Voor wie de MCB op DIN-rail discussie boeit:
Een 48-Volt DIN-based oplossing kan mogelijk een alternatief bieden voor de Lynx busbar, wat handig kan zijn als je weinig ruimte hebt.
Disclaimer, ik ben een leek die veel tijd heeft besteed om dingen uit te zoeken met behulp ook van tips van anderen, maar heb geen relevante opleiding.
Wat ik tot nu toe heb begrepen:
Heel veel AC-rated MCBs hebben ook een DC-rating. Vaak is de DC-rating voor lagere voltages, maar voor 48-volt toepassingen is dat prima. Omdat LFPO4 batterijen vaak tussen de 46-58 volt zitten, zou ik altijd voor minimaal 60V of 72V DC rated MCBs gaan.
Het is vaak lastig zoeken naar de juiste MCBs, ook omdat veel shops op AC zijn gericht en de DC specs niet eens noemen. De beste manier om het juiste product te vinden is om gerenommeerde fabrikanten te zoeken en daar hun brochures te vinden. Zoals die van SE:
brochure DC.
Ik kijk dan naar de volgende informatie:
- Max DC voltage rating
- Max current rating
- Max surge rating in KA
- Als een MCB polarized is dan staat het er meestal expliciet bij maar dat kan wel schelen per fabrikant
Alle DC MCBs tot 63A zijn makkelijk te vinden en te verkrijgen. Maar MCBs boven de 63A zijn vaak lastiger te vinden en hebben flinke levertijden van 4+ weken. Daarom zijn de ABB MCBs niet meer in het vizier, alhoewel dat prima producten lijken.
Een voorbeeld voor een 100A MCB is de A9N18447 van SE.
Deze productlijn gaat tot 125A. Als je naar de prijzen van SE kijkt dan betaal je ergens rond de 100 euro per MCB.
Qua prijs dan dat aardig oplopen, met een 1-fase instalatie heb je er al twee nodig, 1x voor de Omvormer en 1x voor de batterij (nog los van de T-fuse). Maar met 3-fase zit je dan - als ik het goed begrijp op 5 stuks totaal.
Maar het is uiteindelijk een afweging.
Wil je voorbij de 125A, dan zit je in voor mij onbekend terrein. Een snelle google laat prijzen zien voor SE producten je prijzen moet neertellen die een DIN-based oplossing onrealistisch zal maken.
Mocht iemand hier nog iets van vinden allemaal, dan sta ik open voor feedback.
Ik vraag me zelf - nogmaals als leek - wel af of die Mega fuses die ik mensen hier zie gebruiken ook de short-circuit current in kilo-ampere aan kunnen van de builds. Maar misschien wordt in het scenario waarbij er 10KA+ aan kortsluiting optreed primair vertrouwd op de T-Fuse bij een batterij?
Ik ben benieuwd of er op dat vlak een bepaalde afweging of consensus is.