Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:43

HermanGast

Exige GT3

zonnepaneelxl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:16:
Ik ben ondertussen ook bezig met de multiplus opstelling aan het bouwen.

Hoe erg zou het zijn als de dc kabels vanaf multiplus naar busbar niet allemaal de zelfde lengte hebben? 150cm en 190cm en 230cm lengte 70mm2

De lengte vanaf busbar naar accupakket word wel het zelfde kwa lengte (2 meter 50mm2)
Dat lijkt me totaal geen probleem, mits de multiplussen in 3fasebedrijf staan, ieder op eigen fase. Het zou wel een probleem zijn als ze parallel op dezelfde fase staan.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TorpedoX_88 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Dat zou inderdaad wel mooi zijn, maar in het door jou geschetste geval zou je de resterende 100W gewoon terug leveren toch (wat me ook niet zo'n ramp lijkt)?
Dat zal af hangen van je contract en wel/niet salderen of de accu-capaciteit. Oorspronkelijk was het idee om de IQ8 in te schakelen als de multiplus ver onder een aanvaardbaar rendement zit, 100W 'overschot' om 20W idle verbruik te verbloemen kan dan negatief uitvallen. Of niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:49
zonnepaneelxl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:16:
Ik ben ondertussen ook bezig met de multiplus opstelling aan het bouwen.

Hoe erg zou het zijn als de dc kabels vanaf multiplus naar busbar niet allemaal de zelfde lengte hebben? 150cm en 190cm en 230cm lengte 70mm2

De lengte vanaf busbar naar accupakket word wel het zelfde kwa lengte (2 meter 50mm2)
Precies zoals @HermanGast al zei.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-10 13:54
JBtL schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:53:
[...]

Bij het overladen van LFP batterijen komt niet heel veel rook vrij:

YouTube: Dangerous vs. Safe batteries, Explosion and fire test!
Als ik dat filmpje zo bekijk komt er vooral veel gas vrij bij mechanische beschadiging. Mogelijk was één van de cellen in de accu's niet helemaal ongeschonden en daar door een tikkende tijdbom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-10 14:05
antonrops schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:10:
[...]

Als ik dat filmpje zo bekijk komt er vooral veel gas vrij bij mechanische beschadiging. Mogelijk was één van de cellen in de accu's niet helemaal ongeschonden en daar door een tikkende tijdbom.
Dat zou natuurlijk kunnen, wat er precies gebeurd is met de batterij is lastig nog te zeggen. De elektricien in kwestie is ondanks zijn nare situatie gelukkig open en heeft zich gemeld op een vergelijkbaar forum als dit in Duitsland:

https://www.akkudoktor.ne...de-stromspeicher/paged/9/

Misschien wordt daardoor nog wat meer bekend over de oorzaak, maar alles wijst voorlopig op de batterij, en die is niet echt afwijkend t.o.v. wat hier voorbij komt. Lijkt me dat dit ontgassen een beetje een onderschoven kindje is geweest qua veiligheid bij LFP batterijen, er zit niet voor niets een ventiel op al die cellen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:48
Voor mijn eigen batterij zit ik te kijken om dit in te bouwen. https://nl.aliexpress.com/item/1005005927480878.html
Het zal denk ik niet helpen tegen dit soort voorval maar wel tegen oververhitting/ontbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-10 12:41
Misanthropia schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 09:31:
Voor mijn eigen batterij zit ik te kijken om dit in te bouwen. https://nl.aliexpress.com/item/1005005927480878.html
Het zal denk ik niet helpen tegen dit soort voorval maar wel tegen oververhitting/ontbranden.
De lifpo4 cellen worden vooral gebruikt omdat ze relatief veilig zijn, doorboren overladen en noem maar op zal geen brand veroorzaken
Echter komt er wel een behoorlijke hoeveelheid rook vrij, het beste zou dus zijn om die rook zo spoedig mogelijk weg te werken zodat er geen gevaarlijke concentraties ontstaan

Zorg dat de temperatuur in je accucellen niet te hoog wordt en als hij begint te ontgassen, zorg dat die gassen zo snel mogelijk geventileerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

JBtL schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Voor waterstof-CV-ketels wordt geadviseerd om een ventilatiegat van 10x10 cm naar buiten te maken, misschien is iets dergelijks voor LFP batterijen ook van toepassing.
Denk dat je meer moet rekenen met hoeveel m3 lucht per uur er ververst moet worden voor een veilige omgeving. Daar zijn vast gestandaardiseerde berekeningen voor. Een passief luchtgat klinkt onvoldoende voor hoog explosief gas.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ethirty schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:16:
Denk dat je meer moet rekenen met hoeveel m3 lucht per uur er ververst moet worden voor een veilige omgeving. Daar zijn vast gestandaardiseerde berekeningen voor. Een passief luchtgat klinkt onvoldoende voor hoog explosief gas.
Weet niet hoe het in NL zit, maar in BE lijken ze een passieve opening in ieder geval voldoende te vinden voor hoog explosief gas dat uit een zekere leiding komt :P Zie pagina 4.

Maar ik zou zelf inderdaad ook liever mechanische verluchting zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Ik ben een beetje aan het klieren om de boel online te krijgen. 1 ding is sowieso opvallend: de Cerbo ziet de Pylontechs niet. Ik begreep dat indien je de juiste kabel tussen Pylontech en Cerbo GX hebt zitten de Pylontech in de device list zichtbaar zou moeten worden.
Kabels nog maar eens nagelopen, maar zonder succes. Iemand wellicht een tip?

Zoals hieronder aangegeven moet je natuurlijk wel de juiste ingang nemen…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks0dOHnhuvgC7iFjuG-RfyOL7FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cMHIqxfEErVuCOMHOnITYIJ2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Niek_ op 30-10-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:36
Moet je niet de bms-CAN hebben?
Staat de snelheid goed ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

BMS-CAN klinkt logisch :)

Wat zegt de handleiding of de vele blogs/vlogs? ;)

Edit: Niet alleen verkeerd aangesloten, ook een gevalletje RTFM

https://community.victron...ice-list-of-cerbo-gx.html
https://www.victronenergy...ibility:can-bus_bms-cable

Dus je moet én de goede aansluiting hebben én het juiste soort kabel pakken.

Gelukkig komt er in dit stadium nog geen H2 vrij :+

[ Voor 70% gewijzigd door Ethirty op 30-10-2023 15:59 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Pompiedom, alles echt 5x nagekeken. Blijft moeilijk… :F Dank voor de opmerkzaamheid!

Nou nog even zorgen dat hij alle 3 de Multiplussen ziet in plaats van 1, kan ik dan eindelijk de boel gaan configureren.

[ Voor 61% gewijzigd door Niek_ op 30-10-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
Niek_ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:01:
Pompiedom, alles echt 5x nagekeken. Blijft moeilijk… :F Dank voor de opmerkzaamheid!

Nou nog even zorgen dat hij alle 3 de Multiplussen ziet in plaats van 1, kan ik dan eindelijk de boel gaan configureren.
Deze al gezien? https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom

Overigens zie ik beide pylontechs als 1 apparaat met dubbele capaciteit. Zowel voor het aantal Ah, als voor de maximale laad/ontlaad stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Samoerai schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:16:
[...]

Deze al gezien? https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom

Overigens zie ik beide pylontechs als 1 apparaat met dubbele capaciteit. Zowel voor het aantal Ah, als voor de maximale laad/ontlaad stromen.
Ik zie 1 vermelding van de Pylontech en als ik door klik zie ik staan dat het 8 units zijn, dus dat werkt mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
Ik zou deze nog even posten, nog wel een rommeltje, maar je kan een beetje zien hoe het geworden is. Cerbo zit net achter de accu-kast verstopt.
Accu-kast heeft 2 ingebouwde ventilatoren. Denk dat het moet lukken om de bij de Cerbo GX meegeleverde temperatuursensor te gebruiken om de temperatuur bovenin de kast te meten en dan de 2 x 230V ventilator via een relais van een Multiplus in te schakelen. Tenminste, dat ga ik even uitzoeken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOTfd1aj_8J2dWJF4sr2BscTbk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JydDK3oABogvZdD5cHMaLeZt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Probleem met waterstof is de minimale ontlading energie. Als je een explosief mengsel in je ruimte hebt hangen is de vonk die vrijkomt bij het schakelen van het licht knopje voldoende voor een explosie. Dat betekent dus ook dat je mechanische afzuiging van een explosieveilige type moet zijn. Anders heb je er nog niks aan.
Slonzo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Weet niet hoe het in NL zit, maar in BE lijken ze een passieve opening in ieder geval voldoende te vinden voor hoog explosief gas dat uit een zekere leiding komt :P Zie pagina 4.

Maar ik zou zelf inderdaad ook liever mechanische verluchting zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

prein2 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:12:
Probleem met waterstof is de minimale ontlading energie. Als je een explosief mengsel in je ruimte hebt hangen is de vonk die vrijkomt bij het schakelen van het licht knopje voldoende voor een explosie. Dat betekent dus ook dat je mechanische afzuiging van een explosieveilige type moet zijn. Anders heb je er nog niks aan.
Als de ventilatie continu draait, zou ik hopen/verwachten dat er nooit een dusdanige concentratie kan opbouwen dat je effectief explosiegevaar krijgt :) Maar misschien is dat een verkeerde verwachting, ik doe ook maar een onderbouwd gokje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:36

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Slonzo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:26:
[...]

Als de ventilatie continu draait, zou ik hopen/verwachten dat er nooit een dusdanige concentratie kan opbouwen dat je effectief explosiegevaar krijgt :) Maar misschien is dat een verkeerde verwachting, ik doe ook maar een onderbouwd gokje :)
Waterstof is zo vluchtig dat je enkel hoeft te zorgen dat er een opening is op 't hoogste punt naar buiten toe. Een ventilator is enkel handig voor zware gassen. Dit is ook de reden dat waterstof zo'n compleet andere veiligheidsbenaderingnodig heeft. De makkelijkste oplossing is zorgen voor een uitgang ergens bovenin.

Een waterstof fakkel ziet er door die sterke stijging enorm imposant uit trouwens.. YouTube: hydrogen safety valve releasing pressure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
prein2 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

Waterstof is zo vluchtig dat je enkel hoeft te zorgen dat er een opening is op 't hoogste punt naar buiten toe. Een ventilator is enkel handig voor zware gassen. Dit is ook de reden dat waterstof zo'n compleet andere veiligheidsbenaderingnodig heeft. De makkelijkste oplossing is zorgen voor een uitgang ergens bovenin.

Een waterstof fakkel ziet er door die sterke stijging enorm imposant uit trouwens.. YouTube: hydrogen safety valve releasing pressure
Waterstof is niet veel anders als gas qua brandbaar maar is lichter als lucht. Als je + en - in een glas water hangt krijg je waterstof en zuurstof. Dat mengsel is zeer explosief. Maar als je het gaat splitten en je vangt alleen de waterstof op is het niet explosief meer. Of een accu ook zuurstof genereert is dan wel belangrijk. Maar op de foto van de explosie lijkt het er wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
prein2 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

t is ook niet alleen waterstof wat gevormd wordt, ook nog koolmonoxide, methaan, etheen en ethaan en nog een aantal andere stoffen. Eigenlijk een soort stadsgas (en daarnaast nog een boel CO2, dus beter ook niet op de grond gaan liggen naast een ontgaste cel).

Ik kan me ook voorstellen dat 1 cel een kettingreactie kan veroorzaken -> De temperatuur kan bij een thermal runaway van LFP cellen oplopen tot 400 graden, terwijl de starttemperatuur van thermal runaway rond de 150-200 graden ligt afhankelijk van de SOC. Als 1 cel heet wordt in dicht tegen een andere cel aanligt, dan kan deze weer starten met ontgassen. Zo kan je de hele batterij doorlopen. Dit alles overigens zonder brand gek genoeg. Maar in een niet goed geventileerde ruimte zou het dan boem kunnen gaan. Bij het interview in de video zei de woordvoerder van de brandweer ook dat er een brandmelding was gedaan - waarschijnlijk rookontwikkeling aangezien er geen brand was geweest - en pas tijdens de rit naar het huis (zal iets van 10 minuten zijn?) is de boel ontploft.

[ Voor 35% gewijzigd door JBtL op 30-10-2023 19:03 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:53:
[...]

Waterstof is niet veel anders als gas qua brandbaar maar is lichter als lucht. Als je + en - in een glas water hangt krijg je waterstof en zuurstof. Dat mengsel is zeer explosief. Maar als je het gaat splitten en je vangt alleen de waterstof op is het niet explosief meer. Of een accu ook zuurstof genereert is dan wel belangrijk. Maar op de foto van de explosie lijkt het er wel op.
Toevallig (??) bestaat de lucht uit 20% zuurstof. Dus bij voldoende waterstof en die andere gassen heb je zo een explosief mengsel.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Weer een bericht van de elektricien in dit forum. Er ontstond daar een discussie of er misschien water bij de accu was gekomen, maar dat was niet het geval.
'Der Schadenermittler der Versicherung geht meines Wissenens aktuell von einem Thermal Runaway aus. Zusätzlich bestätigt der Ermittler ebenfalls, dass es kein Wasser braucht um aus einem LFP Wasserstoff zu bekommen, und es zusätzlich auch noch mehr Explosive, oder zumindest Brennbaren Gase gibt, die entstehen.

Ein Bodenablauf ist zwar vorhanden, allerdings Baurechtlich gar nicht zugelassen im Heizraum mit Ölheizung. Der Ablauf befindet sich fast diagonal auf der anderen Seite des Gebäudes. Zudem waren im Heizraum zwei Wassersensoren auf dem Boden, die mich Informiert hätten und der Kanal liegt bei uns 4,5m tief. Also kann ich Wasser von oben wie unten ausschließen.

Zumal ich ja auch ein mal durch den Keller marschiert bin, was meinen 7 stündigen Aufenthalt im Krankenhaus an Sauerstoff erklärt. Die Rauchmengen waren unvorstellbar und es war ausschließlich schneeweiser Rauch!
Zum Thema früherkennung, wer die ersten Beiträge in den Medien aufmerksam liest, weiß das ich nur darauf aufmerksam wurde, weil ein Rauchmelder im EG los ging, und da hab ich Optisch nur in dem Raum neben dem Rauchmelder eine ganz hauch dünne Rauchschwade gesehen, sonst nix (Erster Elektriker verdacht: Irgendein Netzteil oder Elektrogerät) Aber der Geruch war denn eindeutig und ein Blick in den Keller bestätigte es. Der Keller war komplett bis 0,5m unter die Decke bereits verraucht! Ein kurzer Blick in den Heizraum und das Thema was durch. Da hätte man den Rauch mit einem Messer rausschneiden können, und ich hab schon viel Rauch bei der Feuerwehr gesehen.

Ihr braucht weder gas noch sonst welche sensoren. Packt einen Rauchmelder direkt über den Akku, dann bekommt man sowas auch mit. Bringt einem vermutlich nur nichts mehr. Und selbst wenn, ich würde jetzt auch nicht mehr durch den Keller marschieren, sondern nur noch raus. Machen kann man sowieso nix mehr, weil man an nix mehr dran kommt. SLS-Schalter hab ich überlegt (Zählerschrank wie gesagt hinter der Wand mit dem Feldverteiler im Flur), aber dann hätten die Victron umgeschalten und ich wäre vermutlich beim Knall im Keller gewesen und nicht in der Küche im EG.

Grüße Basti"
Vertaling:

'Voor zover ik weet gaat de onderzoeker van de verzekeraar momenteel uit van een thermal runaway. Daarnaast bevestigt de onderzoeker ook dat er geen water nodig is om waterstof uit een LFP te halen, en dat er ook explosievere, of in ieder geval brandbare, gassen ontstaan.

In de stookruimte (waar de batterij stond) is een vloerafvoer aanwezig, maar deze is bouwrechtelijk niet toegestaan. De afvoer bevindt zich vrijwel diagonaal aan de andere zijde van het gebouw. Ik had ook twee watersensoren op de vloer in de stookruimte geplaatst die mij op de hoogte zouden hebben gebracht van een evt. overstroming en het riool is bij ons in de buurt 4,5 meter diep. Zo kan ik water van boven en onder uitsluiten.

Vooral omdat ik een keer door de kelder ben gelopen, wat mijn 7 uur durende verblijf in het ziekenhuis aan de zuurstof verklaart. De hoeveelheid rook was onvoorstelbaar en het was niets anders dan sneeuwwitte rook!
Wat betreft vroegtijdige detectie: iedereen die de eerste artikelen in de media aandachtig leest, weet dat ik er pas iets van merkte doordat op de begane grond een rookmelder afging en ik alleen visueel een heel dun rookwolkje in de kamer zag. naast de rookmelder, verder niets (eerste elektricien-gedachte: een stroomvoorziening of elektrisch apparaat) Maar de geur was duidelijk en een kijkje in de kelder bevestigde het. De kelder was al volledig gevuld met rook tot 0,5m onder het plafond! Een snelle blik in de stookruimte en het was duidelijk waar de rook vandaan kwam. Je had de rook met een mes kunnen wegsnijden, en ik heb veel rook gezien bij de brandweer (schijnbaar is hij ook actief bij de vrijwillige brandweer).

Je hebt geen gas of andere sensoren nodig. Als je een rookmelder direct over de batterij plaatst, wordt het het snelst duidelijk. Maar waarschijnlijk helpt het je gewoon niet meer. En zelfs als ik dat wel deed, zou ik niet meer door de kelder lopen, ik zou gewoon naar buiten gaan. Je kunt toch niets meer doen, want je kunt nergens meer bij. Ik dacht erover om een ​​hoofdschakelaar om te zetten (zoals ik al zei, de meterkast achter de muur met de onderverdeler verdeler in de gang), maar dan was de Victron geschakeld en had ik waarschijnlijk in de kelder gestaan ​​toen de explosie plaatsvond en niet in de keuken op de begane grond.

Groeten Basti'

Ik vraag me hierbij wel af of dit door een enkele cel kan komen, lijkt me dat zoveel rook als hier beschreven wordt, en ook de explosie door het ontgassen van meerdere cellen moet komen. Je zou eigenlijk de cellen thermisch van elkaar willen scheiden om dit te voorkomen - maar door geleiding via kabels en/of busbars kan de temperatuur in cellen naast elkaar waarschijnlijk toch oplopen.

In de commentaren worden ze toch wel wat zenuwachtig over dit geval, meeste thuisbatterijen staan daar op dezelfde plaats - in de 'heizungskeller' (meeste woningen hebben een kelder onder het hele huis, vaak met een technische ruimte van ca. 10 m2 waar de CV (olie/gas/pellet) ketel of warmtepomp staat. Vaak met kleine raampjes tegen het plafond.)

Dit geeft wellicht een beeld van zo'n explosie: YouTube: BESS Explosions: Effects of Li-ion Battery Gas Concentration

Het maakt dus nogal uit wat de verhouding is tussen de grootte van de batterij (-> bepaald hoeveel gas er vrij kan komen) en de de grootte van de ruimte

[ Voor 8% gewijzigd door JBtL op 31-10-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:08
Onderstaande links zijn misschien zinvol in dit onderwerp:

https://aolithium.com/blo...ially%20hazardous%20gases.

https://www.mdpi.com/1996-1073/16/8/3485

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JBtL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:09:
Weer een bericht van de elektricien in dit forum. Er ontstond daar een discussie of er misschien water bij de accu was gekomen, maar dat was niet het geval.
Maakt wel weer eens duidelijk dat er nog best wat heftige risico's hangen aan zelfbouw. Ik ga er even vanuit dat de elektricien in kwestie voldoende verstand heeft van de materie om menselijke fouten te minimaliseren.

Maar er zijn er hier ook genoeg die wellicht weinig tot geen verstand hebben van elektra in het algemeen en gewoon wat namaken.

En dan is een kant-en-klaar product van LG, BYD of andere gerenommeerde namen, verzekerings-technisch misschien de betere keuze.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
De gebruikte accu's waren geen zelfbouw, dus ook kant en klaar kan het mis gaan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52
Die kant en klaar jongens maken ook rare standaard keuzes voor hun BMS settings. Te hoge voltages, verkeerd ingestelde minimum temperaturen etc. Zie youtube van Andy / off grid garage.
Iets kopen of uitbesteden is geen garantie dat het dan beter is dan zelf doen.

Wat in beide gevallen belangrijk is, is dat je je inleest en weet wat je doet. En als je het niet snapt, prima, maar dan is (semi) zelfbouw niet voor jou weggelegd. Dan moet je een 100% plug & play systeem aan laten leggen.

[ Voor 17% gewijzigd door V_ger op 31-10-2023 16:48 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een batterijhok naast het houthok buiten is dan misschien nog niet zo'n gek idee.
Alleen wat vervelend dat je een batterij in tegenstelling tot haardhout echt droog en boven nul moet houden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Nou, oorzaak van 2 niet functionerende DC schakelaars is ook bekend…
1 compleet afgebroken en 1 al behoorlijk gescheurd. Je zou zeggen dat er spanning op gestaan heeft waardoor het plastic het begeven heeft, maar nummer 3 die op exact dezelfde wijze gemonteerd is werkt prima en vertoont na demontage geen enkel scheurtje.
Alles overigens met momentsleutel op voorgeschreven moment vastgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2HUfZtokdlADYOPCjqgj9WVCy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEw6se1HQCZWpwIvn0bMm3OH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIjLDfmhtRJQiEYBD2I1ofLKV28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZE20Mb2xTK1f0sxxLtw7FAHx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Niek_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:01:
Nou, oorzaak van 2 niet functionerende DC schakelaars is ook bekend…
1 compleet afgebroken en 1 al behoorlijk gescheurd. Je zou zeggen dat er spanning op gestaan heeft waardoor het plastic het begeven heeft, maar nummer 3 die op exact dezelfde wijze gemonteerd is werkt prima en vertoont na demontage geen enkel scheurtje.
Alles overigens met momentsleutel op voorgeschreven moment vastgezet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel Nm dan? Ik heb ook 1 schakelaar gesloopt door met hetzelfde moment aan te halen als de lynx busbar. Handleiding van de schakelaar zegt 12.5 Nm wat weinig is voor een M10.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
V_ger schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:05:
[...]

Hoeveel Nm dan? Ik heb ook 1 schakelaar gesloopt door met hetzelfde moment aan te halen als de lynx busbar. Handleiding van de schakelaar zegt 12.5 Nm wat weinig is voor een M10.
Datasheet zegt 8Nm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Hmm nog minder. Nou ja wat we in ieder geval geleerd hebben. Voor wat betreft aandraaien geldt: na vast komt los.

Maar waarom eigenlijk schakelaars voor je multiplussen? Ik heb dezelfde schakelaars, maar dan voor de batterijen. Zo kan ik de busbar spanningsloos maken. Dan kan de MP uit met het knopje, en desnoods ook de automaat in de meterkast.

Op jouw manier moet je ook om elke schakelaar heen voor elke MP een pre charge mogelijkheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
V_ger schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:51:
Hmm nog minder. Nou ja wat we in ieder geval geleerd hebben. Voor wat betreft aandraaien geldt: na vast komt los.

Maar waarom eigenlijk schakelaars voor je multiplussen? Ik heb dezelfde schakelaars, maar dan voor de batterijen. Zo kan ik de busbar spanningsloos maken. Dan kan de MP uit met het knopje, en desnoods ook de automaat in de meterkast.

Op jouw manier moet je ook om elke schakelaar heen voor elke MP een pre charge mogelijkheid hebben.
Bushbar kan ik spanningsloos maken door de accu’s uit te schakelen.
Precharge is niet nodig indien je de Multiplussen eerst van AC voorziet.
DC schakelaar voor elke multiplus is conform aansluitschema Victron.

Ben ervan overtuigd dat ik ze met het juiste moment aangedraaid heb, dat kan/mag het niet geweest zijn. Lijkt wel alsof er spanning vanuit de DC kabel op gestaan heeft, maar het is niet zo dat na demonteren de schakelaar ineens van z’n positie beweegt. Blijf het raar vinden en ook wel een beetje lastig. Als ze vol staan te knallen dat gaat er een behoorlijk vermogen overheen, als er dan een slecht contact is doordat het plastic verbuigt krijg je een mooie warmteontwikkeling.

[ Voor 27% gewijzigd door Niek_ op 31-10-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-10 11:42
Proton_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:56:
Een batterijhok naast het houthok buiten is dan misschien nog niet zo'n gek idee.
Alleen wat vervelend dat je een batterij in tegenstelling tot haardhout echt droog en boven nul moet houden.
Lijkt mij helemaal geen gek idee. Zag bij Harold Halewijn deze opstelling voorbijkomen:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.haroldhalewijn.nl/wp-content/uploads/2023/01/20221223_142706-scaled.jpg?resize=1024%2C577&ssl=1

Zoiets zou je toch ook moeten kunnen bouwen voor een opstelling inclusief laden. Als je het een beetje isoleert zal de warmte van het laden en ontladen al genoeg zijn om de boel warm te houden. En anders leg je er net als bij de camper een verwarmingsmatje in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Niek_ contramoer dus ook met een steeksleutel vasthouden zodat de krachten niet (alleen) op het plastic terecht komen. De draad kan de 10 Nm makkelijk hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Niek_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:53:
[...]

DC schakelaar voor elke multiplus is conform aansluitschema Victron.
Dan hebben wij niet naar hetzelfde schema gekeken...
Ik zie zowel met als zonder. Maar als er 1 uit is doen ze alledrie niets meer. Mijns inziens voegt het niet zoveel toe, behalve een extra overgangsweerstand en een point of failure (X3). Pun intended.
Zolang je de busbar maar spanningsloos kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Proton_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:56:
@Niek_ contramoer dus ook met een steeksleutel vasthouden zodat de krachten niet (alleen) op het plastic terecht komen. De draad kan de 10 Nm makkelijk hebben.
Goed punt, heb ik volgens mij niet gedaan, al weet ik het niet zeker. Er komen 3 nieuwe aan waarbij ik daarop zal letten. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heronimo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:47:
[...]

Lijkt mij helemaal geen gek idee. Zag bij Harold Halewijn deze opstelling voorbijkomen:
[Afbeelding]

Zoiets zou je toch ook moeten kunnen bouwen voor een opstelling inclusief laden. Als je het een beetje isoleert zal de warmte van het laden en ontladen al genoeg zijn om de boel warm te houden. En anders leg je er net als bij de camper een verwarmingsmatje in.
Het systeem heeft al zoveel verlies, als je het dan ook nog COP1 moet gaan conditioneren.

En in de winter is het verlies dubbel, aangezien de restwarmte anders iig nog je huis zou verwarmen.

En daarnaast, in de zomer, in de zon of met 25+ buiten is die kast natuurlijk veel moeilijker op temp te houden dan binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Heronimo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:47:
[...]

[Afbeelding]

Jij ziet, jij ziet, wat ik niet zie... en het is... een batterij. Die staat waarschijnlijk toch binnen. De omvormers buiten is vast voor het geluid.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 31-10-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

JBtL schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:09:
Het maakt dus nogal uit wat de verhouding is tussen de grootte van de batterij (-> bepaald hoeveel gas er vrij kan komen) en de de grootte van de ruimte
Wel benieuwd over wat voor "veilige(re)" grootte we het dan hebben. De garage waar ik de accu's in wil plaatsen heeft grofweg 140 m3 inhoud. Nou is er natuurlijk geen mooie bandbreedte te benoemen over wat onveilig, mogelijk onveilig en veilig is, maar welke orde van grootte zou er ongeveer van toepassing zijn, hoeveel volume aan zooi komt er uit bijvoorbeeld 1 cel?

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 11:51
Hierbij dan ook even een post van mijn creatie.

Alles gemonteerd op een brandvrije plaat!

Dc bekabeling 70mm2 tussen multiplus en schakelkast
Alles netjes op moment vastgezet en verzegeld met oranje verzegeling verf.

Bovenkant lastscheiders zijn gekoppeld door middel van een koperen strip 30mm x 10mm

Onder de kabelgoot / schakelkast komt nog een kastje waar 4x Anderson stekker 175A (is onderweg) in gemonteerd worden zodat de accupakketten ter alle tijde losgetrokken kan worden.
Word aangesloten met 50mm2

Totaal komen er 8 accu pakketten 16cellen 280ah in seplos behuizing.
1 setje aansluitkabels per 2 accus

Deze pakketten komen onder deze opstelling te staan 4 links en 4 rechts op een basis met wielen.

Overige ruimte is voor toekomstige solar chargers / controllers.

10mm2 bedrading tussen multiplus ac en aardlekautomaat c20

In de meterkast komt een c25 aardlekautomaat.
Nog even kijken hoe ik de meetspoelen van victron gekoppeld krijg met de cerbo gx zit namelijk 30 meter tussen en ligt geen netwerkkabel rechtstreeks.

3x ac kabel van meterkast naar garage 5x6mm2 (30meter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCjVMufYvl47ba3D_F0mvoSux9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyEuKgWaXszCPJ1TyDIsuQON.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qcv3Omzs89ChFD45hBXv0AmCLbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oxh0XSNfS3RdjZXvafWYtjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWXDBpJ03600NsS4mhpP3XCgGc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jvi1H2aiTQPhi9srrHYRJVOo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9SdPWsd1gMVxNdAiYcTFta4-BHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMCZ1GhN8CLfyc89kXcegzwk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vifDcfADWjVV6WyWzn_8aV_5xMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8p1IlJ8wKMxCL7Pntn3mKUp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door zonnepaneelxl op 31-10-2023 22:32 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Jazsie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:44:
De gebruikte accu's waren geen zelfbouw, dus ook kant en klaar kan het mis gaan...
True, maar dan mogen verzekeraars en fabrikanten het samen uitvechten en wijst niet iedereen met zijn vinger naar "die doe-het-zelver".

Dat staat los van de discussie of een DHZ'er hetzelfde of beter niveau van werk kan leveren als wat menig professional achter laat.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

zonnepaneelxl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:58:

Alles net je op moment en verzegeld met oranje verzelingsverf

Bovenkant lastscheiders zijn gekoppeld door middel van een koperen strip 30mm x 10mm

Onder de kabelgoot / schakelkast komt nog een kastje waar 4x Anderson stekker 175A (is onderweg) in gemonteerd worden zodat de accupakketten ter alle tijde losgetrokken kan worden.

Deze pakketten komen onder deze opstelling te staan 4 links en 4 rechts op een basis met wielen.

Overige ruimte is voor toekomstige solar chargers / controller

Nog even kijken hoe ik de meetspoelen van victron gekoppeld krijg met de cerbo gx zit namelijk 30 meter tussen en ligt geen netwerkkabel rechtstreeks.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn OCD wordt hier vrolijk van :)

Waarom gekozen voor een afwijkende busbar van wat je meestal ziet? En hoe kom je daaraan?

Puntje van aandacht: je hebt 2 alamats achter elkaar gepland? Dat is niet gebruikelijk omdat je nu niet weet welke eerst afschakelt. Dus of je moet een S-variant in de meterkast plaatsen of vervangen door alleen een groep.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Taro schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

Wel benieuwd over wat voor "veilige(re)" grootte we het dan hebben. De garage waar ik de accu's in wil plaatsen heeft grofweg 140 m3 inhoud. Nou is er natuurlijk geen mooie bandbreedte te benoemen over wat onveilig, mogelijk onveilig en veilig is, maar welke orde van grootte zou er ongeveer van toepassing zijn, hoeveel volume aan zooi komt er uit bijvoorbeeld 1 cel?
In dit artikel kwam uit een 50 Ah batterij ongeveer 4,5 mol gas. Daarvan is ca 30% waterstof (1,35 mol = 30 liter). Als je van een ca. 280 Ah cel uitgaat moet je rekenen met ongeveer 170 liter waterstofgas wat hieruit kan komen. om een explosie bij 20% waterstof te voorkomen moet de ruimte iets kleiner dan 1m3 zijn. Ik zou eerlijk gezegd wel uitgaan van kettingreactie waarbij de hele batterij gaat -> 16 cellen dus. Dan moet de ruimte dus groter dan 14 m3 zijn. Ik zou zeggen dat 140 m3 dus voldoende moet zijn om een explosie te voorkomen. Het uitgassen is zo turbulent dat je in de ruimte wel een goede mixing krijgt waardoor de kans op lokaal hogere concentratie niet zo groot is.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 31-10-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-10 08:42

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi gedaan hoor! Strak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Ziet er supernetjes uit. De temperatuur sensoren en spanningsmeters nog niet bedraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
@Ethirty
Ac in komt op sap meter met dynamisch tarief.
Ac out komt op pap met vast tarief.
Ik wil proberen elke dag 1 run te doen van circa 90kwh.

Busbar zelf gemaakt.
- 30x10 koperstrip van hager op isolatoren gezet.
+ 30x 10 koperstrip icm wohner quadro lastscheiders.

@HermanGast
Nee deze is nog niet bedraad.
Waar zou jij deze zetten? Busbar -?

@Erik_Rave
Dank u.

[ Voor 19% gewijzigd door zonnepaneelxl op 31-10-2023 22:03 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-10 21:52
Ziet er netjes uit, maar 'te strak in de goot zelf'. In het algemeen zou ik willen aanraden om de kabels in de goot niet samen te bundelen met trekbandjes maar de kabels los te leggen. Warmte kan op deze manier niet goed weg. En je ziet het toch niet als de goot afgedekt is.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

zonnepaneelxl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:01:
@HermanGast
Nee deze is nog niet bedraad.
Waar zou jij deze zetten? Busbar ?
Temperatuur sensoren tussen of bovenop de accu’s. denk ik.
Ik moet zelf nog even uitzoeken of ik 3x een temperatuursensor kan gebruiken, een aan iedere Multiplus. Die plak ik dan op warmste zone bovenop 3 verschillende accu’s.

[ Voor 24% gewijzigd door HermanGast op 31-10-2023 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
Wil nog wel een koppeling maken zodra de ruimte temperatuur te hoog oploopt of een te hoge accu temperatuur.
Dat de garage deur geschakeld word en open gaat. Om hetzelfde als in Duitsland te proberen te voorkomen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58
zonnepaneelxl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:01:
Ac in komt op sap meter met dynamisch tarief.
Ac out komt op pap met vast tarief.
Dat kan toch helemaal niet?? SAP en PAP zijn aan de netbeheerder kant gekoppeld. Wat heeft het voor zin om ACin en ACout aan elkaar te koppelen via SAP - PAP?

Ziet er overigens keurig uit!

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt @RikHa, wat @zonnepaneelxl wilt mag niet en heeft inderdaad verder ook geen nut.

@zonnepaneelxl: Terug naar de tekentafel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik weet niet of de Victron het kan, maar het doel is natuurlijk energie rondpompen: inkopen voor variabel darief, en dumpen tegen >EUR1 TLV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Met een omweg kan alles ;).

Feit is dat je SAP en PAP niet -direct- met elkaar mag verbinden.

Verder mag je in dit geval -met Victron omvormers- de AC-OUT uberhaupt niet aansluiten op het vaste grid.

AC-OUT doet enkel fungeren als backup/powerassist/island maar doet zeker niet terug voeden, dat doet enkel AC-IN.

Er zijn manieren (ook gepost hier met schema's) hoe het wel zou kunnen via een "omweg".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
Eerst duizenden euros stukslaan en daarna nogsteeds geen idee hebben hoe het werkt. Way to go mate!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:19:
Ik weet niet of de Victron het kan, maar het doel is natuurlijk energie rondpompen: inkopen voor variabel darief, en dumpen tegen >EUR1 TLV.
Dat rondpompen werk alleen als je de koppeling naar PAP of SAP niet tegelijk actief hebt. Stroom terugpompen gebeurd door simpelweg een paar volts hoger te gaan zitten dan de netbeheerder, maar doordat PAP&SAP bij de netbeheerder aan elkaar vast zitten zal het voltage op AC-in & AC-OUT naar dezelfde waarde stijgen, voor het apparaat wordt het dan erg moeilijk om de stroom de goede kant op te sturen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-10 15:43
jadjong schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:33:
[...]

Dat rondpompen werk alleen als je de koppeling naar PAP of SAP niet tegelijk actief hebt. Stroom terugpompen gebeurd door simpelweg een paar volts hoger te gaan zitten dan de netbeheerder, maar doordat PAP&SAP bij de netbeheerder aan elkaar vast zitten zal het voltage op AC-in & AC-OUT naar dezelfde waarde stijgen, voor het apparaat wordt het dan erg moeilijk om de stroom de goede kant op te sturen. :+
Mijn begrip van de situatie is dat er geen galvanische verbinding mag worden gemaakt. Ik vroeg me wel af: kun je dan werken met een scheidingstrafo op je SAP.

Ongeveer zo: Een compleet systeem met Victrons MPs, accus en gekoppeld aan PAP, zonnepanelen en huis etc. En dan achter die scheidingstrafo op de SAP een aparte lader die de accu's oplaadt. Dan moet je de Victrons toch kunnen vertellen dat ze stroom terug leveren aan het net? Of is dat wat een Victron Quattro als alles in één unit kan?

Als dat werkt dan kun je effectief energie uit de ene meter halen en tegelijkertijd energie door de andere meter terugleveren. Of het de bedoeling is en ook zo mag daar heb ik geen verstand van. Natuurlijk heb je dan verliezen maar dat is dus allemaal warmte met een COP van 1 dus in de winter niet geheel nutteloos. Bijkomend voordeel is dan misschien wel dat je niet zomaar beperkt wordt door de grootte van de hoofdzekering. Stel dat je 20A uit de SAP meter haalt en (10% verlies alles bij elkaar?) dan 18A via de PAP meter teruglevert dan ziet je hoofdzekering maar 2A.

De accu wordt dan ook nauwelijks belast want de stroom gaat dan eigelijk vanuit de lader rechtstreeks naar de Victrons.

Het klinkt mij te simpel en te mooi om waar te zijn dus er zal wel iets niet kloppen aan wat ik hier bedenk. O-)

25.010 Wattpiek Oost / West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-10 23:45
Ik heb nu een aantal weken gespeeld met mijn batterij. Nu wil ik eens proberen om in eilandbedrijf te gaan draaien door de hoofdschakelaar van Liander uit te zetten.

Kan dit zo ineens of zijn er dingen/instellingen die eerst nog gewijzigd moeten worden?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Vanuit gaande dat de configuratie klopt kan het gewoon...

Zou wel gek zijn dat je bij stroomuitval eerst andere handelingen moet uitvoeren :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Laurens__ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:05:
[...]

Mijn begrip van de situatie is dat er geen galvanische verbinding mag worden gemaakt. Ik vroeg me wel af: kun je dan werken met een scheidingstrafo op je SAP.

Ongeveer zo: Een compleet systeem met Victrons MPs, accus en gekoppeld aan PAP, zonnepanelen en huis etc. En dan achter die scheidingstrafo op de SAP een aparte lader die de accu's oplaadt. Dan moet je de Victrons toch kunnen vertellen dat ze stroom terug leveren aan het net? Of is dat wat een Victron Quattro als alles in één unit kan?

Als dat werkt dan kun je effectief energie uit de ene meter halen en tegelijkertijd energie door de andere meter terugleveren. Of het de bedoeling is en ook zo mag daar heb ik geen verstand van. Natuurlijk heb je dan verliezen maar dat is dus allemaal warmte met een COP van 1 dus in de winter niet geheel nutteloos. Bijkomend voordeel is dan misschien wel dat je niet zomaar beperkt wordt door de grootte van de hoofdzekering. Stel dat je 20A uit de SAP meter haalt en (10% verlies alles bij elkaar?) dan 18A via de PAP meter teruglevert dan ziet je hoofdzekering maar 2A.

De accu wordt dan ook nauwelijks belast want de stroom gaat dan eigelijk vanuit de lader rechtstreeks naar de Victrons.

Het klinkt mij te simpel en te mooi om waar te zijn dus er zal wel iets niet kloppen aan wat ik hier bedenk. O-)
Je idee klopt op zich wel, ik weet allen niet hoe de Quatro er mee om gaat. Aangezien PAP&SAP dezelfde netfrequentie hebbend die ook nog eens synchroon loopt is niet niet onaannemelijk dat alle 230V delen van het apparaat kort gesloten worden (pass through mode). Dan valt het afnemen en leveren van de stroom niet meer te sturen.

Drie micro omvormers rechtstreeks op de 48vdc kant is makkelijker voor 1200W continue. Als de netbeheerder het goed vindt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-10 23:45
Jazsie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:14:
Vanuit gaande dat de configuratie klopt kan het gewoon...

Zou wel gek zijn dat je bij stroomuitval eerst andere handelingen moet uitvoeren :+.
Haha absoluut :) Maar we zitten nog in de testfase.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
:+ Weer wat geleerd, firmware updates van de Multiplus vooral uitvoeren als deze DC gevoed is en met AC er nog vanaf. In mijn geval had ik het andersom gedaan, AC gevoed en DC eraf (omdat ik de nieuwe DC-schakelaars nog niet binnen heb). Na de firmware update staat hij gelijk weer terug op de fabrieksinstellingen. Bij de MP2 48/8000 is dat blijkbaar laden met ruim meer dan de 25A van de netzekering. Prettig dat dit automaten zijn die ik zelf weer kan inschakelen _O-

[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 01-11-2023 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Niek_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:46:
:+ Weer wat geleerd, firmware updates van de Multiplus vooral uitvoeren als deze DC gevoed is en met AC er nog vanaf. In mijn geval had ik het andersom gedaan, AC gevoed en DC eraf (omdat ik de nieuwe DC-schakelaars nog niet binnen heb). Na de firmware update staat hij gelijk weer terug op de fabrieksinstellingen. Bij de MP2 48/8000 is dat blijkbaar laden met ruim meer dan de 25A van de netzekering. Prettig dat dit automaten zijn die ik zelf weer kan inschakelen _O-
Misschien toch maar even de handleiding gaan lezen voor je straks een grotere (denk)fout maakt? Dit is nu al de 3e rtfm in 1 of 2 weken ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

V_ger schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:05:
Eerst duizenden euros stukslaan en daarna nogsteeds geen idee hebben hoe het werkt. Way to go mate!
Het is niet de eerste hier op het forum die geld wil verdienen met een PAP en SAP. De ene wat beter technisch uitgedacht dat de andere.

Ik heb er in een energiecrisis wel een uitgesproken morele mening over, maar goed.

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Niek_ ik waardeer het erg dat je de insteek van een echte wetenschapper hebt: documenteer mislukkingen net zo goed als successen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
Ik denk dat jullie het verkeerd begrijpen.

Ac out komt de complete woning op te zitten.
In de meterkast komt op de ac in een ats.
Deze word op bepaalde tijden gestuurd door home assistant zoals het nu lijkt.
Laden op sap en terug leveren op pap alles via ac in.

Zodra het mooie innova contract is afgelopen gaat de ats er tussen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Ethirty schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:43:
[...]

Misschien toch maar even de handleiding gaan lezen voor je straks een grotere (denk)fout maakt? Dit is nu al de 3e rtfm in 1 of 2 weken ;)
Ach, ben in de laatste fase: softwarematig alles instellen. Ja daar kan genoeg in fout gaan, maar met alle stap-voor-stap handleidingen moet dat goed komen.
Deze actie met de firmware was net als een klein kind: nieuw speelgoed (USB-dongle) binnen, dus gelijk uitproberen.
Trouwens, 3? Dit was pas de 2e toch, dan mag ik er nog eentje. Die BMS-kabel + de firmware. Die dc-schakelaars is geen rtfm (of heb ik er nu eentje heel hard verdrongen in mijn hoofd?) ;)
Proton_ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:17:
@Niek_ ik waardeer het erg dat je de insteek van een echte wetenschapper hebt: documenteer mislukkingen net zo goed als successen :)
:) Als ik zo 1 persoon deze grap kan besparen is het al mooi. Daarnaast jullie wellicht ook even laten grinniken. Enne, alles zonder echte schade tot nu toe, dat moeten we kunnen volhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door Niek_ op 01-11-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
zonnepaneelxl schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:18:

En heb je ook nagedacht over hoeveel kWh dat eigenlijk is. Als je elke dag 90kWh of iets in die buurt "heen en weer wil pompen". Dan heb je na 4 maanden 10.000 kWh bereikt. Valt dat onder je standaard contract? Of ben je dan zakelijk?
Ga je ook BTW/omzetbelasting aangifte doen etc? Want je bent zeker geen particulier meer met deze situatie.

Ik mag het vast niet zeggen, maar eigenlijk hoop ik ergens dat innova wat kleine lettertjes heeft om je "verdienmodel" onmogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Het kan natuurlijk, PAP en SAP simultaan. Een acculader op fase 1 van PAP vol de accu laten vullen en een andere omvormer, bijvoorbeeld Multiplus, op een andere fase ESS (meten over de 3 fases) leveren op SAP . Als je de meters op juiste plek zet en de fases over PAP en SAP verdeeld werkt het vast wel (let op overbelasting van de nul). De spanningsniveaus van de fasen mogen best uiteen lopen.

Dus goedkoop inkopen en duur verkopen. Slapend rijk worden.
Zoals veel mensen met grote accu’s dat doen. Maar de meesten doen het met alleen PAP en dus niet de keuze uit 2 verschillende contracten.
Of het ethisch verantwoord is heb ik (nog) geen menig. Of je het milieu er een plezier mee doet: zeker niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
@V_ger

10.000kwh is niks.
Vorige afrekening kreeg 20k+ op me rekening gestort
Heb het nog bij de leverancier gevraagd als er een maximale aantal kWh levering mag zijn.
Antwoord is onbeperkt.

Heb het nagevraagd bij de boekhouder en geeft aan dat je hier als particulier niks over hoeft aangegeven / aftedragen.
Er zal immers ook btw en energiebelasting worden betaald over de afgenomen kWh van het net.

Wil het systeem gewoon snel terug verdienen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je zal over het verschil tussen inkoop en verkoop toch echt inkomstenbelasting af moeten dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
jadjong schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:39:
Je zal over het verschil tussen inkoop en verkoop toch echt inkomstenbelasting af moeten dragen.
Ja dat is een lastig onderwerp waar ik bij de belastingdienst nog geen uitspraak van heb. In mijn geval met een laadpaal, maar soortgelijke inkomsten: degene die het verdient verricht geen arbeid (box 1 inkomen met belasting), maar het is ook geen duidelijk verhaal in box 3 (rendement uit vermogen/ vastgoed in privé bezit) wat dan weer onbelaste inkomsten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Het is toch handel? Iets kopen en gelijk weer verkopen zonder het in je handen te hebben wordt belast als inkomen en wanneer je dit op dusdanige schaal doet zal je er een bedrijfsvorm omheen moeten vouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
jadjong schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:46:
Het is toch handel? Iets kopen en gelijk weer verkopen zonder het in je handen te hebben wordt belast als inkomen en wanneer je dit op dusdanige schaal doet zal je er een bedrijfsvorm omheen moeten vouwen.
Een tweede (of derde etc) huis wat je verhuurt daarvan zijn de inkomsten ook niet belast. De waarde wel in box 3 maar de huurinkomsten helemaal niet in het huidige stelsel.

Een belangrijk aspect om te bepalen of het box 1 of 3 is heeft te maken met of er arbeid wordt verricht. Dus doe je zelf actief de aankoop en verkoop van handel dan is er arbeid, gaat het 'vanzelf' zonder dat iemand daar arbeid voor verricht dan wordt het snel ingewikkeld en is het dus niet meer eenduidig.

Ik heb een laadpaal die inkomsten genereert en daar heb ik dus over gebeld met de belastingdienst en de specialist (van de belastingdienst) waar ik naar doorverbonden werd kon er geen uitspraak over doen. Deze persoon vond het wel een interessante casus en gaf aan echt geen precedent te kennen.

Als ik daar wel uitsluitsel over wilde hebben dan moest ik een brief schrijven aan de inspecteur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Laurens__ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:06:
[...]

Een tweede (of derde etc) huis wat je verhuurt daarvan zijn de inkomsten ook niet belast. De waarde wel in box 3 maar de huurinkomsten helemaal niet in het huidige stelsel.

Een belangrijk aspect om te bepalen of het box 1 of 3 is heeft te maken met of er arbeid wordt verricht. Dus doe je zelf actief de aankoop en verkoop van handel dan is er arbeid, gaat het 'vanzelf' zonder dat iemand daar arbeid voor verricht dan wordt het snel ingewikkeld en is het dus niet meer eenduidig.

Ik heb een laadpaal die inkomsten genereert en daar heb ik dus over gebeld met de belastingdienst en de specialist (van de belastingdienst) waar ik naar doorverbonden werd kon er geen uitspraak over doen. Deze persoon vond het wel een interessante casus en gaf aan echt geen precedent te kennen.

Als ik daar wel uitsluitsel over wilde hebben dan moest ik een brief schrijven aan de inspecteur.
Dus Fastned betaald geen belasting omdat de belastingdienst die casus niet kent :?

Geautomatiseerd handelen in aandelen ook niet? Dus ik kan letterlijk slapend rijk worden en geen belasting betalen omdat ik er geen arbeid mee verricht?

Ik heb mijn leven helemaal verkeerd aangepakt :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

zonnepaneelxl schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:24:
@V_ger

10.000kwh is niks.
Vorige afrekening kreeg 20k+ op me rekening gestort
Heb het nog bij de leverancier gevraagd als er een maximale aantal kWh levering mag zijn.
Antwoord is onbeperkt.

Heb het nagevraagd bij de boekhouder en geeft aan dat je hier als particulier niks over hoeft aangegeven / aftedragen.
Er zal immers ook btw en energiebelasting worden betaald over de afgenomen kWh van het net.

Wil het systeem gewoon snel terug verdienen :+
Als zonnepaneel eigenaar wordt je al gezien als energieleverancier. Je krijgt tot 15kWp, voorheen 10, alleen een BTW vrijstelling. Maar in de ogen van de belastingdienst ben je dan al ondernemer.

Kan me niet voorstellen dat je dan wel onbeperkt in energie mag handelen zonder enige vorm van afdracht. Ze willen je geld nog hebben als je dood gaat.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens__
Wat ik aan de persoon van de belastingdienst heb uitgelegd is het volgende: als ik een extra huis in eigendom heb wat rendement oplevert door verhuur dan beschouw ik dat een soortgelijke constructie als het hebben van een laadpaal in eigendom op mijn eigen grond die ik openbaar openstel en die rendement oplevert doordat men er gebruik van maakt. Dus gericht op bezit van een asset wat rendement oplevert. De waarde van de assets (huizen en/of laadpalen) moet meetellen voor het vermogen in box 3 maar het rendement is onbelast. Kan ik daar mee aankomen was mijn vraag en het antwoord was dus dat men deze vraag niet eerder leek te hebben gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
zonnepaneelxl schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:18:

Ik denk eerder dat je het verkeerd hebt verteld >:).

Hoe je het nu omschrijft is inderdaad wel mogelijk.

Verder sluit ik mij aan bij de rest...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Niek_
Vanmiddag de boel in bedrijf gesteld. Ging gelijk naar de 17kW terugleveren aan het net tussen 1700-1800. Ook nog een paar foto’s gemaakt, Cerbo wordt nog het warmst :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcpf8w1Y23ApMOT7AytBEQc0tcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o8jfPS2BcVOyRrk8aXu04oM9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahJyeRNNMHXVPnVmer5yMSdi-bA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGoqoHb0st67oO8hYqBoqfBL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZSW5kgvYm2BGX7FxpK-4vLxZo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3hoo3bFt0MtV7AMiMsgp5Wu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efXURsuGP6kXrOjFFErJK3hGPSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUv7G4fTiSSSkc7PGALKFWbH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:18

Alles netjes op moment vastgezet en verzegeld met oranje verzegeling verf.

Overige ruimte is voor toekomstige solar chargers / controllers.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er strak uit.

Waarom niet alle draden adereindhulzen?
Waarom niet alle AC bekabeling zelfde opvervlak?
Waarom geen verzegelingsverf op de AC zijde?
Adereindhulzen doen vermoeden 6 mm2 en 10 mm2. Heb je de berekening gedaan om dat door die flexibele buis te krijgen? Ik was dit ook van plan maar blee niet toegestaan te zijn.
Waarom dichte kabelgoot. Volgens Victron niet toegestaan voor DC bekabeling.
Hoe ga je om met die verzegelingsverf bij PM. In begin aan te raden om op moment te zetten na 1 week, 1 maand, 3 maanden, half jaar, jaar en daarna haarlijks.

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 03-11-2023 21:12 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
@John245

Alles zit in de adereind hulzen echter de kabels op ac in is rechtstreeks de ymvk 5x6mm2 (vanuit meterkast woning) anders moest deze in een verdeeldoos.

De losse kabels van montage snoer is toegestaan zijn dubbel geïsoleerd. ( ligt in de goot ook los van de dc kabels)

Aarde draad is 6mm2 deze hoeft niet groter te zijn als de aanvoerende kabel. Ymvk 5x6mm2

Dichte kabelgoot expres gekozen vanwege dat het een werkplaats is ivm met stof.
Ik heb een flir warmtebeeld camera Hiermee kan ik prima controleren zonder dat er sleutels op gezet hoeven te worden.

Verzegelings verf op ac vind ik niet zo belangrijk. Als je dat doet krijg je er nooit meer lekker een schroevendraaier op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:18
zonnepaneelxl schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:58:
@John245

Alles zit in de adereind hulzen echter de kabels op ac in is rechtstreeks de ymvk 5x6mm2 (vanuit meterkast woning) anders moest deze in een verdeeldoos.

De losse kabels van montage snoer is toegestaan zijn dubbel geïsoleerd. ( ligt in de goot ook los van de dc kabels)

Aarde draad is 6mm2 deze hoeft niet groter te zijn als de aanvoerende kabel. Ymvk 5x6mm2

Dichte kabelgoot expres gekozen vanwege dat het een werkplaats is ivm met stof.
Ik heb een flir warmtebeeld camera Hiermee kan ik prima controleren zonder dat er sleutels op gezet hoeven te worden.

Verzegelings verf op ac vind ik niet zo belangrijk. Als je dat doet krijg je er nooit meer lekker een schroevendraaier op.
Los montagesnoer is niet het probleem. Het probleem is dat je volgens de 10 niet 6mm2, 10mm2 en 10mm2 door een 19 mm buis mag doen.

Waarom geen verzegelingsverf op de aarde van je MultiPlus?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
@John245

Het is ook geen buis 19mm
Het is mantelbuis 25mm

Dat is een goede van de aarddraad verzegelen zal ik nog even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:01
Vanwaar eigenlijk 3 ac kabels tussen de meterkast en de garage? Ik neem aan zodat je kan wisselen tussen grid-tied en island? Heb je dan ook een foto van de aansluiting in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

I_IBlackI_I schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:25:
[...]

Vanwaar eigenlijk 3 ac kabels tussen de meterkast en de garage? Ik neem aan zodat je kan wisselen tussen grid-tied en island? Heb je dan ook een foto van de aansluiting in de meterkast?
Je kunt natuurlijk de kabels bundelen, maar ik neem aan PAP, SAP en UPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ik loop tegen een vreemd probleem op hier. Krijg een alarm over faserotatie.
Als ik vanaf de netzekering elke fase over het hele traject langs loop (dus 2 fasen uit en 1 aan en vervolgens het hele kabeltraject nalopen) dan zou de aansluiting op de multiplussen + de configuratie hiervan moeten kloppen.
Fase 1 zit op AC-in van Multiplus nummer 1 die als fase 1 geconfigureerd is
Fase 2 zit op AC-in van Multiplus nummer 2 die als fase 2 geconfigureerd is
Fase 3 zit op AC-in van Multiplus nummer 3 die als fase 3 geconfigureerd is

Het alarm verdwijnt als ik de AC-in van fase 1 en 2 omwissel dus:
Fase 1 zit op AC-in van Multiplus nummer 2 die als fase 2 geconfigureerd is
Fase 2 zit op AC-in van Multiplus nummer 1 die als fase 1 geconfigureerd is

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Niek_ schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:46:
Als ik vanaf de netzekering elke fase over het hele traject langs loop (dus 2 fasen uit en 1 aan en vervolgens het hele kabeltraject nalopen) dan zou de aansluiting op de multiplussen + de configuratie hiervan moeten kloppen.

Heb je een virtual switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:22

Misschien in de System Configurator niet de juiste serienummers aan de fases toegewezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

L1 in de groepenkast is niet L1 van de netbeheerder, die wissselen ze wel eens om. Zeker als je eerst een 1F aansluiting had die bijvoorbeeld op L3 van het net zat afgemonteerd en je later een upgrade doet naar 3F dan worden de twee nieuwe fases er gewoon bij geplakt.

Voor of na de hoofdschakelaar wat draadjes omwisselen is de oplossing zodat je het in jouw huis overal gelijk kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ik moest even Googlen, maar volgens mij niet.
Meyo084 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:55:
[...]

Misschien in de System Configurator niet de juiste serienummers aan de fases toegewezen?
Die heb ik gecheckt, daar staan ze zoals hierboven vermeld met de juiste serienummers.
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:58:
[...]

L1 in de groepenkast is niet L1 van de netbeheerder, die wissselen ze wel eens om. Zeker als je eerst een 1F aansluiting had die bijvoorbeeld op L3 van het net zat afgemonteerd en je later een upgrade doet naar 3F dan worden de twee nieuwe fases er gewoon bij geplakt.

Voor of na de hoofdschakelaar wat draadjes omwisselen is de oplossing zodat je het in jouw huis overal gelijk kan houden.
Dat moet het dan haast wel zijn. Kan ik dit op een of andere manier meten om te check of dit het ook daadwerkelijk is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Niek_ schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:00:

Dat moet het dan haast wel zijn. Kan ik dit op een of andere manier meten om te check of dit het ook daadwerkelijk is?
Garagedeur kopen, als die dicht gaat terwijl je hem opent weet je genoeg. :+

Wat je zoekt is een fase-rotatie-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:22
Niek_ schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:00:
[...]

Ik moest even Googlen, maar volgens mij niet.

[...]

Die heb ik gecheckt, daar staan ze zoals hierboven vermeld met de juiste serienummers.

[...]

Wat voor GRID meter gebruik je? Dit zou namelijk alleen aan het licht moeten komen als je de P1 poort gebruikt, verbruik na de grid meter (waar de cerbo een fase verschuiving zou meten) zou indien juist aangesloten niet mogelijk moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
jadjong schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:04:
[...]

Garagedeur kopen, als die dicht gaat terwijl je hem opent weet je genoeg. :+

Wat je zoekt is een fase-rotatie-meter.
:) die garagedeur hangt hier. Herinner me nu dat ik na het aansluiten van het SAP gedoe had met de bronpomp. Daar heb ik uiteindelijk ook fasen moeten omdraaien waarna deze weer werkte. Ik ga eens even kijken of ik aan zo'n fase-rotatie-meter kan komen.
Meyo084 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:05:
[...]

Wat voor GRID meter gebruik je? Dit zou namelijk alleen aan het licht moeten komen als je de P1 poort gebruikt, verbruik na de grid meter (waar de cerbo een fase verschuiving zou meten) zou indien juist aangesloten niet mogelijk moeten zijn..
Geen aparte meter, het net gaat direct naar de AC-in van de Victron en alle verbruikers zitten op de AC-out.
Het valt me wel op (al weet ik niet of dit hiermee te maken heeft) hij het grid wel totaal ongeveer op 0 houdt, maar dat de fasen onderling wel zowel positief als negatief verbruik hebben. Ik zou verwachten en dat is een aanname natuurlijk dat als ik op de accu draai het grid op elke fase zo goed als op 0 zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:53

Fase rotatie meten op hoofdschakelaar, je zal niet de eerste zijn waarbij ophangen van slimme meter de fase verwisselt zijn
(ik heb dat al enkele keren gezien, je zoekt je suf, waarom iets niet werkt als .... en die het aangelegt geen fout heeft gemaakt)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:42
Bij mij trad dit probleem ook op.
Na uitgebreide controle bleek dit al bij de meter op te treden.
Stedin gebeld of ze het wilden omdraaien.
De monteur deed dit aan de uit-kant van de hoofdschakelaar.
De hoofdschakelaar is nu dus L1 - L3 - L2.
De rest van de groepenkast wel netjes L1 - L2 - L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:53
MJ de Bruijn schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:20:
[...]

Bij mij trad dit probleem ook op.
Na uitgebreide controle bleek dit al bij de meter op te treden.
Stedin gebeld of ze het wilden omdraaien.
De monteur deed dit aan de uit-kant van de hoofdschakelaar.
De hoofdschakelaar is nu dus L1 - L3 - L2.
De rest van de groepenkast wel netjes L1 - L2 - L3.
Heb je automaten van netbeheerder?
Komt L1 wel overeen met de slimme meter L1 op display?
Enexis en Liander lossen het zo op dat L1,2,3 weer overeenkomen met de HAK-automaten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:42
Domba schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:42:
Heb je automaten van netbeheerder?
Komt L1 wel overeen met de slimme meter L1 op display?
Enexis en Liander lossen het zo op dat L1,2,3 weer overeenkomen met de HAK-automaten
Ik heb nog antieke porceleinen zekeringen van de netbeheerder.
Mijn groepen in huis zijn aan L1, L2 en L3 toegekend en die komen (nu!) overeen met de P1 meter.
Alleen de draden van de meter naar de hoofdschakelaar zijn ergens gekruist. En dus bij de uitgang van de hoofdschakelaar nog eens terug-gekruist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De netbeheerder kan de volgorde van de fasen onder de meter veranderen volgens vaste patronen om load over de omgeving te verdelen. Kan best zijn dat je L2, L3, L1 hebt gekregen. Dat kan wel eens wat raars geven ivm je eigen metingen.

https://www.superflink.nl/bibliotheek/fase-belasting/

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
L2, L3, L1 is niet zo erg voor Victron, dan klopt de rotatie-volgorde. Onhandiger is L3, L2, L1 of L1, L3, L2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Niek_ schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:10:
[...]

:) die garagedeur hangt hier. Herinner me nu dat ik na het aansluiten van het SAP gedoe had met de bronpomp. Daar heb ik uiteindelijk ook fasen moeten omdraaien waarna deze weer werkte. Ik ga eens even kijken of ik aan zo'n fase-rotatie-meter kan komen.

[...]

Geen aparte meter, het net gaat direct naar de AC-in van de Victron en alle verbruikers zitten op de AC-out.
Het valt me wel op (al weet ik niet of dit hiermee te maken heeft) hij het grid wel totaal ongeveer op 0 houdt, maar dat de fasen onderling wel zowel positief als negatief verbruik hebben. Ik zou verwachten en dat is een aanname natuurlijk dat als ik op de accu draai het grid op elke fase zo goed als op 0 zou moeten staan.
Op het moment dat je zulke installaties maakt, is een duspol als goede meter geen overbodige luxe én veiliger. En meestal zit daar een rotatie-aanduiding in.
Zoals deze van Fluke: https://www.fluke.com/nl-...esters/t90-t110-t130-t150
(Let op, op de T90 ontbreekt de draaiveldindicatie!)

Of deze van de naamgevers van de Duspol, Benning: https://benningshop.nl/be...lige-spanningstester.html

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Pagina: 1 ... 40 ... 120 Laatste