Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:50

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:43:
technisch kunnen ze het wel maar in nederland heb ik het nog nooit actief gezien. er is namelijk een flinke aanpassing in de meterkast nodig wat nog meer kosten met zich meebrengt en ik heb nog geen installateur die zijn vingers eraan wilt branden.
Is het niet zo dat Tesla gewoon zijn 230V input (naar het net) afschakelt vanaf de inverter zodat er niet terugeleverd kán worden naar het net? Volgens mij las ik vergelijkbare functionaliteit bij de inverters van Victron, dan neem ik aan dat Tesla ook wel over zoiets nagedacht heeft. Simpel gezegd hoeft het niet veel meer te zijn dan een actief relais.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

flippy schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:43:
technisch kunnen ze het wel maar in nederland heb ik het nog nooit actief gezien. er is namelijk een flinke aanpassing in de meterkast nodig wat nog meer kosten met zich meebrengt en ik heb nog geen installateur die zijn vingers eraan wilt branden.
Het is toch niets meer dan het plaatsen van een soort van aardlekschakelaar dat automatisch uitschakelt bij stroomuitval en inschakelt als het weer werkt? Of denk ik nu te simpel.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

simpel gezegt ja, maar die zooi en extra kabels kosten geld, tijd en ruimte. reken op makkelijk een meerprijs van 500~1000 euro alleen maar aan manuren en materiaal.

lithium beats liquid dinosaurs. Falcon Heavy: The ultimate EV range extender.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 03:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Volgens mij zou die schakelaar er ook al moeten zijn bij een PV-installatie, die zet ook zo 230V op het net bij terugleveren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:51:
simpel gezegt ja, maar die zooi en extra kabels kosten geld, tijd en ruimte. reken op makkelijk een meerprijs van 500~1000 euro alleen maar aan manuren en materiaal.
Dat klinkt gewoon krom. Elke installatie die terug levert of kan leveren moet neem ik aan toch van zo’n systeem voorzien zijn? Anders staat de monteur in de straat ineens onverwachts met tintelende vingers, omdat jij vrolijk nog terug probeert te leveren.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Ethirty schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:59:
[...]

Dat klinkt gewoon krom. Elke installatie die terug levert of kan leveren moet neem ik aan toch van zo’n systeem voorzien zijn? Anders staat de monteur in de straat ineens onverwachts met tintelende vingers, omdat jij vrolijk nog terug probeert te leveren.
normale (zonne)omvormers meten gewoon of er netstroom aanwezig is. is die er niet gaan ze uit.

wil je off grid kunnen draaien heb je dus extra materaal nodig om ervoor te zorgen dat er geen stroom tergu kan vloeien als de nuon uitvalt.

flippy wijzigde deze reactie 18-09-2018 17:00 (13%)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17:20
Dat is inderdaad het probleem, het kan wel maar het kost vreselijk veel geld.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 16:59:
[...]

normale (zonne)omvormers meten gewoon of er netstroom aanwezig is. is die er niet gaan ze uit.

wil je off grid kunnen draaien heb je dus extra materaal nodig om ervoor te zorgen dat er geen stroom tergu kan vloeien als de nuon uitvalt.
Dat zit gewoon al in een goed design. Heb veel geleerd van deze pagina: https://www.victronenergy...esign-installation-manual

Off-grid gaat toch niet bij ons, dus moet je sowieso al een ESS (Energy Storage System) design maken met lader, inverter, opslag en opwekking. Een systeem van zonne-energie en accu’s dat niet werkt zonder grid lijkt me een waardeloos design en ik kan met niet voorstellen dat Tesla, LG resu en anderen dat niet hebben meegenomen in hun kant en klare oplossingen.

#team_UTC+1

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Ethirty schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:08:
[...]

Dat zit gewoon al in een goed design. Heb veel geleerd van deze pagina: https://www.victronenergy...esign-installation-manual

Off-grid gaat toch niet bij ons, dus moet je sowieso al een ESS (Energy Storage System) design maken met lader, inverter, opslag en opwekking. Een systeem van zonne-energie en accu’s dat niet werkt zonder grid lijkt me een waardeloos design en ik kan met niet voorstellen dat Tesla, LG resu en anderen dat niet hebben meegenomen in hun kant en klare oplossingen.
daarom zeg ik ook: de mogelijkheid is vrijwel altijd aanwezig. maar de extra vereisten in de meterkast, installatiekosten en dergelijke maken het voor velen niet de moeite waard en moet je nog steeds een installatieur vinden die dit veilig kan uitvoeren. een doorsnee zonnepaneeltoko kan en mag dit niet.

flippy wijzigde deze reactie 18-09-2018 17:10 (7%)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:09:
[...]

daarom zeg ik ook: de mogelijkheid is vrijwel altijd aanwezig. maar de extra vereisten in de meterkast, installatiekosten en dergelijke maken het voor velen niet de moeite waard en moet je nog steeds een installatieur vinden die dit veilig kan uitvoeren. een doorsnee zonnepaneeltoko kan en mag dit niet.
Hmm, dat maakt elke oplossing in NL met powerwall dan per definitie al waardeloos. Ik dacht dat een goede (slimme) inverter achter een groep wel genoeg zou zijn.

Ik ging in mijn eigen situatie sowieso al uit van het inzetten van een electricien voor veel van het het 230V werk, maar zelf een accupack bouwen/aansluiten. Maar als dat het zoveel duurder maakt waarom zou je dan in hemelsnaam nog een accu overwegen. :?

#team_UTC+1

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Omdat in veel landen (en nederland ook straks) de saldering gewoon ruk is en is het opslaan van je eigen energie een verstandige keuze. Ook voorkomt het bijvoorbeeld brownouts, een veelvoorkomend iets in amerika

flippy wijzigde deze reactie 18-09-2018 17:33 (21%)

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 23-11-2019
[b]No Hands schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:08:
Dat is inderdaad het probleem, het kan wel maar het kost vreselijk veel geld.
Een 25 Ampère relais meer niet.
Dat schakelt je groepenkast af van het net.

Maar dan moet je daar wel de hele meterkast voor ombouwen, dat mag je zelf niet dus krijg je een rekening.
Elk binnenvaartschip werkt zo met meerdere generatoren aan boord en de mogelijkheid om ook nog walstroom in te pluggen.
Het is geen raketwetenschap.

Het mooiste is om heel je huis op een inverter te laten "draaien", accu's voed je met zonnepanelen of met het net.
Best een leuk project.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• BTS
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:09
Ik vind dit interessante materie, wel zie ik ook in dat nu de tijd er nog niet is om hierin te investeren.

Voor de doemdenkers, zon is er misschien niet veel in de winter maar wind wel. En wat te denken van andere vormen van opwekking. Als je toch al een koude winter hebt dan stook je toch voor stoomturbine?

En wat te denken van een project in een (nieuwe) wijk. Waar je centraal je accu's hebt, alle huizen panelen, of buiten de wijk windmolens.

Van het net met een grotere groep personen geeft denk ik meer mogelijkheden.

Ik blijf dit topic volgen!

www.highflow.nl

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Vuiltje schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:20:
[...]

Een 25 Ampère relais meer niet.
Dat schakelt je groepenkast af van het net.

Maar dan moet je daar wel de hele meterkast voor ombouwen, dat mag je zelf niet dus krijg je een rekening.
Elk binnenvaartschip werkt zo met meerdere generatoren aan boord en de mogelijkheid om ook nog walstroom in te pluggen.
Het is geen raketwetenschap.

Het mooiste is om heel je huis op een inverter te laten "draaien", accu's voed je met zonnepanelen of met het net.
Best een leuk project.
correctie, 3x 50A. das een straf relais plus de kosten van inbouw maken het gewoon niet handig.

je kan ook omvormers gebruiken die deze functie opvangen maar ook dat vereist wat extra kabels in huis.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 00:19
Kan je zo'n powerwall niet gewoon tussen de hoofdaansluiting en de groepenkast plaatsen. Dan moet er 1 3 fase kabel naar de powerwall en weer terug naar de meterkast. Dan valt de aanpassing aan de installatie toch wel mee?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:50:
[...]

correctie, 3x 50A. das een straf relais plus de kosten van inbouw maken het gewoon niet handig.

je kan ook omvormers gebruiken die deze functie opvangen maar ook dat vereist wat extra kabels in huis.
Hoe kom je bij 3x 50? 3 fase? In kleinere woningen kan je toch prima uit met 1fase?
Of begrijp ik je helemaal verkeerd?

#team_UTC+1

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Ethirty schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:11:
[...]

Hoe kom je bij 3x 50? 3 fase? In kleinere woningen kan je toch prima uit met 1fase?
Of begrijp ik je helemaal verkeerd?
de zekeringen van de nuon onder je meter zijn 50A. dus een relais moet minimaal die stroom aankunnen.
vrijwel alle huizen in nederland hebben standaard 3 fase binnenkomen. als je zonnepanelen hebt of een kookplaat of gewoon je meterkast goed op orde hebt is 3 fase standaard ook in gebruik.
1 fase zie je alleen nog bij oude huizen waar de eigenaar nooit een upgrade heeft laten doen of appartementen.
MeTooPV schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:38:
Kan je zo'n powerwall niet gewoon tussen de hoofdaansluiting en de groepenkast plaatsen. Dan moet er 1 3 fase kabel naar de powerwall en weer terug naar de meterkast. Dan valt de aanpassing aan de installatie toch wel mee?
nee, powerwalls werken met actieve relais en dergelijke.
maar een 30 meter aan 3x50A trekken door je hele huis laten trekken is ook niet gratis.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:17:
[...]

de zekeringen van de nuon onder je meter zijn 50A. dus een relais moet minimaal die stroom aankunnen.
vrijwel alle huizen in nederland hebben standaard 3 fase binnenkomen. als je zonnepanelen hebt of een kookplaat of gewoon je meterkast goed op orde hebt is 3 fase standaard ook in gebruik.
1 fase zie je alleen nog bij oude huizen waar de eigenaar nooit een upgrade heeft laten doen of appartementen.
Ah, dat was me niet bekend. Dat maakt "even" een inverter + accupack ophangen waarschijnlijk ook niet zo eenvoudig als ik dacht. :P

#team_UTC+1

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 28-03 14:01
BTS schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:47:
Ik vind dit interessante materie, wel zie ik ook in dat nu de tijd er nog niet is om hierin te investeren.

Voor de doemdenkers, zon is er misschien niet veel in de winter maar wind wel. En wat te denken van andere vormen van opwekking. Als je toch al een koude winter hebt dan stook je toch voor stoomturbine?

En wat te denken van een project in een (nieuwe) wijk. Waar je centraal je accu's hebt, alle huizen panelen, of buiten de wijk windmolens.

Van het net met een grotere groep personen geeft denk ik meer mogelijkheden.

Ik blijf dit topic volgen!
Bestaat al:

https://www.installatiepr...recht-staat-bij-jaarbeurs
flippy schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 23:17:
[...]

[...]

nee, powerwalls werken met actieve relais en dergelijke.
maar een 30 meter aan 3x50A trekken door je hele huis laten trekken is ook niet gratis.
Meeste huizen zijn afgezekerd met 1x 5 A, 3x 25 A tegenwoordig komt 1x 35 A of 1x 40 A ook voor, allemaal kleinverbruik aansluitingen voor dezelfde vastrechtprijs, de stap 3x 35 A is ongeveer een keer zo duur, dus alleen bij all-electric of grotere woningen gebruikelijk.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

MadDog11 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:23:
[...]
Meeste huizen zijn afgezekerd met 1x 5 A, 3x 25 A tegenwoordig komt 1x 35 A of 1x 40 A ook voor, allemaal kleinverbruik aansluitingen voor dezelfde vastrechtprijs, de stap 3x 35 A is ongeveer een keer zo duur, dus alleen bij all-electric of grotere woningen gebruikelijk.
standaard word er tegenwoordig 50A ingedraaid door de installateurs van liander en dergelijke. als je een nieuwe meter of zoiets hebt gekregen in de afgelopen 10 jaar hebben ze de oude 25A en 35A allemaal vervangen waar ze die tegenkomen voor 50A zekeringen, ook omdat veel zekeringen al soms 30~40 jaar oud zijn.

je betaalt voor 1 of 3x 35A maar de zekering zit al op 50A in veel gevallen.

flippy wijzigde deze reactie 19-09-2018 10:25 (4%)

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 00:06

Proton_

Team Welles

In mijn woning van 4 weken oud zitten 3x 25A C-karakteristiek automaten onder de meter.
Bij mijn vorige woning is de (1x) 35A smeltzekering vervangen door een C40 automaat.

Voor een idee van wat er nodig is om off-grid te gaan, kan je bijvoorbeeld deze schema's bekijken:
http://www.fronius.com/~/...42%2C0426%2C0209%2CEN.pdf

Onder andere inderdaad een dik omwisselrelais, break-before-make met meldcontact of een dubbel gewoon relais.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

automaten zijn volgens mij niet standaard voor aan de netbeheerder-zijde van de meter. dat is vaak meerprijs.

je hebt ook omvormers die 3 fase kunen hebben zodat je de omvormer gewoon direct na de hoofdschakelaar (en een 3 fase automaat) kan zetten en de rest van de automaten voor de losse groepen.
dan kan je het vrij goedkoop (laten) doen. is dan wel handig om de omvormer dichtbij de meterkast te zetten en de kabels naar de zonnepanelen te verlengen.

flippy wijzigde deze reactie 19-09-2018 10:57 (61%)

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 02-12-2018
Best interessant, maar ik breek mijn hoofd een beetje over de configuratie en type omvormer waar je het beste mee kunt starten, als je rekening wilt houden met accu's in eigen beheer
en in stappen meer capaciteit in de toekomst. Voordat ik over 48V accu's kan denken, want DC-DC's als 400V+ tesla powerwall-achtige vind ik een stap te ver voor zelfbeheer.

Na verhuizing wil ik wel weer terug naar meer opwek dan verbruik (gasloos) en daarvoor heb ik wat gebruikte panelen (17+kWp)
Voor de draagconstructie dakdeel (117m2) vernieuwd (incl verzwaring) is, is het wel voorjaar 2019
Voor ~4kWp heb ik al gewone grid gebonden omvormer omdat deze niet afhankelijk is van dakwerk, maar de andere inverters dien ik nog aan te schaffen en denk daar aan 3x1f omvormers (verschillende PV-orientatie)

Maar er is een enorme keuze https://www.enfsolar.com/pv/inverter, terwijl ik nog niet uit ben welke configuratie ik voor "schiereiland (halb insel) situatie met ophaalbrug" wil, want zolang moeite nog loont wil ik nog wel invoeden i
Want 145V max DC-PV bij sommige klinkt niet echt aantrekkelijk, met net te weinig, veel al max 4,5kWp per omvormer en heb je 40-50A over dak lopen en wil je dat kort houden, maar heb je lange kabels naar hoofdgroepenkast.

Maar het lijkt ook dat de meer off-grid inverters, veel beter overweg kunnen met piekvermogen dan all-in-one achtige die ook terug kunnen leveren, zoals starten van een motor

Maar wat is nu een leuke on/off grid hybride omvormer om mee te starten, waar ca 6kWp elk op kan en niet direct vanaf begin een accu nodig heeft, maar later wel DIY 18650 48V-blok ??P14S aan kunt hangen?

Groepenkast 3x25A netaansluiting stelt bij mij niet zoveel voor, eigenlijk een onderverdeler met maar 2 alamat's verlichting,
die via eem 3x4mm2 aan een meer centraal (oude woning) werkelijke hoofdgroepenkast hangt, waar genoeg ruimte is en PV en verbruikers samen komen (WP, WPB, hydrofore, vijver).
Er zit zonder meer al een changeover in de kabel naar onderverdeler met netaansluiting, vanwege aanwezige (fossiele) noodstroom, in/uit schakelen netaansluiting met fase sync zou wel meer comfort zijn.

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 28-02 00:44

DJKroon

Fikkiestoker

Het af en in schakelen kan door een simpel relais.
Dit relais word door het net bekrachtigd, geen net stroom? Dan schakelt relais af.

Maar wat dacht je van sinussynchronisatie????
Dit is echt wel belangerijk om niet alles in je huis op te blazen als de sinus een halfe golf achterloopt ;)

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Vuiltje
[b]DJKroon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:59:
Maar wat dacht je van sinussynchronisatie????
Dat is simpel op te lossen door gewoon "door het donker te gaan".
En anders je hele huis op de omvormer, dan heb je nooit uitval.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 02-12-2018
Vuiltje schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:10:
[...]

Dat is lang niet zo bij elke hybride inverter, veel vallen als nog tot 20 seconden weg als het net/generator weer terugkomt.
Zelfs een SMA island die sneller schakelt dan de andere SMA's, kan het even duren voordat back-up in komt als het net wegvalt, dat is afhankelijk van mode waar die op dat moment mee bezig is, zoals bijv energy-saving mode.

Edit: Sommige gebruiken een simpele kWh-meter na hoofdschakelaar via RS485 om te regelen.
Die meter heeft wel voeding nodig, als er al een switchover is en deze meter daarvoor zit ;)

Domba wijzigde deze reactie 19-09-2018 17:09 (13%)

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• MeTooPV
flippy schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:20:
[...]

standaard word er tegenwoordig 50A ingedraaid door de installateurs van liander en dergelijke. als je een nieuwe meter of zoiets hebt gekregen in de afgelopen 10 jaar hebben ze de oude 25A en 35A allemaal vervangen waar ze die tegenkomen voor 50A zekeringen, ook omdat veel zekeringen al soms 30~40 jaar oud zijn.

je betaalt voor 1 of 3x 35A maar de zekering zit al op 50A in veel gevallen.
Maar dan klopt er toch helemaal niets meer van het systeem? Eneco heeft hier de wijkcentrale aangepast om een extra laadpaal mogelijk te maken. Als theoretisch alle huizen opeens 50A kunnen trekken (of 3x50A), dan kan het systeem toch nooit meer kloppen?

PS: Flippy, geen kritiek hoor, ben erg blij met jouw inhoudelijke bijdragen aan forum, maar hier verbaas ik me wel over.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

in het verleden wed er inderdaad hard gehouden aan de amperes, maar de meeste netbeheerders hebben geen zin om grote hoeveelheden monteurs onderweg te houden omdat iemand de frituurpan aanzet samen met de oven en wasmachines en zo een zekering eruit jast. ook omdat veel onderkasten (waar de zekering van de netbeheerder zit) vaak uit het jaar kurk zijn doen vaak uit gewoonte gewoon nieuwe erin als ze de meter komen vervangen voor een slimme meter. veel huishoudens hebben ook nog 25A zekeringen en klappen steeds vaker omdat er gewoon meer aparatuur in huizen zit waar ze in 1960 gewoon nooit rekening hebben gehouden.
op sommige plaatsen is er een beperking voor de amperes, met name in oude wijken zie je dat en kan/mag je niet meer dan 25A hebben ivm de max van de grondkabels of wijktrafo.

het ligt dus grotendeels bij de netbeheerder en hun monteurs, en veel monteurs hebben goede gewoontes om 40 jaar oude zekeringen preventief te vervangen of het komt van bovenaf als richtlijn om standaard zwaardere te monteren zodat ze minder vaak uit hoeven te rukken alleen maar omdat iemand probeert de waterkoker tegelijk met de oven te gebruiken op een 25A zekering.

de meeste mensen weten niet eens wat ze hebben, tenzij je over de schouders van en monteur hebt gekeken en weet welke kleur bij welk amperage hoort. ;)

flippy wijzigde deze reactie 19-09-2018 23:49 (6%)

• No Hands
flippy schreef op woensdag 19 september 2018 @ 10:54:
automaten zijn volgens mij niet standaard voor aan de netbeheerder-zijde van de meter. dat is vaak meerprijs.
Nee hoor tegenwoordig worden overal gewoon automaten geplaatst in een open kastje. Dan kun je de boel zelf weer aanzetten als het eens verkeerd gaat.

• Vuiltje
Domba schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:46:
Dat is lang niet zo bij elke hybride inverter, veel vallen als nog tot 20 seconden weg als het net/generator weer terugkomt.
Dan heb je de verkeerde omvormer.
Let wel omvormer is wat anders dan panelen regelaar.
De omvormer waar ik het over heb kan je zien als UPS.(dan heb je nooit uitval in huis)
Sorry, ik dwaal af van het onderwerp, ik heb verder commentaar/uitleg maar niet geplaatst.

Vraag blijft: waarom een powerwall kopen of bouwen die geen stroom levert zonder net?

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

No Hands schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:20:
[...]

Nee hoor tegenwoordig worden overal gewoon automaten geplaatst in een open kastje. Dan kun je de boel zelf weer aanzetten als het eens verkeerd gaat.
Ligt aan de netbeheerder. Bij de mijne moet ik 400 betalen als ik automaten wil.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:03:
[...]

Ligt aan de netbeheerder. Bij de mijne moet ik 400 betalen als ik automaten wil.
Ik begin nu te twijfelen of er nog wat achter een zegel zit, maar ik heb een 40A automaat voor de aardlekken zitten.

Maar goed, groepenkasten gaan een beetje offtopic, daar zijn betere plekken voor op dit forum. Laten we weer terug gaan naar accu’s bouwen. :)

Weet iemand een simpele online batterij calculator? Ik zit bijv te denken aan 7s10p modules, maar worstel nog een beetje met hoeveel Ah daar nou inzit. Is dat 10x de cellcapaciteit, of 70?

@Erasmo : heb je al nagedacht hoe je op de Antillen aan cellen gaat komen? Er zal daar geen overvloed zijn en alles moet waarschijnlijk ook nog eens per boot ingevoerd worden (traag en duur).

Ethirty wijzigde deze reactie 20-09-2018 09:35 (12%)

#team_UTC+1

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:27

vso

raap voor zijn recht

Wven over het praktische nut, (en financieel) nu het salderen nog bestaat zou ik zeggen dat een powerwall misschien minder handig is gezien je het net als accu kan gebruiken (wegens salderings regeling) want de leverings kosten blijven ongeacht ongewijzigd je betaald volgens mij alleen voor verbruik. En gezien het 1:1 gesaldeerd word ??? betaal je dus effectief wat je verbruikt.

Maar nu de vraag + is het mogelijk dat je na de verzegeling en voor je automaat gewoon een accu ertussen mikt die laad wanneer nodig ? bv dat je uitgaat van een 2 a 3 dagen verbruik (zeg 10kwh per dag) dus 30kwh effectief bruikbaar en houd je dus rekening met celgroepen die je kan vervangen / (hot swap? zou handig zijn)

Wat ik ook begrijp is dat de vraag wellicht Ja dat kan want als schepen/caravans makkelijk kunnen schakelen tussen wall & accu / generator .. is dat je best lastig kan krijgen met laden vanuit PV systemen want dat is niet constant.
En waar plaats je je accu ( ik zou zeggen in de kruipruimte of plafond in de gang (wegens locatie meterkast) met voorkeur een toevoeging van een wtw (koeling en verwarming om de accu's constant te houden zodat ze optimaal blijven presteren (wtw is puur bijkomend voordeel)

tja ik vind het een lastige hoe je een dergelijk systeem zou moeten insteeken op verbruik/onderdelen en andere nuttige dingen .. want tot nu toe lees ik veel termen en globale inkoppers (goed afgesteld) maar maar moet je nu echt mee rekening houden en welke afweeg punten begin je nu mee.

vso wijzigde deze reactie 20-09-2018 11:03 (12%)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• MdBruin
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:24
@Ethirty alles wat in serie staat bepaalt de spanning en alles wat parallel staat de capaciteit.

Bij 7s10p betekend dit dus 7x de celspanning en 10x de celcapaciteit.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Ethirty schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:31:Weet iemand een simpele online batterij calculator? Ik zit bijv te denken aan 7s10p modules, maar worstel nog een beetje met hoeveel Ah daar nou inzit. Is dat 10x de cellcapaciteit, of 70?
Ah is GEEN indicatie van inhoud.

de metriek waar je iets aan hebt is Wh.

ik kan zo een accu maken met 1Ah die 100x meer inhoud heeft dan een 100Ah accu dus graag niet Ah's gebruiken als je over accus praat zonder het voltage te noemen.

Wh bereken je door de inhoud van 1 cel te pakken en die te vermenigvuldigen met het aantal cellen.
dus een 2.9Ah 18650 cel (panasonic PF of de samsung 29E) heeft dus (3.6*2.9) 10.44Wh aan inhoud.
neem je dan een 7S10P accu krijg je dus 70*10.44=730Wh.

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Vuiltje schreef op woensdag 19 september 2018 @ 16:10:
[...]

Daarom bracht ik eerder al de Victron Energy producten aan het licht.
Hiermee hoef je niet in het donker, maar werkt als een grote UPS/eigen centrale met grote "walstroom" aansluiting.
Dit lijkt me een zeer groot pluspunt tegenover de andere systemen tegen een beperkte meerprijs.
Zeker omdat tweakers erg ICT gerelateerd is, dan is 20 seconden in het donker wel echt iets uit het stenen tijdperk natuurlijk ;)

Rond 2020 ga ik experimenteren met de Victron Multigrid 48/3000/35-50 _/-\o_

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:55:
[...]

Ah is GEEN indicatie van inhoud.

de metriek waar je iets aan hebt is Wh.

ik kan zo een accu maken met 1Ah die 100x meer inhoud heeft dan een 100Ah accu dus graag niet Ah's gebruiken als je over accus praat zonder het voltage te noemen.

Wh bereken je door de inhoud van 1 cel te pakken en die te vermenigvuldigen met het aantal cellen.
dus een 2.9Ah 18650 cel (panasonic PF of de samsung 29E) heeft dus (3.6*2.9) 10.44Wh aan inhoud.
neem je dan een 7S10P accu krijg je dus 70*10.44=730Wh.
Je bedoelt het vast goed, maar ik heb nog nooit een batterij of cel gezien waar Wh op staat. Een 18650 is 3,7V en bijv 2000mAh. Er staat niet 7,4Wh op. Ook op bijv de grote Victron LFP accu's staat 24V, 90Ah, niet 2,1kWh.

Daarnaast geef ik in mijn voorbeeld gewoon aan dat ik het over een 7s pack heb.

Als ik dan @MdBruin zijn berekening gebruik kom ik op 25,9V en 20Ah, wat 518Wh geeft. Dat geeft (uiteraard) hetzelfde resultaat als jouw uitleg, maar voor mij net een beetje duidelijker als je nog aan het denken ben over de exacte samenstelling van de packs.
DJKroon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:15:
[...]

Daarom bracht ik eerder al de Victron Energy producten aan het licht.
Hiermee hoef je niet in het donker, maar werkt als een grote UPS/eigen centrale met grote "walstroom" aansluiting.
Dit lijkt me een zeer groot pluspunt tegenover de andere systemen tegen een beperkte meerprijs.
Zeker omdat tweakers erg ICT gerelateerd is, dan is 20 seconden in het donker wel echt iets uit het stenen tijdperk natuurlijk ;)

Rond 2020 ga ik experimenteren met de Victron Multigrid 48/3000/35-50 _/-\o_
Victron is zeker mooi spul, maar wel verdraaid duur als je alles van ze wil hebben. Want alleen dan haal je het maximale uit hun eigen systeem.

#team_UTC+1

• Vuiltje
[b]DJKroon schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:15:
Rond 2020 ga ik experimenteren met de Victron Multigrid 48/3000/35-50
Ik heb daar ook naar gekeken.
Allemaal leuk "speelgoed".
Ik weet alleen niet of je acculaders ook nog kan aansturen afhankelijk van hoeveel stroom je panelen leveren.
Als dat kan heb je wel diverse stroomsensoren nodig en een computertje die alles optimaal voor je regelt en schakelt.

Helaas/ gelukkig hebben we nagenoeg geen stroomuitval en is energie nog betrekkelijk goedkoop.
Wanneer ze echter de energie-korting nog veel verder gaan verminderen gaat het wel meer de kant op van "dan maar geen netaansluiting meer".
Nu (ook) nog een motivatie om me niet te laten afsluiten.

Al met al zijn we gewoon verwend, zijn accu's gewoon nog veel te duur (wel of geen zelfbouw) en gaan ze echt nog niet lang genoeg mee.

Ik heb hier een stroomsensor op de zonnepanelen die bepaalt of ik mijn boiler op het net schakel om te verwarmen. Op een dag als nu, staat dat relais te klapperen alsof ze tafeltennis spelen: schiet niet op dus.
Dan zou het weer beter zijn om je panelen-energie meteen in accu's te stoppen ipv op het net.

Leuk als je met een leeg huis begint, maar niet als je al een systeem hebt dat moet worden veranderd.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Ethirty schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:39:
[...]

Je bedoelt het vast goed, maar ik heb nog nooit een batterij of cel gezien waar Wh op staat. Een 18650 is 3,7V en bijv 2000mAh. Er staat niet 7,4Wh op. Ook op bijv de grote Victron LFP accu's staat 24V, 90Ah, niet 2,1kWh.

Daarnaast geef ik in mijn voorbeeld gewoon aan dat ik het over een 7s pack heb.

Als ik dan @MdBruin zijn berekening gebruik kom ik op 25,9V en 20Ah, wat 518Wh geeft. Dat geeft (uiteraard) hetzelfde resultaat als jouw uitleg, maar voor mij net een beetje duidelijker als je nog aan het denken ben over de exacte samenstelling van de packs.
trek eens een laptop of telefoon open, op de accu staat duidelijk aantal Wh. de regelgeving zegt ook dat een accu in een vliegtuig onder de 100Wh moet zitten, er word niet gesproken over Ah's in de FAA regelgeving.

probleem is ook dat het voltage wisselt per type/model van de cel. een normale lipo 18650 heeft meestal tussen de 3.6 en 3.65v als nominale spanning en dit staat duidelijk op de datasheet van de cel vlakbij de geadverteerde Ah's.
maar gebruik je de Ah's om de inhoud te berekenen krijg je bij een 3Ah accu dus 10.8Wh of 10.95Wh. das een verschil van 75Wh als je een accu hebt van 500 cellen want nog steeds klein is voor een powerwall/UPS.
het genoemnde voorbeeld is ook ineens met een nominaal voltage van 3.7v. een behoorlijk zelfzaam nominaal voltage.

de norm is dat men een nominaal voltage aanhoud van 3.6v voor een standaard lithiumcel en 3.2v voor lifepo4 cellen.

de 3.8v cellen die je in telefoons terugvind zijn gewooon 3.6v cellen waarbij opzettelijk word overladen voor meer capaciteit ten koste van levensduur.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vuiltje schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:53:
[...]

Ik heb daar ook naar gekeken.
Allemaal leuk "speelgoed".
Ik weet alleen niet of je acculaders ook nog kan aansturen afhankelijk van hoeveel stroom je panelen leveren.
Als dat kan heb je wel diverse stroomsensoren nodig en een computertje die alles optimaal voor je regelt en schakelt.
Daarvoor gebruiken ze bij Victron hun regelcomputer: de Color Control of de Venus GX.
Samen met een inverter/charger, MPPT charger en met de BMV battery monitors of slimme batterijen en een set parameters kan je je systeem precies laten doen wat jij wil.

#team_UTC+1

• No Hands
flippy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:03:
[...]

Ja als je nu ineens automaten wil snap ik dat ze daarvoor kosten in rekening brengen. Er moet dan een manneke met een busje heenrijden, hele kastje eraf halen en een nieuw kastje met automaten plaatsen.

Bij mij is 3 jaar terug de meterkast verplaatst, toen kreeg ik direct automaten. Bij nieuwbouw worden ook automaten geplaatst.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:42

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

MeTooPV schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:33:
[...]

Maar dan klopt er toch helemaal niets meer van het systeem? Eneco heeft hier de wijkcentrale aangepast om een extra laadpaal mogelijk te maken. Als theoretisch alle huizen opeens 50A kunnen trekken (of 3x50A), dan kan het systeem toch nooit meer kloppen?

PS: Flippy, geen kritiek hoor, ben erg blij met jouw inhoudelijke bijdragen aan forum, maar hier verbaas ik me wel over.
Lijkt me ook vreemd. Is de bekabeling achter de zekering hier wel op berekend? Als er tussen de hoofd zekering en je eigen automaten kortsluiting optreed of overbelasting op treed smelten je kabels weg. Is denk ik vaak 6mm^2 of 10 mm^2. 6 mm^2 is voor 40A.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:59:
[...]

het genoemnde voorbeeld is ook ineens met een nominaal voltage van 3.7v. een behoorlijk zelfzaam nominaal voltage.
Dit was gebaseerd op de vele video's op Youtube die het over 3,7V hadden. Beide waarden worden behoorlijk door elkaar heen gebruikt (terecht of niet)
de norm is dat men een nominaal voltage aanhoud van 3.6v voor een standaard lithiumcel en 3.2v voor lifepo4 cellen.

de 3.8v cellen die je in telefoons terugvind zijn gewooon 3.6v cellen waarbij opzettelijk word overladen voor meer capaciteit ten koste van levensduur.
Wat mij betreft nog een reden om te werken met V en A, zodat je zelf de W kan uitrekenen.

PS, kan je wat aan je hoofdletters doen? Het is al lastig lezen dat je je zinnen zonder begint, maar als je V en A ook wisselend gaat noteren, dan krijg je alleen maar meer verwarring. Niet iedereen werkt dagelijks met elektra.

#team_UTC+1

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Mr_gadget schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:12:
[...]

Lijkt me ook vreemd. Is de bekabeling achter de zekering hier wel op berekend? Als er tussen de hoofd zekering en je eigen automaten kortsluiting optreed of overbelasting op treed smelten je kabels weg. Is denk ik vaak 6mm^2 of 10 mm^2. 6 mm^2 is voor 40A.
de netbeheerder weet welke kabeldikte er ligt en wat de capaciteit is van de hoofdkabel die voor je huis loopt. bij met name oude huizen zie je dat 25A de max is. wil je dan hoger moeten ze nieuwe kabels trekken en dan ben je zomaar 1000 euro kwijt.

ik hoop dat ik niet de indruk geef dat monteurs maar klakkeloss dikkere zekeringen overan erin gooien wat dat is niet het geval.

• skoni
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 26-03 13:43
Ik heb hier de Sunny Island van SMA icm met de LG Chem bijna 10KW ter beschikking bij volle accu.

Werkt goed en bij stroom uitval in de straat blijf ik stroom houden op het systeem middels een relais.

Draait al bijna 2 jaar zonder een probleem.
Is wel is waar geen zelfbouw maar wel zelf aanleg. :)

Zelfvoorzienend lukt nog niet, te weinig zon voor de accu om in de donkere tijden voldoende op te laden.

• Vuiltje
Ok,
maar waarom heb je die batterij dan geplaatst?
Schakel je 's nachts het net af en woon je op de accu?

Vuiltje wijzigde deze reactie 20-09-2018 20:41 (35%)

• skoni
Nee, het systeem regelt alles zo optimaal mogelijk. De kwh meter staat dan ook gewoon stil.
Vraag niet waarom ik heb het gedaan. Economische niet logisch. Wel heel leuk om te hebben.

• Erasmo
  • Laatst online: 05:35

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ethirty schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:31:
[...]
@Erasmo : heb je al nagedacht hoe je op de Antillen aan cellen gaat komen? Er zal daar geen overvloed zijn en alles moet waarschijnlijk ook nog eens per boot ingevoerd worden (traag en duur).
Het idee is om alles al hier te bouwen en dan mee te verhuizen.
skoni schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:23:
Ik heb hier de Sunny Island van SMA icm met de LG Chem bijna 10KW ter beschikking bij volle accu.

Werkt goed en bij stroom uitval in de straat blijf ik stroom houden op het systeem middels een relais.

Draait al bijna 2 jaar zonder een probleem.
Is wel is waar geen zelfbouw maar wel zelf aanleg. :)

Zelfvoorzienend lukt nog niet, te weinig zon voor de accu om in de donkere tijden voldoende op te laden.

[Afbeelding]
Hoera we hebben iemand in het topic die al wat heeft staan! *O*

Heb je wellicht wat foto's van de installatie zelf? Wat voor BMS heb je? Ik ben ook benieuwd naar hoe je het geregeld hebt met dat relais.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• DJKroon

DJKroon

Fikkiestoker

Heel gaaf @skoni .
Ik ben ook wel erg benieuwd naar je installatie.
Ook technisch, is het omvormer, batterijen en monitoring benodigd?
Hoe als het net weer terug komt? Ook sinussynchronisatie?

En dat je meter stil staat, dat vind ik ook gaaf, echt groene stroom ipv die groengeverfde kolenstroom die hier ieder in zijn WP stopt, want salderen...

En toch ben ik ook wel benieuwd naar het financiele plaatje, en dan bedoel ik niet alleen terugverdientijd, want dat is onredelijk.
Maar vooral, is het ECHT 0 op de meter?
Dit zijn echte stappen naar duurzaamheid :9 _/-\o_

@Vuiltje speelgoed????
Bijna elke boot draait er op, alle netbeheerders hebben deze apperatuur in de bus voor mobiele energie voorziening.
En het mooie is dat al het meest huidige apperatuur gewoon op de victron systemen kan, juist zonder moeilijk gedoe.
Echter een gebalanceerd systeem kost serieus geld.
Maar dat is met alles zo.

DJKroon wijzigde deze reactie 21-09-2018 20:43 (22%)

• Vuiltje
Ja precies "leuk speelgoed".
Alleen een behoorlijk dure hobby.
Ik ken de installaties, heb voor thuis ook het 1 en ander nagerekend en zei toen tegen mezelf " doe je dit om te besparen of omdat het bestaat en het kan..........."
Het is veel te duur, dus doe je het voor de lol en dan noem je het speelgoed, net zoals een masseratie ook speelgoed is.
Ik wist niet dat dit soort benamingen hier onbekend zijn. Sorry.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

DJKroon schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 20:39:
En toch ben ik ook wel benieuwd naar het financiele plaatje, en dan bedoel ik niet alleen terugverdientijd, want dat is onredelijk.
Maar vooral, is het ECHT 0 op de meter?
Dit zijn echte stappen naar duurzaamheid :9 _/-\o_
0 op de meter is uiteindelijk altijd wel mogelijk. De vraag is meer hoeveel je er er aan kwijt ben of wat het je waard is. 10, 20 of 50k?

Het is op dit moment altijd duurder dan traditionele energie, al is het maar omdat we een maand of 6 te weinig zon hebben om je huis draaiende van te houden.

#team_UTC+1

• Vuiltje
[b]Ethirty schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:02:[al is het maar omdat we een maand of 6 te weinig zon hebben om je huis draaiende van te houden.
Precies
Start met volle accu's trek ze 5 maanden leeg tot 50%,
Laadt ze op in 5 maanden en draai op je panelen nog twee maanden met veel overcapaciteit die je nergens kwijt kan.
Ik kwam aan 178 accu's 24V 200Ah.
Dat werkt niet.
Het kan wel, maar met zoveel geld kan je makkelijk elke prijsverhoging van energie vele jaren betalen.

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 21:38

basvn

Breezand - NHN

Vuiltje schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:09:
[...]

Precies
Start met volle accu's trek ze 5 maanden leeg tot 50%,
Laadt ze op in 5 maanden en draai op je panelen nog twee maanden met veel overcapaciteit die je nergens kwijt kan.
Ik kwam aan 178 accu's 24V 200Ah.
Dat werkt niet.
Het kan wel, maar met zoveel geld kan je makkelijk elke prijsverhoging van energie vele jaren betalen.
gaat om 854kwh als ik het goed berekend heb?
Kan je daarvoor niet meer panelen neerleggen, en de overcapaciteit gebruiken in de zomer/voorjaar voor warm water?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Vuiltje
Klopt, maar (lood) accu's mag je maar tot de helft gebruiken, andere accu's ken ik geen specs van.
Het gaat om een capaciteit van 428 kWh.
Meer panelen?
Dak is niet groot genoeg. :)

Maar wat moet je met warm water in de zomer?
Zwembad wellicht?

Vuiltje wijzigde deze reactie 21-09-2018 21:30 (15%)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vuiltje schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:29:
Klopt, maar (lood) accu's mag je maar tot de helft gebruiken, andere accu's ken ik geen specs van.
Het gaat om een capaciteit van 428 kWh.
Meer panelen?
Dak is niet groot genoeg. :)

Zwembad wellicht?
Voor loodaccu's is dit sowieso niet het goede topic. :P

Je hebt ook gewoon LFP accu's van 200Ah @ 24V (4,8kWh). Kosten wel 4 a 5000 per stuk, dus dan praat je over een 7 ton. :X

Dan wordt zelf cellen verzamelen en een paar dagen solderen toch ineens een stuk interessanter :9

#team_UTC+1

• basvn
  • Laatst online: 21:38

basvn

Breezand - NHN

Vuiltje schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:29:

Zwembad wellicht?
Douchewater

En een airco voor een lekker koud huis is ook geen overbodige luxe.

Maar die 500kwh die je in de winter nodig hebt, is wel een probleem ja..

Volgens deze site brengen de panelen in de wintermaanden zo´n 2/5% van het jaartotaal op, (6 tot 15kwh per maand per paneel)

Als je er nog een paar ergens kwijt kan puzzelen, zou je er aardig uit kunnen komen.. (luifel in de tuin, schuurdak ect) desnoods op het noorden (in extreem geval)

dan heb je niet zo´n hele grote accu nodig (450kwh) maar zou je het met een stuk minder ook kunnen redden

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Lord Anubis
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 28-03 10:08
Ethirty schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:16:
Toevallig ook al een tijd de genoemde kanalen aan het volgen en met de gedachte om te verhuizen ook eens aan het kijken naar solar en batterij opslag. Ergens vind ik het een mooier idee om oude cellen een nieuw leven te geven, dan om nieuwe accu's in te zetten.

Jehu is al een tijdje met een modulaire en gezekerde printplaat bezig zodat je je 18650 er in feite zo kan indrukken, .....

Voor wat betreft kennis opbouw kan je ook naar Victron kijken (nog een NL bedrijf ook). Een hoop is gedocumenteerd en het helpt mij altijd wel als je wat kant en klare aansluitschema's ziet die je dan kan afstemmen op je eigen situatie.

Ook is het kijken van wat off-grid filmpjes over boot of bus erg leerzaam over het hele proces. Als je wat 150A DC zekeringen en de bijbehorende kabels ziet, weet je dat je voorzichtig moet zijn.

Als je niet aan de 18650 wil beginnen, kan je ook nog kijken naar LiFePo4. Wat veiliger en makkelijker omdat de modules kant en klaar zijn. Sommige fabrikanten bouwen zelfs hun eigen BMS al in de batterij in zodat je ze eigenlijk alleen nog maar hoeft aan te sluiten.

Een aantal mensen onderschatten echt de veiligheid van 18650 cellen, MITS goed doordacht in elkaar gezet, afdoende gezekerd en voorzien van een kwaliteits-lader. Ga niet lopen hobbyen met goedkope chinese meuk als je 10, 20kWh of zelfs nog meer wil gaan opslaan.
Zag een uur geleden dit topic en wil je schrijven onder steunen, mensen, aub onderschat niet de stromen en de daarbij benodigde kabel dikten.
Er wordt te veel onzin en schandelijke installaties opgebouwd.

Jehu is vrij open over zijn successen en missers, maar hij leert ook iedere keer dat het niet te onderschatten is. Gebruik een (draad)zekering per cell. Gebruikte cellen kan er aantrekkelijk zijn, maar ik zou voor nieuwe gaan, B.v. Samsung en Panasonic.
Als je nu cellen vind op het web van boven 3600mA, droom lekker verder. Laat ze liggen. Je leest, of ziet YT filmpjes over succes verhalen zonder gebruik van BMS en een goede lader, lach even en klik op volgende.

Zoals Ethirty schreef, is het de complete chain van cel tot de aansluiting in je meter kast wat in orde moet zijn dan hoef je niet bang te zijn voor je cellen.

Ook is het voorlopig nog niet rendabel.
Om off grid te gaan moet ik 49 260Wp PV-panelen hebben, accu sets met totaal 66kWh capaciteit en dan heb ik kans dat ik max 4 dagen per jaar mijn generator aan een stuk moet laten draaien. Berekend met cijfers over afgelopen 5 jaren opbrengst.
Er is de vraag over drie fasen, dat kan met een accu systeem, maar dient goed opgezet te worden ( lees uitgebalanceerd ).

Wat ik tot nu toe mis hier is hoe ga je dit berekenen? Leuk om al met kasten van 7000 euro op de proppen te komen
Begin met een lijst, hoeveel panelen kan ik max leggen. Hoe veel verbruik je, per uur/per dag/per week in de winter als het vroeg donker is. Vergeet je tuin verlichting niet, je aquarium, je water koker, alles en letterlijk alles noteren. Waarschijnlijk ook geen gas, dus inductie, bereken wat de maximale watt ( W ) verbruik op het drukste moment van de dag, zodat je weet wat je watt piek is waardoor je de benodigde stroom, benodigde kabel dikte, automaten kan berekenen. Ik gebruik tijdseenheden van 6 min, dus 10 eenh per uur. Een kennis gebruik 3 minuten eenheden. Een eenheid van 10 minuten voor de benodigde stroom kwam weer niet overeen met de realiteit. Was te grof.

Vb een waterkoker van 2200Watt gebruikt dus 2200W aan vermogen en dat durende 1 eenheid lang. Dat is dus 220Wh. De stroom, even simpel bepaald is 9+Amp.

Doe dit ook rond 17:30 als je eten kookt met de inductie, waterkoker, magnetron, tv voor de kids, vijver pomp, mobiel in de oplader. Je zit zo aan een aantal watt aan vermogen waarbij je stijl achterover valt.
Je accu moet deze stroom/ dit vermogen kunnen leveren.

Even terug naar de water koker. 2200Watt. Het heeft voor 240V 9Amp nodig. Je accu van b.v 48V moet dus 45Amp leveren, een 24V Accu dus 90Amp ( excl. verliezen ). Flinke kabels hoor.

Of je nu parallel 2,4 of 6 Accu's hebt verbonden, je systeem naar de omvormer in de meterkast zal geen 6mm2 meer kunnen zijn.

Als ik dit zo zie, zou ik nooit gaan voor gebruikte cellen met een onzekere afkomst.

Maak ook spreadsheets waar je het in bereken. 1 voor vermeend verbruik in de donkere dagen ( met info over automatisch aan of af schakelen van apparaten zoals, boiler verwarmen om 14:00. 1 voor de het omrekenen van je opbrengst PV-panelen minus verbruik ( ga je voor Oost-West voor thuis het best :p ). Dan zie je ook hoeveel kWh je moet opslaan om een dag of 4-5 kan overbruggen. Vergeet niet de dagen na de donkere dagen die je nodig hebt om je accu's weer te vullen. En als je het verbruik weet, bereken hoeveel cellen/accu's en met welke accu totaal spanning je nodig hebt.

Geef gelijk realistische bedragen in per onderdeel. Scheelt een hoop werk achteraf.

Hoop dat er hier mensen zijn die reeds iets opgezet hebben en hun ervaring willen delen.

• Vuiltje
[b]Lord Anubis schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:12:
Even terug naar de water koker. 2200Watt. Het heeft voor 240V 9Amp nodig. Je accu van b.v 48V moet dus 45Amp leveren, een 24V Accu dus 90Amp ( excl. verliezen ).
Moet je ook nog het geluk (de wijsheid) hebben dat niet de boiler of wasmachine bijschakelt......

Een accu bouwen is 1, maar een bruikbare schakeling bouwen is nog heel wat anders.
[b]basvn schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 22:26:
Maar die 500kwh die je in de winter nodig hebt, is wel een probleem ja..
Mijn opbrengst in 2017 bij 30˚ West van zuid en 43˚ helling:
jan 2,2%
feb 3,2%
mrt 9,7%
apr 12,6%
mei 18,1%
jun 14,9%
jul 13,9%
aug 10%
sep 7%
okt 5%
nov 2%
dec 1,4%

Vuiltje wijzigde deze reactie 22-09-2018 09:15 (27%)

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Lord Anubis schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:12:
[...]

Ook is het voorlopig nog niet rendabel.
Om off grid te gaan moet ik 49 260Wp PV-panelen hebben, accu sets met totaal 66kWh capaciteit en dan heb ik kans dat ik max 4 dagen per jaar mijn generator aan een stuk moet laten draaien. Berekend met cijfers over afgelopen 5 jaren opbrengst.
Er is de vraag over drie fasen, dat kan met een accu systeem, maar dient goed opgezet te worden ( lees uitgebalanceerd ).

Wat ik tot nu toe mis hier is hoe ga je dit berekenen? Leuk om al met kasten van 7000 euro op de proppen te komen
Begin met een lijst, hoeveel panelen kan ik max leggen. Hoe veel verbruik je, per uur/per dag/per week in de winter als het vroeg donker is. Vergeet je tuin verlichting niet, je aquarium, je water koker, alles en letterlijk alles noteren. Waarschijnlijk ook geen gas, dus inductie, bereken wat de maximale watt ( W ) verbruik op het drukste moment van de dag, zodat je weet wat je watt piek is waardoor je de benodigde stroom, benodigde kabel dikte, automaten kan berekenen. Ik gebruik tijdseenheden van 6 min, dus 10 eenh per uur. Een kennis gebruik 3 minuten eenheden. Een eenheid van 10 minuten voor de benodigde stroom kwam weer niet overeen met de realiteit. Was te grof.
Ja maar er is hier vrijwel niemand die van het net af wilt. Eigen gebruik van de zonnestroom maximaliseren is het doel in Nederland en daar kom je met 5-10kWh al een heel eind.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

skoni schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:23:

Dus die verbreekt bij stroomuitval de verbinding met het externe stroomnetwerk? Blijven de zonnepanelen dan ook actief?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Vuiltje
[b]Erasmo schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:54: Eigen gebruik van de zonnestroom maximaliseren
Ik heb de exacte cijfers nu niet bij de hand, maar ik meen dat wanneer ik mijn nachtverbruik via een accu ga doen (ivm afschaffen van het salderen) ik een €2000,00 kwijt ben met een jaarlijkse besparing van €50,00.

Dan doe je het alleen maar als hobby omdat het kan, niet omdat het bijdraagt aan en beter milieu of goedkoper is.

• Lord Anubis
@Erasmo Klopt, maar dan zal je daar ook veel geld moeten insteken. En het rekenen blijft. Omdat je bij een klein systeem dus vaker je accu to het max ontlaad niveau gaat benaderen is de totale levensduur korter, veel korter. Bij een klein systeem kan het zijn dat het iedere ochtend leeg is ( heeft wel het beste rendement ). Met onvoldoende PV-Panelen kan een 10kWh accu set zelden volledig geladen worden. De gewone zonnecel of z.g pv accu's gaan niet werken, die zijn na 1,5 jaar versleten. Wat jij in 1,5 of 2 jaar zou uitsparen is te weinig om de accu's te blijven bekostigen. Dus eerst zorgen voor voldoende PV panelen.

@Vuiltje Klopt, je zal een basis investering hebben en dat zal 1000+ zijn en dan idd de rest nog. Met de belasting verhogingen zal de opbrengst een paar procent hoger zijn, maar dan nog. De eerste berekening die ik maakte, voor 1 dag verbruik opslag, zou hier €45 opleveren/besparen. 3000Wp en 10kWh accu met Panasonics cellen

Lord Anubis wijzigde deze reactie 22-09-2018 11:25 (20%)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Lord Anubis schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:13:
@Erasmo Klopt, maar dan zal je daar ook veel geld moeten insteken. En het rekenen blijft. Omdat je bij een klein systeem dus vaker je accu to het max ontlaad niveau gaat benaderen is de totale levensduur korter, veel korter. Bij een klein systeem kan het zijn dat het iedere ochtend leeg is ( heeft wel het beste rendement ). Met onvoldoende PV-Panelen kan een 10kWh accu set zelden volledig geladen worden. De gewone zonnecel of z.g pv accu's gaan niet werken, die zijn na 1,5 jaar versleten. Wat jij in 1,5 of 2 jaar zou uitsparen is te weinig om de accu's te blijven bekostigen. Dus eerst zorgen voor voldoende PV panelen.
Uiteraard moet je zorgen dat er genoeg opbrengst is, of dat nu zon, wind of water is. Maar dit topic gaat juist over de opslag.

Erasmo zoekt een oplossing specifiek voor op de Antillen. Dat is grofweg 12u zon, 12u donker, een hoge elektra-prijs en veel verbruik (airco). Ik zou dan denken aan een accu-capaciteit die goed is om 1 of 2 volle dagen van te kunnen leven (mocht het een keer slechter weer zijn) en het laden van de accu's via het net zoveel mogelijk beperken. Een goed bemeten Lithium accupack van 5000 cycles gaat dan makkelijk 10-15 jaar mee.

Eilanden zijn vaak voorzien van diesel-gestookte centrales, dus elke kWh die je minder uit het net trekt telt extra hard mee aan het groen bezig zijn. :)

#team_UTC+1

• skoni
Raven schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:08:
[...]

Dus die verbreekt bij stroomuitval de verbinding met het externe stroomnetwerk? Blijven de zonnepanelen dan ook actief?
Klopt, zonnepanelen blijven power sturen naar de SMA, vallen eerst wel in storing omdat het net wegvalt maar komen daarna terug.
Bij net uitval een korte onderbreking van 3 tot 5 seconden en dan schakelt de Sunny Island over naar noodstroom (accu, max. 2 KW continue in mijn geval). Komt dan het net weer terug dan synct hij eerst met het net en schakelt het relais weer in

De foto's van mijn situatie.
Economisch niet verantwoord dus don't schoot me. 8)7

foto upload site

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Die LG Chem accu's zijn voor hun capaciteit echt mooi compact en onopvallend _O_

Maar had je situatie met noodstroom niet slimmer gekund? Nu klapt alles eruit als het net wegvalt.
Victron heeft het erover dat ze in 20ms omschakelen zodat zelfs een computer niks merkt.

#team_UTC+1

• skoni
Ethirty schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:58:
Die LG Chem accu's zijn voor hun capaciteit echt mooi compact en onopvallend _O_

Maar had je situatie met noodstroom niet slimmer gekund? Nu klapt alles eruit als het net wegvalt.
Victron heeft het erover dat ze in 20ms omschakelen zodat zelfs een computer niks merkt.
Ja maar dan gaat alles via de inverter, Nu neemt de SMA pas over als het nodig. Is voor mij geen probleem dat hij even uitvalt en terug komt. Het is geen UPS maar noodstroom dan.

Schoot me net nog te binnen dat ik heb wel de BTW kunnen terug vragen op dit omdat het deel uitmaak van de zonnepanelen. Scheelde dus 21 %. :)

De LG's zijn in verhouding met de Tesla's een stuk kleiner en dus goed te plaatsen in een "hoekje"
Ook het gewicht is een stuk beter te handelen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

With ^, dat is dan wel jammer :/
https://smartenergyshop.b...lautomaat-3500w-20ms.html ? Dat is het enige dat ik zo gauw kan vinden.

Oscar Wilde

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hun inverter/chargers doen dat dus zelf ook al, dit is een externe oplossing.
MultiPlus provides uninterrupted AC power within 20ms of an AC supply failure.

#team_UTC+1

• nono_einstein
Mijn 5 ct, als je echt een foolproof oplossing wilt, een zgn island mode, moet je een gescheiden systeem gebruiken.
Je hebt dan een inverter die vanuit een DC bron voldoende vermogen heeft om je gehele (piek) vermogen te bedienen (kost veel geld) en de DC wordt dan vanuit het net, de backup (cellen) of een aparte net inverter geschakeld. parallel daaraan heb je een niet island geschakelde inverter die aan de DC zijde geschakeld wordt en rechtstreeks aan het net hangt om terug te kunnen leveren als je batterij vol is en je panelen meer leveren dan je op dat momentgebruikt.
Het nadeel is dat je meer verliezen hebt, het voordeel is dat je je niet druk hoeft te maken om het aan/uit schakelen van de koppeling met het net.
Benodigdheden:
accu pakket met BER, DC/DC converter voor je panelen, 2x DC/AC converter, een met relatief klein vermogen, een voldoende voor piek vermogen.

• MeTooPV

Dat maakt tegenwoordig toch niet veel meer uit? De meeste computer systemen zijn laptops, die kunnen prima met stroom uitval omgaan. En dan evt een UPS voor een server.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Is het niet handiger om een diy/koop automaat te maken die bv werkt op PV en/of net laden en accu's(lees accupacks) toevoegen als je ze maakt. Wat handig zou zijn is naarmate je accu capacitieit toevoegd, je je netverbruik daalt.

Ik vind hoe tesla ze maakt (voor model 3 series) YouTube: The Truth About Tesla Model 3 Batteries: Part 2
wat slimmer, zeker als je bv de koeling meeneemt ..
Lord Anubis schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:12:
[...]
Zag een uur geleden dit topic en wil je schrijven onder steunen, mensen, aub onderschat niet de stromen en de daarbij benodigde kabel dikten.
Er wordt te veel onzin en schandelijke installaties opgebouwd.

Jehu is vrij open over zijn successen en missers, maar hij leert ook iedere keer dat het niet te onderschatten is. Gebruik een (draad)zekering per cell. Gebruikte cellen kan er aantrekkelijk zijn, maar ik zou voor nieuwe gaan, B.v. Samsung en Panasonic.
Als je nu cellen vind op het web van boven 3600mA, droom lekker verder. Laat ze liggen. Je leest, of ziet YT filmpjes over succes verhalen zonder gebruik van BMS en een goede lader, lach even en klik op volgende.

<rest v.h verhaal even knip ..inverband met lengte quote>
Jehu gebruikt 1C als Ampere grens, maar je kan alles verkleinen door te verspreiden toch? en wat ik wel "vreemd" vind is dat je bijwijze van spreken 10cm dikke kabels nodig hebt maar in huis is alles 4mm (ofzo)
MeTooPV schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:49:
[...]

Dat maakt tegenwoordig toch niet veel meer uit? De meeste computer systemen zijn laptops, die kunnen prima met stroom uitval omgaan. En dan evt een UPS voor een server.
nu ja je vergeet wel dat UPS/Laptop accu's wel erg snel "dood" zijn (3 jaar)

• Lord Anubis
vso schreef op maandag 24 september 2018 @ 04:14:

Jehu gebruikt 1C als Ampere grens, maar je kan alles verkleinen door te verspreiden toch? en wat ik wel "vreemd" vind is dat je bijwijze van spreken 10cm dikke kabels nodig hebt maar in huis is alles 4mm (ofzo)

[...]

nu ja je vergeet wel dat UPS/Laptop accu's wel erg snel "dood" zijn (3 jaar)
De kabel dikte wordt bepaald door de stroom doorvoer, niet de wattage. Vandaar dat 2,5mm2 voor 240V 16A (3840W) perfect werkt, maar 24V en 3840W geeft een stroom van 160A en dan worden je huisnetwerk gelijk een straalkachel.

• vso

vso

raap voor zijn recht

Lord Anubis schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:26:
[...]

De kabel dikte wordt bepaald door de stroom doorvoer, niet de wattage. Vandaar dat 2,5mm2 voor 240V 16A (3840W) perfect werkt, maar 24V en 3840W geeft een stroom van 160A en dan worden je huisnetwerk gelijk een straalkachel.
dat verklaart wel de dikke kabels :)

• Vuiltje
Precies en daarom zijn hoogspanningskabels maar polsdik.
Zou de spanning veel lager zijn zit je met kabels van 30 cm dik, bij hetzelfde vermogen: dat werkt niet.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:20

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Lord Anubis schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 12:26:
[...]

Daarom naar 48V minimaal. :)
Je hoeft niet perse 30 mm2 batterijkabels te nemen, massieve strippen of parallele kabels kan ook. >:)

T.K 20x Solar frontier sf170-S, 1500,-

• Lord Anubis
Rol-Co schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 17:38:
[...]

Daarom naar 48V minimaal. :)
Je hoeft niet perse 30 mm2 batterijkabels te nemen, massieve strippen of parallele kabels kan ook. >:)
Klopt, lijkt me wel verstandig om dat als een minimum te houden, of 96 V. Als je uiteindelijk gaat rekenen kom je daar vanzelf wel op.

Wel goed bekijken of er goede omvormers zijn die met deze spanningen kunnen werken en die betaalbaar zijn.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Schop: Ondertussen al wat verder met uitzoeken. Ik ben van plan om straks ook een elektrische scooter te kopen en wat hebben die over het algemeen? Uitneembare accu's :)

Daarmee is de bms en het laden al dichtgetimmerd. BMS zit al op de accu zelf en het laden kun je de acculader van de scooter voor gebruiken. Eventueel zelfs een tweede dedicated lader als ze niet al te duur zijn. Het laden van de batterij is vrij eenvoudig te regelen met een amptang op de omvormer en een relais met een arduino oid.
Voor het ontladen moet ik ff een extra stekker van ebay oid halen en een Y-stukje bouwen voor de omvormer die weer aan een tijdschakelaar zit voor s' nachts.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat kan werken, het liefst heb je een programmeerbaar BMS omdat een scooteraccu vaak ver wordt opgeladen, wat slecht is voor de levensduur.

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 18:28
Indien een 10 kWh accu tijdens de verwachte levensduur maximaal 50 000 kWh stroom kan leveren en de kosten is in die periode 10 000 Euro dan is dat 20 cent per kWh...PLUS de kosten van de stroomopwekking die is voor eigen zonnepanelen ongeveer 5 cent per kWh... dus een totaal van 25 cent/ kWh voor eigen opgewekte en opgeslagen energie.

Ik zou graag van het net af willen, financieel zou dat net uit kunnen (netstroom wordt duurder), maar in de winter krijg je die accu met PV panelen bij lange na niet zó snel vol als hij leeg raakt :-(

frisianstar wijzigde deze reactie 01-12-2018 12:43 (23%)

• Jim423
Ben je niet bang dat je e-scooter(accu) voortijdig overlijd? (Of ga je hem niet meer als e-scooter gebruiken).
Die e-bike en e-scooter accu's staan er nou niet echt om bekend dat ze een tiental jaren meegaan. Je gaat natuurlijk wel dagelijks ont/opladen. De Victron of LG Chem oplossing lijkt mij nog steeds het beste (met garantie) wil je dit serieus gaan gebruiken.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• hondagradje
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14-12-2019
Hallo, ik heb zonnepanelen die over een jaar zoveel opleveren als ik verbruik. Dat gaat op vanwege salderen. Omdat salderen zal stoppen had ik het idee opgevat om met de energie die ik meer opwek dan ik gebruik, een accu op te laden. Dat zou je kunnen bepalen via de P1 aansluiting van de slimme meter.
Zodra ik minder opwek dan ik gebruik, zou ik vanuit de accu zolang mogelijk de meter op nul willen houden.
Dat vergt wel regulering van het afegegeven vermogen van de accu/inverter.

De systemen die hier besproken worden gaan veelal uit van zonnepanelen die direct op de solarinvertr met accu zijn aangesloten.

Maar hoe zitten de zelfbouw systemen die hier getoond worden in elkaar, hoe werkt het? Hoe voorkom je dat de vanuit het net de accu’s oplaadt?

Is er een blokschema van de systemen die hier bedoeld/gebruikt worden?
Thanx?

• zon4ever
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 12-08-2019
Heb deze interessante thread doorzocht op het volgende issue, maar kan nergens een antwoord vinden op de volgende vraag:

binnenkort veranderd de huidige gunstige saldering voor zonnepanelen.
dwz je ontvangt elec voor stel 0.2 e/kWh, maar als je terugleverd kreeg je er effectief een stuk minder voor terug, stel 0.1e/kWh.

in dat geval zou het fijn zijn bij PV overschot die energie in een accu op te slaan, en bij tekort (of s'avonds) die accu weer via een grid tie inverter te ontladen naar het net.
bedenk hierbij ook dat afhankelijk van de grootte van je PV installatie, je zowiezo een redelijk gedeelte overdag zelf al verbruikt, maw je hoeft niet alle PV elec op te slaan voor max financieel voordeel.
daarom denk ik in eerste instantie aan een accu van bv 2 kWh-4kWh

het issue wat ik nergens behandeld zie, is hoe je de aansturing praktisch kunt realiseren voor wanneer op te laden (wanneer heb je overschot). en hoe voorkom je dat je s avonds dat je via de inverter bij het ontladen niet meer energie uit de batterij haalt dat je zelf op dat moment verbruik (en je weer een stukje terug zou sturen naar het net)

zelfs als je een slimme meter hebt ben je er volgens mij nog lang niet in de praktijk.

zijn hiervoor geen standalone oplossingen voor te koop?
ik zag op aliexpress wel limiter inverters met een soort amperetang sensor die meet hoeveel je teruglevert of verbruikt.
https://nl.aliexpress.com...cm_id=1007.13438.100207.0
maar deze zorgt ervoor als ik het goed lees dat je nooit terugleverd, en dat is nou ook weer niet de bedoeling (bij volle accu en PV overschot wil je nog steeds terugleveren)
en die product is alleen voor 1 fase!

liefst zou ik zo'n ampere tang sensor los (liefst voor 3 fase systeem) hebben die bv een relais stuurt, of de waarde digitaal doorstuurt.

maar andere type oplossingen voor dit issue zijn natuurlijk ook welkom

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@zon4ever
Bij SMA maakt men gebruik van een 3-fase meter, die uitgelezen kan worden via modbus TCP/ip. Ook de batterij inverters kunnen zo worden aangstuurd. Zoek maar eens op sunspec SMA

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een DSMR5 digitale meter stuurt elke seconde de belasting per fase door, wellicht hangt die al in de meterkast.
Een driefase systeem kan je maken met 3x een éénfase systeem op dezelfde accu.
Bijvoorbeeld zoiets:
https://m.a2all.nl/elektr...-solar-backup-v.1.9.4.pdf
Het loopt wel al snel in de papieren.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ik zie dat je een Zoe hebt, met wat slim laden kun je daar het meeste van je overproductie wel afvangen denk ik.

• zon4ever
Een (SMA) inverter heeft geen idee van de actuele load, dus kan hij ook niet 'weten' of ik energie terug aan het leveren ben aan het net

Heb nog verder gezocht en bedenk nu ook het volgende:

als de huidige saldering stopt, is het waarschijnlijk dat je zowiezo een 'slimme' meter dient te/moet hebben.

in dat geval, als ik het goed begrijp, moet je in principe (en zonder extra maandelijkse kosten) via de P1 poort van die meter het actuele vermogen en z'n richting kunnen uitlezen (eventueel met een hulpkastje). .

een simpele strategie zou dan zijn:
laden accu zolang Pnet<=-TH
ontladen accu zolang Pnet>TH

waarbij TH>0 een drempel is om oscillerend gedrag te voorkomen.
door die drempel kun je niet voorkomen dat er enige PV energie terug het net in gaat, maar wel het grootste gedeelte. zou het graag zou simpel mogelijk willen houden. (anders wordt gauw te duur en loont het niet meer zo).

• AUijtdehaag
  • Niet online
zon4ever schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:43:
Een (SMA) inverter heeft geen idee van de actuele load, dus kan hij ook niet 'weten' of ik energie terug aan het leveren ben aan het net
...
Toch wel hoor:
https://www.mg-solar-shop...icher-Wechselrichter.html

https://www.mg-solar-shop...anager-2-0-SMA-HM-20.html

Uiteraard kan je zelf ook iets maken.
https://snapshot.raintank...VY905Um5aZRqpJ4T5BcciDv78
Ik maak (onder andere) gebruik van Finder kWh meters met m-bus en s0 voor de metingen.

Batterij opslag is me nog te duur.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 15-03-2019 18:45 (22%)

• zon4ever
als ik de schemas via je llinks bekijk, dan hebben beide sunny boy´s, (PV inverter) en sunny boy storage (accu inverter-charger), zelf nog steeds geen idee vd thuis load, wel zou een 3de box, de sunny boy manager, dat wel hebben en wellicht draadloos door kunnen geven aan die andere 2.

moge duidelijk zijn dat dit zeer waarschijnlijk een erg dure (SMA!) grap wordt, en helemaal voor mensen die al een (niet sunny boy) PV installatie hebben.

als we het simpel (en goedkoop) houden, dan kan het wellicht.....misschien.....net uit.

• AUijtdehaag
  • Niet online
zon4ever schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:44:
als we het simpel (en goedkoop) houden, dan kan het wellicht.....misschien.....net uit.
De slimme meter is gratis.
Goedkoper wordt het niet.

Finders+SM
https://tweakers.net/ext/f/114l8fYXkb7RT062wXkekiiE/thumb.jpg

• zon4ever
dat klopt, maar dan ben je er nog lang niet.
maar hoe kan ik de slimme meter uitlezen opdat ik een lader op de juiste momenten kan aansturen/aanzetten en de batterij inverter op de juiste momenten aansturen/aanzetten, dus zonder van netenergie te laden of naar het net batterij energie te sturen.....en dat allemaal niet te ingewikkeld/-duur ..... that´s the question

• AUijtdehaag
  • Niet online
@zon4ever
Raspberry pi of odroid c2 met modbus TCP/IP die praat met de SMA batterij inverter.
(bijvoorbeeld)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 16-03-2019 15:46 (60%)

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:42

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien is het makkelijker om een los apparaat tijdelijk te voeden via de accu. Als je voldoende capaciteit hebt zou je bijvoorbeeld je boiler vanaf de accu kunnen opwarmen. Of nog efficiënter is natuurlijk direct met zonne warmte direct. Of bv de wasmachine.

• zon4ever
die Raspberry pi lijkt me wel een goed idee.
kan die ook via de P1 poort vd slimme meter het actuele in-out vermogen lezen?

z´n sma inverter lijkt me minder, veel te duur, maar er zijn genoeg grid tie inverters te vinden, bv 500W al voor minder dan 100e. zo hoog hoeft het vermogen toch niet te zijn. denk in eerste instantie aan een accu van 2kWh of zoiets

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 03:26

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

zon4ever schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 17:12:
[...]
kan die ook via de P1 poort vd slimme meter het actuele in-out vermogen lezen?
https://computertotaal.nl...ezen-met-je-raspberry-pi/

EDIT:
Je bent (nog) wel een hele Pi kwijt, apart installeren van de monitor of als Docker container is (nog) niet mogelijk.

Freee!! wijzigde deze reactie 16-03-2019 17:35 (17%)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

wat is jullie visie op dit ding: https://www.aliexpress.co.../1953446_32659489646.html?

lijkt mij een mooie plug and play oplossing, alleen een flinke lithiumaccu eraan en hem instellen dat alleen zoveel mogelijk uit de accu word gehaald. dan heb je de nuon alleen nog maar nodig om energie terug te leveren of als je een paar dagen echt slecht weer hebt. en bijkomend voordeel is dat deze tussen de meterkast en de nuon kan. dus het hele huis kan transparant off grid draaien zelfs als netstroom uitvalt.

flippy wijzigde deze reactie 16-03-2019 21:31 (14%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik zie geen VDE 0126 dus zonder scheidingsrelais mag je 'm hier niet aansluiten afaik.
Technisch zal het allemaal wel werken.
Verder de standaard disclaimer bij zelfimport uit China: zorg dat je een goede brandverzekering hebt, zorg dat je alles wat er aan hangt kan missen, doe de QA nog eens over en meet alles zelf door.
Solax, vergelijkbaar spul, heeft in ieder geval een Europese importeur:
https://www.alma-solarsho...sk-su3000c-g2.html#idTab2

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik heb de handleiding op de kop getikt en standaard staat hij ingesteld om geen stroom terug in het net te gooien als er geen netstroom aanwezig is en draait hij volledig in eiland-modus/off grid. je kan ook de vertraging instellen waneer hij weer terug gaat leveren als er wel weer stroom op het net staat.

ik heb namelijk 3 fase nodig en dan word het ineens erg lastig in je keuzes.

flippy wijzigde deze reactie 17-03-2019 16:01 (11%)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@flippy
De Powerwall 2 schijnt ook met 3-fase te kunnen werken.
https://electrek.co/2019/...wall-backup-power-europe/

Al "saldeert" de slimme meter intern ook tussen de fases. Dus op 1-fase terugleveren is ook geen probleem.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

AUijtdehaag schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:45:
@flippy
De Powerwall 2 schijnt ook met 3-fase te kunnen werken.
https://electrek.co/2019/...wall-backup-power-europe/

Al "saldeert" de slimme meter intern ook tussen de fases. Dus op 1-fase terugleveren is ook geen probleem.
Klopt, maar aangezien ik zelf mijn accus maak is een powerwall kopen een beetje overbodig.
Ik wil mijn werkplaats gewoon volledig achter een ups hebben zitten zodat niks mijn testaparatuur kan verstoren, somme testen draaien soms 3 maanden lang zonder pauze.

• Erasmo

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
In dat geval zou ik een 3 fase ups op de kop tikken zonder accu en je eigen spul eraan hangen.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True