Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Erasmo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:14:
In dat geval zou ik een 3 fase ups op de kop tikken zonder accu en je eigen spul eraan hangen.
is een optie, maar dan mis ik weer de mogelijkheid om zonnepanelen eraan te hangen en off grid te kunnen draaien.
en een 3 fase ups zit in een kunstmatige hoge prijsklasse waar ik 4 van deze units voor kan kopen en ben ik beperkt in het formaat accu die je erbij krijgt. meeste draaien maar 20 min of zo. ik heb hier genoeg cellen staan om dagen off grid te kunnen draaien.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 17-03-2019 21:29 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zon4ever
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-07-2020
voor de liefhebbers:
mbv SAM v NREL (PV simulator) heb ik een data file gemaakt vd PV opbrengst per uur.
mbv een C++ programma daarna de percentages uitgerekend vd hoeveelheid PV energie die terug het net in gaan (uitgaande bij verschillende constante thuisloads).
je kunt zien dat je met een accu van maar een paar kWh al een redelijk verschil kunt maken!

Zd 35
PV 100% bij constant load 2000kWh/jr
accu perc PV terug net
0kWh 64.0%
1kWh 49.5%
2 kWh 37.6%
4 kWh 25.3%
8 kWh 21.5%
64 kWh 17.3%
256 kWh 7.7%
384 kWh 1.3%

Zd 35
PV 75% bij constant load 2000kWh/jr
accu perc PV terug net
0kWh 55.2%
1kWh 37.7%
2 kWh 24.2%
4 kWh 12.0%
8 kWh 7.0%
64 kWh 1.7%
256 kWh 0.0%
384 kWh 0.0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zon4ever schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:03:

Wat bedoel je met die 100% en die 75%? De rest snapte ik wel aardig. :9

Leuk overzichtje, waardoor je inzichtelijk hebt gemaakt dat een 'kleine' accu van een paar Kwh al een flink verschil kan maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Chickendorp op 19-03-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
[quote]Chickendorp schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:44:
[...]
Wat bedoel je met die 100% en die 75%? De rest snapte ik wel aardig. :9

100% PV wil zeggen dat 2000kWh/jr opgewekt wordt en ook door het huis (constant load) wordt ook 2000 kWh/jr afgenomen

75% PV wil zeggen dat 0.75*2000=1500 kWh opgewekt wordt terwijl het huis (constante load) 2000kWh/jr afneemt

NB: de verschillende net terug perc zijn tov de opgewekte PV energie (dus tov 2000 resp 1500kWh/jr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
flippy schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:24:
[...]

is een optie, maar dan mis ik weer de mogelijkheid om zonnepanelen eraan te hangen en off grid te kunnen draaien.
en een 3 fase ups zit in een kunstmatige hoge prijsklasse waar ik 4 van deze units voor kan kopen en ben ik beperkt in het formaat accu die je erbij krijgt. meeste draaien maar 20 min of zo. ik heb hier genoeg cellen staan om dagen off grid te kunnen draaien.
Als je zulke lange experimenteren hebt lopen zou je ook kunnen kijken naar twee systemen. Een 3 fase UPS die ook echt als UPS dient en een 1-fase powerwall. Dan kun je mooi met de powerwall aanprutsen zonder dat je metingen in gevaar komen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
voor de liefhebbers:
mbv SAM v NREL (PV simulator) heb ik een data file gemaakt vd PV opbrengst per uur.
mbv een C++ programma daarna de percentages uitgerekend vd hoeveelheid PV energie die terug het net in gaan (uitgaande bij verschillende constante thuisloads).
je kunt zien dat je met een accu van maar een paar kWh al een redelijk verschil kunt maken!

Zd 35
accu perc PV terug net
0kWh 64.0%
1kWh 49.5%
2 kWh 37.6%
4 kWh 25.3%
8 kWh 21.5%
64 kWh 17.3%
256 kWh 7.7%
384 kWh 1.3%

Zd 35
accu perc PV terug net
0kWh 55.2%
1kWh 37.7%
2 kWh 24.2%
4 kWh 12.0%
8 kWh 7.0%
64 kWh 1.7%
256 kWh 0.0%
384 kWh 0.0%
kun je dit uitleggen? Ik denk dat je een heel gaaf sommetje gemaakt hebt, maar de resultaten begrijp ik niet.

heel simpel gezegd: stel ik heb een huishouden met 2 personen gemiddeld profiel en 2.500 kWh verbruik per jaar, 2500 Wp aan PV en 2 kWh accu. hoeveel effect heeft de accu op de balans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
Fr33z schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 08:24:
[...]

kun je dit uitleggen? Ik denk dat je een heel gaaf sommetje gemaakt hebt, maar de resultaten begrijp ik niet.

heel simpel gezegd: stel ik heb een huishouden met 2 personen gemiddeld profiel en 2.500 kWh verbruik per jaar, 2500 Wp aan PV en 2 kWh accu. hoeveel effect heeft de accu op de balans?
stel dat die 2500Wp per jaar 2250kWh oplevert (0.9kWh/Wp)
zonder accu gaat dan (bij aanname v constante load) 1314kWh/jr terug nh net
met 2kWh accu gaat dan (dezelfde aanname) 817kWh/jr terug nh net

je ''winst'' is dan 497kWh
stel je in tarief = 0.2e/kWh en in na salderingstijdperk je out tarief=0.1e/kWh
is je voordeel dan ~50e/jr
eigenlijk nog minder omdat in je verliezen in je accu zult hebben (iets van 10%, je voordeel dan nog maar ~45e/jr).

in werkelijkheid is je load natuurlijk niet constant over de gehele dag en het gehele jaar.
grote kans dat je voordeel dan nog wat lager wordt (bv omdat je in de avonduren en vroege ochtend wellicht relatief meer stroom zult verbruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:16

India Sierra

Learn by failure

Hebben mensen hier ervaring met 32650 of 60280 cellen? Die zijn een stuk goedkoper per kWh dan 18650 en als voordeel dat je stukken minder nodig hebt per kWh.

32650 3.2V 6000mAh cells kan ik voor ~110$ per kWh incl shipping en btw (naar het schijnt, geloof er niet zo veel van maar goed) uithalen, 60280 3.2V 55Ah ~95$ per kWh incl shipping en btw (again, naar zeggen alibaba seller, DDP door to door shipping).

Die 32650 zijn eigenlijk oversized 18650 cells dus die zou ik dan met een tesla style busbar solderen (net zoals Glubux's powerwall). Die 60280 cells zijn met schroeven dus dan zou ik daar iets van zekeringen per cell ofzo moeten maken.

Vanzelfsprekend zijn die 60280 cells minder werk maar ook veel gevaarlijker door hun enorme vermogen per cell, als eentje het begeeft is dat significant. Wat zouden jullie doen? 60280 of 32650? Beiden zijn LiFePO4.

Daarnaast vraagje over inverters, ik vond deze op aliexpress. Deze lijkt redelijk gelijk aan een Victron Multigrid/plus met als voordeel ingebouwde MPPT PV omvormer + acculader. Lijkt op de driefasen omvormer die @flippy eerder linkte. Deze dingen lijken best wel prima, maar is dat ook zo?

Geheel komt in mn schuurtje ivm brandgevaar, je weet het nooit natuurlijk. Wordt wel even gedoe met bekabeling maar goed, probleem voor later. Is deze aanpak verstandig of is dit onverstandig ivm chinese cells, inverter etc?

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

India Sierra schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:36:
Hebben mensen hier ervaring met 32650 of 60280 cellen? Die zijn een stuk goedkoper per kWh dan 18650 en als voordeel dat je stukken minder nodig hebt per kWh.

32650 3.2V 6000mAh cells kan ik voor ~110$ per kWh incl shipping en btw (naar het schijnt, geloof er niet zo veel van maar goed) uithalen, 60280 3.2V 55Ah ~95$ per kWh incl shipping en btw (again, naar zeggen alibaba seller, DDP door to door shipping).

Die 32650 zijn eigenlijk oversized 18650 cells dus die zou ik dan met een tesla style busbar solderen (net zoals Glubux's powerwall). Die 60280 cells zijn met schroeven dus dan zou ik daar iets van zekeringen per cell ofzo moeten maken.

Vanzelfsprekend zijn die 60280 cells minder werk maar ook veel gevaarlijker door hun enorme vermogen per cell, als eentje het begeeft is dat significant. Wat zouden jullie doen? 60280 of 32650? Beiden zijn LiFePO4.

Daarnaast vraagje over inverters, ik vond deze op aliexpress. Deze lijkt redelijk gelijk aan een Victron Multigrid/plus met als voordeel ingebouwde MPPT PV omvormer + acculader. Lijkt op de driefasen omvormer die @flippy eerder linkte. Deze dingen lijken best wel prima, maar is dat ook zo?

Geheel komt in mn schuurtje ivm brandgevaar, je weet het nooit natuurlijk. Wordt wel even gedoe met bekabeling maar goed, probleem voor later. Is deze aanpak verstandig of is dit onverstandig ivm chinese cells, inverter etc?
die cellen kloppen niet. 18650 heeft momenteel de hoogste energiedichtheid en 26700 en groter is veel duurder en bij lange niet op het nivo van 18650 ivm met prijs.

waarschijnlijk heb je die cellen gezien op de orientaalse supermarkt en geloof je de getallen die ze opgeven.

niet doen.

als een accu minder dan 400 euro per Kwh kost is er wat mis mee. rond die prijs is de kwaltieit gewoon ruk en gemaakt met cellen die minder dan 1 dollar per stuk kosten. een deftige accu profesioneel gemaakt moet je rekenen op een 3000 euro voor een 5kWh accu.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

flippy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 15:21:
[...]

die cellen kloppen niet. 18650 heeft momenteel de hoogste energiedichtheid en 26700 en groter is veel duurder en bij lange niet op het nivo van 18650 ivm met prijs.

waarschijnlijk heb je die cellen gezien op de orientaalse supermarkt en geloof je de getallen die ze opgeven.

niet doen.

als een accu minder dan 400 euro per Kwh kost is er wat mis mee. rond die prijs is de kwaltieit gewoon ruk en gemaakt met cellen die minder dan 1 dollar per stuk kosten. een deftige accu profesioneel gemaakt moet je rekenen op een 3000 euro voor een 5kWh accu.
Hm, interessant. Ik kan altijd een sample vragen/kopen natuurlijk om wat tests te doen. Meten is weten.

Opzich is de energiedichtheid niet veel anders: 32650, 3.2V 6000mAh = 0.3673 Wh / cm3. 18650, 3.2V 1600mAh = 0.3096 Wh / cm3. 19% is niet onsignificant maar ik zie bijv ook cells van 5000mAh ipv 6000mAh, met 5000mAh zou je komen op 0.3061 Wh / cm3 wat in lijn is met 18650. Zou dus zomaar kunnen dat ze 5000mAh verkopen als 6000mAh inderdaad, ik ga het checken.

Een vaste prijs is natuurlijk onzin, de markt is constant in beweging. 400 euro per kWh is misschien voor een accu welke al een BMS heeft etc redelijk maar dat is niet waar ik naar opzoek ben. Ik wil het zelf maken juist omdat 400 euro per kWh te veel is, zelfs bij NL shops kan ik goedkoper dan dat krijgen, ~225 per kWh, Samsung cells. En die maken natuurlijk ook winst dus ik zie niet in waarom goedkoper dan dat niet kan.

Natuurlijk is het goed om huiverig te blijven als het extreem goedkoop wordt maar vergeet niet dat in bulk dingen kopen enorm veel kan schelen als je direct bij een fabriek kan kopen. Tesla zelf maakt voor onder of rond 100 dollar per kWh cells. En dit zijn cells voor maximum energy density / volume. Volume maakt me niks uit dus zou zomaar geloofwaardig kunnen worden om rond de 100 dollar per kWh uit te komen.

TL;DR: Meten is weten, ik ga eens een cel testen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de cellen met 5000 of meer is gewoon gelogen. dan zouden ze betere chemie hebben dan bijvoorbeeld samsung voor een fractie van de prijs. dat kan simpelweg niet. ik heb namelijk al een berg van dat soort cellen getest met mijn meetaparatuur, en het is gewoon rotzooi.

ik heb hier in mijn werkplaats tientallen verschillende chinese merkloze cellen liggen die zijn getest en geen enkele komt ook maar in de buurt van de opgegeven waardes, dat kan ook niet anders als deze letterlijk 25% kosten van zelfs de goedkoopste samsungs of panasonics.
vaak heb ik zelfs testen moeten stozetten omdat de cellen gewoon 50+ graden werden bij zelfs een lichte ontlading van 1C bijvoorbeeld terwijl de panasonics niet eens handwarm werden.

kijk, als je zelf wilt gaan hobbyien is natuurlijk een compleet anders plaatje, het kost gewoon veel tijd dan je denkt om een accu in elkaar te zetten als hobbyist, vaak ook meer geld. je moet nikkel strip kopen, celhouders, isolatiematerialen, een puntlasmachine en een bms, kabels, connectors die het vermogen kunnen verwerken en natuurlijk een berg tijd en verloren cellen door te hard lassen dwars door de bodem heen en andere fouten. bij professioneel gemaakte accus waar iemand anders die lasten op zich neemt heb je al die problemen niet en krijg je ook nog eens garantie. en minder gezeik met de verzekering als de toko affikt.

reken maar eens uit wat de bijkomende kosten zijn, dan gaat het nog best hard aantikken.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 29-03-2019 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

flippy schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 21:30:
de cellen met 5000 of meer is gewoon gelogen. dan zouden ze betere chemie hebben dan bijvoorbeeld samsung voor een fractie van de prijs. dat kan simpelweg niet. ik heb namelijk al een berg van dat soort cellen getest met mijn meetaparatuur, en het is gewoon rotzooi.

ik heb hier in mijn werkplaats tientallen verschillende chinese merkloze cellen liggen die zijn getest en geen enkele komt ook maar in de buurt van de opgegeven waardes, dat kan ook niet anders als deze letterlijk 25% kosten van zelfs de goedkoopste samsungs of panasonics.
vaak heb ik zelfs testen moeten stozetten omdat de cellen gewoon 50+ graden werden bij zelfs een lichte ontlading van 1C bijvoorbeeld terwijl de panasonics niet eens handwarm werden.

kijk, als je zelf wilt gaan hobbyien is natuurlijk een compleet anders plaatje, het kost gewoon veel tijd dan je denkt om een accu in elkaar te zetten als hobbyist, vaak ook meer geld. je moet nikkel strip kopen, celhouders, isolatiematerialen, een puntlasmachine en een bms, kabels, connectors die het vermogen kunnen verwerken en natuurlijk een berg tijd en verloren cellen door te hard lassen dwars door de bodem heen en andere fouten. bij professioneel gemaakte accus waar iemand anders die lasten op zich neemt heb je al die problemen niet en krijg je ook nog eens garantie. en minder gezeik met de verzekering als de toko affikt.

reken maar eens uit wat de bijkomende kosten zijn, dan gaat het nog best hard aantikken.
Je beseft je dat ik het heb over grotere cellen dan 18650? 32650 is 32mm doorsnede 65mm lang, >3x het volume van een 18650 cell. Ik ga die cells natuurlijk wel testen voordat ik ze in bulk ga kopen. 1C ga ik echter nooit halen, zelfs al zou ik een klein 5kWh pack maken met 32650 5Ah cells kom je, met 3kW max load, uit op 3A max per cell dus 0.6C. Ik ga voor minimaal 10kWh dus dan zit ik op 0.3C. Neemt niet weg dat ze absoluut niet heet mogen worden bij een 1C discharge.

Welke chinese cells heb jij dan getest? Ben wel benieuwd.

Het maken van een pack is verder niet bijzonder lastig, je moet gewoon goed nadenken over wat je doet, protectie etc. Lassen ga ik niet doen, ik ga het net als glubux tesla style busbars solderen, 100W soldeerbout is meer dan zat en kost circa 20 euro. Zolang je niet te lang per cell zit te bakken is er vrijwel geen degradatie van de cell.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ja, ik besef zeker dat je praat over de grotere maten. en deze zijn net zo slecht als de reguliere 18650 cellen van de orientaalse supermarkt. zwaar overdeven capaciteiten en ontlaadvermogens.
als je wilt dan stuur er maar een paar op als je ze hebt, dan test ik ze wel op mijn testbank.

welke ik heb getest? ik de afgelopen 2 jaar ongeveer een dozijn of 2, allemaal verschillende merken en maten met vrijwel allemaal dezelfde conclusie: het is rotzooi en het geld gewoon niet waard. een doos vol samsung 29E's is een stuk goedkoper als je uitrekent dat de levensduur factor 5 langer is.

solderen is iets wat absoluut word afgereden door iedereen die accus bouwt, 1 van de punten is al de PTC die je vernachelt en het electrolyt op de bodem van de cel wat je kookt. het is zonde om daarop te besparen.

waarom veel geld uitgeven aan cellen en vervolgens ze weer te verklooien met een soldeerbout?
het is leuk voor kleine accutjes die niet serieuze dingen hoeven te doen zoals speelgoed en dergelijke maar als je verlangt dat het jarenlang je huis van stroom moet voorzien zou ik het toch iets netter aanpakken.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 30-03-2019 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

No worries, ik weet wat ik doe. Ik ga alles gewoon goed testen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Opzich kun je voor weinig geld zelf een puntlasapparaat bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
India Sierra schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 20:22:
No worries, ik weet wat ik doe. Ik ga alles gewoon goed testen :+
Sorry, maar als je je geld wilt verspillen aan Chinese cellen om ze vervolgens nog verder te degraderen met een soldeerbout dan lijkt dat er niet op.
Ik zou gewoon naar @flippy luisteren, die weet waar hij over praat!
Zeker met 11kWh is het toch een serieuze bonk geld, en volgensmij ook genoeg om een leuke korting op kwaliteitscellen te bedingen!

[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 31-03-2019 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je gaat solderen dan trek ik mijn twijfels bij die stelling. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zon4ever
ik heb nog verdere interessante PV-accu simulaties gedaan.
gekeken of er een optimale orientatie mix is van 3 groepen PV en de impact van div accu size's op de hoeveelheid (in de toekomst niet volledig saldeerbare) teruggeleverde elec aan het net.
naast constant load (niet erg realistisch) ook gekeken naar daadwerkelijk load profiel1 v klein verbruikers zoals te vinden oa bij Nedu (zie ook profiel1 grafiek https://www.dropbox.com/s/tlb15cnvgti61xb/profiel1.png?dl=0)
hier zijn de resultaten

90-180-270%-mix    (allen tilt 35gr)

profiel1                const profiel 
 pv 75%     0kWh  2kWh  8kWh        0kWh  2kWh
0 100 0%    53.0% 23.5% 11.9%       55.2% 24.2%
20 20 60%   50.9% 23.4% 16.2%       53.0% 23.4%

pv 100%    0kWh  2kWh  8kWh        0kWh  2kWh
0 100 0%    62.1% 36.7% 26.9%       64.0% 37.6%
20 20 60%   60.6% 36.5% 30.1%       62.5% 36.5%

een mix van 20% op oost, 20% op zuid en 60% op west is optimaal v minimale teruglevering zonder accu, met een accu maakt het niet veel meer uit of wordt het weer minder gunstig.
verder geeft een grotere accu relatief (veel) minder verbetering dan een kleine.

[ Voor 45% gewijzigd door zon4ever op 10-04-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@zon4ever Jouw cijfers zijn, zonder legenda en toelichting, wat lastig te ontcijferen.
Zou je in een korte toelichting erbij willen zetten wat de diverse % en kWh betekenen?
Misschien de cijfers in een tabelformaat?

Ik zie het net: tabel & toelichting is o.k.

De grafiek van profiel1 laat het gemiddelde verbruik in Wh
per uur van de dag zien, correct? - Lijkt me dan wel wat (te) hoog.

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 01-04-2019 11:30 . Reden: tabel o.k. - grafiek legenda? ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
dunklefaser schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:10:
@zon4ever Jouw cijfers zijn, zonder legenda en toelichting, wat lastig te ontcijferen.
Zou je in een korte toelichting erbij willen zetten wat de diverse % en kWh betekenen?
Misschien de cijfers in een tabelformaat?

Ik zie het net: tabel & toelichting is o.k.

De grafiek van profiel1 laat het gemiddelde verbruik in Wh
per uur van de dag zien, correct? - Lijkt me dan wel wat (te) hoog.
zo staan de getallen in Nedu files, neem aan dat kWh/jr getallen zijn op basis van iedere apart uur.
anyway, het gaat eigenlijk alleen om de verdeling, ik normeer alles naar som=1 en scale het dan voor het totaal verbruik van 2000kWh/jr.

NB: de reden dat een veel grotere accu (8kwh) niet meer zo veel toevoegt, zit hem voornamelijk in het grote verschil van PV gedrag in zomer en winter!

[ Voor 9% gewijzigd door zon4ever op 01-04-2019 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@zon4ever Met deze toelichting is het plaatje ook duidelijk
en wat je ermee gedaan hebt - prima.
Het resultaat van jouw simulaties is niet verrassend voor mij.
Veel meer als je per avond kan verbruiken als opslagcapaciteit
te installeren is waarschijnlijk nooit rendabel.
Maar! Als je met een warmtepomp verwarmt is dit misschien niet
helemaal waar.
Als je een EV voor de deur/in de garage hebt staan heb in dit kader
vaak meer als voldoende capaciteit.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
dunklefaser schreef op maandag 1 april 2019 @ 17:15:
@zon4ever
Maar! Als je met een warmtepomp verwarmt is dit misschien niet
helemaal waar.
Als je een EV voor de deur/in de garage hebt staan heb in dit kader
vaak meer als voldoende capaciteit.
Op zich wel juist van die warmtepomp, ware het niet, dat die niet veel doet in de zomer (behalve misschien v heet water dan), net als je PV een flink overschot opwekt. in de winter wekt PV een stuk minder op, welke meestal zowiezo grotendeels door je normale elec verbruik geabsorbeerd wordt.

Daar en tegen is inderdaad een EV auto de beste manier (meer dan voldoende grote accusize) om het overschot weg te werken. Je moet dan wel iedere dag voldoende km's rijden om het PV overschot volledig 'weg te werken.'
zie ook https://stralendgroen.nl/categorie/laadpalen/
Punt is wel dat veel mensen overdag hun auto niet thuis hebben staan (werk) als PV juist overdag een overschot produceert, behalve weekend dan :-)

[ Voor 6% gewijzigd door zon4ever op 05-04-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoncomfort
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-03-2021
interessante thread! Gaat zeer actueel worden de komende jaren.
Gaan we volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
nog een uitbreiding, nu ook met kosten/baten en ecar

pv 100%     profiel1                e in  0.2 e/kWh                    
zd 100%                             e out 0.1 e/kWh                    
      3500  kWh                                   
'oude' situatie met salderen      terug 700 e/jr
'nieuwe' situatie' e in/e out     terug 483 e/jr
'nadeel' nieuwe' situatie               217 e/jr  

stel TVT accu 10jr

accu           terug net       gain                                 
0     kWh   62.10%  2174 kWh             voordeel  max cost accu
1     kWh   53.70%  1880 kWh   294 kWh   29 e/jr   294 e      
2     kWh   46.30%  1621 kWh   553 kWh   55 e/jr   553 e      
4     kWh   34.60%  1211 kWh   963 kWh   96 e/jr   963 e      

zappi' charger 900 e                                  total voordeel in nieuwe situatie
                       voordeel ecar  min km/jr nodig           total TVT   
ecar+0kWh       2174 kWh   217 e/jr   15215 km/jr     217 e/jr  4.1 jr
ecar+1kWh       1880 kWh   188 e/jr   13157 km/jr     217 e/jr  5.5 jr
ecar+2kWh       1621 kWh   162 e/jr   11344 km/jr     217 e/jr  6.7 jr
ecar+4kWh       1211 kWh   121 e/jr    8477 km/jr     217 e/jr  8.6 jr

hieruit moge duidelijk zijn dat een accu + smart lader/inverter niet erg veel mogen kosten voor een redelijke TVT (duidelijk onhaalbaar met commerciele producten), een ecar met smart lader (eventueel met extra kleine accu) heeft duidelijk de voorkeur.

[ Voor 204% gewijzigd door zon4ever op 13-04-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
.

[ Voor 255% gewijzigd door zon4ever op 08-04-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@zon4ever met Toon voorbeeld kan je zien hoe het wordt.
 pv 100% profiel1	e in	0.2	e/kWh	
zd 100%	e out	0.1	e/kWh	
3500	kWh	stel	TVT accu	10	jr	
accu	terug net	gain	
0	kWh	62.10%	2174	kWh	voordeel	max cost accu	
1	kWh	53.70%	1880	kWh	294	kWh	29	e/jr	294	e	
2	kWh	46.30%	1621	kWh	553	kWh	55	e/jr	553	e	
4	kWh	34.60%	1211	kWh	963	kWh	96	e/jr	963	e	

zappi' charger	900	e	
voordeel ecar	min km/jr nodig	total voordeel	total TVT	
ecar+0kWh	2174	kWh	217	e/jr	15215	km/jr	217	e/jr	4.1 jr
ecar+1kWh	1880	kWh	188	e/jr	13157	km/jr	217	e/jr	5.5 jr
ecar+2kWh	1621	kWh	162	e/jr	11344	km/jr	217	e/jr	6.7 jr
ecar+4kWh	1211	kWh	121	e/jr	8477	km/jr	217	e/jr	8.6 jr

[ Voor 87% gewijzigd door Proton_ op 07-04-2019 18:42 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zon4ever
.

[ Voor 100% gewijzigd door zon4ever op 08-04-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trustjm
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-11-2024
Hallo

heb een vraagje hoe kan ik het werkend krijgen??

ik heb een PC reparatie shop en kan dus makkelijk aan gebruikte 18650 cellen komen
ben al een paar maanden bezig met verzamelen laden testen etc etc.

nu is mijn bedrijf 100% CO2 neutraal
met 80 x 270WP panelen 4 strings Oost west

ik verbruik ca 15000 KWH per jaar (samen met mijn warmtepompen) en mijn panelen doen tussen
16000 en 21600 KWH per jaar

nu spaar ik alle cellen op zodat ik straks als het salderen afgelopen is een powerwall klaar heb.

nu vraag ik mij af hoe ik de powerwall het beste en goedkoopste in mijn systeem kan integreren
dacht zelf om de cellen tussen 1 string panelen (600v / 635v) en de inverter (growatt 10000tl3-s) te zetten
evt met een slimme regelaar en dan nadat ik weer genoeg cellen heb weer 1 string voorzien van accu's
dit lijkt mij het simpelst DC kan dan gewoon DC blijven bij veel opbrengst gaan de accu's opladen als de zon weg is dan geven de accu's stroom aan de inverter zoals de panelen dat ook zouden doen.

graag opmerkingen of reactie

Met vriendelijke groet JethroMeijer. com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:55
Ik heb een installatievraag over een powerwall (welke vorm dan ook).

Ik ben nu bezig met zonnepanelen te (laten) installeren maar wil misschine op termijn ook een powerwall toevoegen.

Waar moet ik nu dan al rekening mee houden? Komt de powerwall vast aan de omvormer, of kan die op een willekeurig andere plek?

Voorstel van de zonnepanelen leverancier is nu om de omvormer buiten te hangen, maar als ik dan TZT mijn powerwall ook buiten moet aansluiten, kom ik in de problemen.

Iemand een goed advies?

Dank

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
trustjm schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 21:33:
Hallo

heb een vraagje hoe kan ik het werkend krijgen??

ik heb een PC reparatie shop en kan dus makkelijk aan gebruikte 18650 cellen komen
ben al een paar maanden bezig met verzamelen laden testen etc etc.

nu is mijn bedrijf 100% CO2 neutraal
met 80 x 270WP panelen 4 strings Oost west

ik verbruik ca 15000 KWH per jaar (samen met mijn warmtepompen) en mijn panelen doen tussen
16000 en 21600 KWH per jaar

nu spaar ik alle cellen op zodat ik straks als het salderen afgelopen is een powerwall klaar heb.

nu vraag ik mij af hoe ik de powerwall het beste en goedkoopste in mijn systeem kan integreren
dacht zelf om de cellen tussen 1 string panelen (600v / 635v) en de inverter (growatt 10000tl3-s) te zetten
evt met een slimme regelaar en dan nadat ik weer genoeg cellen heb weer 1 string voorzien van accu's
dit lijkt mij het simpelst DC kan dan gewoon DC blijven bij veel opbrengst gaan de accu's opladen als de zon weg is dan geven de accu's stroom aan de inverter zoals de panelen dat ook zouden doen.

graag opmerkingen of reactie
Oeps deze reactie helemaal gemist, is het nodig om hier op te reageren?
RGHW schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:02:
Ik heb een installatievraag over een powerwall (welke vorm dan ook).

Ik ben nu bezig met zonnepanelen te (laten) installeren maar wil misschine op termijn ook een powerwall toevoegen.

Waar moet ik nu dan al rekening mee houden? Komt de powerwall vast aan de omvormer, of kan die op een willekeurig andere plek?

Voorstel van de zonnepanelen leverancier is nu om de omvormer buiten te hangen, maar als ik dan TZT mijn powerwall ook buiten moet aansluiten, kom ik in de problemen.

Iemand een goed advies?

Dank
Er zijn omvormers die dit kunnen, maar die zijn aardig prijzig, de v2 van Tesla werkt nu ook op AC dacht ik. Ook is het ook wat beter voor je batterijen als ze lekker droog binnen staan en niet in de bittere kou in de winter en half gefrituurd worden in de zomer.

Als je nog stevig aan het klussen bent, zoek de plaats uit waar je denkt dat de opslag komt en leg er alvast een 3-fase kabel, utp en misschien ook nog wel een lege buis naar toe en dan ben je in principe goed voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Erasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:15:
[...]

Er zijn omvormers die dit kunnen, maar die zijn aardig prijzig, de v2 van Tesla werkt nu ook op AC dacht ik. Ook is het ook wat beter voor je batterijen als ze lekker droog binnen staan en niet in de bittere kou in de winter en half gefrituurd worden in de zomer.

Als je nog stevig aan het klussen bent, zoek de plaats uit waar je denkt dat de opslag komt en leg er alvast een 3-fase kabel, utp en misschien ook nog wel een lege buis naar toe en dan ben je in principe goed voorbereid.
DAnk.
Accu's binnen was sowieso het plan, vraag is alleen of ik mezelf in de voet schiet als de omvormer ergens anders komt te staan dan de powerwall.

Probleem is dat de loze leidingen die ik had voorbereid niet groot genoeg zijn voor de AC kabel van de omvormer naar de meterkast, vandaar dat de omvormer waarschijnlijk buiten komt. Maar als ik dan tzt DC kabel moet gaan trekken van de omvormer naar de powerwall, kan ik de installateur beter nu extra kabels laten trekken zodat de omvormer toch binnenkomt.

Maar als de powerwal niet aangesloten hoeft te worden op de omvormer, dan maakt het niet uit.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:50

Ethirty

Who...me?

Waar je rekening mee kan houden is: ga je straks voor AC of een DC omvormer icm je powerwall?

Het meest efficiente is:

solar (dc) -> powerwall (dc) / accu (dc) -> omvormer (ac)

Als je een powerwall later plaatst krijg je waarschijnlijk:

solar (dc) -> omvormer (ac) <-> powerwall (ac) / accu (dc)

* over-gesimplificeerd weergegeven.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ethirty schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:37:
Waar je rekening mee kan houden is: ga je straks voor AC of een DC omvormer icm je powerwall?

Het meest efficiente is:

solar (dc) -> powerwall (dc) / accu (dc) -> omvormer (ac)

Als je een powerwall later plaatst krijg je waarschijnlijk:

solar (dc) -> omvormer (ac) <-> powerwall (ac) / accu (dc)

* over-gesimplificeerd weergegeven.
Dank. Waarbij het bij laatste scenario het waarschijnlijk niet uitmaakt waar je powerwall hangt?

En bij het eerste moet je tussen de panelen en de omvormer komen te zitten.

Tzt ga ik wel voor een stnadaardproduct die waarschijnlijk weer at vaker AC zijn.

Ik heb in ieder geval wat munitie voor de installateur.

Dank

robje w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

RGHW schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:07:
[...]

Waarbij het bij laatste scenario het waarschijnlijk niet uitmaakt waar je powerwall hangt?
In alle gevallen wil je kabellengtes zoveel mogelijk beperken vanwege verliezen en dus beide apparaten vlak bij elkaar plaatsen. Dat is met beide opties het geval, maar met DC veel meer dan met AC.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Tussen PV en accupack zit ook nog een DC/DC omvormer, dus zoveel winst heb je niet bij DC. Het voordeel van AC is ook dat je die vanuit het net zou kunnen vullen als je dat wilt(als er bv. over een paar jaar weer meer verschil is tussen dag en nachtstroom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 27-04 13:20
Erasmo schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 23:06:
Tussen PV en accupack zit ook nog een DC/DC omvormer, dus zoveel winst heb je niet bij DC. Het voordeel van AC is ook dat je die vanuit het net zou kunnen vullen als je dat wilt(als er bv. over een paar jaar weer meer verschil is tussen dag en nachtstroom)
Een hoop systemen (iig die van Tesla en Mastervolt) kunnen tegelijk AC en DC ingangen gebruiken.
Het grote voordeel van de DC ingang gebruiken is dat je geen losse omvormer nodig hebt voor je zonnepanelen. Scheelt dus een hoop geld als je je powerwall tegelijk met je zonnepanelen aanschaft.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
De eerste versie van de powerwall had DC in maar vziw hangt de V2 alleen aan de AC. Ik weet niet of je zoveel bespaart met een omvormer die zowel PV als batterij doet, die dingen zijn dusdanig duurder dat het zo maar zou kunnen dat een losse omvormer en lader goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@Ethirty
@Erasmo
@RocketKoen

Dank allemaal. Ik ga toch maar voor het plaatsen van de omvormer binnen, dat maakt tzt de powerwall toch iets makkelijker

robje w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:11
RGHW schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:01:
@Ethirty
@Erasmo
@RocketKoen

Dank allemaal. Ik ga toch maar voor het plaatsen van de omvormer binnen, dat maakt tzt de powerwall toch iets makkelijker
In jouw situatie zou gaan voor een complete AC powerwall die dus in feite onafhankelijk werkt van je PV set.
Dit omdat je pas later een powerwall wilt toevoegen.

Wil je het samen laten werken dan zou je dus nu al een Hybrid omvormer moeten laten plaatsen op de plek waar de accu's komen.
Dan is het later een "kwestie" van accu's toevoegen en klaar.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
RGHW schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 18:01:
@Ethirty
@Erasmo
@RocketKoen

Maar dan moet je ook de omvormer vervangen als het zover is. Kun je net zo goed de omvormer buiten ophangen en een degelijke acculader/omvormer puur voor de pw kopen als het zover is, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-04 08:55
Heeft iemand interesse in een Nissan Leaf batterypack dat nog 18+ kWh kan opslaan?

24kWh Pack

Ik heb mijn batterypack vervangen voor een groter pack en bied deze te koop aan, zie marktplaats:
https://link.marktplaats.nl/m1475145820

Ik zou er graag een thuisbatterij mee bouwen maar ik heb geen ervaring met High Voltage DC apparatuur dus ik ga me er niet aan wagen.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Erasmo schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 19:39:
[...]

Maar dan moet je ook de omvormer vervangen als het zover is. Kun je net zo goed de omvormer buiten ophangen en een degelijke acculader/omvormer puur voor de pw kopen als het zover is, niet?
Juist niet, je plaats nu een Hybrid omvormer. Dan hoef je later de omvormer niet te vervangen, enkel accu's toevoegen.

En dat is ook wanneer je voor een AC Powerwall gaat want die heeft een eigen ingebouwde omvormer.

Ga je voor een normale omvormer, en wil je later een dc powerwall dan moet je inderdaad de omvormer vervangen.

* Er zijn natuurijk uitzonderlijke gevallen *
GadgetFrank schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:48:
Heeft iemand interesse in een Nissan Leaf batterypack dat nog 18+ kWh kan opslaan?

[Afbeelding: 24kWh Pack]

Ik heb mijn batterypack vervangen voor een groter pack en bied deze te koop aan, zie marktplaats:

Ik zou er graag een thuisbatterij mee bouwen maar ik heb geen ervaring met High Voltage DC apparatuur dus ik ga me er niet aan wagen.
48 Volt valt misschien wel onder high voltage maar dat valt reuze mee hoor.
Tenminste dat is de gangbare spanning voor een DIY powerwall.
(accupak zelf is waarschijnlijk wel veel hoger).

Jammer dat ik momenteel het budget niet heb, anders had ik zeer zeker interesse!

[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 30-10-2019 11:04 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
GadgetFrank schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:48:

[Afbeelding: 24kWh Pack]

Bezoekje gebracht bij Muxan? ;)
Jazsie schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:56:
[...]

Juist niet, je plaats nu een Hybrid omvormer. Dan hoef je later de omvormer niet te vervangen, enkel accu's toevoegen.
Dat klopt, maar mijn punt was dat hybride omvormers aardig duurder zijn. Ik vermoed zelfs dat een aparte PV omvormer en later een lader/omvormer onder de streep goedkoper is dan een hybride omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Erasmo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:23:
[...]
Dat klopt, maar mijn punt was dat hybride omvormers aardig duurder zijn. Ik vermoed zelfs dat een aparte PV omvormer en later een lader/omvormer onder de streep goedkoper is dan een hybride omvormer.
Dat ligt eraan, op DIY gebied is een Hybrid goedkoper. Immers heb je alles al compleet in een apparaat.
Maar ook dit kan je apart doen en zo complex maken hoe je wilt.

Een "AC" powerwall (eigen lader/omvormer) kost ook aardig wat en onder de streep is het niet goedkoper (nog niet tegen gekomen tenminste).

Het is maar wat je wilt en je moet uit gaan van hoe jij het nu of later wilt hebben in jouw situatie.

Zelf heb ik het ook gewoon los van elkaar. PV lag er er al voordat ik met powerwall begon :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-04 08:55
Erasmo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:23:
[...]

Bezoekje gebracht bij Muxan? ;)
Ja, ben bij https://muxsan.com/ geweest 8)

Het 24 kWh pack is nog erg goed maar ik wilde graag meer bereik...

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Jazsie schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 13:34:
[...]

Dat ligt eraan, op DIY gebied is een Hybrid goedkoper. Immers heb je alles al compleet in een apparaat.
Maar ook dit kan je apart doen en zo complex maken hoe je wilt.

Een "AC" powerwall (eigen lader/omvormer) kost ook aardig wat en onder de streep is het niet goedkoper (nog niet tegen gekomen tenminste).

Het is maar wat je wilt en je moet uit gaan van hoe jij het nu of later wilt hebben in jouw situatie.

Zelf heb ik het ook gewoon los van elkaar. PV lag er er al voordat ik met powerwall begon :).
Dat is natuurlijk een kwestie van hoe diy je wilt gaan, ik denk dat de meeste hier niet zelf een omvormer gaan bouwen maar een systeem willen bouwen van losse onderdelen.

Ja, bij een hybride omvormer zit alles in één apparaat maar hou er rekening mee dat die dingen op dit moment nog niet populair zijn, normale omvormers worden op dit moment in megagrote hoeveelheden uitgepoept waardoor het door schaalvoordelen alsnog goedkoper zou kunnen zijn om het los te doen.

Als ik even snel kijk is het prijsverschil iets van €800-1000, daarvoor kun je een leuke losse batterijomvormer voor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Erasmo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 09:59:
[...]
Dat is natuurlijk een kwestie van hoe diy je wilt gaan, ik denk dat de meeste hier niet zelf een omvormer gaan bouwen maar een systeem willen bouwen van losse onderdelen.

Ja, bij een hybride omvormer zit alles in één apparaat maar hou er rekening mee dat die dingen op dit moment nog niet populair zijn, normale omvormers worden op dit moment in megagrote hoeveelheden uitgepoept waardoor het door schaalvoordelen alsnog goedkoper zou kunnen zijn om het los te doen.

Als ik even snel kijk is het prijsverschil iets van €800-1000, daarvoor kun je een leuke losse batterijomvormer voor kopen.
Met DIY doel ik op zelfbouwen met losse 'componenten' (omvormer/lader etc). Omvormer bouwen heb ik tot heden niemand zien doen in de DIY powerwall wereld, en waarom zou je als het kant en klaar veel goedkoper te krijgen is :).

Klopt normale omvormer is goedkoper maar je hebt dan wel 2 omvormers nodig, 1 voor je PV en 1 bij je batterij. Daarnaast ook een batterij lader.
Onder de streep is dit zeker niet goedkoper, althans tot heden niet tegen gekomen.

Maar ook hier geld weer; het is maar hoe complex je het wilt maken. Verschilt per situatie/persoon.
Gelukkig is er voor ieder wel iets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Kick: kwam deze tegen, lijkt me perfect voor een beginner:

https://www.mobile-solarp...solar-power-packages.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Let wel op, veel van die MPP dingen zijn niet geschikt voor terugleveren en dus niet geschikt voor Nederland.
De felgroene "hybrid" versies lijken dat wel te zijn, maar dus niet de grijze "PIP" varianten waarover je het meeste online vindt.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirkys
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-01-2023
Wat een gave discussie hier!
Beetje gelijkaardig aan de post van @zon4ever heb ik de gegevens van mijn slimme meter en zonnepanelen geanalyseerd over het voorbije jaar.
(Om een of andere reden slaag ik er niet in om een grafiek toe te voegen)
Bottomline, ik heb 11 panelen, genereer ong 3 MWh per jaar, evenveel als ons verbruik
Zonder saldering zouden de panelen ongeveer 1/3 van het verbruik dekken.
Als ik een accu zou plaatsen, zou dat percentage verhogen afhankelijk van de capaciteit van de accu, die curve vlakt af rond 3kWh capaciteit, dan zouden mijn panelen 2/3 can de vraag dekken. De rest van het verschil is te wijten aan zomer/winter verschil.
Om een lang verhaal kort te maken : als ik een 3kWh powerwall systeem kan installeren voor 1500eur, zou zich dat op 7j terugverdienen indien er geen saldering is.
We hebben dus nog wat tijd op het uit te zoeken, ik denk graag mee naar een robuuste oplossing
voor de liefhebbers:

Zd 35
accu perc PV terug net
0kWh 64.0%
1kWh 49.5%
2 kWh 37.6%
4 kWh 25.3%
8 kWh 21.5%
64 kWh 17.3%
256 kWh 7.7%
384 kWh 1.3%

Zd 35
accu perc PV terug net
0kWh 55.2%
1kWh 37.7%
2 kWh 24.2%
4 kWh 12.0%
8 kWh 7.0%
64 kWh 1.7%
256 kWh 0.0%
384 kWh 0.0%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Hoe handig ben je met klussen, een systeem zoals hierboven zou voldoende moeten zijn. Alleen zou ik nog wachten tot einde salderen, de batterijprijzen dalen ondertussen rustig verder door...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:14

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En de markt van kant en klaar systemen zal dan ook wel een stuk groter worden.

Zou overigens wel iets willen met een speciale bak. Zoals ze bij de solarboat hadden, mocht het fout gaan dan slaat het vuur niet snel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Grootste uitdaging vind ik nog het UPS gedeelte, (leg ik straks nader uit)

Het bouwen van een opslag (accu's) vind ik niet super "spannend"
- Solderless 18650 door Vruzend is bv een leuke
- of zelf met nikkelstrips aan de slag met puntlassen

Zelf zou ik toch meer iets meer willen dat minder brand en temperatuur gevoelig is, kwa energie opslag.

Het is niet een 230v 16A met 3680Watt "max", je kan inverters kopen van 4KWatt en je accu's erop aansluiten.

1 van de grootste problemen is de 380v c.q perilex apparatuur die je van sap moet voorzien,
de andere uitdaging is ..
zomers wek je 150% (6 maanden) en in de winter (andere 6 maanden) maar 50% .. en zonder terug salderen heeft je systeem maar 6 maanden effectief "gebruik"

kwa UPS functionaliteit bedoel ik meer het in/uitschakelen van de accu en je stroom verbruik naadloos intergeren.. op meerdere netten .. hoe ga je dat veilig doen ?
Want je krijgt weer een single point of failure.

Vergeet dan nog niet dat je eventueel een generator "erbij" wilt hebben en nu / straks hebben we auto's die willen laden .. ook nog kunnen ontladen ..

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 17-01-2020 14:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05:43
Een hele lange tijd dit topic ooit gevonden, maar uit het oog verloren/ vergeten. dus heb ik mijn huiswerk helaas vanaf 0 moeten doen. maar bij deze mijn resultaten.

gebruikte componenten:
conext MPPT 80 600
XW+ 8548
36KWh li ion batteries oftewel 4 porsche panamera's
5400WP solar panels

In de kast onder omvormer zitten 4 DC breakers in van 250A, per Porsche een automaat. Kabels van automaten naar accu's zijn 120mm².
Van omvormer naar elektriciteitsbord zit 34m 5G16 (bobijn op de foto), dit om voor demping te zorgen omdat de omvormer een kortsluitstroom kan leveren van 6.5KA, dus dat zou automaten met kortsluitstroom van 10KA beteken. niet interessant want die zijn 10 keer zo duur als de normale huishoudelijke van 3KA.

Hieronder een foto van mijn OFF grid opstelling
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-lflG_pRYvdc/XhzAeGp6gTI/AAAAAAAAZcE/OPoORXO7PGIyAnJG8T5KjwqYpKYANdj7QCEwYBhgL/s1600/IMG_20200110_164413.jpg
Heel de opstelling is nog voorlopig, omdat heel de riedel verhuist naar kelder van het huis. (die ik dit jaar ga doe). huidige opstelling staat in bijgebouw.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoodyWindoW
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 30-04 00:42

WoodyWindoW

3.245 WP op ZW 31°

@vdbeke Heel indrukwekkend! Hoeveel kost dit pareltje?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

WoodyWindoW schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:37:
@vdbeke Heel indrukwekkend! Hoeveel kost dit pareltje?
4 porsches :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:35
@vdbeke

Hoe kom je aan een leverancier voor deze accu's?
Of anders gevraagd, waar heb je ze vandaan gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

FrankBlom schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 08:35:
@vdbeke

Hoe kom je aan een leverancier voor deze accu's?
Of anders gevraagd, waar heb je ze vandaan gehaald?
zulk soort accus vind je vaak via ebay (met name de .de) of via de bedrijfjes die handelen in accus van hebriedies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:36
Leuk, zit er naar te kijken maar koop denk ik toch een officiële. Ik ben niet zo heel erg goed electriciteit en dit zijn toch wel projecten waar je als leek opeens erg crispy kunt zijn.

Ik heb ook een systeem gezien met batterijen uit een Tesla.

Wij gaan emigreren naar Portugal en daar is zo'n systeem wel erg goed te gebruiken (teruglevering vergoeding niet echt hoog.. en het is of alles terugleveren.. of niets en dan gaat het overschot gratis terug)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vdbeke
@WoodyWindoW
@FrankBlom
niet kapot van maar, ecar accu. Batterijen zijn met grootste onkunde gedemonteerd (polen beschadigd, wel omgewisseld). je hebt geen idee wat je koopt, dus de staat van de accu's is een raadsel.

totale setup was iets van dik 10K€ maar incl omvormer batterijen en 20 zonnepanelen. ik dacht dat acuu's iets van de helft waren.

tip als je niet weet waar je aan begint, afblijven. het kan best gevaarlijk zijn.

Tesla accu's zijn duur, maar degelijk. schijbaar is er in Polen best goedkoop aan te komen, maar ook niet bij de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:35
@vdbeke
Thanks voor het delen, ook voor het kostenplaatje.

Ik was gewoon nieuwsgierig, heb geen geschikt dak voor panelen. En helaas ook geen andere ruimte dus kans is klein dat er een powerwall komt.
Wel erg mooi project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Hoe is je dak dan? Wellicht kunnen we hier nog wat uitvogelen zodat er wel wat op kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-04 12:52
@vdbeke ik heb even vol bewondering zitten kijken op je site wat je allemaal aan het maken bent :)
Altijd leuk om te zien.

Las wat van power outage, vroeg me gelijk al af of je die accu's wel daadwerkelijk vol kreeg en hoe lang het duurt om alles te vullen ?
Ik heb er ook wel interesse in en na contact met victron energy werd de interesse toch iets minder vanwege de hoge prijzen.
Liefste wacht ik tot zoutwater accu's betaalbaar en meer op de markt zijn, als ze echt voor de 100€ per KW gaan dan is het best een leuke hobby aangezien de levensduur vele malen hoger/langer lijkt en totale ontlading tot 0% geen schade doet.

Toch kon ik een stapel UPS accu pakketten kopen maar vanaf gezien want niemand wist de staat van de batterijen , over het algemeen moesten zuur accu's elke 6 maanden in ieder geval een lading krijgen vertelde die anders degraderen ze behoorlijk.

De laadstromen stond ik ook wel even van te kijken.
Hartelijk dank voor uw aanvraag via het Victron hoofdkantoor aangaande een off-grid systeem.

Top Systems is Victron Verkoop & Service Center voor zakelijke klanten, en wij geven u graag antwoord op vragen omtrent uw stroomvoorziening. Vanuit onze specialisatie in energieopslag, adviseren wij onze klanten in alle facetten van de realisatie van energiesystemen voor mobiele, off-grid en energieopslag toepassingen. Wij verzorgen de distributie van het Victron Energy programma in de Benelux, waardoor u kunt profiteren van leveringen uit voorraad (we hebben de grootste voorraad Victron van Europa) alsmede verkoopadvies, technische begeleiding en ondersteuning van uw projecten.

Accu’s hebben een geringe zelfontlading, maar dienen periodiek geladen te worden. Accu’s die ongebruikt enkele jaren zonder bijladen zijn opgeslagen, zijn in de meeste gevallen niet meer bruikbaar. Algemeen advies is dat loodaccu’s maximaal 6 maanden in opslag mogen staan zonder bij te laden.

De ingangsspanning 38 – 66 Volt is voor alle 48V DC Victron omvormers en omvormer Multiplus inverter/charger modellen.

Probleem zal echter liggen bij het opladen van dit accusysteem. Een 64,8V accubank moet geladen worden met een adsorptiespanning van 76,95V. Om een 3.000Ah accubank regelmatig goed door te laden is een laadstroom nodig tussen de 10 en 20% van de accucapaciteit, ofwel minimaal 300A. Om dit te realiseren is 17kW nodig op de ingang van de zonne-laadregelaars (3 stuks xxx/100 MPPT-zonneladers). Met de 25,6 kW kan

De maximale absorptiespanning van de Victron MPPT 48V regelaars is instelbaar op 69,56V, hetgeen een onvoldoende laadspanning is voor dit accusysteem.

Al met al zou ik niet adviseren om met dit accupakket verder te gaan.

Schroom niet om in de tussentijd contact op te nemen voor aanvullende informatie of vragen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Jron667 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:19:
Leuk, zit er naar te kijken maar koop denk ik toch een officiële. Ik ben niet zo heel erg goed electriciteit en dit zijn toch wel projecten waar je als leek opeens erg crispy kunt zijn.

Ik heb ook een systeem gezien met batterijen uit een Tesla.

Wij gaan emigreren naar Portugal en daar is zo'n systeem wel erg goed te gebruiken (teruglevering vergoeding niet echt hoog.. en het is of alles terugleveren.. of niets en dan gaat het overschot gratis terug)
Er is een reden dat de (meeste) mensen die zich professioneel met elektrische veiligheid bezighouden ook de officiële nog even links laten liggen. Mocht je een bijgebouw hebben,leef jij uit maar pas op met dergelijke installaties in je leefruimte. Ikzelf wacht iig minimaal.tot.solid state accu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:36
eL_Jay schreef op zondag 9 februari 2020 @ 10:53:
[...]

Er is een reden dat de (meeste) mensen die zich professioneel met elektrische veiligheid bezighouden ook de officiële nog even links laten liggen. Mocht je een bijgebouw hebben,leef jij uit maar pas op met dergelijke installaties in je leefruimte. Ikzelf wacht iig minimaal.tot.solid state accu's
Ja, het komt in een bijgebouw. Die ligt op zo'n 50 meter van ons toekomstige huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
vincenttor schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:03:
@vdbeke ik heb even vol bewondering zitten kijken op je site wat je allemaal aan het maken bent :)
Altijd leuk om te zien.

Las wat van power outage, vroeg me gelijk al af of je die accu's wel daadwerkelijk vol kreeg en hoe lang het duurt om alles te vullen ?
Ik heb er ook wel interesse in en na contact met victron energy werd de interesse toch iets minder vanwege de hoge prijzen.
Liefste wacht ik tot zoutwater accu's betaalbaar en meer op de markt zijn, als ze echt voor de 100€ per KW gaan dan is het best een leuke hobby aangezien de levensduur vele malen hoger/langer lijkt en totale ontlading tot 0% geen schade doet.

Toch kon ik een stapel UPS accu pakketten kopen maar vanaf gezien want niemand wist de staat van de batterijen , over het algemeen moesten zuur accu's elke 6 maanden in ieder geval een lading krijgen vertelde die anders degraderen ze behoorlijk.

De laadstromen stond ik ook wel even van te kijken.

[...]
De laatste 3 dagen toch aardig wat mooie streepjes zon gekregen en zijn ook bijna volledig vol. het mistig en grijs weer van de afgelopen maand helpt idd niet en dan kan het licht wel uit gaan.

In theorie kan het op een dag van 0 naar volledig vol gaan. maar in deze tijden begint het laden pas vanaf 10h en stopt om en nabij 16h. let wel, ik heb mijn panelen ongeveer onder een hoek van 65° staan. Dus de instraling is onder 90°. Dus als ze schijnt, dan is het volle sjas laden.

Ik heb wel 20 panelen liggen, maar eigenlijk doen alleen de bovenste 10 wat heb ik al gemerkt. ook nog eens wat tijd aan moeten spenderen.

Het is allemaal nog zwaar experimenteel en primitief voorlopig, maar het werkt.

De laadstromen vallen wel mee :+ de omvormer is gelimiteerd tot 80A. De ontlaadstromen kunnen vele malen hoger zijn, richting 280A op zen absolute max in de meest ongunstige situatie.

Ik had niet alles gelezen van je bericht, Li-ion blijft de betere keus kwa onderhoud(sgevoeligheid) of lifepo4 voor de wat veiligere manier van energieopslag.

[ Voor 3% gewijzigd door vdbeke op 10-02-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Dan is het allemaal toch niet zo erg spannend qua laden betreft.
Ik heb hier 25.6 Kw aan panelen op het dak liggen en dan moet ik makkelijk de boel vol kunnen laden gok ik zomaar.

Heb je wel eens getest met dagelijks verbruik hoe lang je op een volle lading accu's kan draaien ?
Neem aan dat je verder alles er vanaf doet, koken/wassen/tv etc ?
Enig idee wat je gemiddelde verbruik is van je woning ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdbeke
Het is berekend om 3 dagen te teren met 0 zon. dus 36KWh / 3 is om en nabij de 12KWh per dag. reallife verbruik is lastig nu, wat meer tijd nodig. en ben geen goed voorbeeld voor de gemiddelde mens. single en 6 op 7 dagen werken dus weinig thuis en als ik al thuis ben is het om te werken en of te slapen.

maar ik kom er op een later moment wel eens op terug als ik wat meer info vergaard data verzameld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

hoe scheid je je eigen productie af van de nuon? draai je echt off grid if tokkelt de nuon op de achtergrond mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vdbeke
volledig OFF grid, Nuon kennen we hier niet (BE), maar een soortgenoot waar ik bewust niet aan deelneem (voorlopig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Interessant topic, vooral de reactie van @zon4ever, in hoeverre een kleine opslag met zonnepanelen je naar verwachting al grotendeels zelfvoorzienend kan maken. Wij wonen in een klimaat waar de zon vrijwel altijd schijnt, met temperaturen in de winter meestal tussen 10 en 17 graden en hebben deze winter maar een paar regenachtige dagen zonder zon gehad. Ik vraag me af hoe de rekening er dan uitziet en of volledig autonoom dan mogelijk is.

Waarom ligt de nadruk hier op Lithium accu's? Zijn gel accu's niet beter geschikt(veiliger en goedkoper) voor stationaire opslag? Nadeel is dat je ze maar tot maximaal 50% kan ontladen om een acceptabele levensduur te bereiken maar je kan door de lagere prijs meer capaciteit kopen voor hetzelfde bedrag.

Mijn ervaring uit de modelbouw is dat Lithium accu's bij 'normaal' gebruik ook maar een paar 100 laadcyclussen mee gaan, de laad- en ontlaad stromen zijn in de modelbouw waarschijnlijk te hoog. Het is eigenlijk een wonder dat ze in elektrische auto's zo lang meegaan. Als het al Lithium moet zijn, waarom dan geen LifePo? Die zijn een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
lithium accu's uit de automotive kunnen wel een pak meer als de 1(2)000 cycly mee dan wat ze gewend zijn van accu's uit laptop/ GSM.

Het is niet voor niets dat er al tesla's rondrijden met het originele accu pack en 300DKm op de klok hebben. er zwerft ergens op het internet een database rond met die cijfers en de degradatie over tijd.

lifepo is de veiligere tegenhanger van li ion. Het onderhoud en uiteindelijk de levensduur van li ion en lifepo maakt het interessanter op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Off-grid is zelden een betere keuze, helemaal als je al aangesloten bent. Als je accu's vol zitten en de zon schijnt gaat de stroom verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Erasmo schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:03:
Off-grid is zelden een betere keuze, helemaal als je al aangesloten bent. Als je accu's vol zitten en de zon schijnt gaat de stroom verloren.
Maar dat wordt een interessant stukje logica, de batterij wel via de PV opladen, maar niet via het net en terugleveren aan het net als de batterij volzit, maar alleen van de PV en niet van de batterij.

En als je toch bezig bent: van het net los koppelen als daar de spanning wegvalt en weer automatisch aankoppelen als de spanning stabiel terug is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincenttor
Zo zou ik het ook inderdaad doen.
Helaas zitten er kosten natuurlijk aan om aangesloten te blijven maar om helemaal onafhankelijk te zijn van het net is denk ik nog best lastig met hoe ik nu leef.
Helemaal als ik mijn werk ga uitvoeren met de machines die in de werkplaats staan, kan ik wel met een woning aan accu's komen want anders is het snel klaar 9Kw freesmachine om maar even iets snel te noemen.

Toen ik geïnformeerd heb bij victron was het mogelijk een systeem te bouwen dat zodra je thuis verbruikte de panelen direct aan de machines proberen te leveren of wat je ook aan hebt.
Is het minder als dat je opwerkt, het resterende deel in de accu's te stoppen.

En zoveel mogelijk van de accu's verbruiken , mocht daar een te kort zijn dan schakelt die het net er weer bij zonder enige uitval o.i.d.

Ben zelf bezig thuis mijn server rack "energie zuinig" te maken,
Welke grotendeels gevuld is met domotica spulletjes , is het toch wel een dingetje met de iets grotere modellen switchen want heb hier ondertussen een stapel liggen waaronder ook POE en in rust met niks aangesloten varieert het verbruik tussen de 30 - 80 Watt.
Daarbij komen er nog snel wat adapters bij en klein spul en zit je voor je het weet op een constant verbruik van 150watt.

Reken dat maar eens uit voor 24 uur en dan zie je toch dat je met wat klein spul al een behoorlijk accu pakket nodig hebt wil je het goed kunnen uithouden X aantal dagen.
Dan nog niet eens elektrisch koken erbij opgeteld en wasmachines etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haiku
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-08-2024
Vuiltje schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:20:
[...]

Een 25 Ampère relais meer niet.
Dat schakelt je groepenkast af van het net.

Maar dan moet je daar wel de hele meterkast voor ombouwen, dat mag je zelf niet dus krijg je een rekening.
Elk binnenvaartschip werkt zo met meerdere generatoren aan boord en de mogelijkheid om ook nog walstroom in te pluggen.
Het is geen raketwetenschap.

Het mooiste is om heel je huis op een inverter te laten "draaien", accu's voed je met zonnepanelen of met het net.
Best een leuk project.
En als je dan een beetje electronica met robotics zou combineren.

Op het moment dat je accu's vol zijn en je off-grid wil gebruiken kan dan niet een robotschakelaar gewoon je hoofdschakelaar uitdraaien? dan heb je alleen je interne net op dat moment ter beschikking wat gevoed wordt door je accu's. En als je accu's leeg zijn of niet voldoende meer leveren je hoofdschakelaar weer aan.

Of denk ik nou te simpel? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Daar is gewoon electronica voor die dat regelt, al dan niet geïntegreerd in je omvormer. Je kan namelijk niet zomaar je net aan- en afkoppelen wanneer je wil. Je moet namelijk wel in-sync met het net blijven.

Niet echt rocketscience, maar wel iets meer dan een nieuwe groep inschakelen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
een relais van 25A vind ik wat plat.

Mijn omvormer heeft dat ingebouwd, een relais van 60A dat net kan (af)koppelen. en uiteraard zoals hierboven moet deze eerst syncen met het net vooraleer die kan koppelen.

tesla heeft dat extern in de vorm van "gateway". (zit meer in dan enkel een relais)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vincenttor schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:39:
Helaas zitten er kosten natuurlijk aan om aangesloten te blijven maar om helemaal onafhankelijk te zijn van het net is denk ik nog best lastig met hoe ik nu leef.
Helemaal als ik mijn werk ga uitvoeren met de machines die in de werkplaats staan, kan ik wel met een woning aan accu's komen want anders is het snel klaar 9Kw freesmachine om maar even iets snel te noemen.

Toen ik geïnformeerd heb bij victron was het mogelijk een systeem te bouwen dat zodra je thuis verbruikte de panelen direct aan de machines proberen te leveren of wat je ook aan hebt.

En zoveel mogelijk van de accu's verbruiken , mocht daar een te kort zijn dan schakelt die het net er weer bij zonder enige uitval o.i.d.

Welke grotendeels gevuld is met domotica spulletjes , is het toch wel een dingetje met de iets grotere modellen switchen want heb hier ondertussen een stapel liggen waaronder ook POE en in rust met niks aangesloten varieert het verbruik tussen de 30 - 80 Watt.
Daarbij komen er nog snel wat adapters bij en klein spul en zit je voor je het weet op een constant verbruik van 150watt.

Reken dat maar eens uit voor 24 uur en dan zie je toch dat je met wat klein spul al een behoorlijk accu pakket nodig hebt wil je het goed kunnen uithouden X aantal dagen.
een accu die dit vermogen kan leveren is het probleem niet. het zit hem puur in het budgetplaatje versus aantal benodigde kWh om de periode door te komen die je wilt zonder terug te vallen op netstroom.

ik heb zelf al voor enkele mensen een accu gebouwd specifiek voor hun werkplaats. de aanvoer naar de werkplaats is in veel gevallen maar 1 fase of soms maar 1 groep of door de afstand is het voltage te laag geworden om goed vermogen te kunnen vragen. dan is een accu en omvormer een ideale manier om zware pieken op te vangen of grote machines te kunnen gebruiken met een kleine aanvoer van 1~2kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Dat was ook niet echt mijn insteek dat ik bang was dat een accu het probleem zou zijn.
Meer de kosten van dit gehele plaatje en de enorme hoeveelheid panelen of andere bronnen die je nodig hebt om dan zo een systeem goed bij/op te laden.
En dan komt er ook gelijk de ruimte om de hoek kijken, voor de accu's welke nodig zijn en de veiligheids-maatregelen die je moet treffen, en mijn dak ligt al aardig vol met panelen dus meer word hem niet echt.
Kan me voorstellen dat met het Nederlandse weer het best lastig kan zijn om alles vol te kunnen laden en blijven laden , of in ieder geval voldoende lading te genereren zodat je "offgrid" kan blijven.

Voorlopig mocht ik er toch voor kiezen dan zal dit alleen zijn om mijn normale "niet betaalde"bezigheden en vermaak te voeden.
De rest word betaald door de klant, althans als het goed is 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door vincenttor op 17-02-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Freee!! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:09:
[...]

Maar dat wordt een interessant stukje logica, de batterij wel via de PV opladen, maar niet via het net en terugleveren aan het net als de batterij volzit, maar alleen van de PV en niet van de batterij.

En als je toch bezig bent: van het net los koppelen als daar de spanning wegvalt en weer automatisch aankoppelen als de spanning stabiel terug is.
Dat is dus precies wat de powerwall kan doen :P Er zijn ook hybride omvormers die vergelijkbare dingen kunnen met je eigen accu. Sterker nog, mocht straks in de toekomst de netstroom op bepaalde uren goedkoop zijn, waarom zou je er dan niet de auto mee opladen?

Van het net loskoppelen als de stroom uitvalt kan, maar is niet aan te raden. Aan het materiaal en manuren alleen al ben je flink wat pegels kwijt voor wat, die twintig minuten per 5 jaar dat de stroom uitvalt in Nederland?
vincenttor schreef op zondag 16 februari 2020 @ 15:39:

Er even vanuit gaand dat je 3x25A hebt, je hebt nu voor iets van €250 per jaar de beste accu die je kan wensen, het Nederlandse net. Je kan je eigenverbruik hoger gaan maar waarom zou je off-grid willen? Dan kun je niks met je overschot in de zomer als je batterijen vol zitten.

Over aansluitgrootte gesproken, mocht je een grotere aansluiting hebben dan loont het zeker. Een tijdje terug sprak ik een acculeverancier die zelf een powerwall in en serverrack heeft gemaakt met een Sunny Island. De meeste van zijn klanten namen ook deze configuratie af, een kW(!) of 3-4 aan reservecapaceit zodat ze niet een aansluitklasse omhoog moeten, scheelt ze honderden, in sommige gevallen bijna duizenden euro's per jaar. Die eerder genoemde 9kW frees trekt dat niet constant, tijdens het aanlopen van de machine is de meeste capaciteit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
Ik heb gelukkig nog een 3x 25 aansluiting.

Wat betreft het aanloop moment dat klopt, er worden alleen constant 4 redelijk grote servo motoren bij aangesproken constant.
Daarbij sta ik te lassen van producten die van de machine afkomen.
een beetje kunststof Extruder gebruikt 3.6 kw constant want dit is niet meer als 2 verwarmingselementen die aan staan voor de lucht en materiaal verwarming.
Dat vaak x 2 stuks tegelijk en nog een hand lasfohn welke iets minder is maar ook ongeveer 1kw.

Vandaar dat het toch een beste accu word als je een dagje goed wil kunnen werken.
Voor het gemak zeg dat de cnc machine 1.5 kW gebuikt CONSTANT + de andere genoemde apparaten.
Kom je op 8 uur x 9.7 kw.
Dan geen rekening gehouden nog met alles wat rondom aan staat zoals verlichting.

Zou het graag doen maar moet wel wat meer betaalbaar worden dan, maar als een verlichting van aansluiting kan ik het me voorstellen.

Alleen of het echt zo lonend is?
3x25 kost iets van 250€ dacht ik per jaar
3x35 kost iets van 937€

Voor die 700eu heb je geen accu's en bijhorende omvormers, voor dat totaal bedrag kan je wel even wat jaren voort denk ik.

Zout water accu's lijken mij ook wel wat maar de prijs en formaat en ontwikkeling das toch nog wel Iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Erasmo schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 02:34:
[...]
Van het net loskoppelen als de stroom uitvalt kan, maar is niet aan te raden. Aan het materiaal en manuren alleen al ben je flink wat pegels kwijt voor wat, die twintig minuten per 5 jaar dat de stroom uitvalt in Nederland?
Ik heb afgelopen zomer dus wel iets langer dan die twintig minuten zonder stroom gezeten. In verband met werkzaamheden aan de doorgefikte ringleiding onder de stoep een paar huizen verderop was de stroom om veiligheidsredenen in de wijkverdeelkast uitgeschakeld. En dat was op een zonnige dag terwijl ik zonnepanelen op het dak heb liggen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Freee!! schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:53:
[...]

Ik heb afgelopen zomer dus wel iets langer dan die twintig minuten zonder stroom gezeten. In verband met werkzaamheden aan de doorgefikte ringleiding onder de stoep een paar huizen verderop was de stroom om veiligheidsredenen in de wijkverdeelkast uitgeschakeld. En dat was op een zonnige dag terwijl ik zonnepanelen op het dak heb liggen.
tja 20 hele minuten :( das wel veel op een mensenleven

ik zou me eerder zorgen maken als er na 10 uur nog geen stroom is ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 18-02-2020 10:27 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vincenttor schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:38:
Dat was ook niet echt mijn insteek dat ik bang was dat een accu het probleem zou zijn.
Meer de kosten van dit gehele plaatje en de enorme hoeveelheid panelen of andere bronnen die je nodig hebt om dan zo een systeem goed bij/op te laden.
En dan komt er ook gelijk de ruimte om de hoek kijken, voor de accu's welke nodig zijn en de veiligheids-maatregelen die je moet treffen, en mijn dak ligt al aardig vol met panelen dus meer word hem niet echt.
Kan me voorstellen dat met het Nederlandse weer het best lastig kan zijn om alles vol te kunnen laden en blijven laden , of in ieder geval voldoende lading te genereren zodat je "offgrid" kan blijven.

Voorlopig mocht ik er toch voor kiezen dan zal dit alleen zijn om mijn normale "niet betaalde"bezigheden en vermaak te voeden.
De rest word betaald door de klant, althans als het goed is 8)7
een accu neemt op zich niet veel ruimte in beslag. doorgaans zitten die rond het maat van een koelkastje die onder je tafel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
flippy schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:31:
[...]

een accu neemt op zich niet veel ruimte in beslag. doorgaans zitten die rond het maat van een koelkastje die onder je tafel kan.
De gene waar ik het over heb wel.
zoek maar eens op de zoutwater accu's die nu te koop zijn.
behalve dat ze niet echt betaalbaar genoeg voor mij zijn nemen ze ook nog eens 1m3 ongeveer in per accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Als een grote accu zo belangrijk is, waarom niet kijken naar een rackje met BYD of Pylontech?
Je lijkt een soort bedrijfje te runnen, dus dan lijkt een kleine investering me geen issue als het zo belangrijk is.

Afbeeldingslocatie: https://www.orbicsolar.com/wp-content/uploads/2018/09/pylontech-cabinet-552x378.jpg
(2.4kWh per pack)

[ Voor 21% gewijzigd door Ethirty op 18-02-2020 11:44 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:26:
[...]
tja 20 hele minuten :( das wel veel op een mensenleven

ik zou me eerder zorgen maken als er na 10 uur nog geen stroom is ..
Het was dus zolang, dat ik er van Stedin een vergoeding voor kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Freee!! schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Het was dus zolang, dat ik er van Stedin een vergoeding voor kreeg.
sorry maar sarcastisch gezegd .. :N die vergoeding dekt de lading 99% niet .. teminste ik neem aan dat je vriezer gevuld is met meer waarde. meeste vriezers beginnen op te warmen na 10 uur (12 uur volgens de fabrikant)

ik volg dergelijke "DIY powerwall" meuk ook eigenlijk totdat er een "goedkoop" alternatief voorbij fietst waarbij ik mijn vriezer & verwarming met een stroom uitval kan laten draaien .. voor goeie 24/36 uur ..generator erbij ..

nadeel van 99% van de huidige "ups" batterij-en is dat wanneer je ze nodig hebt ze het begeven ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

vso schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:54:
[...]
sorry maar sarcastisch gezegd .. :N die vergoeding dekt de lading 99% niet .. teminste ik neem aan dat je vriezer gevuld is met meer waarde. meeste vriezers beginnen op te warmen na 10 uur (12 uur volgens de fabrikant)

ik volg dergelijke "DIY powerwall" meuk ook eigenlijk totdat er een "goedkoop" alternatief voorbij fietst waarbij ik mijn vriezer & verwarming met een stroom uitval kan laten draaien .. voor goeie 24/36 uur ..generator erbij ..

nadeel van 99% van de huidige "ups" batterij-en is dat wanneer je ze nodig hebt ze het begeven ..
Het was gelukkig binnen de tien uur opgelost, maar ik had wel twee jongens thuis, die ontwenningsverschijnselen kregen (schermverslaafd). En het was een stevige dip in de teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebooke
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-02 09:15
En deze accu's? 158Ah bij 20h, maar 117Ah bij 5h, en het is een vol-tractie accu met buisjesplaten. deze mag tot 20% leeggetrokken worden, dus netto 93,6Ah bij 5 uur

https://www.awaccu.nl/pro...s-110-12-volt-158ah-20hrs

Voor de prijs valt het nog mee. Ben "just in case" ook accu's aan het zoeken... Geen Lithium voor het brandgevaar, als dat gaat branden is je huis ook weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wiebooke schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:15:
En deze accu's? 158Ah bij 20h, maar 117Ah bij 5h, en het is een vol-tractie accu met buisjesplaten. deze mag tot 20% leeggetrokken worden, dus netto 93,6Ah bij 5 uur

https://www.awaccu.nl/pro...s-110-12-volt-158ah-20hrs

Voor de prijs valt het nog mee. Ben "just in case" ook accu's aan het zoeken... Geen Lithium voor het brandgevaar, als dat gaat branden is je huis ook weg...
Vermogen uitgedrukt in uren 8)7

En waarom zouden li-ions gaan fikken? En waarom deze niet? Kortsluiting is in beide gevallen iets wat je moet beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebooke
bbbrumbrum schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:07:
[...]
Vermogen uitgedrukt in uren 8)7

En waarom zouden li-ions gaan fikken? En waarom deze niet? Kortsluiting is in beide gevallen iets wat je moet beveiligen.
Waar heb ik het in mijn post over vermogen? Volgens mij is Ah de dag van vandaag nog steeds de capaciteit...
En over dat "fikken", hoeveel gsm's laptops, tesla's, etc... zijn er al in brand gevlogen door een foutieve lading? (te hoge temperatuur of overladen) en hoeveel loodaccu's? Bij overladen gaat een Lithium accu 100% in de fik, loodaccu's produceren dan knalgas, hetgeen geen probleem is als je ze volgens de regels in een geventileerde ruimte plaatst.

Nja, je moet het natuurlijk zelf weten wat je kiest, maar een metaalbrand in huis; daar staat de brandweer machteloos tegen...

[ Voor 11% gewijzigd door Wiebooke op 23-02-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wiebooke schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:47:
[...]

Waar heb ik het in mijn post over vermogen?
Wiebooke schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:15:
En deze accu's? 158Ah bij 20h, maar 117Ah bij 5h, en het is een vol-tractie accu met buisjesplaten.
Of je gebruikt een hele vreemde notatie?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebooke
Ethirty schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:32:
[...]

[...]

Of je gebruikt een hele vreemde notatie?
Euh... De accu's zijn 12V, en hebben een capaciteit van 158 AmpereUur als de accu over een tijdspanne van 20u ontladen word, en wanneer deze in 5 uur ontladen word is de capaciteit 117 AmpereUur.

Wat precies vind je hier vreemd aan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wiebooke schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:07:
[...]

Euh... De accu's zijn 12V, en hebben een capaciteit van 158 AmpereUur als de accu over een tijdspanne van 20u ontladen word, en wanneer deze in 5 uur ontladen word is de capaciteit 117 AmpereUur.

Het is een niet vaak gebruikte notatie, * Raven kent het alleen van tabellen in datasheets van accu's :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Wiebooke schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:07:
[...]

Nou, oa een variabele capaciteit.

Als ik een literfles sneller leegdrink, dan komt er geen liter uit?

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 15:40

JdM

Humbled

Ethirty schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Nou, oa een variabele capaciteit.

Als ik een literfles sneller leegdrink, dan komt er geen liter uit?
Wanneer je dusdanig snel drinkt dat de stroming van je drankje warmte genereert tot het punt waarop je drank in het pak via de verpakking verdampt door deze warmte, dan is de capaciteit van je literpak inderdaad minder. Je literfles vergelijking gaat mank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebooke
Ethirty, 'k heb het even opgezocht voor je, dit is standaard loodaccu kennis:

Wikipedia: Loodaccu

[ Voor 3% gewijzigd door Wiebooke op 25-02-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kennelijk. Ik normaal lees alleen maar over discharge rates als variable voor het ontladen. Iedereen stapt juist af van loodaccu's: te groot/zwaar en te weinig capaciteit.
A 1C rate means that the discharge current will discharge the entire battery in 1 hour. For a battery with a capacity of 100 Amp-hrs, this equates to a discharge current of 100 Amps. A 5C rate for this battery would be 500 Amps, and a C/2 rate would be 50 Amps.
158Ah bij 20u komt op een continue belasting van ~8A, dat is niet heel veel toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Ethirty op 25-02-2020 21:49 ]

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 3 ... 98 Laatste