Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58
grotegok schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:25:
[...]

Mooie aanbieding!!

Aangezien ik nu 1x 3000 in gebruik heb, kan ik er 1 bijplaatsen of moeten het er meteen 2 bijplaatsen zijn als set van 3?
Ik neem aan, ergens gelezen te hebben, dat ze 3000 of 5000 moeten zijn, geen mix van.
Ja dat kan. Hou er wel rekening dat dan 1 fase ongedekt blijft. De omvormers moeten hard- en softwarematig identiek zijn.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:27
zonnepaneelxl schreef op donderdag 28 september 2023 @ 18:01:
Zijn er hier mensen die interesse hebben in een group buy?

Ga namelijk zelf cellen importen met diy batterij Behuizingen

Reden hiervoor is dat de cell prijzen aardig aan het zakken zijn en transport goed te doen is.

Ik heb een keuze gemaakt voor een seplos 280ah behuizing v3.
Eventueel met een active cell balancer op de bms.

Andere optie zou zijn een apexium diy kit ( dit betreft ook een seplos maar dan eigen brand)

Cellen lifepo4 zouden in mijn ogen REPT 280ah grade A worden.
Alle werkelijke waarde is boven de 290ah.

Zellf ben ik 96 cellen nodig en 6 diy kits.

Mochten er mensen belang bij hebben kunnen we prijzen worden gedeeld.

Op dit moment doet 1 cell +- 80usd
Diy kit +-450usd
Dit alles zonder transport.

Transport zou naar ons kunnen en vanuit hier verder gedistribueerd kunnen worden redelijk centraal in Nederland
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb daar wel interesse in als je wat meer weet betreft prijzen en levering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-09 17:23
Na een paar maanden in productie op de grond tussen twee plankjes met draad eind nu toch netjes in een Ray style kist sinds vandaag. Ik had even een doosje klussen toch wel wat onderschat. Maar ik ben wel blij met het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XGpDjjyti8IgVIXeVgFpZF5gM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4bhvEKGlr8GHnpZYwST2Zjdz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzFiDoqcaB9xkbTVck53LkSIy10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCBAGxQ56H2lQq3Cf5bb0cmY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-D-M3cUEI50wGxMF_QokMOlaBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1riqrSRWegBiOikbfCkeTudt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-10 20:48

HermanGast

Exige GT3

RikHa schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:34:
[...]

Ja dat kan. Hou er wel rekening dat dan 1 fase ongedekt blijft. De omvormers moeten hard- en softwarematig identiek zijn.
Als ik het goed gelezen heb kun je 2 stuks op 1 fase parallel laten werken. Pas als je er 3 hebt kun je naar 3-fase gaan. (Een 2 fase is niet mogelijk) En beide opties zijn uitsluitend mogelijk met zelfde type en software versie.

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 29-09-2023 18:31 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:08
HermanGast schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:29:
[...]

Als ik het goed gelezen heb kun je 2 stuks op 1 fase parallel laten werken. Pas als je er 3 hebt kun je naar 3-fase gaan. (Een 2 fase is niet mogelijk) En beide opties zijn uitsluitend mogelijk met zelfde type en software versie.
Als leek (Deye gebruiker)
twee fase zou toch moeten kunnen met elk een 1 fase meter (als goed heb ET112)
of zit beperking ergens anders?

Handig is anders, daar een 3 fase meter verbruik op alle 3 fase meet een 1fase Vitron dat kan compenseren voor alle 3fase daar (slimme) nettbeheerders meter als een ferraris moet meten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Domba schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:03:
[...]

Als leek (Deye gebruiker)
twee fase zou toch moeten kunnen met elk een 1 fase meter (als goed heb ET112)
of zit beperking ergens anders?

Handig is anders, daar een 3 fase meter verbruik op alle 3 fase meet een 1fase Vitron dat kan compenseren voor alle 3fase daar (slimme) nettbeheerders meter als een ferraris moet meten
Het meten is een ding. Altijd alles bij elkaar optellen van de fasen bij de hoofdschakelaar. Als je niet alles optelt lijkt het me gokwerk om neutraal uit te komen. Compenseren kan op 1 of op alle fasen. Als je een 3 fasen aansluiting compenseert via 1 enkele fase zit er soms wat meer onbalans op de fasen en ben je wat begrenst in vermogen, maar als het totaal maar klopt maakt het je energieleverancier niet uit…
Twee fases is geen optie in de Software van Victron. Wellicht als je ze MPs helemaal zelf regelt kom je misschien er wel, maar dan heb je veel meer spullenboel nodig buiten Victron om. Maar als je slechts 2 fasen meet, wat doe je dan met de derde?

[ Voor 11% gewijzigd door HermanGast op 29-09-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
Ik neem aan dat het om een dynamische contract gaat. Er wordt er per uur gesaldeerd. Dus als je een meter zou maken in bijv home assistant die het totaal per uur op 0 zet ben je er of is dat te simpel gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:58
Volgens de overlevering kan je een Citroën ook rijden met 3 wielen ipv 4.

Je kan trouwens ook prima fietsen op maar 1 wiel. Wist je dat? Dat scheelt je weer de aanschafkosten van een voorwiel.

Echt waarom? Het is 1 of 3. Dat is zo met omvormers voor zonnepanelen, laders in autos etc.

Er zijn ook al meer dan eens plaatjes en uitleg gepost over wat er met je nulleider gebeurt als je teruglevert op 2 fase en afneemt op de 3e.
Succes ermee!

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Victron kan volgens mij prima op twee fases leveren, komt er alleen wel 110V per fase uit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
V_ger schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:39:
Er zijn ook al meer dan eens plaatjes en uitleg gepost over wat er met je nulleider gebeurt als je teruglevert op 2 fase en afneemt op de 3e.
Succes ermee!
Huisnet bekabeling naar en van groepenkast(en) voor de eindgroepen zal je altijd zonder meer even opnieuw moeten bekijken ivm dat je veel meer ampere per fase beschikbaar hebt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-10 10:49
Ik ben al een tijd bezig om een ontwerp voor een ESS systeem voor mijn grid-gebonden tussenwoning te maken.
Nu heb ik een begin gemaakt door een stalen installatiekast te kopen waar alles in moet komen, een Eaton EWP13142 van bxhxd 130x140x20cm.

Daarin heb ik gepland:
- Multiplus II 5000
- 230V verdeling
- een Cerbo en een solar charger op 48V voor 2 panelen die al op de schuur liggen. De rest van de 14 panelen hebben een Enphase inverter.
- 1p16s 280 LiFePo4 met een latere uitbreiding naar 2p16s

Die kast komt in een enkelsteens onverwarmde ongeïsoleerde vrijstaande schuur waarin de temperatuur dus min of meer de buitentemperatuur volgt.
Nu ben ik van plan om een ComfoFan S woonhuisventilator te gebruiken om de kast te ventileren: onderzijde gefilterde aanzuiging en bovenzijde geforceerde afzuiging. De Eaton kast is een wandkast dus ik maak een frame waar de kast op staat en de aanvoer verzorgd.

Dat geeft mij een aantal opties voor wat betreft temperatuur regeling:
- warm buiten de schuur: ventileren met buitenlucht
- koud buiten de schuur: recirculeren van de kast zelf, of recirculeren binnen de schuur en zo de gedissipeerde warmte hergebruiken

Hoe ik dat ga doen zonder ettelijke mechanische kleppen heb ik nog niet bedacht.
Ik heb ook ruimte in de kast om er 19mm isolatie in te plakken (https://www.scorprotect.d...-ausbau-set-standard-2092)

Maar tegelijkertijd vraag ik mij af of ik niet enorm aan het over-engineren ben. Hoge temperaturen in de zomer zullen niet zo'n probleem zijn met voldoende ventilatie verwacht ik (exacte data voor de Multiplus heb ik niet kunnen vinden maar 360m3/h moet genoeg zijn).
Maar hoe koud zullen die cellen gaan zijn in een eventuele horror-winter en is dat probleem groot genoeg om maatregelen te nemen?
Ik heb al redelijk diep op internet zitten zoeken maar ik kom maar weinig feitelijkheden/data tegen.

Wat denken jullie?

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:28

pvg

Wacht nog even met aanschaffen en meet komende winter de temperatuur in je schuur. De self-heating van de kast kan tegenvallen in de winter: weinig zon, lege accu, dus geen belasting. Dan moet de warmte uit de omgeving komen of je moet een heater toevoegen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52

Ethirty

Who...me?

De grootste vraag die ik heb: waarom alles in die kast proppen? Die is maar fractioneel groter dan mijn groepenkast/knx-verdeler.

Met de deuren dicht hou je wel eeg veel warmte geconcentreerd op een klein oppervlak.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Ik denk in de zomer de kastdeur(en) er uit (open) en in de winter kleine heater als vorstbescherming.

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 30-09-2023 11:20 ]

• Domba
@MichelV Het is geheel is afhankelijk van hoe je continue de cellen belast, blijf je onder 0,1C dan zal je ze niet op temperatuur houden en heb je de warmte van de omvormer hard nodig op temperatuur te houden.
Mijn L280k cellen in een "Ray build style" behuizing blijven bij 0,2C ca 5 tot 6 graden boven ruimte temperatuur

Voor je gevoel 2,8kW is 0,1CAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIFnccpnnxW5d_61wECtfArik1A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wDQ7lU14Za4IKfcg8WUKrA8z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pJoQ6AMPyi7QJPBtlYaVeKnIWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/789WcHz1vFJ6nRyfnD6tekq2.png?f=fotoalbum_large

Deze zijn van 24 september, was een ideale PV dag
Verbruik over deze 24 uur was 17.2kWh, rond 20 u is met 0.4C teruglevering
continue verbruik is 0.02C en van 16-17:30uur de hap eruit is hydrofoor voor automatische tuinbewatering

[ Voor 57% gewijzigd door Domba op 30-09-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-10 17:58
V_ger schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:39:
Volgens de overlevering kan je een Citroën ook rijden met 3 wielen ipv 4.

Je kan trouwens ook prima fietsen op maar 1 wiel. Wist je dat? Dat scheelt je weer de aanschafkosten van een voorwiel.

Echt waarom? Het is 1 of 3. Dat is zo met omvormers voor zonnepanelen, laders in autos etc.

Succes ermee!
Ik ben het met je eens hoor maar de vraag is of het kan. Ja het kan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boJxtyZgVvOjU-isAe-QZ0q_FAk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IiGWabMSVRRrhglXZA2OJISf.jpg?f=user_large

Dit is een schermpje in VE.Bus System Configurator. Hier stel je dat in.

[ Voor 42% gewijzigd door RikHa op 30-09-2023 14:56 ]

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• pvg
  • Laatst online: 21:28

pvg

Omdat je de kast al hebt kun je deze winter testen met hoeveel watt (een gloeilampje van 5-20W oid) in de kast, je de kast boven bijv. 10C houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-10 10:49
Ik heb al een winter en zomer een sensor in de schuur hangen: daaraan zie ik dat de temperatuur uiteindelijk de buitentemperatuur wordt.

Eaton geeft wat data over dissipatie: zo'n 200W bij een delta T van 35 graden boven/onderin de kast.
Met die isolatie erbij (~1.37W(m2K)) over het oppervlak van de kast (2,9m2) komt dat op zo'n 4W per graad verschil.

Ofwel bij -10 buiten en +10 binnen 80W, dat valt me mee en is vast al een groot deel van wat al in bedrijf gedissipeerd gaat worden?

Overigens is dit een hobbyproject dus alles gewoon uitzetten tot het warmer wordt is ook nog een optie.
Primair doel is wel zoveel mogelijk administratief off-grid te zijn dus liever niet.

Ik heb trouwens voor deze kast gekozen omdat ik hem voor weinig op marktplaats tegenkwam, alles er redelijk ruim in past en doordat hij zo smal is weinig vloeroppervlak in neemt.
Alles los aan de muur was ook een optie maar dan krijgt condens en ongedierte alle kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:56
Ik zit te denken over een mogelijke (zelfbouw) thuisbatterij. Nou zou dat op zolder kunnen ('s zomers erg warm) of in de schuur ('s winters erg koud). Wat is in dit geval de minst slechte plaats hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:37
Maar is begonnen met het labellen van de onderverdelers (op de foto 3 van de 5).

Zouden jullie voor de deuidelijkheid nog meer labels plakken? Labels PV moeten nog geplakt wordenm die zijn door de upgrade verdwenen.

Zijn er ook specifieke labels voor een thuisbatterij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOlLxWvOzMftHpDpMm7jpt44cGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWVRE9OeFuw6pRl7465xyX1y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door John245 op 01-10-2023 18:13 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_J2ztr0ujd1fYKq-UUTwsFyJE5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hA9CXpe0NsK8mJ6ojD31hnnz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
dennistd schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:30:
Ik zit te denken over een mogelijke (zelfbouw) thuisbatterij. Nou zou dat op zolder kunnen ('s zomers erg warm) of in de schuur ('s winters erg koud). Wat is in dit geval de minst slechte plaats hiervoor?
Schuur is eenvoudigste manier om er een mouw aan te passen als met een DIY behuizing kit start van seplos of apexium, daarvoor zijn ook verwarmingsmatjes voor onder de cellen beschikbaar, die eventueel door BMS aangestuurd kan worden, als je dat wilt geloof ik je dat vooraf moet aangeven zodat BMS een connector ervoor heeft.
Voor gehele zelfbouw er is natuurlijk ook laagspanning vloerverwarming folie en een thermostaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:28
Kun je die stickers ergens kant en klaar bestellen? PV stickers zijn nog wel te vinden maar die andere drie kan ik niet vinden (of ik zoek verkeerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:45
John245 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:05:
Maar is begonnen met het labellen van de onderverdelers (op de foto 3 van de 5).

Zouden jullie voor de deuidelijkheid nog meer labels plakken? Labels PV moeten nog geplakt wordenm die zijn door de upgrade verdwenen.

[Afbeelding]
Ik zou zelf ook volgnummers voor de onderdelen gebruiken en vooral een afdruk van het blok/installatieschema toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

DJP! schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:23:
[...]

Kun je die stickers ergens kant en klaar bestellen? PV stickers zijn nog wel te vinden maar die andere drie kan ik niet vinden (of ik zoek verkeerd)
Ik heb ze nog niet kant en klaar gevonden. 2 opties:
1) afbeelding printen, plastificeren en opplakken.
2) er zijn best veel bedrijven waar je stickers kunt laten maken met eigen opdruk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willempie27
@DJP! Volgens mij is een sticker voor een accu niet verplicht voor installaties onder 20kWh.
Hier ook een link voor wat leesvoer.
https://www.rvo.nl/sites/...allateurs-zonnestroom.pdf
Ook voor de discussie over terugleveren over 1 fase bij een 3 fase aansluiting. Ja dat mag, nee het is niet wenselijk en brengt extra kosten met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
Hoi,

vraagje over de aarding van een victron easysolar II. Ik heb de ac-out geleid naar een aparte groepenkast en daar een aardlek met 4 groepen. Deze kast heb ik aangesloten met de N, L en PE aansluitingen van de AC-Out. De aarde komt dus van de multi-plus.
Is het nu nodig / verstandig / onverstandig om de aarde in deze groepenkast nog afzonderlijk te koppelen met de centrale aarde (bijv via de hoofdgroepenkast)? Ik denk zelf van niet vanwege het schakelen van de aarde wat de Victron schijnt te doen bij uitval van de stroom. Ook heb ik het idee dat ik wanneer ik een tweede koppeling maak naar de aarde er een groter risico is op aardlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 20:50
Samoerai schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:18:
Ik denk zelf van niet vanwege het schakelen van de aarde wat de Victron schijnt te doen bij uitval van de stroom. Ook heb ik het idee dat ik wanneer ik een tweede koppeling maak naar de aarde er een groter risico is op aardlussen.
Zover ik weet wordt de aardrelais alleen voor offshore gebruikt en is het daarin belangrijk dat de MP de aarde koppelt aan je Nul of niet, als je zit gekoppeld aan de wal of niet.

Als jij in je extra groepenkast een rechtstreekse koppeling hebt met je centrale aardpin, zou ik die gebruiken, mits dat je de MP ook via AC In op aarde heb. Dit gaat puur voor het afschakelen van je aardlekautomaat.

Let wel! Dit is puur op eigen gevoel en je zou hier zeker de Victron documentatie bij moeten pakken wat zij adviseren.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Polderdijk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:36:
[...]

Zover ik weet wordt de aardrelais alleen voor offshore gebruikt en is het daarin belangrijk dat de MP de aarde koppelt aan je Nul of niet, als je zit gekoppeld aan de wal of niet.

Als jij in je extra groepenkast een rechtstreekse koppeling hebt met je centrale aardpin, zou ik die gebruiken, mits dat je de MP ook via AC In op aarde heb. Dit gaat puur voor het afschakelen van je aardlekautomaat.

Let wel! Dit is puur op eigen gevoel en je zou hier zeker de Victron documentatie bij moeten pakken wat zij adviseren.
Vreemd genoeg kan ik hier dus niets over vinden in hun documentatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Samoerai schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:04:
[...]

Vreemd genoeg kan ik hier dus niets over vinden in hun documentatie.
Heb je het wiring unlimited document bekeken?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
John245 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:23:
[...]

Heb je het wiring unlimited document bekeken?
Had ik nog niet. Uiteindelijk 1 zinnetje teruggevonden op Pag 65. AC-out aarde mag van de centrale aarde, of van de AC-Out terminal... Tja, er staat geen of/en en er is ook geen waarde-oordeel over welke 'beter' zou zijn. Aangezien ik nu de aarde gebruik vanuit de AC-Out terminal, is dat volgens de documentatie. Dan laat ik het gewoon zo, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 20:50
Samoerai schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Had ik nog niet. Uiteindelijk 1 zinnetje teruggevonden op Pag 65. AC-out aarde mag van de centrale aarde, of van de AC-Out terminal... Tja, er staat geen of/en en er is ook geen waarde-oordeel over welke 'beter' zou zijn. Aangezien ik nu de aarde gebruik vanuit de AC-Out terminal, is dat volgens de documentatie. Dan laat ik het gewoon zo, lijkt me.
Maar even op mijn vraag, heb je een permanente AC-In ingang met L/N/PE? En zit de aanvoer groepenkast op de zelfde aardpin/naast je nieuwe groepenkast? Zo ja, dan gewoon geen PE aansluiten op AC-Out en om lussen te voorkomen. Je aardlekautomaat wil je zo dicht mogelijk bij je centrale aarde hebben, niet via een omweg.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Interresant artikel over de DC ripple: https://www.victronenergy...n_a_ac_battery_system.pdf

Mijn ripple was 0.15V bij Maximale belasting. En wat is jullie ripple bij maximale belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Kan je dat ergens in VRM of de remote console terugvinden? Of alleen via ve configure ofzo?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:19:
Kan je dat ergens in VRM of de remote console terugvinden? Of alleen via ve configure ofzo?
Ik lees het uit d.m.v. MQTT.

Heb nu al 45 parameters die ik uitlees/bereken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyNk6CsN6u1DyeTCWluj58TtsQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MYGMZ4zj0CKrsJBy1fHMCrSU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door John245 op 02-10-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-10 00:21
MichelV schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:36:

Die kast komt in een enkelsteens onverwarmde ongeïsoleerde vrijstaande schuur waarin de temperatuur dus min of meer de buitentemperatuur volgt.
Nu ben ik van plan om een ComfoFan S woonhuisventilator te gebruiken om de kast te ventileren: onderzijde gefilterde aanzuiging en bovenzijde geforceerde afzuiging. De Eaton kast is een wandkast dus ik maak een frame waar de kast op staat en de aanvoer verzorgd.

Dat geeft mij een aantal opties voor wat betreft temperatuur regeling:
- warm buiten de schuur: ventileren met buitenlucht
- koud buiten de schuur: recirculeren van de kast zelf, of recirculeren binnen de schuur en zo de gedissipeerde warmte hergebruiken

Hoe ik dat ga doen zonder ettelijke mechanische kleppen heb ik nog niet bedacht.
Ik heb ook ruimte in de kast om er 19mm isolatie in te plakken

Wat denken jullie?
Onze installatie en patchkasten trekken veel stof aan.
Advies is om de ventilator(en) dus niet aan de onderzijde te maken, maar bv zijkant onder.

Een Rittal set heeft bv. en filter met goedkoop (eigen) vervangbare filtermatten en de ventilator in de kast gemonteerd, tegen het filter aan zeg maar.
Aan de bovenzijde (wederom zijkant) het uitblaas rooster. Deze zónder ventilator of filter.
Wat je echter vaak ziet is linksonder inblaas en rechtsboven uitblaas opening.

Kies idd voor simpel: geen klepsystemen, maar aanzuig uit de schuur en ev afzuig naar buiten als de schuur in de zomer toch te warm wordt.
Dit door een simpel temperatuur gestuurd relais (zo'n kastje zo groot als een pakje sigaretten met thermostaat knopje erop)

Overigens met lfp cellen hoef je niet bang te zijn dat je huis afbrand bij een calamiteit.
Omdat het spul bij dagelijks laden en ontladen veel warmte produceert, is het energetisch slimmer om die warmte in je huis te gebruiken.

Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar een inkoppeling met een wtw zou zo gek nog niet zijn.
Ik denk dat je zelfs een Duco wtw er nog wel uit zal halen en je hebt dan meteen een fijn binnenklimaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen

[Afbeelding]
Heel netjes!
Alleen als electroman snap ik compleet niet hoe t nu zit.
Het is weliswaar een groepenkast, geen industriele kast, maar bekijk eens of je met tape niet een soort flow op de kast kunt maken?
Voor jezelf ook handig.
Ik kon zo snel geen kleiner plaatje vinden, maar zoiets:
https://www.altasjenerator.com.tr/images/image_senkron.jpg

Er werd al door iemand geopperd om de automaten te coderen en het schema erbij te hangen.
Dat scheelt al zeker.
Voor jezelf, je huisgenoten en brandweer is het wel fijn om een duidelijke afschakelvolgorde te hebben.
Ik stel me zo voor door bv. rode stikkers ofzo met UITschakelen, en dan getal 1, 2 en 3 ed. bij de hoofdschakelaar/multiplus in en uit en accu schakelaars te plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
GMJansen schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:29:
[...]

Heel netjes!
Alleen als electroman snap ik compleet niet hoe t nu zit.
Het is weliswaar een groepenkast, geen industriele kast, maar bekijk eens of je met tape niet een soort flow op de kast kunt maken?
Voor jezelf ook handig.
Ik kon zo snel geen kleiner plaatje vinden, maar zoiets:
https://www.altasjenerator.com.tr/images/image_senkron.jpg

Er werd al door iemand geopperd om de automaten te coderen en het schema erbij te hangen.
Dat scheelt al zeker.
Voor jezelf, je huisgenoten en brandweer is het wel fijn om een duidelijke afschakelvolgorde te hebben.
Ik stel me zo voor door bv. rode stikkers ofzo met UITschakelen, en dan getal 1, 2 en 3 ed. bij de hoofdschakelaar/multiplus in en uit en accu schakelaars te plakken.
De brandweer begint hier nooit met uitschakelen want dit zijn onderverdelers in de kelder van de garage.

Waarschijnlijk zetten ze de stroom onder de meter er af en dan is het het handigst als ze daar alle 3 de rode schakelaars omzetten. Dan is de woning spanningsloos.

Misschien in de Victron kast nog een extra HS zodat ook dit spanningsloos is als ze alle hoofdschakelaars omzetten. Want een instructie om de SFT440 om te zetten gaat niet werken vrees ik.

Heb schema's dus die kan ik zo toevoegen. De kast heeft zelfs houders om deze schema's in op te bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35

[Afbeelding]
Bij mij heb ik nog een aantal nummers toegevoegd en dan een lijstje met het korte volgorde van afschakelen van de installatie i.c.m. die nummers. Heb m'n vrouw vervolgens laten kijken of ze het snapt als ze het voor het eerst ziet en dat is gelukt.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 11:51
Eerste spulletjes zijn binnen !!

Dan kan dit mooi opgebouwd worden alvast nu wachten op de rest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXnRnSPVhgDInJ_QlNSXh_AgpQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4YVhdN5Kj2VKXKef5RbzDgw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7MV6FrtjKUdhWsw9ZNXyi_m-Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp5SPyLKTAAVhxiLcFIBvcG8.jpg?f=fotoalbum_large

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-10 08:55

No13

/me was here

Hier sta ik ook bijna in de startblokken... Een enkele 48/5000 met 16S1P LFP (230Ah) en een JK BMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Jaja, mooi blauw is niet lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Ik zie dat eigenlijk iedereen de LFP cellen koopt met Victron > $$$ 5K+
Zijn er hier ook mensen die op de 18650 toer zijn gegaan?
Heb nog 5kWh aan cellen liggen en ben toch wel van plan om daar een thuisaccu van te gaan maken.
Ben alleen nog niet helemaal uit in welke configuratie ik de cellen wil gaan plaatsen.
- Grotere parallelpacks maken en deze in serie koppelen.
- Kant en klaar packs dus in serie en parallel en bij uitbreiding een pack parallel koppelen.
- Met batterijhouders om snel cellen te kunnen vervangen / testen. Waarschijnlijk wordt het deze optie.

De eerste 100 pagina's heb ik opnieuw doorgenomen en zag dat er vooral goedkopere systemen waren met veel discussie over afzekeren en BMS vermogen maar dit nu helemaal naar de achtergrond is verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:12
Een woord: tijd.

Zelf ook 18650 gespaard maar uit eindelijk LFP cellen gekocht.

Kost gewoon enorm veel tijd om van 18650 cellen packs te maken.

Je moet er van houden.

(Ik heb nog wat 18650 cellen verzameld, je mag ze gratis hebben.)

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
18650 zijn NCM right? Niet in mijn huis. Dat is iets van vroeger 😉. Bovendien gewoon veel te veel werk. De prismatische LFP cellen zijn gewoon praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:52

Ethirty

Who...me?

Willempie27 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:46:
Ik zie dat eigenlijk iedereen de LFP cellen koopt met Victron > $$$ 5K+
Zijn er hier ook mensen die op de 18650 toer zijn gegaan?
Heb nog 5kWh aan cellen liggen en ben toch wel van plan om daar een thuisaccu van te gaan maken.
Ben alleen nog niet helemaal uit in welke configuratie ik de cellen wil gaan plaatsen.
- Grotere parallelpacks maken en deze in serie koppelen.
- Kant en klaar packs dus in serie en parallel en bij uitbreiding een pack parallel koppelen.
- Met batterijhouders om snel cellen te kunnen vervangen / testen. Waarschijnlijk wordt het deze optie.

De eerste 100 pagina's heb ik opnieuw doorgenomen en zag dat er vooral goedkopere systemen waren met veel discussie over afzekeren en BMS vermogen maar dit nu helemaal naar de achtergrond is verdwenen.
Vooral in het begin van dit topic kwam dat nog wel eens langs. Nu kiest iedereen denk ik ervoor om heel veel tijd te besparen. Een jaar of wat geleden waren die opties er nog nauwelijks.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
V_ger schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:56:
18650 zijn NCM right? Niet in mijn huis. Dat is iets van vroeger 😉. Bovendien gewoon veel te veel werk. De prismatische LFP cellen zijn gewoon praktisch.
Soms nog zelfs ACN chemie, die li-ion accu's het image hebben bezorgt van brandgevaarlijk, ook de types accu's die geheel geen cobalt of nikkel bevatten.

Inderdaad iets van vroeger de ontwikkeling gaat hard met mogelijk de komst van SIB-cellen (NA-ion)
Is nu nog steeds enkel wat pilot productie rond 42GWh/j, waardoor de kosten nog niet richting 50% van LFP dalen, hebben wel minder capaciteit maar wel geschikt voor gebruik bij lagere en hogere temperaturen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:18
Polderdijk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:12:
[...]

Ik doe hem zo:

Zwart plastic
Ring
Moer
Zekering
DC+
Ring
Veerring (of zoals jullie Springring)
Moer

En op de busbar:
Busbar
Zekering
Ring
Veerring
Moer

Je wilt namelijk zo laag mogelijke weerstand en je wilt direct van je DC naar je Zekering en busbar naar zekering, niks er tussen. Zo staat je zekering waterpas en een veerring doe je altijd op je sluitring, dus dit is eigenlijk ook de enigste mogelijkheid om hem aan te sluiten.
Vandaag weer een klein stukje kunnen doen. Meeste DC bekabeling zit op z’n plek.
Voor de volledigheid, het aanhaalmoment van de moer onder de zekering is 10nm. De andere 2 moeren (DC+ en DC-) 14nm.

Morgen komt eindelijk de kast binnen voor de accu’s, eens zien of ik een beetje uitkom met de kabellengte van de standaard Pylontechkabels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Gxo5TqyF8S7p898F6KtJiZVOX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EABxkTgmmlQ72DlCp4JKGgsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6XMZXf_gD-6Xl-c21nw35fbwHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGptPuhCgmkv8aXmtzvtEWVU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57
Iemand ervaring met de Victron EasySolar 2 GX? Ik kan er weinig over vinden via Google en YT.
Het lijkt mij een mooie instap als je niet veel ruimte hebt en met 1 fase wilt beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:57:
[...]

Vandaag weer een klein stukje kunnen doen. Meeste DC bekabeling zit op z’n plek.
Voor de volledigheid, het aanhaalmoment van de moer onder de zekering is 10nm. De andere 2 moeren (DC+ en DC-) 14nm.

Morgen komt eindelijk de kast binnen voor de accu’s, eens zien of ik een beetje uitkom met de kabellengte van de standaard Pylontechkabels.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een tip. Gebruik carroserieringen voor het vastzetten van de bedradingskoker. Zeler als daar ook je AC kabels in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Een tip. Gebruik carroserieringen voor het vastzetten van de bedradingskoker. Zeler als daar ook je AC kabels in komen.
Goeie, die moet ik er nog even tussen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik ben geen thuisbatterij-expert, maar ik heb aan mijn groepenkast ook wat lijntjes toegevoegd. Zou dat bij jou toegevoegde waarde hebben?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XTcnkjDqPndJL6J54Ye0zr-kjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CByjLbhYnLxvqk8bmoF49hzO.jpg?f=fotoalbum_large

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
KabouterSuper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

Ik ben geen thuisbatterij-expert, maar ik heb aan mijn groepenkast ook wat lijntjes toegevoegd. Zou dat bij jou toegevoegde waarde hebben?
[Afbeelding]
Ik denk zelf meer aan een label dat alle rode schakelaars om moeten. En ook het toevoegen van een blokschema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
KabouterSuper schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:33:
[...]

[Afbeelding]
Nee dat lijkt mij geen toegevoegde waarde. Vooral omdat die zowel bij de PV als Inductie en Wpomp staat. Deze genereren geen stroom.

Ik zou het zoals @John245 zegt die kleur aangeven op de schakelaar. En als jou groepen allemaal dezelfde kleur hebben dan kan je die (bij jou geel) gebruiken maar die moet dan wel precies om de groep staan. Bij elektramat kan je hem dacht ik printen of een kaart maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:48

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Misanthropia schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:56:
Iemand ervaring met de Victron EasySolar 2 GX? Ik kan er weinig over vinden via Google en YT.
Het lijkt mij een mooie instap als je niet veel ruimte hebt en met 1 fase wilt beginnen.
Persoonlijk geen ervaring mee. Wel naar gekeken. Het is de “iMac” van Victron en qua ruimte misschien interessant, maar deze modellen - afhankelijk van de capaciteit - zijn diep.

Ik help iemand die ook relatief weinig ruimte heeft, maar losse MultiPlus 5000 en losse MPPTs doet (solar is nieuw). Mede omdat hij in de toekomst kan en gaat uitbreiden. Kan evengoed wel met dit ding (gx), maar hij zit op 2x MPPT en zo’n GX doet 1 string?

Overigens accepteren veel mensen de verliezen van 230 solar omvormer - GX/MP - Batterij en dan weer vice versa, ook een keuze.

Het is denk ik meer een afweging van de voors en tegens denk ik, maar ik weet niet of dat je echt helpt.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 09-10-2023 22:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:56
John245 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

Een tip. Gebruik carroserieringen voor het vastzetten van de bedradingskoker. Zeker als daar ook je AC kabels in komen.
Eigenlijk is het een doodzonde om metalen bevestigingsmateriaal in je goot of bedradingskoker te gebruiken als je enkel-geïsoleerder bedrading (zoals je accukabels) in die koker hebt gelegd. Sluiting op de plus en min door een schroef; scary...
Kunststof splitpennen of een nylon kop / dop op de bout are the way to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Het lijkt mij een Multiplus2GX met daaraan toegevoegd een Smartsolar mmpt verbonden met een VE.direct kabel. Dus 2 min of meer losse producten in 1 behuizing.
Ik zou me voor kunnen stellen dat je in veel situaties het mppt deel dichter bij je PV een plaats kunt geven.

[ Voor 29% gewijzigd door HermanGast op 10-10-2023 05:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Willempie27 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:20:
[...]
Nee dat lijkt mij geen toegevoegde waarde. Vooral omdat die zowel bij de PV als Inductie en Wpomp staat. Deze genereren geen stroom.
De lijnen geven bij mij aan welke groepen door welke kwhmeter gaan. Wpomp en inductie gaan door de ene, pv's door de andere. Dat is nu mooi zichtbaar.
Willempie27 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:20:
[...]
Ik zou het zoals @John245 zegt die kleur aangeven op de schakelaar. En als jouw groepen allemaal dezelfde kleur hebben dan kan je die (bij jou geel) gebruiken maar die moet dan wel precies om de groep staan. Bij elektramat kan je hem dacht ik printen of een kaart maken.
Ik ben behoorlijk kleurenblind en kleuren vallen mij niet echt op (behalve bij het stoplicht). Ik zie nu eigenlijk voor het eerst dat er een gele lijn staat....nooit opgevallen. Misschien maar goed dat ik geen electricien ben geworden.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DavidZH schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:25:
[...]

Eigenlijk is het een doodzonde om metalen bevestigingsmateriaal in je goot of bedradingskoker te gebruiken als je enkel-geïsoleerder bedrading (zoals je accukabels) in die koker hebt gelegd. Sluiting op de plus en min door een schroef; scary...
Kunststof splitpennen of een nylon kop / dop op de bout are the way to go.
Je heb ook kunststof ringen. En accukabels zijn gewoon dubbel geisoleerd te koop.

[ Voor 23% gewijzigd door John245 op 10-10-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
zeker. Een paar maanden geleden hier in gebruik genomen. Als je wat terug zoekt in dit forum zul je nog wel een foto en een schema terug vinden. Inmiddels wel een aantal opmerkingen vanuit het forum verwerkt ;-)

Voordeel:
All-in-one.
- Je kunt dus ook alles direct erop aansluiten. Batterij(en), zonnepaneel, AC-in, Ac-out. Je hebt dus geen bussen, verdeler, lynxen of wat dan ook nodig. Dat is allemaal ingebouwd en maakt de installatie lekker overzichtelijk.
- Met het oog op subsidie kan de EasySolar II als omvormer meegenomen worden (excl. BTW) terwijl dit met losse componenten inclusief batterij allemaal wat grijzer wordt. Een leverancier met zeer aantrekelijk prijzen wilde er bijvoorbeeld niet aan om een multiplus II zonder BTW te leveren (wel de MPPT). Maar bij de EasySolar wilde hij dat wel.
- Technisch werkt het gewoon als een Multiplus II + een GX-Device (nanopi) + MPPT Solar. Alles wat met deze apparaten werkt, werkt in principe ook op de EasySolar 2 GX. Ook in de VRM zijn het allemaal losse apparaten en niet 1 apparaat.

Je zult wel zelf de beveiliging van de diverse in- en uitgangen moeten regelen. Dus zelf voor de schakelaars, automaten en zekeringen moeten zorgen.

Nadeel:
All-in-one.
- Alle aansluitingen komen hier bij elkaar, dus je kunt er niet voor kiezen om apparaten op een slimmere plek te zetten. Persoonlijk denk ik dat dit meevalt omdat zowel de Multiplus als de MPPT met een laag voltage hoog amperage aangesloten zijn op de batterijen en je dus de kabel naar de batterij zo kort mogelijk wilt houden. Daarom zie je in de praktijk dat bijna iedereen deze apparaten toch vlak bij elkaar zet.
- Een vaste combinatie. Hierdoor kan het zijn dat wanneer je bijvoorbeeld 12 zonnepanelen hebt je misschien voor een zwaardere easy-solar moet kiezen dan je geneigd bent te doen in losse onderdelen. En je kunt natuurlijk ook geen alternatieve oplossing kiezen zoals bijv. 2x kleinere MPPT met 1 Multiplus. In de praktijk zijn de keuzes echter goed afgewogen, dus je zult wel echt een reden moeten hebben om het anders te doen ;-)
- Aansluitingen op de ingebouwde GX zijn wat minder dan op bijv. de Cerbo GX. Dus even van tevoren kijken of je geen exotische wensen hebt. Een EasySolar II GX + 2x multiplus om 3 fasen te doen zou mogelijk moeten zijn, al heb ik daar geen ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:45
Heeft iemand hier een artikelnummer voor een weerstand/schakelcircuit om de multiplussen te pre-chargen?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Nickkie55 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:52:
Heeft iemand hier een artikelnummer voor een weerstand/schakelcircuit om de multiplussen te pre-chargen?
Je zal iets meer info moeten geven 12, 24 of 48 volt?
Eenmalig? Dan kan je een losse weerstand gebruiken voordat je de kabel vastmaakt. Permanent? Dan een schakelaar/knop, zekering en weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
V_ger schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:54:
[...]

Je zal iets meer info moeten geven 12, 24 of 48 volt?
Eenmalig? Dan kan je een losse weerstand gebruiken voordat je de kabel vastmaakt. Permanent? Dan een schakelaar/knop, zekering en weerstand.
48Volt
3 x MP5000

Ik denk dat permanent de mooiste oplossing is.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Nickkie55 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

48Volt
3 x MP5000

Ik denk dat permanent de mooiste oplossing is.
Ik heb onderstaande. Nog wel zelf even draad en zekering toevoegen en je moet kunnen solderen.

https://www.conrad.nl/nl/...w-1-1-stuk-s-1525270.html

https://www.conrad.nl/nl/...ip65-1-stuk-s-701268.html

https://www.conrad.nl/nl/...-v-ac-1-stuk-1464500.html

Je hebt maar 1 weerstand nodig. Daar kan je eventueel meerdere batterijen op aansluiten. Wel maar 1 knop tegelijkertijd indrukken in dat geval. Maar dan kan je vanuit meerdere batterijen opstarten. Ik ga er van uit dat je al een schakeling hebt om je hele batterij los te kunnen koppelen.

[ Voor 18% gewijzigd door V_ger op 10-10-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
V_ger schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Ik heb onderstaande. Nog wel zelf even draad en zekering toevoegen en je moet kunnen solderen.

https://www.conrad.nl/nl/...w-1-1-stuk-s-1525270.html

https://www.conrad.nl/nl/...ip65-1-stuk-s-701268.html

https://www.conrad.nl/nl/...-v-ac-1-stuk-1464500.html

Je hebt maar 1 weerstand nodig. Daar kan je eventueel meerdere batterijen op aansluiten. Wel maar 1 knop tegelijkertijd indrukken in dat geval. Maar dan kan je vanuit meerdere batterijen opstarten. Ik ga er van uit dat je al een schakeling hebt om je hele batterij los te kunnen koppelen.
Super! Hoe lang moet je pre-chargen om de condensatoren vol te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Nickkie55 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Paar seconden. Als alle lampjes op de Cerbo en MP2 aan zijn is het wel goed, dan kan je je hoofdschakelaar omgooien en het kleine knopje loslaten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-10 08:42
Nickkie55 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 14:52:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MqHNawpdxU8S3e42UdNWArkda0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtWD0gFS9yyHMCk3gltRxdNa.jpg?f=fotoalbum_large

Niet mijn beste werk maar werk functioneel.

Ik heb een pre-charger gebouwd met een 15 Ohm weerstand en een 'startknop'. De startknop is in meerdere uitvoeringen te verkrijgen m.b.t. het aantal circuits die je er mee kunt bouwen.
Kies de 1 knop met 3 aparte stroomcircuits, dan kan je ze volgens mij alle 3 mee bedienen.

Ik heb de pre-charger zo geschakeld dat ook mijn Cerbo GX mee wordt genomen. De eerste is namelijk al stuk gegaan door een te hoge overspanning/stroom, hoewel dat voornamelijk komt door een productiefout.

Startknop:
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld

Weerstand:
https://www.allekabels.nl...891/resistor-50w-15e.html

p.s. met dank aan Jaszie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je zou ook een 4 standen schakelaar kunnen gebruiken:
https://www.accukabels.sh...ar-600A-continu-4-standen met accu 1 = precharge en accu 2 = directe verbinding.
Dan is de kans op vergeten wat kleiner en is de 'schakeling' slechts een weerstand tussen de twee schakelinputs :)
Met wat geluk past de weerstand er direct tussen en hoef je er alleen een M8 oogje op te zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Proton_ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:36:
Je zou ook een 4 standen schakelaar kunnen gebruiken:
https://www.accukabels.sh...ar-600A-continu-4-standen met accu 1 = precharge en accu 2 = directe verbinding.
Dan is de kans op vergeten wat kleiner en is de 'schakeling' slechts een weerstand tussen de twee schakelinputs :)
Met wat geluk past de weerstand er direct tussen en hoef je er alleen een M8 oogje op te zetten.
Welke documentatie van Victron beschrijft de must om te prechargen? Ik kan het niet vinden en ben benieuwd wat Victron er zelf (of op hun forum) over schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
Samoerai schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:36:
Hallo,

omdat ik hier vooral wat grotere installaties zie, wil ik ook mijn wat kleinere installatie in een gewoon rijtjeshuis tonen. Het is allemaal net klaar, dus als je verbeteringen ziet....
Opsomming:

- 12x400 wp zonnepanelen in 3 strings
- Victron EasySolar II 48/5000/70-50 MPPT 250/100 GX
- 2x pylontech US5000
- ESP Home P1 - Mqqt
- Info: https://sf.own-it.nl/projects/engelseruiter/wiki/Ess

Schema:
[Afbeelding]

Installatie:
[Afbeelding]

Groepenkast:
[Afbeelding]
Ik zat inderdaad richting zo'n opstelling te denken, en dan 8 panelen in 2 strings en 1 pylontech us5000.
De bekabeling wil ik wel al klaarleggen voor 3 fase, zoveel extra kosten is dat ook weer niet tegenover 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Nickkie55 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:36:
[...]

Vanuit de uit stand:
Meet de spanning over de weerstand, is 48 of wat volt.
Dan knop indrukken en wachten tot de spanning nagenoeg 0 is.
Dan weet je de exacte tijd :)

Ps. Het kan schelen wanneer je test, de condensatoren van de MP zijn mogelijk na enkele minuten voller dan na enkele uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 11:51
Waar zetten jullie allemaal een hoofdstroom schakelaar in het systeem?

Is er een regelgeving die dit verplicht?
Word er ook naar gekeken als de hoofdstroom schakelaar geschikt is voor 48v?

In de documentatie staat houd rondom 10cm ruimte op de Multiplus 2 houd iedereen zich hier aan?
Tevens staat er in dat er een open kabelgoot gebruikt moet worden wat is hier de reden van ?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
zonnepaneelxl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:42:

In de documentatie staat houd rondom 10cm ruimte op de Multiplus 2 houd iedereen zich hier aan?
Tevens staat er in dat er een open kabelgoot gebruikt moet worden wat is hier de reden van ?
ALs je met HS bedoelt de schakelaars in DC dan voor iedere MultiPlus i mijn geval.

Netjes aan de 10 cm gehouden.

Afvoer van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:13
zonnepaneelxl schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:42:
Ik heb een zogenaamde werkschakelaar voor de AC-IN en een werkschakelaar voor de AC-OUT direct naast de Victrons. Daarmee kun je alles direct van 'Het huis' afschakelen.
Ik heb de brandweer advies gevraagd. Zij bevelen dit zeeeeer sterk aan. Ook om de (twee) werkschakelaars zo dicht mogelijk bij de toegangsdeur te plaatsen.
Ik heb ook een werkschakelaar tussen de MPPT en de Lynx.
Jazeker! Die dingen worden behoorlijk warm. Uitgaande lucht soms 50 graden. Ik heb de kabels buiten een kabelgoot geplaatst.

Soms hebben aanbevelingen en richtlijnen een reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ik heb naast de victrons een kleine groepenkast. Daar kan ik ac-in en ac-out ontkoppelen met een hoofdschakelaar respectievelijk een automaat.

Aan de DC zijde kan ik alle batterijen individueel op de +pool afschakelen. Daarmee is de hele bus spanningsloos te maken.

Ruimte rondom is voldoende aanwezig. Bovenzijde heb je wel meer dan 10cm nodig.

Ik heb wel gesloten kabelgoten.

[ Voor 12% gewijzigd door V_ger op 11-10-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
MJ de Bruijn schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:14:

[...]

Ik heb de brandweer advies gevraagd. Zij bevelen dit zeeeeer sterk aan. Ook om de (twee) werkschakelaars zo dicht mogelijk bij de toegangsdeur te plaatsen.
Zijn er nog meer aanbevelingen? Zou je deze hier willen delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Nickkie55 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:56:
  • Achter de apparatuur brandwerende platen in plaats van alleen hout.
    Ik zelf heb tegen de stenen muur 1,5 cm spaander-plaat (is niet hetzelfde als spaanplaat) en dan 1,5 cm speciale brandwerende gipsplaat. Dan pas de apparatuur.
  • Gebruik alleen A-merk apparatuur.
  • Zet alle kabels vast.
  • Plaats (grote en duidelijke) werkschakelaars bij de toegangsdeur. Zet daar labels op.
  • Plaats een rookmelder en een koolmonoxide melder.
  • Bij brand: niet blussen. Wel rennen. Bel dan de brandweer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
MJ de Bruijn schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:47:
[...]
  • Achter de apparatuur brandwerende platen in plaats van alleen hout.
    Ik zelf heb tegen de stenen muur 1,5 cm spaander-plaat (is niet hetzelfde als spaanplaat) en dan 1,5 cm speciale brandwerende gipsplaat. Dan pas de apparatuur.
  • Gebruik alleen A-merk apparatuur.
  • Zet alle kabels vast.
  • Plaats (grote en duidelijke) werkschakelaars bij de toegangsdeur. Zet daar labels op.
  • Plaats een rookmelder en een koolmonixide melder.
  • Bij brand: niet blussen. Wel rennen. Bel dan de brandweer
+1 voor de laatste _/-\o_

Hier heb ik ook gekozen voor brandwerende fermacell platen op het hout. Ik heb hierover al vaker een opmerking gemaakt in dit topic. Het staat notabene in de NEN1010 omschreven dat omvormers niet op een brandbare ondergrond geplaatst mogen worden.

Als aanvulling hierop: Zelf maak ik ook een sprinklervoorberereiding boven mijn accucellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nickkie55 op 11-10-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Dat was letterlijk het advies van de brandweer.
Als aanvulling hierop: Zelf maak ik ook een sprinklervoorberereiding boven mijn accucellen.
Dat is knap. Het je dat ook met de brandweer overlegd? Wat zeggen ze van sprinklers bij accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
MJ de Bruijn schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Dat was letterlijk het advies van de brandweer.

[...]

Dat is knap. Het je dat ook met de brandweer overlegd? Wat zeggen ze van sprinklers bij accu's?
Nee niet overlegd, maar nu heb ik nog de mogelijkheid om dit te voorzien. Ik snap dat water en elektra geen juiste combi is maar de EV's uit het schip in Texel werden ook ondergedompeld in water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Laatst online: 16:21
LiFePO4 cellen gaan niet zich zelf exploderen of versnellen met zich zelf kapot maken.

Dat is groot verschil met een Li-Ion cellen zoals in een EV voertuig.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Eriko schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:59:
LiFePO4 cellen gaan niet zich zelf exploderen of versnellen met zich zelf kapot maken.

Dat is groot verschil met een Li-Ion cellen zoals in een EV voertuig.
Weet ik, maar welke andere optie heb je?
De branddriekhoek:

1. Brandbare stof - Onmogelijk om weg te nemen.
2. Zuurstof - In mijn geval niet mogelijk om weg te nemen.
3. Ontbrandingstemperatuur - Dit is het enige dat je kan verlagen dmv het continue blussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Laatst online: 16:21
Of helemaal geen thuis accu aanschaffen is ook een optie.:-)

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Eriko schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:05:
Of helemaal geen thuis accu aanschaffen is ook een optie.:-)
Dan zitten we hier op het verkeerde topic ben ik bang voor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-10 08:42
Nickkie55 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Nee niet overlegd, maar nu heb ik nog de mogelijkheid om dit te voorzien. Ik snap dat water en elektra geen juiste combi is maar de EV's uit het schip in Texel werden ook ondergedompeld in water.
Wat ik in het verleden geleerd heb bij diverse EHBO/Brandweer cursussen is dat je elektriciteitsbranden nooit en te nimmer met water mag blussen.
Reden hiervoor is elektrocutie gevaar.

Bovendien LFP cellen zijn niet brandbaar, dat laat die chemische samenstelling niet toe volgens geleerden en testen die fabrikanten uitvoeren.

Als je nog ruimte hebt voor investeringen zou ik eerder gaan voor kwaliteit zekeringen of contactors die stroom circuits kunnen onderbreken.
Grootste gevaar van brand bij LFP cellen zijn slechte aansluitingen/connecties of te dunne elektriciteitskabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Nickkie55 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

• Volg alle handleidingen van alle componenten.
  • Gebruik het juiste gereedchap.
  • Lees de datasheets van alle componenten (schroefjes, kabels, etc..) en ga na of het component voldoet.
  • Lees alle Victron documentatie twee (2) maal.
  • Bekijk de Video's op de Victron Professional site
  • Bekijk de nuttige tips en discussies op het Victron Community forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Gebruik een momentsleutel voor het juiste aanhaalmoment voor al je verbindingen. Maar dat valt eigenlijk onder "gebruik het juiste gereedschap".

Te strak is ook niet goed, na vast komt los....

Je kan eventueel alles controleren met een infrarood camera. Tegenwoordig ook verkrijgbaar als opklikaccesoire voor je telefoon. Al moet ik bekennen dat ik dat zelf niet heb gedaan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nickkie55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SG46Wwi_afbc0hdhHarHgQImo94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnRuyapCWyggADm4JKItipGn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtegVrSSjz7zUS9ak92g1dHONXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlRd2EM3726X8fUTDWCMF1Qm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRLFU9s1SSt-j93NcBXJNLhAcJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ShghkYJ9NAYEbII9d8JAiRs.jpg?f=fotoalbum_large

Het begin is hier eindelijk gemaakt. De twijfel of ik het accupakket in de schuur (+30mtr) of in het huis wou neerzetten is komen te vervallen. Uiteindelijk maar gekozen voor een aanbouw/technische ruimte.

Verwachting is om binnen 2 weken in de lucht te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Misanthropia schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:38:
[...]

Ik zat inderdaad richting zo'n opstelling te denken, en dan 8 panelen in 2 strings en 1 pylontech us5000.
De bekabeling wil ik wel al klaarleggen voor 3 fase, zoveel extra kosten is dat ook weer niet tegenover 1 fase.
Ik heb idd ook 3 fase bekabeling. Is je opzet met betrekking tot zonnepanelen het maximale wat je kunt leggen? Want als je er niet meer bij kunt leggen zou ik ook niet teveel over-dimensioneren. Dat is uiteindelijk waarom ik naar een 5000 op 1 fase ben gegaan in plaats van 3x een 3000 op 3 fasen. Dat scheelt toch behoorlijk in de aanschaf en ik heb toch geen ruimte om capaciteit uit te breiden. Heel misschien nog 1 accu erbij omdat ik nu op eigen-verbruik zit qua capaciteit en ik misschien wat extra ruimte wil om te handelen. Maar dan moet ik eerst de geluidsisolatie op orde gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
Samoerai schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

Ik heb idd ook 3 fase bekabeling. Is je opzet met betrekking tot zonnepanelen het maximale wat je kunt leggen? Want als je er niet meer bij kunt leggen zou ik ook niet teveel over-dimensioneren. Dat is uiteindelijk waarom ik naar een 5000 op 1 fase ben gegaan in plaats van 3x een 3000 op 3 fasen. Dat scheelt toch behoorlijk in de aanschaf en ik heb geen ruimte om capaciteit uit te breiden.
Met 8 paneled op 1 string kom ik op een te hoog voltage voor de mppt250. Combiner ik 2 strings van 4, dan past de mppt250 wel.

Er komt nog een pergola met 8x370wp, maar die gaat op een solaredge se2200h die ik al heb. Deze wil ik op de ac out aansluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door Misanthropia op 11-10-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Paar vraagjes aan de bouwers hier :)
Cerbo GX
- de voeding wil ik vanaf een Lynx halen. Vraag me alleen af of ik dan ook een andere zekering erin moet zetten. Ik heb er nu een 200A zekering op zitten. Die had ik meebesteld om deze vrije positie van een zekering te voorzien om zo geen rood lampje/melding te hebben. De Gerbo gebruikt maximaal 5W als er ook een Touch scherm aangesloten is, dat zou ongeveer 0,11A zijn. In de meegeleverde voedingskabel van de Gerbo zit al een zekering, kan ik er dan ook voor kiezen om de voedingskabel over de zekering heen aan te sluiten? Hoe hebben jullie dit gedaan?

Accukast
- serverrack binnen en zit in elkaar, foto's volgen :) Ik moet echter een gat gaan maken in de metalen achterwand om de dc-bekabeling naar binnen te halen. Als ik de standaard kabeldoorvoer aan de boven of onderzijde gebruik zijn de kabels te kort. Gat maken gaat wel lukken (metaalboortje en daarna metaalzaadje op de decoupeerzaag) maar ik zal de rand moeten afdekken om de kabels te beschermen. Nu zie ik wel eens eens soort randafdekking voor metalen randen, maar ik krijg het niet naar voren geGoogeld. Iemand die de juiste zoekterm weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-10 13:16
Niek_ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:52:
Nu zie ik wel eens eens soort randafdekking voor metalen randen, maar ik krijg het niet naar voren geGoogeld. Iemand die de juiste zoekterm weet?
"kabeldoorvoer rubber" geeft wel wat resultaten waar je wat mee kunt zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Misanthropia schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Met 8 paneled op 1 string kom ik op een te hoog voltage voor de mppt250. Combiner ik 2 strings van 4, dan past de mppt250 wel.

Er komt nog een pergola met 8x370wp, maar die gaat op een solaredge se2200h die ik al heb. Deze wil ik op de ac out aansluiting.
Ik bedoelde meer dat je met 2 strings voldoende zou kunnen hebben aan een EasySolar-II 48/3000/35-32 MPPT 250/70 GX maar misschien is dat sowieso al je plan. Je kunt overigens op je ac-out aansluiten wat je wilt, dat gaat in principe buiten de Victron om. Al kun je er in je aansturing wel rekening mee houden als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
ravenstein schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

"kabeldoorvoer rubber" geeft wel wat resultaten waar je wat mee kunt zag ik.
Of de buitenmantel van een stukje kabel opofferen. Als je die in de lengte open snijdt kun je dat ook gebruiken om een scherpe metalen rand mee af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:39
Ik heb geen aandelen, maar ik zag deze aanbieding bij nkon.nl:
https://www.nkon.nl/multiplus-pmp482305010-48v-35a-5168.html

De 5000VA is ook in de aanbieding:
https://www.nkon.nl/ess/o...pmp482505012-48v-70a.html

Ik vraag me af wat nu handig is. Ik ben bang dat de 3000VA te klein is. Wat levert deze. 2400 watt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wat is 48*35?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
8 x 30 = 240
8 x 5 = 40
40 x 30 = 1200
40 x 5 = 200
--------- +
1680

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Klinkt minder dan 2400 of 3000. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
jadjong schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:20:
Klinkt minder dan 2400 of 3000. :P
Levert wel degelijk 3000VA *0.8 power factor is 2400 W. Om en nabij dus.

Hij kan laden met 35A max. Laden is bij om en nabij de 55 volt, dus een slordige 1900W.

Maar wat is het issue nou?

Ik zou voor de 5000 gaan. Ik heb hem zelf ook :)

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 11-10-2023 19:25 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 119 Laatste