft aan dat het verbruik +/- 25w is.

Het is bewust gescheiden van de boot zelf want er is geen wall stroom beschikbaar voor mij, en ik heb in het verleden vreemde/dure storingen gehad met ''sluip'' verbruik van dat systeempje.

Voor de maanden dat de boot dus in de haven ligt moet ik dus een accu hebben die genoeg capaciteit heeft en uitwisselbaar/draagbaar is zodat ik niet die 320kg hoef te wisselen.

Dus kwam ik op het idee om ze te vervangen voor een thuisaccu/powerwall achtig iets.

ik vraag me alleen af of die moderne accu's ook kunnen laden bij weinig zon zoals die AGM accu's doen, anders heb ik er nog niks aan.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als er geen zon is word er niet geladen, dat heeft verder weinig met het type accu te maken.

Als je switcht naar LFP (kan je lader/omvormer daar al mee overweg?) heb je iig een flinke gewichtsbesparing te pakken.

Als je bij NKON de 280AH Envision cellen besteld heb je voor EUR1100 een accu met grotere (14kWh, maar wellicht veeeeel groter door meer nuttig bruikbare capaciteit tov lood) die ook nog eens een fractie weegt: ~90 tov 320kg.

• Slux
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:16:
Als er geen zon is word er niet geladen, dat heeft verder weinig met het type accu te maken.

Als je switcht naar LFP (kan je lader/omvormer daar al mee overweg?) heb je iig een flinke gewichtsbesparing te pakken.

Als je bij NKON de 280AH Envision cellen besteld heb je voor EUR1100 een accu met grotere (14kWh, maar wellicht veeeeel groter door meer nuttig bruikbare capaciteit tov lood) die ook nog eens een fractie weegt: ~90 tov 320kg.
Thanks d:)b

ik heb er nu een Victron MPPT 150/45 aan hangen met een Victron Battery Protect BP-65, volgens mij heb ik ergens in de instellingen gezien dat ik hem ook op lithium kan zetten.

Kan je die NKON cellen ook aan elkaar koppelen zodat ik er ook 24v uit kan halen ? Yep

Zijn ze tegen overladen beveiligd, of heb je daar iets extra voor nodig ?

Zijn ze een beetje vocht bestendig ?

Ik las iets dat ze verwarmd moeten worden als het te koud is? ze staan namelijk niet echt op een verwarmde locatie.

ik zat te denken om daar dan 2 setjes van te halen en zo te maken dat ik ze makkelijk kan omwisselen om thuis op te laden, ik heb nog een Aces LA 24V 50Ah lader liggen maar daar zal ik waarschijnlijk een andere voor nodig hebben denk ik ?

Laatste vraag, hoe moet ik 14kWh zien/uitrekenen t.o.v het systeem wat ik nu heb, ik weet alleen dat het 4x270ah accus zijn met een capaciteit van 540ah, 14kWh is meer dan dat ?

Edit ik zie dat het allibaba accu's zijn, zijn die wel kwalitatief goed/veilig ?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
24*540 is?

• zonnepaneelxl
Toen jullie de cellen binnen kregen voor het zelf bouwen van het accupakket.
Hebben jullie bij elke cel de interne weerstand / voltage en een volledige capaciteit test gedaan?

Helaas zijn onze cellen die besteld zijn ergens verloren geraakt in Duitsland en moeten er nu nieuwe komen uit China.
Echter gaat dat weer 2 maanden duren en deze tijd heb ik niet om simpelweg alles te testen hierna.

Heb namelijk wel een zketech 40a. Laden zal waarschijnlijk 4 uur per cel zijn en ontladen zie ik circa 7 uur.

[ Voor 12% gewijzigd door zonnepaneelxl op 07-01-2024 18:34 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

• Domba
zonnepaneelxl schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:33:
Toen jullie de cellen binnen kregen voor het zelf bouwen van het accupakket.
Hebben jullie bij elke cel de interne weerstand / voltage en een volledige capaciteit test gedaan?

Helaas zijn onze cellen die besteld zijn ergens verloren geraakt in Duitsland en moeten er nu nieuwe komen uit China.
Echter gaat dat weer 2 maanden duren en deze tijd heb ik niet om simpelweg alles te testen hierna.

Heb namelijk wel een zketech 40a. Laden zal waarschijnlijk 4 uur per cel zijn en ontladen zie ik circa 7 uur.
Bij binnenkomst meet ik interne weerstand en voltage en lees alle QR-codes uit
Ik bouw samen, laad accu vol en topbalans (even actieve balancer gebruiken) en dan ontlaad ik met 0,5C houdt de cel voltages in de gaten (BMS rs485 aande computer) en meet totaal met een externe shunt.
Zit er afwijking in, dan is zketech aan zet voor een plaatje .

Overigens ik ga permanent actieve balancers in twee van mijn DIY plaatsen die vanaf 3.4V automatisch aangaan.
Normaal gebruik laad ik maar 95% en van tijd tot tijd tot 100% voor een recalibratie/reset van de SOC.

Mijn DIY pack haalt niet eens een jaarlijkse interval, deze is al na 271 cycles uit het roer gelopen (standaard gebruik laden tot 56V) is er 1 cel geweest die 3,65V (onbalans 156mV) heeft aangetipt /beveiligingen en te vroeg SOC gereset naar 100% (het was ook nog de master Seplos BMS 10E V2.0) en dat geeft een aardige puinhoop ( 1 op 100%SOC en 3 op 79-80%SOC in de accubank) en paar uur voorbereidend werk om alle modules los van elkaar naar 3,60V te laden wat al snel 6-7 uur kost in totaal met een kleine 1200W labvoeding en alle 5 aan actieve balancer hebben gehangen voor gem celspanning van 3,60V met max <10mV onbalans. Was het een slave geweest was gehele accu bank niet zolang off-line geweest

• Q

Q

Slux schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Thanks d:)b

ik heb er nu een Victron MPPT 150/45 aan hangen met een Victron Battery Protect BP-65, volgens mij heb ik ergens in de instellingen gezien dat ik hem ook op lithium kan zetten.

Kan je die NKON cellen ook aan elkaar koppelen zodat ik er ook 24v uit kan halen ? Yep

Zijn ze tegen overladen beveiligd, of heb je daar iets extra voor nodig ?

Zijn ze een beetje vocht bestendig ?

Ik las iets dat ze verwarmd moeten worden als het te koud is? ze staan namelijk niet echt op een verwarmde locatie.

ik zat te denken om daar dan 2 setjes van te halen en zo te maken dat ik ze makkelijk kan omwisselen om thuis op te laden, ik heb nog een Aces LA 24V 50Ah lader liggen maar daar zal ik waarschijnlijk een andere voor nodig hebben denk ik ?

Laatste vraag, hoe moet ik 14kWh zien/uitrekenen t.o.v het systeem wat ik nu heb, ik weet alleen dat het 4x270ah accus zijn met een capaciteit van 540ah, 14kWh is meer dan dat ?

Edit ik zie dat het allibaba accu's zijn, zijn die wel kwalitatief goed/veilig ?
Je hebt om te beginnen een BMS nodig. Eentje die 24 volt doet en waarschijnlijk 8S configuratie heeft (8 cellen 3.45 ~ doorgaans 24 volt range. met 8 x 280Ah kom je niet aan je huidige ruwe capaciteit maar met 50% bruikbaar van je lood (tenzij je lood leeg/dood trok) heb je effectief juist meer.

De cellen zijn niet water bestendig je zult iets moeten maken om ze goed af te schermen.

De cellen mogen niet geladen worden beneden het vriespunt dus ofwel grijpt BMS via temperatuur sensor in ofwel moet je de batterijen verwarmen als je gaat laden.

Het beste is om ff goed te leren hoe het werkt met volts, amperes, watts en ampere-uur (Ah) want zo krijg je grip op waar je mee bezig bent en anders zou je wel eens iets onbewusts gevaarlijks kunnen doen. Die lader die je hebt is hopelijk 24V 50A (niet Ah) en ik denk dat als de lader geen lithium (lifepo4) profiel heeft dat het wel goed gaat maar dat de batterij niet helemaal vol geladen zal worden (check dit)

Misschien dat info op https://off-grid-garage.com + zijn videos je wat opweg kunnen halen. Will Prowse heeft ook veel videos.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 07-01-2024 23:51 ]

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
@Domba

Met de actieve balancers, zou je het probleem van de onbalans kunnen voorkomen? Zat zelf ook al te twijfelen of ik dit wou nemen.

• Domba
.Erik. schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:48:
@Domba

Met de actieve balancers, zou je het probleem van de onbalans kunnen voorkomen? Zat zelf ook al te twijfelen of ik dit wou nemen.
Ja, maar dan alleen als deze actief is als je cellen in het steile stuk van de laadcurve komen 3,40-3,65V.
De passieve in de seplos BMS komen met 150mA te kort bij de grotere cellen, voor 100AH cellen redden ze het nog.
Het geheel ver ergert heel snel omdat voor de Seplos BMS 10E V2.0 & V3.0 een cell overvoltage protectie (niet waarschuwing) 1 van de 4 triggers is om een SOC te resetten. Als ik terug kijk waren het laatste 4-5 cycles waar in de onbalans ineens in hele grote stappen ging. De llaatste had zelfs noodladen van net.

(Noodladen, betekent dat er van het net bijgeladen wordt tot gemiddelde SOC met 3% verhoogt is als 1 van de accu modules <5% SOC, maar alle gezamelijk modules van accubank nog wel meer gemiddeld > 10% hebben (dit is een beveiliging en niet een reguliere reset , is 30min pack voltage boven 16x overvoltage alarm van een cell (waarschuwing))
, bij ontladen reduceert de BMS de module met te lage SOC tot 10A, terwijl de andere modules wel meer kunnen leveren),
De daarop volgende laden was bedoeld als een reset naar SOC 100% tot CV 56V voor 16 cellen, waarbij een cel al zoveel afwijking had deze de 3,65V vroegtijdig aan raakte , vanaf 3,4V gaat de vlakke curve over in een steile steigende deel)

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 08-01-2024 03:08 ]

• zonnepaneelxl
@Domba

Bedankt voor je input.
Je controleert de qr codes zeg je.
Heb je dan altijd EVE cellen grade A waarvan de capaciteit ook echt klopt met de qr code?

Zou het niet verstandiger zijn om alle cellen bij elkaar te selecteren met de zelfde laad en ontlaad curve / ir / voltage / capaciteit?
Ik ben namelijk van mening dat je dan een stabieler accu pakket krijgt met minder onbalans.

Gebruik je van seplos wel het nieuwste active balance board 2A voor v3.0 bms?

• Domba
zonnepaneelxl schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:37:
@Domba

Bedankt voor je input.
Je controleert de qr codes zeg je.
Heb je dan altijd EVE cellen grade A waarvan de capaciteit ook echt klopt met de qr code?
"A-grade" , nee, niet met de orignele rood groene speardsheet van EVE. Ik heb tot nu toe de grade daaronder kocht zonder een B in QR code en set van dezelfde productie batch
Zou het niet verstandiger zijn om alle cellen bij elkaar te selecteren met de zelfde laad en ontlaad curve / ir / voltage / capaciteit?
Een afwijking van 2Ah (1%) is al voldoende in dit geval,
Over aantal cycles hoe klein de afwijking is. Ik wil niet overvallen worden tussentijds onderhoud, geen garanties als ik alle verbindingen weer op weerstand doorgemeten en alles op moment heb aangetrokken, kan het andere cellen zijn.

Een ZKETECH laad/ontlaad curve dat is op 40A, dat zegt relatief weinig over gedrag op 60-100A groot deel van mijn verbruik op 0,2-3C van 280Ah is al 0,2C=56A, Andere batterij analysers voor tot 500W enkele cel belastingmeting zijn te duur voor DIY.

16 EVE LF280k incl kabels, beveiliging en BMS heeft een weerstand van 10-11 milliOhm , afwijkingen tgv verbindingen kan ik niet eens significant meten met 0,01 milli Ohm nauwkeurigheid
Ik ben namelijk van mening dat je dan een stabieler accu pakket krijgt met minder onbalans.

Gebruik je van seplos wel het nieuwste active balance board 2A voor v3.0 bms?
Als balancer gebruik een JW12-16S V1.0, de kararkerstieke met de 2 rije van 3 condensators.

Seplos BMS V2.0 en V3.0 zijn twee compleet verschillende BMS-en, het allergrootste verschil is dat V2.0 de plus stuurt (mosfets zitten in de plus lijn) en bij V3.0 is dat de negatief van de accu.
Bij V2.0 wordt de negatief niet onderbroken.

Edit: de Enerkey type balancer, maar die van mij komen van Hankzor (een JK-BMS leverancier)

Pagina: 1 ... 42 ... 120 Laatste