18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Max laadspanning is 64V.Nickkie55 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:41:
[...]
Oh wauw, niet eens over na gedacht! Ik zie dat de Victrons inderdaad 66V als ingang spanning mogen hebben. Zijn er verder nog limieten waar je met deze voltages tegenaan loopt?
Ik draai op max 3.45V per cell = 62.1V, met 1 uur absorption zit accu voor +95% vol.
Hoewel cycles niet echt een rol speelt bij LFP is het toch wel fijn om onder/boven marge te hebben voor hogere capaciteit behoud op het langere termijn.
Verder geen limit en werkt alles gewoon top, zelfde als een 15-16 cells configuratie.
Grootste voordeel is dat er ~2kWh extra capaciteit is bijgekomen (315A cellen).
[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 22-10-2023 00:49 ]
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Aan dezelfde dingen die je ook bij je groepenkast doe. Verstandig om verbindingen te controleren.Taro schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:04:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat je af en toe een en ander even moet nalopen, afstoffen, BMS en voltageverschillen monitoren/bijsturen, firmware updates, etc. Welke andere niet software gerelateerde zaken moet ik dan verder zoal aan denken?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Vermogen = Volt x AmpereJazsie schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:31:
[...]
…
16 cellen is beter, want hoger voltage is lagere stroom dat door de kabels heen gaan.
…
Dus als je genoeg mm2 in je bekabeling hebt, dan maakt het niet uit hoeveel cellen je hebt. De hogere stroom gewoon over meer ( of dikkere ) kabels verdelen.
Kleiner aantal grote units (16 tot 18 cellen) of groter aantal kleinere units (15 cellen). Uiteindelijk telt het totale aantal kWh.
Bij zelfbouw zijn er vast andere overwegingen dan bij prefab. Bij prefab lijkt me een groter aantal iets kleinere units voordelen te hebben (hanteerbaar, redundantie, etc.).
[ Voor 13% gewijzigd door HermanGast op 22-10-2023 07:26 ]
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Verder zijn er ook andere voordelen wat ik paar posts verder ook vermeld heb.
Het eerlijke antwoord is dat ik nooit onderhoud aan mijn meterkast uitvoer. In dit topic zitten overduidelijk veel mensen met ervaring op dit vlak, maar er zijn nog meer mensen die dat niet hebben (zoals ik) en dus echt geen idee hebben dat je überhaupt onderhoud zou moeten doen, dus laat staan welk onderhoud dat dan zou zijn.John245 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 04:56:
[...]
Aan dezelfde dingen die je ook bij je groepenkast doe. Verstandig om verbindingen te controleren.
Laat ik voorop stellen dat ik het super interessant vind, anders zou ik de vraag niet stellen, maar mijn doel is nu vooral om op basis hiervan een keuze te maken. Diegene die binnenkort de aanpassingen aan de meterkast komt doen om deze om te zetten naar 3-fasen + een aantal andere werkzaamheden komt uitvoeren (WP/AC units aansluiten, laadpaal verzwaren, etc.) vind het ook superleuk om te helpen de thuisaccu aan te sluiten. Hij heeft hier de juiste achtergrond voor, ik niet. En ik wil hier zeker van leren, maar mijn ambitie is niet om een expert op dit gebied te worden, mijn intrinsieke motivatie ligt dan eerder aan de software kant bij bijv. Dynamic ESS en het finetunen en tweaken van software instellingen vs het bepalen van de juiste kabeldiktes en het goed aansluiten ervan.
Maar ik vermoed dat een Sessy vs een Victron oplossing in principe hetzelfde onderhoud nodig zou hebben. In de meterkast nagenoeg hetzelfde (+ evt. AC-out, etc.) en rondom omvormer en accu zelf zit het bij kant en klare oplossingen natuurlijk in een kastje gebouwd, maar eigenlijk zou je daar ook de verbindingen moeten controleren, al zijn het er mogelijk wat minder dan in een Victron oplossing. Bij de Victron oplossing is dit dan zelfs wat toegankelijker en overzichtelijker.
Dan de openstaande vraag: Heeft iemand ervaring met Voltsmile accu's? Dit lijkt een merk te zijn dat zich in Nederland wil gaan vestigen (net als Gobelpower), maar op een paar YouTube video's van de leverancier na vind ik er helemaal niets over. Ik ben dus wat terughoudend omdat ik de kwaliteit hiervan niet kan inschatten.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Geen enkele consument doet onderhoud aan zijn meterkast. En geloof ook niet dat electriciens hier opdrachten voor aannemen.Taro schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:55:
[...]
Het eerlijke antwoord is dat ik nooit onderhoud aan mijn meterkast uitvoer. In dit topic zitten overduidelijk veel mensen met ervaring op dit vlak, maar er zijn nog meer mensen die dat niet hebben (zoals ik) en dus echt geen idee hebben dat je überhaupt onderhoud zou moeten doen, dus laat staan welk onderhoud dat dan zou zijn.
Laat ik voorop stellen dat ik het super interessant vind, anders zou ik de vraag niet stellen, maar mijn doel is nu vooral om op basis hiervan een keuze te maken. Diegene die binnenkort de aanpassingen aan de meterkast komt doen om deze om te zetten naar 3-fasen + een aantal andere werkzaamheden komt uitvoeren (WP/AC units aansluiten, laadpaal verzwaren, etc.) vind het ook superleuk om te helpen de thuisaccu aan te sluiten. Hij heeft hier de juiste achtergrond voor, ik niet. En ik wil hier zeker van leren, maar mijn ambitie is niet om een expert op dit gebied te worden, mijn intrinsieke motivatie ligt dan eerder aan de software kant bij bijv. Dynamic ESS en het finetunen en tweaken van software instellingen vs het bepalen van de juiste kabeldiktes en het goed aansluiten ervan.
Maar ik vermoed dat een Sessy vs een Victron oplossing in principe hetzelfde onderhoud nodig zou hebben. In de meterkast nagenoeg hetzelfde (+ evt. AC-out, etc.) en rondom omvormer en accu zelf zit het bij kant en klare oplossingen natuurlijk in een kastje gebouwd, maar eigenlijk zou je daar ook de verbindingen moeten controleren, al zijn het er mogelijk wat minder dan in een Victron oplossing. Bij de Victron oplossing is dit dan zelfs wat toegankelijker en overzichtelijker.
Dan de openstaande vraag: Heeft iemand ervaring met Voltsmile accu's? Dit lijkt een merk te zijn dat zich in Nederland wil gaan vestigen (net als Gobelpower), maar op een paar YouTube video's van de leverancier na vind ik er helemaal niets over. Ik ben dus wat terughoudend omdat ik de kwaliteit hiervan niet kan inschatten.
Wellicht dat er her en der iemand ooit zijn aardlekken test omdat een electricien zei dat dat moest.
En sowieso valt dit in de categorie "kapot repareren", als het na de intiele zettingsperiode nog 1x nagedraaid is, zou dat voldoende moeten zijn.
Zou liever een thermische inspectie doen dan onnodig contacten nadraaien.
Maargoed, dit komt natuurlijk vanuit de hoek met huisaccus, EV en PV, die hun meterkast wel langdurig belasten, vaak ook tegen de max van componenten.
[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-10-2023 10:05 ]
off-topic: Bij het aanpassen van een onderverdeler/meterkast voer ik altijd diverse metingen uit, waaronder de aardverspreidingsweerstand. Tot op heden keur ik 1/3e af door of te veel weerstand of een compleet weggerotte aardpen. Persoonlijk ben ik van mening dat dit gewoon verplicht moet worden eens in de 3 of 5 jaar.bbbrumbrum schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:01:
[...]
Geen enkele consument doet onderhoud aan zijn meterkast. En geloof ook niet dat electriciens hier opdrachten voor aannemen.
Wellicht dat er her en der iemand ooit zijn aardlekken test omdat een electricien zei dat dat moest.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Dat valt reuze mee, gemeten met m’n Flir C2 na een uurtje vol vermogen laden. Linksboven in het plaatje staat de temperatuur van het midden van de opname, het cirkeltje. De temperatuur-schaal (kleur) wisselt per opname en staat aan de rechterkant:tonvanboven schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:31:
Ik ben zeer benieuwd als er op volle belasting geleverd wordt hoe warm het in de kast gaat worden.
:strip_exif()/f/image/MdRtPR7PGcIBPdeKJ3CKK94W.jpg?f=fotoalbum_large)
De Multiplussen 3000/48 zijn de warmtebronnen, tussen de 32 en 35 graden.
:strip_exif()/f/image/9m336wpd2baFUpUTzIP56Yrs.jpg?f=fotoalbum_large)
De Pylontechs, distributors en bekabeling nauwelijks boven omgevingstemperatuur.
:strip_exif()/f/image/qGiLDNtarY5B94viTvOnOrss.jpg?f=fotoalbum_large)
De ruimte is ongeveer 17 graden, de niet geïsoleerde buitengevel met 12,5C een stuk kouder. Bovenin de kast 31 graden en die warmte kan er goed uit.
Zou nog wel eens willen experimenteren door die warmte uit de kast te blazen naar de invoer van de warmtepomp. Die staat bij mij 8 meter verder tegen dezelfde muur. Thermostaatje, buis, buisventilator….
[ Voor 11% gewijzigd door HermanGast op 22-10-2023 14:15 ]
Helaas moet ik het met je eens zijn, zijn wel extra kosten, best vaak is het een puinhoop en dat is enkel als ter sprake komt bij op de koffie visite komt omdat ik een off-grid systeem met netondersteuning heb en of dat ook wat zou zijn.Nickkie55 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:19:
[...]
off-topic: Bij het aanpassen van een onderverdeler/meterkast voer ik altijd diverse metingen uit, waaronder de aardverspreidingsweerstand. Tot op heden keur ik 1/3e af door of te veel weerstand of een compleet weggerotte aardpen. Persoonlijk ben ik van mening dat dit gewoon verplicht moet worden eens in de 3 of 5 jaar.
In mijn directe omgeving (buitengebied, TT-stesel) heb ik zoal twee voorbeelden , bij twee woningsplitsingen (niet eens in zelfde jaar), waar wel hele huis wel bekabelt en groepenkast opgehangen, maar was niet eens een aardpen geslagen (TT-stelsel).
Er zijn gewoon installateurs die het niet eens de aardspreidingsweerstand meten of maar naar kijken, dat enkel alleen doen als ze weten dat nog een extra check volgt.
Heb wel paar groepenkasten gezien, bij bekende waar eerst een andere installateur, heel dringend naar mag kijken, dan die tot dan hadden.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
/f/image/9bKg7BTZR0xoTGuXmffowQUR.png?f=fotoalbum_large)
Dus met een koppeling van 1 multiplus op een 2-polige omschakelaar die 1 van de fasen + nulleiding kan schakelen om zo de multiplus er eventueel tussenuit te kunnen halen. De meeste 'essentiele verbruikers' (koelkast, lichtpunten etc.)' zitten bij mij al op een fase, terwijl grote verbruikers die wel even een paar uur ervanaf kunnen op de andere 2 zitten. De 3-fase omvormer zou dan wel uitvallen, maar een kleiner 1-fasesysteem zou nog wel blijven draaien dan.
Ik heb de nulleiding even aparte kleuren gegeven omdat het hiermee nog wel eens misgaat schijnbaar bij zo'n omschakelaar (YouTube: Victron Energy Multiplus 2 [Bypass] ESS Umschalter erklärt!!! Notstr...). Dat lijkt mij zo goed te gaan. Er zijn overigens geen 3-fasen verbruikers aanwezig.
[ Voor 21% gewijzigd door JBtL op 22-10-2023 22:22 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Goed punt, dat moet dus een SFT440 worden zodat alle fasen + 0 tegelijk omgaan (gelijk ook beter voorbereid op uitbreiding):Rimco schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:00:
@JBtL Je wilt je nul niet loskoppelen (en dat doe je met een SFT) terwijl de andere 2 fases nog actief zijn. Beter schakel je enkel 1 fase of alle 3 tegelijk met de nul.
/f/image/zxSmKWzNqMJTaENuPVp7XFLo.png?f=fotoalbum_large)
Alleen 1 fase schakelen kan volgens mij niet, omdat je de nooit de nul van AC-in met AC-out mag verbinden.
[ Voor 28% gewijzigd door JBtL op 23-10-2023 00:37 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Als de MP er ooit tussenuit moet, dan kun je daar een bruggetje maken (ACin en ACout).
Die SFT is wel handig hoor, ik heb er net dit weekend 1 tussen gezet. Bijvoorbeeld bij firmware upgrades etc waarbij de MP moet herstarten. Maar ook als je aan de gang wil met je batterij en dus het systeem even uit moet zetten. Dan hoef je niet te gaan kloten met draden in de meterkast....HermanGast schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:33:
Ik zou die SFT schakelaar helemaal weglaten. Belangrijke zaken (groep/fase 1) permanent op de ACout (N en L) en de rest zo laten.
Als de MP er ooit tussenuit moet, dan kun je daar een bruggetje maken (ACin en ACout).
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Voor deze situatie?V_ger schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:39:
[...]
Die SFT is wel handig hoor, ik heb er net dit weekend 1 tussen gezet. Bijvoorbeeld bij firmware upgrades etc waarbij de MP moet herstarten. Maar ook als je aan de gang wil met je batterij en dus het systeem even uit moet zetten. Dan hoef je niet te gaan kloten met draden in de meterkast....
Tsja, als je dat overdag doet kan het licht wel even gemist worden. De koelkast houdt het wel een uurtje vol en als je het ruim voor het eten doet heb je de magnetron ook al niet nodig….
Je zou de N van L2 + L3 los van L1 moeten halen. Dan kan je wel N+L schakelen voor enkel L1.JBtL schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:33:
[...]
Goed punt, dat moet dus een SFT440 worden zodat alle fasen + 0 tegelijk omgaan (gelijk ook beter voorbereid op uitbreiding):
[Afbeelding]
Alleen 1 fase schakelen kan volgens mij niet, omdat je de nooit de nul van AC-in met AC-out mag verbinden.
Persoonlijk zou ik enkel AC-IN gebruiken tot dat je op 3 fasen zit. Tenzij je last hebt van regelmatig stroomuitval... dan zou ik zoals @HermanGast al zei de AC-OUT gebruiken. Maar dan moet je ook hier de N "los halen" van de andere fases en dan is een SFT440 plaatsen ook de moeite niet...
Hoe doe je dat?Nickkie55 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:19:
[...]
voer ik altijd diverse metingen uit, waaronder de aardverspreidingsweerstand.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Draait inmiddels sinds afgelopen zomer bij mij, maar dan zonder omschakelaar en zonder extra PV op de AcOut kant, maar met 800 watt lijkt me dat geen probleem. Victron geeft aan om de firmware niet te upgraden als je geen problemen hebt. Zou het wel moeten, dan maar even zonder stroom. Je kunt de Cerbo/GX-device wel gewoon upgraden zonder dat de stroom uitvalt en dat is op dit moment iets wat ik wel regelmatig doe i.v.m. de DESS ontwikkelingen.JBtL schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:15:
Iemand met ervaring met een 1-fase ESS op een 3-fasen-uitsluiting? Met name om deze ook te gebruiken voor een noodstroomvoorziening? Ik zou eigenlijk eerst willen starten met een 1-fasen systeem om die eventueel later nog uit te breiden tot 3 fasen. Ik had hiervoor dit schema bedacht:
Je moet inderdaad op fase 1 gaan zitten, anders begrijpt de software het allemaal niet zo goed. Daarnaast heb ik voor een 20A zekering gekozen in de hoop dat deze er iets eerder uitvliegt dan de 25A hoofdzekering.
Heb je een installatietester voor nodig, in mijn geval de Fluke 1664 FC
En dat zijn dingen die niet voor de DHZ'er zijn weggelegdNickkie55 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
:fill(white):strip_exif()/f/image/4kD9uXc818DwuXDymNeuVgJL.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7vOq5Au7TFhT0cK0gi79dBdG.png?f=user_large)
Weet iemand hier waarom er geen bolletjes van het net naar de accu gaan? Die 2,6Kwh uit het net is in de accu gepompt en niet in de woning.
Hoe zit de CT klem om NOM te draaien?Samoerai schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:56:
[...]
Draait inmiddels sinds afgelopen zomer bij mij, maar dan zonder omschakelaar en zonder extra PV op de AcOut kant, maar met 800 watt lijkt me dat geen probleem. Victron geeft aan om de firmware niet te upgraden als je geen problemen hebt. Zou het wel moeten, dan maar even zonder stroom. Je kunt de Cerbo/GX-device wel gewoon upgraden zonder dat de stroom uitvalt en dat is op dit moment iets wat ik wel regelmatig doe i.v.m. de DESS ontwikkelingen.
Je moet inderdaad op fase 1 gaan zitten, anders begrijpt de software het allemaal niet zo goed. Daarnaast heb ik voor een 20A zekering gekozen in de hoop dat deze er iets eerder uitvliegt dan de 25A hoofdzekering.
Ik zou die namelijk om L1 t/m L3 willen klemmen. Zodat die over de fase van de multiplus kan terugleveren ter compensatie van de andere fases en mijn P1-meter keurig rond de 0 blijft.
Ook omdat ik 3 enkelfasige PV systemen heb, die nu netjes over de 3 fasen verdeeld zijn.
Oke de netbalans wordt nog wat slechter, maar met die 5kW die ik maximaal ga doen, valt het wel mee als anderen 5kW in de EV gooien over 1 fase.
En, zitten ze er alle 8 in?Niek_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:31:
Gisteravond weer een stapje verder. Dit weekeinde de ander 7 accu’s erin. Dan nog de laatste, niet geheel onbelangrijke, stap: AC naar de meterkast.
Ik dacht dat ik thuis een leuk systeempje had, maar dit is wel even andere koek zeg.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Wel mooi in elkaar gezet !
Volgens mij kun je niet een enkele CT klem over 3 fases heen zetten en heb je per fase een klem nodig. Zeker weten doe ik dat niet, want ik gebruik mijn P1 meter als grid meter. Niet snel genoeg om daadwerkelijk op 0 uit te komen, maar gemiddeld genomen komt dat wel goed.Dapdodo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:36:
[...]
Hoe zit de CT klem om NOM te draaien?
Ik zou die namelijk om L1 t/m L3 willen klemmen. Zodat die over de fase van de multiplus kan terugleveren ter compensatie van de andere fases en mijn P1-meter keurig rond de 0 blijft.
Ook omdat ik 3 enkelfasige PV systemen heb, die nu netjes over de 3 fasen verdeeld zijn.
Oke de netbalans wordt nog wat slechter, maar met die 5kW die ik maximaal ga doen, valt het wel mee als anderen 5kW in de EV gooien over 1 fase.
En ja, ook ik werk met 4kW op een enkele fase
Jazeker! Ik moet nog even een foto maken maar eerst nog even AC fixen.
Had de accu's al wel gestart en de Cerbo GX + het Touch scherm gingen aan.
Werd daar nog niet veel wijzer van, had verwacht de Pylontech ook in het menu te vinden, maar die zie ik nog niet. Wellicht dat ik eerst de Multiplussen ook van stroom moet voorzien.
Even snel foto gemaakt. Komend weekeinde 25 meter AC-in 10mm2 vanaf hoofdmeterkast naar de onderverdeler en AC-out1 6mm2 weer retour naar de hoofdmeterkast.
Daar zitten straks enkel nog de woninggroepen in, de zware groepen (laadpaal 11kW en PV 17kW) komen in de onderverdeler bij de Multiplussen.
[ Voor 66% gewijzigd door Niek_ op 24-10-2023 20:11 ]
8 x 4,8 = 38,4 kWh, indrukwekkend
[ Voor 88% gewijzigd door HermanGast op 24-10-2023 20:48 ]
YesHermanGast schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:39:
Netjes geworden!
8 x 4,8 = 38,4 kWh, indrukwekkend
Met 16 zit je dan aan de max, meer kan maar dan moet er een hub bij.
Vraag me af of je de Pylontech’s nu ook nog onderling 2 aan 2 zou kunnen doorverbinden? Je hebt tenslotte de kabeltjes liggen en de connectoren zitten op de accu’s… Met 8 stuks blijf je keurig symetrisch.Niek_ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 20:56:
[...]
YesDaarnaast ook simpel nog een 2e kast met 8 stuks ernaast te zetten. Dan de accu’s per 2 aansluiten op de lynx. Dus effectief 4 kabelsetjes terughalen uit kast 1 en naar kast 2 brengen + de accu’s per 2 koppelen en gas erop.
Met 16 zit je dan aan de max, meer kan maar dan moet er een hub bij.
Beetje overkill niet waar.
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
In de huidige opstelling van 8? Vast wel, de materialen inderdaad liggen. Maar wat zou de meerwaarde zijn?HermanGast schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:00:
[...]
Vraag me af of je de Pylontech’s nu ook nog onderling 2 aan 2 zou kunnen doorverbinden? Je hebt tenslotte de kabeltjes liggen en de connectoren zitten op de accu’s… Met 8 stuks blijf je keurig symetrisch.
Kabelberekening die ik heb gemaakt met 3x26Ax253V=19735W komt op 6mm2 met 0,91% verlies waardoor ik 25,67A per fase uit kom. Met 10mm2 zakt het verlies naar 0,55% waardoor ik op 25,86A uitkom. Inderdaad overkill.zonnepaneelxl schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:18:
Waarom 10mm2 kabel?
Beetje overkill niet waar.
[ Voor 30% gewijzigd door Niek_ op 25-10-2023 05:36 ]
Helemaal niets denk ik, of hoogstens een hele kleine verbetering in het absoluut gelijk verdelen van de spanning als een van je kabels een iets minder goede verbinding maakt.Niek_ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:34:
[...]
In de huidige opstelling van 8? Vast wel, de materialen inderdaad liggen. Maar wat zou de meerwaarde zijn?
en @RikHa @EthirtyNickkie55 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:22:
[...]
Toevallig ben ik aan het kijken om hetzelfde te doen
Zou zoiets wellicht een alternatief zijn voor incidenteel gebruik?
De reviews zijn goed, maar ik hecht toch wat meer waarde aan wat mensen op een plek als hier van dit soort meters vinden.
DUOYI DY4100
of
Aneng MH14
Ga met de FLIR alle nalopen, dan zou ik het moeten kunnen zien na een langdurige hogere belasting.HermanGast schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:37:
[...]
Helemaal niets denk ik, of hoogstens een hele kleine verbetering in het absoluut gelijk verdelen van de spanning als een van je kabels een iets minder goede verbinding maakt.
Voor degene die in de buurt (Ulft) wonen kan ik wel een keertje langskomen.ikke26 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:40:
[...]
en @RikHa @Ethirty
De reviews zijn goed, maar ik hecht toch wat meer waarde aan wat mensen op een plek als hier van dit soort meters vinden.
DUOYI DY4100
of
Aneng MH14
Ik heb geen verstand van het soort apparaat.ikke26 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:40:
[...]
en @RikHa @Ethirty
DUOYI DY4100
of
Aneng MH14
Kan je alleen meegeven dat ik weinig tot geen 230V spul van Ali durf te kopen. Geen idee hoe de binnenkant eruit ziet maar je steekt het wel in een stopcontact.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ziet er goed uit, mag ik vragen wat je ongeveer hiervoor kwijt bent in euro's ?Niek_ schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:47:
[...]
Jazeker! Ik moet nog even een foto maken maar eerst nog even AC fixen.
Had de accu's al wel gestart en de Cerbo GX + het Touch scherm gingen aan.
Werd daar nog niet veel wijzer van, had verwacht de Pylontech ook in het menu te vinden, maar die zie ik nog niet. Wellicht dat ik eerst de Multiplussen ook van stroom moet voorzien.
Even snel foto gemaakt. Komend weekeinde 25 meter AC-in 10mm2 vanaf hoofdmeterkast naar de onderverdeler en AC-out1 6mm2 weer retour naar de hoofdmeterkast.
Daar zitten straks enkel nog de woninggroepen in, de zware groepen (laadpaal 11kW en PV 17kW) komen in de onderverdeler bij de Multiplussen.
[Afbeelding]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Als ik stroom opwek met de Multiplus produceert die redelijk veel warmte. Voelbaar, meetbaar en dan kost flink rendement.
Als ik stroom opwek met een micro-omvormer wordt die nauwelijks warm. Ik denk dat het rendement daarvan echt een stuk beter is.
Kan ik nu op de Multiplus-Pylontech-Lynx busbar een of meerdere Enphase omvormers plaatsen, die in de avond en nacht een steady 300 tot 320 Watt produceren (per stuk) en daarmee mijn overall rendement een beetje opkrikken? De Multiplussen (ESS) corrigeren wel voor nul op de meter. Wel verstandig om niet meer stroom te maken met micro’s dan ik verbruik, anders staat het paard achter de wagen…. en gaan de Multiplussen laden terwijl de Enphase ontlaadt.
Ik zal het komende dagen eens gaan uittesten.
[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 25-10-2023 07:32 ]
MP's worden inderdaad warm echter om daarvoor micro's te gaan aanschaffen...
Rendement is bij mij gewoon het zelfde (gemeten bij 30gr en 50gr "behuizing" temperatuur), scheelt hooguit een paar watt wat onder marge error valt.
Wat je wilt kan verder gewoon, of het de moeite waar is?
Naar mijn mening niet aangezien er heel wat kWhtjes opgewekt moet worden voordat je uberhaupt je aanschafkosten eruit hebt, laat staan "rendement".
Ik snap je vraag niet:Nickkie55 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:57:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand hier waarom er geen bolletjes van het net naar de accu gaan? Die 2,6Kwh uit het net is in de accu gepompt en niet in de woning.
? Zin 1 : geen bolletjes van net naar accu.
? Zin 2 : 2,6 kWh uit het net is in accu gepompt?
Mijn suggestie: waarom zou je vanuit het net accu's willen laden? Mogelijk met fossiele energie + hoge kosten. Je zonnepanelen zijn een veel betere optie.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Ik vraag niet wat het beste is voor de natuur. Ik wil achterhalen waarom er geen vermogen vanuit het net naar de accu stroomt als ik vanuit het net ga laden.AquaPlanning schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:37:
[...]
Ik snap je vraag niet:
? Zin 1 : geen bolletjes van net naar accu.
? Zin 2 : 2,6 kWh uit het net is in accu gepompt?
Mijn suggestie: waarom zou je vanuit het net accu's willen laden? Mogelijk met fossiele energie + hoge kosten. Je zonnepanelen zijn een veel betere optie.
Vertel of het lukt. Dan heb je het perpetuum mobile uitgevonden.HermanGast schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:21:
Een gedachte, corrigeer me als ik een denkfout maak.
…. en gaan de Multiplussen laden terwijl de Enphase ontlaadt.
Wikipedia: Perpetuum mobile
Enphase omvormers produceren AC output, tenzij er nieuwe Enphase omvormers op de markt zijn waarvan ik het bestaan nog niet weet.HermanGast schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:21:
Een gedachte, corrigeer me als ik een denkfout maak.
Als ik stroom opwek met de Multiplus produceert die redelijk veel warmte. Voelbaar, meetbaar en dan kost flink rendement.
Als ik stroom opwek met een micro-omvormer wordt die nauwelijks warm. Ik denk dat het rendement daarvan echt een stuk beter is.
Kan ik nu op de Multiplus-Pylontech-Lynx busbar een of meerdere Enphase omvormers plaatsen, die in de avond en nacht een steady 300 tot 320 Watt produceren (per stuk) en daarmee mijn overall rendement een beetje opkrikken? De Multiplussen (ESS) corrigeren wel voor nul op de meter. Wel verstandig om niet meer stroom te maken met micro’s dan ik verbruik, anders staat het paard achter de wagen…. en gaan de Multiplussen laden terwijl de Enphase ontlaadt.
Omvormer met 230V AC op een DC busbar met 48V aansluiten lijkt me perfect materiaal voor een YouTube filmpje
Heel vriendelijk, maar helaas zit ik op meer dan 100 km.Nickkie55 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:35:
[...]
Voor degene die in de buurt (Ulft) wonen kan ik wel een keertje langskomen.
Normaliter koop ik zelf ook geen apparaten voor 230V op Ali. Echter in dit geval is dat ook niet zo. Het is een soort groot uitgevallen multimeter op batterijen, die je op een losgemaakte aardpen en twee meetstaven zet, zie dit filmpje.Ethirty schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:35:
[...]
Ik heb geen verstand van het soort apparaat.
Kan je alleen meegeven dat ik weinig tot geen 230V spul van Ali durf te kopen. Geen idee hoe de binnenkant eruit ziet maar je steekt het wel in een stopcontact.
Rond de 650 euro in btw per kWh exclusief uren.Cyrus The Virus schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:06:
[...]
Ziet er goed uit, mag ik vragen wat je ongeveer hiervoor kwijt bent in euro's ?
Hij wil de stroom die de Enphase omzet niet opnieuw in de accu stoppen maar de woning invoeden. Dus omzetten van DC naar AC.
Dus bijv de woning vraagt 600W. De Enpase wordt ingeschakeld 450W en de MP voorziet de laatste 150W.
Deze is batterij gevoed toch. Het enige risico dat ik zie, hoe betrouwbaar is de meting. Dadelijk ga je je blind staren op een meting die niet klopt.ikke26 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:38:
[...]
Heel vriendelijk, maar helaas zit ik op meer dan 100 km.
[...]
Normaliter koop ik zelf ook geen apparaten voor 230V op Ali. Echter in dit geval is dat ook niet zo. Het is een soort groot uitgevallen multimeter op batterijen, die je op een losgemaakte aardpen en twee meetstaven zet, zie dit filmpje.
Ja precies, dat was ook mijn gedachte. Ik had daarom gehoopt of er misschien hier wat mensen ervaring mee hadden, of met een ander betaalbaar alternatief dat wel uit NL komt.
In een aantal reviews op ali met "hij doet het net zo goed als de dure die ik heb", ook al staat er een foto bij, hecht ik voor zoiets belangrijks als een aardpen niet genoeg vertrouwen.
Als de meting niet betrouwbaar genoeg is, zou ik nog beter voor hetzelfde geld 2/3 aardpennen bij Sander Vunderink kunnen bestellen en die erin slaan. Waarschijnlijk overkill, maar in de kans dat het dan sws goed zit heb ik dan meer vertrouwen.
[ Voor 24% gewijzigd door ikke26 op 25-10-2023 09:55 ]
Ik vind dit altijd interessante testen, als iemand hem besteld en naar mij opstuurt dan kan ik hem wel vergelijken met de Fluke meter.ikke26 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:53:
@Nickkie55
Ja precies, dat was ook mijn gedachte. Ik had daarom gehoopt of er misschien hier wat mensen ervaring mee hadden, of met een ander betaalbaar alternatief dat wel uit NL komt.
In een aantal reviews op ali met "hij doet het net zo goed als de dure die ik heb", ook al staat er een foto bij, hecht ik voor zoiets belangrijks als een aardpen niet genoeg vertrouwen.
Als de meting niet betrouwbaar genoeg is, zou ik nog beter voor hetzelfde geld 2/3 aardpennen bij Sander Vunderink kunnen bestellen en die erin slaan. Waarschijnlijk overkill, maar in de kans dat het dan sws goed zit heb ik dan meer vertrouwen.
Als je MP voor 150W laat "draaien", is juist veel minder efficient dan 600W...Willempie27 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:48:
@MJ de Bruijn @Erik_Rave
Hij wil de stroom die de Enphase omzet niet opnieuw in de accu stoppen maar de woning invoeden. Dus omzetten van DC naar AC.
Dus bijv de woning vraagt 600W. De Enpase wordt ingeschakeld 450W en de MP voorziet de laatste 150W.
:strip_exif()/f/image/Qwufd6LItVJatX71gU2KtPSd.jpg?f=fotoalbum_large)
(MP 5000/48)
Enig idee of er ook zo'n tabel voor de MP2 58/8000 te vinden is? Of heb je een bron van deze?Jazsie schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:25:
[...]
Als je MP voor 150W laat "draaien", is juist veel minder efficient dan 600W...
[Afbeelding]
(MP 5000/48)
Als ik de Multiplussen sowieso niet helemaal uitzet ben ik dat rendement/verbruik kwijt.
Blijft over de warmte. De Enphase (die ik al heb, geen investering meer) wordt echt nauwelijks warm. Dat zal ook blijken uit het rendement van de Enphase accu-oplossingen. Nog even opzoeken, maar ik dacht best goed.
Kortom, ik ga het komende dagen eens proberen en hou jullie op de hoogte. (Enphase AC kant aan 230 en DC kant aan 48V, dus geen spektakel)
Hier kun je een tester bestellen bij een NL webshop. Het is wel een Chinees apparaat, maar ik lees goede verhalen over het merk.ikke26 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:53:
@Nickkie55
Overigens is dezelfde meter ongeveer 50% duurder bij Aliexpress.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Kan je met de enphase ook grid export limit instellen? Bij de hoymiles schijnt dit wel mogelijk te zijn..HermanGast schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:27:
Fijn dat er meegedacht wordt. Ik denk dat het slechte rendement van de Multiplussen bij lage productie te maken heeft met het “standby” verbruik. Als dat 15Watt is ben je bij 100Watt omvorming tenminste 15% kwijt. Bij 1000Watt is dat nog maar 1,5%.
Als ik de Multiplussen sowieso niet helemaal uitzet ben ik dat rendement/verbruik kwijt.
Blijft over de warmte. De Enphase (die ik al heb, geen investering meer) wordt echt nauwelijks warm. Dat zal ook blijken uit het rendement van de Enphase accu-oplossingen. Nog even opzoeken, maar ik dacht best goed.
Kortom, ik ga het komende dagen eens proberen en hou jullie op de hoogte. (Enphase AC kant aan 230 en DC kant aan 48V, dus geen spektakel)
Lijkt er sterk op inderdaad: hier warmteontwikkeling vs geleverde vermogen en efficiency. Als je de 20W standby niet meeneemt (de unit staat toch aan, tenzij je de energiebesparende modus inschakelt - doet iemand dat?), dan neemt de efficiency gewoon af met het geleverde vermogen. De warmteontwikkeling volgt bijna perfect het kwadraat van het geleverde vermogen (wat je mag verwachten als het met name wordt veroorzaakt door weerstand in de elektronica). Dus het klopt volgens mij niet dat je voor de efficiency het best op hoger vermogen kan draaien. Integendeel.HermanGast schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:27:
Fijn dat er meegedacht wordt. Ik denk dat het slechte rendement van de Multiplussen bij lage productie te maken heeft met het “standby” verbruik. Als dat 15Watt is ben je bij 100Watt omvorming tenminste 15% kwijt. Bij 1000Watt is dat nog maar 1,5%.
Laden doe je (nog) niet via de micro omvormers toch? Las ergens dat de laatste generatie van Enphase (IQ8) dit mogelijk wel ondersteund, wat in combinatie met bv een LiFePo4 48v 20Ah accu klinkt als een kostenvriendelijke oplossing om de nacht door te komenHermanGast schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:27:
Voor zover ik weet kan dat niet met de IQ7 serie. (Wat de IQ8 serie allemaal kan weet ik niet. Ik vermoed heel veel want die zitten ook in hun thuisbatterij.)Willempie27 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:53:
[...]
Kan je met de enphase ook grid export limit instellen? Bij de hoymiles schijnt dit wel mogelijk te zijn..
Voor mij geen punt want het wattage van 1 x IQ7 komt redelijk overeen met mijn basisverbruik.
Dat is het plan. Laden met de MP’s.TorpedoX_88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
Laden doe je (nog) niet via de micro omvormers toch?
Ik zou daar zeker moeite voor doen, al ben je dan de naadloze UPS functie kwijt. Bij handelen staat hij immers zeker 15 van de 24 uur per dag niets te doen.
Ook bij nul op de meter kan je 'm beter uit zetten als de accu eenmaal halverwege de nacht leeg is of als 's middags de accu al vol is.
Vergelijk de 'race to idle' strategie bij processors (tegenwoordig vaak 'pace to idle' wat nog meer overeenkomst heeft).
[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 25-10-2023 14:30 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met de Search Mode bereik je iets dergelijks:Proton_ schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:47:
@JBtL Je logica klopt alleen als die 15W als onvermijdelijk beschouwd wordt. Bij dynamische contracten / handelen op uurprijzen is het (in theorie) prima mogelijk het apparaat een kwartier op de sweetspot en drie kwartier geheel uit te zetten.
Ik zou daar zeker moeite voor doen, al ben je dan de naadloze UPS functie kwijt. Bij handelen staat hij immers zeker 15 van de 24 uur per dag niets te doen.
Ook bij nul op de meter kan je 'm beter uit zetten als de accu eenmaal halverwege de nacht leeg is of als 's middags de accu al vol is.
Search Mode
Instead of the AES mode, the search mode can also be chosen. If search mode is 'on', the power consumption in no-load operation is decreased by approx. 70%. In this mode the product, when operating in inverter mode, is switched off in case of no load or very low load, and switches on every two seconds for a short period. If the output current exceeds a set level, the inverter will continue to operate. If not, the inverter will shut down again.
Een snelle zoektocht levert me het volgende resultaat op:TorpedoX_88 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
Laden doe je (nog) niet via de micro omvormers toch? Las ergens dat de laatste generatie van Enphase (IQ8) dit mogelijk wel ondersteund, wat in combinatie met bv een LiFePo4 48v 20Ah accu klinkt als een kostenvriendelijke oplossing om de nacht door te komen
Dat klinkt me dus juist niet als kostenvriendelijk, ook omdat die IQ batterijen van ze waarschijnlijk niet goedkoop zullen zijn.In this configuration, the Enphase Energy System provides all-day backup using IQ8 Series Microinverters and IQ Batteries. The system must have at least 10 kWh of IQ Batteries installed.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Enphase 10,5 kWh €6654. Maar ik weet niet of en welke toebehoren je nodig hebt voor een functioneel geheel.SpongeRob schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:54:
[...]
Dat klinkt me dus juist niet als kostenvriendelijk, ook omdat die IQ batterijen van ze waarschijnlijk niet goedkoop zullen zijn.
Eens met het laatste. Als IQ8 micro's echter ook stand alone werken met losse batterijen inclusief BMS, dan heb je voor ~150 euro een werkbare oplossing, wat naar mijn idee een stuk goedkoper is dan Victron en Deye systemen. Vermogen is uiteraard beperkt tot 300-400W, maar zoals @HermanGast al aangaf is dat voor een hoop mensen waarschijnlijk voldoende om de nacht door te komen.SpongeRob schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:54:
[...]
Een snelle zoektocht levert me het volgende resultaat op:
[...]
Dat klinkt me dus juist niet als kostenvriendelijk, ook omdat die IQ batterijen van ze waarschijnlijk niet goedkoop zullen zijn.
Als ik op de 44.000kWh 0,36% minder verlies heb dan is dat ongeveer 158kWh per jaar tegen een kWh prijs van gemiddeld €0,25 = €39,50. De kabel was €3,45 per meter duurder en het traject is ongeveer 25 meter. Ik heb de meerprijs (€86,25) er dan binnen 2,2 jaar uit indien ik de huidige situatie handhaaf. Maar ik verwacht dus meer kWh’s over de kabel te gaan duwen. Indien ik hierboven geen rekenfout maak is het toch geen overkill.
Hmz, factor eigen verbruik niet meegenomen. Tvt zal daardoor wellicht verdubbelen, maar dan nog, met zo’n 5 jaar tvt in de huidige situatie zonder extra laden en ontladen van de accu wat ik wel wil gaan doen kan ik het wel aan mezelf verkopen
[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 27-10-2023 06:54 ]
Geen enkele consument klpt niet.bbbrumbrum schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:01:
[...]
Geen enkele consument doet onderhoud aan zijn meterkast. En geloof ook niet dat electriciens hier opdrachten voor aannemen.
En sowieso valt dit in de categorie "kapot repareren", als het na de intiele zettingsperiode nog 1x nagedraaid is, zou dat voldoende moeten zijn.
Zou liever een thermische inspectie doen dan onnodig contacten nadraaien.
Maargoed, dit komt natuurlijk vanuit de hoek met huisaccus, EV en PV, die hun meterkast wel langdurig belasten, vaak ook tegen de max van componenten.
Hier 10 jaarlijks controle aarde (uitbesteed)
Jaarlijks.
Warmtebeeldcamera
Visuele controle
Verificatie 10% van de momenten. Indien er 1 een probleem heeft volledige controle.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb me aan de handleiding gehouden en 2 SFT440's geplaatst.HermanGast schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 07:33:
Ik zou die SFT schakelaar helemaal weglaten. Belangrijke zaken (groep/fase 1) permanent op de ACout (N en L) en de rest zo laten.
Kan je die dingen ook (dynamisch) sturen? Je hebt weinig aan een 400W IQ8 als het verbruik ~300W is, dan kan je beter de bestaande omvormer met zijn eigen consumptie aan het werk laten.TorpedoX_88 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:44:
[...]
Eens met het laatste. Als IQ8 micro's echter ook stand alone werken met losse batterijen inclusief BMS, dan heb je voor ~150 euro een werkbare oplossing, wat naar mijn idee een stuk goedkoper is dan Victron en Deye systemen. Vermogen is uiteraard beperkt tot 300-400W, maar zoals @HermanGast al aangaf is dat voor een hoop mensen waarschijnlijk voldoende om de nacht door te komen.
Allemaal leuk en aardig.Niek_ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 06:50:
@zonnepaneelxl toch nog even hierop (https://gathering.tweaker...message/76949434#76949434) terugkomen. Op dit moment zal er jaarlijks 22.000kWh heen én terug door de kabel gaan, dit zal naar verwachting meer worden als ik de accu actief ga inzetten om te laden en ontladen met het dynamische tarief.
Als ik op de 44.000kWh 0,36% minder verlies heb dan is dat ongeveer 158kWh per jaar tegen een kWh prijs van gemiddeld €0,25 = €39,50. De kabel was €3,45 per meter duurder en het traject is ongeveer 25 meter. Ik heb de meerprijs (€86,25) er dan binnen 2,2 jaar uit indien ik de huidige situatie handhaaf. Maar ik verwacht dus meer kWh’s over de kabel te gaan duwen. Indien ik hierboven geen rekenfout maak is het toch geen overkill.
edit:
Hmz, factor eigen verbruik niet meegenomen. Tvt zal daardoor wellicht verdubbelen, maar dan nog, met zo’n 5 jaar tvt in de huidige situatie zonder extra laden en ontladen van de accu wat ik wel wil gaan doen kan ik het wel aan mezelf verkopen
Maar je hoofdzekeringen zijn zeer waarschijnlijk 3x25a automaten met C karakterstiek.
Victrons moet je dan ook afzekeren met c20 of b20 automaat.
Het verlies wat je dan hebt met een 6mm2 is al minimaal op 30 meter.
Laat staan dat je je victrons maximaal kan laten draaien vanwege het rendement wat flink minder word.
Maar goed het is hoe het is.
In ieder geval goed werk.
Heb je ook foto’s van je opstelling in 1 overzicht?
Edit:
Ik zie dat je gebruik maakt van de mp2 8000 dat veranderd het dan een klein beetje.
Dan heb je waarschijnlijk 3x35a aansluiting.
Is de rest van je meterkast dan wel geschikt voor 50A+?
Meeste aardlekschakelaars en dergelijke zijn maar geschikt voor 40A totaal.
[ Voor 8% gewijzigd door zonnepaneelxl op 27-10-2023 17:15 ]
5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP
3x Multiplus48/3000, op 3 fasen aangesloten, (en geen Cerbo maar 1 MP in GX uitvoering)
2x Lynx distributor
6x Pylontech (waarvan 4x 5000, 2x 3000), 26,2kWh.
En, op proef, 1x Enphase IQ7X, ook op de busbar aangesloten.
:strip_exif()/f/image/xp1FO7kSg0MK8gMZNFpczANW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hK95ugL9meNCPVWb3VdjD8NF.jpg?f=fotoalbum_large)
De Enphase zit aan de zijkant.
:strip_exif()/f/image/rKTrPPU94mBZLaqSKW0pIX8r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3EhcvgBut6l5BAFiCHsnrcDv.jpg?f=fotoalbum_large)
De Enphase maakt iets meer dan 300Watt continu.De Multiplussen maar 21Watt. Warmtedissipatie van de MP’s lijkt meer dan van de microomvormer.
:strip_exif()/f/image/Bk1J2OEZgUwVVo1hdr8gx3tx.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik opmerkelijk vind, is dat het net lijkt op het dashboard alsof de MP’s alle stroom leveren..”Discharging -413W”.
Dit had ik niet toen de IQ7 op een eigen accu aangesloten was. Blijkbaar komt dat stukje rapportage uit de Pylontechs. (Had ik kunnen bedenken want de grid informatie komt ook uit een ander device in de meterkast en niet van de MP.)
Komende tijd maar eens mee experimenteren.
[ Voor 14% gewijzigd door HermanGast op 27-10-2023 23:24 ]
- Werkt prima samen. (Hoewel absoluut inefficient gaat het elektrisch ook goed als Enphase ontlaadt en MP’s gelijkertijd laden.) De Victrons blijven met ESS nul op de meter handhaven ongeacht wat de IQ7X doet.
- Nog lastig om te zien/meten of deze kleine omvormer een beter/slechter rendement geeft. Ik zal de warmte afgifte nog meten als de IQ7 wel aan de busbar zit, maar niet aan het lichtnet.
- Deze IQ7+ levert meer (ca. 300-304W) dan mijn standby verbruik in de nacht (220-270W). Kleinere modellen in de IQ7 serie van Enphase met minder vermogen kunnen voltage van 53V niet aan. Dat is jammer want dan kan ik ‘m niet voor de hele nacht aan laten.
Heb de micro-omvormer nu in ingesteld op:
- AAN als de Multiplussen gedurende een paar minuten meer dan 350W maken.
- UIT als de Multiplussen gedurende een minuut minder dan 10W maken
Er zit een vertraging op bij het inschakelen van de IQ7 (fase synchroniseren) van ongeveer 20 seconden.
Met deze instellingen verwacht ik dat de IQ7 wel de hele avond stroom gaat leveren (verlichting, TV etc. zorgt voor totaal circa 400-600W last) maar niet de hele nacht.
Praktisch gezien voeg ik zo in stapjes meer capaciteit toe aan de stroomproductie (300W op 6000W is 5%) Het concept is schaalbaar door meer IQ’s toe te voegen. Ik heb er nog wel een paar liggen, maar eerst op kleine schaal nog even mee spelen want de capaciteit heb ik niet nodig.
[ Voor 21% gewijzigd door HermanGast op 28-10-2023 07:53 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
3x25A netzekeringzonnepaneelxl schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:02:
[...]
Allemaal leuk en aardig.
Maar je hoofdzekeringen zijn zeer waarschijnlijk 3x25a automaten met C karakterstiek.
Victrons moet je dan ook afzekeren met c20 of b20 automaat.
Het verlies wat je dan hebt met een 6mm2 is al minimaal op 30 meter.
Laat staan dat je je victrons maximaal kan laten draaien vanwege het rendement wat flink minder word.
Maar goed het is hoe het is.
In ieder geval goed werk.![]()
![]()
Heb je ook foto’s van je opstelling in 1 overzicht?
Edit:
Ik zie dat je gebruik maakt van de mp2 8000 dat veranderd het dan een klein beetje.
Dan heb je waarschijnlijk 3x35a aansluiting.
Is de rest van je meterkast dan wel geschikt voor 50A+?
Meeste aardlekschakelaars en dergelijke zijn maar geschikt voor 40A totaal.
MP2 48/8000 ivm 17kW PV-omvormer die ik aan de AC-out zijde wilde hebben. Bedrading in de onderverdeelkast 10mm2, automaten etc 40A dus ik ga de MP2 daar ook op limiteren.
Draai al een jaar of 2 op de max met de netaansluiting qua pv en laden ev, gaat prima nog nooit eruit geklapt en mocht ‘ie eruit gaan dan kan ik hem zelf weer inschakelen omdat het automaten zijn. Bewuste keuze wat dat betreft om geen selectiviteit toe te passen anders dan B vs C karakteristiek.
Hier ook 3x25 B karakteristiek met 3 x 25 C karakteristiek netbeheerderNiek_ schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:51:
[...]
3x25A netzekering
MP2 48/8000 ivm 17kW PV-omvormer die ik aan de AC-out zijde wilde hebben. Bedrading in de onderverdeelkast 10mm2, automaten etc 40A dus ik ga de MP2 daar ook op limiteren.
Draai al een jaar of 2 op de max met de netaansluiting qua pv en laden ev, gaat prima nog nooit eruit geklapt en mocht ‘ie eruit gaan dan kan ik hem zelf weer inschakelen omdat het automaten zijn. Bewuste keuze wat dat betreft om geen selectiviteit toe te passen anders dan B vs C karakteristiek.
Mocht je warmtepomp of inductiekookplaat veel stroom gebruiken en je accu’s worden met volle belasting geladen kan dan je hoofdzekering er zeker wel uitvliegen.
Of heb je dan nog Victron meetspoelen om de kabels hangen bij de hoofdschakelaar?
Begrijp ik het goed als ik je setup zo opschrijf: voor elke fase heb je een omvormer/lader, vervolgens wordt het via een Lynx verdeelt over de batterijen. Jij hebt twee Lynx-en omdat je meer dat vier batterijen hebt.HermanGast schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:43:
Het rack is vol.
3x Multiplus48/3000, op 3 fasen aangesloten, (en geen Cerbo maar 1 MP in GX uitvoering)
2x Lynx distributor
6x Pylontech (waarvan 4x 5000, 2x 3000), 26,2kWh.
En, op proef, 1x Enphase IQ7X, ook op de busbar aangesloten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Enphase zit aan de zijkant.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Enphase maakt iets meer dan 300Watt continu.De Multiplussen maar 21Watt. Warmtedissipatie van de MP’s lijkt meer dan van de microomvormer.
[Afbeelding]
Wat ik opmerkelijk vind, is dat het net lijkt op het dashboard alsof de MP’s alle stroom leveren..”Discharging -413W”.
Dit had ik niet toen de IQ7 op een eigen accu aangesloten was. Blijkbaar komt dat stukje rapportage uit de Pylontechs. (Had ik kunnen bedenken want de grid informatie komt ook uit een ander device in de meterkast en niet van de MP.)
Komende tijd maar eens mee experimenteren.
Ik heb daarnaast nog wat andere vragen:
- Dit systeem is helemaal los van de zonne energie systeem? Of heb je dat van dezelfde fabrikant en daarmee een 'automatische' integratie?
- Wat doet die enphase optimizer precies?
- Hoe of wat regelt de distributie van de stroom? Wat zorgt er in je systeem voor dat de stroom eerst wordt geslagen en daarna pas wordt teruggeleverd (of andersom)? Heeft die Cerbo een integratie met bijvoorbeeld Home Assistant en wordt het daar geregeld? Of denk ik veel te moeilijk...
Alles zit achter de Multiplussen, dus die weten perfect of de 25A per fase al aangetikt wordt. Is dan geen extra meetpunt voor nodig voor zover mij bekend.zonnepaneelxl schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 23:08:
Ik vind het tricky.
Mocht je warmtepomp of inductiekookplaat veel stroom gebruiken en je accu’s worden met volle belasting geladen kan dan je hoofdzekering er zeker wel uitvliegen.
Of heb je dan nog Victron meetspoelen om de kabels hangen bij de hoofdschakelaar?
Maar inderdaad, dan kunnen ze mooi per fase het maximum opzoeken. Iets dat met het laden van de auto niet lukt. Verbruikers zo goed als mogelijk verdeeld over de fasen, maar het laden van de ev zakt toch regelmatig even terug omdat dan de warmtepomp (die ook op een dynamische regeling zit) dan ook gas aan het geven is. Dan straks 3 verbruikers die aan het knallen zijn met dynamische tarieven, laden ev, warmtepomp en de Multiplussen mogen dan de laatste restjes van het beschikbare vermogen op de verschillende fasen oppakken.
[ Voor 12% gewijzigd door Niek_ op 29-10-2023 07:50 ]
Dat begrijp je goed. De Lynx distributor is een uitbreidbare/koppelbare busbar met 4 aansluiting. Met 3 Multiplussen en 6 accu’s kom ik eigenlijk een aansluiting tekort op 2 distributors, maar je kunt de Pylontech accu’s ook doorlussen. Zo’n lus heb ik onderin bij de 2 kleinste accu’s.Flans schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 07:27:
[...]
Begrijp ik het goed als ik je setup zo opschrijf: voor elke fase heb je een omvormer/lader, vervolgens wordt het via een Lynx verdeelt over de batterijen. Jij hebt twee Lynx-en omdat je meer dat vier batterijen hebt.
Ik heb daarnaast nog wat andere vragen:
- Dit systeem is helemaal los van de zonne energie systeem? Of heb je dat van dezelfde fabrikant en daarmee een 'automatische' integratie?
- Wat doet die enphase optimizer precies?
- Hoe of wat regelt de distributie van de stroom? Wat zorgt er in je systeem voor dat de stroom eerst wordt geslagen en daarna pas wordt teruggeleverd (of andersom)? Heeft die Cerbo een integratie met bijvoorbeeld Home Assistant en wordt het daar geregeld? Of denk ik veel te moeilijk...
:strip_exif()/f/image/xp1FO7kSg0MK8gMZNFpczANW.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je goed kijkt zie je alle 5000 units met zowel de plus als de min, maar de 3000C units hebben maar 1 aangesloten kabel en zijn onderling verbonden (parallel, niet in serie!).
Antwoorden op je vragen:
Helemaal los van zonne-energie. Die heb ik wel in ruime mate, ik maak 230VAC met Enphase- en APS micro-omvormers. (ongeveer 14kWpiek)
De IQ7X is een omvormer voor een zonnepaneel. Die maakt van de gelijkspanning uit een zonnepaneel 230V wisselspanning voor het lichtnet. In dit geval sluit ik de omvormer niet aan op een zonnepaneel, maar permanent op de accu’s. Zodra ook ik de 230V van de omvormer aansluit op het lichtnet gaat deze stroom leveren. Dit is een tijdelijke toevoeging om te onderzoeken of deze omvormer minder (warmte)verlies heeft dan de Multiplussen en moet je los zien van de thuisbatterij opstelling.
De meest simpele thuisbatterij zou er zo uit kunnen zien:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbIsq8a3364yyHI91kFMU0dl.jpg?f=user_large)
Losse acculader en losse omvormer. Maar dan heb je een aan/uit bedrijf zonder sturing. De Victron Multiplussen combineren acculader en omvormer in een apparaat.
Distributie van stroom gaat als volgt. De Victron omvormers worden gestuurd (laden/ontladen) door een GX module. Dat kan een Cerbo zijn maar ook, zoals bij mij, een Multiplus met ingebouwde GX module. Je hebt maar 1 GX module nodig in je systeem.
Ik regel “nul op de meter” door in de GX module de ESS assistent (stukje software) te activeren. Dat gaat samen met een stroommeter in de meterkast (EM24Wifi). Je kunt dat op veel manieren instellen, bij mij werkt het zo:
- Als ik meer zonnestroom maak dan ik verbruik in huis wordt dat meerdere opgeslagen in de accu. Maar als de accu vol is, of ik maak meer dan ik kan laden op dat moment, gaat de energie het net op.
- Als ik meer verbruik in huis dan dat ik zonnestroom maak, haal ik de energie uit de accu. En als de accu te weinig energie over heeft haal ik het van het net.
Dit is de eenvoudigste instelling voor ESS. Voor deze opzet heb je geen Home Assistant of andere tools nodig.
Door deze combinatie van apparatuur maak ik het me makkelijk.Het is bijna plug-and-play.
De Pylontech accu’s communiceren met de GX module en geven de grenzen aan mbt het laden en ontladen, de EM24 laat het systeem weten wat er in de meterkast gebeurt en ESS doet de rest..
[ Voor 20% gewijzigd door HermanGast op 29-10-2023 19:14 ]
Als je op Victron vrm zit kun je het via vrm doen. Dat heb ik van @Jazsie geleerd.Niek_ schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:23:
Kleine crosspost: Volgens mij had ik iets beter op moeten letten toen ik de voorbereidingen deed.AC-bekabeling nu ook helemaal gereed en zojuist de Multiplussen opgestart. Klopt het dat ik een hardware tooltje van Victron nodig heb om de configuratie van de multiplussen te doen? Of kan ik ze ook op een andere manier benaderen?
[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 29-10-2023 12:39 ]
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ah, mooi.KC27 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:37:
[...]
Als je op Victron vrm zit kun je het via vrm doen. Dat heb ik van @Jazsie geleerd.
Morgenavond even mee aan de slag. Mooie grap net: wilde via wifi aansluiten (moet nog even een keer een ethernetkabeltje trekken) en deed de aanname (ja, daar ging ik) dat als de multiplussen gewoon aan stonden de pass-trough actief zou zijn en daarmee het huis dus van stroom voorzien zou zijn. Nou, dat was dus niet het geval waardoor ik dus geen netwerk had
Hmz, de DC schakelaars van Victron lijken niet goed te werken. 1 schakelt netjes in en uit. Maar de andere 2 schakelen niet in als eraan gedraaid wordt.
:strip_exif()/f/image/LcQP8saG7N1Cwe77j3IhHBI1.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat dat betreft kan je niet echt iets fout doen met die dingen volgens mij.
[ Voor 29% gewijzigd door Niek_ op 29-10-2023 14:13 ]
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
:strip_exif()/f/image/TK0G2y2LfbrrHYgdg4mEA5xm.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens het artikel ging het om 3x relatief nieuwe (uit '22 en '23) 10kW server-rack LFP batterijen (van Shenzen Basen) waarvan er waarschijnlijk 1 is uitgegast.
Is in ieder geval een goede klap geweest. Het systeem stond in de kelder.
:strip_exif()/f/image/xhGB9LNLr80wuwKp6DW7rv0i.jpg?f=fotoalbum_large)
Het huis was van een elektricien.
Blijft natuurlijk speculeren - maar LFP accu's laten een vrij flinke hoeveelheid waterstof vrij als ze uitgassen, wat in een afgesloten ruimte wellicht tot een explosie kan leiden:
https://www.mdpi.com/1996-1073/16/8/3485
[ Voor 40% gewijzigd door JBtL op 29-10-2023 20:40 ]
LOLjadjong schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:37:
Maar werkt het nog?
De elektricien in kwestie heeft zich overigen in de reacties onder het bericht net ook nog gemeld:
" Das war nur ein Feldverteiler in dem alles für´s Haus und PV drin war.
Der Zählerschrank ist auf der Rückseite der Wand.
Oben links ist der EM24 als Netzzähler zu sehen, da kommt der EVU rein.
Wäre es AC-Seitig was gewesen, wäre irgendetwas schwarz….
Zudem war alles nach stand der Technik abgesichert. DC wie AC seitig.
Feldverteiler, Zählerschrank sowie die Victron Geräte sehen außerdem aus wie neu.
Zudem weiß ich wie verbrannte Elektronik riecht, es riecht aber eindeutig nach Lithium.
Und noch mal für alle, nicht der Akku ist Explodiert, sondern hat Rauch abgeblasen der sich dann im 80qm Keller verteilt hat, der dann vermutlich wie bei einer Rauchdurchzündung Explodiert ist.
Deswegen der Schaden und deswegen keine Brandschäden.
Ich habe weder Gasanschluss, noch Flüssiggas noch 11kg Propanflaschen im Keller stehen……
Auch kein Kühlgerät mit R600 im Keller stehen……."
Kort vertaald: er is geen brand geweest, nergens zwarte rook of iets dergelijks, en als elektricien weet hij hoe verbrande elektronica ruikt - er was een duidelijke 'lithium-geur' aanwezig. In de kelder was geen gasopslag/aansluiting of iets anders wat kon exploderen. Hij vermoedt een ophoping van brandbaar gas wat vrijgekomen is uit de accu in een beperkte ruimte waarna dit vervolgens geëxplodeerd is.
Hier ook nog een video waarin de schade goed te zien is
YouTube: Explosion in Wohnhaus in Lauterbach-Wernges – Einsturzgefahr
[ Voor 85% gewijzigd door JBtL op 29-10-2023 20:26 ]
#team_UTC+1
Of temperatuur meten, wat we meestal al doen?
[ Voor 52% gewijzigd door HermanGast op 29-10-2023 20:37 ]
Dan moet je dus een H2 detector hebben..... Huis tuin en keuken rook/CO melders zijn nutteloos. Alhoewel dat uitgassen volgens mij wel met "rook" gaat. Iig een zichtbare uitgassing. In iedergeval bij de filmpjes op youtube waarbij LFP accus doorboord worden. Dus misschien werkt een rookmelder wel.HermanGast schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:33:
Gasdetectie toevoegen aan onze ruimtes? Voor welk gas? Waterstof?
Maar als zoals in de paper beschreven dat uitgassen pas vanaf 200 graden gaat, is een slimme thermometer in de behuzing wel een beter idee.
Wel mooi dat in dit geval veel details bekend zijn, er wordt gesproken over een SOC van 90,2 Procent en een batterijspanning van 52,41V. De explosie was op 6 oktober in Hessen, rond 14.00 's-middags. Op de beelden is te zien dat het vrij zonnig was die dag. De types van de batterij waren BR-48200B en MY-381V_ger schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:34:
Dat uitgassen gebeurd ook niet zomaar. Volgens bovenstaande paper moet de batterij dan al zo'n 200 graden zijn. Ook dat gaat niet zomaar. Ben toch wel benieuwd naar wat de echte oorzaak dan kan zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door JBtL op 29-10-2023 23:57 ]
Hoe erg zou het zijn als de dc kabels vanaf multiplus naar busbar niet allemaal de zelfde lengte hebben? 150cm en 190cm en 230cm lengte 70mm2
De lengte vanaf busbar naar accupakket word wel het zelfde kwa lengte (2 meter 50mm2)
Dat zou inderdaad wel mooi zijn, maar in het door jou geschetste geval zou je de resterende 100W gewoon terug leveren toch (wat me ook niet zo'n ramp lijkt)?jadjong schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 15:18:
[...]
Kan je die dingen ook (dynamisch) sturen? Je hebt weinig aan een 400W IQ8 als het verbruik ~300W is, dan kan je beter de bestaande omvormer met zijn eigen consumptie aan het werk laten.
Bij het overladen van LFP batterijen komt niet heel veel rook vrij:V_ger schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:39:
[...]
Dan moet je dus een H2 detector hebben..... Huis tuin en keuken rook/CO melders zijn nutteloos. Alhoewel dat uitgassen volgens mij wel met "rook" gaat. Iig een zichtbare uitgassing. In iedergeval bij de filmpjes op youtube waarbij LFP accus doorboord worden. Dus misschien werkt een rookmelder wel.
Maar als zoals in de paper beschreven dat uitgassen pas vanaf 200 graden gaat, is een slimme thermometer in de behuzing wel een beter idee.
YouTube: Dangerous vs. Safe batteries, Explosion and fire test!
Met name gas wat vrijkomt, en daarvan is dus een gedeelte waterstof wat zich boven in de ruimte kan gaan ophopen. Het 'voordeel' van andere lithium-batterijen is dat er ook brand ontstaat waardoor dit soort gassen meteen verbranden. Volgens mij is dit wel echt iets om goed over na te denken, vooral door te zorgen dat de ruimte waar de batterij staat goed geventileerd is, dan kan er ook als het met een cel misgaat niet zo veel gebeuren. Bij lood-accus komt er in normaal gebruik al wat waterstof vrij. Maar de batterijen in een kleine kast lijkt me potentieel toch best gevaarlijk. LFP heeft zo dus minder brandgevaar dan andere lithium-batterijen, maar wel meer explosiegevaar.
[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 29-10-2023 21:56 ]
"Hot sale!" ...JBtL schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:43:
[...]
Wel mooi dat in dit geval veel details bekend zijn, er wordt gesproken over een SOC van 90,2 Procent en een batterijspanning van 52,41V. De explosie was op 6 oktober in Hessen, rond 14.00 's-middags. Op de beelden is te zien dat het vrij zonnig was die dag. De types van de batterij waren BR-48200B en MY-381
Interessante info, thx.
Zal waarschijnlijk aan een accu hebben gelegen en niet aan het systeem? Een aantal dagen geleden vroeg ik hier of iemand ervaring had met "Voltsmile" accu's, ik kan er online niets over vinden, maar door dit soort berichten word ik wel terughoudend om daarvoor een bestelling te plaatsen. Ik moet er niet aan denken dat ik een kanarie in de kolenmijn word voor een accu waarvan de reputatie en kwaliteit onbekend zijn en mijn huis zo eindigt met grote gevolgen voor mijn gezinsleden.
De garage wordt hier alleen dmv 3 sleuven in de enkelsteensmuur geventileerd, meer niet. Dat lijkt mij onvoldoende? Als ik er actieve ventilatie in aan moet gaan brengen, dan wordt het wel een heel groot project. Wat is "een goed geventileerde ruimte"?
Edit: Ja, ik hou rekening met de minimale temperatuur.
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Je kan het een beetje afschatten. 1 cel van 280 Ah is ongeveer 100 18650 cellen qua materiaal. Voor 18650 cellen is in dit artikel uitgezocht wat voor en hoeveel gassen er vrijkomen als een cel uitgast. Dat komt neer op ongeveer 500 gram materiaal voor een prismatische cel van 280-300 Ah. Dat wordt omgezet in met name CO2, maar daarnaast ook 10-20 gram waterstof en 50-100 gram van een paar andere gassen die lichter zijn dan lucht en ook explosief (methaan, etheen en ethaan). Overigens ook best wat CO (koolstofmonoxide), dus een batterij in/bij een leefruimte lijkt me ook een slecht idee. Per cel gaat het dan om 300-600 liter explosief gas, ik vind het daarom best aannemelijk dat die explosie in Duitsland door het uitgassen van 1 cel is gekomen, en die kelderruimte was met 80 m3 nog best flink. Hoeveel ventilatie je daarvoor moet rekenen om het veilig te houden weet ik alleen niet. Voor waterstof-CV-ketels wordt geadviseerd om een ventilatiegat van 10x10 cm naar buiten te maken, misschien is iets dergelijks voor LFP batterijen ook van toepassing.Taro schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:59:
[...]
"Hot sale!" ...
Interessante info, thx.
Zal waarschijnlijk aan een accu hebben gelegen en niet aan het systeem? Een aantal dagen geleden vroeg ik hier of iemand ervaring had met "Voltsmile" accu's, ik kan er online niets over vinden, maar door dit soort berichten word ik wel terughoudend om daarvoor een bestelling te plaatsen. Ik moet er niet aan denken dat ik een kanarie in de kolenmijn word voor een accu waarvan de reputatie en kwaliteit onbekend zijn en mijn huis zo eindigt met grote gevolgen voor mijn gezinsleden.
De garage wordt hier alleen dmv 3 sleuven in de enkelsteensmuur geventileerd, meer niet. Dat lijkt mij onvoldoende? Als ik er actieve ventilatie in aan moet gaan brengen, dan wordt het wel een heel groot project. Wat is "een goed geventileerde ruimte"?
Edit: Ja, ik hou rekening met de minimale temperatuur.
[ Voor 38% gewijzigd door JBtL op 29-10-2023 23:59 ]
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic