Niek_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:04:
Hoop gelezen in de afgelopen periode, tijd om m'n plan hier eens neer te zetten en feedback aan jullie te vragen
Huidige situatie:
29,96 kWp zonnepanelen (oost-west-zuid)
SolarEdge SE17k (17.000W maximaal AC-vermogen / 26A per fase maximale AC-stroom)
Opbrengst ongeveer 21MWh per jaar, regelmatig enkele uren achter elkaar op 17kW aan het aftoppen
2 x EV (laden te sturen op dynamisch tarief)
1 x NIBE warmtepomp (verwarmen te sturen op dynamisch tarief)
3 x 25A netaansluiting
1 x PAP met hoge TLV tot februari 2024 waar de PV op aangesloten is.
1 x SAP met dynamisch tarief waar alle afnemers op aangesloten zijn.
Doel:
In het komende half jaar experimenteren met het opslaan van energie tijdens de goedkope uren en vervolgens op het net zetten tijdens de dure uren. Op deze manier voorbereiden op einde hoge TLV waarna ik de PV ook op het dynamische tarief wil/moet zetten en dus tijdens de goedkope uren (rond het middaguur) wil opslaan om later alsnog op het net te zetten. Daarnaast op basis van het dynamische tarief en een voldoende groot verschil tussen de uurprijzen (laadverliezen en afschrijving systeem) inkopen en verkopen.
Boodschappenlijst:
3x Victron Mulitplus-II 48/5000/70-50 (3x ivm 3-fasen)
1x Victron Cerbo GX
1x Victron GX Touch 50 of 70 Display (optioneel)
1x Victron Energy Meter ET340 (of wachten op de nieuwe Energy Meter die makkelijker te verbinden schijnt te zijn via een ethernetkabel)
1 x Victron Shunt VE.Can
2 x Victron Lynx Power In (4 sets van DC+ en DC- kunnen op 1 Power In aangesloten worden)
6x Pylontech US5000 - 4,8kWh (28,8kWh totaal* zie vraag 4)
Verder natuurlijk de benodigde bekabeling, eventueel racks en onderbrekers.
Openstaande vragen:
1) Victron Factor 1.0 regel
https://www.victronenergy...:start#the_factor_10_rule
Dit zou betekenen dat de SE17k (17.000/3=) 5.666,67W per Multiplus kwijt zou moeten kunnen. Dan kom ik niet weg met de Multiplus-II 48/5000/70-50 (4.000W continue vermogen) als ik het goed begrijp en zie ik 3 mogelijkheden:
1A) PV op AC-in van Multiplus zetten, dan hoeft de 1.0 regel niet meegenomen te worden. Nadeel: geen PV-productie indien net afschakelt.
1B) Ik moet een stap groter naar de Multiplus-II 48/8000/110-100 (6.400W continue vermogen) maar die is 2x zo duur…
1C) Ik moet de SE17k hard limiteren op maximaal 15.000W vermogen. Dat is wel zonde aangezien het regelmatig voorkomt dat we enkele uren 17kW vermogen vanuit de omvormer krijgen. Daarnaast kan de Multiplus-II 48/5000/70-50 slechts 4000W omvormen, dus heb ik regelmatig een behoorlijk verlies.
Document met instellingen om de SolarEdge omvormer goed met de Multiplus te laten samenwerken.
2) Verschil in toevoeging bij de Mulitplus-II 70-50 of 110-100. 70=70A acculader en bij de andere 110A acculader. 50=50A externe stroomdetectie. Het verschil in laadvermogen snap ik, ik begrijp echter niet waar de externe stroomdetectie voor dient. Daarnaast moet ik nog even nagaan of ik aan 70A laadvermogen voldoende heb.
3) Cerbo GX vs Multiplus-II GX. Meerprijs GX variant is ongeveer 2x de prijs van de Cerbo. Waarom zou je dan toch voor de Multiplus-II GX variant kiezen?
4) Ik lees dat ik minimaal 4,8kWh per 1,5Wp PV-vermogen moet hebben. Met een PV-omvormer van 17kWh zou ik dan ((17/1,5)*4,8=) 54,4kWh aan accupakket moeten hebben. Oftewel 12 pakketten van 4,8kWh.
https://www.victronenergy...#minimum_battery_capacity
Ik kijk naar Pylontech omdat ik graag een kant-en-klaar product koop in plaats van zelfbouw.
https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom
Er zijn ook andere merken die door Victron ondersteund worden, zie hier:
https://www.victronenergy...ttery_compatibility:start
5) In hoeverre is het geheel backwards compatible bij uitbreiding over 6-24 maanden? Kan ik er andere (ander merk?) accupakketten parallel naast zetten op dezelfde bushbar? Kan ik deze dan ook met de Cerbo GX uitlezen/aansturen of kan die 1 merk/type bedienen?
6) Als ik eventueel in de toekomst de mogelijkheid wil hebben om een generator aan te sluiten, moet ik dan nu al voor de Quattro gaan of zijn er andere mogelijkheden om een generator aan te sluiten?
7) Aansturing laden ontladen etc. Ik zie dat Victron met de dynamische ESS komt:
YouTube: Victron Energy Dynamic ESS - preview en daarnaast heb ik met veel interesse de posts van @
KC27 gelezen die
een script geschreven heeft. Ik moet nog even zien wat nou de beste oplossing is. Victron is natuurlijk redelijk out-of-the-box, maar bij het script van KC27 zijn er mogelijkheden om rekening te houden met verwachtte PV-opbrengsten, verbruik WP, etc.
8 ) DC bekabeling accu’s – lynx. Hier moet ik mij nog in verdiepen. Ik zal de kabeldiameter moeten uitrekenen en vermoed dat hier dan ook uit kan opmaken of ik met 1 x DC+ en 1 x DC- vanaf de accu richting de lynx kom of dat dit dubbel uitgevoerd moet worden.
9) Ik zal nog iets qua gereedschap moeten ivm krimpen DC-kabels (indien niet op lengte te verkrijgen) en het juiste aanhaalmoment/torqu voor de verschillende moeren.
10) EV laden voor of na de Multiplus? Na de Multiplus dan kunnen we ook laden bij stroomuitval, voor de Multiplus niet. Ik ben er alleen nog niet achter of na de Multiplus ook nadelen heeft. Zal er wel op moeten letten dat ik zorg dat het laden zoveel als mogelijk vanuit het net komt om extra DC-conversieverliezen te voorkomen.
11) Zekeringen. In de Lynx Distributor en Shunt zullen zekeringen moeten komen. Moet mij er nog in verdiepen welke benodigd zijn.
12) Kabeldiameter DC, richtlijn Victron? Victron heeft een app om de kabeldiameter te bepalen en
een document waarin meer beschreven is. Hier moet ik nog doorheen.
13) Kabeldiameter AC in en out Victron. Ik wil hier 6mm2 gaan gebruiken. Kabellengte zal ongeveer 20m zijn.
14) Welke dingen moet ik zwaarder of anders uitvoeren als ik er nu al rekening mee wil houden om eventueel nog eens 3x Multiplus-II 48/5000/70-50 parallel aan de huidige te zetten? Ik denk zelf dat ik alleen moet nagaan of het AC-deel geschikt is voor het hogere vermogen. DC kan ik nog weinig rekening houden met een extra Multiplus per fase verwacht ik.
Kortom, nog genoeg uit te zoeken in de komende maanden. Zal van tijd-tot-tijd hier een update neerzetten. Wellicht dat hiermee ook vragen van anderen cq. toekomstige lezers beantwoord kunnen worden.