rroetenberg schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 00:01:
Zijn er meer mensen met een seplos bms waarbij de battery cycle opeens wordt opgehoogd tijdens het ontladen terwijl ik niet verder ben gegaan dan tot 80% laden en ontladen tot 30% ongeveer en hebben de oplossing hiervoor?
De kalibratie is al eens uitgevoerd.
Alvast bedankt!
Ik weet niet helemaal wat je bedoeld.
Ik heb 4 Seplos BMS-en en doe bijna elke dag van het jaar een cycle
De SOC-percentage verlopen, daar ik bijna elke dag tot ca 3.45V/cel ga om de passieve balancer tijd te geven om actief te zijn, Bij mij is de 100% SOC daarmee geen issue,
Ik ontlaad in de avondpiek van Day a Head dagelijks tot 30-35% SOC
Wat wel gebeurt is dat de 10% SOC met de tijd dan langzaam omhoog kruipt naar een hogere cel voltage.
De hoogste die ik heb gezien was LFP-cel voltage van 3,22V voor 10% SOC
Van tijd tot tijd dat ik ook nog in ochtendpiek van Day a Head helemaal ontladen tot 10% SOC, daarmee zakt /blijft de 10% SOC rond 2,9-2,95V houden.
De mismatch zit erin dat master BMS de SOC waarde aan de Deye hybride doorgeeft, maar de settings van de BMS zelf zijn in voltage. Maar ik heb nog geen clue wat exact de trigger is en waarom SOC verloopt (bijv dat de balans stromen niet meegenomen worden)
Ik ben recent voor mijn 5e BMS in de accu-bank een dag bezig geweest in een chat-sessie met Jerry Qiu (Seplos ) en Jenny Wu (Docan), oorspronkelijk zou de BMS van Apexium komen (deze neemt af van Seplos), maar er komt nu een 200A 48200-10E pcbV16 (1,9/2.0 vesie, welke weet ik pas als die binnen is) komt nu direct van Seplos, daar Apexium niet kan garanderen/ niet willen aanbieden (issue zit in aantal hardware combo's, zijn meer dan de 29 in hun systeem ) met een LCD004 V12 X5000 display, zodat ik dezelfde firmware en als mijn master kan gebruiken en deze ook de master kan vervangen in de accubank.
Aanleiding was een foto van de bestelling (van Jenny) die gereed was met een LCD003,
Die heeft het nadeel dat je alleen settings kunt veranderen als unit uit de accubank is, wat niet nodig is met LCD004.
Wat bij mijn setup neerkomt dat mijn huis op netspanning moet worden overgeschakelen en gehele Deye systeem moet worden uitgeschakeld, (het is of een communicatie storing of verkeerd adres/dipswitch settings)
Overigens als je een orginele RS485 to USB converter hebt van Seplos naar je laptop, dat ze ook online willen gaan helpen met settings, het is er niet eenvoudiger op geworden nu seplos met de BMS 3.0 is gekomen die niet meer met positieve lijn regelt, maar met negatief, net als bijna alle andere. Ik ben er geen voorstander van want je hebt nog steeds "gnd" in je communicatie kabels ingeval van een mix 2.0/3.0 en op PCB zijn plus en min verwisselt op bijna de zelfde plek.
Voor 2024 ga ik naar een accubank met effectief (32kWh PV-opwek shift/8kWh eigenverbruik/ klein restje reseve)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant