ApexAlpha schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:10:
Bestaan er in Nederland of België cursussen over het bouwen van accu's?
Ik weet inmiddels wel wat er van af maar durf het denk ik nog niet aan om er zonder hulp aan te beginnen. Een cursus van een mede Tweaker of andere deskundige waarbij je zelf een kleine accu bouwt die je dan zelf kan uitbreiden later zou ik erg tof vinden. Bestaat zo iets?
Ik ben niet bekend met cursussen maar deze gast heeft heel veel informatie over zelfbouw.
https://youtube.com/@HHalewijn
Hij doet ook inspectie van zelfbouw geloof ik, dus dat mensen alles zelf doen en hij de check.
Mijn gedachte is wel dat je echt moet weten wat je doet en de basis principes van Electra goed moet snappen om geen gevaarlijke dingen te doen. Het is echt een hobby ding waar je wel goed in moet duiken.
Misschien is het ook goed om te begrijpen waar je gevoel van onzekerheid zit, misschien valt het wel mee.
Die Harold Halewijn bouwt ook installaties voor andere mensen, daar hangt wel een heel ander prijskaartje aan.
Hij heeft ook een video die ik best eerlijk vindt: voor veel klanten is de batterij niet een “rationeel” ding en komt het financieel niet altijd echt uit. Mensen willen meer autarkisch zijn of iets voor het milieu doen, of vinden het leuk speelgoed. Bepaal ook wat je eigen doelen en wensen zijn.
Het leuke artikel over zelfbouw accu’s laat denk ik ook een duidelijke keerzijde zien. Het is best een serieuze klus met veel uitzoekwerk om een oplossing te maken die voor jouw woonsituatie past. Inclusief alle software en communicatie tussen componenten.
Het meest complexe is misschien niet eens de hardware maar alle aansturing en logica.
Leuk een accu (zeg 5KWh), maar een warmtepomp trekt zo’n ding zo leeg dus hoe ga je daar mee om (voorbeeld).
Voor mij is de afweging dat ik graag mijn energie verbruikt reduceer en geld + tijd is minder belangrijk. Als ik zou verhuizen zou ik iets kopen om helemaal los te gaan met solar en accu’s

(kan nu niet, alleen klein Offgrid 12v 3KWh hobby dingetje).
[Voor 37% gewijzigd door Q op 15-05-2023 16:48]