Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 12:22
tonvanboven schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:27:
[...]

Mijn keuze is toch de 5000VA MultiPlus II geworden die gisteren bij Venema besteld is. Als redenen
- het grotere laadvermogen op de goedkopere uren (dynamisch tarief)
- meer PV op de critical load
- de inductie kookplaat kan op vol vermogen werken, en dat zijn vaak de dure uren
ik had het al eerder gepost maar zou even kijken naar: https://www.bootmania.nl/victron-multiplus-ii-48v-5000w
1537,77 inc btw tov 1826 ex bij venema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 09:43
mahagen schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:19:
[...]

Gratis minus belasting a 15c zoals @peer al opmerkte...

Ik ken je merk cellen niet maar 3.6V is best hoog, als ze vol (of leeg) zijn gaan de voltages snel uiteen lopen. Dit zie je in je batterij grafiek, de steile delen (per merk/type verschillend)

[Afbeelding]

Momenteel is mijn delta V met een SOC van 60% 0.004V. Als hij vol is op 55V is loopt dit op tot 0.1V bij leeg stijgt dit ook.

Weet je zeker dat het geen slecht contact was? Ben het met @thehog eens, 1x per jaar moet echt voldoende zijn...
Die 3,6V is echt niet te hoog voor een top balance. Als ik een batterij in gebruik neem ga ik de eerste keer altijd tot 3,6V,. Je zou in principe door kunnen gaan tot 3,65V, de max voor LFP, maar daar is eigenlijk geen winst meer te behalen. Die 3,65 is trouwens voor gangbare cellen niet merk of type afhankelijk hoor maar standaard voor LFP.

Delta V bij 60% SoC. Ja zo werkt LFP. Zo'n delta V kun je nog hebben met 20% SoC verschil in de cellen mits je in het vlakke middengebied zit.

Dan nog iets over 1 keer per jaar balanceren zoals @thehog zegt; doe dat nou niet! Je hebt toch een BMS dus laat dat ding zijn werk doen. Niet continu maar zodra een cel boven de 3,42 komt. Dit is afhankelijk van het type BMS.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Willie Wortel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:57:
[...]
Mijn cellen waren 3.34 en 1 hoger daarom schakelde de BMS hem af, en heb ze nooit gebalanceerd.
Maar balanceert die BMS niet dan? Bij welk cel voltage schakelt hij af? Als je aan het laden bent en je zit op 3,34V dan is het best nog wel een stukje naar vol dus die ene cel was best wel ver vooruit. Betekent ook dat die ene cel dus al langere tijd steeds op zijn top voltage komt en de rest lekker in de comfortzone blijft. Dat moet je zien te voorkomen, vandaar altijd balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik had bij top balancing de instellingen gebruikt van Will Prowce 3.6 tot 3.65 daartussen :
Wat ik had legt hij uit tussen 0.50 minuut en 1.20 minuut.

Dacht dat de Daly BMS wel zou balanceren maar niks hoor. Ik heb een Daly BMS en deze standaard ingesteld, ... op een gegeven moment staat Balance op groen in het dashboard, maar ik heb niet het idee dat dat wat doet want als ik naar de balance pagina ga dan staat er 0. Wil ik daar wat veranderen zie ik ook niks veranderen.
Ik laat het maar.

Ik ga vandaag alles aansluiten en instellen, kan niet wachten tot alles werkt en dan het dashboard tekenen voor de webpagina's, dat is ook veel werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Willie Wortel op 20-03-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:16
e_hagenaar schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:34:
[...]

ik had het al eerder gepost maar zou even kijken naar: https://www.bootmania.nl/victron-multiplus-ii-48v-5000w
1537,77 inc btw tov 1826 ex bij venema
Die prijs is ook pas net 2-3 dagen, vorige week nog 1612,-- betaald ervooor |:(.
Maar dat was nog steeds de goedkoopste op dat moment :9.
Willie Wortel schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:53:
Ik had bij top balancing de instellingen gebruikt van Will Prowce 3.6 tot 3.65 daartussen :
Wat ik had legt hij uit tussen 0.50 minuut en 1.20 minuut.

[YouTube: How to Top Balance LiFePO4 Battery Cells Quickly (and when you need to do it)]

Dacht dat de Daly BMS wel zou balanceren maar niks hoor. Ik heb een Daly BMS en deze standaard ingesteld, ... op een gegeven moment staat Balance op groen in het dashboard, maar ik heb niet het idee dat dat wat doet want als ik naar de balance pagina ga dan staat er 0. Wil ik daar wat veranderen zie ik ook niks veranderen.
Ik laat het maar.

Ik ga vandaag alles aansluiten en instellen, kan niet wachten tot alles werkt en dan het dashboard tekenen voor de webpagina's, dat is ook veel werk.
3.6v is prima om te top balancen voor LifePO4.

Zou wel je Daly BMS controleren of de instellingen goed staan mbt balanceren. Anderzijds doet de Daly BMS passief balanceren wat eigenlijk te traag is voor deze formaat cellen waardoor je nog steeds onbalans kan krijgen als de cellen minder goed met elkaar matchen.

Beste is een losse active balancer of een BMS met actief balancer plaatsen.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-07 17:43
RikHa schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:39:
[...]

Dan nog iets over 1 keer per jaar balanceren zoals @thehog zegt; doe dat nou niet! Je hebt toch een BMS dus laat dat ding zijn werk doen. Niet continu maar zodra een cel boven de 3,42 komt. Dit is afhankelijk van het type BMS.
Ja natuurlijk. Los van wat je BMS doet bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Jazsie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:02:
[...]

Die prijs is ook pas net 2-3 dagen, vorige week nog 1612,-- betaald ervooor |:(.
Maar dat was nog steeds de goedkoopste op dat moment :9.

[...]

3.6v is prima om te top balancen voor LifePO4.

Zou wel je Daly BMS controleren of de instellingen goed staan mbt balanceren. Anderzijds doet de Daly BMS passief balanceren wat eigenlijk te traag is voor deze formaat cellen waardoor je nog steeds onbalans kan krijgen als de cellen minder goed met elkaar matchen.

Beste is een losse active balancer of een BMS met actief balancer plaatsen.
Die Daly's doen niet veel maar zouden een goed top gebalanceerd pack met gelijke cellen wel in het gareel moeten houden. Gebruik daarvoor alleen de functie balanceren tijdens laden en dan vanaf 3,4V of zelfs ietsje hoger. Dus niet continu de balanceer fuctie laten werken, dan maak je het alleen maar erger. Op mijn 50 kWh batterij (5p16s 206Ah) heb ik een Daly 500 en een JK balancer. Dat gaat goed maar die Daly is weleens niet afgeschakeld waardoor er een paar cellen zijn opgezwollen. Ze testen nog wel goed maar dat is dus net wat je niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
thehog schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:10:
[...]

Ja natuurlijk. Los van wat je BMS doet bedoel ik.
Die zou het bij moeten kunnen benen bij gelijkwaardige cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
RikHa schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:26:
[...]

Die Daly's doen niet veel maar zouden een goed top gebalanceerd pack met gelijke cellen wel in het gareel moeten houden. Gebruik daarvoor alleen de functie balanceren tijdens laden en dan vanaf 3,4V of zelfs ietsje hoger. Dus niet continu de balanceer fuctie laten werken, dan maak je het alleen maar erger. Op mijn 50 kWh batterij (5p16s 206Ah) heb ik een Daly 500 en een JK balancer. Dat gaat goed maar die Daly is weleens niet afgeschakeld waardoor er een paar cellen zijn opgezwollen. Ze testen nog wel goed maar dat is dus net wat je niet wilt.
Door continue te balanceren zouden de cellen niet mogen opzwellen?
Benieuwd wat hier mis gegaan is.

Geen ervaring met Daly BMS, draai enkel met JKBMS ivm actief balanceren (ingesteld op altijd balanceren tussen een bepaalde voltage range).

Op +200A cellen is 2A balanceren eigenlijk al niet echt veel maar iig wel veel meer dan wat Daly BMS doet met uit mijn hoofd 100-200mA :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Jazsie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Door continue te balanceren zouden de cellen niet mogen opzwellen?
Benieuwd wat hier mis gegaan is.
Nee dan heb ik het niet duidelijk geformuleerd. De situatie was als volgt: onbetrouwbare MPP solar hybrid omvormer die veel te hoog door laadt, dwars door de instellingen heen zeg maar. Dan moet de BMS dus in actie komen als er een cel boven 3,6V (of wat je dan ook instelt) komt. En dat deed de Daly niet. Die stond domweg vast en reageerde nergens meer op. Dat zou toch niet moeten kunnen!

Ik ben mijn hele setup nu aan het herzien. Victron wordt het. SAP is (al maanden) in aanvraag. Hier en daar nog wat extra Wp neerleggen tot een totaal van 22 kWp ;) . UC gaat raar opkijken met zijn 74ct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-07 09:30
RikHa schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:26:
[...]
Dan moet de BMS dus in actie komen als er een cel boven 3,6V (of wat je dan ook instelt) komt. En dat deed de Daly niet. Die stond domweg vast en reageerde nergens meer op. Dat zou toch niet moeten kunnen!
Let wel, Dally is passieve balancering met max 150mA, totaal ongeschikt dus voor grote LiFePo4 batterijen. Als jouw lader flink staat de knallen, zal die Bally dat never nooit recht kunnen trekken.

Als ik met de JK BMS aan het laden bent en met 2A aan het balanceren is, dan kan die het zelfs niet bol werken, aangezien er veel meer Ampere de cel in gaat, dan dat ie eruit kan balanceren.

Die Dally moet je wat mij betreft dus afschrijven, die had gewoon in de beveiliging moeten schieten en het hele laden moeten stoppen. Dat is de hoofdtaak van een BMS, maar blijkbaar is dat niet goed gegaan. Of je instellingen staan verkeerd, dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Polderdijk schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:39:
[...]

Let wel, Dally is passieve balancering met max 150mA, totaal ongeschikt dus voor grote LiFePo4 batterijen. Als jouw lader flink staat de knallen, zal die Bally dat never nooit recht kunnen trekken.
Eens. Daarom heb ik er ook een JK balancer naast staan. De Daly is echt alleen voor de beveiliging.
Als ik met de JK BMS aan het laden bent en met 2A aan het balanceren is, dan kan die het zelfs niet bol werken, aangezien er veel meer Ampere de cel in gaat, dan dat ie eruit kan balanceren.
Klopt maar tot op zekere hoogte. Als het goed is raken je cellen niet zover in onbalans. De lader zal al flink afremmen als hij zijn ingestelde waarde bereikt. Bij mijn is dat 55,2V oftewel 3,45V per cel. Als er 1 wat hoger komt wordt die dus ontladen (lees wordt minder geladen) met die 2A. Dat moet hij bij kunnen houden want anders is er eigenlijk al teveel onbalans en zul je moeten kijken hoe dat kan. Voorbeeld: al maanden niet naar zijn max geladen ofzo.
Die Dally moet je wat mij betreft dus afschrijven, die had gewoon in de beveiliging moeten schieten en het hele laden moeten stoppen. Dat is de hoofdtaak van een BMS, maar blijkbaar is dat niet goed gegaan. Of je instellingen staan verkeerd, dat is natuurlijk ook nog een mogelijkheid.
Helemaal mee eens. Weg ermee. Wordt JK en ik ga de batterij splitsen in 2x 2p16s +1 van 1p16s. Er staan ook nog wat cellen van 304AH in de planning. Daarmee kom ik dan aardig richting de 100kWh. Over de instellingen, die stonden goed. Dat kutding was domweg vastgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb zelf goede ervaringen met 2 x JDB bms. Laat zich ook goed uitlezen (en bijhouden!) in Venus OS van Victron met de opensource driver: https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery.
Ik blijf met mijn accu wel binnen veilige grenzen met laden/ontladen: 95% respectievelijk 20%.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
RikHa schreef op maandag 20 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Nee dan heb ik het niet duidelijk geformuleerd. De situatie was als volgt: onbetrouwbare MPP solar hybrid omvormer die veel te hoog door laadt, dwars door de instellingen heen zeg maar. Dan moet de BMS dus in actie komen als er een cel boven 3,6V (of wat je dan ook instelt) komt. En dat deed de Daly niet. Die stond domweg vast en reageerde nergens meer op. Dat zou toch niet moeten kunnen!

Ik ben mijn hele setup nu aan het herzien. Victron wordt het. SAP is (al maanden) in aanvraag. Hier en daar nog wat extra Wp neerleggen tot een totaal van 22 kWp ;) . UC gaat raar opkijken met zijn 74ct!
Daly de deur uit dan, die had gewoon moeten ingrijpen.

Victron is goed spul en erg goed configureerbaar, niet de goedkoopste dat dan weer wel.
KC27 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:50:
Ik heb zelf goede ervaringen met 2 x JDB bms. Laat zich ook goed uitlezen (en bijhouden!) in Venus OS van Victron met de opensource driver: https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery.
Ik blijf met mijn accu wel binnen veilige grenzen met laden/ontladen: 95% respectievelijk 20%.
Inderdaad, maar welk kies jij dan als hoofd BMS waarop de Multiplus/Venus OS op reageert?
Dit omdat je dus meerdere BMS gebruikt...

Zover ik weet kan je maar 1 BMS kiezen als "master".

Ik heb het zelfde en zit dus te denken om nog een Victron Shunt toe te voegen zodat je ook een "overzicht" hebt van je hele accu bank...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Inderdaad, maar welk kies jij dan als hoofd BMS waarop de Multiplus/Venus OS op reageert?

Ik heb het zelfde en zit dus te denken om nog een Victron Shunt toe te voegen zodat je ook een "overzicht" hebt van je hele accu bank...
Die twee accupakketten ontlopen elkaar nauwelijks. Dus ik heb er een gekozen als representatief.
Louis is bezig met een uitbreiding met een virtuele "gesommeerde" batterij. Maar met de huidige situatie ben ik ook tevreden.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joost _09
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-02 22:56
Inmiddels heb ik mijn Sofar HYD5000-EP (overgenomen van @PCJR ) draaien met de sofar2mqtt update van @thehog en ik kan netjes charge en discharge commandos sturen vanuit HA. Heel mooi dat dit tot nu toe gelukt is.

Het is een éénfase hybride inverter op een driefase aansluiting.
15 kWh batterij
HA op een rpi aangesloten op P1 van digitale meter

Ik probeer nu zo goed als dat gaat erachter te komen wat nu de meest praktische manier is de boel aan te sturen.

Wat nu werkt is dat ik aan de hand van deze post het voor elkaar neb gekregen dat ik de 3 duurste en 3 goedkoopste uren voor de volgende dag ken en daar automation mee kan doen zoals laden bij goedkope uren, ontladen bij dure uren. Maar goed dat is nog maar een begin,.

Is er iets min of meer gestandaardiseerd beschikbaar als toevoeging in HA waar ik mijn batterij strategie kan opzetten? zoals een peak shaving strategie?
Rekening houden met eigen gemiddeld verbruik
Rekening houden met dynamische tarief
Rekening houden met solar forecast
Eventueel extra kopen op laag, verkopen op hoog.

Let wel, ik ben geen programmeur. zomaar even wat code uit de mouw schudden lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
KC27 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 17:08:
[...]

Die twee accupakketten ontlopen elkaar nauwelijks. Dus ik heb er een gekozen als representatief.
Louis is bezig met een uitbreiding met een virtuele "gesommeerde" batterij. Maar met de huidige situatie ben ik ook tevreden.
Ahh oke, zelfde als ik dus :)
Joost _09 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:09:
Inmiddels heb ik mijn Sofar HYD5000-EP (overgenomen van @PCJR ) draaien met de sofar2mqtt update van @thehog en ik kan netjes charge en discharge commandos sturen vanuit HA. Heel mooi dat dit to nu toe gelukt is.

Het is een éénfase hybride inverter op een driefase aansluiting.
15 kWh batterij
HA op een rpi aangesloten op P1 van digitale meter

Ik probeer nu zo goed als dat gaat erachter te komen wat nu de meest praktische manier is de boel aan te sturen.

Wat nu werkt is dat ik aan de hand van deze post het voor elkaar neb gekregen dat ik de 3 duurste en 3 goedkoopste uren voor de volgende dag ken en daar automation mee kan doen zoals laden bij goedkope uren, ontladen bij dure uren. Maar goed dat is nog maar een begin,.

Is er iets min of meer gestandaardiseerd beschikbaar als toevoeging in HA waar ik mijn batterij strategie kan opzetten?
Rekening houden met eigen gemiddeld verbruik
Rekening houden met dynamische tarief
Rekening houden met solar forecast
Eventueel extra kopen op laag, verkopen op hoog.

Let wel, ik ben geen programmeur. zomaar even wat code uit de mouw schudden lukt niet.
Nope, zit er niet standaard in. Je zal toch iets moeten fabriceren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-06 13:58
Ik heb die Daly BMSen de deur uit gedaan. Deze werken alleen goed als je batterijen echt goed gebalanced zijn. Zijn ze dit niet dan blijf je klooien met je Bulk en Float voltages. Deze kan je dan namelijk niet te hoog instellen want als dan 1 cell de 3.6v aantikt stopt het balanceren omdat de charge functie uit gaat. Dus dan moet je laag in gaan zetten nl. < 55.2v, veel naar de 100% laden en dan vervolgens langzaam de bulk en float voltages weer opschroeven. Mijn ervaring is dat ik met heel veel moeite mijn batterijen rond de 54v kon krijgen.

Dit is in de zomer geen probleem. In de winter laad ik een stuk minder naar de 100% en dan kan er na een aantal maanden onbalans ontstaan.

Met de JK BMS heb ik dit probleem niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RikHa
Jazsie schreef op maandag 20 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Daly de deur uit dan, die had gewoon moeten ingrijpen.

Victron is goed spul en erg goed configureerbaar, niet de goedkoopste dat dan weer wel.
Yep, weg ermee! En ja, Victron is werkelijk top spul.

Een Lynx shunt. Er staan hier allerlei verschillende BMSen, Seplos Daly JK, noem maar op. Alles via Lynx distributors verbonden straks. Het Het wordt een leuk projectje, dat kan ik je wel vertellen. In Spanje heb ik onlangs een off-grid systeem gebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b3AQRlGVjT0dFWBuOIyltnjV-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0LXqUccc0JsBbp9HrO81xyG4.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets ben ik nu thuis ook aan het bedenken. Maar dan met 2x grid (PAP en SAP) 3x 48/5000 Multiplus en totaal 20 kWp. Tijdens de bouw zal ik foto's maken en de interessante hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
KC27 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:50:
Wat moet ik me voorstellen bij "laden tot 95%"? Hang je daar een voltage aan? En komt het dan wel goed met balanceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
RikHa schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:38:
[...]

[...]

Een Lynx shunt. Er staan hier allerlei verschillende BMSen, Seplos Daly JK, noem maar op. Alles via Lynx distributors verbonden straks. Het Het wordt een leuk projectje, dat kan ik je wel vertellen. In Spanje heb ik onlangs een off-grid systeem gebouwd:

[Afbeelding]

Zoiets ben ik nu thuis ook aan het bedenken. Maar dan met 2x grid (PAP en SAP) 3x 48/5000 Multiplus en totaal 20 kWp. Tijdens de bouw zal ik foto's maken en de interessante hier delen.
Word de boel niet te heet zo? Volgens mij moet er rond om iedere Victron 10cm vrij blijven? Zowel boven onder, als de zijkanten? Of is dit een gekoelde ruimte? Hoe warmer die dingen worden hoe minder efficient ze worden.

En de batterijen mogen er ook niet direct onder geplaatst worden volgens de victron handleidingen?

Vraag me af wat dit doet met je garantie?

[ Voor 6% gewijzigd door Magnat op 21-03-2023 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Nee het wordt niet te heet. Ze hangen in een grot en die is het jaar rond een beetje rond de 20 graden. En die ventilatoren zuigen aan de onderkant aan (de kabelgoten zijn daar open) en blazen boven uit. Zijdelingse afstand heeft daar geen invloed op. Bovendien is het systeem behoorlijk over gedimensioneerd.

En wat die batterijen betreft, daar kan ik me wel wat bij voorstellen als het om loodzuur gaat. Maar dit is LFP.

[ Voor 7% gewijzigd door RikHa op 21-03-2023 07:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
RikHa schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:40:
[...]

Wat moet ik me voorstellen bij "laden tot 95%"? Hang je daar een voltage aan? En komt het dan wel goed met balanceren?
95% komt bij mij overeen met een "rust spanning" van 54 V voor het hele pakket (= 3,38V per cel).Maar tijdens het laden is die spanning een stuk hoger. Met de laatste versie van de driver van Louis kun je een "glijdende schaal" maken waarbij met het oplopen van de spanning boven een instelbare waarde de DC stroom wordt begrensd. Hier ben ik nog mee aan het spelen, want je wilt niet te vroeg gaan begrenzen.
code:
1
2
3
# Set Steps to reduce battery current. The current will be changed linear betwe>
CELL_VOLTAGES_WHILE_CHARGING         = [3.55, 3.50, 3.45, 3.40]
MAX_CHARGE_CURRENT_CV                = [   0,    5,  60,  120]

Toelichting:
Ik laad/ontlaad met max 4,5 kW dat is omgerekend met max 100 A DC (de som van de stroom door twee accu paketten), maar ik begrens op 120A onder de 3,4 V (laadspanning). De laadspanning ligt wel een stukje hoger dan de rustspanning!!
Grafisch ziet dit er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D62gRY9So2szGCznqzkl5XmLrdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S0CG7e6Zl9aCW05h7fOCVRmI.png?f=user_large
Zo kan ik ook het ontladen begrenzen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Die glijdende schaal ziet er erg mooi uit! Hoe balanceer je? Actief? Hoeveel A? Ik ken de JBD niet. Want dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat hij bij 3,5V naar 2A gaat. Maar dan ga ik ervan uit dat je een 2x 1p16 bank hebt met ieder een eigen BMS. Als die BMS zoals de JK 2A actief balanceert dan reken je met 1A per BMS omdat hij eerst 2A de hoogste cel ontlaadt en vervolgens met 2A de laagste laadt waarbij de hoogste weer even met rust wordt gelaten. Gemiddeld dus 1A. 2 banken, dus 2A.

Je bent goed bezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-06 12:03
@Magnat De 10cm links rechts was voor de oudere versie.
De nieuwe hebben enkel een opening boven en onder.

[ Voor 5% gewijzigd door N0EL op 21-03-2023 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnat
N0EL schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 13:05:
@Magnat De 10cm links rechts was voor de oudere versie.
De nieuwe hebben enkel een opening boven en onder.
Oh echt, ik heb ook de nieuwe versie en bij mij stond het echt in de handleiding. Links onderin. Ik heb er zelf wel rekening mee gehouden. Als ze echt naast elkaar kunnen had ik een hoop ruimte kunnen besparen..

https://www.victronenergy...-48V-3000VA-230Vac-EN.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonvanboven
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-07 00:09
Magnat schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 11:48:
[...]

Oh echt, ik heb ook de nieuwe versie en bij mij stond het echt in de handleiding. Links onderin. Ik heb er zelf wel rekening mee gehouden. Als ze echt naast elkaar kunnen had ik een hoop ruimte kunnen besparen..

https://www.victronenergy...-48V-3000VA-230Vac-EN.pdf
In de handleiding revisie 'Herz. 07 - 02/2023' staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jzx8TAbhFEa7-ERtMZEdKyRZlY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6XHUA6RszbJx6A72BfLrd7pN.png?f=fotoalbum_large

Omdat ik genoeg ruimte heb blijft er bij mij 10cm vrije ruimte rondom de MP2 5000.

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnat
tonvanboven schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:15:
[...]

In de handleiding revisie 'Herz. 07 - 02/2023' staat:

[Afbeelding]

Omdat ik genoeg ruimte heb blijft er bij mij 10cm vrije ruimte rondom de MP2 5000.
Ja bij mij dus ook. Ik vraag me af wat Victron zegt als er wat stuk gaat in de garantieperiode en ze vragen om foto's van de setup. Of als je de installatie moet keuren voor de verzekering? Iedereen die mee leest en aan Victron zit te denken, hou hier wel rekening mee.

Ik zie een verplichte keuring ook nog wel komen binnen nu en 5 jaar. Zonnepanelen moet je ook al melden natuurlijk. Een paar huizen die afbranden door DIY batterij installaties en de NPR 9090 is geen aanvulling meer, maar onderdeel van de NEN 1010. Nou zal een Victron die te dicht op elkaar hangt daar niet voor zorgen. Maar de specs van de fabrikanten zullen wel onderdeel worden van een goedgekeurde installatie? Je hangt je meterkast ook niet in de badkamer. Ik ben geen expert, wie zal het zeggen.

De Victron gebruikers hier kennen Youtuber H. Halewijn vast wel. Ik heb een hoop van deze man geleerd voordat ik aan Victron begon. Nu trek ik zeker wel twijfels bij de installatie die hij doet bij anderen in dit filmpje: YouTube: Thuisbatterij? hoe pakken wij dat voor je aan? (zie einde, ook niet de benodigde ruimte)

Misschien ben ik te kritisch of mierenneuk ik te veel over dit soort dingen. Als naar Andy van Off-grid garage kijk in rural Australia die met zijn IR thermometer op Victron spullen wijst, dan gaan wij die temperaturen hier in nederland nooit halen. Maargoed als Tesla aanraad mijn auto niet met zand te wassen... Time will tell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

RikHa schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 07:38:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Nette setup! Geen 10cm onderling afstand gehouden tussen de Multiplussen? Victron raad dit geloof ik wel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Pat-Juh schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 21:04:
[...]

Nette setup! Geen 10cm onderling afstand gehouden tussen de Multiplussen? Victron raad dit geloof ik wel aan...
Dankje! Het antwoord gaf ik hier al:

https://gathering.tweaker...message/74824052#74824052

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Hallo,

Ik ben mij wat aan het verdiepen in de verschillende soorten accu opslagsystemen.

Nu zie ik vaak bij victron bijvoorbeeld dat men 3 losse omvormers kiest (voor iedere fase 1 omvormer) Maar dat er ook weer systemen zijn met gewoon een 3 fase omvormer. Wat zijn hier de verschillen in? Waarom kiest men vaker voor 3 losse omvormers in plaats van 1 omvormer?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is een systeemkeuze. Wil je perse Victron en 3fase dan worden het 3 losse multiplussen. Wil je perse een 3fase allinone dan moet je elders shoppen. De argumenten voor en tegen zijn al vaak behandeld in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Rob21tq schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:37:
Hallo,

Ik ben mij wat aan het verdiepen in de verschillende soorten accu opslagsystemen.

Nu zie ik vaak bij victron bijvoorbeeld dat men 3 losse omvormers kiest (voor iedere fase 1 omvormer) Maar dat er ook weer systemen zijn met gewoon een 3 fase omvormer. Wat zijn hier de verschillen in? Waarom kiest men vaker voor 3 losse omvormers in plaats van 1 omvormer?

Alvast bedankt.
De basis zoals @bbbrumbrum al zei.

Verder inderdaad de tijd nemen en dit topic doorlezen, heb ik ook gedaan :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik had al heel wat doorgespit hier, maar ik zal nog eens vooraan beginnen. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
Op de foto zie ik de batterijen rechts van de Lynx shunt zitten, in de documentatie staat:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuQaLfalPP3NM4TOoMBn-5BK_yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fMywCRSyJdICYbQUEDPgo0YP.png?f=fotoalbum_large

Werkt de Shunt hier correct?

Tibber; 3-fase Victron 5000 ESS, 60 kWh opslag; Day Ahead Optimizing van @KC27; PV 10kWp sinds 2010, EV sinds 2014; gasloos sinds 2001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Is ondersteboven geplaatst @tonvanboven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Gents, vraagje, in mijn ess ontwerp (3 maal multiplus II 5000 en 8 pylontech 5kw 48v) wil ik ook de huidige PV installatie (3 strings met enphase omvormers - 3kw per string max) achter de victrons AC out 1 hangen.. dus de eerst string achter de erest multipls die op l1 zt etc .. daarbij mag er dus niet meer vermogen uit een string komen dan de omvormer aankan maar dat past wel.. De rest van het huis hangt dan ook achter de victrons..

In feite zitten de ess dan direct achter de hoofdschakelaar (simplisties gezegd) en de rest daarachter.
Eea icm een omschakelaar om de ESS te overbruggen indien noodzakelijk.

Voordeel: je kan ook los van het net draaien en de enphase omvormers blijven dan ook leveren (naar je accu dan tot die vol zit en de verbruikers) en ziet altijd 'het net' (anders doen ze het niet).

Is er een major nadeel van deze configuratie - of major ding om te weten ? (ipv het PV systeem voor de victron zetten) thx gr mb

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 23-03-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
MisterB schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:17:
Gents, vraagje, in mijn ess ontwerp (3 maal multiplus II 5000 en 8 pylontech 5kw 48v) wil ik ook de huidige PV installatie (3 strings met enphase omvormers - 3kw per string max) achter de victrons AC out 1 hangen.. daarbij mag er dus niet meer vermogen uit een string komen dan de omvormer aankan maar dat past wel.. De rest van het huis hangt dan ook achter de victrons..

In feite zitten de ess dan direct achter de hoofdschakelaar (simplisties gezegd) en de rest daarachter.

Voordeel: je kan ook los van het net draaien en de enphase omvormers blijven dan ook leveren (naar je accu dan tot die vol zit en de verbruikers) en ziet altijd 'het net' (anders doen ze het niet).

Is er een major nadeel van deze configuratie - of major ding om te weten ? (ipv het PV systeem voor de victron zetten) thx gr mb
Ik heb mijn installatie ook zo draaien (heb 1 3fase omvormer ipv enphase)
Enige nadeel. als je multi in storing staat lever je ook niet terug naar het net

[ Voor 3% gewijzigd door e_hagenaar op 23-03-2023 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
e_hagenaar schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:24:
[...]

Ik heb mijn installatie ook zo draaien (heb 1 3fase omvormer ipv enphase)
Enige nadeel. als je multi in storing staat lever je ook niet terug naar het net
Hi thx, ja het mooie is dat de ess in feite direct achter de hoofdschakelaar komt en de rest zonder enige wijziging achter de ac-out van de ess .. en dat je geen kwh metering hoeft toe te voegen voor je victrons (zodat ze op 0 kunnen managen) omdat die als eerste device achter de hoofdschakelaar hangen ..

heb jij wel een schakeling(laar) om de ess te overbruggen ? Welke schakelaar gebruik je daartoe ?

nadeel niet terugleveren bestaat toch niet - niet toch ? want je overbrugt het dan en dan hangt de hele zooi weer direct aan je hoofdschakelaar ...

[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 23-03-2023 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
tonvanboven schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:07:
Op de foto zie ik de batterijen rechts van de Lynx shunt zitten, in de documentatie staat:[Afbeelding]

Werkt de Shunt hier correct?
Zeker maar je moet hem wel aanpassen. Bij mij zit het net zo. Als je de draden in de gele cirkels verwisseld doet ie het:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDkDiCWESjWotEdwxBhrV-wBces=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3HEwndHa49MPa1X9YUySF4x0.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou het zootje ook op zijn kop kunnen monteren en de bijgeleverde stickers erop plakken maarja, stof...

Nog een tip voor de andere uiteinden. Kijk met accupool beschermers werk je het netjes af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hH6YfQxVa4p1t4ffD3pNBWSQzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYi5ylm26wvx3j36Rns7ASDl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
Nope, Ton heeft het goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
MisterB schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:17:
Gents, vraagje, in mijn ess ontwerp (3 maal multiplus II 5000 en 8 pylontech 5kw 48v) wil ik ook de huidige PV installatie (3 strings met enphase omvormers - 3kw per string max) achter de victrons AC out 1 hangen.. dus de eerst string achter de erest multipls die op l1 zt etc .. daarbij mag er dus niet meer vermogen uit een string komen dan de omvormer aankan maar dat past wel.. De rest van het huis hangt dan ook achter de victrons..

Zou prima moeten werken. Verdeel je gebruikers zo netjes mogelijk over het net. Zijn er ook zware verbruikers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:35:
[...]

Zou prima moeten werken. Verdeel je gebruikers zo netjes mogelijk over het net. Zijn er ook zware verbruikers?
Hi ja, laadpunt, warmtepomp, boilervat, en de rest... is nu redelijk goed verdeeld over alle fases

plaatje hoe het gaat worden (z = 3x25, m = slimme meter, h=hoofdschakelaar) en de ess moet je dus met eoa 4 polige schakelaar kunnen overbruggen als de ess plat is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcxfnLgYCggGkbz9_sYOfS3MeFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywmY1p6oUs1tluCCUKUpgnu8.jpg?f=fotoalbum_large

mbt aansluiten van de accus (2 stapels van 4 stuks parallel) en de 3 multiplussen .. de meest strakke manier is de multiplussen op een lynx zetten met fuses (in de plus) en alle accus op 2 busbars die je aan de zijkant van die lynx unit koppelt.. right ?

[ Voor 12% gewijzigd door MisterB op 23-03-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
MisterB schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:39:
[...]

Hi ja, laadpunt, warmtepomp, boilervat, en de rest... is nu redelijk goed verdeeld over alle fases

plaatje hoe het gaat worden (z = 3x25, m = slimme meter, h=hoofdschakelaar) en de ess moet je dus met eoa 4 polige schakelaar kunnen overbruggen als de ess plat is...

[Afbeelding]

mbt aansluiten van de accus (2 stapels van 4 stuks parallel) en de 3 multiplussen .. de meest strakke manier is de multiplussen op een lynx zetten met fuses (in de plus) en alle accus op 2 busbars die je aan de zijkant van die lynx unit koppelt.. right ?
Laadpaal: 3 fasen?
Warmtepomp: 3 fasen? Hoeveel trekt ie?

Boilervat zou je op ACout2 kunnen zetten en die dan alleen aan laten gaan bij accu vol ofzo.

En ja, Gebruik links en rechts een Lynx distributor, dat ziet er super strak uit...

En voor je gaat bestellen, vraag even een prijsje aan mij van het geheel aan Victron spullen. Ik heb goeie prijzen. Je weet maar nooit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Laadpaal: 3 fasen?
Warmtepomp: 3 fasen? Hoeveel trekt ie?

Boilervat zou je op ACout2 kunnen zetten en die dan alleen aan laten gaan bij accu vol ofzo.

En ja, Gebruik links en rechts een Lynx distributor, dat ziet er super strak uit...

En voor je gaat bestellen, vraag even een prijsje aan mij van het geheel aan Victron spullen. Ik heb goeie prijzen. Je weet maar nooit ;)
hi, wp 3kw (+ 3x1kw el elementen - maar dat wil je eigenlijk niet tenzij het -15 is) - laadpunt 11kw loadbalanced (op p1).. dus die zal minder moeten

ik zal nog iets beter moeten verdelen besef ik me nu denk ik want ga wel wat inleveren qua max vermogen.. dus wellicht toch niet ALLES erachter.. Hmm

het electrisch element van de boiler (3kw) wordt alleen gebruikt wekelijks 45 minuten bij anti legionella run op vast moment

kan je de stroomwinkel of bluepowershop prijzen verslaan ? niet dat ik perse alleen op prjs stuur..

Nog wel een vraag : stel je PV hangt achter je ess -- en er is geen grid --- dan worden de accus opgeladen totdat alles vol is -- maar die pv blijft lekker leveren omdat de zon nog steeds schijnt (een klein beetje gebruik je dan wellicht mara het gros niet ... hoe werkt dat dan ?

[ Voor 15% gewijzigd door MisterB op 23-03-2023 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Daar ben ik dan helemaal voorbij gegaan op mijn telefoon....
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:02:
[...]

Mooi man, ik ga je onthouden ;). Op termijn wil ik de PV van mijn garage ook omzetten van een GroWatt AC omvormer naar een Smartsolar 250/70 of een van de nieuwere grotere RS modellen (even uitzoeken welke praktischer en goedkoper is.

Als het goed is kunnen de MP II toch het overtollige PV vermogen dumpen naar het net indien nodig dus daar heb ik de RS niet voor nodig meen ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
MisterB schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:13:
[...]

hi, wp 3kw (+ 3x1kw el elementen - maar dat wil je eigenlijk niet tenzij het -15 is) - laadpunt 11kw loadbalanced (op p1).. dus die zal minder moeten

ik zal nog iets beter moeten verdelen besef ik me nu denk ik want ga wel wat inleveren qua max vermogen.. dus wellicht toch niet ALLES erachter.. Hmm

het electrisch element van de boiler (3kw) wordt alleen gebruikt wekelijks 45 minuten bij anti legionella run op vast moment

kan je de stroomwinkel of bluepowershop prijzen verslaan ? niet dat ik perse alleen op prjs stuur..
Misschien valt het allemaal wel mee hoor. Die Multiplussen doen samen 12 kW. Dat is zonder net. Met lichtnet natuurlijk nog 3x25A erbij. Alles is gedetailleerd instelbaar. En vergeet ook niet dat als je 1 fase zwaarder belast dat het Victron systeem dan een andere fase harder terugleverd zodat de meter 0 registreert. Als je dat zo instelt tenminste. Met 3x48/5000 heb je meer dan genoeg. Die 5000 is VA, in de praktijk betekent dat 4 kW continu maar zo'n ding kan makkelijk een uurtje op zeg 5 kW draaien. Hij slaat dan pas af als hij te warm wordt. Buffels zijn het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Pat-Juh schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:26:
Op termijn wil ik de PV van mijn garage ook omzetten van een GroWatt AC omvormer naar een Smartsolar 250/70 of een van de nieuwere grotere RS modellen (even uitzoeken welke praktischer en goedkoper is.

Als het goed is kunnen de MP II toch het overtollige PV vermogen dumpen naar het net indien nodig dus daar heb ik de RS niet voor nodig meen ik...
Waarom zou je dat willen. Dan draai je de zaak om. Het nadeel is dan dat je verbruikers via de Multiplus gaan en dat geeft toch een verlies van zeg 10%. De Growatt kan dat veel efficiënter. En wat er na gebruik over is zal de Multi alsnog converteren naar 48V DC om je batterij te laden. Daarna gaat de rest naar het net, ook zonder omzetverliezen. (Nou ja, bijna dan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Nog wel een vraag : stel je PV hangt achter je ess -- en er is geen grid --- dan worden de accus opgeladen totdat alles vol is -- maar die pv blijft lekker leveren omdat de zon nog steeds schijnt (een klein beetje gebruik je dan wellicht mara het gros niet ... hoe werkt dat dan ?
In dat geval kan de PV omvormer zijn vermogen niet kwijt. Dan gaat de Multi de frequentie iets verhogen waardoor de PV omvormer afslaat. Sommige omvormers, SolarEdge bijvoorbeeld, kunnen op frequentie geregeld worden en gaat traploos omlaag. Fronius kan helemaal zonder frequentie shift teruggeregeld worden door het Victron systeem. Daarom moet een systeem met PV op ACout aan bepaalde voorwaarden voldoen mbt accucapaciteit en de 1:1 regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Ja joh, makkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:53:
[...]

In dat geval kan de PV omvormer zijn vermogen niet kwijt. Dan gaat de Multi de frequentie iets verhogen waardoor de PV omvormer afslaat. Sommige omvormers, SolarEdge bijvoorbeeld, kunnen op frequentie geregeld worden en gaat traploos omlaag. Fronius kan helemaal zonder frequentie shift teruggeregeld worden door het Victron systeem. Daarom moet een systeem met PV op ACout aan bepaalde voorwaarden voldoen mbt accucapaciteit en de 1:1 regel.
Dus de vraag in mijn geval is of enphase Iq7+ omvormers op frequentie geregeld kunnen gaan minderen danwel uitgaan op een zeker monent .. en hebben andere afnemers daar dan geen last van als de frequentie gast wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Waarom zou je dat willen. Dan draai je de zaak om. Het nadeel is dan dat je verbruikers via de Multiplus gaan en dat geeft toch een verlies van zeg 10%. De Growatt kan dat veel efficiënter. En wat er na gebruik over is zal de Multi alsnog converteren naar 48V DC om je batterij te laden. Daarna gaat de rest naar het net, ook zonder omzetverliezen. (Nou ja, bijna dan.)
Mijn huidige verbruikers draaien voornamelijk in de ochtend op mijn SMA omvormer (3fase, 4kWh max vermogen). tot een uur of twee kan dit hier perfect op bij mooi weer. Bij mindere dagen pak ik de accu. Ik moet gewoon even kijken wat het beste is qua omzetting en verliezen. Nu gaat het: DC Panelen - AC GroWatt - DC Accu (opslag) - 2/3e gaat naar een andere fase (via DC dus). Het aanpassen van een DC-AC-DC naar gelijk DC-DC leek mij interessanter en bij overtollig: via de MP terug het net op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 10:08
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:41:
[...]

Misschien valt het allemaal wel mee hoor. Die Multiplussen doen samen 12 kW. Dat is zonder net. Met lichtnet natuurlijk nog 3x25A erbij. Alles is gedetailleerd instelbaar. En vergeet ook niet dat als je 1 fase zwaarder belast dat het Victron systeem dan een andere fase harder terugleverd zodat de meter 0 registreert. Als je dat zo instelt tenminste. Met 3x48/5000 heb je meer dan genoeg. Die 5000 is VA, in de praktijk betekent dat 4 kW continu maar zo'n ding kan makkelijk een uurtje op zeg 5 kW draaien. Hij slaat dan pas af als hij te warm wordt. Buffels zijn het!
Dat doet 1 stuks Deye SUN-12K-SG04LP3-EU ook ;)

*unbalanced phase feeding*

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
MisterB schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:57:
[...]

Dus de vraag in mijn geval is of enphase Iq7+ omvormers op frequentie geregeld kunnen gaan minderen danwel uitgaan op een zeker monent .. en hebben andere afnemers daar dan geen last van als de frequentie gast wijzigen?
Dat is niet de vraag, ze gaan zeker afschakelen bij iets van 51 Hz. Staat wel ergens in de specs van die dingen. Of ze dat traploos doen als de frequentie stijgt dat is wel de vraag... De andere gebruikers raken van een dergelijke frequentie verhoging heus niet van streek. Ze doen het ook op een generator en die regelt heel wat grover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:15:
[...]

Dat is niet de vraag, ze gaan zeker afschakelen bij iets van 51 Hz. Staat wel ergens in de specs van die dingen. Of ze dat traploos doen als de frequentie stijgt dat is wel de vraag... De andere gebruikers raken van een dergelijke frequentie verhoging heus niet van streek. Ze doen het ook op een generator en die regelt heel wat grover.
Ok thx ga ik uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Pat-Juh schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Mijn huidige verbruikers draaien voornamelijk in de ochtend op mijn SMA omvormer (3fase, 4kWh max vermogen). tot een uur of twee kan dit hier perfect op bij mooi weer. Bij mindere dagen pak ik de accu. Ik moet gewoon even kijken wat het beste is qua omzetting en verliezen. Nu gaat het: DC Panelen - AC GroWatt - DC Accu (opslag) - 2/3e gaat naar een andere fase (via DC dus). Het aanpassen van een DC-AC-DC naar gelijk DC-DC leek mij interessanter en bij overtollig: via de MP terug het net op.
Wat in jouw specifieke situatie efficiënter is kan ik niet zeggen maar zoals jij het wilt gaat het in ieder geval werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
MisterB schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:29:
[...]

Hi thx, ja het mooie is dat de ess in feite direct achter de hoofdschakelaar komt en de rest zonder enige wijziging achter de ac-out van de ess .. en dat je geen kwh metering hoeft toe te voegen voor je victrons (zodat ze op 0 kunnen managen) omdat die als eerste device achter de hoofdschakelaar hangen ..

heb jij wel een schakeling(laar) om de ess te overbruggen ? Welke schakelaar gebruik je daartoe ?

nadeel niet terugleveren bestaat toch niet - niet toch ? want je overbrugt het dan en dan hangt de hele zooi weer direct aan je hoofdschakelaar ...
Bij mij hangt alleen de opwekking aan de AC-Out. ik heb de 3 fase aansluiting van de zonnepanelen gebruikt en hier tussen de multi's gezet. met een meter direct na de hoofdschakelaar.
Ik heb nog geen transfer schakelaar. omdat alleen mijn opwek achter de muli zit.

Je groepenkast moet ook geschikt zijn voor je maximaal te leveren stroom op de AC-Out (met de power assist zou je namelijk naar de 50A kunnen). Mijn ABB groepenkast mag maar 40A hebben. Daarom heb ik mijn multi's ook met 16A afgezekerd
Nadeel van jou setup is dat je huis niet spanningsloos is nadat je de hoofdschakelaar hebt uitgezet.en dit wel een eis is in de NEN1010

[ Voor 9% gewijzigd door e_hagenaar op 23-03-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
[...]

Volgensmij doe dat q-relais de spanning en frequentie monitoren en niet de micro's zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
e_hagenaar schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:18:
Bij mij hangt alleen de opwekking aan de AC-Out. ik heb de 3 fase aansluiting van de zonnepanelen gebruikt en hier tussen de multi's gezet. met een meter direct na de hoofdschakelaar.
Ik heb nog geen transfer schakelaar. omdat alleen mijn opwek achter de muli zit.
Wat is de reden dat je dat zo gemaakt hebt? Dan kun je toch net zo goed de PV omvormer ook parallel zetten (is op ACin)?
Nadeel van jou setup is dat je huis niet spanningsloos is nadat je de hoofdschakelaar hebt uitgezet.en dit wel een eis is in de NEN1010
Daar heb je zeker een punt. Bij mijn ombouw naar Victron heb ik bedacht dat ik in de meterkast 3 hoofdschakelaar bij elkaar zet. 1 PAP, 1 SAP en een noodstroom. De noodstroom is dan gewoon een draadje dat de remote on/off schakelt. Hoofdschakelaar uit = stroom onderbroken = Multi's uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
e_hagenaar schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:23:
Volgensmij doe dat q-relais de spanning en frequentie monitoren en niet de micro's zelf
Ok, heb geen ervaring met Enphase maar 1 ding is zeker, ze schakelen af. Anders zouden ze nooit type goedkeuring hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:25:
Wat is de reden dat je dat zo gemaakt hebt? Dan kun je toch net zo goed de PV omvormer ook parallel zetten (is op ACin)?
Omdat ik in de meterkast geen plek heb voor de accu's en omvormers en geen zin heb om nieuwe bedrading te trekken naar de meterkast. daarom zit hij nu na de werkschakelaar waar de zonnepanelen achter zaten en blijf hij de accu vullen bij net uitval.
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:25:
Daar heb je zeker een punt. Bij mijn ombouw naar Victron heb ik bedacht dat ik in de meterkast 3 hoofdschakelaar bij elkaar zet. 1 PAP, 1 SAP en een noodstroom. De noodstroom is dan gewoon een draadje dat de remote on/off schakelt. Hoofdschakelaar uit = stroom onderbroken = Multi's uit.
Volgensmij mag dit dan weer niet (ivm draadbreuk) omdat je dan alleen maar een signaal geeft en niet de voeding scheidt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:28:
[...]

Ok, heb geen ervaring met Enphase maar 1 ding is zeker, ze schakelen af. Anders zouden ze nooit type goedkeuring hebben gekregen.
Dat is niet zo, om aan de VDE0126 (net code) te voldoen moet je dus dat q-relais installeren (bron)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hoofdschakelaar en huis niet sp vrij goed punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:31:
[...]
Zeker maar je moet hem wel aanpassen. Bij mij zit het net zo. Als je de draden in de gele cirkels verwisseld doet ie het
Fantastisch! Ik had mijn kabelplan helemaal klaar totdat ik de 'verplichting' van batterijen links tegen kwam in de handleiding. Bij mijn opstelling komt het veel beter uit dat de batterijen aan de rechterkant aangesloten gaan worden. Ik ga jouw tip van harte toepassen en het kabelplan gaat weer origineel worden, scheelt me een hoop bekabeling. Dank voor je reactie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
MisterB schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:39:
[...]

[Afbeelding]
Ik zet achter de hoofdschakelaar eerst een 200mA aardlek en een 25A automaat type B waarmee je de ESS altijd spanningsloos kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
Ik had toch echt drie keer gekeken voordat ik de vraag stelde, maar gelukkig had ik het wel goed gezien :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
[...]

Bij mij staat de Enphase IQ7A op:
Ik heb reducing output staan op 50.20Hz
reduced to minimum at 52.70Hz
Disconnect at 53.00Hz

Nog niet echt extreme zon gehad, maar dit zijn de instellingen hoe ik ze heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
tonvanboven schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:48:
[...]

Ik zet achter de hoofdschakelaar eerst een 200mA aardlek en een 25A automaat type B waarmee je de ESS altijd spanningsloos kunt maken.
Type B is aardlek (DC-foutstroom), geen automaat. Je bedoeld wss B karakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
bbbrumbrum schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:19:
[...]

Type B is aardlek (DC-foutstroom), geen automaat. Je bedoeld wss B karakteristiek.
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
e_hagenaar schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:30:
[...]

Omdat ik in de meterkast geen plek heb voor de accu's en omvormers en geen zin heb om nieuwe bedrading te trekken naar de meterkast. daarom zit hij nu na de werkschakelaar waar de zonnepanelen achter zaten en blijf hij de accu vullen bij net uitval.
Ok dat snap ik. Maar wat heb je er dan aan dat je batterij laadt als je daar verder toch niks mee kan? Kun je in de meterkast geen omschakelaar maken na je hoofdschakelaar? Dan kun je kiezen of je huis op het net of op de ACout draait.
[...]

Volgensmij mag dit dan weer niet (ivm draadbreuk) omdat je dan alleen maar een signaal geeft en niet de voeding scheidt
Als de draad breekt gaat alles ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
e_hagenaar schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 15:34:
[...]

Dat is niet zo, om aan de VDE0126 (net code) te voldoen moet je dus dat q-relais installeren (bron)
Daar lees ik dit: "De Q-Relay is een mechanisch relais dat het PV systeem kan loskoppelen van het net indien de netspanning niet aan bepaalde voorwaarden voldoet." Duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
-SimJoc- schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Ik heb reducing output staan op 50.20Hz
reduced to minimum at 52.70Hz
Disconnect at 53.00Hz

Nog niet echt extreme zon gehad, maar dit zijn de instellingen hoe ik ze heb staan.
SolarEdge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nee betreft de Enphase IQ7A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Dilemma;

Kan aan nieuwe NMC Prismatisch cellen komen voor 110,-- de kWh of zelfs wat minder.
LifePO4 zit je aan 150-175 de kWh.

30 kWh NMC = 3300,--
30 kWh LFP = 4500-5250,--

Materiaalkosten zijn bij beiden het zelfde.
De NMC cellen hebben ook cycle life van 4000+.
Hoewel cycles iets minder van belang is, voordat je daar aan zit zijn de accu's op door leeftijd :).

Enige wat mij weerhoud is "veiligheid", aan andere kant, beiden type's zijn veilig mits je gewoon aan de specs houd. Een LFP "ontploft" ook wanneer je deze overlaad.
RikHa schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:32:
[...]
Nope, Ton heeft het goed gezien.
Zie het nu ook ja ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Bij SolarEdge werkt dat wel goed. Dit gebruik je natuurlijk alleen in island mode. Het afschakelen van SolarEdge met Modbus als de energieprijs negatief word is ook simpel.

Ik zelf heb de Solaredge/Vicron documentatie aangehouden:

The solar converter will start reducing its output power at 50.2Hz
Output power will be reduced to a minimum when the frequency is 51.2Hz
The converter will disconnect when the frequency is higher than 51.5Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-07 09:18
Magnat schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:46:
[...]

Bij SolarEdge werkt dat wel goed. Dit gebruik je natuurlijk alleen in island mode. Het afschakelen van SolarEdge met Modbus als de energieprijs negatief word is ook simpel.

Ik zelf heb de Solaredge/Vicron documentatie aangehouden:

The solar converter will start reducing its output power at 50.2Hz
Output power will be reduced to a minimum when the frequency is 51.2Hz
The converter will disconnect when the frequency is higher than 51.5Hz
Kun jij uitleggen hoe jij de SolarEdge uitschakelt bij negatieve energieprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Daly BMS vs JK. Niet te doen dat balancen met Daly. 1 cell continue roet in het eten en dan stopt het balancen.

Absorbtion 55.2v
Float 53.6v

Eigenlijk moet je met Daly BMS 2v lager gaan zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-HfjYyX9sb1T0emk1jxxHicycE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aM0IzouQ3cFYuJD0mkKXADUC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DxW1g0CQdMqCpXRK1ym5y6KFV8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4dkegGaOvbN5fj8HNfOzYzCJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
rroetenberg schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:20:
[...]

Kun jij uitleggen hoe jij de SolarEdge uitschakelt bij negatieve energieprijs?
Ik geloof dat het modbus adres F140 is. Je kan daarmee de de output limiteren van 100% naar 0%.

https://www.photovoltaikf...-solaredge-inverters-pdf/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Mijn JK BMS heeft 2x7AWG (10mm2?) in uitgangen. Passen die in een 10mm2 kabeloog?
Ik zit te denken om ze beide apart van oog te voorzien en via een 4 voudige busbar met 25/35? mm2naar de cellen te doen. Deze kan ik dan namelijk ook gebruiken om nog stroom af te halen voor een esp32 via een DC DC step down buck converter en heating pads. Kan dat of beter van niet en rechtsreeks op de cellen.
Hoe hebben jullie de dikte van de kabel van jullie accu bepaald (intern en naar je omvormer) ?

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Gaat niet passen @Commander69, tenminste 2x 10mm2 in een 10mm2 kabeloog.

Dikte kan je de specificaties van je omvormer nemen, de Victron Toolkit app is ook wel handig:
https://www.victronenergy...android-and-iphone-users/

Of Victron "cable sizing table":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJVigMfkuQcI4ioEjcvbRG1qoyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UEKK1fGBGpALRfQdZteC5FMz.png?f=fotoalbum_large

In mijn geval op de Victron MP2 48/5000 zit je op 70mm2 tot 5m.

NB: Je moet de lengte x2 doen ofwel de + en - optellen.

Edit:
Indien je meerdere accubanken parallel zet dan kan je het totaal max A delen door het aantal accubanken voor de kabeldikte tussen de "hoofd" busbar en je accubanken.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 25-03-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-07 09:30
Commander69 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:56:
Mijn JK BMS heeft 2x7AWG (10mm2?) in uitgangen. Passen die in een 10mm2 kabeloog?
Ik zit te denken om ze beide apart van oog te voorzien en via een 4 voudige busbar met 25/35? mm2naar de cellen te doen. Deze kan ik dan namelijk ook gebruiken om nog stroom af te halen voor een esp32 via een DC DC step down buck converter en heating pads. Kan dat of beter van niet en rechtsreeks op de cellen.
Hoe hebben jullie de dikte van de kabel van jullie accu bepaald (intern en naar je omvormer) ?
Ik gebruik 2x 16mm2 bij de JK, ik had ook 10mm2 gekocht, maar no way dat die paste. In de 16mm2 past het echt precies!

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31
Jazsie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:12:
Edit:
Indien je meerdere accubanken parallel zet dan kan je het totaal max A delen door het aantal accubanken voor de kabeldikte tussen de "hoofd" busbar en je accubanken.
Ik zou alles even dik doen. In theorie kan je met een 100A omvormer vier batterijen met 25A belasten en kan je de batterijen dan met 10mm2 aan de centrale hangen, maar koppel je een batterij los voor bijvoorbeeld onderhoud dan wordt het tijdelijk 33A per connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Of gewoon je laad/ontlaad stroom beperken...

Alles 70mm2 (in mijn geval) kost je een vermogen in aanschaf joh :+

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 26-03-2023 05:11 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:31
Jazsie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:23:

Alles 70mm2 (in mijn geval) kost je vermogen joh :+
Juist niet. _O-

heel flauw :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonvanboven
Jazsie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 00:12:
In mijn geval op de Victron MP2 48/5000 zit je op 70mm2 tot 5m.
Met twee batterijen heb ik alle bekabeling op 35mm2 gehouden. Dat alle drie MP2 5000 op vol vermogen gaan draaien voor een langere tijd zal niet veel gaan gebeuren. De laadstroom per MP2 is 70A, dat verdeeld over twee batterijen wordt dan 105A. De installatie is nog in bedrijf dus ik nog niet testen hoe warm de kabels gaan worden in vollast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonvanboven
Heel scherp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-07 14:00
Commander69 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 20:56:
Ben benieuwd welke heating pads jij hebt gekozen. Kun je dit delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

tonvanboven schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:20:
[...]

Met twee batterijen heb ik alle bekabeling op 35mm2 gehouden. Dat alle drie MP2 5000 op vol vermogen gaan draaien voor een langere tijd zal niet veel gaan gebeuren. De laadstroom per MP2 is 70A, dat verdeeld over twee batterijen wordt dan 105A. De installatie is nog in bedrijf dus ik nog niet testen hoe warm de kabels gaan worden in vollast.
Hier een soortgelijke instelling:

3x 48/5000 dus theoretisch 210A laadvermogen via 3x 70mm2 1,5m lengte op de
Lynx aangesloten. Hierop zitten 5x Pylontech US5000 aan gesloten wat max 400A laadstroom geeft. Deze zitten 3x2 (min 1 op de laatste, in afwachting van uitbreiding ;) ) wijze aangesloten. De kabels hebben een 100A/120A rating continu (25mm2) volgens Pylontech. Vanwege warmte, lawaai en slijtage van de accu’s heb ik het opladen op 3x 50 beperkt vanuit de MPII set. Op 75mm2 zit dus ongeveer 150A. Volgens Victron dus nog wat marge ;).

Bij flinke belasting (150a ontladen) worden de kabels vrijwel niet merkbaar warmer dan de omgeving. Slechts een paar graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Ik gebruik vanaf de victrons en batterijen naar de busbars 35mm2. De brug daar tussen vond ik met 35mm2 toch nog net even te warm worden ondanks dat het maar een paar centimeter is en ik niet boven de 100A kom. Deze heb ik geupgrade naar 70mm2.

De victron's kunnen samen ook boven de 100A pieken. Al heb ik dit uit staan omdat ik dat eigenlijk nooit nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-06 14:29
Jazsie schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:23:
Of gewoon je laad/ontlaad stroom beperken...

Alles 70mm2 (in mijn geval) kost je een vermogen in aanschaf joh :+
Ik heb sinds kort ook 70mm2 kabel, ELFLEX kabel van Elektramat, nog redelijk soepel eigenlijk. Ze hebben ook de bijbehorende kabelschoenen van m6 tot m10. Prijs vond ik meevallen..

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saeJ7Oxo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-07 20:47
Hoi

Ik heb16x eve lf280k a-grade bij NKON in pre-order staan om straks aan mijn setup met MP2 48/5000 en MPPT 450/100 te hangen. Nu draait het nog met wat oude gare lood accu's (Server UPS pack) in keep batteries charged modus :-).

Om straks de cellen te testen en top balancen twijfel ik een beetje of ik zelf een lab voeding en EBC A40L tester ga aanschaffen of ze wellicht van iemand (in de buurt) kan lenen/overnemen die er zelf al klaar mee is?

Groeten,

Allard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
mahagen schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:42:
[...]

Ik heb sinds kort ook 70mm2 kabel, ELFLEX kabel van Elektramat, nog redelijk soepel eigenlijk. Ze hebben ook de bijbehorende kabelschoenen van m6 tot m10. Prijs vond ik meevallen..
19,58,-- p/m is nog duurder dan wat ik al gevonden had en duur vind (16,-- p/m) :9~.

Maargoed, op zo iets wil je ook niet op gaan bezuinigen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Jazsie schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 13:31:
[...]

19,58,-- p/m is nog duurder dan wat ik al gevonden had en duur vind (16,-- p/m) :9~.

Maargoed, op zo iets wil je ook niet op gaan bezuinigen :+.
De tandjes zeg dat is duur geworden... Bijna het dubbele voor mijn gevoel wat ik er aan kwijt was.

Let overigens wel op dat je fijn aderig hebt ipv dik aderig. Dit wordt geadviseerd door verschillende merken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Pat-Juh schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:03:
[...]

De tandjes zeg dat is duur geworden... Bijna het dubbele voor mijn gevoel wat ik er aan kwijt was.

Let overigens wel op dat je fijn aderig hebt ipv dik aderig. Dit wordt geadviseerd door verschillende merken..
Deze heb ik op het oog:
https://uw-accuwinkel.nl/...bel/accukabel-70mm-detail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
saeJ7Oxo schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 12:55:
Hoi

Ik heb16x eve lf280k a-grade bij NKON in pre-order staan om straks aan mijn setup met MP2 48/5000 en MPPT 450/100 te hangen. Nu draait het nog met wat oude gare lood accu's (Server UPS pack) in keep batteries charged modus :-).

Om straks de cellen te testen en top balancen twijfel ik een beetje of ik zelf een lab voeding en EBC A40L tester ga aanschaffen of ze wellicht van iemand (in de buurt) kan lenen/overnemen die er zelf al klaar mee is?

Groeten,

Allard
Ikzelf pak een 4A programmeerbare NEEY balancer. Dan hoef je vooraf niks te doen. Dat ding stel je in op balancen vanaf 3.45v ofzo.

Hier werkt t top. Mijn ervaring is dat je toch na verloop van tijd moet topbalancen steeds.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
16 stuks LF280K ofzo, wellicht zelf 304 van EVE kost bij de meeste chineese vriendinnetjes (Amy Wang, Amy Zengh, Jenny Jang, Johnny Who... you know, Qishou, Docan, ) rond 2500 euro.

Vraag is of je Grade A, B, B+, A+ of automotive certified krijgt.

Op yt laten de testen zien dat t soms weinig uitmaakt. Hoevel SFK filmpjes laten zien dat bij een ontlading van 10seconden 250A, er een dikke voltage drop is naar onder de 3.1v bij een goedkope prutcell.

Vraag is welk merk en type en grade die cell was. Hun EV grade bleef netjes rond 3.2-3.3v meen ik.

Iemand ervaring hiero met dit soort cellen en aankopen. Bij Nkon kost een pakketje 2850 euro, en dat is dan nog geen EV grade... :)

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 30-03-2023 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Ik heb de JK BMS met 2A actief balanceren, heb je de NEEY baalncer niet nodig.

Maar is meer als je nog geen BMS hebt :).

NEEY balancer is wel een top balancer, mag ook wel voor die prijs >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Jazsie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 15:09:
Ik heb de JK BMS met 2A actief balanceren, heb je de NEEY baalncer niet nodig.

Maar is meer als je nog geen BMS hebt :).

NEEY balancer is wel een top balancer, mag ook wel voor die prijs >:).
Mijn Neey gaat gewoon mee naar de volgende nieuwe accu pack.
Plan was eind dit jaar een neiuwe samen te stellen. Ala offgrid garage met zijn Seplos box met 16x 280 of 304.

Dan plant ik die Neey gewoon in die box erbij, lijkt me geen issue. :+

Ik "moet" trouwens een 240A BMS hebben, up en down. Ik heb een 12kw Deye hybrid, dus wil iig alles op maximaal zetten waar mogelijk. Dus ook Deye canbus communicatie. Heb nu 16x120Ah met Daly bms, 100A max up en down, zonder communicatie (werkt wel, maar toch...)

[ Voor 19% gewijzigd door PCJR op 30-03-2023 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Ja de NEEY zou ik wel meenemen in je nieuwe accu bank, zonde geld anders :).

Zou niet voor Daly BMS gaan, te veel verhalen dat ze "vast lopen" en dus niet goed doen cell monitoren maar vooral dus ook niet uitschakelen wanneer nodig.

Dye is volgens mij Pylontech canbus compatible.

JK BMS ondersteund tegenwoordig dit ook direct maar je kan ook een converter tussen plaatsen ala:
https://github.com/maxx-ukoo/jk-bms2pylontech

Als je accubank gaat uitbreiden kan je ook voor een kleinere BMS gaan aangezien je vermogen dan ook verdeeld over de accubanken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
De JBD bms'en van mij hebben een passieve balancer, maar als mijn accu's "vol" zijn (cell spanning >= 3,35 V) verschillen de cel-spanningenn onderling niet meer dan 0,004 V. Dus de balancer hoeft helemaal niet in actie te komen (staat ingesteld op alleen boven 3,2 V en als verschil meer is dan 0,02 V).
Dus ook geen behoefte aan tussentijdse topbalance.
Dus ik ben wel happy met mijn setup. D

Pagina: 1 ... 21 ... 107 Laatste