Toon posts:

Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03:51
Alty schreef op donderdag 20 april 2023 @ 16:17:
[...]

Ik snap je punt maar dit is wel echt zwaar overdreven. Ik heb nog geen enkel geval van brand door LFP thuis knutselbatterij voorbij zien komen noch een verzekering die niet uitbetaald. In het begin zullen ze dit wel doen en na een paar branden komen er eisen. Zo gaat het elke keer, zo ging het ook bij zonnepanelen in het begin.
LFP en Li-ion batterijen staan over de hele 2e en 3e wereld houwtje touwtje aan elkaar geknutseld klaar als backup batterij en daar hoor je weinig over. Ik zeg niet dat er nergens brand ontstaat maar overdrijven is wel een vak geworden. Onthoud dat LFP uiteindelijk zijn gas zal uitspuiten en de energie niet meer gewonnen kan worden.
Het enige blijft de normale manier van zekeren en bekabelen zoals bij elke elektrische instalaltie en eventuele plasmabogen kunnen ontstaan zoals flippy aangaf.
"Ik zou in ieder geval nooit mijn eigen huis en de veiligheid van mijn familie daarvoor op het spel zetten." je zet zo vaak de veiligheid van jezelf en familie op het spel. Koop je dan ook alleen de auto met de hoogste viligheidsklasse? en dan het liefst ook een zwaardere zodat je niet geplet wordt door anderen? Fiets je ook niet met een borrel op? Laat je je kinderen ook nooit alleen spelen in de bossen of op het pleintje? Kom kom, zeker je moet veilig werken. Maar elke diy accu veroordelen in het kader van veiligheid is alsof iedereen voortaan in bubbeltjesplastic moet leven zodat we niet meer hard vallen.
ik wil er alleen op wijzen, dat jij persoonlijk niet op de hoogte van van voorvallen wil niet zeggen dat ze er niet zijn, los van de verzekeringen die daar toch heel duidelijk een andere mening over hebben.
ik heb zelf ook met verzekeringen hierover gesproken (en dat zijn dus echt de hele grote jongens) en als je kijkt welke eisen vanuit de verzekeringsbranche hierbij word geeist en de invloed op normen die deze jongens hebben kan ik je echt mededelen dat je idee daarover volledig achterhaald is.

Ik veroordeel ook niemand die hier mee aan de slag wil gaan, wil echter wel op de risico's en gevaren wijzen (ten slotte is dat mijn vak), de keuze zal echt iedereen zelf moeten maken.
m.b.t. je opmerkingen hoe ik dingen uitzoek kan ik je zeggen dat ik dat inderdaad doe, dus mijn auto heeft de hoogste veiligheidsklasse, ik fiets ook niet als ik dronken zou zijn (overigens zie ik zelf de noodzaak om dronken zijn ook niet in, ik beleef net zo veel plezier met minder op (ook dan loop ik of neem een taxi), denk maar aan die arme hersencellen die daarbij sneuvelen, oke, bij mensen die zws weinig van die dingen hebben zal het verlies dan ook wel meevallen 8)7. grapje.

echter om dergelijke "onveilige" DIY systemen daarwerkelijk in je huis te gaan hebben, mij niet gezien, juist omdat ik weet welke risico's je op je hals haalt. Mijn gezin is me toch wat meer waard.
kijk een huis kun je weer opbouwen maar je dood kind of vrouw gaat echt lastiger worden, ze kunnen ondertussen wel al veel, maar dat laatste is ze nog niet gelukt.
Overigens als je wilt weten wat brandwonden met mensen doen, bezoek een een brandwondencentrum als je de kans krijgt. Ik heb jaren geleden in Beverwijk het van zeer dicht bij mogen meemaken en ook met mensen daar mogen spreken. Vanaf toen was het voor mij duidelijk waarom brandveiligheid zo belangrijk is. Bv de nu verplichte rookmelders hadden er al lang moeten zijn.

een ander punt wat vaak word vergeten, mn de spullen uit bv China komen, deze voldoen vaak niet aan de vereisten die binnen de EU gelden (CE bv). dit betekend dat deze dus ook niet aan het net gehangen mag worden (dat vereist namelijk weer bepaalde eisen (oa CE). overigens betekend dat niet alleen dat er een sticker opgeplakt is, zeker als jij dat ook nog zelf importeerd van uit dat land. Transport gaat hierbij eigenlijk altijd per schip, luchtvracht is bij accu's heel vaak een groot probleem.

[Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2023 17:17]

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 15:42
MacD007 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 03:02:
[...]

Hebben jullie met deze idee wel eens aan het brandrisico gedacht, mn van accu’s van onbekende oorsprong en technische specs, accu’s voor een thuisaccu moeten aan heel andere specs voldoen dan de enkele cellen uit een accu van een boormachine of dergelijke.
Het toepassen van dergelijke cellen zal een zeer groot brandrisico geven, een verzekering zal na een brandonderzoek vrijwel nooit gaan uitbetalen na een brandschade, dergelijke branden zijn overigens door onze brandweer nagenoeg niet te blussen en zal vrijwel tot het totale verlies van het huis cq huizen tot gevolg hebben.
Dus gewoon niet doen, de risico’s zijn gewoon veel te groot, ik ben beroepsmatig bij grootschalige accuopslag en UPS bij een van de grootste electrotechnisch Europese concern betrokken en de veiligheidseisen en specifieke eisen aan de verschillende onderdelen zijn dermate complex dat dit voor een hobbyist onmogelijk uitvoerbaar is.
Ik zou in ieder geval nooit mijn eigen huis en de veiligheid van mijn familie daarvoor op het spel zetten.
Ik zelf ken verschillende voorvallen waarbij door dit soort hobby, vaak niet groter dan enkele fietsaccu’s groot behoorlijke schades zijn ontstaan, soms zelfs met persoonlijk letsel tot gevolg.
Ik denk dat je, helaas, de plank behoorlijk/totaal mis slaat hier. Gelukkig ook maar ;)

1. begin maar met je gsm uit je broekzak te halen
2. lees je eens in, en verdiep je in lifepo4 technologie, het toepassen en werking van een BMS en icm een inverter
3. verwar thuisaccu cellen lifepo4 niet met fietsaccu's en boormachine accu's (dit zegt me al genoeg over jou kennis over dit topic)
4. bel je verzekering en lees je voorwaarden, laat ons dan weten wat de uitkomst is. Niet de grote jongens in jou werk, maar de verzekeringen die mensen gewoon thuis hebben, wij en onze buren dus. Het gaat om een auto en een huis. Geen fabriek of MWh installaties. Keep it real.

Serieus en niet boos bedoelt dit. Ik ben ervan overtuigd dat je een ander beeld gaat krijgen erover (y)

Edit: gezien de post hierboven "ken ik jou typetje wel" :+ Ik ga me er niet meer in mengen noch antwoorden meer geven. Heeft geen zin. Sterkte met die manier van leven, en dat meen ik echt.

[Voor 11% gewijzigd door PCJR op 20-04-2023 17:19]

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• MacD007
ik wil je niet uit je droom halen, ga vooral lekker door, ik spreek je later wel als je voor je uitgebrand huis staat en blijkt dat je verzekeringsagent dat dus eigenlijk ook niet wist, maar de horde advokaten van de verzekeringsmaatschapij dat dus wel weten en je gewoon niets uitbetalen.
Overigens dat bedrijf maakt juist accu's voor huizen van normale consumenten (die veilig willen wonen), als ik dan zie hoeveel verschillende ingenieurs bij een dergelijk project verbonden zijn en de benodigde kennis die daarvoor benodigd is lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat een of andere hobbiest dit op zijn zolderkamertje ook voorelkaar krijgt.
blijf lekker in die onwettende bubbel zitten en verzin allenmaal uitvluchten om je gelijk te krijgen, ik heb er geen last van zolang je niet naast me komt woonen.
even een in jou ogen stomme vraag? hebben al deze onderdelen die je noemd de juiste CE verklaringen ? een CE stikker (vaak ook nog de verkeerde) zijn ze in China wereldleider in.

[Voor 21% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2023 17:40]

• Alty
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-05 13:26
MacD007 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:24:
ik wil je niet uit je droom halen, ga vooral lekker door, ik spreek je later wel als je voor je uitgebrand huis staat en blijkt dat je verzekeringsagent dat dus eigenlijk ook niet wist, maar de horde advokaten van de verzekeringsmaatschapij dat dus wel weten en je gewoon niets uitbetalen.
blijf lekker in die onwettende bubbel zitten en verzin allenmaal uitvluchten om je geluik te krijgen, ik heb er geen last van zolang je niet naast me komt woonen.
even een in jou ogen stomme vraag? hebben al deze onderdelen die je noemd de juiste CE verklaringen ? een CE stikker (vaak ook nog de verkeerde) zijn ze in China wereldleider in.
hmm, nogal op je tenen getrapt merk ik. We staan gewoon anders in het leven. Je wilt zekerheid, die bestaat niet.

Ik vind je oproep tot veiligheid goed maar je bangmakerij niet. horde advocaten..en mijn huis brand bijna zeker af als ik jou mag geloven en het gaat zo snel dat vrouw en kind kunnen niet eens op tijd de deur opendoen maar jou lukt dat dan wel. ik haak dan af. Net als je CE voorbeeld. Opzich klopt het wat je zegt, een echte CE onbreekt vaak. Maar als consument wordt je daarvoor niet verantwoordelijk gehouden omdat jij dat onderscheid niet redelijkwijs kan maken, als bedrijf wordt je hiervoor wel verantwoordelijk gehouden.

Iedereen met batterijen moet zich gewoon realiseren dat ze met elektriciteit werken, een die potentieel blijft doorpruttelen nadat de zekering eruit gaat. Dat gezegd hebbende is het gewoon prima om mee te werken.

Wat wellicht beter bijdraagt zou zijn als we op dit forum een relatief veilige BMS kunnen vinden, veilige setup etc. En dat is ook zeker deels gebeurd in dit topic

• MacD007
Alty schreef op donderdag 20 april 2023 @ 17:53:
[...]

hmm, nogal op je tenen getrapt merk ik. We staan gewoon anders in het leven. Je wilt zekerheid, die bestaat niet.

Ik vind je oproep tot veiligheid goed maar je bangmakerij niet. horde advocaten..en mijn huis brand bijna zeker af als ik jou mag geloven en het gaat zo snel dat vrouw en kind kunnen niet eens op tijd de deur opendoen maar jou lukt dat dan wel. ik haak dan af. Net als je CE voorbeeld. Opzich klopt het wat je zegt, een echte CE onbreekt vaak. Maar als consument wordt je daarvoor niet verantwoordelijk gehouden omdat jij dat onderscheid niet redelijkwijs kan maken, als bedrijf wordt je hiervoor wel verantwoordelijk gehouden.

Iedereen met batterijen moet zich gewoon realiseren dat ze met elektriciteit werken, een die potentieel blijft doorpruttelen nadat de zekering eruit gaat. Dat gezegd hebbende is het gewoon prima om mee te werken.

Wat wellicht beter bijdraagt zou zijn als we op dit forum een relatief veilige BMS kunnen vinden, veilige setup etc. En dat is ook zeker deels gebeurd in dit topic
mooi, dan zijn we het op een punt namelijk eens, dat we het anders zien, overigens heb ik het over veiligheid en dat is wat heel anders dan wat jij zekerheid noemd. Met zekerheid gaat het mis (ooit), net als je met zekerheid dood gaat (ook dat is ooit).
Een ding wil ik echter heel duidelijk maken, heeft echter NIETS maar dan NIETS met bangmakerij te maken, de realiteit is zoms hard en mogelijk past dat niet met jou visie (dat kan, echter is dit dan eerder jou probleem dan bangmakerij van mijn kant) het is gewoon een feit.
Het is echter wel een voordeel als je er voldoende van weet en om dat als hobby te gaan onderzoeken is alleen maar toe te juigen, echter om dit thuis toe te passen is weer een ander ding.
Maar die afweging moet iedereen toch voor zich zelf uitmaken, een goede en vooral juiste voorlichting is daarbij essentieel, in dit gezichtpunt zou je mijn post ook moeten zien.
Mbt je opmerking van CE heb je maar deels gelijk, bij de koppeling aan het stroomnet ben je ook als consument (daarom is den NEN1010 deels ook in het bouwbesluit opgenomen) verplicht om aan de minimale veiligheidseisen (o.a. CE te voldoen), een netbeheerder zou je zelf van het net kunnen halen. Kijk maar naar de voorwaarden die de netbeheerder stelt.
Maar als jullie liever dit geluid niet willen horen, prima ;w

[Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 20-04-2023 18:33]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-06 20:09
@MacD007 Sinds wanneer is de NEN1010 opgenomen in het bouwbesluit? Volgens mij wordt er slechts naar verwezen. En dat is nog even afgezien van dat het ondertussen verworden is tot een draak van een bijna onleesbaar document waar je belachelijk veel geld voor moet betalen om hem in te kunnen zien en opgesteld wordt door partijen waarvan je je af kunt vragen waarom die in vredes naam in die comissie zitten.

Een CE keurmerk zegt verder ook niet veel. Het is een "slager keurt zijn eigen vlees" keurmerk.

Uiteindelijk is veiligheid je gezonde verstand gebruiken zoals rookmelders plaatsen, brandblussers plaatsen en de accu's in je schuur plaatsen.

• MacD007
jbhc schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:02:
@MacD007 Sinds wanneer is de NEN1010 opgenomen in het bouwbesluit? Volgens mij wordt er slechts naar verwezen. En dat is nog even afgezien van dat het ondertussen verworden is tot een draak van een bijna onleesbaar document waar je belachelijk veel geld voor moet betalen om hem in te kunnen zien en opgesteld wordt door partijen waarvan je je af kunt vragen waarom die in vredes naam in die comissie zitten.

Een CE keurmerk zegt verder ook niet veel. Het is een "slager keurt zijn eigen vlees" keurmerk.

Uiteindelijk is veiligheid je gezonde verstand gebruiken zoals rookmelders plaatsen, brandblussers plaatsen en de accu's in je schuur plaatsen.
Ik zal het dan anders schrijven, de veiligheidsaspecten van de NEN1010 zijn als verplichting in het bouwbesluit opgenomen, ben je nu tevreden, volgens mij weet je exact wat ik bedoelde.

CE is geen keurmerk - groot misverstand - maar een label die aangeeft dat het product aan minimale vereisten binnen de EU voldoet, en nee, of en hoe een leverancier dit zelf mag doen is zeer afhankelijk van het type product. Voor een heleboel producten moet dat door onafhankelijke NOBO's gebeuren.

Met het laatste geef ik je gelijk, gebruik je gezond verstand en bepaalde dingen moet je ook niet zelf willen. niets voor niets zijn bv pas wettelijke eisen voor het plaatsen en onderhouden van CV ketels verplicht geworden, dus meneer de hobbiest cq kerel beunhaas mogen dat dus niet meer.

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:54
PCJR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:56:
[...]

Amy Zheng? Jenny Wu?
Zit er een B over de QR code van EVE heen? En verder, tevreden over de cellen? Na 900 yt filmpjes en forums etc. concludeer ik dat er soms/vaak zooi is verkocht aan mensen...
Via Alibaba is vaak veiliger dan AliExpress.
Ik heb ze via creditcard besteld, en hiermee dus ook verzekerd.
Ze komen vanuit een opslag locatie in Polen.

Contact persoon heet Daisy die bij de firma Docan werkt.
Maakt niet uit wie je daar spreekt (wellicht noemen ze zich nu allemaal daisy of Amy, who knows 😉).
Ze kunnen zich veroorloven om overzeese loodsen te huren en te vullen met accu’s, dus dagelijks flink wat bestellingen, te veel voor één Daisy lijkt me 🧐

Op de QR codes is geen B geëtst.

• PCJR
Erik_Rave schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:30:
[...]

Via Alibaba is vaak veiliger dan AliExpress.
Ik heb ze via creditcard besteld, en hiermee dus ook verzekerd.
Ze komen vanuit een opslag locatie in Polen.

Contact persoon heet Daisy die bij de firma Docan werkt.
Maakt niet uit wie je daar spreekt (wellicht noemen ze zich nu allemaal daisy of Amy, who knows 😉).
Ze kunnen zich veroorloven om overzeese loodsen te huren en te vullen met accu’s, dus dagelijks flink wat bestellingen, te veel voor één Daisy lijkt me 🧐

Op de QR codes is geen B geëtst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes!
Trek eens van 1 de zwarte plakfolie eraf van de bovenkant? Als je wilt? Geen gekras of fake qr?

En ik wil graag de 2pole terminal versie. Zou komende maanden naar de EU stock komen.

Wat had je betaald voor 16 stk en ship?

Ga je nog cap test doen?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• jbhc
MacD007 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 19:31:
[...]

Ik zal het dan anders schrijven, de veiligheidsaspecten van de NEN1010 zijn als verplichting in het bouwbesluit opgenomen, ben je nu tevreden, volgens mij weet je exact wat ik bedoelde.

CE is geen keurmerk - groot misverstand - maar een label die aangeeft dat het product aan minimale vereisten binnen de EU voldoet, en nee, of en hoe een leverancier dit zelf mag doen is zeer afhankelijk van het type product. Voor een heleboel producten moet dat door onafhankelijke NOBO's gebeuren.

Met het laatste geef ik je gelijk, gebruik je gezond verstand en bepaalde dingen moet je ook niet zelf willen. niets voor niets zijn bv pas wettelijke eisen voor het plaatsen en onderhouden van CV ketels verplicht geworden, dus meneer de hobbiest cq kerel beunhaas mogen dat dus niet meer.
Nou zijn cv ketels extreem off topic hier maar de enige reden dat je dat niet meer zelf mag doen is de lobby van de installateurs. Het CO argument gaat totaal nergens over.

En als je denkt dat iets overlaten aan een professional een garantie is tot een fatsoenlijke installatie dan kan ik je bij deze uit de droom helpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik_Rave
PCJR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 22:49:
[...]

Netjes!
Trek eens van 1 de zwarte plakfolie eraf van de bovenkant? Als je wilt? Geen gekras of fake qr?

En ik wil graag de 2pole terminal versie. Zou komende maanden naar de EU stock komen.

Wat had je betaald voor 16 stk en ship?

Ga je nog cap test doen?
Zie post 20 april 15.44 ;)

Captest; nee, kom ik snel genoeg achter als ik het geheel in gebruik neem. Zal de resultaten/bevindingen posten :) duurt nog wel even.

Top balance; ja, ik wacht nog op de zketech 40A batterij lader/tester.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Heb je van alibaba.com (zo ja, heb je link) of docanpower.com @Erik_Rave ?

[Voor 16% gewijzigd door Jazsie op 21-04-2023 08:01]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erik_Rave
Jazsie schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:00:
Als je in Alibaba of google zoekt op 'Docan Technology (shenzhen) Co., Ltd.' kom je er vanzelf 😉

Je kan gewoon via chat, geheel vrijblijvend, een offerte opvragen.
Of vragen stellen over het product, advies of levertijden. Je wordt altijd netjes geholpen door hen en zit nergens aan vast.

Wil je de cellen snel geleverd hebben en niet importeren vanuit China, dan adviseer ik bij te vermelden dat ze uit EU stock moeten komen.

Betaal met creditcard dan heb je ook prima garantie, zelfs als je een cell moet retourneren(garantieclaim), want die stuur je naar Polen ipv China.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:01
Jazsie schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:00:
of gewoon via amy@docanpower.com.. bestelling gaat uiteindelijk via alibaba.com

• Brupje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-06 09:36

Brupje

3D nerd

e_hagenaar schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:34:
[...]

ik had het al eerder gepost maar zou even kijken naar: https://www.bootmania.nl/victron-multiplus-ii-48v-5000w
1537,77 inc btw tov 1826 ex bij venema
Ik wil dit eigenlijk in de garage gaan hangen, maar dit gaat een beetje boven de maximale capaciteit van de groep uit (en boven 2.5mm² draad volgens mij). Hoe sluit je dat veilig aan naar je meterkast (ca 30m verder)?

Zie ook https://reprapworld.nl/ voor 3D-printer stuff

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
Erik_Rave schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:37:
[...]

Zie post 20 april 15.44 ;)

Captest; nee, kom ik snel genoeg achter als ik het geheel in gebruik neem. Zal de resultaten/bevindingen posten :) duurt nog wel even.

Ohja sorry, heb onderhand teveel lifepo4 in mn kop.

Alleen wel nog de fake qr codes onder de sticker zoeken he ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08-06 17:11
Brupje schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:50:
[...]
Ik wil dit eigenlijk in de garage gaan hangen, maar dit gaat een beetje boven de maximale capaciteit van de groep uit (en boven 2.5mm² draad volgens mij). Hoe sluit je dat veilig aan naar je meterkast (ca 30m verder)?
Als je drie 5000VA MultiPlussen-II in jouw garage gaat hangen om in te willen zetten als ESS dan zul je twee leidingen moeten hebben, gezien de lengte en het vermogen zou ik op 6mm2 gaan. En een goede aarding. Dat wordt dus een beste investering. Zelf heb ik de handel in de kelder gehangen en dat was twee keer dertien meter 6mm2 plus 16mm2 aarding.

• tonvanboven
rroetenberg schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:30:
[...]
of gewoon via amy@docanpower.com.. bestelling gaat uiteindelijk via alibaba.com
Alibaba fee is onlangs flink hoger geworden. Je kunt als je het risico wilt lopen ook rechtstreeks betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tonvanboven
Erik_Rave schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 07:37:
[...]

Goede investering zo'n tester. Maar als je toch zo'n tester aanschaft waarom zou je dan niet van te voren de cellen testen? Je kunt er twee op een dag doen. Ik trek hem eerst leeg naar 2,9V (2% SoC), dan 10 minuten wachten om vervolgens te laden tot 3,43V, 1A (97% SoC). In de LF304 cellen wordt volgens de tester er tussen de 299 en 301Ah in gestopt. Trek je dat door dan kom je uit op een volledige capaciteit van ca 315Ah.

• Brupje

Brupje

3D nerd

tonvanboven schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:07:
[...]

Als je drie 5000VA MultiPlussen-II in jouw garage gaat hangen om in te willen zetten als ESS dan zul je twee leidingen moeten hebben, gezien de lengte en het vermogen zou ik op 6mm2 gaan. En een goede aarding. Dat wordt dus een beste investering. Zelf heb ik de handel in de kelder gehangen en dat was twee keer dertien meter 6mm2 plus 16mm2 aarding.
Nou ja, ik wou beginnen met 1 ;)

Met 6mm² mag je ong 7kw over een kabel trekken op 25m, dus dan ga ik er vanuit dat je per fase 1 6mm² draad nodig hebt, 1x een nul en 2x een aarde. Correct?

• rroetenberg
Brupje schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:37:
[...]

Met 6mm² mag je ong 7kw over een kabel trekken op 25m, dus dan ga ik er vanuit dat je per fase 1 6mm² draad nodig hebt, 1x een nul en 2x een aarde. Correct?
3 fase is idd 5 aderige kabel. 5x6mm2 zou ik dan nemen

• Brupje

Brupje

3D nerd

rroetenberg schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:57:
[...]

dank, maar ik snap nog niet waar de extra aarde kabel van @tonvanboven voor nodig is. Als ik het afzeker op 25A, zou dat ok moeten zijn denk ik?

• Erik_Rave
tonvanboven schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:07:
[...]

Ik meende te hebben gelezen dat 1 kabel (6mm2 idd) voldoende is voor een 1 of 3 fasen systeem.
De AC-IN op de MP2 is bi-directioneel.
Wanneer je het systeem ook als noodstroom voorziening wilt gebruiken heb je wel een 2e kabel nodig waar je de verbruikers achter hangt.

Graag ook jullie reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik_Rave
rroetenberg schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:57:
[...]

Als je een grondkabel YMVK gebruikt dan zijn 4 aders voldoende. De mantel van de kabel wordt als aarde gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
[...]

Zou inderdaad wel alvast de juiste kabel leggen, dat doe je liever in 1x goed :).

6mm2 over die lengte zou ik ook nemen. 4x6mm2 bij grondkabel (mantel is dan je aarde).
Dan ben je ook voorbereid op 3 fase later.
Brupje schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:17:
[...]
dank, maar ik snap nog niet waar de extra aarde kabel van @tonvanboven voor nodig is. Als ik het afzeker op 25A, zou dat ok moeten zijn denk ik?
Geen idee, is ook niet nodig, aarde van je grondkabel is prima...
Erik_Rave schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:19:
[...]

Ik meende te hebben gelezen dat 1 kabel (6mm2 idd) voldoende is voor een 1 of 3 fasen systeem.
De AC-IN op de MP2 is bi-directioneel.
Wanneer je het systeem ook als noodstroom voorziening wilt gebruiken heb je wel een 2e kabel nodig waar je de verbruikers achter hangt.

Graag ook jullie reacties
Correct, zo heb ik het ook. Heb enkel een stopcontact op de AC-OUT voor geval van nood :+.
Verder dus maar 1 kabel naar de MP2.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jazsie schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:13:
[...]

Zou inderdaad wel alvast de juiste kabel leggen, dat doe je liever in 1x goed :).

6mm2 over die lengte zou ik ook nemen. 4x6mm2 bij grondkabel (mantel is dan je aarde).
Dan ben je ook voorbereid op 3 fase later.

[...]

[...]

Correct, zo heb ik het ook. Heb enkel een stopcontact op de AC-OUT voor geval van nood :+.
Verder dus maar 1 kabel naar de MP2.
Dan zou ik ook de voeding van alles waarmee je de zaak aanstuurt (router(s), switches, home assistant) ook op de ac-out zetten want anders komt er misschien nog geen spanning op dat stopcontact. 😉

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tonvanboven
Jazsie schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:13:
[...]
Dat is ook prima maar ik heb een bliksemgeleider systeem op het huis liggen, en dan leg ik spullen graag 'aan een dikke' aarde aansluiting.
Iets waar je met je schuurtje ook rekening mee zou kunnen houden, twee gebouwen verbonden met een kabel kan bij een bliksem inslag bij je zelf of in de buurt ook verstrekkende gevolgen hebben. (Nee, het is niet de bedoeling om hiermee een discussie op te wekken zoals met de verzekeringen de afgelopen dagen |:( )

[Voor 32% gewijzigd door tonvanboven op 21-04-2023 15:11]

• Jazsie
KC27 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:50:
[...]

Dan zou ik ook de voeding van alles waarmee je de zaak aanstuurt (router(s), switches, home assistant) ook op de ac-out zetten want anders komt er misschien nog geen spanning op dat stopcontact. 😉
Scherp, is inderdaad beter maar moet niet, failover werkt gewoon maar kan inderdaad dan niet uitlezen/aansturen tot dat weer stroom terug is.

(Ga het dus inderdaad wel ook zo aansluiten).
tonvanboven schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:02:
[...]
Dat is ook prima maar ik heb een bliksemgeleider systeem op het huis liggen, en dan leg ik spullen graag 'aan een dikke' aarde aansluiting.
Iets waar je met je schuurtje ook rekening mee zou kunnen houden, twee gebouwen verbonden met een kabel kan bij een bliksem inslag bij je zelf of in de buurt ook verstrekkende gevolgen hebben. (Nee, het is niet de bedoeling om hiermee een discussie op te wekken zoals met de verzekeringen de afgelopen dagen |:( )
Goed punt, maar het is geen verplichting.

• Brupje

Brupje

3D nerd

tonvanboven schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:02:
[...]

Interessant punt. Bedankt voor de verduidelijking

• tonvanboven
[...]

Uitbreiden naar drie fase op langere termijn zou (ik meen dat al eerder genoemd te hebben) volgens Victron een probleem kunnen zijn. Zo wie zo moeten de apparaten van hetzelfde type zijn. Maar hoe zit dat dan met garantie vervangen? Stel dat één van je MultPlussen defect gaat na die termijn van een jaar defect. Ik heb deze vraag aan Venema gesteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik_Rave
Hallo allemaal,

Ik heb nog een aantal vragen waar ik nog geen antwoord op kan vinden, maar wel heel graag zou willen weten! :)

BMS;

De BMS kabels worden vaak op de busbar gemonteerd. Hierbij zit een kabel dus tussen 2 verschillende cellen in.

1.Hoe weet het BMS nu welke cell hij meet? De kabel is tenslotte tussen 2 cellen in bevestigd.
2. Hoe werkt dit? Hoe 'loopt' de stroom?

LiFePO4 cell;

1. Waarom is het belangrijk dat de interne weerstand van de cellen dicht bij elkaar in de buurt moet liggen?
2. Hoe vertaald zich dit naar de praktijk als dit niet het geval is?
3. Een tolerantie van 0.05Ohm is acceptabel?

EM24 energiemeter;

Welke manier van aansluiten is beter? Context, ik maak gebruik van een Victron MP2 i.c.m. een cerbo.

1. Via RS485?
2. Via ethernet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tonvanboven
Erik_Rave schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 19:30:
De BMS kabels worden vaak op de busbar gemonteerd. Hierbij zit een kabel dus tussen 2 verschillende cellen in.

1.Hoe weet het BMS nu welke cell hij meet? De kabel is tenslotte tussen 2 cellen in bevestigd.
Een plaatje zegt meer dan woorden:

JBD BMS geschikt voor 21 cellen, vandaar dat een aantal meetdraden parallel zijn aangesloten, maar het idee is hetzelfde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jbhc
[...]

De kabeldikte zegt eigenlijk niks over het vermogen maar gaat puur over de stroom.

Je vermogen is afhankelijk van de stroom én de spanning (P=UxI).

10KW kan met 3 fasen al over een 5*2,5 afgezekekerd op 16A

• Jazsie
tonvanboven schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:26:
[...]

Uitbreiden naar drie fase op langere termijn zou (ik meen dat al eerder genoemd te hebben) volgens Victron een probleem kunnen zijn. Zo wie zo moeten de apparaten van hetzelfde type zijn. Maar hoe zit dat dan met garantie vervangen? Stel dat één van je MultPlussen defect gaat na die termijn van een jaar defect. Ik heb deze vraag aan Venema gesteld.
Kan gewoon later uitbreiden zolang je maar zelfde type en fw hebt.
Kies je nu een Multiplus II 48/5000/70, dan kan je enkel met diezelfde variant uitbreiden.
BMS;

Zie antwoord van @tonvanboven.
LiFePO4 cell;

1. Waarom is het belangrijk dat de interne weerstand van de cellen dicht bij elkaar in de buurt moet liggen?
2. Hoe vertaald zich dit naar de praktijk als dit niet het geval is?
3. Een tolerantie van 0.05Ohm is acceptabel?
1) Hoe dichter de interne weerstand bij elkaar des te meer de cellen gelijk ontladen/laden. Effe extreem voorbeeld: Een cel met 1 mOhm zal 2x "langzamer" ontladen dan een cel met 0,5 mOhm interne weerstand.
2) Dat je dus onbalans krijgt in de cellen, vandaar dus een BMS die zorgt dat alle cellen evenveel energie bevatten. Is de onbelans te groot dan schakelt je BMS eerder uit omdat een cel een te laag/hoog voltage heeft.
3) Zolang je een goede Balancer hebt des te minder het uit maakt, voor ESS setup is het ook minder erg dan voor een EV. Uiteraard hoe minder hoe beter.
EM24 energiemeter;

Welke manier van aansluiten is beter? Context, ik maak gebruik van een Victron MP2 i.c.m. een cerbo.

1. Via RS485?
2. Via ethernet?
De manier die het best in jouw situatie past :).

• KC27
  • Niet online
@Erik_Rave
Als een of meer cellen een hogere interne weerstand hebben zal dat tot gevolg hebben dat het hele pakket een hogere weerstand heeft (de cellen staan immers in serie). Dat betekent dus meer verlies tijdens het laden en ontladen in die cellen: ze zullen warmer worden.
Ik denk niet (i.t.t. @Jazsie ) dat ze verschillend zullen opladen of ontladen, omdat de stroom door alle cellen even hoog is (ze staan immers nog steeds in serie).
Wat wel kan is dat een of meer cellen een kleinere capaciteit hebben (maar dat is volgens mij toch iets anders dan een hogere interne weerstand). Als je een top-balance doet zijn alle cellen bij 3,65 V allemaal gelijk, maar als je dan gaat ontladen zullen de cellen met een lagere capaciteit eerder onder de 3 V zakken dan de cellen met een hogere capaciteit.
Ik vind dus de methodiek van @tonvanboven om van alle cellen eerst de capaciteit te bepalen wel erg slim. Dan kun je cellen met dezelfde capaciteit samen in een pack zetten en zal het uiteenlopen van de spanning bij soc's onder de 20% minder zijn. Bovendien schud je je cellen op die manier "wakker": helemaal leeg trekken en dan weer helemaal volladen zorgt ervoor dat zowel de anode als de kathode volledig geactiveerd zijn. Ik heb dat bij een cel gedaan omdat die in notime naar 3,65 V piekte. Na die procedure (duurde met mijn equipment 2 dagen) was het probleem over. Ik heb achteraf spijt dat ik dat (met betere hulpmiddelen) niet met alle cellen gedaan heb
Ik heb zelf nu wel (dank zij de monitoring van mijn JDB bms) in de gaten welke cellen eerder onder de 3 V zakken en ga binnenkort mijn pakketten reorganiseren: cellen met lagere capaciteit bij elkaar in een pack en hogere capaciteit bij elkaar.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• Jazsie
Klopt @KC27.

Capaciteit is ook afhankelijk van de interne weerstand. Maar ook de ontlaad/laad snelheid heeft er invloed op.

Wil je het maximale eruit halen zonder dat je ook veel moet balanseren, dan zet je alle cellen met de zelfde interne weerstand bij elkaar.

Capaciteit test en sorteren op interne weerstand is nooit een slecht idee :).

Powerwall gebruikt minder vermogen dan een EV, dus dan maakt het geheel wel wat minder "belangrijk/erg" als je het niet doet.

Je spreekt dan over de laatste kWh'tje die je eruit wilt halen.... Voor een goede levensduur gebruik je de accu tussen 20-80%. Dan heb je er geen last van tenzij er iets goed mis is met een cel ;).

[Voor 17% gewijzigd door Jazsie op 22-04-2023 15:50]

• Erik_Rave
Iedereen heel erg bedankt voor alle antwoorden en adviezen.

Zodra de lader/tester binnen is ga ik ze dan toch maar, ook al is het alleen voor hier, op capaciteit testen.

Binnenkort meer :)

• tonvanboven
Jazsie schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:48:
Je spreekt dan over de laatste kWh'tje die je eruit wilt halen.... Voor een goede levensduur gebruik je de accu tussen 20-80%. Dan heb je er geen last van tenzij er iets goed mis is met een cel ;).
Kun je onderbouwen waarom 20-80% voor een goede levensduur zou zijn?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tonvanboven schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 21:56:
[...]

Kun je onderbouwen waarom 20-80% voor een goede levensduur zou zijn?
Dat is algemeen bekend. Google doet wonderen. “DoD lifetime” oid.

[Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-04-2023 22:02]

• tonvanboven
Erik_Rave schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 18:36:
Zodra de lader/tester binnen is ga ik ze dan toch maar, ook al is het alleen voor hier, op capaciteit testen.
Je kunt er twee op een dag testen als de cellen ca 30% SoC zijn, ontladen naar 2% (2,9V) en dan weer opladen naar 97% (3,43V).

• tonvanboven
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:01:
[...]
Dat is algemeen bekend. Google doet wonderen. “DoD lifetime” oid.
In mijn inmiddels zeven jaar oude EV wordt 20-90% aangeraden waarbij eens in de maand tot 100% geen probleem is. Dat zijn meer dan 7000 18650 cellen.
Met LFP lees is andere cijfers, 10-90% en zelfs 5-95%. Gezien de curve lijkt me dat goed mogelijk. Maar ik ben geen deskundige om dat te kunnen onderbouwen vandaar mij serieuze vraag aan je om het te onderbouwen. Want als 20-80% de veilige grenzen zouden zijn dan wil ik mijn toekomstige batterijen niet overbelasten. Dit forum heeft me heel veel geleerd, vooral wat ik niet moet doen. Daar ben ik iedereen zeer dankbaar voor. Maar met een antwoord 'Dat is algemeen bekend' kan ik niet zo veel.

• bbbrumbrum
  • Niet online
tonvanboven schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:31:
[...]

In mijn inmiddels zeven jaar oude EV wordt 20-90% aangeraden waarbij eens in de maand tot 100% geen probleem is. Dat zijn meer dan 7000 18650 cellen.
Met LFP lees is andere cijfers, 10-90% en zelfs 5-95%. Gezien de curve lijkt me dat goed mogelijk. Maar ik ben geen deskundige om dat te kunnen onderbouwen vandaar mij serieuze vraag aan je om het te onderbouwen. Want als 20-80% de veilige grenzen zouden zijn dan wil ik mijn toekomstige batterijen niet overbelasten. Dit forum heeft me heel veel geleerd, vooral wat ik niet moet doen. Daar ben ik iedereen zeer dankbaar voor. Maar met een antwoord 'Dat is algemeen bekend' kan ik niet zo veel.
Je EV gebruikt geen 100% DoD. Die bescherming zit er al hard ingebouwd.
Als jij 20-80% aanhoudt voor je EV SoC dan doe je op celniveau feitelijk 30-70% (bijvoorbeeld, geen idee waar je dan exact op uit komt).

Overbelasten doe je ze niet, alleen als je (nog) rustiger aan doet gaan ze (nog) langer mee.

Maar je lijkt zelf al aardig onderzoek gedaan te hebben. Een ieder kan hier zelf een keuze in maken natuurlijk. Zijn jouw cellen en centjes.

• Jazsie
tonvanboven schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 22:31:
[...]

Zoals @bbbrumbrum al aangaf is 100% laden van je EV eerder 80-90% en helemaal leeg eerder 10-20%.

LFP kan je inderdaad 10-90% doen, en dan nog blijf er infeite genoeg cycles over. Met 300 cylces per jaar zit je al op ruim 13 jaar (4000 cyles).
Speelt inderdaad minder van belang, alleen de toekomst zal uitwijzen want LFP is nog niet zo oud als EV (lithium-ion) batterijen.

Zelf houd ik 20-80% aan.

• Brupje

Brupje

3D nerd

jbhc schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:28:
[...]

De kabeldikte zegt eigenlijk niks over het vermogen maar gaat puur over de stroom.

Je vermogen is afhankelijk van de stroom én de spanning (P=UxI).

10KW kan met 3 fasen al over een 5*2,5 afgezekekerd op 16A
Klopt natuurlijk, maar voor de vergelijking op hetzelfde voltage werk vermogen net wat lekkerder

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:47
Ik denk dat het heel erg moeilijk is om bij lifepo4 de 20% en 80% grens te vinden
De curve is zo vlak
Ik denk dat je beter de door de fabrikant opgegeven voltages aan kan houden of daar iets binnen blijven

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
The offgrid garage heeft er ook veel content over. De cycles tellen waarschijnlijk nauwelijks tov de verminderde capaciteit door ouderdom.
Gaat ook veel in op de voltage curves en tot waar je veilig kan laden / ontladen.

Startpunt https://www.google.com/se...chrome_dse_attribution=1#

[Voor 32% gewijzigd door JWT op 23-04-2023 21:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
creon schreef op zondag 23 april 2023 @ 11:25:
Ik denk dat het heel erg moeilijk is om bij lifepo4 de 20% en 80% grens te vinden
De curve is zo vlak
Ik denk dat je beter de door de fabrikant opgegeven voltages aan kan houden of daar iets binnen blijven
Klopt, Op basis van voltage is het vrij lastig maar is nog steeds te doen als je het doet bij de "begin en eind" curve maar dan zit je meen ik eerder op de 10-90%.

Ander optie is een shunt gebruiken, dan weet je precies hoeveel Ah je uit je accu haalt en ook weer terug erin stopt :).
JWT schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:45:
The offgrid garage heeft er ook veel content over. De cycles tellen waarschijnlijk nauwelijks tov de verminderde capaciteit door ouderdom.
Gaat ook veel in op de voltage curves en tot waar je veilig kan laden / ontladen.

Startpunt https://www.google.com/se...chrome_dse_attribution=1#
Ouderdom zal inderdaad meer een rol spelen dan cycles, alleen de werkelijke cycles zijn nog niet bewezen.
Daarvoor zijn de accu's nog niet oud genoeg :+.

Die 6000 cycles waar men adverteert is ook gebaseerd op 80% DOD of zelfs 60% bij sommige.

Sowieso is helemaal ontladen/laden minder goed, naar mijn mening doe je dus alleen maar goed aan om niet volledig te ontladen/laden.

Maar ieder zijn eigen keus >:).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 11:07
Heeft iemand de lightyear veiling nog gevolgd? Ik dacht er net pas weer aan, maar hij is net afgesloten.
Prima ik ging toch niks kopen waarschijnlijk. Maar ik was wel even benieuwd waar dingen voor zijn weggegaan, dat kan je helaas niet zien.

Edit: Oh wacht, ik zie dit berichtje.
Hierin staat dat iemand voor een battery pack (mogelijk een kavel van 3x 60kWh hoop ik dan maar) 45K betaald heeft. Dat is echt veel te veel, zeker als het maar 1 pack was.
https://www.rtlnieuws.nl/...tyear-levert-bijna-ton-op

[Voor 39% gewijzigd door !null op 24-04-2023 12:55]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Jazsie
Ze zijn voor meer geld verkocht dan dat een LFP accu kost...

Niet echt 1 op 1 vergelijking maar het idee om goedkoop een powerwall van te maken zat/zit er niet in.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Er zijn natuurlijk zat projecten te bedenken waar ze heel goed bruikbaar zijn, bijv. het elektrificeren van oldtimers. Er zijn in Nederland firma's die oude Citroen-auto's (2CV, Diane, Ami) ombouwen naar elektrisch. Daar hebben ze meer waarde dan in een powerwall.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 11:07
KC27 schreef op maandag 24 april 2023 @ 16:10:
Er zijn natuurlijk zat projecten te bedenken waar ze heel goed bruikbaar zijn, bijv. het elektrificeren van oldtimers. Er zijn in Nederland firma's die oude Citroen-auto's (2CV, Diane, Ami) ombouwen naar elektrisch. Daar hebben ze meer waarde dan in een powerwall.
Ja maar dan nog is het duur. Daar gebruik je NMC accu's voor, en zo duur zijn die nou ook weer niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 20:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb wat LiFePO4 cellen (230Ah) besteld voor een hobby project wat niet op het grid gaat.

Maar ik sprak met een vriend en die zag zichzelf al een powerwall bouwen voor 'serieus' voor zijn eigen huis met de huidige prijzen en zijn behoeften.

Mijn eerste reactie was: hoe zit het met de verzekering. Je kunt alles volgens het boekje doen, maar als er om wat voor reden dan ook brand uitbreekt door je zelfbouw prutsel, dan ben je eigenlijk gewoon altijd de sjaak, of ligt dat genuanceerder?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mensen hier mee omgaan.

[Voor 9% gewijzigd door Q op 24-04-2023 19:48]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erik_Rave
Q schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:48:
Ik heb wat LiFePO4 cellen (230Ah) besteld voor een hobby project wat niet op het grid gaat.

Maar ik sprak met een vriend en die zag zichzelf al een powerwall bouwen voor 'serieus' voor zijn eigen huis met de huidige prijzen en zijn behoeften.

Mijn eerste reactie was: hoe zit het met de verzekering. Je kunt alles volgens het boekje doen, maar als er om wat voor reden dan ook brand uitbreekt door je zelfbouw prutsel, dan ben je eigenlijk gewoon altijd de sjaak, of ligt dat genuanceerder?

Daaar gaan we weer 8)7 _/-\o_ ;)

Lees effe een paar pagina's terug ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erik_Rave
Q schreef op maandag 24 april 2023 @ 19:48:

Om toch even een serieus antwoord te geven heb ik het volgende uit de algemene voorwaarden van onze Univé woonverzekering gekopieerd.

2.3 Schade door bouwfouten en slecht onderhoud
Wij betalen niet als de schade komt door één van deze oorzaken:
• gebrekkige constructie;
• constructiefouten;
• bouwfouten;
• montagefouten;
• installatiefouten;
• onvoldoende onderhoud.

Als door één van deze oorzaken brand of ontploffingsschade ontstaat, dan vergoeden
wij de schade wel.

Kortom, als er brand ontstaat door bovenstaande dan wordt er netjes uitgekeerd. Een batterij schaar ik onder montage of installatie.

Ik vind het overigens wel gek dat veel mensen ineens panisch worden over thuisbatterijen, maar niet over wasdrogers, licht ontvlambare chemicaliën en/of brandstoffen die men opslaat in huis, schuur of aanbouw.

Volgens de spec sheet van de EVE LF280K batterij kan deze niet ontbranden, wat je er ook mee doet. Deze zal alleen vergassen.
Brand ontstaat vaak bij krakkemikkige aansluitingen. Bijvoorbeeld kabelschoenen aan batterijkabels gemonteerd zonder deze te persen (dus koude las creëren) of stroomkabels die maar half in een apparaat zitten die daardoor heet worden etc.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 20:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Erik_Rave schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:52:
Om toch even een serieus antwoord te geven heb ik het volgende uit de algemene voorwaarden van onze Univé woonverzekering gekopieerd.

2.3 Schade door bouwfouten en slecht onderhoud
Wij betalen niet als de schade komt door één van deze oorzaken:
• gebrekkige constructie;
• constructiefouten;
• bouwfouten;
• montagefouten;
• installatiefouten;
• onvoldoende onderhoud.

Als door één van deze oorzaken brand of ontploffingsschade ontstaat, dan vergoeden
wij de schade wel.

Kortom, als er brand ontstaat door bovenstaande dan wordt er netjes uitgekeerd. Een batterij schaar ik onder montage of installatie.

Volgens de spec sheet van de EVE LF280K batterij kan deze niet ontbranden, wat je er ook mee doet. Deze zal alleen vergassen.
Brand ontstaat vaak bij krakkemikkige aansluitingen. Bijvoorbeeld kabelschoenen aan batterijkabels gemonteerd zonder deze te persen (dus koude las creëren) of stroomkabels die maar half in een apparaat zitten die daardoor heet worden etc.
Bedankt voor je reactie. Volgens mij lees ik een onbedoelde tegenstrijdigheid. Maar ik zal ook nog verder terug zoeken naar discussies over hoe de verzekering kijkt naar hobby thuis accu's.

De hele keuze voor LiFePO4 voor mijn hobby project - die binnen staat - is natuurlijk juist ook mede vanwege het punt wat je maakt: niet het brandgevaar en risico van de andere chemistry, nog lost van de gunstigere prijs.

Persoonlijk zou ik het ook wel aandurven vanuit een veiligheidsoogpunt.
Ik vind het overigens wel gek dat veel mensen ineens panisch worden over thuisbatterijen, maar niet over wasdrogers, licht ontvlambare chemicaliën en/of brandstoffen die men opslaat in huis, schuur of aanbouw.
Je kunt cynisch zijn over de wasdroger maar als consument heb je daar wel kwaliteitsverwachtingen bij, met een zelf knutsel thuis batterij met je BMS rechtstreeks uit china voelt dat toch anders. Of je de de discussie over de verzekering gek vind of niet, ik vind 'm legitiem.

Maar die vriend kan beter gewoon zelf zijn verzekering bellen en het vragen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PCJR
Alsof die hele droger niet uit China komt.... :)

De meeste EV's op de oprit zijn een 100x grotere bom gevaar dan die lifepo4. (gaat gelukkig veranderen)
Net als menig accu in een draadloze stofzuiger etc.
Je gsm.
Je BT oordopjes en noem maar op.

En er is gewoon veel toegstaan (tenzij brand onstaan door opzettelijk, bewezen, verkeerd handelen of installeren, logisch). Anders zou het ook illegaal zijn om een pvc buisje te leggen, een extra groepje te maken in je mk, een contactdoos te verplaatsen, een lamp te verwisselen.

Waar meer de nadrruk op gelegd zou moeten worden, vind ik, is het correct maken van de hele installatie en dan vooral de connecties.

Warmte, hitte, brand onstaat bij slechte verbindingen. Net als branden bij zonnepanelen niet door of in panelen onstaat, maar bij de draden en connectors.

Als je PV en lifepo4 wil bouwen prima, maar koop dan ook een fatsoenlijke mc4 tang en connectoren, juiste accukabel, een 6 of 9 ton perstang voor de kabelogen, etc.

[Voor 49% gewijzigd door PCJR op 25-04-2023 11:06]

• rroetenberg
Iemand al eens van het merk REPT gehoord? Amy biedt ze nu aan voor:

Today I will highly recommend REPT LF280 290Ah+ solar storage Grade A lifepo4 cell for you guys at unbeatable price!!! China stock unit price is 90~95USD/pc(not including shipping cost, currently only can ship from China)

Newer production in 2023, With a longer lifespan 6000 cycles and faster charging capabilities, tested capacity every single cell over 290Ah you'll get more power for your money.

• PCJR
rroetenberg schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:04:
Iemand al eens van het merk REPT gehoord? Amy biedt ze nu aan voor:

Today I will highly recommend REPT LF280 290Ah+ solar storage Grade A lifepo4 cell for you guys at unbeatable price!!! China stock unit price is 90~95USD/pc(not including shipping cost, currently only can ship from China)

Newer production in 2023, With a longer lifespan 6000 cycles and faster charging capabilities, tested capacity every single cell over 290Ah you'll get more power for your money.
Rept is volgens mij prima. Past ook in eenzelfde Seplos doos als de EVE LF80K.
Andy van Offgridgarage heeft m ook al gehad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik_Rave
Q schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 00:17:
[...]

Je kunt cynisch zijn over de wasdroger maar als consument heb je daar wel kwaliteitsverwachtingen bij, met een zelf knutsel thuis batterij met je BMS rechtstreeks uit china voelt dat toch anders. Of je de de discussie over de verzekering gek vind of niet, ik vind 'm legitiem.

Maar die vriend kan beter gewoon zelf zijn verzekering bellen en het vragen.

[…]
Zeker een goede vraag hoor, maar het ging meerdere malen over verzekeringen etc. 😉

Betreft wasdroger, waar ik op doelde is vooral het gebruikersonderhoud. Het legen van het stofmandje en reinigen stofdeeltjes in de machine.
Dit wordt vaak niet gedaan en is een potentieel groot gevaar.
Niet voor niets zegt men dat je drogers beter niet s nachts of als je niet thuis bent laat draaien.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 15:20
Jazsie schreef op maandag 24 april 2023 @ 13:38:
Ze zijn voor meer geld verkocht dan dat een LFP accu kost...

Niet echt 1 op 1 vergelijking maar het idee om goedkoop een powerwall van te maken zat/zit er niet in.
Had je goed ingeschat dan inderdaad _/-\o_
Eigenlijk wel goed als iemand er blijkbaars nog iets nuttigers mee gaat doen.

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• Jazsie
Vast wel, gezien de prijzen dan lijkt het mij wel haast logisch dat je er een bepaald doel mee hebt... of geld te veel >:).

• bbbrumbrum
  • Niet online
Erik_Rave schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:55:
[...]

Zeker een goede vraag hoor, maar het ging meerdere malen over verzekeringen etc. 😉

Betreft wasdroger, waar ik op doelde is vooral het gebruikersonderhoud. Het legen van het stofmandje en reinigen stofdeeltjes in de machine.
Dit wordt vaak niet gedaan en is een potentieel groot gevaar.
Niet voor niets zegt men dat je drogers beter niet s nachts of als je niet thuis bent laat draaien.
Maar dat geldt alleen voor ouwe kneut, een moderne WP droger (en die wil je sowieso hebben) kent dit gevaar niet.

• RickvD91
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-04 12:55
Hoi allemaal,

Al een tijdje lees ik met zeer veel interesse mee. Nu is het zo dat ik binnenkort de sleutel krijg van ons nieuwe huis waarbij ik ook aan de gang wil met een ESS systeem. Op dit moment zitten er nog geen panelen op het huis dus kan ik een volledig system naar wens gaan bouwen. Op dit forum lees ik veel over 3x multiplus 2 5000 oplossingen in combinatie met een losse omvormer van diverse merken, maar minder over een volledig victron systeem waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Zal even schetsen wat ik van plan ben.

3 fasen systeem alles victron
34x 400wp panelen in een vlak
2x battery bank van 16 cellen 280/304 ah
1x SmartSolar MPPT RS 450|200
3x Multiplus-II 48V 5000W

Nu zat ik gisteren nog eens rond te kijken op de victron site en toen kwam ik de Multi RS Solar 48/6000 tegen wat eigenlijk een hybride omvormer en lader is. Toen dacht gelijk dat is ook een mooie oplossing, met 3x een Multiplus RS kan je het zelfde systeem creëren als hierboven alleen met midder apparaten.

Nu is mijn vraag, is iemand hiermee bekend? Aangezien ik er weining over tegenkom in dit forum..

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-06 16:00
RickvD91 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:48:

Klinkt goed ik heb zelf
1x mp2 48/5000
1x mppt rs 450|100
18x305wp Victron panelen geïnstalleerd.

Doe vooraf een check met de Victron mppt calculator of je alles kwijt kan op de door jou uitgezochte mppt
https://www.victronenergy.com/mppt-calculator

Voltage is belangrijk dat je dus niet boven de 450 per string uit komt. En of je aan die 200A wel genoeg hebt met 34x400.

Groet,

Allard

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hoi allemaal,

Al een tijdje lees ik met zeer veel interesse mee. Nu is het zo dat ik binnenkort de sleutel krijg van ons nieuwe huis waarbij ik ook aan de gang wil met een ESS systeem. Op dit moment zitten er nog geen panelen op het huis dus kan ik een volledig system naar wens gaan bouwen. Op dit forum lees ik veel over 3x multiplus 2 5000 oplossingen in combinatie met een losse omvormer van diverse merken, maar minder over een volledig victron systeem waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Nu zat ik gisteren nog eens rond te kijken op de victron site en toen kwam ik de Multi RS Solar 48/6000 tegen wat eigenlijk een hybride omvormer en lader is. Toen dacht gelijk dat is ook een mooie oplossing, met 3x een Multiplus RS kan je het zelfde systeem creëren als hierboven alleen met midder apparaten.

Nu is mijn vraag, is iemand hiermee bekend? Aangezien ik er weining over tegenkom in dit forum..
Uit interesse: wat is je beoogde doel? Hobby?

Wat is het totale kostenplaatje bij Victron zo? Lijkt toch aardig richting 3x zoveel als een Deye AIO.

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-06 15:15
...

Waarschijnlijk omdat de Multi RS solar niet in 3 fase configuratie kan draaien, dan heb je echt een Multiplus 2 nodig.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:56
Dat, en je moet dan het aantal panelen en drie strings splitsen. Met 34 panelen nog wel te doen, maar op een gegeven moment loop je tegen de minimale MPTT spanning aan.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat is een geschikte BMS + balancer met overspanningsbescherming 4,0 Volt en onderspanning 2,7 Volt. Op Ali staan veel BMS printplaten maar die hebben een spanning van veelal 4,2 Volt, wat teveel is voor mijn cellen. En voor LIFEPO4 is de spanning dan weer te laag met 3,7V.

Het gaat om 4 in serie (4S). De luxe programmeerbare BMS van >100 euro heb ik wel gezien, maar valt buiten budget van dit project.

• PCJR
Hoi allemaal,

En waarom niet een werkend all-in-one 3fase Deye hybrid inverter? Ik heb dit verkozen boven de Victron oplossing.

• MacD007
Hoi allemaal,

Klinkt leuk maar wat kost dit allemaal? Investering versus opbrengst dus.
Na hoeveel jaar heb je dit terugverdient?
De vraag is hier hoeveel kWh heeft je opslag (op 230V niveau ?) die 304 Ah is op hoeveel Volt (3,x ?).
Wat je verbruik in de avonduren/nacht/ochtend als je zonnepanelen het dus niet doen.
met 34 panelen is dat ruim 13 kWp vermogen, werkelijk jaaropbrengst (beetje afhankelijk van de ligging) zal rond de 12-12,5 mWh liggen. In juli is dat dus circa 48 kwh per dag!
Verwacht dus dat je een behoorlijke hoeveelheid dan nog moet gaan terugleveren, zelfs met salderen betekend dat je voor het meeste veelal maar rond de 10 cent per kWh terug krijgt (want boven het eigen verbruik). 8)7
overigens wel petje af voor je inzet en ook niet alles is natuurlijk in geld uit te drukken, er zijn zat andere argumenten te bedenken waarom je dit zou willen doen. Dus beschouw mijn vragen aub niet als negatief maar puur uit interesse wat mensen beweegt om dergelijk best ingrijpende dingen te doen.

[Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 27-04-2023 15:01]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PCJR
MacD007 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 14:42:
[...]

Klinkt leuk maar wat kost dit allemaal? Investering versus opbrengst dus.
Na hoeveel jaar heb je dit terugverdient?
De vraag is hier hoeveel kWh heeft je opslag (op 230V niveau ?) die 304 Ah is op hoeveel Volt (3,x ?).
Wat je verbruik in de avonduren/nacht/ochtend als je zonnepanelen het dus niet doen.
met 34 panelen is dat ruim 13 kWp vermogen, werkelijk jaaropbrengst (beetje afhankelijk van de ligging) zal rond de 12-12,5 mWh liggen. In juli is dat dus circa 48 kwh per dag!
Verwacht dus dat je een behoorlijke hoeveelheid dan nog moet gaan terugleveren, zelfs met salderen betekend dat je voor het meeste veelal maar rond de 10 cent per kWh terug krijgt (want boven het eigen verbruik). 8)7
overigens wel petje af voor je inzet en ook niet alles is natuurlijk in geld uit te drukken, er zijn zat andere argumenten te bedenken waarom je dit zou willen doen. Dus beschouw mijn vragen aub niet als negatief maar puur uit interesse wat mensen beweegt om dergelijk best ingrijpende dingen te doen.
Howhow... :+

Even uitgaande van mijn setup, en even wat statements corrigeren...

Soms is terugverdientijd niet de belangrijkste factor, dat voorop gesteld. Ik kijk ook niet hoe snel ik mijn auto of tuinhuis of kookplaat heb terugverdiend. Soms is het leuk, hobby, fijn, besparend ook wel.
En als straks salderen wegvalt zal het wat sneller gaan.

Ik wil een accu bouwen van 15kWh, dat is 16x 280Ah, op 3.2v. Of dat op dc of ac niveau is, is gelijk, capaciteit is capaciteit.

Kost met zelfbouw; 2500-3000 euro.

Ik heb nu een 6kWh accu, was 1200 euro. Daarmee heb ik al 2 winters met dynamisch kunnen draaien. Ofwel in het goedkoopste uur laden en rest van de dag nauwelijks grid meer te gebruiken.
Dat scheelt dus zeg 10cnt tov 40cnt kwh tarief. In mijn geval verbruik = 400kWh per maand, a 4 maanden is dus
4x400x30cnt = 480 euro bespaard per winter. Kun je zelf nagaan hoeveel winters je nodig hebt. En als je met 20cnt verschil wilt rekenen, mag ook: 240 euro per winter bespaard.

Mijn TLV is geen 10cnt maar rond 60 cnt (vandaag de dag niet meer af te sluiten). Dus in deze zomermaanden heb ik de accu uit en lever ik liefst zoveel mogelijk terug (heb ook veel overschot, maja iedereen met panelen in de zomermaanden als t goed is...). In 2022 ongeveer 2000 euro gekregen van Eneco. Mijn zelfgebouwde solar setup was destijds 5000 euro. You do the math.

Teruglevertijden zijn op deze manier best kort, vind ik dan. En ik vind het niet eens het belangrijkste ;)

[Voor 3% gewijzigd door PCJR op 28-04-2023 22:07]

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-06 00:13
Jazsie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:11:
[...]

Ja, koop al jaren bij hun. Niets anders dan goede service (ook bij problemen).
Al aardig wat gespendeerd daar :+.

[...]

Klopt, idd FTDI chipset. Gebruik zelf de waveshare "Industrial USB to RS485 Bidirectional Converter".
(https://www.kiwi-electron...b-to-rs485-converter-9944)
Hier helaas fout gegaan, heb 2 x Waveshare Industrial USB to RS485 Bidirectional Converters gekocht met de CH343 chip ipv de FTDI chip. :F

7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• Jazsie
Terug ruilen cq geld terug vragen, dan heb je een clone en niet de originele.

• Erik_Rave

Het begin is er 🙂

Wacht nog op de lader/tester om capaciteit te testen, balanceren. In de tussentijd een bekisting bouwen voor de cellen en bms.

Wie hebben er nog meer een bekisting gebouwd voor hun batterij?

Foto’s?

• tonvanboven
Bij mij staan ze op een plank. Ik had nog een heel smalle gang tot mijn beschikking in de kelder:

.
Dit is de eerste batterij die ik deze week in gebruik heb genomen. Vanmorgen is het hele huis aangesloten op de ESS.

Sinds vanmiddag draait het huis op de ESS omdat we morgen kunnen laden tegen -12 ct kaal.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Nickkie55
Ik wil niet vervelend zijn maar moet toch kritisch zijn.
@Erik_Rave Ik zou dit nooit kaal op een houten plaat monteren. Haal even een plaatje
Fermacell en schroef deze op de houten plaat.

Het zelfde bij @tonvanboven een omvormer monteren op hout is niet volgens de richtlijnen maar niet extreem schokkend, een kale printplaat (BMS) zo op het hout schroeven is echt niet verstandig.

Het volgens punt weet ik niet zeker, maar voldoe je wel aan de montagerichtlijnen van Victron m.b.t. de koeling aan de bovenkant?

[Voor 19% gewijzigd door Nickkie55 op 30-04-2023 09:59]

7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Erik_Rave schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:04:
[Afbeelding]

Het begin is er 🙂

Wacht nog op de lader/tester om capaciteit te testen, balanceren. In de tussentijd een bekisting bouwen voor de cellen en bms.

Wie hebben er nog meer een bekisting gebouwd voor hun batterij?

Foto’s?
Niet, wel netjes in een stelling:
tonvanboven schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:26:
Bij mij staan ze op een plank. Ik had nog een heel smalle gang tot mijn beschikking in de kelder:

[Afbeelding]
.
Dit is de eerste batterij die ik deze week in gebruik heb genomen. Vanmorgen is het hele huis aangesloten op de ESS.

[Afbeelding]

Sinds vanmiddag draait het huis op de ESS omdat we morgen kunnen laden tegen -12 ct kaal.
En, hoe is het laden gegaan mbt de energieprijzen? Hoe heb jij dit geprogrammeerd?
Nickkie55 schreef op zondag 30 april 2023 @ 09:54:
@Erik_Rave Ik zou dit nooit kaal op een houten plaat monteren. Haal even een plaatje

Het zelfde bij @tonvanboven een omvormer monteren op hout is niet volgens de richtlijnen maar niet extreem schokkend, een kale printplaat (BMS) zo op het hout schroeven is echt niet verstandig.

Het volgens punt weet ik niet zeker, maar voldoe je wel aan de montagerichtlijnen van Victron m.b.t. de koeling aan de bovenkant?
Heb het zelf ook niet maar een brandwerende plaat zoals Fermacell is zeker geen slecht idee.

• Erik_Rave

Vervelend? Integendeel :)

Ik verwacht juist kritische reactie door in het Tweakers forum te posten :)

Betreft de koeling, tja klopt... Zat er zelf ook naar te kijken of dat wel voldoende is. Ga 'm iets lager hangen.

Montage op hout. Volgens mij worden in heel Nederland omvormers en groepenkasten op multiplex gemonteerd.
Heb zelf wel eens een groot stuk plaat multiplex op 't vuur gegooid (mag niet weet ik :9B ) brand voor geen meter...

• Nickkie55
Erik_Rave schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:49:
[...]

Vervelend? Integendeel :)

Ik verwacht juist kritische reactie door in het Tweakers forum te posten :)

Betreft de koeling, tja klopt... Zat er zelf ook naar te kijken of dat wel voldoende is. Ga 'm iets lager hangen.

Montage op hout. Volgens mij worden in heel Nederland omvormers en groepenkasten op multiplex gemonteerd.
Heb zelf wel eens een groot stuk plaat multiplex op 't vuur gegooid (mag niet weet ik :9B ) brand voor geen meter...
Klopt, dit gebeurt ook veel te veel in Nederland. Maar dit betekend niet dat het goed is. In de NEN1010 of NPR5310 staat expliciet aangegeven dat omvormers niet op een brandbare ondergrond geplaatst mogen worden.

Als je de kans nog hebt zal ik een stuk brandwerende plaat monteren achter je installatie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:56
Promatect (geen aandelen)

• tonvanboven

Het BMS staat op afstandsbussen, bij een belasting van 100A gedurende twee uur was de temperatuur 4 graden hoger dan de directe omgeving. Het BMS is aan de achterkant volledig aluminium.

Volgens de richtlijnen van Victron moet er rondom 10cm vrij blijven. De kabelgoot is niet zo hoog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tonvanboven
Jazsie schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:00:

En, hoe is het laden gegaan mbt de energieprijzen? Hoe heb jij dit geprogrammeerd?
Handmatig nog, ik wil eerst de installatie leren en ‘voelen’. Op korte termijn wil ik geel graag de slimme AI oplossing van @KC27 gaan inzetten.

Vandaag een mooie stress test:

De EV zit voor de Victron en die trok 3*16A (11kW), de Victron was aan de accu aan het laden, de boiler, vaatwasser en wasmachine stonden aan en de PV stond te leveren. Wat je Victron heel mooi kunt instellen is dat je in dit geval kunt instellen dat je maximaal 5kW van het grid mag trekken, daarmee kom je op ongeveer 26-27A per fase (PV + ESS samen). Ik hoef niets zelf te regelen vanuit Home Assistant ;)

[Voor 17% gewijzigd door tonvanboven op 30-04-2023 22:09]

• tonvanboven
Nickkie55 schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:55:

Klopt, dit gebeurt ook veel te veel in Nederland. Maar dit betekend niet dat het goed is. In de NEN1010 of NPR5310 staat expliciet aangegeven dat omvormers niet op een brandbare ondergrond geplaatst mogen worden.

Als je de kans nog hebt zal ik een stuk brandwerende plaat monteren achter je installatie.
Zonder flink te moeten betalen kun je de NEN1010 niet bekijken. Zolang daar in staat dat je een stopcontact op een stenen muur mét achterplaat moet monteren terwijl het op hout zonder mag....
Ik woon in een houten huis behalve de kelder is van beton. Dat de omvormer op hout is gemonteerd daar maak ik me helemaal geen zorgen om. Waar ik me wel zorgen om maak is dat alle verbindingen met de juiste aandraai momenten zijn gemonteerd, dat de kabel aansluitingen goed gekrompen zijn, dat alle BMS kabels een eigen zekering hebben.

Maar dank voor het kritisch meedenken en de terugkoppeling!

• tonvanboven
Kun je daar een Victron van ca 30kg aan ophangen? Het achterplaatje bevat vijf schroeven.

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Even een korte vraag waar ik zo snel op internet geen antwoord op kon vinden. Thuis heb ik een 24V systeem draaien op ESS. Nu heb ik onlangs wat zonnepanelen en is het vermogen in het systeem toegenomen. Nu was alles redelijk over gedimensioneerd, maar naar meerdere upgrades word het toch wat kariger.

Mijn vraag op een mooie zonnige dag als vandaag gaat er 80A (limiet) door mijn DC leidingen. Deze kabels worden nu rond de 32 graden (en de omgevingstemperatuur is nu laag). Is dit acceptabel of is dit al aan de hoge kant? De kabels zelf kunnen natuurlijk veel meer hebben, maar warmte betekend natuurlijk ook meer verliezen.

• Jazsie
Mis wat info @-SimJoc-:

- Totale lengte DC kabels (heen en terug).
- Hoeveel mm2 zijn ze.
- Hoeveel graden is de omgevingstemperatuur, laag is nogal breed.

32gr hoef je geen zorgen te maken maar zonder verdere info is het gissen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Mijn 2e set van 16 lf280k EVE geïnstalleerd net onder het plafond van mijn berging. Was hele klus die zware dingen. Nu nog wachten op 2e Daly BMS, zal van de week wel bezorgd worden.
De software die het laden/ontladen verzorgd loopt geweldig. Met ruim 200.000 regels code, zonder commentaar is het waarschijnlijk de uitgebreidste code ter wereld, heb ik ook een primeur.
Zal als het helemaal klaar is wat foto's laten zien van installatie en software.
groetjes.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• rleever
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
PCJR schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:08:
[...]

Kan niet wachten op de fotos en eerste (test)resultaten :) If you like
Ik ben nog druk met allerlei testjes. De kist waar de batterij in moet komen is wel klaar. De bodem is geisoleerd met 4cm PIR en daarop een plaatje fermacell. De cellen staan er even in voor de foto. BMS komt er voor en ja op de kop zodat de bedrading wat mooier uit komt. De aanslutingen van de BMS wil ik via een busbar naar de cellen brengen met 35mm2 van de busbar kan ik dan ook aftappen voor een esp, maar lees verder.

Verder ben ik bezig om te kijken wat ik voor verwarming gebruik want de batterij komt in de garage en die wordt best wel koud in de winter. Ik gebruik nu 24V verwarmingsfolie (220W/m2) met een totaal vermogen van ongeveer 55W. Het lijkt nog best warm te worden dus ik heb temperatuur sensoren in die fermacell gemaakt mbv een ESP32 die de verwarming mede kan aansturen/uitschakelen.

Warmtebeeld met de verwarming aan en niks er boven op.

De bodemplaat met de DS18B20 sensoren.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rleever
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Willie Wortel schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:28:
Mijn 2e set van 16 lf280k EVE geïnstalleerd net onder het plafond van mijn berging. Was hele klus die zware dingen. Nu nog wachten op 2e Daly BMS, zal van de week wel bezorgd worden.
De software die het laden/ontladen verzorgd loopt geweldig. Met ruim 200.000 regels code, zonder commentaar is het waarschijnlijk de uitgebreidste code ter wereld, heb ik ook een primeur.
Zal als het helemaal klaar is wat foto's laten zien van installatie en software.
groetjes.
200k regels code ?????????? _/-\o_ Held!

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jazsie schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:30:
Mis wat info @-SimJoc-:

- Totale lengte DC kabels (heen en terug).
- Hoeveel mm2 zijn ze.
- Hoeveel graden is de omgevingstemperatuur, laag is nogal breed.

32gr hoef je geen zorgen te maken maar zonder verdere info is het gissen...
Bedankt voor je reactie, betreft 2.5m heen en weer terug @ 50mm2. De omgevingstemperatuur is 21 graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
rleever schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:46:
[...]

200k regels code ?????????? _/-\o_ Held!
Ja maar dat is jaren werk en herschrijven etc, het is maar een hobby van me op amateur nivo. Maar in de code zit een web designer en smartphone code zodat het dashboard op alle devices loopt.

Ik gebruik geen Victron dat is te duur voor mij dus ik hatseflats een beetje mee.
....

[Voor 86% gewijzigd door Willie Wortel op 02-05-2023 17:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
In plaats van een deel van je code te posten @Willie Wortel mag je ook je hele code op github oid zetten :).
-SimJoc- schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Bedankt voor je reactie, betreft 2.5m heen en weer terug @ 50mm2. De omgevingstemperatuur is 21 graden.
50mm2 kan je tot 150A belasten (max 5meter) volgens Victron "cable sizing table".
Vanuit gaande dat je wel echte koper kabel gebruikt :).

32gr kabel bij 21 omgevingstemperatuur is prima.

Bij 35gr omgevingstemperatuur zal je kabel uiteraard wel wat warmer zijn maar dan nog is het geen probleem, 40-50gr is niet gek.

Wil je echt minder hebben dan zal je naar 70mm2 kabel moeten gaan, echter is dat bij 80A max en 2,5m totale lengte met 50mm2 kabel naar mijn mening niet nodig.

[Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 03-05-2023 08:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:47
rleever schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:39:
[...]
Verder ben ik bezig om te kijken wat ik voor verwarming gebruik want de batterij komt in de garage en die wordt best wel koud in de winter. Ik gebruik nu 24V verwarmingsfolie (220W/m2) met een totaal vermogen van ongeveer 55W. Het lijkt nog best warm te worden dus ik heb temperatuur sensoren in die fermacell gemaakt mbv een ESP32 die de verwarming mede kan aansturen/uitschakelen.
Zie je jezelf regelmatig zoiets gebruiken dan? Want vanaf een paar graden boven nul zitten ze toch al bijna in de optimimum range? Tel daar nog het vermogen bij dat de batterijen zelf afgeven, en het loopt denk ik wel los.

Misschien nog een tweede sensor in het midden tussen twee cellen plaatsen om te kijken hoe warm/koud de cellen zelf worden.

Mocht blijken dat je best vaak moet bijverwarmen, dan is het misschien een idee om een geisoleerde deksel erop te leggen in de koudere maanden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-06 21:01

Pat-Juh

Patrick

Hoi allemaal,

Vergeet een Cerbo GX of Multiplus GX niet in je setup om alles te regelen. De Multi RS Solar heeft naar mijn weten geen relais om bij stroomuitval je huis wel te blijven voorzien van elektra... De Multiplus wel. Tevens: een goede busbar voor alles is onmisbaar. Ik ben gegaan voor de Lynx serie, 1000A maximaal. Meer dan genoeg voor de 300A die je MP trekken en max 600A piek voor korte tijd.

Je hebt even even uit mijn hoofd 900Ah aan accu (afgerond). De RS solar levert max 200A laadvermogen. Je komt dus wat tekort bij maximale instraling lijkt mij. Je kan eventueel ook kiezen voor de 250/70 of /100 smartsolars. Dan heb je meer laadvermogen van je panelen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
verkeerde topic :|

[Voor 93% gewijzigd door KC27 op 05-05-2023 12:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Alty
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-05 13:26
PCJR schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:17:
[...]

En waarom niet een werkend all-in-one 3fase Deye hybrid inverter? Ik heb dit verkozen boven de Victron oplossing.
Ik zit ook te denken aan een Deye maar ik kan niet goed uitvinden of deze goed is in te stellen met dynamische prijzen? Je hebt in het menu wel een aantal tijdslots die je kunt instellen maar je wilt natuurlijk dat dit aangestuurd word vanuit de server. Heb je dit gemaakt?

Verder vraag: Heb je een idee van je round trip efficiency vanuit je praktijkdata?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
Alty schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Ik zit ook te denken aan een Deye maar ik kan niet goed uitvinden of deze goed is in te stellen met dynamische prijzen? Je hebt in het menu wel een aantal tijdslots die je kunt instellen maar je wilt natuurlijk dat dit aangestuurd word vanuit de server. Heb je dit gemaakt?

Verder vraag: Heb je een idee van je round trip efficiency vanuit je praktijkdata?
Net als Sofar kan Deye t ook, aangestuurd worden via rs485, rpi en mqqt en nodered enzo. Heb t nog niet zelf. Schijnt te kunnen.

Efficienty geen id, geen data van ook nog.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hobby ingenieur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-06 20:19
Ik heb sinds een week mijn 1 fase Victron systeempje draaiend! *O*
- Multiplus 2 GX 3000
- 16*280 Ah EVE batterij

Het doel is om wat gevoel te krijgen hoe dit werkt en minder pijnlijk uit te bouwen naar een 3 fase veel kWh systeem.

De grid meter (ET340) of de BMS (JK) verliezen na een paar uur de verbinding met de eerste (goedkope) USB hub. Ik zag dat in deze thread meer mensen hier last van hebben en powered USB hubs worden aangeraden. De laatste USB hub heeft nu al 3 dagen vol gehouden zonder de grid meter of BMS verbinding te verbreken, dus het probleem lijkt opgelost. d:)b Bedankt voor de tip.

Maar is het normaal dat het systeem alleen de HW herkend bij het opstarten? Als ik de BMS of grid meter meer dan een paar seconden na een inverter start uit plug en weer aansluit wil hij deze niet altijd herkennen. Ik moet de grid meter een aantal keer opnieuw in en uit de USB hub halen voordat deze weer gaat werken. Lijkt een beetje een loterij.
Ander vreemd gedrag is dat verwijderde HW niet vergeten wordt. Met de eerste (instabiele) USB hub had ik meerdere BMS'en aangesloten op mijn systeem na verloop van tijd, waarvan een de correcte data liet zien en de andere bevroren waren.

Enige oplossing was power cycle van de inverter. Is dit normaal gedrag van een Multiplus GX systeem? Of moet ik een mailtje aan Victron wagen (die mij waarschijnlijk gaan vertellen de reseller te vragen :) ).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 17:53
Hobby ingenieur schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 22:18:
Maar is het normaal dat het systeem alleen de HW herkend bij het opstarten? Als ik de BMS of grid meter meer dan een paar seconden na een inverter start uit plug en weer aansluit wil hij deze niet altijd herkennen. Ik moet de grid meter een aantal keer opnieuw in en uit de USB hub halen voordat deze weer gaat werken. Lijkt een beetje een loterij.
Ze hebben het hele rs485(over usb) een tijd geleden helemaal opnieuw herschreven ivm performance e.d. Nu doet het systeem maar periodiek checken op nieuwe apparaten. Ik denk dat geduld hier de beste raadgever is.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee