• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:33
Magnat schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:16:
Ik heb nu ook mijn 2x Daly en 1x JK BMS in Home Assistant zitten. Monitoring via Bluetooth via een docker. Alleen de JK heeft nog wat werk nodig, daar komen nog niet alle waardes van door. Ik gebruik een BMV van Victron dus deze info daar stuur ik niet mee, maar kan wel alerts laten doorkomen.

Via USB heb ik het nooit stabiel gekregen. Ik heb wel een stuk of 5 verschillende chipset USB hubs geprobeerd zonder success. Het draaide altijd maar even en dan viel heel de bus om.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de JKMB met een orginele FTDI Serial <> USB converter aangesloten. Werkt perfect, wel aangesloten op de Cerbo GX met Venus OS maar dat zou niet uit moeten maken.
MTLPB schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:55:
Ik wil geen woonruimte verliezen en de thuisbatterij veilig plaatsen. Kan ik een thuisbatterij ook in de garagevloer verwerken? Ik zou dan een paar vierkante meter beschikbaar hebben. Ik kan een meter de diepte in en kan dan betonnen compartimenten maken voor de bakken met batterijen. De temperatuur is dan constant en mocht er ooit brand uitbreken dan is de betonnen bak snel gevuld met water.
Kan prima met LiFePO4. Waarom zou dit niet kunnen?
Ethirty schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:17:
[...]

Dat was ik en dat werd afgeraden vanwege warmte ontwikkeling. :)
Temperatuur moet je sowieso meten, bij mij in de "opberg ruimte" is het tussen de 20-30gr. Gaat prima.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:39

Ethirty

Who...me?

grotegok schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:28:
[...]

Worden de batterijen bij jou zo warm dan?
Ze staan bij mij in de schuur en zou juiste 'stabiele/constante' temperatuur van onder de grond waarderen.
Ik bel al bezig met een batterij verwarming voor in de schuur...
Bij mij ging het nog om een design afweging aangezien ik dan tijdens de verbouwing voorzieningen voor de toekomst kon aanleggen. Ik heb nu nog niks.

Dus ik ga af op de opmerkingen die ik hier hoorde.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:58
Ethirty schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:14:
[...]

Bij mij ging het nog om een design afweging aangezien ik dan tijdens de verbouwing voorzieningen voor de toekomst kon aanleggen. Ik heb nu nog niks.

Dus ik ga af op de opmerkingen die ik hier hoorde.
Jij wilde de omvormers toch ook in dat gat stoppen? @MTLPB heeft het (maar dat is een veronderstelling) alleen over de batterij.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:02
Deze zou ik er nog even op zetten, feedback altijd welkom!
3 x Victron Multiplus 48/8000
3 x Victron DC switch 275A
3 x Victron Lynx Distributor
Alle benodigde DC-kabellengtes opgemeten en order eruit gedaan.
Kabelgoot Hager LKG7512507030B is ook onderweg, die komt strak boven de Distributors.
Links van het geheel komt de onderverdeelkast. Als die ook hangt en de kabelgoot zit op z'n plek dan nog even een plekje voor de Cerbo GX en Touch 70 zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nI9QJV_Ly3btnw3New3hEb2ZXNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lzuOsIlMnzgNPEvM8ehgeiXS.png?f=fotoalbum_large

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:50
Niek_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:11:
Kabelgoot Hager LKG7512507030B is ook onderweg, die komt strak boven de Distributors.
Links van het geheel komt de onderverdeelkast. Als die ook hangt en de kabelgoot zit op z'n plek dan nog even een plekje voor de Cerbo GX en Touch 70 zoeken.
[Afbeelding]
Hoe ga jij de kabels volgens de instructie van de battery switch in de battery switch krijgen? (Do not remove the side-plate facing upward as water may get in from the top)

Is trouwens een fijne kabelgoot om mee te werken. Uit interesse wat betaal jij voor de goot? En ga je ook de kabelclips gebruiken?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Niek_
John245 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 17:57:
[...]

Hoe ga jij de kabels volgens de instructie van de battery switch in de battery switch krijgen? (Do not remove the side-plate facing upward as water may get in from the top)

Is trouwens een fijne kabelgoot om mee te werken. Uit interesse wat betaal jij voor de goot? En ga je ook de kabelclips gebruiken?
Als daar water in kan komen dan heb ik hele andere problemen :)

€151,21 voor 4 meter, jij? Clips had ik nog niet in de planning staan. Even zien hoe de kabels straks liggen.

• John245
Niek_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:17:
[...]

Als daar water in kan komen dan heb ik hele andere problemen :)

€151,21 voor 4 meter, jij? Clips had ik nog niet in de planning staan. Even zien hoe de kabels straks liggen.
€184,28 voor 8 meter. Als de stugge kabels liggen is het lastig om de clips te plaatsen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Niek_
John245 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:22:
[...]

€184,28 voor 8 meter. Als de stugge kabels liggen is het lastig om de clips te plaatsen.
Nette prijs hoor. Ik had 2,3 meter nodig en het ging natuurlijk per 2 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:48

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:22:
[...]

Of in plaats van een gootje de kabels gewoon in het zicht laten en trekontlasting op DIN rail gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvppHnQNESwR58zj-Ra4yVWbfNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YaOO8bTWiR2RbM44aehpceDR.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKMjrVtyO4-ztrdcKmsOTLOSiQU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lwfTtYByippkzg4BME2Y3Juo.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door HermanGast op 20-09-2023 21:11 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• John245
HermanGast schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:53:
[...]

Of in plaats van een gootje de kabels gewoon in het zicht laten en trekontlasting op DIN rail gebruiken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben niet de enige persoon die de minimale eisen opstelt.

Eigenlijk ben ik best vrij om projecten te doen zolang het netjes is afgewerkt en er geen of zo weinig mogelijk kabels zichtbaar zijn.

• John245
Niek_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 18:29:
[...]

Nette prijs hoor. Ik had 2,3 meter nodig en het ging natuurlijk per 2 meter
Ja als ik had geweten dat jij ook nodig had dan hadden we nog efficienter in kunnen kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Interessant:

(Crosspost)

Webinar Dynamic ESS by Johannes Boonstra and Dirk-Jan Faber

https://professional.victronenergy.com/learn/events/ow/252/

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
[Afbeelding]
Mooi begin maar de ruimte aan de bovenkant lijkt mij wat krap? Kan niet goed zien of er een plafond boven zit maar 10 cm wordt als minimum aanbevolen in de manual. Bovenaan is ook de plaats waar de multiplus de meeste warmte uitblaast.

• Niek_
Niltag schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:34:
[...]

Mooi begin maar de ruimte aan de bovenkant lijkt mij wat krap? Kan niet goed zien of er een plafond boven zit maar 10 cm wordt als minimum aanbevolen in de manual. Bovenaan is ook de plaats waar de multiplus de meeste warmte uitblaast.
Foto vertekent een beetje zie ik. Rechts zit bijvoorbeeld ook 10cm net als tussen elke omvormer. Er zit 10cm tussen bovenzijde en beton, tussen hout 10,5cm. Iets verderop kan de warmte via een open trapgat naar de volgende verdieping. Heb de mogelijkheid om te koelen in de ruimte, denk dat het goed moet komen maar wel benieuwd vanaf wanneer (seizoen/vermogens) ik iets met koeling moet gaan doen. Daar gaan we achterkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 21-09-2023 01:21 ]

• Niek_
John245 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 21:55:
Interessant:

(Crosspost)

Webinar Dynamic ESS by Johannes Boonstra and Dirk-Jan Faber

https://professional.victronenergy.com/learn/events/ow/252/
Beetje onmogelijke tijd, enig idee of de webinar opgenomen en gedeeld wordt? Kan dit niet terugvinden. Benieuwd of ze ingaan op het voorspellend vermogen in combinatie met warmtepomp (seizoensafhankelijk) en opladen EV. Begrijp dat je idealiter EV niet vanuit een accu oplaad gezien de conversie verschillen maar met de huidige prijzen kan dat makkelijk uit. Daarnaast kan het bepalend zijn of je een extra energiemeter moet toepassen tussen EV/warmtepomp en net om zo het ESS van de juiste informatie te voorzien.

• John245
Niek_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 01:28:
[...]

Beetje onmogelijke tijd, enig idee of de webinar opgenomen en gedeeld wordt? Kan dit niet terugvinden. Benieuwd of ze ingaan op het voorspellend vermogen in combinatie met warmtepomp (seizoensafhankelijk) en opladen EV. Begrijp dat je idealiter EV niet vanuit een accu oplaad gezien de conversie verschillen maar met de huidige prijzen kan dat makkelijk uit. Daarnaast kan het bepalend zijn of je een extra energiemeter moet toepassen tussen EV/warmtepomo en net om zo het ESS van de juiste informatie te voorzien.
Geen idee. Zah het toevallig op hun site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RikHa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:35:
[...]

Jij wilde de omvormers toch ook in dat gat stoppen? @MTLPB heeft het (maar dat is een veronderstelling) alleen over de batterij.
True, dus niet helemaal op 1-op-1 te vergelijken. Maar er werd op mijn casus gewezen als antwoord op zijn vraag.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
JBtL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:54:
[...]

Zonde, wellicht - ik weet ook niet of een omschakelaar per se goedkoper is dan de bekabeling upgraden. Maar het hele huis achter de multiplus zetten geeft ook een single point of failure, ik neem toch aan dat er ook geen stroom meer doorgegeven wordt op het moment een MP uitschakelt?
Gewoon de Victron documentatie lezen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldnRtCIyFHoXG-WyxhOu-owX9mQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uhetYJE2Cz0TeTBRLKk9k0t9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:35
Q schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:43:
[...]

Als het budget het toestaat, zou de MP 5000 een betere keuze zijn dan de MP3000 omdat als je in het hoge bereik gaat zitten van een MP dat de efficiëntie zo instort?
Bij AC-DC is het verschil minimaal, zelfs op max. vermogen. Bij DC-AC is er wel wat verschil bij hogere vermogens. Voor eigen verbruik nauwelijks een issue (dat gaat meestal op relatief laag vermogen), voor terugleveren wat meer - maar 3x5000 heeft ook een stand-by verbruik wat 1.6x zo hoog is, dat geeft uiteindelijk meer verlies.

[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 22-09-2023 13:17 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-10 13:40
Al enige tijd ben informatie aan het inwinnen over een thuisbatterij. Zelf zou ik een setup willen gaan bouwen met Victron Energy omvormers in samenwerking met Pylontech US5000 batterijen.

Op de website van Pylontech staat dat deze batterijen met een maximum van 16 stuks parallel gekoppeld kunnen worden. In de installatiehandleiding op hun website zie je ook meerdere unites parallel gekoppeld. Echter is de bekabeling die ze leveren maar geschikt voor 100A constant en 125A piek. Dat zou dan toch betekenen dat dit uit veiligheidsoverwegingen niet mogelijk is met deze batterij en ze per stuk naar de busbar moeten gaan? Ook zie ik online installaties waarbij twee US5000s geschakeld zijn, zie ik iets over het hoofd waardoor dit wel kan?

Voor de busbar wil ik gebruik maken van de Victron Lynx distributor welke geschikt is voor 1000A. Dat zou dus betekenen dat ik maximaal 8 van deze batterijen kan aansluiten verdeeld over 3 busbars en 3 Multiplus 5000 omvormers voor een 3 fase systeem. Mocht ik meer batterijen willen gaan aansluiten (het geen wel het idee is) dan moet ik dus opzoek naar een andere busbar, welke zouden jullie hiervoor adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een stuk koper dat je op maat zaagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:38
KoBolD54 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:39:
Al enige tijd ben informatie aan het inwinnen over een thuisbatterij. Zelf zou ik een setup willen gaan bouwen met Victron Energy omvormers in samenwerking met Pylontech US5000 batterijen.

Op de website van Pylontech staat dat deze batterijen met een maximum van 16 stuks parallel gekoppeld kunnen worden. In de installatiehandleiding op hun website zie je ook meerdere unites parallel gekoppeld. Echter is de bekabeling die ze leveren maar geschikt voor 100A constant en 125A piek. Dat zou dan toch betekenen dat dit uit veiligheidsoverwegingen niet mogelijk is met deze batterij en ze per stuk naar de busbar moeten gaan? Ook zie ik online installaties waarbij twee US5000s geschakeld zijn, zie ik iets over het hoofd waardoor dit wel kan?

Voor de busbar wil ik gebruik maken van de Victron Lynx distributor welke geschikt is voor 1000A. Dat zou dus betekenen dat ik maximaal 8 van deze batterijen kan aansluiten verdeeld over 3 busbars en 3 Multiplus 5000 omvormers voor een 3 fase systeem. Mocht ik meer batterijen willen gaan aansluiten (het geen wel het idee is) dan moet ik dus opzoek naar een andere busbar, welke zouden jullie hiervoor adviseren?
Per 2 (of 3) parallel.

Edit: Als je 4 sets parallel hebt dan kan je dus 4x120A trekken. Lijkt me wel voldoende voor een 3xMP5000 toch?

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 22-09-2023 17:04 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

KoBolD54 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:39:

Als je 16x US5000 in 8 groepen aansluit met 3x MP5000 heb je 3 Distributors nodig en is er (denk ik) voldoende koper/busbar voor het amperage. Je zou de MP’s nog kunnen begrenzen als je denkt in de piek te hoog uit te komen. Met zwaardere MP’s of meerdere parallel (2x3 of 3x3)zou ik een expert inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
HermanGast schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:09:
[...]

Als je 16x US5000 in 8 groepen aansluit met 3x MP5000 heb je 3 Distributors nodig en is er (denk ik) voldoende koper/busbar voor het amperage. Je zou de MP’s nog kunnen begrenzen als je denkt in de piek te hoog uit te komen. Met zwaardere MP’s of meerdere parallel (2x3 of 3x3)zou ik een expert inschakelen.
Niet denken, gokken etc. Gewoon een klein rekensommetje maken.
3x5000VA=15000VA. Zeg voor het gemak bij 50V is dus 300A als alledrie de MPs op vol vermogen staan te blazen.

Als je 4 accus parallel aansluit (en dan maakt het dus niet uit of dat er 4, 8 of 16 zijn) is dat dus minder dan 100A per kabel. Helemaal geen 3 distributors nodig, maar 2. Dus ruimte voor 4 parallel max. Je kan ook klein beginnen met 2 parallel. Dan moet je alleen je vermogen wat beperken.
Je kan er natuurlijk wel meer parallel zetten, maar dat hoeft niet.

Je kan niet meer stroom met je batterijen ergens induwen dan de afnemers vragen (tenzij kortsluiting). Dus je MPs bepalen hoeveel A je over hoeveel parallelle strings moet verdelen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

V_ger schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:29:
[...]

Niet denken, gokken etc. Gewoon een klein rekensommetje maken.
3x5000VA=15000VA. Zeg voor het gemak bij 50V is dus 300A als alledrie de MPs op vol vermogen staan te blazen.

Als je 4 accus parallel aansluit (en dan maakt het dus niet uit of dat er 4, 8 of 16 zijn) is dat dus minder dan 100A per kabel. Helemaal geen 3 distributors nodig, maar 2. Dus ruimte voor 4 parallel max. Je kan ook klein beginnen met 2 parallel. Dan moet je alleen je vermogen wat beperken.
Je kan er natuurlijk wel meer parallel zetten, maar dat hoeft niet.

Je kan niet meer stroom met je batterijen ergens induwen dan de afnemers vragen (tenzij kortsluiting). Dus je MPs bepalen hoeveel A je over hoeveel parallelle strings moet verdelen.
De piek van de MP5000 is 9000Watt, 3x9000W=27000, bij 50Volt is 540A. Over 4 groepen (parallele strings) zit je met 135A boven de spec van de kabels? Wellicht klapt een 125A zekering er op tijd uit, maar ik zou niet bezuinigen op een paar kabeltjes of een distributor.
Dus met 6 of 8 strings als minimum heb je dan toch 3 distributors nodig. Denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 22-09-2023 23:00 ]

• V_ger
HermanGast schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:39:
[...]

De piek van de MP5000 is 9000Watt, 3x9000W=27000, bij 50Volt is 540A. Over 4 groepen (parallele strings) zit je met 135A boven de spec van de kabels? Wellicht klapt een 125A zekering er op tijd uit, maar ik zou niet bezuinigen op een paar kabeltjes of een distributor.
Dus met 6 of 8 strings als minimum heb je dan toch 3 distributors nodig. Denk ik.
Ik denk dat als je van plan bent om zoveel power te gaan gebruiken de 5000 niet de juiste keuze is en je de 10k moet nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
NKON heeft het al ingeprijsd, multiplus 2 5000 vanaf 1 oktober voor €963,97 en 3000 voor € 666,62. Kan ook per stuk @grotegok

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:46
HermanGast schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:39:
[...]

Voor deze vermogens kan je ook naar twee Deye 12k parallel kijken.
Het zijn wel 2 verschillende concepten
Met Deye kan aan netaansluitings kant de symmetrische fase belasting behouden blijven en kan je aan UPS huisaansluiting overweg met fase scheefbeslasting tot 11kW op 1 fase en bij voldoende PV opwek tot 23kW op 1 fase, maar je AC bekabeling als AC groepenkast(en) moet daar wel op berekend zijn of anders beperkingen plaatsen.
Edit: is wel belangrijk dat je ruimtetemperatuur wel laag kunt houden, zodat omvormers niet te warm worden en gaan reduceren, er komt ca 6-7% van het vermogen als warmte vrij

Zowel DC als AC zijdig zal je flink moeten doorrekenen,
Voor 480A DC nominaal heb je een centrale busbar nodig van minimaal 400mm2 koper, een Victron distributor is 8x30mm voor 280A nominaal.
Deye is trafoloos, niet galvanisch gescheiden, AC zijdig zal je duurdere aardlek beveiliging nodig hebbe, wil je aan de norm voldoen en >63A is best prijzing

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 23-09-2023 12:51 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
@KoBolD54 Gebruik LFP-accu's voor langdurige gebruik bij voorkeur rond 0,2C vanwege warmte ontwikkeling in de cellen (20% van de 100A van de pylontech)

Ik heb 280Ah LFP-cellen, bij 0,2C kan ik mijn celtemperatuur stabiel houden, de US5000 hebben kleinere LFP-cellen met naar verhouding meer oppervlak, dan zal je misschien 0.25C kunnen halen voor 8 uur.
(4 uur laden 0,25C en 4 uur ontladen 0,25C, waarbij cel-temperatuur onder de 35 graden blijft.
Gebruik bij cel-temperaturen boven 35 graden neemt snel en fors de levensduur af en zit je veel eerder op een 80%DOD capaciteit

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Domba Ik ben hier nog in opbouw met een Rittal systeem en vertinde busbars van 10x30mm, daar worden hogere stromen gehanteerd. Hoe verklaar je dat?

Zie https://www.rittal.com/imf/none/3_1978/

30x10mm coated, DC komt daar uit op 683A. Dat is dan 35C ambient en 65C busbar. Wil je de busbar koeler houden dan kom je met een factor 0.7 alsnog uit op bijna 500A. Met een 500A SmartShunt is dat toch mijn limiet, dus groter was voor mij sowieso niet relevant.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Domba
@Rimco Max bedrijfstemperatuur van Victron distributor is 60 graden en heeft 2 hoofdrails in een behuizing met electronica tussen de hoofdrails in IP2X behuizing die geen ventilator heeft (geen geforceerde ventilatie), maar IP2X stil staande lucht

De Rittal waarden die je noemt zijn de kale waarden voor een enkele rail voor in een PLS systeem welke via T-verbindingen onder de hoofdrails wordt aangesloten en geen zekeringen/kabel aansluitingen direct op de hoofdrail, waarbij de busbar omgevingstemperatuur niet oploopt boven 35 graden tijdens gebruik voor de hoofdrail,
Vitron rails zit in een behuizing, je moet zo wie zo die waarden van tabel corrigeren naar twee hoofdrails in IP2X

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:20

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Domba Valide punten, echter lees ik het in de context van hun RiLine 60 systeem, waar er standaard 3 (actieve) geleiders in een gesloten behuizing zitten. Dan ook niet de PLS variant, maar gewoon vlakke geleiders. Ook in dat document noemen ze 700/800A bij 30x10mm, maar er staat niet bij onder welke condities.

Met de "Conductor connection clamps" zitten er daar trouwens ook gewoon direct geleiders op geklemd.

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat het allemaal draait om de warmte die je moet afvoeren. Vandaar overweeg ik ook om het actief te koelen, want het mag allemaal wel wat koeler.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-10 00:21
Jazsie schreef op woensdag 20 september 2023 @ 10:23:
[...]

Hoezo is het zonde?

Ik heb ook enkel de AC-IN in gebruik. "effe" kabeltje leggen zit er helaas niet in.

Netuitval, welk netuitval?
Powerassist, alles goed verdeeld over de groepen en dus geen te kort.

Het ligt aan ieder situatie, voor mij dus niet de moeite om speciaal een kabel te gaan leggen.
Het is idd wat je zelf wilt.
Hij heeft nog de mogelijkheid om een kabel te leggen.
Vandaar mijn opmerking dat het zonde is, om het niet te doen.
Afgelopen jaren hebben we om de paar jaar stroomuitval. Nu dit jaar al 1x gepland en gisteren de hele buurt ongepland.
Dan is de ac-out wel erg handig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
JBtL schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:00:
[...]

NKON heeft het al ingeprijsd, multiplus 2 5000 vanaf 1 oktober voor €963,97 en 3000 voor € 666,62. Kan ook per stuk @grotegok
Ik heb net bij Nkon 16x Eve LF230 Prismatic 230Ah Grade A, Victron MP-II 48/3000 en Cerbo-S GX besteld. JK BMS + battery box via Ali. Totale prijs €2829 incl. btw voor 11 kWh. Niet zo spannend als de 3 fase installaties die hier al gepost zijn maar wel een lekkere prijs. :) Simulatie geeft aan dat het €355/jaar zou opleveren (enkel door eigenverbruik van 37% naar 74%, dus niet handelen met dynamische tarieven). Terugverdientijd is < 10 jaar. We gaan het zien!

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
[Afbeelding]
Die 3 losse Lynxen snap ik niet helemaal
Deze dienen aan elkaar te zitten (2 dan ook voldoende?)
De 3 fase installatie dient van 1 (één) batterij gevoed te worden.

Batterij mag uiteraard uit tig parallel geschakelde sets te bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
GMJansen schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:39:
[...]

Die 3 losse Lynxen snap ik niet helemaal
Deze dienen aan elkaar te zitten (2 dan ook voldoende?)
De 3 fase installatie dient van 1 (één) batterij gevoed te worden.

Batterij mag uiteraard uit tig parallel geschakelde sets te bestaan.
Nee hoor, ik ga de Lynxen onderling verbinden met DC-kabel. Op deze wijze heb ik alle DC-bekabeling van/naar Multiplussen op dezelfde lengte.
Heb er sowieso 3 nodig:
3 x multiplus
8 x accu
11 ingangen totaal nodig en elke lynx heeft er 4
Alle 8 accu’s zijn via de Lynx met alle Multiplussen verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Niek_ schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:27:
[...]

Nee hoor, ik ga de Lynxen onderling verbinden met DC-kabel. Op deze wijze heb ik alle DC-bekabeling van/naar Multiplussen op dezelfde lengte.
Heb er sowieso 3 nodig:
3 x multiplus
8 x accu
11 ingangen totaal nodig en elke lynx heeft er 4
Alle 8 accu’s zijn via de Lynx met alle Multiplussen verbonden.
Ik zie inderdaad nu je post op 19 sep.
Oke, je houdt erg van symetrie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:56
[...]

Mooie aanbieding!!

Aangezien ik nu 1x 3000 in gebruik heb, kan ik er 1 bijplaatsen of moeten het er meteen 2 bijplaatsen zijn als set van 3?
Ik neem aan, ergens gelezen te hebben, dat ze 3000 of 5000 moeten zijn, geen mix van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
grotegok schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:25:
[...]

Mooie aanbieding!!

Aangezien ik nu 1x 3000 in gebruik heb, kan ik er 1 bijplaatsen of moeten het er meteen 2 bijplaatsen zijn als set van 3?
Ik neem aan, ergens gelezen te hebben, dat ze 3000 of 5000 moeten zijn, geen mix van.
Je kan OF 1 fase, OF 3 fase. 2 kan niet. Wat eventueel wel zou kunnen is 2 MPs parallel zetten, dus op dezelfde fase. Maar of je dat wil?

Wat wel belangrijk is, is dat ze hetzelfde zijn. Iig precies dezelfde firmware. Ik durf niet te zeggen of kleine hardware wijzigingen roet in het eten kunnen gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Nette prijs hoor, ik heb bijna het dubbele betaald >:).
GMJansen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 21:37:
Het is idd wat je zelf wilt.
Hij heeft nog de mogelijkheid om een kabel te leggen.
Vandaar mijn opmerking dat het zonde is, om het niet te doen.
Afgelopen jaren hebben we om de paar jaar stroomuitval. Nu dit jaar al 1x gepland en gisteren de hele buurt ongepland.
Dan is de ac-out wel erg handig.
Ja als je kabel kan leggen en je hebt last van stroom uitval dan is het zeker wel de moeite waard.
Kristofferson schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:33:
[...]

Ik heb net bij Nkon 16x Eve LF230 Prismatic 230Ah Grade A, Victron MP-II 48/3000 en Cerbo-S GX besteld. JK BMS + battery box via Ali. Totale prijs €2829 incl. btw voor 11 kWh. Niet zo spannend als de 3 fase installaties die hier al gepost zijn maar wel een lekkere prijs. :) Simulatie geeft aan dat het €355/jaar zou opleveren (enkel door eigenverbruik van 37% naar 74%, dus niet handelen met dynamische tarieven). Terugverdientijd is < 10 jaar. We gaan het zien!
€2829 incl. btw voor 11 kWh als in compleet en al? Komt dus ook echt niks meer bij?

Je sluit alles draadloos aan elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 09:21
Plaatje van een typische dag verbruik / opbrengst. Maximum piek in het verbruik zit tegen de 4kwh. Continue verbruik zit zo rond de 300 watt. Vooral dat laatste wil ik strak met een accu gaan opvangen. Lijkt me prima om dan een 1 fase systeem te bouwen toch? Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FRA9LVkcW3BV7KBmgqy9Y1v_9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZFxoNMaWxIKwMzheERDTKxS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:56:
€2829 incl. btw voor 11 kWh als in compleet en al? Komt dus ook echt niks meer bij?
Reserve AC kring 20A :)B lag al klaar. DC kabel & zekering moet ik nog bekijken ;) Wat mis ik nog?

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
Kristofferson schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:33:
[...]

Reserve AC kring 20A :)B lag al klaar. DC kabel & zekering moet ik nog bekijken ;) Wat mis ik nog?
Een EM540 kWh-meter (bij een 3-fase aansluiting) of ET112 (bij 1-fase) , VE.Can-Canbus kabel (tenzij je deze zelf maakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LecramR
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-05 11:32
Niek_ schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:04:
Hoop gelezen in de afgelopen periode, tijd om m'n plan hier eens neer te zetten en feedback aan jullie te vragen :)

Huidige situatie:
29,96 kWp zonnepanelen (oost-west-zuid)
SolarEdge SE17k (17.000W maximaal AC-vermogen / 26A per fase maximale AC-stroom)
Opbrengst ongeveer 21MWh per jaar, regelmatig enkele uren achter elkaar op 17kW aan het aftoppen
2 x EV (laden te sturen op dynamisch tarief)
1 x NIBE warmtepomp (verwarmen te sturen op dynamisch tarief)
3 x 25A netaansluiting
1 x PAP met hoge TLV tot februari 2024 waar de PV op aangesloten is.
1 x SAP met dynamisch tarief waar alle afnemers op aangesloten zijn.

Doel:
In het komende half jaar experimenteren met het opslaan van energie tijdens de goedkope uren en vervolgens op het net zetten tijdens de dure uren. Op deze manier voorbereiden op einde hoge TLV waarna ik de PV ook op het dynamische tarief wil/moet zetten en dus tijdens de goedkope uren (rond het middaguur) wil opslaan om later alsnog op het net te zetten. Daarnaast op basis van het dynamische tarief en een voldoende groot verschil tussen de uurprijzen (laadverliezen en afschrijving systeem) inkopen en verkopen.

Boodschappenlijst:
3x Victron Mulitplus-II 48/5000/70-50 (3x ivm 3-fasen)
1x Victron Cerbo GX
1x Victron GX Touch 50 of 70 Display (optioneel)
1x Victron Energy Meter ET340 (of wachten op de nieuwe Energy Meter die makkelijker te verbinden schijnt te zijn via een ethernetkabel)
1 x Victron Shunt VE.Can
2 x Victron Lynx Power In (4 sets van DC+ en DC- kunnen op 1 Power In aangesloten worden)
6x Pylontech US5000 - 4,8kWh (28,8kWh totaal* zie vraag 4)
Verder natuurlijk de benodigde bekabeling, eventueel racks en onderbrekers.

Openstaande vragen:
1) Victron Factor 1.0 regel
https://www.victronenergy...:start#the_factor_10_rule
Dit zou betekenen dat de SE17k (17.000/3=) 5.666,67W per Multiplus kwijt zou moeten kunnen. Dan kom ik niet weg met de Multiplus-II 48/5000/70-50 (4.000W continue vermogen) als ik het goed begrijp en zie ik 3 mogelijkheden:
1A) PV op AC-in van Multiplus zetten, dan hoeft de 1.0 regel niet meegenomen te worden. Nadeel: geen PV-productie indien net afschakelt.
1B) Ik moet een stap groter naar de Multiplus-II 48/8000/110-100 (6.400W continue vermogen) maar die is 2x zo duur…
1C) Ik moet de SE17k hard limiteren op maximaal 15.000W vermogen. Dat is wel zonde aangezien het regelmatig voorkomt dat we enkele uren 17kW vermogen vanuit de omvormer krijgen. Daarnaast kan de Multiplus-II 48/5000/70-50 slechts 4000W omvormen, dus heb ik regelmatig een behoorlijk verlies.
Document met instellingen om de SolarEdge omvormer goed met de Multiplus te laten samenwerken.

2) Verschil in toevoeging bij de Mulitplus-II 70-50 of 110-100. 70=70A acculader en bij de andere 110A acculader. 50=50A externe stroomdetectie. Het verschil in laadvermogen snap ik, ik begrijp echter niet waar de externe stroomdetectie voor dient. Daarnaast moet ik nog even nagaan of ik aan 70A laadvermogen voldoende heb.

3) Cerbo GX vs Multiplus-II GX. Meerprijs GX variant is ongeveer 2x de prijs van de Cerbo. Waarom zou je dan toch voor de Multiplus-II GX variant kiezen?

4) Ik lees dat ik minimaal 4,8kWh per 1,5Wp PV-vermogen moet hebben. Met een PV-omvormer van 17kWh zou ik dan ((17/1,5)*4,8=) 54,4kWh aan accupakket moeten hebben. Oftewel 12 pakketten van 4,8kWh.
https://www.victronenergy...#minimum_battery_capacity
Ik kijk naar Pylontech omdat ik graag een kant-en-klaar product koop in plaats van zelfbouw. https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom
Er zijn ook andere merken die door Victron ondersteund worden, zie hier: https://www.victronenergy...ttery_compatibility:start

5) In hoeverre is het geheel backwards compatible bij uitbreiding over 6-24 maanden? Kan ik er andere (ander merk?) accupakketten parallel naast zetten op dezelfde bushbar? Kan ik deze dan ook met de Cerbo GX uitlezen/aansturen of kan die 1 merk/type bedienen?

6) Als ik eventueel in de toekomst de mogelijkheid wil hebben om een generator aan te sluiten, moet ik dan nu al voor de Quattro gaan of zijn er andere mogelijkheden om een generator aan te sluiten?

7) Aansturing laden ontladen etc. Ik zie dat Victron met de dynamische ESS komt: YouTube: Victron Energy Dynamic ESS - preview en daarnaast heb ik met veel interesse de posts van @KC27 gelezen die een script geschreven heeft. Ik moet nog even zien wat nou de beste oplossing is. Victron is natuurlijk redelijk out-of-the-box, maar bij het script van KC27 zijn er mogelijkheden om rekening te houden met verwachtte PV-opbrengsten, verbruik WP, etc.

8 ) DC bekabeling accu’s – lynx. Hier moet ik mij nog in verdiepen. Ik zal de kabeldiameter moeten uitrekenen en vermoed dat hier dan ook uit kan opmaken of ik met 1 x DC+ en 1 x DC- vanaf de accu richting de lynx kom of dat dit dubbel uitgevoerd moet worden.

9) Ik zal nog iets qua gereedschap moeten ivm krimpen DC-kabels (indien niet op lengte te verkrijgen) en het juiste aanhaalmoment/torqu voor de verschillende moeren.

10) EV laden voor of na de Multiplus? Na de Multiplus dan kunnen we ook laden bij stroomuitval, voor de Multiplus niet. Ik ben er alleen nog niet achter of na de Multiplus ook nadelen heeft. Zal er wel op moeten letten dat ik zorg dat het laden zoveel als mogelijk vanuit het net komt om extra DC-conversieverliezen te voorkomen.

11) Zekeringen. In de Lynx Distributor en Shunt zullen zekeringen moeten komen. Moet mij er nog in verdiepen welke benodigd zijn.

12) Kabeldiameter DC, richtlijn Victron? Victron heeft een app om de kabeldiameter te bepalen en een document waarin meer beschreven is. Hier moet ik nog doorheen.

13) Kabeldiameter AC in en out Victron. Ik wil hier 6mm2 gaan gebruiken. Kabellengte zal ongeveer 20m zijn.

14) Welke dingen moet ik zwaarder of anders uitvoeren als ik er nu al rekening mee wil houden om eventueel nog eens 3x Multiplus-II 48/5000/70-50 parallel aan de huidige te zetten? Ik denk zelf dat ik alleen moet nagaan of het AC-deel geschikt is voor het hogere vermogen. DC kan ik nog weinig rekening houden met een extra Multiplus per fase verwacht ik.

Kortom, nog genoeg uit te zoeken in de komende maanden. Zal van tijd-tot-tijd hier een update neerzetten. Wellicht dat hiermee ook vragen van anderen cq. toekomstige lezers beantwoord kunnen worden.
Je zou kunnen overwegen om een deel van je panelen op een SmartSolar aan te sluiten. Daarmee verhoog je sowieso je total laadvermogen en je verlaagt je SE laadvermogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
savale schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:09:
Plaatje van een typische dag verbruik / opbrengst. Maximum piek in het verbruik zit tegen de 4kwh. Continue verbruik zit zo rond de 300 watt. Vooral dat laatste wil ik strak met een accu gaan opvangen. Lijkt me prima om dan een 1 fase systeem te bouwen toch? Of zie ik iets over het hoofd?

[Afbeelding]
Kan prima af met een 1 fase systeem.
Kristofferson schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:33:
[...]
Genoeg maar dat ligt aan je installatie setup :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik volg momenteel de webinair van Vicron:
Vanaf 1 oktober 3 multiplus halen 2 betalen. Of 1 multiplus + gratis cerbo GX

https://www.victronenergy.nl/multipluspromotion

[ Voor 24% gewijzigd door Nickkie55 op 26-09-2023 11:57 ]

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Nickkie55 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:55:

Ook gevolgd en gelijk Dynamisch ESS aangezet (Beta). Wel handig dat het hele Node-RED verhaal niet meer nodig is. En ook handig dat ik al 2 energiemeters had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
John245 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:55:
[...]

Ook gevolgd en gelijk Dynamisch ESS aangezet (Beta). Wel handig dat het hele Node-RED verhaal niet meer nodig is. En ook handig dat ik al 2 energiemeters had.
En werkt het ook een beetje fatsoenlijk? Ik zag op het Victron forum toch nog wel wat reacties dat er op onverklaarbare tijdstippen geladen werd etc.
Of is dit meer een vraag voor het Victron aansturings topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:18:
[...]

En werkt het ook een beetje fatsoenlijk? Ik zag op het Victron forum toch nog wel wat reacties dat er op onverklaarbare tijdstippen geladen werd etc.
Of is dit meer een vraag voor het Victron aansturings topic?
Staat net een paar uur aan. Dus nog geen idee of het goed gaat werken. Maar hoe meer mensen meedoen aan de beta hoe beter het wordt. Om 3 uur komt de eerst tarief data binnen. Is kijken of er een logisch plan gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:55:
[...]

Nickkie55 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:55:

Ik kon er niet bij zijn. Hebben ze nog iets geroepen over terugkijken van het webinar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:06:
[...]

[...]

Ik kon er niet bij zijn. Hebben ze nog iets geroepen over terugkijken van het webinar?
Ja de webinar komt op Youtube,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 27-10 08:52
Ik ben van plan om mijn pv installatie (APSYSTEMS 4300w) achter de ac-out van mijn Multiplus te plaatsen. Helaas ondersteund deze geen frequentie shifting, heeft iemand een idee wat er gebeurd in het scenario dat ac-in uitvalt, de accu vol is en ik dus een overload heb. Zal hier simpelweg de overload protectie inschakelen en de multiplus uit gaan? En iemand al ervaring om dit (pv)middels bijvoorbeeld een relais te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:00

Q

Au Contraire Mon Capitan!

savale schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:09:

[Afbeelding]
@savale 300 Watt continue is pittig, ik doe zelf nu 55 Watt met koelkast uit. Hoe kom je aan zo'n (in mijn ogen) hoog continue / basis verbruik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Q schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:58:
[...]

@savale 300 Watt continue is pittig, ik doe zelf nu 55 Watt met koelkast uit. Hoe kom je aan zo'n (in mijn ogen) hoog continue / basis verbruik?
Zo moeilijk is het niet om op zo'n waarde te komen. Het is veel moeilijker om op zo'n lage waarde te geraken!
Mechanische ventilatie, server, modem, switches, router, acces points, smart home meuk, quooker. Oh en het klokje op de oven natuurlijk ;) Ik zit ook al snel ergens tussen de 0,3-0,5 kW/uur. Dat is wel inclusief koelkast en vriezer en de omvormers van de thuisaccu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Voor zover ik begrijp is de promotie van de MPII nog nergens daadwerkelijk gekoppeld aan het verschijnen van versie III, maar stel dat er wél op korte termijn een III uitkomt, op welk vlak zou je dan verbeteringen verwachten? Ik twijfel om nu mijn slag te slaan, maar heb totaal geen haast, sterker nog, verwacht pas dec/jan daadwerkelijk iets te gaan plaatsen.
[...]

Met een aantal switches, access points en camera's zit je daar zo op.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• John245
Vandaag het systeem in bedrijf gesteld.

Kon nog ff een tang lenen voor het aanknijpen van de ringkabelschoenen (aarding MultiPlus) dus die nu profesioneel vastgezet (geleende tang koste Euro 300,-). Ze waren al aangeknepen met een goedkope tang en je merktt wel verschil.

Gelijk ook Dymasisch ESS (beta) geinstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Zk4NxB_M-mMVdA5Jus9n3ZnmVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97c2YofeF297leJooPZOZ6qb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtE7QkqJANI_206o8TrdaoLTlMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uyp8K70eA2Zlnf0WuaSMZlVz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
webinar komt nog online (https://www.youtube.com/@VictronEnergyBV/videos)

Ze hebben zich denk ik iets versproken, eind dit jaar / begin 2024 komt er eindelijk een 3fase model.
De Multi HS19, 6KVA 15kVA en 19inch maar ook 800V ! Dus geen zelfbouw batterijen meer:-()

[ Voor 129% gewijzigd door GMJansen op 27-09-2023 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
GMJansen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:56:

Ze hebben zich denk ik iets versproken, eind dit jaar / begin 2024 komt er eindelijk een 3fase model.
De Multi HS19, 6KVA en 19inch maar ook 800V ! Dus geen zelfbouw batterijen meer:-()
Staat gewoon op hun website. Dus niet echt versproken denk ik
https://www.victronenergy...t-intersolar-europe-2023/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 20:50
GMJansen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 22:56:

De Multi HS19, 6KVA en 19inch maar ook 800V ! Dus geen zelfbouw batterijen meer:-()
Die 800V gaat gelukkig over PV-kant. Verder nog weinig info bekend.

Ik hoop eerder op de Multi RS met grid code en volledig ESS!

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Polderdijk schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:01:
[...]

Die 800V gaat gelukkig over PV-kant. Verder nog weinig info bekend.

Ik hoop eerder op de Multi RS met grid code en volledig ESS!
hmm, ik weet het nog niet zo net:
"We have a 3-phase MultiPlus coming. End 2023 start 2024 more on that. It is called Multi HS19 (with HV 800V batteries). Please ask your local contact for more info on this."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
g1n0 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:00:
[...]

Staat gewoon op hun website. Dus niet echt versproken denk ik
https://www.victronenergy...t-intersolar-europe-2023/
thanks!
hadden ze wel even mogen melden :P
Matthijs Vader deed er wat geheimzinnig over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
V_ger schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:42:
[...]

Zo moeilijk is het niet om op zo'n waarde te komen. Het is veel moeilijker om op zo'n lage waarde te geraken!
Mechanische ventilatie, server, modem, switches, router, acces points, smart home meuk, quooker. Oh en het klokje op de oven natuurlijk ;) Ik zit ook al snel ergens tussen de 0,3-0,5 kW/uur. Dat is wel inclusief koelkast en vriezer en de omvormers van de thuisaccu.
@Q
Vrijwel exact dit. Het zou echt wel iets minder kunnen als ik zou willen, maar zitten ook wat server / hobby dingetjes tussen die ik gewoon lekker 24/7 wil laten lopen. Heb in totaal ook 20 zonnepanelen liggen om te compenseren.

• V_ger
GMJansen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:10:
[...]

thanks!
hadden ze wel even mogen melden :P
Matthijs Vader deed er wat geheimzinnig over
Maar dat gaat een HV ding zijn. Niks 48V maar een paar honderd. Lijkt me een stuk minder DIY vriendelijk. Dat is leuk ivm dunnere kabels, maar voor thuis niet echt een optie.

Voor de duidelijkheid, niet alleen de PV kant. Deel van de efficiencywinst zit er in dat alles HV is. Batterij voltage zal dan wel 400-800V zijn of iets in die buurt. Uiteraard afhankelijk van hoeveel je er in serie zet. Is gepresenteerd op de intersolar en ook behandeld door een aantal Duitse YouTubers.

[ Voor 28% gewijzigd door V_ger op 27-09-2023 06:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ik ben wel benieuwd straks als er een 3-fase model komt, zit nu nog op 1 fase maar dat zal in de toekomst wel 3 fasen worden.
[...]
300W vind ik nog netjes, mijn "IT rack" alleen al is 250W :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

4 x Multi Power Point Tracking Solar Charge Controllers 800VDC from an (up to) 1000VDC, 32kWp solar array.
Er staat op de site van Victron niks over een HV accu. De foto insinueert in ieder geval veel gebruikte 48V connectors.

#team_UTC+1

• V_ger
Ethirty schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:20:
[...]

Er staat op de site van Victron niks over een HV accu. De foto insinueert in ieder geval veel gebruikte 48V connectors.
Zoals hierboven al gemeld, is HV. Ik doe het even uit mijn hoofd, maar volgens mij was het deze video waar het besproken wordt. Wel in het Duits.

YouTube: #Intersolar #Victron #Energy Neuigkeiten 2023

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 27-09-2023 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
Aangepast nav de comments.
Ik heb de duitse vlogs even samengevat.
Erg interessant.
Bob Hopman van Victron legt t uit.
Spreekt overigens uitstekend Duits, maar dat terzijde.

Eind 2023, begin 2024 komt de HS19, 15kVA en 19inch en 800V.

650 - 1000 V batterijen (los aan te koppelen, nu nog van BYD en Pylontech
4 MMPT trackers, voor een totaal van 32 kWp PV tot 1000V stringspanning
Parallel bedrijf mogelijk
En 'alle' bus aansluitingen als op een Cerbo
Zo te zien 3HE.

Voornamelijk voor de zakelijke markt.
Het system is schaalbaar, al vraag ik me dan wel weer af wat je met die gigantische berg MPPT ingangen gaat doen. Dat is nu juist de kracht van de huidige Multi's en Quatro's: MPPT gescheiden.
Een 3 fase systeem op 48V voor de DIY/thuis markt wordt wel gezien, maar heeft aan de reactie van Bob niet hun aandacht... Willen ze vast wel, maar ze worden vermoedelijk beperkt door hun ontwikkel capaciteit.
Toch kunnen ze daar voor thuis en klein zakelijk, maar zeker ook op schepen, een hoop systemen mee verkopen.
Dus dit wordt dan toch de MPIII...

En ze hebben nu ook een eigen 3fase grid meter met 3 CT's (nu max 80A), sneller (ipv 10 bij anderen, nu 50 samples per seconde), met ethernet en VE-CAN.

Met dank aan @V_ger en @g1n0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Even voor de volledigheid. Een 800V batterij is geen kattepis. Waar je bij een 48V unit prima de blote polen met je handen aan kan raken, dingen gewoon kan aanwijzen, op niet heel makkelijke plaatsen toch een kabeltje eraan kan klussen is dat bij 800V toch een iets ander verhaal.

Dat is een zodanig hoog voltage dat je echt serieuze maatregelen moet nemen. Voor werken aan je systeem kan je de netspanning uitzetten, maar het hoge voltage blijft altijd op je batterij polen staan. Dus je wil kant en klare systemen waar je 100% zeker niet per ongeluk een spanningsvoerend deel kan aanraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Inderdaad. HV DC is geen DIY product meer.

#team_UTC+1

• Q

Q

Jazsie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:30:
Ik ben wel benieuwd straks als er een 3-fase model komt, zit nu nog op 1 fase maar dat zal in de toekomst wel 3 fasen worden.

[...]

300W vind ik nog netjes, mijn "IT rack" alleen al is 250W :D
Jouw IT rack verbruikt meer dan mijn huis inclusief een grote was :X

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel KWh op jaarbasis de ESS bouwers hier dan toch nog uit het net trekken als je base load 6-7KWh per dag is en we dus ook een winter mee pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Q schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:09:
[...]

Ik vraag me eigenlijk af hoeveel KWh op jaarbasis de ESS bouwers hier dan toch nog uit het net trekken als je base load 6-7KWh per dag is en we dus ook een winter mee pakken.
Mijn base load is 1,1 kW. Dus ca. 27 kWh per dag.

Trek dus nog aardig wat uit het net. Is kijken of het in de toekomst extra PV wordt of extra opslagcapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Q schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:09:
[...]

Je kan beter vragen hoeveel kWh de warmtepomp per dag slurpt als het een beetje koud is. Op koude dagen red ik de 60 kWh totaal verbruik wel.

De PV doet dan echt nagenoeg niets. Dus hoe dan ook fors inkopen.

• Q

Q

Ik zit helaas nog op gas qua verwarmen, maar dat is voor de douche/kraan. Ik heb de CV laatste winter niet aan gehad, maar dat lukt denk ik alleen in een appartement 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:42:
[...]

Je kan beter vragen hoeveel kWh de warmtepomp per dag slurpt als het een beetje koud is. Op koude dagen red ik de 60 kWh totaal verbruik wel.

De PV doet dan echt nagenoeg niets. Dus hoe dan ook fors inkopen.
Hier is het record 121 kWh op 1 dag. Maar normaal gesproken ca. 1400 kWh in december. En dat levert de PV installatie niet.

• savale
John245 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:39:
[...]

Hier is het record 121 kWh op 1 dag. Maar normaal gesproken ca. 1400 kWh in december. En dat levert de PV installatie niet.
Poeh dat is wel fors. Mag er nog wel wat panelen bij gaan leggen als hier een warmtepomp gaat komen dus. Maar zoveel kWh ga je dan ook niet even opvangen met een powerwall. Het beste gewoon maximaal stoken op het moment dat de prijs het laagst is die dag.

• savale
Ethirty schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:41:
Inderdaad. HV DC is geen DIY product meer.
Tja is een string met zonnepanelen niet ongeveer vergelijkbaar? 10 panelen in een string is ook al 300v DC... Moet je ook echt niet vastpakken :)
De batterij in elkaar knutselen is wel een ding natuurlijk, maar je zou ze bijvoorbeeld max 100v per deel kunnen maken en dan met MC4 achtige connectoren aan elkaar kunnen lussen.

• John245
savale schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:55:
[...]

Poeh dat is wel fors. Mag er nog wel wat panelen bij gaan leggen als hier een warmtepomp gaat komen dus. Maar zoveel kWh ga je dan ook niet even opvangen met een powerwall. Het beste gewoon maximaal stoken op het moment dat de prijs het laagst is die dag.
Dit was wel met 6 kWh vijververwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
savale schreef op woensdag 27 september 2023 @ 15:02:
[...]
Tja is een string met zonnepanelen niet ongeveer vergelijkbaar? 10 panelen in een string is ook al 300v DC... Moet je ook echt niet vastpakken :)
De batterij in elkaar knutselen is wel een ding natuurlijk, maar je zou ze bijvoorbeeld max 100v per deel kunnen maken en dan met MC4 achtige connectoren aan elkaar kunnen lussen.
HV accu's tot 650V is al een chaos wat betreft commucicatie standaarden, vaak is accu keuze zeer beperkt.
Vitron stapt in voor de extra-HV accu's segment, 650-1000V dat staat echt nog in de kinderschoenen.
Bij lang niet alle units staan er >200 cellen in serie, maar zijn ook units met gewoon 16 prismatic cellen gelijk aan een 51.2V module, maar is de BMS totaal anders met een DC-DC converter naar 800V en omgekeerd

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik vermoed dat Victron zich primair gaat richten op de grote giga batterijen bij zonne- en windparken.
Dat wordt een grote markt in de toekomst. Onze thuisbatterijtjes zijn in vergelijking daarmee kinderspel zowel kwa prijs als kwa aantallen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• GMJansen
John245 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:39:
[...]

121..., hoeveel kuub is je huis en is het geïsoleerd?
(Alleen WP, of heb je wat snufjes als spa, pool en sauna?

• John245
GMJansen schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:27:
[...]

121..., hoeveel kuub is je huis en is het geïsoleerd?
(Alleen WP, of heb je wat snufjes als spa, pool en sauna?
Energielabel A. Maar we hebben al een standbijverbruik van 1,1 kW. En bij 121 kWh staat er wel wat vijververwarming aan. :)

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-10 08:42
Dag allemaal,

Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd in de gebruikerservaringen van mensen die al langere tijd een ESS hebben draaien.
Kunnen jullie hier iets meer over vertellen?

1. Besparing kosten op energie wanneer slim inkopen;
2. Wat levert het handelen met energie op?;
3. Energiebesparing;
4. ESS i.c.m. warmtepomp(boiler) o.i.d. .

Maken jullie gebruik van een 1 fase of 3 fase ESS?

Hartelijk dank :)

• Proton_
  • Laatst online: 19:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@John245 ik hoop dat je die 7 kW vijververwarming alleen maar gebruikt bij een negatieve kWh prijs en dat dat je record-dag was?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Erik_Rave schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:01:
Dag allemaal,

Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd in de gebruikerservaringen van mensen die al langere tijd een ESS hebben draaien.

3. Energiebesparing;

Topic gelezen? Dan kun je de juiste personen taggen en gerichte vragen stellen.

• John245
Proton_ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 10:39:
@John245 ik hoop dat je die 7 kW vijververwarming alleen maar gebruikt bij een negatieve kWh prijs en dat dat je record-dag was?
Dat was inderdaad record. Maar toen nog niet dynamisch.

• Proton_
  • Laatst online: 19:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@John245 als je normaal gesproken je warmtepomp gebruikt om de koi op temperatuur te houden ben ik gerustgesteld ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Niek_
John245 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:33:
Dag 27 (15SEP2023)
- Lynx Distributor voorzien van 5V DC voeding door middel van USB Cerbo GX;
Welke oplossing heb je hier uiteindelijk toegepast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:52:
[...]

Welke oplossing heb je hier uiteindelijk toegepast?
Usb kabeltje afgeknipt. Draden gestript. Adereindhulzen er op. RJ 10 kabel gestript een adereindhulzen er op. Verbonden met lasklemmen in OBO doos. En USB kabel in de Cerbo GX. Werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
KC27 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:46:
Ik vermoed dat Victron zich primair gaat richten op de grote giga batterijen bij zonne- en windparken.
Dat wordt een grote markt in de toekomst. Onze thuisbatterijtjes zijn in vergelijking daarmee kinderspel zowel kwa prijs als kwa aantallen.
Gezien hoeveel moeite ze nu steken in DESS hoop ik dat niet eigenlijk.

• Niek_
Ik kom er even niet uit met de Lynx Distributor en dan specifiek de volgorde van de middelste rij qua zekering, dc+, ringen en moer. De handleiding helpt me helaas niet verder. Iemand hier die weet welke volgorde aangehouden moet worden?
Ik vermoed vanaf onder naar boven:
Zwart plastic
Ring
Zekering
Moer
Dc+
Ring
Springring
Moer

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:33
Misschien kun je het Grote Victron Aansturing Topic gaan volgen.

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op donderdag 7 september 2023 @ 08:12:
[...]

Ik heb mijn installatie in NL grotendeels BTW vrij gekocht. Omvormers, Cerbo, MPPT, Lynx, toebehoren etc. Randvoorwaarde is dat je er één of twee zonnepanelen bij koopt.
Dan een tweede order voor batterijen. Daar betaal je wel BTW over.
Waar was dat? De leverancier waar ik mijn spullen heb gekocht wil me helaas geen MPPT verkopen ex. BTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:33
V_ger schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:39:
Waar was dat? De leverancier waar ik mijn spullen heb gekocht wil me helaas geen MPPT verkopen ex. BTW
Off-Grid Centrum. Let op, randvoorwaarde is dat je er een of twee zonnepanelen bij koopt.

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op donderdag 28 september 2023 @ 15:44:
[...]

Off-Grid Centrum. Let op, randvoorwaarde is dat je er een of twee zonnepanelen bij koopt.
Thanks. Ik ga nog even verder kijken. Daar is wat ik wil ex BTW gelijk aan elders incl. Alhoewel er ook genoeg plekken zijn waar het NOG duurder is.

Bij diverse duitse toko's kan ik geen leveradressen buiten Duitsland aanklikken... Met BTW uit DLD is denk ik dan toch het goedkoopste. Dus dan misschien toch bij de van A tot Z toko.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-10 11:51
Zijn er hier mensen die interesse hebben in een group buy?

Ga namelijk zelf cellen importen met diy batterij Behuizingen

Reden hiervoor is dat de cell prijzen aardig aan het zakken zijn en transport goed te doen is.

Ik heb een keuze gemaakt voor een seplos 280ah behuizing v3.
Eventueel met een active cell balancer op de bms.

Andere optie zou zijn een apexium diy kit ( dit betreft ook een seplos maar dan eigen brand)

Cellen lifepo4 zouden in mijn ogen REPT 280ah grade A worden.
Alle werkelijke waarde is boven de 290ah.

Zellf ben ik 96 cellen nodig en 6 diy kits.

Mochten er mensen belang bij hebben kunnen we prijzen worden gedeeld.

Op dit moment doet 1 cell +- 80usd
Diy kit +-450usd
Dit alles zonder transport.

Transport zou naar ons kunnen en vanuit hier verder gedistribueerd kunnen worden redelijk centraal in Nederland

UPDATE!!!

Seplos Brochue op aanvraag via PM

Seplos DIY kit 280AH Exclusief cellen
Versie 3.0
BMS 3.0 + Active balance 2A Board
Victron Canbus
510 USD
Verzendkosten DDP (Alle belastingen zijn dan betaald) 150 USD per DIY KIT

2 meter aansluitkabels 1xpositief + 1x Negatief 50mm² (Batterijpack-Omvormer) 60 USD
30cm Aansluitkabels 1x positief + 1x negatief 50mm² (Batterijpack-Batterijpack) 45USD
Karretje waar de Batterijpacks op gestapeld kunnen worden 120 USD

Eventueel zijn ook de Seplos 2.0 DIY kits aan te schaffen met het oude type BMS +-60USD Minder

Cellen
HiTHIUM 10.000 Cycle cellen 280AH (Alle testrapporten die ik gezien heb ruim boven de 290AH)
Interne weerstand lager dan 0.2MOhm
71 USD per cel vanaf 100 stuks
Verzendkosten 100 cellen DDP Shipping 1260USD (50-70 dagen)

Tevens Is er Victron te bestellen via de Kanalen voor zeer gunstige prijzen inclusief de actie 2+1

Voor interesse doe even een bericht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u70YuK2IVj99BKLSVMOkJQA7OZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Up2vx7PDpjPL4CFXQpWGosfI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRCQzb2wVGwNaPGR6R8TBcw-oBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtU0FNUCthd0TnNLujFWNpQf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPb1JssAnZY4vtpIdndQjOrV6Ik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6FiOwNigYKjgkKXmH059ST1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6lXVqo7WsUnoluKci89W5lvQCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzqplRoFSf5mdB0jcY4Bl6Rp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PZuhHsaOz9KUcl3yyBEPXweJu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FGVnJk3Z7HEEDjUcSHRvx957.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJRU6X1QZaNcxSYX8LvymR9a08w=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/AB2caWdgDOB1kUAf3uzFV8dt.webp?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_FVmweLEKM_O52PiuZYZ3tFbxw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GVXbNyySgYrPJOkl1uowRSPT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P__Fjlv8JUgviVOVmWCPI7sliDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q1r4atiweq9N1z1C8eQwhVII.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ljy1pbXEmi-7AqbVjqXGEovhO2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3H1oLf5KQVFRDlNfFBi24v3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 77% gewijzigd door zonnepaneelxl op 29-09-2023 19:13 ]

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Dag allemaal,

3. Energiebesparing;

Ik gebruik mijn eigen script:
https://github.com/corneel27/day-ahead
Werkt voor mij en nog wat anderen prima.
Je kunt sturen op "laagste kosten" (=handelen) of op "laagste consumptie"(=nul op de meter).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Niek_ schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:56:
Ik kom er even niet uit met de Lynx Distributor en dan specifiek de volgorde van de middelste rij qua zekering, dc+, ringen en moer. De handleiding helpt me helaas niet verder. Iemand hier die weet welke volgorde aangehouden moet worden?
Ik vermoed vanaf onder naar boven:
Zwart plastic
Ring
Zekering
Moer
Dc+
Ring
Springring
Moer
Ik heb het zo:
Zwart plastic
Ring
Moer
Ring
Zekering
DC+
Springring
Moer

Hoe jij zegt gaat niet passen, dan is de zekering niet gelijk aan de busbar. Daarnaast wil je dat je DC+ direct contact heeft met je zekering zodat er een zo laag mogelijke weerstand tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 20:50
Jazsie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:20:
[...]

Ik heb het zo:
Zwart plastic
Ring
Moer
Ring
Zekering
DC+
Springring
Moer

Hoe jij zegt gaat niet passen, dan is de zekering niet gelijk aan de busbar. Daarnaast wil je dat je DC+ direct contact heeft met je zekering zodat er een zo laag mogelijke weerstand tussen zit.
Ik doe hem zo:

Zwart plastic
Ring
Moer
Zekering
DC+
Ring
Veerring (of zoals jullie Springring)
Moer

En op de busbar:
Busbar
Zekering
Ring
Veerring
Moer

Je wilt namelijk zo laag mogelijke weerstand en je wilt direct van je DC naar je Zekering en busbar naar zekering, niks er tussen. Zo staat je zekering waterpas en een veerring doe je altijd op je sluitring, dus dit is eigenlijk ook de enigste mogelijkheid om hem aan te sluiten.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Polderdijk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:12:
[...]

Ik doe hem zo:

Zwart plastic
Ring
Moer
Zekering
DC+
Ring
Moer

En op de busbar:
Busbar
Zekering
Ring
Veerring
Moer

Je wilt namelijk zo laag mogelijke weerstand en je wilt direct van je DC naar je Zekering en busbar naar zekering, niks er tussen. Zo staat je zekering waterpas en een veerring doe je altijd op je sluitring, dus dit is eigenlijk ook de enigste mogelijkheid om hem aan te sluiten.
Zo heb ik het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Polderdijk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:12:
[...]

Ik doe hem zo:

Zwart plastic
Ring
Moer
Zekering
DC+
Ring
Moer

En op de busbar:
Busbar
Zekering
Ring
Veerring
Moer

Dat is ook prima, ik heb de ring op de moer gezet ivm "zekering gat" die eigenlijk iets te groot is waardoor zekering scheef op de moer ging zitten wat ik niet wil hebben :).
Kabelschoen oog was dan weer precies goed.

Op de busbar heb ik het ook zo gedaan zoals jij vermeld.

Pagina: 1 ... 36 ... 119 Laatste