ik wil er alleen op wijzen, dat jij persoonlijk niet op de hoogte van van voorvallen wil niet zeggen dat ze er niet zijn, los van de verzekeringen die daar toch heel duidelijk een andere mening over hebben.Alty schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:17:
[...]
Ik snap je punt maar dit is wel echt zwaar overdreven. Ik heb nog geen enkel geval van brand door LFP thuis knutselbatterij voorbij zien komen noch een verzekering die niet uitbetaald. In het begin zullen ze dit wel doen en na een paar branden komen er eisen. Zo gaat het elke keer, zo ging het ook bij zonnepanelen in het begin.
LFP en Li-ion batterijen staan over de hele 2e en 3e wereld houwtje touwtje aan elkaar geknutseld klaar als backup batterij en daar hoor je weinig over. Ik zeg niet dat er nergens brand ontstaat maar overdrijven is wel een vak geworden. Onthoud dat LFP uiteindelijk zijn gas zal uitspuiten en de energie niet meer gewonnen kan worden.
Het enige blijft de normale manier van zekeren en bekabelen zoals bij elke elektrische instalaltie en eventuele plasmabogen kunnen ontstaan zoals flippy aangaf.
"Ik zou in ieder geval nooit mijn eigen huis en de veiligheid van mijn familie daarvoor op het spel zetten." je zet zo vaak de veiligheid van jezelf en familie op het spel. Koop je dan ook alleen de auto met de hoogste viligheidsklasse? en dan het liefst ook een zwaardere zodat je niet geplet wordt door anderen? Fiets je ook niet met een borrel op? Laat je je kinderen ook nooit alleen spelen in de bossen of op het pleintje? Kom kom, zeker je moet veilig werken. Maar elke diy accu veroordelen in het kader van veiligheid is alsof iedereen voortaan in bubbeltjesplastic moet leven zodat we niet meer hard vallen.
ik heb zelf ook met verzekeringen hierover gesproken (en dat zijn dus echt de hele grote jongens) en als je kijkt welke eisen vanuit de verzekeringsbranche hierbij word geeist en de invloed op normen die deze jongens hebben kan ik je echt mededelen dat je idee daarover volledig achterhaald is.
Ik veroordeel ook niemand die hier mee aan de slag wil gaan, wil echter wel op de risico's en gevaren wijzen (ten slotte is dat mijn vak), de keuze zal echt iedereen zelf moeten maken.
m.b.t. je opmerkingen hoe ik dingen uitzoek kan ik je zeggen dat ik dat inderdaad doe, dus mijn auto heeft de hoogste veiligheidsklasse, ik fiets ook niet als ik dronken zou zijn (overigens zie ik zelf de noodzaak om dronken zijn ook niet in, ik beleef net zo veel plezier met minder op (ook dan loop ik of neem een taxi), denk maar aan die arme hersencellen die daarbij sneuvelen, oke, bij mensen die zws weinig van die dingen hebben zal het verlies dan ook wel meevallen

echter om dergelijke "onveilige" DIY systemen daarwerkelijk in je huis te gaan hebben, mij niet gezien, juist omdat ik weet welke risico's je op je hals haalt. Mijn gezin is me toch wat meer waard.
kijk een huis kun je weer opbouwen maar je dood kind of vrouw gaat echt lastiger worden, ze kunnen ondertussen wel al veel, maar dat laatste is ze nog niet gelukt.
Overigens als je wilt weten wat brandwonden met mensen doen, bezoek een een brandwondencentrum als je de kans krijgt. Ik heb jaren geleden in Beverwijk het van zeer dicht bij mogen meemaken en ook met mensen daar mogen spreken. Vanaf toen was het voor mij duidelijk waarom brandveiligheid zo belangrijk is. Bv de nu verplichte rookmelders hadden er al lang moeten zijn.
een ander punt wat vaak word vergeten, mn de spullen uit bv China komen, deze voldoen vaak niet aan de vereisten die binnen de EU gelden (CE bv). dit betekend dat deze dus ook niet aan het net gehangen mag worden (dat vereist namelijk weer bepaalde eisen (oa CE). overigens betekend dat niet alleen dat er een sticker opgeplakt is, zeker als jij dat ook nog zelf importeerd van uit dat land. Transport gaat hierbij eigenlijk altijd per schip, luchtvracht is bij accu's heel vaak een groot probleem.
[Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2023 17:17]