Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
e_hagenaar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:02:
[...]
De reviews van Andy (offgridgarage) zijn niet heel denderend.
Welke deel bedoel je.
De passieve balanser is niet groot, maar ik kan wat Andy ziet niet reproduceren ook niet na 68 cycles, ik denk dat in het gebruik zit

Wat betreft mix van BMS van verschillend vermogen (200A als master 3x slave 100A voor mij) zie ik deels het zelfde met Deye als Andy voor Vitron omgeving, maar lang niet alles (is beperkt contact met Andy) , maar ik gebruik firmware versie V2.9 van juni 2021 maar zelfs met V2.7 voor slaves kan ik het niet reproduceren.
Andy gebruikt firmware V2.8 (specifieke versie voor Vitron/SMA) volgens hem heeft hij die nodig anders werkt het niet, maar voor zover ik weet heeft Andy nog niet V2.9 geprobeerd (had die wel belooft te testen in november)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 19:16
SpongeRob schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:15:
Sinds kort ben ik bezig om een PV set samen te stellen en wil ik ook een baterij gaan samenstellen.
Nu zit even met de omvormer te stoeien en vind ik de Victron, hoewel erg goed, ook erg duur.
Wie kan me vertellen waarom ik niet voor bijvoorbeeld twee 5.5kW omvormers van de budget klasse zou willen gaan?
Heb nu een Sofar, is dat niks voor je? HYD5000ep. Ik ben ook naar Deye aan het kijken. Al dat spul is volgens mij goedkoper/gebruikvriendelijker/eenvoudiger dan Victron.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
e_hagenaar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:02:
[...]

is er een reden waarom je voor de seplos bms gaat?

De reviews van Andy (offgridgarage) zijn niet heel denderend.
Buiten JK of Seplos ken ik geen goed alternatief, jij wel? Ik heb een Daly, die hebben tegenwoordig ook canbus, geen id of dat even fijn en snel gaat op een all-in-one inverter... Ik heb t iig niet, mijn bms praat niet met de inverter.

[ Voor 22% gewijzigd door PCJR op 23-01-2023 16:41 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
GertjanDH schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:44:
Met veel plezier lees ik dit forum. En heb de knoop door gehakt om ook een ESS te gaan bouwen. Op basis van Lifepo4 cellen. Ik heb al veel geleerd door het lezen van dit forum. Zelf als service monteur aan het werk, dus ben elektro-mechanisch onderlegd. Maar ik moet nog een hoop leren op het vlak van batterij techniek :)

Mijn setup gaat gebruik maken van de volgende componenten:

3X Victron 48/5000
3X 16 EVE 304 cellen met elk 200A Seplos BMS
2X Victron Lynx Power in (1 voor aansluiten van de omvormers en 1 voor ingang batterijen)
6X Victron Mega fuse 250A
3X Victron DC On/Off Switch 275A
1X Victron Cerbo voor de communicatie
1X Home assistant Intel NUC om te communiceren met het Victron systeem.

Mijn doel is om te handelen met de dynamische energie prijzen. Dit wil ik gaan doen via Home assistant.
Mocht het salderen afnemen/verdwijnen, dan is mijn doel om zoveel mogelijk gebruik te maken van mijn PV opbrengst. We hebben 13000WP op het dak liggen. Verdeeld over Oost / West en Zuid.

Ik ben opzoek naar een voeding om mijn cellen te Top Balanceren. Hebben jullie advies welke voeding hiervoor geschikt is? En welke prijs technisch goed is.
Niet om meteen weer Victron af te branden, maar kostenplaatje al eens met een Sofar/Deye 3fase inverter vergeleken? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-06 10:59
KC27 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:35:
[...]

Ik heb alles ondergebracht in een addon van Home Assistant en draait op dezelfde RPi4 als Home Assistant.
Ik wil het graag delen en dat ga ik binnenkort ook doen op github.
Om het dus te kunnen draaien heb je HA OS nodig met de mogelijkheid om addons toe te voegen.
Ik heb de RPi uitgebreid met een usb - ssd zodat de sd-card niet de zaak kan verzieken (draait nu al meer dan een jaar probleemloos)
Ik ben nu bezig de dockerfile zo aan te passen dat de mip-bibliotheek gecompileerd mee gaat (deze is niet beschikbaar als onderdeel van de pip-module "mip").
Verder gaat het script ervan uit dat je de mariadb-addon hebt geïnstalleerd (zowel voor HA) als een extra db voor het day-ahead script.
Als iemand wil helpen met de addon en het script testen dan hoor ik het graag via een pm.
Nice! ben benieuwd.
Ik heb nu zelf wat in elkaar geflanst in node red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Domba schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Welke deel bedoel je.
De passieve balanser is niet groot, maar ik kan wat Andy ziet niet reproduceren ook niet na 68 cycles, ik denk dat in het gebruik zit

Wat betreft mix van BMS van verschillend vermogen (200A als master 3x slave 100A voor mij) zie ik deels het zelfde met Deye als Andy voor Vitron omgeving, maar lang niet alles (is beperkt contact met Andy) , maar ik gebruik firmware versie V2.9 van juni 2021 maar zelfs met V2.7 voor slaves kan ik het niet reproduceren.
Andy gebruikt firmware V2.8 (specifieke versie voor Vitron/SMA) volgens hem heeft hij die nodig anders werkt het niet, maar voor zover ik weet heeft Andy nog niet V2.9 geprobeerd (had die wel belooft te testen in november)
de passive balancer, maar ook het mixen van rs485 ( settings via de pc) en canbus. ook meerdere bmsen parallel leverder problemen op. in combinatie met venusos/victron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e_hagenaar
PCJR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:38:
[...]

Buiten JK of Seplos ken ik geen goed alternatief, jij wel? Ik heb een Daly, die hebben tegenwoordig ook canbus, geen id of dat even fijn en snel gaat op een all-in-one inverter... Ik heb t iig niet, mijn bms praat niet met de inverter.
ik ben zelf voor jk gegaan. zou ook wel de behuizing van de seplos willen maar dan weer niet de bms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanDH
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 22:26
PCJR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Niet om meteen weer Victron af te branden, maar kostenplaatje al eens met een Sofar/Deye 3fase inverter vergeleken? 8)
Eerlijk gezegd heb ik me niet echt verdiept in Sofar/Deye. De opbouw en mogelijkheden van Victron spreken me aan. Vandaar dat mijn keuze op Victron is gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• e_hagenaar
PCJR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:39:
[...]

ik heb zelf 4674 betaald voor 3x 48/5000 (bootmania)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
e_hagenaar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:42:
[...]
de passive balancer, maar ook het mixen van rs485 ( settings via de pc) en canbus. ook meerdere bmsen parallel leverder problemen op. in combinatie met venusos/victron
Passieve balancer is klein, ik heb op 3 van de 4 accu's en dat zijn P2S16 packs een aparte connector om snel een actieve balancer op aan te sluiten, maar nog niet nodig gehad, na 68 cycles wacht ik nog steeds op een verschil >30mV tussen hoogte en laagste voor cel voltage >3.4V (ik ga wel dagelijks naar 3,50-3,52V en zijn passieve balancers voor 1-3 uur actief, of te wel de "laatste full accu" is bij minder dan 1 dag)

Meerdere BMS-en van zelfde vermogen geeft geen enkel probleem mits firmware vesie V2.9, bij een mix zijn er uitlees problemen, maar deze storen bij mij niet voor het functioneren van de Deye 12k.
Zo kloppen de waarden in de app bij 10E gebruik niet omdat die in multimode met 4 units, 4x de master waarde gebruikt en niet de waarde van de slaves die anders zijn. Impact heeft het geen voor de Deye omdat die maar maximaal met 240A kan laden ontladen en dat is lager dan 0.5C die ergens in default instelling staat als je die niet hebt aangepast.
In firmware V2.7 werd in een setup met master + 2 slaves het ontladen beperkt tot 157A (voor Deye) via de CAN communicatie ipv 270A, Daarvoor heb ik in November V2.9 gekregen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:22
Polderdijk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:35:
Wat is jullie idee bij het 'parallel' schakelen van deze setup: YouTube: Off grid solar (part 4) The 120 KWh Battery bank R.E.C. BMS and NEEY...

Hij heeft gewoon 8x 16S bank, maar om ze op één BMS aan te sluiten, heeft hij van elke celnummer per bank de plussen en minnen aan elkaar gesloten met 1,5mm2 om ze zo parallel te krijgen?

Kan me niet voorstellen dat dit een echt goede methode is, maar als dit toch wél blijkt, zou dit voor mij een ideale setup zijn om mijn 4 kleine accu's (4x 2.2kWh) aan elkaar te knopen op één BMS. Deze accu's zijn van die 24Volt LiFePo4 cellen die ze ook in auto's gebruiken, dus geen mogelijkheid om de individuele cellen met busbars parallel aan te sluiten.

Maar om nu 4 BMS'en voor dit systeem te kopen, vindt ik net wat té eigenlijk. Dus zou mooi zijn als ik het met zo'n setup allemaal op één BMS kan aansluiten.

Wel zou ik dan alle 'parallel' draden nog van een zekering voorzien, gewoon voor de zekerheid.
Het beste is voor ieder string eigen BMS, in de praktijk wordt echter vaak parallel gebruikt om kosten van meerdere BMS te besparen. Echter heeft dit natuurlijk nadelen. Persoonlijk zou ik gewoon voor ieder string een BMS nemen zodat je ook echt ieder cel individueel kan monitoren.

Zeker op zo een grote formaat wil je het toch wel veilig doen (niet dat parallel gelijk slecht is maar heeft zeker wel nadelen).

Zelf momenteel bezig met 7P16S, ofwel 7x BMS... is inderdaad een kostenpost maar ik slaap wel beter dan ;)
e_hagenaar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Ohh wow, bedankt voor de link. Scheelt een hoop met andere site's !

Heb nu de 48/1200/13 als test opstelling, werkt goed alleen bij nader inzien toch wat te klein in verhouding tot de accubank. Met de prijs van bootmania is het verleidelijk om te gaan upgraden :9.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 08:51
KC27 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:43:
Ik heb een script ontwikkeld dat gebruik maakt van resource planning tools in de industrie.
Die tool gebruikt een python implementatie van een wiskundige techniek: mixed integer lineair programming.
Als je er meer over wilt lezen: https://python-mip.readthedocs.io/en/latest/quickstart.html
Het script haalt:
  • om 12:55 de dynamische prijzen voor de volgende dag op bij nordpool (met etsoe als fall back)
  • om 3:55 en daarna iedere 6 uur: de weer-en zonvoorspelling op bij meteoserver (tot 48 uur vooruit)
Je geeft een groot aantal randvoorwaarden op, zoals:
  • maximale lading/ontlading in W
  • per uur van de dag basislast verbruik
  • per uur de prijs voor inkoop cq teruglevering
  • verlies tijdens laden van de accu (staat bij mij nu op 11%)
  • verlies tijdens ontladen van de accu (ook op 11%)
  • minimum soc (staat bij mij op 15%)
  • maximum soc (95%)
  • maximale belasting het net (staat bij op 11 kW), komt ie nooit aan
  • hoe laat de auto (hybride met een accu van 6 kWh) geladen moet zijn (staat bij mij op 85% om 7:00 uur)
  • de voorspelling per uur van de productie van mijn zonnepanelen
  • enz.
Dat script (gebaseerd op kostenminimalisatie) rekent uiteindelijk met ca 200 vergelijkingen en 200 onbekenden uit per uur:
  • of en zoja wanneer de auto moet worden geladen
  • of en zo ja wanneer en hoe laat de accu moet worden geladen/ontladen
  • idem de boiler van de wp
Dat geeft dan voor vandaag dit resultaat:
[Afbeelding]
Ik heb het scriptnog niet getest in de zomer met veel pv productie, maar ik verwacht dat het daar ook goed werkt. Afgelopen dagen toen er te weinig spreiding in de dynamische prijzen zat heeft de accu stil gestaan.
Het is mooi om te zien dat de laad/ontlaad grafieken van @mightym veel overeenkomst hebben met mijn grafieken.
Leuk! Mijn master thesis ging toevallig over iets vergelijkbaars ook op basis van linear programming (Model Predictive Control).

Voor de mensen die niet zelf willen gaan programmeren. Er is een mooie HomeAssistant add-on voor Energy Management op basis van Model Predictive Control: https://github.com/davidusb-geek/emhass-add-on

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-04 14:22
Jazsie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Het beste is voor ieder string eigen BMS, in de praktijk wordt echter vaak parallel gebruikt om kosten van meerdere BMS te besparen. Echter heeft dit natuurlijk nadelen. Persoonlijk zou ik gewoon voor ieder string een BMS nemen zodat je ook echt ieder cel individueel kan monitoren.

Zeker op zo een grote formaat wil je het toch wel veilig doen (niet dat parallel gelijk slecht is maar heeft zeker wel nadelen).

Zelf momenteel bezig met 7P16S, ofwel 7x BMS... is inderdaad een kostenpost maar ik slaap wel beter dan ;)

[...]

Ohh wow, bedankt voor de link. Scheelt een hoop met andere site's !

Heb nu de 48/1200/13 als test opstelling, werkt goed alleen bij nader inzien toch wat te klein in verhouding tot de accubank. Met de prijs van bootmania is het verleidelijk om te gaan upgraden :9.
Eens, meerdere BMS'en is betere nachtrust!

Heb nu een Sofar Hyd 5000 en een Multiplus parallel draaien. Maar bespaar er niet op, zeker als je veel controle wil. Dat chinese spul is toch duidelijk slechter in software en aansturing.

Helaas nog 12 pv panelen in een string, die ik niet op een smartsolar kan aansluiten ivm max open voltage, anders was die Sofar ook de deur uit.

Enige nadeel, Multiplus maakt herrie, fan design kan stukken beter!

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
GertjanDH schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik me niet echt verdiept in Sofar/Deye. De opbouw en mogelijkheden van Victron spreken me aan. Vandaar dat mijn keuze op Victron is gevallen.
Ik was eerst ook best into Victron (ze hebben prima en leuk spul, dat terzijde). Echter toen ik een vergelijking ben gaan maken, functies, eenvoud, kosten etc. ben ik toch van Victron afgestapt. Suggestie om ook eens te vergelijken met Deye/Sofar zou ik zeker doen. Mss blijft de keuze wel he, maar dan heb je t iig goed overwogen.

https://deye.com/product/...rter-low-voltage-battery/

[ Voor 12% gewijzigd door PCJR op 23-01-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
e_hagenaar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:04:
[...]

Ik weet dat een Deye 3fase 12kw (!) all-in-one inverter om en nabij 3000-3200 kost. En dan ben je dus helemaal klaar. (ja de accu zelf nog duh).

En dan kun je je accu met 240A laden en ontladen...en niet met die schamele (sorry hoor) 70A van Victron. (is het 70A ook bij 3 fase opstelling?)

[ Voor 15% gewijzigd door PCJR op 23-01-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
ik ben zelf begonnen met 1 om te proberen. endaarna uitgebreid naar 3. heb er ook weer wat van geleerd.
O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:16
PCJR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:48:
[...]

En dan kun je je accu met 240A laden en ontladen...en niet met die schamele (sorry hoor) 70A van Victron. (is het 70A ook bij 3 fase opstelling?)
3 fase = 3x Victron = 3x 70A dus 210A

Sowieso zij die systemen vaak ook ingericht met zonnelader ernaast die wel snel de accu kan laden, en niet gelimiteerd is door de 70A. (De pv laders hebben hun eigen limiet natuurlijk)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Jazsie
Er zat nog een storende fout in de automatisering waarmee je de waarde van de input_number doorzet naar Victron (ik heb vanavond even naar error log gekeken).
Dit moet de nieuwe automatisering zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: '1659878680820'
  alias: set setpoint voeding op de gx
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_number.feedin_grid
  condition: []
  action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      hub: victron
      unit: 100
      address: 2700 
      value: >-
        {% set new_value = states.input_number.feedin_grid.state| int(0) %}
        {% if new_value < 0 %}
        {% set new_value = new_value + 65536 %}
        {% endif %}
        {{ new_value }}
  mode: single

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 13:01
GertjanDH schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:44:
Met veel plezier lees ik dit forum. En heb de knoop door gehakt om ook een ESS te gaan bouwen. Op basis van Lifepo4 cellen. Ik heb al veel geleerd door het lezen van dit forum. Zelf als service monteur aan het werk, dus ben elektro-mechanisch onderlegd. Maar ik moet nog een hoop leren op het vlak van batterij techniek :)

Mijn setup gaat gebruik maken van de volgende componenten:

3X Victron 48/5000
3X 16 EVE 304 cellen met elk 200A Seplos BMS
2X Victron Lynx Power in (1 voor aansluiten van de omvormers en 1 voor ingang batterijen)
6X Victron Mega fuse 250A
3X Victron DC On/Off Switch 275A
1X Victron Cerbo voor de communicatie
1X Home assistant Intel NUC om te communiceren met het Victron systeem.

Mijn doel is om te handelen met de dynamische energie prijzen. Dit wil ik gaan doen via Home assistant.
Mocht het salderen afnemen/verdwijnen, dan is mijn doel om zoveel mogelijk gebruik te maken van mijn PV opbrengst. We hebben 13000WP op het dak liggen. Verdeeld over Oost / West en Zuid.

Ik ben opzoek naar een voeding om mijn cellen te Top Balanceren. Hebben jullie advies welke voeding hiervoor geschikt is? En welke prijs technisch goed is.
Prima setup. Let er wel goed op waar je je batterijen besteld. Ik heb goede ervaringen met Docan. Ik kreeg hier in dit topic de tip om de inrush current te verminderen met een voeding of weerstand.

Deze onderdelen heb ik besteld daarvoor:

https://www.amazon.de/dp/...7091401_487024491_TE_item

https://www.amazon.de/dp/...401_487027711_TE_SCE_dp_1

Hier moet ik nog een behuizing voor printen en dan bruggen met mijn DC schakelaar. In jouw geval over 1 van de 3. Deze druk je een paar seconden in voordat je de DC inschakelt om condensatoren op te laden van je victrons.

Wat betreft een voeding dit kan met een gewone labvoeding die 3.65v stabiel kan leveren. Hoe meer A’s deze aankan hoe sneller je kan balanceren.

Vergeet ook niet dat het ESS het beste werkt met een RS485 energiemeter. Zeker als niet alles achter de critical loads gaat. Hier heb je ook een victron usb -> RS485 kabel bij nodig. Ik gebruik een ET340 maar de EM is beter, even teruglezen in dit topic waarom.

Communicatie tussen je AC gekoppelde PV installatie is ook gewenst.

Wat leesvoer:
https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Polderdijk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Eens, meerdere BMS'en is betere nachtrust!

Heb nu een Sofar Hyd 5000 en een Multiplus parallel draaien. Maar bespaar er niet op, zeker als je veel controle wil. Dat chinese spul is toch duidelijk slechter in software en aansturing.

Helaas nog 12 pv panelen in een string, die ik niet op een smartsolar kan aansluiten ivm max open voltage, anders was die Sofar ook de deur uit.

Enige nadeel, Multiplus maakt herrie, fan design kan stukken beter!
Multiplus is erg configureerbaar, nu ik er mee "speel" met test opstelling snap ik best waarom dit spul hoger geprijst is.

Ook gekeken naar de andere opties die hier genoemd worden maar dat was toch weer allemaal net niet (op de prijs na dan).

Geluid maken ze zeker, viel mij ook op (zelfs mijn kleine 48/1200 versie)... gelukkig slaap ik er niet naast :+.
PCJR schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:47:
[...]
Ik was eerst ook best into Victron (ze hebben prima en leuk spul, dat terzijde). Echter toen ik een vergelijking ben gaan maken, functies, eenvoud, kosten etc. ben ik toch van Victron afgestapt. Suggestie om ook eens te vergelijken met Deye/Sofar zou ik zeker doen. Mss blijft de keuze wel he, maar dan heb je t iig goed overwogen.

https://deye.com/product/...rter-low-voltage-battery/
Het is maar wat je wilt, nu een "test" opstelling met Victron en ben gestopt met verder kijken van andere merken want zie toch dat Victron compleet kan aanpassen naar je eigen wensen.
KC27 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:51:
@Jazsie
Er zat nog een storende fout in de automatisering waarmee je de waarde van de input_number doorzet naar Victron (ik heb vanavond even naar error log gekeken).
Dit moet de nieuwe automatisering zijn:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: '1659878680820'
  alias: set setpoint voeding op de gx
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_number.feedin_grid
  condition: []
  action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      hub: victron
      unit: 100
      address: 2700 
      value: >-
        {% set new_value = states.input_number.feedin_grid.state| int(0) %}
        {% if new_value < 0 %}
        {% set new_value = new_value + 65536 %}
        {% endif %}
        {{ new_value }}
  mode: single
Ahh, thx !
Magnat schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 04:45:
[...]

Prima setup. Let er wel goed op waar je je batterijen besteld. Ik heb goede ervaringen met Docan. Ik kreeg hier in dit topic de tip om de inrush current te verminderen met een voeding of weerstand.

Hier moet ik nog een behuizing voor printen en dan bruggen met mijn DC schakelaar. In jouw geval over 1 van de 3. Deze druk je een paar seconden in voordat je de DC inschakelt om condensatoren op te laden van je victrons.

Wat betreft een voeding dit kan met een gewone labvoeding die 3.65v stabiel kan leveren. Hoe meer A’s deze aankan hoe sneller je kan balanceren.

Vergeet ook niet dat het ESS het beste werkt met een RS485 energiemeter. Zeker als niet alles achter de critical loads gaat. Hier heb je ook een victron usb -> RS485 kabel bij nodig. Ik gebruik een ET340 maar de EM is beter, even teruglezen in dit topic waarom.

Wat leesvoer:
nkon heeft ook nette prijzen voor EVE cellen. Geen gedoe met transport en snel in huis :). En je weet zeker dat je originele EVE cellen hebt.
(https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch.html)

Handige tip mbt inrush current, dat ga ik bestellen ! Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
!null schreef op maandag 23 januari 2023 @ 21:44:
[...]

3 fase = 3x Victron = 3x 70A dus 210A

Sowieso zij die systemen vaak ook ingericht met zonnelader ernaast die wel snel de accu kan laden, en niet gelimiteerd is door de 70A. (De pv laders hebben hun eigen limiet natuurlijk)
Met 3x victron moet je dan ook 3 accus hebben of kan het gewoon 1 accu zijn?
En een aparte lader is weer een extra onderdeel dan weer, vind ik persoonlijk weer minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:12

Ethirty

Who...me?

PCJR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:48:
[...]

En een aparte lader is weer een extra onderdeel dan weer, vind ik persoonlijk weer minder.
Je hebt sowieso een PV omvormer nodig. Als je die niet hebt kan je kiezen voor AC-zijdig of DC-zijdig ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
PCJR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Mag 1 accu zijn.

En juist dat het apart is vind ik dan weer fijn want de PV omvormer staat niet in de zelfde ruimte als de Victron.

Wederom ligt het dus maar aan je situatie en dat is voor ieder verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ethirty schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Je hebt sowieso een PV omvormer nodig. Als je die niet hebt kan je kiezen voor AC-zijdig of DC-zijdig ;)
Met accu liefst DC natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Jazsie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Multiplus is erg configureerbaar, nu ik er mee "speel" met test opstelling snap ik best waarom dit spul hoger geprijst is.

Ook gekeken naar de andere opties die hier genoemd worden maar dat was toch weer allemaal net niet (op de prijs na dan).

Geluid maken ze zeker, viel mij ook op (zelfs mijn kleine 48/1200 versie)... gelukkig slaap ik er niet naast :+.

[...]

Het is maar wat je wilt, nu een "test" opstelling met Victron en ben gestopt met verder kijken van andere merken want zie toch dat Victron compleet kan aanpassen naar je eigen wensen.

[...]

Ahh, thx !

[...]

nkon heeft ook nette prijzen voor EVE cellen. Geen gedoe met transport en snel in huis :). En je weet zeker dat je originele EVE cellen hebt.
(https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/prismatisch.html)

Handige tip mbt inrush current, dat ga ik bestellen ! Bedankt.
Ervaring met die nkon shop en/of hun cellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e_hagenaar
[...]
Ik heb wat geëxperimenteerd met sr485 converters. je moet een ftdi rs485 converter hebben anders negeert VenusOS hem. uiteindelijk na veel gevloek toch de originele victron rs485 converter gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
PCJR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:21:
[...]
Ervaring met die nkon shop en/of hun cellen?
Ja, koop al jaren bij hun. Niets anders dan goede service (ook bij problemen).
Al aardig wat gespendeerd daar :+.
e_hagenaar schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Ik heb wat geëxperimenteerd met sr485 converters. je moet een ftdi rs485 converter hebben anders negeert VenusOS hem. uiteindelijk na veel gevloek toch de originele victron rs485 converter gekocht.
Klopt, idd FTDI chipset. Gebruik zelf de waveshare "Industrial USB to RS485 Bidirectional Converter".
(https://www.kiwi-electron...b-to-rs485-converter-9944)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-06 20:29
Mijn bestelde Deye 8kW 3fase is binnen en geïnstalleerd, het goede nieuws is dat het werkt.

Het is een zwaar degelijk apparaat met bevestigingsbeugel, keilbouten, schroefjes, kabeltjes, ct-clamps en (karige) handleiding meegeleverd.

CT-clamps aansluiten was wat uitzoekwerk, heb de kabeltjes verlengd (ca 25mtr) maar volgorde moet overeenkomen met de fase aansluiting op de inverter.

Instelling Zero-CT zorgt keurig voor ~0 op de meter en alle zonnestroom vult dan eerst de accu (gister licht zonnetje). 2 kleine omvormers op de 'generator/micro-omvormer' ingang aangesloten, deze zouden dus ook moeten blijven werken bij stroomuitval (nog niet getest).

Mijn diy batterij ~11kWh heeft een JBD bms, deze wordt 'nog' niet uitgelezen door de inverter. Vooralsnog dus alleen de voltages goed instelt, inverter 'weet' nu ook wanneer batterij vol/leeg is. Misschien kijk ik daar later nog eens naar maar heeft nu geen prioriteit.

Laden ontladen met n vermogen van xx tot yy is eenvoudig in te stellen via het touchscreen display (6 regels/acties per dag). Getest tot 3000W, apparaat wordt handwarm maar blijft stil, bms, kabels en accu niks aan te merken.

In het menu is geen scheiding tussen operatie en setup, je komt dus langs de 'gevaarlijke' setup settings alvorens laad/ontlaad operaties in te geven. Mede daarom (en omdat ik lui ben) wil ik zo snel mogelijk aansturing op afstand, liefst via HomeAssistant. De batterij heb ik hier via bluetooth al in, nu dus nog de aansturing van de inverter via rs485.

Er is een HomeAssistant addon voor een aantal 1fase modellen https://github.com/kellerza deze werkt op die van mij ook, althans, hij haalt netjes het serienummer op. Overige functies werken niet omdat de registers anders zijn. Ik ga hier binnenkort verder naar kijken.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 16:17
mag ik vragen waar jullie die Deye hybrid omvormers bestellen? Ik zie eigenlijk alleen maar eigenstroomopslaan in NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
rroetenberg schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:55:
mag ik vragen waar jullie die Deye hybrid omvormers bestellen? Ik zie eigenlijk alleen maar eigenstroomopslaan in NL
MOSA is de NL disti/importeur waar je m ook kan bestellen.

@mahagen wat heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi Gents, vraagje, ben bezig met het ontwerpen van (3 fase) ess op basis van de multiplus 2 en vroeg me af of jullie in je systeem een (4 polige) schakelaar opnemen waarmee je die ESS kan by-passen zodanig dat alle loads in het huis (die normaliter dus achter je ess hangen) gewoon direct aan de grid hangen (achter de hoofdschakelaar natuurlijk etc).

Wat voor soort schakelaar zou dat dan zijn en moet je dan ook tegelijk de AC uitgang van je ESS afkoppelen (dus dan wordt het een soort dubbele (gekoppelde) 4 polige schakelaar. Of kan die in principe gewoon met de loads verbonden blijven en zal de ess dus "mee helpen" als ie aanstaat en niet als ie bijvoorbeeld uitstaat (hij wordt iig niet meer geladen)

Hopelijk is vraag duidelijk , mvg

Vraag geldt ook natuurlijk voor een 1 fase systeem

[ Voor 17% gewijzigd door MisterB op 24-01-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
je kunt toch een 3fase 4 polig automaat pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
MisterB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:01:
Hi Gents, vraagje, ben bezig met het ontwerpen van (3 fase) ess op basis van de multiplus 2 en vroeg me af of jullie in je systeem een (4 polige) schakelaar opnemen waarmee je die ESS kan by-passen zodanig dat alle loads in het huis (die normaliter dus achter je ess hangen) gewoon direct aan de grid hangen (achter de hoofdschakelaar natuurlijk etc).

Wat voor soort schakelaar zou dat dan zijn en moet je dan ook tegelijk de AC uitgang van je ESS afkoppelen (dus dan wordt het een soort dubbele (gekoppelde) 4 polige schakelaar. Of kan die in principe gewoon met de loads verbonden blijven en zal de ess dus "mee helpen" als ie aanstaat en niet als ie bijvoorbeeld uitstaat (hij wordt iig niet meer geladen)

Hopelijk is vraag duidelijk , mvg

Vraag geldt ook natuurlijk voor een 1 fase systeem
Ik heb het niet, het is heel betrouwbaar. Je kan er ook voor kiezen om je ESS (Victron) alleen aan de AC in te koppelen. Dan zal als het ESS uitvalt ook alles blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
PCJR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:08:
je kunt toch een 3fase 4 polig automaat pakken?
hi dat is niet wat ik bedoel - ik zou alles van het huis direct aan het net willen kunnen hangen of via het ess systeem -- dat vereist wat 'schakelaars' die 4 polen kunnen schakelen tussen 2 uitgangen (en dat wellicht dubbel aan elkaar gekoppeld als je ook de uitgang van de ess wil koppelen / ontkoppelen tegelijk -

[ Voor 43% gewijzigd door MisterB op 24-01-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Manuele omschakelaar (zoals Hager SFT440) of ATS (Victron heeft deze bvb) denk ik dat je bedoeld. Maar zou handig zijn als je eea wat beter formuleert en liefst een schematische weergave geeft van wat je wilt bereiken. Wss heeft Victron al standaard voorbeelden die bij je situatie passen.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 24-01-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:41:
Manuele omschakelaar of ATS denk ik dat je bedoeld. Maar zou handig zijn als je eea wat beter formuleert en liefst een schematische weergave geeft van wat je wilt bereiken. Wss heeft Victron al standaard voorbeelden die bij je situatie passen.
ja het zal formulerings kwestie zijn .. bijgaand een voorbeeld van wat ik bedoel te zeggen (met 1 fase om het simpel te houden) - dus s1 heeft 2 delen die gekoppeld zijn (wellicht hoeft dat niet als je de ess op de loads gekoppeld mag houden terwijl ie niet met ingang aan grid hangt) - ik zou dus dit in 3 fase zoeken

dus door s1 om te zetten hang je je hele huis ofwel achter de ess ofwel direct aan het net

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvmDKu0tSItGOmcDq-76L8bQDP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g5C70Epqwh3uNrvDHaf3Bkh8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 84% gewijzigd door MisterB op 24-01-2023 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:40
Kan je die Victron omvormer ook aansluiten zonder accu's maar wel met charge controllers?

Ik wil binnenkort zonnepanelen plaatsen, maar de accu's laten nog even op zich wachten

Dus ik vroeg me af of ik de charge controllers rechtstreeks op de multieplus kon aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
creon schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:01:
Kan je die Victron omvormer ook aansluiten zonder accu's maar wel met charge controllers?

Ik wil binnenkort zonnepanelen plaatsen, maar de accu's laten nog even op zich wachten

Dus ik vroeg me af of ik de charge controllers rechtstreeks op de multieplus kon aansluiten
MPPT PV lader rechtstreeks op de DC aansluiting van de Multiplus? Lijkt me heel sterk dat dat werkt.

Waarom heb je voor een DC PV oplossing gekozen en niet een AC netgekoppeld system?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:38:
Er is een HomeAssistant addon voor een aantal 1fase modellen https://github.com/kellerza deze werkt op die van mij ook, althans, hij haalt netjes het serienummer op. Overige functies werken niet omdat de registers anders zijn. Ik ga hier binnenkort verder naar kijken.
Kijk ook even naar welke firmware versie je hebt en of dat dongle dient te installeren (device info)
In iedergeval voor 3 fase Deye is flink wat verandert met de firmware updates voor na 22/7/22 versies
Bij de 3 fase zijn zelfs de poorten verschoven, anders moet je Johann (kellerza) vragen voor welke firmware versie de adressen erin heeft zitten.

Mocht je het niet aan de praat krijgen een andere manier is Solar Assistant op aparte RPI en met brigged MQTT in homeassistant (alle 3 blijven bedienbaar, via touch screen, Solar assistant en/of via home assistant)

Edit ik zelf gebruik Modbus nummer 0, maar aantal in de ZA groep gebruiken Modbus nummer 1 (ook gelijk vragen als informeert naar FW versie

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 24-01-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MisterB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:42:
[...]

ja het zal formulerings kwestie zijn .. bijgaand een voorbeeld van wat ik bedoel te zeggen (met 1 fase om het simpel te houden) - dus s1 heeft 2 delen die gekoppeld zijn (wellicht hoeft dat niet als je de ess op de loads gekoppeld mag houden terwijl ie niet met ingang aan grid hangt) - ik zou dus dit in 3 fase zoeken

dus door s1 om te zetten hang je je hele huis ofwel achter de ess ofwel direct aan het net

[Afbeelding]
Zoals @bbbrumbrum al zei heb je dus een omschakelaar nodig zoals de Hager SFT440.
(https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven)

Of een ATS (Automatic Transfer Switch) indien je het automatisch wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Jazsie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Zoals @bbbrumbrum al zei heb je dus een omschakelaar nodig zoals de Hager SFT440.
(https://hager.com/nl/cata...-4p-40-a-i-0-ii-com-boven)

Of een ATS (Automatic Transfer Switch) indien je het automatisch wilt.
oki thanks, lastomschakelaar is het toverwoord dus, thanks all

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
MisterB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:38:
[...]

hi dat is niet wat ik bedoel - ik zou alles van het huis direct aan het net willen kunnen hangen of via het ess systeem -- dat vereist wat 'schakelaars' die 4 polen kunnen schakelen tussen 2 uitgangen (en dat wellicht dubbel aan elkaar gekoppeld als je ook de uitgang van de ess wil koppelen / ontkoppelen tegelijk -
Ik heb mijn HYD5000ep ook met een 32A ofzo direct aan t grid (en huis) achter de HS.
Maar de EPS uitgang heb ik ook via een 25A automaat die uitstaat, op het huis.

Als ik de HS uitzet ben ik los van t grid.
Dan zet ik de 32A uit (dat is de normale poort op de HYD.
Dan zet ik de EPS automaat aan.

Nu kan ik het huis voeden met solar+accu, zonder dat ik aan t grid zit. Werkt top. En evt kan ik met de generator in t tuinhuis nog een lifepo4 lader voeden om de accu bij te laden in de ochtend/avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
MisterB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:26:
[...]

oki thanks, lastomschakelaar is het toverwoord dus, thanks all
Is allemaal vrij duur he. Een ATS helemaal. En hoevaak gaat die schakelen? Hoevaak hebben we grid uitval?
Een automaat werkt ook, wat is t verschil met een lastschakelaar? Goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
PCJR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Is allemaal vrij duur he. Een ATS helemaal. En hoevaak gaat die schakelen? Hoevaak hebben we grid uitval?
Een automaat werkt ook, wat is t verschil met een lastschakelaar? Goedkoper?
ja klopt , was alleen ff aan het kijken wat het makkelijkst is , je wil ook voorkomen dat je door diverse losse schakelaars ongewenste situaties kan laten ontstaan - hoeft niet automatisch maar wil wat controle hebben

[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 24-01-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
In het SAP topic heeft iemand de Schrack componenten besteld die in de Victron “ATS” zitten, prijs viel goed mee!
Het complete kastje van Victron is wel aardig aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
MisterB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:08:
[...]

ja klopt , was alleen ff aan het kijken wat het makkelijkst is , je wil ook voorkomen dat je door diverse losse schakelaars ongewenste situaties kan laten ontstaan - hoeft niet automatisch maar wil wat controle hebben
Kwestie van een kastje met een klep. Evt met een sleuteltje.
Controlle heb je dan. Handmatig netjes alles te regelen. Niet duur. makkelijk aan te passen of te vervangen.

Ik heb geen mensen/kids in huis die zomaar met de automaten gaan spelen iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:56:
[...]

MOSA is de NL disti/importeur waar je m ook kan bestellen.

@mahagen wat heb je er voor betaald als ik vragen mag?
Ik heb deze niet bij Mosa vandaan omdat hij daar een levertijd had van 3+ maanden en hij was duurder. Prijs was 3k.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a + Growatt 1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
mahagen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:46:
[...]

Ik heb deze niet bij Mosa vandaan omdat hij daar een levertijd had van 3+ maanden en hij was duurder. Prijs was 3k.
Haha, je voelt de vervolgvraag al wel aankomen... Waar dan wel? 3k incl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:11:
[...]

Kijk ook even naar welke firmware versie je hebt en of dat dongle dient te installeren (device info)
In iedergeval voor 3 fase Deye is flink wat verandert met de firmware updates voor na 22/7/22 versies
Bij de 3 fase zijn zelfs de poorten verschoven, anders moet je Johann (kellerza) vragen voor welke firmware versie de adressen erin heeft zitten.

Mocht je het niet aan de praat krijgen een andere manier is Solar Assistant op aparte RPI en met brigged MQTT in homeassistant (alle 3 blijven bedienbaar, via touch screen, Solar assistant en/of via home assistant)

Edit ik zelf gebruik Modbus nummer 0, maar aantal in de ZA groep gebruiken Modbus nummer 1 (ook gelijk vragen als informeert naar FW versie
De rs232 dongle zit erbij en maakt verbinding met Solarman maar dat is waardeloos, althans ik kan zelfs als installateur geen settings aanpassen.

ModbusID heb ik op 1 gezet, daarna had verbinding en kreeg ik het serienummer terug. Voor mij betekent dit dat de communicatie goed is.

De poorten zijn gelijk als bij het 12kW 3f model, is openstaand issue met mooie foto, precies gelijk aan die van mij. Denk dat het een generiek board is SUN-xxK-SG04LP3 met wat dikkere/dunnere trafo's en langere/kortere rij met FETs.

SolarAssist kan niet schrijven staat er op de site, alleen lezen is niet zo interessant, dat kan via de Solarman integratie waarschijnlijk al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Excuus, bij Voltacell in Wateringen 3k inclusief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

Solar spul krijg je nu zonder btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
[...]

Vraag eens aan liionstore.nl
Fijn contact/support aan gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:11:
[...]
De rs232 dongle zit erbij en maakt verbinding met Solarman maar dat is waardeloos, althans ik kan zelfs als installateur geen settings aanpassen.
Je hebt een solarman account nodig als je update van firmware wilt en gebruik dan de business app versie
Update naar laatste versie van na 22/7/22 is handig anders weet niet welke Modbus versie je firmware gebruikt en is het gissen naar de adressen, want ze hebben het nodige verschoven met de tijd.
SolarAssist kan niet schrijven staat er op de site, alleen lezen is niet zo interessant, dat kan via de Solarman integratie waarschijnlijk al.
Waar lees je dat voor Solar Assistant https://solar-assistant.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:40
bbbrumbrum schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:03:
[...]

MPPT PV lader rechtstreeks op de DC aansluiting van de Multiplus? Lijkt me heel sterk dat dat werkt.

Waarom heb je voor een DC PV oplossing gekozen en niet een AC netgekoppeld system?
Ik heb nog nergens voor gekozen, ik ben nog aan het plannen
Omdat zoveel mensen kiezen voor Victron ben ik ook aan het kijken hoe ik met Victron uit de voeten kan
Maar bij Victron hebben ze geen all-in-one oplossing, dus zal ik van mppt naar accu naar multieplus moeten
Maar omdat de accu pas later komen
Ben ik aan het kijken of dat zou kunnen, of dat ik toch naar een andere oplossing moet kijken (sofar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanDH
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 22:26
[...]

Wat leesvoer:
Heb goede verhalen gelezen over Docan, heb bij Amy de EVE304 cellen besteld.
Dankjewel voor de tip om de 'inrush current' te verminderen. Dit ga ik zeker toepassen:)

Na de hoofdschakelaar komt de ET340. Ik wil gaan proberen om de PV installaties te koppelen met HA via een API. Heb twee omvormers hangen van het merk Solis (Ginglong). Mocht dit niet naar wens functioneren, dan kan ik er altijd nog een energiemeter tussen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:00:
[...]

Je hebt een solarman account nodig als je update van firmware wilt en gebruik dan de business app versie
Update naar laatste versie van na 22/7/22 is handig anders weet niet welke Modbus versie je firmware gebruikt en is het gissen naar de adressen, want ze hebben het nodige verschoven met de tijd.

[...]

Waar lees je dat voor Solar Assistant https://solar-assistant.io/
Bedankt voor de firmware tip, ik zie alleen protocol version 0104, zal eens verder zoeken...

Hier https://solar-assistant.io/help/deye/configuration

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rDVC8GZ1A8hrDGFHQpZ2MY4mhw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/urxuQd2chJ8ZRRoIehaYgv0H.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

creon schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:11:
[...]

Ik heb nog nergens voor gekozen, ik ben nog aan het plannen
Omdat zoveel mensen kiezen voor Victron ben ik ook aan het kijken hoe ik met Victron uit de voeten kan
Maar bij Victron hebben ze geen all-in-one oplossing, dus zal ik van mppt naar accu naar multieplus moeten
Maar omdat de accu pas later komen
Ben ik aan het kijken of dat zou kunnen, of dat ik toch naar een andere oplossing moet kijken (sofar)
Victron zonder accu werkt niet.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 11:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Voor een Victron ESS opstelling (en ook SAP) ben ik aan het kijken hoe ik dit netjes duidelijk ga maken in de meterkast. Sowieso krijg je al een hoofdschakelaar voor PAP en SAP, maar met ESS erbij komt er ook nog een voeding vanaf de Victron terug richting de verdeler (waarvoor ik nog een hoofdschakelaar aanbreng).

Hoe heeft iedereen dat hier opgelost? Want ik krijg dus 3 "hoofd"schakelaars, waarbij deze alle 3 moeten worden afgeschakeld om alles spanningsloos te maken.

Ik zit zelf te denken aan wat waarschuwingen zoals:
Afbeeldingslocatie: https://www.pictogrammenwinkel.nl/pub/media/catalog/category/sticker-waarschuwing-vreemde-spanning-500.png

of

Afbeeldingslocatie: https://webshop.cedel.nl//Files/8/120000/120581/ProductPhotos/448/1375614426.jpg

Maar eigenlijk zoek ik nog iets wat beter past bij de situatie. Tips?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Rimco schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:54:
Voor een Victron ESS opstelling (en ook SAP) ben ik aan het kijken hoe ik dit netjes duidelijk ga maken in de meterkast. Sowieso krijg je al een hoofdschakelaar voor PAP en SAP, maar met ESS erbij komt er ook nog een voeding vanaf de Victron terug richting de verdeler (waarvoor ik nog een hoofdschakelaar aanbreng).

Hoe heeft iedereen dat hier opgelost? Want ik krijg dus 3 "hoofd"schakelaars, waarbij deze alle 3 moeten worden afgeschakeld om alles spanningsloos te maken.

[Afbeelding]

of

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://rlv.zcache.nl/geel_waarschuwingsteken_met_uitroepteken_sticker-r6845e113ad8e4b9992f6d3c1be1e9b49_0ugrs_8byvr_630.jpg

:+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:55:
[...]
Bedankt voor de firmware tip, ik zie alleen protocol version 0104, zal eens verder zoeken...

Hier https://solar-assistant.io/help/deye/configuration

[Afbeelding]
Nooit gezien, ik heb een sun12k-SG04LP3 ik kan bijna alles aansturen, wat de laatste stabiele versie ontbreekt
-system work mode: de weekdagen heeft alleen de 6 instelbare tijden die voor alle dagen het zelfde is
-Grid peak shaving
-AUX micro inverters mode de aan uit button voor export naar grid
-Advanced functions / grid setting en fase volgorde, frequentie , Arc detectie, modbus nr veranderen, modbus meter instellen, generator peak shaving etc

Alle andere functies die je op touchscreen van de Deye kunt instellen, kun je ook veranderen van uit Solar Assistant, ik mis in ieder geval geen enkele functie of optie voor gebruik, gebruik het dagelijks

Voor snelle actie gebruik ik wel Home Assistant (HA) omdat ik met 1 klik laden kan in/uitschakelen en ik heb alle 84 sensors en switches op 1 pagina (voor HA mis ik op moment ook de modbus adressen 600 tot 809, waar ruimte is voor elke aangesloten BMS voor 14 parameters).

Met Solar Assistant kost dit meertijd is over 4 tab's verspreidt
Je moet eerst op edit klikken, veranderen en dan bevestigen met save en nog eens 2 seconden wachten tot verwerkt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
GertjanDH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Dankjewel voor de tip om de 'inrush current' te verminderen. Dit ga ik zeker toepassen:)

Na de hoofdschakelaar komt de ET340. Ik wil gaan proberen om de PV installaties te koppelen met HA via een API. Heb twee omvormers hangen van het merk Solis (Ginglong). Mocht dit niet naar wens functioneren, dan kan ik er altijd nog een energiemeter tussen plaatsen.
Benieuwd naar het resultaat, hier het zelfde. Zou mooi zijn als dit kan zonder -extra- meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-06 22:58

stegen

8710Wp

mahagen schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:38:
Mijn bestelde Deye 8kW 3fase is binnen en geïnstalleerd, het goede nieuws is dat het werkt.

Het is een zwaar degelijk apparaat met bevestigingsbeugel, keilbouten, schroefjes, kabeltjes, ct-clamps en (karige) handleiding meegeleverd.

CT-clamps aansluiten was wat uitzoekwerk, heb de kabeltjes verlengd (ca 25mtr) maar volgorde moet overeenkomen met de fase aansluiting op de inverter.

Instelling Zero-CT zorgt keurig voor ~0 op de meter en alle zonnestroom vult dan eerst de accu (gister licht zonnetje). 2 kleine omvormers op de 'generator/micro-omvormer' ingang aangesloten, deze zouden dus ook moeten blijven werken bij stroomuitval (nog niet getest).

Mijn diy batterij ~11kWh heeft een JBD bms, deze wordt 'nog' niet uitgelezen door de inverter. Vooralsnog dus alleen de voltages goed instelt, inverter 'weet' nu ook wanneer batterij vol/leeg is. Misschien kijk ik daar later nog eens naar maar heeft nu geen prioriteit.

Laden ontladen met n vermogen van xx tot yy is eenvoudig in te stellen via het touchscreen display (6 regels/acties per dag). Getest tot 3000W, apparaat wordt handwarm maar blijft stil, bms, kabels en accu niks aan te merken.

In het menu is geen scheiding tussen operatie en setup, je komt dus langs de 'gevaarlijke' setup settings alvorens laad/ontlaad operaties in te geven. Mede daarom (en omdat ik lui ben) wil ik zo snel mogelijk aansturing op afstand, liefst via HomeAssistant. De batterij heb ik hier via bluetooth al in, nu dus nog de aansturing van de inverter via rs485.

Mooi, nog een Deye inverter gebruiker!

In dit 'issue', staan o.a. de registers voor de 3 fase versie.
https://github.com/kellerza/sunsynk/issues/63

Je BMS kan je eventueel aan de inverter koppelen met:
https://github.com/Uksa007/esphome-jk-bms-can/
lithium mode 00 is PYLON (CAN)

Ik heb gemerkt dat als ik mijn (kant en klare) 10kWh batterij als lithium batterij instel, de inverter beter in staat is de stroom rond de 0W te houden, dan dat ik het batterij type instel op voltage of %. Zien jullie het zelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
stegen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:47:
[...]
In niet elke firmware is dat aangegeven als 00,bijv in FW C031 voor 3-fase Deye is dat SHEnergy als je via touch screen op Deye zelf instelt.(als je via solar assistant instelt is het wel voor alle 00 ingeval je een BMS met CAN hebt)
Mahagen gebruikt een JBD BMS die heeft RS485 en dient een ander protocol te gebruiken dan 00, hoeveel verschillende protocols je hebt is afhankelijk van de firmware versie of geen communicatie met Deye met sturing op voltage te gebruiken
Ik heb gemerkt dat als ik mijn (kant en klare) 10kWh batterij als lithium batterij instel, de inverter beter in staat is de stroom rond de 0W te houden, dan dat ik het batterij type instel op voltage of %. Zien jullie het zelfde?
Ik gebruik SOC% icm "grid trickle feed" op 5-10W, met 10W ziet Tibber dan een verbruik van 0.01kWh voor bijna alle uren dat die gebruikt wordt en plakt voor meeste uren een prijs van 1 cent op.

Let op als je trickle feed gebruikt dat power limiter op nul staat en als je teruglevert power limiter een waarde geeft en trickle feed ook gelijk op nul zet, (een van beide dient op nul te staan)
Anders raakt Deye in de war, als je dit enkel via sell/zero export stuurt.
De Deye zelf geeft dan zelf wel 0W voor zijn grid verbinding, maar dat is niet wat de slimme meter ziet via P1. ;)

Edit: trickle feed =Zero-export power (foto's terug gekeken van FW C027, C029 en C031
C027 is van voor 20/7/22 met oude modbus adressen en modbus of RS485-meter connector
van C029 weet ik zo niet meer, C031 is met Modbus RS485 op BMS connector en V118 modbus RTU protocol

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 25-01-2023 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:55
GertjanDH schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:38:
[...]

Mag ik vragen wat je bij Amy voor de EVE304 betaald hebt?
thxs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
Rimco schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:54:

[Afbeelding]

of

[Afbeelding]

Ik zit zelf nog in de orienterende fase, maar zat aan zoiets te denken voor in mijn meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTQFZ_n1Dj6vso0lDYF7WagN1Ug=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iNzScnlkwQxFRQO1wu69E6UR.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
PentaClover schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Ik zit zelf nog in de orienterende fase, maar zat aan zoiets te denken voor in mijn meterkast:

[Afbeelding]
Als de toko in de fik staat is dat veel te moeilijk.

Alles met hoofdschakelaars, en aantal aangeven en dat deze allemaal uit moeten staan. Duidelijker kun je het niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
bbbrumbrum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Als de toko in de fik staat is dat veel te moeilijk.

Alles met hoofdschakelaars, en aantal aangeven en dat deze allemaal uit moeten staan. Duidelijker kun je het niet maken.
Dat zou ook kunnen, dan zou ik een extra hoofschakelaar moeten plaatsen voor of na de last schakelaar, dan wordt het inderdaad simpeler om uit te zetten, alle hoofdschakelaars uit.

Moet helaas wel de groepenkast overhoop want daar is nu geen plaats voor en het is wel handig als die hoofdschakelaars dan naast elkaar zitten zodat het geen zoek plaatje wordt.

edit: voor de last schakelaar is beter, dan staat er alleen spanning op de invoer van de beide hoofdschakelaars, dat is wel zo duidelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door PentaClover op 25-01-2023 10:00 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Officieel moet je met 1 handeling de hele installatie uit kunnen schakelen. Ofwel met 1 hoofdschakeleraar oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Dan moet je een hulpschakelaar toepassen op je hoofdhoofdschakelaar (dus eigenlijk op hoofdautomaten, maar daar mag/kan je niet aanzitten, en dat zijn losse 1P automaten wat ook weer niet handig is) en je ATS/relais' van de andere invoedpunten automatisch laten afschakelen op dat signaal.

Dat word complex, duur en niet superoverzichtelijk.

[ Voor 23% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-01-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
@Rimco Met een extra hoofdschakelaar zou het dan zo iets worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CL2jVznLjYMO6CvmnHn9P2iUQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/932Z7h75djIKA9v8GJDZVT4g.png?f=user_large

En dan zou ik ze naast elkaar plaatsen in de groepenkast en voorzien van een labeltje, Netwerk en Noodstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
bbbrumbrum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:57:
Dan moet je een hulpschakelaar toepassen op je hoofdhoofdschakelaar (dus eigenlijk op hoofdautomaten, maar daar mag/kan je niet aanzitten, en dat zijn losse 1P automaten wat ook weer niet handig is) en je ATS/relais' van de andere invoedpunten automatisch laten afschakelen op dat signaal.

Mee eens hoor, daar niet van.
PentaClover schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:02:

[Afbeelding]

En dan zou ik ze naast elkaar plaatsen in de groepenkast en voorzien van een labeltje, Netwerk en Noodstroom.
Dat is inderdaad wel een goede, naast elkaar zodat het toch nog overzichtelijk is en met "1" handeling kan.

Leuke -maar ook duidelijke- label overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi vandaar ook mijn vraag. Het moet mi simpel en foolproof zijn om het geheel uit te schakelen want wellicht ben je zelf niet eens thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Jazsie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:52:
Officieel moet je met 1 handeling de hele installatie uit kunnen schakelen. Ofwel met 1 hoofdschakeleraar oid.
Ik ben nog opzoek naar de wettelijke onderbouwing, dat het meer is dan een advies.
NEN1010:2020 schrijft het niet voor als bindend of advies als je in eiland mode kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Domba schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 06:37:
[...]

In niet elke firmware is dat aangegeven als 00,bijv in FW C031 voor 3-fase Deye is dat SHEnergy als je via touch screen op Deye zelf instelt.(als je via solar assistant instelt is het wel voor alle 00 ingeval je een BMS met CAN hebt)
Mahagen gebruikt een JBD BMS die heeft RS485 en dient een ander protocol te gebruiken dan 00, hoeveel verschillende protocols je hebt is afhankelijk van de firmware versie of geen communicatie met Deye met sturing op voltage te gebruiken

[...]

Ik gebruik SOC% icm "grid trickle feed" op 5-10W, met 10W ziet Tibber dan een verbruik van 0.01kWh voor bijna alle uren dat die gebruikt wordt en plakt voor meeste uren een prijs van 1 cent op.

Let op als je trickle feed gebruikt dat power limiter op nul staat en als je teruglevert power limiter een waarde geeft en trickle feed ook gelijk op nul zet, (een van beide dient op nul te staan)
Anders raakt Deye in de war, als je dit enkel via sell/zero export stuurt.
De Deye zelf geeft dan zelf wel 0W voor zijn grid verbinding, maar dat is niet wat de slimme meter ziet via P1. ;)

Edit: trickle feed =Zero-export power (foto's terug gekeken van FW C027, C029 en C031
C027 is van voor 20/7/22 met oude modbus adressen en modbus of RS485-meter connector
van C029 weet ik zo niet meer, C031 is met Modbus RS485 op BMS connector en V118 modbus RTU protocol
Ah, ik wist niet dat het firmware versie afhankelijk was.. Mijn inverter heeft versie 1001-C030.
Bij deze versie hebben ze het nog over zero-export power. Ik zal vragen om een update aan Deye support.
Of is het ook zelf te doen? ik las een post over Solarman?
(Edit: ik probeer het nu via de solarman business app, thanks voor de tip)

Wat betreft het JBD BMS van mahagen, je hebt gelijk. Mijn github link verwijst naar een project wat een JK-BMS aan een inverter kan koppelen, daar heeft ie niets aan. Overigens ook door dmv RS485 het BMS uit te lezen en dan verbinding te maken met CAN bus van de inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Gents, even een algemene vraag: als we het hier over de kreet BMS (Battery Management System) hebben bedoelen we dan de gehele installatie of een specifiek onderdeel daaruit. Stel je bouwt een ESS met 3 Victron Multiplus II omvormers/laders, een cenbo, wat shunts en zekeringen en verdelers, een accu pack etc ... en daarnaast nog eoa pc met HA of andere SW erop om via een api en een provider a la tibber slim te gaan inkopen / terugleveren op uurbasis etc .... Noemen we het geheel vanalle hardware en besturing dan het BMS of mis ik iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
stegen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:36:
[...]
Ah, ik wist niet dat het firmware versie afhankelijk was.. Mijn inverter heeft versie 1001-C030.
Bij deze versie hebben ze het nog over zero-export power. Ik zal vragen om een update aan Deye support.
Of is het ook zelf te doen? ik las een post over Solarman?
(Edit: ik probeer het nu via de solarman business app, thanks voor de tip)

Wat betreft het JBD BMS van mahagen, je hebt gelijk. Mijn github link verwijst naar een project wat een JK-BMS aan een inverter kan koppelen, daar heeft ie niets aan. Overigens ook door dmv RS485 het BMS uit te lezen en dan verbinding te maken met CAN bus van de inverter.
De wifi dongle dient actief zijn en verbonden en je hebt serienummer ervan nodig.
Er zijn meerdere routes, via importeur, direct via E-mail (https://www.deyeinverter.com/service/) via Solarman heb ik nooit geprobeerd.
Inieder geval vanaf FW C031 ( geloof is laatste stabiele versie in iedergeval in November) is BMS connector in de 3-fase modelen omvormer zowel RS485 en CAN gelijktijdig, voor uitlezen van modbus heb je dan een passieve splitter (8/8) nodig of je moet RS232 uitgang gebruiken ivm de wifi dongle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MisterB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:31:
Gents, even een algemene vraag: als we het hier over de kreet BMS (Battery Management System) hebben bedoelen we dan de gehele installatie of een specifiek onderdeel daaruit. Stel je bouwt een ESS met 3 Victron Multiplus II omvormers/laders, een cenbo, wat shunts en zekeringen en verdelers, een accu pack etc ... en daarnaast nog eoa pc met HA of andere SW erop om via een api en een provider a la tibber slim te gaan inkopen / terugleveren op uurbasis etc .... Noemen we het geheel vanalle hardware en besturing dan het BMS of mis ik iets ?
Neen BMS is puur de aansturing/controle van je accu cellen...

Deze zit tussen je batterij en de afnemer (omvormer).

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 25-01-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
MisterB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:31:
BMS zit direct na de LFP cellen en voor de terminals waar je de kabels op aansluit en gewoonlijk nog voor de eerste afzekering,
BMS zorgt ervoor dat de LFP cellen binnen hun werkgebied gebruikt worden, daarvoor houdt die van elke cel de cel-spanning in de gaten dat deze niet te laag of te hoog worden en met aantal temperatuursensors ook de temperatuur in de gaten.
LFP kunnen minder goed tegen lage temperaturen rond nul of eronder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ok clear thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
En bijvoorbeeld die pylontech us5000 packs - die bevatten al een “bms” right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Beste mede tweakers,

Hoe doen jullie het met de LiFePO4 batterijen als je ze buiten het huis plaatst?
Ik heb de Victron Multiplus in de schuur opgehangen maar daar is de temperatuur rond nul graden...
Batterijen isoleren? Heater?

gr, Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
stegen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:47:
[...]

Mooi, nog een Deye inverter gebruiker!

In dit 'issue', staan o.a. de registers voor de 3 fase versie.
https://github.com/kellerza/sunsynk/issues/63

Super tof die esp link maar mijn BMS is van JBD.

Thanks, die integratie heb ik draaien inderdaad maar vooralsnog niet meer dan serial number terug ..
Registers aanpassen gaat wat minder eenvoudig in een native HA addon (ten opzichte van een HACS versie waar je zo de files can editten).

Ik zie geen link tussen 0W houden en BMS eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:28:
[...]

Nooit gezien, ik heb een sun12k-SG04LP3 ik kan bijna alles aansturen, wat de laatste stabiele versie ontbreekt
-system work mode: de weekdagen heeft alleen de 6 instelbare tijden die voor alle dagen het zelfde is
-Grid peak shaving
-AUX micro inverters mode de aan uit button voor export naar grid
-Advanced functions / grid setting en fase volgorde, frequentie , Arc detectie, modbus nr veranderen, modbus meter instellen, generator peak shaving etc

Alle andere functies die je op touchscreen van de Deye kunt instellen, kun je ook veranderen van uit Solar Assistant, ik mis in ieder geval geen enkele functie of optie voor gebruik, gebruik het dagelijks

Voor snelle actie gebruik ik wel Home Assistant (HA) omdat ik met 1 klik laden kan in/uitschakelen en ik heb alle 84 sensors en switches op 1 pagina (voor HA mis ik op moment ook de modbus adressen 600 tot 809, waar ruimte is voor elke aangesloten BMS voor 14 parameters).

Met Solar Assistant kost dit meertijd is over 4 tab's verspreidt
Je moet eerst op edit klikken, veranderen en dan bevestigen met save en nog eens 2 seconden wachten tot verwerkt is
Goed om te lezen dat SA toch kan werken, ik houd het als alternatief. Sowieso want levertijd PI's zijn dramatisch en een pre-installed system vanuit ZA sturen zal ook tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:53:
[...]

De wifi dongle dient actief zijn en verbonden en je hebt serienummer ervan nodig.
Er zijn meerdere routes, via importeur, direct via E-mail (https://www.deyeinverter.com/service/) via Solarman heb ik nooit geprobeerd.
Inieder geval vanaf FW C031 ( geloof is laatste stabiele versie in iedergeval in November) is BMS connector in de 3-fase modelen omvormer zowel RS485 en CAN gelijktijdig, voor uitlezen van modbus heb je dan een passieve splitter (8/8) nodig of je moet RS232 uitgang gebruiken ivm de wifi dongle
Heb gevonden dat die van mij C027 heeft. Heb een service request ingestuurd maar ze zijn op vakantie 18-27 :z

Kwam ook een projectje tegen waarmee je via het ip van de wifi dongle registers kan lezen/schrijven. Ga ik ook eens naar kijken als ik wat meer tijd heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 11:38

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

bbbrumbrum schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:57:

Ja dat was vanmorgen uiteindelijk ook mijn laatste gedachte: PAP hoofdschakelaar uitvoeren met hulpcontact die hiervoor kan zorgen (kan op die manier ook de Victron echt uit zetten) ofwel alle 3 op een rij en deze met een extra lange hendel aan elkaar verbinden.
PentaClover schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:02:

[Afbeelding]

Ik zie dat je al een manier hebt gevonden om zelf dit soort stickers te maken, hoe? ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
MisterB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:23:
En bijvoorbeeld die pylontech us5000 packs - die bevatten al een “bms” right?
Helemaal correct, tenzij je gaat zelfbouwen zit in ieder accu pakket een BMS.
(even gebaseerd op de meest gebruikte accu's zoals Li-Ion en LiFePO4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Rimco schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Ja dat was vanmorgen uiteindelijk ook mijn laatste gedachte: PAP hoofdschakelaar uitvoeren met hulpcontact die hiervoor kan zorgen (kan op die manier ook de Victron echt uit zetten) ofwel alle 3 op een rij en deze met een extra lange hendel aan elkaar verbinden.

[...]

Ik zie dat je al een manier hebt gevonden om zelf dit soort stickers te maken, hoe? ;)
Ik heb ook wel anonimo voor dergelijke stickers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klotsred
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 16:04
grotegok schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:28:
Beste mede tweakers,

Hoe doen jullie het met de LiFePO4 batterijen als je ze buiten het huis plaatst?
Ik heb de Victron Multiplus in de schuur opgehangen maar daar is de temperatuur rond nul graden...
Batterijen isoleren? Heater?

gr, Jeroen
Ha Jeroen,

Ik heb ze ook in de schuur staan en dat is enkelsteens. Ook staat mijn schuur nog eens los van het huis dus vol in alle windrichtingen. De nodige tochtgaten voor ventilatie zitten er ook nog eens in dus inderdaad best koud.
In mijn enclosure wat ik heb gebouwd (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73962800) heb ik de cellen ombouwd met plexiglas tegen het ongedierte en deels voor de kou. Op de foto's nog niet de plaat aan de voorzijde ervoor. Ik merk dat nu het buiten vriest (niet hard maar toch) de batterijen altijd wel zo rond de 5 graden in de nacht blijven. Ik heb gedacht aan een heater maar als je je batterijen gebruikt blijven ze meestal boven het vriespunt. Wel heb ik een flinke vochtvreter er bij staan om eventuele vochtproblemen uit te stellen of te ontlopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Klotsred op 25-01-2023 16:15 ]

Victron: https://vrm.victronenergy.com/installation/250785/share/73944a6f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
@Domba

Weet je zeker dat firmware updates registers wijzigen? ik krijg met mijn firmware C027 bij alle 3f waardes van lubster85 (3f issue kellerza addon) valide waardes terug, althans het correspondeert met wat ik vind in Solarman.

[ Voor 5% gewijzigd door mahagen op 25-01-2023 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
mahagen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:37:
@Domba
Weet je zeker dat firmware updates registers wijzigen? ik krijg met mijn firmware C027 bij alle 3f waardes van lubster85 (3f issue kellerza addon) valide waardes terug, althans het correspondeert met wat ik vind in Solarman.
Ik zal straks even kijken welke modbus RTU versie lubster85 heeft gebruikt.en of ik ergens terug kan vinden van wat die geschreven heeft, wat voor firmware zijn Deye heeft.

@mahagen Lubster85 heeft FW 1101-03xC, ik denk 030C niet zeker dat die 31C heeft hier heeft een lijst gemaakt https://github.com/keller...3#issuecomment-1268878200
Ga kijken of ik laatste versie van Deye kan krijgen (als ze bij zijn van Chinees nieuwjaar), want V118 is anders

[ Voor 22% gewijzigd door Domba op 25-01-2023 19:46 . Reden: gegevens toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
Klotsred schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:11:
[...]

Ha Jeroen,

Ik heb ze ook in de schuur staan en dat is enkelsteens. Ook staat mijn schuur nog eens los van het huis dus vol in alle windrichtingen. De nodige tochtgaten voor ventilatie zitten er ook nog eens in dus inderdaad best koud.
In mijn enclosure wat ik heb gebouwd (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73962800) heb ik de cellen ombouwd met plexiglas tegen het ongedierte en deels voor de kou. Op de foto's nog niet de plaat aan de voorzijde ervoor. Ik merk dat nu het buiten vriest (niet hard maar toch) de batterijen altijd wel zo rond de 5 graden in de nacht blijven. Ik heb gedacht aan een heater maar als je je batterijen gebruikt blijven ze meestal boven het vriespunt. Wel heb ik een flinke vochtvreter er bij staan om eventuele vochtproblemen uit te stellen of te ontlopen.
Mooi! Ga ik over nadenken.
Ik zie dat je de cellen niet 'onder druk' hebt staan? Reden om dit niet te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klotsred
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-05 16:04
grotegok schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Mooi! Ga ik over nadenken.
Ik zie dat je de cellen niet 'onder druk' hebt staan? Reden om dit niet te doen?
Ja, te veel gedoe bij onderhoud/ aanpassen en Andy uit down under doet het ook niet. ;)
Ik vind ook dat accu's moeten kunnen ademen en ik stress ze niet met maximale (ont)laadspanningen

Victron: https://vrm.victronenergy.com/installation/250785/share/73944a6f

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
Rimco schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:47:
[...]
Een warning label zoals die gebruikelijk zijn in de industrie nagetekend in open office, en daar creatief een ISO7010 symbool met accu en wat andere plaatjes en tekst ingeplakt :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

mahagen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:29:
[...]

Super tof die esp link maar mijn BMS is van JBD.

Thanks, die integratie heb ik draaien inderdaad maar vooralsnog niet meer dan serial number terug ..
Registers aanpassen gaat wat minder eenvoudig in een native HA addon (ten opzichte van een HACS versie waar je zo de files can editten).

Ik zie geen link tussen 0W houden en BMS eigenlijk..
Sorry haalde JK en JBD door elkaar...

Ik zie ook geen link tussen op 0W houden in Voltage of Lithium mode, maar op een of andere manier is de inverter beter in staat hem op 20W? te houden in lithium mode. Ten minste, dat is wat ik lijk te zien met versie C030.

Boven is lithium mode, beneden is voltage mode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JD3ckOJbitjv2LhEZggL75BBZmw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/buigU7Dwwg9Fd4N1wCcW4Aze.png?f=fotoalbum_large

Updaten van de firmware via solarmanpv.com krijg ik niet voor elkaar. De optie firmware update is er wel, maar er zijn geen firmware bestanden die je kan selecteren. Dus maar een e-mail gestuurd.

Voor het uitlezen van de registers in HA gebruik ik geen intergratie, maar in modbus.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
  - name: "Deye SUN12K"
    type: serial
    method: rtu
    port: /dev/serial/by-path/platform-fd500000.pcie-pci-0000:01:00.0-usb-0:1.3:1.0-port0
    baudrate: 9600
    stopbits: 1
    bytesize: 8
    parity: N
    sensors:
    - name: Battery Volts
      unit_of_measurement: V
      scale: 0.01
      precision: 1
      slave: 1
      address: 587
      data_type: int16
    - name: Battery Charge Day
      unit_of_measurement: kWh
      scale: 0.1
      address: 514
      data_type: uint16
    - name: Battery Discharge Day
      address: 515
    - name: Battery SoC
      unit_of_measurement: "%"
      address: 588
    - name: Battery Output Power
      unit_of_measurement: W
      address: 590
    - name: Battery output current
      unit_of_measurement: A
      address: 591

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:15
Wie zou mij wat advies kunnen geven of mij even in de goede richting kunnen helpen.

Momenteel heb ik 10 zonnepanelen op het platte dak van de schuur liggen richting zuid. Aangesloten met micro omvormers op 1 fase. We hebben een 3 fase aansluiting.

Nu wil ik panelen bijplaatsen op west. Hierbij wil ik eigenlijk alvast rekening houden met eventueel een eventueel accu systeem. Dat zou zelfbouw kunnen zijn maar een kant en klaar systeem is ook prima.

Ik zat te kijken naar een SolarEdge StorEdge 3 fase 5kW.
Dit is een omvormer waarop je direct een 48 batterij kunt aansluiten.
Dat accu systeem zou ik dan later kunnen aansluiten.

Maar nu las ik het volgende hierover op https://www.zonnefabriek....-fasen-batterij-omvormer/

“Met drie 1-fasen omvormers heb je meer flexibiliteit”, vertelt An Geysenbergh, trainer bij SMA Benelux. “Een drie-fasen omvormer levert normaal gesproken precies dezelfde hoeveelheid stroom per fase. Maar in een huis zijn veel van de verbruikers één-fasig, zoals wasmachines of vaatwassers. Wanneer de wasmachine aan staat, zou je op de fase waarop die is aangesloten, méér stroom willen invoeren vanuit de batterij, dan op de overige twee fasen. Met een drie-fasen omvormer kan dat niet, maar met 3 één-fase toestellen wel.” Dat verklaart dan ook meteen waarom de 3-fasige StorEdge wel kan worden gebruikt in een net-gekoppeld systeem, maar niet in een off-grid of back-up systeem, wanneer het openbare net plat ligt. Dit in tegenstelling tot een systeem met 3 Sunny Island omvormers.

Dan zou ik dus denken dat zo'n StorEdge systeem helemaal niet handig is! Wat als 1 fase 2 kW nodig heeft en de andere fases bijv. 200 watt. Het systeem moet op alle fases het zelfde leveren dus effectief lever je dan terug aan het net?

Zit nu toch te denken om maar gewoon voor de goedkoopste oplossing te gaan en later eventueel naar een los accu systeem te gaan kijken. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Ik ben niet bekend met de StorEdge, maar ik weet wel dat een Deye hybride 3 fase omvormer wel een ongelijke belasting op de drie fases keuring netjes opvangt.
Hij levert dus gewoon op die ene fase stroom voor je wasmachine of vaatwasser, zonder op de andere fases terug te leveren aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Flappie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:25:
Maar nu las ik het volgende hierover op https://www.zonnefabriek....-fasen-batterij-omvormer/

“Met drie 1-fasen omvormers heb je meer flexibiliteit”, vertelt An Geysenbergh, trainer bij SMA Benelux. “Een drie-fasen omvormer levert normaal gesproken precies dezelfde hoeveelheid stroom per fase. Maar in een huis zijn veel van de verbruikers één-fasig, zoals wasmachines of vaatwassers. Wanneer de wasmachine aan staat, zou je op de fase waarop die is aangesloten, méér stroom willen invoeren vanuit de batterij, dan op de overige twee fasen. Met een drie-fasen omvormer kan dat niet, maar met 3 één-fase toestellen wel.” Dat verklaart dan ook meteen waarom de 3-fasige StorEdge wel kan worden gebruikt in een net-gekoppeld systeem, maar niet in een off-grid of back-up systeem, wanneer het openbare net plat ligt. Dit in tegenstelling tot een systeem met 3 Sunny Island omvormers.

Dan zou ik dus denken dat zo'n StorEdge systeem helemaal niet handig is! Wat als 1 fase 2 kW nodig heeft en de andere fases bijv. 200 watt. Het systeem moet op alle fases het zelfde leveren dus effectief lever je dan terug aan het net?

Zit nu toch te denken om maar gewoon voor de goedkoopste oplossing te gaan en later eventueel naar een los accu systeem te gaan kijken. Wat denken jullie?
2 mogelijkheden:
SMA verkoopt je liever 3 dure Sunny's dan dat je een SE koopt bij hun concurrent.
SMA was op dat moment nog niet toe aan een fatsoenlijke 3 fase hybride omvormer. Ze hebben deze uiteindelijk ingekocht bij derden.

Gezien de leeftijd van de blog zijn ze allebei waar :P

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
stegen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:01:
[...]
Updaten van de firmware via solarmanpv.com krijg ik niet voor elkaar. De optie firmware update is er wel, maar er zijn geen firmware bestanden die je kan selecteren. Dus maar een e-mail gestuurd.
Als je wifi dongle continue verbonden hebt met solarman zou je eens kunnen kijken in de dongle heeft eigen AP of je voor off line installatie reeds bestanden aanwezig zijn. Deze beginnen met MCU1 en MCU2 de laatste fw is 032C voor display en welke je krijgt voor inverter dat wisselt nog al van 1123 tot 1126
(ik heb zelf nog niet gedaan zo, maar in Duitslands op die massaal gedaan, met de keuze bij bezitter te leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
stegen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Sorry haalde JK en JBD door elkaar...

Ik zie ook geen link tussen op 0W houden in Voltage of Lithium mode, maar op een of andere manier is de inverter beter in staat hem op 20W? te houden in lithium mode. Ten minste, dat is wat ik lijk te zien met versie C030.

Boven is lithium mode, beneden is voltage mode.

[Afbeelding]

Voor het uitlezen van de registers in HA gebruik ik geen intergratie, maar in modbus.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
  - name: "Deye SUN12K"
    type: serial
    method: rtu
    port: /dev/serial/by-path/platform-fd500000.pcie-pci-0000:01:00.0-usb-0:1.3:1.0-port0
    baudrate: 9600
    stopbits: 1
    bytesize: 8
    parity: N
    sensors:
    - name: Battery Volts
      unit_of_measurement: V
      address: 587
    - name: Battery Charge Day
      address: 514
    - name: Battery Discharge Day
      address: 515
    - name: Battery SoC
      unit_of_measurement: "%"
      address: 588
    - name: Battery Output Power
      unit_of_measurement: W
      address: 590
    - name: Battery output current
      unit_of_measurement: A
      address: 591
Mooie grafieken !! ik kan verder niet verklaren waar dat verschil dan vandaan komt..

Thanks ook voor de modbus config, schrijf je ook registers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Domba schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:20:
[...]

Als je wifi dongle continue verbonden hebt met solarman zou je eens kunnen kijken in de dongle heeft eigen AP of je voor off line installatie reeds bestanden aanwezig zijn. Deze beginnen met MCU1 en MCU2 de laatste fw is 032C voor display en welke je krijgt voor inverter dat wisselt nog al van 1123 tot 1126
(ik heb zelf nog niet gedaan zo, maar in Duitslands op die massaal gedaan, met de keuze bij bezitter te leggen)
Met de dongle kan je inderdaad een fw bestand vanaf je lokale schijf uploaden voor de dongle en voor de inverter zelf. Maar hoe kom je aan de fw ?

Current version:LSW3_15_FFFF_1.0.84
Choose file
Upload

Pagina: 1 ... 16 ... 103 Laatste