Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:17
Zenix schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:47:
Ben niet van plan om dit op korte termijn te doen, maar wel wel benieuwd naar beweegredenen van die complexe setups.
Off-grid mogelijkheid.
Met drie Victrons kan ik mijn drie fase zonnepanelen-installatie actief houden bij uitval netstroom.
In theorie is acht maanden off-grid denkbaar en nog twee maanden zuinig. De twee wintermaanden alleen op overlevingsstand.
Zo ver is het nog niet, maar deze 'extra' functie was doorslaggevend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-10 15:40

Ethirty

Who...me?

Mooi om die setup te zien @John245 met die kant-en-klare accu's is het wel iets makkelijker. Ik vraag mij wel waarom bijna iedereen hier kiest voor flinke Victron (en soms Deye) opstellingen, waarbij de Victrons soms duurder zijn dan de accu's. Kiezen de meeste hier nou voor Victron, Deye vanwege het AC laden en de extra opties? Want voor mij zou een Growatt MOD 10KTL3-XH + 2x Pylontech US5000 bijvoorbeeld voldoende zijn en dan ben je voor een niet al te hoge prijs klaar.

Ben niet van plan om dit op korte termijn te doen, maar wel wel benieuwd naar beweegredenen van die complexe setups.
Omdat wat jij wil niet kan ;)

Wil je 48V accu’s dan heb je beperkte keuze in omvormers.
Wil je goedkope omvormers dan heb je beperkte keuze in (duurdere) accu’s.

Het hele HV-segment is sowieso nog een rommeltje. Bedrijven als SMA, Fronius etc brengen hybride omvormers uit die maar 1 type accu ondersteunen en de beloofde uitbreiding van keuze blijft uit.

En omdat elk merk weer zijn eigen beperkte keuze heeft zit je enorm vast aan wat je kiest. Kans dat je over 1 of 2 jaar dezelfde accu nog kan uitbreiden is klein.

Daarom is 48V bij zelfbouwers populair. En een stuk minder gevaarlijk dan je eigen HV-accu bouwen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
V_ger schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:19:
[...]
100A is wel laag voor een 280ah batterij. Dat je tijdens normaal gebruik zeg 60A trekt zegt niets over wat er kan etc.
Zekeringen zijn voor de bekabeling, niet de apparatuur. Bij 16mm2 of 25mm2 zou 100A best een goede zekering zijn, afhankelijk van hoe heet de kabel mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-10 12:52
Samoerai schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:24:
[...]

Zekeringen zijn voor de bekabeling, niet de apparatuur. Bij 16mm2 of 25mm2 zou 100A best een goede zekering zijn, afhankelijk van hoe heet de kabel mag worden.
En daarbij willen we meer dan 1 accu bank
Dus dan zorgen de banken samen toch wel voor genoeg vermogen
De china BMS is 200a, dus dan leek 100a mij wel een veilige marge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:15
Samoerai schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:24:
[...]

Eens, zekering is voor de kabel.

Zelf heb ik overigens per 300Ah batterij
200A BMS. Ingesteld op 150A max.
225A T-Class zekering
50mm2 kabel
Tijdens gebruik zorgt de aansturing voor een max stroom van zo'n 60A. Mocht een van de batterijen niet beschikbaar zijn, dan werkt het alsnog.

3 Batterijen samen hebben vervolgens een 500A ANL in de Lynx.

De multiplussen zitten met een 200A Mega fuse op een 70mm2 kabel.
Het idee is dat er nog een 4e batterij bij komt, dan heb ik aan de batterij zijde in totaal 200mm2

Dus long story short:
1. Eerst de regeling die max amperage controleert
2. Dan de BMS die afschakelt als de stroom te hoog is
3. Als dat nog niet genoeg was en er echt een probleem is, dan klapt er een zekering uit.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
Is er ergens een technische onderbouwing voor die lynx bij Victron te vinden, dat 240mm2 rails geschikt zijn voor continue 1000A, piek geloof ik direct.

Ik heb voor mijn systeem al op 10x400 koper voor 480A als minium berekend een tijd terug,

Naar uitgangspunt ik heb gebruikt kom ik op ~300A continue, maar ik kom met geen mogelijkheid in de buurt van 1000A (is dat PR en de piekwaarde?) en onder bedrijfstemperatuur van 60 graden te blijven, met die kap er over denk ik dat je dat als stilstaande lucht omgeving moet zien, niet dat 10% veel uit maakt.
Ook geen tabelen/calculators gevonden bij fabrikanten, (30x8 temp stijgiging 50 graden 680A max continue),
Ik beschouw 1-3 uur als continue

Ben benieuw of ik een fout heb gemaakt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-10 12:47
Even een vraag over kabeldikte, ik wil als voorbereiding op het gebruik van mijn AC out bedrading terugbrengen naar mijn groepenkast. Omvormer hangt op de 2de verdieping, meterkast (begane grond) is bereikbaar via bestaande (ledige) pvc leidingen. Nu zal hier 6mm2 bedrading voor nodig zijn naar de 40a aardlekautomaat.. kan/mag ik hier 6mm2 flexibele bedrading voor gebruiken? Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-10 10:20
Domba schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:41:
Is er ergens een technische onderbouwing voor die lynx bij Victron te vinden, dat 240mm2 rails geschikt zijn voor continue 1000A, piek geloof ik direct.

Ik heb voor mijn systeem al op 10x400 koper voor 480A als minium berekend een tijd terug,

Naar uitgangspunt ik heb gebruikt kom ik op ~300A continue, maar ik kom met geen mogelijkheid in de buurt van 1000A (is dat PR en de piekwaarde?) en onder bedrijfstemperatuur van 60 graden te blijven, met die kap er over denk ik dat je dat als stilstaande lucht omgeving moet zien, niet dat 10% veel uit maakt.
Ook geen tabelen/calculators gevonden bij fabrikanten, (30x8 temp stijgiging 50 graden 680A max continue),
Ik beschouw 1-3 uur als continue

Ben benieuw of ik een fout heb gemaakt.
Kabelberekening voor busbar is "Iccc = 1,2 * busbar width * busbar thickness". Dus als je 10x400 pakt ben je klaar voor 4800A, dus ik gok dat je een busbar 10x40 heb gepakt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-10 10:20
Meyo084 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:24:
Even een vraag over kabeldikte, ik wil als voorbereiding op het gebruik van mijn AC out bedrading terugbrengen naar mijn groepenkast. Omvormer hangt op de 2de verdieping, meterkast (begane grond) is bereikbaar via bestaande (ledige) pvc leidingen. Nu zal hier 6mm2 bedrading voor nodig zijn naar de 40a aardlekautomaat.. kan/mag ik hier 6mm2 flexibele bedrading voor gebruiken? Heeft iemand hier ervaring mee?
Dat is ruim voldoende. Als je flex kabel gebruikt (dus heel veel koperhaartjes per geleider), wel netjes eindaderhulsen gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MJ de Bruijn schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:37:
[...]

Off-grid mogelijkheid.
Met drie Victrons kan ik mijn drie fase zonnepanelen-installatie actief houden bij uitval netstroom.
Dan moet de verbinding met het net toch verbroken worden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Asclepius8 schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:11:
[...]

Kabelberekening voor busbar is "Iccc = 1,2 * busbar width * busbar thickness". Dus als je 10x400 pakt ben je klaar voor 4800A, dus ik gok dat je een busbar 10x40 heb gepakt? ;)
Yup,, dat is ook steeds waarop ik uitkom, maar de Victron Lynx is slechts 30x8mm vertind koper volgens datasheet en was benieuwd naar via welke rekenmethode Victron aan die 1000A komt en welke condities dat wel niet zijn om van 288A, 1000A te maken.

Via die benadering (meest gebruikelijke)
koper =1,2
Zilerstaal 1.6
Aluminium = 0,8

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Raven schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:34:
Dat is nou net de truc. De netspanning valt weg. De verbinding wordt verbroken.
De drie Victrons maken dan hun eigen sinus, keurig met ieder 120° verschoven.
De zonnepanelen-omvormer 'ziet' een 'normale' netspanning en gaat aan. De zonnestroom gaat door de Victrons heen en daarmee worden de batterijen opgeladen.
De nacht wordt overbrugd op de batterijen en de volgende dag gaat de zonnepanelen-omvormer weer aan. Enzovoort tot dikke sneeuw op je panelen de boel stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MJ de Bruijn schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:17:
[...]

Dat is nou net de truc. De netspanning valt weg. De verbinding wordt verbroken.
Heb je daar een netwachter of iets dergelijks voor?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Raven schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:28:
[...]

Heb je daar een netwachter of iets dergelijks voor?
Doen de victrons zelf. Alles wat aan de uitgangszijde is aangesloten blijft gewoon werken. Zowel opwekkers als afnemers.

Zijn nog wel wat vereisten aan max pv opwek, maar gaat verder automatisch.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:30:
Doen de victrons zelf. Alles wat aan de uitgangszijde is aangesloten blijft gewoon werken. Zowel opwekkers als afnemers.
Ik heb wel gemerkt dat als de netspanning wegvalt mijn SolarEdge installatie toch eerst uitschakelt. Blijkbaar is de 'schok' zodanig dat de veiligheid ingrijpt.
Maar na twee minuten of zo start hij weer op en gaat dan verder en blijft verder gewoon aan.
Als de netspanning terug komt idem.
Voor de zeldzame gevallen dat dit voorkomt vind ik dit prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-10 12:27

Judge Ming

Full electric per 8/2024

MJ de Bruijn schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:46:
[...]

Ik heb wel gemerkt dat als de netspanning wegvalt mijn SolarEdge installatie toch eerst uitschakelt. Blijkbaar is de 'schok' zodanig dat de veiligheid ingrijpt.
Maar na twee minuten of zo start hij weer op en gaat dan verder en blijft verder gewoon aan.
Computerapparatuur (servers etc.) houden niet van dit soort gedrag. Daarvoor zijn UPS'n in de markt die er voor zorgen dat die apparatuur altijd van stroom voorzien blijft.Afhankelijk van de omvang de UPS een paar minuten tot enkele uren.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
MJ de Bruijn schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:46:
[...]

Ik heb onlangs mijn eerste praktijkervaring opgedaan met wegvallen van het grid. Opvallendste was het knipperen van de led verlichting. Servers zijn gewoon blijven draaien. De omschakeling terug naar grid gaat wat soepeler. Ik heb overigens geen PV aan de uitgangszijde.

Het fijnste was echter dat ik het klokje op de oven niet opnieuw in hoefde te stellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Judge Ming schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:02:
Computerapparatuur (servers etc.) houden niet van dit soort gedrag. Daarvoor zijn UPS'n in de markt die er voor zorgen dat die apparatuur altijd van stroom voorzien blijft. Afhankelijk van de omvang de UPS een paar minuten tot enkele uren.
Mijn computer(s), mijn NAS, satellietontvanger enz. draaien probleemloos door bij uitschakelen of inschakelen van de netstroom. Hun netvoeding vangt de rimpel moeiteloos op.
Voor de SolarEdge (= zonnepanelen) is dit anders. Die moet synchroniseren met de nieuwe sinus die de victrons aanbieden. Voor de veiligheid duurt dat even.
Mijn Victrons met drie batterijen zijn zo een hele grote UPS voor meerdere maanden. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 21:35
MJ de Bruijn schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:52:
[...]

Mijn computer(s), mijn NAS, satellietontvanger enz. draaien probleemloos door bij uitschakelen of inschakelen van de netstroom. Hun netvoeding vangt de rimpel moeiteloos op.
Voor de SolarEdge is dit anders. Die moet synchroniseren met de nieuwe sinus die de victrons aanbieden. Voor de veiligheid duurt dat even.
Mijn Victrons met drie batterijen zijn zo een hele grote UPS voor meerdere maanden. oOo
de UPS functie van de multiplus-ii is <30ms (afhankelijk van waar in de sinus de stroom eraf valt. Hij wacht tot hij een top van de sinusgolf mist). Daarnaast werkt hij sneller als de inverter al actief is. Dus als je al iets uit de batterij haalt. In een ESS gaat dat vaak het geval zijn.

Een echte UPS zit volgens mij in de 5-8 ms range. Ik gebruik de multiplussen al >20 jaar en heb eigenlijk nog nooit een regulier apparaat gehad welke hier niet mee om kon gaan.

De PV omvormers van SolarEdge zijn echter ook heel rap waardoor de 1 soms eerder is dan de ander. Daarnaast kan het zo zijn dat de inverter van de Victron x tijd buiten de ingestelde marge (te laag of te hoog voltage) van de SolarEdge valt. SolarEdge heeft hier ook wel een aparte modus voor "Alternative Power Source mode". Is ook een victron documentje van: https://www.google.com/ur...XinCfOYXxck8&opi=89978449

Als je die dus op het programmeerbare relais van de victron aansluit (die je programmeert op basis van GRID beschikbaar ja/nee) dan zijn de grenzen hoger als er geen GRID is en gaat hij terug naar de reguliere (NLse) GRID rules als het GRID er weer is. Je hebt dan ook geen last als het output voltage van de Victron bijvoorbeeld even dipt doordat je een grote verbruiker aanzet.

Maar goed. Je moet je wel afvragen of dat allemaal zin heeft nu het GRID hier nog zo stabiel is. Voor mijzelf heb ik het voorlopig niet ingesteld. Komt wel als het net echt kuren begint te vertonen. Voorlopig is het hier in mijn buurt sinds 2012 niet uit geweest voor zover ik me kan herinneren.

[ Voor 22% gewijzigd door Niltag op 04-09-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Niltag schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:08:
[SolarEdge heeft hier ook wel een aparte modus voor "Alternative Power Source mode".
Dit staat bij mij ook aan. De Victrons moeten de SolarEdge ook 'afknijpen' als de batterijen vol zijn (Off-Grid only).
Het uitschakelen van de SolarEdge is voor mij slechts een waarneming. Ik begrijp waarom het gebeurt maar dat de rest in huis ongestoord doordraait vind ik belangrijker.
Dat is tenslotte de reden dat ik deze investering gedaan heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kan je ergens de netfrequentie loggen is de SE? Ben benieuwd hoe ver die op loopt als bij jou de stroom uit valt en Victron het over neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:32
Raven schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:34:
[...]

Klopt die wordt ook verboken. Maar als je AC PV heb kun je ze op AC Out 1 (preferent) zetten en dan blijven ze het doen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Judge Ming schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:02:
[...]

Computerapparatuur (servers etc.) houden niet van dit soort gedrag. Daarvoor zijn UPS'n in de markt die er voor zorgen dat die apparatuur altijd van stroom voorzien blijft.Afhankelijk van de omvang de UPS een paar minuten tot enkele uren.
Een ESS is geen UPS. Voor computers een UPS er tussen zetten. Het voordeel is wel dat bij vervanging van de UPS'en ik voor een model met minder capaciteit kan gaan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Voor de SolarEdge (= zonnepanelen) is dit anders. Die moet synchroniseren met de nieuwe sinus die de victrons aanbieden. Voor de veiligheid duurt dat even.
Dat zou fijn zijn. Met een andere ESS leverancier een hele discussie over gehad. Volgens hun is een ESS geen UPS en moet er nog steeds een UPS ingezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
jadjong schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:00:
Kan je ergens de netfrequentie loggen is de SE? Ben benieuwd hoe ver die op loopt als bij jou de stroom uit valt en Victron het over neemt.
Ik stuur mijn gegevens naar Domoticz, ook de frequenties.
Bij Off-Grid en volle Batterij-opslag liep de frequentie op tot 50,7 Hz. Toen schakelde de SolarEdge uit.
Ik heb geen verdere proeven gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:08:
Met een andere ESS leverancier een hele discussie over gehad. Volgens hun is een ESS geen UPS en moet er nog steeds een UPS ingezet worden.
Het zal wel. Als ik de hoofdschakelaar uit zet draait 'het huis' inclusief computers enz. gewoon door. Geef het een naam, UPS of anders, het is wat ik wil. Pas als het gaat sneeuwen leveren de zonnepanelen niet meer voldoende op voor alles. Dan moet ik op de dynamo-fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:24:
[...]

Het zal wel. Als ik de hoofdschakelaar uit zet draait 'het huis' inclusief computers enz. gewoon door. Geef het een naam, UPS of anders, het is wat ik wil. Pas als het gaat sneeuwen leveren de zonnepanelen niet meer voldoende op voor alles. Dan moet ik op de dynamo-fiets.
Dan heb je een energiezuinige woning. Hier minimaal dagverbruik 27 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-10 12:27

Judge Ming

Full electric per 8/2024

[...]

Ik doe nu ook niets (meer, had ik wel) extra's in de vorm van een UPS omdat mijn Tesla setup snel genoeg reageert. Maar vanuit de computerkant bekeken is het niet zo zeer de elektronica maar het zijn de met name de old skool (pre SSD) schijven die stroom uit/aan niet leuk vinden. Potentieel gaan daardoor de koppen te snel in/uit en dan kunnen ze de schrijfoppervlakte raken met als gevolg minstens een onbeschrijfbaar gedeelte van de HDD, mogelijk data verlies en een defecte schijf (kop kapot). In mijn server zitten in elk geval nog gewone HDD's maar met mijn thuisnetwerkje staan die toch het grootste deel van de tijd stil. En anders is er nog zoiets als RAID.

Maar we dwalen af ... :P

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:51

HermanGast

Exige GT3

Meyo084 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:27:
[...]

Ik krijg vandaag onderstaande model van Pylontech geleverd, zal zodra hij is uitgepakt nog wel even verslag doen van wat ik aantref :).

https://etronixcenter.com...p2500-us3000c-us5000.html
En, ik ben wel benieuwd, wat heb je aangetroffen, is je rack 12HE of 32HE?
(Pylontech PowerCube H2 12+1 Batterijkast US5000C US3000C US2000C H48050 H48074)
https://etronixcenter.com...rch_query=rack&results=49

[ Voor 29% gewijzigd door HermanGast op 05-09-2023 07:18 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meyo084
HermanGast schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:06:
[...]

(Pylontech PowerCube H2 12+1 Batterijkast US5000C US3000C US2000C H48050 H48074)
Het is een 12u rack zoals de url hieronder. Ik ga de kast vandaag monteren en zal dan nog even wat fotos plaatsen. Zoals ik het nu zie is het dezelfde kast als op de foto, met in tegenstelling tot de omschrijving ook 2 fans bovenin de kast. Tot mijn verbazing moet ik overigens zelf de de kast in elkaar zetten, opzich logisch gezien transport echter ben ik dit vanuit mijn zakelijke ervaring met de levering van patchkasten niet gewend :D.

https://etronixcenter.com...p2500-us3000c-us5000.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
John245 schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:08:
[...]

Dat zou fijn zijn. Met een andere ESS leverancier een hele discussie over gehad. Volgens hun is een ESS geen UPS en moet er nog steeds een UPS ingezet worden.
Klopt ESS != UPS.

Echter bij een setup zoals @MJ de Bruijn waarbij je hele huis op de AC OUT zit dan heb je ESS + UPS aangezien Victron deze functie heeft.

De Victrons zijn snel genoeg met schakelen dat een aparte UPS niet nodig is als het puur gaat om noodvoorziening.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizor
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-10 19:19
MJ de Bruijn schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:18:
[...]

Ik stuur mijn gegevens naar Domoticz, ook de frequenties.
Bij Off-Grid en volle Batterij-opslag liep de frequentie op tot 50,7 Hz. Toen schakelde de SolarEdge uit.
Ik heb geen verdere proeven gedaan.
Heb je voor het oplopen van de frequentie een koppeling tussen de SolarEdge en Victron of is dit standaard gedrag van de Victron / SolarEdge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Voor wie de MCB op DIN-rail discussie boeit:

Een 48-Volt DIN-based oplossing kan mogelijk een alternatief bieden voor de Lynx busbar, wat handig kan zijn als je weinig ruimte hebt.

Disclaimer, ik ben een leek die veel tijd heeft besteed om dingen uit te zoeken met behulp ook van tips van anderen, maar heb geen relevante opleiding.

Wat ik tot nu toe heb begrepen:

Heel veel AC-rated MCBs hebben ook een DC-rating. Vaak is de DC-rating voor lagere voltages, maar voor 48-volt toepassingen is dat prima. Omdat LFPO4 batterijen vaak tussen de 46-58 volt zitten, zou ik altijd voor minimaal 60V of 72V DC rated MCBs gaan.

Het is vaak lastig zoeken naar de juiste MCBs, ook omdat veel shops op AC zijn gericht en de DC specs niet eens noemen. De beste manier om het juiste product te vinden is om gerenommeerde fabrikanten te zoeken en daar hun brochures te vinden. Zoals die van SE: brochure DC.

Ik kijk dan naar de volgende informatie:

- Max DC voltage rating
- Max current rating
- Max surge rating in KA
- Als een MCB polarized is dan staat het er meestal expliciet bij maar dat kan wel schelen per fabrikant

Alle DC MCBs tot 63A zijn makkelijk te vinden en te verkrijgen. Maar MCBs boven de 63A zijn vaak lastiger te vinden en hebben flinke levertijden van 4+ weken. Daarom zijn de ABB MCBs niet meer in het vizier, alhoewel dat prima producten lijken.

Een voorbeeld voor een 100A MCB is de A9N18447 van SE.
Deze productlijn gaat tot 125A. Als je naar de prijzen van SE kijkt dan betaal je ergens rond de 100 euro per MCB.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9JmkfwxkG5XGRzqmYVwfjmKfu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LhHbyKFFGVCYx20AezfSX7wl.png?f=user_large

Qua prijs dan dat aardig oplopen, met een 1-fase instalatie heb je er al twee nodig, 1x voor de Omvormer en 1x voor de batterij (nog los van de T-fuse). Maar met 3-fase zit je dan - als ik het goed begrijp op 5 stuks totaal.

Maar het is uiteindelijk een afweging.

Wil je voorbij de 125A, dan zit je in voor mij onbekend terrein. Een snelle google laat prijzen zien voor SE producten je prijzen moet neertellen die een DIN-based oplossing onrealistisch zal maken.

Mocht iemand hier nog iets van vinden allemaal, dan sta ik open voor feedback.

Ik vraag me zelf - nogmaals als leek - wel af of die Mega fuses die ik mensen hier zie gebruiken ook de short-circuit current in kilo-ampere aan kunnen van de builds. Maar misschien wordt in het scenario waarbij er 10KA+ aan kortsluiting optreed primair vertrouwd op de T-Fuse bij een batterij?

Ik ben benieuwd of er op dat vlak een bepaalde afweging of consensus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Vizor schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:23:
Heb je voor het oplopen van de frequentie een koppeling tussen de SolarEdge en Victron of is dit standaard gedrag van de Victron / SolarEdge?
Het is een standaard optie.
Als je het exact wilt weten stel dan je vraag in het Grote Victron Aansturing Topic, dan zal ik scherm-printjes toevoegen.
Dat wordt wel over een paar dagen ivm andere activiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
Vizor schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:23:
[...]

is standaard optie in te regelen met SolarEdge / Victron combi.
Uitleg: https://www.google.com/ur...XinCfOYXxck8&opi=89978449

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Hoeveel vertrouwen kunnen we hierin hebben?
https://a.aliexpress.com/_Ew1Vs1l
En dan met name tussen de accu en de busbar/omvormer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
creon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:50:
Neem jij de gok?

Edit: Iets (maar niet veel) genuanceerder. Je geeft al duizend++ uit voor je accu. Waarom dan voor onderdelen die de veiligheid moeten waarborgen juist als het helemaal fout gaat iets vaags nemen van ome ali?

Zo duur is een fatsoenlijke zekering nou ook weer niet.

[ Voor 33% gewijzigd door V_ger op 05-09-2023 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sp3dy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-10 11:13
creon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:50:
Zoek maar wat uit:
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=Niks

Een Chinese beveiliging met dit soort vermogens wil je echt niet in je huis. Stel dat hij niet begint te smelten zodra je hem gaat belasten zit je altijd nog met het risico dat de beveiliging niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
V_ger schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:41:
[...]

Neem jij de gok?

Edit: Iets (maar niet veel) genuanceerder. Je geeft al duizend++ uit voor je accu. Waarom dan voor onderdelen die de veiligheid moeten waarborgen juist als het helemaal fout gaat iets vaags nemen van ome ali?

Zo duur is een fatsoenlijke zekering nou ook weer niet.
Wat is dan een fatsoenlijke zekering voor 50v waarbij je zeker weet dat je geen vonken trekt als de zekering zijn ding moet doen
Voor de hogere voltages is er gewoon weinig te krijgen, en zelf zit ik te denken aan een meszekering welke met zand gevuld is
En dan hopen dat het zand een extra barrière vormt en de vonk dooft

Ps zou misschien wel interessant zijn om de zekering uit de link te bestellen en met behulp van een warmtebeeldcamera te belasten en kijken hoe en wanneer hij in werking treedt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
creon schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:18:
[...]

Wat is dan een fatsoenlijke zekering voor 50v waarbij je zeker weet dat je geen vonken trekt als de zekering zijn ding moet doen
Voor de hogere voltages is er gewoon weinig te krijgen, en zelf zit ik te denken aan een meszekering welke met zand gevuld is
En dan hopen dat het zand een extra barrière vormt en de vonk dooft

Ps zou misschien wel interessant zijn om de zekering uit de link te bestellen en met behulp van een warmtebeeldcamera te belasten en kijken hoe en wanneer hij in werking treedt
T class.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Ik wil graag mijn Victron systeem uitbreiden met meer PV. Hoofddoel is om in de minder zonnige maanden wat meer electra op te wekken.

Ik heb een platdak op zuid waar ik circa 4x6m beschikbaar heb. Nu was mijn gedachte om 2x5 panelen (bijvoorbeeld Tiger Neo 440 Wp) daar op te puzzelen in een 100% vlakke opstelling. Als ik ze onder een hoek zet kan ik er minder kwijt. Met een vlakke opstelling zijn iig de kosten voor het montagemateriaal lager en uiteindelijk maakt het voor de opbrangst niet zoveel uit of ik er minder onder een hoek zet of meer vlak leg. Dat is het punt dus niet.

Dit dan op een SmartSolar MPPT 250/70. Zo krik ik de efficiency van de opwek iig wat omhoog.
Ik heb 3x MP2 5000VA met 45 kWh aan batterij dus het vermogen kan ik wel kwijt.

Nu de vraag. Hoe te bekabelen. Ik gok even snel dat van het verste paneel naar de MPPT toch wel 20m is.

1: Met een simpel Y-stuk de 2 parallele strings samenvoegen. Isc =13.86. Met 2 parallel kom ik dan wel op bijna 28A. Kan dat? In de specsheet van panelen zie ik bijvoorbeeld staan max fuse size 25A. Is een 6mm2 solar kabel dan voldoende? Ik ga e rvan uit de ik de Wp waarde toch nauwelijks zal gaan halen.

2: Via amazon een chinese "solar combiner box" ertussen en dan met 1 kabel verder naar de MPPT. Die dingen zijn in NL volgens mij vrij ongebruikelijk met overspanningsbeveiliging etc. In andere landen zie ik die dingen wel meer toegepast worden.

3. Strings individueel naar de MPPT brengen en dan de versie met MC4 aansluitingen nemen. In dat geval denk ik alleen nog een 4 polige DC schakelaar ertussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
V_ger schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:18:
Ik wil graag mijn Victron systeem uitbreiden met meer PV. Hoofddoel is om in de minder zonnige maanden wat meer electra op te wekken.
Als het specifiek voor November-Februari is dan hebben 5 panelen in hoge winter hoek opstelling meer opbrengst dan 10 stuks vlak nul graden (een calculator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 20:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@V_ger de SmartSolar is minimaal €750. Met een Goodwe van 4 kW bespaar je ~€160, anderhalf paneel. 3 kW kan je ook overwegen.
AC kabels zijn ook goedkoper (nouja, 230V kan dunner dan 48V) en zijn eenvoudiger te beveiligen.
Qua kWh/€ zal AC solar dus waarschijnlijk beter scoren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Domba schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:15:
[...]

Als het specifiek voor November-Februari is dan hebben 5 panelen in hoge winter hoek opstelling meer opbrengst dan 10 stuks vlak nul graden (een calculator)
Ik dacht altijd dat het om het geprojecteerde oppervlak ging. Vanaf medio februari lijkt dat ook wel ongeveer zo te zijn, maar op de echt korte dagen is het blijkbaar wel beter om ze steiler te hebben.Maar dan zit ik vervolgens wel vast aan een duur montagesysteem. En eigenlijk moet ik dan wel wat verder van de dakrand blijven. Circa 3m hoog, maar wel volledig open richting zuid-west. WOEI.
Misschien kan ik er wel 2x4 kwijt of anders 3x3. Alhoewel dat laatste dan weer lastiger is. Met 3 paralelle strings gaat de kortsluitstroom relevanter worden. Moet ik toch zo'n combiner box.

Nog mooier zou zijn om 3 panelen verticaal aan de wand erbij te doen (op aparte MPPT), maar dat zal dan vergunningsplichtig zijn gok ik. En dus duur, als het al zou mogen.

Edit: Wel een interessante calculator. Kan zo wel mooi 2 oppervlaktes vergelijken.
Proton_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:18:
@V_ger de SmartSolar is minimaal €750. Met een Goodwe van 4 kW bespaar je ~€160, anderhalf paneel. 3 kW kan je ook overwegen.
AC kabels zijn ook goedkoper (nouja, 230V kan dunner dan 48V) en zijn eenvoudiger te beveiligen.
Qua kWh/€ zal AC solar dus waarschijnlijk beter scoren.
Ik heb al voldoende AC solar. Ik wil juist wat DC erbij hebben. Vooral vanwege 1x minder omzettingsverlies. Bonus is dan ook dat ik dan PV heb die het doet als het grid down is. Gewoon omdat dat kan. De DC bekabeling naar de omvormer zal hetzelfde zijn. Dan heb ik alleen nog een klein stukje dikke DC kabel nodig van de MPPT naar de busbar. Lijkt me niet relevant.

Edit2: Zoiets zou net moeten passen. Het idee is opsluitbanden met daarop een normale rails voor de onderlinge stevigheid en daarop dan de panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUS02Q7Mc2GpusHIjM3_0VlQ4KQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HqiZkSOfW41ghKHFu152oEfg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door V_ger op 06-09-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen hier:

Is het slim om een powerwall in een oude kelderbak te plannen van ~2x2 en krap 1,70 hoog? Ik kan daar wel wat natuurlijke ventilatie in aanbrengen, maar weet niet goed hoe ik de warmte ontwikkeling moet inschatten of bijv brandveiligheid. Het luik komt uit in de woonkamer.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-10 12:08
V_ger schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:18:

Ik heb een platdak op zuid waar ik circa 4x6m beschikbaar heb. Nu was mijn gedachte om 2x5 panelen (bijvoorbeeld Tiger Neo 440 Wp) daar op te puzzelen in een 100% vlakke opstelling. Als ik ze onder een hoek zet kan ik er minder kwijt. Met een vlakke opstelling zijn iig de kosten voor het montagemateriaal lager en uiteindelijk maakt het voor de opbrangst niet zoveel uit of ik er minder onder een hoek zet of meer vlak leg. Dat is het punt dus niet.

Dit dan op een SmartSolar MPPT 250/70. Zo krik ik de efficiency van de opwek iig wat omhoog.
Ik heb 3x MP2 5000VA met 45 kWh aan batterij dus het vermogen kan ik wel kwijt.

Nu de vraag. Hoe te bekabelen. Ik gok even snel dat van het verste paneel naar de MPPT toch wel 20m is.

1: Met een simpel Y-stuk de 2 parallele strings samenvoegen. Isc =13.86. Met 2 parallel kom ik dan wel op bijna 28A. Kan dat? In de specsheet van panelen zie ik bijvoorbeeld staan max fuse size 25A. Is een 6mm2 solar kabel dan voldoende? Ik ga e rvan uit de ik de Wp waarde toch nauwelijks zal gaan halen.

2: Via amazon een chinese "solar combiner box" ertussen en dan met 1 kabel verder naar de MPPT. Die dingen zijn in NL volgens mij vrij ongebruikelijk met overspanningsbeveiliging etc. In andere landen zie ik die dingen wel meer toegepast worden.

3. Strings individueel naar de MPPT brengen en dan de versie met MC4 aansluitingen nemen. In dat geval denk ik alleen nog een 4 polige DC schakelaar ertussen?
Ik heb 18 panelen á 360WP op ZZW liggen in een 45 graden opstelling. De data van mijn energiemeter toont aan dat in de wintermaanden de opbrengst erg gering is. Want voornamelijk bewolking en korte dagen.

Op de meeste dagen in de wintermaanden wek je niet veel op. Een aantal dagen in december bijvoorbeeld worden op sommige dagen een megehoeveelheid van wel 300W opgewekt, yes, driehonderd Watt.

Uitzonderingen zijn er ook, wanneer heldere lucht en zon dan soms maximaal 16kWh.

Kortom, ik weet niet of het echt gaat lonen om 10 extra panelen neer te leggen. Tenzij... hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Erik_Rave schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:58:
[...]

Ik heb 18 panelen á 360WP op ZZW liggen in een 45 graden opstelling. De data van mijn energiemeter toont aan dat in de wintermaanden de opbrengst erg gering is. Want voornamelijk bewolking en korte dagen.

Op de meeste dagen in de wintermaanden wek je niet veel op. Een aantal dagen in december bijvoorbeeld worden op sommige dagen een megehoeveelheid van wel 300W opgewekt, yes, driehonderd Watt.

Uitzonderingen zijn er ook, wanneer heldere lucht en zon dan soms maximaal 16kWh.

Kortom, ik weet niet of het echt gaat lonen om 10 extra panelen neer te leggen. Tenzij... hobby ;)
Huidige systeem 30 graden O-W (12,4 kW aan panelen). Deed in december 2022 circa 150 kWh. Dagen tussen de 1 en 11 kWh. Als ik met een systeem met circa 4 kW dan 1/3 daarvan zou kunnen doen is dat al mooi. Maar t.o.v. de 1200 kWh die ik afgelopen december uit het net heb geslurpt zet het niet zo heel veel zoden aan de dijk. Nou ja 4%....

In de tussenmaanden maanden heb ik dan meer mogelijkheden om bijvoorbeeld de auto nog met zon op te laden. Of duurt het gewoon net wat langer tot dat ik stroom moet gaan kopen. Voor de zomermaanden is het niet zo boeiend. Dan heb ik al genoeg.
Gevalletje meer is beter en nog meer is nog meer beter, Alhoewel ik mijn thuisaccu nog kan voorzien van een 4e bank, dan kan ik meer terugleveren in de avondpiek.

Long story short: Hobby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Ethirty schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:58:

Is het slim om een powerwall in een oude kelderbak te plannen van ~2x2 en krap 1,70 hoog? Ik kan daar wel wat natuurlijke ventilatie in aanbrengen, maar weet niet goed hoe ik de warmte ontwikkeling moet inschatten of bijv brandveiligheid. Het luik komt uit in de woonkamer.
Je moet er bij kunnen. Voor montage, controle, kijken naar de statuslampjes ;) etc.
Afhankelijk van hoe erg DIY je systeem is is het dus ook relevant hoe je (veilig) alle grote zware zaken op de juiste plek krijgt en dat je niet van een ladder af moet met een batterij van 100kg... Kan het kwa afmetingen allemaal door een luik?
Is de kelderbak droog?

Er komt een goeie bak warmte af. Laten we even aannemen minimaal 10% van het vermogen wat je gaat laden/ontladen. Je vertelt niet hoeveel kW je wil doen. Dat dus voor meerdere uren achtereen. Hier ging de garage van het koudste vertrek naar het warmste. Ik zet vaak de garagedeur open bij terugleveren aan het net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 20:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@V_ger Als ik zo naar die Victron spullen kijk, dan schaalt het vrij slecht. De SmartSolar MPPT 250/70 vind ik niet voor minder dan ca €750, maar 10x die panelen kunnen ook op 3x een 100/20 van €170 voor totaal €510. (ik zie 'm ook voor €110 maar ben dan niet zeker van 48V). Voordeel: geen SPOF, minder €, nadeel: meer kabels naar binnen.
Of mijn google-fu laat me in de steek, dat kan ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Proton_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:00:
@V_ger Als ik zo naar die Victron spullen kijk, dan schaalt het vrij slecht. De SmartSolar MPPT 250/70 vind ik niet voor minder dan ca €750, maar 10x die panelen kunnen ook op 3x een 100/20 van €170 voor totaal €510. (ik zie 'm ook voor €110 maar ben dan niet zeker van 48V). Voordeel: geen SPOF, minder €, nadeel: meer kabels naar binnen.
Ik wil ivm installatieruimte liever 1 MPPT. Dat scheelt ook enorm in bekabeling, zekeringen etc. En ik heb nog maar 1 plekje vrij op mijn busbar. En stiekum wil ik ook de ve.can dan kan ik hem aansluiten met een simpel netwerkkabeltje.
Dat geeft me later de mogelijkheid om nog wat aan de gevel te hangen of boven de voordeur of waar dan ook.
Als ik nu al allemaal losse MPPTs ga gebruiken is toekomstige (we weten allemaal dat je uiteindelijk nog meer wil) uitbreiding lastiger. Bovendien deelt 10 niet zo goed door 3. En 4 in series is teveel voor voor een 100/xx.

Maar de vraag ging eigenlijk over de bedrading van de pv panelen zelf en hoe het handigste 2 parallelle strings aan te sluiten.

Dat Victron niet de goedkoopste is..tja. Een 250/60 zou ook kunnen, maar die heeft geen ve.can.
SolarEdge is ook niet de goedkoopste en dat heb ik ook hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

@Ethirty de foto's die ik heb gepost zijn van een installatie in een kelder van 2.60 meter hoog. Dan krijg je een beetje een gevoel bij de maten. Oppervlakte is 64m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Proton_ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:00:
ff aam je skills werken. www.Idealo.de

Bijvoorbeeld: https://husatech.de/Victron-SmartSolar-MPPT-250-70-Tr

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 06-09-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

John245 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:59:
[...]

@Ethirty de foto's die ik heb gepost zijn van een installatie in een kelder van 2.60 meter hoog. Dan krijg je een beetje een gevoel bij de maten. Oppervlakte is 64m2.
Dat het formaat lastig, besef ik. Was ook niet van plan een grote installatie daarin te plaatsen.

Maar het ging me over het concept van zo'n krappe ruimte (warmte) en de locatie (giftige gassen in je kamer bij brand).

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ethirty schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:43:
[...]

Dat het formaat lastig, besef ik. Was ook niet van plan een grote installatie daarin te plaatsen.

Maar het ging me over het concept van zo'n krappe ruimte (warmte) en de locatie (giftige gassen in je kamer bij brand).
Misschien kun je wat met een warmtewisselaar en dan in de winter de warmte gebruiken om je huis te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
Je kan daar helaas alleen btw vrij kopen als je in Duitsland woont. Ik zal binnenkort eens gaan kijken of er in NL ook leveranciers zijn die zonder btw doen. Zou wel moeten als het voor een thuisoplossing is. Maar de meeste Victron leveranciers doen vooral boten. En daar is de 0% btw niet op van toepassing. Dus dan is de vraag of die dat administratief kunnen/willen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
V_ger schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:34:
Ik zal binnenkort eens gaan kijken of er in NL ook leveranciers zijn die zonder btw doen.
Ik heb mijn installatie in NL grotendeels BTW vrij gekocht. Omvormers, Cerbo, MPPT, Lynx, toebehoren etc. Randvoorwaarde is dat je er één of twee zonnepanelen bij koopt.
Dan een tweede order voor batterijen. Daar betaal je wel BTW over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:34
Mooi om die setup te zien @John245 met die kant-en-klare accu's is het wel iets makkelijker. Ik vraag mij wel waarom bijna iedereen hier kiest voor flinke Victron (en soms Deye) opstellingen, waarbij de Victrons soms duurder zijn dan de accu's. Kiezen de meeste hier nou voor Victron, Deye vanwege het AC laden en de extra opties? Want voor mij zou een Growatt MOD 10KTL3-XH + 2x Pylontech US5000 bijvoorbeeld voldoende zijn en dan ben je voor een niet al te hoge prijs klaar.

Het hoeft volgens mij voor 90% ook niet zo complex te zijn - en dan kan het ook een stuk goedkoper. Ik heb het zelf maar eens uitgezocht. Verbruik hier redelijk standaard tot aan de hoge kant, 400 kWh verbruik per maand 10-15 kWh per dag. Ondanks een 3-fase aansluiting en 3-fase PV-omvormer kan dit ook met een kleine 1-fase batterijomvormer, bijvoorbeeld Victron Multiplus II 3000 (hier gevonden voor 900 euro) met 2x Pylontech US5000. Dan heb je 2400W vermogen en 9,6 kWh batterijcapaciteit.

Als ik dan kijk naar het benodigde vermogen voor 99% van het verbruik, dan is 2400W voldoende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5c98kRKkE3S8fa_NmTiMucv4UeQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJJkr6NW5s3zNV3wr8zkX5KV.png?f=fotoalbum_large

En ingezoomd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY1JPPDmZqHpgm2iqhxJ0scO0Ls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ld5fws4T7dLWwouqQZxZiGKL.png?f=fotoalbum_large

En qua capaciteit hoef je volgens mij in eerste instantie alleen te kijken naar hoeveel stroom je zonder batterij nog afneemt per dag, 9.6kWh is hier ruim:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipOEhlssma35CLbqINunLGnyYDk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vukKXesG03xS3tfIxRIg70yT.png?f=fotoalbum_large.

Deze setup is voldoende om 8 maanden per jaar vrijwel zonder netto stroomverbruik door te komen (wel bruto op de 2 fasen waarop de batterij-omvormer niet is aangesloten), en betekent ca. 2000 kWh stroom van het dak die extra zelf wordt gebruikt, in de winter kan de batterij geladen worden op de momenten dat het waait en ook weer een groot gedeelte van het verbruik verschuiven (ik heb wel een warmtepomp, dan wordt het in de winter wat dat betreft wat lastiger om 95% PV/Windenergie te gebruiken.

Het wordt pas complex en prijzig als je het hele systeem ook zonder grid wil laten werken, of op alle momenten alle opgewekte PV stroom wilt kunnen opslaan.

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 07-09-2023 14:49 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meyo084
HermanGast schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 07:06:
[...]

Hier een paar fotos, ik zie nergens terug dat het een kast is van Pylontech.. Ik moet zeggen, zeer netjes afgewerkt, voorzien van voldoende moeren/bouten en rails. Kunnen in dit model maximaal 3 us5000's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_voukUIFDZPg4Lei6yMOVYHZ_ik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55BdLRKIEiRpa5cZZA62RcRV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfgO-J_XfpE4V1iuIVka_FuOMSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZafRFGCW8ryXIIqMVr2fKDT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK7bmtkczcte8fp2BqKN5SYXpO4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XaZY1U96xkLG0e5Fh9qOHSKc.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Standaard OEM serverkastje.

• John245
JBtL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:02:
[...]

Het hoeft volgens mij voor 90% ook niet zo complex te zijn - en dan kan het ook een stuk goedkoper. Ik heb het zelf maar eens uitgezocht. Verbruik hier redelijk standaard tot aan de hoge kant, 400 kWh verbruik per maand 10-15 kWh per dag. Ondanks een 3-fase aansluiting kan dit ook met een kleine 1-fase omvormer, bijvoorbeeld Victron Multiplus II 3000 (hier gevonden voor 900 euro) met 2x Pylontech US5000. Dan heb je 2400W vermogen en 9,6 kWh batterijcapaciteit.

Als ik dan kijk naar het benodigde vermogen voor 99% van het verbruik, dan is 2400W voldoende:

[Afbeelding]

En ingezoomd:

[Afbeelding]

En qua capaciteit hoef je volgens mij in eerste instantie alleen te kijken naar hoeveel stroom je zonder batterij nog afneemt per dag, 9.6kWh is hier ruim:

[Afbeelding].

Deze setup is voldoende om 8 maanden per jaar vrijwel zonder netto stroomverbruik door te komen (wel bruto op de 2 fasen waarop de batterij-omvormer niet is aangesloten), en betekent ca. 2000 kWh stroom van het dak die extra zelf wordt gebruikt, in de winter kan de batterij geladen worden op de momenten dat het waait en ook weer een groot gedeelte van het verbruik verschuiven (ik heb wel een warmtepomp, dan wordt het in de winter wat dat betreft wat lastiger om 95% PV/Windenergie te gebruiken.

Het wordt pas complex en prijzig als je het hele systeem ook zonder grid wil laten aansluiten, of op alle momenten alle opgewekte PV stroom wilt kunnen opslaan.
Iedere situatie is ook anders. Hier een basisverbruik van 1100W. En we willen graag noodstroom. Met power assistant hoeven we er niet meer op te letten wat we tegelijk aan zetten. En uiteindelijk is het niet meer noodzakelijk om 2 UPS'en te vervangen. Dus een hele andere business case.

• jadjong
  • Niet online
@Zenix Powerassist/peakshaving zijn vooral fijn als je daarmee een aansluitklasse lager kan nemen bij de netbeheerder. 3x25A scheelt zo'n 600.- per jaar ten opzichte van een 3x35A. Je moet het niet gebruiken om zes uur lang de auto met 40kW te laden, maar als die auto dan aan het laden is op een manier die binnen de 3x25A past hoef je niet bang te zijn voor korte pieken van kookplaten en zwembaden of airco's.
Samen met de UPS functie (zonder auto en/of kookplaat) vind ik Victron/Deye een meerwaarde hebben boven iets van Growatt. Die laatste heeft ook een vorm van UPS, maar ik vind de capaciteit daarvan on-grid erg laag. Het blijft iets van 10-16A terwijl Victron/Deye on-grid al snel 50A per fase door kunnen voeren. Het maakt de installatie veel makkelijker en overzichtelijker als je de gehele groepenkast achter zo'n apparaat kan koppelen, ten opzichte van losse dedicated UPS groepen. Daarnaast wel fijn dat alle ovens en wekkerradio's nog hun tijd behouden als er weer eens een helikopter in draden verstrikt raakt. :P

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

JBtL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:02:
[...]

Het hoeft volgens mij voor 90% ook niet zo complex te zijn - en dan kan het ook een stuk goedkoper. Ik heb het zelf maar eens uitgezocht. Verbruik hier redelijk standaard tot aan de hoge kant, 400 kWh verbruik per maand 10-15 kWh per dag. Ondanks een 3-fase aansluiting en 3-fase PV-omvormer kan dit ook met een kleine 1-fase batterijomvormer, bijvoorbeeld Victron Multiplus II 3000 (hier gevonden voor 900 euro) met 2x Pylontech US5000. Dan heb je 2400W vermogen en 9,6 kWh batterijcapaciteit.

[Afbeelding]

En ingezoomd:

[Afbeelding]

[Afbeelding].

Het wordt pas complex en prijzig als je het hele systeem ook zonder grid wil laten werken, of op alle momenten alle opgewekte PV stroom wilt kunnen opslaan.
Het mooiste zou dus zijn om een kleine 3000VA 3f omvormer te hebben om je fase verdeling glad te trekken.

#team_UTC+1

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02:34
Ethirty schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:33:
[...]

Het mooiste zou dus zijn om een kleine 3000VA 3f omvormer te hebben om je fase verdeling glad te trekken.
Ik snap wat je bedoelt, maar bij deze kleine vermogens zie ik niet echt een goede reden daarvoor, het is niet zo dat de stromen door de groepenkast nu enorm worden - eerder alsof je in plaats van een 3 fase PV-omvormer, 2 1-fase omvormers hebt.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:55
Hmz, ik heb een dingetje over het hoofd gezien bij de overstap van de Victron Multiplus-II 48/5000 naar 8000. De 5000 kon met 1 kabel van 70mm2 op de Lynx Distributor aangesloten worden. Bij de 8000 staat in de handleiding dat dit met 2 kabels van 50mm2 moet gebeuren. Hierdoor zou ik dan een extra distributor moeten kopen om de 3 extra kabels kwijt te raken.

Iemand een idee of ik dit zou kunnen vervangen voor 1 kabel van 100m2? de 8000 heeft 2 aansluitingen voor DC+ en 2 voor DC-, dus mogelijk dat het daar al qua vermogens op vast loopt.
Of bestaan er accukabels met aan de ene zijde 2x 50mm2 met ogen die aan de andere zijde samenkomen in 1 oog (Y-kabel)?

Vraag me nog iets af nu ik dit tik: ik moet dan waarschijnlijk ook elke DC+ kabel van een DC-schakelaar voorzien. Tenzij ik de 2 uitgangen vanaf de Multiplus op 1 ingang van de DC-schakelaar kan aansluiten met een Y-kabel natuurlijk. Of...ik moet beide 50mm2 kabels op dezelfde bout/moer van de DC-schakelaar plaatsen, moet echt even gaan uitzoeken wat kan/mag.

[ Voor 24% gewijzigd door Niek_ op 07-09-2023 18:30 ]

• V_ger
Niek_ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:26:
Hmz, ik heb een dingetje over het hoofd gezien bij de overstap van de Victron Multiplus-II 48/5000 naar 8000. De 5000 kon met 1 kabel van 70mm2 op de Lynx Distributor aangesloten worden. Bij de 8000 staat in de handleiding dat dit met 2 kabels van 50mm2 moet gebeuren. Hierdoor zou ik dan een extra distributor moeten kopen om de 3 extra kabels kwijt te raken.

Iemand een idee of ik dit zou kunnen vervangen voor 1 kabel van 100m2? de 8000 heeft 2 aansluitingen voor DC+ en 2 voor DC-, dus mogelijk dat het daar al qua vermogens op vast loopt.
Of bestaan er accukabels met aan de ene zijde 2x 50mm2 met ogen die aan de andere zijde samenkomen in 1 oog (Y-kabel)?

Vraag me nog iets af nu ik dit tik: ik moet dan waarschijnlijk ook elke DC+ kabel van een DC-schakelaar voorzien. Tenzij ik de 2 uitgangen vanaf de Multiplus op 1 ingang van de DC-schakelaar kan aansluiten met een Y-kabel natuurlijk. Of...ik moet beide 50mm2 kabels op dezelfde bout/moer van de DC-schakelaar plaatsen, moet echt even gaan uitzoeken wat kan/mag.
Een kabel van 100m2 maarliefst? Dat is wel fors ;)
90mm2 is volgens mij wel een maat. Met dit soort afmetingen wordt het routen wel steeds lastiger. 70 is al best fors.

Je kan ze aan de lynx kant op 1 positie doen. Anders zou je ook 2 zekeringen parallel hebben, dat lijkt me niet de bedoeling? Je kan 2 schoenen op 1 plek doen. Soms beetje verdraaid, soms 1 ondersteboven. Even kijken hoe het uitkomt.
Ik weet overigens niet of je je kabels je lynx uit krijgt.
Er zijn mensen die 2 kabels in 1 oog doen. Moet je kabelkrimper wel een forse diameter aan kunnen. Het is volgens mij echter niet helemaal de bedoeling om dat zo te doen.

Maar hoeveel. (V)A ga je trekken? Wat kan je batterij leveren en is je BMS eventueel begrenst?
En hoe lang is de kabel?
Victron aanbeveling is op basis van het piekvermogen van de MP, niet op basis van continue. Dus als je het regeltechnisch begrenst...

• John245

Heb je de Multiplus al? Zou ff meten of een 100mm2 kabel door de opening kan. Ik de 5000 versie en 70mm2 kabelchoen was met moeite p de Multiplus aan te sluiten. En ik zag hier iemand die had DIN kabelschoenen en dat paste niet

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-10 00:21
jadjong schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:33:
...
Daarnaast wel fijn dat alle ovens en wekkerradio's nog hun tijd behouden als er weer eens een helikopter in draden verstrikt raakt. :P
[Zonder UPS/Inverter] Hier knipperde de lampen alleen :P

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

2x 50mm2 is gewoon omdat het makkelijker aanleggen is. Een 100mm2 kabel is heel stug en heeft ook een flinke kabelschoen nodig die nergens in past waarschijnlijk. Over het algemeen kan je 2 kabelschoenen best op 1 aansluitpunt, bijv van een schakelaar, aansluiten, vaak genoeg gezien op filmpjes.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
John245 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:28:
[...]

Heb je de Multiplus al? Zou ff meten of een 100m2 kabel door de opening kan. Ik de 5000 versie en 70mm2 kabelchoen was met moeite p de Multiplus aan te sluiten. En ik zag hier iemand die had DIN kabelschoenen en dat paste niet
Hij heeft nog niet door dat een kabel van 100m2 niet gaat passen. Sommigen mensen wonen ruim kleiner dan dat.

En die DIN kabelschoenen dat was ik. Die zijn langer (3x krimpen ipv 2x) en daardoor haal je de bocht niet om de schoen over de terminal te schuiven. Dan zit de staart van de schoen nog te dicht bij de doorvoeropening.

Denk ook aan de buigstraal van de kabel. De wordt ook fors meer bij dikkere kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag

gewoon voor 2 x50mm2 op 1 aansluitpunt gaan op de lynx. Zorg voor een beetje platte kabelschoen en doe er 1 ondersteboven op. Is veel makkelijker werken. Kan op de werkschakelaar ook gewoon en dan op de multiplus wel gewoon op de 2 DC punten aansluiten. Die zijn in de praktijk overigens niet echt appart. Is gewoon 1 plaat met 2 aansluitpunten erop in de multiplus. 100mm2 is echt geen werken naar mijn idee.

Heb zelf een 24/5000 draaien en die vraag hetzelfde. Ook met 2x 50mm aangesloten.

• John245
V_ger schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:29:
[...]

Hij heeft nog niet door dat een kabel van 100m2 niet gaat passen. Sommigen mensen wonen ruim kleiner dan dat.

En die DIN kabelschoenen dat was ik. Die zijn langer (3x krimpen ipv 2x) en daardoor haal je de bocht niet om de schoen over de terminal te schuiven. Dan zit de staart van de schoen nog te dicht bij de doorvoeropening.

Denk ook aan de buigstraal van de kabel. De wordt ook fors meer bij dikkere kabels.
Ik had een "m" vergeten, maar dat was wel duidelijk. Hier gaat het ook niet passen want onze kelder (onder de garage) is maar 64 m2. En toen daar de kraanmachinist de platen op de kelderbak kwam leggen zei hij dat er woningen zijn met minder vloeroppervlak.

Zels een normalle kabelschoen van 70 mm2 is ff prutsen voor iemand die het niet dagelijks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
V_ger schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:29:
[...]

100mm2 zal wel 95mm2 zijn, 2x50mm2 er in krijgen is verre makkelijk, hebt je een tooltje nodig, die beide kabels (kl-5/6) onder een hoek vast zet anders kom je een hand te kort om alle draadjes erin te krijgen in een DYN9510, ik gebruik dan M10.
De kortere 8R10, standaard zijn voor de stuge klas-2 kabels,
soepel / klas-5 en extra soepel / klas-6 heb je de lange DYN95 nodig of je moet de kabel er kort na 8R? vast zetten dat er geen beweging is op de kabelschoen overgang, anders kan deze met fijne draden kl 5/6 zich uit de persing werken met de tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-10 05:44
John245 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:44:
[...]

Ik had een "m" vergeten, maar dat was wel duidelijk. Hier gaat het ook niet passen want onze kelder (onder de garage) is maar 64 mm2. En toen daar de kraanmachinist de platen op de kelderbak kwam leggen zei hij dat er woningen zijn met minder vloeroppervlak.

Zels een normalle kabelschoen van 70 mm2 is ff prutsen voor iemand die het niet dagelijks doet.
64mm² is inderdaad wel een héél kleine kelder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Treenaks schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 07:20:
[...]

64mm² is inderdaad wel een héél kleine kelder :+
Daar een "m" te veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
Ethirty schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:43:
[...]

Vergeet ook niet naar het geluid te kijken. De ene omvormer maakt meer geluid dan de andere (victron.) Maar onder volle belasting zijn de meeste toch wel te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen

Over de warmte is al wat genoemd hier.
In ieder geval gratis vloerverwarming..

Betreft giftige gassen: zeker een punt.
2 dingen daarover:
- normaal gebruik: met een beetje natuurlijke ventilatie zou ik me daar geen zorgen over maken.
- bij brand, zowel woonkamer als batterij-ruimte: advies van de brandweer is om het huis te verlaten. Dus dat maakt dan niet zoveel meer uit.
De vraag is natuurlijk hoe je het in de batterijen detecteert. Aangezien er geen vlammen uit lfp komen, vermoed ik dat een rookmelder daar niet detecteert.
Heb daar nog niks over gehoord.

[Edit]
Voor jou, en zeker voor ons allemaal hier (heb het idee dat daar geen aandacht voor is. We zijn in eerste instantie tweakers...):
Instructiekaarten voor huisgenoten, brandweer en electriciens:
Stikkers met aanwijzingen dat er accu's in huis zijn, en duidelijke (in- en) afschakelprocedures voor de onderdelen.

[ Voor 13% gewijzigd door GMJansen op 08-09-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
GMJansen schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:04:
- bij brand, zowel woonkamer als batterij-ruimte: advies van de brandweer is om het huis te verlaten. Dus dat maakt dan niet zoveel meer uit.
Voor wat het waard is. Ik heb de brandweer om advies gevraagd inzake mijn installatie en de opstelling aan hen voorgelegd. Daar hebben ze een speciale dienst voor. Bel ze voor het e-mail-adres in jouw regio. Niet het noodnummer.

Advies 1: Plaats werkschakelaars in de aanvoer- en de afvoer-leiding op een plaats die makkelijk en snel toegankelijk is.

In jouw situatie zou dat dus in de woonkamer zijn.

Advies 2: Plaats rookmelders en CO (koolmonoxide) melders. Kies professionele versies met batterijen die 10 (!) jaar meegaan.

Advies 3: Bij brand (of twijfel): wegwezen! Niets doen, niks blussen, alleen rennen. Bel 112. Waarschuw buren.

Een extra van mijn kant: Als je in je kuil aan het werk bent, kun je dan makkelijk weg als er iets gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:24:
[...]

Voor wat het waard is. Ik heb de brandweer om advies gevraagd inzake mijn installatie en de opstelling aan hen voorgelegd. Daar hebben ze een speciale dienst voor. Bel ze voor het e-mail-adres in jouw regio. Niet het noodnummer.

Advies 1: Plaats werkschakelaars in de aanvoer- en de afvoer-leiding op een plaats die makkelijk en snel toegankelijk is.

Advies 2: Plaats rookmelders en CO (koolmonoxide) melders. Kies professionele versies met batterijen die 10 (!) jaar meegaan.

Advies 3: Bij brand (of twijfel): wegwezen! Niets doen, niks blussen, alleen rennen. Bel 112. Waarschuw buren.

Een extra van mijn kant: Als je in je kuil aan het werk bent, kun je dan makkelijk weg als er iets gebeurt?
Hou er rekeing mee dat een kelder een besloten ruimte is en neem dan ook bij werkzaamheden alle benodigde maatregelen.
  1. Toezichthouder
  2. Noodverlichting
  3. etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De kelder krijgt sowieso een riant luik en een trap(je). Reden dat ik het vroeg was dat ik nu nog makkelijk extra leidingen naartoe kan leggen.

Maar gezien het beperkte volume van de ruimte, het lage plafond en de genoemde warmte ontwikkeling, denk ik niet dat het de juiste plek is. Dan maar een wijnrek neerzetten. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:05
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:24:
[...]

Misschien een stomme vraag maar heb je die CO melder speciaal voor de powerwall? Rookmelder snap ik, een hittemelder kan ook nog wel. Maar produceert een accu CO als het misgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
DJP! schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:51:
Misschien een stomme vraag maar heb je die CO melder speciaal voor de powerwall? Rookmelder snap ik, een hittemelder kan ook nog wel. Maar produceert een accu CO als het misgaat?
Van internet: Op de lijst met schadelijke stoffen bij een accu brand staan "naast de gebruikelijke verbrandingsgassen" ook expliciet genoemd Fluorwaterstof (gevaarlijk op de huid) en koolmonoxide (dodelijk gas).
Samengevat, bij brand hard rennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:05
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:05:
[...]

Van internet: Op de lijst met schadelijke stoffen bij een accu brand staan "naast de gebruikelijke verbrandingsgassen" ook expliciet genoemd Fluorwaterstof (gevaarlijk op de huid) en koolmonoxide (dodelijk gas).
Goed om te weten! Ik ging er al wel vanuit dat die rook niet heel gezond was. Zou een CO melder eerder afgaan dan een rookmelder? CO lijkt me lastiger om te meten omdat dit na de grond zakt, je zou de melder dus in iedergeval onder de accu moeten ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:05:
[...]

Welke accu? Zit nogal verschil tussen de chemistries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
bbbrumbrum schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:27:
Welke accu? Zit nogal verschil tussen de chemistries.
Die met Lithium etc.
Maar het kan me niet zo veel schelen.
Als het zover mocht komen ga ik niet nadenken welke elementen in de rook die ik inadem het meest schadelijk zijn.
Ik ben geen specialist en ik hoop ook geen ervaringsdeskundige te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
Voor t grote werk bij mijn buurman.
Tis dat ik er geen plaats voor heb😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEX5ed1wWaBW5kJM1LYJVKnM6NM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juohZlimG9s4FkTIxM8Lpg1S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPi98ZvAOUjfnk0bGiIkVwu_mZ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AP2ai1itbPFL1tDkneECq3F9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

4600kg :o

Ik geloof dat je foto geen goed gevoel van schaal geeft. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-10 06:15
GMJansen schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 00:53:
Voor t grote werk bij mijn buurman.
Tis dat ik er geen plaats voor heb😉
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een dingen! Wat is dat voor installatie en waar wordt hij voor gebruikt? Kun je wat meer vertellen?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ethirty schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:51:
4600kg :o

Ik geloof dat je foto geen goed gevoel van schaal geeft. :)
Dit hang je achterop een graadmachine en is een powerpack voor de (hei)hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
jadjong schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:35:
[...]

Dit hang je achterop een graadmachine en is een powerpack voor de (hei)hamer.
RC graafkraan, net als vroeger
Dagje spelen en dan batterijen wisselen
Echt gaaf
Tijdens het zakken van de last energie terug winning?

Daarvoor heb je trouwens wel een beste laadpaal voor nodig...😁

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Heb m’n grote kast wat netter gemaakt…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guSUI5YH5r9dmmvQh6wWoF7bios=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLCVHVVxSlfH7m2UcHeN3Mvn.jpg?f=fotoalbum_large

Stekkerklaar. 1x230V, 1x”UPS”, netwerk en 1xaarddraad (extra). Lynx wordt gevoed door USB uit de Multiplus.

Er kunnen nu nog 2 Pylontech US5000’s bij in en als ik iets verzin met de Lynx/distributie ook nog wel 2 Multiplussen aan de zijkanten, totaal ruim 25kWh met 3-fase zal er precies in passen.

[ Voor 16% gewijzigd door HermanGast op 09-09-2023 21:20 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• John245
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage batterijschakelaars
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):
- Bedradingskanaal besteld in Duitsland, zelfs met Euro 72 transportkosten is het nog veel goedkoper.

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):
- Montage bedradingskokers
- Plaatsen draadclips (de meeste moeten nog vastgezet worden)

Dag 13 (01SEP2023)
- Montage DC bekabeling

Dag 14 (02SEP2023)
- Montage 16 mm2 aardkabel Pylontech US5000 en weerstand gecontroleerd;
- Montage 6 mm2 aardkabel Multiplussen;
- Negatieve DC kabel Omvormer 1 een logischere plaats gegeven in bedradingskoker;
- Montage alle communicatiekabels (uitgerzonderd kabels benodigd voor EM24's).

Dag 21 (09SEP2023)
- Montage AC bekabeling
- DC schakelaars gemonteerd (verloop momentsleutel ontvangen)
- Start onderverdeler Victron (automaat, aardlekschakelaar, twee (2) omschakelaars, EM 24 GRID.

Nu langzaam onderverdelers aanpassen zodat op de dag van aanpassing hoofdverdeler de stroomonderbreking zo kort mogelijk is.

Opmerkingen/verbeterpunten zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-S9KJxxPusKRD4y2O4gcGo8B2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mASmOpnZpiJaiGMGtvqNgh7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AnmDRiL-1mdRCUMLd1DZFAKFpf0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3qGqb1FIoxwszgyp5sbAcTE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je_Ll7i5HvW-rIMgdW0Fztcgw-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOme5oxUGZ4HWEpwFktmsc2p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Begint er goed uit te zien. Weet niet wat de exacte normen zeggen, maar ik dacht zelf altijd dat je AC en DC niet in 1 goot mag combineren?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ethirty schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:33:
Begint er goed uit te zien. Weet niet wat de exacte normen zeggen, maar ik dacht zelf altijd dat je AC en DC niet in 1 goot mag combineren?
Dat dacht ik ook altijd. Maar het schijnt te mogen als alle kabels brandvrij zijn (Cca) en tegen de hoogste spanning van één van de kabels kunnen. Mijn toegepaste kabels zijn zelfs nog veiliger. Verder zjn natuurlijk alle kabels dubbel geisoleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GMJansen
RikHa schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:47:
[...]

Wat een dingen! Wat is dat voor installatie en waar wordt hij voor gebruikt? Kun je wat meer vertellen?
Sure.

Het plaatje geeft idd een beetje een verkeerd beeld.
Het is een flinke heistelling om 20 meter lange palen voor funderingen de grond in te kloppen.
Paar minuten per paal.
Lader heeft 63A 400V nodig, levert 40kW.
Er dient elke 4 uur van pack gewisseld te worden. (Handig is anders :P)

Overigens geen idee of je m even op locatie kunt krijgen voor je schuurtje.

https://junttan.com/nl/product/pmx2e/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GMJansen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAAklXMmnRbGOF11ioJA-jjHBJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWvKvrKoBoMVeD2JUkzoPJsG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx-aaOyI6tcVYpU00hjMhbwxPyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91yREFIfEWhsKXv5gDSuw45E.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zullen wel goed geïsoleerde handschoenen gebruiken, geen kattepis dat HV.

[ Voor 38% gewijzigd door GMJansen op 09-09-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
HermanGast schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:52:
Heb m’n grote kast wat netter gemaakt…

[Afbeelding]

Stekkerklaar. 1x230V, 1x”UPS”, netwerk en 1xaarddraad (extra). Lynx wordt gevoed door USB uit de Multiplus.

Er kunnen nu nog 2 Pylontech US5000’s bij in en als ik iets verzin met de Lynx/distributie ook nog wel 2 Multiplussen aan de zijkanten, totaal ruim 25kWh met 3-fase zal er precies in passen.
Wat voor kabeldoosje heb jij hiervoor gebruikt? En welke wartel voor de RJ10 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:57:
[...]

Wat voor kabeldoosje heb jij hiervoor gebruikt? En welke wartel voor de RJ10 kabel?
Het 5V kabeltje (RJ10 - USB) gaat bij mij aan de kant die normaal boven zit naar de achterwand en direct het kabelgootje in. Kleine tie-wrap om ‘m vast te zetten. Er is genoeg ruimte bovenin de distributor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVcWIx62Ol_FbibZ_d_dIq3sSHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oGVsxQIid2oxSjRFUw1GYh06.jpg?f=fotoalbum_large
Rechthoekige openingen bovenin zijn groot genoeg voor USB stekkertje.

[ Voor 40% gewijzigd door HermanGast op 10-09-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
HermanGast schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:13:
[...]

Het 5V kabeltje (RJ10 - USB) gaat bij mij aan de kant die normaal boven zit naar de achterwand en direct het kabelgootje in. Kleine tie-wrap om ‘m vast te zetten. Er is genoeg ruimte bovenin de distributor.
Ok, waar kun je zo'n kant en klare kabel kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:16:
[...]

Ok, waar kun je zo'n kant en klare kabel kopen?
Dat weet ik niet, maar met voltmeter, soldeerbout en krimpkousje is het 5 min werk.
Met kroonsteentje zou ook nog kunnen maar draadjes zijn wel heel erg fijn…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guSUI5YH5r9dmmvQh6wWoF7bios=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLCVHVVxSlfH7m2UcHeN3Mvn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door HermanGast op 11-09-2023 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
HermanGast schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:18:
[...]

Dat weet ik niet, maar met voltmeter, soldeerbout en krimpkousje is het 5 min werk.
Met kroonsteentje zou ook nog kunnen maar draadjes zijn wel heel erg fijn…
Mijn plan is om er adereindhulsjes op te zetten. En dan lasklemmen. En dit gejeel netjes in een kabeldoos.

Of mijn soldeerspullen eens opzoeken :)

Pagina: 1 ... 34 ... 119 Laatste