Toon posts:

Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06
mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:07:
[...]

Het kan zeker, zelf al eens gedaan en is gewoon direct.

Wat is het voordeel ten opzichte van een schedule instellen? Ik wil niet NU laden, maar straks als de prijs laag is.
Een voordeel is zelf sturen op de vraag in je woning. Bijv. als je geen CT-klem/kWh meter in de meterkast hebt hangen die aan de inverter zit. Of elke andere reden om meer vermogen te vragen.
Voor dynamisch laden is het inderdaad minder belangrijk en kan je van te voren de schedule programmeren. Toch vertrouw je dan op het schema van de omvormer ipv zelf sturing. Maar dat is maar een klein ding :)

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:39
thehog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:10:
[...]

Een voordeel is zelf sturen op de vraag in je woning. Bijv. als je geen CT-klem/kWh meter in de meterkast hebt hangen die aan de inverter zit. Of elke andere reden om meer vermogen te vragen.
Voor dynamisch laden is het inderdaad minder belangrijk en kan je van te voren de schedule programmeren. Toch vertrouw je dan op het schema van de omvormer ipv zelf sturing. Maar dat is maar een klein ding :)
Je kan in ieder geval real-time vermogen instellen (omrekenen naar A).

CT of modbus meter vervangen en alles via P1 zou ik niet aan beginnen, zeker niet met 3 fase.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

• thehog
mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:28:
[...]
CT of modbus meter vervangen en alles via P1 zou ik niet aan beginnen, zeker niet met 3 fase.
Zou niet weten waarom 3 fase het lastiger maakt :)

Bedenk me overigens wel dat hij natuurlijk niet per fase kan sturen. Als hij gaat laden of ontladen gaat dat verdeeld over de fases heen.
Hoe doet hij dat in auto-modus eigenlijk? Hoe krijgt hij 0 op het net per fase?

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:19
mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:28:
[...]

Je kan in ieder geval real-time vermogen instellen (omrekenen naar A).

Zoals @thehog zegt doe ik het dus. Ik heb al een kWh meter hangen die ik realtime uitlees.

Als mijn DSMR reader ipv 10 seconden, ieder seconde data zou geven dan was een losse kWh meter die er nu in zit niet eens nodig geweest.
Daarnaast is het niet mogelijk om een directe kabel te leggen tussen meterkast en waar de omvormer staat zonder dure kosten of aanschaf van een -dure- 2de kWh meter (Victron Zigbee meter bv).

Waarom zou je daar niet aan beginnen?

Werkt perfect bij mij, 0 op de meter wanneer ik dat wil, laden/ontladen wanneer ik dat wil.

Deye leek mij een prima alternatief ipv Victron maar toch is Victron heer en meester mbt configuratie.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat)

• mahagen
thehog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:36:
[...]

Zou niet weten waarom 3 fase het lastiger maakt :)

Bedenk me overigens wel dat hij natuurlijk niet per fase kan sturen. Als hij gaat laden of ontladen gaat dat verdeeld over de fases heen.
Hoe doet hij dat in auto-modus eigenlijk? Hoe krijgt hij 0 op het net per fase?
Juist daarom maakt dat het lastiger.

Via modbus/CT-Clamps werkt dat prima, je moet alleen op de volgorde letten (moet overeenkomen met de fases).

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

• thehog
Ok conclusie (wat mij betreft) is dat je met de Deye inverter net iets omslachtiger hem kan besturen op basis van tarieven (schedule laden ipv direct request) maar dat dat voor tarieven die van te voren bekend zijn niets uitmaakt. Voor het zelf 0-op-de-meter schakelen is niet mogelijk omdat er niet per fase gestuurd kan worden. Je zal dan de Deye moeten voeden met eigen CT-klem/kWh modbus of een kWh-modbus moeten emuleren (kan ik nergens voorbeeld van vinden).
Met Victron lukt dat prima. Maar dan ben je wel duizenden euro's verder voordat je dat ook op 3 fase kan doen.
Met Sofar kan dat ook, iets goedkoper, maar niet 3-fase gekoppeld. Dat zijn dan 3 los gestuurde fases waar je dus tijdens noodbedrijf niks aan hebt (geen echte 3-fase voeding).

• mahagen
Jazsie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:40:
[...]

Zoals @thehog zegt doe ik het dus. Ik heb al een kWh meter hangen die ik realtime uitlees.

Als mijn DSMR reader ipv 10 seconden, ieder seconde data zou geven dan was een losse kWh meter die er nu in zit niet eens nodig geweest.
Daarnaast is het niet mogelijk om een directe kabel te leggen tussen meterkast en waar de omvormer staat zonder dure kosten of aanschaf van een -dure- 2de kWh meter (Victron Zigbee meter bv).

Waarom zou je daar niet aan beginnen?

Werkt perfect bij mij, 0 op de meter wanneer ik dat wil, laden/ontladen wanneer ik dat wil.

Deye leek mij een prima alternatief ipv Victron maar toch is Victron heer en meester mbt configuratie.
Top dat het voor je werkt, had meer schommeling verwacht door vertraging.

Victron is prima spul en bijna alles wordt ondersteund door hun prima VenusOS.

Maar Deye is minder duur (zeker bij 3 fase), heeft ingebouwde MPPT's, generator/omvormer ingang, hoger rendement en kan op 3 fase 100% scheefbelasting aan.

Vooralsnog heb ik alles wat ik wil werkend. Batterij laden met zon, onder bepaald SOC/Voltage bijladen via grid op goedkoopste uurtjes, sturing vanuit HA, 2 externe omvormers aangesloten.

• mahagen
thehog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:12:
Ok conclusie (wat mij betreft) is dat je met de Deye inverter net iets omslachtiger hem kan besturen op basis van tarieven (schedule laden ipv direct request) maar dat dat voor tarieven die van te voren bekend zijn niets uitmaakt. Voor het zelf 0-op-de-meter schakelen is niet mogelijk omdat er niet per fase gestuurd kan worden. Je zal dan de Deye moeten voeden met eigen CT-klem/kWh modbus of een kWh-modbus moeten emuleren (kan ik nergens voorbeeld van vinden).
Met Victron lukt dat prima. Maar dan ben je wel duizenden euro's verder voordat je dat ook op 3 fase kan doen.
Met Sofar kan dat ook, iets goedkoper, maar niet 3-fase gekoppeld. Dat zijn dan 3 los gestuurde fases waar je dus tijdens noodbedrijf niks aan hebt (geen echte 3-fase voeding).
Inderdaad zelf 0 op de meter sturen, dus zonder CT of Modbus meter zie ik vooralsnog geen kant en klare oplossing voor met Deye.

Best aardige conclusie :)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:26
Jazsie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:08:
[...]

Dat is niet mogelijk volgens diegene die een Deye bezitten in deze topic...
Zie onder ander bericht van Domba in "Zelf een powerwall bouwen"

Heb zelf Victron dus kan niet over Dye spreken, zou mooi zijn als dat wel kan....
Volgens mij staat daar dat je iets aan elkaar moet knopen in home assistant

En Ja ik laat HA nog steeds eerst wegschrijven naar Solar Assistant (SA) en kijk zelf meerdere keren per dag daar naar de 6 preset tijden of de koppeling in HA tussen dynamisch en Deye doet wat ik wil voor ik overstap naar rechtstreeks zonder SA er tussen met ESP32

Mijn meeste aandacht gaat uit naar eigen verbruik van de Deye, deze was in Januari wel ~29kWh hoger tov December, bleef nog net binnen 10% overall met een andere strategie (simpel ik heb nog geen idee wat bepalende factor is, verlies specifiek laden/ontladen accu was exact zelfde percentage)

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-03 10:36
thehog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:12:
Mbt leveren van gevraagde vermogen per fase (ongebalanceerde output): als je je hele huis aansluit op de EPS/noodstroomuitgang, dan heb je geen CT-klemmen nodig, Deye bepaalt zelf wat nodig is op welke fase, met maximaal 50% van Pmax per fase. Dus in de 12KW-versie kunnen bijv 2 fasen continu 6KW ontvangen, maar dan de 3e fase ongeveer nul, dat is de grootste mate van scheefbelasting.

Verder, max doorvoer van grid naar EPS bij de 12K-versie is ca 10kW *indien je geen accu hebt*, dus als je een huis hebt met stevige consumptie (en geen of onvoldoende solar/accu) dan is zo'n configuratie misschien geen haalbare optie (of je zou een deel buiten de omvormer kunnen houden). Inkoop van grid of teruglevering aan grid gaat (in dit geval) over de 3 fasen gelijkmatig per fase verdeeld.

Als het niet klopt corrigeert @Domba me vast wel. ;)

Domba had het net over hoog eigenverbruik van de omvormer, dit baart me wel enige zorgen. Als dat bijv 2kWh per dag is, klinkt dat wat absurd hoog. Winterverbruik per dag van het hele huis bij ons is ongeveer max 20kWh, dat zou zomaar 10% meer kunnen zijn gebaseerd daarop (op zomerverbruik zal ik het maar niet baseren :o ). Ik hoopte een 20W idle usage of zo, hmmm, mwah. Benieuwd wat de andere Deye-gebruikers hierover kunnen zeggen.

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

• mahagen
zeegerd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:10:
[...]

Mbt leveren van gevraagde vermogen per fase (ongebalanceerde output): als je je hele huis aansluit op de EPS/noodstroomuitgang, dan heb je geen CT-klemmen nodig, Deye bepaalt zelf wat nodig is op welke fase, met maximaal 50% van Pmax per fase. Dus in de 12KW-versie kunnen bijv 2 fasen continu 6KW ontvangen, maar dan de 3e fase ongeveer nul, dat is de grootste mate van scheefbelasting.

Verder, max doorvoer van grid naar EPS bij de 12K-versie is ca 10kW *indien je geen accu hebt*, dus als je een huis hebt met stevige consumptie (en geen of onvoldoende solar/accu) dan is zo'n configuratie misschien geen haalbare optie (of je zou een deel buiten de omvormer kunnen houden). Inkoop van grid of teruglevering aan grid gaat (in dit geval) over de 3 fasen gelijkmatig per fase verdeeld.

Domba had het net over hoog eigenverbruik van de omvormer, dit baart me wel enige zorgen. Als dat bijv 2kWh per dag is, klinkt dat wat absurd hoog. Winterverbruik per dag van het hele huis bij ons is ongeveer max 20kWh, dat zou zomaar 10% meer kunnen zijn gebaseerd daarop (op zomerverbruik zal ik het maar niet baseren :o ). Ik hoopte een 20W idle usage of zo, hmmm, mwah. Benieuwd wat de andere Deye-gebruikers hierover kunnen zeggen.
Klopt wat je zegt over die noodstroom/EPS/Load uitgang, alles daarachter heeft geen CT nodig natuurlijk. Ik dacht dat de scheefbelasting zelfs 100% was dus voor een 12K 8K op 1 fase?

Voor zover ik weet heeft Domba alles achter Load zitten, denk dat het omvormer eigenverbruik daardoor hoger ligt? Bij mij zit daar nog niks achter (komt wel binnenkort, vriezer bijv). Heb nog geen verhoogd standby verbruik gemeten maar zal binnenkort eens een losse 3f meter ertussen hangen.

• zeegerd
mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:23:
[...]

Voor zover ik weet heeft Domba alles achter Load zitten, denk dat het omvormer eigenverbruik daardoor hoger ligt? Bij mij zit daar nog niks achter (komt wel binnenkort, vriezer bijv). Heb nog geen verhoogd standby verbruik gemeten maar zal binnenkort eens een losse 3f meter ertussen hangen.
Ben wel benieuwd.

Als dat serieus uitmaakt overweeg ik de Deye maar 'zuinig' aan te sluiten, dus noodstroom alleen voor nood + werken met CT-klemmen om het verbruik per fase zo goed mogelijk af te dekken. Vereist extra configuratie voor als grid er echt uitligt (een ATS bijv) + consequenties van de mogelijke 6kW output die een 12kW-Deye ongebalanceerd op één fase (gridkant) kan zetten. Hoe zeker je zo'n Deye af bij een 3x25A huisaansluiting?

Vind het sowieso lastig, zulke keuzes met behoorlijk verschillende voor- en nadelen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
zeegerd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:10:

De max doorvoer is wat de interne bedrading aan kan, Deye adviseert om de inkomende kant van een 12K af te zekeren op 63A en de uitgaande kant op 32A. De logica daar achter lijkt te zitten in 32A doorvoer + 32A van net naar batterij.
De specsheet zegt echter 'Max. Continuous AC Passthrough(A): 45A', in ieder geval is beide voldoende voor een 3x25A netaansluiting.

• Domba
jadjong schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:49:
[...]

De max doorvoer is wat de interne bedrading aan kan, Deye adviseert om de inkomende kant van een 12K af te zekeren op 63A en de uitgaande kant op 32A. De logica daar achter lijkt te zitten in 32A doorvoer + 32A van net naar batterij.
De specsheet zegt echter 'Max. Continuous AC Passthrough(A): 45A', in ieder geval is beide voldoende voor een 3x25A netaansluiting.
Het is compliceerder een belangrijke rol speelt bij de Deye omvormer de temperatuur, laatst kon ik bij 4-5kW load (ik heb ales op LOAD/EPS zitten) nog maar net met 210A (12,1kW), 2 uur laden (0.5C accubank =290A/ max deye =240A)

De absoluut maximale load is 13450W, maar wel heel sterk afhankelijk van omvormer temperatuur en dat kan eventueel vanuit de AUX ingang (netgebonden type inverter/generator ingang) gevoed worden

Op moment levert mijn PV nog niet zoveel dat ik echt kan testen of ik met paar kW load, ook nog gelijktijdig 17kW kan terugleveren of dat ik moet gaan schakelen en 5-6kW PV opwek rechtstreeks invoeden,

• jadjong
Dat is het omvormer gedeelte. De vraag is hoeveel A je door het ding heen kan trekken zonder dat accu of panelen actief zijn.
Kan ik, grid-tied, de 32A laadpaal achter de Deye zetten als er een 35A netvoeding is.

[Voor 26% gewijzigd door jadjong op 06-02-2023 18:42]

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-03 17:07
(jarig!)
blissard schreef op zondag 16 september 2018 @ 20:01:
Het is natuurlijk heel goed mogelijk om veilig met 18650 batterijen te werken. Het is ook goed mogelijk om er een gigantische brandbom van te maken. Zolang TS genoeg kennis en ervaring heeft van elektrotechniek en verstand van de Lion cellen, dan kan hij dus prima een powerwall maken met 2e hands cellen.
Als TS een hobbyist is, die denkt met wat 2e hands cellen, een acculader uit de boot van z’n vader en een UPS van de faillisementsboedel van de Infotheek, een powerwall in elkaar te kunnen schroeven, dan kunnen we niet genoeg waarschuwen. En in dat laatste geval, daar zou ik ook niet naast willen wonen.
Dit inderdaad. Daarnaast zijn die 2e hands accu's in no-time versleten. Dit heb ik ervaren met gebruikte UPS'en. Meerdere gehad, maar van allemaal waren de accu's binnen een jaar helemaal op. Zonde van alle moeite dus. Laten ze eerst maar n's accu's uitvinden die langer meegaan dan slechts een paar jaar, dan wordt het pas interessant. Misschien dat de LiFePo's op termijn interessant worden. De tijd zal het leren.

• mahagen
Domba schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:34:
[...]

Het is compliceerder een belangrijke rol speelt bij de Deye omvormer de temperatuur, laatst kon ik bij 4-5kW load (ik heb ales op LOAD/EPS zitten) nog maar net met 210A (12,1kW), 2 uur laden (0.5C accubank =290A/ max deye =240A)

De absoluut maximale load is 13450W, maar wel heel sterk afhankelijk van omvormer temperatuur en dat kan eventueel vanuit de AUX ingang (netgebonden type inverter/generator ingang) gevoed worden

Op moment levert mijn PV nog niet zoveel dat ik echt kan testen of ik met paar kW load, ook nog gelijktijdig 17kW kan terugleveren of dat ik moet gaan schakelen en 5-6kW PV opwek rechtstreeks invoeden,
Wordt de omvormer eigenlijk warm als je stevig verbruikt op de Load? (dus zonder batt laden/ontladen)

• Domba
jadjong schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:40:
Dat is het omvormer gedeelte. De vraag is hoeveel A je door het ding heen kan trekken zonder dat accu of panelen actief zijn.
Kan ik, grid-tied, de 32A laadpaal achter de Deye zetten als er een 35A netvoeding is.
Laadpaal zou ik voor de omvormer plaatsen, maar na de CT-sensoren zetten, kan je altijd besluiten of je die met PV of accu wilt ondersteunen
Ik heb daar zodadelijk ook zware verbruikers, als ik eindelijk eens alle kabels heb getrokken (Hobby CNC &afzuiging, plasmasnijder, lasapparaat), die ik niet achter Deye wil op load.
Ik wil alleen mijn netaansluiting bot kunnen afsluiten met een limiter met relay per fase, instelbaar x sec >26,1A trekt en hoemeer er overheen hoe sneller onderbroken wordt en na 5-60sec automatisch hersteld

Hebben we het over 1 fase of 3-fase (van GRID naar LOAD/EPS is 10kW wel max voor 3 fase en je kan scheef belasten als maar niet met alle fasen te samen over 12kW (45A continue gaat),
Voor AUX in/uitgang weet ik niet, laadpaal als dedicated load (is eigenlijk voor PV die je niet kunt of wilt
richting grid te sturen/dumpload) of als MI ingang voor invoeding,

• Domba
mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:28:
[...]
Wordt de omvormer eigenlijk warm als je stevig verbruikt op de Load? (dus zonder batt laden/ontladen)
Nee, nauwelijks, paar graden, temperatuur loopt op bij laden en ontladen tot ca 50A (2500W) laden en ontladen gaat nog met passieve koeling, hger loopt temperatuur verder op,de fans worden ingeschaked als de temperatuur is opgelopen tot 50-53 graden en die zijn krachtig genoeg om hybride op 53 graden te houden tot ~10kW

• jadjong
Domba schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:32:
Hebben we het over 1 fase of 3-fase (van GRID naar LOAD/EPS is 10kW wel max voor 3 fase en je kan scheef belasten als maar niet met alle fasen te samen over 12kW (45A continue gaat),
Dat is een beetje vaag in de specsheet wat een 3 fase aan kan. 45A per fase of 45A totaal waarbij een 3 fase apparaat dus eigenlijk 15A passthrough doet. De single phase varianten hebben allemaal 35/40A passthrough in de specsheet staan, de 16K single phase zelfs 100A. Dan zou 3x45A passthrough voor een 10k three phase niet raar zijn.
Met een beetje mazzel kan je dan 3x25A netvoeding tijdelijk ophogen met 3x10A uit PV/BAT.

• Domba
jadjong schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:54:
[...]

Dat is een beetje vaag in de specsheet wat een 3 fase aan kan. 45A per fase of 45A totaal waarbij een 3 fase apparaat dus eigenlijk 15A passthrough doet. De single phase varianten hebben allemaal 35/40A passthrough in de specsheet staan, de 16K single phase zelfs 100A. Dan zou 3x45A passthrough voor een 10k three phase niet raar zijn.
Met een beetje mazzel kan je dan 3x25A netvoeding tijdelijk ophogen met 3x10A uit PV/BAT.
Passthrough in zuivere zin is er niet, een hard relais contact als passthrough is er alleen als hybride uitstaat.
Je kunt namelijk bepalen hoeveel je de load/eps verbruikers wilt ondersteunen vanuit de accu en of je gelijktijdig ook de verbruikers voor de omvormer, na de CT-sensoren wel of niet wilt ondersteunen

Edit: ik heb even gezocht (officieel antwoord van Ian van Deye)
Op een laadpaal vraag, Ian richt zich vanuit Deye voornamelijk op Duitstalig en Polen
If the "KEBA" wallbox is smart, it should provide one or two meters for drawing power from the inverter.

If it is not smart, then you can connect it to the GEN port of the inverter and use it as a "Smart Load".

[Voor 31% gewijzigd door Domba op 06-02-2023 20:48]

• mahagen
Domba schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:12:
[...]

Passthrough in zuivere zin is er niet, een hard relais contact als passthrough is er alleen als hybride uitstaat.
Je kunt namelijk bepalen hoeveel je de load/eps verbruikers wilt ondersteunen vanuit de accu en of je gelijktijdig ook de verbruikers voor de omvormer, na de CT-sensoren wel of niet wilt ondersteunen
Inderdaad, vandaar mijn vermoeden dat dat 'wat' stroom verbruikt.

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:15

stegen

8710Wp

De relais tussen GRID en LOAD kunnen toch gewoon gesloten zijn bij normaal gebruik?
Volgens mij schakelt deze uit bij off grid mode, en dan bij herstellen van het grid, na een minuutje weer in.

Het zijn overigens behoorlijk zware relais. 4x 100A

Ik zal morgen eens proberen mijn auto op te laden (3x24A) aan de LOAD uitgang van de omvormer (met GRID verbinding!).
Kan mij niet voorstellen dat dat problemen gaat geven, maar we zullen zien.

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:29

Pat-Juh

Patrick

Wow een heel topic over dit onderwerp hier op Tweakers... Ik heb het helemaal over het hoofd gezien ondanks de 69 pagina's. Gaaf dat dit (stiekem) best groot is hier op Tweakers. Hier draait sinds afgelopen voorjaar ook mijn eigen systeem feilloos.

Het is gebaseerd op het de volgende componenten (even klein grut als schakelaars/ogen e.d. buiten schot gelaten).

3x Victron Multiplus II 48/5000
2x Victron Lynx distributor (ik moet de RJ-mod nog uitvoeren zodat de zekering lampjes ook gaan werken maar hier nog geen tijd voor gehad)
1x Victron Cerbo GX
5x Pylontech US5000 (In drie parallelle strings, max ingesteld op 300A piek belasting i.v.m. bekabeling).

Hierop zit aan PV aangesloten:

12x 400wp SunPower panelen op een SMA 3 fase omvormer (AC connected op AC-uit) - Oost
8x Ja Solar 400Wp op een GroWatt 1 fase omvormer - Zuid
3x Jinko 470Wp op een Victron 150/45 (zodra de dakhaken eindelijk binnenkomen :( :( ) - West

In de toekomst ga ik de GroWatt omvormer vervangen door een Victron 150/60 zodat ik minder omvorm verlies heb (DC/AC/DC wordt dan DC/DC). De SMA blijft om in de ochtend groot verbruikers op AC te draaien (vaat/was/airco) en kleiner grut tot later op de middag. Deze door een DC omvormer vervangen zou ook betekenen dat ik de panelen van het dak moet halen en anders moet aansluiten (het is nu 2x6 dat zou dan 4x3 moeten worden ivm de hoge spanning van de panelen). Helaas maar goed het lag er al op voordat ik hier aan begon te rekenen.

Tot eind oktober heb ik het net helemaal niet nodig gehad... De donkere paar maanden wel in verband met het verbruik wat wij hebben in een gasloze woning ten opzichte van de opwekking. Met de drie komende panelen extra (1410Wp) hoop ik hier nog een week of 2 bij op te tellen in het najaar en in het voorjaar.
stegen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:54:
De relais tussen GRID en LOAD kunnen toch gewoon gesloten zijn bij normaal gebruik?
Volgens mij schakelt deze uit bij off grid mode, en dan bij herstellen van het grid, na een minuutje weer in.
Op het moment zijn mijn relais van de Victrons gewoon gesloten en connected met het grid. Bij een waarde die buiten de netcode instellingen valt (hz of voltage) slaat de Victron het relais open en draai ik 100% offgrid. Dit gebeurde vorige week nog tijdens een stroomstoring een wijk verderop. Ik merkte het pas toen mijn internet wegviel doordat het wijkpunt ook offline was... In het logboek was te zien dat het voltage even te ver dipte.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

Het zijn overigens behoorlijk zware relais. 4x 100A
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Load, make/break maar 30A ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• zeegerd
jadjong schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:54:
[...]

Dat is regelmatig het vervelende aan de handleiding: matig leesbaar. Ik had eerst ook geïnterpreteerd: ca 10kW doorvoer (dus van grid naar huis en/of accu - inderdaad aangenomen dat er geen energie vanuit accu en solar komt) maar nu je die andere cijfers erbij pakt klinkt het logischer dat dit per fase is.

• Jazsie
mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:18:
[...]
Top dat het voor je werkt, had meer schommeling verwacht door vertraging.

Victron is prima spul en bijna alles wordt ondersteund door hun prima VenusOS.

Maar Deye is minder duur (zeker bij 3 fase), heeft ingebouwde MPPT's, generator/omvormer ingang, hoger rendement en kan op 3 fase 100% scheefbelasting aan.

Vooralsnog heb ik alles wat ik wil werkend. Batterij laden met zon, onder bepaald SOC/Voltage bijladen via grid op goedkoopste uurtjes, sturing vanuit HA, 2 externe omvormers aangesloten.
Ja daarom dat ik ook naar Deye zit te kijken, helaas kan ie -momenteel- niet wat ik wil.

Victron is wel wat duurder maar kan je ook niet echt vergelijken, heeft veel meer functie en is veelzijdig toepasbaar.

• stegen

stegen

8710Wp

Ethirty schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:10:
[...]

Load, make/break maar 30A ;)
Yep, maar de datasheet geeft iets meer informatie:
1.000 OPS bij (NO: 90A 320VAC, Resistive load, at 85C , 1s on 9s off)
30.000 OPS bij (NO: Making 30A, carrying 100A, breaking 30A, 400VAC, Resistive load, at 85C , 1s on 9s off)

Dus zolang je niet te veel spanningsuitval hebt, zou elk relais toch heel wat jaren mee moeten gaan.
Ik verwacht niet meer dan 3x 25A door de vier relais te laten lopen (25A per relais).
Maar wat nog wel meespeelt is dat dit geldt voor een puur ohmse belasting, geen idee wat de arbeidsfactor van een huis is, denk wel dat het dicht bij 1 ligt.

• Domba
Jazsie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 09:50:
[...]

Ja daarom dat ik ook naar Deye zit te kijken, helaas kan ie -momenteel- niet wat ik wil.

Victron is wel wat duurder maar kan je ook niet echt vergelijken, heeft veel meer functie en is veelzijdig toepasbaar.
Ik heb de "pass through" vraag weg gelegd by Deye

Wat bedoel je met dat victron veel meer functies heeft?
Jazsie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:53:
[...]

Maar nog zie ik nergens hoe je -realtime- command kan sturen dat ie X watt moet laden/ontladen.
Ik stuur ieder seconde naar mijn Victron wat ie moet doen (laden/ontladen/wachten etc).
Kan wel, dan dient die layout van Github verder aan te passen met extra opties, die van github heeft al een time of use switch en HA een script geven dat die exact x kWh teruglevert/ laad/ontlaad en verder HA het laten regelen, (eerst wel het time format in orde brengen, voor die stap) Ik zelf regel vermogen kW en doe het niet in kWh

Het enige wat ontbreekt op moment is info van Deye wat de continue maxiums zijn.
Bijv 50% van PV direct op Deye MPPT en 50% van PV op MI/AUX (van deze ingang is bekend dat die met 18KW overweg kan (als ook Deye bevestiging heb), kan de cutt-off switch ook gebruikt kan worden om alles direct op net invoeden (tot 13,2kW) en rest voor LOAD gebruiken (geen AC-DC koppeling gebruik) en enkel alleen de PV (9.3kWp) die direct op Deye MPPT's is aangesloten, gebruiken (DC-DC koppeling gebruik) voor laden van accu. (bij 50%/50%, of 35%/65% gaat het om 30kWp totaal op een 3x25 netaansluiting)
Het voordeel van externe grid gebonden omvormers op de AUX ingang ipv tussen omvormer en CT-sensors is dat ik de Deye Power loop control kan gebruiken, welke een droop control is.

De "pass through" vraag heb ik toegevoegd aan of ik nog wat meer kWp op de Deye MPPT's zelf kan aansluiten (de reden waarom) dan de 75% van max 240A laadstroom voor de accu, als voor PV op MPPT's gebruik maak van zero export en PV via AUX 3x230V AC laat.

• stegen

stegen

8710Wp

Ik zal morgen eens proberen mijn auto op te laden (3x24A) aan de LOAD uitgang van de omvormer (met GRID verbinding!).
Kan mij niet voorstellen dat dat problemen gaat geven, maar we zullen zien.
Geladen voor 5 minuten @ 3x24A, geen problemen, geen foutmeldingen. Temperatuur liep ook niet op.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Domba schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:11:
[...]

Ik heb de "pass through" vraag weg gelegd by Deye

[...]

Kan wel, dan dient die layout van Github verder aan te passen met extra opties, die van github heeft al een time of use switch en HA een script geven dat die exact x kWh teruglevert/ laad/ontlaad en verder HA het laten regelen, (eerst wel het time format in orde brengen, voor die stap) Ik zelf regel vermogen kW en doe het niet in kWh

Het enige wat ontbreekt op moment is info van Deye wat de continue maxiums zijn.
Bijv 50% van PV direct op Deye MPPT en 50% van PV op MI/AUX (van deze ingang is bekend dat die met 18KW overweg kan (als ook Deye bevestiging heb), kan de cutt-off switch ook gebruikt kan worden om alles direct op net invoeden (tot 13,2kW) en rest voor LOAD gebruiken (geen AC-DC koppeling gebruik) en enkel alleen de PV (9.3kWp) die direct op Deye MPPT's is aangesloten, gebruiken (DC-DC koppeling gebruik) voor laden van accu. (bij 50%/50%, of 35%/65% gaat het om 30kWp totaal op een 3x25 netaansluiting)
Het voordeel van externe grid gebonden omvormers op de AUX ingang ipv tussen omvormer en CT-sensors is dat ik de Deye Power loop control kan gebruiken, welke een droop control is.

De "pass through" vraag heb ik toegevoegd aan of ik nog wat meer kWp op de Deye MPPT's zelf kan aansluiten (de reden waarom) dan de 75% van max 240A laadstroom voor de accu, als voor PV op MPPT's gebruik maak van zero export en PV via AUX 3x230V AC laat.
Victron is denk ik uitgebreider te maken en samen te laten werken met schillende setups dan een Deye. Zeker wanneer je een Victron koppelt aan een Cerbo GX (oid) heb je immens veel opties tot je beschikking. De Deye MPPTs zijn een vast gegeven, bij Victron heb je er van 75/10 tot 450/200 (voltage panelen/laadstroom) en alles er tussenin. Tevens heb je dmv Node-Red (Waar ik mij ook nog aan wil wagen) en verschillende software implementaties voor VenusOS (wat op de Cerbo draait) meer mogelijkheden dan op het moment met een Deye (dat ik weet).

Verder vind ik het modulaire systeem van Victron wel fijn, ja het kost meer ruimte maar levert ook een langere levensduur op in de zin van : deels vervangen of aanpassen ipv alles in een keer.

• Jazsie
Domba schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:11:
Eigenlijk precies zoals @Pat-Juh al zei.

Mijn powerwall in opbouw bestaat bijv. uit 16S lithium (3.7V) en dat gaat al niet bij de Deye, op de Victron kan ik de voltage's aanpassen.

[Voor 5% gewijzigd door Jazsie op 07-02-2023 23:34]

• mahagen
Jazsie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:32:
[...]

Mijn powerwall in opbouw bestaat bijv. uit 16S lithium (3.7V) en dat gaat al niet bij de Deye, op de Victron kan ik de voltage's aanpassen.
Wat een onzin, kan bij Deye ook ...

Maar belangrijkste is dat je er blij mee bent.

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:32
Ik sta op het punt om 3 victron's te bestellen maar ik twijfel nog tussen de 3000 en de 5000.
Wat zijn jullie uitgangspunten om juist voor een 3 of 5 kW te gaan?

7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• Jazsie
mahagen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:57:
Wat een onzin, kan bij Deye ook ...
Onzin? volgens de site is de max voltage 60V.... dat is te laag voor 16S lithium 3.7V.
https://www.deyeinverter....n5-6-8-10-12ksg04lp3.html
Nickkie55 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:20:
Ik sta op het punt om 3 victron's te bestellen maar ik twijfel nog tussen de 3000 en de 5000.
3000VA = 2400 Watt.
5000VA = 4000 Watt.

Ik heb dus de 5000VA op het oog want wil ook sneller kunnen laden/ontladen, 35A vs 70A is toch wel een verschil als je een accupakket hebt van 25 kWh.

Maar ik heb 1-fase, 3-fase heb je zowieso meer laad/ontlaad vermogen want 3 VS 1 Multiplus :9~.

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:32
Jazsie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Onzin? volgens de site is de max voltage 60V.... dat is te laag voor 16S lithium 3.7V.

[...]

3000VA = 2400 Watt.
5000VA = 4000 Watt.

Ik heb dus de 5000VA op het oog want wil ook sneller kunnen laden/ontladen, 35A vs 70A is toch wel een verschil als je een accupakket hebt van 25 kWh.

Maar ik heb 1-fase, 3-fase heb je zowieso meer laad/ontlaad vermogen want 3 VS 1 Multiplus :9~.
Nog meer mensen die een Vicron willen aanschaffen op korte termijn? Graag melden :)

7650Wp+4200Wp+6240Wp | 60Heatpipes | 11kW Hitachi Yutaki-M | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 5kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ik heb hier ook tussen getwijfeld. Voor mij waren er een paar doorslaggevende factoren:

- Vermogen: 5kW per fase past beter bij mijn gebruik (in de toekomst met bijv elektrisch rijden op termijn. En hoger piek vermogen.
- transferswitch is zwaarder, 50A uit mijn hoofd ipv 32A bij de 3kW uitvoering. Bij het verzwaren van de hoofdzekeringen van 25A naar 35 of 45A kom ik niet in de knel als ik dit nodig acht in de toekomst.
- hoger laadvermogen 70 ipv 35A
- meer AC gekoppelde pv panelen mogelijk (gelijk vermogen omvormer)

Verder zijn ze vrijwel identiek qua functies. Ik heb het nu over de Multiplus II lijn, de eerste gen kan afwijken...

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor mij was 3000 VA (2400 W) per fase voldoende.
Mijn jaarverbruik is ca 5000 kWh, Mijn pv 6000 Wp (jaarproductieca 5500 kWh, in 2022 6000 kWh).
Dus ik kan bij lage terugleverprijzen (dynamisch) alle pv-productie opslaan.
Mijn piek-verbruik (sporadisch) komt ook niet boven de 5 kW uit, dus ik had voldoende aan 3 x 2400W = 3 x Multiplus II 3000/48.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• mahagen
Jazsie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Het is onzin te roepen dat je het voltage niet kan instellen, dat kan gewoon wel.

Dat een product niet geschikt is voor de door jouw gewenste setup is een ander verhaal. Ik kan ook een setup verzinnen die niet door Victron wordt ondersteund. Beetje klaar met dat negatieve geroep, heeft geen toegevoegde waarde.

3.7V wordt ook in 15s gebruikt trouwens bijvoorbeeld door Pylontech.

• Jazsie
mahagen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:15:
[...]

Het is onzin te roepen dat je het voltage niet kan instellen, dat kan gewoon wel.

Dat een product niet geschikt is voor de door jouw gewenste setup is een ander verhaal. Ik kan ook een setup verzinnen die niet door Victron wordt ondersteund. Beetje klaar met dat negatieve geroep, heeft geen toegevoegde waarde.

Waar heb ik gezegd dat je de voltage niet kan aanpassen op de Deye?
Zeg alleen dat 16S 3.7V niet kan op de Deye kan en op de Victron wel (met aanpassen van voltage).

En ja laat dat nu net mijn setup zijn, en dus is Victron in mijn geval gewoon de betere keus.

Is geen negatieve geroep, zijn gewoon feiten.

Vertel jij maar een -accu- setup die niet door Victron ondersteund wordt maar wel door Dye ;).

Er is voor ieders wat wils, dat jouw voorkeur Dye is weten we wel inmiddels...

Laten we maar gewoon lekker onze eigen voorkeur achter laten en op feiten houden.

• Domba
Jazsie schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:32:
[...]

16S waarschijnlijk niet, ik heb wel 13S & 14S NMC al setups voorbij zien komen en zelfs met LTO.
Wat ik zelf een sterk punt vindt van Vitron is de smart shunt, maar vanwege prijs ben ik andere richting opgegaan
Voor Deye is het op moment nog wat meer ontdekken, ik probeer op het moment zoveel mogelijk nu te doen met 1 12k Deye hybride, maar zal wel moeten uitbreiden naar een 2e 12k hybride voor lokaal 3x35A net met 3x25A net aansluiting en als ik dat vergelijk met Vitron is prijskaartje een wel een heel stuk gunstiger.
Ik heb dan misschien geen heel typisch NL situatie met geen gebrek aan dakruimte voor panelen dit jaar is een volgende hellende dakvlak aanbod voor renovatie en ik denk heel hard erover om ook vol te leggen met panelen, (daarmee heb ik een mix van 5 verschillende type panelen van klassieke M6 tot transparante (verschillende Voc's en orientaties) )

Dan moet je het gaan vergelijken met 6x Victron Multiplus II 5000 48/35-32 ; 3x Victron MPPT Smartsolar RS450/200; Victron Cerbo X ESS Controller ; Victron Touchscreen HDMI 50; ET340; Smart Shunt 1000A en heb je volgens mij niet voor onder 10k met alle aansluit spullen

15kWh accumodule ontlopen elkaar niet veel voor beide, wat betreft strings voor panelen ontloopt het ook niet veel,
Voor Deye dien je ook met relatief kleine strings te werken van max Voc 450V en 3250Wp als je met zero export funtie werkt.
Datasheet zegt wel iets anders, maar daar lijk ik tegen aangelopen zijn met bijna 20% hogere eigenverbruik voor Januari tov December.
Twee 12k Deye hebben maar ruimte voor slechts 6 strings, de rest komt op twee kleine grid-tie 3fase 6kW omvormers en paar kleine 1f grid-tie (laatste specifiek voor (semi) transparante glas/glas mogelijk dunne film panelen, mijn partner is nog niet uit die keuze) Ipv grid-tie omvormers had ik ook voor microinverters, maar 24-26st voor 4 panelen elk zijn ook niet zo goedkoop en nog niet zo eenvoudig te verkrijgen.

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

mahagen schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:15:
[...]

Deye gaat toch maar tot 60v? Victron tot 66 of 66 dacht ik. Dit kan het verschil maken bij sommige setups. Bij accu's tot 60v zou het beide kunnen. Een 16s zit er net boven.

• Team-RiNo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-03 16:10
Na wat licht zoekwerk geen antwoord kunnen vinden maar ik denk dat jullie mijn vraag zo kunnen beantwoorden. Hoe weet een accu wanneer deze stroom moet leveren? Als in ervoor zorgen dat er niks terug het net op gaat maar er enkel voor eigen gebruik geleverd wordt? Ik kan me voorstellen dat het net gewoon afgeschakeld kan worden maar wat dan bij pieken boven de leveringscapaciteit? En bij bij de Sessy werd bijv. eerder aangegeven dat deze kon werken met enkel een aansluiting op het stopcontact (nu niet meer volgens mij).

[Voor 5% gewijzigd door Team-RiNo op 08-02-2023 13:08]

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B

• jadjong
Team-RiNo schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:07:
Na wat licht zoekwerk geen antwoord kunnen vinden maar ik denk dat jullie mijn vraag zo kunnen beantwoorden. Hoe weet een accu wanneer deze stroom moet leveren? Als in ervoor zorgen dat er niks terug het net op gaat maar er enkel voor eigen gebruik geleverd wordt? Ik kan me voorstellen dat het net gewoon afgeschakeld kan worden maar wat dan bij pieken boven de leveringscapaciteit? En bij bij de Sessy werd bijv. eerder aangegeven dat deze kon werken met enkel een aansluiting op het stopcontact (nu niet meer volgens mij).
De accu weet vrij weinig, zijn nogal domme dingen. :P Wat je nodig hebt is een meter bij de hoofdaansluiting om te weten welke kant de stroom op loopt en tussen accu<>meter een stukje logica die het een en ander kan bijstellen. Soms is dat los, soms zit dat samen met de accu in een behuizing.

• KC27
  • Niet online
Dat is afhankelijk van de spanning en de weerstand die je aansluit op de polen van de accu:
Als tussen de polen van de accu in rust 51 V meet en je sluit er een circuit op aan met een hogere spanning dan gaat dat circuit energie aan de accu leveren. Het vermogen (en daarmee de stroom) is afhankelijk van de weerstand van dat circuit, de spanning die je erop zet en de interne weerstand van de accu.
Sluit je er een weerstand op aan zonder spanning of met een lagere spanning dan die 51 V dan gaat hij energie leveren. Ook dat vermogen is afhankelijk de weerstand van het circuit, de interne weerstand van de accu en de spanning van het circuit.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000

• mahagen
Jazsie schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:26:
[...]

Waar heb ik gezegd dat je de voltage niet kan aanpassen op de Deye?
Zeg alleen dat 16S 3.7V niet kan op de Deye kan en op de Victron wel (met aanpassen van voltage).

En ja laat dat nu net mijn setup zijn, en dus is Victron in mijn geval gewoon de betere keus.

Is geen negatieve geroep, zijn gewoon feiten.

Vertel jij maar een -accu- setup die niet door Victron ondersteund wordt maar wel door Dye ;).

Er is voor ieders wat wils, dat jouw voorkeur Dye is weten we wel inmiddels...

Laten we maar gewoon lekker onze eigen voorkeur achter laten en op feiten houden.
Door te zeggen dat je op een Victron gewoon de voltages kan aanpassen, impliceer je dat dat bij een Deye niet kan.

Nee mijn voorkeur ligt niet bij Deye, maar ik vind de negativiteit, impliciet of expliciet wel storend.
Je 'dat gaat al niet bij de Deye' is onnodige negativiteit omdat andere merken, bijvoorbeeld Growatt, ook 'slechts' 59V ondersteunen, feiten.

Ja ik heb wel voor Deye gekozen omdat het voor mij de betere keuze was prijstechnisch, qua rendement en om de scheeftbelasting (minder zware omvormer nodig), allemaal feiten. 'Dat gaat al niet bij de Victron' heeft hier ook geen toegevoegde waarde en staat er dus niet bij.

• Jazsie
Domba schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:38:
[...]

16S waarschijnlijk niet, ik heb wel 13S & 14S NMC al setups voorbij zien komen en zelfs met LTO.
Wat ik zelf een sterk punt vindt van Vitron is de smart shunt, maar vanwege prijs ben ik andere richting opgegaan
Voor Deye is het op moment nog wat meer ontdekken, ik probeer op het moment zoveel mogelijk nu te doen met 1 12k Deye hybride, maar zal wel moeten uitbreiden naar een 2e 12k hybride voor lokaal 3x35A net met 3x25A net aansluiting en als ik dat vergelijk met Vitron is prijskaartje een wel een heel stuk gunstiger.
Ik heb dan misschien geen heel typisch NL situatie met geen gebrek aan dakruimte voor panelen dit jaar is een volgende hellende dakvlak aanbod voor renovatie en ik denk heel hard erover om ook vol te leggen met panelen, (daarmee heb ik een mix van 5 verschillende type panelen van klassieke M6 tot transparante (verschillende Voc's en orientaties) [Afbeelding])

Dan moet je het gaan vergelijken met 6x Victron Multiplus II 5000 48/35-32 ; 3x Victron MPPT Smartsolar RS450/200; Victron Cerbo X ESS Controller ; Victron Touchscreen HDMI 50; ET340; Smart Shunt 1000A en heb je volgens mij niet voor onder 10k met alle aansluit spullen

15kWh accumodule ontlopen elkaar niet veel voor beide, wat betreft strings voor panelen ontloopt het ook niet veel,
Voor Deye dien je ook met relatief kleine strings te werken van max Voc 450V en 3250Wp als je met zero export funtie werkt.
Datasheet zegt wel iets anders, maar daar lijk ik tegen aangelopen zijn met bijna 20% hogere eigenverbruik voor Januari tov December.
Twee 12k Deye hebben maar ruimte voor slechts 6 strings, de rest komt op twee kleine grid-tie 3fase 6kW omvormers en paar kleine 1f grid-tie (laatste specifiek voor (semi) transparante glas/glas mogelijk dunne film panelen, mijn partner is nog niet uit die keuze) Ipv grid-tie omvormers had ik ook voor microinverters, maar 24-26st voor 4 panelen elk zijn ook niet zo goedkoop en nog niet zo eenvoudig te verkrijgen.
Mijn accupak is 16S "helaas". 13-15S was inderdaad wat meer gangbaar voor 3.7.

Deye is inderdaad stuk gunstiger geprijst bij zo een groot setup. 7k VS 13k is niet mis (enkel omvormer).
Denk vooral dat je moet gaan kijken hoe je het wilt en wat bij je situatie past.
Zoals gemeld weet de accu zelf dit niet, dit regelt de omvormer die de stroom het net op levert.
Deze leest door middel van een "energie meter" hoeveel het vebruik is vanuit je hoofd aansluiting naar je huis en past zich daarop aan.

"Stopcontact" heeft een lager vermogen dan rechtstreeks aangesloten in je meterkast.
Of dat de reden is waarom dit nu niet meer kan bij Sessy weet ik niet, ligt aan meerdere factoren.

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:13
Vanochtend enexis aangemeld voor 1x40 naar 3x25. Rond 14h vanmiddag belde ze. Of ik morgen 12h30 tijd had. 4p hoofdsch was nog niet nodig.

Ok kom maar :>

-> de sofar hyd5000ep gaat in de verkoop aangezien er een 3fase hybrid inverter mot kome.

Iemand interesse of suggesties stuur maar pm.

|| Phono Solar 18x415wp + Deye 12K-SG04LP3-EU + 16x120Ah LiFePo4 + DalyBMS ||

• mahagen
PCJR schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:47:
Vanochtend enexis aangemeld voor 1x40 naar 3x25. Rond 14h vanmiddag belde ze. Of ik morgen 12h30 tijd had. 4p hoofdsch was nog niet nodig.

-> de sofar hyd5000ep gaat in de verkoop aangezien er een 3fase hybrid inverter mot kome.

Zo dat is snel :)

Bij Stedin toch wel 3kwart jaar wachten (maar dat was tijdens corona dat dan weer wel)..

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat is wel andere koek dan de 7 maanden die er bij Liander gerekend moeten worden :o

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-03 21:07

Helaas gaat het niet altijd zo eenvoudig. Ze komen vrijdag bij ons voor 3-fase. We zijn bezig sinds april 2022. Eerst werd de meterkast afgekeurd, toen de mantelbuis en na elke aanpassing van onze kant lieten ze ons weer de maximale termijn van 12 weken wachten.

Het is wel zo dat Enexis een lijst heeft met aannemers die voor hun werken. En elke aannemer is anders kwa planning. Blijkbaar ook in voorschriften..

• PCJR
Ik zit te denken aan een Deye SUN-12K-SG04LP3-EU.

Met 3x25A heb je 17kw, dus met 12kw kan ik niet volledig constant het hele huis op de backup-load laten draaien (ofja kan wel maar je kant niet je volledige 17kw benutten als je t zou willen). Heb ik nu ook niet met de Sofar. Ik kan wel wat schakelaars omgooien om grid af te schakelen en het huis via de EPS te laten draaien, dat werkt prima. Denk dat ik dat ook zo wil met een Deye.

Dan maar geen 1ms overschakeling als t grid wegvalt, komt nauwelijks voor. Maar wel 17kw vanuit t grid ter beschikking.

Iemand ervaring met de keuze te maken voor een hybrid inverter met 48v lifepo4 aansluiting?
Ik kan niet echt een alternatief vinden voor een 12kw Deye...

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoe kom je aan 17kW zonder EV-lader? Die is load-balancing en moet je in off-grid dus aangeven dat de max te leveren stroom "maar" 12kW is.

Lijkt me niet echt een probleem. Je buren hebben nl 0kW tot hun beschikking.

• mahagen
PCJR schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:15:

Met 3x25A heb je 17kw, dus met 12kw kan ik niet volledig constant het hele huis op de backup-load laten draaien (ofja kan wel maar je kant niet je volledige 17kw benutten als je t zou willen). Heb ik nu ook niet met de Sofar. Ik kan wel wat schakelaars omgooien om grid af te schakelen en het huis via de EPS te laten draaien, dat werkt prima. Denk dat ik dat ook zo wil met een Deye.

Dan maar geen 1ms overschakeling als t grid wegvalt, komt nauwelijks voor. Maar wel 17kw vanuit t grid ter beschikking.

Iemand ervaring met de keuze te maken voor een hybrid inverter met 48v lifepo4 aansluiting?
Ik kan niet echt een alternatief vinden voor een 12kw Deye...
Wat voor accu/bms heb je? Deye ondersteund niet alle bms protocollen..

• PCJR
mahagen schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Wat voor accu/bms heb je? Deye ondersteund niet alle bms protocollen..
Deye ondersteunt ook gewoon voltage sturing. Geen communicatie nodig, heb ik nu ook niet met de Sofar.
Heb een Daly BMS momenteel met 16x120Ah cellen.

Evt volgend jaar naar 300+ Ah cellen en dan een Seplos of iets anders van een BMS, die dan wel canbus heeft.

• mahagen
PCJR schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Deye ondersteunt ook gewoon voltage sturing. Geen communicatie nodig, heb ik nu ook niet met de Sofar.
Heb een Daly BMS momenteel met 16x120Ah cellen.

Evt volgend jaar naar 300+ Ah cellen en dan een Seplos of iets anders van een BMS, die dan wel canbus heeft.
Voltage sturing gebruik ik ook..

Maar goed dat je op de hoogte bent, dan wordt het geen onaangename verrassing.

• stegen

stegen

8710Wp

Ik kom tot de conclusie dat als je de Deye wilt aansturen vanuit Home Assistant met modbus, het met het ESPhome project:
https://github.com/klatremis/esphome-for-deye véél makkelijker is, dan als je dat zelf vanuit HA doet.

Ik dacht ik herschrijf de Yaml voor direct gebruik in bv modbus.yaml, maar dat bleek toch veel lastiger dan gedacht.

Veel modbus opties (zoals een register terugschrijven) zijn wel beschikbaar in ESPhome, maar moeten op een omslachtige manier worden gemaakt in HA. (of ik snap het niet, dat kan natuurlijk ook ;) )

Had graag mijn directe bedrade verbinding gehouden, maar kies nu toch maar voor een tussenstap met een ESP32.

Overigens zijn switches nog wel te doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
- name: "Deye SUN12K"
    type: serial
    method: rtu
    port: /dev/serial/by-path/platform-fd500000.pcie-pci-0000:01:00.0-usb-0:1.3:1.0-port0
    baudrate: 9600
    stopbits: 1
    bytesize: 8
    parity: N

switches:
    - name: sun12k_Solar_sell
      slave: 1
      address: 145
      write_type: holdings
      verify:
    - name: sun12k-Grid_Charge
      address: 130
      verify:
    - name: sun12k-Time of Use 
      address: 146
      command_on: 255
      command_off: 254
      verify:
    - name: sun12k-Time point 1 charge enable
      address: 172
      verify:
    - name: sun12k-Time point 2 charge enable
      address: 173
      verify:
    - name: sun12k-Time point 3 charge enable
      address: 174
      verify:
    - name: sun12k-Time point 4 charge enable
      address: 175
      verify:
    - name: sun12k-Time point 5 charge enable
      address: 176
      verify:
    - name: sun12k-Time point 6 charge enable
      address: 177
      verify:

write_type: holdings is hier nodig, omdat HA anders functie code 6 gebruikt voor het schrijven van het register. Deye ondersteunt alleen modbus functie code 10 (kostte ook weer aardig wat uurtjes)

• mahagen
Goed bezig 8)

Ik gebruik zelf sinds kort ook een esp32 met deze repo, werkt erg goed. Het is dan wel via wifi maar zolang er maar minimaal 1 access point in de lucht is kan de esp met ha blijven communiceren.

Heb alleen wel wat aanpassingen gedaan, zo heb ik soc vervangen door voltages (met lambda voor betere weergave in ha) en wat min-max values toegevoegd.
Ben alleen nog op zoek naar juiste tijd parsing 100 -> 01:00, 1200 -> 12:00. Had dit ook in een lambda gestopt maar dat vindt esp niet leuk op een 'number' :P

Gebruikte hiervoor de Kellerza plugin (omgebouwd voor 3f) via rs485 -> eth maar was af en toe toch de verbinding kwijt. Tevens was aanpassingen doen niet zo eenvoudig als met de esp dus denk dat ik het zo laat.. Alleen nog mooi kastje eromheen.

• Domba
Een prima dag
Ik kan met firmware C031 nu ook in test bevestigen dat , PV aangesloten op 2 SMA SB's grid-tie type omvormers welke al omgezet is naar 230V AC , de verbruikers op LOAD kan voorzien en ook nog terugleveren, terwijl ik PV rechtstreeks op Deye zelf aangesloten volledig kan benutten om accu op te laden.
Eigenverbruik zakt naar~60W en dat terwijl op moment een nog te zware string op Deye heb zitten
(uiteaard gebruik ik zero export funtie niet op moment, waar die lagere stringwaarden dan datasheet kritisch lijken te zijn en bevestigd door Deye heb dat Voc<450V & <3250W per string dient te zijn, voor zero export toepassing)
PCJR schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:15:

Deze al gezien stegen in "Zelf een powerwall bouwen"

Ik wacht nog op antwoordt van Deye wat officieel de pass through continue mag hebben en hoeveel als ook 3 andere ingangen (Batt/PV/Micro inverter ingang benut worden) gebruikt worden, maar het kan wel
De Deye 12kW kan zelf met max 12kW LOAD/GRID voorzien, van GRID naar LOAD is passthrough en wat anders.

Edit je kan overigens ook van LOAD naar GRID echter heb ik alleen maar getest met laag vermogen max 500W en voor ca een uur

[Voor 3% gewijzigd door Domba op 09-02-2023 13:33]

• PCJR
Domba schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:27:
Een prima dag
Ik kan met firmware C031 nu ook in test bevestigen dat , PV aangesloten op 2 SMA SB's grid-tie type omvormers welke al omgezet is naar 230V AC , de verbruikers op LOAD kan voorzien en ook nog terugleveren, terwijl ik PV rechtstreeks op Deye zelf aangesloten volledig kan benutten om accu op te laden.
Eigenverbruik zakt naar~60W en dat terwijl op moment een nog te zware string op Deye heb zitten
(uiteaard gebruik ik zero export funtie niet op moment, waar die lagere stringwaarden dan datasheet kritisch lijken te zijn en bevestigd door Deye heb dat Voc<450V & <3250W per string dient te zijn, voor zero export toepassing)

[...]

Deze al gezien stegen in "Zelf een powerwall bouwen"

Ik wacht nog op antwoordt van Deye wat officieel de pass through continue mag hebben en hoeveel als ook 3 andere ingangen (Batt/PV/Micro inverter ingang benut worden) gebruikt worden, maar het kan wel
De Deye 12kW kan zelf met max 12kW LOAD/GRID voorzien, van GRID naar LOAD is passthrough en wat anders.

Edit je kan overigens ook van LOAD naar GRID echter heb ik alleen maar getest met laag vermogen max 500W en voor ca een uur
Heb jij een Deye 12kw hybrid 3 fase?

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:16
Jazsie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:35:
[...]
.

[...]

Ik doe dat via modbus TCP in Node-Red naar de Venus GX.
dbus-mqtt methode staat op mijn lijst maaar via modbus TCP werkt het net zo goed (en dus niet echt prio)...
Cool, kun je hier iets van delen?

• creon
  • Laatst online: 22:12

Ik ben vooral nog aan het plannen hoe ik alles aan moet gaan sluiten, en ik denk dat dit het zou moeten worden
Maar graag heb ik nog even jullie mening
Omvormers en accu's komen in de schuur te hangen
Er ligt nu 2x 5 polig naar de schuur toe

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
creon schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:11:
[Afbeelding]

Ik ben vooral nog aan het plannen hoe ik alles aan moet gaan sluiten, en ik denk dat dit het zou moeten worden
Kun je dit niet schematisch maken met ipv plaatjes aanduidingen van type component met bijbehorende eigenschappen zoals karakteristiek en maximale stroom. Bij de kabels de doorsnede aangeven. Ook mis ik de N.

• thehog
creon schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:11:
[Afbeelding]

Let even goed op dat je met 3x een sofar geen 3-fase krijgt maar 3x 1-fase hebt. Dit terwijl je hoofdvoeding wel echt 3-fase is. Als je schakelt tussen net-voeding en nood/sofar-voeding dan zit daar dus verschil in. Je zal nooit echte 3-fase apparatuur hier op kunnen aansluiten. Die zal je dus altijd net gevoed moeten houden.

edit: en tussen je nood-voeding en net-voeding moet een goede scheider zitten. Uit je plaatje kan ik niet goed zit welke componenten je gebruikt. Het mag nooit zo zijn dat je net- en noodvoeding gekoppelt kan worden.

[Voor 10% gewijzigd door thehog op 09-02-2023 19:46]

• Domba
PCJR schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Heb jij een Deye 12kw hybrid 3 fase?
Ja,, maar ik zit wel een beetje aan extreme kant,
Deye 12k is enige wat op net aansluiting is aangesloten en aan de andere kant heb ik 20kWp
(9,4kWp op de Deye zelf en de rest met grid-tie omvormers die micro inverter ingang van Deye zijn aangesloten)
Maar in dit topic zijn nog minstens 3-4 andere met een Deye met wat andere setup

[Voor 8% gewijzigd door Domba op 09-02-2023 19:58]

• creon
thehog schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:43:
[...]

Let even goed op dat je met 3x een sofar geen 3-fase krijgt maar 3x 1-fase hebt. Dit terwijl je hoofdvoeding wel echt 3-fase is. Als je schakelt tussen net-voeding en nood/sofar-voeding dan zit daar dus verschil in. Je zal nooit echte 3-fase apparatuur hier op kunnen aansluiten. Die zal je dus altijd net gevoed moeten houden.

edit: en tussen je nood-voeding en net-voeding moet een goede scheider zitten. Uit je plaatje kan ik niet goed zit welke componenten je gebruikt. Het mag nooit zo zijn dat je net- en noodvoeding gekoppelt kan worden.
Ik wil tussen de noodvoeding en netvoeding kunnen schakelen met een omschakelaars, zodoende zou het onmogelijk moeten zijn om ze beide te kunnen gebruiken
Voor de veiligheid wil ik vanuit het net een hoofdschakelaar en meteen daarnaast nog een hoofdschakelaar voor de noodvoeding, zodat een onbekende simpel de stroom van heel het huis kan halen
Ik weet dat je met 3 losse omvormers geen volwaardige 3 fase krijgt, maar dit is alleen als er geen netstroom is?
En als er geen netstroom is is er een "nood situatie"
dit zal hopelijk nooit gebeuren
Ik wil bewust 3 losse omvormers, mocht er 1 kapot gaan dan kan ik toch nog gebruik maken van de ander 2

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De vraag blijft of de 3 losse omvormers wel goed werken als je grid-tied bezig ben. Puur alleen voor solar geloof ik wel, dat doen zo veel mensen.

Maar dan is het afhankelijk van de config van je omvormers of dat lekker werkt met een accu.

Je zal in ieder geval geen noodstroom kunnen draaien, tijdens het omschakelen tussen 3f en 3x 1f moet alles helemaal offline.

#team_UTC+1

• Domba
creon schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:06:
[...]
Ik wil tussen de noodvoeding en netvoeding kunnen schakelen met een omschakelaars, zodoende zou het onmogelijk moeten zijn om ze beide te kunnen gebruiken
Voor de veiligheid wil ik vanuit het net een hoofdschakelaar en meteen daarnaast nog een hoofdschakelaar voor de noodvoeding, zodat een onbekende simpel de stroom van heel het huis kan halen
Ik weet dat je met 3 losse omvormers geen volwaardige 3 fase krijgt, maar dit is alleen als er geen netstroom is?
Ik wil bewust 3 losse omvormers, mocht er 1 kapot gaan dan kan ik toch nog gebruik maken van de ander 2
Maak het iets meer schematisch weergave zo als eerder opgemerkt is.
Ipv afbeeldingen, als ik het goed zie zijn dat C16 installatie automaten en in huisinstallatie moet je zonder C-kar kunnen,
Je moet het met B-kar op kunnen lossen,
Als ook dat je aardlek nodig hebt en dat is geen overbodige luxe, al helemaal niet als enkel op accu draait., Een accu kan nooit voldoende leveren bij een eventuele kortsluiting dat C-kar installatie automaat getriggerd wordt niet op magnetische of thermisch

Als ook dat je moet achterhalen wat voor netaansluiting je hebt, het merendeel heeft TN-CS stelsel, de rest heeft veelal TT-stelsel

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@creon drie losse omvormers werken alleen lekker als ze synchroniseren, met 0,01 Hz verschil heb je met wat pech binnen een minuut een uitgebrande nul als je alle omvormers maar half belast.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• PCJR
Domba schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:56:
[...]

Ja,, maar ik zit wel een beetje aan extreme kant,
Deye 12k is enige wat op net aansluiting is aangesloten en aan de andere kant heb ik 20kWp
(9,4kWp op de Deye zelf en de rest met grid-tie omvormers die micro inverter ingang van Deye zijn aangesloten)
Maar in dit topic zijn nog minstens 3-4 andere met een Deye met wat andere setup
Ja ik heb mijn Sofar ook alleen nu met de grid aansluiting aangesloten op de meterkast.
Maar ik kan met 3 automaatjes wel de EPS (emergency load) output omschakelen naar de meterkast. Dit alleen in geval van stroomuitval en dan zet ik de HS uit zodat ik los ben van het net.

Ik begrijp dat ik de Deye 12kw -in lijn- kan aansluiten, maar dus ook zoals ik nu met mijn Sofar heb?
De EPS uithang is bij de Deye eigenlijk de Load port.

Mensen met een Deye: hebben jullie de CT klemmen (3fase dan 3 stuks) of een "metered" variant?

• Domba
PCJR schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:58:
[...]
Ja ik heb mijn Sofar ook alleen nu met de grid aansluiting aangesloten op de meterkast.
Maar ik kan met 3 automaatjes wel de EPS (emergency load) output omschakelen naar de meterkast. Dit alleen in geval van stroomuitval en dan zet ik de HS uit zodat ik los ben van het net.

Ik begrijp dat ik de Deye 12kw -in lijn- kan aansluiten, maar dus ook zoals ik nu met mijn Sofar heb?

Mensen met een Deye: hebben jullie de CT klemmen (3fase dan 3 stuks) of een "metered" variant?
De CT-sensoren zaten bij mij bij de Deye in de doos en zitten aangesloten

Ik heb op moment alleen verbruikers op LOAD (EPS) maar ik heb een ATS tussen Deye en lLOAD (EPS) voor onderhoud en dan komen ze tussen CT-sensoren en Deye terecht.
De vaste alamats voor de Deye omvormer voor de zware verbruikers CNC (router/Plasmasnijder/lasapparaat) staan nog uit,en die zitten ook tussen CT-sensoren en Deye

• mahagen
PCJR schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Meegeleverde CT klemmen gebruikt, kabels verlengd via een utp naar ca 25mtr.

Nog niks op load aangesloten, komt binnenkort vriezer op..

[Voor 4% gewijzigd door mahagen op 09-02-2023 21:34]

• Jazsie
grotegok schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:39:
[...]
Cool, kun je hier iets van delen?
Wat wil je precies weten, het is gewoon modbus flow met de registers van Victron... niet echt speciaal :).
[...]

Als de sofar omvormer dit niet kan dan kan je beter niet gebruik maken van "3-fase" backup.
Zoals al gezegd door @Proton_ is dat vragen om problemen...

Neem dan 1 van de omvormers als backup en sluit daar je "critical load" aan.

Inderdaad dien je lastomschakelaar te gebruiken, dit voorkomt dat je niet tegelijk je voeding en backup kan gebruiken.
(https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven)

• thehog
[...]

Door het aan te sluiten zoals in je tekening wek je de indruk dat het 3 fase is. Gewoon niet doen. Je mag, aan de noodvoeding kant, de neutraal ook niet delen om die reden. Het zijn gewoon drie losse 230v voedingen dan.

• creon
Bedankt allemaal
Ik moet idd andere omvormers kiezen
Welke wel gekoppeld als 3 fase kunnen maken
Volgens mij blijft dan alleen Victron over?
Of een stel Chinezen, maar daarvan is nog steeds onduidelijk of je daar ook mee kan handelen (stroom in en verkopen)

• thehog
creon schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 07:19:
Bedankt allemaal
Ik moet idd andere omvormers kiezen
Welke wel gekoppeld als 3 fase kunnen maken
Volgens mij blijft dan alleen Victron over?
Of een stel Chinezen, maar daarvan is nog steeds onduidelijk of je daar ook mee kan handelen (stroom in en verkopen)
Ja alleen victron blijft dan over. Of dus Deye 3-fase maar dan heb je niet jouw wens dat je 3 losse hebt (vanwege redundantie)

• Domba
thehog schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:13:
[...]
Ja alleen victron blijft dan over. Of dus Deye 3-fase maar dan heb je niet jouw wens dat je 3 losse hebt (vanwege redundantie)
Voor 3 losse zijn er nog wel andere, maar is wel voor de avonturier, bijvoorbeeld de LuxpowerTek LXP's (deze kunnen gekoppeld worden met instelbare fase verschuiving) je ziet ze in UK en (Zuid)-Afrika

• thehog
Domba schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Voor 3 losse zijn er nog wel andere, maar is wel voor de avonturier, bijvoorbeeld de LuxpowerTek LXP's (deze kunnen gekoppeld worden met instelbare fase verschuiving) je ziet ze in UK en (Zuid)-Afrika
Ze moeten wel bedienbaar zijn gaf hij aan (dus voor dynamisch laden en ontladen via domotica)

• Domba
thehog schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:33:
[...]
Ze moeten wel bedienbaar zijn gaf hij aan (dus voor dynamisch laden en ontladen via domotica)
Ik verwacht wel dat je een beetje zoekt een aanzet is er https://github.com/celsworth/lxp-bridge/ (andere octolux = voor ToU tarieven) en je moet nog steeds wat aan elkaar knopen in HA

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ethirty schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:20:
De vraag blijft of de 3 losse omvormers wel goed werken als je grid-tied bezig ben. Puur alleen voor solar geloof ik wel, dat doen zo veel mensen.

Maar dan is het afhankelijk van de config van je omvormers of dat lekker werkt met een accu.

Je zal in ieder geval geen noodstroom kunnen draaien, tijdens het omschakelen tussen 3f en 3x 1f moet alles helemaal offline.
Dat is helemaal geen probleem. 3fase noodstroom is mogelijk. Je moet wel gekoppelde omvormers hebben die van elkaar weten op welke plek zij zitten.

Mijn Victrons zijn via de software ingesteld zodanig dat ik een L1,L2 en L3 heb. De houden onderling contact via een UTP kabel (en worden gecontroleerd door een Cerbo GX regelunit).

Andere merken hebben ook dergelijke alternatieven/opties.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pat-Juh schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Dat is helemaal geen probleem. 3fase noodstroom is mogelijk. Je moet wel gekoppelde omvormers hebben die van elkaar weten op welke plek zij zitten.

Mijn Victrons zijn via de software ingesteld zodanig dat ik een L1,L2 en L3 heb. De houden onderling contact via een UTP kabel (en worden gecontroleerd door een Cerbo GX regelunit).

Andere merken hebben ook dergelijke alternatieven/opties.
Alleen ging het om de omvormers die de vraagsteller aandroeg, niet om dat een Victron het wel kan. Dus in zijn geval was het wél een probleem.

#team_UTC+1

• jadjong
thehog schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Je kan twee stuks Deye parallel zetten, heb je redundant 3 fase omvormer. 8) Twee keer een 8K geeft je 16k off-grid vermogen.

• creon
jadjong schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:47:
[...]

Je kan twee stuks Deye parallel zetten, heb je redundant 3 fase omvormer. 8) Twee keer een 8K geeft je 16k off-grid vermogen.
Klinkt wel heel vet
Zou dat wel goed gaan? Zouden alle 2 de deye omvormers gelijk blijven lopen zodat je de fases gewoon aan elkaar kan knopen?

• jadjong
creon schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:38:
[...]

Klinkt wel heel vet
Zou dat wel goed gaan? Zouden alle 2 de deye omvormers gelijk blijven lopen zodat je de fases gewoon aan elkaar kan knopen?
Jazeker, tot zes units kunnen aan elkaar syncen. Geldt ook voor een enkel fase setup.
En nog steeds goedkoper dan 3x Multiplus 5000 met een MPTT en wat randapparatuur.

• Joost _09
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:50
thehog schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:10:
[...]

Sofar2mqtt meet mijn 3 fasen niet. Dat doe ik zelf. Maar sofar2mqtt gebruik ik dan om de juiste laad/ontlaad waarde te vragen, berekend uit wat ik zelf uit de 3 fase ophaal. Aan de CT klem heb ik dus inderdaad niks omdat ik toch in passive mode ga draaien.

Ik twijfel ook nog mbt Victron hoor. Voor dat geld kan je echt wel veel meer en top support natuurlijk.
Hallo thehog, @thehog

Als ik het goed begrijp weet je de laad/ontlaad waardes per fase, weet je daardoor totaal, en reken je uit wat je inverter moet doen op basis van dat totaal, om te laden/ontladen op 1 vaste fase (maar dat maakt niet uit, want gaat uiteindelijk toch om het totaal door verrekening tussen fasen)
is dat dan iets wat je continu doet, of draai je dat een paar keer per dag om het te balanceren, en draai je dat in Domoticz of Home Assistent.?

Kun je uitleggen hoe die logica in elkaar zit? of heb je daar al elders uitleg aan gegeven?

• thehog
Joost _09 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:01:
[...]

Hallo thehog, @thehog

Als ik het goed begrijp weet je de laad/ontlaad waardes per fase, weet je daardoor totaal, en reken je uit wat je inverter moet doen op basis van dat totaal, om te laden/ontladen op 1 vaste fase (maar dat maakt niet uit, want gaat uiteindelijk toch om het totaal door verrekening tussen fasen)
is dat dan iets wat je continu doet, of draai je dat een paar keer per dag om het te balanceren, en draai je dat in Domoticz of Home Assistent.?

Kun je uitleggen hoe die logica in elkaar zit? of heb je daar al elders uitleg aan gegeven?
Slimme meter verteld mij zelf al de totaal opwek en totaal verbruik. Het verschil daar tussen laat ik door de accu opwekken of opladen. Kijk dus helemaal niet naar de fases. En ja dat kan betekenen dat 1 fase 10A verbruikt en de andere fase 10A levert.

• Joost _09
hi @PCJR Dat ziet eruit als een mooie config. ik heb er een paar vragen over

Welk batterij profiel gebruik in inverter je om de battery of bms aan te sturen?

Heb je een 3 fase aansluiting thuis? zo ja hoe meet je dan het verbruik op de drie fasen zodat inverter weet wat het verbruik in totaal is? (om batterij te laden/ontladen etc.) werk je met CT clamps of met een losse meter?

[Voor 5% gewijzigd door Joost _09 op 13-02-2023 18:30]

• Joost _09
thehog schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:13:
[...]

Slimme meter verteld mij zelf al de totaal opwek en totaal verbruik. Het verschil daar tussen laat ik door de accu opwekken of opladen. Kijk dus helemaal niet naar de fases. En ja dat kan betekenen dat 1 fase 10A verbruikt en de andere fase 10A levert.
Ik snap dat de fasen er niet toe doen. Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe het aansturen van het laden/ontladen dan precies gaat, is dat dan iets wat je continu doet, of draai je dat een paar keer per dag om het saldo te balanceren, en draai je dat in Domoticz of Home Assistent.?

• thehog
Joost _09 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:36:
[...]

Ik snap dat de fasen er niet toe doen. Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe het aansturen van het laden/ontladen dan precies gaat, is dat dan iets wat je continu doet, of draai je dat een paar keer per dag om het saldo te balanceren, en draai je dat in Domoticz of Home Assistent.?
Ik doe dat vanuit Node-Red. Die krijgt vanuit mqtt (via een P1 slimme meter device) de waardes door. Daarmee bereken ik, na elke p1 bericht, nieuwe delta's. Die stuur ik dan naar m'n Sofar (ook weer via mqtt). Die gaat dan extra ontladen of laden en bij volgend P1 bericht zou dat effect gehad moeten hebben. Zo niet dan gaat ie weer verder bijsturen (net nog niet een volledige PID regeling maar zou kunnen).
Dat doe ik overigens alleen als ik de batterijen niet kan inzetten voor dynamische tarieven omdat het verschil te laag is voor winst. Dan gebruik ik genoemde routine voor 0 op de meter. En dus realtime steeds.
Als ik wel wil laden voor dynamische tarieven dan is dat in feite dezelfde routine maar dan overruled het script de max laad of ontlaad vermogen op maximaal.

• Jazsie
@thehog, zou je Node-Red flow willen delen mbt je routine?

In mijn "test" powerwall doe ik dit dus ook maar ben wel benieuwd hoe andere dit doen :).
Die van mij werkt zeker niet feilloos... (werk bv ook niet met delta's).

[Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 13-02-2023 19:37]

• thehog
Jazsie schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:37:
@thehog, zou je Node-Red flow willen delen mbt je routine?

In mijn "test" powerwall doe ik dit dus ook maar ben wel benieuwd hoe andere dit doen :).
Die van mij werkt zeker niet feilloos... (werk bv ook niet met delta's).
Zit veel custom spul in waar je niks aan hebt maar het belangrijkste is dit stukje javascript:
code:
1
2
3
4
5
6
var powerToGrid = parseInt(global.get("powerToGrid")) || 0;
var powerFromGrid = parseInt(global.get("powerFromGrid")) || 0;
var prevPowerRequested = parseInt(global.get("powerRequested")) || 0;
var powerDiff = powerToGrid - powerFromGrid;
var powerRequested =  prevPowerRequested - powerDiff 
global.set("powerRequested",powerRequested)

Dit werkt gelijk twee kanten op. Bij te veel productie gaat powerRequested negatief en moet ik dus gaan laden. Bij te veel verbruik is hij positief en gaat ik laden.

powerTo/FromGrid zijn de realtime waardes uit de P1 meter (overigens bij mij, en veel andere 3-fase slimme meter, kan powertogrid en powerfrom grid tegelijk positief zijn omdat er op 1 fase geleverd wordt en op de andere afgenomen wordt). De rest spreekt hopelijk voor zich.

Verderop doe ik nog wat limieten stellen (powerRequested nooit hoger dan wat de inverter kan leveren/opladen).

[Voor 12% gewijzigd door thehog op 13-02-2023 19:56]

• PCJR
Joost _09 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:29:
hi @PCJR Dat ziet eruit als een mooie config. ik heb er een paar vragen over

Welk batterij profiel gebruik in inverter je om de battery of bms aan te sturen?

Heb je een 3 fase aansluiting thuis? zo ja hoe meet je dan het verbruik op de drie fasen zodat inverter weet wat het verbruik in totaal is? (om batterij te laden/ontladen etc.) werk je met CT clamps of met een losse meter?

- werkt leuk ja, in de winter dan met de accu en Tibber. Zomers accu uit en met een hoge tlv terugleveren.
- ik heb toevallig 5 dagen nu 3 fase, maar heb nog 2 fasen niet aangesloten, moet nog wat spulletjes bestellen en wat 3 fase aardlekautomaten, en nog alles netjes verdelen :+
- er komt dit jaar dan ook een 3f hybrid inverter en de 1f HYD5000EP staat te koop. De 3f inverter heeft 3 CT klemmen op de hoofdschakelaar en meet dus precies wat het huis verbruikt.

[Voor 16% gewijzigd door PCJR op 13-02-2023 20:42]

• KC27
  • Niet online
@PCJR @Jazsie @thehog
Ik heb een hele simpele automatisering in HA gemaakt, waarmee ik mijn Victrons aanstuur als ik "0" op de meter wil:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Balanceer feedin
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /5
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.balanceer_grid
    state: "on"
action:
  - service: input_number.set_value
    data:
      entity_id: input_number.feedin_grid
      value: >-
        {{ (states('sensor.ess_vermogen_setpoint') | float(0) -
        (states('sensor.grid_power')|float(0) ) )| int(0) }}
mode: single

Deze automatisering wordt ieder 5 seconden getriggerd.
De input_number.feedin_grid is een hulp entity, zodra deze verandert dan schrijft hij die waarde naar de Victrons: een positief getal = laden, een negatief getal is terugleveren (ontladen).
De entity sensor.grid_power (slimme meter meetpunt) geeft aan hoeveel W er netto van/naar het grid gaat. Is deze positief dan moet er minder geladen cq meer ontladen worden, is deze negatief dan moet er meer geladen cq minder ontladen worden.
Dit is de meest simpele regeling die ik kon bedenken en werkt best wel effectief. In de toekomst wil ik het nog overzetten naar een PID regeling.
Komende zomer zal ik vaker naar "0" op de meter gaan omdat dan terugleveren voor mij minder aantrekkelijk wordt ivm het overschrijden van mijn salderings quotum (in combinatie met een hogere inkoopvergoeding bij Tibber vanaf 1 maart a.s.)

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:37
KC27 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:35:
@PCJR @Jazsie @thehog
Ik heb een hele simpele automatisering in HA gemaakt, waarmee ik mijn Victrons aanstuur als ik "0" op de meter wil:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Balanceer feedin
description: ""
trigger:
  - platform: time_pattern
    seconds: /5
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.balanceer_grid
    state: "on"
action:
  - service: input_number.set_value
    data:
      entity_id: input_number.feedin_grid
      value: >-
        {{ (states('sensor.ess_vermogen_setpoint') | float(0) -
        (states('sensor.grid_power')|float(0) ) )| int(0) }}
mode: single

Deze automatisering wordt ieder 5 seconden getriggerd.
De input_number.feedin_grid is een hulp entity, zodra deze verandert dan schrijft hij die waarde naar de Victrons: een positief getal = laden, een negatief getal is terugleveren (ontladen).
De entity sensor.grid_power (slimme meter meetpunt) geeft aan hoeveel W er netto van/naar het grid gaat. Is deze positief dan moet er minder geladen cq meer ontladen worden, is deze negatief dan moet er meer geladen cq minder ontladen worden.
Dit is de meest simpele regeling die ik kon bedenken en werkt best wel effectief. In de toekomst wil ik het nog overzetten naar een PID regeling.
Komende zomer zal ik vaker naar "0" op de meter gaan omdat dan terugleveren voor mij minder aantrekkelijk wordt ivm het overschrijden van mijn salderings quotum (in combinatie met een hogere inkoopvergoeding bij Tibber vanaf 1 maart a.s.)
Kan je niet beter de trigger op sensor.grid_power zetten ipv elke 5 seconde?

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• KC27
  • Niet online
Polderdijk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 22:43:
[...]

Kan je niet beter de trigger op sensor.grid_power zetten ipv elke 5 seconde?
Goed idee. Gelijk geprobeerd. Ik was bang dat ie zou gaan slingeren, maar ook hier dempt hij naar die "0". Komt waarschijnlijk omdat de youless die aan de slimme meter hangt maar eens in de 10 seconden een nieuwe waarde doorgeeft aan HA. Een verplichte vertraging van 5 of 10 seconden zorgt juist voor de nodige demping.

• rleever
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Is er iemand bekend met het rechtsreeks bestellen op docanpower.com (EU stock?) ik ben van plan daar 16S cellen te bestellen 300+ Ah. Klopt het dat hun paypal adres maheropower@outlook.com is ?

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW

• PCJR
rleever schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:41:
Is er iemand bekend met het rechtsreeks bestellen op docanpower.com (EU stock?) ik ben van plan daar 16S cellen te bestellen 300+ Ah. Klopt het dat hun paypal adres maheropower@outlook.com is ?
Wat kost een pack daar? Ik heb via liionstore.nl 1 jaar terug besteld en nog elke week contact met de verkoper, erg prettig. Heb geen aandelen ofzo maar hij had ook weer nieuwe cellen.

• rleever
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
PCJR schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Wat kost een pack daar? Ik heb via liionstore.nl 1 jaar terug besteld en nog elke week contact met de verkoper, erg prettig. Heb geen aandelen ofzo maar hij had ook weer nieuwe cellen.
$155 voor 304Ah cellen incl transport etc etc.

[Voor 3% gewijzigd door rleever op 14-02-2023 10:09]

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW

• PCJR
Ik zou liionstore.nl es belle, zeg je dat je PCJR kent van Tweakers ;)

• KC27
  • Niet online
rleever schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:41:
Ik heb bij Docan besteld (maart 2022) en betaald via Alibaba. 32 cellen 280 Ah, 2 JBD bms totaal all in 4500 euro. Verscheept uit China.

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee