Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
GMJansen schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:37:
[...]
Ik las al eerder je commentaar over je jacht op warmteopwekkers, grappig, maar goed!
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je het doet. Ik stond er zelf helemaal niet bij stil voordat ik je opmerkingen las, dat de groepenkast ook een belangrijk onderdeel is; naast de inverter/ chargers/ batterijen onderdelen.
Groepenkast zat er eigenlijk niet in mijn warmte jacht,
Maar ik liep er tegenaan dat 1 Deye 12k dat deze zonder problemen tijdens PV-opwek de kortsluitstroom voor de magnetische afslag van een 16A B-kar op 1 fase kon leveren zonder ondersteuning uit de netaansluiting of wel bijna 12kW
Niet waar ik vanuit uitging en wat ik eerder getest had, was het thermisch afslag na enige tiental seconden goed voor nominaal ~6kW (28-29A/230V)op een fase en ik met twee ineens voorbij de 100A/230V per fase moet kijken, dat is nominaal het dubbele. en ik zag dat andere het ook gevonden hadden (drukke YT)
De kasten worden met PV, Laadpalen en nu ook accu, steeds langer/langdurig zwaar belast. Dus je hebt een goed punt.
Had je ook een warmtebeeldcamera die dit laten zien? Dan ben ik wel benieuwd naar wat beelden!
Zou het uitmaken als je wat zorgt voor natuurlijke ventilatie, door aan de onder- en bovenkant van de kast ventilatie roosters aan te brengen, en om de zoveel automaten steeds een module-plek vrij te houden?
Ik heb zoiets gezien bij een installatiekast met ventilatie en die was IP42, het is nog , wel zelf te maken, maar nog niet in de EU met CE gezien, want dan is een deel van de puzzel opgelost. Buiten fabrikant specs gebruik is afkeur en kan je nergens op terugvallen..
Ook niet alle laadpalen komen door een scope inspectie en daarmee de verzekering omdat componenten te warm worden bij normaal gebruik of niet op 80% van nominaal worden gebruikt

Veel componenten hebben max bedrijftemperatuur van 40 graden, zelfs hoofdschakelaars

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:49
John245 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

@Domba Waarom zou je klasse B willen gebruiken (wat meestal veel duurder is)?

Victron geeft aan:
"De omvormer komt met een transformator die de frequentie van de netspanning isoleert. Dit sluit de mogelijkheid van gelijkstroom op elke AC-poort uit. Daarvoor kunnen aardlekschakelaars van het type A worden gebruikt."
Inderdaad, het is geen Deye omvormer die geen transformator gebruikt (DC/AC switching) en dus wel een Type B aardlekschakelaar "moet" hebben :).
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:23:
Vandaag de vijfde dag van mijn installatie.

Gisteren heb ik twee zonnepanelen op de garage geplaatst en de leidingen 'naar binnen' gebracht. Dat is nog best een klus en gewicht. Totaal 80 kilo ballast plus frames plus panelen. Maar goed, jullie hebben vast wel eerder zonnepanelen gezien.

Vandaag heb ik de panelen aangesloten op de MPPT en deze via een werkschakelaar met de aansluiting op de Lynx verbonden.

Even checken... De panelen leveren maximaal 410 Wattpiek, maal twee panelen, gedeeld door 48 volt is maximaal 17 ampère. Dan zou de 20A van de schakelaar toch voldoende moeten zijn?

Verder heb ik alle aardleidingen op een verdeelblok aangesloten en ben ik aan de communicatie-kabels begonnen: Netwerk-kabel, communicatie-kabels naar de Multiplussen en doorlussen, communicatie-kabels naar de accu's en doorlussen, kabeltje naar de MPPT, kabel met USB verloop naar de elektriciteitsmeter in de groepenkast voor de zonnepanelen. En natuurlijk de voedingsspanning.

Ik heb geen kabel van de Cerbo naar de Lynx-en. Volgens mij kan/hoeft dit niet in combinatie met de Cerbo. Ik kon niets in de documentatie vinden. Moet ik nog bij de leverancier checken.

[Afbeelding]

De blauwe communicatie-kabels worden netjes weggewerkt als alles functioneert.

Alleen durf ik het nu niet in te schakelen. Ik heb de leverancier gevraagd om me maandag via een video-telefoongesprek te assisteren bij de ingebruikstelling. Heel benieuwd.
Lekker bezig geweest !

20A is voldoende, die piek van 17A zal niet voor lange duur zijn.

Cerbo naar Lynx is enkel de Shunt, de DC/Power In Lynx hebben er geen. De DC heeft wel een RJ11 voor voeding voor "zekering" status en die sluit je normaal gesproken aan je Lynx Shunt.

Voor gebruik nog eens alles checken, polariteit, aandraaimomenten, bevestigen...

Vergeet ook niet pre-charge te doen voor dat je accu's inschakelt !
stef110 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:29:
Een kleine heads up voor de victron gebruikte hierzo.

Ik heb vandaag mijn systeem uitgebreid van 1 fase naar 3 fase echter tijdens het opnieuw aansluiten van de accu's en inschakelen van de Cerbo is de Cerbo gx overleden.
Na wat zoeken online blijkt er een batch Cerbo's gxen te zijn die een fout hebben waarbij ze bij een 48v systeem stuk kunnen gaan. In onderstaand document staat een serie nummer reeks met toestellen die verkeerd geproduceerd zijn.

https://www.bimblesolar.c...8V%20systems%20-%20v5.pdf

Helaas heb ik mijn Cerbo via marktplaats gekocht en niet rechtstreeks bij een Reseller. Zojuist victron een mail gestuurd hopelijk is hij nog onder garantie te vervangen... tot die tijd werkt er nu helemaal niks meer..
Klopt inderdaad, jammer dat je er te laat achter bent gekomen.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:14
Hierbij alvast een paar foto's van mijn setup.
Ik ben 3 maanden geleden begonnen met 1 muliplus2 3000 en een zelfbouw accu bestaande uit 16 eve lf280k cellen gekocht bij nkon.
Kort daarna heb ik een mppt 150/35 toegevoegd met daar achter 3 paneeltjes op het garage dak om wat efficiënter de accu te kunnen laden.

Na ongeveer 2 maanden kregen we spannings problemen hier in de wijk ik heb al bijna 10 jaar een 1 fase chint 2kw omvormer hangen welke nu gemiddelde een halve dag uit stond vanwege hoge net spanning. Gezien deze omvormer al aardig oud was en niet te update was na nieuwe land normen heb ik besloten deze te vervangen voor een Smart solar rs450. Hiermee kan ik nu snel de accu opladen en de overtollige stroom weer terug het net in pompen via de multiplus welke wel uptodate land normen heeft en niet uitvalt. (tenminste nog niet)

Vorige week heb ik nog een 2 tal multiplussen bij besteld om het helemaal af te maken en een 3 fase opstelling te bouwen. Daarbij ik ook de meterkast achter de Ac-out kan hangen om de woning ook van ups stroom te kunnen voorzien. Daarbij kwam dat 1 multiplus 3000 eigenlijk net te klein was om alle pieken in het huis te dekken uit de accu. Hopelijk gaat dat nu straks beter als het weer draait met een nieuwe Cerbo...

Het hele systeem bestaat momenteel nu dus uit:
1x Cerbo gx met een Touch 7
3x Multiplus 2 3000 48v
1x Mppt 150/35
1x Smart solar rs350
1x smart shunt
1x lynx power in (omgebouwd)
1x lynx lynx distributor
16x eve lf280k met een 250a daly bms
1x een em24 net achter de hoofdschakelaar
1x een et340 voor het meten van de omvormers (meerdere 1 fase omvormers achter 1 3fase meter.
1x hager sft440 om het hele victron systeem te elimineren in geval van nood of tijdens update.

Voedingen tussen meterkast en onder verdeler bij de omvormers zijn 2 5x6mm2 kabels.
Tussen de lynx en de accu zit een 70mm2 kabel
Tussen de lynx en de multiplussen zit 35mm2
Tussen de lynx en de Rs450 zit 50mm2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCz7xYocEuMHeDYRdtSDSYrL4iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrPkUjsiqrbRYhsMsYUmmO11.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBRxro9745wz6uQYhbKoo4-S6GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ai1GYbFqTmqCBYvd7sU7JPRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-s-2q7U_b91LrvmmaJoAiQc2OU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gzIHz70mO4z2jJPVm4kBc4pr.jpg?f=fotoalbum_large

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:30
stef110 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:59:
Ik ben 3 maanden geleden begonnen met 1 muliplus2 3000 en een zelfbouw accu bestaande uit 16 eve lf280k cellen gekocht bij nkon.
Kort daarna heb ik een mppt 150/35 toegevoegd met daar achter 3 paneeltjes op het garage dak om wat efficiënter de accu te kunnen laden.

Na ongeveer 2 maanden kregen we spannings problemen hier in de wijk ik heb al bijna 10 jaar een 1 fase chint 2kw omvormer hangen welke nu gemiddelde een halve dag uit stond vanwege hoge net spanning. Gezien deze omvormer al aardig oud was en niet te update was na nieuwe land normen heb ik besloten deze te vervangen voor een Smart solar rs450. Hiermee kan ik nu snel de accu opladen en de overtollige stroom weer terug het net in pompen via de multiplus welke wel uptodate land normen heeft en niet uitvalt. (tenminste nog niet)

Vorige week heb ik nog een 2 tal multiplussen bij besteld om het helemaal af te maken en een 3 fase opstelling te bouwen. Daarbij ik ook de meterkast achter de Ac-out kan hangen om de woning ook van ups stroom te kunnen voorzien. Daarbij kwam dat 1 multiplus 3000 eigenlijk net te klein was om alle pieken in het huis te dekken uit de accu. Hopelijk gaat dat nu straks beter als het weer draait met een nieuwe Cerbo...

3x Multiplus 2 3000 48v
1x Mppt 150/35
1x Smart solar rs350
1x smart shunt
1x lynx lynx distributor
1x een et340 voor het meten van de omvormers (meerdere 1 fase omvormers achter 1 3fase meter.
1x hager sft440 om het hele victron systeem te elimineren in geval van nood of tijdens update.

Voedingen tussen meterkast en onder verdeler bij de omvormers zijn 2 5x6mm2 kabels.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er strak uit.

Ik meen in de Victron dicumentatie gelezen te hebben dat de DC kabels niet door een gesloten kabelgoot mogen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Wat is het verschil tussen een klasse 5 en een klasse 6 accukabel. Ik zie dat beide toegepast worden in een Victron set-up. Is klasse 6 beter?

Welke klasse kabel gebruiken jullie? En is er bijvoorbeeld een merk (zoals TS) dat zeer goed is?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:51

HermanGast

Exige GT3

Hoe lastig is het om van 1 fase naar 3 fasen te gaan met Victron? Is dat zelf te doen? Ik lees dat en een password bij nodig is?
Of gewoon 2x multiplus erbij en het ESS iets anders instellen?
(Vertrekpunt 1x multiplus 3000 48v gx met 15kW Pylontech)

[ Voor 32% gewijzigd door HermanGast op 13-08-2023 19:23 ]

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
HermanGast schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:18:
Hoe lastig is het om van 1 fase naar 3 fasen te gaan met Victron? Is dat zelf te doen? Ik lees dat en een password bij nodig is?
Password is zo te vinden. Volgens mij 3 maal Z.

Is wel te doen. FF de documentatie doornemen. Je heb in ieder geval al een mooi uitgangspunt.

[ Voor 10% gewijzigd door John245 op 13-08-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:26:
[...]

Password is zo te vinden. Volgens mij 3 maal Z.

Is wel te doen. FF de documentatie doornemen. Je heb in ieder geval al een mooi uitgangspunt.
Dankjewel

En de ESS assistent in alle 3 de multiplussen laden zie ik. Dat is goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stef110
HermanGast schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:18:
Ik heb zojuist de andere 2 multiplussen geconfigureerd, Goed te doen eerste ze alle 3 op de zelfde firmware krijgen daarna de fase volgorde instellen. En daarna per stuk land codes en overige instellingen invoeren.
De ac out produceert nu netjes een 3 fase sinewave.
Morgen victron bellen over de cerbo garantie kwestie...

Stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie

3x Multiplus 2 3000 48v
1x Mppt 150/35
1x Smart solar rs350
1x smart shunt
1x lynx lynx distributor

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi setup, ziet er strak uit !
John245 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:55:
[...]
Ziet er strak uit.

Ik meen in de Victron dicumentatie gelezen te hebben dat de DC kabels niet door een gesloten kabelgoot mogen.
Het aantal stroom wat er maximaal door heen mag is meestal berekend op 50-70gr kabeltemperatuur.
Deze warmte moet je inderdaad wel kwijt kunnen wat lastiger gaat in een goot.

Gebruik je ruim bemeten kabels dan is er geen probleem.
John245 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:54:
Wat is het verschil tussen een klasse 5 en een klasse 6 accukabel. Ik zie dat beide toegepast worden in een Victron set-up. Is klasse 6 beter?

Welke klasse kabel gebruiken jullie? En is er bijvoorbeeld een merk (zoals TS) dat zeer goed is?
Klasse 6 is soepeler dan klasse 5. Heb zelf klasse 6 in gebruik en zou ook die gebruiken, maakt installatie toch net wat makkelijker.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:31
Vandaag was (voor mij) de grote dag. Ik heb mijn nieuwe Victron installatie in gebruik genomen.
Het overleg met mijn leverancier was kort en eenvoudig: alle apparaten aanzetten en dan werkt het.
En inderdaad het ging allemaal in één keer goed, let op de groene 'actief' status leds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4GAGX6cD7QugzYiIN86A7-UpeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oBLjQfcqZTsBwTPy9iyxjSby.jpg?f=fotoalbum_large
In één keer werkten alle door mijzelf geïnstalleerde apparaten, kabels, groepenkast-automaten, communicatie-kabels etc. Poeh! Wat een opluchting. Ik ben blij en ook wel trots, ik ben ten slotte maar een oude amateur.

Er waren wel een paar kleinigheidje in de setup. Dat heeft de leverancier alsnog aangepast.

Iets 'groter' was dat in de elektriciteitsmeter fase 2 en fase 3 waren omgewisseld. Ik vermoedde dat al eerder vanwege het getoonde gebruik per fase door de P1 meter, maar nu weigerden de Victrons te starten met een phase-rotation Error. Waarschijnlijk zit die fout al sinds de oertijd in de meter, maar pas nu ging het hinderen. De leverancier heeft de twee victrons softwarematig even omgewisseld.
Morgen om acht uur komt Stedin om het hardwarematig op te lossen (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:47:
Vandaag was (voor mij) de grote dag. Ik heb mijn nieuwe Victron installatie in gebruik genomen.
Het overleg met mijn leverancier was kort en eenvoudig: alle apparaten aanzetten en dan werkt het.
En inderdaad het ging allemaal in één keer goed, let op de groene 'actief' status leds:
[Afbeelding]
In één keer werkten alle door mijzelf geïnstalleerde apparaten, kabels, groepenkast-automaten, communicatie-kabels etc. Poeh! Wat een opluchting. Ik ben blij en ook wel trots, ik ben ten slotte maar een oude amateur.

Er waren wel een paar kleinigheidje in de setup. Dat heeft de leverancier alsnog aangepast.

Iets 'groter' was dat in de elektriciteitsmeter fase 2 en fase 3 waren omgewisseld. Ik vermoedde dat al eerder vanwege het getoonde gebruik per fase door de P1 meter, maar nu weigerden de Victrons te starten met een phase-rotation Error. Waarschijnlijk zit die fout al sinds de oertijd in de meter, maar pas nu ging het hinderen. De leverancier heeft de twee victrons softwarematig even omgewisseld.
Morgen om acht uur komt Stedin om het hardwarematig op te lossen (hoop ik).
@MJ de Bruijn
Gaaf om het draaiend te zien.
Hoveel uur heeft het nu uiteindelijk gekost? Mijn doorlooptijd gaat waarschijnlijk wel langer worden.
De kabeltjes om 5 Volt op de distributors te zetten zouden er wel bij moeten zijn. Bij mij hieft iedere distributor een RJ10 kabel.
Welke afmetingen kabelgoten heb je gebruikt en voor hoeveel % zitten deze vol?
Hoe heb je trouwens de netwerkkabels van de Victrons wegegwerkt?

Wel fijn dat Stedin zo snel kan komen, meetstal zijn ze niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:44:
@MJ de Bruijn
Hoeveel uur heeft het nu uiteindelijk gekost?
40 tot 50 uur heel hard werken. Daarbij tientallen uren piekeren, research, leveranciers contacten, etc. Ik ben ongeveer twee jaar geleden begonnen met nadenken.
De kabeltjes om 5 Volt op de distributors te zetten zouden er wel bij moeten zijn.
De kabeltjes zitten er bij, maar niets om aan te sluiten als voeding. Het zou kunnen met een externe 5 volt voeding. Maar dan moet ik ook een stopcontact maken. Wellicht in de komende tijd.
Welke afmetingen kabelgoten heb je gebruikt en voor hoeveel % zitten deze vol?
10x10 cm. Je ziet er twee naast elkaar aan de linkerzijde op de foto. Ze zitten behoorlijk vol. Dus ik maak ze niet open om een foto te maken. Ik ben blij dat ze netjes dicht zitten.
Wel fijn dat Stedin zo snel kan komen, meestal zijn ze niet zo snel.
Als ik ze bel zijn ze al snel in paniek en willen zo snel mogelijk de buurt weer veilig maken. Zoiets zal het wel zijn. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MJ de Bruijn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:51:
[...]

40 tot 50 uur heel hard werken. Daarbij tientallen uren piekeren, research, leveranciers contacten, etc. Ik ben ongeveer twee jaar geleden begonnen met nadenken.

[...]

De kabeltjes zitten er bij, maar niets om aan te sluiten als voeding. Het zou kunnen met een externe 5 volt voeding. Maar dan moet ik ook een stopcontact maken. Wellicht in de komende tijd.

[...]

10x10 cm. Je ziet er twee naast elkaar aan de linkerzijde op de foto. Ze zitten behoorlijk vol. Dus ik maak ze niet open om een foto te maken. Ik ben blij dat ze netjes dicht zitten.

[...]

Als ik ze bel zijn ze al snel in paniek en willen zo snel mogelijk de buurt weer veilig maken. Zoiets zal het wel zijn. O-)
Er zijn ook oplossingen mogelijk met een omvormertje van 48VDC naar 5V die je kan aansluiten op de batterij.

Hoe heb je de netwerkkabels van de Victron weggewerkt? Want ik zie ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:04:
[...]

Er zijn ook oplossingen mogelijk met een omvormertje van 48VDC naar 5V die je kan aansluiten op de batterij.

USB geeft 5V. Ik pak die uit de Multiplus GX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:57
[crosspost]
Mocht iemand nog op zoek zijn naar de Hager SFT440, MaxICT heeft hem vrij goedkoop (€60) momenteel. Ik heb ze net binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Niek_ op 14-08-2023 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Niek_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:18:
[crosspost]
Mocht iemand nog op zoek zijn naar de Hager SFT440, MaxICT heeft hem vrij goedkoop (€60) momenteel. Ik heb ze net binnen.
Je weet dat je ze ook voor Euro 31,99 kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
John245 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:25:
[...]

Je weet dat je ze ook voor Euro 31,99 kan kopen?
Nee, maar zet vooral een linkje bij je post :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:40

Ethirty

Who...me?

Niek_ schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:45:
[...]

Nee, maar zet vooral een linkje bij je post :)
https://www.amazon.nl/Hag...=sft440%2Caps%2C78&sr=8-2

Klein beetje duurder, maar regelmatig ook voor minder.

En via de DE versie zelfs nog goedkoper
https://www.amazon.de/HAG...40%2Caps%2C82&sr=8-1&th=1

[ Voor 27% gewijzigd door Ethirty op 14-08-2023 18:48 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Hmz, ik moet duidelijk aan m’n zoekkwaliteiten gaan werken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
John245 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:04:
Daar zat ik al aan te denken, want als er zekeringen klappen gaat het systeem toch uit (denk ik). En dan is er ook geen netstroom en dus doet een adapter het ook niet.
Direct onder de Victrons loopt een grijs pijpje. Daar zitten de aard-kabels in.
En daar heb ik de netwerk-kabels ook bij gedaan. Die heb ik zelf gemaakt op precies de benodigde lengte.
Bij de meest rechter Victron zie je nog een heel klein stukje wit tussen de grijze pijp en de aard-kabel, bij de linker trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dit soort dingen altijd Amazon of Voltus.de checken, elektra spul in Nederland is gewoon veel te duur.
Alleen uitkijken dat je geen dingen koopt die hier niet gebruikelijk of toegestaan zijn, zoals 1- of 3-polige automaten.

Voor gewoner spul even bij Sander checken.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ethirty schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:53:
Dit soort dingen altijd Amazon of Voltus.de checken, elektra spul in Nederland is gewoon veel te duur.
Alleen uitkijken dat je geen dingen koopt die hier niet gebruikelijk of toegestaan zijn, zoals 1- of 3-polige automaten.

Voor gewoner spul even bij Sander checken.
Check ook op idealo.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Laatst online: 12-10 21:35
MJ de Bruijn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 18:56:
[...]

Kijk, dat is een goede tip.
Ik ga kijken of de Cerbo ook een bruikbare 5 volt levert.
Hoewel ook dan de vraag blijft of de Cerbo actief/aan blijft als er een zekering klapt.

Wellicht weet iemand wat er gebeurt als een zekering klapt bij een Multiplus of juist bij een accu. Wat schakelt dan (aanvullend) uit en wat blijft actief?
Wat ik heb getest is dat de omvormers blijven werken als de ESS in 'keep batteries charged' staat en AC-in staat. Er blijft dan ook voltage op de DC polen staan (om te laden). Dit is voldoende om de Cerbo te blijven voeden. Deze moet dan wel na de hoofdschakelaar van de DC zitten natuurlijk.

Heb nog nooit getest om de hoofdschakelaar af te schakelen terwijl er volop uit de accu's wordt gebruikt. Ik vermoed dat het ook dan blijft werken. Victrons zijn echt retesnel met omschakelen.

Installatie is erg mooi geworden trouwens. Veel plezier ermee. Hoe ga je hem aansturen verder?
goede tip dit!

[ Voor 21% gewijzigd door Niltag op 14-08-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Niltag schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:15:
Installatie is erg mooi geworden trouwens. Veel plezier ermee. Hoe ga je hem aansturen verder?
Dank voor het compliment. Ik ben ook erg happy.

Ik wil gaan aansturen om een optimale mix van zonnepanelen (ook terugleveren), dynamisch contract (bij laag inkopen, bij hoog gebruiken) en batterij-reserve bij stroomuitval (in de winter meer dan in de zomer) te realiseren. Ik heb maar één meter.

Programma's en strategieën ontwikkelen was ooit mijn beroep, dus dat moet lukken.

Mijn volgende onderzoek is om vast te stellen wat de beste externe aansturing is. Ik ben nog behoorlijk blanco.

Voor huis-automatisering gebruik ik Domoticz, maar ik heb niet kunnen vinden of er een interface of Api bestaat naar de Cerbo GX (of het OS daarop dat, zo begrijp ik, Venus heet).

Iemand suggesties voor de beste fora over dit onderwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-10 00:21

[Afbeelding]
Hé leuk,
Een Omnik.
Die draait bij mij ook nog :)
(Via TCP lees ik 'm uit in HA)

[ Voor 32% gewijzigd door GMJansen op 14-08-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
MJ de Bruijn schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:16:
[...]

Mijn volgende onderzoek is om vast te stellen wat de beste externe aansturing is. Ik ben nog behoorlijk blanco.

Voor huis-automatisering gebruik ik Domoticz, maar ik heb niet kunnen vinden of er een interface of Api bestaat naar de Cerbo GX (of het OS daarop dat, zo begrijp ik, Venus heet).

Iemand suggesties voor de beste fora over dit onderwerp?
Op het Victron forum wordt wel over Domoticz gesproken
https://community.victron...ith-mqtt-to-venus-os.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Zo... het nieuwe hek is van de dam.

Vandebron gaat klanten met zonnepanelen een maandelijkse heffing opleggen.
De verwachting is dat de andere leveranciers volgen.

https://www.volkskrant.nl...en-vermoedelijk~b5c45740/

[Edit]
@bbbrumbrum
Bedankt voor de aanvulling. Aangepast.

En zie ook
nieuws: Vandebron gaat vaste terugleveringsheffing berekenen aan zonnepaneele...

[ Voor 44% gewijzigd door GMJansen op 15-08-2023 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GMJansen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:40:
Zo... het nieuwe hek is van de dam.

Vandebron gaat klanten met zonnepanelen een maandelijkse heffing opleggen van €4 1000kW/jr tot €46 5000kW/jr.

Gek genoeg niks op hun site, blog of Pers site te vinden.
Alle media melden het nu wel.

https://www.volkskrant.nl...en-vermoedelijk~b5c45740/
Staat gewoon op hun site: https://vandebron.nl/blog/vaste-terugleveringskosten

Relevant topic: Maandelijkse heffing op het bezit van zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
GMJansen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:40:
Vandebron gaat klanten met zonnepanelen een maandelijkse heffing opleggen.
“We hebben decennia lang niets aan het stroomnet verbeterd, waardoor we nu in de knoop komen en extra kosten gaan rekenen om de net-belasting in het gareel te houden en de verbeteringen nog verder uit te kunnen stellen.”
Zo klinkt het voor mij in ieder geval.

Zodra ik de sleutel van mn huis heb, zo snel mogelijk panelen en een batterij erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Niltag schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:36:
[...]

Aansturingsmogelijkheden zijn er legio. Wordt veel op GRID setpoint gestuurd. De cerbo heeft ingangen via modbusTCP en MQTT. Daarnaast kun je tegenwoordig NodeRed op de cerbo installeren waar je dan je eigen flows kunt bouwen. Met domoticz ben ik wat minder bekend.

Voor wat betreft de 'slimme logica' om dan daadwerkelijk te bepalen wat de omvormers moeten doen is ook best wat beschikbaar. Je hebt de EMHASS addon voor Home-Assistant, Victron zelf heeft een module die je dus via NodeRed kan laten werken en @KC27 heeft ook wat moois gebouwd dat werkt i.c.m. Home Assistant.

Ben zelf ooit afgestudeerd als econometrist dus kon het ook niet laten om het algoritme toch zelf te bouwen. Omdat ik wat zaken van de diverse modellen wilde combineren (vooral de forecast van eigen verbruik slim doen en rekening houden met NL en dynamische tarieven). Onlangs het grootste gedeelte afgerond. Ben nu bezig om er een API en Home assistant addon van te maken. Ik zoek binnenkort nog wat bèta-testers om wat meer info te verzamelen maar het begint er al aardig uit te zien (grafieken gestolen van KC27, code zelf geschreven ;) ):

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dat je stukken van mijn broncode hebt kunnen gebruiken! Daar is het opensource voor.
Ik heb inmiddels twee strategieën
  1. Kosten minimalisatie (= hoogste opbrengst)
  2. Inkoop minimaliseren (= nul op de meter met zo laag mogelijke kosten)
De laatste ontwikkelingen staan in de branche develop.
Misschien kunnen we samenwerken / mergen?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Een eerste issue...
Mijn installatie (3 x Multiplus, 3 x Totle Batterij) heeft de eerste nacht achter de rug. De batterijen zijn zoals verwacht langzaam ontladen.
Vanmorgen zijn de zonnepanelen weer gaan produceren en zodra de opbrengst hoog genoeg was zijn de batterijen gaan laden.

Maar... bij een lading van 99% zijn twee batterijen op storing gegaan 'Over Voltage Error'. De derde batterij is blijven laden. Na ongeveer drie uur stond het laad-niveau op 100% en gingen de andere batterijen weer op normaal. Nu is de zon laag en helpt het systeem mee met het huis-verbruik.
Alles is weer normaal.

Zou het kunnen dat, omdat de batterijen nieuw waren, de ene minder geladen was dan de andere en dat het systeem bleef 'pushen' om die ene op te laden terwijl de andere al (over)vol zaten?

Of andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Even een klein uitstapje off-topic...
Jullie kennen vast wel de pluggen voor zonnepanelen.
Is dit een 'male' of een 'female' ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5_Jz14ZE9lwRAD-QVqqiZ3Qk0A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/viuD40eTnJJRwqXa1trlFViB.jpg?f=user_large
Juist ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Aan @Niltag en @KC27.
Ik ben op zich ook best geïnteresseerd om hieraan mee te werken. Is er een mogelijkheid om eens contact te hebben om mogelijkheden te bespreken? Telefoon, WhatsApp (met video), ontmoeting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:04:

Zou het kunnen dat, omdat de batterijen nieuw waren, de ene minder geladen was dan de andere en dat het systeem bleef 'pushen' om die ene op te laden terwijl de andere al (over)vol zaten?

Of andere suggesties?
Je moet inderdaad een paar keer 0<>100% doen voordat alle batterijen in de pas lopen en ze gezamenlijk af slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 19:13:
[Afbeelding]
Juist ja.
Female. Duh. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Euhm, male…
Blijkbaar toch niet, zie de volgende berichten.

[ Voor 15% gewijzigd door Niek_ op 16-08-2023 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Een eerste issue...
Mijn installatie (3 x Multiplus, 3 x Totle Batterij) heeft de eerste nacht achter de rug. De batterijen zijn zoals verwacht langzaam ontladen.
Vanmorgen zijn de zonnepanelen weer gaan produceren en zodra de opbrengst hoog genoeg was zijn de batterijen gaan laden.

Maar... bij een lading van 99% zijn twee batterijen op storing gegaan 'Over Voltage Error'. De derde batterij is blijven laden. Na ongeveer drie uur stond het laad-niveau op 100% en gingen de andere batterijen weer op normaal. Nu is de zon laag en helpt het systeem mee met het huis-verbruik.
Alles is weer normaal.

Of andere suggesties?
Cellen niet goed in balans, vooral als ze nieuw zijn kan dit gebeuren. Paar keer volledig laden en ontladen zoals @jadjong aangaf. Ook afhankelijk van de balancer hoe snel dit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
[Afbeelding]
Juist ja.
Female, aangezien dit best vaak door elkaar wordt gebracht kan je beter zeggen dat het de + zijde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
KC27 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Mooi dat je stukken van mijn broncode hebt kunnen gebruiken! Daar is het opensource voor.
Was er nog niet aan toe gekomen om te testen maar je maakt het wel nog interessanter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
KC27 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Jouw code is duidelijk een stuk verder. Ik moet nog e.e.a. bouwen zodat het ook bruikbaar is als add-on. Ik zal de code even op Github gooien en delen. Mergen wordt inmiddels wat lastig denk maar samenwerken lijkt me leuk. In ieder geval goed om iemand te hebben om mee te sparren. Zal jou ook meenemen @MJ de Bruijn
Een eerste issue...

Alles is weer normaal.

Of andere suggesties?
Het kan kloppen dat de packs in onbalans zijn (als in 1e voller dan de andere) maar dit moet zeker geen overvoltage errors op de andere packs geven. De laadcyclus van de Victrons is als volgt:

- Opladen op constant amperage (bulk) zolang voltage accu's niet het absorbtion voltage bereikt
- Zodra het absorbtion voltage wordt bereikt gaat hij op dat voltage blijven laden (constant voltage) voor x tijd (instelbaar). Het amperage zal dan langzaam afnemen tot 0 of totdat de tijd af is.
- Daarna gaat de lader op 'float' op een lager voltage waarop de accu's niet leeglopen maar ook niet meer laden.

Zolang je absorption voltage dus niet hoger is dan je error voltage in je BMS kan die accu in theorie nooit in error gaan.

Alles is met de config tool in te stellen. Ben dan ook benieuwd waar e.e.a. bij jou op ingesteld is. Ik heb in het begin veel research gedaan naar het juiste laadvoltage. Andy van the off-grid garage heeft hier heel veel video's over gemaakt. Zijn conclusies samen gevat:

3,65V per cel is het max voltage. Niet aan te raden.
Alles boven de 3,35V per cel zorgt er voor dat de accu uiteindelijk vol komt (>99%).
Hoe lager het voltage hoe langer de absorption tijd. 3,35V duurt heel lang 3,6 volt is heel snel kaar.
Een lager voltage is beter voor je batterij maar kan er wel voor zorgen dat je accu niet vol is voordat de zon onder is bijv.
Hij is uiteindelijk volgens mij op 3,45V gaan laden.
Ik ben uiteindelijk voor 3,5V (=56V) gegaan en 1 uur absorption time.
Standaard Victron profiel voro LiFePO4 is wel hoger dan dit

Bij jou kunnen er 2 dingen 'mis' (uiteindelijk beschermt de BMS je) zijn. Het laadvoltage is te hoog of de grens voor overvoltage protection staat te laag in de BMS van de accu. Ik vermoed dat laatste want het lijkt me sterk dat de leverancier bewust hogere voltages in de Victrons heeft gezet. Bovendien komen bijv. de SEPLOS BMS'en met relatief veilige voltages dus dat heb ik eerder gezien.

Als laatste is t nog even belangrijk of t een warning is (BMS blijft aan) of een error (BMS koppelt accu af). Dat eerste maakt sowieso niet heel veel uit.

Meeste BMS kun je instellen met de bluetooth app wat dit betreft.

edit: je kan trouwens in de victron VRM portal ook goed de spanning waarop geladen wordt bekijken. Even een grafiekje bij elkaar klikken van DC voltage en amperage. Als het goed is gaat je voltage dan op een rechte lijn over vanaf een bepaald voltage. Dit is je ingestelde absorption voltage.

[ Voor 4% gewijzigd door Niltag op 15-08-2023 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Nee, de stekker lijkt male maar de pen is female en het gaat om de pen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
jadjong schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:24:
[...]

Nee, de stekker lijkt male maar de pen is female en het gaat om de pen.
Is wel veel verwarring over online ook zie ik. Maar dit klopt. Officieel is het de metalen pin die bepaald. Maar er zijn ook zat webshops die het andersom doen.

[ Voor 68% gewijzigd door Niltag op 15-08-2023 21:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Eigenlijk is het een lhbtiq+ stekker dus :+

Maar inderdaad, het male-ogende kunststof heeft intern een metalen female contact. Goed ontwerp dus, lekker duidelijk ook om in elkaar te zetten.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-10 20:47
Afgelopen tijd dit topic goed aan het volgen geweest en heb besloten om ook een ESS neer te zetten.

Vandaag heb ik mijn Multiplus GX 48v 5000va ontvangen. 2 extra groepen geïnstalleerd en de Victron ET112 geplaatst.

Nu nog wachten op, wat voelt als een gok, mijn in China bestelde Tewaycell powerwall van 15kwh.

Het doel is zo min mogelijk stroom afnemen van het net in de avond en nacht. Op de goede dagen de accu’s laden met m’n 28 zonnepanelen, en op de slechte dagen wanneer de tarieven van m’n dynamisch contract laag zijn.

Verwarmen doe ik met airco’s en douchen met een warmtepompboiler.

Heel veel zin om de boel aan te sluiten, maar nog even wachten op m’n accupakket. Dat duurt nog een maand, of 2🥴.

Moet nog even uitzoeken in welke sequence in de can interface kan aansluiten op de multiplus, en nog een kabel vanaf de ET112 naar de garage trekken. In die ET112 lijken ook 2 netwerk poorten te zitten. Kan echter nergens vinden waar die dienst voor doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
nee, female. Het is bij connectoren gebruikelijk/standaard om de gender te bepalen aan de hand van het metalen contact. En bij de getoonde foto is het metalen contact de female zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Hermarcel schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:40:
[...]

nee, female. Het is bij connectoren gebruikelijk/standaard om de gender te bepalen aan de hand van het metalen contact. En bij de getoonde foto is het metalen contact de female zijde.
Dan zijn er meerdere groothandels die het verkeerd op de website hebben staan. Lekker duidelijk weer ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-10 10:13
vanWalsum schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:53:
In die ET112 lijken ook 2 netwerk poorten te zitten. Kan echter nergens vinden waar die dienst voor doen.
Dit zijn RS485 poorten die doorgelinkt zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnuQJZN-n3Nwv0_EA5YAXh5gwns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKN2yr3IoJsYAvDgMJNEk1J2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drharlin
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-10 16:30
g1n0 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:19:
[...]

“We hebben decennia lang niets aan het stroomnet verbeterd, waardoor we nu in de knoop komen en extra kosten gaan rekenen om de net-belasting in het gareel te houden en de verbeteringen nog verder uit te kunnen stellen.”
Ik heb persoonlijk wat moeite met die opmerking van Vandebron, het is simpel een energie verhandelaar, ze hebben zelf geen productie capaciteit. Verder is Vandebron geen netbeheerder en zijn ze toch niet verantwoordelijk voor het 'stroomnet'?

Ik zou persoonlijk al blij zijn als ik mijn opgewekte zonneenergie zou kunnen gebruiken, de inverter staat tegenwoordig meer uit dan aan ivm overbelasting op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ethirty schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:27:
Eigenlijk is het een lhbtiq+ stekker dus :+
Dat was ook de reden dat ik dit 'tussendoortje' even plaatste. Ik had dus de verkeerde besteld. De leverancier was coulant, hij stuurde de andere zonder verzendkosten.
Op internet zie je bij leveranciers 50/50 de male/female verschillend aangeduid. Inderdaad heel 'inclusief' dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
@Niek Dat klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
[Afbeelding]
Juist ja.
De stekker lijkt male
Het gaat om het metalen binnendeel.
Daar zit een gat in, dus is het een female stekker.
https://www.staubli.com/c...t/SOL-MC4-11014112-en.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Niek_ schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:41:
[...]

Dan zijn er meerdere groothandels die het verkeerd op de website hebben staan. Lekker duidelijk weer ;w
Alleen setjes bestellen, zit je altijd goed. ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Eerste live test.

In onze wijk wordt het elektriciteitsnet verzwaard om voorbereid te zijn op toekomstige groei. Vandaag werd ons huis aangesloten op de nieuwe hoofdkabel.

De werkzaamheden namen zo'n drie uur in beslag. Deze periode is keurig overbrugd door mijn batterij-installatie die pas net de derde dag in productie was. Toch leuk.

Zo ziet overigens de aansluiting van de huiskabel op de hoofdkabel er uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8kO22JVvjNIJdE9tt-GatmnNLQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VJIPlUwL8oS27gPTC9ZFlLa2.jpg?f=user_large

• GMJansen
MJ de Bruijn schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:37:
...

Zo ziet overigens de aansluiting van de huiskabel op de hoofdkabel er uit:

[Afbeelding]
De aftakking naar je huis lijkt zo net een 4x 0,5mm2 telcodraadje.
De verhoudingen zijn wat lastig te zien zonder referentie :P

Was het 6mm2 en nu 10mm2?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GMJansen schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:41:
[...]

De aftakking naar je huis lijkt zo net een 4x 0,5mm2 telcodraadje.
De verhoudingen zijn wat lastig te zien zonder referentie :P

Was het 6mm2 en nu 10mm2?
10mm2? Heeft ‘ie een 3x50A aansluiting dan?

@Judge Mingidd

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:27

Judge Ming

Full electric per 8/2024

bbbrumbrum schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

10mm2? Heeft ‘ie een 3x50A aansluiting dan?
Stedin doet hier 6mm2 tot 3*35A daarna gaat ie naar 10mm2

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• MJ de Bruijn
De huis-aftakking was 10mm2 en is nog steeds 10mm2.
Alleen de kabel in de straat is verzwaard.
De 10 mm2 gaat tot en met de elektriciteitsmeter. Daarboven 6mm2.

• John245
MJ de Bruijn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:06:
[...]

De huis-aftakking was 10mm2 en is nog steeds 10mm2.
Alleen de kabel in de straat is verzwaard.
De 10 mm2 gaat tot en met de elektriciteitsmeter. Daarboven 6mm2.
Hier hebben ze het in juni vorig jaar ook de kabel in de straat vervangem tezamen met de waterleiding (4 man 1 dag werk). Geen foto van gemaakt, maar volgens mij was de hoofdkabel dikker.

Hier tot binnenkomen 10mm2.. Daarna 25 mm2. En vanaf meter naar hoofdschakelaar 16 mm2.

• MJ de Bruijn
Voor degenen die de koppeling interessant vinden, scroll nog eens terug naar boven.

Daar zie je een gele kabel (de nul leiding!) samen met de kabel-mantel (= aarde) met een koperen klem op de kabel-mantel (= aarde) van de straat-kabel zitten. Zo wordt dus de aarde 'naar binnen' gebracht. Binnen is de huis-aardleiding weer vastgezet op de nul kabel.

Voor de afmetingen, de straat-kabel is polsdik. De koperen klem is 1,5 cm doorsnede en 3 cm lang.

Ik mocht geen foto's nemen met personen er op want ze werken (tegen de voorschriften) zonder handschoenen en zonder gezichtsbescherming (lagen er wel naast). Alle onderdelen van die grote klemkoppeling zijn 400 volt spanningsvoerend op veel tig ampère.

• John245
MJ de Bruijn schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:55:
Voor degenen die de koppeling interessant vinden, scroll nog eens terug naar boven.

Daar zie je een gele kabel (de nul leiding!) samen met de kabel-mantel (= aarde) met een koperen klem op de kabel-mantel (= aarde) van de straat-kabel zitten. Zo wordt dus de aarde 'naar binnen' gebracht. Binnen is de huis-aardleiding weer vastgezet op de nul kabel.

Voor de afmetingen, de straat-kabel is polsdik. De koperen klem is 1,5 cm doorsnede en 3 cm lang.

Ik mocht geen foto's nemen met personen er op want ze werken (tegen de voorschriften) zonder handschoenen en zonder gezichtsbescherming (lagen er wel naast). Alle onderdelen van die grote klemkoppeling zijn 400 volt spanningsvoerend op veel tig ampère.
Zelfs dit is als een discutabele foto. Want hier werd er als ze niet aan het werk waren er gelijk iets overheen gedaan. Wrkten hier wel met volledige bescherming. De projectleider vertelde ook dat er iedere dag onverwchte veiligheidscontroles waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Weet iemand de hoogte van de Pylontech US 5000 beugelset. Of de hoogte als 3 Pylontech's US5000 met ieder een beugelset op elkaar gestapeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asclepius8
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-10 10:20
John245 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:06:
Weet iemand de hoogte van de Pylontech US 5000 beugelset. Of de hoogte als 3 Pylontech's US5000 met ieder een beugelset op elkaar gestapeld worden?
Een US5000 is 3HE, 13.3cm. Gok dat de beugel rond 1HE komt, dus totaal ~17.8cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Asclepius8 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:18:
[...]

Een US5000 is 3HE, 13.3cm. Gok dat de beugel rond 1HE komt, dus totaal ~17.8cm.
Volgens de datasheet is de US 161 mm. Bedankt voor je gok. Maar zonder excta info wacht ik nog wel ff met de montage van wat onderdelen totdat de batterijen geleverd zijn (hopelijk begin van komende week).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

John245 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:32:
[...]

Volgens de datasheet is de US 161 mm. Bedankt voor je gok. Maar zonder excta info wacht ik nog wel ff met de montage van wat onderdelen totdat de batterijen geleverd zijn (hopelijk begin van komende week).
19,6cm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqHRo2HF_G8gWL9QmAQS7oO7uwU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRNDXEcedx6Akx0vAJsJTvIn.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtDfGwORFbWvVOkrW1a_7cejr28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Im9AbjqGJc78k8PK9OOLU5oi.jpg?f=fotoalbum_large
Dus met 3 x 20cm kan er nog een kabeltje bovenlangs.

[ Voor 23% gewijzigd door HermanGast op 18-08-2023 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:04
OK, hier een beginner wat betreft lifepo4. Ik heb besloten zelf een 24V 280Ah lifepo4 accu te bouwen. Het uiteindelijk doel is een een klein systeem op te bouwen met 2 x 400 wp panelen die deze accu via een Victron MPPT gaat laden. Bij gestaan door een Victron 24V lader die automatisch inschakelt zodra mijn dak installatie een overschot heeft van 750watt. 's-nacht wordt de accu naar een micro converter omgezet zodat ik mijn rustverbruik kan compenseren.

Alle onderdelen heb ik inmiddels besteld. Heb mij inmiddels behoorlijk ingelezen in de accu materie. Het schakelen en beheer via Home assistant en Homewizard is bekend.

Mijn vraag gaat over de eerste laad gang van de accu cellen. Ik zie twee richtingen op het internet.
De eerste methode gaat uit van alle cellen parallel en laden met 3.65V X amp tot dat de cellen vol zijn. In mijn geval kan deze manier wel weken duren met 3.65 en 5 amp.
Bij de tweede methode zet men de cellen in serie en sluit het BMS en lader aan en laad de cellen tot een ingestelde waarde bv 3.4 volt en sluit de cellen vervolgens parallel en en maakt het af volgens methode 1.

Wat is jullie ervaring en wat kan je mij aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE6EcacaEBvf6c3FItPp6AewAL0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbIsq8a3364yyHI91kFMU0dl.jpg?f=user_large
Goed plan. En dan met PV.

Welke micro omvormer ga je gebruiken op 24V?

[ Voor 11% gewijzigd door HermanGast op 19-08-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
HermanGast schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 08:00:
[Afbeelding]
Goed plan. En dan met PV.

Welke micro omvormer ga je gebruiken op 24V?
De PV balkon installatie is klaar. 2 panelen waarvan 1 op een single axis mount. Deze regelt zelf de azimuth op basis van de stand en sterkte van de zon. Omvormer die ik heb Is de Hoymiles HMS500. Die ik met openDTU heb terug geregeld naar 200 watt output. Dit deel werkt super. Zodra er voldoende zon is schakel ik de output van de Hoymiles aan de AC zijde bij met een energy plug van Homewizard. Deze gebruikt de opbrengst gemeten door de 3 fase KWh meter van Homewizard van de dak installatie. Overigens moet ik ook nog wat vinden op de aanloop stroom van de Hoymiles als deze naar de accu wordt geschakelt. Hiervoor kijk ik naar een dc-dc converter die de Hoymiles kan voeden met +/- 35 V en 8-10 A. De start spanning van de Hoymiles is 22V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:03:
[...]

De PV balkon installatie is klaar. 2 panelen waarvan 1 op een single axis mount. Deze regelt zelf de azimuth op basis van de stand en sterkte van de zon. Omvormer die ik heb Is de Hoymiles HMS500. Die ik met openDTU heb terug geregeld naar 200 watt output. Dit deel werkt super. Zodra er voldoende zon is schakel ik de output van de Hoymiles aan de AC zijde bij met een energy plug van Homewizard. Deze gebruikt de opbrengst gemeten door de 3 fase KWh meter van Homewizard van de dak installatie. Overigens moet ik ook nog wat vinden op de aanloop stroom van de Hoymiles als deze naar de accu wordt geschakelt. Hiervoor kijk ik naar een dc-dc converter die de Hoymiles kan voeden met +/- 35 V en 8-10 A. De start spanning van de Hoymiles is 22V
Kun je wat meer vertellen over jouw setup en openDTU? Ik wil een soortgelijk systeempje gaan maken om mijn dagoverschot in de avond en nacht terug te leveren. Dus 230V->regelbare acculader->accu->omvormer->230V. Ik heb ook nog zoekende naar een regelbare acculader. Doe is om het overschot in de accu te stoppen, zodat ik overdag niet teruglever, maar op ongeveer 0 uitkom en ‘s nachts uit de accu ga putten, zodat ik dan ook op ongeveer 0 uitkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
wolly_a schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:48:
[...]

Kun je wat meer vertellen over jouw setup en openDTU? Ik wil een soortgelijk systeempje gaan maken om mijn dagoverschot in de avond en nacht terug te leveren. Dus 230V->regelbare acculader->accu->omvormer->230V. Ik heb ook nog zoekende naar een regelbare acculader. Doe is om het overschot in de accu te stoppen, zodat ik overdag niet teruglever, maar op ongeveer 0 uitkom en ‘s nachts uit de accu ga putten, zodat ik dan ook op ongeveer 0 uitkom.
Ik let even mee op.
Ik had voor een poos terug al eens iets gemaakt met een China omvormer, 4 accu's en een lader.
Dat schakelde ik op tijdschakelaars.
Dus in de middag laden en als de panelen uitgaan via een China omvormer het net weer op sturen.
Dat werkte op zich prima maar die China omvormer werdt bloed heet en is op een zeker moment ook geploft.

Maar met die hoymiles en daar het vermogen in kunnen begrenzen klinkt mij ook wel aardig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKL1HGlsKg8CQM1rxf4HcyazjZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qetwskVscRa5x6qAQaj91PV.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
[...]

OpenDTU heeft ook een API voor als je de omvormer(s) dynamisch zou willen sturen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

Ik let even mee op.
Ik had voor een poos terug al eens iets gemaakt met een China omvormer, 4 accu's en een lader.
Dat schakelde ik op tijdschakelaars.
Dus in de middag laden en als de panelen uitgaan via een China omvormer het net weer op sturen.
Dat werkte op zich prima maar die China omvormer werdt bloed heet en is op een zeker moment ook geploft.

Maar met die hoymiles en daar het vermogen in kunnen begrenzen klinkt mij ook wel aardig.

[Afbeelding]
De accu’s heb je in ieder geval al… Dat is een mooi begin. Het moet volgens mij wel mogelijk zijn om zowel het vermogen van laden alsook het vermogen van terugleveren te regelen. Daar wil ik zelf wat slims voor programmeren. Data over het in- en uitgaande vermogen uitlezen uit de slimme meter en klaar is de kleine en betaalbare thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
wolly_a schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

De accu’s heb je in ieder geval al… Dat is een mooi begin. Het moet volgens mij wel mogelijk zijn om zowel het vermogen van laden alsook het vermogen van terugleveren te regelen. Daar wil ik zelf wat slims voor programmeren. Data over het in- en uitgaande vermogen uitlezen uit de slimme meter en klaar is de kleine en betaalbare thuisaccu.
Ik moest even terug zoeken het was al een poosje terug.
In de avond/nacht/ochtend leverde hij 175 watt terug.
Rendement was wel waardeloos omdat de stroom begrenzing welke ik gebruikte een hoop energie omzet in warmte plus de China omvormer zelf die een hoop warmte maakte.
Was meer een kijken of het kan projectje maar krijgt nu wel weer mijn aandacht met de Van De Bron ballonnetjes...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GKHGNMx5xCfKuns9k5ScD3DuI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CecLGQ3c1LXlPlujWpSTFcpq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xQT_GOC5OdyyfhmkUIXGgZecP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uw8E4pSYKKfE0HlKAIuWMGuS.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
[...]

Kun je wat meer vertellen over jouw setup en openDTU? Ik wil een soortgelijk systeempje gaan maken om mijn dag overschot in de avond en nacht terug te leveren. Dus 230V->regelbare acculader->accu->omvormer->230V. Ik heb ook nog zoekende naar een regelbare acculader. Doe is om het overschot in de accu te stoppen, zodat ik overdag niet teruglever, maar op ongeveer 0 uitkom en ‘s nachts uit de accu ga putten, zodat ik dan ook op ongeveer 0 uitkom.
Hoi, de openDTU heb ik als bouwpakket gekocht bij Blinkyparts.com in Duitsland. Natuurlijk kan je alle onderdelen los kopen maar dit vond ik handing inclusief een behuizing. Ik heb het pakket voor de Hoymiles HMS modellen. Het geeft een compleet beeld van wat de de omvormer doet en je kan het uitgangsvermogen regelen van 0 -100%. hier even de complete link. https://shop.blinkyparts....e-CMT-Modul/blink238342.2 IK heb de CMT chip er op laten solderen omdat dit erg precies werk is en voor +/- 4 euro extra . Let wel op de Hoymiles omvormer omvormer kan je niet direct op de accu aansluiten i.v.m. zeer hoge aanloop stroom > 100Amp. Wat ik lees en hoor op youtube is een DC-DC omvormer de oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Ies Korpershoek op 19-08-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
Hoeveel stroom loopt er door die "lasklemmen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

Hoeveel stroom loopt er door die "lasklemmen"?
175 watt op het net plus verlies zeg 200 watt dat delen we door 48 volt, dus een ampere of 4a5...

Laden zit rechtstreeks van de lader aangesloten op de accu dus dat zit sowieso goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
HermanGast schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Ik zie in mijn menus nergens die ESS relais test.
Als het goed is bij geavanceerd in de Multiplus instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

vanWalsum schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:46:
[...]

Als het goed is bij geavanceerd in de Multiplus instellingen.
Mogelijke oorzaak dat je schakelaar op alleen laden staat (1) en niet op on (2).?

[ Voor 4% gewijzigd door HermanGast op 19-08-2023 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanWalsum
vanWalsum schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Oké, dan zou de setup zoals ik in m'n hoofd heb moeten werken in principe. Echter heeft hij nog geen enkele keer als omvormer gewerkt. Ook als ik het van "aan" naar "omvormer" zet, blijft de status op uit.

Het alarm blijft inderdaad. Ik heb hem net maar een paar uur volledig laten opladen, misschien hebben de Pylontechs dit even nodig, de kwamen ook net uit de doos.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Update 13:47

Zou het hiermee te maken hebben? De relay test hangend

[Afbeelding]
Update! De ESS relay check is voltooid. Geweldig, hij doet nu wat hij moet doen en geeft energie terug aan het huis en probeert de grid meter op 0 te houden. Super! Erg blij.

De ESS relay check bleef denk ik hangen omdat de accu's niet goed gebalanceerd waren uit de doos denk ik. Nu is de melding Low Battery verdwenen. Ik heb vanmiddag de accu's geladen tot 100%, vervolgens het apparaat van 1 naar 0 gezet en daarna weer naar 1 met de schakelaar. Het schijnt dat hij dan de ESS relay check weer uitvoert en gaat aan het werk zoals het moet.

Hier onder het bewijs. In ieder geval dank voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwrGRin22aImDzz4CyR27s1AAbM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H7bScyXDVZfWtJtIwqzqzfZ1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtympHCRyZVXZww_JHybrVWDsKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p2FAvCa3cLiF0QrywlPvf9Kc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbxZ5zPqYhFFWlhwz3_yg7TLpTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gHHQTbE0qtEgwjOeNo6pFJxa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIqMvsX0Ub2CvhtE4Tze8wySOks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hO0KGfpcdwERpmjAkgdGCGs3.png?f=fotoalbum_large

Nog een vraag. Ik wil dat hij alleen laadt tussen 12 en 5 in de middag, en bij voorkeur van 12 tot 4 enkel laadt op het moment dat mijn enphase systeem energie terug stuurt naar het net, dus de grid meter een -waarde aan geeft. Zoals alles nu geselecteerd is, begint hij direct te laden ondanks het schuifje bij enkel laden met overtollige energie. Tips zijn welkom. Vanavond en vannacht in ieder geval voor het eerst leven op eigen stroom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Uit de bovenstaande berichten heb ik nu geleerd dat AC-IN bi-directioneel is. Ik had geen idee en heb dat ook niet uit de documentatie gehaald. Weer wat geleerd.
Waarom zit er dan een aparte AC-OUT voor critical loads? Zou ik die (in theorie) kunnen weghalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samoerai
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 13:39
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:54:
Uit de bovenstaande berichten heb ik nu geleerd dat AC-IN bi-directioneel is. Ik had geen idee en heb dat ook niet uit de documentatie gehaald. Weer wat geleerd.
Waarom zit er dan een aparte AC-OUT voor critical loads? Zou ik die (in theorie) kunnen weghalen?
Die AC-Out is voor de critical loads. Die blijven dus stroom krijgen uit de batterij wanneer de spanning op AC-IN wegvalt.

AC-In werkt op dezelfde manier als andere inverters. Wanneer er netspanning is, kan er stroom geleverd worden, wanneer de netspanning wegvalt gaat deze poort uit. Een extra is dat via de AC-In ook de batterij opgeladen kan worden (zolang er dus ook netspanning is).

[ Voor 0% gewijzigd door Samoerai op 19-08-2023 17:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Samoerai schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:35:
Wanneer er netspanning is, kan er stroom geleverd worden, wanneer de netspanning wegvalt gaat deze poort uit.
Dank voor deze uitleg. Dat is helder. Dan heb ik de heen- en weer bekabeling (gelukkig) niet voor niets zo aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

vanWalsum schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

Update! De ESS relay check is voltooid. Geweldig, hij doet nu wat hij moet doen en geeft energie terug aan het huis en probeert de grid meter op 0 te houden. Super! Erg blij.

Nog een vraag. Ik wil dat hij alleen laadt tussen 12 en 5 in de middag, en bij voorkeur van 12 tot 4 enkel laadt op het moment dat mijn enphase systeem energie terug stuurt naar het net, dus de grid meter een -waarde aan geeft. Zoals alles nu geselecteerd is, begint hij direct te laden ondanks het schuifje bij enkel laden met overtollige energie. Tips zijn welkom. Vanavond en vannacht in ieder geval voor het eerst leven op eigen stroom!
Fijn dat het werkt!
(De aanname dat je bij de hoofdschakelaar/netaansluiting een Victron grid meter hebt geplaatst voor ESS en alleen AC-in hebt aangesloten.)
Je kunt in de ochtend de maximale laadstroom beperken (DVCC max charge current op 0). En met ESS wordt sowieso alleen overtollige energie gebruikt om de accu te vullen. (ESS Grid setpoint op bijvoorbeeld 10Watt)
Ik zou de Victron niet laten kijken naar andere systemen zoals de Enphase. Alleen de grid meter input zou voldoende moeten zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door HermanGast op 19-08-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-10 09:37
Kan een Victron Multiplus niet gewoon de data via de p1 poort krijgen (via een extern apparaat)? Werkt dat alleen met een grid meter? Kan het zwakste model (500w) ook terugleveren aan het net? In dat geval hoef ik namelijk geen nieuwe groep aan te leggen, want tot 2.25a mag het op een bestaande groep, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
vanWalsum schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:48:
[...]

De ESS relay check bleef denk ik hangen omdat de accu's niet goed gebalanceerd waren uit de doos denk ik. Nu is de melding Low Battery verdwenen. Ik heb vanmiddag de accu's geladen tot 100%, vervolgens het apparaat van 1 naar 0 gezet en daarna weer naar 1 met de schakelaar. Het schijnt dat hij dan de ESS relay check weer uitvoert en gaat aan het werk zoals het moet.

Hier onder het bewijs. In ieder geval dank voor het meedenken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Top dat het werkt. Foto's zagen verder ook goed uit mbt instellingen.

In ESS mode wordt de batterij enkel geladen bij overschot.
ESS is als het ware XOM mode (X = setpoint in Watt, Op de Meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:01:
[...]

Dank voor deze uitleg. Dat is helder. Dan heb ik de heen- en weer bekabeling (gelukkig) niet voor niets zo aangelegd.
Wil je "UPS" hebben dan heb je idd IN en UIT nodig.

AC IN kan enkel invoeden als er ook stroom is, net als een PV omvormer moet deze verplicht uitschakelen bij stroom uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Jazsie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:22:
[...]

Top dat het werkt. Foto's zagen verder ook goed uit mbt instellingen.

In ESS mode wordt de batterij enkel geladen bij overschot.
ESS is als het ware XOM mode (X = setpoint in Watt, Op de Meter)
Zeker blij dat de boel in ieder geval functioneert zoals vooraf bedacht. Hij zit echter nu weer in een storing. Low battery. Komt niet direct overeen met de SOC en het voltage. Hij begint na een tijdje weer heel rustig met laden, echter het relais staat nu weer op hangend waardoor hij pas na een reboot weer funtioneert als ESS. Het apparaat aan/uit resulteert nu ook direct in een low battery error.

Wat betreft het laden, eigenlijk zou ik willen dat hij enkel tussen 12 en 16.00u laad van de overtollige stroom. Echter heb ik die optie niet gevonden nog. Op die momenten zijn m'n tarieven namelijk vaak laag.

Het blijft een puzzel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msP24vuOX1GrOo8EBl6BalUUZt0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CHduuLkaK4Tq4ylsGBHEoNFL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruZryF-lZ4rz7rzTAxdYrRTnz2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MKJBDVhYXFk5OSlsVqbXNi42.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmkEBGeJZVkoko7oelEDk2xt1ZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kRpFGmQmXfA910UH127S35tX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door vanWalsum op 19-08-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Fenergy schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:59:
Kan een Victron Multiplus niet gewoon de data via de p1 poort krijgen (via een extern apparaat)? Werkt dat alleen met een grid meter? Kan het zwakste model (500w) ook terugleveren aan het net? In dat geval hoef ik namelijk geen nieuwe groep aan te leggen, want tot 2.25a mag het op een bestaande groep, toch?
Topic doornemen dan weet je het antwoord.

Ja het kan (is alleen niet plug & play), en ook de Multiplus "1" kan invoeden.
Tot 500 Watt mag het inderdaad op een bestaande groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Laat je het BMS wel de controle houden over het laden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcPc_yi1uLF5SzBerZlrvjUHqKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTsqeGlgDKRaRsNnu8CgQali.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 94% gewijzigd door HermanGast op 19-08-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vanWalsum schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:28:
[...]

Zeker blij dat de boel in ieder geval functioneert zoals vooraf bedacht. Hij zit echter nu weer in een storing. Low battery. Komt niet direct overeen met de SOC en het voltage. Hij begint na een tijdje weer heel rustig met laden, echter het relais staat nu weer op hangend waardoor hij pas na een reboot weer funtioneert als ESS. Het apparaat aan/uit resulteert nu ook direct in een low battery error.

Wat betreft het laden, eigenlijk zou ik willen dat hij enkel tussen 12 en 16.00u laad van de overtollige stroom. Echter heb ik die optie niet gevonden nog. Op die momenten zijn m'n tarieven namelijk vaak laag.

Het blijft een puzzel!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Pylontech is 15S en dus lager voltage dan de "standaard" 16S.

Heb je dit ook aangepast in de configuratie van de MP?

Verder wat @HermanGast zegt.

Verder wat jij wilt vereist toch aparte aansturing als in ESS mode 3 (externe control) draaien en Passthru of enkel ontladen en om 12u naar ESS mode 1 of 2 wisselen.
En om 16u weer naar ESS mode 3 met enkel ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
Jazsie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:34:
[...]

Pylontech is 15S en dus lager voltage dan de "standaard" 16S.

Heb je dit ook aangepast in de configuratie van de MP?

Verder wat @HermanGast zegt.

Verder wat jij wilt vereist toch aparte aansturing als in ESS mode 3 (externe control) draaien en Passthru of enkel ontladen en om 12u naar ESS mode 1 of 2 wisselen.
En om 16u weer naar ESS mode 3 met enkel ontladen.
Oke, met de schema's dus nog wat vogelen, komt in orde. En ja de BMS gaat vanuit de Pylontech.

Mijn domme fout. Ik heb net de ESS wizard opnieuw uitgevoerd, en had na de hele middag kloten de dynamic cut off op default staan van 52 volt nog. DOM! Sorry voor de overlast.

En ja, het opladen heb ik op een max voltage gezet van 51,8 volt. Tevens float en bulk veranderd.

Check onderstaan! Duimen dat we zo de eerste nacht door komen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evAgnDAUjuZ9lpa84HThvxBtYUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWj9oApfDZGog2jiwzk3Px3G.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
vanWalsum schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Oke, met de schema's dus nog wat vogelen, komt in orde. En ja de BMS gaat vanuit de Pylontech.

Mijn domme fout. Ik heb net de ESS wizard opnieuw uitgevoerd, en had na de hele middag kloten de dynamic cut off op default staan van 52 volt nog. DOM! Sorry voor de overlast.

En ja, het opladen heb ik op een max voltage gezet van 51,8 volt. Tevens float en bulk veranderd.

Check onderstaan! Duimen dat we zo de eerste nacht door komen!

[Afbeelding]
Op dat vermogen haal je de nacht niet 😆, niet met 10kWh accu 😉

Ook op dat vermogen zal enkel langdurig kunnen met goede koeling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanWalsum
Jazsie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:53:
[...]

Op dat vermogen haal je de nacht niet 😆, niet met 10kWh accu 😉

Ook op dat vermogen zal enkel langdurig kunnen met goede koeling :)
Haha de oven stond nog aan ;). Nu 1000 watt en in de nacht daalt 't naar 500. Ben benieuwd. Echt prachtig mooi hoe snel hij bij stuurt. Heb net een airco en een 2000watt straalkacheltje aan gezet, en binnen 10 seconden staat alles weer rond de 0 op de grid.

Ben erg benieuwd hoe morgen het laden gaat. Ga nog even bezig met de schema's en uitdokteren of het werkt icm settings vanuit HA.

Tot zo ver, dank voor de hulp en excuus voor de "fouten". We hebben weer een hoop geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

vanWalsum schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Tsja. Ik zou persoonlijk helemaal niets aanpassen aan max voltage, float, bulk etc. De Pylontech stemt dit zelf wel af met de Victron. Zo goed als plug-and-play :) als de ESS assistent geladen is. Je zult bijvoorbeeld zien dat de laadstroom afneemt als de accus bijna vol zijn.
Je grid in/uit op 10Watt zetten en alleen de max laadstroom beperken als je niet wilt laden in de ochtend of efficiënter wilt werken (hoe rustiger je laadt, hoe beter) en verder alles aan de systemen overlaten.

[ Voor 10% gewijzigd door HermanGast op 19-08-2023 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
HermanGast schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Tsja. Ik zou persoonlijk helemaal niets aanpassen aan max voltage, float, bulk etc. De Pylontech stemt dit zelf wel af met de Victron.
Je grid in/uit op 10Watt zetten en alleen de max laadstroom beperken als je niet wilt laden in de ochtend, en verder alles aan de systemen overlaten.
De voltages op de MP zelf zijn de min-max range, de BMS dient ertussen de zitten mbt parameters.

Je kan het zien als een failsafe wanneer je Battery Monitor op de Pylontech zet.

DVCC uiteraard aan zetten wil je optimaal gebruik ervan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanWalsum
HermanGast schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Tsja. Ik zou persoonlijk helemaal niets aanpassen aan max voltage, float, bulk etc. De Pylontech stemt dit zelf wel af met de Victron. Zo goed als plug-and-play :) als de ESS assistent geladen is. Je zult bijvoorbeeld zien dat de laadstroom afneemt als de accus bijna vol zijn.
Je grid in/uit op 10Watt zetten en alleen de max laadstroom beperken als je niet wilt laden in de ochtend of efficiënter wilt werken (hoe rustiger je laadt, hoe beter) en verder alles aan de systemen overlaten.
Ik kreeg helaas een high voltage error uit de BMS van de Pylontech begin van de avond met de defaults. Vandaar omlaag gezet naar 51.8. Echter ga ik dit rustig nog iets opvoeren.

Nog een vraagje. Het schuifje van "met wisselstroom gekoppelde zonnepanelen". Moet deze aan of uit. Of heeft deze alleen effect als je deze heb aangesloten op de AC Out. Of is dit juist de optie die je aan moet hebben als ik enkel wil laden als er teruggeleverd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA5he2bGUmpaJmh5WvV-A4haSD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RRLXKRVOZSpevxDEJtlmyB8M.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door vanWalsum op 19-08-2023 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

vanWalsum schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Ik kreeg helaas een high voltage error uit de BMS van de Pylontech begin van de avond met de defaults. Vandaar omlaag gezet naar 51.8. Echter ga ik dit rustig nog iets opvoeren.

Nog een vraagje. Het schuifje van "met wisselstroom gekoppelde zonnepanelen". Moet deze aan of uit. Of heeft deze alleen effect als je deze heb aangesloten op de AC Out. Of is dit juist de optie die je aan moet hebben als ik enkel wil laden als er teruggeleverd wordt.
Bij mij staat die optie uit. En ik heb alleen de Ac-in aangesloten. Gaat prima voor laden bij overproductie/teruglevering!

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 19-08-2023 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 00:14:
[...]

Ik heb geen MK3 kabel, gewoon via VRM de configuratie gedownload, aangepast met de VEConfigure 3 tool en vervolgens via VRM weer geupload. Uiteraard moet je wel verbonden zijn met het internet en online in de VRM hebben staan.

[Afbeelding]
Weer wat geleerd.
Dank je wel _/-\o_

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanWalsum
Zo! De eerste nacht op “eigen stroom” is gelukt. Afwasmachine heeft gedraaid en de jacuzzi is nog warm. Wat mooi dit. Er mag nog wel een of 2 US5000’s bij voor de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0yEl1NUFw1iGJ3HW214_575Z64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UIxWKfU5Y2utZm2UsS2Dclk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
vanWalsum schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:17:
Zo! De eerste nacht op “eigen stroom” is gelukt. Afwasmachine heeft gedraaid en de jacuzzi is nog warm. Wat mooi dit. Er mag nog wel een of 2 US5000’s bij voor de winter.

[Afbeelding]
Mooi! Is jouw aanaluiting ook 1 fase of balanceer je 3 fases met 1 omvormer? (Als in som is 0 maar niet per fase).
Pagina: 1 ... 31 ... 119 Laatste