Niet elke 1 fase omvormer kan in parallel mode 3 fase leveren (mits er twee naast staan natuurlijk). Je hebt er dus niks aan als de stroom uitgevallen is en je 3-fase verbruikers in je huis hebt (kookplaat, warmtepomp?). Bijv. de sofar dus niet.creon schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:27:
[...]
Dit is wel 180-600V
Waar zouden jullie voor kiezen?
Op elke fase een apparte omvormer
Of een 3fase omvormer
Ik twijfel, stel er gaat er 1 kapot, dan lig je er met een 3 fase omvormer ineens helemaal uit en ben je werkloos tot je nieuwe omvormer binnen komt
Maar 3 apparte apparaten kosten wel meer in aanschaf en energie verbruik
Oh die had ik gemist, ging er een beetje blind van uit dat het het grotere broertje van die andere wasthehog schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:27:
[...]
Dat was de EP versie. De ES (hybrid) is prima te verkrijgen evenals de battery only (ME3000SP). Maar ik zie dat wdsolar nu ook de EP heeft staan in de shop. Levertijd is gewoon nederlandse markt snelheid (dus enkele dagen).
Ervaring is gewoon goed. Prima omvormer. Niet veel functies maar voor waar ik hem voor gebruik prima te doen. Er is ook een redelijk grote facebook groep die actief is.
De 3 fase is hoog DC voltage overigens.

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
EP is ook hybride en dus ja grotere broer. Meer vermogen. Dus dat klopt welEthirty schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:55:
[...]
Oh die had ik gemist, ging er een beetje blind van uit dat het het grotere broertje van die andere was
Ik bedoelde de 3f battery only. Zal eens gaan kijken naar de hybride. Wilde oorspronkelijk gewoon SMA ophangen maar die zijn wel erg duur met al die aanhoudende tekorten.thehog schreef op woensdag 28 december 2022 @ 07:59:
[...]
EP is ook hybride en dus ja grotere broer. Meer vermogen. Dus dat klopt wel
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik zal hier mijn bouwwerk ook laten zien aangezien ik al een tijdje mee lees maar niet reargeer.
Ik heb een Victron Multiplus II GX 48V 5000VA 70 Amp hangen met daaraan 16x 3,2Volt 304 Ah batterijen van de bekende Amy van Alibaba.
Levertijd was 46 dagen.
:strip_exif()/f/image/aqQ3CyYx7AqSJb97H8nCN0As.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sympXkBb13ipRcASWmn1p5oC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BHsm7p9WkLlI5tF9z09ftrUZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lltaW9ZOA2dgFzVej0eIAKJr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0YcjdBuEBIhMrYSUo7K4XqRY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik een JKBMS van 150A met 2A active Balancer en CAN port. De CAN port moet ik nog aansluiten op de Victron maar onderdelen zijn nog onderweg.
:strip_exif()/f/image/BHvX0E4eE29SPHgxUzXTrIAK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aHjz8ltFRYEqcgvg5d5O6Nhj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oFrb4716k5cveJdjl2D7ZXNO.jpg?f=fotoalbum_large)
De meterkast is voorzien van een 32A aardlekautomaat voor de Victron zodat ik met ruime marge onder mijn hoofdzekering van 35A blijf. De kabel tussen de schuur en de meterkast is 24 meter en voorzien van een 5-aderige 4mm2 kabel.
:strip_exif()/f/image/OqhPEiLlVSOcyWNuie53pAPI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oplfIamfDthX7BCyVb38qxf7.jpg?f=fotoalbum_large)
De plus van het batterypack is gezekerd met een 200A ANL fuse.
:strip_exif()/f/image/uoZjfyguLogcOsgTTcWN7gxX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eUIXnFCA0c8n7TwmJN7yywwz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dpHupcoSx8qstikzEOYUyZzU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UipsKw55t97qY0gtxnfTD0Cy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MXDTmiTAZ6X6ihNs9sxUiJby.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enclosure waar de batterijen instaan is inmiddels muisdicht en voorzien van een vochtvreter just in case of.
Ik heb een Victron Multiplus II GX 48V 5000VA 70 Amp hangen met daaraan 16x 3,2Volt 304 Ah batterijen van de bekende Amy van Alibaba.
Levertijd was 46 dagen.
:strip_exif()/f/image/aqQ3CyYx7AqSJb97H8nCN0As.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sympXkBb13ipRcASWmn1p5oC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BHsm7p9WkLlI5tF9z09ftrUZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lltaW9ZOA2dgFzVej0eIAKJr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0YcjdBuEBIhMrYSUo7K4XqRY.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik een JKBMS van 150A met 2A active Balancer en CAN port. De CAN port moet ik nog aansluiten op de Victron maar onderdelen zijn nog onderweg.
:strip_exif()/f/image/BHvX0E4eE29SPHgxUzXTrIAK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aHjz8ltFRYEqcgvg5d5O6Nhj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oFrb4716k5cveJdjl2D7ZXNO.jpg?f=fotoalbum_large)
De meterkast is voorzien van een 32A aardlekautomaat voor de Victron zodat ik met ruime marge onder mijn hoofdzekering van 35A blijf. De kabel tussen de schuur en de meterkast is 24 meter en voorzien van een 5-aderige 4mm2 kabel.
:strip_exif()/f/image/OqhPEiLlVSOcyWNuie53pAPI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oplfIamfDthX7BCyVb38qxf7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uoZjfyguLogcOsgTTcWN7gxX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eUIXnFCA0c8n7TwmJN7yywwz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dpHupcoSx8qstikzEOYUyZzU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UipsKw55t97qY0gtxnfTD0Cy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MXDTmiTAZ6X6ihNs9sxUiJby.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enclosure waar de batterijen instaan is inmiddels muisdicht en voorzien van een vochtvreter just in case of.
Victron: https://vrm.victronenergy.com/installation/250785/share/73944a6f
Mooie foto's! Het valt mij op dat je de batterijen niet tegen elkaar aan hebt staan, soms zie ik mensen ze juist "onder druk" tegen elkaar zetten. Maakt dat nog verschil?Klotsred schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:42:
Ik zal hier mijn bouwwerk ook laten zien aangezien ik al een tijdje mee lees maar niet reargeer.
Weet ik niet, ik heb er nog geen ervaring mee maar ik volg het voorbeeld van https://off-grid-garage.com/ en zijn YouTube kanaal.I_IBlackI_I schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:50:
[...]
Mooie foto's! Het valt mij op dat je de batterijen niet tegen elkaar aan hebt staan, soms zie ik mensen ze juist "onder druk" tegen elkaar zetten. Maakt dat nog verschil?
Ik zag al dat je je bms niet direct aangesloten hebt op de cellen, dat kwam me al bekend voor 😁Klotsred schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:52:
[...]
Weet ik niet, ik heb er nog geen ervaring mee maar ik volg het voorbeeld van https://off-grid-garage.com/ en zijn YouTube kanaal.
Tof, compression, de een zegt ja de andere nee, ik heb het wel gedaan.. Heb dezelfde schakelaar en ook eenzelfde 200A zekering.Klotsred schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:42:
Levertijd was 46 dagen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke BMS hangt eraan en hoe lees je hem nu uit? SOC, delta V etc?
Deye 8K-SG04LP3 (16x230Ah + JBD-BMS + Proxmox HA-ESP32) 4.5kWp (Deye SUN1600G3 + Enphase iq7a)
Mooie setup zo!Klotsred schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:42:
Word door de meeste toch wel aangeraden om ze onder druk te monteren. In de handleiding word gesproken over 140-200 kgf cm pressure.
Kun je de bms ook goed monitoren?
De BMS is een JKBMS die ik via CAN aan de Victron ga koppelen. Ik gebruik maar 80% van de totale capaciteit om zo langer met de batterijen te kunnen doen. Ik laad ze tot 3,45 op. Balancing altijd actief en de Delta V is 0.006mV gemiddeld.mahagen schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:10:
[...]
Tof, compression, de een zegt ja de andere nee, ik heb het wel gedaan.. Heb dezelfde schakelaar en ook eenzelfde 200A zekering.
Welke BMS hangt eraan en hoe lees je hem nu uit? SOC, delta V etc?
Ik wil ze eigenlijk nog via een ESPHome via de TTL uitgaan lezen om ze vervolgens in InfluxDB in te lezen zodat ik leuke grafiekjes in Grafana kan maken.
Mede omdat Andy van The Off-Grid Garage het ook niet doet en zijn batterijen niet "stressed" heb ik goede hoop dat ik ook een aardig eind kom. Ik zie het wel wat het gaat worden. Ze raken niet onder de 15 en niet boven de 95% dus ik heb het vermoeden dat ik ze niet overbelast.-SimJoc- schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:43:
[...]
Mooie setup zo!
Word door de meeste toch wel aangeraden om ze onder druk te monteren. In de handleiding word gesproken over 140-200 kgf cm pressure.
Kun je de bms ook goed monitoren?
Bovendien kan mijn Victron van 5000VA ook maar maximaal 4000W bij 25 graden leveren dus het zal niet meer zijn dan 70 a 80 Amps wat er uit de batterijen komt.
Laatste quote van Docan via Alibaba.
Transportkosten zijn aanzienlijk lager nu.
Eve lf280k price is 108usd/pc
16PCs: 108*16=1728USD
Shipping cost includes tax and tariff:285usd
Add transaction fee:51usd
Total cost:2064usd
omgerekend ca. EUR 0.43 cent per Ah inclusief transport/belastingen
2 maanden wachten. Poolse voorraad is op.
Eve 280Ah price is 108usd/pc
Eve 304ah price is 117usd/pc
CATL 302ah price is 118usd/pc
[ Voor 18% gewijzigd door D!ablo op 31-12-2022 14:49 ]
Welkom mede Victron gebruiker. Mooie setup. Kijk wel even goed naar je aardlek. Als je victron in island mode gaat is je spul niet meer geaard volgens mij? Bij mij zitten de aardlekautomaten (3 fasen) achter de victron. Even handmatig je aardlek testen als je victron los is van het grid raad ik wel aan.Klotsred schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:42:
Levertijd was 46 dagen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gents, heb even groffe schets gemaakt van hoe ik 3 fase victron multiplus 2 gebaseerde huisbatterij / ess wil opzetten. Kunnen jullie eens checken en je mening geven. Tussen hoofdscakelaar en de omvormers/laders zitten allen de PV strings (3 strings ieder 8 tot 10 panelen icm micro omvormers). ALLES wat nu in het huis zit komt dan dus ACHTER de victrons te hangen op de non-critical output op respectievelijk 1 van de 3 fases net als dat nu ook is .... klopt die aanname ? Kan je de victrons zouder AC Out1/2 gebruiken trowens ? Dus dan hangen al je afnemers er gewoon voor (net als de PV in mijn plaatje)?
ps - exactte grootte accus en omvormer moet ik nog bepalen (net als welke accus)
ps - uit elke multiplus 2 komt dus 1 output (die lijnen lopen er onderdoor)
mvg mb
ps - exactte grootte accus en omvormer moet ik nog bepalen (net als welke accus)
mvg mb
:strip_exif()/f/image/P6UPInETWenzoIrbAPWNOrDo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door MisterB op 31-12-2022 18:00 ]
Bedankt! Ik draai echter geen island mode want ik gebruik alleen AC1 In en niet de AC Out 1 of 2.Magnat schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:15:
[...]
Welkom mede Victron gebruiker. Mooie setup. Kijk wel even goed naar je aardlek. Als je victron in island mode gaat is je spul niet meer geaard volgens mij? Bij mij zitten de aardlekautomaten (3 fasen) achter de victron. Even handmatig je aardlek testen als je victron los is van het grid raad ik wel aan.
Ik kan in de meterkast toch mijzelf niet afsluiten zodat ik wel island modus kan gaan en dat is ook niet de bedoeling.
Ik zou de omvormers ieder voor zich afschakelbaar maken op zowel in als output. Dus 6x een 1P lastscheider toevoegen. Niet vanwege veiligheid maar eerder gebruiksgemak bij onderhoud. Verder nog een 3P lastscheider (beter bekend als hoofdschakelaar) op de bestaande groepenkast om het gehele huis met een enkele handeling spanningsloos te maken. Je krijgt dan twee hoofdschakelaars, eentje na de netvoeding, maar nog voor de panelen en eentje na de omvormers.MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:29:
Gents, heb even groffe schets gemaakt van hoe ik 3 fase victron multiplus 2 gebaseerde huisbatterij / ess wil opzetten. Kunnen jullie eens checken en je mening geven.
Voor mijzelf heb ik een schakeling bedacht waarbij de eerste hoofdschakelaar een 230V 3P relais is die getriggerd wordt (NO) door spanning achter de tweede hoofdschakelaar om het zo een beetje 'brandweer-proof' te maken. Haal ik de tweede hoofdschakelaar om dan gaat automatisch de eerste(het relais) ook mee en kan je met een enkele handeling het hele huis spanningsloos maken. Behalve dan die paar meter kabel achter de omvormer....
Houdt je er rekening mee dat jouw panelen niets doen als de netvoeding uit valt? Het huis draait nog wel door maar er wordt op een zonnige dag dan niet meer bijgeladen tot de netvoeding herstelt is. Mocht je de panelen naar de output kant van de omvormers willen verplaatsen, houdt dan rekening met een grotere batterij. Die 230V micro-omvormers zijn beperkt te sturen door Victron. Mocht de netvoeding wegvallen terwijl ze aan de output kant hangen van de omvormer dan duurt het even voordat de micro-omvormers hun overtollige energie, die normaal het net in vloeit, terug schroeven. Die energie moet ergens heen waardoor je die grote accu als 'buffervat' nodig hebt. Of je moet zes broodroosters in enkele milliseconde in weten te schakelen.
hi, ja paar schakelaar kan ik toevoegen, met "netvoeding" bedoel je 'het net' neem ik aan.. kans daarop is vrij klein (2 keer in 5 jaar ofzo) en duurt ook niet zo lang.. dus kan ik wel mee leven.. Ik twijfel nog waar alle afnemers in het huis moeten (voor of na die victrons..) -- ps een hoofdschakelaar om alles uit te zetten zit er al in..jadjong schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:00:
[...]
Ik zou de omvormers ieder voor zich afschakelbaar maken op zowel in als output. Dus 6x een 1P lastscheider toevoegen. Niet vanwege veiligheid maar eerder gebruiksgemak bij onderhoud. Verder nog een 3P lastscheider (beter bekend als hoofdschakelaar) op de bestaande groepenkast om het gehele huis met een enkele handeling spanningsloos te maken. Je krijgt dan twee hoofdschakelaars, eentje na de netvoeding, maar nog voor de panelen en eentje na de omvormers.
Voor mijzelf heb ik een schakeling bedacht waarbij de eerste hoofdschakelaar een 230V 3P relais is die getriggerd wordt (NO) door spanning achter de tweede hoofdschakelaar om het zo een beetje 'brandweer-proof' te maken. Haal ik de tweede hoofdschakelaar om dan gaat automatisch de eerste(het relais) ook mee en kan je met een enkele handeling het hele huis spanningsloos maken. Behalve dan die paar meter kabel achter de omvormer....
Houdt je er rekening mee dat jouw panelen niets doen als de netvoeding uit valt? Het huis draait nog wel door maar er wordt op een zonnige dag dan niet meer bijgeladen tot de netvoeding herstelt is. Mocht je de panelen naar de output kant van de omvormers willen verplaatsen, houdt dan rekening met een grotere batterij. Die 230V micro-omvormers zijn beperkt te sturen door Victron. Mocht de netvoeding wegvallen terwijl ze aan de output kant hangen van de omvormer dan duurt het even voordat de micro-omvormers hun overtollige energie, die normaal het net in vloeit, terug schroeven. Die energie moet ergens heen waardoor je die grote accu als 'buffervat' nodig hebt. Of je moet zes broodroosters in enkele milliseconde in weten te schakelen.
Je shunt gaat zo niks doen, die moet tussen accu en omvormer.MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:29:
Gents, heb even groffe schets gemaakt van hoe ik 3 fase victron multiplus 2 gebaseerde huisbatterij / ess wil opzetten. Kunnen jullie eens checken en je mening geven. Tussen hoofdscakelaar en de omvormers/laders zitten allen de PV strings (3 strings ieder 8 tot 10 panelen icm micro omvormers). ALLES wat nu in het huis zit komt dan dus ACHTER de victrons te hangen op de non-critical output op respectievelijk 1 van de 3 fases net als dat nu ook is .... klopt die aanname ? Kan je de victrons zouder AC Out1/2 gebruiken trowens ? Dus dan hangen al je afnemers er gewoon voor (net als de PV in mijn plaatje)?
mvg mb[Afbeelding]
De input is primair voor net/shore power om te laden en al je load gaat aan de outputs. Je solar kan op verschillende plekken, ook afhankelijk van welke omvormer en of die met Victron kan communiceren.
Alles aan de non-critical is een beetje onlogisch, dan gaat alsnog het licht uit bij een stroomstoring. Dat is nou net het mooie van een accu.
#team_UTC+1
hi thx, die shunt staat niet goed in tekening denk ik... moet toch in de min leiding tussen omvormer en die verdeler ? Eens mbt de load ...echter als je alles gaat splitten in critical en non critical heb je meer zekering kasten nodig... primari doel is niet perse om voro UPS te spelen . maar hebben julliue dan 2 zekerinmg kasten(sets) achter de victrom hangen en je load verdeeld ?Ethirty schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:30:
[...]
Je shunt gaat zo niks doen, die moet tussen accu en omvormer.
De input is primair voor net/shore power om te laden en al je load gaat aan de outputs. Je solar kan op verschillende plekken, ook afhankelijk van welke omvormer en of die met Victron kan communiceren.
Alles aan de non-critical is een beetje onlogisch, dan gaat alsnog het licht uit bij een stroomstoring. Dat is nou net het mooie van een accu.
PV wil ik er niet achter hebben
Shunt gaat in de min

Je meterkast hoef je niet te verdubbelen op zich, je moet even nadenken over welke groepen je wel en niet extra wil beveiligen en hoeveel capaciteit je daarvoor nodig hebt. Kookplaat of elektrische auto kan je wel zonder, maar koelkast of licht is toch wel handig.
Als ik zover ben, komt een groot deel van het huis aan de accu. Alleen de hele grote verbruikers niet. Maar met deze kosten duurt dat hier nog even. Maar de meterkast wordt er al wel op voorbereid.

Je meterkast hoef je niet te verdubbelen op zich, je moet even nadenken over welke groepen je wel en niet extra wil beveiligen en hoeveel capaciteit je daarvoor nodig hebt. Kookplaat of elektrische auto kan je wel zonder, maar koelkast of licht is toch wel handig.
Als ik zover ben, komt een groot deel van het huis aan de accu. Alleen de hele grote verbruikers niet. Maar met deze kosten duurt dat hier nog even. Maar de meterkast wordt er al wel op voorbereid.
#team_UTC+1
naar sowieso hangt alles op 1 van de 2 out lijnen van je multiplus toch ? ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ook alleen op ac in kan draaien ? dus dat ie daar ook op 'levert' ? wellicht vergis ik me
het vergt wel tenminste 2 3-fase kasten iig - 1 voor je normale en 1 voor je critical
op zich heb ik er 3 dus ruimte zat .. moet alleen ff flink herschikken dan
het vergt wel tenminste 2 3-fase kasten iig - 1 voor je normale en 1 voor je critical
[ Voor 29% gewijzigd door MisterB op 31-12-2022 18:47 ]
Je zou ook omschakelaars toe kunnen voegen zodat je bij een stroomuitval met een schakelaar heel je huis op de critical kan zetten
eerlijk gezegd is 'uitval' niet zo belangrijk voor me - in nl is het mi betrouwbaar genoeg (maar waarom idd niet meteen meenemen als je het toch hebt staan.. zal het meenemen in ontwerp...
blijft over mijn vraag mbt as-in versus ac-out 1/2
Snap niet zo goed waarom je dat zou willen (weten). Hoe moet de omvormer dan meten en weten hoeveel hij uit de batterij moet leveren? Ben je straks alles uit het net aan het trekkenMisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:49:
eerlijk gezegd is 'uitval' niet zo belangrijk voor me - in nl is het mi betrouwbaar genoeg (maar waarom idd niet meteen meenemen als je het toch hebt staan.. zal het meenemen in ontwerp...
Begrijp ook niet precies waarom je meerdere kasten wil gebruiken. Alles kan toch gewoon in 1 kast. Gewoon de inhoud deels op AC1 en de rest op AC2.
#team_UTC+1
De multiplus heeft intern een bus waaraan zowel AC-in, AC-out als de 48V omvormer gekoppeld is. Verschil tussen in en out is dat in nog beveiligd is met een dubbel relais. Zie het als een sluisfunctie, pas wanneer aan beide kanten van de sluis EN in de sluis het water even hoog is (230V/50Hz) gaat de sluis open. Als de sluis open staat maakt het dus niet uit waar jouw verbruikers zitten.MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 18:46:
naar sowieso hangt alles op 1 van de 2 out lijnen van je multiplus toch ? ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ook alleen op ac in kan draaien ? dus dat ie daar ook op 'levert' ? wellicht vergis ik me
Wanneer je jouw huis aan AC-in koppelt dan werkt het ding als een gewone omvormer zoals je die al jaren ziet bij panelen. Bij netvoeding kan de batterij laden/ontladen en zonder netvoeding is het apparaat offline. Als je niet het hele huis, of slechts gedeeltes van het huis, in de lucht wilt houden bij uitval van netvoeding dan is Victron wel een dure oplossing. Genoeg andere merken die 'grid-tied' inverters maken zonder al die fancy functies van Victron.
Wanneer je enkel de AC-in aan sluit heb je de mogelijkheid om CT-klemmen te plaatsen bij de hoofdaansluiting. Zo kan de omvormer het verschil meten tussen intern en extern verbruik en voorkom je dat je de hele buurt stroom uit de accu geeft.Ethirty schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:29:
[...]
Snap niet zo goed waarom je dat zou willen (weten). Hoe moet de omvormer dan meten en weten hoeveel hij uit de batterij moet leveren? Ben je straks alles uit het net aan het trekken
Begrijp ook niet precies waarom je meerdere kasten wil gebruiken. Alles kan toch gewoon in 1 kast. Gewoon de inhoud deels op AC1 en de rest op AC2.
Ethirty schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:29:
[...]
Snap niet zo goed waarom je dat zou willen (weten). Hoe moet de omvormer dan meten en weten hoeveel hij uit de batterij moet leveren? Ben je straks alles uit het net aan het trekken
daarvoor zit er een kwh meter aan de grid kant daramee probeert ie eea op 0 te houden ... ik probeer te snappen wanneer je (als dat sowieso kan) afnemers voor je victron wil zetten ipv aan je ac out 1 en of 2 (dus die ac-in moet dan ook als 'out kunnen fungeren" - ik las zo iets ergens
met 3 fasen en 2 soorten afnemers per fase heb je tenminste 6 klemrails nodig en kom je al gauw op een 3 fase kast voor je kritische en een 3 fase kast voor je niet kritische afnemers (met aarleks / automaten etc
[ Voor 7% gewijzigd door MisterB op 31-12-2022 19:36 ]
Als je het zo stelt, wat is in jouw mening dan nog het verschil met aansluiten op de non-critical uitgang? Die gaat toch ook uit als de netspanning wegvalt?jadjong schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:30:
[...]
De multiplus heeft intern een bus waaraan zowel AC-in, AC-out als de 48V omvormer gekoppeld is. Verschil tussen in en out is dat in nog beveiligd is met een dubbel relais. Zie het als een sluisfunctie, pas wanneer aan beide kanten van de sluis EN in de sluis het water even hoog is (230V/50Hz) gaat de sluis open. Als de sluis open staat maakt het dus niet uit waar jouw verbruikers zitten.
Wanneer je jouw huis aan AC-in koppelt dan werkt het ding als een gewone omvormer zoals je die al jaren ziet bij panelen. Bij netvoeding kan de batterij laden/ontladen en zonder netvoeding is het apparaat offline. Als je niet het hele huis, of slechts gedeeltes van het huis, in de lucht wilt houden bij uitval van netvoeding dan is Victron wel een dure oplossing. Genoeg andere merken die 'grid-tied' inverters maken zonder al die fancy functies van Victron.
#team_UTC+1
ok noem eens een voorbeeld van andere merken / types (hybride omvormers/laders) als je wil .. ik zoek met name gewoon een ess om als mij pv's niet leveren wel zoveel mogelijk eerder opgewekte stroom te hebben .... wanneer heb je nou uitval in nederland .. zelden -- die victrons leken me mooie degelijke apparaten voor dat doel..jadjong schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:30:
[...]
De multiplus heeft intern een bus waaraan zowel AC-in, AC-out als de 48V omvormer gekoppeld is. Verschil tussen in en out is dat in nog beveiligd is met een dubbel relais. Zie het als een sluisfunctie, pas wanneer aan beide kanten van de sluis EN in de sluis het water even hoog is (230V/50Hz) gaat de sluis open. Als de sluis open staat maakt het dus niet uit waar jouw verbruikers zitten.
[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 31-12-2022 19:43 ]
Ik kan mijn kast gewoon in 2en "knippen" tussen kritisch en niet kritisch. Nee, ik kan dan even geen zware verbruikers in het stopcontact steken, maar dat zien we dan wel weer.MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:35:
[...]
met 3 fasen en 2 soorten afnemers per fase heb je tenminste 6 klemrails nodig en kom je al gauw op een 3 fase kast voor je kritische en een 3 fase kast voor je niet kritische afnemers (met aarleks / automaten etc
Als je de kast in 6en wil gaan delen, maak je het jezelf wel erg ingewikkeld denk ik.
#team_UTC+1
Fronius, SMA, Huawei, Deye, ga zo maar door. Kant en klaar 3 fase hybrids in 1 kast.MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:41:
[...]
ok noem eens een voorbeeld van andere merken / types (hybride omvormers/laders) als je wil .. ik zoek met name gewoon een ess om als mij pv's niet leveren wel zoveel mogelijk eerder opgewekte stroom te hebben .... wanneer heb je nou uitval in nederland .. zelden -- die victrons leken me mooie degelijke apparaten voor dat doel..
Alleen niet alles werkt met 48V maar met HV accu's.
#team_UTC+1
Vrij weinig. Afhankelijk van het model kan je AC out 1 en 2 nog onafhankelijk schakelen. Stel dat de netvoeding uit valt dan blijven beide aan en als de accu onder X% komt gaat er eentje uit zodat je alleen met het hoogst nodige over blijft.Ethirty schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:37:
[...]
Als je het zo stelt, wat is in jouw mening dan nog het verschil met aansluiten op de non-critical uitgang? Die gaat toch ook uit als de netspanning wegvalt?
nee gewoon 2 kasten - de ene op de out1 fasen van de 3 multiplussen - de andere op de 3 out2 fasen van de multiplussen (ik zie geen andere optie eerlijk gezegd) - tenzij je niet kritisch op fase 1 en 2 zet bijvoorbeeld en kritisch op 3Ethirty schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:43:
[...]
Ik kan mijn kast gewoon in 2en "knippen" tussen kritisch en niet kritisch. Nee, ik kan dan even geen zware verbruikers in het stopcontact steken, maar dat zien we dan wel weer.
Als je de kast in 6en wil gaan delen, maak je het jezelf wel erg ingewikkeld denk ik.
@Ethirty heeft er al een paar genoemd, ook die merken hebben verschillende omvormers die enkel online kunnen draaien of ook offline/offgrid.MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:41:
[...]
ok noem eens een voorbeeld van andere merken / types (hybride omvormers/laders) als je wil .. ik zoek met name gewoon een ess om als mij pv's niet leveren wel zoveel mogelijk eerder opgewekte stroom te hebben .... wanneer heb je nou uitval in nederland .. zelden -- die victrons leken me mooie degelijke apparaten voor dat doel..
Persoonlijk denk ik dat uitval van netvoeding vaker voor gaat komen zolang de vraag naar stroom sneller toe blijft nemen dan dat de voedende partij (Tennet) kan leveren. Af en toe een dorp of industrieterrein afschakelen omdat het net vol zit gebeurd vaker dan je denkt.
ja dara heb je wel een punt - hier in de straat (buitengebied - lintbebouwing) 2 maal ofzo paar uur in 5 of 6 jaar ... maar zal idd niet minder wordenjadjong schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:49:
[...]
@Ethirty heeft er al een paar genoemd, ook die merken hebben verschillende omvormers die enkel online kunnen draaien of ook offline/offgrid.
Persoonlijk denk ik dat uitval van netvoeding vaker voor gaat komen zolang de vraag naar stroom sneller toe blijft nemen dan dat de voedende partij (Tennet) kan leveren. Af en toe een dorp of industrieterrein afschakelen omdat het net vol zit gebeurd vaker dan je denkt.
Je kan niet-kritisch aan de AC-in kant laten en kritisch op AC-out 1 of 2.MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:49:
[...]
nee gewoon 2 kasten - de ene op de out1 fasen van de 3 multiplussen - de andere op de 3 out2 fasen van de multiplussen (ik zie geen andere optie eerlijk gezegd) - tenzij je niet kritisch op fase 1 en 2 zet bijvoorbeeld en kritisch op 3
Zo heb ik het bedacht, 3-fase rommel zoals warmtepompen, autoladers en garagedeuren zitten rechtstreeks op de netvoeding waar bij jou de panelen zitten. De rest van het huis zit achter de omvormer. Zolang er netvoeding is kan de omvormer naar beide kanten leveren.
ja , dat klinkt plausibel, hier ook WP, EV, idd die gewoon ervoor en de koffie machine , internet, en een lamp erachter
Heb je besteld?D!ablo schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:41:
Laatste quote van Docan via Alibaba.
Ik heb deze quote:
EVE LF280K price is: 107USD * 16pcs =1712USD
Shipping 16pcs battery to Netherlands DDP price is: 276.9USD .
Alibaba transaction fee is: 39.8USD.
So the total cost is: 2028.7USD.
Zit er sterk over te denken ze te bestellen...
@MisterB
Ik heb mijn 3 Multiplus parallel aan zowel in invoer van de pv als al mijn verbruikers hangen. Iedere fase met een 16 A automaat een eigen groep en allemaal aan de ACin. Maar mijn hoofddoel is tot 1-1-2025 "goedkoop" inkopen en "duur" terugleveren met een dynamisch contract (Tibber). Vanaf 1-1-2025 begint waarschijnlijk(?) de afbouw van de saldering en dan wordt opslag en eigen gebruik van mijn eigen pv-opwek belangrijker. Beide doelen kunnen goed worden bereikt met mijn opzet. De kans op stroomuitval is voorlopig hier heel klein, maar resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst....
Als je je ESS ook wilt inzetten als een UPS dan kom je meer terecht bij jouw opzet, maar dan moet je ook rekening houden met het aanhouden van een minimale hoeveelheid SOC in je accu zodat je ten allen tijde ook daadwerkelijk de gevraagde backup kunt leveren als het nodig is. Jouw opzet wordt ook veel gebruikt op boten en campers waar "off grid" een dagelijks voorkomend verschijnsel is.
Ik heb zelf geen shunt en BMV toegepast, maar ik heb op ieder blok van 16 cellen een JBD bms aangesloten. De rs485 poort van ieder bms heb ik met een rs485-usb converter aangesloten op een usb-hub en deze hangt aan de gx van de eerste Multiplus. Er is een opensource driver op github (https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery) die nog actief wordt uitontwikkeld waarmee je (bijna) alle data van je bms in de Victron krijgt en waamee je het laden en ontladen verder kunt begrenzen. Ik ben daar -tot nu toe - heel tevreden mee. Die driver werkt ook voor andere bms-merken (zie de readme).
Ik heb mijn 3 Multiplus parallel aan zowel in invoer van de pv als al mijn verbruikers hangen. Iedere fase met een 16 A automaat een eigen groep en allemaal aan de ACin. Maar mijn hoofddoel is tot 1-1-2025 "goedkoop" inkopen en "duur" terugleveren met een dynamisch contract (Tibber). Vanaf 1-1-2025 begint waarschijnlijk(?) de afbouw van de saldering en dan wordt opslag en eigen gebruik van mijn eigen pv-opwek belangrijker. Beide doelen kunnen goed worden bereikt met mijn opzet. De kans op stroomuitval is voorlopig hier heel klein, maar resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst....
Als je je ESS ook wilt inzetten als een UPS dan kom je meer terecht bij jouw opzet, maar dan moet je ook rekening houden met het aanhouden van een minimale hoeveelheid SOC in je accu zodat je ten allen tijde ook daadwerkelijk de gevraagde backup kunt leveren als het nodig is. Jouw opzet wordt ook veel gebruikt op boten en campers waar "off grid" een dagelijks voorkomend verschijnsel is.
Ik heb zelf geen shunt en BMV toegepast, maar ik heb op ieder blok van 16 cellen een JBD bms aangesloten. De rs485 poort van ieder bms heb ik met een rs485-usb converter aangesloten op een usb-hub en deze hangt aan de gx van de eerste Multiplus. Er is een opensource driver op github (https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery) die nog actief wordt uitontwikkeld waarmee je (bijna) alle data van je bms in de Victron krijgt en waamee je het laden en ontladen verder kunt begrenzen. Ik ben daar -tot nu toe - heel tevreden mee. Die driver werkt ook voor andere bms-merken (zie de readme).
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
hi thanks, leuk idee maar is dat handelen in energie daadwerkelijk lukratief -- of 'een hobby mag geld kosten'KC27 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 15:34:
@MisterB
haal je in een jaar je investering eruit ?
Dat heeft @KC27 al vaker toegelicht in dit topic.MisterB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:09:
[...]
hi thanks, leuk idee maar is dat handelen in energie daadwerkelijk lukratief -- of 'een hobby mag geld kosten'
Als je in 1 jaar een investering van >8k (geloof ik, maar ook dat valt terug te lezen) eruit zou halen zou iedereen er meteen éen bestellen. Mezelf incluis.
Nee die investering (inderdaad 8000 euro) ga ik niet in een jaar terugverdienen, maar wel in ca 7 jaar.MisterB schreef op zondag 1 januari 2023 @ 18:09:
[...]
hi thanks, leuk idee maar is dat handelen in energie daadwerkelijk lukratief -- of 'een hobby mag geld kosten'
De berekening daarvan is erg situatie afhankelijk. Mijn situatie is:
- ik heb op jaarbasis ca 800 kWh meer productie van van mijn pv dan mijn jaarverbruik (in 2022, zelfs meer dan 1000 kWh)
- een reguliere energieleverancier (zoals Greenchoice) gaf mij daarvoor 11 ct/kWh, dus mijn variabele energiekosten waren - 88 euro
Ik ben in september overgestapt naar een leverancier met een dynamische prijs contract (Tibber). Daar krijg ik in de zomer waarschijnlijk nog minder voor mijn overproductie. Maar met de inzet van een accu kan ik in de "goedkope" (of soms negatieve) uren mijn accu vullen en dan in de dure uren terugleveren. Dat heb ik in de afgelopen maanden ook al gedaan. Mijn variabele verbruiks energiekosten (dus excl. netbeheer en vermindering energiebelasting maar incl. BTW, ODE en energiebelasting) waren (Tibber rekent per maand af):
- september 2022: - 130euro
- oktober 2022: -60 euro
- november 2022: -1 euro
- december 2022: +130 euro
Netto verbruik: 680 kWh, gemiddeld gewogen tarief: 130/680 = 19 ct, omgerekend naar energiebelasting en btw 2023: 28 ct.
Het is moeilijk om in de toekomst te kijken (weer en tariefontwikkeling) en appels en peren te vergelijken (reguliere leverancier en dynamische leverancier), maar ik verwacht dat ik in januari vergelijkbare kosten ga maken als in december en als mijn zonnepanelen vanaf half februari weer significant gaan produceren duik ik vanaf februari/maart weer in de negatieve kosten. Op jaarbasis schat ik een opbrengst van 1200 euro en dat brengt dan een terugverdientijd van 7 jaar. Als vanaf 1 januari 2025 de saldering verder wordt afgebouwd gaat dat alleen maar meer worden: niet in absolute zin, maar wel in vergelijking met een situatie zonder accu en zonder een dynamische leverancier.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ah zie al dat er meer mensen bezig zijn naar o.a. EVE of CATL +/- 300Ah cellen te kijken. En daar met een BMS + Converter te gaan spelen. (Zit te denken aan Victron Quattro of iets dergelijks.) Systeem spanning op een standaard 48-52~VDC.
Moet eerst nog even berekenen hoeveel ik max kan laden en ontladen in o.a. 2 uur. (betreffende de dynamische prijzen.) Hier volgt weer uit hoeveel kWh ik kan neerzetten. En het ligt ook een beetje aan welke converters te koop zijn met welk vermogen.
En dan leuk de batterij aansturen met leuke algoritme om zo hiermee weer geld terug te verdienen en de batterijen terug te verdienen. Hoeveel je ermee verdient, ligt natuurlijk aan hoe de markt is en hoe goed je algoritme een beetje is. Maar ik wou hiermee mee bezig omdat ik weet, dat er gigantisch veel zonnepanelen geïnstalleerd worden voor deze zomer. En dan worden de prijzen deze zomer alleen maar meer "negatief".
Slurp ik die zoveel mogelijk op. En dump je die elektriciteit weer tussen 7 en 9 uur s'avonds.
Heb berekend dat je op goede dagen soms wel 50 euro kan doen in de zomer.
Denk dat de terugverdien tijd ergens tussen 2 a 5 jaar zit.(bij zelfbouw) Het ligt er een beetje aan hoe goed het gaat.
Iemand enig idee of EVE of CATL nou beter is? Ik zit erg te loeren op CATL omdat deze ook in Tesla's zitten. En die gewoon een goede reputatie hebben. Verder is het volgens mij lastig te zien welke nou echt beter is. Want hoor ook niet echt slechte verhalen over EVE batterijen.
Blijkbaar is 16S configuratie met ~52Volt (voor 48Volt converters) de populaire keuze. En deze dan bijvoorbeeld parallel te zetten. Met CATL 302Ah batterijen kom je dan op een module configuratie van 15.7kWh uit. En die kun je dan parallel schakelen ten behoeven van je converters in hoever die dat aankunnen.
Moet eerst nog even berekenen hoeveel ik max kan laden en ontladen in o.a. 2 uur. (betreffende de dynamische prijzen.) Hier volgt weer uit hoeveel kWh ik kan neerzetten. En het ligt ook een beetje aan welke converters te koop zijn met welk vermogen.
En dan leuk de batterij aansturen met leuke algoritme om zo hiermee weer geld terug te verdienen en de batterijen terug te verdienen. Hoeveel je ermee verdient, ligt natuurlijk aan hoe de markt is en hoe goed je algoritme een beetje is. Maar ik wou hiermee mee bezig omdat ik weet, dat er gigantisch veel zonnepanelen geïnstalleerd worden voor deze zomer. En dan worden de prijzen deze zomer alleen maar meer "negatief".
Slurp ik die zoveel mogelijk op. En dump je die elektriciteit weer tussen 7 en 9 uur s'avonds.
Heb berekend dat je op goede dagen soms wel 50 euro kan doen in de zomer.
Denk dat de terugverdien tijd ergens tussen 2 a 5 jaar zit.(bij zelfbouw) Het ligt er een beetje aan hoe goed het gaat.
Iemand enig idee of EVE of CATL nou beter is? Ik zit erg te loeren op CATL omdat deze ook in Tesla's zitten. En die gewoon een goede reputatie hebben. Verder is het volgens mij lastig te zien welke nou echt beter is. Want hoor ook niet echt slechte verhalen over EVE batterijen.
Blijkbaar is 16S configuratie met ~52Volt (voor 48Volt converters) de populaire keuze. En deze dan bijvoorbeeld parallel te zetten. Met CATL 302Ah batterijen kom je dan op een module configuratie van 15.7kWh uit. En die kun je dan parallel schakelen ten behoeven van je converters in hoever die dat aankunnen.
[ Voor 24% gewijzigd door Immutable op 03-01-2023 18:59 ]
Even een gedachtenwissel hier. Met mijn eigen powerwall van 30kWh ben ik via dynamische tarieven dagelijks de accu aan het laden en ontladen op basis van de tarieven en verdien hier een paar euro per dag mee. Leuk en dat doen er meer hier, maar daar gaat het nu even niet om.
Gaat mij nu even om het belastingtarief boven de 10.000kWh. Als ik elke dag 30kWh laad en ontlaad (minus 10% verlies) heb ik zo'n 11.000kWh geladen en 10.000kWh ontladen na een jaar. De belasting is gesaldeerd (minus de 10%). Dus heb ik bijna geen last gehad van de hoge belastingtarief van de eerste schaal (zie hieronder). Daarna is de belasting een stuk lager. Dat betekend dat restverbruik (huis + auto) tegen het lagere belastingtarief wordt verrekend.
Ziet iemand nog een denkfout in deze gedachte?
Gaat mij nu even om het belastingtarief boven de 10.000kWh. Als ik elke dag 30kWh laad en ontlaad (minus 10% verlies) heb ik zo'n 11.000kWh geladen en 10.000kWh ontladen na een jaar. De belasting is gesaldeerd (minus de 10%). Dus heb ik bijna geen last gehad van de hoge belastingtarief van de eerste schaal (zie hieronder). Daarna is de belasting een stuk lager. Dat betekend dat restverbruik (huis + auto) tegen het lagere belastingtarief wordt verrekend.
:fill(white):strip_exif()/f/image/NOOZh2zNm1ZhgMQQTNaI3FMn.png?%0D%0Af=user_large)
Saldering gebeurt op kWh basis. Daarna wordt de belasting berekend. Je zal dus echt 10kkwh moeten verbruiken (met de huidige salderingsregeling)thehog schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:14:
De belasting is gesaldeerd (minus de 10%). Dus heb ik bijna geen last gehad van de hoge belastingtarief van de eerste schaal (zie hieronder).
Ach natuurlijk. Belasting na salderingI_IBlackI_I schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:19:
[...]
Saldering gebeurt op kWh basis. Daarna wordt de belasting berekend. Je zal dus echt 10kkwh moeten verbruiken (met de huidige salderingsregeling)
En dat is voor normale mensen maar goed ook als de belasting van 9 naar 12,5ct is gestegen

#team_UTC+1
Leuk bedacht maar huis + auto +1000kWh beginnen gewoon in schaal 1 tarief 0-10000 kWh tenzij netto verbruik meer is, dan wordt alles boven 10MWh belast met schaal 2.thehog schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:14:
Even een gedachtenwissel hier. Met mijn eigen powerwall van 30kWh ben ik via dynamische tarieven dagelijks de accu aan het laden en ontladen op basis van de tarieven en verdien hier een paar euro per dag mee. Leuk en dat doen er meer hier, maar daar gaat het nu even niet om.
[Afbeelding]
Het is namelijk voor de jaarrekening telwerk 1&2 minus telwerk 3&4 voor salderen.
Als je Tibber hebt krijg je maandelijks een rekening met belasting tegen schaal 1 en een jaarrekening voor correctie van de belastingen. als verbruik hoger is dan 10MWh of als met PV meer hebt teruggeleverd.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik ben met een vergelijkbare setup bezig hier. Momenteel de accu's in elkaar aan het zetten. Voor zover ik heb kunnen vinden is een aardlekschakelaar alleen nodig richting de 'reguliere' groepen en niet tussen verschillende verdeelkasten (in dit geval naar de omvormers en daarna weer terug). Ik lees zelfs dat dat eerder onwenselijk is. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?MisterB schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:29:
mvg mb[Afbeelding]
Ik heb dan geen vitron omgeving, maar een deye met alle verbruikers op critical load
Ik gebruik rcd's (aardlek en alamat's voor eindverbruikers) in elke groepenkast met beperkte stroom bron het is namelijk je enigste persoonsbescherming en je stopcontacten test je met een tester
Een 16A overstroom beveiliging (installatieautomaat) gaat er namelijk niet op de magenetische beveiliging of wel kort sluitstroom eruit omdat je bron niet de benodigde 3x-5x voor B-kar benodigde stroom kan leveren , maar traag na seconden op de thermische overstroom beveiliging.
Voor een RCD/aardlekschakelaar moet je wel zorgen dat ten alle tijden de stroom via een andere route (aarde draad) kan weg vloeien, daarvoor dient op de juiste plek de aarde aan nul liggen voor al je beveiligingen ook in eiland mode (uitval van netspanning) en de oplossing is verschillend afhankelijk van jenetaansluiting van je netwerkbeheerder of je een TT-stelsel of TN-CS hebt.
In mijn verbruikers verdeler gebruik ik alamats met daarvoor nog een onderspanning/ overspanning en fasekwaliteit bewaking tussen de 3 fasen in mijn geval, die zijn er al vanaf deze (1fase/3fase) dan heb je ook niet te maken met wel of niet spanningsafhankelijke aardlekschakelaar type.
Edit: Op mijn AUX ingang van mijn hybride gebruik ik ook gewoon Type-B 30mA en die gaat er met de 10j oude 1-fase SMA TL-sunnyboys die een lekstroom hebben net niet uit, voor meting gebruik ik de Tuya van hierboven die ik op max 11mA lekstroom. Tussen de aardlek type B en Tuya meter heb ik een ATS voor schakelen tussen AUX ingang Deye en direct netgebonden die een eigen aardlek type B 100mA heeft.
Ik ben ook begonnen met een 300mA type-B, maar die heb ik alle al vervangen en zelfs die 100mA voor kabel afzekering vindt ik nog te ruim (daarvoor moet je wel meten of je lekstroom ten alle tijden <9mA blijft)
Ik gebruik rcd's (aardlek en alamat's voor eindverbruikers) in elke groepenkast met beperkte stroom bron het is namelijk je enigste persoonsbescherming en je stopcontacten test je met een tester
Een 16A overstroom beveiliging (installatieautomaat) gaat er namelijk niet op de magenetische beveiliging of wel kort sluitstroom eruit omdat je bron niet de benodigde 3x-5x voor B-kar benodigde stroom kan leveren , maar traag na seconden op de thermische overstroom beveiliging.
Voor een RCD/aardlekschakelaar moet je wel zorgen dat ten alle tijden de stroom via een andere route (aarde draad) kan weg vloeien, daarvoor dient op de juiste plek de aarde aan nul liggen voor al je beveiligingen ook in eiland mode (uitval van netspanning) en de oplossing is verschillend afhankelijk van jenetaansluiting van je netwerkbeheerder of je een TT-stelsel of TN-CS hebt.
In mijn verbruikers verdeler gebruik ik alamats met daarvoor nog een onderspanning/ overspanning en fasekwaliteit bewaking tussen de 3 fasen in mijn geval, die zijn er al vanaf deze (1fase/3fase) dan heb je ook niet te maken met wel of niet spanningsafhankelijke aardlekschakelaar type.
Edit: Op mijn AUX ingang van mijn hybride gebruik ik ook gewoon Type-B 30mA en die gaat er met de 10j oude 1-fase SMA TL-sunnyboys die een lekstroom hebben net niet uit, voor meting gebruik ik de Tuya van hierboven die ik op max 11mA lekstroom. Tussen de aardlek type B en Tuya meter heb ik een ATS voor schakelen tussen AUX ingang Deye en direct netgebonden die een eigen aardlek type B 100mA heeft.
Ik ben ook begonnen met een 300mA type-B, maar die heb ik alle al vervangen en zelfs die 100mA voor kabel afzekering vindt ik nog te ruim (daarvoor moet je wel meten of je lekstroom ten alle tijden <9mA blijft)
[ Voor 17% gewijzigd door Domba op 07-01-2023 10:30 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ligt een beetje aan waar de kabel ligt en de kans op beschadiging. Loopt ie door een tuin naar een schuur dan zou je er ooit een schep in kunnen zetten. In dat geval kan je hem afgaand beveiligen met een 300mA alamat.Niltag schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:31:
[...]
Ik ben met een vergelijkbare setup bezig hier. Momenteel de accu's in elkaar aan het zetten. Voor zover ik heb kunnen vinden is een aardlekschakelaar alleen nodig richting de 'reguliere' groepen en niet tussen verschillende verdeelkasten (in dit geval naar de omvormers en daarna weer terug). Ik lees zelfs dat dat eerder onwenselijk is. Iemand die hier uitsluitsel over kan geven?
#team_UTC+1
Die logica ontgaat me, ik ben geen installateur, maar je dient kabels gewoon te beveiligen dat ze uitschakelen bij een calamiteit collectief of individueel en ook testen dat het ook daadwerkelijk werkt, ook is het aangelegt door een installateur.Ethirty schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:31:
[...]
Ligt een beetje aan waar de kabel ligt en de kans op beschadiging. Loopt ie door een tuin naar een schuur dan zou je er ooit een schep in kunnen zetten. In dat geval kan je hem afgaand beveiligen met een 300mA alamat.
En als je in eiland mode kunt met je systeem moet je gewoon extra aandacht aan de aarding besteden, dat de aardlek-schakelaars ook in eiland mode nog werken.
Ik wordt vrij regelmatig uitgenodigd om eens langs te komen bij iemand, die belangstelling heeft voor een thuisaccu's omdat ik al iets heb draaien, maar als ik mijn tester in stopcontact steek is de bestaande installatie in sommige vallen al niet op orde (in december al 3 met in feite een TT-stelsel net-aansluiting, maar niet als zo ook aangesloten, na installatie is gewoon niet getest met een externe tester)
De hoofdaansluitkast is verzegeld, dat onder nieuwere met C-automaten, (die bijv verzwaring worden geplaatst), standaard de aarde aan nul ligt wil nog niet zeggen dat het een TN-CS stelsel is.
Voor openen is zegelrecht nodig, maar die krijgen ze blijkbaar bij een pak suiker al.
Goede aarding is in de basis enkel nodig om metalen apparaten op de juiste manier te beveiligen tegen interne draadbreuken die toevallig tegen de behuizing aan hangen. Dubbel geïsoleerde zooi heeft sowieso geen aarding nodig en wanneer je een kabel door hakt is het alleen gegarandeerd dat je kortsluit naar aarde bij een grondkabel met aardmantel. In alle andere gevallen heb je net zo veel kans op kortsluiting naar nul of een persoon in de buurt. In alle gevallen knikkert een aardlek de spanning er af.
Je gaat hierbij vanuit dat er een aardlek is en ook functioneertjadjong schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:44:
Goede aarding is in de basis enkel nodig om metalen apparaten op de juiste manier te beveiligen tegen interne draadbreuken die toevallig tegen de behuizing aan hangen. Dubbel geïsoleerde zooi heeft sowieso geen aarding nodig en wanneer je een kabel door hakt is het alleen gegarandeerd dat je kortsluit naar aarde bij een grondkabel met aardmantel. In alle andere gevallen heb je net zo veel kans op kortsluiting naar nul of een persoon in de buurt. In alle gevallen knikkert een aardlek de spanning er af.
Ik heb het over situatie die ik tegen kom, voornamelijk in buitengebied, waarbij aardlek niet reageert met een externe tester.
Situaties waarbij waterleiding en/of gasleiding al ooit vervangen zijn door nieuwe huis aansluitingen met kunststofleiding en er geen (hulp) aardpen is geslagen, terwijl waterleiding /douche en centrale verwarming/radiatoren wel aardedraad hebben.
Bij vervanging van de hoofdgroepenkast en/of uitbreiding voor PV en/of verzwaring van de aansluiting niet verder is gekeken of extern getest.
Ik heb niet enkel voorbeelden met TT-stelsel, maar ook TN-CS is wel paar maanden terug, waarbij diegene in opdracht van netbeheerder de oude gietijzeren hoofdaansluitkast met smeltzekering aan vervangen was en niet het verschil tussen TN-CS en TT etc wist en dan dien je de oude uitgevoerde aarde wel aan te sluiten en geen TN-C of zoiets aansluiting van te maken.
(Enexis (en waarschijnlijk ook ander netwerkbeheerders) vervangt deze hele oude gietijzeren HAK's met smeltzekering, bij plaatsing of vervanging van de slimme meter, in dit geval was het een 3 fasen ferraris, dus geen installateur die verder afbouwt)
Edit: een maand daarna nog een keer een discussie gehad met zo'n monteur voor vervanging in opdracht van netwerkbeheerder, die wilde draden (3 zwarte + 1 blauwe) gewoon uit het meterbord laten steken) moest de bewoner maar zelf aansluiten of een installateur voor inschakelen. uiteindelijk wel aangesloten op hoofdschakelaar maar wel in verkeerde volgorde, van rood/geel/blauw huisaansluitkabel naar bruin/zwart/grijs is ook lastig als alle 3 daar tussen zwart zijn bij een voorgemonteerd bord
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 07-01-2023 14:31 ]
Je gebruikt altijd heel veel woorden, maar dat maakt je verhaal of vraag niet per se duidelijker.Domba schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:36:
[...]
Die logica ontgaat me, ik ben geen installateur, maar je dient kabels gewoon te beveiligen dat ze uitschakelen bij een calamiteit collectief of individueel en ook testen dat het ook daadwerkelijk werkt, ook is het aangelegt door een installateur.
<knip>
Als een kabel ergens in huis in een buis of muur zit kan je in principe volstaan met een gewone groep die tegen kortsluiten beschermt. In je onderverdeler plaats je uiteraard passende beveiliging voor je eindgroepen.
Heb je een -as kabel buiten liggen dan wil je dat deze er al uit klapt als je de mantel raakt. Maar je wil geen 2x 30mA aardleks achter elkaar zetten, dan weet je nooit zeker welke er uit gaat als er wat in je onderverdeler gebeurt. Vandaar dat je dan kan kiezen voor een 300mA in je hoofdverdeler. Wel beschermt tegen een kapotte kabel, niet je hele schuur uit als er water in je tuinverlichting komt.
Dat er heel veel elektriciëns zich niet aan de regels houden en maar wat doen staat daar helemaal los van. Heb al de nodige installaties gezien waarbij de onderverdeler helemaal niet beveiligd was in de hoofdverdeler.
#team_UTC+1
Alleen als die kabel spanningsloos wordt als je hoofdschakelaar uitschakeld, anders een aardlek aan de kant van de beperkte bron en zorg dat de aarding op orde is,Ethirty schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Je gebruikt altijd heel veel woorden, maar dat maakt je verhaal of vraag niet per se duidelijker.
Als een kabel ergens in huis in een buis of muur zit kan je in principe volstaan met een gewone groep die tegen kortsluiten beschermt. In je onderverdeler plaats je uiteraard passende beveiliging voor je eindgroepen.
Er zijn ook vertraagde maar voor type B zal dat niet eenvoudig zijn en 100mA kan mee klappenHeb je een -as kabel buiten liggen dan wil je dat deze er al uit klapt als je de mantel raakt. Maar je wil geen 2x 30mA aardleks achter elkaar zetten, dan weet je nooit zeker welke er uit gaat als er wat in je onderverdeler gebeurt. Vandaar dat je dan kan kiezen voor een 300mA in je hoofdverdeler. Wel beschermt tegen een kapotte kabel, niet je hele schuur uit als er water in je tuinverlichting komt.
Mee eens tot driekwart jaar terug voor dynamisch en eigen thuisaccu, had ik nauwelijks iemand anders zijn meterkast gezien,Dat er heel veel elektriciëns zich niet aan de regels houden en maar wat doen staat daar helemaal los van. Heb al de nodige installaties gezien waarbij de onderverdeler helemaal niet beveiligd was in de hoofdverdeler.
Ik ben vreselijk geschrokken van hoe vaak ik nu al een niet werkende aardlek tegen ben gekomen (>10%), wel een werkend test knop op de aardlek maar niet als je test doet via een randaarde stopcontact.
Is natuurlijk wel regionaal, waar maar beperkt aantal elektriciëns actief zijn,
Ik kijk meestal niet onder de kap, wel een paar gezien, ben blij dat ik het niet hoef op te lossen zo'n puinhoop soms
Ik ben ook geen elektricien maar inmiddels wel genoeg installaties van binnen en buiten gezien om te spreken van enige ervaring. Wat je zoal aantreft is inderdaad vaak niet goed. Vaak is dat gewoon aangelegd door een lokale electricien of tijdens de bouw al zo 'fout' aangesloten. Ik denk persoonlijk dat de gemiddeld geinteresseerde tweaker die gewoon goed research doet en vragen stelt het al snel beter doet dan de 1e de beste electricien uit het dorp.Ethirty schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Je gebruikt altijd heel veel woorden, maar dat maakt je verhaal of vraag niet per se duidelijker.
Heb je een -as kabel buiten liggen dan wil je dat deze er al uit klapt als je de mantel raakt. Maar je wil geen 2x 30mA aardleks achter elkaar zetten, dan weet je nooit zeker welke er uit gaat als er wat in je onderverdeler gebeurt. Vandaar dat je dan kan kiezen voor een 300mA in je hoofdverdeler. Wel beschermt tegen een kapotte kabel, niet je hele schuur uit als er water in je tuinverlichting komt.
Dat er heel veel elektriciëns zich niet aan de regels houden en maar wat doen staat daar helemaal los van. Heb al de nodige installaties gezien waarbij de onderverdeler helemaal niet beveiligd was in de hoofdverdeler.
Vandaag nog even flink wat verder gezocht en ik denk dat ik met redelijke zekerheid kan zeggen dat de aardlek richting de omvormers niet nodig is. Route wordt bij mij. Hoofdschakelaar -> Energiemeter -> 3x 16A automaat -> hoofschakelaar -> 3x multiplus omvormers -> 3x 25A automaat -> hoofdschakelaar -> aardlekschakelaars met eindgroepen.
Kabel loopt niet via buiten maar gaat alleen vanuit de meterkast naar beneden naar de kelder waar de thuisaccu's komen te staan met het omvormer 'bord'.
Uiteindelijk vond ik dit de meest nuttige info: https://advies-elektrotec...ie-altijd-verplicht-niet/
Je ontkomt met NEN1010:2020 bijna niet aan alamat's gebruik vanwege aangesloten verbruikers volgens tabel te samen niet boven 10mA mogen komen per aardlek. (weet niet of het al verplicht is en welke onderdelen door aanwijziging in bouwbesluit)
Webinar en gebruikte sheets
Webinar en gebruikte sheets
Mijn route is 3x25A Hoofdzekering -> Stedin Meter -> Hoofdschakelaar -> 3x 20A (verder niets direct op hoofdzekering alleen multiplussen) -> Gridmeter -> 3x Multiplus -> 3x Aardlek -> Alle eindgroepenNiltag schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:20:
[...]
Ik ben ook geen elektricien maar inmiddels wel genoeg installaties van binnen en buiten gezien om te spreken van enige ervaring. Wat je zoal aantreft is inderdaad vaak niet goed. Vaak is dat gewoon aangelegd door een lokale electricien of tijdens de bouw al zo 'fout' aangesloten. Ik denk persoonlijk dat de gemiddeld geinteresseerde tweaker die gewoon goed research doet en vragen stelt het al snel beter doet dan de 1e de beste electricien uit het dorp.
Vandaag nog even flink wat verder gezocht en ik denk dat ik met redelijke zekerheid kan zeggen dat de aardlek richting de omvormers niet nodig is. Route wordt bij mij. Hoofdschakelaar -> Energiemeter -> 3x 16A automaat -> hoofschakelaar -> 3x multiplus omvormers -> 3x 25A automaat -> hoofdschakelaar -> aardlekschakelaars met eindgroepen.
Kabel loopt niet via buiten maar gaat alleen vanuit de meterkast naar beneden naar de kelder waar de thuisaccu's komen te staan met het omvormer 'bord'.
Uiteindelijk vond ik dit de meest nuttige info: https://advies-elektrotec...ie-altijd-verplicht-niet/
Met de 48/3000/35 moet je 13A optellen bij de invoerstroom (powerassist) dus in mijn geval 20 + 13 = 33A Dit moeten de aardlek- en werkschakelaars achter de multiplussen aankunnen.
Hier wat fotos van mijn setup. Ik ben nog niet tevreden over het DC gedeelte. Volgens victron moeten alle kabels even lang zijn om een goede verdeling te houden over de 3 inverters. Dit maakt het lastig om het echt netjes te krijgen.
:strip_exif()/f/image/igCrFDLmkkagDNlTRAGN7u27.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jPnCRXEGS00G6FFtZDpen3gX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oNVX1rN6YWYvG95yMSZArTbo.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijke lengte is prima benadering voor enkele kabel gebruik, bij dubbele kabels met bijv ongelijke accu's is milli-ohm meting handigerMagnat schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:19:
[...]
Hier wat fotos van mijn setup. Ik ben nog niet tevreden over het DC gedeelte. Volgens victron moeten alle kabels even lang zijn om een goede verdeling te houden over de 3 inverters. Dit maakt het lastig om het echt netjes te krijgen.
Ik ben mijn Deye systeem nog aan het aanpassen om het geschikt te maken zodat ik mijn accu's ook kan inzetten voor gebruik tot 480A continue(max 24kW is mijn einddoel/0,55C).
Ik zelf gebruik milli-ohm meting met TR1035+, daar ik elke accu (niet alle zijn het zelfde type cel of hebben zelfde totale interne weerstand voor de BMS) niet met 1 kabel maar met 2 kabels per pool vanaf de BMS aansluit op een centrale 400mm2 busbar.
Ik gebruik de meting om de kabellengte tussen kabelpersschoenen te bepalen omdat elke mili-ohm begint te tellen (P=i2 x R >>480A = 230W/mOhm verlies) over meer kabels verdeeld worden de kabels ook minder warm wat ook gunstiger is met de positieve temperatuurcoeffient van weerstand van koperkabel.
Voor Victron omgeving is Andy / Off grid garage er mee bezig met powerwall 2.1
Ik gebruik seplos 48100-10C's pcbV14 & 48200-10E's pcbV16, beide met firmware V2.9, Andy gebruikt nog de V2.8 op moment speficiek voor Victron/SMA versie in de 48150-10C pcbV14 en heeft gezegd ook de V2.9 te willen proberen, 48200-10E zijn gelijk, alleen die van mijn is van latere batch )
Project voor vandaag. De 3 batterijen voorzien van blauwe (48v) Anderson SB160 stekkers. Nu heb ik net als een auto accu 2 polen op mijn batterijen, dit vind ik gevaarlijk. Een groot ijzer voorwerp er tegen en je hebt gelijk een probleem.
Voor ieder die aan zelfbouw denkt. Neem ook de kosten voor materiaal en speciaal gereedschap mee in je berekening. 6 van deze stekkers waren 100e meen ik. En een 35mm2 kabel knip je niet zomaar even door.
Voor ieder die aan zelfbouw denkt. Neem ook de kosten voor materiaal en speciaal gereedschap mee in je berekening. 6 van deze stekkers waren 100e meen ik. En een 35mm2 kabel knip je niet zomaar even door.
:strip_exif()/f/image/KEXJgPA6IExdkiFuTk8XjwhO.jpg?f=fotoalbum_large)
@Magnat Voor je de Anderson stekkers in elkaar steekt.
Gebruik eerst een labvoeding op de accu ingang van de multiplus om de eventuele condensators op te laden, voor zoweinig mogelijk "inrush current" of een vonk bij het in elkaar steken te voorkomen.
Gebruik eerst een labvoeding op de accu ingang van de multiplus om de eventuele condensators op te laden, voor zoweinig mogelijk "inrush current" of een vonk bij het in elkaar steken te voorkomen.
Dat heb ik eigenlijk nooit gehad. Ook niet met de batterijen onderling, ze zijn altijd even vol. Ook schakel altijd het hele huis uit alvorens ook maar iets te doen met de batterijen.Domba schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:56:
@Magnat Voor je de Anderson stekkers in elkaar steekt.
Gaat om het opladen van de condensatoren in de multiplussen. Dat kan een flinke klap geven als je die rechtstreeks aansluit van de accu naar de multiplus. Al zie ik dat je ook een hoofdschakelaar er tussen hebt van de accu's naar de multiplussen dus dat maakt het risico al wat minder. Overigens worden de condensatoren van de multiplus ook opgeladen als de AC-in aan staat dus dat doe ik zelf meestal (werk al veel langer met dit spul op schepen).Magnat schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:13:
[...]
Dat heb ik eigenlijk nooit gehad. Ook niet met de batterijen onderling, ze zijn altijd even vol. Ook schakel altijd het hele huis uit alvorens ook maar iets te doen met de batterijen.
Mooie setup trouwens. Wordt bij mij heel vergelijkbaar anders dan dat ik nu voor 16A automaten vanaf de meterkast heb gekozen voor de selectiviteit. Al zijn er genoeg die ook 20A achter 3x 25A gebruiken volgens mij. Op die manier kan je wel mooi je hoofdaansluiting zelf 'verzwaren' . Daarnaast is de afstand wat langer bij mij dus de retour vanaf de multiplussen naar de meterkast heb ik apart afgezekerd en van eigen hoofdschakelaars voorzien.
Ik gebruik trouwens de Lynx Power-in van Victron erbij. Is het redelijk simpel om de kabellengtes gelijk te houden als je die niet te ver af plaatst.
Waarom heb je trouwens voor een 4-polige automaat naar de victrons gekozen? Als 1 victron dan over de max gaat ligt je hele installatie er gelijk uit denk ik?
Ik gebruik trouwens deze connectoren in mijn accu's https://nl.aliexpress.com...DpXO&gatewayAdapt=glo2nld
Zie die ook veel op commerciele batterijen en je hebt aan de buitenkant dan geen open metalen delen.
[ Voor 14% gewijzigd door Niltag op 08-01-2023 16:06 ]
Ik heb wel naar die Lynx gekeken, maar ik vond hem vrij prijzig? Die connectoren die jij noemt worden inderdaad veel gebruikt op rackmounted batterijen. Prima keuze.Niltag schreef op zondag 8 januari 2023 @ 16:00:
[...]
Ik gebruik trouwens de Lynx Power-in van Victron erbij. Is het redelijk simpel om de kabellengtes gelijk te houden als je die niet te ver af plaatst.
Waarom heb je trouwens voor een 4-polige automaat naar de victrons gekozen? Als 1 victron dan over de max gaat ligt je hele installatie er gelijk uit denk ik?
Ik gebruik trouwens deze connectoren in mijn accu's https://nl.aliexpress.com...DpXO&gatewayAdapt=glo2nld
Zie die ook veel op commerciele batterijen en je hebt aan de buitenkant dan geen open metalen delen.
En over de vierpolige automaat, volgens mij vallen ze alle 3 uit als er 1 fase verloren gaat? Dit heb ik niet getest. Ik heb er ook niet over na gedacht eigenlijk.
De Victrons staan ook op 20A ingesteld, ze komen nooit boven de 18.7A uit in praktijk. Als ik bijvoorbeeld de auto laadt op 16A en de batterijen wil opladen en ik heb de gridsetpoint op -16000 staan. Dan komt hij niet boven de -13000 uit. Als je alle grootverbruikers aan zet heb je nog die 13A speling. 18.7A +13A dus want dan zal hij de batterijen ontladen. Kom je daar boven dan zal die 20A automaat wel uitgaan. Maar zover komt het hier niet want dan moet echt alles aanstaan. De auto laad ik standaard op 3x 8A. Tenzij de kWh prijs maar een paar uur heel laag is.
Het balanceren van je eindgroepen over de 3 fases is wel belangrijk als op bepaalde tijden je gridsetpoint op 0 wilt houden.
Mooie Setup. Ik zit nog te twijfelen tussen een 3000VA en een 5000VA. Wil zo'n zelfde setup zoals jij hebt maken ongeveer dat je het net direct op de Victrons aansluit en dan daaronder een 48VDC bus, en dan na de Victrons de groepen verdelen over de 3 fasen.Magnat schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:19:
[...]
Mijn route is 3x25A Hoofdzekering -> Stedin Meter -> Hoofdschakelaar -> 3x 20A (verder niets direct op hoofdzekering alleen multiplussen) -> Gridmeter -> 3x Multiplus -> 3x Aardlek -> Alle eindgroepen
Met de 48/3000/35 moet je 13A optellen bij de invoerstroom (powerassist) dus in mijn geval 20 + 13 = 33A Dit moeten de aardlek- en werkschakelaars achter de multiplussen aankunnen.
Ik wil ook nog graag elektrisch 11kW als load willen doen. (Volledig benutten wanneer de stroomprijs laag is voor 2 a 3 uur) en dat ook combineren met de CATL LFP batterijen laden. 3x 16s 15.7kWh CATL LFP 302Ah
Heb jij ook een elektrische auto met 11kW 3 fase lader? Denk toch dat ik daarom wel voor 5000VA ga.
Ook in combinatie met inductie plaat, elektrische oven. Warmtepomp die eraan komt e.d.
En later eventueel nog zonnepanelen via Victron MPPT trackers op de 48VDC koppelen eventueel.
Heb een 3x25A aansluiting op het net op dit moment.
[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 10-01-2023 14:02 ]
Daar zat ik ook over na te denken toen ik het schreef. En dan een dubbele meting voor de aftakking en na de aftakking, om zo daarmee dan een soort load balancing te maken tussen het auto laden / thuis batterij laden en load van het huis..bbbrumbrum schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:32:
Kun je niet beter de auto direct uit het net laden als de stroomprijs laag is?
Kan je ook makkelijker voor de 3000VA versie gaan en scheelt dus geld.
[ Voor 12% gewijzigd door Immutable op 10-01-2023 16:03 ]
Ik heb ook een 3 fase 11kW lader. Als je echt 11kW wilt kunnen doen voor langere tijd daan is de 3000VA versie niet toereikend. Deze kan wel pieken tot 5500 Watt per Multiplus maar niet continue en dan ook niet efficient. Ik draai ze nu op 4500 Watt (3 tezamen) en DVCC op 90A (laden). Dit gaat prima continue. De auto laad ik meestal op 8A dan kunnen de batterijen ook nog 8A pakken als de energie prijs echt laag is.Immutable schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 14:00:
[...]
Heb jij ook een elektrische auto met 11kW 3 fase lader? Denk toch dat ik daarom wel voor 5000VA ga.
Ook in combinatie met inductie plaat, elektrische oven. Warmtepomp die eraan komt e.d.
Boven deze waarden worden de verliezen groter en de herrie neemt ook aanzienlijk toe. Mijn meterkast zoals je ziet op de foto's zit in het midden van mijn huis, dus hoe stiller hoe beter. Met deze settings valt er prima mee te leven.
Ja en nee. Als je je auto naast je Victrons aan het net hangt dan moet de communicatie tussen de auto en de victron ook echt goed zijn. Zeker als je maar 3x25A hebt. Je Victrons gaan dan achter 16A en je auto ook. Dus theoretisch kan je dan met 32A je hoofdzekering laten klappen als je de boel niet goed afstemt.Immutable schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:01:
[...]
Daar zat ik ook over na te denken toen ik het schreef. En dan een dubbele meting voor de aftakking en na de aftakking, om zo daarmee dan een soort load balancing te maken tussen het auto laden / thuis batterij laden en load van het huis..
Kan je ook makkelijker voor de 3000VA versie gaan en scheelt dus geld.
Natuurlijk moet je deze communicatie ook regelen als je de auto achter de Victron oplaad. Ik heb geen laadpaal die met een loadbalancer op de P1 zit. Ik heb een 3 fasen laadkabel zonder enige intelligentie.
Heeft een van jullie een MultiPlus II GX in gebruik en daar een USB hub op aangesloten?
Ik heb mijn batterij via USB gekoppeld en mijn ET112 moet er nog bij en dat wil ik gelijktijdig.
Ik lees in de community dat het nog wel eens issues kan geven welke hub je gebruikt.
Iemand hier ervaring met USB hubs en MP II GX?
Ik heb mijn batterij via USB gekoppeld en mijn ET112 moet er nog bij en dat wil ik gelijktijdig.
Ik lees in de community dat het nog wel eens issues kan geven welke hub je gebruikt.
eind vorig jaar ook mijn eigen thuisbattery gemaakt. CATL 302Ah en JK-BMS besteld bij Docan.
Deze hangt nu aan 3x Multiplus II 48/5000
De AC in is aangesloten op een 16A aardlek automaat en de solax pv omvormer hangt aan de AC Out 1
De ANL 200A zekering heb ik vervangen voor een Class T Zekering 225A (ivm de overgangsweerstand)
De raspberry pi is inmiddels vervangen door een beaglebone black met startech usb hub.
Voeding rechtstreeks uit de busbar met een Mean Well DDR-60L-12 en DDR-15L-5
:strip_exif()/f/image/RU2D8neEjRViaFnPGMxWgsjw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SvkJp33Z5WbkmQNtA101tvzA.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze hangt nu aan 3x Multiplus II 48/5000
De AC in is aangesloten op een 16A aardlek automaat en de solax pv omvormer hangt aan de AC Out 1
De ANL 200A zekering heb ik vervangen voor een Class T Zekering 225A (ivm de overgangsweerstand)
De raspberry pi is inmiddels vervangen door een beaglebone black met startech usb hub.
Voeding rechtstreeks uit de busbar met een Mean Well DDR-60L-12 en DDR-15L-5
:strip_exif()/f/image/RU2D8neEjRViaFnPGMxWgsjw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SvkJp33Z5WbkmQNtA101tvzA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L6f5SX8sKKdMDZt9YZJ1yLh6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 5 verschillende USB hubs geprobeerd en het opgegeven. De usb bus valt weg als ik er meerdere uarts aan hang. Ik wil nog proberen om het deze te proberen https://www.duppa.net/sho...ort-usb-to-ttl-uart-ftdi/ Maar die is lastig te krijgen.Klotsred schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:42:
Heeft een van jullie een MultiPlus II GX in gebruik en daar een USB hub op aangesloten?
[ Voor 16% gewijzigd door Magnat op 11-01-2023 17:02 ]
Je kan best wel even 32A door een 25A hoofdzekering trekken voordat de zekering automaat eruit klapt of de zekering smelt, dat gaat wel een aantal minuten goed. Dus de communicatie hoeft niet op de tiende seconde het terug te regelen, uiteindelijk wel een situatie waarvan je wilt dat die zo kort mogelijk duurt.Magnat schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:51:
[...]
Ja en nee. Als je je auto naast je Victrons aan het net hangt dan moet de communicatie tussen de auto en de victron ook echt goed zijn. Zeker als je maar 3x25A hebt. Je Victrons gaan dan achter 16A en je auto ook. Dus theoretisch kan je dan met 32A je hoofdzekering laten klappen als je de boel niet goed afstemt.
Natuurlijk moet je deze communicatie ook regelen als je de auto achter de Victron oplaad. Ik heb geen laadpaal die met een loadbalancer op de P1 zit. Ik heb een 3 fasen laadkabel zonder enige intelligentie.
Ik heb Stroomwinkel.nl gebeld en die zeggen dat de USB hub die zij op de site hebben staan werkt.Magnat schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 16:53:
[...]
Ik heb 5 verschillende USB hubs geprobeerd en het opgegeven. De usb bus valt weg als ik er meerdere uarts aan hang. Ik wil nog proberen om het deze te proberen https://www.duppa.net/sho...ort-usb-to-ttl-uart-ftdi/ Maar die is lastig te krijgen.
Het is een Ewent EW1134. De prijs is echter bij de mannen 2x over de kop gegaan (voor een End-Of-Life device aldus de fabrikant) dus misschien even in de Pricewatch kijken.
Met auto achter de inverter hoef je de AC-in alleen in te stellen op 25A, verbruik daar boven komt dan uit de accu. max 32A gecombineerd voor een 3000 en 50A voor hogere modellen.Magnat schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:51:
[...]
Ja en nee. Als je je auto naast je Victrons aan het net hangt dan moet de communicatie tussen de auto en de victron ook echt goed zijn. Zeker als je maar 3x25A hebt. Je Victrons gaan dan achter 16A en je auto ook. Dus theoretisch kan je dan met 32A je hoofdzekering laten klappen als je de boel niet goed afstemt.
ik wil nog wel even waarschuwen voor de aliexpress hoofdschakelaars. (waar ook naar verwezen wordt door andy (off-grid-garage.com)) Deze hebben een vrij hoge overgangsweerstand. ik heb ze gebruikt voor mijn multi's maar ook weer heel snel vervangen voor de victron Battery Switch. bij mij werden ze bij 50A al dusdanig warm dat ik het niet meer vertrouwde
Ik heb deze (een hub met voeding) gekocht en heb er goed ervaringen mee:Klotsred schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:42:
https://www.coolblue.nl/p...en-met-stroomadapter.html
Mijn bms (2 x JBD) heb ik ieder met een rs485-usb connector erop aangesloten.
Met de open source driver van Louisvdw (https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery, versie 0.14.3 werkt al redelijk goed maar is nog verder in ontwikkeling) krijg ik alle gegevens in de remote console, vrm en kun je ook de laad- cq ontlaadstroom begrenzen op basis van SOC, batterij spanning en/of batterij temperatuur.
Die Louisvdw heb ik ook draaien voor mijn JKBms maar daar moet de ET112 nog bij dus vandaar de hub.KC27 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 22:39:
[...]
Ik heb deze (een hub met voeding) gekocht en heb er goed ervaringen mee:
https://www.coolblue.nl/p...en-met-stroomadapter.html
Mijn bms (2 x JBD) heb ik ieder met een rs485-usb connector erop aangesloten.
Met de open source driver van Louisvdw (https://github.com/Louisvdw/dbus-serialbattery, versie 0.14.3 werkt al redelijk goed maar is nog verder in ontwikkeling) krijg ik alle gegevens in de remote console, vrm en kun je ook de laad- cq ontlaadstroom begrenzen op basis van SOC, batterij spanning en/of batterij temperatuur.
De settings zijn een verademing maar ik heb er wel wat aan veranderd want hij stopte elke keer bij 97% en zonder de driver was hij netjes elke nacht vol en deed hij aan absorptie.
Echter heb ik enorme moeite met mijn ET112! Ik heb al een tweede besteld om zeker te zijn dat hij niet kapot is maar ook die krijg ik niet aan de praat.
Ik heb een WaveShare RS485 usb dongle en met een kabel mijn ET112 aangesloten. Ik krijg er 0 communicatie uit. Niet via pin 4 5 6 en ook niet via ETH 4 5 8. Hij reargeert niet op de officiële software of op "oude" modem commando's. Ik heb zelfs een andere RS485 USB geprobeerd maar die doet ook niets.
Het lijkt wel of alleen de Victron kabel werkt.
Ik heb een 25 meter lange UTP naar mijn schuur liggen en ik wil daar de ET112 over aansluiten.
Echter de oplossing van een Zigbee RS485 vind ik veel te duur. 250 euro+
Hoe hebben de mensen hier de ET112 gewired? Ik weet het echt niet meer en heb nu tot overmaat van ramp een officiële Victron kabel besteld om te kijken of het wel werkt.
Nevermind ik had verkeerd gelezen. Ik gebruik de ET340 zonder issues met betrekking tot connectivity. Ik las achteraf dat de manier waarop er gemeten word verschilt.
Q8: What’s the difference between ET340 and EM24 in 3-phase systems?
These meters have a different way of calculating the total of energy imported and exported.
In the ET340, the energy imported and exported is counted at each individual phase and then the Total is provided from the sum of those values.
In the EM24, the energy imported and exported is counted as a total power, with net differential readings from each phase cancelling each other out.
Ik had dus beter voor de EM24 kunnen gaan.
Q8: What’s the difference between ET340 and EM24 in 3-phase systems?
These meters have a different way of calculating the total of energy imported and exported.
In the ET340, the energy imported and exported is counted at each individual phase and then the Total is provided from the sum of those values.
In the EM24, the energy imported and exported is counted as a total power, with net differential readings from each phase cancelling each other out.
Ik had dus beter voor de EM24 kunnen gaan.
[ Voor 186% gewijzigd door Magnat op 13-01-2023 12:22 ]
Ik heb dus het inmiddels werkend met de officiële Victron kabel. Ader 4 van de LAN was kapot en ik heb een soort cross kabel moeten maken om de blauwe ader om te zetten naar een andere. Pin 4, 5 en 8 zijn nu via ETH over 25 meter naar schuur verbonden. Nu nog wachten op de USB hub en dan zijn we up and running.Klotsred schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:49:
[...]
Die Louisvdw heb ik ook draaien voor mijn JKBms maar daar moet de ET112 nog bij dus vandaar de hub.
De settings zijn een verademing maar ik heb er wel wat aan veranderd want hij stopte elke keer bij 97% en zonder de driver was hij netjes elke nacht vol en deed hij aan absorptie.
Echter heb ik enorme moeite met mijn ET112! Ik heb al een tweede besteld om zeker te zijn dat hij niet kapot is maar ook die krijg ik niet aan de praat.
Ik heb een WaveShare RS485 usb dongle en met een kabel mijn ET112 aangesloten. Ik krijg er 0 communicatie uit. Niet via pin 4 5 6 en ook niet via ETH 4 5 8. Hij reargeert niet op de officiële software of op "oude" modem commando's. Ik heb zelfs een andere RS485 USB geprobeerd maar die doet ook niets.
Het lijkt wel of alleen de Victron kabel werkt.
Ik heb een 25 meter lange UTP naar mijn schuur liggen en ik wil daar de ET112 over aansluiten.
Echter de oplossing van een Zigbee RS485 vind ik veel te duur. 250 euro+
Hoe hebben de mensen hier de ET112 gewired? Ik weet het echt niet meer en heb nu tot overmaat van ramp een officiële Victron kabel besteld om te kijken of het wel werkt.
Jammer dat ik die tweede ET112 van je niet kan gebruiken (ik heb 3 fasen, dus beter EM24 zoals @Magnat al zei), dan had ik hem van je kunnen overnemen. Hopelijk kun je hem terugleveren (14 dagen bedenktijd).Klotsred schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:32:
[...]
Ik heb dus het inmiddels werkend met de officiële Victron kabel. Ader 4 van de LAN was kapot en ik heb een soort cross kabel moeten maken om de blauwe ader om te zetten naar een andere. Pin 4, 5 en 8 zijn nu via ETH over 25 meter naar schuur verbonden. Nu nog wachten op de USB hub en dan zijn we up and running.
Kwam zojuist een mooie 15kWh accu tegen bij oom Ali.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004813594243.html
Lijkt allemaal legit en compatible met bekende inverters.
Als je de 16S pakt (uiteaard) en dan naar betalen gaat zie je de werkelijke prijs en dat is 3350 euro. Dat is zo'n 220 euro per kWh! En netjes in een staand kast. Met losse prisma's kom je goedkoper uit maar alles bij elkaar is dit toch wel een interessante prijs.
Als je de 16S pakt (uiteaard) en dan naar betalen gaat zie je de werkelijke prijs en dat is 3350 euro. Dat is zo'n 220 euro per kWh! En netjes in een staand kast. Met losse prisma's kom je goedkoper uit maar alles bij elkaar is dit toch wel een interessante prijs.
Er zal wel een addertje onder het gras zitten, als ik Frankrijk als leveringsland invoer (ook EU voor zover mij bekend...) krijg ik de prijscorrectie niet te zien. Erg vreemd zo.thehog schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:35:

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Dat je wel vaker. Ik heb meerdere accu's besteld bij een andere Aliexpress leverancier. Voor sommige landen maken ze minder kosten. Maar zonder prijscorrectie is het nog steeds een nette prijs per kWh. Ik heb nu even genoeg kWh in huis dus ik sla deze wel overSpongeRob schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:36:
[...]
Er zal wel een addertje onder het gras zitten, als ik Frankrijk als leveringsland invoer (ook EU voor zover mij bekend...) krijg ik de prijscorrectie niet te zien. Erg vreemd zo.
Ter info.. ik lees te wening info bij dat model.thehog schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 14:35:
-Ik zie geen " prisma" uitvoering. ( de nieuwste).
- cycle 6000x maar geen % DOD.
daar word aardig mee "geschoemeld".( reken technies)
:strip_exif()/f/image/FcG4ox9fqW6mjRlbxrJS8VjM.jpg?f=fotoalbum_large)
En capaciteit 300Ah bij 0,2C. is volledige capaciteit bij 3000wh ontladen.. is voor mijn gevoel laag.
In grafieken Capasiteit en temperatuur zegt mij gevoel slecht...ik moet hem wel goed warm houden....
0,2C ... de nieuwe toch wel op 0,5C
300Ah de nieuwe toch wel op 320Ah
Op ali weining 300Ah te vinden. maar wel met lage waardes cycle 4000.. etc
Dit alles ter info.
Ik zou eerst flink door vragen een IR ≤100mΩ is best heel veel, zou ook verklaren waarom in zelfde specs, max discharge power 5000W is (0.33C), als ook die standaard 40A voor laad en ontlaad vraagtekens oproept.
16S prismactic LFP met koperen (vernikkeld) busbars is ~6mΩ en ook de bekabeling naar BMS en vervolgens naar terminals wil je zo laag mogelijk houden, want energie verlies P= I^2 x R
Het verlies bij 200A met 100mΩ= 0,1Ω is heel fors met tot 4000Watt.
Dan wil je eigenlijk wel weten wat ze uitspoken tussen plus en/of min pool van de cel en terminal op de buitenkant van de kast met goede foto's van inwendig van die kast, als je het overweegt
16S prismactic LFP met koperen (vernikkeld) busbars is ~6mΩ en ook de bekabeling naar BMS en vervolgens naar terminals wil je zo laag mogelijk houden, want energie verlies P= I^2 x R
Het verlies bij 200A met 100mΩ= 0,1Ω is heel fors met tot 4000Watt.
Dan wil je eigenlijk wel weten wat ze uitspoken tussen plus en/of min pool van de cel en terminal op de buitenkant van de kast met goede foto's van inwendig van die kast, als je het overweegt
6000 cycles hebben de meesten toch niet nodig. Dan ben je minstens 10 jaar verder en heb je allang andere technologie. En voor deze prijs...X21r schreef op zondag 15 januari 2023 @ 01:06:
[...]
Ter info.. ik lees te wening info bij dat model.
-Ik zie geen " prisma" uitvoering. ( de nieuwste).
- cycle 6000x maar geen % DOD.
daar word aardig mee "geschoemeld".( reken technies)
En capaciteit 300Ah bij 0,2C. is volledige capaciteit bij 3000wh ontladen.. is voor mijn gevoel laag.
In grafieken Capasiteit en temperatuur zegt mij gevoel slecht...ik moet hem wel goed warm houden....
0,2C ... de nieuwe toch wel op 0,5C
300Ah de nieuwe toch wel op 320Ah
Op ali weining 300Ah te vinden. maar wel met lage waardes cycle 4000.. etc
Dit alles ter info.
0.2C ontladen is 3kW ontladen (niet 3000wh) en dat wat mijn sofar omvormers doen
En qua temperatuur, lifepo4 moet je zeker nooit te koud laten worden. Daar zijn die grafieken op gebasseerd. Niks nieuws aan.
Qua cellen denk ik dat ze werken met hun eigen 305Ah's. Of wellicht iets lager. Dat zou gevraagd kunnen worden. Maar Tewaycell is al meerdere keren positief beoordeeld op het diysolarforum. Dus slechte cellen zijn het zeker niet.
Dat verwacht ik wel. Hij is al onderweg ben alleen de verzendkosten kwijt en krijg alles verder terug.KC27 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 12:35:
[...]
Jammer dat ik die tweede ET112 van je niet kan gebruiken (ik heb 3 fasen, dus beter EM24 zoals @Magnat al zei), dan had ik hem van je kunnen overnemen. Hopelijk kun je hem terugleveren (14 dagen bedenktijd).
Ik heb ook nog een omvormer in de schuur hangen die ik nog niet wil vervangen voor een MPPT want dan ben ik 1200 kwijt en dat brengt die omvormer nooit op.
Stel dat ik die omvormer aan de NON-essentiele uitgang aan de Victron hang. Ding kan maximaal 3000W leveren op piek en mijn Victron is een 5000VA. Stel dat het grid uit valt dan gaat de Ac-Out 2 mee. Right?
Stel dat ik die omvormer aan de NON-essentiele uitgang aan de Victron hang. Ding kan maximaal 3000W leveren op piek en mijn Victron is een 5000VA. Stel dat het grid uit valt dan gaat de Ac-Out 2 mee. Right?
- Schakelt mijn grid-tied omvormer dan uit? Ik weet het bijna zeker maar toch...
- Dan heb ik toch ook niets te maken met de power factor?
- Maar dan kan ik wel de output zien van de grid-tied omvormer in de VRM etc? Of niet?
- Of adviseren jullie hem om aan de Essentiele loads te hangen en de setup van de ESS opnieuw te doorlopen mits het past met de power factor?
Persoonlijk ben ik niet enthousiast van de specs van deze Tewallcell pack, maar ik bekijk het vanuit een 3 fase hybride omvormer.thehog schreef op zondag 15 januari 2023 @ 08:55:
[...]
6000 cycles hebben de meesten toch niet nodig. Dan ben je minstens 10 jaar verder en heb je allang andere technologie. En voor deze prijs...
0.2C ontladen is 3kW ontladen (niet 3000wh) en dat wat mijn sofar omvormers doenVeel meer heb je ook niet nodig in een gemiddeld huis.
En qua temperatuur, lifepo4 moet je zeker nooit te koud laten worden. Daar zijn die grafieken op gebasseerd. Niks nieuws aan.
Qua cellen denk ik dat ze werken met hun eigen 305Ah's. Of wellicht iets lager. Dat zou gevraagd kunnen worden. Maar Tewaycell is al meerdere keren positief beoordeeld op het diysolarforum. Dus slechte cellen zijn het zeker niet.
Ze houden de specs of bewust laag of het is een ontwerp voor 50A-70A in basic.
Veel op diysolar forum beoordelingen zijn enkel of de nodigde Ah of wel Wh gehaald worden, maar er is meer of een cel geschikt is voor je type gebruik.
Voor >200Ah primatic LFP cellen tests met een ZKETECH EBC-A40L (ik heb er ook 1, omdat die nog betaalbaar is voor DHZ) alleen is onvoldoende om te beoordelen of je wel met een fatsoenlijke B-grade cel hebt gekregen en bruikbaar is voor je 16S pack .
Een cel die overvoltage of ondervoltage geeft voor je BMS pik je er niet mee uit, wel op basis van BMS gegevens later mits gelogged.
EBC-A40L is max 40A constant of wel 150Watt max dat is maar 0.12C-0.2C voor een enkele cel en zegt eigenlijk totaal niets over hoger vermogen en gebruik tot 0.5C,
Met EBC-A40L weet je enkel dat je cel beter is dan "garbage"
0.5C voor LPF cellen van rond 300Ah is 400W-600W vermogen per cel
Als je tot 0.5C wilt laden/ontladen wil je de spanningsval weten voor 200W tot 600W vermogen voor een cel van 40-80%SOC en bij welk afgenomen vermogen de spanningsdrop meer dan 0.2V is of van 3.3/3.4V onder de 3,0V of 2,7V volt wordt getrokken, voor het combineren van 8 of 16 cellen.
Die info wordt niet zo vaak gedeeld op diysolarforum, maar de "cosmetische" capaciteit test vaak uitgevoerd op niet de spec condities van de fabrikant en niet gecorrigeerd naar nominaal spanning .
Een fatsoenlijke B-grade trek je met 500W (3.2V-3.3V/ 40-70%SOC/ 280-320Ah) niet onder 3.0V een A-grade geeft zelfs geen krimp, misschien 0.1V spanningsval.
Een cel met fors meer spannings val kan nog wel het vermogen leveren, maar wel tegen een hogere stroom en met meer warmte verlies en die wil je niet tussen andere wel redelijke B-grade cellen als bottleneck, maar in een pack met vergelijkbare C/D-grade cellen
En dan springt er bij de Action een USB hub van 2,99 in je mandje want je wilt het toch proberen...Klotsred schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:32:
[...]
Ik heb dus het inmiddels werkend met de officiële Victron kabel. Ader 4 van de LAN was kapot en ik heb een soort cross kabel moeten maken om de blauwe ader om te zetten naar een andere. Pin 4, 5 en 8 zijn nu via ETH over 25 meter naar schuur verbonden. Nu nog wachten op de USB hub en dan zijn we up and running.
En tot je verbazing werkt het nog ook.
JKBMS en de ET112 beide op de hub en werkend.
Het was een HAMA USB hub 2.0
Ik heb het niet getest, maar als je de omvormer achter de Victron hangt (ACout1 of ACout2) blijft ie zeker werken, want de Multiplus zorgt voor de nodige spanning en frequentie.Klotsred schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:13:
Ik heb ook nog een omvormer in de schuur hangen die ik nog niet wil vervangen voor een MPPT want dan ben ik 1200 kwijt en dat brengt die omvormer nooit op.
- Schakelt mijn grid-tied omvormer dan uit? Ik weet het bijna zeker maar toch...
- Dan heb ik toch ook niets te maken met de power factor?
- Maar dan kan ik wel de output zien van de grid-tied omvormer in de VRM etc? Of niet?
- Of adviseren jullie hem om aan de Essentiele loads te hangen en de setup van de ESS opnieuw te doorlopen mits het past met de power factor?
Omdat jouw pv omvormer een lagere max vermogen heeft (3000W) dan jouw Multiplus (5000W) voldoet deze aan de "factor 1.0 regel":
/f/image/aI38t6bCG8pjGd2JxDAPNenM.png?f=fotoalbum_large)
Dat staat er toch? Ontworpen voor 0.2c en/of 40A. Da's voor een 3 fase systeem inderdaad aan de lage kant. Maar maximaal aanhoudend is wel weer 200A en het grafiekje voor 0.5c is ook niet erg slecht tov 0.2c.Domba schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:20:
[...]
Persoonlijk ben ik niet enthousiast van de specs van deze Tewallcell pack, maar ik bekijk het vanuit een 3 fase hybride omvormer.
Ze houden de specs of bewust laag of het is een ontwerp voor 50A-70A in basic.
De discharge curve bij 0.5c vs 0.2c (voor een 15S laten ze hem zien) is nou ook niet echt slecht. Zo'n spanningsval zit er niet in.
Natuurlijk zit er ergens een beknibbeling maar zo erg is het apparaat nou ook weer niet. Voor een simpele (beginnenr) installatie met een 1 fase lader van 3kw tot 5kw is het een prima complete accu naar mijn mening. Ben je inclusief omvormer voor 4000 euro klaar voor 15kWh opslag.
Waar kan je een omvormer halen voor 650,-- EUR? Heb je een link?thehog schreef op zondag 15 januari 2023 @ 19:57:
[...]
Dat staat er toch? Ontworpen voor 0.2c en/of 40A. Da's voor een 3 fase systeem inderdaad aan de lage kant. Maar maximaal aanhoudend is wel weer 200A en het grafiekje voor 0.5c is ook niet erg slecht tov 0.2c.
De discharge curve bij 0.5c vs 0.2c (voor een 15S laten ze hem zien) is nou ook niet echt slecht. Zo'n spanningsval zit er niet in.
Natuurlijk zit er ergens een beknibbeling maar zo erg is het apparaat nou ook weer niet. Voor een simpele (beginnenr) installatie met een 1 fase lader van 3kw tot 5kw is het een prima complete accu naar mijn mening. Ben je inclusief omvormer voor 4000 euro klaar voor 15kWh opslag.
4000,-- EUR voor complete set van 15 kWh is idd nette prijs...
Als ik Victron neem dan zit ik al gauw op 2000,-- voor de Multiplus met GX.
Verder aan het rondshoppen kom ik op de volgende accu cellen uit:
Eve LF280K 280Ah A-grade 2880,-- EUR voor 14.3 kWh.
Nu hebben ze ook B-grade voor 2400,-- EUR voor 14.3 kWh.
Inclusief alle kosten en levering binnen een week (EU warehouse).
Heb het idee dat de prijzen weer zijn gestegen
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Ali staat vol met simpele 650 euro 3kW hybrid inverters. Dan hoef ik hopelijk niet voor je op te zoekenJazsie schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:35:
[...]
Waar kan je een omvormer halen voor 650,-- EUR? Heb je een link?
4000,-- EUR voor complete set van 15 kWh is idd nette prijs...
Als ik Victron neem dan zit ik al gauw op 2000,-- voor de Multiplus met GX.
Ik zoek een omvormer die ik net als de Victron gewoon aan het net kan hangen en via modbus oid kan zeggen dat ie X vermogen moet laden en X vermogen het net op moet duwen wanneer ik dat wil.... niet meer, niet minder @thehog.
Ben geen OmeAli kenner en vraag mij af of de kwaliteit wel in orde is... we praten toch over hoge stromen en wil graag mijn huis heel houden
. Dus mijn vraag was zeker serieus...
Ben geen OmeAli kenner en vraag mij af of de kwaliteit wel in orde is... we praten toch over hoge stromen en wil graag mijn huis heel houden
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic