Acties:
  • 0Henk 'm!

• Netburst
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08-06 18:36

Hallo tweakers, ik lees al een tijdje mee. Heb ook wat batterijen hier staan. 16 van deze knullen, ik lees `12V, 28WPC/18min/1.30VPC/25°C`.
Rondgooglen vertelt mij dat het ding 8Ah zou doen. Hij is wat oud, dus de vraag is of hij dat redt.
8*16=128Ah dan, dat komt met 12v op 1.5kWh. Laat het (door ouderdom en efficiëntie) 1kWh zijn.

Twee vragen:
1) Hoe kan ik deze jongens testen (capaciteit, doen ze het, ...) zonder een grote investering?
2) Zou ik met deze dingen leuk kunnen klooien om wat pieken van mijn verbruik af te halen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:09
1) Je zult iets van een meter nodig hebben, dit kan de date van de omvormer zelf zijn.
Of een simpele meter zoals deze:
https://www.amazon.nl/-/e...Electronic/dp/B07PQGH8FS/

2) Om mee te spelen is het leuk maar verwacht er niet te veel van. Dit soort type accu's zijn niet efficiënt, 100% laden kost je iets van 120% aan energie. Daarnaast zijn ze niet gemaakt om volledig te ontladen, infeite maximaal 50% en dan nog liefst op een zo laag mogelijk vermogen. Dat betekent dus maximaal 0,5 kWh vanuit gaande dat ze nog 1 kWh aan capaciteit bevat.

Maar om mee te testen, is het leuk. Ook gedaan maar dan met accu cellen uit een hybride auto (~10kWh).
Nu bezig met ombouw naar LifePO4 cellen voor een groter capaciteit.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Netburst
Goeie achtergrond, dank. Dat zijn geen mooie cijfers, maar wel goed om op tijd te weten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
De thuisbatterij technologie staat nog in de kinderschoenen. Victron is nu al achterhaald.

https://www.foreverenergy.com/

hier wat uitleg, Australisch bedrijf trouwens.

[Voor 39% gewijzigd door Willie Wortel op 08-05-2023 13:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 15:42
Willie Wortel schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:26:
De thuisbatterij technologie staat nog in de kinderschoenen. Victron is nu al achterhaald.

Mwa.....leuke Amerikaanse-verkoop-praat-site weer.... Vind ik dan. En je hoort al 10jaar dat er nieuwe accu technologien komen, maar nog nooit iets betaalbaars op de markt gekomen buiten lifepo4.

Alles hangt af van de prijs voor dat 10kwh accu blokje dat ze (gaan) produceren :+

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:39
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:52:
[...]

Mwa.....leuke Amerikaanse-verkoop-praat-site weer.... Vind ik dan. En je hoort al 10jaar dat er nieuwe accu technologien komen, maar nog nooit iets betaalbaars op de markt gekomen buiten lifepo4.

Alles hangt af van de prijs voor dat 10kwh accu blokje dat ze (gaan) produceren :+
10kWh blokje, hoeveel kW (specs ontbreken) en wat mag dat dan wel niet wegen?
Ladingdichtheid van vanadium redox flow accu is in orde van loodaccu's ~40Wh/kg
Ze worden al aantal jaren gebouwd en gebruikt, maar voornamelijk voor grotere installaties tot 100-120MW, want ze nemen nog al wat ruimte in.

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
Willie Wortel schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:26:

hier wat uitleg, Australisch bedrijf trouwens.
[YouTube: How a Vanadium Redox Flow Battery Works | Sumitomo Electric]
Heeft niks met Victron te maken, die maken zelf geen batterijen :).

Ben er vluchtig over heen geweest maar hun verhaal klopt al niet.

Ze zeggen dat je "traditionele" lithium batterijen 12x moeten vervangen in de zelfde levensduur van hun batterij die 30 jaar mee gaat.
Vervolgens zeggen ze dat, dat dus 6-7 jaar is... 30 / 6 = 5x en geen 12x :9.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCJR
en er zitten fking PUMPS in de accu.....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Domba
Jazsie schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:54:
[...]

Heeft niks met Victron te maken, die maken zelf geen batterijen :).

Ben er vluchtig over heen geweest maar hun verhaal klopt al niet.

Ze zeggen dat je "traditionele" lithium batterijen 12x moeten vervangen in de zelfde levensduur van hun batterij die 30 jaar mee gaat.
Vervolgens zeggen ze dat, dat dus 6-7 jaar is... 30 / 6 = 5x en geen 12x :9.
Het zijn gewoon twee verschillende klasse
VFB's (Vanadium Flow Batterij) hebben hun specifieke voordelen alleen op een groter schaal (begint ongeveer bij formaat van een container ipv formaat verhuisdoos) op vlak van veiligheid, geen degradatie of "calander aging" en inzetbaar in warm klimaat.
Als ook veelal selectief wordt vergeleken met Li-ion en niet met LFP.
Op huishoudschaal is LFP ruim in het voordeel, op vlak van vermogen vs volume en trip around efficientie.

Vanadium is niet veel anders dan lithium als het om beschikbaarheid gaat, welke 30-50% van de kosten van een VFB zijn.
Een aantal jaren terug, kwamen China ivm meer aardbevingbestendig bouwen met nieuwe bouwvoorschriften met resultaat meer constructiestaal met vanadium (FeV) werd benodigd en de vanadium prijs ging met een factor 10 omhoog.
Mocht de verwachting voor grid-scale VFB's toepassing een beetje kloppen, zoals voor Azië, dan dient de winning ervan in 2030 het dubbele te zijn van op het moment om aan de vraag te voldoen, vanadium die ook eerste 20-30 jaar niet weer beschikbaar komt voor recycling, zoals in de auto industrie gebruikte FeV
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:57:
en er zitten fking PUMPS in de accu.....
Turnaround is ook eerder 75-90% vs 90-95% LFP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rleever
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
scoobs schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:07:
[...]

Zie je jezelf regelmatig zoiets gebruiken dan? Want vanaf een paar graden boven nul zitten ze toch al bijna in de optimimum range? Tel daar nog het vermogen bij dat de batterijen zelf afgeven, en het loopt denk ik wel los.

Misschien nog een tweede sensor in het midden tussen twee cellen plaatsen om te kijken hoe warm/koud de cellen zelf worden.

Mocht blijken dat je best vaak moet bijverwarmen, dan is het misschien een idee om een geisoleerde deksel erop te leggen in de koudere maanden?
ik durf het niet te zeggen. Ik weet het dus niet. De code op de ESP (ESPHOME) meet de temperatuur van de cellen, de lucht in de kast en van de verwarmingsfolie. Deze functioneert onafhankelijk van home assistant maar is wel uit te lezen. Als het niet nodig is zal de verwarming niet geactiveerd worden.
Erik_Rave schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 17:04:
[Afbeelding]

Het begin is er 🙂

Wacht nog op de lader/tester om capaciteit te testen, balanceren. In de tussentijd een bekisting bouwen voor de cellen en bms.

Wie hebben er nog meer een bekisting gebouwd voor hun batterij?

Foto’s?
Ik zie hier
rleever in "Zelf een powerwall bouwen"

[Voor 26% gewijzigd door rleever op 08-05-2023 18:40]

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:30
rleever schreef op maandag 8 mei 2023 @ 18:16:
[...]

ik durf het niet te zeggen. Ik weet het dus niet. De code op de ESP (ESPHOME) meet de temperatuur van de cellen, de lucht in de kast en van de verwarmingsfolie. Deze functioneert onafhankelijk van home assistant maar is wel uit te lezen. Als het niet nodig is zal de verwarming niet geactiveerd worden.
Ik ben benieuwd in ieder geval. Welke waarden hanteer je dan in de code van de ESP om te bepalen of de mat aan moet?

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:54

Behuizing is bijna klaar. Draadstangen worden nog afgewerkt met pvc slang, bms en verdeler wordt nog ingebouwd en het geheel wordt afgedekt met een polycarbonaat deksel.

Ik heb 2 cellen op capaciteit getest, maar ben d’r ook mee gestopt want duurt me veel te lang.
De cellen die getest zijn komen ruim boven de 280Ah uit.
283Ah op 3,65V met 2Ah cut off charge.

Ik doe ze nu per 4 in parallel top balanceren.

[Voor 3% gewijzigd door Erik_Rave op 09-05-2023 13:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06 13:21
Erik_Rave schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:57:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Behuizing is bijna klaar. Draadstangen worden nog afgewerkt met pvc slang, bms en verdeler wordt nog ingebouwd en het geheel wordt afgedekt met een polycarbonaat deksel.

Ik heb 2 cellen op capaciteit getest, maar ben d’r ook mee gestopt want duurt me veel te lang.

Nice! vergeet niet je cellen om en om te zetten + / - want als je op deze manier je busbars aansluit word het een zooitje. :) Mits je gaat voor 48v natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCJR
- extra isolatieplaatjes tussen de cellen?
- Ray (yt) doet de draadmoeren aandraaien tot 1Nm. Ik denk zelf dat je iets meer moet doen om 300kg druk/kracht te krijgen
- flex busbars of vaste?
- welke BMS? 200A is 100m2 kabel toch? :)

Mooie kist! Ik ga zelf voor een DIY Seplos bak, had je dit overwogen? (wel duurder natuurlijk dan hout)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik_Rave
PCJR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:05:
- extra isolatieplaatjes tussen de cellen?
- Ray (yt) doet de draadmoeren aandraaien tot 1Nm. Ik denk zelf dat je iets meer moet doen om 300kg druk/kracht te krijgen
- flex busbars of vaste?
- welke BMS? 200A is 100m2 kabel toch? :)

Mooie kist! Ik ga zelf voor een DIY Seplos bak, had je dit overwogen? (wel duurder natuurlijk dan hout)
Isolatiemateriaal;
Isolatiemateriaal tussen de cellen en alle zijkanten. 1mm polyethyleen plaatjes op maat gesneden.

Aandraaien moeren draadstang;
Ik heb de moeren nu vast(ish) aangedraaid, want ik weet of de converter kgf/m —> Nm correct zijn.
300kgf/m = 29Nm?
Moet elke moer op 29Nm worden aangedraaid of 29Nm / 5moeren ?

Vaste busbars met af-fabriek Krimpkous.

Er komt een 200A jk bms in idd. Jk bms heeft 2x 10mm2 kabels aan de bms bevestigd.
Victron schrijft 70mm2 voor met een 48v 5000VA systeem.

Seplos behuizing overwogen, maar duur + seplos bms was naar mijn mening twijfelachtig of deze goed met victron kan communiceren.
Bij JK was dit geen probleem volgens het interweb.

Bovendien ben ik een redelijk fanatieke hout hobbyist met een hout werkplaats 😁🙈

[Voor 12% gewijzigd door Erik_Rave op 09-05-2023 14:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCJR
Hoe til je t ding op eigenlijk...whopping 90kg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erik_Rave
PCJR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:29:
Hoe til je t ding op eigenlijk...whopping 90kg
Uh niet 😂

Als ik klaar ben met top balanceren haal ik de cellen er uit, doe ik een pvc slang om de draadstangen + nog wat andere verbeteringen en maak ik stevige wielen onder de kist 🙂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCJR
Erik_Rave schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:31:
[...]

Uh niet 😂

Als ik klaar ben met top balanceren haal ik de cellen er uit, doe ik een pvc slang om de draadstangen + nog wat andere verbeteringen en maak ik stevige wielen onder de kist 🙂
Geen Neey 4A balancer? Heerlijk apparaatje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik_Rave
PCJR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Mijn keus op de JK 200A is mede ontstaan door de goede ervaringen van Andy, en andere fora op het internet en Docan batteries raad deze bms ook aan.
De JK is een BMS met actieve balanceer functie, voorlopig denk ik voldoende.

Voor een toekomstige batterij wil ik de NEEY zeker uitproberen 🙂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10:10
Weet iemand misschien als je een hybride omvormer in off-grid modus zet hierbij wordt de netspanning/ hoofdingang onderbroken. De hybride gebruikt dan de batterijen om het huis te voeden. Schakelt je andere omvormer van de panelen dan wel in? Of gaan deze elkaar overrulen met het voltage?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 16:40
Willempie27 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:26:
Weet iemand misschien als je een hybride omvormer in off-grid modus zet hierbij wordt de netspanning/ hoofdingang onderbroken. De hybride gebruikt dan de batterijen om het huis te voeden. Schakelt je andere omvormer van de panelen dan wel in? Of gaan deze elkaar overrulen met het voltage?
In deze situatie heb je dus een 2e omvormer?

Ik vind het een goede vraag wel!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
Ja dat klopt.
Mocht dit het geval zijn dan zou ik een overneem relais plaatsen in de groepenkast zodra de stroom wegvalt de hoofdaansluiting wordt verbroken met het net en deze handmatig weer ingeschakeld wordt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
Een 'standaard' omvormer schakelt af zodra de 230V netspanning weg is. Als jij die tweede omvormer achter de hybdride knutselt zal de 230V voor de standaard omvormer niet wegvallen, want die komt opeens uit de batterijen.

Maaaaaarrrrrrrrr......
Die standaard omvormer weet niet wanneer de batterij vol is, dat kan het ding niet ruiken. Dus die blijft lekker stroom uitpoepen zolang de zon schijnt. Als niemand in huis die stroom direct verbruikt en de accu is ook nog eens vol dan loopt de spanning geleidelijk op en schakelt de standaard omvormer zichzelf uit (bij 250V of hoger). Tot zo ver gaat het goed.

Waar je mee op moet letten is het moment waarop de netspanning uitgeschakeld wordt. Stel jouw panelen op de standaard omvormer produceren 4000W en je verbruikt in huis 200W, dan gaat er 3800W het net op. Schakel je nu de netspanning abrupt af dan is er 3800W die ergens heen moet, kan dat niet de accu in omdat die vol is of omdat de laadcapaciteit van die accu lager is dan 3800W dan doet het geheel 'poef' en is alles donker. Behalve dat de zon nog schijnt. :+
Om dit te voorkomen moet je bij een standaard AC omvormer achter een hybride omvormer er voor zorgen dat het max vermogen van die standaard omvormer ALTIJD in het systeem weg kan vloeien voor een aantal seconden.
Panelen op de hybride omvormer hebben hier geen last van want dat ding weet wanneer de netspanning weg valt, weet wat de status van de batterij is en weet hoe veel er op dat moment in huis verbruikt wordt. Dus die kan in minder dan 1ms de stroomtoevoer vanuit PV dicht draaien.
Jouw standaard omvormer doet er te lang over om te detecteren dat de stroom nergens heen kan. Sommige hybride omvormers hebben een extra aansluiting voor een tweede 230V omvormer en met trucjes in de netspanning proberen ze zo die tweede omvormer te sturen wat vermogen betreft, echter zijn die trucjes bij de abrupte overschakeling te traag, je hebt ALTIJD een buffer nodig in de accu totdat de 'trage' trucjes en detectiesystemen hun werk gedaan hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
jadjong schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:40:
[...]

Maaaaaarrrrrrrrr......
Die standaard omvormer weet niet wanneer de batterij vol is, dat kan het ding niet ruiken. Dus die blijft lekker stroom uitpoepen zolang de zon schijnt. Als niemand in huis die stroom direct verbruikt en de accu is ook nog eens vol dan loopt de spanning geleidelijk op en schakelt de standaard omvormer zichzelf uit (bij 250V of hoger). Tot zo ver gaat het goed.

Waar je mee op moet letten is het moment waarop de netspanning uitgeschakeld wordt. Stel jouw panelen op de standaard omvormer produceren 4000W en je verbruikt in huis 200W, dan gaat er 3800W het net op. Schakel je nu de netspanning abrupt af dan is er 3800W die ergens heen moet, kan dat niet de accu in omdat die vol is of omdat de laadcapaciteit van die accu lager is dan 3800W dan doet het geheel 'poef' en is alles donker. Behalve dat de zon nog schijnt. :+
Om dit te voorkomen moet je bij een standaard AC omvormer achter een hybride omvormer er voor zorgen dat het max vermogen van die standaard omvormer ALTIJD in het systeem weg kan vloeien voor een aantal seconden.

Panelen op de hybride omvormer hebben hier geen last van want dat ding weet wanneer de netspanning weg valt, weet wat de status van de batterij is en weet hoe veel er op dat moment in huis verbruikt wordt. Dus die kan in minder dan 1ms de stroomtoevoer vanuit PV dicht draaien.
Jouw standaard omvormer doet er te lang over om te detecteren dat de stroom nergens heen kan. Sommige hybride omvormers hebben een extra aansluiting voor een tweede 230V omvormer en met trucjes in de netspanning proberen ze zo die tweede omvormer te sturen wat vermogen betreft, echter zijn die trucjes bij de abrupte overschakeling te traag, je hebt ALTIJD een buffer nodig in de accu totdat de 'trage' trucjes en detectiesystemen hun werk gedaan hebben.
Mn omvormer (GoodWe) kan overigens wel terug toeren. Ben nog druk aan het kijken voor een hybride omvormer. Ik weet wel sommige modellen via AC ook kunnen laden maar of die ook de AC spanning/stroom van de andere omvormer detecteert als overcapaciteit om vervolgens de accu te gaan landen denk ik niet.
Wellicht via een seriële verbinding.
Ik had zelf wel in gedachte om de hybride omvormer als gridtie in te stellen zodat deze ook gewoon afschakelt en ik hem dan handmatig in de gridoff modus kan zetten met een uitgeschakelde hoofdschakelaar voor nood.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domba
Geen idee hoe het bij andere hybride zit.
Bij een Deye hybride, blijven netgebonden type omvormers gewoon werken als deze op de MI-ingang zijn aangesloten (ik heb er 3 op deze ingang) , wel is zo door wegvallen van netsignaal, de functie van doorleverings-functie naar net niet meer werkt en bij de zelfde accu SOC settings nu de frequentie van de MI-ingang omhoog gaat om de netgebonden type omvormers
uit te schakelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Erik_Rave schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:57:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi gedaan, gepinned want dat is ie wel waard :). Wanneer ie af is nog een verslag met meer foto's :D.
PCJR schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:46:
[...]
Lijkt mij niet nodig met een JKBMS die 2A actief doet balanceren :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PCJR
Jazsie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:34:
[...]

Mooi gedaan, gepinned want dat is ie wel waard :). Wanneer ie af is nog een verslag met meer foto's :D.

[...]

Lijkt mij niet nodig met een JKBMS die 2A actief doet balanceren :).
Zolang je het balancen kunt instellen dat t pas vanaf/boven 3.4v gaat balancen is t prima...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
Domba schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:25:
[...]

Geen idee hoe het bij andere hybride zit.
Bij een Deye hybride, blijven netgebonden type omvormers gewoon werken als deze op de MI-ingang zijn aangesloten (ik heb er 3 op deze ingang) , wel is zo door wegvallen van netsignaal, de functie van doorleverings-functie naar net niet meer werkt en bij de zelfde accu SOC settings nu de frequentie van de MI-ingang omhoog gaat om de netgebonden type omvormers
uit te schakelen
Ik had onder andere dit merk wel op het oog. In het deye forum wordt gepraat dat het een MI in en uitgang is. Dus zouden die theoretische moeten blijven werken in het Deye forum

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jazsie
JKBMS is volledig configureerbaar @PCJR.

Erg fijne BMS en werkt top met Victron GX.

Enige minpuntje is de naar mijn mening dunne draden die erop zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
Willempie27 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:44:
[...]

Ik had onder andere dit merk wel op het oog. In het deye forum wordt gepraat dat het een MI in en uitgang is. Dus zouden die theoretische moeten blijven werken in het Deye forum
Sorry MI= micro inverter omdat je deze in/uitgang op 3 manieren kunt configuren

a)-Generator ingang
b)-dedicated load (bijv overschot gebruiken om warmwarterbuffer op te warmen
c)-Micro inverter ingang
(ik heb er normale netgebonden type 1 fase SMA/Solis string inverters nu opzitten, maar dat wisselt bij mij geregeld vanwege ik bezig ben met opknappen)

Economisch niet meest gunstige, maar ik draai 24/7 in eilandmode met open netverbinding
(zou handig zijn als er een aparte term voor was)
In Deye topic zijn andere die de Deye hybride in een geheel ander setup gebruiken

• Hobby ingenieur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-06 20:19
Jazsie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:46:
JKBMS is volledig configureerbaar @PCJR.

Erg fijne BMS en werkt top met Victron GX.

Enige minpuntje is de naar mijn mening dunne draden die erop zitten.
Ik vroeg me af of dat niet een zekeringsfunctie is, als het ware. De dunne draadjes doen prima de 2 ampere balanceer stroom, maar als iets fout gaat gaat er niet heel veel meer door. Dit limiteert de schade een beetje, hoewel brand is brand, dus of je er wat mee opschiet?

Dat was eigenlijk het enige in mijn systeem wat me niet zo lekker zit, de balanceer draden zijn niet afgezekerd. Als de BMS ooit kuren krijgt is dat een brandgevaarlijke failure mode.

Weet iemand daar een handig, niet te duur, schakelbordje/part voor waar 18 smeltzekeringen in passen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erik_Rave
Hobby ingenieur schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Ik vroeg me af of dat niet een zekeringsfunctie is, als het ware. De dunne draadjes doen prima de 2 ampere balanceer stroom, maar als iets fout gaat gaat er niet heel veel meer door. Dit limiteert de schade een beetje, hoewel brand is brand, dus of je er wat mee opschiet?

Dat was eigenlijk het enige in mijn systeem wat me niet zo lekker zit, de balanceer draden zijn niet afgezekerd. Als de BMS ooit kuren krijgt is dat een brandgevaarlijke failure mode.

Weet iemand daar een handig, niet te duur, schakelbordje/part voor waar 18 smeltzekeringen in passen?
Frank van Easypowerwall heeft hier een mooie oplossing voor gemaakt. Een pcb met daarop zekeringhouders en zekeringen.

Documenten om er zelf 1 te bouwen heeft hij beschikbaar gemaakt op zijn Google drive.

Hier de youtube link: YouTube: BMS protection board - Adding a extra safety layer to your DIY power...

• Willempie27
Erik_Rave schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:04:
[...]

Frank van Easypowerwall heeft hier een mooie oplossing voor gemaakt. Een pcb met daarop zekeringhouders en zekeringen.

Documenten om er zelf 1 te bouwen heeft hij beschikbaar gemaakt op zijn Google drive.

Hier de youtube link: YouTube: BMS protection board - Adding a extra safety layer to your DIY power...
Zoiets kan ook nog. Wel tot 32v

• Jazsie
[...]

Ik heb het over de hoofdkabels die vanaf de batterij komt. Die vind ik niet bepaald dik...

De balanceerkabels kan je prima afzekeren met een inline zekering.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:01
[...]

Is het juist niet veel gevaarlijker om er een zekering tussen te zetten? Als de BMS de cell niet kan ‘bereiken’ dan krijg je heel ander soort problemen lijkt mij zo. De BMS moet juist zorgen voor meer zekerheid, terwijl je het nu complexer maakt.

Zou meer gaan kijken naar oplossing om alles uit te schakelen als er een cell niet gevonden kan worden

• Hobby ingenieur
Jazsie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:36:
[...]

Ik heb het over de hoofdkabels die vanaf de batterij komt. Die vind ik niet bepaald dik...

De balanceerkabels kan je prima afzekeren met een inline zekering.
Ah, woepsie :)
Mijn systeem trekt er max 50 ampere door, dat gaat helemaal prima. Ik kan na 30 minuten vol vermogen niks aan opwarming bemerken. Maar de rated 200 ampère vind ik wel optimistisch ja :D

• Hobby ingenieur
rroetenberg schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Is het juist niet veel gevaarlijker om er een zekering tussen te zetten? Als de BMS de cell niet kan ‘bereiken’ dan krijg je heel ander soort problemen lijkt mij zo. De BMS moet juist zorgen voor meer zekerheid, terwijl je het nu complexer maakt.

Zou meer gaan kijken naar oplossing om alles uit te schakelen als er een cell niet gevonden kan worden
Als een voltage tap weg valt registreert de cell als "te hoog" of "te laag" en schakelt de BMS het hele pakket af. Dat vind ik gewenst gedrag.
Maar goed, als er sluiting is in de BMS of de draadjes, dan blijft er in mijn huidige situatie stroom lopen tot:
  • Het draadje doorbrand
  • De cell leeg is
Dit vind ik minder gewenst gedrag.

• Hobby ingenieur
D'oh! Die zijn per stuk goedkoper dan mijn Wago oplossing. :'(

Start:

Eindsituatie:

Aan de bovenkant alle aansluitingen naar de cellen, onder de draden naar de BMS. Omdat ik alles in één rij heb gezet (1x16 niet 2x8), redde ik het niet met de de bijgeleverde kabel. En ben ik met deze overdreven oplossing geëindigd.
Maar op deze locatie zou ik dus net zo makkelijk zo'n zekeringhouder kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
Als je het helemaal mooi wilt doen pak je een stukje din rail met daarop rijgklemmen met ingebouwde zekeringhouder.

• Jazsie
Hobby ingenieur schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Start:
[Afbeelding]

Eindsituatie:
[Afbeelding]
Aan de bovenkant alle aansluitingen naar de cellen, onder de draden naar de BMS. Omdat ik alles in één rij heb gezet (1x16 niet 2x8), redde ik het niet met de de bijgeleverde kabel. En ben ik met deze overdreven oplossing geëindigd.
Maar op deze locatie zou ik dus net zo makkelijk zo'n zekeringhouder kunnen plaatsen.
Dat ziet er idd wel prijzig uit ja, ik zou dan dinrail met rijgklemmen nemen... maar het is zeker mooi gemaakt !
jadjong schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:28:
Als je het helemaal mooi wilt doen pak je een stukje din rail met daarop rijgklemmen met ingebouwde zekeringhouder.
Dat dan weer niet, je kan nog steeds kortsluiting krijgen tussen je dinrail en accucell. Je moet zo dicht mogelijk bij de busbar (van de accucel) afzekeren.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Jazsie schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:42:
[...]

Dat ziet er idd wel prijzig uit ja, ik zou dan dinrail met rijgklemmen nemen... maar het is zeker mooi gemaakt !

[...]

Dat dan weer niet, je kan nog steeds kortsluiting krijgen tussen je dinrail en accucell. Je moet zo dicht mogelijk bij de busbar afzekeren.
Din-rail dichter bij accu zetten?

Wago, Phoenix Contact, Weidmüller en consorten hebben leuke zekeringsklemmen voor glaszekeringen of van die steekzekeringen die veel voor automotive toepassingen worden gebruikt. Zo'n zekeringsklem kost echter wel snel 6 euro per stuk plus kosten van de zekering zelf.

• Willempie27
@Femme Let wel op dat die steekzekering maar tot 32V is.

• Erik_Rave
Hobby ingenieur schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:10:
[...]

Start:
[Afbeelding]

Eindsituatie:
[Afbeelding]
Ik zet overigens wel kanttekeningen bij deze oplossingen (ook over de link die ik zelf deelde).

Volgens de experts (ook victron handleidingen) dienen zekeringen zo dicht mogelijk bij de bron geplaatst worden.
Wat is in deze de bron?

1. De batterij?
2. Het systeem?

Bij situatie 1; Als er kortsluiting ontstaat aan de cellzijde wil je dat de zekering zo dicht mogelijk bij de cell zit.
Daarmee voorkom je dat de gehele draad doorbrand en er een ongeisoleerde koperdraad over de cellen hangt met nog meer gevaar van dien.

Bij situatie 2 vise versa.

Iemand hier ideeën of kennis over?

• Willempie27
Erik_Rave schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:00:
[...]

Ik zet overigens wel kanttekeningen bij deze oplossingen (ook over de link die ik zelf deelde).

Volgens de experts (ook victron handleidingen) dienen zekeringen zo dicht mogelijk bij de bron geplaatst worden.
Wat is in deze de bron?

1. De batterij?
2. Het systeem?

Bij situatie 1; Als er kortsluiting ontstaat aan de cellzijde wil je dat de zekering zo dicht mogelijk bij de cell zit.
Daarmee voorkom je dat de gehele draad doorbrand en er een ongeisoleerde koperdraad over de cellen hangt met nog meer gevaar van dien.

Zo dicht mogelijk bij de voedingsbron. Bijvoorbeeld als ik een fietsaccu maak dan voor de afname zekering zo dicht mogelijk bij de accu. Voor het laden zo dicht mogelijk tegen de laadpoort.

• Jazsie
Femme schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Din-rail dichter bij accu zetten?

Wago, Phoenix Contact, Weidmüller en consorten hebben leuke zekeringsklemmen voor glaszekeringen of van die steekzekeringen die veel voor automotive toepassingen worden gebruikt. Zo'n zekeringsklem kost echter wel snel 6 euro per stuk plus kosten van de zekering zelf.
Inline zekering lijkt mij het meest makkelijke/effectief.
Erik_Rave schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:00:
[...]

Wat is in deze de bron?

1. De batterij?
2. Het systeem?

Voedingsbron, in dit geval zo dicht mogelijk bij de cellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willempie27
Jazsie schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 20:49:
[...]

Inline zekering lijkt mij het meest makkelijke/effectief.

[...]

Voedingsbron, in dit geval zo dicht mogelijk bij de cellen.
Ik dacht dat het om de balanceer draden ging. Die geven toch alleen een stroom. Dus dan zou dit zo dicht mogelijk bij de BMS moeten zitten.
Mocht je dit willen. Een steekzekering(autozekering) is minimaal 1A. De laadstroom van bijv een Daly BMS is slechts 30mA. Vraag me af hoe dik het balanceer draad is. Die schroeit wellicht eerder weg dan de zekering. Een glaszekering heb je al vanaf 0.5A.

Maar ik vraag me af of je wel een BMS die het pakket beveiligd wel nog een keer moet beveiligen met een weerstand (zekering) ertussen. Het staat nergens in de handleiding of wat dit voor effect kan hebben op het balanceren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
Het gaat ook om de balanceer draden.

Als je de zekering bij de BMS doet dan kan je nog steeds kortsluiting krijgen op de kabel tussen je accucel en de zekering zelf ;).

Mijn BMS doet 2A balanceren, dat is toch een ander verhaal dan 30mA...

• Willempie27
@Jazsie Welke heb jij dan? 30mA bij Daly vind ik best weinig voor bijv een 200A BMS.

---------

Ondanks dan ik overtuigd was om een Lifepo4 systeem te bouwen ben ik nu gefascineerd geraakt voor de modulaire 18650 packs in een batterijenhouder. Ik zou zoiets nooit in huis bouwen en zelfs niet in mn schuur. Ik laat regelmatig apparaten uit China komen met een 18650 erin. Maar daar staat toch altijd een sticker op dat het alleen met een cargo vliegtuig mee mag en dat is niet voor niets.

Het voordeel met het modulaire systeem is dat je met een BMS die je uit kan lezen of er wat aan de hand is met een groep. Met een warmtebeeld camera kan je snel zien of er een cel wat warmer is of wellicht heeft een cel een optische afwijking. Je kan hem gemakkelijk eruit trekken en/of vervangen zonder het systeem af te schakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fietsenrex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:05
Willempie27 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:12:
@Jazsie Maar daar staat toch altijd een sticker op dat het alleen met een cargo vliegtuig mee mag en dat is niet voor niets.
Off topic, maar dat is omdat er toen men zich nog niet zo bewust was van de gevaren van lithium er een vliegtuig brandend uit de lucht is gevallen door lithium accu's.

Zelfs als je 1 cr3032 verzend gaat het via luchtvracht en niet mee met een passagiers toestel

Lithium brand niet zomaar, en een thermale runaway heb je ook best veel voor nodig

[Voor 17% gewijzigd door fietsenrex op 13-05-2023 18:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jazsie
Willempie27 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:12:
@Jazsie Welke heb jij dan? 30mA bij Daly vind ik best weinig voor bijv een 200A BMS.

---------

Ondanks dan ik overtuigd was om een Lifepo4 systeem te bouwen ben ik nu gefascineerd geraakt voor de modulaire 18650 packs in een batterijenhouder. Ik zou zoiets nooit in huis bouwen en zelfs niet in mn schuur. Ik laat regelmatig apparaten uit China komen met een 18650 erin. Maar daar staat toch altijd een sticker op dat het alleen met een cargo vliegtuig mee mag en dat is niet voor niets.

Het voordeel met het modulaire systeem is dat je met een BMS die je uit kan lezen of er wat aan de hand is met een groep. Met een warmtebeeld camera kan je snel zien of er een cel wat warmer is of wellicht heeft een cel een optische afwijking. Je kan hem gemakkelijk eruit trekken en/of vervangen zonder het systeem af te schakelen.
JKBMS 200A met 2A actief balancer.

Ik heb hier een stapel 18560 liggen omdat ik eerst ook zelf wilde bouwen, helaas geen tijd voor en nu liggen ze hier maar :+.

Acties:
  • +14Henk 'm!
  • Pinned

• Netburst
Vandaag op de voorpagina:

Vijf tweakers over hun zelfbouwthuisaccu
Motivaties, kosten, problemen en tips

review: Vijf tweakers over hun zelfbouwthuisaccu: motivaties, kosten, problem...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PCJR
Ik merk nog behoorlijk wat tweakers die het niet zien zitten ivm gevaar/brand/verzekering.

Vaak klopt mijn verwachting dat dat type persoon zich ook niet moet wagen aan DIY accu's (let wel, veilig met LFP, juiste tools etc.).

Niet allemaal he, begrijp me niet verkeerd. Maar als iemand al geen zin/tijd/moeite doet om onderzoek te doen naar de techniek, gevaren en hoe de verzekering ermee omgaat, dan laat ook die DIY accu/solar whatever maar zitten aub...

Voor de rest: daarom zijn we Tweakers ! :)

(risico op een ongeluk als je in de auto stapt is xxxx keer groter dan dat je iets oploopt met een (diy) accu)

Als mijn huis morgen affikt door de accu (beter gezegt een falende BMS of systeem dat zou moeten falen, want door de bouw etc kan het niet ontstaan) is dat voor mij geen reden om iets anders te doen. Je koelkast of tv kan ook falen en brand veroorzaken, die kans is evengoed aanwezig. En met gsm/fiets/stofzuiger accu's van lipo/liion is de kans vele malen groter zelfs). Die spullen bewaar je ook niet in een betonnen tuinhuis... Ofja, ik iig niet 8)

[Voor 26% gewijzigd door PCJR op 15-05-2023 12:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-05 10:19
Bestaan er in Nederland of België cursussen over het bouwen van accu's?

Ik weet inmiddels wel wat er van af maar durf het denk ik nog niet aan om er zonder hulp aan te beginnen. Een cursus van een mede Tweaker of andere deskundige waarbij je zelf een kleine accu bouwt die je dan zelf kan uitbreiden later zou ik erg tof vinden. Bestaat zo iets?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hatex
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 21:09
Zijn er mensen die het voor elkaar hebben gekregen te communiceren met de bosch 48v accu modules van Porsche ?
Heb er 8 liggen , zou mooi zijn daar eens wat mee te doen...

[Voor 23% gewijzigd door hatex op 15-05-2023 14:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-06 20:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ApexAlpha schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:10:
Bestaan er in Nederland of België cursussen over het bouwen van accu's?

Ik weet inmiddels wel wat er van af maar durf het denk ik nog niet aan om er zonder hulp aan te beginnen. Een cursus van een mede Tweaker of andere deskundige waarbij je zelf een kleine accu bouwt die je dan zelf kan uitbreiden later zou ik erg tof vinden. Bestaat zo iets?
Ik ben niet bekend met cursussen maar deze gast heeft heel veel informatie over zelfbouw.

https://youtube.com/@HHalewijn

Hij doet ook inspectie van zelfbouw geloof ik, dus dat mensen alles zelf doen en hij de check.

Mijn gedachte is wel dat je echt moet weten wat je doet en de basis principes van Electra goed moet snappen om geen gevaarlijke dingen te doen. Het is echt een hobby ding waar je wel goed in moet duiken.

Misschien is het ook goed om te begrijpen waar je gevoel van onzekerheid zit, misschien valt het wel mee.

Die Harold Halewijn bouwt ook installaties voor andere mensen, daar hangt wel een heel ander prijskaartje aan.

Hij heeft ook een video die ik best eerlijk vindt: voor veel klanten is de batterij niet een “rationeel” ding en komt het financieel niet altijd echt uit. Mensen willen meer autarkisch zijn of iets voor het milieu doen, of vinden het leuk speelgoed. Bepaal ook wat je eigen doelen en wensen zijn.

Het leuke artikel over zelfbouw accu’s laat denk ik ook een duidelijke keerzijde zien. Het is best een serieuze klus met veel uitzoekwerk om een oplossing te maken die voor jouw woonsituatie past. Inclusief alle software en communicatie tussen componenten.

Het meest complexe is misschien niet eens de hardware maar alle aansturing en logica.
Leuk een accu (zeg 5KWh), maar een warmtepomp trekt zo’n ding zo leeg dus hoe ga je daar mee om (voorbeeld).

Voor mij is de afweging dat ik graag mijn energie verbruikt reduceer en geld + tijd is minder belangrijk. Als ik zou verhuizen zou ik iets kopen om helemaal los te gaan met solar en accu’s :) (kan nu niet, alleen klein Offgrid 12v 3KWh hobby dingetje).

[Voor 37% gewijzigd door Q op 15-05-2023 16:48]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Domba
Q schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:34:
[...]

Ik ben niet bekend met cursussen maar deze gast heeft heel veel informatie over zelfbouw.

https://youtube.com/@HHalewijn

Hij doet ook inspectie van zelfbouw geloof ik, dus dat mensen alles zelf doen en hij de check.

Mijn gedachte is wel dat je echt moet weten wat je doet en de basis principes van Electra goed moet snappen om geen gevaarlijke dingen te doen. Het is echt een hobby ding waar je wel goed in moet duiken.

Misschien is het ook goed om te begrijpen waar je gevoel van onzekerheid zit, misschien valt het wel mee.

Die Harold Halewijn bouwt ook installaties voor andere mensen, daar hangt wel een heel ander prijskaartje aan.
Disclaimer:
Blijf wel kritisch en gebruik je logische denken en neem niet alles direct aan.
Er zit heel veel waardevol in aan theorie, maar als op materiaalkeuze aankomt is dat wel een beetje gekleurd

Harold is namelijk van mening dat er geen 3 fase omvormers bestaan waarop je een geheel huis kan aansluiten, dat kan alleen met Victron apparatuur. (drie 1 fase vitrons)

https://twitter.com/hhalewijn/status/1656717449083998209

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

Domba schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:53:
[...]

Disclaimer:
Er zit heel veel waardevol in aan theorie, maar als op materiaalkeuze aankomt is dat wel een beetje gekleurd

Harold is namelijk van mening dat er geen 3 fase omvormers bestaan waarop je een geheel huis kan aansluiten, dat kan alleen met Victron apparatuur. (drie 1 fase vitrons)

Harold is inderdaad erg verknocht aan Victron en - disclaimer - ik ook best wel, er zal best meer onder de zon zijn. Victron is veel dingen, maar niet goedkoop.

Hij bedoelt het wel in een context:

https://twitter.com/hhale.../1657072553133850624?s=20

(Eiland modus, dus hele huis onder belasting opvangen bij grid failure kan best zwaar zijn voor omvormer, zie draad). Irrelevante discussie misschien als eiland mode je niet zo uitmaakt.

Wat is op dit moment eigenlijk de echte Victron 3-fase all-in-one concurrent als ik vragen mag? Iets dat ook 3x Multiplus 3000 = 3 x 2400 watt is totaal 7.2 KW aan kan?

[Voor 16% gewijzigd door Q op 15-05-2023 17:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
Q schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:25:
[...]
Harold is inderdaad erg verknocht aan Victron en - disclaimer - ik ook best wel, er zal best meer onder de zon zijn. Victron is veel dingen, maar niet goedkoop.

Wat is op dit moment eigenlijk de echte Victron 3-fase all-in-one concurrent als ik vragen mag? Iets dat ook 3x Multiplus 3000 = 3 x 2400 watt is totaal 7.2 KW aan kan?
Voor laagspanning thuisaccu een kleinere Deye 3-fase SUN 8k, 10k een 12k is denk al aan de grote kant voor een 3x2.4kW.
Maar het zeker niet de enigste all-in one merk die dat kan.
Die opmerking was in nasleep van een 3x8KVA Vitron setup met kleine 30kWh thuisaccu die Harold had geplaatst overigens,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
Op zich heeft Harold een goed punt, de ene 3KW is de andere 3KW niet. Victron beschijft netjes in welke situaties hun 3KW omvormer dat ook levert en wanneer je minder kan verwachten.
Voordeel van Deye is dat je 24 theoretische KW's hebt voor de prijs van 8 praktische KW's bij Victron.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
jadjong schreef op maandag 15 mei 2023 @ 18:42:
Op zich heeft Harold een goed punt, de ene 3KW is de andere 3KW niet. Victron beschijft netjes in welke situaties hun 3KW omvormer dat ook levert en wanneer je minder kan verwachten.
Voordeel van Deye is dat je 24 theoretische KW's hebt voor de prijs van 8 praktische KW's bij Victron.
Voor Deye SUN12k heb je harde 12kW voor elke situatie,de extra's heb je alleen voor bepaalde configuraties (hoe verbruikers en opwek hebt aangesloten zitten) en ik zelf benut boven de 12kW alleen als dynamisch tarief, negatieve uurtjes heeft en dan nog ga ik niet boven 20-21kW, maar wel dat mijn net aansluiting vol met 3x25A belast, zodat ook gebruik van waterkoker of andere apparatuur nog opgevangen kan worden.

Wat soms storend is (dit was niet eerste keer,) is aan Harold's postings is dat er soms niets buiten Victron bestaat, andere merken hebben ook hun charme (voldoen ook goed in zelfde situatie)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
[...]

Disclaimer:

Mijn Deye doet prima een heel huis op 3 fase. Die mening kan ik dus niet volgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
Q schreef op maandag 15 mei 2023 @ 17:25:
[...]

Mijn Deye 12kw ...noem iets dat Victron heeft en Deye niet?

240A laden en ontladen out of the box. MI/GEN/SMART input/output. LOAD outgang. Alles. En 3 fase alles -in 1 box. ++++ unbalanced phase feeding!

TOU tabel, alles. Victron was ik ook eerst voor, maar toen ik SolArk en Deye zag, was keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Erik_Rave
Harold doet dit bedrijfsmatig.

Dat hij kiest voor Victron snap ik volkomen. Niet alleen heeft Victron jarenlange ervaring, maar er staat ook nog eens een degelijk (neem aan) financieel gezond bedrijf.
Er is een grote Victron community, die naast Victron, ook support verlenen.

Bij garantie gevallen, bij klanten van Harold, zal hij garantie kunnen claimen bij Victron. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij een Chinese fabrikant.

Ik denk dat hij hiermee zijn financiële risico's verkleint. Ik zou namelijk precies hetzelfde doen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

PCJR schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:39:
[...]

Mijn Deye 12kw ...noem iets dat Victron heeft en Deye niet?

240A laden en ontladen out of the box. MI/GEN/SMART input/output. LOAD outgang. Alles. En 3 fase alles -in 1 box. ++++ unbalanced phase feeding!

TOU tabel, alles. Victron was ik ook eerst voor, maar toen ik SolArk en Deye zag, was keuze snel gemaakt.
Ik weet het niet precies, daarom vraag ik het ook, niet zo defensief ;)

Ik zal er mij verder in verdiepen, bedankt voor de info. Het gaat om een totaal plaatje met afwegingen die voor iedereen anders zijn. Het is ook wat voor soort risico’s je wilt lopen en welke trade-offs je wilt maken.

Ik ben redelijk positief omdat victron haar protocollen open heeft gemaakt en vaak ook met ander spul integreert. De documentatie is echt top te noemen. De victron community is ook erg informatief. Heel andere discussie dan over kosten.

Hoe dat zit met SolArk of Deye weet ik nog niet. :)

Ik heb home assistant (HA)nog niet zelf gedraaid maar wel gezien bij iemand anders. Ik weet dat er mensen hun hele ESS op hebben gebouwd en geautomatiseerd maar ik ben er zelf huiverig voor. Je HA installatie wordt toch een SPOF en je wordt toch een soort permanente part-time sysadmin/devops om HA te onderhouden of om DA te kunnen doen als de SD kaart van je Raspberry Pi het begeeft. (Wie test hun HA backup ;) ). Of wie draait HA in HA mode :D

Harold heeft een relatief recente video aangegeven dat victron werkt aan een geïntegreerde oplossing, ook om met dynamische tarieven om te gaan. Dat is zeker een mate van vendor lock-in, maar HA is dan misschien een exit-strategie :) victron gebruikt Harold als betatester, er is meen ik nog niets beschikbaar. Maar mijn persoonlijke afweging zou toch zijn om een embedded systeem te pakken voor ESS.

Ik merk dat ik een beetje teveel over victron zweem :$ , maar victron sponsort me niet hoor, was het maar zo, damn ;(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

Erik_Rave schreef op maandag 15 mei 2023 @ 19:41:
Harold doet dit bedrijfsmatig.

Dat hij kiest voor Victron snap ik volkomen. Niet alleen heeft Victron jarenlange ervaring, maar er staat ook nog eens een degelijk (neem aan) financieel gezond bedrijf.
Er is een grote Victron community, die naast Victron, ook support verlenen.

Bij garantie gevallen, bij klanten van Harold, zal hij garantie kunnen claimen bij Victron. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen bij een Chinese fabrikant.

Ik denk dat hij hiermee zijn financiële risico's verkleint. Ik zou namelijk precies hetzelfde doen :)
Dat is nu precies het soort context dat best een verschil kan maken in keuzes.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
Q schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:11:
[...]

Ik merk dat ik een beetje teveel over victron zweem :$ , maar victron sponsort me niet hoor, was het maar zo, damn ;(
Sorry, was niet zo bedoeld iig :)

-> Sofar/Deye etc kun je ook met rpi en mqtt etc aansturen + HA, By the way :>

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

PCJR schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Sorry, was niet zo bedoeld iig :)

-> Sofar/Deye etc kun je ook met rpi en mqtt etc aansturen + HA, By the way :>
Bedankt, Ik laat me al hier informeren, interessant topic :)
Het grote Deye inverter (en accu) topic

Ik zie dat je flink bij draagt 👍🌷 leuk ook dat je mee hebt gedaan aan het artikel.

P.s.Ik zag dat je een Daly BMS gebruikt, hoe gaat het balanceren (of het gebrek er aan) bij jou?
Ik heb me er bij neergelegd dat ik niet de hele capaciteit kan vullen omdat 1 cel eerder vol raakt dan de rest. Moet ik weer een aparte balancer kopen, het blijft zo ;) maar toch, hoe ga jij er mee om als ik vragen mag?

[Voor 31% gewijzigd door Q op 15-05-2023 21:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PCJR
Q schreef op maandag 15 mei 2023 @ 20:56:
[...]

Bedankt, Ik laat me al hier informeren, interessant topic :)
Het grote Deye inverter (en accu) topic

Ik zie dat je flink bij draagt 👍🌷 leuk ook dat je mee hebt gedaan aan het artikel.

P.s.Ik zag dat je een Daly BMS gebruikt, hoe gaat het balanceren (of het gebrek er aan) bij jou?
Ik heb me er bij neergelegd dat ik niet de hele capaciteit kan vullen omdat 1 cel eerder vol raakt dan de rest. Moet ik weer een aparte balancer kopen, het blijft zo ;) maar toch, hoe ga jij er mee om als ik vragen mag?
Daly doet weinig tot niks (20-50mA) aan balanceren. Meerdere BMSsen trouwens.
Ik had vrij snel een 1-2A passive balancer (die met die dikke caps op de pcb). Echter het nadeel is dat die altijd doet balanceren.

En in "het midden" of met lege accu balanceren, geeft net onbalans in de top met opladen. Dus dat wilde ik niet.
Toen de 4A programmeerbare NEEY balancer besteld, en dat ding is gewoon chill. Vanaf 3,4v in een cel gaat ie balanceren met 4A ongeacht het voltage. Onder de 3.4v stopt ie. Ideaal.

En dank voor het leuke compliment :) Daar doen we het grotendeels ook voor, informeren en helpen van mede-tweakers.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Hobby ingenieur
PCJR schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:11:
[...]

En dank voor het leuke compliment :) Daar doen we het grotendeels ook voor, informeren en helpen van mede-tweakers.
Ja, deze thread heeft mij veel geholpen. Bedankt daarvoor (niet alleen PCJR).

En om zelf een beetje bij te dragen aan de beschikbare informatie, deel ik mijn busbar covers hier ook maar:
https://www.printables.co...ve-lf280k-prismatic-280ah
Ik heb ze bij printables geüpload, daar kan je de 3D file bekijken.

Voordelen:
  • Makkelijk te printen, geen supports
  • Klikken vast op de meegeleverde busbars
  • Uitsparing voor een isolatie plaat
  • Uitsparing voor een voltage tap
Nadeel:
  • Misschien iets te veel filament per stuk
Als er iemand feedback heeft hoor ik het graag.

Na het installeren heb ik ook de QR codes afgeplakt met een stukje tape, dat was het enige geleidbare oppervlak wat nog direct aan te raken was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

PCJR schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Daly doet weinig tot niks (20-50mA) aan balanceren. Meerdere BMSsen trouwens.
Ik had vrij snel een 1-2A passive balancer (die met die dikke caps op de pcb). Echter het nadeel is dat die altijd doet balanceren.

En in "het midden" of met lege accu balanceren, geeft net onbalans in de top met opladen. Dus dat wilde ik niet.
Toen de 4A programmeerbare NEEY balancer besteld, en dat ding is gewoon chill. Vanaf 3,4v in een cel gaat ie balanceren met 4A ongeacht het voltage. Onder de 3.4v stopt ie. Ideaal.

Bedankt, ik denk dat ik zo’n ding wel voorbij heb zien komen bij die Duitser in Australië, misschien toch maar gewoon doen. 👍

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
hatex schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:55:
Zijn er mensen die het voor elkaar hebben gekregen te communiceren met de bosch 48v accu modules van Porsche ?
Heb er 8 liggen , zou mooi zijn daar eens wat mee te doen...
Wat voor type cellen zijn het? NMC? LFP?

Iets van specs beschikbaar?
[...]

Disclaimer:

Kritisch zijn is goed, ik lees uit zijn bericht dat er wel 3 fase omvormers in 1 kast zijn maar niet hoe hun het doen. Victron doet dat inderdaad niet.

Dat je geen hele huis aan een 3 fase omvormer kan hangen is inderdaad onzin.
[...]

Ik zal er mij verder in verdiepen, bedankt voor de info. Het gaat om een totaal plaatje met afwegingen die voor iedereen anders zijn. Het is ook wat voor soort risico’s je wilt lopen en welke trade-offs je wilt maken.

Ik ben redelijk positief omdat victron haar protocollen open heeft gemaakt en vaak ook met ander spul integreert. De documentatie is echt top te noemen. De victron community is ook erg informatief. Heel andere discussie dan over kosten.

Hoe dat zit met SolArk of Deye weet ik nog niet. :)

Ik heb home assistant (HA)nog niet zelf gedraaid maar wel gezien bij iemand anders. Ik weet dat er mensen hun hele ESS op hebben gebouwd en geautomatiseerd maar ik ben er zelf huiverig voor. Je HA installatie wordt toch een SPOF en je wordt toch een soort permanente part-time sysadmin/devops om HA te onderhouden of om DA te kunnen doen als de SD kaart van je Raspberry Pi het begeeft. (Wie test hun HA backup ;) ). Of wie draait HA in HA mode :D

Harold heeft een relatief recente video aangegeven dat victron werkt aan een geïntegreerde oplossing, ook om met dynamische tarieven om te gaan. Dat is zeker een mate van vendor lock-in, maar HA is dan misschien een exit-strategie :) victron gebruikt Harold als betatester, er is meen ik nog niets beschikbaar. Maar mijn persoonlijke afweging zou toch zijn om een embedded systeem te pakken voor ESS.

Het zal per situatie verschillen, ik doe de aansturing "extern" en wil domweg kunnen zeggen tegen mijn omvormer dat ie X vermogen moet laden/ontladen.

Victron doet dit gewoon perfect, zit standaard erin en is wat dat betreft erg open source.

De Dye bijvoorbeeld die @PCJR en @Domba hebben kan dit niet, tenminste niemand hier heeft het werkend.
Laat ik het zo zeggen voordat ik belaagd wordt >:).

Overigens, ik draai HA in HA mode :). Wilde eerst een aparte HA draaien voor het "Engerie" gedeelte maar dan heb je dat weer als SPOF, dus dan maar goed doen en alles bij elkaar.
Als dat plat ligt heb ik een groter probleem dan mijn ESS :+.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Q

Q

Hobby ingenieur schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:56:
[...]

Ja, deze thread heeft mij veel geholpen. Bedankt daarvoor (niet alleen PCJR).

En om zelf een beetje bij te dragen aan de beschikbare informatie, deel ik mijn busbar covers hier ook maar:
https://www.printables.co...ve-lf280k-prismatic-280ah
Ik heb ze bij printables geüpload, daar kan je de 3D file bekijken.

[Afbeelding]

Voordelen:
  • Makkelijk te printen, geen supports
  • Klikken vast op de meegeleverde busbars
  • Uitsparing voor een isolatie plaat
  • Uitsparing voor een voltage tap
Nadeel:
  • Misschien iets te veel filament per stuk
Als er iemand feedback heeft hoor ik het graag.

Na het installeren heb ik ook de QR codes afgeplakt met een stukje tape, dat was het enige geleidbare oppervlak wat nog direct aan te raken was.
Leuk idee!

Ik heb zelf mijn 4-cel 12V hobby batterij gewoon in een Kuggis 32x32x32 bak van de Ikea gestopt zodat er niets op de bus bars/polen kan vallen ;)

Waarschijnlijk niet relevant voor de 16-cel thuis accu’s, maar toch.

Edit: het is meer qua gedachte, de Ikea Lack Rack is ook een fenomeen omdat een 5 euro lack tafel precies 19” tussen de poten heeft en dus een poor-persons rack is. Misschien dat er anno 2023 ikea producten zijn die goed te misbruiken zijn voor dit soort toepassingen, zelfs misschien voor 48 volt batterij banks.

[Voor 6% gewijzigd door Q op 15-05-2023 22:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
[...]

Voor zover nu bekent wordt de victron oplossing een grid setpoint sturing, kan een oplossing zijn als je daar met je setup mee uit de voeten kunt, en ook de gehele algo aan serverzijde bij vitron zit.
Hoe flexibel dat aanpasbaar wordt naar een andere manier van thuisaccu inzet is de grote vraag.

Voor mijn setup met Deye zie ik mij grid setpoint principe niet snel toepassen. met 24/7 in eilandbedrijf met open netverbinding, de thuisaccu SOC heeft een veel centralere rol..
Ik heb net als Harold een 3x25A netaansluiting, een 28kWh benutbare thuisaccu, die met tot 12kW kan laden en ontladen (0.4C) en 19.4kWP PV
Harold draait setup met thuisaccu alleen in een ondersteunende rol, heeft een 55kWh benutbare thuisaccu die met max 5.5kW (0.1C) kan (of Harold wil niet hoger) laden/ontladen, kWp PV weet ik zo niet.

(Voor multiplus II 48/3000 lopen de verliezen voor laden en ontladen >1600W snel op,
Die verliezen zijn dan voor laden/ontladen groter dan mijn totale verliezen voor gehele systeem, waardoor ik me met mijn hybride wel kan veroorloven om 24/7 eiland te draaien

April
woning 952.6 kWh PV-opwek 880.8 kWh Accu in 621.2 kWh Accu uit 585.2 kWh grid afname 280.4 kWh Grid tinjectie119.7 kWh (Verliezen 36kWh accu in/uit rest van het systeem 56,2kWh))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hatex
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 21:09
[quote]Jazsie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:07:
[...]

Staat niet zoveel bij.... Li-Ion...

https://ibb.co/TLxP0W5 niet de mijne ... maar t zelfde ...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domba
Jazsie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:07:
[...]

Het zal per situatie verschillen, ik doe de aansturing "extern" en wil domweg kunnen zeggen tegen mijn omvormer dat ie X vermogen moet laden/ontladen.
Kan Deye wel, is voor accu ontladen, vermogen is de waarde die je zelfs standaard in de TOU tabel invult, op het moment je zero- export uitschakelt wordt wat je niet verbruikt van dat vermogen wordt dan teruggelverd naar grid,
Wat iets lastiger is en via HA moet is om te zeggen, lever x kWh terug met vermogen y. of laad accu met x kWh met vermogen y. ik gebruik het wel, maar niet zo heel vaak.

Vandaag 34kWh teruggeleverd vanmorgen accu 7-8:30 geleegd en vanavond tussen 20-21, daarvoor heb ik wel max nodig omdat ik niet genoeg had aan 2 uur, ik laat PV direct het grid op gaan als uurprijs boven dag gemiddelde is

Acties:
  • +25Henk 'm!
  • Pinned

• Obelix
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-05 14:32
Mijn Pylontech accu systeem. In combinatie met SolarEdge levert ook in de nacht terug.

[Voor 128% gewijzigd door Obelix op 28-05-2023 14:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

Domba schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:36:
[...]

Voor zover nu bekent wordt de victron oplossing een grid setpoint sturing, kan een oplossing zijn als je daar met je setup mee uit de voeten kunt, en ook de gehele algo aan serverzijde bij vitron zit.
Hoe flexibel dat aanpasbaar wordt naar een andere manier van thuisaccu inzet is de grote vraag.

Voor mijn setup met Deye zie ik mij grid setpoint principe niet snel toepassen. met 24/7 in eilandbedrijf met open netverbinding, de thuisaccu SOC heeft een veel centralere rol..
Ik heb net als Harold een 3x25A netaansluiting, een 28kWh benutbare thuisaccu, die met tot 12kW kan laden en ontladen (0.4C) en 19.4kWP PV
Harold draait setup met thuisaccu alleen in een ondersteunende rol, heeft een 55kWh benutbare thuisaccu die met max 5.5kW (0.1C) kan (of Harold wil niet hoger) laden/ontladen, kWp PV weet ik zo niet.

(Voor multiplus II 48/3000 lopen de verliezen voor laden en ontladen >1600W snel op,
Die verliezen zijn dan voor laden/ontladen groter dan mijn totale verliezen voor gehele systeem, waardoor ik me met mijn hybride wel kan veroorloven om 24/7 eiland te draaien

April
woning 952.6 kWh PV-opwek 880.8 kWh Accu in 621.2 kWh Accu uit 585.2 kWh grid afname 280.4 kWh Grid tinjectie119.7 kWh (Verliezen 36kWh accu in/uit rest van het systeem 56,2kWh))
Fair enough, Harrold heeft in een video ook laten zien dat 'zijn' omvormers op hoge capaciteit inderdaad forse verliezen laten zien en dat je dan eigenlijk naar 'nog duurder' moet om dat op te gaan vangen. Mogelijk wordt met victron de kosten/baten calculatie dan niet meer 'okee'.

Bedankt voor het delen van deze info.

Als het er ooit van komt dan zou ik ook als doel hebben om in eiland-mode te draaien zoals jij dat doet, waarbij de grid vooral als backup dient. Idealiter zou ik ook niet terugleveren, tenzij de batterij vol zit en er onvoldoende verbruik is. Mijn doel is om mijn footprint te reduceren.

Voor mijn hobby-setup ben ik all-in op victron gegaan maar uiteindelijk sta ik zeker open voor andere oplossingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

Obelix schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:13:
Mijn 128 kWh Pylontech systeem. In combinatie met SolarEdge leveren we 24 uur per dag terug. Dit systeem draait nu een 6 maand. Binnenkort ga ik dit systeem uitbreiden. Met nog zo'n setup.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Holy Sh*t, echt heel gaaf. In wat voor context wordt dit gebruikt? Dit lijkt me een bedrijfsopstelling, maar wat is het verhaal hier achter, als je dat kunt delen? (ps. je moet nog 1 busbar aansluiting intapen :D )

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Obelix
Dit systeem werkt als ESS, peakshaving, timeshifting en als teruglevering. We hebben nog een jaar contract met een hoge terugleververgoeding. Als die afgelopen is kijken we naar een dan aantrekkelijk contract, of we gaan op de day ahead of onbalans handelen. Officeel zouden we met onze SolarEdge omvormers een 80A aansluiting nodig zijn. Maar we zitten nu op 63A.

Oh die bushbar is al geregeld. De foto is wat ouder :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Domba
Q schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:23:
[...]

Fair enough, Harrold heeft in een video ook laten zien dat 'zijn' omvormers op hoge capaciteit inderdaad forse verliezen laten zien en dat je dan eigenlijk naar 'nog duurder' moet om dat op te gaan vangen. Mogelijk wordt met victron de kosten/baten calculatie dan niet meer 'okee'.

Bedankt voor het delen van deze info.

Als het er ooit van komt dan zou ik ook als doel hebben om in eiland-mode te draaien zoals jij dat doet, waarbij de grid vooral als backup dient. Idealiter zou ik ook niet terugleveren, tenzij de batterij vol zit en er onvoldoende verbruik is. Mijn doel is om mijn footprint te reduceren.

Voor mijn hobby-setup ben ik all-in op victron gegaan maar uiteindelijk sta ik zeker open voor andere oplossingen.
Voor mij is dit jaar ook een en ander uitproberen omdat ik nog een stapje verder wil, hybirde/thuisaccu is maar eerste deel van mijn systeem.
Ik reken me op moment nog suf aan een zandbuffer en/of ik ook nog in december en januari een micro-wkk (stirling) op een delta van 500graden zou kunnen draaien om de winter dip op te vangen terwijl ik nauwelijks elektra kwijt ben aan verwarming
Zodat ik nog wat PV (ca 15kWp) bij kan leggen on 10-15MWh/j beschikbaar te hebben voor laden van de zandbuffer.
Komt in artikel pas ergens aan het eind voorbij, maar is wel belangrijk voor de context

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

Domba schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:55:
[...]

Voor mij is dit jaar ook een en ander uitproberen omdat ik nog een stapje verder wil, hybirde/thuisaccu is maar eerste deel van mijn systeem.
Ik reken me op moment nog suf aan een zandbuffer en/of ik ook nog in december en januari een micro-wkk (stirling) op een delta van 500graden zou kunnen draaien om de winter dip op te vangen terwijl ik nauwelijks elektra kwijt ben aan verwarming
Zodat ik nog wat PV (ca 15kWp) bij kan leggen on 10-15MWh/j beschikbaar te hebben voor laden van de zandbuffer.
Komt in artikel pas ergens aan het eind voorbij, maar is wel belangrijk voor de context
Bedankt voor het delen, erg interessant, ik had even niet zitten opletten trouwens, dat jij ook een van de artikel deelnemers bent, waarvoor dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

Obelix schreef op maandag 15 mei 2023 @ 23:35:
Dit systeem werkt als ESS, peakshaving, timeshifting en als teruglevering. We hebben nog een jaar contract met een hoge terugleververgoeding. Als die afgelopen is kijken we naar een dan aantrekkelijk contract, of we gaan op de day ahead of onbalans handelen. Officeel zouden we met onze SolarEdge omvormers een 80A aansluiting nodig zijn. Maar we zitten nu op 63A.

Oh die bushbar is al geregeld. De foto is wat ouder :P
Bedankt voor de toelichting, maar als ik het goed begrijp is dit effectief een energie business, het leveren van energie op het grid daar wordt mee verdiend of begrijp ik het verkeerd?

Verkeerd als in dat er nog een andere bedrijfsbezigheid is zoals een fabriek/assemblage hal waar iets wordt gemaakt en dit een side-business van is?

[Voor 9% gewijzigd door Q op 16-05-2023 02:22]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Obelix
Het is een 2e passief inkomen inderdaad, en tegelijk een hobby. Zelf zit ik al vele jaren in de zonnepanelen wereld, sinds 2010.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

Obelix schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 05:35:
Het is een 2e passief inkomen inderdaad, en tegelijk een hobby. Zelf zit ik al vele jaren in de zonnepanelen wereld, sinds 2010.
Echt heel gaaf. Thanks for sharing.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:27
Netburst schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:07:
Vandaag op de voorpagina:

Vijf tweakers over hun zelfbouwthuisaccu
Motivaties, kosten, problemen en tips

review: Vijf tweakers over hun zelfbouwthuisaccu: motivaties, kosten, problem...
Door dit artikel hier gekomen en ik lees de komende tijd mee. Het bouwen van een accu fascineert mij al een tijdje. Hulde aan iedereen die zijn of haar kennis hier deelt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Erik_Rave
Obelix schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 05:35:
Waaw, petje af voor je installatie! Gaaf hoor!

Ik kijk er met veel belangstelling naar. Zou je wat verder de diepte in willen en kunnen gaan van je installatie?
Welke type zekeringen gebruik je op welke plekken bijvoorbeeld.

Ik ben toch ook wel nieuwsgierig naar hoe je het systeem aanstuurt, welke parameters je hiervoor gebruikt en waarom.
En zou je iets over de financiële opbrengsten kunnen vertellen? Inkoop/verkoop?

Veel vragen, maar dat komt omdat ik hier enthousiast van wordt 🙂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 21:35
Mijn 128 kWh Pylontech systeem. In combinatie met SolarEdge leveren we 24 uur per dag terug. Dit systeem draait nu een 6 maand. Binnenkort ga ik dit systeem uitbreiden. Met nog zo'n setup.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier word ik nieuwsgierig van :) Je hebt vast niet toevallig ergens meer informatie / een beschrijving beschikbaar? Vooral benieuwd naar de combinatie met SolarEdge zonder 1 van de 3 ‘voorgeschreven’ merken toe te passen.

Zelf een SE17k hangen die al regelmatig aftopt en nog voldoende dakvlak beschikbaar. Lever ongeveer 22.000kWh op jaarbasis terug maar dat kan prima verdubbelen. Helaas is de netaansluiting (3x25A momenteel de bottleneck) Afname nu op dynamisch tarief en teruglevering op vast tarief. Met zo’n opstelling kan teruglevering ook naar een dynamisch tarief met alle extra voordelen daarbij.

[Voor 11% gewijzigd door Niek_ op 16-05-2023 14:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-06 22:24

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Niek_ schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:30:
[...]
Afname nu op dynamisch tarief en teruglevering op vast tarief.
Bij welke energieleverancier is dit.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-06 22:54

Ethirty

Who...me?

Technisch interessante opzet is dit zeker. Ik zie ook 4x DC PV en 2x SolarEdge? Met 63(80)A heb je waarschijnlijk ook een flink park zonnepanelen aangesloten?

Vraag me wel af of netbeheerders heel blij worden als zulke installaties gemeengoed worden. Volgens mij ga je je lokale net alleen maar extra belasten op deze manier toch?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Obelix
Ethirty schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:27:
Technisch interessante opzet is dit zeker. Ik zie ook 4x DC PV en 2x SolarEdge? Met 63(80)A heb je waarschijnlijk ook een flink park zonnepanelen aangesloten?

Vraag me wel af of netbeheerders heel blij worden als zulke installaties gemeengoed worden. Volgens mij ga je je lokale net alleen maar extra belasten op deze manier toch?
We hebben 3 stuks SolarEdge omvormers 2 hangen bij elkaar de 3e zit aan de andere kant van de accu kasten. Toevallig heb ik vorige week 2 man van liander over de vloer gehad. Want die kwamen de aansluiting verzwaren. En het mooie was de stroom in huis bleef er dankzij de Victron mooi op staan. Ze stonden perplex. En hebben met verwondering mijn installatie bekeken. Dat de netbeheerder hier blij mee is? Absoluut wel. Zeker als ik ga handelen op onbalans in het net. En ik lever 24 uur per dag terug, dus ook wanneer ieders zonnepanelen het niet meer doen en wanneer de vraag het grootst is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 21:35
Speedyace schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Bij welke energieleverancier is dit.
Heb een secundair allocatiepunt en daardoor op de ene meter een dynamisch en op de andere meter een vast tarief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jadjong
@Obelix Hoeveel PV hangt ligt er op het dak en wat is je terugleveringspatroon over 24 uur?

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 21:46
Ik meld me ook bij de club. Inmiddels een aantal weken de volgende setup draaien:

- 16x EVE LF280K zelfbouw accu. Ca. 15kWh. Cellen via Jenny Wu van Docan (filmpjes van Ray builds Cool stuff op YT, aanrader)
- 3x Victron Multiplus II 48/3000 in 3 fase modus
- alle apparatuur in huis (incl. warmtepomp excl. autolader) aan de AC-out zijde van de omvormers waardoor hele installatie ook als back-up draait.
- De omvormers zitten achter een 3x 20A zekering. Kunnen zelf ca. 13 A bijleveren uit accu. Zekering richting huis nu dus 3x 32A i.p.v. 3x25A van de hoofdzekering.
- In de groepenkast een hager SFT440 waarmee ik kan wisselen tussen GRID voeding of voeding uit de omvormers
- 7kWp zonnepanelen op een SolarEdge omvormer

Ben nu bezig om e.a.a. via Home Assistant verder aan te sturen. Hierbij streef ik naar zoveel mogelijk eigen gebruik in de zomer (i.v.m. afbouw saldering) en wil ik in de winter op het goedkoopste moment laden. Ik twijfel nog een beetje of 15kWh de lading wel gaat dekken met dagen met 40kWh opwek en dagen met 40kWh verbruik (met name warmtepomp) dus ik overweeg dus nog een 2e set bij te bouwen deze zomer.

Voor het bepalen van de ideale laad- en ontlaad strategie ben ik nu een LP probleem aan het definiëren. Is nog work-in-progress maar heb het begin bijgevoegd. Idee komt van de EMHASS addon voor Home Assistant maar die doet niet helemaal wat ik wil. Zag ook dat @KC27 hier zelf een MIP probleem voor heeft geschreven. Wellicht dat die bruikbaarder is (heb je hier ook de wiskundige beschrijving van? ben erg benieuwd).

Heb wat sfeerimpressie bijgevoegd. Erg leuk om alle andere systemen die jullie bouwen ook te zien!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Niltag schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:06:
Ik meld me ook bij de club. Inmiddels een aantal weken de volgende setup draaien:

- 16x EVE LF280K zelfbouw accu. Ca. 15kWh. Cellen via Jenny Wu van Docan (filmpjes van Ray builds Cool stuff op YT, aanrader)
- alle apparatuur in huis (incl. warmtepomp excl. autolader) aan de AC-out zijde van de omvormers waardoor hele installatie ook als back-up draait.
- De omvormers zitten achter een 3x 20A zekering. Kunnen zelf ca. 13 A bijleveren uit accu. Zekering richting huis nu dus 3x 32A i.p.v. 3x25A van de hoofdzekering.
- In de groepenkast een hager SFT440 waarmee ik kan wisselen tussen GRID voeding of voeding uit de omvormers

Ben nu bezig om e.a.a. via Home Assistant verder aan te sturen. Hierbij streef ik naar zoveel mogelijk eigen gebruik in de zomer (i.v.m. afbouw saldering) en wil ik in de winter op het goedkoopste moment laden. Ik twijfel nog een beetje of 15kWh de lading wel gaat dekken met dagen met 40kWh opwek en dagen met 40kWh verbruik (met name warmtepomp) dus ik overweeg dus nog een 2e set bij te bouwen deze zomer.

Voor het bepalen van de ideale laad- en ontlaad strategie ben ik nu een LP probleem aan het definiëren. Is nog work-in-progress maar heb het begin bijgevoegd. Idee komt van de EMHASS addon voor Home Assistant maar die doet niet helemaal wat ik wil. Zag ook dat @KC27 hier zelf een MIP probleem voor heeft geschreven. Wellicht dat die bruikbaarder is (heb je hier ook de wiskundige beschrijving van? ben erg benieuwd).

Heb wat sfeerimpressie bijgevoegd. Erg leuk om alle andere systemen die jullie bouwen ook te zien!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jouw setup lijkt erg veel op die van mij.
Ik heb mijn script op GitHub staan, maar is nog steeds work in progress. Meedenken, aanvullingen en testen zijn welkom: https://github.com/corneel27/day-ahead

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-06 21:46
KC27 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:11:
[...]

Jouw setup lijkt erg veel op die van mij.
Ik heb mijn script op GitHub staan, maar is nog steeds work in progress. Meedenken, aanvullingen en testen zijn welkom: https://github.com/corneel27/day-ahead
top. ga hem bekijken!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jazsie
hatex schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:52:
[quote]Jazsie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:07:
[...]

Staat niet zoveel bij.... Li-Ion...

https://ibb.co/TLxP0W5 niet de mijne ... maar t zelfde ...
Zo te lezen NMC cellen.

De originele BMS/CMS gebruiken zal wellicht wat lastiger gaan.
Makkelijkst is cellen eruit halen en zelf samenstellen met een gewone BMS.

Goed te doen, ook gedaan :).

Zou eerst wel een capaciteit test doen voordat je er geld in stopt.
Domba schreef op maandag 15 mei 2023 @ 22:59:
[...]

Kan Deye wel, is voor accu ontladen, vermogen is de waarde die je zelfs standaard in de TOU tabel invult, op het moment je zero- export uitschakelt wordt wat je niet verbruikt van dat vermogen wordt dan teruggelverd naar grid,
Wat iets lastiger is en via HA moet is om te zeggen, lever x kWh terug met vermogen y. of laad accu met x kWh met vermogen y. ik gebruik het wel, maar niet zo heel vaak.

Vandaag 34kWh teruggeleverd vanmorgen accu 7-8:30 geleegd en vanavond tussen 20-21, daarvoor heb ik wel max nodig omdat ik niet genoeg had aan 2 uur, ik laat PV direct het grid op gaan als uurprijs boven dag gemiddelde is
Mooi dat het dus wel kan, klinkt wel alsof het niet vlekkeloos gaat en dat er nogal wat handelingen nodig zijn :9~.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie setup, dit is wel echt een business case.
Gewoon voor thuis om je energie rekening omlaag te brengen doe je dit niet :9.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domba
Jazsie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:51:

Mooi dat het dus wel kan, klinkt wel alsof het niet vlekkeloos gaat en dat er nogal wat handelingen nodig zijn :9~.
Manueel met de muis in HA is het 2 klikken, met slider vermogen instellen en activeren voor hybride 1 of 2, maar automatisch is nog een puinhoop..
Een deel moet weer anders ivm met een tweede Deye SUN12k en dan is er nog wat installatie werk.
Mijn netaansluiting is 3x25A, maar mijn homenet achter de omvormers is 3x35A met een los 3x16A subnetje voor op de MI-ingang en een tweede moet nog ingericht worden.
Op moment blijft het HA deel liggen voor paar betere dashboards alleen voor het hoog nodige maak ik een knopje in een basic std card ipv een leuke mushroom of beter passende

• Volt-
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-05 07:56
ik kijk tussen de reacties van paar jaar geleden en die van nu. Ik zie grote verschillen, alles is professioneler geworden. Maar ook overeenkomsten.

Ik ben aan her orienteren in dit vlak om zo een keuze te kunnen maken wat ik over een jaartje wil gaan maken.

Wat is op dit moment de gulden midden weg? Niet te duur en niet te complex/tijdrovend om toe te passen in een woning met ongeveer 10 a 20 zonnepanelen.

• fietsenrex
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:05

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar met een SFT440 kan je niet terugleveren aan het net toch?
Dan draai je 24/7 op je eigen voorziening of 100% op net voeding.

• PCJR

-> intacte QR codes? Geen "B" er overheen? Al een cap test gedaan? heb je de 2-pole terminals cellen? :)

Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee