Aha oke dus dan zou ik in principe een balancer met een hoger vermogen moeten hebben, Seplos heeft er eentje van 2A, zou dat genoeg zijn? Ik zoek eigenlijk een beetje een batterij die zichzelf kan redden zonder dat ik zelf er steeds aan moet zitten zou de Mason met de 2A active balancer een beetje een goede optie zijn, Of zijn er betere opties in het Diy segment?Domba schreef op maandag 8 januari 2024 @ 03:03:
[...]
Ja, maar dan alleen als deze actief is als je cellen in het steile stuk van de laadcurve komen 3,40-3,65V.
De passieve in de seplos BMS komen met 150mA te kort bij de grotere cellen, voor 100AH cellen redden ze het nog.
Het geheel ver ergert heel snel omdat voor de Seplos BMS 10E V2.0 & V3.0 een cell overvoltage protectie (niet waarschuwing) 1 van de 4 triggers is om een SOC te resetten. Als ik terug kijk waren het laatste 4-5 cycles waar in de onbalans ineens in hele grote stappen ging. De llaatste had zelfs noodladen van net.
(Noodladen, betekent dat er van het net bijgeladen wordt tot gemiddelde SOC met 3% verhoogt is als 1 van de accu modules <5% SOC, maar alle gezamelijk modules van accubank nog wel meer gemiddeld > 10% hebben (dit is een beveiliging en niet een reguliere reset , is 30min pack voltage boven 16x overvoltage alarm van een cell (waarschuwing))
, bij ontladen reduceert de BMS de module met te lage SOC tot 10A, terwijl de andere modules wel meer kunnen leveren),
De daarop volgende laden was bedoeld als een reset naar SOC 100% tot CV 56V voor 16 cellen, waarbij een cel al zoveel afwijking had deze de 3,65V vroegtijdig aan raakte , vanaf 3,4V gaat de vlakke curve over in een steile steigende deel)
ok, begrijp ik het goed dat de ground van de AC-OUT en AC-IN binnen de Multiplus II zoiezo intern verbonden is?jadjong schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:02:
[...]
Juist wel, door nul aan aarde te koppelen heb je weer een nulpunt.
Seplos Mason kit of Apexium Diy kit, heb je alleen cellen bij nodig, dat zijn prima kits..Erik. schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Aha oke dus dan zou ik in principe een balancer met een hoger vermogen moeten hebben, Seplos heeft er eentje van 2A, zou dat genoeg zijn? Ik zoek eigenlijk een beetje een batterij die zichzelf kan redden zonder dat ik zelf er steeds aan moet zitten zou de Mason met de 2A active balancer een beetje een goede optie zijn, Of zijn er betere opties in het Diy segment?
Seplos balancer zal niet passen, wat betreft afmetingen, ik dacht niet dat er zoveel ruimte is.
Een capacitieve Neey met bleutooth zal wel passen, of je hem vaak nodig hebt is afhankelijk van je gebruik.
Het is een kwestie van hoe lang je de passieve balancer actief kunt hebben, of wel de cel spanning boven 3,4Volt houden (absorption).
Ik heb een dynamisch contract die het ritme bepaald met geen PV met orientatie van Zuid-Oost tot West, wel veel voorbij west orientatie, waardoor ik langere en later mijn meeste PV opwek heb, waardoor er minder tijd is voor absorption voor de avondpiek van dynamisch met de beste uurtarieven aanbreekt.
Al in ander topic gepost, percentage tov gemiddelde dynamisch uurtarief per maand,
Opslag laagste 4-5 uur in accu en 2/3 teruglevering in 2 hoogste uren in avondpiek
, rest eigenverbruik en legen in ochtend. In winter is het laden in de laagste uren en dan weer in eiland mode, zonder netspanning ( mijn Deye setup heeft lager eigenverbruik/verlies in eiland-mode zonder spanning op de netingang)
/f/image/6GKS5J4Zb7Gut43nHDhYipU7.png?f=fotoalbum_large)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Zou je dat schema icm dynamisch contract kort kunnen toelichten?Domba schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:02:
[...]
Ik heb een dynamisch contract die het ritme bepaald met geen PV met orientatie van Zuid-Oost tot West, wel veel voorbij west orientatie, waardoor ik langere en later mijn meeste PV opwek heb, waardoor er minder tijd is voor absorption voor de avondpiek van dynamisch met de beste uurtarieven aanbreekt.
Al in ander topic gepost, percentage tov gemiddelde dynamisch uurtarief per maand,
Opslag laagste 4-5 uur in accu en 2/3 teruglevering in 2 hoogste uren in avondpiek
, rest eigenverbruik en legen in ochtend. In winter is het laden in de laagste uren en dan weer in eiland mode, zonder netspanning ( mijn Deye setup heeft lager eigenverbruik/verlies in eiland-mode zonder spanning op de netingang) [Afbeelding]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Voor elk uur van de dag wordt per maand opgeteld voor een gemiddelde uurprijs per maand voor dat uur en dan het uitgedrukt in percentage van gemiddelde van de maand.Atomic2005 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:41:
[...]
Zou je dat schema icm dynamisch contract kort kunnen toelichten?
(Is wat anders dan per dag een uur uitdrukken in percentage van de dag gemiddelde en dat op tellen per maand)
@.Erik. Nog paar dingen over de Seplos BMS, er zijn nog maar weinig detail bekent, werkt alleen met de V3.0 en hardwar B10 en B11 model. je hebt ook een B versie van RS485 naar USB nodig en het is niet duidelijk of deze automatisch is, medewerkers van Seplos hebben het steeds over dat in softwarre moet aanzetten.
Er is wel een Seplos Mason behuizing die V3.0 heeft en ruimte voor die balancer, dat is het verticale model 280L, het horizontale model heeft geen ruimte tot nu toe, misschien bestaat daar ook een L versie van dat weet ik niet.
De capacitieve JW (enerkey type) balancer wordt ook verkocht als 5A capacitieve balancer, maar op moment de onbalans <80mV is schakelt deze terug naar max 1A.
In standaard gebruik benut ik 10% tot 95% SOC, als ik wil resetten ga ik naar 100% met laadspanning aan het eind naar 56.8V ipv 56V en adsorptietijd zoveel als dynamisch uurtarieven biedt.
Wat nog niet omgezet heb maar wel, handmatig kan in home assistant is dat hulp Deye tijdelijk overneemt, normaal springt hulp Deye alleen bij als hoofd accubank leeg is, voor de rest wordt die gebruikt om PV-opwek in accu te krijgen en verschoven teruglevering aan te vullen tot 17kW teruglevering
Wel iets om in de gaten te houden is de CAN to CAN versie van Uksa007, die weer uit de mottenballen is gehaald nu BMS interface in alpha/beta fase is, dit maakt het veel makkelijker om via esphome alle data van accu in home assistant te krijgen en communicatie naar inverter te beinvloeden voor laad spanning en absorptie tijd.
Ik denk dat alpha tester met volledig off-grid overgewicht hebben in eerste aanpassingen die hebben andere wensen dan eiland gebruikers met netondersteuning of volledig on-grid gebruikers
De JK-BMS interface versie is alpha/beta, de Heltec en Overkill BMS versie is zou ik zeggen nog geheel alpha
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
ter info https://nl.aliexpress.com/item/1005006157508261.html de horizontale met nieuw bms en 2a active balancerDomba schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:36:
[...]
het horizontale model heeft geen ruimte tot nu toe, misschien bestaat daar ook een L versie van dat weet ik niet.
'Andy' van de Off grid Garage raadde de active balancer van Seplos zelf toch af? Ik ga niet doen alsof ik geheel begreep waarom, maar had het iets te maken met permanent ingeschakeld staan?Misanthropia schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:32:
[...]
ter info https://nl.aliexpress.com/item/1005006157508261.html de horizontale met nieuw bms en 2a active balancer
Ik begrijp per chat met Seplos dat zij binnenkort ook komen met PCB's (voor boven de cellen) met ondersteuning voor de active balancer. EEL heeft dat ook in beta (2e versie al), zag ik elders.
Ik denk dat ik dat maar afwacht, want ik heb weinig zin in het zelf leggen van extra kabels voor de active balancer, plus eventuele zekeringen daar weer op.
@Domba Je noemt wat nadelen van de Seplos 3.0 BMS. EEL biedt hem ook nog niet in hun cases omdat ze zeggen dat hij onvoldoende stabiel is. Weet natuurlijk niet of die uitspraak door andere factoren beïnvloedt wordt. Zou jij voor nu de 3.0 afraden voor een starter, of lossen de problemen zich wel op met firmware updates denk je. Ben al zenuwachtig over de semi officiële Growatt ondersteuning die ze hebben.
Ah goed dat je het zegt! ik heb nog wat gelezen over de seplos kits, en zag anderen het hier ook over hebben.Domba schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:36:
[...]
@.Erik. Nog paar dingen over de Seplos BMS, er zijn nog maar weinig detail bekent, werkt alleen met de V3.0 en hardwar B10 en B11 model. je hebt ook een B versie van RS485 naar USB nodig en het is niet duidelijk of deze automatisch is, medewerkers van Seplos hebben het steeds over dat in softwarre moet aanzetten.
Er is wel een Seplos Mason behuizing die V3.0 heeft en ruimte voor die balancer, dat is het verticale model 280L, het horizontale model heeft geen ruimte tot nu toe, misschien bestaat daar ook een L versie van dat weet ik niet.
Ik zag zonet een video over deze batterij, lijkt mij een hele interessante deal met de korting.
14.4kwh voor 1700 euro, wat denk jij hiervan?
https://www.gobelpower.co...asic-512v-280ah_p114.html
YouTube: THIS is it. The Gobelpower Battery with features we always wanted!
Ik heb een vraag gesteld over wat het verschil is tussen de Goedkopere basic en de Standard, want de capaciteit is hetzelfde
[ Voor 5% gewijzigd door .Erik. op 08-01-2024 20:14 . Reden: Extra comment ]
Vraagje. Heeft iemand preventief een automatisch blusmiddel zoals FireKnockout boven zijn omvormers/batterijen geplaatst?
Full Capacity per cell, cell grade en trackable via QR:.Erik. schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:12:
[...]
Ik heb een vraag gesteld over wat het verschil is tussen de Goedkopere basic en de Standard, want de capaciteit is hetzelfde
/f/image/8qXlNtKm8tattoFWLH56ez0w.png?f=fotoalbum_large)
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Nog niet. Ik ga eerst een volledige risicoanallyse doen. Maar het staat wel in de planning. Niet alleen daar trouwens, maar ook boven de groepenkasten.GertjanDH schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:22:
Vraagje. Heeft iemand preventief een automatisch blusmiddel zoals FireKnockout boven zijn omvormers/batterijen geplaatst?
[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 08-01-2024 20:44 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Doe je normaal gesproken geen risicoanalyse voordat je een systeem in bedrijf neemt?John245 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:44:
[...]
Nog niet. Ik ga eerst een volledige risicoanallyse doen. Maar het staat wel in de planning. Niet alleen daar trouwens, maar ook boven de groepenkasten.
Jawel. Die is er ook. Maar er zijn nieuwe richlijnen.bbbrumbrum schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:12:
[...]
Doe je normaal gesproken geen risicoanalyse voordat je een systeem in bedrijf neemt?
En het is ook altijd goed om je risicoanalyse periodiek te updaten.
[ Voor 11% gewijzigd door John245 op 08-01-2024 21:15 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Als starter is het een gok, nu is het nog niet uit ontwikkelt.ntram schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:43:
[...]
'Andy' van de Off grid Garage raadde de active balancer van Seplos zelf toch af? Ik ga niet doen alsof ik geheel begreep waarom, maar had het iets te maken met permanent ingeschakeld staan?
Ik begrijp per chat met Seplos dat zij binnenkort ook komen met PCB's (voor boven de cellen) met ondersteuning voor de active balancer. EEL heeft dat ook in beta (2e versie al), zag ik elders.
Ik denk dat ik dat maar afwacht, want ik heb weinig zin in het zelf leggen van extra kabels voor de active balancer, plus eventuele zekeringen daar weer op.
@Domba Je noemt wat nadelen van de Seplos 3.0 BMS. EEL biedt hem ook nog niet in hun cases omdat ze zeggen dat hij onvoldoende stabiel is. Weet natuurlijk niet of die uitspraak door andere factoren beïnvloedt wordt. Zou jij voor nu de 3.0 afraden voor een starter, of lossen de problemen zich wel op met firmware updates denk je. Ben al zenuwachtig over de semi officiële Growatt ondersteuning die ze hebben.
Deze keer ben ik met Andy eens, alleen al eerste tijd na introductie het gedoe voor V3.0 bluetooth password voor de app. Voor de Seplos balancer is het wachten op een paar die het uit testen voor meer details, want de data sheet is gewoon niet geweldig.
Seplos wil meer ondersteuning gaan leveren, als hulp bij settings en langzaam richting cloud trend.
Persoonlijk heb ik wat moeite met dat verschuiven naar cloud, deels omdat er zoweinig standaard is.
Voor mij moet het als eerste lokaal volledig te regelen zijn en dat het ook kan buiten mijn wifi bereik is bijzaak. Van waarvan de wereld dan ook is ook een VPN verbinding met mijn LAN mogelijk.
Ik ben al wat langer all-electric en in afgelopen 10 jaar werkte mijn vaste internet verbinding door allerlei oorzaken bij elkaar ruim een jaar niet. Als je de enigste bent, duurt het vaak wat langer voor het opgelost is en kan je verrast worden dat na paar dagen, zomaar ineens in de koud zit of iets het niet meer doet omdat iets geen verbinding heeft kunnen maken binnen een bepaalde tijd, is het alleen maar omdat het een hard coded NTP nodig heeft voor de klok/sync of licentie check.
Maar ik zal zeker niet overstappen, het werkt niet samen met oudere Seplos BMS-en wat betreft RS485 communicatie (je hebt ook een ander RS485 naar USB nodig) en grootste verandering is dat de min nu niet meer vast is, vermogens regeling is van plus naar min verhuist.
Andy van off grid garage heeft er een jaar over gedaan om de 10E V2.0 goed te laten werken, ik heb denk ik ergens eind 2022 of 2023 al eens geschreven dat ik zijn bevinding niet kan bevestigen.
Het is niet zo zeer vanwege Vitron gebruikt maar voornamelijk de verschillen tussen volledig off-grid, on-grid en eiland mode met netondersteuning. (bij Andy is volledig off-grid iets meer dan 100cycles/jaar, kan nog veel zijn voor een off-grid op een boot of mijn eiland-mode met netondersteuning met dynamisch contract >300 cycles/jaar )
Als ook klein beetje bubbel van monetized youtube, Andy zijn celcapaciteits testen zijn nog steeds niet correct, blijft nog steeds niet gestandiseerde meetresultaat vergelijken met wel gestandisserde van fabrikant/leverancier, terwijl het een kleine moeite is. Zo lijken beter cellen slechter vanwege vastere celspanning en B-grade cellen komen beter uit de bus door de eerder inzakkende celspanning.
Met de ESP BMS-interfaces icm home assistant is nu een geheel nieuwe wereld voor hem open gegaan, nu kan Andy de gegevens die hij belangrijk vindt op 1 schermpagina bij elkaar kan zetten in zijn volgorde.
Zal ook verschil zitten in max laadsnelheid of gebruikte SOC range.Taro schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:36:
[...]
Full Capacity per cell, cell grade en trackable via QR:
[Afbeelding]
/f/image/q8AGWWmal1pUy7oay4RShHcQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Domba op 08-01-2024 22:27 ]
Aha oke die vergelijking had ik nog niet kunnen vinden, bedankt!Taro schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:36:
[...]
Full Capacity per cell, cell grade en trackable via QR:
[Afbeelding]
Qua prijs is die basic echt niet gek, kwaliteit van de batterijen erin zal ook wel goed zijn denk ik toch? Ondanks dat het waarschijnlijk B grade is
Het merk REPT ken ik overigens niet, niet eerder van gehoord ook
[ Voor 5% gewijzigd door .Erik. op 08-01-2024 22:32 ]
met 8 cellen van 304Ah heb je waarschijnlijk meer power want je kan ze makkelijk 85% leegtrekken, en de lood maar 50%Slux schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:06:
Weet iemand wat voor Li-ion/LiFePO4 ik nodig heb om 540amp te krijgen ?
Meestal als er wat zon is haal ik het hele jaar wel maar de laatste maanden is het echt drama, om dan +/- 320kg elke keer te vervangen/wisselen wordt ik een beetje moe van, dus ik zoek iets wat ik makkelijker kan uitwisselen en hetzelfde of meer capaciteit heeft.
Zelf heb ik 3 losse systemen, elk met hun eigen 280ah of 304ah 12V LFP, mppt, 440W solar paneel en 1500 Watt omvormer.
Ik heb naast de grote systemen op solar 3 kleine lfp accu`s gemaakt van 105ah /12v Die cellen zijn maar 36.5€ op dit moment vanaf 8 stuks. https://www.nkon.nl/recha...105a-lifepo4-a-grade.html
een BMS van 60A met bleutooth was 45€, en ruim voldoende voor mijn gebruik.
Daarnaast heb ik een 40A lader en zijn ze op 2.5u vol en wegen maar 9kg. Zeer draagbaar en ik kan ruim 2 dagen alles doen op 1 zo een accu.. Ik heb kleine 300Watt z sinus omvormer voor erop (60€), zodat ik de zware omvormers die op de grote systemen zitten, niet hoef af te koppelen. Die laden ondertussen langzaam bij door de solar. De 3 kleine accus, de oplader en de omvormer hebben allemaal anderson 50A stekkers. Zo gewisseld. Ik heb de generator nog niet hoeven aan te zetten dit seizoen, door de makkelijke import van stroom via deze constructie. 300watt omvormer is ruim voldoende voor mijn aangepast verbruik in de winter, maar beter een 600Watt model, zodat hij niet vaak de ventilator doet draaien. Omdat de grote systemen langzaam vullen, kan ik ook die omvormers even aanzetten om te stofzuigen of broodrooster. Daarna gaan ze weer uit en gebruik ik de kleine accus voor het lichte werk, zoals thuiswerken
[ Voor 4% gewijzigd door berns op 09-01-2024 07:54 ]
/f/image/RCg4i5DcGGIB5zMnOYpTi9NT.png?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand hier een idee wat er aan de hand kan zijn?
Voor een langere periode leverde hij terug naar het net vanuit de batterij....
Setup 3 x MP 5000VA + 2 x 16S
Het lijkt iets te maken te hebben met het vele vermogen dat ik vraag op L1 >5000VA maar ik kan het niet plaatsen.
Nadat het vermogen weggezakt was naar 4000VA regelde hij weer naar een setpoint van 0 op de meter.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Vandaag bezoek gehad van een monteur van Enexis die kwam kijken of mijn meter correct was aangesloten omdat ze hadden geconstateerd dat er "terwijl het donker was stroom werd teruggeleverd aan het net".
Voor de monteur was het wel een verrassing dat de oorzaak een ESS systeem was en niet geklooi met de meter volgens mij
Hij heeft de zegel van de meter verwijderd, de kabels geïnspecteerd, foto's gemaakt en weer een nieuwe zegel geplaatst met de melding dat alles correct is.
Hebben meerdere zo'n bezoek gehad ? ik heb geen PV, alleen een kleine 7.8kwh accu die ik sinds begin December in gebruik heb.
Voor de monteur was het wel een verrassing dat de oorzaak een ESS systeem was en niet geklooi met de meter volgens mij
Hij heeft de zegel van de meter verwijderd, de kabels geïnspecteerd, foto's gemaakt en weer een nieuwe zegel geplaatst met de melding dat alles correct is.
Hebben meerdere zo'n bezoek gehad ? ik heb geen PV, alleen een kleine 7.8kwh accu die ik sinds begin December in gebruik heb.
Neem aan dat je, je ESS systeem hebt aangemeld?
Dan zou je geen bezoek moeten krijgen
.
Dan zou je geen bezoek moeten krijgen
[ Voor 11% gewijzigd door Jazsie op 09-01-2024 17:20 ]
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
hhm nee, nog niet gedaan... ga ik even induiken , dacht dat dat alleen moest als je zonnepanelen hebt.
Je levert terug, en dus "moet" je het melden.
Als je niet bent aangemeld dan kan je energieleverancier zelfs kiezen om niet uit te betalen voor je teruggeleverde kWh's.
Als je niet bent aangemeld dan kan je energieleverancier zelfs kiezen om niet uit te betalen voor je teruggeleverde kWh's.
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
weer wat geleerd, ik ga ermee aan de slag
EEL laat in de nieuwe video van zijn horizontale V4 case PCB's zien met de dubbele aansluiting (BMS en balancer). Dat ze vervolgens in de video geen active balancer aansluiten is wel minder natuurlijk. Ik denk dat je wel expliciet naar die PCB moet vragen als je besteld. De installatieautomaat is aan de buitenkant, is natuurlijk ook een mooie stap vooruit.
Ik heb er 2 in bestelling - met de nieuwe JK BMS, daar zit een balancer op (firmware update zou het issue met resetten fixen, we gaan het zien). Ik vond inderdaad met name de ingebouwde automaat een plus.ntram schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:33:
EEL laat in de nieuwe video van zijn horizontale V4 case PCB's zien met de dubbele aansluiting (BMS en balancer). Dat ze vervolgens in de video geen active balancer aansluiten is wel minder natuurlijk. Ik denk dat je wel expliciet naar die PCB moet vragen als je besteld. De installatieautomaat is aan de buitenkant, is natuurlijk ook een mooie stap vooruit.
Heeft iemand hier trouwens een EBC A40L die ik zou kunnen lenen om een aantal cellen te kunnen testen (Omgeving Leiden)?
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Deze JK-BMS? https://www.youtube.com/watch?v=9sUXwdT_Nto Major safety concern with new JK Inverter BMS! Not good.JBtL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:27:
[...]
Ik heb er 2 in bestelling - met de nieuwe JK BMS, daar zit een balancer op (firmware update zou het issue met resetten fixen, we gaan het zien). Ik vond inderdaad met name de ingebouwde automaat een plus.
Die jaMisanthropia schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:32:
[...]
Deze JK-BMS? https://www.youtube.com/watch?v=9sUXwdT_Nto Major safety concern with new JK Inverter BMS! Not good.

[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 09-01-2024 19:38 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Mag ik vragen waar je ze hebt besteld?JBtL schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:27:
[...]
Ik heb er 2 in bestelling - met de nieuwe JK BMS, daar zit een balancer op (firmware update zou het issue met resetten fixen, we gaan het zien). Ik vond inderdaad met name de ingebouwde automaat een plus.
Heb al enige tijd terug een losse 'nieuwe' JK BMS besteld welke nogsteeds onderweg is. Na wat twijfelen (tussen zelfbouw en kant-klaar behuizing) nu toch opzoek naar een kant-klaar versie.
Ik zoek dus enkel de behuizing, zonder BMS.
De nieuwe JK BMS heeft een basis print en een losse connector print. Dat gaat toch niet passen in het frontje zoals in de EEL V4 video?
Daarnaast lees ik bij vrijwel alle LFPcellen dat een druk/compressie van ~300kg is vereist. Is daar ook in voorzien bij dit type behuizing?
Wat snuffelen op internet levert aanzienlijk verschillende foto's voor de nieuwe EEL V3 behuizing.
Allen, ik ben nog even opzoek naar een bevestiging voor mij theorie omtrent het aarde van de critical load / AC-OUT1 op de multi..
Hoe hebben jullie dit geregeld? mij idee is om alle aarde bij elkaar te brengen, en zoals ik het lees is dit ook in de multi zelf het geval (PNE van AC-IN AC-OUT en aarde op de multi zijn onderling verbonden.
:strip_exif()/f/image/rU0v8glWMRiKSxsb7iRuqWTT.jpg?f=fotoalbum_large)
https://community.victron...-essential-loads-pan.html
Of zouden er toch nog reden zijn om de PNE uitgang van AC-OUT te scheiden?
Alvast bedankt!
Hoe hebben jullie dit geregeld? mij idee is om alle aarde bij elkaar te brengen, en zoals ik het lees is dit ook in de multi zelf het geval (PNE van AC-IN AC-OUT en aarde op de multi zijn onderling verbonden.
:strip_exif()/f/image/rU0v8glWMRiKSxsb7iRuqWTT.jpg?f=fotoalbum_large)
https://community.victron...-essential-loads-pan.html
Of zouden er toch nog reden zijn om de PNE uitgang van AC-OUT te scheiden?
Alvast bedankt!
Bij EEL.Andre10 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:38:
[...]
Mag ik vragen waar je ze hebt besteld?
Heb al enige tijd terug een losse 'nieuwe' JK BMS besteld welke nogsteeds onderweg is. Na wat twijfelen (tussen zelfbouw en kant-klaar behuizing) nu toch opzoek naar een kant-klaar versie.
Ik zoek dus enkel de behuizing, zonder BMS.
De nieuwe JK BMS heeft een basis print en een losse connector print. Dat gaat toch niet passen in het frontje zoals in de EEL V4 video?
Daarnaast lees ik bij vrijwel alle LFPcellen dat een druk/compressie van ~300kg is vereist. Is daar ook in voorzien bij dit type behuizing?
Wat snuffelen op internet levert aanzienlijk verschillende foto's voor de nieuwe EEL V3 behuizing.
Ja, er is in voorzien, maar bij de één beter dan de ander naar ik begrijp (allemaal theoretische kennis van de verschillende videos, Facebook posts en site producent, waarbij de eerste twee het meest actueel lijken qua ontwikkelingen);Andre10 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:38:
[...]
Voorkant/Bovenkant/Frontplate(?);
EEL v3 / v4 heeft wel voorzieningen, maar die draai je alleen aan in in het midden, zodat de kracht niet lekker verdeeld is aan de voorkant.
Mason 280 heeft aan de voorkant zowel in het midden als aan de zijkant bouten die je kan aandraaien.
Achterkant;
Zowel bij de Mason als de EEL cases zijn daar in de laatste tijd nog veranderingen doorgevoerd. Beiden hadden eerst geen vlakke achterplaat voor hun modellen, maar Mason is (waarschijnlijk mede n.a.v. een video van Andy) doet dan al een tijdje wel, maar ook EEL lijkt om, als je recente videos (met een vergrootglas) bekijkt dan kun je zien dat hun horizontale cases dit nu ook heeft (in deze video lijkt een vlakke plaat te zijn met ronde gaten) en bij eerdere videos van Andy over de verticale case zie je dat ook,
De laatste versie van de Mason 280 L (de vertikale versie) heeft zelfs twee compartimenten boven elkaar gemaakt, zodat niet alle druk op de onderste cellen te laten landen. In de video daarvan zie je dan ook daar de achterkant/onderkant/backplate goed is ingeregeld.
Ik vrees dat het met zoveel versies en met voorraden in hun Europese pakhuizen er het risico is dat je niet krijgt wat je verwacht. Goed om er expliciet naar te vragen om verrassingen te voorkomen.
Dan hebben we het nog niet gehad over in welke omstandigheden compressie echt nuttig of noodzakelijk is, maar dat laat ik graag aan een ander.

Sinds ongeveer een week heb ik mijn Victron + Pylontech setup draaien.
Nu valt mij op dat de Cerbo soms de verbinding met de SolarEdge omvormer verliest voor een paar minuten om vervolgens weer automatisch terug te komen. Dit lijkt puur een communicatie issue aangezien de omvormer wel oplevert op dat moment en de batterijen ook blijven laden.
Daarnaast vraag ik mij af hoe ik en of ik de Pylontech batterijen kan balanceren. Voor het ingebruikname heb ik de batterijen allemaal 24 uur aan laten staan (gekoppeld aan de busbar) zonder load. Het spanningsverschil tussen de hoogste en laagste batterij was toen 0.005V. Als ik nu kijk is het verschil 0.031V. Is dit normaal of heb ik iets over het hoofd gezien?
Nu valt mij op dat de Cerbo soms de verbinding met de SolarEdge omvormer verliest voor een paar minuten om vervolgens weer automatisch terug te komen. Dit lijkt puur een communicatie issue aangezien de omvormer wel oplevert op dat moment en de batterijen ook blijven laden.
Daarnaast vraag ik mij af hoe ik en of ik de Pylontech batterijen kan balanceren. Voor het ingebruikname heb ik de batterijen allemaal 24 uur aan laten staan (gekoppeld aan de busbar) zonder load. Het spanningsverschil tussen de hoogste en laagste batterij was toen 0.005V. Als ik nu kijk is het verschil 0.031V. Is dit normaal of heb ik iets over het hoofd gezien?
Spannings verschil is tussen cellen of tussen accu modules in beide bij welke spanning.KoBolD54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:50:
Balanceren van pylontech pouche cellen weet ik niet (geen ervaring mee)
Tussen accu modules wordt het verbindingen checken en weerstand / spanningsval meten
Ik weet niet wat normaal is, maar hier is het 0.004V.KoBolD54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:50:
Ik ben ergens het volgende tegengekomen voor de 5000USKoBolD54 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:50:
The equalization takes place according to my information only if:
- At least one cell has over 3.450V &
- The cell difference within the battery is over 0,030V &
- The battery is being charged &
- The battery is not in error &
Zoals jij het getekend hebt.Meyo084 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:57:
Hoe hebben jullie dit geregeld?
Alvast bedankt!
Gele draad vanaf aardpen naar eerste verdeelkast (HVK) voor non essenstial. Gele draad vanaf non essential naar essential en uiteraard AC-in/out met een gele draad vanaf de desbetreffende kast. Chassis ground is meer een veiligheidje voor wanneer je geen AC-in/out bekabeld hebt. Daar de verdeelkast voor essential dicht bij hangt heb ik chassis ground vanaf daar getrokken.
Je moet het zo maken dat je met een verwijderde omvormer altijd nog een geaard stopcontact hebt.
Probleem schijnt opgelost, kijk even naar de laatste video van Andy - Offgrid Garage on Youtube.Misanthropia schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:32:
[...]
Deze JK-BMS? https://www.youtube.com/watch?v=9sUXwdT_Nto Major safety concern with new JK Inverter BMS! Not good.
Als de terugval naar LTO profiel bevestigd kan worden dan is het ergste er vanaf , de verklaring als wat de oorzaak zou zijn kun je vraagtekens bij zetten, het zijn meerdere die het probleem konden bevestigen en die zouden alle exact de zelfde fout hebben gemaakt, door een hogere recover spanning dan overspannings protection spanning in te stellenIes Korpershoek schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 05:59:
[...]
Probleem schijnt opgelost, kijk even naar de laatste video van Andy - Offgrid Garage on Youtube.

Even n.a.v. onderstaande (interessante) video:
YouTube: Thuisbatterijen en Veiligheid - deel 2
Hoe gaan jullie om met aardlekbeveiliging van de batterij-omvormer? In de video wordt dit afgeraden (dus alleen een installatieautomaat voor + na de omvormer).
Video focussed op Victron-systeem, en maakt daarvoor wel een belangrijk punt over de koppeling van PV aan de AC-outzijde. Behalve 1:1 regel moet ook gelet worden dat er niet te hoge stromen door de meterkast kunnen lopen bij kortsluiting, aan de AC-out kant kan door PowerAssist 25A+16A gaan lopen, als er dan nog PV bijkomt (bijv. 16A) zal de installatie ingericht moeten zijn op 63A i.p.v. 40A, of er moet ergens een remautomaat gezet worden.
Hoe gaan jullie om met aardlekbeveiliging van de batterij-omvormer? In de video wordt dit afgeraden (dus alleen een installatieautomaat voor + na de omvormer).
Video focussed op Victron-systeem, en maakt daarvoor wel een belangrijk punt over de koppeling van PV aan de AC-outzijde. Behalve 1:1 regel moet ook gelet worden dat er niet te hoge stromen door de meterkast kunnen lopen bij kortsluiting, aan de AC-out kant kan door PowerAssist 25A+16A gaan lopen, als er dan nog PV bijkomt (bijv. 16A) zal de installatie ingericht moeten zijn op 63A i.p.v. 40A, of er moet ergens een remautomaat gezet worden.
Ik volg gewoon de Victron documentatie.JBtL schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:17:
Even n.a.v. onderstaande (interessante) video:
Maar die Ed doet wel meer dingen die niet verstandig zijn.
"Een aardlekschakelaar en een zekering of stroomonderbreker die geschikt is om de verwachte belasting te ondersteunen, moeten in serie met de uitgang worden meegeleverd en de doorsnede van de kabel moet dienovereenkomstig worden aangepast. "
/f/image/9RYYUda192qVaTWFKZ1kBpVk.png?f=fotoalbum_large)
@John245 Victron documentatie schrijft inderdaad een aardlekbeveiliging op AC-out voor. Voor de AC-in zijde dan weer niet - hoe heb jij dit aangesloten?
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden ....JBtL schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:44:
@John245 Victron documentatie schrijft inderdaad een aardlekbeveiliging op AC-out voor. Voor de AC-in zijde dan weer niet - hoe heb jij dit aangesloten?
:strip_exif()/f/image/wPpwPfzK84iM8J1JdOQ9z1XA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zegt niets over een tussenliggende aardlekbeveiliging, enkel dat je het eindpunt moet beveiligen volgens de geldende normen. Hang je een stapel WCD's achter de MP dan moet er een 16A/30mA tussen, doe je iets met 100A lastrafo's dan wordt het een 100A/300mA beveiliging. Al zou ik die dingen lekker rechtstreeks op de netvoeding knopen.John245 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:29:
[...]
Ik volg gewoon de Victron documentatie.![]()
Maar die Ed doet wel meer dingen die niet verstandig zijn.
"Een aardlekschakelaar en een zekering of stroomonderbreker die geschikt is om de verwachte belasting te ondersteunen, moeten in serie met de uitgang worden meegeleverd en de doorsnede van de kabel moet dienovereenkomstig worden aangepast. "
De vraag was of je de kabel, komende vanaf de MP naar de eerst volgende onderverdeler met een aardlek moet beveiligen en dat is geen onderdeel van de Victron documentatie die je deelt.
"Where to mount an RCD An RCD must be mounted before the loads in an electrical installation. In reality, this means that the RCDs have to be mounted before the installation is split up into different groups. If an inverter or inverter/charger is used, the RCD should come after this, otherwise, there will be no earth protection while the inverter is operational. Consumers that are only operational when connected to shore power will need their own RCD. "jadjong schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:40:
[...]
Dat zegt niets over een tussenliggende aardlekbeveiliging, enkel dat je het eindpunt moet beveiligen volgens de geldende normen. Hang je een stapel WCD's achter de MP dan moet er een 16A/30mA tussen, doe je iets met 100A lastrafo's dan wordt het een 100A/300mA beveiliging. Al zou ik die dingen lekker rechtstreeks op de netvoeding knopen.![]()
De vraag was of je de kabel, komende vanaf de MP naar de eerst volgende onderverdeler met een aardlek moet beveiligen en dat is geen onderdeel van de Victron documentatie die je deelt.
En dan hangt het er vanaf of je die kWh meters als "Load" ziet.
Ook dat interpreteer ik als de gemiddelde groepenkast in NL. Je hebt dan een RCD (aardlek) met daar achter meerdere groups (installatieautomaat). In jouw tekening heb je gecombineerde aardlekautomaten bij de eindgebruikers waardoor naar mijn mening ALA2 ook eentje zonder aardlek kan zijn.Het enige waar je de omvormer tegen moet beveiligen is overbelasting, met 25A netvoeding en 10A powerassist is 32A zekering dan een mooie waarde.
Hij had ook zonder aardlek kunnen zijn. Maar liever iets te veel beveiligd dan te weinigjadjong schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:38:
Ook dat interpreteer ik als de gemiddelde groepenkast in NL. Je hebt dan een RCD (aardlek) met daar achter meerdere groups (installatieautomaat). In jouw tekening heb je gecombineerde aardlekautomaten bij de eindgebruikers waardoor naar mijn mening ALA2 ook eentje zonder aardlek kan zijn.Het enige waar je de omvormer tegen moet beveiligen is overbelasting, met 25A netvoeding en 10A powerassist is 32A zekering dan een mooie waarde.
Geweldig! Zou je misschien ook een blik op mijn installatie willen werpen? Hieronder wat ik gepland had - een groot gedeelte van de bestaande installatie is natuurlijk al aanwezig - toevallig ook met Hager componenten:John245 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:51:
[...]
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden ....
[Afbeelding]
/f/image/lTEilOB3S4gLTm5bz4NPn0Uj.png?f=fotoalbum_large)
Voor de overzichtelijkheid de aarding niet weergegeven.
die onderverdeler is al in 6mm2 uitgevoerd - had ik er inderdaad niet bijgezet.pvg schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:39:
@JBtL , niet vergeten ook de onderverdeler op zolder met 6mm2 uit te voeren, m.n. de nul (voor het geval je daar ooit een 4e groepje bij wilt maken).
Als ik het zo lees kun je het beste kant en klare LFP accu's kopen.Slux schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:35:
[...]
Thanks![]()
ik heb er nu een Victron MPPT 150/45 aan hangen met een Victron Battery Protect BP-65, volgens mij heb ik ergens in de instellingen gezien dat ik hem ook op lithium kan zetten.
Kan je die NKON cellen ook aan elkaar koppelen zodat ik er ook 24v uit kan halen ? Yep
Zijn ze tegen overladen beveiligd, of heb je daar iets extra voor nodig ?
Zijn ze een beetje vocht bestendig ?
Ik las iets dat ze verwarmd moeten worden als het te koud is? ze staan namelijk niet echt op een verwarmde locatie.
ik zat te denken om daar dan 2 setjes van te halen en zo te maken dat ik ze makkelijk kan omwisselen om thuis op te laden, ik heb nog een Aces LA 24V 50Ah lader liggen maar daar zal ik waarschijnlijk een andere voor nodig hebben denk ik ?
Laatste vraag, hoe moet ik 14kWh zien/uitrekenen t.o.v het systeem wat ik nu heb, ik weet alleen dat het 4x270ah accus zijn met een capaciteit van 540ah, 14kWh is meer dan dat ?
Edit ik zie dat het allibaba accu's zijn, zijn die wel kwalitatief goed/veilig ?
Het is best wel wat meer dan even de boel van nkon inelkaar sleutelen, met alles wat er bij komt (véél meer dan even een bms'je). Ook software nog.
Je zou eens kunnen kijken bij https://www.pureacell.nl/...e/pureacell-12-volt-packs
(Heb er geen aandelen van of zo)
De LFP cellen zijn nog steeds in prijs aan het dalen - ik heb ze nu besteld bij NKON - 32 stuks EVE 'grade A' 304Ah voor 83,95/stuk. Duurt wel langer nu voordat ze aankomen nu - waarschijnlijk wordt er omgevaren via Zuid-Afrika.
Maar er komt natuurlijk nog wel wat meer bij kijken dan alleen de cellen, hier mijn boodschappenlijst:
32*304Ah LFP cellen
2*EEL Case V4 met JK BMS
Verschillende DC-kabels met kabelschoenen (die ga ik niet zelf persen)
3*Victron Multiplus 2 48V 5000VA
Cerbo GX
Lynx Power In
Victron SmartShunt
50m 5x6mm YMVK kabel
Bedradingskokers
SFT440 omschakelaar
Hoofschakelaar, groepenkastje, 25A krachtgroep, 32A aardlekautomaat
3x200+1x300A Mega Fuse
Type A VE.Can to Canbus kabel
MK3 to USB adapter
EBC-A20 capaciteitstester
YR-1035 interne weerstandsmeter
(multimeter, labvoeding, momentsleutel)
Maar er komt natuurlijk nog wel wat meer bij kijken dan alleen de cellen, hier mijn boodschappenlijst:
32*304Ah LFP cellen
2*EEL Case V4 met JK BMS
Cerbo GX
Lynx Power In
Victron SmartShunt
50m 5x6mm YMVK kabel
Bedradingskokers
SFT440 omschakelaar
3x200+1x300A Mega Fuse
MK3 to USB adapter
[ Voor 109% gewijzigd door JBtL op 12-01-2024 20:05 ]
Je mist nog wat meters soepele kabel (6mm2, 90mm2) om alles aan elkaar te klussen.JBtL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:02:
De LFP cellen zijn nog steeds in prijs aan het dalen - ik heb ze nu besteld bij NKON - 32 stuks EVE 'grade A' 304Ah voor 83,95/stuk. Duurt wel langer nu voordat ze aankomen nu - waarschijnlijk wordt er omgevaren via Zuid-Afrika.
De Victron documenttie beschrijft wat meer omschakelaars:JBtL schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:49:
[...]
Geweldig! Zou je misschien ook een blik op mijn installatie willen werpen? Hieronder wat ik gepland had - een groot gedeelte van de bestaande installatie is natuurlijk al aanwezig - toevallig ook met Hager componenten:
[Afbeelding]
Voor de overzichtelijkheid de aarding niet weergegeven.
/f/image/uhetYJE2Cz0TeTBRLKk9k0t9.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou een duspol gebruiken in plaats van een multimeter. En momentsleutel voor de schroeven en moeren.JBtL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:02:
32*304Ah LFP cellen
2*EEL Case V4 met JK BMS
Cerbo GX
Lynx Power In
Victron SmartShunt
50m 5x6mm YMVK kabel
Bedradingskokers
SFT440 omschakelaar
3x200+1x300A Mega Fuse
MK3 to USB adapter
klopt, 6mm2 soepel had ik nog flink wat meters in alle kleuren liggen. Waar is de 90mm2 voor nodig, DC aarding?jadjong schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:10:
[...]
Je mist nog wat meters soepele kabel (6mm2, 90mm2) om alles aan elkaar te klussen.
UTP kabelJBtL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:02:
32*304Ah LFP cellen
2*EEL Case V4 met JK BMS
Cerbo GX
Lynx Power In
Victron SmartShunt
50m 5x6mm YMVK kabel
Bedradingskokers
SFT440 omschakelaar
3x200+1x300A Mega Fuse
MK3 to USB adapter
Draadclip
Eindstuk bedradingskoker
Om de accu's aan de busbar te knopen, maar ik had je verzameling DC bekabeling over het hoofd gezien. 90mm2 als aarde is wel een woeste kabel, vooral omdat het waarschijnlijk ergens over gaat in een 6mm2 aardpen.JBtL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:16:
[...]
klopt, 6mm2 soepel had ik nog flink wat meters in alle kleuren liggen. Waar is de 90mm2 voor nodig, DC aarding?
Ik mag hopen dat de aardpen wel wat dikker is dan 6mm2.jadjong schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:19:
[...]
Om de accu's aan de busbar te knopen, maar ik had je verzameling DC bekabeling over het hoofd gezien. 90mm2 als aarde is wel een woeste kabel, vooral omdat het waarschijnlijk ergens over gaat in een 6mm2 aardpen.
[quote]John245 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:13:
[...]
Twee SFT440 kunnen in principe vervangen worden door 5 werkschakelaars van 25A of door 5 hoofdschakelaars van 40A. Een nadeel is de ruimte,
[...]
Twee SFT440 kunnen in principe vervangen worden door 5 werkschakelaars van 25A of door 5 hoofdschakelaars van 40A. Een nadeel is de ruimte,
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
I know, dikker dan 16mm2 heeft volgens mij niet veel zin, maar hier staat beschreven:jadjong schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:19:
[...]
Om de accu's aan de busbar te knopen, maar ik had je verzameling DC bekabeling over het hoofd gezien. 90mm2 als aarde is wel een woeste kabel, vooral omdat het waarschijnlijk ergens over gaat in een 6mm2 aardpen.
/f/image/DO9vggqLvgEmpaKrnKYSuZAh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 12-01-2024 20:26 ]
Met twee (2) SFT440's neemt het ook al genoeg ruimte in (in mijn onderverdeler)Eriko schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:21:
[quote]John245 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:13:
[...]
:strip_exif()/f/image/rWVRE9OeFuw6pRl7465xyX1y.jpg?f=fotoalbum_large)
@JBtLJohn245 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:20:
[...]
Ik mag hopen dat de aardpen wel wat dikker is dan 6mm2.
Ik heb de pen nooit gezien (iets met aarde
Ter info hier de accu geaard met 16 mm2. Omdat dit de dichtsbijzijnde metrische mogelijkheid was (aan de bovenzijde)/jadjong schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:28:
[...]
@JBtL
Ik heb de pen nooit gezien (iets met aarde) maar de bekabeling was 6mm2 en die is aangepast naar overal 10mm2 tot aan het punt waar de eindgebruikers zitten en de draad over gaat in 3x2.5mm2. Zie geen reden om een omvormer of accu dan met 90mm2 te aarden.
Met 1 omschakelaar + 1 installatieautomaat (die toch al nodig is) bereik je hetzelfde resultaatJohn245 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:13:
[...]
De Victron documenttie beschrijft wat meer omschakelaars:
[Afbeelding]
Met twee (2) SFT440's neemt het ook al genoeg ruimte in (in mijn onderverdeler)
[Afbeelding]
[/quote]
Ik neem aan dat je maar een AC output gebruikt i.p.v. 2.
Hierbij een voorbeeld van 2x bypass/f/image/aMhnLE5FkStcbbDnlNrW0Djh.png?f=fotoalbum_large)
[Afbeelding]
[/quote]
Hierbij een voorbeeld van 2x bypass
/f/image/aMhnLE5FkStcbbDnlNrW0Djh.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Jk2Uxt493zyoVx0dlkYIEd8W.png?f=fotoalbum_large)
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Ik gebruik inderdaad alleen de AC OUt 1Eriko schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:35:
[Afbeelding]
[/quote]
Hierbij een voorbeeld van 2x bypass [Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoeveel mm2 gebruiken jullie voor aarde.
Aangezien we wel serieuze dc kabels hebben.
Aardpen naar aardrail meterkast is 6 of 10mm2 massief vertind koper. (2 meter)
3x6mm2 vanaf aardrail meterkast naar aardrail garage van de Thuisaccu.(25 meter)
Aardrail garage naar Multiplus 6mm2 soepel. (1.5 meter)
Zou het dan voldoende zijn om de seplos behuizingen te aarden met 6mm2 (2 meter maximaal)
Of zou het verstandiger zijn om een 2e aardpen te laten slaan en dan met 25/35/50mm2 rechtstreeks naar de seplos behuizingen?
3x6mm2 vanaf aardrail meterkast naar aardrail garage van de Thuisaccu.(25 meter)
Zou het dan voldoende zijn om de seplos behuizingen te aarden met 6mm2 (2 meter maximaal)
Of zou het verstandiger zijn om een 2e aardpen te laten slaan en dan met 25/35/50mm2 rechtstreeks naar de seplos behuizingen?
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Hier Pylontech batterijen en 16 mm2 aarde. Via 25mm2 verbonden met de aardpen.zonnepaneelxl schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:55:
Waarom is de aarding zo belangrijk voor de accu’s. Ze zijn laagspanning. Max 57V (bij 16 cellen van 3.2Vis niet zo gevaarlijk voor mensen.
Als de accu kits opgestapeld zijn en elkaar met aarde verbinden, is de maximale spanning nog steeds de DC spanning van EEN kit. Het lijkt me logisch.
Als de accu kits opgestapeld zijn en elkaar met aarde verbinden, is de maximale spanning nog steeds de DC spanning van EEN kit. Het lijkt me logisch.
Hiermee draai je wel heel "professioneel" de anti-islanding van Victron de nek om. Als een gebruiker in de fout gaat met de schakelaars hang je het openbare net aan de AC-out en zegt er waarschijnlijk iets "poef".Eriko schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:35:
[Afbeelding]
[/quote]
Hierbij een voorbeeld van 2x bypass [Afbeelding]
[Afbeelding]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
@Eriko/@JBtLzonnepaneelxl schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 19:55:
Er is een groot verschil tussen het aarden van de verschillende behuizingen en het aarden van de DC (min) kant. Als je de min van de DC gaat aarden moet je zorgen dat de aarding dik genoeg is voor de DC afgezekerde kortsluitstroom. Dat wordt al gauw dik (en dat is waar Victron het over heeft). In dit geval kan dat namelijk al een probleem geven als er slechts 1 DC kabel tegen de behuizing zou komen (1 fout).
Als je de behuizingen gaat aarden (bij de victron out of the box via AC kant) moet je vooral rekening houden met de maximale AC stroom. Ik heb de behuizingen van de accupacks dan verder ook niet geaard omdat evt DC spanning niet gevaarlijk is. Deze heeft sowieso namelijk geen referentie tov de aarde en de spanning is laag genoeg. Zou je zowel Victron als accupack behuizing aarden moet je opletten wat er zou gebeuren als er bij beiden een sluiting naar aarde zou zijn (2 fouten). Dan kan er namelijk alsnog DC stroom tussen de victron en accupack gaan lopen via de aarding.
Let trouwens wel op met het aarden van de AC kant want je hebt al gauw een ground loop te pakken. In principe moet je de victron aarden (eenmalig) en de aarde naar de verbruikers op AC-out 1/2 kan je op hetzelfde punt aarden of eerder aftakken vanaf het punt waar de victron ook op zit. Je wilt echter niet AC-in/out 1/2 allemaal weer naar hetzelfde punt brengen want dan heb je gewoon 3 parallelle kabels met een ground loop.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Goed punt inderdaad - hier zou ik de mist in zijn gegaan denk ik (zowel AC-in als AC-out via aparte kabels verbonden met de aardpen). De lussen die je maakt door de multiplussen heen als je de aarde van de AC-in en -uit met elkaar verbindt zijn te klein om een issue te vormen neem ik aan.Rimco schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:58:
[...]
@Eriko/@JBtL
Let trouwens wel op met het aarden van de AC kant want je hebt al gauw een ground loop te pakken. In principe moet je de victron aarden (eenmalig) en de aarde naar de verbruikers op AC-out 1/2 kan je op hetzelfde punt aarden of eerder aftakken vanaf het punt waar de victron ook op zit. Je wilt echter niet AC-in/out 1/2 allemaal weer naar hetzelfde punt brengen want dan heb je gewoon 3 parallelle kabels met een ground loop.
Zo dus:
/f/image/K44cGeEIEdFgD5uvfDyRASyq.png?f=fotoalbum_large)
en niet zo:
/f/image/hgC4stZqoxE25Zvfkf1vYgMC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 76% gewijzigd door JBtL op 14-01-2024 01:55 ]
Ik kan namelijk nergens een NEN norm vinden die exact zegt welke dikte aardkabels er gebruikt moet worden.
In de PGS 1/2 normering staat ook niks nuttig.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn seplos kits zit het aardpunt op de voorkant m6.
Het lijkt mij een beetje overkill om dan te aarden met 50mm2.
Gebruiken jullie ook een soort van quick release connector voor de aarde?
Bijvoorbeeld zoiets.
:strip_exif()/f/image/f03jy8vtH8hME5NtG8UZdR07.jpg?f=fotoalbum_large)
De accu’s hebben namelijk de EV connectoren op zitten en kunnen met 1 handeling los gekoppeld worden van de installatie.
Er zitten wieltjes onder en is dan namelijk zo naar buiten te rijden.
Ik ga er namelijk vanuit dat er in de toekomst ook iets van een scope 12 keuring komt op dit soort installaties waarschijnlijk eerst bedrijfsmatig en daarna particulier.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn seplos kits zit het aardpunt op de voorkant m6.
Bijvoorbeeld zoiets.
:strip_exif()/f/image/f03jy8vtH8hME5NtG8UZdR07.jpg?f=fotoalbum_large)
De accu’s hebben namelijk de EV connectoren op zitten en kunnen met 1 handeling los gekoppeld worden van de installatie.
Ik ga er namelijk vanuit dat er in de toekomst ook iets van een scope 12 keuring komt op dit soort installaties waarschijnlijk eerst bedrijfsmatig en daarna particulier.
[ Voor 21% gewijzigd door zonnepaneelxl op 14-01-2024 08:37 ]
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Weet iemand waar deze gaten voor zijn in de seplos 3.0v met active balance board?
4x m5 zijkant links en rechts.
In de handleiding van seplos staat niks.
YouTube bied ook geen uitkomt.
Het enigste wat in me opkomt is dat je hier beugels aan kan monteren voor het plaatsen in een rack
4x m5 zijkant links en rechts.
In de handleiding van seplos staat niks.
YouTube bied ook geen uitkomt.
Het enigste wat in me opkomt is dat je hier beugels aan kan monteren voor het plaatsen in een rack
:strip_exif()/f/image/04msXAebqBpzdVKecjKp5VQi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door zonnepaneelxl op 14-01-2024 08:53 ]
Ik ben van mening (en dat is dus ook wat ik bij onszelf heb gedaan) dat het compleet onnodig is om de aarde aan de AC-out überhaupt te gebruiken. Ik heb een mooie 7 aderige kabel gebruikt voor elke MPII-8000, waarmee ik AC-in/out 1/2 allemaal in 1x naar de onderverdeler breng: https://www.installerendo...olf-cl-110-7g10-mt-263122 (goedkoper te krijgen via tu.nl).JBtL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 00:54:
[...]
Goed punt inderdaad - hier zou ik de mist in zijn gegaan denk ik (zowel AC-in als AC-out via aparte kabels verbonden met de aardpen). De lussen die je maakt door de multiplussen heen als je de aarde van de AC-in en -uit met elkaar verbindt zijn te klein om een issue te vormen neem ik aan.
Zo dus:
[Afbeelding]
en niet zo:
[Afbeelding]
In die onderverdeler wordt het dan allemaal weer samengebracht zodat het echt 3 fase wordt, met een gedeelde nul. Die onderverdeler kan dan ook je aardrail bevatten voor de verschillende onderdelen, al loopt de aarde voor alle eindgroepen bij ons toch gewoon via de centrale groepenkast.
Ik snap trouwens ook niet waarom je plaatje zowel aarde via AC-in laat zien als nogmaals rechtsboven aan elke MP. De MP heeft namelijk alle aansluitingen van de aarde gewoon aan de behuizing hangen, dus het voegt verder niets toe om dat meerdere keren aan te sluiten. Bij de 8000 versie is het zelfs heel erg duidelijk dat het allemaal 1 pot nat is:

[ Voor 15% gewijzigd door Rimco op 14-01-2024 11:12 ]
De aardkabel? /vereffening dient de minimale dikte te hebben van de dikste kabel van de installatie. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen AC en DC.zonnepaneelxl schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:33:
Ik kan namelijk nergens een NEN norm vinden die exact zegt welke dikte aardkabels er gebruikt moet worden.
Bijvoorbeeld zoiets.
[Afbeelding]
Je aard je batterij niet in de traditionele zin van het woord. Je sluit de "aarde" aan op de behuizing van de batterij als potentiaalvereffening. Niet op de min. De potentiaal van de batterij blijft zwevend. Er is dus ook geen noodzaak om knetterdikke aardkabels toe te passen.
Alleen ac zijdig heb je aarde en een aardlekschakelaar.
Alleen ac zijdig heb je aarde en een aardlekschakelaar.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Het aansluitschema van die aarde is volgens mij niet goed een paar posten terug. Er is een verschil tussen aarde en potentiaalvereffening. Deze mogen niet met elkaar verbonden zijn alleen via de aardrails. Daarom heeft de behuizing een "aarde" wat dus geen aarde is maar potentiaalvereffening is. En die moet verbonden worden met andere metalen delen van de installatie en van daaruit naar een aardrail.
Ook bijv bij een zonnepanelen stringomvormer gaat het vereffeningsdraad niet op de behuizing van de van omvormer maar op de aardrails. De vereffenings draad van de omvormer gaat ook naar diezelfde aarderails. De aarde van de omvormer kan gewoon op de aarde van het huis worden geplaatst. Veel gemaakte fout. En gebruik je 6mm² solarkabel dan moet er 6mm² aardedraad gebruikt worden. Ga je 4mm² solarkabel gebruiken dan kan je 4mm² aanhouden enz.
Ook bijv bij een zonnepanelen stringomvormer gaat het vereffeningsdraad niet op de behuizing van de van omvormer maar op de aardrails. De vereffenings draad van de omvormer gaat ook naar diezelfde aarderails. De aarde van de omvormer kan gewoon op de aarde van het huis worden geplaatst. Veel gemaakte fout. En gebruik je 6mm² solarkabel dan moet er 6mm² aardedraad gebruikt worden. Ga je 4mm² solarkabel gebruiken dan kan je 4mm² aanhouden enz.
Weer een update over de ontploffing van september vorig jaar in Duitsland - het onderzoek is ondertussen tot een voorlopige conclusie gekomen. Oorzaak was waarschijnlijk interne kortsluiting in een LFP pouch cell in een BASEN 16s4p server-rack accu (deze opbouw lijkt nog het meest op die van de Pylontech):JBtL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:09:
Weer een bericht van de elektricien in dit forum. Er ontstond daar een discussie of er misschien water bij de accu was gekomen, maar dat was niet het geval.
[...]
Vertaling:
'Voor zover ik weet gaat de onderzoeker van de verzekeraar momenteel uit van een thermal runaway. Daarnaast bevestigt de onderzoeker ook dat er geen water nodig is om waterstof uit een LFP te halen, en dat er ook explosievere, of in ieder geval brandbare, gassen ontstaan.
In de stookruimte (waar de batterij stond) is een vloerafvoer aanwezig, maar deze is bouwrechtelijk niet toegestaan. De afvoer bevindt zich vrijwel diagonaal aan de andere zijde van het gebouw. Ik had ook twee watersensoren op de vloer in de stookruimte geplaatst die mij op de hoogte zouden hebben gebracht van een evt. overstroming en het riool is bij ons in de buurt 4,5 meter diep. Zo kan ik water van boven en onder uitsluiten.
Vooral omdat ik een keer door de kelder ben gelopen, wat mijn 7 uur durende verblijf in het ziekenhuis aan de zuurstof verklaart. De hoeveelheid rook was onvoorstelbaar en het was niets anders dan sneeuwwitte rook!
Wat betreft vroegtijdige detectie: iedereen die de eerste artikelen in de media aandachtig leest, weet dat ik er pas iets van merkte doordat op de begane grond een rookmelder afging en ik alleen visueel een heel dun rookwolkje in de kamer zag. naast de rookmelder, verder niets (eerste elektricien-gedachte: een stroomvoorziening of elektrisch apparaat) Maar de geur was duidelijk en een kijkje in de kelder bevestigde het. De kelder was al volledig gevuld met rook tot 0,5m onder het plafond! Een snelle blik in de stookruimte en het was duidelijk waar de rook vandaan kwam. Je had de rook met een mes kunnen wegsnijden, en ik heb veel rook gezien bij de brandweer (schijnbaar is hij ook actief bij de vrijwillige brandweer).
Je hebt geen gas of andere sensoren nodig. Als je een rookmelder direct over de batterij plaatst, wordt het het snelst duidelijk. Maar waarschijnlijk helpt het je gewoon niet meer. En zelfs als ik dat wel deed, zou ik niet meer door de kelder lopen, ik zou gewoon naar buiten gaan. Je kunt toch niets meer doen, want je kunt nergens meer bij. Ik dacht erover om een hoofdschakelaar om te zetten (zoals ik al zei, de meterkast achter de muur met de onderverdeler verdeler in de gang), maar dan was de Victron geschakeld en had ik waarschijnlijk in de kelder gestaan toen de explosie plaatsvond en niet in de keuken op de begane grond.
Groeten Basti'
Ik vraag me hierbij wel af of dit door een enkele cel kan komen, lijkt me dat zoveel rook als hier beschreven wordt, en ook de explosie door het ontgassen van meerdere cellen moet komen. Je zou eigenlijk de cellen thermisch van elkaar willen scheiden om dit te voorkomen - maar door geleiding via kabels en/of busbars kan de temperatuur in cellen naast elkaar waarschijnlijk toch oplopen.
In de commentaren worden ze toch wel wat zenuwachtig over dit geval, meeste thuisbatterijen staan daar op dezelfde plaats - in de 'heizungskeller' (meeste woningen hebben een kelder onder het hele huis, vaak met een technische ruimte van ca. 10 m2 waar de CV (olie/gas/pellet) ketel of warmtepomp staat. Vaak met kleine raampjes tegen het plafond.)
Dit geeft wellicht een beeld van zo'n explosie: YouTube: BESS Explosions: Effects of Li-ion Battery Gas Concentration
Het maakt dus nogal uit wat de verhouding is tussen de grootte van de batterij (-> bepaald hoeveel gas er vrij kan komen) en de de grootte van de ruimte
:strip_exif()/f/image/YgvSQivGhFeEL9RbNLGlu7GM.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle cellen in de accu zijn vervolgens uitgegast door de ontstane temperatuur, opvallend is dat de 2 andere batterijen (met prismatische cellen) die boven en onder deze accu gestapeld stonden niet echt zijn aangedaan, en zelfs nog volgeladen waren na de explosie:
:strip_exif()/f/image/d5UoTxXn4d8AMytkTjgI6ghV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9UiiizdJIAK5Iw1tanzhut4Q.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor wie het verder wil lezen. Dat 1 zo'n accu al voldoende is om een half huis tot ontploffing te brengen geeft natuurlijk wel te denken - Je ziet op de laatste foto ook goed hoe de batterij is 'opgebold' door de druk van de gassen.
[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 14-01-2024 14:47 ]
Geen reden om de aarde aan AC-out als speciaal te beschouwen omdat deze aan de nul gekoppeld wordt bij off-grid modus? - de verschillende aardingspunten zijn aan elkaar verbonden via het chassis dus?Rimco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:58:
[...]
Ik ben van mening (en dat is dus ook wat ik bij onszelf heb gedaan) dat het compleet onnodig is om de aarde aan de AC-out überhaupt te gebruiken. Ik heb een mooie 7 aderige kabel gebruikt voor elke MPII-8000, waarmee ik AC-in/out 1/2 allemaal in 1x naar de onderverdeler breng: https://www.installerendo...olf-cl-110-7g10-mt-263122 (goedkoper te krijgen via tu.nl).
In die onderverdeler wordt het dan allemaal weer samengebracht zodat het echt 3 fase wordt, met een gedeelde nul. Die onderverdeler kan dan ook je aardrail bevatten voor de verschillende onderdelen, al loopt de aarde voor alle eindgroepen bij ons toch gewoon via de centrale groepenkast.
Ik snap trouwens ook niet waarom je plaatje zowel aarde via AC-in laat zien als nogmaals rechtsboven aan elke MP. De MP heeft namelijk alle aansluitingen van de aarde gewoon aan de behuizing hangen, dus het voegt verder niets toe om dat meerdere keren aan te sluiten. Bij de 8000 versie is het zelfs heel erg duidelijk dat het allemaal 1 pot nat is:
[Afbeelding]
/f/image/nYAXdt1VyruAdMOtPNtgbhtt.png?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat je de nul van de AC-in en AC-out wel gescheiden houdt? Zo niet lijkt me dat de aardlek gaat trippen. Kom dan niet helemaal uit met 7 aders..
@JBtL Je ziet in het schema van Victron dat ze alle 4 aan "ground" hangen, met andere woorden het chassis. En zoals je duidelijk bij de 8000 kan zien is het zelfs gewoon 1 strip die direct aan het chassis is gemonteerd, met 4 aansluitingen.
7G10 is zeker voldoende tussen verdeler en 1 MP:
- Ground
- In L
- In N
- Out1 L
- Out1 N
- Out2 L
- Out2 N
AardingRimco schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:54:
@JBtL Je ziet in het schema van Victron dat ze alle 4 aan "ground" hangen, met andere woorden het chassis. En zoals je duidelijk bij de 8000 kan zien is het zelfs gewoon 1 strip die direct aan het chassis is gemonteerd, met 4 aansluitingen.
- Ground
- In L
- In N
- Out1 L
- Out1 N
- Out2 L
- Out2 N
Het kan altijd voorkomen dat een elektrische installatie onder spanning komt te staan, bijvoorbeeld wanneer er een aardfout ontstaat en een actieve geleider uit een klem schiet en tegen de metalen behuizing aan komt. Om te voorkomen dat een mens of dier hier hinder van ondervindt wanneer zij de installatie aanraken en daarmee onder spanning komen te staan, wordt de foutstroom afgevoerd naar de aarde/grond, door de aarding. Aarding is het gedeelte vanaf de verbinding van de hoofdaardrail de grond in. De aarding is te herkennen aan een blanke draad (als het goed is) die de grond in gaat.
Vereffening
Een vereffening is de verbinding tussen twee metalen delen in een installatie. Het waarborgt de potentiaalvereffening. Een potentiaalvereffening koppelt alle onderdelen in een gebouw die stroom kunnen geleiden en zorgt er dus voor dat wanneer een onderdeel onder spanning staat, dat de rest van de installatie op hetzelfde spanningsniveau komt waardoor er dus geen potentiaalverschil meer is. De vereffeningsleiding wordt aangesloten op de hoofdaardrail. Zo creëren de vereffeningsleidingen een veilige verbinding tussen diverse elektrische installaties in een gebouw. Er zijn twee soorten vereffeningsleidingen, namelijk beschermende vereffeningsleidingen en aanvullende beschermende vereffeningsleiding.
Een beschermende vereffeningsleiding is de leiding die de hoofdaardrail of hoofdaardklem verbindt met vreemde geleidende delen van de gebouwconstructie, denk aan gas en water, metalen centrale verwarmings- en luchtbehandelingssystemen of metalen mantels van telecommunicatiekabels.
Een aanvullende beschermende vereffeningsleiding is de leiding die een metalen gestel verbindt met andere metalen gestellen (onderling verbinden) of vreemde geleidende delen.
Voor een functionele vereffeningsleiding wordt vaak een groen/gele draad gebruikt. Dit mag echter niet volgens de NEN 1010. De norm zegt niet welke kleur de draad wel moet hebben, maar meestal wordt een zwarte of blanke draad gebruikt.
Maar zoals @Rimco al een paar keer heeft gezegd zijn het chassis en alle PE-aansluitingen bij de Multiplus met elkaar verbonden - hoe stel je voor dan de aarding en vereffening van elkaar te scheiden?Willempie27 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:57:
[...]
Aarding
Het kan altijd voorkomen dat een elektrische installatie onder spanning komt te staan, bijvoorbeeld wanneer er een aardfout ontstaat en een actieve geleider uit een klem schiet en tegen de metalen behuizing aan komt. Om te voorkomen dat een mens of dier hier hinder van ondervindt wanneer zij de installatie aanraken en daarmee onder spanning komen te staan, wordt de foutstroom afgevoerd naar de aarde/grond, door de aarding. Aarding is het gedeelte vanaf de verbinding van de hoofdaardrail de grond in. De aarding is te herkennen aan een blanke draad (als het goed is) die de grond in gaat.
Vereffening
Een vereffening is de verbinding tussen twee metalen delen in een installatie. Het waarborgt de potentiaalvereffening. Een potentiaalvereffening koppelt alle onderdelen in een gebouw die stroom kunnen geleiden en zorgt er dus voor dat wanneer een onderdeel onder spanning staat, dat de rest van de installatie op hetzelfde spanningsniveau komt waardoor er dus geen potentiaalverschil meer is. De vereffeningsleiding wordt aangesloten op de hoofdaardrail. Zo creëren de vereffeningsleidingen een veilige verbinding tussen diverse elektrische installaties in een gebouw. Er zijn twee soorten vereffeningsleidingen, namelijk beschermende vereffeningsleidingen en aanvullende beschermende vereffeningsleiding.
Een beschermende vereffeningsleiding is de leiding die de hoofdaardrail of hoofdaardklem verbindt met vreemde geleidende delen van de gebouwconstructie, denk aan gas en water, metalen centrale verwarmings- en luchtbehandelingssystemen of metalen mantels van telecommunicatiekabels.
Een aanvullende beschermende vereffeningsleiding is de leiding die een metalen gestel verbindt met andere metalen gestellen (onderling verbinden) of vreemde geleidende delen.
Voor een functionele vereffeningsleiding wordt vaak een groen/gele draad gebruikt. Dit mag echter niet volgens de NEN 1010. De norm zegt niet welke kleur de draad wel moet hebben, maar meestal wordt een zwarte of blanke draad gebruikt.
@Willempie27 Ik vereffen dus ook expliciet niets aan de DC kant, de behuizingen van de accupacks mogen lekker zweven wat ze willen (net als de DC geleiders). De 3 multiplussen zijn geaard en impliciet dus ook vereffend, wat wil je nog meer?
[ Voor 12% gewijzigd door Rimco op 14-01-2024 16:07 ]
Ze komen uiteindelijk bij elkaar op de rail. Maar je mag ze niet eerder met elkaar verbinden. Als dat wel mag hadden ze er geen speciale aansluiting voor gemaakt.JBtL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:03:
[...]
Maar zoals @Rimco al een paar keer heeft gezegd zijn het chassis en alle PE-aansluitingen bij de Multiplus met elkaar verbonden - hoe stel je voor dan de aarding en vereffening van elkaar te scheiden?
[ Voor 31% gewijzigd door Willempie27 op 14-01-2024 16:41 ]
Dan ga je dus zowel een vereffenings- als een aardingsleiding verbinden met de centrale aardrail en heb je een mooie aardlus gemaakt. Ik ben het met @Rimco eens dat een verbinding met 1 van de aardingscontacten voldoende is (en dan maakt het eigenlijk niet uit welke dit is - volgens Victron is dit in principe op de AC-in.Willempie27 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:41:
[...]
Ze komen uiteindelijk bij elkaar op de rail. Maar je mag ze niet eerder met elkaar verbinden. Als dat wel mag hadden ze er geen speciale aansluiting voor gemaakt.
Meer verbindingen kunnen geen kwaad zolang ze ter plekke van de multiplussen aan elkaar verbonden worden, maar ze voegen eigenlijk ook niets toe - en doen wel wat kwaad als ze pas een stuk verder weer met elkaar worden verbonden (bijv. bij de centrale aardrail) - hoe groter het omgeven oppervlak, hoe groter de kans dat er door magnetische inductie een stroom opgewekt wordt die tot storingen kan leiden.
Wat betreft de aarding van de -pool van de batterij (bijv. op vanaf de Lynx PowerIn/Distributor - die heeft daar een aardingspunt voor) - dat kan je doen, maar dan moet het met >70mm2 (afhankelijk van de dikte van de accukabel die je gebruikt), ik ga het maar laten zweven denk ik.
[ Voor 53% gewijzigd door JBtL op 14-01-2024 17:09 ]
Een aardlus ga je niet krijgen want het is geen aarde. Het zijn de metalen delen van een installatie. In bijv de badkamer zit het ook zo, je douchekraan, radiator en als je een betonvloer hebt zit er ook nog een mat in apart en een rail met de aarde verbonden.JBtL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:48:
[...]
Dan ga je dus zowel een vereffenings- als een aardingsleiding verbinden met de centrale aardrail en heb je een mooie aardlus gemaakt. Ik ben het met @Rimco eens dat een verbinding met 1 van de aardingscontacten voldoende is (en dan maakt het eigenlijk niet uit welke dit is - volgens Victron is dit in principe op de AC-in. Meer verbindingen kunnen geen kwaad zolang ze ter plekke van de multiplussen aan elkaar verbonden worden, maar ze voegen eigenlijk ook niets toe - en doen wel wat kwaad als ze pas een stuk verder weer met elkaar worden verbonden (bijv. bij de centrale aardrail) - hoe groter het omgeven oppervlak, hoe groter de kans dat er door magnetische inductie een stroom opgewekt wordt die tot storingen kan leiden.
Maar staat er niets over in de handleiding van de MP?
Willempie27 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:08:
[...]
Een aardlus ga je niet krijgen want het is geen aarde. Het zijn de metalen delen van een installatie. In bijv de badkamer zit het ook zo, je douchekraan, radiator en als je een betonvloer hebt zit er ook nog een mat in apart en een rail met de aarde verbonden.
Maar staat er niets over in de handleiding van de MP?
/f/image/WzwP1AyE7tGHB82M13Yaq2qH.png?f=fotoalbum_large)
Ja dat klopt zo. Maar het is niet de bedoeling of die van de behuizing erbij gaan knopen.
In een vaste installatie kan een onderbrekingsloze aarding worden vastgezet door middel van deWillempie27 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:09:
[...]
Ja dat klopt zo. Maar het is niet de bedoeling of die van de behuizing erbij gaan knopen.
aardingsdraad van de AC-ingang. Anders moet de behuizing worden geaard.
• Bij een mobiele installatie (bijvoorbeeld met een walstroomcontactstop) zal het onderbreken van de
walstroom verbinding tegelijkertijd de aardingsverbinding verbreken. In dat geval moet de behuizing worden
aangesloten op het chassis (van het voertuig) of op de romp of aardingsplaat (van de boot).
Ik wil mijn huis installatie als critical load achter 3 multiplus II 5000 in 3 fase config gaan draaien. De Multiplussen komen in een inloop kast die in mijn bijkeuken zit.
Dat betekend dat ik vanaf de meterkast eerst met 10mm2 naar deze kast ga, en de AC OUT1 van de multiplussen gaat dan weer met 10mm2 terug naar de meterkast.
Nu lijkt de kortste en makkelijkste route door de mantelbuis van mijn recent verwijderde gasleiding te zijn en dan buiten in een rechte lijn naar en door de buitenmuur waar de multiplussen uiteindelijk tegenaankomen te hangen.
Ik heb een 3x25A hoofdaansluiting en de multiplussen kunnen daar nog zo'n 16A als power assist bij doen, dus dan kan de retour naar de meterkast in theorie voor langere tijd max 3x41A zijn.
De vraag die ik heb is welke 3fase aardlekautomaat gebruik ik nu in de meterkast voor de uitgaande kabel en bij de multi plussen voor de kabel die terug gaat om een onverlaat te beschermen die in de toekomst zijn schep door de kabel heen probeerd te steken (B/C 30mA of 300mA of iets anders) ?
Al mijn gebruiks groepen zijn aardlekautomaten, het zou fijn zijn als er iets mis is in een groep dat de aardlekautomaat van de groep uitgaat, en niet 1 die de kabel moet beschermen zodat het hele huis zonder stroom zit.
Dat betekend dat ik vanaf de meterkast eerst met 10mm2 naar deze kast ga, en de AC OUT1 van de multiplussen gaat dan weer met 10mm2 terug naar de meterkast.
Nu lijkt de kortste en makkelijkste route door de mantelbuis van mijn recent verwijderde gasleiding te zijn en dan buiten in een rechte lijn naar en door de buitenmuur waar de multiplussen uiteindelijk tegenaankomen te hangen.
Ik heb een 3x25A hoofdaansluiting en de multiplussen kunnen daar nog zo'n 16A als power assist bij doen, dus dan kan de retour naar de meterkast in theorie voor langere tijd max 3x41A zijn.
De vraag die ik heb is welke 3fase aardlekautomaat gebruik ik nu in de meterkast voor de uitgaande kabel en bij de multi plussen voor de kabel die terug gaat om een onverlaat te beschermen die in de toekomst zijn schep door de kabel heen probeerd te steken (B/C 30mA of 300mA of iets anders) ?
Al mijn gebruiks groepen zijn aardlekautomaten, het zou fijn zijn als er iets mis is in een groep dat de aardlekautomaat van de groep uitgaat, en niet 1 die de kabel moet beschermen zodat het hele huis zonder stroom zit.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
En als je ook PV hebt, kan het in potentie nog meer dan 41A zijn!PentaClover schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:25:
Ik wil mijn huis installatie als critical load achter 3 multiplus II 5000 in 3 fase config gaan draaien. De Multiplussen komen in een inloop kast die in mijn bijkeuken zit.
Beste is mijns inziens om de kast 63A uit te voeren.
Zowel aardlek, als ook diameter van de bedrading in de kast, tussen de componenten!
Ps. Aardlek naar de eindgebruikers mogen natuurijk ook aardlek-installatieautomaten van 30mA/16A zijn.
De vraag is vooral ook - heb je 3x40A nodig? Zo nee, dan kan je powerassist ook uitzetten en met 3x25A de AC-out afzekeren. Zo ga ik het doen, dan ook geen reden om de groepenkast aan te passen naar 63A - ondanks 12A PV die via de AC-out wordt aangesloten.GMJansen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 01:01:
[...]
En als je ook PV hebt, kan het in potentie nog meer dan 41A zijn!
Zowel aardlek, als ook diameter van de bedrading in de kast, tussen de componenten!
Ps. Aardlek naar de eindgebruikers mogen natuurijk ook aardlek-installatieautomaten van 30mA/16A zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 16-01-2024 01:48 ]
Ik heb veel PV, dus mijn groepenkast is al geschikt voor 40+ ampere, hoofdschakelaar is 80A geschikt en alle distributiedraden waar veel stroom kan lopen zijn al 10mm2. Alle eindgroepen zijn al 16A 30 mA aardlek automaten.GMJansen schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 01:01:
[...]
En als je ook PV hebt, kan het in potentie nog meer dan 41A zijn!
Het plan is om het grootste gedeelte van mijn PV aan een MPPT RS 450-200 te hangen zodat deze rechtstreeks op DC invoed. Maximaal kan er dan terug geleverd worden naar de meterkast zoveel de multi plussen kunnen leveren.
De panelen op mijn garage blijven dan voorlopig op AC, direct achter de hoofdschakelaar, zodat in het geval van eiland bedrijf alleen deze panelen afschakelen en niet mee doen.
Ik heb even een simpel schematisch plaatje getekend wat ik in gedachten had:
:fill(white):strip_exif()/f/image/NsGqrkTkofZfJdly256hP6UY.png?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
lijkt veel op het systeem wat ik in de lente wil gaan installeren.
@PentaClover Ok, dan is 40A afzekeren prima - blijft de vraag over de aardlekbeveiliging. Ik twijfel ook welke aardlekbeveiliging te nemen (voor/na/beiden/geen - rondom de MPs) Iets om rekening mee te houden is je waarschijnlijk wil voorkomen dat bij een aardfout in een bestaande groep het hele systeem eruit klapt - om dat te voorkomen moet je volgens mij selectieve aardlekschakelaars gebruiken.
Mijn voorstel voor deze situatie:
Voor MPs: (bij voorkeur, maar niet verplicht: 40A ALS 300mA selectief type A) + 25A krachtgroep B-karakteristiek
Na MPs: (bij voorkeur, maar niet verplicht: 40A ALS 300mA selectief type A) + 40A krachtgroep B-karakteristiek
eventueel te combineren in een alamat, maar die heeft niet elk merk. Je kan ook nog een discussie voeren over de selectiviteit van de krachtgroepen t.o.v. hoofdzekering - ik heb in mijn situatie de selectiviteit wat dat betreft laten varen (maar de hoofdzekering is ook een installatieautomaat, dus als die eruit klapt is het ook niet zo'n probleem).
Voor MPs: (bij voorkeur, maar niet verplicht: 40A ALS 300mA selectief type A) + 25A krachtgroep B-karakteristiek
Na MPs: (bij voorkeur, maar niet verplicht: 40A ALS 300mA selectief type A) + 40A krachtgroep B-karakteristiek
eventueel te combineren in een alamat, maar die heeft niet elk merk. Je kan ook nog een discussie voeren over de selectiviteit van de krachtgroepen t.o.v. hoofdzekering - ik heb in mijn situatie de selectiviteit wat dat betreft laten varen (maar de hoofdzekering is ook een installatieautomaat, dus als die eruit klapt is het ook niet zo'n probleem).
[ Voor 26% gewijzigd door JBtL op 16-01-2024 12:18 ]
Als je wilt beschermen tegen een aardfout in de MPs moet dat aan beide zijden gebeuren.bbbrumbrum schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:18:
Wat is het doel van 3 aardlek beveiligingen achter elkaar?
[ Voor 24% gewijzigd door JBtL op 16-01-2024 14:13 ]
Inderdaad, ik had de selectieve aardlek schakelaars van ABB gevonden, maar in aardlek automaat variant zijn die er niet. Ik denk dat ik het dan maar zo ga doen met 2 krachtgroepen van 25A en 40A ernaast:JBtL schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:10:
@PentaClover Ok, dan is 40A afzekeren prima - blijft de vraag over de aardlekbeveiliging. Ik twijfel ook welke aardlekbeveiliging te nemen (voor/na/beiden/geen - rondom de MPs) Iets om rekening mee te houden is je waarschijnlijk wil voorkomen dat bij een aardfout in een bestaande groep het hele systeem eruit klapt - om dat te voorkomen moet je volgens mij selectieve aardlekschakelaars gebruiken.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YUaQG1AGLv5MgaDNvhvnXZbJ.png?f=user_large)
Met de 300mA aardlek bescherm je met name tegen brand in de installatie door kleine lekstromen die vlambogen kunnen veroorzaken (geen aanraakbeveiliging, daar heb je 30mA voor nodig, maar die zitten al op de verbruikersgroepen en in serie moeten ze selectief zijn). Als de 300mA aan de AC-in kant afschakelt zul je dit echter niet merken in het geval dat alleen aan de AC-in kant een ALS is aangebracht. De MPs zullen dit zien als het net wat wegvalt en overschakelen naar eilandbedrijf, afhankelijk van de hoeveelheid PV kan dit in de zomer een hele tijd ongemerkt blijven. Het brandrisico wordt dan niet weggenomen mijns inziens, dus een ALS alleen op de AC-in heeft volgens mij niet veel zin. Als de 300mA aan de AC-uit kant afschakelt zul je dit wel merken, dan valt alles uit in huis. Echter, het brandrisico wordt dan ook niet weggenomen, omdat de stroom nog steeds via AC-in kan lopen. Je merkt het alleen wel een stuk beter dan -> als je er 1 doet, dan dus liever op AC-uit zou ik zeggen. Dat is ook wat Victron zelf aanbeveelt (zonder deze uitleg erbij overigens). En beter dus nog zowel op de AC-in en AC-uit zoals je het hebt getekend.PentaClover schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:19:
[...]
Inderdaad, ik had de selectieve aardlek schakelaars van ABB gevonden, maar in aardlek automaat variant zijn die er niet. Ik denk dat ik het dan maar zo ga doen met 2 krachtgroepen van 25A en 40A ernaast:
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 16-01-2024 14:55 ]
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic