Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Waar heb jij al het materiaal (kabels, connectors en die "verbinder" tussen kabel en BMS) gehaald?Klotsred schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:42:
Ik zal hier mijn bouwwerk ook laten zien aangezien ik al een tijdje mee lees maar niet reargeer.
Ik heb een Victron Multiplus II GX 48V 5000VA 70 Amp hangen met daaraan 16x 3,2Volt 304 Ah batterijen van de bekende Amy van Alibaba.
Levertijd was 46 dagen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik een JKBMS van 150A met 2A active Balancer en CAN port. De CAN port moet ik nog aansluiten op de Victron maar onderdelen zijn nog onderweg.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De meterkast is voorzien van een 32A aardlekautomaat voor de Victron zodat ik met ruime marge onder mijn hoofdzekering van 35A blijf. De kabel tussen de schuur en de meterkast is 24 meter en voorzien van een 5-aderige 4mm2 kabel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De plus van het batterypack is gezekerd met een 200A ANL fuse.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het enclosure waar de batterijen instaan is inmiddels muisdicht en voorzien van een vochtvreter just in case of.
Inmiddels is er veel info bijgekomen die ik mis in de OP, wellicht dat de TS deze eens kan updaten @Erasmo
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Heeft iemand een goede 35mm2 perstang voor mij te leen? Ik heb er 1 gekocht en niet blij hoe deze krimpt (goedkoop is duurkoop).
Regio Gooi zou helemaal fijn zijn!
dank is groot, groet,
Jeroen
Ik heb er een te leen in omgeving Amersfoort, PB maar als je hem lenen wilt. Ik heb ook een Flir warmte camera te leen mocht je je geknepen creatie ook goed will testen.grotegok schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:41:
Goedemorgen,
Heeft iemand een goede 35mm2 perstang voor mij te leen? Ik heb er 1 gekocht en niet blij hoe deze krimpt (goedkoop is duurkoop).
dank is groot, groet,
Jeroen
Danke,Domba schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:26:
[...]
Mag je op dit forum 300+ pagina's door worstelen
Gelukkig pas mijn Duits wat opgehaald met skiën in Oostenrijk
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
Er zijn van die heater matjes die tussen de cellen gaan, die gaat automatisch aan en uit als t moet met een temp sensor.grotegok schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:28:
Beste mede tweakers,
Hoe doen jullie het met de LiFePO4 batterijen als je ze buiten het huis plaatst?
Ik heb de Victron Multiplus in de schuur opgehangen maar daar is de temperatuur rond nul graden...
Batterijen isoleren? Heater?
gr, Jeroen
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Andy is ruigKlotsred schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:57:
[...]
Ja, te veel gedoe bij onderhoud/ aanpassen en Andy uit down under doet het ook niet.![]()
Ik vind ook dat accu's moeten kunnen ademen en ik stress ze niet met maximale (ont)laadspanningen
Compressing is idd nog niet helemaal uitgeplozen/uitgepluisd of t nut heeft. Ik heb het wel gedaan met 2 houten platen en 4 draadstangen, voornamelijk eigelijk omdat ik de busbars gewoon echt niet wil laten bewegen.
Heb trouwens recent een hele fijne Neey balancer ipv die handmatige die er nog op ligt...
:strip_exif()/f/image/Iu1LUdntFv3RPHJcxJddDODq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door PCJR op 26-01-2023 10:37 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik heb nog een goede liggen van HBM Machines die je voor een zacht prijsje mag overnemen. Zitten matrijzen voor diverse mm2 bij. Origineel was ie 49,95 dacht ik.grotegok schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:41:
Goedemorgen,
dank is groot, groet,
Jeroen
Let ook wel op dat je perskabelschoenen ook van hoge kwaliteit (dik wandig) zijn, niet van ome Ali iig!
Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!
Goed en HBM klinkt wel als een vreemde combi.Polderdijk schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:40:
[...]
Ik heb nog een goede liggen van HBM Machines die je voor een zacht prijsje mag overnemen. Zitten matrijzen voor diverse mm2 bij. Origineel was ie 49,95 dacht ik.
Let ook wel op dat je perskabelschoenen ook van hoge kwaliteit (dik wandig) zijn, niet van ome Ali iig!
Maargoed, ik heb de luxe dat ik ze op het werk kan persen met een hand- of elektrische Klauke.
[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 26-01-2023 11:04 ]
Klopt bij HBM, maar ik heb 2 van die tangen, en leveren tot nu toe vakwerk af.bbbrumbrum schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:52:
[...]
Goed en HBM klinkt wel als een vreemde combi.
Maargoed, ik heb de luxe dat ik ze op het werk kan persen met een hand- of elektrische Klauke.
Maar mijn ome Ali was meer op de perskabelschoenen zelf, ik had de domme fout gemaakt om ze bij Ali te halen, maar die krijg je niet geknepen, veel te dun.
Nu gewoon goede kwaliteit uit Nederland.
Je hebt een testconnectie gesliced en trektest gedaan?Polderdijk schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:29:
[...]
Klopt bij HBM, maar ik heb 2 van die tangen, en leveren tot nu toe vakwerk af.
Maar mijn ome Ali was meer op de perskabelschoenen zelf, ik had de domme fout gemaakt om ze bij Ali te halen, maar die krijg je niet geknepen, veel te dun.
Nu gewoon goede kwaliteit uit Nederland.
ik heb de 9T, die ging voor mij iig ook prima
Ja die gebruik ik ook. En z'n kleinere broer heb ik eventueel over mocht je interesse hebben. Gaat van 4 tot 70 mm2.
Dank voor aanbod. Nu nog niet nodig.Polderdijk schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:36:
[...]
Ja die gebruik ik ook. En z'n kleinere broer heb ik eventueel over mocht je interesse hebben. Gaat van 4 tot 70 mm2.
Maar is er niet eoa open source oplossing hiervoor ? Of een standaard integratie op HA ?
Kom wel OpenEMS tegen. Lijkt ook tibber integratie te hebben etc.. hmm intersting
Zie bijgaande schets. Ik bedoel dus hetgeen op de 'besturing' component draait..
:strip_exif()/f/image/Eo6aQ5EtLx4tuu0wMtUimczf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 27-01-2023 12:48 ]
Vertrouwen op je eigen meting en dat doet niet iedereen met zelfde hardware en lang niet altijd op zelfde manier en voor gegevens die van je van internet nodig hebt zorg voor een backupMisterB schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:22:
Gents, het lijkt erop alsof iedereen zelf eoa oplossing aan het programmeren is om beetje efficient energie op het juiste moment in te kopen en te verkopen icm providers a la tibber / frank die een api bieden om data op te halen (zodat je weet wanneer) en een ess met api om laden / lossen te sturen etc..
Maar is er niet eoa open source oplossing hiervoor ? Of een standaard integratie op HA ?
Kom wel OpenEMS tegen. Lijkt ook tibber integratie te hebben etc.. hmm intersting
Zie bijgaande schets. Ik bedoel dus hetgeen op de 'besturing' component draait..
[Afbeelding]
Zoals uurprijzen Nordpool/Entso-e/API
Als voorbeeld
Ik heb 3 weken geleden aan de bel getrokken bij Tibber dat API stuk is en grote twijfel over app
Krijg bevesting dat bij de developers ligt maar dat ze nog druk zijn met prijsplafond en lagere prioriteit heeft
Opgegeven moment meldt Wouter zich ook in de threat met " voor rekening betaal je wat de app aangeeft en niet de API omdat de laatste uit wisseling over de API ging.
Nauw, Nee niet van plan
En als voobeeld gegeven, in zelfde uur 1kWh afgenomen en 1kWh teruggeleverd (eigenlijk 3Wh meer) welke Wouter kon gaan volgen.
Vanmorgen zie ik dat lijkt dat voor app opgelost is,
Maar API is nog knudde, zijn meer dingen die niet meer goed zitten
(zitten fouten in meterstanden uitlezen en daarop verbruik bepalen, zit er inmiddels 80% naast)
Sinds paar dagen is totaal maand verbruik zelfs hoger dan de meter telwerk in zijn levensduur tot nu gemeten heeft en is uitlezing door netwerkbeheerder.
API dag verbruik of uur verbruik klopt ook lang niet altijd (afwijking van paar honderd kWh te veel gezien maar ook op een dag (23-1) tot 228kWh minder, ik heb wel een thuisaccu maar niet zo'n krachtige
Ze hebben nodige extra moeten doen voor prijsplafond en dan gaat er weleens wat stuk.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
gaat er denk ik met name om dat de data actueel en betrouwbaar is want daar basseer je op of je gaat gebruiken of terug leveren op dat moment.. of de totalen kloppen is wel uit je meter te halen en die data heb je toch al wel
maar je moet idd zelf al wel op uurbasis je data verzamelen en vergelijken om te checken anders wordt het een oncontroleerbare mess en dus ook de tarieven van dat moment bijhouden
maar de vraag ging meer over het platform om eea te automatiseren (dus api provider uitlezen, meter standen uitlezen en api van je ess besturen / uitlezen)
ps - gebruik ook data van slimemmeterportal.nl om te checken (die zijn per 15 minuten hoog/laag leveren terug leveren van hele jaar in csv format - heb voor paar tientjes life-time abonnement (daramee kan je die data downloaden)
[ Voor 120% gewijzigd door MisterB op 27-01-2023 14:28 ]
Om dat allemaal in een pakket te hebben en te ondersteunen is een full time job.
Een algemene add-on voor HA dat via sensoren werkt oid zou wel handig zijn maar is er zover ik weet niet.
Ik zelf gebruik de Nordpool integratie in HA en ernaast die van Zonneplan, deze data gaat naar Node-Red waar ik alle "berekeningen" mee doe en vervolgens via HA of direct weer de ESS doet aansturen en eventueel andere groot verbruikers zoals laadpaal.
Opzet min of meer:
- P1 meter voor de 10 seconden telegram, registratie gaat naar HA maar ook naar eigen database voor administratie/controle.
- Sensorbox (ieder seconden) voor direct vebruikt, voor load balancing en als data voor de ESS.
- Energiemeter voor de laadpaal en andere groot vebruikers voor beter inzicht waar het grote deel van de energie naar toe gaat en voor administratie/controle.
en hoe vaak komt er data van de provider ?Jazsie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:48:
Probleem is dat iedereen verschillende hardware gebruikt.
Om dat allemaal in een pakket te hebben en te ondersteunen is een full time job.
Een algemene add-on voor HA dat via sensoren werkt oid zou wel handig zijn maar is er zover ik weet niet.
Ik zelf gebruik de Nordpool integratie in HA en ernaast die van Zonneplan, deze data gaat naar Node-Red waar ik alle "berekeningen" mee doe en vervolgens via HA of direct weer de ESS doet aansturen en eventueel andere groot verbruikers zoals laadpaal.
Opzet min of meer:
- P1 meter voor de 10 seconden telegram, registratie gaat naar HA maar ook naar eigen database voor administratie/controle.
- Sensorbox (ieder seconden) voor direct vebruikt, voor load balancing en als data voor de ESS.
- Energiemeter voor de laadpaal en andere groot vebruikers voor beter inzicht waar het grote deel van de energie naar toe gaat en voor administratie/controle.
Zonneplan doet komende 8u, dat is dus wat minder handig voor goed te voorspellen maar als backup data prima...
Er zijn ook nog andere day-ahead add-ons maar vind het voor nu prima. Misschien nog een 3de toevoegen maar gelukkig is het geen ramp als je een dag geen data hebt... dat overleef ik wel
zie nu idd noordpool group --- is dat een screen scraping interface dat je gebruikt .. neem aan dat ze niet for free market data beschikbaar stellen
[ Voor 42% gewijzigd door MisterB op 27-01-2023 15:03 ]
Je kunt zonder token iedere dag rond 13 uur data bij NordPool ophalen met een api.MisterB schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:56:
aha - ze doen dat voor de volgende dag/uren -- en houden ze zich dara dan ook aan want dat is je basis voor je beslissingen? en is dat dan per uur ofzo ? -- is er geen rt data ?
zie nu idd noordpool group --- is dat een screen scraping interface dat je gebruikt .. neem aan dat ze niet for free market data beschikbaar stellen
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
[ Voor 8% gewijzigd door MisterB op 27-01-2023 15:32 ]
De day ahead prijzen worden om 12:45 uur vastgesteld voor de volgende dag. Daarmee liggen ze vast voor die uren.MisterB schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:30:
ok nice, en is de praktijk ervaring dat je dan de volgende dag op de momenten die je de vorige dag ophaalde exact die prijzen doorberekend krijgt binnen die tijdslots ... of wordt dat ook wle last minute gewijzigd waardoor je plannetje de soep in loopt
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik draai met vroege inzet van accu +10% tov de laadprijs en ga daar bij niet off-gridMisterB schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:03:
Hmm, ja valt of staat met robuuste api van de provider
gaat er denk ik met name om dat de data actueel en betrouwbaar is want daar basseer je op of je gaat gebruiken of terug leveren op dat moment.. of de totalen kloppen is wel uit je meter te halen en die data heb je toch al wel
maar je moet idd zelf al wel op uurbasis je data verzamelen en vergelijken om te checken anders wordt het een oncontroleerbare mess en dus ook de tarieven van dat moment bijhouden
Dat geeft mij de mogelijkheid om vermogen uit accu te limiteren tot 30-40%, kortstondig hoger verbruik of schakelpieken die worden dan door het net opgevangen en die worden dan gecompenseerd als verbruik is gezakt onder limit en daarvoor gebruik ik wel de API /tibber Pulse.
Waarom limit, daar mee blijft Deye hybride en accu relatief koel. warmte is gewoon verlies.
@KC27 Geeft al het antwoord, precies wat ik zou zeggenMisterB schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:49:
ok clear thx
Ligt waarschijnlijk aan mij maar wat bedoel je precies met +10% tov laadpriijs?Domba schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:07:
[...]
Ik draai met vroege inzet van accu +10% tov de laadprijs en ga daar bij niet off-grid
Dat geeft mij de mogelijkheid om vermogen uit accu te limiteren tot 30-40%, kortstondig hoger verbruik of schakelpieken die worden dan door het net opgevangen en die worden dan gecompenseerd als verbruik is gezakt onder limit en daarvoor gebruik ik wel de API /tibber Pulse.
Waarom limit, daar mee blijft Deye hybride en accu relatief koel. warmte is gewoon verlies.
Ben erg benieuwd hoe men hier de aansturing doet:
- Laden wanneer prijs goedkoopst is, en dan je eigen verbruik dekken? Ongeacht de uurpijs?
- Enkel laden bij overschot PV, en dan je verbruik dekken ermee (in zover het kan).
- Bij "handelen"; wanneer doe je ontladen, wanneer de uurprijs 10-15-20 etc ct de kWh duurder is dan de prijs van het laden? Immers heb je ook energie verlies.
Mijn grootste verlies over een maand gezien is eigen verbruik van de hybride omvormer 70-75% en maar 25-30% is specifiek toe te rekenen aan het laden/ontladen van de accubank,Jazsie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:50:
Ligt waarschijnlijk aan mij maar wat bedoel je precies met +10% tov laadpriijs?
Ben erg benieuwd hoe men hier de aansturing doet:
- Laden wanneer prijs goedkoopst is, en dan je eigen verbruik dekken? Ongeacht de uurpijs?
- Enkel laden bij overschot PV, en dan je verbruik dekken ermee (in zover het kan).
- Bij "handelen"; wanneer doe je ontladen, wanneer de uurprijs 10-15-20 etc ct de kWh duurder is dan de prijs van het laden? Immers heb je ook energie verlies.
over totaal gezien incl PV opwek heb ik <10% verlies
Vandaag en morgen
27 januari
0-1u volledig net
1-4u accu laden tot SOC 95% (Tibber 29.8ct/kWh)
4-6u volledig net <32.8ct
6-0u volledig op Accu (uurprijs >110% >32,8ct
28 januari
0-4 volledig net <32.8ct
4-6u accu laden met 10kW (30.3ct/kWh
6-9u volledig net <33.6ct
9-12u volledig op accu >33,6ct
12-13u volledig net
13-14u laden met 10kW (nwe waarde accuprijs 30,2ct)
14-16u volledig net
16-20u volledig op accu
21-0u volledig van net (dit kan nog veranderen als prijzen 29-1 bekend zijn)
Ik heb ongeveer 20% verlies (round trip efficiëncy) Dat vind ik toch wel veel, temeer daar er grafieken van de Multiplus II zijn dat deze bijladen en ontladen steeds met 95% efficiëncy zou moeten werken en de accu wordt ook niet heet. Heeft iemand een tip waar ik naar moet kijken: infrarood fotos van de kabel(schoenen)?Domba schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:20:
[...]
Mijn grootste verlies over een maand gezien is eigen verbruik van de hybride omvormer 70-75% en maar 25-30% is specifiek toe te rekenen aan het laden/ontladen van de accubank,
Doe jij dit met de hand of gaat dit bij jou (net als bij mij) met een script?Vandaag en morgen
27 januari
0-1u volledig net
28 januari
0-4 volledig net <32.8ct
12-13u volledig net
14-16u volledig net
16-20u volledig op accu
Ben nog bezig met script, corrigeer nu na met hand.KC27 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:32:
[...]
[...]
Doe jij dit met de hand of gaat dit bij jou (net als bij mij) met een script?
Ik gebruik nog Solar Assitant tussen HA en Deye omvormer
HA past gegevens in Solar Assitant aan en die doet dat dan in Deye
Solar Assistant heeft 6 time presets die deze wegschrijft in Deye
Bedoelings is wel volledig over te gaan op HA die direct in Deye wegschrijft
15kWp van mijn 20kWp ligt op NW 10graden helling en ik zit nu te wachten tot deze echt aanslaat, dat ik kan testen
Ik heb PV direct aan de Deye, maar ik heb ook nog PV op 3 netgebonden type omvormers waarvan twee 2 ZO 15 graden helling PV voor de AUX poort van de DEYE met een eigen netgebonden type omvormer.
Op dit moment heb ik nog geen sturing in HA om de AUX ingang direct te koppelen aan Grid (pass-through) en moet ik me behelpen met een ATS in de AUX ingang die de 3 netgebonden type omvormers direct naar GRID schakelt als accu vol is en uurprijs goeds. Ik moet daar nog in de groepenkast duiken, ik ben er niet uit of ik een primaire A of B source ATS , (welke zijde ATS voor ziet van spannning) nodig heb en met hoeveel delay als ook ervaring op doen met frequentie-sturing van AUX poort om de netgebonden type omvormers eerst uit te schakelen voor overschakelen en opnieuw laten opstarten
Dus kort door de bocht doe je laden in de goedkoopste uren en wanneer uurprijs > 100% en < 110% is tegenover de laadprijs dan pak je van het net en wanneer de uurprijs >110% tegenover de laadprijs is doe je volledig op accu.Domba schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 17:20:
[...]
Mijn grootste verlies over een maand gezien is eigen verbruik van de hybride omvormer 70-75% en maar 25-30% is specifiek toe te rekenen aan het laden/ontladen van de accubank,
Vandaag en morgen
27 januari
0-1u volledig net
28 januari
0-4 volledig net <32.8ct
12-13u volledig net
14-16u volledig net
16-20u volledig op accu
Trek je daarmee je verliezen laten we zeggen 20% wel mee recht + dat het goedkoper is dan direct van het net?
Bij 10ct verschil is het logisch maar dit zijn kleine verschillen waarbij ik afvraag of dit nut heeft door de energieverlies...
Oordeel zelf
December 27,5% via accu (in kWh)
net+PV 1655.1 Verbruik + Teruglevering 1551.0
Waarvan accu in 456.1 en uit accu 430.6 SOC status begin en eind <5%
Januari voor zover doel 50% via accu (in kWh)
net+PV 1084,6 Verbruik + Teruglevering 977.2
Waarvan accu in 499.5 en uit accu 466.2 SOC status begin en eind verschil 25%
Ik geeft SOC erbij vanwege nuttige capaciteit accu 28kWh is en op 1000kWh maakt dat nog paar procent verschil
Als je dan een paar kW gebruikt dan valt het allemaal wel mee, zo'n 4% a 5%. Maar bij lagere vermogens wordt het toch een behoorlijk aandeel.
Je zou ook kunnen zeggen dat de omvormerverliezen ~2kWh per dag zijn.
Momenteel laad ik in de nacht, en ontlaad ik op de dag. Kom meestal net uit met m'n accu.
Gedeeltes van de dag het net gebruiken ipv de accu zoals @Domba doet, kan dan wel zinnig zijn.
In rust gebruikt ie maar zo'n 10-15W.
Enkele dagen geleden was het in de ochtend zonnig, en wilde ik terugleveren (want hoge kWh prijs) ipv de accu bijladen. Maar kreeg niet voor elkaar, hij wil altijd de accu bijladen. Enig idee welke settings ik daarvoor moet aan/uitzetten?
[Edit] even een test.. Accu opladen 5000W AC => 4631W DC. 7,3% verlies.
Bij 10667W AC => 9833W DC. 8% verlies.
[ Voor 6% gewijzigd door stegen op 27-01-2023 23:16 ]
Kan op 2 manierenstegen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:21:
Enkele dagen geleden was het in de ochtend zonnig, en wilde ik terugleveren (want hoge kWh prijs) ipv de accu bijladen. Maar kreeg niet voor elkaar, hij wil altijd de accu bijladen. Enig idee welke settings ik daarvoor moet aan/uitzetten?
Voor beide manieren
Zero export dient uit, sell first aan.
Zero export power op nul
Max Sell Power dient een waarde te hebben
Je kan de tabel (time of use aan) gebruiken en regelen
met power van actieve tijdsperiode hoeveel vermogen accu dient te leveren
(voorwaarde dat grid charge voor tijdsperiode niet aangevinkt is), dan gaat deel naar load en wat te veel is wordt teruggeleverd en als je SOC-mode gebruikt, wordt alleen max deel van accu gebruikt,zolang SOC hoger is dan dat percentage wordt accu ingezet
de andere is Time of Use tabel uitzetten en direct regelen via max sell power
Max is nu afhankelijk van
-BMS max setting
-Max discharge setting in Deye
-je hebt nu geen bescherming dat maar tot x% SOC wordt ingezet.
Als je time of use vinkje weer zet ga je verder met ingestelde presets
Dus pak en beet ~15% als we gelijke verliezen nemen bij ontladen.stegen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 22:21:
Ik meet zo'n 80W aan omvormerverliezen (Deye) om van DC naar AC te gaan.
Als je dan een paar kW gebruikt dan valt het allemaal wel mee, zo'n 4% a 5%. Maar bij lagere vermogens wordt het toch een behoorlijk aandeel.
Je zou ook kunnen zeggen dat de omvormerverliezen ~2kWh per dag zijn.
Momenteel laad ik in de nacht, en ontlaad ik op de dag. Kom meestal net uit met m'n accu.
Gedeeltes van de dag het net gebruiken ipv de accu zoals @Domba doet, kan dan wel zinnig zijn.
In rust gebruikt ie maar zo'n 10-15W.
[Edit] even een test.. Accu opladen 5000W AC => 4631W DC. 7,3% verlies.
Bij 10667W AC => 9833W DC. 8% verlies.
Stel we nemen 10% verlies (beetje marge houden) bij laden/ontladen:
kWh in | Verlies % | kWh accu | kWh prijs | Kosten laden | |
---|---|---|---|---|---|
Laden | 100 | 10 | 90 | € 0,150 | € 15,000 |
kWh accu | Verlies % | kWh uit | kWh prijs | Opbrengst ontladen | |
Ontladen | 90 | 10 | 81 | € 0,185 | € 15,001 |
Opbrengst | 0,001 | EUR | |||
Verschil prijs laden/ontladen | 0,035 | EUR |
Dus minimaal 3,5ct verschil om break-even te draaien....
Bij 10ct de kWh verschil bij 100 kWh in zou dat € 5,25 opbrengst geven.
Bij een verlies van 5% laden/ontladen kom je uit op € 7,56.
Ben je -effe snel berekent op een bier viltje- wel even bezig met je ESS systeem terug verdienen
PV niet mee genomen in de berekening, dat maakt het nog complexer.
Denk wel dat PV overschot gebruiken om te laden en dat dan later gebruiken meer opbrengt ivm dat de prijzen op dat moment lager ligt...
En je doet iedere dag met de hand instellen? Mij niet gezien, dat moet echt gewoon automagisch gaanDomba schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:15:
[...]
Kan op 2 manieren
Voor beide manieren
Zero export dient uit, sell first aan.
Zero export power op nul
Max Sell Power dient een waarde te hebben
Je kan de tabel (time of use aan) gebruiken en regelen
met power van actieve tijdsperiode hoeveel vermogen accu dient te leveren
(voorwaarde dat grid charge voor tijdsperiode niet aangevinkt is), dan gaat deel naar load en wat te veel is wordt teruggeleverd en als je SOC-mode gebruikt, wordt alleen max deel van accu gebruikt,zolang SOC hoger is dan dat percentage wordt accu ingezet
de andere is Time of Use tabel uitzetten en direct regelen via max sell power
Max is nu afhankelijk van
-BMS max setting
-Max discharge setting in Deye
-je hebt nu geen bescherming dat maar tot x% SOC wordt ingezet.
Als je time of use vinkje weer zet ga je verder met ingestelde presets
Misschien kan je beter een nog een tijdje op bank blijven zitten, op moment is er nog geen systeem dat out the box met NL concept van dynamische uurtarieven werkt,Jazsie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 03:17:
[...]
<knip>
[...]
En je doet iedere dag met de hand instellen? Mij niet gezien, dat moet echt gewoon automagisch gaan![]()
Als je er nu aan begint met een thuisaccu zal je daar tijd in moeten steken om iets in Home Assistant aan elkaar te knopen.
Voor Deye (=Sol-Ark (US)/Sunsynk (Afrika), Turbo Energy (afrika/Spanje), Engie) is er nog niet zoveel als voor Vitron omgeving, maar ook Harold Halewijn of KC27 hadden niet met een paar klikken in een namiddag compleet.
Elk klein stapje kost tijd en testen.
bijv ten alle tijden voorkomen dat accu's nooit compleet leeg raakt, ook niet door zelfontlading.zolang die aan een Deye hangt met communicatie of omdat je een nwe accu met afwijkende calibratie hebt toegevoegd ( ik heb 1 master en 3 slaves).
Seplos BMS heeft die optie, als SOC onder een bepaalde waarde komt, hoe je settings ook hebt staan er wordt geladen tot x% boven absoluut minimum als net aansluiting beschikbaar of andere bron..
De nwe Seplos 10E versie heeft het zelfs als default voor 10%SOC,( als SOC in een multi mode 1 accu module beneden SOC 5% komt wordt er geladen tot net boven 10% net zolang tot alle accu's met BMS met accu's de calibratie weer gelijk is tov de spanning.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oxD1sWRXu9zRNm8KHLPmajpp.png?f=user_large)
eerste 6 pieken zijn een overrule door de master BMS ivm afwijken SOC calibratie van 1 module tov spanning van lopend programma, de 7e bredere is een geplande laad actie. (door parallel aansluiting is DC spanning het zelfde, vandaar het belang van gelijke kabel en lengtes of zelfde milliOhm's per aansluiting met meerder accu modules)
Seplos BMS kent een ingestelde capaciteit die je ingeeft en een "real capaciteit" die in eerste cycle wordt bepaald door geheel op te laden en geheel te ontladen. Je kan daarmee accu modules van verschillende Ah combineren (in mijn geval 15kWh module met 5kWh)
Voor Vitron omgeving is Andy er ook mee bezig (heeft er al 15 YT's aan besteed over 3 maanden) ook niet in een namiddag gefixed.
Sorry maar je eerste zin vraagt toch enige uitleg, een opmerking die naar mijn menig nergens op slaatDomba schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:55:
[...]
Misschien kan je beter een nog een tijdje op bank blijven zitten, op moment is er nog geen systeem dat out the box met NL concept van dynamische uurtarieven werkt,
Als je er nu aan begint met een thuisaccu zal je daar tijd in moeten steken om iets in Home Assistant aan elkaar te knopen.
Voor Deye (=Sol-Ark (US)/Sunsynk (Afrika), Turbo Energy (afrika/Spanje), Engie) is er nog niet zoveel als voor Vitron omgeving, maar ook Harold Halewijn of KC27 hadden niet met een paar klikken in een namiddag compleet.
Elk klein stapje kost tijd en testen.
bijv ten alle tijden voorkomen dat accu's nooit compleet leeg raakt, ook niet door zelfontlading.zolang die aan een Deye hangt met communicatie of omdat je een nwe accu met afwijkende calibratie hebt toegevoegd ( ik heb 1 master en 3 slaves).
Seplos BMS heeft die optie, als SOC onder een bepaalde waarde komt, hoe je settings ook hebt staan er wordt geladen tot x% boven absoluut minimum als net aansluiting beschikbaar of andere bron..
De nwe Seplos 10E versie heeft het zelfs als default voor 10%SOC,( als SOC in een multi mode 1 accu module beneden SOC 5% komt wordt er geladen tot net boven 10% net zolang tot alle accu's met BMS met accu's de calibratie weer gelijk is tov de spanning. [Afbeelding]
eerste 6 pieken zijn een overrule door de master BMS ivm afwijken SOC calibratie van 1 module tov spanning van lopend programma, de 7e bredere is een geplande laad actie. (door parallel aansluiting is DC spanning het zelfde, vandaar het belang van gelijke kabel en lengtes of zelfde milliOhm's per aansluiting met meerder accu modules)
Seplos BMS kent een ingestelde capaciteit die je ingeeft en een "real capaciteit" die in eerste cycle wordt bepaald door geheel op te laden en geheel te ontladen. Je kan daarmee accu modules van verschillende Ah combineren (in mijn geval 15kWh module met 5kWh)
Voor Vitron omgeving is Andy er ook mee bezig (heeft er al 15 YT's aan besteed over 3 maanden) ook niet in een namiddag gefixed.
Ben momenteel zelf ook bezig met powerwall bouwen, en ja er is inderdaad momenteel geen kant en klaar systeem voor in NL.
Moet ik dan maar op de bank blijven zitten?
Neen, ik schrijf momenteel mijn eigen aansturing voor hoe ik wil dat mijn ESS zich moet gedragen.
Dat jij dat nu met de hand doet heb ik absoluut niks op tegen, gaf alleen aan dat ik het gewoon direct automatisch wil.
En ook dat kost inderdaad tijd en mogelijk veel testen/fine tunen. Daar zijn we Tweakers voor he.
Leuk verhaal mbt je Seplos BMS, begrijp alleen niet wat dit toevoegt op mijn opmerking mbt automatisch aansturen.
Overigens doet ieder goede BMS dit al standaard, daar is Seplos BMS geen uitzondering in.
Dit is geen automatisering, dit is de functie/taak van de BMS...
En je weet toch dat wanneer je een nieuwe accubank toevoegt, deze eerst moet kalibreren/balanceren voordat je deze aansluit
Verder leuke en informatieve YT kanaal van Andy, was ik ook al bekend mee
Je wilt ineens automatisch dat is er niet, ben er mee bezig,Jazsie schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:14:
[...]
Sorry maar je eerste zin vraagt toch enige uitleg, een opmerking die naar mijn menig nergens op slaat.
ik heb ook een alternatief post om via MQTT voor de Deye controls in HA te krijgen die je niet via google vindt
En het voorbeeld mijn HA sturing moet ook met overrules over weg kunnen en geen wilde dingen doen
Geen idee wat je informatief vindt.Verder leuke en informatieve YT kanaal van Andy, was ik ook al bekend mee.
De Seplos 10E is van na Seplos firmware versie V2.9 is geschreven
Andy heeft de 3 BMS-en van Seplos ontvangen met firmware versie V2.9 erop en zelf de oude firmware V2.8 van een 1/2-1 jaar eerder erop gezet, hoe moeilijk wil je het je zelf maken, wel interessant om te onderzoeken en goed voor nodige YT filmpjes.
Ik heb het al twee keer met hem over gehad, en hier als eens gepost dat ik aantal aspecten en bevindigen niet kan bevestigen of herhalen wat die in zijn YT onder aandacht brengt.
Voor mij is dat wat die daar doet "bashen" door oudere firmware bestemd voor een ander ouder model en tenminste 2 pcb's versies eerder met andere componenten te gebruiken.
Is er niet maar ben ik wel aan het schrijven zoals ik al aangaf, dat is niet "ineens" automatisch...Domba schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:49:
Je wilt ineens automatisch dat is er niet, ben er mee bezig,
[...]
Zijn YT kanaal in zijn geheel, ik spreek niet specifiek over de Seplos BMS... (heb ik ook verder niks aan want maak geen gebruik van Seplos BMS).
Laten we verder maar gewoon ontopic blijven.
Ik heb deze week al een mail naar Mosa gestuurd maar ze zijn niet echt snel met antwoorden.
Maar maakte uiteindelijk weinig uit, want op de accu's heb ik 3+ maanden moeten wachtten.
En wat kostte dat all-in?stegen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:31:
Ik had geen zin om lang te wachten, en heb hem op Alibaba gekocht. In een paar weken in huis.
Maar maakte uiteindelijk weinig uit, want op de accu's heb ik 3+ maanden moeten wachtten.
Heb die vraag tijdje terug ook gesteld: andere suppliers waren Voltacell & liionstore. Van beide inmiddels wat prijzen terug gehad en die waren vergelijkbaar met Mosa. Voor de 5kW ~2500ex.N schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:39:
Waar hebben jullie je Deye inverter gekocht? Ik ben opzoek naar de sun-5k-sg04lp3-eu 5kW uitvoering.
Ik heb deze week al een mail naar Mosa gestuurd maar ze zijn niet echt snel met antwoorden.
De 12K versie was $2522 inc UPS shipping. Kwam nog wel een btw factuur achteraan van UPS van € 483,61
Iemand dit al eens meegemaakt? Is dit een bug in de firmware misschien, ik zit nog op C027, update is wel al aangevraagd.
Over firmware opties, de nieuwe Deye Cloud app heeft nu ook een firmware update functie, alleen zijn er nog geen firmwares te downloaden.
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)
In 031C is een continue gebruik van vermogen uit accu die ik ook zie met ampere tang.mahagen schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:22:
Deye mensen, ik heb wat vreemds, er wordt steeds heel kort ca100W uit de batterij gepakt. Ondanks dat bij time-of-use vermogen op 0 staat (voor alle 6 de intervallen). Batterij is daardoor dus 47V ondertussen en dat terwijl min voltage op 49V staat...
Iemand dit al eens meegemaakt? Is dit een bug in de firmware misschien, ik zit nog op C027, update is wel al aangevraagd.
Over firmware opties, de nieuwe Deye Cloud app heeft nu ook een firmware update functie, alleen zijn er nog geen firmwares te downloaden.
Onderstaand is van deze namiddag met wat PV opwek, waar die ook nog ca 25W pakt van de DC komende van de PV voor eigenverbruik op moment die PV er niet is haalt die meer uit de accu, wat het zo moeilijk maakt om greep te krijgen op eigenverbruik van de hybride omvormer.
/f/image/gpcugI00DNsg7fL3RJID2bTv.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt, het is dus zonder pv aangesloten (wel omvormers op generator/micro poort) en ondanks dat de min V van batt is gepasseerdDomba schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:51:
[...]
In 031C is een continue gebruik van vermogen uit accu die ik ook zie met ampere tang.
Onderstaand is van deze namiddag met wat PV opwek, waar die ook nog ca 25W pakt van de DC komende van de PV voor eigenverbruik op moment die PV er niet is haalt die meer uit de accu, wat het zo moeilijk maakt om greep te krijgen op eigenverbruik van de hybride omvormer.[Afbeelding]
Heb nu discharge op BMS uitgezet maar vraag mij af hoe leeg hij de batt zal maken? zal vandaag niet 0 zijn trouwens, vanaf 1 uur 16c
MAIN:2005-1124-1807
HMI:0-1001-c032
Had je dat aangevraagd of is het 'vanzelf' gebeurd?stegen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:03:
Het licht ging zonet uit, en ik heb nu versie C032 op de Deye inverter. Er is ook time of use optie voor de weekdagen bij gekomen.
MAIN:2005-1124-1807
HMI:0-1001-c032
(Batt gebruik was waarschijnlijk van mijn modbus gerommel, gebeurt nu niet meer)..
Bedankt, ik wacht nog op de update...stegen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:25:
Ik had het aangevraagd, serienummer van inverter en logger doorgegeven.
Ondertussen een pull op de KellerZa HomeAssistant plugin ingestuurd voor de 3fase versies (beta beta beta), tevens de Node-red flow werkend.
Kortom, vanaf je comfortabele stoel je Deye configureren gewoon volledig mogelijk
Eens kijken waar het allemaal gedocumenteerd kan worden.
[ Voor 77% gewijzigd door rroetenberg op 01-02-2023 11:18 ]
Victron biedt RS485 naar Zigbee modules. Misschien kun je daar wat mee?rroetenberg schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:41:
Is een CT clamp of energy meter noodzakelijk i.c.m. Deye? Ik wil graag de omvormer in de schuur ophangen en heb geen mogelijkheid meer om een RS485 kabel te trekken hiervoor. Wellicht iemand dit ook al voor elkaar gekregen met een RS485 to eth module?
Wat is je setup?rroetenberg schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:41:
Is een CT clamp of energy meter noodzakelijk i.c.m. Deye? Ik wil graag de omvormer in de schuur ophangen en heb geen mogelijkheid meer om een RS485 kabel te trekken hiervoor. Wellicht iemand dit ook al voor elkaar gekregen met een RS485 to eth module?
Bijv ik heb mijn hele huis op (critical) LOAD en geen verbruikers tussen de net aansluiting of omvormer
een modbus meter of CT-clamps voegen niets toe bij deze setup (ik heb ze wel aangesloten)
Wat ik heb is zijn 2 kabels 5-aderige kabels naar de meterkast,
( van nwe hoofdgroepen kast met net hoofdschakelaar en kabel afzekering naar de omvormer en terug naar groepenkast met de groepen van de woning, bij de hybride heb ik een ATS zodat ik hybride er tussenuit kan schakelen om eraan te werken)
Eigenlijk nog niets. Maar bedoeling is om een accu te plaatsen in de schuur waarbij ik wil gaan laden als het goedkoop is en gebruiken/verkopen als kosten hoog zijn. Bedoeling is ook alles met HA aan te gaan sturen. Vandaar de vraag is een energy meter of CT klem nodig.Domba schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 11:47:
[...]
Wat is je setup?
Bijv ik heb mijn hele huis op (critical) LOAD en geen verbruikers tussen de net aansluiting of omvormer
een modbus meter of CT-clamps voegen niets toe bij deze setup (ik heb ze wel aangesloten)
Wat ik heb is zijn 2 kabels 5-aderige kabels naar de meterkast,
( van nwe hoofdgroepen kast met net hoofdschakelaar en kabel afzekering naar de omvormer en terug naar groepenkast met de groepen van de woning, bij de hybride heb ik een ATS zodat ik hybride er tussenuit kan schakelen om eraan te werken)
Sluit niet uit dat in de toekomst off-grid wil gaan draaien, maar goed dan moet er veel meer gaan gebeuren.
Voor alleen inkopen/ verkopen plaats je HA met RS485 kabel bij de hybride en haal je P1 op met wifi, of sluit HA lan aan op een repeater met lan uitgang (zelfs een powerline zou kunnen), maar fysiek is in beide gevallen HA dichtbij hybride.rroetenberg schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:07:
[...]
Eigenlijk nog niets. Maar bedoeling is om een accu te plaatsen in de schuur waarbij ik wil gaan laden als het goedkoop is en gebruiken/verkopen als kosten hoog zijn. Bedoeling is ook alles met HA aan te gaan sturen. Vandaar de vraag is een energy meter of CT klem nodig.
Sluit niet uit dat in de toekomst off-grid wil gaan draaien, maar goed dan moet er veel meer gaan gebeuren.
LFP accu's in een schuur deze dien je wel boven nul te houden eerder 10 graden.
Maar je moet een meter hebben want anders weet je niet hoeveel je terug moet voeden
Ik doe allea via HA/Node-Red (Victron)
[ Voor 8% gewijzigd door Jazsie op 01-02-2023 12:33 ]
Zelf overbrug ik een afstand van ca25mtr met de meegeleverde CT clamps maar deze dan wel verlengd met een utp kabel, dit werkt prima (alleen even uitzoekwerk, welke clamp hoort bij welke fase en wat is de polariteit). Je kan ook een losse meter met modbus aanschaffen, daar kan je dan direct de utp in pluggen, andere kant in de Deye.
Van p1 kan je niet rechtstreeks naar de Deye. Tussenstappen zoals via HA is omslachtig, levert vertraging op en bij herstart van HA enz geen communicatie dus heeft niet mijn voorkeur.
Heb een slimme meter die ook uitlees in HA. Daarom vraag ik mij ook af of een meter/ct clamp nodig is. Idee was.. 500watt gebruik in huis, dan ook 500watt terug te leveren en dit via HA te regelen.Jazsie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:27:
Als je een slimme meter hebt kan je de P1 gebruiken @rroetenberg.
Maar je moet een meter hebben want anders weet je niet hoeveel je terug moet voeden.
Ik doe allea via HA/Node-Red (Victron)
Als HA eruit ligt dat heb ik grotere zorgen dan dat omvormer stil ligtmahagen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:44:
Als je iets tussen de Deye en hoofdmeter hebt zitten en je wilt de Deye laten acteren op verbruik (0 op de meter houden bijvoorbeeld) dan moet er iets gegevens aan de Deye aanleveren.
Zelf overbrug ik een afstand van ca25mtr met de meegeleverde CT clamps maar deze dan wel verlengd met een utp kabel, dit werkt prima (alleen even uitzoekwerk, welke clamp hoort bij welke fase en wat is de polariteit). Je kan ook een losse meter met modbus aanschaffen, daar kan je dan direct de utp in pluggen, andere kant in de Deye.
Van p1 kan je niet rechtstreeks naar de Deye. Tussenstappen zoals via HA is omslachtig, levert vertraging op en bij herstart van HA enz geen communicatie dus heeft niet mijn voorkeur.
Ik ervaar geen vertraging, heb je P1 die 10 seconden telegram stuurt dan is er inderdaad wel wat vertraging maar is geen showstopper.
Dat is precies hoe ik het dus doe maar dan met Victron Multiplus die je gewoon "dom" kan aansturen.rroetenberg schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 13:28:
[...]
Heb een slimme meter die ook uitlees in HA. Daarom vraag ik mij ook af of een meter/ct clamp nodig is. Idee was.. 500watt gebruik in huis, dan ook 500watt terug te leveren en dit via HA te regelen.
Zou dus effe kijken of je de Deye kan aansturen.
Zover ik -effe snel opgezocht- zie kan je sowieso een RS485 energie meter aansluiten. Dus in "ergste" geval doe je via HA/Node-Red de RS485 energie meter "simuleren" en denkt de Deye omvormer dat er een echte energie meter aan hangt
Jazsie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:20:
[...]
Als HA eruit ligt dat heb ik grotere zorgen dan dat omvormer stil ligt.
Ik ervaar geen vertraging, heb je P1 die 10 seconden telegram stuurt dan is er inderdaad wel wat vertraging maar is geen showstopper.
[...]
Wel als je op stilstaande meter wil gasn managen heb je rt data nodig zoals victron dat ook doet met energy meter
Dat is precies hoe ik het dus doe maar dan met Victron Multiplus die je gewoon "dom" kan aansturen.
Zou dus effe kijken of je de Deye kan aansturen.
Zover ik -effe snel opgezocht- zie kan je sowieso een RS485 energie meter aansluiten. Dus in "ergste" geval doe je via HA/Node-Red de RS485 energie meter "simuleren" en denkt de Deye omvormer dat er een echte energie meter aan hangt.
om het bouwen. Onder het onderdeelnummer 0z1915592H al wel een site gevonden waar er aan een thuisaccu gewerkt wordt. Eigenlijk de vraag is het een do or don´t?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
1 module levert ongeveer 48V en heeft een capaciteit van rond de 6-7 kWh. 7 van deze modules maakt 1 45kWh pack van rond de 400V en 48kWh (45kWh usable).Boszie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:24:
Is er iemand in dit forum die ervaring heeft met de 45 kWh accu modules van Volkswagen. Ik heb de beschikking over een aantal van deze modules. Het lijkt me heel interessant maar ik heb nog niet de kennis
om het bouwen. Onder het onderdeelnummer 0z1915592H al wel een site gevonden waar er aan een thuisaccu gewerkt wordt. Eigenlijk de vraag is het een do or don´t?
voor zover ik kan zijn zijn het lithium Ion cellen. Deze zijn een stuk gevaarlijker dan de meestal door hobbyisten gebruikte LiFePO4 cellen. Lithium Ion cellen kunnen spontaan in brand vliegen. leuke filmpjes te vinden van tesla spontaneous fire op youtube. Bij auto's is dit uiteraard zwaar beveiligd en dit wil je thuis ook. Daarom zou het niet mijn keuze zijn, omdat het best wat complexiteit (en risico) meeneemt. Mensen die laptopaccus uit elkaar halen en daar een powerwall van maken in australie en nieuw zeeland bouwen dit in een container buiten het huis...
ik zou zeggen don't
Neen hoor, ik doe ook aansturen op 0 op de meter en dat gaat prima. Dit is inderdaad dan wel bij 1 seconden data.MisterB schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:25:
[...]
Wel als je op stilstaande meter wil gasn managen heb je rt data nodig zoals victron dat ook doet met energy meter
Bij 10 seconden data zal het aansturen uiteraard trager gaan maar nog steeds geen showstopper.
Mee eens dat je nu wel een extra laag ertussen hebt zitten.
Ik heb voor deze methode gekozen omdat bij mij het onmogelijk is om een verbinding te leggen tussen de Victron en meterkast, daarnaast zou er weer (heb er al genoeg) een energie meter bij moeten komen.
Hoop geld bespaard nu
Hoewel @prein2 zeker een punt heeft dat Lithium-ion gevaarlijker is dan LiFePO4 cellen valt dit wel reuze mee mits je ze goed behandeld. En deze gaan echt niet spontaan in brand, dan zijn ze gewoon misbruikt/mishandeld.Boszie schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:24:
Is er iemand in dit forum die ervaring heeft met de 45 kWh accu modules van Volkswagen. Ik heb de beschikking over een aantal van deze modules. Het lijkt me heel interessant maar ik heb nog niet de kennis
Ieder module moet je voorzien van een BMS (bestaande gebruiken of zelf eentje plaatsen) en afzekeren.
Vervolgens sluit je ze parallel aan.
Eigenlijk niet veel anders als een LiFePO4 aansluiten.
Wat is jullie mening, ervaring, gedachten mbt het plaatsen van een LifePo4 batterij IN huis tav veiligheid, verzekering?
Ik ga dit overwegen aangezien mijn schuur 20m van mijn meterkast af staat en niet is geïsoleerd, niet vorstvrij.
Betreft in mijn geval een 1x Multiplus en 16x EVE304Ah batterijen.
groet,
Jeroen
(Dus missschien een idee om eerst voorzichtig te polsen zonder aan te geven dat je het wilt/al hebt).
LiFePO4 zijn verder zo veilig (zelfs bij mishandeling) dat ze niet in brand vliegen, uiteraard is er altijd een kans dat het mis gaat echter zit je bij LiFePO4 wel min of meer het veiligst wat batterijen betreft...
Ik heb ook alles in huis wegens gebrek aan kelder/schuur... en dat is met Lithium-Ion.
Gewoon zorgen dat je systeem degelijk is gemaakt
CT-Clamps meegeleverd met mijn Deye gewoon verlengd met cat5 utp (gesoldeerd en krimpkous). Werkt prima, omvormer houdt netjes de 0 als dit is ingesteld.
https://www.promat.com/nl...rende-platen/promatect-h/grotegok schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 06:56:
Goedemorgen,
Wat is jullie mening, ervaring, gedachten mbt het plaatsen van een LifePo4 batterij IN huis tav veiligheid, verzekering?
Ik ga dit overwegen aangezien mijn schuur 20m van mijn meterkast af staat en niet is geïsoleerd, niet vorstvrij.
Betreft in mijn geval een 1x Multiplus en 16x EVE304Ah batterijen.
groet,
Jeroen
En dan een bijpassend blussysteem er bij.
Dat gaat mij wat ver, al is het mogelijk wel wenselijk.'jadjong schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:43:
[...]
https://www.promat.com/nl...rende-platen/promatect-h/
En dan een bijpassend blussysteem er bij.
Ik laad (t) ze voorlopig wel in de schuur.
Iemand al aan plak verwarmingsfolie gedacht, ge-experimenteert in de wintermaanden?
https://infrarot-fussboden.de/12V-Heizfolie-14cm-110W
Bij Hema, Action, Lidl, Aldi, etc
Jazeker, zal zeker werken maar vind dit geen gezicht.....Hermarcel schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:13:
@grotegok elektrische fleece deken een idee? Lekker flexibel en alles erbij om veilig op 230V aan te sluiten.
Bij Hema, Action, Lidl, Aldi, etc
Liever direct contact, betere warmte overbrugging door direct op de cellen te plakken.
Ik heb momenteel 10 panelen met micro omvormers gericht op zuid. Op de voorkant van de woning wil ik nog eens 12 tot 14 panelen bijplaatsen maar wel met micro omvormers ivm schaduw van een boom.
Heb een 3 fase aansluiting en de huidige panelen zijn op 1 fase aangesloten.
Zou ik ook zo'n Deye omvormer kunnen gebruiken puur voor opslag? Dus de extra 12 panelen voor op de woning en de 10 achter op zuid dan aansluiten op de AC input? En dan dus geen panelen direct aansluiten op de Deye?
Een victron met 3 x een Multiplus wordt mij te duur.
Of zijn er nog andere 3 fase oplossingen? Wij kan mij even in de juiste richting helpen.
Heeft iemand al iets gemaakt waarmee je P1 smartmeter data, beschikbaar in HA, in Venus kan pushen, via dbus-mqtt? Of via node-red?
Heb je ook al gekeken wat je precies ermee wilt doen?Flappie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:01:
Ik heb wat zitten lezen in dit topic omtrent batterij opslag.
Ik heb momenteel 10 panelen met micro omvormers gericht op zuid. Op de voorkant van de woning wil ik nog eens 12 tot 14 panelen bijplaatsen maar wel met micro omvormers ivm schaduw van een boom.
Zou ik ook zo'n Deye omvormer kunnen gebruiken puur voor opslag? Dus de extra 12 panelen voor op de woning en de 10 achter op zuid dan aansluiten op de AC input? En dan dus geen panelen direct aansluiten op de Deye?
Of zijn er nog andere 3 fase oplossingen? Wij kan mij even in de juiste richting helpen.
Diegene die hier een Deye omvormer hebben, programeren iedere dag voor de volgende dag wat de omvormer op x tijd moet doen om gebruik te maken van dynamischie tarieven...
Ik doe dat via modbus TCP in Node-Red naar de Venus GX.grotegok schreef op maandag 6 februari 2023 @ 07:49:
Vraag:
Heeft iemand al iets gemaakt waarmee je P1 smartmeter data, beschikbaar in HA, in Venus kan pushen, via dbus-mqtt? Of via node-red?
dbus-mqtt methode staat op mijn lijst maaar via modbus TCP werkt het net zo goed (en dus niet echt prio)...
Euh ja of automatisch natuurlijk....Jazsie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:35:
[...]
Heb je ook al gekeken wat je precies ermee wilt doen?
Diegene die hier een Deye omvormer hebben, programeren iedere dag voor de volgende dag wat de omvormer op x tijd moet doen om gebruik te maken van dynamischie tarieven...
Hoe bedoel je automatisch? Kan de Deye praten met een API van een dynamische leverancier?
Mooie van een 3fase Deye is dat hij een 3fase 'generator/micro-omvormer' ingang heeft. Sluit je micro's of andere omvormers daarop aan. Sturing van opwek direct naar de batterij is daardoor heel direct en bij stroomuitval blijven je panelen het doen.Flappie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:01:
Voor aansturing heb je wel Solar-assistant (betaald) of Home-assistant (gratis) nodig.
Niet direct maar wel via HA, ondertussen meerdere plugins (inclusief node-red flow) beschikbaar voor remote control, ook van de 3 fase.thehog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:31:
[...]
Hoe bedoel je automatisch? Kan de Deye praten met een API van een dynamische leverancier?
Heb je een linkje? Bedoel je werkelijk realtime (alsin 'ik wil NU 3000W energie opslaan of ontladen') of het programmeren van de schedule?mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:40:
[...]
Niet direct maar wel via HA, ondertussen meerdere plugins (inclusief node-red flow) beschikbaar voor remote control, ook van de 3 fase.
Dat is niet mogelijk volgens diegene die een Deye bezitten in deze topic...
Zie onder ander bericht van Domba in "Zelf een powerwall bouwen"
Heb zelf Victron dus kan niet over Dye spreken, zou mooi zijn als dat wel kan....
Let er op dat je met externe 230V omvormers een grotere accu en omvormer nodig hebt als je ze wilt laten werken bij uitval van netspanning. De stroom die vloeit tussen het moment dat jouw (Deye)omvormer roept dat de 230V terug moet schakelen en dat er daadwerkelijk terug geschakeld wordt moet wel ergens heen. Normaal vloeit dat richting het net, maar nu moet dat in huis kwijt.mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:33:
[...]
Mooie van een 3fase Deye is dat hij een 3fase 'generator/micro-omvormer' ingang heeft. Sluit je micro's of andere omvormers daarop aan. Sturing van opwek direct naar de batterij is daardoor heel direct en bij stroomuitval blijven je panelen het doen.
Voor aansturing heb je wel Solar-assistant (betaald) of Home-assistant (gratis) nodig.
Ja, je kan alle 6 de tijdsmomenten remote programmeren, dus ook NU (geforceerd laden kan desnoods ook zonder schedule).thehog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:47:
[...]
Heb je een linkje? Bedoel je werkelijk realtime (alsin 'ik wil NU 3000W energie opslaan of ontladen') of het programmeren van de schedule?
Via HA:
/f/image/uSnXEpCQzKod8uo6y1NUwUz6.png?f=fotoalbum_large)
Via SA:
:fill(white):strip_exif()/f/image/H28FkJHgb3BIbSGzMYOOeNr9.png?f=user_large)
De opties werken als volgt:
- Bij grid charge aan.
Laden vanaf grid van start - end met vermogen x tot state of charge is bereikt (of voltage in mijn geval)
- Bij grid charge uit.
Ontladen (0 op de meter, geforceerd ontladen zit ergens anders) van start - end met max vermogen x tot state of charge is bereikt.
Voor de linkjes:
Voor HA zijn er 3 plugins, zelf gebruik ik sinds dit weekend een esp32 met deze repo:
https://github.com/klatremis/esphome-for-deye
Vind dit echt een hele mooie cleane maar ook eenvoudig aan te passen (register/sensor erbij/eraf) oplossing.
Verder heb ik gebruikt (omgebouwd naar 3fase) de al eerder langsgekomen repo van KellerZa
https://github.com/kellerza/sunsynk
In de comments van deze repo is ook een node-red flow, heb ik ook geprobeerd en werkt alleen vind ik het aanpassen van de settings daarmee niet prettig. Dit gebeurt in bulk, 1 setting niet goed bekeken en je hebt een probleem.
Voor SA zie https://solar-assistant.io
Weet je zeker dat je micro omvormers wil hebben, dan krijg je namelijk extra verliezen. PV DC -> Micro AC verlies, en dan weer van AC -> Accu DC verlies.Flappie schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:01:
Beter is dan om diverse stringen te maken met je panelen, die zo gunstig mogelijk met je schaduw meegaan. Deze zet je gewoon op een Victron SmartSolar en dan heb je iig niet de dubbele verliezen en door de verschillende stringen ook minder last van schaduw.
Klopt, bij batterij vol en of te weinig verbruik in huis is er te weinig belasting en zal de spanning van de externe omvormers stijgen en zullen ze (1 voor 1 uitvallen). Niet een groot probleem overigens, op dat moment wordt je accu gebruikt, na een tijdje zakt de spanning en komen de omvormers vanzelf weer online (om het hele verhaal te herhalen).jadjong schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:25:
[...]
Let er op dat je met externe 230V omvormers een grotere accu en omvormer nodig hebt als je ze wilt laten werken bij uitval van netspanning. De stroom die vloeit tussen het moment dat jouw (Deye)omvormer roept dat de 230V terug moet schakelen en dat er daadwerkelijk terug geschakeld wordt moet wel ergens heen. Normaal vloeit dat richting het net, maar nu moet dat in huis kwijt.
Er kan veel veranderen in een weekJazsie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:08:
[...]
Dat is niet mogelijk volgens diegene die een Deye bezitten in deze topic...
Zie onder ander bericht van Domba in "Zelf een powerwall bouwen"
Heb zelf Victron dus kan niet over Dye spreken, zou mooi zijn als dat wel kan....
Je kan de strings ook rechtstreeks in een Deye stoppen, die heeft minimaal 2 MPPT echter wel voor lange strings, opstart spanning 170V dacht ik.Polderdijk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:30:
[...]
Weet je zeker dat je micro omvormers wil hebben, dan krijg je namelijk extra verliezen. PV DC -> Micro AC verlies, en dan weer van AC -> Accu DC verlies.
Beter is dan om diverse stringen te maken met je panelen, die zo gunstig mogelijk met je schaduw meegaan. Deze zet je gewoon op een Victron SmartSolar en dan heb je iig niet de dubbele verliezen en door de verschillende stringen ook minder last van schaduw.
Ok thanks. Dus via programma sowieso (wel benieuwd hoe snel hij daar dan op reageerd als je de huidige draaiende programma veranderd). Maar je zegt ook geforceerd zonder schedule. Hoe doe je dat dan? Ik zie nergens in de modbus beschrijving dat dat mogelijk is.mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:29:
[...]
Ja, je kan alle 6 de tijdsmomenten remote programmeren, dus ook NU (geforceerd laden kan desnoods ook zonder schedule).
Nice, je kan nu ipv op de omvormer zelf de schedules instellen via HA, dat is al een goede stap inderdaad.mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:45:
[...]
Er kan veel veranderen in een week![]()
Maar nog zie ik nergens hoe je -realtime- command kan sturen dat ie X watt moet laden/ontladen.
Ik stuur ieder seconde naar mijn Victron wat ie moet doen (laden/ontladen/wachten etc).
[ Voor 10% gewijzigd door Jazsie op 06-02-2023 10:55 ]
Precies dat zoek ik ook. Ik doe dat bij mijn Sofar nu ook. Deye lijkt mij nog steeds te omslachtig via schedules.Jazsie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:53:
[...]
Nice, maar nog zie ik nergens hoe je -realtime- command kan sturen dat ie X watt moet laden/ontladen.
Ik stuur ieder seconde naar mijn Victron wat ie moet doen (laden/ontladen/wachten etc).
Uit mijn hoofd:thehog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:52:
[...]
Ok thanks. Dus via programma sowieso (wel benieuwd hoe snel hij daar dan op reageerd als je de huidige draaiende programma veranderd). Maar je zegt ook geforceerd zonder schedule. Hoe doe je dat dan? Ik zie nergens in de modbus beschrijving dat dat mogelijk is.
Time of use uit, Grid charge aan, Battery first aan, Max grid charge dan in A ingeven.
Zie je kans om dat te testen en ook hoe snel hij dan reageert hierop (plus ontladen)? Dat maakt dan de Deye eindelijk echt een goed alternatief voor Victron en Sofar voor wie dynamische wil laden/ontladen.mahagen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:58:
[...]
Uit mijn hoofd:
Time of use uit, Grid charge aan, Battery first aan, Max grid charge dan in A ingeven.
Alle registers die je wijzigt worden real-time verwerkt dus als je dat elke seconde wilt wijzigen dan doe je dat. Bij mij staat hij op elke 5 sec.Jazsie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:53:
[...]
Nice, je kan nu ipv op de omvormer zelf de schedules instellen via HA, dat is al een goede stap inderdaad.
Maar nog zie ik nergens hoe je -realtime- command kan sturen dat ie X watt moet laden/ontladen.
Ik laad trouwens per uur, prijs is ook per uur dus geen behoefte aan per seconde.
Het kan zeker, zelf al eens gedaan en is gewoon direct.thehog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:03:
[...]
Zie je kans om dat te testen en ook hoe snel hij dan reageert hierop (plus ontladen)? Dat maakt dan de Deye eindelijk echt een goed alternatief voor Victron en Sofar voor wie dynamische wil laden/ontladen.
Wat is het voordeel ten opzichte van een schedule instellen? Ik wil niet NU laden, maar straks als de prijs laag is.
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic