Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
1 fase, 40 ampere.Niltag schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:58:
[...]
Mooi! Is jouw aanaluiting ook 1 fase of balanceer je 3 fases met 1 omvormer? (Als in som is 0 maar niet per fase).
Nu begint het zwaarste werk, kabels.John245 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:08:
Ook is begonnen met de bouw van het Victron systeem.
Succes!
Nou vond de Multiplus met 30 kg ook niet echt licht.MJ de Bruijn schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:05:
[...]
Nu begint het zwaarste werk, kabels.
Succes!
En de volgende stap is eerst de bedradingskanaal, maar die heeft een behoorlijke levertijd.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Welke goot wil je hebben?John245 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:13:
[...]
Nou vond de Multiplus met 30 kg ook niet echt licht.
En de volgende stap is eerst de kabelgoot, maar die heeft een behoorlijke levertijd.
Hager LKG bedradingskanaal 75x125 (LKG7512507030B)
Hager LKG bedradingskanaal 75x 50 (LKG7505007030B)
Hager LKG, kabelhouder voor kanaal 75x50 mm (LK750503)
Hager LKG, kabelhouder voor kanaal 75x125 mm LK751253
Hager LKG eindplaat 75x125 mm (LK7512547030)
En tegen een betaalbare prijs
[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 20-08-2023 19:26 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Nice!John245 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:08:
Ooyk is begonnen met de bouw van het Victron systeem.
[Afbeelding]
Ik wist niet dat Victron zulke grote accu's maakte
Ja lekker modulair, ze zijn stapelbaarGMJansen schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:25:
[...]
Nice!
Ik wist niet dat Victron zulke grote accu's maakte
[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 20-08-2023 20:50 ]
Nadeel is dat de BA7 niet veel smaller verkrijgbaar is.jadjong schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:05:
BA7 80x120? Iets courantere maat.
Dat ben ik ook van plan. Gewoon een separate Node-RED instance. En dan eventueel HomeSeer hiernaartoe linken.Jazsie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:52:
[...]
Is enkel van toepassing wanneer je PV omvormer op de AC OUT hebt aangesloten.
[...]
Ligt eraan wat je ermee precies mee wilt doen?
Je kan ieder willekeurige meter aansluiten via omwegen, zo heb ik mijn Slimme P1 meter toegevoegd als grid meter.
[...]
De Cerbo icm Node-RED is naar mijn mening de perfecte manier.
Ik doe het zelf ook zo, wil de aansturing enkel op de Cerbo hebben ipv een ander apparaat met bv Home Assistant erop. Wil het zo standalone mogelijk draaien.
[ Voor 94% gewijzigd door MJ de Bruijn op 21-08-2023 16:35 ]
Mijn gevoel verstand zegt dat ik voor aansluiten op de aarde een 16mm2 aardkabel dien te gebruiken en er ook voor dien te zorgen dat de aarddraad naar de aardpen/netbeheerder minimaal 16 mm2 is.
Nu zie ik set-ups voorbij komen met vergelijkbarre batterijen met maar een 6 mm2 aarddraad. Hebben die vergelijkbare batterijen minder eisen of is miijn aanpak overkill?
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage batterijschakelaars
- Montage distributors
Dag 2 (21AUG2023):
Bedradingskanaal besteld in Duitsland, zelfs met Euro 72 transportkosten is het nog veel goedkoper.
Dag 3 (22AUG2023):
Levering accu’s. Gelukkig wordt alles in de kelder geïnstalleerd en niet boven want ze wegen er best in.
Hmzz, ik heb geen eens een aardekabel op de accu. Zou ook niet weten waarop ik die zou moeten aansluitenJohn245 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:20:
De Pylontech US5000's hebben een 6 AWG aardkabel. In on metrische stelsel komt een 16mm2 aardkabel hier het dichts bij in de buurt.
Mijn gevoel verstand zegt dat ik voor aansluiten op de aarde een 16mm2 aardkabel dien te gebruiken en er ook voor dien te zorgen dat de aarddraad naar de aardpen/netbeheerder minimaal 16 mm2 is.
Nu zie ik set-ups voorbij komen met vergelijkbarre batterijen met maar een 6 mm2 aarddraad. Hebben die vergelijkbare batterijen minder eisen of is miijn aanpak overkill?
acpowersetpoint is diegene die je infeite nodig hebt, de ander is zoals vermeld "large scale".vanWalsum schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:28:
Zijn er hier mensen aan het "experimenteren" met home assistant? Ik de volgende integratie geinstalleerd omdat ik op zoek ben op de grid setting makkelijk dynamisch aan te passen. Node-red zag er nogal lastig uit, maar ga dat ook nog proberen.
Al met al kan je op deze manier best makkelijk wat instellingen wijzigen en sensoren uitlezen.
https://github.com/sfstar/hass-victron
Echter, weet iemand waarom er 2 grid settings in zitten? Je hebt acpowersetpoint en acpowersetpoint2. Als je de eerste wijzigt, loopt deze netjes mee met het grid setpoint. Als je de 2e wijzigt, dan komt er 66000 w te staan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder raad ik toch zeker aan om te kijken naar HA / Node-RED / MQTT combinatie.
Werkt allemaal net wat fijner en vooral sneller (zeker bij extern control is dit handig).
Als je wilt dat om 13u de accu's vol vermogen gaan laden dan zou je dit afkunnen met een HA automatation die de setpoint aanpast op die tijdstipt.vanWalsum schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 18:05:
[...]
Klopt! Want eigenlijk wil ik pas dat hij na 13.00u de accu’s vol gaat stoppen omdat dan de stroom terugleveren weinig meer opbrengt in verhouding tot de ochtend.
Hoeveel accu's ga je in totaal plaatsen? Ofwel hoeveel kWh totaal?John245 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:16:
Dag 1 (20AUG2023):
- Montage Multiplussen
- Montage GX Touch 70
- Montage Cerbo GX
- Montage batterijschakelaars
- Montage distributors
Dag 2 (21AUG2023):
Bedradingskanaal besteld in Duitsland, zelfs met Euro 72 transportkosten is het nog veel goedkoper.
Dag 3 (22AUG2023):
Levering accu’s. Gelukkig wordt alles in de kelder geïnstalleerd en niet boven want ze wegen er best in.
[Afbeelding]
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Minimaal 8, maar vermoedelijk 12.Respectievelijk 40 en 60 kWh.Jazsie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:38:
Hoeveel accu's ga je in totaal plaatsen? Ofwel hoeveel kWh totaal?
[ Voor 6% gewijzigd door John245 op 23-08-2023 06:32 ]
nee dat kan niet. het is geen CAN. Moet wel via de USB--> RS485 convertervanWalsum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:18:
[...]
Ah! In theorie zou ik dus een netwerkkabel goed kunnen patchen en in een van de can poorten van de multiplus kunnen doen in plaats van de usb kabel?
Zo, geen malse inverstering danJohn245 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 06:31:
[...]
Minimaal 8, maar vermoedelijk 12.Respectievelijk 40 en 60 kWh.
Lekker bezig, wacht met smart op de foto's
Een blog achteraf zou mooi zijn, kan ik deze toevoegen aan de OP).
Ik wacht met smart op de materialen zodat ik een nieuwe foto kan postenJazsie schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:24:
[...]
Zo, geen malse inverstering dan.
Lekker bezig, wacht met smart op de foto's.
Een blog achteraf zou mooi zijn, kan ik deze toevoegen aan de OP).
Ben er wel achter dat je in feite het meest met je ac setpoint moet sturen. Echter, zou ik in de ochtend soms ook willen dat hij niet bijlaad, maar stel de zonne energie toevoer stokt door bewolking plots, dat hij nog wel aan het huis levert. In theorie zou je dit kunnen instellen door de multiplus hem op "inverter only" te zetten, maar dit werkt niet. Dan zet hij op de een of andere manier de hele functionaliteit stil.Jazsie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:38:
[...]
Hmzz, ik heb geen eens een aardekabel op de accu. Zou ook niet weten waarop ik die zou moeten aansluiten.
[...]
acpowersetpoint is diegene die je infeite nodig hebt, de ander is zoals vermeld "large scale".
Verder raad ik toch zeker aan om te kijken naar HA / Node-RED / MQTT combinatie.
Werkt allemaal net wat fijner en vooral sneller (zeker bij extern control is dit handig).
[...]
Als je wilt dat om 13u de accu's vol vermogen gaan laden dan zou je dit afkunnen met een HA automatation die de setpoint aanpast op die tijdstipt.
[...]
Hoeveel accu's ga je in totaal plaatsen? Ofwel hoeveel kWh totaal?
Echter kom ik wel deze schuifjes tegen in de home assistant integratie! Zou dit werken?
Dus over ESS, Node Red, Cerbo etc.
Edit... voor degenen die dit later pas lezen, dit topic is nu gemaakt.
Zie Het grote Victron aansturing topic.
[ Voor 40% gewijzigd door MJ de Bruijn op 26-08-2023 09:04 ]
We kunnen eventueel wel een Victron topic maken zodat we dieper speficiek erop in kunnen gaan mbt Victron omvormer en aansturen.
(Net zoals er een Deye onmvormer topic is)
Ik zou wel een basis start kunnen maken...
Het lijkt me een goed idee. Dus als jij de start wilt bouwen... Graag.Jazsie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:27:
We kunnen eventueel wel een Victron topic maken
Uhh.. Kunnen dan de bijdragen van de afgelopen dagen daarnaartoe verplaatst worden?
Dat zou een mooie start zijn.
Edit... voor degenen die dit later pas lezen, dit topic is nu gemaakt.
Zie Het grote Victron aansturing topic.
[ Voor 36% gewijzigd door MJ de Bruijn op 26-08-2023 09:05 ]
Geef even een seintje als je zo ver bent! Dan gaan ik graag aan.Jazsie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:27:
Kan gewoon hier @MJ de Bruijn.
We kunnen eventueel wel een Victron topic maken zodat we dieper speficiek erop in kunnen gaan mbt Victron omvormer en aansturen.
Lijkt me een goed plan. Was al van plan een topic te maken als mijn Victron systeem operationeel is.Jazsie schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:27:
Kan gewoon hier @MJ de Bruijn.
omdat ik hier vooral wat grotere installaties zie, wil ik ook mijn wat kleinere installatie in een gewoon rijtjeshuis tonen. Het is allemaal net klaar, dus als je verbeteringen ziet....
Opsomming:
- 12x400 wp zonnepanelen in 3 strings
- Victron EasySolar II 48/5000/70-50 MPPT 250/100 GX
- 2x pylontech US5000
- ESP Home P1 - Mqqt
- Info: https://sf.own-it.nl/projects/engelseruiter/wiki/Ess
Schema:
/f/image/VtzlCEIntljQIXsfO0RNWmqm.png?f=fotoalbum_large)
Installatie:
:strip_exif()/f/image/uLGgXPK6JIFVCBZt522ytX69.jpg?f=fotoalbum_large)
Groepenkast:
[ Voor 6% gewijzigd door Samoerai op 25-08-2023 11:45 . Reden: plaatje draaien ]
Het grote Victron aansturing topic zijn er nu twee merkspecifieke topics (de andere is Het grote Deye inverter (en accu) topic ).
Er zijn vast wat posts verplaatst
Met dank aan @MJ de Bruijn en @Jazsie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Is dit de definitieve opstelling?Samoerai schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:36:
Hallo,
omdat ik hier vooral wat grotere installaties zie, wil ik ook mijn wat kleinere installatie in een gewoon rijtjeshuis tonen. Het is allemaal net klaar, dus als je verbeteringen ziet....
Opsomming:
- 12x400 wp zonnepanelen in 3 strings
- Victron EasySolar II 48/5000/70-50 MPPT 250/100 GX
- 2x pylontech US5000
- ESP Home P1 - Mqqt
- Info: https://sf.own-it.nl/projects/engelseruiter/wiki/Ess
Schema:
[Afbeelding]
Installatie:
[Afbeelding]
Groepenkast:
[Afbeelding]
Naast een “nat” apparaat lijkt me niet helemaal wat je wilt.
Ook (DC-)kabels die tegen CV-leidingen aanhangen geven me een beetje de kriebels.
Mss nog eea afschermen en netter maken met wat kabelgoten?
Hoi, dank je voor je moeite! Ja, de locatie is wel definitief. De wasmachine gaat nog wel iets naar links en dan ga ik nog een kast om de inverter,batterijen en cv-ketel maken. Een technische ruimte zeg maar.bbbrumbrum schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:43:
[...]
Is dit de definitieve opstelling?
Naast een “nat” apparaat lijkt me niet helemaal wat je wilt.
Ook (DC-)kabels die tegen CV-leidingen aanhangen geven me een beetje de kriebels.
Mss nog eea afschermen en netter maken met wat kabelgoten?
Die kabels heb ik door 'projectblindheid' eigenlijk een beetje uit het oog verloren, maar die zou ik goed naar links kunnen omleiden zodat ze niet meer over de CV-leidingen hangen. Dat is wel een goed idee van je. Kabelgoten passen er niet echt volgens mij. Ook omdat DC + AC + PV dan in 1 kabelgoot zouden moeten en dat lijkt me ook geen goed idee.
Hmm.. ik kan ook juist die CV-leidingen helemaal isoleren, zal vast geen officiële oplossing zijn, maar zorgt er toch voor dat er geen blank metaal meer is.
Mijn systeem is gebaseerd op
- 3x Victron MP2 5000VA
- Victron Lynx verdeler
- 3x 16s LFP elk circa 300 Ah, dus in totaal om en nabij de 45 kWh opslag
- 3x JK BMS dmv USB->TTL aangesloten op het victron systeem.
- 3x T-Class zekeringen
- SolarEdge SE10K omvormer
Ik dacht maar 2 batterijen per kast kwijt te kunnen, maar 3 ging ook
Tevens ruimnte vrij gehouden voor nog extra Lynx distributor/power voor extra aansluitingen.
Er komt nog een Victron MPPT charger + extra zonnepanelen bij.
Uitlezen van de BMS dmv dbus-serialbattery van Louisvdw
Zonnepanelen en zware belastingen zoals EV lader, kookplaat en warmtepomp zitten op de AC-in.
De rest van het huis op de AC-uit, dus dit blijft functioneren in het gevalk van stroomuitval
De kasten zijn "zwaarlastkasten". Desondanks buigen de planken wel wat door en staat het dus niet helemaal recht.
Besturing dmv de Cerbo GX. Met HomeAssistant hou ik de e-prijs bij en stuur ik dmv modbus het grid set-point om zonodig stroom in te kopen of verkopen.
:strip_exif()/f/image/o8ytaTqw2jklN0NlxoxAlyHU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pydFuXjE8Vu96xEJKajzkQLO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nsUj8cSSQtGLQijLzgebvVjM.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/GMtl0zukTOaFga96Qv6tMWoG.png?f=user_large)
Inspiratiebronnen:
- https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia
- https://www.youtube.com/@HHalewijn
[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 25-08-2023 19:48 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik snap je enthousiasme en tevredenheid dat het klaar is. Echter, ik sluit me aan dat de opstelling allesbehalve veilig is.Samoerai schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:36:
Links een wasmachine met alles wat daar bij zal komen, nat wasgoed, emmers water, overstromingen, noem maar op.
Rechts (los) papier dat brandgevaarlijk is.
Achter diverse losse draden kris kras, een loshangende zekering in een hoog-ampère leiding. Hier kan heel snel ooit iets blijven hangen waarbij kabels loskomen. Het is levensgevaarlijk.
Suggestie:
Als de locatie niet anders kan (snap ik), maar er dan links en rechts een afscherming omheen van waterbestendige en vuurbestendige platen.
Zet de accu's op een verhoging van 10 cm of meer i.v.m. overstroming.
Zet alle kabels vast of plaats ze in een kabelgoot.
Verplaats de niet relevante draden naar een andere locatie.
Dit is niet om flauw te doen maar echt alleszins gemeend. Het is echt niet veilig!
Hoi, hartelijk dank voor je opmerkingen!MJ de Bruijn schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:31:
[...]
Ik snap je enthousiasme en tevredenheid dat het klaar is. Echter, ik sluit me aan dat de opstelling allesbehalve veilig is.
Links een wasmachine met alles wat daar bij zal komen, nat wasgoed, emmers water, overstromingen, noem maar op.
Rechts (los) papier dat brandgevaarlijk is.
Achter diverse losse draden kris kras, een loshangende zekering in een hoog-ampère leiding. Hier kan heel snel ooit iets blijven hangen waarbij kabels loskomen. Het is levensgevaarlijk.
Suggestie:
Als de locatie niet anders kan (snap ik), maar er dan links en rechts een afscherming omheen van waterbestendige en vuurbestendige platen.
Zet de accu's op een verhoging van 10 cm of meer i.v.m. overstroming.
Zet alle kabels vast of plaats ze in een kabelgoot.
Verplaats de niet relevante draden naar een andere locatie.
Dit is niet om flauw te doen maar echt alleszins gemeend. Het is echt niet veilig!
Inderdaad is het natuurlijk een beetje aanmodderen met de beschikbare ruimte en gelukkig heb ik rekening gehouden met extra werk. De meeste kabels (en ook de zekering) zitten gelukkig wel vast op de muur, eigenlijk zat ik nog een beetje te zoeken over de PV kabels en de Batt kabels. Het is een beetje puzzelen met de ruimte, maar het gaat zeker vast komen te zitten.
Daarnaast komt er dus ook een afscheiding tussen de wasmachine en de technische installatie. Daar wordt een technische ruimte van gemaakt. Dat is ook wel nodig in verband met het geluid van die EasySolar.
Dat van dat papier is scherp gezien, die is makkelijk ;-)
O ja, ik rekende er ook op dat er zeker commentaar zou komen, anders had ik het echt niet gepost hier hoor.
[ Voor 3% gewijzigd door Samoerai op 25-08-2023 18:09 ]
Ziet er strak uit. Ik heb mijn kabelkoker ook zo ongeveer in gedachte (zitten in transport maar vrees dat ze dit weekend niet ariveren).V_ger schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:59:
Z,o tijd om mijn nijverheid tentoon te stellen. Alles zelf gebouwd. LFP cellen en BMS-en komen rechtstreeks uit China via Alibaba. De rest + gereedschap van diverse andere bekende websites.
Mijn systeem is gebaseerd op
- 3x Victron MP2 5000VA
- Victron Lynx verdeler
- 3x 16s LFP elk circa 300 Ah, dus in totaal om en nabij de 45 kWh opslag
- 3x JK BMS dmv USB->TTL aangesloten op het victron systeem.
- 3x T-Class zekeringen
- SolarEdge SE10K omvormer
Ik dacht maar 2 batterijen per kast kwijt te kunnen, maar 3 ging ookdus nu is er nog plaats voor 3 extra batterijen.
Tevens ruimnte vrij gehouden voor nog extra Lynx distributor/power voor extra aansluitingen.
Er komt nog een Victron MPPT charger + extra zonnepanelen bij.
Uitlezen van de BMS dmv dbus-serialbattery van Louisvdw
Zonnepanelen en zware belastingen zoals EV lader, kookplaat en warmtepomp zitten op de AC-in.
De rest van het huis op de AC-uit, dus dit blijft functioneren in het gevalk van stroomuitval
De kasten zijn "zwaarlastkasten". Desondanks buigen de planken wel wat door en staat het dus niet helemaal recht.
Besturing dmv de Cerbo GX. Met HomeAssistant hou ik de e-prijs bij en stuur ik dmv modbus het grid set-point om zonodig stroom in te kopen of verkopen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inspiratiebronnen:
- https://www.youtube.com/@OffGridGarageAustralia
- https://www.youtube.com/@HHalewijn
Opmerkingen zijn altijd welkom, zeg ik altijd. Daar wordt het project alleen maar beter van.Samoerai schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:03:
[...]
Hoi, hartelijk dank voor je opmerkingen!
Inderdaad is het natuurlijk een beetje aanmodderen met de beschikbare ruimte en gelukkig heb ik rekening gehouden met extra werk. De meeste kabels (en ook de zekering) zitten gelukkig wel vast op de muur, eigenlijk zat ik nog een beetje te zoeken over de PV kabels en de Batt kabels. Het is een beetje puzzelen met de ruimte, maar het gaat zeker vast komen te zitten.
Daarnaast komt er dus ook een afscheiding tussen de wasmachine en de technische installatie. Daar wordt een technische ruimte van gemaakt. Dat is ook wel nodig in verband met het geluid van die EasySolar.
Dat van dat papier is scherp gezien, die is makkelijk ;-)
O ja, ik rekende er ook op dat er zeker commentaar zou komen, anders had ik het echt niet gepost hier hoor.
Hoop zelf ook altijd op veel nuttige opmerkingen.
@MJ de Bruijn De zwaarste werkzaamheden waren al onderdeel van een ander projectMJ de Bruijn schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:05:
[...]
Nu begint het zwaarste werk, kabels.
Succes!
:strip_exif()/f/image/855PXTlbX1ATX2kHpVlpKJYQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yDfr5vUPS61d9m9z4NCHL5PB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u0WY8L8LyVoiQt3bIRqlspIr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8Ec0tMBPnDwmlo70LCjhc5Ld.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik sta op het punt te starten met een kleine setup echter twijfel ik nog over het vermogen van mijn omvormer wellicht kunnen jullie mij helpen met mijn keuze..
Even een schets van mijn situatie:
1 fase PV installatie van max 4300WP (in de praktijk max 3200w)
3 fase huisinstallatie (piek belasting tijden koken en met airco aan +/- 4000w)
Wat ik wil gaan opbouwen,
1x Victron MultiPlus-II 48/3000/35-32 of Victron MultiPlus-II 48V/5000VA
1x Pylontech US5000 (later uitbreiden naar 2 of 3)
1x Victron Cerbo GX
1x Victron energiemeter et112 (tbv bemetering PV installatie)
En uiteraard zekeringen, schakellaars etc..
Ik heb helaas niet de ruimte voor een 3 fase opstelling vandaar een 1 fase opstelling.
Mijn doel is, in de zonnemaanden zoveel als mogelijk naar 0 op de meter, voor de overige maanden wat experimenteren met een dynamisch contract.
In eerste instantie wil ik nog geen gebruik maken van de OUT/Critical load maar wellicht als ik wat meer vertrouwen heb in de setup dit alsnog ombouwen.
Nu mijn vraag aan jullie, voor welk type/vermogen omvormer zou het beste bij mijn setup passen..
Mijn overweging om voor een 5000va te gaan, mocht ik in de toekomst mijn PV installatie achter de critical load willen plaatsen is het vermogen van 4300WP te hoog.. echter heeft dit uiteraard alleen toegevoegde waarde als ik ook mijn capaciteit uitbreid naar 2 of 3 Pylontechs..
Alvast bedankt voor jullie input!
Ik kan niet in je portemonee kijken. Maar aangezien je mogelijk plannen heb waarvoor de 5000Va beter tot zijn recht komt zou ik het prijsverschil voor lief nemen en voor de 5000 VA gaan.Meyo084 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:39:
Hallo Medetweakers,
Ik sta op het punt te starten met een kleine setup echter twijfel ik nog over het vermogen van mijn omvormer wellicht kunnen jullie mij helpen met mijn keuze..
Even een schets van mijn situatie:
1 fase PV installatie van max 4300WP (in de praktijk max 3200w)
3 fase huisinstallatie (piek belasting tijden koken en met airco aan +/- 4000w)
Wat ik wil gaan opbouwen,
1x Victron MultiPlus-II 48/3000/35-32 of Victron MultiPlus-II 48V/5000VA
1x Pylontech US5000 (later uitbreiden naar 2 of 3)
1x Victron Cerbo GX
1x Victron energiemeter et112 (tbv bemetering PV installatie)
En uiteraard zekeringen, schakellaars etc..
Ik heb helaas niet de ruimte voor een 3 fase opstelling vandaar een 1 fase opstelling.
Mijn doel is, in de zonnemaanden zoveel als mogelijk naar 0 op de meter, voor de overige maanden wat experimenteren met een dynamisch contract.
In eerste instantie wil ik nog geen gebruik maken van de OUT/Critical load maar wellicht als ik wat meer vertrouwen heb in de setup dit alsnog ombouwen.
Nu mijn vraag aan jullie, voor welk type/vermogen omvormer zou het beste bij mijn setup passen..
Mijn overweging om voor een 5000va te gaan, mocht ik in de toekomst mijn PV installatie achter de critical load willen plaatsen is het vermogen van 4300WP te hoog.. echter heeft dit uiteraard alleen toegevoegde waarde als ik ook mijn capaciteit uitbreid naar 2 of 3 Pylontechs..
Alvast bedankt voor jullie input!
Kan niet anders zeggen dan: keurig werk!V_ger schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:59:
Zo, tijd om mijn nijverheid tentoon te stellen. Alles zelf gebouwd.
...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inspiratiebronnen:
Andy en Harold zijn leuke inspiratiebronnen
Wel een opmerking over de veiligheid van je setup: je cellen.
Het punt is dat de busbars/strips tussen de cellen goed vast moeten zitten en blijven.
Dus ook niet los mogen gaan door vervorming/opwarming/afkoelen ed.
En juist dat geef je zelf al aan dat nu al gebeurd: kromtrekkende schapjes.
Tip1: maak van sterk materiaal enkele strips onder je schappen.
Bv 40x40mm kokerprofiel, idem verticaal.
Of wellicht alleen kokerprofiel, met een houten plankje waarop de centen cellen liggen.
Tip2: cellen met 300kg klemmen, met een isolatieplaat tussen elke cel.
Dan blijven de busbars ook beter vastzitten.
Als je dit niet wilt, zou een alternatief flexibele busbars wel kunnen. Ik kan zo niet op je foto zien welke jij gebruikt
Kan niet anders zeggen dan: keurig werk!V_ger schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:59:
Zo, tijd om mijn nijverheid tentoon te stellen. Alles zelf gebouwd.
...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Inspiratiebronnen:
Andy en Harold zijn leuke inspiratiebronnen
Het punt is dat de busbars/strips tussen de cellen goed vast moeten zitten en blijven.
Of wellicht alleen kokerprofiel, met een houten plankje waarop de centen cellen liggen.
Als je dit niet wilt, zou een alternatief flexibele busbars wel kunnen. Ik kan zo niet op je foto zien welke jij gebruikt.
[Edit] als ik nog eens goed kijk, lijken het vaste strips.
Heb je kunstof ogen gebruikt als kastdoorvoer voor je dc kabels?
En zijn alle dc kabels identiek (diameter en lengte?)
Batterij 1, 2 en 3 naar Lynx. En Lynx- MP.
Als laatste ben ik wel benieuwd hoe je de cellen in de kast gekregen hebt. Vooral ook als je de aandraaimomenten over een jaar wil checken, vraag ik me af hoe je dat veilig wilt doen met zo'n metalen kast en weinig ruimte?
Aangezien het een nieuwe installatie is zou ik de aandraaimomenten over eem maand controleren en daarna jaarlijks gedurende PM.GMJansen schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:33:
[...]
Kan niet anders zeggen dan: keurig werk!
Andy en Harold zijn leuke inspiratiebronnen![]()
Als je dit niet wilt, zou een alternatief flexibele busbars wel kunnen. Ik kan zo niet op je foto zien welke jij gebruikt.
[Edit] als ik nog eens goed kijk, lijken het vaste strips.
Heb je kunstof ogen gebruikt als kastdoorvoer voor je dc kabels?
En zijn alle dc kabels identiek (diameter en lengte?)
Batterij 1, 2 en 3 naar Lynx. En Lynx- MP.
Als laatste ben ik wel benieuwd hoe je de cellen in de kast gekregen hebt. Vooral ook als je de aandraaimomenten over een jaar wil checken, vraag ik me af hoe je dat veilig wilt doen met zo'n metalen kast en weinig ruimte?
Bedankt voor je reactie, kosten zijn opzich geen onderdeel van mn besluitvorming anders als dat ik de investering van de installatie uiteraard zo laag mogelijk houd ivb eventuele "terugverdientijd".John245 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:58:
[...]
Ik kan niet in je portemonee kijken. Maar aangezien je mogelijk plannen heb waarvoor de 5000Va beter tot zijn recht komt zou ik het prijsverschil voor lief nemen en voor de 5000 VA gaan.
Ik heb overigens niet de illusie dat ik de installatie terugverdien, is puur voor de hobby.
Verder besef ik mij ook dat ik in de vraag ook al een antwoord heb verwerkt, mijn vraag had vooral als doel erachter te komen wat überhaupt het nut is van het plaatsen van mijn pv achter de critical load.
Ik zou ook voor de 5000 gaan. Heeft ook een 70A (ca. 3500 W) accu-lader in plaats van een 35A (ca. 1750W) accu-lader. Met die laatste kun je dus maar ongeveer de helft van je PV bij piek in de accu stoppen. Ook vanuit de AC-in kant. Dat is nu net niet wat je wilt als het niets oplevert en je huis staat op dat moment heel weinig te gebruiken.Meyo084 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:24:
[...]
Bedankt voor je reactie, kosten zijn opzich geen onderdeel van mn besluitvorming anders als dat ik de investering van de installatie uiteraard zo laag mogelijk houd ivb eventuele "terugverdientijd".
Ik heb overigens niet de illusie dat ik de installatie terugverdien, is puur voor de hobby.
Verder besef ik mij ook dat ik in de vraag ook al een antwoord heb verwerkt, mijn vraag had vooral als doel erachter te komen wat überhaupt het nut is van het plaatsen van mijn pv achter de critical load.
Voor wat betreft plaatsing aan de AC-out kant. Dit zorgt ervoor dat je ook zonder netspanning automatisch je accu kan blijven laden. Aan de AC-in kant schakelt je omvormer in NL in principe af omdat dat spanningsloos moet worden als het GRID wegvalt (zodat de monteur in de wijkkast niet wordt geelectrocuteerd.) Daar zijn ook wel weer mogelijkheden voor maar dan kom je al snel in grijs gebied.
Wat mij betreft in NL nu nog niet aan de orde met de huidige stabiliteit van het net. Mocht dit echt gaan afnemen in de toekomst dan wordt dit wellicht interessanter.
Het zijn vaste busbars. Ik heb aparte aansluitingen voor het BMS erin getapt.GMJansen schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:25:
[...]
Kan niet anders zeggen dan: keurig werk!
Andy en Harold zijn leuke inspiratiebronnen![]()
Als je dit niet wilt, zou een alternatief flexibele busbars wel kunnen. Ik kan zo niet op je foto zien welke jij gebruikt
Ik heb de planken voorzien van 2 stuks 20x20 stalen profiel overdwars. Het grootste probleem is dat het dunne materiaal van de plank in het midden inzakt. Dat is erger dan de doorbuiging van de plank zelf. Alleen op de onderste plank gaat dat niet (meer).
Ik heb er (net als Andy) voor gekozen om niet de moeite te nemen om alles in te klemmen. De maximale (ont)laadstroom is 0.2C. Omvormers zitten met 70mm2 op de busbars. Batterijen met 50mm2.
Op de planken rubber matten voor isolatie.
Er is precies genoeg ruimte om met een geïsoleerde momentsleutel (stuk krimpslang erover) alles vast te zetten. Alles draait sinds januari dit jaar. Ik heb geen infraroodcamera, maar er zijn geen warme verbindingsstrips.
Misschien toch een niet onaardig idee om de korte busbars te vervangen door flexibele varianten.
Toevoeging: Doorvoer door de kast is voorzien van rubber beschermend.
Kasten staan iets van de muur. De kabels naar alle batterijen zijn even lang. De overlengte hangt gewoon achter de kast.
De cellen gewoon 1 voor 1 in de kast gezet. De bovenste plank was het makkelijkst. Voor de onderste moest ik op de grond liggen om er soort van bij te kunnen. Stukje karton over de voorste cellen bij werken aan de achterste. Als allerlaatste de verbinding tussen de voorste en achterste rij gemaakt zodat ik zo lang mogelijk een "laag" voltage had.
[ Voor 12% gewijzigd door V_ger op 26-08-2023 12:43 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik heb deze afweging enkele weken geleden gemaakt en ik ben juist voor het "kleinere" model gegaan. Weliswaar drie fasen, maar het idee is hetzelfde.Meyo084 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:39:
welk type/vermogen omvormer zou het beste bij mijn setup passen..
- Kostentechnisch is klein beter. Bij groot heb je meerdere accu's nodig om de capaciteit te kunnen opslaan of leveren.
- Zonder netspanning verandert er toch van alles, zeker als je normaal drie fasen hebt. Je gaat nadenken wat je nog actief wilt hebben en wat niet. Het heeft weinig zin om de wasmachine en de droger aan te zetten om 's avonds vast te stellen dat je batterijen leeg zijn.
- Als de netspanning helemaal wegvalt gaan alle accu's vroeg of laat leeg. Wat je wilt is gebruik maken van je zonnepanelen. Die moet je dan op de AC-OUT kant aansluiten (Critical Loads).
- Om de zonnepanelen van een basis-sinus te voorzien is een kleine installatie voldoende. De omvormer is dan je buffer.
- De batterij zal door de zonnepanelen vol (kunnen) raken (groot of klein). Dan moet je toch de zonnepanelen minderen of afsluiten.
- Groot is alleen zinvol als je nacht verbruik boven de capaciteit van klein komt. Je bent afhankelijk van het seizoen om de volgende dag weer bij te laden. In een donkere winter heeft geen van beide nut voor een langere periode.
Het nut is dat je energie blijf produceren bij stroomuitval (mpet natuurlijk wel de zon schijnen)Meyo084 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:24:
[...]
Bedankt voor je reactie, kosten zijn opzich geen onderdeel van mn besluitvorming anders als dat ik de investering van de installatie uiteraard zo laag mogelijk houd ivb eventuele "terugverdientijd".
Nu alleen nagaan wat deze switch voor de bekabeling betekent. Al wel bedacht dat ik dan ook, zoals al door enkelen hier in het topic aangegeven, moet zorgen voor meer accucapaciteit om te voorkomen dat alles na 1-2 uur al vol zit. 16x Pylontech US5000 is de max voordat je extra materiaal moet plaatsen, dus bij voorkeur blijf ik hieronder. Weer even terug naar de tekentafel dus.
[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 26-08-2023 14:01 ]
Ik denk een hele goede keuze. Succes met het verder uitwerken.Niek_ schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:00:
Na alles nog eens doorgerekend te hebben én met de nieuwe berichtgeving over terugleveren enz ga ik toch voor 3x Victron Multiplus-II 48/8000. Ik kan dan namelijk wel het complete vermogen van de zonnepanelen (17kW) kwijt om de teruglevering richting de avond te verschuiven en dat red ik niet met de 48/5000 die ik hier nu 3x nieuw in doos heb liggen. Dus mochten er liefhebbers zijn: DM.
Nu alleen nagaan wat deze switch voor de bekabeling betekent. Al wel bedacht dat ik dan ook, zoals al door enkelen hier in het topic aangegeven, moet zorgen voor meer accucapaciteit om te voorkomen dat alles na 1-2 uur al vol zit. 16x Pylontech US5000 is de max voordat je extra materiaal moet plaatsen, dus bij voorkeur blijf ik hieronder. Weer even terug naar de tekentafel dus.
Wat vaker voor komt/gaat voor komen is dat het grid besluit dat de zonnepanelen uit moeten. Een p.v. op de ac-out kan dan nog steeds de batterijen opladen.Meyo084 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:24:
[...]
Als je daarnaast ook wat wil prutsen met dynamische tarieven enzo is het wel handig om iets groter te denken dan je eigen verbruik. Ik vrees dat je met die 48/3000 dan al snel tegen de grenzen aan loopt.
Dat is ook de reden dat ik voor de 48/5000 ben gegaan. By dynamische tarieven kun je er veel meer voordeel uit halen.Samoerai schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:50:
[...]
Wat vaker voor komt/gaat voor komen is dat het grid besluit dat de zonnepanelen uit moeten. Een p.v. op de ac-out kan dan nog steeds de batterijen opladen.
Als je daarnaast ook wat wil prutsen met dynamische tarieven enzo is het wel handig om iets groter te denken dan je eigen verbruik. Ik vrees dat je met die 48/3000 dan al snel tegen de grenzen aan loopt.
Naja, als t gaat, dan gaat t. Je hebt t in ieder voorzichtig gedaanV_ger schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:34:
[...]
Het zijn vaste busbars. Ik heb aparte aansluitingen voor het BMS erin getapt.
Ik heb de planken voorzien van 2 stuks 20x20 stalen profiel overdwars. Het grootste probleem is dat het dunne materiaal van de plank in het midden inzakt. Dat is erger dan de doorbuiging van de plank zelf. Alleen op de onderste plank gaat dat niet (meer).
Ik heb er (net als Andy) voor gekozen om niet de moeite te nemen om alles in te klemmen. De maximale (ont)laadstroom is 0.2C. Omvormers zitten met 70mm2 op de busbars. Batterijen met 50mm2.
Op de planken rubber matten voor isolatie.
Er is precies genoeg ruimte om met een geïsoleerde momentsleutel (stuk krimpslang erover) alles vast te zetten. Alles draait sinds januari dit jaar. Ik heb geen infraroodcamera, maar er zijn geen warme verbindingsstrips.
Misschien toch een niet onaardig idee om de korte busbars te vervangen door flexibele varianten.
Toevoeging: Doorvoer door de kast is voorzien van rubber beschermend.
Kasten staan iets van de muur. De kabels naar alle batterijen zijn even lang. De overlengte hangt gewoon achter de kast.
De cellen gewoon 1 voor 1 in de kast gezet. De bovenste plank was het makkelijkst. Voor de onderste moest ik op de grond liggen om er soort van bij te kunnen. Stukje karton over de voorste cellen bij werken aan de achterste. Als allerlaatste de verbinding tussen de voorste en achterste rij gemaakt zodat ik zo lang mogelijk een "laag" voltage had.
Wil je ook gaan handelen? Op zich is 45kW al een mooie berg energie, die is theoretisch in 3 uur vol/leeg. Dus mijn vraag is dan ook, heb je nog meer opslag nodig?
Zoniet, wellicht zou je van 3 naar 2 batterijen per kast kunnen gaan. Die ernaast staat is nog leeg?
Alleen al om flexbusbars te plaatsen heb je meteen wat meer werkruimte.
Maar, ik wil je werkwijze verder niet beïnvloeden hoor
0.2C is met jouw omvormers in de praktijk 0.33 tot 0.6C (MP heeft een piek van 9000W)
Maar ik weet natuurlijk niet welke BMS je gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door GMJansen op 26-08-2023 19:47 ]
Ja, ik "handel" semi automatisch. Ik bepaal elke dag zelf of ik in wil kopen. Als de kale prijs < 0 is, bijvoorbeeld kopen. Of als de prijs incl. Heffingen en belastingen < 0 is, dan kopen en PV uit. Of gewoon op de laagste uren indien weinig zon. Verkopen doe ik vooral om voor de volgende dag ruimte te maken zodat ik mijn PV stroom niet voor een te laag bedrag verkoop. Dus ik probeer 2 a 3 uur avondpiek te doen. En eventueel nog 2 uur ochtendpiek. Nu dat de zon opbrengst wat minder gaat worden zal het wat meer verschuiven naar eigen verbruik dekken.GMJansen schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:44:
[...]
Naja, als t gaat, dan gaat t. Je hebt t in ieder voorzichtig gedaan![]()
Wil je ook gaan handelen? Op zich is 45kW al een mooie berg energie, die is theoretisch in 3 uur vol/leeg. Dus mijn vraag is dan ook, heb je nog meer opslag nodig?
Zoniet, wellicht zou je van 3 naar 2 batterijen per kast kunnen gaan. Die ernaast staat is nog leeg?
Alleen al om flexbusbars te plaatsen heb je meteen wat meer werkruimte.
Maar, ik wil je werkwijze verder niet beïnvloeden hoor![]()
0.2C is met jouw omvormers in de praktijk 0.33 tot 0.6C (MP heeft een piek van 9000W)
Maar ik weet natuurlijk niet welke BMS je gebruikt.
Ik wil minimaal een verkoopprijs die 20% hoger is dan de inkoopprijs. Liefst wat meer.
Ik heb de omvormer output gelimiteerd op 8500W. De laadstroom is max 180A. De boel staat in een inpandige (geïsoleerde) garage. Gelukkig ook geïsoleerd richting het huis. Maar er komt een enorme bak warmte van de victrons. Als die 10kW verwerken heb ik toch zeker 1kW aan warmteproductie. Dat voor een paar uur achter elkaar zorgt ervoor dat de garage nu de warmste plek in huis is ipv de koudste.
Met 0.2C duurt het toch circa 5 uur om volledige op te laden. Zelfde weer voor ontladen. Ik zou natuurlijk ook wel naar 0.3C kunnen gaan. Iemand met zinnige input daarover?
Hoe hebben anderen hier de (extra) koeling geregeld?
Ja ik wil denk ik nog meer capaciteit. Maar eerst nog wat meer PV. Ik heb nog een platdak over waar ik 10 panelen in 100% platte opstelling kwijt kan. Huidige PV is 10kW omvormer dus ik kan de volledige instantane PV productie laden.
Eventuele extra accus komen dan in de kast ernaast. Meer ruimte voor de huidige is niet nodig. Als het eenmaal staat, dan staat het. Ik hoef er dan niet meer bij. De ruimte tussen de planken is circa 30cm.
BMS (JK) is alleen voor de beveiliging, niet voor regeling. Victron regelt de max stroom.
Mooi dat je het softwarematig ook al op orde hebt. Heb je tussen januari en nu moeten tweaken om ons je resultaat te laten zien?V_ger schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:20:
[...]
Ja, ik "handel" semi automatisch. Ik bepaal elke dag zelf of ik in wil kopen. Als de kale prijs < 0 is, bijvoorbeeld kopen. Of als de prijs incl. Heffingen en belastingen < 0 is, dan kopen en PV uit. Of gewoon op de laagste uren indien weinig zon. Verkopen doe ik vooral om voor de volgende dag ruimte te maken zodat ik mijn PV stroom niet voor een te laag bedrag verkoop. Dus ik probeer 2 a 3 uur avondpiek te doen. En eventueel nog 2 uur ochtendpiek. Nu dat de zon opbrengst wat minder gaat worden zal het wat meer verschuiven naar eigen verbruik dekken.
Ik wil minimaal een verkoopprijs die 20% hoger is dan de inkoopprijs. Liefst wat meer.
Ik heb de omvormer output gelimiteerd op 8500W. De laadstroom is max 180A. De boel staat in een inpandige (geïsoleerde) garage. Gelukkig ook geïsoleerd richting het huis. Maar er komt een enorme bak warmte van de victrons. Als die 10kW verwerken heb ik toch zeker 1kW aan warmteproductie. Dat voor een paar uur achter elkaar zorgt ervoor dat de garage nu de warmste plek in huis is ipv de koudste.
Met 0.2C duurt het toch circa 5 uur om volledige op te laden. Zelfde weer voor ontladen. Ik zou natuurlijk ook wel naar 0.3C kunnen gaan. Iemand met zinnige input daarover?
Hoe hebben anderen hier de (extra) koeling geregeld?
Ja ik wil denk ik nog meer capaciteit. Maar eerst nog wat meer PV. Ik heb nog een platdak over waar ik 10 panelen in 100% platte opstelling kwijt kan. Huidige PV is 10kW omvormer dus ik kan de volledige instantane PV productie laden.
Eventuele extra accus komen dan in de kast ernaast. Meer ruimte voor de huidige is niet nodig. Als het eenmaal staat, dan staat het. Ik hoef er dan niet meer bij. De ruimte tussen de planken is circa 30cm.
BMS (JK) is alleen voor de beveiliging, niet voor regeling. Victron regelt de max stroom.
Zelf ben ik meer hardware dan software matig georiënteerd, maar zal er binnenkort ook aan moeten...
Welke type BMS heb je?
Met de x.xC doelde ik dat de max laadstroom uiteraard ook van de BMS afhangt.
Betreft de kast: ik ontken niet dat het al driekwart jaar netjes draait.
Moest er toch even over nadenken, maar heb er toch mijn ernstige twijfels bij.
Nu weet je wat je gedaan hebt om het veilig te doen. Maar het spul kan de 20 jaar aantikken.
Voor jezelf en wellicht je opvolger (of neem je het mee als je gaat verhuizen) moet het beter veilig blijven. De moeren gaan een keer los zitten met oververhitting en brand tot gevolg. Andy heeft en meer ruimte en stevige 400kg belastbare schappen.
En je warmteontwikkeling.
Vanuit mijn achtergrond denk ik dat je 2 dingen kunt doen.
Koelen is het goedkoopst met buitenlucht.
Dus aan de ene kant van de garage een inblaasventilator (gebruik aan de buitenzijde een flink stoffilter) en aan de andere kant een uitblaas ventilator (alleen een rooster is daar voldoende, ev met lamellen die dichtvallen als de ventilator uit staat).
Via een ruimtetemperatuur sensortje aansturen.
Energetisch zou het natuurlijk mooi zijn om de warmte in de winter terug te winnen.
Dat is wel een uitdaging ivm het vele hak en breekwerk om de kanalen aan te brengen. Maar dat spaart wel een grote(re) warmtepomp uit/ verminderd je gasverbruik aanzienlijk (wat van toepassing is) én je leefklimaat verbeterd aanzienlijk doordat je veel verse lucht binnenkrijgt.
Kijk maar eens in de wtw / Balansventilatie topics. Er is zelfs een warmte terugwin installatie waarbij de tweakers eea hebben aangepast met eigen klepjes icm HA.
PV DC afdoende beveiligen
Ik ben met een vriend aan het puzzelen voor zijn solar + battery oplossing. Hij heeft straks 4 strings van 3 panelen, telkens twee parallel op een Victron MPPT 150/35. (48v)Het gaat mij even om de high-voltage zijde van de MPPT, tussen MPPT en de PV in.
Wat is nodig qua zekering(automaat)?
1. Is een DC schakel automaat op alleen de + van de 150-volt zijde (per string) voldoende beveiliging tegen kortsluiting? Zullen we ook veilig in staat zijn om “onder load” solar bij nood af te schakelen?
2. Off-grid-garage doet eerst losse zekeringen in houders en dan een dubbelpolige breaker, is dat écht nodig?
(Zekeringen en dubbel-polig)
Ik vind ~150 volt (3x ruim 40 volt met marge) en Max ~12a best pittig vermogen en dit is geen standaard solar build, vandaag dat ik het hier vraag.
Feedback wordt zeer op prijs gesteld.
@V_ger welke fuses heb jij in je Lynx busbar zitten als ik mag vragen, die “dure” 125A+ mega fuses of anders?
[ Voor 10% gewijzigd door Q op 26-08-2023 22:54 ]
Victrons zijn afgezekerd met Victron MEGA zekeringen van 200A. Dus ja die dure.Q schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:49:PV DC afdoende beveiligen
@V_ger welke fuses heb jij in je Lynx busbar zitten als ik mag vragen, die “dure” 125A+ mega fuses of anders?
T-Class jetsers + houders van de batterijen zijn overigens nog duurder....
In de Lynx shunt zit een ANL van 500A
Ik hoop ze nooit nodig te hebben, maar mocht er onverhoopt iets gebeuren dan hoop ik wel dat ik het zo correct heb afgezekerd. Iig ben ik >100% tegen goedkope Ali zekeringen.
Het BMS is een 200A JK. De gedachte is dat als een van de batterijen eruit klapt, de andere het gewoon kunnen blijven doen. En omdat ik misschien wat minder vertrouwen heb in de opgave van Chinese fabrikanten als het om max vermogen aangaat... Dus liever wat overdimensioneren.GMJansen schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:41:
[...]
Mooi dat je het softwarematig ook al op orde hebt. Heb je tussen januari en nu moeten tweaken om ons je resultaat te laten zien?
Zelf ben ik meer hardware dan software matig georiënteerd, maar zal er binnenkort ook aan moeten...
Welke type BMS heb je?
Met de x.xC doelde ik dat de max laadstroom uiteraard ook van de BMS afhangt.
Betreft de kast: ik ontken niet dat het al driekwart jaar netjes draait.
Moest er toch even over nadenken, maar heb er toch mijn ernstige twijfels bij.
Nu weet je wat je gedaan hebt om het veilig te doen. Maar het spul kan de 20 jaar aantikken.
Voor jezelf en wellicht je opvolger (of neem je het mee als je gaat verhuizen) moet het beter veilig blijven. De moeren gaan een keer los zitten met oververhitting en brand tot gevolg. Andy heeft en meer ruimte en stevige 400kg belastbare schappen.
En je warmteontwikkeling.
Vanuit mijn achtergrond denk ik dat je 2 dingen kunt doen.
Koelen is het goedkoopst met buitenlucht.
Dus aan de ene kant van de garage een inblaasventilator (gebruik aan de buitenzijde een flink stoffilter) en aan de andere kant een uitblaas ventilator (alleen een rooster is daar voldoende, ev met lamellen die dichtvallen als de ventilator uit staat).
Via een ruimtetemperatuur sensortje aansturen.
Energetisch zou het natuurlijk mooi zijn om de warmte in de winter terug te winnen.
Dat is wel een uitdaging ivm het vele hak en breekwerk om de kanalen aan te brengen. Maar dat spaart wel een grote(re) warmtepomp uit/ verminderd je gasverbruik aanzienlijk (wat van toepassing is) én je leefklimaat verbeterd aanzienlijk doordat je veel verse lucht binnenkrijgt.
Kijk maar eens in de wtw / Balansventilatie topics. Er is zelfs een warmte terugwin installatie waarbij de tweakers eea hebben aangepast met eigen klepjes icm HA.
Overigens regelt de serial battery driver het max vermogen terug als het voltage te laag wordt.
Ik denk erover om een relatief simpele extractiefan te installeren. Maatje badkamerfan op een rond100mm pijp ofzo. De aanvoer komt dan wel op een natuurlijke manier. Zoiets dus. En ja er is dus wel iets van planning aan vooraf gegaan.
:fill(white):strip_exif()/f/image/niaMkhjLa70g8tJXWT6AAj99.png?f=user_large)
En dan openingen in de pijp boven de victrons.
Of iets van een kleine gelijkstroom airco/monoblock, maar ik kan niet echt iets vinden.
De garage moet eigenlijk helemaal niet warm, dat is slecht voor het bier
Warmtepomp stond er al voor de batterij.
In de winter was de garage zonder verwarming circa 17 graden.
Nu in de zomer loopt de temperatuur met gemak op tot ruim boven de 30 graden...
En ik moet juist in de zomer koelen, dus warmte terugwinnen is dan niet echt van toepassing.
Ik zal morgen de verbindingen eens natrekken met de momentsleutel.
Bedankt voor je reactie!V_ger schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:04:
[...]
Victrons zijn afgezekerd met Victron MEGA zekeringen van 200A. Dus ja die dure.
T-Class jetsers + houders van de batterijen zijn overigens nog duurder....
In de Lynx shunt zit een ANL van 500A
Ik hoop ze nooit nodig te hebben, maar mocht er onverhoopt iets gebeuren dan hoop ik wel dat ik het zo correct heb afgezekerd. Iig ben ik >100% tegen goedkope Ali zekeringen.
We gaan het meenemen, er komt een T-1 in de batterij - nog voor de BMS - en als je die nodig hebt, dan heb je die ook *écht* nodig inderdaad. Bedankt!
——
Misschien ter context, als iemand hier nog iets van vindt:
Wij hebben bedacht dat we een MP II 5000 die 4KW kan leveren gaan knijpen op iets minder dan 3600watt ofwel 1 groep en ook dus 1 fase draaien. We zouden dan nooit boven de 80A uit moeten komen op “48 Volt” (lifepo4 range aan volts er omheen). Een 125 Megafuse lijkt dan OK, maar ik laat me graag corrigeren. Ik kon niets kleiners vinden op 48 volt voor de Lynx.
Natuurlijk zijn er veel mensen die voor de Lynx zijn gegaan op 48 volt maar ik vraag me af of een oplossing op basis van circuit breakers op DIN rail een redelijk alternatief is, of zitten daar nog haken & ogen aan die niet direct evident zijn?
Wat wil je beveiligen?Q schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:49:PV DC afdoende beveiligen
Ik ben met een vriend aan het puzzelen voor zijn solar + battery oplossing. Hij heeft straks 4 strings van 3 panelen, telkens twee parallel op een Victron MPPT 150/35. (48v)
Het gaat mij even om de high-voltage zijde van de MPPT, tussen MPPT en de PV in.
Ik vind wel wat dingen.Q schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 00:45:
[...]
Bedankt voor je reactie!
We gaan het meenemen, er komt een T-1 in de batterij - nog voor de BMS - en als je die nodig hebt, dan heb je die ook *écht* nodig inderdaad. Bedankt!
——
Misschien ter context, als iemand hier nog iets van vindt:
Wij hebben bedacht dat we een MP II 5000 die 4KW kan leveren gaan knijpen op iets minder dan 3600watt ofwel 1 groep en ook dus 1 fase draaien. We zouden dan nooit boven de 80A uit moeten komen op “48 Volt” (lifepo4 range aan volts er omheen). Een 125 Megafuse lijkt dan OK, maar ik laat me graag corrigeren. Ik kon niets kleiners vinden op 48 volt voor de Lynx.
Natuurlijk zijn er veel mensen die voor de Lynx zijn gegaan op 48 volt maar ik vraag me af of een oplossing op basis van circuit breakers op DIN rail een redelijk alternatief is, of zitten daar nog haken & ogen aan die niet direct evident zijn?
1: Als je batterij leger raakt daalt het voltage tot onder de 48V. De stroom zal bij hetzelfde vermogen toenemen. Of als je een 15S pylontech neemt nog lager. Die zijn nominaal ook gewoon 48V.
2: Er gaat veel meer stroom uit je batterij. Er is namelijk nog de inefficiency van je MP2 en de power factor. Die stroom moet wel ergens vandaan komen.
3: zekeringen zijn er om je kabels te beschermen. Wat je kiest moet dus bij je kabellengte en diameter passen.
4: Pas wel echte DC automaten toe als je voor din rail oplossing gaat.
5: Je wil liefst iets met de capaciteit om grote stromen te kunnen onderbreken. Vandaar vaak losse zekeringen. Automaten zijn vaak heel groot en erg duur. Iig voor de wat hogere stroom sterktes.
Automaten an sich kunnen natuurlijk prima. Ook de betere batterijdoosbouwers als Gobel passen die toe. Vaak zit er dan echter ook nog een echte fuse achter. Als het je gaat om makkelijk af te kunnen schakelen zijn er mooie DC battery switches. Van die mooie draaischakelaars met een rode knop.
[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 27-08-2023 07:21 ]
Ik ga mijn groepenkast en sommige onderverdelers aanpassen in verband met het plaatsen van een 3 fase Victron systeem. IK heb al eerder wat gedeeld, maar nu is het wat verder uitgewerkt.
De groepenkast en onderverdelers zijn in de tekening met kleurtjes aangegeven:
Lichtgroen = onderverdeler PV
Lichtrood = onderverdeler Victron / garage (zijn in feite 2 kasten alles voor de Victron zit links en voor de garage rechts)
Lichtgeel = onderverdeler wonng
Lichtpaars = groepenkast
Groene bolletje zijn punten waar een kabel met de aarde verbonden wordt.
Er is een oranje deel wat niet verder uitgewerkt is voor de leesbaarheid maar dat is geen spannend deel.
De onderverdeler van de woning blijft geheel ongewijzigd
Opmerkingen voor het Victron deel zijn welkom. Uiteraard ook andere opmerkingen.
Ik besef dat zekeringen als doel hebben om te voorkomen dat je kabels de zekering worden, met brandgevaar als gevolg.V_ger schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:13:
[...]
Ik vind wel wat dingen.
1: Als je batterij leger raakt daalt het voltage tot onder de 48V. De stroom zal bij hetzelfde vermogen toenemen. Of als je een 15S pylontech neemt nog lager. Die zijn nominaal ook gewoon 48V.
2: Er gaat veel meer stroom uit je batterij. Er is namelijk nog de inefficiency van je MP2 en de power factor. Die stroom moet wel ergens vandaan komen.
3: zekeringen zijn er om je kabels te beschermen. Wat je kiest moet dus bij je kabellengte en diameter passen.
4: Pas wel echte DC automaten toe als je voor din rail oplossing gaat.
5: Je wil liefst iets met de capaciteit om grote stromen te kunnen onderbreken. Vandaar vaak losse zekeringen. Automaten zijn vaak heel groot en erg duur. Iig voor de wat hogere stroom sterktes.
Automaten an sich kunnen natuurlijk prima. Ook de betere batterijdoosbouwers als Gobel passen die toe. Vaak zit er dan echter ook nog een echte fuse achter. Als het je gaat om makkelijk af te kunnen schakelen zijn er mooie DC battery switches. Van die mooie draaischakelaars met een rode knop.
Ik zal het advies ter harte nemen om de bekabeling en zekeringen met voldoende marge op de te verwachte amperages af te stemmen.
Ik vrees dat alles op DC schakel automaten + kast etc duurder zal zijn dan een lynx met fuses maar we moeten even kijken. Het leuke van de DC automaat is dat je ook alles makkelijk individueel kan afschakelen.
Wat wil je schakelen dan? Apparatuur met condensators erin zoals de MP2 moet je niet rücksichtslos aan/af schakelen. Dat geeft enorme stroom pieken en wellicht wat vonken. Slecht voor alles.Q schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:53:
[...]
Ik besef dat zekeringen als doel hebben om te voorkomen dat je kabels de zekering worden, met brandgevaar als gevolg.
Ik zal het advies ter harte nemen om de bekabeling en zekeringen met voldoende marge op de te verwachte amperages af te stemmen.
Ik vrees dat alles op DC schakel automaten + kast etc duurder zal zijn dan een lynx met fuses maar we moeten even kijken. Het leuke van de DC automaat is dat je ook alles makkelijk individueel kan afschakelen.
Is ongeveer de setup die ik ook heb. Overigens kwam ik met een 150/35 niet uit. Ik moest naar een 250/100 gaan. Er is bij victron een mppt calculator: https://www.victronenergy.com/mppt-calculator neem die vrij serieus. Oh, er zijn 2 mppt's misschien dat dat wel werkt.Q schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 22:49:PV DC afdoende beveiligen
Ik ben met een vriend aan het puzzelen voor zijn solar + battery oplossing. Hij heeft straks 4 strings van 3 panelen, telkens twee parallel op een Victron MPPT 150/35. (48v)
Het gaat mij even om de high-voltage zijde van de MPPT, tussen MPPT en de PV in.
Ik vind ~150 volt (3x ruim 40 volt met marge) en Max ~12a best pittig vermogen en dit is geen standaard solar build, vandaag dat ik het hier vraag.
Overigens leveren zonnepanelen een max vermogen en kunnen niet meer leveren. Kortsluiting tussen PV en MPPT speelt geen rol. Je bepaalt de bekabeling op de kortsluitstroom van de panelen, want dat zit vrij dicht tegen de maximale stroom die ze kunnen gaan leveren. Een zekering groot genoeg om de maximale stroom door te laten, zal dus nooit door KUNNEN 'branden' door de zonnepanelen.
Ik heb mijn installatie aangemeld bij mijn verzekeraar. Ik heb een foto van mijn installatie meegestuurd. Daar was ik best trots op.
Dit soort installaties valt onder de opstal verzekering (nagelvast aan het huis verbonden) en niet onder de inboedelverzekering. Het is allemaal in principe verzekerd en gedekt.
Maar... de verzekeraar vraagt wel een bewijs van installatie door een gespecialiseerd bedrijf. Geen installateur, dan een erkende NEN keuring. O ja, en een rookmelder bij de apparatuur.
Reden (in mijn woorden): batterijen zijn onzeker/onbekend, grove nalatigheid is niet verzekerd en ze weten simpelweg niet of ik het kan of niet. Dus, om discussies achteraf te voorkomen willen ze vooraf de situatie inschatten.
Ik zie het liefste controle door de verzekeraar zelf (dat heb ik aangevraagd) maar dat is niet gebruikelijk.
P.s. Als je hier iets van vindt, kom niet bij mij maar vraag je eigen verzekeraar of tussenpersoon.
Nee, die komen pas als alles zwart is.MJ de Bruijn schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 15:54:
P.s. Als je hier iets van vindt, kom niet bij mij maar vraag je eigen verzekeraar of tussenpersoon.
Wil men geen scope8/10/12 keuring? Dat lijkt mij nuttiger voor brandveiligheid dan een NEN3140(?) keuring.
Ik neem aan dan Scope 10. 8 is ARBO, 10 is brandveiligheid.jadjong schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:22:
[...]
Nee, die komen pas als alles zwart is.![]()
Wil men geen scope8/10/12 keuring? Dat lijkt mij nuttiger voor brandveiligheid dan een NEN3140(?) keuring.
En neem aan dat ze dan ook een jaarlijkse keuring willen.
Er gaan 3 x 376 Jinko's met open circuit voltage van ~42 volt op dus dat x 3 = 126 volt en mas 11.3A dus 150/35 moet meer dan zat zijn. En die /35 is nodig omdat we twee strings op 1 x MPPT zetten, dus 11.3A wordt ~23A.Samoerai schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:59:
[...]
Is ongeveer de setup die ik ook heb. Overigens kwam ik met een 150/35 niet uit. Ik moest naar een 250/100 gaan. Er is bij victron een mppt calculator: https://www.victronenergy.com/mppt-calculator neem die vrij serieus. Oh, er zijn 2 mppt's misschien dat dat wel werkt.
Overigens leveren zonnepanelen een max vermogen en kunnen niet meer leveren. Kortsluiting tussen PV en MPPT speelt geen rol. Je bepaalt de bekabeling op de kortsluitstroom van de panelen, want dat zit vrij dicht tegen de maximale stroom die ze kunnen gaan leveren. Een zekering groot genoeg om de maximale stroom door te laten, zal dus nooit door KUNNEN 'branden' door de zonnepanelen.
die Victron calculator hebben we uitvoerig gebruikt om tot deze keuze te komen maar dank voor de tip.
Omdat we ook strings parallel gaan zetten doen we dus 1 x een 1-polige breaker op de + van ~20A (genoeg om de kabel te beschermen, heb ik zitten uitrekenen, hoop dat het klopt) zodat bij een rot paneel dat sluiting veroorzaakt hopelijk een breaker klapt.
Echter, als een string nooit meer dan ~12A kan produceren, dan is de vraag of bij sluiting die zekering ooit gaat, terwijl je nooit een zekering kunt gebruiken die lager is dan de Amps die een string levert.
Daarom valt er wat voor te zeggen om dan in ieder geval misschien voor 15A zekering te gaan, maar de vraag is even wat wijsheid is.
Het rest risico, en dat vind ik erg ver gezocht, is dat er een sluiting is in de MPPT waardoor de batterij dan via de kapotte mppt dus 48V + miljard amps in de panelen dumpt. Maar daar beschermt een 20A zekering wel tegen.
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 27-08-2023 17:10 ]
Het is meer om apparatuur te kunnen isoleren als er werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, dus niet afschakelen onder load.V_ger schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Wat wil je schakelen dan? Apparatuur met condensators erin zoals de MP2 moet je niet rücksichtslos aan/af schakelen. Dat geeft enorme stroom pieken en wellicht wat vonken. Slecht voor alles.
Dat afschakelen onder load willen we wel kunnen wordt-case met PV en DC circuit breaker, maar dat is een ander scenario.
Het werkelijke issue is dat we de Multiplus II 5000 (4Kw continue) op 1 groep zetten en afknijpen op ~3.6KW dus we zullen nooit het maximale halen van wat de MP kan leveren, anders klapt de groep zekering 16A er uit.
Maar een Lynx busbar pakt minimaal 100A/125A zekeringen op 48 Volt en dat betekent dat we minimaal 35mm2 of 50mm22 bekabeling moeten gaan toepassen en alles upsizen (we zouden nu ruimschoots wegkomen met 25mm2 op 1 meter max richting zowel batterij als Multiplus.
Een ander probleem met die de 100A+ zekeringen is ook dat ze effectief - in mijn ogen dan - nutteloos zijn om de MPPTs op de busbar te beschermen (max 35A), die zouden veel kleinere zekeringen moeten hebben, maar die lijken dus niet te bestaan.
Zie hier ook deze discussie, het lijkt er gewoon op dat de Lynx busbar niet super handig is voor 48 Volt oplossingen. En ergens is dat te begrijpen omdat die oplossing toch gericht was op 12/24 volt systemen voor boten, campers enzovoort, een andere markt. Ik heb het gevoel dat er een product refresh nodig is.
https://community.victron...x-distributor-at-48v.html
Daarom is de gedachte om helemaal die Lynx busbar te vergeten en iets te gaan doen op basis van DC circuit breakers op DIN rail. Gewoon omdat die Lynx eigenlijk niet lekker lijkt te passen op wat wij willen doen.
Ik sta echter open voor advies/inspiratie.
Ik zie nu een beetje het probleem dat ik geen schappelijk geprijsde DC circuit breakers van 80A+ kan vinden, niet gek, maar wel een tegenvaller. Wordt allemaal erg prijzig zo.
[ Voor 64% gewijzigd door Q op 27-08-2023 18:04 ]
Die 35A geld voor de 48v kant. Trapte ik ook in en heb ik dus nagevraagd bij Victron. Dus 126v * 11.A = 1386W / 48V = 28,8 A en dat x 2 als je twee strings parallel zet. Dan kom je dus op 57A uit en dat is beduidend meer dan dat de 150/35 aan kan. Als ik jouw gegevens invoer in de calculator kom je ook terecht op de 150/60.Q schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:08:
[...]
Er gaan 3 x 376 Jinko's met open circuit voltage van ~42 volt op dus dat x 3 = 126 volt en mas 11.3A dus 150/35 moet meer dan zat zijn. En die /35 is nodig omdat we twee strings op 1 x MPPT zetten, dus 11.3A wordt ~23A.
die Victron calculator hebben we uitvoerig gebruikt om tot deze keuze te komen maar dank voor de tip.
Zekering aan de PV kant is onnodig. Bij kortsluiting in een paneel zal er MINDER stroom gaan lopen, dus geen gevaar voor oververhitte kabels.[b]Q in "Zelf een powerwall bouwen"
Omdat we ook strings parallel gaan zetten doen we dus 1 x een 1-polige breaker op de + van ~20A (genoeg om de kabel te beschermen, heb ik zitten uitrekenen, hoop dat het klopt) zodat bij een rot paneel dat sluiting veroorzaakt hopelijk een breaker klapt.
Echter, als een string nooit meer dan ~12A kan produceren, dan is de vraag of bij sluiting die zekering ooit gaat, terwijl je nooit een zekering kunt gebruiken die lager is dan de Amps die een string levert.
Daarom valt er wat voor te zeggen om dan in ieder geval misschien voor 15A zekering te gaan, maar de vraag is even wat wijsheid is.
Die stroom moet ergens vandaan komen en die kant van de MPPT is als het goed is afgezekerd in je installatie[b]Q in "Zelf een powerwall bouwen"
Het rest risico, en dat vind ik erg ver gezocht, is dat er een sluiting is in de MPPT waardoor de batterij dan via de kapotte mppt dus 48V + miljard amps in de panelen dumpt. Maar daar beschermt een 20A zekering wel tegen.
Je hebt een punt, ik ga het nog een keer narekenen.Samoerai schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:07:
[...]
Die 35A geld voor de 48v kant. Trapte ik ook in en heb ik dus nagevraagd bij Victron. Dus 126v * 11.A = 1386W / 48V = 28,8 A en dat x 2 als je twee strings parallel zet. Dan kom je dus op 57A uit en dat is beduidend meer dan dat de 150/35 aan kan. Als ik jouw gegevens invoer in de calculator kom je ook terecht op de 150/60.
Als ik 3 x serieel en 2 x parallel doe in die Victron calculator dan komt hij gewoon aanzetten met die 150/35 terwijl jij helemaal gelijk hebt, dat kan helemaal niet, dus volgens mij is er wat mis met die calculator, die we te hard hebben vertrouwd.
/f/image/NKmLpexa98zi4dGonFgPqUqX.png?f=fotoalbum_large)
De getallen komen van de datasheet van de Jinko PV paneel.
Ik snap er niets meer van. Schiet mij maar lek.
Waren we door die calculator van victron bijna het schip in gegaan, dus bedankt voor je waarschuwing.
Edit: Victron schat in dat je nooit op onze breedtegraad het volle vermogen van de panelen haalt en accepteert een 113% oversizing van de PV. Vandaar dat Victron toch die 150/35 adviseert.
:strip_exif()/f/image/BLZhR5KoETFnDQvcpW9MAoxW.jpg?f=fotoalbum_large)
Het stomme is dat als ik in plaats van Almere Casablanca kies er niets veranderd.
Tja, dat is - zie bovenstaande - nog een andere discussie, maar inderdaad.Zekering aan de PV kant is onnodig. Bij kortsluiting in een paneel zal er MINDER stroom gaan lopen, dus geen gevaar voor oververhitte kabels.
Die stroom moet ergens vandaan komen en die kant van de MPPT is als het goed is afgezekerd in je installatie
[ Voor 58% gewijzigd door Q op 27-08-2023 20:07 ]
https://www.eaton.com/us/en-us/skuPage.211799.html
Volgens datasheet iig zeker niet. Is gewoon een AC MCB.Q schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:08:
Klopt het dat deze 80A circuit breaker ook geschikt is voor DC 48volt? (Kan tot 60V)
https://www.eaton.com/us/en-us/skuPage.211799.html
[Afbeelding]
Waarom staat dan deze regel in de spec sheet zoals ik in het screenshot laat zien?bbbrumbrum schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:34:
[...]
Volgens datasheet iig zeker niet. Is gewoon een AC MCB.
Voltage rating @ DC 60 Volt per pole?
Op zich kan het wel, je haalt alleen niet het maximale uit je panelen als je 2x3 aansluit. Bij een oost-west opstelling met de panelen 45 graden gekanteld is die 150/35 misschien wel alles wat je nodig hebt.Q schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:12:
[...]
Je hebt een punt, ik ga het nog een keer narekenen.
Als ik 3 x serieel en 2 x parallel doe in die Victron calculator dan komt hij gewoon aanzetten met die 150/35 terwijl jij helemaal gelijk hebt, dat kan helemaal niet, dus volgens mij is er wat mis met die calculator, die we te hard hebben vertrouwd.
Creatief is het in ieder geval allemaal wel. Je hebt er ongetwijfeld al behoorlijk op gestudeerd en veel uitgewerkt. Zo op het eerste gezicht vallen me een aantal dingen op:John245 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:20:
Crosspost van John245 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Ik ga mijn groepenkast en sommige onderverdelers aanpassen in verband met het plaatsen van een 3 fase Victron systeem. IK heb al eerder wat gedeeld, maar nu is het wat verder uitgewerkt.
De groepenkast en onderverdelers zijn in de tekening met kleurtjes aangegeven:
Lichtgroen = onderverdeler PV
Lichtrood = onderverdeler Victron / garage (zijn in feite 2 kasten alles voor de Victron zit links en voor de garage rechts)
Lichtgeel = onderverdeler wonng
Lichtpaars = groepenkast
Groene bolletje zijn punten waar een kabel met de aarde verbonden wordt.
Er is een oranje deel wat niet verder uitgewerkt is voor de leesbaarheid maar dat is geen spannend deel.
De onderverdeler van de woning blijft geheel ongewijzigd
Opmerkingen voor het Victron deel zijn welkom. Uiteraard ook andere opmerkingen.
[Afbeelding]
- de selectiviteit van het geheel laat te wensen over en voldoet in ieder geval niet aan de normen. Maar goed het gaat sowieso lastig worden om je daaraan te houden met zoveel verschillende onderverdelers
- Als ik het goed volg kun je de AC-out van de victrons uiteindelijk ook weer met de rest van het huis/al het andere te koppelen. Waarschijnlijk met het idee dat je dan alles kan draaien als de stroom uitvalt? Hiermee schakel je hem echter ook door aan je hoofdschakelaar het net op. Die kun je wel weer uitzetten natuurlijk maar vanuit Victron is het echter bij het design van de omvormers nooit het idee geweest deze ook de AC-out op welke manier dan ook weer aan het GRID te koppelen. Al hun veiligheidsystemen zijn er juist op gericht om island mode te voorkomen
- zo kijkende krijg ik een beetje het idee van een schaap met 5 poten. Heb je deze opties echt allemaal nodig? Scheelt ook een hoop geld om wat uit te kleden. Ik heb hier al een instructie hangen voor de juiste afschakeling van de hoofdgroepenkast maar dat wordt bij deze installatie echt bijna hogere wiskunde. Zelf zal je het allemaal snappen maar doen je huisgenoten dat ook als je er even niet bent? laat staan een eventuele koper van je huis of de brandweer als er echt wat aan de hand is.
ik weet niet precies wat het prijsverschil is voor 1 versie groter, maar ik haal met panelen met een azimut op 222 Gr vrij regelmatig meer dan de totale max Wp van de panelen in deze warme maanden.Q schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:12:
[...]
Je hebt een punt, ik ga het nog een keer narekenen.
Edit: Victron schat in dat je nooit op onze breedtegraad het volle vermogen van de panelen haalt en accepteert een 113% oversizing van de PV. Vandaar dat Victron toch die 150/35 adviseert.
Het stomme is dat als ik in plaats van Almere Casablanca kies er niets veranderd.
[...]
Het gaat helaas bij Victron hard met die MPPTs. de 150/35 is 270, maar de 150/45 is 400 (+130 euro) en hoe vaak ga je die extra capaciteit benutten, ik heb zelf geen serieuze solar installatie en ik vind het moeilijk om verder informatie te vinden.Samoerai schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:50:
[...]
ik weet niet precies wat het prijsverschil is voor 1 versie groter, maar ik haal met panelen met een azimut op 222 Gr vrij regelmatig meer dan de totale max Wp van de panelen in deze warme maanden.
[ Voor 5% gewijzigd door Q op 27-08-2023 22:04 ]
@NiltagNiltag schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
Creatief is het in ieder geval allemaal wel. Je hebt er ongetwijfeld al behoorlijk op gestudeerd en veel uitgewerkt. Zo op het eerste gezicht vallen me een aantal dingen op:begrijp me niet verkeerd. Het is niet per se onveilig en ik vind het creatief bedacht maar de complexiteit van het geheel brengt wel risico's met zich mee.
- de selectiviteit van het geheel laat te wensen over en voldoet in ieder geval niet aan de normen. Maar goed het gaat sowieso lastig worden om je daaraan te houden met zoveel verschillende onderverdelers
- Als ik het goed volg kun je de AC-out van de victrons uiteindelijk ook weer met de rest van het huis/al het andere te koppelen. Waarschijnlijk met het idee dat je dan alles kan draaien als de stroom uitvalt? Hiermee schakel je hem echter ook door aan je hoofdschakelaar het net op. Die kun je wel weer uitzetten natuurlijk maar vanuit Victron is het echter bij het design van de omvormers nooit het idee geweest deze ook de AC-out op welke manier dan ook weer aan het GRID te koppelen. Al hun veiligheidsystemen zijn er juist op gericht om island mode te voorkomen
- zo kijkende krijg ik een beetje het idee van een schaap met 5 poten. Heb je deze opties echt allemaal nodig? Scheelt ook een hoop geld om wat uit te kleden. Ik heb hier al een instructie hangen voor de juiste afschakeling van de hoofdgroepenkast maar dat wordt bij deze installatie echt bijna hogere wiskunde. Zelf zal je het allemaal snappen maar doen je huisgenoten dat ook als je er even niet bent? laat staan een eventuele koper van je huis of de brandweer als er echt wat aan de hand is.
Dank voor je opmerkingen, en de moeite om ernaar te kijken.
Qua selectiviteit ben ik het geheel met je eens. Echter zonder zwaardere hoofdaansluiting is dat lastig te bereiken.
Er is geen verbinding met het net. In het paarse blok komt de AC Out 1 van de Victron uit op HS3 die via het verdeelblok is verbonden met de woning en het oranje blokje waarvan ik de lijnen niet heb ingetekend. Maar als jij een verbinding met het net zie wil ik deze wel graag weten. Ik wil geen onveilige situaties veroorzaken.
Zoveel geld gaat het niet schelen. Het enige wat ik kan besparen zijn de kosten voor een nieuwe groepenkast omdat de huidige te klein is. En ik bespaar het geld van een (1) SFT440. Of ik moet de kasten uitkleden en alle componenten verkopen.
Als er echt wat aan de hand is zet de brandweer gewoon de automaten van de hoofdaansluiting om. Verder wordt natuurlijk alles gelabeld zodat duidelijk is wat de schakelaars doen. Zo plaats is ook netjes de Multiplussen tussen twee (2) SFT440's zoals ook in Victron documentatie is aangegeven. Zo is er ook gelijk een mooie bypass bij onderhoud of problemen.
Veel is er ook al gebouwd. De verdeler woning 0 aanpassingen. Rechter kant van de verdeler (Victron garage) 1 component verplaatsen naar links, 1 component verwijderen en 1 component er in. Linker gedeelte bovenste rij bouwen. PV verdeler EM24 erin en SFT440 en wat herrangschikken De grootste wijigingen zitten nog in de groepenkast.
Het ziet er spannend en groots uit. Ik zou willen dat ik het begreep.John245 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:20:
Crosspost van John245 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Door de complexiteit herken ik niet wat onder welke omstandigheden actief is en welke functie ieder element heeft.
Als je een inhoudsvolle reactie wilt zou je van ieder element een beschrijving moeten maken wat de rol is en wanneer het element relevant is.
Dat geldt net name voor de I - O - II schakelaars.
Dat is natuurlijk lastig, ik neem aan dat je de online opbrengst calculators wel een beetje bekeken hebt en verder is het natuurlijk ook van belang in hoeverre die 260 euro extra meetelt in het totale project. Ik vrees toch dat dit een afweging is.Q schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:56:
[...]
Het gaat helaas bij Victron hard met die MPPTs. de 150/35 is 270, maar de 150/45 is 400 (+130 euro) en hoe vaak ga je die extra capaciteit benutten, ik heb zelf geen serieuze solar installatie en ik vind het moeilijk om verder informatie te vinden.
Wat je zou kunnen doen is een voorspelling doen met 1890 Wp (35a * 54v) en die vergelijken met een voorspelling met 2250 Wp (375*6) . Dan heb je misschien iets om mee te werken.
onzin natuurlijk... je mist alleen wat 'pieken' en je hebt niet in totaal een kleiner systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door Samoerai op 28-08-2023 11:12 ]
De powerwalls worden geladen met een 5.5kWp PV installatie verdeeld over 3 fasen en kunnen bij uitval van het net het huis van stroom voorzien. De PV 's zitten niet rechstreeks op de powerwalls maar via een (tesla) controle unit (Backup Gateway). Zo wordt PV stroom eerst in het huis gebruitk en bij overschot naar de powerwalls geleid. Pas als die 100% geven wordt er teruggeleverd aan het net.
Als ik de cijfers naast elkaar leg heb ik een alamat nodig van 3x25A, maar mijn huisaansluiting is ook 25A. De selectiviteit gaat dan dus de deur uit. Bovendien heb ik ergens gelezen dat B karakteristiek alamats NIET geschikt zijn voor bidirectionele controle van de stroom. M.a.w. alleen power in aan de onderzijde en power uit aan de bovenzijde wat bij een accu natuurlijk maar 50% van de tijd werkt.
Let wel, dit draait al een paar jaar zonder problemen, maar de warmtepomp en de inductie komen er aan waardoor de last veel groter kan worden en dan wil ik wel zeker weten dat de zaak niet onveilig is. Dus: welke alamat moet ik wel hebben?
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Overigens is het met deze prijzen al snel interessant om een AC omvormer te gebruiken, dan heb je ook minder verlies van direct solar->huis. Een koude start met lege accu gaat dan alleen niet lukken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Geen idee waarom dit zo gedaan is. Idd wel selectief, maar net als laadpalen gebeurd het wel vaker dat er niet selectief gezekerd wordt.Judge Ming schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:24:
Hallo, ik heb een AC accu installatie van Tesla staan. De thuisinstallatie is 3x25A en ik heb 3 powerwalls (voor elke fase 1) die bij elkaar bijna 40kWh kunnen bevatten. De accu's zitten achter een alamat die volgens mij onderbemeten is: een hager ADM416G (3x16A B 30mA). Een enkele powerwall kan geladen en ontladen worden met 5kW continu met een piek van 7kW gedurende enkele seconden.
De powerwalls worden geladen met een 5.5kWp PV installatie verdeeld over 3 fasen en kunnen bij uitval van het net het huis van stroom voorzien. De PV 's zitten niet rechstreeks op de powerwalls maar via een (tesla) controle unit (Backup Gateway). Zo wordt PV stroom eerst in het huis gebruitk en bij overschot naar de powerwalls geleid. Pas als die 100% geven wordt er teruggeleverd aan het net.
Als ik de cijfers naast elkaar leg heb ik een alamat nodig van 3x25A, maar mijn huisaansluiting is ook 25A. De selectiviteit gaat dan dus de deur uit. Bovendien heb ik ergens gelezen dat B karakteristiek alamats NIET geschikt zijn voor bidirectionele controle van de stroom. M.a.w. alleen power in aan de onderzijde en power uit aan de bovenzijde wat bij een accu natuurlijk maar 50% van de tijd werkt.
Let wel, dit draait al een paar jaar zonder problemen, maar de warmtepomp en de inductie komen er aan waardoor de last veel groter kan worden en dan wil ik wel zeker weten dat de zaak niet onveilig is. Dus: welke alamat moet ik wel hebben?
Ik kan zo snel niks in de manual van de Tesla Powerwall vinden over afzekeren. Wel een Engelse norm (16 cq 25A)
https://www.tesla.com/sit...N_Installation_Manual.pdf
Je hebt gelijk dat de stroom normaal gesproken 5000 W / 230 V = 21,7A cq. piek 7000 / 230 = 30,4A is.
Dus wat je al zegt zou een 25A automaat beter zijn. Maar hoe is de software ingeregeld op de maximum stroom en is de bekabeling wel dik genoeg (4 of 6mms ipv 2.5mm2)
Als je een verbruikersmeter hebt of beter een stroomtang kun je natuurlijk altijd eens testen hoeveel stroom de Tesla maximaal levert als je PV en net uitzet, en enkele verbruikers op 1 fase aan zet.
Bidirectionele controle zegt mij niks. Het enige wat van belang is, is een eventueel richtingsgevoelige automaat. Bij DC automaten is de voedende zijde van belang voor de werking (en tegen brand
Hager zegt dat de voeding bij jouw automaat zowel van boven als van onder mag komen (aangezien je géén klasse B automaat hebt)
https://hager.com/nl/support/faq/energieverdeling
Je automaat is dus prima, alleen te klein bemeten.
Ik zou daarnaast gewoon eens bij je leverancier vragen wat de reden is, of er nog programmeringen in de Tesla zitten en wat je moet doen om straks een 3x25A te kunnen (laten) plaatsen ivm je extra verbruikers.
[edit], ohja, foto's van je installatie worden altijd gewaardeerd hier
Ja, precies, je mist wat piek vermogen in de zomermaanden, maar de vraag is of het al die extra kosten het waard is. Uiteindelijk heeft de persoon voor wie het is de keuze gemaakt om er niet meer geld in te steken. Maar bedankt voor het meedenken!Samoerai schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:07:
[...]
Dat is natuurlijk lastig, ik neem aan dat je de online opbrengst calculators wel een beetje bekeken hebt en verder is het natuurlijk ook van belang in hoeverre die 260 euro extra meetelt in het totale project. Ik vrees toch dat dit een afweging is.
Wat je zou kunnen doen is een voorspelling doen met 1890 Wp (35a * 54v) en die vergelijken met een voorspelling met 2250 Wp (375*6) . Dan heb je misschien iets om mee te werken.
onzin natuurlijk... je mist alleen wat 'pieken' en je hebt niet in totaal een kleiner systeem.
Het bedachte systeem is nu op basis van Victron MPPTs die de solar DC omzetten in 48-Volt DC dat op een "Busbar" terecht komt waar zowel een Multiplus II 5000 als een 14KWh batterij op zullen worden aangesloten.Proton_ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:40:
@Q Je zou het met een AC solar tool kunnen simuleren, bv SMA Designer. Dan kan je de 2250 Wp in jouw oriëntatie simuleren met een 1.5, 2 en 2.5 kW omvormer. Over het algemeen valt een aftopverlies erg mee.
Overigens is het met deze prijzen al snel interessant om een AC omvormer te gebruiken, dan heb je ook minder verlies van direct solar->huis. Een koude start met lege accu gaat dan alleen niet lukken.
Het hele idee was ook dat met een Solar DC to 48V DC je minder verliezen hebt dan dat je eerst DC naar AC gaat omvormen en dan weer door de MultiPlus terug van AC naar DC.
"Bus Bar" op basis van DIN RAIL met Circuit Breakers als alternatief voor Victron Lynx
Ik ben benieuwd of mensen feedback hebben op het volgende.In plaats van een Lynx busbar is het plan om gebruik te maken van circuit breakers op een DIN rail.
De 40A is om de 35A MPPT 150/35 te beschermen of af te schakelen.
De 80A is om de Batterij en de Multiplus te beschermen.
/f/image/KuNJuJIGFzL0Eqtit8JQX3KP.png?f=fotoalbum_large)
Het idee is om dan dit alles op een DIN rail met deze componenten bij elkaar te laten komen.
De min-polen gaan op het aansluit blok en de Plus gaat op de circuit breakers.
De Circuit Breakers zijn allemaal expliciet ook geschikt voor 48+ volt zoals wij het zien.
/f/image/QW3w8njEDePgdm8jWIrCUhnM.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben heel benieuwd of mensen hier nog feedback op hebben.
Omdat stroom in deze DC omgeving twee kanten op kan stromen moet nog gechecked worden dat deze circuit breakers geen 'richting' hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Q op 28-08-2023 15:12 ]
Nog een klein tipje. Als je een EasySolar neemt in plaats van een Multiplus + MPPT kun je de gehele EasySolar zonder BTW aanschaffen (voor thuisgebruik). Als je het los koopt alleen de MPPT. Of je moet een leverancier hebben die dit 'creatiever' aanpakt ;-)Q schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:03:
[...]
Het bedachte systeem is nu op basis van Victron MPPTs die de solar DC omzetten in 48-Volt DC dat op een "Busbar" terecht komt waar zowel een Multiplus II 5000 als een 14KWh batterij op zullen worden aangesloten.
ZekerQ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:11:"Bus Bar" op basis van DIN RAIL met Circuit Breakers als alternatief voor Victron Lynx
Ik ben benieuwd of mensen feedback hebben op het volgende.
In plaats van een Lynx busbar is het plan om gebruik te maken van circuit breakers op een DIN rail.
De 40A is om de 35A MPPT 150/35 te beschermen of af te schakelen.
De 80A is om de Batterij en de Multiplus te beschermen.
[Afbeelding]
Het idee is om dan dit alles op een DIN rail met deze componenten bij elkaar te laten komen.
De min-polen gaan op het aansluit blok en de Plus gaat op de circuit breakers.
De Circuit Breakers zijn allemaal expliciet ook geschikt voor 48+ volt zoals wij het zien.
[Afbeelding]
Ik ben heel benieuwd of mensen hier nog feedback op hebben.
Omdat stroom in deze DC omgeving twee kanten op kan stromen moet nog gechecked worden dat deze circuit breakers geen 'richting' hebben.
Het is idd zo gedaan omdat de PV nooit boven de 3600watt per fase binnen laat komen en (toen) de afname ook niet. (de grootverbruikers zaten op fase 2 en 3). Dus 16A leek voldoende. Inmiddels is mijn huis onderweg naar gasloos en zijn de L/L verwarming op de etage en Wpb al naar binnen gereden, De Wp voor beneden en inductie komen er aan en de keuken krijgt een upgrade waardoor er meer heavy users bij komen. Dat maakt dat fase 1 serieus meer kán trekken.GMJansen schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:37:
[...]
Geen idee waarom dit zo gedaan is. Idd wel selectief, maar net als laadpalen gebeurd het wel vaker dat er niet selectief gezekerd wordt.
[/quote]
De bekabeling van de Powerwall naar de alamat is 3/1/1 van 4mm2 (25 meter ver weg) en die van de Gateway naar de sub hoofd schakelaar naar het huis 3/1/1 van 10mm2 (50cm). De software in de gateway geeft geen mogelijkheid om de 5kW per fase naar het huis te begrenzen.Ik kan zo snel niks in de manual van de Tesla Powerwall vinden over afzekeren. Wel een Engelse norm (16 cq 25A)
https://www.tesla.com/sit...N_Installation_Manual.pdf
Je hebt gelijk dat de stroom normaal gesproken 5000 W / 230 V = 21,7A cq. piek 7000 / 230 = 30,4A is.
Dus wat je al zegt zou een 25A automaat beter zijn. Maar hoe is de software ingeregeld op de maximum stroom en is de bekabeling wel dik genoeg (4 of 6mms ipv 2.5mm2)
Als je een verbruikersmeter hebt of beter een stroomtang kun je natuurlijk altijd eens testen hoeveel stroom de Tesla maximaal levert als je PV en net uitzet, en enkele verbruikers op 1 fase aan zet.
Fase 1 is belast met de 'warmte' zaken in mijn huis + de computer zooi. Dus: Quooker, Wpb, Airco, Wp (excl BUH) en Server. Uit de losse pols de maximale wattages: 2200 + 1200 + 1700 + 1200 + 500 (+-). Is iets van 7000 Watt maar een puur theoretisch model want allemaal op maximaal vermogen. Die quooker heeft wel steeds van die korte 2kW piekjes. De Wpb neemt normaal iets van 350W en alleen bij temperaturen onder de zeg 10 graden buiten komt die 1200W in beeld, maar dan wel een uurtje of zo. De airco is gebaseerd op meerdere binnen units maar op enig moment draait er maar 1 en die heb ik nooit boven de 600W gezien. De Wp is nog onzeker maar zou normaal iets van 150W in 'pruttelstand' moeten doen. En de computerzooi ... ach ja. Kortom die 5kW gaat ie waarschijnlijk zelden halen.
Hager zegt:Bidirectionele controle zegt mij niks. Het enige wat van belang is, is een eventueel richtingsgevoelige automaat. Bij DC automaten is de voedende zijde van belang voor de werking (en tegen brand) en bij AC automaten per merk verschillend.
Hager zegt dat de voeding bij jouw automaat zowel van boven als van onder mag komen (aangezien je géén klasse B automaat hebt)
https://hager.com/nl/support/faq/energieverdeling
"Maakt het uit of ik voeding van een aardlekschakelaar boven of onder aansluit?
Nee, het maakt niet uit. Je kunt - behalve bij de klasse B aardlekschakelaars - de voeding zowel boven als onder aansluiten. Klasse B aardlekschakelaars zijn richtingsgevoelig."
Volgens mij is de ADM416G een klasse B ...
Met bidirectioneel bedoel ik dat het zekeringsgedrag van de alamat zowel afgaat bij stroom van boven e/o van onder. Bij mijn 416 lijkt dit alleen gegarandeerd bij stroom van onderen. (in mijn geval het ontladen is gezekerd tot 3x16A, dat is ook de crux omdat de PV nooit boven de 3x16A gaat komen met 5.5kWp).
Uhh, de leverancier ... Tesla verkocht geen Powerwalls in NL (nu misschien wel), deze zijn binnengekomen via het Referral Program. Misschien ooit van gehoord? Als iemand eenTesla auto kocht en 'jou' als referral opgaf spaarde je punten. Van die punten kon je Tesla spullen kopen. Ik heb de installatie zelf gedaan. Er was in NL geen installateur die zijn handen hier aan wilde 'branden'.Je automaat is dus prima, alleen te klein bemeten.
Ik zou daarnaast gewoon eens bij je leverancier vragen wat de reden is, of er nog programmeringen in de Tesla zitten en wat je moet doen om straks een 3x25A te kunnen (laten) plaatsen ivm je extra verbruikers.
Got you. Ik zal eens kijken..., ohja, foto's van je installatie worden altijd gewaardeerd hier
54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Met dat laatste is de eigenaar inderdaad bezigSamoerai schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:28:
[...]
Nog een klein tipje. Als je een EasySolar neemt in plaats van een Multiplus + MPPT kun je de gehele EasySolar zonder BTW aanschaffen (voor thuisgebruik). Als je het los koopt alleen de MPPT. Of je moet een leverancier hebben die dit 'creatiever' aanpakt ;-)
Maar het gaat over een afstand van 10-15 cm. Ik zal het nog eens controleren.Samoerai schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:35:
[...]
ZekerJe maakt in dit geval een busbar van de doorverbinders. Daar moet dus de stroom van het gehele systeem doorheen kunnen. Als ik even snel naar de specs kijk zijn die dingen 10mm2 en dat lijkt me wel erg weinig voor de stromen zoals die bij dit systeem kunnen gaan lopen. Je moet bij een multiplus 5000 toch meer aan 50mm2 denken.
Deze kammen gaan tot 63A en dat is te kort, dus toch nog iets om te fixen.👍
We draaien de toekomstige 5000 afgeknepen op Max 230@16A dus gaan nooit max stroom halen.
[ Voor 12% gewijzigd door Q op 28-08-2023 16:40 ]
Dat idee begrijp ik.Q schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:03:
[...]
Het hele idee was ook dat met een Solar DC to 48V DC je minder verliezen hebt dan dat je eerst DC naar AC gaat omvormen en dan weer door de MultiPlus terug van AC naar DC.
Van 300Vdc solar direct naar 230Vac levert wel minder verliezen op dan 300Vdc->48Vdc->230Vac, bovendien is door schaalgrootte zo'n omvormer goedkoper boven de pakweg 1500W. Omdat het systeemrendement incl opslag maar zo'n 5-10% lager ligt en excl opslag ca 5% hoger ligt kan het interessant zijn als je toch op het grid aangesloten bent.
De MPPT 150/35 is max 98% efficiënt, net als de betere AC solar inverters, maar om op het net in te voeden moet de eerste ook nog door de 90-95% efficiënte Multiplus.
Op het moment dat de accu vol zit (80% van de zomer bij de meest gangbare accu/pv verhouding) heb je met een goedkopere AC omvormer dus ook minder verliezen.
Het is een aardlekautomaat en heeft dus een afschakelkarakteristiek voor overbelasting (=zekeringautomaat deel) en een lekstroomdetectieklasse(=aardlek).Judge Ming schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:00:
[...]
Hager zegt:
"Maakt het uit of ik voeding van een aardlekschakelaar boven of onder aansluit?
Nee, het maakt niet uit. Je kunt - behalve bij de klasse B aardlekschakelaars - de voeding zowel boven als onder aansluiten. Klasse B aardlekschakelaars zijn richtingsgevoelig."
Volgens mij is de ADM416G een klasse B ...
Deze heeft karakeristiek B, klasse A. Een klasse B herken je vooral aan de 4x hogere prijs.
Ok helder, bedankt voor de info, maar wat ik niet begrijp hoe een batterij gekoppeld wordt in dit scenario.Proton_ schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:14:
[...]
Dat idee begrijp ik.
Van 300Vdc solar direct naar 230Vac levert wel minder verliezen op dan 300Vdc->48Vdc->230Vac, bovendien is door schaalgrootte zo'n omvormer goedkoper boven de pakweg 1500W. Omdat het systeemrendement incl opslag maar zo'n 5-10% lager ligt en excl opslag ca 5% hoger ligt kan het interessant zijn als je toch op het grid aangesloten bent.
De MPPT 150/35 is max 98% efficiënt, net als de betere AC solar inverters, maar om op het net in te voeden moet de eerste ook nog door de 90-95% efficiënte Multiplus.
Op het moment dat de accu vol zit (80% van de zomer bij de meest gangbare accu/pv verhouding) heb je met een goedkopere AC omvormer dus ook minder verliezen.
Bovendien komt er nog in de toekomst string van 3 panelen bij op een extra MPPT, hoe uitbreidbaar is jouw voorstel?
Het is overigens in “ons” geval 130-150 volt DC. Ik vraag me af of dat nog uit maakt voor de efficiëntie berekening. Of we kunnen op zo’n solar omvormer meer panelen in serie zetten ipv parallel?
[ Voor 10% gewijzigd door Q op 28-08-2023 16:39 ]
Kijk eens naar de NEN wat nodig is voor selectiviteit.Judge Ming schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 11:24:
Hallo, ik heb een AC accu installatie van Tesla staan. De thuisinstallatie is 3x25A en ik heb 3 powerwalls (voor elke fase 1) die bij elkaar bijna 40kWh kunnen bevatten. De accu's zitten achter een alamat die volgens mij onderbemeten is: een hager ADM416G (3x16A B 30mA). Een enkele powerwall kan geladen en ontladen worden met 5kW continu met een piek van 7kW gedurende enkele seconden.
"Moet ik aanvullende overspanningsbeveiliging (OSB) voor elk apparaat of elke onderverdeler gebruiken die meer dan 10 m van de laatste overspanningsbeveiliging verwijderd is?
Dit is een normatieve aanbeveling. Vanuit ons oogpunt verwijzen aanbevelingen naar alle gevoelige eindapparatuur of onderverdelers die meer dan 10 m van de laatste overspanningsbeveiliging verwijderd zijn. De te beveiligen eindapparatuur of onderverdelers moeten door de installateur met de klant besproken worden. Daarnaast adviseert de norm aanvullende overspanningsbeveiligingscomponenten in de volgende gevallen: Als hoge spanningspieken worden gegenereerd in het gebouw/systeem (bijv. uitrusting met hoge belastingsstromen zoals omvormers of accu-opslag). Als grote objecten op of naast het gebouw moeten worden beveiligd (zoals masten, buitenverlichting, warmtesensoren of antennes)."
Bron: Hager
Bedankt, ik vroeg me af of er nog een MultiPlus in jouw verhaal mee deed, inderdaad dus
De prijslijst voor het 48Volt DC verhaal is pittig en bij elkaar is de MPPT oplossing niet goedkoop.
Ik denk dat het effect van de MPPTs wel is dat de batterij efficiënter geladen wordt omdat anders het opladen + ontladen 2x door de MultiPlus moet en dat verlies wordt volgens mij best fors, 10% ofzo, hoe erg dat is, is een andere vraag.
Als je 3-fase solar inverters inzet, gaat de multiplus dan ook gewoon op 1 fase hard laden uit het net om hetgeen op andere fasen het net op wordt gestuurd, dat verandert toch niet?
update
Ik heb nog even met de eigenaar gesproken maar we vinden het wel mooi zo en we houden ons aan het plan om met MPPTs via 48 volt te laden. Dat direct gebruik van solar dan minder efficient is, zo zal het zijn.
Om heel eerlijk te zijn is het hele project financieel denk ik toch niet echt 100% rationeel, maar het is gewoon een hele leuke hobby
[ Voor 30% gewijzigd door Q op 29-08-2023 14:58 ]
Controlroom: Bovenin: Tesla BackupGateway, groepenkast. Onderin van L naar R, Ziggo modem, Stedin meter, Zappi autolader. In deze tech ruimte staan verder de centrale stofzuider en de Daikin Altherma-3 RW 6kW met 9kW BUH.
Tesla Powerwalls front, LED strips (voor de leut), aansluitzijde. Niet veel aan te zien. De powerkabel is 3 fase 4mm2 en de groene kabel is voor de signalen.
:strip_exif()/f/image/vdWavIKPPy4eURSOSvcbbY7u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vqkSeKFtysiQvfeJ2sD4BdvH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0uXkPq4tmZAVjkKPDeoV3y9b.jpg?f=fotoalbum_large)
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
/f/image/QFJl2Wzd3xLRVj96E2RF3yXl.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lbBhJEey7h6qGqCWlC4RgJUM.jpg?f=fotoalbum_large)