enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Kan een optie zijn. Maar vraag me af waarom deze dan zoveel goedkoper is. Wat gebruiken de andere tweakers?LinuZZ schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 13:41:
[...]
is https://www.hbm-machines....sche-krimptang-16-300-mm2 misschien een optie?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dit is goede info.bbbrumbrum schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 08:36:
[...]
Waarom VDE? Ga je een HV accu bouwen dan? Lijkt me niet dat 50VDC vlambogen kan maken die centimeters (of meer) springen.
Gewoon beetje isoleren met PVC (of krimpkous) voor je gemoedsrust.
Voor de leuk kun je wel een geisoleerde dop kopen, dat kost je de kop niet.
Daarnaast, er zijn vele andere creatieve manieren om (net zo) veilig te werken.
Vooral omdat tijd geen factor voor ons is, is het geen probleem om (tijdelijk) ergens een tapeje, kunststof schot of krimpkous te plaatsen.
Sowieso beschikken de meeste hier over een warmtebeeldcamera, en daarmee kun je iig al de slechte verbindingen eruit halen.
Echter, de te strakke, die wellicht over tijd de stud beschadigd raken door de thermische cycli is dat wat lastiger. Daar is een momentsleutel, of goed gevoel in je vingers (aka niet te lomp zijn) dan wel een goed idee voor.
En je moet het systeem altijd bouwen op de maximale specificatie, tenzij je alle beveiligingen mee omlaag schaalt, maar dan blijft de softwarematige begrenzing in de omvormer een 'gevaar' als die ooit eruit gehaald word.
[...]
Dit: voor die EUR2/oog kun je zelf niet gaan frotten.
En die HBM tang (en dan met name de dies) moet je natuurlijk ook twijfels bij hebben. Er is een reden dat de originele Klauke spullen zo duur zijn.
De gelinkte tang bij de accuwinkel lijkt een namaak Klauke K06.
Dan zou ik of het origineel kopen, of het laten doen.
Maar vergis je niet in het met een manuele tang persen, dat is best zwaar werk, en je hebt veel ruimte nodig.
Heb vroegah honderden 25mm2 ogen met zo'n K06 geperst, maar als dat 120mm2 zou zijn geweest, zou ik nu wat breder zijn denk ik
Ruimte is het probleem niet.
Moet maximaal 70 mm2 persen.
Als ik koop is het zowieso de Klauke of beter.
Had eigenlijk verwacht dat het net zo zwaar is als het persen van een 16mm2 adereindhuls omdat je een grotere hefboom heb. Maar die 16 mm2 adereindhulzen moet je ook niet de hele dag doen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik vermoed dat mijn DC schakelaar stuk is gegaan door dat ik niet "pre-charge" voordat ik de batterijen met de multiplussen verbind. Dit geeft namelijk een enorme vonk als je dit niet doet. De condensatoren aan de AC-out kant moeten worden opgeladen. Als je dit zonder weerstand doet geeft dat een enorme spark/vonk. Dit merkte ik zeker toen ik de defecte schakelaar er tussenuit haalde en de busbar direct aansloot op de batterijen. Ik heb mijn setup voordat ik het in gebruik nam, zeker 6 maanden getest in de garage om zo alle onderdelen goed te leren kennen. Ik ben door iemand hier in dit topic er op gewezen dat het beter is om via een weerstand bij het koppelen van de DC kant de condensatoren te pre-chargen. Dit klopt, moet je zeker doen. Ik denk dat ik met deze victron DC schakelaar dit te vaak niet gedaan heb in de test fase..MJ de Bruijn schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 13:36:
[...]
Altijd mooi als zoiets goed afloopt.
Ik heb drie Victrons met accu's in bestelling staan, dus ik ben nog pril.
Kun je me nader informeren?
Wat is de DC schakelaar?
Kun je een foto toevoegen?
Ik heb alles zeker weten met het juiste aantal NM aangedraaid. Ik heb een Flir warmtecamera gekocht en in het begin alles regelmatig gecontroleerd kwa temperatuur. (deze is te le leen net als mijn krimptangen, eerder genoemd in dit topic)
Zie hier de foto. Trek je eigen conclusies. Het is erg warm geworden en de rode omhulzing op de kables is aan beide kanten teruggetrokken. Het zwarte deel op het bovenste deel in de foto is dus het deel wat aan de kant van de schakelaar zit/de voorkant. Dikte van de kabel is 35mm2 en ik stuur er niet meer dan 80A doorheen.
[ Voor 3% gewijzigd door Magnat op 06-08-2023 16:07 ]
De ogen zijn massief koper met een wanddikte van enkele millimeters.John245 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:46:
[...]
Dit is goede info.
Had eigenlijk verwacht dat het net zo zwaar is als het persen van een 16mm2 adereindhuls omdat je een grotere hefboom heb. Maar die 16 mm2 adereindhulzen moet je ook niet de hele dag doen.
De Klauke 7R8 in jouw geval bvb 2.25mm, da’s best stevig spul.
Mooi!Niltag schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:06:
[...]
Toevallig juist gisteren de 1e in elkaar gezet. Heb er 2 besteld om te proberen. Moet zeggen dat het allemaal erg degelijk in elkaar steekt. Uitleg kan beter (zit niets bij, online gevonden uiteindelijk) maar het is ook geen hogere wiskunde. Met balanceren van de cellen erbij denk ik 3 uurtjes bezig geweest. Kan volgende keer sneller denk ik.
Qua constructie wordt alles netjes afgeschermd met kunststof platen en de cellen worden ook netjes onder compressie geklemd. Busbars en bekabeling ook allemaal van goede kwaliteit. BMS heb ik de bluetooth module bij vergeten te bestellen. Heb hem nu maar via de RS485 ingesteld. Binnenkort gaat deze er bij mij thuis bij naast de zelfbouw. Beiden wel 16xLF280K. 2e is voor iemand anders.
Alles bij elkaar blijft dit wel de goedkoopste oplossing bij elkaar ca. 2300 dollar voor 48V 280Ah. Met name de cellen zijn wel weer iets gedaald de laatste tijd. Heb de DIY kits gewoon rechtstreeks bij Seplos gekocht via Alibaba. Zelfde met de cellen bij Docan Power. Daar doe ik al een tijdje zaken mee inmiddels en is verder prima. Wel geduld hebben. Duurde dit keer bijna 2 maanden voordat het er was.
Moest hem wel in de kelder in elkaar zetten want de lege box is al 29 kg. En dan de cellen nog. Weegt 115kg bij elkaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zag op Ali-b dat ze ook kant en klare met EVE280's hebben, wat was je overweging om hem toch zelf te bouwen?
[ Voor 67% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-08-2023 17:35 ]
Hoef geen VDE te zijn, het is geen hoogspanningJohn245 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 06:38:
[...]
Het moet wel een VDE momentsleutel zijn (en dat VDE zit niet in mijn kennisenkring). En ik weet niet hoe het met moeren zit, maar in de meterkast valt het mij soms tegen hoeveel kracht je moet zetten om het vast te zetten volgens de specificaties van de fabrikant.
Ligt er ook aan hoe zwaar je het systeem gaat belasten. Maar als het systeem niet te veel overgedimensioneerd is en de maximale stromen gaan lopen is het volgend van de handleiding wel belangrijk.
Verder even alles aandraaien na een x tijd is ook een kleine moeite, kan je doen tijdens je reguliere PM (onderhoud).
Perstang: https://www.amazon.nl/gp/product/B00L9044RA/John245 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 06:55:
[...]
@Jazsie
Welke perstang heb jij? En is dit een goede?
Ca. Euro 300,-. voor de momentsleutel is niet goedkoop. Maar voor de perstang moet ik waarschijnlijk in een duurdere klasse kijken als ik nu kijk. Zelf dacht ik aan deze perstang: https://uw-accuwinkel.nl/...ders-10-t-m-120-mm-detail
Ik heb trouwens geen problemen om geld aan goed gereedschap uit te geven. Dat werkt zoveel fijner als goedkoop gereedschap.
Momentsleutel: https://www.amazon.nl/-/e...-converter/dp/B0BDR1TQ6F/
Voldoen meer dan prima en doen het beter dan ik met mijn handen of "op gevoel"
Maar een beetje marge kan natuurlijk geen kwaad.John245 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 09:03:
[...]
Voor VDE eis, zie pagina 7 Victron unlimited pdf.
Je bouwt het systeem inderdaad op de maximale specificatie die in de praktijk gebruikt gaat worden. Je gaat niet een kabel van 1000A leggen tussen busbar en Multiplus omdat de busbar dat toevallig aan kan.
En in mijn ontwerp is het denk ik voldoende afgezekerd, heb nog geen opmerkingen gekregen.
Zo zou ik met 35mm2 afkunnen tussen busbar en de multiplus. Zelf 50mm2 geplaatst.
Naarmate de stromem hoger zijn is dit natuurlijk ook een hogere kostenpost en dan zal je inderdaad alles beter afstemmen op elkaar.
Tja, je weet nu welke perstang ik gebruik.John245 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:46:
[...]
Dit is goede info.
Zie geen reden om perse voor "Klauke of beter" te gaan, we zijn Tweakers en is niet ons dagelijks werk waarin we dit gereedschap gebruiken. Tenminste ik in ieder geval niet
Victron DC schakelaars zijn -zover ik weet- goed spul. Kan zeer zeker komen doordat er geen pre-charge is gedaan.Magnat schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 15:58:
[...]
Ik vermoed dat mijn DC schakelaar stuk is gegaan door dat ik niet "pre-charge" voordat ik de batterijen met de multiplussen verbind. Dit geeft namelijk een enorme vonk als je dit niet doet. De condensatoren aan de AC-out kant moeten worden opgeladen. Als je dit zonder weerstand doet geeft dat een enorme spark/vonk. Dit merkte ik zeker toen ik de defecte schakelaar er tussenuit haalde en de busbar direct aansloot op de batterijen. Ik heb mijn setup voordat ik het in gebruik nam, zeker 6 maanden getest in de garage om zo alle onderdelen goed te leren kennen. Ik ben door iemand hier in dit topic er op gewezen dat het beter is om via een weerstand bij het koppelen van de DC kant de condensatoren te pre-chargen. Dit klopt, moet je zeker doen. Ik denk dat ik met deze victron DC schakelaar dit te vaak niet gedaan heb in de test fase..
Ik heb alles zeker weten met het juiste aantal NM aangedraaid. Ik heb een Flir warmtecamera gekocht en in het begin alles regelmatig gecontroleerd kwa temperatuur. (deze is te le leen net als mijn krimptangen, eerder genoemd in dit topic)
Zie hier de foto. Trek je eigen conclusies. Het is erg warm geworden en de rode omhulzing op de kables is aan beide kanten teruggetrokken. Het zwarte deel op het bovenste deel in de foto is dus het deel wat aan de kant van de schakelaar zit/de voorkant. Dikte van de kabel is 35mm2 en ik stuur er niet meer dan 80A doorheen.
[Afbeelding]
Heb je post gepinned, met name dat pre-charge erg belangrijk is.
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
Edit: maar dat is voor DIY wellicht hetzelfde verhaal als een A-merk VDE momentsleutel kopen voor dit doel.
[ Voor 13% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-08-2023 18:22 ]
Deels gewicht (compleet is dat ding meer dan 100kg is eigenlijk gewoon niet leuk. Ook met twee man niet), deels voor het balanceren. Dan weet ik in ieder geval zeker dat de cellen allemaal gebalanceerd zijn en deels omdat het gewoon leuk is om te doenbbbrumbrum schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:53:
[...]
De ogen zijn massief koper met een wanddikte van enkele millimeters.
De Klauke 7R8 in jouw geval bvb 2.25mm, da’s best stevig spul.
[...]
Mooi!
Zag op Ali-b dat ze ook kant en klare met EVE280's hebben, wat was je overweging om hem toch zelf te bouwen?
Ten aanzien van het pre-chargen. Dit werkt ook als je voeding op AC-in hebt. Dus als je de omvormer aanzet met DC afgekoppeld maar AC erop en daarna pas de DC schakelaar aankoppelt heb je ook geen vonken. Ook van de AC kant pakt hij aardig wat stroom dus een C-karakteristiek richting de omvormers kan geen kwaad.
Blijf t overigens wel bijzonder vinden dat die DC schakelaar, van Victron notabene, is overleden. Er varen duizenden scheepjes rond met Victron systemen en over t algemeen hebben die gewoon een hoofdschakelaartje en geen pre-charge circuit. En die schakelaar worden veel gebruikt ook (iedere keer bij aan en van boord gaan). Maar goed. Beter het zekere voor het onzekere.
Zie hier de variant waarbij het veilig is, maar toch geen seconden hoeft te duren:Jazsie schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:28:
[...]
mbt je ATS:
Kan je inderdaad zo doen, omschakelen zal eerder minimaal aantal seconden zijn wil je dit veilig doen. Je kan niet zoals een echte ATS een instant switch doen want je moet wel zeker weten dat de ander relais omgeschakeld is.
Verder geen probleem want de omvormers zullen inderdaad netjes dit gat opvangen.
Je PV omvormer zal direct uitgaan, dat is namelijk verplicht. Ttenzij je de wissel op <20ms oid kan houden wat hier dus niet het geval is.
Leuke setup, dat zeker. Benieuwd naar de echte foto's cq uit eindelijke instalaltie.
/f/image/BcHOScdUbQ0H7eM80G7cTFXw.png?f=fotoalbum_large)
Vanwege de mechanische link zorg je er dus altijd voor dat er maar 1 actief kan zijn en de ander pas actief wordt wanneer je de bevestiging hebt dat de eerste niet meer actief is.
PV is trouwens ook niet zo snel met anti-islanding. Volgens mij mogen ze er volgens de meeste netcodes er namelijk 2 seconden over doen en ze hebben ook even nodig om het te detecteren. Maar dat gaan we dus gewoon uitproberen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dit lijkt me het perfecte gereedschap voor de job.bbbrumbrum schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 18:20:
Het gaat bij het gereedschap niet alleen om de ergonomie en kwaliteit van de tool zelf maar ook met name om de kwaliteit van het geleverde werk. Dat voldoet vast nu (en is idd ook zo als de verbindingen niet opwarmen), maar zonder slicing en uittrekproeven kun je gewoon niet zeggen dat de kwaliteit gelijk is aan die van een gecertificeerde tool.
Edit: maar dat is voor DIY wellicht hetzelfde verhaal als een A-merk VDE momentsleutel kopen voor dit doel.
https://www.kempstoncontr...KM6022L/Klauke/sku/837918
Hoe doe jij dat? Ik zet ze tot nu toe alle 16 parallel los op tafel en dan laden tot 3,6V maar ik ga ze in het vervolg gewoon eerst in de box bouwen en dan het geheel opladen met een dikke balancer: https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld omdat ze dan ingeklemd staan tijdens de eerste lading.
Heb je er een paar getest? Dat vraag ik omdat ik een proefzending van 8 van deze cellen heb besteld bij Docan en die ben ik nu aan het testen. De eerste 2 testten 271 en 273 Ah. Nummer 3 hangt er nu onder. Teleurstellend resultaat. Hadden ze goed, dwz boven de 280, getest dan was het mij wel goed en had ik ze ingebouwd maar nu gaan ze alle 8 op de pijnbank want dit vind ik geen stijl eigenlijk.Beiden wel 16xLF280K... ...cellen bij Docan Power...
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Goed punt. Mijn eerste batterij die ik met 206Ah cellen heb gebouwd had ik de cellen ook op zijn kant. Één liet opeens zijn elektrolyt uit het overdrukventiel lopen. Een bende joh! Voor mijn geen cellen meer op hun kant... Het was een 3p16s batterij en de andere 47 cellen overleefden dit wel. Nu staan ze rechtop in 5p16s configuratie. Dat geeft meer gemoedsrust. (En veel energieHeronimo schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 20:30:
Mijn grootste twijfel zit nog in het op z'n kant monteren van de cellen in de verticale box. Als ik sommige bij diysolarforum mag geloven kan dat mogelijk problemen geven. Maar Seplos en ook EEL lijken zich daar geen zorgen om te maken.
Klopt, deze variant was mij even ontgaanRimco schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 00:08:
[...]
Zie hier de variant waarbij het veilig is, maar toch geen seconden hoeft te duren:
[Afbeelding]
Vanwege de mechanische link zorg je er dus altijd voor dat er maar 1 actief kan zijn en de ander pas actief wordt wanneer je de bevestiging hebt dat de eerste niet meer actief is.
PV is trouwens ook niet zo snel met anti-islanding. Volgens mij mogen ze er volgens de meeste netcodes er namelijk 2 seconden over doen en ze hebben ook even nodig om het te detecteren. Maar dat gaan we dus gewoon uitproberen.
Met mechanische link aan elkaar blijft er altijd maar 1 actief en kan dit inderdaad sneller dan seconden.
Mooi oplossing wanneer schakeltijd niet extreem kort hoef te zijn ala <20ms.
Mijn Growatt schakelt wel direct uit maar dat zou inderdaad kunnen verschillen, zeker als men volgens de netcode 2 seconden erover mogen doen oid.
Maar met een prijskaartje van 3,5k ook gelijk de grootste kostenpost.John245 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 07:39:
[...]
Dit lijkt me het perfecte gereedschap voor de job.
https://www.kempstoncontr...KM6022L/Klauke/sku/837918
Zie -nog steeds- totaal geen reden om zo een gereedschap te kopen...
Ik heb ze gewoon gebouwd en de BMS laten balanceren (2A actief balancer), waren overigens al heel goed matched.RikHa schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:23:
[...]
Hoe doe jij dat? Ik zet ze tot nu toe alle 16 parallel los op tafel en dan laden tot 3,6V maar ik ga ze in het vervolg gewoon eerst in de box bouwen en dan het geheel opladen met een dikke balancer: https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld omdat ze dan ingeklemd staan tijdens de eerste lading.
[...]
Heb je er een paar getest? Dat vraag ik omdat ik een proefzending van 8 van deze cellen heb besteld bij Docan en die ben ik nu aan het testen. De eerste 2 testten 271 en 273 Ah. Nummer 3 hangt er nu onder. Teleurstellend resultaat. Hadden ze goed, dwz boven de 280, getest dan was het mij wel goed en had ik ze ingebouwd maar nu gaan ze alle 8 op de pijnbank want dit vind ik geen stijl eigenlijk.
300Ah cellen, allen getest op 313Ah en nog een beetje
Gewoon besteld bij nkon.nl
Hou in de gaten dat de reactietijd per relais vaak al meer is als 20ms.Jazsie schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:22:
[...]
Klopt, deze variant was mij even ontgaan.
Met mechanische link aan elkaar blijft er altijd maar 1 actief en kan dit inderdaad sneller dan seconden.
Mooi oplossing wanneer schakeltijd niet extreem kort hoef te zijn ala <20ms.
......
Bij de merken is deze gespecificeerd, zo ook hoe het hulpcontact schakeld.
Dat is volgens mij wat we allemaal zeggenSimpel360 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:48:
[...]
Hou in de gaten dat de reactietijd per relais vaak al meer is als 20ms.
Bij de merken is deze gespecificeerd, zo ook hoe het hulpcontact schakeld.
Volgens ABB in mijn geval:
Van het hulpcontact kan ik dit niet zo snel terugvinden, maar gegeven dat deze mechanisch is verbonden zal het niet veel anders kunnen zijn.Operating time
between coil energization and:
– N.O. contact closing 40ms
between coil de-energization and:
– N.O. contact opening 40ms
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ik heb nog een 'oude' multiplus 24V-3000 waarmee ik ze met 8 per keer eerst tot 27,2 volt laadt (8x3,4). Daarna met 4x 10A bankvoeding afmaken op 3,6V. Bij een 48V pakket zet ik ze daarna alle 16 nog een nachtje aan elkaar met 1 bankvoeding. In het begin deed ik ze ook allemaal parallel maar dat duurt 2 weken. Ik volg ze aan de multiplus dan elke 1-2 uur even op maar heb nog nooit gehad dat er ook maar 1 boven de 3,5 volt kwam dus ik durf dit nu standaard wel aan. Zeker omdat mijn cellen eigenlijk altijd uit dezelfde batch komen. Overigens klem ik ze niet eerst in. Heb ik in het begin wel gedaan met zelfgemaakt kruislingse busbars maar ook dat vond ik wel erg veel werk voor die 1 keer laden. Er zijn ook zat gebruikers die ze helemaal niet klemmen of beperkt.RikHa schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:23:
[...]
[...]
Heb je er een paar getest? Dat vraag ik omdat ik een proefzending van 8 van deze cellen heb besteld bij Docan en die ben ik nu aan het testen. De eerste 2 testten 271 en 273 Ah. Nummer 3 hangt er nu onder. Teleurstellend resultaat. Hadden ze goed, dwz boven de 280, getest dan was het mij wel goed en had ik ze ingebouwd maar nu gaan ze alle 8 op de pijnbank want dit vind ik geen stijl eigenlijk.
Voor wat betreft Docan. Tsja ik blijf dat lastig vinden. Ik doe dit dan via vast contactpersoon die ik dan weer heb via het kanaal van Ray Builds Cool Stuff op youtube. Iets aan die man sprak vertrouwen uit waardoor ik het wel aandurfde. Hij geeft ook wel specifiek aan om het altijd via die contactpersoon te doen. Ik weet niet of die dan betere cellen te verdelen heeft maar ik heb mijn 1e batch van 8 getest en die zaten netjes tussen 280 en 290. Daarna vond ik het eigenlijk wel goed. Heb de volgende batches niet meer getest.
Inmiddels een paar honderd cellen verder check ik alleen nog:
- zijn ze onbeschadigd
- staan ze niet bol (in het midden dan voornamelijk)
- QR-code intact en is de geleverde range logisch (Als in ouderdom en tijd van produceren)
Verder geen reclame hoor. Kijk vooral waar je je zelf prettig bij voelt. Ik denk dat je bij bijv. NKON beter weet waar je aan toe bent maar daar betaal je dan ook voor. Overigens heb ik een minder goed gevoel bij alle kant en klare pakketten die nu worden aangeboden. Daar zitten ook echt goede tussen maar het is veel makkelijker om daarin een batch mindere cellen te verwerken dan bij klanten die losse cellen kopen. Die zijn toch kritischer.
@Jazsie / allen betreft balanceren:
Volgens de vele YT channels schijnt bottom danwel topbalancing beter te zijn, dan alles in serie te zetten en de BMS (of een actieve balancer) het te laten regelen.
Reden: betere performance / minder snel uit balans geraakte cellen, door een langdurige gebalanceerde set cellen in de batterij.
Dus de batterij schakelt minder snel af doordat 1 cel leeg danwel vol is bij ontladen/ laden.
Kost helaas wel veel tijd.
Als je een grote batch cellen hebt is het testen van elke cel voordelig, zodat je uit elke (bv 16s) batterij de maximaal haalbare capaciteit kunt halen.
Het is immers zonde om door 1 mindere 305AH cel , de gehele batterij op bv. maar 290AH te kunnen gebruiken.
Maar ik snap Niltag ook wel als je het over meer dan een paar 16s batterijen voor thuis hebt. Ergens zul je je tijd ook moeten verantwoorden, nut/ noodzaak, nouja. Zoiets
Het is inmiddels een wat uit de klauwen gelopen hobby. Oorspronkelijk ben ik gestart met een accu voor m'n boot. Dit wekte veel interesse bij vrienden/bekenden dus daar volgden al snel een aantal extra exemplaren. De meeste scheepjes doen het met loodaccu's en die zijn elke 4-5 jaar aan de beurt, zijn extreem zwaar en mogen vaak maar max. 50% ontladen worden. Lithium was tot 1-2 jaar geleden nog wel erg duur maar met de komst van de prismatische LiFePO cellen inmiddels wel een heel aantrekkelijk alternatief. Hetzelfde zie ik nu gebeuren met de thuisbatterij maar de case is daar financieel nog wel wat minder interessant.GMJansen schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:18:
@Niltag, uit pure interesse, waar heb je die enorme berg voor gebruikt?
Volgens de vele YT channels schijnt bottom danwel topbalancing beter te zijn, dan alles in serie te zetten en de BMS (of een actieve balancer) het te laten regelen.
Reden: betere performance / minder snel uit balans geraakte cellen, door een langdurige gebalanceerde set cellen in de batterij.
Dus de batterij schakelt minder snel af doordat 1 cel leeg danwel vol is bij ontladen/ laden.
Als je een grote batch cellen hebt is het testen van elke cel voordelig, zodat je uit elke (bv 16s) batterij de maximaal haalbare capaciteit kunt halen.
Het is immers zonde om door 1 mindere 305AH cel , de gehele batterij op bv. maar 290AH te kunnen gebruiken.
Maar ik snap Niltag ook wel als je het over meer dan een paar 16s batterijen voor thuis hebt. Ergens zul je je tijd ook moeten verantwoorden, nut/ noodzaak, nouja. Zoiets
Bedankt voor je reacties, wordt gewaardeerd.GMJansen schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 23:18:
@Niltag, uit pure interesse, waar heb je die enorme berg voor gebruikt?
Alleen refereer je erg vaak naar YT en pak je dit op alsof dit allemaal juist is zonder eigen onderzoek en/of ervaring.
Mijn BMS doet ook "bottom/top" balancing.
Hoewel 2A geen vetpot is mbt balanceren is dit wel voldoende en ondertussen kan je de accu gewoon gebruiken.
Of je nu eerst alles parallel gaat balanceren of gelijk in serie zet en dan doet balanceren maakt niet uit.
Uiteraard mag er niet te veel voltage verschil zitten tussen de cellen, heb je dat wel dan is parallel balanceren de beste keus.
Ok, bedankt voor je uitvoerige reactie. Tja, NKON is duur maar heb altijd prima cellen van ze. Laatst ook een keer 48 cellen via Seplos, waren ook allemaal tussen 280 en 290. Helaas waren die dusdanig slecht verpakt (ze waren domweg vergeten foam in het midden te doen) dat er van de 48 10 dusdanig beschadigd waren dat ik die niet durfde te gebruiken. Werden wel nieuwe gestuurd na tig mailtjes en dan ben je weer 3 maanden verder. Heb ook een keer 2 Mason 135Ah DIY kits besteld bij Seplos en die cellen testten geen van allen 135. Dat was dan weer teleurstellend. Daarom ben ik op zoek naar een leverancier die consistente kwaliteit levert voor een redelijke prijs. Het is waardeloos als je dan weer dit en dan weer dat krijgt.Niltag schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:26:
[...]
Voor wat betreft Docan. Tsja ik blijf dat lastig vinden. Ik doe dit dan via vast contactpersoon die ik dan weer heb via het kanaal van Ray Builds Cool Stuff op youtube. Iets aan die man sprak vertrouwen uit waardoor ik het wel aandurfde. Hij geeft ook wel specifiek aan om het altijd via die contactpersoon te doen. Ik weet niet of die dan betere cellen te verdelen heeft maar ik heb mijn 1e batch van 8 getest en die zaten netjes tussen 280 en 290. Daarna vond ik het eigenlijk wel goed. Heb de volgende batches niet meer getest.
Inmiddels een paar honderd cellen verder check ik alleen nog:Heb er momenteel 32 staan. Zijn half juli uit China binnen gekomen. Productie-datum mei 2023 en allemaal van dezelfde productielijn in een productie-run van max. 500 uit elkaar. Prima wat mij betreft. Weet niet via welk kanaal je hebt besteld bij Docan maar bij hen rechtstreeks kun je gewoon aangeven als je niet tevreden bent. Heb het zelf nooit hoeven doen maar voor zover ik het begrijp komen ze je best tegemoet als er echt wat is.
- zijn ze onbeschadigd
- staan ze niet bol (in het midden dan voornamelijk)
- QR-code intact en is de geleverde range logisch (Als in ouderdom en tijd van produceren)
Verder geen reclame hoor. Kijk vooral waar je je zelf prettig bij voelt. Ik denk dat je bij bijv. NKON beter weet waar je aan toe bent maar daar betaal je dan ook voor. Overigens heb ik een minder goed gevoel bij alle kant en klare pakketten die nu worden aangeboden. Daar zitten ook echt goede tussen maar het is veel makkelijker om daarin een batch mindere cellen te verwerken dan bij klanten die losse cellen kopen. Die zijn toch kritischer.
Natuurlijk ben ik meteen begonnen met installeren.
Even een tussenstand:
:strip_exif()/f/image/IEARqddTce9DfmLAqYF6MUe6.jpg?f=fotoalbum_large)
De rode en zwarte kabels worden nog op de juiste plaats aangesloten en de overlengte netjes weggewerkt.
Ook de AC bekabeling moet nog helemaal worden toegevoegd.
De grijze lus rechts is 5x6mm2 van en naar de groepenkast. Daar komen eerst nog twee werkschakelaars aan de muur.
Ik had met mijn leverancier afgesproken dat ik voor de afronding een installateur zou inhuren. Deze moet de aansluitingen nalopen en alles controleren.
Helaas, hij heeft een grote klus en is in september met vakantie.
Vandaar mijn vraag...
Is er in de buurt van Pijnacker een Tweaker die écht kennis en ervaring heeft om Victron systemen te installeren? Die tijd en zin heeft om mij met de afronding te helpen? En die een torque moersleutel heeft alsmede een warmte-camera? Dat laatste omdat dit voor de controle essentieel is.
Ik wacht nog op een alternatief van mijn leverancier, maar het is leuk om eventueel een alternatief achter de hand te hebben.
Dat schiet al aardig op. Ben benieuwd naar de vervolg foto's.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:37:
Vandaag is de bestelling binnengekomen.
Even een tussenstand:
[Afbeelding]
De rode en zwarte kabels worden nog op de juiste plaats aangesloten en de overlengte netjes weggewerkt.
De grijze lus rechts is 5x6mm2 van en naar de groepenkast. Daar komen eerst nog twee werkschakelaars aan de muur.
Mijn Multiplussen zijn besteld maar waren helaas niet op voorraad bij Victron. Als het goed is worden deze einde van de week/begin volgende week verstuurd. Zal dan ook de foto's delen van mijn set-up.
Lekker bezig. Vraagje, heb altijd begrepen dat de aansluitweerstand van elk accupakket hetzelfde dient te zijn. In jou geval betekend dit gelijke lengtes van bedrading van de Lynx naar de accupakketten. Maar als ik naar jou opstelling kijkt is dit nu niet het geval.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:37:
Even een tussenstand:
[Afbeelding]
Zoals @Christiaan676 al aankaart viel mij ook op dat de lengte van de DC kabels van/naar je accu banken niet gelijk zijn.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:37:
Even een tussenstand:
[Afbeelding]
Ziet er verder goed uit !
Helaas woon ik wat ver (Zuid Limburg), anders had ik je graag geholpen.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:45:
Maar nu...
Ik had met mijn leverancier afgesproken dat ik voor de afronding een installateur zou inhuren. Deze moet de aansluitingen nalopen en alles controleren.
Helaas, hij heeft een grote klus en is in september met vakantie.
Vandaar mijn vraag...
Is er in de buurt van Pijnacker een Tweaker die écht kennis en ervaring heeft om Victron systemen te installeren? Die tijd en zin heeft om mij met de afronding te helpen? En die een torque moersleutel heeft alsmede een warmte-camera? Dat laatste omdat dit voor de controle essentieel is.
Ik wacht nog op een alternatief van mijn leverancier, maar het is leuk om eventueel een alternatief achter de hand te hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 08-08-2023 18:39 ]
Je hebt volkomen gelijk. Ik heb de documentatie gelezen en heb zelfs begrepen waarom dit zo is.Christiaan676 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:29:
... heb altijd begrepen dat de aansluitweerstand van elk accupakket hetzelfde dient te zijn. In jou geval betekend dit gelijke lengtes van bedrading van de Lynx naar de accupakketten. Maar als ik naar jou opstelling kijkt is dit nu niet het geval.
Maar, mijn accu-kabels zijn exact even lang. De overtollige lengte zit nu nog in de kluwen links. Dat moet nog netjes worden opgeruimd en weggewerkt.
Ook de omvormer-kabels zijn even lang. Hier geldt hetzelfde.
De twee Lynxen kwamen overigens voorbekabeld van mijn leverancier. De accu's en de omvormers zijn om-en-om aangesloten. Ook dit luistert heel nauw.
IK vraag me hardop af of dit zo nauw luistert.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:05:
[...]
Je hebt volkomen gelijk. Ik heb de documentatie gelezen en heb zelfs begrepen waarom dit zo is.
Maar, mijn accu-kabels zijn exact even lang. De overtollige lengte zit nu nog in de kluwen links. Dat moet nog netjes worden opgeruimd en weggewerkt.
Ook de omvormer-kabels zijn even lang. Hier geldt hetzelfde.
De twee Lynxen kwamen overigens voorbekabeld van mijn leverancier. De accu's en de omvormers zijn om-en-om aangesloten. Ook dit luistert heel nauw.
De handleinding van de distributor zegt hierover:
"If the Lynx System contains a Lynx Shunt VE.Can or Lynx Smart BMS, the batteries always have to be connected to the left side of the Lynx System and the rest of the DC system (loads and chargers) connect to the right side. This, so the battery state of charge can be correctly calculated."
Dat zo dus inhouden dat indien je de Sart BMS gebruikt in combinatie met de Victron batterijen of een ander merk batterijen met de Lynx je nooit een 3-fase systeem kan bouwen.
Ben het met @John245 eens. Kabel lengte gelijkt tot de busbar waar ze samen komen. Weerstand van de busbar zal zo laag zijn dat het niet veel uit maakt hoe je ze aansluit.
Verder maakt het volgens mij naar de verbruikers niks uit. Het gaat er om dat je, het accu pakketten gelijk belast en ze tegelijk leeg of vol zijn. Dit bereik je door ze tot het punt waar ze bij elkaar komen met de zelfde aansluitweerstand aan te sluiten.
Afwijkende lengtes voor de omvormers betekend dat er een eerder uit schakeld dan de andere, dit is niet slecht voor je accu pakket. En als je accus de omvormers sturen, wordt de spanning bij het accu pakket gemeten en niet bij de omvormers waardoor de aansluit weerstand niet uitmaakt.
Woon in de buurt van Pijnacker en kom graag een keer kijken. Maar ben helaas niet in het bezit van de spullen die je vraagt.
Dat gezegd hebbende het kan ook geen kwaad.
https://www.victronenergy...9/09/03/wiring-unlimited/
Ik heb geen mening of kennis vanuit mezelf, dus ik noem alleen wat ik er uit begrepen heb.
De situatie met "accu's links" en "omvormers rechts" is nodig als "in het midden" de stroom gemeten wordt.
Bij een situatie waar de busbar als aansluit-balk dient voor zowel accu's als omvormers beveelt het document de om-en-om aansluiting aan. Er staat een uitleg bij over de invloed van de micro weerstands-verschillen.
Blijkbaar heeft mijn leverancier dat principe ook gevolgd.
Ik vond het een zeer leerzaam document om - bijvoorbeeld - de invloed van een schroef-verbinding te leren en zelfs de invloed van de sterkte waarmee een bout wordt aangedraaid.
Overigens geeft de Victron training voor 3 fase systemen aan dat gelijke kabellengte van de distributie naar de omvormers minder belangrijk is. Ook dit kan geen kwaad maar geen vereiste. Voor parallelle systemen is dit dus wel van belang en ook voor de lengte van de kabels van de accu naar het invoerpunt anders worden die ongelijk ontladen en geladen.
Leg uit, waarom kan je geen 3 fase systeem bouwen?John245 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:41:
[...]
IK vraag me hardop af of dit zo nauw luistert.
De handleinding van de distributor zegt hierover:
"If the Lynx System contains a Lynx Shunt VE.Can or Lynx Smart BMS, the batteries always have to be connected to the left side of the Lynx System and the rest of the DC system (loads and chargers) connect to the right side. This, so the battery state of charge can be correctly calculated."
Dat zo dus inhouden dat indien je de Sart BMS gebruikt in combinatie met de Victron batterijen of een ander merk batterijen met de Lynx je nooit een 3-fase systeem kan bouwen.
Enige wat ik lees is dat links de accu's moeten en rechts de gebruikers/laders van de busbar?
Ik maak gebruik van een "ander merk batterijen" en heb de Lynx Shunt VE.Can.
Overigens is dit de standaard configuratie, je kan het aanpassen waarbij het ook andersom kan, rechts de accu's en links de verbruikers/laders.
Zo heb ik het ook gedaan aangezien dat beter uit kwam met de bekabeling.
Ik zou er toch wel aan houden, naarmate de stromen hoger worden des te groter de impact.Niltag schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:27:
Aanhouden wat Victron zegt kan nooit kwaad natuurlijk. Of het ook heel veel impact heeft is maar de vraag. Maar baat het niet dan schaadt het sowieso niet.
Overigens geeft de Victron training voor 3 fase systemen aan dat gelijke kabellengte van de distributie naar de omvormers minder belangrijk is. Ook dit kan geen kwaad maar geen vereiste. Voor parallelle systemen is dit dus wel van belang en ook voor de lengte van de kabels van de accu naar het invoerpunt anders worden die ongelijk ontladen en geladen.
Ook dat legt Victron prima uit waarom.
Kan het kwaad? Neen.
Heeft het invloed op de accu/vermogen? Ja.
Zoals ik zeg; Ook Victron geeft aan dat dit alleen geldt voor systemen met meerdere parallelle (dus meerdere omvormers op dezelfde AC fase) omvormers. Zowel het wiring unlimited, de uitleg over 3 fase systemen als de training voor Victron professionals legt dit uit.Jazsie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:54:
Ik zou er toch wel aan houden, naarmate de stromen hoger worden des te groter de impact.
Kan het kwaad? Neen.
Het getoonde plaatje betreft een parallel systeem:
/f/image/10YhUC7kbusBCTtWs4kjFLTO.png?f=fotoalbum_large)
In een parallel systeem bepaalt de omvormer met de langste lengte dus het maximale vermogen. In een systeem met 1 omvormer voor elke fase (3-fase) wordt het vermogen onafhankelijk van elkaar geleverd op basis van de vraag op die fase. Omdat het maximaal vermogen dat geleverd kan worden dus afhangt van de lengte van de DC kabels verlaag je dus zelfs het maximale vermogen van de omvormer waarbij je langere kabels gebruikt terwijl dat fysiek niet nodig is
https://www.victronenergy...b0-0c60-fd01-ab314f01ad82
We hadden het immers over dat we dachten dat @MJ de Bruijn dit niet heeft gekeken naar zijn foto...
[ Voor 15% gewijzigd door Jazsie op 08-08-2023 23:34 ]
Volgens @MJ de Bruijn moeten de batterij en omvormer om en om en dat is niet moeglijk als je de Lynx Shunt gebruik.Jazsie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:54:
[...]
Leg uit, waarom kan je geen 3 fase systeem bouwen?
Enige wat ik lees is dat links de accu's moeten en rechts de gebruikers/laders van de busbar?
Ik maak gebruik van een "ander merk batterijen" en heb de Lynx Shunt VE.Can.
Overigens is dit de standaard configuratie, je kan het aanpassen waarbij het ook andersom kan, rechts de accu's en links de verbruikers/laders.
Zo heb ik het ook gedaan aangezien dat beter uit kwam met de bekabeling.
[...]
Ik zou er toch wel aan houden, naarmate de stromen hoger worden des te groter de impact.
Kan het kwaad? Neen.
Oh ja. dat klopt helemaalJazsie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:32:
Ik doel op de DC kabel lengte van meerdere accu's banken parallel van/naar de busbar, daar geeft Victron duidelijk aan dat die gelijk "moeten" zijn.
https://www.victronenergy...b0-0c60-fd01-ab314f01ad82
We hadden het immers over dat we dachten dat @MJ de Bruijn dit niet heeft gekeken naar zijn foto...
Dat is ook enkel van toepassing bij een -lange/grote- busbar, gebruik je de Lynx (Shunt/DC/Power in) dan is links de accu's en rechts de verbruikers/laders. Ook bij 3 fasen.John245 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 06:27:
[...]
Volgens @MJ de Bruijn moeten de batterij en omvormer om en om en dat is niet moeglijk als je de Lynx Shunt gebruik.
Stel je busbar is 500A en je omvormers gebruiken op max vermogen 200A. Dan kom je 100A te kort als je de accu's en omvormers naast elkaar doet. Doe je om en om dan zal nergens een punt zijn waarbij er 600A doorheen gaat.
De lynx is 1000A, dus daar kom je (tenminste bij 48V systeem) niet snel aan. Dat is ruim 48 kW aan vermogen
Vandaag heb ik gewerkt aan het aansluiten van kabels aan de multiplussen. Dat is een pittige klus. De 5x6mm2 en de 3x6mm2 zijn bijzonder stug en heel moeilijk te manipuleren.
:strip_exif()/f/image/xUZH7t27Gq941RV0bnPgbkDe.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechts zie je twee werkschakelaars. De twee toevoer-kabels waren een flinke opgave om ze te krijgen zoals ze nu zitten. Er komt nog een kabeldoos onder om de zes kabels uit te splitsen en te verbinden met de bijbehorende fasen in de werkschakelaars en de nullen en de aard-draden te koppelen.
De kabel-overlengte links moet nog worden opgeruimd.
Morgen misschien maar eens de groepenkast onder handen nemen.
Vordert in ieder geval sneller dan hierMJ de Bruijn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:02:
De tweede dag.
Vandaag heb ik gewerkt aan het aansluiten van kabels aan de multiplussen. Dat is een pittige klus. De 5x6mm2 en de 3x6mm2 zijn bijzonder stug en heel moeilijk te manipuleren.
[Afbeelding]
Rechts zie je twee werkschakelaars. De twee toevoer-kabels waren een flinke opgave om ze te krijgen zoals ze nu zitten. Er komt nog een kabeldoos onder om de zes kabels uit te splitsen en te verbinden met de bijbehorende fasen in de werkschakelaars en de nullen en de aard-draden te koppelen.
Een tip. Denk aan de minimale buigradius van de kabels bij de werkschakelaars. Weet niet welke kabel je heb maar waarschijnlijk is dit 10xD (D zou in jou geval ca. 15 mm zijn). Misschien voor de zekerheid ff de datasheet er bij pakken en opmeten. Als de kabel te ver is doorgebogen verkort dit de levensduur van de kabel aanzien en kan kortsluiting en/of brand veroorzaken.
Mag ik weten hoeveel uur je tot nu toe bezig ben? Geeft mij een inschatting van hoeveel tijd ik kwijt ga zijn.
Vraagje. Was het niet handiger eerst je DC schakelaars te monteren?
Gisteren ongeveer zes uur. Vandaag overdag ook zo iets.John245 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:53:
Mag ik weten hoeveel uur je tot nu toe bezig ben? Geeft mij een inschatting van hoeveel tijd ik kwijt ga zijn.
Deze avond heb ik ook de kabel-overlengte netjes weggewerkt (ongeveer 2 uur).
Ik heb geen DC schakelaars. De accu-kabels worden met een klik-systeem op de accu's vastgezet. Die zijn eenvoudig te ontgrendelen. Dus in de zeldzame gevallen dat ze helemaal moeten worden ontkoppeld is dat eenvoudig. Bij normaal gebruik worden de accu's met een schakelaar uitgezet. Dan zijn ze ook spanningsvrij.Vraagje. Was het niet handiger eerst je DC schakelaars te monteren?
OK, gaar dus best wel wat tijd in zitten.MJ de Bruijn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:53:
[...]
Gisteren ongeveer zes uur. Vandaag overdag ook zo iets.
Deze avond heb ik ook de kabel-overlengte netjes weggewerkt (ongeveer 2 uur).
[...]
Ik heb geen DC schakelaars. De accu-kabels worden met een klik-systeem op de accu's vastgezet. Die zijn eenvoudig te ontgrendelen. Dus in de zeldzame gevallen dat ze helemaal moeten worden ontkoppeld is dat eenvoudig. Bij normaal gebruik worden de accu's met een schakelaar uitgezet. Dan zijn ze ook spanningsvrij.
Voor de batterijen twijfel ik ook om er een DC schakelaar tussen te zetten Maar op basis van het Vicron Wirong Unlimited document zet ik wel minimaal een schakelaar voor de Multiplussen.
"It is preferred (not mandatory) that there is a continuous negative DC connection in the system, and that only the positive DC connection of each inverter/charger is switched, protected or fused. The reason why is that it can be very tricky to troubleshoot a system if there is a loose connection in the DC negative path, especially in systems consisting of multiple units (parallel-, split-, three-phase). Note that a continuous negative connection is not a requirement as certain installations might require that the DC negative is protected with a fuse or circuit breaker."
Een "moment ratel" en Flir warmte camera heb ik wel te leen voor je. Af te halen in omg Amersfoort. DM me maar als je ze een paar weken lenen wilt.MJ de Bruijn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:02:
De tweede dag.
[Afbeelding]
Veel dank voor dit aanbod. Ook via DM heb ik al meedere aanbiedingen gehad. Allen Grandioos!Magnat schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:53:
Een "moment ratel" en Flir warmte camera heb ik wel te leen voor je. Af te halen in omg Amersfoort. DM me maar als je ze een paar weken lenen wilt.
Ik hoop toch ook dat mijn leverancier zelf met een 'officieel' alternatief komt in verband met garantie en verantwoordelijkheid.
Wordt vervolgd...
Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV
Die van Victron zijn gewoon prima: https://www.victronenergy...tems/busbars#pd-nav-imagesMoKeFiSh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:25:
Ik ben nog op zoek naar een mooie busbar om mijn 2 inverters en tot max 6 accupacks aan te sluiten (6x 100A). Heeft iemand een goede suggestie? Of moet ik maar een Lynx pakken?
Zelf gebruik ik deze naar de batterijen: https://www.bootschappen....ghouder-mega-fuse-6x.html
Met in elke een 125A Mega zekering.
[ Voor 17% gewijzigd door Magnat op 10-08-2023 12:14 ]
Lekker bezig geweest, installatie kabel kan inderdaad erg stug zijn. Ik heb voor neopreen flex kabel gekozen want ik zag me daar al mee lopen klooienMJ de Bruijn schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:02:
De tweede dag.
[Afbeelding]
Zoals @Magnat al zei zijn de "gewone" busbars van Victron ook prima.sMoKeFiSh schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 11:25:
Ik ben nog op zoek naar een mooie busbar om mijn 2 inverters en tot max 6 accupacks aan te sluiten (6x 100A). Heeft iemand een goede suggestie? Of moet ik maar een Lynx pakken?
Heb zelf de Lynx maar moet zeker niet.
:strip_exif()/f/image/GnQn7sh9lpuYXLLJXeFPEJZR.jpg?f=fotoalbum_large)
Omschrijving:
Links boven groepenkast met ATS en omschakelaars voor de meeste componenten. Aan de andere kant van de muur is de meterkast met alle huisgroepen en PAP en SAP. Die gaan eerst naar deze groepenkast van waaruit de diverse keuzen kunnen worden gemaakt. Tevens 2 x ET340 om de Growatts te monitoren.
Dan links onder; MPPT 150 - 70. Daar komt het staldak op met 14 x 260 Wp
De linker Growatt is een 6kW met een string 6 x 460 Wp en een string 8 x 560 Wp. Deze komt parallel aan de Multiplussen (oftewel op AC-in) en handmatig om te schakelen naar PAP of SAP.
De rechter Growatt is een 11 kW met 2 string van 18 x 350 Wp. Deze is handmatig omschakelbaar naar AC-out of AC-in en bij de keuze AC-in kan ik ook kiezen PAP of SAP.
Rechtsonder komen 3 omvormers die de Victrons gaan helpen bij dure uren de batterij leeg de duwen het net in. Hiermee kan ik precies zoveel terugleveren als de 3x25A aansluiting kan verstouwen.
Rechtsboven 3 x MP2 48-5000-70. AC-in via ATS omschakelbaar naar PAP of SAP.
DC distributie via Lynx Power-in bij batterijen naar Lynx shunt op het bord via 2 x 120mm2 op zowel plus als min. Daarna 2 x Lynx distributor.
Uiteraard nog een Cerbo en een GX touch 70 voor het plaatje.
De bouw gaat niet zo snel maar ik zal af en toe wat voortgangs foto's plaatsen.
Dan nog een vraagje, die ET 340 meters voor de Growatts kan ik waarschijnlijk achterwege laten als ik de omvormer data rechtstreeks via mqtt ofzo in de Cerbo weet te krijgen. Ik ben niet bekend met mqtt, kan iemand mij op weg helpen hoe ik dat kan bewerkstelligen?
[ Voor 7% gewijzigd door RikHa op 10-08-2023 14:19 ]
Altijd leuk om foto's van andere installaties te zien.RikHa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:15:
Bij mij thuis ben ik ook aan het bouwen:
Volgens Victron moet er 10 cm tussen de multiplussen i.v.m. warmte-afvoer. Denk je dat tegen elkaar aan ook gaat?
De kabelgoot van 10x10 cm lijkt me krap voor alle kabels. Als je nog gelegenheid hebt kun je die beter verdubbelen.
Succes verder!
nice! Aardige specifieke setup zo te zien. Dat gaat wel wat uitzoekwerk zijn om allemaal geautomatiseerd te laten draaien. Maar daar zijn we tweakers voorRikHa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:15:
[Afbeelding]
Omschrijving:
Links boven groepenkast met ATS en omschakelaars voor de meeste componenten. Aan de andere kant van de muur is de meterkast met alle huisgroepen en PAP en SAP. Die gaan eerst naar deze groepenkast van waaruit de diverse keuzen kunnen worden gemaakt. Tevens 2 x ET340 om de Growatts te monitoren.
De linker Growatt is een 6kW met een string 6 x 460 Wp en een string 8 x 560 Wp. Deze komt parallel aan de Multiplussen (oftewel op AC-in) en handmatig om te schakelen naar PAP of SAP.
De rechter Growatt is een 11 kW met 2 string van 18 x 350 Wp. Deze is handmatig omschakelbaar naar AC-out of AC-in en bij de keuze AC-in kan ik ook kiezen PAP of SAP.
Rechtsonder komen 3 omvormers die de Victrons gaan helpen bij dure uren de batterij leeg de duwen het net in. Hiermee kan ik precies zoveel terugleveren als de 3x25A aansluiting kan verstouwen.
DC distributie via Lynx Power-in bij batterijen naar Lynx shunt op het bord via 2 x 120mm2 op zowel plus als min. Daarna 2 x Lynx distributor.
Dan nog een vraagje, die ET 340 meters voor de Growatts kan ik waarschijnlijk achterwege laten als ik de omvormer data rechtstreeks via mqtt ofzo in de Cerbo weet te krijgen. Ik ben niet bekend met mqtt, kan iemand mij op weg helpen hoe ik dat kan bewerkstelligen?
Er wordt veel ontwikkeld op aansturing van de dbus van Victron via MQTT. Het meest recente / snelste lijkt op dit moment https://github.com/victronenergy/dbus-flashmq
Daarnaast heb je meerdere manieren van het ESS aansturen. Je kunt ook kiezen voor wat victron mode 3 noemt. Daarbij specificeer je niet het gridpoint maar gewoon de output van de inverters. Zie hier: https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3
De meesten hier sturen met mode 2 op gridpoint maar met mode 3 kun je dus nog wat gerichter sturen. Je kunt dan gewoon de modbus TCP integratie voor home assistant gebruiken om de genoemde registers aan te sturen: https://github.com/sfstar/hass-victron
Ik heb de groepenkast onder handen genomen.
:strip_exif()/f/image/XsJJmJw0DlYB15g91Uwt1AnO.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderste strook, van links naar rechts.
- Verdeelblok
- Hoofdschakelaar
- I - O - II schakelaar. Naar boven is Victrons, naar beneden is netstroom.
- Installatie-automaat van hoofdschakelaar naar Victrons input.
- Installatie-automaat van Victrons output naar I - O - II schakelaar.
- Zonnepanelen drie fasen Alamat voor SolarEdge.
Boven de zonnepanelen Alamat zit een Victron ET340 energiemeter. Aan de onderzijde zit de interface kabel aangesloten. Die gaat door de flexbuis door de muur naar de Cerbo in de garage.
In de vrije flexbuis komt nog de netwerk-kabel voor de Cerbo.
Het is functioneel, het werkt, maar het is niet zo netjes geworden als ik gewild had.
Die kabels zijn zo ongelooflijk moeilijk te hanteren!
:strip_exif()/f/image/RlVQ8PUNBpDWyRCzTD13QFc8.jpg?f=fotoalbum_large)
Van iedere kabel van de Multiplussen gaat de bruine kabel naar de bijbehorende fase in de werkschakelaar.
Ik heb de aardedraden samengebracht op een aarde-rail. De aardleidingen gaan langs de werkschakelaars.
En jawel, ik heb de nul-draden ook samengebracht op zo'n verbindingsrail. Dit zal niet zijn zoals het moet, maar vooralsnog wist ik niets beters te verzinnen. Ik ga nog wel kijken hoe ik een afscherming c.q. isolatie kan aanbrengen. In ieder geval komt op de deksel een waarschuwing te staan.
Normaal ga je met een wartel zoon kastje in en ik laat zelf de mantel nooit verder uitsteken dan dat de wartel lang is eigenlijk wil je de mantel niet eens zien in het kastje. 6mm2 is inderdaad lastig te verwerken maar als je het een beetje netjes buigt is er best wel iets moois van te maken. Voor het verdelen van de nullen en aardes zou ik deze klemmen aanraden in plaats van wat op de foto lijkt op badkamer aardrailtjes.
https://www.elektramat.nl...JUOgTGQkSirQaAtMdEALw_wcB
Ik ben zelf ook bezig met een victrom systeem heb momenteel 1 mp2 3000 draaien ga volgende week uitbreiden naar 3 fase als dat klaar is zal ik ook wat foto's plaatsen.
Stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Tip om het netter te krijgen strip met een kabelmes een groter deel van de mantel weg. Hierdoor krijg je meer draad vrij waardoor het een stuk soepeler gaat. Linker werkschakelaar zou ik als je nog overlengte heb het laatste stukje van de aarde wegknippen (lastig op de foto te beoordelen maar zo te zien hier de 10D regel niet gevolgd met alle gevaren vandien) en het ff opnieuw aansluiten.MJ de Bruijn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:07:
Ik heb ook de aan- en afvoer kabels en de zes kabels van de Multiplussen met elkaar verbonden.
Het is functioneel, het werkt, maar het is niet zo netjes geworden als ik gewild had.
[Afbeelding]
Van iedere kabel van de Multiplussen gaat de bruine kabel naar de bijbehorende fase in de werkschakelaar.
Ik heb de aardedraden samengebracht op een aarde-rail. De aardleidingen gaan langs de werkschakelaars.
En jawel, ik heb de nul-draden ook samengebracht op zo'n verbindingsrail. Dit zal niet zijn zoals het moet, maar vooralsnog wist ik niets beters te verzinnen. Ik ga nog wel kijken hoe ik een afscherming c.q. isolatie kan aanbrengen. In ieder geval komt op de deksel een waarschuwing te staan.
Heb je wel het schakelblok losgemaakt voordat je de draden momteerde. Ik weet dat 6mm2 niet soepel is, maar het zou wel netjes aan te sluiten moeten zijn.
Kun je afmetingen zetten bij de kabels die de werkschakelaars in gaan (op de situatie zoals het nu is). Het is een foto aar voor jou veiligheid maak ik mij zorgen of je aan de eisen in de datasheet voldoet.
De kabels van en naar de groepenkast zijn 5x6mm2.John245 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:31:
Kun je afmetingen zetten bij de kabels die de werkschakelaars in gaan (op de situatie zoals het nu is).
Ik heb de drie kabels voor de retour-stroom expres laten doorsteken tot over de helft.stef110 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:30:
Normaal ga je met een wartel zoon kastje in en ik laat zelf de mantel nooit verder uitsteken dan dat de wartel lang is eigenlijk wil je de mantel niet eens zien in het kastje.
De linker helft is voor de netstroom van de Groepenkast naar de multiplussen.
De rechter helft is voor de 'backup' stroom naar de verbruikers. Eigenlijk zou daar nog een afscheiding tussen moeten. Tsja...
Ja die zullen waarschijnlijk 15 mm zijn. Het gaat om startpunt en eindpunt van de bocht, zie https://www.nexans.nl/nl/...utors/Bending-radius.htmlMJ de Bruijn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:36:
[...]
De kabels van en naar de groepenkast zijn 5x6mm2.
Dit gaat ook kort in op de mogelijke gevaren.
Hier ben ik even nieuwsgierig naar, 3x25A is ongeveer 17kW. De victron’s doen 4kW per stuk continue als ik het goed heb. Wat is je plan dan met de 3 omvormers? Leveren die nog 2kW per stuk? Ook erg benieuwd naar hoe dit samen werkt.RikHa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:15:
Hier thuis ook 3x25A en het plan om dezelfde Multiplussen als jou op te hangen, vandaar de interesse in jouw plannen met de extra omvormers
Welke kabelgoten gebruik je?RikHa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:15:
Ziet er goed uit.RikHa schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:15:
[Afbeelding]
Omschrijving:
Ik hoop binnenkort ook met de bouw te starten. Mijn model Multiplus was ff niet leverbaar, maar de leverancier waar ik besteld heb heeft met Victron gebeld en als het goed is krijgen hun ze morgen binnen. Dus verwacht ze begin volgende week in huis te hebben.
Thx, idd, maar ik doe mijn bestJazsie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:19:
[...]
Bedankt voor je reacties, wordt gewaardeerd.
Alleen refereer je erg vaak naar YT en pak je dit op alsof dit allemaal juist is zonder eigen onderzoek en/of ervaring.
Mijn BMS doet ook "bottom/top" balancing.
Hoewel 2A geen vetpot is mbt balanceren is dit wel voldoende en ondertussen kan je de accu gewoon gebruiken.
Of je nu eerst alles parallel gaat balanceren of gelijk in serie zet en dan doet balanceren maakt niet uit.
Uiteraard mag er niet te veel voltage verschil zitten tussen de cellen, heb je dat wel dan is parallel balanceren de beste keus.
Als ik het goed begrijp zijn de linker 12 groepen op de 3 MP aangesloten?MJ de Bruijn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:49:
Vandaag de derde dag. Even theepauze.
Ik heb de groepenkast onder handen genomen.
...
- Zonnepanelen drie fasen Alamat voor SolarEdge.
Boven de zonnepanelen Alamat zit een Victron ET340 energiemeter.
...
Waarop/ hoe zijn de andere groepen aangesloten en hoe/waar heb je de SE aangesloten?
Heb je een schema?
Edit:
Toch even meteen een algemene waarschuwing voor de doe het zelvers onder ons.
Ik zie vele groepenkasten die eigenlijk niet voldoen, of netter gezegd: veiliger kunnen.
Onderstaand geldt met name als je de systemen flink en langdurig belast met bv. een laadpaal en/of handelen in stroom en je een flink aantal apparaten in huis hebt met flinke vermogens.
(2 ovens, wasmachine, droger, sauna, zwembad, warmtepomp, airco's, boilers, verzin t maar. )
Doe er je voordeel mee!
ik vraag dit omdat je bij de 3 aardlekschakelaars en de I-0-II nu net onder de 40A zit, terwijl je systeem 25+13=38A standaard kan leveren.
Je netzekeringen kunnen echter prima en uur meer stroom leveren, zoals ook de MP een tijdje extra vermogen kan leveren.
Door brengt de stroom (potentieel) flink boven de 40A.
6mm2 is dan te dun, want: >40A.
De 4 B16 installatie automaten kunnen samen meer dan 40A trekken.
Wil niet zeggen dat dit gebeurd, maar het kan.
Je kast is hier echter niet op uitgelegd.
Vandaar ook mijn vraag over de SE. Als die ook nog kan invoeden, is het mogelijk al snel raak -theoretisch, ik weet natuurlijk niet wat je achter elke groep hebt zitten.
Vandaar dat www.installatiejournaal.nl al enkele artikelen heeft geschreven dat je bij gebruik van PV een meterkast eigenlijk met / als 63A dient te behandelen.
Dus zwaardere aardleks (of Alamats) en 10mm2.
Dit zelfde geldt dus ook voor batterijsystemen, die potentieel nog meer kunnen leveren.
25A net, 13A (MPII-3000VA) en de 1op1 regel van Victron 3000VA PV op AC-OUT, is dan potentieel al 25+13+13=61A (en dat is dus zonder de marge die de netzekering dus heeft en het piekvermogen van de inverter/charger)
Aanvullingen zijn welkom!
[ Voor 62% gewijzigd door GMJansen op 11-08-2023 01:43 ]
Conform dit artikel (2 gratis te lezen artikelen per maand na registratie) heb je ook de mogelijkheid om de huisgroepen te voorzien van een extra (hoofd-)schakelaar om zo de stroom die daarover kan lopen te maximeren. Je hoeft dan ‘enkel’ de componenten zoals het stukje bekabeling tussen hoofdschakelaar, pv-automaat en hoofdschakelaar huisgroepen op het hogere vermogen in te richten.GMJansen schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 01:07:
Vandaar dat www.installatiejournaal.nl al enkele artikelen heeft geschreven dat je bij gebruik van PV een meterkast eigenlijk met / als 63A dient te behandelen.
Dus zwaardere aardleks (of Alamats) en 10mm2.
Dit zelfde geldt dus ook voor batterijsystemen, die potentieel nog meer kunnen leveren.
25A net, 13A (MPII-3000VA) en de 1op1 regel van Victron 3000VA PV op AC-OUT, is dan potentieel al 25+13+13=61A (en dat is dus zonder de marge die de netzekering dus heeft en het piekvermogen van de inverter/charger)
Aanvullingen zijn welkom!
Ik heb het hier thuis momenteel (voor plaatsing energieopslag) als volgt:
3x25A netzekering
16mm2 bekabeling van netbeheerder
40A hoofdschakelaar SBN440
10mm2 bekabeling
40A omschakelaar SFT440 ivm SAP
10mm2 bekabeling
40A hoofdschakelaar meterkast SBN440
10mm2 bekabeling
63A SolarEdge Inline meter
10mm2 bekabeling naar de MCN640E
Vervolgens naast elkaar met 10mm2 rail verbonden
MCN640E voor huisgroepen
MBN625E voor laadpaal en PV
Op deze wijze kan PV (17kW omvormer) maximaal 25A richting huisgroepen en hoofdschakelaar duwen. Samen met de netzekering kan dit dan maximaal 50A zijn. Echter door de MCN640E kan er naar de huisgroepen maximaal 40A lopen en mag de bekabeling hierachter 6mm2 zijn. Mocht er tzt een 2e laadpaal komen dan kan deze, indien pv voldoende vermogen levert, ook 16A per fase aan het voertuig verstrekken doordat deze samen met de laadpaal achter de MBN625E zit waardoor de laadpaal 25A PV en 25A vanuit het net ter beschikking heeft.
Ik moet nu alleen even zien of de 10mm2 voldoende is aangezien ik zometeen in theorie de volgende vermogens beschikbaar heb:
25A netzekering
25A PV
22A Victron Multiplu-II 48/5000 (tenminste, ik reken dan met 5000W/230V=ongeveer 22A)
Dat maakt 72A maximaal… Wellicht dat ik dan de 10mm2 bekabeling en rails tussen 40A hoofdschakelaar meterkast en het setje dat met de rails verbonden is moet vervangen door 16mm2. Moet dan wel de SolarEdge Inline Meter voorbeveiligen met 40A of 63A of deze op een andere locatie plaatsen aangezien daar in de nieuwe situatie ook maximaal 72A doorheen kan lopen.
[ Voor 20% gewijzigd door Niek_ op 11-08-2023 07:05 ]
Allereerst dank voor je reactie. Het is altijd goed om de risico's nog eens te bezien.GMJansen schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 01:07:
Als ik het goed begrijp zijn de linker 12 groepen op de 3 MP aangesloten?
Dat is correct. Steeds vier groepen per aardlek-schakelaar.
De zes groepen rechtsboven zijn aardlek-automaten. Deze zijn aangesloten op het verdeelblok linksonder, steeds twee per fase, netjes gebalanceerd. Ze zijn bedoeld voor wasmachine, droger, vaatwasser, oven en twee stuks close-in boiler.Waarop/ hoe zijn de andere groepen aangesloten en hoe/waar heb je de SE aangesloten?
De zonnepanelen zijn aangesloten op de uit-kant van de Multiplussen.
Sterker nog, de zonnepanelen kunnen ook nog 8A per fase toevoegen.ik vraag dit omdat je bij de 3 aardlekschakelaars en de I-0-II nu net onder de 40A zit, terwijl je systeem 25+13=38A standaard kan leveren.
Daarom heb ik zowel de leiding van de groepenkast naar de Multiplussen als de retour-leiding voorzien van een installatie-automaat van 3x25A. De totale stroom per fase door de groepenkast kan daarmee nooit boven 25A komen. Het zijn C karakteristiek automaten, dus als het goed is kunnen ze met kleine pieken omgaan. Als het goed is schakelen ze sneller uit dan de hoofd-zekeringen.
Overigens zou de Cerbo de maximale output ook nog eens moeten begrenzen, maar daar ben ik nog niet aan toe.
Als je meer wilt weten over de totstandkoming van de groepenkast, lees:
https://gathering.tweaker...message/75995004#75995004
[ Voor 8% gewijzigd door MJ de Bruijn op 11-08-2023 09:18 ]
Mooi verhaal wel van die groepenkast. Heb die ervaring helaas ook een aantal jaren geleden al gehad met lokale elektriciens. De standaardkast kunnen ze vaak nog wel ophangen maar vaak begint het beunen al als de zonnepanelen erbij komen. Laat staan iets ingewikkelds als de kast voor de systemen die hier voorbij komen. Heb al menig kasten op moeten knappen die hier zogenaamd door het meest gerenommeerde lokale bedrijf zijn aangesloten. Bij mij werd een nieuwe groepenkast opgehangen en meneer heeft de draden gewoon onder spanning aan de hoofdschakelaar aangesloten met een tangetjeMJ de Bruijn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 09:10:
[...]
Allereerst dank voor je reactie. Het is altijd goed om de risico's nog eens te bezien.
Dat is correct. Steeds vier groepen per aardlek-schakelaar.
[...]
De zes groepen rechtsboven zijn aardlek-automaten. Deze zijn aangesloten op het verdeelblok linksonder, steeds twee per fase, netjes gebalanceerd. Ze zijn bedoeld voor wasmachine, droger, vaatwasser, oven en twee stuks close-in boiler.
De zonnepanelen zijn aangesloten op de uit-kant van de Multiplussen.
[...]
Sterker nog, de zonnepanelen kunnen ook nog 8A per fase toevoegen.
Daarom heb ik zowel de leiding van de groepenkast naar de Multiplussen als de retour-leiding voorzien van een installatie-automaat van 3x25A. De totale stroom per fase door de groepenkast kan daarmee nooit boven 25A komen. Het zijn C karakteristiek automaten, dus als het goed is kunnen ze met kleine pieken omgaan. Als het goed is schakelen ze sneller uit dan de hoofd-zekeringen.
Overigens zou de Cerbo de maximale output ook nog eens moeten begrenzen, maar daar ben ik nog niet aan toe.
Als je meer wilt weten over de totstandkoming van de groepenkast, lees:
https://gathering.tweaker...message/75995004#75995004
Een 3x25C achter een hoofdzekering zal dus wel goedkomen. Als die hoofdzekering smeltpatronen heeft duurt het inderdaad wel even en zal die C er sneller uitslaan. Daarnaast is de Victron ook goed instelbaar. In de scheepvaart ben je vaak ook afhankelijk van wat er beschikbaar is op de wal en door dan op de Victron de juiste instellingen te gebruiken kun je er prima voor zorgen dat de boel op de kant niet overbelast wordt.
Gelukkig zie ik hier ik tegenwoordig veel hoofdzekeringen met zelf bedienbare schakelaars geïnstalleerd worden. Daar kun je als doe-het-zelver prima zo'n door Elektramat gebouwde groepenkast spanningsloos aansluiten. Uiteraard wel nadat je je goed hebt ingelezen. Ik weet dat dat voor de echte experts vloeken in de kerk is maar helaas is de praktijk wel zo dat het al snel beter is dan wat er in de markt beschikbaar is.
[ Voor 5% gewijzigd door Niltag op 11-08-2023 10:31 ]
Hier mode 3 "External Control" via MQTT. Volgens mij is modbus via HA 5 seconden. Ik stuur nu via MQTT aan op <1 seconden.Niltag schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 15:43:
[...]
nice! Aardige specifieke setup zo te zien. Dat gaat wel wat uitzoekwerk zijn om allemaal geautomatiseerd te laten draaien. Maar daar zijn we tweakers voor.
Er wordt veel ontwikkeld op aansturing van de dbus van Victron via MQTT. Het meest recente / snelste lijkt op dit moment https://github.com/victronenergy/dbus-flashmq
Daarnaast heb je meerdere manieren van het ESS aansturen. Je kunt ook kiezen voor wat victron mode 3 noemt. Daarbij specificeer je niet het gridpoint maar gewoon de output van de inverters. Zie hier: https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3
De meesten hier sturen met mode 2 op gridpoint maar met mode 3 kun je dus nog wat gerichter sturen. Je kunt dan gewoon de modbus TCP integratie voor home assistant gebruiken om de genoemde registers aan te sturen: https://github.com/sfstar/hass-victron
Via MQTT werkt toch wel beter/sneller vind ik.
Voor de nul draad kan je gewoon wago klemmen gebruiken of rijgklemmen, dan is het in ieder geval geïsoleerd.MJ de Bruijn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:07:
Ik heb ook de aan- en afvoer kabels en de zes kabels van de Multiplussen met elkaar verbonden.
[Afbeelding]
Houd ook rekening mbt de minimale buigradius van de installatie kabel, maar dat is al gezegd hier.
Blijf erbij dat neopreen flex kabel veel handiger was in deze situatie
Een hint, als je klaar bent, test via de stopcontacten of de aardlekschakelaars functioneren in alle situaties zoals netstroom uitval (als je automaten in de HAK hebt) en hoofdschakelaar uit.MJ de Bruijn schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:07:
[Afbeelding]
Ik ben onvoldoende bekend met Vitron, maar ik neem aan dat in eiland mode deze ook een relais.schakelaar gebruiken om nul aan aarde te leggen
Bij de verdeler bij de Victrons voor de werkschakelaars houdt je aarde gescheiden, maar die ligt vol aan elkaar in de verdeler na de slimme meter en als ik het goed zie heb je een TN-CS netaansluiting.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@MJ de BruijnDomba schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 13:49:
[...]
Een hint, als je klaar bent, test via de stopcontacten of de aardlekschakelaars functioneren in alle situaties zoals netstroom uitval (als je automaten in de HAK hebt) en hoofdschakelaar uit.
Ik ben onvoldoende bekend met Vitron, maar ik neem aan dat in eiland mode deze ook een relais.schakelaar gebruiken om nul aan aarde te leggen
Bij de verdeler bij de Victrons voor de werkschakelaars houdt je aarde gescheiden, maar die ligt vol aan elkaar in de verdeler na de slimme meter en als ik het goed zie heb je een TN-CS netaansluiting.
Wat betreft de aarde. Hoeveel mm2 krijg je aangeboden en wat zijn de vereisten voor de batterij met betrekking tot mm2 aardedraad?
@Domba Ik had gelezen dat @MJ de Bruijn het schema had van de leverancier en dat die er dus rekening mee heeft gehouden dat het een TN-CS stelsel is
[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 11-08-2023 14:46 ]
Het is ook een hint, ik zie een handmatig crossover schakelaar, maar ook dubbele adereindhulzen op hoofschakelaar (op foto lastig te zien waar deze naar toe gaan), waarmee mogelijk verbruikers in 2 delen gesplitst kunnen worden en elk uit andere bron worden gevoed met op 2 punten nul aan aarde, maar die aarde is nu nog wel gekoppeld aan elkaar voor alles.John245 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:35:
[...]
@Domba Ik had gelezen dat @MJ de Bruijn het schema had van de leverancier en dat die er dus rekening mee heeft gehouden dat het een TN-CS stelsel is
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Wat de vereisten zijn (door wie, wat, waar?) weet ik niet.John245 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:35:
Wat betreft de aarde. Hoeveel mm2 krijg je aangeboden en wat zijn de vereisten voor de batterij met betrekking tot mm2 aardedraad?
Ik heb zelf gekozen voor 6mm2. Dat is ook de dikte van de overige kabels. Bij een volle aardsluiting kan de maximale stroom erdoorheen gaan.
Ik weet niet welk schema je bedoelt.John245 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 14:35:
Ik had gelezen dat @MJ de Bruijn het schema had van de leverancier en dat die er dus rekening mee heeft gehouden dat het een TN-CS stelsel is
De Lynx is door de leverancier samengesteld.
Al het andere heb ik zelf samengesteld op basis van Victron documentatie en 'algemene kennis'.
Ik weet niet precies wat een TN-CS stelsel is, maar mijn 'hoofd aarddraad' is bij de meter direct verbonden met de nul. Er is geen verdere aarding aanwezig. Dus in theorie is de nul overal tevens aarde.
Maar, ik heb uit 'onderzoek' begrepen dat je toch alles vanaf de groepenkast gescheiden moet houden. Dat doe ik dus maar. Aparte aarding voor de toevoer, aparte aarding voor de retour en aparte aarding voor de kast.
Blijkbaar beter safe dan sorry.
Door de fabrikant van de batterij. Ik heb hier componenten in mijn meterkast zitten waarvan de fabrikant voorschrijft dat de aardedraad minimaal 16 mm2 moet zijn.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:12:
[...]
Wat de vereisten zijn (door wie, wat, waar?) weet ik niet.
Ik heb zelf gekozen voor 6mm2. Dat is ook de dikte van de overige kabels. Bij een volle aardsluiting kan de maximale stroom erdoorheen gaan.
Sorry, dan had ik dat verkeerd begrepen. Was misschien een verkeerde aanname omdat ik ervan uit ging dat de installateur die alles komt controleren dit doet door de correcte installatie te beoordelen aan de hand van de schema's werktekeningen. De meeste Victron documentatie gaat uit van een TT stelsel, ik ben maar weinig artikelen tegengekomen voor een TN-CS stelsel.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:20:
[...]
Ik weet niet welk schema je bedoelt.
De Lynx is door de leverancier samengesteld.
Al het andere heb ik zelf samengesteld op basis van Victron documentatie en 'algemene kennis'.
Ik weet niet precies wat een TN-CS stelsel is, maar mijn 'hoofd aarddraad' is bij de meter direct verbonden met de nul. Er is geen verdere aarding aanwezig. Dus in theorie is de nul overal tevens aarde.
Maar, ik heb uit 'onderzoek' begrepen dat je toch alles vanaf de groepenkast gescheiden moet houden. Dat doe ik dus maar. Aparte aarding voor de toevoer, aparte aarding voor de retour en aparte aarding voor de kast.
Wat bedoel je precies met aparte aarding?
- Multiplus 1 naar aardrail in onderverdeler
- Multiplus 2 naar aardrail in onderverdeler
- Multiplus 3 naar aardrail in onderverdeler
- AC IN Multiplus 1 naar aardrail in nderverdeler
- AC IN Multiplus 2 naar aardrail in ondrverdeler
- AC IN Multiplus 3 naar aardrail in inderverdeler
- AC Out 1 Multiplus 1 naar aardrail in onderverdeler
- AC Out 1 Multiplus 2 naar aardrail in onderverdeler
- AC Out 1 Multiplus 3 naar aardrail in onderverdeler
- Aarde batterij 1 naar aardrail in onderverdeler
- Aarde batterij 2 naar aardrail in onderverdeler
- Aarde batterij 3 naar aardrail in onderverdeler
Een aarddraad van het chassis van de Multiplus 3 naar Multiplus 2 naar Multiplus 1 naar de onderverdeler.John245 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:49:
Wat bedoel je precies met aparte aarding?
• Multiplus 1 naar aardrail in onderverdeler
• Multiplus 2 naar aardrail in onderverdeler
• Multiplus 3 naar aardrail in onderverdeler
De AC IN is 5 aderig. De aarddraad is aangesloten op de aardrail in de groepenkast. De aarddraad gaat langs de werkschakelaar naar de kabeldoos. Daar wordt deze verbonden met de drie aarddraden van de AC IN van iedere Multiplus.• AC IN Multiplus 1 naar aardrail in nderverdeler
• AC IN Multiplus 2 naar aardrail in ondrverdeler
• AC IN Multiplus 3 naar aardrail in inderverdeler
Idem, maar dan voor AC OUT.• AC Out 1 Multiplus 1 naar aardrail in onderverdeler
• AC Out 1 Multiplus 2 naar aardrail in onderverdeler
• AC Out 1 Multiplus 3 naar aardrail in onderverdeler
Zoals bij de Multiplus chassis, van batterij naar batterij naar batterij naar onderverdeler.• Aarde batterij 1 naar aardrail in onderverdeler
• Aarde batterij 2 naar aardrail in onderverdeler
• Aarde batterij 3 naar aardrail in onderverdeler
Is wat efficienter. Ik was van plan 10 aarddraden naar de aardrail te brengen.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:01:
[...]
Een aarddraad van het chassis van de Multiplus 3 naar Multiplus 2 naar Multiplus 1 naar de onderverdeler.
[...]
De AC IN is 5 aderig. De aarddraad is aangesloten op de aardrail in de groepenkast. De aarddraad gaat langs de werkschakelaar naar de kabeldoos. Daar wordt deze verbonden met de drie aarddraden van de AC IN van iedere Multiplus.
[...]
Idem, maar dan voor AC OUT.
[...]
Zoals bij de Multiplus chassis, van batterij naar batterij naar batterij naar onderverdeler.
In appendix D van de MultiPlus gewoon alle aarde bij elkaar. Heb jij referenties waaruit blijkt dat het gescheiden moet zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 11-08-2023 21:29 ]
Stroom neemt de weg van minste weerstand en zolang deze voor de aardlek schakelaar/automaat is, behouden deze hun functie, maar de Vitrons zullen voor eiland mode of wegval van netvoeding ook nul aan aarde leggen, waardoor je 2 punten in je systeem hebt en deze moeten voor spanning voerend deel wel voor de beveiliging (aardlek/automaten) zijn.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:20:
[...]
Als ik na de foto kijk van de verdeler na de slimme meter, het telt gewoon niet op. (samen met de splitsing voor de 1-0-2 fase omschakelaar)
Op de linkse aardrail mis ik een aarde, ook al zou de TN-CS aarde op de rechtse rail zitten, waar ik meer aarde aansluitingen tel dan ik zo snel automaten/groepen voor zie.
Als de Vitrons in gebruik zijn genomen, zou ik het nog een keer testen met een stopcontact-tester.
Overigens zit die MTR440 kast wel aardig vol, de max dispensatiewarmte voor de groepenkast is 33W voor dT20 en 73W voor dT35. (ik had zo'n MTR in mijn vorige woning
Om binnen de bedrijfstemperatuur van de gebruikte componenten te blijven zal je onder de delta T van 20 moeten blijven en wel ruim lager dan de nominaalwaarde van de gebruikte componenten..
(dispensatiewarmte op nominaalwaarde van F202A= 4.8W/DS201's 4,6W/ de Hager aardlekautomaat 5,2W.)
De max bedrijfstemperatuur van de ABB is 55 graden en de Hager's zijn zelfs nog lager met max 40 graden (Chint idem)
Je moet niet vreemd van opkijken dat die Hagers al bij belasting van <13A (<3000W), geheel volgens de specs al uitschakelen met wat je in de kast hebt en omdat deze boven in de kast zitten, de chint is vergelijkbaar maar zit op onderste rail/koelste plek)
(ik kijk ook nog steeds rond voor kleinere compacte stalen installatiekast met meer warmte verliezen)
Weet niet of er voor deze kast net zoals bij Hager ook een tool is de benodigde berekeningen kan doen.Domba schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 06:14:
[...]
Stroom neemt de weg van minste weerstand en zolang deze voor de aardlek schakelaar/automaat is, behouden deze hun functie, maar de Vitrons zullen voor eiland mode of wegval van netvoeding ook nul aan aarde leggen, waardoor je 2 punten in je systeem hebt en deze moeten voor spanning voerend deel wel voor de beveiliging (aardlek/automaten) zijn.
Als ik na de foto kijk van de verdeler na de slimme meter, het telt gewoon niet op. (samen met de splitsing voor de 1-0-2 fase omschakelaar)
Op de linkse aardrail mis ik een aarde, ook al zou de TN-CS aarde op de rechtse rail zitten, waar ik meer aarde aansluitingen tel dan ik zo snel automaten/groepen voor zie.
Als de Vitrons in gebruik zijn genomen, zou ik het nog een keer testen met een stopcontact-tester.
Overigens zit die MTR440 kast wel aardig vol, de max dispensatiewarmte voor de groepenkast is 33W voor dT20 en 73W voor dT35. (ik had zo'n MTR in mijn vorige woning)
Om binnen de bedrijfstemperatuur van de gebruikte componenten te blijven zal je onder de delta T van 20 moeten blijven en wel ruim lager dan de nominaalwaarde van de gebruikte componenten..
(dispensatiewarmte op nominaalwaarde van F202A= 4.8W/DS201's 4,6W/ de Hager aardlekautomaat 5,2W.)
De max bedrijfstemperatuur van de ABB is 55 graden en de Hager's zijn zelfs nog lager met max 40 graden (Chint idem)
Je moet niet vreemd van opkijken dat die Hagers al bij belasting van <13A (<3000W), geheel volgens de specs al uitschakelen met wat je in de kast hebt en omdat deze boven in de kast zitten, de chint is vergelijkbaar maar zit op onderste rail/koelste plek)
(ik kijk ook nog steeds rond voor kleinere compacte stalen installatiekast met meer warmte verliezen)
Eaton heeft dat wel, maar of we dat zonder login kunnen gebruiken weet ik niet.John245 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 09:35:
[...]
Weet niet of er voor deze kast net zoals bij Hager ook een tool is de benodigde berekeningen kan doen.
Edit: de MTR440 is voor warmteverlies nauwelijks anders dan Hager VB318, heeft alleen ruimte voor meer modules
Maar dat staat los van de keuzes die gemaakt zijn.
Er worden twee S204 C25 gebruikt voor de kabel naar en terug van de Victrons, die niet meer functie dan van hoofdschakelaar hebben.
- kortssluitstroom is C-kar, dat is 5x-10x In (welke 25A is.) //magnetische trigger
Gezien vanuit de net
-kan er >125A door de slimme meter? We zien een hoekje met Kaifa erop, dan is het een 304 of 304A die is max 80A
-kan de bekabeling overweg met de kortsluitstroom, is deels 4mm2/ 6mm2!!!!
(Wat is de weerstand ervan, kan de kortsluitstroom wel gehaald worden?)
De 2e gezien vanuit de victron's
- Kunnen Victrons 125A leveren op 1 fase?, zeker niet het is een beperkte energiebron
Overbelasting
Bimetaal dat warm wordt >25A
vanuit het net
Deze kan zeker voldoende leveren
vanuit Victron's
Ik weet onvoldoende van Victrons ( mijn Deye kan ~40A op 1 fase leveren voor aantal minuten)
Als Victron ook passthrough heeft als Deye dan heb je ook nog eens rekening te houden met 2x12.8W dispensatie warmte va C25's te maken in zelfde groepenkast, waar componten in zitten met een bimetaal voor bedrijfstemperatuur tot 40 graden!!!
[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 12-08-2023 10:23 ]
Als thuisaccu-systeem gebruikt voor zowel laden als ontladen of wel aardlek op plek met in tweerichtingen.gebruikt.
Hager heeft geen geschikte klasse B aardlek schakelaar of automaat daarvoor zover ik weet zijn alle enkel 1 richting geschikt, in omgekeerde richting beveiligen ze niet (raadpleeg de datasheet, let op of voeding zowel boven als onder aangesloten kunnen worden)
Andere
ABB meeste zijn wel geschikt (mogelijk alle)
Eaton, als er "line" en "load" erop staat zijn ze niet voor 2 richtingen gebruik
Schneider, heeft paar niet geschikte voor 2 richtingen (check datasheet)
Ik mis hem even denk ik, waar zou je dan een aardlek hebben zitten die in 2 richtingen gebruikt wordt? In mijn beleving gaat alles aan de AC in richting de omvormers en aan de AC out richting de meterkast. Omgekeerd gaat er geen stroom lopen toch?Domba schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:26:
Nog een opmerking ik zie hierboven best vaak Hager aangeprezen.
Als thuisaccu-systeem gebruikt voor zowel laden als ontladen of wel aardlek op plek met in tweerichtingen.gebruikt.
Hager heeft geen geschikte klasse B aardlek schakelaar of automaat daarvoor zover ik weet zijn alle enkel 1 richting geschikt, in omgekeerde richting beveiligen ze niet (raadpleeg de datasheet, let op of voeding zowel boven als onder aangesloten kunnen worden)
Andere
Eaton, als er "line" en "load" erop staat zijn ze niet voor 2 richtingen gebruik
Stelling:Domba schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:26:
Andere
“Bij wisselspanning / AC zijn alle elektromechanische componenten zonder elektronica zijn niet afhankelijk van de voedingsrichting.”
"Antwoord na stelling:
– Hager
Je stelling klopt als je het houdt bij Hager aardlekschakelaars, aardlek automaten en installatie automaten.
– ABB
Uw stelling geldt voor 99% van onze elektro materialen."
Bron: installo.nl
Klasse B =/ ACJohn245 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:57:
[...]
Stelling:
“Bij wisselspanning / AC zijn alle elektromechanische componenten zonder elektronica zijn niet afhankelijk van de voedingsrichting.”
"Antwoord na stelling:
– Hager
Je stelling klopt als je het houdt bij Hager aardlekschakelaars, aardlek automaten en installatie automaten.
– ABB
Uw stelling geldt voor 99% van onze elektro materialen."
Bron: installo.nl
@Domba Waarom zou je klasse B willen gebruiken (wat meestal veel duurder is)?Domba schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:26:
Andere
Victron geeft aan:
"De omvormer komt met een transformator die de frequentie van de netspanning isoleert. Dit sluit de mogelijkheid van gelijkstroom op elke AC-poort uit. Daarvoor kunnen aardlekschakelaars van het type A worden gebruikt."
Gisteren heb ik twee zonnepanelen op de garage geplaatst en de leidingen 'naar binnen' gebracht. Dat is nog best een klus en gewicht. Totaal 80 kilo ballast plus frames plus panelen. Maar goed, jullie hebben vast wel eerder zonnepanelen gezien.
Vandaag heb ik de panelen aangesloten op de MPPT en deze via een werkschakelaar met de aansluiting op de Lynx verbonden.
Even checken... De panelen leveren maximaal 410 Wattpiek, maal twee panelen, gedeeld door 48 volt is maximaal 17 ampère. Dan zou de 20A van de schakelaar toch voldoende moeten zijn?
Verder heb ik alle aardleidingen op een verdeelblok aangesloten en ben ik aan de communicatie-kabels begonnen: Netwerk-kabel, communicatie-kabels naar de Multiplussen en doorlussen, communicatie-kabels naar de accu's en doorlussen, kabeltje naar de MPPT, kabel met USB verloop naar de elektriciteitsmeter in de groepenkast voor de zonnepanelen. En natuurlijk de voedingsspanning.
Ik heb geen kabel van de Cerbo naar de Lynx-en. Volgens mij kan/hoeft dit niet in combinatie met de Cerbo. Ik kon niets in de documentatie vinden. Moet ik nog bij de leverancier checken.
:strip_exif()/f/image/2S7DLfXUTC8p6GTSWxQTDZY9.jpg?f=fotoalbum_large)
De blauwe communicatie-kabels worden netjes weggewerkt als alles functioneert.
Alleen durf ik het nu niet in te schakelen. Ik heb de leverancier gevraagd om me maandag via een video-telefoongesprek te assisteren bij de ingebruikstelling. Heel benieuwd.
Als met hybride van net zowel afneemt als teruglevert.Niek_ schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:47:
[...]
Ik mis hem even denk ik, waar zou je dan een aardlek hebben zitten die in 2 richtingen gebruikt wordt? In mijn beleving gaat alles aan de AC in richting de omvormers en aan de AC out richting de meterkast. Omgekeerd gaat er geen stroom lopen toch?
Opmerking was los van een systeem hiervoor,
Ik heb dat bijv met Deye tussen netaansluiting en hybride, zoals ik ook aan geef, gaat het enkel om tweerichtingen en dat is een TL type hybride, waar ook een klasse B aardlek zin maakt.
@John245 Het gaat specifiek om klasse B aardlek ook geschikt voor DC lekstroom
Niet alle hebben thuisaccu systemen hebben een omvormer met trafo bijv mijn Deye heeft geen trafo, waar het omgaat dat vreselijk goed in de data sheet moet kijken.John245 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:16:
[...]
@Domba Waarom zou je klasse B willen gebruiken (wat meestal veel duurder is)?
Victron geeft aan:
"De omvormer komt met een transformator die de frequentie van de netspanning isoleert. Dit sluit de mogelijkheid van gelijkstroom op elke AC-poort uit. Daarvoor kunnen aardlekschakelaars van het type A worden gebruikt."
Ik heb er al kennis meegemaakt voor een "noname" die ik wilde testen tussen mijn Deye (MI-ingang) en gewone netgebonden type omvormers
[ Voor 33% gewijzigd door Domba op 12-08-2023 17:51 ]
Mijn twee centen...Domba schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:28:
gaat het enkel om tweerichtingen en dat is een TL type hybride, waar ook een klasse B aardlek zin maakt.
Ik heb voor beide aansluitingen (netstroom naar multiplussen en multiplussen naar verbruikers) een 25A installatie-automaat zonder aardlek-functie geïnstalleerd. Dit volgens aansluitschema Victron en bij leverancier geverifieerd.
Als dit niet goed is of als het anders moet, daar heb ik geen kennis of mening over.
@MJ de Bruijn dit staat er in de handleiding:MJ de Bruijn schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:36:
[...]
Mijn twee centen...
Ik heb voor beide aansluitingen (netstroom naar multiplussen en multiplussen naar verbruikers) een 25A installatie-automaat zonder aardlek-functie geïnstalleerd. Dit volgens aansluitschema Victron en bij leverancier geverifieerd.
Als dit niet goed is of als het anders moet, daar heb ik geen kennis of mening over.
AC-out-1 De AC-uitgangkabel kan rechtstreeks verbonden worden met het klemmenblok “AC-out”. Van links naar rechts: “N” (nul), “PE” (aarde) and “L” (fase). Met de PowerAssist-functie kan de Multi tot 3 kVA (dat is 3000/230 = 13 A) toevoegen aan de uitgang tijdens perioden van piekvermogen. Samen met een maximale invoerstroom van 32 A betekent dit dat de uitvoer tot 32 + 13 = 45 A kan leveren. Een aardlekstroomstroomonderbreker en een zekering of stroomonderbreker die geschikt is om de verwachte belasting te ondersteunen, moeten in serie met de uitgang worden meegeleverd en de doorsnede van de kabel moet dienovereenkomstig worden aangepast.
Mijn opmerking over aardlekschakelaars, staat los van opmerken over jouw systeem.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:36:
[...]
Mijn twee centen...
Laat het checken zou ik zeggen,
(door iemand onafhankelijk, die bijv scope-inspecties doet, dan heb er zelfs nog iets voor de verzekering aan)
@Domba ik ben het geheel met je eens dat je alle handleidingen en datasheets moet lezen gedurene het ontwerp en je er natuurlijk ook aan moet houden tijdns de uitvoering.Domba schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:28:
[...]
Als met hybride van net zowel afneemt als teruglevert.
Opmerking was los van een systeem hiervoor,
Ik heb dat bijv met Deye tussen netaansluiting en hybride, zoals ik ook aan geef, gaat het enkel om tweerichtingen en dat is een TL type hybride, waar ook een klasse B aardlek zin maakt.
@John245 Het gaat specifiek om klasse B aardlek ook geschikt voor DC lekstroom
[...]
Niet alle hebben thuisaccu systemen hebben een omvormer met trafo bijv mijn Deye heeft geen trafo, waar het omgaat dat vreselijk goed in de data sheet moet kijken.
Ik heb er al kennis meegemaakt voor een "noname" die ik wilde testen tussen mijn Deye (MI-ingang) en gewone netgebonden type omvormers
@MJ de Bruijn had jij nog in de datasheet van de 5 aderige kabel gekeken en beoordeelt of de situatie volgens de datasheet is. Beter de kabel nu vervangen dan deze noodgedwongen moeten vervangen.
De distributors kun je inderdaad niet aansluiten op de Cerbo. Je kan de RJ10 aansluiting wel gebruiken om 5 Volt erop te zetten (Google maar, leuk DHZ klusje) want nu heb je geen indicatie dat je zekeringen heel zijn of stuk. Dan had je goedkoper een Lynx power-in kunnen kopen en ombouwen naar zekeringen.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:23:
Ik heb geen kabel van de Cerbo naar de Lynx-en. Volgens mij kan/hoeft dit niet in combinatie met de Cerbo. Ik kon niets in de documentatie vinden. Moet ik nog bij de leverancier checken.
Het ziet er keurig uit verder! Ben benieuwd of maandag alles werkt.
Wat zijn het voor accu's?
[ Voor 7% gewijzigd door RikHa op 12-08-2023 18:11 ]
Dat ziet er uit als dat ik een hele klus krijg. Ziet er goed uit.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:23:
Vandaag de vijfde dag van mijn installatie.
Gisteren heb ik twee zonnepanelen op de garage geplaatst en de leidingen 'naar binnen' gebracht. Dat is nog best een klus en gewicht. Totaal 80 kilo ballast plus frames plus panelen. Maar goed, jullie hebben vast wel eerder zonnepanelen gezien.
Vandaag heb ik de panelen aangesloten op de MPPT en deze via een werkschakelaar met de aansluiting op de Lynx verbonden.
Even checken... De panelen leveren maximaal 410 Wattpiek, maal twee panelen, gedeeld door 48 volt is maximaal 17 ampère. Dan zou de 20A van de schakelaar toch voldoende moeten zijn?
Verder heb ik alle aardleidingen op een verdeelblok aangesloten en ben ik aan de communicatie-kabels begonnen: Netwerk-kabel, communicatie-kabels naar de Multiplussen en doorlussen, communicatie-kabels naar de accu's en doorlussen, kabeltje naar de MPPT, kabel met USB verloop naar de elektriciteitsmeter in de groepenkast voor de zonnepanelen. En natuurlijk de voedingsspanning.
[Afbeelding]
De blauwe communicatie-kabels worden netjes weggewerkt als alles functioneert.
Alleen durf ik het nu niet in te schakelen. Ik heb de leverancier gevraagd om me maandag via een video-telefoongesprek te assisteren bij de ingebruikstelling. Heel benieuwd.
Welke afmeting kabelkoker heb je gebruikt en hoeveel % zijn ze nu gevuld?
@DombaDomba schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:26:
Andere
Als je toch je kritische blik overal over heen laat gaan (die trouwens zeer gewaardeerd wordt). Dan ben ik ook wel beneuwd naar je opmerkingen op het volgende:
De felblauwe blokken met ADA 916G geeft aan dat er meerdere ADA916G's zitten. Het schema geeft aleen de installatieautomaten en aardlekautomaten weer.
Let op de optie waar twee (2) PV systemen stroom kunnen leveren.
Klopt. Ook de zonnepanelen kunnen er nog iets aan toevoegen.John245 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:04:
Samen met een maximale invoerstroom van 32 A betekent dit dat de uitvoer tot 32 + 13 = 45 A kan leveren.
Maar, omdat ik geen 45A in mijn meterkast wil zit er een installatie-automaat tussen die afschakelt bij 25A.
Zover moet het nooit komen. De Cerbo zal worden geprogrammeerd op een maximum van 25A. Dus dan geen power-assist (meer).
Ik heb het de leverancier gevraagd. Die hebben, zo zeggen ze, al honderden installaties gedaan met deze kabel. Volgens hen prima de super.John245 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:08:
@MJ de Bruijn had jij nog in de datasheet van de 5 aderige kabel gekeken en beoordeelt of de situatie volgens de datasheet is. Beter de kabel nu vervangen dan deze noodgedwongen moeten vervangen.
Ik ben voornemens de boel binnenkort met een warmtecamera te controleren. Dan weet ik meer.
Waarzo in de Lynx zit het aansluitpunt?RikHa schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:09:
Je kan de RJ10 aansluiting wel gebruiken om 5 Volt erop te zetten (Google maar, leuk DHZ klusje) want nu heb je geen indicatie dat je zekeringen heel zijn of stuk.
Volgens mij is het een Pytes 5.12 kWh E-Box 48100R LiFePO4 Battery Pack. Daarover is op internet wel het een en ander te vinden. Het wordt door Off-Grid Centrum onder eigen naam verkocht.Wat zijn het voor accu's?
Het probleem is ook niet de kabel. Op basis van de foto's hebben ik en meerdere het vermoeden dat je een te krappe bocht heb gemaakt (en dus niet de minimale buigradius heb gerespecteerd met alle gevolgen op korte en lange termijn).MJ de Bruijn schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:01:
[...]
Ik heb het de leverancier gevraagd. Die hebben, zo zeggen ze, al honderden installaties gedaan met deze kabel. Volgens hen prima de super.
Ik ben voornemens de boel binnenkort met een warmtecamera te controleren. Dan weet ik meer.
@MJ de BruijnMJ de Bruijn schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:06:
[...]
Waarzo in de Lynx zit het aansluitpunt?
[...]
Volgens mij is het een Pytes 5.12 kWh E-Box 48100R LiFePO4 Battery Pack. Daarover is op internet wel het een en ander te vinden. Het wordt door Off-Grid Centrum onder eigen naam verkocht.
rechts en links. hier heb je ook al het meegeleverde kabeltje verbonden. Of heeft je leverancier gedaan. Dus als je ze open schroeft zie je het gelijk.
Het ging om het stukje ALS.MJ de Bruijn schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:56:
[...]
Klopt. Ook de zonnepanelen kunnen er nog iets aan toevoegen.
Maar, omdat ik geen 45A in mijn meterkast wil zit er een installatie-automaat tussen die afschakelt bij 25A.
Zover moet het nooit komen. De Cerbo zal worden geprogrammeerd op een maximum van 25A. Dus dan geen power-assist (meer).
Ik las al eerder je commentaar over je jacht op warmteopwekkers, grappig, maar goed!Domba schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 06:14:
[...]
Overigens zit die MTR440 kast wel aardig vol, de max dispensatiewarmte voor de groepenkast is 33W voor dT20 en 73W voor dT35. (ik had zo'n MTR in mijn vorige woning)
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je het doet. Ik stond er zelf helemaal niet bij stil voordat ik je opmerkingen las, dat de groepenkast ook een belangrijk onderdeel is; naast de inverter/ chargers/ batterijen onderdelen.
De kasten worden met PV, Laadpalen en nu ook accu, steeds langer/langdurig zwaar belast. Dus je hebt een goed punt.
Had je ook een warmtebeeldcamera die dit laten zien? Dan ben ik wel benieuwd naar wat beelden!
Zou het uitmaken als je wat zorgt voor natuurlijke ventilatie, door aan de onder- en bovenkant van de kast ventilatie roosters aan te brengen, en om de zoveel automaten steeds een module-plek vrij te houden?
Dit artikel bedoel ik inderdaad.Niek_ schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 06:43:
[...]
Conform dit artikel (2 gratis te lezen artikelen per maand na registratie) heb je ook de mogelijkheid om de huisgroepen te voorzien van een extra (hoofd-)schakelaar om zo de stroom die daarover kan lopen te maximeren. Je hoeft dan ‘enkel’ de componenten zoals het stukje bekabeling tussen hoofdschakelaar, pv-automaat en hoofdschakelaar huisgroepen op het hogere vermogen in te richten.
...
Een extra 3x25A / 1x35A automaat is inderdaad voor de PV installateur de goedkoopste/ snelste methode.
Enkele bedenkingen:
Nav de 20-tal PV meterkasten die ik gezien heb de laatste tijd, hebben de PV installateur dit artikel niet eens gelezen, of is er via hun bedrijf niet op gewezen.
Indien wel: zolang het niet moet, zal de overgrote meerderheid er helaas gewoon lak aan hebben. 'Iedereen doet het zonder en dat gaat toch goed?'
Ik heb het nog nooit in de praktijk gezien.
@Niltag
Je schreef dat een extra 3x 25A automaat wel werkt, na de 25A hoofdzekering.
Ik denk dat je geen andere keus hebt, als je je groepenkast niet verder wilt aanpassen.
Echter als je toch al die moeite al doet, dan is het toch een kleine moeite om de bekabeling naar 10 of zelfs 16A te brengen en 63A aardleks te kopen cq Alamats?
Als batterij en PV uitstaat, en er is een fout,
zou ik er echter niet vanuit gaan dat je hoofdzekering er niet uitklapt.
Op het werk hadden we laatst in een SER ruimte (ICT ruimte met switches) een kortsluiting in een voeding van een switch.
De C16 klapte er uit.
Echter de 3xB25 ervoor óók, waardoor de hele ruimte uit ging. Aangezien we vele zeer kritische ruimtes beheren, wilden we dit voor de toekomst voorkomen.
De installatieverantwoordelijke heeft het onderzocht en gaf aan dat er aan de selectiviteit welliswaar voldaan was, maar dat er nooit een C achter een B had mogen zitten.
Ze hebben daarop alle SER's gecontroleerd en enkele toch maar preventief aangepast.
Ik heb vandaag mijn systeem uitgebreid van 1 fase naar 3 fase echter tijdens het opnieuw aansluiten van de accu's en inschakelen van de Cerbo is de Cerbo gx overleden.
Na wat zoeken online blijkt er een batch Cerbo's gxen te zijn die een fout hebben waarbij ze bij een 48v systeem stuk kunnen gaan. In onderstaand document staat een serie nummer reeks met toestellen die verkeerd geproduceerd zijn.
https://www.bimblesolar.c...8V%20systems%20-%20v5.pdf
Helaas heb ik mijn Cerbo via marktplaats gekocht en niet rechtstreeks bij een Reseller. Zojuist victron een mail gestuurd hopelijk is hij nog onder garantie te vervangen... tot die tijd werkt er nu helemaal niks meer..
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic