Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meyo084
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-10 12:47
John245 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:06:
[...]

Dat is ook de reden dat ik voor de 48/5000 ben gegaan. By dynamische tarieven kun je er veel meer voordeel uit halen.
Ik heb zojuist ook de 48/5000 uitvoering besteld, bedankt voor het onderbouwen van mijn keuze :D wat ook nog meespeelt is een mogelijke efficiëntie winst in het geval van een overbemeten omvormer..

90% van het materiaal is besteld, ik zal tzt wel wat meer info / tekeningen / fotos van mijn installatie plaatsen.

Waar ik mij momenteel op aan het inlezen ben is de inzet van een ESPHOME voor het uitlezen van mijn P1 meter, ik heb geen ruimte voor de 3fase tussenmeter van Victron dus zou het fijn zijn als ik dit gewoon uit mn p1 kan halen (dsmr 4.0).

Mochten er tweakers zijn met ervaring betreft MQTT in combinatie met Homey en Victron houd ik mij aanbevolen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-10 05:44
Meyo084 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:10:
[...]
Mochten er tweakers zijn met ervaring betreft MQTT in combinatie met Homey en Victron houd ik mij aanbevolen :)
Check Het grote Victron aansturing topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:32
[...]

Ik heb zojuist ook de 48/5000 uitvoering besteld, bedankt voor het onderbouwen van mijn keuze :D wat ook nog meespeelt is een mogelijke efficiëntie winst in het geval van een overbemeten omvormer..

90% van het materiaal is besteld, ik zal tzt wel wat meer info / tekeningen / fotos van mijn installatie plaatsen.

Waar ik mij momenteel op aan het inlezen ben is de inzet van een ESPHOME voor het uitlezen van mijn P1 meter, ik heb geen ruimte voor de 3fase tussenmeter van Victron dus zou het fijn zijn als ik dit gewoon uit mn p1 kan halen (dsmr 4.0).

Ik ga wel voor de EM24 (Ethernet), kwam toch al ruimte tekort :) Hier 98,16% van het materiaal besteld. Maar mijn bedradingskanalen liggen nu al 4 dagen bij de vervoerder en die heb ik als eerste nodig.

Morgen komen mijn op maat gemaakte accukabel en 16mm2 aardkabel binnen. :9

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-10 00:21
Q schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:49:
PV DC afdoende beveiligen
Ik ben met een vriend aan het puzzelen voor zijn solar + battery oplossing. Hij heeft straks 4 strings van 3 panelen, telkens twee parallel op een Victron MPPT 150/35. (48v)

Het gaat mij even om de high-voltage zijde van de MPPT, tussen MPPT en de PV in.

Wat is nodig qua zekering(automaat)?
In een design tekening op hun website gebruikt Victron er zelf geen, alleen 1 tussen de MPPT en de busbar (met een iets hogere rating)
Maar ze zijn er niet heel duidelijk over.

In Wiring-Unlimited:
"Location of the PV array circuit breakers:
A fuse needs to be located between a PV array and the solar charger.
Please check with the local authorities, regulations per application and
country will vary."
Even wat gedachtes:
ik weet niet wat ze hierover in Nederland zeggen. Het is wel zo dat alle panelen hier direct met een MC4 connector op een omvormer aangesloten worden. Dus een MPPT van Victron lijkt me niet veel anders.
Aan de HV zijde heeft het in ieder geval weinig nut, alleen handig voor onderhoud?
Normaal is een zekering er om de bekabeling te behoeden voor doorbranden.
Maar 10-15A op een 4 of 6mm2 solarkabel is niet veel, die houdt het wel.
En aangezien je de maximum stroom wilt bij veel zon moet je wel hoger afzekeren. Die gaat dan echter nooit klappen.
Even de specs van mijn panelen bekeken uit 2015: nominaal 8,45A en 8,98A bij een kortsluiting.
Betekend dan dat ik een zekering van 8,8A ofzo moet hebben? Maw. nee, kan niet/heeft weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Q schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Bedankt, ik vroeg me af of er nog een MultiPlus in jouw verhaal mee deed, inderdaad dus :)

De prijslijst voor het 48Volt DC verhaal is pittig en bij elkaar is de MPPT oplossing niet goedkoop.

Ik denk dat het effect van de MPPTs wel is dat de batterij efficiënter geladen wordt omdat anders het opladen + ontladen 2x door de MultiPlus moet en dat verlies wordt volgens mij best fors, 10% ofzo, hoe erg dat is, is een andere vraag.

Als je 3-fase solar inverters inzet, gaat de multiplus dan ook gewoon op 1 fase hard laden uit het net om hetgeen op andere fasen het net op wordt gestuurd, dat verandert toch niet?
Mijns inziens is de vraag: wanneer gebruik je veel vermogen? Dat bepaalt wat voor jou een efficiente setup is.

Als je met batterijen gaat handelen gebruik je het vermogen dus niet op het moment dat er zon is: dan zijn het gebruik van alleen Victron MPPT's het meest efficient.

Als je in een huishouden zit met ook overdag veel verbruikers (kantoor aan huis, warmtepomp/boiler etc) dan verbruik je wellicht overdag even veel als 's nachts.
Dan zou je een mix van 50-50(?)% AC omvormers - Victron MQQT's kunnen nemen.
Overdag met zon worden de efficiente AC omvormers gebruikt en de Victron MQQT's laden de batterijen efficient op voor de avond en nachtelijke uren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Judge Ming schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:00:
[...]

Het is idd zo gedaan omdat de PV nooit boven de 3600watt per fase binnen laat komen en (toen) de afname ook niet. (de grootverbruikers zaten op fase 2 en 3). Dus 16A leek voldoende. Inmiddels is mijn huis onderweg naar gasloos en zijn de L/L verwarming op de etage en Wpb al naar binnen gereden, De Wp voor beneden en inductie komen er aan en de keuken krijgt een upgrade waardoor er meer heavy users bij komen. Dat maakt dat fase 1 serieus meer kán trekken.
[/quote]

[...]

De bekabeling van de Powerwall naar de alamat is 3/1/1 van 4mm2 (25 meter ver weg) en die van de Gateway naar de sub hoofd schakelaar naar het huis 3/1/1 van 10mm2 (50cm). De software in de gateway geeft geen mogelijkheid om de 5kW per fase naar het huis te begrenzen.

Fase 1 is belast met de 'warmte' zaken in mijn huis + de computer zooi. Dus: Quooker, Wpb, Airco, Wp (excl BUH) en Server. Uit de losse pols de maximale wattages: 2200 + 1200 + 1700 + 1200 + 500 (+-). Is iets van 7000 Watt maar een puur theoretisch model want allemaal op maximaal vermogen. Die quooker heeft wel steeds van die korte 2kW piekjes. De Wpb neemt normaal iets van 350W en alleen bij temperaturen onder de zeg 10 graden buiten komt die 1200W in beeld, maar dan wel een uurtje of zo. De airco is gebaseerd op meerdere binnen units maar op enig moment draait er maar 1 en die heb ik nooit boven de 600W gezien. De Wp is nog onzeker maar zou normaal iets van 150W in 'pruttelstand' moeten doen. En de computerzooi ... ach ja. Kortom die 5kW gaat ie waarschijnlijk zelden halen.

[...]

Hager zegt:
"Maakt het uit of ik voeding van een aard­lek­scha­ke­laar boven of onder aansluit?
Nee, het maakt niet uit. Je kunt - behalve bij de klasse B aard­lek­scha­ke­laars - de voeding zowel boven als onder aansluiten. Klasse B aard­lek­scha­ke­laars zijn rich­tings­ge­voelig."

Volgens mij is de ADM416G een klasse B ...

Met bidirectioneel bedoel ik dat het zekeringsgedrag van de alamat zowel afgaat bij stroom van boven e/o van onder. Bij mijn 416 lijkt dit alleen gegarandeerd bij stroom van onderen. (in mijn geval het ontladen is gezekerd tot 3x16A, dat is ook de crux omdat de PV nooit boven de 3x16A gaat komen met 5.5kWp).

[...]

Uhh, de leverancier ... Tesla verkocht geen Powerwalls in NL (nu misschien wel), deze zijn binnengekomen via het Referral Program. Misschien ooit van gehoord? Als iemand eenTesla auto kocht en 'jou' als referral opgaf spaarde je punten. Van die punten kon je Tesla spullen kopen. Ik heb de installatie zelf gedaan. Er was in NL geen installateur die zijn handen hier aan wilde 'branden'.
[...]
Je verward me een beetje:
Je vraagt als eerste
"De accu's zitten achter een alamat die volgens mij onderbemeten is: een hager ADM416G (3x16A B 30mA). Een enkele powerwall kan geladen en ontladen worden met 5kW continu met een piek van 7kW gedurende enkele seconden."

en later zeg je "Kortom die 5kW gaat ie waarschijnlijk zelden halen."
Dus, dan is het toch goed zo? 8)7

Mijn opmerking ging er van uit dat je het maximum eruit wilt kunnen halen, dan is 3x25A dus idd beter -wat je zelf ook al aangeeft-

@Proton_ gaf t ook al aan, jij hebt geen klasse B :)
https://hager.com/nl/cata...p-16a-b-kar-30-ma-kla-6ka

Dat Referral Program ken ik inderdaad (van naam). Wist niet dat Tesla die dingen zo aan eindklanten opstuurde! Wel gaaf natuurlijk dat je dat gelukt is.

[edit]
Met bidirectioneel bedoel ik dat het zekeringsgedrag van de alamat zowel afgaat bij stroom van boven e/o van onder. Bij mijn 416 lijkt dit alleen gegarandeerd bij stroom van onderen. (in mijn geval het ontladen is gezekerd tot 3x16A, dat is ook de crux omdat de PV nooit boven de 3x16A gaat komen met 5.5kWp).
Je kunt natuurlijk ook kiezen om de PV op de groepenkast aan te sluiten, "op de busbar" met ertussen een eigen automaat (5,5kW zou een 3x10A -bestaan die wel? anders 3x16A- Alamat worden, maar zie de handleiding van de omvormer hoeveel mA die moet krijgen ivm de lekstroom)
en dan de Tesla Wall met 3x25A.

(thx voor de foto's)

[ Voor 7% gewijzigd door GMJansen op 28-08-2023 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Q schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

Als je 3-fase solar inverters inzet, gaat de multiplus dan ook gewoon op 1 fase hard laden uit het net om hetgeen op andere fasen het net op wordt gestuurd, dat verandert toch niet?
Daar moet je mee op passen. Scheef belasten van een 3 fase net is niet heel handig, maar nog verder scheef belasten door op een enkele fase heel veel af te nemen terwijl je op de andere twee terug levert maakt het nog erger.
Teken maar eens een vector-diagram met drie pijlen in drie richtingen, als een propeller. Bij 3x16A zijn de drie pijlen even lang en is de resultante precies in het midden 0. Dat is ook precies de stroom door de nul-leider. Als je slechts twee pijlen hebt omdat je enkel 2x16A terug levert dan schuift de resultante van de twee pijlen in het diagram ver uit het midden, er loopt dan 10-12A door de nul-leider. Voeg je nu weer een derde pijl toe die af neemt in plaats van terug levert dan moet je die pijl negatief tekenen en schuift de resultante nog verder uit het midden. 2x16A de ene kant op en 1x16A de andere kant op lever je een stroom van bijna 30A door de nul-leider op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
jadjong schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:07:
[...]

Daar moet je mee op passen. Scheef belasten van een 3 fase net is niet heel handig, maar nog verder scheef belasten door op een enkele fase heel veel af te nemen terwijl je op de andere twee terug levert maakt het nog erger.
Teken maar eens een vector-diagram met drie pijlen in drie richtingen, als een propeller. Bij 3x16A zijn de drie pijlen even lang en is de resultante precies in het midden 0. Dat is ook precies de stroom door de nul-leider. Als je slechts twee pijlen hebt omdat je enkel 2x16A terug levert dan schuift de resultante van de twee pijlen in het diagram ver uit het midden, er loopt dan 10-12A door de nul-leider. Voeg je nu weer een derde pijl toe die af neemt in plaats van terug levert dan moet je die pijl negatief tekenen en schuift de resultante nog verder uit het midden. 2x16A de ene kant op en 1x16A de andere kant op lever je een stroom van bijna 30A door de nul-leider op.
Niet echt een argument, daar is je installatie op uitgelegd/bedraad. Je wilt immers je vermogen kwijt naar de accu's, en dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-10 08:57
Zijn er meer mensen met een seplos bms waarbij de battery cycle opeens wordt opgehoogd tijdens het ontladen terwijl ik niet verder ben gegaan dan tot 80% laden en ontladen tot 30% ongeveer en hebben de oplossing hiervoor?

De kalibratie is al eens uitgevoerd.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:16
Beter mijn vraag te posten op het nieuwe Victron topic, maar iedereen met kennis van LiFePo4 batterijen met ingebouwd en ontsloten BMS is welkom om daar te reageren :)

[ Voor 162% gewijzigd door Batilan op 29-08-2023 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

GMJansen schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:16:
[...]
Niet echt een argument, daar is je installatie op uitgelegd/bedraad.
Het kan geen kwaad die aanname te controleren. Het is heel zeldzaam (~gebeurt nooit) dat de nulgeleider dikker is uitgevoerd dan de fasedraden, maar dat is wel nodig om met 3x16A invoeding 0-op-de-meter te krijgen met een 1fase acculader, zoals hier voorgesteld.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
Even een vraag hier over het voeden van de Cerbo GX, wat is hier een gebruikelijke manier voor? Middels een voeding, of rechtstreeks op de accu? Kan hier eigenlijk nergens iets over vinden anders als uiteraard de mini en maximale spanning..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:17
Meyo084 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:09:
Even een vraag hier over het voeden van de Cerbo GX, wat is hier een gebruikelijke manier voor? Middels een voeding, of rechtstreeks op de accu? Kan hier eigenlijk nergens iets over vinden anders als uiteraard de mini en maximale spanning..
Volgens mij adviseert Victron rechtstreeks op de accu.
Dit is typisch relevant als je je systeem als off-grid backup gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Accu of busbar. Maar je ziet van Victron ook schema's met connectie op de Multiplus.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:15
Direct van DC. Als je hem namelijk AC aansluit op de inputzijde, dan valt de Cerbo weg bij het uitvallen van de netspanning. Battery backup is dan onmogelijk. Als je hem aansluit op de AC uitvoer valt ie weg bij updaten etc. Dus blijft alleen DC zijdig aansluiten over als werkbare optie.

Let wel er is een hele serie Cerbos met een hardwarematige fout. Als je die op een 48V systeem aansluit moet je een condensator over de voeding van de Cerbo zetten om te voorkomen dat je Cerbo de geest geeft door spanningspieken.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:55
rroetenberg schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 00:01:
Zijn er meer mensen met een seplos bms waarbij de battery cycle opeens wordt opgehoogd tijdens het ontladen terwijl ik niet verder ben gegaan dan tot 80% laden en ontladen tot 30% ongeveer en hebben de oplossing hiervoor?

De kalibratie is al eens uitgevoerd.

Alvast bedankt!
Ik weet niet helemaal wat je bedoeld.

Ik heb 4 Seplos BMS-en en doe bijna elke dag van het jaar een cycle
De SOC-percentage verlopen, daar ik bijna elke dag tot ca 3.45V/cel ga om de passieve balancer tijd te geven om actief te zijn, Bij mij is de 100% SOC daarmee geen issue,
Ik ontlaad in de avondpiek van Day a Head dagelijks tot 30-35% SOC

Wat wel gebeurt is dat de 10% SOC met de tijd dan langzaam omhoog kruipt naar een hogere cel voltage.
De hoogste die ik heb gezien was LFP-cel voltage van 3,22V voor 10% SOC
Van tijd tot tijd dat ik ook nog in ochtendpiek van Day a Head helemaal ontladen tot 10% SOC, daarmee zakt /blijft de 10% SOC rond 2,9-2,95V houden.

De mismatch zit erin dat master BMS de SOC waarde aan de Deye hybride doorgeeft, maar de settings van de BMS zelf zijn in voltage. Maar ik heb nog geen clue wat exact de trigger is en waarom SOC verloopt (bijv dat de balans stromen niet meegenomen worden)

Ik ben recent voor mijn 5e BMS in de accu-bank een dag bezig geweest in een chat-sessie met Jerry Qiu (Seplos ) en Jenny Wu (Docan), oorspronkelijk zou de BMS van Apexium komen (deze neemt af van Seplos), maar er komt nu een 200A 48200-10E pcbV16 (1,9/2.0 vesie, welke weet ik pas als die binnen is) komt nu direct van Seplos, daar Apexium niet kan garanderen/ niet willen aanbieden (issue zit in aantal hardware combo's, zijn meer dan de 29 in hun systeem ) met een LCD004 V12 X5000 display, zodat ik dezelfde firmware en als mijn master kan gebruiken en deze ook de master kan vervangen in de accubank.

Aanleiding was een foto van de bestelling (van Jenny) die gereed was met een LCD003,
Die heeft het nadeel dat je alleen settings kunt veranderen als unit uit de accubank is, wat niet nodig is met LCD004.
Wat bij mijn setup neerkomt dat mijn huis op netspanning moet worden overgeschakelen en gehele Deye systeem moet worden uitgeschakeld, (het is of een communicatie storing of verkeerd adres/dipswitch settings)

Overigens als je een orginele RS485 to USB converter hebt van Seplos naar je laptop, dat ze ook online willen gaan helpen met settings, het is er niet eenvoudiger op geworden nu seplos met de BMS 3.0 is gekomen die niet meer met positieve lijn regelt, maar met negatief, net als bijna alle andere. Ik ben er geen voorstander van want je hebt nog steeds "gnd" in je communicatie kabels ingeval van een mix 2.0/3.0 en op PCB zijn plus en min verwisselt op bijna de zelfde plek.

Voor 2024 ga ik naar een accubank met effectief (32kWh PV-opwek shift/8kWh eigenverbruik/ klein restje reseve)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meyo084
V_ger schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Direct van DC. Als je hem namelijk AC aansluit op de inputzijde, dan valt de Cerbo weg bij het uitvallen van de netspanning. Battery backup is dan onmogelijk. Als je hem aansluit op de AC uitvoer valt ie weg bij updaten etc. Dus blijft alleen DC zijdig aansluiten over als werkbare optie.

Let wel er is een hele serie Cerbos met een hardwarematige fout. Als je die op een 48V systeem aansluit moet je een condensator over de voeding van de Cerbo zetten om te voorkomen dat je Cerbo de geest geeft door spanningspieken.
Bedankt! Hieronder een verwijzing naar een instructie voor de condensator en de serienummers waarop dit van toepassing is. Wellicht goed voor een ieder om dit te controleren, scheelt downtime en garantie afhandelingen in de toekomst..

https://www.bimblesolar.c...zwOfK7aNPkYDjI5mF68fhWQ9c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-10 08:57
Domba schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 13:01:
[...]

Ik weet niet helemaal wat je bedoeld.

Ik heb 4 Seplos BMS-en en doe bijna elke dag van het jaar een cycle
De SOC-percentage verlopen, daar ik bijna elke dag tot ca 3.45V/cel ga om de passieve balancer tijd te geven om actief te zijn, Bij mij is de 100% SOC daarmee geen issue,
Ik ontlaad in de avondpiek van Day a Head dagelijks tot 30-35% SOC

Wat wel gebeurt is dat de 10% SOC met de tijd dan langzaam omhoog kruipt naar een hogere cel voltage.
De hoogste die ik heb gezien was LFP-cel voltage van 3,22V voor 10% SOC
Van tijd tot tijd dat ik ook nog in ochtendpiek van Day a Head helemaal ontladen tot 10% SOC, daarmee zakt /blijft de 10% SOC rond 2,9-2,95V houden.

De mismatch zit erin dat master BMS de SOC waarde aan de Deye hybride doorgeeft, maar de settings van de BMS zelf zijn in voltage. Maar ik heb nog geen clue wat exact de trigger is en waarom SOC verloopt (bijv dat de balans stromen niet meegenomen worden)

Ik ben recent voor mijn 5e BMS in de accu-bank een dag bezig geweest in een chat-sessie met Jerry Qiu (Seplos ) en Jenny Wu (Docan), oorspronkelijk zou de BMS van Apexium komen (deze neemt af van Seplos), maar er komt nu een 200A 48200-10E pcbV16 (1,9/2.0 vesie, welke weet ik pas als die binnen is) komt nu direct van Seplos, daar Apexium niet kan garanderen/ niet willen aanbieden (issue zit in aantal hardware combo's, zijn meer dan de 29 in hun systeem ) met een LCD004 V12 X5000 display, zodat ik dezelfde firmware en als mijn master kan gebruiken en deze ook de master kan vervangen in de accubank.

Aanleiding was een foto van de bestelling (van Jenny) die gereed was met een LCD003,
Die heeft het nadeel dat je alleen settings kunt veranderen als unit uit de accubank is, wat niet nodig is met LCD004.
Wat bij mijn setup neerkomt dat mijn huis op netspanning moet worden overgeschakelen en gehele Deye systeem moet worden uitgeschakeld, (het is of een communicatie storing of verkeerd adres/dipswitch settings)

Overigens als je een orginele RS485 to USB converter hebt van Seplos naar je laptop, dat ze ook online willen gaan helpen met settings, het is er niet eenvoudiger op geworden nu seplos met de BMS 3.0 is gekomen die niet meer met positieve lijn regelt, maar met negatief, net als bijna alle andere. Ik ben er geen voorstander van want je hebt nog steeds "gnd" in je communicatie kabels ingeval van een mix 2.0/3.0 en op PCB zijn plus en min verwisselt op bijna de zelfde plek.

Voor 2024 ga ik naar een accubank met effectief (32kWh PV-opwek shift/8kWh eigenverbruik/ klein restje reseve)
Bedankt voor de uitleg. Ik had schijnbaar niet helemaal goed helder wat de counter inhoud. Maar ook opheldering van Seplos heeft geholpen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:55
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:16:
[...]

Volgens mij adviseert Victron rechtstreeks op de accu.
Dit is typisch relevant als je je systeem als off-grid backup gebruikt.
John245 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Accu of busbar. Maar je ziet van Victron ook schema's met connectie op de Multiplus.
V_ger schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:48:
[...]

Hoe maak je deze connectie op de juiste manier? Ik zie dat er een dc-kabeltje met oogjes bij de Cerbo meegeleverd wordt. Zet je deze met een extra moer boven op de aansluitingen in een Lynx bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:46
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:20:
Hoe maak je deze connectie op de juiste manier? Ik zie dat er een dc-kabeltje met oogjes bij de Cerbo meegeleverd wordt. Zet je deze met een extra moer boven op de aansluitingen in een Lynx bijvoorbeeld?
Je kan het inderdaad direct op de accu/busbar doen.

In mijn geval heb ik het op de Lynx busbar, niet met een extra moer maar op een eigen zekering aangezien ik nog plek vrij had.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
[...]

Ik heb ervoor gekozen om een directe koppeling te hebben tussen mijn ESPHome p1 lezer en Victron te maken EN apart daarvan een koppeling van de ESPHome naar HomeAssistant. Zie:

https://sf.own-it.nl/proj...ki/Ess#ESPhome-grid-meter

Op je victron heb je dan wel de 'large firmware' nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

jadjong schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:07:
[...]

Vreemd dat het terug leveren op 1 fase en afnemen op een andere fase ik juist vaker ben tegen gekomen op het internet als een valide setup??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Q schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:35:
[...]

Vreemd dat het terug leveren op 1 fase en afnemen op een andere fase ik juist vaker ben tegen gekomen op het internet als een valide setup??
Administratief maakt het weinig uit omdat men rekent met de totalen van alle fases, maar technisch is het niet fijn. In normaal huiselijk verbruik zal je er weinig last van hebben, dan heb je het over stromen van 3-6A waarvan de resultante op nul-leider misschien 8A wordt. Met 16A van laadpalen, 5kW omvormers en kookplaten wordt het wat spannender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Jazsie schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Je kan het inderdaad direct op de accu/busbar doen.

In mijn geval heb ik het op de Lynx busbar, niet met een extra moer maar op een eigen zekering aangezien ik nog plek vrij had.
Dat Cerbo kabeltje is al gezekerd.

Is die extra moer echt nodig? Heb je niet een betere verbinding als je deze gewoon rechtsreeks op de kabelschoen van de accukabel plaats?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Klopt, ik had nog plek vrij op de Lynx dus waarom niet :).

Ik zou een extra moer gebruiken, dit omdat de "ring" niet even breed is als de moer.
Theoretisch zou je dus minder contact maken... en dat wil je niet op je "hoofd" kabel.

Verder gebruikt de Cerbo dermatig weinig stroom dat -indien aanwezig- je het mogelijke spanningsverlies niet zal merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Ik heb het gevoel dat ik een denkfout maak, maar het lukt me niet om dit te onderbouwen/uit te sluiten. Wellicht dat jullie mij meer inzicht kunnen geven?
Ik wil met de Pylontech US5000 accu's gaan werken. Zoals het er nu naar uitziet moet ik deze per 3 stuks gaan aansluiten als ik de standaard kabels gebruik (al ga ik dit nog eens narekenen). Waar het mij nu om gaat. Stel dat ik er 8 wil plaatsen dan heb ik het alsvolgt op de lynx aangesloten:
3 x US5000 op een klem
3 x US5000 op een klem
2 x US5000 op een klem
Kan ik zonder problemen die laatste set met 2 uitvoeren in plaats van 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoerai
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:06:
Ik heb het gevoel dat ik een denkfout maak, maar het lukt me niet om dit te onderbouwen/uit te sluiten. Wellicht dat jullie mij meer inzicht kunnen geven?
Ik wil met de Pylontech US5000 accu's gaan werken. Zoals het er nu naar uitziet moet ik deze per 3 stuks gaan aansluiten als ik de standaard kabels gebruik (al ga ik dit nog eens narekenen). Waar het mij nu om gaat. Stel dat ik er 8 wil plaatsen dan heb ik het alsvolgt op de lynx aangesloten:
3 x US5000 op een klem
3 x US5000 op een klem
2 x US5000 op een klem
Kan ik zonder problemen die laatste set met 2 uitvoeren in plaats van 3?
Dat zou technisch geen probleem moeten zijn. Zolang je alles maar parallel aansluit (iets anders mag ook niet met de pylontechs). Maar 3 x US5000 op 1 cable pack zou wel eens wat veel kunnen zijn. Nominaal kunnen ze ong. 80A per stuk leveren en de kabels zijn geschikt voor 100A continu.

Met 2 US5000 accu's op 1 kabel zit je daar al behoorlijk overheen. Let dus wel even goed op dat dit allemaal klopt. Ik zou zelf waarschijnlijk 3 doorgeluste accu's zowel vanaf de eerste als vanaf de laatste accu aansluiten. Het lijkt erop dat die US5000 net iets te heftig is voor de bekabeling die ze aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Samoerai schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:28:
[...]

Dat zou technisch geen probleem moeten zijn. Zolang je alles maar parallel aansluit (iets anders mag ook niet met de pylontechs). Maar 3 x US5000 op 1 cable pack zou wel eens wat veel kunnen zijn. Nominaal kunnen ze ong. 80A per stuk leveren en de kabels zijn geschikt voor 100A continu.

Met 2 US5000 accu's op 1 kabel zit je daar al behoorlijk overheen. Let dus wel even goed op dat dit allemaal klopt. Ik zou zelf waarschijnlijk 3 doorgeluste accu's zowel vanaf de eerste als vanaf de laatste accu aansluiten. Het lijkt erop dat die US5000 net iets te heftig is voor de bekabeling die ze aanbieden.
Top, heb ik dat duidelijk.
Vraag in het verlengde, maakt het dan ook niet uit (stel dat je niet de standaard kabels gebruikt) dat je dan de kabels op maat maakt en dus per set verschillende lengtes DC kabel hebt?

Goed punt. Door vanaf boven en onder aan te sluiten kom je op 120A max per kabel als ik het goed heb. Nog steeds met de piek boven de rating van de kabel natuurlijk. Irritant dat ze geen geschiktere kabels aanbieden. Het is nou niet zo dat je die connectors goed los kan krijgen voor zover ik kan nagaan. Anders had ik wat DC-kabels op maat laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:36:
[...]

Vraag in het verlengde, maakt het dan ook niet uit (stel dat je niet de standaard kabels gebruikt) dat je dan de kabels op maat maakt en dus per set verschillende lengtes DC kabel hebt?

Goed punt. Door vanaf boven en onder aan te sluiten kom je op 120A max per kabel als ik het goed heb. Nog steeds met de piek boven de rating van de kabel natuurlijk. Irritant dat ze geen geschiktere kabels aanbieden. Het is nou niet zo dat je die connectors goed los kan krijgen voor zover ik kan nagaan. Anders had ik wat DC-kabels op maat laten maken.
Amphenol SurLok?

Ik zou alle batterijen los monteren aan de busbar, elke ohm minder weerstand is pure winst. Altijd dezelfde lengte kabel gebruiken, langere kabels verhogen de weerstand en dan gaat de ene batterij minder presteren dan de andere batterij.

[ Voor 8% gewijzigd door jadjong op 30-08-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Iedere batterij appart, zie https://community.victron...h-battery-cable-spec.html

Ik ga het in ieder geval wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:05:
[...]

Iedere batterij appart, zie https://community.victron...h-battery-cable-spec.html

Ik ga het in ieder geval wel doen.
Voor de prijs van de kabels hoef je het niet te laten, dat is ongeveer 1% van de prijs van de batterij. Je hebt dan alleen zoveel ruimte op de bushbar nodig, das is dan net even jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

Voor de prijs van de kabels hoef je het niet te laten, dat is ongeveer 1% van de prijs van de batterij. Je hebt dan alleen zoveel ruimte op de bushbar nodig, das is dan net even jammer.
Ja gaat aardig wat ruimte innemen met 80 batterijen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GMJansen
[...]

Irritant dat ze geen geschiktere kabels aanbieden. Het is nou niet zo dat je die connectors goed los kan krijgen voor zover ik kan nagaan. Anders had ik wat DC-kabels op maat laten maken.
Voor jouw setup zou ik idd alleen voor een busbar kiezen, zoals @jadjong ook al aangeeft.

Ook als je dit niet doet (en dan wordt het wel een lastig verhaal): in alle gevallen MOETEN de DC-kabels allemaal even lang zijn.
Dwz: dezelfde lengte tussen elke Pylontech en de busbar
(en ook de kabels tussen de busbar en de inverter/chargers moeten exact even lang zijn.)

De reden is de batterijen anders niet goed belast worden.
Specifiek bij de Pylontech was er een YT'er die er 5 had, waarbij er 1 defect raakte door de onbalans.
David Poz heeft een mooie video gemaakt over de (grote) voordelen van busbars tov doorlussen.

[edit]
3 x US5000 op een klem
3 x US5000 op een klem
2 x US5000 op een klem
het werkt wel, maar bank 3 gaat dan in onbalans.

[ Voor 7% gewijzigd door GMJansen op 30-08-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Zit nog even verder te denken, kan natuurlijk dus de standaard Pylontech kabels gebruiken. In 1 accukast komen dan 8 x US5000 met 2 x de Lynx distributor.
Moet ik alleen even kijken met welke kabeldiameter ik de 70cm tussen de lynx distributors in de verschillende accukasten en/of de lynx distributor op de muur waar de Multiplussen op zitten kan overbruggen.
Zat even te googelen op DC kabel 1000A (net als de rating van de lynx) maar dat is volgens mij niet echt standaard. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Ja gaat aardig wat ruimte innemen met 80 batterijen :)
80? Dan heb ik ergens een typfout staan. Wil nu eerst voor 16 gaan, dat is het maximale aantal dat zonder hub aangesloten kan worden. Komen dan per 8 in een accukast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

80? Dan heb ik ergens een typfout staan. Wil nu eerst voor 16 gaan, dat is het maximale aantal dat zonder hub aangesloten kan worden. Komen dan per 8 in een accukast.
16 is een mooie start. Hier starten we met 4. Maar als de dynamische prijzen net zo zijn als afgelopen jaar komen er in jauari wel 4 bij.

Heb jij een linkje naar die accukast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
GMJansen schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Voor jouw setup zou ik idd alleen voor een busbar kiezen, zoals @jadjong ook al aangeeft.

Ook als je dit niet doet (en dan wordt het wel een lastig verhaal): in alle gevallen MOETEN de DC-kabels allemaal even lang zijn.
Dwz: dezelfde lengte tussen elke Pylontech en de busbar
(en ook de kabels tussen de busbar en de inverter/chargers moeten exact even lang zijn.)

De reden is de batterijen anders niet goed belast worden.
Specifiek bij de Pylontech was er een YT'er die er 5 had, waarbij er 1 defect raakte door de onbalans.
David Poz heeft een mooie video gemaakt over de (grote) voordelen van busbars tov doorlussen.

[edit]

[...]

het werkt wel, maar bank 3 gaat dan in onbalans.
Exact even lang zijn ze nooit :)

Maar ff serieus wat is een acceptabele afwijking in lengte? 1cm ? 1 mm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Het gaat niet zo zeer om de precieze lengte, maar de totale weerstand tussen punt A en B. Die moet voor elk pad in de keten gelijk zijn. Dus de weerstand van omvormer<>batterij-1 moet net zo hoog zijn als de weerstand tussen omvormer<>batterij-80. Maak je inderdaad gebruik van 80 batterijen dan kan het verstandig zijn om er een paar door te lussen want dan krijg je een hele lange busbar en wordt het moeilijk om de omvormers een beetje centraal op die busbar aan te sluiten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:56:
Het gaat niet zo zeer om de precieze lengte, maar de totale weerstand tussen punt A en B. Die moet voor elk pad in de keten gelijk zijn. Dus de weerstand van omvormer<>batterij-1 moet net zo hoog zijn als de weerstand tussen omvormer<>batterij-80. Maak je inderdaad gebruik van 80 batterijen dan kan het verstandig zijn om er een paar door te lussen want dan krijg je een hele lange busbar en wordt het moeilijk om de omvormers een beetje centraal op die busbar aan te sluiten. :+
Heb de kabelschoenen aan de 70mm2 kabels laten persen en gisteren ontvangen. Best leuke kabeltjes, moet alleen ff mijn schakelaars verplaatsen :)

Morgen komen de bedradingskokers, dan kan ik verder bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:40:
Zit nog even verder te denken, kan natuurlijk dus de standaard Pylontech kabels gebruiken. In 1 accukast komen dan 8 x US5000 met 2 x de Lynx distributor.
Moet ik alleen even kijken met welke kabeldiameter ik de 70cm tussen de lynx distributors in de verschillende accukasten en/of de lynx distributor op de muur waar de Multiplussen op zitten kan overbruggen.
Zat even te googelen op DC kabel 1000A (net als de rating van de lynx) maar dat is volgens mij niet echt standaard. :P
Dat wordt dan een kabel van 333mm2. Succes met het leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Je kan de connectors wel krijgen. Maar de prijs van 2 losse connectors is hoger dan de prijs van de kabel.

• GMJansen
@Niek_
We zijn wel benieuwd naar wat foto's zo nu en dan

• Niek_
GMJansen schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 01:01:
@Niek_
We zijn wel benieuwd naar wat foto's zo nu en dan
Die ga ik zeker met jullie delen inclusief beschrijving. Ik moet alleen nog even een stukje DC duidelijk krijgen dan kan ik laatste onderdelen bestellen.

Foto’s en info delen is wel het minste dat ik kan doen gezien alle vragen die ik hier stel en de antwoorden/het meedenken wat ik terug krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:21:
[...]

Dat wordt dan een kabel van 333mm2. Succes met het leggen.
:) Het uiteindelijke amperage dat over de bushbar gaat lopen is maximaal het vermogen van de 3x Multiplus-II 48/8000/110-100. Dus 300A totaal als ik het goed heb (niet uitgegaan van kortstondig piekvermogen). Dus ik zou dan een DC kabel van 70cm moeten hebben die 300A aan kan, dan kom ik op 95mm2, iets beter verwerkbaar (link).

Daarnaast moet ik nog even uitzoeken hoe die 3x100A vanaf de Multiplussen zich verhoud met het laadvermogen van accu’s van 80-100A. Idealiter blijf je onder de 0,5C en dan zou je dus op 40-50A laadstroom uitkomen. Met 8 accu’s die per stuk aangesloten zijn zit ik, als ik het goed heb, op 300/8=37,5A (0,375C)en bij een 2e kast met 8 accu’s kom ik dan op 18,75A (0,1875C). Dus dat zou volgens mij zowel met 1 als 2 kasten goed moeten gaan.

• John245
Niek_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:04:
[...]

:) Het uiteindelijke amperage dat over de bushbar gaat lopen is maximaal het vermogen van de 3x Multiplus-II 48/8000/110-100. Dus 300A totaal als ik het goed heb (niet uitgegaan van kortstondig piekvermogen). Dus ik zou dan een DC kabel van 70cm moeten hebben die 300A aan kan, dan kom ik op 95mm2, iets beter verwerkbaar (link).

Daarnaast moet ik nog even uitzoeken hoe die 3x100A vanaf de Multiplussen zich verhoud met het laadvermogen van accu’s van 80-100A. Idealiter blijf je onder de 0,5C en dan zou je dus op 40-50A laadstroom uitkomen. Met 8 accu’s die per stuk aangesloten zijn zit ik, als ik het goed heb, op 300/8=37,5A (0,375C)en bij een 2e kast met 8 accu’s kom ik dan op 18,75A (0,1875C). Dus dat zou volgens mij zowel met 1 als 2 kasten goed moeten gaan.
Correct.

De specificatie sheet zegt:
Charge/Discharge Current (A) Recommend 50
Charge/Discharge Current(A) Max. 100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
Niek_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:04:
[...]

de C slaat op de capaciteit van de Accu in Ah. Dat is bij de US5000 dus 100Ah en 0,5C is dus 50 A per accu. Als je daar met 16 accu's onder wilt blijven heb je het dus over 800A die je door je systeem mag gooien.

Met betrekking tot de lengte van de kabels.... Even lang is mooi, maar net zo belangrijk is het om wat periodes van lagere stroom te creëren en regelmatig alle accu's vol te laden. Het gaat bij de lengte van de kabels over een voltage-drop over de kabel waardoor de spanning aan het einde bij de ene accu wat hoger is dan bij de andere. Deze voltage-drop is echter een functie van de stroom en de weerstand van de kabel, dus bij lagere stromen zal dit minder zijn. Als het goed is zal er aan het einde van de cyclus minder stroom naar de accu's gaan. De pylontech geeft dit zelf aan middels het verlagen van de CCL (Charging Current Limit) in je victron systeem. Daarnaast is bij LiFePo accu's de benodigde laadspanning aan het einde van de curve (als ze dus bijna vol zijn) hoger. Een bijna volle accu zal dus minder stroom accepteren en zo kan de wat legere accu weer bij komen.

Het is dus zaak om voldoende tijd aan het einde van de cyclus te hebben om deze balancing tussen de accu's plaats te late vinden EN hoe gelijkwaardiger alles is aangesloten, hoe korter deze tijd kan zijn.

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-10 12:52
Ik ben van plan om de accucellen achter elkaar te zetten maar dan wordt de + kabel naar de omvormer wel 1,5m langer dan de - kabel, dit kan geen kwaad toch?
En hebben jullie een idee/tip welke zekering je naast de accu cellen tegen de muur kan schroeven (100A) ik weet van de Victron smeltzekeringen maar ik zoek eigenlijk iets mooiers

• Samoerai
creon schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:04:
Ik ben van plan om de accucellen achter elkaar te zetten maar dan wordt de + kabel naar de omvormer wel 1,5m langer dan de - kabel, dit kan geen kwaad toch?
En hebben jullie een idee/tip welke zekering je naast de accu cellen tegen de muur kan schroeven (100A) ik weet van de Victron smeltzekeringen maar ik zoek eigenlijk iets mooiers
Plus en min hoeven niet dezelfde lengte te hebben.

• Q

Q

Vraag over DC Circuit Breaker
We zijn van plan om een 80A DC-rated circuit breaker in te zetten in het 48-volt circuit.

Dit product is van Schneier Electric en lijkt helemaal te voldoen aan de wensen.

Product pagina: hier te vinden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTXVb7tAz7UDf7wiDIUicHENUBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jVApTBHcuWCwdPSQAHr5Mgyp.png?f=user_large

https://www.se.com/ph/en/product/download-pdf/A9N18446

Kan iemand mij vertellen of dit een DC schakelaar is waarbij de stroom maar één richting op mag lopen of dat het gewoon beide kanten op kan?

Omdat de schakelaar ook AC is verwacht ik van wel, omdat de stroom dan ook 5 x per seconden van richting lijkt te veranderen, maar ik kan het verkeerd hebben.

• Q

Q

jadjong schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:12:
[...]

Administratief maakt het weinig uit omdat men rekent met de totalen van alle fases, maar technisch is het niet fijn. In normaal huiselijk verbruik zal je er weinig last van hebben, dan heb je het over stromen van 3-6A waarvan de resultante op nul-leider misschien 8A wordt. Met 16A van laadpalen, 5kW omvormers en kookplaten wordt het wat spannender.
Sorry, maar zo werkt het toch niet met fasen? :?

Door het fase verschil gaat er toch nooit meer door de nul dan wat 1 fase aan max vermogen mag leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 20:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Q schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

Sorry, maar zo werkt het toch niet met fasen? :?

Door het fase verschil gaat er toch nooit meer door de nul dan wat 1 fase aan max vermogen mag leveren?
Zolang op alle fasen de stromen dezelfde richting hebben wel, ja. Met teruglevering lopen de verbruik- en terugleverstromen in tegenfase en kunnen ze juist optellen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Q schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:15:
Vraag over DC Circuit Breaker
We zijn van plan om een 80A DC-rated circuit breaker in te zetten in het 48-volt circuit.

Dit product is van Schneier Electric en lijkt helemaal te voldoen aan de wensen.

Product pagina: hier te vinden

[Afbeelding]

https://www.se.com/ph/en/product/download-pdf/A9N18446

Kan iemand mij vertellen of dit een DC schakelaar is waarbij de stroom maar één richting op mag lopen of dat het gewoon beide kanten op kan?

Omdat de schakelaar ook AC is verwacht ik van wel, omdat de stroom dan ook 5 x per seconden van richting lijkt te veranderen, maar ik kan het verkeerd hebben.
Wordt denk ik bij SE navragen, want buiten AIC voor DC zie ik geen Inominal voor DC en ik dacht dat geen van de Acti9 "dual rated" is, zoals enkele in de Multi9 serie, als ook dat hoogste SE-DC MCB max63A is, ik ben maar een DIY-leek.

De Acti9 serie die geschikt is voor DC heeft bij netwerk type ook DC staan, die enkel voor DC zijn, en staat DC ook op de module en is er ook een + en - bij de terminals aangeven.

Link voor alle dual rated

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 31-08-2023 15:54 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Q

Q

Domba schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:50:
[...]

Wordt denk ik bij SE navragen, want buiten AIC voor DC zie ik geen Inominal voor DC en ik dacht dat geen van de Acti9 "dual rated" is, zoals enkele in de Multi9 serie, als ook dat hoogste SE-DC MCB max63A is, ik ben maar een DIY-leek.

De Acti9 serie die geschikt is voor DC heeft bij netwerk type ook DC staan, die enkel voor DC zijn, en staat DC ook op de module en is er ook een + en - bij de terminals aangeven.

Link voor alle dual rated
Bedankt voor je reactie!

Het lijkt best wel lastig om een 80A of anders 100A DC Circuit Breaker te vinden. Ik vraag me dan af of we dan echt zulke speciale wensen hebben. Of dat hier toch iedereen op een Lynx met dure zekeringen + externe schakelaars zit.

Wegens de beperkte ruimte zou een DIN-rail based oplossing echt wel de voorkeur hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 31-08-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Q schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Het lijkt best wel lastig om een 80A of anders 100A DC Circuit Breaker te vinden. Ik vraag me dan af of we dan echt zulke speciale wensen hebben. Of dat hier toch iedereen op een Lynx met dure zekeringen + externe schakelaars zit.

Wegens de beperkte ruimte zou een DIN-rail based oplossing echt wel de voorkeur hebben.
Voor zulke hoge DC stromen heb je gewoon meer ruimte nodig voor veilige onderbreking. Dat lijkt er niet te zijn in de standaard MCB vormfactor. Veel zijn ook echt industrieel en dus duur. Iig niet te koop bij de standaard webshops.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Q

Q

V_ger schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:29:
[...]

Voor zulke hoge DC stromen heb je gewoon meer ruimte nodig voor veilige onderbreking. Dat lijkt er niet te zijn in de standaard MCB vormfactor. Veel zijn ook echt industrieel en dus duur. Iig niet te koop bij de standaard webshops.
Ik ben op de Schneider website gaan zoeken en ik zie deze:

QOU180

https://www.se.com/us/en/...-1-pole-120-240-vac-10ka/

Maar deze zie ik niet in de google resultaten voor NL webshops terug komen.

Maar als ik die specsheet lees van die Acti, dan staat daar heel duidelijk:
UE rated operational voltage:

380...415 V AC 50/60 Hz
125 V DC
<= 144 V DC
12 V DC
220...240 V AC 50/60 Hz
230...400 V AC 50/60 Hz
130 V AC 50/60 Hz
12 V AC 50/60 Hz
Wat betekent de DC hier dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Q schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Bedankt voor je reactie!

30 s google: https://www.ato.com/100a-dc-circuit-breaker

• Q

Q

Bedankt, ik had (onuitgesproken) de hoop dat we iets gewoon in NL konden bestellen.

Nu kreeg ik een DM voor dit product en dat lijkt mij een hele mooie match.

Het is niet goedkoop, maar de droom van een DIN-based 48V setup is weer een stap dichterbij. :)
Bedankt voor iedereen die heeft meegedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Q schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:41:
[...]

Bedankt, ik had (onuitgesproken) de hoop dat we iets gewoon in NL konden bestellen.

Het is niet goedkoop, maar de droom van een DIN-based 48V setup is weer een stap dichterbij. :)
Je moet je afvragen of je wel in NL wil bestellen. Meeste bestel ik in DE. De kabelkokers in DE kortere levertijd en zelfs met transportkosten van Euro 72,- waren ze nog veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Q schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:41:
[...]

Ik heb wel een betere match voor je: https://www.ksh-technik.d...r0804-s801c-c80?idealo_de

• Niltag
  • Laatst online: 12-10 21:35
Wat is er mis met een mega-fuse met losse hoofdschakelaar? Ja kost 30 euro voor zo'n 48V zekering maar die DC isolators zijn niet echt goedkoper. En je kan gewoon met 1 hoofdschakelaar af voor alle accu's. Die zijn er tot hele hoge amperages.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• John245
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage batterijschakelaars
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):
- Bedradingskanaal besteld in Duitsland, zelfs met Euro 72 transportkosten is het nog veel goedkoper.

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):
- Montage bedradingskokers
- Plaatsen draadclips (de meeste moeten nog vastgezet worden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqFXQ_erO_ofKU-MPMKRmQMgNcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKAD49aL6oXfc3WPxljcToGe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Jazsie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:24:
Een blog achteraf zou mooi zijn, kan ik deze toevoegen aan de OP).
Ik dacht dat Tweakers gestopt was met het aanbieden van de mogelijkheid om blogs te maken, doel jij op een post hier in het topic? Ik ga binnenkort ook met bouwen starten en wil daar ook wel verslag van doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
John245 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:29:
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):
- Bedradingskanaal besteld in Duitsland, zelfs met Euro 72 transportkosten is het nog veel goedkoper.

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):

[Afbeelding]
Mooi blauw is niet lelijk. Lekker bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Hier nog iemand ideeën bij een 19” rack tbv de accu’s? Ik had een mooie op het oog maar de leverancier kan/wil geen uitspraak over het draagvermogen doen. Kan me voorstellen dat de accu’s (40kg per stuk) iets zwaarder zijn dan reguliere serverapparatuur? Staat zo slordig als alles in 1x op de grond ligt. Ben aan het zoeken naar een 36U variant zodat ik er 8 US5000 per kast in kwijt kan met ruimte voor de Lynx Distributor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-10 10:20
Niek_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:37:
Hier nog iemand ideeën bij een 19” rack tbv de accu’s? Ik had een mooie op het oog maar de leverancier kan/wil geen uitspraak over het draagvermogen doen. Kan me voorstellen dat de accu’s (40kg per stuk) iets zwaarder zijn dan reguliere serverapparatuur? Staat zo slordig als alles in 1x op de grond ligt. Ben aan het zoeken naar een 36U variant zodat ik er 8 US5000 per kast in kwijt kan met ruimte voor de Lynx Distributor.
Elke 19" rack is hier prima voor, kijk hier: https://www.serverkast.co...erverkast-en-patchkasten/

Als je bang bent dat de batterijen niet blijven hangen op de kooimoeren (blijven ze wel, maar toch), kun je er nog een legbord in plaatsen: https://www.serverkast.co...soires/19-inch-legborden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Had ook naar een 19" rack oplossing gekeken en besloten hier voorlopig niet voor te gaan.

Volgens mij zijn de accu's 4U en zie ik dat mensen 1U ventilatie aanhouden. Normaal gesproken kan een serverkast dit gewicht wel dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meyo084
Ik krijg vandaag onderstaande model van Pylontech geleverd, zal zodra hij is uitgepakt nog wel even verslag doen van wat ik aantref :).

https://etronixcenter.com...p2500-us3000c-us5000.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:40

Ethirty

Who...me?

John245 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:29:
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):

[Afbeelding]
Gaat er volgens mij strak uit zien als het klaar is. Maar ik neem aan dat die positieve kabels nu nog niet kloppen? Ze zijn mooi even lang, maar te kort om tot aan je busbar te komen? Of komen er nog werkschakelaars tussen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:28
Niltag schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 22:23:
Wat is er mis met een mega-fuse met losse hoofdschakelaar? Ja kost 30 euro voor zo'n 48V zekering maar die DC isolators zijn niet echt goedkoper. En je kan gewoon met 1 hoofdschakelaar af voor alle accu's. Die zijn er tot hele hoge amperages.
Die Mega fuses hebben een breeksterkte van 2 kA. Een beetje LiFePo4 accu gaat daar dik overheen zoals naar ik meen @Domba als eens heeft voorgerekend. Er ontstaat een plasmaboog, en die blijft gewoon staan met DC. Voor een loodzuuraccu kan dit prima vanwege de “hoge” inwendige weerstand. Daarnaast hebben de meeste webshops alleen de 32V versie op voorraad.

En voor de hoofdschakelaar moet je voor de gein eens op het forum van Victron kijken. Die dingen zijn vooral geschikt in voertuigen waar de dikke stroom enkele seconden loopt bij het starten. Als het langer duurt is de overgangsweerstand te hoog en krijg je warmteontwikkeling.

Het meeste van het spul wat je nu in de handel ziet is ontwikkeld toen 12V en 24V de meest gangbare systemen waren. Nu 48V populair begint te worden; “back to the drawing board…”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ethirty schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:27:
[...]

Gaat er volgens mij strak uit zien als het klaar is. Maar ik neem aan dat die positieve kabels nu nog niet kloppen? Ze zijn mooi even lang, maar te kort om tot aan je busbar te komen? Of komen er nog werkschakelaars tussen?
Daar komen werkschakelaars tussen. Anders was er wel een probleempje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Gestart met de negatieve DC bekabeling.

De volgorde op de Lynx is nu:

Batterij 1 - Omvormer 1 - Batterij 2 - Omvormer 2 - Batterij 3 - Ovormer 3 - Batterij 4

In de toekomst wil ik het zeker uitbreiden naar 8 batterijen en waarschijnlijk wel meer.

Us het verstandig om de kabels nu al in de onderstaande volgorde aan te leggen:

Batterij 1 - leeg - Omvormer 1 - Batterij 2 - leeg - Omvormer 2 - Batterij 3 - leeg - Omvormer 3 - Batterij 4 - leeg .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oj4mxZUctpTWpD2-P3mZNp8Lo6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2btdJf1nA5yk6BkE1IZegoGK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDB7vEQ7AuJMFVS3EtuZogcwYtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bhfz1F7ZbwZSnd2NvFp9jwU4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door John245 op 01-09-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:40

Ethirty

Who...me?

Normaal heb je batterij-shunt-omvormer.

Dus weet niet waar jij je shunt nu plant, maar het om en om doen lijkt me sowieso niet noodzakelijk.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Ethirty schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:12:
Normaal heb je batterij-shunt-omvormer.

Dus weet niet waar jij je shunt nu plant, maar het om en om doen lijkt me sowieso niet noodzakelijk.
Er komt geen shunt.

De batterijen (Pylontech US 5000) communiceren gewoon met het Victron systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Super bedankt, het kwam niet eens in mij op om in Duitsland te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:17
[b]John245 in "Zelf een powerwall bouwen"John245 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:10[>s het verstandig om de kabels nu al in de onderstaande volgorde aan te leggen:

Batterij 1 - leeg - Omvormer 1 - Batterij 2 - leeg - Omvormer 2 - Batterij 3 - leeg - Omvormer 3 - Batterij 4 - leeg .
Dat is wat ik uit de Victron kabel handleiding heb geleerd. Ook mijn leverancier heeft mijn Lynx op die manier voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:08:
[...]

Dat is wat ik uit de Victron kabel handleiding heb geleerd. Ook mijn leverancier heeft mijn Lynx op die manier voorbereid.
Dankjewel. Scheelt kabels omzetten als ik ooit meer batterijen aanschaf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Niek_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:02:
[...]

Ik dacht dat Tweakers gestopt was met het aanbieden van de mogelijkheid om blogs te maken, doel jij op een post hier in het topic? Ik ga binnenkort ook met bouwen starten en wil daar ook wel verslag van doen.
Bedoel inderdaad gewoon een post met alle informatie/foto's bij elkaar :).
John245 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:10:
Gestart met de negatieve DC bekabeling.

De volgorde op de Lynx is nu:

Batterij 1 - Omvormer 1 - Batterij 2 - Omvormer 2 - Batterij 3 - Ovormer 3 - Batterij 4

In de toekomst wil ik het zeker uitbreiden naar 8 batterijen en waarschijnlijk wel meer.

Us het verstandig om de kabels nu al in de onderstaande volgorde aan te leggen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker bezig, ziet er tot heden netjes uit.

Hoeveel mm2 zijn je DC kabels (in de goot)? Zien er dun uit :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Jazsie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:14:
[...]

Bedoel inderdaad gewoon een post met alle informatie/foto's bij elkaar :).

[...]

Lekker bezig, ziet er tot heden netjes uit.

Hoeveel mm2 zijn je DC kabels (in de goot)? Zien er dun uit :9.
Die van de omvormers afkomen zijn 70 mm2. En dat is al wurgen, want die kabelschoenen zjn niet erg flexiberl :) Is 125 mm goot dus vertekent misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
John245 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:18:
[...]

Die van de omvormers afkomen zijn 70 mm2. En dat is al wurgen, want die kabelschoenen zjn niet erg flexiberl :) Is 125 mm goot dus vertekent misschien.
Haha, ja. 70mm2 is snel gezegd, maar het is al best een forse kabel. Ik was zo slim om DIN kabelschoenen te nemen. Die zijn extra lang. Vervolgens kreeg ik dus niet de kabel door de opening in de onderzijde van de omvormer om hem op de terminals aan te sluiten. Dus ik heb mijn gloedjenieuwe victrons al met een dremel moeten bewerken om ze aan te kunnen sluiten.

Overigens komt mijn kabelgoot gewoon bij de Hornbach vandaan. Ook niet al te duur.

[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 01-09-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:22:
[...]

Haha, ja. 70mm2 is snel gezegd, maar het is al best een forse kabel. Ik was zo slim om DIN kabelschoenen te nemen. Die zijn extra lang. Vervolgens kreeg ik dus niet de kabel door de opening in de onderzijde van de omvormer om hem op de terminals aan te sluiten. Dus ik heb mijn gloedjenieuwe victrons al met een dremel moeten bewerken om ze aan te kunnen sluiten.

Overigens komt mijn kabelgoot gewoon bij de Hornbach vandaan. Ook niet al te duur.
Kabelgoot of bedradingkoker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
John245 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:53:
[...]

Kabelgoot of bedradingkoker?
Euh....van die goten waar je kabels in gaan. Draden passen er ook in. Ik weet niet hoe het officieel heet. Het zijn van die witte gesloten van PVC. Je kan er met een multitool supermakkelijk openingen in maken.

Edit: Deze dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8hG81bmT3X_6xVeaI2UKWoHJUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9SWowvJ85jEvq5MfXwRlO5cE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door V_ger op 01-09-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
V_ger schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:03:
[...]

Euh....van die goten waar je kabels in gaan. Draden passen er ook in. Ik weet niet hoe het officieel heet. Het zijn van die witte gesloten van PVC. Je kan er met een multitool supermakkelijk openingen in maken.

Edit: Deze dus.

[Afbeelding]
De Multiplus II handleiding zegt: "** Do not locate battery cables in a closed conduit"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niek_
Meyo084 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:27:
[...]

Ik krijg vandaag onderstaande model van Pylontech geleverd, zal zodra hij is uitgepakt nog wel even verslag doen van wat ik aantref :).

Een leverancier kwam met deze kast aanzetten, komende woensdag kan ik hem even bekijken, ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
John245 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:39:
[...]

De Multiplus II handleiding zegt: "** Do not locate battery cables in a closed conduit"
Dit is ook geen battery cable ;). Die hangen los achter de kast. De kabels in de goot zijn inverter kabels....
Ligt er ook aan hoe lang en hoeveel ampère je er doorheen jaagt. En hoeveel kabels bij elkaar en hoe groot de goot is etc.
Ik heb nog niet vast kunnen stellen dat de kabels warm worden, maar k heb dan ook geen IR camera.

Maakt wel een verschil of je je batterij met 1C mishandelt of met 0.2C aait.

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 01-09-2023 17:28 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• John245
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):

Dag 13 (01SEP2023)
- Montage DC bekabeling

Opmerkingen/verbeterpunten zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDgNinmxmB6Sh25bb78ZePJDZWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqz6rBJcbI8jUb03yMfOGT53.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpR6WxD8AfHM06UvwjkpEM0I6CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSI7Q7DPtfyOZEmO66y2tBiY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:50:
C120N is toch non-polarized volgens de docs van Schneider?
Interessant leesvoer van Schneider: https://www.se.com/uk/en/download/document/CA908061E/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYMs36G4ojej1lvX3zGej3usBac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/scR5lrnTNUjUfFXwuo8amUOv.png?f=fotoalbum_large

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@Kristofferson het was @Q die opzoek was naar een automaat
Bedank, sla het wel op want met al die documentatie bij SE.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:51

HermanGast

Exige GT3

Meyo084 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:27:
[...]

Ik denk dat dat deze is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbG7c9DcT6XSqYViSQPIpSxwAG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rT5Qb06KmkNbOcdhLqfYHpkV.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had dezelfde besteld en was verrast door de afmetingen van de bezorgde pakketten. Ben er blij mee. Solide kast met ondersteuningen (die bijna … op de goede hoogte zitten voor de Pylontechs).
De master zit onderin. Twee groepen van elk een 3000 en een 5000. Meer groepen lijkt me niet nodig voor amperage want de Multiplus kan niet meer aan.
Ik denk er over om Multiplus(sen) en distributor een plekje bovenin de kast te geven. Beetje rommelig is het nu nog met die los hangende bekabeling.

[ Voor 29% gewijzigd door HermanGast op 02-09-2023 07:57 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• John245
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage distributors

Dag 2 (21AUG2023):

Dag 3 (22AUG2023):
- Levering accu’s.

Dag 12 (31AUG2023):

Dag 13 (01SEP2023)
- Montage DC bekabeling

Dag 14 (02SEP2023)
- Montage 16 mm2 aardkabel Pylontech US5000 en weerstand gecontroleerd;
- Montage 6 mm2 aardkabel Multiplussen;
- Negatieve DC kabel Omvormer 1 een logischere plats gegeven in bedradingskoker;
- Montage alle communicatiekabels (uitgerzonderd kabels benodigd voor EM24's).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmSdf5a1Z3qAWwUrYoejImJgJlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X2NX3oCIHDGBA99FxSzXfdjM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwYxPtGJLGoVbax6sT8cFiuiKb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL0ZkWvbhNGPELhOuw8SW7r3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Zenix

BOE!

Mooi om die setup te zien @John245 met die kant-en-klare accu's is het wel iets makkelijker. Ik vraag mij wel waarom bijna iedereen hier kiest voor flinke Victron (en soms Deye) opstellingen, waarbij de Victrons soms duurder zijn dan de accu's. Kiezen de meeste hier nou voor Victron, Deye vanwege het AC laden en de extra opties? Want voor mij zou een Growatt MOD 10KTL3-XH + 2x Pylontech US5000 bijvoorbeeld voldoende zijn en dan ben je voor een niet al te hoge prijs klaar.

Ben niet van plan om dit op korte termijn te doen, maar wel wel benieuwd naar beweegredenen van die complexe setups.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Zenix schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:47:
Mooi om die setup te zien @John245 met die kant-en-klare accu's is het wel iets makkelijker. Ik vraag mij wel waarom iedereen hier kiest voor flinke Victron (en soms Deye) opstellingen, waarbij de Victrons soms duurder zijn dan de accu's. Kiezen de meeste hier nou voor Victron, Deye vanwege het AC laden en de extra opties? Want voor mij zou een Growatt MOD 10KTL3-XH + 2x Pylontech US5000 bijvoorbeeld voldoende zijn en dan ben je voor een niet al te hoge prijs klaar.

Ben niet van plan om dit op korte termijn te doen, maar wel wel benieuwd naar beweegredenen van die complexe setups.
In mijn geval zijn de Victron's per stuk niet duurder dan de accu's per stuk. Voordat ik dit systeem ging bouwen heb ik natuurlijk ook naar andere systemen gekeken (had zelfs al 3 Sessy's besteld en die geanuleerd).

De beweegredenen voor het Victron eco systeem zijn:
1) Flexibiliteit;
2) Noodstroomvoorziening voor de gehele woning;
3) Schaalbaarheid;
4) Integratiemogelijkheden met domoticasystemen;
5) Geen vendor lock in;
6) Power assist.

Maar iedere situatie is anders door de eisen en/of al aanwezige hardware.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
Mooi om die setup te zien @John245 met die kant-en-klare accu's is het wel iets makkelijker. Ik vraag mij wel waarom bijna iedereen hier kiest voor flinke Victron (en soms Deye) opstellingen, waarbij de Victrons soms duurder zijn dan de accu's. Kiezen de meeste hier nou voor Victron, Deye vanwege het AC laden en de extra opties? Want voor mij zou een Growatt MOD 10KTL3-XH + 2x Pylontech US5000 bijvoorbeeld voldoende zijn en dan ben je voor een niet al te hoge prijs klaar.

Voor mij vrijheid in aansturing / open systeem. Geen vendor lock in. Je kan zelf kiezen wat je wil combineren. Later nog extra zonnepanelen toevoegen op een MPPT, DC verbruikers, whatever. Je kan vervolgens relatief goedkoop batterij capaciteit uitbreiden met verschillende accu's etc.

Edit: Ik had al zonnepanelen en wilde niet de omvormer vervangen of een hybride omvormer.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 02-09-2023 20:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
John245 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:36:

Dag 24: De familie heeft door dat mijn nieuwe hobby volledig uit de klauwen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:51

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:36:

Dag 14 (02SEP2023)

- Montage alle communicatiekabels (uitgerzonderd kabels benodigd voor EM24's).q
EM24’s, meervoud? Waar ga je ze inzetten?

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:45:
[...]

Dag 24: De familie heeft door dat mijn nieuwe hobby volledig uit de klauwen loopt.
Als ik pas op dag 24 iets doet klagen ze niet. En zolang het netjes is klaagt ze niet zo snel.

Als ik er alle dagen en wat meer uur per dag aan kon werken zou het wel sneller gaan. Maar de visite vandaag vond het ook netes en een hoop kabels :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
HermanGast schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:49:
[...]

EM24’s, meervoud? Waar ga je ze inzetten?
GRID en PV AC OUT 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

En hoe had je gedacht een LV accu op een HV omvormer aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:42

Zenix

BOE!

bbbrumbrum schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:17:
[...]

En hoe had je gedacht een LV accu op een HV omvormer aan te sluiten?
Gelukkig ben ik het nog niet van plan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-10 12:52
Ik ben voor een 100A zekering aan het zoeken voor achter een 48V accu met 280ah cellen
Maar zo'n beetje het enige wat ik kan vinden zijn mes zekeringen
De rest zijn voor een laag voltage of laag amperage of voor wisselstroom

Zelfs de mega fuse heb ik mijn twijfels bij , iedereen zet er andere voltages op maar de zekeringen zien er nog steeds het zelfde uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
creon schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:13:
Ik ben voor een 100A zekering aan het zoeken voor achter een 48V accu met 280ah cellen
Maar zo'n beetje het enige wat ik kan vinden zijn mes zekeringen
De rest zijn voor een laag voltage of laag amperage of voor wisselstroom

Zelfs de mega fuse heb ik mijn twijfels bij , iedereen zet er andere voltages op maar de zekeringen zien er nog steeds het zelfde uit
Mega fuses zijn voor je omvormers, MP, MPPT etc. Als je het goed wil doen zet je je batterijen achter een T-class fuse.

Je kan ook nog zoeken op ANL. Net iets andere formfactor dan de mega.

100A is wel laag voor een 280ah batterij. Dat je tijdens normaal gebruik zeg 60A trekt zegt niets over wat er kan etc.

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 02-09-2023 23:22 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 119 Laatste