Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
In tegenstelling tot wat @Jazsie en @HermanGast aangeven is het NIET aan te raden.zonnepaneelxl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:16:
Ik ben ondertussen ook bezig met de multiplus opstelling aan het bouwen.
Hoe erg zou het zijn als de dc kabels vanaf multiplus naar busbar niet allemaal de zelfde lengte hebben? 150cm en 190cm en 230cm lengte 70mm2
De lengte vanaf busbar naar accupakket word wel het zelfde kwa lengte (2 meter 50mm2)
In Wiring Unlimited staat het ook expliciet aangegeven.
Ik verwacht overigens alleen problemen als er echte 3 fase apparatuur gebruikt wordt (voornamelijk motoren).4.7 Parallel and/or 3 phase system DC wiring
For correct operation it is essential that each unit receives exactly the same voltages. To ensure this the DC
path from battery bank to each individual unit, or from the busbar to each individual unit needs to be exactly
the same.
If there is a difference between the cable thickness or the cable
length between the individual units, there will be a difference
between the voltages of these units.
Different voltages mean different currents. The unit with a lower
voltage will have a higher current running through its power
electronics. Inverter/charger overload is triggered by the amount
of this current. So, although the power that each inverter delivers
will be the same, the unit with the lower voltage will have a larger
current running through it and will go into overload before the
other units do. The total inverter power of the system will now be
less because when one unit goes into overload, the whole system
will stop working. The unit with the bad wiring will determine the
performance of the whole system.
Dan is het gevraagde vermogen van de inverters gelijk, maar kan de stroom dus anders zijn door verschillende kabellengtes.
Als je 3x 230v gebruikt lijkt me dit minder relevant. Maar trek je eigen conclusies.
Voor de zekerheid gewoon allemaal even lang en de accubank proberen in het midden te zetten/aan te sluiten
[ Voor 11% gewijzigd door GMJansen op 07-11-2023 02:36 ]
Ik blijf er bij, alleen bij parallel schakeling van MP’s is dit essentieel. Als iedere MP op een eigen fase zit zal het niet uitmaken hoe lang de DC kabellengte is. Immers, aan de AC kant zijn de verschillen in voltage vaak (ook relatief) veel groter.GMJansen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 02:33:
[...]
In tegenstelling tot wat @Jazsie en @HermanGast aangeven is het NIET aan te raden.
[...]
(Zelfs als je PV netjes verdeeld is, zal je energieleverancier niet in staat zijn om het voltage exact te balanceren.)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zx7htkSlvzTFXdjNLuzNHNkl.jpg?f=user_large)
Zomaar een momentopname, 3,2V verschil aan AC…..
[ Voor 30% gewijzigd door HermanGast op 07-11-2023 07:31 ]
In theorie vast wel. Maar ik heb hier nog nooit op alle fases precies hetzelfde voltage gezien. Ook nog nooit precies dezelfde belasting. Met of zonder Victron.GMJansen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 02:33:
[...]
In tegenstelling tot wat @Jazsie en @HermanGast aangeven is het NIET aan te raden.
[...]
Ik verwacht overigens alleen problemen als er echte 3 fase apparatuur gebruikt wordt (voornamelijk motoren).
Dan is het gevraagde vermogen van de inverters gelijk, maar kan de stroom dus anders zijn door verschillende kabellengtes.
Als je 3x 230v gebruikt lijkt me dit minder relevant. Maar trek je eigen conclusies.
Voor de zekerheid gewoon allemaal even lang en de accubank proberen in het midden te zetten/aan te sluiten
Heb je al uitgerekend wat het verschil in voltage is wat de MP zal zien op DC in bij de genoemde lengtes en verschillende vermogens?
Want het gaat er niet altijd om wat er staat, maar om wat er daadwerkelijk gebeurd. Maar daarvoor moet je het wel snappen, zo niet kan je beter alles volgens de letter volgen.
[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 07-11-2023 08:59 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
:strip_exif()/f/image/IrA3uUQGgVq5cKDbsqS5GRaO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2A86yDYAFAXYYbcmgoNMHzGx.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet ‘m zelf nog aansluiten op de busbar en/of accu’s….
Met 8 ingangen 0-100VDC om op 8 plaatsen de spanning te meten.
digital-measure.com
[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 08-11-2023 18:10 ]
En wat is dan de toegevoegde waarde tov de meting van je BMS, (smart)shunt of inverter?HermanGast schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:07:
Aardige netwerk-Voltmeter gevonden, wellicht handig voor de zelfbouwers onder ons?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
digital-measure.com
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Nog niet zo veel. Ik kan nu een accu met BMS waar geen bruikbare interface op zit monitoren.V_ger schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:40:
[...]
En wat is dan de toegevoegde waarde tov de meting van je BMS, (smart)shunt of inverter?
En wellicht een viertal tractie-accu’s in serie balanceren, maar nog geen concrete plannen daarvoor.
Sommige 3f motoren draaien of niet of andersom.Niek_ schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:10:
[...]
[...]
Geen aparte meter, het net gaat direct naar de AC-in van de Victron en alle verbruikers zitten op de AC-out.
Het valt me wel op (al weet ik niet of dit hiermee te maken heeft) hij het grid wel totaal ongeveer op 0 houdt, maar dat de fasen onderling wel zowel positief als negatief verbruik hebben. Ik zou verwachten en dat is een aanname natuurlijk dat als ik op de accu draai het grid op elke fase zo goed als op 0 zou moeten staan.
In sommige ceeform stekers kun je zelfs de pennen van f1 en f2 simpel draaien.
Vooral handig bij mobiel gebruik, zoals festivals.
Behalve echte 3f apparatuur zoals een motor -of de 3 mp's- hebben dit nodig. De rest niet, die maken gewoon gebruik van 1 van de 230 fases.
Verder niet over nadenken en wat @jadjong al zegt f1 en f2 bij de hoofdschakelaar omdraaien.
Let er wel op dat je dat bij de pap en sap doet. Anders krijg je van die toestanden

En ook weer bij je pomp omdraaien. .
Toch kijk ik er altijd met plezier naarjadjong schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:21:
Stukje Victron propaganda.
[YouTube: How can this timber yard go off-grid, it uses so much power?]
Pluspunt - vind ik- de fijne Engelse voiceover.
Tenminste geen Nederlander die t probeert
Wat ik wel bizar blijf vinden: 12x 15k Quatro.
Is dus 12 grote kasten voor 180kVA.
Hebben jullie wel eens een teardown gezien van een 3fase Tesla 400vdc motoromvormer?
Meer vermogen, ter grote van een schoenendoos
Ik ben t met je eens hoor.HermanGast schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:11:
[...]
Ik blijf er bij, alleen bij parallel schakeling van MP’s is dit essentieel. Als iedere MP op een eigen fase zit zal het niet uitmaken hoe lang de DC kabellengte is. Immers, aan de AC kant zijn de verschillen in voltage vaak (ook relatief) veel groter.
(Zelfs als je PV netjes verdeeld is, zal je energieleverancier niet in staat zijn om het voltage exact te balanceren.)
[Afbeelding]
Zomaar een momentopname, 3,2V verschil aan AC…..
Mijn opmerking was meer uit purisme.
Mijn AC spanning is(uiteraard) ook niet gelijk op elke fase.
Aan de andere kant -en daar ging het mij meer om- waarom twijfelen als je het met 3 meter extra kabel kan voorkomen.
Maargoed, dat is dus de discussie. Maakt ook niet heel veel uit zoals ik ook al schreef.
Dat gaat helaas weer andere bijzonderheden opleveren, de loadbalancing van de laadpaal werkt via de P1 meter. Als ik dan na de meter fasen ga verwisselen gaat dat niet goed.GMJansen schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:34:
[...]
Sommige 3f motoren draaien of niet of andersom.
In sommige ceeform stekers kun je zelfs de pennen van f1 en f2 simpel draaien.
Vooral handig bij mobiel gebruik, zoals festivals.
Behalve echte 3f apparatuur zoals een motor -of de 3 mp's- hebben dit nodig. De rest niet, die maken gewoon gebruik van 1 van de 230 fases.
Verder niet over nadenken en wat @jadjong al zegt f1 en f2 bij de hoofdschakelaar omdraaien.
Let er wel op dat je dat bij de pap en sap doet. Anders krijg je van die toestanden
En ook weer bij je pomp omdraaien. .
Daarnaast zal ook de Tibber Pulse de verkeerde belasting aangeven.
Een vloeistof (phase change?) gekoelde unit met een voorspelbare, symmetrische belasting, geen voltage step-up, geen galvanische scheiding, geen netcode en vollast voor max ca 10 seconden. Er zijn wel wat relevante verschillen aan te wijzenGMJansen schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:47:
[...]
Toch kijk ik er altijd met plezier naar
Pluspunt - vind ik- de fijne Engelse voiceover.
Tenminste geen Nederlander die t probeert
Wat ik wel bizar blijf vinden: 12x 15k Quatro.
Is dus 12 grote kasten voor 180kVA.
Hebben jullie wel eens een teardown gezien van een 3fase Tesla 400vdc motoromvormer?
Meer vermogen, ter grote van een schoenendoos
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Leuk ding, zelfs snmp.HermanGast schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:07:
Aardige netwerk-Voltmeter gevonden, wellicht handig voor de zelfbouwers onder ons?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
digital-measure.com
Zeker! Maar toch.Proton_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:14:
[...]
Een vloeistof (phase change?) gekoelde unit met een voorspelbare, symmetrische belasting, geen voltage step-up, geen galvanische scheiding, geen netcode en vollast voor max ca 10 seconden. Er zijn wel wat relevante verschillen aan te wijzen
En hoezo voorspelbaar (rechter voetje)

Crap, inderdaad!Niek_ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:28:
[...]
Dat gaat helaas weer andere bijzonderheden opleveren, de loadbalancing van de laadpaal werkt via de P1 meter. Als ik dan na de meter fasen ga verwisselen gaat dat niet goed.
Daarnaast zal ook de Tibber Pulse de verkeerde belasting aangeven.
Liander gesproken, ze gaan iemand inplannen om de fasen goed te zetten.
Snelservice, monteur stond net al op de stoep. Fasen waren inderdaad onder de meter gewisseld. Hij heeft ze weer goed gezet. Wel lachen dat alles bleef draaien op de accu’s
Nu nog zien te fixen dat de laadpaal niet vanuit de accu’s gevoed wordt. Heb deze nu aan de AC-out zijde hangen en wil hem daar graag laten. Vermoed dat ik dan een energiemeter er tussen moet zetten, daar eens even verder op studeren. Zou mooi zijn als het zonder energiemeter kan, laadpaal heeft alle info natuurlijk beschikbaar.
[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 10-11-2023 13:06 ]
Gisteravond begonnen aan het nieuwe dashboard, het oog wil ook wat.
[ Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 10-11-2023 10:20 ]
Load balancing kijkt toch alleen maar naar de stroom niet naar de richting van het draaiveld.
Ik snap dan ook niet waarom liander moet langskomen om het draaiveld te moeten veranderen.
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Als de laadpaal via de meter van de netbeheerder aan loadbalancing doet kan het handig zijn dat de fases van de laadpaal overeen komen met die van de meter. Niek heeft intern de fase omgedraaid om Victron blij te maken, dus dan is de laadpaal de weg kwijt als je op L1 de waterkoker aan zet terwijl de stroom op L2 gemeten wordt.zonnepaneelxl schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 20:24:
@Niek_
Load balancing kijkt toch alleen maar naar de stroom niet naar de richting van het draaiveld.
Ik snap dan ook niet waarom liander moet langskomen om het draaiveld te moeten veranderen.
Als de laadpaal asymmetrisch kan laden....
Het zal aan mij liggen maar ben de draad even helemaal kwijt.
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
Maar fout=fout, dan kan je al je interne bedrading fout gaan maken, of je laat het probleem oplossen. Het was kennelijk verkeerd genoeg dat ze binnen een paar uur op de stoep stonden.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB
Lang verhaal kort: meer dan prima service vanuit Liander. Monteur vond het ook mooi om even te zien hoe alles ingericht was en door bleef draaien toen hij ff met de fasen aan de slag ging. Wel even gemeten of er echt geen spanning op stond vanuit de Victron’s, maar die deden inderdaad wat ze moesten doen. Alles draaide lekker door terwijl onder de meter de fasen gewisseld werden.
V_ger schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:40:
[...]
En wat is dan de toegevoegde waarde tov de meting van je BMS, (smart)shunt of inverter?
:strip_exif()/f/image/GXJb46V5CGLiDvJjephFg076.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NHbj2qAE8wXmGg7nuYwTdJZn.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit kan mn BMS niet…
Net als het bewaken van mn fietsaccu’s
Situatie:
Geen zonnepanelen.
32 kwh lifepo4 accu van heftruck die niet gebruikt wordt.
Opladen met zo'n 10kw.
Jaarlijks zakelijk verbruik hele pand is 10000kwh (helft warmtepomp airco).
Contract moet nog afgesloten worden, 1 dec sleutels.
Optie 1: 10000kwh afnemen op goedkoopste tijden en accu vullen.
Optie 2: Kan er bijvoorbeeld ook 20000kwh afgenomen worden (max) en 10000kwh terugleveren?
Welke electronica of set up nodig voor beide opties? Is optie 2 het waard?
Ik snap dat het wellicht ongebruikelijk is, al zag ik dat een paar mensen op dit forum hier ook mee bezig zijn toch? En qua moraliteit van de inkomsten: Ik ben ondernemer van 28 die al mijn spaargeld van €50000 in een groeiend speaker productie bedrijf stopt, mijn belastbaar inkomen van de afgelopen 10 jaar is ongeveer bij elkaar €30000 (ja echt). Dus kan het goed gebruiken.
Bedankt!
Dit gaat om zo kleine bedragen tov investeringen, daar zou ik niet eens over nadenken.Borislav schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:56:
Wat zullen de kosten en verdiensten zijn van geautomatiseerd stroom inkopen en terugleveren bij dynamisch contract?
Situatie:
Geen zonnepanelen.
Opladen met zo'n 10kw.
Optie 2: Kan er bijvoorbeeld ook 20000kwh afgenomen worden (max) en 10000kwh terugleveren?
Ik snap dat het wellicht ongebruikelijk is, al zag ik dat een paar mensen op dit forum hier ook mee bezig zijn toch? En qua moraliteit van de inkomsten: Ik ben ondernemer van 28 die al mijn spaargeld van €50000 in een groeiend speaker productie bedrijf stopt, mijn belastbaar inkomen van de afgelopen 10 jaar is ongeveer bij elkaar €30000 (ja echt). Dus kan het goed gebruiken.
Bedankt!
Ga er vanuit dat 8000kWh bedrijfsmatig is, dat is op 200 werkdagen al 40kWh.
Dan moet je dus al een volledige cycle doen elke werkdag.
Dus je kunt niet eens terugleveren. Je verbruikt wat je in de daluren laad.
Je hebt dan elke dag 3 uur laag tarief nodig bij een dynamisch contract.
De weekend dagen kun je doen wat nu zegt, maar dan zijn de tarieven al weer anders.
Maar wil je 20000 halen dan moeten je al in staat zijn om meerdere cycles per dag te doen.
Dat tariefverschil moet de energiebelasting compenseren inclusief verliezen van 15 a 16%.
Dus 1500kWh extra inkopen per jaar.
In de berekeningen die hier langs komen praat je over paar honderd euro met investeringen van 3000 euro.
Als je over die investering rente moet betalen, ga je het al helemaal niet meer redden.
Wil je iets doen, leg dan een paar zonnepanelen, wel minder dan je verbruik, Dat scheelt dan gelijk energiebelasting.
Dynamisch contract heb je dan sowieso nodig bij wat je wilt, als je met hoge en lage tarieven wil werken, waarbij je dan weer moet oppassen op terugleveren bij negatieve tarieven voor langer dan de laadtijd cq niet terugleveren.
Daarnaast is de regering in deze tijden je meest onbetrouwbare klant/leverancier, waarmee je moet dealen.
Handelen met energie is aardig als bijzaak wanneer je om een andere reden een batterij-systeem hebt. Niet als hoofdreden.Borislav schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:56:
Wat zullen de kosten en verdiensten zijn van geautomatiseerd stroom inkopen en terugleveren bij dynamisch contract?
Voor eigen gebruik 'goedkoop' laden en verbruiken als het tarief hoog is kan aardig zijn. Neem als vuistregel een verschil van 10 cent per kWh en bereken wat dit je per jaar scheelt. 10 Cent is waarschijnlijk al te optimistisch.
Een batterij die 'over' is vind ik geen basis voor een zakelijk businessmodel.
En hier kwam iemand tot de ontdekking dat je maar maximaal 16x Pylontech kan aansturen/doorlussen zonder multiplexer?zonnepaneelxl schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:48:
Op facebook nog paar leuke installaties gevonden.
Deze zijn te mooi om niet te delen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ZIvrL9GL4MUKBKNcGAbgEeHx.jpg?f=fotoalbum_large)
Keurige opstellingen overigens!
[ Voor 26% gewijzigd door HermanGast op 12-11-2023 11:55 ]
Als dat je inkomen van ondernemen is zou ik andere keuzes maken dan een marginale opbrengst van energie handel. In loondienst verdien je al snel een bak meer.Borislav schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:56:
Situatie:
Geen zonnepanelen.
Opladen met zo'n 10kw.
Bedankt!
Koop en verkoop dan op de groothandelsmarkt. Hoef je ook niet te investeren.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB
Oke, goed om te weten mijn idee het eigenlijk niet waard is. Dan doen we het niet.MJ de Bruijn schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:18:
[...]
Handelen met energie is aardig als bijzaak wanneer je om een andere reden een batterij-systeem hebt. Niet als hoofdreden.
Voor eigen gebruik 'goedkoop' laden en verbruiken als het tarief hoog is kan aardig zijn. Neem als vuistregel een verschil van 10 cent per kWh en bereken wat dit je per jaar scheelt. 10 Cent is waarschijnlijk al te optimistisch.
Een batterij die 'over' is vind ik geen basis voor een zakelijk businessmodel.
Maar neem het advies om te investeren in zonnepanelen wel aan ... Die business case is waarschijnlijk wel positief te maken ... Als je het geld en de ruimte hebt om die investering te doen (mag je speaker business natuurlijk niet in de weg zitten)Borislav schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:17:
Oke, goed om te weten mijn idee het eigenlijk niet waard is. Dan doen we het niet.
Helaas mogen er geen zonnepanelen geplaatst worden bij dit huurpandduvekot schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:25:
[...]
Maar neem het advies om te investeren in zonnepanelen wel aan ... Die business case is waarschijnlijk wel positief te maken ... Als je het geld en de ruimte hebt om die investering te doen (mag je speaker business natuurlijk niet in de weg zitten)
Zoals jullie wellicht weten val je met zonnepanelen onder de KOR omdat je regelmatig "leverancier" bent van energie aan het net.
De btw-teruggaveregeling is sinds lange tijd van toepassing en sinds 1 januari 2023 administratief versimpeld door zonnepanelen met toebehoren te kunnen aanschaffen met 0% btw.
Voor thuisbatterijen geldt dit voor alsnog NIET. Wanneer een batterij voor het verbeteren van je "eigen verbruik" is, ben je ook geen leverancier hiermee. Je slaat je eigen zonnepanelen-energie op....om die later te consumeren. De energie gaat vanuit de batterij normaliter niet voorbij de meter.
Nu heb ik onlangs de Enphase IQ battery 10T geinstalleerd. Deze heeft standaard het "batterijprofiel"; zelf consumptie. Enphase komt eerdaags wel met een mogelijkheid te reageren op dynamische prijzen. Ook zijn er tal van andere merken die dat ook aanbieden, trouwens
En dus terug te leveren aan het net als de elektraprijs gunstig is.
Je voelt hem aankomen: dan ben je opeens "leverancier" geworden.
Mag ik dan de btw terugvragen van de belastingdienst omdat mijn batterij nu een productiemiddel is binnen de "onderneming" zoals de belastingdienst dat ook ziet?
Wellicht toch eens doorrekenen of er een besparing mogelijk is met een dynamisch contract. Als je dagelijks in staat bent op het gunstigste moment de accu te vullen en je kunt er een dag mee vooruit, dan zal dat beslist besparen t.o.v. een vast contract.Borislav schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:56:
Wat is het voltage van de accu van de heftruck? Als dat bruikbaar is om weer 230/400 Volt mee te maken kunnen de investeringen misschien laag blijven. Ik neem aan dat de acculader er al is.
De KOR regelijk houdt in dat je geen BTW aangifte hoeft te doen, dit is een vrijstelling. Je kan hiermee dus ook geen BTW terugvorderen.WillemP22 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:19:
Mag ik dan de btw terugvragen van de belastingdienst omdat mijn batterij nu een productiemiddel is binnen de "onderneming" zoals de belastingdienst dat ook ziet?
Een batterij kan naar mijn mening geen energie opwekken, hiermee ben je dus ook geen producent van energie lijkt mij, ondanks dat dit in het systeem verheven zit. BTW hierover ga je dan ook niet terug krijgen.
p.s. ZZPers die zonnepanelen leggen (zo ik ook in 2022) deden er heel goed aan om het energiecontract op naam van de partner te zetten.
In de lange termijn verlies je juist geld, want je moet dan inkomstenbelasting (oid) gaan betalen over de vergoedingen die je ontvangt.
Maar nogmaals, onder de KOR regeling is dit sowieso niet mogelijk.
De video waarin hij dit toelicht:
Het productieproces:
Eerdere review van de accu:
Er worden 16 cellen & compressie toegepast, nadeel is het gewicht van het 15,1 kWh pack
Voor de prijs van 3 MPII's + aanvullende hardware + 30 kWh aan Gobelpower accu's (Premium variant) kan ik 4 Sessy accu's van in totaal 20 kWh kopen. 10 kWh extra is altijd welkom, maar het is natuurlijk wel een complexere oplossing en minder plug & play, waar ik zelf nog niet helemaal over uit ben of ik daar aan moet beginnen. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen in het Victron systeem, ook icm Dynamic ESS, maar ik vraag mij af of ik er goed aan doe om met mijn achtergrond voor zelfbouw te gaan. De installatie laat ik uitvoeren, maar de instellingen zijn natuurlijk complexer en aan de andere kant biedt dat ook weer extra mogelijkheden die ik super interessant vind.
Ik zie hier voornamelijk Pylontechs langskomen, benieuwd of er ook positieve of negatieve ervaringen met Gobelpower zijn? Dan moet ik op korte termijn toch maar de knoop gaan doorhakken.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
de laatste 5-6 jaar hebben wij met een 'huis' (boot) batterij rondgevaren en ons bootje voorzien van energie
nu zijn we bijna klaar om weer eens een paar jaar naar NL te komen en wordt het dan ook tijd om een DIY 30kWh 'huisbatterij' thuis te gaan inzetten (ICM met PV etc) en ben mij hier eens aan het inlezen wat er thuis mogelijk is en ik zie er veel overeenkomsten
anyway , ik heb nog wat inhaal leeswerk te doen maar hier is een plaatje van onze huidige 15kWh thuis/boot batterij
16 eve cellen
2 multiplus 3000
rec bms
een aantal mppt's
cerbo
smartshunt
lynx distributers met zekeringen
blue sea ml7700's voor HVD en LVD
etc etc
| :strip_exif()/f/image/jsB0xsfFdf7sOVpskvdIIEsD.jpg?f=fotoalbum_tile) | :strip_exif()/f/image/CIvxPDMKnLpoQnpk2bobXyED.jpg?f=fotoalbum_tile) | 
rond de €110-125 p.st voor de 280Ah versieHermarcel schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:11:
Wat is nu een courante prijs per cel als je zelf bouwt? Bv 280Ah en 304 Ah?
dit leek me een mooie set uit duitsland
https://lifepo.de/product...000-zyklen-lifepo4-zellen
levertijd (6-8 weken geen uitzondering) en gezeur met garantie , ga er maar van uit dat je geen garantie hebt vanuit china of je moet heel erg je best doen
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
ik bestelde ze hier voor mijn set , rond de $50 p.st (set van 4 worden ze aangeboden) geen idee wat de prijzen nu zijn ?
https://threecreat.en.ali...index.86.3.7933376eUleRw6
[ Voor 5% gewijzigd door ReneJK op 13-11-2023 23:10 ]
Dat is wel héel goedkoop. Hoe weet je dat dit fatsoenlijk (en vooral veilig) spul is?ReneJK schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:59:
@SpongeRob
ik bestelde ze hier voor mijn set , rond de $50 p.st (set van 4 worden ze aangeboden) geen idee wat de prijzen nu zijn ?
https://threecreat.en.ali...index.86.3.7933376eUleRw6
alleen maar onze eigen ervaringbbbrumbrum schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:58:
[...]
Dat is wel héel goedkoop. Hoe weet je dat dit fatsoenlijk (en vooral veilig) spul is?
wij gebruiken ze nu 3 jaar aan boord , op een bootje op de oceanen waar als het fout gaat je niet kunt weglopen
vrij conservatief met laden (tot 14 volt) maar regelmatig diep ontladen
nauwelijks sprake van zwelling of andere narigheid
1 ervaring zegt natuurlijk niets maar wij zijn er tevreden mee
Lijkt me dat je in deze omgeving inderdaad geen al te grote risico's wilt nemen. Praktijkervaring over 3 jaar is niet verkeerd, als het echt 'crap' was had je dat al wel gemerkt. Ben wel nu benieuwd geworden naar dat 'bootje'ReneJK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:00:
[...]
alleen maar onze eigen ervaring
wij gebruiken ze nu 3 jaar aan boord , op een bootje op de oceanen waar als het fout gaat je niet kunt weglopen
geen thuis batterij maar een bootjes batterijBatilan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:40:
[...]
Lijkt me dat je in deze omgeving inderdaad geen al te grote risico's wilt nemen. Praktijkervaring over 3 jaar is niet verkeerd, als het echt 'crap' was had je dat al wel gemerkt. Ben wel nu benieuwd geworden naar dat 'bootje'
:strip_exif()/f/image/lq7eHIsEvdXJ8luMpMpE2cBb.jpg?f=fotoalbum_large) 
                    Leuk project! Image search vond je bouw, wil je die hier ook delen?ReneJK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:13:
[...]
geen thuis batterij maar een bootjes batterij(maar ons bootje is ons thuis , dan klopt het weer wel)
[Afbeelding]
Alles is terug te redeneren naar 4
dat wil ik best , bij dezeSteefph schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:35:
[...]
Leuk project! Image search vond je bouw, wil je die hier ook delen?
http://www.svbluepearl.co...tallation-on-a-lagoon-42/
maar met de bouw van een lifepo4 batterij aan boord loop je tegen wat andere problemen aan die je in een huis batterij nooit zult tegenkomen , vooral het laden vanuit verschillende bronnen vergt wat meer / anders denkwerk
eerste , wat simpelere , lifepo4 installatie in 2019
http://www.svbluepearl.co...-installation-lfp-part-3/
[ Voor 14% gewijzigd door ReneJK op 14-11-2023 17:04 ]
Maar je hebt ze dus op goed geluk gekocht? Niet obv review of ervaringen van andere ?ReneJK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:00:
[...]
alleen maar onze eigen ervaring
Zit trouwens die alibaba link nog eens te bekijken, maar ik maak nergens uit op dat die ~€190 voor 4 cellen zou zijn.
ik heb ze daar gekocht na een aantal goede recensies van anderen , dus niet helemaal op goed geluk
ik heb net nog even gekeken en ik betaalde toen $1600 voor 16 cellen , met een € / $ koers die gunstig was zal het €1250-1300 geweest zijn incl shipping
dan is de NKON prijs op dit moment helemaal zo gek nog niet denk ik ?
/f/image/Pu8Pyn7fo3EKIKrnCULKLNbh.png?f=fotoalbum_large) 
                    mee eens.ReneJK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:43:
@bbbrumbrum
dan is de NKON prijs op dit moment helemaal zo gek nog niet denk ik ?[Afbeelding]
gisteren heb ik van alibabe nog een prijsopgaaf gehad voor 32 eve lf280k v3 cellen en die kwamen opdezelfde prijs uit als rechtstreeks bij NKON halen.
Vandaag in de buurt een grote stroomstoring. Zoiets wat dus (bijna) nooit gebeurt.
Hoop buren op straat... iedereen bij jou ook? Ja dus. Bij graafwerkzaamheden grote kabel 'geraakt' .
Maar, ik had niets in de gaten tot een buurvouw het expliciet vroeg.
Dat is dus het leuke van de Victron backup / off-grid oplossing. We draaien gewoon door.
En de batterijen worden ook nog eens geladen door de zonnepanelen, want die doen het ook nog.
Dat wilde ik even delen. Grijns.
Haha en nu stiekem hopen dat het nog wel even duurt zeker?MJ de Bruijn schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:40:
Ik heb sinds een maand een Thuis-Batterij systeem. Ik heb de opbouw hier gedeeld.
Vandaag in de buurt een grote stroomstoring. Zoiets wat dus (bijna) nooit gebeurt.
Hoop buren op straat... iedereen bij jou ook? Ja dus. Bij graafwerkzaamheden grote kabel 'geraakt' .
Maar, ik had niets in de gaten tot een buurvouw het expliciet vroeg.
Dat is dus het leuke van de Victron backup / off-grid oplossing. We draaien gewoon door.
En de batterijen worden ook nog eens geladen door de zonnepanelen, want die doen het ook nog.
Dat wilde ik even delen. Grijns.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Er wordt al hard gewerkt, dus dat wordt vanmiddag/vanavond wel opgelost.RikHa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:36:
Haha en nu stiekem hopen dat het nog wel even duurt zeker?
Wel heb ik inmiddels alle Home Assistant Automatisering aangepast dat bij Grid Lost de niet noodzakelijke apparaten en lampen worden uitgezet.
Hoe lang denk je het vol te kunnen houden zonder stroom? En heb je AC PV op AC out? Dan gaat dat veel beter natuurlijk.MJ de Bruijn schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:38:
[...]
Er wordt al hard gewerkt, dus dat wordt vanmiddag/vanavond wel opgelost.
Wel heb ik inmiddels alle Home Assistant Automatisering aangepast dat bij Grid Lost de niet noodzakelijke apparaten en lampen worden uitgezet.
Dat is dus spannend.RikHa schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:53:
Hoe lang denk je het vol te kunnen houden zonder stroom? En heb je AC PV op AC out? Dan gaat dat veel beter natuurlijk.
Ik heb 15 kWh batterijen. SoC bij begin stroomuitval 70%. Toevallig is er net nog wat zon. SoC is opgelopen tot 75%.
Ik heb alle stroomvreters uitgezet. Huidig verbruik 500 Watt. Als ik zo klaar ben gaat de PC ook uit. Maar vanavond wil ik toch licht. Televisie hangt af van info over kabel-herstel.
In theorie kan ik dus 20 uur vooruit. Als het langer duurt hangt het van de zon af hoeveel er morgen wordt bijgeladen.
Enja, ik heb de kritische apparaten op AC-OUT inclusief de zonnepanelen. Dat is de truc!
Inmiddels weet ik dat het geen 'storing' betrof maar gepland regulier onderhoud.MJ de Bruijn schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:40:
Bij graafwerkzaamheden grote kabel 'geraakt' .
Een technicus heeft het me uitgelegd.
Stedin moest een stuk kabel vervangen.
De brief met de aankondiging van de werkzaamheden van gisteren wordt volgende week verzonden.
Over twee weken is er weer een stroomuitval van (maximaal) drie uur. Mogelijk dat daarvoor de brief wel vooraf wordt verzonden.
Wat een geweldige actieMJ de Bruijn schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:10:
[...]
De brief met de aankondiging van de werkzaamheden van gisteren wordt volgende week verzonden..
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Dat is echt een uitgebreid verhaal, informatief, top gedaan.ReneJK schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:53:
[...]
dat wil ik best , bij deze
http://www.svbluepearl.co...tallation-on-a-lagoon-42/
dank je wel !Q schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:47:
[...]
Dat is echt een uitgebreid verhaal, informatief, top gedaan.
ik ben ook bezig om een pagina te maken over het laden zelf , met welk voltage op cel cel niveau en met hoeveel laadstroom
ik zie heel veel mensen maar de helft van de specs aanhouden (laden tot 3.65v en dan is de cel vol) maar er wordt voorbij gegaan aan de laadstroom (afhankelijk van het type en merk , 0.5C , 1C of zelfs 3C)
de meeste mensen laden namelijk helemaal nooit met 1C of zelfs maar 0.5C , en de wet van ohm leert ons dat als de stroom naar beneden gaat bij een gelijkblijvende (interne) weerstand , het voltage ook naar beneden gaat
bij lagere laadstromen is de akku bij een lager voltage al 'vol' , mocht je met lagere laadstromen toch blijven doorladen met volle cellen kunnen de cellen gaan 'gassen' , met alle gevolgen van dien
dit is vooral belangrijk bij relatief grote akku capaciteit en beperkte laadstroom , of bij wisselende laadstroom (relatief klein vermogen aan zonnepanelen die constante variatie in laadstroom zien )
het is echter ook zo dat als je met een lager voltage dan 3.37 / 3.375v (op cel niveau) laad je kunt wachten tot je een ons weegt maar dan wordt er niet/nauwelijks geladen
en ergens zit er dus een sweet spot voltage waarbij je en volle akku's krijgt en je akku's niet overlaad, maar dit is afhankelijk van diverse factoren waarbij de belangrijkste factor de laadstroom is tov de grote van de akku bank , de zgn C waarde samen met de 'staartstroom' of 'tail current'
[ Voor 5% gewijzigd door ReneJK op 17-11-2023 07:13 ]
Misschien vind je hier wat basis info in. https://www.poweroad.com/...m-iron-phosphate-battery/ReneJK schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 02:49:
[...]
dank je wel !
ik ben ook bezig om een pagina te maken over het laden zelf , met welk voltage op cel cel niveau en met hoeveel laadstroom
ik zie heel veel mensen maar de helft van de specs aanhouden (laden tot 3.65v en dan is de cel vol) maar er wordt voorbij gegaan aan de laadstroom (afhankelijk van het type en merk , 0.5C , 1C of zelfs 3C)
de meeste mensen laden namelijk helemaal nooit met 1C of zelfs maar 0.5C , en de wet van ohm leert ons dat als de stroom naar beneden gaat bij een gelijkblijvende (interne) weerstand , het voltage ook naar beneden gaat
bij lagere laadstromen is de akku bij een lager voltage al 'vol' , mocht je met lagere laadstromen toch blijven doorladen met volle cellen kunnen de cellen gaan 'gassen' , met alle gevolgen van dien
dit is vooral belangrijk bij relatief grote akku capaciteit en beperkte laadstroom , of bij wisselende laadstroom (relatief klein vermogen aan zonnepanelen die constante variatie in laadstroom zien )
het is echter ook zo dat als je met een lager voltage dan 3.37 / 3.375v (op cel niveau) laad je kunt wachten tot je een ons weegt maar dan wordt er niet/nauwelijks geladen
en ergens zit er dus een sweet spot voltage waarbij je en volle akku's krijgt en je akku's niet overlaad, maar dit is afhankelijk van diverse factoren waarbij de belangrijkste factor de laadstroom is tov de grote van de akku bank , de zgn C waarde samen met de 'staartstroom' of 'tail current'
dank je wel voor de link , maar ook deze site is zeer onduidelijk met getallen die onduidelijk zijn ?Ies Korpershoek schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 06:57:
[...]
Misschien vind je hier wat basis info in. https://www.poweroad.com/...m-iron-phosphate-battery/
laden met 0.5C (of 0.3C?) en dan laden stoppen ergens tussen 3.7-4.2V op cel niveau ? of toch 3.65V ?
lijkt wel door chapGPT geschreven te zijn die een beetje is gaan hallucineren en (onjuiste) getallen uit verschillende bronnen gehaald heeft
Waarschijnlijk weet je die al, maar ik kan je zeker Andy van "Off-Grid" Garage aanbevelen op YouTubeReneJK schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:37:
[...]
dank je wel voor de link , maar ook deze site is zeer onduidelijk met getallen die onduidelijk zijn ?
laden met 0.5C (of 0.3C?) en dan laden stoppen ergens tussen 3.7-4.2V op cel niveau ? of toch 3.65V ?
lijkt wel door chapGPT geschreven te zijn die een beetje is gaan hallucineren en (onjuiste) getallen uit verschillende bronnen gehaald heeft
JBtL schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:28:
Victron-systeem in iets minder vrolijke toestand:
[Afbeelding]
Volgens het artikel ging het om 3x relatief nieuwe (uit '22 en '23) 10kW server-rack LFP batterijen (van Shenzen Basen) waarvan er waarschijnlijk 1 is uitgegast.
Is in ieder geval een goede klap geweest. Het systeem stond in de kelder.
[Afbeelding]
Het huis was van een elektricien.
Blijft natuurlijk speculeren - maar LFP accu's laten een vrij flinke hoeveelheid waterstof vrij als ze uitgassen, wat in een afgesloten ruimte wellicht tot een explosie kan leiden:
https://www.mdpi.com/1996-1073/16/8/3485
3,45 Volt, 0,2 C, 2 uur. Dat is wat ik doe.ReneJK schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 02:49:
[...]
ergens zit er dus een sweet spot voltage waarbij je en volle akku's krijgt en je akku's niet overlaad
[ Voor 6% gewijzigd door RikHa op 19-11-2023 13:24 ]
lijkt me een prima en veilige laadmethode , dan kom je op ongeveer 92-95% SoC uit zonder gevaar van opzwellen of overladen
echt vol zijn ze bij een CV (constant voltage) van 3.45V per cel de opgenomen laadstroom 0.014C is
je moet alleen wel even goed kijken of de BMS goed balanceert bij lagere spanningen
Ik snap je punt. Maar hoe kunnen mensen dan een top balance uitvoeren met een 3.65V en 10A ? Dat snap ik dan niet ihkv dit verhaal.ReneJK schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 02:49:
[...]
dank je wel !
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh
balanceren tot 3.65V met 10A , dit kan verder weinig kwaad zolang het maar eenmalig gebeurt om te balanceren en dit zijn (mag ik aannemen) nieuwe cellen dan worden ze ook goed initieel geactiveerd mocht dat nog niet gebeurt zijn , zodra 3.65V bereikt wordt moet het laden gestopt worden en de cellen direct omgezet worden van parallel naar serieel om een 48V systeem te maken , daarna moet de set direct in gebruik genomen worden en iig niet vol gehouden wordenCommander69 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:36:
[...]
Ik snap je punt. Maar hoe kunnen mensen dan een top balance uitvoeren met een 3.65V en 10A ? Dat snap ik dan niet ihkv dit verhaal.
en dan moeten de laadvoltages, aan de hand van de C waarde waarmee normaal geladen wordt , ingesteld worden op de lader
het aantal cellen dat gebruikt wordt maakt natuurlijk ook een verschil in laadvoltages , 15 vs 16 cellen in een thuis batterij moeten met verschillende voltages geladen worden (ook weer adhv laadstroom)
Ja ok, die 0,014C is de staartstroom. M.a.w. als het laden bij 3,45V is afgezakt naar 3,92A (uitgaande van 280Ah cel) dan is de cel vol. Die 2 uur die ik noem is de absorptietijd. Of de stroom dan naar 3,92A is afgezakt weet ik eigenlijk niet maar het zal niet veel schelen waarschijnlijk. Ik zal er eens op letten.ReneJK schreef op zondag 19 november 2023 @ 17:38:
[...]
lijkt me een prima en veilige laadmethode , dan kom je op ongeveer 92-95% SoC uit zonder gevaar van opzwellen of overladen
echt vol zijn ze bij een CV (constant voltage) van 3.45V per cel de opgenomen laadstroom 0.014C is
je moet alleen wel even goed kijken of de BMS goed balanceert bij lagere spanningen
https://www.nkon.nl/recha...lifepo4-3-2v-b-grade.html
Ben heel benieuwd hoe deze cellen het in de praktijk doen. 75EUR/kWh is goedkoopste wat ik tot nu toe gezien heb.
[ Voor 8% gewijzigd door Heronimo op 22-11-2023 11:54 ]
Nog een tip:Heronimo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:52:
Voor wie aan het kijken is om cellen te kopen, de Envision 305Ah B-grade prismatische cellen zijn bij NKON nu 73 euro per stuk:
Ben heel benieuwd hoe deze cellen het in de praktijk doen. 75EUR/kWh is goedkoopste wat ik tot nu toe gezien heb.
https://www.gobelpower.co...o4-battery-cell_p119.html
Die zijn nog wat voordeliger als je ze in NL besteld: https://www.nkon.nl/eve-l...c-280ah-280a-lifepo4.html
Goed bezig, die NKON!Heronimo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:10:
[...]
Die zijn nog wat voordeliger als je ze in NL besteld: https://www.nkon.nl/eve-l...c-280ah-280a-lifepo4.html
Ik heb een week geleden 32 stuks besteld, eind december kan ik verslag uitbrengenHeronimo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:52:
Voor wie aan het kijken is om cellen te kopen, de Envision 305Ah B-grade prismatische cellen zijn bij NKON nu 73 euro per stuk:
Toch raad ik je aan zo'n tester te kopen. Je kunt dan steekproefgewijs een paar cellen testen. Het is ook handig om je cellen een topbalance te geven voor installatie. En als je een batterij hebt waarvan ongemerkt de balansfunctie een tijdje uitstaat (heb ik weleens gehadBerke84 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 19:58:
[...]
Ik heb een week geleden 32 stuks besteld, eind december kan ik verslag uitbrengenIk heb wel geen EBC-A40L of dergelijke gekocht, dus objectief testen wordt moeilijk.
En wat ga je doen dan als er een cel net wat minder blijkt te zijn? En hoeveel minder is dan reden tot terugsturen? En wat als nou net de cel die je niet hebt getest minder is?RikHa schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:10:
[...]
Toch raad ik je aan zo'n tester te kopen. Je kunt dan steekproefgewijs een paar cellen testen. Het is ook handig om je cellen een topbalance te geven voor installatie. En als je een batterij hebt waarvan ongemerkt de balansfunctie een tijdje uitstaat (heb ik weleens gehad) dan kun je met de tester even makkelijk en snel een cel wat extra bijladen of ontladen zonder de hele zooi uit elkaar te moeten halen.
Meten om het meten heeft geen zin. Als je echt een slechte cel hebt komt die wel bovendrijven.
Gewoon bouwen. Als je een BMS met actieve balancer hebt komt ook die topbalance vanzelf. Als je een BMS met een passieve balancer van 3xniks mA hebt moet je natuurlijk wel eerst topbalancen.
Er zal voor een B-grade wel bepaalde marge zijn waar die aan moet voldoen. Zolang ze binnen de marge vallen is er weinig terug te sturen.V_ger schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:20:
[...]
En wat ga je doen dan als er een cel net wat minder blijkt te zijn? En hoeveel minder is dan reden tot terugsturen? En wat als nou net de cel die je niet hebt getest minder is?
Meten om het meten heeft geen zin. Als je echt een slechte cel hebt komt die wel bovendrijven.
Gewoon bouwen. Als je een BMS met actieve balancer hebt komt ook die topbalance vanzelf. Als je een BMS met een passieve balancer van 3xniks mA hebt moet je natuurlijk wel eerst topbalancen.
Wat versta je onder B-grade? NKON B-grade, reputabele Chinese B-grade of random Ali B-grade?antonrops schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:46:
Ik heb ook wel interesse in B-grade cellen. Maar aan de andere kant vind ik het een vage typering waardoor het me nogal onzeker lijkt wat je daadwerkelijk krijgt. Zijn er hier mensen die al langere tijd B-grade in gebruik hebben? Presteren deze cellen naar verwachting (uiteraard iets andere verwachting dan bij A-grade).
Als ik meet dan doe ik dat om te zien of ik cellen van leten we zeggen 290Ah of 270Ah heb gekregen. Laatst had ik een proefzending van 16 cellen via Docan. Die testten allemaal (ja allemaal, want als de steekproef me niet aanstaat test ik alles) 272 à 273Ah. Kijk dan ga ik daar dus niet meer bestellen. Ze krijgen van mij geen tweede kans om een eerste indruk te maken.V_ger schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:20:
[...]
En wat ga je doen dan als er een cel net wat minder blijkt te zijn? En hoeveel minder is dan reden tot terugsturen?
Ja dat heb je met een steekproef.En wat als nou net de cel die je niet hebt getest minder is?
Dat laatste is zeker.Meten om het meten heeft geen zin. Als je echt een slechte cel hebt komt die wel bovendrijven.
Helemaal mee eens. Deed ik ook voordat ik goeie testers had.Gewoon bouwen. Als je een BMS met actieve balancer hebt komt ook die topbalance vanzelf. Als je een BMS met een passieve balancer van 3xniks mA hebt moet je natuurlijk wel eerst topbalancen.
Wat is een goede tester?RikHa schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:09:
Helemaal mee eens. Deed ik ook voordat ik goeie testers had.
Houdt er rekening mee dat een EBC-A40L niet de genormaliseerde capaciteit meet , je kan deze wel berekenen uit de meetgegevens.
En als je meting met standaard spul doet wat erbij zit, je moet corrigeren voor meetverlies
(als een 20A en 40A run verschillende waardes geeft moet je de kabels vervangen, door iets fatsoenlijks)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Eigenlijk bedoel ik niet-A-grade, lees: goedkoper. Ik ga een ESS bouwen en zal niet in de buurt komen van 1C of zelfs 0.5C laden en ontladen. Dat mag wel wat minder zijn.bbbrumbrum schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:30:
[...]
Wat versta je onder B-grade? NKON B-grade, reputabele Chinese B-grade of random Ali B-grade?
https://www.haarlemsdagbl...google&utm_medium=organic
Harold Halewijn komt toch uit die regio? 🤡Q schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:08:
Ziet er naar uit dat iemand iets heel erg verkeerd heeft gedaan met een zelf-bouw accu, iemand van hier?
Nee geintje hoor
Ik woon in dezelfde stad maar ik was het nietg1n0 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:10:
[...]
Harold Halewijn komt toch uit die regio? 🤡
Nee geintje hoor

Een monteur was op het DAK bezig:Q schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:08:
Ziet er naar uit dat iemand iets heel erg verkeerd heeft gedaan met een zelf-bouw accu, iemand van hier?
"Een accu van een zonnepaneel ontplofte zondagochtend op het dak"
Hoe moet ik dat nu weer zien?
Denk dat dit verstandiger is dan slechte batterijen en een Victron systeem.
In afwachting van de INA228 sensors (wat duurt dat lang zeg) ben ik nu hobby bezig met schermpjes te tekenen voor mijn ipad in de woonkamer die 24/7 laat zien wat er in het huis gebeurd. (vind ik leuk).
/f/image/PNFWgRGlLc9cFBLuDjnMyMvz.png?f=fotoalbum_large)
Zo heb ik een dynamisch energie contract bij de ANWB. Ik het via de Options pagina, gehost door de Raspberry, software regels gemaakt voor het laden en ontladen van de batterijen. Deze tijden worden in een klein grafiekje op de hoofdpagina weergegeven zodat ik precies kan zien, wat het kost en wat er gedaan wordt in Jip en Janneke.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hDHwxSWOTHUHRSnQ6fFpsu29.png?f=user_large)
Blauw zijn de tarieven van vandaag, Groen zijn de ontlaad uren, Oranje zijn de laad uren (vandaag niet), en LichtGroen als de omvormer ontlaad en Rood als de omvormer laadt. Als de omvrormer Idle is is de stroom eraf (TUYE plugs) zodat er geen standby verlies is. Ik ben er blij mee.
Op de hoofdpagina, gemaakt met de dashboard designer gehost door de Raspberry is het overzicht van alle energie stromen, zo kan ik zien wat waar naar toe gaat compleet met bewegende images. Echt mensen het is geen raket wetenschap. Volgende stap is de rendementen.
/f/image/EQVOQltJ4rUGDp1cAwmURBG9.png?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 46% gewijzigd door Willie Wortel op 01-12-2023 11:38 ]
Deze heb ik nu half jaar in gebruik, waren 310A+ bij leveringHeronimo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:52:
Prima cellen! Al waren ze toen wat duurder
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Gebruik je de Appsmith?Willie Wortel schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:18:
Op de hoofdpagina, gemaakt met de dashboard designer gehost door de Raspberry is het overzicht van alle energie stromen, zo kan ik zien wat waar naar toe gaat compleet met bewegende images. Echt mensen het is geen raket wetenschap. Volgende stap is de rendementen.
[Afbeelding]
https://opensource.com/ar...rry-pi-dashboard-appsmith
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
Q schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:08:
[ Voor 13% gewijzigd door jadjong op 02-12-2023 19:52 ]
Twee keer een Deye 12kw lijkt tot nu toe de beste match.
Zijn er 48v (hybride, niet noodzakelijk) omvormers met pak hem beet 20kw vermogen op de markt?
Of is dat economisch al snel niet interessant meer t.o.v. bovengenoemde 2x 12kw Deye?
Maar dat is ook vrij snel opgelost met een parallelle 48v batterij input, niet?
Of bestaan dergelijke omvormers om andere redenen niet met die vermogens?
En dan heb je nog het gewicht van zo’n omvormer.
2x10 of 4x5kW is veel makkelijker produceren en verwerken.
#team_UTC+1
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
/u/149324/crop633ea54bc44d3_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/320168/crop650816243d03b_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/82893/crop5f93bf643b4bd_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/47567/3.gif?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/451782/WillieWortel.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/234177/what-carrot.jpg?f=community) 
            :strip_exif()/f/image/B8r8tHLgOhTVdKLRAZTc0Uve.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IYzVGHuRgVHZesOnIbeX4cG3.jpg?f=fotoalbum_large)
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/82897/crop63f36c8bdd065_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/323917/crop6015484c3f012_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/60753/Sunoranje.gif?f=community) 
            /u/1176/crop635f8931b2b68_cropped.png?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/167520/crop6411ddc2af825_cropped.jpg?f=community) 
            :strip_icc():strip_exif()/u/169336/crop5ef792e0af252_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/743321/crop63472fed46991_cropped.gif?f=community)