Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:25
thehog schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:57:
[...]

Dat staat er toch? Ontworpen voor 0.2c en/of 40A. Da's voor een 3 fase systeem inderdaad aan de lage kant. Maar maximaal aanhoudend is wel weer 200A en het grafiekje voor 0.5c is ook niet erg slecht tov 0.2c.
De discharge curve bij 0.5c vs 0.2c (voor een 15S laten ze hem zien) is nou ook niet echt slecht. Zo'n spanningsval zit er niet in.

Natuurlijk zit er ergens een beknibbeling maar zo erg is het apparaat nou ook weer niet. Voor een simpele (beginnenr) installatie met een 1 fase lader van 3kw tot 5kw is het een prima complete accu naar mijn mening. Ben je inclusief omvormer voor 4000 euro klaar voor 15kWh opslag.
Als je onderling binnen de aanbieding wilt vergelijken
Die grafieken komen niet overeen met de specs van volledige systeem, misschien zijn die van blok van 15 cellen allleen.
Max discharge power: 5000W (specs zijn van 50% plaatje en al bijzonder voor output 15/16S accu, gelijkstroom in watt te doen ipv Ampere)
BMS 300A, specs voor 30sec, (dat is 1C voor 30 sec) en 200A nominaal, maar bekabeling naar omvormer plaat zegt max 100A (komt overeen met max discharge 5000W of wel max 0.33C )
Externe bekabeling dient op maximale stroom afgestemd te zijn en is de BMS nominaal 200A die beperkt is tot 100A en inschakelpieken kan opvangen tot 200A (het blijft gewoon vaag wat je nu krijgt, als de cellen maar bij max BMS passen
Dat is heel wat anders dan "Buitl-in BMS 300A" uit de aanbiedings titel
Ik gok op flinke warmte probleem met type gebruikte BMS of C/D-grade of gebruikte cellen.
Het is net zo vaag als deze 310Ah welke eigenlijk CATL 302Ah waren

Maar ik bekijk het vanuit 21/24 uur situatie dat hele huis 100% op accu's draait en voor 3 fase en alleen in de winter 2-3 uurtjes netaansluiting gebruik om bij te laden

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 07:14
KC27 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:42:
[...]

Ik heb het niet getest, maar als je de omvormer achter de Victron hangt (ACout1 of ACout2) blijft ie zeker werken, want de Multiplus zorgt voor de nodige spanning en frequentie.
Omdat jouw pv omvormer een lagere max vermogen heeft (3000W) dan jouw Multiplus (5000W) voldoet deze aan de "factor 1.0 regel":
[Afbeelding]
Ik zal dit vandaag eens testen als de zon een keer gaat schijnen. Volgens mij gaat mijn SolarEdge gewoon uit. Volgens mij werkt dit alleen met een Solaredge Inline Meter gekoppeld en de daarbij behorende APS settings. Als je niets doet kan je in een off-grid situatie je batterijen overchargen omdat je omvormer niet uit kan en je de energy nergens heen kan. Dit kan verschillen per omvormer natuurlijk.

Dit zegt Vicron over de SolarEdge combo: https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

Ik kom hier nog op terug.

Op een andere thuisbatterij noot. Ga ik vandaag alles verkopen? en dan hopen dat het komende nacht weer rond de 20 cent uit komt of bewaar ik mijn kWh's voor eigen gebruik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtnPp6AMz4dyk-5yIcqz0lqBqO8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EDl6CPtigtLAmpRm4L9i31H0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Klotsred schreef op zondag 15 januari 2023 @ 14:25:
[...]

En dan springt er bij de Action een USB hub van 2,99 in je mandje want je wilt het toch proberen...
En tot je verbazing werkt het nog ook.
JKBMS en de ET112 beide op de hub en werkend.
Het was een HAMA USB hub 2.0
Bij mij werkte alle USB hubs ook. Alleen vallen ze van de bus af na een dag of soms 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Niltag schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:00:
[...]

Gaat om het opladen van de condensatoren in de multiplussen. Dat kan een flinke klap geven als je die rechtstreeks aansluit van de accu naar de multiplus. Al zie ik dat je ook een hoofdschakelaar er tussen hebt van de accu's naar de multiplussen dus dat maakt het risico al wat minder. Overigens worden de condensatoren van de multiplus ook opgeladen als de AC-in aan staat dus dat doe ik zelf meestal (werk al veel langer met dit spul op schepen).
Na het advies van @Niltag deze 2 aangeschaft. Nu nog even een behuizing printen en bruggen met mijn DC Hoofdschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJ8iVf6x67Da29Knt-U1ctsf-zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKB0vMOGhmVypYKt1rT492jc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Jazsie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:00:
Ik zoek een omvormer die ik net als de Victron gewoon aan het net kan hangen en via modbus oid kan zeggen dat ie X vermogen moet laden en X vermogen het net op moet duwen wanneer ik dat wil.... niet meer, niet minder @thehog.

Ben geen OmeAli kenner en vraag mij af of de kwaliteit wel in orde is... we praten toch over hoge stromen en wil graag mijn huis heel houden ;). Dus mijn vraag was zeker serieus...
Als je eenmaal aan de slag gaat zal je zien dat alleen X vermogen laden en X vermogen ontladen te kort door de bocht is. Dan kan je eigenlijk alleen maar inkopen en verkopen en bijvoorbeeld niet makkelijk sturen op een grid gebruik van 0 Watt want hoe ga je dan je omvormer aansturen als de wasmachine in eens aan gezet word ed.

Ik gebruik de volgende victron sensors/switches/values:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PP9ZukXGwi6yGHydJWucppeRogE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pe0KoTJtK3rdxNSTZl3FZH44.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Magnat schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:03:
[...]

Ik zal dit vandaag eens testen als de zon een keer gaat schijnen. Volgens mij gaat mijn SolarEdge gewoon uit.
Doe dit met een accu die niet helemaal vol is. Als de 230V omvormer blijft draaien produceert die nog stroom die ergens heen moet. Victron gaat dan de AC frequentie aanpassen zodat de 230V omvormer 'denkt' dat het net overbelast is en terugschakelt of volledig afschakelt. Dit kost echter tijd en gedurende die tijd moet de PV stroom wel een batterij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
jadjong schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Doe dit met een accu die niet helemaal vol is. Als de 230V omvormer blijft draaien produceert die nog stroom die ergens heen moet. Victron gaat dan de AC frequentie aanpassen zodat de 230V omvormer 'denkt' dat het net overbelast is en terugschakelt of volledig afschakelt. Dit kost echter tijd en gedurende die tijd moet de PV stroom wel een batterij in.
Klopt, alleen als de Solaredge dus die inline meter heeft gekoppeld. Die heb ik nog niet want bijzonder slecht leverbaar, en omdat er een zigbee module in mijn omvormer moet kan ik het niet zelf bestellen en installeren.
Maar wat ik me herinner is dat de boel gewoon uit gaat. Ik ga straks testen en laat het weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-10 09:26
[...]

Ik zal dit vandaag eens testen als de zon een keer gaat schijnen. Volgens mij gaat mijn SolarEdge gewoon uit. Volgens mij werkt dit alleen met een Solaredge Inline Meter gekoppeld en de daarbij behorende APS settings. Als je niets doet kan je in een off-grid situatie je batterijen overchargen omdat je omvormer niet uit kan en je de energy nergens heen kan. Dit kan verschillen per omvormer natuurlijk.

Dit zegt Vicron over de SolarEdge combo: https://www.victronenergy.com/live/venus-os:gx_solaredge

Ik kom hier nog op terug.
in de ees kan je aangeven dat er AC zonnepanelen aangesloten zit op de AC1. je moet dan invullen bij welke frequentie de omvormer gaat terug regelen. dus als hij dan geen net heeft laad hij nog wel de accu. maar zit deze vol gaat de frequentie omhoog om de zonneomvormer terug te laten regelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tz20drLX6GzdnOpghIq5p2LAIYY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/36XnKKPgMNbheCnuHcsnAkf6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1DPqJ2YeoXi7fjWh32Tp9-kUWY0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZmC8W6eEBZChfntFvJDhuGs6.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door e_hagenaar op 16-01-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
e_hagenaar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:41:
[...]

in de ees kan je aangeven dat er AC zonnepanelen aangesloten zit op de AC1. je moet dan invullen bij welke frequentie de omvormer gaat terug regelen. dus als hij dan geen net heeft laad hij nog wel de accu. maar zit deze vol gaat de frequentie omhoog om de zonneomvormer terug te laten regelen
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt dit heb ik ook ingesteld. Maar de Solaredge doet dat dus alleen icm de Inline meter.

Ik heb het net getest. Mijn SolarEdge SE7K AC-out 1 gekoppelde AC inverter gaat dus uit als ik het grid loskoppel.

Dus in mijn geval moet ik echt aan de inline meter. Dit kost 500e ex installatie. En wanneer ga je het gebruiken? Bijna nooit denk ik. Maargoed ik moet het gewoon hebben! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
ik denk ook dat het (bijna) nooit voor gaat komen. (Ligt er wel een beetje aan waar je woont)
ben wel benieuwd of het eventueel een oplossing gaat zijn voor mensen waarbij de omvormer uit gaat vanwege netcongestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
e_hagenaar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:12:
ik denk ook dat het (bijna) nooit voor gaat komen. (Ligt er wel een beetje aan waar je woont)
ben wel benieuwd of het eventueel een oplossing gaat zijn voor mensen waarbij de omvormer uit gaat vanwege netcongestie
Werkt dit bij jou wel? heb jij ook een AC-out gekoppelde inverter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Magnat schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:14:
[...]

Werkt dit bij jou wel? heb jij ook een AC-out gekoppelde inverter?
ik heb inderdaad mijn Solax X3 op de ac-out1 van de Victrons. Ik zal vanmiddag een kijken wat er gebeurd.
volgensmij gaat hij wel uit maar start daarna de zelftest en komt weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
e_hagenaar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:12:
Als het e.e.a. netgekoppeld is wens ik u succes met het beinvloeden van de netfrekwentie, die via de kabel uw huis binnen komt. (mocht ik u verkeerd begrepen hebben O-) )
Er zit nogal een groot vermogen achter van de E-producenten die je als (hele kleine) zelfopwekker
nooit beinvloed krijgt.
Je kan de omvormer (SolarEdge) wel op andere manieren in vermogen laten terugregelen.
(o.a. via settings/regelingen in de Solaredge omvormer zelf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Simpel360 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:36:
[...]
Als het e.e.a. netgekoppeld is wens ik u succes met het beinvloeden van de netfrekwentie, die via de kabel uw huis binnen komt. (mocht ik u verkeerd begrepen hebben O-) )
Er zit nogal een groot vermogen achter van de E-producenten die je als (hele kleine) zelfopwekker
nooit beinvloed krijgt.
Je kan de omvormer (SolarEdge) wel op andere manieren in vermogen laten terugregelen.
(o.a. via settings/regelingen in de Solaredge omvormer zelf)
Je hebt geen groot vermogen nodig voor frequentie als er geen directe pass through is maar een losgekoppelde stroomkring, ik denk dat bij Vitron net zo is als bij mijn Deye. (beide zijn in principe off grid setups met een netaansluiting ondersteuning)
Niet het net bepaald de frequentie maar de omvormer op de stroomkring altijd

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-09 15:24
[...]

Een goede BMS beschermt tegen overchargen dus dit zou sowieso niet moeten kunnen gebeuren.

Als de energie niet gebruikt wordt loopt het voltage op en schakelt de SolarEdge zichzelf uit bij 253v. Aanpassen van de frequentie kan ook maar dan binnen de in de SolarEdge opgegeven limieten, daarbuiten schakelt hij ook uit.

De inline meter zal als een CT-clamp aan de hand van belasting de 'max output power' van de SolarEdge aansturen (gelijk houden aan verbruik).

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
Ik heb zojuist wat langer getest. Maar de SolarEdge gaat inderdaad ook even uit en start daarna weer op. Ook zonder de inline meter. Hmm dit wist ik nog niet. Even kijken in de gaten houden/testen als mijn SoC bijna 100% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:22
Magnat schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:27:
[...]

Als je eenmaal aan de slag gaat zal je zien dat alleen X vermogen laden en X vermogen ontladen te kort door de bocht is. Dan kan je eigenlijk alleen maar inkopen en verkopen en bijvoorbeeld niet makkelijk sturen op een grid gebruik van 0 Watt want hoe ga je dan je omvormer aansturen als de wasmachine in eens aan gezet word ed.

[Afbeelding]
Dat is misschien kort door de bocht, echter als ik deze functie heb dat omvormer met x (x = variabel) vermogen moet laden/ontladen kan je dus prima aansturen zodrat je gebruik op 0 Watt uit komt, de aansturing is dan inderdaad wel extern.

Doelde meer op de opmerking van @thehog dat je voor 650,-- een omvormer kan krijgen, maar echt antwoord daarop (met link naar product) blijft uit.

Denk dat Victron toch de beste keus blijft wil je laden/ontladen en je PV systeem apart.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ik heb in Home Assistant een (voorlopig simpele) balanceer automatisering gemaakt die het vermogen wat door de slimme meter gaat naar nul stuurt door het laad- cq ontlaadvermogen van het ESS aan te passen.
Nu gebruik ik deze nog weinig (omdat inkoop net zo duur is als teruglevering) maar na inperking van de saldering zal dit steeds meer toegepast worden omdat dan teruglevering duurder is dan zelf gebruiken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-10 07:59
Jazsie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:00:
Ik zoek een omvormer die ik net als de Victron gewoon aan het net kan hangen en via modbus oid kan zeggen dat ie X vermogen moet laden en X vermogen het net op moet duwen wanneer ik dat wil.... niet meer, niet minder @thehog.
Gan voor de sofar me3000sp (wdsolar.nl te krijgen bijv.). Simpel met sofar2mqtt aan te sturen (tot max 3kW). Heb je ook zonnepanelen die er je aan wil, neem dan de HYD-xxxES versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
[...]

Dat nou precies wat ik doe. Op basis van dynamisch tarief inkopen/verkopen. Meter op 0 is voor mij minder voordelig dan op het juiste mandier laden en ontladen.

Maar het kan wel. Je kan gewoon de slimme meter gegevens kopeplen aan je domotica en zo je omvormer aan sturen. Zit een seconde of 3 delay in maar dat is voldoende voor mij als ik dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
Jazsie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:45:
[...]

Denk dat Victron toch de beste keus blijft wil je laden/ontladen en je PV systeem apart.
Zeker de beste keus (maar ook een dure). Maar zeker niet de enigste keuze. Voor puur en alleen laden en ontladen op 1 fase (niet fase gekoppeld dus) voldoet een Sofar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thehog
KC27 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 17:25:
[...]

Ik heb in Home Assistant een (voorlopig simpele) balanceer automatisering gemaakt die het vermogen wat door de slimme meter gaat naar nul stuurt door het laad- cq ontlaadvermogen van het ESS aan te passen.
Nu gebruik ik deze nog weinig (omdat inkoop net zo duur is als teruglevering) maar na inperking van de saldering zal dit steeds meer toegepast worden omdat dan teruglevering duurder is dan zelf gebruiken.
Precies dit ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
thehog schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:55:
[...]
Gan voor de sofar me3000sp (wdsolar.nl te krijgen bijv.). Simpel met sofar2mqtt aan te sturen (tot max 3kW). Heb je ook zonnepanelen die er je aan wil, neem dan de HYD-xxxES versie.
Geen 650,-- EUR maar nette prijs. Wellicht eens in verdiepen. Bedankt !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnat
thehog schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Dat nou precies wat ik doe. Op basis van dynamisch tarief inkopen/verkopen. Meter op 0 is voor mij minder voordelig dan op het juiste mandier laden en ontladen.

Maar het kan wel. Je kan gewoon de slimme meter gegevens kopeplen aan je domotica en zo je omvormer aan sturen. Zit een seconde of 3 delay in maar dat is voldoende voor mij als ik dat zou willen.
Hier is het zo dat als mijn SoC onder de 30% komt ik de laaste 10% voor het huis gebruik tegen het goedkoopst ingekochte tarief dus. Dan probeer ik dus mijn meter op 0 te houden. Het is zonde om dan alles te verkopen (met kabel verliezen) om dan vervolgens tegen het dure tarief je eigen verbruik van het net te halen.

Gisteren is daar een heel mooi voorbeeld van. Weinig inkoop uren, te veel verkoop uren. Mijn victron regelt het dat het op 0 uit komt. Dit kan natuurlijk ook via Homeassistant, maar dat maakt het wel complexer.

Ik heb het nu voor elkaar dat ik kan zien hoeveel goedkope uren er aan komen. En aan de hand van de SoC de laadstroom aanpas, om zo nog meer efficientie te behalen. 3 goedkope uren is maximaal laden natuurlijk. maar als het er 7 of 8 zijn dan kan dat wat minder snel. Het verkopen is nog niet zo efficient. Daar wil ik juist op pieken maximalizeren en de semi-pieken minder.

Daarnaast heb ik liever dat de omvormer zo veel mogelijk regelt. Als je Home Assistant er een keer uit ligt als je thuis komt en je prikt je auto in vliegen je stoppen er uit omdat er niet terug geregeld word?

[ Voor 10% gewijzigd door Magnat op 17-01-2023 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klotsred
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-09 16:13
e_hagenaar schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:41:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik lees bijvoorbeeld dit uit de settings van mijn omvormer:

code:
1
2
gridfreqhighlimit:51.5
gridvolthighconnlimit:253.0

Ik weet niet of hij stapjes terug gaat doen in het bereik 50 Hz en 51.5 Hz maar hij zou af moeten schakelen bij 51.5.

Kan iemand mij vertellen of dat dit inderdaad de Net-code is waar we hier in Europa aan moeten voldoen?
En is het erg dat hij mogelijk niet "afschaalt" tussen de 50 en de 51.5?

Victron: https://vrm.victronenergy.com/installation/250785/share/73944a6f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Er is zeker een netcode om apparatuur te beschermen.

Als de solar omvormer op VDE4105 staat ingesteld zou het kunnen dat hij tegen de max frequency grenswaarde langzaam zal afschalen. Voor zover ik weet is dat de enige netcode die dat toelaat, als je solar omvormer dit niet ondersteund zal hij gewoon afschakelen bij de bovengrens of ondergrens.

Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Klotsred schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Ik lees bijvoorbeeld dit uit de settings van mijn omvormer:

code:
1
2
gridfreqhighlimit:51.5
gridvolthighconnlimit:253.0

Ik weet niet of hij stapjes terug gaat doen in het bereik 50 Hz en 51.5 Hz maar hij zou af moeten schakelen bij 51.5.

Kan iemand mij vertellen of dat dit inderdaad de Net-code is waar we hier in Europa aan moeten voldoen?
En is het erg dat hij mogelijk niet "afschaalt" tussen de 50 en de 51.5?
Hier een mooi verhaaltje over netfrequentie.

https://www.hoogspanningsnet.com/tag/netfrequentie/

Heb niet de illusie dat je met jouw 51.1Hz heel Europa een kwartier eerder wakker laat worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
deze settings zijn ook bedoeld voor eiland bedrijf en niet als het net nog aanwezig is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thehog
Magnat schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 07:10:
[...]
Als je Home Assistant er een keer uit ligt als je thuis komt en je prikt je auto in vliegen je stoppen er uit omdat er niet terug geregeld word?
Dat doet de laadpaal zelf al. Die zal nooit meer laden dan beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
jadjong schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Hier een mooi verhaaltje over netfrequentie.

https://www.hoogspanningsnet.com/tag/netfrequentie/

Heb niet de illusie dat je met jouw 51.1Hz heel Europa een kwartier eerder wakker laat worden. :P
Inderdaad een mooi stuk om te lezen.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 09:08
Dank voor het posten van al deze info. Ik zit hier ook al een tijdje naar te kijken al denk ik dat het in mijn geval economisch niet uit kan. Echter mijn motieven zijn vergelijkbaar met die van jou in de start post.

Ik zit inmiddels op dynamisch prijzen en heb alles -zover dat kan- via home assistant geoptimaliseerd. Heb echter nog geen EV en maar 3 zonnepanelen gelijk met een stekker op het net. Qua zonnepanelen kan ik ook niet zoveel uitbreiden op dit moment ivm monument. Zit te denken aan ca 10kwh aan accu.

Paar vragen;
  • Zou je een indicatie geven van de kosten even los van de kosten/hardware van de accu's en zonnepanelen en welke hardware daar minimaal voor nodig is? Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat ik -aan hardware- nu echt nodig zou hebben als ik 'automatisch' aan mijn huis en grid wil terugleveren (aangestuurd via home assistant) en waar ik mijn zonnepanelen op kan aansluiten.
  • Heb ik ook nieuwe omvormers nodig, of sluit je die aan op de hardware hierboven?
  • Los van de accu's; Koop je de spullen op basis van Accu capaciteit? Oftewel, als je er later accu's (en evt wat panelen) bij gaat zetten, moet je dan ook de rest vervangen?
  • Gaat het omschakelen (van grid naar verbruik op accus) zo snel dat je dit effectief ook kunt gebruiken als UPS?
  • Hoeveel verlies heb je in het hele systeem? Oftewel als je die 10kwh gaat 'laden' in je accus, hoeveel kun je terug leveren? Verbruikt het systeem (behalve verlies) daarnaast ook nog energie en is dat veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Lastig antwoorden want ieder situatie is verschillend en het enige wat we van jou weten is dat je 3 zonnepalen hebt met "stekker" die je niet kan uitbreiden en dat je geen EV bezit.

Maar andere relevante informatie zoals hoeveel Wp je panelen zijn, welk huis aansluiting je hebt, je verbruik etc missen we. Of wat je ermee wilt bereiken (handelen of eigen verbruik minderen of ook als backup etc).

Als je serieus deze topic had gelezen dan wist je ook wat andere tweakers gezegd hebben mbt energie verlies, omvormer, eiland mode...

Lees de topic door en je ziet een aantal mooie voorbeelden van mede tweakers.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 18-01-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
tyfoon_2 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:05:
Dank voor het posten van al deze info. Ik zit hier ook al een tijdje naar te kijken al denk ik dat het in mijn geval economisch niet uit kan. Echter mijn motieven zijn vergelijkbaar met die van jou in de start post.

Ik zit inmiddels op dynamisch prijzen en heb alles -zover dat kan- via home assistant geoptimaliseerd. Heb echter nog geen EV en maar 3 zonnepanelen gelijk met een stekker op het net. Qua zonnepanelen kan ik ook niet zoveel uitbreiden op dit moment ivm monument. Zit te denken aan ca 10kwh aan accu.
Kijk je naar 1 fase of 3 fase oplossing?
Paar vragen;
[list]
• Zou je een indicatie geven van de kosten even los van de kosten/hardware van de accu's en zonnepanelen en welke hardware daar minimaal voor nodig is? Het is mij nog steeds niet helemaal duidelijk wat ik -aan hardware- nu echt nodig zou hebben als ik 'automatisch' aan mijn huis en grid wil terugleveren (aangestuurd via home assistant) en waar ik mijn zonnepanelen op kan aansluiten.
Een Deye SUN 10-12k 3 fase is ca €3500
( weet niet exact de laatste prijs, transportkosten zijn weer gedaald naar voor corona tijd)
Wat je niet moet vergeten is dat je bij een all in one oplossing ook de nodige spullen nodig hebt voor groepenkast en kabels zoals met 12K van 6mm2 naar net aansluiting
[quote]
• Heb ik ook nieuwe omvormers nodig, of sluit je die aan op de hardware hierboven?
PV kan direct (mits voldoende panelen voor opstartspanning 160V en MPPT bereik 200-600V) op een Deye of de bestaande installatie kan op de AUX ingang
• Los van de accu's; Koop je de spullen op basis van Accu capaciteit? Oftewel, als je er later accu's (en evt wat panelen) bij gaat zetten, moet je dan ook de rest vervangen?
Dat is hankelijk van je gebruik (inkoop/verkoop), ondersteuning (sluipverbruiik compenseren) of tijdelijk volledig off-grid kunnen (eiland mode)

In eerste instantie kijk je naar vermogen (Watt) van de Accu of beter van de gebruikte BMS-en (deye 12k kan overweg met 0-240A, voor andere modelen is dat anders. Een BMS hoeft niet zo groot te zijn als de accu. Bijv een 100A BMS voor 280Ah (16S LFP 15kWh) Accu of 560Ah 2P16S LFP (twee cellen parallel 16 in serie voor 51.2V nominaal)
100A BMS is max goed voor 5000Watt uit de accu en dat kun je 2,5 of 5 uur volhouden, voor 280Ah cellen
In eiland mode is dan die 5000Watt het maximale piek vermogen met net ondersteuning kan je meer piek vermogen hebben.
Maar je kunt ook meerdere accu's parallel aansluiten of wel 1 master en tot 15 slaves
Als twee 100A BMS met 100Ah cellen (S16 , 5,12 kWh) neemt dan kun je 180A verbruiken (10A als marge), maar je kunt nog steeds met max 100A laden (elk 50A ivm LFP cel chemie overwegend met 0.2-0.5C /50% van de Ah wordt geladen )
In eerste instantie dien te bepalen hoeveel vermogen je wilt, dan kom je uiteindelijk op naar welke accu capaciteit je wilt groeien/uitbreiden in stappen.

Uitbreiden dat ligt wat lastiger met een Deye omvormer omdat de gebruikte BMS-en met elkaar moeten communiceren RS485 en een master met de omvormer (Victron heeft daar een smarts shunt optie)
Zo heb ik alleen kennis van Seplos BMS ( omdat deze eenvoudig van nwe firmware te voorzien is), het is geen probleem om 3x zelfde BMS met zelfde accu capaciteit met zelfde chemie (alle LFP) te gebruiken een zelfde BMS met een grotere maar zelfde chemie. Maar voor verschillend vermogen BMS-en 200A met 100A slaves, daar ben ik nog aan het testen net als Andy van YT Off-grid garage.
• Gaat het omschakelen (van grid naar verbruik op accus) zo snel dat je dit effectief ook kunt gebruiken als UPS?
Deye overschakeling is 4ms als je verbruikers op LOAD (UPS) uitgang zijn aangesloten, maar meestal heb je net ondersteuning actief of wel niet in eiland mode, maar gebruikt de netaansluiting niet echt alleen om inschakelpieken op te vangen (in mijn geval dan voor geen spanningsdipjes van 1 seconde).
Voor de omvormer ( verbruikers parallel met de omvormer aan de net aansluiting) ben je afhankelijk van de snelheid van de gebruikte automatische transfer switch die je loskoppeld van de net aansluiting
In eiland mode waar je wel last van hebt is kleine spannings dips als een zware vebruiker inschakeld zoals een hete lucht oven die 2300W in-/uitschakeld
• Hoeveel verlies heb je in het hele systeem? Oftewel als je die 10kwh gaat 'laden' in je accus, hoeveel kun je terug leveren? Verbruikt het systeem (behalve verlies) daarnaast ook nog energie en is dat veel?
[/list]
Laden ontladen met een Deye is ~ 93%
En dan is afhankelijk of je continue 24/7 gebruikt (70-90Watt, ik heb nog steeds geen goede meting, door mijn opstelling, ) of periodes met laag verbruik en hoog en Deye of accu's deels in sleep mode gaan, maakt verschil

[ Voor 1% gewijzigd door Domba op 18-01-2023 22:53 . Reden: efficientie aangepast van 96>93% ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
Dank voor de informatie en dit geeft me gelijk een goed beeld. Overigens is een 3 fase (als je ervan uitgaat dat een EV er op een gegeven moment toch komt) wel een must lijkt me.

Het is precies zoals je zegt "Dat is afhankelijk van je gebruik (inkoop/verkoop), ondersteuning (sluipverbruiik compenseren) of tijdelijk volledig off-grid kunnen (eiland mode)

Het is toch de combinatie van die mogelijkheden die het kostbaar maken. Wil je daar een setje accu's bij en de rest van de aanpassingen ga je snel richting 6K. Puur economisch (als ik niet kan serieus kan up-scalen met de zonnepanelen, welk nu niet kan) is in/verkoop en sluipverbruik alleen niet rendabel te krijgen bij mijn verbruik (ca 7500KWH p/j).

Een puur offgrid (iets opschakelen als er niets meer mocht zijn) kun je met een setje accu's/BMS'n en een omvormer voor een redelijke cost doen al zijn de momenten waarop je het gebruikt minimaal maar wel geruststellend maar natuurlijk de vraag hoeveel je hier voor over hebt cq hoe zwaar dat weegt in de beslissing.

Rendement (die 96%) is wel verrassent hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je EV kan ook gewoon 1-fase laden.
Maar waarom zou je een accu uit een accu laden?

@DombaWaarom heb je daar 6mm2 nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Paar vragen;
[list]
Spullen vooral kopen op basis van benodigde capaciteit die je aan jezelf wilt leveren. Als jij 10kWp aan panelen hebt liggen dan is een 2kW omvormer soms mogelijk, maar misschien niet wat je wilt. De andere kant op kan een 2kW omvormer ook niet genoeg zijn als je 3kW stroom uit de batterij wilt halen. Daarnaast moet je een beetje oppassen dat je voldoende batterij hebt in de zin van ontlaad-capaciteit. 3kW is 13A bij 230V. Maar 60A bij ~50V die de meeste batterijen leveren. Je moet dan wel een batterij hebben die dat aan kan, of meerdere samenvoegen.
Batterijen worden vaak aangeduid met een capaciteit van x kWh, zeg vijf. Ontlaad-capaciteit wordt dan aangeduid met x-C. Stel dat een batterij een opslag van 5kWh heeft bij een ontlaad-capaciteit van 1C dan kan je +/- een uur lang 5kW uit de batterij halen. Is het een 0.5C batterij dan kan het ding slechts continue 2.5kW leveren.

Voor de extra capaciteit van panelen kan het handig zijn om een omvormer met meerdere MPTT aansluitingen te kiezen, dan heb je later nog de mogelijkheid om een tweede string toe te voegen.

Mocht je off grid willen gaan door het ding als UPS te gebruiken zal je moeten kiezen wat in huis wel en niet gevoed wordt als de netvoeding er mee stopt. Wil je het hele huis kunnen voeden dan heb je een grotere omvormer met meer batterij nodig dan dat je enkel het lampje in de gang wilt laten branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

interessante topic. probeer zoveel mogelijk te lezen maar er staat zoveel info dat dat nog wel even gaat duren.

Zelf ben ik al enige tijd bezig met wat verschillende dingen uitproberen inzake powerwall, energieopwekking enz

Net klaar met wat verkennend werk met een victron multiplus een venus gx en een 4kw accu met JK bms. Werkt allemaal feilloos.

alleen moet ik zeggen dat ik victron wel erg duur vind. De proeftuin omvorver was 1200 watt , wat niet genoeg is voor een heel huis. Wil ik alles op de de powerwall aansluiten dan moet ik minsten 6Kw continue vermogen hebben. en dan gaat het heel hard met de prijs bij victron. Ik zit daarom te kijken naar EG4, die een alles in 1 omvormer maken die 6KW continue kan leveren , en max 7KW aan PV binnen kan krijgen.

Nadeel van die systemen is dat het standby verbruik van de omvormer maar liefst 135 wat is , wat op 3kw of zo per dag neer komt. In de zomer op te vangen met exta PV en accuacapaciteit maar in de winter is 3kw weggooien dood en dood zonde.

Van wat ik ervan begrijp komt dat verbruik door het gebruik van LF transformatoren . De HF varianten doen het een stuk beter maar die kan ik niet vinden geschikt voor 240 volt. alleen voor 120V

Mocht iemand een goede andere optie weten dan hoor ik het graag.
En mocht er iemand interesse hebben in mijn proefopstelling victron (multiplus 1200 plus venus GX) dan stuur maar een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
@Verwijderd Multiplus op 48V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*gewijzigd* forgot to quote original

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bbbrumbrum schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:14:
Je EV kan ook gewoon 1-fase laden.
Maar waarom zou je een accu uit een accu laden?

@DombaWaarom heb je daar 6mm2 nodig?
Spanningsval wil je klein mogelijk houden naar netbeheerders meter
Op de P1 poort zie ik minimaal 2V verhoging bij invoeden en een zelfde verlaging bij laden op alle fase en dat al 3x20A, in maart-april heb ik wel paar uurtjes 17kW haal of wel 3x25A
(Dat is met 5,6m huisaansluitin 6mm2 en <30m 16mm2 tot in transformator huisje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja een 1200/48/13 is het

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Domba @tyfoon_2
Ik heb in december flink wat geladen en ontladen met mijn Multiplus II installatie met een redelijke belasting 1,5 kW per Multiplus. Ik heb de round trip efficiëncy (RTE) berekend. Dus wat hou je over van 1 kWh (AC -> DC -> accu -> DC -> AC). Dat bleek dus 78% te zijn. Ik heb dit berekend door alle productie van het ESS systeem van die maand te delen door al het verbruik in die maand.
Ik vond dat laag en heb daar een vraag over gesteld in de Victron community. Maar daar werd dit als redelijk normaal beschouwd:
  • 10 % AC -> DC
  • 2% in en uit de accu
  • 10% DC -> AC
Ook bij het laden van elektrische auto's wordt vaak uitgegaan van 10% laadverlies.
Dus ik vind het knap dat die Deye 96% haalt.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
KC27 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:01:
@Domba @tyfoon_2
Ik heb in december flink wat geladen en ontladen met mijn Multiplus II installatie met een redelijke belasting 1,5 kW per Multiplus. Ik heb de round trip efficiëncy (RTE) berekend. Dus wat hou je over van 1 kWh (AC -> DC -> accu -> DC -> AC). Dat bleek dus 78% te zijn. Ik heb dit berekend door alle productie van het ESS systeem van die maand te delen door al het verbruik in die maand.
Ik vond dat laag en heb daar een vraag over gesteld in de Victron community. Maar daar werd dit als redelijk normaal beschouwd:
  • 10 % AC -> DC
  • 2% in en uit de accu
  • 10% DC -> AC
Ook bij het laden van elektrische auto's wordt vaak uitgegaan van 10% laadverlies.
Dus ik vind het knap dat die Deye 96% haalt.
December
Grid import 1632.9kWh + PV 22.2kWh- 2.0 kWh Grid export/ Verbruikers 1549.0KWh (93,6%)
Batt laden 456.1 Batt ontladen 430.6 (94,4%)

PV is in ombouw en NW 10 graden, ZO 15 graden was in december nog niet in gebruik

Net gegevens zijn mijn meters , slimme meter was niet betrouwbaar is 23-12 vervangen
Huidige slimme meter meet voor januari 629.0kWh (P1 poort) waar mijn meter 629.8kWh meet maar ruim binnen 1%, daarmee neem ik aan december metingen ook goed zijn
edit moet dus aanpassen naar beneden 93%

@KC27 Laad je op 0.5C en wat is je temperatuurstijging van de cellen ?
Ik laat meestal met 0.43-0.47C en zitten tussen 5-6 graden per uur dat de cellen warmer worden. (eve LF280k)

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 18-01-2023 22:41 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Magnat
Paar vragen;
Ik was voor mijn setup rond de 13k kwijt. Als ik al het gereedschap had gehad en bepaalde dingen niet verkeerd had gedaan had het wel goedkoper gekund.Ik heb alle tools gekocht, dus kniptang voor 35mm2 kabels, kabeloog tang, momentsleutel, flir hitte camera en nog veel meer.

Oh en daar zit ook een hele nieuwe groepenkast in. Want mijn groepenkast was nog uit 1945.

Over het economische deel. Het is echt zo moeilijk om te bepalen wat de tvt is van deze investering. Dagen zoals gisteren, waar de kWh prijs redelijk hoog is (voor dynamische begrippen) en er tussen de min en max dag prijs weinig verschil zit. Valt er weinig terug te verdienen. Maar dagen waar de prijs in de nacht 7 cent is en over dag 35+ leveren wel "veel" op.

Het is wel zo dat ik alles in huis ALTIJD tegen het laagste uurtarief afreken. In de winter laad ik overdag niet ook al schijnt volop de zon, de PV output gaat gelijk grid op. In de zomer andersom.

Dus iedere dag is de tvt anders en daarom is het lastig rekenen.
Vorige maand heb ik 1132kWh tegen 19c in weten te kopen gemiddeld. Dus als je dat wegzet tegen tarieven van Eneco/Essent ed. Tja dan gaat het wel hard.

Neem je het afbouwen van het salderen (als dat nog doorgaat) mee in je berekening dan gaat het ook wat harder.

Maar een getal er aanhangen is lastig. Victron heeft een goede reputatie wat betreft levensduur. De batterijen zullen ook zeker 15 jaar meegaan al dan niet met 100% capaciteit.

Daarnaast zijn er ook andere niet financiele voordelen:

- Aan de slag met dynamische tarieven en de voordelen ervan zonder de nadelen. Dat wil zeggen dat mijn vrouw niet hoeft te wachten met het draaien van een was. Het is altijd tegen het goedkoopste tarief.
- Minder afhankelijk van wat er op de energiemarkt gebeurd.
- Geen ge-eikel met salderen.
- Zonnepanelen schakelen niet af bij overbelasting van het net.
- Powerboost van 3x25A naar 3x38A doordat de batterijen bij kunnen dragen aan hogere output.
- Als de zombieapocalypse komt dan heb ik als ik het goed aanpak nog weken lang koud bier.

[ Voor 10% gewijzigd door Magnat op 19-01-2023 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 10:11
Ik wil niet lullig doen. Maar als slecht aangelegde zonnepanelen al voor brandgevaar zorgen, wat gaat hier dan het gevolg van zijn? Iedereen aan de thuisaccu's. En voor wat? Die paar kwh die je ermee opslaat? Je kunt er max een dag mee overbruggen. Terwijl ik in de zomer bijna 50Kwh per dag opwek dus zonder salderen iedere dag de helft weggooi. Nog steeds kun je niet je overschot van de zomer opslaan en in de winter gebruiken.

Waarom dan niet gewoon een warmtepompboiler of EV als buffer? Als je de restwaarde en belastingvoordelen erbij optelt waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:59:
Ik wil niet lullig doen. Maar als slecht aangelegde zonnepanelen al voor brandgevaar zorgen, wat gaat hier dan het gevolg van zijn? Iedereen aan de thuisaccu's. En voor wat? Die paar kwh die je ermee opslaat? Je kunt er max een dag mee overbruggen. Terwijl ik in de zomer bijna 50Kwh per dag opwek dus zonder salderen iedere dag de helft weggooi. Nog steeds kun je niet je overschot van de zomer opslaan en in de winter gebruiken.

Waarom dan niet gewoon een warmtepompboiler of EV als buffer? Als je de restwaarde en belastingvoordelen erbij optelt waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Je kan alles ook goed aanleggen, beveiligen en aan de standaarden houden. In de zomer kan je voorstel prima werken voor mensen met een oprit of de ruimte voor een warmtepomp. In de winter werkt het niet. En dan moet je je "buffers" vullen met dure energie of niet gebruiken in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Magnat schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:12:
[...]

Je kan alles ook goed aanleggen, beveiligen en aan de standaarden houden. In de zomer kan je voorstel prima werken voor mensen met een oprit of de ruimte voor een warmtepomp. In de winter werkt het niet. En dan moet je je "buffers" vullen met dure energie of niet gebruiken in de winter.
Volg je niet helemaal. Doel je nu op dynamische tarieven? Daarbij bepaal je toch ook zelf wanneer je de buffers vult? 2dehands Nissan Leaf, 40Kwh accu, 20k. Staat buiten (ook prettig geen brandstofvat in je huis), koelt zichzelf, bi-directioneel en je kunt er nog mee rondrijden ook.

[ Voor 39% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-01-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:59:

Het is puur voor middag/avond buffer bedoeld. In de avond zul je maar 5-10kWh verbruiken als het goed is.
Een WPB is een veel te kleine buffer, als de zon schijnt zal deze maar 1-2kWh per dag verbruiken. Of je moet de hele buurt van warm water gaan voorzien. Een EV zou kunnen maar deze moet er maar net staan overdag. Dat is bij mij en vele andere nou net niet het geval denk ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Jim423 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:25:
[...]

Het is puur voor middag/avond buffer bedoeld. In de avond zul je maar 5-10kWh verbruiken als het goed is.
Een WPB is een veel te kleine buffer, als de zon schijnt zal deze maar 1-2kWh per dag verbruiken. Of je moet de hele buurt van warm water gaan voorzien. Een EV zou kunnen maar deze moet er maar net staan overdag. Dat is bij mij en vele andere nou net niet het geval denk ik.
Een fatsoenlijke WPB gebruikt echt wel iets meer dan 2Kwh per dag. Of je moet alleen zijn en 1 minuut douchen. V.w.b. EV, als je echt de ruimte hebt kun je hem aanschaffen en afmelden bij RDW. Dan gebruik je hem puur als buffer en niet meer om te rijden. Maar eens, niet iedereen heeft die ruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-01-2023 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:40
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:32:
[...]

Een fatsoenlijke WPB gebruikt echt wel iets meer dan 2Kwh per dag. Of je moet alleen zijn en 1 minuut douchen. V.w.b. EV, als je echt de ruimte hebt kun je hem aanschaffen en afmelden bij RDW. Dan gebruik je hem puur als buffer en niet meer om te rijden. Maar eens, niet iedereen heeft die ruimte.
Om maar even een groot man te quoten hieronder (meten is namelijk weten):
wizzopa schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:01:
Verbruik in oktober:

Warm water 2,758 m3
Stroom 43,24 kWh
Water temperatuur in 16 °C uit 50 °C

Buiten/Buiten met een beetje hulp van de MV .
2x Legio

2 of 3 personen.
Haalt niet eens de 2kWh dus. Maar ook al zou het 3 kWh zijn: nog steeds veel te weinig en vaak binnen een uur vol. Uiteraard wel mooi als additie.

Om een EV te kopen en vervolgens stil te laten staan lijkt me wat onzinnig al zou je de ruimte hiervoor hebben. Daarnaast ben je erg afhankelijk van de fabrikant van de auto of je zou zelf moeten gaan programmeren. Ik denk dat een wijdverspreide buffer in de avond wel gunstig kan zijn en zelfs een drukkend effect zou kunnen hebben om de stroomprijs. Je capaciteitsuitbreidingen hoeven dan minder snel. Maargoed misschien wat offtopic.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Jim423 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:49:
[...]

Om maar even een groot man te quoten hieronder (meten is namelijk weten):

[...]

Haalt niet eens de 2kWh dus. Maar ook al zou het 3 kWh zijn: nog steeds veel te weinig en vaak binnen een uur vol. Uiteraard wel mooi als additie.

Om een EV te kopen en vervolgens stil te laten staan lijkt me wat onzinnig al zou je de ruimte hiervoor hebben. Daarnaast ben je erg afhankelijk van de fabrikant van de auto of je zou zelf moeten gaan programmeren. Ik denk dat een wijdverspreide buffer in de avond wel gunstig kan zijn en zelfs een drukkend effect zou kunnen hebben om de stroomprijs. Je capaciteitsuitbreidingen hoeven dan minder snel. Maargoed misschien wat offtopic.
Ik ken wizzopa z'n situatie niet. Maar wij trekken hier met 2 personen een 200L boiler leeg 's ochtends. En dan staat ie op 62 graden. Verbruik ligt eerder tussen de 6 en 8 Kwh p/d zonder MV ondersteuning. We douchen redelijk lang (10 min.) en ik heb geen besparende douchekop. Maar comfort telt ook. Dus wel degelijk een buffervat. Ik zie niet in waarom een EV kopen om stil te laten staan onzinnig zou zijn als je er de ruimte voor hebt en het goedkoper is dan je huis volhangen met accu's.

[ Voor 10% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-01-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Domba schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:24:
[...]

December
Grid import 1632.9kWh + PV 22.2kWh- 2.0 kWh Grid export/ Verbruikers 1549.0KWh (93,6%)
Batt laden 456.1 Batt ontladen 430.6 (94,4%)

PV is in ombouw en NW 10 graden, ZO 15 graden was in december nog niet in gebruik

Net gegevens zijn mijn meters , slimme meter was niet betrouwbaar is 23-12 vervangen
Huidige slimme meter meet voor januari 629.0kWh (P1 poort) waar mijn meter 629.8kWh meet maar ruim binnen 1%, daarmee neem ik aan december metingen ook goed zijn
edit moet dus aanpassen naar beneden 93%

@KC27 Laad je op 0.5C en wat is je temperatuurstijging van de cellen ?
Ik laat meestal met 0.43-0.47C en zitten tussen 5-6 graden per uur dat de cellen warmer worden. (eve LF280k)
Ik laad met ca 50A per batterij dus iets minder dan 0,2C. Ontladen gaat met ca 40A, dus nog minder dan 0,2C. De temperatuur loopt wel enigszins op tijdens het laden/ontladen: ca 2K per uur. Dus geen zware belasting van de accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klotsred
Deze beste man heeft een mooie driver gemaakt.
https://github.com/sebdehne/dbus-mqtt-services

Stel je voor dat je de ET112 kan simuleren door je P1 poort van je slimme meter uit te lezen. Of de RAW data van je omvormers.

Ik ga kijken of ik een PV simulatie kan maken zodat hij de GX ingeschoten kan worden.
Ik lees immers mijn Growatt grid-tied omvormers al uit met Modbus via een Wemos D1 mini.

[ Voor 12% gewijzigd door Klotsred op 20-01-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Klotsred schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:00:

Stel je voor dat je de ET112 kan simuleren door je P1 poort van je slimme meter uit te lezen. Of de RAW data van je omvormers.

Ik ga kijken of ik een PV simulatie kan maken zodat hij de GX ingeschoten kan worden.
Ik lees immers mijn Growatt grid-tied omvormers al uit met Modbus via een Wemos D1 mini.
Ik heb dat ook gedaan voor mijn solax omvormers maar die updaten maar 1x per 5 min (moet via API kan niet direct) dus heb ik weer weggegooid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahagen
Klotsred schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:00:

Via CT-Clamps ofwel modbus meter is aansturing nagenoeg real-time maar via een omweg als mqtt lijkt mij te traag. Ik bedoel om 0 op de meter te krijgen of is dat het doel niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klotsred
mahagen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:28:

[...]

Via CT-Clamps ofwel modbus meter is aansturing nagenoeg real-time maar via een omweg als mqtt lijkt mij te traag. Ik bedoel om 0 op de meter te krijgen of is dat het doel niet?
Voor mij is dat het doel niet maar als je P1 meter op MQTT binnenkomt met 1 seconde interval dan is het een kwestie van doorsturen. De ET112/ Victron is ook niet rap genoeg om ECHT 0 te krijgen maar doet wel zijn best.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwzTi8MENKUAH-iQauuiLWrlMsk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b4nXqqKdWi0CqfgCQrc679QK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klotsred
e_hagenaar schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:18:
[...]

Ik heb dat ook gedaan voor mijn solax omvormers maar die updaten maar 1x per 5 min (moet via API kan niet direct) dus heb ik weer weggegooid
De Growatt's gooien het eens per 4 seconden er uit dus actueel genoeg.
Kwestie van de MQTT reformen en doorsturen in het format dat het script het verwacht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klotsred
mahagen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:28:

[...]

Overigens had ik de update van Domoticz om mijn P1 uit te lezen op 3 seconden gezet en daarmee trok de Victron het ook best aardig. Echter zodra de zon dan doorbreekt of grote vermogens worden gevraagd is het delay van 3 seconden wel goed merkbaar in tegenstelling tot de ET112.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Klotsred schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:23:
[...]

Voor mij is dat het doel niet maar als je P1 meter op MQTT binnenkomt met 1 seconde interval dan is het een kwestie van doorsturen. De ET112/ Victron is ook niet rap genoeg om ECHT 0 te krijgen maar doet wel zijn best.
[Afbeelding]
Netjes, ik zou dan idd gewoon per seconden doorsturen...

Scheelt toch weer kosten voor een ET112, zeker als je al iets hebt dat je stroom doet meten...

Aangezien de ET112 RS485/modbus is, eens kijken of we die gegevens kunnen vinden, dan is het goed te doen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Om even een ervaring toe te voegen. Als je de modbus integratie van HA gebruikt om victron gegevens uit te lezen/schrijven. Dan word bij mij de victron heel traag als ik hem onder de 5 sec zet. Ik heb een Multiplus 2 GX dat is een rpi nano.

Ik draai nu alles via mqtt en dat zit (lastig te zien) als ik mee tel tussen de 2 en 3 seconden. Helemaal prima voor simpele automations.

Ik heb de ET340 en die update iedere halve seconde via RS485.

Als je victron gaat gebruiken en alles op critical load zet. Is de ET340 oid niet nodig. De victron zelf kan ook meten, maar is wel langzamer. 1 sec meen ik. Dit werkt ook met ESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Klotsred schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:25:
[...]

De Growatt's gooien het eens per 4 seconden er uit dus actueel genoeg.
Kwestie van de MQTT reformen en doorsturen in het format dat het script het verwacht
ohja, nou weet ik ook weer waarom ik het weggehaald had, hij telt de opwekking van de zonnepanelen bij de ac-loads op (hij zit bij mij op de critical loads)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSfv-iG7FupzdINcMOx2_E4sCDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K2jCKhci7mDYbuN9PStBOmJS.png?f=fotoalbum_large

edit: er is een topic /position. door deze op 1 te zetten is het opgelost!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9H-UYei3HsUpDOxsXAXKY6CtsI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lbtsJzs0FKOSwjKXm7BOxsDx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door e_hagenaar op 21-01-2023 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Dan staat er een setting verkeerd onder PV Inverter ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EBWMkyqxuvnfh23oHjBTl5dLXoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WnjAVEl2VcrsmAw9vOguWqm5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e_hagenaar
Magnat schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:01:
Dan staat er een setting verkeerd onder PV Inverter ?

[Afbeelding]
Die optie is er niet als je hem zelf via mqtt toevoegd, maar ik heb het gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:01:
[...]Maar wij trekken hier met 2 personen een 200L boiler leeg 's ochtends. En dan staat ie op 62 graden. Verbruik ligt eerder tussen de 6 en 8 Kwh p/d zonder MV ondersteuning. We douchen redelijk lang (10 min.) en ik heb geen besparende douchekop. Maar comfort telt ook. Dus wel degelijk een buffervat. Ik zie niet in waarom een EV kopen om stil te laten staan onzinnig zou zijn als je er de ruimte voor hebt en het goedkoper is dan je huis volhangen met accu's.
Ik wil niet lullig doen, maar 7 keer per week elke ochtend een 200L boiler leegtrekken?
Waarvoor? Werk je elk etmaal in de nachtdienst in een kolenmijn of zo?
Ik denk dat de (meeste) mensen die zelf een powerwall bouwen al redelijk milieubewust bezig zijn. En dan is het bouwen van zo'n ding heel wat milieuvriendelijker dan een grote accu op vier wielen (met allerlei milieuonvriendelijke onderdelen) aanschaffen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10 19:11

CR1992

Thor

Magnat schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:24:
[...]

Ik was voor mijn setup rond de 13k kwijt. Als ik al het gereedschap had gehad en bepaalde dingen niet verkeerd had gedaan had het wel goedkoper gekund.Ik heb alle tools gekocht, dus kniptang voor 35mm2 kabels, kabeloog tang, momentsleutel, flir hitte camera en nog veel meer.

Oh en daar zit ook een hele nieuwe groepenkast in. Want mijn groepenkast was nog uit 1945.

Over het economische deel. Het is echt zo moeilijk om te bepalen wat de tvt is van deze investering. Dagen zoals gisteren, waar de kWh prijs redelijk hoog is (voor dynamische begrippen) en er tussen de min en max dag prijs weinig verschil zit. Valt er weinig terug te verdienen. Maar dagen waar de prijs in de nacht 7 cent is en over dag 35+ leveren wel "veel" op.

Het is wel zo dat ik alles in huis ALTIJD tegen het laagste uurtarief afreken. In de winter laad ik overdag niet ook al schijnt volop de zon, de PV output gaat gelijk grid op. In de zomer andersom.

Vorige maand heb ik 1132kWh tegen 19c in weten te kopen gemiddeld. Dus als je dat wegzet tegen tarieven van Eneco/Essent ed. Tja dan gaat het wel hard.

Neem je het afbouwen van het salderen (als dat nog doorgaat) mee in je berekening dan gaat het ook wat harder.

Maar een getal er aanhangen is lastig. Victron heeft een goede reputatie wat betreft levensduur. De batterijen zullen ook zeker 15 jaar meegaan al dan niet met 100% capaciteit.

- Aan de slag met dynamische tarieven en de voordelen ervan zonder de nadelen. Dat wil zeggen dat mijn vrouw niet hoeft te wachten met het draaien van een was. Het is altijd tegen het goedkoopste tarief.
- Powerboost van 3x25A naar 3x38A doordat de batterijen bij kunnen dragen aan hogere output.
- Als de zombieapocalypse komt dan heb ik als ik het goed aanpak nog weken lang koud bier.
Ik heb niet alles kunnen volgen wegens tijdsgebrek. Mooi gemaakt. Hoe groot is je batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:36

Ethirty

Who...me?

Magnat schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:24:
[...]

Interessante casus. Iets waar ik ook al heel lang over denk, jij hebt het helemaal draaien. 8)

Waar ik benieuwd naar ben, je totale netverbruik, in- en uitgaand opgeteld, is nu toch vele malen hoger dan een gemiddeld huis?

Ik voorzie namelijk nog meer gedoe op het net als veel mensen deze route ontdekken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:15:
[...]

Ik wil niet lullig doen, maar 7 keer per week elke ochtend een 200L boiler leegtrekken?
Dat is tien minuten per persoon onder een redelijk zuinge regendouche/grote douchekop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
CR1992 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Ik heb niet alles kunnen volgen wegens tijdsgebrek. Mooi gemaakt. Hoe groot is je batterij?
Ik heb 3 batterijen van 16x 280ah. Die volgens mijn meetingen eerder richting de 300ah gaan. Ik zit op ongeveer -800ah discharge dus dat is 38kWh bruikbaar (800x48v).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Ethirty schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 16:06:
[...]

Interessante casus. Iets waar ik ook al heel lang over denk, jij hebt het helemaal draaien. 8)

Waar ik benieuwd naar ben, je totale netverbruik, in- en uitgaand opgeteld, is nu toch vele malen hoger dan een gemiddeld huis?

Ik voorzie namelijk nog meer gedoe op het net als veel mensen deze route ontdekken.
Mijn verbruik is ietsje hoger door de verliezen. Ik koop in en verkoop. Dus zonder die verliezen zou mijn verbruik het zelfde blijven. En ook dat is niet helemaal waar want…

Wij verbruiken bijna evenveel als mijn zonnepanelen per jaar opwekken rond de 9000kWh. Dit is met de Tesla er bij in.
Dus jaarlijks komt het saldo kwa kWh redelijk op 0 uit. Maar dat is niet meer interessant om naar te kijken. Want dat beeld is vertekend vanwege de inkoop en verkoop.

Enige realistische is om euros te vergelijken met andere maanden om te kijken of we meer of minder besparen. En dat doe ik zelf met de gasrekening er boven op. Want als de electra prijs laag is verwarmen we electrisch.

Dit maakt het onmogelijk voor mij om naar kWh als verbruik te kijken.

Tibber rekening van december vorig jaar. Mijn in en verkoop is nog niet efficient genoeg vind ik. En toch als je naar bedragen kijkt ((inkoop - verkoop) x verbruik) zit ik met een minimale zonopbrengst laag kwa kosten. 18.6c de kWh inc alle kosten dus ook tibber fee en netbeheerderskosten. Want factuur was 171e.

Dus ondanks dat het lastig is om dit economisch op papier te krijgen. Zit ik nu al op pre-oorlogsche prijzen en dan moet de zon nog gaan schijnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ua4_tFq7p52SZJlSrAOlylM3fu0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SSFlFn0WLoWvozs6A3wo39cR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Magnat op 22-01-2023 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klotsred
e_hagenaar schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:33:
[...]
ohja, nou weet ik ook weer waarom ik het weggehaald had, hij telt de opwekking van de zonnepanelen bij de ac-loads op (hij zit bij mij op de critical loads)[Afbeelding]

edit: er is een topic /position. door deze op 1 te zetten is het opgelost!
[Afbeelding]
Gebruik jij hetzelfde script? En mag ik misschien je "payload" zien? Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om de PV inverter te laten verschijen omdat hij bij L1 de Watts niet laat zien desondanks ik ze wel meestuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-10 19:11

CR1992

Thor

Magnat schreef op zondag 22 januari 2023 @ 05:31:
[...]

Ik heb 3 batterijen van 16x 280ah. Die volgens mijn meetingen eerder richting de 300ah gaan. Ik zit op ongeveer -800ah discharge dus dat is 38kWh bruikbaar (800x48v).
Wow, dat is tenminste een batterij. Mooi gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Magnat schreef op zondag 22 januari 2023 @ 05:39:
[...]

Mijn verbruik is ietsje hoger door de verliezen. Ik koop in en verkoop. Dus zonder die verliezen zou mijn verbruik het zelfde blijven. En ook dat is niet helemaal waar want…

Wij verbruiken bijna evenveel als mijn zonnepanelen per jaar opwekken rond de 9000kWh. Dit is met de Tesla er bij in.
Dus jaarlijks komt het saldo kwa kWh redelijk op 0 uit. Maar dat is niet meer interessant om naar te kijken. Want dat beeld is vertekend vanwege de inkoop en verkoop.

Enige realistische is om euros te vergelijken met andere maanden om te kijken of we meer of minder besparen. En dat doe ik zelf met de gasrekening er boven op. Want als de electra prijs laag is verwarmen we electrisch.

Dit maakt het onmogelijk voor mij om naar kWh als verbruik te kijken.

Tibber rekening van december vorig jaar. Mijn in en verkoop is nog niet efficient genoeg vind ik. En toch als je naar bedragen kijkt ((inkoop - verkoop) x verbruik) zit ik met een minimale zonopbrengst laag kwa kosten. 18.6c de kWh inc alle kosten dus ook tibber fee en netbeheerderskosten. Want factuur was 171e.

Dus ondanks dat het lastig is om dit economisch op papier te krijgen. Zit ik nu al op pre-oorlogsche prijzen en dan moet de zon nog gaan schijnen.

[Afbeelding]
Ik heb een kleinere accu, maar mijn verbruik (en de productie van mijn panelen) zijn ook flink lager (o.a. geen Tesla). Ik ben wel gasloos en all-ellectric. Interessant om onze verbruiken en productie te vergelijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NpvhnpuHwbsd6sZO5R45Nz0qVFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a5rKqyCX1aDhpPPd8d84jqNo.png?f=user_large
Mijn productie (bijna allemaal van de accu) in december was hoger dan die van jou. Blijkbaar zet ik mijn accu meer in. Wat zijn bij jou de criteria voor de inzet van de accu? Ik zet hem in als ik geld kan verdienen.
Die inzet van de accu is deze maand (januari 2023) een stuk minder. Met name de laatste week is de dagelijkse spreiding in het uurtarief te klein om tot een zinvolle inzet van de accu te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Even een vraag, ik zoek een niet al te dure BMS om een 12V 3s li-ion pakket bestaande uit 30 18650 cellen te monitoren. Voorwaarde is dus wel dat het een smart BMS moet zijn.

Nu zijn er van die simpele bmsjes voor 8 euro verkrijgbaar maar deze zijn niet uit te lezen.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Nou, ik dacht dat ik wel wat van modus wist maar hier kom ik niet wijs uit:

Victron in ESS Mode 3, dus laden/ontladen via modbus.
Nou fijn ontladen gaat prima (65536 - x = ontladen in W).

Maar nu wil ik dat ie de batterij moet laden met X vermogen...
Volgens Victron is positieve waarde laden, maar als ik 500(Watt) stuur naar register 37 dan doet ie toch echt niks |:(.

code:
1
2
3
4
5
6
7
a) Grid power setpoint - Modbus-TCP registers 37, 40 and 41
Positive: Take power from the grid.
Negative: Send power to the grid.
Register 37 controls the setpoint on single-phase systems, or for L1 on Multiphase systems.
Registers 40 and 41 controls the setpoints for L2 and L3 respectively.
These registers have a range of -32768W to 32767W (scale factor=1).
These registers must be written once every 60 seconds, or the Multi will go into Passthru.

Ik doe het overigens in Node-Red.

@KC27, tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Jazsie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:54:
Nou, ik dacht dat ik wel wat van modus wist maar hier kom ik niet wijs uit:

Victron in ESS Mode 3, dus laden/ontladen via modbus.
Nou fijn ontladen gaat prima (65536 - x = ontladen in W).

Maar nu wil ik dat ie de batterij moet laden met X vermogen...
Volgens Victron is positieve waarde laden, maar als ik 500(Watt) stuur naar register 37 dan doet ie toch echt niks |:(.

code:
1
2
3
4
5
6
7
a) Grid power setpoint - Modbus-TCP registers 37, 40 and 41
Positive: Take power from the grid.
Negative: Send power to the grid.
Register 37 controls the setpoint on single-phase systems, or for L1 on Multiphase systems.
Registers 40 and 41 controls the setpoints for L2 and L3 respectively.
These registers have a range of -32768W to 32767W (scale factor=1).
These registers must be written once every 60 seconds, or the Multi will go into Passthru.

Ik doe het overigens in Node-Red.

@KC27, tips?
bedoel je deze?
"1=ESS with Phase Compensation;2=ESS without phase compensation;3=Disabled/External Control"

ik gebruik mode 2 en pas dan het setpoint aan als ik wil laden en ontladen (ESS control loop setpoint 2700)

voorkomt ook gelijk overbelasting als er een andere verbruiker start

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Jazsie
Ik heb ESS staan in mode 2. En dan stuur ik hem aan via modbus register 2700. Omdat hij geen negatieve waarden kan ontvangen worden de negatieve ontlaad waarden "postief" gemaakt door er 2**16 = 65536 bij op te tellen. Om in mode 2 toch te kunnen ontladen heb ik "minimale soc" op 5 staan.
Dit werkt bij mij prima, maar zoals gezegd via modbus en HA. Ik doe niks met Node Red.
Edit: @e_hagenaar was me voor.

[ Voor 4% gewijzigd door KC27 op 22-01-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Welke waarde stuur je als je bv 500W wilt laden?

Zoals gezegd lukt ontladen (negatieve waarde) prima

Maak ook gebruik van HA dus als je die config hebt ben ik ook blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
Klotsred schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Gebruik jij hetzelfde script? En mag ik misschien je "payload" zien? Ik krijg het namelijk niet voor elkaar om de PV inverter te laten verschijen omdat hij bij L1 de Watts niet laat zien desondanks ik ze wel meestuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FmkTwYtZS8wSGLBmrX5B5-u19k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SzjVvWnhSudU5OSyeVQPsG9n.png?f=user_large

Dit gebruik ik, het is wat appart maar het werkt voor mij

code:
1
[{"id":"ba07e9b7e6cb5e13","type":"tab","label":"Victron Solax X1","disabled":false,"info":"","env":[]},{"id":"be80e0c8f7950308","type":"mqtt in","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"Victron/Grid Meter/L1/Voltage","qos":"2","datatype":"auto-detect","broker":"4221cf65a898df83","nl":false,"rap":true,"rh":0,"inputs":0,"x":140,"y":280,"wires":[["b947b98030b9d083","3e4da21ea556785d"]]},{"id":"067194c7eb73c6bc","type":"mqtt in","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"Solax/X1 Yield total","qos":"2","datatype":"auto-detect","broker":"4221cf65a898df83","nl":false,"rap":true,"rh":0,"inputs":0,"x":110,"y":40,"wires":[["6090dd97617815ea","009c2b0323e09242"]]},{"id":"b1c908beeade864c","type":"mqtt in","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"Solax/X1 Ac Power","qos":"2","datatype":"auto-detect","broker":"4221cf65a898df83","nl":false,"rap":true,"rh":0,"inputs":0,"x":110,"y":120,"wires":[["ff8d414f02f8c9cb"]]},{"id":"a7839ee893b625c1","type":"mqtt out","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"","qos":"2","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d5eae5c9c1bc2f14","x":810,"y":480,"wires":[]},{"id":"acddd69b5a385df9","type":"mqtt out","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"","qos":"2","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d5eae5c9c1bc2f14","x":810,"y":440,"wires":[]},{"id":"82e70f9269a86c2e","type":"inject","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"3600","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"6","payloadType":"num","x":70,"y":320,"wires":[["51b6167f32817a7f"]]},{"id":"6090dd97617815ea","type":"function","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"Round and add text","func":"msg.payload = parseInt(msg.payload*10)\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload / 10)\nmsg.payload = { \"value\": msg.payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":630,"y":40,"wires":[["b9ff7c246fc1a689"]]},{"id":"b9ff7c246fc1a689","type":"json","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":810,"y":40,"wires":[["f50e05de010e0aee"]]},{"id":"ff8d414f02f8c9cb","type":"function","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"Round and add text","func":"msg.payload = parseInt(msg.payload*10)\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload / 10)\nmsg.payload = { \"value\": msg.payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":630,"y":120,"wires":[["a4380276e3fabff8"]]},{"id":"a4380276e3fabff8","type":"json","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":810,"y":120,"wires":[["9dae3b15503c3175","3e0b5fee53d3f0aa"]]},{"id":"51b6167f32817a7f","type":"function","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"Round and add text","func":"msg.payload = parseInt(msg.payload*10)\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload / 10)\nmsg.payload = { \"value\": msg.payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":630,"y":320,"wires":[["03688924f85a7b86"]]},{"id":"03688924f85a7b86","type":"json","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":810,"y":320,"wires":[["8613acea0350640a"]]},{"id":"8bf0a872ce465888","type":"function","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"Round and add text","func":"var voltage = msg.payload;\nvar power = JSON.parse(global.get('X1AcPower').trim());\n\nif (voltage != 0 && power.value != 0){\n    msg.payload = (power.value) / voltage;\n}\nelse{\n    msg.payload =0;\n}\nmsg.payload = parseInt(msg.payload*100)\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload / 100)\nmsg.payload = { \"value\": msg.payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":630,"y":240,"wires":[["20a8901999c5ea77"]]},{"id":"20a8901999c5ea77","type":"json","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":810,"y":240,"wires":[["9b8d09c44912f049"]]},{"id":"7decaa9d4e9e1f24","type":"mqtt out","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"","qos":"2","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d5eae5c9c1bc2f14","x":810,"y":560,"wires":[]},{"id":"3971b0b9d3a4504a","type":"json","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":810,"y":80,"wires":[["735c322e1e1857e9"]]},{"id":"ecc53a54d2865072","type":"mqtt out","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"","qos":"2","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d5eae5c9c1bc2f14","x":810,"y":600,"wires":[]},{"id":"5d0f0eed20a44d9c","type":"mqtt out","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"","qos":"2","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d5eae5c9c1bc2f14","x":810,"y":640,"wires":[]},{"id":"a3396e7f89e1b046","type":"inject","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"3600","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"0","payloadType":"num","x":70,"y":360,"wires":[["ecee1a3cac2494eb"]]},{"id":"ecee1a3cac2494eb","type":"function","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"Round and add text","func":"msg.payload = parseInt(msg.payload)\nmsg.payload = { \"value\": msg.payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":630,"y":360,"wires":[["8587eff69252a382"]]},{"id":"8587eff69252a382","type":"json","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":810,"y":360,"wires":[["165e39a77c62fb10"]]},{"id":"495deb95331a9ccf","type":"inject","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"1","crontab":"","once":false,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"7","payloadType":"num","x":70,"y":400,"wires":[["adda9c3dd8209836"]]},{"id":"adda9c3dd8209836","type":"function","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"Round and add text","func":"msg.payload = parseInt(msg.payload)\nmsg.payload = { \"value\": msg.payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":630,"y":400,"wires":[["7294d561abbd9dfa"]]},{"id":"7294d561abbd9dfa","type":"json","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":810,"y":400,"wires":[["23b10aa7a38fe51f"]]},{"id":"009c2b0323e09242","type":"function","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"Round and add text","func":"msg.payload = parseInt((msg.payload*100))\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload / 100)\nmsg.payload = { \"value\": msg.payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":630,"y":80,"wires":[["3971b0b9d3a4504a"]]},{"id":"3e4da21ea556785d","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"topic","pt":"msg","to":"voltage","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":390,"y":220,"wires":[["8bf0a872ce465888","4d5faa2ea46b7380"]]},{"id":"b947b98030b9d083","type":"function","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"Round and add text","func":"msg.payload = parseInt(msg.payload*10)\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload / 10)\nmsg.payload = { \"value\": msg.payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":630,"y":280,"wires":[["673daf147209630a"]]},{"id":"673daf147209630a","type":"json","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":810,"y":280,"wires":[["f5eb83c4678bdb62"]]},{"id":"e62c4e265bb410b6","type":"function","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"SolaxX1","func":"msg.topic = \"W/\" + msg.payload.portalId +\"/pvinverter/\" + msg.payload.deviceInstance.SolaxX1 + \"TopicX\";\ndelete msg.payload;\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":340,"y":580,"wires":[["87a9f6090e69d89f","95f8bef71cb0ca99","03950833b8ab74c3","e580355e76c49747","6e2d1646e3df62cf","cef9ffd85bca013d","e6caf7f88fb19c57","cec83e6cbeef2625","31323661c3626e59","35a4602f6d0907fc"]]},{"id":"87a9f6090e69d89f","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"change","p":"topic","pt":"msg","from":"TopicX","fromt":"str","to":"/Ac/Energy/Forward","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"X1AcEnergyForward","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":440,"wires":[["acddd69b5a385df9"]]},{"id":"95f8bef71cb0ca99","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"change","p":"topic","pt":"msg","from":"TopicX","fromt":"str","to":"/Ac/L1/Voltage","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"X1AcL1Voltage","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":680,"wires":[["630210af8a16a5b3"]]},{"id":"630210af8a16a5b3","type":"mqtt out","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"","qos":"2","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d5eae5c9c1bc2f14","x":810,"y":680,"wires":[]},{"id":"f5eb83c4678bdb62","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"X1AcL1Voltage","pt":"global","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1030,"y":280,"wires":[[]]},{"id":"f50e05de010e0aee","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"X1AcEnergyForward","pt":"global","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1050,"y":40,"wires":[[]]},{"id":"9dae3b15503c3175","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"X1AcPower","pt":"global","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1020,"y":120,"wires":[[]]},{"id":"03950833b8ab74c3","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"change","p":"topic","pt":"msg","from":"TopicX","fromt":"str","to":"/Ac/Power","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"X1AcPower","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":480,"wires":[["a7839ee893b625c1"]]},{"id":"e580355e76c49747","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"change","p":"topic","pt":"msg","from":"TopicX","fromt":"str","to":"/Ac/L1/Current","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"X1AcL1Current","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":560,"wires":[["7decaa9d4e9e1f24"]]},{"id":"6e2d1646e3df62cf","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"change","p":"topic","pt":"msg","from":"TopicX","fromt":"str","to":"/Ac/L1/Energy/Forward","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"X1AcL1EnergyForward","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":600,"wires":[["ecc53a54d2865072"]]},{"id":"cef9ffd85bca013d","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"change","p":"topic","pt":"msg","from":"TopicX","fromt":"str","to":"/Ac/L1/Power","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"X1AcL1Power","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":640,"wires":[["5d0f0eed20a44d9c"]]},{"id":"9b8d09c44912f049","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"X1AcL1Current","pt":"global","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1030,"y":240,"wires":[[]]},{"id":"735c322e1e1857e9","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"X1AcL1EnergyForward","pt":"global","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1060,"y":80,"wires":[[]]},{"id":"3e0b5fee53d3f0aa","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"X1AcL1Power","pt":"global","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1030,"y":160,"wires":[[]]},{"id":"8613acea0350640a","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"X1AcMaxPower","pt":"global","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1030,"y":320,"wires":[[]]},{"id":"165e39a77c62fb10","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"X1Position","pt":"global","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1020,"y":360,"wires":[[]]},{"id":"cec83e6cbeef2625","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"change","p":"topic","pt":"msg","from":"TopicX","fromt":"str","to":"/Ac/MaxPower","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"X1AcMaxPower","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":720,"wires":[["57c325f985f30906"]]},{"id":"57c325f985f30906","type":"mqtt out","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"","qos":"2","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d5eae5c9c1bc2f14","x":810,"y":720,"wires":[]},{"id":"e6caf7f88fb19c57","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"change","p":"topic","pt":"msg","from":"TopicX","fromt":"str","to":"/Position","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"X1Position","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":760,"wires":[["360f2d9fc3bc7926"]]},{"id":"360f2d9fc3bc7926","type":"mqtt out","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"","qos":"2","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d5eae5c9c1bc2f14","x":810,"y":760,"wires":[]},{"id":"23b10aa7a38fe51f","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"X1StatusCode","pt":"global","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1030,"y":400,"wires":[[]]},{"id":"31323661c3626e59","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"change","p":"topic","pt":"msg","from":"TopicX","fromt":"str","to":"/StatusCode","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"X1StatusCode","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":800,"wires":[["31b1d6d424f4ddd0"]]},{"id":"31b1d6d424f4ddd0","type":"mqtt out","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"","qos":"2","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d5eae5c9c1bc2f14","x":810,"y":800,"wires":[]},{"id":"4d5faa2ea46b7380","type":"function","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"Round and add text","func":"var voltage = msg.payload;\nvar power = JSON.parse(global.get('X1AcPower').trim());\n\nif (voltage != 0 && power.value != 0){\n    msg.payload = (power.value ) / voltage;\n}\nelse{\n    msg.payload =0;\n}\nmsg.payload = parseInt(msg.payload*100)\nmsg.payload = parseFloat(msg.payload / 100)\nmsg.payload = { \"value\": msg.payload };\nreturn msg;","outputs":1,"noerr":0,"initialize":"","finalize":"","libs":[],"x":630,"y":200,"wires":[["bb8ebc0154df9c8c"]]},{"id":"bb8ebc0154df9c8c","type":"json","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","property":"payload","action":"","pretty":false,"x":810,"y":200,"wires":[["683be2e06a5dfa0e"]]},{"id":"683be2e06a5dfa0e","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"X1AcCurrent","pt":"global","to":"payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1030,"y":200,"wires":[[]]},{"id":"35a4602f6d0907fc","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"change","p":"topic","pt":"msg","from":"TopicX","fromt":"str","to":"/Ac/Current","tot":"str"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"X1AcCurrent","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":620,"y":520,"wires":[["74252fb2323c577c"]]},{"id":"74252fb2323c577c","type":"mqtt out","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","topic":"","qos":"2","retain":"false","respTopic":"","contentType":"","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"d5eae5c9c1bc2f14","x":810,"y":520,"wires":[]},{"id":"76df7de855e35903","type":"inject","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","props":[{"p":"payload"},{"p":"topic","vt":"str"}],"repeat":"5","crontab":"","once":true,"onceDelay":0.1,"topic":"","payload":"1","payloadType":"num","x":110,"y":500,"wires":[["943f57e389733492"]]},{"id":"943f57e389733492","type":"change","z":"ba07e9b7e6cb5e13","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"VictronDBus","tot":"global"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":180,"y":580,"wires":[["e62c4e265bb410b6"]]},{"id":"4221cf65a898df83","type":"mqtt-broker","name":"MQTT","broker":"192.168.178.100","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""},{"id":"d5eae5c9c1bc2f14","type":"mqtt-broker","name":"VenusOS","broker":"192.168.178.253","port":"1883","clientid":"","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"4","keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""}]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
In configuration.yaml staan de modbus definities:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
modbus: 
  - name: victron
    retry_on_empty: true
    retries: 10
    type: tcp
    host: 192.168.178.44
    port: 502
    sensors:
....
      - name: 'ESS Vermogen setpoint'
        unit_of_measurement: "W"
        slave: 100
        address: 2700
        input_type: input
        data_type: int16
...

Ik heb een input_number helper gedefinieerd, waar ik zowel met de hand als met een script waarden kan invoeren en wijzigen.
Met een automation gaat die waarde dan naar Victron:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1660254131982'
  alias: set ess feedin
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_number.feedin_grid
  condition: []
  action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      hub: victron
      value: '{{ 65536 + (states.input_number.feedin_grid.state | int) }}'
  mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand hier die een eigenbouw accu aan bijv een victron installatie heeft zitten? Ik vraag me af hoe dat zit verzekeringstechnisch als je een eigenbouw accu gebruikt in plaats van bijv een victron accu .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
e_hagenaar schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:31:
[...]

bedoel je deze?
"1=ESS with Phase Compensation;2=ESS without phase compensation;3=Disabled/External Control"

ik gebruik mode 2 en pas dan het setpoint aan als ik wil laden en ontladen (ESS control loop setpoint 2700)

voorkomt ook gelijk overbelasting als er een andere verbruiker start
Ik draai dus in mode 3, external control.

Heb naar mode 2 gekeken maar dan moet je ook een aparte meter hebben die je huis meet.... Dat heb ik dus al (P1), vandaar dus mode 3 zodat ik zelf kan zeggen hoeveel ie moet laden/laden.

Maar het is inmiddels gelukt met de info van @KC27 :).
KC27 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 15:52:
In configuration.yaml staan de modbus definities:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
modbus: 
  - name: victron
    retry_on_empty: true
    retries: 10
    type: tcp
    host: 192.168.178.44
    port: 502
    sensors:
....
      - name: 'ESS Vermogen setpoint'
        unit_of_measurement: "W"
        input_type: input
        data_type: int16
...

Ik heb een input_number helper gedefinieerd, waar ik zowel met de hand als met een script waarden kan invoeren en wijzigen.
Met een automation gaat die waarde dan naar Victron:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
- id: '1660254131982'
  alias: set ess feedin
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_number.feedin_grid
  condition: []
  action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      hub: victron
      value: '{{ 65536 + (states.input_number.feedin_grid.state | int) }}'
  mode: single
Bedankt, het is gelukt. Was overigens ook vergeten de Multiplus aan te passen naar de juiste accu type 8)7.

Nu kan ik via Modbus zeggen dat ie X (Watt) moet laden of ontladen _/-\o_.

Denk alleen dat ik een te kleine omvormer heb, max 13A laden is best traag voor een accubank van 200 Ah :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Sinds kort ben ik bezig om een PV set samen te stellen en wil ik ook een baterij gaan samenstellen.
Nu zit even met de omvormer te stoeien en vind ik de Victron, hoewel erg goed, ook erg duur.
Wie kan me vertellen waarom ik niet voor bijvoorbeeld twee 5.5kW omvormers van de budget klasse zou willen gaan?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
KC27 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Ik heb een kleinere accu, maar mijn verbruik (en de productie van mijn panelen) zijn ook flink lager (o.a. geen Tesla). Ik ben wel gasloos en all-ellectric. Interessant om onze verbruiken en productie te vergelijken:
[Afbeelding]
Mijn productie (bijna allemaal van de accu) in december was hoger dan die van jou. Blijkbaar zet ik mijn accu meer in. Wat zijn bij jou de criteria voor de inzet van de accu? Ik zet hem in als ik geld kan verdienen.
Die inzet van de accu is deze maand (januari 2023) een stuk minder. Met name de laatste week is de dagelijkse spreiding in het uurtarief te klein om tot een zinvolle inzet van de accu te komen.
Ik stuur nu nog op het price_level attribute uit de tibber integratie. Ons verbruik is ook redelijk hoog, dus het kan zijn dat daar het verschil zit, dat wij meer zelf verbruiken en jij meer verkoopt.

VERY_EXPENSIVE -> gridsetpoint naar 14000 en disable charger
EXPENSIVE -> gridsetpoint naar 14000 en disable charger
NORMAL -> gridsetpoint naar 0 en disable charger (dus solar nog verkopen)
CHEAP -> gridsetpoint naar -10000 en enable charger
VERY CHEAP -> gridsetpoint naar -14000 en enable charger

Zoals je al zei is het deze maand wat moeilijker om geld te verdienen. Er zijn weinig schommelingen. Vandaag is wel weer een mooie dag.

Ik ben bezig met een implementatie die verder vooruit kijkt. Bijvoorbeeld 7 uur lang goedkope stroom is ook de charge current aanpassen naar beneden. En juist omhoog als het maar 4 uur goedkoop is. Hier bij rekening houdend met voorafgestelde minimum prijzen en variatie. Dit word best wel snel complex als ik ook laadstromen van de auto er in mee ga nemen en af stem op het verbruik in huis om overbelasting te voorkomen. En daarbij komt nog een heel variabel deel en dat is de PV opbrengst.

Het bepalen van het goedkoopste aantal uren doe ik met sensor template die meerdere uren opteld en vervolgens vergelijkt met elkaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
Magnat schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:02:
[...]

Ik stuur nu nog op het price_level attribute uit de tibber integratie. Ons verbruik is ook redelijk hoog, dus het kan zijn dat daar het verschil zit, dat wij meer zelf verbruiken en jij meer verkoopt.

VERY_EXPENSIVE -> gridsetpoint naar 14000 en disable charger
EXPENSIVE -> gridsetpoint naar 14000 en disable charger
NORMAL -> gridsetpoint naar 0 en disable charger (dus solar nog verkopen)
CHEAP -> gridsetpoint naar -10000 en enable charger
VERY CHEAP -> gridsetpoint naar -14000 en enable charger

Zoals je al zei is het deze maand wat moeilijker om geld te verdienen. Er zijn weinig schommelingen. Vandaag is wel weer een mooie dag.

Ik ben bezig met een implementatie die verder vooruit kijkt. Bijvoorbeeld 7 uur lang goedkope stroom is ook de charge current aanpassen naar beneden. En juist omhoog als het maar 4 uur goedkoop is. Hier bij rekening houdend met voorafgestelde minimum prijzen en variatie. Dit word best wel snel complex als ik ook laadstromen van de auto er in mee ga nemen en af stem op het verbruik in huis om overbelasting te voorkomen. En daarbij komt nog een heel variabel deel en dat is de PV opbrengst.

Het bepalen van het goedkoopste aantal uren doe ik met sensor template die meerdere uren opteld en vervolgens vergelijkt met elkaar.
Ik laat iedere dag bepalen welke laad/ontlaad strategie de volgende dag tot de hoogste winst leidt (rekening houdend met verliezen tijdens opladen/ontladen). Het laden ontladen wordt getriggerd op basis van de ingestelde tarieven. Dit is de situatie voor vandaag, geen vetpot dus ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mozi4amGR7pv3iI8u9MLuTWy-c0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ObGEmtndsWoTawfxBuVssbnY.png?f=user_large

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
mightym schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:23:
[...]

Ik laat iedere dag bepalen welke laad/ontlaad strategie de volgende dag tot de hoogste winst leidt (rekening houdend met verliezen tijdens opladen/ontladen). Het laden ontladen wordt getriggerd op basis van de ingestelde tarieven. Dit is de situatie voor vandaag, geen vetpot dus ;)

[Afbeelding]
Interessant, gezien de verliezen die optreed bij laden/ontladen vraag ik mij af vanaf welk prijs verschil tussen laagste en hoogste tarief jullie dit doen?

Effe grof "berekent" moet je volgens mij 15-20ct verschil hebben wil je 10ct de kWh "winst" maken :? ?

Mijn insteek tot nu toe is dus eigenlijk powerwall inzetten voor voornamelijk sluipverbruik naar 0 te brengen die bij mij vrij hoog is (400-500W). In de winter laden bij laagst tarief, in de zomer enkel via PV panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SpongeRob schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:15:
Sinds kort ben ik bezig om een PV set samen te stellen en wil ik ook een baterij gaan samenstellen.
Nu zit even met de omvormer te stoeien en vind ik de Victron, hoewel erg goed, ook erg duur.
Wie kan me vertellen waarom ik niet voor bijvoorbeeld twee 5.5kW omvormers van de budget klasse zou willen gaan?
Wat belangrijk is , is het idle verbruik. Sommige van deze modellen verbruiken 130 tot 135 in idle. Dat is dus 3KW per dag nog zonder dat je 1 led lamp aangehad hebt. Daar zou ik dus wel even op letten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ik heb een script ontwikkeld dat gebruik maakt van resource planning tools in de industrie.
Die tool gebruikt een python implementatie van een wiskundige techniek: mixed integer lineair programming.
Als je er meer over wilt lezen: https://python-mip.readthedocs.io/en/latest/quickstart.html
Het script haalt:
  • om 12:55 de dynamische prijzen voor de volgende dag op bij nordpool (met etsoe als fall back)
  • om 3:55 en daarna iedere 6 uur: de weer-en zonvoorspelling op bij meteoserver (tot 48 uur vooruit)
Je geeft een groot aantal randvoorwaarden op, zoals:
  • maximale lading/ontlading in W
  • per uur van de dag basislast verbruik
  • per uur de prijs voor inkoop cq teruglevering
  • verlies tijdens laden van de accu (staat bij mij nu op 11%)
  • verlies tijdens ontladen van de accu (ook op 11%)
  • minimum soc (staat bij mij op 15%)
  • maximum soc (95%)
  • maximale belasting het net (staat bij op 11 kW), komt ie nooit aan
  • hoe laat de auto (hybride met een accu van 6 kWh) geladen moet zijn (staat bij mij op 85% om 7:00 uur)
  • de voorspelling per uur van de productie van mijn zonnepanelen
  • enz.
Dat script (gebaseerd op kostenminimalisatie) rekent uiteindelijk met ca 200 vergelijkingen en 200 onbekenden uit per uur:
  • of en zoja wanneer de auto moet worden geladen
  • of en zo ja wanneer en hoe laat de accu moet worden geladen/ontladen
  • idem de boiler van de wp
Dat geeft dan voor vandaag dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BDs7CSmEDjN34ouCWrGBUvoERY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BjKyGu23AqIHjgv4ne59Bsyb.png?f=fotoalbum_large
Ik heb het scriptnog niet getest in de zomer met veel pv productie, maar ik verwacht dat het daar ook goed werkt. Afgelopen dagen toen er te weinig spreiding in de dynamische prijzen zat heeft de accu stil gestaan.
Het is mooi om te zien dat de laad/ontlaad grafieken van @mightym veel overeenkomst hebben met mijn grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Vraagje, is setup zoals jullie nu hebben "rendabel" , tussen quotes want het ook leuk toch?
- voordat de prijsstijgingen er waren versus nu
maar ook:
- versus een powerwall (lees kant en klaar accu oplossing)

ik heb een jaar verbruik van ongeveer 4500kwh en per maand 250-350kwh (nu nog enkel fase straks 3 fase tzt ) pv setup (14x350 + growatt 4200 omvormer (niet hybrid))

Als ik dit zou ondervangen met powerwall, (victron powerpluss en lifepo? accu's) wat zijn dan de key zaken zijn om op te letten.
+ wat is de beste locatie als je kan kiezen voor je setup ?

Hoewel ik elk "component" wel snap en vele DIY powerwall's builds (YT en hier volg) ben ik benieuwd naar jullie input, gezien startpost nog redelijk kaal is zou ik het leuk vinden jullie input te lezen van de ervaring tot nu toe.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertjanDH
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 22:26
Met veel plezier lees ik dit forum. En heb de knoop door gehakt om ook een ESS te gaan bouwen. Op basis van Lifepo4 cellen. Ik heb al veel geleerd door het lezen van dit forum. Zelf als service monteur aan het werk, dus ben elektro-mechanisch onderlegd. Maar ik moet nog een hoop leren op het vlak van batterij techniek :)

Mijn setup gaat gebruik maken van de volgende componenten:

3X Victron 48/5000
3X 16 EVE 304 cellen met elk 200A Seplos BMS
2X Victron Lynx Power in (1 voor aansluiten van de omvormers en 1 voor ingang batterijen)
6X Victron Mega fuse 250A
3X Victron DC On/Off Switch 275A
1X Victron Cerbo voor de communicatie
1X Home assistant Intel NUC om te communiceren met het Victron systeem.

Mijn doel is om te handelen met de dynamische energie prijzen. Dit wil ik gaan doen via Home assistant.
Mocht het salderen afnemen/verdwijnen, dan is mijn doel om zoveel mogelijk gebruik te maken van mijn PV opbrengst. We hebben 13000WP op het dak liggen. Verdeeld over Oost / West en Zuid.

Ik ben opzoek naar een voeding om mijn cellen te Top Balanceren. Hebben jullie advies welke voeding hiervoor geschikt is? En welke prijs technisch goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyfoon_2
GertjanDH schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:44:
Met veel plezier lees ik dit forum. En heb de knoop door gehakt om ook een ESS te gaan bouwen. Op basis van Lifepo4 cellen. Ik heb al veel geleerd door het lezen van dit forum. Zelf als service monteur aan het werk, dus ben elektro-mechanisch onderlegd. Maar ik moet nog een hoop leren op het vlak van batterij techniek :)

3X Victron 48/5000
2X Victron Lynx Power in (1 voor aansluiten van de omvormers en 1 voor ingang batterijen)

Mijn doel is om te handelen met de dynamische energie prijzen. Dit wil ik gaan doen via Home assistant.
Mocht het salderen afnemen/verdwijnen, dan is mijn doel om zoveel mogelijk gebruik te maken van mijn PV opbrengst. We hebben 13000WP op het dak liggen. Verdeeld over Oost / West en Zuid.

Ik ben opzoek naar een voeding om mijn cellen te Top Balanceren. Hebben jullie advies welke voeding hiervoor geschikt is? En welke prijs technisch goed is.
Gaaf (en wil ik ook)! Doe je dit ook voor andere redenen of alleen voor de 'handel'? Als dat zo is, ben ik erg benieuwd hoe je dit qua return on investment beetje positief krijgt want hoe ik er ook aan reken, ik kom er -bij verre- niet echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanDH
tyfoon_2 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:26:
[...]

Gaaf (en wil ik ook)! Doe je dit ook voor andere redenen of alleen voor de 'handel'? Als dat zo is, ben ik erg benieuwd hoe je dit qua return on investment beetje positief krijgt want hoe ik er ook aan reken, ik kom er -bij verre- niet echt uit.
Mijn redenen:
Door mogelijkheid van peakshaving kan ik met 3X 25A ipv 3X35 uit de voeten. Dit geeft een besparing van 1100 per jaar. We koken elektrisch, hebben EV en volgend jaar komt hybride warmtepomp.

Maar ik vind het vooral leuk. Toekomst gericht met afbouw van salderen zal het naar mijn mening wel gaan renderen. Je kunt dan zoveel mogelijk gebruik maken van je opgewekte zonnestroom. En op de winterdag, wanneer je weinig PV opbrengst hebt, dan koop je in op het laagste tarrief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
GertjanDH schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:44:

3X Victron 48/5000
is er een reden waarom je voor de seplos bms gaat?

De reviews van Andy (offgridgarage) zijn niet heel denderend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
GertjanDH schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Mijn redenen:
Door mogelijkheid van peakshaving kan ik met 3X 25A ipv 3X35 uit de voeten. Dit geeft een besparing van 1100 per jaar. We koken elektrisch, hebben EV en volgend jaar komt hybride warmtepomp.

Maar ik vind het vooral leuk. Toekomst gericht met afbouw van salderen zal het naar mijn mening wel gaan renderen. Je kunt dan zoveel mogelijk gebruik maken van je opgewekte zonnestroom. En op de winterdag, wanneer je weinig PV opbrengst hebt, dan koop je in op het laagste tarrief.
Daarvoor heb je geen 3x35 nodig. Loadbalancing op laadpaal is voldoende. Legio Tweakers met vergelijkbare, of zelfs zwaardere gebruikers op 3x25.

Maar leuk is zeker een geldig argument! :)

Wat is je beoogde prijsplaatje voor het geheel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 06:44
KC27 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:43:
Ik heb een script ontwikkeld dat gebruik maakt van resource planning tools in de industrie.
Die tool gebruikt een python implementatie van een wiskundige techniek: mixed integer lineair programming.
Als je er meer over wilt lezen: https://python-mip.readthedocs.io/en/latest/quickstart.html
Het script haalt:
  • om 12:55 de dynamische prijzen voor de volgende dag op bij nordpool (met etsoe als fall back)
  • om 3:55 en daarna iedere 6 uur: de weer-en zonvoorspelling op bij meteoserver (tot 48 uur vooruit)
Je geeft een groot aantal randvoorwaarden op, zoals:
  • maximale lading/ontlading in W
  • per uur van de dag basislast verbruik
  • per uur de prijs voor inkoop cq teruglevering
  • verlies tijdens laden van de accu (staat bij mij nu op 11%)
  • verlies tijdens ontladen van de accu (ook op 11%)
  • minimum soc (staat bij mij op 15%)
  • maximum soc (95%)
  • maximale belasting het net (staat bij op 11 kW), komt ie nooit aan
  • hoe laat de auto (hybride met een accu van 6 kWh) geladen moet zijn (staat bij mij op 85% om 7:00 uur)
  • de voorspelling per uur van de productie van mijn zonnepanelen
  • enz.
Dat script (gebaseerd op kostenminimalisatie) rekent uiteindelijk met ca 200 vergelijkingen en 200 onbekenden uit per uur:
  • of en zoja wanneer de auto moet worden geladen
  • of en zo ja wanneer en hoe laat de accu moet worden geladen/ontladen
  • idem de boiler van de wp
Dat geeft dan voor vandaag dit resultaat:
[Afbeelding]
Ik heb het scriptnog niet getest in de zomer met veel pv productie, maar ik verwacht dat het daar ook goed werkt. Afgelopen dagen toen er te weinig spreiding in de dynamische prijzen zat heeft de accu stil gestaan.
Het is mooi om te zien dat de laad/ontlaad grafieken van @mightym veel overeenkomst hebben met mijn grafieken.
Wow, mooi man! Ik vermoed dat jou model een stuk nauwkeuriger is dan mijn model. Kan/wil je hem delen? Op welk platform draait jouw model?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 09:41
Wat is jullie idee bij het 'parallel' schakelen van deze setup: YouTube: Off grid solar (part 4) The 120 KWh Battery bank R.E.C. BMS and NEEY...

Hij heeft gewoon 8x 16S bank, maar om ze op één BMS aan te sluiten, heeft hij van elke celnummer per bank de plussen en minnen aan elkaar gesloten met 1,5mm2 om ze zo parallel te krijgen?

Kan me niet voorstellen dat dit een echt goede methode is, maar als dit toch wél blijkt, zou dit voor mij een ideale setup zijn om mijn 4 kleine accu's (4x 2.2kWh) aan elkaar te knopen op één BMS. Deze accu's zijn van die 24Volt LiFePo4 cellen die ze ook in auto's gebruiken, dus geen mogelijkheid om de individuele cellen met busbars parallel aan te sluiten.

Maar om nu 4 BMS'en voor dit systeem te kopen, vindt ik net wat té eigenlijk. Dus zou mooi zijn als ik het met zo'n setup allemaal op één BMS kan aansluiten.

Wel zou ik dan alle 'parallel' draden nog van een zekering voorzien, gewoon voor de zekerheid.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Polderdijk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:35:
Wat is jullie idee bij het 'parallel' schakelen van deze setup: YouTube: Off grid solar (part 4) The 120 KWh Battery bank R.E.C. BMS and NEEY...

Hij heeft gewoon 8x 16S bank, maar om ze op één BMS aan te sluiten, heeft hij van elke celnummer per bank de plussen en minnen aan elkaar gesloten met 1,5mm2 om ze zo parallel te krijgen?

Kan me niet voorstellen dat dit een echt goede methode is, maar als dit toch wél blijkt, zou dit voor mij een ideale setup zijn om mijn 4 kleine accu's (4x 2.2kWh) aan elkaar te knopen op één BMS. Deze accu's zijn van die 24Volt LiFePo4 cellen die ze ook in auto's gebruiken, dus geen mogelijkheid om de individuele cellen met busbars parallel aan te sluiten.

Maar om nu 4 BMS'en voor dit systeem te kopen, vindt ik net wat té eigenlijk. Dus zou mooi zijn als ik het met zo'n setup allemaal op één BMS kan aansluiten.

Wel zou ik dan alle 'parallel' draden nog van een zekering voorzien, gewoon voor de zekerheid.
Hebben die autoaccus al niet intern een BMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 09:41
bbbrumbrum schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:41:
[...]

Hebben die autoaccus al niet intern een BMS?
Het zijn van die 2U rackmount dingen. Daarin zit wel een BMS en 2x 24 Volt modules. Die standaard BMS is echter crappy, je kant echt niks instellen of maar iets uitlezen voor Home Assistant en is een passive balancer. Ook is denk ik de standby power erg hoog, of dit komt door de passive balancer, maar ik raak een hoop energie kwijt in die dingen.

Hopelijk met een andere BMS dat ik dit kan oplossen. Ook haal ik ze dan uit de rack case, en gewoon als losse modules in m'n eigen battery bank.

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanDH
e_hagenaar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:02:
[...]

is er een reden waarom je voor de seplos bms gaat?

De reviews van Andy (offgridgarage) zijn niet heel denderend.
Ik wil de batterijen gaan bouwen in de Seplos Mason 280 DIY kits. Daarbij wordt de Seplos BMS geleverd. Ik heb inderdaad wisselende reviews gelezen. Ook zijn er goede reviews van te lezen.
Of het de beste keuze is, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-10 10:18
KC27 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Ik laad met ca 50A per batterij dus iets minder dan 0,2C. Ontladen gaat met ca 40A, dus nog minder dan 0,2C. De temperatuur loopt wel enigszins op tijdens het laden/ontladen: ca 2K per uur. Dus geen zware belasting van de accu's.
Hier 120Ah cellen, laden 75A en ontladen max 100A.
Kabels uiteraard wat warm, maar gaat allemaal prima. Heb een Daly 150A smart bms en een hyd5000ep.

Kun je niet hoger gaan, of kan de inverter t niet aan? Ik plan voor de toekosmt een 3fase Deye inverter van 12kw, die kan 240A laden en lossen. Dan komen er 16x 350Ah cellen ofzo denk ik :+

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
mightym schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:33:
[...]

Wow, mooi man! Ik vermoed dat jou model een stuk nauwkeuriger is dan mijn model. Kan/wil je hem delen? Op welk platform draait jouw model?
Ik heb alles ondergebracht in een addon van Home Assistant en draait op dezelfde RPi4 als Home Assistant.
Ik wil het graag delen en dat ga ik binnenkort ook doen op github.
Om het dus te kunnen draaien heb je HA OS nodig met de mogelijkheid om addons toe te voegen.
Ik heb de RPi uitgebreid met een usb - ssd zodat de sd-card niet de zaak kan verzieken (draait nu al meer dan een jaar probleemloos)
Ik ben nu bezig de dockerfile zo aan te passen dat de mip-bibliotheek gecompileerd mee gaat (deze is niet beschikbaar als onderdeel van de pip-module "mip").
Verder gaat het script ervan uit dat je de mariadb-addon hebt geïnstalleerd (zowel voor HA) als een extra db voor het day-ahead script.
Als iemand wil helpen met de addon en het script testen dan hoor ik het graag via een pm.

Pagina: 1 ... 15 ... 117 Laatste