Heb je ook een woeste pers voor nodig.PCJR schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:18:
[...]
Chill ja, heb je iig genoeg, en ze hebben 95mm2 kabelogen voor m10, dat past in een deye 12kw, ruig
Eigenverbruikzeegerd schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:07:
[...]
O.a. Domba deed hier ook al enig onderzoek naar en kwam tot vergelijkbare vermogens. Komt me hoog over. Vooral als je weet dat ons sluipverbruik ongeveer 30W is, dan zou ik daar 80-100W bij moeten optellen om die 30W in stand te houden? Mwah.
Volgens Deye service 80W
Volgens Bernhard Timischl 100W (gemeten, FW onbekend of die geupdate was, had C024 aan begin van de testen) met enkel een accu aangeslotenUsually the self-consumption power of SUN12K SG04PL3-EU is 80W,and when the PV output power is sufficient, the self-consumption power of hybrid inverter is provided by PV generate energy.
Ik kom op moment zelfs hoger uit rond 120W, met settings in december had ik rond 100W gem over een maand gemeten. (ik ben nog op jacht welke settings een submodule actief houden, wat meer eigenverbruik betekend) De oplossing van Sunsynk die zij voor EU in gedachten hebben kan ik niet gebruiken, namelijk als er geen PV opwek is gaat omvormer in standby en wordt weer wakker als PV weer opwek heeft.
50mm2 wordt ook meer dan handwarm bij 210A gebruik voor een kwartier of langer.
Je zou weerstand kunnen meten (zo doe ik het ) met milliohm meter, daar P=I^2 x R (in Ohm).
Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)
Je verkijkt je er snel op bij het schetsen van een systeem... Ik heb nog een busbar nodig voor een uitbreiding/aanpassing naar het DC aabsluiten van mijn zonnepanelen, die kost al gauw €50-75,- voor een goede... Afijn, elke hobby kost geldJazsie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:22:
Weet niet hoe het bij jullie zit maar ik dacht dat de omvormer/accu het duurste onderdeel was echter als je de rest gaat optellen om aan te sluiten, kost je ook een vermogen
[...]
Bedankt voor de info, dan ga ik maar voor 50mm2 kabel.
[...]
Idd een goede maar ook aardig aan de prijs.

Bij mij ook VDE4105 en 50Hz natuurlijk maar phase type, die heb ik laten staan op 0 240 120.PCJR schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:14:
[...]
VDE4105 ok
50hz ok
Phase type? 0 120 240?
Grid level LN 230 LL 400
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Klopt, 0/120/240 wilde t ding niet accepteren hier; phase grid fault ofzoiets.mahagen schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:51:
[...]
Bij mij ook VDE4105 en 50Hz natuurlijk maar phase type, die heb ik laten staan op 0 240 120.
Maar we kunnen verder evt in het Deye topic

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||
Wat betreft eigen verbruik; na de fw update is t hier volgens mij een stuk beter geworden!Domba schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:27:
[...]
Eigenverbruik
Volgens Deye service 80W
[...]
Volgens Bernhard Timischl 100W (gemeten, FW onbekend of die geupdate was, had C024 aan begin van de testen) met enkel een accu aangesloten
Ik kom op moment zelfs hoger uit rond 120W, met settings in december had ik rond 100W gem over een maand gemeten. (ik ben nog op jacht welke settings een submodule actief houden, wat meer eigenverbruik betekend) De oplossing van Sunsynk die zij voor EU in gedachten hebben kan ik niet gebruiken, namelijk als er geen PV opwek is gaat omvormer in standby en wordt weer wakker als PV weer opwek heeft.
[...]
Je zou weerstand kunnen meten (zo doe ik het ) met milliohm meter, daar P=I^2 x R (in Ohm).
-> wat betreft accu, ik heb vanaf 1maart weer SamenOm voor de hoogste tlv, dus de accu moet dan niet gebruikt worden. Afkoppelen geeft nadelige effecten volgens mij, maar er is een super setting: battery setting: No Batt

[Voor 9% gewijzigd door PCJR op 06-03-2023 20:05]
1. Waarom kun je de oplossing van sunsynk niet gebruiken?Domba schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:27:
[...]
Eigenverbruik
Volgens Deye service 80W
[...]
Volgens Bernhard Timischl 100W (gemeten, FW onbekend of die geupdate was, had C024 aan begin van de testen) met enkel een accu aangesloten
[...]
2. Mij lijkt dat wel wat om uit te proberen die slaapstand, hoe doe ik dat of hoe krijg ik dat?
Ik heb dus een 3 fasen ess systeem van Victron. Als het nadelig is om te laden of te ontladen dan kan ik hem op afstand "off" zetten. Verkies is dan minimaal (ca 10 W) voor het laten draaien van de gx kaart met Venus OS.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000
Ik gebruik hybride anders en heb alle verbruikers op LOAD/EPS, waarbij 60% van mijn uiteindelijke verbruik via accu verloopt. Op jaarbasis heb ik ruim meer opwek dan verbruik.PCJR schreef op maandag 6 maart 2023 @ 22:28:
[...]
1. Waarom kun je de oplossing van sunsynk niet gebruiken?
2. Mij lijkt dat wel wat om uit te proberen die slaapstand, hoe doe ik dat of hoe krijg ik dat?
Salderen gaat tot eigenverbruik, daarboven is het zonder belastingen,
De opwek in April alleen saldeert ongeveerJanuari en Februari weg, dat verandert niet met op goedkoop uurtarief laden en later terugleveren, zelfs met 12kWh/uur is dat misschien 2000kWh op jaarbasis, waarvan ik 10% uit pwek moet bij passen (wel leuk ) , maar tov van mijn jaaropwek is het amper 20%.
bijv vannacht 10.0ct excl= 29,5ct incl, ochtend piek 17.5ct= 38.6 incl en het is rekenen met de eerste excl tarief als ook de avondpiek zoals vandaag 18-21 uur echt na zonsondergang is) omdat ik nu nog dynamisch contract heb en probeer in te schatten wanneer ik door nul ga.
2. Dat moet een modbus setting zijn, maar je kunt niets belangrijk op LOAD/EPS hebben . YouTube:  How to use the low power settings on a Sunsynk inverter?
Ik heb maar 100A nodig, dat moet dan wel goed komen met 50mm2Domba schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Nogal ja, laten we het maar op hobby houdenPat-Juh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:48:
[...]
Je verkijkt je er snel op bij het schetsen van een systeem... Ik heb nog een busbar nodig voor een uitbreiding/aanpassing naar het DC aabsluiten van mijn zonnepanelen, die kost al gauw €50-75,- voor een goede... Afijn, elke hobby kost geld

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)
Ik zie hier prijzen langs komen van 2300 euro voor 16 300a cellen. Is mijn rekensom juist dat dat een kleine 15kw aan accucapiciteit betreft?
In mijn begroting heb ik een pylontech us 5000 gezet voor 1800 euro. 5kw..
Is er een reden om toch voor de pylontech te gaan?
16*300Ah=4800Ah*3.2V =15360jantje112 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:23:
Ik zie hier prijzen langs komen van 2300 euro voor 16 300a cellen. Is mijn rekensom juist dat dat een kleine 15kw aan accucapiciteit betreft?
Je schroeft het in een rack en bent klaar.In mijn begroting heb ik een pylontech us 5000 gezet voor 1800 euro. 5kw..
Precies. Bij losse accu's komt nog de BMS, de kabels tussen accu en BMS een behuizing. Tel daardoor rustig een paar honderd euro bovenop de kale accu prijs.jadjong schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:44:
[...]
16*300Ah=4800Ah*3.2V =15360
[...]
Je schroeft het in een rack en bent klaar.
Een setje pylontech's of vergelijkbaar ziet er ook wat minder knutselig uit en kan daardoor wellicht sneller geaccepteerd worden door je wederhelft.
Ik heb beiden, 15kWh aan losse accu's en 15kWh aan rackmounted accu's. En ook al scheelt een los setje accu's echt wel flink in de euro's toch zou ik de volgende keer weer gewoon een rack accu kopen of een staande of wall accu. Maar dat is echt een persoonlijke keuze. Je ziet oveigens dat de grotere youtube vloggers ook allemaal beginnen met losse accu's; maar uiteindelijk toch komen op vaste systemen (wellicht ook door sponsoring gestuurd natuurlijk).
1800,-- voor 5 kWh van pylontech of DIY 3000,-- voor 15 kWh met een rackmount case zoals Seplos...thehog schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:44:
[...]
Precies. Bij losse accu's komt nog de BMS, de kabels tussen accu en BMS een behuizing. Tel daardoor rustig een paar honderd euro bovenop de kale accu prijs.
Een setje pylontech's of vergelijkbaar ziet er ook wat minder knutselig uit en kan daardoor wellicht sneller geaccepteerd worden door je wederhelft.
Ik heb beiden, 15kWh aan losse accu's en 15kWh aan rackmounted accu's. En ook al scheelt een los setje accu's echt wel flink in de euro's toch zou ik de volgende keer weer gewoon een rack accu kopen of een staande of wall accu. Maar dat is echt een persoonlijke keuze. Je ziet oveigens dat de grotere youtube vloggers ook allemaal beginnen met losse accu's; maar uiteindelijk toch komen op vaste systemen (wellicht ook door sponsoring gestuurd natuurlijk).
Dan ga ik toch voor DIY dat er net zo mooi uit ziet als kant en klaar

3x meer capaciteit terwijl het iets meer dan 1,5x duurder is dan kant en klaar...
Pylontech betaal je wel voor het merk natuurlijkJazsie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:51:
[...]
1800,-- voor 5 kWh van pylontech of DIY 3000,-- voor 15 kWh met een rackmount case zoals Seplos...
Dan ga ik toch voor DIY dat er net zo mooi uit ziet als kant en klaar.
3x meer capaciteit terwijl het iets meer dan 1,5x duurder is dan kant en klaar...

Ik noem Pylontech omdat ik (per toeval) inderdaad geen andere ken.
Ben nog steeds aan het kijken welke LifePo4 accu ik het best kan nemen (behalve DIY), dus tips is welkom.
Kant en klaar is ook fijn en waarschijnlijk ook makkelijker plaatsen/uitbreiden... en dat mag best iets meer kosten maar niet 3x minder capaciteit voor 1,5x duurder
.
Hobby of niet, probeer toch zoveel mogelijk rendabel te maken
.
Ben nog steeds aan het kijken welke LifePo4 accu ik het best kan nemen (behalve DIY), dus tips is welkom.
Kant en klaar is ook fijn en waarschijnlijk ook makkelijker plaatsen/uitbreiden... en dat mag best iets meer kosten maar niet 3x minder capaciteit voor 1,5x duurder

Hobby of niet, probeer toch zoveel mogelijk rendabel te maken

Ik heb deze al een tijdje in mijn next-shopping-list staan:Jazsie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:35:
Ik noem Pylontech omdat ik (per toeval) inderdaad geen andere ken.
Kant en klaar is ook fijn en waarschijnlijk ook makkelijker plaatsen/uitbreiden... en dat mag best iets meer kosten maar niet 3x minder capaciteit voor 1,5x duurder.
Hobby of niet, probeer toch zoveel mogelijk rendabel te maken.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004813594243.html
En ik heb al een paar maanden een 3x setje van deze (5kwh variant):
https://nl.aliexpress.com/item/1005004004392051.html
Naast mijn 300Ah 15kWh DIY setje uiteraard (met seplos bms)
Eh nou, ik zou zeggen 16*3,2V=51,2V*300Ah=15,36kWh. Tenzij je er inderdaad een 16p1s van maakt.
Verder zou ik met betrekking tot de draaddiktes op willen merken dat ik altijd de vuistregel I max / 3 hanteer. Voorbeeld: 100A max / 3 = 33,33mm2 dus 35mm2
Nog 1: 80A max / 3 = 26,66mm2 dus ook 35mm2 (altijd eerstvolgende draaddikte)
Dit geldt dan voor minder dan 5 meter. Dat heb ik niet zelf verzonnen maar uit https://www.victronenergy...s/Wiring-Unlimited-EN.pdf blz. 25. Bijzonder leerzame pdf!
Zijn die Pylontechs geen 15s? Zou ik wel rekening mee houden ivm eventueel samen koppelen met andere batterijen. Gaat dus niet icm een 16s (wat de meeste zijn).jantje112 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:23:
1+2 = 2+1RikHa schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 12:15:
[...]
Eh nou, ik zou zeggen 16*3,2V=51,2V*300Ah=15,36kWh. Tenzij je er inderdaad een 16p1s van maakt.
Het iets anders opschrijven maakt niet ineens een andere uitkomst

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Bedankt voor de links, ziet er goed uit. Ben je tevreden met die 3 stuks?thehog schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 20:17:
[...]
Ik heb deze al een tijdje in mijn next-shopping-list staan:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004813594243.html
En ik heb al een paar maanden een 3x setje van deze (5kwh variant):
https://nl.aliexpress.com/item/1005004004392051.html
Naast mijn 300Ah 15kWh DIY setje uiteraard (met seplos bms)
30kWh opslag heb je dus, hoe ben je op deze capaciteit gekomen?
Tevreden als in, het werkt. Zoals alle chinese software ontbreekt het wel aan duidelijkheid aan instellingen e.d. maar support was dan wel weer prima (ik had eerst 1 besteld, later 2 erbij en de eerste had een oudere firmware, die hebben ze netjes op afstand bijgewerkt).Jazsie schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:04:
[...]
Bedankt voor de links, ziet er goed uit. Ben je tevreden met die 3 stuks?
30kWh opslag heb je dus, hoe ben je op deze capaciteit gekomen?
Zou ik ze nog een keer aanschaffen? Een goede vriend van me heeft ze ook gekocht en ook daar staan ze lekker te draaien. Toch vind ik de prijs nog te hoog gezien de andere link waar je voor minder geld 15kWh kan krijgen.
30kWh heb ik inderdaad. 15kWh zelfbouw dus en 15kWh aan rackmounted. De reden is dat ik puur handel op de dynamische tarieven. Dus hoe meer ik kan opslaan hoe beter, afhankelijk van vermogen van mijn omvormers natuurlijk. Zodra saldering verdwijnt en het op deze manier handelen van energie wellicht niet meer interessant is is er vast wel weer een andere goede reden om deze 30kWh in te zetten (bijv het bufferen van de energie overdag uit de zon zodat ik die in de avond/nacht in de auto kan stoppen).
Ahh, ja handelen was ik ook aan het denken maar met beperkte omvormer vermogen zet dat ook geen zoden aan de dijk.
Zo te lezen ga je -de volgende keer- wel gelijk voor kant en klaar ipv DIY.
Ja, of inderdaad een seplos DIY case met eigen batterijen zoals hierboven door iemand ook werd aangegeven.Jazsie schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:35:
Ahh, ja handelen was ik ook aan het denken maar met beperkte omvormer vermogen zet dat ook geen zoden aan de dijk.
Deze inderdaad besteld, is wachten op de levering aangezien deze vast zit bij de douane. Ben erg benieuwd!thehog schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:24:
[...]
Ja, of inderdaad een seplos DIY case met eigen batterijen zoals hierboven door iemand ook werd aangegeven.
Ben de laatste paar mnd bezig geweest om een thuis batterij in elkaar te hatseflatsen (op amateur en hobby niveau) en daarvoor de juiste software te schrijven. Mijn uitgangspunt was low budget, losse componenten (niet alles in 1 ellende), alles instelbaar en controleerbaar, eenvoudig onderhoud, en set it en forget it, geen sjorus aan mijn hoofd.
Eerst getest en geschreven in mijn hobby ruimtetje en nu verplaatst naar het schuurtje want heb klein huisje.
Hardware
16x lf280k EVE 2040e, (48v systeem)
Daly 200amp BMS, 105e
zonpaneel mttp 5000w 150e (voorlopig 2 panelen 450w aangesloten)
lader 230v 20amp 150e
ontlader Soyo 1200piek 220e
kabels en Raspberry had ik nog.
Rasp haalt dagelijks dynamische tarieven ANWB (maar om het even) op.
Leest de Daly BMS rs485 en de slimme meter uit en aan de hand van die 3 gegevens wordt berekend (na zelf ingegeven layers via de door de rasp gehoste webpagina's) hoeveel te ontladen OF laden etc..
De rasp communiceert via rs485 naar de ontlader.
Zo kan dit systeem eigenlijk elke situatie aan en is eventueel softwarematig aanpasbaar.
Het geheel is te visualiseren door webpagina's aan te maken en te tekenen met de dashboard designer gehost door de rasp, alle eigen software host de rasp namelijk zelf, raak ik niks meer kwijt want dat gebeurt nogal eens.
Meer weet ik eigenlijk niet te melden. Groetjes.
Eerst getest en geschreven in mijn hobby ruimtetje en nu verplaatst naar het schuurtje want heb klein huisje.
Hardware
Daly 200amp BMS, 105e
lader 230v 20amp 150e
Leest de Daly BMS rs485 en de slimme meter uit en aan de hand van die 3 gegevens wordt berekend (na zelf ingegeven layers via de door de rasp gehoste webpagina's) hoeveel te ontladen OF laden etc..
Zo kan dit systeem eigenlijk elke situatie aan en is eventueel softwarematig aanpasbaar.
Het geheel is te visualiseren door webpagina's aan te maken en te tekenen met de dashboard designer gehost door de rasp, alle eigen software host de rasp namelijk zelf, raak ik niks meer kwijt want dat gebeurt nogal eens.
Ter inspiratie.Jazsie schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:51:
[...]
1800,-- voor 5 kWh van pylontech of DIY 3000,-- voor 15 kWh met een rackmount case zoals Seplos...
Dan ga ik toch voor DIY dat er net zo mooi uit ziet als kant en klaar.
Die ken de ik al, het idee om in 2 delen te maken ivm gewicht had ik al, alleen aan de ander kant is de vraag hoe vaak je zo iets moet verplaatsen.... maar als het moet dan is het wel handig idd.jadjong schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:21:
[...]
Ter inspiratie.
[YouTube: Thuisbatterij? hoe pakken wij dat voor je aan?]
Interessant, via RS485 regel je de terugvoeding naar het net neem ik aan.Willie Wortel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:39:
Ben de laatste paar mnd bezig geweest om een thuis batterij in elkaar te hatseflatsen (op amateur en hobby niveau) en daarvoor de juiste software te schrijven. Mijn uitgangspunt was low budget, losse componenten (niet alles in 1 ellende), alles instelbaar en controleerbaar, eenvoudig onderhoud, en set it en forget it, geen sjorus aan mijn hoofd.
Hardware
Daly 200amp BMS, 105e
lader 230v 20amp 150e
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kosten vallen ook erg mee (accu's effe niet meegeteld).
Gebruik je dit om je slaap verbruik te dekken of doe je ook ermee handelen?
>>Gebruik je dit om je slaap verbruik te dekken of doe je ook ermee handelen?
Nou eerlijk gezegd ik denk in de zomermaanden ook terug leveren in de 'dure' uren maar in de wintermaanden zal mijn systeem niet genoeg opleveren om mijn gehele (normale) verbruik te dekken met de 2 panelen. Piek verbruik red ik zowiezo niet want heb ook een warmtepomp. Daarnaast heb ook een ander systeem op mijn dak maar die laat ik voorlopig voor wat het is want ik wil wel zeker weten dat een verandering rendabel is. Je weet het maar nooit met alle veranderingen in beleid.
o ja en ik laat de slimme meter salderen, ik haal mijn 3 fasen op en reken met 2 (in te stellen) want de fase van de warmtepomp negeer ik, als ik dus 300 watt verbruik laat ik mijn omvormer 300 leveren etc... Er zit een vertraging in van 10 secs vanwege de slimme meter telegrams die per 10 secs binnenkomen dus er zit een kleine wachel in waarbij ik iets teveel lever of te weinig. Dit is wel duidelijk zichtbaar op het dashboard.
Als het geheel rendabel is wil ik wel meer investeren.
Zal wat schermafdrukken maken, misschien kan ik wat ideeën opdoen en die erbij programmeren.
Nou eerlijk gezegd ik denk in de zomermaanden ook terug leveren in de 'dure' uren maar in de wintermaanden zal mijn systeem niet genoeg opleveren om mijn gehele (normale) verbruik te dekken met de 2 panelen. Piek verbruik red ik zowiezo niet want heb ook een warmtepomp. Daarnaast heb ook een ander systeem op mijn dak maar die laat ik voorlopig voor wat het is want ik wil wel zeker weten dat een verandering rendabel is. Je weet het maar nooit met alle veranderingen in beleid.
o ja en ik laat de slimme meter salderen, ik haal mijn 3 fasen op en reken met 2 (in te stellen) want de fase van de warmtepomp negeer ik, als ik dus 300 watt verbruik laat ik mijn omvormer 300 leveren etc... Er zit een vertraging in van 10 secs vanwege de slimme meter telegrams die per 10 secs binnenkomen dus er zit een kleine wachel in waarbij ik iets teveel lever of te weinig. Dit is wel duidelijk zichtbaar op het dashboard.
Als het geheel rendabel is wil ik wel meer investeren.
Zal wat schermafdrukken maken, misschien kan ik wat ideeën opdoen en die erbij programmeren.
[Voor 27% gewijzigd door Willie Wortel op 11-03-2023 13:42]
Je kan dus laden max 20A, kan je de lader softwarematig qua vermogen aansturen?Willie Wortel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:39:
Hardware
Daly 200amp BMS, 105e
lader 230v 20amp 150e
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Er zit nu een handmatige draai potentiometer waarmee ik de sterkte kan variëren, kan ik er tussenuit knippen en een digitale solderen maar ik vind dat zo een gedoe en zal het nooit gebruiken. Zou je dat willen hebben dan.
YouTube: Victron Energy Dynamic ESS - preview
En toen zag ik dit filmpje en hoor ik dat Victron in de Dynamische prijzen gaat stappen.
Nu wordt het dus door de fabrikant gestandaardiseerd. Heel benieuwd wat het gaat worden
En toen zag ik dit filmpje en hoor ik dat Victron in de Dynamische prijzen gaat stappen.
Nu wordt het dus door de fabrikant gestandaardiseerd. Heel benieuwd wat het gaat worden
Victron: https://vrm.victronenergy.com/installation/250785/share/73944a6f
Ik ben nog niet overtuigd van deze aanpak. Mijn script houdt niet alleen rekening met de te verwachten dynamische prijzen maar ook met de voorspelling van de productie van mijn zonnepanelen en het verbruik van mijn warmtepomp (afhankelijk van de buitentemperatuur).Klotsred schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:47:
Binnenkort komt er een home assistant addon uit waarin het script draait. Wie wil mee testen? Stuur me een pm.
Dit is een grafiek die door het script wordt gegenereerd:
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000
Verschilt per situatie, bijvoorbeeld met een losse solar omvormer of micros zou het handig zijn. Je kan dan via CT of P1 kunnen meten of er teruglevering is daarmee je lader aansturen zodat je altijd laadt van solar. Een hybride inverter ondersteunt dit standaard.Willie Wortel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:23:
Er zit nu een handmatige draai potentiometer waarmee ik de sterkte kan variëren, kan ik er tussenuit knippen en een digitale solderen maar ik vind dat zo een gedoe en zal het nooit gebruiken. Zou je dat willen hebben dan.
Maar met wat voor digitale versie zou je deze potmeter vervangen? hij moet dan wel met software aan te sturen zijn, ESP met pwm? gaat tot 3.3V dacht ik.
Zoveel verstand heb ik er niet van maar had de AC-DC omvormer opengemaakt om het display om te draaien zodoende ... aan de achterkant van de potentiometer stond 10k. Nu heb ik wel een digitale liggen maar hoeft van mij niet.
Maar zoiets: X9C103S Digitale Potentiometer Board Module DC3V-5V Voor Arduino bij Aliexpress will do the job. Zijn er trouwens in versies van 1k tot 100.
Ik laad maximaal vanaf het net als prijs lager is dan X (bij mij 5cent)
Verder wordt alles van het net afgeschakeld (denkbeeldig stekker eruit) bij idle. Als ik niet hoef te laden hoeft de omvormer ook niet aan. Zo ook bij ontladen, op de dag zijn er goedkope uren X (bij mij<5cent) waarbij ik niet lever OF de zonnepanelen in een ander systeem leveren, dan wordt de ontlader uitgeschakeld. daarnaast laden en ontladen tegelijk is een big NONO. Immers je hebt te maken met verliezen EN belasting op verbruik. Daarnaast is sluipverbruik EN in bedrijf waarbij maar weinig stroom wordt geleverd toch wel een dingetje daarom heb ik twijfels bij dure systemen die daar minder rekening mee houden.
Ik heb ook nooit de intentie gehad om een off the grid systeem te bouwen.
hier heb je de uitleg dig potmeter
https://electropeak.com/l...eter-module-with-arduino/
Maar zoiets: X9C103S Digitale Potentiometer Board Module DC3V-5V Voor Arduino bij Aliexpress will do the job. Zijn er trouwens in versies van 1k tot 100.
Ik laad maximaal vanaf het net als prijs lager is dan X (bij mij 5cent)
Verder wordt alles van het net afgeschakeld (denkbeeldig stekker eruit) bij idle. Als ik niet hoef te laden hoeft de omvormer ook niet aan. Zo ook bij ontladen, op de dag zijn er goedkope uren X (bij mij<5cent) waarbij ik niet lever OF de zonnepanelen in een ander systeem leveren, dan wordt de ontlader uitgeschakeld. daarnaast laden en ontladen tegelijk is een big NONO. Immers je hebt te maken met verliezen EN belasting op verbruik. Daarnaast is sluipverbruik EN in bedrijf waarbij maar weinig stroom wordt geleverd toch wel een dingetje daarom heb ik twijfels bij dure systemen die daar minder rekening mee houden.
Ik heb ook nooit de intentie gehad om een off the grid systeem te bouwen.
hier heb je de uitleg dig potmeter
https://electropeak.com/l...eter-module-with-arduino/
[Voor 5% gewijzigd door Willie Wortel op 12-03-2023 10:17]
Ik ben nog zoekende naar een BMS. 16S 48V voor 304ah cellen.
Neem ik actief of passief balancing
JK
JBD
Daly
Ik begreep dat de balancing van allen standaard met tien/honderd tallen mA gebeurd en actief met 1 of enkele amperes beter zou zijn.
De Daly kan je nu uitrusten met actieve balancing net als de JBD. Dat is dan een printplaatje met elco's zo lijkt het.
De JBD zou minder lekker werken tenzij je de Müller versie neemt uit AUstralië en is daar een 48V versie van? De Daly weet ik dus niet hoe goed dat wel of niet werkt.
Wie heeft er ervaringen en of advies ?
JK
JBD
Daly
Ik begreep dat de balancing van allen standaard met tien/honderd tallen mA gebeurd en actief met 1 of enkele amperes beter zou zijn.
De Daly kan je nu uitrusten met actieve balancing net als de JBD. Dat is dan een printplaatje met elco's zo lijkt het.
De JBD zou minder lekker werken tenzij je de Müller versie neemt uit AUstralië en is daar een 48V versie van? De Daly weet ik dus niet hoe goed dat wel of niet werkt.
40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW
Ik ben zeer geïnteresseerd. Alleen heb ik mijn spullen nog niet draaiende.KC27 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:04:
[...]
Ik ben nog niet overtuigd van deze aanpak. Mijn script houdt niet alleen rekening met de te verwachten dynamische prijzen maar ook met de voorspelling van de productie van mijn zonnepanelen en het verbruik van mijn warmtepomp (afhankelijk van de buitentemperatuur).
Binnenkort komt er een home assistant addon uit waarin het script draait. Wie wil mee testen? Stuur me een pm.
[Afbeelding]
Wat ik in de ENTSOE addon niet kan vinden zijn de prijzen voor de volledige volgende dag en ik weet niet wanneer die beschikbaar komen (in tijd gezien, om 00:00 of reeds om 15:00 uur). Ik kan me voorstellen dat je wilt weten vóór middernacht of je je batterijen (gedeeltelijk) leeg wilt verkopen in dure avond uren om snachts of de volgende dag met zonnestroom wilt vol laden. Of dat je de stroom wilt bewaren (m.n. 's winters dan) omdat de volgende dag duur(der) is.
Bovendien de voorspellingen addon zit er nogal eens naast bij mij. Ik heb geen idee waarom. Het zal wel iets met een verkeerde weersvoorspelling te maken hebben.
Eh, victron zelf of is dit het werk (in opdracht van?) Harold Halewijn.Klotsred schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:47:
Dit is Victron die wat aan het maken is en Harold is het aan het testen. Ze verzamelen info uit je VRM portal om een schatting te kunnen maken van je laatste 28 dagen.rleever schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:11:
[...]
Eh, victron zelf of is dit het werk (in opdracht van?) Harold Halewijn.
Ik heb mijzelf al aangemeld voor de grotere testgroep bij Harold mochten ze meer mensen zoeken.
Zijn er hier mensen die wel eens een waterstof opslag hebben overwogen (of wachten tot toegankelijker) ipv LifePo4 batterijen? Zo ja, wat waren jullie pros en cons en wat gaf de doorslag?
Ik vind het heel interessant, maar zie er vrij weinig over voor thuisgebruik. Prijs is natuurlijk ook (nog) bijzonder hoog, maar density is ook aanzienelijk hoger.
Vind zelf dit een hele mooie: https://www.h2networks.co...dential-Unit-Brochure.pdf
Ik vind het heel interessant, maar zie er vrij weinig over voor thuisgebruik. Prijs is natuurlijk ook (nog) bijzonder hoog, maar density is ook aanzienelijk hoger.
Vind zelf dit een hele mooie: https://www.h2networks.co...dential-Unit-Brochure.pdf
[Voor 6% gewijzigd door g1n0 op 12-03-2023 13:27]
In mijn script haal ik met python de prijzen direct op Entsoe en Nordpool (wie ze het eerst heeft) en sla deze zelf op in de database. Dus helemaal buiten een integratie om. Deze prijzen zijn in 19 van de 20 gevallen om 13:00 uur beschikbaar en liggen dan vast tot en met 23 uur van de volgende dag. Ook de voorspelde meteogegevens (pv opbrengst, temperatuur) worden iedere 6 uur opgehaald en geactualiseerd tot 48 uur vooruit. Dus het algoritme berekent m.b.v. deze gegevens vanaf 13 uur (uurlijks en voor ieder uur) de inzet van de accu, ev en wp tot en met 23 uur van de volgende dagrleever schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:07:
[...]
Ik ben zeer geïnteresseerd. Alleen heb ik mijn spullen nog niet draaiende.
Wat ik in de ENTSOE addon niet kan vinden zijn de prijzen voor de volledige volgende dag en ik weet niet wanneer die beschikbaar komen (in tijd gezien, om 00:00 of reeds om 15:00 uur). Ik kan me voorstellen dat je wilt weten vóór middernacht of je je batterijen (gedeeltelijk) leeg wilt verkopen in dure avond uren om snachts of de volgende dag met zonnestroom wilt vol laden. Of dat je de stroom wilt bewaren (m.n. 's winters dan) omdat de volgende dag duur(der) is.
Bovendien de voorspellingen addon zit er nogal eens naast bij mij. Ik heb geen idee waarom. Het zal wel iets met een verkeerde weersvoorspelling te maken hebben.
Sharing is caringKC27 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:56:
[...]
In mijn script haal ik met python de prijzen direct op Entsoe en Nordpool (wie ze het eerst heeft) en sla deze zelf op in de database. Dus helemaal buiten een integratie om. Deze prijzen zijn in 19 van de 20 gevallen om 13:00 uur beschikbaar en liggen dan vast tot en met 23 uur van de volgende dag. Ook de voorspelde meteogegevens (pv opbrengst, temperatuur) worden iedere 6 uur opgehaald en geactualiseerd tot 48 uur vooruit. Dus het algoritme berekent m.b.v. deze gegevens vanaf 13 uur (uurlijks en voor ieder uur) de inzet van de accu, ev en wp tot en met 23 uur van de volgende dag

(edit: ik doe dit ook zo ongeveer maar met de jaren is het er allemaal niet erg mooi op geworden qua scripts. Als jij wil delen wat jij hebt zou dat wel fijn zijn)
[Voor 10% gewijzigd door thehog op 12-03-2023 15:03]
Klinkt mooi. Ik haal zelf -nu nog in domoticz- de gegevens dmv webscraping op van EPEX. Die zijn (pas) om 15.00 uur NL tijd beschikbaar. Helaas doe ik er nu nog niks mee omdat ik hiervoor toch maar over denk te gaan naar HA die nu op een PI draait en ik dat op een ODROID wil hebben met SSD oid.en ik nog een variabel contract en geen werkende installatie heb.KC27 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 14:56:
[...]
In mijn script haal ik met python de prijzen direct op Entsoe en Nordpool (wie ze het eerst heeft) en sla deze zelf op in de database. Dus helemaal buiten een integratie om. Deze prijzen zijn in 19 van de 20 gevallen om 13:00 uur beschikbaar en liggen dan vast tot en met 23 uur van de volgende dag. Ook de voorspelde meteogegevens (pv opbrengst, temperatuur) worden iedere 6 uur opgehaald en geactualiseerd tot 48 uur vooruit. Dus het algoritme berekent m.b.v. deze gegevens vanaf 13 uur (uurlijks en voor ieder uur) de inzet van de accu, ev en wp tot en met 23 uur van de volgende dag
[Voor 3% gewijzigd door rleever op 12-03-2023 15:05]
Ik denk dat je wat moet uitzoeken waarom het geen certificering tot nu toe heeft, die de beweringen bevestigeng1n0 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:27:
Zijn er hier mensen die wel eens een waterstof opslag hebben overwogen (of wachten tot toegankelijker) ipv LifePo4 batterijen? Zo ja, wat waren jullie pros en cons en wat gaf de doorslag?
15 maanden na introductie in juli 2022 was het model nog niet eens in productie of een toekomstige productielocatie bekend en dat met 30000-35000 pre-orders volgens die zelfde LAVO
Dit is eigenlijk hoe ik het nu doe via HA icm Node-Red add-on... Wel leuk om Node-Red op de Cerbo GX zelf te hebben draaienKlotsred schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:47:

Voor mij niet van belang (heb liever alles bij elkaar) maar indien je liever apart wilt draaien is het wel leuk.
Benieuwd hoe de integratie van hun werkt en of het ook open source wordt

InteressantKC27 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:04:
[...]
Ik ben nog niet overtuigd van deze aanpak. Mijn script houdt niet alleen rekening met de te verwachten dynamische prijzen maar ook met de voorspelling van de productie van mijn zonnepanelen en het verbruik van mijn warmtepomp (afhankelijk van de buitentemperatuur).
[Afbeelding]

JK BMS, wel de 2A variant nemen. Je wilt echt niet eentje hebben zonder active balancing.rleever schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:54:
Ik ben nog zoekende naar een BMS. 16S 48V voor 304ah cellen.
JK
JBD
Daly
Kan wel maar dan moet je zoals je zelf aangaf aparte "active balancer" erbij nemen.
Ik draai overigens JK BMS en lees ik uit via RS485

Als je een Victron Multiplus II-GX hebt dan heb je dat standaard. Geen Cerbo nodig. Zolang er maar ergens GX ij een Victron device zit. Ik kijk dan ook echt uit naar de oplossing. Zeker als het alleen maar een flow is. Dan is het sowieso open sourceJazsie schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:34:
[...]
Dit is eigenlijk hoe ik het nu doe via HA icm Node-Red add-on... Wel leuk om Node-Red op de Cerbo GX zelf te hebben draaien.
Voor mij niet van belang (heb liever alles bij elkaar) maar indien je liever apart wilt draaien is het wel leuk.
Benieuwd hoe de integratie van hun werkt en of het ook open source wordt.
[...]
Interessant.
[...]
JK BMS, wel de 2A variant nemen. Je wilt echt niet eentje hebben zonder active balancing.
Kan wel maar dan moet je zoals je zelf aangaf aparte "active balancer" erbij nemen.
Ik draai overigens JK BMS en lees ik uit via RS485. Maar gewoon via BT kan uiteraard ook.
Heb je hier zelf wel serieus naar gekeken?g1n0 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:27:
Zit overigens ook gewoon een Lithium accu in....
Density is niet zo boeiend voor stationair gebruik.
En het is leuk, maar deze AOI oplossing is alsnog erg groot.
Waar haal je vandaan dat de energy density hoger is?
Hij doet in deze FF ~20ltr/kWh @ 8,1kg/Kwh (123Wh/kg).
Ter vergelijk, de LFP EVE 304Ah doet zo'n 175Wh/kg en 2,68ltr/kWh. Op beide vlakken dus fors beter.
Wat wel boeiend is: prijs, en wellicht nog belangrijker is: RTE.
Dat word nergens genoemd....Ook meer voor Australie waar overschot enorm zijn en zonnenschijn ook iets betrouwbaarder.
Het enige niet-zo-slechte punt is de (geadverteerde) 20k cycles.
Maar alle andere vlakken is het huilen.
Edit: ik weet dat ik kale accus met een compleet energiesysteem vergelijk. Maar ook al tel je een hybride Dye op bij 40kWh aan LFP blijven de cijfers in het voordeel van LFP.
[Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 12-03-2023 21:48]
Ik heb expliciet voor een losse (Cerbo) GX gekozenKlotsred schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:32:
[...]
Als je een Victron Multiplus II-GX hebt dan heb je dat standaard. Geen Cerbo nodig. Zolang er maar ergens GX ij een Victron device zit. Ik kijk dan ook echt uit naar de oplossing. Zeker als het alleen maar een flow is. Dan is het sowieso open source

Dat ben ik ook van plan. Wat Victron nu met NodeRed maakt is natuurlijk altijd beter dan niets zodat veel mensen met dynamische prijzen aan het gang kunnen, maar ik ga voor de oplossing die KC27 heeft. Maar eerst moet de hardware er zijn, dan alles aan Home Assistant knopen en dan de mooie oplossing van KC27.Jazsie schreef op maandag 13 maart 2023 @ 08:32:
[...]
Ik heb expliciet voor een losse (Cerbo) GX gekozen.
Precies, ik ga ook zeker de oplossing van @KC27 proberen.
Ben zelf momenteel bezig met iets programeren maar die houd geen rekening met forcasting, enkel puur op capaciteit en slaap verbruik.
Ben zelf momenteel bezig met iets programeren maar die houd geen rekening met forcasting, enkel puur op capaciteit en slaap verbruik.
Die forecast zit er ook vaak naast, vandaag was bij mij 3k5Wh verwacht maar heb meer dan het dubbele.Jazsie schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:12:
Precies, ik ga ook zeker de oplossing van @KC27 proberen.
Gevolg is dat accu werd geladen vanochtend vroeg voor 16c want, laagste prijs, SOC laag, weinig zon forecast en nu dus 5kWh het net op geduwd

Als dat dan ook voor zo'n 16c is valt het nog meemahagen schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:54:
[...]
Die forecast zit er ook vaak naast, vandaag was bij mij 3k5Wh verwacht maar heb meer dan het dubbele.
Gevolg is dat accu werd geladen vanochtend vroeg voor 16c want, laagste prijs, SOC laag, weinig zon forecast en nu dus 5kWh het net op geduwd

Ik heb sinds gisteren de forecast data van solcast.au in mijn HA dashboard.mahagen schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:54:
[...]
Die forecast zit er ook vaak naast, vandaag was bij mij 3k5Wh verwacht maar heb meer dan het dubbele.
(via https://github.com/oziee/ha-solcast-solar)
Voor gisteren voorspelde hij 38kWh, werkelijk was 36kWh
Voor vandaag denkt ie dat het 55,6kWh wordt (voorspelling van middernacht).
(edit) Is uiteindelijk op 54,8kWh uitgekomen.
[Voor 3% gewijzigd door stegen op 16-03-2023 10:05]
Ik gebruik de in HA standaard intergratie https://forecast.solar.stegen schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:47:
[...]
Ik heb sinds gisteren de forecast data van solcast.au in mijn HA dashboard.
(via https://github.com/oziee/ha-solcast-solar)
Voor gisteren voorspelde hij 38kWh, werkelijk was 36kWh
Voor vandaag denkt ie dat het 55,6kWh wordt (voorspelling van middernacht). We zullen zien.
Bedankt voor de tip, zal solcast.au eens ernaast houden....

Ja daarom heb ik het niet zo op forecast. Geheel automatisch is en zal denk ik nooit 100% gaan zoals we willen.mahagen schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:54:
[...]
Je hoef maar een keer extra veel stroom te verbruiken en je accu is te snel leeg of je vebruik is stukken minder en je accu wordt niet gebruikt.
DIV thuisaccu met Enphase
Ik wil graag een thuis accu maken
Ben in bezit van 12X accu 12V 72Ah
10X IQ7+
IQ Gateway-S Metered met 6x stroomspoelen.
Enphase IQ-Relay 3-fase
Is dit mogelijk en wat heb ik hier voor nodig?
10X IQ7+
Enphase IQ-Relay 3-fase
Enphase heeft er niets mee van doen. Is gewoon AC gekoppeld.
Wat voor accus zijn het?
Wat wil je er mee bereiken?
Wat voor accus zijn het?
Wat wil je er mee bereiken?
Als die accu's loodaccu's zijn en of pasta accu's houdt er rekening mee dat deze erg inefficient zijn ~80%, ter vergelijking, lithium haalt 97%Iggi schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:51:
DIV thuisaccu met Enphase
10X IQ7+
Enphase IQ-Relay 3-fase
100Ah eruit halen is 120Ah terug laden om weer op zelfde niveau te komen.
De kogel is door de kerk.
Bij Docan 32 cellen EVE280K en 2 JK BMS gekocht.
Voor degene die geintresseerd zijn:
Prijs vanuit EU warehouse was $4893,00
Prijs vanuit China was $4244,00
Ik twijfel alleen nog tussen de 3000VA en 5000VA Multiplus, ik vind het prijsverschil nogal groot.
Ik twijfel alleen nog tussen de 3000VA en 5000VA Multiplus, ik vind het prijsverschil nogal groot.
7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Mooie start, bijna 30kWh aan capaciteit....Nickkie55 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:01:
In dat geval komt de 5000VA beter tot zijn recht met laden maar mogelijk ook met ontladen afhankelijk wat je doel is.. Met 70A ben je 560/70 = 8u bezig met laden.
De 3000VA doet de helft en dus 2x langer.
Nu zal je de accu niet helemaal leeg trekken, maar afhankelijk wat je doel is kan een hogere laad/ontlaad vermogen wel handig zijn.
Naast het laad/ontlaad vermogen is ook de optie om er meer AC PV op aan te sluiten wel fijn vind ik.Nickkie55 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:01:
Uitgaande van 48V is dat dus 8 uur met twee sets. Tenzij het om 3 fasen gaat.... Dan mag je het delen door 3 (210A)Jazsie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:18:
[...]
Mooie start, bijna 30kWh aan capaciteit....
In dat geval komt de 5000VA beter tot zijn recht met laden maar mogelijk ook met ontladen afhankelijk wat je doel is.. Met 70A ben je 280/70 = 4u bezig met laden.
De 3000VA doet de helft en dus 2x langer.
Nu zal je de accu niet helemaal leeg trekken, maar afhankelijk wat je doel is kan een hogere laad/ontlaad vermogen wel handig zijn.
Wat is je belangrijkste doel? Ik heb de 5kVA en op hoge vermogens zijn de verliezen heel laag. Als ik deze echter voor mijn sluipverbruik ga inzetten (+/- 500W) dan is dit niet de beste oplossing omdat in die lage regionen het verlies hoog is.Nickkie55 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:01:
Regel is eigenlijk, oversize je omvormer niet, maar zorg dat ie binnen je verbruik ligt.
Mijn sluipverbruik vang ik (nog) op met een hoogfrequente omvormer van Sofar, die zijn dan weer zuinig in de lage belastingen en onzuinig bij hoge belasting.
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!
Scherp, ik bedoelde idd 560 totaal... aangepastrleever schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:30:
[...]
Uitgaande van 48V is dat dus 8 uur met twee sets. Tenzij het om 3 fasen gaat.... Dan mag je het delen door 3 (210A)

Hmzz die van mij wil ik ook inzitten voor sluipverbruik (300-400 watt)Polderdijk schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 13:37:
[...]
Wat is je belangrijkste doel? Ik heb de 5kVA en op hoge vermogens zijn de verliezen heel laag. Als ik deze echter voor mijn sluipverbruik ga inzetten (+/- 500W) dan is dit niet de beste oplossing omdat in die lage regionen het verlies hoog is.
Regel is eigenlijk, oversize je omvormer niet, maar zorg dat ie binnen je verbruik ligt.
Mijn sluipverbruik vang ik (nog) op met een hoogfrequente omvormer van Sofar, die zijn dan weer zuinig in de lage belastingen en onzuinig bij hoge belasting.
Om daarvoor een kleinere omvormer te kopen lijkt me ook overdreven

Mijn keuze is toch de 5000VA MultiPlus II geworden die gisteren bij Venema besteld is. Als redenenNickkie55 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:01:
- het grotere laadvermogen op de goedkopere uren (dynamisch tarief)
- meer PV op de critical load
- de inductie kookplaat kan op vol vermogen werken, en dat zijn vaak de dure uren
@thehogthehog schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:17:
[...]
Ik doe dat vanuit Node-Red. Die krijgt vanuit mqtt (via een P1 slimme meter device) de waardes door. Daarmee bereken ik, na elke p1 bericht, nieuwe delta's. Die stuur ik dan naar m'n Sofar (ook weer via mqtt). Die gaat dan extra ontladen of laden en bij volgend P1 bericht zou dat effect gehad moeten hebben. Zo niet dan gaat ie weer verder bijsturen (net nog niet een volledige PID regeling maar zou kunnen).
Dat doe ik overigens alleen als ik de batterijen niet kan inzetten voor dynamische tarieven omdat het verschil te laag is voor winst. Dan gebruik ik genoemde routine voor 0 op de meter. En dus realtime steeds.
Als ik wel wil laden voor dynamische tarieven dan is dat in feite dezelfde routine maar dan overruled het script de max laad of ontlaad vermogen op maximaal.
Ik zoek de registry addresses voor charge en discharge van de Sofar HYD xxxx EP ik heb software versie V030021
iemand een idee? die van de ES werken niet bij mij.
Je moet 3x een 32bit waarde schrijven naar registers 4487 t/m 4492:Joost _09 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:35:
[...]
@thehog
Ik zoek de registry addresses voor charge en discharge van de Sofar HYD xxxx EP ik heb software versie V030021
iemand een idee? die van de ES werken niet bij mij.
Dus 0x0000 in 4487/4488 en dan de waarde (min=max) in 4489/4490 en zelfde getal nog een keer in 4491/4492
[Voor 5% gewijzigd door thehog op 17-03-2023 14:52]
Met korting hoop ik want €1.826,00 ex BTW is erg prijzig...tonvanboven schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:27:
[...]
Mijn keuze is toch de 5000VA MultiPlus II geworden die gisteren bij Venema besteld is. Als redenen
- de inductie kookplaat kan op vol vermogen werken, en dat zijn vaak de dure uren
(https://www.venematech.sh...plus-ii.html?id=256605347)
Dank voor de adressen, dan moet ik dus Sofar2mqtt ESP8266 MAX485 oplossing die ik heb draaien (https://github.com/cmcgerty/Sofar2MQTT) gaan aanpassen met deze adressen...thehog schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:51:
[...]
Je moet 3x een 32bit waarde schrijven naar registers 4487 t/m 4492:
Dus 0x0000 in 4487/4488 en dan de waarde (min=max) in 4489/4490 en zelfde getal nog een keer in 4491/4492
Heeft iemand dat al gedaan en op die manier aan de praat?
Bedankt allemaal voor de vele nuttige reacties.
Stel, ik ga toch voor de 3000VA versie. Dan kan ik het eventuele laadvermogen toch ook verhogen met een seperate MPTT Solar laadregelaar?
Ja het ontladen is nogal een dingetje... Ik weet nog niet exact waarvoor ik dit systeem ga gebruiken
Ik vind het gewoon mooi om te hebben. (Hobby mag geld kosten toch)
@Polderdijk In eerste instantie wil ik mijn sluip/avond verbruik wegwerken. Weet jij het verschil in verliezen bij ~100/300Watt afname tussen de 3 en 5 KVA?
Stel, ik ga toch voor de 3000VA versie. Dan kan ik het eventuele laadvermogen toch ook verhogen met een seperate MPTT Solar laadregelaar?
Ja het ontladen is nogal een dingetje... Ik weet nog niet exact waarvoor ik dit systeem ga gebruiken

@Polderdijk In eerste instantie wil ik mijn sluip/avond verbruik wegwerken. Weet jij het verschil in verliezen bij ~100/300Watt afname tussen de 3 en 5 KVA?
7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Ja, behalve de charge/discharge. Die moet ik er nog in bouwen.Joost _09 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:46:
[...]
Dank voor de adressen, dan moet ik dus Sofar2mqtt ESP8266 MAX485 oplossing die ik heb draaien (https://github.com/cmcgerty/Sofar2MQTT) gaan aanpassen met deze adressen...
Heeft iemand dat al gedaan en op die manier aan de praat?
https://www.tindie.com/pr...dbus-and-color-touch-tft/
Onderaan staat wel m'n github variant link
Ergens op het forum van Victron staat een officieel document van Victron zelf met alle versies en de verliezen per watt vermogen. Redelijk makkelijk via Google te vinden.Nickkie55 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:47:
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!
Jawel, op bezoek gaan scheelt een stukJazsie schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:24:
[...]
Met korting hoop ik want €1.826,00 ex BTW is erg prijzig...
(https://www.venematech.sh...plus-ii.html?id=256605347)

Thanks, heb de code geprobeerd op de ESP8266 met MAX485, config via webintface gaat goed. Maar er is vervolgens geen verbinding, het rs485 icoon gaat niet aan op de Sofar.thehog schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:41:
[...]
Ja, behalve de charge/discharge. Die moet ik er nog in bouwen.
In mijn code wordt de standaard tx/rx gebruikt voor communicatie naar de modbus module, niet de GPIO's die in de originele code zit. Even kabeltjes wisselen dus (of code aanpassen).Joost _09 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:18:
[...]
Thanks, heb de code geprobeerd op de ESP8266 met MAX485, config via webintface gaat goed. Maar er is vervolgens geen verbinding, het rs485 icoon gaat niet aan op de Sofar.
thehog schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:17:
[...]
Ik doe dat vanuit Node-Red. Die krijgt vanuit mqtt (via een P1 slimme meter device) de waardes door. Daarmee bereken ik, na elke p1 bericht, nieuwe delta's. Die stuur ik dan naar m'n Sofar (ook weer via mqtt). Die gaat dan extra ontladen of laden en bij volgend P1 bericht zou dat effect gehad moeten hebben. Zo niet dan gaat ie weer verder bijsturen (net nog niet een volledige PID regeling maar zou kunnen).
Dat doe ik overigens alleen als ik de batterijen niet kan inzetten voor dynamische tarieven omdat het verschil te laag is voor winst. Dan gebruik ik genoemde routine voor 0 op de meter. En dus realtime steeds.
Als ik wel wil laden voor dynamische tarieven dan is dat in feite dezelfde routine maar dan overruled het script de max laad of ontlaad vermogen op maximaal.
Ik snap nog niet helemaal hoe je dan met https://github.com/IgorYbema/Sofar2mqtt de Sofar kan aansturen zoals je in je oolissing beschreef, want je geeft later aan dat charge/discharge er niet in zit. Of bedoel je dat dat er niet inzit voor het EP model?thehog schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:41:
[...]
Ja, behalve de charge/discharge. Die moet ik er nog in bouwen.
Nice! Je zal er denk ik geen spijt van krijgentonvanboven schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 14:27:
[...]
Mijn keuze is toch de 5000VA MultiPlus II geworden die gisteren bij Venema besteld is. Als redenen

Gisteren kwam ik dit nog tegen:
https://community.victron...xed-for-me-without-l.html
Wie weet ga ik er een aantal laten printen (mits het betaalbaar is). Afgelopen zomer met de 40+ graden was het best lawaaierig met die units die draaide

Ik heb voor EP en KTL model de code aangepast zodat alle read waardes nu er in zitten, maar de write (passive commands) dus nog niet. Waarschijnlijk vandaag ergens welJoost _09 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:11:
[...]
[...]
Ik snap nog niet helemaal hoe je dan met https://github.com/IgorYbema/Sofar2mqtt de Sofar kan aansturen zoals je in je oolissing beschreef, want je geeft later aan dat charge/discharge er niet in zit. Of bedoel je dat dat er niet inzit voor het EP model?
Als ik lage vermogens wil 'terug' leveren, zoals vast sluipverbruik (230W in mijn geval) naar 'nul' elimineren, gebruik ik een soladin500 'wind' versie gekoppeld aan ESP8266 via MQTT om uit te lezen.Polderdijk schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:48:
[...]
Ergens op het forum van Victron staat een officieel document van Victron zelf met alle versies en de verliezen per watt vermogen. Redelijk makkelijk via Google te vinden.
Hoog rendement voordeel bij lage vermogens.
Dank je, ik heb er lang over gedaan om te beslissen maar hier heb ik een goed gevoel bij. Het lawaai maakt voor mij dan weer niet uit, ik heb de luxe dat de victrons en batterijen in de 'technische' kelder komen. 22 jaar geleden besloten om geen gas te nemen maar een houtgestookte CV met een buffervat van 12 kuub water. Die ligt dus geïsoleerd in de technische kelder. En daar mag het lawaai maken, ik hoor er niets van.Pat-Juh schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:13:
[...]
Nice! Je zal er denk ik geen spijt van krijgen.
Gisteren kwam ik dit nog tegen:
https://community.victron...xed-for-me-without-l.html
Wie weet ga ik er een aantal laten printen (mits het betaalbaar is). Afgelopen zomer met de 40+ graden was het best lawaaierig met die units die draaide
Wat is de omgevingstemperatuur waar de apparatuur en batterijen in komen?tonvanboven schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:56:
[...]
Dank je, ik heb er lang over gedaan om te beslissen maar hier heb ik een goed gevoel bij. Het lawaai maakt voor mij dan weer niet uit, ik heb de luxe dat de victrons en batterijen in de 'technische' kelder komen. 22 jaar geleden besloten om geen gas te nemen maar een houtgestookte CV met een buffervat van 12 kuub water. Die ligt dus geïsoleerd in de technische kelder. En daar mag het lawaai maken, ik hoor er niets van.
Let op de specs hiervan, een omvormer wordt ook warmer als deze functioneert.
Wow nice. Hier niet helaas... Ik heb de oude CV ruimte omgebouwd... Her en der short het nog wat aan geluidsisolatie in onze 1960 woning..tonvanboven schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 19:56:
[...]
Dank je, ik heb er lang over gedaan om te beslissen maar hier heb ik een goed gevoel bij. Het lawaai maakt voor mij dan weer niet uit, ik heb de luxe dat de victrons en batterijen in de 'technische' kelder komen. 22 jaar geleden besloten om geen gas te nemen maar een houtgestookte CV met een buffervat van 12 kuub water. Die ligt dus geïsoleerd in de technische kelder. En daar mag het lawaai maken, ik hoor er niets van.
Ah nice! Hoe duur is het nou om zoiets te printen? Heb werkelijl geen enkel idee..N0EL schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:14:
@Pat-Juh Dankjewel voor de link.
Ik heb er net een uitgeprint, en ga morgen de 2de printen.
[Afbeelding]
Je mag het zelf uitrekenen, maar er zit net iets meer dan 19 meter filament in dit ding (met supports)
755 meter filament kost 19 euro.
3D printer deed er 4 uur en 30 minuten over.
De printer trekt ongeveer 70 watt.
En hoe regel je het vermogen ala hoeveel je terug feed?grotegok schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:13:
[...]
Als ik lage vermogens wil 'terug' leveren, zoals vast sluipverbruik (230W in mijn geval) naar 'nul' elimineren, gebruik ik een soladin500 'wind' versie gekoppeld aan ESP8266 via MQTT om uit te lezen.
Hoog rendement voordeel bij lage vermogens.
Daarnaast mag je officieel een soladin 500 niet meer gebruiken, 2de hands vragen ze 300+ ervoor...
Voor 300,-- duurt het wel effe voordat je dat geld terug "gewonnen" hebt door een iets minder efficiënter omvormer op laag vermogen.
Of mis ik iets?
Kan je inderdaad gewoon verhogen door een lose MPTT solar laadregelaar met PV panelen erop.Nickkie55 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 15:47:
Bedankt allemaal voor de vele nuttige reacties.
Ja het ontladen is nogal een dingetje... Ik weet nog niet exact waarvoor ik dit systeem ga gebruikenIk vind het gewoon mooi om te hebben. (Hobby mag geld kosten toch)
Of een losse lader indien je AC wilt laden.
Mogen we de prijs weten? En anders mag het ook via PM

Toch mooi van dit forum en waardeer het dat mensen meedenken en vragen stellen. Gemeten aan het plafond tussen de 24 en 26 graden in de winter. Ben ik het buffervat aan het opwarmen dan wil er wel het wel eens iets warmer worden.Simpel360 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:25:
[...]
Wat is de omgevingstemperatuur waar de apparatuur en batterijen in komen?
Let op de specs hiervan, een omvormer wordt ook warmer als deze functioneert.
Gisteren de 50kW kachel een dagje aan gehad vandaar dat het gemeten aan het plafond wat warmer is

Maar de batterijen staan laag bij de grond en daar is het tussen de 20 en de 22 graden. Zit volgens mij keurig binnen de specificatie van de LFP. Twee Multiplussen zitten ook op die hoogte, één Multiplus zit daarboven en daar meet ik 23 graden. Een ventilator aangestuurd door Home Assistant blaast bij temperaturen boven de 25 graden de warmte het huis in.
Ik weet niets van dat de Soladin500 Wind versie niet meer gebruikt mag worden.Jazsie schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 21:43:
[...]
En hoe regel je het vermogen ala hoeveel je terug feed?
Daarnaast mag je officieel een soladin 500 niet meer gebruiken, 2de hands vragen ze 300+ ervoor...
Voor 300,-- duurt het wel effe voordat je dat geld terug "gewonnen" hebt door een iets minder efficiënter omvormer op laag vermogen.
Of mis ik iets?
[...]
Update: gecheckt op serienummer, mijn omvormer heeft gelukkig geen 'veiligheidsprobleem'
Op marktplaats voor 50 euro vorig jaar gescoord. Inderdaad 300 euro is totaal niet efficiënt.
Vermogen kan ik serieel regelen, al heb ik hem vast staan op 'gemiddeld sluipverbruik'.
In mijn beleving mogelijk leuk 'tweakers gehalte' die ik hierbij gedeeld heb.
[Voor 16% gewijzigd door grotegok op 19-03-2023 09:11]
50,-- is inderdaad geen geld @grotegok.
Zou je de code willen delen voor het serieel aansturen?
Ter info:
Lijst van omvormers RfG type A waarvan voor Nederland is aangetoond dat wordt voldaan aan de vereisten uit de RfG:
https://www.energielevere...ionfile/HOMOLOGATION_LIST
Uiteraad staan niet alle omvormers erop, echter is de Soladin 500 al "End Of Life" sinds jaren.
Niet dat iedereen zich hier aan houd
.
Zou je de code willen delen voor het serieel aansturen?
Ter info:
Lijst van omvormers RfG type A waarvan voor Nederland is aangetoond dat wordt voldaan aan de vereisten uit de RfG:
https://www.energielevere...ionfile/HOMOLOGATION_LIST
Uiteraad staan niet alle omvormers erop, echter is de Soladin 500 al "End Of Life" sinds jaren.
Niet dat iedereen zich hier aan houd

Van de week was de stroom snachts 'gratis' tussen 2 en 5? , toen werd mijn ac-dc lader geactiveerd om de batterijen op te laden. Niet spannend maar na 2.5 uur laden werd de lader uitgeschakeld door de BMS. Het ledje op mijn control boord brandde en het dashboard gaf een Voltage To High Cell 5 warning.
Remedie alle cellen parallel zetten en de cellen naar het zelfde voltage brengen. wachten op 3.6v bij nagenoeg 0 amps. Kan ff duren
Will Prowce top Balance Youtube heeft een mooie uitleg.
Remedie alle cellen parallel zetten en de cellen naar het zelfde voltage brengen. wachten op 3.6v bij nagenoeg 0 amps. Kan ff duren

met de nadruk op de aanhalingstekens ja. want je betaalt dan nog altijd 17-18 cent per kWh vanwege de belastingen.Willie Wortel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:14:
Van de week was de stroom snachts 'gratis'
Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018
Oplossing is een losse active balancer. Of een BMS met active balancer zoals JK BMS.Willie Wortel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:14:
Van de week was de stroom snachts 'gratis' tussen 2 en 5? , toen werd mijn ac-dc lader geactiveerd om de batterijen op te laden. Niet spannend maar na 2.5 uur laden werd de lader uitgeschakeld door de BMS. Het ledje op mijn control boord brandde en het dashboard gaf een Voltage To High Cell 5 warning.
Remedie alle cellen parallel zetten en de cellen naar het zelfde voltage brengen. wachten op 3.6v bij nagenoeg 0 amps. Kan ff duren![]()
[Afbeelding]
Het zijn de laatste Amps die je er in kan stoppen en als je dat echt wil, ja dan is dat de (of eigenlijk een) manier.Willie Wortel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:14:
Remedie alle cellen parallel zetten en de cellen naar het zelfde voltage brengen. wachten op 3.6v bij nagenoeg 0 amps. Kan ff duren![]()
[Afbeelding]
Maar werkelijk levert het niet zoveel op meer. Reken maar uit hoeveel kWh je er nog in had kunnen stoppen. Zal je verbazen hoe weinig. Een keer per jaar balanceren is echt wel voldoende, wellicht nog overdreven.
(tenzij je initieel geen goede top balance had, maar dat had je vanaf dag 1 al moeten controleren en eventueel oplossen

[Voor 5% gewijzigd door thehog op 19-03-2023 12:36]
Bijna niks dus... Laten we zeggen 0,50 aan materiaal en 0,30 aan elektra afgerond...N0EL schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 20:44:
Je mag het zelf uitrekenen, maar er zit net iets meer dan 19 meter filament in dit ding (met supports)
Gratis minus belasting a 15c zoals @peer al opmerkte...Willie Wortel schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:14:
[Afbeelding]
Ik ken je merk cellen niet maar 3.6V is best hoog, als ze vol (of leeg) zijn gaan de voltages snel uiteen lopen. Dit zie je in je batterij grafiek, de steile delen (per merk/type verschillend)
Momenteel is mijn delta V met een SOC van 60% 0.004V. Als hij vol is op 55V is loopt dit op tot 0.1V bij leeg stijgt dit ook.
Weet je zeker dat het geen slecht contact was? Ben het met @thehog eens, 1x per jaar moet echt voldoende zijn...
Ja dat klopt maar als je dat wegstreept tegen dat je minder verbruikt blijft er voor mij zo een 3 cent over van wat het kost. Maar je hebt volkomen gelijk, daarom denk ik (weet niet zeker) dat een huisbatterij nooit wat zal opleveren. Maar het is voor mij hobby, programmeren, meten en solderen.de Peer schreef op zondag 19 maart 2023 @ 11:40:
[...]
met de nadruk op de aanhalingstekens ja. want je betaalt dan nog altijd 17-18 cent per kWh vanwege de belastingen.
Mijn cellen waren 3.34 en 1 hoger daarom schakelde de BMS hem af, en heb ze nooit gebalanceerd.
[Voor 8% gewijzigd door Willie Wortel op 19-03-2023 21:01]