Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-10 17:51

HermanGast

Exige GT3

Nog een kleine aanpassing, 2 Lynx distributors naast elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DYPMO_DDYKYTSJuEKiQdnyp_wI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eRNKpgv0pwxoHr8wp6TOGfq.jpg?f=fotoalbum_large
Iedere accu z’n eigen kabeltjes en nu kunnen er ook eventueel extra Pylontech en/of Multiplussen bij in de kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_AplghE-odAblCHvyfZAv9awfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIX87RiDhqlR0gfx8XjDggK6.jpg?f=fotoalbum_large
Binnenkort nog trekontlasting of goot voor de DC bekabeling maken.

[ Voor 28% gewijzigd door HermanGast op 15-09-2023 18:12 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:51
Voor degene die hier een Multiplus 2 hebben met voor de AC aansluitingen een schroefaansluiting. Met welk moment hebben jullie deze vastgezet, ik kan hierover niks in de documentatie vinden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
John245 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:26:
Voor degene die hier een Multiplus 2 hebben met voor de AC aansluitingen een schroefaansluiting. Met welk moment hebben jullie deze vastgezet, ik kan hierover niks in de documentatie vinden.
1.6 Nm

https://www.vanlifeoutfit...victron-energy-equipment/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• John245
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage batterijschakelaars
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):
- Bedradingskanaal besteld in Duitsland, zelfs met Euro 72 transportkosten is het nog veel goedkoper.

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):
- Montage bedradingskokers
- Plaatsen draadclips (de meeste moeten nog vastgezet worden)

Dag 13 (01SEP2023)
- Montage DC bekabeling

Dag 14 (02SEP2023)
- Montage 16 mm2 aardkabel Pylontech US5000 en weerstand gecontroleerd;
- Montage 6 mm2 aardkabel Multiplussen;
- Negatieve DC kabel Omvormer 1 een logischere plaats gegeven in bedradingskoker;
- Montage alle communicatiekabels (uitgerzonderd kabels benodigd voor EM24's).

Dag 21 (09SEP2023)
- Montage AC bekabeling
- DC schakelaars gemonteerd (verloop momentsleutel ontvangen)
- Start onderverdeler Victron (automaat, aardlekschakelaar, twee (2) omschakelaars, EM 24 GRID.

Dag 27 (15SEP2023)
- AC bekabeling Multiplus op moment vastgezet. Adaptretje ook binnen dus aarde Multiplus ook met moment vastgezet;
- Lynx Distributor voorzien van 5V DC voeding door middel van USB Cerbo GX;
- Montage deksels bedradingskanalen;
- Montage eindkappen bedradingskanalen;
- Cerbo GX en EM 24 op switch aangesloten;
- Hele systeem doorgemeten.

Opmerkingen/verbeterpunten zijn welkom.
- Zie al op foto data afdekkapje distribitor ontbreekt :)

Nu langzaam onderverdelers aanpassen zodat op de dag van aanpassing hoofdverdeler de stroomonderbreking zo kort mogelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVqYLdUYN8EugOX04ImlyoTWxc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48Qvmt7LQDyjw7UIfwkkBQPZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4SHa87Xr-RUK9rWSi4csviSZx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRLhli1572JXkyPz79ODtocl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIxdjFBePPjaJ0dCDIIJfkb406w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vuzn8Nb70RMUq4ZGnunYrHF8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Itqk4G-AZwvHg-V9EwWnsqiodQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bYuLe0rPwGQ9hfIvr1Mwqrh5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:06
John245 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:33:
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage batterijschakelaars
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):
- Bedradingskanaal besteld in Duitsland, zelfs met Euro 72 transportkosten is het nog veel goedkoper.

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):
- Montage bedradingskokers
- Plaatsen draadclips (de meeste moeten nog vastgezet worden)

Dag 13 (01SEP2023)
- Montage DC bekabeling

Dag 14 (02SEP2023)
- Montage 16 mm2 aardkabel Pylontech US5000 en weerstand gecontroleerd;
- Montage 6 mm2 aardkabel Multiplussen;
- Negatieve DC kabel Omvormer 1 een logischere plaats gegeven in bedradingskoker;
- Montage alle communicatiekabels (uitgerzonderd kabels benodigd voor EM24's).

Dag 21 (09SEP2023)
- Montage AC bekabeling
- DC schakelaars gemonteerd (verloop momentsleutel ontvangen)
- Start onderverdeler Victron (automaat, aardlekschakelaar, twee (2) omschakelaars, EM 24 GRID.

Dag 27 (15SEP2023)
- AC bekabeling Multiplus op moment vastgezet. Adaptretje ook binnen dus aarde Multiplus ook met moment vastgezet;
- Lynx Distributor voorzien van 5V DC voeding door middel van USB Cerbo GX;
- Montage deksels bedradingskanalen;
- Montage eindkappen bedradingskanalen;
- Cerbo GX en EM 24 op switch aangesloten;
- Hele systeem doorgemeten.

Opmerkingen/verbeterpunten zijn welkom.
- Zie al op foto data afdekkapje distribitor ontbreekt :)

Nu langzaam onderverdelers aanpassen zodat op de dag van aanpassing hoofdverdeler de stroomonderbreking zo kort mogelijk is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Super gaaf dat je alle vorderingen zo deelt. Komend weekeinde mag ik ook eindelijk starten met bouwen. Jouw posts hebben me al een paar aandachtspunten laten zien, dank!
Ik zal ook van elke stap/fase de foto’s publiceren en nodig iedereen van harte uit om zijn/haar bemerkingen te delen.
Eerstvolgende stap wordt de AC kabel, die conform de huidige berekening 16mm2 moet zijn (meterkast naar ondeverdeelkast in de schuur waar alles staat is 25 meter). Komend weekeinde touwtje spannen om te zien of de bedachte route kan, wat het aantal meters is en dan bestellen maar.

Ter info:
3x25A netaansluiting
17kW PV omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:04:
[...]

Super gaaf dat je alle vorderingen zo deelt. Komend weekeinde mag ik ook eindelijk starten met bouwen. Jouw posts hebben me al een paar aandachtspunten laten zien, dank!
Ik zal ook van elke stap/fase de foto’s publiceren en nodig iedereen van harte uit om zijn/haar bemerkingen te delen.
Eerstvolgende stap wordt de AC kabel, die conform de huidige berekening 16mm2 moet zijn (meterkast naar ondeverdeelkast in de schuur waar alles staat is 25 meter). Komend weekeinde touwtje spannen om te zien of de bedachte route kan, wat het aantal merrie is en dan bestellen maar.

Ter info:
3x25A netaansluiting
17kW PV omvormer
Mooi systeem. Ben benieuwd naar jou foto's.

16 mm2 ga je niet vrolijk van worden. Hier een 25 mm2 aarddraad gelegd werd ik ook niet vrolijk van.

Als je dingen heb die bij mijj beter kunnen hoor ik het graag.

Hier is het Victron deel nu klaar. Nu langzaam de onderverdelers aanpassen en uiteindelijk de hoofdverdeler.

Hier hadden we de kabels al in het voorjaar gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9Lf8BGZpWWM7jGuBp_PpkV4ZyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ec0tMBPnDwmlo70LCjhc5Ld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYtRS1NSWID61dURsrDhrpNIR2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9521AFzM4IEFAcaXuKOWnV4z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
mwoah. Meeste installatie-automaten zitten ook zo rond die waarde. Gebruik zelf een moment schroevendraaier. Daarmee voelt 2 Nm op zo'n klein schroefje toch altijd nog wel zwaar aan. Zwaarder dan dat ik hem 'op gevoel' zou vastdraaien in ieder geval.

Verder wel echt een deftige installatie aan het worden bij jou. Benieuwd of alles met alle onderverdelers straks ook blijkt te werken zoals je hebt bedacht. Succes in ieder geval met dat deel!

[ Voor 7% gewijzigd door Niltag op 15-09-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niltag schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:47:
[...]

mwoah. Meeste installatie-automaten zitten ook zo rond die waarde. Gebruik zelf een moment schroevendraaier. Daarmee voelt 2 Nm op zo'n klein schroefje toch altijd nog wel zwaar aan. Zwaarder dan dat ik hem 'op gevoel' zou vastdraaien in ieder geval.

Verder wel echt een deftige installatie aan het worden bij jou. Benieuwd of alles met alle onderverdelers straks ook blijkt te werken zoals je hebt bedacht. Succes in ieder geval met dat deel!
Automaten zitten op 2. Maar ik heb ook componenten die ik aan moet draaien met 7 Nm. Dat is echt wel kracht zetten.

Over de onderverdelers maak ik me weinig zorgen. In feite zijn het kleine modificaties ten opzichte van de huidige situatie.

Ik gebruik ook een moment schroevendraaier. En heb vandaag een adapter ontvangen zodat ik ook moeren met een laag moment vast kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 09:42
Ik heb ooit een keer modules uit een ix30 op de kop weten te tikken. Na wat meer onderzoek geloof ik toch dat ik mijn kennis om zelf een powerwall te bouwen wellicht wat overschat heb.

Een ix30 heeft een 80kwh accupack, bestaande uit 10 modules. een module zou dus ca 8kwh moeten zijn. Het zijn NMC cellen, een module is 36v.

Iemand met meer verstand van zaken interesse? Stuur maar een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

michielonline schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:32:
Ik heb ooit een keer modules uit een ix30 op de kop weten te tikken. Na wat meer onderzoek geloof ik toch dat ik mijn kennis om zelf een powerwall te bouwen wellicht wat overschat heb.

Een ix30 heeft een 80kwh accupack, bestaande uit 10 modules. een module zou dus ca 8kwh moeten zijn. Het zijn NMC cellen, een module is 36v.

Iemand met meer verstand van zaken interesse? Stuur maar een DM.
Heb je een plaatje van een zo’n module?

Is wel te doen denk ik. Laders voor 36V zijn er wel te vinden en ontladen kan met bijv. Enphase IQ7 omvormers?
Heb wel eens een poosje met een 36V fietsaccu en Enphase omvormer geexperimenteerd. Gewoon op AC schakelen als je het eenvoudig wilt houden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_RrzTdkWZukYUhL_SEEGwaCjZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5piFgLp5IeQ5uEoVRUkbS11.jpg?f=fotoalbum_large
Zoiets, maar dan met meerdere omvormertjes…

Met HomeWizard aan/uit schakelen op basis van afnemend wattage (als accu leger raakt), of iets in elkaar knutselen op basis voltage van accu. En acculader gewoon aanzetten als je PV lekker werkt.

Maar het kan vast nog veel slimmer…

[ Voor 51% gewijzigd door HermanGast op 17-09-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-10 09:25
HermanGast schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:51:
[...]

Heb je een plaatje van een zo’n module?

Is wel te doen denk ik. Laders voor 36V zijn er wel te vinden en ontladen kan met bijv. Enphase IQ7 omvormers?
Heb wel eens een poosje met een 36V fietsaccu en Enphase omvormer geexperimenteerd. Gewoon op AC schakelen als je het eenvoudig wilt houden.[Afbeelding]
Zoiets, maar dan met meerdere omvormertjes…

Met HomeWizard aan/uit schakelen op basis van afnemend wattage (als accu leger raakt), of iets in elkaar knutselen op basis voltage van accu. En acculader gewoon aanzetten als je PV lekker werkt.

Maar het kan vast nog veel slimmer…
Kan je met die enphase een wattage slider (Grid Export Limit) maken? Mijn eigen omvormer heeft dat wel. Dan zou het best interessant kunnen zijn en ook nog eens modulair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Willempie27 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:39:
[...]

Kan je met die enphase een wattage slider (Grid Export Limit) maken? Mijn eigen omvormer heeft dat wel. Dan zou het best interessant kunnen zijn en ook nog eens modulair.
Welk merk/type is dat?
Niet voor zover ik weet bij Enphase of APS. Precies 0 op de meter wordt dan lastig, maar als je in discrete stappen van zo’n 200Watt per omvormer kan bij/afschakelen kom je wel in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
HermanGast schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:09:
[...]

Welk merk/type is dat?
Niet voor zover ik weet bij Enphase of APS. Precies 0 op de meter wordt dan lastig, maar als je in discrete stappen van zo’n 200Watt per omvormer kan bij/afschakelen kom je wel in de buurt.
Dat is bij een string omvormer van GoodWe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MKwNMfbzp-Cvd_GWLgAJR2h4Ak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bWwiLXIkAiqNsWVPVj7WmQdy.png?f=user_large

Ik dacht dat dit bij Hoymiles wel mogelijk was.
Er zijn op aliexpress ook genoeg varianten met een CT klem die op een accu kunnen voor rond de 100 euro. Het hoeft allemaal hier heel duur te worden maar ik zou 18650 cellen niet zo snel in huis plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Willempie27 schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:13:
[...]

Dat is bij een string omvormer van GoodWe.
[Afbeelding]

Ik dacht dat dit bij Hoymiles wel mogelijk was.
Er zijn op aliexpress ook genoeg varianten met een CT klem die op een accu kunnen voor rond de 100 euro. Het hoeft allemaal hier heel duur te worden maar ik zou 18650 cellen niet zo snel in huis plaatsen.
Onder andere de Tesla wall en Audi Etron hebben NMC…. Maar je hebt een punt, beter in het schuurtje met 36V MPPT en PV er bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren op een passende Victron oplossing voor zowel de huidige situatie als mogelijke toekomstige uitbreiding.

Relevante gegevens:
  • SolarEdge 5k 1-fase omvormer
  • 3x25A aansluiting
  • EV die 11 kW kan laden, zal doorgaans niet vanuit de accu zijn en als dat wel zo is, dan is alles tussen de 2-11 kW ook acceptabel
  • Naast nul op de meter wil ik ook graag handelen op basis van dynamische tarieven en overdag laag inkopen en 's avonds/'s nachts de goedkopere opgeslagen kWh's zelf gebruiken. Er moet dus zowel capaciteit voor eigen verbruik als voor het handelen zijn.
  • Op dit moment heb ik nog 1x40A (Laadpaal: 1x32A), dat wordt over 6 weken 3x25A (Laadpaal: 3x16A) en dan krijg ik ook 3 buiten-/5 binnenunits airco/WP waarvan ik het dagelijkse verbruik nog niet goed kan inschatten.
Huidig verbruik tussen 20:00 en 8:00 is zo'n 5 kWh. Dat zal waarschijnlijk wel met 10-20 kWh toenemen als de nieuwe units goed gebruikt worden. Daarom richt ik op zo'n 25-30 kWh opslag. Aangezien de meterkast, garage (locatie voor de accu's) en wat andere zaken de komende 2 maanden worden aangepast, sorteer ik wel graag voor op de keuze die ik ga maken, al kan ik indien echt nodig wel even wachten.

Doel is dat wij tijdens koude/warme dagen het verbruik van de airco's/WP's 's nachts ook op kunnen vangen, dat er dan iets minder gehandeld kan worden is prima.

Ik wil graag klein starten met de mogelijkheid om later op te schalen. Ik heb een offerte ontvangen met:
  • 3x Victron Multiplus II 3000
  • 15 kWh accu
Toen ik aangaf in de toekomst naar bijv. 25 kWh of meer te willen gaan kreeg ik een offerte voor:
  • 3x Victron Multiplus II 5000
  • 25 kWh accu als minimum
Op bijv. https://www.haroldhalewij...t-voor-een-thuisbatterij/ zie ik een "offerte" met 3x Multiplus II 5000 icm 15 kWh accu, wat dus suggereert dat 25 kWh geen vereiste is.

Mijn PV systeem wekte in de begindagen regelmatig 5.000 Watt op, maar na 6 jaar zie ik dat nauwelijks meer, 3000-4000 is doorgaans wel de piek, volgens mij moet dat voor beide systemen geen probleem zijn om te laden als ik https://www.victronenergy...:start#the_factor_10_rule goed interpreteer?

Zojuist de volgende video gezien:

En op basis daarvan concludeer ik ook dat je sowieso relatief traag wil laden en ontladen. Ik trek liever wat extra vanaf het net, of lever liever wat extra terug, dan de accu's te overbelasten. Aan de andere kant wil je natuurlijk graag maximaal laden bij negatieve tarieven en maximaal terugleveren bij hoge tarieven, dan zijn de 5000's in het voordeel icm voldoende accucapaciteit. In de toekomst wil ik mogelijk nog wel met 1 of meerdere 5 kWh modules uitbreiden als dat iets toevoegt en dan is het zonde de 3000's te moeten vervangen door 5000's en daarnaast een aantal andere componenten te moeten upgraden, dan kan ik dat nu beter direct doen.

Ik ben wat deze materie betreft nog redelijk nieuw dus stel vast wat domme vragen, maar wat is in mijn situatie nu slim, volgens mij kan ik qua piekbelasting (volledig off-grid hoeft van mij niet) prima met de 3000's uit de voeten. Aan de andere kant kan ik met de 5000's beter gebruikmaken van lage vs hoge tarieven en daarnaast zowel handelen als eigen consumptie beter combineren.

Als ik nu mijn startbudget inzet, voor welke optie kan ik dan beter gaan?
  1. 3x Multiplus II 3000 met extra start accucapaciteit
  2. 3x Multiplus II 5000 met minder start accucapaciteit
Volgens mij voldoen de 3000's dan ook prima en dan heb ik liever alvast wat extra capaciteit, maar hoor het graag.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:01:
Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren op een passende Victron oplossing voor zowel de huidige situatie als mogelijke toekomstige uitbreiding.

Relevante gegevens:
  • SolarEdge 5k 1-fase omvormer
  • 3x25A aansluiting
  • EV die 11 kW kan laden, zal doorgaans niet vanuit de accu zijn en als dat wel zo is, dan is alles tussen de 2-11 kW ook acceptabel
  • Naast nul op de meter wil ik ook graag handelen op basis van dynamische tarieven en overdag laag inkopen en 's avonds/'s nachts de goedkopere opgeslagen kWh's zelf gebruiken. Er moet dus zowel capaciteit voor eigen verbruik als voor het handelen zijn.
  • Op dit moment heb ik nog 1x40A (Laadpaal: 1x32A), dat wordt over 6 weken 3x25A (Laadpaal: 3x16A) en dan krijg ik ook 3 buiten-/5 binnenunits airco/WP waarvan ik het dagelijkse verbruik nog niet goed kan inschatten.
Huidig verbruik tussen 20:00 en 8:00 is zo'n 5 kWh. Dat zal waarschijnlijk wel met 10-20 kWh toenemen als de nieuwe units goed gebruikt worden. Daarom richt ik op zo'n 25-30 kWh opslag. Aangezien de meterkast, garage (locatie voor de accu's) en wat andere zaken de komende 2 maanden worden aangepast, sorteer ik wel graag voor op de keuze die ik ga maken, al kan ik indien echt nodig wel even wachten.

Doel is dat wij tijdens koude/warme dagen het verbruik van de airco's/WP's 's nachts ook op kunnen vangen, dat er dan iets minder gehandeld kan worden is prima.

Ik wil graag klein starten met de mogelijkheid om later op te schalen. Ik heb een offerte ontvangen met:
  • 3x Victron Multiplus II 3000
  • 15 kWh accu
Toen ik aangaf in de toekomst naar bijv. 25 kWh of meer te willen gaan kreeg ik een offerte voor:
  • 3x Victron Multiplus II 5000
  • 25 kWh accu als minimum
Op bijv. https://www.haroldhalewij...t-voor-een-thuisbatterij/ zie ik een "offerte" met 3x Multiplus II 5000 icm 15 kWh accu, wat dus suggereert dat 25 kWh geen vereiste is.

Mijn PV systeem wekte in de begindagen regelmatig 5.000 Watt op, maar na 6 jaar zie ik dat nauwelijks meer, 3000-4000 is doorgaans wel de piek, volgens mij moet dat voor beide systemen geen probleem zijn om te laden als ik https://www.victronenergy...:start#the_factor_10_rule goed interpreteer?

Zojuist de volgende video gezien:
[YouTube: Hoe houd je de batterij gezond]

En op basis daarvan concludeer ik ook dat je sowieso relatief traag wil laden en ontladen. Ik trek liever wat extra vanaf het net, of lever liever wat extra terug, dan de accu's te overbelasten. Aan de andere kant wil je natuurlijk graag maximaal laden bij negatieve tarieven en maximaal terugleveren bij hoge tarieven, dan zijn de 5000's in het voordeel icm voldoende accucapaciteit. In de toekomst wil ik mogelijk nog wel met 1 of meerdere 5 kWh modules uitbreiden als dat iets toevoegt en dan is het zonde de 3000's te moeten vervangen door 5000's en daarnaast een aantal andere componenten te moeten upgraden, dan kan ik dat nu beter direct doen.

Ik ben wat deze materie betreft nog redelijk nieuw dus stel vast wat domme vragen, maar wat is in mijn situatie nu slim, volgens mij kan ik qua piekbelasting (volledig off-grid hoeft van mij niet) prima met de 3000's uit de voeten. Aan de andere kant kan ik met de 5000's beter gebruikmaken van lage vs hoge tarieven en daarnaast zowel handelen als eigen consumptie beter combineren.

Als ik nu mijn startbudget inzet, voor welke optie kan ik dan beter gaan?
  1. 3x Multiplus II 3000 met extra start accucapaciteit
  2. 3x Multiplus II 5000 met minder start accucapaciteit
Volgens mij voldoen de 3000's dan ook prima en dan heb ik liever alvast wat extra capaciteit, maar hoor het graag.
In hoeverre zijn je offertes uitgesplitst. Waar ik de Victrons heb gekocht zat er maar een prijsverschil van Euro 165 ttussen de 3000 en 5000 versie (per stuk). En was het syzteem nog geen 4% duurder met de 5000.

Hoeveel wil je handelen. Hoe groter de Victron hoe meer je kan handelen.

Ik zou voor de 5000 gaan met 20 kWh opslagcapaciteit. Kun je (ont)laden met 50A per batterij. ZIt je mooi op het aanbevolen stepoint (in geval van Pylontech)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou gaan voor minder accu en meer multiplus. De reden dat ze 25kWh accu adviseren zal vast met laad/ontlaad capaciteit te maken hebben. 5000W op 48V is ruim 100A, dat wil je niet te lang uit twee batterijen trekken. De ontlaadstroom tijdelijk limiteren op een lagere waarde tot je meer accu hebt werkt vast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

John245 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:16:
[...]

In hoeverre zijn je offertes uitgesplitst. Waar ik de Victrons heb gekocht zat er maar een prijsverschil van Euro 165 ttussen de 3000 en 5000 versie (per stuk). En was het syzteem nog geen 4% duurder met de 5000.

Hoeveel wil je handelen. Hoe groter de Victron hoe meer je kan handelen.
Die zijn helemaal uitgesplitst, dus goed na te gaan:

Excl. BTW zijn dit de kosten per stuk:
Multiplus II 3000: 975
Multiplus II 5000: 1482

De offerte met de 5000's is incl. BTW 6.200 Euro duurder door een aantal andere zwaardere componenten en 2x 5 kWh accu's extra, waarvan ik dus betwijfel of dat laatste nodig is. Stel dat ik voor de 3000's zou gaan bij dezelfde leverancier, dan zou ik +-20 kWh extra kunnen krijgen voor dezelfde prijs.

Ik kan overigens de Multiplus II's op andere plekken veel goedkoper vinden, net als de accu's, dus ik ga sowieso nog even kijken waar ik alles aanschaf, maar de belangrijkste vraag is voor nu: Kan ik met de 3000's ook prima uit de voeten?

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:25:
[...]

Die zijn helemaal uitgesplitst, dus goed na te gaan:

Excl. BTW zijn dit de kosten per stuk:
Multiplus II 3000: 975
Multiplus II 5000: 1482

De offerte met de 5000's is incl. BTW 6.200 Euro duurder door een aantal andere zwaardere componenten en 2x 5 kWh accu's extra, waarvan ik dus betwijfel of dat laatste nodig is. Stel dat ik voor de 3000's zou gaan bij dezelfde leverancier, dan zou ik +-20 kWh extra kunnen krijgen voor dezelfde prijs.

Ik kan overigens de Multiplus II's op andere plekken veel goedkoper vinden, net als de accu's, dus ik ga sowieso nog even kijken waar ik alles aanschaf, maar de belangrijkste vraag is voor nu: Kan ik met de 3000's ook prima uit de voeten?
Je beperkt je behoorlijk met de 3000. Kijk maar eens op datasheet naar het vermogen. Zeker als je ooit batterijen uit wil breiden zou ik de 3000 niet doen.

Stel 3000 voor de batterijen. Dan rekenen ze 3200 voor upgrade naar de 5000, dat is wel een heel groot verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 17-09-2023 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:20:
Ik zou gaan voor minder accu en meer multiplus. De reden dat ze 25kWh accu adviseren zal vast met laad/ontlaad capaciteit te maken hebben. 5000W op 48V is ruim 100A, dat wil je niet te lang uit twee batterijen trekken. De ontlaadstroom tijdelijk limiteren op een lagere waarde tot je meer accu hebt werkt vast ook.
Met de 3000's ga ik voor minimaal 3 x 5 kWh accu's. Maar inderdaad, je kunt altijd de ontlaadstroom beperken en dus minder "slagkracht" hebben, maar wel kleiner starten met toekomstig veel meer mogelijkheden.

De vraag is dus: Meer continue-/piekvermogen of meer opslag. Als ik de 5000's ergens veel goedkoper kan vinden, dan moet ik daarvoor gaan, dat is duidelijk.

Kan ik met 5000's ook prima met 3x Pylontech US5000 starten als ik het vermogen tijdelijk beperk? Want dan lijkt mij dat de slimste optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Taro schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:34:

Kan ik met 5000's ook prima met 3x Pylontech US5000 starten als ik het vermogen tijdelijk beperk? Want dan lijkt mij dat de slimste optie.
Al hang je er 32 AA-batterijen aan die je limiteert op 0.5A. :+

Enige wat je moet doen is jouw PV aan de AC-in kant houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:46:
[...]

Al hang je er 32 AA-batterijen aan die je limiteert op 0.5A. :+
Dat is ook nog een optie ;)
Enige wat je moet doen is jouw PV aan de AC-in kant houden.
Dat is ook nog iets waar ik naar moet kijken: Ik heb een 1-fase 5k omvormer, heb de opties voor upgrade naar 3-fasen al onderzocht, maar dat blijkt in mijn situatie lastig ivm SolarEdge optimizers, stringlengte, voltage, etc. Dus ik blijf bij de huidige 1-fase omvormer.

Deze omvormer zit op 1-fase in de meterkast aangesloten, terugleveren op 1 van de 3 fasen is discutabel, dat weet ik. De accu's komen naast de omvormer in de garage te hangen, dus het is een kleine aanpassing om deze op de AC-in van een enkele Multiplus aan te sluiten. Maar, dat maakt dan nog extra duidelijk dat ik voor de 5000 ipv 3000 moet gaan, omdat 5000 Watt terugleveren via een enkele Multiplus 3000 mij geen optie lijkt :)

Of kan ik de huidige aansluiting in de meterkast in stand laten en bijv. hetzelfde aantal Watts dat ik teruglever via 1 fase via 3-fasen alsnog in de accu's duwen? Uiteindelijk wordt dit bij de netaansluiting "gesaldeerd".

Volgens mij ben ik er wel uit, ik moet voor de 5000's gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willempie27
Hoe zit het eigenlijk met terugleveren op een vol net. Nu ik het bovenstaande lees om op 1 van de 3 fases terug te gaan leveren. Zonnepanelen omvormers schakelen uit bij 253V. Hoe zit dit bij een thuis accu?
Bij een 3 fase en stel voor fase 1 is 254V dat het terugleveren door gaat op de andere 2 fases?
Kan je het voltage ophogen zodat het terugleveren door gaat? Met een slimme meter zou de netbeheerder dit wellicht ook kunnen zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Taro schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:59:
Deze omvormer zit op 1-fase in de meterkast aangesloten, terugleveren op 1 van de 3 fasen is discutabel, dat weet ik. De accu's komen naast de omvormer in de garage te hangen, dus het is een kleine aanpassing om deze op de AC-in van een enkele Multiplus aan te sluiten. Maar, dat maakt dan nog extra duidelijk dat ik voor de 5000 ipv 3000 moet gaan, omdat 5000 Watt terugleveren via een enkele Multiplus 3000 mij geen optie lijkt :)
Stroom van de PV gaat niet door de MP heen, dus je kan zoveel je wilt terug leveren. Als je een MP hebt die minder kan laden dan PV genereert betekent het alleen dat je niet alle opgewekte stroom binnen huis kan houden. Bij 5000W PV en een 3000W acculader gaat er 2000W het net op, of je moet de stofzuiger op dat moment even aan zetten. :P
Onbalans in fases wordt inderdaad administratief recht getrokken, maar doe dit niet te veel want terugleveren op L1 terwijl je af neemt op L2 telt de stroom bijna dubbel voor de enkele blauwe nul ader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Willempie27 schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:08:
Hoe zit het eigenlijk met terugleveren op een vol net. Nu ik het bovenstaande lees om op 1 van de 3 fases terug te gaan leveren. Zonnepanelen omvormers schakelen uit bij 253V. Hoe zit dit bij een thuis accu?
Bij een 3 fase en stel voor fase 1 is 254V dat het terugleveren door gaat op de andere 2 fases?
Kan je het voltage ophogen zodat het terugleveren door gaat? Met een slimme meter zou de netbeheerder dit wellicht ook kunnen zien?
Bij de Victron variant met drie losse omvormers op elk een eigen fase kunnen ze gemakkelijk asymmetrisch voeden. Bij een 3 fase model is het niet overal gemeengoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:10:
[...]

Stroom van de PV gaat niet door de MP heen, dus je kan zoveel je wilt terug leveren. Als je een MP hebt die minder kan laden dan PV genereert betekent het alleen dat je niet alle opgewekte stroom binnen huis kan houden. Bij 5000W PV en een 3000W acculader gaat er 2000W het net op, of je moet de stofzuiger op dat moment even aan zetten. :P
Onbalans in fases wordt inderdaad administratief recht getrokken, maar doe dit niet te veel want terugleveren op L1 terwijl je af neemt op L2 telt de stroom bijna dubbel voor de enkele blauwe nul ader.
Helder, thx.

De accuproducten kunnen tegen 0% BTW worden geleverd als ik ook bijv. zonnepanelen aanschaf. Ik zie dat Victron ook Smartsolar MPPT producten aanbiedt. Het zou dan nog een optie kunnen zijn om die voor de 2 andere fases toe te passen om het scheeftrekken van de fases te beperken. Ga ik eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Taro schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:24:
[...]

Helder, thx.

De accuproducten kunnen tegen 0% BTW worden geleverd als ik ook bijv. zonnepanelen aanschaf. Ik zie dat Victron ook Smartsolar MPPT producten aanbiedt. Het zou dan nog een optie kunnen zijn om die voor de 2 andere fases toe te passen om het scheeftrekken van de fases te beperken. Ga ik eens induiken.
Smartsolar zit direct op de 48V DC bus, doet niets met je fase-verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:35:
[...]

Smartsolar zit direct op de 48V DC bus, doet niets met je fase-verdeling.
Helder, maar dus de PV op de AC In aansluiten van 1 van de 3 MP's ipv aparte groep. Dan primair de accu laden en bij overschot 2 kW terugleveren (beter voor de faseverdeling) of bij een volle accu >2kW terugleveren. Dan kan ik de extra panelen via Smartsolar aansluiten, is beter dan een extra 1-fase omvormer erbij van een ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:15
Taro schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:46:
[...]

Helder, maar dus de PV op de AC In aansluiten van 1 van de 3 MP's ipv aparte groep. Dan primair de accu laden en bij overschot 2 kW terugleveren (beter voor de faseverdeling) of bij een volle accu >2kW terugleveren. Dan kan ik de extra panelen via Smartsolar aansluiten, is beter dan een extra 1-fase omvormer erbij van een ander merk.
Ik denk dat je nog eens wat schemas moet bekijken. Uiteraard blijft je PV op een eigen groep. Aan de ingangszijde aansluiten betekent dat de PV "ergens" aan de invoering zit en iig niet aan de uitvoer.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wat Ger zegt, maak maar een schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:10:
Dit snap ik niet. Hoezo telt dat dubbel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

@V_ger & @jadjong Ik weet voor nu voldoende. Het schema laat ik graag door iemand opstellen met de juiste achtergrond, ik was ook niet van plan dit zelf te gaan bouwen ;) Ga ik in gang zetten, thx.

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 17-09-2023 23:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Slonzo schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:15:
[...]

Dit snap ik niet. Hoezo telt dat dubbel?
Stroom in een 3 fase net heeft een nuldraad waar 0 ampere doorheen vloeit als je alle fases gelijk belast.
Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-t3NIQXK2t7U/WIKAqYCoTMI/AAAAAAAABlM/GU0-Q6ELp8IzSOoU5ouwoG68s_aVAYSPgCLcB/s1600/Figure%2B3.png

Iedere pijl is een fase, de lengte van de pijl geeft aan hoeveel ampere er per fase vloeit. Stel jezelf voor dat de lengte van de pijlen in het plaatje 16A weergeeft per fase, het nulpunt van die fases ligt precies in het midden en is daardoor...... 0 ampere. :+
Nu ga je scheef belasten door enkel af te nemen op twee van de drie pijlen, de rode pijl verdwijnt en daardoor wordt het nulpunt naar links getrokken. Je hebt nu wel stroom door de nul draad lopen, iets van 11-12A. Fase 1 is 16A, fase 2 is 16A en fase 3 is 0A.
Vervolgens ga je op fase drie 16A terug leveren, alleen moet je daarvoor de rode pijl naar links tekenen in plaats van naar rechts. Het nulpunt van alle fases onderling verschuift daardoor ook verder naar links wat betekend dat er iets van 27A over de nul draad vloeit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGZSHsur-a8SwPHw6nWJ9lsKAlM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O4UIDRMIXHc8qIYJc3KOKIo3.png?f=fotoalbum_large

Zie de grijze lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jadjong schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:39:
[...]

Stroom in een 3 fase net heeft een nuldraad waar 0 ampere doorheen vloeit als je alle fases gelijk belast.
[Afbeelding]

Iedere pijl is een fase, de lengte van de pijl geeft aan hoeveel ampere er per fase vloeit. Stel jezelf voor dat de lengte van de pijlen in het plaatje 16A weergeeft per fase, het nulpunt van die fases ligt precies in het midden en is daardoor...... 0 ampere. :+
Nu ga je scheef belasten door enkel af te nemen op twee van de drie pijlen, de rode pijl verdwijnt en daardoor wordt het nulpunt naar links getrokken. Je hebt nu wel stroom door de nul draad lopen, iets van 11-12A. Fase 1 is 16A, fase 2 is 16A en fase 3 is 0A.
Vervolgens ga je op fase drie 16A terug leveren, alleen moet je daarvoor de rode pijl naar links tekenen in plaats van naar rechts. Het nulpunt van alle fases onderling verschuift daardoor ook verder naar links wat betekend dat er iets van 27A over de nul draad vloeit.

[Afbeelding]

Zie de grijze lijn.
Maar er is toch een faseverschuiving van 120 graden?
Er kan toch nooit meer stroom door de nul lopen dan het maximum van 1 fase?
Of mis ik iets?

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/Eb4Mc.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Stroom wat je terug levert gaat de andere kant op. Als je in jouw plaatje de rode sinus daarom op zijn kop zet zal het geheel optellen naar +/- 1.8 in plaats van 0.

[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 18-09-2023 06:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:01
Iemand hier in het bezit van een 1 fase deye of victron die me kan vertellen of het mogelijk is om dynamisch de accu te ontladen ( via api calls of serieel bijvoorbeeld). In wat voor stappen gaat dat dan? Neem aan dat ik niet kan zeggen ik wil met 155 watt terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-10 06:15
savale schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:57:
Iemand hier in het bezit van een 1 fase deye of victron die me kan vertellen of het mogelijk is om dynamisch de accu te ontladen ( via api calls of serieel bijvoorbeeld). In wat voor stappen gaat dat dan? Neem aan dat ik niet kan zeggen ik wil met 155 watt terugleveren?
Wat bedoel je hier precies mee? Wil je terugleveren met een vaste waarde? Ja dat kun je instellen met het grid setpoint. Of wil je terugleveren als de prijzen hoog zijn? Dan kun je met dynamic ess uit de voeten. Dat geldt voor Victron, Deye weet ik niks van.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
@Taro Je kunt het beste voor de MP2 5000 gaan als je de SE aan de uitgang wilt hangen. Met de 3000 voldoe je niet aan de 1:1 regel. Wat batterijen betreft, Die Pylontecs zijn 15s terwijl de standaard eigenlijk 16s is. Waarom koop je geen Gobel batterij? Kijk deze review van Andy eens:

Ik ga er binnenkort een stuk of 10 bestellen dus als je mee wilt liften, stuur even een dm. Dat geldt ook voor je Victron spullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
savale schreef op maandag 18 september 2023 @ 07:57:
Dye kan dit niet, Victron wel.

Bij Victron gaat dit in stappen van 1 watt. Je kan letterlijk zeggen hoeveel watt je wilt ontladen (zo doe ik het ook).

Je kan dit via TCP MODBUS doen of direct op de DBUS (icm Venus OS met Node-Red aangesloten op de VE.Bus).

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
Jazsie schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:37:
[...]
Deye kan dit niet, Victron wel.

Bij Victron gaat dit in stappen van 1 watt. Je kan letterlijk zeggen hoeveel watt je wilt ontladen (zo doe ik het ook).

Je kan dit via TCP MODBUS doen of direct op de DBUS (icm Venus OS met Node-Red aangesloten op de VE.Bus).
Ehh, Deye kan dat via ToU voor 6 tijdsblokken dat om het in Watt te doen (maar de kern is eigenlijk in ampere sturing).
Het is alleen zuiver als er geen verbruikers op LOAD/UPS zitten, anders gaan die er eerst vanaf en wat overblijft is dan beschikbaar voor grid in/uitgang die ook nog eens kunt schakelen tussen zero export en export

(Voor mij werkt dat niet omdat ik gehele huis op LOAD/UPS heb zitten en ik gebruik de grotere stuurparameters in ampere met externe sturing en ik ontkoppel fysiek van de net aansluiting als mijn accu SOC is tussen 20-80% en ik niet wil invoeden of afnemen van het net)
Je kan instellen dat je 155W invoeden (max sell instellen) als ook de verbruikers die tussen CT en hybride bevindenhet verbruik compenseren en dan via externe sturing in en uit schakelen,

Het is afhankelijk van hoe je setup fysiek geconfigueerd hebt met verbruikers binnen of buiten meet/controle bereik van de hybride

Wat wel een punt kan zijn is het eigenverbruik van de Deye (afhankelijk van welke interne modules je actief hebt zal die continue 30-80W verbruiken.
Ik weet niet wat het eigen verbruik van de Vitron's is afgaande op basis van verliezen zal die mogelijk hoger liggen

// Ik heb hier nog nergens zuivere tests voor de Vitron gezien. //
Ik heb enkel vuistregels gezien van 20% verlies, maar geen uitsplitsing (vast 24/7 verbruik + vermogens
afhankelijk verlies
(Bij mijn 3f Deye is dat 90W+4,2% voor 1-12kW of wel op max verlies je 648Watt als die 12kW levert
De DC-AC converters zijn eigenlijk 3x6kW maar worden 3x4kW nominaal gebruikt,voor vergelijk ook op Victron optimum 1700/3000 en 3000/5000 )

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Kortom Dye kan dit niet, wel in tijdsblokken maar dat was niet de vraag ;).

Je kan niet een "api call" doen met "je moet nu X Watt of Y Ampere ontladen", of zit ik ernaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:01
Jazsie schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:37:
[...]

Dye kan dit niet, Victron wel.

Ahh handige info! Voor mij een reden om voor Victron te gaan.
@RikHa ik wil inderdaad terug kunnen leveren met een bepaalde waarde. Mijn doel is met name om te ontladen wat ik zelf verbruik. Ik heb deze data al in home assistant. (via de p1 poort van de slimme meter) Mocht de prijs erg aantrekkelijk zijn dan wellicht wel volle bak ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Jazsie schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:52:
Kortom Dye kan dit niet, wel in tijdsblokken maar dat was niet de vraag ;).

Je kan niet een "api call" doen met "je moet nu X Watt of Y Ampere ontladen", of zit ik ernaast?
Mijn setup off-grid heeft geen api, ik gebruik uitsluitend HA
Ik weet niet hoe dat zit als Deye aan het internet hebt gekoppeld via de dongle,
Misschien zijn er die dat gebruiken voor de microinverters (je kan ermee in de registers meeschrijven, cloudless direct na de dongle accesspoint of via de cloud als ook dat Deye nog iets moet vrijschakelen voor meer dan monitoring)
Maar ik denk dat de meeste hier de esphome / ESP32-RS485 route gebruiken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@savale als het enkel alleen eigenverbruik is dan hoef je alleen te zorgen dat de verbruikers achter de losse meegeleverde CT-sensoren van Deye zich bevinden, daarna doet die het automatisch heb je verder geen omkijken naar,
Je kan nog een max x Watt ondersteuning van de accu instellen is er meer verbruik wordt het van het net aangevult

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 18-09-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Domba schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:25:
[...]

Mijn setup off-grid heeft geen api, ik gebruik uitsluitend HA
Ik weet niet hoe dat zit als Deye aan het internet hebt gekoppeld via de dongle,
Misschien zijn er die dat gebruiken voor de microinverters (je kan ermee in de registers meeschrijven, cloudless direct na de dongle accesspoint of via de cloud als ook dat Deye nog iets moet vrijschakelen voor meer dan monitoring)
Maar ik denk dat de meeste hier de esphome / ESP32-RS485 route gebruiken
Ook via HA of welk ander manier kan je niet "je moet nu X Watt of Y Ampere ontladen" tegen Deye omvormer zeggen.
Je zit nog steeds vast aan tijdsblokken, maar dat was niet de vraag.

En anders hoor ik het graag, zou namelijk top zijn als het wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
savale schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:20:
[...]

@RikHa ik wil inderdaad terug kunnen leveren met een bepaalde waarde. Mijn doel is met name om te ontladen wat ik zelf verbruik. Ik heb deze data al in home assistant. (via de p1 poort van de slimme meter) Mocht de prijs erg aantrekkelijk zijn dan wellicht wel volle bak ontladen.
Bij Deye heb je de optie "zero export to CT", dat houdt in dat je een meter plaatst bij de hoofdaansluiting (CT klem of Eastron Modbus) en dan zorgt het apparaat er voor dat de accu alleen ontlaad als er binnenshuis stroom nodig is. Zolang de accu vol genoeg is haal je netto 0 van het net. Tenzij je met 22KW de auto gaat laden.... :P Het vinkje 'solar sell' er achter betekend dat stroom van PV ook het net op mag als je binnen huis niet alles nodig hebt. Daar bovenop kan je voorwaardes stellen welk gedeelte als eerste aangesproken wordt bij stroomvraag in huis, kiezende uit net, PV en accu. Hetzelfde geldt voor laden van accu met betrekking tot PV stroom. Eerst accu laden en dan exporteren naar het net of eerst exporteren naar het net en pas als PV boven X kW komt mag de rest naar de accu.

Je kan wel stroom inkopen/verkopen door gebruik te maken van tijdsblokken met bovenstaande instellingen en die te triggeren waardoor het eerder een soort presets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Jazsie schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:46:
[...]

Ook via HA of welk ander manier kan je niet "je moet nu X Watt of Y Ampere ontladen" tegen Deye omvormer zeggen.
Je zit nog steeds vast aan tijdsblokken, maar dat was niet de vraag.

En anders hoor ik het graag, zou namelijk top zijn als het wel kan.
Ik gebruik die hele tijdsblokken niet met externe sturing.
Ik stuur rechtstreeks vanuit HA, (extern relais voor net connectie) de switch van zero-export off voor injectie en het aantal ampere waarmee accu moet ontladen (die is afhankelijk van accu temperatuur <25graden dan 240A, tussen 25-30 graden =180A en 30-35graden = 120A)

Als volgens HA nog 10kWh over is in accu of master BMS meldt SOC 30% dan gaat commando zero export on.

Met de tijdsblokken kun je fijn regeling op 1 Watt doen, met ampere op 1A=50-55W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
savale schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:20:
[...]

Je kunt een meter of CT klem op je hoofdaansluiting zetten. Als je dan je grid setpoint op nul zet zal het systeem net zoveel gaan leveren als er gevraagd wordt waardoor je meter op nul blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Domba schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:24:
[...]

Ik gebruik die hele tijdsblokken niet met externe sturing.
Ik stuur rechtstreeks vanuit HA, (extern relais voor net connectie) de switch van zero-export off voor injectie en het aantal ampere waarmee accu moet ontladen (die is afhankelijk van accu temperatuur <25graden dan 240A, tussen 25-30 graden =180A en 30-35graden = 120A)

Als volgens HA nog 10kWh over is in accu of master BMS meldt SOC 30% dan gaat commando zero export on.

Met de tijdsblokken kun je fijn regeling op 1 Watt doen, met ampere op 1A=50-55W
Maar kan het nu wel of niet? Je haalt er een hoop dingen bij die heel interessant zijn, maar niet perse onderdeel van een concreet bruikbaar antwoord zijn.

Dus vanuit HA stuur je injectie aan, en die kun je ook vanuit HA een stroom setpoint in A meegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bbbrumbrum schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:53:
[...]

Maar kan het nu wel of niet? Je haalt er een hoop dingen bij die heel interessant zijn, maar niet perse onderdeel van een concreet bruikbaar antwoord zijn.

Dus vanuit HA stuur je injectie aan, en die kun je ook vanuit HA een stroom setpoint in A meegeven?
Het komt het zelfde neer, maar het gaat lang niet altijd met maar 1 instructie, als ook dat in aantal gevallen compenstatie moet toevoegen, afhankelijk van je fysieke setup. (HA kan dat vlekkeloos voor je doen)

Met de Deye kan je op 3 uit/ingangen op 4 fysiek verschillende plekken verbruikers hebben of grid-tie
omvormers met eigen PV nog buiten de PV op Deye eigen MPPT's

Bijv wat je setpoint noemt is de ontlaadt stroom van de accu, niet het vermogen in Watt, die stroom wordt gehandhaaft, maar vermogen die neemt af als de accu ontlaadt, daalt de spanning. (P=U x I),
Je zal daarvoor extern moeten corrigeren rekening houden met de DC spanning op de Deye ingang.

Wil je exact 5000 +/- 0 terugleveren dat gaat niet lukken in 2 van de 4 fysieke setups, ook als je continue corrigeert en dat moet dan ook incl verbruik van voor je verbruikers.
Als je UPS opgeeft (geen verbruikers op die uitgang aansluit) dan kan dat wel exact met +/- 10 Watt terugleveren met 1 instructie. want dan kan je de externe CT's voor de stuur parameter gebruiken.
Deye heeft 1 set losse CT's en vaste CT's op in/uitgangen.
Met de firmware die ik tot nu heb gehad kan ik niet kiezen,
De firmware gaat er niet vanuit dat altijd de losse meegeleverde worden geinstalleerd, voor curciale functies worden de vaste interne gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Loop een beetje te klieren qua DC ontwerp en kabellengtes. Heb 3x Multiplus-II 48/8000 die ik op de Lynx Distributor wil aansluiten met daar tussendoor de accu’s. Conform Ultimate Wiring Guide moet DC vanaf de Multiplussen allemaal even lang zijn. Als ik die met de voorgeschreven 10cm tussenruimte naast elkaar ophamg dan zitten de 3 DC uitgangen op zo’n 40cm tussenruimte. De Lynx Distributor is 28cm breed en daar heb ik er ook 3 van. Mogelijke oplossingen die ik zie (maar dit moet vast vaker voorkomen, dus zal de meest logische optie vergeten denk ik):
1) Lynx Distributors niet direct aan elkaar vastmaken maar los plaatsen en met DC kabel met elkaar verbinden waardoor ze recht onder de Multiplussen kunnen. Extra gedoe met extra DC-kabels.
2) Oplossing zoals @John245 die vrij lange DC kabels gebruikt en ze in een lus neerlegt.
3)?

Idealiter alles zo kort mogelijk, en dit moet toch vaker gedaan worden. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:24:
Loop een beetje te klieren qua DC ontwerp en kabellengtes. Heb 3x Multiplus-II 48/8000 die ik op de Lynx Distributor wil aansluiten met daar tussendoor de accu’s. Conform Ultimate Wiring Guide moet DC vanaf de Multiplussen allemaal even lang zijn. Als ik die met de voorgeschreven 10cm tussenruimte naast elkaar ophamg dan zitten de 3 DC uitgangen op zo’n 40cm tussenruimte. De Lynx Distributor is 28cm breed en daar heb ik er ook 3 van. Mogelijke oplossingen die ik zie (maar dit moet vast vaker voorkomen, dus zal de meest logische optie vergeten denk ik):
1) Lynx Distributors niet direct aan elkaar vastmaken maar los plaatsen en met DC kabel met elkaar verbinden waardoor ze recht onder de Multiplussen kunnen. Extra gedoe met extra DC-kabels.
2) Oplossing zoals @John245 die vrij lange DC kabels gebruikt en ze in een lus neerlegt.
3)?

Idealiter alles zo kort mogelijk, en dit moet toch vaker gedaan worden. Iemand tips?
Hier (even) lang en lus.
Voor de MP is precies even lang minder belangrijk. Voor de batterijen dan weer wel.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:24:
3)?

Nadeel optie 1 is dat het wel hele stevige kabels worden tussen de Distributors. En als je geen overlengte heb en het aantal batterijen wil uitbreiden en dus een extra Distributor nodig heb kun je die nette verdeling (tussendoor de batterijen) niet aanhouden.

Nadeel optie 2 is inderdaad dat je de overlengte moet wegwerken. Maar in een bedradingskoker is dat goed te doen. Kan gewoon mijn deksels eraf halen zonder dat er een kabel uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
@Niek_ Ik zou me er niet te druk om maken. Dat je dezelfde kabellengte moet hebben is veel belangrijker als de Multi's parallel staan omdat het dan belangrijk is dat ze beiden hetzelfde leveren. Bij een 3 fase systeem is dat niet (zo erg) aan de orde. Een beetje ongelijkheid wordt dan immers niet door een andere Multi opgevangen. Bij de batterijen (die dus wel parallel staan) is dat wel van belang zoals @V_ger al opmerkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-10 12:52
jadjong schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:51:
[...]

Bij Deye heb je de optie "zero export to CT", dat houdt in dat je een meter plaatst bij de hoofdaansluiting (CT klem of Eastron Modbus) en dan zorgt het apparaat er voor dat de accu alleen ontlaad als er binnenshuis stroom nodig is.
Kan je met een esp een eastron modbus na doen?
Dan zou je het wel voor elkaar kunnen krijgen....
Dan zou je de esp kunnen laten zeggen dat en ..... watt nodig is om de meter op 0 te krijgen
En de deye gaat dit dan ook leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
V_ger schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:39:
[...]

Hier (even) lang en lus.
Voor de MP is precies even lang minder belangrijk. Voor de batterijen dan weer wel.
RikHa schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:16:
@Niek_ Ik zou me er niet te druk om maken. Dat je dezelfde kabellengte moet hebben is veel belangrijker als de Multi's parallel staan omdat het dan belangrijk is dat ze beiden hetzelfde leveren. Bij een 3 fase systeem is dat niet (zo erg) aan de orde. Een beetje ongelijkheid wordt dan immers niet door een andere Multi opgevangen. Bij de batterijen (die dus wel parallel staan) is dat wel van belang zoals @V_ger al opmerkte.
In de Wiring Unlimited Guide van Victron wordt in H4.9 aangegeven dat DC-kabels tussen multiplus en bushbar gelijk moeten zijn bij een 3-fase system om te voorkomen dat het systeem in overload gaat. Ik begrijp wel wat je zegt (denk ik) dat dit niet uitmaakt indien je deze grenzen niet zal bereiken. Dan moet ik eerst duidelijk zien te krijgen wanneer overload bereikt wordt en wat de grenzen dan zijn. Mocht ik van het voorschrift afwijken dan wil ik dit wel bewust en berekend doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 19-09-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 07:44:
[...]

Nadeel optie 1 is dat het wel hele stevige kabels worden tussen de Distributors. En als je geen overlengte heb en het aantal batterijen wil uitbreiden en dus een extra Distributor nodig heb kun je die nette verdeling (tussendoor de batterijen) niet aanhouden.

Nadeel optie 2 is inderdaad dat je de overlengte moet wegwerken. Maar in een bedradingskoker is dat goed te doen. Kan gewoon mijn deksels eraf halen zonder dat er een kabel uit komt.
Dikke kabel heb je gelijk in, maar die is redelijk makkelijk te plaatsen aangezien het toch recht toe recht aan is. Voor wat de batterijen, als ik uitbreidt dan is het met nog een set van 8 stuks. Dan heb ik er 16 in totaal en die kan ik wel in setjes van 2 met de bushbar verbinden waardoor ik geen extra kabels hoef toe te voegen, dus dat zou qua nette verdeling wel goed moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:08:
[...]

[...]

In de Wiring Unlimited Guide van Victron wordt in H4.9 aangegeven dat DC-kabels tussen multiplus en bushbar gelijk moeten zijn bij een 3-fase system om te voorkomen dat het systeem in overload gaat. Ik begrijp wel wat je zegt (denk ik) dat dit niet uitmaakt indien je deze grenzen niet zal bereiken. Dan moet ik eerst duidelijk zien te krijgen wanneer overload bereikt wordt en wat de grenzen dan zijn. Mocht ik van het voorschrift afwijken dan wil ik dit wel bewust en berekend doen.
In tegenstelling tot een batterij, is een MP een actief systeem. De MP bepaalt zelf hoeveel vermogen ie levert of afneemt op welke fase. De fasebelasting en het AC voltage per fase zal immers ook (nooit precies) gelijk zijn. Dus een beetje weerstandsverschil in de DC kabel zal niet zo'n punt zijn. Een kabel van 50cm en 1 van 10m is misschien niet het beste idee, maar precies gelijk...mwah.

Batterijen regelen niets en daar zal de stroom de weg van de minste weerstand nemen, dus daar is het wel relevant.

Edit: Bij hele korte kabels kan het relatieve verschil in weerstand natuurlijk wel een ding zijn. Als je alles symmetrisch hangt, zijn de buitenste kabels sowieso even lang. Dan hoeft alleen de middelste wat langer te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 19-09-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:10:
[...]

Dikke kabel heb je gelijk in, maar die is redelijk makkelijk te plaatsen aangezien het toch recht toe recht aan is. Voor wat de batterijen, als ik uitbreidt dan is het met nog een set van 8 stuks. Dan heb ik er 16 in totaal en die kan ik wel in setjes van 2 met de bushbar verbinden waardoor ik geen extra kabels hoef toe te voegen, dus dat zou qua nette verdeling wel goed moeten gaan.
Kabel toevoegen is inderdaag niet nodig maar 8 batterijen is 2 distributors erbij. Dan moet je wel overlengte in je kabels hebben om de kabels van de multiplussen te verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:43:
[...]

Kabel toevoegen is inderdaag niet nodig maar 8 batterijen is 2 distributors erbij. Dan moet je wel overlengte in je kabels hebben om de kabels van de multiplussen te verschuiven.
Ik dacht eerder aan het volgende, nu heb ik 8 batterijen elk met een eigen kabel (dus 8 kabels totaal) verbonden met de Distributor. Als ik dan met 8 ga uitbreiden verbind ik ze per 2 onderling dus heb ik nog steeds 8 kabels richting de Distributor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:04:
[...]

Ik dacht eerder aan het volgende, nu heb ik 8 batterijen elk met een eigen kabel (dus 8 kabels totaal) verbonden met de Distributor. Als ik dan met 8 ga uitbreiden verbind ik ze per 2 onderling dus heb ik nog steeds 8 kabels richting de Distributor.
Indien je de Pylontech US5000 heb hou dan rekening met https://community.victron...h-battery-cable-spec.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Dat moet goedkomen.
Als ik het goed uitreken kom ik op de volgende waardes.
3 x Multiplus-II 48/8000/110-100 leveren maximaal 330A totaal.
Met 8 x Pylontech US5000 (maximaal 100A, aanbevolen 80A) kom ik dan op 330A/8=41,25A per accu/per kabel. Ruim binnen de 150A die de kabels bij benadering zouden moeten kunnen hebben.
Stel dat ik dan de uitbreiding doe van 8 naar 16 accu's en dus per 2 stuks doorlus dan blijft er over de kabels 41,25A lopen maar dan zelfs over 2 accu's heen.

Net ook nog een mooie trouwens, deed de aanname dat alle verbindingen M8 waren nadat ik de spes van de Multiplus en Distributor had gecheckt. Toch nog maar even de DC-schakelaar bekeken, blijkt die M10 te zijn |:( Mooi dat ik de kabels nog niet besteld had.

[ Voor 14% gewijzigd door Niek_ op 19-09-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:16:
[...]

Dat moet goedkomen.
Met 8 x Pylontech US5000 (maximaal 100A, aanbevolen 80A) kom ik dan op 330A/8=41,25A per accu/per kabel. Ruim binnen de 150A die de kabels bij benadering zouden moeten kunnen hebben.
Stel dat ik dan de uitbreiding doe van 8 naar 16 accu's en dus per 2 stuks doorlus dan blijft er over de kabels 41,25A lopen maar dan zelfs over 2 accu's heen.

Net ook nog een mooie trouwens, deed de aanname dat alle verbindingen M8 waren nadat ik de spes van de Multiplus en Distributor had gecheckt. Toch nog maar even de DC-schakelaar bekeken, blijkt die M10 te zijn |:( Mooi dat ik de kabels nog niet besteld had.
De kabel misschien wel 150A maar de plug maar 120 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:16:
[...]

Dat moet goedkomen.

Die 110 is alleen bij laden. Bij ontladen kan ie nog een pak meer. 8000VA/50V is circa 160A. Mocht je gebruik gaan maken van het piekvermogen van 15kW, dan nog een stuk meer.

Tenzij je de boel limiteert in de configuratie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:28:
[...]

De kabel misschien wel 150A maar de plug maar 120 A.
Maar daar blijven we dan ruim onder met 41,25A.
V_ger schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:48:
[...]

Die 110 is alleen bij laden. Bij ontladen kan ie nog een pak meer. 8000VA/50V is circa 160A. Mocht je gebruik gaan maken van het piekvermogen van 15kW, dan nog een stuk meer.

Tenzij je de boel limiteert in de configuratie natuurlijk.
Piekvermogen zal niet gebruikt worden (en moet ik dus limiteren). De 8000 versie gekozen omdat ik een 17kW omvormer aan de out-zijde wil kunnen hangen en dat ging met de 5000 versie niet. Denk zelf dat ik ga limiteren op maximaal 80A per accu. Dus dat zou 8x80A=640A zijn. 640A/3 multiplussen=213A per multiplus. Dat is 10.666,66W en ga ik never nooit halen.

Maar in theorie, als ik omgekeerd reken met de laagste waarde (de plug van 120A), dan heb ik 8 connecties die elk 120A maximaal mogen hebben, dus dan zit ik bijna boven de capaciteit van de Distributor die 1000A mag hebben (8x120A=960A). Maar goed, dan zit ik alweer boven de 100A max van de accu's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:13:
[...]

Maar daar blijven we dan ruim onder met 41,25A.

[...]

Piekvermogen zal niet gebruikt worden (en moet ik dus limiteren). De 8000 versie gekozen omdat ik een 17kW omvormer aan de out-zijde wil kunnen hangen en dat ging met de 5000 versie niet. Denk zelf dat ik ga limiteren op maximaal 80A per accu. Dus dat zou 8x80A=640A zijn. 640A/3 multiplussen=213A per multiplus. Dat is 10.666,66W en ga ik never nooit halen.

Maar in theorie, als ik omgekeerd reken met de laagste waarde (de plug van 120A), dan heb ik 8 connecties die elk 120A maximaal mogen hebben, dus dan zit ik bijna boven de capaciteit van de Distributor die 1000A mag hebben (8x120A=960A). Maar goed, dan zit ik alweer boven de 100A max van de accu's.
De afmetingen van de busbar die Vitron gebruikt is 8x30mm vertind koper, dat is voor 280A nominaal.
Als je die gebruikt met 640A voor iets langere tijd wordt die 90-110 graden, ver boven de werktemperatuur van de distributor van 60 graden max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Niek_ schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:10:
[...]

Toch blijft dit ook door m'n hoofd gaan, dan kan ik vanuit de multiplus rechtdoor naar beneden naar de DC schakelaar en wederom rechtdoor naar beneden naar de Distributor. Moet ik enkel zorgen voor kabels tussen de Distributors. Eigenlijk net zoals onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThXBlycx6aGBv6cSh5mioryoQZY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/86buuAomH0y3Mj1PLGTQtMvi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-10 22:38
De keuze is weer iets moeilijker geworden;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pe9fTEoib-aL-q-annxeqZhtCd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqKKCIooVcmriUy4gTKR3cfw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 162% gewijzigd door alberthakvoort op 19-09-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:39
Ja, ik heb er nog 2 nodig, niet 3. :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Alhoewel een 3-fase Multiplus opstelling hier populair lijkt, is dat wel aardig aan de prijs en zo'n opstelling kost veel ruimte, vind ik. Ik heb ook het idee dat zo'n 3-fase opstelling op basis van Victron gear financieel niet altijd helemaal 'rationeel' is maar gewoon leuk / super tof is om te bouwen.

Ik hoop dat Victron met nieuwe producten komen die beter zijn toegespitst op een thuis-installatie.
Met een Victron 3-fase omvormer op een redelijk prijspunt wordt de thuis accu misschien wel wat aantrekkelijker voor een groter publiek.

Maar misschien ben ik de enige die er zo over denkt ;)
This promotion is exclusively available from October 1st through December 31st 2023 or while stock lasts.
Ik krijg de indruk dat ze met een Multiplus III komen en dat ze van Multiplus II stock af willen.....

[ Voor 39% gewijzigd door Q op 19-09-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:34
Vergelijkbare vragen zijn al een paar keer voorbij gekomen, maar kan toch niet helemaal het antwoord vinden. Ik ben een opstelling aan het plannen (met Victron) in de schuur achter het huis - ca. 15m vanaf de groepenkast. Ik zou wel graag ook de mogelijkheid hebben om zonder grid-connectie te draaien (en dan ook de (3-fasen, 6kW) PV-omvormer te laten functioneren. De standaard opstelling die ik hiervoor vind (ik wil 3xMP 3000 gaan gebruiken) is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03WOr7HLl6iK4oUuMSq_flfUpYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bOOBI9b6TUzsFvhKTJ3OgIJB.png?f=fotoalbum_large
Voor die beperkte aantal keren dat de noodstroomvoorziening zou moeten draaien vind ik het alleen nogal overkill om alle stroomverbruik via de schuur het huis in te sturen, en geeft bovendien dan spanningverhoging bij de PV-omvormer die daardoor sneller uit kan vallen. Ik vind het ook prima als de stroom kort uitvalt om dan manueel om te schakelen. Ik zat daarom aan deze opstelling te denken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kvDmYuo5sBGbOoDBNFLFKDvHG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9msRbmFEKGdWPpspEBStE6qF.png?f=fotoalbum_large.
Dus met een lastscheider die kan schakelen tussen de verbinding vanuit AC-uit en de netaansluiting. Standaard is dan de verbinding naar de MP via Ac-in, en is de Ac-out kant onderbroken. In het geval van netonderbreking kan ik dan de lastscheider omzetten en gaat wel alle stroom vanuit de schuur het huis in via de AC-out kant waardoor ook de omvormer blijft functioneren. Gaat dit werken zo?

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 19-09-2023 22:58 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-10 15:40

Ethirty

Who...me?

JBtL schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:54:
Vergelijkbare vragen zijn al een paar keer voorbij gekomen, maar kan toch niet helemaal het antwoord vinden. Ik ben een opstelling aan het plannen (met Victron) in de schuur achter het huis - ca. 15m vanaf de groepenkast. Ik zou wel graag ook de mogelijkheid hebben om zonder grid-connectie te draaien (en dan ook de (3-fasen, 6kW) PV-omvormer te laten functioneren. De standaard opstelling die ik hiervoor vind (ik wil 3xMP 3000 gaan gebruiken) is deze:
[Afbeelding]
Voor die beperkte aantal keren dat de noodstroomvoorziening zou moeten draaien vind ik het alleen nogal overkill om alle stroomverbruik via de schuur het huis in te sturen, en geeft bovendien dan spanningverhoging bij de PV-omvormer die daardoor sneller uit kan vallen. Ik vind het ook prima als de stroom kort uitvalt om dan manueel om te schakelen. Ik zat daarom aan deze opstelling te denken:
[Afbeelding].
Dus met een lastscheider die kan schakelen tussen de verbinding vanuit AC-uit en de netaansluiting. Standaard is dan de verbinding naar de MP via Ac-in, en is de Ac-out kant onderbroken. In het geval van netonderbreking kan ik dan de lastscheider omzetten en gaat wel alle stroom vanuit de schuur het huis in via de AC-out kant waardoor ook de omvormer blijft functioneren. Gaat dit werken zo?
Denk het niet, want je ontkoppelt de AC out.

Ik zou denk ik de PV schakelbaar maken van AC in naar AC out en de rest laten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-10 22:38
Q schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:03:
[...]

Ik hoop dat Victron met nieuwe producten komen die beter zijn toegespitst op een thuis-installatie.
Met een Victron 3-fase omvormer op een redelijk prijspunt wordt de thuis accu misschien wel wat aantrekkelijker voor een groter publiek.

Maar misschien ben ik de enige die er zo over denkt ;)
Victron is uiteraard populair vanwege het "vrije" karakter, dat is ook de reden dat ik twijfel tussen Victron of Deye. Nu heeft de Deye ook weer pluspunten maar qua aansturing weer wat minpunten.

Een "fatsoenlijke" 3 fase alles in 1 oplossing zou wel top zijn...

• JBtL
Ethirty schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:02:
[...]

Denk het niet, want je ontkoppelt de AC out.

Ik zou denk ik de PV schakelbaar maken van AC in naar AC out en de rest laten.
Die snap ik niet helemaal - als ik alleen PV schakelbaar maak dan gaat de stroom niet meer naar het huis (AC-in levert alleen terug naar net+huis als het net actief is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxcVm0_ZZgI0VdOVF7JNjbrL3eY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sXyp2P6khdNsTrTrbuGl1l2i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 20-09-2023 00:07 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• RikHa
@JBtL Als je nu je erste tekening pakt en daar in de kabel van Net naar ACin een schakelaar zet (geen omschakelaar maar eenvoudig aan/uit) Dan zie je hoe het systeem werkt. Nu kun je de originele tekening weer pakken zonder de ingetekende schakelaar want die zit al in de multiplussen. Stop met denken, het is al bedacht voor je en wordt standaard zo geleverd. ;)

• JBtL
RikHa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:08:
@JBtL Als je nu je erste tekening pakt en daar in de kabel van Net naar ACin een schakelaar zet (geen omschakelaar maar eenvoudig aan/uit) Dan zie je hoe het systeem werkt. Nu kun je de originele tekening weer pakken zonder de ingetekende schakelaar want die zit al in de multiplussen. Stop met denken, het is al bedacht voor je en wordt standaard zo geleverd. ;)
Ik snap dat de 1e tekening de standaard is, ik vind het alleen wat overdreven om alle stroom door die kabels te gaan sturen, met alle (spannings)verliezen van dien. Ik wil daarom in de 'normale' situatie (dus met een functionerend net) alleen de stroom voor laden/ontladen van de batterij naar de schuur sturen - en dacht er op de manier van de 2e tekening een oplossing voor gevonden te hebben. Als dat niet zo kan ga ik de multiplussen alleen via AC-in aansluiten en laat ik de noodstroom vervallen. Dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPke8z3qR74i_Vxxp2p9431gda8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LdoFnkOzKkjUsOntxOxezPBq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door JBtL op 20-09-2023 00:23 ]

• RikHa
@Niek_ Je verteld nergens wat nu de daadwerkelijke draadoppervlakte is in mm2. Dat is wel van belang voor een beter begrip. Nog even wat, die 8kVA omvormers kunnen pieken van 15kW leveren. Laten we voor het gemak eens uitgaan van een factor 1,3 ivm zeer slecht rendement bij dat vermogen. 15kW x 1,3 = 19,5kW x 3 = 58,5kW aan de DC zijde. Zeer kortstondig maar toch... Bij een dergelijke piek krijg je naar aller waarschijnlijkheid te maken met een behoorlijke voltage sag dus, even een aanname, er is nog 45 van de 48 volt nominaal over. Let op: 58.500W / 45 = 1.300A!! Verdeeld over 8 batterijen is dat evengoed nog 162,5A. Dit is een piekwaarde en zal niet of slechts zelden voorkomen maar zie je het verschil met die 41,25A die jij noemt? Dat is enorm. En ja dat verhaal van dat limiteren, het kan maar ik vind dat een beetje klinken als een Ferrari bestellen met halve remmen omdat je toch een blokje hout onder het gaspedaal gaat zetten.

• RikHa
JBtL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:14:
[...]

Ik snap dat de 1e tekening de standaard is, ik vind het alleen wat overdreven om alle stroom door die kabels te gaan sturen, met alle (spannings)verliezen van dien. Ik wil daarom in de 'normale' situatie (dus met een functionerend net) alleen de stroom voor laden/ontladen van de batterij naar de schuur sturen - en dacht er op de manier van de 2e tekening een oplossing voor gevonden te hebben. Als dat niet zo kan ga ik de multiplussen alleen via AC-in aansluiten en laat ik de noodstroom vervallen. Dus zo:
[Afbeelding]
Ok ik snap je maar vind je dat niet zonde dan? Zo'n mooi systeem en dan beknibbelen op wat bekabeling en daarmee een flink deel van de mogelijkheden niet kunnen benutten.

• JBtL
RikHa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:30:
[...]

Ok ik snap je maar vind je dat niet zonde dan? Zo'n mooi systeem en dan beknibbelen op wat bekabeling en daarmee een flink deel van de mogelijkheden niet kunnen benutten.
Zonde, wellicht - ik weet ook niet of een omschakelaar per se goedkoper is dan de bekabeling upgraden. Maar het hele huis achter de multiplus zetten geeft ook een single point of failure, ik neem toch aan dat er ook geen stroom meer doorgegeven wordt op het moment een MP uitschakelt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-10 00:21
JBtL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:54:
[...]

Zonde, wellicht - ik weet ook niet of een omschakelaar per se goedkoper is dan de bekabeling upgraden. Maar het hele huis achter de multiplus zetten geeft ook een single point of failure, ik neem toch aan dat er ook geen stroom meer doorgegeven wordt op het moment een MP uitschakelt?
Klopt, 1 uit, allen uit.
Voor je huis kun je de eerder genoemde Hager SFT440 gebruiken: 1=net, 2= AC-out.

https://maxict.nl/hager-s...e-behuizing-p5144403.html

Het is mijns inziens echt zonde om de ac out niet te pakken.
Kost je 15meter 5x10mm2 (of 6)
Niet veel tov de hele installatie.
Huis blijft altijd aan bij netuitval, je hebt power assist.
De Hager gebruik je dan alleen bij een defecte victron.

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-10 10:13
GMJansen schreef op woensdag 20 september 2023 @ 01:27:
[...]

Klopt, 1 uit, allen uit.
Voor je huis kun je de eerder genoemde Hager SFT440 gebruiken: 1=net, 2= AC-out.

deze is nog goedkoper
https://www.amazon.de/HAG...40%2Caps%2C82&sr=8-1&th=1

• Jazsie
[...]

Klopt, 1 uit, allen uit.

Hoezo is het zonde?

Ik heb ook enkel de AC-IN in gebruik. "effe" kabeltje leggen zit er helaas niet in.

Netuitval, welk netuitval?
Powerassist, alles goed verdeeld over de groepen en dus geen te kort.

Het ligt aan ieder situatie, voor mij dus niet de moeite om speciaal een kabel te gaan leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
[...]

Klopt, 1 uit, allen uit.

Aha, dus zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQxnjvM43YqnVU_D7s7hu1LGqzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qCMHM9Q9a8alyLXkmHG3iNZU.png?f=fotoalbum_large
Standaard gaat de stroom dan via de MPs in de schuur (6-10mm2 kabels). Bij stroomuitval neemt de batterij het over via AC-out, en bij uitval van 1 van de MPs kan de installatie manueel worden overgezet op net door de AC-out verbinding te schakelen. Dat lijkt me inderdaad de meest elegante oplossing (en overigens exact dezelfde opzet als ik in mijn eerste post als 'oplossing' had bedacht - het verschil is dat nu de 'standaard stand via de MP in de schuur loopt, terwijl ik geschetst had dat dit de stand zou moeten worden alleen bij netuitval. Omdat dit nu de default is moet de bekabeling richting de schuur wel anders (deze is nog niet bestaand, dat scheelt) - maar er hoeft geen kWh-meter meer in omdat standaard alle inkomende/uitgaande stroom via de MPs gaat.

Nog even een vraag over de groepenkast - hoe zorg ik er in deze opzet voor dat deze onder de 40A blijft? 25A per fase komt er binnen, daar kan de MP nog max 3000/230 = 13A aan toevoegen, de PV-omvormer geeft nog 2000/230 = 9A erbij, totaal is dat 47A..

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 20-09-2023 12:04 ]

• grotegok
JBtL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:55:
[...]

Aha, dus zo:
[Afbeelding]
Standaard gaat de stroom dan via de MPs in de schuur (6-10mm2 kabels). Bij stroomuitval neemt de batterij het over via AC-out, en bij uitval van 1 van de MPs kan de installatie manueel worden overgezet op net door de AC-out verbinding te schakelen. Dat lijkt me inderdaad de meest elegante oplossing (en overigens exact dezelfde opzet als ik in mijn eerste post als 'oplossing' had bedacht - het verschil is dat nu de 'standaard stand via de MP in de schuur loopt, terwijl ik geschetst had dat dit de stand zou moeten worden alleen bij netuitval. Omdat dit nu de default is moet de bekabeling richting de schuur wel anders (deze is nog niet bestaand, dat scheelt) - maar er hoeft geen kWh-meter meer in omdat standaard alle inkomende/uitgaande stroom via de MPs gaat.

Nog even een vraag over de groepenkast - hoe zorg ik er in deze opzet voor dat deze onder de 40A blijft? 25A per fase komt er binnen, daar kan de MP nog max 3000/230 = 13A aan toevoegen, de PV-omvormer geeft nog 2000/230 = 9A erbij, totaal is dat 47A..
Zo gebruik ik het ook, op dit moment.
Goed om te noemen dat je PV (AC) vermogen lager moet zijn dan wat je Multiplus aan vermogen kan verwerken (3000-5000W). Al vraag ik mij af wat er gebeurt als je hier overheen gaat.
Iemand?

• JBtL
grotegok schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:07:
[...]

Zo gebruik ik het ook, op dit moment.
Goed om te noemen dat je PV (AC) vermogen lager moet zijn dan wat je Multiplus aan vermogen kan verwerken (3000-5000W). Al vraag ik mij af wat er gebeurt als je hier overheen gaat.
Iemand?
Yes, de factor 1.0 regel, daar had ik al rekening mee gehouden. 6kW 3-fasen omvormer - dus 2kW per fase -, met 9.5kWp panelen , dus dat komt goed bij voldoende batterijcapaciteit.

• grotegok
JBtL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:10:
[...]

Yes, de factor 1.0 regel, daar had ik al rekening mee gehouden. 6kW 3-fasen omvormer - dus 2kW per fase -, met 10.5kWp panelen , dus dat komt goed bij voldoende batterijcapaciteit.
Cool, maar wat als je batterijen vol zijn en de zon schijnt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
grotegok schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:12:
[...]

Cool, maar wat als je batterijen vol zijn en de zon schijnt?
De omvormer kan frequency shifting gebruiken om af te regelen.

• grotegok
JBtL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:13:
[...]

De omvormer kan frequency shifting gebruiken om af te regelen.
Mooi, ben benieuwd of dit ook gebeurt als je boven de 1.0 power factor komt. Uit nieuwsgierigheid.

• Niek_
RikHa schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:27:
@Niek_ Je verteld nergens wat nu de daadwerkelijke draadoppervlakte is in mm2. Dat is wel van belang voor een beter begrip. Nog even wat, die 8kVA omvormers kunnen pieken van 15kW leveren. Laten we voor het gemak eens uitgaan van een factor 1,3 ivm zeer slecht rendement bij dat vermogen. 15kW x 1,3 = 19,5kW x 3 = 58,5kW aan de DC zijde. Zeer kortstondig maar toch... Bij een dergelijke piek krijg je naar aller waarschijnlijkheid te maken met een behoorlijke voltage sag dus, even een aanname, er is nog 45 van de 48 volt nominaal over. Let op: 58.500W / 45 = 1.300A!! Verdeeld over 8 batterijen is dat evengoed nog 162,5A. Dit is een piekwaarde en zal niet of slechts zelden voorkomen maar zie je het verschil met die 41,25A die jij noemt? Dat is enorm. En ja dat verhaal van dat limiteren, het kan maar ik vind dat een beetje klinken als een Ferrari bestellen met halve remmen omdat je toch een blokje hout onder het gaspedaal gaat zetten.
Ik begrijp je redenatie. Heb hiervoor gekozen omdat ik het complete PV-vermogen (17kW) aan de AC-out zijde wil zetten en dat trekt de 5000 niet. Ik moet dan voor de 8000 gaan.
Het leveren van de pieken tot 15kW is vraaggestuurd, zo lang ik die vraag niet heb (en dat gaat hier niet gebeuren) zullen deze pieken niet voorkomen, ik heb ze dan ook niet voor de pieken maar voor het continue vermogen dat ontvangen wordt (PV 17kW of vanuit net met 3x25A) of op het net gezet wordt met 3x25A. Dit laatste zou iets hoger kunnen uitpakken als er verbruikers aan staan, maar zo lang ik de laadpaal er niet ook tussen zet is dit prima te overzien denk ik. Als ik hier overigens een denkfout maak hoor ik het natuurlijk ook graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
grotegok schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:37:
[...]

Mooi, ben benieuwd of dit ook gebeurt als je boven de 1.0 power factor komt. Uit nieuwsgierigheid.
Zoals ik het begrijp is die factor 1.0 een bescherming voor het systeem in het geval van de situatie die je beschrijft: volle zon, volle batterij, geen netaansluiting - dus geen teruglevering - en een flinke stroomvraag - die in 1x afgeschakeld wordt. Het duurt dan een aantal ms voordat de multiplus de frequentie omhoog gooit en de omvormer uit gaat. In de tussentijd produceert de omvormer nog steeds het maximale vermogen, zonder de stroomvraag gaat hierdoor de spanning in het systeem omhoog. De componenten zijn zo ontworpen dat ze die korte spanningspiek nog wel kunnen verwerken door de stroom richting batterijen te sturen, mits de piek niet te hoog is (niet hoger dan veroorzaakt door een vermogensfactor 1.0 dus) en mits er genoeg batterijen aanhangen die ook in volle situatie nog kort wat extra stroom kunnen accepteren (het gaat hier om erg weinig energie, want korte tijd), dat is namelijk de plek waar tijdens de piek alleen nog stroom naartoe kan. Ga je boven die factor dan ga je buiten de ontwerpspecificaties - zal best wel een keer goed gaan natuurlijk bij 1.1 oid. Een grotere batterij zal wel helpen om de piek af te vlakken, dus dan zal het minder snel tot schade leiden. Maar goed - een ontwerpregel wordt natuurlijk niet voor niets opgesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 20-09-2023 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-10 17:28
Ik heb nu ook mijn 2x Daly en 1x JK BMS in Home Assistant zitten. Monitoring via Bluetooth via een docker. Alleen de JK heeft nog wat werk nodig, daar komen nog niet alle waardes van door. Ik gebruik een BMV van Victron dus deze info daar stuur ik niet mee, maar kan wel alerts laten doorkomen.

Via USB heb ik het nooit stabiel gekregen. Ik heb wel een stuk of 5 verschillende chipset USB hubs geprobeerd zonder success. Het draaide altijd maar even en dan viel heel de bus om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaUjBXFDPYZJmYXRIZ2p6QFI1Bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5USm1FwmTfeHn5mHBOpZwGp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKaaXPG3TRZZKQFgy40tZO7pY3I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W1Rat5zXvwXraqy8rVf1k97M.png?f=fotoalbum_large

• grotegok
JBtL schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:11:
[...]

Zoals ik het begrijp is die factor 1.0 een bescherming voor het systeem in het geval van de situatie die je beschrijft: volle zon, volle batterij, geen netaansluiting - dus geen teruglevering - en een flinke stroomvraag - die in 1x afgeschakeld wordt. Het duurt dan een aantal ms voordat de multiplus de frequentie omhoog gooit en de omvormer uit gaat. In de tussentijd produceert de omvormer nog steeds het maximale vermogen, zonder de stroomvraag gaat hierdoor de spanning in het systeem omhoog. De componenten zijn zo ontworpen dat ze die korte spanningspiek nog wel kunnen verwerken door de stroom richting batterijen te sturen, mits de piek niet te hoog is (niet hoger dan veroorzaakt door een vermogensfactor 1.0 dus) en mits er genoeg batterijen aanhangen die ook in volle situatie nog kort wat extra stroom kunnen accepteren (het gaat hier om erg weinig energie, want korte tijd), dat is namelijk de plek waar tijdens de piek alleen nog stroom naartoe kan. Ga je boven die factor dan ga je buiten de ontwerpspecificaties - zal best wel een keer goed gaan natuurlijk bij 1.1 oid. Een grotere batterij zal wel helpen om de piek af te vlakken, dus dan zal het minder snel tot schade leiden. Maar goed - een ontwerpregel wordt natuurlijk niet voor niets opgesteld.
Ik zou denken, als het vermogen niet weggezet kan worden zal de omvormer in AC spanning stijgen tot 253V, daarna afschakelen. Mogelijk is dit te laat? Of gaat ie 'klapperen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-10 17:28
grotegok schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:39:
[...]

Ik zou denken, als het vermogen niet weggezet kan worden zal de omvormer in AC spanning stijgen tot 253V, daarna afschakelen. Mogelijk is dit te laat? Of gaat ie 'klapperen'?
Testen moet je het zeker weten. Als je een keer niet thuis bent en de zon staat maximaal te schijnen en het grid valt weg dan kan het best problemen op gaan leveren. De standaard settings van een SolarEdge houding hier geen rekening mee. Deze moeten dus matchen met je battery inverters en PV inverters.

Andy en zijn frequency shift test.
YouTube: Battery Shelf full charge after 4 months. First time of Multiplus fr...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als het budget het toestaat, zou de MP 5000 een betere keuze zijn dan de MP3000 omdat als je in het hoge bereik gaat zitten van een MP dat de efficiëntie zo instort?

• MTLPB
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik wil geen woonruimte verliezen en de thuisbatterij veilig plaatsen. Kan ik een thuisbatterij ook in de garagevloer verwerken? Ik zou dan een paar vierkante meter beschikbaar hebben. Ik kan een meter de diepte in en kan dan betonnen compartimenten maken voor de bakken met batterijen. De temperatuur is dan constant en mocht er ooit brand uitbreken dan is de betonnen bak snel gevuld met water.

• V_ger
MTLPB schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:55:
Ik wil geen woonruimte verliezen en de thuisbatterij veilig plaatsen. Kan ik een thuisbatterij ook in de garagevloer verwerken? Ik zou dan een paar vierkante meter beschikbaar hebben. Ik kan een meter de diepte in en kan dan betonnen compartimenten maken voor de bakken met batterijen. De temperatuur is dan constant en mocht er ooit brand uitbreken dan is de betonnen bak snel gevuld met water.
Gebruik even de zoekfunctie. Vorige week nog iemand die hem in een kleine kelder wilde plaatsen.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-10 15:40

Ethirty

Who...me?

V_ger schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:06:
[...]

Gebruik even de zoekfunctie. Vorige week nog iemand die hem in een kleine kelder wilde plaatsen.
Dat was ik en dat werd afgeraden vanwege warmte ontwikkeling. :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• grotegok
Ethirty schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:17:
[...]

Dat was ik en dat werd afgeraden vanwege warmte ontwikkeling. :)
Worden de batterijen bij jou zo warm dan?
Ze staan bij mij in de schuur en zou juiste 'stabiele/constante' temperatuur van onder de grond waarderen.
Ik bel al bezig met een batterij verwarming voor in de schuur...

• grotegok
Magnat schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:16:
Ik heb nu ook mijn 2x Daly en 1x JK BMS in Home Assistant zitten. Monitoring via Bluetooth via een docker. Alleen de JK heeft nog wat werk nodig, daar komen nog niet alle waardes van door. Ik gebruik een BMV van Victron dus deze info daar stuur ik niet mee, maar kan wel alerts laten doorkomen.

Via USB heb ik het nooit stabiel gekregen. Ik heb wel een stuk of 5 verschillende chipset USB hubs geprobeerd zonder success. Het draaide altijd maar even en dan viel heel de bus om.
Netjes, ik gebruik 1x JK BMS via USB en is juist enorm stabiel bij mij. Ik draai wel VenusOS op een Rpi4, dus los van de Multiplus interne hub.
Pagina: 1 ... 35 ... 119 Laatste