Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:49
Jazsie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:52:
Ja de NEEY zou ik wel meenemen in je nieuwe accu bank, zonde geld anders :).

Zou niet voor Daly BMS gaan, te veel verhalen dat ze "vast lopen" en dus niet goed doen cell monitoren maar vooral dus ook niet uitschakelen wanneer nodig.

Dye is volgens mij Pylontech canbus compatible.

JK BMS ondersteund tegenwoordig dit ook direct maar je kan ook een converter tussen plaatsen ala:
https://github.com/maxx-ukoo/jk-bms2pylontech

Als je accubank gaat uitbreiden kan je ook voor een kleinere BMS gaan aangezien je vermogen dan ook verdeeld over de accubanken...
Ik zat dus aan een Seplos DIY box te denken met 200A Seplos bms op zn minst.

Dat verdelen over accubanken, hoe zit dat eigenijk? Kun je gewoon de 2xplus bij elkaar knopen en 2x de min, en dan dit op de inverter aansluiten? Maar dan krijg je toch nooit alles netjes vol en leeg ?! En; welke bms sluit je dan aan op de inverter... :9

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
De Seplos BMS die in de Seplos DIY Box zit ondersteund het parallel aansluiten van meerdere "accubanken".
Deze communiceert via canbus met de inverter.

Inderdaad gewoon de +/+ en de -/- met elkaar verbinden.

Ook het parallel aansluiten van verschillende capaciteit accubanken is geen probleem. Die trekken elkaar recht, de accu met de meeste capaciteit zal in verhouding ook het meeste/hoogste vermogen geven.

Ander manier (hoe ik het heb) is ieder accubank voorzien van een BMS en dat dan parallel aansluiten.
Daarbij sluit je shunt bij zodat je, je gehele accubank kan monitoren mbt capaciteit als een geheel terwijl ieder accubank zijn eigen BMS heeft die de cellen monitort.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazsie op 30-03-2023 18:21 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Ik zat er aan te denken om tegen de tijd dat ik een powerwall heb gebouwd, er dit plaatje bij te plaatsen om te voorkomen dat een toevallig voorbijganger/gast zomaar dingen gaat open maken.
Zou dat voldoende afschrikken ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmO5mPlA6JQFOJrlhH7yjo0jBPM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wFyYgaIxbCrGRdS2QtZUEM8V.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PentaClover schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:22:
Ik zat er aan te denken om tegen de tijd dat ik een powerwall heb gebouwd, er dit plaatje bij te plaatsen om te voorkomen dat een toevallig voorbijganger/gast zomaar dingen gaat open maken.

[Afbeelding]
Leuk verzonnen, maar het is de spanning die de stroom door je lichaam bepaald bij aanraking.
In principe is 48VDC veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik zou om te beginnen de kist/kast waar de accu's en de open verbindingen in zitten goed afsluiten.
Alle busbars goed afdekken; er zijn busbars met een standaard afdekking (kap).
Alleen werken met geïsoleerd gereedschap zodat - als je per ongeluk iets laat vallen - er geen kortsluiting kan ontstaan tussen twee polen. Ook kortsluiting tussen de min en de plus van 1 LiFePO4 cel (3,2 V) kan desastreus uitpakken (gelukkig niet zelf ondervonden maar er staan zeer illustratieve filmpjes op Youtube)
Op de kist/kast een tekst plaatsen: "alleen te openen door personen met ervaring".

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 12:20

JWT

48v kan wel net te veel zijn. En met 200+A.. en gelijkspanning.. ik zou het toch niet uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
DC tot 120V (AC tot 50V) valt onder veilig.

48V DC is dus infeite veilig maar het is de hoeveelheid energie die een cel kan bevatten wat het gevaarlijk maakt zoals @KC27 al zegt.

Een 280Ah cel dat kortsluiting maakt bevat enorm veel energie dat tot desastreuse gevolgen kan leiden.
Dit terwijl een LFP cel 3.2V is. Laat staan als je een hele accubank hebt op 48V >:).

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 31-03-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
bbbrumbrum schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:26:
[...]
Leuk verzonnen, maar het is de spanning die de stroom door je lichaam bepaald bij aanraking.
In principe is 48VDC veilig.
Inderdaad, in principe wel, het doel van het plaatje is om nieuwsgierige aagjes af te schrikken, niet om accuraat te zijn :*)

Kant tekening bij "48V DC is in principe veilig" is wel dat elk lichaam anders is en de impedantie per mens flink kan verschillen. Als je dan iemand neemt met een lage interne impedantie en een dunne huid (5% van de bevolking zover ik heb kunnen vinden) en zweterige handjes dan zal de stroom door het lichaam toch wel richting de 25-30 mA kunnen gaan denk ik, in combinatie met een zwakke hartspier is er dan zeker kans dat de persoon in kwestie dat niet gaat overleven.

@KC27 Uiteraard zou ik het aanraak veilig maken dat lijkt me een pre, daarnaast wil ik ook voorkomen dat iemand er aan gaat zitten.
Het probleem dat ik zie met zoiets als de door jou voorgestelde tekst, is dat veel mensen in mijn kennissenkring eigenwijs zijn en vinden dat ze erg ervaren zijn / veel weten op allerlei gebieden en dan zo'n tekst als uitnodiging kunnen zien om de boel eens open te maken.
Met een plaatje zoals eerder hoop ik een afschrik / nadenk reactie te triggeren zodat iemand niet zonder nadenken ergens aan gaat zitten.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@PentaClover schreef:
Kant tekening bij "48V DC is in principe veilig" is wel dat elk lichaam anders is en de impedantie per mens flink kan verschillen. Als je dan iemand neemt met een lage interne impedantie en een dunne huid (5% van de bevolking zover ik heb kunnen vinden) en zweterige handjes dan zal de stroom door het lichaam toch wel richting de 25-30 mA kunnen gaan denk ik, in combinatie met een zwakke hartspier is er dan zeker kans dat de persoon in kwestie dat niet gaat overleven.
Om die reden doe ik ook altijd handschoenen aan als ik aan de batterij wat moet doen (ik neem het zekere voor het onzekere).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iggi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 03-06 14:52
Hoe hebben jullie de dikte van de kabel van jullie accu bepaald (intern en naar je omvormer) ?
Ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Paar dagen geleden tabel gepost hier :).

Victron "cable sizing table":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJVigMfkuQcI4ioEjcvbRG1qoyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UEKK1fGBGpALRfQdZteC5FMz.png?f=fotoalbum_large
Jazsie in "Zelf een powerwall bouwen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 15:37

Pat-Juh

Patrick

PentaClover schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:22:

[Afbeelding]
Ik heb gewoon een slot op de deur zitten. Zo kan iemand niet zo maar binnen wandelen. Mocht er een storing zijn en mn vrouw wil de by-pass schakelaar gebruiken dan hangt de sleutel naast de deur (hoog zodat de kleine man er niet bij kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 22:13
Vandaag ga ik even verder met mijn meterkast aanpassingen.
Is het verstandig om al het sluipverbruik op 1 fase te zetten? Denk hierbij aan:
Meterkast apparatuur.
Koelkasten/vriezer.
TV decoder.
Server.
Crashberry's

Dit als reden om toch aan een minimale afname te komen op 1 van de 3 multiplussen.
@Polderdijk nog bedankt voor deze tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkLJ13F-iTl_6jDw_L3yfFncItw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fmzldu9VA0iv2NU5WYbNtwPg.png?f=fotoalbum_large

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:24
Nickkie55 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:27:
Vandaag ga ik even verder met mijn meterkast aanpassingen.
Is het verstandig om al het sluipverbruik op 1 fase te zetten? Denk hierbij aan:
Meterkast apparatuur.
Koelkasten/vriezer.
TV decoder.
Server.
Crashberry's
Voor de slimme meter maakt het niet uit; deze telt de belastingen op alle fases bij elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
Noshi schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 10:55:
[...]

Voor de slimme meter maakt het niet uit; deze telt de belastingen op alle fases bij elkaar op.
Het gaat me voornamelijk om het sluipverbruik en de efficiëntie van de Multiplus. Je ziet als ik er 1 op 200Watt belast dit efficiënter is dan dat ik er 3 belast met 70Watt.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Nickkie55 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 11:08:
[...]

Het gaat me voornamelijk om het sluipverbruik en de efficiëntie van de Multiplus. Je ziet als ik er 1 op 200Watt belast dit efficiënter is dan dat ik er 3 belast met 70Watt.
En daarom doe je gewoon 1 MP op 210W ontladen en je slimme meter verekend dat gewoon als 0W aangezien alle fases intern wordt opgeteld.

Nergens voor nodig om sluipverbruik op 1 fase te zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Jazsie op 01-04-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Jazsie schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:32:
[...]

En daarom doe je gewoon 1 MP op 210W ontladen en je slimme meter verekend dat gewoon als 0W aangezien alle fase gebruik intern wordt opgeteld.
Probleem is dat die andere twee dan toch die 11 W dissipatie hebben. Dus overall heb je die 3 x 11 W (=33 W) verlies altijd.
Of je moet die twee andere Multiplussen echt "uit" zetten, maar dat kan niet in een 3 fasen ESS en bovendien heb je dan ook helemaal geen spanning op de ACout's.
Ik los het nu op door de Multiplussen niet als "doorgang" te configureren, maar ze hangen (net als een pv omvormer) op een eigen groep aan de meterkast. Als ik niet wil laden of ontladen zet ik het hele spul uit (modbus adres 33). Als ik minder dan 1000 W ga laden/ontladen zet ik hem toch op 1000W en doe ik het maar een beperkt deel van het uur.
Straks als de saldering eraf gaat wil je natuurlijk ook - om financiële redenen - wel streven naar "nul op de meter" en zal ik een andere oplossing moeten bedenken. Vooruitlopend daarop ga ik komende zomer 2 kabels (ieder 5 met aders van 4 of 6 mm2) van de meterkast naar de batterij opstelling in de schuur aanleggen (deels ondergronds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

KC27 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:47:
[...]

Probleem is dat die andere twee dan toch die 11 W dissipatie hebben. Dus overall heb je die 3 x 11 W (=33 W) verlies altijd.
Of je moet die twee andere Multiplussen echt "uit" zetten, maar dat kan niet in een 3 fasen ESS en bovendien heb je dan ook helemaal geen spanning op de ACout's.
Ik los het nu op door de Multiplussen niet als "doorgang" te configureren, maar ze hangen (net als een pv omvormer) op een eigen groep aan de meterkast. Als ik niet wil laden of ontladen zet ik het hele spul uit (modbus adres 33). Als ik minder dan 1000 W ga laden/ontladen zet ik hem toch op 1000W en doe ik het maar een beperkt deel van het uur.
Straks als de saldering eraf gaat wil je natuurlijk ook - om financiële redenen - wel streven naar "nul op de meter" en zal ik een andere oplossing moeten bedenken. Vooruitlopend daarop ga ik komende zomer 2 kabels (ieder 5 met aders van 4 of 6 mm2) van de meterkast naar de batterij opstelling in de schuur aanleggen (deels ondergronds).
Eventueel kan je ook wat optimaliseren aan de zoekmodus vd MPII... Echter zit ik niet te wachten op vertragingen als ik iets aan wil zetten :).

Ik heb ze gewoon als doorgang gemonteerd... 's Nachts heb ik toch altijd sluitverbruik en ga niet heel mn woning overhoop halen om alles op 1 fase te krijgen. Dan is het niet meer in balans wanneer ik het ga gebruiken.

L1: woonkamer, alle internet/netwerk zaken incl. servertje
L2: keuken met koel/vries en de garage met de extra vriezer + buitenlampen
L3: Airco, als die spanningsloos is kan ik alles weer instellen na een paar uur... Bagger gedoe!

Het is wat het is, mocht ik ooit een nieuwbouw of complete renovatie/strip woning aanschaffen ga ik het anders aanpakken.

L1: al het noodzakelijke wat 24/7 draait + verwarming
L2/L3: koken + wassen, zolder en logeerruimte.

Dan heb je inderdaad enkel die standby verliezen van de MPII en op L1 een beter rendement.

offtopic:
Dan zou ik ook een warmtebuffervat onder de woningplaatsen icm vloerverwarming, een regenwater buffer van 5m3, een dikke wand op het zuiden die fungeert als thermische massa met daarvoor een serre, de noordgevel half ingraven, etc... Een soort earthship ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:56
Ik ben bezig een powerwall te ontwerpen in de ordergrote van 60-65 kWh bruto.
Dit vermogen wil ik inzetten middels een 3-fase Victron Multiplus II opstelling.

Nu zit ik met het volgende,
De omvormers van mijn panelen hangen aan een SAP.
Het verbruik in huis hangt echter achter de PAP.
Nu heb ik bedacht dat ik de Multiplus als "brug" kan gebruiken. Hij neemt opgewekte vermogen op achter de SAP (AC-out) en voedt dat in achter de PAP (AC-out) tot er daar 0 verbruik op de (extra Victron) meter leest.
Overtollig opgewekt vermogen gaat de accu in of uiteindelijk toch door de SAP naar buiten.

Checkvraag,
Heb ik in deze opstelling de AC-in en AC-out niet gewoon kortgesloten? De verbinding tussen de PAP en groepenkast voor het huis is niet onderbroken. Gevoelsmatig moet hier iets van een automatische omschakelaar tussen die terugvalt op grid power zodra de AC-out van de Victron (gecontroleerd) wegvalt.

Bonusscenario,
Stel ik verwacht morgen te weinig zonne-energie op te wekken en wil tijdens de goedkoopste uren laden.
Op dat moment kan ik een Victron Quattro overwegen (2x AC-in), met 3x 500 euro meerprijs. Of met behulp van een magneetschakelaar de AC-in omgooien naar de PAP om via die meter te laden. Echter hier is het nog duidelijker, de AC-in en AC-out zijn kortgesloten.

Mijn Victron kennis schiet hier duidelijk tekort, wat denken jullie ? Kwestie van softwarematig juist aansturen of komt er rook uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik denk dat je op deze manier problemen gaat creëren.
Op een netwerk kan er maar een de baas zijn. De baas zijn wil zeggen: hij bepaalt de spanning en de frequentie.
Op de ACin is de netbeheerder de baas.
Op de ACout's is Victron de baas.
Twee bazen op een netwerk is vragen om problemen (en rook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
KC27 schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 14:47:
[...]

Die 3x 11W had ik geen rekening mee gehouden. Ging meer in op het feit dat groepen omgooien totaal niet nodig is want een slimme meter doet intern "salderen".

We kunnen natuurlijk letterlijk van alles verzinnen om te bezuinigen maar het best is gewoon minder verbruiken.

Ik neem het wel voor lief, hoort erbij :).
dev-random schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:20:
Dit vermogen wil ik inzetten middels een 3-fase Victron Multiplus II opstelling.

Nu heb ik bedacht dat ik de Multiplus als "brug" kan gebruiken. Hij neemt opgewekte vermogen op achter de SAP (AC-out) en voedt dat in achter de PAP (AC-out) tot er daar 0 verbruik op de (extra Victron) meter leest.
Overtollig opgewekt vermogen gaat de accu in of uiteindelijk toch door de SAP naar buiten.

Checkvraag,
Heb ik in deze opstelling de AC-in en AC-out niet gewoon kortgesloten? De verbinding tussen de PAP en groepenkast voor het huis is niet onderbroken. Gevoelsmatig moet hier iets van een automatische omschakelaar tussen die terugvalt op grid power zodra de AC-out van de Victron (gecontroleerd) wegvalt.

Bonusscenario,
Stel ik verwacht morgen te weinig zonne-energie op te wekken en wil tijdens de goedkoopste uren laden.
Op dat moment kan ik een Victron Quattro overwegen (2x AC-in), met 3x 500 euro meerprijs. Of met behulp van een magneetschakelaar de AC-in omgooien naar de PAP om via die meter te laden. Echter hier is het nog duidelijker, de AC-in en AC-out zijn kortgesloten.

Mijn Victron kennis schiet hier duidelijk tekort, wat denken jullie ? Kwestie van softwarematig juist aansturen of komt er rook uit?
Een schema met wat je wilt was wellicht handiger geweest :9.

Maar zoals ik het begrijpt gaat dit niet werken tenzij je rook wilt zien :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
KC27 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:38:
Ik denk dat je op deze manier problemen gaat creëren.
Op een netwerk kan er maar een de baas zijn. De baas zijn wil zeggen: hij bepaalt de spanning en de frequentie.
Op de ACin is de netbeheerder de baas.
Op de ACout's is Victron de baas.
Twee bazen op een netwerk is vragen om problemen (en rook).
Precies. Daarom dacht ik aan de AC-out kant een changeover oplossing te introduceren.

@Jazsie Ik ben even gaan tekenen en kwam op onderstaande uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0asJ2dIMEbYfdjS0r1IbUM5nkIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4eog3uBfXoN7vTjsF5guAWpw.png?f=user_large

(let niet op de icons, ik had geen juiste set)

De scenarios (die nooit gelijktijdig plaats kunnen vinden) zijn:
Groen) Business as usual, zonne-energie middels passthrough en accu buffer voorziet huis van energie.
Blauw) Gevolg van business as usual, te veel aan vermogen buffert in de accu, zodra er ruimte is op de aansluiting -> grid feed in.
Rood) Energie is nagenoeg gratis of x goedkoper dan de TLV -> huis via deze weg van energie voorzien, accu laden. Optioneel, zonne-energie gaat enkel en alleen direct naar de SAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Ahh kijk, dat maakt het al een stuk duidelijker @dev-random.

Wat jij wilt kan als je inderdaad goed ervoor zorgt dat deze 3 situaties niet gelijktijdig kunnen en dat je alles goed gescheiden houd waar nodig.

- Geen verbinding tussen PAP en SAP.
- Geen verbinding tussen PAP en Victron AC-OUT en de SAP en Victron AC-OUT.
- Geen loop tussen de AC-IN en AC-OUT van de Victron.

Nu weet ik niet hoe de Victron reageert als je die van 0 naar X watt belast wanneer je wisselt, normaal gesproken zit de "load" al op de AC-Out wanneer ie schakelt tussen grid/accu.
Zou zomaar kunnen dat je toch een dip krijgt die "te groot" is omdat de Victron niet direct schakelt.

Met changeover neem ik aan dat je een ATS (Automatic Transfer Switch) bedoelt zodat je kan wisselen tussen PAP en AC-OUT.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 03-04-2023 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Voor diegenen die zelf een accupakket samenstellen.
Je kunt bij Docan Power ook een "bouwpakket" op maat kopen zodat het allemaal krap en veilig in een case zit:
YouTube: 48V 280Ah Solar battery pack assemble video from Docan Amy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Mijn volgende pack gaat denk ik ook een Seplos diy box worden.
Die BMS kan ook tenminste met Deye kletsen.

Alleen nog cellen. Zoveel van die jappies op fb en email die wat willen verkopen. Zowat alle lifepo4 filmpjes wel gezien op yt, er zitten ook soms crap cellen tussen. (zie offgrid garage, SFK enzo)

Ik zit aan de LF280K cellen te denken van EVE, met 2pole terminals. Iemand suggesties voor een fijne verkoper? Als t ff kan met stock wat dichter in de buurt dan CHN.

:)
Ik kan de Amy Pengs en Jenny Wongs niet meer uit elkaar houden...

[ Voor 6% gewijzigd door PCJR op 03-04-2023 12:26 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
KC27 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:53:
Je kunt bij Docan Power ook een "bouwpakket" op maat kopen zodat het allemaal krap en veilig in een case zit:
Staat nog niet te koop op hun website. Ben wel benieuwd naar de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:11:
Mijn volgende pack gaat denk ik ook een Seplos diy box worden.
Die BMS kan ook tenminste met Deye kletsen.

Alleen nog cellen. Zoveel van die jappies op fb en email die wat willen verkopen. Zowat alle lifepo4 filmpjes wel gezien op yt, er zitten ook soms crap cellen tussen. (zie offgrid garage, SFK enzo)

Ik zit aan de LF280K cellen te denken van EVE, met 2pole terminals. Iemand suggesties voor een fijne verkoper? Als t ff kan met stock wat dichter in de buurt dan CHN.

:)
nkon.nl, vandaag besteld morgen in huis.

Echte A-grade cellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Jazsie schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:16:
[...]

Staat nog niet te koop op hun website. Ben wel benieuwd naar de prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlgosBk2m4S3f9G1BuvrD2_DZVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyT3H9u1aO9cGtziRVcvKAsL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Jazsie schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:17:
[...]

nkon.nl, vandaag besteld morgen in huis.

Echte A-grade cellen :)
178 euro per cell is ook behoorlijk. Maja dan wel wat meer zekerheid in dat geval.
Of 122 dollar per cell (euro?) en wat meer een gokje. Tis wel dikke 500 euro verschil, is veel gyros :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Ja 500USD wist ik al, alleen shipping niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:41:
[...]

178 euro per cell is ook behoorlijk. Maja dan wel wat meer zekerheid in dat geval.
Of 122 dollar per cell (euro?) en wat meer een gokje. Tis wel dikke 500 euro verschil, is veel gyros :+
Klopt, de B-grade zijn goedkoper.

B-grade bij nkon.nl = A-grade van China/Docanpower...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Jazsie schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:07:
Ahh kijk, dat maakt het al een stuk duidelijker @dev-random.

Wat jij wilt kan als je inderdaad goed ervoor zorgt dat deze 3 situaties niet gelijktijdig kunnen en dat je alles goed gescheiden houd waar nodig.

- Geen verbinding tussen PAP en SAP.
- Geen verbinding tussen PAP en Victron AC-OUT en de SAP en Victron AC-OUT.
- Geen loop tussen de AC-IN en AC-OUT van de Victron.

Nu weet ik niet hoe de Victron reageert als je die van 0 naar X watt belast wanneer je wisselt, normaal gesproken zit de "load" al op de AC-Out wanneer ie schakelt tussen grid/accu.
Zou zomaar kunnen dat je toch een dip krijgt die "te groot" is omdat de Victron niet direct schakelt.

Met changeover neem ik aan dat je een ATS (Automatic Transfer Switch) bedoelt zodat je kan wisselen tussen PAP en AC-OUT.
Bedankt voor je input.
Ik zal inderdaad nog eens uitzoeken hoe snel de Victron op kan schalen zodra ik dat van hem vraag.
In een passthrough scenario zou dat niet aan de orde zijn, toch?

Ik had een ATS voor ogen, ik heb alleen nog geen betrouwbare variant van de bekende producenten (zonder Chinees opschrift) gevonden. Het liefst monteer ik hem naast de hoofdschakelaar en niet elders buiten de groepenkast.

Iemand toevallig suggesties?

Als alternatief zat ik naar twee 63A magneetschakelaars te kijken. De één met 4 maak contacten, de ander met 4 verbreek contacten. Door die beide met de AC-out te bedienen zou ik volgens mij moeten eindigen met een, met de ATS, vergelijkbare situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:42
ik las laatst dat iemand ze in preorder bij NKON had geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
dev-random schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:17:
Bedankt voor je input.
Ik zal inderdaad nog eens uitzoeken hoe snel de Victron op kan schalen zodra ik dat van hem vraag.
In een passthrough scenario zou dat niet aan de orde zijn, toch?
Klopt, in passthrough mode heb je hier geen last van.
Ik had een ATS voor ogen, ik heb alleen nog geen betrouwbare variant van de bekende producenten (zonder Chinees opschrift) gevonden. Het liefst monteer ik hem naast de hoofdschakelaar en niet elders buiten de groepenkast.

Iemand toevallig suggesties?
Ze zijn er wel, maar prijzig. Hier eentje van ABB:
https://www.techniekwebsh...ar-ja-uitvoering-als.html
Als alternatief zat ik naar twee 63A magneetschakelaars te kijken. De één met 4 maak contacten, de ander met 4 verbreek contacten. Door die beide met de AC-out te bedienen zou ik volgens mij moeten eindigen met een, met de ATS, vergelijkbare situatie.
Ik zie niet hoe je met 2 magneetschakelaars dit kan realiseren waarbij de wissel <20ms duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Of nog erger -20 msec☹️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

dev-random schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 21:20:

Checkvraag,

Bonusscenario,

Je kan volgens mij beter je MP of Quattros aansturen via een CerboGX icm NodeRed en wat scripts. Die kan je laten bepalen hoe het systeen laad en zo heb je geen kans op kortsluiting. Puur: laden via pv of uitstellen en laden via het net. Dit met variabele netprijzen van Tibber lijkt me veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Pat-Juh schreef op maandag 3 april 2023 @ 17:54:
[...]

Je kan volgens mij beter je MP of Quattros aansturen via een CerboGX icm NodeRed en wat scripts. Die kan je laten bepalen hoe het systeen laad en zo heb je geen kans op kortsluiting. Puur: laden via pv of uitstellen en laden via het net. Dit met variabele netprijzen van Tibber lijkt me veiliger.
Dat ga ik ook doen.
Ik geloof alleen niet dat ik de combinatie van alle scenarios met alleen software opgelost krijg. Zelfs wanneer ik Quattros inzet heb ik nog steeds een ATS of vergelijkbare oplossing nodig. Zonder Quattros moet ik hooguit wat extra hardware aansturen, al dan niet via de CerboGX en de programmeerbare relays.
Jazsie schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:27:
[...]

Ik zie niet hoe je met 2 magneetschakelaars dit kan realiseren waarbij de wissel <20ms duurt.
Is 20ms een harde grens waar ik rekening mee dien te houden?
De magneetschakelaars van Hager doen er 20-25 ms over. Afhankelijk van of je opent of sluit.
Gebaseerd op de specs van bovenstaande, -5 sec of +5 sec. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
dev-random schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:19:
Dat ga ik ook doen.
Ik geloof alleen niet dat ik de combinatie van alle scenarios met alleen software opgelost krijg. Zelfs wanneer ik Quattros inzet heb ik nog steeds een ATS of vergelijkbare oplossing nodig. Zonder Quattros moet ik hooguit wat extra hardware aansturen, al dan niet via de CerboGX en de programmeerbare relays.
Je zal inderdaad toch echt iets hardwarematige moeten hebben aangezien je PAP en AC-OUT niet samen kan verbinden...
dev-random schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:19:

Is 20ms een harde grens waar ik rekening mee dien te houden?
De magneetschakelaars van Hager doen er 20-25 ms over. Afhankelijk van of je opent of sluit.
Victron doet er <20ms over. Trager kan altijd de vraag is vanaf welk tijd je apparaten dit gaan merken cq last van hebben.

Hoe sneller hoe beter uiteraard.

Die van Hager ziet er goed uit, echter hoe ga je dit zodanig programeren dat je eerst de ander magneetschakelaar "open" zet en de ander "sluit"?

Je kan dit niet gelijk doen want je moet wel zeker weten dat je eerst de een "open" zet en vervolgens de ander "sluit". Gebeurd dit tegelijk of andersom heb je rook :+.

Dit goed aansluitend voor elkaar krijgen zie ik niet gebeuren onder de <20ms met twee magneetschakelaars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
Dat is precies het deel waarmee ik nog puzzel en waarop deze oplossing eventueel af zou vallen.

Vooralsnog hoop ik dat wanneer ik beide magneten met hetzelfde signaal schakel, de 5ms verschil in openen en sluiten geen problemen oplevert.

Een onderbroken 5ms moet bij de <20ms van de Victron opgeteld worden. Ik kan me voorstellen dat er een Led lamp even knippert maar verder lijkt het me dat hier weinig apparatuur last van heeft.

Een niet onderbroken 5ms is spannender. Zelfs de allersnelste zekeringen gaan bij mijn weten niet onder de 5ms. De Victron zal ook geen sluiting detecteren in deze vorm, lijkt me.
Anyway, dit moet ik natuurlijk wel even zeker weten / uiteindelijk bij een specialist toetsen.
Ondertussen is jullie input van harte welkom.

Toevoeging:
Gedurende 5 ms, wanneer grid en AC-out met elkaar verbonden kunnen zijn. Is dat echt een issue?
Ik maak uit verschillende schemas op dat de Victron ook zonne-energie op kan nemen via de AC-out.
Tegelijkertijd, mijn netaansluiting gaat hier ook geen last van hebben omdat het vermogen van de Victron(s) niet groot genoeg is om deze zekeringen aan hun einde te helpen.

Oftewel Langdurig onwenselijk, maar kortstondig een probleem?

Uit dezelfde categorie:
PAP en SAP zijn voor de meters één en dezelfde aansluiting. Als ik de fases en nul daarvan na de meters weer aan elkaar knoop is er toch ook niks aan de hand? Er zitten hooguit 2 meters parallel in dezelfde stroomkring zodra er iets de kring compleet maakt en er stroom doorheen laat lopen. :?

[ Voor 33% gewijzigd door dev-random op 03-04-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:49:
[...]

Klopt, de B-grade zijn goedkoper.

B-grade bij nkon.nl = A-grade van China/Docanpower...
Waar baseer je dit op?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:22

Ethirty

Who...me?

Als je een ATS wil moet je gewoon iets kant en klaars kopen en niet zelf gaan hobbyen. Je wilt echt geen vuurwerk van 2 netaansluitingen. :F

Even snel zoeken en ik vind deze al https://www.stralendgroen.nl/product/growatt-ats-t/
Weet niet of dit merkgebonden is, maar er zal vast meer zijn.
Alleen beetje vreemd dat ze de switch-over tijd niet benoemen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jamverp
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 01-06-2023
hoi,

Inderdaad een goed onderwerp om mee te starten.
Ik heb zelf een 3 fase omvormer van solaredge waar ik een batterij aan wil koppelen. Helaas is mijn omvormer er niet op voorbereid en de oplossing die ze bieden lijkt mij niet erg efficiënt (qua prijs).

Naar mijn idee is het jammer om de omvormer niet te gebruiken als DC2AC converter dus ik ben op zoek naar het "voor de gek houden" van de omvormer en hem dus te laten werken op een batterij terwijl hij denkt te werken op panelen.

Iemand hier ok ervaring ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
@Ethirty, ik hoor wat je zegt. In deze fase ben ik slechts alle opties open aan het houden.
In ieder geval bedankt voor de suggestie, het liefst laat ik alles in de groepenkast en ga er niks buiten plaatsen. Maar als dat voor een zinnig bedrag toch anders kan en moet, why not.

Anyway, ik heb maar één netaansluiting. O-) Zie mijn eerdere toevoeging. Fase 1 op Fase 1, Fase 2 op Fase 2, etc.. daar is weinig aan de hand, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:22

Ethirty

Who...me?

dev-random schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:25:
@Ethirty, ik hoor wat je zegt. In deze fase ben ik slechts alle opties open aan het houden.
In ieder geval bedankt voor de suggestie, het liefst laat ik alles in de groepenkast en ga er niks buiten plaatsen. Maar als dat voor een zinnig bedrag toch anders kan en moet, why not.

Anyway, ik heb maar één netaansluiting. O-) Zie mijn eerdere toevoeging. Fase 1 op Fase 1, Fase 2 op Fase 2, etc.. daar is weinig aan de hand, toch?
Je hebt toch een PAP en een SAP? Komt dat niet een beetje op hetzelfde neer als 2 onafhankelijke aansluitingen? Als in dat ze nooit gelijktijdig aan elkaar verbonden mogen worden? ;)

Al zullen de componenten in die ATS met wat zoeken ook best te vinden zijn. Zag zo even dat ze 2x 4 eenheden breed gebruiken met specifieke bedrading.

Victron heeft zelf alleen een 1f ATS, best veel draadjes al als je dit x3 in je groepenkast kwijt wil.
Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/download-photo/2682

[ Voor 8% gewijzigd door Ethirty op 03-04-2023 22:42 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev-random
jamverp schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:23:
hoi,

Ik heb zelf een 3 fase omvormer van solaredge waar ik een batterij aan wil koppelen. Helaas is mijn omvormer er niet op voorbereid en de oplossing die ze bieden lijkt mij niet erg efficiënt (qua prijs).

Naar mijn idee is het jammer om de omvormer niet te gebruiken als DC2AC converter dus ik ben op zoek naar het "voor de gek houden" van de omvormer en hem dus te laten werken op een batterij terwijl hij denkt te werken op panelen.

In theorie krijg je dat werkende, maar hoogstwaarschijnlijk behoeft jouw omvormer een relatief hoog DC voltage waarmee je je accupakket moet matchen. Persoonlijk zou ik daar al ver van weg blijven.
Eenmaal werkend zal de solaredge met zoveel mogelijk vermogen de accu's leeg trekken en zichzelf dusdanig belasten dat het de levensduur niet ten goede zal komen. Idem voor de accu's uiteraard. Om alles veilig en voor langere tijd stabiel te krijgen moet je waarschijnlijk zoveel toevoegingen doen dat je alleen al economisch gezien beter een (budget vriendelijke) charger/inverter aan kan schaffen.

Also, waar is je charger in dit verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Staat gewoon op de website van nkon zelf ;).

Maar zonder gekheid, heb al meerdere mensen om mij heen die bij nkon besteld hebben maar ook bij docanpower.

Beiden is niks mis meer hoor, maar docanpower levert per definitie geen echte A-grade zoals nkon dat doet.
hoi,

Kan gewoon, zelf al gedaan met een Mastervolt Soladin 600... deze accepteert 48V.

Jouw solaredge zal een veel hogere DC Voltage willen hebben.
Daarbij heb je daarnaast een current limiter nodig wil je de uitgangsvermogen willen beheren (anders gaat ie altijd op vol vermogen leveren).
Tel daarbij dat je daarnaast ook nog een lader nodig hebt om je accu op te laden (AC > DC of DC > DC).

Dit allemaal bij elkaar en je kan net zo goed voor een hybrid gaan of AC ESS zoals de Victron Multuplus.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 03-04-2023 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dev-random
Ethirty schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:33:
[...]

Je hebt toch een PAP en een SAP? Komt dat niet een beetje op hetzelfde neer als 2 onafhankelijke aansluitingen? Als in dat ze nooit gelijktijdig aan elkaar verbonden mogen worden? ;)

Al zullen de componenten in die ATS met wat zoeken ook best te vinden zijn. Zag zo even dat ze 2x 4 eenheden breed gebruiken met specifieke bedrading.
Onafhankelijke meters ja, maar aan dezelfde hoofdzekeringen en aan dezelfde kabel.

Zou ik alles achter de meters samenvoegen registreren beide meters gewoon de helft verwacht ik.

Ik heb de installatiehandleiding van de Growatt ATS-T bekeken en daar zit precies in wat ik van plan was met twee magneetschakelaars! _O- _O-

Ik weet voldoende, thanks _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Iemand hier ervaringen met 4 ingangen? Ik wil naast solar en de batterij ook een generator gaan aansluiten (voor stroomuitval in de donkere dagen).

En ja: Ik ben bedrijfsmatig afhankelijk van stroom. Geen stroom = geen omzet = geen eten. :)

Ik zou idealiter vanuit alle 3 de bronnen (gen, solar en net) de batterijen willen kunnen laden en vervolgens gedeeltelijk kunnen afnemen afhankelijk van energieprijzen/verwachte zonuren. Een ats is denk ik niet toereikend(?) plus je zou enkele ms schakeltijd hebben en dat heb ik liever niet. Ik zou liever de fasen syncen en dan overschakelen. (Zo deden we het op het werk ook, maar dat waren peperdure installaties…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05 16:50
scoobs schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:18:
ik las laatst dat iemand ze in preorder bij NKON had geplaatst.
Klopt, op het moment dat ik bestelde waren de voorraad A grade cellen even op en waren ze wel te pre-orderen. Ook wat goedkoper. Komen als het goed is eind deze week begin volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 31-05 09:58
g1n0 schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:54:
Iemand hier ervaringen met 4 ingangen? Ik wil naast solar en de batterij ook een generator gaan aansluiten (voor stroomuitval in de donkere dagen).

En ja: Ik ben bedrijfsmatig afhankelijk van stroom. Geen stroom = geen omzet = geen eten. :)

Ik zou idealiter vanuit alle 3 de bronnen (gen, solar en net) de batterijen willen kunnen laden en vervolgens gedeeltelijk kunnen afnemen afhankelijk van energieprijzen/verwachte zonuren. Een ats is denk ik niet toereikend(?) plus je zou enkele ms schakeltijd hebben en dat heb ik liever niet. Ik zou liever de fasen syncen en dan overschakelen. (Zo deden we het op het werk ook, maar dat waren peperdure installaties…)
Ja ik heb Quattro's draaien met een standby generator, is heel makkelijk in te programmeren met de assistants
en het mooie is de victron multi en quattro heeft ingebouwde ATS die gewoon heel betrouwbaar is
deze spullen installeren wij al bij diverse MKB'ers DM me even als je meer info wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
g1n0 schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:54:

Zoals @mike_solar al aangaf is de Victron Quattro daar geschikt voor. Deze heeft 2x AC inputs.
saeJ7Oxo schreef op maandag 3 april 2023 @ 23:09:
[...]

Klopt, op het moment dat ik bestelde waren de voorraad A grade cellen even op en waren ze wel te pre-orderen. Ook wat goedkoper. Komen als het goed is eind deze week begin volgende week.
Zijn gewoon op voorraad (280Ah EVE A-grade) maar de pre-order is idd wat goedkoper :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
Jazsie schreef op maandag 3 april 2023 @ 22:38:
[...]

Staat gewoon op de website van nkon zelf ;).

Maar zonder gekheid, heb al meerdere mensen om mij heen die bij nkon besteld hebben maar ook bij docanpower.

Beiden is niks mis meer hoor, maar docanpower levert per definitie geen echte A-grade zoals nkon dat doet.
Denk dat je niet te veel naar de 'grade' moet kijken, en ook niet naar 'certified'. Tal van video's die alle typen testen en is niet heel veel verschil tussen. Zeker voor een niet-cruciaal ESS systeem is het ook niet echt boeiend welke grade je hebt. Dan vindt ik +/- €100 (docan) t.o.v. €175 (nkon) wel een heel groot verschil.

Enige voordeel is dat je niet met Chinezen hoeft te handelen en je ze snel in huis hebt, dat dan weer wel. En dat mag natuurlijk ook wat kosten.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Polderdijk schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:39:
[...]

Denk dat je niet te veel naar de 'grade' moet kijken, en ook niet naar 'certified'. Tal van video's die alle typen testen en is niet heel veel verschil tussen. Zeker voor een niet-cruciaal ESS systeem is het ook niet echt boeiend welke grade je hebt. Dan vindt ik +/- €100 (docan) t.o.v. €175 (nkon) wel een heel groot verschil.

Enige voordeel is dat je niet met Chinezen hoeft te handelen en je ze snel in huis hebt, dat dan weer wel. En dat mag natuurlijk ook wat kosten.
Daar heb je zeker gelijk in, voor niet cruciaal zaken zoals ESS speelt dat minder een rol.

De vraag is inderdaad of het de meerprijs waard is, je moet het meer zien als "dicht bij huis".

De B-grade bij nkon zijn de A-grade uit china, dat maakt het verschil al veel kleiner.
Neem de EVE 280Ah B-grade als voorbeeld, ~147,-- EUR vs ~149 USD (~140,-- EUR). Beiden "EU stock".

Dan geef mij maar die van nkon dan :). Geeft toch wat meer vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:41
hoi,

Als je een omvormer neemt met een laag mppt voltage dan werkt dit prima. Zelf wel eens wat Enphase iq7a's op een 48V batterij gezet, gaan gewoon volluit 365W per stuk leveren (max van een iq7a).
Lastige is de sturing als de omvormer geen ct of modbus meter ondersteunt. Je zal dan de DC kant qua vermogen moeten limiteren met iets als PWM.

Voor de gek houden wordt lastig, voltage moet in de mppt range vallen. Batterijen in serie zetten als je er meerdere hebt, DC-DC buck converter kan maar zal geen hoog rendement geven.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:24
Let wel op dat de meeste omvormers niet galvanisch gescheiden zijn van de netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
KC27 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:53:
Daar had ik ook eerder naar zitten kijken, ze zijn stapelbaar, maar dat wordt wel vervelend als je ze gaat stapelen en je moet om de een of andere reden een van de onderste open maken met de ~100kg per stuk.

Sinds vorige week heb ik ook een nieuw model behuizing bij ze gezien dat rechtopstaat en wieltjes heeft, voor de rest is hij vrijwel gelijk, dan kunnen ze naast elkaar staan en kan je ze wegrijden en plat leggen als je er een open wil maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aj1HqsmiVAmJzrQyJ7EJ2TvnFRc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XIytw0YXcqrTSLWfgITBtb9y.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Leuke behuizing op wielen en inderdaad veel makkelijker om te verplaatsen @PentaClover.

Alleen tja, hoe vaak verplaats je zo iets? In normale omstandigheden zal dat niet (vaak) gebeuren.

Maar je hebt zeker een punt, heb je veel muur dan is dat wel een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Heeft iemand een idee van de juiste stickers om bij een groepenkast te doen om aan te geven dat deze gevoed wordt door een accu systeem?
Er zijn wel de bekende PV stickers om aan te geven dat er een andere bron is, maar die voldoen niet helemaal. Ook al zou hij voldoen, het is niet de bedoeling dat iemand denkt klaar te zijn na uitschakelen an een PV omvormer als er nog een (AC gekoppelde/leverende) accu systeem aan staat.
En het concept "Vreemde spanning" is ook niet van toepassing hier.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@!null
Ik was van plan om in de toekomst de volgende in mijn meterkast te plakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CL2jVznLjYMO6CvmnHn9P2iUQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/932Z7h75djIKA9v8GJDZVT4g.png?f=user_large

Waarbij ik dan zorg dat er aparte hoofdschakelaar van het net is en eentje van de accu's die naast elkaar komen.
Daarna komt dan nog een Hager SFT440 om de selectie te kunnen maken tussen de output van de Victrons of direct van het net, zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLoADrV8eeMy0NdZiAgkNEheo6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qcuoKOn6TaSDlOqwez0NDFpa.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Polderdijk schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:08:
[...]

Ik gebruik 2x 16mm2 bij de JK, ik had ook 10mm2 gekocht, maar no way dat die paste. In de 16mm2 past het echt precies!
Dus twee 7awg kabels samen in een 16mm2 kabelschoen?
Ik had inderdaad ook 10mm2 besteld, maar daar gaat het echt niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@PentaClover Waar heb je die sticker vandaan of heb je die zelf in elkaar gezet?

Het lijkt niet op iets wat tot een of andere standaard toebehoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
saeJ7Oxo schreef op woensdag 5 april 2023 @ 22:06:
[...]

Dus twee 7awg kabels samen in een 16mm2 kabelschoen?
Ik had inderdaad ook 10mm2 besteld, maar daar gaat het echt niet in.
Nee gewoon 4x 16mm2 per BMS, dus elke 7AWG ader krijgt een aparte 16mm2 kabelschoen.

Dan die 2 bundelen samen met de negatief van je accu/omvormer op een stud en je bent er.

Die 7AWG is iig geen officiële 7 AWG. Volgens mij is het gewoon 16mm2, maar hebben ze er 7AWG op
geprint, er zat geen speling in iig.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:00
Bij het Faillissement van Lightyear is een aardige verzameling 60kWh accu's beschikbaar gekomen. Heb geen idee hoe makkelijk deze te laden en ontladen zijn, maar zou een hele voordelige optie kunnen zijn voor iemand die er genoeg verstand van heeft om er veilig aan te werken:
https://www.troostwijkauctions.com/nl/auction/01-46135/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C5FIQczkHEBiXrt3GLDM2GYOSA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZrWgzbCWN5ARTFATrn4ymhcP.png?f=fotoalbum_large

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@ice-T106 Reken er maar op dat het nog wel even omhoog gaat met de biedingen, en best waarschijnlijk dat het duurder wordt dan wat Tesla packs kopen of gewoon nieuwe (veiligere) LFP accu's.

Verder zullen dit NMC accu's zijn, die aardig wat vermogen zullen kunnen afgeven of opnemen. Veilig werken met waarschijnlijk je eigen BMS erop, er zal nu een CAN bus iets in zitten, wellicht valt er iets te hergebruiken.

Zou ook wel wat zonde zijn als dit soort accu's alleen als powerwall gebruikt gaan worden.

Sowieso komt overal nog 39% bovenop (veilingkosten+btw)

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 06-04-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Ondertussen zijn de biedingen alweer gestegen @ice-T106 & @!null.

Denk ook dat deze weg gaan voor een hogere prijs dan nieuwe LFP accu's.

Heb ondertussen zoveel onderzoek gedaan en de enige accu die je in huis wilt hebben zijn eigenlijk LFP accu's.

Deze als powerwall gebruiken is inderdaad zonde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
!null schreef op woensdag 5 april 2023 @ 23:15:
@PentaClover Waar heb je die sticker vandaan of heb je die zelf in elkaar gezet?

Het lijkt niet op iets wat tot een of andere standaard toebehoort.
Dat is zelf in elkaar gezet.

Het is gebaseerd op een ANSI Z525 safety sign, met ISO 7010 symbolen (De gele driehoek iconen), waarbij de accu zoals in het plaatje volgens mij geen officieel ISO 7010 symbool is, maar ben ik ergens op internet tegen gekomen en heb ik vervolgens "geleend". :+

In de industrie komen dit soort waarschuwings labels vaak voor, maar er zijn erg weinig voorbeelden van te vinden op internet, deze normen zitten vaak achter een dikke betaal muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Wat beteft die 280ah cellen, ik heb nog een handje vol contacten die voor 105 tot 110 euro/dollar de Eve lf280k cellen hebben met testresultaten, eu stock en (meen een paar met) 2pole terminals.

Dan ga ik nkon helaas skippen.

Gobelpower
Basen
Docan
Nog een paar, moet f opzoeken

Na de zomer wil ik mss upgraden, met een soort van Seplos mason diy kit.
Ik wil wel dat de cellen rechtop staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

PentaClover schreef op woensdag 5 april 2023 @ 20:51:
@!null
Ik was van plan om in de toekomst de volgende in mijn meterkast te plakken:
[Afbeelding]

Waarbij ik dan zorg dat er aparte hoofdschakelaar van het net is en eentje van de accu's die naast elkaar komen.
Daarna komt dan nog een Hager SFT440 om de selectie te kunnen maken tussen de output van de Victrons of direct van het net, zoiets:
[Afbeelding]
Ik heb het vrijwel identiek aangesloten, werkt prima. Met de hager kan je "hard" schakelen tussen met of zonder accu. Aan de ingang van de Hager zit een splitsing met aardlek en automaat naar de victron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
PCJR schreef op zondag 9 april 2023 @ 23:10:
Wat beteft die 280ah cellen, ik heb nog een handje vol contacten die voor 105 tot 110 euro/dollar de Eve lf280k cellen hebben met testresultaten, eu stock en (meen een paar met) 2pole terminals.

Dan ga ik nkon helaas skippen.

Gobelpower
Basen
Docan
Nog een paar, moet f opzoeken

Na de zomer wil ik mss upgraden, met een soort van Seplos mason diy kit.
Ik wil wel dat de cellen rechtop staan :)
Als je pas na de zomer wilt gaan upgraden dan kan je net zet zo goed voor non eu stock gaan, ben je nog goedkoper uit, levertijd van 2-3 maanden maakt dan ook niet uit :).

Wel op tijd bestellen >:).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Voor diegene die denken dat LifePO4 niet vlambaar is :+ :
YouTube: LiFePO4 Puncture Test - Can these batteries catch fire? Is LiFePO4 S...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Uiteraard kunnen ze branden... Ze zijn wel minder vatbaar om in vlammen op te gaan dan Li-Ions ;). Daarnaast lijkt de reactie ook gematigder te gaan.

Voor de zekerheid hangt er bij mij een 5,6L Fire Knock-Out boven mn omvormer/accu setup. Bij vlammen knalt die open en vult de ruimte met brandblusmiddel. Het zal het niet 100% doven maar wel meer tijd geven om verdere maatregelen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Je moet het wel heel bont maken (=grensoverschrijdend gedrag) voordat je een vuurtje krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik ben nu aan het opschalen qua storage, heb net de volgende set batterijen gekocht. 1980 euro voor 16 batterijen, lf280k EVE first grade. Thuis binnen de week.
weet niet of ik bedrijven links mag zetten en waarschijnlijk kennen jullie het bedrijf maar hier wat info:
Amy Peng, Qishou thechnologie.

https://www.alibaba.com/p...erlist.0.0.4357498eyzhTEC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
Zo ik hem m’n a-grade lf280k cellen van nkon binnen.

Ik heb ze uitgepakt, gelabeld en met m’n multimeter bm829s het voltage gemeten.

Het valt me op hoe dicht bij elkaar zelfs de cellen uit verschillende dozen zitten.

Ik kwam een filmpje van Will Prowse tegen die zegt dat je nieuwe a grade cellen niet hoef te top balancen maar dat dat alleen met b-grade of used nodig is.

Wat denken jullie? Top balancen of niet?

Ik heb een lader om ze met 15A bij 3,65V te kunnen laden dus dat kost ongeveer 6-7 dagen.

Cel Voltage
202304-01/16 3.2936
202304-02/16 3.2938
202304-03/16 3.2938
202304-04/16 3.2937
202304-05/16 3.2936
202304-06/16 3.2938
202304-07/16 3.2946
202304-08/16 3.2939
202304-09/16 3.2938
202304-10/16 3.2939
202304-11/16 3.2938
202304-12/16 3.2938
202304-13/16 3.2944
202304-14/16 3.2938
202304-15/16 3.2938
202304-16/16 3.2937

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

KC27 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:15:
Je moet het wel heel bont maken (=grensoverschrijdend gedrag) voordat je een vuurtje krijgt.
True, aan de andere kant er hangen ook 3 DC/AC omvormers en 2 PV omvormers in die ruimte, mochten die de fik in gaan wordt het hopelijk voor die tijd geblust door die Fire Knock Out :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickkie55
saeJ7Oxo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:08:

Het valt me op hoe dicht bij elkaar zelfs de cellen uit verschillende dozen zitten.

Ik kwam een filmpje van Will Prowse tegen die zegt dat je nieuwe a grade cellen niet hoef te top balancen maar dat dat alleen met b-grade of used nodig is.

Ik heb een lader om ze met 15A bij 3,65V te kunnen laden dus dat kost ongeveer 6-7 dagen.

Cel Voltage
202304-01/16 3.2936
202304-02/16 3.2938
202304-03/16 3.2938
202304-04/16 3.2937
202304-05/16 3.2936
202304-06/16 3.2938
202304-07/16 3.2946
202304-08/16 3.2939
202304-09/16 3.2938
202304-10/16 3.2939
202304-11/16 3.2938
202304-12/16 3.2938
202304-13/16 3.2944
202304-14/16 3.2938
202304-15/16 3.2938
202304-16/16 3.2937
Laten we de vraag eens omdraaien.
Waarom zou je het niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:01
Ik denk, als je een mooie BMS hebt met active balancing
Gewoon rustig naar de max voltage brengen en de BMS zijn werk laten doen
Dan pak je in 1x alle cellen
En alle cellen paralel zetten duurt echt "eeuwen" voordat ze ge top balanced zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
saeJ7Oxo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 13:08:

Cel Voltage
202304-01/16 3.2936
202304-02/16 3.2938
202304-03/16 3.2938
202304-04/16 3.2937
202304-05/16 3.2936
202304-06/16 3.2938
202304-07/16 3.2946
202304-08/16 3.2939
202304-09/16 3.2938
202304-10/16 3.2939
202304-11/16 3.2938
202304-12/16 3.2938
202304-13/16 3.2944
202304-14/16 3.2938
202304-15/16 3.2938
202304-16/16 3.2937
Ik zou ze wel een top balance geven.
Ik heb ze eerst in serie aangesloten op een multiplus en geladen tot 3,55 V.
Daarna parallel en met de labvoeding naar 3,65 V.
Was in een dag gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-05 22:24
Vraagje, kun je de MultiPlus II aan het grid koppelen zonder dat je een batterij hebt? De batterij is namelijk nog onderweg uit China en ik wil de Cerbo GX alvast laten kletsen met de MultiPlussen.

De reden dat ik dit vraag is omdat bij het inschakelen van de MP de 25A automaat er uit klapt op het moment dat er een aantal relaiss omklappen in de MP.

Alvast bedankt.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik zou het zonder batterij niet doen.
Maar ik zou ook je bekabeling nog eens checken.
Met name of je de nul en de fase wel goed hebt zitten. Dat kun je eenvoudig controleren door de spanning tussen de nul en de aarde te meten. Dat mag niet meer dan een paar V zijn.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-05 23:49
Lol. Bij mij hangt mijn MultiPlus II ook al een tijdje aan de muur.
Bedrading helemaal klaar, maar ook ik wacht op mijn batterijen uit China (Volgens de AIS is de boot net vertrokken uit Griekenland en op weg naar Antwerpen).
De MultiPlus II staat uit, maar de rest (o.a. de Cerbo GX) staan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
tonvanboven schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 18:54:
Vraagje, kun je de MultiPlus II aan het grid koppelen zonder dat je een batterij hebt? De batterij is namelijk nog onderweg uit China en ik wil de Cerbo GX alvast laten kletsen met de MultiPlussen.

De reden dat ik dit vraag is omdat bij het inschakelen van de MP de 25A automaat er uit klapt op het moment dat er een aantal relaiss omklappen in de MP.

Alvast bedankt.
Volgens mij hoort dat niet te gebeuren, in het begin ook aan gehad zonder batterij om te kunnen configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
Jazsie schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 00:48:
[...]
Volgens mij hoort dat niet te gebeuren, in het begin ook aan gehad zonder batterij om te kunnen configureren.
Inmiddels heb ik deel van de bestelling uit China binnen en heb daarmee voorlopig even snel een batterij kunnen maken om 48V te hebben. De MP2 start op zonder dat de zekering er uit klapt. Uiteraard gaan de cellen van deze batterij nog één voor één getest worden en de gehele batterij wordt nog gebalanceerd, maar voor nu kan ik gaan configureren.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
KC27 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:30:
Ik zou het zonder batterij niet doen.
Maar ik zou ook je bekabeling nog eens checken.
Met name of je de nul en de fase wel goed hebt zitten. Dat kun je eenvoudig controleren door de spanning tussen de nul en de aarde te meten. Dat mag niet meer dan een paar V zijn.
Succes.
Klopt dus inderdaad, mét batterij. De rest van de bekabeling nogmaals gecheckt en dat zit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
tonvanboven schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 16:38:
[...]

Inmiddels heb ik deel van de bestelling uit China binnen en heb daarmee voorlopig even snel een batterij kunnen maken om 48V te hebben. De MP2 start op zonder dat de zekering er uit klapt. Uiteraard gaan de cellen van deze batterij nog één voor één getest worden en de gehele batterij wordt nog gebalanceerd, maar voor nu kan ik gaan configureren.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
Gaat goed komen KC27. Tja, en dan kom je er achter dat je een MK3-USB converter nodig hebt om drie MP2 te kunnen configureren in drie fase mode. Venema heeft het pakketje vandaag op de post gedaan zodat we morgen weer verder kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
Niet vergeten foto's te posten :9~.
[...]

Fijn dat het lukt, blijf het wel apart vinden waarom ie het zonder niet aan bleef.
tonvanboven schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:07:
Gaat goed komen KC27. Tja, en dan kom je er achter dat je een MK3-USB converter nodig hebt om drie MP2 te kunnen configureren in drie fase mode. Venema heeft het pakketje vandaag op de post gedaan zodat we morgen weer verder kunnen.
Kan ook via de GX via modbus tcp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Er zijn er hier een paar die werken met Deye. Kun je met Deye net als met Victron actief het grid setpoint bepalen? Met andere woorden, met je eigen software bepalen hoeveel Watt er in of uit gaat?
Ik zie wel een register lijst van Deye, en sowieso heeft de Deye echt wel veel werkmodussen. Maar het is me niet duidelijk of ik nou een register kan schrijven om te bepalen wat er in of uit gaat, zoals dat bij Victron kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:00
Jazsie schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:53:
Ondertussen zijn de biedingen alweer gestegen @ice-T106 & @!null.

Denk ook dat deze weg gaan voor een hogere prijs dan nieuwe LFP accu's.

Heb ondertussen zoveel onderzoek gedaan en de enige accu die je in huis wilt hebben zijn eigenlijk LFP accu's.

Deze als powerwall gebruiken is inderdaad zonde.
Ik denk dat ze nog steeds voor veel minder weg gaan. Een lot met 3 accu packs is meer dan 180kWh. Maar ik zou er ook minder voor betalen dan losse LFP cellen waar je wat makkelijker veilig mee kan werken enz.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb mijn 2e set van 16 batterijen binnen, nu ben ik aan het denken wat te doen.

Heb nu in totaal 32 batterijen lf280k van EVE, wil ze per 2 batterijen parallel aansluiten zodat er 16 sets van 2 batterijen zijn en deze in serie schakelen voor 48 volt.
Zo bespaar ik een BMS en ook weer hardware wat kapot kan gaan. Ik wil een zo goed mogelijk systeem met uiteraard weinig storing. Mijn vraag, zie ik wat over het hoofd, is het verstandig of niet?

Kijk zoiets van Will Prowse:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_6LjOR-4BFDjX0ptiqDsbnh5K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNJayyLwiSjlSbyupGxc4LiK.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.mobile-solarp...n-12v-lifepo4-system.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-04 19:20
Hi,

Na een paar weken aandachtig te hebben gelezen ben ik eindelijk op pagina 88 aangekomen :)

Mijn thuisbatterij installatie gaat bestaan o.a. uit 1x MP2 48/5000 (in de toekomst uitbreiden naar 3 fasen), cerbo, lynx (met megafuses), een 15kW batterij (16s 280Ah), etc...

Veiligheid vind ik belangrijk, en wil het systeem goed afgezekerd hebben. In de Lynx DC worden megafuses geplaatst volgens specificaties Victron. Megafuse capaciteit vanaf de batterij nog onbekend (iemand?).

Verder wil ik de MP2 af kunnen schakelen middels een Victron schakelaar tot 275A continu, voor eventueel onderhoud.
De batterij wil ik ook kunnen isoleren, liefst met een DC automaat, ook weer vanwege eventueel onderhoud. Deze automaat komt dan tussen de batterij en de JK BMS.

Nu heb ik een aantal videos op YouTube gezien hoe makkelijk het is om een DC systeem verkeerd aan te sluiten op een automaat. Ze kunnen nogal makkelijk, heel makkelijk zelfs, in de fik vliegen.
Zie hier.

1. Heeft iemand een advies (flippie wellicht? ;) ) welke DC automaat ik tussen mijn batterij en BMS kan zetten? Of volstaat een handmatige schakelaar?
2. Is het raadzaam om naast de Megafuses van Victron op andere plekken in het systeem DC automaten te plaatsen? Indien ja, waar en welk merk?
3. Iemand een advies voor capaciteit megafuse batterij?
4. Op Aliexpress (koop ik liever niet als het om veiligheid aankomt, maar ja... kan niks anders vinden) vind ik 'Moulded Circuit Breakers' (worden ook gelinked vanuit Ingos tips en Off-grid garage), heeft iemand hier ervaring mee?

Zou fijn zijn als kan iemand me verder helpen :)

Gr. Erik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Nu online
!null schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:50:
Er zijn er hier een paar die werken met Deye. Kun je met Deye net als met Victron actief het grid setpoint bepalen? Met andere woorden, met je eigen software bepalen hoeveel Watt er in of uit gaat?
Ik zie wel een register lijst van Deye, en sowieso heeft de Deye echt wel veel werkmodussen. Maar het is me niet duidelijk of ik nou een register kan schrijven om te bepalen wat er in of uit gaat, zoals dat bij Victron kan.
@PCJR heeft een Deye, en stuurt het ook aan via modbus meen ik. Kan er vast meer over vertellen.
ice-T106 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:55:
[...]
Ik denk dat ze nog steeds voor veel minder weg gaan. Een lot met 3 accu packs is meer dan 180kWh. Maar ik zou er ook minder voor betalen dan losse LFP cellen waar je wat makkelijker veilig mee kan werken enz.
Prijs gaat nog stijgen, we gaan het zien. Maandag is de deadline.

Feit blijft dat je deze accu's liever niet in huis wilt hebben. Had ik een schuur of dergelijke dan zou ik zonder meer erop bieden. Leuke capaciteit voor -met wat geluk- minder geld :9.
Willie Wortel schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:31:
Ik heb mijn 2e set van 16 batterijen binnen, nu ben ik aan het denken wat te doen.

Heb nu in totaal 32 batterijen lf280k van EVE, wil ze per 2 batterijen parallel aansluiten zodat er 16 sets van 2 batterijen zijn en deze in serie schakelen voor 48 volt.
Zo bespaar ik een BMS en ook weer hardware wat kapot kan gaan. Ik wil een zo goed mogelijk systeem met uiteraard weinig storing. Mijn vraag, zie ik wat over het hoofd, is het verstandig of niet?

Kijk zoiets van Will Prowse:
[Afbeelding]

https://www.mobile-solarp...n-12v-lifepo4-system.html
Wil je zo goed mogelijk systeem hebben dan zal je toch voor 2x BMS " moeten" gaan zodat je ieder cel individueel kan monitoren.

Dat is hoe ik het doe...
Erik_Rave schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:13:
Hi,

Na een paar weken aandachtig te hebben gelezen ben ik eindelijk op pagina 88 aangekomen :)

Mijn thuisbatterij installatie gaat bestaan o.a. uit 1x MP2 48/5000 (in de toekomst uitbreiden naar 3 fasen), cerbo, lynx (met megafuses), een 15kW batterij (16s 280Ah), etc...

Veiligheid vind ik belangrijk, en wil het systeem goed afgezekerd hebben. In de Lynx DC worden megafuses geplaatst volgens specificaties Victron. Megafuse capaciteit vanaf de batterij nog onbekend (iemand?).

Verder wil ik de MP2 af kunnen schakelen middels een Victron schakelaar tot 275A continu, voor eventueel onderhoud.
De batterij wil ik ook kunnen isoleren, liefst met een DC automaat, ook weer vanwege eventueel onderhoud. Deze automaat komt dan tussen de batterij en de JK BMS.

Nu heb ik een aantal videos op YouTube gezien hoe makkelijk het is om een DC systeem verkeerd aan te sluiten op een automaat. Ze kunnen nogal makkelijk, heel makkelijk zelfs, in de fik vliegen.
Zie hier. [YouTube: Solar panels and fires. Another example why DIY solar and Off Grid is a bad idea!!]

1. Heeft iemand een advies (flippie wellicht? ;) ) welke DC automaat ik tussen mijn batterij en BMS kan zetten? Of volstaat een handmatige schakelaar?
2. Is het raadzaam om naast de Megafuses van Victron op andere plekken in het systeem DC automaten te plaatsen? Indien ja, waar en welk merk?
3. Iemand een advies voor capaciteit megafuse batterij?
4. Op Aliexpress (koop ik liever niet als het om veiligheid aankomt, maar ja... kan niks anders vinden) vind ik 'Moulded Circuit Breakers' (worden ook gelinked vanuit Ingos tips en Off-grid garage), heeft iemand hier ervaring mee?

Zou fijn zijn als kan iemand me verder helpen :)

Gr. Erik
+ / - goed aansluiten op je DC automaat voorkomt dat ie in brand vliegt >:).

Min of meer de zelfde setup, Lynx shunt met 250A zekering, 100A in de Lynx DC.

Na de accu een 100A fuse, dan BMS en dan DC automaat 125A.
DC automaat zit er meer op zodat je makkelijk accu bank kan los koppelen.
Tussen Lynx DC en MP2 de Victron hoofdschakelaar (meen idd 275A).

NB:
ik gebruik mijn MP enkel voor laden/ontladen, niet als backup. Hierdoor zal ik nooit over de 100A gaan. Gebruik je de MP ook als backup/island mode dan heb je pieken van 200A, dan is 100A wellicht niet voldoende en kan je beter 200A plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

Waar heb je besteld? Ik zoek nog een betrouwbare seller voor LF280K of 304's.

ps: ik heb een Deye ja, maar ik stuur nog niks aan via rs485 of modbus ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erik_Rave
PCJR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:22:
[...]

ps: ik heb een Deye ja, maar ik stuur nog niks aan via rs485 of modbus ofzo.
Ik heb 16 april EVE LF280K cellen besteld en vandaag 20 april geleverd gekregen.

Leverancier Docan. €124 per cell.

EVE 280AH USD 136/pc *16= UDS 2176
JK B2A24S20P USD 225/pc = 225
Free shipping. 5days delivery
alibaba trade asurance fee: USD 40
Totally: USD 2441
and new customer USD 30 discount
Totally USD 2411

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_Rave
[b]Jazsie in "Zelf een powerwall bouwen"

+ / - goed aansluiten op je DC automaat voorkomt dat ie in brand vliegt >:).
Dat zeker! Het schijnt echter te zijn dat wanneer er een fout optreed, de vlamboog van een DC circuit erg lastig te onderbreken is.
Er zijn meerdere videos te vinden op YouTube waarbij de polen wel goed aangesloten zijn, maar de automaat de vlamboog niet kan breken en daarom in rook op gaat.

Vandaar ook de vraag wat een goede DC automaat is :)

En wil 'm inderdaad gebruiken voor het isoleren van de batterij voor onderhoud.

Dank voor de overige antwoorden btw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 07:35
!null schreef op donderdag 20 april 2023 @ 09:50:
Ik heb er een paar keer naar gevraagd en het kan niet zo eenvoudig als bij Victor of Sofar door 1 register aan te spreken. Je moet meerdere aanpassingen doen (zoals bijv een schedule aanpassen) is wat ik begrijp. Maar het uiteindelijke resultaat is wel hetzelfde. Het is wel de vraag of de Deye hierdoor net zo snel kan reageren op een aanvraag of dat het door deze methode niet near-realtime is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Erik_Rave schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:44:
[...]

Ik heb 16 april EVE LF280K cellen besteld en vandaag 20 april geleverd gekregen.

Leverancier Docan. €124 per cell.

EVE 280AH USD 136/pc *16= UDS 2176
JK B2A24S20P USD 225/pc = 225
Free shipping. 5days delivery
alibaba trade asurance fee: USD 40
Totally: USD 2441
and new customer USD 30 discount
Totally USD 2411
Amy Zheng? Jenny Wu?
Zit er een B over de QR code van EVE heen? En verder, tevreden over de cellen? Na 900 yt filmpjes en forums etc. concludeer ik dat er soms/vaak zooi is verkocht aan mensen...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alty
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-09-2024
MacD007 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 03:02:
[...]

Hebben jullie met deze idee wel eens aan het brandrisico gedacht, mn van accu’s van onbekende oorsprong en technische specs, accu’s voor een thuisaccu moeten aan heel andere specs voldoen dan de enkele cellen uit een accu van een boormachine of dergelijke.
Het toepassen van dergelijke cellen zal een zeer groot brandrisico geven, een verzekering zal na een brandonderzoek vrijwel nooit gaan uitbetalen na een brandschade, dergelijke branden zijn overigens door onze brandweer nagenoeg niet te blussen en zal vrijwel tot het totale verlies van het huis cq huizen tot gevolg hebben.
Dus gewoon niet doen, de risico’s zijn gewoon veel te groot, ik ben beroepsmatig bij grootschalige accuopslag en UPS bij een van de grootste electrotechnisch Europese concern betrokken en de veiligheidseisen en specifieke eisen aan de verschillende onderdelen zijn dermate complex dat dit voor een hobbyist onmogelijk uitvoerbaar is.
Ik zou in ieder geval nooit mijn eigen huis en de veiligheid van mijn familie daarvoor op het spel zetten.
Ik zelf ken verschillende voorvallen waarbij door dit soort hobby, vaak niet groter dan enkele fietsaccu’s groot behoorlijke schades zijn ontstaan, soms zelfs met persoonlijk letsel tot gevolg.
Ik snap je punt maar dit is wel echt zwaar overdreven. Ik heb nog geen enkel geval van brand door LFP thuis knutselbatterij voorbij zien komen noch een verzekering die niet uitbetaald. In het begin zullen ze dit wel doen en na een paar branden komen er eisen. Zo gaat het elke keer, zo ging het ook bij zonnepanelen in het begin.
LFP en Li-ion batterijen staan over de hele 2e en 3e wereld houwtje touwtje aan elkaar geknutseld klaar als backup batterij en daar hoor je weinig over. Ik zeg niet dat er nergens brand ontstaat maar overdrijven is wel een vak geworden. Onthoud dat LFP uiteindelijk zijn gas zal uitspuiten en de energie niet meer gewonnen kan worden.
Het enige blijft de normale manier van zekeren en bekabelen zoals bij elke elektrische instalaltie en eventuele plasmabogen kunnen ontstaan zoals flippy aangaf.
"Ik zou in ieder geval nooit mijn eigen huis en de veiligheid van mijn familie daarvoor op het spel zetten." je zet zo vaak de veiligheid van jezelf en familie op het spel. Koop je dan ook alleen de auto met de hoogste viligheidsklasse? en dan het liefst ook een zwaardere zodat je niet geplet wordt door anderen? Fiets je ook niet met een borrel op? Laat je je kinderen ook nooit alleen spelen in de bossen of op het pleintje? Kom kom, zeker je moet veilig werken. Maar elke diy accu veroordelen in het kader van veiligheid is alsof iedereen voortaan in bubbeltjesplastic moet leven zodat we niet meer hard vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonvanboven
PCJR schreef op donderdag 20 april 2023 @ 15:22:
[...]
Bij Amy Zheng van Docan Power. Vandaag toevallig gevraagd naar de prijs voor de mogelijke tweede batch. LF304 zijn nu uitverkocht, je hebt de nu de keuze uit CATL LF302Ah (115$) of EVE LF304 320Ah (124$) cellen. De prijs van de 320Ah is nagenoeg gelijk aan de prijs van de 304Ah ruim twee maanden geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonvanboven
Erik_Rave schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:13:
Victron geeft aan dat als apparaten niet gelijk aan elkaar zijn ze niet in drie fasen mogen/kunnen gaan werken. De firmware moet zo wie zo gelijk zijn, maar de apparaten mogen qua leeftijd niet meer dan ca een jaar van elkaar verschillen. Dus nu een 5000VA installeren en je denkt over een aantal jaren te kunnen uitbreiden dan kan het mis gaan.

Pagina: 1 ... 22 ... 103 Laatste